De accu is toch gewoon uitneembaar? Zie https://fietstest.nl/fiet...zoom-2022/?gender=F#specsKontI schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:01:
Nav een van de reacties in dit topic ben ik gaan kijken naar de decatt zoom 2. Deze past binnen mijn budget ca 2600. Heeft een riem. Grote accu. En naar wat lijkt een degelijke stille motor. Maar deze motor is vrij nieuw op de markt dus daar is ook nog niet zoveel info over.
Maar als ik deze specs ga zoeken bij andere fabrikanten. Kom ik snel uit op 3500 - 4000 euro.
Waar lever ik op in met deze fiets dan? Ff los van dat de accu geïntegreerd is. Wat voor mij het enige minpuntje is.
Ik zie.. Accupositie :Timmay0210 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:21:
[...]
De accu is toch gewoon uitneembaar? Zie https://fietstest.nl/fiet...zoom-2022/?gender=F#specs
Accu in het frame
Dat hij in het frame zit (positie) wil niet zeggen dat hij niet uitneembaar is, toch?
De meeste frame-accus zijn gewoon uitneembaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Ojjorz op 11-06-2022 20:19 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J2LOZShvq203rsPig0CAC9TC.jpg?f=user_large)
Van hun website. Dit zette mij aan het twijfelen.
Ik heb een van de dealers een mailtje gestuurd.
[ Voor 8% gewijzigd door KontI op 11-06-2022 20:27 ]
Dat hangt natuurlijk volledig af van de situatie, die van mij staat in de schuur of binnen op kantoor op te laden.JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:16:
Dat is geen minpuntje maar een no go. Stel je voor dat je in de winter telkens de accu buiten laat staan. Ook naar kantoor kun je m dan lastig of niet opladen.
Als ik de foto’s zie lijkt de accu van die Decatt uitneembaar, maar je kan er een testrit mee maken (sowieso een goed idee)
Als ie uitneembaar is dan is dat natuurlijk geen probleem.
"elektrische fiets" is wel erg algemeen, dus beter zou zijn:barry86 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:54:
Wist je dat na 8jaar de elektrische fiets is afgeschreven?
Ik heb een Batavus mont blanc. .....
Ik vindt het echt belachelijk!
"Wist je dat na 8 jaar een Batavus Mont Blanc is afgeschreven?".
Ik zeg dit omdat ik een ruim 10 jaar oude Giant Twist heb, waar alle onderdelen nog van te koop zijn.
Zo zullen er nog wel meer merken zijn die de onderdelen nog gewoon aanleveren.
Echter ik vermoed ook dat er een aantal merken zelf binnen 5 jaar al geen ondersteuning meer hebben
bv ebikes met een GoSwissdrive en BionX motor, waarvan de onderdelenproductie sinds 2019 is gestopt, terwijl dergelijke nieuwe ebikes zeker tot in 2020 verkocht zijn. In dat geval ben je bij reparatie afhankelijk van de restvoorraad die er nog is en steeds kleiner wordt.
Dit terzijde mbt de Batavus welke een ION achterwielmotor heeft.
Dat jouw FM daar niks mee kan (of wil) omdat er geen onderdelen meer geproduceerd worden, wil niet zeggen dat er geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn. Dus misschien dat het wat verder weg nog wel kan lukken.
[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 11-06-2022 22:09 ]
Oow, ik weet niet hoe ik die heb gemist.
Dan maar testritje inplannen. Tnx.
Dat is relatief: ik heb het afgelopen jaar de accu niet eenmaal uit de fiets gehaald. Opladen gewoon in het schuurtje. Ik weet het beter is om een accu bij kamer temperatuur te laden, maar noodzakelijk is het niet.JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:16:
Dat is geen minpuntje maar een no go. Stel je voor dat je in de winter telkens de accu buiten laat staan. Ook naar kantoor kun je m dan lastig of niet opladen.
Heeft iemand ervaring met de fietsen van Villette? Volgens mij een Nederlands bedrijf dat redelijk nieuw op de markt is.
https://www.villettefietsen.nl/modellen/
Uit https://www.debestefietse...de-voordelige-e.html?m=1:
Villette is een merk van Bike Service Nederland (BSN). BSN is in de importeur van de Duitse Prophete fietsen in Nederland in België. Ook zijn ze als fietsfabrikant verantwoordelijk voor de merken Hype (recreatieve fietsen) en Nassau (sportieve fietsen). Villette is hun merknaam voor elektrische fietsen.
en:
De onderdelen komen onder andere van Shimano (versnellingen), Spanninga (verlichting), Orion (spatbord), Asus (fietsslot), Sapim (spaken) en Tektro (remmen), allemaal fabrikanten die hun sporen in de fietswereld verdiend hebben.
Ik zoek een fiets van rond de er €1000 voor woon-/werkverkeer van 25 km per dag op vlak terrein en dacht aan onderstaand model.
https://www.bol.com/nl/nl...oalgrey/9300000063148699/
Momenteel rijd ik een gewone fiets maar dat vind ik net iets teveel voor 5 dagen per week op en neer naar het werk.
Ik besef dat dit niet het neusje van de zalm is, maar al met al vond ik het verhaal achter Villette wel in orde.
Ik ben echter geen e-bike expert dus hoor graag jullie mening.
Edit:
Ook bij Decathlon te koop en die doen volgens mij niet zo moeilijk met service en hebben nu eigen werkplaats(je) in de winkel. Voor mij zit Rotterdam Hofplein in de buurt.
Villette is een merk van Bike Service Nederland (BSN). BSN is in de importeur van de Duitse Prophete fietsen in Nederland in België. Ook zijn ze als fietsfabrikant verantwoordelijk voor de merken Hype (recreatieve fietsen) en Nassau (sportieve fietsen). Villette is hun merknaam voor elektrische fietsen.
en:
De onderdelen komen onder andere van Shimano (versnellingen), Spanninga (verlichting), Orion (spatbord), Asus (fietsslot), Sapim (spaken) en Tektro (remmen), allemaal fabrikanten die hun sporen in de fietswereld verdiend hebben.
Ik zoek een fiets van rond de er €1000 voor woon-/werkverkeer van 25 km per dag op vlak terrein en dacht aan onderstaand model.
Momenteel rijd ik een gewone fiets maar dat vind ik net iets teveel voor 5 dagen per week op en neer naar het werk.
Ik besef dat dit niet het neusje van de zalm is, maar al met al vond ik het verhaal achter Villette wel in orde.
Edit:
Ook bij Decathlon te koop en die doen volgens mij niet zo moeilijk met service en hebben nu eigen werkplaats(je) in de winkel. Voor mij zit Rotterdam Hofplein in de buurt.
[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 12-06-2022 15:43 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Prophete wordt meestal via de Aldi verkocht.
Zegt wellicht iets over de positie op de markt
Bwah, zoals je voor die prijs kan verwachten zijn alle componenten zowat het goedkoopste wat je kan vinden. Ik zie ook niet of er een krachtsensor op zit, ik vermoed van niet, en dan rijdt het echt niet fijn.technorabilia schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:32:
Heeft iemand ervaring met de fietsen van Villette? Volgens mij een Nederlands bedrijf dat redelijk nieuw op de markt is.
en:
Edit:
Je gaat al zo veel besparen aan benzine (15€/w, 700€/ jaar) doe jezelf dan een plezier, en investeer iets meer, en koop de fiets bij je lokale FM na een proefritje met een paar modellen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb een collega die jaren lang op een Aldi fiets 30 km woon-werk heeft gereden , ik zou er ook geen kopen maar hij was er tevreden meeAthome schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:30:
Prophete wordt meestal via de Aldi verkocht.
Toch maar een ebike besteld, paar dagen geleden binnen gekomen.
Vrij simpele, 20" en vouwbaar.
Foto is ter referentie, die van mij zit nog ingepakt.
:strip_exif()/f/image/cvV1SYpk6jYFUi50WEwhlBPe.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij gaat niet in huis gestald worden, dat vertik ivm veiligheid. Mijn schuur is helaas zo lek als een mandje. Heb wel een grote overkapping aan de achterkant dus heb een KETER waterdichte tuinkast besteld. Levertijd helaas niet bekend nog.
Iemand misschien ervaring in een simpele weersbestendige tuinbox waar een fiets in past?
Vrij simpele, 20" en vouwbaar.
Foto is ter referentie, die van mij zit nog ingepakt.
:strip_exif()/f/image/cvV1SYpk6jYFUi50WEwhlBPe.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij gaat niet in huis gestald worden, dat vertik ivm veiligheid. Mijn schuur is helaas zo lek als een mandje. Heb wel een grote overkapping aan de achterkant dus heb een KETER waterdichte tuinkast besteld. Levertijd helaas niet bekend nog.
Iemand misschien ervaring in een simpele weersbestendige tuinbox waar een fiets in past?
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Vanmorgen op mijn nieuwe Velo de Ville AEB890 naar werk gefietst. Ik zal binnenkort wel wat foto's maken, maar voor nu even de eerste ervaringen.
De Bosch Powerline met Alfine-8 is een hele fijn combinatie. De natuurlijke, krachtige ondersteuning van de Bosch-motor en het soepele schakelen zorgen voor een heel relaxte fietservaring.
De fiets is groot; zeker 10cm langer dan mijn Batavus Dinsdag. Dit merk je door een wat langere reach naar het stuur wat nog even wennen is. De iets sportievere zit had ik bewust uitgekozen, maar heb ik de afgelopen maanden op mijn huur-Swapfiets juist niet gehad.
Door de opbouw van het frame ligt de fiets wel rotsvast op de weg, zonder als een tank te sturen. Je kan de fiets heel precies plaatsen en de rest volgt dan als op rails; dat geeft veel vertrouwen in scherpe snelle bochten. Ook gooi je de fiets, ondanks het gewicht, redelijk makkelijk om naar de andere kant.
De afwerking is super (ik heb natuurlijk ook voor mooie onderdelen gekozen) al zouden de kabels aan de voorkant nog wel iets mooier weggewerkt kunnen worden. Ook blijkt de accu een los klepje te hebben; dat had ik graag anders gezien. Al zal ik deze fiets voornamelijk in de schuur opladen en de accu dus niet snel verwijderen.
De Bosch Powerline met Alfine-8 is een hele fijn combinatie. De natuurlijke, krachtige ondersteuning van de Bosch-motor en het soepele schakelen zorgen voor een heel relaxte fietservaring.
De fiets is groot; zeker 10cm langer dan mijn Batavus Dinsdag. Dit merk je door een wat langere reach naar het stuur wat nog even wennen is. De iets sportievere zit had ik bewust uitgekozen, maar heb ik de afgelopen maanden op mijn huur-Swapfiets juist niet gehad.
Door de opbouw van het frame ligt de fiets wel rotsvast op de weg, zonder als een tank te sturen. Je kan de fiets heel precies plaatsen en de rest volgt dan als op rails; dat geeft veel vertrouwen in scherpe snelle bochten. Ook gooi je de fiets, ondanks het gewicht, redelijk makkelijk om naar de andere kant.
De afwerking is super (ik heb natuurlijk ook voor mooie onderdelen gekozen) al zouden de kabels aan de voorkant nog wel iets mooier weggewerkt kunnen worden. Ook blijkt de accu een los klepje te hebben; dat had ik graag anders gezien. Al zal ik deze fiets voornamelijk in de schuur opladen en de accu dus niet snel verwijderen.
Ik wil zelf een fiets gaan ombouwen met een Bafang BBS01 of BBS02. Nu zit ik te kijken naar beschikbare accu's, en lees ik vooral dat ik goed moet letten op de gebruikte cellen, die zouden eigenlijk van een A merk moeten zijn (Panasonic, Samsung, LG, Sanyo). In nederland kan ik wel een aantal accu's vinden (bv https://ebikesets.nl/hailong-frame-accu-36v-14-5ah-522wh), maar ik vroeg mij af of jullie wellicht nog goede tips hebben voor een accu van 36v en ongeveer 14ah? Ik ben geneigd het bij een NL webshop te bestellen om iets meer kans te hebben op een fatsoenlijk product, maar volgens mij zijn er internationaal ook prima leveranciers?
Mooie keuze gemaakt!Ojjorz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:24:
Vanmorgen op mijn nieuwe Velo de Ville AEB890 naar werk gefietst. Ik zal binnenkort wel wat foto's maken, maar voor nu even de eerste ervaringen.
Geniet er van!
Goeiedag, het display van mijn Sparta ION XGT uit 2010 is gestolen.
Dus na even goed gezocht te hebben heb ik een tweedehands display gevonden ter vervanging. Nu ben ik naar de fietsenmaker geweest om deze aan te melden. En toen kreeg ik te horen dat ze hem niet kunnen koppelen want de software update is niet meer beschikbaar?
Hoe kan zoiets? Klopt dit echt? Ik snap enigzins dat ze na loop van tijd geen onderdelen meer leveren, maar dat ze gewoon oude software intrekken is toch belachelijk?
Kan ik hier nog iets mee? Of het display'tje maar gewoon weer op marktplaats zetten?
Dus na even goed gezocht te hebben heb ik een tweedehands display gevonden ter vervanging. Nu ben ik naar de fietsenmaker geweest om deze aan te melden. En toen kreeg ik te horen dat ze hem niet kunnen koppelen want de software update is niet meer beschikbaar?
Hoe kan zoiets? Klopt dit echt? Ik snap enigzins dat ze na loop van tijd geen onderdelen meer leveren, maar dat ze gewoon oude software intrekken is toch belachelijk?
Kan ik hier nog iets mee? Of het display'tje maar gewoon weer op marktplaats zetten?
Je wil een zitje met een Framebevestiging, dan heb je sowieso geen last van de belastbaarheid van de drager.jasperz89 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:28:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek 2 fietsen, voor mij en m’n vrouw, waar op beide een kinderzitje kan. Nu vertellen ze mij bij de fietsenwinkel dat er maar een paar modellen zijn die met een zitje kunnen en bij Stella waren ze helemaal niet echt behulpzaam. Budget is zo’n 2200 per fiets, tips/aanraders? Hoor zoveel andere verhalen over afstanden, voor/middenmotor etc.
Betreft keuze is die echt reuze. Elke damesfiets die stabiel en stijf is voldoet, zo spannend is dit niet.
FWIW, onze ervaring:
Batavus ION SR6 Padova -> Met Yepp framebevestiging. Kind tot een kilo of 20 schoon aan de haak. Probleemloos.
Batavus Razer -> Yepp achterdrager bevestiging. Kind van een kilo of 25 schoon aan de haak. Ook probleemloos, maar voor keur is toch duidelijk voor de framebevestiging (makkelijker en volgens mij toch stijver, al waren de kinderen dus wel ouder)
Verder zou ik toch inzetten op een middenmotor, voorwielmotoren zijn op verschillende punten minder. En uiteraard, zoek een goede, betrouwbare fietsenmaker, mocht het nodig zijn zou ik nadenken over het iets oprekken van het budget over een "fiets op afstand".
Neem contact op met Sparta, dan krijg je hopelijk het juiste antwoord.loliggelol schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:49:
Jep, Ik en andere posters kwamen tot dezelfde conclusie. Volgens mij was er een man van 1.88 op een 55cm en ik (1.71) heb nu een 50cm die echt niet groter had mogen zijn. Meestal wil ik een vrij grote fiets omdat Nederlandse stadsfietsen nogal weinig reach hebben, maar Duitse fietsen zijn vaak langer... en VdV is gewoon groot.Ojjorz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:24:
De fiets is groot; zeker 10cm langer dan mijn Batavus Dinsdag.
Toen ik de geometrie opgave zag op de site dacht ik eerst dat het niet klopte. Maar toen ik VDV benaderde zijn ze echt met een meetlat naar de werkplaats gegaan en hebben me niet alleen de waardes bevestigd maar ook de waardes voor reach en stack gegeven. De service is gewoon echt heel goed.
Dus gefeliciteerd met je keuze, ik ben nog steeds superblij met mijn VdV.
Het risico zit hem in de electronica, dus wat dat betreft zou ik inderdaad dan maar naar Decathlon stappen, dan heb je in ieder geval een werkplaats en klantenservice.technorabilia schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:32:
Het is een beetje een kwestie van geluk hebben, ik zelf heb teveel issues ervaren met naafmotoren en zou er niet aan beginnen, maar ik zorg dan ook voor een groter budget.
Hangt nogal van de motor af. Bosch en Yamaha zijn veel beter in het verkrijgbaar zijn van onderdelen (en dat verwacht ik ook bij Shimano)..barry86 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:54:
Wist je dat na 8jaar de elektrische fiets is afgeschreven?
Als hij je kan vertellen wat hij nodig hebt kan je kijken of je online het onderdeel kan vinden. Er is nog heel wat online vindbaar. Wat pas echt problematisch wordt is als de ION software er niet is, zie ook de andere poster. Check dat voordat je zelf gaat inkopen.Ik heb een Batavus mont blanc. 8j oud en nu is er een algemene elektrische storing. De fietsenmaker kan geen onderdelen uitwisselen omdat hij deze niet op voorraad heeft en Batavus heeft de fiets uitgefaseerd en produceert geen onderdelen meer…
Dat is dus het probleem met fabrikanten die kopje onder gaan. ION, GoSwiss, Bionx.. vandaar dat ik die hakende plaat ben die Bosch, Yamaha, Shimano en evt Bafang adviseert.Ik vindt het echt belachelijk!
Bij mij in de buurt woont een oudere vrouw, een losse kennis van m'n vrouw en die heeft al een jaar of 10 een Aldi ebike en is er nog steeds tevreden over , nooit 1 probleem mee gehad.Supertjeduc schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:41:
[...]
Ik heb een collega die jaren lang op een Aldi fiets 30 km woon-werk heeft gereden , ik zou er ook geen kopen maar hij was er tevreden mee
Rijdt er niet elke dag op , dat wel, maar simpel is vaak beter.
Vorig jaar heeft m'n vrouw zoiets gedaan met haar oude ION (zeker 10-11 jaar) en het display kon gewoon aangemeld worden.loliggelol schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:49:
Goeiedag, het display van mijn Sparta ION XGT uit 2010 is gestolen.
Misschien andere fietsenmaker proberen?
Tenzij het bedrijf achter die website expliciet vermeldt dat zij de accu's zelf in elkaar zetten, zou ik er vanuit gaan dat zij het ook gewoon bij AliExpress vandaan halen.TheJVH schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:43:
Ik wil zelf een fiets gaan ombouwen met een Bafang BBS01 of BBS02. Nu zit ik te kijken naar beschikbare accu's, en lees ik vooral dat ik goed moet letten op de gebruikte cellen, die zouden eigenlijk van een A merk moeten zijn (Panasonic, Samsung, LG, Sanyo). In nederland kan ik wel een aantal accu's vinden (bv https://ebikesets.nl/hailong-frame-accu-36v-14-5ah-522wh), maar ik vroeg mij af of jullie wellicht nog goede tips hebben voor een accu van 36v en ongeveer 14ah? Ik ben geneigd het bij een NL webshop te bestellen om iets meer kans te hebben op een fatsoenlijk product, maar volgens mij zijn er internationaal ook prima leveranciers?
De prijs zou veel hoger moeten zijn als een Nederlander het in elkaar heeft gezet.
Ik heb zelf ook op Ali gekocht. Zouden Samsungs moeten zijn... maarja zeker weet je het niet...
Je zou eens naar https://enerprof.de/ kunnen kijken.
Goeie site, daar hebben ze behoorlijk goed te betalen kits met de Tongsheng TSDZ2! Gezien ze de cell vermelden in de accu, heb ik daar wel vertrouwen in. Nu nog de vraag of ik een TSDZ2 wil ipv een Bafang. Ik begreep dat de BBS02 wat robuster is uitgevoerd, maar de TSDZ beter fietst (ik vind dat eerste belangrijker).de Peer schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:17:
[...]
Tenzij het bedrijf achter die website expliciet vermeldt dat zij de accu's zelf in elkaar zetten, zou ik er vanuit gaan dat zij het ook gewoon bij AliExpress vandaan halen.
De prijs zou veel hoger moeten zijn als een Nederlander het in elkaar heeft gezet.
Ik heb zelf ook op Ali gekocht. Zouden Samsungs moeten zijn... maarja zeker weet je het niet...
Je zou eens naar https://enerprof.de/ kunnen kijken.
10 jaar geleden waren voorwielmotoren zowat mainstream.Keezx schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:21:
[...]
Bij mij in de buurt woont een oudere vrouw, een losse kennis van m'n vrouw en die heeft al een jaar of 10 een Aldi ebike en is er nog steeds tevreden over , nooit 1 probleem mee gehad.
Rijdt er niet elke dag op , dat wel, maar simpel is vaak beter.
En als je daar tevreden mee bent en het blijft werken, waarom niet hé.
Ze zal inderdaad weinig km rijden.
Maar als je elke dag 25 km gaat rijden, dan kan je beter met iets goed starten en net iets meer uitgeven.
Ik zou in die situatie altijd kiezen voor een middenmotor, schijfremmen en een riem. Gewoon omdat het minder onderhoud vraagt, en waarschijnlijk lang zal leven in combinatie met gewoon heel goed en comfortable rijden. Maar andere mensen, andere wensen en andere budgetten.
"Beter fietst" is niet een geheel juiste omschrijving, want dat is persoonlijk.TheJVH schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:46:
.....Nu nog de vraag of ik een TSDZ2 wil ipv een Bafang. Ik begreep dat de BBS02 wat robuster is uitgevoerd, maar de TSDZ beter fietst (ik vind dat eerste belangrijker).
Het verschil tussen Bafang en Tongsheng is de aanwezigheid van een krachtsensor bij de laatste.
Deze versterkt de trapkracht van de berijder, waardoor dit dichter bij het gewone fietsgevoel ligt.
De bbsxx motoren kunnen waarschijnlijk nu nog wel met software afgestemd worden op de individuele behoefte van de berijder, waardoor het fietsgevoel wordt benaderd.
Bafang is echter bezig met het volledig omzetten van hun motoren naar een ander I/O protocol (can-bus) waardoor dat niet meer mogelijk is.
bv BBS02 wordt M325, de BBSHD wordt M625. De BBS01b heeft nog geen vervanger (M125???)
Ook Tongsheng is onderhevig aan verandering.
De motor heeft een opwaardering van de controller gehad, die momenteel alleen door het Duitse Enerprof wordt verkocht.
Voor de oude Tsdz2 controller is Open Source Firmware beschikbaar die veel efficiënter is dan de oude standaard firmware en wat flexibeler is dan de opgewaardeerde (betere) controller.
Echter mechanisch gezien blijft de Tsdz2 in de schaduw van de BBSxx en moet je eea eraan doen om dit enigszins te verbeteren.
Moet eind dit jaar de keuze maken we 2 auto's blijven rijden of dat we een fiets kopen waar we wat makkelijker tot 20km met de kinderen op kunnen fietsen.
Nu zat ik te kijken naar de Riese & Muller Multicharger Vario 750. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze fiets.
Op papier heeft hij alles wat ik ik wel hebben: 2 kinderen vervoeren, gates, enviolo etc.
Ok veel minder lomp dan de bakfiets varianten.
Vreemd is overigens dat je hem, inclusief kinderzitjes, ook kunt krijgen als HS (45 kmh variant). Dat mag toch helemaal niet?
Nu zat ik te kijken naar de Riese & Muller Multicharger Vario 750. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze fiets.
Op papier heeft hij alles wat ik ik wel hebben: 2 kinderen vervoeren, gates, enviolo etc.
Vreemd is overigens dat je hem, inclusief kinderzitjes, ook kunt krijgen als HS (45 kmh variant). Dat mag toch helemaal niet?
[ Voor 19% gewijzigd door BasvanS op 13-06-2022 14:41 ]
Op een motorfiets mag je toch ook kinderen vervoeren....BasvanS schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:40:
Moet eind dit jaar de keuze maken we 2 auto's blijven rijden of dat we een fiets kopen waar we wat makkelijker tot 20km met de kinderen op kunnen fietsen.
Maar ik ken de regels niet.
Ik ben toevallig ook naar deze fiets (mogelijk andere variant) aan het kijken. Wil eigenlijk een fiets voor mezelf met de optie om kinderen+spullen te vervoeren. Aangezien de multicharger een mooie mix van cargo + gewone fiets is, had deze ook mijn voorkeur.BasvanS schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:40:
Alleen weet ik niet zeker of je er wel 2 kinderzitjes (Yepp oid) op krijgt. Ik zie enkel 1 zitje en dan een losse plaats.
Als je wat kosten wil besparen kun je ook gewoon naar de Touring kijken. Zit dan de 625 accu in en gewoon derailleur. Scheelt weer wat. Ik zit ook af te wegen welke versie ik moet pakken.
Heb een half jaartje een speed-pedelec met derailleur gereden, onderhoud is aanzienlijk. Riem is echt een must. Rijd er nu al een ruim 2.5 jaar mee op een Trek (Non-ebike) en heb er geen omkijken naar!\_VoiD_ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:01:
[...]
Ik ben toevallig ook naar deze fiets (mogelijk andere variant) aan het kijken. Wil eigenlijk een fiets voor mezelf met de optie om kinderen+spullen te vervoeren. Aangezien de multicharger een mooie mix van cargo + gewone fiets is, had deze ook mijn voorkeur.
Alleen weet ik niet zeker of je er wel 2 kinderzitjes (Yepp oid) op krijgt. Ik zie enkel 1 zitje en dan een losse plaats.
Als je wat kosten wil besparen kun je ook gewoon naar de Touring kijken. Zit dan de 625 accu in en gewoon derailleur. Scheelt weer wat. Ik zit ook af te wegen welke versie ik moet pakken.
2 zitjes heb ik wel eens voorbij zien komen:
Maar ik ga liever voor:

Ah duidelijk, ik ga me morgen laten informeren over de mogelijkheden.
Ik heb kindjes van bijna 1 en 3. De jongste moet sowieso in een zitje, en voor de oudste denk ik ook dat dat nog het slimste is. Al zou ik dan nog een extra zitje moeten kopen en dat zie ik ook niet zo zitten. Dus dan maar los erin als ik er een goed gevoel over heb.
Je kan de zitjes trouwens ook gewoon tussen die beugels plaatsen van de safety pack.
Welke cockpit zou je kiezen (bij de 750 heb je geen optie) bij een 625 Wh? Gewoon de smartphone versie?
Ik heb kindjes van bijna 1 en 3. De jongste moet sowieso in een zitje, en voor de oudste denk ik ook dat dat nog het slimste is. Al zou ik dan nog een extra zitje moeten kopen en dat zie ik ook niet zo zitten. Dus dan maar los erin als ik er een goed gevoel over heb.
Je kan de zitjes trouwens ook gewoon tussen die beugels plaatsen van de safety pack.
Welke cockpit zou je kiezen (bij de 750 heb je geen optie) bij een 625 Wh? Gewoon de smartphone versie?
[ Voor 4% gewijzigd door _VoiD_ op 13-06-2022 15:34 ]
Ik bestel ook altijd hier: https://enerprof.deTheJVH schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:43:
Zal dit ook betekenen dat BBS02 (onderdelen) op een gegeven moment niet meer leverbaar gaan zijn, en dat het handig kan zijn om bepaalde onderdelen alvast te kopen als backup? Ik wil uiteraard nog zo lang mogelijk door kunnen met mijn BBS02. Ik heb zelf overigens ingesteld dat hij in 10 seconden naar de gewenste ondersteuning gaat. Voor mij werkt dat meestal best fijn. Alleen helemaal vanuit stilstand is dat niet altijd top, zeker als je in een te hoge versnelling staat. Helemaal soepel krijg ik dat niet, waardoor ik vrij langzaam op start. In ieder geval houd ik de motor heel. Ik belast hem weinig bij wegrijden.elinx schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:30:
[...]
"Beter fietst" is niet een geheel juiste omschrijving, want dat is persoonlijk.
Het verschil tussen Bafang en Tongsheng is de aanwezigheid van een krachtsensor bij de laatste.
Deze versterkt de trapkracht van de berijder, waardoor dit dichter bij het gewone fietsgevoel ligt.
De bbsxx motoren kunnen waarschijnlijk nu nog wel met software afgestemd worden op de individuele behoefte van de berijder, waardoor het fietsgevoel wordt benaderd.
Bafang is echter bezig met het volledig omzetten van hun motoren naar een ander I/O protocol (can-bus) waardoor dat niet meer mogelijk is.
bv BBS02 wordt M325, de BBSHD wordt M625. De BBS01b heeft nog geen vervanger (M125???)
Ook Tongsheng is onderhevig aan verandering.
De motor heeft een opwaardering van de controller gehad, die momenteel alleen door het Duitse Enerprof wordt verkocht.
Voor de oude Tsdz2 controller is Open Source Firmware beschikbaar die veel efficiënter is dan de oude standaard firmware en wat flexibeler is dan de opgewaardeerde (betere) controller.
Echter mechanisch gezien blijft de Tsdz2 in de schaduw van de BBSxx en moet je eea eraan doen om dit enigszins te verbeteren.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 13-06-2022 16:28 ]
Het display van mijn Batavus ION is kapot gevallen. Nu zijn deze niet meer verkrijgbaar kom ik dus achter. Op marktplaats is nog wat te vinden maar dit lijkt me wel risicovol. Hij moet door de fietsenmaker gekoppeld worden, wat niet altijd schijnt te lukken.
Zou er een alternatief display kunnen worden aangesloten die werkt op het systeem? Of weet iemand een betrouwbaar adres voor deze displays?
Anders misschien het ding uit elkaar halen en hopen dat het LCD schermpje nog ergens te vinden is. Dat is nl. het enige dat kapot is.
Zou er een alternatief display kunnen worden aangesloten die werkt op het systeem? Of weet iemand een betrouwbaar adres voor deze displays?
Anders misschien het ding uit elkaar halen en hopen dat het LCD schermpje nog ergens te vinden is. Dat is nl. het enige dat kapot is.
@BasvanS
Ik heb zelf de Charger 3 HS. Wat min of meer dezelfde fiets is als de multi-charger.
Wij zijn geen kinderzitjes nodig maar de fiets zelf voelt aan als een tank. Lijkt dus wel tegen een stootje te kunnen.
Ik heb zelf de Charger 3 HS. Wat min of meer dezelfde fiets is als de multi-charger.
Wij zijn geen kinderzitjes nodig maar de fiets zelf voelt aan als een tank. Lijkt dus wel tegen een stootje te kunnen.
Ik pak dan denk ik gewoon de kiox, als je veel kleine stukken fietst en af en toe een groter stuk (10-15km) dan wil je niet de hele tijd je telefoon er in moeten stoppen. Voor lange stukken leuk, voor de rest overbodig._VoiD_ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:33:
Ah duidelijk, ik ga me morgen laten informeren over de mogelijkheden.
Bij ons zijn de kinderen 3 en 5 als we hem kopen (half jaartje vanaf nu denk ik) Als ze bijna beide naar de basisschool gaan. Kinderen afzetten op school en meteen door naar het werk 15 km verderop.
Volgens mij is de Multicharger wel wat langer toch? Het is niet alleen een langer achter rek?Athome schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:01:
@BasvanS
Heb jij niet de Riem aangedreven versie?
Inderdaad de riem aangedreven versie.
De achterbrug is inderdaad wat langer bij de Multi-Charger
De achterbrug is inderdaad wat langer bij de Multi-Charger
[ Voor 45% gewijzigd door Athome op 13-06-2022 19:40 ]
Op dit moment zijn dezelfde Bafang displays als Uart en Can-bus versie te koop, maar op een gegeven moment lijkt me dat het aanbod meer richting can-bus zal gaan.de Peer schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:25:
[...]
Zal dit ook betekenen dat BBS02 (onderdelen) op een gegeven moment niet meer leverbaar gaan zijn, en dat het handig kan zijn om bepaalde onderdelen alvast te kopen als backup?......
mbt mechanische onderdelen als lagers en tandwielen is er kans dat die exact hetzelfde zijn als met de M serie, maar zeker is dat natuurlijk niet.
Onduidelijk is ook wat je evt. als backup zou moeten inslaan.
mbt de Tsdz2 weet ik dat sommigen een complete motor hebben staan als backup.
Eind 2017 heb ik een Qwic PMN8 gekocht. Dit jaar wordt de fiets 5 jaar en er staan zo een 14.000 km op de teller (gaat niet meer zo snel sinds corona).
Begin van 2018 is mijn achterwiel vervangen vanwege problemen. En het achterwiel is een keer opnieuw gespaakt omdat sommige spaken random kapot gingen.
Nu in 2022 merk ik dat mijn achtervelg scheurtjes rond de nippels van de spaken aan het ontwikkelen is. Ik heb ook al een spaak moeten vervangen omdat die brak.
De huidige fietsenmaker zegt dat de spaken onder veel te hoge spanning staan waardoor de velg aan het scheuren is.
Nu ben ik bij 2 fietsenmakers geweest en beide zeggen nieuwe velg met nieuwe spaken. Kosten rond de € 200,- inclusief arbeidsuren. Is dat een reele prijs? Ik zelf schrok er een beetje van.
Tevens vraag ik me af of ik niet beter na 5 jaar een nieuwe fiets kan kopen, al kan je op dit moment toch niks kopen met de huidige levertijden, maar dat terzijde.
Begin van 2018 is mijn achterwiel vervangen vanwege problemen. En het achterwiel is een keer opnieuw gespaakt omdat sommige spaken random kapot gingen.
Nu in 2022 merk ik dat mijn achtervelg scheurtjes rond de nippels van de spaken aan het ontwikkelen is. Ik heb ook al een spaak moeten vervangen omdat die brak.
De huidige fietsenmaker zegt dat de spaken onder veel te hoge spanning staan waardoor de velg aan het scheuren is.
Nu ben ik bij 2 fietsenmakers geweest en beide zeggen nieuwe velg met nieuwe spaken. Kosten rond de € 200,- inclusief arbeidsuren. Is dat een reele prijs? Ik zelf schrok er een beetje van.
Tevens vraag ik me af of ik niet beter na 5 jaar een nieuwe fiets kan kopen, al kan je op dit moment toch niks kopen met de huidige levertijden, maar dat terzijde.
Misschien kan je beter naar een vlechtspecialist gaan, daar sturen de fietsenmakers hem ook vaak heen. Ik heb zelf goede ervaring met deze https://www.vlechtservice.nl/Xavier schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:53:
Eind 2017 heb ik een Qwic PMN8 gekocht. Dit jaar wordt de fiets 5 jaar en er staan zo een 14.000 km op de teller (gaat niet meer zo snel sinds corona).
Dit euvel ook veel gehad met mijn vorige Qwic Premium MN330.
Spaak na spaak klapte en uiteindelijk een compleet nieuw achterwiel die was gemaakt bij een vlechter. Sinds dien nergens meer last van gehad, maar toen werd de fiets ouder en heb ik hem ingeruild voor mijn huidige Gazelle Ultimate C8+ belt en bij deze fiets nog geen spaak zien klappen.
Qwic maakt te zwakke achterwielen voor veel te sterke middenmotoren. Daarbij vaak nog te dunne banden en je zet wel heel veel kracht op het achterwiel. Smalle banden moet je harder oppompen en zo krijgt het wiel en de spaken meer klappen te verduren.
Zet er als derde een Nexus 8 naaf in die maar 50nm koppel mag hebben en zet daar gewoon 80nm op want die naaf houd het wel.
Mijn vorige fiets was een fijne fiets, maar Qwic neemt het niet zo nauw met duurzaamheid en kwaliteit. Mijn huidige fietsenmaker is niet zo dol op Qwic. Toch voor mij geen Qwic meer.
Spaak na spaak klapte en uiteindelijk een compleet nieuw achterwiel die was gemaakt bij een vlechter. Sinds dien nergens meer last van gehad, maar toen werd de fiets ouder en heb ik hem ingeruild voor mijn huidige Gazelle Ultimate C8+ belt en bij deze fiets nog geen spaak zien klappen.
Qwic maakt te zwakke achterwielen voor veel te sterke middenmotoren. Daarbij vaak nog te dunne banden en je zet wel heel veel kracht op het achterwiel. Smalle banden moet je harder oppompen en zo krijgt het wiel en de spaken meer klappen te verduren.
Zet er als derde een Nexus 8 naaf in die maar 50nm koppel mag hebben en zet daar gewoon 80nm op want die naaf houd het wel.
Mijn vorige fiets was een fijne fiets, maar Qwic neemt het niet zo nauw met duurzaamheid en kwaliteit. Mijn huidige fietsenmaker is niet zo dol op Qwic. Toch voor mij geen Qwic meer.
Bedankt voor de informatie! Wist niet dat dit soort bedrijven er waren.Bla65 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:57:
[...]
Misschien kan je beter naar een vlechtspecialist gaan, daar sturen de fietsenmakers hem ook vaak heen. Ik heb zelf goede ervaring met deze https://www.vlechtservice.nl/
Tja achteraf heb ik wat spijt van mijn fiets. Hij fietst prima. Maar er eigenlijk teveel gezeik mee gehad. Ik twijfel dus ook wel of ik er nu weer 200,- in moet gaan stoppen. Of dat ik hem inruil bij een fietsenmaker voor wat nieuws. Maar geen idee wat de fiets nu opleverd, dus dat wordt shoppen.jimh307 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:07:
Dit euvel ook veel gehad met mijn vorige Qwic Premium MN330.
Met een defect achterwiel is de fiets waardeloos.Xavier schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:13:
[...]
Bedankt voor de informatie! Wist niet dat dit soort bedrijven er waren.
[...]
Tja achteraf heb ik wat spijt van mijn fiets. Hij fietst prima. Maar er eigenlijk teveel gezeik mee gehad. Ik twijfel dus ook wel of ik er nu weer 200,- in moet gaan stoppen. Of dat ik hem inruil bij een fietsenmaker voor wat nieuws. Maar geen idee wat de fiets nu opleverd, dus dat wordt shoppen.
Ik zou dat wiel dus wel laten herstellen, en waarschijnlijk heb je nooit meer problemen met dat wiel.
Op tweakers is het niet nodig elkaar te groeten. Daarnaast zijn vragen over opvoeren expliciet verboden - zie waarschuwing onderaan de pagina.
Mijn fiets trapt ook onwijs zwaar.
Mijn fiets trapt ook onwijs zwaar.
[ Voor 70% gewijzigd door deepbass909 op 14-06-2022 15:08 ]
Hiervoor is een topicreport bedoeld.
Als je fiets te zwaar trapt zou ik toch eerst eens lekker terug gaan naar de winkel. Fiets van 1 dag oud zouden ze mij toch echt snel moeten helpen.
[ Voor 37% gewijzigd door deepbass909 op 14-06-2022 15:09 ]
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Wij zijn hier sinds een aantal weken in het bezit van een Carqon Classic met riem. Ik moest mentaal wel even overstag om op een bakfiets te rijden maar uiteindelijk toch om gegaan.
De fiets is zakelijk gekocht (ik ben fotograaf) en dan wordt het wel heel erg aantrekkelijk door; BTW teruggave, subsidie via de provincie en MIA/Vamil regelingen, deze zijn er voor milieuvriendelijke oplossingen. De fiets gebruik ik zowel privé als zakelijk om mij door de stad te verplaatsen.
Tot nu toe totaal geen spijt van onze aankoop, de fiets is echt goed afgewerkt en fietst fantastisch.
Het rijcomfort en het design hebben ons doen kiezen voor de Carqon. Kind en hond gaan regelmatig mee en dan is het deurtje wat er in zit een echt pré. Het frame is stevig en de lasnaden wat grof, maar ik vind het mooi. Wij hebben de grijze versie, dat breekt net een beetje met het zwart.
De indruk van de eerste weken is echt goed, er zit behoorlijk wat power in de motor (85 nm) en dat merk je direct met optrekken en fietsen. Ik rij veel in de turbo-stand, maar als je door de stad fietst met veel bochten en remmen is dat soms overkill. De fiets is ondanks de wat zwaardere bak tov. de EPP bakken van UA en lovens, zeer goed in balans en te besturen. Bij echt stevige bochten raakt de standaard de grond, dit is mij nu 2x overkomen en met een kleine aanpassing in je rijgedrag komt het eigenlijk niet meer voor. De instap van de de Carqon is wel wat hoger dan de UA en de lovens door de stang die er tussen zit, dit is voor zowel mij als mijn vriendin geen probleem.
De vering is erg goed, zelfs over een weg met waaltjes is het prima te doen. Het deurtje kan dan wel een beetje rammelen als je over wat hobbels rijd. Wij rijden veel door de stad, veel optrekken dus en soms een heuvel van een brug trotseren, de accu (500w) houd het dan prima vol, ik heb zo even geen praktijk range.
Wij gebruiken de Carqon met Maxi-Cosi houder, maar deze vind ik niet super ontworpen. Deze was bij ons in eerste instantie niet goed geplaatst door de FM. Nadat ik de houder zelf heb vastgezet komt er naar verloop van tijd door trillingen toch wat speling op de aansluiting en zelfs zo erg dat de houder los komt.
Al met al erg blij met deze aankoop, het zorgt er voor dat wij de auto voor korte ritten niet meer pakken, zelfs als het regent icm. de regentent.
Als er iemand vragen heeft dan zal ik ze proberen te beantwoorden.
De fiets is zakelijk gekocht (ik ben fotograaf) en dan wordt het wel heel erg aantrekkelijk door; BTW teruggave, subsidie via de provincie en MIA/Vamil regelingen, deze zijn er voor milieuvriendelijke oplossingen. De fiets gebruik ik zowel privé als zakelijk om mij door de stad te verplaatsen.
Tot nu toe totaal geen spijt van onze aankoop, de fiets is echt goed afgewerkt en fietst fantastisch.
Het rijcomfort en het design hebben ons doen kiezen voor de Carqon. Kind en hond gaan regelmatig mee en dan is het deurtje wat er in zit een echt pré. Het frame is stevig en de lasnaden wat grof, maar ik vind het mooi. Wij hebben de grijze versie, dat breekt net een beetje met het zwart.
De indruk van de eerste weken is echt goed, er zit behoorlijk wat power in de motor (85 nm) en dat merk je direct met optrekken en fietsen. Ik rij veel in de turbo-stand, maar als je door de stad fietst met veel bochten en remmen is dat soms overkill. De fiets is ondanks de wat zwaardere bak tov. de EPP bakken van UA en lovens, zeer goed in balans en te besturen. Bij echt stevige bochten raakt de standaard de grond, dit is mij nu 2x overkomen en met een kleine aanpassing in je rijgedrag komt het eigenlijk niet meer voor. De instap van de de Carqon is wel wat hoger dan de UA en de lovens door de stang die er tussen zit, dit is voor zowel mij als mijn vriendin geen probleem.
De vering is erg goed, zelfs over een weg met waaltjes is het prima te doen. Het deurtje kan dan wel een beetje rammelen als je over wat hobbels rijd. Wij rijden veel door de stad, veel optrekken dus en soms een heuvel van een brug trotseren, de accu (500w) houd het dan prima vol, ik heb zo even geen praktijk range.
Wij gebruiken de Carqon met Maxi-Cosi houder, maar deze vind ik niet super ontworpen. Deze was bij ons in eerste instantie niet goed geplaatst door de FM. Nadat ik de houder zelf heb vastgezet komt er naar verloop van tijd door trillingen toch wat speling op de aansluiting en zelfs zo erg dat de houder los komt.
Al met al erg blij met deze aankoop, het zorgt er voor dat wij de auto voor korte ritten niet meer pakken, zelfs als het regent icm. de regentent.
Als er iemand vragen heeft dan zal ik ze proberen te beantwoorden.
Mijn vrouw heeft er een (met Bafang middenmotor) en is zeer tevreden voor die 1200 euro. Nexus, Bafang, middenmotor, Samsung accu.Supertjeduc schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:41:
[...]
Ik heb een collega die jaren lang op een Aldi fiets 30 km woon-werk heeft gereden , ik zou er ook geen kopen maar hij was er tevreden mee
Weet iemand hoe dit werkt bij de RDW? Van mijn omgebouwde Giant Talon 27.5 (2014) met een 250W 36V (650Wh) bafang middenmotor zou ik wel een gekeurde/geregistreerde speed pedelec van willen maken om zo ook de snelheid op 35-40 te kunnen zetten. Deze staat nu op 25 en ik gebruik de fiets voor woonwerkverkeer. Niet elke dag maar 2 of 3 keer per week. Dit doe ik vooral in de zomer. Reis is 22km enkel.JohanNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:41:
[...]
Goed punt, maar het moet wel mogelijk zijn door hem bij de RDW te laten keuren.
Er zitten inmiddels nieuwe D-Swiss wielen op, ketting en cassette vervangen op Deore XT niveau. Remschijven vernieuwd en ook de remblokjes. Een vast spatbord voor en achter en daarop verlichting gemonteerd die is aangesloten op de accu. Inmiddels ook een bagagedrager zodat ik geen rugzak meer mee hoef te nemen.
Ik geloof dat ik nu alleen nog een spiegel nodig heb en een claxon? Mag dit ook een bel zijn? Ik heb ook nog iets gelezen over een remlicht , deze zit er wel op , maar dit is een usb lampje onder het zadel. Geen idee of dat aan de eisen voldoet.
Ik realiseer me dat ik dan ook een kenteken krijg en verzekering nodig heb en op de weg moet.
Maar ipv van 50 minuten tot een uur ben ik dan misschien 30-40 minuten kwijt.
En 1700,-Pos2007 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:03:
[...]
Gebruik de zoekfunctie is, niet lang geleden nog besproken.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Vorige week hier een (bidon) accu besteld https://batteryempire.nl/TheJVH schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:43:
Uiteindelijk bleek dat er vanuit Polen verzonden werd, maar was netjes binnen 5 dagen bezorgd.
Ik zie dat ze daar ook veel batterijen van "green cell" hebben, maar ik kan maar weinig vinden over de betrouwbaarheid. Komt een beetje sketchy over vergeleken met cellen van Panasonic, Sanyo, Samsung, LG, etc...ElectricAlex schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:43:
[...]
Vorige week hier een (bidon) accu besteld https://batteryempire.nl/
Uiteindelijk bleek dat er vanuit Polen verzonden werd, maar was netjes binnen 5 dagen bezorgd.
Heb je het al eens geprobeerd - op een terrein waar het mag - om de begrenzing eraf te halen en hoe snel je dan kunt en met hoeveel inspanning?Pos2007 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:03:
[...]
Weet iemand hoe dit werkt bij de RDW? Van mijn omgebouwde Giant Talon 27.5 (2014) met een 250W 36V (650Wh) bafang middenmotor zou ik wel een gekeurde/geregistreerde speed pedelec van willen maken om zo ook de snelheid op 35-40 te kunnen zetten. Deze staat nu op 25 en ik gebruik de fiets voor woonwerkverkeer. Niet elke dag maar 2 of 3 keer per week. Dit doe ik vooral in de zomer. Reis is 22km enkel.
Er zitten inmiddels nieuwe D-Swiss wielen op, ketting en cassette vervangen op Deore XT niveau. Remschijven vernieuwd en ook de remblokjes. Een vast spatbord voor en achter en daarop verlichting gemonteerd die is aangesloten op de accu. Inmiddels ook een bagagedrager zodat ik geen rugzak meer mee hoef te nemen.
Ik geloof dat ik nu alleen nog een spiegel nodig heb en een claxon? Mag dit ook een bel zijn? Ik heb ook nog iets gelezen over een remlicht , deze zit er wel op , maar dit is een usb lampje onder het zadel. Geen idee of dat aan de eisen voldoet.
Ik realiseer me dat ik dan ook een kenteken krijg en verzekering nodig heb en op de weg moet.
40km/u is namelijk wel wat optimistisch met een 250w motor en met een 36v accu, ook voor die 80nm varianten van Bafang.
Je moet er meer op rekenen dat je zo'n 30 - 32 gaat halen met redelijke inspanning.
Uiteraard zal het per persoon verschillen, daarom zou ik dat eerst eens onderzoeken.
Voor die paar km/u moet je het dan ook niet willen en ik zou eigenlijk sowieso voor een 750w of hogere middenmotor gaan wil je die weg in gaan, dan kun je die maximale 45km/u in principe altijd wel handhaven, wind mee of tegen.
Overigens mag je hem op 27km/u zetten geloof ik, weet niet precies hoe dat zit maar - zover ik heb gezien - staan al die bafang's zo ingesteld bij die verkopers hier in NL die fietsen met een bafang motor verkopen.
Wellicht iets met correctie, dat als je 27 gaat volgens het display in werkelijkheid maar 25km/u is.
[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 14-06-2022 21:58 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Is dit zo duur? Ik dacht ergens gelezen te hebben van 160 euro. Ja dan hoef ik er niet aan te beginnen.Bad Brains schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:20:
[...]
En 1700,-
Gebruik de zoekfunctie is, niet lang geleden nog besproken.
quote]JohanNL schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:51:
[...]
...
[/quote]
Op het bedrijfsterrein heb ik de wieldiameter al eens verlaagd. Volgens mij ging 32km/u redelijk gemakkelijk. 40 hoeft ook niet, maar zou graag legaal de begrenzing er willen zodat ik de vrijheid heb om sneller te zetten.
Ik heb de motor er al twee jaar op, ook een kabeltje om de bafang instellingen te tunen. De overige onderdelen in de laatste twee jaar erop gezet. Op het display kan ik in het menu zonder wachtwoord de diameter verlagen om sneller te gaan. In het menu met wachtwoord ook de ondersteuningsnelheid verhogen.
[ Voor 106% gewijzigd door Pos2007 op 14-06-2022 22:09 ]
Tja, we zullen het zien.TheJVH schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:47:
[...]
Ik zie dat ze daar ook veel batterijen van "green cell" hebben, maar ik kan maar weinig vinden over de betrouwbaarheid. Komt een beetje sketchy over vergeleken met cellen van Panasonic, Sanyo, Samsung, LG, etc...
Afgelopen zondag een ritje gemaakt van 35 km en de accu voldoet voorlopig helemaal aan de verwachtingen.
(deze: Green Cell Fietsaccu 36V 12Ah 432Wh Down Tube)
Hou er ook rekening mee dat je dan op veel plaatsen niet meer op het fietspad mag fietsen maar tussen de auto's moet. Als je dan zo langzaam maar kan dat lijkt me echt niet fijn...Pos2007 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:57:
[...]
Is dit zo duur? Ik dacht ergens gelezen te hebben van 160 euro. Ja dan hoef ik er niet aan te beginnen.
quote]JohanNL schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:51:
[...]
...
[/quote]
Op het bedrijfsterrein heb ik de wieldiameter al eens verlaagd. Volgens mij ging 32km/u redelijk gemakkelijk. 40 hoeft ook niet, maar zou graag legaal de begrenzing er willen zodat ik de vrijheid heb om sneller te zetten.
Ik heb de motor er al twee jaar op, ook een kabeltje om de bafang instellingen te tunen. De overige onderdelen in de laatste twee jaar erop gezet. Op het display kan ik in het menu zonder wachtwoord de diameter verlagen om sneller te gaan. In het menu met wachtwoord ook de ondersteuningsnelheid verhogen.
Gamertag: FinrazielNL
Van het weekend gedurende een ochtend (ca.3 uur) mijn Samsung Galaxy A8 (A530) smartphone aangekoppeld gehad op de Bosch Intuvia display van mijn e-bike.
Werkt perfect. Continu Google Maps actief gehad en de batterij van mijn Samsung bleef op 100% vol staan.
Binnenkort eens kijken hoe de app Fietsknoop met de batterij omgaat.
Werkt perfect. Continu Google Maps actief gehad en de batterij van mijn Samsung bleef op 100% vol staan.
Ik geloof best dat hij het nu prima doet, ik zou mij vooral zorgen maken over potentieel brandgevaar en andere ellende.ElectricAlex schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:06:
[...]
Tja, we zullen het zien.
Afgelopen zondag een ritje gemaakt van 35 km en de accu voldoet voorlopig helemaal aan de verwachtingen.
(deze: Green Cell Fietsaccu 36V 12Ah 432Wh Down Tube)
Oh coolechoes schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:59:
Van het weekend gedurende een ochtend (ca.3 uur) mijn Samsung Galaxy A8 (A530) smartphone aangekoppeld gehad op de Bosch Intuvia display van mijn e-bike.
Gewoon op de USB poort van de intuvia aangesloten dus? Wist niet dat die ook als output kon werken ipv alleen om de intuvia zelf op te laden. Was ook al eens aan het denken om misschien mijn oude Galaxy S9+ te voorzien van een goed mounting systeem, zodat mijn huidige telefoon niet in een lelijk hoesje hoeft te zitten en ook geen risico loopt om door trillingen beschadigd te raken (camera vooral).
Ik zag vooral quad lock mounting systemen geadviseerd worden, maar die zijn wel wat duur. Hebben hier mensen ook ervaring met goedkopere mounts, bv iets als dit?
https://www.amazon.nl/dp/...tomer-reviews_feature_div
Gamertag: FinrazielNL
Deze voldoet voor mij prima: https://www.aliexpress.co...r_list.0.0.499f1802OUaGe1Finraziel schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:22:
[...]
Ik zag vooral quad lock mounting systemen geadviseerd worden, maar die zijn wel wat duur. Hebben hier mensen ook ervaring met goedkopere mounts, bv iets als dit?
https://www.amazon.nl/dp/...tomer-reviews_feature_div
Die plastic dingen gingen bij mij vrij snel stuk of houden niet goed genoeg vast etc. Heeft me al eens een scherm gekost omdat mijn telefoon over straat stuiterde.
[ Voor 12% gewijzigd door Bla65 op 15-06-2022 08:32 ]
pim in "Electrische scooter importeren - Typegoedkeuring bij RDW?"Pos2007 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:57:
[...]
Is dit zo duur? Ik dacht ergens gelezen te hebben van 160 euro. Ja dan hoef ik er niet aan te beginnen.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ja, ze testen je voertuig volgens de regels.
Doen ze regelmatig ook met motorfietsen die mensen zelf bouwen.
Zowat 90% wordt afgekeurd... bij motorfietsen meestal onwille van het geluid.
Bij fietsen zijn er ook tal van regels die we als amateur niet goed kennen. Er is altijd wel iets...
Kan zijn dat het een simpel merkteken is op een lamp, maar ook bewijzen dat de componenten een soort van EU keuring hebben (batterij bv).
Mijn buurman had een brommer opnieuw opgebouwd en was 150 euro kwijt. Was wel een bestaande type MTX met originele onderdelen. Ik dacht dan met de ebike ongeveer hetzelfde kwijt te zijn. Dan maar begrenzer op 25 houden.
Ziet er mooi uit. Ik ben voornemens om ook een trsnportfiets om te bouwen tot ebike. Ik ben nu op zoek naar een nette rond de 300 euro. Deze hebben vaak een terugtrap-rem. Bij het aanpassen met de midden-motor, heb je toen ook zowel voor als achter een hand-rem kunnen plaatsen? Zi ja, kan je dan achteruit draaien met je trappers zonder af te remmen? ben niet heel handig met fietsen, dus weet niet of de tandwiel achter dan ook aangepast moet worden om dit te kunnen doen.Silent891 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:06:
Mijn vorige fiets was aan vervanging toe. In de lente van 2019 had ik een simpele transportfiets gekocht. In september 2019 had mijn auto een terugroep actie. Waardoor ik een elektrische leen fiets meekreeg. En die haalde max 32km/h. Sindsdien was mijn interesse aangewakkerd in E-bikes.
Toen ben ik begonnen met het lezen van dit topic. En ik heb er diverse nuttige informatie uitgehaald.In oktober 2019 de knoop doorgehakt, en begonnen om mijn eigen fiets om te bouwen naar een E-bike.
Doordat ik deze fiets hebt omgebouwd, ga ik er elke weekend erop uit voor tripje van ca 30 a 50km. Dus heeft er iig voor gezorgd dat ik extra beweging krijg. Ik vind het nu leuker om erop uit te gaan met de fiets!
Mijn voornemens zijn ook om af en toe naar het werk toe te fietsen (enkele reis ca 25km).
Voor diegene die het interessant vinden, ik heb een filmpje gemaakt van mijn E-bike.
[YouTube: Silent's DIY E-bike build]
Vraag.
E-bike vrouw, middenmotor Bafang, Nexus 7 - speed.
Probleem ; bij schakelen moet ze even stoppen met trappen. Gevolg ; ondersteuning valt even weg. En dit is heel lastig heuveltop. Want als ze dan lichter wilt schakelen gebeurt dit dus ook en kan ze bijna stilvallen als het echt steil is.
Ik heb al eens eea aan haar Bafang aangepast, heb dus de kabel en de software. Maar kan ik dit ook aanpassen?
Edit : nav onderstaand even wat gespeeld. Probleem zit hem er meer in de motor na schakelen ong 3 seconden nodig heeft om weer ondersteuning te geven. Die 3 seconden trap je dus zonder enige ondersteuning
Is dat aan te passen bij Bafang? Ik denk dat als ik het terug breng tot 1 seconde veel van het probleem weg is.
Probleem ; bij schakelen moet ze even stoppen met trappen. Gevolg ; ondersteuning valt even weg. En dit is heel lastig heuveltop. Want als ze dan lichter wilt schakelen gebeurt dit dus ook en kan ze bijna stilvallen als het echt steil is.
Ik heb al eens eea aan haar Bafang aangepast, heb dus de kabel en de software. Maar kan ik dit ook aanpassen?
Edit : nav onderstaand even wat gespeeld. Probleem zit hem er meer in de motor na schakelen ong 3 seconden nodig heeft om weer ondersteuning te geven. Die 3 seconden trap je dus zonder enige ondersteuning
Is dat aan te passen bij Bafang? Ik denk dat als ik het terug breng tot 1 seconde veel van het probleem weg is.
[ Voor 28% gewijzigd door maartend op 15-06-2022 11:02 ]
Aanbevolen bij naafversnellingen is om bij het schakelen iig geen kracht te zetten. Dus doortrappen mag wel, maar niet met kracht. Dat gaat natuurlijk niet goed als de middenmotor standaard kracht zet als je trapt.
Je moet dan al een torsiesensor gaan gebruiken om de motorkracht te regelen, anders is er niet veel aan te doen, behalve op tijd terugschakelen.
Je moet dan al een torsiesensor gaan gebruiken om de motorkracht te regelen, anders is er niet veel aan te doen, behalve op tijd terugschakelen.
Signatures zijn voor boomers.
Het hangt er vanaf of er reeds een typekeuring of toelatingskeuring is geweest. Voor een bromfiets, waar een speedpedelec onder valt, is een toelatingskeuring vereist. Je begrijpt dat dit maar een eenmalige zaak is igv van de scooters/speedpedelecs die vrij te koop zijn. Ook snorfietsen hebben reeds een dergelijke goedkeuring.Pos2007 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:23:
Mijn buurman had een brommer opnieuw opgebouwd en was 150 euro kwijt. Was wel een bestaande type MTX met originele onderdelen. Ik dacht dan met de ebike ongeveer hetzelfde kwijt te zijn. Dan maar begrenzer op 25 houden.
Een snorfiets naar bromfiets is daarom ook ca. €150.(keuring+kentekenplaat)
Een ebike is echter een "gewone" fiets, met aanvullende regelgeving en heeft geen toelatingskeuring nodig.
Vandaar dat er kosten voor deze keuring bijkomen. Een overzicht van die kosten kan je hier aanvragen.
Ik heb as vrijdag een proefrit op de "Le Velo Tours 2022 "
Le Velo is volgens mij een redelijk nieuwe speler op de markt? Hij ziet er wat mij betreft redelijk strak uit. En is in combinatie met de enviolo, accu in frame, CDX Riem wat "goedkoper" dan zijn concurrenten. Ook de middemmotor van Motinova is nog niet echt bekend onder het grote publiek, maar bij de AD fietstest kwam deze motor wel goed uit de verf.
Zijn er hier al mensen bekend met het merk fiets en deze motor?
Le Velo is volgens mij een redelijk nieuwe speler op de markt? Hij ziet er wat mij betreft redelijk strak uit. En is in combinatie met de enviolo, accu in frame, CDX Riem wat "goedkoper" dan zijn concurrenten. Ook de middemmotor van Motinova is nog niet echt bekend onder het grote publiek, maar bij de AD fietstest kwam deze motor wel goed uit de verf.
Zijn er hier al mensen bekend met het merk fiets en deze motor?
Ik maak hier uit op dat er geen gear sensor gebruikt wordt?maartend schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:48:
Vraag.
Want daar gaat de Bafang anders mee om volgens mij, schakelen = gelijk motor uit en dan kun je dus direct schakelen. En vervolgens is de ondersteuning direct weer terug is mijn ervaring.
Maar ook zonder gear sensor moet dit wel in te stellen zijn, ik weet zo uit mijn hoofd even niet meer de relevante settings. Dat is altijd weer even een zoektocht op het internet.
Maarja verschil is natuurlijk ook dat ik derailleur heb en dus wel blijf trappen.. (zonder kracht)
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 15-06-2022 11:32 ]
In dat geval heb je een zgn. coasterbrake middenmotor nodig. Daar ontbreekt een freewheel in de motor zelf, wat opgevangen wordt door de vrijloop van het achterwiel, (feitelijk als bij iedere gewone fiets)SolarOrbiter schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:47:
.... een terugtrap-rem. Bij het aanpassen ....voor als achter een hand-, rem kunnen plaatsen? ... kan je dan achteruit draaien met je trappers zonder af te remmen? .... tandwiel achter dan ook aangepast moet worden om dit te kunnen doen.
In dat geval blijft de terugtraprem beschikbaar.
Volgens mij heeft alleen Tongsheng een dergelijke uitvoering.
Remmen bijplaatsen is natuurlijk ook een optie en waarschijnlijk bij ombouw wel beter, welke uitvoering je ook kiest.
In dat geval kan je ook een gewone versie van Bafang of Tongsheng monteren.
Je hoeft in feite het achtertandwiel/rem dan niet te vervangen, maar je kan hem niet meer gebruiken.
Bij terugdraaien van de pedalen blijft nl het hoofdblad met de de ketting stilstaan.(alleen de as draait terug)
[ Voor 50% gewijzigd door elinx op 15-06-2022 12:18 ]
Over de Nexus en de Bafang. Kleine update.
Omdat ik toch al bezig was met de fiets, gelijk ketting maar even opgespannen. Volgens mijn vrouw reed het veel beter, soepeler. Ze kwam nu gewoon ver voor mij boven op een heuvel waar ik haar paar dagen geleden goed bij kon houden. Gaf zelf ook aan dat het fijner ging. Enkel door ketting opspannen? Afijn, die tijdsvertraging zoek ik thuis wel op, daar is ook de kabel
Omdat ik toch al bezig was met de fiets, gelijk ketting maar even opgespannen. Volgens mijn vrouw reed het veel beter, soepeler. Ze kwam nu gewoon ver voor mij boven op een heuvel waar ik haar paar dagen geleden goed bij kon houden. Gaf zelf ook aan dat het fijner ging. Enkel door ketting opspannen? Afijn, die tijdsvertraging zoek ik thuis wel op, daar is ook de kabel
Een systeem wat alleen met een rotatiesensor werkt, is een rem- en schakelsensor het aangewezen instrument om problemen te ondervangen.maartend schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:55:
Over de Nexus en de Bafang. Kleine update.
.. ketting maar even opgespannen. Volgens mijn vrouw reed het veel beter, soepeler. ....
Een remsensor schakelt de motor uit bij activeren van de remhandel
Een schakelsensor schakelt de motor slechts een korte tijd uit bij activeren van de schakelhandel
Het probleem is dat een dergelijke magneetschakelaar bij een draaiversnelling eigenlijk niet mogelijk is.
De tijd die je kwijt bent door de pedalen stil te houden, komt dat pas na een bepaald deel van een omwenteling van je pedalen de motor weer inschakelt. Bij een langzame pedaalslag duurt dat langer dan bij een snelle pedaalslag.
Anticiperen op wat komen gaat is in dat geval het beste, zodat de pedalen snel rond blijven gaan.
Maar ik begrijp ook wel dat dit makkelijker is gezegd dan gedaan.
[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 15-06-2022 12:14 ]
En weer een edit
Ik ben zelf nu dus wat aan het spelen en ik denk dat ik het begrijp. Als ik bijv in zijn 1 te snel ga na schakelen krijg ik geen ondersteuning. Gooi ik hem dan naar zijn 2, dan heb ik dat wel. En duurt dan ook veel minder omwentelingen.
Ik heb het idee dat elke versnelling een max speed heeft waarbij hij nog ondersteunt. Dus dat zal ik eens moeten nakijken
Ik ben zelf nu dus wat aan het spelen en ik denk dat ik het begrijp. Als ik bijv in zijn 1 te snel ga na schakelen krijg ik geen ondersteuning. Gooi ik hem dan naar zijn 2, dan heb ik dat wel. En duurt dan ook veel minder omwentelingen.
Ik heb het idee dat elke versnelling een max speed heeft waarbij hij nog ondersteunt. Dus dat zal ik eens moeten nakijken
Beetje ingewikkeld omschreven mbt ondersteuningstanden en versnellingen.maartend schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:27:
... Als ik bijv in zijn 1 te snel ga na schakelen krijg ik geen ondersteuning. Gooi ik hem dan naar zijn 2, dan heb ik dat wel. En duurt dan ook veel minder omwentelingen.
Maar ik denk het wel lukt te begrijpen wat er staat.
Bij Bafang met rotatiesensor heeft iedere ondersteuningsstand een maximaal mogelijke snelheid.
Wel blijft waarschijnlijk de snelheid van de pedalen een rol spelen hoe snel de ebike gaat.
Een lichtere versnelling houdt ook een hogere pedaalslag in.
Plus dat het aangrijpen van de motor na een deel van de pedaalslag een rol speelt.
Dit alles maakt het allemaal niet makkelijker hoe je kan verwachten hoe de motor reageert.
Aangezien je zelf al eerder de motor hebt aangepast met software, weet je waarschijnlijk wel hoe je eea ingesteld hebt. Ik neem aan dat je eea in een configuratiebestand hebt staan.
[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 15-06-2022 12:49 ]
Thnx @elinx
Heb idd op laptop hier de config staan. Hoewel ik de kabel niet bij heb toch eens kijken of programma wil opstarten, dan kan ik idd kijken of mijn vermoedens kloppen en dan weer eens aanpassen
Heb idd op laptop hier de config staan. Hoewel ik de kabel niet bij heb toch eens kijken of programma wil opstarten, dan kan ik idd kijken of mijn vermoedens kloppen en dan weer eens aanpassen
Op het 2e tabblad is ook de start/stop delay aanpasbaar.maartend schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:53:
...op laptop hier de config staan. .... weer eens aanpassen
De stop in ms (x10).
De start dmv het aantal passages van de rotatiesensor. (kleiner=sneller of te snel
Hier staat daar wat uitleg over.
[ Voor 73% gewijzigd door elinx op 15-06-2022 13:22 ]
En idd, gekeken, Hier kan ik idd nog eea in tweaken.elinx schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:11:
[...]
Op het 2e tabblad is ook de start/stop delay aanpasbaar.
De stop in ms (x10).
De start dmv het aantal passages van de rotatiesensor. (kleiner=sneller of te snel)
Hier staat daar wat uitleg over.
Nóg beter is het om de benen helemaal stil te houden als je schakelt. Wat ik altijd doe is zelf even de benen stil houden bij schakelen (ook heuvel op) en na het schakelen direct weer kracht te zetten. Ik beheers liever zelf hoelang de onderbreking kan zijn en ik schat dat dit minder dan 2 seconden is, genoeg om niet stil te vallen.Maasluip schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:54:
Aanbevolen bij naafversnellingen is om bij het schakelen iig geen kracht te zetten. Dus doortrappen mag wel, maar niet met kracht. Dat gaat natuurlijk niet goed als de middenmotor standaard kracht zet als je trapt.
Ik heb een Nexus 8 en de 5e versnelling is de direct drive en deze gebruik ik om boven te komen. Het op- of afschakelen naar de 5 gaat veel sneller 'in' de naaf. Des te meer tandwielen er moeten worden aangesproken hoe langer het duurt eer de naaf intern ook gezet is.
De fabrikant kan dit ook regelen want of je dit zelf ook ongedaan kan maken vraag ik me af.
Ga niet knutselen als je nog garantie hebt! Elke modificatie kan problemen op garantie geven. Misschien kan de fietsenmaker ook het eea voor je doen.
De Nexus 8 naaf schakelt intern vrij langzaam en een te korte onderbreking (als je door trapt, ook al is het zonder enige kracht) molesteert alsnog je naaf. Door je benen echt stil te houden onderbreek je zelf al de ondersteuning.
Het schakelen kan de naaf zelf op zich rap doen, maar het probleem is de kabel. Deze zal zich nooit 100% 'direct' zetten na snel schakelen en het probleem wordt groter als je meerdere versnelling schakelt. Daarom is de 5e versnelling bij een 8 naaf het snelst en het veiligst. Wil je lager dan de 5 komen dan moet je langer onderbreken zodat de naaf niet mis schakelt. De 4 is erg inefficiënt en de 3 is dan het eerste verzet welke iets toevoegt, maar dan krijg je weer het probleem dat naast je versnelling schiet en daar kan geen enkele naaf tegen (dit probleem is non exist bij elektrisch schakelen).
Wat kun je zelf doen; via je fietsenmaker?
1. Zorg dat de kabel goed gesmeerd is en geen krappe bochten maakt
2. Laat de naaf een oliebadje krijgen. Dit hoeft niet duur te zijn want de naaf (binnenwerk) is in no time uit het wiel gehaald en voor de fietsenmaker een kwestie van een paar minuten. Hun hebben ook de juiste olie. Vaak kun je er op wachten.
3. Schakel met beleid en de naaf moet makkelijk 20.000 km meegaan.
Niet om het een of andere maar Nederlandse webshops verkopen precies hetzelfde materiaal.Birrel schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:16:
[...]
Ik bestel ook altijd hier: https://enerprof.de
Poah dikke Massey.
Het ging specifiek om batterijen. Enerprof monteert deze zelf in behuizingen en dat geeft sommige mensen meer vertrouwen.pizzacabonara schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:00:
[...]
Niet om het een of andere maar Nederlandse webshop verkopen precies hetzelfde materiaal.
De 'Hailong' batterijen die je in Nederland koopt komen gewoon van Ali/China.
Hailong is alleen het merk van de behuizing. Zegt niets over de gebruikte cellen en wie ze er in gezet heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 15-06-2022 17:02 ]
Ik heb hier alles besteld, binnen een week binnen en lekker zware batterij gekocht nu 2 jaar en 4000km verder nog steeds goeieTheJVH schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:43:
https://www.pswpower.com/...hq4JjFXdqGwAaAlwFEALw_wcB
Ik zit nu met een kapotte GoSwissdrive.elinx schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:11:
[...]
"elektrische fiets" is wel erg algemeen, dus beter zou zijn:
"Wist je dat na 8 jaar een Batavus Mont Blanc is afgeschreven?".
Ik zeg dit omdat ik een ruim 10 jaar oude Giant Twist heb, waar alle onderdelen nog van te koop zijn.
Zo zullen er nog wel meer merken zijn die de onderdelen nog gewoon aanleveren.
Echter ik vermoed ook dat er een aantal merken zelf binnen 5 jaar al geen ondersteuning meer hebben
bv ebikes met een GoSwissdrive en BionX motor, waarvan de onderdelenproductie sinds 2019 is gestopt, terwijl dergelijke nieuwe ebikes zeker tot in 2020 verkocht zijn. In dat geval ben je bij reparatie afhankelijk van de restvoorraad die er nog is en steeds kleiner wordt.
Dit terzijde mbt de Batavus welke een ION achterwielmotor heeft.
Dat jouw FM daar niks mee kan (of wil) omdat er geen onderdelen meer geproduceerd worden, wil niet zeggen dat er geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn. Dus misschien dat het wat verder weg nog wel kan lukken.
Ik zoek een vervangende krachtsensor motor, bij voorkeur een middenmotor voor een handbike. Ik keek gisteren naar een handbike met een Bafang M400 maar de fabrikant (een klein bedrijfje) krijgt geen of kan geen software voor dit type krijgen om ondersteuningsniveaus aan te passen. Ik wil het niet of niet zozeer voor meer topsnelheid, maar om de startondersteuning aan te passen, de kracht per instelling of het loopduwtje van 3kmh naar bv 6kmh te veranderen. Bij rotatiesensormotortjes kan je een throttle instellen en op de GoSwissdrive had ik een knop zo in laten programmeren dat hij ook zonder trappen 15kmh kon rijden. Ik wil gewoon dit soort dingen wat meer naar persoonlijke wensen instellen zoals dat wel met een Bafang bbs001 kan bv.
Heb jij of iemand anders nog suggesties voor een merk/model motor waar dat kan, al dan niet strikt via een dealer? Het moet wel echt een krachtsensor motor/controller zijn. Ik las hier suggesties voor een Dong Tseng cv2s oid maar dat is een vrij goedkoop en wat ouder motortje. De GoSwisssDrive had een app e.d. en was erg fijn. Iets vergelijkbaars zou welkom zijn. Ik heb daar een ruim budget voor over.
[ Voor 9% gewijzigd door Rene44 op 16-06-2022 08:31 ]
Intussen met mijn Nexus 8 + riem, Bosch 50 nm, zo’n 9750 km in gereden op 23 maanden.jimh307 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:53:
[...]
Nóg beter is het om de benen helemaal stil te houden als je schakelt. Wat ik altijd doe is zelf even de benen stil houden bij schakelen (ook heuvel op) en na het schakelen direct weer kracht te zetten. Ik beheers liever zelf hoelang de onderbreking kan zijn en ik schat dat dit minder dan 2 seconden is, genoeg om niet stil te vallen.
Schakelen (en de rest) is nog als nieuw en trappers stilhouden is allicht iets beter, maar in de praktijk, duw ik ook gewoon even niet (+/- 0.5 seconden) op de trappers en schakel dan 1 versnelling op of af.
Hierbij hoor ik nooit iets vreemd
Als je per ongeluk schakelt tijdens het trappen, hoor je dit wel duidelijk….
Alleen als ik 2 of meer versnelling moet schakelen hou ik de trappers stil.
Daarvan schat ik 80% in 6e te rijden
15% in 7e
4% in 5
1% al de rest.
FM heeft nog niet over een oliebad gesproken. (Alleen band, binnenband, remblokken, gebroken spaak)
Garantie: zadelpen (1 moer gebroken, bij gat in de weg en met 95 kg...), V licht achteraan, brand continu en vorige week was 1 streep plots weg)
Mijn e-bike heeft 29.500 km gelopen. Ik houd tijdens het schakelen altijd de trappers stil. Het scheelt ook dat ik alleen maar schakel na stilstand, dan staat hij in zijn 3e versnelling, eenmaal op gang naar zijn 5 en rijden maar (Nexus 8 ). Schakelen gaat soepel, motor loopt soepel. Totaal geen problemen met de fiets, zelfs de accu is voor zijn leeftijd nog prima.
Ik heb alleen nieuwe remblokjes er op gezet, maar was niet echt nodig. Oh en nieuwe handvatten geprint, deze werken onverwacht goed. TPU als handvat materiaal is ok
Ik heb alleen nieuwe remblokjes er op gezet, maar was niet echt nodig. Oh en nieuwe handvatten geprint, deze werken onverwacht goed. TPU als handvat materiaal is ok
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Voor het achteraf inbouwen van een middenmotor, met krachtsensor, is er slechts een beperkte keus.Rene44 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:50:
[...]
Ik zit nu met een kapotte GoSwissdrive.
Ik zoek een vervangende krachtsensor motor, bij voorkeur een middenmotor voor een handbike. Ik keek gisteren naar een handbike met een Bafang M400 maar de fabrikant (een klein bedrijfje) krijgt geen of kan geen software voor dit type krijgen om ondersteuningsniveaus aan te passen.....
De genoemde Bafang M400 heeft een speciaal aangepast frame nodig en is er in een aanpasbare oude uart uitvoering (zoals bij de BBSxx), maar tegenwoordig alleen nog in de nieuwe CANbus uitvoering, waar je achteraf niks meer kunt aanpassen of je moet de Uart controller inbouwen.
Bafang gaat al zijn motoren voorzien van een CANbus controller, ook de BBSxx serie, met als gevolg dat je ook alles van Bafang moet hebben. (incl. accu). Feitelijk dus als bv GoSwissDrive al heel vroeg deed, maar tegenwoordig de norm is.
Voordeel is dat diefstal minder loont, maar nadeel is dat je volledig gebonden bent aan het merk en zelf niks kan uitwisselen.
Om in een bestaand frame een middenmotor in te bouwen, gebeurt dit altijd op de plek waar nu de trapas zich bevindt. Daarvan zijn er maar weinig.
In dat geval kom je dan bij de BBSxx van Bafang en de Tsdz2 van TongSheng uit. Ook zijn er nog CYC X1 motoren, met een krachtsensor. Maar daar weet ik verder inhoudelijk niks over te zeggen.
Je noemt deTsdz2 "öud", maar de BBSxx is nog ouder en alleen de Tsdz2 is voorzien van een krachtsensor en programeerbaar als je de juiste oude V1 controller hebt. Dit alles via Open Source software.
Ondanks dat de Tsdz2 mechanisch duidelijk van minder kwaliteit is, zijn voor de Tsdz2 diverse OS programma's geschreven, ook met Android app. Dit omdat zowel de (oude) controller en motor zelf zeer toegankelijk zijn en zich uitstekend leent voor hobbyprojecten. De motor en onderdelen zijn redelijk goedkoop, goed verkrijgbaar.en redelijk eenvoudig te wisselen.
De GoSwissDrive is een naafmotor met CANbus en krachtsensor. Daarom kan je onderdelen niet zomaar uitwisselen. omdat deze allemaal gekoppeld zijn.
Een alternatief daarvoor zou kunnen zijn een andere naafmotor waarbij ipv de huidige trapas de krachtsensor komt. Er moet dan wel een programeerbare controller bij zitten, om de assistentie niveaus aan je wensen in te kunnen stellen. Ik kan helaas niet zo gauw kant en klaar sets daarvan opnoemen, want heb me er nooit al teveel in verdiept, maar mi met een naafmotor, een losse controller en aparte krachtsensor zijn er meer keuzemogelijkheden dan bij de keus voor een middenmotor. (google: hubmotor torquesensor kit)
Uit je woorden begrijp ik dat het budget waarschijnlijk geen probleem is, maar wel een probleem kan zijn om iemand te vinden die dit kan uitvoeren, want ombouwen is vaak geen professioneel werk en als dit wel het geval is, dan heb je een beperkte keuze in motoren, dat heb je zelf ook al ondervonden. Het is ook logisch ivm de nazorg en garantie.
Wellicht een andere controller in de M400 dan uitkomst kan bieden.
[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 16-06-2022 13:46 ]
Dank je wel! Top info om over na te denken.elinx schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Voor het achteraf inbouwen van een middenmotor, met krachtsensor, is er slechts een beperkte keus.
De genoemde Bafang M400 heeft een speciaal aangepast frame nodig en is er in een aanpasbare oude uart uitvoering (zoals bij de BBSxx), maar tegenwoordig alleen nog in de nieuwe CANbus uitvoering, waar je achteraf niks meer kunt aanpassen of je moet de Uart controller inbouwen.
Bafang gaat al zijn motoren voorzien van een CANbus controller, ook de BBSxx serie, met als gevolg dat je ook alles van Bafang moet hebben. (incl. accu). Feitelijk dus als bv GoSwissDrive al heel vroeg deed, maar tegenwoordig de norm is.
Voordeel is dat diefstal minder loont, maar nadeel is dat je volledig gebonden bent aan het merk en zelf niks kan uitwisselen.
Om in een bestaand frame een middenmotor in te bouwen, gebeurt dit altijd op de plek waar nu de trapas zich bevindt. Daarvan zijn er maar weinig.
In dat geval kom je dan bij de BBSxx van Bafang en de Tsdz2 van TongSheng uit. Ook zijn er nog CYC X1 motoren, met een krachtsensor. Maar daar weet ik verder inhoudelijk niks over te zeggen.
Je noemt deTsdz2 "öud", maar de BBSxx is nog ouder en alleen de Tsdz2 is voorzien van een krachtsensor en programeerbaar als je de juiste oude V1 controller hebt. Dit alles via Open Source software.
Ondanks dat de Tsdz2 mechanisch duidelijk van minder kwaliteit is, zijn voor de Tsdz2 diverse OS programma's geschreven, ook met Android app. Dit omdat zowel de (oude) controller en motor zelf zeer toegankelijk zijn en zich uitstekend leent voor hobbyprojecten. De motor en onderdelen zijn redelijk goedkoop, goed verkrijgbaar.en redelijk eenvoudig te wisselen.
De GoSwissDrive is een naafmotor met CANbus en krachtsensor. Daarom kan je onderdelen niet zomaar uitwisselen. omdat deze allemaal gekoppeld zijn.
Een alternatief daarvoor zou kunnen zijn een andere naafmotor waarbij ipv de huidige trapas de krachtsensor komt. Er moet dan wel een programeerbare controller bij zitten, om de assistentie niveaus aan je wensen in te kunnen stellen. Ik kan helaas niet zo gauw kant en klaar sets daarvan opnoemen, want heb me er nooit al teveel in verdiept, maar mi met een naafmotor, een losse controller en aparte krachtsensor zijn er meer keuzemogelijkheden dan bij de keus voor een middenmotor. (google: hubmotor torquesensor kit)
Uit je woorden begrijp ik dat het budget waarschijnlijk geen probleem is, maar wel een probleem kan zijn om iemand te vinden die dit kan uitvoeren, want ombouwen is vaak geen professioneel werk en als dit wel het geval is, dan heb je een beperkte keuze in motoren, dat heb je zelf ook al ondervonden. Het is ook logisch ivm de nazorg en garantie.
Wellicht een andere controller in de M400 dan uitkomst kan bieden.
Ik zat naar deze handbike te kijken https://batec-mobility.co.../handbikes/batec-hybrid-2 en ik mag dat systeem los kopen. De fabriek (in Spanje) zegt dat ze deze motor ergens inkopen, maar willen niet het merk vertellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Rene44 op 16-06-2022 14:29 ]
Het betreft een flinke 900W naafnotor, Merk is niet te herkennen, want die lijken allemaal op elkaar, maar komen bijna altijd uit China. Die produceren ebike motoren als OEM product met naam naar keus. Nergens is sprake van een krachtsensor, maar niets is natuurlijk onmogelijk.Rene44 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:23:
....
Ik zat naar deze handbike te kijken..........
Nadeel van een dergelijk systeem is wederom de afhankelijkheid die je bij GoSwissDrive (die was wel Europees) ook had.
Aangezien jij spreekt over een throttle (=gashendel) heb ik het sterke vermoeden dat het, zoals meestal, om een rotatiesensor gaat. Dat maakt de motor voor al hun modellen eenvoudiger inzetbaar omdat het elektrische systeem universeel is.
NB
Wat me opvalt is dat dergelijke handbikes aankoppelbaar zijn aan een rolstoel. Daarom gaat het altijd om een naafmotor in het wiel.
Een middenmotor maakt onderdeel uit van het frame en zit normaal gesproken laag bij de voeten. Bij een handbike kan een dergelijk motor niet zomaar hoog gemonteerd worden. Hoe zit dit dan met de M400 die je eerder noemde? Dubbele ketting?
[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 16-06-2022 15:33 ]
Ik begrijp je verwarring want ik haalde de internationale website aan. Dit staat er op de website van de NL dealerelinx schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:23:
[...]
Het betreft een flinke 900W naafnotor, Merk is niet te herkennen, want die lijken allemaal op elkaar, maar komen bijna altijd uit China. Die produceren ebike motoren als OEM product met naam naar keus. Nergens is sprake van een krachtsensor, maar niets is natuurlijk onmogelijk.
Nadeel van een dergelijk systeem is wederom de afhankelijkheid die je bij GoSwissDrive (die was wel Europees) ook had.
Aangezien jij spreekt over een throttle (=gashendel) heb ik het sterke vermoeden dat het, zoals meestal, om een rotatiesensor gaat. Dat maakt de motor voor al hun modellen eenvoudiger inzetbaar omdat het elektrische systeem universeel is.
NB
Wat me opvalt is dat dergelijke handbikes aankoppelbaar zijn aan een rolstoel. Daarom gaat het altijd om een naafmotor in het wiel.
Een middenmotor maakt onderdeel uit van het frame en zit normaal gesproken laag bij de voeten. Bij een handbike kan een dergelijk motor niet zomaar hoog gemonteerd worden. Hoe zit dit dan met de M400 die je eerder noemde? Dubbele ketting?
https://mobilityproducts.nl/handbikes/batec-hybride-2/
Dit is de andere fabrikant die het grotendeels zelf in elkaar zet, met de middenmotor constructie, inderdaad een dubbele ketting https://www.frontline-han...ntline-n3r-kids-handbike/Waar het oude model voorzien was voorzien een rotatiesensor is de Batec Hybride 2 voorzien van een krachtsensor.
Hoewel de Batec veel meer opties heeft, vind ik die Frontline er veel cleaner uitzien wbt al die kabels naar het stuur. Hier zitten die niet op. Bij het tesrijden was die M400 voor mij eigenlijk al goed genoeg. (Dit is overigens het uitgaande model. De nieuwe ziet er iets anders uit, maar nog steeds met motor en versnellingen net boven het voorwiel.)
[ Voor 3% gewijzigd door Rene44 op 16-06-2022 15:54 ]
Duidelijk.Rene44 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:53:
... Dit staat er op de website van de NL dealer
Blijft wel het feit dat het een gesloten (Batec) systeem betreft.
In de link die je erbij gaf is sprake van Sparta ION systeem met krachtsensor.Rene44 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:53:
Dit is de andere fabrikant die het grotendeels zelf in elkaar zet, met de middenmotor constructie,.....
Een systeem wat, gezien eerdere berichten hier, uitgefaseerd is/wordt
Ik heb een beetje rondgekeken, maar kwam de middenmotor niet tegen, ook niet op de vastframe trikes, alleen naafmotoren. Zou het om de Bafang H400 kunnen gaan?
Ik kan me wel voorstellen dat het mogelijk is, met een middenmotor, maar moeilijk op een aankoppelbaar systeem.
[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 16-06-2022 18:09 ]
zelfde spullen, maar bij pswpower ben je flink goedkoper uit. (Ok, wel risico met garantie e.d. itt een nederlandse webshop, maar goed, die risico durf ik wel te nemen)ibothead schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:04:
[...]
Ik heb hier alles besteld, binnen een week binnen en lekker zware batterij gekocht nu 2 jaar en 4000km verder nog steeds goeie![]()
https://www.pswpower.com/...hq4JjFXdqGwAaAlwFEALw_wcB
ik moet nu nog iemand vinden die het voor me wil in elkaar zetten. is er toevallig een adresje waar ik mn eigen fiets en accu+ombouwkit naar toe kan brengen?
Had je daar niet eerst naar op zoek moeten gaan voordat je ging bestellen?SolarOrbiter schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:52:
..... is er toevallig een adresje waar ik mn eigen fiets en accu+ombouwkit naar toe kan brengen?
De bedrijfjes die een conversie doen leveren vaak ook de ombouwkit. Logisch omdat zij wel garantie moeten verlenen.
[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 16-06-2022 18:05 ]
Ik was vergeten te zeggen dat het uitgaande model inderdaad met een Sparta ION motor is. Maar je kent je zaken!elinx schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:19:
[...]
Duidelijk.
Blijft wel het feit dat het een gesloten (Batec) systeem betreft.
[...]
In de link die je erbij gaf is sprake van Sparta ION systeem met krachtsensor.
Een systeem wat, gezien eerdere berichten hier, uitgefaseerd is/wordt
Ik heb een beetje rondgekeken, maar kwam de middenmotor niet tegen, ook niet op de vastframe trikes, alleen naafmotoren. Zou het om de Bafang H400 kunnen gaan?
Ik kan me wel voorstellen dat het mogelijk is, met een middenmotor, maar moeilijk op een aankoppelbaar systeem.
Deze foto kreeg ik voor het volgende model, en welke ik gister heb getest.
:strip_exif()/f/image/zsOwBPQUbn6zC2SX0KFPnYfV.jpg?f=fotoalbum_large)
In ieder geval ontzettend bedankt voor alle info!
Dat hebben ze netjes gedaan. Ik kan me voorstellen dat je daarvoor liever wilt gaan.Rene44 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:21:
.....
Deze foto kreeg ik voor het volgende model, en welke ik gister heb getest......
Je hebt niet overwogen om je oude GoSwissDrive van een andere kit te (laten) voorzien?
Hoe doe jij dit precies? Als ik thuis kom sluit ik de lader aan en dan druk ik op de knop van de Sonoff POW en het rode ledje gaat branden. Echter de lader krijgt geen stroom. Bij het testen werkte dit wel. Nu moet ik elke keer de stekker uit de WCD halen er weer in doen, wachten tot hij WiFi verbinding heeft en dan opdr knop drukken.de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:54:
[...]
Ik gebruik een Sonoff Pow (met tasmota erop) hiervoor. Hoe langer hij aan het laden is, hoe meer het vermogen toe neemt. Ik laat hem stoppen bij een bepaald vermogen (126 W) dat correspondeert met 80%. Dan laat ik hem afslaan. Werkt perfect.
In mijn geval via Domoticz.
[Afbeelding]
Wat zou er mis kunnen zijn?
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dat is vreemd. Ik doe hetzelfde. Ik druk op de knop van de sonoff pow en hij begint (na 2 sec) gewoon met laden.DonJuape schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:32:
[...]
Hoe doe jij dit precies? Als ik thuis kom sluit ik de lader aan en dan druk ik op de knop van de Sonoff POW en het rode ledje gaat branden. Echter de lader krijgt geen stroom. Bij het testen werkte dit wel. Nu moet ik elke keer de stekker uit de WCD halen er weer in doen, wachten tot hij WiFi verbinding heeft en dan opdr knop drukken.
Wat zou er mis kunnen zijn?
Yes, hence mijn post van vanochtend. Maar er is gewoon weinig tot niets wat dezelfde functies heeft. Ik ben nu bezig een prijsopgaaf te vragen voor het batec systeem sans de fiets, zodat ik het mogelijk op mijn huidige handbike kan (laten) bouwen.elinx schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:55:
[...]
Dat hebben ze netjes gedaan. Ik kan me voorstellen dat je daarvoor liever wilt gaan.
Je hebt niet overwogen om je oude GoSwissDrive van een andere kit te (laten) voorzien?
Maar eerlijk gezegd vind ik de Frontline een veel betere optie. En ook vond ik de M400 beter trekken dan de GoSwissDrive ooit gedaan heeft. frontline zit in de buurt, denken mee in opties en we gaan aan de slag met al jouw voorstellen en suggesties zoals een spec controller. Mogelijk via een 3e partij inderdaad een andere controller laten maken en dan testen. Ook daar heb ik vandaag al contact mee gehad.
Voor mij was die terugtrap rem wel een punt. De trappers voor je handen zijn nu vrij van kabels, die altijd stuk gaan. Nu nog afwachten of die dubbele kettingconstructie het gaat houden. Ik hoop ook dat de nieuwere Bafang wat minder storingsgevoelig is. Vrijwel al mijn handbikes in de laatste 8 jaar hadden zoveel motorstoringen (althans, de krachtsensor motoren). Alber neodrives, GoSwissDrive, het is denk ik niet gemaakt voor de vrij lage snelheden die ik ermee rijd. Die rotatiesensor motoren houden het veel langer vol, maar maken teveel herrie en werken meer als aan/uit schakelaar.
Ik vind het wel grappig dat 20 jaar geleden ik dit soort systemen ook zag omp driewielers en andere voorzieningen. Ebikes waren er vrijwel niet. Maar nu met de stijgende populariteit gaan ook de ontwikkelingen veel harder. Gelukkig.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam