Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
ethrellik schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:42:
[...]

Ga er vanuit dat alles up to date is? App center werkt niet altijd even mee (ook het updaten is met een kritisch oog kijken, zeker dat er geen 3rd party software opeens aangevinkt staat)

Anders kun je gewoon altijd nog updaten met een usb stick via de bios?
uiteindelijk met een usbstick gedaan ja, wel ruk dat ik mijn geheugen weer opnieuw kon instellen.

Net even snel cinebench aangegooit. Single core zie ik nu 4380mhz langs komen 8) dat is bijna 100mhz verbetering. Netjes voor een bios update al vraag ik me af of ik dat ga merken maar toch fijn dat ie nu in de buurt komt van wat er op de doos staat.

edit: multicore doet ie het nu flink slechter, rond de 60-65 graden gaat ie al zwaar throttelen

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 12-09-2019 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 10:50
Voor mensen die niet de officiële bios van GB durfde te flashen, hieronder link naar de website van GB zelf.
Weet niet hoe het met de andere vendors is, maar GB is echt goed bezig met de x570 support.

X570 AORUS Xtreme - F5A
X570 AORUS Master - F7A
X570 AORUS Ultra- F6A
X570 AORUS Pro Wifi - F6A
X570 AORUS Pro - F6A
X570 I AORUS Pro (ITX)- F6A
X570 AORUS Elite - F5A
X570 AORUS Elite Wifi - F3A
X570 Gaming X - F5A

[ Voor 3% gewijzigd door An1mA op 12-09-2019 20:25 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Zenix schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:46:
https://www.chiphell.com/thread-2062314-1-1.html nog meer beta's van MSI met ABBA, waaronder B450 Tomahawk MAX. Ik ga hem zo flashen.

Edit: flashen succesvol verlopen. Ik haalde met mijn 3600 altijd al max boost, maar ben wel benieuwd wat die gaat doen als ik PBO ga aanzetten. :)
Net ook even geflasht. Voor het eerst heef tmijn 3700X de 4.4 aangetikt met alles nog default in de BIOS.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
F6a ook net gefasht op de aorus pro zag al een paar cores 4.392ghz halen de buspeed staat op 99.8mhz vreemd dat het niet op 100mhz staat.
Alles op stock snelheid pbo uit, het ram loopt wel op xmp profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Goofy1978 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:48:
F6a ook net gefasht op de aorus pro zag al een paar cores 4.392ghz halen de buspeed staat op 99.8mhz vreemd dat het niet op 100mhz staat.
Alles op stock snelheid pbo uit, het ram loopt wel op xmp profiel
Dit is normaal.
Als je mobo een optie heeft voor spread spectrum kun je die uitzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 12-09-2019 20:54 ]

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:45
Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:49:
[...]

Ik draai met een Neo setje van 64GB: deze.
Haal zonder problemen de 3600/CL16 maar dat is wel met een 3900X op een Aorus Master.
Ja voor de Master is dat setje ook gecertificeerd. Ik denk dat ik nog een maandje wacht met geheugen kopen, misschien is de QVL dan wel bijgewerkt :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Hmm, ik heb een core doe zelf af en toe boost naar 4.4 geprobeerd op 4.4 vast te zetten in ryzen master. Direct een pc restart maar nu kan ik ook ryzen master niet meer starten omdat ie direct weer die overklok probeert te doen en de pc weer reset.
Gaat lekker hier haha.
Eens kijken of je ryzen master terug naar default kan krijgen zonder het te starten.

[ Voor 11% gewijzigd door rajackar op 12-09-2019 21:33 ]

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Hmm, eergisteren overgestapt naar team red en ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu toe best wel een beetje spijt heb. Ik heb er weinig verstand van, maar volgens mij gebeurd het volgende:

1. De idle voltages schieten continu naar 1,4v+
2. Als gevolg hiervan fluctueert de tempratuur
3. Als gevolg hiervan gaat de FAN continu blazen

Beetje op het internet gaan rondkijken en bij deze post terecht gekomen: https://www.reddit.com/r/...ltages_for_3rd_gen_ryzen/

Het blijkt dus een "bekend issue" te zijn. Nu heb ik daadwerkelijk alles geprobeerd wat deze AMD medewerker aanraad, maar ik blijf (en ik zie meerdere mensen in de community) hoge idle voltages houden. Het enige wat werkt is de max cpu boost op 99% zetten, met als gevolg dat je 600 cinebench score inlevert, wat volgens mij ook niet de bedoeling kan zijn.

Setup:
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI
AMD Ryzen 3700X

Ik heb deze setup in een Dan A4 SFF case. Hiervoor had ik een Intel 6700 met dezelfde TDP en totaal geen problemen gehad met noise van CPU fan. Ja die ging af en toe ook blazen onder load, maar dan wel echt onder load. Dat vind ik minder storend dan dat onder idle de fan ook telkens gaat blazen.

Nogmaals ik heb er geen verstand van, maar ik ben ook wel erg benieuwd wat de impact is op de duurzaamheid van een processor / moederbord als het continu zo fluctueerd qua voltages.

Iemand wellicht nog tips? Ik zit eraan te denken om te kijken of ik de mobo en processor kan retourneren. Of misschien overstappen van m'n SFF-case naar een case met goede airflow die de temps ook onder 1,4v+ onder controle kan houden zonder te blazen.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

unfor schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:52:
[...]

Dit is normaal.
Als je mobo een optie heeft voor spread spectrum kun je die uitzetten.
Ik heb juist sinds de F7a voor het eerst een rockstable 100MHz busspeed. Aorus Master

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37

Zenix

BOE!

Nou met PBO Enhanced 1 zit ik nu op 4352MHz als max clock op de 3600 met de nieuwe ABBA bios.

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 12-09-2019 22:16 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
@ed14n Deze software even proberen: https://www.argusmonitor.com/en/index.php
Daarmee kan je de temperatuur bron voor de CPU fan speed aanpassen, op mijn Asrock bord gewijzigd naar 'CPUTIN' en dan is het opgelost. Heb je wel een andere fan curve nodig omdat die (ik neem aan van de socket) temperatuur ~20 graden lager ligt.

edit: nog even wat screens: https://imgur.com/a/iIJv1Y5
Netjes dus 0,288v in idle-idle (ook geen achtergrond, screen 1), maar bij een YT starten bijv zie je jumps naar 1,456v en boven de 70gr coretemp (screen 2). Ik hoop dat er in de ABBA bios ook wat aan dit agressieve boost gedrag is gesleuteld.
Als ik dan een stress testje doe op alle cores dan zie je in de Argus screens dat de coretemp nog steeds iets boven de 70gr blijft steken en dat de CPUTIN temp (groene lijn zit verborgen onder de oranje) langzaam naar 55gr gaat. Daar de fan curve wat op aangepast en dit werkte uiteindelijk hier het best. Je kunt ook nog met een 10sec average optie spelen.
note: dit is wel met de PPT op 65W ingesteld, zie eerdere post in dit topic.

[ Voor 53% gewijzigd door wagenveld op 12-09-2019 22:55 ]

• mjab93
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09-2019
Die 1.40-1.50V Vcore is normaal op Zen2, zodra de CPU enige load te zien krijgt, stelt hij zich gelijk bij naar beneden.
Het is vooral de current + voltage combinatie die voor degradatie zorgt.

Bovendien zou je verwachten dat AMD weet wat hun eigen ontwerp wel aankan qua voltages, er zijn al meerdere AGESA releases geweest sinds de launch begin juli en als het een probleem was geweest, hadden ze het heus al aangepakt.

Als je last hebt van telkens veranderende CPU fan snelheid, kun je op de meeste moederborden iets van 'fan spin up / spin down' time instellen + eigen fan curves. Vooral met de eerste optie voorkom je die gekke peaks.

[ Voor 20% gewijzigd door mjab93 op 12-09-2019 23:04 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je hoort mij ook niet zeggen dat het voltage een probleem is toch? Dat weten we inmiddels wel idd. Maar logisch volgen daar wel de temp spikes uit en dus ook fan speed spikes, tenzij je dus gaat knutselen.

edit: Overigens zitten er in ABBA dus idd nog meer fixes hiervoor, dus AMD heeft dit zelf ook wel door:
Today we’re announcing that AGESA 1003ABBA carries firmware-level changes designed to do just that. The changes primarily arrive in the form of an “activity filter” that empowers the CPU boost algorithm itself to disregard intermittent OS and application background noise. Example test cases might include: video playback, game launchers, monitoring utilities, and peripheral utilities. These cases tend to make regular requests for a higher boost state, but their intermittent nature would fall below the threshold of the activity filter.

Net-net, we expect you’ll see lower desktop voltages, around 1.2V, for the core(s) actively handling such tasks. We believe this solution will be even more effective than the July changes for an even wider range of applications.

[ Voor 68% gewijzigd door wagenveld op 12-09-2019 23:13 ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
ed14n schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:09:
Hmm, eergisteren overgestapt naar team red en ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu toe best wel een beetje spijt heb. Ik heb er weinig verstand van, maar volgens mij gebeurd het volgende:

1. De idle voltages schieten continu naar 1,4v+
2. Als gevolg hiervan fluctueert de tempratuur
3. Als gevolg hiervan gaat de FAN continu blazen

Beetje op het internet gaan rondkijken en bij deze post terecht gekomen: https://www.reddit.com/r/...ltages_for_3rd_gen_ryzen/

Het blijkt dus een "bekend issue" te zijn. Nu heb ik daadwerkelijk alles geprobeerd wat deze AMD medewerker aanraad, maar ik blijf (en ik zie meerdere mensen in de community) hoge idle voltages houden. Het enige wat werkt is de max cpu boost op 99% zetten, met als gevolg dat je 600 cinebench score inlevert, wat volgens mij ook niet de bedoeling kan zijn.

Setup:
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI
AMD Ryzen 3700X

Ik heb deze setup in een Dan A4 SFF case. Hiervoor had ik een Intel 6700 met dezelfde TDP en totaal geen problemen gehad met noise van CPU fan. Ja die ging af en toe ook blazen onder load, maar dan wel echt onder load. Dat vind ik minder storend dan dat onder idle de fan ook telkens gaat blazen.

Nogmaals ik heb er geen verstand van, maar ik ben ook wel erg benieuwd wat de impact is op de duurzaamheid van een processor / moederbord als het continu zo fluctueerd qua voltages.

Iemand wellicht nog tips? Ik zit eraan te denken om te kijken of ik de mobo en processor kan retourneren. Of misschien overstappen van m'n SFF-case naar een case met goede airflow die de temps ook onder 1,4v+ onder controle kan houden zonder te blazen.
Welke koeler gebruik je? Goede aftermarkt koelers zijn veel stiller dan de meegeleverde.
Je kan in het bios ook een fanprofiel instellen voor de cpu fan zodat ie tot bijvoorbeeld 60 graden op lage rpm blijft, en pas boven 60 graden harder gaat.
Ik heb de pro zonder wifi met ook de 3700x.
Koeler is een noctua u14, is de pc idle is die onhoorbaar met standaard fan profiel.

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 12-09-2019 23:19 ]

• Yosecret
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-12-2024

Yosecret

Photoshopgoeroe / Gadgetfreak

Hallo iedereen, oude i5 de deur uit gedaan. Nieuwe 3700x in m'n systeem inclusief nieuw mobo en ram. Leuk leuk activering windows mislukt.

[...]

Modbreak:Is niet zozeer AMD Ryzen ervaring, maar Windows 10. Zie Windows Clients daarvoor

[ Voor 59% gewijzigd door Bolletje op 12-09-2019 23:35 ]

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:53

MrDrako

nep ict'er

Niet helemaal de juiste plek voor die vraag, maar microsoft vind moederbord/cpu wisselen een nieuwe pc, dus oude licentie is niet over te zetten, ik had hetzelfde van een i7 3770k naar 3700x, scheelt maar 70 en een lettertje :P

[ Voor 22% gewijzigd door MrDrako op 12-09-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freyaldo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:34
Vanwege een RMA van een x470 voor mijn ryzen 3700 board kreeg ik een nieuwe en had ook activatie problemen.
1Indien je een retail win 10 key hebt, mag je deze opnieuw gebruiken, mits je deze bij de oude deactiveert.
2 Heb je win 10 van win naar win 10 hebt ge-upgrade, mag je in principe 1 maal opnieuw activeren.
3 Soms als je op probleem op klikt, krijg je de optie dat je de hardware hebt verandert, en krijg je iets van een 6*7cyfercode die je telefonisch moet doorgeven.)

In mijn geval was het dus win 7, dus een 2 de activatie, situatie uitgelegd van rma binnen 2weken gebruik, uiteindelijk naar een 2de-lijns-medewerker, opnieuw uitgelegd en opnieuw mijn oude win retail gegeven (als check) en uiteindelijk via remote desktop heeft deze medewerker mij win 10 geactiveerd (ik heb een vermoeden met een algemeen win support key, want ik krijg de optie link met mijn micro-account niet en zag hem de 6*7 cijfercode venster invullen)

Heb bewust een 2de account aangemaakt als zijnde micro-account, want ik heb liever een main local account.

Indien je oude win 7 retail is, kan je opnieuw proberen uit te leggen, dat je dat een upgrade van win7 retail is.

edit:
Ik kreeg een indentieke x470 bord terug (en hoopte dat dit niks uitmaakte in het begin)

[ Voor 3% gewijzigd door Freyaldo op 13-09-2019 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosecret
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-12-2024

Yosecret

Photoshopgoeroe / Gadgetfreak

Thanks voor de uitleg

Heb net voor 5 euro op 'n shady key site een win10pro key gekocht en ingevoerd. Geactiveerd zonder problemen. Klaar met al het gedoe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:16

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Met de nieuwe ABBA bios voor de x570 pro van Gigabyte haal ik nu ook de 4400.1 MHz met de 3700x Cinebench geeft 4883 multi + 500 single core en dit is met PBO aan. Ik vind het best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noneem
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 14:42
ed14n schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:09:[/b]
Hmm, eergisteren overgestapt naar team red en ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu toe best wel een beetje spijt heb. .. Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI + AMD Ryzen 3700X

Ik heb deze setup in een Dan A4 SFF case. Hiervoor had ik een Intel 6700 met dezelfde TDP en totaal geen problemen gehad met noise van CPU fan. Ja die ging af en toe ook blazen onder load, maar dan wel echt onder load. Dat vind ik minder storend dan dat onder idle de fan ook telkens gaat blazen....
Ik kwam ook van Intel en stoorde me ook vreselijk aan de fans van de 3700X icm de X570 Aorus PRO (geen wifi). Nu een kleine twee weken verder is me duidelijk dat Ryzen met een ander principe werkt waarbij dat fluctueren juist hoort.
Ik draai nu 'onhoorbaar' / niet storend in een Fractal Design Define C met Noctua NH-U12A en enkele aanvullende noctua's in de case. Alles met aangepaste fan profielen in BIOS;
cpu fan: 25c-75c; 60% fan speed
alle case fans: 0c-60c: 50%, daarboven 100%

Het fluctueren van de cpu (doet Ryzen de hele tijd - ook bij licht gebruik) wordt dan volledig in de vlakke 60% lijn afgedekt - pas als de cpu meer langdurig zwaar belast wordt hoor ik de fans. Is nog afstemmen - de 60% lijn zal tzt wellicht 70% worden of 55 etc.

Mogelijk dat de Dan case qua temps wat aangepaste oplossingen vragen. Ik zou echter beginnen met een vlakke lijn in te stellen voor de fans en dat fine-tunen qua temperatuur vs geluid.

Tevens Balanced Power profile in Windows + minimal cpu op 1%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MrDrako schreef op donderdag 12 september 2019 @ 23:40:
Niet helemaal de juiste plek voor die vraag, maar microsoft vind moederbord/cpu wisselen een nieuwe pc, dus oude licentie is niet over te zetten, ik had hetzelfde van een i7 3770k naar 3700x, scheelt maar 70 en een lettertje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:16

Tweakriez

clicksmashstuff.com

noneem schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:35:
[...]

Ik kwam ook van Intel en stoorde me ook vreselijk aan de fans van de 3700X icm de X570 Aorus PRO (geen wifi). Nu een kleine twee weken verder is me duidelijk dat Ryzen met een ander principe werkt waarbij dat fluctueren juist hoort.
Ik draai nu 'onhoorbaar' / niet storend in een Fractal Design Define C met Noctua NH-U12A en enkele aanvullende noctua's in de case. Alles met aangepaste fan profielen in BIOS;
cpu fan: 25c-75c; 60% fan speed
alle case fans: 0c-60c: 50%, daarboven 100%

Het fluctueren van de cpu (doet Ryzen de hele tijd - ook bij licht gebruik) wordt dan volledig in de vlakke 60% lijn afgedekt - pas als de cpu meer langdurig zwaar belast wordt hoor ik de fans. Is nog afstemmen - de 60% lijn zal tzt wellicht 70% worden of 55 etc.

Mogelijk dat de Dan case qua temps wat aangepaste oplossingen vragen. Ik zou echter beginnen met een vlakke lijn in te stellen voor de fans en dat fine-tunen qua temperatuur vs geluid.

Tevens Balanced Power profile in Windows + minimal cpu op 1%.
Heb hetzelfde moederbord en heb de auto tuning gedaan met het fan programma van het Gigabyte control center in Windows. Vervolgens alle fans de temperatuur sensor van de vrm laten volgens ipv de cpu e.d. mijn systeem is prima stil nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Nieuwste Beta bios voor de Asus X570-E geflashed, geeft iets wat verbetering maar fluctueert continu en sommige cores blijven op 3450Mhz steken tijdens Cinebench, op AUTO OC is het verbruik identiek als dat ik continu 8x 4,35Ghz draai , dus blijf ik bij ALL core oc :)

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
kmichael schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:21:
Jammer, ik denk dat ik deze 3900x of 3950x toch over ga slaan.

Ik wou graag mijn huidige Intel CPU upgraden (Intel i7-5930K 40 Lanes) naar een Ryzen 3900x of 3950x met deze moederboard Gigabyte x570 aorus xtreme.
Helaas heeft de Ryzen 24 CPU Lanes die gedeeld worden als ik het goed begrijp voor GPU1 en GPU2
M.2 en USB. De X570 chipset heeft ook PCI-E Lanes maar deze worden niet gedeeld met bijvoorbeeld de M.2 Sloten en GPU's.

Ik maak gebruik van 2 videokaarten RTX 2080TI (Over het algemeen werken de spellen die ik speel, nog wel in SLI).
Dan blijft er niet veel "Lanes" over voor de videokaarten maar x8/x8 Lanes.
Als ik benchmarks mag geloven dan zakt de performance van de videokaarten in SLI met NVLINK behoorlijk in als de PCIE lanes naar x8/x8 gaan...

Of zie ik dit verkeerd ?

Ik kan het helaas niet testen, ik krijg op mijn huidige systeem de GPU PCI-e lanes niet naar x8/x8
De huidige generatie videokaarten draaien over het algemeen nog pcie gen3, wat overigens nog niet eens helemaal verzadigd is dat pcie gen4 nodig is. Als je dan dus op x8 overgaat dan heb je nog steeds geen bandbreedte verlies omdat je nog steeds genoeg bandbreedte overhebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Goede resultaten hier met 1.0.0.3ABBA op mijn Gigabyte X570i Aorus Pro Wifi (BIOS F6a).

Single core boost peaks schieten naar 4625MHz en sustained blijft hij rustig op 4550MHz hangen. Ben ik dik tevreden mee! :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

MrDrako schreef op donderdag 12 september 2019 @ 23:40:
Als je enkel lokale account gebruikt. Dan nieuwe activatie nodig. Als die gekoppeld is aan microsoft account, dan niet.

Gewoon voor veranderen nieuw profiel aan maken op je pc en dat koppelen met ms account.

Nieuwe pc installeren met die account en zal geactiveerd worden. Dan terug switchen naar lokale account indien nodig.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Volgens gamernexus, de 3900x zal niet veel verandering ervaren :( Ik blijf mss bij me maatjes in de 90% die het niet haalt !

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
ThunderThome schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:46:
[...]

De huidige generatie videokaarten draaien over het algemeen nog pcie gen3, wat overigens nog niet eens helemaal verzadigd is dat pcie gen4 nodig is. Als je dan dus op x8 overgaat dan heb je nog steeds geen bandbreedte verlies omdat je nog steeds genoeg bandbreedte overhebt.
Maar als ik mijn PCIe3.0 GPU op een PCIe4.0 aansluit, dan veranderd deze PCIe4.0 toch naar PCIe3.0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
kmichael schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:10:
[...]

Maar als ik mijn PCIe3.0 GPU op een PCIe4.0 aansluit, dan veranderd deze PCIe4.0 toch naar PCIe3.0 ?
Als ik deze thread op reddit moet geloven niet

https://www.reddit.com/r/...hing_affect_pcie_30_gpus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

kmichael schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:10:
[...]

Het PCIe slot zal werken op PCIe 3.0, backwards compatibility zorgt hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Met PBO Enhanced 1 wou de Tomahawk MAX niet gelijk goed opstarten vandaag. Dus voor nu alleen PBO aangezet. Met de ABBA bios zijn de voltages wel een stuk lager, zelfs met PBO aan in vergelijking met stock AB bios.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 13-09-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiphos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-02 11:03
Hallo,

Ik zit momenteel met een probleem, vanaf het begin al met me nieuwe pc. Ik hoop dat ik het hier mag stellen, anders hoor ik het graag van jullie waar ik het wel mag.

Aantal applicaties functioneren niet, of zeer slecht. Het gaat om de volgende applicaties; Xsplit, Geforce Experience, Surfen op internet, discord.

Xsplit start niet op met alle cores/threads, wanneer ik xsplit aanwijs op core 0 en 1(CPU Affinity), dan functioneert het naar behoren. Na het opstarten kan ik alle 23 toewijzen, dan blijft het ook werken.

Discord heb ik nu standaard op core 0 en 1, met Bitsum Lasso. Wanneer meerdere cores worden toegewezen, dan functioneert discord niet naar behoren. Dan is het niet mogelijk om voice chats te joinen, of het downloaden van nieuwe plaatjes/gifs etc..

Tweakers.net duurt bij mij minstens 30 seconden voordat pagina is geladen, dit is met elke browser. Youtube / google = super snel. Vorige pc had hier geen last van.

Heb al geknoeid met nieuwe chipsets drivers(MSI en-/of AMD), biossen, windows 10 builds, probleem blijft bestaan. Heeft iemand hier ook last van?

Specs;
CPU: AMD 3900X
MB: MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI (BIOS: 7B93v10(werkt op dit moment het beste))
GPU: MSI RTX 2080 (v.436.15)
RAM: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX
SSD: Samsung 970 Pro, 512 GB. (Windows)
OS: Windows 10 Education (build 1903, vorige builds = freezes en-/of vastlopers(BSOD))

Power plan: Ryzen High Performance (Chipset drivers 1.8.19.0915)

Motherboard instellingen(BIOS) staan op auto/auto, dus geen PBO actief o.i.d.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
Goed, het niet willen opstarten van Windows 10 na het flashen van de BIOS op een Aorus Master X570 (flashen van F5j naar F5, F6, F7a) is een specifiek probleem waar meer mensen last van hebben.
Het betreft allemaal mensen die Windows 10 booten vanaf een M.2 NvME drive, de meesten ook nog een Samsung EVO PLUS. Dit lukt simpelweg niet meer na een BIOS update, we hebben allemaal een Aorus logo met de spinning circle die oneindig doorgaat. Veilige Modus doet het wel. Er is nog geen oplossing, anders dan de disk wipen en Windows geheel opnieuw installeren. Een boot-fix met BOOTREC of BCDBOOT, rommelen met BCDEDIT; heeft allemaal geen zin. Je kunt ook niet Windows opnieuw installeren ernaast of er overheen; je krijgt dan een foutmelding dat "de schijf niet gereed kan worden gemaakt voor de volgende start" of een melding van die strekking. Er gaat dus iets mis met NvME toegang. Wordt hopelijk vervolgd. Aan mijzelf nu de keuze; blijf ik bij F4 (F5j niet meer te downloaden en heb ik niet bewaard) en wacht ik op een fix, of ga ik maar opnieuw installeren? En hopen dat de release van F7 of een F8 niet hetzelfde probleem met zich mee brengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Phuncz schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:20:
[...]

Het PCIe slot zal werken op PCIe 3.0, backwards compatibility zorgt hiervoor.
Met de bandbreedte ook van PCIe 3.0 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
kmichael schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:13:
[...]

Met de bandbreedte ook van PCIe 3.0 ?
8x 3.0 is 8x 3.0 ja. Verder is er https://www.techpowerup.c...ci-express-scaling/7.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Soeski schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:01:
Goed, het niet willen opstarten van Windows 10 na het flashen van de BIOS op een Aorus Master X570 (flashen van F5j naar F5, F6, F7a) is een specifiek probleem waar meer mensen last van hebben.
Het betreft allemaal mensen die Windows 10 booten vanaf een M.2 NvME drive, de meesten ook nog een Samsung EVO PLUS. Dit lukt simpelweg niet meer na een BIOS update, we hebben allemaal een Aorus logo met de spinning circle die oneindig doorgaat. Veilige Modus doet het wel. Er is nog geen oplossing, anders dan de disk wipen en Windows geheel opnieuw installeren. Een boot-fix met BOOTREC of BCDBOOT, rommelen met BCDEDIT; heeft allemaal geen zin. Je kunt ook niet Windows opnieuw installeren ernaast of er overheen; je krijgt dan een foutmelding dat "de schijf niet gereed kan worden gemaakt voor de volgende start" of een melding van die strekking. Er gaat dus iets mis met NvME toegang. Wordt hopelijk vervolgd. Aan mijzelf nu de keuze; blijf ik bij F4 (F5j niet meer te downloaden en heb ik niet bewaard) en wacht ik op een fix, of ga ik maar opnieuw installeren? En hopen dat de release van F7 of een F8 niet hetzelfde probleem met zich mee brengt?
Even door de zure appel heen bijten en een reinstall doen. Serieus, Windows installeren duurt 5 minuten en na een uurtje staat al je software er wel weer op.

Even kwaad maken en gaan.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:57
Blaat schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:59:
[...]

Even door de zure appel heen bijten en een reinstall doen. Serieus, Windows installeren duurt 5 minuten en na een uurtje staat al je software er wel weer op.

Even kwaad maken en gaan.
Ja en Nee, als je dat iedere keer moet doen als je een bios wilt updaten wordt je niet echt blij.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

De nieuwe ABBA bios gaat nog steeds goed met de Tomahawk MAX. Heb mijn Micron E-die ook op de 3600MHz gezet 16-20-18-38-1T 1,38v, stabiel in memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 11:44
Soeski schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:01:
F5j is voor de X570 Master is nog wel uit o.a. het Overclock.net forum te vissen, hier: https://www.overclock.net...read-64.html#post28065364. Maar goed, dit is een beta bios.

Klinkt wel ernstig. Is het nou bekend waardoor het precies komt? Is er een reactie of erkenning van Gigabyte?

Anekdotisch bewijs is altijd mooi, dus hierbij: ik ben net zelf op een Gigabyte X570 Master van F5l naar F7a gegaan zonder problemen, met een Windows 10 1903 die boot van M.2 NVMe Samsung (970 Pro) en een tweede M.2 NVMe Samsung (970 Evo Plus) er in. Dit is met de Samsung NVMe drivers in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:00
Zojuist bios 1201 met egesa ABBA geprobeerd Op mn asus strix x570-e, echter kan ik daarna met geen mogelijkheid booten. Zit waarschijnlijk in de boot settings, maar deze zijn altijd op stock gebleven.. lijkt me apart dat die dan nu veranderd zijn..

Gaat nog wel een speurtocht worden. Nu eerst weer Bios 1005 erop.

Edit: oke, kan helemaal geen bootable device vinden. Gaat lekker hier

[ Voor 13% gewijzigd door yniezink op 13-09-2019 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

Cascade schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 20:09:
[...]

F5j is voor de X570 Master is nog wel uit o.a. het Overclock.net forum te vissen, hier: https://www.overclock.net...read-64.html#post28065364. Maar goed, dit is een beta bios.

Klinkt wel ernstig. Is het nou bekend waardoor het precies komt? Is er een reactie of erkenning van Gigabyte?

Anekdotisch bewijs is altijd mooi, dus hierbij: ik ben net zelf op een Gigabyte X570 Master van F5l naar F7a gegaan zonder problemen, met een Windows 10 1903 die boot van M.2 NVMe Samsung (970 Pro) en een tweede M.2 NVMe Samsung (970 Evo Plus) er in. Dit is met de Samsung NVMe drivers in gebruik.
+1
Hier ook een X570 Master op F7a en een gen4 NVMe en een 660p. Geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

mash_man02 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:31:
[...]

Ja en Nee, als je dat iedere keer moet doen als je een bios wilt updaten wordt je niet echt blij.
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat het hier om een uitzondering gaat. :)

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 17:51
Zenix schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:39:
De nieuwe ABBA bios gaat nog steeds goed met de Tomahawk MAX. Heb mijn Micron E-die ook op de 3600MHz gezet 16-20-18-38-1T 1,38v, stabiel in memtest.
Dit het "7C02AMS332" beta bios dat laatst op het Taiwanese MSI forum of ChipHell was gepost?

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Blaat schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:08:
[...]

Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat het hier om een uitzondering gaat. :)
Een uitzondering waar inmiddels alleen al 5 mensen op Overclock.net al last van hebben. Het is meer dan een uitzondering dus, maar nog steeds wel een specifiek issue. Ik snap dat "even" opnieuw installeren altijd een mogelijkheid is, en dat ga ik nu ook doen want ik heb zojuist weer een uur dingen geprobeerd in- en buiten Windows om, om het te fixen. Helaas.
Als jij in 1 uurtje alles weer hebt draaien zoals je wilt, dan gebruik je niet zoveel programma's en instellingen. Prima natuurlijk, maar hier duurt het iets langer voor alles naar mijn zin is. Alleen al de RGB configs, de connectie met werk (MFA, Intune policy) en dan de games, bureaublad weer inrichten, start-up programma's configureren etc. etc. Het is niet erg en ik vind het zelfs wel leuk om te doen, maar liever niet als ik het 3 weken geleden allemaal gedaan heb en het pas 2 weken naar mijn zin heb. Een full system back-up heb ik in dit geval niks aan want die start ook niet op...

Het is inderdaad niet anders, alleen hoop ik dat een volgende BIOS upgrade het niet weer verpest. Dan wacht ik wel tot een oplossing vanuit Gigabyte. Het is toch gek dat een BIOS F4 of F5j direct opstart en alle hogere versies niet meer. Er is iets aan de boot veranderd waardoor dit gebeurt. Dat anderen hier er geen last van hebben in vergelijkbare situaties is prettig voor hen, maar geeft ook aan dat het dus een nóg specifiekere combinatie is van hard- en software. De gemene deler tot nu toe is dat we allemaal een Samsung NvME M.2 drive hebben (volgens mij zelfs allemaal de EVO Plus) als boot device in UEFI modus, en met F3 of F4 nog wél kunnen booten; F5 en hoger niet. Ook kun je in de BIOS de BBS Priority niet meer kiezen (optie doet niks) en zien niet alle mensen met dit probleem hun SATA drives als ze op F12 drukken (Boot Menu), maar doen ze het wel in Windows.

Het is niet anders; opstart issues AMD Ryzen 3xxx + X570 platform zullen we maar denken. Helaas ben ik de enige NL Tweaker in dit topic die er last van heeft, maar heb eindelijk lotgenoten gevonden _/-\o_ .
Als er dus nog iemand anders tegenaan loopt hoor ik het graag!

Verwijderd

Ik zit dit topic al een tijdje te volgen en heb hier een 3800x op de plank liggen.
Iemand hier met een Gigabyte Elite moederbord zonder problemen?
Ik word er een beetje zenuwachtig van om het zometeen allemaal in elkaar te zetten met al deze ervaringen die ik lees :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xiphos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-02 11:03
xiphos schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:29:
Hallo,

Ik zit momenteel met een probleem, va......

Thanks.
Ook weer toevallig, gisteravond een update gehad van Windows. Nu functioneert alles weer naar behoren met alle 12c/24t.

De volgende updates;
- 2019-09 Security Update for Adobe Flash Player for Windows 10 Version 1903 for x64-based Systems (KB4516115)
- 2019-09 Cumulative Update for .NET Framework 3.5 and 4.8 for Windows 10 Version 1903 for x64 (KB4514359)
- 2019-09 Cumulative Update for Windows 10 Version 1903 for x64-based Systems (KB4515384)

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Even een tip voor iedereen die wat met Ryzen Master aan het experimenteren is:

Ik had recent geprobeerd met Ryzen Master een core op 4.4 Ghz (3700X) vast te zetten en dat leverde direct een reset op. Iedere volgende keer dat ik Ryzen Master wilde starten probeerde hij direct weer die clock speed toe te passen en reset het systeem weer.
Ik had wat tips gelezen als het booten in safe mode en Ryzen Master verwijderen maar dat leek met wat rigoureus.
Na enig speuren kwam ik in de program files\AMD\Ryzen Master de file todo.json tegen. In deze file staat (je verwacht het niet) wat Ryzen Master direct gaat doen als deze gestart wordt.
Bestand verwijderen en het probleem is opgelost.
Je kunt dit bestand veilig verwijderen aangezien deze alleen bestaat als er daadwerkelijk iets gedaan moet worden.

• Zenix

Zenix

BOE!

Gkirmathal schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:22:
[...]

Dit het "7C02AMS332" beta bios dat laatst op het Taiwanese MSI forum of ChipHell was gepost?
Ja die.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25
Via via een link gekregen naar de Asus Prime x470-Pro BETA UEFI met ABBA
https://cloud.asustreiber.de/s/L3CFKKATBfaPp85

Bij mij werkt hij, maar het is uiteraard een BETA en dus op EIGEN RISICO
CAP versie 5220 11-09-2019

/edit
Net als de anderen moet je USB enablen :X
Qua performance ziet het er goed uit na een paar korte tests.
Op een 3600x haal ik op 3 van de cores waarden boven de 4500Mhz! 8)

/edit2
All-core score is nagenoeg hetzelfde
Single core komt het niet in de buurt van de vorige score
Ryzen master is volledig de weg kwijt en geeft memory en IF als 333

Vanavond maar eens verder testen, zal zelf wel een foute optie hebben gekozen

[ Voor 52% gewijzigd door raymondw op 14-09-2019 14:26 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:57
Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:22:
Ik zit dit topic al een tijdje te volgen en heb hier een 3800x op de plank liggen.
Iemand hier met een Gigabyte Elite moederbord zonder problemen?
Ik word er een beetje zenuwachtig van om het zometeen allemaal in elkaar te zetten met al deze ervaringen die ik lees :)
Je hoort heel weinig van mensen waarbij alles gewoon werkt, dus ik zou mij niet zo'n zorgen maken.
Ik had dat ook toen ik m'n nieuwe build besteld had en wat op fora aan het lezen was.

Het ene probleem na het andere.... En dan begint het toch een beetje te malen.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 22:16

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Vanmorgen de bios geflashed naar v1001 voor een Asus Crosshair VIII hero. De 3900X boost nu wel naar 4615 MHz. Idle temps zijn iets lager dan met vorige bios v803. Het enige waar ik mee zat met v803, Ongeacht dat mijn Gskill setje Samsung B-die is, had ik af en toe dat het systeem niet wilde booten met XMP aan, totaal iets van 5 keer reboots, dan start hij in safe mode op. Alles op stock geen centje pijn. Hopelijk gaat dat met v1001 beter.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

mash_man02 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:17:
[...]

Je hoort heel weinig van mensen waarbij alles gewoon werkt, dus ik zo mij niet zo'n zorgen maken.
Ik had dat ook toen ik m'n nieuwe build besteld had en wat op fora aan het lezen was.

Het ene probleem na het andere.... En dan begint het toch een beetje te malen.
Ik had zowel bij mijn vorige crosshair vii hero en huidige x570i aorus pro wifi dat alles gewoon werkt.

Zelfs met 2 verschillende memory kits geen issues. Het enige wat ik heb ondervonden is dat je auto settings niet kunt vertrouwen als het op xmp aan komt. Beter alles handmatig vast zetten en dan werkt alles zonder problemen.

Dit allemaal met een 3900x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Hier ook R3600 op Asrock B450M Steel Legend aan de praat. Minus wat gepruts van mijn kant allemaal flawless.

Wist je dat je de 2 CPU-stekkertjes er verkeerd om in kan proppen? Nu wel. :+ :F

Geheugen wilde niet sneller dan 2133/C15 en het forceren naar normale snelheden (3200/C14-14-14) ging eventjes niet goed. Geen idee waarom, maar werkt nu ook.

Tijd voor stresstests. Cities:Skylines uiteraard. :D
En Cinebench. Het lijkt dat CB15 vooral gebruikt wordt.

Waarom? Er is toch gewoon CB20? :?

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerste indruk van der8auer over het ABBA (beta) bios :

YouTube: Testing RYZEN 3000 Boost Fix - How much does 1003 ABBA improve?

[ Voor 21% gewijzigd door Help!!!! op 15-09-2019 11:18 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
Komende van mijn 2600K met RX480, is deze 3700X met 2070SUPER wel echt een gigaaaantische verbetering zeg. Alles gaat zo rap en soepeltjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Paprika schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:24:
... Als je geen ECC geheugen hebt ...
Ik ben aan het overwegen mijn huidige bulldozer te vervangen door een zen2. Momenteel zit 32GB ECC-ram in de cmoputer en dat hou ik liefst zo (liefst met nog wat ruimte voor uitbreiding). Ik vroeg me af of iemand al goede of slechte ervaringen heeft met bepaalde CPU-moederbord-ECCRAM-combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

begintmeta schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:48:
[...]

Ik ben aan het overwegen mijn huidige bulldozer te vervangen door een zen2. Momenteel zit 32GB ECC-ram in de cmoputer en dat hou ik liefst zo (liefst met nog wat ruimte voor uitbreiding). Ik vroeg me af of iemand al goede of slechte ervaringen heeft met bepaalde CPU-moederbord-ECCRAM-combinaties.
Het is niet duidelijk of je verwacht het RAM te houden of niet. Bulldozer is DDR3, Ryzen is DDR4 namelijk.
Als je daaraan gedacht had, is het geen probleem. Voor de zekerheid kan je checken of er van een bepaald type moederbord ECC geheugen op de RAM QVL staat maar doorgaans ondersteunt Ryzen dit wel. Mijn ASRock AB350-ITX ondersteunt het (ook volgens QVL) en werkt er inderdaad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Phuncz schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:08:
[...]

Het is niet duidelijk of je verwacht het RAM te houden of niet. Bulldozer is DDR3, Ryzen is DDR4 namelijk.
Als je daaraan gedacht had, is het geen probleem.
Daaraan had ik inderdaad gedacht, ik wilde dan inderdaad dan natuurlijk nieuw 32GB DDR4 ECC kopen.
Voor de zekerheid kan je checken of er van een bepaald type moederbord ECC geheugen op de RAM QVL staat maar doorgaans ondersteunt Ryzen dit wel. Mijn ASRock AB350-ITX ondersteunt het (ook volgens QVL) en werkt er inderdaad mee.
Ik zal inderdaad de technische specificaties van een aantal borden eens goed doorkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjab93
Die freq. schommelingen 8)7 Niet dat ze niet presteren, in tegendeel maar ik word dit AGESA-gerotzooi om de paar weken langzamerhand een beetje zat.
Als het zo doorgaat dan maak ik toch overstap naar de Cascade Lake-X aangezien je tegenwoordig een TOTL X299 plank voor de prijs van een nieuwe budget/midrange X570 kunt krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door mjab93 op 15-09-2019 16:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

mjab93 schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:07:
[...]

Die freq. schommelingen 8)7 Niet dat ze niet presteren, in tegendeel maar ik word dit AGESA-gerotzooi om de paar weken langzamerhand een beetje zat.
Als het zo doorgaat dan maak ik toch overstap naar de Cascade Lake-X aangezien je tegenwoordig een TOTL X299 plank voor de prijs van een nieuwe budget/midrange X570 kunt krijgen.
Je hoeft natuurlijk niet je bios elke keer te updaten? Alles werkt op elk bios doorgaans prima. Die laatste 1 a 2 procent hoef je t niet voor te doen.

Natuurlijk werkt het op intel platforms allemaal wat vloeiender qua updates en ondersteuning, ze doen al 10 jaar niets nieuws. Als je kijkt naar wat AMD voor een nieuwe technieken heeft geïntroduceerd dan kan je toch niet anders dan voor lief nemen dat er nog kleine verbeteringen mogelijk zijn? Alle lof naar AMD dat ze hun best doen er iets van te maken met veel updates in een korte tijd.

Waarom je hier vermeld dat dat een reden zou kunnen zijn naar cascade lake-X te verhuizen is me een raadsel.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjab93
Waarom niet dan? Als CL-X enigszins gelijk presteert aan de 3900X en Intel de perf/prijs beloftes nakomt, lijkt het mij een prima alternatief voor iemand die een geen-gezeur HEDT platform wil. Zeker gezien de schaarste van 3900X die je, gebruikt, voor de nieuwprijs kunt verkopen.

BIOS updaten hoeft niet maar is wel raadzaam bij AMD, omdat fabrikanten niet alleen CPU gerelateerde maar moederbord/UEFI gerelateerde bugs fixen.
Sinds de laatste AGESa bounce ik al tegen Tjmax op stock, met een Bequiet Dark Rock Pro 4.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i984AwO.png

Daarom word ik dus elke keer zo pislink als ik 'boost fixes' hoor, geef mij maar alleen BIOS fixes en laat nou die kloks met rust.

[ Voor 57% gewijzigd door mjab93 op 15-09-2019 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@mjab93 Het bewijs dat je niet elke keer je bios moet updaten. Zeker als je serieuze dingen doet met je PC heb je wel wat beters te doen. Verder koop je een 12-core 24 thread CPU en je verwacht dat ie onder zwaar crunchen onder een luchtkoeler 'koel blijft'? AMD kan sleutelen aan AGESA's wat ze willen, maar dat probleem gaat echt niet opgelost worden met een biosupdate.

Laat mij een 12/24t CPU zien van Intel die zulke boostclocks vasthoud onder load. Verder draai je synthetische benchmarks, zijn er ook problemen in de normale programma's die je gebruikt? Als jij het verhuizen naar een ander platform 'probleemloos' noemt? Ik zeg, je hebt teveel tijd en te weinig met je PC te doen :D Ik denk sowieso dat je je verwachtingen wat bij moet stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 15-09-2019 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
mjab93 schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:52:
Waarom niet dan? Als CL-X enigszins gelijk presteert aan de 3900X en Intel de perf/prijs beloftes nakomt, lijkt het mij een prima alternatief voor iemand die een geen-gezeur HEDT platform wil.
De slides van prijs/perf van Intel waren erg vaag. Kunnen ze straks wel 12 cores leveren voor 500-600 euro? Of is die slide alleen gemeten voor de "baby HEDT" 6 en 8 core chips, en schaalt de 16/18 core monsters weer vrolijk door tot 2k$. Als dat zo is, dan designen ze hun prijs strategie echt in een vacuum. We weten het simpelweg gewoon nog niet.

Daarnaast, definieer "geen gezeur". Op mijn Asus plank was alles plug'n'play, ook op de BIOS versie out of the box.

Het enige wat moeilijk(er) was, is er een stabiele versie van Linux installeren: maar ik zie dat meer een "probleem" van het Linux eco-systeem (met distro's die soms 1 - 1.5 jaar achterlopen op de cutting edge packages). Manjaro RC (en nu 18.1) werkt prima, die draait kernel 5.x.
Zeker gezien de schaarste van 3900X die je, gebruikt, voor de nieuwprijs kunt verkopen.
Je hebt zeker een punt dat de 3900X schaars is waardoor de resale waarde op dit moment nog de volle mep is. Wie weet wat dat wordt als de 3950X er straks is, dan zal dat het nieuwe vlaggenschip zijn.. Tevens verwacht ik min of meer dezelfde opstart problemen bij Intel. Dat hebben we vorige launch(es) ook al gezien. Intel en hun schaarste van 14nm productiecapaciteit.. O-)
BIOS updaten hoeft niet maar is wel raadzaam bij AMD, omdat fabrikanten niet alleen CPU gerelateerde maar moederbord/UEFI gerelateerde bugs fixen.
Sinds de laatste AGESa bounce ik al tegen Tjmax op stock, met een Bequiet Dark Rock Pro 4.
[Afbeelding]

Daarom word ik dus elke keer zo pislink als ik 'boost fixes' hoor, geef mij maar alleen BIOS fixes en laat nou die kloks met rust.
Eens hoor. Ik vind die boost clock gedoe compleet overtrokken. Een PC stel ik samen aan de hand van benchmark scores in mijn workloads, niet of dat behaald was met 4.4GHz of 4.5GHz. We wisten vanaf launch ook al dat het overclock potential min of meer 0 komma 0 is, welke interesse in de maximaal behaalbare boost clocks voor mij al helemaal irrelevant maakt.

Ik heb een Scythe Mugen 5 PCGH op mijn 3900X zitten, en ik zie vergelijkbare temperaturen (80C+ onder load). Maar vergeet niet dat deze CPU onder load rustig 150W+ weg kan stampen. Als ik dat vergelijk met mijn vorige PC (i5 3570K met Scythe Mugen 3), dan valt opzich te verwachten dat met ruwweg dubbel wattage ook een dubbel delta T boven ambient te zien valt. Die i5 heb ik zelden boven 60 tot 65C gezien, maar dat was dan ook (op papier) slechts een 77W chip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
raymondw schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:10:
Via via een link gekregen naar de Asus Prime x470-Pro BETA UEFI met ABBA
https://cloud.asustreiber.de/s/L3CFKKATBfaPp85

Bij mij werkt hij, maar het is uiteraard een BETA en dus op EIGEN RISICO
CAP versie 5220 11-09-2019
Zaterdag mijn FW gereset, boost nu goed en CPU performance is nu beter.
CPU-Z score is van 511 naar 518
Qua speed komt het overeen met De8auer zijn Youtube video
Tijdens load is de CPU speed oke, maar de boost is niet tijdens load.

De boost bij mijn in FW opgeslagen profiel blijft +4500Mhz, maar de CPU-z score is 479
Blijkbaar zit er een tabel ergens in dat profiel wat de mapping verkeerd doet.
eens kijken of ik daar wat uit kan sleutelen

ABBA Gimme! Gimme! Gimme! oOo

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 15:50

Wolfje666

Shooter fanatic

Soeski schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:06:
[...]

Een uitzondering waar inmiddels alleen al 5 mensen op Overclock.net al last van hebben. Het is meer dan een uitzondering dus, maar nog steeds wel een specifiek issue. Ik snap dat "even" opnieuw installeren altijd een mogelijkheid is, en dat ga ik nu ook doen want ik heb zojuist weer een uur dingen geprobeerd in- en buiten Windows om, om het te fixen. Helaas.
Als jij in 1 uurtje alles weer hebt draaien zoals je wilt, dan gebruik je niet zoveel programma's en instellingen. Prima natuurlijk, maar hier duurt het iets langer voor alles naar mijn zin is. Alleen al de RGB configs, de connectie met werk (MFA, Intune policy) en dan de games, bureaublad weer inrichten, start-up programma's configureren etc. etc. Het is niet erg en ik vind het zelfs wel leuk om te doen, maar liever niet als ik het 3 weken geleden allemaal gedaan heb en het pas 2 weken naar mijn zin heb. Een full system back-up heb ik in dit geval niks aan want die start ook niet op...

Het is inderdaad niet anders, alleen hoop ik dat een volgende BIOS upgrade het niet weer verpest. Dan wacht ik wel tot een oplossing vanuit Gigabyte. Het is toch gek dat een BIOS F4 of F5j direct opstart en alle hogere versies niet meer. Er is iets aan de boot veranderd waardoor dit gebeurt. Dat anderen hier er geen last van hebben in vergelijkbare situaties is prettig voor hen, maar geeft ook aan dat het dus een nóg specifiekere combinatie is van hard- en software. De gemene deler tot nu toe is dat we allemaal een Samsung NvME M.2 drive hebben (volgens mij zelfs allemaal de EVO Plus) als boot device in UEFI modus, en met F3 of F4 nog wél kunnen booten; F5 en hoger niet. Ook kun je in de BIOS de BBS Priority niet meer kiezen (optie doet niks) en zien niet alle mensen met dit probleem hun SATA drives als ze op F12 drukken (Boot Menu), maar doen ze het wel in Windows.

Het is niet anders; opstart issues AMD Ryzen 3xxx + X570 platform zullen we maar denken. Helaas ben ik de enige NL Tweaker in dit topic die er last van heeft, maar heb eindelijk lotgenoten gevonden _/-\o_ .
Als er dus nog iemand anders tegenaan loopt hoor ik het graag!
Ik kan je dit zeggen.
Het lijkt in meerdere bios versies te zitten.
Zat het internet al rond te struinen toen ik weer op dit topic uit kwam.
Ik heb exact hetzelfde probleem met een X470 AORUS ULTRA GAMING en de laatste bios (F42a).
Wordt er niet bepaald vrolijk van als ik Windows en al mijn apps opnieuw moet installeren :(

Mijn pc moet toch wel snel weer draaien ivm werk en Dreamhack volgende maand in Ahoy.

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Wolfje666 schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:49:
[...]

Ik kan je dit zeggen.
Het lijkt in meerdere bios versies te zitten.
Zat het internet al rond te struinen toen ik weer op dit topic uit kwam.
Ik heb exact hetzelfde probleem met een X470 AORUS ULTRA GAMING en de laatste bios (F42a).
Wordt er niet bepaald vrolijk van als ik Windows en al mijn apps opnieuw moet installeren :(

Mijn pc moet toch wel snel weer draaien ivm werk en Dreamhack volgende maand in Ahoy.
Ik ben gestopt met proberen te fixen, en niemand tot nu toe heeft het kunnen fixen ook. Een versie Windows installatie en een aantal uren later is de boel weer redelijk op orde. Je verkijkt je er toch weer op wat er allemaal nog bij komt kijken... de games die je speelt, Cloud diensten allemaal weer koppelen (en allemaal MFA, dus je pc weer valideren etc), alle drivers, je RGB settings, de zakelijke koppelingen (Intune/EMS, Bitlocker en Windows Hello), bepaalde browser instellingen die alleen in cookies worden opgeslagen, Crypto wallets die je moet recoveren met de keys, de password manager, Plex/Kodi weer opzetten met configs, SABNZB en ga zo maar door. Iemand suggereerde dat je in een uurtje weer klaar bent, en dat kan... als je bovenstaande allemaal niet hebt ja! :)
Anyway, alles werkt weer en ik boost nu ook naar 4600MHz op 2 cores. Nog een op 4575, twee op 4550 en de rest op 4400 en lager, tot 4050. Dit met de nieuwe beta van HWINFO64. Dit zegt natuurlijk nog niet alles (het kan ook simpelweg een readout zijn en niet de echte snelheid) maar het draaien van CB15 en CB20 geeft daadwerkelijk hogere resultaten, hoger dan ik tot nu toe heb gehad. Dit met PB/PBO aan in de BIOS (ENABLED) en AutoOC aan in Ryzen Master. Prima scores zonder verder iets aan te passen, in lijn met wat het "zou moeten zijn". Temperaturen zijn ook iets gedaald, ik haal geen 95 graden meer met een CB20 run. Die wordt maximaal 89.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HMC schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:01:
Hier ook R3600 op Asrock B450M Steel Legend aan de praat. Minus wat gepruts van mijn kant allemaal flawless.

Wist je dat je de 2 CPU-stekkertjes er verkeerd om in kan proppen? Nu wel. :+ :F

Geheugen wilde niet sneller dan 2133/C15 en het forceren naar normale snelheden (3200/C14-14-14) ging eventjes niet goed. Geen idee waarom, maar werkt nu ook.

Tijd voor stresstests. Cities:Skylines uiteraard. :D
En Cinebench. Het lijkt dat CB15 vooral gebruikt wordt.

Waarom? Er is toch gewoon CB20? :?
Hier een linkje van de buren :)

https://www.corsair.com/c...moryOverclockingGuide.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
Update:
Mijn MSI B450 Tomohawk MAX ook geflashed met het 1.0.0.3 ABBA beta bios en inderdaad mijn 3600 ziet nu ook de geadverteerd 4200Mhz!

Alleen er viel me wel iets raars op.
Mijn 3600's gouden core = core 3. Deze wordt zo-goed-als niet belast tijdens single threaded workloads of benchmarks en blijft eigenlijk het meest van alle cores in idle draaien. Core 4 tikt het vaakst 4200.

Andere tiets dat opviel, PBO aan of uit haalt idd niks uit, behalve dat met een hogere PBO scalar je multi core langer en op hoger freq wordt vastgehouden. Bij mij is dat 4050/4025

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hopelijk is deze thread een goede plek voor de volgende vraag:

Morgen krijg ik een Ryzen 3600, nu heb ik van een vriend een 2600x koeler gekregen. Kan \ is het slim om deze voor de 3600 te gebruiken? Volgens mij komt de 2600x met een wraith spire en de 3600 met een wraith stealth?

[ Voor 3% gewijzigd door marshallq op 16-09-2019 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjab93
De 2600X koeler zal ietsje beter zijn en als het goed is, zit er ook een koper vapor chamber in, waar de 3600 koeler alleen een solide blok aluminium is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjab93
Hans1990 schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:00:
[...]

De slides van prijs/perf van Intel waren erg vaag. Kunnen ze straks wel 12 cores leveren voor 500-600 euro? Of is die slide alleen gemeten voor de "baby HEDT" 6 en 8 core chips, en schaalt de 16/18 core monsters weer vrolijk door tot 2k$. Als dat zo is, dan designen ze hun prijs strategie echt in een vacuum. We weten het simpelweg gewoon nog niet.

Daarnaast, definieer "geen gezeur". Op mijn Asus plank was alles plug'n'play, ook op de BIOS versie out of the box.

Het enige wat moeilijk(er) was, is er een stabiele versie van Linux installeren: maar ik zie dat meer een "probleem" van het Linux eco-systeem (met distro's die soms 1 - 1.5 jaar achterlopen op de cutting edge packages). Manjaro RC (en nu 18.1) werkt prima, die draait kernel 5.x.

[...]

Je hebt zeker een punt dat de 3900X schaars is waardoor de resale waarde op dit moment nog de volle mep is. Wie weet wat dat wordt als de 3950X er straks is, dan zal dat het nieuwe vlaggenschip zijn.. Tevens verwacht ik min of meer dezelfde opstart problemen bij Intel. Dat hebben we vorige launch(es) ook al gezien. Intel en hun schaarste van 14nm productiecapaciteit.. O-)

[...]

Eens hoor. Ik vind die boost clock gedoe compleet overtrokken. Een PC stel ik samen aan de hand van benchmark scores in mijn workloads, niet of dat behaald was met 4.4GHz of 4.5GHz. We wisten vanaf launch ook al dat het overclock potential min of meer 0 komma 0 is, welke interesse in de maximaal behaalbare boost clocks voor mij al helemaal irrelevant maakt.

Ik heb een Scythe Mugen 5 PCGH op mijn 3900X zitten, en ik zie vergelijkbare temperaturen (80C+ onder load). Maar vergeet niet dat deze CPU onder load rustig 150W+ weg kan stampen. Als ik dat vergelijk met mijn vorige PC (i5 3570K met Scythe Mugen 3), dan valt opzich te verwachten dat met ruwweg dubbel wattage ook een dubbel delta T boven ambient te zien valt. Die i5 heb ik zelden boven 60 tot 65C gezien, maar dat was dan ook (op papier) slechts een 77W chip...
Tja, waar ik zelf mee zit, is dat ik een 9900K had die op 200W 5.2GHz aanzienlijk lagere temps had dan AMD op 140W. Direct-die kon ik zelfs Linpack erdoorheen rammen op 260W met de 9900K, niet lang gedaan natuurlijk vanwege degradatie van de CPU.

Er zit iets heel vreemds in de constructie van de Zen2 core. Ze lijken van binnenuit te koken door de 7nm node en gecombineerd met de vreemde wijze hoe AMD hun temperatuursensor kalibreert (start eens een benchmark op, de CPU bereikt de uiteindelijke core temp binnen 10 seconden) zorgt het samen voor resultaten zoals 95*C op stock.

Vandaar dat ik nooit begreep waarom men zo'n drama maakt van de 14nm+++++++ node van Intel als het om 'enthusiast' type CPU gaat.
Het vreet meer stroom (in HEDT veel meer zelfs) maar draait ondanks alles, een stuk koeler.
7nm is efficiënt maar in het geval van Zen2 zit de sweetspot ergens rond de 3.0-3.5GHz.

[ Voor 8% gewijzigd door mjab93 op 16-09-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
mjab93 schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:40:
[...]

Tja, waar ik zelf mee zit, is dat ik een 9900K had die op 200W 5.2GHz aanzienlijk lagere temps had dan AMD op 140W. Direct-die kon ik zelfs Linpack erdoorheen rammen op 260W met de 9900K, niet lang gedaan natuurlijk vanwege degradatie van de CPU.

Er zit iets heel vreemds in de constructie van de Zen2 core. Ze lijken van binnenuit te koken door de 7nm node en gecombineerd met de vreemde wijze hoe AMD hun temperatuursensor kalibreert (start eens een benchmark op, de CPU bereikt de uiteindelijke core temp binnen 10 seconden) zorgt het samen voor resultaten zoals 95*C op stock.

Vandaar dat ik nooit begreep waarom men zo'n drama maakt van de 14nm+++++++ node van Intel als het om 'enthusiast' type CPU gaat.
Het vreet meer stroom (in HEDT veel meer zelfs) maar draait ondanks alles, een stuk koeler.
7nm is efficiënt maar in het geval van Zen2 zit de sweetspot ergens rond de 3.0-3.5GHz.
Ik las enige tijd geleden, ten tijde van het uitkomen van Ryzen 1, dat de Ryzen core gebaseerd is op het design van een mobile cpu. Oorspronkelijke design zou niet hoger moeten klokken dan 2 of 3Ghz maar AMD is er in gelaagd om dat richting 3.x to 4.x te krijgen.
Ik heb dit ergens hier op T-Net gelezen van één van de wat meer cpu specialisten. Of dit verhaal echt klopt weet ik niet maar als er qua cpu design een kern van waarheid inzit zou dat wel de interne stroom en warmte issues verklaren. Een gemiddelde mobile cpu wordt ook kneiter heet en trekt de accou leeg als je deze continu zwaar belast.
Maar goed, nogmaals, ik weet niet of het verhaal klopt maar daar zullen de cpu techniek specialisten hier vast veel meer over kunnen vertellen. En waarschijnlijk heb ik de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat geldt voor de oorspronkelijke Core-architectuur van Intel. Ik heb het nergens gelezen voor Ryzen, wel dat zuinigheid één van de uitgangspunten was. Dat is iets dat met recente GPU-architecturen van AMD ook al geopperd werd, trouwens.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Heeft er iemand al een Gigabyte X470 ABBA in het wild gespot? Duurt opvallend lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfje666

Wolfje666

Shooter fanatic

Soeski schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:42:
[...]

Ik ben gestopt met proberen te fixen, en niemand tot nu toe heeft het kunnen fixen ook. Een versie Windows installatie en een aantal uren later is de boel weer redelijk op orde. Je verkijkt je er toch weer op wat er allemaal nog bij komt kijken... de games die je speelt, Cloud diensten allemaal weer koppelen (en allemaal MFA, dus je pc weer valideren etc), alle drivers, je RGB settings, de zakelijke koppelingen (Intune/EMS, Bitlocker en Windows Hello), bepaalde browser instellingen die alleen in cookies worden opgeslagen, Crypto wallets die je moet recoveren met de keys, de password manager, Plex/Kodi weer opzetten met configs, SABNZB en ga zo maar door. Iemand suggereerde dat je in een uurtje weer klaar bent, en dat kan... als je bovenstaande allemaal niet hebt ja! :)
Anyway, alles werkt weer en ik boost nu ook naar 4600MHz op 2 cores. Nog een op 4575, twee op 4550 en de rest op 4400 en lager, tot 4050. Dit met de nieuwe beta van HWINFO64. Dit zegt natuurlijk nog niet alles (het kan ook simpelweg een readout zijn en niet de echte snelheid) maar het draaien van CB15 en CB20 geeft daadwerkelijk hogere resultaten, hoger dan ik tot nu toe heb gehad. Dit met PB/PBO aan in de BIOS (ENABLED) en AutoOC aan in Ryzen Master. Prima scores zonder verder iets aan te passen, in lijn met wat het "zou moeten zijn". Temperaturen zijn ook iets gedaald, ik haal geen 95 graden meer met een CB20 run. Die wordt maximaal 89.
Nou, geloof dat ik echt f@#$#@ ben... :( :( :(
Kan zelfs niet eens meer vanaf een USB booten voor Windows installatie.
PC is nu echt gewoon bricked :(
Lees nu op verschillende social media dat dit mogelijk niet aan bios-update ligt, maar aan een Windows update.

Baal er nu echt van zeg.
Diep graven naar oplossingen nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:47
mjab93 schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:40:

Er zit iets heel vreemds in de constructie van de Zen2 core.
is niks vreemds aan, hoe kleiner de warmtebron wordt hoe lastiger het wordt om de warmte te verspreiden.

Als je het in 2-D houdt: als je 100 watt warmte kwijt moet van een bron van één vierkante centimeter heb je vier centimeter om het te verdelen, halveer je de oppervlakte van de bron heb je nog maar drie centimeter om dezelfde warmte kwijt te raken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
LTT heeft een leuke video over warmte gemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wolfje666 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:29:
[...]

Lees nu op verschillende social media dat dit mogelijk niet aan bios-update ligt, maar aan een Windows update.

Baal er nu echt van zeg.
Windows 1809 installeren en 1903 blokkeren tot er een fix is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfje666

Wolfje666

Shooter fanatic

Blaat schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:39:
[...]

Windows 1809 installeren en 1903 blokkeren tot er een fix is?
Dat zou ik graag willen, maar voorlopig kan ik niet van een windows USB booten..
Die blijft dus gewoon ook op Windows logo hangen.
Ga nu ff kijken wat ik met een Linux boot usb kan. (iig mijn data redden).
Hier start hij wel nog van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Wolfje666 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:29:
[...]

Baal er nu echt van zeg.
Hoe kan het niet-booten van een USB stick met Windows installatie aan de geinstalleerde Windows versie/update liggen? Die wordt compleet genegeerd. Het niet doorstarten van je USB stick zal toch met hardware/devices/BIOS te maken hebben denk ik dan. Als je al je schijven loskoppelt, start deze dan wel door? Dan weet je zeker dat het niks met je SSD/HDD's te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:47

Case_C

[Team Carrack]

Ik moet eens zien of ik deze week de F6a bios kan draaien. Of nog even wachten op F6b, gezien ze toch bijna elke 2 weken met een nieuwe bios komen de laatste tijd :p .

Zit nu nog op F4e dacht ik, dus eens zien wat het doet qua boost en het vasthouden van XMP profiel.
Moet deze week ook nog een Vega56 op een pci-e riser in, zien hoe dat gaat functioneren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfje666

Wolfje666

Shooter fanatic

Ok, ik bouw al een jaartje of 30 pc's.
Maar dit heb ik dus nog nooit meegemaakt...

Alles los gehad, nergens mee opstarten (Windows installatie usb's).
Blijven allemaal hangen op Windows logo.
Ik kan gewoon geen Windows installeren.
Iedere willekeurige Linuxdistro… zonder problemen kan ik live-usb's opstarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Dan blijft het proces echt al ergens basaal hangen. Kan bijna alleen maar BIOS gerelateerd zijn denk ik dan zo? Even de originele terug en Load Defaults / Clear CMOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjab93
LTT zit al vrij hoog qua onzin-gehaalte maar dit zal ergens aan de top zitten? Even snel door het filmpje gescrolled en er zit werkelijk niets relevants tussen, geen vergelijk, nada.

En FYI - Zen2 draait veel warmer dan 9700/9900K en zal vergelijkbaar zijn met een 9960X/9980XE.
Ze laten de Zen veels te agressief boosten, ook onder normaal webbrowser wilt hij constant tegen die 4.4-4.6 peaks aan zitten.
Ik was stomverbaasd toen ik de liquid temp. zag op een 3900X + Corsair H150i. Zo erg heb ik het zelfs met een 7980XE nog niet gezien.

[ Voor 18% gewijzigd door mjab93 op 17-09-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfje666

Wolfje666

Shooter fanatic

Soeski schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:33:
Dan blijft het proces echt al ergens basaal hangen. Kan bijna alleen maar BIOS gerelateerd zijn denk ik dan zo? Even de originele terug en Load Defaults / Clear CMOS.
Dat was het eerste wat ik gedaan heb.
Heb bij Gigabyte een ticket ingeschoten.
Dit is echt bizar.

Anders kan ik straks alsnog een RMA in gaan dienen.
Hoop dat ik dan wel voor Dreamhack Rotterdam een werkend moederbord heb. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjab93
Wat voor schijven heb je er in zitten? Ook SATA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Wolfje666 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:36:
[...]

Dat was het eerste wat ik gedaan heb.
Heb bij Gigabyte een ticket ingeschoten.
Dit is echt bizar.

Anders kan ik straks alsnog een RMA in gaan dienen.
Hoop dat ik dan wel voor Dreamhack Rotterdam een werkend moederbord heb. |:(
Ok, weinig opties nog over, vanuitgaande dat je bord/cpu/memory goed is:
Andere USB stick en/of andere USB poort dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfje666 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:29:
Ok, ik bouw al een jaartje of 30 pc's.
Maar dit heb ik dus nog nooit meegemaakt...

Alles los gehad, nergens mee opstarten (Windows installatie usb's).
Blijven allemaal hangen op Windows logo.
Ik kan gewoon geen Windows installeren.
Iedere willekeurige Linuxdistro… zonder problemen kan ik live-usb's opstarten...
Heb je misschien 'Secure Boot' verkeerd staan in het BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
mjab93 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:34:
LTT zit al vrij hoog qua onzin-gehaalte maar dit zal ergens aan de top zitten? Even snel door het filmpje gescrolled en er zit werkelijk niets relevants tussen, geen vergelijk, nada.

En FYI - Zen2 draait veel warmer dan 9700/9900K en zal vergelijkbaar zijn met een 9960X/9980XE.
Ze laten de Zen veels te agressief boosten, ook onder normaal webbrowser wilt hij constant tegen die 4.4-4.6 peaks aan zitten.
Ik was stomverbaasd toen ik de liquid temp. zag op een 3900X + Corsair H150i. Zo erg heb ik het zelfs met een 7980XE nog niet gezien.
De (on)zin van LTT blijkt wel uit mijn clownsneus ;)
De test zoals Linus die uitvoert kun je ter discussie stellen, de reden waarom hij hem uitvoert is geheel terecht.
Maar om heel eerlijk te zijn, ik heb nogal wat ervaring met Xeon en EPYC systemen, ik kan zijn idee technisch onderbouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

raymondw schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:53:
[...]
De (on)zin van LTT blijkt wel uit mijn clownsneus ;)
De test zoals Linus die uitvoert kun je ter discussie stellen, de reden waarom hij hem uitvoert is geheel terecht.
Maar om heel eerlijk te zijn, ik heb nogal wat ervaring met Xeon en EPYC systemen, ik kan zijn idee technisch onderbouwen...
Het idee er achter klopt zeer zeker wel.

CPU temp zegt namelijk niks over vermogen, enkel iets over vermogen per oppervlakteenheid. Het totale vermogen moet namelijk over een select oppervlak van het silicium gedissipeerd worden. Als dat oppervlak klein is, moet het temperatuurverschil tussen die en koelblok omhoog om al het vermogen gedissipeerd te krijgen. Maar dat zegt in z'n geheel dus niks over hoe zuinig de cpu is.

Het totale vermogen meten door over een vast koelend volume bij een vaste tijd de temperatuur te meten is natuurkundig gezien volledig correct.

De uitvoering van LTT daarentegen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

R3600 systeem draait goed. Alles nog op standaard settings; nog niet gespeeld met Ryzen Master OC-spul. (PBO en auto overclock nog uit.)

Met Stresst test met CB20 draaien alle cores op 3.98GHz. Ik ben blij. (3581 score).

Heb echter nog geen Boost van 4.2Hz gezien. Moet je daar iets voor doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gkirmathal
HMC schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:51:
R3600 systeem draait goed. Alles nog op standaard settings; nog niet gespeeld met Ryzen Master OC-spul. (PBO en auto overclock nog uit.)

Met Stresst test met CB20 draaien alle cores op 3.98GHz. Ik ben blij. (3581 score).

Heb echter nog geen Boost van 4.2Hz gezien. Moet je daar iets voor doen?
Laatste bios van je bord zit nog op versie 1.0.0.3ABB, met 1.0.0.3A/AB/ABB waren boost problemen.
Mijn systeem op AB haalde bijv single thread work loads hooguit maar 4125>4150Mhz in piekjes.

Beta versie 1.0.0.3"ABBA" heeft dit verholpen en mijn 3600 haalt nu netjes 4200mhz in single core work loads en multi core is ook omhoog gegaan tot 4050Mhz. Idem voor de R20/15 scores, iets hoger.

Ik denk dat je dus of even nog moet op Asrocks officiele 1.0.0.3ABBA release, even gaan zoeken naar de beta versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Inmiddels heeft Anandtech ook een (zeer uitgebreid) artikel over de boosts:

Reaching for Turbo: Aligning Perception with AMD’s Frequency Metrics

[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 17-09-2019 18:37 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Gkirmathal schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:55:
[...]

Laatste bios van je bord zit nog op versie 1.0.0.3ABB, met 1.0.0.3A/AB/ABB waren boost problemen.
Mijn systeem op AB haalde bijv single thread work loads hooguit maar 4125>4150Mhz in piekjes.

Beta versie 1.0.0.3"ABBA" heeft dit verholpen en mijn 3600 haalt nu netjes 4200mhz in single core work loads en multi core is ook omhoog gegaan tot 4050Mhz. Idem voor de R20/15 scores, iets hoger.

Ik denk dat je dus of even nog moet op Asrocks officiele 1.0.0.3ABBA release, even gaan zoeken naar de beta versie.
Netjes. d:)b
Ja, van de ABBA weet ik (en heb ik idd nog niet) maar alle cores op 3.98 constant vind ik niet erg, maar een core (zoals de beste, door Ryzen Master beoordeeld) gaat ook niet eventjes naar 4.1GHz, of zo.

Vroeg me af of je daar bepaalde settings voor moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
is hwmonitor al soort van betrouwbaar? net potje dota underlords gespeeld hoogste clocks die ik tot zover gezien heb, uitgerekend in een spel dat nog op een aardappel draait :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jVjRmaf.png

• Wolfje666

Wolfje666

Shooter fanatic

Soeski schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:42:
[...]

Ok, weinig opties nog over, vanuitgaande dat je bord/cpu/memory goed is:
Andere USB stick en/of andere USB poort dan maar!
Dat dacht ik ook.
Nooit geweten dat ik zoveel USB-sticks had rondslingeren van 32GB :P
Je gaat alles proberen op een gegeven moment (Win10 USB had ik paar dagen daarvoor nog gebruikt voor installatie van een laptop van mijn pa).
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:50:
[...]

Heb je misschien 'Secure Boot' verkeerd staan in het BIOS?
Nope, die staat echt goed.
Zeker na meerdere CMOS clears.
Hoop dat Gigabyte eSupport snel reageert.

voor de zekerheid ga ik Megekko ook maar eens benaderen.
Anders komt 18 oktober wel heel snel dichtbij dan.

• ed14n
  • Nu online
mjab93 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:34:
[...]

Dit slaat echt de spijker op zijn kop waardoor mijn gebruikerservaring van de overstap naar team red niet naar wens is. Weet iemand de reden van die aggressive boost?

Ik overweeg serieus om de hele zaak terug te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:26
ed14n schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:20:
[...]

Dit slaat echt de spijker op zijn kop waardoor mijn gebruikerservaring van de overstap naar team red niet naar wens is. Weet iemand de reden van die aggressive boost?

Ik overweeg serieus om de hele zaak terug te sturen.
Heb je de link die help 3 post boven je al gelezen? Daar word uitgebreid ingegaan hoe het boost mechanische werkt op Zen2. Wat is het probleem met aggresive boost als het functioneerd? Works as designed? Het werkt alleen iets anders dan dat we gewend waren tot nu toe.

Er zijn grotere temperatuur schommelingen omdat er op 7nm het totale opervlakte veel kleiner is en dus minder makkelijk zijn warmte kwijt kan.

Wat is er dan niet naar wens? Haalt je CPU de performance niet die in de review getoond word?

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• ed14n
  • Nu online
snakeye schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:28:
[...]

Heb je de link die help 3 post boven je al gelezen? Daar word uitgebreid ingegaan hoe het boost mechanische werkt op Zen2. Wat is het probleem met aggresive boost als het functioneerd? Works as designed? Het werkt alleen iets anders dan dat we gewend waren tot nu toe.

Er zijn grotere temperatuur schommelingen omdat er op 7nm het totale opervlakte veel kleiner is en dus minder makkelijk zijn warmte kwijt kan.

Wat is er dan niet naar wens? Haalt je CPU de performance niet die in de review getoond word?
Het probleem is dat de fan iedere keer eventjes aan het loeien is omdat de temperatuur omhoog gaat. In dit topic zijn al verschillende suggesties getoond om de fancurve aan te passen, of te laten baseren op sys temp ipv cpu temp, maar ik vind dit allemaal halve oplossingen als ik eerlijk ben.

Het komt ook omdat ik in een SFF case heb gebouwd, maar met een TDP van 65watt (vergelijkbaar met mijn oude 6700K) had ik hiermee geen problemen verwacht. SFF is voor mij noodzakelijk, omdat de computer in de woonkamer staat en ik hier geen grote kast wil hebben.

Dat een fan aan het loeien is onder heavy load vind ik geen probleem, maar bij iedere actie als een browser openen is niet wenselijk. Het enige wat voor mij nu werkt is om de CPU boost naar 99% te zetten in windows, daarmee is het nog steeds niet helemaal opgelost, maar wel grotendeels. Het probleem daar dan weer van is dat de CPU nog maar op 85% van zijn kunnen performed.

Ik verwacht gewoon als je 600 euro uitgeeft aan mobo + cpu + koeling dat deze afstelling goed geregeld is!

Prestaties is echt het probleem niet, want dat de 3700X retesnel is, is een feit! De conclusie die ik trek is dat de manier hoe de CPU reageert en "works as designed" niet bij mijn gewenste gebruikerservaring past.

[ Voor 7% gewijzigd door ed14n op 18-09-2019 11:41 ]

• unfor
  • Laatst online: 22-08 14:52
Crazyanz schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:41:
is hwmonitor al soort van betrouwbaar? net potje dota underlords gespeeld hoogste clocks die ik tot zover gezien heb, uitgerekend in een spel dat nog op een aardappel draait :+
Niets anders dan logisch toch? Lage thread loads = hogere boosts.
Pagina: 1 ... 37 ... 68 Laatste