HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:17:
[...]
Hoezo heb je geen ruimte als je topsnelheid 170+ is en je altijd een versnelling naar beneden kunt? Als je, zoals jullie impliceren, steeds met je omgeving bezig bent (zoals het ook zou moeten, overigens) dan zit je toch al in de juiste versnelling voor wat komen gaat en word je m.i. ook niet verrast.
Nou toch wil ik toch wel even het punt maken dat ik in de drie jaar dat ik ondertussen bijna 50k+ woon-werk kilometers heb gemaakt menig kutsituatie ben tegengekomen. En dat terwijl ik met een (vreselijk trage, bijna onrijdbaar onveilige) Transalp (loeizwaar en slechts 50pk

) reed met remmen die toch niet helemaal mee konden met de huidige standaarden en het feit dat de uitgangssnelheid in zo'n situatie eigenlijk altijd 100km/u was (want dat reed ik meestal) ik nog nooit vermogen 'tekort' had. Jazeker, er werd wel eens teruggeschakeld en heel soms (om een veilig plekje/gaatje of afslag te halen) werd er wel eens naar 150 getrokken, allemaal geen enkel probleem geweest.
Het enige, echt het énige waarin de Alp tekort schoot op de snelweg is wanneer er een willekeurige andere motor besloot een sprint te trekken (naar vmax+veel) en ik dacht "laat ik eens proberen mee te komen". Dan ben je inderdaad te langzaam, maar motoren die er met die snelheid vandoor gaan zijn voor mij geen gevaar (meer), dan rijden ze immers (ver) voor je.
Overigens was het meerendeel van die situaties op te lossen door een veiligere plek te zoeken, te manoeuvreren en/of uit te wijken/remmen. Ik heb zelden (of eigenlijk nooit) meegemaakt dat ik móest accelereren om mijn vege lijf te redden. Als dat de oplossing is, vraag ik me af in wat voor situatie je jezelf gemanoeuvreerd hebt eigenlijk. En met accelereren bedoel ik dus echt optrekken buiten de grenzen van wat met mijn Transalp/NC mogelijk was/is, ook met terugschakelen.
Dacht dat jouw top 160 was? Daarbij maakt iedereen fouten en doen er mensen aardig onverwachte dingen.
Raym09 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:35:
[...]
Niks moet, ik reed met mijn voorgaande motoren met 49-100pk (400-650cc) niet langzamer dan dat ik nu rij met mijn FZ1 met 108Nm en 150pk. Waarbij ik zelden idioot hard rij,
ik hoef alleen veel minder hard door te trekken en kan veel schakelluier rijden dan eerst. Op de snelweg waar je tot 2 maanden geleden nog altijd 130 mocht betekende dat vlot inhalen in z'n 6 versus terug moeten naar z'n 5. Voor mij is dit vermogen en koppel dan ook de sweet spot om mee te rijden. Zou niet meer terug willen naar 60Nm koppel en de motor moeten uitknijpen om van z'n plek te komen.
En voor sommige is het gewoon het hebben van "bragging rights" zodat ze kunnen zeggen dat ze er meer dan een ander hebben.
IK had het vooral over schakellui rijden, in het verleden zo'n 2jaar met een cbr600f op 25kW, 3-4 jaar met een Freewind xf650 48pk/52Nm en 1,5 jaar op een Honda vf400f 55,5pk/35,5Nm woonwerk gereden. Mocht je denken dat ik geen idee heb waarover je praat
Met goed anticiperen gaat dat idd prima, alleen werd ik soms gek van hoeveel ik moest schakelen en het altijd door te toeren moeten janken om een beetje vlot mee te komen.
Kan zijn dat ik wat sportiever rij dan jij en dat ik daarmee eerder tegen die grenzen aanloop. Zal een groot deel van die tijd ook (een flink stuk) jonger (en onbezonnen) zijn geweest dan jij toen je begon.
Overigens ook wel een keer of wat moeten kiezen voor hard remmen of uitwijken waarbij het probleem sneller was vermeden met een dot gas(als dat ook zoden aan de dijk had gezet). Ook wel eens een wijsneus getroffen die in de gaten had dat je een licht blok had en mij ging zitten vervelen door ernaast te gaan hangen. Vooral irritant met een zwaar beperkte cbr....

*kuch @
Timmie271 en ja net als jij ben ik ook verstandiger gaan rijden met de jaren
50pk is prima zat vermogen, betekent niet dat zoals @
Hkuit suggereert dat je met (veel) meer vermogen alleen nog maar laag kunt over vliegen. Of dat er geen voordelen aan zitten, die voor de een zwaarder wegen als voor de ander. Ik vind het heerlijk om in z'n 5 met 50 door een dorp te tokkelen en niet te hoeven terug te schakelen om de provinciale weg op te draaien. Of stilletjes in z'n 6 met 80 (en een beetje) over een bochtige provinciale weg te rijden en genoeg kracht over te hebben om hem de bocht door te trekken. Bij een inhaalactie of in een snelweg bocht gewoon in z'n 6 blijven zitten omdat het kan...jouw sweet spot is 50pk, de mijne 100Nm koppel en daar hoort een hoger vermogen bij met dit type motor.
@
Hkuit met je opmerkingen kom je bij mij een beetje over als de groep "ik haal mijn rijbewijs niet, want ik zou mijzelf doodrijden".... Je mist zelfbeheersing? De motor rijd met jou ipv andersom? Je rijd nu al als een idioot en op het randje? En met meer vermogen zou je hetzelfde blijven rijden met alle gevolgen van dien? Naja dat vul je maar voor jezelf in.
De mate van rijden als een debiel loopt niet recht evenredig op met het vermogen van een motor.... Dat heb ik zelf in mijn 25kW tijd wel bewezen

die rijstijl word 100% door de bestuurder bepaald.
TL;DR:
Heb je meer als 50pk nodig? Nee.... heeft het voordelen en is het leuk? Ja.... Is idioot veel vermogen nodig? Nee, waarom dan? Omdat het kan