Ja dat is wel een nadeel van die temperatuur schommelingen. Ik had hier zelf ook last van.ed14n schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:39:
[...]
Het probleem is dat de fan iedere keer eventjes aan het loeien is omdat de temperatuur omhoog gaat. In dit topic zijn al verschillende suggesties getoond om de fancurve aan te passen, of te laten baseren op sys temp ipv cpu temp, maar ik vind dit allemaal halve oplossingen als ik eerlijk ben.
Het komt ook omdat ik in een SFF case heb gebouwd, maar met een TDP van 65watt (vergelijkbaar met mijn oude 6700K) had ik hiermee geen problemen verwacht. SFF is voor mij noodzakelijk, omdat de computer in de woonkamer staat en ik hier geen grote kast wil hebben.
Dat een fan aan het loeien is onder heavy load vind ik geen probleem, maar bij iedere actie als een browser openen is niet wenselijk. Het enige wat voor mij nu werkt is om de CPU boost naar 99% te zetten in windows, daarmee is het nog steeds niet helemaal opgelost, maar wel grotendeels. Het probleem daar dan weer van is dat de CPU nog maar op 85% van zijn kunnen performed.
Ik verwacht gewoon als je 600 euro uitgeeft aan mobo + cpu + koeling dat deze afstelling goed geregeld is!
Prestaties is echt het probleem niet, want dat de 3700X retesnel is, is een feit! De conclusie die ik trek is dat de manier hoe de CPU reageert en "works as designed" niet bij mijn gewenste gebruikerservaring past.
Maar de enige oplossing hiervoor is of een CPU koeler installeren die ook ook max vermogen still is of een custom fan curve configureren. Dat laatste van heeft bij mij voor stillte pc gezorgd op de desktop.
Dit hangt uiteraard ook af van de gebruikte CPU koeler.
Dus ik zou toch als eerste maar eens experimenteren maar de "halve oplossing" van een custom fan curve.
Als iemand anders oplossing heeft hou ik me aanbevolen.
Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..