Heeft iemand ook ervaring met de Fazer 1000? Een vriendin van mijn zusje kwam daar vorige week mee aan toen mijn zusje met de SV650 van mijn vrouw met haar ging toeren. Ding was van haar man, en zag er prima uit. Ik verwacht dat een 1000 cc ook relaxter rijdt dan een 4-in-lijn 600cc.
Ik heb nu een VFR 750 F in de verkoop staan die me iets te sportief zit. Als opvolger had ik de gedoodverfde BMW GS (afhankelijk van budget 1100, 1150 of 1200), Honda NC700X of Yamaha FJR in gedachten, maar iets wat minder lomp met wel een relaxte zithouding is misschien ook geen gek idee om in de gaten te houden. Die dingen kunnen waarschijnlijk ook wel iets budgetvriendelijker verkocht worden dan GS'en verwacht ik. Ook de XJR1300, CB1300 of GSX1200 spreken me wel aan (maar dan wel met ruit/tophalf).
De Kawa/V-strom die even geleden genoemd werd ziet er ook wel leuk uit, maar ik vindt het bokken bij lage snelheden/koude motor niet zo aanlokkelijk. De SV van mijn vrouw heeft dat ook vooral als hij koud is en je de stad nog uit moet, maar dat is wel erg irritant. Verder rijdt het ding prima, maar is voor mij wat te klein en wendbaar. Of zoals mijn vrouw dat vriendelijk uitdrukte toen ik op de 1150GS van een vriend reed: "dat formaat motor past wel bij jou"
Ik vind een
Honda CB 750 F2 stiekem wel grappig maar qua rij-eigenschappen bepaald niet meer van deze tijd (net zoals mijn VFR waarschijnlijk).
De afgelopen paar jaar heb ik nauwelijks gereden vanwege mijn heup en schouders. Daar krijg ik na een paar honderd km sturen op de VFR al flink last van. De langste rit was op de net genoemde 1150GS, en die had ik waarschijnlijk ook niet op mijn VFR kunnen/willen doen (paar dagen Luxemburg met @
Jolke). Op de opvolger wil ik toch wel weer een paar duizend km per jaar gaan cruisen, liefst met een overnachtinkje hier en daar.
Het karakter van de VFR vind ik fantastisch, en dat maakt het ook zo lastig om er afstand van te doen. Dit was mijn droommotor al vanaf dat ik ongeveer 16 was. Inmiddels even de 40 gepasseerd blijft dat gevoel wel hangen. De huidige VFR 1200 vind ik echter te lomp en duur, en de 800 is eigenlijk ook nog te sportief. De Cross Tourer vind ik wel erg leuk maar ook te duur op dit moment.
Wie helpt me een keus te maken? Het zal sowieso nog wel even duren voor er wat nieuws/anders komt, maar vast lekker vooruit denken/dromen is nooit weg natuurlijk.