Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.023.925 views

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Tylen schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:53:
[...]

Weet je dat 100% zeker?

Volgens mij had de zx6r van 1998 gewoon carbs.
Klopt helemaal, sowieso de eerste en tweede generatie ZX6R hadden carbs.
Hkuit schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:10:
dus is mijn conclusie dat je met veel moderne motoren eigenlijk accepteert dat je (continu?) de wet overtreedt.
Nou nee, zoals anderen ook al zeiden betekent meer vermogen niet automatisch dat je harder gaat rijden. Mijn ZX6R had 98 gemeten wiel-PK's en mijn ZX10R ( ;w ) 165 PK gemeten op het wiel, toch reed ik met de ZX10R niet sneller als met de ZX6R. Grappig is juist dat ik met de SV650S (~77 PK) vaker onbewust te snel rijdt als dat ik dat met de Ninja's deed. De ZX10R kon ik veel "luier" en meer ontspannen rijden dan de ZX6R, die moest je echt haast uitwringen om maar een beetje vooruit te komen. De SV650S heeft helemaal een bijzondere powerband waardoor ik op de een of andere manier altijd 90 KMH rijdt 8)7

Overigens heb ik toegezegd op de FireBlade (929) waar ik laatst al een testrit op heb gemaakt. Vanwege de coronaperiode en we in het algemeen niet weten waar het naar toe gaat, wil ik nu ook geen duizenden extra euro's van het spaarpotje aanspreken voor (nog) een hobbyvoertuig. Dus voor mijn doen ben ik hartstikke verstandig geweest en heb ik "maar" een supersport gekocht met 150 theoretische paarden :+

Zodra de FireBlade thuis is zal ik een goede foto maken voor de TS.

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 10:37
noes schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:55:
[...]

Het gevoel van power wat zo'n motor geeft is gewoon erg machtig. Je hoeft nooit ergens op te wachten, iedere reactie is instant, ultieme controle.
Dat is het, denk ik.
Wat ik nu al ervaar op de binnendoorweggetjes, even 1 tikje terug, gas geven en hop, ik ben er voorbij, dat hebben jullie bij 120 en 170 nog steeds. En dat voelt vast goed, dat je zo monsterlijk veel vermogen onder controle hebt!

Moet je nagaan;
mijn 47 pk moet zo'n 170+80= 250 kg voortstuwen. Als je dat naar een middenklasser auto van 1250 kg doortrekt dan heeft die dus 235 pk. Dan zit je al aardig in GTI-terrein (en ik weet dat er GTI's met nog veel meer vermogen zijn; die wegen overigens dan weer geen 1250 kg :). Alleen mijn luchtweerstand is een stuk ongunstiger dan die van een auto.
en dan een BMW S1000rr; 200 pk op 210+80=290 kg. Dat is 1000 pk op 1450 kg; er zijn niet veel auto's met die kg/pk verhouding...! Dan kan een beetje luchtweerstand er ook nog wel vanaf.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:32
noes schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:00:
[...]

Ik gebruik die gouden bus van S100 met transparant vet. Geeft veel minder troep dan die witte spray :Y

edit: Ja, die bus @thijsco19 noemt.
Bedankt, ik ga die dan eens proberen. Had nu inderdaad de witte variant.

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-01 16:23
Destruction schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:02:
Tegen die schuur aan staat nu een afdak van 3.60x3m. Onder dat afdak staat m'n oude werkbank (onder een hoes om 'm heel te houden), en de CBR staat daar nu ook. Het werkt allemaal wel, maar houdt niet over. Je moet iets te wensen over houden natuurlijk. Ik wil hierna dus een huis met een garage, of in ieder geval een berging die groot genoeg is om een auto in te kunnen zetten. Als er een auto in kan staan heb je ook de ruimte om aan een motor te knutselen denk ik dan :P

Vanmorgen thuis aan de hobby gegaan, daarna nog ff op de motor gestapt. Ik moest nog ergens heen, en ik wilde niet met de auto gaan :)
En dan moet je elke keer de auto buiten neerzetten als je wil gaan sleutelen. Of als je de volgende dag verder wil met sleutelen, moet je in de avond weer alles aan de kant zetten om de auto binnen te kunnen zetten :P

Eis bij mij was nu ook om minimaal 3 auto's in de garage kwijt te kunnen. Dat gaat straks gelukkig ook makkelijk lukken _/-\o_
LankHoar schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:34:
Ik weet het :X Dat staat nog op de planning. Ik heb er zelf geen plaats voor (apartement) en door de lock down hier is een bezoekje bij vrienden ook niet makkelijk. Woensdag breng ik hem weg voor een beurt, wellicht toch vragen om dit ook maar gelijk te doen.

Punt is dat, zolang ik mijn zadeltassen nog niet heb gemonteerd, ik bang ben dat de verf toch weer snel loslaat (dat was de vorige keer ook het geval) omdat ik een tas achterop knoop. Mijn nieuwe strap ons zouden dat moeten verhelpen, maar heb dat nog niet in de praktijk getest. En ik weet nog niet goed hoe ik die tassen moet installeren, aangezien ik een custom rek moet hebben (zie weer het punt van apartement dus geen ruimte om te klussen, en weet ook niet precies hoe of wat). Indien ik dat ook laat doen door de monteur word het wel een duur grapje denk ik...
Ik zou je bar laten coaten i.p.v. spuiten, is wat sterker en kost de wereld niet. Vooral niet als het in zwart moet gebeuren, dan kan het vaak met andere zaken in een keer mee.
Hkuit schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:32:
Even een vraag 😈; wat moeten motorrijders toch met al die pk's? Ben net weer terug van een rondje regio verkennen; op Google maps 5 punten aanklikken, snelwegen vermijden en gaan. En dan merk ik dat ik met mijn 47 pk makkelijk overal te hard kan rijden. Tussen de dorpen is het regelmatig max. 60, daar zit ik al snel op 80-90. Heerlijk wegtrekken uit een bocht, m'n ééncilinder heeft best trekkracht onderin. Op de 80 wegen rijd je zo 100-110, ook als er een flauwe bocht in zit. Wat moet je dan met +100 pk: met 140 door die bocht? Met 120 tussen die dorpen knallen? Of is het vooral voor de snelweg? Daar mag je ook maar 100 hè...
Nee serieus, ik lees dan op bv motorforum dat iemand z'n 140 pk echt niet genoeg vind en dan probeer ik me daar een beeld bij te vormen.
Het koppel bij mij mijn motor is toch verrekte handig. Vooral als je een bergje op moet als die volgeladen is en je er met 2 man op zit. Dan maakt het niet zoveel uit als je in een wat te hoge versnelling zit. Tevens hoeft vermogen inderdaad niks te zeggen. Mijn KTM (EXC500) heeft 50 PK ofzo? Geen idee, maar probeer dat ding in de Eifel ofzo maar eens bij te houden in een bochtige omgeving. De fun factor is enorm met dat ding. En ook daarmee rijd je veel te makkelijk veel te hard. Voordeel van de KTM is natuurlijk wel dat die enorm licht is.
nehal3m schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:58:
Met gewoon genoeg ben je gewoon gelukkig. _/-\o_
True, paar jaar geleden moest bij mij alles perfect zijn. Hierdoor kon ik nooit ergens echt van genieten. Had een GSX-R die als nieuw was met weinig kilometers. Durfde er amper kilometers mee te maken omdat die dan minder waard zou worden en zou kunnen beschadigen 8)7 Hierna bewust oudere motoren gekocht die al krassen hadden en hier heb ik véél meer plezier mee gehad.
noes schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:06:
[...]
En wat betreft: "alsof je met alles minder dan een GTI niet te doen is de snelweg op te gaan" - dat is niet zo, alleen al omdat een auto een kooi om je heen hebt en zichtbaarheid + veiligheid biedt die je op de motor niet hebt. Vorig jaar hebben we proefritten gemaakt in meerdere auto's (voor mn vriendin), o.a. Peugeot 208 met 1.4 benzine motor en dat stelde toch een partij teleur. Naar de 100 toe best vlot, maar een beetje inhalen was volgas in de 4 en.. wachten, wachten, wachten. Voor een motor vind ik dat onveilig, voor een auto vooral oncomfortabel.
Toen ik mijn nieuwe auto had (zo'n elektrische uit Amerika) vond m'n vriendin en schoonfamilie ook wel "eng" wat moet je met zoveel vermogen. Nu ze het eenmaal gewend zijn willen ze niet anders. Is toch wel handig als je in een vervelende situatie komt en je door snel weg te zijn je weer veilig kan zijn.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:11

Destruction

(ex-)Automonteur

Thoit schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:48:
[...]

En dan moet je elke keer de auto buiten neerzetten als je wil gaan sleutelen. Of als je de volgende dag verder wil met sleutelen, moet je in de avond weer alles aan de kant zetten om de auto binnen te kunnen zetten :P

Eis bij mij was nu ook om minimaal 3 auto's in de garage kwijt te kunnen. Dat gaat straks gelukkig ook makkelijk lukken _/-\o_
Nee, de garage is voor de motoren. Het koekblik mag buiten slapen, verschil moet er zijn tenslotte :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:45

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:16:
[...]

Ik weet niet waar je die cijfers vandaan hebt maar ik heb echt geen bijna 15 seconden nodig van 100 naar 140 hoor. Is dat gemeten in de zesde (overdrive) versnelling ofzo?

- edit -

https://www.cycleworld.co...8/honda-nc700x-road-test/

[...]

Als van nul naar 160km/u je 17 en een halve seconde moet kosten, hoe kom jij dan op 14.5 seconden tussen 100 en 140km/u? Ik zie graag die bron terug...
MOTOPLUS METINGEN Prestaties Topsnelheid km/uur* 160 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 5,5 s 0-140 km/uur 12,3 s Doortrekken 60-100 km/uur 7,7 s 100-140 km/uur 14,5 s Kilometertellerafwijking Effectief (bij 50/100) 48/98 km/uur
oeps de nc700x you got me oh wacht die haal je zelf ook aan :D

Wederom TUSSEN acceleratie, dus in de 4, 5 of 6 volgas naar snelheid X. 0-X zal altijd naar verhouding sneller zijn. Je begint immers in de 1 en schakelt op het ideale moment op.

Echter stop je niet op de snelweg voor je gaat inhalen, je rijd 100 en wilt om in te halen naar de 140 (bijvoorbeeld). Met je NC schakel je van de 5/6 terug naar 4 en geeft gas en dan heb je ongeveer bovengenoemde tijd nodig. Ik geef gas in z'n 6 en doe het nog in de helft van die tijd. Oftewel het is schakellui rijden, iets wat ik fijn vind... Dat jij prima langer wilt wachten of terugschakelt dat kan, maar veranderd niks aan de stelling.

Awesome

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-01 20:12
@Raym09 staat daar nou dat 0-140 12.3 sec is en 100-140 14.5 sec? Dat is wel bijzonder... Ik zie er zo snel niet bij of 100-140 in zijn 6 in plaats van een lagere versnelling gemeten is, maar dat artikel is zo'n grote opmaakloze brij dat het niet echt makkelijk scant.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:48
Raym09 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:53:
Wederom TUSSEN acceleratie, dus in de 4, 5 of 6 volgas naar snelheid X. 0-X zal altijd naar verhouding sneller zijn. Je begint immers in de 1 en schakelt op het ideale moment op.
Ik schakel inderdaad terug als ik vlot wil inhalen, maar dat doe jij waarschijnlijk ook (uit voorzorg, want je spreekt over situaties waarin je vlot 'weg' wil zijn). Die meting is met de 6e versnelling die inderdaad een hele lome overdrive is (waardoor hij zijn lage verbruik haalt). Als je terugschakelt tot het ideale toerenbereik trek je vele malen sneller naar die 140 toe, maar ik zal het zodra ik de kans zie (en de camera op de nieuwe helm heb geplakt voor bewijsmateriaal) even testen, want nu wil ik het zeker weten ook!

• A13X

A13X

Dude

Chakotay schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:57:
@Raym09 staat daar nou dat 0-140 12.3 sec is en 100-140 14.5 sec? Dat is wel bijzonder... Ik zie er zo snel niet bij of 100-140 in zijn 6 in plaats van een lagere versnelling gemeten is, maar dat artikel is zo'n grote opmaakloze brij dat het niet echt makkelijk scant.
Nee klopt, maar exacte cijfers zijn toch niet relevant. Verschilt per motor, maar de stelling blijft. Bij mijn cb600 moest ik terugschakelen om vlot in te halen bij 100, dat hoef ik nu niet meer met de fz1. Dat is een "voordeel" als je het fijn vind. Vind je terugschakelen niet erg dan maakt het minder uit. Maar dat terugschakelen is wat @noes bedoeld met uitknijpen.

@HTT-Thalan maar ik hoef met terugschakelen misschien maar half gas te geven en heb dan ruimte over. Of ik schakel niet terug en ga lager in mijn toeren mijn voorligger voorbij (sowieso slim want dan schrikken ze minder).

Zoals ik al schreef, kan prima uit met 48pk. Paar jaar 25kW verplicht gereden en een Honda vf400f uit '87 voor de lol. Maar daarmee moet je gevoelsmatig veel meer jagen om mee te komen en dat hoef ik niet met de fz1. Dus meer vermogen brengt ook een zekere rust, het kost minder moeite om even hard te rijden.

[ Voor 26% gewijzigd door A13X op 14-04-2020 12:07 ]

Awesome

• Chakotay
Daarom rij ik ook een lompe 1000cc Vtwin inderdaad, terugschakelen is onnodige moeite :P

Was wel grappig toen ik een tijdje terug met een collega op een Panigale V4 tegelijk bij het werk vertrok... Ik dacht dat mijn tractor aardig van zijn plek kwam, maar die Panigale verdween wel heel erg hard naar de horizon. Zo is alles maar relatief... :)

• HTT-Thalan
Raym09 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:00:
Nee klopt, maar exacte cijfers zijn toch niet relevant. Verschilt per motor, maar de stelling blijft. Bij mijn cb600 moest ik terugschakelen om vlot in te halen bij 100, dat hoef ik nu niet meer met de fz1. Dat is een "voordeel" als je het fijn vind. Vind je terugschakelen niet erg dan maakt het minder uit. Maar dat terugschakelen is wat @noes bedoeld met uitknijpen.
Jouw argument (en dat van @noes) haalt het meest ongunstige scenario aan (optrekken vanuit de overdrive versnelling) om het punt te maken dat deze 50pk motor onveilig langzaam zou zijn voor gebruik op de snelweg. Dat is niet realistisch, want iedereen zou terugschakelen als je zo snel als mogelijk met het voertuig waar je op dat moment mee rijd weg wil zijn. Schakellui wegtrekken omdat je 'toch genoeg koppel hebt' geeft aan dat je de situatie al reeds onder controle hebt en/of aan zag zien komen. Met andere woorden, het hele argument dat je meer dan 50pk nodig hebt om 'snel weg te zijn in een gevaarlijke situatie' is stierenuitwerpsel, want een downshift in zo'n situatie heeft iedere zichzelf respecterende motorrijder in een oogwenk voor elkaar.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
En dat terwijl je op de meeste motoren maar 2 versnellingen nodig hebt om op 140 km/u uit te komen. :P

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:16:
[...]

Ik weet niet waar je die cijfers vandaan hebt maar ik heb echt geen bijna 15 seconden nodig van 100 naar 140 hoor. Is dat gemeten in de zesde (overdrive) versnelling ofzo?

- edit -

https://www.cycleworld.co...8/honda-nc700x-road-test/

[...]

Als van nul naar 160km/u je 17 en een halve seconde moet kosten, hoe kom jij dan op 14.5 seconden tussen 100 en 140km/u? Ik zie graag die bron terug...
Je post 'm net zelf.. zal ik het even omrekenen?

60 mph = 96kmh 4.9s
90 mph = 144 kmh 11.9s
100 mph = 160 kmh 17.3s

Dus na 5 seconden ben je op de 100km.

De 100-160 kost je dan dus 17.3-4.9 = 12,4 seconden. Oke, het is geen 14,5 maar komt er verdomd dicht in de buurt.

I have stability. The ability to stab.

• HTT-Thalan
SmurfLink schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:06:
Je post 'm net zelf.. zal ik het even omrekenen?

60 mph = 96kmh 4.9s
90 mph = 144 kmh 11.9s
100 mph = 160 kmh 17.3s

Dus na 5 seconden ben je op de 100km.

De 100-160 kost je dan dus 17.3-4.9 = 12,4 seconden. Oke, het is geen 14,5 maar komt er verdomd dicht in de buurt.
12.4 seconden van 100 naar 160, waarbij 160 dicht bij de top van de motor is (en over de powerband heen). Dat is héél wat anders dan 14.5 naar de 140, zijn bewering.

• A13X

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:05:
[...]

Jouw argument (en dat van @noes) haalt het meest ongunstige scenario aan (optrekken vanuit de overdrive versnelling) om het punt te maken dat deze 50pk motor onveilig langzaam zou zijn voor gebruik op de snelweg. Dat is niet realistisch, want iedereen zou terugschakelen als je zo snel als mogelijk met het voertuig waar je op dat moment mee rijd weg wil zijn. Schakellui wegtrekken omdat je 'toch genoeg koppel hebt' geeft aan dat je de situatie al reeds onder controle hebt en/of aan zag zien komen. Met andere woorden, het hele argument dat je meer dan 50pk nodig hebt om 'snel weg te zijn in een gevaarlijke situatie' is stierenuitwerpsel, want een downshift in zo'n situatie heeft iedere zichzelf respecterende motorrijder in een oogwenk voor elkaar.
Oja? Wij hebben het over schakellui en ruimte over hebben.

In een noodsituatie wil je niet eerst 3 versnellingen terug schakelen, dat zijn extra handelingen en die kosten tijd /kunnen fout gaan.

Daarbij beter lezen
Ja traag, onrijdbaar, nee dat niet, wel meer plannen...

Awesome

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:01
@HTT-Thalan Dat zal inderdaad ook nog eens in de 6 gemeten zijn. Uiteindelijk dus een waardeloze meting.

Ach ja, als het maar niet is zoals de Fiat500 die ik ooit eens als leenauto meekreeg. Die ging na het gas geven blijkbaar eerst naar Italië bellen, werd in de wacht gezet, bleek het lokale dialect niet te verstaan, schakelde over naar het engels, en vervolgens begreep die wat je als bestuurder wilde: versnellen.
Aha, dus dán schakelde die pas terug en gebeurde er iets. Niet dat dat zo indrukwekkend veel was met dat kleine blokje...

I kid you not, als je gaat inhalen al 5 seconden van tevoren het gas indrukken zodat als het gaatje daadwerkelijk komt je ook daadwerkelijk begint te versnellen... Dan leer je wel vooruitkijken ja. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• HTT-Thalan
Raym09 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:10:
[...]

Oja? Wij hebben het over schakellui en ruimte over hebben.

In een noodsituatie wil je niet eerst 3 versnellingen terug schakelen, dat zijn extra handelingen en die kosten tijd /kunnen fout gaan.

Daarbij beter lezen

[...]
Hoezo heb je geen ruimte als je topsnelheid 170+ is en je altijd een versnelling naar beneden kunt? Als je, zoals jullie impliceren, steeds met je omgeving bezig bent (zoals het ook zou moeten, overigens) dan zit je toch al in de juiste versnelling voor wat komen gaat en word je m.i. ook niet verrast.

Nou toch wil ik toch wel even het punt maken dat ik in de drie jaar dat ik ondertussen bijna 50k+ woon-werk kilometers heb gemaakt menig kutsituatie ben tegengekomen. En dat terwijl ik met een (vreselijk trage, bijna onrijdbaar onveilige) Transalp (loeizwaar en slechts 50pk :P) reed met remmen die toch niet helemaal mee konden met de huidige standaarden en het feit dat de uitgangssnelheid in zo'n situatie eigenlijk altijd 100km/u was (want dat reed ik meestal) ik nog nooit vermogen 'tekort' had. Jazeker, er werd wel eens teruggeschakeld en heel soms (om een veilig plekje/gaatje of afslag te halen) werd er wel eens naar 150 getrokken, allemaal geen enkel probleem geweest.

Het enige, echt het énige waarin de Alp tekort schoot op de snelweg is wanneer er een willekeurige andere motor besloot een sprint te trekken (naar vmax+veel) en ik dacht "laat ik eens proberen mee te komen". Dan ben je inderdaad te langzaam, maar motoren die er met die snelheid vandoor gaan zijn voor mij geen gevaar (meer), dan rijden ze immers (ver) voor je.

Overigens was het meerendeel van die situaties op te lossen door een veiligere plek te zoeken, te manoeuvreren en/of uit te wijken/remmen. Ik heb zelden (of eigenlijk nooit) meegemaakt dat ik móest accelereren om mijn vege lijf te redden. Als dat de oplossing is, vraag ik me af in wat voor situatie je jezelf gemanoeuvreerd hebt eigenlijk. En met accelereren bedoel ik dus echt optrekken buiten de grenzen van wat met mijn Transalp/NC mogelijk was/is, ook met terugschakelen.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-04-2020 12:21 ]

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:36
Tips/advies gevraagd!

Bij de motor van mijn vrouw (ER6F uit 2011) is er roest ontstaan opstaande rand van de tankhals opening. Dit is de rand waarop de tankdop afsluit d.m.v. een rubber ring. Doordat er nu roest vormt tast dat ook de rubberring aan. Hierdoor ontstaat er een opening waar regenwater doorheen de tank in kan lopen met alle gevolgen van dien. Het gaat overigens om een

Nu heb ik de roestplek al eens licht opgeschuurd en ingesmeerd met Siliconen vet. Dit tezamen met het schoonmaken van de rubberen ring en deze ook ingesmeerd. Echter is dit een patch oplossing en zie ik het roest na verloop van tijd gewoon weer terug komen.

Graag dus advies gevraagd van de andere sleutelaars hier! Heb overwogen om metaallak van Hammerite te halen. Vraag me alleen af hoe goed dat werkt tezamen met benzine.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Stinj
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Jolke schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:12:
[...]

Goed plan, woon jij daar in de buurt? Ik woon in het Odenwald, dus ik hoef maar de deur uit om een mooie route te hebben. :)
Daar was ik afgelopen vrijdag nog voor een rondje! Erg mooi gebied inderdaad, toch ruim 250km op de teller erbij geknalt.

Ik woon in Frankfurt, dus Feldberg is nog ietsje dichterbij dan Odenwald ;)

• HTT-Thalan
aidanl schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:18:
Tips/advies gevraagd!

Bij de motor van mijn vrouw (ER6F uit 2011) is er roest ontstaan opstaande rand van de tankhals opening. Dit is de rand waarop de tankdop afsluit d.m.v. een rubber ring. Doordat er nu roest vormt tast dat ook de rubberring aan. Hierdoor ontstaat er een opening waar regenwater doorheen de tank in kan lopen met alle gevolgen van dien. Het gaat overigens om een

Nu heb ik de roestplek al eens licht opgeschuurd en ingesmeerd met Siliconen vet. Dit tezamen met het schoonmaken van de rubberen ring en deze ook ingesmeerd. Echter is dit een patch oplossing en zie ik het roest na verloop van tijd gewoon weer terug komen.

Graag dus advies gevraagd van de andere sleutelaars hier! Heb overwogen om metaallak van Hammerite te halen. Vraag me alleen af hoe goed dat werkt tezamen met benzine.
Ik zou eerst de roest volledig weghalen met een combinatie van eventueel roestomvormer, een dremel (heeeeeel voorzichtig met een niet té aggressief/ruw bitje) en b.v. azijn of iets dergelijks. Plak de opening goed af zodra er geen dampen ontsnappen (tegen het snuiven ;)) en er ook niks in valt.

Zodra de roest totaal weggehaald is spuiten en lakken naar believen.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:05:
[...]

Ik zei niks over de versnelling. Ik zei dat je meer moet plannen en meer afhankelijk bent van het verkeer om je heen dan als je zélf continue aan het inhalen bent.
Jolke schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:06:
En dat terwijl je op de meeste motoren maar 2 versnellingen nodig hebt om op 140 km/u uit te komen. :P
Mijne doet dat in de 1 :9 (nét an)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Jolke
  • Nu online
Stinj schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:24:
[...]

Daar was ik afgelopen vrijdag nog voor een rondje! Erg mooi gebied inderdaad, toch ruim 250km op de teller erbij geknalt.

Ik woon in Frankfurt, dus Feldberg is nog ietsje dichterbij dan Odenwald ;)
Ik ga donderdag weer een stukkie toeren, nog even uitzoeken waar ik heen ga. :)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:56

thijsco19

KTM 990 SMT

Over kettingvet gesproken, ik zag dat op het achterwiel van de KTM 990 ook meer dan genoeg vet zit...
Ik had gisteren het kapje bij het voor kettingwiel losgehaald om de schakelpook tikje lager te zetten, en dat kapje zat ook helemaal vol met vet.
Maar eens de tijd nemen om alles goed te reinigen.

Eerst maar eens een setje bobbins bestellen, kan de motor tenminste weer met het achterwieltje van de grond.
@ephymerous en @FBTN M10 draad toch? 1.25 spoed dacht ik ergens gelezen te hebben?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

thijsco19 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:43:
Over kettingvet gesproken, ik zag dat op het achterwiel van de KTM 990 ook meer dan genoeg vet zit...
Ik had gisteren het kapje bij het voor kettingwiel losgehaald om de schakelpook tikje lager te zetten, en dat kapje zat ook helemaal vol met vet.

Eerst maar eens een setje bobbins bestellen, kan de motor tenminste weer met het achterwieltje van de grond.
@ephymerous en @FBTN M10 draad toch? 1.25 spoed dacht ik ergens gelezen te hebben?
Best wel herkenbaar, typische dingen die ze bij motorport overslaan. :X Hoe oud is je remvloeistof?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:33
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:11:
@HTT-Thalan Dat zal inderdaad ook nog eens in de 6 gemeten zijn. Uiteindelijk dus een waardeloze meting.

Ach ja, als het maar niet is zoals de Fiat500 die ik ooit eens als leenauto meekreeg. Die ging na het gas geven blijkbaar eerst naar Italië bellen, werd in de wacht gezet, bleek het lokale dialect niet te verstaan, schakelde over naar het engels, en vervolgens begreep die wat je als bestuurder wilde: versnellen.
Aha, dus dán schakelde die pas terug en gebeurde er iets. Niet dat dat zo indrukwekkend veel was met dat kleine blokje...

I kid you not, als je gaat inhalen al 5 seconden van tevoren het gas indrukken zodat als het gaatje daadwerkelijk komt je ook daadwerkelijk begint te versnellen... Dan leer je wel vooruitkijken ja. :+
Dat zijn mooie waardeloze automaten he. Hebben klanten gehad die zeiden dat ie stuk was en klonk als een diesel :Y)

Waren net gloednieuw afgeleverd door de dealer dus we zeiden: succes ermee mankeert niks aan. Anders dien je maar een klacht in bij Fiat :+

Gamertag: timmie271

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 20:47
R0y. schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:28:
[...]

Bedankt, ik ga die dan eens proberen. Had nu inderdaad de witte variant.
Ha o had toevallig gisteren op Motor Forum ook kettingspray advies gevraagd en heb gister juist witte spray gehaald haha. Moet nog even eea leren over zelf onderhoud als beginnende motor dus moet sowieos meer gaan smeren.

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-01 15:21

Wootlock

Evilution

SemperFidelis schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:52:
[...]

Ha o had toevallig gisteren op Motor Forum ook kettingspray advies gevraagd en heb gister juist witte spray gehaald haha. Moet nog even eea leren over zelf onderhoud als beginnende motor dus moet sowieos meer gaan smeren.
Ik smeer hem iedere 350-400 km :)

Toevallig afgelopen week een nieuwe bus gehaald; die S100 kon ik zo niet vinden dus nu ben ik maar gegaan voor: Motorex Kettingspray Transparant
Is officieel voor offroad motoren maar zoals ik hier las kan iedere motor offroad :+

"Don't let your dreams be memes"

• R0y.
SemperFidelis schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:52:
[...]

Ach misschien doe ik ook wel iets fout hoor maar afgelopen weekend heb ik de motor gepoetst en het vet zat gewoon op het mooie buizenframe :X

En het is ook niet zo erg.. van "alle" merken die ik nu heb gehad ben ik het meest positief over de S100 witte variant.

[ Voor 11% gewijzigd door R0y. op 14-04-2020 13:00 ]

• Jurrian120
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-01 14:50
aidanl schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:18:
Tips/advies gevraagd!

Zoals @HTT-Thalan aangeeft opschuren en in de lak. Zelf zal ik hem opschuren dan een paar lagen blanke lak (Clear coat).

Maar controleer de tankdop ook. De rubberen ring dient vervangen te worden als er roest in zit. Maar controleer ook de veer of die de rubberen ring goed tegen de tank aan drukt.

• Bommes
  • Laatst online: 07:21

I want one...yesterday please
Wat een tof ding zeg.. helaas nog te nieuw en dus voor mij te duur.

[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 14-04-2020 13:09 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• FBTN
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-01 10:19
thijsco19 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:43:

Sorry, geen idee. Ben niet zo van het sleutelen...

I took the blue pill…

• Thoit
Bommes schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:09:
[YouTube: KTM 790 Adventure S - The Perfect Adventure Motorcycle?]

Ik weet nog steeds niet wat ik er van moet denken. Heb de 790 Duke proefgereden en vanaf toen gewacht op de Adventure. Maar die tank van het ding kan ik echt niet aan wennen. Snap waarom ze het doen maar het ziet er imo niet uit. Volgens mij vallen de verkoopcijfers ook erg tegen. De 390 zou ik nog graag eens willen proberen.

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10-2025

Frans92

VFR800

@aidanl Even een toevoeging op alle tips hier. Je gaat werken aan een systeem waar benzine inzit, let alsjeblieft op met vonken en benzinedamp. Ik hoef niet te vertellen waarom, dat weten we hier wel.
Ik zeg het liever ten overvloede :)

XBL: DonFrans

• thijsq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-01 00:22
Ten aanzien van de kettingsmeer-discussie vond ik deze erg interessant:

• Bommes
Thoit schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:20:
[...]

Ik weet nog steeds niet wat ik er van moet denken. Heb de 790 Duke proefgereden en vanaf toen gewacht op de Adventure. Maar die tank van het ding kan ik echt niet aan wennen. Snap waarom ze het doen maar het ziet er imo niet uit. Volgens mij vallen de verkoopcijfers ook erg tegen. De 390 zou ik nog graag eens willen proberen.
Ik vind het juist wel een toffe oplossing, tank(s) laag langs het blok, zwaarte punt omlaag.
Net even op MP gekeken, vanaf ongeveer €11.0000 zijn ze te koop, dat is nog echt wel dik geld.
Wel een vette ontwikkeling dat ze er voor kiezen om vanuit de fabriek gewoon een fiets te leveren die het echt goed doet offroad, die niet te veel weegt en die diverse hulpdingen uit laat zetten.

Ik vind het vet, maar zoals al gezegd echt te duur voor mij.
Alternatieven in die gewichtsklasse, die ook nog redelijk goed een stuk snelweg kunnen pakken (meer dan 1 cilinder dus) en betaalbaar zijn zijn er niet veel.

Van de andere kant, wonen we hier in Nederland nou helaas niet echt in een adventure motor land zoals die gast van Mototrek of Ryan van Fortnine..

[ Voor 6% gewijzigd door Bommes op 14-04-2020 13:50 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
thijsq schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:23:
Ten aanzien van de kettingsmeer-discussie vond ik deze erg interessant:
[YouTube: Never Buy Chain Lube Again? Comparison Test]
Zo snel mogelijk weer een pro-oiler monteren op m'n motor :)

• Pagman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-07-2024
Joopieboy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:46:
[...]

Best wel herkenbaar, typische dingen die ze bij motorport overslaan. :X Hoe oud is je remvloeistof?
Ze slaan wel meer dingen over daar. motorolie bijvoorbeeld :')

• Thoit
Destruction schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:53:
[...]
Nee, de garage is voor de motoren. Het koekblik mag buiten slapen, verschil moet er zijn tenslotte :)
Hier ook, het ging echter over de afmetingen :) Geen idee hoeveel motoren er straks in kunnen, er komt sowieso minimaal 1 brug in 8)
Pagman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:40:
[...]

Dan is de motor vast gewassen binnengekomen. Want dat is meestal een teken dat hij onderhouden is door de eigenaar :+

[ Voor 37% gewijzigd door Thoit op 14-04-2020 14:56 ]

• thijsco19
  • Laatst online: 09:56

thijsco19

KTM 990 SMT

Joopieboy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:46:
[...]

Nou ja, overslaan. Heb meer het idee dat ze de ketting iets te goed in het vet hebben gedaan. Op het moment dat je wegrijdt komt dan alles overal terecht.
Pagman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:40:
[...]

Hmm most eerlijk zeggen dat ik niet exact weet hoe oud de remvloeistof is of dat de motorolie vervangen is.
Hij had het erover dat ze er motor een beurt hadden gegeven. Normaal gesproken word het dan meegenomen en vervangen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Thoit
thijsco19 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:58:
Hmm most eerlijk zeggen dat ik niet exact weet hoe oud de remvloeistof is of dat de motorolie vervangen is.
Hij had het erover dat ze er motor een beurt hadden gegeven. Normaal gesproken word het dan meegenomen en vervangen.
Ik doe altijd zélf de olie's vervangen als ik een nieuwe motor koop. Ja leuk dat er nieuwe olie inzit (als die er al inzit. Dit kan je zien aan de kleur van de olie) maar is het wel de juiste olie? Bij motorolie valt het nog mee, maar heb hier volgens mij ook wel eens gelezen dat de garage er verkeerde remolie in deed en zodoende je geen remkracht meer hebt.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-01 16:37

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Net de R1150R weer even terug gebracht naar de zaak waar ik hem gekocht had. Choke kabel loopt niet zo soepel als het zou moeten, en de stationair is wat aan de lage kant, wat een koudere start meteen lastiger maakt.
Maar met twee gasklephuizen is stationair stellen wat lastiger omdat het aan beide kanten gelijk moet zijn. Zal wel eens kijken naar een twinmax, geen idee wat dat kost, maar dat lijkt me wel een belangrijk stuk gereedschap.

• HTT-Thalan
Thoit schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:01:
[...]

Ik doe altijd zélf de olie's vervangen als ik een nieuwe motor koop. Ja leuk dat er nieuwe olie inzit (als die er al inzit. Dit kan je zien aan de kleur van de olie) maar is het wel de juiste olie? Bij motorolie valt het nog mee, maar heb hier volgens mij ook wel eens gelezen dat de garage er verkeerde remolie in deed en zodoende je geen remkracht meer hebt.
Precies dat. Je wéét het niet. Als er geen historie bij is word er al-tijd beweerd dat 'al het onderhoud is uitgevoerd' en dat is gewoon niet (altijd) waar. Ik vond gisteren bij toeval (er werd aangegeven dat dit er niet was) toch het onderhoudsboekje van de NC onder een verborgen klepje van de frunk.

Daarin was terug te zien dat er tot ruwweg 15k kilometers is afgestempeld, daarna niet meer. De olie (en de filters) waren echter niet vies genoeg om 75k meegegaan te zijn dus er is ondertussen wel wát gebeurd (alleen niet bijgehouden, altijd zó jammer).

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:26
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:17:
[...]

Precies dat. Je wéét het niet. Als er geen historie bij is word er al-tijd beweerd dat 'al het onderhoud is uitgevoerd' en dat is gewoon niet (altijd) waar. Ik vond gisteren bij toeval (er werd aangegeven dat dit er niet was) toch het onderhoudsboekje van de NC onder een verborgen klepje van de frunk.

Daarin was terug te zien dat er tot ruwweg 15k kilometers is afgestempeld, daarna niet meer. De olie (en de filters) waren echter niet vies genoeg om 75k meegegaan te zijn dus er is ondertussen wel wát gebeurd (alleen niet bijgehouden, altijd zó jammer).
Ik heb de Alp bij het vervangen van de banden samen met een vriend aan een grondige inspectie onderworpen. Ik vond op alle plekken waar je dat wilt kopervet en nergens roest. Alles draaide en smeerde goed, met uitzondering van het balhoofd, stond te strak. Vloeistoffen en filters netjes op tijd vervangen.

Maar of Motoport dat gedaan heeft, of de vorige eigenaar? Geen idee.

Vanaf nu hou ik het gewoon minutieus zelf bij, in een daarvoor bestemd notitieblokje.

• HTT-Thalan
nehal3m schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:22:
[...]

Ik heb de Alp bij het vervangen van de banden samen met een vriend aan een grondige inspectie onderworpen. Ik vond op alle plekken waar je dat wilt kopervet en nergens roest. Alles draaide en smeerde goed, met uitzondering van het balhoofd, stond te strak. Vloeistoffen en filters netjes op tijd vervangen.

Maar of Motoport dat gedaan heeft, of de vorige eigenaar? Geen idee.

Vanaf nu hou ik het gewoon minutieus zelf bij, in een daarvoor bestemd notitieblokje.
Dat is, helemaal bij een Alp, een uitzonderlijke situatie :P. Ik zie ze vaak tot gort gereden worden slecht tot geen onderhoud 'want ze zijn toch zo lekker betrouwbaar'. Tja...

• nehal3m
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:24:
[...]

Dat is, helemaal bij een Alp, een uitzonderlijke situatie :P. Ik zie ze vaak tot gort gereden worden slecht tot geen onderhoud 'want ze zijn toch zo lekker betrouwbaar'. Tja...
Was 'ie toch 2500 euro waard. ;) :P

• HTT-Thalan
nehal3m schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:25:
[...]

Was 'ie toch 2500 euro waard. ;) :P
Ik betaalde 1700 voor de mijne destijds en toen kreeg ik van iedereen te horen dat ik 'veel te veel' heb betaald. Maar het is een steeds zeldzamere motor, en blijkbaar heb jij hem in betere conditie overgenomen. Uiteindelijk is de impact van de aanschaf toch klein als je ziet hoeveel (en hoe lang) je er plezier mee gaat hebben. Je gaat een veelvoud van dat bedrag een onderdelen, onderhoud, benzine en banden spenderen :P.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:50
Bommes schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:09:
[YouTube: KTM 790 Adventure S - The Perfect Adventure Motorcycle?]

Dan hopen dat deze goedkoper wordt (lijkt me wel)

YouTube: RUMOUR - New 850cc Honda Africa Twin, the CRF850L out in 2020

Wel grappig dat in het midden segment Honda ineens voor 850cc gaat ipv 700.
Daar waar de CRF 1100 de wat lage cc aantallen heeft voor het zwaardere segment.

• Pagman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-07-2024
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:17:
[...]

Gestempeld boekje buiten de garantie periode maakt opzich toch niet meer uit als je de facturen met km stand hebt?

Bij de laatste beurt is het boekje ook niet gestempeld maar heb ik wel een factuur met km stand.

• HTT-Thalan
kneusteun schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:29:
[...]

Dan hopen dat deze goedkoper wordt (lijkt me wel)

YouTube: RUMOUR - New 850cc Honda Africa Twin, the CRF850L out in 2020

Wel grappig dat in het midden segment Honda ineens voor 850cc gaat ipv 700.
Daar waar de CRF 1100 de wat lage cc aantallen heeft voor het zwaardere segment.
De huidige Twin heeft 1100 gekregen ipv 1000 om aan de nieuwe emissie-eisen te voldoen. Wellicht heeft hebben ze daar dezelfde redenatie?
Pagman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:30:
Gestempeld boekje buiten de garantie periode maakt opzich toch niet meer uit als je de facturen met km stand hebt?

Bij de laatste beurt is het boekje ook niet gestempeld maar heb ik wel een factuur met km stand.
Nou ja, ik heb beide niet. Alleen de 'woorden' van de dealer dat het allemaal op tijd is gebeurd. Met andere woorden, ik heb helemaal niks, dus voer ik zelf een aantal voorzorgsmaatregelen uit. Dat kost geld/moeite, maar ik heb 1500 minder betaald dan voor andere NC's dus er is wat ruimte, en er blijft nog voldoende marge over voor accessoires zonder over de prijs van het dichtstbijzijnde (qua prijs) te koop staande model te gaan.

Had ik een gestempeld boekje gehad, had ik nog enige indicatie gehad (al vallen die ook te vervalsen natuurlijk). Ik mijn geval vertrouw ik nu puur op de betrouwbaar van de motor als model, mensen zetten regelmatig behoorlijke kilometerstanden op een NC dus aan het ontwerp van de techniek ligt het niet.

[ Voor 47% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-04-2020 15:33 ]

• nehal3m
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:27:
[...]

Ik betaalde 1700 voor de mijne destijds en toen kreeg ik van iedereen te horen dat ik 'veel te veel' heb betaald. Maar het is een steeds zeldzamere motor, en blijkbaar heb jij hem in betere conditie overgenomen. Uiteindelijk is de impact van de aanschaf toch klein als je ziet hoeveel (en hoe lang) je er plezier mee gaat hebben. Je gaat een veelvoud van dat bedrag een onderdelen, onderhoud, benzine en banden spenderen :P.
Vond ik ook, en vergeleken met m'n kooi ben ik sowieso stukken goedkoper uit. Buiten dat is het naast mijn dagelijkse vervoer ook mijn hobby.

Bij m'n auto vond ik het vervelend om er geld aan uit te geven: Die moest het gewoon doen en daarmee basta. De motor is een ander verhaal, niet alleen heb ik 'm nodig, ik vind het ook leuk om hem te onderhouden en de mogelijkheden wat uit te breiden met wat mods.

Al met al ben ik zeer tevreden met de aankoop.

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:27:
[...]

Ik heb vaak slim gekocht en goed verkocht.

CB750 pre 80's gekocht voor 200,- verkocht voor 1250,- (kosten keer 50 euro om hem weer te laten lopen)
XTZ750 gekocht voor 1200,- verkocht voor 2300,- (kosten 500 euro voor nieuwe bandjes en bougies)( is in een prive collectie gekomen)

Met de oude bakken heb je geen afschrijving _/-\o_

• DrivinUCrazy
Yamaha heeft recent in een aantal aankondigingen te kennen gegeven dat na 2020 de XT1200Z (Super Tenere) wordt teruggetrokken uit hun modellenrange. De reden is dat deze niet naar Euro5 te krijgen is.

Ik ben benieuwd waar Yamaha dan mee gaat komen, en óf er iets komt. Zodra die van mij 'op' is zou ik liefst gewoon een jongere XT1200Z willen, dus dan zou ik uitkomen op een jonggebruikte. Eventueel via import. We gaan zien wat de toekomst ons brengt. Maar hopelijk komt er gewoon een fijne opvolger. 8)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Chakotay
Leuk stukje van Richard Hammond die "Long way round" in zijn tuin doet op een BMW R52:

• A13X

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:17:
[...]

Hoezo heb je geen ruimte als je topsnelheid 170+ is en je altijd een versnelling naar beneden kunt? Als je, zoals jullie impliceren, steeds met je omgeving bezig bent (zoals het ook zou moeten, overigens) dan zit je toch al in de juiste versnelling voor wat komen gaat en word je m.i. ook niet verrast.

Nou toch wil ik toch wel even het punt maken dat ik in de drie jaar dat ik ondertussen bijna 50k+ woon-werk kilometers heb gemaakt menig kutsituatie ben tegengekomen. En dat terwijl ik met een (vreselijk trage, bijna onrijdbaar onveilige) Transalp (loeizwaar en slechts 50pk :P) reed met remmen die toch niet helemaal mee konden met de huidige standaarden en het feit dat de uitgangssnelheid in zo'n situatie eigenlijk altijd 100km/u was (want dat reed ik meestal) ik nog nooit vermogen 'tekort' had. Jazeker, er werd wel eens teruggeschakeld en heel soms (om een veilig plekje/gaatje of afslag te halen) werd er wel eens naar 150 getrokken, allemaal geen enkel probleem geweest.

Het enige, echt het énige waarin de Alp tekort schoot op de snelweg is wanneer er een willekeurige andere motor besloot een sprint te trekken (naar vmax+veel) en ik dacht "laat ik eens proberen mee te komen". Dan ben je inderdaad te langzaam, maar motoren die er met die snelheid vandoor gaan zijn voor mij geen gevaar (meer), dan rijden ze immers (ver) voor je.

Overigens was het meerendeel van die situaties op te lossen door een veiligere plek te zoeken, te manoeuvreren en/of uit te wijken/remmen. Ik heb zelden (of eigenlijk nooit) meegemaakt dat ik móest accelereren om mijn vege lijf te redden. Als dat de oplossing is, vraag ik me af in wat voor situatie je jezelf gemanoeuvreerd hebt eigenlijk. En met accelereren bedoel ik dus echt optrekken buiten de grenzen van wat met mijn Transalp/NC mogelijk was/is, ook met terugschakelen.
Dacht dat jouw top 160 was? Daarbij maakt iedereen fouten en doen er mensen aardig onverwachte dingen.
Raym09 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:35:
[...]

Niks moet, ik reed met mijn voorgaande motoren met 49-100pk (400-650cc) niet langzamer dan dat ik nu rij met mijn FZ1 met 108Nm en 150pk. Waarbij ik zelden idioot hard rij, ik hoef alleen veel minder hard door te trekken en kan veel schakelluier rijden dan eerst. Op de snelweg waar je tot 2 maanden geleden nog altijd 130 mocht betekende dat vlot inhalen in z'n 6 versus terug moeten naar z'n 5. Voor mij is dit vermogen en koppel dan ook de sweet spot om mee te rijden. Zou niet meer terug willen naar 60Nm koppel en de motor moeten uitknijpen om van z'n plek te komen.

En voor sommige is het gewoon het hebben van "bragging rights" zodat ze kunnen zeggen dat ze er meer dan een ander hebben.
IK had het vooral over schakellui rijden, in het verleden zo'n 2jaar met een cbr600f op 25kW, 3-4 jaar met een Freewind xf650 48pk/52Nm en 1,5 jaar op een Honda vf400f 55,5pk/35,5Nm woonwerk gereden. Mocht je denken dat ik geen idee heb waarover je praat ;)

Met goed anticiperen gaat dat idd prima, alleen werd ik soms gek van hoeveel ik moest schakelen en het altijd door te toeren moeten janken om een beetje vlot mee te komen.

Kan zijn dat ik wat sportiever rij dan jij en dat ik daarmee eerder tegen die grenzen aanloop. Zal een groot deel van die tijd ook (een flink stuk) jonger (en onbezonnen) zijn geweest dan jij toen je begon.

Overigens ook wel een keer of wat moeten kiezen voor hard remmen of uitwijken waarbij het probleem sneller was vermeden met een dot gas(als dat ook zoden aan de dijk had gezet). Ook wel eens een wijsneus getroffen die in de gaten had dat je een licht blok had en mij ging zitten vervelen door ernaast te gaan hangen. Vooral irritant met een zwaar beperkte cbr.... }:| *kuch @Timmie271 en ja net als jij ben ik ook verstandiger gaan rijden met de jaren :P

50pk is prima zat vermogen, betekent niet dat zoals @Hkuit suggereert dat je met (veel) meer vermogen alleen nog maar laag kunt over vliegen. Of dat er geen voordelen aan zitten, die voor de een zwaarder wegen als voor de ander. Ik vind het heerlijk om in z'n 5 met 50 door een dorp te tokkelen en niet te hoeven terug te schakelen om de provinciale weg op te draaien. Of stilletjes in z'n 6 met 80 (en een beetje) over een bochtige provinciale weg te rijden en genoeg kracht over te hebben om hem de bocht door te trekken. Bij een inhaalactie of in een snelweg bocht gewoon in z'n 6 blijven zitten omdat het kan...jouw sweet spot is 50pk, de mijne 100Nm koppel en daar hoort een hoger vermogen bij met dit type motor.

@Hkuit met je opmerkingen kom je bij mij een beetje over als de groep "ik haal mijn rijbewijs niet, want ik zou mijzelf doodrijden".... Je mist zelfbeheersing? De motor rijd met jou ipv andersom? Je rijd nu al als een idioot en op het randje? En met meer vermogen zou je hetzelfde blijven rijden met alle gevolgen van dien? Naja dat vul je maar voor jezelf in.

De mate van rijden als een debiel loopt niet recht evenredig op met het vermogen van een motor.... Dat heb ik zelf in mijn 25kW tijd wel bewezen :+ die rijstijl word 100% door de bestuurder bepaald.

TL;DR:
Heb je meer als 50pk nodig? Nee.... heeft het voordelen en is het leuk? Ja.... Is idioot veel vermogen nodig? Nee, waarom dan? Omdat het kan :9~

Awesome

• kneusteun
Raym09 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:57:
[...]

@Hkuit met je opmerkingen kom je bij mij een beetje over als de groep "ik haal mijn rijbewijs niet, want ik zou mijzelf doodrijden".... Je mist zelfbeheersing? De motor rijd met jou ipv andersom? Je rijd nu al als een idioot en op het randje? En met meer vermogen zou je hetzelfde blijven rijden met alle gevolgen van dien? Naja dat vul je maar voor jezelf in.

De mate van rijden als een debiel loopt niet recht evenredig op met het vermogen van een motor.... Dat heb ik zelf in mijn 25kW tijd wel bewezen :+ die rijstijl word 100% door de bestuurder bepaald.
Ik wordt ook zo moe van die "ik rij mezelf dood" opmerking.
Want het voelt altijd een beetje zoals je omschrijft, mensen zijn idioot en snappen niet dat je leert motorrijden net als in een auto. Als je dan weet hoe het werkt en waar de remmen zitten dan is er geen enkele reden om jezelf dood te rijden.
Ook zul je zien dat deze mensen met hun eerste les amper gas durven te geven.

Soms krijg ik ook het idee dat ze daarmee willen zeggen dat alle andere motorrijders mietjes zijn die allemaal niet durven te rijden zoals hij dat zou doen ;)

Kortom dat soort mensen neem ik niet zo heel serieus.

Edit: wat je zegt over lui rijden snap ik helemaal. Ik heb zelf ook vaak dat als je wat vlotter wil meerijden dan sta ik met mijn twin best wel te janken en schakelen om die supersports bij te houden, en niet omdat er zo hard gereden wordt maar meer omdat zij eenmaal eenvoudig na vertraging (bocht/kruispunt etc) even doortrekken waar dit bij mij wel wat meer moeite en schakelmomenten van het blok kost.
En laten we eerlijk wezen een huskie 401 haalt de 130 ook wel, maar ik denk dat je op een gs1200 iets meer comfort en rust vind bij 130.

[ Voor 17% gewijzigd door kneusteun op 14-04-2020 18:09 ]

• HTT-Thalan
Dacht dat jouw top 160 was? Daarbij maakt iedereen fouten en doen er mensen aardig onverwachte dingen.
Theoretisch ~180km/h maar ik heb niet de noodzaak noch de tijd om er te geraken, dus die top is echt puur voor de reclamefolder.

Tot 150km/h gaat het (relatief, naar mijn beleving, YMMV :+) vlot, daarboven is het inderdaad wachten.

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:36
Ach, ik heb alles tussen 47pk en 147pk staan. Vtwin of 4 cilinder.
Het heeft allemaal hun charme en ik geniet er op elke, alleen niet hetzelfde. Net naargelang de stemming is 8)

• HTT-Thalan
De Transalp word flink aangepakt door de nieuwe eigenaar....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jMVrQKFwX1jzt0bVQI3HW3nHvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfizC9WqRJMRsIXkxn4sLGOE.jpg?f=fotoalbum_large

Hij vond erg weinig roest op het frame en onder de kappen. Mijn aanpak van flink vet blijven spuiten en een dikke laag zand erover werkte prima, ondanks commentaar van deze en gene. Hij heeft vooral het stuur opnieuw gespoten, de uitlaatbochten en wat klein werk hier en daar.

• Hkuit
[...]
50pk is prima zat vermogen, betekent niet dat zoals @Hkuit suggereert dat je met (veel) meer vermogen alleen nog maar laag kunt over vliegen. Of dat er geen voordelen aan zitten, die voor de een zwaarder wegen als voor de ander. Ik vind het heerlijk om in z'n 5 met 50 door een dorp te tokkelen en niet te hoeven terug te schakelen om de provinciale weg op te draaien. Of stilletjes in z'n 6 met 80 (en een beetje) over een bochtige provinciale weg te rijden en genoeg kracht over te hebben om hem de bocht door te trekken. Bij een inhaalactie of in een snelweg bocht gewoon in z'n 6 blijven zitten omdat het kan...jouw sweet spot is 50pk, de mijne 100Nm koppel en daar hoort een hoger vermogen bij met dit type motor.

TL;DR:
Heb je meer als 50pk nodig? Nee.... heeft het voordelen en is het leuk? Ja.... Is idioot veel vermogen nodig? Nee, waarom dan? Omdat het kan :9~
Tja, dit risico liep ik hè; door als vrijwel onbekende ineens zo'n vraag te stellen loop ik het risico dat jij en de andere motorrijders zich een beeld vormen van mij wat niet echt klopt, en wat ook niet gebaseerd is op alles wat ik heb geschreven. Maar da's mijn eigen schuld, als ik nu het eikeltje van het motortopic ben dan heb ik dat zelf gedaan :P
Ik heb niet bedoeld te zeggen dat 50 pk mijn 'sweet spot' is; wel dat ik me er over verbaas het gemakkelijk het al te hard gaat met 50 pk op niet-snelwegen, en vandaar mijn vraag "Hoe doen jullie dat dan met je 100 pk motoren?". Een motor met meer vermogen lijkt me fijn, met meer koppel helemaal, en die gaat er ook wel komen, maar eerst wil ik leren motor rijden.

Ik schrik van jouw conclusie hier:
Kennelijk heb ik die suggestie gewekt, maar dat is niet wat ik schreef. Ik ben een oude grijzende man :+ , die de vader van de wat jongere motorrijders hier had kunnen zijn en die zichzelf echt niet gaat doodrijden. Wat ik wél schreef is dat je al snel te hard rijdt op de motor, volgens mij, want dat overkomt mij nu al met mijn inmiddels beroemde 47 pk. Ik heb het dan niet over doodrijden, maar over gewoon een beetje gas geven als ik de bebouwde kom uitrijd; ik zit dan zó op de 80 a 100, terwijl je hier op het platteland vaak maar 60 mag. Ik had het daarom in het volgende bericht ook over 'binnen de grenzen' blijven, niet over dood gaan.
En in het bericht daarna heb ik @noes geciteerd die beschrijft dat het over een gevoel van macht gaat, en heb ik aangegeven dat ik dát goed begrijp. En dat mijn volgende motor wel een een Z900rs zou kunnen worden...

TL;DR: (ik moet nog steeds eens opzoeken wat dat nou eigenlijk betekent)
Ben ik bang mezelf dood te rijden als ik meer vermogen heb? Neuh.
Denk ik dat de meeste motorrijders in Nederland regelmatig de Vmax overschrijden? Yep.
Vind ik dat heel erg? Neuh, als je maar rekening houdt met alle andere mensen O+

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-01 19:22
Hkuit schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:13:
[...]
Too long, didn't read.

/teruginlurkmodus

Hello. Is it me you're looking for?

• Hkuit
iamerwin schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:17:
[...]

Too long, didn't read.

/teruginlurkmodus
Thx, ik zag het ook toen ik ging zoeken.
Maar gelukkig kwam ik daarbij ook de volgende betekenis tegen:
"Eponiemen[bewerken | brontekst bewerken]
Op reddit is tldr[2] de subreddit die dient als dagelijks overzicht van de site. Lange berichten op reddit worden vaak gevolgd of voorafgegaan door een samenvatting, bestaande uit een zin of korte paragraaf dat als voorvoegsel "TL;DR" heeft. De afkorting wordt soms gebruikt als zelfstandig naamwoord om zo'n samenvatting aan de duiden, als in: "gelieve een TL;DR toe te voegen aan je bericht"".

Oftewel: een samenvattende tekst.
En dat is wat Raym09 en ik deden na het schrijven van onze epistels...

• Stinj
Jolke schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:33:
[...]

Ik ga donderdag weer een stukkie toeren, nog even uitzoeken waar ik heen ga. :)
Nog tips naast Odenwald en Feldberg/Taunus? Of misschien een mooie route die ik nog niet ontdekt heb?

• HTT-Thalan
ik zit dan zó op de 80 a 100, terwijl je hier op het platteland vaak maar 60 mag.
Tja, generatiekloof. Voor sommigen hier begint het pas bij 100km/u, dan schakelen ze pas voor de eerste keer op. Jij komt misschien wel uit het tijdperk waarin 100km/u de maximaal haalbare snelheid was :7.

Zolang ik nog steeds getalenteerde motorrijders anderen die 2, 3 keer het vermogen hebben zie zoekrijden, blijf ik ervanuit overtuigd dat het aan mij ligt, en niet mijn motor. En wat zij hier op mij hebben op het asfalt pak ik terug in het zand :P.

• A13X

A13X

Dude

[...]

Tja, dit risico liep ik hè; door als vrijwel onbekende ineens zo'n vraag te stellen loop ik het risico dat jij en de andere motorrijders zich een beeld vormen van mij wat niet echt klopt, en wat ook niet gebaseerd is op alles wat ik heb geschreven. Maar da's mijn eigen schuld, als ik nu het eikeltje van het motortopic ben dan heb ik dat zelf gedaan :P
Ik heb niet bedoeld te zeggen dat 50 pk mijn 'sweet spot' is; wel dat ik me er over verbaas het gemakkelijk het al te hard gaat met 50 pk op niet-snelwegen, en vandaar mijn vraag "Hoe doen jullie dat dan met je 100 pk motoren?". Een motor met meer vermogen lijkt me fijn, met meer koppel helemaal, en die gaat er ook wel komen, maar eerst wil ik leren motor rijden.

Ik schrik van jouw conclusie hier:

[...]

Kennelijk heb ik die suggestie gewekt, maar dat is niet wat ik schreef. Ik ben een oude grijzende man :+ , die de vader van de wat jongere motorrijders hier had kunnen zijn en die zichzelf echt niet gaat doodrijden. Wat ik wél schreef is dat je al snel te hard rijdt op de motor, volgens mij, want dat overkomt mij nu al met mijn inmiddels beroemde 47 pk. Ik heb het dan niet over doodrijden, maar over gewoon een beetje gas geven als ik de bebouwde kom uitrijd; ik zit dan zó op de 80 a 100, terwijl je hier op het platteland vaak maar 60 mag. Ik had het daarom in het volgende bericht ook over 'binnen de grenzen' blijven, niet over dood gaan.
En in het bericht daarna heb ik @noes geciteerd die beschrijft dat het over een gevoel van macht gaat, en heb ik aangegeven dat ik dát goed begrijp. En dat mijn volgende motor wel een een Z900rs zou kunnen worden...

Ben ik bang mezelf dood te rijden als ik meer vermogen heb? Neuh.
Denk ik dat de meeste motorrijders in Nederland regelmatig de Vmax overschrijden? Yep.
Vind ik dat heel erg? Neuh, als je maar rekening houdt met alle andere mensen O+
Neuh ik vorm niet zo snel een mening over iemand. En leeftijd... ik heb mijn rijbewijs gehaald op mijn 19e 10jaar voordat er A1 ipv 25kW op je rijbewijs kwam. Vlak voor de invoering van het avb examen meen ik zelfs :P

Kaal met grijs in de baard, allicht wel wat jonger dan jou ;)

Meer vermogen = meer debielen dat gevoel trekt ze aan. Echter kun je met vermogen ook rustig rijden, genoeg hier die je dat kunnen bewijzen. Ik haak wel aan wanneer je op @Will_M zijn uitnodiging in gaat :) voorrijder langzame groep tweakers weekend met ruim meer dan 160pk B-)

Voor mij is het denk zelfs andersom, doordat het vlot gaat zover door te trekken heb ik er ook veel minder behoefte aan.

en als je te hard rijd in een hogere versnelling met een lager toerental valt het minder op voor omstanders :+ harder geluid = hogere snelheidsgevoel

@HTT-Thalan reken maar uit, maar volgens mij schelen wij niet veel in leeftijd ;)

Awesome

• Hkuit
@Raym09 die 09 in je username brengt mij wat in de war; zo jong en al grijs? In de baard?

• Hkuit
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:28:
[...]

Tja, generatiekloof. Voor sommigen hier begint het pas bij 100km/u, dan schakelen ze pas voor de eerste keer op. Jij komt misschien wel uit het tijdperk waarin 100km/u de maximaal haalbare snelheid was :7.
Ik had iig autorijles toen we ineens 120 mochten (op de snelweg hè :) ). En is was een late lesser; toen was ik al 21.

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Vraagje... Vorige week is bij het onderhoud van m'n Duc de remvloeistof achter vervangen. Voor dat gebeurde stond de rem knetterstrak afgesteld, persoonlijk vind ik dat erg fijn. Na de beurt was de achterrem zompig. Ben tijdens een ritje bij de Duc dealer in Zaltbommel langsgeweest en heb het euvel laten zien. De monteur gaf aan dat er lucht in het hydraulisch systeem gekomen was en hij noemde het zelfs gevaarlijk omdat ik twee keer moest pompen om enig effect te krijgen.

Dus mijn eigen dealer gebeld. Kon vandaag langskomen. Wiel eraf, systeem ontlucht. Effect... vrijwel nul. Maar dit is alles wat ze konden doen zeiden ze.

In hoeverre is dit waar? Want hij remt op deze manier echt niet prettig naar mijn idee. Weet ook niet zo goed wat ik er verder mee moet...

Strava

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Krylinck schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:56:
Vraagje... Vorige week is bij het onderhoud van m'n Duc de remvloeistof achter vervangen. Voor dat gebeurde stond de rem knetterstrak afgesteld, persoonlijk vind ik dat erg fijn. Na de beurt was de achterrem zompig. Ben tijdens een ritje bij de Duc dealer in Zaltbommel langsgeweest en heb het euvel laten zien. De monteur gaf aan dat er lucht in het hydraulisch systeem gekomen was en hij noemde het zelfs gevaarlijk omdat ik twee keer moest pompen om enig effect te krijgen.

Dus mijn eigen dealer gebeld. Kon vandaag langskomen. Wiel eraf, systeem ontlucht. Effect... vrijwel nul. Maar dit is alles wat ze konden doen zeiden ze.

In hoeverre is dit waar? Want hij remt op deze manier echt niet prettig naar mijn idee. Weet ook niet zo goed wat ik er verder mee moet...
Klinkt alsof je nu meer keuze hebt tussen een beetje remmen en hard remmen waarbij het eerst alleen hard remmen was. Nou kan je dat laatste fijn vinden, maar ik denk dat de monteur hier wel gelijk heeft. Door het ding aan te raken en gelijk flink hard te remmen maakt dit de kans op blokkeren groter. Door meer druk te moeten zetten heb je meer ruimte tussen een beetje remmen en hard remmen, en alleen met flink wat druk rem je dan hard.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Krylinck schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:56:

Rem hoort niet zompig te zijn (zeker bij een Duc). Gewoon teruggaan en verlangen dat ze beter ontluchten.
PilatuS schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:00:
[...]

Klinkt alsof je nu meer keuze hebt tussen een beetje remmen en hard remmen waarbij het eerst alleen hard remmen was. Nou kan je dat laatste fijn vinden, maar ik denk dat de monteur hier wel gelijk heeft. Door het ding aan te raken en gelijk flink hard te remmen maakt dit de kans op blokkeren groter. Door meer druk te moeten zetten heb je meer ruimte tussen een beetje remmen en hard remmen, en alleen met flink wat druk rem je dan hard.
Dat het pedaal een kortere slag heeft, en duidelijker tegendruk geeft, wil niet zeggen dat je alleen maar veel kracht erop kan zetten. Je kan op een goed ontluchtte rem, die knalhard is, nog steeds heel zachtje drukken en zo heel gedoseerd remmen. Ik durf zelfs te stellen, dat hoe harder de rem aanvoelt, des te nauwkeuriger kan je hem bedienen. Dat is ook de reden dat staalomvlochten remleidingen het remgedrag zoveel verbeteren.

iRacing Profiel

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:24:
[...]
Dat het pedaal een kortere slag heeft, en duidelijker tegendruk geeft, wil niet zeggen dat je alleen maar veel kracht erop kan zetten. Je kan op een goed ontluchtte rem, die knalhard is, nog steeds heel zachtje drukken en zo heel gedoseerd remmen. Ik durf zelfs te stellen, dat hoe harder de rem aanvoelt, des te nauwkeuriger kan je hem bedienen. Dat is ook de reden dat staalomvlochten remleidingen het remgedrag zoveel verbeteren.
Het is even de vraag wat hij met knetterstrak bedoelt en of dat normaal is of niet. Mischien heb je gelijk, maar misschien ook niet. De vraag is even wat normaal is en wat niet. Voor mij klinkt knetterstrak alsof je naar het ding kijkt en het achterwiel kan blokkeren. Misschien is zompig dan wel normaal en heeft die monteur gelijk. Als hij het over knetterstrak heeft en monteur over gervaarlijk dan heb ik eerder de neinig hoe het nu is als normaal te achten en niet hoe het er voor was. Wat meer info zodat we kunnen bepalen wat nou normaal is en wat niet is wel zo handig :)

Edit: Ter vergelijking. Ik zou mijn Brembo achterrem op mijn RC8 met stalenleiding eerder omschrijven als zompig dan knetterstrak.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 15-04-2020 00:44 ]

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:32
PilatuS schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:32:
[...]

Het is even de vraag wat hij met knetterstrak bedoelt en of dat normaal is of niet. Mischien heb je gelijk, maar misschien ook niet. De vraag is even wat normaal is en wat niet. Voor mij klinkt knetterstrak alsof je naar het ding kijkt en het achterwiel kan blokkeren. Misschien is zompig dan wel normaal en heeft die monteur gelijk. Als hij het over knetterstrak heeft en monteur over gervaarlijk dan heb ik eerder de neinig hoe het nu is als normaal te achten en niet hoe het er voor was. Wat meer info zodat we kunnen bepalen wat nou normaal is en wat niet is wel zo handig :)

Edit: Ter vergelijking. Ik zou mijn Brembo achterrem op mijn RC8 met stalenleiding eerder omschrijven als zompig dan knetterstrak.
Als zompig technisch 'normaal' is dan is het technisch ook onmogelijk om met alleen een remvloeistofvernieuwing een rem knetterhard te krijgen.
Ik denk dat de motorzaak te lui is om goed te ontluchten en het afdoet als 'product eigenschap'.
Daarbij hoort ook eventuel rempomp en/of klauw loshalen om die ene luchtbel eruit te kunnen halen.

• A13X

A13X

Dude

Hkuit schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:33:
@Raym09 die 09 in je username brengt mij wat in de war; zo jong en al grijs? In de baard?
Mijn naam heeft dan ook niks met Raym te maken en 09 niks met mijn leeftijd ;)

Dacht dat oudjes zo graag doen puzzelen en raadsels oplossen :+

Awesome

• Chakotay
@Krylinck dat klinkt als een motorzaak om over te slaan. Wat @SniperGuy zegt, als de rem eerst goed hard aanvoelde, hoort dat niet slechter te worden na onderhoud. Twee keer moeten pompen voordat je remdruk krijgt is sowieso nooit de bedoeling.

Ik weet niet precies hoe de remleiding van jouw Ducati loopt, maar dit klinkt alsof er een luchtbel ergens op een hoog punt zit. Het kan voorkomen dat deze er niet uit wil komen door normaal ontluchten. Wat ik bij mijn RSV Mille altijd moest doen was de remklauw loshalen van de achterbrug, en deze omhoog houden en omdraaien zodat de ontluchtingsnippel het hoogste punt word. Daarna nog een keer ontluchten (wel even iets tussen de remblokken doen, aangezien er geen schijf mee tussen zit), en er kwam spontaan toch nog een luchtbel uit. Misschien dat nog eens proberem, of het bij Ducati Zaltbommel laten doen als je het zelf niet ziet zitten, het klinkt alsof zij het wel snappen :)

Hier een how-to die ik ooit gemaakt heb voor de RSV, helaas zijn de plaatjes weggevallen na een forumupgrade.

[ Voor 12% gewijzigd door Chakotay op 15-04-2020 08:12 ]

• Thoit
Sterker nog, tijdens rijlessen kreeg ik aangeleerd dat ik door moest rijden dus altijd +10 rijden. Ik rijd met de motor meestal +20 (op de teller). Ik rijd echter wel meestal in Duitsland, daar kost 20 km/h te hard € 35 t.o.v. € 194 8)7
Chakotay schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:09:
@Krylinck dat klinkt als een motorzaak om over te slaan. Wat @SniperGuy zegt, als de rem eerst goed hard aanvoelde, hoort dat niet slechter te worden na onderhoud. Twee keer moeten pompen voordat je remdruk krijgt is sowieso nooit de bedoeling.

Ik weet niet precies hoe de remleiding van jouw Ducati loopt, maar dit klinkt alsof er een luchtbel ergens op een hoog punt zit. Het kan voorkomen dat deze er niet uit wil komen door normaal ontluchten. Wat ik bij mijn RSV Mille altijd moest doen was de remklauw loshalen van de achterbrug, en deze omhoog houden en omdraaien zodat de ontluchtingsnippel het hoogste punt word. Daarna nog een keer ontluchten (wel even iets tussen de remblokken doen, aangezien er geen schijf mee tussen zit), en er kwam spontaan toch nog een luchtbel uit. Misschien dat nog eens proberem, of het bij Ducati Zaltbommel laten doen als je het zelf niet ziet zitten, het klinkt alsof zij het wel snappen :)

Hier een how-to die ik ooit gemaakt heb voor de RSV, helaas zijn de plaatjes weggevallen na een forumupgrade.
Precies, als het voorheen anders aanvoelde en een andere partij aangeeft dat het niet klopt dan zou ik toch echt niet meer naar die monteur gaan. Wat je ook nog zou kunnen doen is de rem op druk houden en een nacht / paar dagen laten staan.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Raym09 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:34:
[...]

Mijn naam heeft dan ook niks met Raym te maken en 09 niks met mijn leeftijd ;)

Dacht dat oudjes zo graag doen puzzelen en raadsels oplossen :+
Whut kom jij niet uit 1909?? :o

I have stability. The ability to stab.

• HTT-Thalan
Chakotay schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:09:
@Krylinck idem. Ik heb de remvloeistof van mijn motor maandag vervangen en ik had in de voorrem ook een sponzig gevoel, er bleek nog een belletje lucht helemaal voorin te zitten. Suctie aan de nippel zetten hielp niet, dus we hebben het er met de hand uitgepompt met de remhendel.

• DrivinUCrazy
Thoit schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:26:
[...]

Sterker nog, tijdens rijlessen kreeg ik aangeleerd dat ik door moest rijden dus altijd +10 rijden. Ik rijd met de motor meestal +20 (op de teller). Ik rijd echter wel meestal in Duitsland, daar kost 20 km/h te hard € 35 t.o.v. € 194 8)7
Dit. En om het dan nog krommer te maken. In Duitsland mag je buiten de bebouwde kom 100 km/h. Plus nog wat marge, en je kunt het op de kleinere weggetjes* héél spannend maken zonder een snelheidsoverschrijding. En hier in Nederland mogen we buiten de bebouwde kom nog bijna alleen maar 60, en op de snelweg 100km/h. :/

*: op de leukste weggetjes haal je de toegestane snelheid niet eens. ;)

• HTT-Thalan
DrivinUCrazy schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:40:
[...]

Dit. En om het dan nog krommer te maken. In Duitsland mag je buiten de bebouwde kom 100 km/h. Plus nog wat marge, en je kunt het op de kleinere weggetjes* héél spannend maken zonder een snelheidsoverschrijding. En hier in Nederland mogen we buiten de bebouwde kom nog bijna alleen maar 60, en op de snelweg 100km/h. :/

Yup. Maar Duitsland is ook een factor X groter dan Nederland en de af te leggen afstanden zijn dan ook in de regel veel groter. Dus je 'dorp tot dorp' tijd (om maar even een willekeurige maatstaf te verzinnen) is misschien wel hetzelfde.

Ziektekostenverzekering is er wel weer hoger, begrijp ik.

• SniperGuy
[...]

Nederland is wat dat betreft doodgereguleerd met 60km/h (zones), (dubbele) doorgetrokken strepen, fietsers die een beschermde status hebben, etc :'( :'( :'(

• Jolke
  • Nu online
@Stinj, zo zoveel route's hier. Vorige week ben ik de Rijn van Koblenz naar Wiesbaden langs gereden. Nu is het lekker rustig. :)

Heeft iemand hier nog een tip voor een goede app om je route's bij te houden? Ik gebruikte Runtastic voor het lopen/fietsen en dat werkt ook voor motorrijden. Maar nu kom ik erachter dat alleen de app verder ondersteund wordt. Route's terugkijken en analyseren via de website zit er niet meer in. :/

• SniperGuy
Jolke schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:42:
@Stinj, zo zoveel route's hier. Vorige week ben ik de Rijn van Koblenz naar Wiesbaden langs gereden. Nu is het lekker rustig. :)

Heeft iemand hier nog een tip voor een goede app om je route's bij te houden? Ik gebruikte Runtastic voor het lopen/fietsen en dat werkt ook voor motorrijden. Maar nu kom ik erachter dat alleen de app verder ondersteund wordt. Route's terugkijken en analyseren via de website zit er niet meer in. :/
Geen motornavi? Garmin Zumo's houden standaard een track bij, wellicht de goedkopere automodellen ook.

• Jolke
  • Nu online
Nope, geen motornavi, alleen een telefoon. :)

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:18
[...]

Het heeft volgens mij ook te maken met de begroting. Een 60kmh weg hoeft een gemeente minder budget voor onderhoud voor te reserveren. Hoe het precies zit weet ik niet meer.

XXXVI

• R0y.

Volgens mij zit die optie in de app van myrouteapp. Anders even aan @mr_zippey vragen, die houd zijn rondjes ook altijd bij.

• Thoit
[...]

Precies dat! Al wordt je alleen af en toe gek met de wisseling van snelheden.Maar goed, beter dan dat 60 wat hier is. Als de wegen hier dan nog eens wat bochten hadden was het tenminste nog uit te houden :+
HTT-Thalan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:42:
[...]
Yup. Maar Duitsland is ook een factor X groter dan Nederland en de af te leggen afstanden zijn dan ook in de regel veel groter. Dus je 'dorp tot dorp' tijd (om maar even een willekeurige maatstaf te verzinnen) is misschien wel hetzelfde.

We wonen dicht aan de Duitse grens, maar nog altijd in Nederland :>
ephymerous schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:47:
[...]
Het heeft volgens mij ook te maken met de begroting. Een 60kmh weg hoeft een gemeente minder budget voor onderhoud voor te reserveren. Hoe het precies zit weet ik niet meer.
Klopt, heb ook wel eens gehoord dat een weg waar nieuw asfalt op moest komen 60 is gemaakt omdat het goedkoper was.
R0y. schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:50:
[...]

Volgens mij zit die optie in de app van myrouteapp. Anders even aan @mr_zippey vragen, die houd zijn rondjes ook altijd bij.
Klopt zit er in inderdaad!

[ Voor 7% gewijzigd door Thoit op 15-04-2020 08:52 ]

• HTT-Thalan
SniperGuy schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:42:
Nederland is wat dat betreft doodgereguleerd met 60km/h (zones), (dubbele) doorgetrokken strepen, fietsers die een beschermde status hebben, etc :'( :'( :'(
Ik snap dat deze oplossing niet voor iedereen prettig is, maar ik vind sportief rijden op een motor met weinig CC/Vermogen een prima oplossing voor toeren in 60 gebieden. Aan die snelheden en inrichting veranderen we toch niks. En stelselmatig negeren van de gestelde beperkingen gaat uiteindelijk backfiren. Hell, als het exclusief 60 is kun je met 80cc prima uit de voeten en kun je nog ongegeneerd knetteren en revven ook :P.

• DrivinUCrazy
HTT-Thalan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:42:
[...]

Er zijn wel meer dingen duurder in Duitsland, en andere dingen zijn weer goedkoper. En nu? :?

Ze hadden in Duitsland ook iets kunnen doen als "provinciale wegen" 100 km/h en de weggetjes daarbuiten 70 km/h. Maar dat doen ze niet; het komt er toch nog iets meer op eigen inzicht aan.
HTT-Thalan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:53:
[...]

Ik snap dat deze oplossing niet voor iedereen prettig is, maar ik vind sportief rijden op een motor met weinig CC/Vermogen een prima oplossing voor toeren in 60 gebieden. Aan die snelheden en inrichting veranderen we toch niks. En stelselmatig negeren van de gestelde beperkingen gaat uiteindelijk backfiren. Hell, als het exclusief 60 is kun je met 80cc prima uit de voeten en kun je nog ongegeneerd knetteren en revven ook :P.
In deze periode is het anders heerlijk om gewoon door het Nederlandse landschap te toeren, en te genieten van de bloesem overal. Om dan lekker wat rond te kijken is 60 hard zat. Net zoals ik het heerlijk vind om in de herfst te genieten van de kleurenpracht in de Luxemburgse bossen.

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:19

OSMand? Is mijn nr1 navigatie-app, vind hem sowieso veel fijner als iets met Google Maps (die soms al zegt dat je linksaf moet als de weg een bocht naar links maakt). Je kunt allerlei plugins aanzetten waaronder 1 waarmee je je afgelegde route bijhoudt in gpx-formaat. Dat kun je met zoveel app/websites weer uitlezen...

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:53:
[...]

Enige nadeel is dat als je met een laag vermogen een keer wat verder wil dat de snelweg dan echt tergend is in mijn ogen.
En ja op 60 wegen kan je lol hebben, maar laten we eerlijk zijn dan rijdt je niet perse 60.

Het is zeker wel leuk om bij een laag vermogen fiets lekker lomp aan het gas te hangen want het gaat vaak wel goed.
Meer vermogen vergt daarom misschien wel wat meer "skills" omdat je daadwerkelijk op moet passen met in en uit bochten gaan etc.

• Stinj

Thanks! Ga eens even kijken voor een leuke route. Vanaf morgen wordt het weer mooi weer.. 8)

Voor apps; ik gebruik zelf Calimoto. Vind de planner (vooral op desktop!) heel goed, fijne tracker ook, maar de gesproken navigatie instructies zijn soms wel echt slecht... meerdere keren verkeerd gereden. Toch maar eens een mount voor m'n stuur fixen, dat ik ook kan zien waar ik heen moet :+

Desondanks kan ik 'm wel aanraden! Je krijgt 1 regio gratis, zelf heb ik premium aangeschaft omdat ik ook vaak tourtjes in het buitenland doe (Vogezen is gewoon :9~ :9~)

edit: je kan met de online planner de route ook exporteren als GPX!

[ Voor 3% gewijzigd door Stinj op 15-04-2020 09:13 ]

• HTT-Thalan
DrivinUCrazy schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:08:
In deze periode is het anders heerlijk om gewoon door het Nederlandse landschap te toeren, en te genieten van de bloesem overal. Om dan lekker wat rond te kijken is 60 hard zat. Net zoals ik het heerlijk vind om in de herfst te genieten van de kleurenpracht in de Luxemburgse bossen.
Oh zeker! Dat vind ik ook heel prettig, ik droeg het puur aan als (mogelijk) alternatief / ideetje naar mensen toe die niet goed weten wat ze met die 60 zones aan moeten. Ik kan me nog prima inhouden op mijn 670cc brommertje :P.
kneusteun schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:09:
Enige nadeel is dat als je met een laag vermogen een keer wat verder wil dat de snelweg dan echt tergend is in mijn ogen.
En ja op 60 wegen kan je lol hebben, maar laten we eerlijk zijn dan rijdt je niet perse 60.

Het is zeker wel leuk om bij een laag vermogen fiets lekker lomp aan het gas te hangen want het gaat vaak wel goed.
Meer vermogen vergt daarom misschien wel wat meer "skills" omdat je daadwerkelijk op moet passen met in en uit bochten gaan etc.
Het was ook geen of/of optie, maar een en/en. Een lichtgewicht machientje voor erbij is vaak een stuk vriendelijker geprijsd en hobbies mogen geld kosten, toch? :P. Zodra ik een leuke 50, 80 of 125 'voor erbij' vind voor een opknapprijsje verscheep ik die gelijk naar Emmen. Leuk om door de polders te knorren.

• Jolke
  • Nu online
Navigatie/planner heb ik niet echt nodig, ik heb de telefoon in de zak en niet voor me op de motor. Ik gebruik het dus enkel voor registratie van de tocht. Plannen doe ik met Google Maps, voor een globale richting.

Morgen 25 graden, @Stinj. :P
Vogezen is idd mooi en goed te doen van hier uit. Ik was er in de wintervakantie met de auto en >10 jaar geleden met de motor.

• Thoit
Jolke schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:13:
Navigatie/planner heb ik niet echt nodig, ik heb de telefoon in de zak en niet voor me op de motor. Ik gebruik het dus enkel voor registratie van de tocht. Plannen doe ik met Google Maps, voor een globale richting.

Vogezen is idd mooi en goed te doen van hier uit. Ik was er in de wintervakantie met de auto en >10 jaar geleden met de motor.
Vooral in jouw situatie zou ik eens Kurviger gebruiken. Je komt dan juist op de mooie wegen i.p.v. de doorgaande wegen. Google Maps probeert je namelijk het snelst van A naar B te krijgen. Bij Kurviger of TomTom kan je aangeven of je bijv. een kronkelroute wil nemen en zo weinig mogelijk door steden wil rijden etc.

• nehal3m
HTT-Thalan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:13:
[...]

Oh zeker! Dat vind ik ook heel prettig, ik droeg het puur aan als (mogelijk) alternatief / ideetje naar mensen toe die niet goed weten wat ze met die 60 zones aan moeten. Ik kan me nog prima inhouden op mijn 670cc brommertje :P.

[...]

Het was ook geen of/of optie, maar een en/en. Een lichtgewicht machientje voor erbij is vaak een stuk vriendelijker geprijsd en hobbies mogen geld kosten, toch? :P. Zodra ik een leuke 50, 80 of 125 'voor erbij' vind voor een opknapprijsje verscheep ik die gelijk naar Emmen. Leuk om door de polders te knorren.
Ik heb (samen met m'n vrouw) een Honda P50 en een Aprilia RS50 voor d'rbij. Dikke lol in de polder.

Vooral die Honda is ook een hele leuke brommert om naar de supermarkt mee te rijden. Mandje voorop. 4 takt met 't motortje in 't achterwiel, heel apart ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7XvlT-KoH3eqTTLib_ojtW7mJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBfYxLH9LhgGzu09iH5hpmog.jpg?f=fotoalbum_large

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:36
@HTT-Thalan @Frans92 @Jurrian120
Dank voor jullie adviezen! Ik ga komend weekend kijken of het lukt om het probleem met het roest op te lossen.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Bommes
Jolke schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:13:

Denk dat je bij ren/trim apps terecht zult komen.
Die zijn er denk ik voldoende, die houden ook een log bij waar je geweest bent.

Mijn TomTom kan het ook trouwens maar dat is dus een standalone navigatie systeem.

• NLDViane
  • Laatst online: 27-01 11:28
kneusteun schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:09:
[...]

Dit kan ik wel beamen ja, met de Ninja 300 (39pk!) was het vrijwel altijd vol gas jagen (en dat ging echt wel lekker :Y ), met de Street Triple moet je toch wat meer oppassen. Die laatste is ook iets minder vergevingsgezind voor foutjes, en elke hobbel in een bocht voel je waar dat bij de Ninja weggefilterd werd. Dat gaf een veel zekerder gevoel als je tot de limiet wilt gaan.

• Jolke
  • Nu online
Bommes schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:25:
[...]

Denk dat je bij ren/trim apps terecht zult komen.
Die zijn er denk ik voldoende, die houden ook een log bij waar je geweest bent.

Mijn TomTom kan het ook trouwens maar dat is dus een standalone navigatie systeem.
Het gaat me niet zozeer om de app die eromheen zit, maar puur om de functionaliteit om te kunnen loggen. Betaalde apps heb ik al genoeg en voor dit gebruik ik het te weinig. Eenmaal thuis met de gpx gebruik ik wel een ander programma/app om het te verwerken.
Beetje zuur dat Runtastic dit alles in 1 kon, maar inmiddels de webversie helemaal gestript heeft.

• R0y.
@Jolke :w :w
R0y. schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:50:
[...]

• Booyaa
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Rijden jullie eigenlijk met horloges/ sieraden om tijdens het motorrijden?
Pagina: 1 ... 137 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.