Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• snakeye
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:45
ed14n schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:39:
[...]

Het probleem is dat de fan iedere keer eventjes aan het loeien is omdat de temperatuur omhoog gaat. In dit topic zijn al verschillende suggesties getoond om de fancurve aan te passen, of te laten baseren op sys temp ipv cpu temp, maar ik vind dit allemaal halve oplossingen als ik eerlijk ben.

Het komt ook omdat ik in een SFF case heb gebouwd, maar met een TDP van 65watt (vergelijkbaar met mijn oude 6700K) had ik hiermee geen problemen verwacht. SFF is voor mij noodzakelijk, omdat de computer in de woonkamer staat en ik hier geen grote kast wil hebben.

Dat een fan aan het loeien is onder heavy load vind ik geen probleem, maar bij iedere actie als een browser openen is niet wenselijk. Het enige wat voor mij nu werkt is om de CPU boost naar 99% te zetten in windows, daarmee is het nog steeds niet helemaal opgelost, maar wel grotendeels. Het probleem daar dan weer van is dat de CPU nog maar op 85% van zijn kunnen performed.

Ik verwacht gewoon als je 600 euro uitgeeft aan mobo + cpu + koeling dat deze afstelling goed geregeld is!

Prestaties is echt het probleem niet, want dat de 3700X retesnel is, is een feit! De conclusie die ik trek is dat de manier hoe de CPU reageert en "works as designed" niet bij mijn gewenste gebruikerservaring past.
Ja dat is wel een nadeel van die temperatuur schommelingen. Ik had hier zelf ook last van.

Maar de enige oplossing hiervoor is of een CPU koeler installeren die ook ook max vermogen still is of een custom fan curve configureren. Dat laatste van heeft bij mij voor stillte pc gezorgd op de desktop.
Dit hangt uiteraard ook af van de gebruikte CPU koeler.

Dus ik zou toch als eerste maar eens experimenteren maar de "halve oplossing" van een custom fan curve.
Als iemand anders oplossing heeft hou ik me aanbevolen.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• Titus
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 00:32
HMC schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:51:
R3600 systeem draait goed. Alles nog op standaard settings; nog niet gespeeld met Ryzen Master OC-spul. (PBO en auto overclock nog uit.)

Met Stresst test met CB20 draaien alle cores op 3.98GHz. Ik ben blij. (3581 score).

Heb echter nog geen Boost van 4.2Hz gezien. Moet je daar iets voor doen?
Interessant, ik dacht wow wat heb jij een hogere score, terwijl ik hetzelfde boost met dezelfde CPU!
Wat blijkt, als ik Ryzen Master open heb om temps/boosts te monitoren, haal ik zo'n 200 CB20 minder 8)7
Zat in mijn tests altijd rond 3390, en dat met boosts van 3.98-3.95 GHz all core. Maar als ik Ryzen Master sluit haal ik indd ook 3590.

Toch weer een observer die het verknalt...

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:26

millman

6708Mhz @ -185c

[...]

Het probleem is dat de fan iedere keer eventjes aan het loeien is omdat de temperatuur omhoog gaat. In dit topic zijn al verschillende suggesties getoond om de fancurve aan te passen, of te laten baseren op sys temp ipv cpu temp, maar ik vind dit allemaal halve oplossingen als ik eerlijk ben.

Het komt ook omdat ik in een SFF case heb gebouwd, maar met een TDP van 65watt (vergelijkbaar met mijn oude 6700K) had ik hiermee geen problemen verwacht. SFF is voor mij noodzakelijk, omdat de computer in de woonkamer staat en ik hier geen grote kast wil hebben.

Dat een fan aan het loeien is onder heavy load vind ik geen probleem, maar bij iedere actie als een browser openen is niet wenselijk. Het enige wat voor mij nu werkt is om de CPU boost naar 99% te zetten in windows, daarmee is het nog steeds niet helemaal opgelost, maar wel grotendeels. Het probleem daar dan weer van is dat de CPU nog maar op 85% van zijn kunnen performed.

Ik verwacht gewoon als je 600 euro uitgeeft aan mobo + cpu + koeling dat deze afstelling goed geregeld is!

Prestaties is echt het probleem niet, want dat de 3700X retesnel is, is een feit! De conclusie die ik trek is dat de manier hoe de CPU reageert en "works as designed" niet bij mijn gewenste gebruikerservaring past.
Je kan de 'source' waar je temperatuur meet aanpassen naar bijvoorbeeld temperatuur van de chipset. Voila.. probleem opgelost.. Verder heb ik 'low cpu state' in power options op 5% staan.. sindsdien gaan clocks naar 2200 in idle met 0.9v natuurlijk ook een 'fan-stop' ingesteld vanaf 57c

Al dat gezeur..

Als je zo'n oplossing maar een halve oplossing vind.. tja.. stuur je spullen terug.

millman wijzigde deze reactie 18-09-2019 12:19 (7%)

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• mjab93
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 25-09 01:18
Wat je in moet stellen is fan spinup/spindown time op max zetten. Verder zou ik zeker voor Intel gaan in een ITX build.

• HMC
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:02

HMC

Pluviophile

Titus schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:10:
[...]

Interessant, ik dacht wow wat heb jij een hogere score, terwijl ik hetzelfde boost met dezelfde CPU!
Wat blijkt, als ik Ryzen Master open heb om temps/boosts te monitoren, haal ik zo'n 200 CB20 minder 8)7
Zat in mijn tests altijd rond 3390, en dat met boosts van 3.98-3.95 GHz all core. Maar als ik Ryzen Master sluit haal ik indd ook 3590.

Da's ook interessant. :D
Ik heb namelijk bij mijn testjes van gisteren RM wel opengehad en zelfs op de voorgrond, terwijl CB z'n werk op de achtergrond deed.
Ga ik ook maar eens testen straks.

Edit: Zelfde scores met RM uit.

Betaalde Kremlin-troll

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

[...]

Laten we dit stuk tot de kern herleiden: het probleem is het lawaai van de koeling, want de CPU zelf maakt geen lawaai. Het is ook niet een onoverkomelijk feit want je kan een fan curve zo aanpassen dat hij altijd stil is, maar dat de CPU throttled, aan de andere kant van het spectrum. Dus als je eerlijk wilt zijn, ligt het niet aan de CPU maar aan de koeling die lawaai maakt als de CPU een plotse piek maakt.

Als je hier niet mee akkoord bent is het heel simpel: doe je AMD Ryzen 3700X weg (genoeg willigen om die over te nemen) en koop maar zo'n oude vertrouwde quad-core Intel. Maar dat zal nog steeds het probleem niet oplossen, enkel camoufleren. Als er ooit een bepaalde actie veel CPU kracht nodig heeft, ga je weer datzelfde hebben. Of een 8-core CPU want je vergeet nu handigerwijs wel dat je twee keer zoveel CPU kracht aan boord hebt.

Voor het echte probleem (het lawaai) zijn oplossingen voor, zoals "temperature hysteresis". Dit zorgt ervoor dat een kleine piek niet de fans meteen aanzwengeld maar met een vertraging reageert waardoor het korte pieken bv. negeert. Op de figuurlijke grafiek wordt dan een afvlakking toepast. Naargelang het moederbord kan hier wel of niet een implementatie voor zijn. Meestal kan je dit instellen in seconden (kijk naar de fan controls in de BIOS).

Trouwens, SFF'er hier, met redelijk wat ervaring met SFF koeling. Goede montage van de CPU cooler en vooral een capabele cooler zijn van belang. Maar ook de fan curve is van belang. Meestal stel ik de fan curve in dat ie ~500rpm doet onder de 60°C (because why bother) en boven de 60°C naar boven gaat en bij 80°C bijna op max loopt.

Phuncz wijzigde deze reactie 18-09-2019 13:50 (5%)

• mash_man02
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:32
Phuncz schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:47:
[...]

Laten we dit stuk tot de kern herleiden: het probleem is het lawaai van de koeling, want de CPU zelf maakt geen lawaai. Het is ook niet een onoverkomelijk feit want je kan een fan curve zo aanpassen dat hij altijd stil is, maar dat de CPU throttled, aan de andere kant van het spectrum. Dus als je eerlijk wilt zijn, ligt het niet aan de CPU maar aan de koeling die lawaai maakt als de CPU een plotse piek maakt.

Als je hier niet mee akkoord bent is het heel simpel: doe je AMD Ryzen 3700X weg (genoeg willigen om die over te nemen) en koop maar zo'n oude vertrouwde quad-core Intel. Maar dat zal nog steeds het probleem niet oplossen, enkel camoufleren. Als er ooit een bepaalde actie veel CPU kracht nodig heeft, ga je weer datzelfde hebben. Of een 8-core CPU want je vergeet nu handigerwijs wel dat je twee keer zoveel CPU kracht aan boord hebt.

Voor het echte probleem (het lawaai) zijn oplossingen voor, zoals "temperature hysteresis". Dit zorgt ervoor dat een kleine piek niet de fans meteen aanzwengeld maar met een vertraging reageert waardoor het korte pieken bv. negeert. Op de figuurlijke grafiek wordt dan een afvlakking toepast. Naargelang het moederbord kan hier wel of niet een implementatie voor zijn. Meestal kan je dit instellen in seconden (kijk naar de fan controls in de BIOS).

Trouwens, SFF'er hier, met redelijk wat ervaring met SFF koeling. Goede montage van de CPU cooler en vooral een capabele cooler zijn van belang. Maar ook de fan curve is van belang. Meestal stel ik de fan curve in dat ie ~500rpm doet onder de 60°C (because why bother) en boven de 60°C naar boven gaat en bij 80°C bijna op max loopt.
Eens , ik ken het fenomeen als ik de case fans op CPU temperatuur stuur. Dan jengelen zo ook heel wat heen en weer qua toerental.

Dus we hebben custom fan curves met opspin delays's en afval delay's gemaakt voor de 14cm front intake fans. 1 gestuurd op Moedebord temperatuur en 1 gestuurd op Moederbord / externe temperatuur sensor gestuurde welke op een videokaart heatpipe zit.

Hiernaast een Scythe mugen 5 PCGH op mijn 3700x ook met custom fan curve , 100% op 70 graden samen met een 12cm low RPM outtake fan op een zelfde curve.

De machine is daardoor idle nagenoeg onhoorbaar en erg stil onder load. Verder stock settings.

CPU maximale temperatuur onder 5 minuten linpack 16 threads is 63,5 graden. _/-\o_

En voor de liefhebber sinds gister is ABBA op de Asus website ook beschikbaar voor Asus ROG strix x570E.

mash_man02 wijzigde deze reactie 18-09-2019 19:29 (0%)
Reden: typo

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• Soeski
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:03
Titus schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:10:
[...]

Jep, precies hier ook zo. RM open houden tijdens CB15/CB20 verlaagt de score significant. Ook als RM geminimaliseerd is. RM afsluiten en meteen scores weer op niveau.

• Crazyanz
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
Voor mensen die opzoek zijn naar een stille koeler. Ik heb aantal weken geleden een scythe ninja 5 op mijn 3700x geschroefd en de fans permanent op 800rpm gezet. Icm met mijn fractal R4 case hoor je niets meer en houd de cpu prima koel :)

• mjab93
Scythe tower koelerts is altijd +1, gewoon goed spul en niet al te duur. Persoonlijk ben ik fan van Noctua, ware het niet voor de afschuwelijke kleur fans (nf a12x25 zijn voorlopig alleen in bruin leverbaar).

Linpack / Prime95 is totaal niet geschikt voor testen van Zen2 temperaturen, ik heb dit geprobeerd en het lijkt alsof de CPU het type load herkent en direct throttled op power limit waardoor de temperaturen lekker laag blijven.
Volgens mij doet Nvidia zoiets al een tijdje zodra je Furmark draait.

Zie, 3900X throttled naar ~3,75GHz in SmallFFT P95 AVX: https://i.imgur.com/33EAgIp.png piek temperatuur zit ergens rond de 73*C in een gesloten kast.

En ter vergelijk, Aida64 (deze gebruikt overigens ook AVX 8)7 ): https://i.imgur.com/Rerfemq.png
Temperatuur rond de 83*C, ~4.05GHz voltage is nu alweer 1.36V.

Dit is dus geheel op "AUTO" qua BIOS settings, op XMP na.

mjab93 wijzigde deze reactie 18-09-2019 23:52 (35%)

• Soeski
mjab93 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:43:
Scythe tower koelerts is altijd +1, gewoon goed spul en niet al te duur. Persoonlijk ben ik fan van Noctua, ware het niet voor de afschuwelijke kleur fans (nf a12x25 zijn voorlopig alleen in bruin leverbaar).

Linpack / Prime95 is totaal niet geschikt voor testen van Zen2 temperaturen, ik heb dit geprobeerd en het lijkt alsof de CPU het type load herkent en direct naar throttled op power limit waardoor de temperaturen lekker laag blijven.
Volgens mij doet Nvidia zoiets al een tidje zodra je Furmark er op probeert te draaien.

Zie, 3900X throttled naar ~3,75GHz in SmallFFT P95 AVX: https://i.imgur.com/33EAgIp.png piek temperatuur zit ergens rond de 73*C in een gesloten kast.
Wat noem jij lage temp... SmallFTT schiet meteen naar 97,6 graden en gaat vervolgens stabiel op 95,3 graden draaien bij ongeveer 3825MHz. Dus ja, flink throttlen, maar flinke temps ook :)

• mjab93
Stock koeler soms? Onder 80*C vind ik laag voor Zen2, zeker gezien de incapabele BOX koelers die ze bij de lagere modellen leveren (denk Wraith Stealth etc.). Ik heb 2x 3600 gehad en die koelers zijn echt flut.

Hij schiet naar 97 en zakt, omdat hij al boven thermal throttling zit, ben benieuwd of je niet straks een harde shutdown krijgt door overtemp beveiliging..........of heeft AMD deze alweer verhoogd?

mjab93 wijzigde deze reactie 19-09-2019 00:01 (137%)

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:01
Huib_Bloodstone schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:38:
[...]

We zijn nu een lange maand verder paar goede bios updates gehad maar mijn CPU draait nog steeds erg warm, die idle temp's geef ik niet zoveel om, die zit tussen de 46/51 graden maar met games gaat dit vrij snel naar 83 graden..

Zit te denken dat dit misschien toch aan de CPU ken liggen ? er draait geen OC en alleen DOCP van de Hero VII, Ryzen Balanced plan.

8)7
Ok heb nu Bios ABB geinstalleerd, wat zie ik tot mijn verbazing.. voltage lijkt gezakt te zijn naar 1.3 gemiddeld, de prime95 test is het ook 1.3 volt en haal ik niet veel meer als 3.9 GHZ max 84 graden in ryzen

als ik de voltage terug naar 1.45 zet snap je natuurlijk wel dat dit weer teheet wordt..

Tijd voor een RMA dan maar ? |:(

• Soeski
mjab93 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:57:
Stock koeler soms? Onder 80*C vind ik laag voor Zen2, zeker gezien de incapabele BOX koelers die ze bij de lagere modellen leveren (denk Wraith Stealth etc.). Ik heb 2x 3600 gehad en die koelers zijn echt flut.

Hij schiet naar 97 en zakt, omdat hij al boven thermal throttling zit, ben benieuwd of je niet straks een harde shutdown krijgt door overtemp beveiliging..........of heeft AMD deze alweer verhoogd?
Jep, Wraith Prism. Met de ABBA BIOS blijft deze wel koeler en boost (dus) hoger. Thermal shutdown heb ik al gehad in het verleden, dat was bij 107 graden (in HWINFO64). Dat was nog met de oude BIOS'sen.
Wordt tijd voor degelijke koeling, maar dat zit al in de planning.

• ThunderThome
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 14-10 16:57
Huib_Bloodstone schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:30:
[...]

Ok heb nu Bios ABB geinstalleerd, wat zie ik tot mijn verbazing.. voltage lijkt gezakt te zijn naar 1.3 gemiddeld, de prime95 test is het ook 1.3 volt en haal ik niet veel meer als 3.9 GHZ max 84 graden in ryzen

als ik de voltage terug naar 1.45 zet snap je natuurlijk wel dat dit weer teheet wordt..

De nieuwe AGESA is ABBA, die zou juist voor verbeteringen moeten zorgen en de issues zoals jij ze momenteel ondervindt weg moeten halen.

• Soeski
Huib_Bloodstone schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:30:
[...]

Is dit vreemd gedrag dan? Ik ervaar hetzelfde. De all-core bij Small/SmallestFTT gaat bij mij naar 3,825GHz. Voltage zakt ook iets. Ik weet dat als ik een betere koeler heb, ik gewoon weer 4000+MHz all-core haal. Voor mij prima.

• mjab93
Ik denk niet dat je meer dan 3825 gaat halen, misschien dat de kleinere Zen2 daar minder last van heeft maar 3900X zit tegen een harde TDC/TDP limiet aan in SmallFFT, dat betaalt dus de max boost in dit geval.

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:50

Blaat

Hardware fanaat!

Met p95 hangt mijn 3900x rond de 4100MHz.

Maar ik draai 1.0.0.3 ABBA en een custom loop. De CPU temp komt niet boven de 73 graden volgens hwinfo64. :)

Ryzen master rapporteert een max temp van 49 graden.

Blaat wijzigde deze reactie 19-09-2019 11:03 (21%)

Gigabyte X570i Aorus Pro Wifi | AMD Ryzen 9 3900X | 16GB DDR4 3600C14 | Sapphire Radeon 5700XT | Samsung 970 EVO 1TB | Gigabyte Aorus AD27QD | Phanteks Revolt X 1000W | Custom Loop

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
Paar dagen geleden de F6A op mn X570 I Aorus Pro geflashed. Zowel op een 3600X als 3700X de maximale boost gezien. Echter wel issues met de fans. Zodra ik deze op PWM controlled zet heeft het bord de neiging om er zo nu en dan 1 uit te gooien en deze pas te laten spinnen zodra ik of de PC heb uitgezet of bios in ben geweest en er uit ga met de optie Discard changes & exit.

Zodra ik de fans op voltage controlled zet heb ik er geen last meer van :)

ECP0WERS wijzigde deze reactie 19-09-2019 11:05 (9%)

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450i Gaming Plus AC | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Crucial Ballistix Sport LT 2x16GB 3200C16 @ 3800C16 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming X3 OC | ADATA SX8200 Pro 2TB NVME | Corsair SF600 | In Win A1

• Soeski
mjab93 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:56:
Ik denk niet dat je meer dan 3825 gaat halen, misschien dat de kleinere Zen2 daar minder last van heeft maar 3900X zit tegen een harde TDC/TDP limiet aan in SmallFFT, dat betaalt dus de max boost in dit geval.
Zou wel iets hoger moeten zijn, in relatie tot de throttling. Die haalt er elke 5 graden iets van 25MHz af ofzo, boven de 75 of 80 graden package?
Met de oude BIOS bleef deze op 4000/4025MHz steken all-core in CB20, zolang de CPU maar koel genoeg bleef (<80 ofzo).

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:01
Blaat schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:03:
Met p95 hangt mijn 3900x rond de 4100MHz.

Maar ik draai 1.0.0.3 ABBA en een custom loop. De CPU temp komt niet boven de 73 graden volgens hwinfo64. :)

Ryzen master rapporteert een max temp van 49 graden.
Dit snap ik dus niet... mijn ryzen master geeft bij een Prime95 test nu na de laatste update rond de 84 graden, maar de voltage gedrag is ook aangepast.. eerst was dit altijd rond de 1.45 volt en dat is dan logisch..

3700X heb ik

Bij mij zit er een Kracken X52 tussen en mijn vorige ryzen 1600 was ook niet hoger als 50 -55 graden..

Ik zoek gewoon een logische verklaring.. thats it

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

Huib_Bloodstone schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:07:
[...]

Dit snap ik dus niet... mijn ryzen master geeft bij een Prime95 test nu na de laatste update rond de 84 graden, maar de voltage gedrag is ook aangepast.. eerst was dit altijd rond de 1.45 volt en dat is dan logisch..

3700X heb ik

Bij mij zit er een Kracken X52 tussen en mijn vorige ryzen 1600 was ook niet hoger als 50 -55 graden..

Ik zoek gewoon een logische verklaring.. thats it
Wees blij dat hij geen 1.45v draait tijdens p95. Dan was je cpu nu al flink aan het degraderen.

Een kraken x52 is gebaseerd op het aloude asetek ontwerp en die waterblokken zijn zo convex als de rug van mijn oma. Bij cpu's met een lage thermal density kom je daarmee weg, met de hoge thermal density van ryzen 3000 chips niet. Zeker niet aangezien de chiplets niet centraal onder de heatspreader zitten, waar een asetek waterblok het beste contact maakt.

Bij mij zit er een EKWB Velocity blok op, waar ik mezelf in kan zien zo vlak en glad is de coldplate. Dat levert vele malen efficiënter thermisch contact op.

Nog een duidelijke reden waarom AIO waterkoelers zeker niet altijd beter zijn dan luchtkoelers.

Gigabyte X570i Aorus Pro Wifi | AMD Ryzen 9 3900X | 16GB DDR4 3600C14 | Sapphire Radeon 5700XT | Samsung 970 EVO 1TB | Gigabyte Aorus AD27QD | Phanteks Revolt X 1000W | Custom Loop

• rajackar
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

rajackar

Blood minister

Heeft iemand toevallig de thermal paste van de wraith prism vervangen en is dat het waard?
Ik wacht nog steeds op MSI die mij een AIO op gaat sturen maar tot die tijd zat ik er aan te denken dat het misschien de moeite waard kon zijn om de paste te vervangen om de temp iets omlaag te krijgen.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind.

• mjab93
Levert niet veel op, Wraith zit al op zijn maximum qua koelcapaciteit.

• rajackar

rajackar

Blood minister

mjab93 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:43:
Levert niet veel op, Wraith zit al op zijn maximum qua koelcapaciteit.
OK check. het viel me namelijk ook op de dat finstack niet super warm aanvoelt als de CPU relatief hoge temperaturen heeft. Daarom dacht ik aan de efficiëntie van de overdracht.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind.

• Soeski
rajackar schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:48:
[...]

OK check. het viel me namelijk ook op de dat finstack niet super warm aanvoelt als de CPU relatief hoge temperaturen heeft. Daarom dacht ik aan de efficiëntie van de overdracht.
Niet? Die Prism is niet aan te raken zo heet, bij mij. Prima hitte-overdracht lijkt het dus. Nu draai ik wel op L en niet H; die herrie word je gek van anders.

• rajackar

rajackar

Blood minister

Soeski schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:50:
[...]

Niet? Die Prism is niet aan te raken zo heet, bij mij. Prima hitte-overdracht lijkt het dus. Nu draai ik wel op L en niet H; die herrie word je gek van anders.
Ik neem aan dat je daarmee low RPM bedoeld?
Ik heb een beetje met die curves zitten spelen maar momenteel staat alles weer op stock.
Resultaten van Cinebench zijn op zich OK dus het koelen zelf lijkt wel goed te gaan. Enige dat irriteert is het geluid en aangezien de finstack niet zo warm aanvoelt dacht ik dat daar wellicht iets te winnen is.

• Soeski
rajackar schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:14:
[...]

Ik neem aan dat je daarmee low RPM bedoeld?
Ik heb een beetje met die curves zitten spelen maar momenteel staat alles weer op stock.
Resultaten van Cinebench zijn op zich OK dus het koelen zelf lijkt wel goed te gaan. Enige dat irriteert is het geluid en aangezien de finstack niet zo warm aanvoelt dacht ik dat daar wellicht iets te winnen is.
Ja, LOW(er) RPM. Op H(igher) RPM kan ik niet dezelfde RPM bereiken. Het minimum ligt dan al hoger, en de Prism maakt significant meer lawaai op elke RPM.
Het is altijd een spel met custom curves. Want; hoe bouw je deze precies op? En hoe steil maak je de curve? Het kan namelijk zo zijn dat een vlakkere curve ervoor zorgt dat de CPU snel heter wordt, maar dat een hockey-stick curve er juist voor zorgt dat je weer de spin-up/spin-down meer hoort en dat de snelheid fluctueert. Ineens een paar honderd RPM meer betekent meer koeling en dus daling temperatuur. Dat merkt je bij een steile curve sneller. Maar; een vlakkere curve is misschien niet genoeg om de CPU koel te houden. Dat gezegd hebbende; de CPU temperatuur is in principe bij dezelfde RPM en load hetzelfde, ongeacht de curve. De vraag is dus hoe snel / langzaam laat je de CPU koeler bij dat aantal RPM komen, en dat in relatie tot de herrie die je wilt tolereren en het wel of niet willen laten throttlen van de CPU. Veel variabelen om rekening mee te houden.

• rajackar

rajackar

Blood minister

MSI heeft officiële BIOS-en gepost met abba update.
De BIOS voor mijn X570 GAMING PRO CARBON WIFI heeft versie 1.30, waar de beta versie 1.31 had. Wel een beetje vreemd dat het een lagere versie is dan de versie die een tijdje geleden uit lekte.

• mjab93
De BIOS benamingen deugen totaal niet bij MSI, idem de release dates. Je moet echt in de omschrijving kijken.
Godlike heeft dit ook.

• daltona
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 16:02
Dag allen, heb gister mijn R5 1600 vervangen voor een R5 3600 op mijn MSI B350 Gaming pro carbon.
Ik heb daar de laatste beta bios voor gebruikt. Pc start gewoon op en komt in windows. maar zodra ik een spel opstart of wat dan ook dan krijg ik zwart beeld en reset hij. Iemand die het goed werkend heeft gekregen en een tip voor mij heeft? Ik heb daarna weer de 1600 erin gezet, maar die draait ineens ook niet zo heel soepel meer. Af en toe als ik de pc dan aanzet is het scherm zwart, maar als ik dan ctrl al del doe dan veranderd mijn beeld en zit ik gewoon op het bureaublad en werkt alles weer normaal. Ik heb geprobeerd naar een oudere versie terug te flashen, maar als ik m-flash start ziet hij niet de bios file. Waarschijnlijk kan je niet downgraden? Alvast bedankt

Ryzen 3600 @3.8Ghz 16Gb @3200Mhz GTX1070ti 1440p@144hz on a AOC AGON AG271QX

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

daltona schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:40:
Dag allen, heb gister mijn R5 1600 vervangen voor een R5 3600 op mijn MSI B350 Gaming pro carbon.
Ik heb daar de laatste beta bios voor gebruikt. Pc start gewoon op en komt in windows. maar zodra ik een spel opstart of wat dan ook dan krijg ik zwart beeld en reset hij. Iemand die het goed werkend heeft gekregen en een tip voor mij heeft? Ik heb daarna weer de 1600 erin gezet, maar die draait ineens ook niet zo heel soepel meer. Af en toe als ik de pc dan aanzet is het scherm zwart, maar als ik dan ctrl al del doe dan veranderd mijn beeld en zit ik gewoon op het bureaublad en werkt alles weer normaal. Ik heb geprobeerd naar een oudere versie terug te flashen, maar als ik m-flash start ziet hij niet de bios file. Waarschijnlijk kan je niet downgraden? Alvast bedankt
Hmm dit is typisch gedrag wat Ryzen vertoont als je voltage op de cpu te laag is of als je een geheugensetting hebt die voor instabiliteit zorgt.

Draai je XMP en zo ja, wat voor settings? Tevens, wat voor voeding? Te veel ripple kan dit ook veroorzaken hoewel ik de kans daarop klein acht gezien de omstandigheden.

• daltona
Blaat schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:44:
[...]

Hmm dit is typisch gedrag wat Ryzen vertoont als je voltage op de cpu te laag is of als je een geheugensetting hebt die voor instabiliteit zorgt.

Draai je XMP en zo ja, wat voor settings? Tevens, wat voor voeding? Te veel ripple kan dit ook veroorzaken hoewel ik de kans daarop klein acht gezien de omstandigheden.
Ik heb het met beide XMP profielen geprobeerd en ook zonder. 3200hmz, ben op werk dus weet niet precies de gegevens. Voeding is 650w weet even ook het merk niet zo uit mijn hoofd.

ik heb nu de MSI B450 Tomahawk MAX besteld, dit omdat mijn oude mobo en R5 1600 naar mijn zoontje gaan. Maar kan ik die beta bios weer terugzetten naar een oude bios zodat de 1600 weer ''normaal'' werkt?

daltona wijzigde deze reactie 20-09-2019 07:53 (14%)

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

daltona schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:50:
[...]

Ik heb het met beide XMP profielen geprobeerd en ook zonder. 3200hmz, ben op werk dus weet niet precies de gegevens. Voeding is 650w weet even ook het merk niet zo uit mijn hoofd.
Dan zijn er in mijn optiek 3 mogelijke oorzaken:
- Brakke CPU
- Brakke voeding
- Brakke BIOS

Dat eerste is mogelijk maar verklaart het maffe gedrag van je systeem niet als je de 1600 terug plaatst. Dat tweede zou alles verklaren maar het zou wel erg toevallig zijn als dat nu opeens problemen oplevert. Optie 3 lijkt me het meest waarschijnlijk.

Je kan met deze methode proberen een oudere BIOS te flashen. Als dat geen soelaas biedt voor het rare gedrag van je systeem zou ik kijken of ik ergens van iemand een voeding kan lenen.

• daltona
Blaat schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:58:
[...]

- Brakke CPU
- Brakke voeding
- Brakke BIOS

Dat eerste is mogelijk maar verklaart het maffe gedrag van je systeem niet als je de 1600 terug plaatst. Dat tweede zou alles verklaren maar het zou wel erg toevallig zijn als dat nu opeens problemen oplevert. Optie 3 lijkt me het meest waarschijnlijk.

Je kan met deze methode proberen een oudere BIOS te flashen. Als dat geen soelaas biedt voor het rare gedrag van je systeem zou ik kijken of ik ergens van iemand een voeding kan lenen.
De voeding zal inderdaad wel heel erg toevallig zijn, ik denk inderdaad dat die beta bios gewoon niet lekker soepel draait. Ik hoopte dat iemand hetzelfde probleem had en een tip had over bepaalde instellingen in de bios. Nieuwe mobo is nu al besteld, dus zal vanavond even kijken of ik mijn huidige mobo kan terugflashen zodat de 1600 weer soepel loopt. Thnx! als iemand nog tips heeft hoor ik het graag

• HMC

HMC

Pluviophile

daltona schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:04:
[...]

Ik hoopte dat iemand hetzelfde probleem had...
Wat gemeen! :+

Ik stem ook voor BIOS-probleem.
Je geeft zelfs aan dat je voor Beta bent gegaan.

Bij sommige mobo's moet je ook een bepaalde volgorde aanhouden van flashen.
Zondermeer de nieuwste erop gooien kan soms voor problemen zorgen.

Al vind ik dat heel vreemd, want je zou toch mogen aannemen dat die BIOS'en incrementeel/cumulatief zijn.
Bij mijn B450M Steel Legend is dat het geval, maar ik heb meerdere malen geleszen dat dit bij "oudere" moederborden niet vanzelfsprekend is.

Betaalde Kremlin-troll

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22:15
@daltona kan je wat meer informatie geven.

- Heb je tussentijds met je 1600 processor je bios bijgehouden in de aangegeven volgorde van updaten!
- Welke bios versie stond er op je moederbord voordat je naar de nieuwe beta bios versie update.
- Hoe reageert de processor met de laatst uitgegeven ABB stabiele versie.

Bij dit soort upgrades is de regel dat je altijd eerst zorgt dat het systeem stabiel werkt met een goedgekeurde laatste stabiele versie van een bios. Is dat in orde dan pas kijken wat een beta voor verbeteringen brengt.

• daltona
D-dark schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:17:
@daltona kan je wat meer informatie geven.

- Heb je tussentijds met je 1600 processor je bios bijgehouden in de aangegeven volgorde van updaten!
- Welke bios versie stond er op je moederbord voordat je naar de nieuwe beta bios versie update.
- Hoe reageert de processor met de laatst uitgegeven ABB stabiele versie.

Bij dit soort upgrades is de regel dat je altijd eerst zorgt dat het systeem stabiel werkt met een goedgekeurde laatste stabiele versie van een bios. Is dat in orde dan pas kijken wat een beta voor verbeteringen brengt.
Als ik eerlijk moet zijn heb ik maar 1x (iets van 2jaar geleden) een biosupdate gedaan. Ik lees altijd dat je pas je bios moet updaten als het pas echt nodig is. Helaas heb ik dit dus niet gedaan.. misschien een beetje dom..

• D-dark
Dat niet updaten is tegenwoordig meer iets van het verleden. Vroeger waren bios updates iets riskanter daar het nog wel eens misging en je eindigde met een niet werkend moederbord.

Enfin. zelf maar even gekeken op de MSI pagina voor je huidige moederbord.
Blinkt niet uit in informatie.

De laatste versie is de beta die je al geïnstalleerd hebt. 7B00v1JN(Beta version) van 12-09-2019
Eerdere versie is van 25-01-2019. Daar heb je vrees ik weinig aan.

Lijkt erop dat je bord onderaan de lijst voor Zen2 ondersteuning bij MSI staat.
Als laatste redmiddel kan je nog proberen om via de AMD site de laatste chipset drivers voor de B350 chipset te downloaden en te installeren.

Voor je geheugen geen XMP settings gebruiken. Gewoon de safe waarden van Ryzen DRAM calculator gebruiken en die invoeren

Lijkt erop dat bij MSI de B350 borden onderaan de lijst van ondersteuning staan

• rajackar

rajackar

Blood minister

mjab93 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 00:28:
De BIOS benamingen deugen totaal niet bij MSI, idem de release dates. Je moet echt in de omschrijving kijken.
Godlike heeft dit ook.
Tja, op zich is het niet gek dat een lagere versie dan de laatste als stable wordt uitgebracht dus ik vind het prima. Ik ben al blij dat MSI vrij snel een abba BIOS officieel heeft uitgebracht.

Even een vraag aan andere MSI gebruikers. In de advanced settings van de BIOS is een sectie "AMD overclocking" en daar zit nogal wat overlap met de OC settings. Als ik de settings aanpas in het AMD overclock gedeelte en F10 druk zie ik deze aanpassingen ook niet terug komen in het overzicht van gewijzigde settings.
Heeft iemand een idee wat nou precies de bedoeling is en wat je het beste kunt gebruiken?

• danny01
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15-10 08:49
Heren\Dames,

Ik heb onlangs onderstaand systeem aangeschaft.

AMD Ryzen 7 3700x
Asus TUF X570 gaming-plus
Corsair LPX 3200MHZ
700w voeding
GTX 1070 8gb

Ik krijg alleen mijn geheugen niet vast op 3200mhz, Ik heb de laatste bios versie geïnstalleerd.
Kan iemand mij advies geven wat hoe ik dit kan oplossen?

danny01 wijzigde deze reactie 20-09-2019 12:38 (10%)

• magdatt
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08-10 13:12
Kan iemand mij hier vertellen of al je instellingen in BIOS worden gereset als je de laatete versie installeerd (in mijn geval bios van Auorus Maser)?

Ik vraag dit omdat ik vaak lees dat sommige met standaard instellingen boosts halen van 4.6 a 4.7 op 3900X waar ik niet hoger kom dan 4.275 (maakt niet uit of lichte of zware loads zijn).

Cinebench doets iets van 7140 (dit met auto overclock aan op ryzenmaster en ryzen performance energieplan).

Ik heb 1 keer 4600 gezien toen ik ryzenmaster ge de-installeerd had. Na een restart van systeem stond deze weer vast op de gebruikelijke 4.275.

Ik wil ook wel een hogere boosts zien in applicatied die niet alle cores gebruiken. :P

• Soeski
magdatt schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:06:
Kan iemand mij hier vertellen of al je instellingen in BIOS worden gereset als je de laatete versie installeerd (in mijn geval bios van Auorus Maser)?

Ik vraag dit omdat ik vaak lees dat sommige met standaard instellingen boosts halen van 4.6 a 4.7 op 3900X waar ik niet hoger kom dan 4.275 (maakt niet uit of lichte of zware loads zijn).

Cinebench doets iets van 7140 (dit met auto overclock aan op ryzenmaster en ryzen performance energieplan).

Ik heb 1 keer 4600 gezien toen ik ryzenmaster ge de-installeerd had. Na een restart van systeem stond deze weer vast op de gebruikelijke 4.275.

Ik wil ook wel een hogere boosts zien in applicatied die niet alle cores gebruiken. :P
Je all-core score in CB20 is in ieder geval prima op peil met je systeem, ik scoor ook in die regionen als ik al mijn RGB software uitzet en Ryzen Master sluit. En nee, dan piek ik niet naar 4600 natuurlijk.
Als ik gewoon in Windows zit (Ryzen Balanced Power Plan, Auto OC aan in Ryzen Master), dan hit ik wel 4600 op 1-3 cores. Niet meteen, dit kan wel een uur duren. Ik ben ook al uren aan het spelen geweest om dit voor elkaar te krijgen, en eerlijk gezegd hebben al mijn pogingen niet zoveel uitgemaakt. Op Load Optimized Defaults bereik ik ook al 4550MHz op meerdere cores, dus na uren klooien soms een 4600MHz vind ik niet veel winst. Het gaat mij meer om de temperatuur zo laag mogelijk krijgen; als ik dan "maar" 4550 haal ipv 4600 vind ik dat niet zo boeiend op 1 core. Daar merk je echt niks van met mijn pc-gebruik.

• magdatt
Soeski schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:11:
[...]

Je all-core score in CB20 is in ieder geval prima op peil met je systeem, ik scoor ook in die regionen als ik al mijn RGB software uitzet en Ryzen Master sluit. En nee, dan piek ik niet naar 4600 natuurlijk.
Als ik gewoon in Windows zit (Ryzen Balanced Power Plan, Auto OC aan in Ryzen Master), dan hit ik wel 4600 op 1-3 cores. Niet meteen, dit kan wel een uur duren. Ik ben ook al uren aan het spelen geweest om dit voor elkaar te krijgen, en eerlijk gezegd hebben al mijn pogingen niet zoveel uitgemaakt. Op Load Optimized Defaults bereik ik ook al 4550MHz op meerdere cores, dus na uren klooien soms een 4600MHz vind ik niet veel winst. Het gaat mij meer om de temperatuur zo laag mogelijk krijgen; als ik dan "maar" 4550 haal ipv 4600 vind ik dat niet zo boeiend op 1 core. Daar merk je echt niks van met mijn pc-gebruik.
Ik al weken niet hoger gezien dan 4275. Ook als ik de pc aanzet en uren laat draaien met HWinfo op de achtergrond voor de min en max clock scores.

Ik hoef niet eens 4600 te halen, maar af en toe een score zien richting 4500-4600 zou leuk zijn. Ik heb het dus 1 keer gezien zolang ik deze PC nu heb. Dat klopt volgens mij niet.Ryzen balanced of Perf laat geen verschil zien.

Het zou moeten kunnen dus, alleen staat er schijnbaar ergens iets verkeerd. Temps zijn ook niet hoog, dat is het ook niet.

• mjab93
magdatt schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:06:

Als je je BIOS updates gaan alle settings en opgeslagen profielen verloren op AORUS borden.

• Korvaag
  • Laatst online: 22:10
@magdatt
Naast hierboven: hou er rekening mee dat profielen opgeslagen in een oude versie van het BIOS ook vaak niet werken in een nieuwe versie.

Als je dus speciale instellingen hebt: noteer ze of maak foto's ofzo zodat je ze weer opnieuw kan instellen.

UNOX: The worst operating system

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online
^
Bij (sommige?) asus boarden kun je al je bios settings naar een text bestand saven. Erg handig.

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• magdatt
Ik was eigenlijk alleen van plan mijn geheugen timings (XMP) aan te passen en voor de rest niets. Eens kijken wat dat doet.

• HMC

HMC

Pluviophile

magdatt schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:42:
[...]

Ik al weken niet hoger gezien dan 4275. Ook als ik de pc aanzet en uren laat draaien met HWinfo op de achtergrond voor de min en max clock scores.

Ik hoef niet eens 4600 te halen, maar af en toe een score zien richting 4500-4600 zou leuk zijn. Ik heb het dus 1 keer gezien zolang ik deze PC nu heb. Dat klopt volgens mij niet.Ryzen balanced of Perf laat geen verschil zien.

Het zou moeten kunnen dus, alleen staat er schijnbaar ergens iets verkeerd. Temps zijn ook niet hoog, dat is het ook niet.
Heb hier zelf nog niet heel veel mee gespeeld, maar er staat toch duidelijk in de RM handleiding (helemaal aan het einde) dat je "Performance" Power Option aan moet zetten voor beste resultaten.

Zelf heb ik echter de boel ook op "Ryzen Balanced" staan. Ik vind het allemaal (voorlopig) wel best zo.
Heerlijk systeem.

Betaalde Kremlin-troll

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online
Voor de C6H (wifi) bezitters, Shamino heeft een beta bios gepost:

https://rog.asus.com/foru...-Bioses/page88#post784979

Bevat naar verluidt:
* ABBA + SMU 46.49.00
* random dram oc boot issues Fix
* Fan Fix

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Apoca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-10 18:49

Apoca

Array Technology Industry

Help!!!! schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:28:

Bevat naar verluidt:
* ABBA + SMU 46.49.00
* Fan Fix
Hoop dat de C6E versie beetje snel komt dan ben ik eindelijk van die OC boot issues af.
Voor de rest werkt het prima, maar dat mijn pc bij een cold boot eerst een minuut staat te prutsen om alle post settings na te lopen dat heeft ondertussen wel lang genoeg geduurd :)

Asus C6E / Ryzen 7 3700X / Noctua NH-U12A / G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX / Sapphire Radeo RX Vega 56

• daltona
Blaat schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:58:
[...]

- Brakke CPU
- Brakke voeding
- Brakke BIOS

Ik heb geprobeerd een oudere bios te flashen. Hij gaf precies zoals de site aangaf dat het gelukt was en moest resetten. Echter gaat mijn pc aan maar geen beeld en verlichting van de muis en toetsenbord blijft ook aan. Denk dat het einde verhaal is, ienand suggesties?

• D-dark
daltona schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:25:
[...]

Ik heb geprobeerd een oudere bios te flashen. Hij gaf precies zoals de site aangaf dat het gelukt was en moest resetten. Echter gaat mijn pc aan maar geen beeld en verlichting van de muis en toetsenbord blijft ook aan. Denk dat het einde verhaal is, ienand suggesties?
Afhankelijk van de ouderdom van de bios kan die geen ondersteuning hebben voor Zen2.
Op de beta bios na zie ik geen recente bios staan die met Zen2 werkt.

Je kan dus de 1600 er weer in doen en teruggaan naar de beta of nu op je 1600 blijven zitten en hopen dat er een nieuwer bios uitkomt die wel werkt.

• daltona
D-dark schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:29:
[...]

Afhankelijk van de ouderdom van de bios kan die geen ondersteuning hebben voor Zen2.
Op de beta bios na zie ik geen recente bios staan die met Zen2 werkt.

Je kan dus de 1600 er weer in doen en teruggaan naar de beta of nu op je 1600 blijven zitten en hopen dat er een nieuwer bios uitkomt die wel werkt.
De 1600 zat er alweer in, maar die deed een beetje raar op die beta bios dus die geprobeerd terug te flashen. Gaf aan gelukt te zijn maar die gaat de pc aan, maar doet niets meer.

• HMC

HMC

Pluviophile

daltona schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:33:
[...]

De 1600 zat er alweer in, maar die deed een beetje raar op die beta bios dus die geprobeerd terug te flashen. Gaf aan gelukt te zijn maar die gaat de pc aan, maar doet niets meer.
Hoe lang heb je gewacht? Mem training en zo :O Kan zo een minuut duren, misschien inclusieff auto reboots.

Heb je al tig keer gereboot/hardcore reset knop?

Kan bijna niet dat het helemaal niets meer doet.

Betaalde Kremlin-troll

• daltona
Na 10 min aan gelaten weer uit gezet. Weer aan en minuten laten draaien. Nu weer bezig. Alle fans draaien videokaart licht brandt. Geen beeld en de verlichting van muis en toetsenboard doen het ook niet. Wat kan ik nog meer doen?

• HMC

HMC

Pluviophile

daltona schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:47:
Na 10 min aan gelaten weer uit gezet. Weer aan en minuten laten draaien. Nu weer bezig. Alle fans draaien videokaart licht brandt. Geen beeld en de verlichting van muis en toetsenboard doen het ook niet. Wat kan ik nog meer doen?
Heb je de mobo batterij er al eens uitgehaald? Dat is dan wel weer iets dat op z'n minst een half uurtje moet, liever zelfs 24 uur.

Een paar keer op reset drukken, om de 10 seconde, zou ik nu doen. :X

Edit: Niet dat ik een fan ben, maar zag toevallig een vid van JyZ2cents (of zo) vandaag, waarin hij ook ruzie had met z'n 3900X systeem. BIOS-spul, niet willen booten.
Bij hem ging het gewoon soms goed, soms niet.
Reset button en aan/uit-cycli deden het hem.
Eigenlijk wat ik ook zou doen.

HMC wijzigde deze reactie 20-09-2019 18:54 (21%)

Betaalde Kremlin-troll

• daltona
Ik probeer eerst die batterij even. Als het moederbord gebrickt is draaien de fans etc ook niet toch?

• HMC

HMC

Pluviophile

Als software/BIOS f*t is, dan hebben de onderdelen nog gewoon spanning. Fans draaien dan wel.
Tobo en muis niet verlicht lijkt dat de boel niet door POST komt.

Betaalde Kremlin-troll

• daltona
HMC schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 19:00:
Als software/BIOS f*t is, dan hebben de onderdelen nog gewoon spanning. Fans draaien dan wel.
Tobo en muis niet verlicht lijkt dat de boel niet door POST komt.
En wat ik dan kunnen doen?

• HMC

HMC

Pluviophile

Batterij er een tijdje uit en hopen/bidden.
Als 'ie het dan nog niet doet op reset drukken tot 'ie het wel doet.
Anders nog een ander BIOS proberen. Liefst degene waarmee hij het eerder met je 1600 wel deed.
Anders de boel het raam uitgooien. :+

Betaalde Kremlin-troll

• Titus
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 00:32
Help!!!! schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:28:

Bevat naar verluidt:
* ABBA + SMU 46.49.00
* Fan Fix
Nice, weet niet precies welke fan fix, maar dram boot issues ben ik nu wel zat inderdaad.

• HMC

HMC

Pluviophile

Titus schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 19:23:
[...]

Nice, weet niet precies welke fan fix, maar dram boot issues ben ik nu wel zat inderdaad.
:D

Kan je ook nog proberen, @daltona .
Haal je RAM er eens uit, doe er slechts 1 stick in, of andere positie...slechts alles om te testen.

Betaalde Kremlin-troll

• daltona
HMC schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 19:32:
[...]

:D

Kan je ook nog proberen, @daltona .
Haal je RAM er eens uit, doe er slechts 1 stick in, of andere positie...slechts alles om te testen.
Heb nu de batterij eruit, kijken wat dat doet. Daarna ram ff proberen. Heb nog een jaar garantie erop, heb je garantie als een bios fout gaat?

• HMC

HMC

Pluviophile

Er staat geloof ik in iedere mobo handleiding: "Volg HMCs advies op om er zeker van te zijn dat u uw garantie verliest."

Betaalde Kremlin-troll

• daltona
HMC schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:01:
Er staat geloof ik in iedere mobo handleiding: "Volg HMCs advies op om er zeker van te zijn dat u uw garantie verliest."
🤣
Helaas niets heeft geholpen..

• HMC

HMC

Pluviophile

Oudere BIOS erop zetten.
Er is in principe niets mis met je systeem.
Althans, ik weiger te geloven dat er iets kapot is.

Morgen weer proberen, met een frisse blik.
Je kan ook iemand anders het laten proberen. Misschien een computerzaak om de hoek?

Anders proberen terug te sturen.

HMC wijzigde deze reactie 20-09-2019 20:16 (22%)

Betaalde Kremlin-troll

• daltona
HMC schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:14:
Oudere BIOS erop zetten.
Er is in principe niets mis met je systeem.
Althans, ik weiger te geloven dat er iets kapot is.

Morgen weer proberen, met een frisse blik.
Je kan ook iemand anders het laten proberen. Misschien een computerzaak om de hoek?

Anders proberen terug te sturen.
Dat is het punt juist, ik kan niets meer dus ook geen oudere bios erop gooien. Hij gaat aan en verder geen beeld.

• HMC

HMC

Pluviophile

daltona schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:26:
[...]

Dat is het punt juist, ik kan niets meer dus ook geen oudere bios erop gooien. Hij gaat aan en verder geen beeld.
Dan zou ik de batterij tijdens je slaapskie vannacht eruit halen.

Betaalde Kremlin-troll

• daltona
Oke dan probeer ik dat. Heb inmiddels ook online een rma aanvraag gedaan bij de winkel. Tot nu toe bedankt allen voor de hulp. Stel ik zeer op prijs!
Laat morgenochtend weten of het gelukt is met de batterij. Truste!

• HMC

HMC

Pluviophile

daltona schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:32:
Oke dan probeer ik dat. Heb inmiddels ook online een rma aanvraag gedaan bij de winkel. Tot nu toe bedankt allen voor de hulp. Stel ik zeer op prijs!
Als je er geen genoeg van kan krijgen...
Je zou nu natuurlijk ook even kunnen proberen wat er gebeurt als je je nieuwe CPU er nu in propt. :D
Zou de ultieme :F zijn als dat nu ineens wel werkt. :D
Het zou mij niets verbazen.

Betaalde Kremlin-troll

• Zinvol
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 15-10 07:14
daltona schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:32:
Je bent niet de enige met flinke boot issues..

Na 2-3 weken mn setje van Azerty weer terug, volgens hun de CPU vervangen en problemen verholpen, maar ik heb nogsteeds dezelfde problemen.

Eerst dacht ik dat het aan het RAM lag, dus nieuw setje geprobeerd, same issues, verschillende slots, nieuwe windows installs, bios settings, hardware opnieuw ge-reseat/connect, dingen eruit gehaald, handmatig timings, auto timings, default settings..
Het komt allemaal terug op neer dat mijn PC niet wilt booten als ik hem normaal afsluit en langer dan een minuut uit laat ( of ga slapen of weg ga ).
Daarna is het tig keer resetten, of cmos eruit totdat ie weer wil booten, dan gaat het allemaal weer prima, restarts ook instant, totdat ik normal shutdown gebruik, zelfde probleem weer.

Dus weer maar een mailtje gestuurd naar Azerty wat nu het idee is, want door die lange RMA tijd zit ik ook buiten de retour periode. ( garantie is natuurlijk wel 2 jaar ).

Heeft iemand ideen? Ik trek mijn haar er zowat uit of gooi die pc straks het raam uit als ik het niet stable krijg. Echt 10 uur bezig geweest met deze zooi de afgelopen twee dagen.

hieronder nog even de specs:

CPU: Ryzen 3600
MB: Gigabyte Aorus Elite x570
RAM: Corsair Vengance LPX 3200CL16, GSKILL TridentZ RGB 3200CL14
Storage: 1x 970 evo nvme, 830 sata SSD, 860 Sata SSD
Cooler: Dark Rock 4
GPU: EVGA 1080ti SC2
PSU: OCZ 700w

Edit: Bios versie F5b ( since 19/9 uit )

hlap ;w

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:39
Heb je al eens een andere voeding geprobeerd ?

Ryzen 1500x 1600 1700x 2600x Vega 56 Vega 64 Vega vii rx480

• Zinvol
Beaudog schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:56:
Heb je al eens een andere voeding geprobeerd ?
Nee, die heb ik niet zomaar voor de hand liggen.. en voordat ik deze upgrade deed ( vanaf een i7 4790k OC )
was er niks aan de hand :/
Zou dat het echt wezen?

• Beaudog
Zeker weten doe ik het niet maar ocz is een oude voeding worden ook niet meer gemaakt .
Als ik het zo zie van je systeem is alles zeer recente hardware behalve je voeding .

• Zinvol
Beaudog schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:02:
Zeker weten doe ik het niet maar ocz is een oude voeding worden ook niet meer gemaakt .
Als ik het zo zie van je systeem is alles zeer recente hardware behalve je voeding .
Dat klopt inderdaad..
Dan moet ik eens kijken of er hier in dit dorpsstadje een plek is waar ik een voeding zou kunnen lenen/halen om te testen >_<

• Beaudog
Je hebt een x570 moederbord en een ryzen 3600 dus die zou het moeten doen out of the box .
Het zou kunnen dat het moederbord niet helemaal ok is.
Je cpu is omgewisseld je hebt 2 sets geheugen geprobeerd dus ik zou de voeding nog proberen en anders met systeem naar waar je hem gekocht heb .
Ze zijden dat het probleem was opgelost laat maar zien dan toch.

• Zinvol
mistype -.-

Zinvol wijzigde deze reactie 20-09-2019 21:26 (177%)

• HMC

HMC

Pluviophile

Niet het beste, maar als een testcase wel ok. Het meeste spul komt toch bij Seasonic vandaan.
Maar ik blijf erbij dat de kans dat er daadwerkelijk hardware kapot is bijna nul is.
Het komt wel eens voor, maar een voeding gaat niet ineens kapot bij het bouwen van een nieuw systeem.
Bouw het syteem nog een keer op, echt minuut kijkend naar wat je doet.
Heb je al vaker systemen gebouwd?

HMC wijzigde deze reactie 20-09-2019 21:17 (6%)

Betaalde Kremlin-troll

• Beaudog
Ik zou even googlen op reviews van antec voedingen ,welke ok zijn .
De bios is ook up to date van het bord.

• daltona
HMC schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:36:
[...]

Als je er geen genoeg van kan krijgen...
Je zou nu natuurlijk ook even kunnen proberen wat er gebeurt als je je nieuwe CPU er nu in propt. :D
Zou de ultieme :F zijn als dat nu ineens wel werkt. :D
Het zou mij niets verbazen.
Zou niet moeten kunnen omdat die alleen op die beta bios kan draaien. Maar is het proberen waard.

• Zinvol
HMC schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:16:
Niet het beste, maar als een testcase wel ok. Het meeste spul komt toch bij Seasonic vandaan.
Maar ik blijf erbij dat de kans dat er daadwerkelijk hardware kapot is bijna nul is.
Het komt wel eens voor, maar een voeding gaat niet ineens kapot bij het bouwen van een nieuw systeem.
Bouw het syteem nog een keer op, echt minuut kijkend naar wat je doet.
Heb je al vaker systemen gebouwd?
Ja, ik bouw al jaren pc's voor vrienden en familie, dat is waarom ik er ook echt niet uit kom nu, als ik het zo bekijk, zijn er nu nog maar twee opties over;

of de voeding,
of toch het moederplankje.
..

En ja, ik heb alles echt 2 of 3 keer nagelopen, opnieuw ge-checked, ge re-seat.. etc.

• HMC

HMC

Pluviophile

Zinvol schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:26:
[...]

Ja, ik bouw al jaren pc's voor vrienden en familie, dat is waarom ik er ook echt niet uit kom nu, als ik het zo bekijk, zijn er nu nog maar twee opties over;

of de voeding,
of toch het moederplankje.
..

En ja, ik heb alles echt 2 of 3 keer nagelopen, opnieuw ge-checked, ge re-seat.. etc.
Same here. :P Maar ik kan jou en @daltona een geheimpje verklappen wat ik liever niet doe.
Mijn systeem (r3600 en B450M Steel Legend) deed vorige week bij bouw ook niets. Alleen ledjes gingen overal aan.

Wat bleek? Ik had met mijn domme hoofd het voor elkaar gekregen om de twee CPU ATX stekkertjes er verkeerd om in te proppen...en dat hoort niet eens te kunnen.

Zit je dan te staren naar je systeem...
Toch nog maar eens stekkertjes nalopen...
WTF! :o :F :N

Betaalde Kremlin-troll

• daltona
HMC schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:32:
[...]

Same here. :P Maar ik kan jou en @daltona een geheimpje verklappen wat ik liever niet doe.
Mijn systeem (r3600 en B450M Steel Legend) deed vorige week bij bouw ook niets. Alleen ledjes gingen overal aan.

Wat bleek? Ik had met mijn domme hoofd het voor elkaar gekregen om de twee CPU ATX stekkertjes er verkeerd om in te proppen...en dat hoort niet eens te kunnen.

Bij mij had ik mijn oude 1600 weer teruggeplaatst en die deed het ook, alleen liep het niet zo lekker. Pas na de downgrade is het probleem ontstaan. Dus stekkertjes zitten goed. Maar het kan geen kwaad om alles nog een keer na te lopen.

• HMC

HMC

Pluviophile

Snap ik, maar wat ik wil zeggen is dat het of onze eigen schuld is, of software/BIOS (ook onze eigen schuld).
Hardware stuk is maar zelden het geval.
Het is een leuke, maar zeker irritante "learning journey" soms.

Betaalde Kremlin-troll

• Zinvol
HMC schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:32:
[...]

Bij mij is dat gewoon 1x 8pin voor CPU ( nee, niet de 8pin voor pci-e, die heeft een markering daar voor :P )
Maar ik ga het dan toch maar eens proberen met een antec morgen.

• HMC

HMC

Pluviophile

Meh, vanuit mijn Seasonic Platinum dus 2x4. Zeer vervelend in minder licht en met Korsakov over hoe ze er ook alweer inzaten. :+

Betaalde Kremlin-troll

• Juncto
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:08
Ook bedankt voor de tip vwb de 8 pins CPU stekker, ik zit met een vergelijkbare kwestie.
Ik heb bij Azerty een Gigabyte x470 aorus gaming 7 wifi mobo besteld en 2de hands een ryzen 5 2400g gekocht, voor de time being, totdat ik een 3700x heb, maar bij mij branden alleen de led verlichting op het mobo, niet de led check lampjes.
De voeding is nog een zalman 600 watt voeding, waarbij de 8 pins stekker bestaat uit 2x4 pins.

• Zinvol
Nou, alle kabels nog eens nagelopen, opnieuw gedaan, zelfde shit gewoon.
Als ie uiteindelijk boot, doet hij het prima, restarts en alles, totdat ik hem gewoon afsluit, eventjes laat doen, en dan boot ie weer niet x)

Alles op default settings, dit was met het setje corsair wat wel op de qvl staat, maar waarsch doet het gskill setje wat daar niet op staat nogsteeds hetzelfde.

Toevallig vond ik nog een beeper tussen mn oude meuk, maar die maakt ook geen...beep.. als de boot niet lukt, dus hij komt niet eens de bios door dan als ik het goed heb.. 1 beep is als het goed is succesful post-bios?

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:26

millman

6708Mhz @ -185c

Juncto schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 22:06:
Ook bedankt voor de tip vwb de 8 pins CPU stekker, ik zit met een vergelijkbare kwestie.
Ik heb bij Azerty een Gigabyte x470 aorus gaming 7 wifi mobo besteld en 2de hands een ryzen 5 2400g gekocht, voor de time being, totdat ik een 3700x heb, maar bij mij branden alleen de led verlichting op het mobo, niet de led check lampjes.
De voeding is nog een zalman 600 watt voeding, waarbij de 8 pins stekker bestaat uit 2x4 pins.
In sommige biossen is de 2000 serie APU's eruit gesloopt omdat de bios chip te klein was. Mocht het zo zijn dat het laatste bios erop staat dan zou het kunnen zijn dat je CPU dus niet ondersteund wordt. Vraag even na bij @AORUS – GIGABYTE

En iets dat mezelf aangaat... De X470 ABBA AGESA van Gigabyte is geland met bios 42b, te downloaden vanaf de officiële in mijn geval (X470 Gaming 7 rev 1.1). Met een beetje klooien zie ik zelfs de 4625Mhz! (PBO + Auto OC + 100.6BCLK) Ik ben erg blij met het resultaat. En dat voor een 3800x op een 470 chipset. Wel opvallend dat de hoogste boost niet naar de snelste core gaat volgens Ryzen Master, maar naar core 1 (in t rood is mn snelste core)

Een cinebench 20 ST run in 12 parsecs ehh.. 529 puntjes... Getuned uiteraard.. 8)

millman wijzigde deze reactie 21-09-2019 07:53 (3%)

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Juncto
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:08
Bedankt voor de tip.

@AORUS – GIGABYTE zoals Millman hieronder beschrijft, kan het zijn dat de apu ondersteuning eruit gehaald is, in het BIOS? Volgens de specs op de website zou de x470 aorus gaming 7 wifi de AMD Ryzen 5 2400G ondersteunen.
Vwb het euvel met mijn recent aangeschafte mobo by Azerty, de ledverlichting bij de rambanken, pcie sloten, chipset en in de on/off & clear cmos switch knipperen zodra ik de stekker in het stopcontact doe, maar reageert vervolgens nergens op, dus systeem gaat niet aan, noch een code op het mobo. Wat zou dit kunnen betekenen?
millman schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 07:23:
[...]

In sommige biossen is de 2000 serie APU's eruit gesloopt omdat de bios chip te klein was. Mocht het zo zijn dat het laatste bios erop staat dan zou het kunnen zijn dat je CPU dus niet ondersteund wordt. Vraag even na bij @AORUS – GIGABYTE

En iets dat mezelf aangaat... De X470 ABBA AGESA van Gigabyte is geland met bios 42b, te downloaden vanaf de officiële in mijn geval (X470 Gaming 7 rev 1.1). Met een beetje klooien zie ik zelfs de 4625Mhz! (PBO + Auto OC + 100.6BCLK) Ik ben erg blij met het resultaat. En dat voor een 3800x op een 470 chipset. Wel opvallend dat de hoogste boost niet naar de snelste core gaat volgens Ryzen Master, maar naar core 1 (in t rood is mn snelste core)

[Afbeelding: 3800x 4625Mhz boost result]

Een cinebench 20 ST run in 12 parsecs ehh.. 526 puntjes... Getuned uiteraard.. 8)

• JinShepard
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15-10 08:37
Hoe is de ervaring met de nieuwe bios van ASUS ?

3900x, Corsair H150i (380mm), Corsair Vengeance RGB Pro 3200 (14-14-14-32), 1080 GTX Palit.

• westlym
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 00:16
Ik ben eigenlijk benieuwd of een Tweaker hier de 3900x op een Asus rog strix x470 f heeft geprikt en dat alles goed werkt. Misschien is dit niet het juiste plek om zo'n vraag te stellen...

• Korvaag
  • Laatst online: 22:10
Edit: laatmaar.. was een heel oud bericht. Mijn browser deed wat raars...
(naja, ik deed wat raars.. ik zocht iets en ik reageerde vervolgens op het laatste zoekresultaat waarvan ik dacht dat het de laatste post in het topic was :+).

Korvaag wijzigde deze reactie 21-09-2019 12:12 (138%)

UNOX: The worst operating system

• fatJ
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 12-10 06:41
Ik heb ook alles eindelijk in elkaar gezet.
Gigabyte Aorus Elite met een 3800x en Flare x geheugen 3200 cl14.
Kingston A2000 500GB ssd.
Noctua NH-D15 SE.
Fanprofiel aangepast.
Alleen xmp aangeklikt, voor de rest alles stock/auto.
Als eerste BIOS geflashed.
In world of warcraft classic boost hij af en toe naar 4,52.
Cinebench R20: 4979, sc: 517 met wat achtergrond proggies aan :)
Ik ben happy, denk dat ik geen eens met PBO ga zitten rommelen.
Geheugen doe ik nog wel even naar 3600 minimaal cl16 als het lukt...

fatJ wijzigde deze reactie 21-09-2019 14:23 (3%)
Reden: cooler vergeten te vermelden

• kwdtje
  • Laatst online: 14:34
Ook sinds vandaag een Tomahawk Max en een Ryzen 3600. Alles werkt, maar God wat duurt dat booten lang. Lees overal op internet dat het vooral bij MSI voorkomt en dat ze tot op heden er maar niet op reageren.

Baal er een beetje van, hopelijk komt er snel een oplossing, anders maar voor een x570 van een ander merk kijken.

• rajackar

rajackar

Blood minister

kwdtje schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 17:10:
Ook sinds vandaag een Tomahawk Max en een Ryzen 3600. Alles werkt, maar God wat duurt dat booten lang. Lees overal op internet dat het vooral bij MSI voorkomt en dat ze tot op heden er maar niet op reageren.

Baal er een beetje van, hopelijk komt er snel een oplossing, anders maar voor een x570 van een ander merk kijken.
Yup. Post tijd is erg lang bij MSI. Dacht dat dat bij meer fabrikanten het geval was maar daar kunnen anderen wel wat meer over zeggen.

• Beaudog
Ik heb zelf een mortar b450
Maar bij mij boot hij snel.
Draai de laatste beta bios met een 3600

• kwdtje
  • Laatst online: 14:34
Beaudog schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 17:57:
Ik heb zelf een mortar b450
Maar bij mij boot hij snel.
Draai de laatste beta bios net een 3600
Welke bios is dat? Misschien eens proberen.

• Beaudog

Pagina: 1 ... 38 ... 41 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True