Fietsen/E-bikes in de Pricewatch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 10:49
Ik wilde voor het eerst een nieuwe stadsfiets kopen omdat een Swapfiets huren toch wel duur begint te worden voor € 16,90 per maand. Op zoek naar aankoopadvies vond ik Het grote fietsen (met riem) topic en Het grote elektrische fietsen topic en het stappenplan van de Fietsersbond.

Uiteindelijk ben ik via Google Maps alle websites van fietsenwinkels in de regio afgelopen. Het bleek dat niet veel fietsenwinkels een (goed werkende) webshop ernaast hebben :-( Met een karig budget van 300 euro kwam ik uit op de Popal CityFlex 28 bij Fietsenwinkel Barendrecht of Halfords.

Nu mijn voorstel om fietsen toe te voegen aan de Pricewatch. Alhoewel voor normale fietsen begrijp ik dat het niet veel zoden aan de dijk zet, enorm veel werk is, er een gebrek aan fietsenwinkels met een webshop is en of die überhaupt wel in de Tweakers pricewatch willen staan.

De catalogus van gazelle.nl is hier eigenlijk al perfect voor, maar dus exclusief voor hun eigen fietsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdRksuoSs05Ts3CGZRTqSnDK5KA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nx2wwJz26MadQU6xDgoeIOwr.png?f=fotoalbum_large

Er zijn andere prijsvergelijkers zoals beslist.nl, bol.com en Google Shopping maar wat je daar ziet wordt je ook niet blij van en kan je niet even op "de goedkoopste model fiets en bij een fietsenwinkel in de buurt" zoeken. Al denk ik dat de doorsnee Nederlander gewoon een (tweedehands) fietsenwinkel binnenloopt.

Daarentegen voor elektrische fietsen / E-bikes zie ik nog een gouden kans voor Tweakers :)F
Ik heb in ieder geval al een elektrische fietsenwinkel met webshop gesubmit naar de Pricewatch, maar deze is waarschijnlijk niet geaccepteerd.

Ook gezien de huishoudelijke artikelen in de Pricewatch.
Als dit als muziek in de oren klinkt, dan een voorbeeld suggestie van filters:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:45
Zoals je al aangeeft hebben veel winkels geen webshop. Daarnaast is een fiets een artikel met wat services eromheen. En dan heb je nog vaak inruil en korting die pas besproken wordt in de winkel. Ook zijn fietsen er in veel meer merken en types, en dan nog eens maten en kleuren. Die staan in veel webshops niet netjes (consistent op dezelfde manier) apart benoemd. Daardoor is niet goed te crawlen welke er zijn. Daar bovenop staan fietsen in webshops vaak zonder (juiste) voorraad.

Twee websites die het proberen zijn Kieskeurig en Fietsenwijk. Kieskeurig via info die automatisch wordt aangeleverd door webshops. Om bovengenoemde reden is die info lang niet altijd juist. Fietsenwijk heeft toegang tot data uit verschillende kassa- en voorraad-systemen die in de fietsenbranche gebruikt worden (Wilmar, Cyclesoftware,…). De info is daardoor accurater. Dit is iets dat Tweakers niet kan en dan nog is de info minder accuraat dan de producten die wel in de Pricewatch staan.

Kortom: Je hebt Fietsenwijk over het hoofd gezien, en laat het beter aan hun over.

Voor een fiets van €300,- kun je beter even bij een of twee lokale winkels naar binnen lopen. Beste zelfs voor en gebruikte, omdat er in die prijsklasse géén goede fiets nieuw bestaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 10-03-2022 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:31

MsG

Forumzwerver

Hou je er rekening mee in je denkwijze dat een fietsenwinkel juist moet betalen voor opname in de pricewatch? Het is niet een of andere idilische crowd-database die belangeloos gevuld wordt door een ieder.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Foxhill schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 06:52:
Twee websites die het proberen zijn Kieskeurig en Fietsenwijk. Kieskeurig via info die automatisch wordt aangeleverd door webshops. Om bovengenoemde reden is die info lang niet altijd juist. Fietsenwijk heeft toegang tot data uit verschillende kassa- en voorraad-systemen die in de fietsenbranche gebruikt worden (Wilmar, Cyclesoftware,…). De info is daardoor accurater. Dit is iets dat Tweakers niet kan en dan nog is de info minder accuraat dan de producten die wel in de Pricewatch staan.
Deze waren mij inderdaad onbekend. Bij kieskeurig hebben ze een categorie voor elektrische fietsen en lijken normale fietsen in de categorie "Fiets (overig)" gezet te worden. Wanneer ik hier zoek naar de CityFlex geven ze aan dat er 1 prijs is maar vervolgens de melding "Er zijn op dit moment geen prijzen beschikbaar." :S

Fietsenwijk lijkt hier al een heel systeem voor te hebben, maar hebben een beperkt aantal fietsenwinkels die aangesloten zijn, bijvoorbeeld geen enkele winkel in mijn regio staat er tussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8numJ6YkguyWpnA8vKaRGZG1SQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/itdWLxP6onWAOKp7EBjGongl.png?f=fotoalbum_large

In de buurt van Rotterdam, rijklaar
299+25Barendrechthttps://www.fietsenwinkel...iets-28-inch/?kleur=blauw
299+49Popalhttps://popal.nl/nl/produ...nch-50-cm/3-versnellingen
339Rotterdam Centrumhttps://www.halfords.nl/p...lex-heren-blauw-50cm.html
399Schiedamhttps://bikestogo010.nl/c...n/products/cityflex-28101
399Slingehttps://www.fietsenwinkel...-herenfiets-blauw-3v.html
Voor een fiets van €300,- kun je beter even bij een of twee lokale winkels naar binnen lopen. Beste zelfs voor en gebruikte, omdat er in die prijsklasse géén goede fiets nieuw bestaat.
In mijn geval heb ik wel geluk gehad dat ik voor 299 (+25 euro rijklaar) een nieuwe fiets heb kunnen bestellen bij een winkel die in geen enkele prijsvergelijker zat dan, waar deze doorgaans tussen de 350-400 euro zit.

Het hele zoeken naar een fiets online is naar mijn mening vreselijk omslachtig als je geld wilt besparen en het ergens wil ophalen en graag terugkomt voor eventuele service en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 17:07

GforceNL

Out of memory....

MsG schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:28:
Hou je er rekening mee in je denkwijze dat een fietsenwinkel juist moet betalen voor opname in de pricewatch? Het is niet een of andere idilische crowd-database die belangeloos gevuld wordt door een ieder.
Dit is inderdaad een goed punt. Denk dat er vrijwel geen fietsen zaken zijn die willen adverteren op een tech site.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Zoals je al aangeeft hebben veel winkels geen webshop. Daarnaast is een fiets een artikel met wat services eromheen. En dan heb je nog vaak inruil en korting die pas besproken wordt in de winkel. Ook zijn fietsen er in veel meer merken en types, en dan nog eens maten en kleuren. Die staan in veel webshops niet netjes (consistent op dezelfde manier) apart benoemd. Daardoor is niet goed te crawlen welke er zijn. Daar bovenop staan fietsen in webshops vaak zonder (juiste) voorraad.
MsG schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:28:
Jullie hebben compleet gelijk, fietsen zijn meer vergelijkbaar met auto's in dat opzicht. Daarom ook mijn veronderstelling dat fietsenwinkels niet in de pricewatch kunnen of willen staan (omdat het niet gratis is) en er geen systeem is zoals met EAN codes in de retail.

Voor V&A zou het anders wellicht nog handig zijn om meteen een product in te kunnen voeren maar daar gaan niet zoveel fietsen rond. Er was wel een samenwerking met een autoverhandelsite maar ik kan het fout hebben nieuws: Moederbedrijf Volkskrant, AD en Tweakers koopt AutoTrack.nl voor 26 m...

Wat betreft het submitten van een fietsenwinkel webshop naar de pricewatch, ik was van plan een review achter te laten wat achteraf gezien niet echt een nuttig idee was.
dennisfr schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 06:53:
De originele insteek van de Pricewatch is om aan te geven waar een bepaald artikel het goedkoopst te krijgen is en daar zit hem ook de crux: het gros van de fietsenwinkels is particulier, of mag in ieder geval zelf zijn prijzen vaststellen. Vanuit dat perspectief is je voorstel dus onhaalbaar.
Je hebt ook een punt, er is geen brancheorganisatie of afspraken met dealers dat je een fiets niet voor zeg maar dumpprijzen mag verkopen of bij een centraal systeem moet registreren. Er valt niet zoveel zaken te doen met particuliere fietsenwinkels.
Pagina: 1