Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 107 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-08 15:03

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
roffeltjes schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Hier is geen bewijs voor, er ontbreekt echt statistiek voor deze bewering. Vallen in de wedstrijd is van alle tijden. Als we het over mening hebben.... het is hoogst discutabel of flex leidt tot beter stuurgedrag, ook daarvoor mist bewijs (onderzoek). Zo ook het idee dat je met Carbon (of OS Alu) sneller stuitert. Flex =/= demping. Een knikker stuitert minder dan een voetbal ;)

En zelfs al bestond de statistiek, dan hebben we het nog niet over andere factoren: meer lastige verkeerssituaties (rotondes, vluchtheuvels, speedbumps, paaltjes om parkeren te blokkeren)., hogere snelheden, hoger gemiddeld niveau (meer dringen voorin), meer spannende routes (gravel) de rustige eerste helft in de koers is allang verdwenen.

Valpartijen en materiaal keuze in de wedstrijd zijn niet onderbouwd aan elkaar te linken.
Als oud welrenner speek in soms nog een collega of oud prof. Die denken er toch iets genunceerder over en hebben duizenden km ervaring op staal, aluminum en carbon.

Ja vallen is van alle dag.

Ja een pinpong bal stuitert meer dan een leren bal en een knikker iets minder. :( Wat een kromme vergelijking om iets kracht bij te zetten of je gelijk te halen.

Mijn motto is. Ga lekker fietsen en aan de hand van.... pas je alles aan. Daar heb je geen tabellen of andere onzin voor nodig, die zgn op onderzoek is gebaseerd.

Vraag me altijd af of deze onderzoekers ook duizenden km hebben gereden en honderden liefhebbers zijn geraadpleegd?

Wat me opvalt is dat als die van wc adviseren dat.... er veel mensen overgaan tot het aanschaffen van.

Mijn advies is luister naar iedereen maar oordeel en ervaar zelf. Dat is ook wat ik probeerde duidelijk te maken maken.

Voel je je zekerder door uit te gaan van tabellen, onderzoeken enz.. Ook prima.

Ga me in ieder geval verdiepen in het wel of niet hoger stuiteren van een leren bal t.o.v...... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 07:09
Shanquish schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:42:
[...]

even een oude quote naar voren halen... :)
voor wat betreft de Schwalbe supreme's, bij een enkele NL webshop kan ik ze op voorhand bestellen, (levering half Juni) maar kun jij een (goeie) shop in DLD aanraden voor levering van deze banden?
Ik zag ze een paar maanden geleden nog bij Rosé. Anders bike-components of hibike proberen? Dat zijn ook Duitse shops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Ik zag ze een paar maanden geleden nog bij Rosé. Anders bike-components of hibike proberen? Dat zijn ook Duitse shops.
tnx. meteen besteld, en zag dat de KIOX ook in de aanbieding was, dus die meteen erbij gedaan.
heeft iemand ervaring met het verwisselen van de display's ? in mijjn geval dus van Intuvia naar Kiox.
op youtube vind ik wel filmpjes ervan, maar die demonteren overal de cranck, opzich niet erg natuurlijk maar ik heb geen passende crancktrekker voor een BDU3, dus vraag me sterk af of die cranck er wel vanaf moet, de motor hoeft toch niet los ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
De Kiox heeft een ander houder dan de Intuvia. Daarmee moet er een nieuwe kabel naar de motor toe gelegd worden. Deze kabel loopt meestal door het frame. Om hier bij te kunnen moet de motor onder de fiets vandaan gehaald worden. De bouten waarmee de motor vastzit, bevinden zich achter de kappen. En hiervoor moet de crank verwiijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Athome schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:22:
De Kiox heeft een ander houder dan de Intuvia. Daarmee moet er een nieuwe kabel naar de motor toe gelegd worden. Deze kabel loopt meestal door het frame. Om hier bij te kunnen moet de motor onder de fiets vandaan gehaald worden. De bouten waarmee de motor vastzit, bevinden zich achter de kappen. En hiervoor moet de crank verwiijderd worden.
Ok, tnx!

Ja, deze kabels lopen inderdaad door het frame bij mijn Gazelle ultimate.
Ik dacht het simpeler te kunnen oplossen doordat de aansluitingen aan de niet-tandwiel zijde zouden zitten en dan met een beetje pielen de kabel er wel doorheen te krijgen.

Dan toch maar die crank eraf :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:19
Shanquish schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:55:
[...]

Ok, tnx!

Ja, deze kabels lopen inderdaad door het frame bij mijn Gazelle ultimate.
Ik dacht het simpeler te kunnen oplossen doordat de aansluitingen aan de niet-tandwiel zijde zouden zitten en dan met een beetje pielen de kabel er wel doorheen te krijgen.

Dan toch maar die crank eraf :)
Het tandwiel kan je meestal laten zitten, de aansluitingen zitten achter de kap aan de andere kant.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
JackRyan2404 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Dat is mooi! De Canyon ziet er in ieder geval prachtig uit en is natuurlijk wel een bewezen goed merk.
THANX! Daar ik ben er zeker erg blij mee, ook qua looks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
JackRyan2404 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:38:
[...]
Vwb de ringslot: heb je al gekeken of het mogelijk is om bijv. de AXA Block XXL te monteren met behulp van de AXA Flex mounts? Wellicht dat je daardoor wat flexibiliteit kan creëren?
Ik heb alle ART2 slots inderdaad bekeken, van Axa, Abus, Trelock en alles wat ik via internet kon vinden. De breedste die ik kon vinden is de Axa Imenso Large Helaas is ook die niet breed genoeg (12,5cm heb ik nodig).
Ook deze vraag aan Axa zelf gesteld (goeie klantenservice!) en die kwamen met hetzelfde antwoord.

Maar gelukkig heeft de fietsenmaker een oplossing en gaat het dus fixen. Ik kom daar nog wel op terug!

Thanx voor meedenken!

[ Voor 7% gewijzigd door OmeRobbie op 10-05-2022 04:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
elinx schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:07:
[...]
Voor degenen die op zoek zijn naar informatie die ebikes betreffen.
Ook de consumentengids van mei 2022 heeft een special daarover

Behandeld worden de volgende onderwerpen:
-motoren (test)
-display's
-ebikes
-accu's kosten
-fietsdragers (test)
-tevredenheid
-antidiefstal maatregelen
-verzekeringen
Direct besteld... dacht dat je bedoelde dat hier ook de Canyon was getest maar helaas...
Meeste wat erin staat is bedoeld voor newbies. denk niet echt Tweaker publiek.
Wel leuk om te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
habermas schreef op zondag 8 mei 2022 @ 06:51:
gisteren mijn eerste twee proefritten gehad: de Ampler Axel en de Amsterdam+.

ben op zoek naar een lichtgewicht stadsfiets (woon in Amsterdam) die me vlot van oost naar west en weer terug kan brengen. allereerst de Axel geprobeerd, nadat ik hier wat enthousiaste dingen over Ampler las. en ik moet zeggen: echt een heerlijke fiets! ik was misschien wat bevooroordeeld omdat het m'n eerste proefrit was, maar ik heb echt genoten. niet hoeven schakelen voelde erg lekker, ik trok overal heel vlotjes op en van 0 tot 25 voelde erg soepel. en omdat ie zo licht is (16kg) zit je met een beetje doortrappen zo op >30km/u. vond alleen het display niet heel handig: niet makkelijk af te lezen, en geen snelheidsmeter. grootste nadeel: geen afneembare accu. dat kan een dealbreaker zijn.

daarna de Amsterdam+ gereden. ik moet zeggen, die viel een beetje tegen na de enthousiaste verhalen die ik erover las. ook hier hoef je niet te schakelen. er zitten vijf ranges op, tot 25km/u, maar de handmatige overgang ging een stuk minder vlot dan de Axel. als je 18 km/u rijdt moet je voor de juiste ondersteuning ook echt op standje vier rijden. ga je vervolgens over de 20, dan voel je echt de ondersteuning wegvallen. ook bij het schakelen tussen de tussen de ranges voel je de fiets vaak een seconde terughouden. ik was dus bijna constant aan het switchen tussen die ranges. jammer, want voor de rest een prima fiets, met fijne motor en uitneembare batterij.

ik probeer de komende dagen nog een testrit te doen op een Cowboy (die komen blijkbaar naar je huis met de fiets?) en de Veloretti Ace. voor die laatste is het nog niet gelukt een proefrit te plannen, weet iemand waar je dat kan doen? ik zie nergens een link op hun website :?
Ik heb ook gekeken naar de fietsen die je noemt...Ben op iets anders (flink stuk zwaarder, dat wel) uitgekomen. Het hoeft niet per se een stadsfiets te zijn. Heb je naar de iMove president gekeken? daar wilde ik ook een testrit op maken maar ben toch voor de online fiets gegaan (Canyon).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKY_Bp8TjqpVEyoD3cvs1MAa7yE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9TKoC9yBUn29vHaTNtCAAJu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik rijd nu een weekje op een leenfiets: de Watt Boston, wat rijdt die lekker zeg! Typische stadsfiets, mooi design en krijgt de afgelopen 2 jaren steeds het beste testresultaat van de AD-test. Zeer onderhoudsvriendelijk en zit stevig in elkaar. Nieuwe model is ook met schijfremmen en een supercoole bediening ipv standaard schermpje. Geen afneembare accu, weet niet of dat voor jou een NoGo is. Kan alleen nergens een test vinden van deze fiets... Als ik in de stad zou wonen, zou ik het wel weten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gIkXJOa_29Q9QNwmijWz60a5mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KluaCRhoNFFDggSXDPlK4Vk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-07 22:03
OmeRobbie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:02:
[...]

Ik rijd nu een weekje op een leenfiets: de Watt Boston, wat rijdt die lekker zeg! Typische stadsfiets, mooi design en krijgt de afgelopen 2 jaren steeds het beste testresultaat van de AD-test. Zeer onderhoudsvriendelijk en zit stevig in elkaar. Nieuwe model is ook met schijfremmen en een supercoole bediening ipv standaard schermpje. Geen afneembare accu, weet niet of dat voor jou een NoGo is. Kan alleen nergens een test vinden van deze fiets... Als ik in de stad zou wonen, zou ik het wel weten...
[Afbeelding]
Als je het nog wat leuker wil maken: ik rij nu al bijna 2 jaar en 7000 km op de Watt Brooklyn, uitstekende prijs-prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Bla65 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:30:
[...]

Als je het nog wat leuker wil maken: ik rij nu al bijna 2 jaar en 7000 km op de Watt Brooklyn, uitstekende prijs-prestatie.
Dat ia echt een prachtige fiets!!!
Meer fixie stijl, dus sportieve voorover gebogen hoek toch?
Wat mij positief verraste bij de Boston is dat die net wat schuiner is maar wel heel ontspannen rechtop rijpositie… heel prettig!

[ Voor 29% gewijzigd door OmeRobbie op 10-05-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
OmeRobbie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:02:
Ik heb ook gekeken naar de fietsen die je noemt...Ben op iets anders (flink stuk zwaarder, dat wel) uitgekomen. Het hoeft niet per se een stadsfiets te zijn. Heb je naar de iMove president gekeken? daar wilde ik ook een testrit op maken maar ben toch voor de online fiets gegaan (Canyon).
heb em voorbij zien komen, zeker een interessante optie, alleen hun enige dealer lijkt in Ede te zitten? dat is dan wel een dealbreaker (heb geen auto)
Mooie fiets inderdaad! Bright heeft een paar reviews over z'n voorganger (de Male) en de Brooklyn gedaan. Ze waren behoorlijk positief volgens mij. Prachtig display ook. Ik ga een proefritje boeken voor beiden denk ik. Er staan verder nog ritten gepland met de Cowboy 4, VanMoof, ConQuer Too en de Ampler Curt. Wil heel graag de Veloretti uitproberen, maar die zijn om de een of andere reden onbereikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
OmeRobbie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:53:
[...]
Dat ia echt een prachtige fiets!!!
Meer fixie stijl, dus sportieve voorover gebogen hoek toch?
Wat mij positief verraste bij de Boston is dat die net wat schuiner is maar wel heel ontspannen rechtop rijpositie… heel prettig!
Ja, de Brooklyn heeft een sportieve houding, past prima bij mijn gebruik (woon-werk door de polder, af en toe even snel wat lokaal halen). Die schijfremmen op de Boston is wel een hele verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:13
OmeRobbie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 04:53:
........
Meeste wat erin staat is bedoeld voor newbies. denk niet echt Tweaker publiek.
...
Ik heb mijn eerdere post aangepast om een eventuele link met de Canyon te vermijden.

Het is voor mensen met informatiehonger ivm de aanschaf van een ebike en daarom dacht ik dat een vermelding ervan van nut kon zijn. Voor tweaken moet je niet bij de consumentenbond zijn.

Ik had bewust op een rij gezet welke onderwerpen aan bod kwamen en wat er getest is (motoren en fietsdragers)
Er staat een overzicht in van ebikes met de best beoordeelde motor, maar geen volledige test.
Daarom als aanvulling op de AD test misschien interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 10-05-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-08 12:46
habermas schreef op zondag 8 mei 2022 @ 06:51:
ik probeer de komende dagen nog een testrit te doen op een Cowboy (die komen blijkbaar naar je huis met de fiets?) en de Veloretti Ace. voor die laatste is het nog niet gelukt een proefrit te plannen, weet iemand waar je dat kan doen? ik zie nergens een link op hun website :?
Cowboy komt naar je toe maar heeft ook een soort winkel (clubhuis?) op de Aalsmeerweg (bij Hoofddorpplein) waar je op afspraak hun fietsen kan testen. Veloretti vond ik erg lastig bereikbaar voor een afspraak, dus op de bonnefooi naar de Veloretti winkel in de Ferdinand Bolstraat gegaan, kon daar zonder afspraak direct een proefrit maken (maar dat is natuurlijk wel een risico).
Proefrijden is erg verhelderend, ik zou het op zoveel mogelijk fietsen doen. Je persoonlijke ervaring is uiteindelijk bepalend. Ik heb uiteindelijk de LekkerBikes Amsterdam GT besteld (nog niet geleverd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
Ruimzicht schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:50:
Cowboy komt naar je toe maar heeft ook een soort winkel (clubhuis?) op de Aalsmeerweg (bij Hoofddorpplein) waar je op afspraak hun fietsen kan testen. Veloretti vond ik erg lastig bereikbaar voor een afspraak, dus op de bonnefooi naar de Veloretti winkel in de Ferdinand Bolstraat gegaan, kon daar zonder afspraak direct een proefrit maken (maar dat is natuurlijk wel een risico).
Proefrijden is erg verhelderend, ik zou het op zoveel mogelijk fietsen doen. Je persoonlijke ervaring is uiteindelijk bepalend. Ik heb uiteindelijk de LekkerBikes Amsterdam GT besteld (nog niet geleverd).
Morgen komt Coyboy inderdaad met de 4 naar mij toe. Ik ga maar een keer naar Veloretti zelf toe dan ja (Van Wouw toch?), heb ze gisteren zeker tien keer geprobeerd te bellen, wel een beetje zorgwekkend dat ze zo slecht bereikbaar zijn (zowel de shop als customer service).
Ik ga de GT zeker ook nog proberen, alhoewel die iets boven mijn prijsrange is, en ik de Plus wat vond tegenvallen. Zit me nu ook wat te verdiepen in de TENWAYS CGO600, zeer mooi prijskaartje (1600,-) en de reviews zijn enthousiast, ook hier zo te lezen. alleen ook geen proefrit mogelijk lijkt het :/

*edit* lees zojuist dit, waar zit dat winkeltje? :D
OmeRobbie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:22:
* Tenways CG600 (goede prijs, schijnt lekker te fietsen en redelijk betrouwbaar, enthousiaste tevreden gebruikers, en winkeltje in Amsterdam waar je kunt proefrijden

[ Voor 11% gewijzigd door habermas op 10-05-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
pizzacabonara schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Nice, hoeveel kilometer heb je erop staan? Heb zelf de Explore-e+ geweldige fiets gebouwd als een tank. De nieuwe fastroad, ziet er echt geweldig uit heb je die al gezien?
gemiddeld denk ik zo'n 150 ritjes woon-werk van 30 km...dus wel meer dan 10k en misschien wel 15k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackRyan2404
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-06-2023
OmeRobbie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 03:07:
[...]

THANX! Daar ik ben er zeker erg blij mee, ook qua looks!
Wel raar dat je bij het bestellen bij Canyon nog even 60 EUR extra kan aftikken (20 EUR voor de verpakking en 40 EUR voor verzending). Beetje jammer…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruimzicht
habermas schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:33:
[...]
Ik ga maar een keer naar Veloretti zelf toe dan ja (Van Wouw toch?), heb ze gisteren zeker tien keer geprobeerd te bellen, wel een beetje zorgwekkend dat ze zo slecht bereikbaar zijn (zowel de shop als customer service).
Je hebt gelijk, Van Woustraat :$. Via telefoon of mail nauwelijks te bereiken, maar in de winkel erg vriendelijk en behulpzaam. Beetje druk waarschijnlijk.
[...]
Ik ga de GT zeker ook nog proberen, alhoewel die iets boven mijn prijsrange is, en ik de Plus wat vond tegenvallen.
De GT is inderdaad niet goedkoop, maar biedt wel voordelen t.o.v. de Amsterdam +. Gezien de uitrusting vind ik de prijs nog wel redelijk. Hij rijdt echt compleet anders dan de Amsterdam + en hij heeft ook een hoger gewicht, maar dat laatste vond ik niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
[...]

Zit me nu ook wat te verdiepen in de TENWAYS CGO600, zeer mooi prijskaartje (1600,-) en de reviews zijn enthousiast, ook hier zo te lezen. alleen ook geen proefrit mogelijk lijkt het :/

*edit* lees zojuist dit, waar zit dat winkeltje? :D

[...]
In Amsterdam, kan het zo snel niet vinden, maar je kunt het best even contact met opnemen. Ze hebben een hele goede klantenservice
Ik ben er zelf nog niet geweest maar wel 4 weken op de FB-groep allerlei vragen gesteld en die is heel actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
[...]

Ik ga maar een keer naar Veloretti zelf toe dan ja (Van Wouw toch?), heb ze gisteren zeker tien keer geprobeerd te bellen, wel een beetje zorgwekkend dat ze zo slecht bereikbaar zijn (zowel de shop als customer service).

[...]
Ik heb dus ook van de Veloretti Ace diverse fora en FB gelezen... mooie fiets, goeie componenten...hoewel, over de Bafang M200 wordt verschillend gedacht, wordt als wat goedkopere motor gezien...
Wat mij enorm heeft tegenhouden zijn de bugs die er nog zijn, o.a. in de app. Zo blijft de fiets stroom verbruiken als hij uit in de schuur staat (was 3 weken geleden zo, misschien nu alweer opgelost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
JackRyan2404 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:35:
[...]

Wel raar dat je bij het bestellen bij Canyon nog even 60 EUR extra kan aftikken (20 EUR voor de verpakking en 40 EUR voor verzending). Beetje jammer…
Yes, daar schrok ik ook wel van... maar als je het gehele plaatje bekijkt vind ik het wel zo eerlijk en duurzaam dat verzendkosten en de doos gewoon worden berekend.
Dat alles gratis verzonden moet worden is iets waar we niet teveel aan moeten wennen en economisch kwelt dat gewoon ergens op een gegeven moment... Maar dat is mijn wereldverbeter gedachte en heeft niets met fietsen te maken... :-) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Bla65 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Ja, de Brooklyn heeft een sportieve houding, past prima bij mijn gebruik (woon-werk door de polder, af en toe even snel wat lokaal halen). Die schijfremmen op de Boston is wel een hele verbetering.
Proefrijden is inderdaad heel belangrijk! Ook ik vind die sportieve houding wel lekker maar ben wel ah twijfelen gebracht door de Watt Boston. Dat is veel meer relaxed rijden in de stad, maar ook voor afstanden van 10-20km heb ik gemerkt. De achtermotor met rotatiesensor maakt je wel lui... de trapsensor laat je zelf meer doen/geeft je wat meer fietsgevoel.

En de Watt wordt in Haarlem prima ondersteund door fietsenmakers die je ook kunnen helpen met het tunen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 22:47
Hi all, ik heb misschien een beetje een rare vraag.. Ik zit me namelijk af te vragen of een elektrische fiets iets voor mij zou kunnen zijn? :P

Ik zou wat meer lichaamsbeweging kunnen gebruiken, en een elektrische fiets lijkt me daarvoor een prima oplossing. Ik woon op het platteland en ik doe regelmatig korte ritjes met de auto, van laat ons zeggen 7 tot 10 km: naar het station, naar de sportclub, naar de winkel, ...
Bij gebrek aan conditie en aangezien ik in een heuvelachtig gebied woon, wil ik die niet met een gewone fiets doen. Maar met een elektrische fiets is dat misschien wel goed doenbaar?
Ik kan via mijn werk een fiets leasen. Echter heb ik ook wat schrik dat eenmaal de nieuwigheid eraf is, ik toch weer die fiets laat staan en met de auto ga :P.

Mijn voornaamste bezorgdheid: hoeveel tijd zou ik verliezen met een elektrische fiets? Zoals gezegd, ik woon op het platteland, dus van spits heb ik geen last: ik kan tijdens die korte ritjes gewoon de toegelaten snelheid rijden, zijnde 50 of 70 km/u. Als ik het goed begrijp rij je met een elektrische fiets gemiddeld 25 km/u, aangezien dan de hulp van de motor stopt? Ga ik op die ritjes van 7 tot 10 km dan niet veel tijd verliezen ten opzichte van de auto?
Is er een navigatie app die een goeie tijdsindicatie geeft van de reistijd met een elektrische fiets, zodat ik hier een inschatting van kan maken?

Alvast bedankt voor jullie inzichten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:16

de Peer

under peer review

Harvem schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:46:
Als ik het goed begrijp rij je met een elektrische fiets gemiddeld 25 km/u, aangezien dan de hulp van de motor stopt?
Maximaal 25-27. Dus gemiddeld 25 ga je niet redden inclusief stoppen, remmen, versnellen etc. maar op het platteland zal dat meevallen.
Ga ik op die ritjes van 7 tot 10 km dan niet veel tijd verliezen ten opzichte van de auto?
Uiteraard. Maar neem voor het auto-scenario ook de extra tijd mee die je kwijt zou zijn voor extra lichaamsbeweging (hardlopen/wandelen/sportschool oid). Fietsen is 2 in 1.
Is er een navigatie app die een goeie tijdsindicatie geeft van de reistijd met een elektrische fiets, zodat ik hier een inschatting van kan maken?
Nou 20 km/u gemiddeld zou je als ondergrens kunnen nemen, 23-24 misschien als bovengrens. Dan kun je rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Hi all, ik heb misschien een beetje een rare vraag.. Ik zit me namelijk af te vragen of een elektrische fiets iets voor mij zou kunnen zijn? :P

Ik zou wat meer lichaamsbeweging kunnen gebruiken, en een elektrische fiets lijkt me daarvoor een prima oplossing. Ik woon op het platteland en ik doe regelmatig korte ritjes met de auto, van laat ons zeggen 7 tot 10 km: naar het station, naar de sportclub, naar de winkel, ...
Bij gebrek aan conditie en aangezien ik in een heuvelachtig gebied woon, wil ik die niet met een gewone fiets doen. Maar met een elektrische fiets is dat misschien wel goed doenbaar?
Ik kan via mijn werk een fiets leasen. Echter heb ik ook wat schrik dat eenmaal de nieuwigheid eraf is, ik toch weer die fiets laat staan en met de auto ga :P.

Mijn voornaamste bezorgdheid: hoeveel tijd zou ik verliezen met een elektrische fiets? Zoals gezegd, ik woon op het platteland, dus van spits heb ik geen last: ik kan tijdens die korte ritjes gewoon de toegelaten snelheid rijden, zijnde 50 of 70 km/u. Als ik het goed begrijp rij je met een elektrische fiets gemiddeld 25 km/u, aangezien dan de hulp van de motor stopt? Ga ik op die ritjes van 7 tot 10 km dan niet veel tijd verliezen ten opzichte van de auto?

Je kan in Google maps gewoon navigeren met een fiets hoor, en de tijdsindicatie is vrij betrouwbaar.
De vraag is hoe belangrijk jij het vindt dat die app er een minuut (of 2) naast zit.

Google maps zal ook de veiligere fietspaden kiezen, en soms is dat een kleine omweg, soms korter.
Reken voor een ritje van 10km gewoon een half uur, dan zit je er niet ver naast.
7km: 20 min.

Gemiddelde buiten de stad: reken met ca 22 km/h.

Na een tijdje wordt fietsen genieten, dus 10 min langer onderweg is geen straf. (en je spaart tijd bij het zoeken naar parkeerplaats)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Ik heb om dezelfde reden 2 jaar geleden een elektrische fiets gekocht, ik nam mijzelf altijd voor om meer met de fiets te gaan maar deed dat nooit. Nu met een elektrische fiets doe ik dat wel. Ik ben inmiddels 6000 kilometer verder, 25 kilo lichter, en heb er een hobby bij, voor mij was dit echt een mega succes. Ik kan het dus alleen maar aanraden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024

Mijn voornaamste bezorgdheid: hoeveel tijd zou ik verliezen met een elektrische fiets?
...
Ga ik op die ritjes van 7 tot 10 km dan niet veel tijd verliezen ten opzichte van de auto?
...
Wat een rare vraagstelling. :? Tuurlijk ga je tijd verliezen, een fiets is geen auto of wel dan?
Als volwassene kan je dat prima zelf inschatten, toch? Of heb je nog nooit gefietst?

De tijd voor een traject voor een e-bike is ongeveer 70-80% van de tijd die je erover zou doen op een gewone fiets als "iets of wat gemiddeld" persoon. Als je veel kruisingen of stops hebt, zal het weinig verschil maken aangezien dat vooral je gemiddelde zal bepalen.

Wel is het zo dat een bepaald traject altijd ongeveer in dezelfde tijd zal afgelegd worden, op een consistente manier met weinig spreiding naar boven of naar beneden. Je bent namelijk veel minder afhankelijk van een slechte dag (vermoeidheid, ziekte, regen, ...) of andere externaliteiten dankzij de grote hoeveelheid extra vermogen die je tot je beschikking hebt, die dat soort dingen gewoon uitvlakt/laat verdwijnen.

"ik ga met de auto naar Spanje ipv het vliegtuig, ga ik veel tijd verliezen?" >:)

Als je nu al iemand bent die voor 7km de auto neemt omdat je "geen tijd te verliezen hebt" en alles blijkbaar snel-snel moet, zie ik het somber in voor je motivatie. Maar het kan natuurlijk altijd positief uitdraaien
Ja, google maps. Afhankelijk van je scenario/omgeving verlies je gewoon het meeste tijd door ander verkeer en externe factoren. Indien niet, google maps *0.7 of google maps *0.8, dat moet je zelf een beetje inschatten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
.....
Ik zou wat meer lichaamsbeweging kunnen gebruiken, en een elektrische fiets lijkt me daarvoor een prima oplossing......

Mijn voornaamste bezorgdheid: hoeveel tijd zou ik verliezen met een elektrische fiets? .....
....Ga ik op die ritjes van 7 tot 10 km dan niet veel tijd verliezen ten opzichte van de auto?.....
Ja, het is duidelijk dat het gebruik van een elektrische fiets tijd kost tov het gebruik van een auto.
Echter op zulke korte stukjes van 7 a 10km is dit een beperkt verschil van ca. 10 a 15min. waar je rekening mee moet houden in je planning.
Dit is slechts een grove schatting, want veel hangt af van de route en eventuele vertragende maatregelen, zoals 30km/h zone, stoplichten, parkeermogelijkheid, verschillende wegen.

Belangrijker is mi echter de motivatie om de ebike vaker te willen pakken, liefst ook met regenachtig en wat kouder weer.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 11-05-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
Amos_x schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Wat een rare vraagstelling. :? Tuurlijk ga je tijd verliezen, een fiets is geen auto of wel dan?
Als volwassene kan je dat prima zelf inschatten, toch? Of heb je nog nooit gefietst?

...
Ik zei toch dat het een beetje een vreemde vraag was :P
Maar ik vind het toch moeilijk om dat zelf in te schatten, zeker omdat ik ervan uitga dat je met een elektrische fiets gemiddeld sneller gaat dan met een gewone fiets.

Thanks voor alle reacties, die helpen me al een heel eind om een betere inschatting te maken naar tijd toe.

Andere vraag, waar moet ik op letten als ik ga kijken voor een fiets? Zijn er eventueel modellen die jullie aanraden voor iemand als ik? Zoals gezegd, eerder korte ritjes, heuvelachtig gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:53

TTLCrazy

Listen to Frankie

Mijn van het weekend gekochte e-bike heeft 29000 km gelopen. Ik ben deze week aan het uitvogelen hoe de staat van de accu is. Tot zover 35+ km gereden op toer stand (Bosch Active Line) en accu (400Wh) is nog halfvol. Valt me niets tegen. Ik heb gezocht wat eventueel een nieuwe accu kost en deze zijn zoals verwacht best prijzig, als ze al te leveren zijn. Nou kwam ik een revisie site tegen voor e-bike accu's, iemand ervaring hiermee ? Voor rond de €375,- wordt hij dan gereviseerd naar een 500Wh versie.

Ik heb Magura hydraulische velgremmen erop zitten. Nou vind ik dat ik de remhendels best ver moet indrukken voordat ik moet remmen. Ik heb al de stelschroef maximaal gezet maar helpt niet genoeg. De remblokjes zien er niet echt versleten uit. Is dit een bekend verschijnsel ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Harvem schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:26:
[...]

Ik zei toch dat het een beetje een vreemde vraag was :P
Maar ik vind het toch moeilijk om dat zelf in te schatten, zeker omdat ik ervan uitga dat je met een elektrische fiets gemiddeld sneller gaat dan met een gewone fiets.

Thanks voor alle reacties, die helpen me al een heel eind om een betere inschatting te maken naar tijd toe.

Andere vraag, waar moet ik op letten als ik ga kijken voor een fiets? Zijn er eventueel modellen die jullie aanraden voor iemand als ik? Zoals gezegd, eerder korte ritjes, heuvelachtig gebied.
Tja, wat verwacht je?
1-2 ritjes per maand, dan maakt het allemaal niet uit.

Wil je wat intensiever gebruiken, en er ook wat meer voor uitgeven?

De ideale fiets voor mij heeft een goede naafversnelling (Nexus8, Enviolo, Nexus5), een riemaandrijving en een goede middenmotor (Bosch, Yamaha, Panasonic).
Maar om het goedkoper te maken kan je ook kiezen voor een derailleur en ketting, dan wordt het wat goedkoper. Op de motor zou ik geen compromissen nemen (maar ja, dat is mijn keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
TTLCrazy schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:41:
.... de staat van de accu is. Tot zover 35+ km gereden op toer stand (Bosch Active Line) en accu (400Wh) is nog halfvol. Valt me niets tegen......
"Halfvol" zegt helaas niet zoveel, want het hangt ervan af hoe en wat dit precies voorstelt.
De ontlading Voltage van een Li-ion cel is namelijk halverwege minimaal terwijl dit aan het begin en het eind maximaal is, dus sneller zal gaan.
Het gaat erom wanneer de BMS aangeeft dat de accu leeg is. Bij een oudere accu kan dit wat eerder zijn dan bij een nieuwe, omdat dit afhangt van de cellen die het meeste hebben ingeleverd door de jaren heen.
Veelal wordt een bereik van een accu aangegeven in Eco stand, dus in Toer stand zal eea wat sneller gaan.
In praktijk zal je echter weer te maken hebben met wind, heuvels en wisselende snelheden.

Niet geheel wetenschappelijk, kan je de capaciteit van de accu ongeveer uitrekenen door als de accu leeg is (BMS), de tijd te meten dat deze weer helemaal volgeladen is.
Dit is meestal zichtbaar met een indicatie led op de lader.
Deze tijd exact in uren uitrekenen en vermenigvuldigen met de laadstroom van de acculader geeft het aantal Ah.
Dit wederom vermenigvuldigen met de accuspanning geeft bij benadering het aantal Wh wat de accu nog kan leveren.
.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 11-05-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
Tommie12 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:54:
[...]

Tja, wat verwacht je?
1-2 ritjes per maand, dan maakt het allemaal niet uit.

Wil je wat intensiever gebruiken, en er ook wat meer voor uitgeven?

De ideale fiets voor mij heeft een goede naafversnelling (Nexus8, Enviolo, Nexus5), een riemaandrijving en een goede middenmotor (Bosch, Yamaha, Panasonic).
Maar om het goedkoper te maken kan je ook kiezen voor een derailleur en ketting, dan wordt het wat goedkoper. Op de motor zou ik geen compromissen nemen (maar ja, dat is mijn keuze).
Zal eerder 4-8 ritjes per maand zijn gok ik.
Lijkt er wel op dat je met een naafversnelling en riemaandrijving meteen aan een serieus bedrag zit, dus dan zou ik misschien toch voor een derailleur en ketting gaan, zo op het eerste zicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Harvem schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:51:
[...]

Zal eerder 4-8 ritjes per maand zijn gok ik.
Lijkt er wel op dat je met een naafversnelling en riemaandrijving meteen aan een serieus bedrag zit, dus dan zou ik misschien toch voor een derailleur en ketting gaan, zo op het eerste zicht.
Niks mis mee, zorg wel dat je de ketting proper en gesmeerd houdt, dat verlengt de levensduur enorm.
Als je wil weten hoe je dat correct doet: youtube is your friend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Harvem schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:51:
....
Zal eerder 4-8 ritjes per maand zijn gok ik. .....
Op zich zal de ebike wat comfortabeler zijn dan een gewone fiets, maar minder comfortabel dan de auto. Voordat je een besluit neemt zou je eerst een kunnen overwegen om bv de 7km afstand eerst eens met de gewone fiets te doen.
Je moet dit natuurlijk wel rond kunnen krijgen met je tijdsplanning en bv een 1/2 uur langer de tijd ervoor kunnen nemen tov de auto. Iets wat met mooi weer geen straf hoeft te zijn.
Maar zo heb je wel een betere indruk wat je kunt verwachten voor je overstapt op een ebike. Want al heb je ondersteuning van de motor, het blijft fietsen.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 11-05-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

TTLCrazy schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:41:
Mijn van het weekend gekochte e-bike heeft 29000 km gelopen. Ik ben deze week aan het uitvogelen hoe de staat van de accu is. Tot zover 35+ km gereden op toer stand (Bosch Active Line) en accu (400Wh) is nog halfvol. Valt me niets tegen. Ik heb gezocht wat eventueel een nieuwe accu kost en deze zijn zoals verwacht best prijzig, als ze al te leveren zijn. Nou kwam ik een revisie site tegen voor e-bike accu's, iemand ervaring hiermee ? Voor rond de €375,- wordt hij dan gereviseerd naar een 500Wh versie.

Ik heb Magura hydraulische velgremmen erop zitten. Nou vind ik dat ik de remhendels best ver moet indrukken voordat ik moet remmen. Ik heb al de stelschroef maximaal gezet maar helpt niet genoeg. De remblokjes zien er niet echt versleten uit. Is dit een bekend verschijnsel ?
halfvol 35+ km op tour valt inderdaad niet tegen. Met andere woorden ik zou hem nog niet laten reviseren, denk dat je de 50k kilometers wel moet kunnen halen.

[ Voor 4% gewijzigd door pizzacabonara op 11-05-2022 16:34 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
elinx schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:47:
[...]
"Halfvol" zegt helaas niet zoveel, want het hangt ervan af hoe en wat dit precies voorstelt.
De ontlading Voltage van een Li-ion cel is namelijk halverwege minimaal terwijl dit aan het begin en het eind maximaal is, dus sneller zal gaan.
Het gaat erom wanneer de BMS aangeeft dat de accu leeg is. Bij een oudere accu kan dit wat eerder zijn dan bij een nieuwe, omdat dit afhangt van de cellen die het meeste hebben ingeleverd door de jaren heen.
Veelal wordt een bereik van een accu aangegeven in Eco stand, dus in Toer stand zal eea wat sneller gaan.
In praktijk zal je echter weer te maken hebben met wind, heuvels en wisselende snelheden.

Niet geheel wetenschappelijk, kan je de capaciteit van de accu ongeveer uitrekenen door als de accu leeg is (BMS), de tijd te meten dat deze weer helemaal volgeladen is.
Dit is meestal zichtbaar met een indicatie led op de lader.
Deze tijd exact in uren uitrekenen en vermenigvuldigen met de laadstroom van de acculader geeft het aantal Ah.
Dit wederom vermenigvuldigen met de accuspanning geeft bij benadering het aantal Wh wat de accu nog kan leveren.
.
Je zit aardig goed, maar zo werkt het niet helemaal. Dit heeft te maken met het balanceren op het eind van de lading waardoor het sommetje heel aardig kan afwijken. De laatste 5% opladen duurt veel langer dan de eerste procenten.
Een wattmeter geeft een wat beter beeld. Verliezen zitten dan inclusief en hiermee kun je wel bereken in welke mate de slijtage een rol gaat spelen. De verliezen zitten weer in het warm worden van de cellen bij opladen, het rendement van de lader én het rendement van de wattmeter. Ook dit is een grovere schatting, maar beter dan jouw manier.
Het beste werkt een tester die de accu met 350 watt ontlaad totdat deze onder de 3.0 volt valt bij de eerste cel. Hiermee krijg je een goed beeld. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:43:
...
Je zit aardig goed, maar zo werkt het niet helemaal. ....
Vandaar het voorbehoud "niet wetenschappelijk" en "bij benadering" :)
Je weet ook de exacte laadstroom niet, die lees je bv af van het label op de lader.
Maar deze manier is zonder extra hulpmiddelen te doen, vandaar.

Een bezoek aan een bedrijf met een tester is natuurlijk ook een optie.

Uiteindelijk gaat het erom of de af te leggen afstand van een acculading betrouwbaar en voldoende is, dus rijden totdat de accu echt leeg is. "Halfvol" doet deze voorspelling niet.

[ Voor 44% gewijzigd door elinx op 11-05-2022 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:50:
[...]
Vandaar het voorbehoud "niet wetenschappelijk" en "bij benadering" :)
Je weet ook de exacte laadstroom niet, die lees je bv af van het label op de lader.
Maar deze manier is zonder extra hulpmiddelen te doen, vandaar.

Een bezoek aan een bedrijf met een tester is natuurlijk ook een optie.

Uiteindelijk gaat het erom of de af te leggen afstand van een acculading betrouwbaar en voldoende is, dus rijden totdat de accu echt leeg is. "Halfvol" doet deze voorspelling niet.
En als de fiets stopt met ondersteunen dan is de accu niet eens werkelijk zo leeg als men denkt. Doorgaans blijft zo'n 7% ongebruikt als de ondersteuning uitvalt. Dit is nog genoeg voor 2 uur lang het licht laten branden en als deze ook uitvalt is de lading rond de 3 a 4%. Dit gaat gevaarlijk laag zijn want des te dichter bij de echte 0% hoe sneller krijg je een diepteontlading. Dan zijn de accu's helemaal niet meer oplaadbaar. Dat gevaar heeft te maken met zelfontlading. Al is deze bijna afwezig bij een bijna lege accu, maar een iets mindere cel kan de hele accu de afgrond intrekken.
Valt de ondersteuning uit dan is snel gaan opladen de enigste remedie. Mensen die hun lege accu wegleggen (met 7% rest) zijn de mensen die vaak bij de FM terug komen onder het motto een dode accu. Houd ook rekening met lekstromen. Al is die nog zo klein, een lage staat van lading heeft dan ook een heel klein restcapaciteit als buffer.
Dat Li-ion cellen onder de 1,5 volt echt dood zijn heeft als redenen dat het koper oplost in het elektrolyt. Ja, er zit koper in jullie cellen die als geleider fungeert. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:29:
[...]

En als de fiets stopt met ondersteunen dan is de accu niet eens werkelijk zo leeg als men denkt. ......
.... een iets mindere cel kan de hele accu de afgrond intrekken.....
Daarom is een goed werkende BMS zo belangrijk.
Een accu is zo goed als zijn zwakste cel, want deze zal als eerste de beveiliging aanspreken.
Dit wordt meestal merkbaar als de li-ion accu wat ouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:53

TTLCrazy

Listen to Frankie

Gisteren thuis gekomen met nog 14km bereik op de fiets. Ritjes woon/werkverkeer zijn voor mij 2 x 7km. Dus ik denk, dat kan ik nog wel halen. Vanmorgen 3 km onderweg en het bereik was nog maar 7 km. Ondersteuning viel toen ook al bijna helemaal weg. Nou ja, ik weet nu dat mijn bereik in de toerstand ongeveer 50km is. Nadeel: ik moet vanmiddag zonder ondersteuning naar huis fietsen want ik was natuurlijk niet zo slim om te bedenken dat ik mijn oplader mee kon nemen :/ Goeie workout zullen we maar zeggen :X

[ Voor 3% gewijzigd door TTLCrazy op 12-05-2022 08:41 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 18:16
Zijn er betere alternatieven voor een Gazelle Ultimate c380 hbm 2022?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
passie2010 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:15:
Zijn er betere alternatieven voor een Gazelle Ultimate c380 hbm 2022?
Defineer beter....

Wat wil je met die fiets doen?
Woon-werk in vlak gebied, of lange tochten over de bergen of...
Of mountain trails?
Met of zonder bepakking?
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
Voornamelijk woon werk vlak gebied met een set fietstassen achterop. Daarnaast wil ik er ook wel in het weekend ook lekker een flinke tourtocht mee kunnen maken. Dus het bos/heuvellandschap in. Het zou ook wel fijn zijn als je met een lege of zonder accu weinig weerstand van de motor ervaart. Hydraulische schijfremmen en een belt drive, middenmotor zijn wel een must voor mij

[ Voor 32% gewijzigd door passie2010 op 12-05-2022 11:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 11:51

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Athome schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:06:
Grappige fiets
Is de merknaam de Chinese schrijfwijze van "Gangsta". :+
Heb nu al meerdere mensen die dit vroegen aan mij op straat :+ naja, opzich met zo'n opzichtige naam op je frame zal een dief ook wel 2x nadenken 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M39QoJVBzjQJw2NVbrmrHBewiis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PfiwVOikq3K0XiSFSldD2YE0.png?f=fotoalbum_large

Dit is al wat beter:
- nieuw "comfort" stuur
- 'hogere' stuurpen
- alles dat quick release vervangen door de niet-release boutjes
- "custom" spatborden ipv die lelijke MTB dingetjes

lijkt (en fietst) nu meer als een echte fiets :P tot nu toe bevalt 'ie nog prima geen gekke dingen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
passie2010 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:37:
Voornamelijk woon werk vlak gebied met een set fietstassen achterop. Daarnaast wil ik er ook wel in het weekend ook lekker een flinke tourtocht mee kunnen maken. Dus het bos/heuvellandschap in. Het zou ook wel fijn zijn als je met een lege of zonder accu weinig weerstand van de motor ervaart. Hydraulische schijfremmen en een belt drive, middenmotor zijn wel een must voor mij
Dan is die fiets prima geschikt voor jou.

Je kan altijd op zoek naar duurder met wat meer gimmicks (ander display, Rohloff naaf, betere verlichting etc), en dan land je bij merken als Riese & Mueller of Velo de Ville, Santos, ...
De prijs stijgt dan wel snel mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
Ik vond deze gazelle al een aardige investering. Maar ik wil wel iets goeds waar ik vele jaar plezier van kan hebben. Nog iemand tips voor goede accessoires?

[ Voor 28% gewijzigd door passie2010 op 18-05-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Amos_x schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:14:

En voorlopig is mijn ervaring goed.
Nog iets wat ik me onlangs bedacht ivm het 'ontzorgen' van swapfiets. De batterij is niet mijn eigendom. Dus ik moet me ook geen grote bedenkingen maken ivm hoe en hoe lang laden. Vele theorien, veel 'good practice'...

Hier gaat 'ie na +-25km per dag gewoon aan de lader, ook al kan ik in principe ongeveer 2 dagen forenzen (+-50km). Ik zie ook wel dat het shimano systeempje (E6100) klaarblijkelijk zelf redelijk goed aan batterij management doet. Ik zie de groene ledjes steeds uitgaan als 'ie vol is. En 's morgens lijkt 'ie niet te laden.

Maar slijtage hoef ik me dus geen zorgen om te maken.

Dat gezegd zijnde ben ik misschien toch aan het uitkijken om eventueel zelf iets te kopen. ik ben geen fan van gadgets, tech, andere frivole luxe opties. Een simpel schermpje, een knop en drie levels voor ondersteuning :)

Daarom volgende vraag. Voor wat betreft middenmotoren lijkt de markt me goed geregeld. Gevestigde serieuze merken (bosh, yamaha, brose, zelfs bafang), allen met een (meer of mindere) mate van QC, opgeleide techniekers, documentatie, garantie, vervangingsonderdelen, etc...

Er is bijna geen fiets in Europa te vinden die qua middenmotor iets anders voert dan deze merken.

Indien ik (na testen) toch liever het 'gevoel' en gedrag van naafmotor prefereer: zijn er in dat gebied 'gevestigde merken'? Zaken om naar te kijken? Of net vermijden?

Het lijkt me dat die naafmotoren allemaal chinese koektrommels zijn, erg basic stuff, met nylon tandwieltjes. Het soort slijtage onderdeel die je iedere 2 jaar vervangt.

Kan iemand me uit het hoofd drie goede, verkrijgbare fietsen aanwijzen met middenmotor die niet volledig decathlon kwaliteit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:07
passie2010 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:04:
Ik vond deze gazelle al een aardige investering. Nog iemand tips voor goede accessoires?
Een goede verende zadelpen (Cane Creek Thudbuster?) en Schwalbe Marathon Supreme 50-622 banden.

P.s.: fietsen zonder ondersteuning wordt wel een uitdaging....

[ Voor 9% gewijzigd door Simple mind op 12-05-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
passie2010 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:04:
Ik vond deze gazelle al een aardige investering. Nog iemand tips voor goede accessoires?
Mantel.com
Rosebikes.com

Hier vind je alles wat je wil...

Wat voor accessoires zoek je, een knalgele bel, een ander stuur, kinderzitje, fietszakken, reservebinnenband, fietspomp.... ?
Je moet je vragen wel wat specifieker stellen.

Om op een geveerde zadelpen uit te komen: ik vind het onnodig als je goede brede banden hebt en die niet te hard oppompt.
Die dingen maken je fiets ook een pak zwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
TTLCrazy schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:40:
Gisteren thuis gekomen met nog 14km bereik op de fiets. Ritjes woon/werkverkeer zijn voor mij 2 x 7km. Dus ik denk, dat kan ik nog wel halen. Vanmorgen 3 km onderweg en het bereik was nog maar 7 km. Ondersteuning viel toen ook al bijna helemaal weg. Nou ja, ik weet nu dat mijn bereik in de toerstand ongeveer 50km is. Nadeel: ik moet vanmiddag zonder ondersteuning naar huis fietsen want ik was natuurlijk niet zo slim om te bedenken dat ik mijn oplader mee kon nemen :/ Goeie workout zullen we maar zeggen :X
En een leerpuntje ;) , maar wel balen natuurlijk.

Dit is precies waarom ik 10 kilometer als reserve aanhoud. Op het laatst gaat het voltage steeds sneller dalen en kan de rekensom van jouw fietscomputer gaan afwijken. Die laatste 10 kilometer zijn nooit écht 10 kilometer. In jouw geval zou ik dus minimaal 24 kilometer range over moeten hebben om jouw woonwerk te kunnen afleggen.
Wat dat betreft is het BMS niet zo goed als in een elektrische auto, waarbij een lege accu gevaar kan betekenen want dan kun je geen meter meer verder; bij een e-bike kun je nog zelf verder fietsen.

Laatst deed ik ook weer een controle door de accu zo ver mogelijk leeg te rijden (dicht bij huis natuurlijk) en kwam ik uit op 3 km rest. Ik had wel iets gemerkt van een mindere ondersteuning, maar het laatste blokje ging al wel knipperen wat betekend dat de accu uitgeput raakt.

Als het voltage zo ver daalt bij vraag naar ondersteuning betekend dat je eigenlijk al te ver bent gedaan. Eenmaal kan weinig kwaad, maar als je dit elke keer gaat doen zal de accu dramatisch sneller slijten. Die laatste 10% is echt killing. Vandaar dat 10 kilometer over houden echt belangrijk is en het liefst zelfs iets meer dan die 10 kilometer, maar als dat de range zo beperkt is het te begrijpen. Ik kom dus nooit exact bij die 10 kilometer uit omdat mijn afstanden langer zijn. Als ik op dependance ga (2 x 11 km) dan moet er minimaal 32 kilometer range over zijn, maar vaker is dat méér want je komt nooit precies uit. Vaak heb ik meer aan range over en haal ik dat makkelijk. Iets vaker laden ka echt geen kwaad en is aan te raden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 12-05-2022 15:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 18:35

Tahref

God bless you

Tweede ebike in elkaar gezet. Kost toch iets meer moeite dan eerste gedacht maar wel erg leuk om te doen :)
Kabel management mag nog iets beter maar voor nu prima. Op de achterste al 4k km op zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbWZrBSkaaRmeZkJ4raGAgfqDKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwxufmELMlSqeS9qZrcCfQtx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Amos_x schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:24:
[...]
Kan iemand me uit het hoofd drie goede, verkrijgbare fietsen aanwijzen met middenmotor die niet volledig decathlon kwaliteit zijn?
Er zijn er genoeg maar wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
Iemand ervaring met het verschil in stijfheid van het frame tussen het heren en dames model van een Gazelle Ultimate c380 hbm 2022? Ik kan mij herinneren dat de dames variant vroeger minder stijf was...maar hoe zit dat tegenwoordig met alle nieuwe technieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
passie2010 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:35:
Iemand ervaring met het verschil in stijfheid van het frame tussen het heren en dames model van een Gazelle Ultimate c380 hbm 2022? Ik kan mij herinneren dat de dames variant vroeger minder stijf was...maar hoe zit dat tegenwoordig met alle nieuwe technieken?
Dat is geen probleem meer door de dikkere ALU frames.
Herenframe zal altijd iets stijver zijn, maar het verschil is klein.

Trucje: kies een fiets die ook met riem bestaat. Gates stelt hoge eisen aan frames voor riemen omdat de riem anders snel slijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-08 22:36
passie2010 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:35:
Ik heb ze beiden getest bij een Gazelle Experience Centre (aanrader!) en kon geen verschil merken. Ik heb mijn mannentrots opzij gezet en ben voor de dames uitvoering gegaan.

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:23
jimh307 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:42:
[...]

En een leerpuntje ;) , maar wel balen natuurlijk.

Dit is precies waarom ik 10 kilometer als reserve aanhoud. Op het laatst gaat het voltage steeds sneller dalen en kan de rekensom van jouw fietscomputer gaan afwijken. Die laatste 10 kilometer zijn nooit écht 10 kilometer. In jouw geval zou ik dus minimaal 24 kilometer range over moeten hebben om jouw woonwerk te kunnen afleggen.
Wat dat betreft is het BMS niet zo goed als in een elektrische auto, waarbij een lege accu gevaar kan betekenen want dan kun je geen meter meer verder; bij een e-bike kun je nog zelf verder fietsen.

Laatst deed ik ook weer een controle door de accu zo ver mogelijk leeg te rijden (dicht bij huis natuurlijk) en kwam ik uit op 3 km rest. Ik had wel iets gemerkt van een mindere ondersteuning, maar het laatste blokje ging al wel knipperen wat betekend dat de accu uitgeput raakt.

Als het voltage zo ver daalt bij vraag naar ondersteuning betekend dat je eigenlijk al te ver bent gedaan. Eenmaal kan weinig kwaad, maar als je dit elke keer gaat doen zal de accu dramatisch sneller slijten. Die laatste 10% is echt killing. Vandaar dat 10 kilometer over houden echt belangrijk is en het liefst zelfs iets meer dan die 10 kilometer, maar als dat de range zo beperkt is het te begrijpen. Ik kom dus nooit exact bij die 10 kilometer uit omdat mijn afstanden langer zijn. Als ik op dependance ga (2 x 11 km) dan moet er minimaal 32 kilometer range over zijn, maar vaker is dat méér want je komt nooit precies uit. Vaak heb ik meer aan range over en haal ik dat makkelijk. Iets vaker laden ka echt geen kwaad en is aan te raden. :)
Ik ben voor mijzelf bezig met een soort baseline meting. Maar moet zeggen, valt niet mee :+.

Is en blijft wat irritant dat het Bosch Purion display met blokjes werkt en niet gewoon een percentage weergeeft.

Sinds eerste keer volledige lading nu 3 ritjes erop zitten van 24 km, 22 km en vandaag 40 km. Allen in ruim >95% van de ritten in eco modus. Vandaag het eerste blokje verloren. Resterende batterij capaciteit is totaal nietszeggend. Na de tweede rit was dit bijna 30km meer dan aan het einde van de eerste rit, en vandaag lag het op een bijna gelijkwaardig niveau als na de eerste rit.

Ben benieuwd wat uiteindelijk de actieradius zal blijken te zijn bij mijn gebruik, het is een Bosch PowerTube 625 Wh accu. De geadverteerde 150 km vermoed ik in ieder geval overheen te komen, aangezien ik nu op 86 km zit en ergens tussen de 20% en 40% van de accu verbruikt heb.

Prima resultaat tot nu toe in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:07

Kraz

Saving the world

Het einde van mijn zoektocht is eindelijk in zicht;
Na uitstel van de levering van mijn Ultimate C8+ ben ik voor een Ultimate C5 gegaan die wel op voorraad was.
Werd ik gisteren gebeld dat door een fout in ‘het systeem’ de fiets alsnog niet beschikbaar was…..kak :/
Levertijd daarvan ging ook naar Oktober.

Nu uiteindelijk voor een Flyer GoTour 6 gegaan met riem, nexus5 en Bosch Performance Line.
De zithouding is iets anders maar ook meer dan prima. Het schijnt kwalitatief een betere fiets te zijn?

Wordt ergens komende week geleverd….hopelijk.
:Y)

Nu alleen nog op zoek naar een goed (vouw)slot. Heeft iemand ergens goede ervaringen?

[ Voor 7% gewijzigd door Kraz op 14-05-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Kraz schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:39:
Nu alleen nog op zoek naar een goed (vouw)slot. Heeft iemand ergens goede ervaringen?
Ik heb een AXA Fold Ultra (die heeft namelijke ART-keurmerk) op mijn VanMoof en die vind ik er ook nog wel aardig uitzien in de houder op het frame. Werkt best prima, maar een vouwslot is wel wat beperkt in vergelijking met een ketting-variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Kraz schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:39:

Gefeliciteerd met het einde van je zoektocht, ik heb de mijne gelukkig al een maand geleden afgerond zodat ik me nu met het grote genieten kan bezighouden ;-)

Qua slot: ik heb ook van alles uitgezocht van praktisch (snel op slot), licht (<1kg), verzekeringstechnisch (Art2), veilig (subjectief maar aan de wereld vastzetten is een vereiste) tot esthetisch (er zijn zoveel lelijke oplossingen ) om uit te komen op een good old ringslot met een insteekketting...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
OmeRobbie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:08:
[...]
...om uit te komen op een good old ringslot met een insteekketting...
Die zijn toch zo open te wippen met een Poolse loper?
De fiets van mijn zus is in elk geval 2 maal gestolen met deze combinatie sloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Daarom ook een extra slot kopen met een 'eigen' sleutel. Niet op de grond laten bungelen, maar hoger en jatten gaat lastiger worden.

Mijn fiets is nog nooit gestolen, maar ik kien de plek waar hij staat uit. Dus enkele tips:
1. In het zicht van ramen
2. Dichtbij de opening van locatie
3. Waar veel mensen langslopen
4. Niet zomaar overal (trein/busstation is vragen om problemen)
5. Niet te lang op een plek laten staan
6. Als het kan in het zicht van een camera (in bewaakte fietsenstalling in het zicht van de toezichthouder)
7. Fiets niet laten opvallen of alleen afgelegen achterlaten

En daar gaat een deel van je vrijheid omdat er van die zieke gozers rondlopen die niet weten wat van hem of haar is. Heroïne en Cocaïne zijn duur en dat wordt vaak betaald met gejatte fietsen/heling die eerlijke burgers gekocht hebben en waar de eerlijke burger hard voor moet werken. Koop die k*tdrugs dan niet, zoek werk en heb eer van je leven; dan verdien je zelf respect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
jodeltje schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:38:
[...]

Ik heb het idee dat de AXA sloten er gevoeliger voor zijn dan de Abus sloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:22:
[...]

Ik heb het idee dat de AXA sloten er gevoeliger voor zijn dan de Abus sloten.
Volgens mij was dit probleem recentelijk opgelost.

https://www.fietsersbond....ten-en-de-poolse-sleutel/

Maar het kijkt oppassen geblazen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-08 20:27
Bij ENRA zijn per 1 april de voorwaarden van de diefstalverzekering gewijzigd. Boven de 3500euro is een los ART2 slot verplicht, insteek ketting is niet voldoende. Je moet dus 4 originele sleutels in kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
jodeltje schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:38:
[...]

De fiets van mijn zus is in elk geval 2 maal gestolen met deze combinatie sloten.
De Poolse loper is zoals hierboven wordt geschetst al een heel oud verhaal.. Vooral Axa moest het ontgelden (denik altijd dat iemand daar baat bij moet hebben gehad)
En ja, met elk slot dat je koopt heb je risico. Een Art3 slot dan maar? Je kunt natuurlijk ook de fiets de hele dag in de tuin houden om naar te kijken... 8)
Beste is om tweemaal een art2 te hebben (heb ik voor die situaties) en dan alle tips op te volgen die @jimh307 opsomt. Twijfel of ik nog een cijferslot+alarm erbij ga halen (afschrikken)...

Mijn conclusie was o.a. na het lezen van allerlei stromer & R&M fora, dat een ringslot+ketting de beste manier is voor 80% vd gevallen, wn vooral verzekerd te zijn dat gelegenheidsdieven niet hun gang gaan. De vouwsloten zijn aardig maar erg zwaar en voordat je zo'n ding aan een paal oid vastheb zitten... De Beugelsloten zijn het sterkst maar ik ga niet zo'n zwaar ding meenemen, zelf niet de U-lock met ketting... ach ieder zijn keus.
En belangrijk ook voor mij is dat er nu een T&T chip op kan, ipv mijn mooie frame van mijn fiets voor altijd besmeuren met tweecomponentenlijm,,,,
Dat is overigens ook een wezenlijk onderdeel nmm tegen diefstal: het effect van afschrikken en de T&T service van diensten als FRIS (ANWB-verzekering).

[ Voor 31% gewijzigd door OmeRobbie op 17-05-2022 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.dam
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 11:42
Ik ben me aan het oriënteren op een e-bike voor woon-werk verkeer. 18km heen en ook weer terug.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer, iemand tips?

M'n budget is echter niet oneindig zo rond de ≈ $2000,-

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
o.dam schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:05:
Ik ben me aan het oriënteren op een e-bike voor woon-werk verkeer. 18km heen en ook weer terug.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer, iemand tips?

M'n budget is echter niet oneindig zo rond de ≈ $2000,-

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Kijk eens bij Watt fietsen, en dan wel een met schijfremmen en evt. riem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:23
Josvdv schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:53:
Bij ENRA zijn per 1 april de voorwaarden van de diefstalverzekering gewijzigd. Boven de 3500euro is een los ART2 slot verplicht, insteek ketting is niet voldoende. Je moet dus 4 originele sleutels in kunnen leveren.
Zelf heb ik een ketting slot en U-slot. Verzekerd bij ANWB, via de fietsenwinkel van aanschaf in dit geval. Daar maar 1 slot nodig. Maar uiteindelijk persoonlijk al jaren van mening 1 slot is geen slot. Derhalve een beugelslot en kettingslot.

De vereiste om alle sleutels in te leveren vind ik altijd echter maar een bijzondere. Of je de fiets nu daadwerkelijk op slot hebt gezet of niet, bij dit soort sloten heb je de sleutels altijd gewoon in je bezit. Ze zitten niet aan het slot bevestigd op het moment dat deze van het slot af is, zoals bijvoorbeeld bij een ringslot wel gebruikelijk is.
jimh307 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:11:
Daarom ook een extra slot kopen met een 'eigen' sleutel. Niet op de grond laten bungelen, maar hoger en jatten gaat lastiger worden.

Mijn fiets is nog nooit gestolen, maar ik kien de plek waar hij staat uit. Dus enkele tips:
1. In het zicht van ramen
2. Dichtbij de opening van locatie
3. Waar veel mensen langslopen
4. Niet zomaar overal (trein/busstation is vragen om problemen)
5. Niet te lang op een plek laten staan
6. Als het kan in het zicht van een camera (in bewaakte fietsenstalling in het zicht van de toezichthouder)
7. Fiets niet laten opvallen of alleen afgelegen achterlaten

En daar gaat een deel van je vrijheid omdat er van die zieke gozers rondlopen die niet weten wat van hem of haar is. Heroïne en Cocaïne zijn duur en dat wordt vaak betaald met gejatte fietsen/heling die eerlijke burgers gekocht hebben en waar de eerlijke burger hard voor moet werken. Koop die k*tdrugs dan niet, zoek werk en heb eer van je leven; dan verdien je zelf respect!
Let wel dit laatste gaat eigenlijk alleen op voor de niet gecoördineerde fietsendiefstal.

Er zijn natuurlijk ook groepen die veel meer geselecteerd te werk gaan. Die zich richten op bepaalde merken, bepaalde modellen. Bij een collega waren er zo bijvoorbeeld 4 urban arrows in de straat gestolen binnen één nacht.

Dit soort praktijken kost ons als land dan ook veel verzekeringsgelden.

We gaan langzamerhand toe naar een kostenpost van 1 miljard per jaar. Daar kun je vele adequate fietsenstallingen mee voorzien. En juist daarin is veel winst te behalen. Zo zijn er bijvoorbeeld nog maar weinig geautomatiseerde fietsenstallingen waar mensen (buiten personeel om) totaal niet bij de fietsen komen. Zeker voor het veilig stallen van een dure fiets in de avonduren binnen steden is dit een must. Je sloten kunnen nog zo sterk zijn, maar zelfs de meest lastige combinaties zijn toch met een minuut of 5 tot 10 ook gewoon overwonnen en weg. Voor fietsen van rond de 3000 - 5000 euro nieuwprijs is dat zeer verdienstelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Tahref schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:20:
Tweede ebike in elkaar gezet. Kost toch iets meer moeite dan eerste gedacht maar wel erg leuk om te doen :)
Kabel management mag nog iets beter maar voor nu prima. Op de achterste al 4k km op zitten.

[Afbeelding]
Leuk, heb een mountainbike staan waar ik zoiets mee wil.

Wat voor materialen (setup) heb je gebruikt?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passie2010
Welke van deze fietsen zou de betere keuze zijn?

Gazelle ultimate c380 hmb
Flyer Gotour6 7.23
Koga pace B10
Advanced e-bike trekking Pro X wave
Riese en Muller nevo3 gt Vario
Riese en Muller charger3/4 gt Vario

Zoek een krachtige stille middenmotor, enviolo, gates cdx belt, goede schijfremmen, verende voorvork en brede banden, goede spatborden, uitneembare accu , stijf frame en stevige bagagedrager.

[ Voor 31% gewijzigd door passie2010 op 18-05-2022 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
passie2010 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:11:

Flyer Gotour6 7.23
Koga pace B10

Zoek een krachtige stille middenmotor, enviolo, gates cdx belt, goede schijfremmen, verende voorvork en brede banden, goede spatborden, uitneembare accu , stijf frame en stevige bagagedrager.
Dat zijn allemaal premium bikes met goede componenten.
Als je er goed op zit, dan zijn de verschillen beperkt, dus ik zou dat model kopen wat je bij een lokale fietsenmaker kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65

Flyer Gotour6 7.23
Koga pace B10

Ik heb de Koga besteld, die heeft geen verende voorvork dus kan van je lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:51
Tahref schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:20:

[Afbeelding]
Dit heb ik 5 jaar geleden ook gedaan, ging 1 maand goed en toen brak mijn voorvork die duidelijk niet berekend was op de extra kracht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 18:35

Tahref

God bless you

pizzacabonara schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Voorwiel motor maar je zou even moeten kijken of je rimbrakes of schijfremmen hebt.
Bij schijfremmen kan het zijn dat een voorwielmotor moeilijker past en kan je beter voor een achterwiel motor gaan. Midden motor is trouwens ook mogelijk.

Voorwiel motor heeft nu mijn voorkeur omdat het makkelijkst op een fiets is te installeren.
Vind het zelf prima fietsen met de juiste afstellingen.
RisingSun schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:37:
[...]

Dit heb ik 5 jaar geleden ook gedaan, ging 1 maand goed en toen brak mijn voorvork die duidelijk niet berekend was op de extra kracht!
Oh oh, had je wel een 250w motor gekozen of voor een zwaardere en sterkere 500w motor?
Meer dan 250w op een voorwiel kan riskant zijn. Je zou dan beter voor een achterwiel motor moeten gaan. (maar is sowieso illegaal volgens mij?) En tevens de max ondersteuning snelheid onder de 30 houden. Vele willen veel te hard gaan wanneer zij hun eigen ebike bouwen.
Heb nu zonder problemen meer dan 4k km op zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAS5ofdKJEV2B8HofQi63CuKnbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C8ggJXsh4lXHISUEJrK4MgxN.jpg?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door Tahref op 18-05-2022 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
  • Laatst online: 06-01 15:22
Ik heb een klassieke Nederlandse herenfiets uit de jaren '80. De fiets is nog erg goed voor zijn leeftijd, maar het frame is eigenlijk net te klein voor mij. Dat weerhoud mij er van om de fiets voor woon/werk verkeer te gebruiken. Onderdelen worden ook schaarser aldus mijn fietsenmaker.

Ik heb een beetje rondgekeken en realiseer mij dat er de afgelopen jaren héél veel is veranderd in fietsenland. De elektrische fiets heeft zijn intrede gedaan, er zijn nieuwe remsystemen bijgekomen, er zijn fietsen met een riem i.p.v. ketting, er zijn nieuwe typen fietsbanden, etc.

Wat mij verder opviel is dat er erg veel elektrische fietsen zijn die geen bagagedrager hebben. De exemplaren die wel een bagagedrager hebben zijn vaak veel minder robuust dan de ouderwetse bagagedragers van vroeger.
Ik hoef geen volwassen persoon achter op de fiets mee te dragen, maar er moet wel deftige fietstassen en een kinderzitje op kunnen.

Weet iemand waarom de bagagedragers tegenwoordig vaak ontbreken of zoveel zwakker zijn?
Zijn er wellicht merken / modellen die dit beter voor elkaar hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Het kan aan mij liggen, maar veruit de meeste e-bikes die ik waarneem hebben wel een bagagedrager, waar gewoon tassen aan kunnen...
Elektrisch ondersteund fietsen is ook niet verplicht voorzover mij bekend.

[ Voor 22% gewijzigd door Keezx op 18-05-2022 17:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
pizzacabonara schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Tahref schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:00:
...... Midden motor is trouwens ook mogelijk.

Voorwiel motor heeft nu mijn voorkeur omdat het makkelijkst op een fiets is te installeren.
Vind het zelf prima fietsen met de juiste afstellingen.
.....
Ik heb een dergelijke B'twin voorzien van een 250W Tsdz2 BB middenmotor, de Bafang 250W BBS01b is ook mogelijk en is wat degelijker uitgevoerd, maar mist een krachtsensor die de Tsdz2 wel heeft.
36V Hailong accu 540Wh.
Je hebt wel speciaal gereedschap nodig om de originele cranks en trapas te verwijderen.
Heb je een voor-derailleur, dan is het meest eenvoudige om die ook te verwijderen.
Verder nog wat kabels (achterrem en versnelling) verleggen en de ketting zal waarschijnlijk op lengte gemaakt moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF6mzzttG8PNSup5WAST3CSy3mQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DKQKzSXJK2EIuNfZxgsb6ZSm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
HyperH schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:39:
I....

Wat mij verder opviel is dat er erg veel elektrische fietsen zijn die geen bagagedrager hebben. De exemplaren die wel een bagagedrager hebben zijn vaak veel minder robuust dan de ouderwetse bagagedragers van vroeger.....

Weet iemand waarom de bagagedragers tegenwoordig vaak ontbreken of zoveel zwakker zijn?
Zijn er wellicht merken / modellen die dit beter voor elkaar hebben?
De meeste ebikes hebben wel een bagagedrager, die inderdaad minder robuust lijkt dan vroeger, omdat hij flink kleiner is en lijkt te zweven, maar de stevige beugel zit onzichtbaar onder het spatbord.
De ebikes zonder bagegedrager zijn vaak de trendy of sportievere modellen die soms dan weer een rek voorop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@passie2010
De Bosch CX (zoals onder de Riese und Muller) is niet perse stil maar hinderlijk vind ik het ook niet. Je hoort er zelf meer van dan je omgeving
De Nevo3 en Charger 3/4 zijn technisch gelijke fietsen het is vooral de zithouding die het verschil maakt (beide in bezit namelijk)

Ben zelf benieuwd naar het verschil tussen Gazelle Ultimate en Riese und Muller.
Nooit met de Gazelle gefietst maar gezien mijn huidige ervaring met de Nevo3 en Charger 3 heb ik sterk het gevoel dat de Riese und Muller toch de betere/degelijkere fiets is. Maar daar staat wel een hogere prijs tegenover.
Voordeel is dan weer configureerbaarheid van Riese und Muller

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• OmeRobbie
Nu na een aantal weken rijden, ervaren, tweaken etc.. tijd voor een kleine update (to whom it may interest)...

Mijn Canyon Precede On:7 heb ik aangeschaft om meerdere redenen:
* zoveel mogelijk afstanden tot 20km met de fiets: boodschappen, sporten, naar de stad (6km verderop), naar het strand etc.
* lekker lui als nodig is maar ook zelf kunnen spelen en een "workout" doen dmv versnellingen/ondersteuningsstanden
* FUN in elektrisch fietsen en beetje stylish (vorige ebike was een truttige damesmodel)
* Ideale mix tussen praktisch, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid, comfort en uiteraard tweakmogelijkheden.

Mijn ervaringen en tweaks tot nu toe:

1) beveiligen is een dingetje met zo'n beauty dus een goed slot moest er komen. Maar ook praktisch zijn en die gaan vaak niet goed samen.. Zo'n vouwslot is supermooi op de fotos maar zwaar en in de praktijk een drama om even vast te maken. Zoals hiervoor beschreven kwam ik tot de conclusie dat een ringslot wel wat zou zijn...
Maar dan heb je wel de allergrootste nodig! Ik kwam uit op een Abus Amparo 4650XL... kettingslot erbij en een tasje zodat er niet zo'n lelijke slang om je zadelpen zit,,, helemaal happy!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPOqtrmkc4YTs0rFku1PxD1nsP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLZvNZdji8N5pb4oUnY6syDB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpgQD6y3_ty9sckyNsdyWXw33dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIGYJc1okPO6ujOMjuAJYbha.jpg?f=fotoalbum_large
Afspraak is gemaakt voor de T&T module van ANWB en ik heb ook meerdere sloten voor die gevallen dat ik het niet vertrouw en dus op meerdere punten beveilig...

2) Comfort
Snelheid en heerlijk stijf/stabiel was mijn eerste gevoel met de eerste ritten... Ja, als je over klinkers heen gaat wordt je wel een gedrild maar doordat de fiets zo stijf is, is dat niet onlogisch. Maar vind ik het juist ook niet onprettig... Het hele grote verschil kwam toen ik met de bandenspanning ging spelen. Wat lucht eruit en klinkerwegen enzo opzoeken... Wat maakt dat een verschil en wat kunnen deze banden met lage druk rijden zonder dat ik het idee heb veel aan rolweerstand in te leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZZ-mmP__DmMypqGR7BFoyx1b-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeAUD3Qs7CIIiZ9qhYMkdTV5.jpg?f=fotoalbum_large Het zijn dan ook tubeless banden van 57mm breed en deze Schwalbe G-One allround worden geroemd om de comfort eb de niet-lek-rijd eigenschappen.

Ik ga komende weken met een Brooks B17 zadel (marktplaats) testen wat dat doet voor comfort. Ook de Brooks Flyer (met de veren) word aangeraden. Ik ben er nog niet uit of ik een zadelpen neem. Iedereen zweert bij de Kinect 2.1/Bodyfloat maar die is €300... en ja dan weet ik eigenlijk ook niet of ik het mooi vindt... De Thudbuster en de BySchulz G2 vind ik ook niet echt fraai.. De Canyon VCLS 25 vind ik mooi maar die is vooral voor kleine oneffenheden (2cm)... Iemand nog tips/ervaringen op dit vlak?

Praktisch
Ik vind de bagagedrager dus echt super! Er zitten al Ortlieb 3.1 knoppen op en dat werkt echt superpraktisch!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCfxyC9yvUYlH97ECA4HBEZjIhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMEXtNrsV8TXMaPhqY9Ld9Qf.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan al mijn spulletjes erin kwijt voor het strand, boodschappen of whatever. Ik had al een Dutch mountain fietstas maar die is lang niet zo handig. Die gebruik ik wel als ik veel ga wandelen, want die rugzakfunctie is wel erg praktisch. De Ortlieb rugzakvariant is bijna €200! ongeloofelijk..

Sensoren en meten
Ik heb een Quadlock front mount geplaatst (net als op mijn fitnessbike) en als ik bijv. navigatie wil gebruik ik Google Maps. Voor fitness of gewoon weten wat ik doe gebruik ik Cyclemeter en die geeft alles weer door aan Strava.. mijn gezondheidsapp en mijn Applewatch heb ik ook van alles om te ondersteunen... (zelfde als op mijn ftnessbike, ik heb 2 profielen aangemaakt).
Ik heb ook een cadanssensor van Garmin op de trapper geplaatst (die is makkelijk te monteren, zonder schade)

Positieve punten

* Heerlijk rijden! Lekker spelen met de Enviolo en de ondersteuningsstanden. Al id ecostand is de ondersteuning top! De tuning geeft nog een grotere vrijheid om lekker te fietsen op lange rechte stukken.
* solide en kwaliteitsgevoel, het is eigenlijk net een Stromer ST2.. zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv9SdoG_NczkerShSdl_-5uenWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hF9Sb4tONlLjDCVbbBV27XWA.jpg?f=fotoalbum_large
* onderhoudsvrij en kwaliteitscomponenten die in lengte der jaren nog verkrijgbaar zijn. Mijn vorige fiets was een Gazelle en dat was een heel ander verhaal (werd bevestigd door de fietsenmaker)..

Negatieve punten:

* Ik kan er heel weinig bedenken.. Misschien het gewicht maar ik heb het nagemeten en het weegt echt onder de 24,7kg met accu! Doordat het een 27,5" is past ie toch in mijn auto (SUV).
* Het stuur kan niet omhoog! Er kunnen geen spacers oid bij, dus mocht je deze fiets overwegen, bestudeer de geometrie dan heel goed. Voor mij is dit geen issue want ik zit prima!
* * Comfort zou misschien nog iets beter kunnen maar eerlijk gezegd is ie al top zo... Ga nog wel experimenteren komende weken en misschien schaf ik wel een verende zadelpen aan... maar ja welk probleem los ik daarmee op als ik die nu niet zo ervaar!? Of is dat het lot van een Tweaker... :-)
Ik ga denk ik wel voor fluweel en verder tweaken. Wordt vervolgd...

Alles opgesomd is deze fiets mijn dream-come-true en is me niets tegengevallen (ja 1 dingetje maar dat heeft met tunen te maken en daar mogen we het hier niet over hebben)...
Afgelopen weken nauwelijks de auto gepakt en het weer zat ook nog mee!!!!

[ Voor 8% gewijzigd door OmeRobbie op 18-05-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie

Flyer Gotour6 7.23
Koga pace B10

Ik heb op geen van deze fietsen gereden maar qua kwaliteit zou ik voor de R&M of de Koga gaan! Waarbij de de R&M charger het mooist vind en dat zou bij mij de doorslag geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@OmeRobbie Dank je wel voor jouw uitvoerige post, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024

Flyer Gotour6 7.23
Koga pace B10

In het AD van vandaag stond weer een fietstest
Bij een categorie won die Advanced e-bike trekking Pro X wave
Maar net zoals gezegd zullen allemaal wel goed zijn
Ik heb een R&M delite en die doet het ook al een paar jaar zonder enig probleem wat ook logisch moeten is gezien de prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

OmeRobbie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:11:
Nu na een aantal weken rijden, ervaren, tweaken etc.. tijd voor een kleine update (to whom it may interest)...

* zoveel mogelijk afstanden tot 20km met de fiets: boodschappen, sporten, naar de stad (6km verderop), naar het strand etc.
* lekker lui als nodig is maar ook zelf kunnen spelen en een "workout" doen dmv versnellingen/ondersteuningsstanden
* FUN in elektrisch fietsen en beetje stylish (vorige ebike was een truttige damesmodel)
* Ideale mix tussen praktisch, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid, comfort en uiteraard tweakmogelijkheden.

1) beveiligen is een dingetje met zo'n beauty dus een goed slot moest er komen. Maar ook praktisch zijn en die gaan vaak niet goed samen.. Zo'n vouwslot is supermooi op de fotos maar zwaar en in de praktijk een drama om even vast te maken. Zoals hiervoor beschreven kwam ik tot de conclusie dat een ringslot wel wat zou zijn...
Maar dan heb je wel de allergrootste nodig! Ik kwam uit op een Abus Amparo 4650XL... kettingslot erbij en een tasje zodat er niet zo'n lelijke slang om je zadelpen zit,,, helemaal happy!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afspraak is gemaakt voor de T&T module van ANWB en ik heb ook meerdere sloten voor die gevallen dat ik het niet vertrouw en dus op meerdere punten beveilig...

2) Comfort
Snelheid en heerlijk stijf/stabiel was mijn eerste gevoel met de eerste ritten... Ja, als je over klinkers heen gaat wordt je wel een gedrild maar doordat de fiets zo stijf is, is dat niet onlogisch. Maar vind ik het juist ook niet onprettig... Het hele grote verschil kwam toen ik met de bandenspanning ging spelen. Wat lucht eruit en klinkerwegen enzo opzoeken... Wat maakt dat een verschil en wat kunnen deze banden met lage druk rijden zonder dat ik het idee heb veel aan rolweerstand in te leveren.
[Afbeelding] Het zijn dan ook tubeless banden van 57mm breed en deze Schwalbe G-One allround worden geroemd om de comfort eb de niet-lek-rijd eigenschappen.

Ik ga komende weken met een Brooks B17 zadel (marktplaats) testen wat dat doet voor comfort. Ook de Brooks Flyer (met de veren) word aangeraden. Ik ben er nog niet uit of ik een zadelpen neem. Iedereen zweert bij de Kinect 2.1/Bodyfloat maar die is €300... en ja dan weet ik eigenlijk ook niet of ik het mooi vindt... De Thudbuster en de BySchulz G2 vind ik ook niet echt fraai.. De Canyon VCLS 25 vind ik mooi maar die is vooral voor kleine oneffenheden (2cm)... Iemand nog tips/ervaringen op dit vlak?

Praktisch
Ik vind de zadeldrager dus echt super! Er zitten al Ortlieb 3.1 knoppen op en dat werkt echt superpraktisch!
[Afbeelding]
Ik kan al mijn spulletjes erin kwijt voor het strand, boodschappen of whatever. Ik had al een Dutch mountain fietstas maar die is lang niet zo handig. Die gebruik ik wel als ik veel ga wandelen, want die rugzakfunctie is wel erg praktisch. De Ortlieb rugzakvariant is bijna €200! ongeloofelijk..

Sensoren en meten
Ik heb een Quadlock front mount geplaatst (net als op mijn fitnessbike) en als ik bijv. navigatie wil gebruik ik Google Maps. Voor fitness of gewoon weten wat ik doe gebruik ik Cyclemeter en die geeft alles weer door aan Strava.. mijn gezondheidsapp en mijn Applewatch heb ik ook van alles om te ondersteunen... (zelfde als op mijn ftnessbike, ik heb 2 profielen aangemaakt).
Ik heb ook een cadanssensor van Garmin op de trapper geplaatst (die is makkelijk te monteren, zonder schade)

Positieve punten

* Heerlijk rijden! Lekker spelen met de Enviolo en de ondersteuningsstanden. Al id ecostand is de ondersteuning top! De tuning geeft nog een grotere vrijheid om lekker te fietsen op lange rechte stukken.
* Comfort zou misschien nog iets beter kunnen maar eerlijk gezegd is ie al top zo... Ga nog wel experimenteren komende weken en misschien schaf ik wel een verende zadelpen aan... maar ja welk probleem los ik daarmee op als ik die nu niet zo ervaar!? Of is dat het lot van een Tweaker... :-)

Negatieve punten:

* Ik kan er heel weinig bedenken.. Misschien het gewicht maar ik heb het nagemeten en het weegt echt onder de 24,7kg met accu! Doordat het een 27,5" is past ie toch in mijn auto (SUV).
* Het stuur kan niet omhoog! Er kunnen geen spacers oid bij, dus mocht je deze fiets overwegen, bestudeer de geometrie dan heel goed. Voor mij is dit geen issue want ik zit prima!
* Comfort vind ik persoonlijk geen issue. Ik ga denk ik wel voor fluweel en verder tweaken. Wordt vervolgd...

Alles opgesomd is deze fiets mijn dream-come-true en is me niets tegengevallen (ja 1 dingetje maar dat heeft met tunen te maken en daar mogen we het hier niet over hebben)...
Prachtige fiets, bedankt voor de review.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Laatst online: 06-01 15:22
elinx schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:53:
[...]
De meeste ebikes hebben wel een bagagedrager, die inderdaad minder robuust lijkt dan vroeger, omdat hij flink kleiner is en lijkt te zweven, maar de stevige beugel zit onzichtbaar onder het spatbord.
De ebikes zonder bagegedrager zijn vaak de trendy of sportievere modellen die soms dan weer een rek voorop hebben.
Misschien lijkt het inderdaad alleen zo. Het moet niet zo zijn dat een kinderzitje als een pendule gaat bewegen, omdat het niet voldoende stijf / stevig. Ik zal er beter op letten een volgende keer.

Hoe veilig is het om een kinderzitje op een bagagedrager te plaatsen waar ook de accu bevestigd is?
Ik neem aan dat het redelijk veilig is, maar het blijft wel een accu pakket waar je een kind bovenop laat zitten. Als het mis gaat zouden de gevolgen verschrikkelijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Tja, wat zou er kunnen gebeuren met een accupakketje en wat verschrikkelijke gevolgen zou kunnen hebben....ik kan me niks voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Keezx schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:44:
Tja, wat zou er kunnen gebeuren met een accupakketje en wat verschrikkelijke gevolgen zou kunnen hebben....ik kan me niks voorstellen.
https://www.google.com/se...BA&biw=1920&bih=937&dpr=1

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Keezx schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:44:
Uiteraard heeft dat nare gevolgen, maar hoe vaak komt het nu eigenlijk voor dat een accu spontaan ontbrandt?

[ Voor 5% gewijzigd door pizzacabonara op 20-05-2022 11:04 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:16

de Peer

under peer review

pizzacabonara schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:03:
[...]

Uiteraard heeft dat nare gevolgen, maar hoe vaak komt het nu eigenlijk voor dat een accu spontaan ontbrandt?
Met enige regelmaat. Ik ken in mijn eigen omgeving enkele gevallen, waarvan 1 een elektrische fiets die helemaal uitgebrand is, in de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
OmeRobbie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

2) Comfort
[Afbeelding] Het zijn dan ook tubeless banden van 57mm breed en deze Schwalbe G-One allround worden geroemd om de comfort eb de niet-lek-rijd eigenschappen.

Praktisch
Ik vind de bagagedrager dus echt super! Er zitten al Ortlieb 3.1 knoppen op en dat werkt echt superpraktisch!
[Afbeelding]

Sensoren en meten

Positieve punten

* solide en kwaliteitsgevoel, het is eigenlijk net een Stromer ST2.. zoek de verschillen:
[Afbeelding]
* onderhoudsvrij en kwaliteitscomponenten die in lengte der jaren nog verkrijgbaar zijn. Mijn vorige fiets was een Gazelle en dat was een heel ander verhaal (werd bevestigd door de fietsenmaker)..

Negatieve punten:

* * Comfort zou misschien nog iets beter kunnen maar eerlijk gezegd is ie al top zo... Ga nog wel experimenteren komende weken en misschien schaf ik wel een verende zadelpen aan... maar ja welk probleem los ik daarmee op als ik die nu niet zo ervaar!? Of is dat het lot van een Tweaker... :-)
Ik ga denk ik wel voor fluweel en verder tweaken. Wordt vervolgd...

Mooie fiets! Ik heb een aantal weken geleden de Pathlite:ON 6 gekocht en zocht nog een passend ringslot. Er zijn helaas geen montagepunten hiervoor aanwezig maar daar zijn wel andere oplossing voor. Ik ga deze Abus ook maar bestellen :) , ik had de AXA Block XXL gekocht maar die past helaas niet over het spatbord heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-07 12:01
Ik heb een vraag over mijn recent gekochte e-bike. Toen ik in de winkel mijn fiets kocht, werd er gezegd dat ik de eerste 200 kilometer de ondersteuning niet boven stand 4 moet zetten (van de 9). Nu kwam ik er bij het ophalen van de fiets achter dat wel meer informatie die ik had gekregen die niet klopte, dus begon ik ook te twijfelen aan deze opmerking. Ik heb een Stella transportfiets met een voorwielmotor en de reden dat tegen mij werd gezegd dat je pas na 200km hogere ondersteuningen 'mocht' gebruiken, was omdat de motor anders kan gaan zoemen... Heeft iemand enig idee of dit kan kloppen? Ik wil graag het eea uittesten met mijn nieuwe fiets, maar ik durf hem nu niet hoger te zetten.

Mocht iemand dit ook weten: de motor heeft een rotatiesensor en als ik het goed heb begrepen, 'trekt' die je als het ware naar een bepaalde snelheid wanneer je gaat trappen. Ik kan alleen nergens terugvinden welke ondersteuningsstand welke snelheid is. Ik heb soms namelijk het gevoel dat hij ineens ''terug duwt'' als ik wat sneller ga (ik weet niet hoe snel, ik heb geen snelheidsmeter op de fiets). In de handleiding staat dat de snelheid alleen begrensd is wanneer je de ''sportmodus'' kiest, maar daar staat de mijne niet in, die staat als het goed is in de ''hybride modus''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
kieskes schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Mooie fiets! Ik heb een aantal weken geleden de Pathlite:ON 6 gekocht en zocht nog een passend ringslot. Er zijn helaas geen montagepunten hiervoor aanwezig maar daar zijn wel andere oplossing voor. Ik ga deze Abus ook maar bestellen :) , ik had de AXA Block XXL gekocht maar die past helaas niet over het spatbord heen.
LOL had eerst ook de AXA Block XXl maar deze is niet zo XXL want had hetzelfde…
De Axa Imenso XL is de grootste die ze hebben maar is nergens leverbaar tot medio juni…
Ik heb alle sloten nu van Abus en ben daar eigenlijk wel blij mee… Succes en ben benieuwd naar je ervaringne met de Pathlite On:6! Het is dat ik meer Urban fietser ben maar ben ook heel benieuwd naar een dergelijke off-road bike! Ook gaaf dat je er een extra accu op kunt monteren voor je langere tochtjes.
Misschien een review hier met ons delen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:29

B64

pizzacabonara schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:03:
[...]

de Peer schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Met enige regelmaat. Ik ken in mijn eigen omgeving enkele gevallen, waarvan 1 een elektrische fiets die helemaal uitgebrand is, in de schuur.
Definieer 'spontaan'. Hoeveel van die accu's die 'spontaan' in de fik vliegen zijn een keer gevallen waardoor de accucellen instabiel waren, hoeveel worden er geladen met een niet-standaard lader die niet goed communiceert met het BMS? En zo zijn er nog een paar gebruikersfouten die kunnen leiden tot zelfontbranding.

Niet dat accu's niet spontaan in de fik kunnen vliegen, maar in heel veel gevallen blijkt 'spontaan' helemaal niet zo spontaan geweest te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

B64 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:23:
[...]

[...]

Definieer 'spontaan'. Hoeveel van die accu's die 'spontaan' in de fik vliegen zijn een keer gevallen waardoor de accucellen instabiel waren, hoeveel worden er geladen met een niet-standaard lader die niet goed communiceert met het BMS? En zo zijn er nog een paar gebruikersfouten die kunnen leiden tot zelfontbranding.

Niet dat accu's niet spontaan in de fik kunnen vliegen, maar in heel veel gevallen blijkt 'spontaan' helemaal niet zo spontaan geweest te zijn.
Bedankt voor de nuancering dat bedoelde ik dus.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
OmeRobbie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:43:
[...]

LOL had eerst ook de AXA Block XXl maar deze is niet zo XXL want had hetzelfde…
De Axa Imenso XL is de grootste die ze hebben maar is nergens leverbaar tot medio juni…
Ik heb alle sloten nu van Abus en ben daar eigenlijk wel blij mee… Succes en ben benieuwd naar je ervaringne met de Pathlite On:6! Het is dat ik meer Urban fietser ben maar ben ook heel benieuwd naar een dergelijke off-road bike! Ook gaaf dat je er een extra accu op kunt monteren voor je langere tochtjes.
Misschien een review hier met ons delen? :)
Echt een offroad bike wil ik het niet noemen hoor, daar heb je echt de SUV modellen voor, en een extra accu kan ook niet op mijn model, dat kan geloof ik alleen op de topmodellen. Ervaring met de fiets is positief, heb er nog niet heel veel kilometers op kunnen maken maar tot nu toe dus positief. De vork valt me wel tegen, maar goed ik had ook niet veel verwacht van een coil vork.Iets minder lucht in de bandjes is inderdaad meer comfort mee te behalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Lobstercrossing schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:07:
Ik heb een vraag over mijn recent gekochte e-bike. Toen ik in de winkel mijn fiets kocht, werd er gezegd dat ik de eerste 200 kilometer de ondersteuning niet boven stand 4 moet zetten (van de 9). Nu kwam ik er bij het ophalen van de fiets achter dat wel meer informatie die ik had gekregen die niet klopte, dus begon ik ook te twijfelen aan deze opmerking. Ik heb een Stella transportfiets met een voorwielmotor en de reden dat tegen mij werd gezegd dat je pas na 200km hogere ondersteuningen 'mocht' gebruiken, was omdat de motor anders kan gaan zoemen... Heeft iemand enig idee of dit kan kloppen? Ik wil graag het eea uittesten met mijn nieuwe fiets, maar ik durf hem nu niet hoger te zetten.

Mocht iemand dit ook weten: de motor heeft een rotatiesensor en als ik het goed heb begrepen, 'trekt' die je als het ware naar een bepaalde snelheid wanneer je gaat trappen. Ik kan alleen nergens terugvinden welke ondersteuningsstand welke snelheid is. Ik heb soms namelijk het gevoel dat hij ineens ''terug duwt'' als ik wat sneller ga (ik weet niet hoe snel, ik heb geen snelheidsmeter op de fiets). In de handleiding staat dat de snelheid alleen begrensd is wanneer je de ''sportmodus'' kiest, maar daar staat de mijne niet in, die staat als het goed is in de ''hybride modus''.
Als het een geared hub-motor is kan ik me er wel 'iets' in vinden. De tandwielen van de motor moeten even inlopen, maar zo drastisch als jouw fietsenmaker (hier afgekort met FM) het doet geloven is het niet. Een elektromotor hoeft in principe niet in te lopen zoals dat heet.
Als je de motor continu vol gaat belasten zonder rekening te houden met de 'inloop' van de tandwielen dan zou deze 'iets' meer kunnen gaan zoemen, maar hoe erg is dit?

Neem de gulden middenweg zou ik zeggen. Je kunt gewoon van alles uitproberen ;) Ga hem niet continu maximaal belasten, maar of je wilt kijken hoe je motor reageert met flinke tegenwind of viaduct op dan mag dat gewoon. Je hoeft niet bang te zijn dat je jouw motor hier pijn mee doet want daar is hij voor gemaakt. Alleen niet altijd op standje 9 fietsen, maar gewoon als dit nodig is.

Kom op, je hebt een nieuwe fiets en natuurlijk wil jij weten wat die kan op standje 9, dus gewoon lekker doen, maar met mate.

In het verleden had ik ook een fiets met voorwiel motor gekocht en die werd meteen vol belast zodra ik de winkel uitliep en die fiets (van mijn vrouw nu) doet het na ruim 7 jaar nog meer dan prima. Die fiets heeft een hoop meegemaakt van storm tegen tot slecht wegdek en daar moet een elektrische fiets tegenkunnen.

Dat 'terugduwen' zoals jij dit benoemd is normaal gedrag als je de 25 km/h aantikt. Aangezien jij dit niet kunt zien lijkt dit inderdaad of hij tegen gaat werken. Ik zou me daar geen zorgen over maken en gewoon gaan met die banaan ;)

Zelf heb ik een middenmotor (Gazelle Ultimate c8+ belt) en die bouwt langzaam af als ik in de buurt van de 25 km/h kom. Dit zit in het prijsverschil, maar elke elektrische fiets (goedkoop of niet) is gebouwd om jou maximaal te kunnen ondersteunen :)
Pagina: 1 ... 107 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam