Hkuit schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:05:
[...]
Nu focussen de reacties zich allemaal op dat Social Distancing, maar zijn punt ging nmm vooral over het niet onnodig belasten van de zorg door onze risicovolle hobby (én over het in een ziekenhuis terecht willen komen wat al vol ligt met covid19 patiënten).
En dat is wel een eye-opener vind ik...
Wat een interessante reacties!
Mooi om te zien hoe we omgaan met de risico's van het motorrijden Lijkt een beetje op An Inconvenient Truth.
Want daar draait het volgens mij om, het verschil tussen Gevaar en Risico:
InZane schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:20:
[...]
Het is inderdaad een hobby met wat meer risico. Daar probeer ik wel rekening mee te houden door vooral geen gekke dingen te doen. Scheelt ook dat het wel lekker rustig is op de weg.
Hardlopen doe ik ook nog steeds, maar dan wel even alleen momenteel. Kan natuurlijk ook van alles misgaan onderweg. Maar om nou fulltime binnen te gaan zitten..
Inzane begint (naar mijn mening) goed, door te erkennen dat het een hobby is met wat meer risico, en daar heb je inderdaad wat invloed op door geen gekke dingen te doen. Daarna ga je echter misschien een beetje de mist door het hardlopen aan te halen.
Het draait m.i. allemaal om het begrip 'risico', dat is gedefinieerd als "risico=kans x effect". Motorrijden is per definitie een 'gevaarlijke activiteit' ("er kán iets gebeuren waardoor je gewond raakt, of erger) en bij motorrijden is zowel de kans op een gevaarlijke situatie als het effect van een gevaarlijke situatie best groot.
Kans: je rijdt op 2 wielen, dus je kunt omvallen/uitglijden
Effect: je rijdt max. 100 km/u

en die snelheid bereik je heel gemakkelijk, in een paar seconden, en als er iets gebeurt bij een beetje snelheid dan zit daar veel energie in. Bovendien ben je niet beschermd door gordels, door kreukelzones, enz.
Destruction schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:19:
[...]
Mee eens. Het is alweer bijna 3 jaar geleden dat een neef van me bijna dodelijk verongelukte in Duitsland, met zijn motor. Een in principe vrij onschuldige aanrijding met uiteindelijk best grote gevolgen (oog, naald..).
Maar uiteindelijk, er gaan ook mensen dood die van hun stadsfiets gereden worden. Moet je dan ook maar nooit meer fietsen
Volgens mij bestaat er in het leven helemaal niets waar geen risico aan zit. Er kan je altijd iets overkomen, hoe lomp of voorzichtig je ook bent. Ik wil niks bagatelliseren, neem vooral alle maatregelen die je nemen wil en doe waar jij je goed bij voelt... Maar ik ben de afgelopen jaren er helaas iets te vaak aan herinnerd dat je moet genieten van het leven omdat je simpelweg niet weet wat er op je pad kan komen.
Voor mij dan dus ook de afweging dat ik wél de deur uit ga om een stuk te wandelen of fietsen, of er even op uit ga met de motor. Ter ontspanning, zo belangrijk. Maar toen ik vanmiddag aan kwam bij de supermarkt en ik zag dat de parkeerplaats en fietsen rekken compleet vol stonden, ben ik ook even omgekeerd ja. Dan kom ik later wel terug. Normaal kan het me weinig schelen of er 10 of 10.000 man om me heen loopt, maar in deze tijden sla ik het even over
Of anders verwoord:
Je wilt een straat oversteken. Je kijkt naar links, je kijkt naar rechts, en voor de zekerheid kijk je nog één keer naar links.. Helemaal vrij. Je steekt over, en er valt een helicopter op je hoofd 
Dat laatste voorbeeld kun je mooi op mijn "Risico=KansxEffect" plaatsen; het Effect is dramatisch groot, de Kans is erg klein, het totale risico is daarmee (erg) laag.
En de stadsfiets: daarbij is de Kans per ritje niet zo heel groot, maar wij maken nogal wat ritjes, dus daarmee wordt de Kans dat er wat gebeurt best groot. Het Effect is echter gelukkig (meestal) beperkt, vanwege de lage snelheid van de fietser en de goede bumpers van de moderne auto's.
En wat betreft "Volgens mij bestaat er in het leven helemaal niets waar geen risico aan zit", daar zit wel wat in, maar waarschijnlijk bedoel je onbewust "waar geen gevaar in zit"; er zijn nogal wat dingen 'gevaarlijk' zonder dat ze heel erg risicovol zijn.
nehal3m schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:44:
[...]
Same here. Het kan zonder aankondiging in een oogwenk voorbij zijn.
Tuurlijk, hou een beetje rekening met de toekomst en kijk af en toe met een vooruitziende blik, maar neem dat niet al te serieus en leef vooral nu. Het verleden is een herinnering, de toekomst een fantasie en het enige dat écht bestaat is nu.
Mooie woorden;
ik denk ook niet dat je 'risicoloos' moet willen leven. Fijnstof is slecht voor je en leidt tot kanker; dus de stad uit en het bos in? Nee, want daar hangt ook fijnstof, van nature. Wat nu?
Ik ben een veiligheidskundige die na 25 jaar niet-rijden toch weer een motor heeft aangeschaft. Dom? Ja, vanuit zuiver veiligheidskundig perspectief wel. In onze e-Golf zit ik een stuk veiliger...
Maar ik wilde het weer meemaken, dat gevoel van vrijheid tijdens het motorrijden, dat contact tussen motor en mens, het verkennen van weggetjes waar ik nog nooit gereden heb. En ik heb bewust een 50 pk sterke motor gekocht zodat het allemaal net wat rustiger aan gaat. Wellicht dat er in de toekomst weer een wat krachtigere motor komt. Mét ABS dan, dat wel