Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 104 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 22:53

de Peer

under peer review

Denneke,,! schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:28:
@elinx thx voor je reactie! Ik had de set hier gezien met wat extra's vanuit de keuzes. Maar goed om idd eens verder te kijken nog. Ik weet even niet zo goed welke maat je daarmee bedoeld? https://www.fietsunie.nl/...BBS02-500W-met-frame-accu
Tsja op AliExpress bieden ze deze sets aan voor 500 of 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:34
@elinx zo te zien heb ik de goede maat frame of meet ik verkeerd?

Ik ga morgen eens precies uitzoeken via Amazon en AliExpress wat er wel en niet bij zit. Iets in meerprijs als je dan weet dat alles compleet is en klopt heb ik er wel voor over maar 2x zo duur is wel heel veel geld!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu--kVP2vR7_EA4l8G0oRLmTeMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5g3vq6X2c5mcQpcyXxTI9l2P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-08 20:40

TTLCrazy

Listen to Frankie

madmaxf1 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:09:
@Denneke,,! Ik zie wel een paar bezwaren. Ten eerste zijn je remmen voor electrische aandrijving zwaar onder bemeten.

[...]
Waarom dat ? Er worden toch ook nieuwe ebikes geleverd met rollerbrakes als rem systeem ? Als je niet harder mag dan 25 km/u waarom zouden dan de remmen op een gewone fiets niet voldoende zijn ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 22:35
Er worden tegenwoordig eigenlijk geen E-bikes met rollerbrakes meer geleverd. Hooguit in de laagste prijsklasses. Maar dat is pure geldkwestie.
Rollerbrakes schieten gewoon tekort bij de 25 km/u. Bij snelheden tot 20 km/u gaat het prima.

Op een gewone fiets zijn snelheden tot 20 km/u heel gangbaar. Terwijl bij een E-bikes tegen de 25 km/u juist heel gangbaar is. Het verschil in snelheid lijkt maar 5 km/u maar er is vast iemand die een juist rekensommetje kan maken waaruit blijkt dat de remweg bij 25 km/u een stuk langer is dan bij 20 km/u.

[ Voor 39% gewijzigd door Athome op 19-04-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Athome schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:58:
Er worden tegenwoordig eigenlijk geen E-bikes met rollerbrakes meer geleverd. Hooguit in de laagste prijsklasses. Maar dat is pure geldkwestie.
Rollerbrakes schieten gewoon tekort bij de 25 km/u. Bij snelheden tot 20 km/u gaat het prima.
Ik heb toch al heel lang op rollerbrakes gereden en nog niet 1 keer gehad dat ze haperden of iets dergelijks. Mijn inziens wordt op de duurdere modellen gewoon een duurder remsysteem gezet omdat mensen het willen, niet omdat het moet. En ja schijfremmen remmen natuurlijk een stuk fijner. Ik zou zelf ook geen €3.500,- willen neerleggen voor een ebike en dan met een niet highend remsysteem willen rijden.

Maar is het nodig ? Niet echt.

edit: even gecheckt: gazelle levert van de 38 ebikes er 3 met rollerbrakes. In de goedkoopste klasse uiteraard. Dus ze voldoen echt wel.

[ Voor 8% gewijzigd door TTLCrazy op 19-04-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-08 21:04
Denneke,,! schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:28:
@madmaxf1 Handig ben ik wel! De remmen was ik ook al bang voor, maar met trommelremmen kom ik ook mijn velgen aan het vervangen ben ik bang. En door de naafversnelling wordt dat wel een onderneming! Via fietsunie kan je een vervangende kettingkast kopen zag ik toenstraks!
Trommelremmen zijn absoluut niet OK op een ebike. Ja, auto’s hebben ze ook, maar die zijn anders bemeten. De trommelremmen die voor fietsen beschikbaar zijn stammen van ver voor de ebike.

Je hebt een paar nokjes voor remmen op je voorvork en frame. Ik weet niet of dat past voor een setje Magura HS11 of iets dergelijks.

Ander alternatief is fatsoenlijke rollerbrakes erop, dus groter uitgevoerd met ook een grotere koelschijf. Nog matig, maar kun je wel aan wennen en mee fietsen.

Gezien je budget idee kun je de remmen laten zitten. Weet dan dat ze onder bemeten zijn. Maar datzelfde geldt voor je velgen/spaken en voor de lugs waar je achterwiel in zit. Als je een ebike gaat bouwen doe je consessies, dit zijn een aantal van die consessies.

Voor het geld dat je bereid bent uit te geven heb je een goede gebruikte ebike. Als je er plezier in hebt vooral doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 19-04-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
TTLCrazy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:02:
[...]

Ik heb toch al heel lang op rollerbrakes gereden en nog niet 1 keer gehad dat ze haperden of iets dergelijks. Mijn inziens wordt op de duurdere modellen gewoon een duurder remsysteem gezet omdat mensen het willen, niet omdat het moet. En ja schijfremmen remmen natuurlijk een stuk fijner. Ik zou zelf ook geen €3.500,- willen neerleggen voor een ebike en dan met een niet highend remsysteem willen rijden.

Maar is het nodig ? Niet echt.

edit: even gecheckt: gazelle levert van de 38 ebikes er 3 met rollerbrakes. In de goedkoopste klasse uiteraard. Dus ze voldoen echt wel.
Check dan ook even wélke rollerbrakes Gazelle levert. Zeker niet deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Foxhill schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:08:
[...]

Check dan ook even wélke rollerbrakes Gazelle levert. Zeker niet deze.
Vast niet, maar zoals eerder gezegd heb ik zelf jarenlang op fietsen met rollerbrakes gereden. Een bepaalde fiets springt nog naar voren waar ik 20.000+ km op heb gefiets, dag in dag uit door weer en wind, 26 km elke dag. Deze had rollerbrakes (we praten over jaren 90) en hebben nooit enig onderhoud gehad en hebben mij nooit in de steek gelaten. Ik weet nog dat ik zeer tevreden was dat de hele fiets zo weinig onderhoud nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
TTLCrazy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:10:
[...]

Vast niet, maar zoals eerder gezegd heb ik zelf jarenlang op fietsen met rollerbrakes gereden. Een bepaalde fiets springt nog naar voren waar ik 20.000+ km op heb gefiets, dag in dag uit door weer en wind, 26 km elke dag. Deze had rollerbrakes (we praten over jaren 90) en hebben nooit enig onderhoud gehad en hebben mij nooit in de steek gelaten. Ik weet nog dat ik zeer tevreden was dat de hele fiets zo weinig onderhoud nodig had.
Ja, maar voor een ebike is het matig. In de jaren 90 gingen er ook geen velgen kapot, nu heel veel. Een ebike belast alles veel meer. Alle kwaliteit ebikes met een sterkere motor hebben ook geen lugs meer en hebben een oversized balhoofd. Heeft allemaal een reden.

Er is hier veel ruimte om te spreken welke naaf niet genoeg is voor een nieuwe ebike. Als er een ebike gebouwd wordt is diezelfde ruimte er plots niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
@madmaxf1 vergeet je naaf niet. Je hebt een 7v naaf en die blijft niet lang heel als je er bijvoorbeeld 80Nm op zet. Kun je ook gerust mee gaan fietsen met motor, maar kan net als je achter velg en je lugs later wel ondermaats blijken.

[ Voor 33% gewijzigd door Foxhill op 19-04-2022 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-08 19:26
Ebike is ook zwaarder (gebouwd) het gewicht van de motor en accu telt ook mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:15
Denneke,,! schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:40:

Ik ga morgen eens precies uitzoeken via Amazon en AliExpress wat er wel en niet bij zit. Iets in meerprijs als je dan weet dat alles compleet is en klopt heb ik er wel voor over maar 2x zo duur is wel heel veel geld!...
68mm zo te zien en de diameter lijkt ook ca 33mm, prima dus.

Ik heb in 2019 bij PSWpower.com besteld.
Die leverde toen vanuit Duitsland via DHL. PSWpower levert ook via AliExpress, maar weet niet waar vandaan het dan verstuurd wordt.
Ook Amazon.nl levert incl.alle bijkomende kosten.

Het klopt dat hydraulische schijfremmen de betere optie zijn en meestal op ebikes worden gemonteerd. Maar als je huidige remmen nog goed remmen en je houdt je aan de wettelijke eisen (250W motor, max. 25km/h) dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Hetzelfde geldt voor de versnellingsnaaf. Daarvan zal je hoogstwaarschijnlijk wel het tandwiel moeten vervangen, net als de ketting.
Maximaal koppel van 80Nm wordt volgens mij maar zelden aangesproken. Zelfs heuvelop in Limburg of je moet altijd willen "brommeren" (zonder kracht op de pedalen in turbo stand fietsen)

Als je de wielen, remmen en naaf zou moeten vervangen, zou je die onderdelen wel voordelig moeten kunnen aankopen. Anders vraag ik me af of je niet beter kunt gaan voor een 2ehands ebike of een beter geschikte (2ehands) donorfiets.
Eventueel kan je deze zaken ook pas gaan overwegen als je huidige fiets omgebouwd en uitgeprobeerd is, maar het toch niet helemaal goed voelt.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 19-04-2022 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:54
Denneke,,! schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:40:

Ik ga morgen eens precies uitzoeken via Amazon en AliExpress wat er wel en niet bij zit. Iets in meerprijs als je dan weet dat alles compleet is en klopt heb ik er wel voor over maar 2x zo duur is wel heel veel geld![Afbeelding]
Je gaat voor de motor en batterij iets tussen de 500 en 800€ uit geven en je krijgt daarvoor een matig presterende motor, zowel in rijcomfort als levensduur.
Bovendien moet je de remmen aan passen. (Ik wil nooit meer rollerbrakes, ze zijn goed op vlak terrein, maar een wat langere helling…. Nope, gewoon een dikke nope voor mij)
Dan moet je de kettingkast nog aanpassen, en eigenlijk is je naaf totaal ongeschikt voor het koppel.
Uiteindelijk ga je meer dan 1000€ uit geven en heb je nog een geknutselde fiets.
Bovendien ga je de fiets met minstens 5-10 kg verzwaren. Daar is die origineel niet op gebouwd (wielen, lagers, frame etc)

Kijk gewoon eens goed rond op Martkplaats en zoek je een goede fiets met middenmotor van Bosch, Yamaha, Brose of Panasonic. Je kan zelfs eens navragen bij een paar fietsenmakers in je buurt of die niks hebben.
Geloof me, voor dagelijks gebruik wil je iets dat betrouwbaar is

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
@elinx Het gaat om de prijs maar misschien nog meer om het zelf bouwen! Inderdaad hier eens mee beginnen en dan de rest upgraden al hij het doet.

250w is max toegestaan, 500w is dan speedpedelec? Met upgrade van remmen enzo is het dan niet beter om de 500w te pakken als ik ook bergjes als de cauberg in Valkenburg goed wil pakken? (Amstel gold race net voor de finish). Ik bedoel, hij is toch begrensd op 25km/h.

Heb me nog wat ingelezen en begrijp steeds meer de materie, komen idd gewoon van AliExpress. Haal ik daar ook een accu vandaan?

@Tommie12 thx voor je reactie! Dus ik hoor jou zeggen dat deze motor niet betrouwbaar is? Mbt de overige opmerkingen geef ik je gelijk! Buiten dat wat ik eerder noem, het bouwen ook leuk is!

Ik heb op marktplaats gekeken maar ik ben 1.95m dus dat verkleint het aanbod, Zuid-Limburg, nog kleiner aanbod. Deze week eens langs de fietsenzaak om te oriënteren!

[ Voor 26% gewijzigd door Denneke,,! op 19-04-2022 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Denneke,,! schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:08:
Het gaat om de prijs maar misschien nog meer om het zelf bouwen! Inderdaad hier eens mee beginnen en dan de rest upgraden al hij het doet.

250w is max toegestaan, 500w is dan speedpedelec? Met upgrade van remmen enzo is het dan niet beter om de 500w te pakken als ik ook bergjes als de cauberg in Valkenburg goed wil pakken? (Amstel gold race net voor de finish). Ik bedoel, hij is toch begrensd op 25km/h.

Heb me nog wat ingelezen en begrijp steeds meer de materie, komen idd gewoon van AliExpress. Haal ik daar ook een accu vandaan?
500W is illegaal op een 25 km/h fiets.
Met 250 W geraak je probleemloos een helling van 10% op.
Je naaf is totaal niet geschikt voor 500 Watt.

Niks mis met zelfbouw, maar bedenk eens hoe gefrustreerd je gaat zijn als je ‘s ochtens halverwege de Cauberg plat valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Het gaat om de prijs maar misschien nog meer om het zelf bouwen! Inderdaad hier eens mee beginnen en dan de rest upgraden al hij het doet.

250w is maximaal toegestaan. Denk niet dat je met een setje hydraulische velgremmen en een sterkere achter velg een geschikte fiets hebt voor 25+. Aan jouw bestaande fiets is geen enkel onderdeel goed genoeg om een speed pedelec motor te gebruiken, ook niet na upgrades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

@Tommie12 thx voor je reactie! Dus ik hoor jou zeggen dat deze motor niet betrouwbaar is? Mbt de overige opmerkingen geef ik je gelijk! Buiten dat wat ik eerder noem, het bouwen ook leuk is!
De hele fiets wordt onbetrouwbaar.
Naaf is ongeschikt, de rest is knutselwerk.
Je eerste fiets zal nooit zo betrouwbaar zijn als je 10.000e.
Kijk maar eens naar Van Moof. Die hebben nog altijd meer dan 10% fietsen die kort na levering defect gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 08:26
Rijd ondertussen al 2000 km met een 500 watt middenmotor ivm met een Nexus 7 naar.

Is het aan te raden? Nee, zeker niet. Maar met een schakelonderbreker ertussen en je kan via software instellen dat die rustiger oppakt daarna valt het me nog niet tegen. Ik ben bekend met de risico's, maar kan het wiel altijd vervangen door een Nexus 5/8 als het fout gaat.

Rollerbrakes is nog een ander verhaal dan de trommelremmen die op deze fiets zitten. Rollerbrakes voor e-bikes (6000 serie) remmen een heel stuk beter dan deze, praat je wel over 100 per stuk. Nog steeds niet ideaal, maar is wel een stuk beter te doen.

Als.mijn wiel stuk gaat (aannemelijk dat het een keer gebeurd) komt er ook een naafversnelling met aansluiting voor schijfrem, helaas nu nog niet mogelijk om te monteren. Mijn frame heeft ook geen aansluiting voor een derailleur, anders was die er allang ingekomen.

@Tommie12 mee eens dat bijvoorbeeld een Bosch middenmotor degelijker en soepeler rijdt, maar de motor heeft mij wel verbaasd hoe soepel en krachtig die is. Voorlopig verwacht ik nog geen problemen met de motor, als er wel wat gebeurd kan je zelf onderdelen bestellen en vervangen.

Het is natuurlijk geen fiets die je kant en klaar koopt zoals de fabrikant die levert, blijft altijd een compromis. Als je dat in het achterhoofd houdt (of als een hobby ziet zoals ik) kan je toch een hele leuke fiets bouwen.

Ik fiets (en sleutel) genoeg aan fietsen met Bosch motoren. Het is gewoon afhankelijk van wat je wilt in een fiets. Ik vindt de kracht die mijn motor ontwikkeld gewoon leuk, ik zoek geen fiets waar ik op een rustig tempo lange afstanden mee kan fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
madmaxf1 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:26:
Rijd ondertussen al 2000 km met een 500 watt middenmotor ivm met een Nexus 7 naar.

Is het aan te raden? Nee, zeker niet. Maar met een schakelonderbreker ertussen en je kan via software instellen dat die rustiger oppakt daarna valt het me nog niet tegen. Ik ben bekend met de risico's, maar kan het wiel altijd vervangen door een Nexus 5/8 als het fout gaat.

Rollerbrakes is nog een ander verhaal dan de trommelremmen die op deze fiets zitten. Rollerbrakes voor e-bikes (6000 serie) remmen een heel stuk beter dan deze, praat je wel over 100 per stuk. Nog steeds niet ideaal, maar is wel een stuk beter te doen.

Als.mijn wiel stuk gaat (aannemelijk dat het een keer gebeurd) komt er ook een naafversnelling met aansluiting voor schijfrem, helaas nu nog niet mogelijk om te monteren. Mijn frame heeft ook geen aansluiting voor een derailleur, anders was die er allang ingekomen.

@Tommie12 mee eens dat bijvoorbeeld een Bosch middenmotor degelijker en soepeler rijdt, maar de motor heeft mij wel verbaasd hoe soepel en krachtig die is. Voorlopig verwacht ik nog geen problemen met de motor, als er wel wat gebeurd kan je zelf onderdelen bestellen en vervangen.

Het is natuurlijk geen fiets die je kant en klaar koopt zoals de fabrikant die levert, blijft altijd een compromis. Als je dat in het achterhoofd houdt (of als een hobby ziet zoals ik) kan je toch een hele leuke fiets bouwen.

Ik fiets (en sleutel) genoeg aan fietsen met Bosch motoren. Het is gewoon afhankelijk van wat je wilt in een fiets. Ik vindt de kracht die mijn motor ontwikkeld gewoon leuk, ik zoek geen fiets waar ik op een rustig tempo lange afstanden mee kan fietsen.
Die 500w is maar voor 1 ding bedoeld, en dat is 25+. Met 35 ben je een veel groter risico voor anderen dan met 25 (niet lineair). Het is ook daarom dat bij 25+ het RDW om de hoek komt kijken. Onverantwoord naar anderen.

(Als jij die 500w hebt afgesteld op 25km/u max geldt dit niet voor jou.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
....

250w is max toegestaan, 500w is dan speedpedelec? Met upgrade van remmen enzo is het dan niet beter om de 500w te pakken als ik ook bergjes als de cauberg in Valkenburg goed wil pakken? (Amstel gold race net voor de finish). Ik bedoel, hij is toch begrensd op 25km/h.....
Ik begrijp je redenatie, maar de Europese wetgeving staat slechts 250W continu vermogen toe voor een ongeregistreerde ebike.
Vergis je niet, want het maximum vermogen kan tot wel 3x meer zijn, maar korter omdat de motortemperatuur oploopt.

500W is niet zomaar speedpedelec, want daarvoor is een voertuigkeuring vereist, omdat een dergelijk voertuig aan bepaalde eisen moet voldoen. Een dergelijke keuring betreft een typekeuring die voor een enkel voertuig waarschijnlijk niet te verkrijgen of kostbaar is.

Bedenk dat er consequenties kunnen zijn bij een eventueel ongeval als je ebike niet aan de wettelijke eisen voldoet. Ook bij eventuele controle is duidelijk te zien dat het om een 500W motor gaat, want bij Bafang is dit erin gegraveerd.
Ga je de grens over naar Duitsland, zou ik zeker aan de wettelijke eisen voldoen omdat de handhaving en sancties aldaar van een ander niveau zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
@Foxhill en @elinx compleet met jullie verhaal eens. Ik snap dat ik niet legaal bezig ben hiermee en zal het ook zeker niemand adviseren.

Ik rijd ook zeker als er ander verkeer is niet hard, alleen de hoogste stand is zonder snelheidsbegrenzer ingesteld.

Mijn situatie is ook anders dan de gemiddelde fietser. Als ik hierdoor iets sloop (wat ongetwijfeld gaat gebeuren) wordt mijn fiets (evt met mezelf) opgehaald met ons busje en pak gewoon een electrische leenfiets op het werk mee zolang die niet gerepareerd is.

Het kwam misschien verkeerd over, wil dit zeker niet adviseren, was meer om mijn punt te maken over bijvoorbeeld de Nexus 7 naar dat die toch wel aardig wat kan hebben.

En ben me volledig bewust van het feit dat wat ik nu heb op geen enkel vlak legaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
madmaxf1 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:41:
... Ik snap dat ik niet legaal bezig ben hiermee en zal het ook zeker niemand adviseren....
Ook met 250W is een hogere snelheid mogelijk. Niet alleen zelfbouw, maar ook bij de gevestigde merken.
Waar het om gaat is dat gerealiseerd wordt, dat er consequenties aan verbonden zijn.

In geval van Denneke,,! is de vraag of 250W voldoende is om in heuvelachtig terrein te rijden of zelfs de Cauberg op met max 12% helling.
Ik denk dat er stevig meegetrapt zal moeten worden met een lichte versnelling en het zal ook niet met 25km/u lukken, maar wel belangrijk dat je boven komt.

Dat is tenminste mijn ervaring (in Luxemburg en Duitsland).
Ikzelf heb echter een 250W Tongsheng met krachtsensor en kan kiezen voor een versterkingsfactor (eco,tour. turbo), terwijl de Bafang een PAS sensor heeft, waarbij de snelheid afhankelijk is van één van de vele ondersteuningstanden, maar weet niet hoe het zit met de geleverde kracht, want ik heb geen ervaring met Bafang..

Zowel de Tongsheng (Tsdz2) als de Bafang (Bbs0x) kunnen beter afgesteld worden op je wensen met software, zodat de geleverde kracht beter past bij je manier van fietsen.
Hoewel niet bekend is hoelang dit nog kan, want beide merken zijn bezig deze mogelijkheid in te perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
@madmaxf1 Als ik het goed begrepen heb ben je fietsenmaker? Dan weet je dat de 7 naaf al kapot ging bij grotere schoolgaande jongens die hard trapten.

Als we je verantwoordelijkheid naar anderen noemen zeg je dat de fiets na een ongeluk wel snel opgehaald kan worden. Bijzonder wel!

@Denneke,,! Je 7v naaf, lugs, en velg/spaken achter gaan niet bij de eerste rit kapot. Het is wel een zekerheidje dat er iets kapot gaat als je hiermee dagelijks maar je werk gaat. Ombouwen moet je vooral doen voor de lol. Als het voor je dagelijks vervoer is moet je die onbetrouwbaarheid maar net willen. En anders doe je even Marktplaats -> zoekterm Bosch -> prijs €900-1300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denneke,,!
@Foxhill ik ben overtuigd dat het ombouwen van mijn niet het meest ideale is als ik hiermee naar mijn werk wil. Even snel op marktplaats gekeken, en ik ben natuurlijk afhankelijk van framemmaat met mijn 1.95m

Wat vinden jullie van deze? Even afhankelijk van de km stand en accu duur maar ritje nu is 25km heen en terug dus als ik op termijn de accu moet vervangen is dat ook ok.

Koga elektrische fiets met Bosch middenmotor
€ 1.250,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
@Foxhill nee, ik zeg niet na een ongeluk. Als er iets stuk gaat aan mijn fiets.

Ik weet dat de Nexus 7 de zwakste schakel is hierin, maar voorlopig blijft het nog goed werken, heeft mij ook verbaasd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Denneke,,! schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:48:
@Foxhill ik ben overtuigd dat het ombouwen van mijn niet het meest ideale is als ik hiermee naar mijn werk wil. Even snel op marktplaats gekeken, en ik ben natuurlijk afhankelijk van framemmaat met mijn 1.95m

Wat vinden jullie van deze? Even afhankelijk van de km stand en accu duur maar ritje nu is 25km heen en terug dus als ik op termijn de accu moet vervangen is dat ook ok.

Koga elektrische fiets met Bosch middenmotor
€ 1.250,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Ga die maar kopen, daar is op het eerste zicht niks mee.
Daar kan ook makkelijk een 500 Wh batterij in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:07:
@madmaxf1 Als ik het goed begrepen heb ben je fietsenmaker? Dan weet je dat de 7 naaf al kapot ging bij grotere schoolgaande jongens die hard trapten.

Als we je verantwoordelijkheid naar anderen noemen zeg je dat de fiets na een ongeluk wel snel opgehaald kan worden. Bijzonder wel!

@Denneke,,! Je 7v naaf, lugs, en velg/spaken achter gaan niet bij de eerste rit kapot. Het is wel een zekerheidje dat er iets kapot gaat als je hiermee dagelijks maar je werk gaat. Ombouwen moet je vooral doen voor de lol. Als het voor je dagelijks vervoer is moet je die onbetrouwbaarheid maar net willen. En anders doe je even Marktplaats -> zoekterm Bosch -> prijs €900-1300.
Dat doe je goed en netjes; een ander wijzen op zijn verantwoordelijkheid. ;)

Echter hoeft hij niet zelf fout te zijn bij een ongeval. Als ze erachter komen dat de fiets niet aan de wettelijke norm voldoet kun je met een beetje pech je leven lang dokken en kan het slachtoffer lang wachten op zijn geld.

Ik ga geen topicreport aanmaken, maar het zit er wel dicht bij. Hij mag zijn fiets van mij opvoeren tot 100 km/h, maar zit je dan lekker op je fiets.
Hoe moeilijk is het om met 250 Wh tevreden te zijn en als dat echt te langzaam is raad ik je aan om te kijken naar een speed pedelec. Dan mag je hartstikke legaal hard gaan en ben je gewoon verzekerd. Dat is toch een veel fijner gevoel?

Opvoeren mag gewoon niet en ook geen kennisgeving in dit topic daarover.

Ja, zeg, jimh307, de brave henk schrijft iets. Ben ik heilig? Nee, mijn brommer vroeger reed 85 km/h en toen was ik jong dus ik begrijp het idee van opvoeren volkomen. Het is fijn en je bent vlotter op plaats van bestemming, maar nu ik ouder ben vind ik wel dat ik er een ander op mag wijzen. Verbieden doe ik het zeker niet, maar wees bedacht dat je financiële toekomst in één klap afgelopen kan zijn. Als je daar mee kunt leven prima, maar daar willen we niets over horen in dit topic.

Ik ben niet boos, maar deze discussie eindigt vaak met frustratie, dus niet hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Het is wel jammer ja, met snorfietsen is het standaard dat het ding harder gaat dan 25 km/u (34 km/u woksnelheid de meesten) en het lijkt nu met ebikes dezelfde kant op te gaan. Ik hoop dat het snel de kop wordt ingedrukt. Helaas is handhaving in Nederland nog steeds een ondergeschoven kindje mede door alle bezuinigingen. Ik vind het altijd zo sneu als ik netjes 45 rijd op de weg met mijn scooter en dan op het fietspad naast mij wordt ingehaald door een snorfiets die zo te zien 55+ rijdt...

Ik denk en hoop dat de meeste mensen 25 hard zat vinden op een fiets, mede ook omdat de accu sneller leeg gaat hoe harder je fietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Voila, zo is het.
De wetgever heeft mogelijkheden voorzien om sneller te rijde dan 25. Daar hoort een gehomologeerde fiets, een verzekering en een helm bij. Simpel toch.

En ja, we weten dat het soms lang goed gaat met illegale toestanden.
Zo lang je bij een klein ongeval of valpartij niemand echt kwetst komt dat ook niet uit, maar als je met een omgebouwde oude fiets aan 40+ een kind het ziekenhuis in rijdt, dan riskeer je enorme schadevergoedingen met mogelijk armoede tot gevolg, en een slecht geweten over wat je een ander aan deed. Is het dat waard?

Trouwens… de meeste speed pedelecs zijn niet zo goed in steile hellingen. Ze hebben dikwijls een achterwielmotor, en de kleinste versnellingen zijn te groot.

Wil je echt goed zware hellingen naar boven zonder overdreven moeite, kijk dan naar fietsen met een Alfine 11, Rohloff of een derailleur met grote tandwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Tommie12 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:13:
[...]

Ga die maar kopen, daar is op het eerste zicht niks mee.
Daar kan ook makkelijk een 500 Wh batterij in.
Bij dezelfde store zie ik nu deze staan:

https://hybridstore.nl/pr...ts-met-bosch-middenmotor/

Ik denk dat de Gazelle beter is afhankelijk van de staat? Sowieso maar eens langs gaan voor een proefritje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:49:

Trouwens… de meeste speed pedelecs zijn niet zo goed in steile hellingen. Ze hebben dikwijls een achterwielmotor, en de kleinste versnellingen zijn te groot.
Absoluut, daar moet je goed aan denken als je in de bergen wil rijden met een elektrische fiets. Een elektrische motor heeft een vrij konstant koppel waardoor het vermogen bij lage toeren laag is. Dus langzaam een berg op rijden met een achterwielmotor geeft weinig vermogen.
Bij een middenmotor is het toerenbereik altijd in de orde van hoe snel je trapt en als je maar genoeg kunt terugschakelen kun je altijd toeren maken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Denneke,,! schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:53:
...

...-gazelle-orange-c7-herenfiets-met-bosch-middenmotor/
...-koga-e-inspire-herenfiets-met-bosch-middenmotor/
Aan elke keuze zitten voor en nadelen. Waar het om gaat is dat je een compromis vindt wat het beste bij je wensen en budget past.

Je had oorspronkelijk een (tamelijk hoog) budget van €1300 voor een zelfbouw op basis van een donorfiets waar technisch nogal wat over op te merken was, maar passend voor je lengte.

Je ziet nu dat voor hetzelfde budget complete 2ehands e-bikes te koop zijn, waarbij je moet letten op de details zoals versnellingsnaaf vs derailleur mbt de lichtst mogelijke versnelling, motorkracht mbt "de Cauberg", km-stand en leeftijd ervan, mbt de huidige actieradius.
Enige achtergrond van de prijs van vervangingsonderdelen, zoals bv accu is ook mee te nemen in een eventueel besluit tot aankoop.
Maar het belangrijkste is natuurlijk hoe de zit is en hoe het fietst, dus een proefrit is zeker op zijn plaats.

Succes met kiezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:19

B64

Denneke,,! schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat de Gazelle beter is afhankelijk van de staat? Sowieso maar eens langs gaan voor een proefritje.
Dat is inderdaad een kwestie van proefrijden, paar heuveltjes op en af om te kijken hoe de fiets zich gedraagt, en of je er lekker op zit.
De Koga heeft een derailleur en dat is wat onderhoudsgevoeliger; de Gazelle heeft een dichte kettingkast. Maar daar staat tegenover dat de Gazelle een Nexus-7 naaf heeft, en die krijgt het heuvelop flink voor z'n kiezen. Dan is de derailleur van de Koga toch een stuk bedrijfszekerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:49:
.... Dan is de derailleur van de Koga toch een stuk bedrijfszekerder.
Ander voordeel is dat, indien nodig, je eventueel de achtertandwielen eenvoudig en redelijk voordelig naar je wensen kunt aanpassen en mi minder wrijvingsverlies hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-08 23:03
Ik heb een handbike voor een rolstoel laten uitvoeren met een GoSwissDrive motor in 2018. Nu blijkt dat het moederbedrijf verschwunden is, en de leverancier geen onderdelen of ondersteuning meer geeft. Dit is best klote omdat het systeem een fault aangeeft.

Ik gebruik het als ondersteuning voor trappen maar ook vaak louter rijden op motortje met de plusknop op het stuur. De laatste tijd begint motortje te schokken en uit zichzelf te rijden na het gebruik van dat plus knopje. Als laatste daad heeft Bongers in Apeldoorn nog een ''çalibratie'' gedaan wat een week of 2 geholpen heeft maar nu komt het probleem weer terug. Zelf vermoed ik dat knoppencluster ergens lam is geworden cq een draadbreuk tussen dat cluster en de controlunit zit.

Weten jullie iemand rond de veluwe die handig is met electronica en eens zou kunnen kijken?

Mocht ik deze 3 jaar oude instalatie van 3000 euro toch weg moeten gooien hebben jullie aanraders wbt achterwielaandrijving, met software die ik zelf kan bepielen? Ik vond het soms nogal zielig dat ik vanuit mijn vorige woonplaats Rotterdam naar Emmen/Apeldoorn moest rijden om een kleine aanpassing in ondersteuningssoftware moest laten doen. ("ja, die licentie is alleen voor de dealers!"). Overigens woon ik nu zelf in Apeldoorn.

Anyway, alle adviezen welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marius Pc
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-07 19:31
Dank jullie wel voor alle reacties

ik heb de knop weer laten activeren bij de dealer, nu kan ik hem zelf in en uit schakelen

groetjes Marius

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-08 14:39
Gisteren toch een nieuwe Victoria 5.5H etrekking gekocht. Heel blij mee.

- Welke verzekering is aan te raden om af te sluiten? Ik zie aub voor 82 euro per jaar incl. track & trace of 138 euro per 3 jaar.
- Wat is het beste om te doen met opladen om de batterij zo goed mogelijk te houden?

Bedankt iedereen alvast voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ozza schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:43:
Gisteren toch een nieuwe Victoria 5.5H etrekking gekocht. Heel blij mee.

- Welke verzekering is aan te raden om af te sluiten? Ik zie aub voor 82 euro per jaar incl. track & trace of 138 euro per 3 jaar.
- Wat is het beste om te doen met opladen om de batterij zo goed mogelijk te houden?

Bedankt iedereen alvast voor de hulp.
Gewoon vermijden dat de batterij heel koud of heel warm wordt.
En ook vermijden dat ze lang op 100% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Even een vraag voor de ervaringsdeskundigen.
Wij hebben een ebike geerfd, een Peper SQ7.2, middenmotor en accu achterop, vrij simpel ding met vermoedelijk louter Chinese onderdelen, het fietsgedeelte is in perfecte staat, en vermoedelijk heeft ie nog geen 1500 km gereden, de staat van banden en pedalen duidt daar ook op, de elektronica lijkt ook in orde,
Best wel welkom, want de accu van bejaarde Sparta ION L van mijn vrouw loopt z'n laatste benen.
Het enige probleem met de Peper is dat het ding ongeveer een jaar onder een zeiltje in een tuin heeft gestaan, vermoedelijk met een half- of helemaal lege accu.
Het laden stopt bij 1 groen LEDje (van de 4) en bij meer ondersteuning dan stand 2 (van de 9) valt ie uit , de accu kan geen serieuze stroom meer leveren en is duidelijk defect, althans onbruikbaar.
Het merk bestaat niet meer en nieuwe accu's zijn er niet, althans niet gevonden, we hadden er best de prijs van een nieuwe voor over...
Nu is er volgens Google een behoorlijk aantal bedrijven en bedrijfjes actief in de accureparatie/revisiemarkt, waarvan sommige ook Peper vermelden als te reviseren.
Is dit aan te raden, hoe groot is de kans dat dit een succesvolle investering gaat worden?
Reviews zijn gemengd, van doe dit nooit, tot primadelux, beter dan nieuw.
IK ben redelijk blanco op dit gebied, een gewone fiets heeft geen geheimen voor me, maar in ebikes zit ik gewoon niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Yes! Gister dan eindelijk na 1,5 week wachten de Canyon Precede AL 7 ontvangen in een hele grote doos!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgLezhu1n8zgklXd8VG-ScokY9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKCFCrD1gkhYvXC5VrhdhMLn.jpg?f=fotoalbum_large

In elkaar zetten was een fluitje van een cent met de Ikea-achtige handleiding. Alles was aanwezig: gereedschap, pasta etc… En dan na een klein uurtje: lekker rijden!
Mijn eerste indruk is wat ongeloofelijk stevig en stabiel alles in elkaar zit. Alle techniek is keurig weggewerkt, Deutsche grundlichkeit… zal geen sneer maken naar andere hollandse wannabe’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Al3BMrbXZ5vGvQ9R0Xs2gntmwRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zab451aezjI6IDrDx0NBkpYU.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat het meest op valt is wat een beauty het is… Ik heb 5 minuten naar de fiets staan kijken en was niet de enige bij ons in het park waar ik mijn eerste rondje om de plas heb gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77fkJ2PJollGvS7kqL1GBgGjWU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDm26Fknb21MofNatklV2Rrp.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe worden alle verwachtingen (en die waren hoog) waargemaakt die ik had van Canyon… service (chatfunctie en hulp is echt geweldig), rijeigenschappen zijn perfect, helemaal niet zo stijf/stuiterig wat ik klein beetje had verwacht (misschien komt dat nog wel als ik >15km ga rijden ofzo), het heeft de perfect zithouding voor mij: beetje sportief maar heel ontspannen…. maar vooral het design… blij da tik uiteindelijk voor deze mysterieuze chique grijskleur heb gekozen en niet de flamboyante champagnekleur.

Enige dat me tegenviel was het gewicht… ik moet nog eens nameten of nakijken of de 23,5kg die ik had gedacht nu incl of excl accu was. Wordt nog wel een gedoe om deze in mijn SUV te tillen en dan bijv. naar duinwatergebied Castricum of in de winter op het strand te gaan fietsen.

Uiteindelijk ben ik voor de beveiliging van deze beauty gegaan voor een ringslot. Zowat alle Stromer en R&M fora op dit onderwerp gelezen hoe zij het doen en de meesten zijn uiteindelijk gegaan voor een grotere ABUS ringslot die speciaal voor MTB’s en ballonbanden zijn gemaakt. Hierbij heb ik gekozen voor een insteekketting van een Texlock. Totaal 2kg en beide ART2… daarnaast zal ik het aanvullen met een cijferslot en alarm… iemand voor die laatste nog tips?

[ Voor 4% gewijzigd door OmeRobbie op 20-04-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Keezx schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:04:
Even een vraag voor de ervaringsdeskundigen.
Wij hebben een ebike geerfd, een Peper SQ7.2, middenmotor en accu achterop, vrij simpel ding met vermoedelijk louter Chinese onderdelen, het fietsgedeelte is in perfecte staat, en vermoedelijk heeft ie nog geen 1500 km gereden, de staat van banden en pedalen duidt daar ook op, de elektronica lijkt ook in orde,
Best wel welkom, want de accu van bejaarde Sparta ION L van mijn vrouw loopt z'n laatste benen.
Het enige probleem met de Peper is dat het ding ongeveer een jaar onder een zeiltje in een tuin heeft gestaan, vermoedelijk met een half- of helemaal lege accu.
Het laden stopt bij 1 groen LEDje (van de 4) en bij meer ondersteuning dan stand 2 (van de 9) valt ie uit , de accu kan geen serieuze stroom meer leveren en is duidelijk defect, althans onbruikbaar.
Het merk bestaat niet meer en nieuwe accu's zijn er niet, althans niet gevonden, we hadden er best de prijs van een nieuwe voor over...
Nu is er volgens Google een behoorlijk aantal bedrijven en bedrijfjes actief in de accureparatie/revisiemarkt, waarvan sommige ook Peper vermelden als te reviseren.
Is dit aan te raden, hoe groot is de kans dat dit een succesvolle investering gaat worden?
Reviews zijn gemengd, van doe dit nooit, tot primadelux, beter dan nieuw.
IK ben redelijk blanco op dit gebied, een gewone fiets heeft geen geheimen voor me, maar in ebikes zit ik gewoon niet.
Je hebt weinig keuze denk ik.
Ik zou het doen als de rest van de fiets goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
OmeRobbie schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:27:
Yes! Gister dan eindelijk na 1,5 week wachten de Canyon Precede AL 7 ontvangen in een hele grote doos!

[Afbeelding]

In elkaar zetten was een fluitje van een cent met de Ikea-achtige handleiding. Alles was aanwezig: gereedschap, pasta etc… En dan na een klein uurtje: lekker rijden!
Mijn eerste indruk is wat ongeloofelijk stevig en stabiel alles in elkaar zit. Alle techniek is keurig weggewerkt, Deutsche grundlichkeit… zal geen sneer maken naar andere hollandse wannabe’s.

[Afbeelding]

Maar wat het meest op valt is wat een beauty het is… Ik heb 5 minuten naar de fiets staan kijken en was niet de enige bij ons in het park waar ik mijn eerste rondje om de plas heb gemaakt.

[Afbeelding]

Tot nu toe worden alle verwachtingen (en die waren hoog) waargemaakt die ik had van Canyon… service (chatfunctie en hulp is echt geweldig), rijeigenschappen zijn perfect, helemaal niet zo stijf/stuiterig wat ik klein beetje had verwacht (misschien komt dat nog wel als ik >15km ga rijden ofzo), het heeft de perfect zithouding voor mij: beetje sportief maar heel ontspannen…. maar vooral het design… blij da tik uiteindelijk voor deze mysterieuze chique grijskleur heb gekozen en niet de flamboyante champagnekleur.

Enige dat me tegenviel was het gewicht… ik moet nog eens nameten of nakijken of de 23,5kg die ik had gedacht nu incl of excl accu was. Wordt nog wel een gedoe om deze in mijn SUV te tillen en dan bijv. naar duinwatergebied Castricum of in de winter op het strand te gaan fietsen.

Uiteindelijk ben ik voor de beveiliging van deze beauty gegaan voor een ringslot. Zowat alle Stromer en R&M fora op dit onderwerp gelezen hoe zij het doen en de meesten zijn uiteindelijk gegaan voor een grotere ABUS ringslot die speciaal voor MTB’s en ballonbanden zijn gemaakt. Hierbij heb ik gekozen voor een insteekketting van een Texlock. Totaal 2kg en beide ART2… daarnaast zal ik het aanvullen met een cijferslot en alarm… iemand voor die laatste nog tips?
Mooie fiets!
Ik verwacht niet dat een fiets met die componenten echt onder de 23.5kg kan geraken.
Kijk naar de alternatieven met middenmotor, ingebouwde batterij en vergelijkbare naaf, dan zie je gewichten van 27 tot 29kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:49:
Wil je echt goed zware hellingen naar boven zonder overdreven moeite, kijk dan naar fietsen met een Alfine 11, Rohloff of een derailleur met grote tandwielen.
Dat ging super makkelijk met de Rohloff in Zuid-limburg. Vorig jaar. Cauberg, Vaalserberg.
Vaalserberg naar beneden Belgie in was ook een plezier. Toen was ik ook super blij met mijn Speed-Pedelec. Merkbaar gebouwd om dit soort snelheden aan te kunnen. De remmen waren in Zuid-Limburg ook heel snel ingeremd. Die hebben het ook fantastisch gedaan. Moest er niet aan denken om rollerbrakes de Vaalserberg af te stuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@Keezx
Zoek gewoon een contact met een aantal revisie bedrijven en probeer uit te vinden wat ze je kunnen bieden aan oplossingen.
Het zouden kapotte cellen kunnen zijn maar wellicht is het ook wel iets als corrosie op een aantal connectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@OmeRobbie
Mooie fiets, mooie kleur. Lijkt wel ergens wat op een Stromer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

OmeRobbie schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:27:
Mooi ding man! Ben een pietsie jaloers want inderdaad een beauty. Heel bewust voor mijn VdV gekozen, maar deze is een pakkie mooier :)

Veel plezier ermee, maar dat komt vast goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Rene44 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:16:
.... handbike voor een rolstoel.... GoSwissDrive motor in 2018. .... moederbedrijf verschwunden .... leverancier geen onderdelen of ondersteuning meer geeft. ....
Balen....
Te lezen valt dat GoSwissDrive er al in januari 2019 mee is gestopt is en alleen nog de lopende garantiegevallen heeft afgehandeld. De resterende onderdelen zijn overgegaan naar Ortlinghaus, wat betekent op=op

Het zal dus moeilijk zijn om originele onderdelen nog te vinden en ben je aangewezen op eventuele aangepaste onderdelen van andere systemen of reparatie van je huidige onderdelen.
Het wordt een moeilijke zaak als Bongers/Bibikes ook niks meer voor je kan betekenen.

Een dergelijke knoppencluster (mi onderdeel van het display) zal dan misschien voorzien moeten worden van bv een andere connector, vervangen of misschien doet contactspray al wonderen, maar dat kan alleen door iemand die het systeem kent en nog (evt. 2hands) onderdelen weet te vinden.

Op het Duitse Pedelecforum staan een flink aantal berichten mbt GoSwissDrive.
Ik vond oa een aansluitschema die voor dat doel gebruikt zou kunnen worden.

Wil je echter het hele systeem gaan vervangen, dan hangt het ervan af hoe het nu is samengesteld.
Aangezien je "handgas" gebruikt kan je niet zomaar ieder ander merk naafmotor (evt met wiel)/controller/display/accu monteren, want handgas mag bij normale systemen niet meer en die restrictie zal dan idd omzeild moeten worden.
Daarvoor is niet altijd software nodig (zoals via het Can-bus syteem van GoSwissDrive), maar zit daarvoor al een extra aansluiting op de controller. Een eenvoudige ombouwkit die dit heeft, hoeft mi geen €3000 te kosten,

[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 21-04-2022 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
elinx schreef op donderdag 21 april 2022 @ 01:41:
[...]
Balen....
Te lezen valt dat GoSwissDrive er al in januari 2019 mee is gestopt is en alleen nog de lopende garantiegevallen heeft afgehandeld. De resterende onderdelen zijn overgegaan naar Ortlinghaus, wat betekent op=op

Het zal dus moeilijk zijn om originele onderdelen nog te vinden en ben je aangewezen op eventuele aangepaste onderdelen van andere systemen of reparatie van je huidige onderdelen.
Het wordt een moeilijke zaak als Bongers/Bibikes ook niks meer voor je kan betekenen.

Een dergelijke knoppencluster (mi onderdeel van het display) zal dan misschien voorzien moeten worden van bv een andere connector, vervangen of misschien doet contactspray al wonderen, maar dat kan alleen door iemand die het systeem kent en nog (evt. 2hands) onderdelen weet te vinden.

Op het Duitse Pedelecforum staan een flink aantal berichten mbt GoSwissDrive.
Ik vond oa een aansluitschema die voor dat doel gebruikt zou kunnen worden.

Wil je echter het hele systeem gaan vervangen, dan hangt het ervan af hoe het nu is samengesteld.
Aangezien je "handgas" gebruikt kan je niet zomaar ieder ander merk naafmotor (evt met wiel)/controller/display/accu monteren, want handgas mag bij normale systemen niet meer en die restrictie zal dan idd omzeild moeten worden.
Daarvoor is niet altijd software nodig (zoals via het Can-bus syteem van GoSwissDrive), maar zit daarvoor al een extra aansluiting op de controller. Een eenvoudige ombouwkit die dit heeft, hoeft mi geen €3000 te kosten,
Top! Mijn Duits is niet geweldig anders was ik daar eerder gaan graven, maar deze link is prima om verder te kijken.

Ik ben verder wat zaken uit gaan sluiten en kom tot de conclusie dat het wellicht toch meer fundamenteel probleem is dan een draadbreuk of kapot knoppencluster.

Ik heb inmiddels ook contact gehad met wat andere Nederlandse GoSwissdrive leveranciers en die geven aan het probleem bij mijn leverancier neer te leggen. Het is jammer dat de fabrikant gestopt is, maar dat is een risico voor de leverancier, niet van mij als consument. Het product zou nog een jaar of 10 moeten draaien, en ik heb er slechts 1500km mee gereden sinds 2018. De leverancier heeft nu gezegd de handbike op te sturen en dan verder te kijken.

Ik ga het systeem nu terugsturen en kijken of ik er onder coulance en van beide kanten water bij de wijn tegen een schapelijke prijs een ander systeem in kan hangen. Ik laat wel even weten wat er verder uit gekomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Rene44 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:57:
[...]

...Mijn Duits is niet geweldig anders was ik daar eerder gaan graven, .....

.... Het is jammer dat de fabrikant gestopt is, maar dat is een risico voor de leverancier, niet van mij als consument. Het product zou nog een jaar of 10 moeten draaien, en ik heb er slechts 1500km mee gereden sinds 2018. De leverancier heeft nu gezegd de handbike op te sturen en dan verder te kijken.
.....
Via Chrome de vertaalfuntie gebruiken kan misschien helpen.

1500km is nagenoeg niks. Je hebt gelijk dat het een probleem voor de leverancier is, maar indien er geen onderdelen (zoals bv het display met bedieningsunit) meer zijn, wordt het een moeilijke zaak en merk je wat het het verschil is tussen "gelijk hebben" en "gelijk krijgen".
In Nederland heb je weliswaar (evenredige) garantierechten voor de levensduur van een systeem, maar na de normale garantieperiode is alles niet meer zo vanzelfsprekend geregeld.

Een compleet ander (en eenvoudiger waarschijnlijk Chinees) systeem zou in dat geval een uitkomst kunnen zijn voor de toekomst.
Ik hoop op een bevredigende oplossing voor je.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 21-04-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Met Itools van Google kun je in alle browsers veel websites naar veel talen omzetten. Daar heb je geen Chrome voor nodig.
https://www-pedelecforum-...&_x_tr_hl=en#post-1776919

Begin hier als je een andere website wilt:
http://itools.com/tool/google-translate-web-page-translator
Erg handig, ook als je moe bent en ff geen zin hebt om het in de oorspronkelijk taal te lezen, ook al beheers je die taal best aardig goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdZECNJgt6_eVI7T08XBhE5Cn_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lIIkObQRfHgUobXHpsnGzzMR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Athome schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:44:
[...]

Dat ging super makkelijk met de Rohloff in Zuid-limburg. Vorig jaar. Cauberg, Vaalserberg.
Vaalserberg naar beneden Belgie in was ook een plezier. Toen was ik ook super blij met mijn Speed-Pedelec. Merkbaar gebouwd om dit soort snelheden aan te kunnen. De remmen waren in Zuid-Limburg ook heel snel ingeremd. Die hebben het ook fantastisch gedaan. Moest er niet aan denken om rollerbrakes de Vaalserberg af te stuiven.
In Zuid-Limburg kom ik ook wel enkele keren per jaar.

De Cauberg neem ik met een Nexus 8, Bosch Active Plus (50 nm) met riem van een Batavus Dinsdag in turbo stand, ook moeiteloos.in 3e versnelling (4e gaat net niet, want die heeft als enige, een enorme weerstand)

In de Eifel is er een prachtig fietspad langs de Roer van Monschau naar de Obersee, daar is er één piek helling van +/-10 meter, van +25%, die moest ik wel telkens in 1e nemen en héél flink trappen
(de rest van dit fietsroute neem je meestal in 5e, soms 3e)

In al de heuvels van Ardennen, Zuid-Limburg of Eifel; zakt mijn rijbereik in de zomer wel van 110 km (volledig plat) naar max 60 km (500 Watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
elinx schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:11:
[...]

Via Chrome de vertaalfuntie gebruiken kan misschien helpen.

1500km is nagenoeg niks. Je hebt gelijk dat het een probleem voor de leverancier is, maar indien er geen onderdelen (zoals bv het display met bedieningsunit) meer zijn, wordt het een moeilijke zaak en merk je wat het het verschil is tussen "gelijk hebben" en "gelijk krijgen".
In Nederland heb je weliswaar (evenredige) garantierechten voor de levensduur van een systeem, maar na de normale garantieperiode is alles niet meer zo vanzelfsprekend geregeld.

Een compleet ander (en eenvoudiger waarschijnlijk Chinees) systeem zou in dat geval een uitkomst kunnen zijn voor de toekomst.
Ik hoop op een bevredigende oplossing voor je.
Wat ik nu van verschillende kanten begrijp, oa ook jouw post, is dat de afstand die het systeem tot nu toe heeft afgelegd, vrijwel niets is. Dat gaat in een beroep op conformiteitsbeginsel wel enig gewicht leggen, naast wat andere zaken zoals het bedrag en de verwachtte levensduur.

Maar ik probeer het op een constructieve manier op te lossen. Ik begrijp ook wel dat leverancier voor een onvoorzien probleem staat. Dan is een redelijke oplossing (ik denk gewoon hele systeem vervangen) voor alle partijen het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loliggelol
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-11-2022
Beste mensen,

Zoals bekend is kan ik niet zomaar een niet geprogrammeerde accu in bijv. een koga fiets stoppen. Maar nu was ik benieuwd hoe dit proces precies werkt.

Weigert de controller gewoon te werken, of gebeurt er ook iets binnen de batterij?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Rene44 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:11:
....
Maar ik probeer het op een constructieve manier op te lossen. ...
Dat is begrijpelijk
Ik weet alleen niet of de leverancier zomaar een vervangend systeem kan vinden.
Hoe het met de wetgeving zit tav e-handbikes heb ik geen zicht op, maar voor ebikes is de wet va 2017 aangescherpt. Een leverancier zal zich aan de wet moeten houden.
De motor die je nu hebt werd ook in ebikes gemonteerd en zal waarschijnlijk 500W continu zijn, terwijl 250W continu nog is toegestaan. Voor een speedpedelec gelden andere regels.
Of een 250W naafmotor in jouw geval voldoende is kan ik niet beoordelen.

In EU is er met name een grote opkomst van de e-bike met middenmotor geweest, waardoor de productie van naafmotoren minder interessant werd. Ik vermoed dat dit één van de redenen zou kunnen zijn dat GoSwissDrive ermee gestopt is.
Buiten Europa is er geen beperking van 250W of is deze 750W en is er vaak alleen een snelheidslimiet, vandaar dat je voor een vervangingsset waarschijnlijk Internationaal moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
loliggelol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:24:
... geprogrammeerde accu in ... hoe dit proces precies werkt.

Weigert de controller gewoon te werken, of gebeurt er ook iets binnen de batterij?...
De controller communiceert met de BMS.
Dat kan bv een uniek nummer zijn die de BMS aan de controller doorgeeft.
Bij een andere accu zal dit nummer dan via software bekend moeten worden gemaakt aan de controller.

Als........ de BMS dus behouden kan blijven en alleen de cellen vervangen worden is er een kans dat het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loliggelol
elinx schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:43:
[...]
De controller communiceert met de BMS.
Dat kan bv een uniek nummer zijn die de BMS aan de controller doorgeeft.
Bij een andere accu zal dit nummer dan via software bekend moeten worden gemaakt aan de controller.

Als........ de BMS dus behouden kan blijven en alleen de cellen vervangen worden is er een kans dat het werkt
In mijn geval gaat het eerder de andere kant op. Mijn controller is kapot, dus ik wil graag een universele KT controller aansluiten. Nou zou het mij veel besparen als ik de huidige accu kan gebruiken. Maar ik maak me een beetje zorgen over de beveiliging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
loliggelol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:50:
... ik wil graag een universele KT controller aansluiten. ....
In dat geval moet je de BMS ook vervangen door een universeel type.
Maar weet je zeker dat je motor wel wil communiceren met de KT controller?

Trouwens...
Hier kan je misschien wat info vinden over de technische aspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loliggelol
elinx schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:14:
[...]
In dat geval moet je de BMS ook vervangen door een universeel type.
Maar weet je zeker dat je motor wel wil communiceren met de KT controller?

Trouwens...
Hier kan je misschien wat info vinden over de technische aspecten.
Daar was ik eventueel bang voor. Uit belangstelling, enig idee waarom de BMS vervangen moet worden?

Of ik zeker weer of de motor wil communiceren met de KT controller kom ik maar op 1 manier achter ben ik bang. Er is weinig informatie daarover te vinden.

Sta eventueel ook nog open om een batterij, motor, controller kit te kopen van Amazon. Maar voor nu nog even spelen met wat ik heb :P

Een alternatieve (en dan bedoel ik echt alternatief) oplossing;
De huidige controller voert nog wel de handshake uit met de batterij, want ik meet nog steeds 36V. Dus eventueel zou ik ergens binnen de huidige controller de 36V kunnen aftappen. Maar de kans dat dit gaat lukken is klein.

En in ieder geval hartstikke bedankt voor de link:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
loliggelol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:47:
... waarom de BMS vervangen moet worden?

Of ik zeker weer of de motor wil communiceren met de KT controller kom ik maar op 1 manier achter ben ik bang.....
De BMS is het enige stukje elektronica waarmee dat mogelijk is.
Een eenvoudige universele BMS is redelijk voordelig.
Vooral de intelligente zaken maken dat een BMS prijzig wordt.

Ik vermoed dat ook de motor niet zomaar gekoppeld kan worden aan de controller.
In de eerdere link is sprake van de motor en display koppelen aan een KT controller en universele accu.

Interessant....
de Duitse topicstarter is geinspireerd door het tweakblog van Infant

Deze video geeft ook informatie..........
mbt de motor is eea opgelost door de elektronica en sensor niet meer te gebruiken.
Een simpele BMS in de accubehuizing en alles kan gekoppeld worden aan een universele controller.

[ Voor 50% gewijzigd door elinx op 21-04-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
elinx schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:37:
[...]
Dat is begrijpelijk
Ik weet alleen niet of de leverancier zomaar een vervangend systeem kan vinden.
Hoe het met de wetgeving zit tav e-handbikes heb ik geen zicht op, maar voor ebikes is de wet va 2017 aangescherpt. Een leverancier zal zich aan de wet moeten houden.
De motor die je nu hebt werd ook in ebikes gemonteerd en zal waarschijnlijk 500W continu zijn, terwijl 250W continu nog is toegestaan. Voor een speedpedelec gelden andere regels.
Of een 250W naafmotor in jouw geval voldoende is kan ik niet beoordelen.

In EU is er met name een grote opkomst van de e-bike met middenmotor geweest, waardoor de productie van naafmotoren minder interessant werd. Ik vermoed dat dit één van de redenen zou kunnen zijn dat GoSwissDrive ermee gestopt is.
Buiten Europa is er geen beperking van 250W of is deze 750W en is er vaak alleen een snelheidslimiet, vandaar dat je voor een vervangingsset waarschijnlijk Internationaal moet zoeken.
Nouja er worden tegenwoordig door verschillende bedrijven gemotoriseerde handbikes gemaakt. Sterker, ik denk dat de elektrisch ondersteunde handbike er eerder was dan de e-bike. Het punt is dat de e-bike motor die ontwikkeling veel sneller gemaakt heeft. Veelal waren elektrieke handbikes rudimentaire systemen, die werkten als aan/uit knop qua ondersteuning en gewoon naar een vast ingestelde snelheid sleurden. Ik wilde juist een motor die op pedaalkracht ondersteuning biedt.

Wat betreft de wetgeving: ik heb dit eens uitgezocht met de RDW, politie en leveranciers. Wat blijkt: een handbike wordt onderdeel van een rolstoelvoorziening. Die zijn (grotendeels) vrijgesteld van wetgeving omtrent verkeer omdat je ook op wandelpaden moet kunnen rijden. Er is ook geen maximum snelheid bv. Voor mij is 30kmh hard zat als ik op de fietspaden een stukje ga touren, maar in de directe omgeving kom ik zelden boven de 15kmh.

Mocht de leverancier er niet uitkomen stel ik voor dat ze een compensatie geven en dat ik zelf ergens ga kijken. Zo niet dan heb ik nog rechtsbijstand. Die kennende en het aankoopbedrag in het achterhoofd, zullen ze mij waarschijnlijk een voorstel doen om af te kopen in plaats van advocaten e.d. er tegenaan te gooien. of niet, mag ook. :) Enfin, het komt vast allemaal goed. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-08 14:39
Iemand hier nog ervaring met goede baby (6 maanden) zitjes, voorop de fiets? en beetje degelijke fietstassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-08 22:19

Mickey77

Allround ICT-er

Hoi, newbie hier. Ik wil een pedelec kopen en ben er al achter dat ik vooral moet zoeken naar een s-pedelec. Ik fiets namelijk vrijwel alles buiten de bebouwde kom en ik wil graag ondersteuning tot 30 of 35 km/u, om mijn reistijd te verkorten. Ik ben al begonnen met lezen in dit topic, heb nog niet alles gelezen (ook best veel) maar ik er zeker nog meer in struinen.

Ik ben op zoek naar een fiets met ondersteuning die zegmaar een 'half sportieve' houding heeft. Ik rijd naar werkplekken tussen de 25 en 55 km afstand (enkele reis) en ik reis ook regelmatig 50km tussen mijn huis en vakantiewoning. Voor beide soorten ritten zou ik graag de reistijd verkorten. Als mijn ondersteuning beperkt is tot 25 km/u dan schiet dat niet op. Ik zou graag ondersteuning hebben tot ongeveer 30 of 35 km/u (45 km/u vind ik niet nodig).

De actieradius is niet zo bepalend, als ik al een tweede rit doe op dezelfde dag, dan is dat naar huis en dan is iets later thuis geen groot probleem. Ik vind het belangrijker dat ik op de eerste (of enige) rit van de dag een redelijke zekerheid heb van mijn reistijd. Budget is niet doorslaggevend, maar ik ben wel een zuinig persoon dus kijk vooral naar prijs/kwaliteit. Als het 3k wordt dan is dat zo, kan het voor minder of moet het meer, dan kijk ik daar ook naar.

Ik ga dus nog meer research doen, heb in de topic start al gelezen over WA, kenteken, middenmotor vs achterwiel, etc. Daar ga ik meer over lezen, tot ik het allemaal begrijp. Waar ik wel baat bij zou hebben, is actuele informatie over wat nu goede kandidaten zijn voor mij. Ik heb in dit topic al mooie fietsen gezien die mij zouden kunnen passen, maar het zou kunnen dat die nu niet meer leverbaar zijn of dat ze geen s-pedelec zijn. Dus ik zou graag tips ontvangen voor fietsen die half sportief zijn en ondersteuning bieden tot 30 of 35 km/u.

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Mickey77 Je wilt dus een speed pedelec, deze hebben allemaal ondersteuning tot 45 km/u, iets er tussen in bestaat niet. Of je moet gaan opvoeren, maar dat mag niet besproken worden in dit topic en ik zou het je ook niet aanraden. Een goede speed pedelec rond de 3k zal denk ik een uitdaging vormen, degene die ik heb gezien zitten rond de 4k+. Maar toegegeven ik heb niet echt erop gezocht :)

Succes met de zoektocht !

[ Voor 14% gewijzigd door TTLCrazy op 21-04-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Mickey77 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:21:
Hoi, newbie hier. Ik wil een pedelec kopen en ben er al achter dat ik vooral moet zoeken naar een s-pedelec. Ik fiets namelijk vrijwel alles buiten de bebouwde kom en ik wil graag ondersteuning tot 30 of 35 km/u, om mijn reistijd te verkorten. Ik ben al begonnen met lezen in dit topic, heb nog niet alles gelezen (ook best veel) maar ik er zeker nog meer in struinen.

Ik ben op zoek naar een fiets met ondersteuning die zegmaar een 'half sportieve' houding heeft. Ik rijd naar werkplekken tussen de 25 en 55 km afstand (enkele reis) en ik reis ook regelmatig 50km tussen mijn huis en vakantiewoning. Voor beide soorten ritten zou ik graag de reistijd verkorten. Als mijn ondersteuning beperkt is tot 25 km/u dan schiet dat niet op. Ik zou graag ondersteuning hebben tot ongeveer 30 of 35 km/u (45 km/u vind ik niet nodig).

De actieradius is niet zo bepalend, als ik al een tweede rit doe op dezelfde dag, dan is dat naar huis en dan is iets later thuis geen groot probleem. Ik vind het belangrijker dat ik op de eerste (of enige) rit van de dag een redelijke zekerheid heb van mijn reistijd. Budget is niet doorslaggevend, maar ik ben wel een zuinig persoon dus kijk vooral naar prijs/kwaliteit. Als het 3k wordt dan is dat zo, kan het voor minder of moet het meer, dan kijk ik daar ook naar.

Ik ga dus nog meer research doen, heb in de topic start al gelezen over WA, kenteken, middenmotor vs achterwiel, etc. Daar ga ik meer over lezen, tot ik het allemaal begrijp. Waar ik wel baat bij zou hebben, is actuele informatie over wat nu goede kandidaten zijn voor mij. Ik heb in dit topic al mooie fietsen gezien die mij zouden kunnen passen, maar het zou kunnen dat die nu niet meer leverbaar zijn of dat ze geen s-pedelec zijn. Dus ik zou graag tips ontvangen voor fietsen die half sportief zijn en ondersteuning bieden tot 30 of 35 km/u.

Welkom!

Voor 3K kun je zoeken naar een gebruikte. Flyer was er vroeg bij, dus zijn nu als high speed al wel voor €1000 te koop. Dan houdt je wat over om er (als nodig?) een flinke accu op te zetten. Die zijn bij Flyer makkelijk te wisselen (26V versies) of upgraden d.m.v. revisie (36V versies).

3K is ook genoeg om een duurdere/jongere speed pedelec te kopen. Niet echt genoeg om een echt goede nieuwe te kopen.

Flyer redt met zijn middenmotor geen 45km/h, eerder ergens 35~40km/h. Dat is voor jouw geen probleem. Wil je sneller dan dat dan moet je naar een speed pedelec met achterwiel motor zoeken.

Let er op dat je bij 35km/h meer dan 2x zoveel van de accu vraagt dan bij 25km/h. Dat betekend dat je met 630Wh nog 45~60km actieradius haalt.

Er is ook een speed pedelec forum hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
loliggelol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:47:
[...]

Daar was ik eventueel bang voor. Uit belangstelling, enig idee waarom de BMS vervangen moet worden?

Of ik zeker weer of de motor wil communiceren met de KT controller kom ik maar op 1 manier achter ben ik bang. Er is weinig informatie daarover te vinden.

Sta eventueel ook nog open om een batterij, motor, controller kit te kopen van Amazon. Maar voor nu nog even spelen met wat ik heb :P

Een alternatieve (en dan bedoel ik echt alternatief) oplossing;
De huidige controller voert nog wel de handshake uit met de batterij, want ik meet nog steeds 36V. Dus eventueel zou ik ergens binnen de huidige controller de 36V kunnen aftappen. Maar de kans dat dit gaat lukken is klein.

En in ieder geval hartstikke bedankt voor de link:)
Koga (Sparta/Accell) heeft het bedoeld dat al hun delen alleen werken met andere delen van hun. Dat is ze goed gelukt. Ook de motor heeft een printplaat met eigen software. Duizenden zijn je voorgegaan in proberen niet-originele onderdelen op de fiets ‘aangemeld’ te krijgen. Dat is onmogelijk. Er zijn wél mensen die het gelukt is om de motor en accu te hergebruiken zonder al die software/communicatie van Accell.

Als je de motor uit elkaar haalt zit er een printplaat. Als je die verwijderd houdt je een kale motor (spoelen+magneten) over. Als je de accu uit elkaar haalt en de printplaat verwijderd houdt je ook alleen de losse cellen over. Je hebt dan nog een motor controler en een BMS nodig. Je gooit dus eigenlijk alle ‘slimme’ delen weg.

Ik kende iemand die dit regelmatig deed. Die was van de generatie die niet op internet zat en is pas overleden helaas. Ik kan je niet vertellen hoe het moet (wel hoe je de motor uit elkaar haalt mocht het nodig zijn).

Ga niet zelf aan accu’s solderen als je niet weet wat je aan het doen bent. Er zijn inmiddels regelmatig branden van aan-elkaar-geknoeide of beschadigde accu’s. Incl. precies voor mijn huis op straat (plots ontbranden van een zelfbouw), en incl. meerdere fietsenwinkels.

(Overigens wel prettig als je hier ook terugkoppelt en je jezelf niet alleen weer meld als je weer wat wilt vragen.)

Edit: als het de motor is, waarom koop je dan geen gebruikt achterwiel om er in te zetten? Kosten zo goed als niets meer, soms zelfs echt gratis.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 21-04-2022 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Ozza schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:37:
Iemand hier nog ervaring met goede baby (6 maanden) zitjes, voorop de fiets? en beetje degelijke fietstassen.
Je baby mag vanaf ongeveer 9 maand in een kinderzitje. Bobike is altijd al het go-to merk. Voor de allerjongsten kijk je dan naar een Bobike mini. Dat is voorop en die is er in verschillende uitvoeringen en kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

3k voor een nieuwe gaat niet lukken, goede speed pedelcs kosten makkelijk 6k.
Neem geen kleine batterij, als je op eigen kracht moet rijden valt dat heel erg tegen onwille van gewicht, dikke banden en mogelijk interne weerstand.

Het goede nieuws is…. Er zijn er zeker te vinden tweedehands, zeker in België omdat er nogal wat gekocht zijn in een werkgevers fietsplan die einde leasing zijn. Durf over de grens te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024

Bij thuisinfietsen.nl staat een stromer ST1 tekoop voor 4750€ met de grootste batterij ( 983 ) is best een goede koop , jaartje of 5 garantie bij kopen ( moet je wel doen bij stromer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Bedankt voor jullie reacties! Daar heb ik zeker wat aan, als ik verder ga researchen. Dat het meer zou kosten dan gehoopt daar ben ik wel achter, omdat ik ook 'gewone' pedelecs zie voor prijzen boven de 3K. Dus ik ga er nog even over jullie suggesties nadenken.

Een alternatieve strategie zou zijn om nu toch te gaan voor een gewone pedelec en die dan over 1 of 2 jaar in te ruilen tegen een s-pedelec. Dan zou ik de komende tijd die ritten van 50km nog wel met de auto doen, maar dan wel alvast de ritten van 25km op de fiets doen. Dan kan ik over 2 jaar nog meer 'schuiven'.

Hierover nadenkend, vraag ik mij af hoeveel inruil ik kan verwachten, als ik nu een nieuwe 25km/u pedelec koop voor pakweg 3k en die in 2024 zou inruilen tegen een s-pedelec van 6k? Kan ik dan een inruil van 2k scoren, als ik er netjes mee om ga of is dat te rooskleurig gedacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Mijn ervaring is dat op dit moment Elektrische fietsen hard in inruilwaarde dalen. Je schrijft dus best veel af. Minimaal de helft van de aanschafwaarde in 3 jaar tijd.

Vorig jaar een 3 jaar oude E-bike van 2400 euro nieuwprijs, proberen in te ruilen met ongeveer 4000 kilometer op de teller. Advies was om deze particulier te verkopen tegen een verwachte verkoopprijs tussen van 800 en 1000 euro.
Het was een Batavus Dinsdag E-go met een Yamaha middenmotor. Robuuste techniek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Amos_x schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:32:
Ik gebruik op dit moment een fiets met een shimano E5000 systeem, inclusief een simpel schermpje. Bevalt prima, heb geen complexe toestanden nodig.

Echter heb ik sinds de laatste drie ritten dat
- geen 'resterende km' wordt opgegeven in 'range', ook met een net opgeladen, volle batterij (alle lampjes branden en in de top van het scherm staan ook alle blokjes vol of bijna vol)
- geen ondersteuning meer wordt gegeven, dus 0,0. In de laatste drie ritten (elk ongeveer 10-12 km) kreeg ik bij de eerste rit halverwege ondersteuning. Bij de tweede rit ongeveer idem (aan en af) en de laatste rit over de hele rit helemaal niets meer.

De fiets heeft 1 versnelling en is niet voorruit te branden zonder ondersteuning, dus best wel storend.

Fietsenmaker is geen optie, dit is een Power 1 van swapfiets. Ik kan contact met ze opnemen, maar dat zal best wel weer een heel gedoe zijn met ergens af te spreken, waarna een bestelwagen al dan niet op tijd op afspraak komt, om waarschijnlijk niets aan het probleem te kunnen verhelpen.

Is er een manier om een reset uit te voeren op deze systemen? Zou een andere batterij het kunnen oplossen? Fiets heeft nog geen 2500km op de teller. Best wel fragiel allemaal lijkt me, mocht het mijn fiets zijn, was ik hier toch niet tevreden mee.

[Afbeelding]
Even een vervolg. Na anderhalve dag kwam er helemaal geen ondersteuning meer uit de fiets, waar die de dag voordien na een 20-tal minuten alsnog aansprong.

Dus:
- geen aanduiding voor resterende aantal km in de batterij (communicatiefout met de batterij?) Batterij wel steeds helemaal opgeladen
- geen mogelijkheid tot instellen ondersteuning 1, 2 of 3

Dit op een simpel shimano E6100 systeempje zoals in de foto.

Het voelt alsof er iets mis ging/hard ging laggen in de firmware van die control unit.

Uiteindelijk swapfiets gebeld, afspraak twee dagen later (best nog wel vlot). Ze hadden een vervangfiets in de bestelwagen, maar de monteur heeft gewoon het schermpje/control unit vervangen door een ander, en alles blijkt terug te werken!

Conclusie. Ik begin meer te begrijpen waarom dit soort huur-constructies bestaan. Vind het persoonlijk erg vreemd dat een dergelijke kleine banale storing een enorme point of failure is. Vaag probleem schermpje = fiets volledig onbruikbaar (ok, ik heb mijn ritten gedaan op de fiets, zonder ondersteuning, maar dat is geen pretje. Gelukkig was het mooi weer).

Hoe doen eigenaars dit? Het zal van geval tot geval afhangen, maar hoe lang tot je een afspraak kan vastleggen bij de fietsenmaker. Hoe lang blijft de fiets daar staan? Vervangfiets al dan niet?

Blijkbaar is twee fietsen (redundant) de enige manier om met 100% beschikbaarheid elektrisch te fietsen.

En ja, uiteindelijk betaal je maandelijks een bedrag voor een erg simpele basis fiets (1 versnelling :+ :D 8) ) maar voor de prijs van een instap elektrische fiets kan je 3 jaar fietsen.

Ik kan me niet voorstellen dat swapfiets deze prijzen kan aanhouden. Bijna 'next day service', bezorgdiensten, overhead, minstens 2 jaar alvorens je begint terug te verdienen, ... Maar ik vind het op dit moment wel interessant.

Bij een niet elektrische fiets zou ik liever zelf eigenaar zijn. Maar ook daar zijn er pluspunten aan pech verhelping, platte band, ... Zonder afhankelijk te zijn van overboekte en heel soms onvriendelijke fietsenmakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:39
Hallo!

Ik heb sinds vorig jaar april een e-bike. Het is een Cortina E-Octa Plus met een batterij achteraan.

Sinds aankoop beb ik de achterband al 5x lek gereden ... Ik snap er niets van, nochtans let ik goed op de weg voor glas enzo.

Ik weeg zelf 95 kg en ik pomp de banden op tot 4 Bar.

Ben ik soms te zwaar (+ batterij die leunt op achterwiel) voor de band? :|
Moet ik de band nog harder oppompen?

Is het beter dat ik een dat ik dikkere, solidere buitenband koop zoals de Schwalbe Marathon waar ik al over gelezen heb ik dit forum? Er staat nu een schwalbe energiser op.
Ook een ander soort binnenband?

[ Voor 77% gewijzigd door Cowboy_Henk op 22-04-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 22:53

de Peer

under peer review

Cowboy_Henk schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:43:
Hallo!

Ik heb sinds vorig jaar april een e-bike. Het is een Cortina E-Octa Plus met een batterij achteraan.

Sinds aankoop beb ik de achterband al 5x lek gereden ... Ik snap er niets van, nochtans let ik goed op de weg voor glas enzo.

Is het beter dat ik een dat ik dikkere, solidere buitendband zoals de Schwalbe Marathon waar ik al over gelezen heb ik dit forum? Er staat nu een schwalbe energiser op.
bijzonder. Ik reed 30.000 km voor ik mijn eerste band lek reed. En toen bleek het echt een dikke spijker te zijn.
Je kunt net pech hebben. Als er ergens toch glas/stekels liggen.
Ook na Carnaval is het hier (zuiden des lands) goed opletten.

Ik gebruik altijd gewoon standaard goedkope binnenbanden maar wel een Schwalbe buitenband met antilek functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Amos_x schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:21:
[...]

Even een vervolg. Na anderhalve dag kwam er helemaal geen ondersteuning meer uit de fiets, waar die de dag voordien na een 20-tal minuten alsnog aansprong.

Dus:
- geen aanduiding voor resterende aantal km in de batterij (communicatiefout met de batterij?) Batterij wel steeds helemaal opgeladen
- geen mogelijkheid tot instellen ondersteuning 1, 2 of 3

Dit op een simpel shimano E6100 systeempje zoals in de foto.

Het voelt alsof er iets mis ging/hard ging laggen in de firmware van die control unit.

Uiteindelijk swapfiets gebeld, afspraak twee dagen later (best nog wel vlot). Ze hadden een vervangfiets in de bestelwagen, maar de monteur heeft gewoon het schermpje/control unit vervangen door een ander, en alles blijkt terug te werken!

Conclusie. Ik begin meer te begrijpen waarom dit soort huur-constructies bestaan. Vind het persoonlijk erg vreemd dat een dergelijke kleine banale storing een enorme point of failure is. Vaag probleem schermpje = fiets volledig onbruikbaar (ok, ik heb mijn ritten gedaan op de fiets, zonder ondersteuning, maar dat is geen pretje. Gelukkig was het mooi weer).

Hoe doen eigenaars dit? Het zal van geval tot geval afhangen, maar hoe lang tot je een afspraak kan vastleggen bij de fietsenmaker. Hoe lang blijft de fiets daar staan? Vervangfiets al dan niet?

Blijkbaar is twee fietsen (redundant) de enige manier om met 100% beschikbaarheid elektrisch te fietsen.

En ja, uiteindelijk betaal je maandelijks een bedrag voor een erg simpele basis fiets (1 versnelling :+ :D 8) ) maar voor de prijs van een instap elektrische fiets kan je 3 jaar fietsen.

Ik kan me niet voorstellen dat swapfiets deze prijzen kan aanhouden. Bijna 'next day service', bezorgdiensten, overhead, minstens 2 jaar alvorens je begint terug te verdienen, ... Maar ik vind het op dit moment wel interessant.

Bij een niet elektrische fiets zou ik liever zelf eigenaar zijn. Maar ook daar zijn er pluspunten aan pech verhelping, platte band, ... Zonder afhankelijk te zijn van overboekte en heel soms onvriendelijke fietsenmakers...
Als je een fiets bij de fietsenmaker koopt mag je bij zo’n storing ook verwachten dat je direct een leenfiets krijgt of een snelle reparatie. Enkele grote onpersoonlijke zaken buiten beschouwing gelaten. Bij Shimano is het display en de houder wisselen een kwestie van minuten, dan fiets je ook direct weer. De eerste 2 jaar is dat sowieso gratis, soms is een langere garantie afspreken mogelijk. Zelfs met de opstart-verliezen van Swapfiets ben je niet goedkoper uit als je maandelijks betaald t.o.v. eenmalig. Als iemand een product voor je financiert, dan is er altijd iemand die de prijs ophoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:24
Amos_x schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:21:
[...]
Selecteer een fiets en een fietsenmaker die betrouwbaar zijn. Ik heb met mijn Razer 1 grote storing gehad die een week duurde. Gewoon met een leen e-bike opgelost. Dat is normaal gesproken ook de oplossing voor kortere problemen, al heb ik ook wel eens pech gehad en een gewone fiets gekregen.

En ja, zolang mijn fiets bij de FM staat heb ik een leen-fiets. Die service zal niet iedereen krijgen, maar de familie heeft nu zeven ebikes en drie gewone fietsen bij deze zaak gekocht, alles tegen adviesprijs.

Het is een bewuste keuze... de FM en ik zijn liefhebbers, we mogen elkaar en we gunnen het elkaar. Hij heeft ook gewoon geholpen naar het zoeken van mijn VdV ook al kon hij die zelf niet leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Hallo!

Is het beter dat ik een dat ik dikkere, solidere buitenband koop zoals de Schwalbe Marathon waar ik al over gelezen heb ik dit forum? Er staat nu een schwalbe energiser op.
Dit is gewoon domme pech.

Nóg harder dan 4 bar heeft het nadeel dat de fiets gaat stuiteren en dan is het comfort omgeslagen naar spartaans.

Wil je écht op safe spelen dan moet je gaan voor de marathon plus banden met een dikkere binnenband. De marathon is niet de meest comfortabele band, maar wel lekbestendiger. Rij je dan nog vaak lek dan resteren er nog 2 opties:
1. Een antilekgel in de binnenband spuiten (je hebt er meerdere soorten van)
2. De route goed bekijken. Kom je langs veel struiken? Kom je langs bouwlocaties, rijd je veel op gravel, ed.

Bepaalde routes hebben meer risico op lekrijden. Voor een bepaalde laan hier in mijn woonplaats moet ik bijzonder goed het fietspad lezen want daar staan veel doornstruiken. Rijd niet over takjes heen als het even kan, daar kunnen doorns aanzitten en daar is geen enkele soort band tegen bestand. Nu in dit seizoen gaan vogels nestjes bouwen en ze willen nog wel eens takjes met doorns laten vallen onderweg, zoals je weet, precies waar jij fietst.

Probeer bij de marathon plus dikkere banden te nemen want deze banden vallen zeer klein uit. 49 mm is eerder 60 of 70 mm en 37 mm is maar 25 mm breed.

Ik heb met mijn Gazelle nog geen lekke band gehad, maar ik let bijzonder goed op het fietspad en ik rijd zo veel als mogelijk in de spoor van auto's (rechterwielspoor). Sowieso heb ik in mijn leven niet meer dan 5x lek gereden in al die jaren.

Dit moet lukken zo. Ik hoop dat dit de laatste keer was van lijk rijden want dat is knap balen. Vandaar heb ik ook een lidmaatschap bij de ANWB mét fietspechhulp. Mocht ik lek rijden dan kan mijn fiets niet op de kop want daar zit het display, het licht en alles. Samen met mij komt de ANWB er ook goed uit want ik kan prima banden plakken (bij schoolmaten vaak zat gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Derde tip die ik vergeten was: luchtloze banden. Deze band is zo hard als 3,5 bar en die banden kún je niet lekrijden. Er zit namelijk geen lucht in :)

https://airless.schwalbe.com/index.php/home-2019.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Foxhill schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:56:
[...]

Als je een fiets bij de fietsenmaker koopt mag je bij zo’n storing ook verwachten dat je direct een leenfiets krijgt of een snelle reparatie. Enkele grote onpersoonlijke zaken buiten beschouwing gelaten.
Dan komen we weer terug op de discussie "je krijgt betere service/voorwaarden als je de fiets hier gekocht hebt". Daar heb ik m'n mening al over gegeven, maar het voelt niet correct.
Bij Shimano is het display en de houder wisselen een kwestie van minuten, dan fiets je ook direct weer. De eerste 2 jaar is dat sowieso gratis, soms is een langere garantie afspreken mogelijk.
Voor dit probleem, ok. Hopelijk niets ernstigers dan
Zelfs met de opstart-verliezen van Swapfiets ben je niet goedkoper uit als je maandelijks betaald t.o.v. eenmalig. Als iemand een product voor je financiert, dan is er altijd iemand die de prijs ophoogt.
Dat begrijp ik ook wel... Het hangt er maar vanaf hoe je er tegenaan krijgt en of je daar echt een probleem van wil maken. Ik heb het ook nergens over "goedkoper". De deal is het "product + dienstverlening" en voorwaarden. Nadruk op 'dienstverlening'. Peace of mind dus. Nu heb ik nog niet vaak kunnen ervaren hoe goed die is, maar tot nu valt het me goed mee.

En dat kan dus ook belangrijk zijn. in sommige steden is deze formule bvb goedkoper dan openbaar vervoer. En met het betalen voor openbaar vervoer heb je aan het eind van de rit ook geen tram, metro of bus gekocht. Je blijft ook met 'niets' achter. Of het is goedkoper dan de maandelijkse benzine voor een scooter, en dan heb je nog geen scooter, verzekering en dergelijke meer betaald.

Voor een matige elektrische fiets van 1800 euro rijdt je hiermee 36 maand of 3 jaar rond. Ok, aan het einde van de rit hou je niets over, maar hoeveel is een elektrische goedkope 'china fiets' na drie jaar nog waard in verkoop?

Plus, niet iedereen kan of wil zomaar meteen het bedrag meteen neerleggen, voor wat je uiteindelijk maar als een dienst beschouwt.

Ik begrijp je punt ook wel, bij keuze neig ik ook bijna altijd meer naar rechtaan 'ownership', 9/10 keer. Maar voor een commodity die het gewoon moet doen, is er ook iets te zeggen voor andere formules. Ik lig er niet wakker van alleszins, kan je nog niet met 2 iets van gaan eten op restaurant...

Ander pluspunt, ik weet nu precies wat ik wel en niet wil bij een eventuele toekomstige aankoop van een eigen fiets. Dat leergeld is me ook wat waard.

En het was direct leverbaar, nog een voordeel.

@roffeltjes , je begrijp hopelijk ook wel dat vriendjes worden met de lokale fietsenmaker niet nodig zou moeten zijn of geen persoonlijke hobby gaat worden om correct geholpen te worden, of leenfietsen aangeboden te krijgen. Ik ga echt niet langsgaan met gebak of zo. Ik ben trouwens ook een fiets-liefhebber, maar dat doet verder eigenlijk niets ter zake. En telkens je verhuist helemaal opnieuw...

Ik ben steeds hoffelijk en correct, vaak licht in het voordeel van de handelaar trouwens om oneindige en moeizame discussies te vermijden. Ik kom echter ook vaak genoeg botte boeren tegen, zodat dit nog een voordeel is voor het leen-model, al was het maar om niet in contact te moeten komen met dat soort volk. Die er jammer genoeg ook zijn.

Echt jammer deze reactie.

Dus als ik in de toekomst een elektrische fiets koop (komt er zeker en vast wel) kan ik maar beter een goed service contract laten opstellen. Vrijblijvende coulance waarvan je blij mag zijn dat je er voor 'uitverkoren' bent, of afhankelijk van je gezicht, nee liever niet... :X :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loliggelol
Heeft iemand ervaring met een Koga Ion motor hub demonteren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMk3sn1bdHxWHFyKel6hE4PxwI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JQWRrjPuuH8CoGGUv5vjakb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Q2jctShADBwRRlDgxPWZxGCR-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Df1IlldgK0xvZ8s2o4HEgXcJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Het lukt me niet om bij de PCB aan de andere kant te komen. Ik heb geprobeerd de grote zwarte remschijf houder eraf te schroeven. Maar die zit muurvast.

Iemand enige suggesties? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Amos_x schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:45:
[...]

Dan komen we weer terug op de discussie "je krijgt betere service/voorwaarden als je de fiets hier gekocht hebt". Daar heb ik m'n mening al over gegeven, maar het voelt niet correct.

[...]

Voor dit probleem, ok. Hopelijk niets ernstigers dan

[...]

Dat begrijp ik ook wel... Het hangt er maar vanaf hoe je er tegenaan krijgt en of je daar echt een probleem van wil maken. Ik heb het ook nergens over "goedkoper". De deal is het "product + dienstverlening" en voorwaarden. Nadruk op 'dienstverlening'. Peace of mind dus. Nu heb ik nog niet vaak kunnen ervaren hoe goed die is, maar tot nu valt het me goed mee.

En dat kan dus ook belangrijk zijn. in sommige steden is deze formule bvb goedkoper dan openbaar vervoer. En met het betalen voor openbaar vervoer heb je aan het eind van de rit ook geen tram, metro of bus gekocht. Je blijft ook met 'niets' achter. Of het is goedkoper dan de maandelijkse benzine voor een scooter, en dan heb je nog geen scooter, verzekering en dergelijke meer betaald.

Voor een matige elektrische fiets van 1800 euro rijdt je hiermee 36 maand of 3 jaar rond. Ok, aan het einde van de rit hou je niets over, maar hoeveel is een elektrische goedkope 'china fiets' na drie jaar nog waard in verkoop?

Plus, niet iedereen kan of wil zomaar meteen het bedrag meteen neerleggen, voor wat je uiteindelijk maar als een dienst beschouwt.

Ik begrijp je punt ook wel, bij keuze neig ik ook bijna altijd meer naar rechtaan 'ownership', 9/10 keer. Maar voor een commodity die het gewoon moet doen, is er ook iets te zeggen voor andere formules. Ik lig er niet wakker van alleszins, kan je nog niet met 2 iets van gaan eten op restaurant...

Ander pluspunt, ik weet nu precies wat ik wel en niet wil bij een eventuele toekomstige aankoop van een eigen fiets. Dat leergeld is me ook wat waard.

En het was direct leverbaar, nog een voordeel.

@roffeltjes , je begrijp hopelijk ook wel dat vriendjes worden met de lokale fietsenmaker niet nodig zou moeten zijn of geen persoonlijke hobby gaat worden om correct geholpen te worden, of leenfietsen aangeboden te krijgen. Ik ga echt niet langsgaan met gebak of zo. Ik ben trouwens ook een fiets-liefhebber, maar dat doet verder eigenlijk niets ter zake. En telkens je verhuist helemaal opnieuw...

Ik ben steeds hoffelijk en correct, vaak licht in het voordeel van de handelaar trouwens om oneindige en moeizame discussies te vermijden. Ik kom echter ook vaak genoeg botte boeren tegen, zodat dit nog een voordeel is voor het leen-model, al was het maar om niet in contact te moeten komen met dat soort volk. Die er jammer genoeg ook zijn.

Echt jammer deze reactie.

Dus als ik in de toekomst een elektrische fiets koop (komt er zeker en vast wel) kan ik maar beter een goed service contract laten opstellen. Vrijblijvende coulance waarvan je blij mag zijn dat je er voor 'uitverkoren' bent, of afhankelijk van je gezicht, nee liever niet... :X :|
Ik bedoel niet specifiek dat je dan bij die fietsenmaker waar de fiets gekocht is een leenfiets krijgt. Wie bij ons met een (normale kwaliteit) fiets “van een ander” komt krijgt ook een gratis leenfiets. Dat zal niet overal zo zijn, maar bij de meeste winkels wel.

Ik heb hoge verwachtingen van de service die jij bij Swapfiets kunt verwachten. Het product is gestandaardiseerd, simpel. Hun concept is juist gebouwd rondom ontzorgen. Het hele product is een service concept.

Het is alleen niet zo dat je zonder service overeenkomst niet goed geholpen wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
loliggelol schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:58:
Heeft iemand ervaring met een Koga Ion motor hub demonteren?
[Afbeelding][Afbeelding]

Het lukt me niet om bij de PCB aan de andere kant te komen. Ik heb geprobeerd de grote zwarte remschijf houder eraf te schroeven. Maar die zit muurvast.

Iemand enige suggesties? :P
Als je de motor in elkaar zet en de kant die je niet los wilt hebben vastschroeft kun je de andere kant los krijgen. Je kunt zo kiezen welke kant je los trekt van de magneten en van het lager. De as leg je op een houten balkje en de velg druk je omlaag om zo die ene kant (de zijplaat die nog vast zit aan de velg) van de motor te scheiden.

We kunnen je beter helpen als je ook wat info terug geeft, dan wanneer je alleen vragen stelt over de aanpak die je maar gekozen hebt. Ik ben nog steeds benieuwd naar het resultaat bij het uitlezen. En welke motor/controller heb je? Deze Koga’s waren er met controller in de motor en ze waren er met controller buiten de motor (bij de trapas vastgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loliggelol
Foxhill schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 00:08:
[...]

Als je de motor in elkaar zet en de kant die je niet los wilt hebben vastschroeft kun je de andere kant los krijgen. Je kunt zo kiezen welke kant je los trekt van de magneten en van het lager. De as leg je op een houten balkje en de velg druk je omlaag om zo die ene kant (de zijplaat die nog vast zit aan de velg) van de motor te scheiden.

We kunnen je beter helpen als je ook wat info terug geeft, dan wanneer je alleen vragen stelt over de aanpak die je maar gekozen hebt. Ik ben nog steeds benieuwd naar het resultaat bij het uitlezen. En welke motor/controller heb je? Deze Koga’s waren er met controller in de motor en ze waren er met controller buiten de motor (bij de trapas vastgezet).
Dit brengt me inderdaad op een goed idee!

De controller zit bij de bagage drager naast de accu.

Het uitlezen van de fiets gaf weinig informatie. Ik zal al mijn huidige ervaring en bevindingen eens posten in een blog, dan kan ik ook een beetje informatie terug geven inderdaad.

Toch bedankt voor de vele informatie. Jullie zijn toppers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
loliggelol schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 07:13:
[...]

Dit brengt me inderdaad op een goed idee!

De controller zit bij de bagage drager naast de accu.

Het uitlezen van de fiets gaf weinig informatie. Ik zal al mijn huidige ervaring en bevindingen eens posten in een blog, dan kan ik ook een beetje informatie terug geven inderdaad.

Toch bedankt voor de vele informatie. Jullie zijn toppers!
Kun je eens een foto plaatsen gewoon van de hele fiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Amos_x schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:45:
[...]
Waarom niet? Je kan toch niet verwachten dat een FM een volledige vloot aan e-bikes heeft die ze aan iedereen die een fiets bij ze langsbrengt mee geven? Het is ook niet zoals een auto waarbij je de leenauto echt wel terug krijgt
Je begrijpt het niet en focust op het vrienden deel. Ik betaal de volle mep Als je service wil kost dat geld. En dat zal inderdaad verder gaan dan een fiets halen, twee jaar niet terug komen en dan nadat je echt niet anders kan weer aankloppen en dan "beyond the call of duty" service verwachten.

Ik kan me niet onttrekken, ook al vanwege je pelidooi voor de lease constructie, dat je een automobilist bent en met die bril kijkt, maar dat je de randvoorwaarden negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:54:
Derde tip die ik vergeten was: luchtloze banden. Deze band is zo hard als 3,5 bar en die banden kún je niet lekrijden. Er zit namelijk geen lucht in :)

https://airless.schwalbe.com/index.php/home-2019.html
:( Jimh, we gaan toch geen fietsen verminken vanwege kans op lekrijden??? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik probeer te doorgronden hoe de Bosch Intuvia de range inschat. Ik krijg er kop noch staart aan.

Gisteren rit van 68 km met 200 m hoogteverschil.

Bij vertrek geeft die aan 70 km in tour, 120 km in eco.
Ik heb de eerste 35 km gedaan in eco met een paar hellingen in turbo/sport.
Halverweg verdween het eerste blokje, en in tour gaf die 40 km aan. Dus verder gereden in tour.
Ik ben thuis gekomen met 3 van de 5 blokjes, en nog een range van 60 km in tour.

Bosch…. Dat moet beter…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Athome
Ik krijg de indruk dat de Bosch de range inschat op basis van de laatste paar kilometer die net gefietst hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brilsmurf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:09
roffeltjes schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:02:
[...]

Ik vond het wel een goede tip eigenijk :)
Ik sta toevallig op het punt om mijn banden te vervangen, heb nu schwalbe green compound waar ik al een keer of 7 mee lek gereden ben in 7000 km.
Toevallig gisteren ook weer, ik had gelukkig van dat groene slime-spul in de binnenband gedaan enige tijd terug waardoor het gat dicht ging weer zodat er nog wel wat lucht in de band bleef waarmee ik nog voorzichtig 30 km mee naar huis kon fietsen.
Dit heeft me de laatste 3 keer gered.
Heen en terug naar werk is totaal 60km, ook door afgelegen gebieden en soms midden in de nacht.
Wel allemaal geasphalteerde fietspaden.
Maar ik heb hier gewoon geen zin meer in dus wilde gaan voor de Swalbe Marathon e-plus.
Maar deze luchtvrije banden geven natuurlijk helemaal 0 kans op lekrijden.
Wat is dan het nadeel van deze banden? (behalve de prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-08 19:26
De banden zijn zwaarder.
Een ander nadeel zou kunnen zijn dat ze bij vrieskou stugger worden want kunststof vulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

brilsmurf schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:31:
[...]
Ik vond het wel een goede tip eigenijk :)
[...]
Heen en terug naar werk is totaal 60km, ook door afgelegen gebieden en soms midden in de nacht.
Als je toch overstag gaat dan ben ik benieuwd naar je ervaringen. Want ik rijd ook regelmatig door donker en soms ook heel vroeg in de ochtend. Als ik een lekke band heb tussen 5 en 6 AM dan hebben anderen toch een probleem (en dus ik ook)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:02:
[...]

Kun jij even uitleggen waarom dit zo hard bij jou naar binnen komt? Wat heeft dit met 'verminken' te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
jimh307 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:48:
[...]

Kun jij even uitleggen waarom dit zo hard bij jou naar binnen komt? Wat heeft dit met 'verminken' te maken?
Gaat het over de airless banden? Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ervaringen (behalve de prijs die ze vragen en de afhankelijkheid van een fietsenmaker die het erop zet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mickey77 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:38:
[...]

Als je toch overstag gaat dan ben ik benieuwd naar je ervaringen. Want ik rijd ook regelmatig door donker en soms ook heel vroeg in de ochtend. Als ik een lekke band heb tussen 5 en 6 AM dan hebben anderen toch een probleem (en dus ik ook)
Bij mij zit depannage met de fiets mee in de autobijstand.
Ik heb ze één keer moeten bellen omdat mijn achterband ontplofte kort na de aankoop. Ik vermoed dat de binnenband gekneld zat tussen de velg en de buitenband. Resultaat : scheur van 40 cm, dan helpt een kleefsetje niet.
De pechverhelper heeft toen een Gaadi band gemonteerd.

Die heb ik laten zitten nadien, maar dat is een slecht idee. Daar waar de 2 worsteindjes tegen elkaar komen schuurt het blijkbaar, en een paar weken later stond ik terug plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
OmeRobbie schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:09:
....behalve de prijs die ze vragen ....
Tannus Armour is ook een mogelijkheid. Deze inlay kan je zelf monteren en is wat minder prijzig.
Als de band toch nog lek mocht raken, is het mogelijk om door te fietsen, omdat de buitenband niet direct tegen de velg komt (run flat).

[ Voor 19% gewijzigd door elinx op 23-04-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:49:
[...]
Tannus Armour is ook een mogelijkheid. Deze inlay kan je zelf monteren en is wat minder prijzig.
Als de band toch nog lek mocht raken, is het mogelijk om door te fietsen, omdat de buitenband niet direct tegen de velg komt (run flat).
Ik kende dit niet. Run flat is denk ik uniek. Maar het lijkt vooral veel extra materiaal als bescherming. Als je zo veel extra materiaal wilt toevoegen (gewicht, stugheid) kun je misschien ook voor een Schwalbe Marathon (E-)Plus kiezen zodat je banden niet lek gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 23-04-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
OmeRobbie schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:09:
[...]

Gaat het over de airless banden? Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ervaringen (behalve de prijs die ze vragen en de afhankelijkheid van een fietsenmaker die het erop zet.)
Ik heb het nog niet geprobeerd en ben ook wel benieuwd. Ik vind 300gram meer dan Marathon Plus terwijl ze net zo anti-lek zijn wel en nadeeltje. De prijs is wel fors, maar als ze echt 10.000km mee gaan is het per km niet veel verschil met een gewone goede band.

Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Hallo!

Ik zou de goede “ontplatbare” banden van Schwalbe adviseren. Wij monteren ze heel veel in de winkel. De originele onplatbare band (Schwalbe Marathon Plus) is stugger, maar de meeste mensen merken nauwelijks verschil. En er zijn inmiddels ook andere banden met dezelfde goede leklaag van Schwalbe. Alles met Plus in de naam.

En laat even door een fietsenmaker kijken of er niet iets anders (niet extern) aan de hand is. Als dat niet al gedaan is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:48:
[...]

Ai...ik dacht zelfs dat je een grapje maakte, excuses, :X

Dit is echt al zo vaak geprobeerd en de reviews en gebruikers ervaringen zijn unaniem dat het een ontzettend slecht idee is. Ik ging ervan uit dat dit wel bekend was... Vandaar mijn verbazing.

Stuureigenschappen, rolweerstand, comfort, allemaal zwaar verslechterd, vandaar dus verminken. En ja, ik heb ook wel eens een huurfiets gehad met die rommel. Omdat de band niet goed plooit zwabber je zelfs bij droog weer door een bocht.

Als je dan ziet dat ik echt 2 a 3 lekke banden heb in 40k km in Amsterdam zie ik niet het voordeel van iets wat zo afgrijselijk fietst.

Mocht iemand denken dat ik als een soort purist overdrijf, gewoon even googlen, dit is echt rotzooi :|

[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 24-04-2022 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:42:
[...]

Ai...ik dacht zelfs dat je een grapje maakte, excuses, :X

Dit is echt al zo vaak geprobeerd en de reviews en gebruikers ervaringen zijn unaniem dat het een ontzettend slecht idee is. Ik ging ervan uit dat dit wel bekend was... Vandaar mijn verbazing.

Stuureigenschappen, rolweerstand, comfort, allemaal zwaar verslechterd, vandaar dus verminken. En ja, ik heb ook wel eens een huurfiets gehad met die rommel. Omdat de band niet goed plooit zwabber je zelfs bij droog weer door een bocht.

Als je dan ziet dat ik echt 2 a 3 lekke banden heb in 40k km in Amsterdam zie ik niet het voordeel van iets wat zo afgrijselijk fietst.

Mocht iemand denken dat ik als een soort purist overdrijf, gewoon even googlen, dit is echt rotzooi :|
Ik was niet boos, maar het kwam wat lomp over ;) Terecht dat ik om verduidelijking vroeg.

Zelf zou ik niet voor massief gaan en ik kan me voorstellen dat als je veel lek rijdt dat je zo'n optie zou verkiezen. Hoe het fietst of niet.

Zelf houd ik het gewoon op lucht en dat dit zo slecht zou fietsen was mij niet bekend.

Ik geloof je op je woord en massief gaan rijden is echt de laatste strohalm. Als je vaak lek rijdt snap ik zo'n keuze wel. Zou het nog steeds zo dramatisch slecht zijn? Lekrijden zuigt en je kunt echt niets meer. Sta je daar in de midden van een natuurgebied, dan zou je liever rottig fietsen dan al die rompslomp van hulp vragen en lopen. De ANWB fietspechhulp is een gouden uitvinding. Alleen midden op de Veluwe kun je best een eind moeten lopen eer de ANWB met zijn bus erbij kan.

Ik heb een mooie Gazelle Ultimate en die fiets heeft een heel groot mankement en dat is dat mijn fiets absoluut niet op z'n kop kan staan zonder verdere serieuze schade aan display en uitrusting. De fiets moet gelicht worden aan de katrol en dat kan de ANWB wel en ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 20:31

Tahref

God bless you

Kwam vandaag toevallig deze link tegen.
Vraag mij af hoe soepel zo'n band rijd. De dubbele banden bieden waarschijnlijk naast multifunctioneel gebruik ook minder kans op een lekke band. De rits lijkt mij de meest zwakke link van deze uitvinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijmw_Z0ilI6-jSFTjb4P44bct9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwVixWIKVCeN1SuOVDUlCmsA.jpg?f=fotoalbum_large

https://buy.retyre.co/

[ Voor 4% gewijzigd door Tahref op 24-04-2022 16:17 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam