Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 103 ... 224 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

TTLCrazy

Listen to Frankie

Rko schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:28:
Het viel mij net op dat de prijzen bij Gazelle omhoog zijn gegaan. Voor de Ultimate modellen in elk geval.
€200 ongeveer. https://www.gazelle.nl/modellen/ultimate. Rond de 5-6% verhoging.
Inderdaad, dat is wel heel veel. Nou ja, ze weten dat ze het kunnen vragen, de fietsen verkopen toch wel...

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patje1970
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-01 18:48
Donorfiets lijkt mij het beste idee. Wordt wel even zoeken.

2e hands fiets kopen is ook een optie maar risico's met ebikes...hoef ik jullie niet uit te leggen.

Iedereen bedankt voor de antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-07 11:57
jimh307 schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:40:
[...]

Tip: maak bij de Gazelle gebruik van de zadelkeuze mogelijkheid want het originele zadel van de Gazelle is niet top. Dit is dan wel het enigste smetvlekje van de fiets.

Wellicht helpt het met de keuze om eens terug te bladeren in dit draadje want dat is echt de moeite waard. In dit draadje zitten 10 mensen met de Gazelle Ultimate en er is veel over geschreven :)
Wat houdt de zadelkeuze mogelijkheid in, kun je kiezen uit een aantal modellen? Ik heb gezocht op de Gazelle site maar kan geen info vinden.
TTLCrazy schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:15:
[...]

Inderdaad, dat is wel heel veel. Nou ja, ze weten dat ze het kunnen vragen, de fietsen verkopen toch wel...
Bij een Gazelle dealer waar ik een paar keer ben geweest voor de Ultimate, zijn ook alle prijzen met 200 verhoogd. Ook bij de modellen die al op voorraad stonden. Dat is 200 extra marge of zie ik dat verkeerd? Ze geven aan dat het nu echt niet meer voor de oude prijs kan, het voorraadmodel dus, geen nieuwe bestelling waarbij ik dat wel logisch zou vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:31
patje1970 schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:47:
.....
Is het een optie om een tweede handswiel erin te zetten? Ik zie er wel wat op marktplaats. Of pikt de gazelle dat niet.....
Het hangt ervan af hoe eea is beveiligd.
Soms is de BMS van accu gekoppeld aan de controller. Dit omdat diefstal ervan enigszins te beperken.
Een andere accu moet weer aangemeld worden via software, maar weet niet hoe het zit met de voorwielmotor zelf. Een dergelijk compleet 2ehands wiel is al gauw €100 zonder enige garantie.
Persoonlijk zou ik eerst kijken of het huidige binnenwerk van de motor nog gered kan worden op enige manier.
TotalLoss is economisch gezien voor de FM anders dan zelf doen.

Andere optie is nieuwe ebike voorwielkit, dan kom je op ca €500,-

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 11-04-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Msniekers schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:58:
[...]

Wat houdt de zadelkeuze mogelijkheid in, kun je kiezen uit een aantal modellen? Ik heb gezocht op de Gazelle site maar kan geen info vinden.
Vaak biedt de fietsenmaker dit aan. Ik koos voor het vrij harde Qwic zadel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
OmeRobbie schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:30:
[...]

Mooie fiets! Zou ook prima passen binnen mijn specs en wat ik zocht...
Na het zien van review door David (YouTube: Eindelijk een e-bike van Gazelle die we MOOI vinden!) ook nog kort deze overwogen

Veel rijplezier!
Dat is dezelfde :) alleen die van David is de 2021 versie, verschillen zijn een andere kleur, Magnum grey is twilight teal geworden , de binnenbalhoofdvering is vervangen voor telescoop vering en luxere spatborden (dikker aluminium met plastic eindstukjes.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000

TTLCrazy

Listen to Frankie

Shanquish schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:27:
[...]

Dat is dezelfde :) alleen die van David is de 2021 versie, verschillen zijn een andere kleur, Magnum grey is twilight teal geworden , de binnenbalhoofdvering is vervangen voor telescoop vering en luxere spatborden (dikker aluminium met plastic eindstukjes.)
Mag ik vragen hoe je aan die informatie komt ? Ik vind dat best interessant om te weten en is online voor zover ik gezocht heb nergens te vinden.

Als ik trouwens kijk op de site van Gazelle, vind zie ik niet dat de voorvering is veranderd, of is dat alleen intern ?

edit: als ik die fiets op die link ga configureren kan ik geen twilight teal kiezen, alleen maar Orion Blue voor het hoge model frame.

[ Voor 8% gewijzigd door TTLCrazy op 12-04-2022 11:31 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rko
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 13:47

Rko

TTLCrazy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:26:
[...]
Mag ik vragen hoe je aan die informatie komt ? Ik vind dat best interessant om te weten en is online voor zover ik gezocht heb nergens te vinden.

Als ik trouwens kijk op de site van Gazelle, vind zie ik niet dat de voorvering is veranderd, of is dat alleen intern ?

edit: als ik die fiets op die link ga configureren kan ik geen twilight teal kiezen, alleen maar Orion Blue voor het hoge model frame.
Jouw link gaat naar de c8+ belt. De fiets in het filmpje is de C380.
Link: https://www.gazelle.nl/ul...&pim_itemgenderframe=Laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skillerd
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 02:15
Wat zou een realistische tweedehands waarde zijn voor deze elektrische fiets?

Ik heb een zo goed als nieuwe Sparta M7b ACTIVE RT BLACK-M uit 2019 met een 300WH accu.
-Er staat maar 367km op de teller en altijd binnen gestaan.
-Bosch active line middenmotor
-Nieuwprijs €2200

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3PBLbQm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZkgSnM3.jpg

Wat kan ik nog voor deze fiets vragen?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Skillerd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:23:

Ik heb een zo goed als nieuwe Sparta M7b ACTIVE RT BLACK-M uit 2019 met een 300WH accu.
-Nieuwprijs €2200

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alvast bedankt
1975

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:28

-Nieuwprijs €2200

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alvast bedankt
1500€.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:26

-Nieuwprijs €2200

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alvast bedankt
Wat @Tommie12 zegt. En als je hem inruilt iets meer, en als je hem aan een fietsenwinkel terug verkoopt iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
TTLCrazy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:26:
[...]

Sowieso wel de c380 aanklikken ;)

Maar in mijn geval was het heel simpel, ik had alle info van de 2021 versie van de c380, en ik stapte de lokale FM binnen en daar stond de c380 in een andere kleurstelling en met de eerder genoemde verschillen...

Pas dagen later had gazelle de website aangepast met de 2022 versie, dus mijn FMer had als 1 van de eerste de nieuwe c380 binnen gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
De vandaag gepresenteerde Mokumono 'Polder' ziet er wel heel mooi Strömerachtig uit, met verwijderbare accu 360 of 540 Watt.
Polder weegt 20 kg en ik vind de prijs van 2590 heel netjes voor een kwaliteitsfiets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
Benefit schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:58:
De vandaag gepresenteerde Mokumono 'Polder' ziet er wel heel mooi Strömerachtig uit, met verwijderbare accu 360 of 540 Watt.
Polder weegt 20 kg en ik vind de prijs van 2590 heel netjes voor een kwaliteitsfiets.
Ziet er wel mooi uit. Voor €2590,- kun je wel bij veel kwaliteitsmerken terecht.

Ik geloof niet in one-size-fits-all bij fietsen. Al helemaal niet met een niet-verstelbare stuurpen. Bovendien zijn deze stuurpen en stuurbocht ook nog eens niet afzonderlijk te vervangen. (En hoe gaat het dan met die houder op de stuurpen?)

Ik ken geen Innotorq motor. Ik ben huiverig voor nieuwe electronica systemen, omdat het meerendeel van de systemen faalt. Dan zit je na een paar jaar met een waardeloze fiets die niet te repareren is. Ik baseer mij op: TransX, Multicycle, Gazelle Innergy, BionX.

Het frame is op een unieke manier gemaakt. Gaaf. Ik ben heel benieuwd hoe stijf zo’n frame is en wil zo’n frame wel eens uitproberen.

[ Voor 26% gewijzigd door Foxhill op 12-04-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Benefit schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:58:
ziet er heel erg mooi uit! Interessant, jammer dat ik al ben voorzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Mijn fiets is vandaag verzonden! En dan nu de volgende uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je beauty bij jou blijft?

Iemand ervaring met deze Abus Bordo smart vouwslot? https://mobil.abus.com/nl...6500A-110-black-SH-SmartX
Voordeel: zier er heel gaaf uit op de fiets, 1m20 is lang genoeg, art2, en geeft ook pro-actieve bescherming (dwz lawaai als iemand eraan gaat zitten rommelen)...

Andere overweging is een ringslot (bijv Axa Victory of Block) icm insteekketting/kabel, moet dan wel een hobbel over want volgens mij ziet het er niet uit zo'n lelijke ringslot... Wel eenvoudig en goedkoop

edit: ANWB verzekert wel digitale sloten, evenals Univé.

Ik wil dus geen zware kettingen (2kg) want dat zou meest eenvoudig zijn...

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 10% gewijzigd door OmeRobbie op 13-04-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs240
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 19:27
** Zie de topicwaarschuwing, dergelijke vragen zijn hier NIET toegestaan. **

[ Voor 79% gewijzigd door Taro op 12-04-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
OmeRobbie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:39:
Mijn fiets is vandaag verzonden! En dan nu de volgende uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je beauty bij jou blijft?

Iemand ervaring met deze Abus Bordo smart vouwslot? https://mobil.abus.com/nl...6500A-110-black-SH-SmartX
Voordeel: zier er heel gaaf uit op de fiets, 1m20 is lang genoeg, art2, en geeft ook pro-actieve bescherming (dwz lawaai als iemand eraan gaat zitten rommelen)...

Andere overweging is een ringslot (bijv Axa Victory of Block) icm insteekketting/kabel, moet dan wel een hobbel over want volgens mij ziet het er niet uit zo'n lelijke ringslot... Wel eenvoudig en goedkoop

Ik was van plan bij de ANWB de total package af te sluiten (met oa track/trace en fietsvinders) maar die hebben dan weer geen digitale sloten die ze verzekeren. Unive dan weer wel (en die zijn ook al 1 vd goedkopere).

Ik wil dus geen zware kettingen (2kg) want dat zou meest eenvoudig zijn...

Wat zouden jullie doen?
Ik kreeg bij mijn fiets zo’n bordo met alarm ( dus niet deze met Bluetooth) kwam er later achter dat hij toen niet Art 2 was dus niet goed genoeg voor de verzekering
Heb toen een dikkere variant gekocht die wel goed gekeurd was met dezelfde sleutel als mijn fiets
Vond dat alarm ding niks want elke keer als je hem van het slot wilde halen begon hij te piepen
Voordeel de houder , meenemen gaat daardoor gemakkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Supertjeduc schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:03:
[...]

Ik kreeg bij mijn fiets zo’n bordo met alarm ( dus niet deze met Bluetooth) kwam er later achter dat hij toen niet Art 2 was dus niet goed genoeg voor de verzekering
Heb toen een dikkere variant gekocht die wel goed gekeurd was met dezelfde sleutel als mijn fiets
Vond dat alarm ding niks want elke keer als je hem van het slot wilde halen begon hij te piepen
Voordeel de houder , meenemen gaat daardoor gemakkelijk
Had het gelezen, hoe praktisch is het om zo'n vouwslot (90cm toch?) vast te maken ad wereld?
Het makkelijkst, lichtst en relatief veilig is een ringslot alleen dat staat denk ik niet zo fraaibij mijn fiets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 19:14

de Peer

under peer review

OmeRobbie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:14:
[...]

Had het gelezen, hoe praktisch is het om zo'n vouwslot (90cm toch?) vast te maken ad wereld?
Het makkelijkst, lichtst en relatief veilig is een ringslot alleen dat staat denk ik niet zo fraaibij mijn fiets...
Ik heb vouwslot Abus Bordo 85cm (12 jaar terug gekocht) en dat is soms wel lastig. Je moet je fiets echt strak ergens tegen aan kunnen zetten. Lantaarnpaal is soms al te dik.

Het gaat, maar als ik opnieuw een slot zou kopen zou ik liever 100 cm hebben bijvoorbeeld. Net niets meer mogelijkheden.

De andere kant van het verhaal: hoe langer, hoe kwetsbaarder (en zwaarder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
de Peer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:02:
[...]

Ik heb vouwslot Abus Bordo 85cm (12 jaar terug gekocht) en dat is soms wel lastig. Je moet je fiets echt strak ergens tegen aan kunnen zetten. Lantaarnpaal is soms al te dik.

Het gaat, maar als ik opnieuw een slot zou kopen zou ik liever 100 cm hebben bijvoorbeeld. Net niets meer mogelijkheden.

De andere kant van het verhaal: hoe langer, hoe kwetsbaarder (en zwaarder).
Thanx, jouw ervaring is precies waar ik ook op uitkom met mijn onderzoek naar vouwsloten. Ze zijn wel superpraktisch mee te nemen en staan ook lekker strak in de bidonhouder.
Vandaar dat die Bordo smart me een mooie all-in-one lijkt met 110cm lengte. Maar wel zwaar en niet door elke verzekeraar geaccepteerd...

Ik blijf telkens lezen dat het ouderwetse ringslot met insteek ketting het meest veilig en pratkisch in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:13
** Het is niet de bedoeling producten aan te bieden op het forum. Dat mag in dit geval op Vraag & Aanbod overig of op een ander platform. **

[ Voor 83% gewijzigd door Taro op 14-04-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
** Knip ivm quote. **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 14-04-2022 18:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-07 07:02
Bionx was niet nieuw en had een behoorlijke reputatie. Werden net als Go-Swiss weggevaagd door Bosch en in mindere mate Yamaha.

Mokumono probeert natuurlijk een symphatiek merk te zijn, maar wat ze niet zeggen is dat de onderdelen markt in Europa niet in elkaar is geklapt door goedkope concurentie uit Azie. Europese onderdelen hadden enorme kwaliteits issues waardoor klanten en fietsenmakers heel blij werden van Shimano en consorten. En dat is nog steeds niet opgelost, ondanks dat er merken als Hope, Look etc. zijn.

Dus dat zinnetje "uncalled for"? Onzin. Er is een hele goede reden waarom we Shimano willen, dat spul is ontzettend betrouwbaar.

Lyotard, Mafac, Weinmann, Sachs, TA, etc? Pedaalassen die krom uit de fabriek kwamen, slecht schakelen, boterzachte remmen. Een merk als Sturmey Archer die hofleverancier was van alle Nederlandse merken met trommelremmen en 3 speed naven was zo slecht dat we oeh en ahh zeiden toen er Nexus naven met rollerbrakes kwamen. Goed schakelen en remmen is namelijk wel een pluspunt wat we niet moeten verzwijgen.

Dus ja, een sympathiek merk, met sympathieke ideeen. Maar toch ook wel jingoisme met "trots op gebouwd in Nederland" en een flipflapflauwekul verhaal over hoe geweldig Nederlandse fietsen waren. Als historicus krijg ik altijd de kriebels van al die onzin over hoe vroeger alles beter was.

Begrijp me niet verkeerd, ze hebben gelijk over de idiote afstanden die spul aflegt. Maar het is niet alsof we zomaar gelijkwaardige keuzes kunnen maken.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 14-04-2022 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:23:
[...]

Bionx was niet nieuw en had een behoorlijke reputatie. Werden net als Go-Swiss weggevaagd door Bosch en in mindere mate Yamaha.

Mokumono probeert natuurlijk een symphatiek merk te zijn, maar wat ze niet zeggen is dat de onderdelen markt in Europa niet in elkaar is geklapt door goedkope concurentie uit Azie. Europese onderdelen hadden enorme kwaliteits issues waardoor klanten en fietsenmakers heel blij werden van Shimano en consorten. En dat is nog steeds niet opgelost, ondanks dat er merken als Hope, Look etc. zijn.

Dus dat zinnetje "uncalled for"? Onzin. Er is een hele goede reden waarom we Shimano willen, dat spul is ontzettend betrouwbaar.

Lyotard, Mafac, Weinmann, Sachs, TA, etc? Pedaalassen die krom uit de fabriek kwamen, slecht schakelen, boterzachte remmen. Een merk als Sturmey Archer die hofleverancier was van alle Nederlandse merken met trommelremmen en 3 speed naven was zo slecht dat we oeh en ahh zeiden toen er Nexus naven met rollerbrakes kwamen. Goed schakelen en remmen is namelijk wel een pluspunt wat we niet moeten verzwijgen.

Dus ja, een sympathiek merk, met sympathieke ideeen. Maar toch ook wel jingoisme met "trots op gebouwd in Nederland" en een flipflapflauwekul verhaal over hoe geweldig Nederlandse fietsen waren. Als historicus krijg ik altijd de kriebels van al die onzin over hoe vroeger alles beter was.

Begrijp me niet verkeerd, ze hebben gelijk over de idiote afstanden die spul aflegt. Maar het is niet alsof we zomaar gelijkwaardige keuzes kunnen maken.
Zo had ik er nog niet naar gekeken. Helemaal waar.

Dat de Sturmey Archer 5 naaf nog bestaat is bijzonder. Dat de Sturmey Archer 5 naaf juist in dure bakfietsen en speed pedelecs zit (+ recent nog een Sparta achterwiel motor met SA5) is een schande. Goed voorbeeld van slecht spul.

Ik denk dat Mokumono valt of staat met of die motor over 5 jaar geweldig of bagger blijkt te zijn.

Wat betreft BionX: alle Yamaha fietsen uit die tijd rijden nog. Bijna geen enkele BionX fiets uit die tijd rijdt nog. Hoort wel degelijk in dat rijtje thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik gebruik op dit moment een fiets met een shimano E5000 systeem, inclusief een simpel schermpje. Bevalt prima, heb geen complexe toestanden nodig.

Echter heb ik sinds de laatste drie ritten dat
- geen 'resterende km' wordt opgegeven in 'range', ook met een net opgeladen, volle batterij (alle lampjes branden en in de top van het scherm staan ook alle blokjes vol of bijna vol)
- geen ondersteuning meer wordt gegeven, dus 0,0. In de laatste drie ritten (elk ongeveer 10-12 km) kreeg ik bij de eerste rit halverwege ondersteuning. Bij de tweede rit ongeveer idem (aan en af) en de laatste rit over de hele rit helemaal niets meer.

De fiets heeft 1 versnelling en is niet voorruit te branden zonder ondersteuning, dus best wel storend.

Fietsenmaker is geen optie, dit is een Power 1 van swapfiets. Ik kan contact met ze opnemen, maar dat zal best wel weer een heel gedoe zijn met ergens af te spreken, waarna een bestelwagen al dan niet op tijd op afspraak komt, om waarschijnlijk niets aan het probleem te kunnen verhelpen.

Is er een manier om een reset uit te voeren op deze systemen? Zou een andere batterij het kunnen oplossen? Fiets heeft nog geen 2500km op de teller. Best wel fragiel allemaal lijkt me, mocht het mijn fiets zijn, was ik hier toch niet tevreden mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBF1zCebfkSneLtmZ5EVqay8uWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aBd8Pkst4U8TkHulp9fHskpy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:49
Zojuist de eerste update gehad op mijn Cube met Bosch Smart systeem. Enkele leuke nieuwe features toegevoegd. Wel jammer dat mijn kilometerstanden overzicht gereset is.

Nieuwe functies:
- Kiox 300: display aanpassen naar wensen (linkerbovenhoek voor zover ik kan zien: tijd/snelheid/accu)
- eBike lock: je telefoon ontgrendelt de ondersteuning, zonder telefoon geen ondersteuning dus.
- Komoot en Strava: de app kan nu gekoppeld worden met Komoot en Strava

Ook is er nieuwe hardware toegevoegd:

Smartphone Grip: een houder voor je telefoon die kan opladen en meteen je display vervangt en ook navigatie kan tonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bky80Gkt1vjXHWudPK3bbvyZvBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPNgs1YKjPwfiutOL7YoEWd3.png?f=fotoalbum_large

Meer info: https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/smartphonegrip

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 18:29
@Amos_x aangezien de fiets niet van jou is, maar van swap (neem ik aan) zal je toch contact met hun op moeten nemen.

Kan van alles zijn, moeten hun maar oplossen, daar betaal je voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
madmaxf1 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:04:
@Amos_x aangezien de fiets niet van jou is, maar van swap (neem ik aan) zal je toch contact met hun op moeten nemen.

Kan van alles zijn, moeten hun maar oplossen, daar betaal je voor.
Het ging er me meer om dat als er iets gemakkelijk was wat ik kon proberen (druk alle knoppen 10 seconden in voor een reset), ik dat liever eerst zou doen. Dat vermijdt veel onnodige communicatie en logistiek. Zeker omdat ze bij swapfiets ook blijkbaar onder hun succes breken. De fiets in ontvangst nemen was ook niet super vlot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 29-06 16:47
Het lijkt inderdaad dat er iets gereset moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Phusebox schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:35:
Zojuist de eerste update gehad op mijn Cube met Bosch Smart systeem. Enkele leuke nieuwe features toegevoegd. Wel jammer dat mijn kilometerstanden overzicht gereset is.

Nieuwe functies:
- Kiox 300: display aanpassen naar wensen (linkerbovenhoek voor zover ik kan zien: tijd/snelheid/accu)
- eBike lock: je telefoon ontgrendelt de ondersteuning, zonder telefoon geen ondersteuning dus.
- Komoot en Strava: de app kan nu gekoppeld worden met Komoot en Strava

Ook is er nieuwe hardware toegevoegd:

Smartphone Grip: een houder voor je telefoon die kan opladen en meteen je display vervangt en ook navigatie kan tonen.

[Afbeelding]

Meer info: https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/smartphonegrip
Bosch heeft zijn eigen wiel opnieuw uitgevonden lijkt het.
- Nyon en Kiox hadden al een aanpasbaar scherm
- eBike Lock: Voor Nyon (volgens mij ook Kiox) was al een betaalde optie (eenmalig) om met afnemen van display de ondersteuning "op slot" te zetten. Dus met een ander display geen ondersteuning.
- Nyon en Kiox konden al Komoot gekoppeld worden. Strava niet.
- Smartphone Grip. Is een bestaande houder welke nu ook geschikt gemaakt is voor het Bosch Smart systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Athome schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:43:
[...]

Bosch heeft zijn eigen wiel opnieuw uitgevonden lijkt het.
- Nyon en Kiox hadden al een aanpasbaar scherm
- eBike Lock: Voor Nyon (volgens mij ook Kiox) was al een betaalde optie (eenmalig) om met afnemen van display de ondersteuning "op slot" te zetten. Dus met een ander display geen ondersteuning.
- Nyon en Kiox konden al Komoot gekoppeld worden. Strava niet.
- Smartphone Grip. Is een bestaande houder welke nu ook geschikt gemaakt is voor het Bosch Smart systeem.
Weet niet wat je wil zeggen maar:
Het systeem is gewoon verbeterd, ze beweren nergens dat het nieuw of uniek is. Enkel nieuw voor het huidige smart systeem.

eBike Lock is gratis. Strava ondersteuning is dus iets nieuws en nee de Smartphone Grip is geen bestaande houder die aangepast is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Bij mij zit er sinds de update een soort toerentellertje op mijn kiox links boven in , is dat voor de trapfrequentie ?
Blijft wel een klein schermpje voor wat ze er allemaal op zetten , en met mijn ogen zou bij de batterij percentage en tijd best wat groter mogen , dat midden gedeelte mag met die kleuren mag weg ( geen idee wat ik daarmee moet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:26
Als het dan toch over de smartphone hub/cobi van bosch gaat; weet iemand een goede manier om twee fietsen te koppelen in 1telefoon/account. Ik heb een urban arrow en sinds kort hebben we een gazelle met beiden een cobi ism bosch motor maar als ik de fiets van mijn vrouw pak (de gazelle) dan moet ik eerst helemaal uitloggen in de app en helemaal opnieuw aanmelden en connecten met de fiets: dat moet toch makkelijker kunnen lijkt mij. Heeft iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Interessant stuk over VanMoof. 90M omzet met 70M verlies vind ik als bedrijfskundige zelfs voor een scale up wat buiten proportie.
https://nieuwsfiets.nu/20...ip-naar-haperend-vanmoof/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Foxhill schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:05:
Interessant stuk over VanMoof. 90M omzet met 70M verlies vind ik als bedrijfskundige zelfs voor een scale up wat buiten proportie.
Als ik altijd zie hoeveel gratis publiciteit ze altijd krijgen dan is die 90 miljoen niet veel
Dat er investeerders instappen is wel en niet begrijpelijk , die kunnen schermen met dat ze in groene dingen investeren
En ze hebben waarschijnlijk geen enkel idee van fietsen , en blijkbaar kunnen ze ook niet googelen
Want dan zou toch gelijk de stroom aan klachten opvallen
En een nieuwe topman ? Weer 5 miljoen extra overhead

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ongelooflijk dat investeerders maar blijven geld pompen. Dat opgehaalde geld gaat er wel snel door….
Ik denk dat die 2 zichzelf al goed gesponsord hebben.
Een waardering van meer dan 5 keer de omzet terwijl je een fiets verkoopt voor 2000€ die je meer dan 3500€ gekost heeft all-in.
Mooi business model….

In elk geval lees ik tussen de lijnen dat ze partnerships zoeken bij de gewone fietshandel. Ze beginnen te begrijpen dat ze die nodig hebben om hun problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Tommie12 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:24:
[...]

Ongelooflijk dat investeerders maar blijven geld pompen. Dat opgehaalde geld gaat er wel snel door….
Ik denk dat die 2 zichzelf al goed gesponsord hebben.
Een waardering van meer dan 5 keer de omzet terwijl je een fiets verkoopt voor 2000€ die je meer dan 3500€ gekost heeft all-in.
Mooi business model….

In elk geval lees ik tussen de lijnen dat ze partnerships zoeken bij de gewone fietshandel. Ze beginnen te begrijpen dat ze die nodig hebben om hun problemen op te lossen.
Heb ook wel respect voor die gasten, ik bedoel een totaal nieuw concept als een Vanmoof ontwikkelen is ook wel gedurfd. Er zit veel elektronica in die fiets, misschien teveel en dat is foutgevoelig. Het is veel makkelijker om de fiets omheen de elektronica van een ander (Bosch) en dergelijke te ontwerpen.

[ Voor 5% gewijzigd door pizzacabonara op 15-04-2022 21:39 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-06 22:20
hoi! Morgen zijn wij van plan om een kijkje te nemen bij een fietsenverkoper voor een e bike voor de vrouw.. over enkele maanden moet er ook een kinderzetje op kunnen.

Marktplaats OTIS

We willen bij deze zaak wat tweedehands e bikes proberen en wellicht een meenemen. Ze hebben erg goede reviews op marktplaats/google.

Is er nog iets waarop ik moet letten bij aankoop? Hij zal vast een tester hebben met accu % neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
De staat van de accu en welke garantie de verkoper hierop geeft. De accu is een van de meest ongrijpbare dingen van een e-bike. Je zal niet de eerste zijn waarbij de accu niet zo goed is als de verkoper beweert.
Naar mijn mening. Alles met het ION systeem laten staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 02:15:
De staat van de accu en welke garantie de verkoper hierop geeft. De accu is een van de meest ongrijpbare dingen van een e-bike. Je zal niet de eerste zijn waarbij de accu niet zo goed is als de verkoper beweert.
Naar mijn mening. Alles met het ION systeem laten staan.
Helemaal eens met de garantie. Een fietsenmaker die geen garantie op de accu geeft links laten liggen.

ION laten staan is wat kort door de bocht. Als je er bij aanschaf een splinternieuwe banaan accu in krijgt zijn die oudere modellen erg betrouwbaar. Maar boven de €1000 absoluut mee eens.

Ik denk voor gebruikt:
~€500: je neemt een gok met een oude accu, neem tenminste een systeem wat redelijk betrouwbaar was: zoek bijvoorbeeld een Giant Twist of Sparta ION met een redelijk jonge banaan accu.
~€999: je kunt een fiets met middenmotor en afneembare accu nemen die wat ouder is, óf een vaste, kleinere ION banaan accu die gloednieuw is.
€1000~€1500: sweatspot gebruikt: zoek een jonge fiets met Bosch, Panasonic, Shimano. Als je dichter bij de €1500 zit kun je een jongere fiets verwachten.
€1800~€2200: vanaf deze prijs mag je riem en/of een 1-jarige fiets en/of een extreem duur merk verwachten.

BionX, TranzX, (oude) Multicycle, Gazelle Innergy en Impulse altijd mooi laten staan.

[ Voor 32% gewijzigd door Foxhill op 16-04-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 15:06
@Foxhill Een riem op een ebike dan kost de e bike toch al snel boven de 2200 euro dacht ik?
Of bedoel jij een tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Roos79 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:30:
@Foxhill Een riem op een ebike dan kost de e bike toch al snel boven de 2200 euro dacht ik?
Of bedoel jij een tweedehands?
Voor gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
@roffeltjes dinsdag krijg ik een rondleiding in de fabriek om misschien dealer te worden van Velo-de-Ville.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
Mijn cube e mtb met smart system van bosch word over 2 weken geleverd.Ik wil hier een supernova m99 mini op aansluiten.Kan je ook groot/stadslicht bediening via de bosch remote control of moet je de extra supernova remote hiervoor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Foxhill schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:07:
@roffeltjes dinsdag krijg ik een rondleiding in de fabriek om misschien dealer te worden van Velo-de-Ville.
Tof! Ik krijg de mijne binnen nu een drie weken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
ik heb het al heel vaak gezegd, het businessmodel is niet fietsen verkopen, dat is gewoon compleet bijzaak. Het businessmodel draait alleen nog maar om fundraising.

En dat geld ook voor Veloretti etc. Die fiets kan natuurlijk niet voor dat geld, zelfs als je zoals Veloretti compleet lak hebt aan je klant en ze zonder after care op de stoep zet. Maar investeringsvehikels die geld erin willen steken zijn er genoeg, dus dat ze geld lekken is geen probleem.

Oftewel: De fiets en de klant zijn de kostenpost die ze moeten tolereren om investeerder binnen te harken. En dat verklaard dus ook waarom het niet beter gaat worden.

@Tommie12 Dat partnership verhaal is gewoon een marketing blabla-tje. Er is nul reden voor VM om iets te doen aan het service probleem. Ze moeten af en toe een directeur iets laten roepen in Quote "we zijn geschrokken van ons probleem en gaan er alles aan doen om het op te lossen"en dan zijn ze weer klaar.

Ik weet dat dit cynisch klinkt, maar hoeveel jaar gaat het niet op deze manier? Als ik die gasten was zou ik het ook allemaal prima vinden, winst maken als fietsenfabrikant is haast niet te doen, dus waarom zou je het proberen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roffeltjes
pizzacabonara schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:36:
[...]

Heb ook wel respect voor die gasten, ik bedoel een totaal nieuw concept als een Vanmoof ontwikkelen is ook wel gedurfd. Er zit veel elektronica in die fiets, misschien teveel en dat is foutgevoelig. Het is veel makkelijker om de fiets omheen de elektronica van een ander (Bosch) en dergelijke te ontwerpen.
Er is helemaal niks bijzonders aan die fiets, dat is allemaal pomperdepomp van "journalisten"die helemaal niks van een fiets weten en die zich laten feteren op een compleet door een monteur nagelopen test fiets waar ze een paar dagen op mogen rond rijden. VM is juist bottom of the barrel rommel met een motor die 12 jaar geleden al onder het kopje BUDGET zou vallen.

- 1 maat diamant alu frame ongelakt. Lekker cheapo, totaal niet bijzonder. Als design dingetje een doorlopende bovenbuis die we ook al decennia eerder hebben gezien (en nooit zijn blijven plakken).
- Voorwielmotor van model "zo goedkoop mogelijk" uit China. Geen display dus die besparing market je als revolutionair.
- Leuke geluidjes als je dat ding opstart. Een minispeakertje en een paar samples, dat is toch echt wel het summum van ontwikkeling, Technisch ook extreem vooruitstrevend, dat verdiend toch een paar red dots. |:(
- Speciaal: Schopslot. Het enige unieke en vernieuwende aan die fiets. Voldoet helaas niet aan verzekeringsvoorwaarden, maar eerlijk is eerlijk, het is nieuw.

En dan je klanten vertellen dat je een top of the line ebike krijgt voor 2k... waarvan 10%+ defect (veel te laat) arriveert en waarvan je plaatselijke FM denkt "daar gaan we dus mooi niet aan beginnen".

Het is een gedurfd concept, maar dan toch in de zin van "Je moet toch het lef hebben om mensen zo te belazeren". De "innovatie" zit in het bedrijfsmodel: scalpen van investeerders. De fiets? Oude tech van onbekende aanbieders die zo goedkoop mogelijk in elkaar wordt geflikkerd in een lage lonen land.

Ik weet het, ik ben heel flauw en gemeen over VM, maar het is zoals het is. :+

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 16-04-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 09:10

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

roffeltjes schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:37:
[...]

ik heb het al heel vaak gezegd, het businessmodel is niet fietsen verkopen, dat is gewoon compleet bijzaak. Het businessmodel draait alleen nog maar om fundraising.

En dat geld ook voor Veloretti etc. Die fiets kan natuurlijk niet voor dat geld, zelfs als je zoals Veloretti compleet lak hebt aan je klant en ze zonder after care op de stoep zet. Maar investeringsvehikels die geld erin willen steken zijn er genoeg, dus dat ze geld lekken is geen probleem.

Oftewel: De fiets en de klant zijn de kostenpost die ze moeten tolereren om investeerder binnen te harken. En dat verklaard dus ook waarom het niet beter gaat worden.

@Tommie12 Dat partnership verhaal is gewoon een marketing blabla-tje. Er is nul reden voor VM om iets te doen aan het service probleem. Ze moeten af en toe een directeur iets laten roepen in Quote "we zijn geschrokken van ons probleem en gaan er alles aan doen om het op te lossen"en dan zijn ze weer klaar.

Ik weet dat dit cynisch klinkt, maar hoeveel jaar gaat het niet op deze manier? Als ik die gasten was zou ik het ook allemaal prima vinden, winst maken als fietsenfabrikant is haast niet te doen, dus waarom zou je het proberen.
Als ik dit lees vraag ik me af of Tenways het dan wel gaat redden. Die zijn veel goedkoper dan VanMoof en Veloretti. https://www.tenways.com/
Ze fabriceren wel alles in China. Fietsen zelf staan in een magazijn in Nederland, maar extra onderdelen zoals spatborden en standaard worden rechtstreeks uit China verzonden.

https://www.rtlnieuws.nl/...tst-lekkerder-dan-vanmoof

[ Voor 3% gewijzigd door ocn op 16-04-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
ocn schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:04:
[...]

Als ik dit lees vraag ik me af of Tenways het dan wel gaat redden. Die zijn veel goedkoper dan VanMoof en Veloretti. https://www.tenways.com/
Ze fabriceren wel alles in China. Fietsen zelf staan in een magazijn in Nederland, maar extra onderdelen zoals spatborden en standaard worden rechtstreeks uit China verzonden.

https://www.rtlnieuws.nl/...tst-lekkerder-dan-vanmoof
Los van het businessmodel, het is superdruk op de markt, dus de kans dat ze het op de lange termijn overleven is sowieso klein, :|

Betreft de prijs; ja, te laag om een fiets in de markt te zetten, dus er zijn belangrijke trade-offs. Aan de andere kant is het een heel simpele fiets met veel standaard onderdelen, dus als je FM bereid is om alles na te lopen kan het een goede deal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pizzacabonara schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:36:
[...]

Gedurfd….
Ik heb een hekel aan bedrijven die alles beloven en daarna tekort schieten.
En dan heb ik het over kwaliteit en service.

Ze zijn uitstekende verkopers, vooral van aandelen.
Maar dat het niet eenvoudig is, dat vertellen de cijfers. 70 mio verlies maken op 90 mio omzet is een teken aan de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:49:
[...]

Er is helemaal niks bijzonders aan die fiets, dat is allemaal pomperdepomp van "journalisten"die helemaal niks van een fiets weten en die zich laten feteren op een compleet door een monteur nagelopen test fiets waar ze een paar dagen op mogen rond rijden. VM is juist bottom of the barrel rommel met een motor die 12 jaar geleden al onder het kopje BUDGET zou vallen.

- 1 maat diamant alu frame ongelakt. Lekker cheapo, totaal niet bijzonder. Als design dingetje een doorlopende bovenbuis die we ook al decennia eerder hebben gezien (en nooit zijn blijven plakken).
- Voorwielmotor van model "zo goedkoop mogelijk" uit China. Geen display dus die besparing market je als revolutionair.
- Leuke geluidjes als je dat ding opstart. Een minispeakertje en een paar samples, dat is toch echt wel het summum van ontwikkeling, Technisch ook extreem vooruitstrevend, dat verdiend toch een paar red dots. |:(
- Speciaal: Schopslot. Het enige unieke en vernieuwende aan die fiets. Voldoet helaas niet aan verzekeringsvoorwaarden, maar eerlijk is eerlijk, het is nieuw.

En dan je klanten vertellen dat je een top of the line ebike krijgt voor 2k... waarvan 10%+ defect (veel te laat) arriveert en waarvan je plaatselijke FM denkt "daar gaan we dus mooi niet aan beginnen".

Het is een gedurfd concept, maar dan toch in de zin van "Je moet toch het lef hebben om mensen zo te belazeren". De "innovatie" zit in het bedrijfsmodel: scalpen van investeerders. De fiets? Oude tech van onbekende aanbieders die zo goedkoop mogelijk in elkaar wordt geflikkerd in een lage lonen land.

Ik weet het, ik ben heel flauw en gemeen over VM, maar het is zoals het is. :+
Een stevig, maar terecht stukje ongezouten commentaar. Ik denk dat jouw betoog nog veel en veel breder kan want wat je nu noemt geld voor zoveel meer merken.

Qwic O-) maakt op zich best leuk spul, maar de prijzen die sommige modellen hebben spoort echt voor geen meter. Voor een beetje premium betaal je vlug 5500 euro. Voor een e-bike haast niet te verantwoorden. En dan heb je ook nog een Brose MM die vaak de 20.000 km niet halen en een doodnormale Nexus 8 naaf. Voor zo'n prijs zou ik een RohLoff naaf verwachten.

Ik vond mijn Gazelle Ultimate a la carte 3.500 euro ook niet bepaald goedkoop, maar het is wel een goede fiets; iets wat VanMoof niet gaat halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:48:
[...]

Een stevig, maar terecht stukje ongezouten commentaar. Ik denk dat jouw betoog nog veel en veel breder kan want wat je nu noemt geld voor zoveel meer merken.

Qwic O-) maakt op zich best leuk spul, maar de prijzen die sommige modellen hebben spoort echt voor geen meter. Voor een beetje premium betaal je vlug 5500 euro. Voor een e-bike haast niet te verantwoorden. En dan heb je ook nog een Brose MM die vaak de 20.000 km niet halen en een doodnormale Nexus 8 naaf. Voor zo'n prijs zou ik een RohLoff naaf verwachten.

Ik vond mijn Gazelle Ultimate a la carte 3.500 euro ook niet bepaald goedkoop, maar het is wel een goede fiets; iets wat VanMoof niet gaat halen.
Een bekende fietsenwinkel is met Qwic gestopt na 50% (!) garantie gevallen. Hij is klein, dus het kan zijn dat dit niet representatief is voor alle Qwic’s. Maar een goed teken is het niet.

Die Gazelle die je hebt is gewoon top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:55:
[...]

Een bekende fietsenwinkel is met Qwic gestopt na 50% (!) garantie gevallen. Hij is klein, dus het kan zijn dat dit niet representatief is voor alle Qwic’s. Maar een goed teken is het niet.

Die Gazelle die je hebt is gewoon top.
Thanx. Ik ben dan zeker ook content met mijn Gazelle. Op een stroef lopende trapper na nog geen garantiegevalletjes gehad. Mijn fiets is in orde en begin juni moet hij weer een beurtje en dat laat ik ook gewoon doen. Onderhoud is belangrijk, maar mijn fiets mankeert helemaal niets. Je hebt niet het idee dat hij nu een beurt nodig zou hebben. De accu is ook helemaal in orde want ik kan met dit mooie weer de 100 km aantikken.

Hiervoor had ik een Qwic en dat was ook een fijne fiets, maar genoeg garantie moeten claimen van gebroken spaken tot diverse malen nieuwe lagers. De 90nm Brose was te sterk voor het relatief zwakke achterwiel. (om niet te vergeten; met 50 nm sta ik net zo vlug boven aan de dijk)

Deze Gazelle is ook redelijk uniform want als de Nexus naaf kapot gaat zet je er zo een nieuw binnenwerk in en als de motor kapot gaat schroef je er zo een nieuwe onder want Bosch is zo wijdverspreid.

Qwic is tegenwoordig meer form over function. Een niet al te best merk en ook nog eens peperduur voor hetgeen wat je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozza
Foxhill schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:14:
[...]

Helemaal eens met de garantie. Een fietsenmaker die geen garantie op de accu geeft links laten liggen.

ION laten staan is wat kort door de bocht. Als je er bij aanschaf een splinternieuwe banaan accu in krijgt zijn die oudere modellen erg betrouwbaar. Maar boven de €1000 absoluut mee eens.

Ik denk voor gebruikt:
~€500: je neemt een gok met een oude accu, neem tenminste een systeem wat redelijk betrouwbaar was: zoek bijvoorbeeld een Giant Twist of Sparta ION met een redelijk jonge banaan accu.
~€999: je kunt een fiets met middenmotor en afneembare accu nemen die wat ouder is, óf een vaste, kleinere ION banaan accu die gloednieuw is.
€1000~€1500: sweatspot gebruikt: zoek een jonge fiets met Bosch, Panasonic, Shimano. Als je dichter bij de €1500 zit kun je een jongere fiets verwachten.
€1800~€2200: vanaf deze prijs mag je riem en/of een 1-jarige fiets en/of een extreem duur merk verwachten.

BionX, TranzX, (oude) Multicycle, Gazelle Innergy en Impulse altijd mooi laten staan.
bedankt voor de reply.

Vandaag toch maar ook wat nieuwe fietsen bekeken en gereden.

https://www.victoria-bike...-28-2022/?number=02974897

https://www.cortinafietsen.nl/e-bikes/product/CECOF7BMMU

Op de Victoria gefietst en beviel enorm goed. Ene heeft een bosch motor en andere een bafang 420.

Zijn beide fietsen goed? Mijn voorkeur gaat uit naar de victoria.. maar ze hadden niet veel andere merken dus wellicht is een ander merk beter voor deze prijsklasse? (1500-2000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:22
** Zie de topicwaarschuwing. **

[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 16-04-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
** Zie de topicwaarschuwing. **

[ Voor 193% gewijzigd door Taro op 16-04-2022 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Bijna dagelijks worden hier berichten geplaatst ivm het opvoeren van elektrische fietsen, ondanks dat de topicwaarschuwing duidelijk aangeeft dat dit niet is toegestaan. Mocht iemand hier alsnog naar vragen, rapporteer het bericht dan ipv er op te reageren. Merci!

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Ozza schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:49:
[...]

bedankt voor de reply.

Vandaag toch maar ook wat nieuwe fietsen bekeken en gereden.

https://www.victoria-bike...-28-2022/?number=02974897

https://www.cortinafietsen.nl/e-bikes/product/CECOF7BMMU

Op de Victoria gefietst en beviel enorm goed. Ene heeft een bosch motor en andere een bafang 420.

Zijn beide fietsen goed? Mijn voorkeur gaat uit naar de victoria.. maar ze hadden niet veel andere merken dus wellicht is een ander merk beter voor deze prijsklasse? (1500-2000)
Ik dacht dat je naar gebruikt keek?

Kwalitatief is de Victoria absoluut en objectief beter. Bosch is wat mij betreft een voordeel over Bafang.

De Cortina heeft een wat grotere accu en sterkere motor. De Victoria etrekking 5.7 en 5.9 zijn een optie met klein prijsverschil voor grotere accu en in geval van 5.9 ook motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ozza schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:49:
[...]

Mijn voorkeur gaat uit naar de victoria.
Dan zou ik die kopen. Dat is een Duits a-merk met een goede reputatie en met een Bosch middenmotor kan de overgrote meerderheid van de FM's je wel helpen.

Qua positionering zit Victoria net iets goedkoper dan de andere Duitse a-merken. Modellen zijn minder eenduidig qua design en ogen wat oubollig in vergelijking met bijvoorbeeld Pegasus (laat staan Kalkhoff en Flyer). Maar als dat geen belangrijke factor is dan is het een prima keus.. een beetje zoals accell Batavus gaat positioneren als het wat saaie instapmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
roffeltjes schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:12:
[...]

Dan zou ik die kopen. Dat is een Duits a-merk met een goede reputatie en met een Bosch middenmotor kan de overgrote meerderheid van de FM's je wel helpen.

Qua positionering zit Victoria net iets goedkoper dan de andere Duitse a-merken. Modellen zijn minder eenduidig qua design en ogen wat oubollig in vergelijking met bijvoorbeeld Pegasus (laat staan Kalkhoff en Flyer). Maar als dat geen belangrijke factor is dan is het een prima keus.. een beetje zoals accell Batavus gaat positioneren als het wat saaie instapmerk.
Bedankt voor de extra informatie. Dit helpt enorm.

Er staat heel toevallig een pegasus te koop bij mij om de hoek voor 1400 euro van 2 jaar oud met de correcte framemaat.. met maar 1000km op de teller (weet niet of dit nou goed of slecht is geweest voor de accu).

https://www.marktplaats.n...us-ravenna-e8f-damesfiets

De victoria is nieuw 2099.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Ozza schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:28:
[...]

Bedankt voor de extra informatie. Dit helpt enorm.

Er staat heel toevallig een pegasus te koop bij mij om de hoek voor 1400 euro van 2 jaar oud met de correcte framemaat.. met maar 1000km op de teller (weet niet of dit nou goed of slecht is geweest voor de accu).

https://www.marktplaats.n...us-ravenna-e8f-damesfiets

De victoria is nieuw 2099.
De fietsen zijn heel gelijkwaardig. De Pegasus is netjes geprijsd en een Bosch accu met twee jaar is geen echt risico. De Victoria is nieuw, de Pegasus heeft een stapje betere accu en motor. Omdat die Victoria nieuw is kun je misschien nog een kleine korting, inruil of wat verlengde garantie erbij krijgen. Tussen deze kun je je afvragen of je liever nieuw of gebruikt hebt. Beide goede keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Niet goed maar relatief gezien nog beter dan Cowboy: “ De omzet bleef steken op 16,1 miljoen euro, het operationele verlies verdubbelde naar ruim twintig miljoen. De e-bike-startup wijt de slechte resultaten aan onderdelentekorten en logistieke problemen. Investeerders staken in januari nog ruim 71 miljoen in de Vlaamse VanMoof-tegenhanger.”

Bron: https://mtsprout.nl/nieuw...flink-blijft-dicht-in-030

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:07

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Heb mijn goedkope Watt New York fiets met de extreem slechte remmen (zie eerdere review) door mijn F.M. laten ombouwen. Zoek de verschillen ;) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0jkpF-Gj_CFOYnYCEJyPQUxhJg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WtwTkE8Y3yYGFYZ79sobPlLT.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKgsIVSgdWIh_fUziM22iqds_Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukOsEcqTNVkbFWUzSOFfMg7u.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet perfect maar gelukkig wel een stuk beter. Kan nu in ieder geval een noodstop maken. Wat er gedaan is:
- Een nieuwe hub met Shimano Nexus Rollerbrake.
- Velgen wilde ik behouden dus voorwiel is voorzien van nieuwe spaken en zijn weer netjes gevlecht.
- Remkabels zo veel mogelijk laten inkorten en de achterrem-blokken vervangen door een zachtere variant.
- Nieuwe bandjes met anti-lek laag. Die oude witte bandjes waren rommel.

Al met al ben ik wel tevreden nu, ook al moest er wat extra geld tegenaan. Blijft natuurlijk nog steeds een fiets die ik niet zou aanraden, maar heb hem dan ook voor weinig kunnen overnemen. Is echt een mooi weer fietsje geworden. :). Staat al weer ruim 1000km op, dus dat zegt wel wat. 8)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:02:
Heb mijn goedkope Watt New York fiets met de extreem slechte remmen (zie eerdere review) door mijn F.M. laten ombouwen. Zoek de verschillen ;) :
Ziet er strak uit! Mijn ervaring met Dual Pivot velg remen is erg goed. Maar ja, dat is wel referentie kader Campagnolo Chorus of Shimano Dura-ace, dus dat is een hele andere prijsklasse :+

Trouwens vandaag lekker getourd op de (ongemotoriseerde) hardtail. Helaas is mijn schouder nog steeds niet 100% dus maar geen gekke dingen gedaan (ouwe lul die wheelies en bunny hops gaat doen). Toch wat dingen gemerkt:

Wat is een goede geveerde vork toch fijn, ook op de weg. Het is zo zonde dat die niet te vinden zijn op de fietsen waar wij het hier over hebben. Wat je op een standaard elektrische fiets vindt is gewoon zo waardeloos...

Op de MTB zitten één-vinger Shimano Deore remmetjes met 160mm. Mijn Ebike met MT200 twee-vinger grepen en 180mm remt (zoals verwacht) aanzienlijk harder, ongetwijfeld een combi van de grote schijven en meer knijpkracht. Nou heb ik op mijn MTB nooit remkracht gemist (kom ook niet in het buitenland) en vind ik juist het 1 vinger gevoel fijn, maar ik zie in de toekomst wel een stel 180mm schijven op die fiets :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:19:
[...]

Wat is een goede geveerde vork toch fijn, ook op de weg. Het is zo zonde dat die niet te vinden zijn op de fietsen waar wij het hier over hebben. Wat je op een standaard elektrische fiets vindt is gewoon zo waardeloos...
Mee eens, ik heb op m'n trek MTB een hele fijne rockshox voorvork die je in en outbound kan instellen.

Hoe anders is dat met de suntours voorvork op de c380.

Gelukkig is een voorvork te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:19:
[...]

Ziet er strak uit! Mijn ervaring met Dual Pivot velg remen is erg goed. Maar ja, dat is wel referentie kader Campagnolo Chorus of Shimano Dura-ace, dus dat is een hele andere prijsklasse :+

Trouwens vandaag lekker getourd op de (ongemotoriseerde) hardtail. Helaas is mijn schouder nog steeds niet 100% dus maar geen gekke dingen gedaan (ouwe lul die wheelies en bunny hops gaat doen). Toch wat dingen gemerkt:

Op de MTB zitten één-vinger Shimano Deore remmetjes met 160mm. Mijn Ebike met MT200 twee-vinger grepen en 180mm remt (zoals verwacht) aanzienlijk harder, ongetwijfeld een combi van de grote schijven en meer knijpkracht. Nou heb ik op mijn MTB nooit remkracht gemist (kom ook niet in het buitenland) en vind ik juist het 1 vinger gevoel fijn, maar ik zie in de toekomst wel een stel 180mm schijven op die fiets :+
Ligt eraan welke ebikes je naar kijkt. In bijna elke Flyer en de wat duurdere Victoria’s zit vaak dit grove geweld. Dat vind je bij een Nederlands merk niet zo snel. Om maar niet te spreken over de Feather Shock van Koga, en soortgelijk bij Sparta. Dat is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Shanquish schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:06:
[...]

Mee eens, ik heb op m'n trek MTB een hele fijne rockshox voorvork die je in en outbound kan instellen.

Hoe anders is dat met de suntours voorvork op de c380.

Gelukkig is een voorvork te vervangen.
Zo’n slappe vork zit er toch niet in die C380? Net niet die Mobi25 die ik hierboven noem denk ik (?), maar wel eentje die lekker spelingsvrij is en lekker strak afgesteld kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Nee hoor niet slap en zeker geen speling maar in en outbound is niet in te stellen.
Gelukkig wel een lockfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Shanquish schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:22:
Nee hoor niet slap en zeker geen speling maar in en outbound is niet in te stellen.
Gelukkig wel een lockfunctie
Je bedoelt rebound? Zit er geen (rode?) knop onderaan je voorvork?

Als je meer wilt kunnen instellen zou je misschien de losse cartridge kunnen wisselen. Ik weet niet of dat kan. Bij een specialistische MTB winkel weten ze dat misschien.

Ik heb niet heel veel verstand van voorvorken.

[ Voor 28% gewijzigd door Foxhill op 17-04-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:52:
[...]
Ik heb niet heel veel verstand van voorvorken.
Die Mobie is idd een mooie vork tegenover wat je vaak ziet (vooral die steekas staat me aan). Maar het blijft vrijwel zeker behelpen TOV een middensegment MTB vork (suntour heeft daar ook mooie modellen!).

Beetje lastig uit te leggen, je moet het voelen. Een betere vork kleeft aan de weg, bijna een zuigend gevoel, maar dat dan toch zonder te deinen. In combi met zachte brede banden wordt de voorkant dan heel kalm. Wel een raar gevoel bij het opstappen omdat je meteen 20% sag wil (tbh zou ik op de weg zelfs 30% willen, kans op grote klappen is nihil).

Nadeel is wel dat het gemis aan vering achterin pijnlijk duidelijk wordt.

En ja dat merk je dus ook op de weg, al is het daar niet zo kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:19:
[...]

Die Mobie is idd een mooie vork tegenover wat je vaak ziet (vooral die steekas staat me aan). Maar het blijft vrijwel zeker behelpen TOV een middensegment MTB vork (suntour heeft daar ook mooie modellen!).

Beetje lastig uit te leggen, je moet het voelen. Een betere vork kleeft aan de weg, bijna een zuigend gevoel, maar dat dan toch zonder te deinen. In combi met zachte brede banden wordt de voorkant dan heel kalm. Wel een raar gevoel bij het opstappen omdat je meteen 20% sag wil (tbh zou ik op de weg zelfs 30% willen, kans op grote klappen is nihil).

Nadeel is wel dat het gemis aan vering achterin pijnlijk duidelijk wordt.

En ja dat merk je dus ook op de weg, al is het daar niet zo kritisch.
Met een midden segment vork bedoel je bijvoorbeeld een XCR van Suntour? Even realistisch, dat verschil voel je niet op straat en nauwelijks als je af en toe een gravel fietspad meeneemt. Misschien omdat je goed geïnformeerd bent en er op gaat letten. Maar een vork met nog betere dempers of waar je low speed en high speed apart kunt instellen is overkill als je niet gaat mountainbiken.

Een feather shock, of een voorvorkje waar de compressie niet eens in in te stellen, dat voel je. En zeker na een paar jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
@roffeltjes kom een keer langs als je in de buurt bent. Ik ben heel benieuwd wat jij van een Panasonic motor vind en wat jij van een fiets als een Upstreet5 7.10 / 7.43 / 7.23 vind. Je kunt bij ons 2,5km buiten testrijden mét gravel en hoogteverschil. Niet om je wat te verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:30:
[...]
Even realistisch, dat verschil voel je niet op straat en nauwelijks als je af en toe een gravel fietspad meeneemt.
Dat argument hoor je wel vaker, misschien is dat de reden dat we alleen maar prut vorken op de weg hebben. Je hebt zowel Rebound als LSC/HSC nodig.

- Rebound de snelheid waarmee de vork terugspringt (het haasje/schildpadje onderaan de rockshox vork, zelfde plek bij Suntour).
- LSC demping= Je gaat deinen tegen. Idealiter hoef je de vork niet eens meer dicht te zetten bij het klimmen.
- HSC demping= Je kan je vork open zetten zodat hij kleine oneffenheden wegstrijkt.
- Lockout= demping knop compleet dicht gedraaid :+

=> Demping is de blauwe knop op de rockshox, bij Suntour volgens mij een zelfde knop. HSC en LSC zijn meestal inderdaad 1 knop, zo spannend hoeft het verder ook niet te zijn.

Het is een beetje technisch, maar juist door de Rockshox instapdemper (turn key) te vergelijken met de eerste upgrade (moco) begrijp je wat het probleem is met de allergoedkoopste dempers:

Je voelt het verschil tussen de instap Turnkey en de Moco demper heel snel, dat komt omdat dit een "orifice" demper is zonder apart HSC circuit waarbij de demping af fabriek is ingesteld (en daar kan je verder niks meer mee). De Moco heeft een instelbaar HSC en LSC circuit. En dan hebben we het over Rockshox, wat echt al veel beter is dan wat je normaal ziet.

Als ik dan naar de MOBI kijk zie ik dat je twee opties hebt:

LOR = Hydraulic Lockout with adjustable
rebound damping with blow-off
feature.
RLR = Hydraulic Remote Lockout with
adjustable rebound damping with
blow-off feature

Maar dat is dus zonder compressie instelling want daarvoor is:

LORC= Hydraulic Lockout with adjustable
rebound and compression damping with blow-off feature.
RLRC= Hydraulic Remote Lockout with adjustable rebound and compression
damping
with blow-off feature.

Helaas mist de Mobi dus net de feature die het mogelijk maakt je vork echt goed in te stellen. :|

https://www.srsuntour.com.../SRS-2k21_Catalog_Web.pdf

Wat de Mobi zeer zeker wel goed doet:

- 32 mm (en zelfs dikkere) stanchions
- Een steekas!

Het is dus absoluut veel beter dan wat je normaal ziet. Maar dus nog steeds met beperkingen die een vork echt effectief maken.

Dat je geen mega geavanceerde demper nodig hebt, jep, eens. Dat je LSC en HSC niet separaat hoeft in te kunnen stellen, ook helemaal mee eens, 1 knop is prima (zoals moco). En 80mm zou meer dan genoeg moeten zijn. Maar je wil wel degelijk gewoon Rebound en LSC/HSC kunnen instellen.

[ Voor 96% gewijzigd door roffeltjes op 18-04-2022 10:24 . Reden: Iets versimpeld. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:19:
[...]

Dat argument hoor je wel vaker, misschien is dat de reden dat we alleen maar prut vorken op de weg hebben. Je hebt zowel LSC als HSC nodig. Het probleem is dat een goedkope vork geen apart HSC circuit heeft (apart circuit betekent niet dat je het perse separaat kan instellen!).

LSC demping= Je gaat deinen tegen. Idealiter hoef je de vork niet eens meer dicht te zetten bij het klimmen.
HSC demping= Je kan je vork open zetten zodat hij kleine oneffenheden wegstrijkt.

Je voelt het verschil tussen de instap Turnkey en de Moco demper daardoor heel snel. En dan hebben we het over Rockshox, wat echt al veel beter is dan wat je normaal ziet.

Dat je geen mega geavanceerde demper nodig hebt, jep, eens. Dat je LSC en HSC niet separaat hoeft in te kunnen stellen, sure, 1 knop is prima (zoals moco). En 80mm zou meer dan genoeg moeten zijn. Maar je wil wel degelijk gewoon LSC en HSC kunnen instellen.

Het is een beetje technisch, maar juist door de Rockshox instapdemper (turn key) te vergelijken met de eerste upgrade (moco) begrijp je wat het probleem is met de allergoedkoopste dempers.
Die Mobie heeft toch al gewoon LSC en HSC, en LSR en HSR - alleen niet apart instelbaar? Weet ik ook niet zeker trouwens, maar ik denk dat je er wel iets te ver op in gaat voor het gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 18-04-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:59:
[...]

Die Mobie heeft toch al gewoon LSC en HSC, en LSR en HSR - alleen niet apart instelbaar? Weet ik ook niet zeker trouwens, maar
Ik denk dat we het wel met elkaar eens zijn, maar dat we de specs anders interpreteren :)

Ik kijk naar de specs en zie LOR/RLR en zie dus geen demping instelling, daarvoor is LORC/RLRC. Aan de andere kant zijn online/catalogus specs ook niet altijd correct :+
ik denk dat je er wel iets te ver op in gaat voor het gebruik.
Iemand moet dat doen :+

Alle gekheid op een stokje, uiteraard is dit allemaal heel diep, maar dat is dus een beetje het probleem van een verende vork, het is niet zo simpel. Maar weglaten van die instellingen is dus niet de oplossing, maak het in ieder geval voor de techneut/fietsenmaker instelbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door roffeltjes op 18-04-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Ik ben ook in de markt voor een ebike, wel tweedehands en liefst bij een zaak ivm (korte) garantie. Ik heb me veel ingelezen, misschien teveel 🥸 waardoor ik maar blijf twijfelen. Wil maximaal 2k uitgeven.

Hetgeen waar ik nog steeds niet overuit ben is wat is nou een schappelijke kmstand. Uiteraard zo weinig mogelijk, maar om dit nou leidend te gebruiken (is hier ook vast mee te sjoemelen gok ik net als bij auto's). Is 5k bv prima te doen? 10k echt not done? En stel er is accu uitdraai beschikbaar, is alles onder 90% dan niet goed bij een 500wat accu

(En dan begin ik niet over het aantal merken die er zijn en reviews die je niet kunt vinden )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
SYQ schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:55:
Ik ben ook in de markt voor een ebike, wel tweedehands en liefst bij een zaak ivm (korte) garantie. Ik heb me veel ingelezen, misschien teveel 🥸 waardoor ik maar blijf twijfelen. Wil maximaal 2k uitgeven.

Hetgeen waar ik nog steeds niet overuit ben is wat is nou een schappelijke kmstand. Uiteraard zo weinig mogelijk, maar om dit nou leidend te gebruiken (is hier ook vast mee te sjoemelen gok ik net als bij auto's). Is 5k bv prima te doen? 10k echt not done? En stel er is accu uitdraai beschikbaar, is alles onder 90% dan niet goed bij een 500wat accu

(En dan begin ik niet over het aantal merken die er zijn en reviews die je niet kunt vinden )
Mijn eerste gedachte is toch naar een betrouwbare FM te stappen. Kilometerstand is namelijk belangrijk, maar het zegt niet alles. Een betrouwbare FM heeft de fiets nagelopen en zal in geval van een probleem de eerste weken dit proberen op te lossen.

Bij een particulier kan je zeer zeker ook goede fietsen vinden, alleen sta je er verder alleen voor na de koop.

Betreft sjoemelen met de KM stand, dat is bij Bosch en Yamaha* niet mogelijk en een betrouwbare FM geeft je een uitdraai vanuit de motor.

*Oudere versies van de Yamaha display liepen tot 9999 en sprongen dan naar nul, maar de motor registreerde gewoon door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
SYQ schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:55:

Het is allemaal aanvaardbaar, maar de prijs moet er naar zijn.
Als je een fiets met 10k koopt, dan zal die wat meer risico hebben dat je eens een accu moet vervangen. Maar dat is geen drama als de rest van de fiets nog goed zit.
Er zijn maar 3 dure onderdelen op een de meeste ebike: accu, motor, naaf.
Accu moet makkelijk 1000 cycles halen, dat is >50k. Motoren van de A merken halen waarschijnlijk ook die looptijd, en als een naaf niet mishandeld wordt is dat ook geen issue.
Al de rest is tientjeswerk. Remmen, velgen, banden, pedalen zijn nooit een reden om een fiets op het schroot te gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:05
jimh307 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:52:
[...]
....Op een stroef lopende trapper na nog geen garantiegevalletjes gehad. ....
Grappig, ik had ook een stroef lopende trapper met mijn Ultimate C8+ HMB Belt, is eveneens onder garantie vervangen..

Bijzonder: ik heb met deze fiets al een lekke achterband gehad. Buitenband is gelukkig goed 'uit de velg te halen' en weer terug te monteren. Zat een stukje van iets naaldachtigs in de buitenband, is dus niet de schuld van de band, vind ik.

Plastic van de accu kraakt, vermoedelijk door ietwat speling tussen accu en het frame. FM loste dit op met een beetje vaseline/vet.

Vering voorvork had wat beter gemogen.

Zonder trapondersteuning gaat deze fiets ook lekker, vind ik.

Tot nu toe ben ik bijzonder tevreden over deze fiets.

[ Voor 16% gewijzigd door echoes op 18-04-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Binnenkort bij de eerste beurt moet ik de fiets van mijn vrouw toch maar eens goed laten nakijken en eventueel volledig resetten. Gisteren 52km gefiets, en haar fiets met 625 Wh accu geeft na afloop alle streepjes (Bosch Performance CX met Intuvia display) en een geschat bereik van 170 km. Zij heeft zeker 90% van de tijd gereden met ondersteuning op Eco en Tour.

Mijn Performance CX, 750 Wh accu en Kiox 300 display gaf aan nog 90% resterend en ik heb 90% ZONDER ondersteuning gefietst. Bereik is flink afgenomen de laatste weken, met 90% capaciteit geeft hij nu ronde de 80km bereik aan.

Die van mij is iets aan de lage kant, maar die van haar kan nooit kloppen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marius Pc
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:31
Beste Mede tweakers

Sinds een weekje ben ik de trotse bezitter van een Gazelle ultimate speed c380 belt, nu is mijn opgevallen
dat bij dit type de verlichting altijd op aan staat, heb online gelezen dat je met de bosch software deze functie kan activeren/de activeren, heeft iemand toevallig de software hiervoor? wil het evt wel overnemen of als je het niet wilt delen, dan evt mogelijk om via flexihub te doen?

gr marius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 16:50
Marius Pc schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:03:
Beste Mede tweakers

Sinds een weekje ben ik de trotse bezitter van een Gazelle ultimate speed c380 belt, nu is mijn opgevallen
dat bij dit type de verlichting altijd op aan staat, heb online gelezen dat je met de bosch software deze functie kan activeren/de activeren, heeft iemand toevallig de software hiervoor? wil het evt wel overnemen of als je het niet wilt delen, dan evt mogelijk om via flexihub te doen?

gr marius
Waarom zou je hem uit willen zetten?
Volgens mij hebben nagenoeg alle speed pedelecs standaard de verlichting aan staan, is met mijn Bulls Green Mover ook het geval ware het niet dat de kabel vergaan is in de loop der jaren.

Die Bosch software is algemeen en wordt ook voor non speed pedelecs gebruikt. Daarbij kan je waarschijnlijk inderdaad de verlichting aan/uit zetten. Maar ze hebben het bij jou dus vastgezet.

Je zichtbaarheid met verlichting aan is overdag trouwens ook beter, dus ik zou het gewoon lekker zo laten. Energieverbruik op een acculading is nagenoeg te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:23

B64

Beste Mede tweakers

gr marius
Always-on verlichting is een wettelijke vereiste bij speed pedelecs (net als de claxon, spiegel en remlicht). Daar zou ik dus maar niet aan gaan zitten rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
feddesman schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:05:
Mijn cube e mtb met smart system van bosch word over 2 weken geleverd.Ik wil hier een supernova m99 mini op aansluiten.Kan je ook groot/stadslicht bediening via de bosch remote control of moet je de extra supernova remote hiervoor gebruiken?
Bij mijn fiets met de supernova zit een knopje voor groot/dim licht op het beugeltje van de rechter rempomp en is ook nog verlicht
Mijn koplamp brand trouwens altijd

Mijn vorige ebike was ook een cube mtb en daar heb ik na een tijdje ook licht via de accu op gezet , was best nog een gezoek om aan het juiste kabeltje te komen maar dat was de vorige CX motor misschien is het nu wel plug en play

[ Voor 18% gewijzigd door Supertjeduc op 19-04-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Beste Mede tweakers

gr marius
Heb jij dan een aangepaste versie van het intuvia display? Bij mijn c380 non speed pedelec heb ik een verlichtingsknopje rechtsonder zitten.
Is die bij jou blanco dan?

Overigens eens met hierboven, ik persoonlijk zou het ook niet erg vinden als die standaard aan zou staan.

Allebei m'n ouders hebben een amslod met een bafang display, bij hun gaat de verlichting automatisch aan als het donker wordt, dat vind ik nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Shanquish schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:32:
[...]

Heb jij dan een aangepaste versie van het intuvia display? Bij mijn c380 non speed pedelec heb ik een verlichtingsknopje rechtsonder zitten.
Is die bij jou blanco dan?

Overigens eens met hierboven, ik persoonlijk zou het ook niet erg vinden als die standaard aan zou staan.

Allebei m'n ouders hebben een amslod met een bafang display, bij hun gaat de verlichting automatisch aan als het donker wordt, dat vind ik nog beter
Ik denk dat het voordeel van beter zichtbaar groter is dan het verlies van 1 km bereik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
... de verlichting altijd op aan staat,....
....met de bosch software deze functie kan activeren/de activeren, heeft iemand toevallig de software hiervoor? ....
reacties:
"Waarom zou je hem uit willen zetten?"
"ik zou het gewoon lekker zo laten"
"Daar zou ik dus maar niet aan gaan zitten rommelen."
"ik persoonlijk zou het ook niet erg vinden als die standaard aan zou staan"
"Ik denk dat het voordeel van beter zichtbaar groter is dan het verlies van 1 km bereik"

Ik vind het vaak bijzonder als er een vraag wordt gesteld dat er veel persoonlijke meningen gegeven worden, maar de vraag zelf niet beantwoord wordt.
Blijkbaar stoort het de vraagsteller dat het licht altijd brandt, anders was de vraag niet gesteld.

Als de Bosch software niet vrij beschikbaar is, lijkt me dat een bezoek bij de Bosch FM de meest logische stap is om dit uit te laten schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Beste Mede tweakers

gr marius
Welkom Marius.

De software is gekoppeld aan een dealer login, en zal daarom niemand met je delen. Een dealer zal het (gratis) in een minuutje voor je wijzigen.

Ik ben niet helemaal zeker of Bosch de functie heeft vastgezet voor 45km/h motoren. Ik denk dat het wel te wijzigen is, en je komt er bij de dealer snel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ook even reageren op een paar dingen.

Lekke band door naalden/doornen.
Ik weet niet welke maat band er op je fiets zit maar er zijn banden met een degelijke anti-lek laag. Sommige buitenbanden zijn met "carbon" versterkt voor een verhoogde weerstand tegen lek rijden. Mooie marketing praat maar werkt voor geen meter. Het kleinste doorntje prikt de binnenband al lek. Andere optie is een binnenband van dikker rubber. Die heb ik er nu in zitten. De originele binnenband had ik met 2 weken al voor de eerste keer lek. Daarna nog 2 keer. In 62mm x 27,5" is er bijna variatie in buitenbanden en zou de reeds gemonteerde band al de beste weerstand moeten hebben. Met de dikkere binnenband heb ik geen lekke banden meer gehad.

Permanent branden van je verlichting bij Bosch.
Je zou in de settings van de Intuvia kunnen kijken (de 2 onderste knoppen lang in drukken) maar volgens is dit iets waarvoor je naar de fietsenmaker moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:49:
Je zou in de settings van de Intuvia kunnen kijken (de 2 onderste knoppen lang in drukken) maar volgens is dit iets waarvoor je naar de fietsenmaker moet.
Licht altijd aan staat niet in het menu van het Intuvia display. Die is alleen te wijzigen in de Bosch Diagnostics Tool die elke fietsenmaker heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dacht ik al. Ik ben het in verleden al niet tegen gekomen maar dat was een veel oudere softwareversie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:49:
Ook even reageren op een paar dingen.

Lekke band door naalden/doornen.
Ik weet niet welke maat band er op je fiets zit maar er zijn banden met een degelijke anti-lek laag. Sommige buitenbanden zijn met "carbon" versterkt voor een verhoogde weerstand tegen lek rijden. Mooie marketing praat maar werkt voor geen meter. Het kleinste doorntje prikt de binnenband al lek. Andere optie is een binnenband van dikker rubber. Die heb ik er nu in zitten. De originele binnenband had ik met 2 weken al voor de eerste keer lek. Daarna nog 2 keer. In 62mm x 27,5" is er bijna variatie in buitenbanden en zou de reeds gemonteerde band al de beste weerstand moeten hebben. Met de dikkere binnenband heb ik geen lekke banden meer gehad.

Doorntjes zijn altijd venijnig. Al 2x in mijn leven een doorn in mijn band gehad. Sinds ik de Gazelle heb (alweer 9 maanden) heb ik nog niet lek gereden, maar ik lees altijd het fietspad en vaak kan ik wel om glas oid heen sturen. Doorntjes zie je niet dus een 3e keer zal vast nog wel een keer komen. Ik probeer zover als mogelijk en veilig in het spoor van auto's te rijden>minste kans op lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 07:50
Ik heb een nieuwe baan waardoor ik nog maar 13km ver woon. Ik wil graag met de fiets naar het werk maar ik woon in Limburg en er zitten aardig wat heuvels op de route. Ik heb mij georiënteerd naar een elektrische fiets maar een goede zit eigenlijk iets boven mijn budget of de kwaliteit is onvoldoende.

Nu kwam ik via fietsunie de ombouwsetjes tegen met middenmotor, met wat uitbreidingen zit ik op 1300 euro. Ik heb nog een herenfiets (Giant XL model) die ik hiervoor kan/wil gebruiken omdat die anders toch overbodig is.

Klopt mijn redenering dat ik met een bafam set een kwalitatieve betrouwbare elektrische fiets krijg? Het trekt mij wel aan dat ik de ombouwset weer kan verplaatsen naar een andere fiets mocht ik dat willen.

Zijn er (gezien mijn foto's) nog grove bezwaren of andere opmerkingen bij het gebruik van deze Giant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMgKewYnPpGVPUqNTlXIMd7zEOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3X3Af2sEHFZ4A3yaTLNysPk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB43we0_XIfBssBR8y-RyUopMac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDTLM7Uu7aQCJNr6oxhLSHRY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Denneke,,! op 19-04-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Denneke,,! schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:53:
Ik heb een nieuwe baan waardoor ik nog maar 13km ver woon. Ik wil graag met de fiets naar het werk maar ik woon in Limburg en er zitten aardig wat heuvels op de route. Ik heb mij georiënteerd naar een elektrische fiets maar een goede zit eigenlijk iets boven mijn budget of de kwaliteit is onvoldoende.

Nu kwam ik via fietsunie de ombouwsetjes tegen met middenmotor, met wat uitbreidingen zit ik op 1300 euro. Ik heb nog een herenfiets (Giant XL model) die ik hiervoor kan/wil gebruiken omdat die anders toch overbodig is.

Klopt mijn redenering dat ik met een bafam set een kwalitatieve betrouwbare elektrische fiets krijg? Het trekt mij wel aan dat ik de ombouwset weer kan verplaatsen naar een andere fiets mocht ik dat willen.

Zijn er (gezien mijn foto's) nog grove bezwaren of andere opmerkingen bij het gebruik van deze Giant?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
sowieso is dat natuurlijk een leuk knutselproject, volgens mij is de enige moeilijkheid het behouden van je kettingkast.

ik zou zeker even deze video kijken van Harry, is zeker leerzaam als je zo'n ombouwsetje wilt gaan monteren, en hij brengt het nog leuk ook. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 18:29
@Denneke,,! Ik zie wel een paar bezwaren. Ten eerste zijn je remmen voor electrische aandrijving zwaar onder bemeten.

Verder moet je er rekening mee houden dat je de kettingkast kwijt bent na montage van de bafang motor. (Ik ga even snel uit van een middenmotor)

Verder hangt de kwaliteit erg af van de montage. Wil je de kabels mooi wegwerken door het frame zal je wel gaten in je frame moeten maken om de kabels door te voeren.

Ik heb ondertussen 2000 km gefietst met mijn bafang middenmotor (ook zelf geplaatst), ondanks flinke ervaring met e-bikes ook een klein foutje gemaakt waardoor ik in een flinke regenbui stil kwam te staan.

Vooral rustig de tijd voor nemen, erg ingewikkeld is het niet als je een beetje handig bent. Ik ben er flink tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Denneke,,! schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:53:
....

Nu kwam ik via fietsunie de ombouwsetjes tegen met middenmotor, met wat uitbreidingen zit ik op 1300 euro. Ik heb nog een herenfiets (Giant XL model) die ik hiervoor kan/wil gebruiken ....
Als je een middenmotor wilt monteren in een bestaande fiets, dan zijn, dan kom je bij een zgn. motor voor montage op de plek van het "bottom bracket" in het frame.

De BB motoren die daarvoor in aanmerking komen zijn er van Bafang en Tongsheng.
De maat ervan is echter bestemd voor 68-73mm x 33mm, dus meet vooraf het frame of het gaat passen
.
Bafang is degelijker uitgevoerd dan Tongsheng, maar mist een trapkrachtsensor, die de Tongsheng wel weer heeft.
Ik weet niet hoe je aan €1300 komt, want mi een complete ombouwset heb je al voor ongeveer de helft.van dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 07:50
@Shanquish leuk! Die ga ik sowieso kijken! Ben opzich wel handig dus inderdaad een leuk projectie!

@madmaxf1 Handig ben ik wel! De remmen was ik ook al bang voor, maar met trommelremmen kom ik ook mijn velgen aan het vervangen ben ik bang. En door de naafversnelling wordt dat wel een onderneming! Via fietsunie kan je een vervangende kettingkast kopen zag ik toenstraks!

@elinx thx voor je reactie! Ik had de set hier gezien met wat extra's vanuit de keuzes. Maar goed om idd eens verder te kijken nog. Ik weet even niet zo goed welke maat je daarmee bedoeld? https://www.fietsunie.nl/...BBS02-500W-met-frame-accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Ik had gelinkt naar de BBS01b vanwege het wettelijke toegestane continu vermogen van 250W
Maar ook een kit met dezelfde BBS02b hoeft niet veel duurder te zijn. Veel hangt af van de gewenste accucapaciteit.

Het gaat om de maat waar de trapas in het frame zit. De middenmotor komt daarvoor in plaats.
Normaal gesproken zal deze maat wel 78-83mm zijn, maar soms hebben frames een afwijkende maat en zal een BB motor niet passen of heb je speciale adapters nodig.
Pagina: 1 ... 103 ... 224 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam