Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 108 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
kieskes schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Mooie fiets! Ik heb een aantal weken geleden de Pathlite:ON 6 gekocht en zocht nog een passend ringslot. Er zijn helaas geen montagepunten hiervoor aanwezig maar daar zijn wel andere oplossing voor.
Deze moet je hebben.
Daarmee kan je net de schroefjes nog wat posiitioneren bij wijde seatstays. Deze zit ook muurvast en je hoeft dus niet perse de abus versie te hebben. Deze van axa zijn denk ik beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-08 12:50
jimh307 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:02:
[...]

Als het een geared hub-motor is kan ik me er wel 'iets' in vinden. De tandwielen van de motor moeten even inlopen, maar zo drastisch als jouw fietsenmaker (hier afgekort met FM) het doet geloven is het niet. Een elektromotor hoeft in principe niet in te lopen zoals dat heet.
Als je de motor continu vol gaat belasten zonder rekening te houden met de 'inloop' van de tandwielen dan zou deze 'iets' meer kunnen gaan zoemen, maar hoe erg is dit?

Neem de gulden middenweg zou ik zeggen. Je kunt gewoon van alles uitproberen ;) Ga hem niet continu maximaal belasten, maar of je wilt kijken hoe je motor reageert met flinke tegenwind of viaduct op dan mag dat gewoon. Je hoeft niet bang te zijn dat je jouw motor hier pijn mee doet want daar is hij voor gemaakt. Alleen niet altijd op standje 9 fietsen, maar gewoon als dit nodig is.

Kom op, je hebt een nieuwe fiets en natuurlijk wil jij weten wat die kan op standje 9, dus gewoon lekker doen, maar met mate.

In het verleden had ik ook een fiets met voorwiel motor gekocht en die werd meteen vol belast zodra ik de winkel uitliep en die fiets (van mijn vrouw nu) doet het na ruim 7 jaar nog meer dan prima. Die fiets heeft een hoop meegemaakt van storm tegen tot slecht wegdek en daar moet een elektrische fiets tegenkunnen.

Dat 'terugduwen' zoals jij dit benoemd is normaal gedrag als je de 25 km/h aantikt. Aangezien jij dit niet kunt zien lijkt dit inderdaad of hij tegen gaat werken. Ik zou me daar geen zorgen over maken en gewoon gaan met die banaan ;)

Zelf heb ik een middenmotor (Gazelle Ultimate c8+ belt) en die bouwt langzaam af als ik in de buurt van de 25 km/h kom. Dit zit in het prijsverschil, maar elke elektrische fiets (goedkoop of niet) is gebouwd om jou maximaal te kunnen ondersteunen :)
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik heb het gister direct even op de proef genomen en ben door de storm naar huis gefietst in een wat hogere ondersteuning, meteen ervaren dat ie dat dus goed aankan oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 13:43
Hoi allemaal, ik hoop dat dit de juiste plek is... Ik ben op zoek naar een elektrische fiets en houd ook marktplaats in de gaten. Af en toe komt daar een betaalbare fiets voorbij in een goede maat. Maar ik vraag me hierbij wel af: als een model 10 jaar geleden voor het eerst op de markt kwam, is het dan nog verstandig hem te kopen? Waar moet je dan allemaal op letten? Accu is 1 ding, maar waar loop je verder risico op als je 'een 'oudje' koopt? En hoe hou je die risico's zo klein mogelijk, op niet kopen na natuurlijk 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Steinumstein schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:26:
Hoi allemaal, ik hoop dat dit de juiste plek is... Ik ben op zoek naar een elektrische fiets en houd ook marktplaats in de gaten. Af en toe komt daar een betaalbare fiets voorbij in een goede maat. Maar ik vraag me hierbij wel af: als een model 10 jaar geleden voor het eerst op de markt kwam, is het dan nog verstandig hem te kopen? Waar moet je dan allemaal op letten? Accu is 1 ding, maar waar loop je verder risico op als je 'een 'oudje' koopt? En hoe hou je die risico's zo klein mogelijk, op niet kopen na natuurlijk 😉
De eerste vraag zul je even moeten verifiëren bij de FM. Een oudere e-bike kan prima rijden, maar zijn de onderdelen nog leverbaar na 10 jaar?
Als ik eerlijk mag zijn zou ik kijken naar een wat jonger model met Bosch motor. Die zijn vaak lang leverbaar omdat Bosch zo ongeveer overal is. Je betaald er wat meer voor, maar dat extra geld zal zich dubbel en dwars terugverdienen door de uniformiteit van de onderdelen. Ook is het mogelijk om een Bosch accu te laten reviseren mocht daar de nood hoog zijn.
Ik weet niet wat je budget is, maar bespaar niet op kwaliteit en uniformiteit. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Steinumstein schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:26:
....marktplaats in de gaten. Af en toe komt daar een betaalbare fiets voorbij in een goede maat. Maar ik vraag me hierbij wel af: als een model 10 jaar geleden voor het eerst op de markt kwam, is het dan nog verstandig hem te kopen? Waar moet je dan allemaal op letten? ....
Ook ik heb enkele maanden terug voor een dergelijk scenario gestaan, toen mijn dochter vroeg of ik voor een ebike kon kijken voor de ritjes in de stad. Goedkoop omdat zij het niet zo breed heeft.

Feitelijk hangt het er vanaf hoe het gesteld is met de verkrijgbaarheid en de prijs van vervangingsonderdelen van het elektrisch systeem. Dat betreft niet alleen de accu.

Na een eigen onderzoek kwam ik erachter dat bv de Giant Twist (met voorwielmotor en zij-accu's) een goede kandidaat zou kunnen zijn. Motor, motor-tandwielen, controller, display en houder, accu's zijn nog allemaal te koop voor mi redelijke prijs. Ook op de tweedehands markt.

Vervolgens Marktplaats in de gaten gehouden op een specifiek model met de 26V Li-ion accu's en ook diverse 2ehands fietsverkopers bezocht.
Tevens zag ik bij BVA veel langskomen en kon ik zien voor welk bedrag deze gemiddeld geveild werden..
Na enige tijd marktplaats bekeken te hebben viel me op dat het vaak om dezelfde (particuliere) verkopers ging die een andere ebike aanboden. Feitelijk dus gewoon een handelaar die de hoofdprijs vroeg, want via een fietsenzaak was de prijs nagenoeg hetzelfde, maar met garantie of nieuwe accu tegen meerprijs.
Juist omdat het meestal een oud model betrof was ook mijn zorg voor de accu het grootst.
Op Marktplaats kwamen ook wel aanbiedingen van echt particuliere verkopers langs, wat te zien is aan de uitgebreide en gedetailleerde eerlijke beschrijving en redelijke prijs, maar bleken ook vaak wat ver weg en behoorlijk veel aandacht te krijgen.

Na enige tijd BVA en Marktplaats te hebben bekeken viel me op dat de verkoopprijs op BVA meestal 1/3 tot 1/2 de prijs op Marktplaats of fietshandel was.
Toen was het een rekensommetje (evt. accu) en heb ik uiteindelijk geboden op BVA en daar een ebike voor totaal €200, gekocht, waar wel nog wat werk aan was, maar heb dat voor €50,- (slot, displayhouder, binnenband, zadel) kunnen repareren met wat nieuwe en enkele 2e hands onderdelen

De ebike is ca 10 jaar oud en de beide accu's bleken nog ca. 80% van de capaciteit te hebben, dus meer dan voldoende voor plaatselijk vervoer, maar ook voor niet al te lange (<60km) recreatie ritjes.
Technisch was de ebike nog in topconditie en bleek goed onderhouden te zijn. Iets wat je bv enigszins kan zien door heel goed de foto's te bekijken. (geen roest, geen missende- of beschadigde basisonderdelen)

Het is dus een kwestie van inschatten en geluk hebben om aan een redelijk exemplaar te komen.
Wil je een dergelijk gok niet wagen, ga dan voor een eerlijke verkoper of fietshandel met garantie als twee uitersten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
jimh307 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:27:
[...]

De eerste vraag zul je even moeten verifiëren bij de FM. Een oudere e-bike kan prima rijden, maar zijn de onderdelen nog leverbaar na 10 jaar?
Als ik eerlijk mag zijn zou ik kijken naar een wat jonger model met Bosch motor. Die zijn vaak lang leverbaar omdat Bosch zo ongeveer overal is. Je betaald er wat meer voor, maar dat extra geld zal zich dubbel en dwars terugverdienen door de uniformiteit van de onderdelen. Ook is het mogelijk om een Bosch accu te laten reviseren mocht daar de nood hoog zijn.
Ik weet niet wat je budget is, maar bespaar niet op kwaliteit en uniformiteit. :)
Slim om ook te kijken of de onderdelen nog beschikbaar zijn. Het gaat hier in ieder geval niet om een Bosch motor die je inderdaad overal tegenkomt. Ik heb al wel gezien dat de accu nog te reviseren is, maar de rest... De eigenaar zegt tandwielen en ketting onlangs te hebben laten vervangen, incl nieuwe banden. Maar hoe het met de motor zit ga ik even uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
elinx schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:44:
[...]
Ook ik heb enkele maanden terug voor een dergelijk scenario gestaan, toen mijn dochter vroeg of ik voor een ebike kon kijken voor de ritjes in de stad. Goedkoop omdat zij het niet zo breed heeft.

Feitelijk hangt het er vanaf hoe het gesteld is met de verkrijgbaarheid en de prijs van vervangingsonderdelen van het elektrisch systeem. Dat betreft niet alleen de accu.

Na een eigen onderzoek kwam ik erachter dat bv de Giant Twist (met voorwielmotor en zij-accu's) een goede kandidaat zou kunnen zijn. Motor, tandwielen, controller, display en houder, accu's zijn nog allemaal te koop voor mi redelijke prijs. Ook op de tweedehands markt.

Vervolgens Marktplaats in de gaten gehouden op een specifiek model met de 26V Li-ion accu's en ook diverse 2ehands fietsverkopers bezocht.
Tevens zag ik bij BVA veel langskomen en kon ik zien voor welk bedrag deze gemiddeld geveild werden..
Na enige tijd marktplaats bekeken te hebben viel me op dat het vaak om dezelfde (particuliere) verkopers ging die een andere ebike aanboden. Feitelijk dus gewoon een handelaar die de hoofdprijs vroeg, want via een fietsenzaak was de prijs nagenoeg hetzelfde, maar met garantie of nieuwe accu tegen meerprijs.
Juist omdat het meestal een oud model betrof was ook mijn zorg voor de accu het grootst.
Op Marktplaats kwamen ook wel aanbiedingen van echt particuliere verkopers langs, wat te zien is aan de uitgebreide en gedetailleerde eerlijke beschrijving en redelijke prijs, maar bleken ook vaak wat ver weg en behoorlijk veel aandacht te krijgen.

Na enige tijd BVA en Marktplaats te hebben bekeken viel me op dat de verkoopprijs op BVA meestal 1/3 tot 1/2 de prijs op Marktplaats of fietshandel was.
Toen was het een rekensommetje (evt. accu) en heb ik uiteindelijk geboden op BVA en daar een ebike voor totaal €200, gekocht, waar wel nog wat werk aan was, maar heb dat voor €50,- (slot, displayhouder, binnenband, zadel) kunnen repareren met wat nieuwe en enkele 2e hands onderdelen

De ebike is ca 10 jaar oud en de beide accu's bleken nog ca. 80% van de capaciteit te hebben, dus meer dan voldoende voor plaatselijk vervoer, maar ook voor niet al te lange (<60km) recreatie ritjes.
Technisch was de ebike nog in topconditie en bleek goed onderhouden te zijn. Iets wat je bv enigszins kan zien door heel goed de foto's te bekijken. (geen roest, geen missende onderdelen)

Het is dus een kwestie van inschatten en geluk hebben om aan een redelijk exemplaar te komen.
Wil je een dergelijk gok niet wagen, ga dan voor een eerlijke verkoper of fietshandel met garantie als twee uitersten.
Hier kan ik zeker wat mee! BVA al helemaal vergeten, maar daar ga ik ook eens rondkijken. Ik heb verder wel dezelfde ervaring: ik heb een grote maat nodig, en als daar al eens een goede particulier tussen zit, is de fiets of te snel verkocht, of hij verdwijnt snel als ik vraag naar het framenummer 😅.

De fiets die ik nu op t oog heb, is eigenlijk ook wat te ver weg, en toch nog ongeveer 1/5e van de oorspronkelijke nieuwprijs. Maar op een gegeven moment denk je toch maar eens de gok te wagen.

Nieuwprijzen vind ik eigenlijk veel te hoog liggen voor het ritje dat ik er eens of hooguit soms twee keer per week naar het werk mee zou maken.

Maar goed, wanneer het uiteindelijk een miskoop is, is iedere euro natuurlijk te veel. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Steinumstein schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:53:
.....
Maar goed, wanneer het uiteindelijk een miskoop is, is iedere euro natuurlijk te veel....
Een echte miskoop is het pas als blijkt dat je er niks mee kan na enige (korte) tijd.
Mechanische onderdelen zoals ketting, tandwielen en banden zijn vrij standaard, maar elektrische onderdelen zijn vaak uniek voor ieder merk en type ebike. Ook de prijzen,verkrijgbaarheid en betrouwbaarheid ervan variëren nogal per merk. Accu's zijn er in NiMh en Li-ioN, waarbij de laatste over het algemeen meer betrouwbaar zijn, maar ook kostbaarder.
Daarom is het belangrijk om daar op te focussen om het risico van een eventuele miskoop te beperken.
Op BVA staat veel rommel te koop en op de pareltjes wordt vaak (en mi te hoog) geboden, want enige vorm van garantie is niet (echt) aan de orde en moet je volledig afgaan op de beperkte informatie.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 21-05-2022 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Erg positief om te lezen dat er nog een mooie markt is voor de krappe beurs.
Nu alles duurder aan het worden is is het mooi dat ook mensen met een krappe beurs nog in aanmerking kunnen komen om een leuke e-bike op de kop te tikken. Dit soort dingen doen me deugd. @elinx goed dat zulke sites nog bestaan!

Vroeger kocht ik om het jaar een nieuwe e-bike, maar daar ben ik ook van teruggekomen want grondstoffen en milieu tellen steeds meer mee. De schaarste in materialen neemt toe en onderdelen zijn niet vlot aan te komen (zeker bij nieuwe e-bikes ook een probleem aan het worden).

Wat ik hier zie is een bewustwording om het milieu en het verbruik aan grondstoffen te sparen. Ook ik ben me ter degen van bewust dat geld hebben ook niet alles is. Al zit ik niet bepaald krap bij kas, ik wil zeker 5 a 7 jaar doen met mijn e-bike omwille van het milieu en om ook onderdelen over te houden voor iemand die wél toe is aan een nieuwe e-bike. Het gaat om de bewustwording dat gebruik van materialen niet onuitputtelijk is.

Ik nam het mezelf achteraf wel kwalijk dat ik om het jaar een nieuw model kocht en deze snel weer afdankte. Dit zal niet meer gebeuren en ik ben tevreden met wat ik heb. Ik kan me telkens de vraag stellen óf ik wel écht toe was aan een nieuwe fiets of dat ik het deed om bij de mode te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:47
@jimh307
Je kan inderdaad veel geld sparen door de mode wat te negeren, zowel op gebied van kledij, fietsen en al de rest.

Ik ken het ook nog uit de surfwereld vroeger. Elk jaar andere kleurtjes voor de zeilen, maar plooitjes extra in de plank en je was weer ‘out’.

Bij de motoren van ebikes vind ik het nu toch wat langzamer gaan. De Bosch performance line is nu al een jaar of 3 ongewijzigd op de markt.

[ Voor 20% gewijzigd door Tommie12 op 21-05-2022 16:21 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ruimzicht schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Er zijn er genoeg maar wat is je budget?
Beetje late reactie van mezelf. Mag van alles zijn. Hubmotor staat toch eerder gekend als « budget ». Behalve dan voor speed pedelecs type stromer.

Dus laat me stellen 1500-2500 euro.

De vraag voor wie even niet meer volgt, is hoe het algemeen gesteld is met hubmotors. Zijn er gevestigde motor merken zoals bosch, Yamaha, Shimano bestaan in de middenmotor markt?

De hubmotor markt lijkt me gedomineerd door 13 in een dozijn Chinese koektrommels waar je als consument gewoon weinig over kan zeggen. Ik kan het verkeerd hebben maar het lijkt me dat geared hubmotors met nylon tandwieltjes Max 2000 km doen.

En zijn er ook krachtige hubmotors voor e bikes, zonder daarom meteen SP klassen terecht te komen. Beetje koppel en kracht is altijd fijn namelijk en die hubjes voelen vaak wat astmatisch

[ Voor 29% gewijzigd door Amos_x op 21-05-2022 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-08 09:29
Hier een bafang hub motor in een economo transport fiets altijd buiten altijd afgeladen en al 12 j en veel km nooit een probleem ketting blijft natuurlijk ook veel langer al wat ik heb vervangen is het afdekkapje van de bediening kon dit apart krijgen. Het is anders fietsen dan een middenmotor maar dat is gewoonte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-08 20:42
Mijn vriendin en ik zitten een beetje in dubio. Binnenkort komt onze eerste kindje (als alles goed mag gaan) en daarom zijn we op zoek naar een echte mama fiets. De keuze is, elektrisch of niet. We willen wel graag elektrisch omdat we dan het gevoel hebben vaker de fiets te pakken (ook als het wat harder waait bijvoorbeeld).

De eerste x jaar kan je kind natuurlijk nog niet fietsen, dat is een nobrainer. Maar wat als je kind zelf leert fietsen. Hoe ervaren andere mensen dit? Moet je dan de ondersteuning uit zetten? Hebben andere mensen hier "last" van of overdenken wij dit en moeten we gewoon lekker elektrisch gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb een Batavus Finez E-go power sport. En over het elektrische gedeelte ben ik meer dan tevreden. Het is de rest van de fiets die me steeds meer tegen gaat staan.

Eind februari heeft de fiets zijn eerste beurt gehad. En toen hebben we het krakende/piepende remmen besproken. Dit was gewoon heel erg, zowel voor als achter. En na elke remactie en/of gat in de weg, liepen de remblokjes, aan de voorkant, tegen de schijf aan.
Na de beurt was het lawaai tijdens het remmen verdwenen. En het aanlopen van de remblokjes leek in eerste instantie ook weg.
Maar het aanlopen is nu weer aanwezig. Vooral na een remactie. Meestal verdwijnt het na een tijdje ook wel weer. Ik kan het aanlopen echter ook opwekken door even een klein rukje aan stuur te geven.

De achterrem doet nu, helaas, zo goed als niks meer, wel volledige druk in de hendel, maar totaal geen remkracht. Ik kan de hendel vol inknijpen, maar de fiets rolt er gewoon doorheen.

Ik heb de fiets dus zelf weer even opgehangen, en ben naar de voorste remschijf gaan kijken. Er zit dus gewoon een duidelijke knik in de voorste remschijf, geen wonder dus dat de blokjes constant aanlopen.
Achter is weinig te zien, behalve wat verkleuring op de schijf. Dus geen idee wat daar gebeurt is.

Dus binnenkort maar weer naar de fietsenmaker voor garantie. (Nog geen jaar oud, en net 2000km gefietst)

Ik heb inmiddels een lijstje gemaakt met problemen die me tegen staan.

* kromme remschijf aan de voorkant.

* geen remkracht aan de achterkant.

* klapperende/los zittende remhendels.

* steeds meer onbalans in het stuur.

* steeds groter wordende speling op de verende voorvork.

* beide banden zijn niet recht op de velg gemonteerd, waardoor er een duidelijke slinger in het wiel te zien is.

Het valt mee een beetje tegen van zo'n grote fietsfabrikant, maar ik kom er vast wel uit met de fietsenmaker ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-08 21:56
Tribunus schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:10:
Mijn vriendin en ik zitten een beetje in dubio. Binnenkort komt onze eerste kindje (als alles goed mag gaan) en daarom zijn we op zoek naar een echte mama fiets. De keuze is, elektrisch of niet. We willen wel graag elektrisch omdat we dan het gevoel hebben vaker de fiets te pakken (ook als het wat harder waait bijvoorbeeld).

De eerste x jaar kan je kind natuurlijk nog niet fietsen, dat is een nobrainer. Maar wat als je kind zelf leert fietsen. Hoe ervaren andere mensen dit? Moet je dan de ondersteuning uit zetten? Hebben andere mensen hier "last" van of overdenken wij dit en moeten we gewoon lekker elektrisch gaan?
Het kind is er nog niet. Het kind zal zelf een beetje leren fietsen op de leeftijd rond 4 jaar ;).

En zelfs dan is het vaak nog maar korte afstanden en ben je nog meer bezig met het afstappen van zijwieltjes dan afstanden. Ook de fietssnelheid van het kind in dit stadium is gewoon ontzettend laag. Veelal begint het dan ook gewoon met mee lopen in het begin, want dat is de snelheid waarin het kind fietst, loopsnelheid.

Wanneer je een kind afstanden kunt laten maken, zal redelijk per kind wisselen. Maar zelfs een kind dat een "redelijke afstand" kan volhouden op de leeftijd van bijvoorbeeld 5 jaar, zal in vele gevallen beperkt zijn, denk zo'n 5 - 10 km. Wat voor een kind op die leeftijd natuurlijk al ontzettend ver is.

Kinderen die vaker op de fiets zitten, hier zie je bij dat vanaf de leeftijd van een jaar of 6 ook zij best 30 - 50 km vaak wel aankunnen. Maar niet in e-bike tempo. Denk dit dus eerder aan de dag afstand tijdens een fietsvakantie. Niet 2 - 3 uurtjes op een zonnige middag.

Oftewel, persoonlijk zou ik zeggen ga gewoon voor elektrisch indien dit je enige zorg is om mogelijk niet voor elektrisch te gaan. De komende 4 tot 5 jaar zijn je zorgen toch nog helemaal niet van toepassing. Hoe het zich daarna ontwikkeld is afhankelijk van jullie fietswensen.

Voor wat betreft later:
Indien jullie vaak gaan fietsen met de kinderen, dan is tegen de tijd dat het kind een jaar of 5 is het prettig om een niet elektrische fiets erbij te kopen zou ik zeggen (ebike met ondersteuning uit is natuurlijk altijd een optie, maar fietst wel significant zwaarder dan reguliere fiets).

Indien jullie niet regelmatig met de kinderen grotere afstanden fietsen, maar enkel sporadisch, overweeg dan bijvoorbeeld een aanhangoptie, om de fiets te koppelen, een aanhangfiets dan wel aanhangwagentje.

Indien grotere afstanden helemaal de interesse niet heeft, en bijvoorbeeld enkel gaat om met het kind samen naar school te fietsen, zou ik gewoon de ondersteuning uitzetten voor dat soort momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterXL6
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 21:55
In november zal ik verhuizen en wordt m'n pendelroute 2x zolang, maar ik krijg wel een mooie rechte en veilige fietsroute. Dus ik ben aan het uitkijken naar een ebike.

Mede dankzij deze thread ben ik uitgekomen bij de Canyon Precede:ON 5.
https://www.canyon.com/nl...al/precede-on-5/2959.html

Hij is nog vrij nieuw dus weinig online te vinden, of correctie niks eigenlijk.
Alle reviews spreken over de hogere modellen of CF model. Binnen 2 weken ga ik een testrit doen op een CF 8 maar geen idee of dat representatief zal zijn. In elk geval krijg ik toch een idee over de zithouding en comfort.

Heeft er iemand deze ebike en kan je eerste indruk delen? Of kan iemand een review linken? (in elk geval al bedankt aan OmeRobbie om zijn 7 enthousiast kort te reviewen :) )
Mijn grootste zorg is dat het instapmodel een ketting gebruikt ipv riem. Deze heeft geen omkasting dus zal me waarschijnlijk een vuile broek bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik zit met een aantal vragen, maar allereerst; is er een specifiek topic voor zelfbouw/ombouw E-Bikes?
Wil mijn huidige fiets gaan ombouwen en heb vragen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bad Brains schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:26:
Ik zit met een aantal vragen, maar allereerst; is er een specifiek topic voor zelfbouw/ombouw E-Bikes?
Zo lang je legale plannen hebt kan het hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Ok, daar komt ie dan.
Ik heb een hybride Cube fiets, dus iets tussen een tour en MTB in.
Nu wil ik daar een Bafang in hangen, nu had ik al gelezen dat je voor een 750W (die ik op het oog had) een typegoedkeuring moet aanvragen.

Ik neem aan dat dat nog steeds zo is? Het RDW is de weg kwijt als ik er op zoek.

Dus lijkt het nu een 25KM motor te worden.
Door die onduidelijkheid en de rompslomp die erbij komt kijken zit ik nu te gluren naar de Bafang M510 (250W) met 95nm tork. Trek ik dan in een keer mijn wiel krom of valt dat wel mee.
Kan er zelf wel dikkere spaken in spannen maar als het niet hoeft liever niet.

Andere keuze zou een achterwiel motor zijn, vindt ik zelf visueel mooier en lijkt me een "beter" fiets ervaring maar dat is allemaal theorie en lezen. Iemand die daar iets over kan zeggen?
Gebruik van de fiets is 90% op de weg, en af en toe een rit door het bos (dus geen MTB trails) met wat zand, gras en hoogte verschillen.

Iemand die ervaring heeft met Bafang mid en achterwiel motor en daar iets zinnigs over kan zeggen. Hoeft natuurlijk niet specifiek Bafang te zijn.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Bad Brains schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:26:
...
In topic 2 is een hoop te vinden over zelfbouw en in mindere mate in dit topic 3, dus stel je vragen en we zullen zien of we deze kunnen beantwoorden binnen de regels van dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Bad Brains schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:19:
..
Nu wil ik daar een Bafang in hangen, nu had ik al gelezen dat je voor een 750W (die ik op het oog had) een typegoedkeuring moet aanvragen. ...

Door die onduidelijkheid en de rompslomp die erbij komt kijken zit ik nu te gluren naar de Bafang M510 (250W) met 95nm tork. ...
Je bent er al achter dat een speedpedelec moeilijk zelf te realiseren is en daardoor beperkt wordt tot 250W nominaal ebike als je de wettelijke eisen wilt volgen.

Nu noem je de M510 middenmotor, wat een prima motor is, maar die kan je niet zomaar inbouwen in een bestaande fiets, omdat die een speciale montage in het frame vereist, dus een aangepast frame nodig is.
(Zagen en lassen kan, maar laat ik hier buiten beschouwing)
Wil je een middenmotor inbouwen ben je beperkt tot een BB motor in plaats van de trapas
Dit zijn van Bafang de BBS01b, van Tongsheng de Tsdz2 en bv van CYC de X1

De BBS01b heeft in tegenstelling tot de M510 alleen een rotatiesensor. De M510, Tongsheng en CYC hebben tevens een trapkrachtsensor

Visueel is de X1 het meest opvallend en de Tsdz2 het minst. (zie mijn hybride)
Echter de visuele focus ligt meestal op de montage van de accu en dat heb je bij zowel een middenmotor als een naafmotor.

mbt het kapotrijden van je achterwiel zal het mi wel meevallen. Eerder loop je de kans dat bv een naafversnelling kapot gaat. Echter volgens mij is ook dat relatief omdat je het maximale koppel nimmer in één keer volledig zal benutten. Met een derailleur loop je die kans nagenoeg niet.

[ Voor 30% gewijzigd door elinx op 23-05-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
elinx schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:34:
[...]
Je bent er al achter dat een speedpedelec moeilijk zelf te realiseren is en daardoor beperkt wordt tot 250W nominaal ebike als je de wettelijke eisen wilt volgen.
Ik las idd in het oudere topic, keuren in Lelystad? 700,- en op kenteken krijgen 800-1000,- dus.. nee dat gaat hem niet worden.
Zal een naar je genoemde motoren kijken, over de accu. Beetje truttig misschien maar ik vind ze onder de bagagedrager eigenlijk wel "mooi"
Zoals ze van de Bafang op de bidonhouder zitten is het maar een grote plastic doos. Deze is wel afneembaar, heb nog niet gekeken of dat voor een bagagedrager accu ook zo is.

Kijk rotatie sensor en kracht trap sensor, dat was ook even nieuw.
Ik ben nog niet zo oud dat ik de eerste wil ;)
Ik ga dus nu op zoek naar een met de trapkrachtsensor. (y)

[ Voor 10% gewijzigd door Bad Brains op 23-05-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bad Brains schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:19:
Ok, daar komt ie dan.
Nu wil ik daar een Bafang in hangen, nu had ik al gelezen dat je voor een 750W (die ik op het oog had) een typegoedkeuring moet aanvragen.

Ik neem aan dat dat nog steeds zo is? Het RDW is de weg kwijt als ik er op zoek.

Door die onduidelijkheid en de rompslomp die erbij komt kijken zit ik nu te gluren naar de Bafang M510 (250W) met 95nm tork. Trek ik dan in een keer mijn wiel krom of valt dat wel mee.
Kan er zelf wel dikkere spaken in spannen maar als het niet hoeft liever niet.

Andere keuze zou een achterwiel motor zijn, vindt ik zelf visueel mooier en lijkt me een "beter" fiets ervaring maar dat is allemaal theorie en lezen. Iemand die daar iets over kan zeggen?
Gebruik van de fiets is 90% op de weg, en af en toe een rit door het bos (dus geen MTB trails) met wat zand, gras en hoogte verschillen.

Iemand die ervaring heeft met Bafang mid en achterwiel motor en daar iets zinnigs over kan zeggen. Hoeft natuurlijk niet specifiek Bafang te zijn.
Middenmotor narusten is altijd moeilijk, tenzij de pendix motor, die kan op een normale trapas. Geen idee van de prijs.

Voorwielmotor met trapkrachtsensor is misschien ook nog acceptabel, maar ook niet zo simpel om in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Laatst online: 28-08 20:42
Dank voor je uitgebreide reactie, het bevestigd het gevoel dat ik zelf ook heb. Uiteraard duurt het nog een tijd voordat de nieuwe telg zelf kan fietsen en het lijkt mij een behoorlijke meerwaarde als dat tot die tijd elektrisch kan.

Nu heb ik uiteraard wat fietsen gezocht, specifiek om mamafiets, maar dan krijg je niet zo heel erg veel keuze. Ik snap de verschillen, zoals een dubbele standaard, maar ik neem aan dat dit ook achteraf kan. Nu is mijn vriendin ook behoorlijk groot (nederland he) en dat vergroot de aantallen nou niet bepaald. Zodra je maat 61 kiest (vriendin is 1.89) dan blijven er weinig opties over. De Cortina modellen vallen dan volgens mij allemaal af.

De Gazelle Paris C7+ is wel met deze maat beschikbaar maar ik vraag me af of je daar een kinderstoel om kunt zetten. Onze voorkeur heeft een kinderzitje aan de voorzijde, maar geen idee hoe praktisch dat is en of dat op elke fiets kan.

Waar kunnen we nu het beste naar kijken? Welke tips hebben jullie voor onze zoektocht :D

Tijdens mij zoektocht zie ik bijvoorbeeld de Gazelle Bloom C7. Niet echt een goedkope fiets maar is dit een goede fiets te noemen, of kan het beter voor hetzelfde geld, of nog beter, zelfde kwaliteit voor minder geld :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-08 19:29
Bad Brains schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Ik las idd in het oudere topic, keuren in Lelystad? 700,- en op kenteken krijgen 800-1000,- dus.. nee dat gaat hem niet worden.
Zal een naar je genoemde motoren kijken, over de accu. Beetje truttig misschien maar ik vind ze onder de bagagedrager eigenlijk wel "mooi"
Zoals ze van de Bafang op de bidonhouder zitten is het maar een grote plastic doos. Deze is wel afneembaar, heb nog niet gekeken of dat voor een bagagedrager accu ook zo is.
(y)
ik heb de mijne hier vandaan https://pswpower.com/ erg fijne levering en accu doet het nog naar 3 jaar en 4k kmter op mijn eigenbouw mtb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Bad Brains schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:59:
... de accu. Beetje truttig misschien maar ik vind ze onder de bagagedrager eigenlijk wel "mooi"

Kijk rotatie sensor en kracht trap sensor, dat was ook even nieuw.
.....
Ik ga dus nu op zoek naar een met de trapkrachtsensor. (y)
Tommie12 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:35:

Middenmotor narusten is altijd moeilijk, tenzij de pendix motor, die kan op een normale trapas. Geen idee van de prijs.

Voorwielmotor met trapkrachtsensor is misschien ook nog acceptabel, maar ook niet zo simpel om in te bouwen.
Een naafmotor met trapkrachtsensor is wat moeilijker te vinden, maar bestaan wel in diverse uitvoeringen.
Je hebt nl een aangepaste controller nodig. Een dergelijk systeem wordt als een geheel verkocht.
De meeste naafmotorkits zijn echter simpel uitgevoerd en daarom voorzien van een rotatiesensor.
Een losse trapkrachtsensor voor een naafmotor komt in plaats van de trapas of zit bij de achtervork.
De laatste is wat gevoeliger voor drift en komt niet zoveel voor bij losse kits.
Ook een BB middenmotor komt in de plaats van de trapas en heeft de sensoren geïntegreerd.

De Pendix Edrive is ook een mogelijkheid, maar eea hangt wel af van wat je eraan uit wilt geven.
De CYC en Pendive zijn bv aanmerkelijk hoger geprijsd dan de Bafang en Tongsheng.

Echter alle waar is naar zijn geld. De Tongsheng heeft feitelijk alles en is de meest voordelige motor.
Onderdelen daarvan zijn goed verkrijgbaar voor redelijke prijzen, echter de degelijkheid van een Bafang ligt op een hoger niveau. Die van CYC en Pendrive kan ik niet beoordelen.
Ikzelf heb nu de Tongsheng ca 3 jaar en nog geen reparaties gehad met overwegend recreatief rijden op normale wegen. Veel hangt af van de belasting en eventuele toegepaste preventiemaatregelen (tav krachtopbouwregeling, koeling, lagerspeling), .

Wat betreft de plek van de accu staat het je vrij wat en waar je deze wilt monteren.
Hier zie je een overzicht van wat mogelijkheden.

Yosepower heeft ook motoren, maar zelf heb ik voor mijn ombouw de motor gehaald bij PSWpower, beiden uit Duitsland

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 23-05-2022 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-08 21:56
Tribunus schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie, het bevestigd het gevoel dat ik zelf ook heb. Uiteraard duurt het nog een tijd voordat de nieuwe telg zelf kan fietsen en het lijkt mij een behoorlijke meerwaarde als dat tot die tijd elektrisch kan.

Nu heb ik uiteraard wat fietsen gezocht, specifiek om mamafiets, maar dan krijg je niet zo heel erg veel keuze. Ik snap de verschillen, zoals een dubbele standaard, maar ik neem aan dat dit ook achteraf kan. Nu is mijn vriendin ook behoorlijk groot (nederland he) en dat vergroot de aantallen nou niet bepaald. Zodra je maat 61 kiest (vriendin is 1.89) dan blijven er weinig opties over. De Cortina modellen vallen dan volgens mij allemaal af.

De Gazelle Paris C7+ is wel met deze maat beschikbaar maar ik vraag me af of je daar een kinderstoel om kunt zetten. Onze voorkeur heeft een kinderzitje aan de voorzijde, maar geen idee hoe praktisch dat is en of dat op elke fiets kan.

Waar kunnen we nu het beste naar kijken? Welke tips hebben jullie voor onze zoektocht :D

Tijdens mij zoektocht zie ik bijvoorbeeld de Gazelle Bloom C7. Niet echt een goedkope fiets maar is dit een goede fiets te noemen, of kan het beter voor hetzelfde geld, of nog beter, zelfde kwaliteit voor minder geld :*)
Die Bloom C7 die je noemt kan in ieder geval met voor en achterzit, wordt zo op de productpagina iig ook getoond:
https://www.gazelle.nl/bloom-c7-hms

Maar mgl had je dat zelf ook al gezien.

Voor de NL markt lijkt mij dit verder een degelijke keuze.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van een dubbel standaard als deze, voor de stabiliteit waar mogelijk zou ik eerder kijken naar een voor en achterstandaard. Maar dat is persoonlijk. Een nadeel aan een dubbel standaard als dit is dat je de fiets vaak iets moet optillen, wat zeker met kind + ebike er niet lichter op zal worden naarmate het kind ouder wordt. Maar natuurlijk is niet iedere fiets geschikt voor een eventueel voor standaard.

Maar persoonlijk zou ik met name ook gewoon bij een fietsenmaker gaan kijken. Kun je wat makkelijker diverse modellen uitproberen. Ook kunnen ze je goed informeren waarop wel en niet een zitje eventueel te monteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:29

Kraz

Saving the world

Zijn er mensen met directe ervaring met Amslod?

Mijn moeder is op zoek naar een andere fiets en kijkt naar dit merk vanwege (uiteraard) de prijs. Ze heeft voor 1495,- een fiets gezien en wil daar voor gaan kijken.
Bij mij zit erg het gevoel van; Doe het niet.

Volgens de website zit er een Bafang motor in van 50Nm met een 600Watt accu, wat op zich best prima is voor die prijs. Je kunt dan zelf nog de versnellingen (3, 7 of 8) kiezen. Uiteraard zal die goedkope prijs bij de 3 versnellingen zijn en wil je de 8 versnellingen, je alsnog aan de 2K zit. Dan kijk ik liever naar een van de andere merken met een Bosch motor erin.

Een (snelle) online zoektocht brengt al snel de negatieve ervaringen van mensen, maar uiteraard staan die sneller online dan de positieve. Ook zijn veel van die ervaringen alweer een tijdje geleden.
Iemand hands-on ervaring met deze fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:24
Behalve als je voor de krachtigere zelfbouw versies gaat, zou ik niet voor een Bafang motor gaan.
Die je in de kant-en-klare fietsen krijgt gaan snel kapot en het kost erg veel geld om dit dan weer te repareren, zoveel dat je tzt beter een nieuwe fiets kunt kopen.
Dus ik zou het ook niet doen @Kraz
Het enige leuke is nog dat je bij Bafang vrij eenvoudig instellingen kunt wijzigen en de fietsen waar deze motoren in zitten soms wel wat goedkoper lijken te zijn.
Maar wederom, die bafang's in de kant-en-klare fietsen staan er dus bekend om snel kapot te gaan en duur te repareren.
Tenslotte hebben ze wel een mooi kleuren display bij Bafang, maar dat zou geen doorslaggevende reden moeten zijn :p

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Kraz schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:19:
.... Amslod?

.... 1495,- ....
... Bafang motor in van 50Nm ....

Dan kijk ik liever naar een van de andere merken met een Bosch motor erin....
Begrijpelijk, maar de Amslod is voorzien van een eenvoudige Bafang voorwielmotor waardoor het vergelijken van appelen en peren is, want voor een dergelijke prijs kan je mi geen ebike met Bosch middenmotor vinden, of je moet voor 2e hands gaan.
JohanNL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:31:
Behalve als je voor de krachtigere zelfbouw versies gaat, zou ik niet voor een Bafang motor gaan.
Die je in de kant-en-klare fietsen krijgt gaan snel kapot en het kost erg veel geld om dit dan weer te repareren, zoveel dat je tzt beter een nieuwe fiets kunt kopen.....
Enige nuance lijkt me wel op zijn plaats, want zo het lijkt het of bij iedereen Bafang motoren snel stuk gaan, wat mi niet aan de orde is. Bovendien is een naafmotor niet vergelijkbaar met een middenmotor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-08 19:29
`de midden motoren zijn geweldig voor eigen bouw. 700 euro en je hebt een krachtige fiets en flinke accu voor 80/160km rij plezier. als je hem een beetje tweakt en begrenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS1200
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-06-2022
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:54:
Korte review.
Ik heb mijn fiets nu iets meer dan 3 maand, en erstaan 1300 km op de teller.
We spreken over de Norta B3040 (schijfremmen, verende vork, Bosch Performance Line, 500Wh tube)

Na een week merkte ik dat er een paar spaken nogal lost zaten, en zat er een kleine speling op het balhoofd. Dat werd (terwijl ik wachtte) door mijn lokale FM mooi opgelost.

Ik reed meestal rondjes rond de woning (corona...) van 30 tot 70 km.
Ook gingen we op een korte “Reise ohne Gepäck” fietsvakantie met dagelijks ca 60 km.
De batterij kan dat makkelijk aan, ben nog nooit met minder dan 2 blokjes thuis gekomen. De zwaarste rit had wat heuveltjes, en behoorlijk wat wind.
Met wind zie ik dat het verbruik toch echt een pak hoger is dan op windstille dagen, zelfs als je in rondjes fietst.

Meer en meer begin ik de fiets ook te gebruiken in plaats van de auto. Boodschapje, familiebezoekje,.. wat een goed teken is.

Ben zeer tevreden over de betrouwbaarheid. Niks rammelt, alles doet prima zijn werk.
De remmen (Shimano Mt200) zijn voor mij prima. Ik kan op elk moment het achterwiel blokkkeren, maar ze zijn zeker voldoende progressief en vragen geen grote knijpkracht.

De riem... helemaal blij mee. Gewoon bij het wassen van de fiets goed afsoppen, en geen omzien naar.
Naaf is de Nuvinci Enviolo, je merkt wel dat die wat meer vermogen opeet als ik de fiets boven de 25 duw. Op vlakke weg kan ik wel even naar 30 duwen, maar lang hou ik dat niet vol. Wat ik wel apprecieer is dat je traploos je cadans net daar krijgt waar ik die wil hebben.

Zadel is prima, voor langere trips gebruik ik een fietsbroek om de trillingen tegen mijn balzak te vermijden.

De banden zijn van Shinko, en die vind ik het minst. Op de weg zijn die prima en geruisloos, maar op gravel (laat staan zand) hebben ze te weinig grip en stabiliteit.
Ik heb bijna spijt dat ze zo lang mee gaan, want de volgende worden zeker Conti of Schwalbe met iets meer profiel, vooral aan de zijkanten.

De motor heeft kracht zat, meer koppel vind ik echt niet nodig, en de actieradius valt behoorlijk mee.

Het enige wat ik nu overweeg te vervangen is het stuur. Het is net te veel een stadsstuur waarbij de handvaten te veel gebogen zijn, ik zoek iets rechter (als iemand iets liggen heeft in het zwart hou ik me aanbevolen).

Al bij al een positieve ervaring, en ik zou deze fiets dan ook opnieuw kopen als die morgen verdwijnt.

Ooit wil ik er mee op reis, niet camperen, wel B&B. En daarvoor vraag ik me af of het zou lukken om bv 80-90 km te rijden in wat bergachtig gebied. Dat wil ik eerst eens goed uit zoeken om na te gaan of het aan te raden is een tweede batterij mee te nemen.
Heb nu juist een B3040 damesmodel gekocht
Niet de kans gehad om te testrijden : fout
Nog maar 250 km gebold en moet zeggen dat het een ongelooflijke rammelbak is zodra er ergens door of over een oneffenheid wordt gereden.
Ben al binnen geweest om spaken te laten opspannen (zaten los)
Het rammelen zouden de spatborden zijn, maar die zijn het mi zeker niet
Zal eens zien of ze er iets aan gaan doen bij eerste 500km onderhoud
Niet tevreden dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GS1200 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:23:
[...]

Heb nu juist een B3040 damesmodel gekocht
Niet de kans gehad om te testrijden : fout
Nog maar 250 km gebold en moet zeggen dat het een ongelooflijke rammelbak is zodra er ergens door of over een oneffenheid wordt gereden.
Ben al binnen geweest om spaken te laten opspannen (zaten los)
Het rammelen zouden de spatborden zijn, maar die zijn het mi zeker niet
Zal eens zien of ze er iets aan gaan doen bij eerste 500km onderhoud
Niet tevreden dus
Mijn fiets en die van mijn vrouw rammelen nu na bijna 4000km + 2000km helemaal niet.
Ik zou zeker niet wachten tot 500km om dat te laten corrigeren.
Gewoon direct terug!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
GS1200 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:23:
...B3040 damesmodel...
..... een ongelooflijke rammelbak is zodra er ergens door of over een oneffenheid wordt gereden.
....
Niet tevreden dus
Zo zie je maar weer dat de prijs niet altijd iets zegt over de zorg voor een goede aflevering en dat zelfs een dergelijke ebike dan op een goedkope discountfiets kan lijken.

Wat of wie verantwoordelijk is voor dit rammelgedrag maakt niet uit, het hoort mi meteen verholpen te worden.
Zeker als het je stoort.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Daar issie dan ein-de-lijk; mn Fiets! :D

Flyer GoTour6 7.43
- Bosch Performance Line
- 625Wh accu
- Nexus 5 versnellingsnaaf

Na 7 maanden wachten op een Gazelle Ultimate C8, waarvan de levering uitgesteld werd naar September ipv Mei, snel overgeschakeld naar een direct leverbare Gazelle Ultimate C5. Deze bleek uiteindelijk toch niet meer leverbaar was (dubbel verkocht :/ ), waardoor ik alsnog zonder zat.
Daarom voor de Flyer gegaan met in principe dezelfde specs als de Gazelle. Vanwege bovenstaande problemen redelijke korting kunnen krijgen. :)

En vandaag is hij dan geleverd! Enige wat nog ontbrak was de 2e sleutel. Die is bijbesteld en al onderweg.
Vanavond even een fietstas monteren en op zoek naar een goede kettingslot. (zijn die er ook mét Uzi te bestellen? ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTUgwKIWsNzH3VbGvDci6GQfNjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1qmZbjN2iCP9m8UkHpbkLCu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 09:33
beste specialisten ;-)

ik zit me te bedenken wat ik moet met het volgende

ik heb een 2e hands rolstoel fiets gekocht

hij stamt uit de 90e jaren en is voorzien van een electro motor met een gas hendel
de motor is 400 watt dus in dat opzicht heeft hij een te veel aan vermogen maar dat heeft hij ook nodig omdat je zowel 2 personen en een grotere fiets en een rolstoel moet vervoeren

op dit moment zit er geen kenteken op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
denk dat ik het weet ik kom er niet aan om bij de rdw een keuring te laten doen maar waarop word zoiets afgekeurd een chassie nummer heeft hij natuurlijk niet deze is van ver voor die tijd toen deze regels nog niet bestonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Maxwp schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:56:
denk dat ik het weet ik kom er niet aan om bij de rdw een keuring te laten doen maar waarop word zoiets afgekeurd een chassie nummer heeft hij natuurlijk niet deze is van ver voor die tijd toen deze regels nog niet bestonden
Weet je zeker dat een degelijk voertuig gekeurd moet worden en een kenteken moet voeren?
Dat was eerder niet het geval, dus mi nu ook niet.
@Rene44 heeft hier gemeld dat daar vrijstellingen voor zijn, omdat het een rolstoelvoorziening betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
elinx schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:41:
[...]
Weet je zeker dat een degelijk voertuig gekeurd moet worden en een kenteken moet voeren?
Dat was eerder niet het geval, dus mi nu ook niet.
@Rene44 heeft hier gemeld dat daar vrijstellingen voor zijn, omdat het een rolstoelvoorziening betreft.
dank ik google verder en zie wel dat een WA verzekering verplicht is maar wel een ontheffing mogelijk is.
maar met een ontheffing moet die wel worden verstrekt
ik heb het rdw een gecontacteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Ok, ik heb even rondgekeken met de links die jullie hebben gegeven.
En als ik de goedkoopste route neem. 481Wh dan kom ik op deze dingen.

Maar lijkt mij dat ik dan dingen mis, een acculader, een duim throttle (nodig?), remsensors voor hydraulische remmen (nodig?) en wat nog meer?

Die remsensors werken alleen met die achterlijk grote VLCD5 als ik goed lees.
Lijkt me link om zonder remsensors te gaan rijden of niet.

Om een of andere reden neig ik naar de 48v 250W motor, met een 20Ah.
Is dat overkill voor rondjes van "maar" 30-40km? En heel sporadisch Amsterdam Leiden en omgeving. (Oud Ade)
Kost wel 200+ meer dan de 36v maar dan is je motor "sterker" en je radius verdubbeld.

Mis ik iets, zeg ik iets raars?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1664QEvfidp4CD-kNZHnBS1_oQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RK8nH87Y0PnPeNPg4WlkO05y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOA-oSr-Kr8pPQk4Di5KciT7Lls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i6TSqgKOoVXKNKFpfmosVFNT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Bad Brains schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:28:
Ok, ik heb even rondgekeken met de links die jullie hebben gegeven.
En als ik de goedkoopste route neem. 481Wh dan kom ik op deze dingen.

Maar lijkt mij dat ik dan dingen mis, een acculader, een duim throttle (nodig?), remsensors voor hydraulische remmen (nodig?) en wat nog meer?

Die remsensors werken alleen met die achterlijk grote VLCD5 als ik goed lees.
Lijkt me link om zonder remsensors te gaan rijden of niet.
Mijn Watt heeft ook geen remsensors, je stopt toch met trappen als je remt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Bla65 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Mijn Watt heeft ook geen remsensors, je stopt toch met trappen als je remt?
Dat zeggen ze idd, maar ik ben een leek en kom het hier even vragen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Bad Brains schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:28:
...als ik de goedkoopste route neem. 481Wh dan kom ik op deze dingen.

... een acculader, een duim throttle (nodig?), remsensors voor hydraulische remmen (nodig?) ....

Om een of andere reden neig ik naar de 48v 250W motor, met een 20Ah.
Is dat overkill voor rondjes van "maar" 30-40km? ....
Kost wel 200+ meer dan de 36v maar dan is je motor "sterker" en je radius verdubbeld.
....
Met de tsdz2 zijn rem en schakelsensors niet nodig doordat de ondersteuning stopt als je stopt met trappen. 250W is er alleen in 36V versie. De rem/schakelsensor en duimgas wordt wat vaker toegepast bij MTB's, maar ik heb het nimmer gemist.

Volgens mij is er geen prijsverschil als je liever een 48V motor wilt. Logisch want alles is exact hetzelfde, alleen de interne elektromotor is anders gewikkeld.

Ik vermoed dat je met €200 meer de accu bedoelt 48V 20Ah is ca 960Wh wat mi groot en zwaar zal zijn.
36V 13Ah is 470Wh, wat ongeveer de helft is in grootte en gewicht.
500 a 600Wh is voor gemiddeld gebruik redelijk. Dus 36V-15Ah of 48V-12Ah.
De prijs zal dan ook ongeveer gelijk moeten zijn, want die hangt van het aantal Wh af, wat bepaald door het aantal losse li-ion cellen in het pack.

