Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.023.930 views

• etwintje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-01 00:49
HTT-Thalan schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:53:
[...]

Right, ik mag het geen turbo noemen, het is een 'two-speed centrifugal supercharger' en hij zit zo te zien alleen op de R uitvoering (wat nog steeds een street legal productie-fiets is).

Helpt het argument zeker niet, als mijn beperkte kennis van motortechniek mij niet in de steek laat is een supercharger nog net íets zwaarder om aan te drijven dan een 'simpele' turbo :P.
Dat kan wel zijn, maar het gaat om netto vermogen, dus inclusief whatever de supercharger opslokt :P

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:26
HTT-Thalan schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:30:
[...]
Maar ik neem aan dat jij jouw leven niet compleet inricht rondom het concept 'gewoon genoeg'? Jij eet nooit eens meer dan goed voor je is, draait de muziek nooit harder dan 'verstaanbaar' niveau en je weigert een salarisverhoging als je toch niet weet wat je ervan moest kopen?
Waarom zou je dat aannemen? Je leven inrichten volgens 'gewoon genoeg' levert je een hoop vrijheid en ontzorging op.

Ik zou een salarisverhoging niet weigeren, maar het is voor mij nooit een argument voor wat dan ook. Ik stap over van werkgever binnenkort, met een (flink) hoger salaris, maar dat salaris is nooit de reden geweest.

Op dezelfde manier heb ik geen smartphone, een oude laptop, geen auto en een TV van dik 10 jaar oud op 720p.

Scheelt je 'n hoop centen, tijd (incl. de tijd die je kwijt bent om die centen binnen te halen), gedoe en stress.

Met gewoon genoeg ben je gewoon gelukkig. _/-\o_

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
timmie271 schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:56:
Alle H2 uitvoeringen hebben de superchager ;)

De R is juist niet straatlegaal! Die uitlaat alleen al mag niet en hij heeft geen verlichting :)
Ook prima, ik wilde een grappig punt maken maar dat is compleet verwaterd nu natuurlijk :P.

Ik hoor het wel zodra je hem aangeschaft hebt :P.

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 11:28
HTT-Thalan schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:53:
[...]

Right, ik mag het geen turbo noemen, het is een 'two-speed centrifugal supercharger' en hij zit zo te zien alleen op de R uitvoering (wat nog steeds een street legal productie-fiets is).

Helpt het argument zeker niet, als mijn beperkte kennis van motortechniek mij niet in de steek laat is een supercharger nog net íets zwaarder om aan te drijven dan een 'simpele' turbo :P.
Supercharger wordt direct vanaf de krukas aangedreven, turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen. Hierom zal een supercharger ook (bijna) nooit lag vertonen, waar je met een normale turbo een relatief groot turbogat hebt. Staat wel tegenover dat een supercharger continu arbeid nodig heeft (en dat zie je in je brandstofverbruik terug).

• HTT-Thalan
  • Nu online
nehal3m schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:58:
Waarom zou je dat aannemen? Je leven inrichten volgens 'gewoon genoeg' levert je een hoop vrijheid en ontzorging op.

Ik zou een salarisverhoging niet weigeren, maar het is voor mij nooit een argument voor wat dan ook. Ik stap over van werkgever binnenkort, met een (flink) hoger salaris, maar dat salaris is nooit de reden geweest.

Op dezelfde manier heb ik geen smartphone, een oude laptop, geen auto en een TV van dik 10 jaar oud op 720p.

Scheelt je 'n hoop centen, tijd (incl. de tijd die je kwijt bent om die centen binnen te halen), gedoe en stress.

Met gewoon genoeg ben je gewoon gelukkig. _/-\o_
Oh begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van 'gewoon genoeg' maar ik schreef dan ook 'compleet'. Met andere woorden, het moet geen doel op zich zijn. Je een keer te buiten gaan aan een giga friet-oorlog met mexicano is helemaal dikke prima en een keer de radio opendraaien in de auto zal ook niemand je op aankijken. Ik wil maar zeggen dat als je 'genoeg' je levensmotto maakt je ook een hoop mist, je moet wel gewoon kunnen leven.

Ik heb er geen moeite mee als mensen de meest wilde voertuigen/motoren rijden, en ik zal vast ooit nog wel een keer een motor bezitten met meer vermogen dan een A2 fiets, maar dan doe ik het voor de motor, niet voor het vermogen.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
timmie271 schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:56:
[...]

Alle H2 uitvoeringen hebben de superchager ;)

De R is juist niet straatlegaal! Die uitlaat alleen al mag niet en hij heeft geen verlichting :)
Voor jou zijn ze allemaal niet legaal, dat scheelt weer. :+

I have stability. The ability to stab.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Hkuit schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:32:
Even een vraag 😈; wat moeten motorrijders toch met al die pk's?
PK en koppel interesseren me niet zo, zolang het in elk geval nog veilig over de snelweg kan (met ruime marge vlot kunnen inhalen dus).

Ik beoordeel motoren op hoe ik ze er uit vind zien en hoe goed ze me zouden staan. Liever relaxt van café naar café of over de boulevard tuffen, dan met 200+ over de Autobahn knallen.

Want als je langzamer rijdt kunnen ze je langer zien 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• nehal3m
HTT-Thalan schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:02:
[...]

Oh begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van 'gewoon genoeg' maar ik schreef dan ook 'compleet'. Met andere woorden, het moet geen doel op zich zijn. Je een keer te buiten gaan aan een giga friet-oorlog met mexicano is helemaal dikke prima en een keer de radio opendraaien in de auto zal ook niemand je op aankijken. Ik wil maar zeggen dat als je 'genoeg' je levensmotto maakt je ook een hoop mist, je moet wel gewoon kunnen leven.

Ik heb er geen moeite mee als mensen de meest wilde voertuigen/motoren rijden, en ik zal vast ooit nog wel een keer een motor bezitten met meer vermogen dan een A2 fiets, maar dan doe ik het voor de motor, niet voor het vermogen.
Je moet jezelf een keer kunnen verwennen als de tijd daar is inderdaad, ben ik met je eens.

Ik begrijp het ook helemaal als iemand voor de hobby een dik PK-monster koopt en hem waar dat verantwoordelijk kan even open trekt. Moet men lekker zelf weten, als dat je levensgeluk verhoogt, go for it.

Ik zeg alleen dat ik persoonlijk (samen met mijn vrouw) gelukkig word door het leven simpel te houden, niet als doel op zich, maar als richtlijn.

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:33
SmurfLink schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:04:
[...]

Voor jou zijn ze allemaal niet legaal, dat scheelt weer. :+
Schat ik hem alvast aan en dan rij jij er voorlopig eventjes rustig op toch O-) O-)

Gamertag: timmie271

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

timmie271 schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:09:
[...]

Schat ik hem alvast aan en dan rij jij er voorlopig eventjes rustig op toch O-) O-)
Eigen terrein is toegestaan, dus je kan er wel alvast even mee over het gazon 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• SmurfLink
  • Niet online
timmie271 schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:09:
[...]

In hoeveel stukjes wil je 'm terug? :+

Ik vind het hele pk/nm verhaal trouwens echt een onzinnige discussie. Ik weet niet eens hoeveel mijn fiets heeft en het boeit me ook eigenlijk geen zier.. hij rijdt prima, ik kan er veilig mee inhalen en meekomen op de snelweg, hij klinkt beschaafd en is mooi om te zien. Meer dan dat heb ik niet nodig.

• nehal3m
Vrijdag schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:10:
[...]

Eigen terrein is toegestaan, dus je kan er wel alvast even mee over het gazon 8)
Dat is 0.2 seconden dikke lol!

En dan kan je weer omdraaien.

• timmie271
Vrijdag schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:10:
[...]

_O- _O-
SmurfLink schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:10:
[...]

In hoeveel stukjes wil je 'm terug? :+
Bij voorkeur heelhuids :+

maar gaat er toch nooit van komen. Tenzij ik de loterij win :P

Ik vind het hele pk/nm verhaal trouwens echt een onzinnige discussie. Ik weet niet eens hoeveel mijn fiets heeft en het boeit me ook eigenlijk geen zier.. hij rijdt prima, ik kan er veilig mee inhalen en meekomen op de snelweg, hij klinkt beschaafd en is mooi om te zien. Meer dan dat heb ik niet nodig.
Uit mijn hoofd 76pk en 48nm oid.

Maar dan van jou is meer dan prima om mee te komen en indien nodig om gas mee te geven :Y
Mits je even terugschakeld :+

• HTT-Thalan
  • Nu online
nehal3m schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:09:
Ik zeg alleen dat ik persoonlijk (samen met mijn vrouw) gelukkig word door het leven simpel te houden, niet als doel op zich, maar als richtlijn.
Niet je rijkdom vergroten, maar je hebzucht verkleinen :P.

@timmie271 ik heb nog wel plek in de garage... en ik mocht ik ooit 27k vinden in een oude schoenendoos koop ik zo'n H2SX. Gewoon omdat ik het een vet ding vind om te zien, ondanks dat ik meestal vrij weinig met racers heb. Ik vind die @timmie271 gehaald heeft wel gaaf maar dat vond ik van die 250R ook, en ik heb korte tijd dikke lol gehad met een Kawasaki GPZ400.

In 2021 draai ik een bullbar, offroad banden en een roof rack op mijn Dacia 7-zitter voor de volgende vakantie naar het (hoge) Noorden. Ik vind het gaaf als voertuigen iets kunnen, en dan vooral als jij er iets mee kan waar het normaal niet voor bedoeld is. Iemand op een GS die circuitracers zoek rijdt, of een scrambler die met een rotgang door een singletrack blaast. Beetje het aparte, en het randje opzoeken zeg maar.

• nehal3m
HTT-Thalan schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:16:
[...]

Niet je rijkdom vergroten, maar je hebzucht verkleinen :P.
Exact! Heel simpel, enorm resultaat.

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Is het ook iedereen opgevallen dat de auto's ook veel meer pk's hebben dan vroeger?

Mijn eerste gezins auto had 75 pk (1995) dat was toen al best veel (en voldeed prima). Tegenwoordig zie ik een ecoboost 900cc met 140pk. En zelfs dan tel je eigenlijk helemaal niet meer mee.....

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 06:10

Youk

Volvo For Life

Vrijdag schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:05:
[...]

PK en koppel interesseren me niet zo, zolang het in elk geval nog veilig over de snelweg kan (met ruime marge vlot kunnen inhalen dus).

Ik beoordeel motoren op hoe ik ze er uit vind zien en hoe goed ze me zouden staan. Liever relaxt van café naar café of over de boulevard tuffen, dan met 200+ over de Autobahn knallen.

Want als je langzamer rijdt kunnen ze je langer zien 8)
Hoezo? Ik dacht dat die van jou enkel maar mooi moest kunnen stil staan naast een terrasje? :? :+

Volvo Classic Club Belgium

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kwamen gratis bij de looks, kan ik ook niets aan doen :P
Daar gaan we weer.. :P

Koppel is alléén in de 1e versnelling boeiend. Zodra je de 1e versnelling verlaten hebt, heb je méér koppel op 't achterwiel bij 't toerental waarbij je je max. vermogen hebt, dan wanneer je bij 't toerental van max. koppel zit.

En voordat je nu gaat reageren met "onzin, dat is niet zo", reken eerst maar eens na voordat je dat gaat doen :P Een post die niet "Osiris, je hebt gelijk" zónder een berekening die mijn ongelijk aantoont, gaat direct de virtuele prullenbak in ;)

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Posen 8)

En liefde voor techniek. Ik vind het gewoon ontzettend gaaf dat een motorfabrikant 160 pk uit een atmosferisch 1 liter blok weet te peuren en dat er dan zelfs nog sprake is van een teruggetuned blok. _/-\o_ Bovendien hoort daar ook een rijwielgedeelte bij dat dat vermogen veilig op de straat weet te zetten, en dat merk je ook bij normale snelheden. En om dat totaalplaatje gaat het voor mij.

En aan de andere kant zou ik ook graag een Royal Enfield Bullit 500 met ~27 pk erbij willen hebben om lekker rond te tuffen. Want ook dat totaalplaatje van frame, rijwielgedeelte en mogelijkheden klopt voor mij.

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Youk schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:09:
[...]

Hoezo? Ik dacht dat die van jou enkel maar mooi moest kunnen stil staan naast een terrasje? :? :+
Soms moet je even over de snelweg om naar het volgende plaatsje te komen. Nieuwe terrasjes ontdekken :9

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Osiris schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:10:
[...]

[...]

Koppel is alléén in de 1e versnelling boeiend. Zodra je de 1e versnelling verlaten hebt, heb je méér koppel op 't achterwiel bij 't toerental waarbij je je max. vermogen hebt, dan wanneer je bij 't toerental van max. koppel zit.

En voordat je nu gaat reageren met "onzin, dat is niet zo", reken eerst maar eens na voordat je dat gaat doen :P Een post die niet "Osiris, je hebt gelijk" zónder een berekening die mijn ongelijk aantoont, gaat direct de virtuele prullenbak in ;)
Ik wil m'n brommer ook in de hogere versnellingen op één wiel kunnen gaan laten rijden.... :9~

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• etwintje
[...]

[...]

Laten we het eens andersom doen, bewijs jij je gelijk eens?

• SmurfLink
  • Niet online
Vrijdag schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:11:
[...]

Soms moet je even over de snelweg om naar het volgende plaatsje te komen. Nieuwe terrasjes ontdekken :9
Elk stadje, ander motorschatje? :+

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-01 18:12
Na 3 jaar geen motor te hebben gehad haal ik mn nieuwe motor woensdag op. Kijk ernaar uit, de afgelopen 3 jaar waren prima jaren om langere tijd in het jaar (dus niet enkel in de zomer) motor te rijden

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

SmurfLink schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:19:
[...]

Elk stadje, ander motorschatje? :+
Was het maar zo'n feest ;( :P

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-12-2025
assassin85 schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:19:
Na 3 jaar geen motor te hebben gehad haal ik mn nieuwe motor woensdag op. Kijk ernaar uit, de afgelopen 3 jaar waren prima jaren om langere tijd in het jaar (dus niet enkel in de zomer) motor te rijden
Gefeliciteerd! Wat is het geworden?

• assassin85
  • Laatst online: 25-01 18:12
MichielK71 schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:35:
[...]

Gefeliciteerd! Wat is het geworden?
Thx
S1000rr uit ‘16

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 10:37
Leuk, al jullie reacties! En maak je geen zorgen, ik leef ook omdat ik het leuk vind, en daarom ben ik o.a. na 25+ jaar weer gaan motorrijden. Ik geniet er echt met volleteugen van. Als ik veel snelweg zou rijdn dan zou ik inderdaad meer motor willen hebben; niet perse heel veel vermogen maar wel meer massa. Ik voel me nu af en toe echt heel kwetsbaar als het waait en ik rijd 120 kmu.
Maar wat ik een beetje mis in de reacties: ik geef aan dat ik met mijn 47 pk al zo gemakkelijk illegaal hard rijd. Een bochtje met 100, wegrijden en doortrekken tot xxx kmu in een paar seconden. Wat wordt dat dan als je 100+ pk hebt? Dan rijdt je wel heel gemakkelijk echt overal te hard. Hoort dat dan ook bij motorrijden, dat je je eigenlijk niet aan de limieten kan houden?
Mijn favoriete motor op dit moment is de Kawasaki z900rs; geweldig uiterlijk (zo zag een superbike er uit toen ik klein was 😊) en hele goede rijeigenschappen volgens de recensies. En dus 115 pk of zo. Ik ben oprecht benieuwd hoe zo'n rondje regio dan gaat met zoveel extra power in je rechterhand...

• Hkuit
timmie271 schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:26:
[...]

Genoeg redenen. Mijn vorige motor kon ik volgas mee opschakelen en niks aan het handje. Kon verder ook niemand bijhouden die volgas gaf overigens :+ 26pk en 19NM uit een 250cc 1 cilinder.

Nu heb ik een 650cc 4 cilinder die een restrictie heeft op 35kW en straks naar 70kW teruggezet word. En daar kan ik nu al niet op wachten :9

Het gaat er vooral om hoe de motor het afgeeft en wat voor kick erbij vrij komt. Jij kan 47pk 'veel' en 'genoeg' vinden. Een ander vind dat maar 'saai'... bedoel waarom is er een Ninja H2R met 300pk en een top van 400+ waar de overige racemotoren gemiddeld 230pk hebben en een top van 350 als je toch nooit het maximale eruit kan halen :?

Heeft deels puur met gevoel te maken. Wat de een saai vind kan de ander genoeg vinden.
Dit zo ook wel een leeftijdsdingetje kunnen zijn natuurlijk; ik ben mijn wilde haren al aardig kwijt, of ze zijn in ieder geval grijs aan het worden. Ik hoop van harte dat jij straks je eigen grenzen goed kent, ook als het schip met geld ooit binnenloopt en jij die Kawa H2 ennogwat kunt kopen. Veel Hayabusa-kopers zijn toch wel geschrokken van hun eigen masjien...

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hkuit schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:43:
Leuk, al jullie reacties! En maak je geen zorgen, ik leef ook omdat ik het leuk vind, en daarom ben ik o.a. na 25+ jaar weer gaan motorrijden. Ik geniet er echt met volleteugen van. Als ik veel snelweg zou rijdn dan zou ik inderdaad meer motor willen hebben; niet perse heel veel vermogen maar wel meer massa. Ik voel me nu af en toe echt heel kwetsbaar als het waait en ik rijd 120 kmu.
Maar wat ik een beetje mis in de reacties: ik geef aan dat ik met mijn 47 pk al zo gemakkelijk illegaal hard rijd. Een bochtje met 100, wegrijden en doortrekken tot xxx kmu in een paar seconden. Wat wordt dat dan als je 100+ pk hebt? Dan rijdt je wel heel gemakkelijk echt overal te hard. Hoort dat dan ook bij motorrijden, dat je je eigenlijk niet aan de limieten kan houden?
Mijn favoriete motor op dit moment is de Kawasaki z900rs; geweldig uiterlijk (zo zag een superbike er uit toen ik klein was 😊) en hele goede rijeigenschappen volgens de recensies. En dus 115 pk of zo. Ik ben oprecht benieuwd hoe zo'n rondje regio dan gaat met zoveel extra power in je rechterhand...
Je woont hier volgens mij ergens in de regio, dus: Ik nodig je bij deze uit om een keer, als de 'Corona-Crisis' afgelopen is, een rondje mee door de regio te gaan rijden met me (en anderen mogen dan uiteraard ook mee, als ze zin hebben).

Haren... wélke haren? Die waren vroegâh nog wel eens ooit wild, ja >:)

• timmie271
Hkuit schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:48:
[...]

Dit zo ook wel een leeftijdsdingetje kunnen zijn natuurlijk; ik ben mijn wilde haren al aardig kwijt, of ze zijn in ieder geval grijs aan het worden. Ik hoop van harte dat jij straks je eigen grenzen goed kent, ook als het schip met geld ooit binnenloopt en jij die Kawa H2 ennogwat kunt kopen. Veel Hayabusa-kopers zijn toch wel geschrokken van hun eigen masjien...
Voorlopig vind die de 650 voldoende hoor. En beetje bij beetje sneller is meer dan prima :Y
Heb al ervaring met grasmaaien :Y)

• NLDViane
[...]

Tegenvraag. Waarom trek je dan makkelijker een motor achterover in z'n 1, dan in z'n 3?

• MichielK71
@Hkuit Ik vraag me ook wel eens af waar het naar toe gaat met de PK wedloop. Productie fietsen hebben tegenwoordig een PK/gewicht verhouding die ‘vroeger’ alleen beschikbaar was voor een fabrieksteam racer. En dan moest je als rijder wel van het kaliber Troy Corser of Mickey Doohan zijn om dat in goede banen te leiden. En niet zoals nu met alle hulpsystemen.

Uiteindelijk heb ik veel meer respect gekregen voor de oude garde die ook nog op tweetakt machines reden met een hele krappe powerband.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@MichielK71 Het is niet voor niets dat ik een aantal topics geleden hier mensen waarschuwde voor de 'power' van een simpele YZF welke amper 400CC heeft.... ;)

• MichielK71
@Will_M Of het giftige van een RD350/500 >:)

[ Voor 4% gewijzigd door MichielK71 op 13-04-2020 21:59 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dát soort machientjes, dus.... :P

• Waaj
  • Niet online
Hkuit schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:43:
[...]
Hoort dat dan ook bij motorrijden, dat je je eigenlijk niet aan de limieten kan houden?
[...]
Dit vind ik pure onzin. Of je de limiet overschrijdt of niet ligt aan de persoon op de motor, niet aan de motor.

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Mwah, je kan je bij vrijwel alles (behalve misschien openbaar vervoer) afvragen waarom alles altijd maar sneller moet.

Waarom zijn er verschillende types auto's? In een Lada kom je ook droog van A naar B, daar heb je helemaal geen Audi RS6 of BMW M5 of McLaren P1 voor nodig. En waarom zijn er enorm krachtige elektro-fietsen, terwijl een duwtje in de rug voldoende is?

Of, totaal ongerelateerd, waarom zijn er zoveel verschillende huizen? Vier muren, een dak, wat ramen en deuren en een wc en een douche, meer heb je immers niet nodig. Als we overal megalitische betonnen woontorens bouwen in plaats van Vinex wijken kunnen we heel de Nederlandse bevolking huisvesten in een gebied ter grootte van Utrecht. En waarom koopt men om de zoveel tijd weer een nieuwe tv, telefoon, computer of echtgenoot? Met de oude kon je ook gewoon internetten, werken, filmpje kijken en ruzie maken.

Als je alles gaat rationaliseren is vrijwel alles wat we nu gebruiken overbodig en overproductief.

• HTT-Thalan
  • Nu online
Will_M schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:56:
@MichielK71 Het is niet voor niets dat ik een aantal topics geleden hier mensen waarschuwde voor de 'power' van een simpele YZF welke amper 400CC heeft.... ;)
Overdrijven is ook een vak :P.

• Osiris
  • Niet online
NLDViane schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:51:
[...]

Tegenvraag. Waarom trek je dan makkelijker een motor achterover in z'n 1, dan in z'n 3?
Da's moeilijk een "tegen"vraag: versnellingen zijn nou eenmaal ook de reden dat het "max. koppel" alleen belangrijk is in de 1e versnelling: versnellingen veranderen 't koppel nou eenmaal met minder koppel op 't achterwiel bij hogere versnellingen.

Uiteindelijk boeit natuurlijk koppel aan het achterwiel om bijv. een wheelie te maken, maar tussen je achteras en je krukas zit nog een versnellingsbak ;)
etwintje schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:17:
[...]

Laten we het eens andersom doen, bewijs jij je gelijk eens?
Ik wíst dat ik de berekening op had moeten slaan :')

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 13-04-2020 22:08 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik heb nu uit m'n hoofd zo'n vijf jaar en 20.000 km rijervaring, waarvan het grootste deel snelweg, dus ik kom nog maar net kijken. Waar ik met mijn eerste motor, met al 600cc / 95pk Yamaha FZS600 niet aan de toppen van het kunnen van dat ding zat, zit ik dat nu met mijn 1000cc / 125pk FZ1 al helemaal niet, en zal ik dat ook nooit komen.

Ik ben altijd bezig met beter rijden. Of dat nu verkeersinzicht en -deelname is (waar rij ik, en waar wil ik heen en hoe doe ik dat veilig), of schakelmomenten, de manier van het ding in de bocht gooien, of remmen, ik had met alle liefde op die FZS600 blijven rijden. Of op de CBF600 die ik van een vriend mocht lenen voor een weekendje Eifel.

In één klap het gas open hengsten kan iedereen, en als dat het enige wat je kunt, kun je met minder vermogen ook prima toe. Aan de andere kant is het fijn om te weten dat het nooit aan m'n motor zal liggen, maar dat ik het niet goed genoeg doe; dat laat altijd ruimte voor verbetering.

En ik denk niet dat de gemiddelde bestuurder een gangbare motor ooit "uitspeelt". Zeker in de hogere toeren zijn die viercilinders nog best pittig om goed te bedienen.

[ Voor 24% gewijzigd door CodeCaster op 13-04-2020 22:15 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HTT-Thalan schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:07:
[...]

Overdrijven is ook een vak :P.
Jij hebt dat 425 'hok' nooit lekker aan het lopen gekregen, toch? Als je zo'n machientje gewoon iedere 10 uur netjes van het geplande onderhoud voorziet én wat onderdelen vervangt dan is zo'n oud ding 'eng' snel op de baan :9

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 20:47
Huh, Ik zie dat mijn motorverzekering aan het begin van de maand opeens meer dan 100% is gestegen? Hebben meer mensen dat (Centraal Beheer Achmea). Van 10,80 naar 23 euro?

Edit: ik zie zelfs met terugwerkende kracht haha. Wat een rare situatie, ga ze morgen even bellen.

[ Voor 23% gewijzigd door SemperFidelis op 13-04-2020 22:23 ]

• NLDViane
Osiris schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:07:
[...]

Da's moeilijk een "tegen"vraag: versnellingen zijn nou eenmaal ook de reden dat het "max. koppel" alleen belangrijk is in de 1e versnelling: versnellingen veranderen 't koppel nou eenmaal met minder koppel op 't achterwiel bij hogere versnellingen.

Uiteindelijk boeit natuurlijk koppel aan het achterwiel om bijv. een wheelie te maken, maar tussen je achteras en je krukas zit nog een versnellingsbak ;)

[...]

Dit deel ben ik met je eens, maar in je vorige bericht heb je het over meer koppel op je achterwiel bij een hogere versnelling. Dat gaat aardig mank met wat je nu zegt volgens mij...

Daarnaast wil ik de berekening ook wel eens zien, for research purposes of course :Y

• HTT-Thalan
  • Nu online
Will_M schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:13:
[...]

Jij hebt dat 425 'hok' nooit lekker aan het lopen gekregen, toch? Als je zo'n machientje gewoon iedere 10 uur netjes van het geplande onderhoud voorziet én wat onderdelen vervangt dan is zo'n oud ding 'eng' snel op de baan :9
Oh op het eind liep hij weer prima, maar ik heb de lekkage niet verholpen, daarvoor moest het blok uit elkaar.
Ben er wel op vooruit gegaan met de XR, die 'hoeft' slechts elke 6000km onderhoud (oliewissel vooral).

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-04-2020 22:39 ]

• Osiris
  • Niet online
NLDViane schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:37:
[...]

Dit deel ben ik met je eens, maar in je vorige bericht heb je het over meer koppel op je achterwiel bij een hogere versnelling. Dat gaat aardig mank met wat je nu zegt volgens mij...
Goed lezen: meer koppel op het achterwiel bij het rpm van max vermogen t.o.v. rpm van max koppel. Maar dat geldt dus alléén bij versnellingen >1.

Overigens komt die berekening d'r aan, maar m'n spreadsheet doet stom.. M'n ZZR trekt meer dan 2222 rpm bij 100 km/h in z'n 1 :+ Even de fout zoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door Osiris op 13-04-2020 22:46 ]

• Stinj
  • Laatst online: 30-12-2025
Jolke schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:42:
Hey, een collega motorrijder die ook in Hessen woont; @Stinj. :w
Heeuuj ik ben niet meer de enige! Zie ik je binnenkort op Großer Feldberg?

• etwintje
Osiris schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:07:
[...]

[...]

Vrij simpel eigenlijk, geen berekening nodig. Tussen motorkoppel en koppel aan het achterwiel zit een factor die praktisch (even rendement buiten beschouwing gelaten) alleen afhankelijk is van in welke versnelling je zit aangezien de primaire overbrengingsverhouding en je tandwielverhouding niet wijzigen onder het rijden (als het goed is :+ ). Om het dus even makkelijk te maken is het koppel aan je achterwiel dus Mk * X waarbij Mk het koppel aan de krukas is en X de factor. Hieruit blijkt dus meteen al dat je uitspraak complete onzin is. Het punt van maximum koppel op je achterwiel is en blijft in iedere versnelling het punt waarop het koppel van je motor het hoogst is. Je kunt de koppelkromme aan het achterwiel gewoon over die van de motor heen leggen met een bepaalde factor er tussen.

Om het nog leuker te maken, die hele PK<NM discussie slaat eigenlijk nergens op. P = M * ω.. |:(

Ik kon het niet laten. Stuur je weerlegging maar op, ben heel benieuwd!

• Osiris
  • Niet online
etwintje schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:49:
[...]

Vrij simpel eigenlijk, geen berekening nodig. Tussen motorkoppel en koppel aan het achterwiel zit een factor die praktisch (even rendement buiten beschouwing gelaten) alleen afhankelijk is van in welke versnelling je zit aangezien de primaire overbrengingsverhouding en je tandwielverhouding niet wijzigen onder het rijden (als het goed is :+ ). Om het dus even makkelijk te maken is het koppel aan je achterwiel dus Mk * X waarbij Mk het koppel aan de krukas is en X de factor. Hieruit blijkt dus meteen al dat je uitspraak complete onzin is. Het punt van maximum koppel op je achterwiel is en blijft in iedere versnelling het punt waarop het koppel van je motor het hoogst is. Je kunt de koppelkromme aan het achterwiel gewoon over die van de motor heen leggen met een bepaalde factor er tussen.
Euh, ja maar ook nee. Je mist even het feit dat je kunt schakelen. Door te schakelen naar een lagere versnelling kun je wellicht op je krukas inboeten op koppel, maar doordat je overbrengingsverhouding tussen krukas en achteras door het schakelen wél verandert, krijg je uiteindelijk meer koppel op je achteras ;)

Nu zal 't wellicht niet zo snel voorkomen in de praktijk, maar stel je eens voor dat je bij een bepaalde snelheid in z'n 5 bij het max. koppel-rpm zit en door terug te schakelen naar z'n 4 kom je 'toevallig' op het max. vermogen-rpm. In welke situatie heb je welk koppel aan je achteras? :)
etwintje schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:49:
Om het nog leuker te maken, die hele PK<NM discussie slaat eigenlijk nergens op. P = M * ω.. |:(
Precies, en bij welke waarde van ω liggen het max. koppel en max. vermogen ook alweer? Ohja, het max. vermogen ligt eigenlijk altijd een stukkie hoger qua rpm dan het max. koppel ;)

Berekening komt later, snap niet wat er mis gaat in m'n spreadsheet en m'n wekker gaat morgen weer om 06:30. Dus je zult 't voor nu met m'n bovenstaande redeneringen moeten doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 13-04-2020 22:58 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Osiris Het maximaal te handelen vermogen ligt .... In je eigen rechter hand, toch?

Waarom rijd jij trouwens met een kruisraket met 1400CC en niet met een +49.9CC brommer :9

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 13-04-2020 23:03 ]

• Osiris
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:00:
Waarom rijd jij trouwens met een kruisraket en niet met een +49.9CC brommer :9
Hm? I don't get it.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-01 20:12
f2ride2001 schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:59:
Is het ook iedereen opgevallen dat de auto's ook veel meer pk's hebben dan vroeger?

Mijn eerste gezins auto had 75 pk (1995) dat was toen al best veel (en voldeed prima). Tegenwoordig zie ik een ecoboost 900cc met 140pk. En zelfs dan tel je eigenlijk helemaal niet meer mee.....
De auto's zijn ook wel flink zwaarder geworden in die 25 jaar, dat begint pas zeer recent weer een beetje de betere kant op te gaan volgens mij.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• etwintje
Osiris schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:55:
[...]

Euh, ja maar ook nee. Je mist even het feit dat je kunt schakelen. Door te schakelen naar een lagere versnelling kun je wellicht op je krukas inboeten op koppel, maar doordat je overbrengingsverhouding tussen krukas en achteras door het schakelen wél verandert, krijg je uiteindelijk meer koppel op je achteras ;)

Nu zal 't wellicht niet zo snel voorkomen in de praktijk, maar stel je eens voor dat je bij een bepaalde snelheid in z'n 5 bij het max. koppel-rpm zit en door terug te schakelen naar z'n 4 kom je 'toevallig' op het max. vermogen-rpm. In welke situatie heb je welk koppel aan je achteras? :)

[...]

Precies, en bij welke waarde van ω liggen het max. koppel en max. vermogen ook alweer? Ohja, het max. vermogen ligt eigenlijk altijd een stukkie hoger qua rpm dan het max. koppel ;)

Berekening komt later, snap niet wat er mis gaat in m'n spreadsheet en m'n wekker gaat morgen weer om 06:30. Dus je zult 't voor nu met m'n bovenstaande redeneringen moeten doen.
Ja ho even, als je je verhaal compleet gaat verdraaien kan ik het ook wel. Even je originele bericht er bij pakken:
[...]
Je zegt hier iets wat totaal niet klopt, namelijk dat wanneer je de eerste versnelling verlaten hebt (en dus in 2 of hoger rijd) je meer koppel op het achterwiel hebt bij het toerental van max vermogen dan bij het toerental van max koppel. Dat is per definitie niet waar.
Als je er vervolgens bij gaat halen dat je terug schakelt, ja sure, dat kan in sommige gevallen (bijvoorbeeld in het voorbeeld dat je noemt) er voor zorgen dat het koppel aan het achterwiel hoger ligt, maar dat is toch echt iets totaal anders dan je in het originele bericht zegt 8)7
Ook het verhaal dat koppel alleen in de eerste versnelling boeiend is slaat natuurlijk nergens op, maar dat snap je hopelijk zelf ook wel.

En dat laatste stuk, tja, captain obvious :+
Dit is gewoon je verhaal lekker blijven verdraaien totdat het klopt zodat je je eigen gelijk kunt aantonen, zo lust ik er nog wel een paar! :D

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik ook niet meer.... Wat voor een motorfiets rijdt je?

• Osiris
  • Niet online
@etwintje Whoeps, zie nu idd dat ik terugschakelen initieel niet had genoemd. Da's mijn fout. Hoorde er al vanaf het begin bij in, anders klopt 't natuurlijk niet nee.

Desalniettemin blijft m'n (hernieuwde :+) stelling dat patsen met een bepaald max. koppel van een blok totaal niet boeit in het grotere plaatje met versnellingen, terugschakelen en max. vermogen.

@Will_M ZZR 1400

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 13-04-2020 23:24 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Osiris schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:23:
@etwintje Whoeps, zie nu idd dat ik terugschakelen initieel niet had genoemd. Da's mijn fout. Hoorde er al vanaf het begin bij in, anders klopt 't natuurlijk niet nee.

Desalniettemin blijft m'n (hernieuwde :+) stelling dat patsen met een bepaald max. koppel van een blok totaal niet boeit in het grotere plaatje met versnellingen, terugschakelen en max. vermogen.

@Will_M ZZR 1400
Mooi zo!! Om de discussie dan verder te gaan voeren: Waarom is de ZZR 1400 nooit als ZX-R uitgebracht nadat de ZZR900 er wél was en Kawasaki de ZX10-R als snelste opvolger had voordat ze met de HP serie kwamen?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

[...]
Mee eens. Maar een motor die van onderuit al veel koppel heeft, zoals een NC7.. ehh ik bedoel, zoals een BMW R-serie boxer rijdt natuurlijk heel anders dan een motor die dat veel minder heeft, zoals een 4 cilinder 600. En allebei kan je heel snel op zijn. Als wintermotor heb ik zowel een FZS600 gehad, met weinig koppel maar uiteindelijk wel rond de 100pk, als (nu) een R1200RT met rond de 115pk, en eigenlijk is het niet met elkaar te vergelijken. Bij rustig rijden is koppel wat je zoekt (laag in de toeren blijven bij voorkeur), bij hard rijden zoek je bij iedere motor het max vermogen (pk/kw) op, of het nou een dieseltje is of een screamer 1000cc 4-in-lijn.

Aan de andere kant: Als ik mijn S1000RR op max vermogen houd (qua toeren) is er niks sneller. Maar in de praktijk rijd je (op straat) in zeer wisselende omstandigheden en toerentallen. Paar weken terug op een R1250RS gereden en die voelde niet langzamer. Meer koppel, minder vermogen. Zou ik ze beiden op het circuit (na wat training :9) de sporen geven, zou de S1000RR echt wel sneller zijn. Maar op straat is het verschil niet zo merkbaar als de cijfers zouden suggereren.

Uiteindelijk komt dit neer op powerband. In een ideale situatie kan je een motor rijden met heel smalle powerband maar heel hoog (piek)vermogen, in een straat-situatie voelt een motor met bredere powerband gewoon sneller. Daarom zijn 1000cc 4-in-lijn zo sterk, een brede powerband over het hele bereik met een enorm eindschot erbovenop. Bijvoorbeeld een S1000 blok is al krachtiger op 3000rpm (bijna stationair, top ligt op 13500rpm) dan menig andere motor.
Will_M schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:30:
[...]

Mooi zo!! Om de discussie dan verder te gaan voeren: Waarom is de ZZR 1400 nooit als ZX-R uitgebracht nadat de ZZR900 er wél was en Kawasaki de ZX10-R als snelste opvolger had voordat ze met de HP serie kwamen?
Je ontkracht jezelf een beetje, een ZZR1400 moet het meer hebben van koppel (korter toerenbereik) dan een ZX10-R (hoger toerenbereik). En op straat of op een meer tour-georienteerde motor wil je liever een bredere powerband dan hoog piekvermogen.
Wilde je geen 'klassieker?' heb nog een mooie uit 2010 te koop ;) - Maar alle gekheid terzijde: gefeliciteerd, beest van een motor. Sommigen (@Hkuit) in dit topic vinden dat blijkbaar écht niet kunnen... maar voor ons is dit gewoon genieten.

[ Voor 10% gewijzigd door noes op 13-04-2020 23:33 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• NLDViane
@Osiris Koppel daalt inderdaad (vaak) naarmate je dichter bij je max vermogen komt. De theorie is T(out) = T(in) x ratio (in/out) x efficiency. Als je opschakelt wordt de ratio kleiner, en T(in) verandert binnen zijn werkveld. Echter, voorbeeldje met:
max koppel 100Nm
koppel bij max vermogen 80Nm
Ratio 1e versnelling 2,611
Ratio 2e versnelling 1,987
Efficiency verandert niet, dus op 100% gezet

Overschakelen van max vermogen naar max koppel levert de volgende T(out)-waarden

100 Nm x 2,611 = 261,1 Nm
80 Nm x 2,611 = 208,9 Nm
100 Nm x 1,987 = 198,7 Nm (Hé, das al lager dan in z'n 1?)
80 Nm x 1,987 = 159,0 Nm

Dit rijmt niet met de gegeven redenatie...

@Will_M aan de andere kant van de plas heet ie wel braaf ZX-14, hangt een beetje van de markt af

[ Voor 7% gewijzigd door NLDViane op 13-04-2020 23:42 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@noes De 'ZZR' serie was in het verleden (tot aan de 900) voorzien van carburateurs. Met de injectie spullen kwam de ZX-R serie pas voor de 'SS' varianten :P

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:21

steveman

Comfortabel ten onder

"Ik hoorde dat je koppel zei"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXXisTmTCjRoX7EugzimRTwzhzc=/f/image/OMMPuecaKMbABBKbmuYKRaSO.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTFOWJu_qci54TWFSpcIo2TKBw0=/f/image/UxH0idYcPKUBHrIivUL14Ziy.png

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Will_M schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:41:
@noes De 'ZZR' serie was in het verleden (tot aan de 900) voorzien van carburateurs. Met de injectie spullen kwam de ZX-R serie pas voor de 'SS' varianten :P
Ik zie je punt niet helemaal? (To be honest: ik ben niet heel erg thuis in het Kawasaki aanbod)

• Hkuit
noes schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:31:
Wilde je geen 'klassieker?' heb nog een mooie uit 2010 te koop ;) - Maar alle gekheid terzijde: gefeliciteerd, beest van een motor. Sommigen (@Hkuit) in dit topic vinden dat blijkbaar écht niet kunnen... maar voor ons is dit gewoon genieten.
Hè, zo jammer dit ;)
Ik heb het echt niet over niet kunnen gehad.
Wèl over ‘niet goed begrijpen waar je in vredesnaam al die power gaat gebruiken op de openbare weg’. Dat kan nooit binnen de afgesproken limieten en dus is mijn conclusie dat je met veel moderne motoren eigenlijk accepteert dat je (continu?) de wet overtreedt. Deed ik vanmiddag ook, wel 10x, met mijn 47 pk en mijn beginnersskills. Hoe gaat dat dan bij jou @noes met jouw straaljager op wielen en jouw skills? Dat moet toch hard, zo’n ding? Daar rij je toch geen 60 mee tussen twee dorpen, of 100 op de snelweg overdag?
En het bijzondere is dat ik vrijwel geen andere wetten overtreedt...

• Hkuit
Will_M schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:49:
[...]

Je woont hier volgens mij ergens in de regio, dus: Ik nodig je bij deze uit om een keer, als de 'Corona-Crisis' afgelopen is, een rondje mee door de regio te gaan rijden met me (en anderen mogen dan uiteraard ook mee, als ze zin hebben).

Haren... wélke haren? Die waren vroegâh nog wel eens ooit wild, ja >:)
Lijkt me leuk! Alleen, als je inderdaad jouw extra pk’s laat zien, dan wordt het een kort stukje samen rijden. Zo’n scheurneus ben ik nog niet en tegen de tijd dat ik dat wel ben :) zijn mijn 47 pk en m’n onderstel/remmen nog een aardige beperking... (gauw de motor de schuld geven).

Haar heb ik trouwens nog zat, alleen ‘t grijs valt niet meer te ontkennen >:)

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

Hkuit schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:10:
[...]

Hè, zo jammer dit ;)
Wèl over ‘niet goed begrijpen waar je in vredesnaam al die power gaat gebruiken op de openbare weg’. Dat kan nooit binnen de afgesproken limieten en dus is mijn conclusie dat je met veel moderne motoren eigenlijk accepteert dat je (continu?) de wet overtreedt. Deed ik vanmiddag ook, wel 10x, met mijn 47 pk en mijn beginnersskills. Hoe gaat dat dan bij jou @noes met jouw straaljager op wielen en jouw skills? Dat moet toch hard, zo’n ding? Daar rij je toch geen 60 mee tussen twee dorpen, of 100 op de snelweg overdag?
Niks moet, ik reed met mijn voorgaande motoren met 49-100pk (400-650cc) niet langzamer dan dat ik nu rij met mijn FZ1 met 108Nm en 150pk. Waarbij ik zelden idioot hard rij, ik hoef alleen veel minder hard door te trekken en kan veel schakelluier rijden dan eerst. Op de snelweg waar je tot 2 maanden geleden nog altijd 130 mocht betekende dat vlot inhalen in z'n 6 versus terug moeten naar z'n 5. Voor mij is dit vermogen en koppel dan ook de sweet spot om mee te rijden. Zou niet meer terug willen naar 60Nm koppel en de motor moeten uitknijpen om van z'n plek te komen.

En voor sommige is het gewoon het hebben van "bragging rights" zodat ze kunnen zeggen dat ze er meer dan een ander hebben.

Awesome

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Will_M schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:41:
Weet je dat 100% zeker?

Volgens mij had de zx6r van 1998 gewoon carbs.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Waaj
  • Niet online
[...]

Hè, zo jammer dit ;)
Tussen de wet kunnen overtreden en het ook daadwerkelijk doen zit zoals ik al eerder heb gezegd ook de persoon die de motor bestuurd. Ik heb vorige week zondag heerlijk met 160pk over 60kmh weggetjes getuft zonder grove snelheidsovertredingen te begaan. Hoogstens heb ik de 80kmh aangetikt bij de 2 inhaalacties die ik heb gedaan. En op andere dagen trek ik wel het gas verder open, maar dan weet ik nog steeds precies wat ik aan het doen ben.

Als jij met 47pk het idee hebt dat jij het motorvermogen niet zelf onder controle kan houden dan moet je je afvragen of je wel geschikt bent om een motorvoertuig te besturen. Power is nothing without control ;)

• Jolke
  • Nu online
Stinj schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:47:
[...]

Heeuuj ik ben niet meer de enige! Zie ik je binnenkort op Großer Feldberg?
Goed plan, woon jij daar in de buurt? Ik woon in het Odenwald, dus ik hoef maar de deur uit om een mooie route te hebben. :)

• SmurfLink
  • Niet online
Waaj schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:07:
[...]

Tussen de wet kunnen overtreden en het ook daadwerkelijk doen zit zoals ik al eerder heb gezegd ook de persoon die de motor bestuurd. Ik heb vorige week zondag heerlijk met 160pk over 60kmh weggetjes getuft zonder grove snelheidsovertredingen te begaan. Hoogstens heb ik de 80kmh aangetikt bij de 2 inhaalacties die ik heb gedaan. En op andere dagen trek ik wel het gas verder open, maar dan weet ik nog steeds precies wat ik aan het doen ben.

Als jij met 47pk het idee hebt dat jij het motorvermogen niet zelf onder controle kan houden dan moet je je afvragen of je wel geschikt bent om een motorvoertuig te besturen. Power is nothing without control ;)
Juist dat is volgens mij de kern waarom het prettiger is meer vermogen te hebben. Veilig in kunnen halen waar nodig..

Vorige week op de dijk had ik ook een klapjosti in een auto.. die reed de hele tijd 74 op mijn teller, da's 69km/h. Je mag er 80.. dus ik wou er voorbij.. Het moment dat ik netjes richting aandeed, optrok naar 85... ging meneer gezellig ook optrekken. Hij wou me er niet langs laten. En toen kwam er een tegenligger.. dus ik er maar weer achter met 70.. Tja, volgende moment dat het veilig kon draai ik even mijn rechterpolsje los, ben er volgens mijn achterligger met iets van 120 langs geschoten..Hij kon veilig ook mee voor de volgende tegenligger er aan kwam. En daarna weer netjes 80 rijden en verdween meneer Autojosti uit het zicht. Dat soort gevaarlijke situaties, dan ben ik blij dat ik een beetje door kan trekken. Verder hoef ik echt niet uit te vinden hoe hard dit ding echt kan, maar daar ben je als berijder inderdaad volledig zelf bij. Het is fijn dat je het vermogen hebt. Je hoeft het niet constant te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 14-04-2020 08:21 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-01 16:37

Equator

Crew Council

#whisky #barista

^^^ Dat dus, helemaal mee eens.

En met mijn eerste fiets (53pk) was het inhalen boven de 100km/u iets wat is ruim van te voren moest plannen. Tuurlijk, ik kon er 150km/u mee rijden, maar voordat ik daar was..

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-01 22:32
Zoals sommige hier al hebben aangegeven: het zit in de rechterhand.. :)

• Jolke
  • Nu online
@R0y., we hebben het hier over motoren, hè. :>

• R0y.
Jolke schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:50:
@R0y., we hebben het hier over motoren, hè. :>
Shit verkeerde topic..

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Hè, zo jammer dit ;)
Heel snel op die 100 zijn :Y - en nee, ik ben niet heilig en overtreed de vmax (op snelwegen, N-wegen, mits het veilig kan) stelselmatig (maar dat ligt niet aan de motor of auto), maar meestal 10 tot 20 km/u extra. De S1000RR is best een extreem ding en je moet jezelf wel een beetje beheersen: de 200+ aantikken is iets wat je binnen een paar seconden doet. Het gevoel van power wat zo'n motor geeft is gewoon erg machtig. Je hoeft nooit ergens op te wachten, iedere reactie is instant, ultieme controle. Mn andere motor, een R1200RT, is merkbaar langzamer maar heeft gelukkig wel voldoende pit om in te halen.

Die 50pk van jou... ik wil daar de snelweg niet mee op. Mijn mening is dat je als motorrijder assertief moet zijn en de situatie om je heen moet controleren. Als je voor iedere inhaalmanoeuvre een kalender erbij moet pakken, word je waarschijnlijk continue ingehaald op de snelweg. Ruimte claimen is daardoor veel moeilijker en je bent meer overgeleverd aan de gratie van anderen dan dat je zélf in control bent.

• SmurfLink
  • Niet online
R0y. schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:46:
Zoals sommige hier al hebben aangegeven: het zit in de rechterhand.. :)
Maar het ging toch allemaal om het koppel? :+ Da's dan weer linkerhand voor de prutsers zonder quickshifter zoals ik.

• Waaj
  • Niet online
SmurfLink schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:55:
[...]

Maar het ging toch allemaal om het koppel? :+ Da's dan weer linkerhand voor de prutsers zonder quickshifter zoals ik.
Jij mag beide handjes gebruiken :Y

• SmurfLink
  • Niet online
Waaj schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:56:
[...]

Jij mag beide handjes gebruiken :Y
8) Die heb ik vaker gehoord.

• Jolke
  • Nu online
Lekkere vrijdagmiddagstemming al. d:)b

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfn-5Y4K-tZH0D1Hy52ejrSEL7M=/f/image/idrHbWVH4NwvmaUYTaDsormW.jpg

Omdat we toch allemaal thuiswerken

• Jolke
  • Nu online
Als we het toch over vrijdag hebben. :D

• SmurfLink
  • Niet online
Vrijdag schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:42:
[Afbeelding]

Da's lang geleden :+

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Story of my life ;(

• R0y.
Om het niveau weer even op te krikken.. >:) :

Mijn kettingspray is bijna op. Hiervoor altijd S100 gebruikt maar ik vind dat deze alsnog veel troep achterlaat. Wat gebruiken jullie? Ik zoek eigelijk iets wat zo min mogelijk van de ketting af vliegt. Hoeft niet perse in een spray variant, mag bijvoorbeeld ook met een kwast o.i.d.

Heb ook wel eens het e.e.a. gelezen van wax maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

• Chakotay
@R0y. Forté rood kettingvet is daarvoor wel een goede, gaat lang mee en blijft goed plakken. Er staat me echter iets van bij dat dat specifieke merk niet meer gemaakt word, dit schijnt dan een nuttige vervanger te zijn.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Vermogen...Ik hoorde uit betrouwbare bron dat de ontwerper van mijn KTM’etje zei: “Ik kan me niet voorstellen waarom iemand ooit meer dan 15 pk nodig zal hebben”. En hij gaf ons de Duke 125 cc.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• thijsco19
  • Laatst online: 09:56

thijsco19

KTM 990 SMT

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

R0y. schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:55:

Mijn kettingspray is bijna op. Hiervoor altijd S100 gebruikt maar ik vind dat deze alsnog veel troep achterlaat. Wat gebruiken jullie? Ik zoek eigelijk iets wat zo min mogelijk van de ketting af vliegt. Hoeft niet perse in een spray variant, mag bijvoorbeeld ook met een kwast o.i.d.

Heb ook wel eens het e.e.a. gelezen van wax maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik gebruik die gouden bus van S100 met transparant vet. Geeft veel minder troep dan die witte spray :Y

edit: Ja, die bus @thijsco19 noemt.

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 14-04-2020 10:01 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vrijdag schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:42:
Dit lijkt op een zoethoudertje. Ik dacht dat jij in dit topic bekend stond om het vrijdagmiddagvertier. De laatste weken is dat behoorlijk minder geworden... What happened?

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Innotec Total Power Grease gebruikte ik altijd, gaat lang mee en laat geen zooi achter. :) Wel wat duurder per spuitbus maar verdient zijn eigen wel terug.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• SmurfLink
  • Niet online
Heh, je zei krikken. >:)

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-01 13:49

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Gebruik de v2 van de witte s100. Ketting is en blijft pikzwart :) Zie er niets van op de zwarte wielen. sputteren valt echt reuze mee. Enigste puntje is wel dat er een goudkleurige ketting op de motor zit. :') die kleur heb ik echter na een week dat ik de motor heb al niet meer gezien.

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

sypie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:04:
[...]

Dit lijkt op een zoethoudertje. Ik dacht dat jij in dit topic bekend stond om het vrijdagmiddagvertier. De laatste weken is dat behoorlijk minder geworden... What happened?
Mijn bestelde Fleshlight is binnen 8)

• Chakotay
Patrock schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:39:
Gebruik de v2 van de witte s100. Ketting is en blijft pikzwart :) Zie er niets van op de zwarte wielen. sputteren valt echt reuze mee. Enigste puntje is wel dat er een goudkleurige ketting op de motor zit. :') die kleur heb ik echter na een week dat ik de motor heb al niet meer gezien.
Ik zie er ook niets van op mijn zwarte wielen.

Maar als ik alle prut eraf haal zijn ze opeens weer in rvs-kleur.

• HTT-Thalan
  • Nu online
Joopieboy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:09:
[...]

Innotec Total Power Grease gebruikte ik altijd, gaat lang mee en laat geen zooi achter. :) Wel wat duurder per spuitbus maar verdient zijn eigen wel terug.
Oliedruppelsysteem met kettingzaagolie. Ketting blijft er als nieuw uitzien :P.
noes schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:55:
Die 50pk van jou... ik wil daar de snelweg niet mee op. Mijn mening is dat je als motorrijder assertief moet zijn en de situatie om je heen moet controleren. Als je voor iedere inhaalmanoeuvre een kalender erbij moet pakken, word je waarschijnlijk continue ingehaald op de snelweg. Ruimte claimen is daardoor veel moeilijker en je bent meer overgeleverd aan de gratie van anderen dan dat je zélf in control bent.
Pfff, overdrijven is ook een vak hoor :P. Ik zit binnen de 5.5 seconden op de 100km/u, dat is dik 2 seconden sneller dan de gemiddelde auto op Neerlands' snelwegen. Doortrekken tot 140km/u geen en-kel probleem. Jouw opmerking doortrekkend naar auto's is het alsof je met alles minder dan een GTI niet te doen is de snelweg op te gaan, en dat is natuurlijk onzin. Ik zeg niet dat iedereen genoegen moet nemen met 50pk (dat moet je lekker zelf weten) maar het is totale onzin om te beweren dat een motor met 50pk te langzaam zou zijn (kalender erbij pakken...) om veilig aan het verkeer deel te nemen.

[ Voor 61% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-04-2020 10:49 ]

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11-2025
Om dingen mee te verlichten, toch ;)

Qua kettingolie gebruik ik op dit moment S100.Ik heb eigenlijk altijd wel sprays gebruikt, maar voor mijn mountainbike gebruik ik wetlube, wat meer een wax is. Zal zoiets ook op de motorfiets ketting werken?

[ Voor 74% gewijzigd door darkkingll op 14-04-2020 10:44 ]

• BvZwolle
  • Laatst online: 06:45
sypie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:04:
[...]

Dan maar de VrijMiBo van Dumpert. Ik kan alleen niet beloven dat alles roodharig is...

• Chakotay
Speciaal voor @SmurfLink een groene:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jLoD7ae.jpg

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:42:
[....]

Pfff, overdrijven is ook een vak hoor :P.
Jou niks vreemds aan toch ;)
Ik zit binnen de 5.5 seconden op de 100km/u, dat is dik 2 seconden sneller dan de gemiddelde auto op Neerlands' snelwegen. Doortrekken tot 140km/u geen en-kel probleem. Jouw opmerking doortrekkend naar auto's is het alsof je met alles minder dan een GTI niet te doen is de snelweg op te gaan, en dat is natuurlijk onzin. Ik zeg niet dat iedereen genoegen moet nemen met 50pk (dat moet je lekker zelf weten) maar het is totale onzin om te beweren dat een motor met 50pk te langzaam zou zijn (kalender erbij pakken...) om veilig aan het verkeer deel te nemen.
Tussen acceleratie is hier van belang, niet je 0-100. Voor jou, met de nc700, betekent het dat je 14,5sec doet over 100-140....traag genoeg om dwars gezeten te worden door de gemiddelde middenklasser. Daarbij heeft hij het nog niet eens over de 100-140 acceleratie maar eerder over de 120-150 (de vmac +20) acceleratie... En die zal nog langzamer zijn.

Voor referentie een 150pk 1000cc doet dat in 3,5-5 seconden....

In verhouding.... Ja traag, onrijdbaar, nee dat niet, wel meer plannen...

Awesome

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:42:
[...]

Oliedruppelsysteem met kettingzaagolie. Ketting blijft er als nieuw uitzien :P.

[...]

Pfff, overdrijven is ook een vak hoor :P. Ik zit binnen de 5.5 seconden op de 100km/u, dat is dik 2 seconden sneller dan de gemiddelde auto op Neerlands' snelwegen. Doortrekken tot 140km/u geen en-kel probleem. Jouw opmerking doortrekkend naar auto's is het alsof je met alles minder dan een GTI niet te doen is de snelweg op te gaan, en dat is natuurlijk onzin. Ik zeg niet dat iedereen genoegen moet nemen met 50pk (dat moet je lekker zelf weten) maar het is totale onzin om te beweren dat een motor met 50pk te langzaam zou zijn (kalender erbij pakken...) om veilig aan het verkeer deel te nemen.
Ik zou er me er niet prettig op voelen in de spits, of net na 19:00 wanneer het nog wel druk is en iedereen 130 wil rijden. Misschien is dat mijn rijstijl - ik zie soms ook motorrijders op de rechterbaan tuffen tussen de vrachtwagens. Als je motor alleen rijdt voor de lol op zondag is weinig vermogen natuurlijk prima, maar dagelijks in de spits is een beetje marge wel fijn.

En wat betreft: "alsof je met alles minder dan een GTI niet te doen is de snelweg op te gaan" - dat is niet zo, alleen al omdat een auto een kooi om je heen hebt en zichtbaarheid + veiligheid biedt die je op de motor niet hebt. Vorig jaar hebben we proefritten gemaakt in meerdere auto's (voor mn vriendin), o.a. Peugeot 208 met 1.4 benzine motor en dat stelde toch een partij teleur. Naar de 100 toe best vlot, maar een beetje inhalen was volgas in de 4 en.. wachten, wachten, wachten. Voor een motor vind ik dat onveilig, voor een auto vooral oncomfortabel.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Raym09 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:03:
[...]

Tussen acceleratie is hier van belang, niet je 0-100. Voor jou, met de nc700, betekent het dat je 14,5sec doet over 100-140....traag genoeg om dwars gezeten te worden door de gemiddelde middenklasser. Daarbij heeft hij het nog niet eens over de 100-140 acceleratie maar eerder over de 120-150 (de vmac +20) acceleratie... En die zal nog langzamer zijn.

Voor referentie een 150pk 1000cc doet dat in 3,5-5 seconden....

In verhouding.... Ja traag, onrijdbaar, nee dat niet, wel meer plannen...
Yes, dat dus. Goed uitgelegd :Y

• HTT-Thalan
  • Nu online
Raym09 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:03:
Tussen acceleratie is hier van belang, niet je 0-100. Voor jou, met de nc700, betekent het dat je 14,5sec doet over 100-140....
Ik weet niet waar je die cijfers vandaan hebt maar ik heb echt geen bijna 15 seconden nodig van 100 naar 140 hoor. Is dat gemeten in de zesde (overdrive) versnelling ofzo?

- edit -

https://www.cycleworld.co...8/honda-nc700x-road-test/
0-100 mph 17.3 sec.
Als van nul naar 160km/u je 17 en een halve seconde moet kosten, hoe kom jij dan op 14.5 seconden tussen 100 en 140km/u? Ik zie graag die bron terug...

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-04-2020 11:27 ]

Pagina: 1 ... 136 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.