Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-04 18:45
De_Bastaard schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:40:
[...]
Nice, thanks voor je reactie! Ik dacht dat 65cm wel groot genoeg zou zijn maar ik zou dus eigenlijk nog groter moeten gaan?

Misschien moet ik maar een carrière switch doen en zelf grote mannen fietsen maken :X
Nee, 65cm is zelfs niet altijd nodig. Een lange 61cm of 63cm fiets kan hoog genoeg zijn, een korte 65cm fiets kan onprettig voelen. Ga bij fietsenwinkels langs die zo een hoge fiets hebben staan om het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:01
Methew schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:47:
[...]

Precies, de geometrie kan heel verschillend zijn (zie vergelijk met de C8+). De Mambo heeft overigens ook een verende zadelpen, maar in vergelijk met de Maxx zit die eerste alsnog krapper vanwege de afstand tussen zadel het balhoofd.
Wellicht nog een tip voor @De_Bastaard , bouw een 2e hands 70/75cm Maxx om (deze worden helaas niet meer nieuw gemaakt :'( ). Dan zit je mijn inziens echt het best voor een acceptabele prijs
Zijn die zelfbouw sets tegenwoordig al wat meer plug en play of is het nog altijd een beetje meh met veel echt DIY? En dan heb je nog altijd een motor op 't achterwiel toch, geen middenmotor bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:36
De_Bastaard schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:25:
.... zelfbouw sets tegenwoordig al wat meer plug en play ...... nog altijd een motor op 't achterwiel toch, geen middenmotor...
Echt "plug and play" zal het nooit worden.
De ombouw met een BB middenmotor (Bafang of Tongsheng) wijkt volgens mij niet zoveel af, als alleen een wiel met naafmotor.
Je zal altijd een accu en display (en evt. een controller) moeten monteren en draden moeten wegwerken.
Bij een naafmotor in het achterwiel zal je waarschijnlijk eea met je aandrijving (versnelling?) en remmen moeten doen en met een BB middenmotor, moet je de pedaal-as verwijderen.
Als een naafmotor echter nog in het wiel gespaakt moet worden, is het aanzienlijk meer werk.
Volgens mij is ombouw met een voorwiel incl. naafmotor relatief het minste werk.

[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 08-03-2022 09:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-04 22:13
thomas-x-1982 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:38:
Hopelijk hebben jullie advies! Van 15 minuten loop afstand ga ik naar minimaal 30 minuten fietsen woon-werkverkeer, mits ik uiteraard investeer in een e-bike. :)

Budget is 4000 max (via lease). Afstand zal een 35km-40km heen- en terug worden. Ik heb het liefst een middenmotor en een het schermpje van Bosch Kiox wat ik wel heel fijn vond. Verder vind ik ook een belt (dus geen ketting) fijner.

Heb een aantal fietsen proefgereden vandaag en vond de Sparta d-Burst METb het fijnst. Daarna de Gazelle C8 HMB, maar die Sparta was toch wel echt dat extra beetje fijner.

Ik kan de Sparta krijgen met een standaard 400w motor, maar ook 500 of 625. Wat raden jullie überhaupt aan qua wattage? En is een Bosch CX overkill? (woon-werkverkeer is vrijwel alleen rechtdoor op zo'n speciaal hip fietspad).

Hoor graag of ik op een goed spoor zit, of dat ik helemaal verkeerd bezig ben. Vind die verkopers met hun opmerkingen van 'heb 'm zelf ook' niet altijd zo betrouwbaar :p
Als ik het goed begrijp is je enkele reis meer dan 15 kilometer, en heb je een recht fietspad (wellicht een brom-fietspad?) er naar toe. Dat zou theoretisch ideaal zijn voor een wat snellere fiets. Wellicht dat een speedpedelec wat is? Of heb je die overweging al eerder gemaakt?

Ik rijd een vergelijkbare route met een speed-pedelec in een half uurtje.. voor mij is de gewone fiets te traag en trapte ik continu over de ondersteuning heen (waardoor het elektrische deel compleet overbodig was). Zeker als je veel gaat fietsen zal je dit op een gegeven moment overkomen (opbouw spieren en conditie..) en is het zonde van de extra kosten, dan kun je beter bij een gewone fiets blijven. Of je moet een medische reden hebben, dat kan natuurlijk ook.

Wellicht ter overweging ;), Omdat je een beetje op de grens zit waar de speed-pedelec interessant kan worden. Het is ook erg afhankelijk van de route die je rijd in combinatie met de wetgeving, Daarom hoeft het zeker niet van toepassing te zijn in jouw situatie.

[ Voor 0% gewijzigd door Ferrox1 op 08-03-2022 12:39 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-04 20:31
Ferrox1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:41:
[...]

Als ik het goed begrijp is je enkele reis meer dan 15 kilometer, en heb je een recht fietspad (wellicht een brom-fietspad?) er naar toe. Dat zou theoretisch ideaal zijn voor een wat snellere fiets. Wellicht dat een speedpedelec wat is? Of heb je die overweging al eerder gemaakt?

Ik rijd een vergelijkbare route met een speed-pedelec in een half uurtje.. voor mij is de gewone fiets te traag en trapte ik continu over de ondersteuning heen (waardoor het elektrische deel compleet overbodig was). Zeker als je veel gaat fietsen zal je dit op een gegeven moment overkomen (opbouw spieren en conditie..) en is het zonde van de extra kosten, dan kun je beter bij een gewone fiets blijven. Of je moet een medische reden hebben, dat kan natuurlijk ook.

Wellicht ter overweging ;), Omdat je een beetje op de grens zit waar de speed-pedelec interessant kan worden. Het is ook erg afhankelijk van de route die je rijd in combinatie met de wetgeving, Daarom hoeft het zeker niet van toepassing te zijn in jouw situatie.
Heb inderdaad naar speed pedelecs gekeken, maar een beetje goede speed-pedelec vind ik net te duur per maand qua lease prijs. Ik krijg bij een budget van EUR 4.000 voor een e-bike een erg aantrekkelijke prijs per maand. Als ik 'm na 36 maanden overneem is 'ie van mij - en heb ik ruim EUR 1.250 bespaart op de netto prijs (en dan was die ook nog de hele 3 jaar verzekerd).

Dus 4k is het budget, en ik denk dat daar weinig echt goede speed-pedelecs voor te krijgen zijn.

Wat zouden jullie eigenlijk overwegen met dit budget? Op dit moment valt mijn oog dus nog op de Sparta d-burst METb, maar geen idee of dat heden ten dage wel een beetje een goed merk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ferrox1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:41:
[...]

Interessante post. Zoals ik zelf ook al eerder aangaf ben ik me ook aan het oriënteren op een e-bike/s-pedelec. Nieuwe werkgever zit 15,4km van me vandaan, vooral rechte wegen. Zelf heb ik ook altijd dat wanneer ik op een fiets zit, ik door wil trappen. Rustig zit niet in mijn benen en aangezien het nagenoeg alleen maar rechte wegen zijn, zit ik zo boven de 25km/u.

Met de km/vergoeding en afspraak om 3x per week op kantoor af te spreken zou het betekenen dat ik ~€100,- reiskostenvergoeding zou krijgen. Opzich kun je daar al zo'n Gazelle s-pedelec voor leasen zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-04 16:38
Ik weet niet of deze suggestie al voorbij is gekomen en of het enig nut heeft, maar ik zou graag zoiets als gazelle.nl willen maar dan voor de Pricewatch: Fietsen/E-bikes in de Pricewatch

Zelf heb ik recent mijn eerste (geen elektrische) fiets via de webshop van een fietsenwinkel gekocht, dat heeft me wel enige moeite gekost om een weloverwogen keuze te maken. Ik aarzelde toen om een topic te maken, want met alleen "ik wil graag een nieuwe stadsfiets voor 300 euro bij een fietsenwinkel in de buurt" kunnen jullie niet zo veel mee denk ik :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:49
Ketho schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:43:
Ik weet niet of deze suggestie al voorbij is gekomen en of het enig nut heeft, maar ik zou graag zoiets als gazelle.nl willen maar dan voor de Pricewatch: Fietsen/E-bikes in de Pricewatch

Zelf heb ik recent mijn eerste (geen elektrische) fiets via de webshop van een fietsenwinkel gekocht, dat heeft me wel enige moeite gekost om een weloverwogen keuze te maken. Ik aarzelde toen om een topic te maken, want met alleen "ik wil graag een nieuwe stadsfiets voor 300 euro bij een fietsenwinkel in de buurt" kunnen jullie niet zo veel mee denk ik :/
Een merkonafhankelijke selectietool zou wel handig zijn dat ben ik absoluut met je eens.

De originele insteek van de Pricewatch is om aan te geven waar een bepaald artikel het goedkoopst te krijgen is en daar zit hem ook de crux: het gros van de fietsenwinkels is particulier, of mag in ieder geval zelf zijn prijzen vaststellen. Vanuit dat perspectief is je voorstel dus onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Ketho schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:43:

Je cross post. Ik heb je in het andere topic beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
thomas-x-1982 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Heb inderdaad naar speed pedelecs gekeken, maar een beetje goede speed-pedelec vind ik net te duur per maand qua lease prijs. Ik krijg bij een budget van EUR 4.000 voor een e-bike een erg aantrekkelijke prijs per maand. Als ik 'm na 36 maanden overneem is 'ie van mij - en heb ik ruim EUR 1.250 bespaart op de netto prijs (en dan was die ook nog de hele 3 jaar verzekerd).

Dus 4k is het budget, en ik denk dat daar weinig echt goede speed-pedelecs voor te krijgen zijn.

Wat zouden jullie eigenlijk overwegen met dit budget? Op dit moment valt mijn oog dus nog op de Sparta d-burst METb, maar geen idee of dat heden ten dage wel een beetje een goed merk is.
Dat is wel een lastige ja. 2e hands zijn er vaak wel hele leuke te krijgen voor dat budget, maar ik vermoed dat dit daarom niet binnen de mogelijkheden behoord. De meeste speed-pedelecs beginnen inderdaad nieuw bij de 5k+. Ik krijg de normale 19ct reiskosten vergoeding. Geen lease en daarmee kom ik wel uit. Moet het echt via de lease? Of heb je ook een mogelijkheid tot gewone reiskosten vergoeding? Want die kan dan soms zelfs interessanter zijn dan een lease, alleen je zult dan zelf het bedrag moeten voorschieten. En dan heb je ook de mogelijkheid om 2e hands te kijken.

Ik vermoed namelijk dat je je aan die grens van 26-27 km/h gaat irriteren op een gegeven moment. Ik heb voorheen 26 km enkele reis gedaan met de e-bike van mijn vrouw. de eerste 2-3 weken was de ondersteuning prettig. daarna was het een last omdat ik inmiddels wel conditie had opgebouwd. Als je korter dan 15 km zit dan gebeurd dit minder snel vermoed ik, maar dan is de tijdswinst t.o.v. een speed-pedelec ook minimaal.

Je kunt ook speed-pedelecs als test meekrijgen om het te proberen (wellicht ook gewone e-bikes). dat is vaak wel het beste om het te ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
De_Bastaard schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:57:
[...]

Interessante post. Zoals ik zelf ook al eerder aangaf ben ik me ook aan het oriënteren op een e-bike/s-pedelec. Nieuwe werkgever zit 15,4km van me vandaan, vooral rechte wegen. Zelf heb ik ook altijd dat wanneer ik op een fiets zit, ik door wil trappen. Rustig zit niet in mijn benen en aangezien het nagenoeg alleen maar rechte wegen zijn, zit ik zo boven de 25km/u.

Met de km/vergoeding en afspraak om 3x per week op kantoor af te spreken zou het betekenen dat ik ~€100,- reiskostenvergoeding zou krijgen. Opzich kun je daar al zo'n Gazelle s-pedelec voor leasen zie ik.
Ik heb 2e hands een flyer upstreet 5 7.20 HS Vario (Met belt en enviolo automatic) gekocht voor +/- 2600 euro. Daarnaast rijd ik ongeveer voor 10ct op en neer. Mijn geluk is dat de km vergoeding op de auto route berekend is en dus langer dan mijn fietsroute. Nieuw zijn ze best wel duur, maar als je begint is 2e hands misschien vele interessanter om te ervaren of je het echt gebruikt en boven de auto verkiest. Je kunt later altijd nog voor een nieuwe gaan als je ervaring goed is. Ik zou overigens altijd voor een belt gaan met middenmotor, of het liefste een achterwiel motor. Anders kun je ieder jaar je hele kettingset vervangen. Wij hebben hierdoor geen 2e auto in het gezin en komen eigenlijk altijd wel uit met vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ferrox1 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:26:
[...]

Ik heb 2e hands een flyer upstreet 5 7.20 HS Vario (Met belt en enviolo automatic) gekocht voor +/- 2600 euro. Daarnaast rijd ik ongeveer voor 10ct op en neer. Mijn geluk is dat de km vergoeding op de auto route berekend is en dus langer dan mijn fietsroute. Nieuw zijn ze best wel duur, maar als je begint is 2e hands misschien vele interessanter om te ervaren of je het echt gebruikt en boven de auto verkiest. Je kunt later altijd nog voor een nieuwe gaan als je ervaring goed is. Ik zou overigens altijd voor een belt gaan met middenmotor, of het liefste een achterwiel motor. Anders kun je ieder jaar je hele kettingset vervangen. Wij hebben hierdoor geen 2e auto in het gezin en komen eigenlijk altijd wel uit met vervoer.
Nice, thanks!

Vervoer je ook je kinderen op dat ding? Ik zou bij voorkeur ook die kleine hier op school willen afzetten (4km ) maar las dat het waarschijnlijk niet echt "mag" op een speed pedelec :X.

Edit: ik ben overigens 2.10m (bijna dan) dus het is wel wat lastiger zoeken :X

[ Voor 3% gewijzigd door De_Bastaard op 10-03-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
De_Bastaard schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:38:
[...]

Nice, thanks!

Vervoer je ook je kinderen op dat ding? Ik zou bij voorkeur ook die kleine hier op school willen afzetten (4km ) maar las dat het waarschijnlijk niet echt "mag" op een speed pedelec :X.

Edit: ik ben overigens 2.10m (bijna dan) dus het is wel wat lastiger zoeken :X
Nee, dat zou ik ook graag willen inderdaad! Alleen een leeg kinderzitje achterop lijkt me ook niet echt geweldig, want dat is extra wind weerstand en omdat je echt wel hardere klappen maakt bij kuilen en dergelijke lijkt me het ook niet echt goed voor. (nog los van de herrie die het geeft). Of je moet het kinderzitje achter kunnen laten daar waar je de kinderen afzet.

Als ik naar de zaak moet, rij ik met een babboe big heen en weer voor de kinderen, stap thuis op de speed-pedelec en rij dan door. Maar die dagen dat ik de kinderen weg zou moeten brengen werk ik nu vast thuis tenzij ik een afspraak heb op de zaak. Dat is dus goed te doen in mijn situatie. Daarom is het heel belangrijk om alle afwegingen mee te nemen en daardoor is een speed-pedelec vaker niet, dan wel een oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ferrox1 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Nee, dat zou ik ook graag willen inderdaad! Alleen een leeg kinderzitje achterop lijkt me ook niet echt geweldig, want dat is extra wind weerstand en omdat je echt wel hardere klappen maakt bij kuilen en dergelijke lijkt me het ook niet echt goed voor. (nog los van de herrie die het geeft). Of je moet het kinderzitje achter kunnen laten daar waar je de kinderen afzet.

Als ik naar de zaak moet, rij ik met een babboe big heen en weer voor de kinderen, stap thuis op de speed-pedelec en rij dan door. Maar die dagen dat ik de kinderen weg zou moeten brengen werk ik nu vast thuis tenzij ik een afspraak heb op de zaak. Dat is dus goed te doen in mijn situatie. Daarom is het heel belangrijk om alle afwegingen mee te nemen en daardoor is een speed-pedelec vaker niet, dan wel een oplossing...
Hmm nee dan moeten we die kleine toch maar op een andere manier op school krijgen. Het is gelukkig dichtbij dus daar is wel wat op te verzinnen. Mij gaat het in eerste instantie er inderdaad om voor woon-werk verkeer, dat is 15km en met die brandstofprijzen van nu is me dat toch wat te gortig aan 't worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 15:17
Nevermind

[ Voor 154% gewijzigd door Tremio op 10-03-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:02

de Peer

under peer review

Bleek het toch gewoon 250 Watt motor te zijn?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 15:17
de Peer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:29:
[...]

Bleek het toch gewoon 250 Watt motor te zijn?
Nee, heb een nieuwe topic geopend en waarschijnlijk het antwoord al gevonden. Wilde het in een apart topic, misschien dat ik daarmee anderen beter kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:35

TTLCrazy

Listen to Frankie

Heeft iemand de Shimano Nexus 5 vergeleken met een Nexus 8 toevallig ? Ik zit te twijfelen tussen de Gazelle Ultimate C5 HMB of C8 HMB. Nou lees ik dat de C5 speciaal is gemaakt voor e-bikes, zwaardere lagers enzo. Ik denk zelf dat 5 versnellingen genoeg zijn, want op mijn eigen (normale) fiets (nexus 8 ) gebruik ik meestal ook maar 3 of 4 versnellingen. Ook het feit dat de C5 fiets een 65Nm motor heeft vind ik wel interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door TTLCrazy op 10-03-2022 14:44 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik heb in het verleden de Nexus 5 eens getest bij mijn zoektocht naar een woonwerk-fiets. Dit was een Pegasus. Bij woon-werk fiets je toch meestal dicht bij de 25 km/u. Het viel me op dat in de 5 ik een te lage trapfequentie had en in de 4 als een dolle moest rondtrappen. Het kan natuurlijk zijn dat Gazelle een betere overbrengingsverhouding heeft gekozen….
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Nexus 8 met active line plus. ( Koga E-Nova )
Voor het vlakke Nederland is dit voldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door pjotter1965 op 10-03-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb ongeveer 200 km ervaring op mijn Kalkhoff met Nexus 5. Tot nu toe heb ik geen probleem gehad met het missen van versnellingen. Maar ik heb geen ervaring met de 8, dus vergelijken kan ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:35

TTLCrazy

Listen to Frankie

pjotter1965 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:09:
[...]
Het viel me op dat in de 5 ik een te lage trapfequentie had en in de 4 als een dolle moest rondtrappen. Het kan natuurlijk zijn dat Gazelle een betere overbrengingsverhouding heeft gekozen….
[...]
Dat zal er dan uit moeten komen als ik een proefrit ga maken. Dat is inderdaad wel waar ik mij zorgen om maak, dat de overbrenging goed gekozen is. Het moet wel een beetje lekker trappen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 26-04 21:20

Christiano007

Ich bin der champion

Christiano007 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:23:
[...]

Triest he, heb je een fiets die op voorraad is, moet je wachten op de accu :') . Heb zelf ook een fiets gekocht 2 weken terug, was alleen wachten op een standaard 400 watt accu in het frame.

Hopelijk is het snel binnen
Nou de standaard 400 watt accu's hebben blijkbaar nog steeds een levertijd van weken.

Vandaag een belletje of ik de 500 watt versie wil met een beetje korting, die hebben ze weer binnen gekregen. Hebben ze me toch weer wat extra geld afgetroggeld ;)

Sparta
C-Grid Ultra Dames

Morgen kan ik hem ophalen

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 10:09
pjotter1965 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:09:
Ik heb in het verleden de Nexus 5 eens getest bij mijn zoektocht naar een woonwerk-fiets. Dit was een Pegasus. Bij woon-werk fiets je toch meestal dicht bij de 25 km/u. Het viel me op dat in de 5 ik een te lage trapfequentie had en in de 4 als een dolle moest rondtrappen.
Deze "Kwaal" komt meer naar voren als je wind tegen hebt.
Ik heb geen ervaring met de Nexus 5 maar wel met de Nexus 8. Je gebruikt bij de Nexus 8 inderdaad meestal maar 4 versnellingen. Het is NIET zo dat je bij de Nexus 5 er ook 4 gebruikt . Dat zullen er eerder 2 of 3 zijn.
Je gebruikt namelijk een bepaalde range van je naaf.
Ik vond zelf dat de Nexus 8 of 7 precies goed is in de verdeling. Je kunt vrijwel altijd in een mooie cadans blijven fietsen. Hoe sterker de ondersteuning hoe minder je schakelt omdat de motor je meer werk uit handen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soutje
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-03 08:47
[quote]laurens0619 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:35:
@Amos_x in dat geval overweeg ook de shimano e6100. Die tuning werkt geloof ik alleen op de bafang 300 en niet erboven. Ook vind ik die vorm van tuning lelijk want hij houdt de sensoren voor de gek (/snelheid/2) wat mij niet echt gezond voor motor lijkt (en je km per uu klopt niet etc)

De shimano kan je via bluetooth omzetten naar us mode en dan gaat die opeens 32kmh met een berg koppel, alleen gebruiken natuurlijk als je je fiets meenet naar us want opvoeren is illegaal.
Ook is die shimano een stuk zuiniger.

Ben eerdaags in bezit van een cortina silento en ga er mee naar de US. Is het nog steeds mogelijk om de 6100 op us stand te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 10:39
Soutje schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:13:
[quote]laurens0619 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:35:
@Amos_x in dat geval overweeg ook de shimano e6100. Die tuning werkt geloof ik alleen op de bafang 300 en niet erboven. Ook vind ik die vorm van tuning lelijk want hij houdt de sensoren voor de gek (/snelheid/2) wat mij niet echt gezond voor motor lijkt (en je km per uu klopt niet etc)

De shimano kan je via bluetooth omzetten naar us mode en dan gaat die opeens 32kmh met een berg koppel, alleen gebruiken natuurlijk als je je fiets meenet naar us want opvoeren is illegaal.
Ook is die shimano een stuk zuiniger.

Ben eerdaags in bezit van een cortina silento en ga er mee naar de US. Is het nog steeds mogelijk om de 6100 op us stand te zetten?
Hangt van de firmware versie af. Niet hoger dan 4.5.0
Maar ik denk dat een fietsenmaker in de us je wel wilt helpen hoor om hem om te zetten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soutje
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-03 08:47
laurens0619 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:14:
[...]

Hangt van de firmware versie af. Niet hoger dan 4.5.0
Maar ik denk dat een fietsenmaker in de us je wel wilt helpen hoor om hem om te zetten
Ok ik ben benieuwd. Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-04 20:36
TTLCrazy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:42:
Heeft iemand de Shimano Nexus 5 vergeleken met een Nexus 8 toevallig ? Ik zit te twijfelen tussen de Gazelle Ultimate C5 HMB of C8 HMB. Nou lees ik dat de C5 speciaal is gemaakt voor e-bikes, zwaardere lagers enzo. Ik denk zelf dat 5 versnellingen genoeg zijn, want op mijn eigen (normale) fiets (nexus 8 ) gebruik ik meestal ook maar 3 of 4 versnellingen. Ook het feit dat de C5 fiets een 65Nm motor heeft vind ik wel interessant.
Ik rijd op een pegasus met nexus 5 en ik ben het eens met wat hierboven gezegd wordt. Bij 25 km/u vind ik de trapfrequentie in de 5 net te laag (en het trappen te zwaar). In de 4 te snel/licht.

[ Voor 14% gewijzigd door Mnup_1 op 18-07-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-04 22:05
thomas-x-1982 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:45:
[...]
Met dat budget zou ik naar Velo de Ville kijken en dan hou je nog wel wat over.

betreft Speed pedelec... 15 km is net aan de korte kant om echt een heel duidelijk verschil te krijgen tenzij je echt het grootste stuk vol kan blazen. Met wat stoplichten en vervelende verkeersituaties is het eerder 5 minuten dan 10 minuten winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
En in het kopje slecht nieuws; de Yamaha motor van de Razer van mijn vrouw heeft het loodje gelegd, vervanging rond de 800,-

Gaan we gewoon doen, voor dat bedrag krijg je geen nieuwe fiets en de fiets bevalt haar prima. Accu was vorig jaar ook al vervangen (en de connector van de oude accu in Duitsland gereviseerd), dus ze kan hopelijk weer 5 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

roffeltjes schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:43:
[...]

betreft Speed pedelec... 15 km is net aan de korte kant om echt een heel duidelijk verschil te krijgen tenzij je echt het grootste stuk vol kan blazen. Met wat stoplichten en vervelende verkeersituaties is het eerder 5 minuten dan 10 minuten winst.
Die D-Burst vond ik ook een erg fijne fiets hoor. Leek qua weggedrag en afwerking heel erg op de Velo de Ville AEB890 die ik heb besteld. Wel inderdaad 2/300 euro duurder met vergelijkbare specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:43:
[...]
Ik houd VdV in de gaten omdat ik voor volgend jaar een merk erbij wil. Maar nu staat op hun website een waarschuwing dat ze niet eerder dan augustus kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:02:
[...]

Ik houd VdV in de gaten omdat ik voor volgend jaar een merk erbij wil. Maar nu staat op hun website een waarschuwing dat ze niet eerder dan augustus kunnen leveren.
Dat is tegenwoordig toch niet zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:49

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:48:
En in het kopje slecht nieuws; de Yamaha motor van de Razer van mijn vrouw heeft het loodje gelegd, vervanging rond de 800,-
Aah, dat is pech hebben. Daar stond toch ook al zo'n 40.000 km op of was dat bij die oude Razer van je?

Bij mij gaat het wat minder hard met de kilometers per fiets omdat ik nu 3x fietsen heb staan waarmee ik wissel. Ook was het weer de afgelopen 3 maanden abominabel, wat het aantal gereden km's ook behoorlijk heeft afgeremd (weinig fietstochten). Staat nu 20k op de Razer, maar die loopt nog steeds als een zonnetje. :)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:07
roffeltjes schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:06:
[...]

Dat is tegenwoordig toch niet zo slecht?
Ik was gisteren even bij mijn FM voor een stroef lopende trapper. Dit was zo opgelost, maar ik keek nog even rond in de winkel en het viel mij op dat er best nog wel fietsen op voorraad zijn. De FM had veel Dutch ID's staan zonder naam van eigenaar dus als iemand zijn eisen bijstelt heb je zo een nieuwe fiets. De Gazelle's waren allemaal uitverkocht.
Wil je een specifiek merk/model dan moet je langer geduld hebben. Dat is het nadeel van de huidige markt. Wat mij wel opvalt is dat de fietsen in het echt er veel imposanter uitzien dan dat je dit in een folder ziet. Zelf gaan kijken loont de moeite.
En ja, ik ging even in mijn vakgebied op en heb een aantal Bosch modellen bekeken: display aan en bijna allemaal hadden een restlading van 11 km op stand sport. Dit vond ik vrij laag qua lading en het kan zijn dat de accu al even niet opgeladen is; wat inherent voorkomt bij nieuwstaat. Omdat 5 displays exact dezelfde mening deelden kom ik geschat uit op 20-25% restlading. Voor NMC cellen is dit normaal, maar wel aan de lage kant, niet drastisch. Ook handig bij verkoop want als er een flink naar beneden afwijkt kan dit duiden op accuproblemen later. Bijna alle Dutch ID's hadden wel hele dikke banden. Dan vallen mijn 47mm banden klein uit.
Altijd leuk om even 'n kwartiertje rond te snuffelen in zo'n zaak. Het viel me ook op dat het achterblad bij een 5 naaf wat groter uitviel omdat de 1 de direct drive is.
Ik zou het wel leuk vinden om op alle modellen een klein ritje te maken. Of ik dat voor elkaar ga krijgen is mij de vraag. Dus jimh307 gaat zich opteren voor de grote e-bike test. Kijken of er ergens nog iets in te schrijven staat :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:22
Ik zou nog even terug komen nadat ik de Bosch cursus had gehad.

Tracker staat gepland voor einde van het jaar, begin volgend jaar. Verder hadden ze er weinig informatie over, behalve dat die aan de zijkant van de motor gemonteerd wordt, achter de afdekkap. Verder werd er niets over de toekomst gedeeld.

Voor hun nieuwe motoren komen er verschillende updates aan, wel nog onder voorbehoud, denk bijvoorbeeld aan draadloos laden en automatisch navigatie aanzetten als je regelmatig om dezelfde tijd ergens naartoe fietst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Vorige week lek gereden met mijn Batavus Dinsdag, na 8000 km en ruim 1,5 jaar, achterband had nog zowat 0.5 mm profiel (Schwalbe Active plus Energizer 28” 47-622)

Meteen ook jaarlijks onderhoud laten doen:
FM raadde me achter een nieuwe band, Schwalbe Marathon + Energy aan, is meer lekbestendig.
Vooraan nieuwe rembokken (de achterste waren reeds op 3800 km vervangen)

Er was achteraan ook 1 spaak gebroken, vervangen door een RVS type, die sterker zouden zijn dan de originele zwart geverfde ijzeren (die iets dikker zijn).
Toen ik 12-16 jaar was kwam dit meermaals voor, maar nadien nooit meer....hoewel ik nu af en toe, ook nog over bos- en grindwegen rij.

Kostprijs: € 89 (1 binnen- en buitenband, remblokje, 1 spaak en jaarnazicht) valt nog best mee denk ik.
Fiets bolt intussen weer als nieuw. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41

OgWok

U.N.C.L.E.

@einoj1 Hele strakke prijs! Koopje!

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 12:52
einoj1 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:34:
Vorige week lek gereden met mijn Batavus Dinsdag, na 8000 km en ruim 1,5 jaar, achterband had nog zowat 0.5 mm profiel (Schwalbe Active plus Energizer 28” 47-622)

Meteen ook jaarlijks onderhoud laten doen:
FM raadde me achter een nieuwe band, Schwalbe Marathon + Energy aan, is meer lekbestendig.

Er was achteraan ook 1 spaak gebroken, vervangen door een RVS type, die sterker zouden zijn dan de originele zwart geverfde ijzeren (die iets dikker zijn).
Toen ik 12-16 jaar was kwam dit meermaals voor, maar nadien nooit meer....hoewel ik nu af en toe, ook nog over bos- en grindwegen rij.

Kostprijs: € 89 (1 binnen- en buitenband, remblokje, 1 spaak en jaarnazicht) valt nog best mee denk ik.
Die extreem lekbestendige banden, daar ben ik niet zo gek op.
Vind je niet dat die een pap stroever rijden?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Tommie12 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Die extreem lekbestendige banden, daar ben ik niet zo gek op.
Vind je niet dat die een pap stroever rijden?
Intussen heb ik met die nieuwe band bijna 100 km gereden en ik merk gewoon geen enkel verschil in het rijden. (ook geen verschil in lawaai)

Je ziet dat de band een wat fijnere profiel heeft (meer groefjes) waardoor er meer grip moet zijn...

Op een lichte afdaling, naar mijn werk, kon ik vroeger net 40 km/u halen, nu ook...
(met zelf stevig trappen in 8e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-04 13:26

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Onderhoudsvraagje: de oude Batavus van moeder de vrouw heeft de tandwielen in de motor aan gort.
Setje gehaald,https://www.morsinktweewielers.nl/product/elektronica/e-bike-onderdelen/motoren/onderdelen-motoren/giant-motor-tandwielen-sanyo-black-gears/ geen rakettechniek. Maar het smeermiddel wel!

Aanbevolen Molykote PG54 of EM-30L, maar dat krijg ik nergens minder dan 1 kg.
Heb wel een tube Bosch Motor Unit Bearing Grease ter beschikking.
Zou dat ook kunnen werken?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
ElMacaroni schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:04:
Onderhoudsvraagje: de oude Batavus van moeder de vrouw heeft de tandwielen in de motor aan gort.
Setje gehaald,https://www.morsinktweewielers.nl/product/elektronica/e-bike-onderdelen/motoren/onderdelen-motoren/giant-motor-tandwielen-sanyo-black-gears/ geen rakettechniek. Maar het smeermiddel wel!

Aanbevolen Molykote PG54 of EM-30L, maar dat krijg ik nergens minder dan 1 kg.
Heb wel een tube Bosch Motor Unit Bearing Grease ter beschikking.
Zou dat ook kunnen werken?
Ja, kan. Molykote is veel gebruikt in industrie en daarom alleen in grote porties. Maar die vetten zijn voorgeschreven omdat ze zowel bij metaal als bij kunststoffen geschikt zijn. Dat Bosch motorvet is ook geschikt voor plastic en polymeren. Dus kan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Foxhill schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:38:
[...]

Ja, kan. Molykote is veel gebruikt in industrie en daarom alleen in grote porties. Maar die vetten zijn voorgeschreven omdat ze zowel bij metaal als bij kunststoffen geschikt zijn. Dat Bosch motorvet is ook geschikt voor plastic en polymeren. Dus kan prima.
Thnx! 074 FTW! Trekt het voorwiel uit de fiets as we speak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-04 14:01
Vandaag eens bij de lbs geweest voor een elektrische fiets. Stonden veel fietsen maar weinig die voor mij in aanmerking komen ivm lengte. Normaal heb ik een framemaat van zo’n 63-65. Waardoor veel fietsen afvallen..

Vandaag wel een kalkhoff image 5b gezien. Prijzig maar mooie fiets. Om niet gelijk blind te staren op 1 fiets/merk. Iemand nog ervaring met grote maten elektrische fietsen? Naast gazelle nog andere merken?

Van moof, Veloretti vallen al af. Fietsen zijn te klein voor mij…

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
koentjuh1987 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:16:
Vandaag eens bij de lbs geweest voor een elektrische fiets. Stonden veel fietsen maar weinig die voor mij in aanmerking komen ivm lengte. Normaal heb ik een framemaat van zo’n 63-65. Waardoor veel fietsen afvallen..

Vandaag wel een kalkhoff image 5b gezien. Prijzig maar mooie fiets. Om niet gelijk blind te staren op 1 fiets/merk. Iemand nog ervaring met grote maten elektrische fietsen? Naast gazelle nog andere merken?

Van moof, Veloretti vallen al af. Fietsen zijn te klein voor mij…
Victoria. Vergelijkbaar met Kalkhoff. Maakt ook t/m 63cm. En hier zijn een paar fans van Velo-de-Vile wat je zelf kunt configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Ik dacht al in de buurt ivm Morsink. Hoe is je ervaring daar? Ik ken ze van toen de vader nog een klassieke winkel in een woonwijk had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:26:
[...]

Aah, dat is pech hebben. Daar stond toch ook al zo'n 40.000 km op of was dat bij die oude Razer van je?

Bij mij gaat het wat minder hard met de kilometers per fiets omdat ik nu 3x fietsen heb staan waarmee ik wissel. Ook was het weer de afgelopen 3 maanden abominabel, wat het aantal gereden km's ook behoorlijk heeft afgeremd (weinig fietstochten). Staat nu 20k op de Razer, maar die loopt nog steeds als een zonnetje. :)
7 jaar, dus die zal wel meer dan 40k hebben gelopen. De km stand reset na 10k bij deze eerste gen en ik hield het van mezelf niet bij, laat staan voor mijn vrouw.

Sowieso is zij nogal zwaar op haar spul (dagelijks naar de boerderij, wat echt de pest is voor alles wat draait en van metaal is)en merkt niet meteen als er iets mis is, dus het is ook wel echt een ge(/mis)bruikte fiets. Fiets is mechanisch goed onderhouden, maar hij zit vol krassen en onder de prut.

Daarom voor haar ook geen nieuwe, ze is het gewoon niet waard (haar woorden). Tsja, wat mij betreft prima.

En mijn kilometers zijn sinds al dat thuiswerken ook flink lager, helemaal sinds mijn zoon zelf naar school gaat. Ik gok dat ik tegenwoordig slechts 6k rij (nu in 5 maanden onder de 2500km, gewoon veel minder dan voorheen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
einoj1 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:34:

In omgekeerde volgorde:

1. Absoluut een uitstekende prijs, want een nieuwe spaak betekent ook dat hij (als het goed is) het hele wiel heeft nagespannen en dat kost gewoon tijd.
2. Een dunnere spaak kan zeker duurzamer zijn, vooral als hij verjongt (=Butted) is. Dan zit de flex in het midden van de spaak ipv de kwetsbaarder kop. Volgens mij is er wel een klein risico met mengen van spaken, maar mits goed gespaakt zal dit hopelijk wel loslopen.
3. Dat je het niet merkt komt vermoedelijk omdat je banden heel hard staan, dat is eigenlijk achterhaald en IMHO doe je jezelf daarmee tekort. Een band moet structuur houden in de bocht, maar veel harder is contra-productief.

Ik ben een enorm fan van de Schwalbe Supreme, maar de kans is groot dat je FM die niet meer kan krijgen. Ze zijn wel goed verkrijgbaar in Duitsland. Een andere optie is de Allmotion. Grofweg ben ik een fan van de Supreme, Tommy van de Allmotion. Pragmatisch gezien zijn die twee de beste tour banden die goed verkijgbaar zijn (waren... waarom hebben ze de Supreme gecanceled... waarom?).

Mijn voorkeur qua merken:

-> Schwalbe. Soepel, snel en ik rij niet lek. Er is helaas geen "free lunch" vrij duur en de zijwang is kwetsbaar (maar dat maakt ze dus ook heel soepel).
-> Continental heeft geen snelle tour band en hebben minder keus in maten in dat genre. Hun winterband is daarentegen met kop en schouders de beste band voor de maanden met de R. Bijna niet lek te krijgen. Overigens heben ze de technology om hele goede snele banden te maken, dus ik blijf ze in de gaten houden.
-> Pirelli heeft een aantal heel interessante modellen, maar volgens mij lastig te krijgen.

Vittoria ben ik minder enthusiast over. Erg mooi en soepel, maar ik rij vaker lek. Pasela/Panaracer, supersoepel en snel. Maar ze hebben ze niet in mijn maten, lastig om aan te komen en toch wel erg kwetsbaar. Michelin kan hele mooie banden maken, maar heeft geen banden in dit segment.

Andere merken komen er bij mij sowieso gewoon niet in. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CG145
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-03-2022
Zuluman schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:11:
[...]

Nu snap ik opmerking mbt opwaarderen. Thanks voor de tip. Hoopte stiekem dat er een cdx op zat. Maar helaas is t een cdn.
Mmm, dat is vreemd. Mijn CGO600 (grijs, besteld op 10 feb). heeft wel een CDX belt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kijk al langer een elektrische fiets aan te schaffen. Best wat research gedaan. Ga komende week kijken voor een proefrit met Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt en Kalkhoff Image 5.B Excite+ BLX.

Beide accu's zijn prima, benieuwd naar verschil tussen Nexus 8 naaf en Enviolo traploze naaf. Prijsverschil is behoorlijk maar als ik het verschil kan zien tijdens de proefrit zou het zomaar de Kalkhoff kunnen worden.

Sterke voorkeur hem lokaal te kopen, lijkt dat dit moet lukken qua voorraad (grootste versie, heren), morgen wat telefoontjes plegen. Iemand nog tips of suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Maak een goede proefrit
De Nexus naaf of een variant daarvan kent iedereen wel. Daar heb je dus in een korte tijd wel een goede indruk van.
De Enviolo is een ander verhaal. Zeker als je er nog nooit mee gefietst hebt. Een korte ritje kan dan een verkeerde indruk achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-04 16:03
Hallo,

Ik word (hopelijk) binnenkort ook elektrische fietser via leasing van mijn werkgever :-). Heb me al aardig ingelezen en wat proefritten gedaan.

Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar Kalkhoff fietsen, vanwege de degelijkheid en het design. Image 5B Advance+ heeft voorlopig de voorkeur, maar deze lijkt heel moeilijk te krijgen, dus dat kan nog wel een dingetje worden als ik voor de zomer wil fietsen... Lokale FM stelde een Excite 5B Adv voor, omdat dat 1 van de weinige is die leverbaar is. Maar die lijkt me wat overkill voor mijn pendelverkeer.

Zijn er valabele alternatieven die jullie aanraden? Voorwaarden zijn: riemaandrijving, 625wh batterij (woon-werk is 50km en ik wil de motor maximaal gebruiken en niet hoeven na te denken over bereik), herenframe (ik ben 188cm). En ik ben van mening "het mag wat kosten als het goed en toekomstbestendig materiaal is", ik kan de leasefiets namelijk overnemen voor een klein bedrag na de leaseperiode (4 jaar).

Ik hoor het graag als jullie nog tips hebben. Ik lees me ondertussen verder in hier :-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:05

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

CG145 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:25:
[...]

Mmm, dat is vreemd. Mijn CGO600 (grijs, besteld op 10 feb). heeft wel een CDX belt?
Beter toch? Wellicht hebben ze besloten voortaan een CDX met een CGO600 te leveren of heeft het t maken met beschikbaarheid van onderdelen.

Ik heb inmiddels een aantal zaken veranderd aan de fiets.
- Sks edge Al 28 spatboren voor € 30,- +543 gram (originele geannuleerd)
- DMR V12 pedalen €50,- 420 gram (ca. +200 gram tov origineel)
- BBB 110mm HighSix BHS-29 verstelbare stuurpen €34,- 264 gram (ca. +150gram tov origineel)
- standaard van tenways € 39,- +300 gram

En ik heb de standaard banden verwisseld voor Schwalbe Kojak 622-35 buitenbanden en schwalbe 17 av binnenbanden. Dat scheelt 550 gram per wiel. totaal dus 1,1 kg lichter en een veel betere rolweerstand.

Totaal zit de fiets nu nog op de 15kg. Volgens mijn moet 13kg goed haalbaar als je de banden, zadel, zadelpen, stuur, stuurpen en pedalen verandert en geen spatborden en standaard monteert.

Ik ben al 2 keer naar Rotterdam geweest vanuit Den Haag voor een vergadering.

1e keer 55km totaal en accu tot 5% leeg gereden (als test) met de originele banden en een stevige zijwind.
2e keer 42km totaal. heen stevige tegenwind van vol tot 38% terug meewind tot 19% accu.

ik kan aardig doorfietsen en op de lange stukken langs de vliet reed in zonder assistentie 32kmh met meewind. ik merkte wel iets verschil in weerstand als ik m helemaal uit deed. dat scheelt 2kmh in weerstand.

Als je eenmaal op gang bent op een vlakke weg zonder tegenwind rijdt de fiets verbazingwekkend soepel me de kojaks en assistentie uit. Bijna net zo soepel als mijn fitnessbike waar de kojoks oorspronkelijk op zitten. alleen optrekken met een singel speed is toch niet fijn en daar gebruik ik de assistentie het meeste voor.

De koplamp heb ik ook eraf gehaald. ik wil volgende maand lightskin stuur en zadelpen met geïntegreerde verlichting aanschaffen.

En ik heb gisteren de voorste remschijfblokken vervangen voor avid juicy organic brake pads. wat een verschil in remkracht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvWNzkR-T72hfK53ScnAHSwwN8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUrt5elMfIRVswHA97Ft8eNa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32TbEYFuH8D_5GIgrgu-Sx73GT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEzKOxg96IFIVqarCV11o74H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Zuluman op 13-03-2022 19:45 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Foxhill schreef op zondag 13 maart 2022 @ 06:55:
[...]

Ik dacht al in de buurt ivm Morsink. Hoe is je ervaring daar? Ik ken ze van toen de vader nog een klassieke winkel in een woonwijk had.
Niet. Tandwielen elders gehaald. Morsink link als voorbeeld gebruikt.
Oorzaak bleek overigens niet versleten tandwielen, maar losgetrild schroefje dat alles van kunststof fubar had gedraaid. Maar een bus remmenreiniger verder en het aangeschafte kunststof materiaal erin met plenty of grease loopt de machine weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
Ik ben inmiddels om wat betreft een Speed Pedelec.

De keuze is nu:
  • Een schademodel Stromer ST3 die ik met fikse korting kan krijgen (paar krasjes, meer niet).
  • of
  • Riese + Müller Charger3 GT Vario HS, in de uitvoering die ik wil voor dezelfde prijs als de ST3
Na proefritjes:
Ik vind de Stromer lekkerder rijden, maar de R+M heeft een geveerde vork en geveerd zadel. Een geveerd zadel kan ik voor EUR 299 extra nog op de ST3 laten zetten, maar een geveerde vork is niet meer mogelijk.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

BertV

Handgemaakt

thomas-x-1982 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:22:

De keuze is nu:
  • Een schademodel Stromer ST3 die ik met fikse korting kan krijgen (paar krasjes, meer niet).
  • of
  • Riese + Müller Charger3 GT Vario HS, in de uitvoering die ik wil voor dezelfde prijs als de ST3
Na proefritjes:
Ik vind de Stromer lekkerder rijden, maar de R+M heeft een geveerde vork en geveerd zadel. Een geveerd zadel kan ik voor EUR 299 extra nog op de ST3 laten zetten, maar een geveerde vork is niet meer mogelijk.

Wat zouden jullie doen?
ST3.

Ik heb een R&M Charger2(?) met verende voorvork en zadel en vind het persoonlijk helemaal niks.
De voorvork doet niets, lockout of niet ik zou blind het verschil niet merken op een hobbelige weg.
De vork is volgens het boekje ingesteld. Wellicht zijn er betere vorken, maar je mag deze hebben. ;)

Dat "gebounce", wel merkbaar, van het zadel hoeft voor mij ook niet, maar ben het nu gewend.

Ik koos voor R&M vanwege de riem. Dat lijkt mij een belangrijker verschil?

Na 2x Bosch in totaal zo'n 70.000km ga ik straks voor een Stromer. (met riem als het te betalen is)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
BertV schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:05:
[...]

Ik koos voor R&M vanwege de riem. Dat lijkt mij een belangrijker verschil?

Na 2x Bosch in totaal zo'n 70.000km ga ik straks voor een Stromer. (met riem als het te betalen is)
Inderdaad dit, als je riem kunt kiezen, pakken.

ST3 is er ook met riem en pinion inmiddels geloof ik? (al denk ik niet dat @thomas-x-1982 dit model bedoeld en het oudere model met derailleur is?) Of je moet voldoende zelf ervaring hebben met het onderhoud van de derailleur. dan is dit in combinatie met de achterwiel motor nog wel te overzien. Echter met slecht weer wordt dit wel intensiever, dan kun je iedere rit je ketting schoonmaken om de zaak heel te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
thomas-x-1982 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:22:

De keuze is nu:
  • of
Na proefritjes:

Wat zouden jullie doen?
Stromer is een fiets die meer gebouwd is voor de 45km/h. Je kan met een Stromer ook makkelijker 45 aanhouden omdat die daarvoor gebouwd is en de motor krachtig genoeg is.
De R&M heeft een Bosch middenmotor, en daar rij je normaal iets trager mee.

Als de snelheid niet je eerste doel is, dan zou ik de R&M kiezen omdat die waarschijnlijk wat betrouwbaarder is. Stromer heeft zeker wat issues gehad, en ik ben niet zeker dat die opgelost zijn.

Met een middenmotor zou ik zeker kiezen voor een riem, anders kan je de kettingen en tandwielen per dozijn inslaan.

Wat de vering betreft, kijk eens kritisch naar je bandendruk. Meestal rijden mensen met te hoge drukken in de banden en dat is bij 55 en 60mm banden echt niet nodig. Dat lost je "veringsprobleem" wel wat op.
60mm band mag gerust op 2-2.5 Bar zonder dat je inboet aan efficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
Ferrox1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:25:
[...]

Inderdaad dit, als je riem kunt kiezen, pakken.

ST3 is er ook met riem en pinion inmiddels geloof ik? (al denk ik niet dat @thomas-x-1982 dit model bedoeld en het oudere model met derailleur is?) Of je moet voldoende zelf ervaring hebben met het onderhoud van de derailleur. dan is dit in combinatie met de achterwiel motor nog wel te overzien. Echter met slecht weer wordt dit wel intensiever, dan kun je iedere rit je ketting schoonmaken om de zaak heel te houden.
Hmm ja ik weet dat een ST3 inmiddels met riem en pinion bestaat (althans: vanaf mei 2022) - maar dit model is nog met ketting.

Ik heb overigens (vanwege lease) 3 jaar lang gratis onderhoud (en verzekering en 24/7 pechhulp). Dus met die service in het achterhoofd, is de riem dan nog echt een must?

Ik denk wel dat ik er zo'n verende zadelpen op laat zetten - daar hoor ik wel goede verhalen over. Dus dan zijn de vragen:
  • Bosch middenmotor R+M tot 37 km/h versus Stromer ST3 kracht tot 45 km/h
  • Riem (R+M) versus Ketting (Stromer)
  • Vering in zadel inbegrepen (R+M) versus EUR 299 voor extra zadelpen (Stromer)
  • Geveerde vork (R+M) versus Geen geveerde vork (Stromer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
thomas-x-1982 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Hmm ja ik weet dat een ST3 inmiddels met riem en pinion bestaat (althans: vanaf mei 2022) - maar dit model is nog met ketting.

Ik heb overigens (vanwege lease) 3 jaar lang gratis onderhoud (en verzekering en 24/7 pechhulp). Dus met die service in het achterhoofd, is de riem dan nog echt een must?

Ik denk wel dat ik er zo'n verende zadelpen op laat zetten - daar hoor ik wel goede verhalen over. Dus dan zijn de vragen:
Ik weet niet wat zij doen met onderhoud met een contract. In de zomer heb je veel minder onderhoud nodig dan in de winter met regen en pekel op de weg (zeker als je ook die dagen gaat rijden heeft een ketting flink te lijden). Om hem dan iedere week bij de fietsenmaker te stallen voor onderhoud aan de ketting is dan wat veel. Ik zou dat echt een lastige overweging vinden. Mijn ervaring met derailleurs is niet goed (maar n=1..) en dat was met een middenmotor. Ieder jaar een nieuwe set er op en zeker in de winter vaak de ketting schoonmaken. Dit heb je niet met de stromer met achterwiel motor, in principe komen er alleen de krachten van je benen er op.

Aan de andere kant, als je dat leuk vind om te doen of al een racefiets/MTB hebt dan is een ketting geen probleem (ik ben dat totaal niet gewoon). Heb je die ervaring niet, tja, dan zou ik toch voor een riem gaan. Tot nu toe was dat mijn beste beslissing ooit. Heb nu ruim 4k gereden met dezelfde riem, zonder ook maar 1 probleem in de aandrijving (en dan is het niet eens een bosch, die zijn mogelijk nog betrouwbaarder). Met een ketting en bosch middenmotor kon er iedere 2k KM een nieuwe kettingset op (dus ook cassette, loopwieltjes en crankas tandwiel)

Los van het onderhoud, als je iedere week jezelf op kan laten halen omdat je ketting niet lekker loopt, of er af loopt, of te vuil is en zelfs vastloopt of blijft plakken (daar had ik vaak last van) dan zou ik toch voor meer zekerheid gaan. Als je geen oorzaak hebt voor deze problemen is dat toch fijner dan het opvangen als gevolg met de ANWB.

Ja, dit is een lastige keuze tussen deze 2. Als je door wil rijden na de lease zou ik toch riem pakken (langer levensduur en bosch heeft zich duidelijk bewezen). Lever je hem weer in, dan zou ik misschien wel de stromer pakken. Als er dan problemen optreden zijn het uiteindelijk niet jouw problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44
Ook bij mij (met ruime ervaring op zowel derailleur en riem) komt er voor een niet-sportfiets geen ketting meer in. Zo veel makkelijker qua onderhoud bij mindere omstandigheden, zeker als je ook nog eens een stukje door het bos pakt zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-04 18:49
Op mijn E-Mtb uiteraard gewoon een ketting bosch cx performance met chip dus 45 km . Ik gebruik 2 kettingen inmiddels 5000km weg en met ketting meet instrument nog niet versleten tandwielen ook nog inorde en hier komen in het bos toch aardige krachten op . Wel maak ik de drivetrain na elke rit schoon netzo als de rest van de fiets maar dit vind ik ook leuk om te doen .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
@thomas-x-1982
De Bosch middenmotor is als Speed Pedelec niet echt geschikt. Gewoon te weinig vermogen om echt een Speed Pedelec te zijn. Maar wat jouw gekozen R+M GT nog minder geschikt maakt als Speed Pedelec is de naaf. De eindoverbrenging van de Vario is dusdanig beroerd dat 37 km/u eigenlijk zo ongeveer de max is. De cadans wordt daarna erg hoog om langdurig vast te houden.

Ik heb zelf de R+M Charger GT-2 en heb bewust voor de veel duurdere Rohloff gekozen. Hiermee zit gelijk in hetzelfde prijssegment als de Stromer ST2 met de grootste accu.

@5150time
E-MTB gebruik in het bos of dagelijks Woon-werkverkeer is nog een verschil in gebruik. Daarmee bedoel ik dat mensen voor Woon-werk zich veel minder druk willen maken over onderhoud dan een E-MTB in je je vrijetijd.
Bij Woon-werk moet de fiets het dag in, dag uit gewoon leveren.

[ Voor 20% gewijzigd door Athome op 14-03-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
thomas-x-1982 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Bij de Stromer zit de motor in het achterwiel (vroeger toch), en dus komen er wat minder krachten kop de ketting en tandwielen. Dat scheelt iets, maar ik blijf dikke voorstander van de riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
Tommie12 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:46:
[...]

Bij de Stromer zit de motor in het achterwiel (vroeger toch), en dus komen er wat minder krachten kop de ketting en tandwielen. Dat scheelt iets, maar ik blijf dikke voorstander van de riem.
Tja ik ook wel van de riem, maar goed kan dus 3 jaar lang blijkbaar gewoon gratis terecht voor onderhoud.

Ben verder ook niet van plan 'm echt elke dag te gebruiken. Het zal 25 km per dag zijn, en ik schat dat ik maximaal 3 dagen per week naar werk ga.

En als ik na 3 jaar toch een keer de kast/ketting/etc moet vervangen vind ik dat persoonlijk nou ook niet het ergste van de wereld. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp.

Platgeslagen is het een beetje de vraag of het nadeel van de ketting groter is dan de nadelen van de R+M (mindere motor, minder snel); en niet te vergeten dat ik de Stromer lekkerder vond fietsen dan de R+M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 20:21

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zuluman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Beter toch? Wellicht hebben ze besloten voortaan een CDX met een CGO600 te leveren of heeft het t maken met beschikbaarheid van onderdelen.

Ik heb inmiddels een aantal zaken veranderd aan de fiets.
- Sks edge Al 28 spatboren voor € 30,- +543 gram (originele geannuleerd)
- DMR V12 pedalen €50,- 420 gram (ca. +200 gram tov origineel)
- BBB 110mm HighSix BHS-29 verstelbare stuurpen €34,- 264 gram (ca. +150gram tov origineel)
- standaard van tenways € 39,- +300 gram

En ik heb de standaard banden verwisseld voor Schwalbe Kojak 622-35 buitenbanden en schwalbe 17 av binnenbanden. Dat scheelt 550 gram per wiel. totaal dus 1,1 kg lichter en een veel betere rolweerstand.

Totaal zit de fiets nu nog op de 15kg. Volgens mijn moet 13kg goed haalbaar als je de banden, zadel, zadelpen, stuur, stuurpen en pedalen verandert en geen spatborden en standaard monteert.

Ik ben al 2 keer naar Rotterdam geweest vanuit Den Haag voor een vergadering.

1e keer 55km totaal en accu tot 5% leeg gereden (als test) met de originele banden en een stevige zijwind.
2e keer 42km totaal. heen stevige tegenwind van vol tot 38% terug meewind tot 19% accu.

ik kan aardig doorfietsen en op de lange stukken langs de vliet reed in zonder assistentie 32kmh met meewind. ik merkte wel iets verschil in weerstand als ik m helemaal uit deed. dat scheelt 2kmh in weerstand.

Als je eenmaal op gang bent op een vlakke weg zonder tegenwind rijdt de fiets verbazingwekkend soepel me de kojaks en assistentie uit. Bijna net zo soepel als mijn fitnessbike waar de kojoks oorspronkelijk op zitten. alleen optrekken met een singel speed is toch niet fijn en daar gebruik ik de assistentie het meeste voor.

De koplamp heb ik ook eraf gehaald. ik wil volgende maand lightskin stuur en zadelpen met geïntegreerde verlichting aanschaffen.

En ik heb gisteren de voorste remschijfblokken vervangen voor avid juicy organic brake pads. wat een verschil in remkracht!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb deze fiets vandaag ook besteld. Erg benieuwd. Heel licht model voor deze prijs, wil je lichter dan kom je in een hele andere prijsklasse zoals Ampler Curt.

Toevallig een aanrader voor een lichte achterdrager? Heb die van Tenways niet meebesteld, zag er nogal scheef uit voor de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

ocn schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Heb deze fiets vandaag ook besteld. Erg benieuwd. Heel licht model voor deze prijs, wil je lichter dan kom je in een hele andere prijsklasse zoals Ampler Curt.

Toevallig een aanrader voor een lichte achterdrager? Heb die van Tenways niet meebesteld, zag er nogal scheef uit voor de hoofdprijs.
ik vindt 15 kg al aardig licht. alleen je alleen banden verwisselen a € 68,- en hij is 13,9kg.

Ik zou geen accessoires van Tenways bestellen. ik heb na tips op de tenways fb groep de spatborden en drager later vervallen. Overpriced. De sks edge al 28 spatborden zijn veel mooier en van betere kwaliteit. achteraf had ik ook de standaard moeten laten vervallen. Voor de heflt van dat bedrag heb je een goed alternatief van bbb, Cube of een ander merk. Past allemaal. maar Tenways is niet de enige die overpriced accessoires heeft. Daar hebben alle merken last van.

Kijk anders even op de fb groep. daar zijn allerlei posts van mods. en ook een aantal met een achterdrager. kan je gelijk kijken welke je het beste vindt.

Een andere nederlandse gebruiker heeft de Racktime aluminium luggage carrier gemonteerd. maar wel het 26 inch model. iemand ander had een 28/29 inch model gemonteerd en dat is te groot. Hij heeft een 54 cm model L) en op de foto zie je de volgende mods:
  1. Ergotec Octopus adjustible steering stem with a 10 cm longer frontbrake cable.
  2. Ergon GP4 handles with barends
  3. Front and rear: SKS mudshields 45 mm plastic
  4. Esge kickstand
  5. KOGA Worldtraveller leather sadle
  6. Bottle cage
  7. Racktime aluminium luggage carrier
  8. AXA automatic rear light integraded on luggage carrier.
  9. B+M rearview mirror
  10. KOGA Saddlebag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DXKZe3DeLsS4etIgLoGSCpTFI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKQ8ygGydOhtlGPHjk80qjx4.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.facebook.com/groups/tenwaysebike

[ Voor 30% gewijzigd door Zuluman op 14-03-2022 23:29 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:46:
[...]
Wat minder=veel minder krachten op de aandrijflijn. En dan is een derailleur verre, verreweg de meest robuust versnellingsaandrijving die ook geschikt is voor (zeer) hoge snelheid.

Met een achterwielmotor heb je grofweg twee keuzes; een Pinion gearbox of een derailleur. Hoewel de Pinion met riem kan worden uitgerust zou ik toch in geval van een s-pedelec voor de Ketting+Derailleur gaan. Ik maak die keuze niet alleen vanwege de aanschafkosten, maar ook gezien de kans op problemen en de daarbij behorende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
ocn schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:24:
[...]
Mijn voorkeursmerken:

- Drager Tubus, als tweede keuze eventueel Racktime.
- Spatborden SKS in de juiste maat. Als het kan de verlengde versie, dan blijven jij en je medeweggebruikers droger ;)
- Verlichting Spanninga. B&M is vooral duurder, niet echt beter. Supernova als je veel licht wil voor heel veel geld.

Dan zijn er dingen die niet zo spannend zijn (veel goede keuzes), maar voor gewoon gebruik zijn de volgende goedkope merken echt helemaal prima/

- Stuur/stuurpen/zadelpen e.d. Ergotec. Kan allemaal duurder en mooier, maar Ergotec (Shumpert) is prima.
- Standaard: Ursus (Esge kan ook, is duurder)

BBB, XLC etc. kan ook allemaal, vaak hetzelfde onderdeel met een ander logo ;)

[ Voor 53% gewijzigd door roffeltjes op 15-03-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 20:21

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zuluman schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:02:
[...]

ik vindt 15 kg al aardig licht. alleen je alleen banden verwisselen a € 68,- en hij is 13,9kg.

Ik zou geen accessoires van Tenways bestellen. ik heb na tips op de tenways fb groep de spatborden en drager later vervallen. Overpriced. De sks edge al 28 spatborden zijn veel mooier en van betere kwaliteit. achteraf had ik ook de standaard moeten laten vervallen. Voor de heflt van dat bedrag heb je een goed alternatief van bbb, Cube of een ander merk. Past allemaal. maar Tenways is niet de enige die overpriced accessoires heeft. Daar hebben alle merken last van.

Kijk anders even op de fb groep. daar zijn allerlei posts van mods. en ook een aantal met een achterdrager. kan je gelijk kijken welke je het beste vindt.

Een andere nederlandse gebruiker heeft de Racktime aluminium luggage carrier gemonteerd. maar wel het 26 inch model. iemand ander had een 28/29 inch model gemonteerd en dat is te groot. Hij heeft een 54 cm model L) en op de foto zie je de volgende mods:
  1. Ergotec Octopus adjustible steering stem with a 10 cm longer frontbrake cable.
  4. Esge kickstand
  6. Bottle cage
  9. B+M rearview mirror
  10. KOGA Saddlebag
[Afbeelding]

Jammer dat je nergens snelbinders kunt bevestigen bij die Racktime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rko
  • Laatst online: 13-03 18:22

Rko

Hallo E-Bikers,

Ik heb in september 2021 een Gazelle Ultimate HMB C8+ Belt Connect 2022 (H61) besteld.
De verwachte levertijd was toen eind december. Dit werd daarna begin februari en wacht nog steeds.
Vanuit de FM willen ze niet echt updates geven over levertijd. Alleen maar 'we laten het wel weten wanneer de fiets er is'.

Is er hier misschien iemand die wat inzicht heeft in Gazelle levertijden en mij kan vertellen wat de wachttijd ongeveer zal zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Rko op 15-03-2022 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
thomas-x-1982 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:11:
[...]
Platgeslagen is het een beetje de vraag of het nadeel van de ketting groter is dan de nadelen van de R+M (mindere motor, minder snel); en niet te vergeten dat ik de Stromer lekkerder vond fietsen dan de R+M.
Voor jouw afstand is de keuze niet zo moeilijk. Gewoon de Stromer. De R+M gaat je op die afstand zeker tegenstaan.

Ik gebruik de Speed pedelec vooral binnen de bebouwde kom daarom ook voor de R+M gekozen. Ik had anders de Stromer ST2 gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Rko schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:11:
Hallo E-Bikers,

Ik heb in september 2021 een Gazelle Ultimate HMB C8+ Belt Connect 2022 (H61) besteld.
De verwachte levertijd was toen eind december. Dit werd daarna begin februari en wacht nog steeds.
Vanuit de FM willen ze niet echt updates geven over levertijd. Alleen maar 'we laten het wel weten wanneer de fiets er is'.

Is er hier misschien iemand die wat inzicht heeft in Gazelle levertijden en mij kan vertellen wat de wachttijd ongeveer zal zijn?
Bij Gazelle merk ik meer verschoven levertijden, misschien wel de meeste. Maar ons idee zegt niets over die ene fiets. Je fietsenmaker kan gewoon een verwachte levertijd in het bestel systeem inzien. Begrijpelijk dat hij inmiddels voorzichtig is die te communiceren, aan de andere kant kan hij je na die vertragingen ook wel meenemen in zijn info en onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:34

Kraz

Saving the world

Rko schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:11:
Hallo E-Bikers,

Ik heb mijn Gazelle Ultimate HMB C8+ Belt besteld begin November 2021 en vanaf het begin is week 19 '22 gemeld van levering.
Tot nu toe geeft mijn fietsenmaker (12GoBiking) aan dat dit nog steeds klopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Bartjeee schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:44:
Kijk al langer een elektrische fiets aan te schaffen. Best wat research gedaan. Ga komende week kijken voor een proefrit met Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt en Kalkhoff Image 5.B Excite+ BLX.

Beide accu's zijn prima, benieuwd naar verschil tussen Nexus 8 naaf en Enviolo traploze naaf. Prijsverschil is behoorlijk maar als ik het verschil kan zien tijdens de proefrit zou het zomaar de Kalkhoff kunnen worden.

Sterke voorkeur hem lokaal te kopen, lijkt dat dit moet lukken qua voorraad (grootste versie, heren), morgen wat telefoontjes plegen. Iemand nog tips of suggesties?
Ok, beide proefgereden. De Enviolo naaf is niet mijn ding, je hebt geen referentie dus bij weer optrekken of cruisen, was ik langer aan het finetunen.

Vond de Nexus 8 naaf op de Gazelle niet enorm overtuigen, moet echt stoppen met trappen om vlot te schakelen. Heb ook een Kalkhoff Image 5B Advance+ gereden, met een Nexus 5 naaf. Deze naaf is sterker, en speciaal met oog op e-bikes gemaakt, dat voel je. Bereik is wat groter, en door de sterke motor kwam ik geen enkel verzet te kort.

Qua afwerking en zithouding is de Gazelle goed, maar de Kalkhoff zeer goed, net wat mooier afgewerkt en degelijke indruk. Batterij is ook nog wat groter, al is die van de Gazelle ook meer dan ok.

Maw ik denk dat ik morgen mijn handtekening ga zetten voor een witte Kahlkoff Image 5B Advance+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat is de exacte fiets die ik heb gekocht. Er staat bij mij nu ruim 200km op en het bevalt nog steeds heel goed. Het enige punt dat ik ben tegen gekomen... De fiets is te groot voor de rekken op Utrecht Centraal ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-04 13:48
Zuluman schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:02:
[...]

4. Esge kickstand
  6. Bottle cage
  9. B+M rearview mirror
  10. KOGA Saddlebag
[Afbeelding]

Thanks voor de tip, ik heb gister ook een Tenways CGO 600 besteld, en nu ook meteen wat accessoires erbij besteld :)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 01:44

Tahref

God bless you

RedPixel schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:58:
[...]

Thanks voor de tip, ik heb gister ook een Tenways CGO 600 besteld, en nu ook meteen wat accessoires erbij besteld :)
Vind je de 36V, 7AH accu niet wat karig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-04 13:48
Tahref schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Vind je de 36V, 7AH accu niet wat karig?
Ik moet ~15 km naar m'n werk, dat is op gewone fiets net te doen, maar ook net niet fijn, vooral met wind tegen of minder mooi weer. Met een beetje ondersteuning lijkt me dat geweldig. :)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RedPixel schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Ik moet ~15 km naar m'n werk, dat is op gewone fiets net te doen, maar ook net niet fijn, vooral met wind tegen of minder mooi weer. Met een beetje ondersteuning lijkt me dat geweldig. :)
Nou met wind tegen is die batterij snel leeg. is wel krap. Zeker als je ook nog terug wil fietsen zonder opladen tussendoor.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 01:44

Tahref

God bless you

RedPixel schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:51:
[...]

15km is prima te doen met die accu.

Als ik naar een ebike kijk is het vooral de grote van de accu (en type cellen) waar ik het eerst naar kijk.
Heb dan ook een vrij basic fiets maar wel een 36V 24AH accu. Maar ik fiets dan ook regelmatig afstanden van 50/55km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
de Peer schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:58:
[...]

Nou met wind tegen is die batterij snel leeg. is wel krap. Zeker als je ook nog terug wil fietsen zonder opladen tussendoor.
Uiteraard wil je liever meer, maar ik neem hier wel het prijskaartje mee en de functionele wens van 30kmpu op een dag moet wel lukken.

Dat ding is [s]300wh[/s 250wh. Om te duiden hoe ver je daarmee kan komen.

=> Met de Razer haalde ik op 395wh ruim 120km (op en neer naar Alkmaar, windkracht 3), de terugreis met een (lege) flatbodemkar, niet eens alles op eco.
=> Met de ION banaan Nimh (250wh) reed ik een paar keer ruim 80km.

Die Tenways moet wel extreem onzuinig zijn als 30km op en neer niet lukt, zelfs als het wat waait.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 16-03-2022 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

roffeltjes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Dat ding is 300wh. Om te duiden hoe ver je daarmee kan komen.

=> Met de Razer haalde ik op 395wh ruim 120km (op en neer naar Alkmaar, windkracht 3), de terugreis met een (lege) flatbodemkar, niet eens alles op eco.
=> Met de ION banaan Nimh (250wh) reed ik een paar keer ruim 80km.

Die Tenways moet wel extreem onzuinig zijn als 30km op en neer niet lukt, zelfs als het wat waait.
Nou hij is 250 wh ;) en wordt naar verloop van tijd natuurlijk minder. En telkens van 100% naar 0% oprijden lijkt me niet aan te raden. Vandaar de termen 'wat karig' en 'krap'.

En tsja verder hangt het er natuurlijk vanaf hoe veel je zelf trapt. Als je zelf al 25 km/u trapt dan kun je er in theorie oneindig ver mee rijden want dan hoeft de motor niets te doen.

Bij wind tegen en winter kan het toch behoorlijk hard gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tahref schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:13:
[...]
15km is prima te doen met die accu.

Als ik naar een ebike kijk is het vooral de grote van de accu (en type cellen) waar ik het eerst naar kijk.
Heb dan ook een vrij basic fiets maar wel een 36V 24AH accu. Maar ik fiets dan ook regelmatig afstanden van 50/55km.
Ik haal dat kilometrage op één lading door de stad op Turbo met een Bosch PL en 400wh accu (winter...)

50-55 is eerlijk gezegd gewoon baseline en daar heb je echt geen perperdure kwetsbare accu voor nodig. Hou er rekening mee dat een grote accu niet zomaar efficenter is. Als je hem mishandelt gaat hij net zo snel stuk als een kleinere accu (namelijk evenveel cellen). Het gaat wel wat langer mee, maar het prijsverschil is giga en voor het gros van de ritten is het met 400wh niet eens nodig om naar tour, laat staan eco te gaan.

Om levensduur te duiden: Mijn vrouw heeft nu in 7 jaar ruim 50k gereden en haar eerste 395wh accu is nog steeds in gebruik. Laat ik gokken dat ze gemiddeld 40km heeft gereden met die accu. Dat is een lage schatting, maar hij is natuurlijk fors verouderd in 7 jaar. => Ruim 1250 cycles. Mijn Razer accu gaat nog langer mee en mijn broer gebruikt die fiets nog steeds. Ik haalde dit jaar met diezelfde fiets nog ruim 70km op eco.

@de Peer Ik heb nogal wat kilometers afgelegd en verreweg het meeste gewoon op standje "blazen". Mijn vrouw en mijn schoonmoeder idem ditto. 250wh is echt niet krap voor 30km tenzij dat ding extreem zuipt.

Ik vind het opvallend dat ik zelden mensen zie die meer rijden dan ik en dat ik me het minste zorgen maak over accu grootte. Ik denk toch dat het een staartje is van de ellende met oudere generaties.

=> Maar uiteraard is een grotere accu per definitie beter.

Het is alleen altijd een financiele afweging en dan kan een keuze voor een kleine accu prima rationeel zijn zonder dat je jezelf heel erg belemmerd, ook omdat je zeker bij Bosch je eigenlijk altijd wel op een latere datum kan upgraden.

Ik zeg het ook vooral omdat we hier al met heel dure fietsen pronken (I'm guilty), terwijl je ook goedkoper nog wel wat kan vinden als je goed kijkt wat je wel en niet nodig hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 16-03-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

roffeltjes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:15:
[...]

Ik haal dat kilometrage op één lading door de stad op Turbo met een Bosch PL en 400wh accu (winter...)

50-55 is eerlijk gezegd gewoon baseline en daar heb je echt geen perperdure kwetsbare accu voor nodig. Hou er rekening mee dat een grote accu niet zomaar efficenter is. Als je hem mishandelt gaat hij net zo snel stuk als een kleinere accu (namelijk evenveel cellen). Het gaat wel wat langer mee, maar het prijsverschil is giga en voor het gros van de ritten is het met 400wh niet eens nodig om naar tour, laat staan eco te gaan.

Om levensduur te duiden: Mijn vrouw heeft nu in 7 jaar ruim 50k gereden en haar eerste 395wh accu is nog steeds in gebruik. Laat ik gokken dat ze gemiddeld 40km heeft gereden met die accu. Dat is een lage schatting, maar hij is natuurlijk fors verouderd in 7 jaar. => Ruim 1250 cycles. Mijn Razer accu gaat nog langer mee en mijn broer gebruikt die fiets nog steeds. Ik haalde dit jaar met diezelfde fiets nog ruim 70km op eco.

@de Peer Ik heb nogal wat kilometers afgelegd en verreweg het meeste gewoon op standje "blazen". Mijn vrouw en mijn schoonmoeder idem ditto. 250wh is echt niet krap voor 30km tenzij dat ding extreem zuipt.

Ik vind het opvallend dat ik zelden mensen zie die meer rijden dan ik en dat ik me het minste zorgen maak over accu grootte. Ik denk toch dat het een staartje is van de ellende met oudere generaties.
Oke. Ik heb dan gewoon een zwaar vertekend beeld omdat ik zelf pedelec-snelheden rijd en mijn 52V 16Ah batterij soms voor een groot deel op weet te rijden op 44 km. Maar dat is ook niet te vergelijken met netjes 25 km/u rijden natuurlijk. Ik dacht dat dat meer zou verbruiken, maar je levert dan zelf meer dan 80% van de kracht natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
de Peer schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:27:
[...]

Oke. Ik heb dan gewoon een zwaar vertekend beeld omdat ik zelf pedelec-snelheden rijd en mijn 52V 16Ah batterij soms voor een groot deel op weet te rijden op 44 km. Maar dat is ook niet te vergelijken met netjes 25 km/u rijden natuurlijk. Ik dacht dat dat meer zou verbruiken, maar je levert dan zelf meer dan 80% van de kracht natuurlijk.
Nee, je punt is natuurlijk helemaal correct. Groter is beter.

Maar ik ga uit van een bepaald financieel plaatje en dat vergt gewoon voor iedereen concessies (ik heb een dure fiets, maar geen Rohloff en een kleine accu, ook ik moest toch ergens mijn enthusiasme intomen). Accu grootte is volgens mij één van die dingen waar veel mensen wel iets kunnen besparen. Desnoods neem je na drie jaar een nieuwe accu, dan kan je de oude en de nieuwe tegen elkaar afrijden.

En als je dan een spotgoedkope Tenways bekijkt zie ik een fiets waar je die 30km toch wel mee moet halen tenzij de kwaliteit van de motor en accu prut is (en dat risico is er natuurlijk wel voor dat prijspeil). Dat je geen 400wh krijgt is jammer, maar voor die prijs is dat een concessie die erbij hoort. Liever dat dan velgremmen of een trommelrem. ;)

Trouwens ook waarom ik de keuze van Tenways en Cowboy voor een singlespeed naaf prima vind. Liever dat dan eindeloos gezeik met een goedkope versnellingsnaaf. Zolang de koper maar snapt dat het keuzes zijn en dat ze snappen dat er geen "free lunch" is.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 16-03-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Ik haal makkelijk met de tenways 50km op een accu met 20% resterend bij gewone omstandigheden. Vergeet niet dat de fiets maar 15kg weegt. 2x den haag rotterdam retour gedaan met veel wind heen. 42km en had 20% over.

Rij een 80-90km per week. Dus moet m 2x per week laden. En windje mee staat ie uit. Rijdt ook heerlijk zonder ondersteuning.

Edit: ik had begrepen dat tenways een vervangings accu buiten de garantie van 2 jaar voor onder de 200 euro beschikbaar wil stellen. En de service tot dusver is echt goed moet ik zeggen.

Als je 2 linker handen hebt en alles wil laten doen moet je een fiets bij een winkel kopen.

[ Voor 51% gewijzigd door Zuluman op 16-03-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Athome schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Voor jouw afstand is de keuze niet zo moeilijk. Gewoon de Stromer. De R+M gaat je op die afstand zeker tegenstaan.

Ik gebruik de Speed pedelec vooral binnen de bebouwde kom daarom ook voor de R+M gekozen. Ik had anders de Stromer ST2 gekozen.
@thomas-x-1982 , Ik denk ook dat ik jouw situatie de stromer zou pakken. zeker vanwege alle plusjes en het onderhoudscontract er bij. Mijn situatie is wel echt anders. Eigen aanschaf en ik trap vrij stevig zelf, daardoor haal ik zelf makkelijk 40 km/h bij windstil (ja zelfs met 65nm motor, riem en enviolo). Wind tegen niet (steek ik op 35km/h, maar dat is voor mij prima), maar wind mee trap ik regelmatig boven de ondersteuning. (iets met RPM en inmiddels dus geoefende benen). Het valt mij ook op dat in de ochtend de meeste speed-pedelecers helemaal ingepakt zitten onder de 5 graden. Waar ik voldoende heb aan een windjasje, shirt met lange mouwen en goede handschoenen. En dan nog kom ik met licht natte rug, klamme handen en een rood hoofd aan op het werk >:)

Kijk vooral even goed wat je doet met einde contract. Als je hem overneemt zou ik er een nieuwe ketting set op laten leggen. dan kun je na het lease contract nog lekker lang rijden. (als dat tot de mogelijkheden hoort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
We zijn nu toe aan een achterzitje op de fiets. De meeste achterzitjes hebben gelukkig een groot bescherm vlak, zodat de beentjes van het kind niet tegen de spaken komt.

Echter dat grote vlak, blokkeert in ons geval ook het slot in de bagagedrager waar de accu in zit. We hebben nu een Hamax achterzitje met frame bevestiging.

Zijn er meerdere mensen hier ook tegen aan gelopen zijn? Hoe hebben jullie dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 15:19
Ik ben ook voorzichtig aan het kijken naar een electrische fiets. Mijn huidige woon-werk fiets is helemaal op.

Ik ben wel geinteresseerd in de capaciteit technologie van ostrichoo, alleen wat ik niet begrijp is waarom zij de enige zijn die deze technologie gebruiken. Lijkt me zeer interessante technology, een range van maximaal 40km is voor mij prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
DaDude schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:42:
Ik ben ook voorzichtig aan het kijken naar een electrische fiets. Mijn huidige woon-werk fiets is helemaal op.

Ik ben wel geinteresseerd in de capaciteit technologie van ostrichoo, alleen wat ik niet begrijp is waarom zij de enige zijn die deze technologie gebruiken. Lijkt me zeer interessante technology, een range van maximaal 40km is voor mij prima.
Die supercap technologie is normaal vrij duur om grote capaciteiten te leveren, en het ontlaadt nogal snel.
Je zal de fiets elke dag of voor een rit moeten opladen.

Waar ik me meer zorgen over zou maken is de service.
Als je in de buurt niemand hebt die je fiets kan herstellen, en je moet voor een herstelling 50km verder, dan wordt je dat wel beu. (kijk maar eens in de Van Moof thread)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 15:19
Bedankt. Goede tip. Ik woon in limburg en daar hebben ze helemaal geen servicepunten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:07
roffeltjes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:15:
[...]

=> Maar uiteraard is een grotere accu per definitie beter.

Het is alleen altijd een financiele afweging en dan kan een keuze voor een kleine accu prima rationeel zijn zonder dat je jezelf heel erg belemmerd, ook omdat je zeker bij Bosch je eigenlijk altijd wel op een latere datum kan upgraden.

Ik zeg het ook vooral omdat we hier al met heel dure fietsen pronken (I'm guilty), terwijl je ook goedkoper nog wel wat kan vinden als je goed kijkt wat je wel en niet nodig hebt.
Voor het overgrote deel; eens

Echter heb je wel een paar riskante uitspraken die ik even wil gladpoetsen ;)

Hij met een 250 Wh accu kan die 30 km inderdaad prima halen.
Nu dan...
Factoren die gaan spelen later:
>veroudering: die 250 Wh wordt nooit meer, maar gaat alleen maar naar beneden
>koude: in de winter is de actieradius flink minder dan met lekker weer
>wind tegen: vooral de winter én wind tegen ga je het niet halen, ook niet bijna, laat staan als de accu al wat ouder is (zie formule van mijn werkstuk in de OP (omgaan met accu's))

Eerder had ik het al over de nette heer met een accu waarin alle cellen goed matchen en de heer die zijn accu aan de tand voelt en zal gaan mopperen omdat hij het doel niet kan halen

Een grote accu is áltijd beter. Je belast de cellen per cel minder, je hebt meer marge en wat je nu kunt halen haal je over 'n jaar a 2 jaar niet meer en al helemaal niet in de winter (koude) én als je ook nog eens flink wind op kop hebt. Dat hij het nu kan halen geloof ik meteen. Lente, verse accu en goede voornemens zijn een som die voor hem goed uit pakt. Hij zal veel 'sneller' toe zijn aan een nieuwe accu dan bij een 500 Wh model. Blijf dat goed beseffen en raak niet teleurgesteld als de accu relatief snel aan vervanging toe zal zijn.

@roffeltjes Jij en je vrouw fietsen heel veel en daarmee bouw je ook een conditie op. Je mag een andermans conditie niet gaan vergelijken met jouw conditie want je bent ook profrenner geweest en jan modaal wil gewoon met een flinke zet in de rug aankomen op zijn werk. Dat kost uiteraard meer energie uit de accu. Soms zie ik je hierna neigen en dat neem ik je helemaal niet kwalijk, maar het is géén maatstaaf voor de gemiddelde commuter.

PS: @roffeltjes heeft jouw vrouw niet een LiFePO4 accu? Of is zij als de nette heer in mijn voorbeeldpost eerder terug? Goede gebalanceerde accu en gaat er heel goed mee om. Ook dit is geen reële maatstaf voor iemand die wat minder geluk heeft/ conditie heeft of een hoger verzet kiest.

Voor de rest van jouw verhaal ben ik het eens. Alleen mag je geen vergelijk maken met anderen want bij iedereen pakt het anders uit en ik weet dat ik wat pessimistisch ben als het gaat over bereik. Ik ben teleurstellingen graag voor. Hij kan prima die fiets nemen want als hij bereid is om met harde wind de bus of de auto te pakken kan de aankoop gewoon doorgaan, maar ik zou een grotere accu zeker overwegen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Allereerst, ja groter is beter. Maar daar hangt dus een prijskaartje aan.
jimh307 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:37:
[...]

@roffeltjes Jij en je vrouw fietsen heel veel en daarmee bouw je ook een conditie op. Je mag een andermans conditie niet gaan vergelijken met jouw conditie want je bent ook profrenner geweest
Ik PROFRENNER ??? *Schatert van het lachen* Alleen in mijn zoete dromen. :o :+

Ik was 15 jaar een aardige B amateur en kon een uurtje 40 knallen in een wedstrijd, maar dan ben je ongeveer net zover van de eredivisie verwijderd als een goede 1e team voetballer van FC Zoetermeer. :D

Betekent wel dat ik een stuk harder kan (kon?) dan de meeste andere mensen, maar profs zijn een heel andere universum ;)
en jan modaal wil gewoon met een flinke zet in de rug aankomen op zijn werk. Dat kost uiteraard meer energie uit de accu. Soms zie ik je hierna neigen en dat neem ik je helemaal niet kwalijk, maar het is géén maatstaaf voor de gemiddelde commuter.
Dat gaat volgens mij niet op omdat er een vaste relatie is tussen cadans, trapkracht en ondersteuning. Als ik 25kmpu ga lever ik net zoveel watts als jij (mits zelfde motor). Trap ik harder ga ik harder maar dan zal na een bepaald punt ik geen ondersteuing meer krijgen. Wat dat betreft staat het allemaal redelijk vast.

Eén van de grootste verschillen die er wel is:

- Ik ben niet groot (1.71m)
- Ik zit dieper dan de meesten.
- En hoewel ik voor echt lange ritten eco ga rijden en dan inderdaad wel kan teren op mijn fietservaring ben ik zoals iedereen 99% van de ritten aan het turboen.

Ik pak dus relatief weinig wind. Aan de andere kant rij ik in Amsterdam en trap ik hem altijd tot de max (dat is heel erg onzuinig). Als ik buiten de stad rij over een lang fietspad knalt de actieradius omhoog.

En om deze toch nog wat verder te duiden, ook mijn schoonmoder van 70+ doet nu al zeven jaar 25km per dag met dezelfde ebike en die gaat als het moet door een tornado. Duidelijk een ander bouwjaar dan ik, weer of geen weer, ze vertrekt naar haar paarden bij de boerderij. Hiervoor deed ze hetzelfde met een 250wh NIMH ION accu.
PS: @roffeltjes heeft jouw vrouw niet een LiFePO4 accu?
Volgens mij is een Yamaha accu gewoon eentje met standaard cellen (Sanyo?) en niet wezenlijk anders dan een goede andere a-merk accu. Ik denk niet dat het een LiFePO4 accu is, dan hadden ze daar wel mee gepronkt.

En onze eerste ebikes hadden een voorwiel motor (ION) met een 250wh NIMH accu, toen die fietsen na zes jaar opwaren kon ik er nog prima mee op en neer naar het werk (op Turbo), alleen zat ik al aan mijn derde motor en was de voorvork helemaal op.

En helaas is een grotere accu bij de Tenways geen optie ;)

Wat ik probeer te zeggen:

1. Proefondervindelijk zie ik zeer sterke aanwijzingen dat voor de meeste mensen actieradius niet een probleem gaat zijn. De meeste Nederlanders wonen binnen 20km van hun werk en de meesten hier op het forum zitten in de range 10-15km. Dat zijn afstanden die met 250wh echt makkelijk kunnen, ook in de winter na een paar jaar.. Dit ging namelijk ook prima met ION accus en die waren net zo groot.
2. Omdat accu upgrades duur zijn (relatief duurder dan een losse accu!) is het daarom ook een punt waarop het overwegen waard is om te bezuiinigen. Als je na een paar jaar echt issues krijgt kan je een extra accu aanschaffen.
3. Ik ben totaal niet zuinig met mijn spul, heb al heel wat in mijjn handen gehad, heel wat kilometers (=cycles) gehad en toch heb ik niet die gevreesde degradatie issues gehad. Mijn accus zijn zeker kleiner geworden, maar ook na zeven jaar meer dan bruikbaar. Dat betekent niet dat het niet een reeel issue is, maar het risico is kleiner dan dat mensen denken (mijn FM zegt hetzelfde). Je ziet ook hier bij Tweakers dat het niet zo heel vaak voorkomt (laatste met een issue was een nagelnieuwe Bosch accu die kaduuk is).
4. Ik lees heel veel van zorgen van prospect kopers, maar zelden een klacht van een gebruiker (defect even daargelaten, maar dat is verre van een wekelijkse klacht).

En dan kom ik dus op het gevoelige punt; ja, een grote accu is beter. Maar de meerprijs af fabriek/dealer is blaartrekkend. Voor de meeste mensen is dat niet alleen veel geld, ik weet ook dat het voor de meeste mensen niet nodig gaat zijn. Als ik dan zie dat een dure accu ook stuk kan gaan blijft mijn advies toch om niet te groot (=duur) te gaan en eventueel na een paar jaar er een accu bij te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
DaDude schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:42:

Een Bobike Maxi werkt goed en kun je meer naar voren of meer naar achteren plaatsen zodat je meestal (altijd?) het slot wel vrij krijgt. En anders even bij winkels uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
Ferrox1 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:59:
[...]

@thomas-x-1982 , Ik denk ook dat ik jouw situatie de stromer zou pakken. zeker vanwege alle plusjes en het onderhoudscontract er bij. Mijn situatie is wel echt anders. Eigen aanschaf en ik trap vrij stevig zelf, daardoor haal ik zelf makkelijk 40 km/h bij windstil (ja zelfs met 65nm motor, riem en enviolo). Wind tegen niet (steek ik op 35km/h, maar dat is voor mij prima), maar wind mee trap ik regelmatig boven de ondersteuning. (iets met RPM en inmiddels dus geoefende benen). Het valt mij ook op dat in de ochtend de meeste speed-pedelecers helemaal ingepakt zitten onder de 5 graden. Waar ik voldoende heb aan een windjasje, shirt met lange mouwen en goede handschoenen. En dan nog kom ik met licht natte rug, klamme handen en een rood hoofd aan op het werk >:)

Kijk vooral even goed wat je doet met einde contract. Als je hem overneemt zou ik er een nieuwe ketting set op laten leggen. dan kun je na het lease contract nog lekker lang rijden. (als dat tot de mogelijkheden hoort)
Thanks - het is inmiddels sowieso een Stromer geworden, maar we komen gelijk in het volgend dilemma:

De keuze nu:

Stromer ST3 schademodel met ketting
versus
Stromer ST2 nieuw met riem

ST3 krijgt een comfort stuurpen en zit in de XL uitvoering
ST2 zoals jullie weten alleen in de L uitvoering, maar de stuurpen kan ook best hoog.

Grote verschil is natuurlijk ketting versus riem

De ST2 is (gek genoeg) iets duurder voor mij, maar wel een geschatte EUR 8 op de maandprijs.

In beide gevallen wordt er geleased. Het verzekering- en onderhoudspakket dekt EUR 300 onderhoud per jaar. De ketting/kast van de ST3 vervangen kost iets van EUR 350, dus dan betaal ik per jaar EUR 50.

Na die 3 jaar moet ik het volledig zelf betalen. Bij de ST2 zal ik dat een stuk minder hebben uiteraard. Het idee is ook met deze fiets na 3 jaar nog verder te rijden.

Hamvraag: wat zouden jullie doen? Ketting versus Riem, ST3 power versus ST2, XL versus L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 25-04 14:44

PinusRigida

I put the p in pool.

Ooit een elektrische vouwfiets gehad met motor in voorwielnaaf.

Ik raad het iedereen af. :/
Ik heb dit ding een paar jaar aangeraden maar goed, toen werkte het nog en wanneer het werkte, was het leuk.

Maar ik herken zeker en vast wat er in de OP staat: makkelijk(er) kabelbreuk en nog exponentieel groter risico bij een vouwfiets dan bij een gewone fiets met voorwielnaafmotor.

Da's ook de reden dat die van mij in panne gevallen is: ding was amper 2 jaar jong wanneer ik panne kreeg. uiteraard geen garantie meer op elektronische componenten (wel nog op frame maar daar was ik toen niks mee want panne had niks met frame te maken)...

Wat ik vreesde is werkelijkheid geworden, door het vele vouwen van de fiets (daarom ook dat ik vouwfiets nodig had), zijn barsten in rubber van kabel ontstaan, vocht in elektrisch systeem geraakt, kortsluiting >>> gedaan...
Kabels liepen trouwens intern, in de buizen, wat ervoor zorgde dat ze ook veel minder speling hadden dan wanneer ze erbuiten lopen. Het ziét er iets beter uit, maar de kabels moeten echt met de kader mee plooien in scherpe hoeken... en dat 4x / dag in mijn geval... compleet normaal dat dit stuk ging maar goed... je koopt zoiets voor je zure geld en je denkt "ze zullen daar wel iets op gevonden hebben zeker?". :X

Toen het werkte was het wel leuk, moet zeggen: idd. motor in voorwielnaaf soms wat tricky op gladde of losse ondergrond, maar anderzijds wel leuk aanvoelen ook, je voelt wel dat je vooruitgetrokken wordt, is wel leuk, en ik vond dat het weinig tot geen invloed had op sturen...

Ik zou het nu weliswaar niet meer doen, een voorwielmotor...

[ Voor 15% gewijzigd door PinusRigida op 18-03-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:49

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Wat betreft de actieradius van de verschillende fietsen is dit ook erg afhankelijk hoe de controller geprogrammeerd is. Mag niet klagen met mijn fietsen. Zelf ben ik blijkbaar hier een uitzondering en gebruik echt nooit de hoogste of "turbo" stand.

Op mijn Rabeneick TX-E met 250Wh accu gebruik ik normaal gesproken stand 1, 2 of 3 (meestal 2) van de 5. Deze fiets heeft wel een krachtsensor, dus het max. vermogen geeft hij alleen vanaf stilstand of bij lage snelheid bij goed meetrappen. Eenmaal op snelheid zit ik tussen de 0 en 2A verbruik, wat te zien is op mijn telefoon scherm. Een ritje van 75km is bij redelijk weer geen enkel probleem. 8)
Max. geleverde vermogen bij lage snelheid :
Stand 1: 4A
Stand 2: 6A
Stand 3: 8A

Screen uit januari na 2003 afgelegde Km's met nog 50% lading. Totale "Cycle Count / volledige ladingen" staat pas op 21. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeNalte0bEoYhWUiAQgKXF14sIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjOgLvnqWJrNnsQxNjepC38y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85AYsTUotbsp93tgEG_wlaMJUa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2gpeQGQxtPyDFtAhuSHHKYD.jpg?f=fotoalbum_large

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
Eergisteren even langs een fietsmaker gelopen in de buurt van m'n werk, daar verkochten ze o.a. Kalkhoff.

Vanwege mijn lengte passen die wel echt goed, zijn serieus grote jongens fietsen! De prijs is daar echter ook al snel naar, al snel €4k. Waarschijnlijk moet ik het wel ergens in die hoek moet gaan zoeken met mijn 2.07m en serieus lange benen. Gazelle heeft ook wel een paar grote fietsen overigens.

Denk dat ik voorlopig (totdat ik bij m'n nieuwe werkgever gebruik kan maken van dat fietsplan/lease regeling) maar een 2e hands koop ergens. 4k aftikken nu is wel wat teveel van het goede :+.

Trouwens wel jammer dat veel merken echt maar tot maat "L" gaan, <2m.

[ Voor 21% gewijzigd door De_Bastaard op 17-03-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Foxhill schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:42:
[...]

Een Bobike Maxi werkt goed en kun je meer naar voren of meer naar achteren plaatsen zodat je meestal (altijd?) het slot wel vrij krijgt. En anders even bij winkels uitproberen.
Dank. Er zijn idd achterzitjes die je direct op de bagagedrager kan monteren. Heb nu de bobike go maxi besteld. Zal kijken of dat ver genoeg naar achter kan (en tegelijkertijd veilig - middelpunt mag max 10cm afwijken dacht ik).

Anders even naar een fietsenwinkel en wat achterzitjes proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
thomas-x-1982 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Thanks - het is inmiddels sowieso een Stromer geworden, maar we komen gelijk in het volgend dilemma:

De keuze nu:

Stromer ST3 schademodel met ketting
versus
Stromer ST2 nieuw met riem

ST3 krijgt een comfort stuurpen en zit in de XL uitvoering
ST2 zoals jullie weten alleen in de L uitvoering, maar de stuurpen kan ook best hoog.

Grote verschil is natuurlijk ketting versus riem

De ST2 is (gek genoeg) iets duurder voor mij, maar wel een geschatte EUR 8 op de maandprijs.

In beide gevallen wordt er geleased. Het verzekering- en onderhoudspakket dekt EUR 300 onderhoud per jaar. De ketting/kast van de ST3 vervangen kost iets van EUR 350, dus dan betaal ik per jaar EUR 50.

Na die 3 jaar moet ik het volledig zelf betalen. Bij de ST2 zal ik dat een stuk minder hebben uiteraard. Het idee is ook met deze fiets na 3 jaar nog verder te rijden.

Hamvraag: wat zouden jullie doen? Ketting versus Riem, ST3 power versus ST2, XL versus L
Wat je ook doet. De maat van de fiets is belangrijker dan details als riem of ketting. Als het frame te klein is heb je daar nog jaren last van. Meer onderhoud is vooral in de portemonnee vervelend.
Een link naar een document waar je precies kan zien waar de verschillen in framemaat zitten.
https://www.stromerbike.c...y21rahmengeometriennl.pdf
Pagina: 1 ... 100 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam