De slides van prijs/perf van Intel waren erg vaag. Kunnen ze straks wel 12 cores leveren voor 500-600 euro? Of is die slide alleen gemeten voor de "baby HEDT" 6 en 8 core chips, en schaalt de 16/18 core monsters weer vrolijk door tot 2k$. Als dat zo is, dan designen ze hun prijs strategie echt in een vacuum. We weten het simpelweg gewoon nog niet.
Daarnaast, definieer "geen gezeur". Op mijn Asus plank was alles plug'n'play, ook op de BIOS versie out of the box.
Het enige wat moeilijk(er) was, is er een stabiele versie van Linux installeren: maar ik zie dat meer een "probleem" van het Linux eco-systeem (met distro's die soms 1 - 1.5 jaar achterlopen op de cutting edge packages). Manjaro RC (en nu 18.1) werkt prima, die draait kernel 5.x.
Zeker gezien de schaarste van 3900X die je, gebruikt, voor de nieuwprijs kunt verkopen.
Je hebt zeker een punt dat de 3900X schaars is waardoor de resale waarde op dit moment nog de volle mep is. Wie weet wat dat wordt als de 3950X er straks is, dan zal dat het nieuwe vlaggenschip zijn.. Tevens verwacht ik min of meer dezelfde opstart problemen bij Intel. Dat hebben we vorige launch(es) ook al gezien. Intel en
hun schaarste van 14nm productiecapaciteit..

BIOS updaten hoeft niet maar is wel raadzaam bij AMD, omdat fabrikanten niet alleen CPU gerelateerde maar moederbord/UEFI gerelateerde bugs fixen.
Sinds de laatste AGESa bounce ik al tegen Tjmax op stock, met een Bequiet Dark Rock Pro 4.
[
Afbeelding]
Daarom word ik dus elke keer zo pislink als ik 'boost fixes' hoor, geef mij maar alleen BIOS fixes en laat nou die kloks met rust.
Eens hoor. Ik vind die boost clock gedoe compleet overtrokken. Een PC stel ik samen aan de hand van benchmark scores in mijn workloads, niet of dat behaald was met 4.4GHz of 4.5GHz. We wisten vanaf launch ook al dat het overclock potential min of meer 0 komma 0 is, welke interesse in de maximaal behaalbare boost clocks voor mij al helemaal irrelevant maakt.
Ik heb een Scythe Mugen 5 PCGH op mijn 3900X zitten, en ik zie vergelijkbare temperaturen (80C+ onder load). Maar vergeet niet dat deze CPU onder load rustig 150W+ weg kan stampen. Als ik dat vergelijk met mijn vorige PC (i5 3570K met Scythe Mugen 3), dan valt opzich te verwachten dat met ruwweg dubbel wattage ook een dubbel delta T boven ambient te zien valt. Die i5 heb ik zelden boven 60 tot 65C gezien, maar dat was dan ook (op papier) slechts een 77W chip...