Gezien de vraag laatst al weer eens voorbij kwam over 'goedkope' en simpele Bluetooth headset, ik heb inmiddels aardig wat ervaring met diverse setjes, beste ervaringen heb ik de laatste jaren met de bekende 'JaJaBor' setje gehad van AliExpress. Dus hoi @
timmie271
Vandaag een mooie dag om mijn HJC helm eens op te frissen van binnen, was nodig:

Vorig jaar niet gedaan, amper gereden.
En uit mijn Schubert C3 Pro de laatste
JaJabor 5e generatie gehaald:

(Links op de foto)
Werkt prima, Bluetooth 5.0, en niet te dik:

12mm met pad eronder. In vergelijk met de 'oude' generatie headset die allemaal 15mm dik zijn
Waarom heb de headset eruit gehaald? De uitsparing in mijn Schubert C3 pro is kleiner dan in mijn HJC RHPA 11 (toch nog een pluspunt voor die helm...) waardoor de 10mm te dik is, krijg ik echt oorpijn van.
Bij de HJC is de 15mm net te doen maar op lange afstanden en lange ritten ook oncomfortabel.
Dus wat?

Voor de HJC heb ik een ultradunne 3e generatie besteld:

Linkie
klik
Nadeel? Is maar Bluetooth 4.2. Ding is wel dirt cheap, ik had hem voor 11 euro en een paar cent op AliExpress. Schijnt 10mm dik te zijn. Krijg ik van de week binnen en dan kan ik even meten en nieuwe foto's posten.
Voor mijn Schubert heb ik met dank aan een tip van een kennis een iets luxere en nieuwere besteld:
Maxto M1
Ziet er al iets meer fancy uit.

Betere specs, langere accu tijd, noise canceling en van die zaken.
Advertentie klopt van geen hol zoals we wel gewend zijn van die Chinezen. Bluetooth versie vanaf 2019 schijnt 5.0 te zijn (gaan we zien als we die binnen krijgen) en er zit een heel klein kastje bij die je aan de helm clipt.
Speakers zijn wel erg plat, 8mm wat ik zo hoorde. Dat gaan we een dezer weken ook zien.
Wordt dus vervolgt.