Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

de Peer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:36:
[...]

Dat is vreemd. Ik doe hetzelfde. Ik druk op de knop van de sonoff pow en hij begint (na 2 sec) gewoon met laden.
Hmmm. Ik heb zo'n USB naar serial dingetje gekocht. Misschien ook maar de Tasmota firmware er op.

Hyundai Inster Pulse Winterpack,, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:51
Rene44 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:50:
....... er is gewoon weinig tot niets wat dezelfde functies heeft. Ik ben nu bezig een prijsopgaaf te vragen voor het batec systeem sans de fiets, zodat ik het mogelijk op mijn huidige handbike kan (laten) bouwen......
Dat begrijp ik, maar persoonlijk zou ik terughoudend zijn om een dergelijk gesloten en onbekend merkgebonden systeem aan te schaffen, vooral gezien je ervaring met GoSwissDrive.

bv Een Bafang naafmotor zou mij al meer vertrouwen geven, maar dan moet je wel een geschikte zien te vinden. Hetzelfde geldt voor de Bafang M400, die gewoon los te koop is.
Als er ooit wat mee mocht zijn ben je niet afhankelijk van één leverancier.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 16-06-2022 20:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:29
Vandaag mijn nieuwe Cube touring hybrid pro 625 opgehaald in Nunspeet. Heerlijke fiets!
Het zegt natuurlijk nog niets, maar met volle accu en 212 km radius op eco weggereden.
Tour gaf 180 op, dat is sowieso de normale stand voor mij (en de meeste fietsers lijkt me).
Range Anxiety zal ik geen last van krijgen.

Wat me opviel is dat tussen Tour en Sport maar weinig verschil zit kwa ondersteuning, terwijl de range wel direct flink minder aangeeft. De turbo stand is echt een 'trek' stand en geen 'duwtje'. Maar daarvoor was de route nog te vlak en wind tegen was er vandaag nog niet, dus die stand is nog niet relevant geweest.

Met de motor even uit viel het me nog best mee hoe zwaar je moet trappen. Mocht het toch een keer gebeuren dat je accu leeg is dan kom je nog prima thuis. Volgens mij zit dit meer in het gewicht van de fiets dan dat je door de motor heen moet trappen.

Accu loshalen en weer vastzetten is wel even oefenen, dat duurde te lang de eerste keer. Ik heb drie sleutels aan de ring, volgens mij draaide die iets terug door het gewicht van de andere twee en daardoor wilde de accu er niet goed in. Routine opbouwen denk ik.

Nu is het mijn eerste ervaring met een e-bike, dus een 'mindere' fiets zou ik misschien ook prima gevonden hebben, maar hier ga ik wel van genieten denk ik zo.
Ik zal goed bijhouden wat de accu per keer doet (gewoon omdat het kan, ik maak niet genoeg km's om de accu te verslijten met (ont)laden). Misschien leuk voor de statistieken.

Fijn dat dit topic er is, kon me goed inlezen in wat wel/niet handig is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:59
elinx schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:03:
[...]
Had je daar niet eerst naar op zoek moeten gaan voordat je ging bestellen?
De bedrijfjes die een conversie doen leveren vaak ook de ombouwkit. Logisch omdat zij wel garantie moeten verlenen.
Ik heb nog niet besteld. Het "probleem" is dat deze bedrijfjes vaak een paar honderd euro duurder zijn qua hardware. Dan koop ik liever zelf via een Banggood oid. Inderdaad, je hebt dan geen garantie, maar dat is altijd de risico die je neemt om via chnese sites te kopen.

Ik kan uiteraard zelf proberen mijn fiets om te bouwen. Ik was benieuwd of er ook fietsenmakers, hobbyisten zijn die dit voor een leuk prijsje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:40
Dat extra geld is wat je betaald voor de garantieclaim en service die ze moeten/willen bieden.
Zo zie je maar weer. Garantie moeten ze geven maar je betaald het toch echt zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
Ik begrijp die bedrijfjes ook wel. Ze moeten ergens de kosten mee dekken, wanneer het een keer misgaat bij de klant door hardware problemen. Als ik een auto koop dan neem ik alijd die extra garantie erbij. Maar voor wat betreft deze ebike, wil ik best dat 'risico' lopen.

Qua accu en ombouwkit (motor, display, kabels etc) kost het mij dan in totaal rond de 575. Dat is flink goedkoper dan bij een NL-aanbieder, daar betaal ik iets van 1150 euro (excl monteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Rene44 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:50:
[...]

Yes, hence mijn post van vanochtend. Maar er is gewoon weinig tot niets wat dezelfde functies heeft. Ik ben nu bezig een prijsopgaaf te vragen voor het batec systeem sans de fiets, zodat ik het mogelijk op mijn huidige handbike kan (laten) bouwen.

Maar eerlijk gezegd vind ik de Frontline een veel betere optie. En ook vond ik de M400 beter trekken dan de GoSwissDrive ooit gedaan heeft. frontline zit in de buurt, denken mee in opties en we gaan aan de slag met al jouw voorstellen en suggesties zoals een spec controller. Mogelijk via een 3e partij inderdaad een andere controller laten maken en dan testen. Ook daar heb ik vandaag al contact mee gehad.

Voor mij was die terugtrap rem wel een punt. De trappers voor je handen zijn nu vrij van kabels, die altijd stuk gaan. Nu nog afwachten of die dubbele kettingconstructie het gaat houden. Ik hoop ook dat de nieuwere Bafang wat minder storingsgevoelig is. Vrijwel al mijn handbikes in de laatste 8 jaar hadden zoveel motorstoringen (althans, de krachtsensor motoren). Alber neodrives, GoSwissDrive, het is denk ik niet gemaakt voor de vrij lage snelheden die ik ermee rijd. Die rotatiesensor motoren houden het veel langer vol, maar maken teveel herrie en werken meer als aan/uit schakelaar.

Ik vind het wel grappig dat 20 jaar geleden ik dit soort systemen ook zag omp driewielers en andere voorzieningen. Ebikes waren er vrijwel niet. Maar nu met de stijgende populariteit gaan ook de ontwikkelingen veel harder. Gelukkig. :) Enfin, ik laat het wel even weten wat het geworden is.
Ik verbaas mij altijd over de prijs van dit soort speciale hulpmiddelen driewielers, scootmobielen. Het zal wel komen doordat verzekeringen (verzekerden) en deels via publiek geld wordt geregeld. Echt als je veel geld wil verdienen de komende tijd, succes gegarandeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door pizzacabonara op 17-06-2022 13:44 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
SolarOrbiter schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:36:
....Qua accu en ombouwkit (motor, display, kabels etc) kost het mij dan in totaal rond de 575. Dat is flink goedkoper ....
Tja, als je eea goedkoop wilt doen dan is de beste manier om de conversie geheel zelf uit te voeren.
Het grootste probleem is meestal om de trapas te verwijderen en de ketting weer op lengte te maken.
Verder is het een kwestie van netjes monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-08 10:58
Weet iemand toevallig of je de fietsendrager Thule Easyfold XT2 op zijn kant kan leggen als hij ingeklapt is? Ik heb die drager gekocht, maar als je hem op zijn kant legt, leunt hij als het ware een beetje op de beugel. Ik vroeg me af of dat kwaad zou kunnen. Op alle plaatjes op internet zie je hem altijd rechtop staan als hij ingeklapt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klwinkel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 22:17
Beste mede e-bikers,

Ik heb sinds een tijdje het volgende verschijnsel met mijn Batavus Milano e-Go:

Vroeger stopte de trapondersteuning zoals verwacht zo rond de 25kmh, maar sinds een tijdje doet ie dat niet meer, en blijft de ondersteuning maar doorgaan, tot ver boven de 30kmh, heb al wel 37 erop zien staan, met ondersteuning.
De fiets is niet getuned of aangepast op wat voor manier dan ook, ook is ie nog nooit bij de fietsenmaker geweest sinds ik hem heb, dus er is ook geen software update gedaan,

zijn er anderen die dit ook hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSP_QAVMiZnsXTJXAqXf3T_z70I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDxymuwcsrtwccmTtEbub3Ao.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
  • Laatst online: 11-08 08:56
Foxhill schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:13:
[...]

Vraag even na of prijsstijgingen meeverzekerd zijn. Bij ENRA tot bepaald % wel. Je kunt de nieuwe fiets gerust voor adviesprijs verzekeren, niet voor aanschafprijs.
ENRA heeft het in de voorwaarden specifiek over de aanschafprijs. Als men de adviesprijs invult en vervolgens wordt de E-bike gestolen, vraagt ENRA dan niet naar een factuur o.i.d.?

Zoals laurens0619 eerder aangaf wordt er bij de ANWB in de voorwaarden inderdaad gesproken over catalogusprijs.

Ik zit zelf namelijk ook even te kijken naar verzekeringen. De ANWB voldoet eigenlijk aan de meeste van mijn eisen, alleen zit ik eigenlijk niet zo te wachten op een GPS-tracker (en ANWB sticker :P ). ENRA zou dan de 2e keuze zijn. Echter, de fiets van mijn vrouw is i.v.m. een speciale aanbieding voor €2379 aangeschaft - maar de huidige catalogusprijs is €2999. Zodoende spreekt verzekeren voor de adviesprijs mij wel aan, zolang ik hier niet mee in de problemen kom (in dit geval bij ENRA).

Edit: net even gebeld met ANWB en, ondanks dat ze over cataloguswaarde spreken in de voorwaarden, moet je uiteindelijk gewoon je factuur met de aanschafprijs aanleveren in geval van problemen. Als daarop aangegeven staat dat je x korting hebt gekregen, dan kan je inderdaad de cataloguswaarde aangeven.

Als deze korting niet op de factuur staat moet je gewoon uitgaan van de aanschafprijs. In principe heel logisch allemaal, maar voor mij was het onduidelijk. Misschien dat iemand anders ook iets aan deze informatie heeft. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Chippu op 17-06-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
pizzacabonara schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:40:
.....
Ik verbaas mij altijd over de prijs van dit soort speciale hulpmiddelen driewielers, scootmobielen. Het zal wel komen doordat verzekeringen (verzekerden) en deels via publiek geld wordt geregeld.....
Via de zorginstellingen betaal je meestal de hoofdprijs, maar dergelijke hulpmiddelen zijn vaak ook via andere kanalen te koop.
Om bij de elektrische aankoppelbare handbike te blijven.
Amazon en AliExpress bieden die ook aan tegen mi aanmerkelijk lagere prijzen, maar probleem is dat je daarmee niet weet wat je voor een dergelijk bedrag krijgt, omdat vooraf uitproberen niet aan de orde is.
Ook nazorg en garantie is natuurlijk een belangrijk ding, maar daar gaat men verschillend mee om.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 17-06-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
[...]

Ik verbaas mij altijd over de prijs van dit soort speciale hulpmiddelen driewielers, scootmobielen. Het zal wel komen doordat verzekeringen (verzekerden) en deels via publiek geld wordt geregeld. Echt als je veel geld wil verdienen de komende tijd, succes gegarandeerd.
In Ammerzoden zit een bedrijf dat aan gepast fietsen en driewielers enzovoort maakt
20 jaar geleden in een schuurtje achter het huis begonnen , nu een nieuw pand van 100 bij 100 meter
Denk dat de marge leuk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
klwinkel schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:25:
....

Vroeger stopte de trapondersteuning zoals verwacht zo rond de 25kmh, maar sinds een tijdje doet ie dat niet meer, ....[/URL]
Ik vermoed dat er best mensen zullen zijn die willen weten hoe zij dit ook voor elkaar kunnen krijgen ;)
Alles hangt af van hoe de maximale snelheid bewaakt wordt door de controller.
De vraag is rijdt je echt die snelheid of wordt alleen zo een hoge snelheid aangegeven.
Waarschijnlijk wordt een signaal van de snelheidssensor niet goed "begrepen" zodat het voor de controller onduidelijk is welke snelheid je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-08 08:46
Finraziel schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:22:
[...]

Oh cool :)
Gewoon op de USB poort van de intuvia aangesloten dus? Wist niet dat die ook als output kon werken ipv alleen om de intuvia zelf op te laden. Was ook al eens aan het denken om misschien mijn oude Galaxy S9+ te voorzien van een goed mounting systeem, zodat mijn huidige telefoon niet in een lelijk hoesje hoeft te zitten en ook geen risico loopt om door trillingen beschadigd te raken (camera vooral).

Ik zag vooral quad lock mounting systemen geadviseerd worden, maar die zijn wel wat duur. Hebben hier mensen ook ervaring met goedkopere mounts, bv iets als dit?
https://www.amazon.nl/dp/...tomer-reviews_feature_div
Je hebt wel een speciale kabel nodig, je display laadt de telefoon op, ik heb deze micro-usb (display) naar usb-c (telefoon) kabel

Ik heb de telefoon in een siliconen houder op het stuur zitten, van Ali Express, gaat af en toe wel alle kanten op, maar blijft goed zitten. Vrouwlief gebruikt deze al ruim een jaar probleemloos op haar ebike. Maar .. eigen verantwoording.

Op een zandpad of op echte kasseien is nog niet getest ....maar zou zelfs op een motorfiets gebruikt kunnen worden. Ook al een plaatje gezien waarbij de houder is vastgezet op een winkelwagentje ... boodschappenlijstje.

En dan nog een mini parasol .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEWeBahl_i2rFp3nFAZSXjsJxFY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ny4Gt3N3jYxYpg7vUg3xN7ij.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
klwinkel schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:25:
Beste mede e-bikers,

Vroeger stopte de trapondersteuning zoals verwacht zo rond de 25kmh, maar sinds een tijdje doet ie dat niet meer, en blijft de ondersteuning maar doorgaan, tot ver boven de 30kmh, heb al wel 37 erop zien staan, met ondersteuning.
De fiets is niet getuned of aangepast op wat voor manier dan ook, ook is ie nog nooit bij de fietsenmaker geweest sinds ik hem heb, dus er is ook geen software update gedaan,

zijn er anderen die dit ook hebben?

[Afbeelding]
Levensgevaarlijk. Die fiets is gewoon defect en dient dringend de fietsenmaker te zien. Nu zal de snelheid niet het ergste zijn, maar als je flink moet remmen en de ondersteuning blijft doorgaan dan heb je een langere remweg en kan de motor ook kapot gaan.

Dit heet "op hol slaan" en dit gebeurde ook wel eens bij elektrische auto's. Deze auto's mogen dan ook niet meer de weg op en moeten nagezien worden.

*dit heeft niets met opvoeren te maken voor wie dat denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
jimh307 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:58:
[...]

Levensgevaarlijk. Die fiets is gewoon defect en dient dringend de fietsenmaker te zien. Nu zal de snelheid niet het ergste zijn, maar als je flink moet remmen en de ondersteuning blijft doorgaan dan heb je een langere remweg en kan de motor ook kapot gaan.

Dit heet "op hol slaan" en dit gebeurde ook wel eens bij elektrische auto's. Deze auto's mogen dan ook niet meer de weg op en moeten nagezien worden.

*dit heeft niets met opvoeren te maken voor wie dat denkt
Lijkt me technisch onmogelijk dat een fiets met een middenmoter op hol slaat , als je niet trapt gebeurt er niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Supertjeduc schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:25:
.....
Lijkt me technisch onmogelijk dat een fiets met een middenmoter op hol slaat , als je niet trapt gebeurt er niets
Nee hoor, dat kan best, want de middenmotor reageert vooral op het signaal van de krachtsensor om in beweging te komen.
Aangezien eea verstoord is waardoor de motor nu niet begrensd is, zou het heel goed kunnen dat ook het signaal van de krachtsensor niet goed "begrepen" wordt door de controller.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 17-06-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

elinx schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:47:
[...]
Via de zorginstellingen betaal je meestal de hoofdprijs, maar dergelijke hulpmiddelen zijn vaak ook via andere kanalen te koop.
Om bij de elektrische aankoppelbare handbike te blijven.
Amazon en AliExpress bieden die ook aan tegen mi aanmerkelijk lagere prijzen, maar probleem is dat je daarmee niet weet wat je voor een dergelijk bedrag krijgt, omdat vooraf uitproberen niet aan de orde is.
Ook nazorg en garantie is natuurlijk een belangrijk ding, maar daar gaat men verschillend mee om.
Ja inderaad alternatieven zijn er wel. Maar het ging mij er meer om, waarom moet dat allemaal zo duur zijn. Maar dat is weer een andere discussie.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

pizzacabonara schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Ja inderaad alternatieven zijn er wel. Maar het ging mij er meer om, waarom moet dat allemaal zo duur zijn. Maar dat is weer een andere discussie.
Supertjeduc schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:49:
[...]

In Ammerzoden zit een bedrijf dat aan gepast fietsen en driewielers enzovoort maakt
20 jaar geleden in een schuurtje achter het huis begonnen , nu een nieuw pand van 100 bij 100 meter
Denk dat de marge leuk is
Marges zijn belachelijk, als je het hebt over zorgkosten drukken.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:40
pizzacabonara schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:44:
[...]

[...]

Marges zijn belachelijk, als je het hebt over zorgkosten drukken.
Ik weet niet of die marges zo hoog zijn. Er zit gewoon wat studiewerk, en maatwerk in.
Het bouwen van een fiets in een fabriek aan de lopende band is toch wat anders dan er telkes 1 speciaal op maat te moeten maken met soms exotische onderdelen, zelfs in het bestellen van die dingen kruipt tijd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:06
Tommie12 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Ik weet niet of die marges zo hoog zijn. Er zit gewoon wat studiewerk, en maatwerk in.
Het bouwen van een fiets in een fabriek aan de lopende band is toch wat anders dan er telkes 1 speciaal op maat te moeten maken met soms exotische onderdelen, zelfs in het bestellen van die dingen kruipt tijd.
Volgens mij laten ze ons gewoon denken dat het maatwerk is. Maar je volgens mij kun je die dingen gewoon semi-lopende band op specificatie maken, zie het een beetje ls de opties van auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
elinx schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:30:
[...]
Nee hoor, dat kan best, want de middenmotor reageert vooral op het signaal van de krachtsensor om in beweging te komen.
Aangezien eea verstoord is waardoor de motor nu niet begrensd is, zou het heel goed kunnen dat ook het signaal van de krachtsensor niet goed "begrepen" wordt door de controller.
Heb nog wel een filmpje van mijn oude Qwic RD11 die zodra je hem aanzet direct als een gek aan de slag gaat! Was een storing in de krachtsensor, en Qwic had geen fail-safe ingebouwd.

Gebeurde voor het eerst toen ik een drukke 80 km/h weg over moest steken, daar word je echt niet vrolijk van!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-08 09:47
Het valt mij op dat er hier op tweakers heel veel gesproken wordt over bv Van Moof, Cowboy, Veloretti, om maar een paar te noemen, maar ik zie nagenoeg niets terug over de iMove... ???

Terwijl Ik denk dat deze Nederlandse (inmiddels bijna volwassen) Startup een goede niche in de e-bike markt heeft gevonden die een heleboel mensen zou kunnen aanspreken...:

Een bijzonder lichte fiets (<18kg inc accu!, je merkt nauwelijks dat het een e-bike is), met A-merk onderdelen en specificaties (Gates CDX, Schwalbe, Tektro, 120km actieradius), gekoppeld aan een modern design (met genoeg kleur-, grootte- en configuratiekeuzes)...

Ik heb een proefrit gemaakt met hun 2021 model, en was aangenaam verrast. Super licht en fietste heel comfortabel. En mooiste is dat binnenkort de 2022 upgrade op de markt komt, die op papier helemaal perfect lijkt... in ieder geval voor mij :)

Na lang twijfelen tussen de Veloretti en Cowboy (beide ook op gefietst) vandaag - zonder support en ervaring van mede tweakers - toch maar de sprong gewaagd/knoop doorgehaakt en de iMove besteld O-)

Unieke feature van deze fiets is in mijn ogen de nieuwe dual-gear rear Bafang H700 motor, die ik verder alleen nog gepland zie voor een aantal Watts fietsen die binnenkort uitkomen.
Deze motor is gekoppeld aan een krachtsensor, heeft 3 traoponderteuningsstanden, en belangrijkste... bij +/- 20km/uur schakelt deze automatisch door naar de 2e versnelling, waardoor je bij 25km/uur gewoon rustig kunt doortrappen, terwijl je bij lage snelheden niet veel kracht of veel ondersteuning nodig hebt. Dit alles ingebouwd in de motor in de achteras.
Bij normaal gebruik in Nederland heb je denk ik niet veel meer nodig... 2 versnellingen en 3 trapondersteuning standen. Lijkt me genoeg voor ons vlakke land met tegenwind, een flinke brug of een of meer heuvels.

Medio september weet ik of het een juiste inschatting was of niet :*)

Of heeft iemand toch ander beeld/suggestie waarom ik me snel zou moeten bedenken?

Nog bijzonder weinig review info kunnen vinden op internet over deze nieuwe Bafang motor, behalve deze korte testrit:
YouTube: E-Bike days Munchen - BAFANG

Afbeeldingslocatie: https://imove.nl/uploads/president-22-23/president-black-b-lr.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-08 23:03
[...]

Ik ook, en ik zit aan 2 kanten van de tafel. Als ik als ambtenaar een traplift bestel, krijg ik een offerte van
€ 2700,-. Als ik diezelfde traplift particulier bestel dan krijg ik een offerte van € 6200,-. Zo gaat het ook met rolstoelen, driewielers, scootmobielen. Het verschil zit hem voor een deel in bulkcontracten die ze afsluiten met overheden/verzekeraars. Ze geven veel korting als ze 50 of 100 van die dingen mogen leveren. Aan de andere kant is het de vraag of je dan omgekeerd wel een flinke prijs aan consumenten mag berekenen. Zeker wat betreft hulpmiddelen is dat wel een discussie waard. Ik ben geen econoom maar zelfs al geven ze korting, het lijkt me dat ze wel winst maken op die € 2700,-.

Maar ook e-bikes vind ik behoorlijk aan de prijs. In de jaren 80 was 800 - 1000 gulden echt veel voor een fiets. Dan had je top de la creme. Nu betaal je omgerekend vaak dik 7000 gulden voor een gemiddelde e-bike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rene44 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Ik ook, en ik zit aan 2 kanten van de tafel. Als ik als ambtenaar een traplift bestel, krijg ik een offerte van
€ 2700,-. Als ik diezelfde traplift particulier bestel dan krijg ik een offerte van € 6200,-. Zo gaat het ook met rolstoelen, driewielers, scootmobielen. Het verschil zit hem voor een deel in bulkcontracten die ze afsluiten met overheden/verzekeraars. Ze geven veel korting als ze 50 of 100 van die dingen mogen leveren. Aan de andere kant is het de vraag of je dan omgekeerd wel een flinke prijs aan consumenten mag berekenen. Zeker wat betreft hulpmiddelen is dat wel een discussie waard. Ik ben geen econoom maar zelfs al geven ze korting, het lijkt me dat ze wel winst maken op die € 2700,-.

Maar ook e-bikes vind ik behoorlijk aan de prijs. In de jaren 80 was 800 - 1000 gulden echt veel voor een fiets. Dan had je top de la creme. Nu betaal je omgerekend vaak dik 7000 gulden voor een gemiddelde e-bike.
Ooit van het concept inflatie gehoord?
In de jaren 80 had je voor 10.000€ een BMW 528i.
Iet vergelijkbaar kost je nu 80.000€.
Factor 8 …
Voor die 1000 gulden had je een goede fiets zonder motor, nu heb je voor 3500€ een heel goede ebike met motor, riem, versnellingen en een batterij en display niet vergeten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-08 23:03
Tommie12 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:37:
[...]

Ooit van het concept inflatie gehoord?
In de jaren 80 had je voor 10.000€ een BMW 528i.
Iet vergelijkbaar kost je nu 80.000€.
Factor 8 …
Voor die 1000 gulden had je een goede fiets zonder motor, nu heb je voor 3500€ een heel goede ebike met motor, riem, versnellingen en een batterij en display niet vergeten….
Sterker, veel huidige dure fietsen zijn vergeleken met jaren 80 topfietsen gewoon 5000x beter. Kabels, fabricage, materialen, ontwerp, ergonomie en natuurlijk de elektriek. Aan de andere kant kopen veel fabrikanten ook kant-en-klare systemen zoals Bafang M400 en bouwen een fiets. En commercieel gezien vind ik dat ook geen punt. Vraag € 55.000 van mijn part. Nog sterker, al die commerciele tech spurts op e-bikes hebben ook veel positieve invloed op de hulpmiddelen van vandaag. Maar hulpmiddelen zoals scootmobielen, hybrid driewielers 2 keer over de kop particulier aanbieden op wat naar wat ik mag aannemen, een ""korting" prijs waar men winst op maakt, daar valt wel wat over te zeggen vind ik.* Het gaat niet ook niet over een paar tientjes verschil maar duizenden euros. Enfin, genoeg off topic voor mij. :)

* dat gezegd hebbende zijn eerder genoemde fabrikanten van handbikes wel echt hele kleine bedrijfjes. Die verkopen zo weinig dat die prijs wel gerechtvaardigd is, en hebben zij geen bulkcontract met een overheid waar ik voor werk. De optie voor een burger die bij mij komt en daar wil kopen, is dan een PersoonsGebondenBudget als ik positief indiceer, maar wederom wordt zon PGB vastgesteld op de kortingsprijs die wij als overheid krijgen en moet je als particulier alsnog zelf een berg bijleggen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
ollem schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:06:
Het valt mij op dat er hier op tweakers heel veel gesproken wordt over bv Van Moof, Cowboy, Veloretti, om maar een paar te noemen, maar ik zie nagenoeg niets terug over de iMove... ???

Terwijl Ik denk dat deze Nederlandse (inmiddels bijna volwassen) Startup een goede niche in de e-bike markt heeft gevonden die een heleboel mensen zou kunnen aanspreken...:

Een bijzonder lichte fiets (<18kg inc accu!, je merkt nauwelijks dat het een e-bike is), met A-merk onderdelen en specificaties (Gates CDX, Schwalbe, Tektro, 120km actieradius), gekoppeld aan een modern design (met genoeg kleur-, grootte- en configuratiekeuzes)...

Ik heb een proefrit gemaakt met hun 2021 model, en was aangenaam verrast. Super licht en fietste heel comfortabel. En mooiste is dat binnenkort de 2022 upgrade op de markt komt, die op papier helemaal perfect lijkt... in ieder geval voor mij :)

Na lang twijfelen tussen de Veloretti en Cowboy (beide ook op gefietst) vandaag - zonder support en ervaring van mede tweakers - toch maar de sprong gewaagd/knoop doorgehaakt en de iMove besteld O-)

Unieke feature van deze fiets is in mijn ogen de nieuwe dual-gear rear Bafang H700 motor, die ik verder alleen nog gepland zie voor een aantal Watts fietsen die binnenkort uitkomen.
Deze motor is gekoppeld aan een krachtsensor, heeft 3 traoponderteuningsstanden, en belangrijkste... bij +/- 20km/uur schakelt deze automatisch door naar de 2e versnelling, waardoor je bij 25km/uur gewoon rustig kunt doortrappen, terwijl je bij lage snelheden niet veel kracht of veel ondersteuning nodig hebt. Dit alles ingebouwd in de motor in de achteras.
Bij normaal gebruik in Nederland heb je denk ik niet veel meer nodig... 2 versnellingen en 3 trapondersteuning standen. Lijkt me genoeg voor ons vlakke land met tegenwind, een flinke brug of een of meer heuvels.

Of heeft iemand toch ander beeld/suggestie waarom ik me snel zou moeten bedenken?

Nog bijzonder weinig review info kunnen vinden op internet over deze nieuwe Bafang motor, behalve deze korte testrit:

[Afbeelding]
Thanx voor een andere invalshoek!

Ook ik ben gecharmeerd van dit Nl merk en heb de iMove overwogen... wilde een NL fiets en bij LBS. Contact gehad, vriendelijke en snelle ondersteuning (chat), mogelijkheden voor proefrijden... heeft alles wat ik zich voor een goede prijs. Kwaliteitsonderdelen precies zoals jij opsomt...

Maar... dan wordt je verliefd op een Duitse schone en is ratio ver te zoeken... 8)

Die Bafang motor lijkt me trouwens echt ideaal. Ik heb nu een Enviolio traploos + Bosch Performance Line en in de praktijk schakel ik tussen 2 standen en soms als ik lui ben niet...

[ Voor 6% gewijzigd door OmeRobbie op 18-06-2022 06:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:01
OmeRobbie schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 06:01:
Die Bafang motor lijkt me trouwens echt ideaal. Ik heb nu een Enviolio traploos + Bosch Performance Line en in de praktijk schakel ik tussen 2 standen en soms als ik lui ben niet...
Mij lijkt dat echt vreselijk een fiets die zelf besluit te schakelen... Maar ik fiets waarschijnlijk anders en op een andere locatie. Heb een Nexus-5 waarvan ik in eerste instantie alleen 2-4 gebruikte, maar nu ik iets vaker gereden heb blijk ik toch alle 5 de versnellingen echt wel te gebruiken.

Ik fiets ook door het Limburgse heuvelland (en soms een stukje België in). Heb al een keer de 1 plus de hoogste ondersteuningsstand (van mijn performance cx geloof ik) nodig gehad om een 13% helling op te komen waarbij ik nog flink zelf moest werken, en mijn max geregistreerde snelheid naar beneden is 48,5 tot nu toe (niet van die 13% helling, ik ben niet suicidaal).

Fiets je eigenlijk alleen een beetje rustig door de stad dan kan ik me voorstellen dat zoiets wel fijner kan werken.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-08 10:58
kadoendra schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:22:
Weet iemand toevallig of je de fietsendrager Thule Easyfold XT2 op zijn kant kan leggen als hij ingeklapt is? Ik heb die drager gekocht, maar als je hem op zijn kant legt, leunt hij als het ware een beetje op de beugel. Ik vroeg me af of dat kwaad zou kunnen. Op alle plaatjes op internet zie je hem altijd rechtop staan als hij ingeklapt is.
Ik vind het normaal gesproken niet netjes om een vraag omhoog te "kicken", maar omdat er vlak na mijn post een veel interessantere vraag werd geplaatst (een fiets die automatisch sneller gaat, wie wil dat nou niet ;) ) ontstond over die vraag een levendige discussie en viel mijn vraag helemaal weg en kan ik me voorstellen dat niet veel mensen die gezien hebben.

Dus mocht iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen hebben; heel graag. Hij is ietsiepietse te duur om hem te verpesten door verkeerd opbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Finraziel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:31:
[...]

Mij lijkt dat echt vreselijk een fiets die zelf besluit te schakelen... Maar ik fiets waarschijnlijk anders en op een andere locatie. Heb een Nexus-5 waarvan ik in eerste instantie alleen 2-4 gebruikte, maar nu ik iets vaker gereden heb blijk ik toch alle 5 de versnellingen echt wel te gebruiken.

Ik fiets ook door het Limburgse heuvelland (en soms een stukje België in). Heb al een keer de 1 plus de hoogste ondersteuningsstand (van mijn performance cx geloof ik) nodig gehad om een 13% helling op te komen waarbij ik nog flink zelf moest werken, en mijn max geregistreerde snelheid naar beneden is 48,5 tot nu toe (niet van die 13% helling, ik ben niet suicidaal).

Fiets je eigenlijk alleen een beetje rustig door de stad dan kan ik me voorstellen dat zoiets wel fijner kan werken.
Ik heb al een paar pittige hellingen gedaan met mijn performance line en enviolo. Kemmelberg, Moskensstraat… die gaan naar 20%, en in een afdaling al eens de 65 aangetikt.
Bij de afdaling van de Kemmel moest ik remmen tot stilstand van ca 50 km/h, en toen zag ik toch wat rook uit de remblokken komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
van de week dan eindelijk het Nyon display gemonteerd op m'n Gazelle C380
had eerst de Kiox op het oog, maar de Nyon was bij een webshop zo scherp in de aanbieding dat ik die niet kon weerstaan. :P

dus oude intuvia eraf, achterwiel, crank en tandwiel gedemonteerd en de motor losgemaakt. (tandwiel moest er af omdat de kop van de bouten waarmee de motor vastzit aan die zijde zitten en je die er dan dus niet uit kunt halen.)
Accu er uiteraard ook uit, en de metalen plaat die eronder zit losgemaakt om bij de kabels te komen die in het frame lopen.
ging allemaal prima, maar de oude displaykabel er volledig uithalen ging niet omdat de stekker niet door het gat in het frame paste met de andere kabels (hydr. rem en lichtkabel)
heb nog wel een poging gedaan om de remkabel er tijdelijk uit te halen maar aan het uiteinde zit een koperen snijklem die er ook niet doorheen paste. :(
bij het opbouwen van de fiets in de fabriek hebben ze ongetwijfeld (en uiteraard om het gat zo klein mogelijk te houden) eerst de displaykabel er doorheen gedaan en daarna de licht en remkabel.

er restte mij dus eigenlijk niets anders dan de reeds aanwezige signaalkabel van de Intuvia door te knippen :X , en de nieuwe kabel van de Nyon hieraan vast te solderen.
want de kabel buitenlangs wilde ik echt niet.
dit is prima gelukt, krimpkousjes per ader en ook over de buitenmantel om evt. storingen te voorkomen.
de kabel netjes teruggetrokken zodat het gesoldeerde gedeelte onder de metalen plaat kwam te liggen.

helaas kwam ik er bij het monteren van de displayhouder achter dat de montagebeugeltjes licht afwijkt van de intuvia houder waardoor de B+M lamphouder niet meer past.
ondanks dat overal staat dat deze beugels geschikt zijn voor Intuvia en Nyon, na wat speurwerk bedoelen ze wss de eerste generatie Nyon display's (met horizontaal scherm)
heb inmiddels de juiste beugels gevonden en komt deze volgende week binnen zodat ik de koplamp ook weer netjes kan monteren.

ik kwam er ook achter dat je de houder van het display op 2 manieren kan monteren.

naar voren, bij Bosch noemen ze dit tourfiets style.
Afbeeldingslocatie: https://www.kreidler.com/images/marketing_includes/includes_2021/includes-2021-komponenten-allg/bosch-nyon-display-kreidler.jpg

of MTB style, waarbij het display wat meer richting de stuurpen komt.
Afbeeldingslocatie: https://storage.pubble.nl/b79537a1/content/2022/4/4bb7788c-7231-4df6-b497-e25b988deeaf_thumb840.jpg

ik vind zelf de 2e optie het mooiste, anders steekt het display wel erg ver naar voren toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Tommie12 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:31:
[...]

Ik heb al een paar pittige hellingen gedaan met mijn performance line en enviolo. Kemmelberg, Moskensstraat… die gaan naar 20%, en in een afdaling al eens de 65 aangetikt.
Bij de afdaling van de Kemmel moest ik remmen tot stilstand van ca 50 km/h, en toen zag ik toch wat rook uit de remblokken komen.
Zo dat zijn wel echt serieuze hellingen... Maar die enviolo heeft ook een groter bereik dan de nexus-5 volgens mij (en ik ben zelf nogal zwaar en niet bepaald getraind :+)
Dat hele harde afdalen van een steile helling hoeft van mij niet... Die 48,5 heb ik ook gedaan op een hele overzichtelijke waar ik ver van tevoren kon zien dat er geen reden was om te remmen. Harder hoeft van mij echt niet, maar het was puur om aan te geven dat die 5e versnelling (die echt te zwaar is voor de snelheden waar je nog ondersteuning hebt) af en toe toch handig is. 40 rijden of is nog best leuk, maar veel harder dan begin ik mezelf in gedachten over het asfalt zien schuren :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52

[Afbeelding]
Ik heb ook wel eens een proefrit op het oude model gemaakt, mooie fiets en fietst prima. Wat mij betreft vergelijkbaar met mijn Watt Brooklyn alleen wat meer als “normale” toerfiets uitgevoerd. Veel plezier er mee, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KontI
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik overweeg een fiets over te nemen met 18000 km op de teller. en ga er sowieso vanuit dat ik minimaal de batterijen moet vervangen.

En toen zag ik deze.
https://nl.grandado.com/p...uJG-cNvJO1xBoCFvMQAvD_BwE

Dit lijkt gewoon te mooi om waar te zijn.
Iemand die hier wat meer in zit. Is dit iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:47

de Peer

under peer review

KontI schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:36:
Ik overweeg een fiets over te nemen met 18000 km op de teller. en ga er sowieso vanuit dat ik minimaal de batterijen moet vervangen.

En toen zag ik deze.
https://nl.grandado.com/p...uJG-cNvJO1xBoCFvMQAvD_BwE

Dit lijkt gewoon te mooi om waar te zijn.
Iemand die hier wat meer in zit. Is dit iets?
Wat bedoel je? Zou je er hier een heleboel van willen bestellen en dan zelf een accu in elkaar solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KontI
de Peer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:41:
[...]

Wat bedoel je? Zou je er hier een heleboel van willen bestellen en dan zelf een accu in elkaar solderen?
Ik heb het zelf nooit gedaan. Maar mijn vader wel. En voor de fiets die ik op het oog heb, kan je een enclosure kopen waar je zelf cellen in kunt plaatsen. Iets van 6 in serie en nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

KontI schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:43:
[...]

Ik heb het zelf nooit gedaan. Maar mijn vader wel. En voor de fiets die ik op het oog heb, kan je een enclosure kopen waar je zelf cellen in kunt plaatsen. Iets van 6 in serie en nog wat.
Tsja, ik zou er zelf niet zo snel aan beginnen. Er zitten nogal wat risico's aan en ik denk niet dat willekeurige cellen zullen uitblinken in goede eigenschappen voor elektrisch fietsen, zeker in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KontI
de Peer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:48:
[...]

Tsja, ik zou er zelf niet zo snel aan beginnen. Er zitten nogal wat risico's aan en ik denk niet dat willekeurige cellen zullen uitblinken in goede eigenschappen voor elektrisch fietsen, zeker in de winter.
Klopt. Maar 9800 mah! Das echt niet normaal. Al haal je in de winter 60÷ van de beloofde deal, zit je nog steeds goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
KontI schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:43:
....
Ik heb het zelf nooit gedaan. Maar mijn vader wel. ...
Het is te doen, mits je de juiste materialen en ervaring hebt.
Persoonlijk vind ik het te gevaarlijk om dit zelf te doen.

NB
Eerlijk gezegd denk ik dat jij er ook niet aan moet beginnen, want blijkbaar heb je niet in de gaten dat de cellen waar naar je verwijst onmogelijk een dergelijke capaciteit kunnen hebben.
De beste en grootste zijn ca 3500mAh.en die zijn zeker 2x zo duur.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 18-06-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klwinkel
  • Laatst online: 23-07 22:17
Supertjeduc schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:25:
[...]

Als ik zelf niet trap , dan is er idd ook geen ondersteuning boven de 25, de de term "op hol slaan" lijkt me dus ook niet van toepassing.
En het is wel de echte snelheid denk ik, als ik met iemand samen fiets en het probeer, dan zie je echt het snelheids verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
klwinkel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:04:
.....
Als ik zelf niet trap , dan is er idd ook geen ondersteuning boven de 25, de de term "op hol slaan" lijkt me dus ook niet van toepassing.
En het is wel de echte snelheid denk ik,....
Ik denk dat je het punt van jimh307 niet helemaal begrijpt
Aangezien je aangeeft dat die snelheidsverhoging op onverklaarbare wijze is gekomen, geeft aan dat er iets niet meer goed werkt. Dat je ebike nu stopt met ondersteunen als je stopt met trappen kan daarom ook op onverklaarbare wijze anders worden.
Geloof me, een ebike die er niet mee stopt als je dat wel verwacht is zeer verrassend ook al is dit slechts met lage snelheid.

Om je echte snelheid te controleren kan je het beste met de GPS op je smartphone doen, bv via de app GNNS status-GPS test.
Het kan namelijk ook iets onschuldigs zijn zodat de display een andere snelheid aangeeft, of verkeerd ingestelde wieldiameter, niet goed reagerende wielsensor.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 18-06-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 18:34
@klwinkel Als ik zo je foto zie zou ik beginnen een een nieuw display. Je linker knopjes missen, lijkt me niet handig icm vocht.

Daarna pas verder kijken, vocht kan rare problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KontI
elinx schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:03:
[...]
Het is te doen, mits je de juiste materialen en ervaring hebt.
Persoonlijk vind ik het te gevaarlijk om dit zelf te doen.

NB
Eerlijk gezegd denk ik dat jij er ook niet aan moet beginnen, want blijkbaar heb je niet in de gaten dat de cellen waar naar je verwijst onmogelijk een dergelijke capaciteit kunnen hebben.
De beste en grootste zijn ca 3500mAh.en die zijn zeker 2x zo duur.
Ja had dezelfde vraag bij wat andere experts uitgezet en die kwamen met hetzelfde verhaal terug.

Die had uitgerekend dat in Tesla ook van die 3500mah cellen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Finraziel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:31:
[...]

Ik fiets voornamelijk vlak bij ons in Noord-Holland… ben zeker blij met de versnellingen (zeker als ik hogere snelheden ga met wat getruuk)

maar ik bedoelde in stadsgebruik, waar de iMove op is gericht… en die Bafang motor met 2 standen (die je denk ik ook via een App moet kunnen instellen) lijkt me ideaal voor stadsfiets tot 27km pu. Je ziet nu veel singlespees als de cowboy, ampler, tenway die het ook prima doen. Denk met 2 nog met wat prettiger allemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
OmeRobbie schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:58:
......die Bafang motor met 2 standen (die je denk ik ook via een App moet kunnen instellen) ....
Volgens de berichten die ik gelezen gaat het automatisch afhankelijk van de snelheid.
Dit wordt ook vermeld in de Bafang H700 video
Het dient ervoor om het aantal pedaalomwentelingen bij hogere snelheid enigszins binnen de perken te houden.

Echter nieuw? Voor Bafang waarschijnlijk wel ja.
Xiongda had in 2014 al een dergelijke compacte 2 speed naafmotor uitgebracht die snelheidsafhankelijk opschakelt en nog steeds verkocht wordt. Wel prijziger dan een gewone naafmotor.

Waarom andere fabrikanten niet eerder ook met een dergelijk systeem gekomen zijn weet ik niet.
Het zal wel met patenten te maken hebben. Ook de eventuele omzet ervan speelt een grote rol

[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 18-06-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
  • Laatst online: 11-08 08:56
MainC schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:14:
Ik heb as vrijdag een proefrit op de "Le Velo Tours 2022 "
Le Velo is volgens mij een redelijk nieuwe speler op de markt? Hij ziet er wat mij betreft redelijk strak uit. En is in combinatie met de enviolo, accu in frame, CDX Riem wat "goedkoper" dan zijn concurrenten. Ook de middemmotor van Motinova is nog niet echt bekend onder het grote publiek, maar bij de AD fietstest kwam deze motor wel goed uit de verf.
Zijn er hier al mensen bekend met het merk fiets en deze motor?
Hoe beviel de Motinova motor? Ik mag volgend jaar voor mijzelf een fiets uitzoeken. Een aantal modellen spreken mij wel aan, waaronder de DECATT Bro. Deze maakt eveneens gebruik van een Motinova motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.dam
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-08 21:00

[Afbeelding]
Ik ben ook naar deze fiets aan het kijken.

Je zegt dat de fiets pas in september geleverd wordt maar ik begreep uit een chat gesprek met één van hun medewerkers dat de levertijd van de president 2022 maar 7 dagen betreft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
kadoendra schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:48:
[...]

Ik vind het normaal gesproken niet netjes om een vraag omhoog te "kicken", maar omdat er vlak na mijn post een veel interessantere vraag werd geplaatst (een fiets die automatisch sneller gaat, wie wil dat nou niet ;) ) ontstond over die vraag een levendige discussie en viel mijn vraag helemaal weg en kan ik me voorstellen dat niet veel mensen die gezien hebben.

Dus mocht iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen hebben; heel graag. Hij is ietsiepietse te duur om hem te verpesten door verkeerd opbergen.
In de basis is het enkel probleem.
Dingen als achterlichten zijn kwetsbaar als je die als rustpunten gaat gebruiken. Daar zou ik de fietsendrager dus niet op laten rusten.
Het heeft er uiteraard ook mee te maken hoe je met de fietsdrager omgaat. De een is voorzichting, de ander interesseert het niet zo veel.

Daarnaast wordt het op een bepaalde neerleggen ook speciaal voor de foto gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
KontI schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:03:
[...]

Ja had dezelfde vraag bij wat andere experts uitgezet en die kwamen met hetzelfde verhaal terug.

Die had uitgerekend dat in Tesla ook van die 3500mah cellen zitten.
Als ik op de genoemde pagina van de accucellen in de specs kijk, staat daar ook 3500mah.
Die 9800 mah moet je dus met een flinke korrel zout nemen. Het is blijkbaar de maximale piek die de cellen leveren kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:26:
..... in de specs kijk, staat daar ook 3500mah.
..... blijkbaar de maximale piek die de cellen leveren kunnen
Op de accu staat duidelijk 9800mAh wat inhoudt dat het om capaciteit (= inhoud) gaat. Inhoud van een accu kan nimmer hoger worden, wel lager.
Als het om piekstroom zou gaan dan is 9800mA of 9,8A de juiste schrijfwijze, maar dat is wat aan de lage kant voor een dergelijke cel.
Dat 3500mAh onder in de omschrijving vermeld staat maakt het mi alleen maar erger.
Voor een andere toepassing dan een oplaadbare zaklamp zou ik dit soort accu's mijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Als ik op de genoemde pagina van de accucellen in de specs kijk, staat daar ook 3500mah.
Die 9800 mah moet je dus met een flinke korrel zout nemen. Het is blijkbaar de maximale piek die de cellen leveren kunnen
Nee, deze cellen zijn fake. 3500mAh is wel het maximale voor 18650 cellen en daarboven komen kan bijna niet, of helemaal niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik heb er niet zo veel verstand maar ik herinner mij een paar reviews van powerbanks. Hier wordt ook altijd met de term mAh gesmeten.
In de reviews werd aangehaald dat de maximale mAh afhankelijk is van het voltage, Aangezien er bij een powerbank ook een omzetting moet plaatsvinden van 5 volt naar 3.7 volt (en weer terug)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:40:
...
In de reviews werd aangehaald dat de maximale mAh afhankelijk is van het voltage, ....
Daarom is het ook beter om accucapaciteit in Wh of mWh aan te geven, want daar zit de accuspanning (Voltage) al in verwerkt.

Om het bij ebike accu's te houden:
36V-12Ah is hetzelfde als 36V- 432Wh (36x12)
48V-12Ah is hetzelfde als 48V- 576Wh (48x12)
Ondanks dat de capaciteit in Ah gelijk is heeft de 48V duidelijk meer capaciteit (= meer cellen)

Bij een gelijke Wh capaciteit zal daarom het aantal Ah anders zijn.
432Wh: 36V-12Ah is gelijk aan 48-9Ah
576Wh: 48V-12Ah is gelijk aan 36V-16Ah

Dan nog even de powerbank van 10000mAh (10Ah), dit is een capaciteit van 36Wh (3,6x10) en daarbij gaat het om drie (3300mAh) of vier (2500mAh) 18650 li-ion cellen parallel (1S3P of 1S4P)

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 19-06-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainC
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:31
Chippu schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:21:
[...]

Hoe beviel de Motinova motor? Ik mag volgend jaar voor mijzelf een fiets uitzoeken. Een aantal modellen spreken mij wel aan, waaronder de DECATT Bro. Deze maakt eveneens gebruik van een Motinova motor.
Hij beviel erg goed. De fiets is besteld! :) De motor reageerde erg snel en in combinatie met de enviolo die in principe wat meer weerstand geeft dan andere naven ervaarde ik bij de 25km grens een vloeiende overgang wanneer de ondersteuning ophield. De motor heeft ook een zogeheten “Smart”-stand die dus zelf zou moeten kunnen inschatten hoeveel ondersteuning je nodig hebt. Dan switched hij tussen Eco, tour, sport etc.. alleen dit heb ik niet echt kunnen testen. Maar het is een uitstekende motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Mijn fiets fietst weer een stukje lekkerder. Ik had nogal last van resonanties en ik dacht dat dit aan de Nexus 8 naaf lag of aan de motor, maar sinds ik mijn riem weer in de siliconen heb gezet zijn de resonanties zo goed als verdwenen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
jimh307 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:12:
Mijn fiets fietst weer een stukje lekkerder. Ik had nogal last van resonanties en ik dacht dat dit aan de Nexus 8 naaf lag of aan de motor, maar sinds ik mijn riem weer in de siliconen heb gezet zijn de resonanties zo goed als verdwenen :)
Bijzonder, dat zou niet nodig hoeven zijn is mijn ervaring. Je zou kunnen proberen om de spanning van de riem wat te verlagen, is ook beter voor je lagers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:01
Zojuist de Tenways CGO800S in de pre-order gezet. Heb nu een Batavus die volgens mij al 10 jaar oud is. Drie jaar geleden tweedehands overgenomen. Hij doet het nog prima, maar de accu’s ervoor zijn niet meer leverbaar. Accu is al eens vervangen. Als ‘ie nu weer stuk zou gaan, is hij nog 50 euro waard.

Heb liever iets betrouwbaarders. De Tenways ziet er goed uit en voldoet aan mijn wensen voor een elektrische fiets. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Praktijktest 20-80% laden BatteryUniversity

Vijftien maanden geleden heb ik een Shinga Lacros Scamper S600XL gekocht met de grote batterij van 17,5 Ah. Vanaf het eerste begin wilde ik meteen de accu zo optimaal mogelijk behandelen volgens de aanwijzingen van BatteryUniversity. Zij adviseren niet verder te laden dan ~80% en niet verder te zakken dan ~20%. Ik ben hier wel sporadisch van afgeweken als ik een lange tocht ging maken (laden tot 100%) of als de batterij sneller leegraakte dan verwacht (onder 20% doorrijden).

Na de eerste twee laadbeurten volgens de gebruiksaanwijzing heb ik de accu goed leeggereden en ben hem toen in stapjes van een kwartier gaan opladen. Steeds na een kwartier het voltage van de batterij gemeten (oplader afgeschakeld) en kwam zo tot de volgende lijst:

A = Laden minuten bij ca. 13C
B = Voltage na x minuten laden (uit kolom A)
C = Het aantal hr.min dat geladen moet worden om van het voltage in kolom B (na een fietstocht) naar de 80% spanning van 40,7 Volt te komen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
A       B       C

0       33,9    6.0 
15      34,3    5.45
30      34,7    5.30
45      35,1    5.15
60      35,5    5.0 
75      35,8    4.45
90      36,0    4.30
105     36,2    4.15
120     36,4    4.0 
135     36,6    3.45
150     36,9    3.30
165     37,1    3.15
180     37,4    3.0 
195     37,6    2.45
210     37,9    2.30
225     38,2    2.15
240     38,5    2.0 
255     38,7    1.45
270     38,9    1.30
285     39,1    1.15
300     39,4    1.0
315     39,8    0.45
330     40,1    0.30
345     40,5    0.15
360     40,7    0.0 
375     40,8            
390     41,0            
405     41,3            
425     41,5            
440     41,7            
455     41,8

Ik laad nu dus zo'n 15 maanden op deze manier en heb naar schatting 175 laadbeurten gedaan met 6200 gereden kilometers. Ik kom na iedere laadbeurt nog steeds uit op 40,6 - 40,7 Volt (ik gebruik een vrij simpele niet erg nauwkeurig instelbare schakelklok), dus mijn conclusie na deze eenvoudige praktijktest is dat de adviezen van BatteryUniverity echt werken en de schade aan mijn batterij tot op heden minimaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
theMob schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:30:
Praktijktest 20-80% laden BatteryUniversity

Vijftien maanden geleden heb ik een Shinga Lacros Scamper S600XL gekocht met de grote batterij van 17,5 Ah. Vanaf het eerste begin wilde ik meteen de accu zo optimaal mogelijk behandelen volgens de aanwijzingen van BatteryUniversity. Zij adviseren niet verder te laden dan ~80% en niet verder te zakken dan ~20%. Ik ben hier wel sporadisch van afgeweken als ik een lange tocht ging maken (laden tot 100%) of als de batterij sneller leegraakte dan verwacht (onder 20% doorrijden).

Na de eerste twee laadbeurten volgens de gebruiksaanwijzing heb ik de accu goed leeggereden en ben hem toen in stapjes van een kwartier gaan opladen. Steeds na een kwartier het voltage van de batterij gemeten (oplader afgeschakeld) en kwam zo tot de volgende lijst:

A = Laden minuten bij ca. 13C
B = Voltage na x minuten laden (uit kolom A)
C = Het aantal hr.min dat geladen moet worden om van het voltage in kolom B (na een fietstocht) naar de 80% spanning van 40,7 Volt te komen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
A       B       C

0       33,9    6.0 
15      34,3    5.45
30      34,7    5.30
45      35,1    5.15
60      35,5    5.0 
75      35,8    4.45
90      36,0    4.30
105     36,2    4.15
120     36,4    4.0 
135     36,6    3.45
150     36,9    3.30
165     37,1    3.15
180     37,4    3.0 
195     37,6    2.45
210     37,9    2.30
225     38,2    2.15
240     38,5    2.0 
255     38,7    1.45
270     38,9    1.30
285     39,1    1.15
300     39,4    1.0
315     39,8    0.45
330     40,1    0.30
345     40,5    0.15
360     40,7    0.0 
375     40,8            
390     41,0            
405     41,3            
425     41,5            
440     41,7            
455     41,8

Ik laad nu dus zo'n 15 maanden op deze manier en heb naar schatting 175 laadbeurten gedaan met 6200 gereden kilometers. Ik kom na iedere laadbeurt nog steeds uit op 40,6 - 40,7 Volt (ik gebruik een vrij simpele niet erg nauwkeurig instelbare schakelklok), dus mijn conclusie na deze eenvoudige praktijktest is dat de adviezen van BatteryUniverity echt werken en de schade aan mijn batterij tot op heden minimaal is.
Mwa, als je 175x maar een deel geladen hebt dan heb je dus nog veel minder cycles er op staan, nog geen 100 als je gemiddeld 50% of minder van de accu laadt. Zou het eigenlijk wel erg slecht vinden als je dan al significante verslechtering zou opmerken.

De test zou ook eigenlijk alleen wat zeggen als een identieke batterij met hetzelfde verbruikspatroon maar die wel verder de extremen benadert wel meer versleten was.

Wel mooie data hoor, ik probeer niet zuur te doen, wil alleen zeggen dat je er nog niet echt harde conclusies aan kan hangen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theMob
Wat ik me kan herinneren gelezen te hebben dat mensen klaagden na twee jaar een nieuwe accu te moeten kopen voor hun e-bike. Natuurlijk anekdotisch. Maar in de gebruiksaanwijzing van mijn fiets staat bijvoorbeeld dat je de accu altijd 100% geladen moet bewaren omdat hij dan het langste mee zou gaan. Precies tegen het advies van BU in. Voorlopig vind ik dat ik goed bezig ben.

Dus ik blijf lekker volhouden op deze manier en meldt me over nog eens 175x laden wel opnieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:03
@theMob Wellicht dat de elektronica in de accu er niet goed tegen kan dat de accu niet volledig is opgeladen als je hem ( voor langere tijd ) niet gebruikt.
Voor de rest heel vreemd advies van jouw fietsfabrikant; accu's wil je het liefst nóóit helemaal opladen voor een zo lang mogelijke levensduur.
Alleen wellicht eens in de 100 cycli ofzo zodat de batterij indicatie weer is gekalibreerd, maar wederom is dat een potentieel elektronica probleempje.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
@JohanNL Vind ik ook, een ander raar ding is dat hun 10,4Ah accu €300 kost en hun 17,5Ah accu €650. Per Ah is dat dus respectievelijk €28,84 en €37,14. Als je 5 kilo uien koopt zijn die per stuk veel goedkoper dan als je 1 kilo koopt. Kennelijk weten ze dat iedereen graag een grote accu heeft >:)

Verder hebben ze wel erg goede service, die moet ook ergens van betaald worden. En ik ben heel tevreden met de fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bla65
theMob schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:10:
@JohanNL Vind ik ook, een ander raar ding is dat hun 10,4Ah accu €300 kost en hun 17,5Ah accu €650. Per Ah is dat dus respectievelijk €28,84 en €37,14. Als je 5 kilo uien koopt zijn die per stuk veel goedkoper dan als je 1 kilo koopt. Kennelijk weten ze dat iedereen graag een grote accu heeft >:)

Verder hebben ze wel erg goede service, die moet ook ergens van betaald worden. En ik ben heel tevreden met de fiets.
Of de cellen met een hogere capaciteit zijn duurder. De accu blijft waarschijnlijk even groot dus dan heb je andere cellen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
morgen komt de ebike van mn vrouw binnen. het is een budget model van de kruidvat en wordt geleverd door Minerva.Mocht er iets stuk gaan, dan moet het qua onderdelen wel goed komen (hoop ik :-D) .
Dit is wat er staat wat betreft garantie/onderhoud: 3 jaar garantie op de volledige fiets. Inclusief de motor, batterij en slijtageonderdelen. 1 gratis jaarlijks onderhoud gedurende de garantieperiode van 3 jaar. Herstellingen aan huis door een mobiele fietshersteller.
bedoeln ze hier nou mee dat ik de komende 3 jaar, 1x per jaar gratis onderhoud mag laten doen of dat ik in die 3 jaar, 1x gratis onderhoud mag laten doen. is me niet geheel duidelijk.

Ik twijfel zelf nog om de Elops 120E van Decathlon aan te schaffen of een goede 2e hands Gazelle heavy duty op mp nemen en dan een Bafang 250W/36V middenmotor erop zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door SolarOrbiter op 21-06-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SolarOrbiter schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:01:
morgen komt de ebike van mn vrouw binnen. het is een budget model van de kruidvat en wordt geleverd door Minerva.Mocht er iets stuk gaan, dan moet het qua onderdelen wel goed komen (hoop ik :-D) .
Dit is wat er staat wat betreft garantie/onderhoud: 3 jaar garantie op de volledige fiets. Inclusief de motor, batterij en slijtageonderdelen. 1 gratis jaarlijks onderhoud gedurende de garantieperiode van 3 jaar. Herstellingen aan huis door een mobiele fietshersteller.
bedoeln ze hier nou mee dat ik de komende 3 jaar, 1x per jaar gratis onderhoud mag laten doen of dat ik in die 3 jaar, 1x gratis onderhoud mag laten doen. is me niet geheel duidelijk.

Ik twijfel zelf nog om de Elops 120E van Decathlon aan te schaffen of een goede 2e hands Gazelle heavy duty op mp nemen en dan een Bafang 250W/36V middenmotor erop zetten.
Het woord jaarlijks (met een s er achter) doet vermoeden dat je die 3 x kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:48

B64

Op de site wordt verwezen naar het filmpje (ook op de site): je kunt 3x een jaarlijkse onderhoudsbeurt krijgen, waarvan er dus eentje gratis is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
....... 1 gratis jaarlijks onderhoud gedurende de garantieperiode van 3 jaar......
bedoeln ze hier nou mee dat ik de komende 3 jaar, 1x per jaar gratis onderhoud mag laten doen of dat ik in die 3 jaar, 1x gratis onderhoud mag laten doen. is me niet geheel duidelijk. ....
Ik denk dat voor de garantie van 3 jaar is voorgeschreven dat je jaarlijks onderhoud laat uitvoeren, waarvan de eerste keer gratis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 18:34
Inderdaad 1 X gratis onderhoud, de andere keren moet je dus onderhoud laten doen om je garantie te behouden.

Er zal wel een fietsenmaker van fietsned langskomen, erg wisselende ervaring mee. Zijn allemaal franchisenemer die zich onder de naam fietsned aansluiten, dus je bent afhankelijk van de motivatie van diegene.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:38
BasvanS schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:08:
[Heb een half jaartje een speed-pedelec met derailleur gereden, onderhoud is aanzienlijk. Riem is echt een must. Rijd er nu al een ruim 2.5 jaar mee op een Trek (Non-ebike) en heb er geen omkijken naar!\

2 zitjes heb ik wel eens voorbij zien komen:

[Afbeelding]

Maar ik ga liever voor:

[Afbeelding]
Inmiddels heb ik de fiets in huis. Ben voor de combinatie zitjes + achterrek gegaan. Wel de Yepp moeten vervangen voor twee Urban Iki stoeltjes. Fijne daaraan is dat ze een losse basis hebben waaruit je de stoel snel kan verwijderen.

Eerste indrukken:
- Fietst echt geweldig. Ik was bang dat de mixte wat minder sportief zou zijn dan de gewone versie, maar dat valt goed mee
- Kiox systeem werkt erg fijn.
- Enviolo is nog even wennen. Traploos schakelen heeft eigenlijk niet mijn voorkeur. Ook vind ik het schakelgebied wat te laag, had liever wat zwaarder getrapt over de gehele range.
- Voorraadfiets die ik heb had de voordrager met tas. Fijn om te hebben.
- Ik heb ook nog de twee cargo tassen. Momenteel weggehaald ivm kindjes, maar daar kan echt veel in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BvQWk9cOjLRkDfYYoGAaVNp9Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqN8ofPkkqnBR3ZBZ9tcOTVV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
_VoiD_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Inmiddels heb ik de fiets in huis. Ben voor de combinatie zitjes + achterrek gegaan. Wel de Yepp moeten vervangen voor twee Urban Iki stoeltjes. Fijne daaraan is dat ze een losse basis hebben waaruit je de stoel snel kan verwijderen.

Eerste indrukken:
- Fietst echt geweldig. Ik was bang dat de mixte wat minder sportief zou zijn dan de gewone versie, maar dat valt goed mee
- Kiox systeem werkt erg fijn.
- Enviolo is nog even wennen. Traploos schakelen heeft eigenlijk niet mijn voorkeur. Ook vind ik het schakelgebied wat te laag, had liever wat zwaarder getrapt over de gehele range.
- Voorraadfiets die ik heb had de voordrager met tas. Fijn om te hebben.
- Ik heb ook nog de twee cargo tassen. Momenteel weggehaald ivm kindjes, maar daar kan echt veel in.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, gewoon de hoofdprijs betaald? (6k+?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VoiD_
ja, met alle opties (cargotassen, voortas, slot) kwam het op 6.500... oops! Gewoon gelijk aan online prijs.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:35

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Afgelopen weekend onderstaande beauty opgehaald bij mijn dealer. (ingeruild voor mijn oude Rabeneick).
Schindelhauer Arthur. Heb wel voor zwarte mudguards gekozen. 13,4 Kg schoon aan de haak!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHDAWPYBqrVDSjlQ3mAGNrl10CY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyPbzO7oWo7zdFMyaNsf7Mnx.jpg?f=fotoalbum_large

Als er wat meer kilometers opstaan zal ik wel weer een uitgebreide review schrijven. Zat er al langere tijd naar te kijken, maar voor dat geld wilde ik 100% één of meerdere proefritten maken.Uiteindelijk had een dealer hem staan in de buurt en kon ik hem twee maal uitproberen. Was meteen verkocht. :)
Fiets straalt 100% kwaliteit uit, alle onderdelen van zeer hoge kwaliteit en afwerking.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-08 08:11
SolarOrbiter schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:52:
[...]

zelfde spullen, maar bij pswpower ben je flink goedkoper uit. (Ok, wel risico met garantie e.d. itt een nederlandse webshop, maar goed, die risico durf ik wel te nemen)

ik moet nu nog iemand vinden die het voor me wil in elkaar zetten. is er toevallig een adresje waar ik mn eigen fiets en accu+ombouwkit naar toe kan brengen?
Als je gereedschap kunt vast houden kende ook een fiets maken :P
YouTube: YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Chrasher schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:37:
Afgelopen weekend onderstaande beauty opgehaald bij mijn dealer. (ingeruild voor mijn oude Rabeneick).
Schindelhauer Arthur. Heb wel voor zwarte mudguards gekozen. 13,4 Kg schoon aan de haak!
[Afbeelding]

Als er wat meer kilometers opstaan zal ik wel weer een uitgebreide review schrijven. Zat er al langere tijd naar te kijken, maar voor dat geld wilde ik 100% één of meerdere proefritten maken.Uiteindelijk had een dealer hem staan in de buurt en kon ik hem twee maal uitproberen. Was meteen verkocht. :)
Fiets straalt 100% kwaliteit uit, alle onderdelen van zeer hoge kwaliteit en afwerking.
Echt een beauty! Ook naar zitten loeren en inspiratie opgedaan voor mijn zelfbouw projectje (geen ebike overigens) en inspiratie o.a. van deze fiets gehaald.
Uiteindelijk niet gekozen voor de Brooks leren zadel en handvat maar voor de onderhoudsvriendelijkere Cambium reeks. Wilde ook de bandjes bestellen die Schindelhauer samen met Conitental heeft ontwikkeld maar uiteindelijk toch gegaan voor de GP5000...

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen en je review!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Anders ik wel :)

@Chrasher Is die achterwielmotor helemaal stil? Ik vermoed dat dit een geared motor is want anders zou je wel weinig newtonmeters hebben.

Verder een simpele maar zeker puike fiets. Dat worden kilometers maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:35

Chrasher

Tevree met z'n PS5

jimh307 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:08:
@Chrasher Is die achterwielmotor helemaal stil? Ik vermoed dat dit een geared motor is want anders zou je wel weinig newtonmeters hebben.
Is een Mahle X35 M1 geared hub (42 Nm), maar weet niet wat de interne verhouding is, geluid is een licht gezoem die je een beetje in de hogere stand kan horen. In de laagste stand hoor je hem haast niet. De Bafang van mijn oude Rabeneick was intern 5:1 en die hoorde je redelijk goed (zonder ook vervelend te worden). Die klonk als een mountainbike band op asfalt.
De geared hub van mijn Watt New York heeft een veel grotere interne verhouding. Die hoor je echt fluiten en moet op gang komen, maar klinkt ook niet vervelend. De Yamaha middenmotor van mijn Razer is het luidst, met ook een mechanische fluittoon, maar nog steeds niet vervelend.

Natuurlijk is geluid nogal persoonlijk en een hub in het achterwiel zal je zelf wat minder horen. Kom menige elektrische fiets onderweg tegen die ik wel vervelend of hard vind klinken.

Wat mij wel opvalt is hoe zuinig deze motor en controller met de accu omgaat, dat is bijna absurd. Met deze 250 Watt accu haal ik tot nu toe gemakkelijk 150km door de duinen. En dan gebruik ik niet alleen de laagste stand. Het motor management systeem is zeer vernuftig afgesteld. En ja dit is in vergelijking met al mijn andere fietsen op dezelfde route. _/-\o_. Al 250Km op de klok nu en staat nu pas voor de 3e keer op de lader.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Op mijn werk is een fietsplan beschikbaar en met +/- 25km om te fietsen naar werk toe zit ik te oriënteren naar mijn eerste instap electrische fiets.
Nu ben ik zelf al meer dan 20 jaar in bezit van een 'onverwoestbare' Kenosha mountainbike waar ik al mijn onderhoud zelf op doe/welke ik nog bijna dagelijks alle kanten op jaag. 'normale' fietsen hebben mij hierdoor ook eigenlijk nooit echt aangesproken en ik zoek graag een mountainbike om ook in de winter zonder zorgen 50km te fietsen per dag naar kantoor toe en zo nu en dan een stukje van de mountainbike paden in de duinen van Noordwijk te trotseren.

Nu ben na een tijdje rondneuzen uitgekomen op twee 'betaalbare' emtb's bij Decathlon:
https://www.decathlon.nl/...324286?mc=8654920&c=ZWART

Dit is de versie 3 van de E-ST 500 serie en heeft een middenmotor(Brose C Aluminium) met 58Nm koppel, ik lees op sommige plekken dat dit een foutieve opgave is van Decathlon en dit eigenlijk 50Nm betreft.

Voor 100€ meer kan ik ook deze krijgen:
https://www.decathlon.nl/...556616?mc=8556616&c=GRIJS

Eigenlijk zie ik hier een identieke emtb, beide hebben dezelfde accu, de duurdere heeft 1 tandwiel meer. maar het belangrijkste verschil zie ik terug in de middenmotor welke 70Nm kan leveren op dit model.

Mijn grote vraag waar ik niet echt een goed antwoord op kan vinden is of het verschil van 50Nm vs 70Nm iets is waar ik later spijt van krijg. Of dat 50Nm al genoeg koppel levert waardoor de 70Nm variant de extra kosten niet waard is.

Verder spreken beide fietsen niet over een actieradius maar over "Dankzij de 420 Wh kan je gemiddeld 2,5 uur sportief mountainbiken."

met max 25km/u betekend dit dus +/- 60km actieradius bij redelijke inspanning, en ik gok dus dat 70-80km haalbaar moet zijn op vlakker terrein over de fietspaden naar kantoor.

Welke van deze modellen zouden jullie adviseren, of als je een budget hebt van +/- 1700-2000€ welke embt zou een verstandige keuze zijn? B)

[ Voor 0% gewijzigd door Bloodhoundje op 23-06-2022 01:19 . Reden: % tekentje ipv € gebruikt :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Vergeet dat hele koppelverhaal , dat zegt helemaal niets als er verder niks is gespecificeerd waar er iets verwacht kan worden.
Er zit van alles tussen motor en achterwiel......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Bloodhoundje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:36:
..... twee 'betaalbare' emtb's bij Decathlon:.....

Eigenlijk zie ik hier een identieke emtb, beide hebben dezelfde accu, de duurdere heeft 1 tandwiel meer. maar het belangrijkste verschil zie ik terug in de middenmotor welke 70Nm kan leveren op dit model.

... of het verschil van 50Nm vs 70Nm iets is waar ik later spijt van krijg. Of dat 50Nm al genoeg koppel levert waardoor de 70Nm variant de extra kosten niet waard is.....
Op de Brose site zie je een overzicht van alle motoren en hun toepassing.
Het verschil tussen de E ST500 en E ST520 is €100,- (geen 100% ;) ) voor de motor, resp. Drive-C vs. Drive-T
Echter wat betreft de onderdelen gaat het bv ook om een andere voorvork (Suntour vs Rockshox), remmen (160mm vs 180mm) etc. Alle onderdelen zijn dus enigszins opgewaardeerd bij de E ST520.
Persoonlijk denk ik dat een dergelijk klein prijsverschil daarom gerechtvaardigd is.

De E ST520 ligt met de onderdelenkeus ietsje dichter bij de E ST900,
maar die laatste scheelt meteen €400 met de E ST500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-08 16:01
_VoiD_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:02:
ja, met alle opties (cargotassen, voortas, slot) kwam het op 6.500... oops! Gewoon gelijk aan online prijs.
Netjes, kan deze nou 45kmph?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-08 09:17
Ik heb zelf een Jonny Loco beach cruiser omgebouwd naar elektrisch. Voor de personen die dit ook willen tegen geringe kosten een paar tips.

- Koop geen cellen in China en zeker niet die een onwerkelijke capaciteit hebben. Alles hoger als 3500mAh is niet realistisch. Wil je toch niet teveel uitgeven koop dan gebruikte cellen van Samsung, Panasonic, LG etc.

- Maak een accu pak niet op deze manier https://ebike-tuning.nl/h...-van-lithium-18650-cellen. Deze link was eerder gegeven maar gebruikt om de cellen te scheiden vispapier/kapton tape. Beter is het om een frame te maken waar de cellen gescheiden worden zoals https://www.thingiverse.com/thing:3029966. Dit voorkomt dat ze na het schudden en dergelijke contact maken. Doe hem rondom in de kapton tape mocht er iets los raken dan blijft het nog plakken en voorkomt het sluiting.

- Als het kan puntlassen. En nikkel strips gebruiken. Mocht je deze op alie bestellen kijk dan goed wat je besteld en lees de omschrijving. Vaak staat er Pure nikkel plate. Deze zijn dus niet pure nikkel maar zijn vernikkeld. Om te testen even de strip bekrassen en een paar dagen in het zoute water leggen. Bij roest is het geen nikkel.

- BMS en Controller is maar net wat je wilt. Hoe duurder hoe meer opties.

- Motor, zoek een motor met een 9 pin (ronde stekker) deze bevat de hall sensors en snelheid sensor (witte draad). Omdat de beach cruiser een brede velg heeft heb ik er een nieuwe velg op laten zetten. Je kan dus in principe ook een losse motor kopen en door de fietsenmaker de originele velg laten spaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nee, dus ik haal hem gewoon in met mijn goedkope fiets (300€) van de Decathlon :+

Zie de specs in zijn link: 250W motor en 'e-support up to 25 km/h'

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 23-06-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Goede vraag.
Ik las dat hij vond dat de Enviolo wel een grotere overbrenging mocht hebben Laat dit nu juist de grootste kwaal van de Enviolo op de Speed Pedelec variant zijn.

Wat betreft de eindoverbrenging.
Iedereen is gewend om op een bepaalde manier te fietsen. Middenmotoren "vereisen" een bepaalde cadans. Deze kan veel afwijken van wat je gewend bent.

Ik heb met Yamaha middenmotor en 2 Bosch middenmotoren gefietst. In alle gevallen blijkt dat de sweetspot van de cadans zo rond de 75 ligt. Onder de candans van 60 gebeurt er niet zo veel meer. Veel mensen vinden een cadans van 75 al aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthaxx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-08 17:45
Wat vinden jullie van deze:
https://www.city-bikes.nl...he-Herenfiets-middenmotor

Toch wel dikke specs voor de prijs met een 80nm middenmotor. Ik zie wel op het internet dat Spirit fietsen verbannen zijn bij 99% van de fietsenwinkels wegens slechte kwaliteit maar deze ziet er wel gelikt uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:49

TTLCrazy

Listen to Frankie

@darthaxx
Mooie fiets voor die prijs, eigenlijk te mooi. En ook nog eens met een 8 speed nexus naaf, ik zou zeggen als je zelf een beetje handig bent om wat dingen te verhelpen kan je eigenlijk niet mis gaan voor deze prijs.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
ibothead schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:02:
[...]

Als je gereedschap kunt vast houden kende ook een fiets maken :P
YouTube: YouTube
Ik kwam deze 2 videos videos tegen en inderdaad ziet er niet heel lastig uit.
YouTube: Bafang middenmotor monteren
YouTube: The Step-by-Step Bafang Installation guide.

-----------
De Formula ebike van mn vrouw was gisteren binnen. Voor 98% in elkaar gezet. Ik hoefde alleen het stuur recht te zetten en aandraaien, trappers vastzetten. Fietst prima. Ietsjes schokkerig bij lage snelheden, als je stopt met trappen, maar dit verwachtten we al met een voorwiel-motor. Is dus zeker geen delbreaker. Tot nu toe is ze er blij mee. Hopen op vele kms.

Ik zelf ben er zoals ik eerder postte nog niet over uit.
(1) Elopse E120 voor 799,-
(2) Gazzelle Heavyy Duty via MP (rond de 250eur) + Bafang 36V 250W middenmotor, 850C dislpay + remsensor (400 eur) + 36V, 12.5 AH battery (170 eur)

komende periode eerst gebruik maken van fiets vn mn vrouw en dan kijken of ik echt vaak gebruik maak van de bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
darthaxx schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:52:
Wat vinden jullie van deze:
https://www.city-bikes.nl...he-Herenfiets-middenmotor

Toch wel dikke specs voor de prijs met een 80nm middenmotor. Ik zie wel op het internet dat Spirit fietsen verbannen zijn bij 99% van de fietsenwinkels wegens slechte kwaliteit maar deze ziet er wel gelikt uit.
Ik ben geen fan van rollerbrakes op een ebike, verder in ieder geval een prima prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:49

TTLCrazy

Listen to Frankie

Bla65 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Ik ben geen fan van rollerbrakes op een ebike, verder in ieder geval een prima prijs
Ach, alleen maar op het achterwiel, er zit wel een schijfrem voor, daar waar het belangrijk is.

edit: rollerbrakes voor en achter inderdaad, mijn fout

[ Voor 9% gewijzigd door TTLCrazy op 23-06-2022 15:41 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:46
TTLCrazy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Ach, alleen maar op het achterwiel, er zit wel een schijfrem voor, daar waar het belangrijk is.
Volgens mij zijn beide rollerbrakes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
TTLCrazy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:34:
...
Ach, alleen maar op het achterwiel, er zit wel een schijfrem voor, ...
Volgens de specs en de afbeeldingen, voor en achter rollerbrakes.
Maar voor die prijs met een Bafang M400 blijft het een mooie aanbieding.
darthaxx schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:52:
... Ik zie wel op het internet dat Spirit fietsen verbannen zijn bij 99% van de fietsenwinkels wegens slechte kwaliteit ....
mbt de kwaliteit van de Spirit kan ik weinig over zeggen, maar als je zelf eea kan doen hoeft dit geen probleem te zijn. Behalve als er echt rommel is gemonteerd.
Is misschien te achterhalen wat die slechte kwaliteit inhoudt?

[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 23-06-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VoiD_
Athome schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Goede vraag.
Ik las dat hij vond dat de Enviolo wel een grotere overbrenging mocht hebben Laat dit nu juist de grootste kwaal van de Enviolo op de Speed Pedelec variant zijn.

Wat betreft de eindoverbrenging.
Iedereen is gewend om op een bepaalde manier te fietsen. Middenmotoren "vereisen" een bepaalde cadans. Deze kan veel afwijken van wat je gewend bent.

Ik heb met Yamaha middenmotor en 2 Bosch middenmotoren gefietst. In alle gevallen blijkt dat de sweetspot van de cadans zo rond de 75 ligt. Onder de candans van 60 gebeurt er niet zo veel meer. Veel mensen vinden een cadans van 75 al aan de hoge kant.
Nee geen speed pedelec. Is vooral bedoeld voor de kindjes te vervoeren, en dan vind ik het niet verantwoord om 45 km/h te gaan met enkel een fietshelmpje op.

De speed pedelec variant is trouwens exact hetzelfde qua frame enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:29
Twee newbie-vragen..

Is er een verschil tussen de Bosch middenmotor op Off zetten in het display, en helemaal zonder display en accu rijden?
Als ik in het dorp met mijn zoontje fiets, dan staat de ondersteuning gewoon uit, maar dan zou ik evengoed nog een paar kilo lichter kunnen rijden door de accu er even uit te halen?
Doet ook wonderen voor het 'bereik' van iedere lading ;) ;)

En hoe letterlijk moet men het 25kg maximum van de bagagedrager op mijn Cube nemen?
Mijn (andere) zoon is rond de 37 kilo, zou die echt niet af en toe 8 minuten achterop kunnen zitten als ik hem weg moet brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
De stand "Off" of zonder display is precies hetzelfde,
Uiteraard zit er een veiligheidsmarge in de bagage gebouwd. Je zal voor een kort ritje zeer hoogst waarschijnlijk geen verschil merken. Doe je dit echter dagelijks, ga toch wel vervormingen zien aan je bagagedrager na verloop van tijd.
Ik kan niet voorstellen dat de velgen, naven en spaken het niet dragen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

roel-online schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Nog even geproeffietst op de Urban Arrow, Lovens Explorer en Batavus Fier (met wel goed opgepompte banden) maar uiteindelijk ongezien een Gazelle Makki besteld :o Die is veel netter dan de Batavus Fier en slimmer dan Urban Arrow en Lovens: handige instap voor kinderen in de bak, super makkelijke standaard, verstelbaar maar niet uitneembaar zadel - er is echt goed over nagedacht.
Je merkt dat de Urban Arrow een ouder ontwerp is waarbij voorvering bijvoorbeeld ontbreekt. De Gazelle Makki is overigens ook nog eens goedkoper dan de Urban Arrow en Lovens. En hij bevalt ons super!
Ben ik niet geheel mee eens, het ligt er maar net aan welke Urban Arrow je neemt. Ik heb een 2019 Urban Arrow Limited, voorzien van goede schijfremmen en remlicht, 1000W (2x 500W accu) GPS en anti-diefstal, Bosch Nyon 2021, Performance CX motor en een beltdrive. Een krachtpatser pursang. De bak van de Makki is wel wat veiliger (=lees hoger) en je ervaart het comfort van de verende voorvork, maar de Urban Arrow is qua design in mijn ogen nog steeds mooier.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:15
Ron_Tweaker schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Ben ik niet geheel mee eens, het ligt er maar net aan welke Urban Arrow je neemt. Ik heb een 2019 Urban Arrow Limited, voorzien van goede schijfremmen en remlicht, 1000W (2x 500W accu) GPS en anti-diefstal, Bosch Nyon 2021, Performance CX motor en een beltdrive. Een krachtpatser pursang. De bak van de Makki is wel wat veiliger (=lees hoger) en je ervaart het comfort van de verende voorvork, maar de Urban Arrow is qua design in mijn ogen nog steeds mooier.
Heb je het wel over €4700 vs €7500 maar de nieuwe ua anniversary editie is wel prachtig _/-\o_ . Jammer dat ie alleen nog steeds geen geveerde voorvork heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 10:30
Rene44 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Ik ook, en ik zit aan 2 kanten van de tafel.

Je vergist je schromelijk en dat doet iedereen die klaagt dat "alles zo duur is"
Vroeger was namelijk alles veel duurder!,

Hoe kan ik zo gek praten?
Nou door inflatie stijgen de prijzen, maar t inkomen stijgt veel harder (nu ff niet door gas en Oekraïne maar dat komt weer goed)

In die jaren 80 hadden de meeste mensen 1 tv.
Tegenwoordig heeft een gezin met kinderen, ieder kind een tv op zijn of haar kamer dus 3 tv's in een huis
(Overigens kostte vroeger t topmodel 78 cm Philips matchline fl 3500!!,)

In die jaren 80 hadden veel mensen een auto, maar niemand in Nederland had 2 auto's.
Prins bernhard was waarschijnlijk de enige Nederlander met 2 auto's

Nu hebben veel gezinnen 2 auto's, sommigen 3 of 4
Again, die auto is duurder maar relatief veel goedkoper.

In de jaren 30 was die auto nog veel goedkoper, maar niemand kon t betalen.
De burgemeester had n auto, de notaris etcetera.
Waarom denk je dat er geen files waren terwijl die auto zo goedkoop was?
Omdat die heel duur was

In mijn jeugd ging je alleen naar de Chinees als je vader jarig was.
Nu ga je Chinees halen omdat je geen zin hebt om te koken.

Toen ik 17,5 was (1985) ging ik motorrijles nemen fl 45 per uur.
Nu 45 euro (dus 100 gulden) en toch is deze 45 euro goedkoper want je verdiende ook niks (ik verdiende fl 750 per mnd, 40 urige werkweek.

Ook kan je natuurlijk geen ebike vergelijken met een gewone fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 10:30
klwinkel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:04:
[...]

En het is wel de echte snelheid denk ik, als ik met iemand samen fiets en het probeer, dan zie je echt het snelheids verschil.
Er is maar 1 snelheid en dat is GPS.
Kijk ff met je telefoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

kadooosh schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:27:
[...]

Heb je het wel over €4700 vs €7500 maar de nieuwe ua anniversary editie is wel prachtig _/-\o_ . Jammer dat ie alleen nog steeds geen geveerde voorvork heeft.
Is zeker een mooie fiets, weer ietwat betere technologie (andere shifter etc) dan die ik heb. Het geborsteld aluminium is zeker ook geweldig qua looks. Maar dan de prijs, die van mij was in de basis al €6.999,- deze gaat daar ver over heen.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

10 jaar terug dacht ik al: wie betaalt er nu meer dan 2000 euro voor een fiets?
En nu sta ik keer op keer weer perplex.

En dan ben ik zelf een échte fietser. Veel lange fietsvakanties gedaan door Europa en doe al 20 jaar mijn woon-werk verkeer op de fiets (eerst 10 km enkele reis, momenteel 22km).

Ze kunnen het blijkbaar vragen want ze worden verkocht. Mijn duurste fiets ooit was 1100 euro, en daar hoop ik dan wel een jaar of 30 mee te doen (zit nu op 10).

Ik ben te nuchter hiervoor denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 25-06-2022 13:22 ]

Pagina: 1 ... 111 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam