Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Tommie12 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Ik heb een manuele Enviolo, en ben daar best tevreden over.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen met de automaat te rijden. Soms wil je gewoon iets sneller trappen (vals plat, tegenwing), en dan moet je weer aan de knopjes prutsen. Ik draai gewoon iets bij, en het is zeker niet zo dat je de hele tijd aan die hendel moet zitten.
Je vindt vrij snel waar je moet zitten, en dan is het trappen.
De gewone automatiq variant van Enviolo werkt ook met een draaihendel net als de manuele variant. Er zit alleen een extra knopje op.
In de standaard stand werkt de automatiq exact hetzelfde als de manuele versie het "display" is dan oranje net als de manuele variant. Druk je de extra knop in, dan veranderd de kleur van oranje naar blauw. Vanaf dit moment bepaal je met de draaihendel de cadans en niet de overbrengingsverhouding.
Deze versie is toepasbaar op in feite iedere fiets met een Enviolo naaf.

Zit er een Bosch middenmotor onder de fiets dan is er een mogelijkheid om de cadans via het display te kunnen regelen. Deze keuze wordt normaal gesproken door de fietsfabrikant gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5150time
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 07:45
mistercage schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:33:
Vandaag eindelijk gearriveerd !
Helaas nog maar weinig meters gemaakt omdat ik ah werk was.

Verder ook een drager aangeschaft en op de adviezen die hier zijn gegeven afgegaan : een Uebler x21-s ( de I was écht te duur)

Laat t voorjaar maar komen 😎☀️☀️[Afbeelding]
Heel veel plezier ermee ik heb hem nu een maand en vind het echt een top fiets . Ik moet alleen nog even terug maar nog geen tijd gehad . Bij een volle accu in eco stand geeft het bereik 90 km aan dat geeft mijn mtb met 500 wh accu ook aan en deze is al 4 jaar oud met 7000km erop .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:34
mistercage schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:33:
Vandaag eindelijk gearriveerd !
Helaas nog maar weinig meters gemaakt omdat ik ah werk was.

Verder ook een drager aangeschaft en op de adviezen die hier zijn gegeven afgegaan : een Uebler x21-s ( de I was écht te duur)

Laat t voorjaar maar komen 😎☀️☀️[Afbeelding]
Toch nog eentje in de buurt gevonden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-08 20:15
pjotter1965 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Toch nog eentje in de buurt gevonden ?
En dat ging na die fantastische website die je aanraadde nog best wel vlot.
In de buurt…in de buurt…. Das een relatief begrip 😎. Ik hou t maar op regio noord & zuid Holland en alles binnen een uur reistijd. Ben wel top geholpen door de FM aldaar 👍🏼

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-08 20:15
5150time schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Heel veel plezier ermee ik heb hem nu een maand en vind het echt een top fiets . Ik moet alleen nog even terug maar nog geen tijd gehad . Bij een volle accu in eco stand geeft het bereik 90 km aan dat geeft mijn mtb met 500 wh accu ook aan en deze is al 4 jaar oud met 7000km erop .
Thanks ! Heb er vandaag maar een heel kort rondje op gefietst en idd het is echt een top fiets. Voelt mega degelijk aan en heerlijk, geen rammeltjes 😁. De mate van ondersteuning bevalt mij prima.
Ik ben benieuwd wat de range zal gaan zijn. Zal t hier wel even bijhouden om te zien of ik hetzelfde ga krijgen als jij.
Verder ook benieuwd of de insiders hier op t forum al meer kunnen delen over de toekomstige features die Bosch gepland heeft staan. Navi bijvoorbeeld..?of accessoires die compatible zijn met het smart systeem.

PV Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:59
grilkip schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:59:
Net een beetje willekeurige advertenties bekeken, moet zeggen dat ik opkijk van alle narigheid over kosten die mensen moeten maken omdat ze een of andere foutmelding krijgen. Zijn er merken waarbij dit bespaard blijft of in ieder geval zelf op te lossen?
Dat is wel een hele ruime vraag.

Zelf doen:
Bij elk merk kun je de niet-elektra zelf onderhouden afhankelijk van je eigen kunde. Elektra uitlezen kun je nooit zelf, maar bij uit-te-lezen fietsen geeft het display wel de storing ook weer. Bij merken die niet uitgelezen hoeven worden is storing zoeken niet perse makkelijker.

Storingen bespaard blijven:
De accu heeft een kortere levensduur dan de fiets. Je kunt een fiets inruilen voor dat moment. Als je kiest voor doorfietsen komt er uiteindelijk een storing. Bij een gebruikte fiets is dit ook een aandachtspunt. Een fietsenwinkel kan advies én garantie geven op een gebruikte accu.

De rest van de elektra heeft niet perse een eindige levensduur (bij benadering). Voor de displays, bekabeling en controller is de bouw kwaliteit wel verschillend. Het minste storingen kun je verwachten bij grofweg Bosch, Panasonic, Shimano en Yamaha. Maar ook daar is een keer een storing niet te voorkomen.

Wat kun je wel doen:
- Geen tasjes en mandjes aan je stuur. De kabels daar kunnen storing geven. Met name bij Bosch.
- Afneembare displays die vastgeschroefd zitten hebben soms storing in de contacten. Dus afneembaar laten óf af en toe eraf halen om de contacten te poetsen.
- De magneet in het achterwiel is waarschijnlijk de meest voorkomende storing (Bosch, Panasonic,…). Die kun je simpel zelf weer goed draaien.
- Regelmatig onderhoud helpt.
- Bij een gebruikte fiets moet je opletten welk systeem je koopt. Bijvoorbeeld TransX en Impulse moet je echt niet aan beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 23-02-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 19:24
Vandaag de Dutch id Phantom65 gekocht, deze stond op voorraad bij mijn lokale FM.
Ik wil er een 625 Wh accu in en die is nu besteld, levertijd 4 tot 6 weken.
Dit vind ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:51
Mijn Qwic is gesneuveld tijdens een mooi ritje vandaag. Tijdens de rit kwam er af en toe een knak geluid bij de trappers weg. Hij greep ook niet aan soms. Voelde alsof de ketting een tandje miste. Beetje vreemd gevoel. Eigenlijk vergelijkbaar met fietsen op een fiets zonder ketting.
Maar doordat het een ebike is met een sensor op beweging bij de trapper slaat de motor wel steeds aan. Als ik dan ging remmen kwam er ook een vreemd geluid bij de trappers weg, maar doordat deze een slag oversloeg trok de motor als het ware de ketting er steeds af.

Wat lastig uit te leggen, maar m’n vader kon me gelukkig ophalen (was zo’n 20km van huis) en de fiets staat nu bij de fietsenmaker. Het zal me benieuwen wat er stuk is. Ik denk de trapas. :?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:38
Zowel een dagje een ebike met CX en derraileur als een dagje een S-pedelec Bosch mogen testen.

CX vind ik in Nederland (exc. Limburg) overkill, merkte nauwelijks verschil met mijn PL. FM zei ook al dat hij liever een PL heeft dan een CX, scheelt geld, geluid en trekt iets beschaafder op (al vond ik dat niet spannend, Yamaha gaat ook als een raket).

En de S-pedlec. Ik mag van huis tot werk grotendeels op het fietspad (is gemengd met brommers) en vond het eigenlijk helemaal niks. Tot 30-32 is het leuk, daarna was het vooral een gedoe met mede fietsers. Op de laatste kilometer ben ik binnendoor gegaan, want tussen het verkeer had op de Wibautstraat heb ik geen zin. Op zon achteraf straat reed ik ook niet door (bleef rond de 25kmpu), je gaat al snel veel te hard op een onoverzichtelijk stuk.

Nog wel op een leeg stuk langs het kanaal geprobeerd om 45 te rijden... dat gaat alleen voor de wind, anders redt hij het niet. Duidelijk geen Stromer... Wat verder niet hielp was dat de verende vork veel te slap stond afgesteld waardoor het ding enorm dook wanneer ik remde :|

Mijn persoonlijke conclusies:

- Zoals ik al wist; tijdwinst was nihil op mijn traject en afstand (8 km helft buitenwijk, helft stad).
- Zodra je went ga je sneller rijden en dat kan eigenlijk niet in Amsterdam (niet waar ik rij). Ik had ook meteen weer door waarom scooters van het fietspad moeten :X

Ik heb echt wel lol gehad en snap waarom je zoeits wil als je door de polder eke dag op en neer moet. En het is toch iets wat ik een keer moest proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 23-02-2022 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Vandaag fietsen getest voor de AD-fietstest. Leuk concept op een industrieterrein in Utrecht. In 7 verschillende categorieën zijn ergens tussen de 5 en 8 fietsen opgenomen. Er zijn categorieën op prijs en op gebruik. Ik heb vooral getest in de categorie woon-werk van €3500-€5000.

Een paar positieve uitschieters:

- Canyon Precede:ON met Enviolo-naaf. Fijne sportieve woon-werk fiets. Heel mooi stijf frame en een heel mooie afwerking. Helaas wel redelijk hardcore; geen enkele vering op het gereden model.

- Sparta D-burst Energy MetB ook met Enviolo-naaf en Powerline CX. Heel fijn compact sloping frame en met een strakke afwerking. Qua stuurgedrag de fijnste fiets van de dag voor mij.

Tegenvallers:

- Serial 1 (Harley Davidson). Ziet er top uit, maar dat is het dan ook. De Brose-motor is echt minder dan de Bosch-motoren en geeft behoorlijke trilling door aan het frame. De afwerking lijkt top, maar als je verder kijkt zie je flinke fouten; een slap zadel, slecht gemonteerde spatborden, etc.

- Stella Morena Premium MDB. Slap frame en heel matige remmen op een hele sterke motor zijn geen lekkere combi. Met 30km/h een heuveltje af vond ik spannend, terwijl dat op geen enkele andere fiets aan de orde was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 17-09 21:26
mistercage schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Thanks ! Heb er vandaag maar een heel kort rondje op gefietst en idd het is echt een top fiets. Voelt mega degelijk aan en heerlijk, geen rammeltjes 😁. De mate van ondersteuning bevalt mij prima.
Ik ben benieuwd wat de range zal gaan zijn. Zal t hier wel even bijhouden om te zien of ik hetzelfde ga krijgen als jij.
Verder ook benieuwd of de insiders hier op t forum al meer kunnen delen over de toekomstige features die Bosch gepland heeft staan. Navi bijvoorbeeld..?of accessoires die compatible zijn met het smart systeem.
Ik merk dat ik best veel fiets zonder ondersteuning en dan fietst ie nog soepeler dan mijn vorige fiets (10 jaar oude Sparta). De range wordt hier verder probleemloos weergegeven, nu bijvoorbeeld met 70% accu nog 100 km range op Eco. Als ik zelf terugreken kom ik op ca. 130-140 km range bij gemengd gebruik.

Verder heb ik, buiten enkele heuvels hier in Zuid-Limburg gecombineert met de harde wind van de laatste tijd, nog niet echt meer nodig gehad als Eco.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 24-02-2022 13:05 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Ojjorz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:53:
Vandaag fietsen getest voor de AD-fietstest. Leuk concept op een industrieterrein in Utrecht. In 7 verschillende categorieën zijn ergens tussen de 5 en 8 fietsen opgenomen. Er zijn categorieën op prijs en op gebruik. Ik heb vooral getest in de categorie woon-werk van €3500-€5000.

Een paar positieve uitschieters:

- Canyon Precede:ON met Enviolo-naaf. Fijne sportieve woon-werk fiets. Heel mooi stijf frame en een heel mooie afwerking. Helaas wel redelijk hardcore; geen enkele vering op het gereden model.

- Sparta D-burst Energy MetB ook met Enviolo-naaf en Powerline CX. Heel fijn compact sloping frame en met een strakke afwerking. Qua stuurgedrag de fijnste fiets van de dag voor mij.

Tegenvallers:

- Serial 1 (Harley Davidson). Ziet er top uit, maar dat is het dan ook. De Brose-motor is echt minder dan de Bosch-motoren en geeft behoorlijke trilling door aan het frame. De afwerking lijkt top, maar als je verder kijkt zie je flinke fouten; een slap zadel, slecht gemonteerde spatborden, etc.

- Stella Morena Premium MDB. Slap frame en heel matige remmen op een hele sterke motor zijn geen lekkere combi. Met 30km/h een heuveltje af vond ik spannend, terwijl dat op geen enkele andere fiets aan de orde was.
Bedankt voor je visie.

Welke remmen stonden er op die Moreno?

Wat vond je van de Enviolo samen met de CX?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 22:46

Christiano007

Ich bin der champion

Josvdv schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:19:
Vandaag de Dutch id Phantom65 gekocht, deze stond op voorraad bij mijn lokale FM.
Ik wil er een 625 Wh accu in en die is nu besteld, levertijd 4 tot 6 weken.
Dit vind ik geen probleem.
Triest he, heb je een fiets die op voorraad is, moet je wachten op de accu :') . Heb zelf ook een fiets gekocht 2 weken terug, was alleen wachten op een standaard 400 watt accu in het frame.

Hopelijk is het snel binnen

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Tommie12 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Welke remmen stonden er op die Moreno?

Wat vond je van de Enviolo samen met de CX?
De site van Stella zegt: TRP HD-EU817 hydraulische schijfremmen. Zegt me niks, dus theoretisch kan het ook aan de afstelling liggen. Het remde in ieder geval voor geen meter.

De CX vond ik geen meerwaarde hebben tov de gewone Powerline. Ik merkte op verschillende fietsen geen verschil. De combinatie van Powerline en Enviolo is wel fijn. Ook icm met de Nexus-5 en Alfine-8 trouwens.

De automatische Enviolo vond ik minder fijn. Die wil nog wel eens in de war raken als je je benen even stil hebt gehouden, bijvoorbeeld na een scherpe bocht. Dan schakelt ie automatisch naar een veel te licht verzet en dan duurt het wmb te lang voordat hij weer oppakt. De handmatige traploze verstelling heeft mijn voorkeur.

• 5150time
Phusebox schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:02:
[...]

Ik merk dat ik best veel fiets zonder ondersteuning en dan fietst ie nog soepeler dan mijn vorige fiets (10 jaar oude Sparta). De range wordt hier verder probleemloos weergegeven, nu bijvoorbeeld met 70% accu nog 100 km range op Eco. Als ik zelf terugreken kom ik op ca. 130-140 km range bij gemengd gebruik.

Verder heb ik, buiten enkele heuvels hier in Zuid-Limburg gecombineert met de harde wind van de laatste tijd, nog niet echt meer nodig gehad als Eco.
Vandaag terug geweest nar de Cube Store ivm de actieradius accu volledig opgeladen en gaf 90 km aan in Eco stand volgens de monteur was dit prima en moest ik niet vergelijken met andere toen ik aangaf dat ik dit onzin vond en dat mijn 4 jaar oude 500wh accu van mijn MTB met zelfde motor 88km aangeeft in eco zou hij wel contact opnemen met bosch om de accu te laten na meten ( ik gebruik de fiets ook veel zonder ondersteuning en met wat tegenwind voornamelijk in Eco) Ik moest de fiets achterlaten en zou het verder wel horen kon wel een paar weken duren . Nu een leen fiets meegehad .
Ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:28
5150time schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:29:
[...]

Vandaag terug geweest nar de Cube Store ivm de actieradius accu volledig opgeladen en gaf 90 km aan in Eco stand volgens de monteur was dit prima en moest ik niet vergelijken met andere toen ik aangaf dat ik dit onzin vond en dat mijn 4 jaar oude 500wh accu van mijn MTB met zelfde motor 88km aangeeft in eco zou hij wel contact opnemen met bosch om de accu te laten na meten ( ik gebruik de fiets ook veel zonder ondersteuning en met wat tegenwind voornamelijk in Eco) Ik moest de fiets achterlaten en zou het verder wel horen kon wel een paar weken duren . Nu een leen fiets meegehad .
Maar wat is je daadwerkelijke range dan met een volle accu? Die geschatte range bij volle accu is een indicatie en niet meer dan dat. Sterker nog: mijn Gazelle van 10 maanden oud geeft wel eens 24 kilometer resterend aan als ik thuis weg fiets en 16 kilometer later kom ik op mijn werk aan met nog 1 of 2 kilometer resterende range. En dan fiets ik constant op de tourstand en zonder serieuze tegenwind.
Wat ik hier mee wil zeggen: het is blijkbaar lastig om een betrouwbare indicatie weer te geven. Fiets de accu een paar keer bijna leeg en reset de 'dagteller' iedere keer als je de accu oplaadt. Na verloop van tijd heb je dan zelf wel een goed beeld van het bereik en kun je vertrouwen op de dagteller ipv het geschatte bereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@dennisfr @5150time Daar hoef je geen genoegen mee te nemen.
Mijn Gazelle (500Wh) kan in deze tijd minimaal 75 km halen op een volle lading en dan bedoel ik met tegenwind gewoon stand sport en wind mee eco of tour. En dan ook met de afgelopen stormen.

In de toerstand geeft mijn display met een volle accu 95 km range aan en in de eco stand minimaal 130 km.

Ga jullie accu eens in de gaten houden. Als de range snel afneemt betekend dit een defecte accu. In deze omstandigheden mag je verwachten dat je de 75 km echt moet kunnen halen inclusief hoge ondersteuning waar nodig (en vaak tijdens afgelopen week). Dit mag geen probleem zijn.

Puur op de sport stand (dus alle kilometers op sport) heb ik een range van 68 kilometer (getest). Echte kilometers wel te verstaan.

De geschatte 90 km in de eco stand is gewoon te weinig. Hoeveel echte kilometers halen jullie dan op een lading?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02

dof

Josvdv schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:32:
Vanmorgen bij de lokale dealer een proefrit gemaakt op de Dutch id phantom65, fietste heerlijk en ziet er lekker stoer uit.
De fiets staat op voorraad met een handmatig bediende Envilio naaf.
Maar ik twijfel of ik toch voor een automatische naaf moet gaan, geeft wel weer kans op storingen.

[Afbeelding]
Zelfde proefrit ervaring vorig jaar september, heerlijke e-bike. Toen Dutch-id Phantom besteld (met CX motor, Enviola Automatic, grootste accu en bronze kleur) en zou in week 22 geleverd worden. Werd in januari toch wel ongeduldig en toen ik informeerde bleek levering naar week 42 verschoven te zijn !!! Toen water bij de wijn gedaan en met leverancier gezocht naar Dutch-id Phantom die wel eerder leverbaar zou zijn. Uiteindelijk een exemplaar besteld en deze is in februari geleverd, met PL i.p.v. CX, Enviola manual i.p.v. automatic, zwart i.p.v. bronze, en accu ook maar naar iets kleinere capaciteit. Maar eigenlijk achteraf wel tevreden met de keuzes. Ik vind de Enviola manual eigenlijk prima werken, je kunt tijdens fietsen bijdraaien en zoeken wat lekker rijdt, en PL motor is meer dan sterk genoeg.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 17:53
Betreft de Gazelle Ultimate C8 HMB Belt met 500 Wh accu en Bosch Active Line Plus (50Nm) motor.
Mijn snelheid is meestal zo'n 20-22 km/u. Voor de verkregen resultaten hieronder, 99% van de tijd fietste ik in de Eco-stand.

Het bereik van de accu zegt weinig. Ik heb bij tegenwind meegemaakt dat het bereik daalde van 130 naar 79 km, terwijl het een afstand van 9,5 echte km's betrof. Toen ik 's avonds dezelfde afstand terugfietste ging het bereik van 78 naar 120km.

Hieronder wat afgelegde echte km's per batterijlading.

Oplaaddatum Restbereik (km) Afgelegd (km)
09-02-22 11 121.6
28-01-22 8 128.3
21-01-22 12 122.6
10-01-22 ? 133.2

[ Voor 10% gewijzigd door echoes op 25-02-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Mijn afstanden:

Fiets Norta - Enviolo manueel, 500Wh batterij, Powerline Bosch motor

Meestal rij ik op Tour, en ik heb al ritten van 70 en 80 km gedaan.

De rit van 80km was licht heuvelachtig bij weinig wind. Op de terugweg bij ca 60km was het restbereik nog 40km (Tour), dus toen heb ik standje turbo ingeschakeld en bij thuiskomst was het bereik nog 2km.

De rit van 70km was met de trein heen, en met de fiets terug over vlak terrein met lichte wind.
Alles op Tour gefietst en bij thuis komst was er nog een bereik van 30km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
Vandaag zelf nog even contact opgenomen met bosch en zij vertelde dat dit bereik voor een 750wh absoluut niet goed is maar dat wist ik al . Het probleem zal waarschijnlijk toch aan de accu liggen advies om zsm de dealer te contacten zodat zij kunnen zorgen dat de accu naar hun word opgestuurd. Maar dat had ik natuurlijk gisteren al gedaan
Wat ik zelf zag kwa accu procenten is dat er ongeveer 1 % per km afging bij 80 % gebruik van eco stand en 20% zonder ondersteuning tijdens de rit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 17:51
Het viel mee.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Dure maand voor mij zo, net 2 spatborden (voor & achter) laten vervangen a 150 euro bij m'n C7 Paris ebike. 2 weken geleden ook al een beurt laten doen a 65 euro. Tikt lekker aan zo. Beide spatborden zeiden krak toen ik vorige week onder een tunnel door fietste.

Ik snap nog steeds niet hoe maar een kostbaar geintje is het wel. De FM zei dat het zo duur is omdat hij m'n halve fiets uit elkaar moest halen voor het achterspatbord. Motor etc moest allemaal losgehaald worden.

Hopelijk blijft het hier voorlopig bij. Wel lekker in elkaar gezet door Gazelle trouwens als hij helemaal uit elkaar gehaald moet worden voor zoiets simpels als een spatbord..

[ Voor 15% gewijzigd door London op 25-02-2022 16:59 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
5150time schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:45:
Vandaag zelf nog even contact opgenomen met bosch en zij vertelde dat dit bereik voor een 750wh absoluut niet goed is maar dat wist ik al . Het probleem zal waarschijnlijk toch aan de accu liggen advies om zsm de dealer te contacten zodat zij kunnen zorgen dat de accu naar hun word opgestuurd. Maar dat had ik natuurlijk gisteren al gedaan
Wat ik zelf zag kwa accu procenten is dat er ongeveer 1 % per km afging bij 80 % gebruik van eco stand en 20% zonder ondersteuning tijdens de rit .
En ik ging er maar even vanuit dat het ging om een 500Wh accu. In het geval van een 750Wh accu heb je gewoonweg te maken met een slechte accu. Er hoeven maar een paar cellen slecht te zijn en daar ga je.

Is deze kwaal langzaam ontstaan of was het direct vanaf het begin al slecht?

*en jimh307 blijft erop hameren dat de controles bij het bouwen van een pack beter moeten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
London schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:44:Wel lekker in elkaar gezet door Gazelle trouwens als hij helemaal uit elkaar gehaald moet worden voor zoiets simpels als een spatbord..
Bij mijn Batavus is in 5000 kilometer nog niks kapot gegaan gelukkig, alleen de standaard zat een keer los, moest ie toch naar de fietsenmaker want de motor moest eruit om hem aan te kunnen draaien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

jodeltje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:33:
[...]

Bij mijn Batavus is in 5000 kilometer nog niks kapot gegaan gelukkig, alleen de standaard zat een keer los, moest ie toch naar de fietsenmaker want de motor moest eruit om hem aan te kunnen draaien 8)7
Ik heb er nu 4000 km op zitten en tot nu toe zijn de spatborden een keer gebroken en m'n versnellingskabel is een keer vervangen. Voor de rest breng ik hem iedere 1000 km voor een beurt weg en that's it. Maar deze laatste was wel pijnlijk :+

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
jimh307 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:11:
[...]

En ik ging er maar even vanuit dat het ging om een 500Wh accu. In het geval van een 750Wh accu heb je gewoonweg te maken met een slechte accu. Er hoeven maar een paar cellen slecht te zijn en daar ga je.

Is deze kwaal langzaam ontstaan of was het direct vanaf het begin al slecht?

*en jimh307 blijft erop hameren dat de controles bij het bouwen van een pack beter moeten :|
De fiets is 4 weken oud direct al bij de eerste keer opladen toen er nog 0km op stond nu staat er inmiddels 300km en nog steeds hetzelfde bereik .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
5150time schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:12:
[...]

De fiets is 4 weken oud direct al bij de eerste keer opladen toen er nog 0km op stond nu staat er inmiddels 300km en nog steeds hetzelfde bereik .
Dan mag je verwachten dat de slechte cellen niet opgemerkt waren. Een direct defect dus.
Ik hoorde wel van mijn FM dat er veel problemen zijn met de powertubes. Als de accu al meteen vanaf het begin slecht is kun je beter alles uitsluiten. Loopt een van de wielen bijvoorbeeld niet behoorlijk aan of is de elektronica niet goed afgestemd. Of verkeerde software in de accu wil ook nog wel eens sporadisch gebeuren.

Fijn dat Bosch ook al aangeeft dat het zo niet hoort. Met een 750Wh accu mag je minimaal 100 km range kunnen halen in dit weer en richting de 150 km in de zomer (op tour stand).

Blijf in contact met Bosch en het is vervelend, maar ga ermee naar de FM. Dit is gewoon garantie, maar hoe lang je hem dan kwijt bent is de vraag. Krijg je bijv. een elektrische leenfiets?

Sterkte ermee :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:21
London schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:44:
.... Beide spatborden zeiden krak toen ik vorige week onder een tunnel door fietste.

.... Motor etc moest allemaal losgehaald worden.
....Wel lekker in elkaar gezet door Gazelle trouwens als hij helemaal uit elkaar gehaald moet worden voor zoiets simpels als een spatbord..
Bijzonder dat dit met beide spatborden tegelijk gebeurt. Ik zou in dat geval wel willen weten hoe dat kan om eventueel dit te kunnen voorkomen in de toekomst.
Bijzonder ook dat de bevestiging van het spatbord bij de achtervork niet eenvoudiger is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

elinx schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:55:
[...]

Bijzonder dat dit met beide spatborden tegelijk gebeurt. Ik zou in dat geval wel willen weten hoe dat kan om eventueel dit te kunnen voorkomen in de toekomst.
Bijzonder ook dat de bevestiging van het spatbord bij de achtervork niet eenvoudiger is opgelost.
Ik vermoed dat ze al redelijk op waren. Ik fiets dagelijks onder een fietstunnel door met een flinke helling omlaag en in die fietstunnel liggen wat richeltjes. Ik vermoed dat 3 jaar lang dagelijks 2x die richels met 32-35kmh funest zijn voor die plastic spatborden. Een andere verklaring kan ik niet geven.

Dat de bevestiging van het spatbord zo gecompliceerd is gemaakt is wel echt jammer inderdaad.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:27
Soms zie je een fiets waar je van denkt... "Die moét ik hebben" Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc1dfQpAybaLyfXWUUQCGYsUezY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liF4hlLW0ubQVRYz3mbsqe78.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_sSmyYm47BTw_73qWuoOT-eaJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbC14ILMFUNzLbsUP1XqaxUO.jpg?f=fotoalbum_large

De Batavus Velder E-Go power N7. (400 accu)
Eerste indruk?.. prijs kwaliteit prima.
Mijn 3e elektrische Batavus, de laatste was een Stream (Yamaha). De Velder heeft minder kracht maar laat zich niet in een hoek drijven! Opvallend is dat de accu klein is, maar dat de techniek natuurlijk ook vooruit gaat! Ik ga veel plezier beleven met deze fiets. Ik heb de fiets gekocht bij mijn vertrouwde profile fiets winkel en was op voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Ojjorz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:53:
Helaas wel redelijk hardcore; geen enkele vering op het gereden model.
Ik gok dat de banden ook weer eens spijkerhard waren opgepompt. De FM die mijn VDV aanlevert zet ook mijn 62mm op 4 bar :o

Toen ik zei dat ik ze zelf onder de 2 bar gooi viel hij van zijn krukje. :+
. Qua stuurgedrag de fijnste fiets van de dag voor mij.
Ik blijf erbij dat dat verreweg het belangrijkste is. En ja, mixte (ook wel bekend als trappez, oftewel de tussen vorm tussen heren/diamant en lage instap)is fijn. Ik heb nu ook een Mixte en ga niet meer terug... zoveel handiger, heleaal als je bagage hebt.
Ik gok dat de remmen toch een kwestie van afstellen en inrijden is, want TRP is het luxe merk van Tektro en is gewoon uitstekend. Kortweg is dat echt wel een paar slagen dan wat er normaal op een ebike wordt gezet (MT200 van Shimano is zo'n beetje de baseline)

Maar dat frame... dat zal niet beter worden, al ziet die voorvork er ook niet overbemeten uit. :X

Ik vind die ultra lage instap nog altijd spannend. Tegenwoordig gaat het vaak prima qua stijfheid, maar zoals je nu illustreert is en blijft er een risico dat een bouwer het niet voor erlkaar krijgt. Links of rechtsom is het de zwakste constructie, dus je moet dat goed verstevigen.

En betreft dat model in het algemeen: Zo te zien heeft Stella besloten allemaal premium onderdelen op een hoop te gooien en is de som van het geheel minder.

Allereerst:
- Ik snap vooral die keuze voor de CX totaal niet. Het is niet de doelgroep en het hoort niet bij dit model.
- Idem ditto voor de Kiox, niet de doelgroep en het model. Intuvia is prima voor dit werk. Biedt dan Nyon aan als optie.
- 400 WH gaat met dit model als een malle slurpen. Rechtop zit met een CX...
- TRP Remmen zijn leuk en exotisch, maar tenzij het iets is met voorraden zie ik het voordeel niet. Dat het testmodel dan niet goed remt is natuurlijk extra grappig. => Dat ze niks van Shimano hebben gemonteerd is waarschijnlijk geen toeval en doet me inderdaad denken aan een voorraad keuze.

[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 26-02-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

roffeltjes schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:06:
[...]

Ik gok dat de banden ook weer eens spijkerhard waren opgepompt. De FM die mijn VDV aanlevert zet ook mijn 62mm op 4 bar :o

Toen ik zei dat ik ze zelf onder de 2 bar gooi viel hij van zijn krukje. :+

[...]

Ik blijf erbij dat dat verreweg het belangrijkste is. En ja, mixte (ook wel bekend als trappez, oftewel de tussen vorm tussen heren/diamant en lage instap)is fijn. Ik heb nu ook een Mixte en ga niet meer terug... zoveel handiger, heleaal als je bagage hebt.

[...]

Ik gok dat de remmen toch een kwestie van afstellen en inrijden is, want TRP is het luxe merk van Tektro en is gewoon uitstekend. Kortweg is dat echt wel een paar slagen dan wat er normaal op een ebike wordt gezet (MT200 van Shimano is zo'n beetje de baseline)

Maar dat frame... dat zal niet beter worden :X

Ik vind die ultra lage instap nog altijd spannend. Tegenwoordig gaat het vaak prima qua stijfheid, maar zoals je nu illustreert is en blijft er een risico dat een bouwer het niet voor erlkaar krijgt. Links of rechtsom is het de zwakste constructie, dus je moet dat goed verstevigen.
Fijn om te horen dat die remmen het in ieder geval zouden moeten doen. Wel eng dat die dan zo slecht afgesteld worden bij aflevering.

Het frame van die Stella was inderdaad met een heel lage instap en dat merkte je aan alles. Voor bejaarden misschien fijn, maar als 'premium fiets' binnen de collectie echt ondermaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Ojjorz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:15:
[...]

Fijn om te horen dat die remmen het in ieder geval zouden moeten doen. Wel eng dat die dan zo slecht afgesteld worden bij aflevering.
Mijn FM brandt de blokjes kort met een gasvlam, of Stella had dat ding even 20x van 25kmpu vol moeten inknijpen. Om hem zo af te leveren op een test dag is natuurlijk klunswerk. Maar ook Gazelle levert blijkbaar een testfiets af die slecht schakelt 8)7

Ik zou als sales manager toch echt een techneut even een rondje laten fietsen en alles dubbel checken voor je hem uitlevert voor een landelijke test. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
markdejong schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:47:
Mijn 3e elektrische Batavus, de laatste was een Stream (Yamaha).
Jep, ik ben best te spreken over Batavus (mits goed afgeleverd). Ik ben net over naar VdV, maar dat is een hele andere prijsklasse. Mijn vrouw heeft nog steeds haar Razer (7e jaar) en hoewel de motor volgens mij op zijn einde loopt gaat dat prima. We gaan die motor ook gewoon vervangen als het moet, economisch niet logisch om de fiets te vervangen (net een nieuwe accu en haar oude accu is voor een paar tientjes weer gemaakt).

Mijn schoonmoeder heeft de Stream, die doet het nog prima. Ze heeft hem nu ook al 7 jaar en maakt nog steeds elke dag, ook met storm en hagel, weekend of doordeweeks 6km heen en 6km terug naar de paardenstal. Ik kom al snel op 4000km per jaar, wat niet gek is voor een 80+ er :+

Maar die Velder is zeker met die schijfremmen en de nieuwe Bosch motor natuurlijk een stuk verfijnder.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 26-02-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
5150time schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:29:
[...]Vandaag terug geweest nar de Cube Store ivm de actieradius accu volledig opgeladen en gaf 90 km aan in Eco stand volgens de monteur was dit prima en moest ik niet vergelijken met andere toen ik aangaf dat ik dit onzin vond en dat mijn 4 jaar oude 500wh accu van mijn MTB met zelfde motor 88km aangeeft in eco zou hij wel contact opnemen met bosch om de accu te laten na meten ( ik gebruik de fiets ook veel zonder ondersteuning en met wat tegenwind voornamelijk in Eco) Ik moest de fiets achterlaten en zou het verder wel horen kon wel een paar weken duren . Nu een leen fiets meegehad .
Dat zou okay zijn voor een 400wh accu, maar voor 750WH is dat zoals je al zelf stelt volkomen kolder. Je zou dan het dubbele verwachten (ik extrapoleer van mijn 400wh Bosch accu die ongeveer 90km aangeeft).

Dat is wel een beetje mijn angst met die grote accu's, vandaar dat ik het nog bij 400Wh hou. Ik ben benieuwd hoe de garantie gaat aflopen, hou ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
London schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:44:
Dure maand voor mij zo, net 2 spatborden (voor & achter) laten vervangen a 150 euro bij m'n C7 Paris ebike. 2 weken geleden ook al een beurt laten doen a 65 euro. Tikt lekker aan zo. Beide spatborden zeiden krak toen ik vorige week onder een tunnel door fietste.

Ik snap nog steeds niet hoe maar een kostbaar geintje is het wel. De FM zei dat het zo duur is omdat hij m'n halve fiets uit elkaar moest halen voor het achterspatbord. Motor etc moest allemaal losgehaald worden.
Ik vind het altijd link om commentaar te geven p kosten van een reparatie, maar toch wil ik wel wat zeggen.

Dat bedrag snap ik eigenlijk niet helemaal (ik vind het sowieso erg duur).

- Materiaal 30,- (SKS chromoplastics). Laat ik duur rekenen en 50,- nemen.
- Ik zie niet in waarom de motor eruit moet, dat is toch gewoon een standaard Bosch motor?
- Arbeidsloon 100,- lijkt me echt bijzonder veel? Zelfs als de motor eruit moet is dat toch heel veel geld? 12 bouten oid met een moment sleutel, stekkertjes los, wielen eruit, zwevende achterdrager eraf, afmeten, gaatje boren in nieuw spatbord (als het al niet pasklaar van Gazelle komt) en weer terugzetten. Dat is voor een vakman met spullen toch een uurtje werk?

Nogmaals, ik wil geen vakman voor het hoofd stoten en ik weet dat het soms gewoon niet zo simpel is, maar ik deel je verbazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:55:
[...]

Ik ageer nu alweer een decenium tegen die zwevende achterdragers met een stalen plaat onder het spatbord. Niet alleen lastiger qua onderhoud, je hebt minder speling voor je band en het is qua constructie ook nog eens minder sterk dan twee verbinding stangen naar je achtervork |:(

Met de klassieke montage kan je gewoon zelf een Tubus erop zetten voor 5 tientjes en dan heb je de beste drager die er is, zonder dat je FM de halve fiets moet strippen. En dat geldt dan ook voor je spatbord, dat kan je dan ook zelf doen als je een beetje handig bent.

Dat geldt trouwens ook voor lampen e.d. al die integratie is wat mij betreft een achteruitgang. Je zit met een vendor lockin en je kan niet zelf een (veel betere!) lamp kopen en erop schroeven.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 26-02-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:53:
[...]

Blijf in contact met Bosch en het is vervelend, maar ga ermee naar de FM. Dit is gewoon garantie, maar hoe lang je hem dan kwijt bent is de vraag. Krijg je bijv. een elektrische leenfiets?
Is het niet een kwestie van wachten op de vervangende accu en in de tussentijd doorrijden met de oude? Of verwacht je dat ze de oude accu gaan opsturen voor nog een controle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:05:
[...]

Is het niet een kwestie van wachten op de vervangende accu en in de tussentijd doorrijden met de oude? Of verwacht je dat ze de oude accu gaan opsturen voor nog een controle?
Het langer doorrijden op zo'n accu kan het risico hebben dat je in the middle of nowhere stil kan komen te staan omdat de accu het helemaal begeeft. Zijn accu is niet in orde en 9 tegen 10 dat het een of meer slechte cellen zijn die het doen. Als deze cellen echt defect gaan krijg je een enorme zelfontlading en trek je heel die accu de afgrond in. Erop doorrijden heeft een enig risico.

En komt een van die cellen onder de 2,5 volt dan is het feest en zal die accu helemaal niets meer doen. Dan zijn een of meer groepen cellen die steeds meer gaan mismatchen.

Voor brandgevaar hoef je niet direct te vrezen. Wel voor zwaar fietsen en daarom adviseer ik het rijden op die accu dan ook zo snel als mogelijk te staken.

Of Bosch die accu helemaal gaat doormeten is mij nog maar de vraag. Een paar slechte cellen zal zeer veel stress op de overgebleven cellen geven en is het beter die cellen te recyclen > nieuwe accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:52:
[...]Erop doorrijden heeft een enig risico.
Ja duidelijk. Ik zou als leek toch doorrijden tot de nieuwe accu in de winkel lag, maar ik heb ook geen echt alternatief (geen gewone fiets of auto).

Eerlijk gezegd zou ik een leenfiets krijgen, maar dat is weer een ander verhaal (de kwaliteit van je FM).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

roffeltjes schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:49:
[...]

Ik vind het altijd link om commentaar te geven p kosten van een reparatie, maar toch wil ik wel wat zeggen.

Dat bedrag snap ik eigenlijk niet helemaal (ik vind het sowieso erg duur).

- Materiaal 30,- (SKS chromoplastics). Laat ik duur rekenen en 50,- nemen.
- Ik zie niet in waarom de motor eruit moet, dat is toch gewoon een standaard Bosch motor?
- Arbeidsloon 100,- lijkt me echt bijzonder veel? Zelfs als de motor eruit moet is dat toch heel veel geld? 12 bouten oid met een moment sleutel, stekkertjes los, wielen eruit, zwevende achterdrager eraf, afmeten, gaatje boren in nieuw spatbord (als het al niet pasklaar van Gazelle komt) en weer terugzetten. Dat is voor een vakman met spullen toch een uurtje werk?

Nogmaals, ik wil geen vakman voor het hoofd stoten en ik weet dat het soms gewoon niet zo simpel is, maar ik deel je verbazing.
Hij zei dat 'ie anders het spatbord niet kon bevestigen omdat er buizen en kabels door het spatbord heen lopen van de batterij naar de motor en vice versa. Ik weet het verder ook niet, ik heb braaf betaald en ik vertrouw erop dat hij weet wat 'ie doet. Is een lokale FM die al 30 jaar op locatie zit dus ik verwacht ook niet genaaid te worden eigenlijk. Ik weet ook niet hoe de spatborden aangeleverd zijn. Wellicht heeft 'ie nog flink wat werk gehad aan het passend maken, geen idee nogmaals.

Maar ik geef je verder gelijk dat het wel veel geld is voor iets wat ogenschijnlijk simpel klinkt.

[ Voor 4% gewijzigd door London op 26-02-2022 13:38 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
echoes schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:27:
Betreft de Gazelle Ultimate C8 HMB Belt met 500 Wh accu en Bosch Active Line Plus (50Nm) motor.
Mijn snelheid is meestal zo'n 20-22 km/u. Voor de verkregen resultaten hieronder, 99% van de tijd fietste ik in de Eco-stand.

Het bereik van de accu zegt weinig. Ik heb bij tegenwind meegemaakt dat het bereik daalde van 130 naar 79 km, terwijl het een afstand van 9,5 echte km's betrof. Toen ik 's avonds dezelfde afstand terugfietste ging het bereik van 78 naar 120km.

Hieronder wat afgelegde echte km's per batterijlading.

Oplaaddatum Restbereik (km) Afgelegd (km)
09-02-22 11 121.6
28-01-22 8 128.3
21-01-22 12 122.6
10-01-22 ? 133.2
Precies dit!, bij Bosch, met een software aanpassing anderhalf/twee jaar geleden is e.e.a. ineens "adaptief" geworden. Dus, met tegenwind staat er dan nog 20 km te gaan, op het moment dat ik wind in de rug krijg staat er ineens 90 km te gaan. Ondanks dat ik het nu wel door heb raak ik soms nog in de stress als ik diep Brabant in ben gefietst en dan nog terug naar 010 moet. Heb een 40 nm Bosch motor en een 65 NM Bosch motor. Het blijft een beetje een gok hoeveel km je nog kunt fietsen .

Het Yamaha display blijft altijd hetzelfde aangeven en dat klopt dan ook redelijk, zo ook bij Kalkhof met de Evo motor, op die twee fietste ik blind en vol vertrouwen, maar Bosch, het fietst lekker maar dat adaptieve is echt bizar!

Niet druk over maken, het ligt echt aan de omstandigheden en volgens mij niet aan je accu hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
London schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Hij zei dat 'ie anders het spatbord niet kon bevestigen omdat er buizen en kabels door het spatbord heen lopen van de batterij naar de motor en vice versa. I
Ow, dat zou natuurlijk heel goed kunnen met een bagagedrager accu, afhangende van de kabelloop en hoe "netjes" ze het hebben weggewerkt. En dan wordt het allemaal lekker krap en onhandig om het terug te wurmen, dus dat kost tijd.

Daarom is er dus wat mij betreft niks mis met een kabel die langs een buis loopt door een paar geleiders met nette tiewraps... Ja, minder fraai esthetisch, maar wel zo praktisch.

Zoals ik al zei, ik ben normaal voorzichtig met commentaar op FM tarieven en dit geval is dus plausibeler dan ik in eerste instatie dacht.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 26-02-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DeSluis schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:02:
[...]
Het Yamaha display blijft altijd hetzelfde aangeven en dat klopt dan ook redelijk, zo ook bij Kalkhof met de Evo motor, op die twee fietste ik blind en vol vertrouwen, maar Bosch, het fietst lekker maar dat adaptieve is echt bizar!

Niet druk over maken, het ligt echt aan de omstandigheden en volgens mij niet aan je accu hoor!
De Yamaha PW is ook adaptief. Vermoedelijk is er iets met het Bosch algoritme wat je minder goed bevalt, zo reageert het bij Yamaha trager (duurt een paar minuten voordat de geschatte actieradius oploopt/afloopt) en dat is eigenlijk prettiger.

Sowieso is Yamaha zuiniger, een PW tov een Bosch PL scheelt volgens mijn groffe schating minimaal 10% (niet helemaal duidelijk omdat de ondersteuning niet 1 op 1 overeenkomt). Dat zie je trouwens in elke real life test, waaronder die van de fietsersbond waarbij yamaha absoluut koploper was met aantal kilometers per watt.

Hier een interssante link van iemand die motoren openmaakt en doormeet. De man is wel een beetje een rare kwast als ik zijn posts op (oa Duitse) fora lees, maar hij heeft wel leuke info. Echt iets voor een tweaker :)

https://www.avdweb.nl/solar-bike/hub-motor/yamaha-pw-sx2

en:

https://www.avdweb.nl/solar-bike/hub-motor/motors-compared

Hij verwijst naar het bij sommigen wel bekende grafiekje wat Bosch een tijdje liet circuleren waarbij Yamaha er heel slecht uitkwam bij een hogere cadans. Ik weet uit ervaring dat Yamaha inderdaad prima werkt met een hoge cadans en dat je actieradius danheel goed is(ergo de efficiency keldert niet zoals Bosch suggereert).

Ik heb het vermoeden dat Bosch niet helemaal loopt te jokken, maar dat ze heel selectief zijn. Bosch blijft "soepeler/actiever" op een hoge cadans (zelfs een klein turbo schopje!), daar waar Yamaha heel lineair aanvoelt. Bij Yamaha als je een hoge cadans hebt is er wel ondersteuning, maar versnelt hij niet meer zoals dat bij Bosch wel kan. Dat betekend echter niet dat Yamaha minder ondersteunt of minder efficent is, integendeel.

Overigens vind ik de laatse generatie van Bosch veel prettiger rijden dan Yamaha (stiller, soepeler, actiever) en dat weegt wel op tegen de lagere actieradius. Yamaha komt nu uit met een nieuwe generatie en ik ben benieuwd of ze ook wat soepeler en stiller zijn geworden.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje te volgen is :+

[ Voor 42% gewijzigd door roffeltjes op 26-02-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5150time
roffeltjes schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:05:
[...]

Ik wilde inderdaad de fiets weer meenemen en als er een nieuwe accu binnen is komt ik wel terug maar dat was niet mogelijk ze moesten echt de accu hebben de fiets zonder accu kon ik wel meenemen maar het liefst wilde ze alles compleet daar hebben. Ik zei geef maar een leen accu mee maar dat was er niet ik heb nu op verzoek een leenfiets meegehad maar dat is geen beste fiets meer frame maat te klein een rammelbak . Hetbzou waarschijnlijk 3 tot 4 weken kunnen duren dat vind ik dan wel weer slechte service van bosch en eigenlijk ook wel van de dealer bewust bij de Cube Store gekocht :? Maar ik wacht het nog wel even af .
Zodra er nieuws ik meld ik me wel weer .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
5150time schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:25:
[...]Hetbzou waarschijnlijk 3 tot 4 weken kunnen duren dat vind ik dan wel weer slechte service van bosch en eigenlijk ook wel van de dealer bewust bij de Cube Store gekocht :?
Wachten op een onderdeel (inclusief accu's) is een verhaal wat we vaker horen, dus het is helaas zoals het is. Wel jammer dat je een rammelbak meekrijgt, maar als je een nieuwe klant bent is dat ook weer niet helemaal vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
5150time schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Ik wilde inderdaad de fiets weer meenemen en als er een nieuwe accu binnen is komt ik wel terug maar dat was niet mogelijk ze moesten echt de accu hebben de fiets zonder accu kon ik wel meenemen maar het liefst wilde ze alles compleet daar hebben. Ik zei geef maar een leen accu mee maar dat was er niet ik heb nu op verzoek een leenfiets meegehad maar dat is geen beste fiets meer frame maat te klein een rammelbak . Hetbzou waarschijnlijk 3 tot 4 weken kunnen duren dat vind ik dan wel weer slechte service van bosch en eigenlijk ook wel van de dealer bewust bij de Cube Store gekocht :? Maar ik wacht het nog wel even af .
Zodra er nieuws ik meld ik me wel weer .
Sterkte man,

Ook ik besef echt wel hoe kl*te dit kan zijn. Het kan mij ook gebeuren en dan een fiets meekrijgen die het meest weg heeft van een doos met spijkers vind ik magere service. Mijn FM zal mij een andere gelijkwaardig fiets uitlenen. Nu heb ik artrose, maar dan nog. Je hébt vervoer en dat is iets basaals.

Heel makkelijk gezegd van mijn kant van "die accu is op sterven na dood" is voor mij 10 seconden werk, maar voor jouw/de klant is het ronduit kwalitatief uitermate teleurstellend. Je verwacht een fijne fiets met dito accu en het is altijd but als het niet wil gaan zoals het moet.

Succes :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:13:
[...]
een fiets meekrijgen die het meest weg heeft van een doos met spijkers vind ik magere service. Mijn FM zal mij een andere gelijkwaardig fiets uitlenen.
Ja, eens. Maar ik heb ook wel eens een simpele standaard dames fiets meegekregen toen alles op was. Aan de andere kant zou je juist voor klantenbinding beter je best moete doen, maar ja, FM's zijn niet allemaal zo slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
roffeltjes schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:50:
[...]

Ja, eens. Maar ik heb ook wel eens een simpele standaard dames fiets meegekregen toen alles op was. Aan de andere kant zou je juist voor klantenbinding beter je best moete doen, maar ja, FM's zijn niet allemaal zo slim.
Ja vind ik ook het is mij vijfde fiets die ik daar koop . Ik werd bij de werkplaats geholpen door een jong kereltje die ik best wel brutaal vond en niet echt klantvriendelijk over kwam (ik moest maar niet zeuren het was gewoon prima zo kwam het over) dat heb ik hem dan ook verteld. Ik had daar misschien ook beter de winkel in kunnen lopen naar een verkoper die wel een stuk klant vriendelijker is . Kwa onderhoud doe ik eigenlijk alles wel zelf behalve de motor dan . Een volgende fiets zal daar ook niet meer vandaan komen waar ik al jaren op de camping staat zit een veel meer service en klantgerichte Cube dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Credence
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
Naar aanleiding van de lovende ervaringen enige tijd geleden een Abus IVY Chain 9210 gekocht. Vandaag mijn Gazelle e-bike geparkeerd op een drukke plek en verankerd met dit kettingslot aan een fietsnietje. Bij terugkomst blijkt het slot open te liggen en is mijn nog geen 1 jaar oude e-bike gestolen. De sleutel past nog wel in het kettingslot maar is niet meer dicht te krijgen. Duidelijk dat er met het slot is gerommeld. Ik mag er vanuit gaan dat dit slot enkel met een flinke slijptol open te krijgen is. Dit ART-3 kettingslot komt regelmatig als beste uit de test. Is het nu echt zo dat dit slot zo snel open te krijgen is? Ik wil af en toe mijn fiets ergens kunnen parkeren en er vanuit kunnen gaan dat het open krijgen van een slot wel de nodige tijd en herrie (slijptol) kost. Wat adviseren jullie als betrouwbaar slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Klote dat ie weg is zeg, moet een hele vreemde gewaarwording zijn als je terugkomt op de plek waar je m heb achtergelaten...
dat is ook mijn nachtmerrie met mijn nieuwe gazelle.

Elk slot is open te krijgen, er schijnen voor elk type zgn. Polensleutels in omloop te zijn.
Er wordt veel geadviseerd om 2 sloten te gebruiken, dus met 2 eigen cilinders en niet bijv. Een axa slot met insteekketting.
Een goeie verzekering is eigenlijk het enige doeltreffende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 12:03
Heb nog geen elektrische fiets hier maar al wel enkele AirTags waarvan ik de speaker uit heb gezet. Als ie dan gestolen wordt heb je nog iets van kans hem weer terug te vinden.

Hoe dan ook heel vervelend, ik ken het gevoel. Zal zelf ook zeker een diefstalverzekering afsluiten voor de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
5150time schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:28:
[...]
Ja vind ik ook het is mij vijfde fiets die ik daar koop .
Dan is het niet zo netjes... :|
Ik had daar misschien ook beter de winkel in kunnen lopen naar een verkoper die wel een stuk klant vriendelijker is .
Tsja, ik zou dan toch echt naar de eigenaar zijn gelopen en gevraagd hebben om een goede fiets. Als de eigenaar een beetje slim is hoef je niet eens te hinten dat je een goede klant bent. Zo'n jong ventje moet het ook nog leren en dan moet dat ook meteen worden gecorrigeerd.

Het is niet erg als er eens wat mis gaat of als er echt geen ebike leenfiets is. Maar het moet wel met respect en vooral meedenken. Anders zie je mij niet meer terug.

Gelukkig merk ik dat de meeste fietsenmakers heel redelijk zijn en snappen dat er meer interactie is met de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Credence schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:25:
Duidelijk dat er met het slot is gerommeld. Ik mag er vanuit gaan dat dit slot enkel met een flinke slijptol open te krijgen is.
UIt ervaring: de Ivy houdt het +/- 30 seconden tegen een haakse slijper (accu), ik heb dit dit jaar laten doen door een FM toen mijn sleutel brak. Dat was toch wel even shockerend, al was het antwoord dat dat een goede prestatie was... Maar een directe aanval op het slot is inderdaad heel verassend. Juist bij die klasse sloten zou dat de lastigste route moeten zijn. Net zoals dat een inbreker je deur uit de sponning forceert ipv te lopen pielen met een lockpick.
Wat adviseren jullie als betrouwbaar slot?
Tot nu toe adviseer ik de Ivy :X

Als dat niet genoeg is dan houdt het eigenlijk een beetje op, er is voor zover ik weet niet echt iets significant beter. Maar ja, een aanval op het slot zelf... poehhhh, dat is wel een enorme tegenvaller. Misschien dat de Citychain 1060 nog beter is, maar dat is ook Abus en ook die gaat het heel snel verliezen tegen een accu-slijper. :?

Betreft air-tags. Geef mij maar gewoon een verzekerd bedrag in plaats van dat ze mijn fiets ergens met schade en al vandaan trekken.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 27-02-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Shanquish schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:00:
Elk slot is open te krijgen, er schijnen voor elk type zgn. Polensleutels in omloop te zijn.
Voor zover ik begreep is dat juist alleen bij één axa slot en is dat bij andere sloten lang niet zo makkelijk. Maar daar kan ik behwoorlijk naast zitten, bovenstaande relaas geeft al aan dat er dus wel wat mogelijk is.... Misschien weet @Foxhill meer?
Er wordt veel geadviseerd om 2 sloten te gebruiken, dus met 2 eigen cilinders en niet bijv. Een axa slot met insteekketting.
Veel beter dan een Ivy is er niet, of dan moet je motor sloten meezeulen (en die verliezen het ook tegen een haakse slijper) :X

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 27-02-2022 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:10:
[...]

Voor zover ik begreep is dat juist alleen bij één axa slot en is dat bij andere sloten lang niet zo makkelijk. Maar daar kan ik behwoorlijk naast zitten, bovenstaande relaas geeft al aan dat er dus wel wat mogelijk is.... Misschien weet @Foxhill meer?

[...]

Veel beter dan een Ivy is er niet, of dan moet je motor sloten meezeulen (en die verliezen het ook tegen een haakse slijper) :X
Er zijn voor verschillende sloten lopers, maar zeker niet voor alle. Onder andere voor AXA SL7, SL9 en Defender is het algemeen bekend. Dat zijn alle drie ringsloten. Ik heb nog niet gehoord dat er lopers zouden zijn voor de betere hangsloten met betere cilinders, zoals de Ivy. Maar kan natuurlijk een keer komen.

ENRA verplicht voor verzekeringen afgesloten vanaf 1 maart, voor fietsen vanaf €3500,- een tweede hangslot met een bepaalde klasse*. Een insteekslot wat hier in het Oosten tot nu toe voldoende was is dan ook hier niet goed genoeg meer. Een hangslot van die klasse heeft een andere cilinder dan een standaard ringslot zodat een enkele loper al niet meer genoeg is.

Met Abus One Key Option heb je soms wél dezelfde cilinder als het ringslot, maar van een erg goede kwaliteit. Hier een filmpje van een vouwslot met zo een cilinder.

@Credence je hebt kwa sloten gedaan wat je kunt, conform het advies van bijvoorbeeld ENRA en ons hier. Zoals @roffeltjes zegt zijn er nog dikkere sloten (motorsloten), maar dat is niet redelijk mee te nemen. Je moet het alleen nog in verzekeren + eventueel GPS zoeken. Wil je bij diefstal je fiets eventueel terug vinden, maar daarvoor ook meer betalen per maand (abbo GPS)? Of wil je de nieuwprijs uitgekeerd in natura, een nieuwe fiets?

@warcow Een Air Tag klinkt leuk, maar wie gaat dan je fiets terughalen? Bij anti-diefstal GPS wordt daar een beveiligingsbedrijf voor ingeschakeld. Je wilt het niet zelf doen. Of de politie er voor je heen gaat is geen zekerheid. Bovendien, waar verstop je hem en vervang je de batterij tijdig? Als je er een over hebt kan het natuurlijk als extraatje, maar het vervangt niet een GPS tracker.

*ENRA: AXA en ABUS met een securitylevel van 7 of hoger. Trelock sloten met een securitylevel 3 of hoger is. Voor bakfietsen alleen ART**.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 28-02-2022 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 03:21
Update voor geïnteresseerden in LekkerBikes Amsterdam+ die ik afgelopen week heb opgehaald:

Range
Dinsdag opgehaald, en moest tegen flinke windkracht vanwege de storm langs de kust terug fietsen van Amsterdam naar Haarlem. Afstand was ongeveer 25 km. Ik had al een stukje gereden dus ik had ongeveer 80% batterij over. Net op tijd thuis aangekomen met lege batterij.

Het gaf mij twijfels over de range. Dus batterij opgeladen en uitproberen tijdens betere weersomstandigheden. 7 uur laden van volledig leeg tot vol.

Gisteren en vandaag ongeveer 20 km gefietst zonder zware wind, en batterij zat nog rond de 75%-80% dus dat geeft mij vertrouwen. Dit element blijf ik nog wel meer uitproberen de komende weken.

Fietservaring
Eerste keer e-bike voor mij, dus ik zal niet alle ervaringen m.b.t. nieuwe e-bike ervaring omschrijven.
Het fietst heel natuurlijk zonder versnellingen, en ook na de ondersteuning van 25 km/h kun je eenvoudig op eigen kracht richting de 30 km/h.
Je fietst niet tegen een "blok" aan van wat ik heb gelezen bij andere merken, en dit komt voornamelijk door het gewicht en achterwielaandrijving.

Qua materialen die erop zitten, vind ik de banden en trappers zeer goed doordacht.
Banden zijn WTB Horizon die ook echt stiller lijken te zijn, en de trappers zijn van metaal zoals je vaak ziet bij mountain bikes.

Tweaker elementen
Minimaal vergeleken met andere e-bikes, maar dat was ook een reden voor aanschaf.
Uiteindelijk is het een boordcomputer met alle bedieningen erop (snelheid, afstand, batterij, lichtbediening).
Geen app zoals bij andere merken, maar dat wilde ik ook niet.

Ik hoor het graag als er specifieke vragen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Bedankt voor je impressie. Ik zie dat je aangeeft in Haarlem te wonen. Hoe doe je dat qua diefstalpreventie? Ik woon zelf in Amsterdam en durf het buiten een van moof met de diefstalprotectie nog niet echt aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeSluis
roffeltjes schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:32:
[...]

De Yamaha PW is ook adaptief. Vermoedelijk is er iets met het Bosch algoritme wat je minder goed bevalt, zo reageert het bij Yamaha trager (duurt een paar minuten voordat de geschatte actieradius oploopt/afloopt) en dat is eigenlijk prettiger.

Sowieso is Yamaha zuiniger, een PW tov een Bosch PL scheelt volgens mijn groffe schating minimaal 10% (niet helemaal duidelijk omdat de ondersteuning niet 1 op 1 overeenkomt). Dat zie je trouwens in elke real life test, waaronder die van de fietsersbond waarbij yamaha absoluut koploper was met aantal kilometers per watt.

Hier een interssante link van iemand die motoren openmaakt en doormeet. De man is wel een beetje een rare kwast als ik zijn posts op (oa Duitse) fora lees, maar hij heeft wel leuke info. Echt iets voor een tweaker :)

https://www.avdweb.nl/solar-bike/hub-motor/yamaha-pw-sx2

en:

https://www.avdweb.nl/solar-bike/hub-motor/motors-compared

Hij verwijst naar het bij sommigen wel bekende grafiekje wat Bosch een tijdje liet circuleren waarbij Yamaha er heel slecht uitkwam bij een hogere cadans. Ik weet uit ervaring dat Yamaha inderdaad prima werkt met een hoge cadans en dat je actieradius danheel goed is(ergo de efficiency keldert niet zoals Bosch suggereert).

Ik heb het vermoeden dat Bosch niet helemaal loopt te jokken, maar dat ze heel selectief zijn. Bosch blijft "soepeler/actiever" op een hoge cadans (zelfs een klein turbo schopje!), daar waar Yamaha heel lineair aanvoelt. Bij Yamaha als je een hoge cadans hebt is er wel ondersteuning, maar versnelt hij niet meer zoals dat bij Bosch wel kan. Dat betekend echter niet dat Yamaha minder ondersteunt of minder efficent is, integendeel.

Overigens vind ik de laatse generatie van Bosch veel prettiger rijden dan Yamaha (stiller, soepeler, actiever) en dat weegt wel op tegen de lagere actieradius. Yamaha komt nu uit met een nieuwe generatie en ik ben benieuwd of ze ook wat soepeler en stiller zijn geworden.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje te volgen is :+
Dat adaptieve van de Yamaha is me nooit opgevallen, geloof je hoor, ik denk dat het bij Bosch gewoon heel snel gaat dat minder/meer verhaal. Ik vond de Yamaha te agressief voor in het stadsverkeer, je kunt er letterlijk een wheelie mee trekken. En zoals je schrijft, de Bosch is ook veel stiller. Bij Yamaha had ik dan weer wel het gevoeld dat er veel meer in zat dan er uit kwam, ook als ik b.v. de van Brienenoord op scheurde.De Bosch vraagt niet meer kracht, maar geeft ook niet het gevoel dat er meer inzit als je begrijpt wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Foxhill schreef op maandag 28 februari 2022 @ 07:09:
[...]

*ENRA: AXA en ABUS met een securitylevel van 7 of hoger. Trelock sloten met een securitylevel 3 of hoger is. Voor bakfietsen alleen ART**.
Kan je hier eens wat voorbeelden van geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 03:21
yeehaw schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:16:
Bedankt voor je impressie. Ik zie dat je aangeeft in Haarlem te wonen. Hoe doe je dat qua diefstalpreventie? Ik woon zelf in Amsterdam en durf het buiten een van moof met de diefstalprotectie nog niet echt aan.
De reden waarom ik in Haarlem woon is omdat ik een kleine tuin wilde en dat in Amsterdam vrijwel onmogelijk is. De fiets staat dus achter huis in de tuin onder een afdak op slot, en diefstal verzekering.

Uiteindelijk blijft het voor mij een gebruiksvoorwerp, dus als het gestolen wordt ergens dan zal het zo moeten zijn. In de stad zet ik de fiets wel vast aan een paal en probeer ik het altijd op drukkere plekken neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:49:
[...]

Kan je hier eens wat voorbeelden van geven?
Dit is een waardering die de drie grote merken elk afzonderlijk zelf bedacht hebben. Dat zie je op de verpakking en online in de omschrijving of productfoto terug. Deze AXA Absolute 5-110 is bijvoorbeeld klasse 7. Sloten als de Abus Ivy en Abus Bordo (vouwslot) zitten nog een stukje hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-09 14:06
DeSluis schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:00:
[...]

En, na een jaar, bevalt hij ? plusjes minnetjes ?
Ik zit er nu namelijk zelf ook naar te kijken.
Erg fijne fiets, snel opgeladen. Super stabiel, doe ongeveer 7-8 dagen met een accu(10km per dag).
volle accu kan je op

eco stand: 120km
tour stand: 70 km
sport: 60 km
turbo: (niet gechecked)

een aanrader. had hem voor 1800 met inruil actie.

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeSluis
Rubixd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Erg fijne fiets, snel opgeladen. Super stabiel, doe ongeveer 7-8 dagen met een accu(10km per dag).
volle accu kan je op

eco stand: 120km
tour stand: 70 km
sport: 60 km
turbo: (niet gechecked)

een aanrader. had hem voor 1800 met inruil actie.
Dank je, kan dat fijne inmiddels beamen, heb hem nu een week of drie, vier in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 11:56
DeSluis schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:03:
[...]

Dank je, kan dat fijne inmiddels beamen, heb hem nu een week of drie, vier in gebruik.
Om welke fiets gaat het hier? Linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeSluis
Trek Verve+ 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:57
Voor m'n ouders op zoek naar een e-bike met automatische versnelling. Nou heb ik begrepen dat ik de keuze heb uit e-bikes met het Shimano Di2 systeem en e-bikes met het Enviolo Automatic naafversnellingssysteem.

Het Shimano systeem schijnt minder soepel te werken, omdat het hier gaat om echte versnellingen/stappen. De voorkeur lijkt dus uit te gaan naar het Enviolo systeem. Via het internet komen we de volgende twee fietsen tegen:

Koga E-Nova Automatic 2021 Dames (prijs v.a. € 2.799,-)
https://fietsenstunt.nl/koga-e-nova-automatic-damesfiets

Batavus Finez E-Go Power Enviolo 2022 Dames (prijs v.a. € 3.239,-)
https://fietsenstunt.nl/b...-power-enviolo-2022-dames

Die eerste zal goedkoper zijn doordat de accu achterop zit, doordat er standaard een 300Wh accu in zit, doordat deze met een ouderwetse ketting is en doordat het een 2021 model is.

Is er iemand die ervaring heeft met deze twee e-bikes met automatische versnelling? We neigen naar de Batavus. Wat zouden jullie doen of hebben jullie andere aanbevelingen in de prijsklasse onder de € 3.500,-?

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
nathalia schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:16:
Voor m'n ouders op zoek naar een e-bike met automatische versnelling. Nou heb ik begrepen dat ik de keuze heb uit e-bikes met het Shimano Di2 systeem en e-bikes met het Enviolo Automatic naafversnellingssysteem.

Het Shimano systeem schijnt minder soepel te werken, omdat het hier gaat om echte versnellingen/stappen. De voorkeur lijkt dus uit te gaan naar het Enviolo systeem. Via het internet komen we de volgende twee fietsen tegen:

Die eerste zal goedkoper zijn doordat de accu achterop zit, doordat er standaard een 300Wh accu in zit, doordat deze met een ouderwetse ketting is en doordat het een 2021 model is.

Is er iemand die ervaring heeft met deze twee e-bikes met automatische versnelling? We neigen naar de Batavus. Wat zouden jullie doen of hebben jullie andere aanbevelingen in de prijsklasse onder de € 3.500,-?
Onderstaande klinkt misschien wat bot, maar het is bedoeld als goed advies:

Ik zou voor mijn ouders niet een fiets online kopen maar bij een goede fietsenmaker in de buurt.

Onder de 3500,- kan bijna elk A-merk wel een Enviolo Automatic E-bike leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Heeft iemand hier ervaring met de Koga Pace B10? Op papier (en bij de proefrit) een fijne fiets die alles heeft wat ik zoek. Ik weet dat een Bosch CX wat overdreven lijkt maar met af en toe een hondenkar er achter en wat heuvels toch wel fijn. Ik kan hem via mijn werkgever leasen en ga dan voor de 2022 versie met 750 Wh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Bla65 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:13:
Heeft iemand hier ervaring met de Koga Pace B10? Op papier (en bij de proefrit) een fijne fiets die alles heeft wat ik zoek. Ik weet dat een Bosch CX wat overdreven lijkt maar met af en toe een hondenkar er achter en wat heuvels toch wel fijn. Ik kan hem via mijn werkgever leasen en ga dan voor de 2022 versie met 700 Wh accu.
Is die al leverbaar dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Hij is al bijna niet meer te bestellen...leverdatum april?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Bla65 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:13:
Heeft iemand hier ervaring met de Koga Pace B10? Op papier (en bij de proefrit) een fijne fiets die alles heeft wat ik zoek. Ik weet dat een Bosch CX wat overdreven lijkt maar met af en toe een hondenkar er achter en wat heuvels toch wel fijn. Ik kan hem via mijn werkgever leasen en ga dan voor de 2022 versie met 700 Wh accu.
Specs zijn goed, erg breed dealernetwerk en je vond hem goed rijden, dus er is eigenlijk niet zo heel veel toe te voegen.

Andere merken in die klasse zijn Kalkhoff en VdV, maar die hebben in Nederland een kleiner dealernetwerk, dus je moet een beetje mazzel hebben als dat lokaal leverbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
roffeltjes schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Specs zijn goed, erg breed dealernetwerk en je vond hem goed rijden, dus er is eigenlijk niet zo heel veel toe te voegen.

Andere merken in die klasse zijn Kalkhoff en VdV, maar die hebben in Nederland een kleiner dealernetwerk, dus je moet een beetje mazzel hebben als dat lokaal leverbaar is.
Kalkhoff hadden ze (Fietsvoordeelshop) ook staan maar ik ben een Koga fan (dit wordt de 5e) en de Kalkhoff had niet de mooie gladde lasnaden (het oog wil ook wat) en vering haal ik wel uit de dikke sloffen die er op liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bla65 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:32:
[...]

Kalkhoff hadden ze (Fietsvoordeelshop) ook staan maar ik ben een Koga fan (dit wordt de 5e) en de Kalkhoff had niet de mooie gladde lasnaden (het oog wil ook wat) en vering haal ik wel uit de dikke sloffen die er op liggen.
In die regio kan je ook nog wel VdV vinden, maar op zich kan je prima happen als je hem fijn vond rijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
Bla65 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:32:
[...]

Ik zou nog even informeren naar de huidige specs van de fiets.
Koga past deze soms blijkbaar aan om de fietsen leverbaar te houden
https://www.koga.com/nl/o...evertijden-realiseren.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
nathalia schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:16:

Beide goede fietsen. Riem is wel een leuke optie in deze prijsklasse.

Als die Batavus remmen heeft waar een merk op staat is het een topfiets. Als er die recente troep Accell remmen op zitten (te herkennen aan geen merknaam op de hendels) zou ik het niet online kopen en alleen met langere garantie dan de standaard 1-2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
roffeltjes schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Onderstaande klinkt misschien wat bot, maar het is bedoeld als goed advies:

Ik zou voor mijn ouders niet een fiets online kopen maar bij een goede fietsenmaker in de buurt.

Sorry, maar ik heb toch nergens gezegd dat m'n ouders het online willen kopen? Ik heb deze linkjes erbij gedaan om jullie te kunnen laten zien welke fiets ik bedoel.

Ze gaan gewoon naar de fietsenwinkel in het dorp, maar die heeft op dit moment slechts 1 hele dure Koga met automaat staan. Hij zegt wel alles te kunnen bestellen en te leveren als het gaat om Koga en Batavus.

Kortom, ik was alleen nieuwsgierig welke van de twee fietsen jullie zouden aanraden. De voorkeur van mij ligt bij de Batavus (meer pluspunten), maar die van m'n ouders bij de Koga (goedkoper en in hun ogen een beter merk).

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
nathalia schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:59:
[...]

Sorry, maar ik heb toch nergens gezegd dat m'n ouders het online willen kopen? Ik heb deze linkjes erbij gedaan om jullie te kunnen laten zien welke fiets ik bedoel.

Ze gaan gewoon naar de fietsenwinkel in het dorp, maar die heeft op dit moment slechts 1 hele dure Koga met automaat staan. Hij zegt wel alles te kunnen bestellen en te leveren als het gaat om Koga en Batavus.

Kortom, ik was alleen nieuwsgierig welke van de twee fietsen jullie zouden aanraden. De voorkeur van mij ligt bij de Batavus (meer pluspunten), maar die van m'n ouders bij de Koga (goedkoper en in hun ogen een beter merk).
Als hij zegt te kunnen bestellen kan ook levertijd doorslag geven.

En zoals gezegd zou ik even bij die fietsenmaker vragen naar de remmen. Of ze wel een merk gebruiken, en niet de merkloze die Accell laatste tijd gebruikt. En als dat wel het geval is in ieder geval extra garantie daarop vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
roffeltjes schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Ik heb even gezocht naar fietsen met de Enviolo Automatic en kom tot het volgende lijstje waarbij er slechts 2 onder de € 3.500,- zitten. Welke e-bikes met een Enviolo Automatic (met een lage instap voor m'n moeder) onder de € 3.500,- heb ik dan gemist?

Koga E-Nova Automatic 2021 Dames
v.a. € 2.799,-

Batavus Finez E-Go Power Enviolo 2022 Dames
v.a. € 3.239,-

Pegasus Tecaro EVO NV Belt Automatic 2021
https://www.12gobiking.nl...vo-nv-belt-automatic-2021
v.a. € 3.799,-

Koga E-Nova Evo PT Automatic 2021 Dames
https://www.fietsvoordeel...utomatic-2021-grijs-dames
v.a. € 3.909,-

Dutch ID
https://www.profiledefiet...tom-65-tr-auto-belt-dames
v.a. € 4.199,-

Koga E-Nova Evo PT Automatic 2022 Dames
https://fietsenstunt.nl/koga-e-nova-pt-automatic-2022-dames
https://www.fietsvoordeel...utomatic-2022-grijs-dames
v.a. € 4.399,-

[ Voor 4% gewijzigd door nathalia op 05-03-2022 10:54 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
nathalia schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:59:
[...]

Ja maar je linkt naar een prijzenstunter en gaat dan die prijzen vergelijken. Als je naar de fabrikant had gelinkt had ik het begrepen, maar hier kan ik niet zoveel mee, tenzij je zegt dat de plaatselijk FM ook deze strakke prijzen kan leveren.

Terug naar af:

1. Koga is qua adviesprijs altijd duurder dan Batavus.
2. Wat bedoel je met "meer pluspunten".

Doorslaggevend is (mits mogelijk in deze tijd) een proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
nathalia schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:52:
[...]
Ik heb even gezocht naar fietsen met de Enviolo Automatic en kom tot het volgende lijstje waarbij er slechts 2 onder de € 3.500,- zitten. Welke e-bikes met een Enviolo Automatic (met een lage instap voor m'n moeder) onder de € 3.500,- heb ik dan gemist?
De prijzen zijn inderdaad weer fors hoger dan vorig jaar, maar Batavus en Gazelle hebben iets in die range, waarmee je nog steeds het gros van de fietsenhandels afdekt. Velo de VIlle heeft ook voor die prijsklasse wel wat je zoekt.

Maar wat ik probeer te zeggen maar wat niet helemaal lijkt te landen: Je ouders moeten naar de plaatselijke FM en zelf iets uitzoeken. Als je FM Koga en Batavus levert is dat waar je naar gaat kijken, niet een Velo de Ville welke misschien in geen 40km in de omtrek te vinden is. Alles wat ik noem wat niet te koop is in hun buurt is alleen maar ruis.

Of je gaat verder weg kopen en dan moeten zij (of jij) onderhoud en vervoer regelen naar de FM. Dat kan, maar dat is nooit iets wat ik zal adviseren. Dan kan je inderdaad gewoon Online gaan kijken wat er op de markt is (het is wel erg krap qua leverbaarheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 09:52
Hopelijk hebben jullie advies! Van 15 minuten loop afstand ga ik naar minimaal 30 minuten fietsen woon-werkverkeer, mits ik uiteraard investeer in een e-bike. :)

Budget is 4000 max (via lease). Afstand zal een 35km-40km heen- en terug worden. Ik heb het liefst een middenmotor en een het schermpje van Bosch Kiox wat ik wel heel fijn vond. Verder vind ik ook een belt (dus geen ketting) fijner.

Heb een aantal fietsen proefgereden vandaag en vond de Sparta d-Burst METb het fijnst. Daarna de Gazelle C8 HMB, maar die Sparta was toch wel echt dat extra beetje fijner.

Ik kan de Sparta krijgen met een standaard 400w motor, maar ook 500 of 625. Wat raden jullie überhaupt aan qua wattage? En is een Bosch CX overkill? (woon-werkverkeer is vrijwel alleen rechtdoor op zo'n speciaal hip fietspad).

Hoor graag of ik op een goed spoor zit, of dat ik helemaal verkeerd bezig ben. Vind die verkopers met hun opmerkingen van 'heb 'm zelf ook' niet altijd zo betrouwbaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Koga hoort net als Batavus tot de Accell groep en maken deels gebruik van de dezelfde onderdelen.
Volgens mij heeft Accell ondertussen alweer wat meer onderscheid tussen de merken gemaakt maar een jaar of 5 geleden kon ik amper het verschil zien tussen een Koga en een Sparta of Batavus.

Dat je ouders de fiets bij een lokale Fietsenmaker willen komen is helemaal oke. Wellicht is het verstandig om je ouders eens mee te nemen naar een andere winkel of showroom waar ze meer dingen kunnen proberen.

De Fietser in Ede is de showroom van de Accell groep. Hier staan bijna alle electrische fietsen van Batavus, Sparta en Koga. Je kan daar binnen ook een proefrit maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Kan iemand het verschil uitleggen tussen een Enviolo Automatic en de Enviolo Automatiq ?

[ Voor 6% gewijzigd door pjotter1965 op 05-03-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@thomas-x-1982
De Bosch CX is gewoon overkill en verbruikt meer energie maar minder dan de ActiveLine Plus zou ik ook niet nemen. De CX is eigenlijk ontwikkelt voor moutainbikes en is een vrij agressieve motor.. De Performance Line is het maximale wat Bosch voor de openbare weg bedoeld heeft.
Wat accu betreft. Ik zou zelf altijd de grootste nemen die er te leveren is voor de fiets.
Voor zo ver ik het begrijp. Hoe groter de accu, hoe minder de accu eigenlijk belast wordt. Daarmee verleng je de levensduur van de je accu. Een grotere actieradius is altijd leuk maar of het nodig, is afhankelijk van het gebruik.
Persoonlijk vind ik een actieradius van 60 km in stand Tour (Bosch) een mooie richtlijn. Voor Woon-werk is dat echt wel genoeg. Maar ga je eens recreatief fietsen, dan kom je vaker dichter bij de 60 km uit. Onderweg je accu moeten laden is een gedoe. Het kan wel maar je wilt het liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
pjotter1965 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:43:
Kan iemand het verschil uitleggen tussen een Enviolo Automatic en de Enviolo Automatiq ?
Het is anders geschreven maar er wordt hetzelfde bedoeld.
Een Enviolo naaf waarbij de overbrengingsverhouding door de naaf zelf wordt aangepast aan de cadans (aantal trapomwentelingen per minuut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Het is anders geschreven maar er wordt hetzelfde bedoeld.
Een Enviolo naaf waarbij de overbrengingsverhouding door de naaf zelf wordt aangepast aan de cadans (aantal trapomwentelingen per minuut).
Nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
pjotter1965 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:43:
Automatiq is soort van de opvolger van automatic maar ze bestaan nog naast elkaar met verschillende opties. Beide hebben verschillende uitvoeringen (Automatic+, Automatiq met Bluetooth,..). Automatiq heeft geloof ik iets stiller en of sneller motortje, maar dat is onbelangrijk.

Het voornaamste verschil is de bedieningen of integraties die ze bieden. Je kiest dus niet voor Automatic of Automatiq. Je kiest of je (a) alleen manueel, (b) automatisch met een shifter aan het stuur of (c) geïntegreerd wilt. Dan pak je de juiste delen erbij.

In praktijk heeft het fietsmerk alles al netjes uitgezocht en bieden ze meestal een of twee opties aan (a, b, c). Met ervaring in ál hun systemen vind ik eigenlijk het geïntegreerde een leuke maar onnodige gimmick, en vind ik de automatische shifter aan stuur en zelfs de manuele shifter met kabels al heel goed.

Enviolo heeft te veel systemen naast elkaar om alles mogelijk te maken. Ik vind Enviolo een hele goede keuze bij een 65+ Nm motor. Verder kun je dan gerust het systeem nemen dat nou eenmaal op de fiets zit waar je voor kiest.

[ Voor 17% gewijzigd door Foxhill op 05-03-2022 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 17-09 21:26
Even terugkomend na 200km gefietst te hebben op mijn Cube Kathmandu EXC 2022, 750 Wh: op een volle accu haal ik in de Eco stand gemiddeld 160km. Berekend door de accu tot 20% leeg te fietsen met een diverse ritjes, kort en lang, met veel hoogteverschil en vlak, veel wind en weinig wind etc.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 22:09
Met die achterlijke brandstofprijzen (en het feit dat m’n nieuwe baan maar 15km verder op is), komt een e-bike toch in beeld nu.

Ik ben echter erg groot 2.09. Veel fietsen die ik vind gaan maar tot 60cm/~2m.

Weten jullie toevallig enkele (betaalbare) merken die fietsen voor grote mannen maken? Ik weet bijv. van Santos maar die zijn nu niet echt goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 20:37
Met de huidige tekorten wordt het gewoon rondkijken bij fietsenmakers in de buurt wat ze kunnen leveren, tenzij je online wilt gaan kijken.

Over het algemeen wordt er meer geproduceerd op dit moment wat snel verkoopt voor de massa. Gewoon wat fietsenmakers afgaan en vragen wat ze kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
De_Bastaard schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:47:
Met die achterlijke brandstofprijzen (en het feit dat m’n nieuwe baan maar 15km verder op is), komt een e-bike toch in beeld nu.

Weten jullie toevallig enkele (betaalbare) merken die fietsen voor grote mannen maken? Ik weet bijv. van Santos maar die zijn nu niet echt goedkoop.
Victoria maakt modellen tot 63cm in een normalere prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
De_Bastaard schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:47:

Velo de Ville gaat tot 65, en je kan die helemaal naar je zin configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5150time
Phusebox schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:56:
Even terugkomend na 200km gefietst te hebben op mijn Cube Kathmandu EXC 2022, 750 Wh: op een volle accu haal ik in de Eco stand gemiddeld 160km. Berekend door de accu tot 20% leeg te fietsen met een diverse ritjes, kort en lang, met veel hoogteverschil en vlak, veel wind en weinig wind etc.
Dat is een prima score lijkt mij ! Ik hoop ook snel weer mijn fiets terug te hebben en jou bereik te halen in eco . _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:04
@De_Bastaard Toevallig was ik ook opzoek, ben overigens niet zo lang als jij met mijn 2.04m, maar ik ben geslaagd met een Duitse fiets..
Deze is 'slechts' 65cm hoog, waar ik met de niet electrische 70cm frame hoogte gewend ben (Sparta Maxx en Batavus Mambo), echter deze heeft een behoorlijk lange horizontale frame versteviging waardoor ik niet met mijn benen met het stuur in de knoop kom. Een Gazelle C8+ HMB in 65cm was waardeloos in mijn geval, dit ter vergelijking.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Methew
Framematen zijn zeer slecht vergelijkbaar.
De framemaat van 65 cm voor jouw fiets betekent niets anders dat de zadelbuis 65 cm lang is. Op de fiets zit ook een verende zadelpen. Hiervoor is ruimte nodig. Dus een iets kortere zadelbuis maar je zadel zit wel verder van de zadelbuis af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 22:09
Methew schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:51:
@De_Bastaard Toevallig was ik ook opzoek, ben overigens niet zo lang als jij met mijn 2.04m, maar ik ben geslaagd met een Duitse fiets..
Deze is 'slechts' 65cm hoog, waar ik met de niet electrische 70cm frame hoogte gewend ben (Sparta Maxx en Batavus Mambo), echter deze heeft een behoorlijk lange horizontale frame versteviging waardoor ik niet met mijn benen met het stuur in de knoop kom. Een Gazelle C8+ HMB in 65cm was waardeloos in mijn geval, dit ter vergelijking.
Nice, thanks voor je reactie! Ik dacht dat 65cm wel groot genoeg zou zijn maar ik zou dus eigenlijk nog groter moeten gaan?

Misschien moet ik maar een carrière switch doen en zelf grote mannen fietsen maken :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

De_Bastaard schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:40:
[...]

Nice, thanks voor je reactie! Ik dacht dat 65cm wel groot genoeg zou zijn maar ik zou dus eigenlijk nog groter moeten gaan?

Misschien moet ik maar een carrière switch doen en zelf grote mannen fietsen maken :X
Nee, je hoeft niet per se groter. Je moet proberen. Per merk en model kunnen maten heel anders uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:04
Athome schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:39:
@Methew
Framematen zijn zeer slecht vergelijkbaar.
De framemaat van 65 cm voor jouw fiets betekent niets anders dat de zadelbuis 65 cm lang is. Op de fiets zit ook een verende zadelpen. Hiervoor is ruimte nodig. Dus een iets kortere zadelbuis maar je zadel zit wel verder van de zadelbuis af.
Precies, de geometrie kan heel verschillend zijn (zie vergelijk met de C8+). De Mambo heeft overigens ook een verende zadelpen, maar in vergelijk met de Maxx zit die eerste alsnog krapper vanwege de afstand tussen zadel het balhoofd.
Wellicht nog een tip voor @De_Bastaard , bouw een 2e hands 70/75cm Maxx om (deze worden helaas niet meer nieuw gemaakt :'( ). Dan zit je mijn inziens echt het best voor een acceptabele prijs

Hyundai Ioniq 28kWh

Pagina: 1 ... 99 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam