Steinumstein schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:26:
....marktplaats in de gaten. Af en toe komt daar een betaalbare fiets voorbij in een goede maat. Maar ik vraag me hierbij wel af: als een model 10 jaar geleden voor het eerst op de markt kwam, is het dan nog verstandig hem te kopen? Waar moet je dan allemaal op letten? ....
Ook ik heb enkele maanden terug voor een dergelijk scenario gestaan, toen mijn dochter vroeg of ik voor een ebike kon kijken voor de ritjes in de stad. Goedkoop omdat zij het niet zo breed heeft.
Feitelijk hangt het er vanaf hoe het gesteld is met de verkrijgbaarheid en de prijs van vervangingsonderdelen van het elektrisch systeem. Dat betreft niet alleen de accu.
Na een eigen onderzoek kwam ik erachter dat bv de Giant Twist (met voorwielmotor en zij-accu's) een goede kandidaat zou kunnen zijn. Motor, motor-tandwielen, controller, display en houder, accu's zijn nog allemaal te koop voor mi redelijke prijs. Ook op de tweedehands markt.
Vervolgens Marktplaats in de gaten gehouden op een specifiek model met de 26V Li-ion accu's en ook diverse 2ehands fietsverkopers bezocht.
Tevens zag ik bij BVA veel langskomen en kon ik zien voor welk bedrag deze gemiddeld geveild werden..
Na enige tijd marktplaats bekeken te hebben viel me op dat het vaak om dezelfde (particuliere) verkopers ging die een andere ebike aanboden. Feitelijk dus gewoon een handelaar die de hoofdprijs vroeg, want via een fietsenzaak was de prijs nagenoeg hetzelfde, maar met garantie of nieuwe accu tegen meerprijs.
Juist omdat het meestal een oud model betrof was ook mijn zorg voor de accu het grootst.
Op Marktplaats kwamen ook wel aanbiedingen van echt particuliere verkopers langs, wat te zien is aan de uitgebreide en gedetailleerde eerlijke beschrijving en redelijke prijs, maar bleken ook vaak wat ver weg en behoorlijk veel aandacht te krijgen.
Na enige tijd BVA en Marktplaats te hebben bekeken viel me op dat de verkoopprijs op BVA meestal 1/3 tot 1/2 de prijs op Marktplaats of fietshandel was.
Toen was het een rekensommetje (evt. accu) en heb ik uiteindelijk geboden op BVA en daar een ebike voor totaal €200, gekocht, waar wel nog wat werk aan was, maar heb dat voor €50,- (slot, displayhouder, binnenband, zadel) kunnen repareren met wat nieuwe en enkele
2e hands onderdelen
De ebike is ca 10 jaar oud en de beide accu's bleken nog ca. 80% van de capaciteit te hebben, dus meer dan voldoende voor plaatselijk vervoer, maar ook voor niet al te lange (<60km) recreatie ritjes.
Technisch was de ebike nog in topconditie en bleek goed onderhouden te zijn. Iets wat je bv enigszins kan zien door heel goed de foto's te bekijken. (geen roest, geen missende- of beschadigde basisonderdelen)
Het is dus een kwestie van inschatten en geluk hebben om aan een redelijk exemplaar te komen.
Wil je een dergelijk gok niet wagen, ga dan voor een eerlijke verkoper of fietshandel met garantie als twee uitersten.