nehal3m schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:57:
Alsjeblieft niet zeg, men vindt daar toch wel een weg omheen en het aantal ongelukken op de motor veroorzaakt door achterstallig onderhoud is nihil.
Dat zou gewoon geldklopperij worden. Wéér een deel van je leven waar vadertje staat een vinger in de pap (en je portemonnee) heeft.
Een kilometerstandregister ben ik wel voor te porren zodat je als consument goed kan nagaan of die klopt, maar dat zou dan een verplichting voor dealers moeten zijn.
Daar ben ik dus niet van overtuigd. Ten eerste (let op, ik spreek het niet persé tégen) zie ik geen cijfers die zeggen dat er geen (of nauwelijks) motorongelukken plaatsvinden door slecht/geen onderhoud (net zo min als ik die voor auto's heb, overigens) en ten tweede als men van mening is (zoals ik zo vaak hoor) dat hun motor natuurlijk wél in orde is zie ik het probleem van een jaarlijkse keuring á een paar tientjes niet. Bovendien gaat slechts 6% daarvan naar de staat (in de vorm van BTW) - de rest is voor het bedrijf dat de keuring uitvoert.
Ik zeg er wel bij dat mijn eigen anecdotische bewijs mijn enige onderbouwing is om zo'n APK wél te willen. Meerendeel van de motoren die ik bekijk of bekeken heb bij dealers heeft 1) geen aantoonbare onderhoudshistorie en 2) vaak ook simpelweg achterstallig onderhoud. Er komen hier legio berichten voorbij van mensen die zeggen 'er zit onderhoud aan te komen, dus dit was sowieso een mooi moment om in te ruilen' en dan nog (inderdaad) maar niet te spreken van de fraude met schadegevalletjes en gemanipuleerde kilometerstanden. De vrijwillige en gratis uitgevoerde keuringen bij de TCN leverden ook elk jaar weer legio gevalletjes (categorie "ik zou hier niet meer mee wegrijden als ik u was") op.
Áls er bovendien een km-registratie zou (moeten) komen: Wie gaat dit noteren/bijhouden en op welk moment? Moet de eigenaar het eens per jaar doorgeven? Lekker laag houden en zelf terugdraaien, goed voor de doorverkoopwaarde? Of moet er dan toch een instantie dit meepakken (zoals bij een apk)?
Ik denk dat de argumenten 'mijn motor is toch wel in orde' en 'het aantal ongelukken dóór...' niet te houden zijn. Er is geen enkel zinnig verdedigbare reden om het níet te hebben, dat het nog steeds niet zo is heeft puur te maken met inzet en wetgeving, er is nu gewoon niet genoeg aandacht voor. Het zou bovendien ook gelijk een méér effectief (let op: ik beweer niet dat het een wondermiddel is) systeem zijn in de strijd tegen halfords-kachelpijpen die meer lawaai maken dan gezond is, nog los van km-standen. Nu hangt dit op agenten die niet genoeg middelen (en tijd) hebben voor handhaving, maar dan is het gewoon een kwestie van niet door de keuring komen. Heel simpel

.
Van mij mogen ze die keuring morgen invoeren

.
nehal3m schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:25:
Wat de kilometerstand betreft denk ik dat een simpele registratie bij de RDW door een dealer op het moment van koop met een krabbeltje van de huidige eigenaar eronder al voldoende is. Foto'tje van de teller en een gescand documentje erbij en dan ligt het vast. Kan de dealer 'm daarna in ieder geval niet meer terugdraaien, dat scheelt al een hoop.
En hoe dan met motoren die privé tussen particulieren verkocht worden? Hoe ga je dit registreren? Of eigen import? Motoren die erg lang in privébezit zijn, of veel woon-werk maken? Zo'n systeem is m.i. te gevoelig voor fraude. Niet dat een dealer niet kan frauderen, maar voor zo iemand staat er wel meer op het spel (je zaak).
[
Voor 14% gewijzigd door
HTT-Thalan op 07-04-2020 19:39
]