Ik heb ook de versie met display bij de stuurhandel, want zag de grote vlcd5 ook niet zitten.
De vlcd6 is nog iets kleiner dan de xh18 en in daglicht ook beter leesbaar. De bediening is daarentegen wat trager, wat je pas zal merken als je er custom firmware op wilt gaan flashen.
Duimgas is niet toegestaan, maar walk-assist (6km/h) is wel mogelijk.
Een lader wordt meegeleverd met de accu. Dat staat ook bij de omschrijving van het accupakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-08 11:47
Misschien willen jullie even meedenken? Ik heb in 2017 een normale fiets omgebouwd met een baan bbs02. Enkele maanden geleden wilde de fiets niet meer aan. Accu doorlaten meten en deze was overleden. Ik heb onlangs een nieuwe accu besteld en de fiets reed weer als een zonnetje, maar ongeveer een week geleden begon de fiets weer uit te vallen tijdens het fietsen. Maar de fiets ging steeds lastiger aan.

In het begin deed hij het af en toe weer na herhaaldelijk de powerknop in te drukken. Hij ging als het ware steeds lastiger aan, en viel steeds sneller uit. Maar sinds een paar dagen regeert de fiets daar niet meer op. Ik vraag me nu af of dit dan toch weer de accu is, maar deze is net nieuw. Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
elinx schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:31:
[...]
Met de tsdz2 zijn rem en schakelsensors niet nodig doordat de ondersteuning stopt als je stopt met trappen. 250W is er alleen in 36V versie.
Ik had de 48v versie hier gevonden, het is niet een link die ik via hier heb gekregen.
De site ziet er niet uit als een scamsite en wordt op het interweb ook niet zo benoemd.
Je zou in theorie meer torque moeten hebben op een 48v en een minder Ah aan accu, ik zag inderdaad dat het gewicht van een 48v 20Ah meer dan 6kg is. Dus niet echt een slimme aankoop als je daar het merendeel van de tijd nooit iets van gaat gebruiken.
Dat is natuurlijk wel een heftig verschil waar ik even over moet nadenken dan.
Bedankt voor de opmerking over de lader, kompleet overheen gelezen.

Dan zou ik dus met die 2 plaatjes klaar moeten zijn, geen lader nodig (want zit erbij) geen duimschuif en geen rem accessoires d:)b .

Ik ga me even beraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Bad Brains schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:39:
...
De site ziet er niet uit als een scamsite en wordt op het interweb ook niet zo benoemd.
Je zou in theorie meer torque moeten hebben op een 48v en een minder Ah aan accu,....

Dan zou ik dus met die 2 plaatjes klaar moeten zijn,.....
Enerprof is een respectabele Duitse webshop. Wel wat prijziger dan PSWpower.

Wil je echter eventueel custom firmware achteraf op de controller flashen dan is dat met Enerprof niet mogelijk, omdat zij een aangepaste controller hebben. Dat verklaart tevens waarom je aangaf 48V-250W

De 48V versie (500-750W zijn gelijk) is behalve krachtiger (indien nodig) dan de 36V (250-350W zijn gelijk) ook iets koeler bij lagere belasting op de weg.
Omdat bij hetzelfde vermogen en hogere accuspanning een lager stroom door de motor nodig is.
De verdeling warmte- beweging energie is daardoor wat gunstiger.
Ik zie echter bij YosePower geen kleinere 48V accu dan de 20Ah versie.
Wil je dus toch de 48V versie zal je ergens anders moeten kijken voor een wat kleinere accu.

Tav custom firmware.
De voordelen daarvan zijn is dat de motor veel stiller en efficiënter loopt en de assist-levels geheel naar wens ingesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Ok, dat custom flashen wilde ik idd wel als optie hebben, ok dan is het simpel.
Als er geen andere keuze is dan is het makkelijk kiezen (Johan Crui.. - nee dat heeft hij nooit gezegd)

Ik zie een hoop andere accu's van - insert Chinese name - die natuurlijk allemaal uit dezelfde fabriek komen.
Is er iets waar ik op moet letten? Hoe kan je zeker zijn dat er b.v. Samsung of LG batterijen in zitten i.p.v. een of ander obscuur merk waar je niets van weet.
Daarentegen, ze kunnen er natuurlijk opplakken wat ze willen. Het blijft produced in China natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
rened80 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:57:
... bbs02. .....
In het begin deed hij het af en toe weer na herhaaldelijk de powerknop in te drukken. Hij ging als het ware steeds lastiger aan, en viel steeds sneller uit. ..... Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?
Display knoppen "rammelen"
Slechte of geoxideerde verbindingen of connectors.
Slechte controller verbindingen in de motor zelf

Accu niet juist geladen (te kort) of de BMS werkt niet zoals het hoort, verbindingen van de accucellen
Is behalve de accu ook de lade ervan vervangen? Kan ook daar slechte verbinding zijn
Meet de accuspanning eens met een multimeter na het laden en als de bbs02 uitgaat

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 26-05-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Bad Brains schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:11:
.... dan is het simpel.....

Ik zie een hoop andere accu's van - insert Chinese name - die natuurlijk allemaal uit dezelfde fabriek komen.
Is er iets waar ik op moet letten? Hoe kan je zeker zijn dat er b.v. Samsung of LG batterijen in zitten i.p.v. een of ander obscuur merk waar je niets van weet.
Daarentegen, ze kunnen er natuurlijk opplakken wat ze willen. Het blijft produced in China natuurlijk.
Soms geven de leveranciers een keus voor de cellen. A-merk cellen zijn in dat geval prijziger voor hetzelfde Wh. Ook laten ze dan soms een afbeelding zien van een aparte Li-ion cel waar het merk op staat.
Helaas ben je nimmer zeker wat erin gestopt wordt.
UnitPackPower levert bv over het algemeen relatief goede kwaliteit en levert ook via Amazon

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 26-05-2022 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 10:30
** Laten we hier nou geen discussie over beginnen. De regels zijn helder. **

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 26-05-2022 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35
De boven de 25 km/u neemt het verbruik heel snel toe. De weerstand wordt immers hoger.
Ik fiets zelf met een SP met een Bosch middenmotor. Daardoor heb ik wel wat vergelijkingsmateriaal. Door actieradius bepaling van Bosch is dit vrij snel te achterhalen.
Fiets ik 25 km/u constant, kan ik ongeveer 75 km uit een accu persen.
Fiets ik 32 km/u constant, kan ik ongeveer 55 km uit een accu persen.
Fiets ik 42 km/u constant, kan ik ongeveer 25 km uit een accu persen.

[ Voor 176% gewijzigd door Taro op 26-05-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

Athome schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:31:
De boven de 25 km/u neemt het verbruik heel snel toe. De weerstand wordt immers hoger.
Ik fiets zelf met een SP met een Bosch middenmotor. Daardoor heb ik wel wat vergelijkingsmateriaal. Door actieradius bepaling van Bosch is dit vrij snel te achterhalen.
Fiets ik 25 km/u constant, kan ik ongeveer 75 km uit een accu persen.
Fiets ik 32 km/u constant, kan ik ongeveer 55 km uit een accu persen.
Fiets ik 42 km/u constant, kan ik ongeveer 25 km uit een accu persen.
Zie ook mijn eerdere post hierover:
de Peer in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
:)

Het is een logisch gevolg van het kwadratische verband tussen snelheid en weerstand, even simpel gezegd.

[ Voor 193% gewijzigd door Taro op 26-05-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
** Knip, volgende keer graag een topicreport aanmaken. **

[ Voor 85% gewijzigd door Taro op 26-05-2022 15:29 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-08 20:40

TTLCrazy

Listen to Frankie

** Knip ivm quote. **

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 26-05-2022 15:30 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-08 14:16
** Knip ivm quote. **

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 26-05-2022 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De regels zijn helder en vaak genoeg besproken. Graag de topicwarning respecteren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Kraz schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:26:
Daar issie dan ein-de-lijk; mn Fiets! :D

Flyer GoTour6 7.43
- Bosch Performance Line
- 625Wh accu
- Nexus 5 versnellingsnaaf

Na 7 maanden wachten op een Gazelle Ultimate C8, waarvan de levering uitgesteld werd naar September ipv Mei, snel overgeschakeld naar een direct leverbare Gazelle Ultimate C5. Deze bleek uiteindelijk toch niet meer leverbaar was (dubbel verkocht :/ ), waardoor ik alsnog zonder zat.
Daarom voor de Flyer gegaan met in principe dezelfde specs als de Gazelle. Vanwege bovenstaande problemen redelijke korting kunnen krijgen. :)

En vandaag is hij dan geleverd! Enige wat nog ontbrak was de 2e sleutel. Die is bijbesteld en al onderweg.
Vanavond even een fietstas monteren en op zoek naar een goede kettingslot. (zijn die er ook mét Uzi te bestellen? ;) )

[Afbeelding]
Prachtige fiets hoor :)

Daar gaan we beslist meer over horen want ik ben natuurlijk wel benieuwd hoe deze jou gaat bevallen. Brede banden zijn veel comfortabeler dan smalle omdat je ze met minder druk kan berijden. Zelf heb ik 47 mm banden en brede banden kunnen zonder schade, slijtage en rolweerstand op een lagere spanning bereden worden wat zich weer uit in comfort.

Toch wel leuk zo'n kaartje. Dat geeft net wat persoonlijkere look.

Zelf heb ik een Gazelle Ultimate C8+ met riem en de fiets bevalt me wel. Alleen heb ik soms een scherpe tik in de trappers, maar dat gaat binnenkort opgelost worden en het hindert het rijden verder ook niet. Het is niet constant, maar af en toe.

Maar al met al gaan wij binnenkort een review van jou lezen want dat is wel een stukje etiquette van dit topic ;) Maar voor nu...voor straf veel gaan fietsen zoals het een echte Nederlander betaamt :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

jimh307 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:34:
[...]

Prachtige fiets hoor :)

Daar gaan we beslist meer over horen want ik ben natuurlijk wel benieuwd hoe deze jou gaat bevallen. Brede banden zijn veel comfortabeler dan smalle omdat je ze met minder druk kan berijden. Zelf heb ik 47 mm banden en brede banden kunnen zonder schade, slijtage en rolweerstand op een lagere spanning bereden worden wat zich weer uit in comfort.

Toch wel leuk zo'n kaartje. Dat geeft net wat persoonlijkere look.

Zelf heb ik een Gazelle Ultimate C8+ met riem en de fiets bevalt me wel. Alleen heb ik soms een scherpe tik in de trappers, maar dat gaat binnenkort opgelost worden en het hindert het rijden verder ook niet. Het is niet constant, maar af en toe.

Maar al met al gaan wij binnenkort een review van jou lezen want dat is wel een stukje etiquette van dit topic ;) Maar voor nu...voor straf veel gaan fietsen zoals het een echte Nederlander betaamt :)F
Gaat helemaal goed komen.
Nu 2 dagen op de fiets gereden en so far so (really) good.
Uitgebreide review zal ik ergens volgende maand wel doen.

Gisteren ben ik met mijn moeder op pad geweest voor een nieuwe elektrische fiets. Ze heeft momenteel een 9-jaar oude Gazelle met het 'Innergy systeem'. Het laatste jaar alleen maar problemen en inmiddels kan de fiets niet veel harder dan 18Km/h meer. Het lijkt iets met de motor/sensor, maar de fietsenmaker wil er geen tijd meer in steken. :')

Dus gisteren op pad voor iets anders. Het budget was max 2000 euro dus ik wist dat het zeer lastig ging zijn.
Online zag ze bij Amslod een fiets voor €1500. Ook geven ze inruil korting op je oude fiets tot 600 euro.

Eenmaal binnen in de winkel al snel duidelijk dat die er niet zijn, maar uiteraard wel de duurdere modellen.
Qua looks vind ik ze OK. Qua afwerking viel het me op dat het duurste model (€3600) dit had;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYtaAcLXmvCm9toBwYJwaMq-rIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vltv0RzbFD2WUcIEtBkVuJkX.jpg?f=fotoalbum_large
Voor mij een beetje een afknapper. Ook zat bij veel fietsen het opgeplakte logo half los.

Onder aan de streep kosten de instap Amslod fietsen ook 'gewoon' ~2300 euro.
Je hebt dan een Bafang motor/computer en een accu van 600Wh wat op zich netjes is.
De fiets fietste wel OK volgens mijn moeder maar haar juiste maat hadden ze niet. (Mijn moeder is 1,51M :D )

De winkel had 1 medewerker en er waren constant zo'n 10 mensen in de winkel. Erg veel tijd voor vragen was er dus niet.

Wij zijn uiteindelijk doorgereden naar de Stella winkel en hebben daar na flink wat testrijden een Stella Livorno Premium uitgezocht met de Bosch onderdelen erop; Bosch Active Line Plus, Bosch Purion fietscomputer en een 400Wh accu.
Budget is redelijk opgerekt, maar mi heeft ze er onder aan de streep een betere fiets aan op de langere termijn.
Vooral onderhoud lijkt me een probleem met de Bafang onderdelen?

En ik blijf me verbazen hoeveel vraag er momenteel nog steeds is naar de elektrische fietsen. Echt absurd hoe druk het steeds was in de winkel! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
hoe zit het met de regels? ik kan niks lezen over een rolstoel fiets met gas hendel
is dat een kenteken plichtig voertuig of valt dat gewoon onder een fiets
zijn er uitzonderingen bij een rolstoelfiets.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Kraz Omdat er zo'n schaarste is hokt dat de klant op want wat er wel staat zal snel verkocht zijn. Je wordt vanzelf minder kieskeurig want veel mensen willen echt niet 6+ maanden wachten op een specifiek model.

Wat ik doe als ik een e-bike koop is controleren op uniformiteit want onderdelen die makkelijk te vervangen zijn (Bosch, Shimano, accu, naaf). Dan heb je een zekere zekerheid dat onderdelen sneller te vervangen zijn. Een Nexus 8 naaf kan zeer eenvoudig vervangen worden want een nieuw binnenwerk zet je er zo in. Bosch heeft verder een uitstekende staat van dienst en Shimano is sneller te krijgen dan een b-merk.

Van die lamp schrik ik wel even. Als het goed regent heb je kans op kortsluiting en stevig ziet het er bepaald niet uit. Ronduit slordig voor zo'n prijsklasse.

Het is wat de klok slaat. Van een e-bike kijk ik niet meer op, maar ik kijk wel op als er een gewone fiets langs komt. Als ik kleine ritten maak vanuit mijn zaak dan pak ik de fiets; een gewone fiets zonder motortje. Bijzonder dat ik dit zo op deze manier moet melden want e-bikes zijn werkelijk overal en vaak zijn dat ook de duurdere modellen (mijn e-bike was ook heel duur, dus geen klagen). Apen ze mij na of ik hun :P

Maar hoe dan ook zitten wij voorlopig goed.

Ik heb wel het idee dat de duurdere e-bikes degelijker zijn en zo dan ook wat langer meegaan. Ik ben benieuwd hoe de markt zich verder ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Maxwp schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:19:
hoe zit het met de regels? ik kan niks lezen over een rolstoel fiets met gas hendel....
Ik denk dat het in jouw geval, vanwege de ouderdom, een grijs gebied is en dat het daardoor moeilijk is om informatie te vinden.
Tegenwoordig (na 2017) zal een rolstoelfiets (transportfiets) alleen een gashendel hebben als wegrijhulp tot 6km/h en daarna alleen nog trapondersteuning hebben, wat al kan betekenen dat alleen de trappers moeten bewegen zonder echt kracht te zetten.
Er zijn weliswaar uitzonderingen, maar volgens mij hebben die betrekking als degene in de rolstoel het geheel zelfstandig bedient, zoals bv bij een handbike het geval is.

Ik vermoed dat in jouw geval de het een relatief simpel systeem is, zonder sensoren. Vandaar de gashendel.
Om in dat geval de fiets aan te passen, zal er waarschijnlijk een andere controller, rotatiesensor en standenschakelaar nodig zijn. Een andere controller betekent meestal ook een ander display.
Het kan ook zijn dat een rotatiesensor aan de bestaande controller aangesloten kan worden om trapondersteuning te bewerkstelligen.

[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 27-05-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
elinx schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:45:
[...]
Ik denk dat het in jouw geval, vanwege de ouderdom, een grijs gebied is en dat het daardoor moeilijk is om informatie te vinden.
Tegenwoordig (na 2017) zal een rolstoelfiets (transportfiets) alleen een gashendel hebben als wegrijhulp tot 6km/h en daarna alleen nog trapondersteuning hebben, wat al kan betekenen dat alleen de trappers moeten bewegen zonder echt kracht te zetten.
Er zijn weliswaar uitzonderingen, maar volgens mij hebben die betrekking als degene in de rolstoel het geheel zelfstandig bedient, zoals bv bij een handbike het geval is.

Ik vermoed dat in jouw geval de het een relatief simpel systeem is, zonder sensoren. Vandaar de gashendel.
Om in dat geval de fiets aan te passen, zal er waarschijnlijk een andere controller, rotatiesensor en standenschakelaar nodig zijn. Een andere controller betekent meestal ook een ander display.
Het kan ook zijn dat een rotatiesensor aan de bestaande controller aangesloten kan worden om trapondersteuning te bewerkstelligen.
dank voor de info
heb de rdw gesproken

hij moet voorzien zijn van een kenteken en om dat te krijgen moet je vaststellen precies welk bouwmaand en jaar deze is en het chassie nummer bekend zijn.
als dat niet bekend is ( wat niet werd gedaan toen deze op de markt kwam ) moet je dan het bouw jaar etc vaststelen kunnen maar hij is zo oud dat ik dat niet meer kan
dus geen chasie nummer
enige is dan nog hem om laten bouwen naar een alleen trap ondersteuning.
er zit een 400 wat motor onder en valt onder l2e en niet de l1e cat omdat het een 3 wieler is.
ik kan eens uitproberen wat er gebeurd boven de 6kmph met die gashendel maar betwijfel of dat is en dan nog 400 watt motor.... rdw gaf aan als ik hem ombouwde tot alleen trap ondersteuning is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Maxwp schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:15:
...
heb de rdw gesproken.....
Ik merk dat je nu beter geïnformeerd bent.
Zo te horen ben je niet helemaal zeker of de trapondersteuning al aanwezig is.
Zo niet, dan sta je voor de keus om de fiets als deze is in gebruik te nemen of converteren tot trapondersteuning.
Het zou makkelijk geweest zijn als slechts een rotatiesensor op de pedalen genoeg was om de ondersteuning via de gashendel in of uit te schakelen. Op die manier moet je toch de pedalen in beweging houden voor de motorondersteuning en is de gashendel alleen niet voldoende.
Helaas is de gashendel niet toegestaan boven 6km/h.

Ik hoop dat de controller voorzien kan worden van een rotatiesensor input, anders wordt het zoeken naar een geschikte set voor de naafmotor.
In het slechtste geval zal je een complete set met wiel en naafmotor moeten aanschaffen, wat neerkomt op een extra investering van €200 a €300 aan onderdelen, als de accu niet vervangen hoeft te worden.

[ Voor 21% gewijzigd door elinx op 27-05-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

Linkdumps zijn ongewenst.
Graag even toelichten wat de toevoeging is voor dit topic. Anders kan ik naar elke willekeurig fiets review wel een link plaatsen.
En wat vind jij er zelf van? (de fiets)

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 27-05-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:13
Heb de laatste tijd hier wat gelurkt en gezocht naar ervaringen in dit topic omdat ik op zoek was... Vandaag een fiets getest en gelijk de knoop doorgehakt :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxO2HmTXdJ5fPOg5HlEG5D7nPrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdzKieGlMMj5msoJI0YsZD8L.jpg?f=fotoalbum_large
De Victoria eTrekking 11.8.
Ik wou graag een belt drive zodat ik weinig onderhoud heb aan de fiets.
Was eerst aan het kijken naar een Cortina e-Blau, die was 950 goedkoper... Maar kwam met een 400 Wh accu wat ik wat weinig vind en een upgrade naar 500 was al 150 er bij... De Victoria komt met 650 Wh. De Cortina had nog geen bagagedrager dus dat zou extra kosten opleveren. Geen vering wat deze wel heeft. Een nexus-7 naaf dat is bij de Victoria een nexus-5 waar ik meer vertrouwen in heb (en na wat onderzoek en uitproberen was ik volledig van mijn idee dat dat weinig zou zijn af). En het algemene kwaliteitsniveau van de Victoria lijkt een klap hoger (wat de fietsenmaker ook gelijk aangaf toen ik de twee fietsen noemde). Beter display, Bosch motor... Al met al dus toch maar voor de duurdere optie gegaan...

Nu tijd om een goed slot en verzekering te zoeken. Zag al dat de abus ivy ondanks wat mindere ervaringen waarschijnlijk toch de beste optie is... Misschien gelijk wat slotenolie in spuiten om hem hopelijk in goede conditie te houden als ik daarvoor ga, als er niet iemand nu met een briljant ander advies komt :P

Qua verzekering twijfel ik tussen de ANWB blijven fietsen verzekering en Enra omdat ik zag dat die hier aangeraden werd. Enra is wat duurder maar wel fijn dat er gelijk voor heel Europa pechhulp is ipv maximaal 10 km over de grens bij ANWB. Geen lelijke tracker op de fiets... Maar aan de andere kant kan zo'n tracker misschien ook weer afschrikkend werken. Nog even over malen...

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 28-08 20:03
ik wil een eBike kopen zodat ik nog meer de fiets laat staan. Nu pak ik voor een ritje naar een stad in de buurt te snel de auto, terwijl de drempel met een eBike een stuk lager wordt. Bij een dealer in de buurt staat een nieuwe, maar overjarige Merida eSpresso 900 eq Sport. Uit 2017. Ik kan de fiets kopen voor 1900 euro, dus ruim 1000 euro minder dan de nieuwprijs. 500 kwh accu, Shimano Deore XT afgemonteerd. Is dit een goede deal? Nieuwe fietsen die ik mooi vindt kosten snel 3400 euro... Wat is jullie advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vT62JGGswJn90r4g-KR7Y9x6EMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgTwFPign79g5wlC2ZscQRY2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door 107mb op 28-05-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Scuzi maar ondanks dat gewauwel van David over dat ie voor een Gazelle best mooi is (hij is gelukkig niet doof want blijkbaar zeggen al zijn collega's dat) blijf ik het een lelijke fiets vinden voor €4500!!!
Ondanks allerlei details over de afwerking en ja smaken verschillen.

En dan ook nog es niet stijf (zwabberen bij 3min30) wat op zich wel logisch is voor een praktische stepthrough maar concullega's doen dat een stuk beter, voor een beter prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
elinx schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Ik merk dat je nu beter geïnformeerd bent.
Zo te horen ben je niet helemaal zeker of de trapondersteuning al aanwezig is.
Zo niet, dan sta je voor de keus om de fiets als deze is in gebruik te nemen of converteren tot trapondersteuning.
Het zou makkelijk geweest zijn als slechts een rotatiesensor op de pedalen genoeg was om de ondersteuning via de gashendel in of uit te schakelen. Op die manier moet je toch de pedalen in beweging houden voor de motorondersteuning en is de gashendel alleen niet voldoende.
Helaas is de gashendel niet toegestaan boven 6km/h.

Ik hoop dat de controller voorzien kan worden van een rotatiesensor input, anders wordt het zoeken naar een geschikte set voor de naafmotor.
In het slechtste geval zal je een complete set met wiel en naafmotor moeten aanschaffen, wat neerkomt op een extra investering van €200 a €300 aan onderdelen, als de accu niet vervangen hoeft te worden.
zal niks anders op zitten of deze weer van de hand doen zodat iemand anders er mee kan hobbyen.

ik vraag me wel af een ombouw kit met dus max 250 watt motor op een toch al zwaardere fiets ( waarop dan nog een 2e persoon komt zitten met een complete rolstoel of deze niet te zwak zal gaan zijn
ook omdat er geen versnellingen op de fiets zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Maxwp schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:25:
....
zal niks anders op zitten of deze weer van de hand doen zodat iemand anders er mee kan hobbyen.....
Hieruit maak ik op dat alsnog een rotatiesensor plaatsen niet aan de orde is.
Of heb je daar helemaal niet naar gekeken of dit mogelijk is.
Vaak zit een dergelijke mogelijkheid er nl wel op de controller, maar is dan ongebruikt of kortgesloten.
Vanwege de ouderdom van de fiets is niet zeker of dit ook nu het geval is.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 28-05-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-08 00:34

grass460

[DPC] Division_Brabant

Bij mijn weten hoeven rolstoelfietsen niet van een kenteken te worden voorzien, hoogstens een wa verzekering als het al oude bromfietsplaatje.

De gashendel wordt in meeste gevallen gebruikt om de heoveelheid ondersteunig te bepalen daar er waarschijnlijk geen rotatiesensor op de fiets zit.
Als je alleen fiets zal er geen ondersteuning plaatsvinden en met gashendel erbij tot 20km/h.

De nieuwste modellen hebben wel een rotatiesensor en geen gashendel meer.

Zo ken ik de systemen
Maxwp schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:15:
[...]
dank voor de info
heb de rdw gesproken

hij moet voorzien zijn van een kenteken en om dat te krijgen moet je vaststellen precies welk bouwmaand en jaar deze is en het chassie nummer bekend zijn.
als dat niet bekend is ( wat niet werd gedaan toen deze op de markt kwam ) moet je dan het bouw jaar etc vaststelen kunnen maar hij is zo oud dat ik dat niet meer kan
dus geen chasie nummer
enige is dan nog hem om laten bouwen naar een alleen trap ondersteuning.
er zit een 400 wat motor onder en valt onder l2e en niet de l1e cat omdat het een 3 wieler is.
ik kan eens uitproberen wat er gebeurd boven de 6kmph met die gashendel maar betwijfel of dat is en dan nog 400 watt motor.... rdw gaf aan als ik hem ombouwde tot alleen trap ondersteuning is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-07 19:30
roel-online schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:35:
Vandaag maar eens bij Mantel langs geweest om de Batavus Fier 2 met de Urban Arrow te vergelijken. Kleine teleurstelling: geen enkele van de vestigingen van Mantel bleek een Urban Arrow showmodel te hebben staan dus een echt vergelijk werd het niet.

De Batavus Fier 2 beviel me prima. Prettige zitpositie, leuk ontwerp en hij fietst lekker. In negatieve zin viel me op dat de remkabel en elektrakabel voor de verlichting voor gewoon onder de bak doorlopen en niet door het frame. Vooral de elektrakabel en het blootliggende stekkertje ervan aan de voorkant leek me kwetsbaar. De achterrem deed heel weinig en volgens de verkoper was dat een kwestie van afstellen net zoals de banden, waarvan de verkoper opmerkte dat die wel erg zacht waren. Waarom je een showmodel niet fatsoenlijk afstelt en met half opgepompte banden presenteert vind ik vreemd, maargoed, misschien is dat normaal bij een fietsendealer? Sowieso wist de verkoper niet meer te vertellen dan de standaard specificaties.

Er stond ook een Cube Cargo Hybrid en dat fietste misschien nog wel lekkerder. Hoewel precies dezelfde motor leek ie iets krachtiger maar misschien wat de fiets ook wat lichter in gewicht (en wel hard opgepompte banden). De sportieve zithouding beviel me niet, het ontbreken van een kettingkast vind ik gek en de hogere stang maakt 'm minder geschikt voor mijn partner. Die hoeft er dus niet bij op de shortlist.

Nu maar eens op zoek naar een plek waar ik de Urban Arrow kan bekijken, of beter nog, de Urban Arrow kan vergelijken met de Batavus Fier 2.

Qua prijs is de Batavus Fier 2 nieuw een heel stuk voordeliger. Een Batavus Fier 2 500Wh komt op 4549 euro (en is verder online nog wel voor minder te vinden). Een Urban Arrow Performance Disc 500Wh komt op 5150 euro en dan heb je een minder krachtige motor. Met een net zo krachtige motor als de Batavus (Cargo Line) kom je op 5390 euro. Betaal je meer voor een beter product (en waar zie/merk je dat aan?) of betaal je meer omdat voor het merk en het toffe design?
Het is een tijd geleden, maar wat heb je besloten? Overigens is de Batavus Fier 2 ook te koop in andere landen als Raleigh Stride 2.

Exact dezelfde fiets van dezelfde fabrikant, maar in andere kleuren. Geel zwart ipv rood zwart. Hier een (lange) youtube review van:

YouTube: Raleigh Stride 2: Bosch Entry Level eCargo Bike | A good car replace...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
107mb schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:36:
Merida eSpresso 900 eq Sport. Uit 2017. Ik kan de fiets kopen voor 1900 euro, dus ruim 1000 euro minder dan de nieuwprijs. 500 kwh accu, Shimano Deore XT afgemonteerd. Is dit een goede deal? Nieuwe fietsen die ik mooi vindt kosten snel 3400 euro... Wat is jullie advies?
Is de geometrie goed voor jou (fietst ie lekker)
Vindt je hem mooi.
Hou je graag 1300 euro in je zak?

Als je all de bovenstaande met ja beantwoord, zeg het maar.

Wat voor een motor zit erop.
Misschien kan je er nog 4 gratis service beurtjes bij vogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
elinx schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:52:
[...]
Hieruit maak ik op dat alsnog een rotatiesensor plaatsen niet aan de orde is.
Of heb je daar helemaal niet naar gekeken of dit mogelijk is.
Vaak zit een dergelijke mogelijkheid er nl wel op de controller, maar is dan ongebruikt of kortgesloten.
Vanwege de ouderdom van de fiets is niet zeker of dit ook nu het geval is.
ik heb een mail gestuurd naar de fabrikant en zitten zoeken maar het is een erg oude controller die nog met Nicd moet hebben gewerkt en waar later een lion upgrade is uitgevoerd.
volgens mij kan deze niet worden bijgeplugt maar moet er dan een andere controller op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
grass460 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:28:
Bij mijn weten hoeven rolstoelfietsen niet van een kenteken te worden voorzien, hoogstens een wa verzekering als het al oude bromfietsplaatje.

De gashendel wordt in meeste gevallen gebruikt om de heoveelheid ondersteunig te bepalen daar er waarschijnlijk geen rotatiesensor op de fiets zit.
Als je alleen fiets zal er geen ondersteuning plaatsvinden en met gashendel erbij tot 20km/h.

De nieuwste modellen hebben wel een rotatiesensor en geen gashendel meer.

Zo ken ik de systemen

[...]
er zit een 400 wat motor op dus is al te veel
je zou dan moeten aantonen dat deze door de controller is beperkt tot 250 watt en max 25kmph
maar zodra je een gashendel hebt ( die ook nog blijkbaar werkt boven dde 6kmph ) moet je een kenteken hebben
en je moet dan een VIN nummer hebben en als die niet bestaat moet je aantonen de maand en jaar van bouw van de fiets en dan moet je naar 1 plek in NL in leiden om daar een VIN te laten instancen.

ja hoe lastig kunnen we het maken.

zelfde als met rolstoel bussen in belgie en duitsland is dat geen probleem maar hier moeten het perse uitgevoerd zijn als grijs kenteken anders krijg je hem niet als rolstoelbus geregistreer ( als particulier ) om ons een mag je gewoon rondom ramen hebben en mag de rolstoel ook achterin staan maar niet in NL .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
grass460 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:28:
....
...... met gashendel erbij tot 20km/h.

De nieuwste modellen hebben wel een rotatiesensor en geen gashendel meer.....
In dat geval is de vraag moet een dergelijk oud systeem dan ook aan de nieuwe eisen voldoen of accepteert de verzekering dergelijke voertuigen en blijf je in geval van wettelijke handhaving verschoond van boetes.

Als beiden het geval is zou de desbetreffende rolstoelfiets van @Maxwp mi gewoon in gebruik genomen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-07 17:03
Beste E-bikers (sorry, ben er (nog) geen)

De accu van de Flyer van m'n meissie wil niet meer laden.
Voordat ik 'm ter revisie aanbiedt, hoe kan ik zien of het niet de 36V lader is die niet meer wil laden?
Ik heb niet de mogelijkheid om 'm even ergens anders uit te proberen (of er moet een tweaker in regio Delft zijn...)
Het gaat om deze lader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHvlS_gflctZu6pOf9ysf_hBf2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtbwWPVtYoJV36XBJTUpyyMV.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een rode en een groene LED op. Ik stel me voor dat zodra je de stekker erin steekt, de groene LED gaat branden, maar er gebeurt he-le-maal niets.

Is er een ervaringsdeskundige die me even op weg kan helpen?

If you always do what you always did, you always get what you always got....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
hjsiemer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:47:
Beste E-bikers (sorry, ben er (nog) geen)

Is er een ervaringsdeskundige die me even op weg kan helpen?
Multimeter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
hjsiemer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:47:
..... er gebeurt he-le-maal niets.....
Als er helemaal niets gebeurd, dan als eerste de uitgang van de lader meten en van de accu de restspanning. Dit doe je met een multimeter.
Want ook al zou de accu geheel leeg zijn. Er is meestal nog wel een restspanning aanwezig van ca 30V.
Als er spanning op de lader pennen wordt gemeten, dan kan het één van de verbindingspennen zijn, die geen of slecht contact maakt.
Als er geen spanning gemeten wordt dan kan het een zekering zijn.

Echter tevens is de vraag. Hoe en wanneer is dit opgetreden.
Als de accu van de Flyer altijd goed heeft gewerkt en nu plotseling niet meer wil laden, is de kans klein dat deze defect is.
Door verkeerd laden kan de beschikbare capaciteit van de accu langzaam achteruit gaan (tgv onbalans) nimmer plotseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
Merci bien!

De accu geeft op het display aan dat er nog 5% in zit. Meer dan 30V op de klemmen. In de accu zitten 2 zekeringen die nog prima zijn.

Volgens mij gaat de accu pas laden nadat er een handshake tussen lader en BMC op de accu tot stand komt. Het is een 4-draads verbinding.
Dat is een vermoeden, omdat het aan de fiets kant ook zo werkt. Geen handshake, gebruik van accu onmogelijk (meer iets voor apple)

Als ik een kleine laadstroom op de klemmen zet gaat de accu niet laden, maar wellicht dat de missende handshake dat voorkomt.

Van de lader komt slechts 3.3v. Is dat voldoende voor de communicatie om handshake tot stand te brengen? Als dit bv 5 of 5.5V moet zijn is dus de lader kapot.

Ik kan dus niet zien of de lader of de accu defect is.
Als een eigenaar met dezelfde lader zich meld weet ik of de lader een stnd. by led moet voeren of niet.

Btw: de zekeringen in de lader zijn ook in orde en ik zie zo op het eerste oog geen verdachte componenten

Om je vraag te beantwoorden: ja, ineens niet meer laden is het geval, het kan de lader zijn of een fout op de BMC in de accu (alhoewel hij netjes 5% op zijn display weergeeft)

Hmmm nu verdenk ik de lader weer sterker…

[ Voor 10% gewijzigd door hjsiemer op 29-05-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ben je handig met de soldeerbout? Het zou zomaar een los contactje kunnen zijn.

Even het BMS printje nalopen en checken op losse contacten.

Een accu scheid er niet zomaar vanzelf mee uit. Je gaat dan eerst door de fase van het slechter worden, een steeds kleinere actieradius en/of vroegtijdige uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
hjsiemer schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:32:
....

Van de lader komt slechts 3.3v. Is dat voldoende voor de communicatie om handshake tot stand te brengen? ....
Ik kan dus niet zien of de lader of de accu defect is.
Als een eigenaar met dezelfde lader zich meld weet ik of de lader een stnd. by led moet voeren of niet.

....: ja, ineens niet meer laden is het geval, het kan de lader zijn of een fout op de BMC in de accu (alhoewel hij netjes 5% op zijn display weergeeft)

Hmmm nu verdenk ik de lader weer sterker…
Dit geeft al een duidelijker beeld.
Aangezien je aangeeft dat de accu op het display 5% aangeeft, lijkt het erop dat de BMS van de accu geen problemen geeft. Met de nadruk op "lijkt" want het is ook de BMS die het laden toestaat na een handshake.

Dat je 3.3V op een (vermoedelijke) handshake pen meet is niet ongewoon, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Ales hangt af van hoe ingewikkeld de handshake is.
Als de handshake procedure niet klopt, kan je zelf weinig meer doen dan je nu hebt gedaan.
Je zal of de lader op een andere accu moeten proberen of je accu op een andere lader om erachter te komen of het de lader of de accu is. Maar mi ligt de meeste kans dat het de lader is.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 29-05-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjsiemer
Hoe makkelijk kan het zijn!

Een berichtje op de buurt app en de accu staat braaf te laden bij een buurtgenoot een straat verderop.
Nu op zoek naar een lader (of het defect aan mijn lader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
hjsiemer schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:40:
....
Nu op zoek naar een lader (of het defect aan mijn lader)
Ik neem aan dat je nu ook weet hoe eea zit met de Led's?
Meestal betreft een dergelijke fout een klein probleem. bv slechte soldering geoxideerde contacten.
Maar vaak zijn het ook dit soort problemen die moeilijk vindbaar zijn
Soms is er over geschreven op internet, zeker als het een storing betreft die vaker voorkomt.

Veel succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-08 10:46
twkr18526 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Het is een tijd geleden, maar wat heb je besloten? Overigens is de Batavus Fier 2 ook te koop in andere landen als Raleigh Stride 2.

Exact dezelfde fiets van dezelfde fabrikant, maar in andere kleuren. Geel zwart ipv rood zwart. Hier een (lange) youtube review van:

YouTube: Raleigh Stride 2: Bosch Entry Level eCargo Bike | A good car replace...
Nog even geproeffietst op de Urban Arrow, Lovens Explorer en Batavus Fier (met wel goed opgepompte banden) maar uiteindelijk ongezien een Gazelle Makki besteld :o Die is veel netter dan de Batavus Fier en slimmer dan Urban Arrow en Lovens: handige instap voor kinderen in de bak, super makkelijke standaard, verstelbaar maar niet uitneembaar zadel - er is echt goed over nagedacht.
Je merkt dat de Urban Arrow een ouder ontwerp is waarbij voorvering bijvoorbeeld ontbreekt. De Gazelle Makki is overigens ook nog eens goedkoper dan de Urban Arrow en Lovens. En hij bevalt ons super!

[ Voor 8% gewijzigd door roel-online op 29-05-2022 21:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:54:
[...]

Ik gebruik een Sonoff Pow (met tasmota erop) hiervoor. Hoe langer hij aan het laden is, hoe meer het vermogen toe neemt. Ik laat hem stoppen bij een bepaald vermogen (126 W) dat correspondeert met 80%. Dan laat ik hem afslaan. Werkt perfect.
In mijn geval via Domoticz.

[Afbeelding]
Nu ook een Sonoff POWR2 i.c.m. Home Assistant. Hieronder ook de eerste curve tot 100% SoC. Ik laat hem stoppen bij 87.5W want dat is mijn geval 80% SoC (als mij berekeningen en aannames een beetje kloppen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6o-SL6fiQk2fjYZIKnk3IAiBJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1sIhkOQM7zO4GlBONqKZ1oX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eMAi1SvRoOkAtCIN0LneEOmy_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZORwQ2qP53HcTOIgiifps948.png?f=fotoalbum_large

Update: het werkt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LZd_0kbmeowBG3HD0cgs6Go95w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qJxGtuK8LTAqi4qgWXmY6j0r.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 31-05-2022 20:04 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack,, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
elinx schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:16:
[...]
Ik neem aan dat je nu ook weet hoe eea zit met de Led's?
Meestal betreft een dergelijke fout een klein probleem. bv slechte soldering geoxideerde contacten.
Maar vaak zijn het ook dit soort problemen die moeilijk vindbaar zijn
Soms is er over geschreven op internet, zeker als het een storing betreft die vaker voorkomt.

Veel succes
Vermoeden bevestigd idd, er hoort een LED te branden.
Morgen de print er eens uithalen en wat usual suspects meten / bekijken

Top tip om op vermogen de stroomtoevoer van de lader af te knippen, nooit aan gedacht, terwijl er een Fibaro stekker aan zit om laden in de nacht te voorkomen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-07 19:30
roel-online schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Nog even geproeffietst op de Urban Arrow, Lovens Explorer en Batavus Fier (met wel goed opgepompte banden) maar uiteindelijk ongezien een Gazelle Makki besteld :o Die is veel netter dan de Batavus Fier en slimmer dan Urban Arrow en Lovens: handige instap voor kinderen in de bak, super makkelijke standaard, verstelbaar maar niet uitneembaar zadel - er is echt goed over nagedacht.
Je merkt dat de Urban Arrow een ouder ontwerp is waarbij voorvering bijvoorbeeld ontbreekt. De Gazelle Makki is overigens ook nog eens goedkoper dan de Urban Arrow en Lovens. En hij bevalt ons super!
Bedankt voor het delen van je ervaring met de Makki. Volgens mij ben je de eerste hier. Tot nu toe vooral Lovens en UA ervaringen hier. Deel gerust foto’s zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 19:16
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een e-bike in het budget/midden segment (2500,- max) en ben wel een aantal modellen tegengekomen alleen geven de specs aan dat deze fietsen een max. belasting hebben (qua gewicht). Nu ben ik aardig wat kilos zwaarder (140+) en ik begreep dat bij de max. fiets belasting ook het gewicht van de fiets zelf (20/25kg) bij gerekend moet worden.
Dat het exces aan gewicht voor snellere slijtage zorgt snap ik opzich wel (spaken bijv.) maar geldt dit ook voor de motor (ik gok van wel)?

Soms worden er redelijke marges ingecalculeerd om maar in het zekere te zitten maar zouden jullie mij de aanschaf ik dit geval voorlopig afraden?

(ik heb momenteel de Cortina e-blau n7 2022 op het oog)

[ Voor 6% gewijzigd door Sup4rdurt op 30-05-2022 16:36 ]

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-08 19:29
Sup4rdurt schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:32:
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een e-bike in het budget/midden segment (2500,- max) en ben wel een aantal modellen tegengekomen alleen geven de specs aan dat deze fietsen een max. belasting hebben (qua gewicht). Nu ben ik aardig wat kilos zwaarder (140+) en ik begreep dat bij de max. fiets belasting ook het gewicht van de fiets zelf (20/25kg) bij gerekend moet worden.
Dat het exces aan gewicht voor snellere slijtage zorgt snap ik opzich wel (spaken bijv.) maar geldt dit ook voor de motor (ik gok van wel)?

Soms worden er redelijke marges ingecalculeerd om maar in het zekere te zitten maar zouden jullie mij de aanschaf ik dit geval voorlopig afraden?

Ik zou hem direct halen, natuurlijk zal het wat sneller slijten, maar gewoon wat voorzichtig/slim mee rijden. Geen stoepen af knallen en dat soort dingen en bij heel slecht wegdek een beetje tempo eruit.

aanvulling; heb zelf een victoria en zit daar vaak met twee kinderen op.... dat is 95 kg + 25 + 15. plus nog zijtassen en dat soort dingen. Gaat prima met wat beheerst gedrag.

Beste is om bij een lokale fietsenwinkel te kopen, zij weten welke fietsen stevig zijn, jij vraagt voor de zekerheid hoe het met de garantie zit bij jouw gewicht.

[ Voor 6% gewijzigd door MJ1986 op 30-05-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sup4rdurt schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:32:

Er zijn merken die speciale modellen hebben. Ik denk aan Raleigh en Velo De Ville.
Maar of dat lukt met jouw budget weet ik niet zeker.
De motor zal altijd dezelfde zijn, de begrenzing op 250W is de wet.
Ik zou dan wel niet de lichtste versies kiezen met het laagste koppel.... maar dat drijft de prijs wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Voor het werk zijn we op zoek naar een paar leenfietsen, maar liefst voorzien we een soort GPS tracking zodat we kunnen weten waar ze zijn. Niet zozeer tegen diefstal maar opvolging. Aangezien we een non-profit MKB zijn en nog maar denken over de haalbaarheid is een leasing-oplossing niet interessant voor ons.

Heeft er iemand ervaring met GPS tracking systemen die via een website te tracken zijn ? Via app beperkt ons teveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Er zijn volgens mij regels verbonden i.v.m. privacy met betrekking tot GPS en werk voertuigen.
Voor je er geld in stopt zou ik je daar ook wat over inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Dat is een goede opmerking, maar het zal wel mogen aangezien dit vaker voor constructie- en bestelvoertuigen wordt gedaan. Ik ga er naar op zoek maar ik hoop dat er wel suggesties komen.
Sowieso zou men hiervan op de hoogte gesteld worden.

Dit is voor een onderneming in België. Ik zie op deze website (https://www.gegevensbesch...-werkgever/geolocalisatie) de volgende woorden die ik op andere plaatsen ook meermaals ben tegengekomen:
Geolocatiediensten verschaffen de werkgever belangrijke informatie over de medewerkers. Ze maken het mogelijk werknemers of hun voertuigen in ruimte en tijd te traceren en vertegenwoordigen daardoor persoonsgegevens.

Hoewel er geen specifieke regelgeving bestaat voor de geolocatie van de werknemers door de werkgever, moet die laatste zich houden aan de AVG. Hetzelfde geldt voor artikel 8 van het EVRM en artikel 22 van de Grondwet. De AVG voert nieuwe principes in die de bescherming van de werknemer nog versterken.

Een dergelijke verwerking kan daarom leiden tot een schending van de individuele vrijheden, met name de vrijheid zonder toezicht te komen en gaan en het recht op privacy in het kader van het privé- en gezinsleven.

In 2005 heeft de GBA een advies uitgebracht over geolocatie in voertuigen. Er moeten met name vier fundamentele beginselen in acht worden genomen, nl. de wettigheid, rechtmatigheid, evenredigheid en transparantie.
Sowieso worden de fietsen eigendom van de werkgever en wordt het rechtmatig gezien dat je deze wilt bewaken. Het is dan ook niet het doel het personeel in de gaten te houden of zelfs te zien wie ermee rijdt, maar vooral de fietsen te kunnen localiseren als deze niet op de plaats staat dat het moet.

[ Voor 76% gewijzigd door marcop82 op 31-05-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 19:16
Tommie12 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:59:
Er zijn merken die speciale modellen hebben. Ik denk aan Raleigh en Velo De Ville.
Maar of dat lukt met jouw budget weet ik niet zeker.
De motor zal altijd dezelfde zijn, de begrenzing op 250W is de wet.
Ik zou dan wel niet de lichtste versies kiezen met het laagste koppel.... maar dat drijft de prijs wel op.
Die zitten net even een segment hoger dan wat ik er nu voor wil betalen, begrijpelijk maar helaas.

Ik denk dat ik maar de gok ga wagen met een 'reguliere' e-bike.

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-08 08:26
Na lang lurken de knoop doorgehakt en de Riese & Müller Charger 4 GT aangeschaft. Echt een dijk van een fiets. Vol trots aan mijn oude pa van 77 laten zien. Die moest gelijk een rondje natuurlijk. Knalde direct vol tegen de muur en viel toen zijwaarts op de grond. Paar krasjes (op de fiets), verder niets bijzonders. Echt een tank! Verder viel het me op dat die Bosch motor best wat geluid maakt, met name op maximale aandrijving (turbo mode). Dat was me eerder iig niet opgevallen tijdens de demo rit. Enigszins jammer, maar geen ramp. Ook heb ik het standaard kiox display vervangen met de 'Bosch SmartphoneGrip'. Niet alleen is mijn telefoon verbonden met de fiets, maar laad hij deze ook nog eens draadloos op!

Al met al erg blij. Kan 'm zeker aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
DiscoNootje schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:50:
Na lang lurken de knoop doorgehakt en de Riese & Müller Charger 4 GT aangeschaft. Echt een dijk van een fiets. Vol trots aan mijn oude pa van 77 laten zien. Die moest gelijk een rondje natuurlijk. Knalde direct vol tegen de muur en viel toen zijwaarts op de grond. Paar krasjes (op de fiets), verder niets bijzonders. Echt een tank! Verder viel het me op dat die Bosch motor best wat geluid maakt, met name op maximale aandrijving (turbo mode). Dat was me eerder iig niet opgevallen tijdens de demo rit. Enigszins jammer, maar geen ramp. Ook heb ik het standaard kiox display vervangen met de 'Bosch SmartphoneGrip'. Niet alleen is mijn telefoon verbonden met de fiets, maar laad hij deze ook nog eens draadloos op!

Ik hoop vooral dat je pa niet meer heeft dan een paar krasjes en een deukje in zijn ego.
Proficiat met de fiets. Ik vermoed dat die de CX motor heeft, en die maakt iets meer lawaai, waarschijnlijk door de metalen tandwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_M
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:20

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

DiscoNootje schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:50:

Vette fiets idd.

Tussen welke modellen twijfelde je en waarom ben je voor deze gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-08 08:26
Jos_M schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:12:
[...]

Vette fiets idd.

Tussen welke modellen twijfelde je en waarom ben je voor deze gegaan?
Goede vraag. Ik heb verschillende modellen bekeken waaronder Qwic Premium Q, Qwic MN7+,Canyon Precede:ON CF 9 en bij wat collega's zelfs nog ritjes gemaakt op de Vanmoof S5 en de ebike van veloretti.

Qwic viel eigenlijk al snel af i.v.m. de slechte recensies omtrent klantenservice. Vanmoof had geen uitneembare batterij en dat is voor mij niet praktisch omdat ik in een flat woon. Canyon Precede ziet er het vetst uit naar mijn mening, maar gewoon niet comfortabel. Erg stug zadel en geen voor of achter vering, zeer sportieve zithouding etc.

Overigens wilde de fietsenmaker mij ook best een Stromer (45km/h) aansmeren en de nummerplaat/spiegel verwijderen als ik had gewild. Want ja, de politie doet er toch niks tegen. Daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Toch met enige twijfel, want die Stromers zien er wel heel strak uit. Ik wil alleen absoluut geen helmpje op, of een ongeluk.

Uiteindelijk bood de R&M fiets alles wat ik zocht op het gebied van comfort en dat was voor mij doorslaggevend. Redelijk rechtzittende houding. Dikke banden. Voor en zadelvering. Mooie integratie met IOS/smartphone (maps + cockpit etc.). Uiteindelijk niet de mooiste fiets van allemaal, maar voor mijn gevoel wel een die jaren mee gaat.
Pagina: 1 ... 108 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam