Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 105 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:14

Mickey77

Allround ICT-er

Hoi, newbie is back en ik heb mijn eerste eigen pedelec gekocht...

Ik was van plan om een speed pedelec te kopen, omdat die in theorie het beste antwoord is op mijn behoefte om reistijd te verkorten in bujitengebied. Maar zoals jullie weten hangt daar ook een goed prijskaartje aan. Echter, een normale pedelec kopen voor 3k of meer... dan vind ik ook een uitgaaf. Zeker als ik over 1 of 2 jaar toch een speed pedelec wil kopen, dan lever ik al snel de helft in aan afschrijving (zoals door anderen is bevestigd en ik zelf ook heb gezien).

Dus heb ik besloten eerst een tussenstap te nemen: een tweedehande gewone pedelec. Om eerst eens te kijken of het echt wel nodig is voor mij om die ondersteuning boven de 25km te hebben en om te leren welke eigenschappen ik nu het meest belangrijk vind. Ik heb gisteren al direct een goede kandidaat gevonden op marktplaats, semi-sportief en een grote accu, dus een mooie fiets om 1 of 2 jaar op te rijden (wie weet langer). Een foto lijkt me niet nodig, het is geen model die jullie water uit de mond doet lopen.

Het is een Sparta m10i gevonden, 57cm, 600 Wh accu, middenmotor, 4000km gereden, nieuwstaat, voor 1250 euro. Ik denk dat ik er niet veel op toe zal leggen als ik hem over 1 of 2 jaar zou verkopen als ik een betere fiets koop (ik rijd niet veel meer dan 3000km per jaar denk ik). Grappig genoeg heeft hij Schwalbe Marathon Plus banden, die kwamen gistgeren ook al voorbij in dit topic volgens mij. Ik blijf de komende jaren dit topic en het s-pedelec topic volgen voor meer kennis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
Tommie12 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:00:
Ik probeer te doorgronden hoe de Bosch Intuvia de range inschat. Ik krijg er kop noch staart aan.

Gisteren rit van 68 km met 200 m hoogteverschil.

Bij vertrek geeft die aan 70 km in tour, 120 km in eco.
Ik heb de eerste 35 km gedaan in eco met een paar hellingen in turbo/sport.
Halverweg verdween het eerste blokje, en in tour gaf die 40 km aan. Dus verder gereden in tour.
Ik ben thuis gekomen met 3 van de 5 blokjes, en nog een range van 60 km in tour.

Bosch…. Dat moet beter…
Adaptief heet dat, ik ben er na 4 jaar nog steeds niet aan gewend. Schrik me af en toe de ter* euh, een hoedje.
Weet inmiddels wel dat , als ik op de terugweg wind mee heb, met meer dan genoeg voor nog zo'n tocht weer thuis kom, maar toch, in Breda staan met nog 15 km aan energie, wetende dat je nog naar Rotterdam moet. tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:49
DeSluis schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:05:
[...]

Adaptief heet dat, ik ben er na 4 jaar nog steeds niet aan gewend. Schrik me af en toe de ter* euh, een hoedje.
Weet inmiddels wel dat , als ik op de terugweg wind mee heb, met meer dan genoeg voor nog zo'n tocht weer thuis kom, maar toch, in Breda staan met nog 15 km aan energie, wetende dat je nog naar Rotterdam moet. tja.
Klopt, wind heeft veel impact. Als ik de wind in de rug heb, dan helpt de motor eigenlijk alleen om te versnellen, want daarna duw ik wel boven de 25. En dan loopt de range snel op.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Foxhill schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:50:
[...]

Ik bedoel niet specifiek dat je dan bij die fietsenmaker waar de fiets gekocht is een leenfiets krijgt. Wie bij ons met een (normale kwaliteit) fiets “van een ander” komt krijgt ook een gratis leenfiets. Dat zal niet overal zo zijn, maar bij de meeste winkels wel.
Ik stelde de vraag ook vooral omdat de levertijden van fietsen tegenwoordig soms oplopen tot een jaar en er overal tekorten zijn. Het lijkt me dat iedere goede fiets, een verkochte fiets is (uit het standpunt van de fietsenhandelaar). Dus houden de handelaren vermoedelijk weinig fietsen meer achter de hand als 'service' fiets.
Ik heb hoge verwachtingen van de service die jij bij Swapfiets kunt verwachten. Het product is gestandaardiseerd, simpel. Hun concept is juist gebouwd rondom ontzorgen. Het hele product is een service concept.
En voorlopig is mijn ervaring goed. Het hangt echt helemaal af van de omstandigheden en hoe je denkt over het product dat je afneemt. Inderdaad, in dit geval overtuig ik mezelf dat ik 'vervoer' afneem, en geen product. En ben ik ook echt niet gefrustreerd dat ik aan het eind van de rit geen fiets bezit of gekocht heb.

Als je bvb de fiets niet binnen kan parkeren, in een grote stad woont, of er veel risico is op diefstal, kan dit bvb de goede oplossing zijn. Het omslagpunt ligt voor iedereen anders, en indien een aantal parameters voor mezelf licht zouden verschillen, was ik waarschijnlijk overgegaan tot aankoop. Mijn situatie kan eind dit jaar veranderen, dus dan maak ik wel weer dezelfde oefening "gemak vs. eigendom".
Het is alleen niet zo dat je zonder service overeenkomst niet goed geholpen wordt.
Ik zal het meemaken. Ben benieuwd. Vraag me af of je bij de handelaar uitdrukkelijk een soort service contract kan aangaan met garantie op leenfiets. Een soort verlengde of uitgebreide garantie. Net om niet te moeten rekenen op ongesproken regels, vertrouwen, coulance en zijn/haar humeur bij de stand van de zon.
roffeltjes schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 07:59:
[...]

Waarom niet? Je kan toch niet verwachten dat een FM een volledige vloot aan e-bikes heeft die ze aan iedereen die een fiets bij ze langsbrengt mee geven? Het is ook niet zoals een auto waarbij je de leenauto echt wel terug krijgt
Je kan werken met een deposit van een paar honderd euro of zo, net zoals dat bij leenauto's gebeurt. :?
Je begrijpt het niet en focust op het vrienden deel. Ik betaal de volle mep Als je service wil kost dat geld. En dat zal inderdaad verder gaan dan een fiets halen, twee jaar niet terug komen en dan nadat je echt niet anders kan weer aankloppen en dan "beyond the call of duty" service verwachten.
Klopt, niet gezien. Maar de teneur van veel van je posts is wel vaak gebaseerd op goede relaties met de FM. Je hebt dan vast ook niet gelezen dat ook ik altijd hoffelijk en correct ben. En wat ik bedoel, is ook adviesprijs betalen (wat er op het prijsticket staat) en niet moeilijk doen over herstel afrekeningen. Wat zou je trouwens moeten afdingen dan? 2-3-4% op 2500 euro staat totaal niet in verhouding tot de totaalprijs, dat bedragje zie je waarschijnlijk nauwelijks staan op de afrekening.

Ik ga echter wel zelf basic onderhoud doen op m'n fietsen. Het is namelijk een fiets (!) en geen vliegtuig of zo. Jammer dus als hij er niet tegen kan dat 'ie me dan maar eens in de twee jaar ziet of zo.

En trouwens, niet elke fietsenhandelaar is een top vent. Ik heb dan ook nog een 'motoren' achtergrond, en niet voor niets noemen ze die figuren op internationale fora vaak "stealerships" ipv dealerships. Misschien ben ik te cynisch, kan ook. (de reden is dat het verkoopmodel van motoren dan ook echt een wurgconstructie is, vanuit de fabrikant. Dat geldt waarschijnlijk niet voor fietsenhandelaren)
Ik kan me niet onttrekken, ook al vanwege je pelidooi voor de lease constructie, dat je een automobilist bent en met die bril kijkt, maar dat je de randvoorwaarden negeert.
Tuurlijk... |:( Nooit veronderstellingen maken op een forum waar je de gebruikers niet kent. 100km per week forenzen op de fiets. En inderdaad ben ik ook automobilist. Hangt maar net van de situatie en scenario af. Je hoeft niet het een of de ander te zijn.

Welke 'randvoorwaarden' zou ik negeren dan, en wat heeft dat te maken met automobilist zijn. Nu goed, weinig interessante discussie, dus ik ga er verder niet op terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Amos_x schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:14:
[...]

Ik stelde de vraag ook vooral omdat de levertijden van fietsen tegenwoordig soms oplopen tot een jaar en er overal tekorten zijn. Het lijkt me dat iedere goede fiets, een verkochte fiets is (uit het standpunt van de fietsenhandelaar). Dus houden de handelaren vermoedelijk weinig fietsen meer achter de hand als 'service' fiets.

[...]

En voorlopig is mijn ervaring goed. Het hangt echt helemaal af van de omstandigheden en hoe je denkt over het product dat je afneemt. Inderdaad, in dit geval overtuig ik mezelf dat ik 'vervoer' afneem, en geen product. En ben ik ook echt niet gefrustreerd dat ik aan het eind van de rit geen fiets bezit of gekocht heb.

Als je bvb de fiets niet binnen kan parkeren, in een grote stad woont, of er veel risico is op diefstal, kan dit bvb de goede oplossing zijn. Het omslagpunt ligt voor iedereen anders, en indien een aantal parameters voor mezelf licht zouden verschillen, was ik waarschijnlijk overgegaan tot aankoop. Mijn situatie kan eind dit jaar veranderen, dus dan maak ik wel weer dezelfde oefening "gemak vs. eigendom".

[...]

Ik zal het meemaken. Ben benieuwd. Vraag me af of je bij de handelaar uitdrukkelijk een soort service contract kan aangaan met garantie op leenfiets. Een soort verlengde of uitgebreide garantie. Net om niet te moeten rekenen op ongesproken regels, vertrouwen, coulance en zijn/haar humeur bij de stand van de zon.

[...]

Je kan werken met een deposit van een paar honderd euro of zo, net zoals dat bij leenauto's gebeurt. :?

[...]

Klopt, niet gezien. Maar de teneur van veel van je posts is wel vaak gebaseerd op goede relaties met de FM. Je hebt dan vast ook niet gelezen dat ook ik altijd hoffelijk en correct ben. En wat ik bedoel, is ook adviesprijs betalen (wat er op het prijsticket staat) en niet moeilijk doen over herstel afrekeningen. Wat zou je trouwens moeten afdingen dan? 2-3-4% op 2500 euro staat totaal niet in verhouding tot de totaalprijs, dat bedragje zie je waarschijnlijk nauwelijks staan op de afrekening.

Ik ga echter wel zelf basic onderhoud doen op m'n fietsen. Het is namelijk een fiets (!) en geen vliegtuig of zo. Jammer dus als hij er niet tegen kan dat 'ie me dan maar eens in de twee jaar ziet of zo.

En trouwens, niet elke fietsenhandelaar is een top vent. Ik heb dan ook nog een 'motoren' achtergrond, en niet voor niets noemen ze die figuren op internationale fora vaak "stealerships" ipv dealerships. Misschien ben ik te cynisch, kan ook. (de reden is dat het verkoopmodel van motoren dan ook echt een wurgconstructie is, vanuit de fabrikant. Dat geldt waarschijnlijk niet voor fietsenhandelaren)

[...]

Tuurlijk... |:( Nooit veronderstellingen maken op een forum waar je de gebruikers niet kent. 100km per week forenzen op de fiets. En inderdaad ben ik ook automobilist. Hangt maar net van de situatie en scenario af. Je hoeft niet het een of de ander te zijn.

Welke 'randvoorwaarden' zou ik negeren dan, en wat heeft dat te maken met automobilist zijn. Nu goed, weinig interessante discussie, dus ik ga er verder niet op terug komen.
Ik zie wel een lease prijzen van fietsen voorbij komen waarbij je de fiets ongeveer in twee jaar betaald zonder een fiets te hebben na die twee jaar
En je kunt wel stoer om de twee jaar bij je fietsenmaker komen maar dat betekend ook dat je heel snel geen garantie meer hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:53
[...]

De fietsenmaker heeft niet de nieuwste modellen staan als leenfiets. Mijn fietsenmaker heeft 8 elektrische leenfietsen staan in verschillende framematen. Deze zijn een paar jaar oud. Helemaal niets mis mee. Altijd beter dan een gewone fiets. Uiteraard heeft hij ook nog een aantal gewone fietsen als leenfiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lookslikeyou
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32
Hier al een poos aan het meelezen geweest om ervaringen te zoeken over fietsen. Ik fiets al 1.5 jaar elke dag mijn woon/werk verkeer (en tussendoor al mijn huisbezoeken op de fiets) op de Stella Livorno van mijn vriendin. Gemiddeld 20/25 km op een dag. Omdat de Stella fiets niet bepaald gemaakt is om dagelijks intensief gebruikt te worden op zoek gegaan naar een andere fiets. Mijn minimale eisen waren: Riem, minimaal 400W accu en een heren model. Alle lokale fietsenmakers af gegaan maar overal waren de levertijden erg lang (rond einde van het jaar), of ze moesten er net 1 hebben staan. Viel mij op dat vooral op dat de grootste keuze dan vooral zat in de damesmodelen. Uiteindelijk bij de Giant Dailytour +2 BD uitgekomen. Deze wordt binnen nu en twee weken geleverd. Ik kan niet wachten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 21:26
Ik heb gisteren de Bosch Smartphonegrip getest voor het nieuwe smart systeem.

+ De grip houdt de telefoon goed vast
+ Er zijn uitsparingen zodat de knoppen niet ingedrukt worden in de houder
+ Draadloos opladen werkt, ook met (dun) hoesje, maar is wel vrij traag
+ De grip voelt stevig aan maar mag ook wel met dit prijskaartje (55 euro)

- Helaas geen portretmode mogelijk
- Makkelijk te stelen (vergrendelplaatje ontbreekt in mijn verpakking)
- Omslachtige beveiliging tegen stelen, een schroef erin kunnen draaien was makkelijker geweest
- Zeldzame mini USB-A aansluiting als je met kabel wil laden
- Navigatie opties in de Bosch Flow app zijn nog erg beperkt, alleen van A naar B en keuze voor woon-werk/toer/mtb. Geen tussenstops etc.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:01
[...]
Dat kan, maar dat is dus niet ingeburgerd. Ik ken geen FM die het zo oplost. Als je argument is "Dan moeten ze dat doen" is mijn antwoord; de meeste klanten willen dat hoogstwaarschijnlijk niet (immers meestal geen kritiek voertuig), dus wat dan? Ik snap dat jij het zo wil, maar dat het niet gebeurd is behoorlijk logisch.
En daar zit het hem dus. Aan de ene kant betaal je de adviesprijs, aan de andere kant ga je er ook vanuit dat dat genoeg marge is om jou een leenfiets te geven in geval van pech. De marges zijn gewoon flinterdun (zie ook het aantal fietsenmakers dat is omgevallen). De FM kan niet voor iedereen die leen-ebike klaar hebben staan en zal als hij moet kiezen toch degene die het meeste opbrengt de beste service verlenen.
En trouwens, niet elke fietsenhandelaar is een top vent
Verre van, hoewel het wel beter is geworden, kan ik je wel wat verhalen vertellen over onbeschofte (en domme) fietsenhandelaren. :+
Marges, bijbehorende logistiek en klantverwachtingen.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 25-04-2022 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Tommie12 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:00:
Ik probeer te doorgronden hoe de Bosch Intuvia de range inschat. Ik krijg er kop noch staart aan.

Gisteren rit van 68 km met 200 m hoogteverschil.

Bij vertrek geeft die aan 70 km in tour, 120 km in eco.
Ik heb de eerste 35 km gedaan in eco met een paar hellingen in turbo/sport.
Halverweg verdween het eerste blokje, en in tour gaf die 40 km aan. Dus verder gereden in tour.
Ik ben thuis gekomen met 3 van de 5 blokjes, en nog een range van 60 km in tour.

Bosch…. Dat moet beter…
Ik kan ook geen touw vastknopen aan die kilometerschatting van Bosch, bij mijn Yamaha / Giant gaat het op de kilometer precies.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:16
Heeft iemand een foto van de gps tracker van de anwb?
Ik wil graag een verzekering met gps maar niet mee een lelijk apparaat op m’n fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

pizzacabonara schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:30:
[...]

Ik kan ook geen touw vastknopen aan die kilometerschatting van Bosch, bij mijn Yamaha / Giant gaat het op de kilometer precies.
Mwah, bij de Yamaha van mijn Swap-7 is het ook net best. Vanmorgen vertrokken met 30km, maar na 2km tegenwind was daar nogmaar 6km van over. Dat betekende dat ik het laatste stukje zonder ondersteuning zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:22
feddesman schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:58:
Ik wil graag een verzekering met gps maar niet mee een lelijk apparaat op m’n fiets.
Klanten van me hebben een paar jaar terug zo’n ding genomen. Was een zwart rechthoekig blokje. Ongeveer te grote van een aansteker. Zat met overtollig veel lijm op het slot geplakt.

Diezelfde klant had een kabel breuk bij de display houder. ANWB wilde niet betalen. Zal wel een fabrieksfout geweest zijn zeiden ze. We hebben toen nog een factuur mee gegeven waarop opgemerkt stond dat het een schade was. Uiteindelijk heb ik het display betaald voor mijn klant, en heeft de klant de verzekering bij de ANWB beëindigd.

Edit: ik heb via klanten vaker schades bij de ANWB vernomen/meegekregen die verder allemaal netjes betaald werden.

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 25-04-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
feddesman schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:58:
Kijk even naar de berichten van 19 en 20 januari 2022 van dit topic, daar staat meer over gps trackers in e-bikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:16
Josvdv schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:26:
[...]

Kijk even naar de berichten van 19 en 20 januari 2022 van dit topic, daar staat meer over gps trackers in e-bikes.
👍 tracefy systeem lijkt mij wel wat.Alleen jammer dat je 2 art sloten moet gebruiken bij enra.

Zijn er nog meer opties voor ingebouwde gps met verzekering met Max 1 art 2 slot ( emtb) dus geen ringslot oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
feddesman schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:18:
[...]

👍 tracefy systeem lijkt mij wel wat.Alleen jammer dat je 2 art sloten moet gebruiken bij enra.

Zijn er nog meer opties voor ingebouwde gps met verzekering met Max 1 art 2 slot ( emtb) dus geen ringslot oid
Ik las dat van die 2 sloten en heb toch maar even gebeld naar enra, gelukkig geld dat pas sinds april bij nieuwe verzekeringen , dus die voor mijn fiets :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 08:59
Ik heb geloof ik een goede deal gemaakt! De Koga e inspire frame maat 56 met hydraulische remmen, Shimano afgemonteerd en Bosch middenmotor met 4000 km gelopen. 400kw accu. Alleen achterlicht is helaas kapot enom dat te vervangen zou hele motor eruit moeten?

850 euro optie tot vrijdag.

Nu de vraag, iemand die wat weet mbt het achterlicht?

En wat als, onverhoopt de motor de brui eraan geeft. Is dit te vervangen met een andere motor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T96no44ger40AgfBGYzziQSb7a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zg7czzbTrNY1NZnahAdbaJyr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:32

B64

Denneke,,! schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:19:
Ik heb geloof ik een goede deal gemaakt! De Koga e inspire frame maat 56 met hydraulische remmen, Shimano afgemonteerd en Bosch middenmotor met 4000 km gelopen. 400kw accu. Alleen achterlicht is helaas kapot enom dat te vervangen zou hele motor eruit moeten?

En wat als, onverhoopt de motor de brui eraan geeft. Is dit te vervangen met een andere motor?

[Afbeelding]
Geen verkeerde deal denk ik. Waarom ben je bang dat de motor problemen gaat opleveren? Accu, controller en connectoren zijn over het algemeen onderdelen die eerder problemen opleveren. Als het geen direct drive motor is (dus met een inwendig tandwielstelsel) kan daar slijtage optreden. Maar 4000km is een nette stand, normaal gesproken zou je daar nog heel wat kilometers bij moeten kunnen trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Denneke,,! schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:19:

[Afbeelding]
Mooie deal!

Waarom ben je bang voor de motor? Er zijn mensen die 30-50k gedaan hebben met een Bosch middenmotor.
Achterlicht… kan zijn dat die stekker op de motor zit, en dan moet de afdekkap er af.
Maar … hoe dikwijls rij je in het donker? Als dat niet wekelijks is, koop dan een goed batterijlicht. En anders probeer je de herstelling er bij te onderhandelen of voor een redelijk bedrag er bij te laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
B64 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:12:
[...]

Geen verkeerde deal denk ik. Waarom ben je bang dat de motor problemen gaat opleveren? Accu, controller en connectoren zijn over het algemeen onderdelen die eerder problemen opleveren. Als het geen direct drive motor is (dus met een inwendig tandwielstelsel) kan daar slijtage optreden. Maar 4000km is een nette stand, normaal gesproken zou je daar nog heel wat kilometers bij moeten kunnen trappen.
Helemaal niet bang maar laatst las ik wat info over een normale fiets ombouwen tot e-bike dus was benieuwd of een bestaande e-bike ook zulke mogelijkheden heeft of dat je gebonden bent aan het motortje wat erop zit.

Er staat 4000km op de teller, is het mogelijk dit softwarematig te resetten? Hoe moeilijk of makkelijk is het de stand te manipuleren?

@Tommie12 Hij bood idd aan om een lamp met batterij te monteren dus ik vind dat voor nu prima maar vroeg me af of het mogelijk een signaal kon zijn van meer problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Denneke,,! op 27-04-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:27

Kraz

Saving the world

Ik zit in een kleine dubio;

Afgelopen november een Gazelle Ultimate C8+ besteld. De leverdatum is (als het goed is) ergens over een maand.
Nu zie ik dat de winkel al wel een Ultimate C5 op voorraad heeft.

Ik heb de fiets gekocht voor woon-werk verkeer. Het kantoor verhuist dichterbij waardoor de fiets handiger is dan de auto. Deze verhuizing zou eerst nog 2 maanden duren maar is vervroegd.. Vandaar de ‘haast’ met de levering.
Het is voor een afstand van 10Km enkele reis met 1 brug (heuvel) erin.

Nu zit ik te twijfelen om alsnog voor de C5 te gaan, ondanks de meerprijs. De C5 heeft wel ‘maar’ 5 versnellingen maar deze zijn wel speciaal gemaakt voor de elektrische fiets. Ook zit er dan een Performance Line motor in ipv de Active Line+.

Is het de meerprijs waard of kan ik beter nog even geduld hebben? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Denneke,,! schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:21:
[...]

Helemaal niet bang maar laatst las ik wat info over een normale fiets ombouwen tot e-bike dus was benieuwd of een bestaande e-bike ook zulke mogelijkheden heeft of dat je gebonden bent aan het motortje wat erop zit.

Er staat 4000km op de teller, is het mogelijk dit softwarematig te resetten? Hoe moeilijk of makkelijk is het de stand te manipuleren?

@Tommie12 Hij bood idd aan om een lamp met batterij te monteren dus ik vind dat voor nu prima maar vroeg me af of het mogelijk een signaal kon zijn van meer problemen.
Geen idee hoe moeilijk het is om te prutsen met die km stand.
Maar maak je niet zo veel zorgen man. Koga is een prima A-merk, net zoals Bosch.
Bosch motoren kunnen gereviseerd worden indien nodig, maar het is zelden nodig.
Het ergste wat zou kunnen gebeuren is een batterij die defect gaat, maar ook dat is geen financiele ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Kraz schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:25:

Afgelopen november een Gazelle Ultimate C8+ besteld. De leverdatum is (als het goed is) ergens over een maand.

Ik heb de fiets gekocht voor woon-werk verkeer. Het kantoor verhuist dichterbij waardoor de fiets handiger is dan de auto. Deze verhuizing zou eerst nog 2 maanden duren maar is vervroegd.. Vandaar de ‘haast’ met de levering.

Nu zit ik te twijfelen om alsnog voor de C5 te gaan, ondanks de meerprijs. De C5 heeft wel ‘maar’ 5 versnellingen maar deze zijn wel speciaal gemaakt voor de elektrische fiets. Ook zit er dan een Performance Line motor in ipv de Active Line+.

Ik vind ze evenwaardig. Motor is krachtiger, maar in de praktijk merk je dat amper.
De C8 heeft 8 versnellingen, maar die naaf kan dat hoge koppel van de Performance niet aan, daarom zit er een Active+ in.

Maak een proefritje, en beslis of je de meerprijs wil betalen. Over hoe veel geld gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Tommie12 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:37:
[...]

Ik vind ze evenwaardig. Motor is krachtiger, maar in de praktijk merk je dat amper.
De C8 heeft 8 versnellingen, maar die naaf kan dat hoge koppel van de Performance niet aan, daarom zit er een Active+ in.

Maak een proefritje, en beslis of je de meerprijs wil betalen. Over hoe veel geld gaat het?
Prijsverschil is 200 euro hoewel op andere websites de C5 voor dezelfde prijs staat als de C8 op ‘mijn’ site (12gobiking).
Misschien vrijdag idd maar eens proefrit maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Kraz op 27-04-2022 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

De kilometer stand is niet te manipuleren. Alleen met een nieuwe motor gaat die op 0. Achterlicht op batterij is een prima pragmatische oplossing. Accu kun je geluk mee hebben, en zo niet ben je zelfs met nieuwe accu nog voordelig klaar. Goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25

franssie

Save the albatross

Kraz schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:45:
[...]

Prijsverschil is 200 euro hoewel op andere websites de C5 voor dezelfde prijs staat als de C8 op ‘mijn’ site (12gobiking).
Misschien vrijdag idd maar eens proefrit maken.
Maak de proefrit en leg je twijfels voor aan de verkoper met een knipoog als je de duurdere beter vindt, best kans dat ie voor die paar honderd euro verschil ook wel de koop wil sluiten. Anders kan je lekker blijven twijfelen etc, hebben jullie beide niets aan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:54
....
een normale fiets ombouwen tot e-bike dus was benieuwd of een bestaande e-bike ook zulke mogelijkheden heeft of dat je gebonden bent aan het motortje wat erop zit.....
Een normale fiets ombouwen tot ebike met een middenmotor, betreft bijna altijd montage ipv de trapas of aan de voorbuis van het frame.
Bij een ebike is de middenmotor vaak geplaatst in een speciaal fietsframe, waar alleen een motor van dezelfde maat in past.
Meestal betekent dit dat je dan ook dezelfde motor moet monteren, want dit betreft geen gestandaardiseerde maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:39

TTLCrazy

Listen to Frankie

Weten jullie sinds welk jaar de ebike motoren een trap sensor hebben i.p.v. alleen een rotatie sensor ? Ik vraag dat omdat ik aan het kijken ben naar een 2e hands ebike zodat ik kan inzien waar ik op moet letten qua bouwjaar. Ik heb nl proef gereden op eentje uit 2015/16 (wist dealer niet zeker) maar was niet overtuigd van het trap gedrag.

Nog tips trouwens waar ik op moet letten ? Bijvoorbeeld een collega op mijn werk heeft een Pegasus 2e hands van rond de 3 jaar oud kunnen kopen voor €1200,-. Is een mooie fiets met Bosch motor, hydraulische velgremmen, groot intuvia display. Ik vond het wel een goede deal.

Ik doe dit trouwens mede vanwege de slechte leverbaarheid van nieuwe ebikes. Ultimate, Finez en diverse andere modellen in het duurdere segment zijn gewoonweg niet of zeer slecht leverbaar. Ik dacht ik koop nu een 2e hands ebike en ga kijken welke ik echt als nieuwe wil hebben en bestel die zodat ik de levertijd kan overbruggen. Ook is het gelijk een goede test om te kijken waar ik allemaal een beetje op kan letten bij een ebike en wat ik meer of minder waardeer.

Als iemand noe een goede (2e hands) dealer kent in het Gooi houd ik mij aanbevolen. (Atlas fietsen in Huizen ken ik al trouwens, leuke zaak met alleen maar 2e hands ebikes in zijn winkel).

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Athome
Een e-bike met een voorwielmotor heeft vaak alleen een rotatie sensor. Dit is meestal te controleren door met de verschillende ondersteuninsstanden te spelen. Bij een rotatiesensor wordt meestal een ondersteuningsstand op snelheid afgeknepen. Dus als voorbeeld:
- Stand 1 tot 15 km/u
- Stand 2 tot 20 km/u
- Stand 3 tot 25 km/u
De hoeveelheid ondersteuning is dus altijd gelijk.
Rotatie sensoren hebben ook de eigenschap dat ze direct gaan ondersteunen als de trappers rond gaan. Je krijgt het idee dat de fiets er met jou van door wil op moment dat je opstapt.

Een voorwielmotor met krachtsensor luistert beter naar jouw bewegingen. Ook ondersteunt bij een kracht sensor iedere ondersteuningsstand tot 25 km/u. Alleen de hoeveelheid ondersteuning verschilt per stand.

De middenmotoren van Bosch hebben altijd rotatie en krachtsensoren gehad. Ook Yamaha heeft beide ingebouwd. Bafang heeft nog steeds middenmotoren in de line-up zitten waarbij er alleen rotatiesensor gebruikt is. Dit zijn meestal de modellen met de lagere nummers.

Een tweedehands e-bike kopen om de tijd door te komen omdat de levertijd erg lang zijn is een dure aankoop. Je krijgt er niet hetzelfde voor weer, wat je er voor betaald hebt. Als je nu als weet dat je fiets door kan schuiven naar een ander is al zinvoller om het te doen.
Het inderdaad wel een manier om al een idee te krijgen bij wat het type motor voor jouw betekent.

Waar op te letten:
Een e-bike zit veel meer electronica dan op een gewone fiets. Deze electronica kan ook dure storingen opleveren.
De accu is duurste onderdeel waarbij je bij een proefrit geen grip op krijgt of deze goed is of niet.
De motor is ook duur bij reparatie of vervanging maar storingen hieraan zijn meestal al te voelen of te horen bij de proefrit.

Mijn ervaring:
Bosch en Yamaha hebben hun zaakjes wel goed voor elkaar. De accu blijft tweedehands altijd lastig deze lijkt bij Bosch en Yamaha ook wel robuust gebouwd te zijn. Dus weinig zorgen zeker bij fietsen met maar een paar duizend kilometer op de teller.
Bij (oudere) e-bike's met voorwielmotoren krijg ik zelf altijd de indruk dat de fietsfabrikant bij verschillende leveranciers de accu, display en motor inkoopt en deze zelf werkend op elkaar maakt. Hoeveel aandacht de fietsfabrikant aan het samenwerken van deze ingekochte onderdelen besteed, bepaald in hoge mate hoe goed het op lange duur betrouwbaar blijft samenwerken. Ik ben dus altijd wat terughoudend voor deze fietsen. Zeker voor de fietsen die nieuw al onderin het prijssegment zaten.

Ik heb hierop tegengesproken maar recent is het door een collega toch bevestigd. Kijk extra goed uit bij fietsen met het ION systeem. Is daar wat mee, dan begint de ellende. Iets eenvoudig uitwisselen is bij ION eigenlijk niet mogelijk. Zonder een fietsenmaker ben je nergens

Koop je fiets bij een fietsenmaker, praat dan over de garantievoorwaarden die hij biedt bij een tweedehands e-bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Gekke vraag maar voor de mensen met verstand, is er iemand die op die ene foto op de vorige pagina kan zien welke Bosch middenmotor hier is gemonteerd? Ik heb gekeken of ik het Koga model kan vinden met meer specs maar dit is frame maat 56 en ik kan nergens in oude brochures de frame maat 56 zien, enkel bij de damesfietsen. Ik kan dus ook niet zien welk bouwjaar de fiets is en zo data zoeken.

De fietsenzaak is vandaag dicht dus daar kan ik ook niet terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Dat is een van de eerste generaties Bosch middenmotoren. Later hernoemd naar de Classic Line. Deze motor is 2011 op de markt gekomen. In 2014 kwam de nieuwe generatie op de markt
Mijn eerste e-bike had deze motor. Fijne motor. Had als "kwaal" dat het plastic tandwiel in de motor kon breken. Ook een knakkend geluid tijdens trappen is de motor niet vreemd. Is soms een signaal dat het plastic tandwiel op breken staat.
De nu nog gebruikte Intuvia display zat daar ook al op. Net als de knoppen op het stuur.

De Fiets is dus al redelijk op leeftijd aangezien de introductie van de motor alweer 11 jaar geleden is.

Overigens een nieuw achterlicht aansluiten op de motor is niet het meeste werk. De kabel daar krijgen is duidelijk meer werk.
Maar wat is het kapot. Het achterlicht zelf of de kabel naar het licht toe.

[ Voor 33% gewijzigd door Athome op 28-04-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Grr... Ondanks een 3x bevestigde leverdatum is de levering van mijn Velo de Ville toch vertraagd vanwege 'leveringsproblemen bij Bosch'. Ze kunnen nog geen nieuwe datum noemen, maar hebben het over minimaal 'enkele weken'. Balen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
TTLCrazy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:20:
Weten jullie sinds welk jaar de ebike motoren een trap sensor hebben i.p.v. alleen een rotatie sensor ? Ik vraag dat omdat ik aan het kijken ben naar een 2e hands ebike zodat ik kan inzien waar ik op moet letten qua bouwjaar. Ik heb nl proef gereden op eentje uit 2015/16 (wist dealer niet zeker) maar was niet overtuigd van het trap gedrag.

Nog tips trouwens waar ik op moet letten ? Bijvoorbeeld een collega op mijn werk heeft een Pegasus 2e hands van rond de 3 jaar oud kunnen kopen voor €1200,-. Is een mooie fiets met Bosch motor, hydraulische velgremmen, groot intuvia display. Ik vond het wel een goede deal.

Ik doe dit trouwens mede vanwege de slechte leverbaarheid van nieuwe ebikes. Ultimate, Finez en diverse andere modellen in het duurdere segment zijn gewoonweg niet of zeer slecht leverbaar. Ik dacht ik koop nu een 2e hands ebike en ga kijken welke ik echt als nieuwe wil hebben en bestel die zodat ik de levertijd kan overbruggen. Ook is het gelijk een goede test om te kijken waar ik allemaal een beetje op kan letten bij een ebike en wat ik meer of minder waardeer.

Als iemand noe een goede (2e hands) dealer kent in het Gooi houd ik mij aanbevolen. (Atlas fietsen in Huizen ken ik al trouwens, leuke zaak met alleen maar 2e hands ebikes in zijn winkel).
Elke winkel die je binnenloopt heeft fietsen staan. Als je vanuit daar oriënteert is er zat. Alleen als je eerst online 1 merk, 1 model, 1 kleur, 1 maat uitzoekt is het lastig. Wij hebben bijvoorbeeld +- 300 nieuwe fietsen op voorraad.

Als voorbeeld: wij hebben geen Flyer Upstreet5 7.10 heren XL in rood meer op voorraad. Wie die fiets zoekt vind hem misschien nergens. Wie voor zoiets bij ons in de winkel eerst oriënteert heeft een dag later wel een mooie fiets in een andere kleur of andere uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Dat is niet altijd wat de mensen zoeken.
Ik wil een rode fiets met Nexus 8 en riem. Sorry meneer. We hebben nog wel een zwarte met Nexus 7 en ketting. Mensen die deze dan toch kopen, zijn wanhopig. Of je bent hele verkoper. In de negatieve zin van het woord. Ik hou hier niet van.

De R&M met Rohloff staat bijna nergens gewoon in de showroom het is een uitvoering die, vanwege de meerprijs, bijna nooit verkocht wordt. Toch was dit wat ik zocht

Waar ik vaak tegen aanloop zijn marketing termen. Zo heb je dealers van een bepaald merk maar ook Premium dealers of hoe een merk die ook noemt.
Bij een Premium dealer verwacht ik als consument dat hij ieder model in iedere uitvoering heeft staan. Kleuren en maten laat ik achterwege. In geval van kleding verwacht ik dat alle kleuren en maten er wel zijn. Zodat je het specifieke model en uitvoering kan zien, voelen en proberen.
Helaas blijkt dat op dit vlak een premium dealer weinig beter is dan een gewone dealer.
Ik heb de Rohlloff ook op de gok moeten kopen. Ik had er vertrouwen het is niet zoals het hoort, vind ik.

Als winkelier ben je een middle-man en probeer je er meestal het beste er van te maken maar de term "klant is koning" al helemaal verdwenen. De fabrikant/importeur helpt je niet echt.
In de werkplaats is er goed overleg echt nog wel dingen te regelen maar aan de verkoopzijde valt het vies tegen. Nogmaals gezegd dit ligt vaak niet aan de fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik denk dat ik de fietsenmaker binnenkort eens een bezoekje ga brengen. De indicator van de batterij van mijn Klever is nogal.. onvoorspelbaar. Vanochtend bij voorbeeld. Ik wist dat ik de fiets had weggezet met circa 20%. Ik fiets een stukje en de batterij daalt naar 13%. Na een tussenstop stap ik weer op de fiets en heb 58% batterij.

Na 5 kilometer treed een drop-off op van 50% naar 30% en al stilstaande in de parkeergarage daalt de lading zienderogen van 23% naar 15%, binnen 2 minuten. Nu wist ik toevallig nog dat ik de fiets met een lage spanning weg heb gezet, maar als je dat een keer niet door hebt en de lading zakt binnen 10 kilometer van 58% naar 15% is dat niet grappig.

Dit is niet de eerste keer dat ik het mee maak. Wel eerder binnen een paar kilometer een drop van 10-15% gezien zonder noemenswaardige helling te hebben genomen.

Hopelijk kan de fietsenmaker hier iets aan doen

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Foxhill schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:51:
[...]

Elke winkel die je binnenloopt heeft fietsen staan. Als je vanuit daar oriënteert is er zat. Alleen als je eerst online 1 merk, 1 model, 1 kleur, 1 maat uitzoekt is het lastig. Wij hebben bijvoorbeeld +- 300 nieuwe fietsen op voorraad.

[...]
Ik heb uitgebreid gezocht en gespeurd op internet en winkels en ben op een fiets uitgekomen, maakt an sich niet zoveel uit welke, maar zal voor de volledigheid deze even vermelden: Gazelle Ultimate HMB Belt C8+. Voor het geld wat deze fiets kost, €3699,- op moment van tikken, wil ik precies hebben wat ik zocht. Zekers, een Batavus Finez of een Sparta model zullen ook in de buurt komen, maar die vind ik op andere punten net niet wat ik wil.

Ik begrijp best wat je bedoelt, maar met zo'n aankoopbedrag voor een fiets (!) wil ik precies hebben wat ik zocht. In mijn situatie is het dan wellicht beter om een tijdelijk 2ehandsje te rijden totdat het moment of mijn model wel op voorraad is of er nieuwere modellen zijn die wel gelijk of snel leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Vindt het wel grappig al die fietsen met 8 versnellingen , en meer mijn zus heeft een tijdje geleden een tweedehands koga met 24 versnellingen en achterwiel motor gekocht , ik vraag me af wat ze bij koga lang geleden dachten toen ze voor drie !!!!!!! Tandwielen monteerden
Ik gebruik drie versnellingen , de rest lost de motor wel op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:23:
Vindt het wel grappig al die fietsen met 8 versnellingen , en meer mijn zus heeft een tijdje geleden een tweedehands koga met 24 versnellingen en achterwiel motor gekocht , ik vraag me af wat ze bij koga lang geleden dachten toen ze voor drie !!!!!!! Tandwielen monteerden
Ik gebruik drie versnellingen , de rest lost de motor wel op
Als je in NL woont snap je dat inderdaad niet.
Hellingen tot 7% zal je met 3 versnellingen inderdaad kunnen nemen, maar probeer er eens eentje van 20%...
Dan heb je zelfs met die 24 versnellingen niks over.

Op die sterke helling kan de achterwiel motor ook niet veel bijdragen net omdat die direct op het achterwiel zit, en niet in kracht versterkt wordt door de versnellingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TNG128MB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08 14:25
iemand hier een sinclair c5 ?

ik vond mijne spotgoedkoop en ge resto-mod met 52v accu en motor in voorwiel.

Kan begrenzen softwarematig en werkt via trapondersteuning, origineel is het met een "knop" op het stuur die 12v motor op het linker achterwiel aanstuurt via relais.

(ook nog eigen middenconsole, dashboard, bluetooth radio, etc ...en volledig ontworpen achteras met andere wielen)

Nu sinds de dood van Sir Clive staan er dagelijks op marktplaats.nl en gaat de prijs enkel nog omhoog.
Ook is het faceboek groepje enorm gegroeid en worden er onderdelen ge 3d-print en nu ook is iemand begonnen met het namaken van de borstels in de motoren en noem maar op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i0zaH8gpGYfT_R6JR2AcKzFYcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQsVHbVeVYyYneBiqd6VOUMG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door TNG128MB op 28-04-2022 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:39:
Dat is niet altijd wat de mensen zoeken.
Ik wil een rode fiets met Nexus 8 en riem. Sorry meneer. We hebben nog wel een zwarte met Nexus 7 en ketting. Mensen die deze dan toch kopen, zijn wanhopig. Of je bent hele verkoper. In de negatieve zin van het woord. Ik hou hier niet van.

De R&M met Rohloff staat bijna nergens gewoon in de showroom het is een uitvoering die, vanwege de meerprijs, bijna nooit verkocht wordt. Toch was dit wat ik zocht

Waar ik vaak tegen aanloop zijn marketing termen. Zo heb je dealers van een bepaald merk maar ook Premium dealers of hoe een merk die ook noemt.
Bij een Premium dealer verwacht ik als consument dat hij ieder model in iedere uitvoering heeft staan. Kleuren en maten laat ik achterwege. In geval van kleding verwacht ik dat alle kleuren en maten er wel zijn. Zodat je het specifieke model en uitvoering kan zien, voelen en proberen.
Helaas blijkt dat op dit vlak een premium dealer weinig beter is dan een gewone dealer.
Ik heb de Rohlloff ook op de gok moeten kopen. Ik had er vertrouwen het is niet zoals het hoort, vind ik.

Als winkelier ben je een middle-man en probeer je er meestal het beste er van te maken maar de term "klant is koning" al helemaal verdwenen. De fabrikant/importeur helpt je niet echt.
In de werkplaats is er goed overleg echt nog wel dingen te regelen maar aan de verkoopzijde valt het vies tegen. Nogmaals gezegd dit ligt vaak niet aan de fietsenmaker.
Jij hebt het over een fiets verkopen met andere specs dan de klant zoekt. Ik heb het over aan een fiets helpen binnen de specs van wat de klant zoekt.

Soms wordt je van proefrijden wijzer dan op internet. Vandaag nog een klant die een specifieke fiets met riem zocht (je leest niet anders op internet), maar na proefrijden voor een derailleur kiest.

Ook als je precies een bepaalde fiets wilt in het zin hebben een winkel binnen te stappen. Misschien hebben ze meer voorraad dan ze kunnen bijhouden op de website, misschien hebben ze nog veel in backorder, misschien is de fiets nog gewoon te bestellen, en misschien wil de winkel zelfs een fiets voor je kopen bij een andere dealer. Als ik een fiets in de dealer whatsapp groep gooi is het vaak wel raak. Dan laat ik hem transporteren vanuit Groningen t/m Brussel. Dat zoek werk, kopen met lage marge en transporteren doet geen enkele dealer voor je o.b.v. alleen een telefoontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
TTLCrazy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:12:
[...]

Ik heb uitgebreid gezocht en gespeurd op internet en winkels en ben op een fiets uitgekomen, maakt an sich niet zoveel uit welke, maar zal voor de volledigheid deze even vermelden: Gazelle Ultimate HMB Belt C8+. Voor het geld wat deze fiets kost, €3699,- op moment van tikken, wil ik precies hebben wat ik zocht. Zekers, een Batavus Finez of een Sparta model zullen ook in de buurt komen, maar die vind ik op andere punten net niet wat ik wil.

Ik begrijp best wat je bedoelt, maar met zo'n aankoopbedrag voor een fiets (!) wil ik precies hebben wat ik zocht. In mijn situatie is het dan wellicht beter om een tijdelijk 2ehandsje te rijden totdat het moment of mijn model wel op voorraad is of er nieuwere modellen zijn die wel gelijk of snel leverbaar zijn.
Mooie fiets, goede keuze. Heb je al bij een of twee Gazelle dealers (met een bezoekje aan de winkel) gevraagd of ze hem nog voor je kunnen fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Foxhill schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:42:
[...]

Mooie fiets, goede keuze. Heb je al bij een of twee Gazelle dealers (met een bezoekje aan de winkel) gevraagd of ze hem nog voor je kunnen fixen?
Met fixen bedoel je neem ik aan of ze hem via via kunnen leveren ? Ik krijg overal te horen Augustus. Accu's lijken het grote probleem te zijn op het moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:34
Sinds een aantal dagen ook een bezitter van mijn eerste e-bike, dus bij deze kan ik mij ook maar melden in dit topic.

Onderstaande is het model wat ik gekocht heb. Nog even niet aan gedacht een eigen foto te maken, en een video geeft mogelijk toch een wat betere indruk :9.

Op de Nederlandse markt geen ontzettend groot merk, Bergamont. Maar na al jaren met volle tevredenheid te rijden op Duitse fietsen, ook dit keer weer voor een Duits merk gegaan, na nog even een Trek Powerfly 4 Sport Equipped te hebben overwogen. Het is een fiets die gekozen is om multi-inzetbaar te zijn. Vandaar ook een beetje de keuze voor een e-bike in deze.

Enerzijds namelijk als in te zetten voor woon-werkverkeer. Qua afstand niet ver, circa 6 km. Maar ook in diensttijd zal ik deze gebruiken om ruim comfortabel binnen het half uur aanrijdtijd te blijven.

Anderzijds om in te zetten voor meer recreatieve ritten, bijvoorbeeld naar familie (circa 50km enkele rit). Als ook ter vervanging van een eerder gestolen trekking fiets (VSF Fahrradmanufaktur TX400). Met deze laatst maakte ik ritten tot circa 150 - 200km per dag op een mooie dag, zowel onroad als off-road. De vraag is of dit met de enkele accu op deze e-bike ook behaald zal kunnen worden qua range, vermoedelijk niet, maar met optionele range extender zal dit wel moeten lukken.

Eerste ervaringen zijn in ieder geval prima.

Kan heerlijk rap tempo maken. Ik was voorheen in de veronderstelling tat voor wat betreft het kader de begrenzing op de e-bike voor alles wat je qua output meer levert, de motor volledig zijn ondersteuning achterwege zou laten. Maar gevoelsmatig lijkt mij dit niet het geval. Met bijtrappen kom ik zo bijvoorbeeld tot zo'n 28 - 30km/u de Erasmusbrug en Van Brienenoordbrug op. En op het vlakke, afhankelijk van de windrichting gemiddeld zo'n 30 - 35km/u. Met uiteraard beperkte wind tot circa windkracht 4 afgelopen dagen. Anyway, mij hoor je niet klagen :9.

Huidige ritjes zijn tot nu toe nog wat beperkt geweest tot maximaal zo'n 30km. Qua battery performance is het een beetje een black box. Er zit een Bosch PowerTube 625 Wh in. Maar in combinatie met het Bosch Purion display heb je niet heel veel detail tot aflezen waar je nu exact op staat. Als ik de display unit mag geloven had ik op mijn laatste rit van circa 20 km in eco mode vanaf vol nog zo'n 155 km range resterend. Maar ja, niet uitgeprobeerd, het was koningsdag :+.

Een model met wel of geen voorvork had ik verder nog wel even over getwijfeld. Aesthetisch is - vind ik - zonder mooier. En in Nederland is er op meeste paden weinig noodzaak toe. Op ons asfalt al helemaal niet, op bospaden ook nauwelijks. En kinderkopjes kennen we hier gelukkig weinig. Maar op de enkele korte straatjes met kinderkopjes die ik ken, moet ik zeggen fietste het lekker fijn. Dus voor de buitenland ritjes, met name voor wat betreft dorpjes in België en noord Frankrijk, wel prettig om te hebben :9. En qua het aesthetische heeft het mij er ook nooit van weerhouden om tijdens het fietsen mijn stuur / stuurtas als droogrek voor mijn fietsbroeken te gebruiken en een achtertas dienst te laten doen als droogrek voor een handdoek. Dus dan moet een voorvork ook wel kunnen :+.

Ik kijk in ieder geval weer uit naar veel verder fietsplezier op deze nieuwe aanwinst :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
TTLCrazy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:08:
[...]

Met fixen bedoel je neem ik aan of ze hem via via kunnen leveren ? Ik krijg overal te horen Augustus. Accu's lijken het grote probleem te zijn op het moment.
Ja dat bedoel ik. Misschien in een dealers whatsapp groep vragen wie hem heeft. Misschien bij Gazelle navragen aan welke dealers de fiets recent nog geleverd is. Misschien een fiets uit de backorder uit laten leveren met een andere of geen accu om te wisselen met de juiste accu die ze in de winkel al in een andere fiets hebben. Dat zijn allemaal dingen die ze per telefoon niet gaan doen voor je, en sommige dealers in de winkel wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik ga hier ongetwijfeld wat e-bike snobs mee tegen de schenen aan trappen (pun intented), maar ik heb onlangs een Engwe C20 vouwbare e-bike gekocht. De eerste ervaringen zijn meer dan dikke prima, de prijs/kwaliteit is uitstekend en de het comfort is beter dan verwacht met de dikke banden en geveerde voorvork. Besteld in de EU en met 5 dagen was ie binnen zonder extra heffingen.

Ik fiets er al de hele week op en heb 'm nog niet hoeven opladen. Dus de range is prima. Hij is er ook niet voor om toertochten op de fietsen, maar gewoon voor in de stad of als ik ergens met de auto naar toe rij de last-mile (van een P+R b.v.)

Het is mijn eerste e-bike dus veel referentiemateriaal heb ik niet, en zonder moeite 25km/h fietsen is toch wel lekker. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWZqaDtwAY0l3EAfYCICdzQqy6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wYBBIeQZ3wzpnqrto9G34p6X.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:32

B64

FiXeR.nl schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:37:
Ik ga hier ongetwijfeld wat e-bike snobs mee tegen de schenen aan trappen (pun intented), maar ik heb onlangs een Engwe C20 vouwbare e-bike gekocht. De eerste ervaringen zijn meer dan dikke prima, de prijs/kwaliteit is uitstekend en de het comfort is beter dan verwacht met de dikke banden en geveerde voorvork. Besteld in de EU en met 5 dagen was ie binnen zonder extra heffingen.

Ik fiets er al de hele week op en heb 'm nog niet hoeven opladen. Dus de range is prima. Hij is er ook niet voor om toertochten op de fietsen, maar gewoon voor in de stad of als ik ergens met de auto naar toe rij de last-mile (van een P+R b.v.)

Het is mijn eerste e-bike dus veel referentiemateriaal heb ik niet, en zonder moeite 25km/h fietsen is toch wel lekker. :+

[Afbeelding]
Strak fietsje hoor! Het is wel te hopen dat-ie het blijft doen, want service krijgen (en dan met name op de elektrische componenten) kan nog wel een dingetje worden.
Kijk alleen wel uit met het 'handgas' - feitelijk rijd je op een snorfiets zonder typegoedkeuring. Als er iets gebeurt, ook al is het niet door jouw schuld, kan het ineens een hele dure fiets worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

[Afbeelding]
Ik vind de zithouding wel vreemd. Trapas zit zeer hoog. Zit je daar niet op als een "aap"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:57:
[...]

Ik vind de zithouding wel vreemd. Trapas zit zeer hoog. Zit je daar niet op als een "aap"?
Dit is volgens mij deels gezichtsbedrog nav dat plaatje.
Het zadel en stuur zullen nog flink de hoogte in moeten, zoals bij alle vouwfietsen
Door de kleine wieltjes komt de as daarvan ook lager.
Om de trapas op normale hoogte te houden komt die boven de wielas te liggen.

Evengoed lijkt hij nog wat hoog te liggen en lijken de cranks ook aan de korte kant
Maar een afbeelding met een persoon brengt eea meer in verhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:57:
[...]

Haha, dat valt mee, het is niet zoals een normale fiets maar het zadel kan flink hoog.

B64 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:56:
[...]

Strak fietsje hoor! Het is wel te hopen dat-ie het blijft doen, want service krijgen (en dan met name op de elektrische componenten) kan nog wel een dingetje worden.
Kijk alleen wel uit met het 'handgas' - feitelijk rijd je op een snorfiets zonder typegoedkeuring. Als er iets gebeurt, ook al is het niet door jouw schuld, kan het ineens een hele dure fiets worden.
De onderdelen zijn wel relatief standaard (Shimano, Bafang motor, standaard controller) en makkelijk te vervangen. Maar we gaan zien hoe hij op de lange termijn het gaat doen.

Handgas is wel een dingetje inderdaad, maargoed, er mag wel meer niet. :+ Zo is er volgens mij geen vanMoof meer te vinden die netjes 25km/h rijdt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Vandaag de Koga gehaald met de Bosch classic middenmotor. Ding heeft 35nm koppel geloof ik. Wat bied meer koppel mij? Ik begrijp het principe bij auto's maar sneller als 25 kan ik toch niet. Vlak zit ik daar heel snel op met het ondersteuningsbalkje max 50% gevuld.

Vraag me beetje af of ik niet te weinig vermogen heb voor het heuvelland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Denneke,,! schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:14:
Vandaag de Koga gehaald met de Bosch classic middenmotor. Ding heeft 35nm koppel geloof ik. Wat bied meer koppel mij? Ik begrijp het principe bij auto's maar sneller als 25 kan ik toch niet. Vlak zit ik daar heel snel op met het ondersteuningsbalkje max 50% gevuld.

Maak je geen zorgen. Je mag alleen niet vergeten om de kleinste versnelling te gebruiken, je komt wel boven hoor.
Meer koppel is wat snellere acceleratie, en mogelijk een iets hogere snelheid bergop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
De Classic line is zeker sterk genoeg voor het heuvelland. Kies de juiste versnelling dan heb je de juiste cadans en ondersteunt de motor het meest efficient. Je schrijft 35 Nm. Ik herinner me 50 Nm maar ik had een iets ouder model (nog voor het classic line werd genoemd)
Ik heb de classic line 4 jaar met dongle gereden en merkte dat de motor geen moeite had met snelheden tot 40 km/u in stand Turbo.
Door de vormgeving heeft de Classic Line een wat beperktere grondspeling maar er is niets mis met de motor. Wat ik me nog herinneren kan is deze motor eigenlijk krachtiger dan de Active Line van de opvolger (gen 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 21:18
Hopelijk kan iemand mij voorzien van verlossende antwoord. Ik heb een nieuwe e-bike met gates cdx riem. Mijn broer heeft een andere merk e-bike, maar met identieke motor (Bosch Performance) en dezelfde gates cdx riem en tandwielen.

Zijn voorste tandwiel zit met letter A naar buiten en letter B naar binnen. Bij mij precies andersom. Ik zoek al een tijdje in gates documentatie maar kan niets vinden over A of B kant. Wel soms over een opstaande rand, want daar zit dus wel het verschil hoe je hem plaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpzhYkGftRq9KNPlZ2gqeToOhXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhmTrnpkvuChMnXXXMQMTyJF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Genestealer schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:33:
Hopelijk kan iemand mij voorzien van verlossende antwoord. Ik heb een nieuwe e-bike met gates cdx riem. Mijn broer heeft een andere merk e-bike, maar met identieke motor (Bosch Performance) en dezelfde gates cdx riem en tandwielen.

Zijn voorste tandwiel zit met letter A naar buiten en letter B naar binnen. Bij mij precies andersom. Ik zoek al een tijdje in gates documentatie maar kan niets vinden over A of B kant. Wel soms over een opstaande rand, want daar zit dus wel het verschil hoe je hem plaatst.

[Afbeelding]
Dat zal wel te maken hebben met de uitlijning. Bij een riem is het heel belangrijk dat de uitlijning van de riem(tandwielen) perfect is. Dat hangt natuurlijk af van het frame en daarom kan het zijn dat de fabrikant een ander tandwiel koos, of het andersom monteerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 21:18
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:51:
[...]

Dat zal wel te maken hebben met de uitlijning. Bij een riem is het heel belangrijk dat de uitlijning van de riem(tandwielen) perfect is. Dat hangt natuurlijk af van het frame en daarom kan het zijn dat de fabrikant een ander tandwiel koos, of het andersom monteerde.
Tandwiel is hetzelfde typenummer, zo ook achterkant. Nou is het zo dat deze nieuwe fiets oorspronkelijk een ketting had. Een dezelfde fiets, andere kleur, had de gates belt aandrijving. Die heeft de fietsenmaker dus omgezet op mijn verzoek. Vandaar de controle vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:47:
[...]

Maak je geen zorgen. Je mag alleen niet vergeten om de kleinste versnelling te gebruiken, je komt wel boven hoor.
Meer koppel is wat snellere acceleratie, en mogelijk een iets hogere snelheid bergop.
Dankje! Ondanks dat ik een oudere fiets heb, echt wel een instapmodel ben ik enthousiast! Benieuwd naar de eerste echte kilometers!

Just to be curious, zijn onderdelen van latere generaties uitwisselbaar? Bijvoorbeeld heeft de performance Line dezelfde ophangpunten aan het frame? Helemaal geen plannen voor, zie het nut niet maar mocht het kapot gaan zou het wel een leuk projectje kunnen zijn haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Nee, iedere generatie heeft zijn en vorm en plaats van de bevestigingspunten. Overstappen op een andere generatie motor onder je fiets gaat niet lukken.
Je kan vermoedelijk wel de Active Line met de Performance line uit dezelfde generatie wisselen maar daar blijft het dan ook bij.

Slijtdelen als voortandwiel is volgens wel uitwisselbaar over de verschillende generaties.
Daarnaast is ook het Intuvia display en bedieningselement vrij universeel binnen Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Athome schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:09:
De Classic line is zeker sterk genoeg voor het heuvelland. Kies de juiste versnelling dan heb je de juiste cadans en ondersteunt de motor het meest efficient. Je schrijft 35 Nm. Ik herinner me 50 Nm maar ik had een iets ouder model (nog voor het classic line werd genoemd)
Ik heb de classic line 4 jaar met dongle gereden en merkte dat de motor geen moeite had met snelheden tot 40 km/u in stand Turbo.
Door de vormgeving heeft de Classic Line een wat beperktere grondspeling maar er is niets mis met de motor. Wat ik me nog herinneren kan is deze motor eigenlijk krachtiger dan de Active Line van de opvolger (gen 2).
Je hebt idd gelijk, zojuist even de handleiding door gelezen en hij heeft idd 50nm koppel! Dat valt me alleszins nog mee!

Thx voor je reactie mbt uitwisselbaarheid! Scheelt weer een paar uur struinen over internet haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Geniet ervan. Heb ik ook 4 jaar gedaan.
Laat weten hoe de fiets in het heuvelland doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Denneke,,! schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:14:

Met meer koppel kun je makkelijker een helling nemen zonder volledig terug te schakelen. Mijn oude Qwic premium had een 90nm Brose en die trok mij nog naar boven in het hoogste verzet. Nu heb ik een Bosch motor met 50nm koppel en moet ik eerder even terug schakelen om boven te komen.
35nm is wel wat weinig en je zult behoorlijk terug moeten schaken om meer toeren te draaien.
Zeg maar dat de overbrenging in de motor kleiner is en pas kracht kan geven bij een hoger traptempo.
Is dit slechter? Nee, helemaal niet, maar anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRCG
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-08-2022
Heeft er iemand ervaringen met de elektrische fietsen van Giant? Ik vermoed van wel aangezien er toch een aantal leden al hebben gepost dat ze er eentje hebben aangekocht. :)

Ik ben momenteel aan het twijfelen over de aankoop van een Dailytour E+2, maar ik vind online (Trustpilot) zeer veel slechte ervaringen met elektrische fietsen van Giant terug. Hebben jullie deze ervaringen ook?

Het andere model dat we in overweging nemen is de EBIKE Das Original Comfort plus. Heeft iemand ervaringen met dit merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Giant gebruikt vrij exclusief middenmotoren van Yamaha. Deze zijn mechanisch zeker goed. Of Giant zelf de software maakt en dat daardoor problemen komen, weet ik niet.
Ik heb zelf een aantal jaren met een Batavus met volledige Yamaha aandrijving gefietst (dus ook de software) en kan daar geen slecht woord over zeggen. Mijn vrouw heeft dezelfde fiets gehad en was er zelf nog iets positiever over dan ik zelf.

Als fiets zelf (dus overige mechaniek) vind ik Giant in de range van Sparta en Batavus zitten. Prima fietsen. Echt een 13 in een dozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
KRCG schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:01:
Heeft er iemand ervaringen met de elektrische fietsen van Giant? Ik vermoed van wel aangezien er toch een aantal leden al hebben gepost dat ze er eentje hebben aangekocht. :)

Ik ben momenteel aan het twijfelen over de aankoop van een Dailytour E+2, maar ik vind online (Trustpilot) zeer veel slechte ervaringen met elektrische fietsen van Giant terug. Hebben jullie deze ervaringen ook?

Het andere model dat we in overweging nemen is de EBIKE Das Original Comfort plus. Heeft iemand ervaringen met dit merk?
Sinds 2 jaar de AnyTour E+1 Inmiddels meer dan 8k gereden. Heb de dames uitvoering, i.v.m. rugproblemen. Fijne fiets, goede motor. In het begin wennen, zo'n sterke moter, i.c.m. een derailleur. Motorvermogen is eenvoudig met de app te regelen. Vorig jaar heeft de FM de bekabeling aangepast, omdat deze bij de motor klemde waardoor het schakelen niet optimaal ging. Dit onder garantie. Voor kleinigheden kan ik altijd langs komen. FM zit bij mij om de hoek . Altijd in voor een praatje. Zeker een fiets om aan te raden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lookslikeyou
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Vorige week ook de Dailytour besteld (E+2 BD) na een proefrit te hebben gemaakt. Wel ben ik een beetje bevooroordeeld door mijn vader. Deze fiets al ongeveer 8 jaar op een ebike van Giant. Nu heeft hij sinds een half jaar de Dailytour E+0 BD. Op deze fiets staan nu ongeveer 1000 probleem loze kilometers. Hiervoor heeft hij ongeveer 7 jaar op de Prime E+1 30.000km gefietst. Hier zit ook een Yamaha motor in. Ik heb hier vervolgens nog ongeveer 1000km mee gefietst maar de motor moet gereviseerd worden (blijft constant in een storing op het scherm en de motor blijft licht "meetrappen" ook zonder dat er getrapt wordt, omdat ik zelf een nieuwe fiets wilde dit ook niet verder uitgezocht wat het ging kosten) Ik weet dat hij er zelden problemen mee gehad heeft behalve piepende remschijven. Daarom ben ik ook voor een Giant gegaan en ruil ik de Prime in. Mijn fietst komt in de komende week/weken binnen bij de fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-08 12:50
Hoi! Ik ben me aan het oriënteren op een ebike. Nu heb ik mijn oog laten vallen op 3 fietsen en allen hebben ze voor- en nadelen. Het gaat om:

https://www.stella.nl/p/dolce-comfort-fdst
https://www.cortinafietse...ts/product/CECO8BMMD57LWM
https://www.cortinafietse.../product/CEFOSS8BMMD57ZA3

Nu heb ik op de Stella dolce en Cortina e-common gefietst en ik vond ze beiden heel fijn fietsen! Ik merkte bij de Stella totaal niet dat ik met een voorwielmotor fietste (terwijl ik dat bij een cortina voorwielmotor wel heel erg voelde). Qua fiets ervaring leken ze dus gelijk aan elkaar. Maar nu zit ik met het volgende: de Stella fiets komt met 3 versnellingen, zonder scherm en ik vind de standaard accu eigenlijk niet voldoende, 7 versnellingen kost 200 euro extra, een scherm is 150 euro en elke accu upgrade kost 200 euro per stap. Om dan rond de 600wh te komen neemt dat 2 stappen en kost dat dus 400 euro. Hiermee komt de prijs op 1350+200+150+400=2100 euro.

De cortina daarentegen heeft een middenmotor (ik lees overal dat dit beter is, nogmaals ik merkte weinig verschil) en een accu upgrade naar 600wh kost maar 100 euro. Ik zou dan voor een van de cortina fietsen rond de 2400 euro betalen. Ik heb beide modellen als optie, gezien de schaarste aan ebikes op het moment.

Nu nijg ik naar de Stella, maar ten eerste vind ik de prijs voor een accu upgrade bizar hoog (zeker als je ziet dat je gaat van 468wh naar 522wh naar 630wh) dus die eerste upgrade voelt eigenlijk een beetje als geldklopperij, maar wellicht is het ook wel voldoende voldoende voor mij, dat weet ik niet zeker. Ik wil over 3-5 jaar nog steeds goed kunnen fietsen, namelijk. Ook lees ik veel matige/slechte ervaringen met Stella als bedrijf, over deze fiets kan ik niet heel veel vinden.

De cortina’s zijn prijziger, maar zijn zij ook aanzienlijk beter? En heeft iemand misschien ervaring met de Stella dolce comfort of de cortina e-foss/e-common?

Ik ga de fiets dagelijks gebruiken voor werk (2,5 km met een viaduct onderweg), boodschappen doen, naar de stad gaan (is ruim een half uur fietsen volgens Google maps) en in het weekend pleziertochtjes maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Een middenmotor is niet perse beter. Het geeft een ander fietsgevoel.
Je schrijft over een voorwiel motor in de Cortina. Volgens de link is het middenmotor

Je hebt zelf al perfect uitgelegd waar de lage instapprijs van Stella vandaan komt. De fiets is karig uitgerust waardoor veel mensen een aantal opties nemen. Die moeten duur betaald worden waardoor er toch een betere marge op de fiets overblijft (voor Stella).

Ik zou persoonlijk voor Cortina gaan. Die heb je neem ik aan al bij de fietsenmaker om de hoek gezien.
Ik heb dan ook niet zo veel met Stella.

Mijn persoonlijke mening:
De Stella heeft een rotatiesensor (volgens de specs). Deze gaat dus lekker zijn eigen gang.
Hierdoor heeft de fiets genoeg aan 3 versnellingen. Het is het soort fiets waarop de laat vervoeren. M.a.w. de motor het werk laten doen (stand maximaal). Ook is het geen fiets waarop je afstanden gaat afleggen. Vooral voor korte afstanden door je woonplaats. Hier zal de basis accu waarschijnlijk wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-08 12:50
Ja klopt, de link is voor een middenmotor omdat ik de cortina voorwielmotor niet fijn vond, dus mijn twijfel is dan ook tussen cortina met middenmotor óf Stella met voorwielmotor. Ik ben nu inderdaad weer een klein beetje aan de twijfel gebracht.. Klein ding dat ik ben vergeten te vermelden: Stella biedt 5 jaar garantie op alles (dus accu, frame en motor), de locale fietsenwinkel niet. Zou cortina dan nog de voorkeur hebben met 2 jaar garantie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Lobstercrossing schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:17:
Ja klopt, de link is voor een middenmotor omdat ik de cortina voorwielmotor niet fijn vond, dus mijn twijfel is dan ook tussen cortina met middenmotor óf Stella met voorwielmotor. Ik ben nu inderdaad weer een klein beetje aan de twijfel gebracht.. Klein ding dat ik ben vergeten te vermelden: Stella biedt 5 jaar garantie op alles (dus accu, frame en motor), de locale fietsenwinkel niet. Zou cortina dan nog de voorkeur hebben met 2 jaar garantie?
Stella is soms niet in staat de fiets goed werkend af te leveren, of daarna werkend te maken. Ik heb meermaals nieuwe Stella’s in de werkplaats gehad die na een paar keer maar naar een reguliere fietsenwinkel zijn gebracht. Als je het niet treft en een paar keer wordt weggestuurd met een kapotte naaf, slecht gespaakt wiel of algeheel slecht gemonteerde Stella (alle 3 heb ik gezien), heb je niet zo veel aan die 5 jaar garantie. Dat wil niet zeggen dat Stella alles slecht aflevert, maar er goed afleveren is bij hen geen zekerheidje.

Ik zou daarom ook die Cortina adviseren, of iets met Bosch of Shimano voor dezelfde prijs. Bij Bosch of Shimano heb je nog iets meer zekerheid (beide zijn heel coulant ná de garantie), maar dan krijg je waarschijnlijk iets minder design of minder accu voor hetzelfde geld dan bij Cortina met Bafang. Een afweging, waarbij die Cortina al echt prima is.

[ Voor 21% gewijzigd door Foxhill op 01-05-2022 18:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37

Ik heb een giant quick-e al bijna 3 jr met chiptuning en nooit problemen. Dat accu is ook nog zeer goed, is nauwelijks minder dan nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit. Zat zelf te kijken naar de Fiido 4DS ivm meerdere standen ondersteuning en versnellingen maar deze ziet er wel gaaf uit.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
NosferatuX schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:33:
[...]

Ziet er mooi uit. Zat zelf te kijken naar de Fiido 4DS ivm meerdere standen ondersteuning en versnellingen maar deze ziet er wel gaaf uit.
Mijn kantoorgenoot heeft de Fiido D4S, deze is kwalitatief en qua rijcomfort wel een stukje beter. Alleen minder luxe ivm het ontbreken van een LCD. De Fiido is wel kleiner, mocht je hem in de trein willen meenemen. :)

Oh, en de Engwe is niet te unlocken so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:26:
[...]

Die doen overigens niet moeilijk. Mijn vrouw had een display met vrij veel condens erin (bekend kwaaltje van dat type display). Kon zo een nieuwe display op komen halen en ze hoefden de oude niet eens terug. Nu dus een reserve-display op voorraad.
Ik heb een paar weken geleden bij Decathlon een showmodel Elops 920 E met een mooie korting kunnen kopen. Echter zie ik nu telkens als ik in het zonnetje fiets condens aan de binnenkant van het scherm (waardoor het nauwelijks meer leesbaar is). En ik heb er nog nieteens mee in de regen gefietst...
Heb jij nog tips voor me hoe je dat toen hebt geregeld? Want de Decathlon waar ik hem heb gekocht is best een eind bij ons vandaan een een filiaal dichterbij verwijst me naar de oorpronkelijke omdat dat filiaal dichtbij een heel klein filiaal is. En als ik op de site een afspraak wil maken dan is dat over 3 weken op een zeer ongunstig moment en ze zeggen dat ik de fiets dan waarschijnlijk ook niet meteen mee terug krijg.
(m.a.w., ik zou willen voorkomen dat ik het hele eind heen-en-weer moet fietsen als ik ook even met de trein erheen kan om een nieuwe display op te pikken)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:03
Ik heb ook al 3 jaar een Giant met speedchip en bevalt zeer goed

quote]KRCG schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:01:

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
FiXeR.nl schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Mijn kantoorgenoot heeft de Fiido D4S, deze is kwalitatief en qua rijcomfort wel een stukje beter. Alleen minder luxe ivm het ontbreken van een LCD. De Fiido is wel kleiner, mocht je hem in de trein willen meenemen. :)

Oh, en de Engwe is niet te unlocken so far.
Ja de Engwe lijkt me ook een stuk comfortabeler, zou alleen de verschillende niveaus missen qua ondersteuning en de display maar ik zie dat er ook een Pro versie is die dat wel allemaal heeft. Wel stukje duurder maar zeer interessant.

Heb je al een passend spatbord setje gevonden?

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Kraz schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:25:

Door tijdgebrek nog geen proefrit kunnen maken op een C5.
Wel inmiddels bericht gekregen dat de levertijd voor mijn fiets is uitgesteld van week 19 (2e week Mei) tot iig September. 8)7
Ik heb de fiets begin December gesteld overigens.

Deze week maar even langs gaan voor een gesprekje om te kijken wat we kunnen regelen met een fiets op voorraad.
Even een half jaar langer wachten op de fiets zie ik niet zo zitten. Heb m nu eigenlijk al nodig voor m'n woon/werk verkeer.

In de mail geven ze aan dat er "onderdelen slecht leverbaar zijn". Heeft iemand een idee hoe het werkelijk zit?
Zijn het tandwielen, elektronische onderdelen, de accucellen?

[ Voor 9% gewijzigd door Kraz op 04-05-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrik1
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-05-2022
Kraz schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Wel inmiddels bericht gekregen dat de levertijd voor mijn fiets is uitgesteld van week 19 (2e week Mei) tot iig September. 8)7

Deze week maar even langs gaan voor een gesprekje om te kijken wat we kunnen regelen met een fiets op voorraad.
Even een half jaar langer wachten op de fiets zie ik niet zo zitten. Heb m nu eigenlijk al nodig voor m'n woon/werk verkeer.

In de mail geven ze aan dat er "onderdelen slecht leverbaar zijn". Heeft iemand een idee hoe het werkelijk zit?
Laatst waren we in een gazelle experience centre voor proef te rijden, en bijna alle gazelles waren productie in Augustus pas. Ze waren wel zo eerlijk te melden dat de prijs per 1 april voor elke E-bike met €200 omhoog gingen... dus gelukkig op tijd kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-09 11:53

Zoek maar eens op levertijd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
sjimmie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:34:
[...]

Ik heb een paar weken geleden bij Decathlon een showmodel Elops 920 E met een mooie korting kunnen kopen. Echter zie ik nu telkens als ik in het zonnetje fiets condens aan de binnenkant van het scherm (waardoor het nauwelijks meer leesbaar is). En ik heb er nog nieteens mee in de regen gefietst...
Heb jij nog tips voor me hoe je dat toen hebt geregeld? Want de Decathlon waar ik hem heb gekocht is best een eind bij ons vandaan een een filiaal dichterbij verwijst me naar de oorpronkelijke omdat dat filiaal dichtbij een heel klein filiaal is. En als ik op de site een afspraak wil maken dan is dat over 3 weken op een zeer ongunstig moment en ze zeggen dat ik de fiets dan waarschijnlijk ook niet meteen mee terug krijg.
(m.a.w., ik zou willen voorkomen dat ik het hele eind heen-en-weer moet fietsen als ik ook even met de trein erheen kan om een nieuwe display op te pikken)
Zijn er hier naast @Verwijderd ook andere mensen met ervaring met condens in het display van zo'n Elops ebike?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrik1
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-05-2022
Carfanatic schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:30:
[...]

Zoek maar eens op levertijd in dit topic.
Er liggen meer dan 500 container schepen voor de kust van China momenteel te wachten op laden/lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

wwwmarcel schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:37:
[...]

Ik heb een giant quick-e al bijna 3 jr met chiptuning en nooit problemen. Dat accu is ook nog zeer goed, is nauwelijks minder dan nieuw
Nice, hoeveel kilometer heb je erop staan? Heb zelf de Explore-e+ geweldige fiets gebouwd als een tank. De nieuwe fastroad, ziet er echt geweldig uit heb je die al gezien?

[ Voor 8% gewijzigd door pizzacabonara op 04-05-2022 11:12 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21
Na lang wikken, wegen, vergelijken en diverse proefritten op fietsen voor dezelfde doelgroep (VanMoof, Cowboy, Veloretti) de LekkerBikes Amsterdam GT Enviolo besteld. Levertijd was op moment van bestellen "4-6 weken". Can't wait. Er zijn weinig ervaringen over deze fiets te vinden. Misschien schrijf ik zelf tzt een review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Ondertussen de eerste kilometers gemaakt in het heuvelland. Dit is leuk fietsen! Wel moet hij voor een beurtje weg want er piept vanalles rondom de ketting. Ook merk ik dat het bereik maar rond de 40km is (400kw). Gister fietste ik met nog maar 1 blokje, bereik van 9km maar ik had nog maar amper ondersteuning. Lijkt mij dat de accu ver aan het eind van zijn latijn is? Ik wil hem graag laten reviseren en als het even kan upgraden naar 500kw. Welke opties heb ik? Ik heb even gegoogled maar er zijn ontelbaar revisie bedrijfjes te vinden.

Is er een manier om het ondersteuningspercentage te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Veelal de Bosch accu’s. Maar helaas dat niet alleen. Shimano heeft bij bijna alle delen zo nu en dan lever problemen. Andere delen zoals banden en remmen zijn wel eens slecht leverbaar maar worden dan vaak wel gewisseld voor een vergelijkbare.

Kan dus van alles zijn. En de fabrieken zijn er zo druk mee dat ze meestal niet ook nog op fietsniveau kunnen communiceren wat het is. Ze doen er echt wel alles aan om hem uit te leveren.

Vaak is er best wel een fiets die voor jou even goed is leverbaar. Misschien staat dezelfde fiets bij een andere dealer op voorraad en kunnen de die voor je kopen/ruilen. Of misschien is er iets met een ander kleurtje/uitvoering/etc die voor jou even goed of beter is.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 04-05-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Denneke,,! schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:42:
Ondertussen de eerste kilometers gemaakt in het heuvelland. Dit is leuk fietsen! Wel moet hij voor een beurtje weg want er piept vanalles rondom de ketting. Ook merk ik dat het bereik maar rond de 40km is (400kw). Gister fietste ik met nog maar 1 blokje, bereik van 9km maar ik had nog maar amper ondersteuning. Lijkt mij dat de accu ver aan het eind van zijn latijn is? Ik wil hem graag laten reviseren en als het even kan upgraden naar 500kw. Welke opties heb ik? Ik heb even gegoogled maar er zijn ontelbaar revisie bedrijfjes te vinden.

Is er een manier om het ondersteuningspercentage te verhogen?
40km met vrij volle ondersteuning op een 400Wh batterij is nog niet zo slecht.

Dat er vanalles piept, dat moet opgelost worden, wellicht helpt een smeerbeurtje.

Ondersteuning verhogen... nope, je hebt een beperkte motor, en die kan niet harder. Niet vergeten terug te schakelen! Als die motor aan het juiste toerental draait (ca 70-80 trapomwentelingen per min), dan krijg jij ook 250W, dat doet een andere motor niet beter, want dat is het wettelijke maximum.

In plaats van je batterij te laten reviseren, koop er eentje bij. Bij langere tochten kan je die dan mee nemen, en dan heb je pas een groot bereik.

De indicatie op de display is overigens zeer variabel.
Doe eens een rondje in stand tour op een vrij vlak terrein zonder al te veel wind. Dan zou je makkelijk aan 60-70km moeten geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Tommie12 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:29:
[...]

40km met vrij volle ondersteuning op een 400Wh batterij is nog niet zo slecht.

Dat er vanalles piept, dat moet opgelost worden, wellicht helpt een smeerbeurtje.

Ondersteuning verhogen... nope, je hebt een beperkte motor, en die kan niet harder. Niet vergeten terug te schakelen! Als die motor aan het juiste toerental draait (ca 70-80 trapomwentelingen per min), dan krijg jij ook 250W, dat doet een andere motor niet beter, want dat is het wettelijke maximum.

In plaats van je batterij te laten reviseren, koop er eentje bij. Bij langere tochten kan je die dan mee nemen, en dan heb je pas een groot bereik.

De indicatie op de display is overigens zeer variabel.
Doe eens een rondje in stand tour op een vrij vlak terrein zonder al te veel wind. Dan zou je makkelijk aan 60-70km moeten geraken.
Was inderdaad enkel een smeerbeurtje :) dus dat scheelt weer! :) Bereik is idd erg afhankelijk van hoeveelheid ondersteuning hij moet leveren. Terugweg van het werk is meer bergaf dus minder ondersteuning dus bereik loopt op.

Ahh nu ervaar ik dan goed het verschil tussen bijvoorbeeld een bafang met 500w. Ik wist niet dat 250 bij wet geregeld was, ik dacht dat het vooral voor snelheid ging. Deze week de chip erin plaatsen, zal hopelijk net dat zetje geven wat ik zoek. Het is zeer vervelend dat hij afremt bij 26km/h

Ik ga idd eens extra accu uitzoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Denneke,,! schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:20:
[...]

Was inderdaad enkel een smeerbeurtje :) dus dat scheelt weer! :) Bereik is idd erg afhankelijk van hoeveelheid ondersteuning hij moet leveren. Terugweg van het werk is meer bergaf dus minder ondersteuning dus bereik loopt op.

Ahh nu ervaar ik dan goed het verschil tussen bijvoorbeeld een bafang met 500w. Ik wist niet dat 250 bij wet geregeld was, ik dacht dat het vooral voor snelheid ging. Deze week de chip erin plaatsen, zal hopelijk net dat zetje geven wat ik zoek. Het is zeer vervelend dat hij afremt bij 26km/h

En hier willen wij niets over weten want dat is illegaal en daarbij niet toegestaan in dit topic. Lees de roze banner boven je invoer.

Wel fijn dat jullie genieten van de fiets want er gaat heel mooi weer aankomen ... de zomer gaat er langzaamaan komen en dat betekend weer veel fietskilometers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
Banden hard oppompen is ook minder weerstand en dus groter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Josvdv schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:17:
Niet altijd….
Er is een optimum, en als je daar boven gaat verlies je zelfs efficientie omdat je begint te stuiteren en je als fietser door elkaar geschud wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Vergeet die chip! ! !
Die fiets is gebouwd voor 25 km/h. Je hebt het frame en de remmen niet om daar 45 of zo mee te rijden.
Trouwens…. Je moet een helm en een verzekering!

Bedenk eens welke gevolgen er zijn als je aan 35 een kind omver rijdt, en je daarvoor mag op draaien….

Doe jezelf eens een plezier en kijk eens naar een speed pedelec. Die is een pak robuuster van frame, remmen, banden etc.
Er zijn redenen waarom die fietsen anders gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Josvdv schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:17:
Zoals @Tommie12 zegt is té hard of té zacht niet goed.

Te hard:
Het rolt wellicht wat beter, maar je boet behoorlijk in op comfort. Met brede banden hoef je niet per sé meer voordeel halen bij een hoge druk. Zonde om zo hard te moeten rijden. Boven de 4 bar ga je echt elk steentje op de weg voelen en stuiter je over het fietspad.

Te zacht:
De Nederlander doet niet aan banden oppompen en vele rijden zowat op hun velgen. Je zult sneller lek rijden, je komt minder ver op een lading en het stuurgedrag wordt om zeep geholpen. Comfortabel is het wel, maar dat is dan ook het enigste voordeel en je rijdt je banden snel op.

Optimaal:
Des te breder de band des te minder spanning hoeft er in. Bij 47mm banden is achter 3,5 bar meer dan genoeg en voor 2,5 bar. Om de spanning optimaal te houden check je het best elke maand de bandenspanning. Heb je geen meetinstrumenten dan ga ik altijd in de wang van de band knijpen en zo weet ik precies wat goed is en niet. De voorband moet je met 2 vingers nog wat in kunnen duwen en bij de achterband moet dit nauwelijks kunnen.
De wang van de band is het dunste stukje rubber en is het zo beter voelbaar.
Boven de 4 bar helpt het indrukken van de wang niet meer want dan is deze spijkerhard. Zo ga je dus ook de weg op en het is een kwestie van oefenen en ervaring opbouwen. Ikzelf merk meteen als een band niet de spanning heeft die ik wens.
Zoals je denkt pak ik de gulden middenweg :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dream800
  • Laatst online: 31-08 23:36
Tommie12 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:56:
[...]

Vergeet die chip! ! !
Die fiets is gebouwd voor 25 km/h. Je hebt het frame en de remmen niet om daar 45 of zo mee te rijden.

Bedenk eens welke gevolgen er zijn als je aan 35 een kind omver rijdt, en je daarvoor mag op draaien….

Doe jezelf eens een plezier en kijk eens naar een speed pedelec. Die is een pak robuuster van frame, remmen, banden etc.
Er zijn redenen waarom die fietsen anders gebouwd worden.
Dat een fiets voor 25 km/h gebouwd is, daar ben ik het niet mee eens er zijn genoeg fabrikanten die de fiets maken voor 32 km/h en deze via software de motor terug schroeven, onder ander Cube.
Kijk op de openbare weg moet je je aan de regels houden maar dat je er niet over mag praten is toch erg gek in een vrij land zoals in Nederland het is tocht weer een vorm van censuur. :X :X en nog gekker is dat dat geaccepteerd wordt.
En morgen vieren we weer onze vrijheid en ik vraag mijn steeds meer af welke vrijheid. :X

[ Voor 4% gewijzigd door Dream800 op 04-05-2022 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Als je 40km haalt bij 25km/u haal je ongeveer 20km bij 40km/u.

Je bent persoonlijk verantwoordelijk en niet verzekerd als je iemand aanrijdt op een fiets met speed chip. Bovendien ben je je garantie kwijt. En ja, dat is later wel te herleiden.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 19-06-2022 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Dream800 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:30:
[...]

Dat een fiets voor 25 km/h gebouwd is, daar ben ik het niet mee eens er zijn genoeg fabrikanten die de fiets maken voor 32 km/h en deze via software de motor terug schroeven, onder ander Cube.
Kijk op de openbare weg moet je je aan de regels houden maar dat je er niet over mag praten is toch erg gek in een vrij land zoals in Nederland het is tocht weer een vorm van censuur. :X :X en nog gekker is dat dat geaccepteerd wordt.
En morgen vieren we weer onze vrijheid en ik vraag mijn steeds meer af welke vrijheid. :X
Buiten dit forum mag er wel over gesproken worden. Dat een forum zijn verantwoordelijkheid neemt door spreken over verboden zaken niet toe te staan lijkt mij heel normaal. Is misschien zelfs wel verplicht. Zou toch gek zijn als ze op Tweakers een forum met tips over wiet kweken toestaan, om maar even een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:34
jimh307 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Zoals @Tommie12 zegt is té hard of té zacht niet goed.

Te hard:
Het rolt wellicht wat beter, maar je boet behoorlijk in op comfort. Met brede banden hoef je niet per sé meer voordeel halen bij een hoge druk. Zonde om zo hard te moeten rijden. Boven de 4 bar ga je echt elk steentje op de weg voelen en stuiter je over het fietspad.

Te zacht:
De Nederlander doet niet aan banden oppompen en vele rijden zowat op hun velgen. Je zult sneller lek rijden, je komt minder ver op een lading en het stuurgedrag wordt om zeep geholpen. Comfortabel is het wel, maar dat is dan ook het enigste voordeel en je rijdt je banden snel op.

Optimaal:
Des te breder de band des te minder spanning hoeft er in. Bij 47mm banden is achter 3,5 bar meer dan genoeg en voor 2,5 bar.
Ten aanzien van de gegeven optimaal waarden, vanuit gaande van een lichaamsgewicht van circa 75kg zonder bepakking. Dan kom je overeen met aanbevelingen bijvoorbeeld vanuit de ADFC. Daarbij dient wel vermeldt te worden dat de gemiddelde e-bike natuurlijk op zich al een stukje zwaarder is dan de gemiddelde fiets waarop de ADFC zich ooit gebaseerd heeft, al snel 10 kg. En de gemiddelde berijder tegenwoordig ook toch snel wel wat zwaarder is, de gemiddelde NL man weegt tegenwoordig 85 kg. Bij aanbevolen 1% extra bar per kg, zit je dan al snel op aanbevolen 10 - 20% extra en is zo circa 4,2 bar achterband ook te overwegen bij deze bandenmaat.

Het effect van gewicht merk je ook goed indien je een fiets wisselend met en zonder bepakking gebruikt.

Ondergrond maakt verder natuurlijk ook uit. Off-road heb je liever een lagere bandenspanning, is aanzienlijk comfortabeler.
Tommie12 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:56:
[...]

Vergeet die chip! ! !
De chip mag niet, punt. Maar verplicht je natuurlijk nog niet tot helm en verzekering. Hoewel ik het eerste overigens altijd zal aanbevelen.

Voor wat betreft kwaliteit van frame en remmen, laten we wel wezen. Zeker bij duurdere modellen e-bikes kun je daar echt wel harder mee dan 25 km/h zonder veel problemen. De kwaliteit van bijvoorbeeld het frame en de remmen op mijn huidige e-bike is echt aanzienlijk meer solide dan dat op mijn racefiets van circa 10 jaar. En met die laatste zou ik dan wel probleemloos 35 - 40 km/h moeten kunnen.

Veel e-bikes die internationaal worden verkocht zijn tevens ook gewoon op de Amerikaanse markt afgestemd, waar een snelheidslimiet van 20 mph geldt, oftewel 32 km/h. Deze komen niet op de Europese markt met plots inferieure materialen. Deze zijn hier enkel en alleen lager begrensd. Dit is puur een wettelijke keuze.

Gewoon op kracht van eigen benen sneller dan 25 km/h fietsen op je ebike is verder dan ook weer geen probleem. Je blijft dus alleen met een aansprakelijkheidsprobleem zitten bij ongevallen indien je chipped.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sjimmie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Zijn er hier naast @Verwijderd ook andere mensen met ervaring met condens in het display van zo'n Elops ebike?
Hier op 2 van de 2 fietsen dus. Voor 1 fiets een nieuwe display gehad en die heeft het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_M
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 23:20

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

Dream800 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:30:
[...]

Mwah, beetje nuance is op zijn plek lijkt me...Je mag het hier best benoemen, alleen je mag elkaar hier geen advies geven over het hoe te installeren, waar te kopen etc. Het is imo net als met te hard rijden in de auto. Mag ook niet, maar als jij het wil doen, is er hier niemand die je tegenhoudt. Hooguit om redenen adviseert om ervan af te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josvdv
Mijn nieuwe eBike is door de fietsenmaker afgeleverd met ventieldopjes met drukmeters, groen is 4 bar. Banden Swalbe Marathon 50-622.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZBh6_FYOzMAZ5KuxM3xfIsXMU4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5qkffiGaUSxGuVHHsDTL3iWH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:52:
[...]

Hier op 2 van de 2 fietsen dus. Voor 1 fiets een nieuwe display gehad en die heeft het ook.
Oei dat klinkt niet zo best.
Hoe had je het aangepakt om niet met de hele fiets terug naar de winkel te hoeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sjimmie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Oei dat klinkt niet zo best.
Hoe had je het aangepakt om niet met de hele fiets terug naar de winkel te hoeven?
Gewoon bellen. De betreffende fiets was via de webshop besteld. Kon het display gewoon ophalen in Alkmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dream800
  • Laatst online: 31-08 23:36
Offtopic, dit topic gaat over e-bikes, niet snelheidsbegrenzers op auto's

[ Voor 88% gewijzigd door deepbass909 op 05-05-2022 21:17 ]

Pagina: 1 ... 105 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam