Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:43
Foxhill schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:51:
[...]

Buiten dit forum mag er wel over gesproken worden. Dat een forum zijn verantwoordelijkheid neemt door spreken over verboden zaken niet toe te staan lijkt mij heel normaal. Is misschien zelfs wel verplicht. Zou toch gek zijn als ze op Tweakers een forum met tips over wiet kweken toestaan, om maar even een voorbeeld te noemen.
Verschil is wel dat er in beginsel helemaal niets verboden of strafbaars aan is om de begrenzing eraf te halen waardoor hij blijft ondersteunen boven de 25km/u, je mag er alleen niet de openbare weg mee op.
Op je eigen terrein kun je er volledig legaal op fietsen.
Daarom zijn van die 'ontgrendelaars' en zelfs ebike motoren die vrolijk ondersteunen tot ver boven de 50km/u vrij te verkrijgen.
Uiteraard kan Tweakers (of een forumbeheerder) ervoor kiezen dat er hier niet in de diepte over gesproken mag worden, ander verhaal.

Voor de rest moet eenieder het ook maar zelf weten, eigen verantwoordelijkheid.
Ik kan alleen zeggen dat 40km/u ontzettend snel is en je écht een probleem hebt als je met die snelheid onderuit gaat, met of zonder helm.
Dat je garantie zou vervallen en op een fiets zit waarmee je volgens de wet niet de openbare weg op mag is denk ik nog je minste zorg.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Een electrische fiets opvoeren is niet verboden en wettelijk toegestaan. Er op fietsen mag ook gewoon. Je mag dit alleen niet op de openbare weg doen. Op je eigen grond mag dit gewoon.
De vergelijking met wietplantjes en tips daarover is iets geheel anders. Dat is bij wet verboden (gedoogd met kanttekening).
Als tweakers echter heeft besloten dat het verboden is om daarover op hun site te praten, is dat hun goed recht en daar mag je wat van vinden maar het zijn de huisregels. Maar wat er dus staat in het roze gedeelte dat het illegaal is klopt feitelijk niet.
Maar dat veranderd er niks aan dat het beleid dus om hier geen tips en tricks over te geven. Praten er over in algemene zin is dan dus wel toegestaan.

Maar goed, ontopic

Ben nu al een weekje aan het kijken naar wat fietsen, kreeg opeens het idee dat ik van de zomer een kleine e-fiets nodig heb :)
Begon bij een cheap ass mini ding van 500 euro en elke keer zie ik er eentje waarvan ik denk die is het meer en die is steeds 100 euro duurder, inmiddels zit ik op de 1000 lol (k weet dat het nog steeds cheap ass is in verhouding tot)

[ Voor 21% gewijzigd door NosferatuX op 04-05-2022 21:26 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:23
JohanNL schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:57:
Ik kan alleen zeggen dat 40km/u ontzettend snel is en je écht een probleem hebt als je met die snelheid onderuit gaat, met of zonder helm.
Veel problemen kun je verhelpen met juiste bescherming. Een snelheid van 40km/u is op twee wielen tenslotte ook weer niet zo gek. Op de motor mag je ook gewoon 130 km/u. En met name motor ongevallen laten goed zien hoe je veel van je kwetsbaarheid weg kan nemen met goed beschermende kleding. Veel dat je eigenlijk ook gewoon op de fiets kunt dragen. Denk aan kevlar kleding, spine protection, etc. Veel opties die er overigens gewoon redelijk als casual kleding uitzien, maar dan alleen duurder.

Natuurlijk heb je op de motor ook mensen die op een zomerse dag denken dat een normale spijkerbroek en T-shirt wel afdoende is, maar de ervaring vanaf de andere kant tijdens de trauma opvang leert dat die vlieger toch niet helemaal opgaat.

Ja, indien je valt met 40km/u in je lycra pakje, dan zul je al snel de nodige huid inleveren. Naast de waarschijnlijke botbreuken. Maar hoeft zeer zeker niet.

Hetzelfde voor wat betreft helmkeuze, om nog maar niet eens te spreken over het feit dat nagenoeg niemand in Nederland deze gebruikt, is er een grote variatie in beschikbare soorten helmen en geleverde veiligheid. En onze helmregels zijn daarin natuurlijk bijzonder. Het is geenszins gericht op optimale veiligheid. Het is puur en alleen gebaseerd op het feit dat de gemiddelde Nederlander hun looks belangrijker vindt dan hun brein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
psychodude schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:27:
[...]

Veel problemen kun je verhelpen met juiste bescherming. Een snelheid van 40km/u is op twee wielen tenslotte ook weer niet zo gek. Op de motor mag je ook gewoon 130 km/u. E
Dit is dan wel precies de denkwijze wat het grote probleem is. Als iemand met 40km op een fiets zijn eigen hoofd kapot wil rijden moet ie dat lekker zelf weten. Wanneer zo een malloot (en ja dat vind ik serieus in dit geval) op een fiets 40km per wilt op een fietspad waar kinderen fietsen dan gaat het om de veiligheid van mede weggebruikers. Het excuus "ja maar ik doe het alleen waar het kan" gaat ook totaal niet op want op de plekken waar het kan (die dus gescheiden zijn van een fietspad) mag men niet met een fiets rijden en zal men het dus ook niet doen want ze willen geen boete en dus blijven de plekken over waar het niet kan maar in hun ogen wel want ze zijn superman.

PS
Dit is dus de reden waarom men niet wil dat er over gepraat wordt, discussies >:)

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:16

de Peer

under peer review

NosferatuX schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:36:
[...]

Dit is dan wel precies de denkwijze wat het grote probleem is. Als iemand met 40km op een fiets zijn eigen hoofd kapot wil rijden moet ie dat lekker zelf weten. Wanneer zo een malloot (en ja dat vind ik serieus in dit geval) op een fiets 40km per wilt op een fietspad waar kinderen fietsen dan gaat het om de veiligheid van mede weggebruikers. Het excuus "ja maar ik doe het alleen waar het kan" gaat ook totaal niet op want op de plekken waar het kan (die dus gescheiden zijn van een fietspad) mag men niet met een fiets rijden en zal men het dus ook niet doen want ze willen geen boete en dus blijven de plekken over waar het niet kan maar in hun ogen wel want ze zijn superman.

PS
Dit is dus de reden waarom men niet wil dat er over gepraat wordt, discussies >:)
Je kunt er ook gewoon verantwoordelijk mee om gaan. Netjes rustig inhalen. Altijd defensief rijden (want bewust van gevaar) en sowieso snelheid minderen in de buurt van andere fietsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birrel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-01-2024
Tommie12 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:56:
[...]

Vergeet die chip! ! !
Die fiets is gebouwd voor 25 km/h. Je hebt het frame en de remmen niet om daar 45 of zo mee te rijden.
Trouwens…. Je moet een helm en een verzekering!

Bedenk eens welke gevolgen er zijn als je aan 35 een kind omver rijdt, en je daarvoor mag op draaien….

Doe jezelf eens een plezier en kijk eens naar een speed pedelec. Die is een pak robuuster van frame, remmen, banden etc.
Er zijn redenen waarom die fietsen anders gebouwd worden.
En mijn racefiets met velgremmen dan. Daarmee ligt mijn snelheid ook regelmatig op +35 kmh.

Verder snap ik de affectie tegen een fiets met rotatiesensor niet. Ik heb een zelfgebouwde e-bike met hub motor en Kt controller. Deze simuleert torque control, maar werkt met een rotatie sensor. Er hebben al meerder collega's op gefietst die zelf een Veloretti of andere middenmotor e-bike hebben, en zij geven aan dat deze zeker zo natuurlijk fietst. Het koppel is natuurlijk niet zo groot, maar in het overgrote deel van ons land hebben wij dat ook niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackRyan2404
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-06-2023
OmeRobbie schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:27:
Yes! Gister dan eindelijk na 1,5 week wachten de Canyon Precede AL 7 ontvangen in een hele grote doos!

[Afbeelding]

In elkaar zetten was een fluitje van een cent met de Ikea-achtige handleiding. Alles was aanwezig: gereedschap, pasta etc… En dan na een klein uurtje: lekker rijden!
Mijn eerste indruk is wat ongeloofelijk stevig en stabiel alles in elkaar zit. Alle techniek is keurig weggewerkt, Deutsche grundlichkeit… zal geen sneer maken naar andere hollandse wannabe’s.

[Afbeelding]

Maar wat het meest op valt is wat een beauty het is… Ik heb 5 minuten naar de fiets staan kijken en was niet de enige bij ons in het park waar ik mijn eerste rondje om de plas heb gemaakt.

[Afbeelding]

Tot nu toe worden alle verwachtingen (en die waren hoog) waargemaakt die ik had van Canyon… service (chatfunctie en hulp is echt geweldig), rijeigenschappen zijn perfect, helemaal niet zo stijf/stuiterig wat ik klein beetje had verwacht (misschien komt dat nog wel als ik >15km ga rijden ofzo), het heeft de perfect zithouding voor mij: beetje sportief maar heel ontspannen…. maar vooral het design… blij da tik uiteindelijk voor deze mysterieuze chique grijskleur heb gekozen en niet de flamboyante champagnekleur.

Enige dat me tegenviel was het gewicht… ik moet nog eens nameten of nakijken of de 23,5kg die ik had gedacht nu incl of excl accu was. Wordt nog wel een gedoe om deze in mijn SUV te tillen en dan bijv. naar duinwatergebied Castricum of in de winter op het strand te gaan fietsen.

Uiteindelijk ben ik voor de beveiliging van deze beauty gegaan voor een ringslot. Zowat alle Stromer en R&M fora op dit onderwerp gelezen hoe zij het doen en de meesten zijn uiteindelijk gegaan voor een grotere ABUS ringslot die speciaal voor MTB’s en ballonbanden zijn gemaakt. Hierbij heb ik gekozen voor een insteekketting van een Texlock. Totaal 2kg en beide ART2… daarnaast zal ik het aanvullen met een cijferslot en alarm… iemand voor die laatste nog tips?
Hoe bevalt de Canyon nou? Ik sta ook op het punt om hem te bestellen, maar kan nergens reviews vinden.

En hoe heb je hier een ringslot op gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Birrel schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:51:
[...]

En mijn racefiets met velgremmen dan. Daarmee ligt mijn snelheid ook regelmatig op +35 kmh.

Verder snap ik de affectie tegen een fiets met rotatiesensor niet. Ik heb een zelfgebouwde e-bike met hub motor en Kt controller. Deze simuleert torque control, maar werkt met een rotatie sensor. Er hebben al meerder collega's op gefietst die zelf een Veloretti of andere middenmotor e-bike hebben, en zij geven aan dat deze zeker zo natuurlijk fietst. Het koppel is natuurlijk niet zo groot, maar in het overgrote deel van ons land hebben wij dat ook niet nodig.
Hiaten in de wetgeving komen wel vaker voor. Goed gedrag en geduld helpen je een stuk verder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:17
Ik taai af. Er is hier niet genoeg ruimte om advies te geven zodat het ook zin heeft. Discussie over wat er gezegd moet kunnen worden, te weinig begrip als iets afgeraden wordt, en niet openstaan voor een denkwijze beperken dat. Klanten adviseren vind ik doorgaans leuk, hier niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
JackRyan2404 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Hoe bevalt de Canyon nou? Ik sta ook op het punt om hem te bestellen, maar kan nergens reviews vinden.

En hoe heb je hier een ringslot op gemonteerd?
Heel goed! Zal binnenkort een review schrijven… heb je deze review al gevonden?
Verder zijn er niet zoveel reviews. De Fietstest van AD net uit, krijgt ie maar een 7.6 voornamelijk omdat ie wat stug en hard geveerd is. Dit klopt dat hebben alle fietsen die zo’n stijf frame hebben. Kijk maar naarr de stromers.
Ik vraag me wel af welke bandenspanning ze hebben gebruikt.. af van fabriek is redelijk hard gepompt… als je er wat uitlaat (kan makkelijk met 57mmm brede dikke banden) dan rijdt ie stukken comfortabeler.
Hangt er ook vanaf hoe vaak je fietst op klinkerweggetjes enzo.

Ik ga er wel de zadelpen vervangen voor eentje met vering. Denk de Kinect 2.1 (die ook op de Stromers zit) of misschien wel de Canyon VLCS 25…

Het ringslot is wel een dingetje… breedste ringslot van ik heb kunnen vinden is 11cm breed (binnenring), terwijl de seat stays (waar je opmomteert) 12,5cm van elkaar af staan… ik ben dus nog op zoek naar een oplossing. Irritante is dat de ANWB T&T module ik niet op mijn fiets heb laten plaaten, want was gewoon geen geschkte plek voor. Daar wil ik dus wel het ringslot voor. Ben vrijdag bij de FM, hopelijk heeft hij een ideetje.

Binnenkort ga ik dus mijn ervaring paatsen en kan alvast verklappen dat die heel positief is!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• OmeRobbie
Foxhill schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:53:
Ik taai af. Er is hier niet genoeg ruimte om advies te geven zodat het ook zin heeft. Discussie over wat er gezegd moet kunnen worden, te weinig begrip als iets afgeraden wordt, en niet openstaan voor een denkwijze beperken dat. Klanten adviseren vind ik doorgaans leuk, hier niet meer.
Dat vind ik wel jammer, juist fijn als er mensen zijn met verstand en ervaring. Ik lees je adviezen graag!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik snap je, want daar krijg je juist reactie van, maar wil even laten weten dat ik in stilte juist je adviezen graag lees, ter harte neem én er al meerdere keuzes op gebaseerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
NosferatuX schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:36:
[...]

PS
Dit slaat natuurlijk werkelijk waar nergens op.

Allereerst rijden speedpedelecs op bromfietspaden of de weg.

Daarnaast, er zijn voldoende plaatsen binnen dit land waar je zelfs als fietser de weg deelt met verkeer dat 50 km per uur gaat, soms zelfs harder dan dat, bijvoorbeeld de n742 bij Delden waar 60 is toegestaan op een gedeelde weg met fietsers.

Dat maakt iemand op dit soort fietsen geen malloot of superman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
psychodude schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:21:
[...]

Dit slaat natuurlijk werkelijk waar nergens op.

Allereerst rijden speedpedelecs op bromfietspaden of de weg.

Daarnaast, er zijn voldoende plaatsen binnen dit land waar je zelfs als fietser de weg deelt met verkeer dat 50 km per uur gaat, soms zelfs harder dan dat, bijvoorbeeld de n742 bij Delden waar 60 is toegestaan op een gedeelde weg met fietsers.

Dat maakt iemand op dit soort fietsen geen malloot of superman.
Het slaat wel degelijk ergens op want het ging niet over speedpedelecs maar gewone electrische fietsen die via tuning opgevoerd zijn en die rijden dus niet als een kenteken gekeurd speedpedelec op het bromfietspad maar op een gewoon fietspad.

[ Voor 20% gewijzigd door NosferatuX op 04-05-2022 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:28
Jammer, maar ik snap je wel. Ik zie ook steeds vaker discussies die m.i. hier niet thuishoren. Regels zijn duidelijk, maar steeds blijven doorgaan over "opvoeren" niet leuk meer en dan als klap op de vuurpijl over vrijheden etcetera beginnen. Voor wappies zijn er toch andere kanalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NosferatuX schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:33:
[...]

Het slaat wel degelijk ergens op want het ging niet over speedpedelecs maar gewone electrische fietsen die via tuning opgevoerd zijn en die rijden dus niet als een kenteken gekeurd speedpedelec op het bromfietspad maar op een gewoon fietspad.
Een opgevoerde simpele e-bike gaat echt niet zomaar ineens 45 rijden hoor. Daarvoor zul je toch wat meer moeite moeten doen dan enkel de elektronische begrenzing omzeilen. En ik verwacht dat mensen met een hele dure fiets met een zware motor het niet eens doen. Als ik naar mijn eigen fiets kijk, dan verwacht ik me helemaal het zweet in te moeten trappen om zo hard te gaan, zelfs in de hoogste versnelling.

Dat ze hier geen discussie willen hebben over het hoe en wat precies... Prima. Maar zodra iemand het 1x noemt lijkt mij dat niet zo'n probleem. Dat zou wel een enorme struisvogel-imitatie zijn. Iedereen weet inmiddels dat het kan en Google helpt je wel aan de how-to. Daar hebben mensen Tweakers niet voor nodig. Het is niet illegaal, dus Google maakt er geen geheim van en benodigdheden zijn gewoon te koop.

Slim is het niet. Als je een ongeluk maakt en je reed met een opgevoerde fiets op de openbare weg, dan kan de lol er best snel af zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:53

TTLCrazy

Listen to Frankie

Dream800 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:55:
[...]

Niemand die mij tegen houd?
We krijgen steeds meer dingen die onze vrijheid beperken.
ik kan nog wel 20 dingen opnoemen en ik weet ook dingen wel die nog niet openbaar bekend zijn.

'Snelheidsbegrenzer’ in nieuwe personenauto's vanaf juli verplicht
In nieuwe auto’s is vanaf 1 juli ISA verplicht: een ingrijpend waarschuwingssysteem voor te snel rijden. Dat wordt gecombineerd met een black box die informatie over de rit opslaat en rijfouten van de bestuurder aan de politie kan doorgeven.
Wat nou ? Wat haal jij er allemaal bij man. We hebben het hier over e-bikes, als je moeite hebt om je niet aan de (kleine) regels te houden dan post je toch lekker niet ?
Jammer, ik was wel blij met je advies hoor :) lekker uitgebreid en informatief.

Ontopic: ik heb (hopelijk) een adresje gevonden waar ze de Gazelle Ultimate C8+ HMB op voorraad hebben en nog dichtbij mij ook. Hopelijk snel eens gaan kijken en bestellen.

[ Voor 41% gewijzigd door TTLCrazy op 05-05-2022 07:41 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:13
Ik taai af. Er is hier niet genoeg ruimte om advies te geven zodat het ook zin heeft. .....
Groot gelijk.
Sommigen zijn hier slechts om een mening te verkondigen of een reactie uit te lokken, niet om advies.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die jouw adviezen wel waarderen en blijf je gewoon buiten iedere discussie die je de moeite niet waard vind.
Zaken die niet door de beugel kunnen, zijn ter beoordeling van de moderator.

Maar als we het toch weer over ebikes en veiligheid gaan hebben.
Dan is het behalve een helm, verstandig om nog verder naar mogelijkheden te zoeken.
Toevalligerwijs stuitte ik op het volgende: Een airbag voor fietsers.
Blijkt weliswaar al enige tijd te bestaan, maar zelf zag ik hem nu pas

In Nederland, waar een helm voor de meesten "not done" is, een gewaagde optie en waarschijnlijk nog een stap te ver is.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 05-05-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
de Peer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Je kunt er ook gewoon verantwoordelijk mee om gaan. Netjes rustig inhalen. Altijd defensief rijden (want bewust van gevaar) en sowieso snelheid minderen in de buurt van andere fietsers.
Dat kan, maar als ik het gemiddelde niveau fietser zie dan is dat toch wel beduidend bedroevend m.b.t. de verkeersregels, veiligheid en algemeen verantwoordelijk rijden in het verkeer.
Vooral met die hoge snelheid moet je ook goed inzicht hebben en in zekere zin moeten kunnen voorspellen wat jouw mede bestuurders doen, gevaarsituaties moeten kunnen herkennen etc.
Voor auto's ga je ook best vaak verkeerd ingeschat worden, zeker zonder helm.
Overigens is dit niet enkel het geval (maar wel meer) bij 40km/u, maar ook zeker in mindere mate bij 25-30km/u wat je in de praktijk wel vrij eenvoudig haalt met wat doortrappen bij een ' legale ' ebike.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:19
Dream800 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:55:
[...]

Niemand die mij tegen houd?
We krijgen steeds meer dingen die onze vrijheid beperken.
ik kan nog wel 20 dingen opnoemen en ik weet ook dingen wel die nog niet openbaar bekend zijn.

'Snelheidsbegrenzer’ in nieuwe personenauto's vanaf juli verplicht
In nieuwe auto’s is vanaf 1 juli ISA verplicht: een ingrijpend waarschuwingssysteem voor te snel rijden. Dat wordt gecombineerd met een black box die informatie over de rit opslaat en rijfouten van de bestuurder aan de politie kan doorgeven.
Ach man....
Als we allemaal woonden op 3 km van elkaar met rustige wegen, dan heb je die regels niet nodig, maar we wonen dicht op elkaar, er gebeuren nog altijd veel te veel ongevallen, dus de openbare weg is geen plaats om de regels te gaan testen. Die regels zijn er op democratische manier gekomen. Als ze je niet aan staan, ga dan naar Rusland of Saoudi Arabie. Sommige dingen kan je daar doen, andere helemaal niet.
Wil je racen, ook dat kan, maar dan in Zandvoort of zo.

Ik ken genoeg mensen die schijt hebben aan regels, tot er hen of hun kind iets wordt aan gedaan, dan moet ineens vanalles, en dader liefst nog voor eeuwig en drie dagen achter slot.

Je hebt absoluut de vrijheid om 45 te rijden met een fiets, maar dan wel een goedgekeurde fiets, met helm en met verzekering.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JohanNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:30:
[...]

Dat kan, maar als ik het gemiddelde niveau fietser zie dan is dat toch wel beduidend bedroevend m.b.t. de verkeersregels, veiligheid en algemeen verantwoordelijk rijden in het verkeer.
Vooral met die hoge snelheid moet je ook goed inzicht hebben en in zekere zin moeten kunnen voorspellen wat jouw mede bestuurders doen, gevaarsituaties moeten kunnen herkennen etc.
Voor auto's ga je ook best vaak verkeerd ingeschat worden, zeker zonder helm.
Overigens is dit niet enkel het geval (maar wel meer) bij 40km/u, maar ook zeker in mindere mate bij 25-30km/u wat je in de praktijk wel vrij eenvoudig haalt met wat doortrappen bij een ' legale ' ebike.
Ja dat kan ik allemaal beamen inderdaad. Je moet echt wel een ervaren fietser zijn om dat inzicht te verkrijgen. En het klopt: ik word ook vaak verkeerd ingeschat qua snelheid door auto's. Defensief fietsen is echt vereist.

Het is dus zeker risicovol(ler).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Josvdv schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:59:
Mijn nieuwe eBike is door de fietsenmaker afgeleverd met ventieldopjes met drukmeters, groen is 4 bar. Banden Swalbe Marathon 50-622.
[Afbeelding]
Ik vind 4 bar bij een 50mm band echt wel te hoog.
Het rijdt een pak beter rond de 3 bar, en zelfs 2.5 bar is heel goed te doen.

Als ik mijn gegevens hier in vul met 50mm, dan kom ik uit op 2.3 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-07 20:39
Ik heb veel meer dan dat ik wilde of anticipeerde uitgelokt met mijn post. Dit was alles behalve mijn doel en ik kies zoals jij ook hier niet verder op in te gaan.

Wel wil ik teruggeven dat ik juist veel aan jou advies heb gehad bij de aanschaf en andere vragen! Ook deze opmerking neem ik ten harte en bedenk me nog een keer of ik dat wel wil.

Ik hoop in ieder geval dat je gewoon betrokken blijft hier zoals je dat deed. Een echte aanvulling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexieee68
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10-2024
Patrik1 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Er liggen meer dan 500 container schepen voor de kust van China momenteel te wachten op laden/lossen...
Sinds september Gazelle Grenoble in bestelling. Fietsenmaker meldde vorige week dat frames hiervoor vanuit Shanghai moeten komen en vanwege COVID lockdown niet de boot op kunnen of niet worden geproduceerd. Oorspronkelijke levermaand was januari. Nu verwachte levering in juni. Hopelijk is het frame nu al in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
Zo zie je maar dat er weinig overblijft van een Nederlands kwaliteit product , ze bedoelen deze Nederlandse fiets is hier in elkaar geschroefd met onderdelen die overal vandaan komen behalve Nederland ( nouja de bel die wordt hier gemaakt )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
elinx schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:15:
[...]
Groot gelijk.
Sommigen zijn hier slechts om een mening te verkondigen of een reactie uit te lokken, niet om advies.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die jouw adviezen wel waarderen en blijf je gewoon buiten iedere discussie die je de moeite niet waard vind.
Zaken die niet door de beugel kunnen, zijn ter beoordeling van de moderator.

Maar als we het toch weer over ebikes en veiligheid gaan hebben.
Dan is het behalve een helm, verstandig om nog verder naar mogelijkheden te zoeken.
Toevalligerwijs stuitte ik op het volgende: Een airbag voor fietsers.
Blijkt weliswaar al enige tijd te bestaan, maar zelf zag ik hem nu pas

In Nederland, waar een helm voor de meesten "not done" is, een gewaagde optie en waarschijnlijk nog een stap te ver is.

[YouTube: Airbag-Fahrradhelm Hövding 3 im Crashversuch | ADAC 2021]
Een airbag i.p.v. helm :+.

Dezelfde soort idiote compromis waarin mensen de eigen veiligheid niet serieus neemt als de keuze om op een voertuig dat 45 km/u gaat niet in te zetten op een helm met volledig hoofd bescherming. Maar nee, dan maakt men zich zorgen om hun looks. Stel je voor dat je wordt gezien terwijl je aan je veiligheid denkt. Nee, dan liever de uitgebreide aangezichtsfracturen die ik al meermaals voorbij heb zien komen. Maar gelukkig zag je er tot voor het ongeval nog toonbaar uit 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Supertjeduc schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:40:
Zo zie je maar dat er weinig overblijft van een Nederlands kwaliteit product , ze bedoelen deze Nederlandse fiets is hier in elkaar geschroefd met onderdelen die overal vandaan komen behalve Nederland ( nouja de bel die wordt hier gemaakt )
Ja en als er geen importheffing van 100% zat op het importeren van fietsen buiten de EU, dan kwamen ze waarschijnlijk in zijn geheel uit China vandaan.
Als je op Alibaba en co. kijkt dan zie je ook best wel chique fietsen te koop staan tegen redelijk scherpe prijzen.
Alleen komt daar dan nog wel 100% + daarbovenop nog 21% overheen voordat je hem hier hebt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-08 19:54
Hoi Foxhill,
Het zou jammer zijn als je stopt vanwege niet ter zake doende opmerkingen.
Ik zou zeggen negeer ze !
Aan je tips en advies heb ik in ieder geval baat gehad bij de aankoop van een victoria fiets.
Nu precies een jaar oud, ca 2200 km op de teller en geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:40:
Je moet wel realistisch blijven hé.

Neem nu Shimano onderdelen. Waarschijnlijk bevatten 80% van de fietsen wel iets van Shimano.
Dacht je nu dat Shimano in elk land een fabriekje gaat bouwen om op 50 locaties versnellingsapparaten of remmen te gaan bouwen?

Het enige wat ik zie veranderen is dat ze meer per regio gaan werken, maar dan nog zal je versnelling ergens in Polen of Roemenië gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marius Pc
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-07 19:31
Zoals duidelijk in de topic-warning staat, het bespreken van alles wat met opvoeren van e-bikes te maken heeft, is niet toegestaan, dus ook niet het resetten van een beveiliging.

[ Voor 87% gewijzigd door deepbass909 op 05-05-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Marius Pc schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:42:

als je lekker wilt fietsen koop gewoon een pedelec (
Of een bafang middenmotor (zelfbouw).
Niet echt te vergelijken met een volwaardige pedelec van een A-merk maar qua prijs/kwaliteit verhouding scoort een bafang erg hoog.
Ik fiets er nu 9 maanden mee naar werk elke dag.22 km enkele reis. En bevalt super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
de Peer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:14:
[...]

Niet echt te vergelijken met een volwaardige pedelec van een A-merk maar qua prijs/kwaliteit verhouding scoort een bafang erg hoog.
Ik fiets er nu 9 maanden mee naar werk elke dag.22 km enkele reis. En bevalt super.
Met zelfbouw kun je het zo gek maken als je het zelf maar wilt, dus dat kan zeker beter zijn dan een kant-en-klare fiets.
Qua motorisch kan het ook zeker veel beter dan wat je zelfs gaat vinden op de aller duurste speed pedelecs, wat ook weer niet geheel onlogisch is want je mag toch '' maar '' 45km/u op een speed pedelec, dus dan is zo'n motor met een piekvermogen van zo rond de 600-700 watt ook wel weer ruim voldoende.
Bafang heeft echter wel middenmotoren met 1000w nominaal en zo nabij de 1200-1500w als piek, afhankelijk van het voltage van de accu.
Om het nog legaal te houden mag er op een speed pedelec maximaal een motor met een capaciteit van 4000w, dus daar is ook zeker nog wat ruimte :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marius Pc
de Peer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:14:
[...]

ja ik hoor veel goede verhalen over zelfbouwkits idd, fijn ook dat je dan een gashendel hebt *knip* zie topic-warning *knip* (en stuk goedkoper dan a merk) maar ik ben niet zo handig een bandplakken gaat nog net haha

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 05-05-2022 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Marius Pc schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:17:
[...]

ja ik hoor veel goede verhalen over zelfbouwkits idd, fijn ook dat je dan een gashendel
Met de kanttekening dat als de politie dat ziet / je ziet gebruiken ze jouw fiets e-scooter in beslag nemen, wat ook best reëel is op de langere termijn omdat het super opvallend is.
Maargoed je kunt gelukkig ook gewoon ervoor kiezen die gashendel er niet op te zetten en sowieso kan het gebruik ervan de levensduur van de motor verkorten; je moet eigenlijk altijd trappen om de motor te koelen, redelijk snel het liefst, vooral bij die krachtigere motoren met veel wattage op de hogere ondersteuningsstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
JohanNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:42:
.....
Met zelfbouw kun je het zo gek maken als je het zelf maar wilt, ......
Om het nog legaal te houden mag er op een speed pedelec maximaal een motor met een capaciteit van 4000w, dus daar is ook zeker nog wat ruimte....
Legaal in welke zin, want een speed pedelec heeft een registratie nodig, die volgens mij niet zomaar te verkrijgen is door een particulier.

[ Voor 37% gewijzigd door elinx op 05-05-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

NosferatuX schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:22:
Een electrische fiets opvoeren is niet verboden en wettelijk toegestaan. Er op fietsen mag ook gewoon. Je mag dit alleen niet op de openbare weg doen. Op je eigen grond mag dit gewoon.
De vergelijking met wietplantjes en tips daarover is iets geheel anders. Dat is bij wet verboden (gedoogd met kanttekening).
Als tweakers echter heeft besloten dat het verboden is om daarover op hun site te praten, is dat hun goed recht en daar mag je wat van vinden maar het zijn de huisregels. Maar wat er dus staat in het roze gedeelte dat het illegaal is klopt feitelijk niet.
Maar dat veranderd er niks aan dat het beleid dus om hier geen tips en tricks over te geven. Praten er over in algemene zin is dan dus wel toegestaan.
Let er wel op dat we zeer strikt zijn in wat wel en niet toegestaan wordt. Het excuus dat een fiets alleen op eigen terrein gebruikt zal worden, zien we niet als legitieme reden.

Bij modereren gaan we uit dat de fiets aangeschaft wordt voor gebruik op de openbare weg (en gaan daarin geen uitzonderingen maken), en dan is de stelling dat opvoeren illegaal is nog steeds correct. We behandelen het opvoeren van ebikes op dezelfde wijze als voor brommers, wat evenmin toegestaan is om te bespreken hier.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:29:
[...]

[mbr]Let er wel op dat we zeer strikt zijn in wat wel en niet toegestaan wordt. Het excuus dat een fiets alleen op eigen terrein gebruikt zal worden, zien we niet als legitieme reden.

Bij modereren gaan we uit dat de fiets aangeschaft wordt voor gebruik op de openbare weg (en gaan daarin geen uitzonderingen maken), en dan is de stelling dat opvoeren illegaal is nog steeds correct. We behandelen het opvoeren van ebikes op dezelfde wijze als voor brommers, wat evenmin toegestaan is om te bespreken hier.[/]
Dit is toch precies wat ik zeg.

TLDR; Het is gewoon legaal maar tweakers heeft zijn eigen regels gemaakt en modereert dus zoals je zegt op basis van aannames en aangezien dit forum van tweakers is hebben gebruikers zich daar aan te houden en het te respecteren

PS
Je hoort mij er ook niet over hoor (y)

[ Voor 6% gewijzigd door NosferatuX op 05-05-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
elinx schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:21:

[...]
Legaal in welke zin, want een speed pedelec heeft een registratie nodig, die volgens mij niet zomaar te verkrijgen is door een particulier.
Goed punt, maar het moet wel mogelijk zijn door hem bij de RDW te laten keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
Tommie12 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Je moet wel realistisch blijven hé.

Neem nu Shimano onderdelen. Waarschijnlijk bevatten 80% van de fietsen wel iets van Shimano.
Dacht je nu dat Shimano in elk land een fabriekje gaat bouwen om op 50 locaties versnellingsapparaten of remmen te gaan bouwen?

Het enige wat ik zie veranderen is dat ze meer per regio gaan werken, maar dan nog zal je versnelling ergens in Polen of Roemenië gebouwd worden.
Ja maar dat kan wel zijn maar dan moet je niet adverteren als Nederlands kwaliteit product
Je kunt natuurlijk ook gewoon de frames maken in Nederland , een Taiwanese las of buig robot is net zo duur als eentje die in Nederland staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramox
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-03-2024
Hallo allen,

Vraag me af of iemand een tip of oplossing heeft voor het volgende:

Sinds enkele maanden heb ik de Kalkhoff Endeavour 3.b Move in mijn bezit. Prima fiets en bevalt ook goed. Echter lukt het niet om een fietsstoeltje op de bagagedrager te monteren. De bagagedrager is te smal voor alle gangbare fietsstoeltjes (Yepp, Bobike etc). Ook een adapter past er niet op. De breedte van de bagagedrager is ongeveer 9,5 cm (buitendiameter).

Heeft iemand een suggestie of tip om toch een fietsstoeltje gemonteerd te krijgen op de bagagedrager. De optie van bevestiging aan framebuis ben ik bekend mee, maar vind ik geen toekomstbestendige oplossing.

Alvast dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Ramox schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:24:
Hallo allen,

Vraag me af of iemand een tip of oplossing heeft voor het volgende:

Sinds enkele maanden heb ik de Kalkhoff Endeavour 3.b Move in mijn bezit. Prima fiets en bevalt ook goed. Echter lukt het niet om een fietsstoeltje op de bagagedrager te monteren. De bagagedrager is te smal voor alle gangbare fietsstoeltjes (Yepp, Bobike etc). Ook een adapter past er niet op. De breedte van de bagagedrager is ongeveer 9,5 cm (buitendiameter).

Heeft iemand een suggestie of tip om toch een fietsstoeltje gemonteerd te krijgen op de bagagedrager. De optie van bevestiging aan framebuis ben ik bekend mee, maar vind ik geen toekomstbestendige oplossing.

Alvast dank voor het meedenken.
Indien de bagagedrager het probleem is, deze vervangen voor een ander model?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 11:51

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

JohanNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:17:
[...]

Als je op Alibaba en co. kijkt dan zie je ook best wel chique fietsen te koop staan tegen redelijk scherpe prijzen.
Alleen komt daar dan nog wel 100% + daarbovenop nog 21% overheen voordat je hem hier hebt :+
Toevallig heb ik "omdat het kan" is zo'n fiets van aliexpress gekocht, om te zien wat het nu precies is allemaal. Je komt dan wel in een 'rabbithole' en ziet dan al snel op de sites van de fabrikanten allemaal 'hints' naar merken in EU. Als je dan goed kijkt zie je idd gelijknissen in frames e.d. met bikes die hier voor 1500+ te koop zijn maar 'direct uit de china fabriek' hier kan krijgen voor rond de 1k.

Nu moet ik zeggen dat wat ik nu heb gekregen veel gesrpoken via ali-translate met de verkoper om tot een beetje een kwaliteitslevering te komen echt wel prima is. Alle onderdelen zijn echt solide en 'echt' shimano. Maar als ik door bereken wat modificaties zouden kosten om bijv. tot een vanmoof te komen dan zit je inderdaad al snel op 2k totaalprijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YNL7rbGxsRgN4xBxlDH7KckxX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XHezk9q3LkfF7Q4HG0nHHjI1.png?f=fotoalbum_large

Nu ben ik tevreden, want ik zocht een frame waar ik zelf iets aan kan doen maar toch een e-bike is. (denk aan ingebouwde batterij en niet opvallende motor kabels beetje weggewerkt maar toch toegankelijk verzet en standaard race/mtb onderdelen ipv zelfbouw waar je alles er opzichtig opplakt).

Wat ik begreep van de verkoper is dat met name op de batterij bespaard wordt. Dus als in de adv. geen merk staat (LG, Samsung oid) dan is de batterij super slecht en daarom ligt de prijs ook echt lekker laag.

En ja, geleverd was deze gewoon 25km/h locked :+ kwam ook uit een EU warehouse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marius Pc
NosferatuX schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:36:
[...]

Dit is toch precies wat ik zeg.

TLDR; Het is gewoon legaal maar tweakers heeft zijn eigen regels gemaakt en modereert dus zoals je zegt op basis van aannames en aangezien dit forum van tweakers is hebben gebruikers zich daar aan te houden en het te respecteren

PS
Je hoort mij er ook niet over hoor (y)
Tweakers is met veel dingen te fanatiek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:28
Marius Pc schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:27:
[...]

Tweakers is met veel dingen te fanatiek
Zal best wel, is ook maar een mening. Ik vind het prima die regels. Doe je dat niet dan is het risico groot dat dit forum binnen de kortst mogelijk keren alleen nog maar een "opvoerforum" is. Ik vind het juist prettig om ervaringen en tips en trucs m.b.t. legale zaken te lezen. Het zou jammer zijn als door de "verkeerde" discussies de oude rotten af gaan haken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 07:09
JohanNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:42:
Met zelfbouw kun je het zo gek maken als je het zelf maar wilt, dus dat kan zeker beter zijn dan een kant-en-klare fiets.
Mits en indien je zaken als interne accu, wegwerken van labels, grondstelling etc. niet meeneemt. Daarnaast zijn de controllers van Bosch en Yamaha serieus goed in het geven van een mooi ondersteuningsprofiwl, wat bij Bafang OEM al minder is, laat staan bij de losse motoren. Ik begrijp dat je dat allemaal vast wel zelf kan programmeren, maar de praktijk doet me zeer sterk vermoeden dat dit nog niet zo simpel is.

Zeker als je binnen de grenzen van de wet blijft gaat een top of the line premium e-bike een zelfbouw model verslaan, ook al baseer je die fiets op een top fully met XTR. Je mist gewoon de integratie. Dat je dan wel goedkoper uitgaat zijn is natuurlijk wel een belangrijke factor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Josvdv schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:17:
Banden hard oppompen is ook minder weerstand en dus groter bereik.
Deze mythe gaat maar niet dood...

Hard oppompen doet heel weinig voor de weerstand. Dit is zowel door Jan Heine getest (zie start post) als door Fiets die hiervoor een houten wielerbaan met minimale weerstand gebruikten.

De meeste fietsenmakers (alle!) pompen al snel twee keer meer bar erin dan ideaal. Vuistregel, band mag niet zwikken in een bocht en dan 2 a 3 slagen van je pomp erbij.

Met enorme afstand is de grootste factor op weerstand hoe diep je je stuur zet ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
Grappige fiets
Is de merknaam de Chinese schrijfwijze van "Gangsta". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

roffeltjes schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Deze mythe gaat maar niet dood...

Hard oppompen doet heel weinig voor de weerstand. Dit is zowel door Jan Heine getest (zie start post) als door Fiets die hiervoor een houten wielerbaan met minimale weerstand gebruikten.

De meeste fietsenmakers (alle!) pompen al snel twee keer meer bar erin dan ideaal. Vuistregel, band mag niet zwikken in een bocht en dan 2 a 3 slagen van je pomp erbij.

Met enorme afstand is de grootste factor op weerstand hoe diep je je stuur zet ;)
Nou ik merk het toch echt wel duidelijk op mijn fiets. Normaal zet ik er 4,5 bar in, als ie na een tijdje op 2,5-3 bar zit fiets dat best een stukkie zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
CT schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Toevallig heb ik "omdat het kan" is zo'n fiets van aliexpress gekocht, om te zien wat het nu precies is allemaal. Je komt dan wel in een 'rabbithole' en ziet dan al snel op de sites van de fabrikanten allemaal 'hints' naar merken in EU. Als je dan goed kijkt zie je idd gelijknissen in frames e.d. met bikes die hier voor 1500+ te koop zijn maar 'direct uit de china fabriek' hier kan krijgen voor rond de 1k.

Nu moet ik zeggen dat wat ik nu heb gekregen veel gesrpoken via ali-translate met de verkoper om tot een beetje een kwaliteitslevering te komen echt wel prima is. Alle onderdelen zijn echt solide en 'echt' shimano. Maar als ik door bereken wat modificaties zouden kosten om bijv. tot een vanmoof te komen dan zit je inderdaad al snel op 2k totaalprijs.

[Afbeelding]

Nu ben ik tevreden, want ik zocht een frame waar ik zelf iets aan kan doen maar toch een e-bike is. (denk aan ingebouwde batterij en niet opvallende motor kabels beetje weggewerkt maar toch toegankelijk verzet en standaard race/mtb onderdelen ipv zelfbouw waar je alles er opzichtig opplakt).

Wat ik begreep van de verkoper is dat met name op de batterij bespaard wordt. Dus als in de adv. geen merk staat (LG, Samsung oid) dan is de batterij super slecht en daarom ligt de prijs ook echt lekker laag.

En ja, geleverd was deze gewoon 25km/h locked :+ kwam ook uit een EU warehouse.
Daarvoor zitten we op Tweakers!
Mag ik vragen wat meer specs te delen met ons, zoals accu, motor, versnelling, type ondersteuning (snelheid, trap etc)... ?

Ben ook wel benieuwd naar die wielen... 3 spaken? fiets dat een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TTLCrazy schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Nou ik merk het toch echt wel duidelijk op mijn fiets. Normaal zet ik er 4,5 bar in, als ie na een tijdje op 2,5-3 bar zit fiets dat best een stukkie zwaarder.
Welke bandenmaat, en welk type?

Ik heb ook slechte ervaringen met banden die de dikste antileklagen hebben. Die banden zijn gewoon veel te stroef en stijf.

[ Voor 19% gewijzigd door Tommie12 op 06-05-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:29

B64

JohanNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:41:
[...]
Goed punt, maar het moet wel mogelijk zijn door hem bij de RDW te laten keuren.
In principe zou dat moeten kunnen, maar in de praktijk is het bij mijn weten knap lastig om een typegoedkeuring te krijgen op een zelfbouwproject. Voorbeeld: volgens de wet moet het VIN-nummer (voertuigidentificatienummer) in het frame zijn ingeslagen. Mijn fiets heeft een sticker met het framenummer, strikt genomen kan ik die dus nooit goedgekeurd krijgen als speed pedelec als ik dat zou willen.

Sowieso heb je niet alleen te maken met motorvermogen, maar ook verlichting (dimlicht vóór ipv een standaard fietslamp, remlicht achter, zijreflectoren), claxon, spiegel, kentekenplaathouder, en minimale vertraging van de remmen. Verder kijkt de RDW naar bevestiging en isolatie van accu, bedrading en motor, en naar de algehele staat van de fiets en of die geschikt is voor de hogere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
CT schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:10:
...
Toevallig heb ik "omdat het kan" is zo'n fiets van aliexpress gekocht, om te zien wat het nu precies is ....

... gewoon 25km/h locked :+ kwam ook uit een EU warehouse.
Het klopt.dat bij AliExpress je best wel modellen kan vinden die redelijk geprijsd uit een EU magazijn komen. Zoals bv:
Stads/Tourfiets met Bafang M200 middenmotor
MTB met Bafang M400 middenmotor
Maar ook iets dergelijks (full Carbon MTB) wat ik niet zo gauw zou durven overwegen om via Ali uit China te importeren.

Probleem met dergelijke bestellingen is dat het feitelijk ebikes zijn zonder enige reputatie en je dan ook moet afwachten hoe eea is afgemonteerd. Garantie is niet zo makkelijk te claimen en het meest eenvoudige is als je het onderhoud zelf kan doen. Je kan er dan best een goede koop aan hebben.

Het China merk Frey heeft bv wel enige reputatie opgebouwd en verrekend tevens bijkomende kosten voor verzenden naar EU.
Maar ook dan moet je sterk in je schoenen staan voor je daar besteld, met dergelijke prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
OmeRobbie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:19:
.....wat meer specs......
Kwestie van zoeken op Ali ;)
Hier vind je wat meer informatie.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 06-05-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 11:51

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

OmeRobbie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:19:
[...]

Daarvoor zitten we op Tweakers!
Mag ik vragen wat meer specs te delen met ons, zoals accu, motor, versnelling, type ondersteuning (snelheid, trap etc)... ?

15Ah accu met een 350watt achterwiel motor. Accu&controller zit in het frame verwerkt, alles is met vrij 'standaard' ronde stekkertjes gemonteerd, en is ook af te koppelen, ook de voorlamp kan met de controller aan/uit worden gezet. Achter zit een 11T-28T cassette en voor 3 bladen (42T grootste).
Ondersteuning is gewoon rotatie(sensor), voelt solide voor wat het is, reageert vrij adequaat.
Standjes gaan tot 5, en bij 5 zonder de lock kom je op ongeveer 32km/h. Zonder lock blijft overigens de ondersteuning 'geven' ook boven 32, dus meetrappen haal je zonder teveel zweet en een redelijk normale cadans ±39km/h. Er zitten discbrakes op, na wat afstellen remmen ze met vertrouwen ;) ook is de rem 'electronisch' verbonden, dus je ziet op het display dat de rem is ingedrukt waardoor de controller er van op de hoogte is, nadat ik een bike zelf had omgebouwd weet ik dat zo'n functie erg waardevol kan zijn 8)
Het is een MTB frame met veering voor welke je op lock kan zetten of open en dan de stroefheid afstellen.
Heb zelf op open en redelijks troef. Met 25km/h over een drempel is geen probleem met deze 3 spaken wielen. Met mn andere ebike met normale spaken en geen voorvork vering moet je wel even afremmen. Heb geen vergelijkingsmateriaal met een andere MTB die geen 3 spaken heeft, dus ik kan er verder weinig zinnigs over zeggen.
Dat 'geven' is wel belangrijk, daardoor merk ik geen muur zoals met mn andere ebike, welke gewoon stopt bij 25km/h. Hiermee kan je gewoon sportief fietsen op standje 1 om net wat minder zweet te produceren.
Ik woon overigens naast een bos dus ik ga eerdaags ook is proberen 'm echt als MTB te gebruiken :-)
Gewicht heb ik overigens niet gemeten, maar ik vermoed al snel 30kg+ oid, je tilt 'm niet zo makkelijk de trap op.. maarja, de accu zit nu eenmaal in het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
roffeltjes schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:41:
[...]
Mits en indien je zaken als interne accu, wegwerken van labels, grondstelling etc. niet meeneemt.
Daarvoor heb je dus wel wat kennis en creativiteit in huis nodig, wat mij logisch lijkt als je deze weg in gaat.
Als je al fietstassen wilt hebben op de fiets, dan kun je daar bijvoorbeeld ook de accu in monteren.
Maar zo strak als een vanmoof zal inderdaad wel lastig worden, als het je daar om gaat dan leg je m.i. de prioriteiten totaal ergens anders.
Er zijn echter wel genoeg ( met name Amerikaanse ) fora, reddit e.d. waar mensen voorbeelden tonen die zeker niet slecht zijn.
roffeltjes schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Daarnaast zijn de controllers van Bosch en Yamaha serieus goed in het geven van een mooi ondersteuningsprofiwl, wat bij Bafang OEM al minder is, laat staan bij de losse motoren. Ik begrijp dat je dat allemaal vast wel zelf kan programmeren, maar de praktijk doet me zeer sterk vermoeden dat dit nog niet zo simpel is.
Dit is een aanname die niet klopt.
Het is inderdaad zo dat de standaard instellingen vaak ruk zijn, maar er is gewoon een programmeer kabel beschikbaar voor hoogstens 2 tientjes waarmee je via de bafang configuration tool de parameters kunt wijzigen naar wens, dit is doodeenvoudig. ( letterlijk het moeilijkste is de kabel weer eraf koppelen, die zit erg strak vast :+ )
Ik heb alleen wel gelezen dat er mensen zijn die de standaard bafang controller hadden vervangen voor een andere die met name minder energie zou verbruiken, wellicht is dat dan ook aan te raden om te doen en komen er dus nog wat kosten bij.

Verder zijn er dus midden motoren beschikbaar van Bafang die wel echt beduidend meer power bieden, tot 160nm dacht ik ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
JohanNL schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:13:
...... een programmeer kabel beschikbaar voor hoogstens 2 tientjes waarmee je via de bafang configuration tool de parameters kunt wijzigen naar wens, ....
Helaas.................. je moet maar afwachten of dit ook mogelijk is met de Bafang motor die je hebt aangeschaft. Die kans is heel klein, zeker bij een model vanaf 2020.
Bafang is bezig om te schakelen van UART protocol naar het CAN-bus protocol, waarna het onmogelijk, of misschien zeer moeizaam, is om nog iets te wijzigen.
Ik denk dat alle frame-mount middenmotoren al zijn aangepast.
Misschien de BBSxx versie nog niet, maar het zou zomaar kunnen dat dit op een gegeven moment ook gebeurd. Een kwestie van een andere controller inbouwen.

Het zal allemaal te maken hebben met EU norm NEN-EN 15194:2017 voor ebikes die in 2021 verder aangescherpt zal worden.

[ Voor 32% gewijzigd door elinx op 06-05-2022 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
B64 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:42:
[...]

In principe zou dat moeten kunnen, maar in de praktijk is het bij mijn weten knap lastig om een typegoedkeuring te krijgen op een zelfbouwproject. Voorbeeld: volgens de wet moet het VIN-nummer (voertuigidentificatienummer) in het frame zijn ingeslagen. Mijn fiets heeft een sticker met het framenummer, strikt genomen kan ik die dus nooit goedgekeurd krijgen als speed pedelec als ik dat zou willen.

Sowieso heb je niet alleen te maken met motorvermogen, maar ook verlichting (dimlicht vóór ipv een standaard fietslamp, remlicht achter, zijreflectoren), claxon, spiegel, kentekenplaathouder, en minimale vertraging van de remmen. Verder kijkt de RDW naar bevestiging en isolatie van accu, bedrading en motor, en naar de algehele staat van de fiets en of die geschikt is voor de hogere snelheid.
Er wordt gezegd dat een gewone fiets prima geschikt is voor hogere snelheden. Dus moet een keuring geen enkel probleem zijn.
Als ik het lijstje zo doorlees, zullen veel zelfbouwprojecten door de RDW dus afgekeurd worden. Dat zal vast een reden hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
JohanNL schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:13:
Dit is een aanname die niet klopt.
Het is inderdaad zo dat de standaard instellingen vaak ruk zijn, maar er is gewoon een programmeer kabel beschikbaar voor hoogstens 2 tientjes waarmee je via de bafang configuration tool de parameters kunt wijzigen naar wens, dit is doodeenvoudig. ( letterlijk het moeilijkste is de kabel weer eraf koppelen, die zit erg strak vast :+ )
Ik heb alleen wel gelezen dat er mensen zijn die de standaard bafang controller hadden vervangen voor een andere die met name minder energie zou verbruiken, wellicht is dat dan ook aan te raden om te doen en komen er dus nog wat kosten bij.

Verder zijn er dus midden motoren beschikbaar van Bafang die wel echt beduidend meer power bieden, tot 160nm dacht ik ook :+
Het is voor jou blijkbaar niet ingewikkeld om te doen maar je vergist je er in hoe ingewikkeld het voor veel andere mensen kan zijn. Iedereen heeft zo zijn specialiteiten en interesses.

De specs geven dan 160 Nm aan maar wat merk je daarvan. Hoe veel effect het?
Er zijn al veel vergelijkingstesten tussen middenmotoren gedaan Iedere keer blijkt daar uit dat de specs helemaal niets zeggen. Een middenmotor met 90 Nm kan prima tammer aanvoelen dan een 70 Nm variant van een ander merk. Over het algemeen komen de Bafang motoren op dit punt er niet als beste uit. Ik herinner me nog een vergelijking waarbij de 80 Nm Bafang vergelijkbaar aanvoelde als de 50 Nm van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:25:
[...]

Het is voor jou blijkbaar niet ingewikkeld om te doen maar je vergist je er in hoe ingewikkeld het voor veel andere mensen kan zijn. Iedereen heeft zo zijn specialiteiten en interesses.

De specs geven dan 160 Nm aan maar wat merk je daarvan. Hoe veel effect het?
Er zijn al veel vergelijkingstesten tussen middenmotoren gedaan Iedere keer blijkt daar uit dat de specs helemaal niets zeggen. Een middenmotor met 90 Nm kan prima tammer aanvoelen dan een 70 Nm variant van een ander merk. Over het algemeen komen de Bafang motoren op dit punt er niet als beste uit. Ik herinner me nog een vergelijking waarbij de 80 Nm Bafang vergelijkbaar aanvoelde als de 50 Nm van een ander merk.
Tja, en of Bafang zijn cijfers eerlijk vermeldt.... het is niet iets wat je met huis, tuin en keukenspullen kan nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Tommie12 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Welke bandenmaat, en welk type?

Ik heb ook slechte ervaringen met banden die de dikste antileklagen hebben. Die banden zijn gewoon veel te stroef en stijf.
37-522, en ja het is best een stijve band achter. Maar opgepompt rijdt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TTLCrazy schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:22:
[...]

37-522, en ja het is best een stijve band achter. Maar opgepompt rijdt het prima.
https://silca.cc/pages/sppc-form

Volgens deze is ca 3.8 Bar aan te raden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:38:
.....
Tja, en of Bafang zijn cijfers eerlijk vermeldt.... het is niet iets wat je met huis, tuin en keukenspullen kan nameten.
Dat geldt volgens mij voor ieder merk, niet alleen voor Bafang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:25:
... blijkbaar niet ingewikkeld om te doen maar je vergist je er in hoe ingewikkeld het voor veel andere mensen kan zijn. Iedereen heeft zo zijn specialiteiten en interesses.

De specs geven dan 160 Nm aan maar wat merk je daarvan. Hoe veel effect het?....
mbt opnieuw instellen van een Bafangmotor zal nu alleen nog gelden voor de BBxx serie, wat betekent dat het om een conversie kit gaat. Degenen die dit doen zijn vaak ook op de hoogte van die mogelijkheid.

Een complete ebike met frame-mount Bafang motor is herprogrammeren niet meer te doen.

De 160Nm versie van Bafang is de M620 en betreft ook een frame-mount. Een dergelijke motor is tot 1000W continu leverbaar en bestemd voor het zware werk, zoals bv bakfietsen. Op een gewone ebike zal je die niet zo gauw zien omdat je er een speciaal fietsframe voor moet hebben. Op zijn minst zal het dan om een speedpedelec gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TTLCrazy schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Is dat je gevoel of heb je dat met een vermogensmeter, stopwatch en hartslagmeter ook echt gemeten?

Ik snap dat het raar is, maar de data wijst toch echt uit dat het precies andersom ligt dan wat jouw lichaam voelt (het fijne trilgevoel en zoefgeluid kleuren vermoedelijk het oordeel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Wanneer je band te zacht is raakt meer rubber het wegdek. Een hard opgepompte band staat bol en daarbij is het contact oppervlak kleiner dan bij een zachte doorgezakte band.
Eigenlijk gelden dezelfde nadelen bij te zachte autobanden ook gewoon voor fietsbanden.

Een te zachte band is qua raak oppervlak breder dan dezelde maat band die hard is opgepompt.
Bij welke variabelen je het verschil gaat merken, is verschillend maar puur qua metingen is dit natuurkundig een vast gegeven lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39
roffeltjes schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Is dat je gevoel of heb je dat met een vermogensmeter, stopwatch en hartslagmeter ook echt gemeten?

Ik snap dat het raar is, maar de data wijst toch echt uit dat het precies andersom ligt dan wat jouw lichaam voelt (het fijne trilgevoel en zoefgeluid kleuren vermoedelijk het oordeel).
Vandaar dat alle wielrenners ook met 1 bar rondrijden.

Natuurlijk doen die dat niet, weet ik. Maar als er ergns wel de informatiegegevengekte heeft toegeslagen is het daar wel en je ziet ze toch nog echt zo hard mogelijk opgepompt rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 07-05-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
maartend schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:13:
[...]

Natuurlijk doen die dat niet, weet ik. Maar als er ergns wel de informatiegegevengekte heeft toegeslagen is het daar wel en je ziet ze toch nog echt zo hard mogelijk opgepompt rijden.
De tijd van 9 bar is wel gedaan hoor, en ze rijden nu ook op iets bredere banden dan 10 jaar geleden. Nu is 23 en 25 mm echt courant, vroeger reden ze op <20 mm.

Ik geloofde het ook niet, maar …. Zet de koppigheid even opzij en rij eens met 1 en 2 bar minder dan die keiharde banden. Kost niks hé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39
Tommie12 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:21:
[...]

De tijd van 9 bar is wel gedaan hoor, en ze rijden nu ook op iets bredere banden dan 10 jaar geleden. Nu is 23 en 25 mm echt courant, vroeger reden ze op <20 mm.

Ik geloofde het ook niet, maar …. Zet de koppigheid even opzij en rij eens met 1 en 2 bar minder dan die keiharde banden. Kost niks hé.
Oh, ik rij MTb, dus rij al laag. En merk op mijn smalle wegbandjes op de racefiets echt weinig verschil tussen 9 en 7 bar. Maar er zit ergens een omslagpunt en dat zit echt niet op het punt dat je band lek is. Maar ruim erboven. En dat omslagpunt zal van veel factoren afhankelijk zijn weg, weer, gewicht, enz, enz, enz

Maar het heeft ook heel veel met vering te maken van de banden. Waarmee je dus wegcontact blijft houden. En des te harder, des te meer stuiter. En stuiteren is nooit goed. Behalve op een teknofeessie.

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 07-05-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marius Pc
jaxel70 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:40:
[...]

Zal best wel, is ook maar een mening. Ik vind het prima die regels. Doe je dat niet dan is het risico groot dat dit forum binnen de kortst mogelijk keren alleen nog maar een "opvoerforum" is. Ik vind het juist prettig om ervaringen en tips en trucs m.b.t. legale zaken te lezen. Het zou jammer zijn als door de "verkeerde" discussies de oude rotten af gaan haken.
daar heb je wel een punt idd waar ligt de grens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb vandaag een 2e hands ebike gekocht. Batavus e Milano, wel met veel kilometers, 29000, maar hij rijdt prima, accu bereik lijkt zover nog goed, morgen denk ik eens kijken hoe goed.

Maar ik heb een vraag, de draaiversteller van de Nexus 8 naaf is wat stroef en is ook een ouder model dan mijn andere fiets uit 2018/19. Deze fiets is geschat uit 2015/16, de FM wist het niet precies. Kan ik een nieuwe draaiversteller kopen en deze zonder problemen op mijn oudere e-bike zetten ? De prijzen voor die dingen zijn echt lager dan ik had verwacht, ongeveer 15-20 Euro. Dus waarom zitten kutten als ik een nieuwe nieuwer model kan halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Dat ligt natuurlijk redelijk lijn met het oppompen tot 4.5 bar en op 2.5 - 3 bar slecht aanvoelende, zoals @TTLCrazy aangaf. Sure, je kunt tot exact 3.8 bar gaan, maar het nadeel daarvan is natuurlijk wel dat je frequenter de band op zult moeten pompen. En met een 3.8 bar optimum, zal zo'n beetje 3.3 - 4.3 bar vaak bij benadering het window zijn waarin rijden comfortabel is.

Zeker voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer is het niet te vaak hoeven op te pompen fijn. Je wilt eigenlijk gewoon zo min mogelijk onderhoud.

Dit heels anders dan de mentaliteit tijdens bijvoorbeeld een fietsvakantie, waarin het niet uit de weg gaan om zelfs bijvoorbeeld voor een langer traject op bospaden bijvoorbeeld even 1 bar lucht te laten ontsnappen, om later op de dag bij betreden van asfalt weer bij te pompen, zeker niet ongewoon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TTLCrazy schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:04:
Ik heb vandaag een 2e hands ebike gekocht. Batavus e Milano, wel met veel kilometers, 29000, maar hij rijdt prima, accu bereik lijkt zover nog goed, morgen denk ik eens kijken hoe goed.

Maar ik heb een vraag, de draaiversteller van de Nexus 8 naaf is wat stroef en is ook een ouder model dan mijn andere fiets uit 2018/19. Deze fiets is geschat uit 2015/16, de FM wist het niet precies. Kan ik een nieuwe draaiversteller kopen en deze zonder problemen op mijn oudere e-bike zetten ? De prijzen voor die dingen zijn echt lager dan ik had verwacht, ongeveer 15-20 Euro. Dus waarom zitten kutten als ik een nieuwe nieuwer model kan halen :)
Ik denk dat het wel zal lukken. Ik vermoed dat je even veel mm kabel nodig hebt per versnelling. Wel zou ik ineens de kabel mee vervangen, dat is een slijtdeel. De rest zal afstelling worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@TTLCrazy. Iedere 8 Nexus shifter en sommige Alfine 8 shifters zullen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
maartend schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:13:
[...]

Uhm, ook bij profs zijn banden breder geworden met aanzienlijk minder druk (al snel 10-20%). Zoals al gezegd; testen op perfecte wielerbaan ondergrond geeft al aan dat er echt geen winst zit in hele hoge druk, die informatie is juist waardoor dingen veranderd zijn.

Eigenlijk is het trillende gevoel van harde banden al een teken dat je op dat moment efficiëntie aan het verliezen bent.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 07-05-2022 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
TTLCrazy schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:04:Kan ik een nieuwe draaiversteller kopen en deze zonder problemen op mijn oudere e-bike zetten ?
@Athome nee dat is niet zomaar waar. Shimano heeft juist rond 2015 van schakelrichting gewijzigd en dat betekent dat je ondanks dat de stappen intern hetzelfde zijn gebleven je toch niet verstellers kan uitwisselen tussen oud en nieuw. De Milano zit net op dat kantelpunt.

Je moet echt even online compatibiliteit uitzoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 07-05-2022 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:23:
[...]

Uhm, ook bij profs zijn banden breder geworden met aanzienlijk minder druk (al snel 10-20%). Zoals al gezegd; testen op perfecte wielerbaan ondergrond geeft al aan dat er echt geen winst zit in hele hoge druk, die informatie is juist waardoor dingen veranderd zijn.

Eigenlijk is het trillende gevoel van harde banden al een teken dat je op dat moment efficiëntie aan het verliezen bent.
En al zullen sommige mensen anders denken/concluderen. De juiste bandenspanning is absoluut een must. In mijn ogen liever iets te zacht dan spijkerhard ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
gisteren mijn eerste twee proefritten gehad: de Ampler Axel en de Amsterdam+.

ben op zoek naar een lichtgewicht stadsfiets (woon in Amsterdam) die me vlot van oost naar west en weer terug kan brengen. allereerst de Axel geprobeerd, nadat ik hier wat enthousiaste dingen over Ampler las. en ik moet zeggen: echt een heerlijke fiets! ik was misschien wat bevooroordeeld omdat het m'n eerste proefrit was, maar ik heb echt genoten. niet hoeven schakelen voelde erg lekker, ik trok overal heel vlotjes op en van 0 tot 25 voelde erg soepel. en omdat ie zo licht is (16kg) zit je met een beetje doortrappen zo op >30km/u. vond alleen het display niet heel handig: niet makkelijk af te lezen, en geen snelheidsmeter. grootste nadeel: geen afneembare accu. dat kan een dealbreaker zijn.

daarna de Amsterdam+ gereden. ik moet zeggen, die viel een beetje tegen na de enthousiaste verhalen die ik erover las. ook hier hoef je niet te schakelen. er zitten vijf ranges op, tot 25km/u, maar de handmatige overgang ging een stuk minder vlot dan de Axel. als je 18 km/u rijdt moet je voor de juiste ondersteuning ook echt op standje vier rijden. ga je vervolgens over de 20, dan voel je echt de ondersteuning wegvallen. ook bij het schakelen tussen de tussen de ranges voel je de fiets vaak een seconde terughouden. ik was dus bijna constant aan het switchen tussen die ranges. jammer, want voor de rest een prima fiets, met fijne motor en uitneembare batterij.

ik probeer de komende dagen nog een testrit te doen op een Cowboy (die komen blijkbaar naar je huis met de fiets?) en de Veloretti Ace. voor die laatste is het nog niet gelukt een proefrit te plannen, weet iemand waar je dat kan doen? ik zie nergens een link op hun website :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

roffeltjes schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:33:
[...]

@Athome nee dat is niet zomaar waar. Shimano heeft juist rond 2015 van schakelrichting gewijzigd en dat betekent dat je ondanks dat de stappen intern hetzelfde zijn gebleven je toch niet verstellers kan uitwisselen tussen oud en nieuw. De Milano zit net op dat kantelpunt.

Je moet echt even online compatibiliteit uitzoeken.
Ik heb even gecheckt en mijn 2 draaiverstellers hebben allebei dezelfde richting. Dus mijn e-bike van 2016? en mijn gewone fiets van 2019 zijn uitwisselbaars betreffende dit onderdeel mag ik aannemen. Ik ga zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik ben soms heel slecht in uitleggen :+
TTLCrazy schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:40:
[...]

Ik heb even gecheckt en mijn 2 draaiverstellers hebben allebei dezelfde richting. Dus mijn e-bike van 2016? en mijn gewone fiets van 2019 zijn uitwisselbaars betreffende dit onderdeel mag ik aannemen. Ik ga zoeken :)
De draairichting van de versteller is niet het probleem (de shifters draaien dezelfde kant op/de rapid action knoppen werken hetzelfde), het gaat om wat er intern gebeurd.

Ik probeer het uit te leggen met drie versnellingen, compleet fictief maar te illustratie wat Shimano heeft gedaan. Stel je een drie versnellingsnaaf voor waarbij bij elke shift de kabel een stukje beweegt:

<2015: 2mm, 3mm, 1.5mm
>2015 1.5mm, 3mm, 2mm

De stapjes zijn hetzelfde, maar omgekeerd. Je draait dus nog dezelfde kant op, maar het patroon is andersom. Ik hoop dat ik het hiermee verduidelijk :X

Maar 2016 lijkt me wel veilig.

In ieder geval weet je het nu als het toch niet werkt, dan moet je hem ruilen voor een oudere versteller.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 08-05-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
De discussie gevolgd over hoeveel bar in een fietsband.

De meningen lopen behoorlijk uiteen. Van hard tot zacht.

Voor mij is de verhouding aantal bar tot wat jezelf weegt doorslaggevend. Het alle belangrijkste is wat jezelf het meest comfortabel vind.

Op verharde weg tot 4.7 bar bij een gewicht van 94 kilo. Bij onverhard of ruiger terrein, laat ik aan de hand van het terrein er wat lucht uitlopen.

De banden van mijn vrouw op 4 bar en over haar gewicht mag ik niet... ;)

Het is geen exacte wetenschap maar gewoon wat vind je prettig.

Heeft ook te maken met het ontwerp van je bike enz..

Gezeur of betweterigheid over wat juist is lap ik aan m'n laars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Op zich mee eens dat iedereen het zelf moet weten, maar metingen en experts afdoen als mening vind ik een misleidende afspiegeling van de dicussie. En geen exacte wetenschap? Dat vind ik een scheve voorstelling van de zaken als er gewoon gemeten kan worden.

https://cyclingtips.com/2...tire-sizes-and-pressures/

https://www.renehersecycles.com/bq-tire-test-results/

https://www.bikeradar.com.../road-bike-tyre-pressure/
What feels fast, might not be fast
Very high tyre pressures might feel fast, but they’re not.

Once you go past a certain point, adding more air to your tyres actually decreases grip, increases high-frequency vibrations and causes extra muscular fatigue. All of these things slow you down.

Getting your tyre pressure right is both faster and more comfortable.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 08-05-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-07 10:02
Ik vroeg mij af hoe “goed” het batterijslot is op de victoria fietsen. Het lijkt niet heel sterk en heb gevoel dat als je beetje je best doet de batterij er zo uit hebt. Is mijn gevoel correct? Wellicht hier mensen met ervaringen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:18:
.... metingen en experts afdoen als mening vind ik een misleidende afspiegeling van de dicussie. .........
Zonder dat het de bedoeling is om er een woordspel van te maken.

Het gaat volgens mij niet over de wetenschap en metingen, maar om meningen van personen die verwijzen naar die wetenschap in meer of mindere mate.
De personen zelf hebben namelijk nimmer eenzelfde onderzoek gedaan en kunnen niet meer doen dan verwijzen naar dat onderzoek en hun eigen ervaringen vermelden.

Mijn mening is dat ieder moet doen wat hij vindt dat het meest plezierig fietst.
Voor een gemiddelde ebike gebruiker (met bv verende voorvork en zadelpen) zal het volgens mij minder merkbaar zijn dan voor een getrainde wielrenner op een stijf maatframe.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 08-05-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@elinx

Er is wel een stevig verschil hoor. Zelfs met die vork en zadelpen zit je met een grote onafgeveerde massa. Dat voel je nog meer met een zware ebike dan met een carbonfiets van 7.5kg.

Onderzoek heeft aangetoond dat een bredere band met een iets lagere spanning toch lichter loopt dan een smalle band op hoge druk.

Als je dat fysisch bekijkt, dan is het verschil kn contactvlak anders. Contactvlak is een ovaal. Met een brede band is die kort en breed (gezien in rijrichting), met een smalle band lang en smal.

Maar de trillingen zijn belangrijker dan je denkt. Een trillende fiets verliest bodemcontact en dan kan je geen kracht meer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:53:
.... Dat voel je nog meer met een zware ebike.....

Onderzoek heeft aangetoond dat een bredere band met een iets lagere spanning toch lichter loopt dan een smalle band op hoge druk......

...Een trillende fiets verliest bodemcontact en dan kan je geen kracht meer zetten.
Mij hoef je niet te overtuigen, maar ik kan me voorstellen dat veel fietsers niet zo veel interesse hebben in dergelijke wetenschap. Dat komt misschien pas als er vragen zijn zoals bv gesteld zijn mbt de "beste bandenspanning".
Dat betekent dat een gemiddelde ebike berijder het trillen/stuiteren zou moeten voelen en feitelijk niet meer zo lekker zal fietsen als er ook nog kracht verloren gaat.

Indien dit niet wordt gevoeld, dan wordt het volgens mij niet onveiliger om te fietsen.
Daarom mijn mening dat een ieder zonder kennis en wetenschap zijn banden op spanning kan brengen, dat het meest plezierig is tijdens het fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackRyan2404
habermas schreef op zondag 8 mei 2022 @ 06:51:

ik probeer de komende dagen nog een testrit te doen op een Cowboy (die komen blijkbaar naar je huis met de fiets?) en de Veloretti Ace. voor die laatste is het nog niet gelukt een proefrit te plannen, weet iemand waar je dat kan doen? ik zie nergens een link op hun website :?
Dat klopt: je moet ze gewoon even bellen voor een afspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:12:
[...]

Het gaat volgens mij niet over de wetenschap en metingen, maar om meningen van personen die verwijzen naar die wetenschap in meer of mindere mate.
De personen zelf hebben namelijk nimmer eenzelfde onderzoek gedaan en kunnen niet meer doen dan verwijzen naar dat onderzoek en hun eigen ervaringen vermelden.
Err huh... Dus als je het hebt over zwaartekracht is het volgens jou een mening?

Sorry, wat een ontzettend bizarre manier om argumentatie te ontkrachten. Ga maar na wat dit inhoudt voor belangrijke thema's. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TecTo
Je hebt fietsliefhebbers die graag aan de hand van (pseudo) wetenschappelijke onderzoeken veronderstellen dat ze hun fiets goed hebben afgesteld en van de juiste onderdelen hebben voorzien.

Wat me wel opvalt bij de bovenstaande categorie er weinig ruimte is voor een andere mening en ze direct met tabellen en argumenten komen om vooral het gelijk aan hun kant te krijgen.

Je hebt fietsers die aan de hand van ervaringen weten wat ze doen en zo hun keuze's bepalen. Deze categorie laat vooral hun ervaring, inzicht en fysiek bepalen hoe ze hun fiets afstellen. Reken mezelf tot deze groep.

Ga gewoon lekker fietsen en pomp eens wat meer of minder bar in je banden. Schuif eens met je zadel en ontdek of dit fijner fiets enz..

Mijn vouw fietst op een Riese en Muller met voorvering, zadelvering en foam-zadel. Zelf vind ik het een soort van hobbelpaard en krijg na een half uur pijn in m'n reet op dit soort zadels. Zij is er erge blij mee, dus .... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TecTo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:37:
Wat me wel opvalt bij de bovenstaande categorie er weinig ruimte is voor een andere mening en ze direct met tabellen en argumenten komen om vooral het gelijk aan hun kant te krijgen.
Ja die baseren zich dus graag op feiten. Probleem is vaak denk ik dat er te weinig feiten/onderzoek beschikbaar zijn/is of dat het nét niet van toepassing is op de situatie in kwestie. Dus dan blijft het een benadering.
Je hebt fietsers die aan de hand van ervaringen weten wat ze doen en zo hun keuze's bepalen. Deze categorie laat vooral hun ervaring, inzicht en fysiek bepalen hoe ze hun fiets afstellen. Reken mezelf tot deze groep.
Dat kan ook natuurlijk, maar zal door mensen van de andere categorie niet 'erkend' worden want jouw gevoel/ervaring is voor hen niet te meten of te vergelijken.

Altijd lastig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Die hele bandenspanning is voor recreatieve fietsers zoals de meesten van ons eigenlijk een non discussie imo. Je kijkt naar wat er maximaal aan spanning in de banden kan en past jouw rijervaring daar op aan. Zoals bij mijn fiets, de banden kunnen maximaal 6 Bar hebben, ik pomp er 4 Bar in en kijk of dat lekker rijdt. De meeste mensen pompen hun banden gewoon op zonder manometer durf ik te stellen. "gewoon lekker hard" en gaan met die banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Tommie12 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:53:
@elinx

Er is wel een stevig verschil hoor. Zelfs met die vork en zadelpen zit je met een grote onafgeveerde massa. Dat voel je nog meer met een zware ebike dan met een carbonfiets van 7.5kg.

Onderzoek heeft aangetoond dat een bredere band met een iets lagere spanning toch lichter loopt dan een smalle band op hoge druk.

Als je dat fysisch bekijkt, dan is het verschil kn contactvlak anders. Contactvlak is een ovaal. Met een brede band is die kort en breed (gezien in rijrichting), met een smalle band lang en smal.

Maar de trillingen zijn belangrijker dan je denkt. Een trillende fiets verliest bodemcontact en dan kan je geen kracht meer zetten.
Je vergelijking met een e-bike en carbon racefiets slaat nergens op. Je zet massa tegenover stijfheid. Bij een zware e-bike vang je met de vering veel op en speelt de bandenspanning een mindere rol. Zo ook de weg condities.

Een strak carbon frame met 7 bar in je bandjes is veel minder vergevingsgezind en ervaar je elke oneffenheid. Stuiterd sneller. Vandaar dat er meer valpartijen zijn dan toen frames nog van reynolds 853 en columbus buis werden gebouwd. Deze bezaten een zekere mate van flex..

Gaat te ver en teveel off topic om hier verder op in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:45:
....
Err huh... Dus als je het hebt over zwaartekracht is het volgens jou een mening?
Tja, dat zou zomaar kunnen als iemand geen echt idee heeft waar het om gaat en dat er vervolgens een hele uitleg komt incl. links naar allerlei natuurkundige stellingen.
Echter ook op internet is niet alles op zuiver wetenschappelijk bewijs gebaseerd,
Vandaar dat ik aangaf dat niet het wetenschappelijk onderzoek als mening wordt afgedaan, maar die van de de personen die ernaar verwijzen.
roffeltjes schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:45:
... ontzettend bizarre manier om argumentatie te ontkrachten. Ga maar na wat dit inhoudt voor belangrijke thema's.....
Elke argumentatie wordt ingekleurd door degene die hem geeft. Dat heeft te maken met passie en interesse wat wederom voor ieder persoon weer anders is. Dat is niet slecht of niet goed, zolang de integriteit niet in het geding is.
Er zijn genoeg maatschappelijke thema's die op grond van onderzoek en argumentatie niet altijd goed zijn afgelopen. Maar dat zijn onderwerpen die in dit topic niet thuishoren.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 09-05-2022 11:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:11

Mickey77

Allround ICT-er

Ik ben geen moderator, maar ik zou het niet vreemd vinden als die nu zou ingrijpen. Het gaat nu niet meer over elektrische fietsen maar over banden en hoe we discussies voeren... :X

Ik heb sinds een paar weken een elektrische fiets en volg dit topic voor meer kennis. Misschien moet ik dat vinkje dan maar weer uit zetten? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
Mickey77 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:56:
Ik ben geen moderator, maar ik zou het niet vreemd vinden als die nu zou ingrijpen. Het gaat nu niet meer over elektrische fietsen maar over banden en hoe we discussies voeren... :X

Ik heb sinds een paar weken een elektrische fiets en volg dit topic voor meer kennis. Misschien moet ik dat vinkje dan maar weer uit zetten? :?
Er zijn drie delen en genoeg nuttige en bruikbare informatie. Gewoon ff de moeite nemen om het door te lezen en skippen wat je niet wilt lezen.

Bandenspanning hoort er ook bij, al dan niet wetenschappelijk onderbouwd of tijdens het fietsen opgedaan ;)

Het vinkje uitzetten is natuurlijk ook een optie :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:51:
[...]
Vandaar dat ik aangaf dat niet het wetenschappelijk onderzoek als mening wordt afgedaan, maar die van de de personen die ernaar verwijzen.
Flauwekul. Zo zou dit betekenen dat elke discussie over klimaatverandering gaat over meningen die allemaal even zwaar wegen. Waanzin.

Mijn persoonlijke mening is dat het beter rijdt, maar uit onderzoek blijkt dat dit ook meetbaar correct is. Ik zeg nergens dat je er niet van af mag wijken, maar dat je jezelf dan tekort doet aan comfort en rijgedrag is geen mening, maar komt voort uit onderzoek.

Betreft het toepasbare voor recreanten, comfort is een belangrijk issue (en als je dat afdoet als mening haak ik echt radicaal af). Daarnaast heeft iedereen het graag over actieradius en accu grootte en dan is bandenspanning relevant... juist omdat rolweerstand eigenlijk niet relevant is (tov luchtweerstand).

Ik probeer zo goed mogelijk advies te geven met zo min mogelijk persoonlijke inkleuring. Ook bij een onderwerp als VM blijf ik heel dicht bij de feiten. Bij iets als bandenspanning ga ik dus ook niet over een nacht ijs, ik heb zowel ervaring (ja inclusief hartslag en vermogensmeter) als de kennis. Als iemand anders betere argumentatie heeft waardoor mijn advies niet klopt is dat meer dan welkom, daar worden we allemaal beter van. En als je mijn advies niet opvolgt blijven we echt even goede vrienden.

Maar waar we echt mee moeten stoppen is alles wat riekt naar expertise wegzetten als "mening".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TecTo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:41:
[...]
Vandaar dat er meer valpartijen zijn dan toen frames nog van reynolds 853 en columbus buis werden gebouwd. Deze bezaten een zekere mate van flex..
Hier is geen bewijs voor, er ontbreekt echt statistiek voor deze bewering. Vallen in de wedstrijd is van alle tijden. Als we het over mening hebben.... het is hoogst discutabel of flex leidt tot beter stuurgedrag, ook daarvoor mist bewijs (onderzoek). Zo ook het idee dat je met Carbon (of OS Alu) sneller stuitert. Flex =/= demping. Een knikker stuitert minder dan een voetbal ;)

En zelfs al bestond de statistiek, dan hebben we het nog niet over andere factoren: meer lastige verkeerssituaties (rotondes, vluchtheuvels, speedbumps, paaltjes om parkeren te blokkeren)., hogere snelheden, hoger gemiddeld niveau (meer dringen voorin), meer spannende routes (gravel) de rustige eerste helft in de koers is allang verdwenen.

Valpartijen en materiaal keuze in de wedstrijd zijn niet onderbouwd aan elkaar te linken.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 09-05-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:19:
.....klimaatverandering gaat over meningen die allemaal even zwaar wegen. Waanzin.
Ik wilde juist geen thema's noemen in dit topic, maar inderdaad het onderzoek is geen issue, maar wel de meningen HOE op basis van hetzelfde onderzoek eea ingeperkt kan worden
.
Mijn persoonlijke mening is dat het beter rijdt, maar uit onderzoek blijkt dat dit ook meetbaar correct is. Ik zeg nergens dat je er niet van af mag wijken, maar dat je jezelf dan tekort doet aan comfort en rijgedrag is geen mening, maar komt voort uit onderzoek.
Die mening kan ik alleen maar onderschrijven gezien jouw ruime ervaring en expertise.
.
Ik probeer zo goed mogelijk advies te geven met zo min mogelijk persoonlijke inkleuring.......
.......
Maar waar we echt mee moeten stoppen is alles wat riekt naar expertise wegzetten als "mening".
Net als wetenschappelijk onderzoek is expertise en ervaring GEEN mening.
Het gaat erom dat gezien jouw expertise en ervaring je op een bepaalde manier naar zaken kijkt.
Ook al blijf je geheel bij de feiten. Uiteindelijk bepaal jij wat je belangrijk vind om te vermelden en eventueel te benadrukken mbv argumentatie, waardoor enige persoonlijke inkleuring niet valt te voorkomen.
Op zich is dat verre van erg, want tgv je expertise zal alles kloppen wat je zegt, maar je geeft echter op basis van onderzoek, je expertise en ervaring mijns inziens een persoonlijke mening.

Helaas had ik deze discussie al voorzien, omdat hij al vaker is gevoerd, vandaar mijn eerdere voorbehoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackRyan2404
OmeRobbie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:54:
[...]

Heel goed! Zal binnenkort een review schrijven… heb je deze review al gevonden?
Verder zijn er niet zoveel reviews. De Fietstest van AD net uit, krijgt ie maar een 7.6 voornamelijk omdat ie wat stug en hard geveerd is. Dit klopt dat hebben alle fietsen die zo’n stijf frame hebben. Kijk maar naarr de stromers.
Ik vraag me wel af welke bandenspanning ze hebben gebruikt.. af van fabriek is redelijk hard gepompt… als je er wat uitlaat (kan makkelijk met 57mmm brede dikke banden) dan rijdt ie stukken comfortabeler.
Hangt er ook vanaf hoe vaak je fietst op klinkerweggetjes enzo.

Ik ga er wel de zadelpen vervangen voor eentje met vering. Denk de Kinect 2.1 (die ook op de Stromers zit) of misschien wel de Canyon VLCS 25…

Het ringslot is wel een dingetje… breedste ringslot van ik heb kunnen vinden is 11cm breed (binnenring), terwijl de seat stays (waar je opmomteert) 12,5cm van elkaar af staan… ik ben dus nog op zoek naar een oplossing. Irritante is dat de ANWB T&T module ik niet op mijn fiets heb laten plaaten, want was gewoon geen geschkte plek voor. Daar wil ik dus wel het ringslot voor. Ben vrijdag bij de FM, hopelijk heeft hij een ideetje.

Binnenkort ga ik dus mijn ervaring paatsen en kan alvast verklappen dat die heel positief is!
Dat is mooi! De Canyon ziet er in ieder geval prachtig uit en is natuurlijk wel een bewezen goed merk.

Vwb de ringslot: heb je al gekeken of het mogelijk is om bijv. de AXA Block XXL te monteren met behulp van de AXA Flex mounts? Wellicht dat je daardoor wat flexibiliteit kan creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:07:
[...]

Ik ben een enorm fan van de Schwalbe Supreme, maar de kans is groot dat je FM die niet meer kan krijgen. Ze zijn wel goed verkrijgbaar in Duitsland. Een andere optie is de Allmotion. Grofweg ben ik een fan van de Supreme, Tommy van de Allmotion. Pragmatisch gezien zijn die twee de beste tour banden die goed verkijgbaar zijn (waren... waarom hebben ze de Supreme gecanceled... waarom?).

Mijn voorkeur qua merken:

-> Schwalbe. Soepel, snel en ik rij niet lek. Er is helaas geen "free lunch" vrij duur en de zijwang is kwetsbaar (maar dat maakt ze dus ook heel soepel).
-> Continental heeft geen snelle tour band en hebben minder keus in maten in dat genre. Hun winterband is daarentegen met kop en schouders de beste band voor de maanden met de R. Bijna niet lek te krijgen. Overigens heben ze de technology om hele goede snele banden te maken, dus ik blijf ze in de gaten houden.
-> Pirelli heeft een aantal heel interessante modellen, maar volgens mij lastig te krijgen.

Andere merken komen er bij mij sowieso gewoon niet in. :(
even een oude quote naar voren halen... :)
voor wat betreft de Schwalbe supreme's, bij een enkele NL webshop kan ik ze op voorhand bestellen, (levering half Juni) maar kun jij een (goeie) shop in DLD aanraden voor levering van deze banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
OmeRobbie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:54:
...
..... De Fietstest van AD net uit,......
Voor degenen die op zoek zijn naar informatie die ebikes betreffen.
Ook de consumentengids van mei 2022 heeft een special daarover

Behandeld worden de volgende onderwerpen:
-motoren (test)
-display's
-ebikes
-accu's kosten
-fietsdragers (test)
-tevredenheid
-antidiefstal maatregelen
-verzekeringen

[ Voor 19% gewijzigd door elinx op 10-05-2022 09:24 ]

Pagina: 1 ... 106 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam