Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

de Peer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:20:
10 jaar terug dacht ik al: wie betaalt er nu meer dan 2000 euro voor een fiets?
En nu sta ik keer op keer weer perplex.

En dan ben ik zelf een échte fietser. Veel lange fietsvakanties gedaan door Europa en doe al 20 jaar mijn woon-werk verkeer op de fiets (eerst 10 km enkele reis, momenteel 22km).

Ze kunnen het blijkbaar vragen want ze worden verkocht. Mijn duurste fiets ooit was 1100 euro, en daar hoop ik dan wel een jaar of 30 mee te doen (zit nu op 10).

Ik ben te nuchter hiervoor denk ik.
Vroeger was alles anders:
- Auto's van boven de 50.000 gulden waren echt duur
- Vrijstaande huizen vanaf 350.000 gulden
- 2 frikandellen uit de automaat voor 1 gulden
- Liter euro95 voor nog geen 1,40 euro

We leven in andere tijden, betere technologie omringt ons, de fietsen worden rijker uitgerust... kortom het is niet meer te vergelijken wat we toen konden kiezen.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:02
Ja en daarnaast: stel je gaat elke werkdag met de auto naar je werk wat 15KM~ is en weet dit te vervangen voor een ebike, dan kun je echt enorm besparen op - doorgaans - brandstof, wegenbelasting, onderhoud en - afhankelijk van auto - op afschrijving.
Wellicht ook nog wat parkeerkosten en verzekering is in principe alleen nodig voor diefstal.
Volgens mij kun je die aanschafprijs van de ebike van €2000 er binnen een jaar er al makkelijk uit hebben, daarna levert die dan in feite alleen nog maar geld op, zeker met eventuele kilometervergoeding.

Alleen met slecht weer.. tja :p
Maar €2000 of desnoods €3000 hoeft dus helemaal niet veel te zijn

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Financieel schiet het natuurlijk alleen echt wat op als je die auto ook VERVANGT door een fiets, wat dan ook.
Er zijn wel meer toepassingen voor auto's dan 30 km per dag woon-werk verkeer.
Alleen daarvoor zou ik er geen auto op na houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

Ron_Tweaker schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:48:
[...]

Vroeger was alles anders:
- Auto's van boven de 50.000 gulden waren echt duur
- Vrijstaande huizen vanaf 350.000 gulden
- 2 frikandellen uit de automaat voor 1 gulden
- Liter euro95 voor nog geen 1,40 euro

We leven in andere tijden, betere technologie omringt ons, de fietsen worden rijker uitgerust... kortom het is niet meer te vergelijken wat we toen konden kiezen.
Tsja ieder zijn ding. Ik vind 2000€ nog steeds (te) veel geld voor een fiets en zal het er dus ook niet voor uitgeven.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Keezx schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:09:
Financieel schiet het natuurlijk alleen echt wat op als je die auto ook VERVANGT door een fiets, wat dan ook.
Er zijn wel meer toepassingen voor auto's dan 30 km per dag woon-werk verkeer.
Alleen daarvoor zou ik er geen auto op na houden.
Misschien is dat het.
mijn zelf opgelegde budget voor woon werkverkeer is 200 euro per jaar. Al meer dan 10 jaar.

Als je vanuit de auto redeneert met een budget van 800 euro per maand, dan is zelfs de meest dure fiets een koopje.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
de Peer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Tsja ieder zijn ding. Ik vind 2000€ nog steeds (te) veel geld voor een fiets en zal het er dus ook niet voor uitgeven.
Je onwrikbaar en ongenuanceerd (geveinsd? Want je snapt het denk ik echt wel) onbegrip gaat natuurlijk beide kanten op.

Je laat het ook even gemakkelijk uitschijnen alsof dagelijks 2x22 km op een niet ondersteunde fiets zomaar even de norm is (of moet zijn). Andere scenario's zijn dan vast mensen die het allemaal niet zo goed voor elkaar hebben als jezelf.

En gelukkig redeneert niet iedereen op dezelfde manier, indien wel zaten 99% van de forenzen terug in de wagen en werd de situatie op de weg alleen maar erger ipv beter. Als e-bikes mensen op de fiets krijgen op langere afstanden is dat alleen maar mooi meegenomen.

Om maar een paar elementen te noemen. Niet iedereen is even fit, of heeft douches en andere faciliteiten op het werk. Regenachtige of zeer koude dagen, of dagen waarop je gewoon de energie niet hebt. Dus dan maar niet gaan werken? Zal vast niet lang duren afhankelijk van de job.

En wat te denken van werknemers die IT-materiaal over en weer meenemen (laptop, muis, tobo, lader, iPad), lunch, andere kledij, noem maar op.

Ik zal nooit, maar dan echt nooit, gekleed in lycra met een waterdichte hoes op de rugzak, voorovergebogen op een racefiets met het snot in de ogen (en zonder goede zichtbaarheid op de rest van de het verkeer) iedere dag naar het werk jagen. Ik kan me recreatief prima in het zweet rijden, maar naar het werk moet het gewoon 'chill' zijn. En 2x22km is echt niet relax tenzij het tussen 2 landelijke dorpen is in een buitengebied.

Trouwens, wat koop je nu nog voor 2000 euro? Wat doet een mens zonder auto? Prima als het lukt, maar ik leef om te leven, en verplaatsingen horen daar bij.

Zelfs een kwaliteitsvolle standaard fiets bij een beetje merk met goede garantie kost minstens 750-800 euro. Decathlon kwaliteit is primark kwaliteit. Zou iedereen gewoon moeten laten staan want niet duurzaam en na een paar jaar afgeleefd versleten.

Om in het thema te blijven van zo goedkoop mogelijke elektrische fietsen, wat is jullie mening over Veloci? Belgisch merk, niet echt duur. Wel erg basic, maar voor wie dat geen probleem vindt, kan dat genoeg zijn. Bvb geen nood aan vele (ongebruikte) versnellingen, velgremmen ok want rustig rijden, ...

https://www.veloci.be/nl/stadsfietsen/veloci-vivid

Vind de 36V motor wellicht wat ondermaats. Is alles tegenwoordig niet 48V? Meer volt = meer kracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Amos_x schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:40:
[...]

Je onwrikbaar en ongenuanceerd (geveinsd? Want je snapt het denk ik echt wel) onbegrip gaat natuurlijk beide kanten op.

Je laat het ook even gemakkelijk uitschijnen alsof dagelijks 2x22 km op een niet ondersteunde fiets zomaar even de norm is (of moet zijn). Andere scenario's zijn dan vast mensen die het allemaal niet zo goed voor elkaar hebben als jezelf.

En gelukkig redeneert niet iedereen op dezelfde manier, indien wel zaten 99% van de forenzen terug in de wagen en werd de situatie op de weg alleen maar erger ipv beter. Als e-bikes mensen op de fiets krijgen op langere afstanden is dat alleen maar mooi meegenomen.

Om maar een paar elementen te noemen. Niet iedereen is even fit, of heeft douches en andere faciliteiten op het werk. Regenachtige of zeer koude dagen, of dagen waarop je gewoon de energie niet hebt. Dus dan maar niet gaan werken? Zal vast niet lang duren afhankelijk van de job.

En wat te denken van werknemers die IT-materiaal over en weer meenemen (laptop, muis, tobo, lader, iPad), lunch, andere kledij, noem maar op.

Ik zal nooit, maar dan echt nooit, gekleed in lycra met een waterdichte hoes op de rugzak, voorovergebogen op een racefiets met het snot in de ogen (en zonder goede zichtbaarheid op de rest van de het verkeer) iedere dag naar het werk jagen. Ik kan me recreatief prima in het zweet rijden, maar naar het werk moet het gewoon 'chill' zijn. En 2x22km is echt niet relax tenzij het tussen 2 landelijke dorpen is in een buitengebied.

Trouwens, wat koop je nu nog voor 2000 euro? Wat doet een mens zonder auto? Prima als het lukt, maar ik leef om te leven, en verplaatsingen horen daar bij.

Zelfs een kwaliteitsvolle standaard fiets bij een beetje merk met goede garantie kost minstens 750-800 euro. Decathlon kwaliteit is primark kwaliteit. Zou iedereen gewoon moeten laten staan want niet duurzaam en na een paar jaar afgeleefd versleten.
Mijn onbegrip is gewoon oprechte verbazing en dat ik zelf niet bereid ben om meer dan 2000 euro voor een fiets (elektrisch of niet) neer te leggen. Er zit verder weinig achter, behalve misschien dat ik me moeilijk kan voorstellen dat een fiets van 6000 of 7000 euro, dat echt waard is. Ziet er wel prachtig uit hoor en mag hopen dat het ook geweldig fietst.

Ben er juist groot voorstander van dat iedereen de (elektrische) fiets pakt, net als ikzelf.

Je lijkt te denken dat ik iets tegen elektrische fietsen heb, maar dat is niet zo. Ik fiets zelf ook elektrisch en ben 35 jaar oud. zonder ondersteuning zou ik 22 km enkele reis te ver vinden. Dat kost me te veel tijd en vind ik voor elke dag te zwaar. Wielrennen heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, ook geen lycrapakjes voor mij dus.

Misschien ben ik ook niet goed op de hoogte van de laatste prijzen. Mijn laatste fiets kocht ik in 2012 en ik ga er vanuit dat die gewoon 20-30 jaar mee gaat. Je hoeft mij niets over duurzaamheid te vertellen, ik heb de boel behoorlijk geoptimaliseerd en dank niet snel iets af.
Mijn decathlon fiets is mijn back-up fiets. Gekocht in 2006 toen ik nog studeerde, voor 300 euro. Die gebruik ik nu alleen nog als mijn woon-werk fiets een probleem heeft, dat is 1 x in de 2-3 jaar ofzo. Of als ik ergens moet parkeren waar ik het risico op diefstal erg groot acht.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 25-06-2022 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:14
de Peer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:54:
[...]

Mijn onbegrip is gewoon oprechte verbazing en dat ik zelf niet bereid ben om meer dan 2000 euro voor een fiets (elektrisch of niet) neer te leggen. Er zit verder weinig achter, behalve misschien dat ik me moeilijk kan voorstellen dat een fiets van 6000 of 7000 euro, dat echt waard is. Ziet er wel prachtig uit hoor en mag hopen dat het ook geweldig fietst.

Ben er juist groot voorstander van dat iedereen de (elektrische) fiets pakt, net als ikzelf.

Je lijkt te denken dat ik iets tegen elektrische fietsen heb, maar dat is niet zo. Ik fiets zelf ook elektrisch en ben 35 jaar oud. zonder ondersteuning zou ik 22 km enkele reis te ver vinden. Dat kost me te veel tijd en vind ik voor elke dag te zwaar. Wielrennen heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, ook geen lycrapakjes voor mij dus.

Misschien ben ik ook niet goed op de hoogte van de laatste prijzen. Mijn laatste fiets kocht ik in 2012 en ik ga er vanuit dat die gewoon 20-30 jaar mee gaat. Je hoeft mij niets over duurzaamheid te vertellen, ik heb de boel behoorlijk geoptimaliseerd en dank niet snel iets af.
Mijn decathlon fiets is mijn back-up fiets. Gekocht in 2006 toen ik nog studeerde, voor 300 euro. Die gebruik ik nu alleen nog als mijn woon-werk fiets een probleem heeft, dat is 1 x in de 2-3 jaar ofzo. Of als ik ergens moet parkeren waar ik het risico op diefstal erg groot acht.
Als je dingen zegt als dat jij er te nuchter voor bent dan suggereert dat dat andere mensen dat blijkbaar niet zijn volgens jou. Zo jaag je mensen tegen je in het harnas.

Ik vond de 3700 die ik zelf uitgegeven heb ook een hele hoop geld hoor... Maar ik wou niet op internet bestellen maar bij een lokale fietsenmaker (en ook geen half jaar wachten). Ik wilde een riem voor minder onderhoud. De accu moest uitneembaar zijn want ik kan niet opladen in mijn berging. Dat zijn zaken daar gaan de kosten al vlot van omhoog. Het had alsnog wel wat goedkoper gekund maar voor het extra bedrag wat ik uitgegeven heb kreeg ik zoveel extra terug dat het het waard was. En het moest vooral ook een hele leuke fiets zijn die mij aanspoort om meer te bewegen (en dat doet ie, net weer 20 km door het Limburgse heuvellandschap getrokken :)). En ik had het geld, dus... :)

Wat betreft decennia doen met een fiets... Mijn vorige (niet ondersteunde) fiets, een Trek die destijds geloof ik 800 of 900 was, is ook zo'n 10 jaar oud. Maar daar zou ondertussen zoveel aan moeten gebeuren dat het waarschijnlijk al snel richting de nieuwprijs van die fiets zou gaan aan kosten (met arbeidsloon). Ik ben zelf namelijk helemaal niet handig met die dingen en heb ook helemaal geen behoefte om dat te leren of er anderszins energie in te steken. Misschien doe jij het onderhoud zelf? Dan kan ik me voorstellen dat je makkelijker zolang met een fiets kunt blijven doen.

Ik merk overigens ook dat de nieuwe (dure) ebike ook veel beter hoge snelheden kan hebben dan die oude Trek. Ik heb dezelfde route eens gereden die ik ook gedaan heb toen de Trek nieuw was. Destijds bij een lange helling naar beneden weet ik dat ik het bij 40 km/u echt niet leuk meer vond. Fiets was als een gek aan het trillen en ik heb voorzichtig geremd om weer wat rustiger naar beneden te gaan. Met de Victoria die ik nu heb heb ik nog net niet de 50 aangetikt (op dat punt begon ik toch wat bij te remmen, heb geen behoefte om uitgesmeerd te worden over asfalt). Ligt rotsvast op de weg en de remmen zijn ook veel beter. Dus voor een leek als ik zegt dat toch ook wel wat over de kwaliteit van waar ik op zit.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Finraziel schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:37:
[...]

Als je dingen zegt als dat jij er te nuchter voor bent dan suggereert dat dat andere mensen dat blijkbaar niet zijn volgens jou. Zo jaag je mensen tegen je in het harnas.
Dat zal het zijn dan. Ik bedoelde meer dat ik vrij ongevoelig ben voor:
-Uiterlijk van de fiets (voor mij telt vrijwel alleen de functionaliteit, zolang hij niet roze is)
-Gimmicks, functies die leuk lijken maar niet heel veel toe voegen
-Andere premium functies. Voor mijn toepassing simpelweg niet nodig.

Ik wil comfortabel van A naar B met een fiets met goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ik vond de 3700 die ik zelf uitgegeven heb ook een hele hoop geld hoor... Maar ik wou niet op internet bestellen maar bij een lokale fietsenmaker (en ook geen half jaar wachten). Ik wilde een riem voor minder onderhoud. De accu moest uitneembaar zijn want ik kan niet opladen in mijn berging. Dat zijn zaken daar gaan de kosten al vlot van omhoog. Het had alsnog wel wat goedkoper gekund maar voor het extra bedrag wat ik uitgegeven heb kreeg ik zoveel extra terug dat het het waard was. En het moest vooral ook een hele leuke fiets zijn die mij aanspoort om meer te bewegen (en dat doet ie, net weer 20 km door het Limburgse heuvellandschap getrokken :)). En ik had het geld, dus... :)
Ja uiteindelijk bepaalt iedereen voor zichzelf of iets het waard is. Bij mij liggen de criteria gewoon anders blijkbaar.
Wat betreft decennia doen met een fiets... Mijn vorige (niet ondersteunde) fiets, een Trek die destijds geloof ik 800 of 900 was, is ook zo'n 10 jaar oud. Maar daar zou ondertussen zoveel aan moeten gebeuren dat het waarschijnlijk al snel richting de nieuwprijs van die fiets zou gaan aan kosten (met arbeidsloon). Ik ben zelf namelijk helemaal niet handig met die dingen en heb ook helemaal geen behoefte om dat te leren of er anderszins energie in te steken. Misschien doe jij het onderhoud zelf? Dan kan ik me voorstellen dat je makkelijker zolang met een fiets kunt blijven doen.
Inderdaad, ik doe alles zelf. Dat maakt het inderdaad mogelijk om goedkoop de fiets in goede staat te houden. Arbeidsloon is een grote factor idd.
Ik merk overigens ook dat de nieuwe (dure) ebike ook veel beter hoge snelheden kan hebben dan die oude Trek. Ik heb dezelfde route eens gereden die ik ook gedaan heb toen de Trek nieuw was. Destijds bij een lange helling naar beneden weet ik dat ik het bij 40 km/u echt niet leuk meer vond. Fiets was als een gek aan het trillen en ik heb voorzichtig geremd om weer wat rustiger naar beneden te gaan. Met de Victoria die ik nu heb heb ik nog net niet de 50 aangetikt (op dat punt begon ik toch wat bij te remmen, heb geen behoefte om uitgesmeerd te worden over asfalt). Ligt rotsvast op de weg en de remmen zijn ook veel beter. Dus voor een leek als ik zegt dat toch ook wel wat over de kwaliteit van waar ik op zit.
Dat is zeker waar ja. Voor de zeer hoge snelheden zie ik zeker de toegevoegde waarde van een écht stevig frame + alles wat daar bij hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik zou voor een fiets (behalve racefietsen) nimmer meer dan 100€ uitgeven, overigens zit ik qua uitgaven voor racefietsen nog zeer ver onder wat de doornsnee luie Hollander uitgeeft aan elektrofietsen.
Met die racefietsen gaat het wel eens > 80 in afdalingen, geen zentje pein meneertje, dat heeft helemaal naks te maken met een stevig frame

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:19
Amos_x schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:40:
......Meer volt = meer kracht?
Nee, Volt en kracht heeft in principe niks met elkaar te maken.
Het gaat om Volt (spanning) en Ampere (stroom), of beter gezegd Watt (vermogen).
Dit mag in Europa maximaal een nominaal vermogen zijn van 250W ongeacht het Voltage.

Waarom 48V dan toch gunstiger kan zijn, heeft te maken dat bij hetzelfde maximale vermogen, bij een hogere spanning minder stroom door de motor hoeft te lopen.
Dat betekent dat er minder in warmte wordt omgezet en meer over is voor bewegingsenergie, waardoor de motor iets zuiniger met de accu doet.
Dit is echter alleen een theoretisch verhaal, want in de praktijk zal het betekenen dat de motoren wat kleiner (lees goedkoper) gemaakt kunnen worden en met minder stroom er nog net zoveel warmte wordt opgewekt.
Er kan nl gewerkt worden met dunner koperdraad voor de voeding en spoelen in de motor.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 25-06-2022 20:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:09
Keezx schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:49:
Ik zou voor een fiets (behalve racefietsen) nimmer meer dan 100€ uitgeven, overigens zit ik qua uitgaven voor racefietsen nog zeer ver onder wat de doornsnee luie Hollander uitgeeft aan elektrofietsen.
Met die racefietsen gaat het wel eens > 80 in afdalingen, geen zentje pein meneertje, dat heeft helemaal naks te maken met een stevig frame
Ik weet niet wat je probeert te melden maar wat je zegt heeft zoals ik het lees 0 meerwaarde "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
Ik koop ook mijn koffie graag 2 en 2 gratis, maar dat meld ik hier ook niet.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
NosferatuX schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:55:
Toch maar een ebike besteld, paar dagen geleden binnen gekomen.
Vrij simpele, 20" en vouwbaar.
Foto is ter referentie, die van mij zit nog ingepakt.

[Afbeelding]

Hij gaat niet in huis gestald worden, dat vertik ivm veiligheid. Mijn schuur is helaas zo lek als een mandje. Heb wel een grote overkapping aan de achterkant dus heb een KETER waterdichte tuinkast besteld. Levertijd helaas niet bekend nog.

Iemand misschien ervaring in een simpele weersbestendige tuinbox waar een fiets in past?
Note to self.
Koop geen china troep
..
😖

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 01:44

Tahref

God bless you

NosferatuX schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:09:
[...]

Note to self.
Koop geen china troep
..
😖
Je hebt niet verteld wat jouw ervaringen zijn, maar als ik een gok zou mogen doen:

-Het vouwsysteem is niet goed of is al stuk.
-De afstand die je met geleverde batterij kan doen is veel korter dan hun website heeft aangegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Tahref op 26-06-2022 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Tahref schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:32:
[...]

Je hebt niet verteld wat jouw ervaringen zijn, maar als ik een gok zou mogen doen:

-Het vouwsysteem is niet goed of is al stuk.
-De afstand die je met geleverde batterij kan doen is veel korter dan hun website heeft aangegeven.
Nee dat wonderbaarlijk niet.
Bij uitpakken er eerst achter komen dat er roest in het frame zit, daar waar de stuurkolom in moet.
Bij het in elkaar zetten er achter komen dat de stuurkolom geheel verbogen is en krom.
Week wachten op vervangend onderdeel wat de kromme stuurkolom oplost.
Dan voor de eerste keer aanzetten en er achter komen dat het niet werkt en er een storingscode wordt getoond die wijst naar motorproblemen.
Vervolgens een video van klantenservice krijgen over hoe de kabels van de controller aangedrukt moeten worden na het compartiment waar die zit open te moeten schroeven etc etc beetje duwen, schudden er op tikken net als op de instructievideo.
Dit doen tot gelukzalige verbazing dat het werkt. Testrit maken. Wauw, dit is fun. Blij zijn dat de 300 euro aan accessoires die je gekocht hebt niet voor niks zijn.
Volgende dag... Zelfde storings code, ding doet niks.
Dus TLDR, roest in frame, kromme onderdelen en motor en/of electronisch defect.

Als ie het deed, dan was het echt een leuk ding.

Maar nu begint het gedoe met retourneren. Ik voorzie; Een pick up afdwingen. Er op wijzen dat de 150 euro retour kosten niet door mij betaald dienen te worden. Dat de 20% restocking fee niet van toepassing is want ze hebben een wrak gestuurd etc etc.

Enige voordeel is dat ik nog niet betaald heb en bij klarna de zaak gepauzeerd heb maar mijn zomer is lichtelijk verpest want ik had plannen :(

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Iedereen maakt keuzes en bepaalt zijn of haar eigen prioriteiten, of dat nou een fiets van 2000 euro is of een van 7000, in de basis moeten we zelf met de benen aan het werk om de fiets in beweging te krijgen.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:24
NosferatuX schreef op zondag 26 juni 2022 @ 01:24:
[...]

Nee dat wonderbaarlijk niet.
Bij uitpakken er eerst achter komen dat er roest in het frame zit, daar waar de stuurkolom in moet.
Bij het in elkaar zetten er achter komen dat de stuurkolom geheel verbogen is en krom.
Week wachten op vervangend onderdeel wat de kromme stuurkolom oplost.
Dan voor de eerste keer aanzetten en er achter komen dat het niet werkt en er een storingscode wordt getoond die wijst naar motorproblemen.
Vervolgens een video van klantenservice krijgen over hoe de kabels van de controller aangedrukt moeten worden na het compartiment waar die zit open te moeten schroeven etc etc beetje duwen, schudden er op tikken net als op de instructievideo.
Dit doen tot gelukzalige verbazing dat het werkt. Testrit maken. Wauw, dit is fun. Blij zijn dat de 300 euro aan accessoires die je gekocht hebt niet voor niks zijn.
Volgende dag... Zelfde storings code, ding doet niks.
Dus TLDR, roest in frame, kromme onderdelen en motor en/of electronisch defect.

Als ie het deed, dan was het echt een leuk ding.

Maar nu begint het gedoe met retourneren. Ik voorzie; Een pick up afdwingen. Er op wijzen dat de 150 euro retour kosten niet door mij betaald dienen te worden. Dat de 20% restocking fee niet van toepassing is want ze hebben een wrak gestuurd etc etc.

Enige voordeel is dat ik nog niet betaald heb en bij klarna de zaak gepauzeerd heb maar mijn zomer is lichtelijk verpest want ik had plannen :(
Achteraf makkelijk natuurlijk, maar net bij een plooifiets is de kwaliteit van de onderdelen en de afwerking dubbel belangrijk. Dat weet je ondertussen ook natuurlijk.

De dingen die ik in china koop zij spullen waarvan het ofwel duidelijk is dat ze kwaliteit kunnen leveren. (Bv een grijsfilter), of die zo goedkoop zijn dat ik het gewoon weg gooi als het niet goed is, en die dus geen drol kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 26-06-2022 13:35 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Achteraf makkelijk natuurlijk, maar net bij een plooifiets is de kwaliteit van de onderdelen en de afwerking dubbel belangrijk. Dat weet je ondertussen ook natuurlijk.

De dingen die ik in china koop zij spullen waarvan het ofwel duidelijk is dat ze kwaliteit kunnen leveren. (Bv een grijsfilter), of die zo goedkoop zijn dat ik het gewoon weg gooi als het niet goed is, en die dus geen drol kosten.
Koop meestal ook niet voor grote bedragen daar. Vind het wel lastig. Als ie goed was, dan was het echt een super fiets. Heb er tussen de storingen in 1 keer mee kunnen fietsen en echt heel gaaf. Zou een van mijn beste aankopen zijn geweest als er niks mis mee was.

De issues die er mee zijn, lijken me niet standaard. Ik vermoed dat het aan de QC ligt of sterker nog, het ontbreken daarvan.
Vermoed dat ze een beleid hebben om gewoon alles te versturen en issues dan als after sales oplossen dmv nasturen onderdelen en instructies. Zal goedkoper zijn dan een grondige QC misschien.

Maakt het voor mij natuurlijk niet beter maar goed. Ik doe ook maar aanname in dit geval maar als ik "geluk" had en een exemplaar zonder grote issues dan was ik er echt heel blij mee geweest.

Lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NosferatuX schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:35:
[...]

Koop meestal ook niet voor grote bedragen daar. Vind het wel lastig. Als ie goed was, dan was het echt een super fiets. Heb er tussen de storingen in 1 keer mee kunnen fietsen en echt heel gaaf. Zou een van mijn beste aankopen zijn geweest als er niks mis mee was.

De issues die er mee zijn, lijken me niet standaard. Ik vermoed dat het aan de QC ligt of sterker nog, het ontbreken daarvan.
Vermoed dat ze een beleid hebben om gewoon alles te versturen en issues dan als after sales oplossen dmv nasturen onderdelen en instructies. Zal goedkoper zijn dan een grondige QC misschien.

Maakt het voor mij natuurlijk niet beter maar goed. Ik doe ook maar aanname in dit geval maar als ik "geluk" had en een exemplaar zonder grote issues dan was ik er echt heel blij mee geweest.

Lastig
Tsja en dan is nog de vraag hoe hij het 1 jaar later doet. En 2 jaar later.
Dat test de QC afdeling niet.
En dan heb je ook geen garantie meer, voor zover je die nu wel hebt.
Verwacht je het geld terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Ik heb nog niet betaald, had klarna als betaling gekozen. Heb daar de transactie gepauzeerd ivm defect product.

Hoop dat ze bij klarna aan mijn kant staan als ze erg moeilijk gaan doen. Heb iig genoeg bewijs dat ik een product heb gekregen met meerdere defecten.

[ Voor 6% gewijzigd door NosferatuX op 26-06-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik zal mijn bevindingen in de zoektocht naar een ebike ook even melden. Omdat ik zelf met een belt reed op mijn niet-ebike en nu naar 22km enkele reis ga goed onderzoek gedaan. Lang getwijfeld tussen een goedkoper model van een prijsvechter met Bafang, een goedkoper model met de accu achterop of toch gelijk goed investeren in een mooie degelijke fiets als de gazelle ultimate. Ik heb namelijk nergens zon grote hekel aan als onderhoud uitvoeren.

Na een proefritje bij de dealer waar hij op voorraad was zag ik ook de Pegasus ravenna evo 5 belt staan, met 625 accu en nog wat onderhandelingsruimte. Dat was bij de andere fietsen allemaal niet mogelijk. De fiets fietste eigenlijk minder lekker dan se gazelle, maar de specificaties hebben me toch over de streep getrokken. De looks zeker niet…

Aflevering viel ook tegen bij de lokale fietsenmaker: bandenspanning veel te laag en de versnelling stond niet goed afgesteld.

Ik heb ook een zwave switch gekocht om bij 80% het laden uit te schakelen. Nu doe ik dat een beetje op gevoel, bij een wattage >=90. Dan staan er 4/5 streepjes. Heeft iemand met verstand van zaken nog tips? Verder vraag ik me af of de temperatuur en ook de laadtijd nog invloed gaat hebben op het verbruikte vermogen, en ik dus een slimmer algoritme moet gaan gebruiken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-01 12:38
De afgelopen tijd ben ook ik aan het rondkijken geweest voor wat de mogelijkheden zijn voor een elektrische fiets om als woon-werkverkeer te gaan gebruiken (2x 25km).

Ik heb voor mezelf een overzicht in Excel gemaakt, wat ik eigenlijk net zo goed hier kan delen om anderen ook op weg te helpen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWxAZIOAsUn6o5ZPyS_cPRFfptE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mMK7SUCIQPkeJ2cwmN2ZE3gA.png?f=fotoalbum_large

Zelf zit bij mij de twijfel tussen de LekkerBikes Amsterdam+ of de iMove President 22. Nadeel van laatst genoemde is dat die alleen in Ede zit, voor mij erg uit de richting om een proefrit te gaan maken. Ook de Mokumono vond ik interessant, maar op z'n vroegst pas leverbaar als we al weer einde zomer gaan (september), standaard een kleinere accu heeft en het model staat me niet helemaal aan.

De Cowboy 4 vond ik het overwegen waard, maar als ik dat prijstechnisch tegenover de Amsterdam+ zet, is dat toch wel weer een flink verschil.

Zodoende neig ik nu toch naar de Amsterdam+, met een 500wh accu. Goede levertijd, en de prijs is ook nog gunstig. Daar komende week maar eens een proefrit mee gaan proberen te maken.
Alleen kan ik nergens vinden wanneer dit model op de markt is gekomen en er wellicht binnenkort een opvolger komt? Mogelijk dat iemand dat weet?

Hopelijk is het overzicht compleet (en correct) en heeft iemand er iets aan. Mochten anderen suggesties voor mij hebben, of als ik iets over het hoofd heb gezien, hoor ik het graag! ;)

EDIT:
Lijstje aangevuld met 2 extra
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkOK5F1ostpVT-2JVj8D--uDZ40=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Eo6anxarPaEgJOIvImpcnCwf.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Kwandoerie op 28-06-2022 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:44
@Kwandoerie Dank je wel voor het delen van deze info. d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Kwandoerie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:06:
De afgelopen tijd ben ook ik aan het rondkijken geweest voor wat de mogelijkheden zijn voor een elektrische fiets om als woon-werkverkeer te gaan gebruiken (2x 25km).

Ik heb voor mezelf een overzicht in Excel gemaakt, wat ik eigenlijk net zo goed hier kan delen om anderen ook op weg te helpen :)

[Afbeelding]

Zelf zit bij mij de twijfel tussen de LekkerBikes Amsterdam+ of de iMove President 22. Nadeel van laatst genoemde is dat die alleen in Ede zit, voor mij erg uit de richting om een proefrit te gaan maken. Ook de Mokumono vond ik interessant, maar op z'n vroegst pas leverbaar als we al weer einde zomer gaan (september), standaard een kleinere accu heeft en het model staat me niet helemaal aan.

De Cowboy 4 vond ik het overwegen waard, maar als ik dat prijstechnisch tegenover de Amsterdam+ zet, is dat toch wel weer een flink verschil.

Zodoende neig ik nu toch naar de Amsterdam+, met een 500wh accu. Goede levertijd, en de prijs is ook nog gunstig. Daar komende week maar eens een proefrit mee gaan proberen te maken.
Alleen kan ik nergens vinden wanneer dit model op de markt is gekomen en er wellicht binnenkort een opvolger komt? Mogelijk dat iemand dat weet?

Hopelijk is het overzicht compleet (en correct) en heeft iemand er iets aan. Mochten anderen suggesties voor mij hebben, of als ik iets over het hoofd heb gezien, hoor ik het graag! ;)
Zijn wel veel fietsen bij die er vooral leuk moeten uitzien , vraag me af of je daar lekker 50 km per dag mee rijdt
Je moet er toch 2,5 uur per dag op fietsen
En dat met een versnelling , sommige zonder spatborden en bagagedragers en een kleine accu die er niet uit te halen is
Ik zou zo ie zo voor een sneller voertuig gaan want 12,5 uur per week op offeren om op mijn werk te komen is zonde van de tijd
En als het toch met een ebike moet vooral eerder een lelijke praktischer model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 10:09
Kan me goed vinden in de kritiek van @Supertjeduc
Dagelijks 2x25 km vraagt wel het een en ander van je fiets. Ik zou ook verder kijken dan alleen het uiterlijk.
Je gaat veel verschillende weertypen tegenkomen. Versnellingen zijn zeker lekker.

De genoemde modellen zijn in mijn ogen vooral stads/design fietsen en niet bedoeld voor 2x25 km woon/werk in alle jaargetijden. Maar daar kan ik het volledig mis hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-04 08:36
Waarom altijd dat gedoe over die prijzen? Ik rij momenteel met een Koga elektrische fiets van 3200 euro die net zijn 6e verjaardag heeft gevierd. Ik gebruik die systematisch het hele jaar door voor woon werk verplaatsingen en wat privé verplaatsingen. Puur woon werk brengt me dat netto 10 euro per dag op. Los van de brandstofbesparing. Ik werk fulltime dus 20 dagen per maand. Mijn fietsvergoeding bedraagt dan 200 euro per maand en laat ons voor het gemak rekenen dat je 10 maanden per jaar werkt. Dit is dan 2000 euro. Plus om het nog laag te begroten 50 euro diesel per maand. Samen maakt dat 2500 euro en dan heb ik het nog niet over de privé verplaatsingen gehad ... Reken maar uit. De deftige fietsen zijn niet goedkoop maar je moet alles rekenen. En als je het dan nog eens graag doet en het is gezond. Win win. Mijn volgende zal trouwens een stukje duurder worden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Supertjeduc
FrE911 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:28:
Waarom altijd dat gedoe over die prijzen? Ik rij momenteel met een Koga elektrische fiets van 3200 euro die net zijn 6e verjaardag heeft gevierd. Ik gebruik die systematisch het hele jaar door voor woon werk verplaatsingen en wat privé verplaatsingen. Puur woon werk brengt me dat netto 10 euro per dag op. Los van de brandstofbesparing. Ik werk fulltime dus 20 dagen per maand. Mijn fietsvergoeding bedraagt dan 200 euro per maand en laat ons voor het gemak rekenen dat je 10 maanden per jaar werkt. Dit is dan 2000 euro. Plus om het nog laag te begroten 50 euro diesel per maand. Samen maakt dat 2500 euro en dan heb ik het nog niet over de privé verplaatsingen gehad ... Reken maar uit. De deftige fietsen zijn niet goedkoop maar je moet alles rekenen. En als je het dan nog eens graag doet en het is gezond. Win win. Mijn volgende zal trouwens een stukje duurder worden :)
Ik kan me goed voorstellen dat mensen een hoop andere kosten hebben en het geld niet hebben liggen om een duurdere fiets te kopen
Maar je kunt voor dat budget ook iets anders kopen als een online hipster fiets , ook omdat het een woon werk fiets is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Die berekening klopt volgens mij niet helemaal... Je woon werk vergoeding krijg je immers toch ook als je met de auto zou gaan.
Maar goed, je brandstof is inderdaad vrij laag geschat, je onderhoud aan de auto is ook weer minder als je 10k km minder rijdt en je blijft dan wellicht niet bij een diesel wat flink in wegenbelasting scheelt. Dus voor woon werk verdien je het wel terug, alleen niet helemaal zo hard als jij nu stelt denk ik. Gelukkig gaat zo'n fiets langer mee dan een jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Finraziel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 07:56:
[...]

Die berekening klopt volgens mij niet helemaal... Je woon werk vergoeding krijg je immers toch ook als je met de auto zou gaan.
Maar goed, je brandstof is inderdaad vrij laag geschat, je onderhoud aan de auto is ook weer minder als je 10k km minder rijdt en je blijft dan wellicht niet bij een diesel wat flink in wegenbelasting scheelt. Dus voor woon werk verdien je het wel terug, alleen niet helemaal zo hard als jij nu stelt denk ik. Gelukkig gaat zo'n fiets langer mee dan een jaar :)
In België krijg je een extra fietsvergoeding, maar dan moet je ook echt met de fiets komen.

Dat komt bovenop de woon-werk vergoeding die niet iedereen zomaar krijgt. Dat hangt van de sector af.
Ik vermoed dat het over België gaat hier.
Mijn dochter fietst zo ongeveer 800€ per jaar bij elkaar, en ze doet dat met een goede tweedehandse (niet electrische) Koga die ze 600€ betaalde.

Als je een fiets voor zondagen koopt maakt het allemaal niet uit, maar voor spullen die je dagelijks inzet loont het wel om iets extra uit te geven voor goede kwaliteit.
Je wint in betrouwbaarheid, maar ook in onderhoud, en dan denk ik aan een goede naaf, een riem en schijfremmen. Dat maakt fietsen ook een pak aangenamer.

Kijk gewoon eens in de stad met welke wrakken mensen rondrijden. Ketting verroest, overal speling, kromme wielen, piepende slechte remmen. Daar wil je toch dagelijks geen 15 km mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

BertV

Handgemaakt

Ik gebruik die systematisch het hele jaar door voor woon werk verplaatsingen en wat privé verplaatsingen. Puur woon werk brengt me dat netto 10 euro per dag op.
Mee eens, al zullen de meeste mensen met goede voornemens de fiets snel "onder het bed schuiven".

Ik heb zo'n App van Stromer (Speed Pedelec) waarmee je kunt zien hoeveel de gemiddelde Stromer rijder in totaal heeft gereden. 5246km

Ik heb mijn fiets nog geen maand en zit al op 1353km.

Die fietsen kosten de meesten dus ruim een euro per km.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
Finraziel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 07:56:
[...]

Ik krijg 0,0 euro als ik met de auto ga waarmee mijn berekening wel klopt. Met de auto werken kost me dus per maand 800km aan diesel (20km enkele rit aan 20 werkende dagen gerekend) zonder dat ik ook maar 1 eurocent van de werkgever krijg. Mijn wagen is dan nog een zuinig exemplaar en dat lukt met 40 liter diesel. Aan de huidige prijzen is dat 85 euro per maand. Maal 10 maanden ... Als ik dan de berekening opnieuw maak is dat 285 euro netto verschil per maand tussen de speedpedelec en de auto. Zo kun je al eens iets kopen wat ik anders nooit zou doen :)

Het verschil in onderhoud en slijtage reken ik dan nog voor het gemak niet mee. De auto gaat sowieso 1 keer per jaar op onderhoud bij een onafhankelijke garagist wat me ook geen arm en been kost. Verzekering en wegenbelasting maakt ook niks uit. Wegenbelasting en verzekering kost me samen 50 euro per maand.

Edit: België inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
FrE911 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:11:
[...]

Ik krijg 0,0 euro als ik met de auto ga waarmee mijn berekening wel klopt. Met de auto werken kost me dus per maand 800km aan diesel (20km enkele rit aan 20 werkende dagen gerekend) zonder dat ik ook maar 1 eurocent van de werkgever krijg. Mijn wagen is dan nog een zuinig exemplaar en dat lukt met 40 liter diesel. Aan de huidige prijzen is dat 85 euro per maand. Maal 10 maanden ... Als ik dan de berekening opnieuw maak is dat 285 euro netto verschil per maand tussen de speedpedelec en de auto. Zo kun je al eens iets kopen wat ik anders nooit zou doen :)

Het verschil in onderhoud en slijtage reken ik dan nog voor het gemak niet mee. De auto gaat sowieso 1 keer per jaar op onderhoud bij een onafhankelijke garagist wat me ook geen arm en been kost. Verzekering en wegenbelasting maakt ook niks uit. Wegenbelasting en verzekering kost me samen 50 euro per maand.

Edit: België inderdaad.
Ik ging inderdaad uit van Nederland, hier is zo'n regeling helaas niet. Dan is het wel een heel stuk makkelijker om een dure fiets terug te verdienen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dabba681 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:26:

Heeft iemand met verstand van zaken nog tips? Verder vraag ik me af of de temperatuur en ook de laadtijd nog invloed gaat hebben op het verbruikte vermogen, en ik dus een slimmer algoritme moet gaan gebruiken.
Mijn ervaring is dat het onafhankelijk is van temperatuur en laadtijd. Een bepaald vermogen komt zowel in de zomer als de winter op hetzelfde laadpercentage neer. Ik laad ook altijd op tot 80% op basis van het vermogen op dat moment. werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Finraziel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Ik ging inderdaad uit van Nederland, hier is zo'n regeling helaas niet. Dan is het wel een heel stuk makkelijker om een dure fiets terug te verdienen ja.
Tja, NL heeft het niet nodig om meer mensen op de fiets te krijgen. Wij staan nog niet zo ver, dus de fiets wordt nog goed gesubsidieerd. (of je kan het zien als een manier om net iets meer terug te krijgen van de hoge belastingen die we betalen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-04 13:35
Wij zaterdag een Urban Arrow bakfiets gekocht. Ik had hiervoor nog nooit op een elektrische fiets gereden maar ben nu wel verkocht. We hopen dat het zo bevalt dat we de (2e) auto weg kunnen doen. Bovendien is mijn vrouw hoogzwanger en dan kunnen we straks als de baby er is gewoon alsnog met de fiets op pad ipv alles met de auto of lopend doen.

Alleen nu moeten we er eigenlijk nog een normale elektrische fiets bij, want het is flink doortrappen als je die bakfiets langere tijd bij wil houden. Alleen geen idee wat voor fiets ik moet gaan nemen. Zit er veel verschil tussen merken als Batavus, Gazelle, Sparta en Qwic? Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd een Batavus gehad, maar geen idee of dat in de E-bike wereld ook gewoon een goed merk is.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 12:29
Ozzie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:50:
Wij zaterdag een Urban Arrow bakfiets gekocht. Ik had hiervoor nog nooit op een elektrische fiets gereden maar ben nu wel verkocht. We hopen dat het zo bevalt dat we de (2e) auto weg kunnen doen. Bovendien is mijn vrouw hoogzwanger en dan kunnen we straks als de baby er is gewoon alsnog met de fiets op pad ipv alles met de auto of lopend doen.

Alleen nu moeten we er eigenlijk nog een normale elektrische fiets bij, want het is flink doortrappen als je die bakfiets langere tijd bij wil houden. Alleen geen idee wat voor fiets ik moet gaan nemen. Zit er veel verschil tussen merken als Batavus, Gazelle, Sparta en Qwic? Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd een Batavus gehad, maar geen idee of dat in de E-bike wereld ook gewoon een goed merk is.
Zon bakfiets kun je best goed bijhouden met een Trek District 3 of een Kalkhoff Endeavour 8, 25 km/h op deze fietsen is prima te doen. Dat houd iedereen met gemak 10-15 km vol zonder zweten.

Wil je echt elektrisch dan is het lastig een advies te geven zonder dat je met een budget komt. Kijk dan vooral wat je fietsenmaker, waar je de Arrow gekocht hebt, in voorraad heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
BasvanS schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Zon bakfiets kun je best goed bijhouden met een Trek District 3 of een Kalkhoff Endeavour 8, 25 km/h op deze fietsen is prima te doen. Dat houd iedereen met gemak 10-15 km vol zonder zweten.

Wil je echt elektrisch dan is het lastig een advies te geven zonder dat je met een budget komt. Kijk dan vooral wat je fietsenmaker, waar je de Arrow gekocht hebt, in voorraad heeft.
Volgens mij overschat jij het fitness niveau van 'iedereen' nogal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Koop die ebike alleen als je daar zin in hebt.
Het is een pak goedkoper om je partner te vragen 20km/h te rijden ipv 25 km/h.
Met een gewone fiets continu 25 rijden is een deftige inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Finraziel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:51:
[...]

Volgens mij overschat jij het fitness niveau van 'iedereen' nogal...
Nouja, ik ben zelf alles behalve fit, maar met een sportieve en onderhoudsarme stadsfiets, met a-head stuurpen, belt drive, nexus 8 in de price range van EUR 1000-1300 kan iedereen zonder al te veel inspanning 24-25 km/h fietsen. Helemaal als je achter de vrouw gaat hangen op de arrow ;) Er naast is toch al lastig in een drukke stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
.... Urban Arrow bakfiets gekocht. ....

.... eigenlijk nog een normale elektrische fiets bij, want het is flink doortrappen als je die bakfiets langere tijd bij wil houden. ....
Als jullie samen fietsen hoeft ze toch geen 25km/h te fietsen, maar een snelheid die jij wel kunt volhouden.
15km/h à 20km/h is volgens mij makkelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-04 13:35
Tuurlijk kan het allemaal op een gewone fiets ook, het ging me juist om een elektrische fiets. Daar gaat dit topic over toch? :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Heb voor een andere optie gekozen.
In eerste instantie wilden ze hem woensdag laten ophalen en repareren. Heb aangegeven dat dat geen optie is. Heb een nieuwe fiets gekocht, niet een refurbished ding.
Heb ze toen twee mogelijkheden gegeven. Of ze halen hem op en ik ontbind de overeenkomst en koop elders lokaal een fiets of ze sturen bij voorbaat een nieuwe op zodat ik die deze week nog heb en halen de kapotte later op.

Na een dag whatsappen met 3 chinezen komt het er nu op neer dat ze morgen uiterlijk woensdag een nieuwe versturen en donderdag word de defecte opgehaald. Levering duurt 2 dagen vanuit polen.

Voor mij is dit het beste. Ik heb geen 2000 over voor een fiets en indien werkend is dit best een leuk ding en vooral een stoer ding. Alsof je op een BMX met turbo fiets. Zeker met de upgrades die ik hier heb liggen moet het veel plezier geven. Als ie het doet tenminste. Los van de motor, denk ik dat ik als leek vrij simpel zo goed als alles kan vervangen mocht er iets mis zijn over een jaar of twee. Ik weiger dat alleen te doen wanneer hij met zulke gebreken geleverd word.
Ik geef het dus toch nog een kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
BasvanS schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:26:
[...]

Nouja, ik ben zelf alles behalve fit, maar met een sportieve en onderhoudsarme stadsfiets, met a-head stuurpen, belt drive, nexus 8 in de price range van EUR 1000-1300 kan iedereen zonder al te veel inspanning 24-25 km/h fietsen. Helemaal als je achter de vrouw gaat hangen op de arrow ;) Er naast is toch al lastig in een drukke stad.
Ik vind dat ook een stevige aanname. Ik zie dat de meeste woon/werk fietsers toch eerder net boven de 20 km/u zitten dan tegen 25 km/u. Recreative fietsers op een gewone fiets komen meestal niet eens aan de 20 km//u. Een kleine groep komt op een e-bike nog niet eens aan de 20 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:05:
.... Ik zie dat de meeste woon/werk fietsers toch eerder net boven de 20 km/u zitten ....
...Recreative fietsers op een gewone fiets komen meestal niet eens aan de 20 km//u. Een kleine groep komt op een e-bike nog niet eens aan de 20 km/u.
Je schetst in één keer waarom er zo vaak gemopperd wordt op drukke fietspaden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
BasvanS schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Beetje overdreven dat “iedereen” met gemak de snelheid van 25km/u op 10-15 km zonder zweten volhoudt..
Beetje [quote] realistisch verhaal is door Testkees [/quote] al een tijd geleden geschreven

Ik werd er ook op gewezen toen ik een dergelijk opmerking maakte.. mijn verbazing was wel dat ik een geoptimaliseerde fitnessbike (racefiets met plat stuur) vooral duidelijk wilde maken dat je zo accelereert naar 25km of harder op zo’n fiets. En dat klopt nog steeds, tenzij ik tegen >windkracht 4 heb.
Ik zal allee niet beweren dat ik het met gemak doe en zonder zweten over 10-15km…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
OmeRobbie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:00:
[...]

Beetje overdreven dat “iedereen” met gemak de snelheid van 25km/u op 10-15 km zonder zweten volhoudt..
Beetje [quote] realistisch verhaal is door Testkees [/quote] al een tijd geleden geschreven

Ik werd er ook op gewezen toen ik een dergelijk opmerking maakte.. mijn verbazing was wel dat ik een geoptimaliseerde fitnessbike (racefiets met plat stuur) vooral duidelijk wilde maken dat je zo accelereert naar 25km of harder op zo’n fiets. En dat klopt nog steeds, tenzij ik tegen >windkracht 4 heb.
Ik zal allee niet beweren dat ik het met gemak doe en zonder zweten over 10-15km…
We moeten niet vergeten dat de arrow ook geen 'intercity' fiets is. Hij is meer voor naar de stad toe fietsen, of je in de stad verplaatsen. Mensen fietsen denk ik niet vaak meer dan 5-10 km met een dergelijke fiets, en halen dus ook niet heel lang de 25(+). ALs ik rustig naar het centrum fiets van mijn woonplaats, zit ik op ongeveer 22-23 per uur. Met name door een aantal stoplichten etc. De 25km/uur haal je op de rechte stukken van 500-1000m makkelijk, en kun je ook makkelijk volhouden over de hele afstand van 5-6 km. Dat is toch precies hoe je met een arrow ook zult rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Kwandoerie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:06:

[Afbeelding]

Exact dezelfde fietsen en soortgelijke Excel heb ik gemaakt bij mijn afweging aantal maanden geleden. Zelf zou ik bij 25km/u woon-werk (en hogere km vergoeding) kijken naar 1 prijsklasse hoger… €3000-€3500, met Bosch of Bafang motor, versnellingen en een accucapaciteit van >500KWh…
NIet zozeer omdat het een prijsklasse hoger is maar omdat je dan een steviger frame krijgt en meer comfort.
Dat heb ik ook gedaan en ik kwam uit op de Canyon Precede On…

UIt jouw rijtje was ik voor de Tenways gegaan, een van beide opties…
Of de Wat Brooklyn of Boston (hoewel je de voorwielaandrijving wel prettig moet vinden)…
Verder is er tegenwoordig zoveel keuze…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrE911
BasvanS schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:26:
[...]

Niet fit, gewone fiets, nexus 8, belt drive en dan ga jij stellen dat je zonder veel inspanning 25 km/u zal fietsen. Sure :) Of het zal niet langer dan 2 km zijn. Iedereen die geregeld fietst weet dat dit onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
BasvanS schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:06:
[...]

We moeten niet vergeten dat de arrow ook geen 'intercity' fiets is. Hij is meer voor naar de stad toe fietsen, of je in de stad verplaatsen. Mensen fietsen denk ik niet vaak meer dan 5-10 km met een dergelijke fiets, en halen dus ook niet heel lang de 25(+). ALs ik rustig naar het centrum fiets van mijn woonplaats, zit ik op ongeveer 22-23 per uur. Met name door een aantal stoplichten etc. De 25km/uur haal je op de rechte stukken van 500-1000m makkelijk, en kun je ook makkelijk volhouden over de hele afstand van 5-6 km. Dat is toch precies hoe je met een arrow ook zult rijden?
I’m on your side hoor, ik geloof ook dat een goeie fitnessbike je net zo snel als een ebike kunt zijn in de stad… vond je zin alleen wat overtrokken.. Met mijn Specialize Source haal ik dat ook makkelijk (vooral de acceleratie is geweldig)
Ik vind 25km/u eigenlijk ook te langzaam voor een ebike… liever 30-32km/u zoals de amerikanen voor de langere ritten.. maar dat is een hele andere discussie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
Supertjeduc schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:44:
[...]

Zijn wel veel fietsen bij die er vooral leuk moeten uitzien , vraag me af of je daar lekker 50 km per dag mee rijdt
Je moet er toch 2,5 uur per dag op fietsen
En dat met een versnelling , sommige zonder spatborden en bagagedragers en een kleine accu die er niet uit te halen is
Ik zou zo ie zo voor een sneller voertuig gaan want 12,5 uur per week op offeren om op mijn werk te komen is zonde van de tijd
En als het toch met een ebike moet vooral eerder een lelijke praktischer model
Athome schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:13:
Kan me goed vinden in de kritiek van @Supertjeduc
Dagelijks 2x25 km vraagt wel het een en ander van je fiets. Ik zou ook verder kijken dan alleen het uiterlijk.
Je gaat veel verschillende weertypen tegenkomen. Versnellingen zijn zeker lekker.

De genoemde modellen zijn in mijn ogen vooral stads/design fietsen en niet bedoeld voor 2x25 km woon/werk in alle jaargetijden. Maar daar kan ik het volledig mis hebben.
Dank voor jullie input!

De fietsen zonder uitneembare accu, of met een accu <400 vallen voor mij inderdaad al snel af, bij voorkeur toch wel minimaal 500.

Wat de reistijd betreft zal ik daar maar een klein beetje op achteruit gaan. Eindbestemming is hartje centrum Amsterdam, vanaf de afrit van de snelweg gezien ben je daar 's middags soms al meer dan 30 minuten mee bezig. Daar hoop ik met de fiets dan juist weer tijdswinst uit te halen. En het eerste deel van de reis is vooral 1 lang recht stuk (10km) vooruit zonder verkeerslichten, dus dat trapt ook wel door.

In de zoektocht van vanavond wel nog 2 potentieel interessante fietsen tegen gekomen, de Decat Zoom2 en de Cortina E-Blau N7 (met 7 versnellingen). De Decat heeft zelfs een accu van 730wh. Het prijskaartje van die fiets is dan eigenlijk ook wel een beetje me max, had zelf in gedachten zo rond de 2500 uit te gaan willen geven. Met een hoger budget kom je denk ik uit bij de fietsen waar jullie op doelen, met versnellingen en een 'praktischer model'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkOK5F1ostpVT-2JVj8D--uDZ40=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Eo6anxarPaEgJOIvImpcnCwf.png?f=user_large
(Voor de volledigheid deze ook nog even in de tabel)

Deze beide overigens helaas (nog) weinig reviews etc over te vinden, maar ik denk dat de Decatt ook nog wel een proefrit waard is!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 20:15
Hoi ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben mijn driewieler fiets aan het ombouwen naar een E-Bike.

Mijn vorige driewieler e-bike Troy Easy rider hebben ze 2 weken geleden gejat. Ik heb voor weinig geld een goede driewieler fiets op de kop getikt een HUKA ATD.

Ik heb een Yose power ombouwpakket gekocht met een 36V 250W 24 inch wiel.

Zondag heb ik het voorwiel gemonteerd met een schijfrem tevens de remhendels vervangen.
door de bijgeleverde remhendels met een schakelcontact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVXyE2dAL3s8xy2142la5KGgC7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUN5ud0pLgQpKhrQEKNAKNXW.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ga ik met de elektra aansluiten, wat mij opvalt is dat er helemaal geen aansluit draad is voor de achter verlichting.

De ombouwset werd wel geleverd met een koplamp.

Dat slot en die dynamo worden nog verwijderd.

[ Voor 6% gewijzigd door LEX63 op 28-06-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
FrE911 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:21:
[...]

Niet fit, gewone fiets, nexus 8, belt drive en dan ga jij stellen dat je zonder veel inspanning 25 km/u zal fietsen. Sure :) Of het zal niet langer dan 2 km zijn. Iedereen die geregeld fietst weet dat dit onzin is.
Valt of staat een beetje met de definitie van fit denk ik. Zelf weeg ik 95 KG, ben ik slechts 1.75 en heb ik tot begin dit jaar jaren niets aan sport gedaan. Mijn conditie is nog steeds ruk (vind ik zelf) maar ik kan wel met gemakt een rondje van 10km á 25 km/h fietsen op een Trek LS500.

Mensen die al kiezen voor een Urban Arrow zijn geen kettingrokende Sjonnie en Anita die samen 250 KG wegen. Ik heb daar een ander beeld bij (ook als ik de eigenaren van de 4 Urban Arrows op onze basisschool bekijk ;))

Maar goed beetje te veel off topic wellicht ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:13
BasvanS schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:54:
[...]

Valt of staat een beetje met de definitie van fit denk ik. Zelf weeg ik 95 KG, ben ik slechts 1.75 en heb ik tot begin dit jaar jaren niets aan sport gedaan. Mijn conditie is nog steeds ruk (vind ik zelf) maar ik kan wel met gemakt een rondje van 10km á 25 km/h fietsen op een Trek LS500.

Mensen die al kiezen voor een Urban Arrow zijn geen kettingrokende Sjonnie en Anita die samen 250 KG wegen. Ik heb daar een ander beeld bij (ook als ik de eigenaren van de 4 Urban Arrows op onze basisschool bekijk ;))

kettingrokende sjonnie hier met een urban arrow :P : tot een jaar terug reed ik geen kilometer op mijn fiets, ik kan met recht zeggen dat ik hem 3 jaar niet heb aangeraakt, totdat er een ua in de schuur kwam. Sindsdien raak ik mijn auto niet meer aan voor ritjes korter dan 10 km (of het moet regenen, en dat was gister voor te tweede keer sinds een jaar dat ik dus mijn koters van de bso met de auto ophaalde)

Maar zonder gekheid ik fiets echt geen 25kmh met een gewone fiets.... Das ook de reden dat we een tweede elektrische fiets erbij hebben gekocht (ook voor woon-werk van mijn vrouw) en omdat we nu lange ritten (lees 50km) gewoon met de ua en de gazelle kunnen maken.

Nu nog kijken of ik van dat kettingroken afkan komen, want er zit geen asbak op de ua :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
BasvanS schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:54:
[...]

In mijn ervaring is fietsen juist makkelijk met overgewicht. Je hebt weinig last van dat extra gewicht op de fiets en omdat je dat gewicht altijd bij je hebt zijn je benen relatief gespierd. Zo werkt dat voor mij tenminste. Ik ben nooit echt sportief geweest maar op de fiets haalde ik bijna altijd iedereen wel in (die niet in spandex op een wielrenfiets zat). Nu op de e-bike niet anders, in ieder geval het eerste stuk van elke rit zit ik bijna continu wel boven ondersteuningsniveau te fietsen (of net op het randje waar de motor zo goed als niks meer doet).
Maar net daarom zei ik dat, de meeste mensen waar ik mee gefietst heb hadden dan juist zoiets van doe es rustig joh :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-04 15:59
Athome schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:05:
[...]

Ik vind dat ook een stevige aanname. Ik zie dat de meeste woon/werk fietsers toch eerder net boven de 20 km/u zitten dan tegen 25 km/u. Recreative fietsers op een gewone fiets komen meestal niet eens aan de 20 km//u. Een kleine groep komt op een e-bike nog niet eens aan de 20 km/u.
Eens, ik rijd sinds een jaar recreatief (zo'n 3000 km inmiddels) op een lichte hybride fiets met relatief dunne banden en rijd gemiddeld zo'n 21 km/h. Wind mee 25 tot 43 afhankelijk van de windsterkte. Windkracht 2 of 3 tegen zit ik zo rond de 19km/h.

Dat gemiddelde zal best iets omhoog kunnen, maar dan heb je het wel al over flink inspannen. Dat is niet meer ontspannen naast je vrouw op de elektrische bakfiets rijden terwijl je een gesprek voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
LEX63 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:37:
...mijn driewieler fiets ....
HUKA ATD.
...36V 250W 24 inch wiel.
....helemaal geen aansluit draad is voor de achter verlichting.

De ombouwset werd wel geleverd met een koplamp...
Welkom op het forum.

Helaas worden driewielers ook niet gespaard mbt diefstal. Gelukkig dat je op deze manier hem toch kan vervangen.

Een koplamp heeft vaak aanmerkelijk meer energie nodig dan een achterlicht en die laatste is dan ook vaker uitgevoerd met een batterij en als hij wel gevoed wordt door dynamo met een condensator. In beide gevallen blijft het achterlicht dan aan bij stilstand.

Terzijde:
Ik zie dat de schijfrem met een beugel aan de voorvork is gemonteerd.
Ik heb daar geen ervaring mee, maar deze manier van monteren brengt wel mee dat dit volgens mij meer kwetsbaar is voor rotatie of verschuiven. Ik zou daar dan ook zeker extra zorg aan besteden.

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 28-06-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSeppe1987
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-04 11:26
Heeft er iemand ervaring met Cortina ebikes? En dan vooral met hun "eigen" aangepaste Dapu sportdrive 36V DT motor?
Die Cortina E-blau ziet er echt heel goed uit, alleen ben ik niet overtuigd door die motor.
Vooral naar verbruik toe maak ik me zorgen. Ook moeilijk te manipuleren (om in je tuin de speedlimiter weg te halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:39

franssie

Save the albatross

@LEX63 achterverlichting zit soms ook gewoon in de accu ingebouwd (voeding via accu of soms ook aparte batterijen). En anders kan je het alsnog van de koplamp oppikken.
Succes met de ombouw in ieder geval. Updates zijn altijd leuk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@Kwandoerie
Ik vind de Cortina wel een leuke fiets.
Het type/merk middenmotor zegt me niets. Lijkt iets van een Bafang te zijn.
Een riem is ook wel lekker.

[ Voor 10% gewijzigd door Athome op 28-06-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
deSeppe1987 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:21:
.... Dapu sportdrive 36V DT motor?
.... niet overtuigd door die motor. .....
Dapu is een Chinese producent van ebike motoren en zal ongeveer op hetzelfde niveau functioneren als Bafang.
Wat de "speciale" aanpassing inhoudt is niet bekend, maar zou bv kunnen betekenen dat de motor specifiek is aangepast aan de EU eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 20:15
elinx schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:46:
[...]
Welkom op het forum.

Helaas worden driewielers ook niet gespaard mbt diefstal. Gelukkig dat je op deze manier hem toch kan vervangen.

Een koplamp heeft vaak aanmerkelijk meer energie nodig dan een achterlicht en die laatste is dan ook vaker uitgevoerd met een batterij en als hij wel gevoed wordt door dynamo met een condensator. In beide gevallen blijft het achterlicht dan aan bij stilstand.

Terzijde:
Ik zie dat de schijfrem met een beugel aan de voorvork is gemonteerd.
Ik heb daar geen ervaring mee, maar deze manier van monteren brengt wel mee dat dit volgens mij meer kwetsbaar is voor rotatie of verschuiven. Ik zou daar dan ook zeker extra zorg aan besteden.
Dat met het achterlicht daar heb ik al een oplossing voor gevonden. Ik heb een aftakking gemaakt van de koplampdraad, die draad heb ik al weggewerkt ik wacht nog op nieuwe achterlichten, ik heb 2 stuks besteld bij Alieexpess.

Dat schijfrem set, dat is degelijk spul die beugel zit op de as tussen de voorvork en het wiel geklemd en met een klem op de vorkpoot.

Wat de accu betreft ik heb al jaren de originele accu niet meer, ik ben blij dat mijn fiets toen niet was afgefikt die originele accu bleek niet spat waterdicht te zijn waardoor er water in de accu kwam. Sindsdien heb ik een blok accu 12 ampère en die werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-04 00:52
Dat met het achterlicht daar heb ik al een oplossing voor gevonden. Ik heb een aftakking gemaakt van de koplampdraad, die draad heb ik al weggewerkt ik wacht nog op nieuwe achterlichten, ik heb 2 stuks besteld bij Alieexpess.
Het was ook mogelijk geweest om 2 truck contourverlichting aan te sluiten in serie. Deze zijn tussen de 10-30V en in serie dan 20-60V. Die kosten maar een euro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 23:23
Na een tijd rondzoeken en twijfelen ben ik vandaag uiteindelijk ook tot aankoop overgegaan van een electrische fiets. Eerst was ik aan het rondzoeken in de Decathlon hoek voor een Rockrider 520, echter zijn de levertijden hiervan onbekend en hoorde ik wisselende reviews over de kwaliteit.

Uiteindelijk toch een hoger segment ingestapt en gegaan voor een Cube Reaction Hybrid ONE 500 (https://www.cube.eu/en/20...ybrid-one-500-whitengrey/).
Afbeeldingslocatie: https://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2022/534061/534061_light_zoom.jpg
Deze fiets was nergens in NL leverbaar en na bellen met de echte Cube store vernam ik dat deze hier niet verkocht wordt en wel in België en Duitsland te koop zijn.
Vanmorgen een testrit gemaakt in de Cube store op het XL en XXL frame en uiteindelijk het XXL frame gekozen (ben 190cm). De XL was iets wendbaarder maar de XXL was comfortabeler voor mijn gevoel. Voornamelijk voor als ik langere afstanden ga fietsen.

Fiets besteld in een Duitse winkel en was direct leverbaar, verwachting is dat ik hem volgende week in huis heb *O* . De Nederlandse dealer gaf aan dat voor garantie kwesties zij de garantie op de fiets kunnen realiseren op alle onderdelen muv het frame. Dus als ik frame-issues binnen garantie heb dan moet de fiets naar een dealer in Duitsland als 'risico'. Maar de kans op frame problemen zie ik als verwaarloosbaar :) .

Dus nu het wachtmuziekje in mijn hoofd volgen terwijl ik een goed slot ga uitzoeken en de fietsverzekering ga voorbereiden B) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-03 09:37
Mijn Dutch ID Phantom 85 met de 85 Nm Bosch Performance CX motor en Enviolo Trekking Automatiq versnelling maakt sinds kort een soort van snerpend geluid.

Als ik meer kracht zet dan is het geluid ook nadrukkelijker aanwezig. Ik dacht meteen aan de motor, want bij meer ondersteuning lijkt het ook meer aanwezig, maar als ik de ondersteuning uit zet dan is het nog steeds aanwezig.

Het vreemde is dat het niet bij elke rit optreed, soms pas na verloop van tijd en soms helemaal niet.

Ik heb twee videos gemaakt waarop het geluid te horen is met trapondersteuning aan en uit:
YouTube: Dutch ID Phantom 85 ondersteuning aan

YouTube: Dutch ID Phantom 85 ondersteuning uit

Iemand een idee? Ik ben nog niet bij de fietsenmaker geweest omdat het niet elke keer gebeurt, en dus precies niet op het moment dat ik daar langs wilde gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Yosemite schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:32:
Mijn Dutch ID Phantom 85 met de 85 Nm Bosch Performance CX motor en Enviolo Trekking Automatiq versnelling maakt sinds kort een soort van snerpend geluid.

Als ik meer kracht zet dan is het geluid ook nadrukkelijker aanwezig. Ik dacht meteen aan de motor, want bij meer ondersteuning lijkt het ook meer aanwezig, maar als ik de ondersteuning uit zet dan is het nog steeds aanwezig.

Het vreemde is dat het niet bij elke rit optreed, soms pas na verloop van tijd en soms helemaal niet.

Ik heb twee videos gemaakt waarop het geluid te horen is met trapondersteuning aan en uit:

Iemand een idee? Ik ben nog niet bij de fietsenmaker geweest omdat het niet elke keer gebeurt, en dus precies niet op het moment dat ik daar langs wilde gaan.
Heb je een riem? En die al eens met siliconenspray ingespoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44
Tommie12 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Voor je met spray gaat werken: maak hem eens nat. Je zou natuurlijk ook naar de fietsenmaker kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-03 09:37
Tommie12 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:00:
[...]
Er zit inderdaad een riem op, Gates CDX riem. Ik ging er vanuit dat deze geen onderhoud nodig hadden en 'm dus ook nog nooit (sinds september vorig jaar) ingespoten, maar een droge riem zou dus de oorzaak kunnen zijn.
Bla65 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Voor je met spray gaat werken: maak hem eens nat. Je zou natuurlijk ook naar de fietsenmaker kunnen gaan
Ik ben in principe een mooi weer fietser en ga alleen op de fiets naar m'n werk als het mooi weer is, maar maandag op de terugweg toch een flinke hoosbui en een uur in de regen gefietst.

De dinsdag nadat ik zo nat ben geregend heb ik het geluid niet gehoord. Als ik jouw opmerking lees dan kan dat haast geen toeval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Bloodhoundje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:28:
Na een tijd rondzoeken en twijfelen ben ik vandaag uiteindelijk ook tot aankoop overgegaan van een electrische fiets. Eerst was ik aan het rondzoeken in de Decathlon hoek voor een Rockrider 520, echter zijn de levertijden hiervan onbekend en hoorde ik wisselende reviews over de kwaliteit.

Uiteindelijk toch een hoger segment ingestapt en gegaan voor een Cube Reaction Hybrid ONE 500 (https://www.cube.eu/en/20...ybrid-one-500-whitengrey/).
[Afbeelding]
Deze fiets was nergens in NL leverbaar en na bellen met de echte Cube store vernam ik dat deze hier niet verkocht wordt en wel in België en Duitsland te koop zijn.
Vanmorgen een testrit gemaakt in de Cube store op het XL en XXL frame en uiteindelijk het XXL frame gekozen (ben 190cm). De XL was iets wendbaarder maar de XXL was comfortabeler voor mijn gevoel. Voornamelijk voor als ik langere afstanden ga fietsen.

Fiets besteld in een Duitse winkel en was direct leverbaar, verwachting is dat ik hem volgende week in huis heb *O* . De Nederlandse dealer gaf aan dat voor garantie kwesties zij de garantie op de fiets kunnen realiseren op alle onderdelen muv het frame. Dus als ik frame-issues binnen garantie heb dan moet de fiets naar een dealer in Duitsland als 'risico'. Maar de kans op frame problemen zie ik als verwaarloosbaar :) .

Dus nu het wachtmuziekje in mijn hoofd volgen terwijl ik een goed slot ga uitzoeken en de fietsverzekering ga voorbereiden B) .
Die verzekering weet ik niet , want ze verzekeren volgens mij geen mountainbikes ( ik heb ongeveer de zelfde fiets gehad )
Prima keuze trouwens , paar spatborden erop en een rekje en verlichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 23:23
Supertjeduc schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:37:
[...]

Die verzekering weet ik niet , want ze verzekeren volgens mij geen mountainbikes ( ik heb ongeveer de zelfde fiets gehad )
Prima keuze trouwens , paar spatborden erop en een rekje en verlichting
Ik heb een verzekeraar gevonden waar ik de optie mountainbike+electrisch kan aangeven. Mogelijk dat dat met de tijd is toegevoegd nu het meer gemeengoed wordt :) . En idd paar spatborden en nette verlichting en dan heb ik voor de komende jaren hopelijk een fijne fiets erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Yosemite schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:27:
[...]

Ik ben in principe een mooi weer fietser en ga alleen op de fiets naar m'n werk als het mooi weer is, maar maandag op de terugweg toch een flinke hoosbui en een uur in de regen gefietst.

De dinsdag nadat ik zo nat ben geregend heb ik het geluid niet gehoord. Als ik jouw opmerking lees dan kan dat haast geen toeval zijn.
Dan is de oorzaak in ieder geval duidelijk denk ik. Ik ben geen fan van spray omdat je daar ook weer wat vuil aantrekt, er is overigens wel speciale spray voor Gates riemen. Mijn ervaring is dat de oorzaak meestal de uitlijning van de riem is, dat luistert erg nauw. Zie ook YouTube: Gates Carbon Drive U Checking Alignment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bla65 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Dan is de oorzaak in ieder geval duidelijk denk ik. Ik ben geen fan van spray omdat je daar ook weer wat vuil aantrekt, er is overigens wel speciale spray voor Gates riemen. Mijn ervaring is dat de oorzaak meestal de uitlijning van de riem is, dat luistert erg nauw. Zie ook YouTube: Gates Carbon Drive U Checking Alignment
De uitlijning zit in het fram, daar kan je weinig aan doen buiten zorgen dat het wiel achteraan mooi recht staat.
Wat je wel kan nakijken is de riemspanning. (app van Gates, of meettool). Volgens een aantal lange termijn reviewers is een lage spanning een stuk beter dan een iets te hoge spanning.

Ik heb gewoon in de bouwmarkt een bus siliconenspray gekocht, en doe dat 2 keer per jaar of zo. En mijn riem loopt mooi zonder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Tommie12 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:05:
[...]

De uitlijning zit in het fram, daar kan je weinig aan doen buiten zorgen dat het wiel achteraan mooi recht staat.
Wat je wel kan nakijken is de riemspanning. (app van Gates, of meettool). Volgens een aantal lange termijn reviewers is een lage spanning een stuk beter dan een iets te hoge spanning.

Ik heb gewoon in de bouwmarkt een bus siliconenspray gekocht, en doe dat 2 keer per jaar of zo. En mijn riem loopt mooi zonder geluid.
Het achterwiel recht zetten is ook uitlijnen natuurlijk. En goede tip van de riemspanning, standaard is die heel hoog.. Op mijn fietsen kan je de snaar makkelijk met je vinger bewegen, vergelijkbaar met een ketting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:57
[...]

Er zit inderdaad een riem op, Gates CDX riem. Ik ging er vanuit dat deze geen onderhoud nodig hadden en 'm dus ook nog nooit (sinds september vorig jaar) ingespoten, maar een droge riem zou dus de oorzaak kunnen zijn.
Is ook niet nodig: de fietsenmaker heeft mij bij de aflevering juist geadviseerd niets op/aan de riem te smeren. Ik heb de fiets nu zo'n 15 maanden & dik 7000 kilometer, en zulke geluiden maakt die van mij niet.

Weet je zeker dat het tandwiel voor niet aanloopt tegen je frame, of de kettingkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
[...]

Ook een riem is niet onderhoudsvrij.
Zeker als de fiets nog nieuw is moet de spanning van de riem nog een paar keer gecorrigeerd worden.
Daarnaast heeft de temperatuur ook invloed. Wanneer je de riem in de Winter op de juiste spanning zet, kan deze in de zomer wat geluid gaan. Andersom werkt het ook zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Mijn cdx riem is intussen 23 maanden en heeft 10150 km., gelopen.
De riem heeft nog nooit geluid gemaakt, ik heb er nog nooit iets op gesmeerd, enkele keren met gewoon regenwater gewassen.
2x lekke band, waardoor de Fm, opnieuw het achter wiel heeft moeten richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-04 15:26
Yosemite schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:32:

Mijn (niet-elektrische) fiets met riem maakt een soortgelijk geluid. En ook wat jij beschrijft: soms wel, soms niet, soms wordt het tijdens een rit erger, soms minder.

Ben wel langs de fietsenmaker gegaan die er even een korte blik op heeft geworpen (maar heb het nog niet laten 'repareren', dus uitgebreid is er niet naar gekeken). Bij mij is het hoogstwaarschijnlijk een combinatie van versleten rear sprocket (ik heb nog de oude plastic CDN variant die schijnbaar nogal snel slijt, wordt ook niet meer gebruikt tegenwoordig) in combinatie met het weer de laatste tijd. Voornamelijk met erg warm of erg vochtig weer maakt ie bij mij aanzienlijk meer geluid (waarom weet ik echter niet). Drie keer raden wat we de laatste weken nogal vaak voor weer hebben :+

Hij raadde mij aan om de sprocket te vervangen, maar omdat dat duur is om in eerste instantie gewoon de aandrijving te controleren en netjes af te stellen (mocht er iets niet goed op spanning of in lijn staan) en zien of dat helpt.

[ Voor 6% gewijzigd door landcross op 30-06-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
De laatste dagen zit ik te overwegen om een elektrische fiets aan te schaffen, eventueel voor naast de niet-elektrische fiets die ik nu heb. Uitgaande van dat, heb ik de volgende eisen:
  • Belt aandrijving
  • Bagagedrager
  • 'Heren'frame
  • Ietwat sportievere fietshouding
  • Prijs liefst tot max 2000/2500
  • Beetje moderne styling
Ik heb een beetje rond zitten kijken en lezen en de volgende fietsen leken mij wel interessant:
  • Tenways CGO600. Super goedkoop voor een elektrische fiets en ziet er tof uit. En ook lekker licht (maar dus ook een kleine accu). Helaas wel een achterlicht wat niet op de accu zit en het is de vraag hoe de kwaliteit op de langere termijn is; is goedkoop duurkoop? Ik las hier en daar al dingen over de lak-kwaliteit en de motor is een onbekende Chinees.
  • Lekker Amsterdam+. Wat grotere accu, maar nog steeds een slank, strak ontwerp. Achterlicht zit helaas in de zadelpen, waardoor baggage op de (los te bestellen) bagagedrager het achterlicht kan blokkeren. Rekje voorop is echter ook mogelijk, wat wel leuk is haha. Helaas lees ik wel gemixte berichten over de service en kwaliteit van Lekker...
  • Ampler Axel. Zeer strak en slank ontwerp, beetje zoals de Tenways. Echter fors duurder. Wel met geïntegreerd achterlicht. Helaas echter als enige een CDN i.p.v. CDX belt, terwijl dit de duurste in dit rijtje is... Beetje jammer. De vraag is dan ook; is het €1000+ beter dan bijv. de Tenways...?
  • Veloretti Electric Ace. Deze heeft een middenmotor i.p.v. een achtermotor en is dan ook de enige in dit rijtje met versnellingen. Echter is het een automatische schakelaar die schijnbaar niet altijd de stilste is... Bagagedrager is er ook niet, hoewel een rek aan de voorkant wel mogelijk is. Ook is het stuur zo'n custom geval dus niet echt te verstellen of te repareren/vervangen.
VanMoof en Cowboy hoef ik om verscheidene redenen niet. Ik zag ook nog de Canyon Precede:ON 7 en Gazelle C8+ Belt voorbij komen, maar die worden me wel echt te duur.

Bovenstaande fietsen hebben allemaal plus- en minpunten en verschillende prijzen. Ik weet ook niet zo goed wat er van te vinden. Achtermotor/middenmotor. Zeker ook het feit dat de meeste geen versnellingen hebben... Voor de Ampler kan ik in ieder geval in de buurt een proefrit boeken. De Lekker en Veloretti zitten helaas alleen in Amsterdam. Niet onmogelijk, maar ook niet om de hoek. De Tenways is volgens mij nergens te proberen?

Mocht iemand door deze spam heen zijn gekomen O-) ; aan de experts hier: iemand nog suggesties voor andere fietsen? Of opmerkingen over degene die al op het lijstje staan?

En side-question: de Tenways en Ampler hebben een relatief kleine en niet verwisselbare accu. Hoe zit het met de accu-levensduur en support op de langer termijn? Hoe lang gaat zoiets mee en mocht ie echt op zijn is het dan te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
landcross schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:43:
De laatste dagen zit ik te overwegen om een elektrische fiets aan te schaffen, eventueel voor naast de niet-elektrische fiets die ik nu heb. Uitgaande van dat, heb ik de volgende eisen:
  • Belt aandrijving
  • Bagagedrager
  • 'Heren'frame
  • Beetje moderne styling
Ik heb een beetje rond zitten kijken en lezen en de volgende fietsen leken mij wel interessant:
[
Ik zou toch zeker de Watt Brooklyn meenemen in je overweging. Daar kan je (zoals ik heb) ook spatborden en een bagagedrager op zetten, de bevestigingspunten zitten er op. En de verlichting in de zadelpen komt bij mij ruim boven de bagagedrager uit, geen probleem.
De accu in de onderbuis is te vervangen als dat nodig is, ik ben na 7800 km nog steeds blij met deze fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-04 16:41
  • Belt aandrijving
  • Bagagedrager
  • 'Heren'frame
  • Beetje moderne styling
  • Tenways CGO600. Super goedkoop voor een elektrische fiets en ziet er tof uit. En ook lekker licht (maar dus ook een kleine accu). Helaas wel een achterlicht wat niet op de accu zit en het is de vraag hoe de kwaliteit op de langere termijn is; is goedkoop duurkoop? Ik las hier en daar al dingen over de lak-kwaliteit en de motor is een onbekende Chinees.
  • Lekker Amsterdam+. Wat grotere accu, maar nog steeds een slank, strak ontwerp. Achterlicht zit helaas in de zadelpen, waardoor baggage op de (los te bestellen) bagagedrager het achterlicht kan blokkeren. Rekje voorop is echter ook mogelijk, wat wel leuk is haha. Helaas lees ik wel gemixte berichten over de service en kwaliteit van Lekker...
  • Ampler Axel. Zeer strak en slank ontwerp, beetje zoals de Tenways. Echter fors duurder. Wel met geïntegreerd achterlicht. Helaas echter als enige een CDN i.p.v. CDX belt, terwijl dit de duurste in dit rijtje is... Beetje jammer. De vraag is dan ook; is het €1000+ beter dan bijv. de Tenways...?
  • Veloretti Electric Ace. Deze heeft een middenmotor i.p.v. een achtermotor en is dan ook de enige in dit rijtje met versnellingen. Echter is het een automatische schakelaar die schijnbaar niet altijd de stilste is... Bagagedrager is er ook niet, hoewel een rek aan de voorkant wel mogelijk is. Ook is het stuur zo'n custom geval dus niet echt te verstellen of te repareren/vervangen.
VanMoof en Cowboy hoef ik om verscheidene redenen niet. Ik zag ook nog de Canyon Precede:ON 7 en Gazelle C8+ Belt voorbij komen, maar die worden me wel echt te duur.

Bovenstaande fietsen hebben allemaal plus- en minpunten en verschillende prijzen. Ik weet ook niet zo goed wat er van te vinden. Achtermotor/middenmotor. Zeker ook het feit dat de meeste geen versnellingen hebben... Voor de Ampler kan ik in ieder geval in de buurt een proefrit boeken. De Lekker en Veloretti zitten helaas alleen in Amsterdam. Niet onmogelijk, maar ook niet om de hoek. De Tenways is volgens mij nergens te proberen?

Mocht iemand door deze spam heen zijn gekomen O-) ; aan de experts hier: iemand nog suggesties voor andere fietsen? Of opmerkingen over degene die al op het lijstje staan?

En side-question: de Tenways en Ampler hebben een relatief kleine en niet verwisselbare accu. Hoe zit het met de accu-levensduur en support op de langer termijn? Hoe lang gaat zoiets mee en mocht ie echt op zijn is het dan te vervangen?
Voor mij geld eigenlijk hetzelfde, maar ik wil de fiets ook voor woon/werk verkeer (26km per dag) gebruiken. Voor mij is de Cortina E-Blau erg interessant, heeft alle opties die ik zoek (redelijk sportief - belt - versnellingen - middenmotor - hydraulische schijfremmen - range - 61cm frame - baggage drager optioneel - mannenframe. En als bijkomend voordeel dat Cortina door veel fietsenwinkels wordt verkocht, dus altijd wel eentje in de buurt. Alleen die Dapu middenmotor is weinig van bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ered
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-04 21:38
Zijn er meer ebikes zoals de Vanmoof en Cowboy die via third party apps zijn te customizen? Ik wil in principe zo min mogelijk trap ondersteuning t/m 15 Km/u en ik weet dat dit zo in te stellen is bij de Cowboy. Tegelijk lees ik veel berichten dat zowel de Vanmoof als Cowboy van slechte kwaliteit zijn vandaar de vraag. Ik zit ook in de prijs klasse te kijken van max 2500. Ik zat nog te kijken naar de Tenways bikes, maar daar is het niet mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Ered op 30-06-2022 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bla65

Had je al gekeken naar de Imove President? https://imove.nl/stadsfietsen/president-22-23.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Beste forumleden,

Ik heb een Bafang middenmotor besteld voor mijn nog aan te schaffen (tweedehands) donorfiets. Nu lees ik op een Engelse website dat er problemen kunnen ontstaan bij fietsen met een Shimano naafversnelling in combinatie met de Bafang middenmotor. Is het waar, of is het onzin? Mijn plan is namelijk een donorfiets met 3, 7 of 8 Shimano naafversnelling te kopen, ipv een derailleur variant. Mocht het waar zijn, hoe kan het probleem worden opgelost?

Groet u allen,

Urbanized.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Urbanized schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:51:
Beste forumleden,

Ik heb een Bafang middenmotor besteld voor mijn nog aan te schaffen (tweedehands) donorfiets. Nu lees ik op een Engelse website dat er problemen kunnen ontstaan bij fietsen met een Shimano naafversnelling in combinatie met de Bafang middenmotor. Is het waar, of is het onzin? Mijn plan is namelijk een donorfiets met 3, 7 of 8 Shimano naafversnelling te kopen, ipv een derailleur variant. Mocht het waar zijn, hoe kan het probleem worden opgelost?

Groet u allen,

Urbanized.
Die naven verdragen maar ca 50 Nm, dus kijk maar eens op je de bafang in koppel kan begrenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• landcross
@Bla65 @codegro Thx voor de suggesties! :D De Watt Brooklyn ziet er mooi uit, maar is niet echt helemaal mijn ding qua styling. Wel een redelijke prijs. En 'aftermarket' spatborden en bagagedrager lijkt me qua looks ook niet echt een +. Die Cortina is een stuk duurder en, hoewel zeker niet lelijk, ziet er wel vrij bulky uit. Maar inderdaad wel met alle opties, inclusief versnellingen... 🤔

Die iMove President is ook wel mooi zeg, die had ik ook nog niet gezien. Maar heeft die nou geen geïntegreerd scherm o.i.d.? Ik vind apps e.d. geen probleem, maar ik wil de fiets ook zonder telefoon kunnen bedienen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvk024
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-04 21:01
Accu van Ampler is te vervangen, ze sturen dan een nieuwe op en je fietsenmaker kan hem vervangen. Qua support zijn ze ook heel erg fijn, onvergelijkbaar met een bedrijf als Vanmoof. Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen: kom de Axel eens proberen :) Vanaf 8 juli hebben ze een 'pre-loved-actie', demofietsen voor een mooi prijsje, dat is bij de store in Amsterdam en ms ook online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:26

TTLCrazy

Listen to Frankie

@landcross ik vind die iMove zeker een mooie fiets, maar wat wordt die kaal afgeleverd zeg. Geen verlichting, spatborden. Er is wel een mooi digitaal stuur leverbaar wat ik eigenlijk standaard erop zou zetten.

edit: of heeft hij nou wel verlichting, het is wat onduidelijk oimdat ze achter/voor verlichting als accessoires leveren

[ Voor 18% gewijzigd door TTLCrazy op 30-06-2022 18:16 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Ik zie meerdere reacties van mensen die voor max 2500 een puike fiets willen kopen. Die bestaat, naar alle redelijkheid, voor dit bedrag niet. Ik zou of doorsparen of kijken naar een gebruikte e-bike.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
@Tommie12

Is dat de enige oplossing? Betwijfel of het begrenzen mogelijk is bij de Bafang motor.

Ik lees zojuist ook over een Gear Sensor. Zou dat een oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
jvk024 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:13:
[...]

Accu van Ampler is te vervangen, ze sturen dan een nieuwe op en je fietsenmaker kan hem vervangen. Qua support zijn ze ook heel erg fijn, onvergelijkbaar met een bedrijf als Vanmoof. Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen: kom de Axel eens proberen :) Vanaf 8 juli hebben ze een 'pre-loved-actie', demofietsen voor een mooi prijsje, dat is bij de store in Amsterdam en ms ook online
Hm, het is in ieder geval wel een geruststellende gedachte dat het kan worden vervangen. Misschien dat ik gewoon maar eens een rondje Amsterdam moet plannen ofzo, al die fietsenmerken zitten allemaal in Amsterdam. Toevallig heeft Tenways komende 2 weken ook een pop-up testlocatie in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Urbanized schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:56:
@Tommie12

Is dat de enige oplossing? Betwijfel of het begrenzen mogelijk is bij de Bafang motor.

Nee gear sensor is wat anders.
Welke bafang heb je? De bbs is volledig instelbaar en dus ook te begrenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Urbanized schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:56:
@Tommie12

Een gear sensor zal de naaf alleen ontlasten tijdens het schakelen. De kracht blijft tijdens het fietsen nog steeds op de naaf staan.

Ik heb geen flauw idee van de kosten zijn maar wellicht is het mogelijk om ergens een tweedehands Enviolo/Nuvinci op de kop te tikken en die in de donorfiets te monteren. Deze kunnen gewoon meer krachten verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
Ron_Tweaker schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:34:
Ik zie meerdere reacties van mensen die voor max 2500 een puike fiets willen kopen. Die bestaat, naar alle redelijkheid, voor dit bedrag niet. Ik zou of doorsparen of kijken naar een gebruikte e-bike.
Ik weet dat het aan de (relatief) lage kant is en ik verwacht dan ook niet dat perse alles piekfijn in orde is. Voor mij persoonlijk is het dan ook meer een fiets voor 'erbij'. Stukkie naar kantoor ook als het harder waait e.d. Ik zou er geen lange toertochten of wat dan ook op fietsen. Ik heb ook nog de gewone beenkracht fiets. Vandaar dat ik er ook niet té veel er aan uit wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FENICE
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-03 08:30
Ik heb een vraag, e-bike gerelateerd: wie kan mij een zeer goed slot aanraden voor een dure electrische vouwfiets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
@de Peer

Bafang BBS01B. Gaat dat begrenzen vanzelf of moet ik aan het één en ander sleutelen?

[ Voor 179% gewijzigd door Taro op 02-07-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
@Athome

720 Euro, incl 48v/15Ah accu.

Nieuwe fietsen hebben toch ook gewoon een naafversnelling? Hoe flikken zij dat dan? Of stoppen zij ook met trappen tijdens gebruik van de versnellingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Belt aandrijving
  • Bagagedrager
  • 'Heren'frame
  • Beetje moderne styling

Ik kan je inmiddels wel een korte update geven over mijn zoektocht en vergelijking, komt redelijk overeen met jouw zoekplaatje ;)

De eerste proefrit die ik heb gemaakt was op een VanMoof S3, eigenlijk vooraf al met het idee dat het die niet zou gaan worden maar aangezien er een VanMoof Store om de hoek zit, toch even langs gegaan om een proefrit te doen. Al met al was ik behoorlijk positief onder de indruk. Misschien speelde het mee dat dat het moment was dat ik überhaupt voor het eerst op een elektrische fiets fietste...

Afgelopen week naar Amsterdam gegaan om op de LekkerBikes Amsterdam+ een proefrit te gaan maken. Dat viel mij eerlijk gezegd redelijk tegen. Fiets was vrij gammel, rammelde aan vele kanten en geen versnellingen. Ook zodra je harder dan 26km p/u probeerde te fietsen, merk je echt dat de fiets je afremt, terwijl je flink aan het trappen bent omdat er dus geen versnellingen op zitten. Na er ongeveer 20 minuten mee gefietst te hebben, was ik er voor mijzelf eigenlijk wel al uit dat het deze niet zou gaan worden als ik er dagelijks 2x 25km mee wilde gaan fietsen. Misschien een leuke en goedkope fiets voor kleine afstanden zoals naar de plaatselijke supermarkt, maar voor dagelijks langere afstanden zou ik hem niet aanraden.

Daarna ook nog even een proefrit op de Amsterdam GT mogen maken. Een stuk kwalitatievere fiets tov de Amsterdam+, maar daar is de prijs dan ook wel naar. Zelfde route als met de Amsterdam+ afgelegd om zowel het stadsverkeer met veel bochten, remmen, optrekken, etc en de langere rechte stukken te ervaren. De Amsterdam GT fietste een stuk beter (mede door de 2 of 3 versnellingen), daarmee was ik er voor mij wel uit dat het de Amsterdam+ in ieder geval niet zou gaan worden.

Voor komend weekend nog een proefrit met de Decatt Zoom no2 gepland staan en even kijken of volgende week nog de Veloretti Ace kan uitproberen. Het liefst zou ik ook nog de iMove uitproberen, maar dat laat ik even afhangen van hoe de Decatt en Veloretti bevallen, Ede is helaas toch wel behoorlijk uit de richting.

En wie weet wordt het uiteindelijk dan wel de VM S3... maar dat is volgens mij een beetje een lotterij of je een exemplaar zonder problemen krijgt als ik het VM topic op het forum lees :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Kwandoerie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:39:
[...]

Ik kan je inmiddels wel een korte update geven over mijn zoektocht en vergelijking, komt redelijk overeen met jouw zoekplaatje ;)

De eerste proefrit die ik heb gemaakt was op een VanMoof S3, eigenlijk vooraf al met het idee dat het die niet zou gaan worden maar aangezien er een VanMoof Store om de hoek zit, toch even langs gegaan om een proefrit te doen. Al met al was ik behoorlijk positief onder de indruk. Misschien speelde het mee dat dat het moment was dat ik überhaupt voor het eerst op een elektrische fiets fietste...

Afgelopen week naar Amsterdam gegaan om op de LekkerBikes Amsterdam+ een proefrit te gaan maken. Dat viel mij eerlijk gezegd redelijk tegen. Fiets was vrij gammel, rammelde aan vele kanten en geen versnellingen. Ook zodra je harder dan 26km p/u probeerde te fietsen, merk je echt dat de fiets je afremt, terwijl je flink aan het trappen bent omdat er dus geen versnellingen op zitten. Na er ongeveer 20 minuten mee gefietst te hebben, was ik er voor mijzelf eigenlijk wel al uit dat het deze niet zou gaan worden als ik er dagelijks 2x 25km mee wilde gaan fietsen. Misschien een leuke en goedkope fiets voor kleine afstanden zoals naar de plaatselijke supermarkt, maar voor dagelijks langere afstanden zou ik hem niet aanraden.

Daarna ook nog even een proefrit op de Amsterdam GT mogen maken. Een stuk kwalitatievere fiets tov de Amsterdam+, maar daar is de prijs dan ook wel naar. Zelfde route als met de Amsterdam+ afgelegd om zowel het stadsverkeer met veel bochten, remmen, optrekken, etc en de langere rechte stukken te ervaren. De Amsterdam GT fietste een stuk beter (mede door de 2 of 3 versnellingen), daarmee was ik er voor mij wel uit dat het de Amsterdam+ in ieder geval niet zou gaan worden.

Voor komend weekend nog een proefrit met de Decatt Zoom no2 gepland staan en even kijken of volgende week nog de Veloretti Ace kan uitproberen. Het liefst zou ik ook nog de iMove uitproberen, maar dat laat ik even afhangen van hoe de Decatt en Veloretti bevallen, Ede is helaas toch wel behoorlijk uit de richting.

En wie weet wordt het uiteindelijk dan wel de VM S3... maar dat is volgens mij een beetje een lotterij of je een exemplaar zonder problemen krijgt als ik het VM topic op het forum lees :/
Leuk om je ervaringen en zoektocht te lezen! benieuwd naar je ervaring met de Decatt, want die kan zomaar eens hele ogen gaat gooien, mooi ook een NL ondernemersproduct pionierend met een nieuwe motor, grote accu en vriendelijk geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
@Kwandoerie ook erg benieuwd naar je rij ervaringen met de iMove als je dat gaat doen. Deze heeft dualgear.
Ik denk dat met de meeste fietsen met 1 gear voor jouw afstanden/gebruik je tekort gaat schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Urbanized schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:20:
@de Peer

Bafang BBS01B. Gaat dat begrenzen vanzelf of moet ik het één en ander sleutelen?
Nee niet sleutelen.
Je dient een usb kabel aan te sluiten op het display en dan kun je op een laptop/computer de instellingen wijzigen.

[ Voor 213% gewijzigd door Taro op 02-07-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Kwandoerie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:39:
[...]

Waarom een S3? Die zou ik sowieso links laten liggen. Ik heb hem zelf gehad als fiets voor de fun/erbij, maar na vele storingen en terugbreng-acties, nee... ik zou het niet doen als ik jou was. De afwerking en gebruikte onderdelen zijn ook ondermaats. Wel je perse een VM, kijk dan eens naar de nieuwe A5/S5, deze heeft ook gewoon een krachtsensor ipv een rotatiesensor, want dat is zo kunstmatig fietsen op de S3 en dat vond ik helemaal niks.

Apple | Marantz | B&W

Pagina: 1 ... 112 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam