Oke, maak je de ketting tussendoor niet schoon dan ? Ik had binnen een paar dagen een bonk roest op mijn nieuwe ketting (Want nieuwe fiets) en heb als een malle zitten ontvetten en schoonmaken en dan weer druppelend het vet aangebracht. Maar dat hoeft niet ? Dat scheelt me een hoop gedoe gewoon kettingsprayTahref schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:17:
3k op zitten. Onderhoud is niet meer dan ketting spray aanbrengen wanneer ik kleine roestplekjes op ketting zie. (Wat vaker in winterperiode of regenbuien) En remblokjes vervangen. Voor de rest helemaal niets.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik spuit alleen maar goedkope kettingspray tussen de schakels als ik wat roest zie ontstaan. voor de rest niets.DeSluis schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:21:
[...]
Oke, maak je de ketting tussendoor niet schoon dan ? Ik had binnen een paar dagen een bonk roest op mijn nieuwe ketting (Want nieuwe fiets) en heb als een malle zitten ontvetten en schoonmaken en dan weer druppelend het vet aangebracht. Maar dat hoeft niet ? Dat scheelt me een hoop gedoe gewoon kettingspray
Ketting blijft er soepel en roestvrij van. Er blijft wel stof en zandkorrels op de ketting zitten maar geen zin om dat er af te gaan halen en heeft tot nu toe geen negatieve effect gehad. (kan echter niets zeggen hoeveel meer je uit de ketting kan halen als je hem wel schoon gaat maken)
[ Voor 7% gewijzigd door Tahref op 02-04-2022 14:41 ]

Schoonmaken kan prima met de dunne olie waar je een ketting ook mee smeert. De dunne olie maakt aangekoekt vuil los. Je kunt de met olie ingesmeerde ketting dus goed schoon poetsen met een droge doek. Gewoon met dunne olie en een doek, meer niet.
Jep, het is allemaal niet zo lastig en eerlijk gezegd heb je helemaal geen handschoenen nodig, zoveel troep geeft het niet. Ik deed dit vroeger op de wedstrijdfietsen met twee-drie mini drupjes dunne olie, een halve minuut rustig door alle versnellingen heen zodat alles gesmeerd was. Daarna één keer door een droge doek, al heb ik ook wel gewoon een drupje vlak voor de koers erop gedaan en de doek niet eens gepakt.Foxhill schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:21:
De ketting schoonmaken verlengd wel de levensduur. De ketting met ontvetter schoonmaken verlengt echter alleen de levensduur als je het zorgvuldig, goed en vaak doet. Zo niet, dan krijg je van ontvetten juist een droge, onbeschermde ketting. Wij raden daarom ontvetten af.
Schoonmaken kan prima met de dunne olie waar je een ketting ook mee smeert. De dunne olie maakt aangekoekt vuil los. Je kunt de met olie ingesmeerde ketting dus goed schoon poetsen met een droge doek. Gewoon met dunne olie en een doek, meer niet.
De truc is om zo min mogelijk olie te gebruiken en echt even rustig door alle versnellingen heen te gaan voor je de ketting afneemt. Als je teveel olie gebruikt wordt het dus de bekende kledderboel en wordt de ketting een stof/zandmagneet.
Frequentie was bij mij eigenlijk heel simpel, als ik de ketting begon te horen een drupje olie en dan was hij weer helemaal prima. Overigens doe ik dit nu ook precies zo op mijn MTB, geen gedoe met waxen en andere fancy shizzle.
Welke heb je besteld? Ik heb 2 weken geleden een phantom 65 zwart herenframe 58 besteld en kreeg week 20 als leverdatum. Spannend!Patrik1 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:48:
Van de week een Dutch ID Phantom besteld, nu het lange wachten begonnen naar week 43...
De 8 speed nexus is voor mij een must boven de 7 speed. Niet die 1 v meer maar de naaf schijnt een stuk beter te zijn.
De cortina heeft een 90nm motor van eigen? merk.
Daar waar de meeste rond de 50nm hebben, wordt deze als stadsfiets aangeboden.
Lijkt mij dat je de nexus naaf heel snel aan gort trekt met zoveel nm en dit voor stadsgebruik overbodig is.
Verder nergens iets bekend over deze motor. Althans niet al te veel. Hier gelezen (dit forum) dat die mogelijk van yamaha is?
Maar de vraag ..... 90 nm is dat niet teveel , waarbij je de batterij ook heel snel leegtrekt
[ Voor 0% gewijzigd door samuel123 op 03-04-2022 19:27 . Reden: Typo ]
Als Cortina zijn kwaliteit serieus neemt, dan begrenzen ze de motor op 50 Nm.
Een merk als Velo de Ville doet dat in elk geval.
Sony A7 iv en wat recycled glas
:strip_exif()/f/image/MYzWSXS0aOdqatlKhosPuRFu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan hier ontzettend weinig over vinden, maar wat ik heb kunnen vinden is dat - zoals de fout al zegt - het probleem intern in de motor zit en deze in zijn geheel vervangen zou moeten worden.
Wat zou ik in dit geval nog kunnen doen/uitproberen, voordat ik het voorleg aan de fietsenmaker? Is er iemand die ervaring heeft met dit probleem?
Betreft een Brinckers Le Mans M330 NuVinci 2018 met Bafang G330 motor.
In vino veritas, in aqua sanitas
Vorige week het oude lager uit de behuizing geslepen. (Met een doorslag sloeg ik enkel de binnenring er uit...)elinx schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:35:
[...]
Als dit lager reeds na 6 maanden al ernstig versleten is dan zou ik in eerste instantie een beroep doen op de garantie en eventueel een leenfiets vragen als de ebike niet gemist kan worden.
Het is namelijk niet normaal dat een lager in zo een korte tijd versleten is.
Als je zelf overweegt om eea te repareren, moet je goed kijken waar de oorzaak ligt. bv:
- slechte kwaliteit van het lager
- slecht (ruim) passende of scheve montage van het lager
Een dergelijk lager moet goed geseald zijn om te voorkomen dat er vocht en rommel naar binnen komt en de smering verdrijft. Bij vervangen daarom letten op kwaliteitsklasse.
Slechte montage van het lager kan liggen aan de flensplaat, die oftewel, te ruim, beschadigt of slecht gemonteerd is, of waar het lager zelf scheef in ligt. In het laatste geval zal een ander lager weer net zo snel versleten zijn.
De kabel, na doorknippen en solderen, weer waterdicht maken.
Er bestaat krimpkous met lijm aan de binnenzijde van de wand. Bij verhitten en krimpen, wordt deze lijm in de holle ruimtes geperst om een waterdichte afsluiting te verkrijgen.
Kabel doorgeknipt, nieuw lager (2RS, valt niets aan te smeren) gemonteerd, alles weer netjes in elkaar gezet, en de kabel gesoldeerd. Elke verbinding (9 aders) van krimpkous voorzien, en hier weer grotere krimpkous overheen.
Mij viel op dat de voorvork relatief ver uit elkaar stond. Hierdoor komt er veel kracht op het kogellager, als de wielmoer aangedraaid wordt. Deze axiale kracht is vervelend voor een simpel eenrijig kogellager, maar zou niet tot vroegtijdige problemen mogen leiden. Misschien dat er een kwalitatief minder goed lager gebruikt is, of deze verkeerd gemonteerd is. (inpersen op de binnering?)
Voorvork met een achterbrug spreider comprimeert, zodat deze goed past op de breedtemaat van de naaf.
Fiets doet het weer als vanouds, en geen gekraak meer. Binnen 3 dagen zelf opgelost.
:strip_exif()/f/image/EyJQIYB14ewNBv9K3Cd99lGS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een zwarte heren 58 Phantom 65Nm automatiq besteld...iRbn schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:11:
[...]
Welke heb je besteld? Ik heb 2 weken geleden een phantom 65 zwart herenframe 58 besteld en kreeg week 20 als leverdatum. Spannend!
Zag er wel leuk uit. Erg industrieel met een op het eerste zicht erg stevig frame. Kan ik wel waarderen. Het frame lijkt me alleszins onverwoestbaar, maar dat zijn ze tegenwoordig allemaal wel.
Wat is de reden die meestal aangehaald wordt voor de kleine wielen? Alles is een compromis, maar ze zullen er vast wel een verhaal rond verzinnen?
Dankzij de elektrische bijdrage kan je vaak met ontwerpen komen waar je op een puur mechanische fiets niet mee zou wegkomen. De ultradikke/stevige banden die vaak ziet op een e-bike, interne naafvernellingen die best nog wel wat verlies geven.... En zo ook vermoedelijk deze kleine banden.
Misschien een compactere fiets om in de garage weg te parkeren?
I:SY komt van het Duitse Hartje, net als bijvoorbeeld Victoria. Goede kwaliteit, beter dan als voorbeeld een Sparta vouwfiets. Kleine wielen, ook als de fiets niet te vouwen is, moet je echt alleen doen vanwege beperkte ruimte in de trein of in de camper. Als je een fiets al op de camper kunt zetten dus al niet doen. De houding is altijd een groot compromis. Je hebt gelijk dat de efficiëntie van naaf, frame en banden minder belangrijk zijn met een motortje. Datzelfde geld niet voor de houding.Amos_x schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:41:
Ik heb dit weekend i:SY zien staan in een winkel. Iemand enig idee?
Zag er wel leuk uit. Erg industrieel met een op het eerste zicht erg stevig frame. Kan ik wel waarderen. Het frame lijkt me alleszins onverwoestbaar, maar dat zijn ze tegenwoordig allemaal wel.
Wat is de reden die meestal aangehaald wordt voor de kleine wielen? Alles is een compromis, maar ze zullen er vast wel een verhaal rond verzinnen?
Dankzij de elektrische bijdrage kan je vaak met ontwerpen komen waar je op een puur mechanische fiets niet mee zou wegkomen. De ultradikke/stevige banden die vaak ziet op een e-bike, interne naafvernellingen die best nog wel wat verlies geven.... En zo ook vermoedelijk deze kleine banden.
Misschien een compactere fiets om in de garage weg te parkeren?
Ik zie een vouwfiets echt enkel laar als een bruikbaar alternatief voor korte ritten. 10 km op een vouwfiets is al vrij ver omdat het nooit zo goed kan rijden als een normale fiets. Fietshouding, efficitientie, levensduur, stijfheid. Dat is allemaal net wat minder.Foxhill schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:24:
[...]
I:SY komt van het Duitse Hartje, net als bijvoorbeeld Victoria. Goede kwaliteit, beter dan als voorbeeld een Sparta vouwfiets. Kleine wielen, ook als de fiets niet te vouwen is, moet je echt alleen doen vanwege beperkte ruimte in de trein of in de camper. Als je een fiets al op de camper kunt zetten dus al niet doen. De houding is altijd een groot compromis. Je hebt gelijk dat de efficiëntie van naaf, frame en banden minder belangrijk zijn met een motortje. Datzelfde geld niet voor de houding.
Ik zou het alleen gebruiken als je bv. Na een treinrit nog 2-3 km moet om op je werk/thuis te raken.
Het zijn geen vouwfietsen. Ik heb ook niets met vouwfietsen. Al een aantal keer overwogen omwille van de utopie/fantasie die ze je willen verkopen, maar steeds snel van teruggekomen. Steeds veel geld voor een droom, maar volgens mij in de realiteit vaak te veel compromissen.
Ik ben ook vrij groot, dus sowieso zijn die plooifietsjes nooit m'n ding. Voor het scenario "laatste km" aan het treinstation zou ik nog 10x liever een oud ros aan beide stations parkeren, dan aan de plooifiets gaan.
Een compacte fiets kan daarentegen wel voordeel hebben. Gemakkelijk te manouevreren in de kleine fietsstallingen van compacte binnenstedelelijke appartementen bvb.
Maar ik merk inderdaad dat deze i:sy vooral gemarket wordt als iets voor op reis? Achterop de camper? Er staan in elk geval foto's op de site met stuur in de langse positie, dus dat zal dan wel de reden zijn.
Desalnietemin, zeker geen plooifiets (plooit nergens), en de XXL is massief en geschikt voor rijders tot 210cm en 140kg. Ding weegt ook 25 kg dus dat zou ik met die afmetingen niet uit een trein of lift willen sleuren
Ok, verder dus geen voordeel
Gewicht en compactheid. Nadeel is dat het wat minder rolt en wat meer bonkt in kuilen e.d. Qua stuurkarakter kan het prima, maar dan moet je de boel wel goed uitwerken omdat bepaalde hoeken anders zullen moeten zijn omdat je ander te kort naloop (stabiliteit krijgt).Amos_x schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:41:
In de praktijk heeft Foxhill gelijk en zal je altijd zien dat er een (fors) compromis wordt gemaakt met de houding.
Maar gek genoeg is er geen enkele reden dat je met kleinere wielen een andere houding creeert dan met grote wielen, alleen moet je dan wel iets doen met de grondspeling (dat kan prima!). Sir David Moulton deed dat bijvoorbeeld met zijn fietsen. Het punt is natuurlijk dat als je dat doet dat het voordeel van de compactheid ook wegvalt, dus dan is er nog minder reden voor die kleine wielen.
Begrijpelijk. De zadel en stuurpennen bij plooifietsjes mogen vaak niet te hoog/lang zijn, aangezien ze dan niet meer correct samenvouwen. Deze i:sy fietsen zien er wat mij betreft toch iets meer full-frame en full-height uit.roffeltjes schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:49:
[...]
Gewicht en compactheid. Nadeel is dat het wat minder rolt en wat meer bonkt in kuilen e.d. Qua stuurkarakter kan het prima, maar dan moet je de boel wel goed uitwerken omdat bepaalde hoeken anders zullen moeten zijn omdat je ander te kort naloop (stabiliteit krijgt).
In de praktijk heeft Foxhill gelijk en zal je altijd zien dat er een (fors) compromis wordt gemaakt met de houding.
Maar gek genoeg is er geen enkele reden dat je met kleinere wielen een andere houding creeert dan met grote wielen, alleen moet je dan wel iets doen met de grondspeling (dat kan prima!). Sir David Moulton deed dat bijvoorbeeld met zijn fietsen. Het punt is natuurlijk dat als je dat doet dat het voordeel van de compactheid ook wegvalt, dus dan is er nog minder reden voor die kleine wielen.
Korte naloop is inderdaad vaak storend op dergelijke fietsen, beetje het effect van een elektrische step in de 'nervositeit' van het sturen. Opnieuw, lijkt hier mee te vallen.
Zal ze volgend weekend eens testrijden. Enkel voor het gevoel, heb niet meteen interesse in kopen. R&M hebben ook zo'n modelletje met 20" wielen.
Heb je de 418WH of de 500WH accu gekozen?Urbanuss schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:56:
Net op tijd thuis aangekomen met lege batterij.
Het gaf mij twijfels over de range.
De fiets voor 50 Gekocht op MP met hydrologische remmen (was een eis van mij) voor de veiligheid.
** Knip, zie de topicwaarschuwing ivm verhogen snelheid / opvoeren. **
Ook heeft de fiets een GPS tracker (€25) ingebouwd die alle bewegingen en snelheden realtime in een app laat zien.
** Knip **
In de Accu heb ik een bleutooth bms gebouwd die realtime de status van het (ont)laad proces en de "gezondheid" van de cellen ziet.
Totaal heeft de fiets €550 gekocht, en heeft al probleemloos ruim 1200 km gereden.
:strip_exif()/f/image/9XeMhT3Wc6RzlM4xkiWiJlke.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eAuXiPEsU3YFfrcgVflJ63N1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nJdN4MkuPOQqri5P5ucCJGuh.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/yTGkIlRv7bCCFsp8iprLwCVf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 05-04-2022 19:25 ]
nice ik was wel wat meer kwijt aan mijn middenmotor en decatlon MTB fiets. Maar als nog 2 jaar oud nu en 4500 km en heb nog steeds een ranch van 80 kmmongkut schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:51:
Mijn zoon rijd nu al een paar maanden op een MTB E- bike die ik zelf heb gemaakt met een accu van 23 kWH (91 cellen 3350mhA) reclaimde cellen ( LGMJ1)
** Knip, zie de topicwaarschuwing ivm verhogen snelheid / opvoeren. **
Ook heeft de fiets een GPS tracker (€25) ingebouwd die alle bewegingen en snelheden realtime in een app laat zien.
** Knip **
In de Accu heb ik een bleutooth bms gebouwd die realtime de status van het (ont)laad proces en de "gezondheid" van de cellen ziet.
Totaal heeft de fiets €550 gekocht, en heeft al probleemloos ruim 1200 km gereden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 05-04-2022 19:24 ]
Dus niet ontvetten, schoonmaken, iedere schakel een druppeltje, overtollige olie afvegen met een schone doek, Fietsen maar ?roffeltjes schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:44:
[...]
Jep, het is allemaal niet zo lastig en eerlijk gezegd heb je helemaal geen handschoenen nodig, zoveel troep geeft het niet. Ik deed dit vroeger op de wedstrijdfietsen met twee-drie mini drupjes dunne olie, een halve minuut rustig door alle versnellingen heen zodat alles gesmeerd was. Daarna één keer door een droge doek, al heb ik ook wel gewoon een drupje vlak voor de koers erop gedaan en de doek niet eens gepakt.
De truc is om zo min mogelijk olie te gebruiken en echt even rustig door alle versnellingen heen te gaan voor je de ketting afneemt. Als je teveel olie gebruikt wordt het dus de bekende kledderboel en wordt de ketting een stof/zandmagneet.
Frequentie was bij mij eigenlijk heel simpel, als ik de ketting begon te horen een drupje olie en dan was hij weer helemaal prima. Overigens doe ik dit nu ook precies zo op mijn MTB, geen gedoe met waxen en andere fancy shizzle.
Nee.DeSluis schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:12:
[...]
Dus niet ontvetten, schoonmaken, iedere schakel een druppeltje, overtollige olie afvegen met een schone doek, Fietsen maar ?
Je doet waar de ketting je casette raakt er 2-3 drupjes olie op! Dat is dus voor de hele ketting, niet per schakel!
Dan een paar keer rustig de ketting ronddraaien via de pedalen en luisteren hoe het klinkt. Als het nog niet helemaal goed klinkt nog een keer.Je moet het echt heel even de tijd geven, dus draai echt even een minuutje rustig aan de pedalen voordat je weer gaat druppelen. Het zal je verbazen hoe weinig olie je nodig hebt.
Daarna afnemen met een droge doek (eentje die niet pluist).
[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 07-04-2022 09:49 ]
Hij is wel op zoek naar een beetje een sportief/stoer uitziende fiets. Zelf kwam hij met deze twee suggesties:
https://www.canyon.com/nl...ar_2959_pv_rahmenfarbe=GY
https://www.lekkerbikes.c...rdam-gt-enviolo-ct-ebike/
Nogal verschillende fietsen qua techniek (naaf/derailleur, Bosch/Bafang). Zelf zou ik neigen naar de lekkerbike vanwege de riem/envolia, maar heeft iemand anders nog goede tips/pro/cons of andere fietsen?
Zelfde advies als anders:PaveloW schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:48:
Ik heb een vraag voor iemand wat betreft een nieuwe electrische fiets. Hij wil hem gaan gebruiken voor dagelijks woon/werk verkeer maar ook voor wat verdere uitstapjes. Qua gewicht zit hij wel wat zwaarder (105+)
Hij is wel op zoek naar een beetje een sportief/stoer uitziende fiets. Zelf kwam hij met deze twee suggesties:
https://www.canyon.com/nl...ar_2959_pv_rahmenfarbe=GY
https://www.lekkerbikes.c...rdam-gt-enviolo-ct-ebike/
Nogal verschillende fietsen qua techniek (naaf/derailleur, Bosch/Bafang). Zelf zou ik neigen naar de lekkerbike vanwege de riem/envolia, maar heeft iemand anders nog goede tips/pro/cons of andere fietsen?
- hij moet proefrijden, en vooral gaan kopen bij een fietsenhandel die om de hoek zit
- voor woon/werk wil je iets betrouwbaar en met een goede lokale service
- als je ook bij regen en slecht weer wil rijden is een riem een goede keuze (onderhoud, geen vieze broek)
Maar laat je vriend vooral zelf gaan kiezen.
Ja ik heb hem inderdaad geadviseerd om te gaan test rijden. De lekkerbikes gaat snel gebeuren, die Canyon is lastiger omdat die alleen van fabriek naar klant leveren.Tommie12 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:09:
[...]
Zelfde advies als anders:
- hij moet proefrijden, en vooral gaan kopen bij een fietsenhandel die om de hoek zit
- voor woon/werk wil je iets betrouwbaar en met een goede lokale service
- als je ook bij regen en slecht weer wil rijden is een riem een goede keuze (onderhoud, geen vieze broek)
Maar laat je vriend vooral zelf gaan kiezen.
Ik proef vooral "koop op afstand". Als dat echt de route is die wordt genomen ipv de veel betere route die Tommie adviseert dan heb ik een zware voorkeur voor Canyon omdat zij veel ervaring hebben met verkoop op afstand en support op afstand.PaveloW schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:48:
Off topic, volgens mij zaten ze bij Canyon vooral op Fazua (dat is sowieso ook logischer voor hun sportfietsen), interessant dat ze nu ook Bosch aanbieden.
[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 07-04-2022 12:08 ]
Zit net te kijken bij lekkerbikes, maar ik begrijp dat ze alleen maar een showroom hebben in Amsterdam en niet zozeer een werkplaats en dat je dan alsnog een welwillende lokale fietsenmaker nodig hebt?roffeltjes schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:03:
[...]
Ik proef vooral "koop op afstand". Als dat echt de route is die wordt genomen ipv de veel betere route die Tommie adviseert dan heb ik een zware voorkeur voor Canyon omdat zij veel ervaring hebben met verkoop op afstand en support op afstand.
Ik heb ook wel geprobeerd rond te kijken naar dergeljke fietsen van de meer gangbare/fietsenmaker merken, maar als ik het goed zie is er met een budget van rond de €3000,- niet heel veel beschikbaar.
Zowel Gazelle als Batavus en Sparta hebben toch echt wel genoeg keuze in dat segment.PaveloW schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:30:
[...]
Zit net te kijken bij lekkerbikes, maar ik begrijp dat ze alleen maar een showroom hebben in Amsterdam en niet zozeer een werkplaats en dat je dan alsnog een welwillende lokale fietsenmaker nodig hebt?
Ik heb ook wel geprobeerd rond te kijken naar dergeljke fietsen van de meer gangbare/fietsenmaker merken, maar als ik het goed zie is er met een budget van rond de €3000,- niet heel veel beschikbaar.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Nee hoor, achter de showroom hebben ze gewoon een werkplaats waar je terecht kan voor onderhoud of service. Ik vind het feit dat LekkerBikes "standaard" onderdelen gebruikt een voordeel: veel fietsenmakers kunnen en willen er dan vast wel aan sleutelen, mocht je niet in de buurt van Amsterdam wonen.PaveloW schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:30:
[...]
Zit net te kijken bij lekkerbikes, maar ik begrijp dat ze alleen maar een showroom hebben in Amsterdam en niet zozeer een werkplaats en dat je dan alsnog een welwillende lokale fietsenmaker nodig hebt?
Mocht je echt heel ver van Amsterdam wonen: ze zitten ook in Sidney
Ergste is ik zie niks nieuws behalve dat de kiox er een beetje anders uit ziet dus er zal wel nieuwe software op zitten
Nouja hij is netjes opgehaald en thuis gebracht en dat is ook wat waard
Mooi verdien model dat je een melding op het scherm krijgt dat hij een service beurt nodig heeft , En dat je dat na een tijdje zo moe bent dat hij maar naar de fietsenmaker gaat 😁😁😁😂
Bizar. Ik leef in een andere andere wereld geloof ik. Een fiets die opgehaald en thuisgebracht wordt voor een software update a 79 euro. Mooie melkkoe.Supertjeduc schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:00:
Mij fiets heeft een “ grote beurt “ gehad volgens de rekening , 79€ 😩😩😩 lijkt wel een auto 😀
Ergste is ik zie niks nieuws behalve dat de kiox er een beetje anders uit ziet dus er zal wel nieuwe software op zitten
Mooi verdien model dat je een melding op het scherm krijgt dat hij een service beurt nodig heeft , En dat je dat na een tijdje zo moe bent dat hij maar naar de fietsenmaker gaat 😁😁😁😂
Ik heb een andere beleving bij fietsonderhoud
Ik neem aan dat ze de spaken ook even gecontroleerd hebben enzode Peer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:18:
[...]
Bizar. Ik leef in een andere andere wereld geloof ik. Een fiets die opgehaald en thuisgebracht wordt voor een software update a 79 euro. Mooie melkkoe.
Ik heb een andere beleving bij fietsonderhoud, en doe alles zelf.
Maar het gaat meer over dat irritante schermpje dat elke keer zegt dat de fiets een beurt moet hebben
Ik ga even heel kritisch rekenen:Supertjeduc schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:00:
Mij fiets heeft een “ grote beurt “ gehad volgens de rekening , 79€ 😩😩😩 lijkt wel een auto 😀
- ophalen en terugbrengen: 4x5 km= 20km a 0,5€ voor het voertuig :10€
- 40 min verplaatstijd a 50€ per uur 30€
- 30 min werk a 50€ per uur: 25€
- 10€ voor de Software, olie, gereedschap, poetsmiddelen
De rest is BTW. Conclusie.
Je fietsenmaker zal van jouw factuur niet rijk worden, en al zeker niet als hij langer dan een half uur gewerkt heeft.
Zou zo zijn als mij fiets de enigste in de bus zou zijn en de bejaarde meneer die de fietsen ophaalt en brengt er van zou moeten levenTommie12 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:06:
[...]
Ik ga even heel kritisch rekenen:
- ophalen en terugbrengen: 4x5 km= 20km a 0,5€ voor het voertuig :10€
- 40 min verplaatstijd a 50€ per uur 30€
- 30 min werk a 50€ per uur: 25€
- 10€ voor de Software, olie, gereedschap, poetsmiddelen
De rest is BTW. Conclusie.
Je fietsenmaker zal van jouw factuur niet rijk worden, en al zeker niet als hij langer dan een half uur gewerkt heeft.
Ik denk dat hij in een uurtje een stuk of 5 fietsen ophaalt en andere weer terug brengt , en met een paar tientjes per uur al dan niet zwart als vergoeding
En ik had mijn fiets brandschoon gemaakt voordat ie weg ging dus poetsen was er ook niet bij
Maar mijn gezeur ging ook meer over die terug komende melding op het scherm
Hoeft hij niet in zijn dure tijd met zeurende klanten te praten bij aflevering en ophalen , hij geeft de rekening mee met de fiets
En hij kan zelf regelen hoeveel en wanneer ze binnen komen
Een normaal tarief voor een complete beurt. Ik zit er zelf €10,- onder, maar dat is peanuts. Je merkt niets, maar als de beurt niet gedaan wordt merk je het wel in spaken, ketting, versnelling, etc die niet onderhouden zijn. Bij veel winkels is het ook zo dat je wanneer er wat meer werk aan is (volgend jaar?) het tarief ook gelijk blijft.Supertjeduc schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:00:
Als ik onze rekeningen omreken naar een uurtarief (we gebruiken vaste tarieven) dan kom ik er op uit dat we een lager uurtarief hebben dan mijn kapper, mijn auto monteur en mijn schilder. En nog moet ik mij regelmatig verantwoorden. De meeste fiets werkplaatsen zijn niet lucratief en voornamelijk ondersteunend aan de winkel. Als je wilt dat die werkplaats er ook volgend jaar voor je is, zul je hem dit jaar moeten betalen.
Het is overigens moeilijk goede monteurs te vinden. En volgend jaar gaan de loonkosten meer dan 10% stijgen.
En ook nog gratis gehaald en gebracht. Vinden we bij een fietsenwinkel normaal. Kun je bij geen enkel ander product gratis verwachten.
[ Voor 13% gewijzigd door Foxhill op 07-04-2022 21:44 ]
Als ik zelf schilder bespaar ik ook geld. Dat maakt schilderwerk geen melkkoe. Uit het verhaal lijkt het niet alsof er alleen een update is uitgevoerd.de Peer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:18:
[...]
Bizar. Ik leef in een andere andere wereld geloof ik. Een fiets die opgehaald en thuisgebracht wordt voor een software update a 79 euro. Mooie melkkoe.
Ik heb een andere beleving bij fietsonderhoud, en doe alles zelf.
[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 07-04-2022 21:43 ]
Las op een Duits forum dat klanten die een nieuwe fiets hadden besteld een brief kregen dat ze de de fiets eerder kregen als ze hem met 1 accu zouden geleverd krijgen
De tweede zou in juli komen , dan gaat ook de garantie periode in
Je zou toch denken dat ze bij Bosch inmiddels hun zaak na 1,5 jaar een beetje op orde zouden kunnen hebben
De meeste leverproblemen bij fietsmerken komen door de Bosch accu’s. (Daarna Gates en Shimano.) Het is jammer dat Panasonic, Shimano en Yamaha niet wat meer marktaandeel hebben, want dan waren de problemen kleiner. Dat hebben we zelf onbewust in de hand gewerkt door massaal voor Bosch te kiezen. Bosch heeft zo’n immense groei, hun situatie is nu ook anders dan die van 1,5 jaar terug.Supertjeduc schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:22:
Ander dingetje , R&M hebben fietsen met twee accu’s
Las op een Duits forum dat klanten die een nieuwe fiets hadden besteld een brief kregen dat ze de de fiets eerder kregen als ze hem met 1 accu zouden geleverd krijgen
De tweede zou in juli komen , dan gaat ook de garantie periode in
Je zou toch denken dat ze bij Bosch inmiddels hun zaak na 1,5 jaar een beetje op orde zouden kunnen hebben
Merken gaan er verschillend mee om. Koga levert fietsen zonder accu’s uit aan fietsenwinkels. Bij één fiets is de fietsenwinkel en klant daarmee geholpen, bij tientallen fietsen kan de fietsenmaker dan ook niet meer uitleveren en krijgt hij financieel best wat op zijn bordje terwijl de klant er ook niet mee geholpen is.
Deze stimulans van R&M had ik nog niet gehoord en vind ik wel creatief.
Je kan over elke rekening zeuren. Feit is.... als je alle tijd gaat rekenen, vanaf het telefoontje tot het maken van de rekening, de FM die aan zijn bejaarde chauffeur vraagt om die fietsen op te halen, het bestellen van materialen, training etc, dan weet je gewoon dat dit niet overdreven is.Supertjeduc schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:06:
[...]
Zou zo zijn als mij fiets de enigste in de bus zou zijn en de bejaarde meneer die de fietsen ophaalt en brengt er van zou moeten leven
Ik denk dat hij in een uurtje een stuk of 5 fietsen ophaalt en andere weer terug brengt , en met een paar tientjes per uur al dan niet zwart als vergoeding
En ik had mijn fiets brandschoon gemaakt voordat ie weg ging dus poetsen was er ook niet bij
Maar mijn gezeur ging ook meer over die terug komende melding op het scherm
Maar als je denkt dat je met die revisiebeurten bijna slapend rijd wordt, dan moet je dringend zo'n zaak starten.
Je moet eens met een boekhouder praten, zowat elke transactie die minder dan 50€ bedraagt is normaal verlieslatend als het meer is dan bv een brood verkopen.
Je zult vast gelijk hebben. Maar misschien maakt dat het ook juist zo erg. De inefficientie, en een consument die zelf niets meer kan, mag en wil.Tommie12 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:22:
[...]
Je kan over elke rekening zeuren. Feit is.... als je alle tijd gaat rekenen, vanaf het telefoontje tot het maken van de rekening, de FM die aan zijn bejaarde chauffeur vraagt om die fietsen op te halen, het bestellen van materialen, training etc, dan weet je gewoon dat dit niet overdreven is.
Maar als je denkt dat je met die revisiebeurten bijna slapend rijd wordt, dan moet je dringend zo'n zaak starten.
Je moet eens met een boekhouder praten, zowat elke transactie die minder dan 50€ bedraagt is normaal verlieslatend als het meer is dan bv een brood verkopen.
Thuis last hebben van een geblokkerd venster (popup dat beurt nodig is) en blijkbaar kan alleen een fietsenmaker dat verhelpen. En dan 79 euro kwijt zijn voor een software update en wat onzichtbaar onderhoud. Ik zou niet zo afhankelijk willen zijn.
Je zal in een gezin 4 van zulke fietsen hebben...
Aanschaf wordt de sparta e rule. Wel met de nieuwe e bike naaf 5 speed ( ben benieuwd)
Stadsgebruik.
Std 300 Wh. Upgrade 150 voor 400 Wh en 350 voor 500 Wh.
Als je alleen ritjes van 20km per dag gaat doen, dan is 300Wh zeker genoeg.samuel123 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:57:
Is de accu upgrade de moeite waard?
Aanschaf wordt de sparta e rule. Wel met de nieuwe e bike naaf 5 speed ( ben benieuwd)
Stadsgebruik.
Std 300 Wh. Upgrade 150 voor 400 Wh en 350 voor 500 Wh.
Ik neem aan dat het hier gaat om een batterij in de baggagedrager. Kijk na of je nadien (bv als je een nieuwe accu moet) je dan een grotere kan voorzien.
Hoe kleiner de accu, hoe sneller ze slijt, omdat je meer cycli gaat doen met dezelfde afstand. Maar laat je ook niet bang maken, 1000 cycli haalt vrijwel elke accu tenzij je ze gaat mishandelen.
Nog een keer ging niet om de centen , ging over dat Bosch een mededeling doet dat hij onderhoud moet hebben , terwijl ik dat zelf wil bepalen , ik kan zelf wel controleren of mijn ketting en tandwielen nog goed zijnTommie12 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:22:
[...]
Je kan over elke rekening zeuren. Feit is.... als je alle tijd gaat rekenen, vanaf het telefoontje tot het maken van de rekening, de FM die aan zijn bejaarde chauffeur vraagt om die fietsen op te halen, het bestellen van materialen, training etc, dan weet je gewoon dat dit niet overdreven is.
Over welke inefficientie heb je het dan? Het enige probleem dat ik zie is dat arbeid relatief duur belast is, waardoor een werkplaatsuur veel geld kost.de Peer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:56:
[...]
Je zult vast gelijk hebben. Maar misschien maakt dat het ook juist zo erg. De inefficientie, en een consument die zelf niets meer kan, mag en wil.
Thuis last hebben van een geblokkerd venster (popup dat beurt nodig is) en blijkbaar kan alleen een fietsenmaker dat verhelpen. En dan 79 euro kwijt zijn voor een software update en wat onzichtbaar onderhoud. Ik zou niet zo afhankelijk willen zijn.
Je zal in een gezin 4 van zulke fietsen hebben...
Dat de software-update alleen door de fietsenmaker gedaan kan worden heeft gedeeltelijk te maken met de leveranciersverantwoordelijkheid van Bosch. In het verleden was het een koud kunstje om zelf hard- en/of software te manipuleren (bijvoorbeeld om snelheid te verhogen), en met name bij onze oosterburen worden fabrikanten daar nu keihard op afgerekend. Dus Bosch heeft een veiligheidsprotocol ingebouwd dat updates alleen door geautoriseerde bedrijven gedaan kan worden. Of je 't nou leuk vind of niet, maar dit is primair het gevolg van gedrag van klanten. Natuurlijk zijn er inmiddels andere oplossingen (updates via een app bijvoorbeeld), wellicht dat dat bij toekomstige versies wordt toegevoegd.
Enneh - onzichtbaar onderhoud? Volgens mij is jouw fiets nog vrij nieuw, dus dan is het onderhoud inderdaad niet heel zichtbaar. Maar met het oplopen van de kilometers en de leeftijd wordt dat wel anders natuurlijk.
Overigens is er nog nooit iemand geweest die beweerd heeft dat een e-bike goedkoop is. Niet in aanschaf, maar zeker ook niet in onderhoud.
Na hoeveel km kwam die melding?Supertjeduc schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:49:
[...]
Nog een keer ging niet om de centen , ging over dat Bosch een mededeling doet dat hij onderhoud moet hebben , terwijl ik dat zelf wil bepalen , ik kan zelf wel controleren of mijn ketting en tandwielen nog goed zijn
Ik heb die melding nog nooit gezien op mijn fiets. Het kan uiteraard zijn dat mijn fietsenmaker die meldingen preventief gewist heeft tijdens de beide beurten maar dat is mij niet bekend.
De inefficientie dat voor hele onbenullige klusjes een fiets opgehaald en thuisgebracht wordt. Er meerdere mensen bij betrokken zijn, dat die popup/melding telkens komt.B64 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:09:
[...]
Over welke inefficientie heb je het dan? Het enige probleem dat ik zie is dat arbeid relatief duur belast is, waardoor een werkplaatsuur veel geld kost.
Op deze manier houden we onszelf wel bezig.
Vroeger stond een fiets gewoon jarenlang in de schuur, en dat was prima
Zou voor mij een reden zijn om dan maar nooit een Bosch te nemen.Dat de software-update alleen door de fietsenmaker gedaan kan worden heeft gedeeltelijk te maken met de leveranciersverantwoordelijkheid van Bosch.
Ik denk dat je iemand anders bedoelt. Mijn fiets is nu 11 jaar oud en 35000km mee gereden maar heeft pas sinds 1 jaar een Bafang motor. Onderhoud altijd zelf gedaan voor een paar tientjes per jaar aan onderdelen. Nu met de Bafang iets meer natuurlijk want ketting en cassette slijtage gaat best hard. Zal ook voor een paar euro eens nieuwe remblokjes erop zetten. Nog nooit een lekke band gehad, nog nooit binnenbanden vervangen. Nog nooit ook maar iets met de spaken gedaan (terwijl ik daar wel de tools voor heb).Enneh - onzichtbaar onderhoud? Volgens mij is jouw fiets nog vrij nieuw, dus dan is het onderhoud inderdaad niet heel zichtbaar. Maar met het oplopen van de kilometers en de leeftijd wordt dat wel anders natuurlijk.
Nou als je het zelf doet ben je niet veel kwijt hoor, dus laat je niets wijs makenOverigens is er nog nooit iemand geweest die beweerd heeft dat een e-bike goedkoop is. Niet in aanschaf, maar zeker ook niet in onderhoud.
Je maakt het zo duur als je zelf wilt. En 79€ uitgeven voor een sofware update (voor een fiets notabene), dan gaat het hard ja
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 08-04-2022 11:58 ]
De fietsenmaker moet het actief aan zetten. Meeste fietsenwinkels doen dat niet.Athome schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:25:
[...]
Na hoeveel km kwam die melding?
Ik heb die melding nog nooit gezien op mijn fiets. Het kan uiteraard zijn dat mijn fietsenmaker die meldingen preventief gewist heeft tijdens de beide beurten maar dat is mij niet bekend.
Aan de ene kant kun je commentaar krijgen als je zo’n melding gebruikt, aan de andere kant krijg je zonder melding ook wel eens commentaar op kleine probleempjes die van achterstallig onderhoud komen.
Ik ben het er zeker mee eens dat een E-bike meer onderhoud nodig heeft dan een gewone fiets. Door de hogere gemiddelde snelheden en extra krachten van de motor, wordt een E-bike gewoon zwaarder belast.
Het beste praktijkvoorbeeld zijn schoolgaande kinderen. Op het werk regelmatig collega's over gesproken.
Allen weten te melden dat schoolgaande kinderen hun (electrische) fietsen in een paar maand tijd meer weten af te raggen dan hun ouders in het complete leven van hun eigen fiets. Ze zien dat dit fenomeen bij electrische fietsen bij een stuk heftiger is dan bij gewone fietsen.
Of je het onderhoud zelf doet of bij fietsenmaker moet iedereen zelf weten.
Feit is gewoon dat we op dit moment in tijd leven waarin de prijsstijgingen gewoon niet bij te houden te zijn. Hierdoor zijn we sneller aan het eind van ons geld. De Fietsenmaker kan hier weinig aan doen. Zijn (externe) kosten stijgen ook gewoon.
Als ik het goed begrepen heb, is die 79 Euro niet alleen voor de software update maar is meer (onzichtbare) dingen gedaan.
Als ik de fiets wegbreng ben ik het geld ook kwijt. De fiets krijgt dan een beurt. Wat ze precies doen voor de centen is nooit in detail duidelijk. Ze vertellen het wel maar iets als een balhoofd controleren en afstellen kan je op verschillende manier uitvoeren.
Wat ik iedere keer wel merk (en mijn vrouwe overigens ook), is dat de fiets weer een stuk lekkerder fietst dan toen daar naar toe ging.
Dus onderhoud is zeker niet nutteloos.
Een auto ieder jaar naar de garage is ook verre van gratis en kost veel meer dan onderhoud van een fiets. En toch brengen we de auto massaal jaarlijks naar de garage voor een beurt van enkele honderden euro's (of nog veel meer). Ik merk zelf maar bar weinig verschil als de auto zijn jaarlijks onderhoud heeft gehad.
Ik vond zo'n melding niet prettig. Ik krijg jaarlijks via de mail een herinnering dat het jaar weer bijna voorbij is en dus weer tijd voor onderhoud. Vind ik minder opdringerig. De mail heb je gelezen en kan je daarna (bewust) vergeten. Zo'n melding op de fiets wordt je continu mee geconfronteerd totdat je bij de fietsenmaker bent geweest.Foxhill schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:58:
[...]
De fietsenmaker moet het actief aan zetten. Meeste fietsenwinkels doen dat niet.
Aan de ene kant kun je commentaar krijgen als je zo’n melding gebruikt, aan de andere kant krijg je zonder melding ook wel eens commentaar op kleine probleempjes die van achterstallig onderhoud komen.
Snap ik. Als je dat tegen de fietsenmaker verteld zal die ook vast de functie voor jou niet gebruiken.Athome schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:02:
[...]
Ik vond zo'n melding niet prettig. Ik krijg jaarlijks via de mail een herinnering dat het jaar weer bijna voorbij is en dus weer tijd voor onderhoud. Vind ik minder opdringerig. De mail heb je gelezen en kan je daarna (bewust) vergeten. Zo'n melding op de fiets wordt je continu mee geconfronteerd totdat je bij de fietsenmaker bent geweest.
In mijn geval heb ik dan weer een servicepas. Via de website van mijn FM kan ik dan inloggen en de stand van zaken bekijken. Die zijn mijn inziens heel redelijk.Foxhill schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:58:
[...]
De fietsenmaker moet het actief aan zetten. Meeste fietsenwinkels doen dat niet.
Ik krijg geen melding op het display, maar als ik de fiets het schema laat volgen dan mag ik er vanuit gaan dat het onderhoud regelmatig en goed gebeurt.
Mijn e-bike mankeert niets en zou hij dan een onderhoudsbeurt nodig hebben? Pas op 1 juni staat er weer een beurt ingepland en ik hou me daar ook aan. Waarom?
Spaakspanning kan afwijken, weet je zelf niet, smering, aantrekken bouten etc. Gewoon uit voorzorg.
Kosten: ik denk dat als iemand zich aan de beurten houdt en regelmatig zijn e-bike laat nazien ook lagere kosten in zijn totaliteit heeft. Beginnende mankementen {waarvan je die soms niet aan ziet komen} worden dan op tijd ontdekt en verholpen. Wacht je langer dan zouden de kosten nog wel eens flink kunnen oplopen. Netto ben je dan wel méér kwijt dan als je naar je FM gaat wanneer die dat aangeeft (display, servicepas..).
Ook vind ik 80 euro geen hoog bedrag voor een beurt. Een e-bike kost nu eenmaal meer en als iemand dat niet kan betalen moet die persoon ook geen e-bike kopen, of niet zo'n dure. Mocht mijn accu ooit echt oud worden dan weet ik dat ik makkelijk 750 euro lichter ben en ik houd hier rekening mee. Die rekening gaat toch ooit wel eens komen.
Nou, die 750 euro zal mij wel best zijn, maar waar ik eerder op wil hintten is dat preventief onderhoud alleen maar goed is en al helemaal met de schaarste van alle onderdelen. Vervangen is niet zo heel duur, maar helemaal zonder zitten is indirect veel duurder. Een beurt kan dan wel wat kosten, maar voorkomen is altijd nog beter dan genezen.
Hier een goede verstandhouding met de FM.jimh307 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:37:
[...]
In mijn geval heb ik dan weer een servicepas. Via de website van mijn FM kan ik dan inloggen en de stand van zaken bekijken. Die zijn mijn inziens heel redelijk.
Ik krijg geen melding op het display, maar als ik de fiets het schema laat volgen dan mag ik er vanuit gaan dat het onderhoud regelmatig en goed gebeurt.
Mijn e-bike mankeert niets en zou hij dan een onderhoudsbeurt nodig hebben? Pas op 1 juni staat er weer een beurt ingepland en ik hou me daar ook aan. Waarom?
Spaakspanning kan afwijken, weet je zelf niet, smering, aantrekken bouten etc. Gewoon uit voorzorg.
Kosten: ik denk dat als iemand zich aan de beurten houdt en regelmatig zijn e-bike laat nazien ook lagere kosten in zijn totaliteit heeft. Beginnende mankementen {waarvan je die soms niet aan ziet komen} worden dan op tijd ontdekt en verholpen. Wacht je langer dan zouden de kosten nog wel eens flink kunnen oplopen. Netto ben je dan wel méér kwijt dan als je naar je FM gaat wanneer die dat aangeeft (display, servicepas..).
Ook vind ik 80 euro geen hoog bedrag voor een beurt. Een e-bike kost nu eenmaal meer en als iemand dat niet kan betalen moet die persoon ook geen e-bike kopen, of niet zo'n dure. Mocht mijn accu ooit echt oud worden dan weet ik dat ik makkelijk 750 euro lichter ben en ik houd hier rekening mee. Die rekening gaat toch ooit wel eens komen.
Nou, die 750 euro zal mij wel best zijn, maar waar ik eerder op wil hintten is dat preventief onderhoud alleen maar goed is en al helemaal met de schaarste van alle onderdelen. Vervangen is niet zo heel duur, maar helemaal zonder zitten is indirect veel duurder. Een beurt kan dan wel wat kosten, maar voorkomen is altijd nog beter dan genezen.
Bij aankoop krijg je geen korting, een kinderzitje of een fietstas kan wel, en een eerste nazicht na een paar maanden of 1000km is inbegrepen.
Dat heb ik dus gedaan, ik merkte gewoon dat er een paar spaken niet op spanning stonden, en dat er een beetje speling op het balhoofd zat. Dat werd met de glimlach opgelost.
Paar maand geleden kwam ik voorbij de winkel en hij was buiten, dus even gestopt.
Nu staat er 3500km op de teller, en ik vroeg of die nog eens binnen moest.
Hij trok even aan de riem, en ging met zijn handen over de spaken en vroeg of er iets rammelde of kraakte.
Nee dus.
En toen kon ik weer verder.. met de glimlach en zonder rekening.
De riem proper houden doe ik zelf, en de remblokken zijn nog prima in orde, dus wat zou er nog moeten gebeuren?
Dat een batterij ooit moet vervangen worden... ben ik niet zo zeker van.
Met een 500Wh batterij geraak ik een kleine 100km ver.
Voor een batterij wordt normaal aan genomen dat je 1000 laadcycli kan doen. Laat het nu nog 500 cycli zijn... Dan ben ik 50.000km en minstens 15 jaar verder. Dan doe ik waarschijnlijk een nieuwe fiets....
Dat zou ik ook zeggen als ik fietsenmaker was, maar ik zie dat anders. Je betaalt tenslotte ook voor 'controle'. Ik denk dat het goedkoper is om net zo lang door te rijden tot je echt tegen een mankement aanloopt. Wel zo handig als je het dan zelf even snel kan verhelpen. Maar als je afhankelijk van de fietsenmaker bent kan ik me voorstellen je die situatie wilt voorkomen en kiest voor preventief onderhoud.jimh307 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:37:
[...]
Ik zie die regelmatige beurt meer als een stuk verzekering. En daar betaal je (ook) voor. Genoeg mensen die dat een fijn gevoel zullen vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 08-04-2022 15:31 ]
Laatst liep mijn rechtertrapper heel stroef en dat werd ook met een glimlach opgelost.
Dat ik 80 euro voor een beurt niet veel vind nam ik mee van een paar posts terug. Mijn FM zal dat niet gauw vragen want een beurt kost bij hem rond de 50 euro.
Ik ben wel afhankelijk van mijn fietsenmaker, maar ik heb niet het idee dat hij mij in het ootje neemt.
Het belangrijkste is en blijft een probleemloze fiets en dat geluk heb ik nu. Ik verwacht niet zo snel een defect of meerdere onvolkomenheden en dit drukt de kosten ook behoorlijk. Bij mijn vorige fiets had ik wel het eea aan garantiegevalletjes.
Ik kan me heel goed voorstellen dat als geld een grote rol speelt dat je het zo goedkoop mogelijk wilt houden. Vaak is onderhoud niet eens noodzakelijk, maar het geeft wel een gemoedsrust (waar FM's nog wel eens profijt van willen nemen). Ik snap dat dit best lastig kan zijn. Het kán altijd beter. Maar om de 2.000 km is echt niet nodig en eens per 4.000 km vind ik normaal.
O jongens, dit ding gaat echt dubbel op slot, waar ik ook ben. Er rijden hier in de buurt busjes rond die graag fietsen willen lichten. Bij mijn dependance is al 4x een busje gezien die poging deden tot... natuurlijk aangifte gedaan en het staat op film, dus hopelijk pakken ze die gasten vlug. Alleen jammer dat het 4 verschillende busjes zijn, dus geen 1 persoonsactie. Zo laag dit

Na maanden onderzoek en de teleurstellende VM presentatie afgelopen week, heb ik gekozen voor de Canyon Precede:ON 7 Aluminium.
/f/image/2H00JdF8konl2xbygOnr8Y9T.webp?f=fotoalbum_large)
Het is het betaalbare broertje van de versie met Carbon en is nu een klein maandje op de markt. Nog erg weinig over gelezen.
Mijn eisen waren:
* zo onderhoudsvriendelijk mogelijk, dus zeker een beltdrive
* licht trappen, ook zonder elektrische ondersteuning moet ie te fietsen zijn
* beetje bereik hebben, >70km
* 32km/h optie (oeps dat mag ik hier niet delen) --> zoiets als met de vanmoofer app...
Tot vorige week schoten mijn gedachten en voorkeur alle kanten op tussen:
* Ampler Axel (betrouwbare kwaliteit en robuust)
* Tenways CG600 (goede prijs, schijnt lekker te fietsen en redelijk betrouwbaar, enthousiaste tevreden gebruikers, en winkeltje in Amsterdam waar je kunt proefrijden
* Amsterdam Lekker (beide, ook de Enviolo),
* iMove President (mooie fiets, alleen naar oosten vh land afrijden voor proefrit
* Veloretti Ace (nog beetje gedoe met de software... wel kwaliteits componenten!
* Velo de Ville 890 (zelfbouw en met kwaliteitsonderdelen) --> lange levertijden! en met alle opties die ik wilde kwam ik richting de €4000!!!
Uiteindelijk de shortlist deze week gemaakt dat ik toch wel een versnelling wil omdat ik de cadans belangrijk vind. Totdat ik de Canyon eigenlijk per toeval tegenkwam. Ik heb 2 dagen mezelf de tijd gegeven en kon me vandaag niet meer beheersen en op de bestelknop gedrukt. Mijn overwegingen:
* Supermooie bike!
* Canyon is zeer betrouwbaar merk. Fietsenmakers helpen je graag (even rondgevraagd hier) dat zal toch wel een reden hebben. Ook onze heldin Annemieke van Vleuten rijdt op Canyon, tja dat speelt ook mee!
* Prima onderdelen die over jaren nog steeds verkijgbaar zijn!
* de prijs valt alleszins mee voor wat je krijgt! Gazelle, Batavus en zelfs Stella zijn duurder als je gelijkwaardige componenten / modellen vergelijkt (niet uitgebreid gedaan hoor want ik wilde bewust deze grote merken niet!).
* Levertijd was max 2 weken! heel veel zin in de tochtjes nog deze lente en zomer!!!!
Wat ik mij afvraag: Waarom komt deze Canyon Alu versie eigenlijk niet op Tweakers voorbij (behalve de duurdere carbon versie of een marktbeschouwing van sommige fietsenkenners)...
Dat is een mooi fietsje , valt me op dat de verende voor vork een beetje uit de mode raakt , denk dat dat geen nadeel is , ziet er een stuk strakker uit en een hoop van die voorvorkjes zijn veredelde fietspompenOmeRobbie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:22:
Yes, vandaag de knoop doorgehakt! Als een kind zo blij.
Na maanden onderzoek en de teleurstellende VM presentatie afgelopen week, heb ik gekozen voor de Canyon Precede:ON 7 Aluminium.
[Afbeelding]
Het is het betaalbare broertje van de versie met Carbon en is nu een klein maandje op de markt. Nog erg weinig over gelezen.
Mijn eisen waren:
* 32km/h optie (oeps dat mag ik hier niet delen) --> zoiets als met de vanmoofer app...
* Tenways CG600 (goede prijs, schijnt lekker te fietsen en redelijk betrouwbaar, enthousiaste tevreden gebruikers, en winkeltje in Amsterdam waar je kunt proefrijden
* iMove President (mooie fiets, alleen naar oosten vh land afrijden voor proefrit
* Veloretti Ace (nog beetje gedoe met de software... wel kwaliteits componenten!
* Velo de Ville 890 (zelfbouw en met kwaliteitsonderdelen) --> lange levertijden! en met alle opties die ik wilde kwam ik richting de €4000!!!
Uiteindelijk de shortlist deze week gemaakt dat ik toch wel een versnelling wil omdat ik de cadans belangrijk vind. Totdat ik de Canyon eigenlijk per toeval tegenkwam. Ik heb 2 dagen mezelf de tijd gegeven en kon me vandaag niet meer beheersen en op de bestelknop gedrukt. Mijn overwegingen:
* Supermooie bike!
* Canyon is zeer betrouwbaar merk. Fietsenmakers helpen je graag (even rondgevraagd hier) dat zal toch wel een reden hebben. Ook onze heldin Annemieke van Vleuten rijdt op Canyon, tja dat speelt ook mee!
* de prijs valt alleszins mee voor wat je krijgt! Gazelle, Batavus en zelfs Stella zijn duurder als je gelijkwaardige componenten / modellen vergelijkt (niet uitgebreid gedaan hoor want ik wilde bewust deze grote merken niet!).
* Levertijd was max 2 weken! heel veel zin in de tochtjes nog deze lente en zomer!!!!
Wat ik mij afvraag: Waarom komt deze Canyon Alu versie eigenlijk niet op Tweakers voorbij (behalve de duurdere carbon versie of een marktbeschouwing van sommige fietsenkenners)...
Helemaal waar, veel van die verende voorvorken doen niet zoveel en verminderen de scherpteSupertjeduc schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:31:
[...]
Dat is een mooi fietsje , valt me op dat de verende voor vork een beetje uit de mode raakt , denk dat dat geen nadeel is , ziet er een stuk strakker uit en een hoop van die voorvorkjes zijn veredelde fietspompen
Bewust ook op zoek gegaan naar een fiets zonder voorvork. Kan alleen kapot gaan en doet niet zoveel.. dikke banden zijn belangrijk en die zitten eronder.
Nu heb ik er nog niet op gefietst dus kan niet zoveel over het comfort zeggen… misschien komt er nog een mooie zadelpen van Canyon zelf of canekreek in…
[ Voor 6% gewijzigd door OmeRobbie op 08-04-2022 22:42 ]
OmeRobbie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:41:
....
Bewust ook op zoek gegaan naar een fiets zonder voorvork. Kan alleen kapot gaan ... .....
[ Voor 19% gewijzigd door warcow op 09-04-2022 01:32 ]
Simpel. Omdat hij gloednieuw is.OmeRobbie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:22:
Daarom is hij ook nog leverbaar, dat zal supersnel veranderen. Wat jij bij vdv lange levertijden noemt zijn eigenlijk snel (Q3/q4 2022). Deze Canyon zal binnen een paar weken uitverkocht zijn net als elke goede e-bike .
Ter vergelijk, een niet electrische Fonk 7 in het groen heeft vanaf Batavus een levertijd in april 2023

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 09-04-2022 09:36 ]
Er is op het punt van stevige normale fietsen heel veel keuze (Azor, Batavus Mambo etc.), maar je zit dan heel vaak met rollerbrakes en dat is toch wel iets om mee te nemen in de overweging.Amos_x schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:44:
Iemand een goede tip voor een stevige donor fiets voor een elektrische conversie met bafang middenmotor? Stevig solide frame… gazelle chamonix? Een oudere kapotte elektrische fiets met naafmotor?
Een andere route is een MTB en die te voorzien van spatbordjes en banden zonder profiel, dan zit je qua frame en onderdelen meestal prima, maar dan zit je weer vrij sportief.
Ik denk dat het een stuk lastiger is, maar wel ontzettend mooi: past de accu misschien in een Sparta ION GLS of een Koga Tesla? Die worden bijna gratis aangeboden als de accu kapot is.Amos_x schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:44:
Iemand een goede tip voor een stevige donor fiets voor een elektrische conversie met bafang middenmotor? Stevig solide frame… gazelle chamonix? Een oudere kapotte elektrische fiets met naafmotor?
Makkelijker is wat @roffeltjes hierboven zegt. Let er in ieder geval op dat de achterpad (waar het wiel in komt) stevig is en de fiets al flinke velgen en spaken heeft.
Prima deal, Shimano is heel betrouwbaar, fiets ziet er ook goed uit.Winger7 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:40:
Sinds ongeveer 2 maanden ben ik in het bezit van een Cortina E-mozzo pro. Gebruik is voornamelijk woon-werkverkeer.
Na een korte proefperiode met de Vanmoof S3 heb ik die snel retour gedaan. Die fiets begon al na een week te kraken en piepen en gaf geen betrouwbaar indruk.
De Cortina bevalt me veel beter en voelt absoluut robuuster aan. Krachtige motor met de Shimano E6100, 500wh accu, Nexus 8 versnellingsnaaf en shimano schijfremmen. Met een prijs van € 2099 is dit een hele goede deal geweest. Wel heb ik er een andere zadel op laten zetten voor iets meer comfort.
Enige echte minpunt zijn de spatborden. Na elke regenbui zit de fiets en mijn schoenen onder de modder. Ik ben nog op zoek naar een mooie oplossing hiervoor. Voor de rest geen negatieve punten over deze fiets.
[Afbeelding]
Poah dikke Massey.
dat is een gave fiets, mooie kleur ook.OmeRobbie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:22:
[Afbeelding]
Mijn eisen waren:
* Supermooie bike!
het valt mij wel meteen op dat er een spanrol bij de belt zit, dat is me bij andere merken eigenlijk nog niet opgevallen en op mijn C380 zit ie ook niet.
andere vraag qua schoonmaken, hoe maken de mensen met een fiets met matte lak deze schoon?
Met een afwasborstel borstel ik even snel (een half bos van) de onderkant, de regen doet de rest. Ik heb hem nog nooit opgepoetst eigenlijk.Shanquish schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:52:
[...]
andere vraag qua schoonmaken, hoe maken de mensen met een fiets met matte lak deze schoon?
Dit spul gebruik ik voor onze C380's:Shanquish schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:52:
[...]
https://www.bike-componen...Matt-Pflege-Spray-p39854/
Werkt perfect.
Ik vind het echt een prachtige fiets, zou hem zelf ook heel graag willen. Helaas is hij niet goedgekeurd om een kinderzitje achterop te zetten. Dat zou in mijn geval toch af en toe nodig zijn.OmeRobbie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:22:
[Afbeelding]
Mijn eisen waren:
* Supermooie bike!
YouTube: Canyon Precede:ON | How to attach a trailerRegularJohn schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:07:
[...]
Ik vind het echt een prachtige fiets, zou hem zelf ook heel graag willen. Helaas is hij niet goedgekeurd om een kinderzitje achterop te zetten. Dat zou in mijn geval toch af en toe nodig zijn.
De Duitsers hebben daar een trailer voor bedacht…
Yes, ben ook erg blij dat ik binnen 2 weken al kan rijden!roffeltjes schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:31:
[...]
Simpel. Omdat hij gloednieuw is.![]()
Daarom is hij ook nog leverbaar, dat zal supersnel veranderen. Wat jij bij vdv lange levertijden noemt zijn eigenlijk snel (Q3/q4 2022). Deze Canyon zal binnen een paar weken uitverkocht zijn net als elke goede e-bike .
Ter vergelijk, een niet electrische Fonk 7 in het groen heeft vanaf Batavus een levertijd in april 2023
Zal vast een functie hebben, iemand die weet welke functie dit heeft?Shanquish schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:52:
[...]
dat is een gave fiets, mooie kleur ook.
het valt mij wel meteen op dat er een spanrol bij de belt zit, dat is me bij andere merken eigenlijk nog niet opgevallen en op mijn C380 zit ie ook niet.

Anyway, ik heb nu een nieuwe accu en ik wil mijn leven beteren. Om te beginnen heb ik een slim stopcontact dus kan ik instellen hoe lang ik wil laden en ik heb deze ook in HA gezet (althans mijn whizkid heeft dat gedaan).
Nu zou het leuk zijn om te kunnen laden tot een vooraf ingestelde SoC% (net als bij een BEV). Volgens mij kan ik de SoC meten door de spanning van de accu te meten. Klopt dat en bestaan er WiFi voltmeters o.i.d. die je in HA kunt zetten? Op die manier zouden we eens per uur ofzo automatisch de spanning kunnen meten en het laden kunnen stoppen als een bepaalde spanning is bereikt
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Bij R&M hebben ze ook zo’n rol om de riem te kunnen vervangen zonder een deelbaar ( achter ) frame te hebben maar dat is bij de jouwe niet zoOmeRobbie schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:50:
[...]
Zal vast een functie hebben, iemand die weet welke functie dit heeft?
Denk dat het bij de jouwe is om de riem te spannen , zo te zien is de achteras niet te verschuiven
Mijn dochter een borstel geven en dan zelf wat anders doenShanquish schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:52:
[..
Bij santos? Fietsen zit de crankas in een elipsvormige huis, bij losdraaien krijg je daarmee ruimte op je riem.Supertjeduc schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:52:
[...]
Bij R&M hebben ze ook zo’n rol om de riem te kunnen vervangen zonder een deelbaar ( achter ) frame te hebben maar dat is bij de jouwe niet zo
Denk dat het bij de jouwe is om de riem te spannen , zo te zien is de achteras niet te verschuiven
Maar dat is enkel bij normale fietsen het geval, denk niet dat dit bij een middenmotor mogelijk is?
Ik gebruik een Sonoff Pow (met tasmota erop) hiervoor. Hoe langer hij aan het laden is, hoe meer het vermogen toe neemt. Ik laat hem stoppen bij een bepaald vermogen (126 W) dat correspondeert met 80%. Dan laat ik hem afslaan. Werkt perfect.DonJuape schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:43:
Ik heb het voor elkaar gekregen mijn accu te slopen door twee jaar lang (Corona) niet te fietsen en de accu wel aan de lader te laten hangen![]()
Anyway, ik heb nu een nieuwe accu en ik wil mijn leven beteren. Om te beginnen heb ik een slim stopcontact dus kan ik instellen hoe lang ik wil laden en ik heb deze ook in HA gezet (althans mijn whizkid heeft dat gedaan).
Nu zou het leuk zijn om te kunnen laden tot een vooraf ingestelde SoC% (net als bij een BEV). Volgens mij kan ik de SoC meten door de spanning van de accu te meten. Klopt dat en bestaan er WiFi voltmeters o.i.d. die je in HA kunt zetten? Op die manier zouden we eens per uur ofzo automatisch de spanning kunnen meten en het laden kunnen stoppen als een bepaalde spanning is bereikt
In mijn geval via Domoticz.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GyGWMmTww9phzXt38FAEQ5pS.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 09-04-2022 18:56 ]
Is zoiets niet mogelijk voor de fiets-accu ?
Slimme laders zijn er genoeg!
Het is voor de riemspanning. Ik heb ook wel vertrouwen in Canyon frames, die zullen niet zomaar iets op de markt gooien.Athome schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:23:
Of om te verbergen dat het frame niet stevig genoeg is voor een riem.
Dat is een excenter, maar gewoon met het schuiven in de padjes kan ook prima (zo blijkt in de praktijk).Shanquish schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:42:
[...]
Bij santos? Fietsen zit de crankas in een elipsvormige huis, bij losdraaien krijg je daarmee ruimte op je riem.
Maar dat is enkel bij normale fietsen het geval, denk niet dat dit bij een middenmotor mogelijk is?
Hele vette en interessante fiets! Heeft deze nou het nieuwste Bosch Smart System 2022 of nog de vorige generatie?OmeRobbie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:22:
[Afbeelding]
Mijn eisen waren:
* Supermooie bike!
Bosch Smart is er enkel met 750 Wh batterij, dus dit is nog de oudere generatie.Jos_M schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:10:
[...]
Hele vette en interessante fiets! Heeft deze nou het nieuwste Bosch Smart System 2022 of nog de vorige generatie?
Bedankt! Besteld, hij kan ook met HA. Nu alleen hopen dat mijn lader een zelfde soort gedrag heeft.de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:54:
[...]
Ik gebruik een Sonoff Pow (met tasmota erop) hiervoor. Hoe langer hij aan het laden is, hoe meer het vermogen toe neemt. Ik laat hem stoppen bij een bepaald vermogen (126 W) dat correspondeert met 80%. Dan laat ik hem afslaan. Werkt perfect.
In mijn geval via Domoticz.
[Afbeelding]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Je ziet het wel vaker, vooral in combinatie met Rohloff. Het zou zijn om te voorkomen dat je snaar er af loopt wat, me bij CDX vrij sterk lijkt. Zelfs bij mijn slappe riemen is dat nog nooit gebeurt.Shanquish schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:52:
[...]
dat is een gave fiets, mooie kleur ook.
Batavus Dinsdag E-go exclusive
Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt
Op beide proefgereden en ze fietsen voor mij vergelijkbaar, de Gazelle heeft echter de Nexus 8 naaf die beter schijnt te zijn en deze heeft de accu in het frame wat ik iets mooier vind.
De Gazelle is echter 450 duurder, als ik op de Dinsdag ook een 500 Wh accu zou kiezen. Met een 400 Wh accu wat waarschijnlijk ook voldoende is, wordt het verschil al 650.
Behalve de genoemde punten zijn er nog wat verschillen in remmen en verlichting bijvoorbeeld, maar zie ik nog iets over het hoofd waardoor ik ondanks het prijsverschil beter voor de Gazelle kan kiezen?
[ Voor 101% gewijzigd door maartend op 10-04-2022 12:40 ]
Interessante vergelijking.Msniekers schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:18:
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een e-bike voor woon-werkverkeer 36 km per dag, en sta nu op het punt om een keuze te maken tussen;
Batavus Dinsdag E-go exclusive
Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt
Op beide proefgereden en ze fietsen voor mij vergelijkbaar, de Gazelle heeft echter de Nexus 8 naaf die beter schijnt te zijn en deze heeft de accu in het frame wat ik iets mooier vind.
De Gazelle is echter 450 duurder, als ik op de Dinsdag ook een 500 Wh accu zou kiezen. Met een 400 Wh accu wat waarschijnlijk ook voldoende is, wordt het verschil al 650.
Behalve de genoemde punten zijn er nog wat verschillen in remmen en verlichting bijvoorbeeld, maar zie ik nog iets over het hoofd waardoor ik ondanks het prijsverschil beter voor de Gazelle kan kiezen?
De Dinsdag heeft de 7 versnellingsnaaf, de 8 wordt over het algemeen als beter beschouwd. *edit, dat had je dus al gezegd. Ook heeft hij geen vering. Verder een hele aantrekkelijke fiets voor een enigszins acceptabele prijs. (ik vind alle ebikes achtelijk duur, maar dat ben ik
Als de Ultimate zo leverbaar zou zijn had ik hem al gehad. Die fiets heeft voor mij alles wat ik wil en ziet er ook nog eens goed uit.
[ Voor 6% gewijzigd door TTLCrazy op 10-04-2022 13:20 ]
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Dit kan een hele lastige keuze zijn. De Gazelle is weer duurder omdat afwerking en design hoog in het vaandel staan bij Gazelle. Ook is de Nexus 8 beter dan de Nexus 7 en de Nexus 8 heeft een direct drive in de 5.TTLCrazy schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:18:
[...]
Interessante vergelijking.
De Dinsdag heeft de 7 versnellingsnaaf, de 8 wordt over het algemeen als beter beschouwd. *edit, dat had je dus al gezegd. Ook heeft hij geen vering. Verder een hele aantrekkelijke fiets voor een enigszins acceptabele prijs. (ik vind alle ebikes achtelijk duur, maar dat ben ik)
Als de Ultimate zo leverbaar zou zijn had ik hem al gehad. Die fiets heeft voor mij alles wat ik wil en ziet er ook nog eens goed uit.
De accu van de Gazelle is net ietsjes meer hufterproof omdat de accu volledig verzonken is in het frame.
De Gazelle zal bij een lege accu net wat makkelijker te fietsen zijn (de 5 heeft geen extra verliezen) en @Msniekers zal zelf moeten kiezen of design iets is waardoor het de meerprijs waard is.
De koplamp van de Gazelle zit net onder het stuur en is makkelijk te verstellen. Ook het licht van de Gazelle is goed tot zeer goed.
De onderdelen van de Gazelle zijn vaak net een tikje luxer dan de Batavus Dinsdag. Het frame is 'denk ik' een stukje stijver en flink oversized. Kun je het betalen dan zou mijn keuze de Gazelle zijn, maar dit is niet helemaal eerlijk want ik heb zelf die Gazelle fiets en hij bevalt me prima!
Tip: maak bij de Gazelle gebruik van de zadelkeuze mogelijkheid want het originele zadel van de Gazelle is niet top. Dit is dan wel het enigste smetvlekje van de fiets.
Wellicht helpt het met de keuze om eens terug te bladeren in dit draadje want dat is echt de moeite waard. In dit draadje zitten 10 mensen met de Gazelle Ultimate en er is veel over geschreven
Shanquish in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
en 16 Februari uiteindelijk opgehaald, mijn Gazelle Ultimate C380 2022
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zVxU4ZbazkAXt1VfYHNEyWTP.jpg?f=user_large)
Heel erg blij mee, inmiddels de nodige kilometers gemaakt en mij bevalt de Enviolo naaf erg goed.
enkele zaken die ik meteen heb aangepast is een Bontrager schuimzadel voor een wat fijnere zit, een bidonhouder en een Ortlieb fietstas ervoor aangeschaft. (niet op foto)
ik wil nog wel graag een Kiox display erop, en het voorlicht van de Speed-pedelec versie van de Ultimate, de Busch & Müller IQ-X.. die is een stuk krachtiger, en qua voeding zou dit moeten kunnen.
ook de banden wil ik op termijn aanpassen, de Schwalbe marathon supreme's zie ik her en der geroemd worden, want ik ben van mening dat de huidige energizers een vrij hoge rolweerstand hebben...
Mooie fiets! Zou ook prima passen binnen mijn specs en wat ik zocht...Shanquish schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:29:
Dat herinnerd mij eraan, ik heb de mijne helemaal nog niet laten zien![]()
Shanquish in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
en 16 Februari uiteindelijk opgehaald, mijn Gazelle Ultimate C380 2022
[Afbeelding]
Na het zien van review door David (YouTube: Eindelijk een e-bike van Gazelle die we MOOI vinden!) ook nog kort deze overwogen
Veel rijplezier!
[ Voor 6% gewijzigd door OmeRobbie op 10-04-2022 21:06 ]
Mijn dochter heeft een gazelle ultimate ti1
Voorwielmotor maakt herrie, fietsenmaker verklaart de fiets Total loss en gazelle doet er niks mee(model uit de handel)
Is het een optie om een tweede handswiel erin te zetten? Ik zie er wel wat op marktplaats. Of pikt de gazelle dat niet.
Hit me.
Patrick
Iedereen trekt zijn handen er van af, je hebt dus met niemand wat te maken.patje1970 schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:47:
Hallo, ik heb geen idee of ik hier op de juiste plek post, mocht dit niet zo zijn, wijs me erop en ik zal met schaamrood op de kaken advies opvolgen.
Voorwielmotor maakt herrie, fietsenmaker verklaart de fiets Total loss en gazelle doet er niks mee(model uit de handel)
Is het een optie om een tweede handswiel erin te zetten? Ik zie er wel wat op marktplaats. Of pikt de gazelle dat niet.
Hit me.
Patrick
Als je het kan fixen, dan moet je dat lekker doen.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
patje1970 schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:47:
Hallo, ik heb geen idee of ik hier op de juiste plek post, mocht dit niet zo zijn, wijs me erop en ik zal met schaamrood op de kaken advies opvolgen.
Hit me.
Patrick
Ik denk dat hij meer bedoeld of de motor van een andere fiets wordt gezien/ondersteund door de fietscomputer?Bad Brains schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:05:
[...]
Iedereen trekt zijn handen er van af, je hebt dus met niemand wat te maken.
Als je het kan fixen, dan moet je dat lekker doen.
Iets van Bafang zou kunnen werken, maar dan moet je misschien ook de batterij etc vervangen.patje1970 schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:47:
Hit me.
Patrick
Ik zou een andere Ultimate ti1 zoeken waarvan bv de batterij of display defect is, en die fiets als "donor" gebruiken.
Ik ben wel is dat konijnenhol in gedoken, maar na een hoop gedoe, zoals, poging eerst de motor zelf te repareren waar ik al vast liep op "hoe krijg je zo'n ding open" had je al super speciaal gereedschap nodig dat niet te verkrijgen is (en je dus zelf moet maken etc.) snap je hoe snel je al kan afdwalen.patje1970 schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:47:
Maar de "vuist regel" is, als je het zelf gaat doen, is de accu nog goed? kan je deze laden zonder de fiets?
Ik zie dat de accu 36v is van die fiets, dus je kan op bijv aliexpress een setje kopen (met motor in het wiel van juiste formaat) incl de controller + display.
Let dan wel op wat voor soort rem er nodig is, deze moet, zoals met rollerbrake etc. wel compatible zijn met de motor (aansluiting).
Vervolgens kun je met wat google-werk alle snoeren wel verbinden en de juiste stekkertjes op alles solderen.
Maar klinkt dit al als een te-ver-van-je-bed-show, dan zal ik adviseren gewoon een nieuwe (of 2e hands) fiets als vervanging te kopen
€200 ongeveer. https://www.gazelle.nl/modellen/ultimate. Rond de 5-6% verhoging.
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam