Je onwrikbaar en ongenuanceerd (geveinsd? Want je snapt het denk ik echt wel) onbegrip gaat natuurlijk beide kanten op.
Je laat het ook even gemakkelijk uitschijnen alsof dagelijks 2x22 km op een niet ondersteunde fiets zomaar even de norm is (of moet zijn). Andere scenario's zijn dan vast mensen die het allemaal niet zo goed voor elkaar hebben als jezelf.
En gelukkig redeneert niet iedereen op dezelfde manier, indien wel zaten 99% van de forenzen terug in de wagen en werd de situatie op de weg alleen maar erger ipv beter. Als e-bikes mensen op de fiets krijgen op langere afstanden is dat alleen maar mooi meegenomen.
Om maar een paar elementen te noemen. Niet iedereen is even fit, of heeft douches en andere faciliteiten op het werk. Regenachtige of zeer koude dagen, of dagen waarop je gewoon de energie niet hebt. Dus dan maar niet gaan werken? Zal vast niet lang duren afhankelijk van de job.
En wat te denken van werknemers die IT-materiaal over en weer meenemen (laptop, muis, tobo, lader, iPad), lunch, andere kledij, noem maar op.
Ik zal nooit, maar dan echt nooit, gekleed in lycra met een waterdichte hoes op de rugzak, voorovergebogen op een racefiets met het snot in de ogen (en zonder goede zichtbaarheid op de rest van de het verkeer) iedere dag naar het werk jagen. Ik kan me recreatief prima in het zweet rijden, maar naar het werk moet het gewoon 'chill' zijn. En 2x22km is echt niet relax tenzij het tussen 2 landelijke dorpen is in een buitengebied.
Trouwens, wat koop je nu nog voor 2000 euro? Wat doet een mens zonder auto? Prima als het lukt, maar ik leef om te leven, en verplaatsingen horen daar bij.
Zelfs een kwaliteitsvolle standaard fiets bij een beetje merk met goede garantie kost minstens 750-800 euro. Decathlon kwaliteit is primark kwaliteit. Zou iedereen gewoon moeten laten staan want niet duurzaam en na een paar jaar afgeleefd versleten.
Om in het thema te blijven van zo goedkoop mogelijke elektrische fietsen, wat is jullie mening over Veloci? Belgisch merk, niet echt duur. Wel erg basic, maar voor wie dat geen probleem vindt, kan dat genoeg zijn. Bvb geen nood aan vele (ongebruikte) versnellingen, velgremmen ok want rustig rijden, ...
https://www.veloci.be/nl/stadsfietsen/veloci-vivid
Vind de 36V motor wellicht wat ondermaats. Is alles tegenwoordig niet 48V? Meer volt = meer kracht?