Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-08 08:46
Rko schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:11:
Hallo E-Bikers,

Ik heb in september 2021 een Gazelle Ultimate HMB C8+ Belt Connect 2022 (H61) besteld.
De verwachte levertijd was toen eind december. Dit werd daarna begin februari en wacht nog steeds.
Vanuit de FM willen ze niet echt updates geven over levertijd. Alleen maar 'we laten het wel weten wanneer de fiets er is'.

Is er hier misschien iemand die wat inzicht heeft in Gazelle levertijden en mij kan vertellen wat de wachttijd ongeveer zal zijn?
Ik had mijn Gazelle Ultimate HMB C8+ Belt begin augustus 2021 besteld. Deze zou december 2021 uitgeleverd worden. Toevallig sprak ik vandaag mijn fietsenmaker. De betreffende fiets is nog steeds niet binnen. Gazelle krijgt geen accu's aangeleverd.

Mijn fietsenmaker gaf in november al aan dat de fiets pas in januari zou worden geleverd en een week later werd het februari. Hij is aangesloten bij Bike Totaal, zijn collega's konden ook niet leveren.

Toevallig kwam ik erachter dat je op de site van Gazelle de winkelvoorraden kunt bekijken. Een niet BikeTotaal FM 10 km verderop zou de fiets op voorraad hebben. Toen ik mijn FM daarop attendeerde heeft hij de fiets daar opgehaald. Helaas geen korting maar begin december had ik wel de fiets.

Configureer je fiets. Onderaan de pagina zie je de online leveringsstatus (veelal augustus 2022). Je kunt echter ook geluk hebben, een FM heeft er 'toevallig' nog eentje staan. Klik onderaan op de pagina op 'Bekijk winkelvoorraad'. In het volgende scherm zet je een vinkje achter 'Toon alleen winkels met voorraad'.

Ik weet niet hoe gebonden je bent aan de FM. In mijn geval had ik al betaald en gelukkig was hij bereid de fiets van zijn collega verderop te leveren (het enige dat ik kon bedingen was dat ik een insteekslot kreeg, maar geen fietstas .... zijn winstmarge was natuurlijk ook minder).

Ik heb overigens het idee dat de gewone belt (de niet connect-versie) beter leverbaar is ...

Ik ben benieuwd. Succes.

Oh ja, ik ben nog steeds heel blij met deze fiets. En let op, BikeTotaal geeft gratis 5 jaar garantie. Als je er niet om vraagt krijg je maar 2 jaar. Je moet natuurlijk wel netjes de beurten (in het begin tegen een gereduceerd tarief) door de FM uit laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 19:00
De_Bastaard schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:21:
Vanwege mijn lengte passen die wel echt goed, zijn serieus grote jongens fietsen! De prijs is daar echter ook al snel naar, al snel €4k. Waarschijnlijk moet ik het wel ergens in die hoek moet gaan zoeken met mijn 2.07m en serieus lange benen. Gazelle heeft ook wel een paar grote fietsen overigens.
Duitse fietsen zijn sowieso vaker vrij lang qua wielbasis, dat merkte ik ook al op bij VdV. Daardoor vallen ze inderdaad groot. Om te vergelijken, een 50cm VdV is aanzienlijjk groter dan een 53cm Batavus Razer.

Daarom zeggen maten niet zoveel en heb je een geometrie plaatje nodig... maar helaas bieden Nederlandse merken die vaak niet aan... en zie je (ook bij buitenlandse merken) ook nog wel waardes die niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rko
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-08 09:31

Rko

echoes schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:51:
[...]

Ik had mijn Gazelle Ultimate HMB C8+ Belt begin augustus 2021 besteld. Deze zou december 2021 uitgeleverd worden. Toevallig sprak ik vandaag mijn fietsenmaker. De betreffende fiets is nog steeds niet binnen. Gazelle krijgt geen accu's aangeleverd.

Mijn fietsenmaker gaf in november al aan dat de fiets pas in januari zou worden geleverd en een week later werd het februari. Hij is aangesloten bij Bike Totaal, zijn collega's konden ook niet leveren.

Toevallig kwam ik erachter dat je op de site van Gazelle de winkelvoorraden kunt bekijken. Een niet BikeTotaal FM 10 km verderop zou de fiets op voorraad hebben. Toen ik mijn FM daarop attendeerde heeft hij de fiets daar opgehaald. Helaas geen korting maar begin december had ik wel de fiets.

Configureer je fiets. Onderaan de pagina zie je de online leveringsstatus (veelal augustus 2022). Je kunt echter ook geluk hebben, een FM heeft er 'toevallig' nog eentje staan. Klik onderaan op de pagina op 'Bekijk winkelvoorraad'. In het volgende scherm zet je een vinkje achter 'Toon alleen winkels met voorraad'.

Ik weet niet hoe gebonden je bent aan de FM. In mijn geval had ik al betaald en gelukkig was hij bereid de fiets van zijn collega verderop te leveren (het enige dat ik kon bedingen was dat ik een insteekslot kreeg, maar geen fietstas .... zijn winstmarge was natuurlijk ook minder).

Ik heb overigens het idee dat de gewone belt (de niet connect-versie) beter leverbaar is ...

Ik ben benieuwd. Succes.

Oh ja, ik ben nog steeds heel blij met deze fiets. En let op, BikeTotaal geeft gratis 5 jaar garantie. Als je er niet om vraagt krijg je maar 2 jaar. Je moet natuurlijk wel netjes de beurten (in het begin tegen een gereduceerd tarief) door de FM uit laten voeren.
Bedankt voor de tip. Helaas nergens op voorraad. De H61 maat helpt ook niet denk ik. De kleinere maten, met name 57, is beter te leveren.

Ik heb de bestelling ook bij Bike Totaal gedaan. Via fietsplan dus wisselen van winkel kan ook niet meer.

Zit niks anders op dan wachten.

Hoe bevalt de fiets tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Iemand die hier advies voor heeft? De meeste verzekeraars eisen een vastgemaakt ringslot met ART**. Daar zit dan vaak al zo'n insteekketting bij, maar ik heb liever een Abus Ivy. Die geldt alleen dan weer niet als goedgekeurd slot (omdat hij niet vast zit aan de fiets). Gebruiken jullie dan geen insteekketting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-08 08:46
Rko schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:02:
[...]

Bedankt voor de tip. Helaas nergens op voorraad. De H61 maat helpt ook niet denk ik. De kleinere maten, met name 57, is beter te leveren.

Ik heb de bestelling ook bij Bike Totaal gedaan. Via fietsplan dus wisselen van winkel kan ook niet meer.

Zit niks anders op dan wachten.

Hoe bevalt de fiets tot nu toe?
Ik weet niet hoe belangrijk jij de Connect toevoeging vindt. De Belt H61 zonder Connect is nog wel her en der leverbaar (ook bij Bike Totaal zaken).

En als jouw FM een beetje wil meewerken heb je alvast een deel van de verzekering betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 17:47
Ojjorz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:14:
Iemand die hier advies voor heeft? De meeste verzekeraars eisen een vastgemaakt ringslot met ART**. Daar zit dan vaak al zo'n insteekketting bij, maar ik heb liever een Abus Ivy. Die geldt alleen dan weer niet als goedgekeurd slot (omdat hij niet vast zit aan de fiets). Gebruiken jullie dan geen insteekketting?
Het is niet helemaal duidelijk wat jouw verzekering precies eist?

Als 1 ART** slot geeist wordt is het ringslot op de fiets voldoende en mag je er gerust een insteek ketting bij gebruiken die niet ART** is. Als een ART** extra slot geeist wordt (Kingpolis binnenkort, is nog niet zeker?) moet je een flink zwaar hangslot hebben en is insteek niet voldoende. Als je bij ENRA zit is pas boven de €3500,- een extra slot geeist en die hoeft niet ART** maar een lagere klasse die de merken zelf aangeven.

Als je bedoeld dat je géén ringslot hebt, dan zijn er van Abus, AXA en Trelock ook kettingsloten met ART**. De Ivy heeft geloof ik ook ART** of ***? De AXA Absolute 9-110 bijvoorbeeld ook, en zo zijn er meer. De meeste verzekeraars accepteren dan een goed los slot. Zou je met een kort telefoontje bij elk kunnen checken.

[ Voor 16% gewijzigd door Foxhill op 18-03-2022 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Foxhill schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:00:
[...]

Het is niet helemaal duidelijk wat jouw verzekering precies eist?
Thanks. Ik denk inderdaad aan Kingpolis (voorwaarden en prijs lijken het best) en die eisen nu alleen 1 vast ringslot met ART**. Ik denk aan de Axa Victory.

Ik wil zelf eigenlijk iets meer (liefst twee verschillende merken sloten), want heb geen zin in een gestolen fiets. Daarom zocht ik er een goed kettingslot bij (Abus Ivy). Maar die zou dan wel in plaats van de insteekketting komen die je anders bij het ringslot zou nemen. Anders ben je altijd met twee kettingen onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:20:
[...]

Wat je ook doet. De maat van de fiets is belangrijker dan details als riem of ketting.

Meer onderhoud is vooral in de portemonnee vervelend.
Niet alleen 100% mee eens, ook de rekensom qua onderhoudskosten is niet zo duidelijk, tenzij je heel veel kilometers maakt.

Een riem is een leuke optie, maar bij lange na niet een must have. Positie en rijgedrag zijn echt nummero uno, Als dat niet klopt houdt het hele verhaal gewoon direct op. Daarna volgt motor (maar een moderne middenmotor is in het middensegment standaard), remsysteem (ook hier is een moderne schijfrem standaard, geen spannende zaak meer) en versnellingen (Derailleur/Nexus/Enviolo).

De rest is allemaal bijzaak. Je voelt het verschil tussen een riem en een ketting niet, hooguit hoor je het.

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 18-03-2022 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Ojjorz schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:37:
[...]
Thanks. Ik denk inderdaad aan Kingpolis (voorwaarden en prijs lijken het best) en die eisen nu alleen 1 vast ringslot met ART**. Ik denk aan de Axa Victory.

Ik wil zelf eigenlijk iets meer (liefst twee verschillende merken sloten), want heb geen zin in een gestolen fiets. Daarom zocht ik er een goed kettingslot bij (Abus Ivy). Maar die zou dan wel in plaats van de insteekketting komen die je anders bij het ringslot zou nemen. Anders ben je altijd met twee kettingen onderweg.
Kingpolis voorwaarden lijken het beste. Zowel bij Kingpolis als bij ANWB heb ik ervaringen waarbij ze niet wilden uitbetalen. Dat ken ik van ENRA niet.

Ik adviseer geen ENRA omdat ik ENRA heb. Ik heb ENRA omdat ik ENRA adviseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:37
Ojjorz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:14:
Een insteekketting is valse veiligheid aangezien ze met dezelfde sleutel op hetzelfde moment bediend worden.

Bij mijn weten vereisen alle fietsverzekeringen minimaal een ART** slot wat in principe alle bekende ringsloten zijn. Soms word er een extra slot vereist (zoals Enra bij fietsen duurder dan 3500 euro).
Tevens is het vereist dat je bij diefstal altijd alle sleutels van je fietslot(en) kan overleggen bij je verzekering. Dit moet in feite aanduiden dat je fiets op slot stond op moment van diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-09 20:55

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Athome schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:54:
[...]

Een insteekketting is valse veiligheid aangezien ze met dezelfde sleutel op hetzelfde moment bediend worden.

Bij mijn weten vereisen alle fietsverzekeringen minimaal een ART** slot wat in principe alle bekende ringsloten zijn. Soms word er een extra slot vereist (zoals Enra bij fietsen duurder dan 3500 euro).
Tevens is het vereist dat je bij diefstal altijd alle sleutels van je fietslot(en) kan overleggen bij je verzekering. Dit moet in feite aanduiden dat je fiets op slot stond op moment van diefstal.
Zijn er ook goede fietsverzekeringen waarbij een ART** kettingslot voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Volgens mij wordt er vaak niet gesproken over een soort slot alleen over het aantal vereiste ART sterren.

[ Voor 3% gewijzigd door Athome op 19-03-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:41
Klopt, de verzekering eist gewoon een art 2 slot, of het nou een ringslot is of een ketting maakt niet uit.

Sinds kort zijn bij sommige verzekeraars de eisen aangepast met bijvoorbeeld een 2e art 2* slot, dus vooraf goed informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:43
Ik ben op zoek naar een Ebike (damesfiets). Budget is ongeveer €1000-€1250. Nu zijn bij de LIDL verschillende fietsen verkrijgbaar, zelfs met middenmotor. Maar ik zie de reacties al aankomen…

Zouden jullie dit adviseren? We fietsen per dag 5 km (woon werkverkeer).

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 20-03-2022 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
turkeyhakan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:43:
Ik ben op zoek naar een Ebike (damesfiets). Budget is ongeveer €1000-€1250. Nu zijn bij de LIDL verschillende fietsen verkrijgbaar, zelfs met middenmotor. Maar ik zie de reacties al aankomen…

Voor €1000 heb je een oude Sparta ION fiets met een nieuwe accu waarmee je jaren verder kunt.

Voor €1250 heb je een iets jongere fiets met Bosch, Panasonic, Yamaha of Shimano waarbij de accu een paar jaar oud is. Een fietsenmaker kan je in dat geval adviseren over de staat van de accu én er garantie op geven.

Voor dit bedrag moet je nieuw flink inleveren op betrouwbaarheid, actieradius en onderhoud/reparatie achteraf. Niets mis met een gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Foxhill schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:38:
[...]

Voor €1000 heb je een oude Sparta ION fiets met een nieuwe accu waarmee je jaren verder kunt.

Voor €1250 heb je een iets jongere fiets met Bosch, Panasonic, Yamaha of Shimano waarbij de accu een paar jaar oud is. Een fietsenmaker kan je in dat geval adviseren over de staat van de accu én er garantie op geven.

Voor dit bedrag moet je nieuw flink inleveren op betrouwbaarheid, actieradius en onderhoud/reparatie achteraf. Niets mis met een gebruikte.
De lokale fietsenmaker heeft een Stella fiets staan voor €1100. Er staat nog maar 1150 km op. Je krijgt 6 maanden garantie.

Vind ik persoonlijk nog wel prijzig. Stella had laatst een actie voor €999 een nieuwe e-bike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
turkeyhakan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:01:
[...]

De lokale fietsenmaker heeft een Stella fiets staan voor €1100. Er staat nog maar 1150 km op. Je krijgt 6 maanden garantie.

Vind ik persoonlijk nog wel prijzig. Stella had laatst een actie voor €999 een nieuwe e-bike.
Geen idee wat voor Stella dat is. Nogal een verschil tussen hun goedkope voorwielmotoren en een betere Stella met Shimano o.i.d. Dat laatste is nadat een echte fietsenwinkel hem 1x onder handen heeft gehad een prima fiets. Ook betekend dit anekdotisch geval niet dat een gebruikte fiets niet de beste keuze is voor deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
turkeyhakan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:01:
[...]
Ik bij de ANWB dat Stella tegenwoordig ook fietsen van 4000 euro verkopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Ik bij de ANWB dat Stella tegenwoordig ook fietsen van 4000 euro verkopen
Ja. Verzameling goede onderdelen noemen we die. Als een fietsenmaker die onderdelen nog eens goed in elkaar zet wordt het een goede fiets. En als je kijkt wat ze voor die duurdere Stella’s vragen kun je beter naar een A-merk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:41

Dennis1812

Amateur prutser

Via fietsplan op het werk een E-Bike kunnen aanschaffen bij de lokale winkel.

Een Pointer Egrande plus met accu upgrade. 2 fietsstoeltje en fietstassen erbij.

Wat een verademing toen ik erop stapte. Zonder enige moeite op fatsoenlijke snelheid vooruit. Voor ons de eerste keer E-Bike. Diverse proefritten gehad. Ook op een (duurdere) Trek. Maar dat was echt niet prettig. Moest ik nog veel meer zelf op werken.

Ben benieuwd hoe de praktijk gaat zijn met een paar maanden gebruik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Dennis1812 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:52:
Wat een verademing toen ik erop stapte. Zonder enige moeite op fatsoenlijke snelheid vooruit.
Heb ik vaker gehoord.
"Ik ben veel te jong voor een E-bike"
"Ik kan zelf ook nog wel fietsen"
"Fietsen op een E-bike is geen fietsen"
"Je hoeft alleen maar de trappers een beetje rond te slingeren"
Enz.
Enz.
Iedereen hier kent de cliches wel.

Totdat mensen toch eens op een fatsoenlijke E-bike stappen. Plots wordt het verhaal anders en staat er binnen no-time weer een e-bike in de fietsenstalling van de werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Athome schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Heb ik vaker gehoord.
Enz.
Enz.

Totdat mensen toch eens op een fatsoenlijke E-bike stappen. Plots wordt het verhaal anders en staat er binnen no-time weer een e-bike in de fietsenstalling van de werkgever
Oh die uitspraken deed ik echt niet. Hoop dat het niet zo over kwam.
Ik heb al jaren amper gefietst door gezondheidsproblemen. E-Bike vond ik meestal te duur. Maargoed. Ik had nog 283 vakantie uren en wissel van werkgever. Dus moest er toch iets mee.

Hoop nu mede door de ondersteuning meer te gaan fietsen. Beter voor mijn gezondheid en een beter voorbeeld voor mijn dochters. En goedkoper dan tanken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 17:48

BertV

Handgemaakt

Athome schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Heb ik vaker gehoord.
Enz.
Enz.
Mooi-weer-fietsers en /of woon-werk-automobilisten

Ze stappen niet op de fiets over als ze altijd wind mee zouden hebben, en dat weten ze.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

Als je weet wat de reacties zijn kan je waarschijnlijk zelf ook wel beredeneren waarom dit geen goed idee is.

1. Er is geen "free lunch". Fietsenmakers rijden niet gniffelend in Bolides omdat ze consumenten bedotten. Er is ook geen groot voordeel door "cutting out the middle man".

De prijs zit hem erin dat de fiets bij Lidl (en andere bedrijven) heel snel in elkaar is gekwakt in een lage lonen land. Een voorbeeld; wielen zijn per robot gevlochten en niet nagelopen op spanning. Dat scheelt al snel een half uur per fiets dus maakt de prijs veel lager... en de kans op ene slag in het wiel veel groter (ik zou bijna zeggen onvermijdelijk).

Zoals @Foxhill zegt, je krijgt een bergje onderdelen, geen goed gecontroleerd product waar iemand voor gaat staan.

2. Als je je gaat melden met je kapotte fiets bij de Lidl is het de vraag hoe ze dit afhandelen. Lidl wil ook wat verdienen, dus een monteur een uur laten klooien met je fiets hakt keihard in hun marges. Ergo je kan geen kwaliteit verwachten.

3. Als je met een Lidl fiets bij de FM aankomt zal hij huiverig zijn. Als hij je wielen richt maar je staat een uur later boos voor de deur omdat de versnelling niet meer spoort heeft hij een lastig verhaal, een boze klant in zijn zaak en niet heel veel winst, tenzij je dan weer bereid bent voor die volgende reparatie te dokken.

Daarom zijn fietsenmakers erg voorzichtig met het aannemen van electrische fietsen van twijfelachtige kwaliteit.

Als de financien bepalend zijn:

1. Een goede normale fiets. 5km is prima te doen.
2. Decathlon heeft wel schaalvoordeel en een eigen TD die helemaal niet verkeerd is.
3. Tweedehands is altijd een optie. Veel ebikes hebben een relatief laag kilometrage en kunnen dus behoorlijk nieuw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
roffeltjes schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Als je weet wat de reacties zijn kan je waarschijnlijk zelf ook wel beredeneren waarom dit geen goed idee is.

1. Er is geen "free lunch". Fietsenmakers rijden niet gniffelend in Bolides omdat ze consumenten bedotten. Er is ook geen groot voordeel door "cutting out the middle man".

De prijs zit hem erin dat de fiets bij Lidl (en andere bedrijven) heel snel in elkaar is gekwakt in een lage lonen land. Een voorbeeld; wielen zijn per robot gevlochten en niet nagelopen op spanning. Dat scheelt al snel een half uur per fiets dus maakt de prijs veel lager... en de kans op ene slag in het wiel veel groter (ik zou bijna zeggen onvermijdelijk).

Zoals @Foxhill zegt, je krijgt een bergje onderdelen, geen goed gecontroleerd product waar iemand voor gaat staan.

2. Als je je gaat melden met je kapotte fiets bij de Lidl is het de vraag hoe ze dit afhandelen. Lidl wil ook wat verdienen, dus een monteur een uur laten klooien met je fiets hakt keihard in hun marges. Ergo je kan geen kwaliteit verwachten.

3. Als je met een Lidl fiets bij de FM aankomt zal hij huiverig zijn. Als hij je wielen richt maar je staat een uur later boos voor de deur omdat de versnelling niet meer spoort heeft hij een lastig verhaal, een boze klant in zijn zaak en niet heel veel winst, tenzij je dan weer bereid bent voor die volgende reparatie te dokken.

Daarom zijn fietsenmakers erg voorzichtig met het aannemen van electrische fietsen van twijfelachtige kwaliteit.

2. Decathlon heeft wel schaalvoordeel en een eigen TD die helemaal niet verkeerd is.
3. Tweedehands is altijd een optie. Veel ebikes hebben een relatief laag kilometrage en kunnen dus behoorlijk nieuw zijn.
Je hebt helemaal gelijk. Dank voor je tijd.

Ken je het merk Popal? Is dit idem Lidl of is dit een beter merk?

PS: Decathlon, heb ik helemaal niet aan gedacht: https://www.decathlon.nl/...7-e5c1b08f6a75_c3&c=GRIJS

Dit is wel een hele mooie fiets!

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 22-03-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Ik begrijp niet waarom juist jij die troep van de Decathlon beter noemt. Ja, ze hebben een werkplaats. Maar zijn matige fietsen waarbij repareerbaarheid na paar jaar niet gegarandeerd is. En bijvoorbeeld in Enschede loopt echt geen fietsenmaker rond zoals je bij een elektrische fiets vanzelf wel een keer nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
turkeyhakan schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Dank voor je tijd.

Ken je het merk Popal? Is dit idem Lidl of is dit een beter merk?

PS: Decathlon, heb ik helemaal niet aan gedacht: https://www.decathlon.nl/...7-e5c1b08f6a75_c3&c=GRIJS

Dit is wel een hele mooie fiets!
Popal is zit wat goedkoper in elkaar. Dus wat plekken die gaan roesten, wat slappere velgen, etc. En natuurlijk goedkopere ondersteuning systemen met meestal/altijd geen trapsensor. Het is wel via vakhandel verkrijgbaar zodat het in ieder geval goed rijklaar gemaakt wordt. Dat is in deze prijsklasse nog belangrijker. Denk aan juist wat vet tegen roest en de wielen goed nagespannen.

Ik zou liever een gebruikte fiets met Bosch, Shimano, etc nemen. Die gebruikte fiets heeft waarschijnlijk meer levensduur, meer restwaarde en minder onderhoudskosten dan een nieuwe van hetzelfde geld.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 22-03-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-09 20:08
Hallo E-Bikers,

Ik heb in september 2021 een Gazelle Ultimate HMB C8+ Belt Connect 2022 (H61) besteld.
De verwachte levertijd was toen eind december. Dit werd daarna begin februari en wacht nog steeds.
Vanuit de FM willen ze niet echt updates geven over levertijd. Alleen maar 'we laten het wel weten wanneer de fiets er is'.

Is er hier misschien iemand die wat inzicht heeft in Gazelle levertijden en mij kan vertellen wat de wachttijd ongeveer zal zijn?
Kennelijk heb ik behoorlijk geluk gehad dan, halverwege maart de Gazelle Ultimate HMB C8+ Belt besteld en vorige week werd deze geleverd.

Prima fiets! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:56:
[...]

Ik begrijp niet waarom juist jij die troep van de Decathlon beter noemt. Ja, ze hebben een werkplaats. Maar zijn matige fietsen waarbij repareerbaarheid na paar jaar niet gegarandeerd is. En bijvoorbeeld in Enschede loopt echt geen fietsenmaker rond zoals je bij een elektrische fiets vanzelf wel een keer nodig hebt.
Decathlon is niet zomaar troep, ze maken een fiets klaar en heeft wel degelijk werkplaatsen waar je terecht kan. Het is gewoon een heel ander verhaal dan Lidl.

Een budget van 1200,- maakt de keuze gewoon klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56

https://radpowerbikes.eu/...ssion-electric-metro-bike

Ik heb deze niet maar Radpowerbikes is een groot Amerikaans merk en de specs en reviews zijn niet verkeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
OmeRobbie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:33:
[...]

https://radpowerbikes.eu/...ssion-electric-metro-bike

Ik heb deze niet maar Radpowerbikes is een groot Amerikaans merk en de specs en reviews zijn niet verkeerd..
Specs zijn totaal onbelangrijk, het gaat om het rijklaar maken van een fiets en terug kunnen komen als je een issue hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
roffeltjes schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:38:
[...]

Specs zijn totaal onbelangrijk, het gaat om het rijklaar maken van een fiets en terug kunnen komen als je een issue hebt.
“Totaal onbelangrijk” is nu ook weer een beetje overdreven… betrouwbaar merk, goede radius (accu), lekkere motor, goede reviews zijn zeker zaken die meespelen. Ieder zo zijn afwegingen.
Servicing is idd ook heel belangrijk.. er zijn een aantal servicestations van dit merk dus het is mogelijk. Ik heb totaal geen belang om een punt te maken maar denk gewoon even mee met degeen die de vraag stelt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rko

Rko

FabianGTI schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Kennelijk heb ik behoorlijk geluk gehad dan, halverwege maart de Gazelle Ultimate HMB C8+ Belt besteld en vorige week werd deze geleverd.

Ik neem aan dat je dan de niet-Connect versie hebt? Die lijkt beter leverbaar te zijn.

Veel plezier met de fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Kraz

Saving the world

FabianGTI schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Whaaaat?!
Dus een levertijd van 1 week?

Ik heb de mijne ook begin November besteld en de leverdatum staat op halverwege Mei. :/
Ik heb ook de niet connect versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 19:36

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

ApC_IcE schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:06:
Wij zijn nu aan het vergelijken met bakfietsen. De kleine is net 6 maanden dus we hebben nog even.
Nu willen we een mamafiets maar we kijken met een scheef oog ook vooral naar:Urban arrow, Batavus, Cube hoeft van ons niet.
De andere merken hebben namelijk:
  • Standaard 80nm motor
  • Sturen met Kabels ipv stang (kleinere draaicirkel)
  • Goedkoper
  • Standaard al Riemaaandrijving
  • Batavus zit hier nergens (qua onderhoud) en Cube kan ik hier ook nergens vinden. Tevens ook niet zo'n mooie bakfiets, en ketting)
Nadelen:
  • Onbekender
  • Bestaan ze over paar jaar nog?
  • Weinig 'echte' reviews te vinden
Om mezelf te quoten. Misschien is er een apart bakfiets topic?

Urban arrow:
Fietst prima maar bij stilstaand achteruit of inparkeren is een grote lompe draaicirkel. En kost meer met snaar en betere motor.

Carqon won op alle fronten behalve dat de bak zo laag zit dat de standaard tegen de grond komt bij een scherpe bocht. Cruciaal punt met alle stoepjes hier.

Conclusie:
Uiteindelijk de lovens explorer 65 geworden.
Standaard al goede motor en zacht bankje. Goede prijs en gratis regenhuif erbij. Fietste het beste en met de kabelsturing heel precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-09 20:08
Kraz schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Whaaaat?!
Dus een levertijd van 1 week?

Ik heb de mijne ook begin November besteld en de leverdatum staat op halverwege Mei. :/
Ik heb ook de niet connect versie.
Levertijd was 3 weken bij mij. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
ApC_IcE schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:06:
[...]
Uiteindelijk de lovens explorer 65 geworden.
Ondanks dat ik eigenlijk geen fan ben van de bakfiets tov de losse fiets+aanhanger; mooi ding.

Geinteresseerde vraag, merk je door de geveerde voorvork het gewichtsverschil vol/leeg? Ik kan me wel voorstellen dat vering (erg!) prettig is gezien het kleine voorwiel en het hoge gewicht (je kan niet heel laag in de druk gaan met zo'n kolos).

Betreft apart topic, ja, eigenlijk verassend gezien de populariteit dat we er hier zo weinig over hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door roffeltjes op 23-03-2022 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
We hebben een Vogue E-bike gekocht. Prima prijs en fietst heerlijk! Voor 5 km per dag is het meer dan prima.

Een lokale fietsenmaker wilde ons een gebruikte Stella voor € 1250 verkopen (gelukkig niet op ingegaan).

[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 23-03-2022 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Het verbaast me dat bakfietsen vaak worden uitgerust met een 400-500 Wh accu. Als je de kids meeneemt zal de actieradius niet bijster groot zijn. De Bosch cargoline ondersteunt tot 400% de trapkracht en dan gaat het hard met de accu. Als je met vol vermogen 25 km/h rijdt dan is je accu met gemak ruim binnen de 2 uur leeg en haal je nog geen 50 km.

Sommige zeggen dat gewicht niets doet met de actieradius en dit klopt wanneer je op snelheid bent. Je moet wel het extra gewicht naar de 25 km/h brengen wat dus meer kinetische energie kost. Veel optrekken zoals in de stad is erg slecht voor de actieradius. Nu is de accu tegenwoordig in no time opgeladen, maar bij elke laadbeurt lever je in op capaciteit. De cargoline is niet voor niets 400%.

Drastisch is het allemaal niet en wellicht valt het allemaal mee, maar ik had liever een meer bemeten accu gezien op zo'n fiets, met 400% versterking ben je zo op snelheid, maar het kost wel een berg stroom. Acceleratie zal niet spectaculair zijn terwijl de motor zit te stampen voor een langere tijd dan een lichte fiets. De Active Line ondersteunt tot maximaal 270% de trapkracht en omdat je zelf meer moet doen bespaar je de accu meer. Niet voor niets zeggen de kenners dat langzamer accelereren beter is voor je energievoorraad in de celletjes.
Lekker een volle dag banjeren door de Veluwe zal er niet in zitten tenzij je een extra accu meeneemt.

Bij een grotere vermogensvraag gaat ook de interne weerstand eerder parten spelen. Oude versleten accu's duiken zo ver in voltage bij een hoge vermogensvraag dat de accu uit kan vallen zodat en het BMS de boel blokkeert. Daarom zie ik liever een grotere accu. Zo'n oude accu zal het nog prima doen op de eco-stand, maar of zo'n fiets daarvoor bedoeld is vraag ik me hardop af.

Echter maakt een extra accu de fiets extra duur en misschien heb je dit niet nodig, maar de vraag hiernaar zal groter zijn dan op een reguliere e-bike.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@jimh307
Met een bakfiets ga je ook geen enorme afstanden af leggen. Ik denk dat de meesten wel heel erg tevreden zijn met een actieradius van 50km. En voor de lange of extra lange afstanden kan je altijd een tweede batterij mee nemen. Die leg je zonder problemen ergens in de 'bak'.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:45:
@jimh307
Met een bakfiets ga je ook geen enorme afstanden af leggen. Ik denk dat de meesten wel heel erg tevreden zijn met een actieradius van 50km. En voor de lange of extra lange afstanden kan je altijd een tweede batterij mee nemen. Die leg je zonder problemen ergens in de 'bak'.
Klopt, daar dacht ik ook al aan. Het is vaak naar school op en neer, maar je zou maar eens een dagje op tour willen met de kids, dan is een tweede accu altijd wel zo makkelijk mee te nemen.
Zo vaak fiets je ook geen 50 km of meer op 1 dag. Ik gebruik mijn accu als soort van 'tank' over meerdere ritten. Hij gaat pas aan de lader als ik rond de 10 km range over heb.
Nu het weer wat warmer is merk ik dit ook aan de accu. Deze komt nu meer uit de verf en ik zal binnenkort weer de 100+ km aantikken.

Moest toch naar de tandarts en ik ben op de fiets gegaan en het is heerlijk weer. Heen zweette ik al behoorlijk (spanning) maar die pocketreiniging heb ik niet tot nauwelijks gevoeld :) en terug heb ik dubbel genoten van dit weer. Het is 'net' te warm voor een dikke jas en 'net' te koud om zonder jas te gaan, maar de tandarts is vanaf hier 4 km dus dan maar met de jas open.

In de winter kan het dus wel degelijk gebeuren dat bij een bakfiets de stroomvraag (bij flink accelereren) zo hoog wordt dat de spanning zo snel daalt dat de accu leeg lijkt terwijl er nog 1/3 of meer inzit. Hij kan er dan zomaar mee kappen en dit is de enigste zorg die ik heb over zulke fietsen. Beneden het vriespunt kan dit heel snel gaan. Mede daarom zou ik altijd gaan voor een grotere accu, dan heb je dit probleem veel minder snel. Bij 400% verzetsverhoging zal de motor toch even voor 100% aan de bak moeten en de kleine accu's zijn geen doorn in mijn oog, maar als ik het voor het zeggen had zou ik een 750 Wh exemplaar prefereren en dan kun je lekker op tour en in de koude zorgeloos accelereren. Dat accelereren is het aller zwaarste voor de accu. Een bakfiets met 1 of 2 kids erin wil je niet zonder ondersteuning tegen de wind in voortduwen. Moeders zal dat niet zo leuk vinden terwijl dit vrij eenvoudig te voorkomen is. Bij grotere accu's lijden de losse cellen veel minder omdat de stroomvraag verdeelt wordt over meerdere cellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jimh307 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:10:
[...]

Klopt, daar dacht ik ook al aan. Het is vaak naar school op en neer, maar je zou maar eens een dagje op tour willen met de kids, dan is een tweede accu altijd wel zo makkelijk mee te nemen.
Zo vaak fiets je ook geen 50 km of meer op 1 dag. Ik gebruik mijn accu als soort van 'tank' over meerdere ritten. Hij gaat pas aan de lader als ik rond de 10 km range over heb.
Nu het weer wat warmer is merk ik dit ook aan de accu. Deze komt nu meer uit de verf en ik zal binnenkort weer de 100+ km aantikken.

Moest toch naar de tandarts en ik ben op de fiets gegaan en het is heerlijk weer. Heen zweette ik al behoorlijk (spanning) maar die pocketreiniging heb ik niet tot nauwelijks gevoeld :) en terug heb ik dubbel genoten van dit weer. Het is 'net' te warm voor een dikke jas en 'net' te koud om zonder jas te gaan, maar de tandarts is vanaf hier 4 km dus dan maar met de jas open.

In de winter kan het dus wel degelijk gebeuren dat bij een bakfiets de stroomvraag (bij flink accelereren) zo hoog wordt dat de spanning zo snel daalt dat de accu leeg lijkt terwijl er nog 1/3 of meer inzit. Hij kan er dan zomaar mee kappen en dit is de enigste zorg die ik heb over zulke fietsen. Beneden het vriespunt kan dit heel snel gaan. Mede daarom zou ik altijd gaan voor een grotere accu, dan heb je dit probleem veel minder snel. Bij 400% verzetsverhoging zal de motor toch even voor 100% aan de bak moeten en de kleine accu's zijn geen doorn in mijn oog, maar als ik het voor het zeggen had zou ik een 750 Wh exemplaar prefereren en dan kun je lekker op tour en in de koude zorgeloos accelereren. Dat accelereren is het aller zwaarste voor de accu. Een bakfiets met 1 of 2 kids erin wil je niet zonder ondersteuning tegen de wind in voortduwen. Moeders zal dat niet zo leuk vinden terwijl dit vrij eenvoudig te voorkomen is. Bij grotere accu's lijden de losse cellen veel minder omdat de stroomvraag verdeelt wordt over meerdere cellen.
Tuurlijk, groter is altijd beter, maar je maakt die dure bakfietsen nog een pak duurder, en niet iedereen heeft dezelfde verwachtingen.

Ik denk dat de meeste bakfietsen de 20km per dag niet halen.
Maar wat power bij het accelereren is wel meegenomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
De accu springt na 20 meter al gelijk naar 99%. Bijzonder, komt vast door de hoogste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommelvallei
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
iemand ervaring met de belgische Molyte ebike?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
dommelvallei schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:33:
iemand ervaring met de belgische Molyte ebike?
Geen ervaring maar hun site geeft een 404, op hun FB pagina is er niks te vinden qua specs, prijzen of überhaupt reacties op Posts, laatste Posts van november, online niks te vinden qua reviews. Dus hebben ze überhaupt wel ooit iets geleverd? Ook al is het beperkt tot Antwerpen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sinds een weekje heeft mijn vrouw ook een elektrische fiets.
Nu willen wij onze fiets natuurlijk meenemen op vakantie.

Na het lezen van “hoe het moet”, wil ik een onafhankelijke site (als deze nog echt bestaan) om de verschillende dragers te vergelijken.
Iemand een goeie site/tip?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
streamnl schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 06:58:
Sinds een weekje heeft mijn vrouw ook een elektrische fiets.
Nu willen wij onze fiets natuurlijk meenemen op vakantie.

Na het lezen van “hoe het moet”, wil ik een onafhankelijke site (als deze nog echt bestaan) om de verschillende dragers te vergelijken.
Iemand een goeie site/tip?

***members only***
Die zijn er niet. ANWB en Consumentenbond nemen geld aan, hebben voorwaarden voor deelname, en de ANWB verkoopt zelfs dragers. De Consumentenbond verkoopt trouwens fietsen, en nog via een samenwerking zonder na service ook. Kieskeurig geeft een mooi overzicht, maar hun ‘ranking’ is op basis van heel weinig reviews. In die lijstjes zie je vaak dragers die meer verkocht worden zoals Thule en XLC hoger, terwijl die niet het beste zijn. En iedereen die test bekijkt een momentopname, terwijl je bij een drager ook wilt dat die na vele jaren geen speling of slijtage krijgt.

Neemt niet weg dat meerdere van die sites bekijken een mooi overzicht geeft van wat er is. Maar je komt zo niet achter ‘de beste’. Je kunt overigens zelf ook dragers bekijken en testen in een winkel.

Een fietsendrager krijgt bij mijn zakelijk gebruik per jaar te verduren waar een consument 5-10 jaar over doet. De enige fietsendrager die daarbij zelfs na jaren niet slijt is Uebler. Het is ook nog eens de handigste en een lichte drager. De F24 is er voor €429,-. De prijzen gaan binnenkort stijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 25-03-2022 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
In het verleden ook gekeken naar een fietsdrager.
Kwam toen in een video de zogenaamde "elandproef" tegen. Hierbij wordt er hevig geslingerd (uitwijken) over de weg. Er werden meerdere fietsendrager aan deze proef onderworpen.

Er waren maar 2 merken die deze proef goed doorstonden. Dat waren Uebler en Thule. Toevallig ook de duurste. Die van de ANWB kwam er ook niet goed uit.
Bij een van de goedkoopste fietsendragers uit die proef kwam de bumper van de auto er bijna af. Zo slecht als die gemonteerd zat op de kogel/auto.

Naar mijn mening is het belangrijkste verschil tussen Uebler en Thule, het eigen gewicht van de fietsendrager. Voor de rest zijn het details zonder op kwaliteit in moeten leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:18
Ik heb zelf een Thule voor 3 fietsen, velocompact 927 en die bevalt mij uitermate goed.
Ik heb er meestal 2 e-bikes op staan. Mijn vrouw heeft een krat op de fiets, dus ik heb 1 fiets voorop en 1 achterop en in het midden niks. Het geheel hangt stabiel op de trekhaak en het zit voor mijn idee zeer solide in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

roffeltjes schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:02:
[...]

Ondanks dat ik eigenlijk geen fan ben van de bakfiets tov de losse fiets+aanhanger; mooi ding.

Geinteresseerde vraag, merk je door de geveerde voorvork het gewichtsverschil vol/leeg? Ik kan me wel voorstellen dat vering (erg!) prettig is gezien het kleine voorwiel en het hoge gewicht (je kan niet heel laag in de druk gaan met zo'n kolos).

Betreft apart topic, ja, eigenlijk verassend gezien de populariteit dat we er hier zo weinig over hebben.
Dank je. Wij vonden hem ook tof en dan in deze uitvoering:
Afbeeldingslocatie: https://www.kemperfietsen.nl/wp-content/uploads/Zij-aanzicht_rechts_grijs_bruin_transparant.172-1.jpg

We hebben alleen leeg gefietst en omdat hij direct stuurt met kabels ipv met stangen merk je dat wel rechtuit fietsend. Maar vol hebben we nog niet geprobeerd. Hij komt over 3 weken.
Ja verbaast me dat hier niet zoveel bakfietsen voorbij komen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:55
ApC_IcE schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:17:
[...]

Is natuurlijk maar beperkt publiek voor en voor dat geld heb je een leuke 2de hands auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:09
Beste mensen,

Ik zie door de negatieve ervaringen de bomen door het bos niet meer.

Vandaag heb ik proef gereden op een Cube met Bosh motor en een derailleur versnelling.
Nu lees ik her en der dat de ketting "vlug" slijt. Wat is vlug zal relatief zijn. Mar met zo'n ca. 5K zou je de ketting en de bladen moeten vervangen.

Beetje daar op voortbordurend is een belt drive met naafversnelling een beetje het tegenovergestelde. Dus ik heb mij zitten inlezen in belt drive. Nu staan er dus ook op diverse plekken niet zo'n zonnige ervaringen met CDX tandwielen en riemen.

Dus nu vraag ik me af, is het nu eigenlijk lood om oud ijzer?

Van een beetje sleutelen ben ik niet vies dus met juist gereedschap kan ik er zelf wel een nieuwe ketting en bladen opzetten lijkt mij. Ik heb begrepen dat een riem lastiger is.

Wie o wie kan mij wat inzicht en zijn eigen ervaringen delen?

Even ter referentie. Ik verwacht 1x per week naar mijn werk te fietsen 40km totaal. Daarnaast wat recreatieve ritjes en stadsritjes te maken. Geen offroad of iets in die zin,... nou je, ik zal heust wel hier en daar een stukje afsnijden.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 19:26
Foxhill schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:42:
[...]

Een Bobike Maxi werkt goed en kun je meer naar voren of meer naar achteren plaatsen zodat je meestal (altijd?) het slot wel vrij krijgt. En anders even bij winkels uitproberen.
Tx voor de Bobike suggestie. Bij deze toch wat ‘testresultaten’ delen. 3 achterzitjes geprobeerd op onze fiets:
  1. Thule Nexxt Maxi
  2. Bobike Maxi One
  3. Bobike Maxi Go
Alle 3 op dezelfde positie geplaatst. De Thule Nexxt Maxi beschermvlak zit precies bij het slotje. De Bobike Maxi Go net wel/niet, met idd jouw suggestie Bobike Maxi (One) waar het slot voldoende vrij is. 4e foto is te zien wat de positie van het achterzitje is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-ZKDdbLvTVwz8uoorUuER8kVV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwA9g8J84Sd1jOY5vsI1ki3C.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de balans heb ik het achterzitje iets meer naar voren geplaatst, zodat het zwaartepunt in het midden zit. Voordeel van de Bobike Maxi is dat je het snel eraf en erop kan klikken, en makkelijk bij het slot kan komen (ongeveer 1x / week wordt de accu verwisseld door de reserve accu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 19:26
ApC_IcE schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:17:
[...]

Dank je. Wij vonden hem ook tof en dan in deze uitvoering:
[Afbeelding]

We hebben alleen leeg gefietst en omdat hij direct stuurt met kabels ipv met stangen merk je dat wel rechtuit fietsend. Maar vol hebben we nog niet geprobeerd. Hij komt over 3 weken.
Ziet er mooi uit. Is ook erg aan de prijs! Premium ding ipv de goedkopere Dolly bakfietsen en zo. Wij hebben de urban arrow, omdat dat samen met bakfiets.nl de enige premium bakfietsen waren destijds. We zijn er nog steeds erg tevreden over, maar wel mooi om te zien dat er nu veel meer premium keuzes zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door twkr18526 op 25-03-2022 17:19 . Reden: Lees nu pas terug dat UA afviel voor apc ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Edgenumber schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:24:
Beste mensen,

Vandaag heb ik proef gereden op een Cube met Bosh motor en een derailleur versnelling.
Nu lees ik her en der dat de ketting "vlug" slijt. Wat is vlug zal relatief zijn. Mar met zo'n ca. 5K zou je de ketting en de bladen moeten vervangen.

Beetje daar op voortbordurend is een belt drive met naafversnelling een beetje het tegenovergestelde. Dus ik heb mij zitten inlezen in belt drive. Nu staan er dus ook op diverse plekken niet zo'n zonnige ervaringen met CDX tandwielen en riemen.

Van een beetje sleutelen ben ik niet vies dus met juist gereedschap kan ik er zelf wel een nieuwe ketting en bladen opzetten lijkt mij. Ik heb begrepen dat een riem lastiger is.

Even ter referentie. Ik verwacht 1x per week naar mijn werk te fietsen 40km totaal. Daarnaast wat recreatieve ritjes en stadsritjes te maken. Geen offroad of iets in die zin,... nou je, ik zal heust wel hier en daar een stukje afsnijden.
Geen idee welke slechte reacties je leest over een riem. Het werkt goed, als je de meerprijs wilt betalen. Als je een derailleur cassette kunt vervangen kun je ook een riem vervangen.

Ik hoor vaker de vergelijking riem en derailleur, terwijl vergelijken met ketting+naaf logischer is.

Riem heeft minder onderhoud, meer levensduur, minder smeer/vet, hogere aanschafprijs, minder efficiëntie. Derailleur is het andere uiterste op al deze punten. Ketting+naaf ligt op al deze punten ergens in het midden. (Even dure derailleur groepen die op ebikes zeldzaam zijn buiten beschouwing gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
In het grote fietsen met riem topic. En als je nav die post ga zoeken kom je meer berichten tegen. Maar goed is dat een filter bubbel of zijn dat inderdaad de ervaringen.

Dus vandaar dat het fijn is dat jij al aangeeft dat het niet jouw ervaring is.

StarC in "Het grote fietsen (met riem) topic deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
maartend schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Is natuurlijk maar beperkt publiek voor en voor dat geld heb je een leuke 2de hands auto
Er rijden er toch wel veel rond, zo heel erg beperkt is het ook weer niet.
Beste mensen,

Meestal hebben we het voor over kettingbladen en achter over kransjes. In het geval van een derailleur zal je na 5k wel door een ketting heen zijn en de twee kleinste kransjes. De rest van je casette zal veel minder hard slijten (groter en je zal ze minder gebruiken). Je voorbladen gaan veel langer mee.
CDX heeft een goede reputatie, positieve ervaringen zijn groter dan de negatieve ervaringen (ook in de link die je net poste).
Van een beetje sleutelen ben ik niet vies dus met juist gereedschap kan ik er zelf wel een nieuwe ketting en bladen opzetten lijkt mij.
Klopt
Een riem is bij jouw bescheiden kilometrage altijd veel duurder zijn dan een ketting. Sterker nog, je zal rond de twee jaar met een ketting doen, dus het zal allemaal wel los lopen met sleutelen.

Op zich heeft een riem wel een aantal voordelen die de doorslag kunnen geven (ik wil niet meer anders), maar er is niks mis met een ketting, zeker niet voor een fiets die zo weinig gebruikt zal worden. Keuze riem/ketting is echt een luxe ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Beste mensen,

Slijtage van ketting hangt heel erg af van je gebruik.
Als je regelmatig in de regen en over zandpaden rijdt, dan kan het dat je de 5k niet haalt, zeker niet als je niet af en toe de ketting poetst. Aan te raden is een kettingtool te kopen om af en toe de slijtage te controleren. Als je de ketting op tijd vervangt kunnen de kransjes meestal nog wel een rondje mee.
Niks mis met een ketting hoor, ze winnen er naar het schijnt de ronde van Frankrijk mee.

Het onderhoud is niet moeilijk, maar je moet het wel doen. Ik haat het om dat smeer onder mijn nagels uit te halen, en dus gekozen voor een riem.
CDX is ondertussen rijpe technologie, en prima in orde als je frame stijf is en de spanning goed ingesteld. De riem rekt amper, dus je moet dat ook niet continu bijstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Athome schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:29:
In het verleden ook gekeken naar een fietsdrager.
Kwam toen in een video de zogenaamde "elandproef" tegen. Hierbij wordt er hevig geslingerd (uitwijken) over de weg. Er werden meerdere fietsendrager aan deze proef onderworpen.

Er waren maar 2 merken die deze proef goed doorstonden. Dat waren Uebler en Thule. Toevallig ook de duurste. Die van de ANWB kwam er ook niet goed uit.
Bij een van de goedkoopste fietsendragers uit die proef kwam de bumper van de auto er bijna af. Zo slecht als die gemonteerd zat op de kogel/auto.

Naar mijn mening is het belangrijkste verschil tussen Uebler en Thule, het eigen gewicht van de fietsendrager. Voor de rest zijn het details zonder op kwaliteit in moeten leveren.
Dit onderschrijf ik helemaal.
Beide zijn goed, de Uebler is lichter en het makkelijkst te monteren. Het ontwerp is net iets beter doordacht.
Heel tevreden hier over de Uebles i21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:52

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:17:
[...]
Ik haat het om dat smeer onder mijn nagels uit te halen, en dus gekozen voor een riem.
Ik haat dat ook, en dus gekozen voor een pak met 100 latex handschoentjes voor 4 euro ;)
Dan kan ik 5 jaar lang onderhoud doen met schone handen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJYiiL6Zh_lnVVeWx1TLoTyQb7Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K7NqlQtOSFLuCERSeQYg5FsA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:21:
[...]

Ik haat dat ook, en dus gekozen voor een pak met 100 latex handschoentjes voor 4 euro ;)
Dan kan ik 5 jaar lang onderhoud doen met schone handen.

[Afbeelding]
Ik heb een latex allergie. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Beste mensen,

Een derailleur is helemaal niets mis mee. Ik heb er zelf ook meerdere jaren mee gefietst. Het is een prettige aandrijving. Ik ben overigens geen poetser en dan kom het nadeel van derailleur naar boven. In winter tijdens een vorstperiode waarin gestrooid wordt, wordt de ketting bijna letterlijk opgegeten.

Ik heb nu een riem. Ook hier heb ik een nadeel van gevonden. De riem kan piepen wat al snel het idee geeft van slecht onderhoud. Terwijl het piepen ook puur door de weersomstandigheden kan komen.

Tussen deze en de fiets met derailleur heb ik een fiets gehad met ketting, naaf en gesloten kettingkast. Is dat slechter dan een riem? Nee, zeker niet. De nadelen komen vooral naar boven als moet gaan sleutelen aan het achterwiel. Dan krijg je vieze handen wat je met een riem veel minder hebt. Positieve kant van de naaf met ketting is de prijs. Een complete set ketting en tandwielen voor een naaf is goedkoper dan alleen de riem

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Beste mensen,

Als een riem goed gezet is heb je er nauwelijks problemen mee. Het frame moet extra stevig zijn en de riemspanning niet te hoog*. Die appjes die aan de toon horen hoe een riem is afgesteld zijn troep*. Een riem hoort niet zo heel strak te staan. Als een riem erg strak staat krijgt de riem die spanning er ook nog eens bij en dan kan het zo zijn dat die gaat breken. De riem moet goed te bewegen zijn, maar mag ook niet over gaan slaan over het achterblad. Ook de lagers vinden een hele strakke riem maar niks ;)

* de woorden van mijn fietsenmaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:06:
[...]

Als een riem goed gezet is heb je er nauwelijks problemen mee. Het frame moet extra stevig zijn en de riemspanning niet te hoog*. Die appjes die aan de toon horen hoe een riem is afgesteld zijn troep*. Een riem hoort niet zo heel strak te staan. Als een riem erg strak staat krijgt de riem die spanning er ook nog eens bij en dan kan het zo zijn dat die gaat breken. De riem moet goed te bewegen zijn, maar mag ook niet over gaan slaan over het achterblad. Ook de lagers vinden een hele strakke riem maar niks ;)

* de woorden van mijn fietsenmaker
Modern!

Ik durfde dit bijna niet te noemen, maar er wordt tegenwoordig wel meer geexperimenteerd met lagere riemspanning en het lijkt goed te gaan (lastig te zeggen aan de hand van verhalen versus een echt onderzoek).

FWIW, ik denk dat je FM wel een punt heeft en dat een riem niet zo bizar strak hoeft te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-09 19:50
Een strak afgestelde riem geeft ook een hogere belasting op de lagers van beide assen.

De levering van mijn Dutch id Phantom is weer 2 weken vertraagd, bosch accu’s zijn slecht leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-08 18:51
Ik heb nu 5 weken voor kieskeurig een gazelle met riem mogen testen heb zelf een cube met ketting . Dit is vast niet bij alle naven zo en toevallig bij mijn test fiets maar de belt met nexus 8 naaf happerde steeds met schakelen bij de gazelle dealer geweest nieuwe kabel erin (terwijl de fiets nieuw was 50km gereden) en opnieuw afgesteld wat ik zelf ook al had gedaan .Het is iets minder geworden maar nog steeds gaat het regelmatig mis met schakelen . Wat mij ook opviel is het fietsen zonder ondersteuning met belt zwaarder ging dan met mijn eigen fiets met ketting en kon ook net niet de juiste versnelling vinden kwa cadans met 12 speed derailleur heb ik meer keus en vind hier voor mij wel de juiste versnelling. Het schoonmaken van een ketting stelt weinig voor en met het juiste smeermiddel zal je ketting ook minimaal vuil aantrekken .

Dit is puur mijn mening maar ik ben blij dat ik voor mijn eigen fiets de keuze voor ketting en derailleur heb gemaakt . Op mijn andere fiets e-mtb inmiddels 4800km weg en de eerste ketting in nog niet versleten ( gemeten met de tool) en cassette ook niet .

Maar een belt zal ongetwijfeld ook prima zijn ik zou zeggen ga is wat proefritjes maken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
5150time schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:10:
Ik heb nu 5 weken voor kieskeurig een gazelle met riem mogen testen heb zelf een cube met ketting . Dit is vast niet bij alle naven zo en toevallig bij mijn test fiets maar de belt met nexus 8 naaf happerde steeds met schakelen bij de gazelle dealer geweest nieuwe kabel erin (terwijl de fiets nieuw was 50km gereden) en opnieuw afgesteld wat ik zelf ook al had gedaan .Het is iets minder geworden maar nog steeds gaat het regelmatig mis met schakelen . Wat mij ook opviel is het fietsen zonder ondersteuning met belt zwaarder ging dan met mijn eigen fiets met ketting en kon ook net niet de juiste versnelling vinden kwa cadans met 12 speed derailleur heb ik meer keus en vind hier voor mij wel de juiste versnelling. Het schoonmaken van een ketting stelt weinig voor en met het juiste smeermiddel zal je ketting ook minimaal vuil aantrekken .

Dit is puur mijn mening maar ik ben blij dat ik voor mijn eigen fiets de keuze voor ketting en derailleur heb gemaakt . Op mijn andere fiets e-mtb inmiddels 4800km weg en de eerste ketting in nog niet versleten ( gemeten met de tool) en cassette ook niet .

Maar een belt zal ongetwijfeld ook prima zijn ik zou zeggen ga is wat proefritjes maken .
Je lijkt me nogal kieskeurig te zijn wat betreft trapfrequentie. Dan moet je eens een ebike met enviolo proberen.

Elke ebike trapt zwaarder zonder ondersteuning dan een gelijkaardige fiets met dezelfde overbrenging. Je hebt het extra gewicht, maar ook een interne weerstand in de motor al is die een pak kleiner geworden.
En onderschat het verschil tussen banden niet in weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

maartend schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Ze gaan anders als warme broodjes hier. Zie ze overal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:17:
[...]

Je lijkt me nogal kieskeurig te zijn wat betreft trapfrequentie. Dan moet je eens een ebike met enviolo proberen.
Ik ben daar ook best wel gevoelig voor. Met wind tegen vond ik ook dat de Nexus 8 naaf te grote overbrengingen had. Zocht regelmatig een versnelling er tussen in. Vind een bepaalde cadans gewoon het lekkerst fietsen. Daarnaast presteert een middenmotor ook merkbaar het best in een relatief smalle band van de cadans. Hoe lager de ondersteuningsstand, hoe beter je dit merkt. Maar ook. Hoe sterker de motor hoe meer je dit merkt. Een Bosch Active Line lijkt over de gehele range hetzelfde te doen, terwijl een Performance Line CX zeker een gedeelte in het bereik heeft waarbij deze sterker aanvoelt (ongeveer cadans 72-85) dan andere gedeeltes. Dus in dat gebied wil ook graag blijven zitten.

Heb nu een Rohloff (14 versnellingen). Deze heeft veel kleinere overbrengingen. Ik kan daar beter mijn versnelling vinden.

Een Enviolo heeft op papier inderdaad zeker voordelen maar heeft ook (voor mij) merkbare nadelen. Waardoor de voordelen niet opwegen tegen tegen de nadelen.

Een Rohloff is knetterduur maar wel het beste alternatief voor een derailleur, weinig weerstand en kan veel koppel hebben. Ik heb geen ervaring met Pinion en Alfine 11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Ik vind het dus lastig kiezen. Ik wil vaak wel beter, best.

Maar als het per 4000K een ketting is en de kleine kransjes uit je derailleur. En dan in iets van 8000K een cassette achter. Dan moet ik er iets van 4 jaar op fietsen voor dat ik bij een belt drive in de buurt kom (op basis van een fiets met vergelijkbare motor en extra accu capaciteit die ik er dan vaak nog bij moet kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Grote voordeel van de riem is vooral, geen gedoe. Dat spreekt veel mensen gewoon aan. Dat daar een (verborgen) meerprijs op zit, stap men snel over heen.
Je geeft aan dat onderhoud (zelf) doen geen enkel probleem is. Daarmee is het grootste voordeel van een riem weg. Je geeft zelf al aan dat je voor het prijsverschil meerdere jaren onderhoud kan doen. Maar vergeet een ketting in een gesloten kettingkast niet. Dat is vrijwel net zo bulletproof als een riem.

1 ding wellicht ter overweging.
Onderhoud doen aan je derailleur op je vrijetijdsfiets als een racefiets of mountainbike is heel wat anders dan onderhoud aan je commuter fiets. Deze laatste moet vooral dagelijks zijn werk van A naar B en weer terug doen. Geen gedoe wordt daar over het algemeen meer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tommie12 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:24:
[...]

Ik heb een latex allergie. :o
Latex vrije van Nitril pakken.
Misschien een euro duurder. Maar fijner dan de latex variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Edgenumber schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:56:
Ik vind het dus lastig kiezen. Ik wil vaak wel beter, best.

Maar als het per 4000K een ketting is en de kleine kransjes uit je derailleur. En dan in iets van 8000K een cassette achter. Dan moet ik er iets van 4 jaar op fietsen voor dat ik bij een belt drive in de buurt kom (op basis van een fiets met vergelijkbare motor en extra accu capaciteit die ik er dan vaak nog bij moet kopen).
Ga proefrijden. Er zit verschil tussen.

En vergeet daarbij niet de mooie en goed verkrijgbare middenweg van een ketting+naaf.

Misschien had je dit al begrepen, maar een ketting bij naafversnelling is dus breder en anders gevormd waardoor deze ook al veel langer mee gaat dan een derailleur ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dit is vast niet bij alle naven zo en toevallig bij mijn test fiets maar de belt met nexus 8 naaf happerde steeds met schakelen
Zoals je uit de enthusisaste gebruikers verhalen al kan afleiden is dit zeker niet normaal ;)

Betreft weerstand; ik geloof direct dat het iets zwaarder kan lopen, maar mijn ervaring is wel in lijn met wat data suggereert, namelijk dat het verschil nihil is. Zeker als je 25+ trapt, de luchtweerstand wordt dan dusdanig prominent dat je daar moet zijn voor efficency winst, niet bij lager of rol weerstand.

Maar je punt dat er helemaal niks mis is met een ketting (en dat een derailleur niet het onderhoudsdrama is dat mensen denken) deel ik. Zeker als financien belangrijk zijn is een belt echt een leuke optie, totaal geen must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:17:
Onderhoud doen aan je derailleur op je vrijetijdsfiets als een racefiets of mountainbike is heel wat anders dan onderhoud aan je commuter fiets. Deze laatste moet vooral dagelijks zijn werk van A naar B en weer terug doen. Geen gedoe wordt daar over het algemeen meer gewaardeerd.
Derailleur valt voor mijn commuter eigenlijk vooral af vanwege het broeken probleem :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Athome schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:17:
Grote voordeel van de riem is vooral, geen gedoe. Dat spreekt veel mensen gewoon aan. Dat daar een (verborgen) meerprijs op zit, stap men snel over heen.
Je geeft aan dat onderhoud (zelf) doen geen enkel probleem is. Daarmee is het grootste voordeel van een riem weg. Je geeft zelf al aan dat je voor het prijsverschil meerdere jaren onderhoud kan doen. Maar vergeet een ketting in een gesloten kettingkast niet. Dat is vrijwel net zo bulletproof als een riem.

Kettingkast gaat je ketting inderdaad wat beter beschermen tegen vuil.
Maar wat een drama op de meeste fietsen om dan je wiel eens uit te nemen…..
MisschIen ben ik niet de beste, maar ik krijg die dingen amper terug in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Veel opties bij Uebler, vanmiddag eens rustig alles bekijken en kijken wat we handig vinden.
Ook of we de meerprijs van de opties waard vinden als we dat vergelijken met de “basic model” (zoals kantelbaar).

Bedankt voor de reacties. _/-\o_

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Flyer heeft iets gedaan wat ik wel toejuich. Ze hebben fabriekscapaciteit en (dames)frames over, en net als bij anderen komen de leverproblemen met name door Bosch accu's, Shimano delen en Gates riemen. Dus nu hebben ze midden in het seizoen een nieuwe uitvoering bijgemaakt van een bestaand type, met wat er wél leverbaar is: Enviolo naaf, gewone ketting en mooie Panasonic motor met 75Nm. Ik vind het wel slim, en als fan van de Panasonic motor vind ik het ook nog eens een interessant type. Nieuwe uitvoering is de Upstreet5 5.20.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 26-03-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-09 10:34
roffeltjes schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:49:
[...]

Derailleur valt voor mijn commuter eigenlijk vooral af vanwege het broeken probleem :|
Zie vaker die opmerking van je. Heb zelf een Giant met derailleur, nergens last van. Er zit standaard een prima kettingbeschermer op..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tahref
  • Laatst online: 02-09 23:22

Tahref

God bless you

3k op zitten. Onderhoud is niet meer dan ketting spray aanbrengen wanneer ik kleine roestplekjes op ketting zie. (Wat vaker in winterperiode of regenbuien) En remblokjes vervangen. Voor de rest helemaal niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2ivEdjU2WSny2IWlLqnH2yqVIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EdUFOv2rSO1xCCWheDnr1h8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNgP1O8xZ43qO8jCcdj4coM5s7Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7D21GGV6ZUjlGAUE18TRuMql.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jaxel70 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:21:
[...]

Zie vaker die opmerking van je. Heb zelf een Giant met derailleur, nergens last van. Er zit standaard een prima kettingbeschermer op..
Die halve kettingschermen hebben toch wel veel "blote ketting" dat gaat toch mis bij mij. Sowieso gingen halve kettingkasten bij mij niet super lang mee in Amsterdamse rekken :+

Ik heb aanzienlijk meer geluk met een volledige kettingkast. Maar als je je kan omkleden is het sowieso geen issue

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 26-03-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

Als de riem niet al te strak staat is de extra weerstand niet zorgelijk. Een fiets met riem trapt iets zwaarder dan een fiets met goed onderhouden ketting, maar dan gaat het over kleine verschillen.

Het voordeel van deze Gazelle is dat het binnenwerk van de Nexus 8 naaf in no time om te wisselen is. Ik denk dat het een nieuw binnenwerk gaat worden en als Gazelle haar naam heilig is zou ik daar wel werk van maken want op een negatieve review zit niemand te wachten. Een oliebadje kan ook helpen.
Ik heb dezelfde fiets en mijn naaf slaat zo goed als nooit over en schakelen gaat ook goed. Ik gebruik de 5-6-7 en nooit andere versnellingen. Zolang als ik niet onder het 5e verzet schakel gaat het veel beter. De eerste 4 versnellingen grijpen aan op het zonnewiel en dat gaat hier niet lekker, alsof je in zand trapt, maar dankzij de ondersteuning heb je die kleine verzetten nooit nodig.
Het 5e verzet is de direct drive en heel geschikt om van je plek te komen.

Alleen zijn binnenwerken van de Nexus 8 naaf vrij schaars, maar ik zou hier geen genoegen mee nemen.

Zelf ben ik erachter dat het resoneren niet weg zal gaan, maar dit ligt niet aan de naaf. Als ik de ondersteuning een tandje hoger zet is het weg. Ook op dezelfde snelheid. Ik denk dat het een combinatie is van banden, riem en motor.
Ik moest echt wennen in het begin met de Nexus 8 omdat ik van de combinatie Brose-NuVinci afkwam. Toch vind ik de Gazelle comfortabeler dan mijn vorige fiets, de Qwic premium MN330. De soepelheid van Bosch is veel beter dan die van Brose. De Brose wou óf volle bak óf inhouden. Bij Bosch is dit veel beter geregeld. Ondanks de Brose 90nm had aan koppel en de Bosch maar 50nm kom ik net zo makkelijk de dijk op dan met Brose en dit komt omdat de direct drive in verzet 5 geen verliezen heeft en een NuVinci behoorlijke verliezen heeft. De Gazelle fietst zoveel soepeler dat het zonde zou zijn om af te haken door een slechte naaf. Het binnenwerk is zo makkelijk te vervangen. Een beetje FM is misschien een half uurtje zoet inclusief afstellen dat dit geen dealbreker mag zijn. Dat zou zonde zijn voor een fiets die meer dan prima is.

Maak er werk van en je zult die komende weken merken dat het een prima e-bike is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:36
Ik heb mijn Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt inmiddels precies een jaar in bezit, tijd voor een korte review:
  • ik heb de fiets op 27 maart 2021 opgehaald bij mijn lokale fietsenmaker en er inmiddels 6050 kilometer op gereden, en dat is vrijwel allemaal woon/werk verkeer (16 kilometer enkele reis).
  • in de 1e weken, trapte de fiets in (met name) de 4e versnelling door. Ik heb zelf de naaf afgesteld. Met de markeringen op de naaf zelf is dat een fluitje van een cent. Daarna geen enkel probleem meer gehad met schakelen.
  • in juli 2021 is er een 1e gratis onderhoudsbeurt uitgevoerd. Daarbij is de riem iets losser gezet wat het resoneren van de aandrijflijn flink heeft verminderd. Het is overigens afhankelijk van cadans en uitgeoefende kracht op de pedalen nog steeds aanwezig, maar wat mij betreft niet heel storend. @jimh307 heeft hetzelfde issue met dezelfde fiets, dus het lijkt niet exemplarisch.
  • in december 2021 is (uiteraard halverwege de rit naar mijn werk) de trapper losgelopen van de crank, met als gevolg een beschadigde schroefdraad in de crank. Deze is onder garantie vervangen.
  • de weergegeven resterende range op het scherm is onbetrouwbaar: ik ben wel eens thuis vertrokken met minder range dan toen ik 16 kilometer later op mijn werk aankwam, en omgekeerd ook wel een thuis vertrokken met 35 kilometer range en met een zo goed als lege accu aangekomen. Het is voor mij verder niet heel dramatisch: ik weet dat ik in de winter zo'n 65 kilometer haal, en nu het weer wat warmer is ruim 85 kilometer. Als het 's ochtends minder koud is, zal het wel weer richting de 95 kilometer gaan.
  • De ondersteuning wordt mooi geleidelijk afgebouwd zo rond de 25 km/u, veel mooier dan bij mijn vorige fiets met Bafang motor waarbij ik echt tegen een muur aantrapte. Nadeel is wel dat ik in de tourstand (95% van de tijd gebruik ik die), één van de langzamere e-bikes op het fietspad ben. In de turbostand ga je ruim 1.5 km/u sneller bij gelijke trapkracht.
  • verder tot nu toe geen enkel probleem: geen motorstoringen, geen lekke banden, geen problemen met remmen, schakelen, niets.
Conclusie: ik ben erg, erg tevreden met deze fiets. We hebben twee auto's, maar ik moet een goede reden hebben om de auto te pakken want ik ga liever op de fiets. Binnenkort wissel ik van werkgever (16 -> 20 kilometer enkele reis). Ik moet nog even zien hoe dat bevalt, maar het plan is zeker om de fiets als primaire vervoersmiddel te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-08 23:31
Heb nu twee ebikes op het oog, enige wat nog meespeelt; derailleur of naaf ?

Het gaat om de volgende fietsen;

Naaf:
https://www.12gobiking.nl/gazelle-chamonix-c7-hms

Derailleur:
https://www.12gobiking.nl/gazelle-medeo-t10-hmb-2021

Het is voornamelijk voor woon-werk / recreatief. Geen offroad etc.

Welke zouden jullie nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mits112 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:57:

Naaf:

Derailleur:

de nexus 7 is niet de beste naaf, maar voor woon-werk zou ik altijd een naafversnelling boven derailleur kiezen, omdat je toch wel bij regen zal moeten fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
mits112 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:57:

Naaf:

Derailleur:

60Nm met een Nexus 7 naaf past gewoon niet. Je kunt er wel mee fietsen, maar het zal regelmatig gedoe geven variërend van niet lekker schakelen tot in het uiterste geval een of enkele keren de naaf vervangen.

EDIT: blijkbaar zegt Shimano dat het wel mag, misschien dat ze dan de motor minder sterk af moeten stellen. Link naar Shimano compatibility chart.. Ik zou het gewoon afraden.

Je noemt woon-werk. Als je ook van plan bent te fietsen als er zout op de weg ligt heeft derailleur een extra nadeel. Bij zout heeft het gewoon extra te verduren. Als je bewust derailleur wilt voor het lichter fietsen en het onderhoud voor lief neemt kun je de T10 nemen. Informeer dan nog even goed naar de levertijd, precies dit type (als dames) heeft Gazelle laatst uit bestelling geannuleerd bij mij.

Als je niet bewust voor derailleur kiest, kijk dan even verder naar iets met Nexus 5 of Nexus 8 in deze prijsklasse of als er een paar honderd bij mag Alfine 11 of Enviolo.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 28-03-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Foxhill @mits112

HEt gebeurt wel meer dat motor eigenlijk te sterk is voor een bepaalde naaf.
Je kan daarover een paar stukjes tekst vinden op de site van Velo De Ville.
Ze begrenzen dan het koppel van de motor. Ook de Nexus8 en de Alfine 11 kunnen bv niet het koppel aan van de Performance Line van Bosch.

https://www.velo-de-ville.com/nl/komponenten/versnellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-08 23:31
Tommie12 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:12:
@Foxhill @mits112

HEt gebeurt wel meer dat motor eigenlijk te sterk is voor een bepaalde naaf.
Je kan daarover een paar stukjes tekst vinden op de site van Velo De Ville.
Ze begrenzen dan het koppel van de motor. Ook de Nexus8 en de Alfine 11 kunnen bv niet het koppel aan van de Performance Line van Bosch.

https://www.velo-de-ville.com/nl/komponenten/versnellingen
Dank voor deze stukken, ga ik toch weer twijfelen.

Wat dus eigenlijk wordt gezegd dat hoe best kan met een Nexus 7, mits dit begrenst is in de motor?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-09 19:50
Bij het koppel wat de motor levert komt je eigen trapvermogen toch ook nog bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
mits112 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:17:
[...]

Dank voor deze stukken, ga ik toch weer twijfelen.

Wat dus eigenlijk wordt gezegd dat hoe best kan met een Nexus 7, mits dit begrenst is in de motor?!
Ja. Maar de 7 naaf vind ik sowieso niet zo mooi voor een fiets in deze prijsklasse. Hij loopt en schakelt iets minder soepel. Hoort thuis in een fiets tot €2400 met Active Line motor en daarboven wat mij betreft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Josvdv schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:23:
Dit is een goede vraag. Hoe zit dat @Foxhill ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zoek een fiets voor dagelijkse dingetjes in de stad zou dit wat zijn? Als ik het zo 123 google zijn deze accu's in ieder geval wat makkelijker te reviseren dan die van Gazelle en voor dit bedrag durf ik wel een gokje te wagen.

https://www.marktplaats.n...t-go-xl-elektrische-fiets

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Josvdv schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:23:
Ja. De motor alleen levert 60Nm. Je doet daar zelf nog iets bij.

Je kunt wel veel verschil maken door ipv hard wegfietsen in de hoogste versnelling even wat rustiger in een lage versnelling weg te fietsen. En ook schakelen onder kracht is slecht en kan deze naaf weer slechter hebben dan 8 of helemaal dan 5.

Met niet-elektrische fietsen zijn het de sterke schooljongens die de 7 naaf verslijten, je ziet haast nooit een klein meisje met die klacht.

Ik vervang niet veel, maar wel significante aantallen 7 naven bij de Active Line (Plus) motor onder garantie. Ik zou zelf als winkel niet heel veel zin in hebben ook bij sterkere motoren die naaf in te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Foxhill op 28-03-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Erasmo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:03:
Ik zoek een fiets voor dagelijkse dingetjes in de stad zou dit wat zijn? Als ik het zo 123 google zijn deze accu's in ieder geval wat makkelijker te reviseren dan die van Gazelle en voor dit bedrag durf ik wel een gokje te wagen.

https://www.marktplaats.n...t-go-xl-elektrische-fiets
Ja, als je maar kleine stukken wilt fietsen is dit een prima fiets. Voorwielmotor mag voor deze prijs geen probleem heten. Ze waren erg betrouwbaar. Ze staan vanwege de leeftijd alleen allemaal met accu’s die niet zo ver meer komen. Accu is te reviseren als jij het dat geld waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Foxhill schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Ja, als je maar kleine stukken wilt fietsen is dit een prima fiets. Voorwielmotor mag voor deze prijs geen probleem heten. Ze waren erg betrouwbaar. Ze staan vanwege de leeftijd alleen allemaal met accu’s die niet zo ver meer komen. Accu is te reviseren als jij het dat geld waard vind.
Ja verste wat deze fiets zal doen is Purmerend-Amsterdam maar 99% van de tijd zal ie niet uit Purmerend komen. Ik ben niet onhandig met een soldeerbout en puntlasser en anders zit er een accu revisie bedrijf niet al te ver weg. Ik vraag het nu eerst even na want ik heb een keer m'n vingers gebrand aan Gazelle met hun stomme BMS/pairing geneuzel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-09 14:47
Technisch vraagje:

Cortina elektrisch fiets met Bafang G320.250R voorwielmotor met rollerbrakes maakt na 6 maanden krakend geluid aan de voorzijde.

Fiets heeft garantie, maar wordt dagelijks gebruikt (lees: is dagelijks benodigd) en de ervaring leert dat garantiegevalletjes oneindig lang kunnen duren, en niet naar tevredenheid opgelost worden.

Voorwiel gedemonteerd, en motorflens losgemaakt. Ernstige slijtage lager in motordeksel. (overleden)
Geen probleem, nieuw lager is zo besteld.

Maar! Er is een maar.

De motor voedingskabel komt uit het frame, loopt langs de voorvork naar beneden, DOOR het gat in het lager de motor in. Verbinding kabel aan motor is gegoten. GEEN stekker aanwezig.

Beetje knullige constructie. De enige manier om het lager te vervangen, lijkt het doorknippen van de voedingskabel....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Otgl25u5INMIARo6vRYPlc1l1ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOYYqcEGwadLRkDv3Hi1xg1b.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prop-er schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:44:
Technisch vraagje:

Cortina elektrisch fiets met Bafang G320.250R voorwielmotor met rollerbrakes maakt na 6 maanden krakend geluid aan de voorzijde.

Fiets heeft garantie, maar wordt dagelijks gebruikt (lees: is dagelijks benodigd) en de ervaring leert dat garantiegevalletjes oneindig lang kunnen duren, en niet naar tevredenheid opgelost worden.

Voorwiel gedemonteerd, en motorflens losgemaakt. Ernstige slijtage lager in motordeksel. (overleden)
Geen probleem, nieuw lager is zo besteld.

Maar! Er is een maar.

De motor voedingskabel komt uit het frame, loopt langs de voorvork naar beneden, DOOR het gat in het lager de motor in. Verbinding kabel aan motor is gegoten. GEEN stekker aanwezig.

Beetje knullige constructie. De enige manier om het lager te vervangen, lijkt het doorknippen van de voedingskabel....

[Afbeelding]

Iemand hier ervaring mee?
Ik vrees dat je kansen op garantie nu wel helemaal weg zijn.

Kabel doorknippen is een no-go, dan krijg je water binnen.

Ik vrees dat je best een nieuw voorwiel (of naaf) gaat kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ten eerste doe je gelijk maar de aanname dat het niet opgelost gaat worden, maar nog belangrijker, wat zou je doen als er een ander defect zou zijn? Klinkt een beetje als mensen met een laptop die defect is, maar claimen die niet te kunnen missen, omdat ze geen rekening houden met problemen. Het is een single point of failure.

Contact opnemen met de winkel dus en niet het ergste voorzien.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:48
..... Ernstige slijtage lager in motordeksel......

..... Verbinding kabel aan motor is gegoten. GEEN stekker aanwezig.

.... De enige manier om het lager te vervangen, lijkt het doorknippen van de voedingskabel.....
Als dit lager reeds na 6 maanden al ernstig versleten is dan zou ik in eerste instantie een beroep doen op de garantie en eventueel een leenfiets vragen als de ebike niet gemist kan worden.
Het is namelijk niet normaal dat een lager in zo een korte tijd versleten is.

Als je zelf overweegt om eea te repareren, moet je goed kijken waar de oorzaak ligt. bv:
- slechte kwaliteit van het lager
- slecht (ruim) passende of scheve montage van het lager

Een dergelijk lager moet goed geseald zijn om te voorkomen dat er vocht en rommel naar binnen komt en de smering verdrijft. Bij vervangen daarom letten op kwaliteitsklasse.
Slechte montage van het lager kan liggen aan de flensplaat, die oftewel, te ruim, beschadigt of slecht gemonteerd is, of waar het lager zelf scheef in ligt. In het laatste geval zal een ander lager weer net zo snel versleten zijn.

De kabel, na doorknippen en solderen, weer waterdicht maken.
Er bestaat krimpkous met lijm aan de binnenzijde van de wand. Bij verhitten en krimpen, wordt deze lijm in de holle ruimtes geperst om een waterdichte afsluiting te verkrijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 30-03-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rko

Rko

Hallo E-Bikers,

Ik heb van Gazelle een update ontvangen over de verwachte levertijd van mijn bestelling nadat ik hen een email had gestuurd. Ze geven nu 23 juni aan, maar ook dit is niet gegarandeerd. :'(
Pagina: 1 ... 101 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam