Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

iamzero456 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:02:
[...]

Ik had niet naar benedengescrollt, nu is de herkenbare startbalk te zien inderdaad. Wel apart dat Cinebench denkt dat het Windows 8 is dan
Dit is de R20 score, 5102 , PBO/Auto overlock was 4700.... staat eronder ergens :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oxGMqvRHdEfI5dMcRCFOUQHz/full.jpg

Ik denk dat dit de max van mijn cpu is , 8x 4,4Ghz lukt niet ;(
Als AMD de productieproces oid kan verbeteren en echt ALL core 4,5Ghz+ kan draaien, heb je wel echt een monster CPU.

[ Voor 13% gewijzigd door Q_7 op 03-09-2019 12:09 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennism

Er zijn hele bergen producten waarbij de eigenschappen zijn gedefinieerd 'bij kamertemperatuur'. Waarbij kamer temperatuur doorgaans voor ca 20 graden staat. De vraag is natuurlijk of AMD ergens in zijn specs heeft staan dat 'alle waarden zijn bij x graden C/ y graden F'.

Hoe dan ook klopt het niet als je het in lab omstandigheden al niet haalt. Dat is gewoon pijnlijk te noemen.

Ik ga mijn CPU zeker niet terugbrengen, net zoals ik me over dit issue niet druk maak en uiteindelijk toch een zen2 cpu zal aanschaffen vanwege de dubbele AVX2 performance.

Buiten benchmarks is vrijwel geen enkele taak die mijn PC zwaar belast single threaded, single threaded boost is simpel weg steeds minder belangrijk. Wat het natuurlijk dubbel vreemd maakt dat ze daar bij AMD blijkbaar de mist mee ingaan.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Verwijderd schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:07:
[...]

De afbeelding klikken werkt niet, unauthorized...
Fixed hoop ik :)

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dennism schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:40:
[...]
Bij zoveel reacties zou ik niet direct roepen "flawed", ik denk juist dat het best representatief zal zijn. Nu heb ik zelf geen 3000 samples, maar geen van de paar Ryzen 3000 cpu's die ik tot nu heb mogen testen halen de geadverteerde boosts, wat voor mij wel een indicatie is dat dit verder gaat dan een "hier en daar een cpu die de specs niet haalt".
Der8uaer is deze best uitgebreide klus natuurlijk niet begonnen omdat ie niks te doen had of omdat ie clicks wilde om AMD zwart te maken.

Hij is dit gestart omdat sinds de reviews en in de fora wereldwijd de boosts niet gehaald worden en het merendeel van de fora posts gaan over boost resultaten die niet gehaald worden of onduidelijk zijn. Binnen zijn mogelijkheden wilde hij meer weten. Kan het alleen maar toejuichen. (y)

Dus dat die test niet 100% wetenschappelijk in een gecontroleerde laboratorium omgeving gedaan is, tja daar kan ik niet wakker van liggen.

Ik denk obv al die fora reacties dat die test behoorlijk representatief is. Maar ja ik kan het niet bewijzen want ik heb niet de middelen om een controlled test op schaal te doen.

Daarbovenop komt nog de uiting van Shamino dat AMD de laatste Agesa's qua boost/voltages conservatiever heeft gemaakt ivm longevity vd cpu.

AMD is te scherp in de binning gaan zetten, te weinig room for error. Niet handig want het is een smet op de launch van een verder indrukwekkend produkt. Dit hoor je jaren later nog.

AMD mag dan wellicht denken dat ze het juridisch voldoende hebben dichtgetimmerd, ik denk dat dat nog wel eens onvoldoende zou kunnen blijken te zijn als er class action suite wordt opgestart.

Belangrijker is, dat er een enorme schare aan klanten de perceptie heeft dat AMD niet geleverd heeft wat ze beloofd is. Juridisch geneuzel van AMDs kant gaat dat zeker niet oplossen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Help!!!!

Volledig mee eens eigenlijk.

Ook mijn voornaamste punt, AMD had dit gewoon veel beter moeten handelen vanaf het begin en niet zo onzinnig straks moeten gaan binnen.

Ik hoop echt dat ze hier iets van leren en bij de 3950X launch zorgen dat ze dit wel op orde hebben, daar ik geloof dat er daar een nog veel groter vergrootglas op gaat liggen nu dit zo door kabbelt in de media.
Verwijderd schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:07:

Buiten benchmarks is vrijwel geen enkele taak die mijn PC zwaar belast single threaded, single threaded boost is simpel weg steeds minder belangrijk. Wat het natuurlijk dubbel vreemd maakt dat ze daar bij AMD blijkbaar de mist mee ingaan.
Ik denk dat dit komt omdat ze ook hoge boost Ghzén wilden hebben voor de marketing t.o.v. Intel. Kloksnelheid is eigenlijk het enige dat Intel nog heeft in het consumenten segment. En ik dat ze zich daar te ver hebben laten doordraven in plaats van in te zien dat ze die paar 100Mhz single core boost helemaal niet nodig hebben om Intel (vrijwel) volledig uit de markt te prijzen.

[ Voor 48% gewijzigd door Dennism op 03-09-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Hier even nog een vergelijking tussen 4,3Ghz en 4,35Ghz, +50Mhz is 1,16%+ clocksnelheid resulteert in 3,1% performance winst ? Iemand een verklaring hiervoor, alle instellingen zijn hetzelfde alleen de clockspeeds +50Mhz.

COMPARISON: TIME SPY
https://www.3dmark.com/compare/spy/8397271/spy/8339104#

HWMonitor draaide op de achtergrond bij een paar benchmarks, volgens mij nogal buggy, 4486Mhz kan toch niet ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k6PTMZMqYG4OEwVci3RILuZP/full.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Q_7 op 03-09-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
Q_7 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:45:
HWMonitor draaide op de achtergrond bij een paar benchmarks, volgens mij nogal buggy, 4486Mhz kan toch niet ?
4486 is zeker een rare score, zeker omdat de boost stappen maakt van 25mhz normaal gesproken. Zou het kunnen dat je ref clock niet op precies 100mhz loopt maar iets hoger of lager?

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:07
loopt de versie nummer van Master anders of loopt die voor op de andere modellen?

Lees wisselende reacties, ik wacht wel even tot er een officiële stable versie is alles werkt eindelijk stabiel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Q_7 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:06:
[...]

Dit is de R20 score, 5102 , PBO/Auto overlock was 4700.... staat eronder ergens :)

[Afbeelding]

Ik denk dat dit de max van mijn cpu is , 8x 4,4Ghz lukt niet ;(
Als AMD de productieproces oid kan verbeteren en echt ALL core 4,5Ghz+ kan draaien, heb je wel echt een monster CPU.
Mooie score zeg! Wat voor koeler heb je daar op zitten?

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

Apoca

Array Technology Industry

Weer een nieuwe AGESA versie onderweg blijkbaar, mooi op tijd voor de release van de 3950X :P

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EDjF1zmXYAABTYU.jpg

https://twitter.com/AMDRyzen

[ Voor 65% gewijzigd door Apoca op 03-09-2019 17:38 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ze worden eindelijk eens wakker zeg, na bijna twee maanden...
Echt niet te geloven dat je zo'n goed product hebt en het zo kan verpesten op zo'n stupide manier. |:(

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:37
Ik ben altijd wel wat pessimistisch ingesteld, maar ik hoop niet dat de klok toeneemt en de prestaties hetzelfde. Een beetje het idee zoals het sterk verlagen van de vcore met een offset waardoor Zen 2 dezelfde kloks houdt maar de prestaties inzakken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Countess schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:12:
[...]

4486 is zeker een rare score, zeker omdat de boost stappen maakt van 25mhz normaal gesproken. Zou het kunnen dat je ref clock niet op precies 100mhz loopt maar iets hoger of lager?
Die loop helaas 99,xxMhz ,bij 101 start het systeem niet meer op :/
rajackar schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:59:
[...]

Mooie score zeg! Wat voor koeler heb je daar op zitten?
Thnx! Op auto/pbo overclock dacht ik dat ik echt een gare CPU had, maar valt allemaal wel mee gelukkig :)
Een X62 welke met 2 schroeven vastzit omdat ik er 1 gebroken heb tijdens installatie 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door Q_7 op 03-09-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Q_7 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:57:
[...]

Die loop helaas 99,xxMhz ,bij 101 start het systeem niet meer op :/

[...]

Thnx! Op auto/pbo overclock dacht ik dat ik echt een gare CPU had, maar valt allemaal wel mee gelukkig :)
Een X62 welke met 2 schroeven vastzit omdat ik er 1 gebroken heb tijdens installatie 8)7
Dat is ook wel een serieuze koeler!
Wellicht dat die aangekondigde update het gedrag ook voor jou wat beter gaat maken.

Ik heb inmiddels weer iets anders vreemds. Na het opstarten blijven alle cores op 3.6 hangen totdat ik ryzen master opstart en een profiel toepas. Heb al een cmos reset gedaan maar dit blijft.
Ook zie ik tijdens een single thread cinebench run nu regelmatig de clock terug lopen terwijl ik bij geen enkele limiet in de buurt kom.
Geen idee waar ik dit dan weer moet zoeken. :?

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

rajackar schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:11:
[...]

Dat is ook wel een serieuze koeler!
Wellicht dat die aangekondigde update het gedrag ook voor jou wat beter gaat maken.

Ik heb inmiddels weer iets anders vreemds. Na het opstarten blijven alle cores op 3.6 hangen totdat ik ryzen master opstart en een profiel toepas. Heb al een cmos reset gedaan maar dit blijft.
Ook zie ik tijdens een single thread cinebench run nu regelmatig de clock terug lopen terwijl ik bij geen enkele limiet in de buurt kom.
Geen idee waar ik dit dan weer moet zoeken. :?
Heb wat onderzoek gedaan naar het lappen van deze cpu's maar nog niks tegengekomen, dat hou ik nog wel in de gaten :)
Welke moederbord heb je ? En wat als je de overlock via bios aanpast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Ik ben benieuwd naar die BIOS update maar ook sceptisch, als een deel van de chips wel gewoon zijn geadverteerde clockspeeds haalt op dezelfde moederborden twijfel ik of dat wel zo makkelijk te fixen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Q_7 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:24:
[...]

Heb wat onderzoek gedaan naar het lappen van deze cpu's maar nog niks tegengekomen, dat hou ik nog wel in de gaten :)
Welke moederbord heb je ? En wat als je de overlock via bios aanpast ?
Tja, wie weet dat dat ook nog wat winst op levert maar ik vraag me af of daar nog veel te halen is.

Ik Zit op een MSI mpg x570 carbon.
In de bios staat het allemaal goed ingesteld en het grappige is dat ik na het booten heel even hogere snelheden zie voordat alles locked naar 3.6 gaat. Het lijkt dus alsof er een service start die het omlaag brengt ofwel alles dat in de bios staat overschrijft. Gerelateerd daar aan, kun je ryzen master vaste waardes altijd laten toepassen bij iedere startup zonder de tool zelf te starten? Wellicht dat dat nu gebeurd maar niet correct.

Overigens zit ik op een beta bios momenteel en dat is te merken ook. Er is een heel amd overclock menu bij gekomen waarin dezelfde opties die ik al had zitten maar dan anders geordend en deze doen nog niets.

[ Voor 4% gewijzigd door rajackar op 03-09-2019 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 10:14
unfor schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:25:
Ik ben benieuwd naar die BIOS update maar ook sceptisch, als een deel van de chips wel gewoon zijn geadverteerde clockspeeds haalt op dezelfde moederborden twijfel ik of dat wel zo makkelijk te fixen is.
Waar heb je gelezen dat op hetzelfde moederbord en dezelfde firmware cpu's verschillend boosten? Dat zou betekenen dat er een fout in de cpu zelf zou zitten..

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

1usmus bij de meeste wel bekend als de maker van de DRAM Calculator for Ryzen geeft reeds een kleine sneak peak in wat te verwachten op de 10de :)

In particular, the update affects CPPC and C0. It all depends on the situation. I see different results. The essence of this update is to close all issues related to the passport boost.

https://twitter.com/1usmus/status/1168911500586749959

[ Voor 32% gewijzigd door Apoca op 03-09-2019 18:38 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:39:
Ze worden eindelijk eens wakker zeg, na bijna twee maanden...
Echt niet te geloven dat je zo'n goed product hebt en het zo kan verpesten op zo'n stupide manier. |:(
Ik hoop wel dat het inderdaad een issue is en niet dat ze gewoon wat voltages oid omhoog gaan gooien als "fix" om maar wat hoger te boosten.
rapsac schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:35:
[...]

Waar heb je gelezen dat op hetzelfde moederbord en dezelfde firmware cpu's verschillend boosten? Dat zou betekenen dat er een fout in de cpu zelf zou zitten..
Volgens komt dat o.a. naar voren in de Der 8auer data, volgens mij komt hij er zelfs sepcifiek op teurg in zijn filmpje dat waar Hardware Unboxed op hun Aurus X570 Mobo juist heel goede resultaten boekt, terwijl hij zelf veel mindere resultaten ziet met datzelfde mobo.

Zou prettig zijn als daar weer wat verder mee getest zou gaan worden in review opstellingen.

[ Voor 43% gewijzigd door Dennism op 03-09-2019 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Gaat dan toch eindelijk die 4.75 werkelijkheid worden :+

Afbeeldingslocatie: https://www.svethardware.cz/amd-informuje-o-novem-precision-boost-overdrive-a-game-cache-v-ryzen-3000/49657/img/b82d8e0e-537a-4462-b412-45d4ed8dc554.jpg

Maar ff serieus het is mooi dat ze "onder druk van de beeldvorming" met een nieuwe update komen ( al waren ze hier natuurlijk al mee bezig, gezien je dit niet even in een weekje in elkaar draait en er al leaks beschikbaar zijn voor insiders blijkbaar ) en ze de laatste knikjes uit de kabel lijken te gaan halen op het gebied van boost.

Maar eigenlijk moeten ze gewoon de volgende keer beter nadenken over de manier waarop ze hun product in de markt zetten en vooral een verhaal vertellen dat vanaf dag 1 klopt.

Het is een prima CPU dit is allemaal ruis wat ze hadden kunnen voorkomen als ze gewoon iets beter hun huiswerk hadden gedaan :)

[ Voor 26% gewijzigd door Apoca op 03-09-2019 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 22:20
Ik heb een pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi. Ik vertrouwde de effectiviteit niet van de 2 Frozr heatsinks voor de 2 M.2 slots waarin ik pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB heb geplaatst. Ik heb ze daarom initieel niet geïnstalleerd. De temperaturen van de SSD's waren ongeveer 39 graden. Vandaag heb ik de Frozrs wel geinstalleerd en er na enige uren weer afgehaald aangezien de temperatuur van de SSD's steeg naar 48-52 graden. Wellicht nuttig om te weten voor tweakers met hetzelfde mobo. Minder is meer (koeling).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

cville schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:30:
Ik heb een pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi. Ik vertrouwde de effectiviteit niet van de 2 Frozr heatsinks voor de 2 M.2 slots waarin ik pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB heb geplaatst. Ik heb ze daarom initieel niet geïnstalleerd. De temperaturen van de SSD's waren ongeveer 39 graden. Vandaag heb ik de Frozrs wel geinstalleerd en er na enige uren weer afgehaald aangezien de temperatuur van de SSD's steeg naar 48-52 graden. Wellicht nuttig om te weten voor tweakers met hetzelfde mobo. Minder is meer (koeling).
Van wat ik begrepen heb is de sticker die over de SSD zit min of meer een warmteafleider.
Die moet je er dus niet afhalen. Tenzij je er natuurlijk een mooie heatsink op gooit.
Maar volgens mij is dat helemaal niet nodig.

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 22:20
HMC schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:34:
[...]

Van wat ik begrepen heb is de sticker die over de SSD zit min of meer een warmteafleider.
Die moet je er dus niet afhalen. Tenzij je er natuurlijk een mooie heatsink op gooit.
Maar volgens mij is dat helemaal niet nodig.
Ik weet niet precies wat je bedoeld: ik heb uiteraard volgens instructies de blauwe film van de thermal pads gehaald. Ik denk zelf dat de massief Alu heatsinks warmte van de chipset naar de SSD's aanvoeren en dat is geen koeling dus.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Dit filmpje van Gamers Nexus over hetsinks op m.2 SSD's is wellicht ook wel interessant (vanaf 6:15)

[ Voor 30% gewijzigd door Soepergrover op 03-09-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dennism schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:46:
[...]

Ik hoop wel dat het inderdaad een issue is en niet dat ze gewoon wat voltages oid omhoog gaan gooien als "fix" om maar wat hoger te boosten.
Hogere voltages doen vrijwel niks. Die lijken de boostclocks eerder in de weg te zitten. Ik denk eerder dat AMD iets heeft gevonden in de microcode. Van de snippets die er zijn, schijnt AGESA 1003 een ware puinzooi te zijn waar de moederbordfabrikanten maar wat van moesten make. Dat verklaard waarschijnlijk ook waarom er voor veel borden maar geen stabiele bios verschijnt. :P

Maar all core die maximale boostclocks verwacht ik niet. 100MHz zou al heel erg mooi meegenomen zijn. Op mijn toch vrij goede 3700X waar ik 4,4GHz al kan halen op meerdere cores in idle, verwacht ik eigenlijk dat ik 4,4GHz op een core kan halen tijdens Cinebench 1t. Dan is er voldaan. Anders is het tijd voor class actions. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben benieuwd naar dat bios. Is overigens wel in tegenspraak met de uitspraken van Shamino.

Bijzonder blijft hoe AMD initieel tot de geadverteerde boosts is gekomen als ze nu pas een bios hebben dat structureel de boosts wel haalt.

1usmus twitterde overigens ook nog: "But that’s not all, there are surprises that the community will receive by Christmas."

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 23:29

jgj82

Ja, maar = nee

Help!!!! schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 22:24:
...

1usmus twitterde overigens ook nog: "But that’s not all, there are surprises that the community will receive by Christmas."
Dan unlocken ze de andere 12 cores op m'n 3900X? oOo

[ Voor 0% gewijzigd door jgj82 op 03-09-2019 23:14 . Reden: Typen op een telefoon is kut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidson
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 15:51

Davidson

Porsche fan

Vandaag maar eens de nieuwe bios-update geïnstalleerd voor de X570 Aorus Pro, helaas nog geen verbetering met het XMP profiel. Deze blijft het maar resetten na een reboot :(

Gelukkig hebben we Ryzen Master nog :)

Desktop config | YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:53

MrDrako

nep ict'er

Is er nou een bord waar (bijna) iedereen het over eens is als een goed bord? zonder even de exoten van 300+ euro mee te nemen?
De mensen die kiezen voor b450/x470 is het ook compleet random welke reactie je leest, de aanbevolen moederborden bij hardware.info lees je hier ook maar weinig super enthousiaste reacties over...

Ik heb nog nooit zoveel moeite gehad een moederbord te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Well, voor uATX kan het voor de B450 wel aardig stevig gesteld worden dat dat of de Asrock B450M Steel Legend is of de MSI Mortar MAX. :D

Hardware Unboxed heeft vandaag een video over de VRMs van de goedkoopste X570 mobo's. Daar komt MSI er in ieder geval niet goed vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@Davidson ik heb ook dat bord met gskill flare x werkt goed, welk ram heb jij?
Misschien beter xmp uit zetten en zelf handmatig de timings invoeren.

[ Voor 30% gewijzigd door Goofy1978 op 04-09-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidson
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 15:51

Davidson

Porsche fan

Goofy1978 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:09:
@Davidson ik heb ook dat bord met gskill flare x werkt goed, welk ram heb jij?
Misschien beter xmp uit zetten en zelf handmatig de timings invoeren.
Deze exemplaren van Corsair. Via Ryzen Master heb ik wel de juiste snelheid van 1600 per bankje, zonder de timing ingevoerd te hebben overigens. Daarnaast draait het op 1,2v i.p.v. 1,35 zoals het XMP profiel doet.

Desktop config | YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

HMC schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:31:
Well, voor uATX kan het voor de B450 wel aardig stevig gesteld worden dat dat of de Asrock B450M Steel Legend is of de MSI Mortar MAX. :D

Hardware Unboxed heeft vandaag een video over de VRMs van de goedkoopste X570 mobo's. Daar komt MSI er in ieder geval niet goed vanaf.
Ja, maar ik wil geen matx :P zou geen gezicht zijn in m'n kast, en wat opties beperken. Maar het kan toch niet zo zijn dat ELK bord instabiliteit, rare boost/vcores/etc geeft. Er moet toch wel 1 ATX, b450/x470/x570, waarvan iedereen zegt, stabiel, geen debiel luidruchtige fan, goede vrms en overall best buy.

het bord in de bbg staan namelijk voldoende artikelen van online waar de niet max versie wordt afgerekend op matige VRM's. Volgens mij was het enige verschil bij max/niet max de grotere bios met ryzen 3000 geschikte versie.

Kijk ik naar intel zijn er stapels borden waar mensen lovend over zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door MrDrako op 04-09-2019 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Dan een MSI B450 Tomahawk MAX. Is gewoon ATX.

Het vervelende is dat die *&^$*@^$ MSI MAx bordjes niet lekker verkrijgbaar zijn op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
In Duitsland zijn goed te verkrijgen MAX, veel meer keus vanaf € 67,-:
Computerbase.de
https://www.computerbase....450%7E3323_2019%7E544_MSI

Computerbase.de
Voor aankondiging: MSI A320M-A Pro Max (7C52-004R) , zal dat gaan met 3600?
https://www.computerbase....0134.html?hloc=at&hloc=de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB63
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-04 18:05
MrDrako schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:09:
Is er nou een bord waar (bijna) iedereen het over eens is als een goed bord? zonder even de exoten van 300+ euro mee te nemen?
De mensen die kiezen voor b450/x470 is het ook compleet random welke reactie je leest, de aanbevolen moederborden bij hardware.info lees je hier ook maar weinig super enthousiaste reacties over...

Ik heb nog nooit zoveel moeite gehad een moederbord te kiezen.
Voor mijn 3900x heb ik erg zitten twijfelen tussen de Asus TUF Gaming X570-PLUS (WIFI) en de Gigabyte Aorus Gaming 7 WIFI (X470, laagste prijs nu €230). De TUF Gaming schijnt voor een X570 van in z'n prijsklasse (+/- €250) uitzonderlijk goed te zijn, hoor er overal goede verhalen over.

Zelf ben ik uiteindelijk voor de Gigabyte gegaan, met name omdat ik ik de features van een wat meer high-end X470 (met name I/O, en goede VRM) zwaarder vond wegen tegenover de voordelen van een instap/middeklasse X570 (in feite alleen PCIe 4.0).

Op wat hele kleine dingen na bij de installatie heb ik ook verder geen problemen gehad met de Gigabyte. Ook de bios doet wat het moet doen, lijkt stabiel en de prestaties prima. VRM temperaturen zijn keurig. Over Asus lees je her en der wel wat geklaag over de huidige staat van de bios, maar daar zou je misschien even wat meer in moeten duiken.

In deze nieuwe video van Hardware Unboxed komt ook de Asus Prime X570-P er erg goed uit qua VRM.

YouTube: Budget X570 VRM Thermal Performance, A Must Watch For Potential Buyers!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Soepergrover schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:47:
Dan een MSI B450 Tomahawk MAX. Is gewoon ATX.

Het vervelende is dat die *&^$*@^$ MSI MAx bordjes niet lekker verkrijgbaar zijn op het moment.
Non max versie doet het even goed. Enkel minder gelikte “bios interface”

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Inmiddels haalt mijn 3700x eindelijk strak 4800+ in Cinebench maar die temperaturen gaan toch wel hard omhoog. Zat net rond de 86 graden terwijl hij op all core 4100 bezig was (alles auto met PBO en autoOC).
Die wraith prism moet er toch snel een keer uit geloof ik. Ik krijg van MSI nog een waterkoeler opgestuurd maar die laat nogal op zich wachten helaas. Ik vervang de Prism liever vandaag dan morgen.

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 23:42

Tweakriez

clicksmashstuff.com

rajackar schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:42:
Inmiddels haalt mijn 3700x eindelijk strak 4800+ in Cinebench maar die temperaturen gaan toch wel hard omhoog. Zat net rond de 86 graden terwijl hij op all core 4100 bezig was (alles auto met PBO en autoOC).
Die wraith prism moet er toch snel een keer uit geloof ik. Ik krijg van MSI nog een waterkoeler opgestuurd maar die laat nogal op zich wachten helaas. Ik vervang de Prism liever vandaag dan morgen.
Ik zou eerlijk gezegd niet wachten op die watercooler van MSI dan, die coolermasters schijnen niet zo heel betrouwbaar te zijn en volgens mij kan je qua temps en geluid ook beter scoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 20:44

Zenix

BOE!

SadisticPanda schreef op donderdag 5 september 2019 @ 07:21:
[...]

Non max versie doet het even goed. Enkel minder gelikte “bios interface”
Dat is niet waar. Bij veel mensen werkt het niet goed, terwijl de MAX wel goed werkt. Waaronder bij mij. Het is niet voor niks dat MSI Gaming op Reddit vol staat met problemen.

Mijn non-MAX moederbord bleef het alleen constant doen als ik de stekker er niet uitrok, maar zodra ik dat deed was ik soms een kwartier bezig om de PC op te starten. Nieuwere BIOS gaf geen enkele verbetering.

Gelukig kon ik vanwege de goede retourvoorwaarden van Amazon het moederbord na 3 weken terugsturen toen de MAX leverbaar was. Sinds ik de MAX heb geen enkel probleem meer en ik ben niet de enige. MSI b450 tomahawk & amd 5 3600 geen beeld

Ik zou nooit de non-MAX aanraden.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 05-09-2019 16:42 ]

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Tweakriez schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:13:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd niet wachten op die watercooler van MSI dan, die coolermasters schijnen niet zo heel betrouwbaar te zijn en volgens mij kan je qua temps en geluid ook beter scoren.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in maar voordat ik iets anders koop wil ik het toch graag even proberen.

Zijn hier btw meer tweakers met een MSI bord? In de OC settings kom je enhanced mode 1 - 4 tegen maar weet iemand exact wat deze doen? Ik weet dat het met de auto-oc headroom en PBO te maken heeft maar ik heb nog geen duidelijke omschrijving kunnen vinden helaas.

• Q_7
  • Niet online

Q_7

rajackar schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:42:
Manual overclock levert je 5000+ punten op , probeer gewoon 4,3Ghz @ 1,35v en kijk wat eruit komt.
Stock PBO zat ik op 4700punten , manual 5100+ punten

Met auto/pbo zit je geheid boven de 1.45v daardoor klokt ie ook terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Q_7 op 05-09-2019 16:36 ]

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Q_7 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:35:
[...]

Manual overclock levert je 5000+ punten op , probeer gewoon 4,3Ghz @ 1,35v en kijk wat eruit komt.
Stock PBO zat ik op 4700punten , manual 5100+ punten

Met auto/pbo zit je geheid boven de 1.45v daardoor klokt ie ook terug.
Ja, ben nog een beetje aan het stoeien.
Ik wil voor dagelijks gebruik eigenlijk geen manual overclock doen maar misschien is het wel even leuk om te kijken.
In wat MSI "PBO enhanced mode 4" noemt lijkt inderdaad het voltage hoger te liggen waardoor de temperaturen zo hoog komen.
Ik de andere modi kom ik nog niet in de 80C en de score is maar marginaal lager.

• Q_7
  • Niet online

Q_7

rajackar schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:40:
[...]

Ja, ben nog een beetje aan het stoeien.
Ik wil voor dagelijks gebruik eigenlijk geen manual overclock doen maar misschien is het wel even leuk om te kijken.
In wat MSI "PBO enhanced mode 4" noemt lijkt inderdaad het voltage hoger te liggen waardoor de temperaturen zo hoog komen.
Ik de andere modi kom ik nog niet in de 80C en de score is maar marginaal lager.
Zeker gewoon verschillende instellingen proberen, kan momenteel wegens temperatuur geen prime oid draaien, maar is wel alle benchmarks stabiel en tijdens gamen 60c icm X62. En 86c tijdens cinebench hoef je je ook niet druk om te maken.
Trouwens wat ik wel heb gemerkt is dat de geheugen instellingen echt enorm veel uitmaken, met de instellingen van DRAMcalculator haal ik toch echt hogere scores.

CPU-Z 4,35Ghz

[ Voor 11% gewijzigd door Q_7 op 05-09-2019 16:51 ]

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Q_7 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:46:
[...]

Zeker gewoon verschillende instellingen proberen, kan momenteel wegens temperatuur geen prime oid draaien, maar is wel alle benchmarks stabiel en tijdens gamen 60c icm X62. En 86c tijdens cinebench hoef je je ook niet druk om te maken.

[Afbeelding: CPU-Z 4,35Ghz]
Erg netjes! Ik moet ook echt aan een betere koeler ;)

Ik heb de temp nu ook al op de 97 c gehad. Dat vind ik toch wel wat aan de hoge kant. In dezelfde modus haal ik btw single threaded nog steeds maar zo'n 4.2 Ghz.
Het is jammer dat MSI een wat rare implementatie gedaan heeft want zo is het best lastig om de goede settings te kiezen.
In de laatste beta BIOS is er wel een heel AMD overclocking menu bij gekomen maar dat doet zo te zien echt nog niets als je met de settings aan de slag gaat.

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Met mijn Asus x570-E zijn de scores met de auto overclock ook dramatisch icm diezelfde X62. . All core net 4100 met alles vol open en single net als jij 4,2Ghz.

Ik denk dat de moederbord fabrikanten (of AMD 10th sept) nog een hoop te verbeteren hebben, vreemd genoeg heb ik het gevoel dat een X470 moederbord wel alles eruit perst met auto overclock

Zie ook mensen 8x 4,2Ghz @ 1,25v draaien, misschien een optie voor jou voorlopig met stock koeler.

[ Voor 12% gewijzigd door Q_7 op 05-09-2019 16:59 ]

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Q_7 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:56:
Met mijn Asus x570-E zijn de scores met de auto overclock ook dramatisch icm diezelfde X62. . All core net 4100 met alles vol open en single net als jij 4,2Ghz.

Ik denk dat de moederbord fabrikanten (of AMD 10th sept) nog een hoop te verbeteren hebben, vreemd genoeg heb ik het gevoel dat een X470 moederbord wel alles eruit perst met auto overclock

Zie ook mensen 4,2Ghz @ 1,25v draaien, misschien een optie voor jou.
Ja, dat zou best kunnen. Het X470 platform bestaat al wat langer en misschien zijn daar toch ook met Ryzen 3000 wat dingen iets beter voor elkaar.
Ik hoop ook op een flinke update. 10 september horen we meer. En dan maar hopen dat de echte update er niet lang achteraan komt.

Tja, het core voltage omlaag zetten is misschien ook geen gek idee voorlopig. Al moet ik zeggen dat ik met de algehele performance wel erg tevreden ben. Maar je bent tweaker of niet dus het maximale moet er uit ;)

[ Voor 11% gewijzigd door rajackar op 05-09-2019 17:01 ]

• Q_7
  • Niet online

Q_7

rajackar schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:59:
[...]

Ja, dat zou best kunnen. Het X470 platform bestaat al wat langer en misschien zijn daar toch ook met Ryzen 3000 wat dingen iets beter voor elkaar.
Ik hoop ook op een flinke update. 10 september horen we meer. En dan maar hopen dat de echte update er niet lang achteraan komt.
We zullen zien :)
Maar ik ben nu al erg tevreden met mijn 3700x O+
All core overclock bevalt me toch beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Q_7 op 05-09-2019 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Q_7 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 17:01:
[...]

We zullen zien :)
Maar ik ben nu al erg tevreden met mijn 3700x O+
haha, ik edit net mijn post met een soortgelijk statement ;)
Nog steeds absoluut geen spijt van mijn aankoop :)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

MrDrako schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:26:
[...]

Ja, maar ik wil geen matx :P zou geen gezicht zijn in m'n kast, en wat opties beperken. Maar het kan toch niet zo zijn dat ELK bord instabiliteit, rare boost/vcores/etc geeft. Er moet toch wel 1 ATX, b450/x470/x570, waarvan iedereen zegt, stabiel, geen debiel luidruchtige fan, goede vrms en overall best buy.

het bord in de bbg staan namelijk voldoende artikelen van online waar de niet max versie wordt afgerekend op matige VRM's. Volgens mij was het enige verschil bij max/niet max de grotere bios met ryzen 3000 geschikte versie.

Ik kan je zeggen dat mijn GiBy X470 Gaming 7 alles doet wat je van Ryzen mag verwachten (voor zover Agesa updates geen roet in het eten blijven gooien). Met het allereerste Zen 2 bios, mn geheugen doet 3750Mhz c16 stock voltage, IF @ 1877Mhz en de 3800x allcore rond 4400Mhz en single core boost gaat over de 4550Mhz heen. Bij latere biossen mag je 50Mhz minder verwachten, maar gaat de performance an sich er wel op vooruit. Ik ben tevreden, maar ben benieuwd naar de 10sept update.

Kortom, Gigabyte heeft de zaken met dat bord goed voor elkeer. Heb er 220 voor betaald.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Q_7
  • Niet online

Q_7

millman schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:37:
[...]

Ik kan je zeggen dat mijn GiBy X470 Gaming 7 alles doet wat je van Ryzen mag verwachten (voor zover Agesa updates geen roet in het eten blijven gooien). Met het allereerste Zen 2 bios, mn geheugen doet 3750Mhz c16 stock voltage, IF @ 1877Mhz en de 3800x allcore rond 4400Mhz en single core boost gaat over de 4550Mhz heen. Bij latere biossen mag je 50Mhz minder verwachten, maar gaat de performance an sich er wel op vooruit. Ik ben tevreden, maar ben benieuwd naar de 10sept update.

Kortom, Gigabyte heeft de zaken met dat bord goed voor elkeer. Heb er 220 voor betaald.
Heb je cinebench of andere benchmark results ? 4,4Ghz all core is echt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Q_7 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 23:47:
[...]

Zeker, ben toevallig op dit moment t laatste bios aan t benchen en testen. ik kom nog wat puntjes tekort tov gisteren maar draai nu CB20 tussen de 5140pt en 5180pt (gisteren). hoogste is met allcore oc 5238pt. kan zo wel wat screenshots posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
MB63 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:17:
[...]

Voor mijn 3900x

Zelf ben ik uiteindelijk voor de Gigabyte gegaan, met name omdat ik ik de features van een wat meer high-end X470 (met name I/O, en goede VRM) zwaarder vond wegen tegenover de voordelen van een instap/middeklasse X570 (in feite alleen PCIe 4.0).

Op wat hele kleine dingen na bij de installatie heb ik ook verder geen problemen gehad met de Gigabyte. Ook de bios doet wat het moet doen, lijkt stabiel en de prestaties prima. VRM temperaturen zijn keurig.
Wat zijn de temps van de VRM's,

Als ik voor AMD ga voor mijn te bouwen build hink ik op de gedachte om het zelfde bord te nemen en voorlopig een 5 2600x.
En dan volgend jaar er een 9 3950x stock op het gaming 7 mobo te zetten.
PCIe 4.0 is echt niet nodig, de betere SSD's zijn zo snel 4.0 is echt overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klein vraagje. Om de windows sandbox te kunnen gebruiken moet je virtualisatie aanzetten in het bios. Standaard staat dit uit. Heeft het nog nadelen als je het aanzet :?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Help!!!! schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:35:
Klein vraagje. Om de windows sandbox te kunnen gebruiken moet je virtualisatie aanzetten in het bios. Standaard staat dit uit. Heeft het nog nadelen als je het aanzet :?
Het louter aanzetten van virtualisation niet. Al was er met sommige moederborden (z97) dat de baseclock om een of andere reden niet stabiel wilde draaien (99.8-99.9). Tip vanuit Gigabyte toen was om VT-D uit te zetten, dat werkte direct. Verder heb ik daar met andere platformen nog nooit last van gehad en zie ook op mn huidige x470 PC geen enkel performance verlies in benches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB63
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-04 18:05
Bas Focal schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:10:
[...]

Wat zijn de temps van de VRM's,

Als ik voor AMD ga voor mijn te bouwen build hink ik op de gedachte om het zelfde bord te nemen en voorlopig een 5 2600x.
En dan volgend jaar er een 9 3950x stock op het gaming 7 mobo te zetten.
PCIe 4.0 is echt niet nodig, de betere SSD's zijn zo snel 4.0 is echt overbodig.
Na 15 minuten stress (CPU-Z) en een paar runs Cinebench R20 multicore komt VRM MOS (HWINFO64) niet boven de 58C uit. De 3900X zelf wordt max 85C (Cinebench) en stabiliseert rond 4035mhz all-core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spitfiresoul698
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-09 14:03
Snel vraagej.

zijn hier mensen met asus mobo's en zen2 ryzens?

ik heb momenteel een 3800x.
in een asus x570 mobo met laatste bios.
cooler: noctua nh15.

onder lichte load( browser, notebad, ryzen master, av software) draai ik 38C.

tijdens stresstest
all core haal ik 4.2ghz( met temps die flucturen tussen 73 en 78)
single core haal ik volgens ryzen master 4.375 af en to 4.4. (temp is dan rond de 61)

hopelijk verbetert de bios update in de toekomst dit nog wat. maar zit nu toch al met wat vraagjes:

wat doen jullie over het algemeen met vcore voltages --> auto, manueel of offset?
en andere mensen met 3800x --> wat zijn jouw idle temps, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
spitfiresoul698 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 15:04:
Snel vraagej.

zijn hier mensen met asus mobo's en zen2 ryzens?

ik heb momenteel een 3800x.
in een asus x570 mobo met laatste bios.
cooler: noctua nh15.

onder lichte load( browser, notebad, ryzen master, av software) draai ik 38C.

tijdens stresstest
all core haal ik 4.2ghz( met temps die flucturen tussen 73 en 78)
single core haal ik volgens ryzen master 4.375 af en to 4.4. (temp is dan rond de 61)

hopelijk verbetert de bios update in de toekomst dit nog wat. maar zit nu toch al met wat vraagjes:

wat doen jullie over het algemeen met vcore voltages --> auto, manueel of offset?
en andere mensen met 3800x --> wat zijn jouw idle temps, etc.
Ik heb een 3900x met een X570, omdat ik het fijner vind dat hij altijd hoog mhz haalt heb ik heb via bios 1,35v en 4200 mhz. hij kan beter, maar ik wacht op de nieuwe, betere bios zodat ik ryzen master weer zijn ding kan laten doen.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@spitfiresoul698 ik draai een 3800x op een gigabyte x470 gekoeld door een deepcool captain 360 AIO. Nu hebben de meeste fans in mn rig een idle-stop tot 55c en de fans op de radiator draaien 900rpm. Mn idle temps liggen tussen de 37 en 47c. Als ik ga benchen en stressen zet ik mn fans voluit.

Afhankelijk van load (100% cpu load met memtest is anders dan Prime95 en weer anders dan cinebench) zitten mn all-core clocks tussen de 4300 en 4400mhz. Met laatste bios draai ik een single core van max 4500 (met bclk van 100.6) en eerste bios doet 4550mhz op stock. Echter is de 'sustained performance' van de laatste biossen beter. Temps toppen op 81c in prime95.

Verder laat ik mn voltages door het moederbord regelen. Idle zie ik soms de 1.5v voorbij komen vlak voordat de core in 'park' gaat. Echte idle voltages die ik zie zijn 0.7v

Het Is verder lastig 2 cpu's te vergelijken omdat er zoveel verschillen zitten in koeling, moederbord, en silicon lottery.

@Q_7
Q_7 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 23:47:
[...]

Heeft even geduurd. Kreeg een vervelende lockup op 100.7 bclk met daarna een dramatische biosrecovery. ruim een half uur lopen klooien, zelfs een biosreset leek niet te helpen, instellingen werden maar deels gewist. ultra fast boot wilde niet uit. Was even zweten zeg. :o Alles nu weer ok.

Was een 30-tal puntjes kwijt die ik eerder wel haalde, bleek dat mn loadline calibration op 'Ultra' stond, dat in combinatie met auto voltage resulteerde dat in lagere boostclocks. Nu eindelijk weer op schema:

3800x max CB 20 result BCLK 100.6

CB20 resultaat van 5194 is het hoogst haalbare zonder handmatige OC naar 4400Mhz. Dit houd in dat alle single core boostclocks ook behouden blijven voor gameperformance. Tevens doet AMD zelf het voltage wat veilig zou moeten zijn. Voor handmatig 4400Mhz heb ik 1,4V+ nodig. Dit is verder 100% stabiel. Ik ben happy zo. Uiteraard ga ik nog eens een aanval wagen in het GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic met een handmatige OC. Er is eindelijk wat koeler weer, bied kansen ;)

[ Voor 63% gewijzigd door millman op 07-09-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

millman schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:09:

[...]

zelfs een biosreset leek niet te helpen, instellingen werden maar deels gewist. ultra fast boot wilde niet uit. Was even zweten zeg. :o Alles nu weer ok.

[...]
Dat is vreemd.
BIOS reset via jumper? Dan doe je toch iets verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
MB63 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:55:
[...]

Na 15 minuten stress (CPU-Z) en een paar runs Cinebench R20 multicore komt VRM MOS (HWINFO64) niet boven de 58C uit. De 3900X zelf wordt max 85C (Cinebench) en stabiliseert rond 4035mhz all-core.
Dank voor de voor mij zeer relevante informatie.

Zeer nette temperatuur,

Men zei dat het kon, met deze meet resultaten word het bevestigd.

Financieel is het voor mij een goede keuze om dit high end x470 bord te nemen met een gebruikte 2600x of 2700x en tzt is een dure processor upgrade 3900x of 3950x geen probleem voor dit MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjab93
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09-2019
Ik ben benieuwd wanneer de 3950X uitkomt, de geruchten waren 7 of 9 September maar tot op heden nog geen ETA van AMD.

[ Voor 20% gewijzigd door mjab93 op 07-09-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysterioX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-05 00:17
MrDrako schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:26:
[...]

Zelf ook nog geen nieuwe pc met Zen2 (wacht nog even tot wat 10 Sept brengt), maar misschien nuttig als optie:
Ga zelf voor nieuwe build na eindeloos vergelijken een Asrock X470 Taichi bord (geen chipsetfan, en pcie 4.0 -voor mij- niet perse nodig) gebruiken.
Deze schijnt Ryzen3000 stabiel te zijn vanaf bios 3.60 (zie o.a. https://www.reddit.com/r/...n_3000_memory_oc/ew707l5/ )
En heeft ook:
-Zware VRMs (genoeg voor 3900x en 3950x incl OC volgens info in eerste post van deze topic).
-8 sata.
-USB 3.1 type-c header op het moederbord.
-32MB bios i.t.t. 16MB bij veel andere b450 en x470 moederborden.
-Hele snelle startup (volgens test HWI) zeker vergeleken met ASUS.
-Relatief laag stroomverbruik.
-Plaatsing 1e SSD BOVEN videokaart ipv ernaast.
-HEX display probleemdiagnose.
-RGB opties (voor mij niet van belang)
-Ziet er goed uit. (dichte kast, dus voor mij ook minder van belang)

Wil daar zelf 32GB (2x16GB) Gskill (B-die) op gaan prikken.

Minpunten:
-Is zeker niet het goedkoopste B450/X470 bord.
-Geheugenondersteuning op dit bord *lijkt* minder goed te zijn als andere merken.
(Goedkoper Micron E-die werkt misschien ook wel...?)
-Geen bios flash zonder CPU. (ivm ondersteuning Ryzen3000, maar kan soms door shop gedaan worden tegen betaling)
-Vast nog wel wat andere dingen..

Processorkoeling voor aankomende 3900x ben ik nog niet over uit.
Denk Noctua NH-D15 of custom waterkoeling.
Ben geen fan van AIO.
Heb al dik 10 jaar een systeem met een Zalman Reserator V2 waterkoeling met CPU en GPU blocks icm met extra radiator en Eheim pomp (zeer stil).
In principe gesloten systeem, maar moet deze toch nog steeds wel 1x per jaar bijvullen.
Een AIO zal binnen de garantietermijn wel goed komen, maar jaren daarna?
Dat zie je niet in de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je de Zalman niet blijven gebruiken met een aangepast koelblok voor AM4? Zelf vroeger ook nog naar zitten kijken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik heb hier na veel testen gekozen voor een allcore OC van 4400Mhz met een fixed voltage van 1,39v met een drop onder (cinebench) load naar 1,369v en ben er in nagenoeg alle op vooruit gegaan. De idle temps zijn nu stabieler en een stuk lager, tussen de 28 en 38c. Load temps zijn er ook op vooruit gegaan. cinebench load nu in de 70-ers ipv in de 80 en OCCT load rond de 80c (voorheen 90+). Mn multicore scores zijn er zwaar op vooruit gegaan. CB20 MT zit op 5360 puntjes, maar single lever ik iets in: 513 vs 518 (maar wat is nog single core tegenwoordig?)

Ik snap de 1,325v vCore limiet die overal aangeraden wordt niet zo. Op auto voltage zie ik stukken hogere voltages (1,38-1,4v load), slechtere thermals en een stuk slechtere performance. Met een goede koeler en een goede cpu valt er toch nog een beetje te spelen.

3800x @ 4400 allcore CB record pb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
millman schreef op zondag 8 september 2019 @ 00:41:
Ik heb hier na veel testen gekozen voor een allcore OC van 4400Mhz met een fixed voltage van 1,39v met een drop onder (cinebench) load naar 1,369v en ben er in nagenoeg alle op vooruit gegaan. De idle temps zijn nu stabieler en een stuk lager, tussen de 28 en 38c. Load temps zijn er ook op vooruit gegaan. cinebench load nu in de 70-ers ipv in de 80 en OCCT load rond de 80c (voorheen 90+). Mn multicore scores zijn er zwaar op vooruit gegaan. CB20 MT zit op 5360 puntjes, maar single lever ik iets in: 513 vs 518 (maar wat is nog single core tegenwoordig?)

Ik snap de 1,325v vCore limiet die overal aangeraden wordt niet zo. Op auto voltage zie ik stukken hogere voltages (1,38-1,4v load), slechtere thermals en een stuk slechtere performance. Met een goede koeler en een goede cpu valt er toch nog een beetje te spelen.

[Afbeelding: 3800x @ 4400 allcore CB record pb]
Op auto gaat de voltage idd hoger maar als je goed kijkt is dat altijd bij een single core boost en niet all core boost @ 1.4v. Ik vind jou voltages erg hoog dus voor een all core boost maar heb niet veel verhalen gelezen over OC ervaringen dus wie weet is het wel veilig.

[ Voor 3% gewijzigd door Aslanboy1905 op 08-09-2019 10:54 ]

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
MysterioX schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:41:
[...]

Zelf ook nog geen nieuwe pc met Zen2 (wacht nog even tot wat 10 Sept brengt), maar misschien nuttig als optie:
Ga zelf voor nieuwe build na eindeloos vergelijken een Asrock X470 Taichi bord (geen chipsetfan, en pcie 4.0 -voor mij- niet perse nodig) gebruiken.
Deze schijnt Ryzen3000 stabiel te zijn vanaf bios 3.60 (zie o.a. https://www.reddit.com/r/...n_3000_memory_oc/ew707l5/ )
En heeft ook:
-Zware VRMs (genoeg voor 3900x en 3950x incl OC volgens info in eerste post van deze topic).
-8 sata.
-USB 3.1 type-c header op het moederbord.
-32MB bios i.t.t. 16MB bij veel andere b450 en x470 moederborden.
-Hele snelle startup (volgens test HWI) zeker vergeleken met ASUS.
-Relatief laag stroomverbruik.
-Plaatsing 1e SSD BOVEN videokaart ipv ernaast.
-HEX display probleemdiagnose.
-RGB opties (voor mij niet van belang)
-Ziet er goed uit. (dichte kast, dus voor mij ook minder van belang)

Wil daar zelf 32GB (2x16GB) Gskill (B-die) op gaan prikken.

Minpunten:
-Is zeker niet het goedkoopste B450/X470 bord.
-Geheugenondersteuning op dit bord *lijkt* minder goed te zijn als andere merken.
(Goedkoper Micron E-die werkt misschien ook wel...?)
-Geen bios flash zonder CPU. (ivm ondersteuning Ryzen3000, maar kan soms door shop gedaan worden tegen betaling)
-Vast nog wel wat andere dingen..

Processorkoeling voor aankomende 3900x ben ik nog niet over uit.
Denk Noctua NH-D15 of custom waterkoeling.
Ben geen fan van AIO.
Heb al dik 10 jaar een systeem met een Zalman Reserator V2 waterkoeling met CPU en GPU blocks icm met extra radiator en Eheim pomp (zeer stil).
In principe gesloten systeem, maar moet deze toch nog steeds wel 1x per jaar bijvullen.
Een AIO zal binnen de garantietermijn wel goed komen, maar jaren daarna?
Dat zie je niet in de reviews.
Waarom zou je voor B-die gaan als je voor een héél stuk minder ook met Micron E-die aan de gang kunt. Prestatie verschillen zijn in gebruik minimaal.

Oeps, je minpunten gemist. Desondanks lijk E-die het op elke bord wel aardig te doen :9

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Aslanboy1905 schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:51:
[...]

Op auto gaat de voltage idd hoger maar als je goed kijkt is dat altijd bij een single core boost en niet all core boost @ 1.4v.
dat vind ik nogal een uitspraak voor iemand die niet mijn systeem monitored. Kan ook vrij zeker zeggen dat je 100% ongelijk hebt.
Ik vind jou voltages erg hoog dus voor een all core boost maar heb niet veel verhalen gelezen over OC ervaringen dus wie weet is het wel veilig.
Ik haal nu lagere voltages onder load dan op auto en mn thermals zijn beter. Geen moment dat ik vrees voor mn hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysterioX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-05 00:17
Borromini schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:55:
Kan je de Zalman niet blijven gebruiken met een aangepast koelblok voor AM4? Zelf vroeger ook nog naar zitten kijken.
Dat zou zeker kunnen. :)

Maar ik heb 2 PCs.
De Zalman gebruik ik nu op sock 775 werkpc met Xeon 3360. (overdag onhoorbaar)
Daar komt na aanschaf Ryzen mijn huidige sock 1155 i3570k GamePC setup voor in de plaats.
Die 2 sockets lijken vrij veel op elkaar.
Dus hoop met kleine aanpassing huidige blok te kunnen blijven gebruiken.
GamePC staat in huiskamer, daar zet je niet zomaar even een Zalman koeltoren met losse slangen neer. ;)

(Excuus als teveel offtopic.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
millman schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:58:
[...]
dat vind ik nogal een uitspraak voor iemand die niet mijn systeem monitored. Kan ook vrij zeker zeggen dat je 100% ongelijk hebt.

[...]

Ik haal nu lagere voltages onder load dan op auto en mn thermals zijn beter. Geen moment dat ik vrees voor mn hardware.
Nogmaals, ik zeg alleen wat de experts zeggen.

Mijn eigen ervaring is dat bij een all core boost de voltages bij auto niet hoger gaan dan 1.28v (Prime 95).Cinebench R20 is dat zelfs 1.20v. En als men zegt dat max all core safe voltage 1.325v is, vind ik die van jou hoog. Ik wil voor de rest geen uitspraken doen, omdat ik niet verdiept hebt in de user experiences wat ook wel belangrijk kan zijn. Mijn post was dus meer een waarschuwing dat het eventueel te hoog is.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Aslanboy1905 je waarschuwing neem ik aan, maar als doorgewinterde overclocker en tweaker was ik mij uiteraard bewust van 'wat er geroepen wordt'. Natuurlijk neem ik Der 8auer zeer serieus in zn uitspraken, maar laten we die vooral in context plaatsen. Het Is een waarschuwing voor de 'average Joe met de stock koeler die lukraak wat probeert.

Laat ik mijn commentaar dan ook in context plaatsen. Ik ben de afgelopen weken ruim 50 uur aan t testen en tweaken geweest. Alle biossen en AGESA getest. Alle overclock en voltage mogelijkheden verkend: Auto voltage + stock. Auto voltage + PBO/XFR, Vast hoger voltage + LLC auto + auto oc, Vast voltage met LLC op extreem en 'allcore oc'. 1.2v tijdens CB20?? Nog nooit gezien. Bij mij Is auto voltage + pbo/xfr gewoon 1.35v load, met pieken naar de 1.4v.

Ik zal vanavond wat ondersteunende screenshots plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Al dat gedoe over safe voltage, safe dit, safe dat moet maar eens klaar zijn mbt overklokken. Als je wilt dat iets veilig is raad ik aan niet te overklokken, simpel als dat. Overklokken is niet meer dan het product buiten fabrieksspecificaties draaien, of dat nou 1 MHz is of 1GHz, of 0.0001v of 1.0v , bij beide loop je in principe hetzelfde risico, zij het dat het procentueel gezien wel een groot verschil is natuurlijk.

Verder niets persoonlijks tegen niemand niet, maar overklokken is nooit "veilig" .

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:42
ECP0WERS schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:02:
Al dat gedoe over safe voltage, safe dit, safe dat moet maar eens klaar zijn mbt overklokken. Als je wilt dat iets veilig is raad ik aan niet te overklokken, simpel als dat. Overklokken is niet meer dan het product buiten fabrieksspecificaties draaien, of dat nou 1 MHz is of 1GHz, of 0.0001v of 1.0v , bij beide loop je in principe hetzelfde risico, zei het dat het procentueel gezien wel een groot verschil is natuurlijk.

Verder niets persoonlijks tegen niemand niet, maar overklokken is nooit "veilig" .
Eens, naast de silicon lottery blijft het een gok, maar ja als tweaker is dat nu ook juist de uitdaging.

Toch wel een beetje "No guts, No Glory".

Zelf draai ik nog gewoon stock met memory manual op 3600. En dan kom ik uit op C24 !!! Ik ga toch maar eens nadenken over een beter setje.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

millman schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:20:
@Aslanboy1905 je waarschuwing neem ik aan, maar als doorgewinterde overclocker en tweaker was ik mij uiteraard bewust van 'wat er geroepen wordt'. Natuurlijk neem ik Der 8auer zeer serieus in zn uitspraken, maar laten we die vooral in context plaatsen. Het Is een waarschuwing voor de 'average Joe met de stock koeler die lukraak wat probeert.

Laat ik mijn commentaar dan ook in context plaatsen. Ik ben de afgelopen weken ruim 50 uur aan t testen en tweaken geweest. Alle biossen en AGESA getest. Alle overclock en voltage mogelijkheden verkend: Auto voltage + stock. Auto voltage + PBO/XFR, Vast hoger voltage + LLC auto + auto oc, Vast voltage met LLC op extreem en 'allcore oc'. 1.2v tijdens CB20?? Nog nooit gezien. Bij mij Is auto voltage + pbo/xfr gewoon 1.35v load, met pieken naar de 1.4v.

Ik zal vanavond wat ondersteunende screenshots plaatsen.
Hele mooie scores Millman, je hebt weer een goede CPU te pakken :9 .

Heb mijn ervaring ook gedeeld en indd ALL core OC presteert het best, 8x 4,35 1.4v nergens last van icm x62 :)
Kijk alweer uit naar een refresh met hogere clocks >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Ben eigenwijs geweest en een Asus Rog Strix X570-F Gaming gekocht.
Met de B450/X470 zijn de ervaring zo extreem verschillend, dat ik dat niet aan durfde.
Samen met een 3700x. Die braaf idle op 38 graden zit, en onder stress test op 70 uit komt.
Dit met een bequiet dark rock pro 4. Die koelribben blijven overigens vrij koel, en de 70 graden keldert ook weer zodra ik stop met stressen, dus geen idee hoe dat ligt.

Single core max boost dat ik heb gezien zat op 4340. 60mhz onder de geadverteerde boosts. Als dat met een bios update binnenkort nog wat bijgesteld wordt ben ik best tevreden.

Overigens, waarom zegt HWInfo dat het een Eng. Sample is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al dat gedoe over safe voltage, safe dit, safe dat moet maar eens klaar zijn mbt overklokken. Als je wilt dat iets veilig is raad ik aan niet te overklokken, simpel als dat. Overklokken is niet meer dan het product buiten fabrieksspecificaties draaien, of dat nou 1 MHz is of 1GHz, of 0.0001v of 1.0v , bij beide loop je in principe hetzelfde risico, zij het dat het procentueel gezien wel een groot verschil is natuurlijk.

Hoho, bij team groen is het maximale extra voltage zo gekozen dat het alsnog veilig is :+ .

Recent kwam er een bericht voorbij dat AMD in eerste instantie op 80 graden target had gerekend en het nu 75 schijnt te zijn. Tel daar de geruchten van de asus medewerker bij op en er lijkt toch wel wat meer aan de hand te zijn.

Overigens vraag ik mij af voor welk deel van de tweakers het een probleem zou zijn wanneer een cpu 'slechts' 5 jaar zou mee gaan. Misschien valt dat mee.

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 09-09-2019 00:26 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Tis ook maar net wat voor load je erop gooit in je dagelijks gebruik. Ik kom niet verder dan gamen en music production. Verder heeft 'auto voltage' mij laten zien in welke ballpark ik stabiliteit kan verwachten. Ik draai verder alleen OCCT load om te testen, onder de 90c is prima. geen AVX loads op 1,4v in ieder geval. Met common sense is er een hoop mogelijk. Ik ga ervan uit dat als iemand zo'n bak 24/7 laat stampen in blender of een of andere video renderer dat je dan wel 3x nadenkt of je wel met een OC moet draaien. Voor mij is het inherent aan een PC om het maximale eruit te halen.
Q_7 schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:19:
[...]

Hele mooie scores Millman, je hebt weer een goede CPU te pakken :9 .

Heb mijn ervaring ook gedeeld en indd ALL core OC presteert het best, 8x 4,35 1.4v nergens last van icm x62 :)
Kijk alweer uit naar een refresh met hogere clocks >:)
Thnx bro, a nice one indeed 8) Hoewel ik uitkijk naar Zen 3 weet ik dat ik daar geen budget voor heb. Moet het doen met wat ik heb en volgens mij zit ik helemaal goed. temps zijn belachelijk veel beter onder normale load (BF5). rond 60c met fans op 50%. keihard genieten. Vaste vcore FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 20:44

Zenix

BOE!

MSI heeft ook weer een nieuwe bios uitgebracht voor een aantal B450 borden. Helaas nog steeds geen ABB, maar nog steeds AB. Het duurt allemaal wel erg lang bij MSI.

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Het lastige is natuurlijk dat de mobofabrikanten ook 'bestookt' werden met Agesa versies waar allemaal wel wat mee is.

Nu is er blijkbaar een nieuwe Agesa die al twee maanden in ontwikkeling is en de boosts zou moeten addresseren. Morgen horen we meer van AMD hierover.

Voor mobofabrikanten is het natuurlijk ook wel lastig, je hebt beperkte resources en welke versie ga je uitwerken en testen....

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Help!!!! schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:45:
^
Het lastige is natuurlijk dat de mobofabrikanten ook 'bestookt' werden met Agesa versies waar allemaal wel wat mee is.

Nu is er blijkbaar een nieuwe Agesa die al twee maanden in ontwikkeling is en de boosts zou moeten addresseren. Morgen horen we meer van AMD hierover.

Voor mobofabrikanten is het natuurlijk ook wel lastig, je hebt beperkte resources en welke versie ga je uitwerken en testen....
Als ze zouden stoppen met 50% SKU's lanceren die echt niks bijdragen aan de line-up, dan hadden we dat probleem natuurlijk ook niet meer. Kijk alleen al naar X570, je kan meer dan de helft gewoon negeren en je mist niks. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Zie ook niet het nut van zoveel SKUs. :p Maak liever een paar hele goede mobo's. Maar goed zo werkt het helaas niet. De schappen staan ook vol met tweehonderd varianten wasverzachter en kattebrokken.

Betwijfel wel of het heel veel uit zou maken. Ik heb de indruk dat ze vooral 1 (high-end) board gebruiken om de FW's op testen (ism de community) en als het daarop werkt schakelen ze uit wat ze niet nodig hebben op de andere boards en duwen het door naar de rest.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Vraagje over mijn (nog niet up-zijnde) systeem.
B450M Steel Legend/R3600

Er is een nieuwe BIOS uit, sinds 4 sept. 2.70.

Daar staat echter het volgende bij:
Improve system compatibility

[yellow]*ASRock do NOT recommend updating this BIOS if Pinnacle, Raven, Summit or Bristol Ridge CPU is being used on your system.[/yellow]
*Before updating this BIOS, please also read the description in previous BIOS version.
Dat stukje in geel zegt dus eigenlijk dat ik deze niet zou moeten flashen als mijn systeem volgende week live gaat.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

HMC schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:28:
Vraagje over mijn (nog niet up-zijnde) systeem.
B450M Steel Legend/R3600

Er is een nieuwe BIOS uit, sinds 4 sept. 2.70.

Daar staat echter het volgende bij:

[...]

Dat stukje in geel zegt dus eigenlijk dat ik deze niet zou moeten flashen als mijn systeem volgende week live gaat.
:?
Waarom denk je dat? Je R5 3600 is geen van de benoemde APU's. Er is te weinig ruimte op de bioschip waardoor er voor nieuwe (zen 2) instructies een aantal oudere instructies uitgesloopt worden. In dit geval worden de apu's met nieuwe bios niet meer ondersteund.

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 09-09-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Het gaat over Pinnacle CPU. Da's toch gewoon R3600?

R3600 is Matisse

[ Voor 20% gewijzigd door HMC op 09-09-2019 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

HMC schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:40:
Het gaat over Pinnacle CPU. Da's toch gewoon R3600?
Nope.. matisse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Je hebt gelijk. Mijn fout, @millman

Maar geldt dus wel voor mensen met 2000 en 1000 serie CPU's.
Even opletten voor die mensen dus.
Maar dan zitten ze sowieso verkeerd hier. :+

Mijn faal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Better safe than sorry... was er overigens van overtuigd dat het alleen om APU'S ging.. ook ik wat geleerd ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
Ik kon niet meer wachten op mijn RMA B450 Gaming Pro Carbon AC... dus heb ik bij een andere shop maar alvast een nieuw exemplaar gekocht, in de hoop dat de bios daar wel succesvol zou flashen en mijn 3700x zou ondersteunen. Maak net de doos open, zit er een sticker op 'AMD Ryzen 3000 desktop ready'. Net geïnstalleerd en hij boot! Nu snel windows installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Damn, ik raakte net 95 graden in prime 95 dat is ook niet normaal. Het is wel in wat MSI een enhanced PBO mode noemt. Maar het lijkt me toch wel serieus hoog zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@rajackar vergeet de laatste Prime met AVX2. Te heet, te zwaar. Opteer gewoon voor IBT aida64 of OCCT. Een oudere versie van prime zonder avx kan ook uitkomst bieden. (V26.6) of met AVX1 (v27.7)

Tenzij je programma's met AVX(2) instructies gaat draaien, dan is een stabiliteitstest als prime nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

millman schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:07:
@rajackar vergeet de laatste Prime met AVX2. Te heet, te zwaar. Opteer gewoon voor IBT aida64 of OCCT. Een oudere versie van prime zonder avx kan ook uitkomst bieden. (V26.6) of met AVX1 (v27.7)

Tenzij je programma's met AVX(2) instructies gaat draaien, dan is een stabiliteitstest als prime nutteloos.
OK thanks! Ik begon me al zorgen te maken. Ik weet dat mijn systeem nog wat uitdagingen heeft wat airflow en koeling betreft maar dit is wel erg extreem.

[ Voor 60% gewijzigd door rajackar op 09-09-2019 17:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

SMU FW 46.49.00 update to be available tomorrow alongside most BIOS updates.

https://twitter.com/1usmus/status/1171078479259082758

Mochten mensen nog zelf aan de slag willen met mods, in de tweet zit een link naar de modules :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Oh dat klinkt wel interessant. Iemand één van deze al geflasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 22-08 14:52
Ah leuk, dan heb ik als ASUS gebruiker waarschijnlijk over 2 maand die fix ;)
Mijn laatste update is van 31/7 :/

[ Voor 18% gewijzigd door unfor op 09-09-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Nieuwe updte voor tomahawk bordje. Memory compatiblilty fix enkel....

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
unfor schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:11:
Ah leuk, dan heb ik als ASUS gebruiker waarschijnlijk over 2 maand die fix ;)
Mijn laatste update is van 31/7 :/
I feel ya! :F

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Mwah agesa 1.0.0.3abb kwam vrij vlot naar de asus x570 moederborden? Lijkt me dat dit niet langer dan een week hoeft te duren. Bovendien scheelt het allemaal maar marginaal he, volgens mij is het meer marketing dan dat je er echt wat van gaat merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 13:44
Had de kracht niet meer om op de 3900x te wachten, heb dus maar een 3800x gekocht ter vervanging van mijn 1700.
Snel even wat geklooid met Ryzen Master en het lijkt of ik een keer geluk heb gehad met de silicon lottery, mijn 3800x draait Cinebench stabiel 4.4 op alle cores bij een voltage van 1.375v (gemeten 1.30 bij belasting). Score: 5290
Voorlopig een tevreden man

Rest van het systeem:
Asus Crosshair VI (bios 7304)
32 GB Corsair Ballistix LT (2*16 E-die), draaiend op 3600MHz met de default XMP timings voor 3200
1080TI (asus)
Samsung Evo 960 (500GB)
Corsair 110i AOI (max temperatuur nu 63 graden bij een Cinebench R20 run).

edit: het loopt nog niet helemaal top, Prime95 loopt niet vast met small FFT's , maar er valt wel 1 core in slaap :)
Temperatuur loopt dan toch richting de 70 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door canth op 09-09-2019 22:27 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 68 Laatste