Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:24
Kwandoerie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:06:
De afgelopen tijd ben ook ik aan het rondkijken geweest voor wat de mogelijkheden zijn voor een elektrische fiets om als woon-werkverkeer te gaan gebruiken (2x 25km).

Ik heb voor mezelf een overzicht in Excel gemaakt, wat ik eigenlijk net zo goed hier kan delen om anderen ook op weg te helpen :)

[Afbeelding]

Zelf zit bij mij de twijfel tussen de LekkerBikes Amsterdam+ of de iMove President 22. Nadeel van laatst genoemde is dat die alleen in Ede zit, voor mij erg uit de richting om een proefrit te gaan maken. Ook de Mokumono vond ik interessant, maar op z'n vroegst pas leverbaar als we al weer einde zomer gaan (september), standaard een kleinere accu heeft en het model staat me niet helemaal aan.

De Cowboy 4 vond ik het overwegen waard, maar als ik dat prijstechnisch tegenover de Amsterdam+ zet, is dat toch wel weer een flink verschil.

Zodoende neig ik nu toch naar de Amsterdam+, met een 500wh accu. Goede levertijd, en de prijs is ook nog gunstig. Daar komende week maar eens een proefrit mee gaan proberen te maken.
Alleen kan ik nergens vinden wanneer dit model op de markt is gekomen en er wellicht binnenkort een opvolger komt? Mogelijk dat iemand dat weet?

Hopelijk is het overzicht compleet (en correct) en heeft iemand er iets aan. Mochten anderen suggesties voor mij hebben, of als ik iets over het hoofd heb gezien, hoor ik het graag! ;)

EDIT:
Lijstje aangevuld met 2 extra
[Afbeelding]
de lidl heeft ook soms electische fietsen waarom alleen maar van deze erg dure exemplaren?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 10:09
Urbanized schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:24:
@Athome

720 Euro, incl 48v/15Ah accu.

Nieuwe fietsen hebben toch ook gewoon een naafversnelling? Hoe flikken zij dat dan? Of stoppen zij ook met trappen tijdens gebruik van de versnellingen?
Klopt maar als het goed is, zal de fabrikant het koppel van de middenmotor begrenzen. Hierdoor wordt de naaf niet te zwaar belast. De instap versies van de middenmotor hebben meestal al een koppel dat de naaf niet sloopt.
Het zeker niet alleen het schakelen. Tijdens het schakelen hoor je altijd je trappers stil te houden. Dat geldt ook voor een fiets zonder ondersteuning. Er komen dan geen krachten op de naaf te staan. Dat verlengt de levensduur van je naaf enorm.
Het koppel wordt los gelaten op moment dat je gaat versnellen. Dit dan is ook het moment dat je de naaf kan slopen.

@Urbanized
Ik bedoelde de kosten van een tweedehands Enviolo/Nuvinci naaf

Je zal een naaf op de lange termijn waarschijnlijk slopen als je de middenmotor te veel koppel laat leveren. Hoe lang het duurt heeft alles te maken hoe zelf met de naaf tijdens het fietsen omgaat.

Ik heb 2 jaar lang een Batavus Dinsdag E-go gehad. Deze heeft een Yamaha middenmotor met max 80 Nm volgens de specs van Batavus. In het achterwiel zit een Nexus 8. Deze combinatie wordt afgeraden vanwege het hoge koppel. Zelf ben ik er van overtuigd dat ik altijd netjes met de naaf omgesprongen ben en met beleid geschakeld hebt. Ik heb in die 2 jaar dan ook geen kraakje of geknars gehoord vanuit de naaf. Een collega heeft de fiets nu een jaar en belast de fiets absoluut zwaarder dan ik gedaan heb. Ik heb hem nog niet horen klagen over de bijgeluiden uit de naaf.

Ik bedoelde de kosten van een tweedehands Enviolo/Nuvinci naaf. Niet die van de ombouwset.

[ Voor 4% gewijzigd door Athome op 01-07-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:11
Athome schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Klopt maar als het goed is, zal de fabrikant het koppel van de middenmotor begrenzen. Hierdoor wordt de naaf niet te zwaar belast. De instap versies van de middenmotor hebben meestal al een koppel dat de naaf niet sloopt.
Het zeker niet alleen het schakelen. Tijdens het schakelen hoor je altijd je trappers stil te houden. Dat geldt ook voor een fiets zonder ondersteuning. Er komen dan geen krachten op de naaf te staan. Dat verlengt de levensduur van je naaf enorm.
Het koppel wordt los gelaten op moment dat je gaat versnellen. Dit dan is ook het moment dat je de naaf kan slopen.

@Urbanized
Ik bedoelde de kosten van een tweedehands Enviolo/Nuvinci naaf

Je zal een naaf op de lange termijn waarschijnlijk slopen als je de middenmotor te veel koppel laat leveren. Hoe lang het duurt heeft alles te maken hoe zelf met de naaf tijdens het fietsen omgaat.

Ik heb 2 jaar lang een Batavus Dinsdag E-go gehad. Deze heeft een Yamaha middenmotor met max 80 Nm volgens de specs van Batavus. In het achterwiel zit een Nexus 8. Deze combinatie wordt afgeraden vanwege het hoge koppel. Zelf ben ik er van overtuigd dat ik altijd netjes met de naaf omgesprongen ben en met beleid geschakeld hebt. Ik heb in die 2 jaar dan ook geen kraakje of geknars gehoord vanuit de naaf. Een collega heeft de fiets nu een jaar en belast de fiets absoluut zwaarder dan ik gedaan heb. Ik heb hem nog niet horen klagen over de bijgeluiden uit de naaf.

Ik bedoelde de kosten van een tweedehands Enviolo/Nuvinci naaf. Niet die van de ombouwset.
Het toegelaten koppel van naven wordt mooi uitgelegd op de site van Velo de Ville.

https://www.velo-de-ville.com/nl/komponenten/versnellingen

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:18
Tommie12 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:30:
.. Het toegelaten koppel van naven wordt mooi uitgelegd op de site van Velo de Ville. ...
Ik verbaas me eigenlijk wel over een koppel van 50Nm op de naaf, want dat betekent dat dit met een pedaaldruk van 30kg al is bereikt. (30kg x 9,81 x 0,17m= 50,03Nm)
Dus vergeleken met een gewone fiets zou staan op de pedalen vanuit stilstand of bergop niet mogelijk zijn zonder mogelijke schade aan de naaf.

Begrijpelijk dan ook dat voor heuvelachtig terrein een derailleur word aangeraden, maar vond de vergelijking wel aardig om eea in perspectief te plaatsen en te virtualiseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-04 17:08

s3n

codegro schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Voor mij geld eigenlijk hetzelfde, maar ik wil de fiets ook voor woon/werk verkeer (26km per dag) gebruiken. Voor mij is de Cortina E-Blau erg interessant, heeft alle opties die ik zoek (redelijk sportief - belt - versnellingen - middenmotor - hydraulische schijfremmen - range - 61cm frame - baggage drager optioneel - mannenframe. En als bijkomend voordeel dat Cortina door veel fietsenwinkels wordt verkocht, dus altijd wel eentje in de buurt. Alleen die Dapu middenmotor is weinig van bekend.
Deze staat ook op mijn hotlist. Alleen zou ik graag weer een vrouwenframe willen.
Nadeel is dat die tot 57cm gaan qua frame terwijl ik 1.96m. ben. Mijn huidige analoge fiets is ook maar een 57cm, en dat bevalt prima. Binnenkort maar eens zien te passen bij een lokale dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-01 12:38
Ron_Tweaker schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:59:
[...]

Waarom een S3? Die zou ik sowieso links laten liggen. Ik heb hem zelf gehad als fiets voor de fun/erbij, maar na vele storingen en terugbreng-acties, nee... ik zou het niet doen als ik jou was. De afwerking en gebruikte onderdelen zijn ook ondermaats. Wel je perse een VM, kijk dan eens naar de nieuwe A5/S5, deze heeft ook gewoon een krachtsensor ipv een rotatiesensor, want dat is zo kunstmatig fietsen op de S3 en dat vond ik helemaal niks.
Uiteraard ook de nodige research gedaan naar de S5, maar eigenlijk is de S3 een bewuste keuze. Die rotatiesensor was even wennen maar beviel me wel. Daarnaast mis je bij de S5 het display in de middenstang (en dus je snelheid) en krijg je die ringen op het stuur ervoor terug, kwestie van persoonlijke smaak.

Daarentegen heb je natuurlijk het punt kwaliteit, wat bij de S5 hopelijk toch wel een stuk hoger ligt gezien de vele problemen met de S3. Maar wat ik al zei, het lijkt net een lotterij, sommige hebben al duizenden kilometers op de S3 gefietst met geen of weinig problemen. De mensen die problemen hebben, die delen uiteraard het meest hun ervaringen online in tegenstelling tot de gebruiker die geen problemen heeft.

Maar mocht het uiteindelijk toch een VM gaan worden, dan hoop ik dat er snel wat meer ‘echte’ reviews over de S5 online staan voordat ik de knoop doorhak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Ik verbaas me eigenlijk wel over een koppel van 50Nm op de naaf, want dat betekent dat dit met een pedaaldruk van 30kg al is bereikt. (30kg x 9,81 x 0,17m= 50,03Nm)
Dus vergeleken met een gewone fiets zou staan op de pedalen vanuit stilstand of bergop niet mogelijk zijn zonder mogelijke schade aan de naaf.

Begrijpelijk dan ook dat voor heuvelachtig terrein een derailleur word aangeraden, maar vond de vergelijking wel aardig om eea in perspectief te plaatsen en te virtualiseren..
Shimano zal daar wel rekening mee houden. Denk nu niet dat die naaf direct kapot gaat bij 70 Nm, maar lange duur, hoge belasting... snelle slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:31:
.... Denk nu niet dat die naaf direct kapot gaat bij 70 Nm, maar lange duur, hoge belasting... snelle slijtage.
Begrijpelijk, lange duur komt eigenlijk alleen voor als je voortdurend heuvelop fietst.
Bij gemiddeld gebruik op vlak terrein zal je mi ook niet het hoogste koppel nodig hebben, behalve dan bij die enkele steile brug met wind tegen en een laag traptempo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deSeppe1987
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-04 11:26
ik was op zoek naar een sportieve dames e-bike (want zowel voor mij als voor mevrouw).
Ik was "verkocht" voor een cortina e-blau, maar ik stoorde mij aan het getikt van de naafversnelling!
Nu is het uiteindelijke een norta b-2030 geworden.
Leuke fiets doordat je frisse kleuren hebt. kostte een 3000€.

500 Wh batterij
riemaandrijving
bosch active line plus
voorvering
schijfremmen

Afbeeldingslocatie: https://www.davysbikestore.be/wp-content/uploads/2021/01/bb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 16:01
Kwandoerie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:39:
[...]

Daarna ook nog even een proefrit op de Amsterdam GT mogen maken. Een stuk kwalitatievere fiets tov de Amsterdam+, maar daar is de prijs dan ook wel naar. Zelfde route als met de Amsterdam+ afgelegd om zowel het stadsverkeer met veel bochten, remmen, optrekken, etc en de langere rechte stukken te ervaren. De Amsterdam GT fietste een stuk beter (mede door de 2 of 3 versnellingen), daarmee was ik er voor mij wel uit dat het de Amsterdam+ in ieder geval niet zou gaan worden.
Kleine correctie: de Amsterdam GT heeft een traploos instelbare versnellingsnaaf, er zijn dus geen "vaste" standen. Je draait aan de hendel op het stuur om zwaarder/lichter te trappen. Ik heb hem inmiddels ruim een maand en ben zeer tevreden.

Mijn vrouw heeft een VM S3 en die bevalt overigens ook prima, maar is kwalitatief wel minder dan de LekkerBikes inderdaad. Bovendien is de LekkerBikes in meerdere framematen verkrijgbaar. De Amsterdam GT is wel weer duurder dan de VM. Keuzes, keuzes...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 20:15
UPDATE.

De fiets is klaar, omgebouwd naar E-Bike. Ik heb er vandaag voor het eerst mee gereden, Het rijd heel goed en gaat lekker snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3lFYRyjlJQRn5fETTCHfZm1UfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kx5mvlugmNFPGTzZi22LyXT.jpg?f=fotoalbum_large

De controller is netjes weggewerkt onder de kappen van de fiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDiytBaW0js1H6R2ElUPd85rCcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDwfx8Qrkm6pIivdef1NTEyF.jpg?f=fotoalbum_large

De stroomkabel voor de accu loopt netjes mee met de remkabels van de achterwielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrGiDoz82rDW2fw6HizKfVDZBaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hBYXu1nX9YQO2kfVA9f5Z5E.jpg?f=fotoalbum_large
Van voren heb ik ook de kabels netjes bij elkaar gebonden.

Nu moet ik nog een bak achterop maken, dat is een klus voor de komende dagen.

Ik houd u op de hoogte van dit project.

[ Voor 20% gewijzigd door LEX63 op 02-07-2022 07:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-04 19:01
deSeppe1987 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:34:
ik was op zoek naar een sportieve dames e-bike (want zowel voor mij als voor mevrouw).
Ik was "verkocht" voor een cortina e-blau, maar ik stoorde mij aan het getikt van de naafversnelling!
Nu is het uiteindelijke een norta b-2030 geworden.
Leuke fiets doordat je frisse kleuren hebt. kostte een 3000€.

500 Wh batterij
riemaandrijving
bosch active line plus
voorvering
schijfremmen

[Afbeelding]
Mooie fiets hoor. :) Doe alleen je koplamp nog even afstellen. Deze staat op maximale verblindingsstand voor tegenmoet komende fietsers. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radsrocket
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-03 22:45
Kwandoerie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:06:
Hopelijk is het overzicht compleet (en correct) en heeft iemand er iets aan. Mochten anderen suggesties voor mij hebben, of als ik iets over het hoofd heb gezien, hoor ik het graag! ;)
Mooi overzicht! Zelf een jaar geleden een vergelijkbaar overzichtje gemaakt, wat ik nog belangrijke dingen vond om mee te nemen waren torque of rotatiesensor (groot verschil wat mij betreft), versnellingen, uitneembaarheid van de accu (en juist ook kunnen opladen wanneer wel op de fiets geplaatst). Rijcomfort wat subjectiever maar zeker ook verschil in en van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
LEX63 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:59:
UPDATE.

De fiets is klaar, omgebouwd naar E-Bike. Ik heb er vandaag voor het eerst mee gereden, wouw wat gaat het snel 35 km heb ik op een lang stuk wel gehaald. Dan te bedenken dat de fiets zelf + accu 30 KG weegt en ik zelf ook geen lichtgewicht ben.

CUT
Ik had even de neiging hier met gestrekt been in te komen, maar bij nadere beschouwing is dat w.s. niet terecht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 20:15
Keezx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:35:
[...]

Ik had even de neiging hier met gestrekt been in te komen, maar bij nadere beschouwing is dat w.s. niet terecht....
Ik heb de tekst aangepast. het is een legale ombouw set met een 250 watt 24" wiel.

[ Voor 8% gewijzigd door LEX63 op 02-07-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Kwandoerie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Uiteraard ook de nodige research gedaan naar de S5, maar eigenlijk is de S3 een bewuste keuze. Die rotatiesensor was even wennen maar beviel me wel. Daarnaast mis je bij de S5 het display in de middenstang (en dus je snelheid) en krijg je die ringen op het stuur ervoor terug, kwestie van persoonlijke smaak.

Daarentegen heb je natuurlijk het punt kwaliteit, wat bij de S5 hopelijk toch wel een stuk hoger ligt gezien de vele problemen met de S3. Maar wat ik al zei, het lijkt net een lotterij, sommige hebben al duizenden kilometers op de S3 gefietst met geen of weinig problemen. De mensen die problemen hebben, die delen uiteraard het meest hun ervaringen online in tegenstelling tot de gebruiker die geen problemen heeft.

Maar mocht het uiteindelijk toch een VM gaan worden, dan hoop ik dat er snel wat meer ‘echte’ reviews over de S5 online staan voordat ik de knoop doorhak.
Met alle respect, tijdens het fietsen op de S3 lees je echt niet keer op keer de snelheid af op je stang. Wat ik destijds had gebruikt is een stuurhouder met daarin mijn iPhone erin geklemd. De VM app of Moofer stond dan aan, dit is veel relaxter fietsen dan continue de snelheid aflezen op de stang van de fiets. Wat betreft de rotatiesensor en je ervaringen ermee; je kan er pas wat van zeggen als je een langere tijd de fiets hebt getest. Ik zou echt voor de A5/S5 gaan, maar dat is mijn mening. Ik wil de S5 denk ik ook hebben, maar ik heb geen zin om die nu al aan te schaffen in de hoop dat je in oktober pas kan gaan rijden. Ik wacht nog wel even tot de eerste echte reviews, ervaringen en zodra deze fiets sneller geleverd kan worden. Dat is toch meestal een paar maanden na de eerste batch. Wellicht komt er dan wel weer een update tegen die tijd, zoals bij de S3 en de Apple Find My optie die er later in kwam.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-04 19:47
Phusebox schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:56:
Even terugkomend na 200km gefietst te hebben op mijn Cube Kathmandu EXC 2022, 750 Wh: op een volle accu haal ik in de Eco stand gemiddeld 160km. Berekend door de accu tot 20% leeg te fietsen met een diverse ritjes, kort en lang, met veel hoogteverschil en vlak, veel wind en weinig wind etc.
Nog steeds zo tevreden? Ik twijfel om er 1 te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 28-04 12:15
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Nog steeds zo tevreden? Ik twijfel om er 1 te kopen.
Ja nog altijd tevreden. Nog net geen 1000km er op staan. Kan eigenlijk niet echt minpunten noemen van de fiets. Laatst ook 35 km over onverharde paden gefietst in de Duitse Eiffel en de fiets voelde heel stabiel en meer dan krachtig genoeg voor een 18% helling.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Phusebox schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Ja nog altijd tevreden. Nog net geen 1000km er op staan. Kan eigenlijk niet echt minpunten noemen van de fiets. Laatst ook 35 km over onverharde paden gefietst in de Duitse Eiffel en de fiets voelde heel stabiel en meer dan krachtig genoeg voor een 18% helling.
Mooi, deze fiets heeft veel te bieden zo lijkt het. Nieuw bosch smart systeem, luchtgeveerde voorvork, 750wh accu, cx motor, dikke banden. Dat voor 3600 euro, veel geld, maar alle fietsen lijken enorm veel duurder dan 3-4 jaar geleden. Met derailleur lijkt me fijn omdat ik dan ook zelf lichter/makkelijker kan fietsen zonder ondersteuning of door de 25km/h heen, wat met een naaf veel zwaarder is, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGGxC0pZzKaE0je2wNCN7Py6MRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fQDECrildOkI9Y0LpMtk2U5.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn dealer gaf aan dat de duurdere kathmandu’s (SL en SLT) lastig of niet leverbaar zijn. Deze hebben deore xt en betere voorvering en andere zadelvering.

Zit nog te twijfelen om niet toch voor een riese muller te gaan, maar die zijn weer 1000-1500 duurder voor vergelijkbare fiets.

[ Voor 15% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 02-07-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Probeer beide fietsen uit en bepaal dan pas of de meerprijs het waard is.
De verschillen tussen de merken zit 'm in details die je niet altijd direct merkt.
De voorwielvering vind ik daar een voorbeeld van. Meestal moet je daar wat meer kilometers voor gemaakt hebben om de verschillen te merken. Een rondje rond de kerk is meestal niet genoeg als je in hetzelfde segment aan het oriënteren bent
Het is de verfijning die je op een gegeven moment gaat waarderen.

De kwaliteit van een fiets is sowieso iets wat je pas na een langere tijd gaat merken. Daar helpt een proefrit dus niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04 11:42
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:09:
Met derailleur lijkt me fijn omdat ik dan ook zelf lichter/makkelijker kan fietsen zonder ondersteuning of door de 25km/h heen, wat met een naaf veel zwaarder is, toch?
Ik ben zelf voor de Nexus 5 naaf gegaan en kan op zich nog prima boven/zonder ondersteuning fietsen. Ik ben wel weg gebleven van de enviolo omdat die ongeacht de versnelling 20% verlies zou hebben, volgens mij is dat bij de Nexus 5 een stuk beter maar kan daar zo snel geen test resultaten van vinden. Een nexus 8 zit zo te zien gemiddeld rond de 90%. Zolang je niet speciaal aan het proberen bent om zo snel mogelijk te rijden zou ik me daar niet zo'n zorgen om maken.

Een derailleur wou ik niet meer omdat daar een hoop onderhoud bij komt kijken. Mijn vorige (niet ondersteunde) fiets heb ik dat niet bij gedaan en kon ik op zich wel lang zat mee rijden, maar uiteindelijk ging het allemaal kapot en natuurlijk ben je al lang voor die tijd je hogr efficiëntie kwijt.

[ Voor 16% gewijzigd door Finraziel op 02-07-2022 20:18 ]

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rko
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-03 18:22

Rko

Daar is ie dan eindelijk na 10 maanden wachten. Morgenochtend vroeg op voor de eerste fietstocht.

Fiets is de Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt Connect 2022 H61.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzHDSRQ8OT0nJA-zIhNRTQ9lICA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsuNzRjMOAQSLu9fD8LXx7OK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Zit nog te twijfelen om niet toch voor een riese muller te gaan, maar die zijn weer 1000-1500 duurder voor vergelijkbare fiets.
Riese bouwt zeker goede fietsen, maar die zijn allemaal zo zwaar en lomp gebouwd.
En eigenlijk gebruiken ze dezelfde componenten. Beetje beter afgewerkt fram, dat wel, maar of je daar 1500€ extra voor wil uit geven….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Finraziel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Ik ben zelf voor de Nexus 5 naaf gegaan en kan op zich nog prima boven/zonder ondersteuning fietsen. Ik ben wel weg gebleven van de enviolo omdat die ongeacht de versnelling 20% verlies zou hebben, volgens mij is dat bij de Nexus 5 een stuk beter maar kan daar zo snel geen test resultaten van vinden. Een nexus 8 zit zo te zien gemiddeld rond de 90%. Zolang je niet speciaal aan het proberen bent om zo snel mogelijk te rijden zou ik me daar niet zo'n zorgen om maken.

Een derailleur wou ik niet meer omdat daar een hoop onderhoud bij komt kijken. Mijn vorige (niet ondersteunde) fiets heb ik dat niet bij gedaan en kon ik op zich wel lang zat mee rijden, maar uiteindelijk ging het allemaal kapot en natuurlijk ben je al lang voor die tijd je hogr efficiëntie kwijt.
Zo slecht is de enviolo nu ook weer niet.
Nexus zou 5% verlies hebben , de enviolo 10%. Vooral in de uitersten doet een enviolo het iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 22:22
Rko schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:30:
Daar is ie dan eindelijk na 10 maanden wachten. Morgenochtend vroeg op voor de eerste fietstocht.

Fiets is de Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt Connect 2022 H61.

[Afbeelding]
Lijkt wel op mijn fiets. Ik heb de vrouwtjes uitvoering :) en zonder Connect.
Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
. Met derailleur lijkt me fijn omdat ik dan ook zelf lichter/makkelijker kan fietsen zonder ondersteuning of door de 25km/h heen, wat met een naaf veel zwaarder is, toch?
.
Met mijn nexus 8 en riem van een Batavus Dinsdag is er weinig krachtverlies te merken t.o.v. een derailleur. Alleen in 4e is er een duidelijk verschil. Bij windstil weer kan je makkelijk 28 / 29 km/u , 10 km blijven rijden.(6 of 7)
Zonder last van kraken, piepen, ruis.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:06
[...]

Mooi, deze fiets heeft veel te bieden zo lijkt het. Nieuw bosch smart systeem, luchtgeveerde voorvork, 750wh accu, cx motor, dikke banden. Dat voor 3600 euro, veel geld, maar alle fietsen lijken enorm veel duurder dan 3-4 jaar geleden. Met derailleur lijkt me fijn omdat ik dan ook zelf lichter/makkelijker kan fietsen zonder ondersteuning of door de 25km/h heen, wat met een naaf veel zwaarder is, toch?

[Afbeelding]

Mijn dealer gaf aan dat de duurdere kathmandu’s (SL en SLT) lastig of niet leverbaar zijn. Deze hebben deore xt en betere voorvering en andere zadelvering.

Heb nu een derailleur fiets ( Giant anytour), hiervoor een Merida eSpresso met alfine 8, wat mij betreft geen verschil zonder ondersteuning, ook niet boven de 25km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Finraziel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Qua efficientie is de Nexus 8 in de 5e versnelling het best.
@JAHRASTAFARI Maar of dit antwoord is op je vraag of je ook lekker fietst zonder motorondersteuning betwijfel ik. Een 27,5 kg wegende fiets is naar mijn mening nog steeds best hard trappen om vooruit te krijgen.

De lichtere fietsten van Ampler, Tenways of Schindelhauer arthur (13kg!) fietsen wel heerlijk maar hebben dan weer maar 1 versnelling en trappen zwaar om op te starten (tot de 10-15km/u)...
De lichtste fiets met versnelling+riem die ik heb kunnen vinden is dezelfde Schindelhauer Arthur met Pinion versnelling van 15,7kg... maar dan ben je wel €5k verder...

Resultaat van mijn zoektocht was dat het er nog niet echt is en dat de fietsen industrie zich richt op massa en er daarom nu vooral richt op de de zware/degelijke ebikes met betrouwbare bosch motor voor de ANWB-stelletjes van €3500 die net met pensioen zijn en geld zat hebben. denk aan de gazelle Ultimate C380 HMB of de Stella Morena.

ik denk dat er een hoop mooie riem ebikes fietsen aankomen met pinion en alfine 11 en andere motoren zoals de Geos ... Voor de hippe 30-commuters/fitnessbikers die idd ook willen fietsen zonder ondersteuning. Deze markt is alleen erg dun, aanbod erg laag en vooral prijzig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
OmeRobbie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 07:46:
[...]

Qua efficientie is de Nexus 8 in de 5e versnelling het best.
@JAHRASTAFARI Maar of dit antwoord is op je vraag of je ook lekker fietst zonder motorondersteuning betwijfel ik. Een 27,5 kg wegende fiets is naar mijn mening nog steeds best hard trappen om vooruit te krijgen.

De lichtere fietsten van Ampler, Tenways of Schindelhauer arthur (13kg!) fietsen wel heerlijk maar hebben dan weer maar 1 versnelling en trappen zwaar om op te starten (tot de 10-15km/u)...
De lichtste fiets met versnelling+riem die ik heb kunnen vinden is dezelfde Schindelhauer Arthur met Pinion versnelling van 15,7kg... maar dan ben je wel €5k verder...

Resultaat van mijn zoektocht was dat het er nog niet echt is en dat de fietsen industrie zich richt op massa en er daarom nu vooral richt op de de zware/degelijke ebikes met betrouwbare bosch motor voor de ANWB-stelletjes van €3500 die net met pensioen zijn en geld zat hebben. denk aan de gazelle Ultimate C380 HMB of de Stella Morena.

ik denk dat er een hoop mooie riem ebikes fietsen aankomen met pinion en alfine 11 en andere motoren zoals de Geos ... Voor de hippe 30-commuters/fitnessbikers die idd ook willen fietsen zonder ondersteuning. Deze markt is alleen erg dun, aanbod erg laag en vooral prijzig....
Dat anwb gevoel heb ik idd met de nu uitgezochte fiets. :/

Mooie fietsen die je laat zien, prachtig zelfs. Punt voor mij is dat ik in Zuid-Limburg woon en graag rondtour, dus heuvels en slecht wegdek (België en onverharde wegen), waardoor ik wat meer ondersteuning nodig heb bergop én dikkere banden/voorvering wel wenselijk zijn.

De lichtere fiets zijn wellicht ideaal voor de stad.

Ach, misschien moet ik het allemaal niet doen. Ik fiets nu met dit heerlijke weer vrijwel elke dag dik 30km op een gewone mountainbike zonder motor (Bulls copperhead 3 29), maar merk dat ik de heuvels een beetje mijd…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOIKoVzFKrsEI2J8If9wBrFf-TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sViOmaNpvAcoEllKWwJkOC81.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 03-07-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marius Pc
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-04 07:56
Hallo Allemaal

Ik heb een Gazelle Ultimate C380 speed met nuvinci naaf erin, nu
wil ik deze ombouwen naar een automaat, heeft er hier iemand ervaring
mee hoe dit aan te pakken? heb 3 fietsenmakers gebeld maar geen van alle
kon mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Ik woon ook in Zuid Limburg en ben wel blij met mijn Bosch performance motor af en toe. Maar aan de andere kant ben ik ook niet zo getraind als jij (@JAHRASTAFARI ) denk ik, ben 43, mag nog zo'n 30-40 kg kwijt raken en ik vind met ondersteuning dik 20 km fietsen al heel wat O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Finraziel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:13:
Ik woon ook in Zuid Limburg en ben wel blij met mijn Bosch performance motor af en toe. Maar aan de andere kant ben ik ook niet zo getraind als jij (@JAHRASTAFARI ) denk ik, ben 43, mag nog zo'n 30-40 kg kwijt raken en ik vind met ondersteuning dik 20 km fietsen al heel wat O-)
Ik moet ook nog een kilo of 10-15 kwijt, ben er al 6-7 kwijt, mede door het vele fietsen. Is nu zo heerlijk fietsen met lekker weer. Dus: vooral doorgaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:43
Andere discussie maar, als je wilt gaan afvallen is een elektrische fiets weer niet zo'n goed idee.
Je moet jezelf dan wat uitdagen en niet lekker relaxed gaan fietsen op een elektrische fiets, alhoewel ik goed kan begrijpen dat het fijn fietst uiteraard, zeker met dit mooie weer!
Het is alleen niet echt effectief voor je conditie, verbranding is algeheel laag en volgens sommigen ' telt ' het helemaal niet.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:58

TTLCrazy

Listen to Frankie

JohanNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:11:
Andere discussie maar, als je wilt gaan afvallen is een elektrische fiets weer niet zo'n goed idee.
Je moet jezelf dan wat uitdagen en niet lekker relaxed gaan fietsen op een elektrische fiets, alhoewel ik goed kan begrijpen dat het fijn fietst uiteraard, zeker met dit mooie weer!
Het is alleen niet echt effectief voor je conditie, verbranding is algeheel laag en volgens sommigen ' telt ' het helemaal niet.
Het is beter dan niet bewegen, niet ? Laat afval advies over aan expert misschien ?

Ik vind de e-bike een goed alternatief voor een heleboel mensen die anders helemaal niet bewegen en maar op hun krent in de auto of scooter zitten. of het effectief is ? Geen idee, maar alles is beter dan niet bewegen. Als mensen snel op de e-bike stappen lijkt mij dat een goede zaak,

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

JohanNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:11:
Op zich mee eens. Maar het kan wel een startpunt zijn. Stel je hebt 9 ondersteuningsniveau's (ik heb er zelf overigens 18) dan zou je elke week/maand een ondersteuningsniveau naar beneden kunnen gaan, eventueel met opbouwen van grotere afstanden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
JAHRASTAFARI schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:56:
......
Ach, misschien moet ik het allemaal niet doen. Ik fiets nu met dit heerlijke weer vrijwel elke dag dik 30km op een gewone mountainbike zonder motor (Bulls copperhead 3 29), maar merk dat ik de heuvels een beetje mijd….....
Voor- of achterwielmotor erin, kleine accu (200Wh) in de bidon, frame- of zadeltas en gaan ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keezx
Voor afvallen is een e-bike relatief zeker wel effectief omdat bij lage intensiteit vooral de vetverbranding wordt aangesproken.,alleen moet je dan geen ritjes van een half uurtje maken, maar meerdere uren.
Ondersteuningsniveau afbouwen is nergens voor nodig...tenzij het doel geleidelijk aan conditie opbouwen is voor iemend die vanaf nul begint.
Sneller fietsen betekent meer verbranden, maar hoe sneller , hoe meer koolhydraten (relatief) dus voor afvallen is een racefiets bijvoorbeeld minder effectief dan velen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Mag prima over gediscussieerd worden wat mij betreft hoor. Maar inderdaad, het is beter dan niet bewegen. En het hangt heel erg af van hoe je er op fietst. Ik zit vaak boven het ondersteuningsniveau te fietsen of net zo rond het punt waar de motor bijna niks meer doet (de Bosch bouwt de intensiteit van de motor geleidelijk af tussen ongeveer 24 en 27 km/u). Dan lever je een stuk meer inspanning dan als je gemoedelijk 23 gaat.

Maar daarnaast is het ook een veiligheidsnet. Zoals gezegd woon ik in Zuid Limburg, en ondanks dat het heuvels zijn en geen bergen is dat toch regelmatig een flinke klim. Ik hoef nu niet bang te zijn dat ik mezelf overschat en 10 km van huis eigenlijk veel te moe ben. Dan leuk ik op dat moment gewoon wat meer op de motor.

Verder houdt mijn horloge ook mijn hartslag bij en daar zie ik ook duidelijk aan dat ik in de maand dat ik de fiets heb al duidelijk een grotere inspanning aan het leveren ben. Aan het begin zat ik vooral in de gewichtsverlies zone en een beetje in aerobic, maar dat schuift langzaam wat meer omhoog en werk mijn hartslag nu ook al af en toe even de anaerobische zone in.

En ik trek er nu vooral op uit omdat het leuk is. Calorieën verbranden is een leuke bijkomstigheid. Consequent grote stukken gaan fietsen of andere vormen van sport doen met als belangrijkste motivator om af te vallen, dat is me nog nooit gelukt. Dus inderdaad, nu beweeg ik tenminste :)

Ik had trouwens ook artikelen gevonden die onderzoeken aan haalden waar uit bleek dat het wel effectief was om op een e-bike te rijden, maar even geen zin en tijd meer om die nu terug te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
TTLCrazy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Het is beter dan niet bewegen, niet ? Laat afval advies over aan expert misschien ?

Ik vind de e-bike een goed alternatief voor een heleboel mensen die anders helemaal niet bewegen en maar op hun krent in de auto of scooter zitten. of het effectief is ? Geen idee, maar alles is beter dan niet bewegen. Als mensen snel op de e-bike stappen lijkt mij dat een goede zaak,
Dat wat ik zeg is wat de experts beweren en niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar er zullen er vast zijn die er weer net wat anders over denken, zeker.

Op de elektrische fiets stappen zal vast en zeker beter zijn dan de hele dag op de bank hangen.
Maar als dat dan je enige fysieke inspanning is in de week, tja, dan moet je toch echt niet denken dat je goed bezig bent.
Het zal voor de rest ook per persoon verschillen, maar over het algemeen zal het een geringe inspanning zijn schat ik zo in.
En dat is tenslotte toch ook de reden waarom jullie een elektrische fiets hebben aangeschaft? Zodat je relaxed en zonder bezweet te raken van A naar B kunt op de fiets, met zowel wind mee als tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
de Peer schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Op zich mee eens. Maar het kan wel een startpunt zijn. Stel je hebt 9 ondersteuningsniveau's (ik heb er zelf overigens 18) dan zou je elke week/maand een ondersteuningsniveau naar beneden kunnen gaan, eventueel met opbouwen van grotere afstanden.
Dát is zeker waar.
Ik weet niet hoe jullie er ( conditioneel ) voor staan, maar als opstapje kan het wel dienen inderdaad, om dan uiteindelijk wel naar een normale fiets te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Keezx schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:37:
Voor afvallen is een e-bike relatief zeker wel effectief omdat bij lage intensiteit vooral de vetverbranding wordt aangesproken.,alleen moet je dan geen ritjes van een half uurtje maken, maar meerdere uren.
Ondersteuningsniveau afbouwen is nergens voor nodig...tenzij het doel geleidelijk aan conditie opbouwen is voor iemend die vanaf nul begint.
Sneller fietsen betekent meer verbranden, maar hoe sneller , hoe meer koolhydraten (relatief) dus voor afvallen is een racefiets bijvoorbeeld minder effectief dan velen denken.
Afvallen is ook voor zo'n 80% je voedingspatroon ( en de verhouding tot wat je lichaam verbrand )
Juist door intensief te trainen kun je op de langere termijn je metabolisme verhogen en zodoende zou afvallen en verbranden van vet makkelijker moeten zijn.

En ja puur voor verbranding op het moment zelf doe je dan liever een gematige intensiteit voor een langere periode, maar het punt is dat je op een elektrische fiets dan al mogelijk snel weer te weinig doet.
Nu kan ik natuurlijk niet voor jullie hier spreken, maar wat ik de meeste mensen die ik tegenkom op een elektrische fiets zie doen is wel érg relaxed.
Haal de meesten ook in op fiets zonder ondersteuning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Dát is zeker waar.
Ik weet niet hoe jullie er ( conditioneel ) voor staan, maar als opstapje kan het wel dienen inderdaad, om dan uiteindelijk wel naar een normale fiets te gaan.
Het advies is al jaren om 30 minuten per dag te bewegen, sporten hoeft helemaal niet en is voor mensen die (te) weinig bewegen vaak te hoog gegrepen waardoor die snel weer stoppen (januari in de sportschool). Door bewegen zo laagdrempelig mogelijk te maken bewegen meer mensen en is de gezondheidswinst dus het grootst.

het zijn vaak de sporters die lacherig doen over mensen die elektrisch fietsen, terwijl álle beweging goed is voor een mens. Je gaat wandelaars toch ook niet vertellen dat ze beter kunnen rennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Even een kleine update over mijn nieuwe Schindelhauer Arthus I.
Werd afgelopen maandag in de duinen bij Wassenaar verrast door die enorme hoosbui van ruim 1 uur die 2 uur eerder begon dan de buienradar aangaf. :( Ben daar (met vele ander fietsers) onder de bomen wezen schuilen om de bui even te laten overgaan. Helaas was het bijna een wolkbreuk van ruim een uur :o dus na een 15 minuten was het onder de bomen bijna net zo nat als daarbuiten. :X

Pas toen de regen iets minderde ben ik naar huis gaan fietsen (nog zo'n 20km in de lichte regen). Fiets deed het prima, alleen de LED kleur van de knop op het frame had regenboogkleuren i.p.v. de normale kleuren. B)
Heb toen ik thuis was die knop losgehaald en die had inderdaad wat water binnengekregen. Ook in die bovenste frame buis lagen een paar druppels water (door de knop naar binnen gesijpeld). Heb dat schoongemaakt en boel voor een dagje open gelaten zodat zoveel mogelijk kon verdampen.

Dinsdag ben ik verder zonder problemen heen en weer naar kantoor kunnen rijden (ruim 40 km totaal). Stond al 650 km op de teller sinds aanschaf dus woensdag zou ik hem al brengen voor de eerste controle beurt. Helaas begonnen woensdagochtend de problemen -> ging vanzelf weer uit als ik niet verbonden was met bluetooth en de ondersteuning viel soms weg (zag ook geen snelheid meer in de app). Sensorprobleem?

Hij staat nu bij de fietsenmaker en heb wel gevraagd om alles zeer goed na te lopen. Haal hem maar uit elkaar ter conrole en neem de tijd ervoor. :Y) Heb nog geen bericht gehad, maar ik ga ervan uit dat het even kan duren. gelukkig heb ik meerdere electrische fietsen staan, dus voor mij maakt dat niet zoveel uit. Ben wel blij dat ik hem niet online gekocht heb, maar via de dealer. :)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
JohanNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Afvallen is ook voor zo'n 80% je voedingspatroon ( en de verhouding tot wat je lichaam verbrand )
Juist door intensief te trainen kun je op de langere termijn je metabolisme verhogen en zodoende zou afvallen en verbranden van vet makkelijker moeten zijn.

En ja puur voor verbranding op het moment zelf doe je dan liever een gematige intensiteit voor een langere periode, maar het punt is dat je op een elektrische fiets dan al mogelijk snel weer te weinig doet.
Nu kan ik natuurlijk niet voor jullie hier spreken, maar wat ik de meeste mensen die ik tegenkom op een elektrische fiets zie doen is wel érg relaxed.
Haal de meesten ook in op fiets zonder ondersteuning.
Iemand ie echt het doel afvallen heeft kan het goed sturen door gewoon met een hartslagmeter te gaan fietsen.en de harslag van 50 tot 65% van de maximale HS aan te houden.
Overigens zijn er ook theorieen in de omloop die dat allemaal weer tegenspreken en uitgaan van zware intervaltraining voor maximaal vetverlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeRobbie
Keezx schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:09:
[...]

Iemand ie echt het doel afvallen heeft kan het goed sturen door gewoon met een hartslagmeter te gaan fietsen.en de harslag van 50 tot 65% van de maximale HS aan te houden.
Overigens zijn er ook theorieen in de omloop die dat allemaal weer tegenspreken en uitgaan van zware intervaltraining voor maximaal vetverlies.
Vergeet niet dat bij afvallen voeding voor meer dan 80% het verschil maakt!!
En letten op je stofwisseling, hormonen etc.
En elke beweging (dis ook de op elektrische fiets) is goed voor je lichaam.

Bij mij persoonlijk heeft de ebike 7 jaar geleden tot allerlei soorten fietsen gebracht. ik had op gegeven momen 4 fietsen: ebike (voor hele gezin), stadsfiets (voor station), racefiets en een mountainbike...
De vrijheid die het geeft om op dat ding te stappen en zo allerlei mooie plekjes te ontdekken of met trainingscomputer en allerlei sensoren voor je hart en trapfrequentie te gaan spelen... Fietsen is gewoon chill!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
N=1
Mij is het toch gelukt om zowat 5 kg te verliezen door te gaan ebiken.

Maar…. Het hangt natuurlijk af van de manier waarop je er mee rijdt.
22 km/h op standje sport …. Dan verlies je geen druppel zweet en geen grammetje vet.

Je moet tochtjes maken van minstens 1,5-2uur, en zo veel mogelijk naar die 25 te trappen zodat je het vermogen overneemt.
Hoe meer km je doet, hoe beter dat lukt.

En na een ritje van 50 km voel je ook aan benen en zelfs armen dat je een inspanning geleverd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
JAHRASTAFARI schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:56:
[...]

Dat anwb gevoel heb ik idd met de nu uitgezochte fiets. :/

Mooie fietsen die je laat zien, prachtig zelfs. Punt voor mij is dat ik in Zuid-Limburg woon en graag rondtour, dus heuvels en slecht wegdek (België en onverharde wegen), waardoor ik wat meer ondersteuning nodig heb bergop én dikkere banden/voorvering wel wenselijk zijn.

De lichtere fiets zijn wellicht ideaal voor de stad.

Ach, misschien moet ik het allemaal niet doen. Ik fiets nu met dit heerlijke weer vrijwel elke dag dik 30km op een gewone mountainbike zonder motor (Bulls copperhead 3 29), maar merk dat ik de heuvels een beetje mijd…..

[Afbeelding]
Tip: naast je mooie mountainbike, lekker oefenen en in je luxe bui op pad met deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Row1JXG1IdRkfsN6KMhy4xe8oiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m96Aux0JLrp3iPPK2Zu5Wqzm.jpg?f=fotoalbum_large

Als je echt gek wilt doen, unlock je de restrictie en zweef je langs alle stoere aerobikes zoals hier (leuk filmpje!)
Enige is dat het een hoop geld is voor een fiets... wel elke cent waard, want deze fietst wel goed zonder ondersteuning, kan voor commutergebruik een spatscherm en tassendragers flexibel erop/af...
En als je echt wilt racen op asfalt, verwissel je de banden voor 700 wielen met 28mm GP5000 racebandjes!

Mijn volgende bike wordt ook een gravebike

[ Voor 10% gewijzigd door OmeRobbie op 03-07-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Chrasher schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:41:
Even een kleine update over mijn nieuwe Schindelhauer Arthus I.
Werd afgelopen maandag in de duinen bij Wassenaar verrast door die enorme hoosbui van ruim 1 uur die 2 uur eerder begon dan de buienradar aangaf. :( Ben daar (met vele ander fietsers) onder de bomen wezen schuilen om de bui even te laten overgaan. Helaas was het bijna een wolkbreuk van ruim een uur :o dus na een 15 minuten was het onder de bomen bijna net zo nat als daarbuiten. :X

Pas toen de regen iets minderde ben ik naar huis gaan fietsen (nog zo'n 20km in de lichte regen). Fiets deed het prima, alleen de LED kleur van de knop op het frame had regenboogkleuren i.p.v. de normale kleuren. B)
Heb toen ik thuis was die knop losgehaald en die had inderdaad wat water binnengekregen. Ook in die bovenste frame buis lagen een paar druppels water (door de knop naar binnen gesijpeld). Heb dat schoongemaakt en boel voor een dagje open gelaten zodat zoveel mogelijk kon verdampen.

Dinsdag ben ik verder zonder problemen heen en weer naar kantoor kunnen rijden (ruim 40 km totaal). Stond al 650 km op de teller sinds aanschaf dus woensdag zou ik hem al brengen voor de eerste controle beurt. Helaas begonnen woensdagochtend de problemen -> ging vanzelf weer uit als ik niet verbonden was met bluetooth en de ondersteuning viel soms weg (zag ook geen snelheid meer in de app). Sensorprobleem?

Hij staat nu bij de fietsenmaker en heb wel gevraagd om alles zeer goed na te lopen. Haal hem maar uit elkaar ter conrole en neem de tijd ervoor. :Y) Heb nog geen bericht gehad, maar ik ga ervan uit dat het even kan duren. gelukkig heb ik meerdere electrische fietsen staan, dus voor mij maakt dat niet zoveel uit. Ben wel blij dat ik hem niet online gekocht heb, maar via de dealer. :)
Damn, zo'n mooie fiets en niet helemaal vochtbestendig.. nog erg benieuwd naar je ervaring de afgelopen weken en een reviewtje van deze prachtige fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
JohanNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:43:
En dat is tenslotte toch ook de reden waarom jullie een elektrische fiets hebben aangeschaft? Zodat je relaxed en zonder bezweet te raken van A naar B kunt op de fiets, met zowel wind mee als tegen.
Nou voor mij was dat niet de reden dus. Naar het werk is een kleine 4 km, daar had ik echt geen ebike voor gekocht. Mijn doel is juist echt om meer te bewegen en zeer zeker niet om relaxed zonder zweet ergens aan te komen. Het gaat om de reis, niet om de bestemming (want dat is vrijwel altijd terug waar ik startte).

Dan kun je zeggen doe dat gewoon op een normale fiets, maar zo'n ebike haalt de scherpe kantjes voor mij er af. Ik vind het op een gewone fiets niet leuk om tegen een flinke heuvel op te ploeteren (en vergis je niet, rondom Valkenburg/Maastricht of zo heb je fikse hellingen!) En het is voor mij een barrière om ver te fietsen dat ik dan misschien al hartstikke moe word terwijl ik nog ver van huis ben. Nu met de ebike ben ik veel vrijer om er gewoon lukraak op uit te trekken, en zeggen mijn benen op een gegeven moment dat ze er genoeg van hebben dan gaat de ondersteuning omhoog en de snelheid omlaag en dan kom ik zo wel thuis. Uiteindelijk doe ik dat laatste ook steeds minder omdat ik al merk dat mijn conditie met sprongen vooruit gaat. Maar het is vooral die psychologische barrière die het wegneemt.

Uiteindelijk is het altijd een kwestie van de persoonlijke situatie bekijken en vooral eerlijk zijn tegen jezelf over hoe je er mee om zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Dat vat het redelijk samen: de e-bike is een fiets voor mensen die eigenlijk een hekel aan hebben aan fietsen/inspanning...
Die het te vermoeiend vinden.
Ik ben 69 en fietsliefhebber mij zal je dus nooit op een e-bike zien, gewoon te saai en te makkelijk.
Geen bal aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

OmeRobbie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:41:
[...]
Damn, zo'n mooie fiets en niet helemaal vochtbestendig.. nog erg benieuwd naar je ervaring de afgelopen weken en een reviewtje van deze prachtige fiets!
Ja, er zat geen rubberen afsluitring tussen die knop en het frame. Dat laat ik er minimaal door mijn FM op zetten. Natuurlijk was deze wolkbreuk van een uur wel een extreme situatie. Voor de rest komt die review er zeker als er minimaal 1000km op staan.

Kleine preview: Dit is tot nu toe de fijnste fiets die ik gehad heb qua rij-eigenschappen, ondersteuning en fietsgevoel. Absoluut een stap hoger dan mijn andere fietsen. En dan heeft deze nog geeneens een krachtsensor (dat is ook de reden dat ik tweemaal een proefrit heb gemaakt), maar er wordt wel slim rekening gehouden met de wielsnelheid en snelheid van het achtertandwiel t.o.v. het wiel. Zeer natuurlijk gevoel van de ondersteuning. :)

Er zitten 3 ondersteuningsstanden op die maximaal ongeveer 100W, 175W en 250W leveren (3A, 5,5A en 8A max. stroom bij optimale motorkoppel). Bij al deze standen kan je via de App instellen hoeveel % van dat maximum je wilt gebruiken. Is dus heel erg persoonlijk in te stellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Chrasher op 03-07-2022 16:53 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:26
Keezx schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:47:
Dat vat het redelijk samen: de e-bike is een fiets voor mensen die eigenlijk een hekel aan hebben aan fietsen/inspanning...
Ik ben 69 en fietsliefhebber mij zal je dus nooit op een e-bike zien, gewoon te saai en te makkelijk.
Geen bal aan.
En dat moest je even kwijt in een e-bike topic? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Er is een vrij substantieel deel van de mensheid die simpelweg een hekel heeft aan fysieke inspanning/ sport en dergelijke, en daarvoor is een hele industrie beschikbaar gekomen, ja., en ook die mensen hebben rechten en soms behoefte aan goeie adviezen.
Fietstechnisch heb ik veel te melden.
Een wat andere dan juichende mening kan ook wel eens verfrissend werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Geen bal aan.
Als duurzaam alternatief naar het werk i.p.v. met de auto is dan toch wel weer een goed idee lijkt mij.
En in bepaalde gevallen ben je ook minder lang onderweg en sowieso kan het je veel geld besparen op de middellange termijn.
Verder nog wel meer scenario's, maar in de basis gaat het om tijdswinst, minder inspanning en kostentechnisch.
De elektrische fiets biedt op deze punten voordelen t.o.v. de reguliere fiets, auto en OV.

Maarja als je 69 bent zal dit wel niet meer van toepassing zijn neem ik aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
OmeRobbie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:45:
[...]

Tip: naast je mooie mountainbike, lekker oefenen en in je luxe bui op pad met deze
Prachtig, maar ik wil een fiets waar ik wat rechter op zit. Twijfel of deze modellen dat kunnen, alhoewel dat dubbele etage stuur dit mogelijk oplossen.

Heb net mijn Canyon Endurace CF racefiets verkocht omdat ik met zo’n fiets (en dat was nog een comfortabele versie) altijd nekpijn heb en moe wordt in handen en armen van al die klappen erop van het wegdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Finraziel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:46:
Mag prima over gediscussieerd worden wat mij betreft hoor. Maar inderdaad, het is beter dan niet bewegen. En het hangt heel erg af van hoe je er op fietst. Ik zit vaak boven het ondersteuningsniveau te fietsen of net zo rond het punt waar de motor bijna niks meer doet (de Bosch bouwt de intensiteit van de motor geleidelijk af tussen ongeveer 24 en 27 km/u). Dan lever je een stuk meer inspanning dan als je gemoedelijk 23 gaat.

Maar daarnaast is het ook een veiligheidsnet. Zoals gezegd woon ik in Zuid Limburg, en ondanks dat het heuvels zijn en geen bergen is dat toch regelmatig een flinke klim. Ik hoef nu niet bang te zijn dat ik mezelf overschat en 10 km van huis eigenlijk veel te moe ben. Dan leuk ik op dat moment gewoon wat meer op de motor.

Verder houdt mijn horloge ook mijn hartslag bij en daar zie ik ook duidelijk aan dat ik in de maand dat ik de fiets heb al duidelijk een grotere inspanning aan het leveren ben. Aan het begin zat ik vooral in de gewichtsverlies zone en een beetje in aerobic, maar dat schuift langzaam wat meer omhoog en werk mijn hartslag nu ook al af en toe even de anaerobische zone in.

En ik trek er nu vooral op uit omdat het leuk is. Calorieën verbranden is een leuke bijkomstigheid. Consequent grote stukken gaan fietsen of andere vormen van sport doen met als belangrijkste motivator om af te vallen, dat is me nog nooit gelukt. Dus inderdaad, nu beweeg ik tenminste :)

Ik had trouwens ook artikelen gevonden die onderzoeken aan haalden waar uit bleek dat het wel effectief was om op een e-bike te rijden, maar even geen zin en tijd meer om die nu terug te zoeken.
En juist met die heuvels/bergen/stijle hellingen kun je je hartslag enorm verhogen, wat juist goed is om een paar minuten per dag te ervaren.

Maargoed okay, het is inderdaad fijn om te weten dat waar je ook bent, je altijd met een lage inspanning weer terug kunt komen.
En inderdaad kán e-bike rijden wel effectief zijn, maar in veel gevallen niet of erg gering.
Als je een ebike hebt puur om sneller te kunnen fietsen bijvoorbeeld, dan zou het net zo effectief kunnen zijn als een gewone fiets.
Maar je zit altijd met de weg waar je op rijdt, waar situaties kunnen voorkomen waardoor je niet sneller kunt of moet stoppen. En het is ook maar de vraag of je wel dezelfde hoeveelheid minuten op de fiets gaat maken op een e-bike als dat je op een gewone fiets had gedaan. Wellicht dat jij juist met een ebike bereid bent veel meer en langer te fietsen, maar ik zie de meeste mensen dat echt niet doen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
JohanNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:08:
[...]

En juist met die heuvels/bergen/stijle hellingen kun je je hartslag enorm verhogen, wat juist goed is om een paar minuten per dag te ervaren.

Maargoed okay, het is inderdaad fijn om te weten dat waar je ook bent, je altijd met een lage inspanning weer terug kunt komen.
En inderdaad kán e-bike rijden wel effectief zijn, maar in veel gevallen niet of erg gering.
Als je een ebike hebt puur om sneller te kunnen fietsen bijvoorbeeld, dan zou het net zo effectief kunnen zijn als een gewone fiets.
Maar je zit altijd met de weg waar je op rijdt, waar situaties kunnen voorkomen waardoor je niet sneller kunt of moet stoppen. En het is ook maar de vraag of je wel dezelfde hoeveelheid minuten op de fiets gaat maken op een e-bike als dat je op een gewone fiets had gedaan. Wellicht dat jij juist met een ebike bereid bent veel meer en langer te fietsen, maar ik zie de meeste mensen dat echt niet doen eerlijk gezegd.
Dit begint een zinloze discussie te worden... net als wel/niet opvoeren wat wel/niet eerlijk/gevaarlijk is...
Ik zit in het kamp (en kan dat voor mezelf bewijzen) dat het wel degelijk werkt. Tijd zal het leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
JAHRASTAFARI schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:50:
[...]

Prachtig, maar ik wil een fiets waar ik wat rechter op zit. Twijfel of deze modellen dat kunnen, alhoewel dat dubbele etage stuur dit mogelijk oplossen.

Heb net mijn Canyon Endurace CF racefiets verkocht omdat ik met zo’n fiets (en dat was nog een comfortabele versie) altijd nekpijn heb en moe wordt in handen en armen van al die klappen erop van het wegdek.
En een e-mountainbike? eentje die je met fenders en rack kan uitbreiden? Zoals deze
Heb zelf de Canyon Precede On en met de Bosch Performance motor zie je dat heuvels geen enkel probleem zijn. De zit is half sportief... niet minder dan een mountainbike in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
[...]

Klopt, het is persoonlijk, daarom zei ik ook al dat je vooral eerlijk moet zijn tegen jezelf over hoe je het gaat gebruiken. Zoals ik al zei begin ik de anaerobische hartslag zone in te gaan, wat volgens Samsung Health 151-169 bpm is.
Dat zal inderdaad vooral bij het klimmen zijn want ik push gewoon zo hard als ik kan, de ondersteuning zorgt er alleen voor dat ik dat op een hogere snelheid doe dan anders. Natuurlijk ben ik dan eerder boven, maar als ik nog energie over heb dan push ik bij de volgende heuvel gewoon weer terwijl ik zonder ondersteuning halverwege de eerste helling me af aan het vragen zou zijn waarom ik mezelf zo aan het folteren ben (en vervolgens weer een maand de fiets alleen voor woon werk gebruik terwijl ik nu 1 of 2 dagen later weer lekker de heuvels in trek).

En inderdaad zoals eerder gezegd is voeding het belangrijkste om af te vallen. Voor mij motiveert het als ik een stuk gefietst heb om dan ook een fatsoenlijke maaltijd voor mezelf te maken. Natuurlijk werkt dat ook niet voor iedereen, sommige mensen gebruiken het als excuus dat ze die zak chips wel mogen want ze hebben toch gesport. Dat is dus ook weer persoonlijk.

Gaat het werken? Tja, is nog even afwachten... Ik ben afgelopen herfst 10 kg kwijt geraakt maar met de feestdagen en vervolgens corona wat erg lang geduurd heeft om overheen te komen begin ik nu weer een beetje goed op stoom te komen. Uiteindelijk maakt het natuurlijk ook niet uit wat andere mensen er van vinden, voor mij lijkt het erg goed te werken en ik ben erg blij met mijn fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:37
[b]Keezx schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:47:[/b
Geen bal aan.
Dacht ik ook. Totdat ik tijdens eenMTB tocht tijdens de beklimming van een heuvel een 60+er tegen kwam die met de grootst mogelijke smile omhoog zag fietsen terwijl ik aan het ploeteren was.
Toen wist ik ; ooit ga ik ook om. Ben 61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Finraziel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:31:
[...]

Klopt, het is persoonlijk, daarom zei ik ook al dat je vooral eerlijk moet zijn tegen jezelf over hoe je het gaat gebruiken. Zoals ik al zei begin ik de anaerobische hartslag zone in te gaan, wat volgens Samsung Health 151-169 bpm is.
Dat zal inderdaad vooral bij het klimmen zijn want ik push gewoon zo hard als ik kan, de ondersteuning zorgt er alleen voor dat ik dat op een hogere snelheid doe dan anders. Natuurlijk ben ik dan eerder boven, maar als ik nog energie over heb dan push ik bij de volgende heuvel gewoon weer terwijl ik zonder ondersteuning halverwege de eerste helling me af aan het vragen zou zijn waarom ik mezelf zo aan het folteren ben (en vervolgens weer een maand de fiets alleen voor woon werk gebruik terwijl ik nu 1 of 2 dagen later weer lekker de heuvels in trek).

En inderdaad zoals eerder gezegd is voeding het belangrijkste om af te vallen. Voor mij motiveert het als ik een stuk gefietst heb om dan ook een fatsoenlijke maaltijd voor mezelf te maken. Natuurlijk werkt dat ook niet voor iedereen, sommige mensen gebruiken het als excuus dat ze die zak chips wel mogen want ze hebben toch gesport. Dat is dus ook weer persoonlijk.

Gaat het werken? Tja, is nog even afwachten... Ik ben afgelopen herfst 10 kg kwijt geraakt maar met de feestdagen en vervolgens corona wat erg lang geduurd heeft om overheen te komen begin ik nu weer een beetje goed op stoom te komen. Uiteindelijk maakt het natuurlijk ook niet uit wat andere mensen er van vinden, voor mij lijkt het erg goed te werken en ik ben erg blij met mijn fiets :)
FWIW: bij mij werkt de combi met een gewone snelle fiets....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Mijn Apple Watch zegt dat ik aan het sporten ben als ik aan het fietsen ben , en die vertrouw ik meer als die zo genaamde geleerden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:56
JL-IP(!) schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:26:
Zijn hier ook Tweakers met een elektrische bakfiets? Het merk Vogue Troy spreekt ons aan en hoor graag de ervaringen :)
Inmiddels 1,5 jaar verder, heb je m aangeschaft? Wij zijn ook op zoek naar n elektrische bakfiets en hebben 3 opties, zie ook de verschillen die ik gevonden heb:

Babboe Curve: 40nm / GWA motor / achterwielmotor / derailleur / schijfrem+rollerbrake
Vogue Troy: 40nm / bafang motor / middenmotor / derailleur / rollerbrake
Vogue Carry 3: 80nm / bafang motor / middenmotor / naafversnelling / schijfrem

Bij Vogue zie ik t prijsverschil tussen de Troy (€2049) en Carry (€2799). Meer vermogen, naafversnelling en schijfrem. De Babboe is echter t duurst (€3049). Maar qua specs die ik hoer opnoem is dat niet logisch. Zijn t dan de looks? Ik vind m namelijk wel mooier.. Of is er meer wat t prijsverschil kan rechtvaardigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Marius Pc schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:12:
Hallo Allemaal

Ik heb een Gazelle Ultimate C380 speed met nuvinci naaf erin, nu
wil ik deze ombouwen naar een automaat, heeft er hier iemand ervaring
mee hoe dit aan te pakken? heb 3 fietsenmakers gebeld maar geen van alle
kon mij helpen.
Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij het is niet veel meer dan de externe schakeleenheid en bijbehorende kabels vervangen.

Op dit soort vragen kan je vaak niet goed bij een Fietsenmaker terecht. Wat ik persoonlijk wel raar vind. Waar moet je anders dit soort info vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
OmeRobbie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:22:
[...]

En een e-mountainbike? eentje die je met fenders en rack kan uitbreiden? Zoals deze
Welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-01 12:38
OmeRobbie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 05:04:
[...]

Leuk om je ervaringen en zoektocht te lezen! benieuwd naar je ervaring met de Decatt, want die kan zomaar eens hele ogen gaat gooien, mooi ook een NL ondernemersproduct pionierend met een nieuwe motor, grote accu en vriendelijk geprijsd.
Dit weekend ervaring opgedaan met de Decatt Zoom N2. Ik was er van onder de indruk! Zeer stevige robuuste fiets, fietste goed, 5 versnellingen, grote accu en zowel voor- als achtervering (in de zadelpen). Ook voor langere afstanden een stuk waar je comfortabel op zit. Enige nadeel, de voorraad is bijna op. Dan is de verwachte levertijd 2 tot 4 maanden. Nog maar de vraag of ik daarvoor op tijd ben, als de keuze daarop valt.

Als ik de fietsen waar ik afgelopen week een proefrit mee gemaakt heb een cijfer zal geven;
- Van Moof S3 4* (even afgezien van de problemen die kunnen optreden)
- Lekker Bikes Amsterdam+ 1*
- Lekker Bikes Amsterdam GT 3*
- Decatt Zoom N2 4,5*

Komende week nog een proefrit op de Veloretti Ace proberen te maken, afhankelijk daarvan zal de keuze uiteindelijk tussen een VM, Decatt of Veloretti Ace gaan worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik heb een collega die met een Cowboy rijdt, daar kan je zien hoe veel watt je zelf trapt.
Hij heeft een paar keer een experimentje gedaan.
Een hele week met ondersteuning gefietst, en dan een week zonder.

De eigen inspanning was telkens gemiddeld 100 W, geen verschil. Wel iets snellet thuis, en veel meer fun.

Als ik een rondje rij voor de fin kom ik normaal helemaal in het zweet terug op mijn ebike. Ga ik naar de winkel, dan zorg ik dat ik onbezweet aan kom, en zweet ik enkel op de terugweg.

Ach, waarom moeten we de ebike weer verantwoorden….
Ik koop toch waar ik zin in heb, en waar ik plezier aan heb. (Zolang het legaal is…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Theo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:20
[...]

[Afbeelding]

Ik heb deze fiets een 2 maand geleden ook op vizier gekregen. En als het goed is kan ik hem vandaag ophalen bij de FM :9~

Afgelopen vrijdag de KATHMANDU HYBRID PRO 625 opgehaald voor mijn vriendin en die zit het hele weekend al met een grote glimlach op de fiets :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:03
Het zegt natuurlijk nog niets, maar met volle accu en 212 km radius op eco weggereden.
Tour gaf 180 op
Om mezelf even te quoten, een kleine update (gewoon omdat het kan)..
Vandaag ging het bereik naar 1km, tijd om te laden dus.
Uiteindelijk precies 125km gereden, waarvan er naar schatting 25 zonder motor waren (maar met display aan). Dus rond de 100km op de eerste lading.
Default stand tour, en ik heb een keer ruim een half uur op Turbo gereden omdat ik precies (maar dan ook precies) tussen twee plensbuien door droog kon blijven als ik snel genoeg was. Maar volgens mij trapte ik het merendeel gewoon zelf vanwege de snelheid ;).

Toch een vraag, al weet ik dat de accu nog even moet calibreren:

Zoals ik schreef stond het bereik precies op 1km toen ik op het werk aankwam (lader mee).
Maar; de batterij-indicator in het display ging pas bij 7km bereik van 2 naar 1 streepjes (van 5). Ik zat al een tijd te wachten tot dat eens ging gebeuren in het display.
Op de lader (de meegeleverde 2A versie) ging de accu al na 10 minuten van 1 naar 2 leds.

Betekent dit dat de 5 streepjes-indicator eigenlijk nauwkeuriger is dan het km-bereik? Want het lijkt er dus op dat er nog wel 15-20% in de accu beschikbaar was.

Ik kan prima een keer proberen hoe ver hij op 0km nog hulp blijft geven, maar ja, dat moeten dan wel rondjes vlakbij thuis worden :)

[ Voor 0% gewijzigd door WaterFire op 04-07-2022 12:43 . Reden: Gereden op Cube Touring Pro 625 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
DCNY schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:38:
[...]

Inmiddels 1,5 jaar verder, heb je m aangeschaft? Wij zijn ook op zoek naar n elektrische bakfiets en hebben 3 opties, zie ook de verschillen die ik gevonden heb:

Babboe Curve: 40nm / GWA motor / achterwielmotor / derailleur / schijfrem+rollerbrake
Vogue Troy: 40nm / bafang motor / middenmotor / derailleur / rollerbrake
Vogue Carry 3: 80nm / bafang motor / middenmotor / naafversnelling / schijfrem

Bij Vogue zie ik t prijsverschil tussen de Troy (€2049) en Carry (€2799). Meer vermogen, naafversnelling en schijfrem. De Babboe is echter t duurst (€3049). Maar qua specs die ik hoer opnoem is dat niet logisch. Zijn t dan de looks? Ik vind m namelijk wel mooier.. Of is er meer wat t prijsverschil kan rechtvaardigen?
Heb wel ervaring met bakfietsen, maar niet deze. Het advies zou zijn: ga proef rijden. Mijn fietsenmaker hielp graag met alle vragen en gaf zelfs een eerste onderhoudsbeurt er gratis bij.

Door proef rijden hebben we destijds toch voor een duurdere Urban Arrow (2 wieler ipv jouw 3 wieler) gekozen. Terwijl op papier leek de bakfiets.nl mét automatische versnelling en goedkoper veel beter. Dit was de prijs toen (zulke prijzen vindt je nu niet meer terug - de 3% jaarlijkse prijsstijging die de verzekering incalculeert, gaat de stijging niet dekken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePZG7lZcMWxiExvb6HwaAELXgZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgNETBnRcYJrQi66p5fuDXxu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
Ozzie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:50:
Wij zaterdag een Urban Arrow bakfiets gekocht. Ik had hiervoor nog nooit op een elektrische fiets gereden maar ben nu wel verkocht. We hopen dat het zo bevalt dat we de (2e) auto weg kunnen doen. Bovendien is mijn vrouw hoogzwanger en dan kunnen we straks als de baby er is gewoon alsnog met de fiets op pad ipv alles met de auto of lopend doen.

Alleen nu moeten we er eigenlijk nog een normale elektrische fiets bij, want het is flink doortrappen als je die bakfiets langere tijd bij wil houden. Alleen geen idee wat voor fiets ik moet gaan nemen. Zit er veel verschil tussen merken als Batavus, Gazelle, Sparta en Qwic? Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd een Batavus gehad, maar geen idee of dat in de E-bike wereld ook gewoon een goed merk is.
Zelf hebben we precies deze situatie gehad. Ik had al een fijne Batavus met 8 versnellingen die gevoelsmatig lichter fietst dan 7 versnellingen. Toen een UA gekocht met een baby op komst. De maxi cosi + buggy mee, was ideaal. Dat ging prima. Af en toe moest ik even door trappen, maar je blijft toch bij elkaar fietsen.

Die Batavus fiets werd helaas gestolen. Toen een cheap aas lidl e-bike gekocht met bafang motor. Beviel ook goed. Ook die werd helaas gestolen. Sindsdien fietsen in de kelder staan. Uiteindelijk een Gazelle met Bosch motor gekocht. Met black friday een 300wh extra accu gekocht voor €150 bij fietsenwinkel.nl (voor dat bedrag kon ik het niet laten liggen). Helemaal happy mee.

Extra voordeel nu is dat je maar 1 lader nodig hebt voor beide fietsen. Ik zou zeggen kies wat bij je past en je portemonnee. Voor mij waren al die vorige scenario’s allemaal prima te doen.

[ Voor 0% gewijzigd door twkr18526 op 04-07-2022 14:29 . Reden: url zag er niet goed uit - aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
twkr18526 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:22:
[...]

Zelf hebben we precies deze situatie gehad. Ik had al een fijne Batavus met 8 versnellingen die gevoelsmatig lichter fietst dan 7 versnellingen. Toen een UA gekocht met een baby op komst. De maxi cosi + buggy mee, was ideaal. Dat ging prima. Af en toe moest ik even door trappen, maar je blijft toch bij elkaar fietsen.

Die Batavus fiets werd helaas gestolen. Toen een cheap aas lidl e-bike gekocht met bafang motor. Beviel ook goed. Ook die werd helaas gestolen. Sindsdien fietsen in de kelder staan. Uiteindelijk een Gazelle met Bosch motor gekocht. Met black friday een 300wh extra accu gekocht voor €150 bij [url="http:/www.fietsenwinkel.nl"]fietsenwinkel.nl[/url] (voor dat bedrag kon ik het niet laten liggen). Helemaal happy mee.

Extra voordeel nu is dat je maar 1 lader nodig hebt voor beide fietsen. Ik zou zeggen kies wat bij je past en je portemonnee. Voor mij waren al die vorige scenario’s allemaal prima te doen.
Ik heb uiteindelijk een Qwic Premium MN7+ erbij gekocht. Die waren snel leverbaar bij mijn fietsenmaker, 3 dagen op moeten wachten, die heb ik afgelopen vrijdag opgehaald. Zaterdag lekker op gefietst en hij bevalt prima. Meteen rondje bollenstreek gefietst van ±30km. Alleen mijn vrouw is nu 37 weken zwanger en zelfs met de elektrische fiets word dat nu eigenlijk een beetje te gek. Dus voorlopig zullen er alleen korte ritjes mee gemaakt worden denk ik.

Meteen een regenhuif en achteropje voor de Urban arrow erbij gekocht want dat is ook wel handig en nu kregen we daar natuurlijk een hele flinke korting op.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Ozzie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:23:
[...]

Ik heb uiteindelijk een Qwic Premium MN7+ erbij gekocht. Die waren snel leverbaar bij mijn fietsenmaker, 3 dagen op moeten wachten, die heb ik afgelopen vrijdag opgehaald. Zaterdag lekker op gefietst en hij bevalt prima. Meteen rondje bollenstreek gefietst van ±30km. Alleen mijn vrouw is nu 37 weken zwanger en zelfs met de elektrische fiets word dat nu eigenlijk een beetje te gek. Dus voorlopig zullen er alleen korte ritjes mee gemaakt worden denk ik.

Meteen een regenhuif en achteropje voor de Urban arrow erbij gekocht want dat is ook wel handig en nu kregen we daar natuurlijk een hele flinke korting op.
Zo te horen heb je een mooie tijd die eraan komt. Goede keus die regenhuif. Zeker met het weer hier in NL. Ziet er mooi uit die Qwic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
DJ-Theo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Ik heb deze fiets een 2 maand geleden ook op vizier gekregen. En als het goed is kan ik hem vandaag ophalen bij de FM :9~

Afgelopen vrijdag de KATHMANDU HYBRID PRO 625 opgehaald voor mijn vriendin en die zit het hele weekend al met een grote glimlach op de fiets :*)
Welke kleur heb je gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:38
Geen bal aan.
Dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn genoeg fietsliefhebbers die lichamelijke gebreken hebben. Knieën en heupen is gewoon een kwestie van tijd voordat iemand daar last van gaat krijgen. Het is niet de vraag of dat gaat gebeuren, maar op welke leeftijd. Pure slijtage, daar is geen ontkomen aan, of familiair belast.

Ik fiets persoonlijk ook nog niet op e-bike, maar helaas toch belast met afgescheurde kruisbanden. Meer als 10km zonder last te krijgen zit er niet meer in.

Waar ik van op kijk zijn de prijzen van 3 a 4000 voor een e-bike. Voor €1500,-, koop je prima fietsen met achterwiel aandrijving, hydraulische schijfremmen en minimaal 7 versnellingen icm een licht trappende derailleur. Dat heeft toch mijn voorkeur ipv een belt met naafversnellingen. Scheelt veel in weerstand. Onderhoud stelt ook niets voor bij een ketting..

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 04-07-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rko

Rko

Is er hier iemand die ervaring heeft met Gazelle Connect?

Bij mij in de Gazelle Connect app ziet de app 30 juni als de huidige dag, dus ipv 4 juli. Ik kan geen optie vinden om dat te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Moet de connect niet met je smartphone verbonden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rko

Rko

Athome schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:30:
Moet de connect niet met je smartphone verbonden zijn?
Ja en de fiets is gekoppeld. Updates komen ook door en kan de gefietste afstanden zien. Alleen staat de verkeerde datum er bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 13:28
landcross schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:43:
De laatste dagen zit ik te overwegen om een elektrische fiets aan te schaffen, eventueel voor naast de niet-elektrische fiets die ik nu heb. Uitgaande van dat, heb ik de volgende eisen:
  • Belt aandrijving
  • Bagagedrager
  • 'Heren'frame
  • Ietwat sportievere fietshouding
  • Prijs liefst tot max 2000/2500
  • Beetje moderne styling
Ik heb een beetje rond zitten kijken en lezen en de volgende fietsen leken mij wel interessant:
  • Tenways CGO600. Super goedkoop voor een elektrische fiets en ziet er tof uit. En ook lekker licht (maar dus ook een kleine accu). Helaas wel een achterlicht wat niet op de accu zit en het is de vraag hoe de kwaliteit op de langere termijn is; is goedkoop duurkoop? Ik las hier en daar al dingen over de lak-kwaliteit en de motor is een onbekende Chinees.
  • Lekker Amsterdam+. Wat grotere accu, maar nog steeds een slank, strak ontwerp. Achterlicht zit helaas in de zadelpen, waardoor baggage op de (los te bestellen) bagagedrager het achterlicht kan blokkeren. Rekje voorop is echter ook mogelijk, wat wel leuk is haha. Helaas lees ik wel gemixte berichten over de service en kwaliteit van Lekker...
  • Ampler Axel. Zeer strak en slank ontwerp, beetje zoals de Tenways. Echter fors duurder. Wel met geïntegreerd achterlicht. Helaas echter als enige een CDN i.p.v. CDX belt, terwijl dit de duurste in dit rijtje is... Beetje jammer. De vraag is dan ook; is het €1000+ beter dan bijv. de Tenways...?
  • Veloretti Electric Ace. Deze heeft een middenmotor i.p.v. een achtermotor en is dan ook de enige in dit rijtje met versnellingen. Echter is het een automatische schakelaar die schijnbaar niet altijd de stilste is... Bagagedrager is er ook niet, hoewel een rek aan de voorkant wel mogelijk is. Ook is het stuur zo'n custom geval dus niet echt te verstellen of te repareren/vervangen.
VanMoof en Cowboy hoef ik om verscheidene redenen niet. Ik zag ook nog de Canyon Precede:ON 7 en Gazelle C8+ Belt voorbij komen, maar die worden me wel echt te duur.

Bovenstaande fietsen hebben allemaal plus- en minpunten en verschillende prijzen. Ik weet ook niet zo goed wat er van te vinden. Achtermotor/middenmotor. Zeker ook het feit dat de meeste geen versnellingen hebben... Voor de Ampler kan ik in ieder geval in de buurt een proefrit boeken. De Lekker en Veloretti zitten helaas alleen in Amsterdam. Niet onmogelijk, maar ook niet om de hoek. De Tenways is volgens mij nergens te proberen?

Mocht iemand door deze spam heen zijn gekomen O-) ; aan de experts hier: iemand nog suggesties voor andere fietsen? Of opmerkingen over degene die al op het lijstje staan?

En side-question: de Tenways en Ampler hebben een relatief kleine en niet verwisselbare accu. Hoe zit het met de accu-levensduur en support op de langer termijn? Hoe lang gaat zoiets mee en mocht ie echt op zijn is het dan te vervangen?
ik heb lange tijd zitten twijfelen tussen dezelfde fietsen, zelfs de Tenways besteld en weer geannuleerd, omdat ik het toch te link vond om eentje te bestellen zonder erop te hebben gereden. uiteindelijk de Ampler Axel besteld, inderdaad een stuk duurder, maar na twee uitgebreide proefritten kon ik niet anders :)

nadeel: ik heb em halverwege mei besteld en nog niet binnen. problemen met onderdelen blijkbaar. gelukkig kreeg ik eind vorige week eindelijk bericht dat ie verzonden was, over een week zou ik em binnen moeten hebben. maar ik stond wel op het punt ook deze te annuleren als het nog langer had geduurd.

wel jammer van de CDN/CDX belt overigens, dat wist ik niet. hopelijk heeft het niet al teveel impact. de beide tandwielen zijn trouwens wel CDX zie ik nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-04 15:26
habermas schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:29:
[...]

ik heb lange tijd zitten twijfelen tussen dezelfde fietsen, zelfs de Tenways besteld en weer geannuleerd, omdat ik het toch te link vond om eentje te bestellen zonder erop te hebben gereden. uiteindelijk de Ampler Axel besteld, inderdaad een stuk duurder, maar na twee uitgebreide proefritten kon ik niet anders :)

nadeel: ik heb em halverwege mei besteld en nog niet binnen. problemen met onderdelen blijkbaar. gelukkig kreeg ik eind vorige week eindelijk bericht dat ie verzonden was, over een week zou ik em binnen moeten hebben. maar ik stond wel op het punt ook deze te annuleren als het nog langer had geduurd.

wel jammer van de CDN/CDX belt overigens, dat wist ik niet. hopelijk heeft het niet al teveel impact. de beide tandwielen zijn trouwens wel CDX zie ik nu
Afgelopen weekend heb ik alvast een proefrit gemaakt op de Ampler Axel. Inderdaad een erg fijne fiets! Het is wel even wennen aan het gebrek aan versnellingen haha. Komende week wil ik nog even een rondje door Amsterdam doen en de andere fietsen uitproberen, zelfs Tenways heeft toevallig een pop-up store op dit moment dus ik ben benieuwd.

Wel irritant van die levertijden ja, maar dat is op moment bij zo goed als alle merken het geval geloof ik. Bij Ampler online staat nu wel een levertijd van 7-14 dagen. Stond dat er toen jij bestelde in Mei ook?

Dat van die CDN belt op de Ampler is inderdaad wel jammer. Zeker geen dealbreaker, gaat alsnog langer mee dan een ketting en lekker zonder onderhoud, maar desalniettemin is het een mindere kwaliteit dan CDX en gaat ook minder lang mee dan de CDX. Echter raad Gates zelf geloof ik eigenlijk alleen de CDX aan voor e-bikes (maar quote me daar niet op). Het is vooral gewoon vreemd dat de Ampler geen CDX heeft terwijl alle anderen (zelfs de €1000 goedkopere Tenways) het wel hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 13:28
landcross schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:29:
Afgelopen weekend heb ik alvast een proefrit gemaakt op de Ampler Axel. Inderdaad een erg fijne fiets! Het is wel even wennen aan het gebrek aan versnellingen haha. Komende week wil ik nog even een rondje door Amsterdam doen en de andere fietsen uitproberen, zelfs Tenways heeft toevallig een pop-up store op dit moment dus ik ben benieuwd.

Wel irritant van die levertijden ja, maar dat is op moment bij zo goed als alle merken het geval geloof ik. Bij Ampler online staat nu wel een levertijd van 7-14 dagen. Stond dat er toen jij bestelde in Mei ook?
yep dat stond er bij mij toen ook. die werd toen iedere paar weken verschoven. ik heb begrepen dat bepaalde displays niet up-to-standards zijn:
The last missing part from the bikes was the display. Delivering these took a little longer than expected and unfortunately also checking their quality and installing them has brought us some delay and slowed our production plan.
opmerkelijk genoeg kreeg ik bericht dat mijn fiets verscheept werd op het moment dat ik ook een mail kreeg dat ze bepaalde fietsen met lichte beschadiging aan het display toch ook (met korting) gaan verkopen. ik mag dus wel hopen dat ze mij niet eentje met beschadiging hebben verstuurd... misschien moet ik alsnog een bezoekje aan die Tenways pop-up brengen :) maar ik vond tijdens de proefritten het rijplezier van de Axel ver boven de rest uitsteken, ook de Amsterdam+ en QicQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Sorry, dacht dat ik linkje had gepost... eigenlijk elke hardtail mountain e-bike zal voldoen.
Maar ik ben beetje fan van Canyon dus zou al snel daar kijken.
Maar ook Decathlon schijnt goeie e-Rockriders te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Hallo allemaal, ik ben me ook al enige tijd aan het verdiepen in deze wereld en wel in de aanschaf voor een electrische bakfiets!

Ik heb een eigen onderneming (kinderopvang aan huis) en wil daarom heel graag een bakfiets aanschaffen waar 4 kinderen in kunnen. Ik heb momenteel de Vogue Carry 3 op het oog, betaalbaar en al diverse collega's gesproken en zij zijn enthousiast over deze bakfiets. Ik vind een middenklasse prima en overweeg nu dus ook deze aan te schaffen.

Welnu, ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaringen willen delen (ik weet dat Vogue niet altijd even goed bekend staat) en tevens ben ik benieuwd: is iemand bekend met het financieringsplan bij FietsFlex?
Ik overweeg via Fiets Flex te financieren zodat ik de fiets nu al kan bestellen (alles wordt steeds duurder en slechter leverbaar), ik kan het gehele bedrag in 3-4 maanden tijd volledig aflossen, dat is boetevrij. Benieuwd of mensen ervaringen willen delen!

[ Voor 4% gewijzigd door GadgetGirl88 op 05-07-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Kun je deze zelf niet aanpassen? Als de tandwielen al cdx zijn lijkt me dat niet al te moeilijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

[...]
Daar zit een achterwiel motor in, dus die riem zal veel minder krachten voor zijn kiezen / tanden krijgen. Bij een middenmotor zou ik die CDX wel aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:02
Ik heb een Batavus Razer en mijn standaard komt los.
Ik heb er naar gekeken en wat dingen losgehaald. De schroef die de standaard aan het frame verbind zit achter de motor. Ik heb geen enkel idee hoe ik hem moet loshalen. Heeft iemand een tip of tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Snapt iemand dit, ik niet in ieder geval.
Als de staat nu toch bezig is om rekeningrijden in te voeren, zou dat meteen ook kunnen worden gedaan voor e-bikes. Uiteindelijk zijn die net zo vervuilend als elektrische auto’s. En de razendsnelle opkomst van het voertuig dat volgens het Volkskrant Magazine zelfs een statussymbool is, heeft van de fietspaden een vrijplek voor hooliganisme gemaakt. Daar zou best iets voor mogen worden betaald.
https://www.volkskrant.nl...ok-voor-e-bikes~bd384dd9/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
“mensen met een elektrische fiets zijn stom” + “batterijen moeten beter gerecycled worden”, met een vleugje azijn. Daarbij doet hij ook nog een aanname over de uitvoering van rekeningrijden die nog helemaal niet uitgetekend zijn. Echt een heldere boodschap lijkt hij in ieder geval niet te hebben :?

Mocht hij het goed bedoelen maar gewoon heel slecht zijn in stukjes schrijven, ik vind ook dat we best mogen nadenken over hoe we de milieu impact van al die lithium batterijen gaan aanpakken. Recycling bijdrage bij de aankoop van een batterij van X grootte betalen, terugkrijgen bij inleveren recycle punt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Finraziel
Volgens mij is dat gewoon een trol, maar dan in een krant... Wat hij daar uitkraamt slaat helemaal nergens op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Is een FVDer, maar weet het nog niet.
Zelfs al draait een fiets op zware fuel, dan nog is die milieuvriendelijker dan een moderne auto.

En om het nog gekker te maken, in iedere benzineauto zit ook een batterij die groter is dan die van een ebike.
Artikel slaat werkelijk nergens op, zegt ook veel over de redactie van de volkskrant.

[ Voor 0% gewijzigd door Tommie12 op 06-07-2022 10:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 13:41
vanputten80 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:19:
Ik heb er naar gekeken en wat dingen losgehaald. De schroef die de standaard aan het frame verbind zit achter de motor. Ik heb geen enkel idee hoe ik hem moet loshalen. Heeft iemand een tip of tekening?
De motor moet er helaas onderuit. (Of in ieder geval naar voren gekanteld worden).
De spider in het voorblad losmaken (4 inbusboutjes), dan de zijkappen eraf (3 schroefjes per kant), dan zie je de 3 bouten waarmee de motor aan het frame zit. De achterste twee eruit halen, de voorste alleen was losser, zodat je de motor voorover kunt kantelen.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
vanputten80 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:19:
De motor moet er inderdaad onderuit. Ik heb dit euvel ook gehad bij mijn Batavus Dinsdag. Deze heeft dezelfde constructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Vanuit een bepaalde denkwijze zal die vast en zeker gelijk hebben, iets als je puur naar het gewicht van een tesla kijkt ( en wat deze draagt ) en naar een gelijk aantal fietsen om hetzelfde gewicht te bereiken.
Gecombineerd met dat je normaliter bij ebikes ook nog zelf mee trapt, dat je dat even ' vergeet ', zoiets.

Puur getroll zoals @Finraziel ook al zegt, nu ook in een krant 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Theo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:20
JAHRASTAFARI schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:22:
[...]

Welke kleur heb je gekozen?
De Black n silver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JohanNL schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:59:
[...]

Vanuit een bepaalde denkwijze zal die vast en zeker gelijk hebben, iets als je puur naar het gewicht van een tesla kijkt ( en wat deze draagt ) en naar een gelijk aantal fietsen om hetzelfde gewicht te bereiken.
Gecombineerd met dat je normaliter bij ebikes ook nog zelf mee trapt, dat je dat even ' vergeet ', zoiets.

Puur getroll zoals @Finraziel ook al zegt, nu ook in een krant 8)7
Zure mensen die de geenstijl-retoriek overnemen. Er zit een kern van waarheid in (elektrisch fietsen is vervuilender dan niet-elektrisch fietsen) en dat blazen we op buiten proporties en uiteraard is dat dan nog waar want de originele stelling is ook waar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Maasluip schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:48:
[...]

Er zit een kern van waarheid in (elektrisch fietsen is vervuilender dan niet-elektrisch fietsen) en dat blazen we op buiten proporties en uiteraard is dat dan nog waar want de originele stelling is ook waar.
Zelfs dat is niet helemaal door te trekken.

Bij veel mensen is het zo dat ze meer verplaatsingen doen met de fiets als die electrisch is, en dan de auto laten staan. Daar zit de winst.

Mijn werkplaats is gewoon te ver (30km enkele rit en behoorlijk wat hellingen). Maar zelfs 5 km zou ik als woon-werk niet met een gewone fiets doen omdat ik dan bezweet aan kom en moet douchen.

Dat artikel is gewoon een ordinaire rant van iemand die "niet gehinderd door kennis van zaken" wat onzin zit te spuien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Zelfs dat is niet helemaal door te trekken.
Jawel. "elektrisch fietsen is vervuilender dan niet-elektrisch fietsen". Daar zit helemaal geen quantitatieve vergelijking van een modal shift van autorijden naar elektrisch fietsen in, dat is puur en alleen de vergelijking fietsen vs elektrisch fietsen.
Dat is allemaal onderdeel van de geenstijl-esque overdrijving van het punt en dus ook van hoe slecht zo'n artikel is.

Maar Henk en Anita vinden dit geweldig en nemen alles wat in de krant staat letterlijk. Alleen zorgelijk dat zelfs de Volkskrant zulke prut plaatst, ik had dit eerder in de Telegraaf verwacht.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Maasluip schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Jawel. "elektrisch fietsen is vervuilender dan niet-elektrisch fietsen". Daar zit helemaal geen quantitatieve vergelijking van een modal shift van autorijden naar elektrisch fietsen in, dat is puur en alleen de vergelijking fietsen vs elektrisch fietsen.
Dat is allemaal onderdeel van de geenstijl-esque overdrijving van het punt en dus ook van hoe slecht zo'n artikel is.
Bij veel mensen is het of electrisch fietsen, of de auto, en dat moet je meenemen in je beoordeling.
Of dat dan onwille van fysieke beperkingen is of andere redenen doet minder ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Niemand ervaring met FietsFlex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

Je betaalt dan bijna 10 procent rente!? Dat is enorm. Zou ik nooit doen.

Een fiets van 1500 euro kost dan dus 2000 euro.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 06-07-2022 10:19 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1 ... 113 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam