AsusEDje schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:57:
[...]
Thnx, het lijkt weer goed te gaan idd. Ik heb Ryzen Master verwijderd en in de UEFI de optimized defaults geload. Hij reageert ook weer een stuk sneller als ik een toets indruk. Hiervoor duurde het steeds 1 of 2 seconden voordat ik iets kon aanpassen. Voorlopig regel ik de PBO/AutoOC settings verder wel direct vanuit de UEFI.
Ah, dat klinkt wel bekend. Soms is de BIOS echt traag (reactie op het toetsenbord is echt een halve seconde steeds, heel irritant) en dan weer ineens direct (na een herstart b.v.).
Ik ga het nog één keer aanhalen, in de hoop dat iemand nog tips heeft:
Ik kan niet meer verder dan BIOS F4 op de Gigabyte Aorus Master. F5 en F6 en N11 start Windows niet mee door. Ik heb dit hierboven ook al 2x eerder gepost, maar blijkbaar herkent niemand zich er in. Ik heb echt wel wat ervaring met pc's bouwen, tweaken, Windows issues... maar ik raak door de opties heen behoudens opnieuw installeren (wat niet wil zeggen dat het probleem opgelost is).
Wat gebeurt er precies: Na een BIOS update naar F5 of F6 of N11, Clear CMOS, Load Defaults, start Windows 10 niet meer door. Ik zie aan mijn RGB toetsenbord dat de USB driver geladen wordt (RGB gaat aan), de Windows 10-puntjes blijven draaien met Aorus scherm, RGB gaat na een seconde of 10 weer uit en dat is het. Dat scherm blijft oneindig staan (ik heb het 12 minuten de tijd gegeven). In Veilige Modus kan ik wél Windows starten, zonder problemen. Ik heb uit apparaatbeheer de meeste devices weggehaald, ik heb alle niet-Windows Services met MSCONFIG uitgezet en alle programma's die opstarten met Windows uitgeschakeld (dit zou geen invloed moeten hebben op het probleem want zo ver kom ik niet eens; maar toch - alles uitsluiten). Niets helpt.
BIOS terugflashen naar F4. Reboot. Windows 10 start met de draaiende puntjes, RGB toetsenbord gaat aan (USB init denk ik dus) en daarna vrijwel meteen de desktop van Windows. Het gaat dus dáár ergens mis. Zonder toetsenbord en/of muis opstarten helpt ook niet (dus zonder USB devices ingeplugd).
Ik ben een beetje door de opties heen en op Google kan ik ook niet iemand vinden die dit probleem heeft met een modern systeem, en zeker niet Gigabyte en AMD 3xxx processors.
Er is dus iets waardoor Windows 10 niet meer doorstart na de BIOS update. Microcode, USB init, geen idee. Heb voltages bekeken, instellingen in de BIOS gelijk getrokken tussen F4F5/F6; niets helpt. Help?