Ach ik heb mijn airpods in als ik op mijn R&M rij dus hoor ik de motor niet
Even terugkomend op dit onderwerpMaxwp schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:25:
.......
zal niks anders op zitten of deze weer van de hand doen zodat iemand anders er mee kan hobbyen......
- Een ebike met alleen een gashendel ombouwen tot een ebike met rotatiesensor of krachtsensor
Er bestaat een kastje, de Cycle Analyst V3 waar sensoren op aangesloten kan worden die dit vervolgens omzet naar hetzelfde signaal als de gashendel, waardoor deze dan zou worden vervangen door een sensor,
De Cycle Analyst V3 wordt aangesloten op de bestaande controller (ipv de gashendel).
Je hebt dan wel op zijn minst nog een rotatiesensor nodig.
Meestal worden ze aangeboden met een krachtsensor, omdat er vaak al een rotatiesensor aanwezig is.
Maar een rotatiesensor is ook te koop, net als een CA v3 zonder sensoren
Verder is het ook mogelijk om de gashendel en evt. een temperatuursensor aan te sluiten. Die laatste voorkomt oververhitting van de motor.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZVjcRxQWjZiw584DYEe2XUJf.jpg?f=user_large)
Of dit ook op jouw systeem aangesloten kan worden en of het zal werken als gewenst, kan ik niet beoordelen, maar vond het interessant genoeg om te melden, dat er wel een mogelijkheid is om toch via een rotatie- of krachtsensor de motor te kunnen aansturen.
[ Voor 37% gewijzigd door elinx op 02-06-2022 12:33 ]
Mooie fiets! Qua specs zo te zien vrijwel identiek aan de Koga Pace B10 2022 die ik in bestelling heb staan, alleen daar zit totaal geen vering op (maar dat ben ik wel gewend).DiscoNootje schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:50:
Na lang lurken de knoop doorgehakt en de Riese & Müller Charger 4 GT aangeschaft. Echt een dijk van een fiets. Vol trots aan mijn oude pa van 77 laten zien. Die moest gelijk een rondje natuurlijk. Knalde direct vol tegen de muur en viel toen zijwaarts op de grond. Paar krasjes (op de fiets), verder niets bijzonders. Echt een tank! Verder viel het me op dat die Bosch motor best wat geluid maakt, met name op maximale aandrijving (turbo mode). Dat was me eerder iig niet opgevallen tijdens de demo rit. Enigszins jammer, maar geen ramp. Ook heb ik het standaard kiox display vervangen met de 'Bosch SmartphoneGrip'. Niet alleen is mijn telefoon verbonden met de fiets, maar laad hij deze ook nog eens draadloos op!
Al met al erg blij. Kan 'm zeker aanbevelen.
Meer mensen die na de laatste update van Bosch het idee hebben dat de ondersteuning weer net iets eerder afvalt? Zat normaliter echt rond de 25 is nu rond de 24. Ik weet niet of de updates fiets gerelateerd zijn? Ik heb een Cube Kathmunda 750
Ik heb een Performance Line uit 2020, en ik merk dat de kracht begint te verminderen bij 24.5km/h om helemaal weg te zijn bij 25.5km/h.bfrqrv schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:51:
Meer mensen die na de laatste update van Bosch het idee hebben dat de ondersteuning weer net iets eerder afvalt? Zat normaliter echt rond de 25 is nu rond de 24. Ik weet niet of de updates fiets gerelateerd zijn? Ik heb een Cube Kathmunda 750
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik denk dat het gewenning is aan de "snelheid" Ik weet dat we er niet over praten, maar 25 op een kwalitatief goede fiets is net niet..Tommie12 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:16:
[...]
Ik heb een Performance Line uit 2020, en ik merk dat de kracht begint te verminderen bij 24.5km/h om helemaal weg te zijn bij 25.5km/h.
over welke S/W versie praat je hier? lijkt me niet dat het per merk fiets verschillend is.bfrqrv schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:51:
Ik heb v1.3.3.0 op m'n DU staan (BDU3 performance line) en bij mij valt de ondersteuning weg bij 26,4 km/u
en volgens https://www.bosch-ebike.com/nl/service/software-update is dit de meest recente versie.
Op het nieuwste smart systeem zie ik alleen software is update! Zie niet een versie behalve die van de app dan.Shanquish schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:57:
[...]
over welke S/W versie praat je hier? lijkt me niet dat het per merk fiets verschillend is.
Ik heb v1.3.3.0 op m'n DU staan (BDU3 performance line) en bij mij valt de ondersteuning weg bij 26,4 km/u
en volgens https://www.bosch-ebike.com/nl/service/software-update is dit de meest recente versie.
edit:Ik heb het gevonden bij componenten op de Kiox 300. Alleen voor elk component staat een ander software versie. Aandrijving staat op 2.30. Maar zoals eerder gemeld het komt door de snelheid gewenning
[ Voor 16% gewijzigd door bfrqrv op 02-06-2022 20:02 ]
Vanmiddag mijn Victoria eTrekking 11.8 in ontvangst genomen 
Gelijk maar even de toeristische route naar huis genomen, zo'n 8 km... Maar wat fietst dat lekker zeg
Het is mijn eerste ebike dus kan het niet echt vergelijken, maar ook qua comfort is het een heerlijke fiets. Vering is ook veel beter dan mijn vorige fiets (een ongeveer 10 jaar oude Trek T300 als ik me niet vergis). Deze vering doet duidelijk veel meer... Paar keer gemerkt dat als er een oneffenheid in de weg zat waardoor het wiel omlaag moest dat het wiel hoorbaar tegen de grond sloeg, maar in het stuur merkte ik er vrijwel niks van... Echt een nieuwe gewaarwording, heerlijk!
Nou mijn zadelvlees verder opbouwen en de omgeving hier gaan verkennen, gaat een heerlijke zomer worden denk ik
Gelijk maar even de toeristische route naar huis genomen, zo'n 8 km... Maar wat fietst dat lekker zeg
Het is mijn eerste ebike dus kan het niet echt vergelijken, maar ook qua comfort is het een heerlijke fiets. Vering is ook veel beter dan mijn vorige fiets (een ongeveer 10 jaar oude Trek T300 als ik me niet vergis). Deze vering doet duidelijk veel meer... Paar keer gemerkt dat als er een oneffenheid in de weg zat waardoor het wiel omlaag moest dat het wiel hoorbaar tegen de grond sloeg, maar in het stuur merkte ik er vrijwel niks van... Echt een nieuwe gewaarwording, heerlijk!
Nou mijn zadelvlees verder opbouwen en de omgeving hier gaan verkennen, gaat een heerlijke zomer worden denk ik

Gamertag: FinrazielNL
Vraagje..
Ik ben me aan het oriënteren voor een electrische fiets.
Woon werk verkeer +- 50km per dag en wat leuke ritjes in het weekend.
Budget is 2000a 2300 euro.
Degelijke fiets zonder gerammel hier en daar.
Is het aan te raden een ketting of riem te nemen?
Voor jouw budget valt een riem eigenlijk af. Een ketting is zo slecht nog niet. Zeker niet als deze in een gesloten behuizing zit. Bij een gesloten behuizing heb je er eigenlijk net veel om kijken naar als bij een riem (vrij weinig dus)
Dat valt opzich wel mee. De fiets die ik van plan ben te halen (Cortina E-Blau N7 2022) heeft een riem en valt nét buiten het budget (2380 EUR). En ik ben volgens mij ook iets goedkopere tegengekomen in m'n zoektocht.Athome schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:29:
Voor jouw budget valt een riem eigenlijk af. Een ketting is zo slecht nog niet. Zeker niet als deze in een gesloten behuizing zit. Bij een gesloten behuizing heb je er eigenlijk net veel om kijken naar als bij een riem (vrij weinig dus)
Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl
GabrielZ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:59:
Vraagje..
Een riem ga je voor die prijs niet vinden denk ik idd.Athome schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:29:
Ik ben toevallig afgelopen week met mijn moeder op pad geweest en die is uiteindelijk uitgekomen op een Stella van 2500 euro met een 400Wh accu, zonder riem.
Je kunt dan ~60Km fietsen. (als je uit gaat van ~15Km per 100Wh).
Als je idd rond de 50Km per dag fietst voor woon-werk verkeer dan zou 400Wh toch wel het mimimum zijn. Zeker als je rekening houdt met koudere omstandigheden waardoor je accu sneller leegraakt.
Ik vrees dat je in de huidige markt je budget zal moeten oprekken.
Laat ons aan nemen 180 werkdagen van 50km. Dan zit je al aan 3600km plus nog wat plezierritjes: 4500km.GabrielZ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:59:
Vraagje..
Heb je al eens uitgerekend wat je dan aan benzine of openbaar vervoer bespaart?
Die fiets is echt wel héél snel terugverdiend. Daarom zou ik voor dat gebruik het budget wat oprekken.
Naar mijn gevoel zou ik voor dat gebruik het volgende op het wenslijstje zetten:
- riem (en dus naafversnelling)
- 500 Wh batterij - middenmotor van een A-merk (Bosch - Yamaha - ..)
- degelijk zadel en handgrepen (maar die kan je altijd later veranderen)
- goede banden!
- goed kettingslot of vouwbaar slot
Met die spec ga je zeker wat langer doen met je fiets.
Natuurlijk kan je dit ook doen met een fiets met ketting en derailleur, maar dat betekent wel meer onderhoud en poetsen. Dat rondje op zondag doe je waarschijnlijk alleen als de zon schijnt, maar woon-werk doe je ook in de regen, en dan vraagt een ketting wel onderhoud!
Ze zijn er vast wel maar de totaalprijs is de som van de onderdelen.Sup4rdurt schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:35:
[...]
Dat valt opzich wel mee. De fiets die ik van plan ben te halen (Cortina E-Blau N7 2022) heeft een riem en valt nét buiten het budget (2380 EUR). En ik ben volgens mij ook iets goedkopere tegengekomen in m'n zoektocht.
Laat de riem met bijbehorende tandwielen (hoe heten die dingen eigenlijk?) nu relatief duur zijn. Dat betekent dat er dan ergens anders behoorlijk bezuinigd is.
- Frame?
- Velgen?
- Spaken?
Dat zijn dingen die niet direct zichtbaar zijn en bij een proefrit waarschijnlijk ook niet opvallen.
Totdat de fiets buiten de garantie is en je met een gebroken spaken of een gare velg terugkomt bij fietsenmaker.
Ik vind dat niet een ketting willen maar een beetje een hype ding
Doe nu denk ik 3000 km met mijn eerste ketting en die is nog als nieuw ( opgemeten met zo’n ding )
Keertje smeren , die smeer middelen zijn ook veel beter als vroeger
Zou meer kijken naar de rest van de fiets
En zo’n kleine accu , accu’s gaan achteruit door opladen , een 400 accu moet je bijna eens zoveel opladen als een van 725 , dus die heeft ook bijna de helft van de levensduur
Doe nu denk ik 3000 km met mijn eerste ketting en die is nog als nieuw ( opgemeten met zo’n ding )
En zo’n kleine accu , accu’s gaan achteruit door opladen , een 400 accu moet je bijna eens zoveel opladen als een van 725 , dus die heeft ook bijna de helft van de levensduur
Ik had die ook op het oog... Maar dat is met een 400 Wh accu. Daar komt nog 100/150 bij als je de 500 wil. Dan komt er nog wat bij als je een bagagedrager wil want die zit er niet op...Sup4rdurt schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:35:
[...]
Dat valt opzich wel mee. De fiets die ik van plan ben te halen (Cortina E-Blau N7 2022) heeft een riem en valt nét buiten het budget (2380 EUR). En ik ben volgens mij ook iets goedkopere tegengekomen in m'n zoektocht.
Ik ben uiteindelijk voor de Victoria eTrekking 11.8 gegaan (wel model van vorig jaar waar ze er nog 1 van hadden staan, nieuwe model is helaas wat duurder weer). Die was weliswaar 950 duurder bij mijn fm, maar kwam standaard met een 650 Wh accu en ook de bagagedrager zat er al op. Die grotere accu bij mijn fm was 150 extra, dus dat was een aardig deel van het verschil wat al weg viel. Tel dan de betere Nexus 5 naaf op ipv de Nexus 7 van de Cortina, vering, beter display, Bosch performance ex ipv onbewezen eigen merk motor... Ik ben erg blij dat ik voor het wat duurdere model gegaan ben.
Overigens niet dat die Cortina geen goede fiets zou zijn... Althans, volgens mijn fm was dat ook een heel goed model voor het geld. Mijn punt was vooral dat er waarschijnlijk wel nog wat kosten bij komen om er een goede forens fiets van te maken.
Ik heb nu pas een belt dus ik ga het verschil zien... Maar, wellicht voor veel mensen een open deur maar ik realiseerde me dat vroeger niet... Ga niet alleen maar af en toe een beetje olie op die ketting en derailleur gooien. Dat deed ik wel want niemand had me ooit gezegd dat je de ketting eerst schoon moest maken en als het op dat soort mechanische dingen aankomt ben ik een nitwit... Zo krijg je het spul dus wel sneller kapot. Ik heb er alsnog wel zo'n 10-15 k op gezet (10 jaar lang op en neer naar werk 3 km verderop) dus ja het gaat op zich nog steeds wel, maar de versnellingen gingen steeds meer overslaan en nu werken er nog maar een paar.Supertjeduc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:31:
Hij reed zelfs helemaal niet meer tot ik hem een keer met een afwasborstel en sop te lijf ging en opnieuw in oliede (had niet het spul wat er eigenlijk voor was en had de volgende dag vervoer nodig).
Ik vind het dus toch wel een fijn idee dat ik nu niks anders hoef te doen dan puur even met een vochtige doek over de fiets gaan als hij vies is. En dat eigenlijk vooral voor de mooi, voor de riem maakt het volgens mij niet uit. Schoonmaken is ook makkelijker want er zit niet van die smerige olie op.
Natuurlijk is een ketting nog prima, maar je moet het wel een beetje onderhouden als je regelmatig in de regen en op een zandpad komt.Supertjeduc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:31:
Ik kijk gewoon eens rond in de stad naar de fietsers die voorbij komen... laat het me zo stellen, je hoort er wel wat van afstand aan komen, en je zou een goede business kunnen starten als die allemaal 2 € over hadden voor een paar druppen olie of 5€ voor een snelle poetsbeurt.
De meeste ebikes hebben geen kettingkast, dan is dat poetsen toch iets meer nodig.
Daarom concludeer ik dat de meeste fietsers hun ketting amper onderhouden, en beter af zouden zijn met een riem, zeker als je je fiets dagelijks gebruikt.
Met zoveel km per dag ga als eerst naar de grote van de batterij kijken. Als het kan een voorkeur voor een battery + 500w.GabrielZ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:59:
Vraagje..
Daarna pas naar ketting of riem. Riem misschien minder onderhoud maar bij een ketting als je lui bent spuit je er wat olie op als je kleine roest plekjes ziet onstaan en je kan er weer kilometers tegen aan. Ik zit nu zelf op 4500km zonder ooit mijn ketting schoon te maken. Ketting begint wel te rekken dus spoedig nieuwe ketting erop.
@Gabriel Z
Mijn Union E-lite electric is al 2,5 jaar een betrouwbare partner. 6200 km probleemloos, alleen remblokjes achter zijn vervangen.
Rond jouw budget. Gates riem, Shimano middenmotor met 418 Watt accu.
Nexus 8 naaf, brede Continental banden. Robuuste, netjes afgewerkte fiets.
Mijn Union E-lite electric is al 2,5 jaar een betrouwbare partner. 6200 km probleemloos, alleen remblokjes achter zijn vervangen.
Rond jouw budget. Gates riem, Shimano middenmotor met 418 Watt accu.
Nexus 8 naaf, brede Continental banden. Robuuste, netjes afgewerkte fiets.
Zit ongeveer met hetzelfde budget te zoeken. Fietsen waar ik op ben uitgekomen met een riem (geen idee of het goede fietsen zijn):GabrielZ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:59:
Vraagje..
- Cortina e-blau
- Velorreti electric ace
- lekkerbikes amsterdam +
- tenways cgo800s (komt volgende maand uit voor 1899 euro als het goed is: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71730858)
En dan deze 2 zonder verwijderbare accu:
- Vanmoof s5
- Tenways cgo600 (voldoet sws niet aan je 50+km vereiste maar wel een mooie prijs van 1600 euro)
En ten slotte boven het budget (€2649) deze testwinnaar (maar je krijgt er wel veel voor terug door een grote accu van 730 Wh en 75nm):
- Decatt zoom no2
50+ km dat betekent 2 keer per dag een uur en een kwartier op de fiets , dat is 50 uur per maand , zou iets anders verzinnen ( of je moet prof wielrenner willen worden )
Zelf heb ik ook interesse in de Koga B10 2022. De prijs brengt me wel in twijfel. Voor dezelfde prijs is immers een B20 te koop.Bla65 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:56:
[...]
Mooie fiets! Qua specs zo te zien vrijwel identiek aan de Koga Pace B10 2022 die ik in bestelling heb staan, alleen daar zit totaal geen vering op (maar dat ben ik wel gewend).
Tevens reken ik altijd met een terugverdien-gedachte.
Huidige fiets heeft me €3000 gekost. Met de reiskostenvergoeding heb ik de fiets terug verdient wanneer ik ong 15000 km heb gefietst. Dat red ik ongeveer in 5 jaar tijd.
Poeh dat vind ik nogal een flinke terugverdientijd.pjotter1965 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:21:
[...]
Zelf heb ik ook interesse in de Koga B10 2022. De prijs brengt me wel in twijfel. Voor dezelfde prijs is immers een B20 te koop.
Huidige fiets heeft me €3000 gekost. Met de reiskostenvergoeding heb ik de fiets terug verdient wanneer ik ong 15000 km heb gefietst. Dat red ik ongeveer in 5 jaar tijd.
Toen ik mijn huidige baan aannam (22km fietsafstand) heb ik voor 800 euro een middenmotor op mijn bestaande fiets (10 jaar oud) geplaatst. Mijn reiskostenvergoeding is 140 euro per maand. Dus binnen een half jaartje terugverdiend
Met de huidige brandstofprijzen dekt de normale reiskostenvergoeding maar ongeveer de helft.Dan worden andere kosten nog niet eens meegerekend.pjotter1965 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:21:
[...]
Zelf heb ik ook interesse in de Koga B10 2022. De prijs brengt me wel in twijfel. Voor dezelfde prijs is immers een B20 te koop.
Als de brandstofprijzen zo blijven zoals ze nu zijn, dan is de terugverdientijd zo'n 2.5 jaar.
Als je voor een bedrijf werkt, vraag of ze een fietsenplan hebben.
Zo niet dat is gratis aan te vragen.
Zo niet dat is gratis aan te vragen.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Iemand ervaring met veloci?
https://webshop.telegraaf...i-solid-elektrische-fiets
https://webshop.telegraaf...i-solid-elektrische-fiets
Klopt, maar de nieuwe B10 heeft de 750 Wh accu en ik haal mijn enkele reisafstand van 48 km niet met een pedelec (geprobeerd met een Stromer met 1000 Wh). Bovendien mag ik met een pedelec niet mijn route door bos en over de hei rijden (ook al kom ik ze wel tegen). Ik lease hem met een bijdrage van mijn werkgever en dan valt het weer mee. Bovendien mag een fiets bij mij wel wat kosten, het is ook een vorm van sport voor mij (ja ook als hij elektrisch is).pjotter1965 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:21:
[...]
Jammer dat deze geen vering heeft, anders was het de ideale fiets voor mijSup4rdurt schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:35:
[...]
Ik ben nu wel even benieuwd.Bla65 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:16:
[...]
Klopt, maar de nieuwe B10 heeft de 750 Wh accu en ik haal mijn enkele reisafstand van 48 km niet met een pedelec (geprobeerd met een Stromer met 1000 Wh). Bovendien mag ik met een pedelec niet mijn route door bos en over de hei rijden (ook al kom ik ze wel tegen). Ik lease hem met een bijdrage van mijn werkgever en dan valt het weer mee. Bovendien mag een fiets bij mij wel wat kosten, het is ook een vorm van sport voor mij (ja ook als hij elektrisch is).
Je gaat dagelijks 96 km fietsen ? Dat is 4u per dag.
Dat was mijn afweging ook inderdaad. Wat kosten betreft was de afweging dat ik de fiets echt leuk moet vinden want hij moet uitnodigen om er op uit te trekken en actief te zijn.Bla65 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:16:
Bovendien mag een fiets bij mij wel wat kosten, het is ook een vorm van sport voor mij (ja ook als hij elektrisch is).
Had ook het een en ander aan artikelen gelezen over of fietsen met een e-bike nog te zien was als een workout. Blijkbaar zijn daar onderzoeken naar geweest waarbij ze bijvoorbeeld ervaren mountainbikers op electrische fietsen hun reguliere parcours laten doen en ze leverden nog bijna dezelfde fysieke prestaties (alleen gingen ze harder).
Nou is mountainbiken wel wat anders dan over wegen rond fietsen natuurlijk, maar ik merkte zelf ook wel bij mijn eerste echte fietstocht dat je echt nog wel genoeg zelf moet doen. Heb een uurtje gefietst, dikke 20 km, en volgens mijn horloge zat mijn hartslag daarbij gemiddeld op 128 bpm, met een max van 147. Klinkt misschien niet hoog maar voor een 43 jarig te zwaar mormel zonder conditie als ik is dat best wat

Merkte ook echt dat ik heel goed zelf mijn kracht kon doseren zelfs zonder het ondersteuningsniveau aan te passen. Daarin is volgens mij die Bosch motor ook heel fijn want ik merk dat die echt langzaam de ondersteuning afbouwt. Pas bij 27 km/u schakelt hij helemaal uit (je hoort het verschil). Ik zat vaak ergens rond de 26 km/u op vlakke stukken maar trapte zo hard als ik wilde en met de geleidelijk verminderende ondersteuning regelde zich dat vanzelf.
Ik heb geen andere fietsen getest, maar ik heb volgens mij ook gelezen hier van fietsen waarbij bij 25 km/u ineens een duidelijke overgang is waarbij de fiets veel harder gaat trappen omdat de motor ineens stopt met helpen. Dat is mogelijk dus ook een overweging bij een goedkopere of duurdere fiets (maar zou je moeten testen, wat ik dus niet gedaan heb).
Ik heb gisteren even wat modellen bekeken in de lokale fietsenwinkel, rondje gefietst op de Gazelle Paris C7 met 400 accu.
Het is een instapmodel met de bosch middenmotor maar ik was erg onder de indruk.
De plus versie is dan weer iets duurder met wat extra Nm koppel, ik moet zeggen dat ik al onder de indruk was van de 40nm versie, of zeggen jullie: ga altijd voor de Plus versie met iets meer koppel?
Ik denk dat dit hem gaat worden of zijn er voor ditzelfde bedrag betere alternatieven?
Hij had ook de Pegasus modellen staan.
Het zal niet dagelijks woon werkverkeer worden, alleen als het weer het toelaat
waarschijnlijk 2 a 3x per week 20km heen en 20 km terug
En ik denk dat ik maar voor een damesmodel ga aangezien dat toch een stuk fijner is.
Het is een instapmodel met de bosch middenmotor maar ik was erg onder de indruk.
De plus versie is dan weer iets duurder met wat extra Nm koppel, ik moet zeggen dat ik al onder de indruk was van de 40nm versie, of zeggen jullie: ga altijd voor de Plus versie met iets meer koppel?
Ik denk dat dit hem gaat worden of zijn er voor ditzelfde bedrag betere alternatieven?
Het zal niet dagelijks woon werkverkeer worden, alleen als het weer het toelaat
En ik denk dat ik maar voor een damesmodel ga aangezien dat toch een stuk fijner is.
[ Voor 6% gewijzigd door GabrielZ op 05-06-2022 09:38 ]
Max 3 keer per week, doe ik al 2 jaar elektrisch ondersteund op mijn Watt Brooklyn. Gemiddeld in 1:36, waarbij ik flink mee moet trappen want de accu is vrij licht (kleine 400 Wh). Bij de Watt kan je hem wat langer laten ondersteunen (ja ik rij met helm door de polder etc.)pjotter1965 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:43:
[...]
Ik ben nu wel even benieuwd.
Je gaat dagelijks 96 km fietsen ? Dat is 4u per dag.
Mijn hoofdkantoor zit 56 km van mijn huis en daarvoor pak ik de auto. Mijn dependance is maar 11 km van huis en dit doe ik altijd op de fiets. Ik ben 2 dagen per week op dependance en dit is een lekker stukje. Dit blijf ik ook doen, maar ik baal elke dag van de file. Nu heb ik daar iets op bedacht en ik ga eind van de zomer eens een proefles motorfiets nemen. Ik wil wel eens kijken hoe dit me zal bevallen. Dan kan de auto eruit. Niets is nog zeker, maar ik wil wel eens snuffelen aan motorrijden. Met de motor kun je nog leuke binnenwegen meepikken en kun je (wellicht langzaam) door de file rijden. Al zou het 10 minuten per rit besparen, dat is 20 minuten per dag en het lijkt niet veel, maar het kan net uitmaken om nog een extra bakje koffie te nemen eer ik start.
56 km enkel per speed pedelec vind ik geen optie want dat is gewoon te ver en speed pedelecs zijn zeer duur en de accu is ook altijd een heikel punt op die afstanden. Voor de prijs van een speed pedelec heb ik een hele leuke 2e hands motorfiets.
Dus begin september een proefles van een uur voor 25 euro. Daar kan ik geen buil aan vallen. De e-bike zal ik gewoon behouden want voor 11 km enkel de motor pakken vind ik lui, maar ik de auto vreet ik mezelf ook op want ik vind autorijden helemaal niet leuk (meer).
Dus óf 5 dagen per week op dependance zijn of per motorfiets naar Utrecht.
Een speedpedelec is gewoon te duur voor wat je krijgt en ik vind de accu's niet denderend qua capaciteit. Op mijn Gazelle is 500 Wh ruim voldoende, maar als je continue 45 km/h wilt aanhouden is je accu zo leeg. Voor 56 km heb ik zeker ( 56 * 20 ) 1120 Wh nodig en dan heb je weinig ruimte voor slijtage en moet de accu 2 maal daags aan de lader. Dan gaat ie snel slijten en dan moet je terug in ondersteuning en moet je flink vroeg al van huis.
Met de motor kun je ook makkelijker op vakantie.
Topic is ter overpeinzing.
56 km enkel per speed pedelec vind ik geen optie want dat is gewoon te ver en speed pedelecs zijn zeer duur en de accu is ook altijd een heikel punt op die afstanden. Voor de prijs van een speed pedelec heb ik een hele leuke 2e hands motorfiets.
Dus begin september een proefles van een uur voor 25 euro. Daar kan ik geen buil aan vallen. De e-bike zal ik gewoon behouden want voor 11 km enkel de motor pakken vind ik lui, maar ik de auto vreet ik mezelf ook op want ik vind autorijden helemaal niet leuk (meer).
Dus óf 5 dagen per week op dependance zijn of per motorfiets naar Utrecht.
Een speedpedelec is gewoon te duur voor wat je krijgt en ik vind de accu's niet denderend qua capaciteit. Op mijn Gazelle is 500 Wh ruim voldoende, maar als je continue 45 km/h wilt aanhouden is je accu zo leeg. Voor 56 km heb ik zeker ( 56 * 20 ) 1120 Wh nodig en dan heb je weinig ruimte voor slijtage en moet de accu 2 maal daags aan de lader. Dan gaat ie snel slijten en dan moet je terug in ondersteuning en moet je flink vroeg al van huis.
Misschien interessant om te weten; voor een "meer dan 2 wieler" heb je niet altijd een A rijbewijs nodig en volstaat een B rijbewijs van voor 2013.jimh307 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:55:
..... proefles motorfiets nemen. Ik wil wel eens kijken hoe dit me zal bevallen. Dan kan de auto eruit. Niets is nog zeker, maar ik wil wel eens snuffelen aan motorrijden. .....
Bosch positioneert de Active Line voor de stadsfiets. Dus korte stukjes rondom huis zeg maar. De Active Line Plus wordt gepositioneerd als motor voor de langere afstanden door vlak landschap.GabrielZ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:26:
Ik heb gisteren even wat modellen bekeken in de lokale fietsenwinkel, rondje gefietst op de Gazelle Paris C7 met 400 accu.
Het zal niet dagelijks woon werkverkeer worden, alleen als het weer het toelaatwaarschijnlijk 2 a 3x per week 20km heen en 20 km terug
Hoewel de Active Line best wel lekker fietst, adviseer ik toch de Active Line Plus. Die extra Nm's die ga je waarderen op je woon/werk afstand.
Er is maar 1 goede test en die moet je zelf doen. Probeer beide modellen (Plus en non Plus) eens uit op je Woon-Werk afstand en landschap. Pak daarvoor dan wel zeer vergelijkbare fietsen. Ik hoop dat je fietsenmaker hier aan mee wil werken.
Dit is een hele goeieelinx schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:37:
[...]
Misschien interessant om te weten een "meer dan 2 wieler" heb je niet altijd een A rijbewijs nodig en volstaat een B rijbewijs van voor 2013.
En met een tweewieler kun je net iets beter tussen de file doorkruipen en dit is wel belangrijk. Al ga je dan maar 15-20 km/h, je zal zeer vlug terrein winnen dan gewoon stilstaan. Deze actie mag officieel niet, maar kruipend wordt het gedoogd.
Enkele van mijn maten rijden motor, dus ik hoor hier veel over en ik heb vaak zat achterop gezeten. Één maat rijdt zelfs in de winter en dat blijkt op een motorscooter nog goed te doen. Wordt het echt glad, of gaat het sneeuwen dan is de trein ook nog een prima optie.
Plat door de bocht heb ik nooit gedurfd en daar ga ik me niet aan wagen, maar je kunt lekker hangen of tegen de wind in hangen zoals op de fiets met wind van zij. Een motor zal langer grip behouden dan een fiets. Nog niet zo lang geleden had ik windkracht 7 vanaf schuin voor en ondanks ik maar 13 km/h ging met ondersteuning op turbo en in een lage versnelling schrok ik toen ik bijna letterlijk van de weg werd geblazen. Ik kon nog net op tijd ingrijpen en dan gaat gewicht een rol spelen. Een fiets weegt bijna niets vergeleken met een motor. Je hebt dan gewoon veel meer grip al ga ik geen riskante dingen wagen.
motorforens hier, vergeet niet dat je motorpak aan en uittrekken ook al een paar minuten kost.. Je bent je winst door te filefilteren snel weer kwijt daardoor. Ik ben met de auto daardoor uiteindelijk altijd sneller op het werk dan met de motor. (15 kilometer met weinig files, dat wel, maar het scheelt echt veel tijd.)jimh307 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:48:
[...]
Dit is een hele goeieIk heb mijn rijbewijs al sinds 9-11-1999, dus mag ik daar op rijden. Toch heb ik dan de voorkeur voor 2 wielen. Die driewielers hebben een heel ander rijgedrag dan tweewielers en ik heb vroeger lang schakelbrommer gereden, dus enige lichte ervaring heb ik al. Dan zou ik toch gaan voor een motorscooter omdat je hierin meer droog blijft dan de benen langs de motor. Ook biedt een motorscooter net iets meer bescherming mocht je onderuit gaan en daarbij is het een automaat.
En met een tweewieler kun je net iets beter tussen de file doorkruipen en dit is wel belangrijk. Al ga je dan maar 15-20 km/h, je zal zeer vlug terrein winnen dan gewoon stilstaan. Deze actie mag officieel niet, maar kruipend wordt het gedoogd.
Enkele van mijn maten rijden motor, dus ik hoor hier veel over en ik heb vaak zat achterop gezeten. Één maat rijdt zelfs in de winter en dat blijkt op een motorscooter nog goed te doen. Wordt het echt glad, of gaat het sneeuwen dan is de trein ook nog een prima optie.
Plat door de bocht heb ik nooit gedurfd en daar ga ik me niet aan wagen, maar je kunt lekker hangen of tegen de wind in hangen zoals op de fiets met wind van zij. Een motor zal langer grip behouden dan een fiets. Nog niet zo lang geleden had ik windkracht 7 vanaf schuin voor en ondanks ik maar 13 km/h ging met ondersteuning op turbo en in een lage versnelling schrok ik toen ik bijna letterlijk van de weg werd geblazen. Ik kon nog net op tijd ingrijpen en dan gaat gewicht een rol spelen. Een fiets weegt bijna niets vergeleken met een motor. Je hebt dan gewoon veel meer grip al ga ik geen riskante dingen wagen.
daarnaast is ook het verbruik van een motor niet echt lager dan dat van een auto.
Ik vind het leuk dat je een motorrijbewijs gaat halen en ik wil je niet ontmoedigen, maar wellicht even uitrekenen wat je echt qua tijdswinst verwacht.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Eerlijk gezegd denk ik niet dat een dergelijke scooter veel smaller zal zijn dan een 3-wiel uitvoering waar de voorwielen behoorlijk dicht bij elkaar staan.jimh307 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:48:
.....
En met een tweewieler kun je net iets beter tussen de file doorkruipen en dit is wel belangrijk. Al ga je dan maar 15-20 km/h, je zal zeer vlug terrein winnen dan gewoon stilstaan. Deze actie mag officieel niet, maar kruipend wordt het gedoogd......
Maar ik dacht dat het misschien een idee was om een dergelijke scooter bv eens te huren na je proefles en op die manier de afstand eens op een andere manier kan overbruggen voordat je eventueel een A rijbewijs gaat halen en een 2 wieler aanschaft..
Bij die driewielers die je met je auto rijbewijs mag besturen staan de wielen verder uit elkaar dan die voor een motor rijbewijselinx schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:11:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik niet dat een dergelijke scooter veel smaller zal zijn dan een 3-wiel uitvoering waar de voorwielen behoorlijk dicht bij elkaar staan.
Maar ik dacht dat het misschien een idee was om een dergelijke scooter bv eens te huren na je proefles en op die manier de afstand eens op een andere manier kan overbruggen voordat je eventueel een A rijbewijs gaat halen en een 2 wieler aanschaft..
Zou gewoon een Honda DAX of monkey kopen , 1 op 40 , goedkoper en leuker gaat het niet worden
Jullie zetten mij wel aan het denken
Er valt zeker wel wat te zeggen om zo'n driewieler eens te huren. Scheelt wel wat tijd en je bespaard lessen en examen. Met dank aan @elinx voor de tip. Kijken hoe zoiets rijdt en wellicht ná de proefles. Even exploreren wat het verschil is.
De file die ik vaak heb is erg lang en duurt makkelijk een vol half uur. Als ik dit terug kan krijgen naar 20 minuten dan zou ik al blij zijn. Met de motor lijkt het me leuker om ook eens binnendoor te rijden.
Het probleem is de reistijd en ik zit 2,5 uur per dag te forenzen en dan ook nog eens werken en je bent wel zo gaar als sop als je thuiskomt. Ik ben me hard aan het maken om steeds meer vanuit mijn dependance te werken. Het scheelt 1,3 uur aan vrijetijd en per saldo ben ik dan ook nog gezond bezig op mijn e-bike. Het verschil is zeer duidelijk merkbaar als ik thuiskom. Ik heb dan gewoon meer puf om nog iets te ondernemen in de avond en als ik van mijn hoofdkantoor thuiskom wil ik niets meer dan wat eten, gamen en slapen. Dit is ook niet bepaald gezond.
Ik nader de 50 ook al met rasse schreden en ik denk ook mijn tijd vooruit. Mijn groothandel loopt meer dan goed, maar het kost me uiteindelijk wel m'n kop als ik zo doorga.
Alleen nog een hoop organiseren om vanuit mijn dependance alles aan te sturen, maar dit klusje is meer digitaal.
Het is dus nog niet zeker of ik daadwerkelijk een motorrijbewijs ga halen. De kans is er, maar zo'n driewieler lijkt me ook wel wat. Kan ik straks met mijn pensioen er nog leuk op uit met maten
Er valt zeker wel wat te zeggen om zo'n driewieler eens te huren. Scheelt wel wat tijd en je bespaard lessen en examen. Met dank aan @elinx voor de tip. Kijken hoe zoiets rijdt en wellicht ná de proefles. Even exploreren wat het verschil is.
De file die ik vaak heb is erg lang en duurt makkelijk een vol half uur. Als ik dit terug kan krijgen naar 20 minuten dan zou ik al blij zijn. Met de motor lijkt het me leuker om ook eens binnendoor te rijden.
Het probleem is de reistijd en ik zit 2,5 uur per dag te forenzen en dan ook nog eens werken en je bent wel zo gaar als sop als je thuiskomt. Ik ben me hard aan het maken om steeds meer vanuit mijn dependance te werken. Het scheelt 1,3 uur aan vrijetijd en per saldo ben ik dan ook nog gezond bezig op mijn e-bike. Het verschil is zeer duidelijk merkbaar als ik thuiskom. Ik heb dan gewoon meer puf om nog iets te ondernemen in de avond en als ik van mijn hoofdkantoor thuiskom wil ik niets meer dan wat eten, gamen en slapen. Dit is ook niet bepaald gezond.
Ik nader de 50 ook al met rasse schreden en ik denk ook mijn tijd vooruit. Mijn groothandel loopt meer dan goed, maar het kost me uiteindelijk wel m'n kop als ik zo doorga.
Alleen nog een hoop organiseren om vanuit mijn dependance alles aan te sturen, maar dit klusje is meer digitaal.
Het is dus nog niet zeker of ik daadwerkelijk een motorrijbewijs ga halen. De kans is er, maar zo'n driewieler lijkt me ook wel wat. Kan ik straks met mijn pensioen er nog leuk op uit met maten
Als man zijnde, kiezen jullie tegenwoordig nog voor een "ouderwets" mannenframe met horizontale buis?
Of lekker de lagere instap wat ook weer makkelijker te verkopen is?
Nog een andere vraag.
Wat vinden jullie van de Pegasus Siena EF7 Plus Belt Disk ?
Ik twijfel tussen deze en de Gazelle Grenoble C8
Kan er weinig vinden in dit topic die hem hebben.
- Riem
- Schijfremmen
- Vering
- Bosch / Shimano
En rond de 2500 slechts.
Wat zie ik over het hoofd?
Nog een andere vraag.
- Riem
- Schijfremmen
- Vering
- Bosch / Shimano
En rond de 2500 slechts.

[ Voor 86% gewijzigd door C6DL op 05-06-2022 20:34 ]
Voor mij is een nexus 8, belangrijker als een riem, verende voorvork (mits brede banden 47/50 mm), 500 euro en nexus 7 of enviolo naaf.C6DL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:19:
Als man zijnde, kiezen jullie tegenwoordig nog voor een "ouderwets" mannenframe met horizontale buis?
Nog een andere vraag.
- Riem
- Schijfremmen
- Vering
- Bosch / Shimano
En rond de 2500 slechts.
https://www.fietsvoordeel...disc-2022-blauw-mat-heren
Alleen met een nexus 8 (en Bosch active line/ plus) kan je heel makkelijk op eigen kracht 27/29 km/u blijven rijden (windstilte)
Is er wat rugwind dan is 30/35(veel) km/u ook mogelijk.
Met een derailleur kan dit ook, maar slijtage en onderhoud wil ik niet meer...
Zelf rij ik met een Batavus dinsdag exclusive, nexus 8, en riem, van 2020 nu met 9600 km en nog heel tevreden.
Is nu alleen nog met nexus 7 te krijgen, hoewel mijn FM, indien nodig er een Nexus 8 kan in monteren (+€€)
Ik lees ook veel goede ervaringen over de Nexus 7.einoj1 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:51:
[...]
Voor mij is een nexus 8, belangrijker als een riem, verende voorvork (mits brede banden 47/50 mm), 500 euro en nexus 7 of enviolo naaf.
Alleen met een nexus 8 (en Bosch active line/ plus) kan je heel makkelijk op eigen kracht 27/29 km/u blijven rijden (windstilte)
Is er wat rugwind dan is 30/35(veel) km/u ook mogelijk.
Met een derailleur kan dit ook, maar slijtage en onderhoud wil ik niet meer...
Zelf rij ik met een Batavus dinsdag exclusive, nexus 8, en riem, van 2020 nu met 9600 km en nog heel tevreden.
Is nu alleen nog met nexus 7 te krijgen, hoewel mijn FM, indien nodig er een Nexus 8 kan in monteren (+€€)
De 8 is beter, maar weegt dit op tegen een onderhoudsvrije riem en het soepelere rijden?
Ik wil hem wellicht wel "ietsje" harder laten lopen.
Dus dan twijfel ik of ik dan beter af ben met de Gazelle of de Pegasus
De Piaggio MP3 is het bekendste voorbeeld die met een autorijbewijs mag besturen.elinx schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:11:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik niet dat een dergelijke scooter veel smaller zal zijn dan een 3-wiel uitvoering waar de voorwielen behoorlijk dicht bij elkaar staan.
Een gewone motorfiets is, gemeten op de spiegels, ongeveer 1 meter breed. Bij de Piaggio MP3 is afstand tussen de wielen kleiner. Mij deze kan je net zo goed file filteren als met een gewone motor.
Advies van een motorrijder:
Heb je geen motorrijbewijs en je wilt een Piaggio MP3 rijden (of andere gelijkwaardig model). Neem dan een paar motorrijlessen. Motorrijden is totaal wat anders autorijden.
Er zijn voor MP3-achtige voertuigen ook speciale cursussen/workshops. Dit met hetzelfde doel. Bewust maken dat op een motor zit en niet in een auto.
Vergeet dat ‘ietsje harder’, zeker met een Nexus 7 of 8. Die naven verdragen maar 50 Nm.C6DL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:16:
[...]
Ik lees ook veel goede ervaringen over de Nexus 7.
De 8 is beter, maar weegt dit op tegen een onderhoudsvrije riem en het soepelere rijden?
Enkel derailleur, Nexus5, Enviolo en de peperdure Rohloff verdragen hogere vermogens
Daarenboven, niet wettelijk en mag hier niet besproken worden.
Maak eerst een lange proefrit met beide , dan zal je vlug merken dat je bij de Gazelle en N8, niets extra nodig hebt...:) en helemaal legaalC6DL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:16:
[...]
Ik lees ook veel goede ervaringen over de Nexus 7.
"Harder" gaat mi over snelheid. Dat heeft mi niet zoveel met vermogen en koppel te maken.Tommie12 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:51:
....
Vergeet dat ‘ietsje harder’,...... Die naven verdragen maar 50 Nm.
Enkel derailleur, Nexus5, Enviolo en de peperdure Rohloff verdragen hogere vermogens
.....
Wel met het (snel) verhogen van de snelheid. Zelfs al vanaf stilstand naar bv 25km/h om de ebike in beweging te krijgen kan je misschien die 50Nm nodig hebben. Ook de omstandigheden zijn van belang. bv heuvelop, wind tegen, hoge versnelling, lage pedaalslag ed.
Zelf kracht zetten om de motor te ontzien maakt niets uit voor de naaf, want het gaat om het koppel uitgeoefend op de naaf, wat door berijder en motor geleverd wordt.
maw hoeveel kracht is nodig om een hogere snelheid te bereiken en te behouden.
De hoogte van de snelheid maakt daarbij niet uit.
Ik ben voor een middenweg gegaan, mijn ebike heeft wel een tweede stang, maar die loopt schuin naar beneden. Niet helemaal een lage instap, maar het is wel mogelijk om er overheen te stappen zodat je niet met je been over het zadel hoeft te zwaaien. Dat doe ik overigens wel nog, maar wel fijn om de optie te hebben (al is het maar als er eens iets hoog uitsteekt uit mijn fietstas, maar heb ook al wel eens een broek gehad waarmee ik mijn been niet goed over het zadel kon zwaaien).C6DL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:19:
Zo'n lage instap kan op zich ook prima, maar ik ben redelijk groot, zowel in lengte als ook in overgewicht, dus beetje extra structurele kracht leek me niet verkeerd.
Maar ja, het traditionele herenmodel is eigenlijk niet echt meer nodig. Viel ook op dat er daar nog meer weinig van in de showroom van stonden hier in de buurt.
Ik las wel dat een herenmodel enkele cm's langer is in de afstand van zadel tot het stuur.Finraziel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:24:
[...]
Ik ben voor een middenweg gegaan, mijn ebike heeft wel een tweede stang, maar die loopt schuin naar beneden. Niet helemaal een lage instap, maar het is wel mogelijk om er overheen te stappen zodat je niet met je been over het zadel hoeft te zwaaien. Dat doe ik overigens wel nog, maar wel fijn om de optie te hebben (al is het maar als er eens iets hoog uitsteekt uit mijn fietstas, maar heb ook al wel eens een broek gehad waarmee ik mijn been niet goed over het zadel kon zwaaien).
Zo'n lage instap kan op zich ook prima, maar ik ben redelijk groot, zowel in lengte als ook in overgewicht, dus beetje extra structurele kracht leek me niet verkeerd.
Maar ja, het traditionele herenmodel is eigenlijk niet echt meer nodig. Viel ook op dat er daar nog meer weinig van in de showroom van stonden hier in de buurt.
Dit i.v.m het postuur van de meeste mannen.
Maar ik denk in de praktijk dat het weinig meer uitmaakt tegenwoordig.
Het vrouwenmodel verkoop je wel gemakkelijker gok ik
Je ziet inderdaad vooral lage instap modellen.Finraziel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:24:
[...]
Het is wel zo dat een trapezium (heren) frame veel goedkoper sterk te maken is, dan een lage instap frame.
Wielrenfietsen zijn (voor zo ver ik weet) altijd heren frames. MTB zijn altijd minimaal Mixte. Lage instap kom je daar ook niet tegen.
Lage instap is vooral een comfort ding
Ik heb me nooit verdiept in de geometrien maar een lage instap en heren frame van hetzelfde model zou gewoon dezelfde verhoudingen kunnen hebben.
Klopt, maar bij dat soort fietsen is gewicht van heel groot belang, elk grammetje telt. Een wielren-instapmodel stijf genoeg maken is met dat beperkte gewicht niet te doen. Dat is bij andere type fietsen iets minder belangrijk.Athome schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:33:
[...]
Je ziet inderdaad vooral lage instap modellen.
Het is wel zo dat een trapezium (heren) frame veel goedkoper sterk te maken is, dan een lage instap frame.
Wielrenfietsen zijn (voor zo ver ik weet) altijd heren frames.
Athome schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:33:
.....
Wielrenfietsen zijn (voor zo ver ik weet) altijd heren frames. MTB zijn altijd minimaal Mixte......
Een gelijkzijdige driehoek is de meest stijve en licht mogelijke constructiemethode.Jos_M schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:31:
...... Een wielren-instapmodel stijf genoeg maken is met dat beperkte gewicht niet te doen. Dat is bij andere type fietsen iets minder belangrijk.
(daar was Gustave Eiffel al achter
Wijk je daar vanaf dan zal de constructie zwaarder en/of minder stijf zijn
[ Voor 42% gewijzigd door elinx op 06-06-2022 16:14 ]
Wielrenners gebruiken die bovenste buis van dat traditionele herenmodel, ook om op te zitten tijdens een snelle afdaling.....C6DL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:19:
Zelfs was heel blij als ik, vooral in mijn jonge jaren, meerdere keren op die buis belande, na een cross afdaling in bossen en tijdens een remmaneuvre ook met een voet van de trappers gleed.
Nadien kon je gewoon verder bollen en terug op het zadel gaan zitten.
Op een vrouwen model lag ik waarschijnlijk in het ziekenhuis.....:(
Dat is precies wat ik bedoel. Met weinig materiaal (en dus eigenlijk lagere kosten) een stijf frame maken is gewoon eenvoudiger met een heren frameJos_M schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:31:
[...]
Klopt, maar bij dat soort fietsen is gewicht van heel groot belang, elk grammetje telt. Een wielren-instapmodel stijf genoeg maken is met dat beperkte gewicht niet te doen. Dat is bij andere type fietsen iets minder belangrijk.
De stijfheid van het frame is ook een eenvoudig bezuinigingsmaatregel. Deze zie je niet aan de buitenkant maar merk je meestal pas een tijdje nadat je de fiets al gekocht hebt.
Hier ook menig zitten lurken, alle geposte info heeft me goed geholpen in het maken van m'n uiteindelijke keuze. Voor mij is dat geworden: de CUBE Touring Hybrid Pro 500
Hij is ietwat overkill voor mij, pendelroute verdubbelt in aantal km in november (naar 16km/dag) maar wel een aantal pittige hellingkjes erin. En ah, ik wou het van de 1ste keer goed kopen
(naar mijn gevoel zit hier wel een 300 euro te veel in... corona, inflatie, leverproblemen, ... ahja)
Zat initieel te kijken naar de Canyon Precede:ON 5, vooral door design. Maar niks van kast rond de ketting en dat het dichtsbijzijnde verkooppunt 45m ver rijden was met de wagen heeft me weggekeerd.
Ook nog Stella en Koga bekeken. Maar toen zag ik dat het enige officiele verkooppunt van Cube in België amper 7km van m'n huis lag, dat en het een goed gevestigd merk lijkt + wat extra's kunnen onderhandelen was de doorslag voor mij.
Ik wou het iets sportiever dan m'n huidige 15 jaar oude stadsfiets.
en
Makkelijk zelf voorbij de 25km/u kunnen bijtrappen (met de 11 versnellingen kan ik makkelijk tot 35 gaan)
Wou initieel de ONE kopen waar de prijs wat kunnen onderhandelen en zo voor een kleine meerprijs de Pro kunnen scoren.
Was ook laatste voorraadmodel (met levertermijn van de herenmodellen pas in 2023...).
Leuke extra's zijn het verstelbare stuur, extra versnellingen, solide baggagerek en het verende zadel. Het trapeze model zie ik niet echt als voordeel maar ook niet als nadeel. Geen goeie plaats voor een bidon is wel iets?
Vrijdag gaan ophalen en al 70 km op de teller, wat een plezier om mee rond te touren. En wil ik kan ik deze gerust gebruiken als fitnessfiets. Ik zie al wat langere trips gebeuren deze zomer!
:strip_exif()/f/image/X7d6DNStIhQxPZRYFrnmuBAH.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is ietwat overkill voor mij, pendelroute verdubbelt in aantal km in november (naar 16km/dag) maar wel een aantal pittige hellingkjes erin. En ah, ik wou het van de 1ste keer goed kopen
Zat initieel te kijken naar de Canyon Precede:ON 5, vooral door design. Maar niks van kast rond de ketting en dat het dichtsbijzijnde verkooppunt 45m ver rijden was met de wagen heeft me weggekeerd.
Ook nog Stella en Koga bekeken. Maar toen zag ik dat het enige officiele verkooppunt van Cube in België amper 7km van m'n huis lag, dat en het een goed gevestigd merk lijkt + wat extra's kunnen onderhandelen was de doorslag voor mij.
Ik wou het iets sportiever dan m'n huidige 15 jaar oude stadsfiets.
en
Makkelijk zelf voorbij de 25km/u kunnen bijtrappen (met de 11 versnellingen kan ik makkelijk tot 35 gaan)
Wou initieel de ONE kopen waar de prijs wat kunnen onderhandelen en zo voor een kleine meerprijs de Pro kunnen scoren.
Was ook laatste voorraadmodel (met levertermijn van de herenmodellen pas in 2023...).
Leuke extra's zijn het verstelbare stuur, extra versnellingen, solide baggagerek en het verende zadel. Het trapeze model zie ik niet echt als voordeel maar ook niet als nadeel. Geen goeie plaats voor een bidon is wel iets?
Vrijdag gaan ophalen en al 70 km op de teller, wat een plezier om mee rond te touren. En wil ik kan ik deze gerust gebruiken als fitnessfiets. Ik zie al wat langere trips gebeuren deze zomer!
:strip_exif()/f/image/X7d6DNStIhQxPZRYFrnmuBAH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xmwMBBMpvqsNf3pkncm5csZ3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat model heeft een collega van mij ook. Heb ik dus eens van dichtbij kunnen bekijken.
Goede featureset, kan er niets anders van maken.
Accu mooi weggewerkt.
Veel plezier maar dat moet lukken.
Goede featureset, kan er niets anders van maken.
Accu mooi weggewerkt.
Veel plezier maar dat moet lukken.
Ik ben mij eens aan het orienteren voor een fiets voor de vrouw deshuizes. Zelf rij ik een Ampler Hawk (voorloper Curt) waar ik erg tevreden over ben, ondanks de sportieve houding en ketting aandrijving.
Nu wil het dat wij twee kinderen hebben in de jonge leeftijdscategorie (2 en 4 jaar) en we een elektrische fiets zoeken die voor 80% gebruikt zal worden voor woon-werk-sportief recreatie en 20% als ophaalfiets van de kinderen van KDV/School.
Nu vinden wij beiden de standaard stadsfiets ebikes niet heel bijzonder, en weinig getuigen van sportiviteit. En neigen we eerder naar trekking modellen die sportiviteit combineren met dagdagelijkse mogelijkheden. En hier lopen we dan ook direct tegen een punt aan qua kinderzitje achterop (yepp). De meeste e-bikes hebben een super fragiele bagagedrager en zal dus nauwelijks/niet geschikt zijn voor een kinderzitje.
De enige die ik tot nu toe tegen ben gekomen die dit wel zou kunnen/aan zou moeten kunnen is de CUBE Kathmandu. Zijn er nog eventueel andere merken/types waarbij dit mogelijk zou moeten zijn. Of is CUBE echt de enige?
Nu wil het dat wij twee kinderen hebben in de jonge leeftijdscategorie (2 en 4 jaar) en we een elektrische fiets zoeken die voor 80% gebruikt zal worden voor woon-werk-sportief recreatie en 20% als ophaalfiets van de kinderen van KDV/School.
Nu vinden wij beiden de standaard stadsfiets ebikes niet heel bijzonder, en weinig getuigen van sportiviteit. En neigen we eerder naar trekking modellen die sportiviteit combineren met dagdagelijkse mogelijkheden. En hier lopen we dan ook direct tegen een punt aan qua kinderzitje achterop (yepp). De meeste e-bikes hebben een super fragiele bagagedrager en zal dus nauwelijks/niet geschikt zijn voor een kinderzitje.
De enige die ik tot nu toe tegen ben gekomen die dit wel zou kunnen/aan zou moeten kunnen is de CUBE Kathmandu. Zijn er nog eventueel andere merken/types waarbij dit mogelijk zou moeten zijn. Of is CUBE echt de enige?
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
stomme vraag misschien maar bij een 48 volt middenmotor moet waarschijnlijk een 48 volt accu bij?
[ Voor 120% gewijzigd door tweakmember op 08-06-2022 11:10 ]
Dat kan, maar 52v kan vaak ook. Dat heb ik bij mijn 48v middenmotor van Bafang.tweakmember schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:05:
stomme vraag misschien maar bij een 48 volt middenmotor moet waarschijnlijk een 48 volt accu bij?
klopt.tweakmember schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:05:
.... bij een 48 volt middenmotor moet waarschijnlijk een 48 volt accu bij?
Sommige motoren accepteren ook een hogere spanning, maar dan moet vooraf worden gecontroleerd of de controller dit aankan.
De reden dat het kan is dat een volgeladen 48V accu een spanning heeft van 54V. Dus daar zit wat flexibiliteit.
Een volgeladen 52V accu is 58V.
Als de controller dan begrensd is op bv 56V, dan kan de accu niet helemaal volgeladen worden.
[ Voor 54% gewijzigd door elinx op 08-06-2022 11:13 ]
** Zie de topicwarning, dat is hier niet toegestaan. **
[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 08-06-2022 20:47 ]
** Zie de topicwarning, ook tips rondom opvoeren zijn niet toegestaan. **
[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 08-06-2022 20:48 ]
** Zie de topicwarning. **
[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 08-06-2022 20:49 ]
** Zie de topicwarning. **
[ Voor 84% gewijzigd door Taro op 08-06-2022 20:49 ]
Het goedkopere broertje van de Kathmandu, de Touring serie vanaf de Pro. Zie mijn foto 2 posts hoger van het jouwe.Wicked-Game schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:51:
** Zie de topicwarning, ook tips rondom opvoeren zijn niet toegestaan. **
[ Voor 123% gewijzigd door Taro op 08-06-2022 20:49 ]
Ja klopt Cube heeft er meerdere die kunnen. De Kathmandu eigenlijk alleen maar geselecteerd op prijs/feature set. o.a. ook vanwege de CX4 motor die erin zit. Misschien overkill, maar het past prima qua budget, dus why not. Alleen naast Cube kom ik niet heel veel verder...MasterXL6 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:19:
[...]
Het goedkopere broertje van de Kathmandu, de Touring serie vanaf de Pro. Zie mijn foto 2 posts hoger van het jouwe.
** Knip. **
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 08-06-2022 20:50 ]
** Volgende keer graag een topicreport aanmaken. **
[ Voor 82% gewijzigd door Taro op 08-06-2022 20:50 ]
** Knip. **
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 08-06-2022 20:50 ]
** Goed punt, maar zal weer een vervolgdiscussie starten, daarom bericht verwijderd . **
[ Voor 108% gewijzigd door Taro op 08-06-2022 20:51 ]
Ik verkoop mijn fietsen eigenlijk nooit, dus scheelt om daar rekening mee te hoeven houden. Maar voor mij altijd een traditioneel frame met horizontale buis.C6DL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:19:
Een degelijk trapezium frame vind ik ergens nog een prima middenweg. Maar een lage instap, traditioneel Nederlands dames model, vind ik kwalitatief gewoon minder waar voor je geld. De stijfheid van dit soort frames laat vaak te wensen over.
Wordt de fiets gebruikt voor een kinderstoel achterop, dan is het een begrijpelijke compromis, maar zelfs dan zou ik eerder kiezen voor een trapezium frame.
Idem dito voor indien je slecht te been bent en afstappen anderszins een valrisico geeft, ook dan kan ik de compromis begrijpen.
Maar buiten dat om, mee, zie ik geen enkele reden om ooit een laag instapmodel te verkiezen.
Een speed e-bike heeft een middenmotor van 250 tot 4000 watt, een gewone e-bike tot 250 watt.
[ Voor 47% gewijzigd door Taro op 08-06-2022 20:52 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Wicked-Game schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:51:
Ik ben mij eens aan het orienteren voor een fiets voor de vrouw deshuizes. Zelf rij ik een Ampler Hawk (voorloper Curt) waar ik erg tevreden over ben, ondanks de sportieve houding en ketting aandrijving.
:strip_exif()/f/image/kee0LtmOHdo2oGPPVDaJX5u1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie dat R&M meer opties heeft die er best solide uit zien.
Goedkoop is R&M niet, maar goed wel een optie om mee te nemen.
Ik zou in het belang van de kids en de veiligheid niet kiezen voor een fiets met 2 kids erop. Veel te zwaar en onhandig. Kids worden snel zwaarder, die van ons zijn 5 en 7 en dat gaat prima in de bakfiets (babboe big), tot ze daar ook weer te groot voor zijn.Wicked-Game schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:51:
Ik zou dus een bakfiets nemen of de snellere variant ervan, zo'n urban arrow family of zo.
Er gaat maar 1 kind mee op de fiets. De oudste fietst al los en met ons mee voor de kleine stukjes dus dat gaat prima. Het is meer de jongste die nog vervoerd moet worden van KDV. Een bakfiets vind ik dan net wat overdreven om aan te schaffen.JAHRASTAFARI schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:41:
[...]
Ik zou in het belang van de kids en de veiligheid niet kiezen voor een fiets met 2 kids erop. Veel te zwaar en onhandig. Kids worden snel zwaarder, die van ons zijn 5 en 7 en dat gaat prima in de bakfiets (babboe big), tot ze daar ook weer te groot voor zijn.
Ik zou dus een bakfiets nemen of de snellere variant ervan, zo'n urban arrow family of zo.
Paar jaar geleden kreeg ik nog 10% korting en een gratis dongel 😎JAHRASTAFARI schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:44:
Mbt prijzen van Riese & Muller, zijn die overal vastgesteld? Is er onderhandelingsruimte?
Klopt mijn beeld dat deze in Duitsland slechts enkele tientjes goedkoper zijn?
Maar de tijden zullen wel veranderd zijn
Kreeg bericht dat eindelijk mijn Velo de Ville is geleverd. Zaterdagochtend ga ik hem hopelijk ophalen
Lang wachten (20 april was eerst gecommuniceerd) maar nu toch blij
Iemand ervaring of een mening over de nieuwe Klever N Rogue 45?
https://speedpedelec.org/review/klever-n-rogue-45/

Enkel een mening: gatlelijk, en duur.JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:09:
[Afbeelding]
Als ik een 45km fiets zou kopen, dan zou het zijn om woon-werk (tot 25km enkel) te doen, en ook in weer en wind, en dan wil ik geen ketting meer, maar een riem.
[ Voor 17% gewijzigd door Tommie12 op 10-06-2022 11:24 ]
Betere alternatieven dan?
Deze heeft wel een hele sterke motor (tov 350 watt bosch) en grote accu.
Veel fiets voor je geld , en hou wel van dingen die op het eerste gezicht niet mooi zijnJAHRASTAFARI schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:09:
[Afbeelding]
Die accu is best wel erg groot en dat is erg belangrijk voor een speed ( hoef je hem minder vaak op te laden en gaat daardoor langer mee )
En ketting , zal meevallen wat betreft levensduur omdat hij niet de kracht van de motor hoeft over te brengen
Ik zie op marktplaats steeds nieuwe stromers st1x (uit m'n hoofd) met n niet zo'n grote accu voor €3.500
Ja zijn allemaal kleine maten volgens mij. Ik zoek met mijn 1.96m juist een groter model. En de stromers lijken vooral een sportieve zit te hebben, waar ik liever wat rechter erop zit. En hebben geen voorvering.Ferry34 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:45:
Ik zie op marktplaats steeds nieuwe stromers st1x (uit m'n hoofd) met n niet zo'n grote accu voor €3.500
Edit: lees net dat de xl uitvoering van de klever pas eind 22 komt.
Andere optie is een riese muller, zien er cool uit, maar dat is “maar” 350 watt en heel veel geld. Hoef ook niet zonder moeite 45 km/h te rijden maar toch.
[ Voor 21% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 10-06-2022 14:33 ]
Ik heb wel eens gelezen dat die speed motor eigenlijk een gewone CX isJAHRASTAFARI schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:47:
[...]
Ja zijn allemaal kleine maten volgens mij. Ik zoek met mijn 1.96m juist een groter model. En de stromers lijken vooral een sportieve zit te hebben, waar ik liever wat rechter erop zit. En hebben geen voorvering.
Edit: lees net dat de xl uitvoering van de klever pas eind 22 komt.
Andere optie is een riese muller, zien er cool uit, maar dat is “maar” 350 watt en heel veel geld. Hoef ook niet zonder moeite 45 km/h te rijden maar toch.
Heb wel eens proef gereden op een speed maar die had toen geen 85nm wat hij tegenwoordig wel heeft en daar moest je ook flink trappen om 35 te blijven rijden terwijl je met een stromer een beetje moet alibi peddelen om 45 te halen
Een specialized heeft ook maar een 250watt in hun speed pedelec
Proefgereden, beest van een machine en een van de weinige speed pedelecs die geschikt zijn voor mijn lengte van 1,98. Veel bang for buck hoewel het natuurlijk wel een bedrag is en blijft. Gereserveerd in mijn maat en hopelijk in augustus leverbaar.JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:09:
[Afbeelding]
De 5A lader maakt alleen een enorme takkeherrie, dat is echt niet normaal. Misschien later een keer kijken naar een stille lader die compatible is voor thuis.
PS: er is een speciaal speed pedelec topic hier op GoT
Het grote Speed Pedelec topic.
[ Voor 9% gewijzigd door Vlassie1980 op 10-06-2022 16:58 ]
De Basis is inderdaad de CX motor.Supertjeduc schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:50:
[...]
Ik heb wel eens gelezen dat die speed motor eigenlijk een gewone CX is
Wat ik ervaar is dan de Speed Motor langer meer vermogen mag leveren. Dus helemaal gelijk zijn niet.
de CX is een beest van een motor. Voor een E-bike eigenlijk te heftig maar een echte Speedpedelec motor is het ook niet.
De Speed variant ondersteunt tot 45 km/u en dat maakt het een Speed Pedelec. De motor voelt zicht echter veel beter thuis gebied rond de 35 km/u (tot 40 km/u ongeveer)
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek 2 fietsen, voor mij en m’n vrouw, waar op beide een kinderzitje kan. Nu vertellen ze mij bij de fietsenwinkel dat er maar een paar modellen zijn die met een zitje kunnen en bij Stella waren ze helemaal niet echt behulpzaam. Budget is zo’n 2200 per fiets, tips/aanraders? Hoor zoveel andere verhalen over afstanden, voor/middenmotor etc.
Je bedoelt de xl? Is deze al in aug. leverbaar?Vlassie1980 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:53:
[...]
Gereserveerd in mijn maat en hopelijk in augustus leverbaar.
@jasperz89
Veel fietsen hebben tegenwoordig een bagagedrager die maximaal met 20 Kg mag belasten. Ik zie op ebikes vaak hetzelfde soort bagagedrager zitten. Allemaal met een beperkte belastbaarheid. In praktijk zal er meer ruimte zitten maar dat zal een fietsenmaker in eerste instantie niet aanraden. Hij wordt er immers op aangesproken als er iets kapot gaat.
Er zijn zoveel verschillende combinaties van motor en accu te verzinnen. Ook zoveel mensen zoveel verschillende soorten fietsgedrag. Dan is er nog zoiets als zomer en winter. Dat maakt er alleen globaal iets gezegd kan worden over de range. Exacte waardes zijn er dus niet.
Ik denk dat een voorwielmotor of middenmotor wel het minste is waar je mee bezig moet zijn.
Je hebt een budget en je hebt je eis voor een kinderzitje. Zoek hier eerst iets bij. Dan kan je je wensen verder invullen.
Veel fietsen hebben tegenwoordig een bagagedrager die maximaal met 20 Kg mag belasten. Ik zie op ebikes vaak hetzelfde soort bagagedrager zitten. Allemaal met een beperkte belastbaarheid. In praktijk zal er meer ruimte zitten maar dat zal een fietsenmaker in eerste instantie niet aanraden. Hij wordt er immers op aangesproken als er iets kapot gaat.
Er zijn zoveel verschillende combinaties van motor en accu te verzinnen. Ook zoveel mensen zoveel verschillende soorten fietsgedrag. Dan is er nog zoiets als zomer en winter. Dat maakt er alleen globaal iets gezegd kan worden over de range. Exacte waardes zijn er dus niet.
Ik denk dat een voorwielmotor of middenmotor wel het minste is waar je mee bezig moet zijn.
Je hebt een budget en je hebt je eis voor een kinderzitje. Zoek hier eerst iets bij. Dan kan je je wensen verder invullen.
Thanks voor je uitgebreide advies! Het vervelende is een beetje dat in de winkels iedereen wat anders lijkt te zeggen. Binnen ons budget (is nog wel iets op te rekken) liggen een aantal “transportfietsen” die de juiste gewichten aan kunnen, zowel met voorwiel als middenmotor, en daar begint het al. Volgens de ene verkoper is een voorwielmotor echt een no-go bij een kinderzitje voorop, volgens de ander kan het prima.Athome schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:23:
@jasperz89
Om het wat concreter te maken kijken we bijvoorbeeld naar de Stella Dolce Superior MDS en de Gazelle heavy duty reeks. Hier ervaringen mee?
Ik snap het idee van voorwielmotor met kinderzitje achterop. Of het verhaal klopt weet ik niet.
Bij een kinderzitje (met kind) wordt het zwaartepunt een stuk naar achteren verplaatst. Dan kan de voorkant maar zo te licht worden voor een voorwielmotor. Het is theoretisch.
Je zou ook kunnen zeggen dat een voorwielmotor een betere balans in de fiets brengt met een kind achterop.
Ik zie dat de accu ook al op/in de bagagedrager zit. Dus uiteindelijk best veel gewicht aan de achterzijde
Bij een kinderzitje (met kind) wordt het zwaartepunt een stuk naar achteren verplaatst. Dan kan de voorkant maar zo te licht worden voor een voorwielmotor. Het is theoretisch.
Je zou ook kunnen zeggen dat een voorwielmotor een betere balans in de fiets brengt met een kind achterop.
Ik zie dat de accu ook al op/in de bagagedrager zit. Dus uiteindelijk best veel gewicht aan de achterzijde
[ Voor 28% gewijzigd door Athome op 11-06-2022 17:50 ]
Wist je dat na 8jaar de elektrische fiets is afgeschreven?
Ik heb een Batavus mont blanc. 8j oud en nu is er een algemene elektrische storing. De fietsenmaker kan geen onderdelen uitwisselen omdat hij deze niet op voorraad heeft en Batavus heeft de fiets uitgefaseerd en produceert geen onderdelen meer…
Ik vindt het echt belachelijk!
Ik heb een Batavus mont blanc. 8j oud en nu is er een algemene elektrische storing. De fietsenmaker kan geen onderdelen uitwisselen omdat hij deze niet op voorraad heeft en Batavus heeft de fiets uitgefaseerd en produceert geen onderdelen meer…
Ik vindt het echt belachelijk!
Nav een van de reacties in dit topic ben ik gaan kijken naar de decatt zoom 2. Deze past binnen mijn budget ca 2600. Heeft een riem. Grote accu. En naar wat lijkt een degelijke stille motor. Maar deze motor is vrij nieuw op de markt dus daar is ook nog niet zoveel info over.
Maar als ik deze specs ga zoeken bij andere fabrikanten. Kom ik snel uit op 3500 - 4000 euro.
Waar lever ik op in met deze fiets dan? Ff los van dat de accu geïntegreerd is. Wat voor mij het enige minpuntje is.
Maar als ik deze specs ga zoeken bij andere fabrikanten. Kom ik snel uit op 3500 - 4000 euro.
Waar lever ik op in met deze fiets dan? Ff los van dat de accu geïntegreerd is. Wat voor mij het enige minpuntje is.
Dat is geen minpuntje maar een no go. Stel je voor dat je in de winter telkens de accu buiten laat staan. Ook naar kantoor kun je m dan lastig of niet opladen.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam