Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 82 Laatste
Acties:

• Foxhill
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19:44
Dr Karl schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:00:
[...]
Dat zou fantastisch zijn! hoe meer info ik heb voordat ik zulke bedragen uitgeef hoe beter :)
Nu alleen maar hopen dat de leveringstijden niet in jaren gegeven worden :+
Ik zag vandaag dat die ook pas oktober komt. Ik had hem bijgekocht omdat die nog beschikbaar was. Maar blijkbaar betekend beschikbaar nog steeds ook geplande productie.

Als je er eentje vind van dit jaar die beschikbaar is kan de levertijd nooit veel langer dan november zijn. Immers, fiets productie van dit jaar is wel bijna klaar. Als je hem niet van dit jaar vind kan het volgend jaar wel later worden.

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:04
jimh307 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:21:
[...]
Ben zelf altijd redelijk conservatief als ik het over de actieradius heb. Zou ik te optimistisch worden dan zal ik vlot een heleboel claims aan mijn broek krijgen ;)
Ja, duidelijk, maar een sportieve zit scheelt heel veel. Dat zie je ook aan de Razer die ook in de test van de Fietsersbond per Wh het efficiëntst was (getest door willekeurige personen), dat scheelde 25% per Wh.

Wat dat betreft is dat echt iets wat in die verhalen over actieradius vergeten wordt. Ik heb met Yamaha en Bosch verder gereden dan de claim van fabrikanten, ze zijn helemaal niet zo misleidend.

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 20:29
roffeltjes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:35:
[...]

Ja, duidelijk, maar een sportieve zit scheelt heel veel. Dat zie je ook aan de Razer die ook in de test van de Fietsersbond per Wh het efficiëntst was (getest door willekeurige personen), dat scheelde 25% per Wh.

Wat dat betreft is dat echt iets wat in die verhalen over actieradius vergeten wordt. Ik heb met Yamaha en Bosch verder gereden dan de claim van fabrikanten, ze zijn helemaal niet zo misleidend.
Kleine correctie:

Jij zult beslist meer kracht op de pedalen zetten als iemand zonder goede conditie die de ondersteuning hoger wil zetten dan nodig. Met mijn Gazelle kom ik veel verder dan de fabrikant opgeeft, maar ik fiets vaak in de eco stand en zelden op hoog. Ik heb een redelijke conditie en ik werk zelf behoorlijk mee. Iemand anders die ik ken zet haar fiets altijd op de hoogste stand en klaagt dat zij met een 400 Wh accu niet verder komt dan 30 kilometer; ver onder de opgegeven actieradius.

Als een accu ouder wordt zal de interne weerstand hand over hand toenemen en dan kan het zomaar zijn dat een oudere accu in de eco stand nog prima presteert, maar op de sport stand duidelijk minder lang mee gaat. Des te hoger de mate van ondersteuning des te sneller komt ouderdom aan het licht.

Let wel dat we het hier meestal hebben over nieuwe fietsen met uiteraard een verse accu die nog jong is. We hebben het niet zo vaak over accu's die 3 jaar of ouder zijn. Juist in die cellen heb ik interesse omdat dan de zuiverheid van de cel parten gaat spelen. Voor elke cel komt die tijd en juist dan is het belangrijk om de staat van de accu af te spiegelen tegen nieuwe cellen.

Tweakers hier met hun e-bike zullen nooit tegen capaciteitsverlies aanlopen, maar des te meer met de interne weerstand. Een doorsnee 18650 cel heeft een weerstand van 0,08 Ohm in nieuwstaat en dat kan na 3 jaar zomaar 0,16 Ohm zijn. Dan moet de opgegeven C-waarde dus door 2 gedeeld worden. Dat klinkt ineens heel anders ;)

• Chrasher
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:35

Chrasher

Tevree met z'n PS5

jimh307 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:55:
[...]

En die heeft een CDN riem met een CDX katrol. Niet zo best dus voor duurzaamheid. De CDN riem mag je na 2000 km al vervangen, dat is minder.

De 252 Wh accu is niet echt groot en in de winter zal je bereik in de orde zijn van 30-40 kilometer als de accu nog nieuw is.
Zoals @roffeltjes al had gemeld had ik van deze fiets dus ook (2019 versie), ondertussen heb ik die ingeruild voor een 2021 TX-E. Yep, hetzelfde model. :*) (Is een heerlijk licht fietsje en prefereer deze over mijn Razer voor de mooi weer toertochtjes tot 80km).
Wat betreft die CDN riem met CDX wieltje, bedenk dat deze fiets een achterwielmotor heeft en er dus veel minder krachten op die riem staan. Ik heb hem ingeruild met +/- 6000km op de klok en het enige wat daarna vervangen is zijn de bandjes en remblokken. :)

Wat betreft de accu, deze mag inderdaad wel wat groter van mij. Zelf rij ik nooit in de hoogste stand (niet nodig omdat hij zeer licht fietst), maar in stand 2 of 3 (max 6-8A vermogen) haal ik met het 2021 model vrij gemakkelijk 75 km. Dat vermogen gebruik je vooral om weg te komen en extra hulp bij hellingen (rij veel in de duinen).

Of het een fiets voor woon/werk verkeer is valt te betwisten, maar dit model hebben ze ook met derailleur, minder sportieve zit, bagagedrager etc.

Zal binnenkort wel weer mijn ervaringen met het 2021 model posten. Ze hebben in ieder geval de meeste van mijn minpunten van toen opgelost in dit model. Is nog steeds mijn favoriete fiets. 8)

PSN-id: Chrasher

• roffeltjes
jimh307 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:20:
[...]

Kleine correctie:

Jij zult beslist meer kracht op de pedalen zetten als iemand zonder goede conditie die de ondersteuning hoger wil zetten dan nodig.
De Bosch calculator is daar heel eerlijk over, zet je hem hoger haal je minder km .. maar ook dan haal je met een goed lage zit vrij makkelijk die waardes.

Betreft verouderen van accu's... Wij rijden bijna altijd op high tenzij we heel ver gaan. Na 6 jaar is onze 395 Wh accu nog steeds goed bruikbaar. Eigenlijk waren de kleinere en toch wel kwetsbaarder ION accu's ook na 5 jaar okay voor stadsgebruik. Zolang je beetje nadenkend laadt zonder echt panisch te doen valt het meestal wel mee. En dat je na 5-6 jaar pech kan hebben is iets waar je inderdaad wel rekening mee moet houden. Ook fysiek kan het dus stuk :x

Ik begrijp je insteek helemaal, vanuit jouw vakgebied. En zonder enige aarzeling, je bent een autoriteit op accu gebied! Mensen moeten realiseren dat er extra kosten zijn.

Maar aan de andere kant blijf ik erbij dat de meeste mensen niet zo ver rijden... Je hoeft niet eens ver te rijden om op een hoog jaarafstand te komen... Gewoon elke dag 25km en dan zit je al richting de 9000km. 10km enkele reis werk, sportclub, boodschappen, etc. 25km is niet veel, maar voor heel veel mensen dekt het de dagelijkse noodzaak (ja meeste mensen wonen dichtbij hun werk).

Daarom krijgt mijn fiets weer een 400Wh accu. Ik moet echt gekke dingen doen wil ik niet uitkomen. Een afweging tussen risico op vroegtijdige vervangen door degradatie, initiële kosten, vervangingskosten en het risico op gewoon fysiek malheur aan de accu anders dan degradatie.

Tldr: actieradius is volgens mij niet zo spannend (voor de meesten).

[Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 24-08-2021 21:39]

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:12
Actieradius hangt erg van gebruik en verwachtingen af. Ik gebruikmijn fiets niet dagelijks, maar als ik een toer doe en wat tijd heb, dan doe ik 50-70 km.
De langste rit was 78 km, en toen was de accu leeg, omdat ik de laaste 20 km gewoon eens wou testen of ik ze leeg kreeg. Ik ben thuisgekomen met nog 1 km bereik.
Een ritje op het traject van de brabantse pijl van 60 km ging wel, maar op het einde nog 2 blokjes over en een display dat me nog maar 20 km gaf. Alles op tour gereden tenzij op de hellingen van 15% en meer, dan was het turbo.
Als ik alleen rij, probeer ik continu boven de 25 te duwen, dan verbruik je ook niet veel, maar dan wordt het verschil bij tegenwind ook wel groot in bereik.

Ik ben blij met mijn accu van 500 Wh, en sowieso krijgt de volgende fiets een grotere accu.

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:12
Hier ook een 400 Wh accu. Voor mij perfect…….ook al laad ik maar tot 80%.
Ongeveer 1x per maand volledig tot 100% voor een celbalancering.
Gebruik bewust geen snellader.
Hier een goede uitleg : https://elektrischefietse...accu-levensduur-verlengen

Ik ben benieuwd hoeveel laadcycli mij dit oplevert.

Ter info :
Is je accu helemaal leeg en laad je hem op tot 100%? Dan heb je één laadcyclus doorlopen.
Is je accu halfvol en je laadt hem volledig op? Dan heb je een halve laadcyclus doorlopen.
Is je accu 75% vol en laad je hem volledig op? Dit is een kwart van een laadcyclus. Als deze situatie zich vier keer voordoet, dan hebt je één laadcyclus voltooid.

400 Wh is in ieder geval voldoende voor mijn woonwerk ritjes ( enkel 12 km )

[Voor 100% gewijzigd door pjotter1965 op 25-08-2021 08:59]

• hardtarget
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 15:08
Gisteren via Indiegogo een Tenways e-bike besteld

https://www.indiegogo.com...-the-best-urban-ride-ever

*weg* Zie topicwarning *weg*

[Voor 55% gewijzigd door deepbass909 op 25-08-2021 20:24]

• Misha
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 18:49
Ik ben hard aan het dubben over hoe ik het beste mijn werkspullen kan meenemen naar mijn werk. Aan de ene kant zijn fietstassen van Ortlieb of Vaude hier natuurlijk perfect voor. Maar waar ik me gewoon erg zorgen om maak is de diefstalgevoeligheid. Als ik de filmpjes bekijk van die ql3.1 mechanismes, dan klik je ze er wel heel erg makkelijk vanaf.

Dus zit ik te denken om toch maar een fietsrugzak te nemen, maar daar zijn er maar een handjevol van die een laptopvak hebben. Waarom is dat? Is mijn angst voor diefstal ongegrond?

Ergens denk ik van wel. Want als fietstassen veel gejat worden, dan zouden de grote merken dat wel als USP bij hun tassen hebben gebouwd

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:44
Misha schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:28:
Ik ben hard aan het dubben over hoe ik het beste mijn werkspullen kan meenemen naar mijn werk. Aan de ene kant zijn fietstassen van Ortlieb of Vaude hier natuurlijk perfect voor. Maar waar ik me gewoon erg zorgen om maak is de diefstalgevoeligheid. Als ik de filmpjes bekijk van die ql3.1 mechanismes, dan klik je ze er wel heel erg makkelijk vanaf.

Dus zit ik te denken om toch maar een fietsrugzak te nemen, maar daar zijn er maar een handjevol van die een laptopvak hebben. Waarom is dat? Is mijn angst voor diefstal ongegrond?

Ergens denk ik van wel. Want als fietstassen veel gejat worden, dan zouden de grote merken dat wel als USP bij hun tassen hebben gebouwd
Hoezo zou je tas gestolen worden? Ik heb een office tas van Ortlieb en die gaat in zijn geheel mee naar binnen en staat naast mijn bureau. Op de terugweg weer aanklikken en gaan.
Verwacht jij dat de tas gestolen wordt tijdens het rijden? Of tijdens een korte boodschap ergens?

• Misha
wmeester schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:34:
[...]

Hoezo zou je tas gestolen worden? Ik heb een office tas van Ortlieb en die gaat in zijn geheel mee naar binnen en staat naast mijn bureau. Op de terugweg weer aanklikken en gaan.
Verwacht jij dat de tas gestolen wordt tijdens het rijden? Of tijdens een korte boodschap ergens?
Ik verwacht tijdens het rijden. Bijv als je even bij een stoplicht of iets dergelijks staat

• Athome
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:47
Dat is een stevige angst. Wellicht vanwege de locatie waar je woont. Ik maak mij eigenlijk alleen maar druk over mijn fiets of fietstassen als ik deze op een voor mij minder veilige of onbekende plek moet achter laten.

Ik vind persoonlijk dat je die angst los moet laten. Je leeft in 1 van de veiligste landen van de wereld. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je niets overkomen kan, maar de kans dat het gebeurt is dermate klein dat je daar eigenlijk geen zorgen over moet maken.
Wellicht praat ik de makkelijk.

• schaduw
  • Registratie: augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Hier ik van tevoren ook niet bij stilgestaan, maar de bovenste twee kreeg ik als tip van anderen. Tips tegen diefstal van een afpak-fietstas zijn
  • Hang hem aan de rechterkant van je fiets. Diefstalkans is groter aan de linkerkant, omdat dan bijvoorbeeld een scooter makkelijker langsrijdt en wat meegapt.
  • Bij mijn fietstas doe ik de schouderband gedraaid om mijn zadel.
  • Veel fietstassen zitten nog op meer manieren vast, bijvoorbeeld zo'n haakje als deze neon-kleurige op de foto. Dat helpt tegen gauw meepikken onderweg.
  • De mijne zit ook aan de onderkant vast met 'klikkers' ipv klitteband.
  • Bij een model dat ik gekocht (en geretourneerd) heb, zat zelfs een los slot voor de fietstas
Verder laat ik inderdaad die fietstas er nooit opzitten bij stallen buiten. Wel zou ik graag nog een andere slimme oplossing hebben hiervoor. Maar het is natuurlijk tegenstrijdig; je wilt gemak om hem zelf mee te nemen, maar niet dat anderen gebruik maken van de 'afpaktas'.

Eerder zag ik nog iets over sloten; De Axa Fold 1000 voelt enerzijds lichter dan ik had verwacht, maar is wel minder flexibel dan ik zou willen. Wel is het opbergen makkelijk en heb je dus niet zo'n lang kabelslot om de zadelpen heen.

[Voor 3% gewijzigd door schaduw op 26-08-2021 10:58]

• pjotter1965

Blijkbaar kun je Vaude tassen vergrendelen met een hangslotje. Ik denk geen USP, maar er is wel over nagedacht.
Zou het wel eerst proberen in een winkel, lijkt me nogal een gepruts.

[Voor 7% gewijzigd door pjotter1965 op 26-08-2021 11:19]

• Tommie12
Dan heb ik liever dat ze de tas meegrktsen, dan dat ze mij mee omver trekken….

Geen idee hoe dikwijls tassen gestolen worden tijdens het rijden, of als je aan een stoplicht staat, maar ik vermoed dat dit in onze lage landen nogal meevalt.

• Misha
Ik denk dat ik me druk maak over iets waar ik me helemaal niet druk over moet maken :p

Bedankt voor de adviezen!

• roffeltjes
Als ik de filmpjes bekijk van die ql3.1 mechanismes, dan klik je ze er wel heel erg makkelijk vanaf.
Je moet die filmpjes met een korreltje marketing zout nemen :+

Ze halen daar de tas loodrecht omhoog (sowieso al lastig voor een dief die naast je staat) en tonen verder geen stangetjes, snelbinder of andere dingen waar je tas aan kan blijven haken. (en je tas is ook nog vol, ongetwijfeld niet helemaal in balans geladen!).

Het is een fijn, snel en gebruiksvriendelijk systeem, maar je tas erop zetten en eraf halen gaat in de praktijk minder magisch en vloeiend dan dat ze daar tonen, dus de kans dat ze dat zomaar even doen bij een stoplicht deel ik niet.

• Morpheus2003
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:47
Weet iemand of de Urban Arrow Family een ART slot heeft? Kan het in de specs niet vinden... dank!

• readytoflow
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
jimh307 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:59:
[...]

Vertel eens meer over hoeveel kilometer je wilt commuten en wat je nog meer gevonden hebt. Een riemaandrijving kun je in je prijscategorie beter niet nemen en meer geld overhouden voor de nodige dingen (accugrootte en motor).
Nou, ik heb nog niet echt veel meer gevonden eerlijk gezegd. Is best lastig zoeken zo online.

Ik denk dat ik straks 80% of misschien wel 90% van de tijd ~20KM per dag zal fietsen. 4xpw
Boodschappen en bezoekjes op vrije dagen nog minder km. En dan af en toe een dag waarbij misschien 50-60km gefietst gaat worden.

Zoek een sportieve luxe kwalitatief goede fiets voor zo weinig mogelijk euros haha.

• alienfruit
  • Laatst online: 20:20

alienfruit

the alien you never expected

Ik ben ook op zoek naar een elektrische fiets. Ik heb een tijdje op de lime ebikes gereden maar die fietsen toch wat lomp. Ik hoop een eigen fiets dat probleem oplost. Tenways zag er veel belovend uit alleen verzenden ze niet naar het VK. Ik ga dit topic wat meer doorlezen.

Iemand enig idee wat voor soort motor de lime of Uber ebikes hebben?

• roffeltjes
Morpheus2003 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:33:
Weet iemand of de Urban Arrow Family een ART slot heeft? Kan het in de specs niet vinden... dank!
Boeit eigenlijk niet, een dief kijkt naar een ringslot en neemt proestend van het lachen je Urban Arrow mee.

Je hebt twee Ivy 9100 of dergelijke topsloten nodig. En dan een dikke verzekering want die hippe onhandige bakfietsen zijn populair bij het dievengilde.

[Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 28-08-2021 17:22]

• jodeltje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:22:
[...]

Boeit eigenlijk niet, een dief kijkt naar een ringslot en neemt proestend van het lachen je Urban Arrow mee.

Je hebt twee Ivy 9100 of dergelijke topsloten nodig. En dan een dikke verzekering want die hippe onhandige bakfietsen zijn populair bij het dievengilde.
Fiets van m'n zus is alweer gestolen, die krijgt nu na 1,5 jaar haar 3e fiets :/
Stond beide keren op slot met een ringslot met insteekketting, dat werkt dus ook voor geen meter. Ik heb zelf een ringslot+vouwslot+kettingslot, dat werkt voorlopig.

Ik vind het echt in- en intriest dat dit zo'n groot probleem is

• roffeltjes
Tsja, het is heel vervelend, maar het is al decennia een feit dat een ringslot in seconden te kraken is. Ik heb in de 40 jaar dat ik in Amsterdam vertoef nooit een fiets verspeeld en dat is inclusief een actief nachtleven ;)

Je moet een onknipbaar zwaar slot hebben (niet besparen, 70 euro+), je moet je fiets verankeren aan een brug (of fiets-nietje) en je moet ook als je even naar de bakker gaat je zware slot gebruiken.

Je kan ook dan nog steeds pech hebben, maar dan moet een fietsendief echt met een slijptol aan de gang. Ik ga ervan uit dat een dief bijna altijd doorloopt en die andere ebike grijpt die hij meteen kan knippen. Vroeger had ik Kryptonite beugels, ook toen was mijn fiets altijd nog aanwezig als ik de kroeg uitrolde. Nu gebruik ik nog zwaarder spul.

Betreft bakfietsen is het vervelende dat die zo krankzinnig populair zijn,

[Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 28-08-2021 19:03]

• Morpheus2003
  • Laatst online: 08:47
roffeltjes schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:22:
[...]

Bedankt voor je reactie maar dat was niet echt mijn vraag. Ik weet inmiddels dat het standaardslot ART gecertificeerd is.
Ik weet ook wel dat deze bakfietsen diefstal gevoelig zijn. Verzekering is afgesloten (daarvoor was mijn vraag) en het ABUS 1190 CHAIN slot gaat er komen.

• roffeltjes
Ah, dan is het antwoord simpel: elk ringslot van een merkfiets is art, andere sloten worden niet geleverd op merkfietsen. :+

Goede keuze qua slot, ik hoop dat de 1120 gaat helpen, Urban Arrow diefstal is volgens mij nogal profi :X

[Voor 31% gewijzigd door roffeltjes op 28-08-2021 19:28]

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18:45
Morpheus2003 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:10: het ABUS 1190 CHAIN slot gaat er komen
Fietsen met Rohloff naven waren ook (zeker pre e-bike tijdperk) erg populair om te stelen. Heb er in 2007 een vergelijkbare Abus uit die tijd opgelegd, nooit problemen gehad. Gaan we samen fietsen, mijn eega dan op de nieuwe e-bike in 2020 gekocht, dan heeft zij ook zo een vergelijkbare ketting en dan gaan er 2 kettingen omheen en aan aarde en de accu en de display mee. Nooit iets van pogingen tot diefstal gezien.... de dieven gaan echt vooral voor de e-bikes met ringsloten, met of zonder dat extra kettinkje... dat scheelt een hoop werk/tijd...

• Foxhill
Is hier toevallig iemand met ervaring met Cyclesoftware en Wilmar?

[Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 31-08-2021 07:52]

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:35

Wuursj

want worst is al bezet

Lader vraagje:

Mijn werk gaat verhuizen en mijn fiets afstand wordt daarmee vergroot van 5km naar 18km enkele reis. Ook aan de electrische fiets dus. Die is er al, een jong gebruikte Giant Quick-E.

Ik wil de accu op mijn werk kunnen laden om die een wat langer leven te geven. Dus een tweede oplader erbij. Die zijn niet goedkoop (+100 euro) en de 5 polige variant wat lastig op marktplaats te vinden. De specs van de originele lader:

Wel vind ik betaalbare laders van andere merken met dezelfde 5 polige XLR stekker zoals deze:

+ de pinout is goed te checken met de plaatjes op de lader.
+ ook bedoelt voor Li-ion.
+ 2A ipv 4A lijkt me niet zo'n probleem. Tijd zat op werk.
- 42,0V ipv 41,8V. Is dat te veel? Van de 12v LiFePO4 accu's van mijn boot weet ik dat de eindspanning vrij nauw komt maar is een dergelijk klein verschil bij een kleine stroomsterkte ook zo kritisch en ga ik daar mee mijn dure accu slopen? Iemand een idee?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Tommie12
Wuursj schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:49:
Lader vraagje:

Mijn werk gaat verhuizen en mijn fiets afstand wordt daarmee vergroot van 5km naar 18km enkele reis. Ook aan de electrische fiets dus. Die is er al, een jong gebruikte Giant Quick-E.

Ik wil de accu op mijn werk kunnen laden om die een wat langer leven te geven. Dus een tweede oplader erbij. Die zijn niet goedkoop (+100 euro) en de 5 polige variant wat lastig op marktplaats te vinden. De specs van de originele lader:
[Afbeelding]

Wel vind ik betaalbare laders van andere merken met dezelfde 5 polige XLR stekker zoals deze:
[Afbeelding]
- 42,0V ipv 41,8V. Is dat te veel? Van de 12v LiFePO4 accu's van mijn boot weet ik dat de eindspanning vrij nauw komt maar is een dergelijk klein verschil bij een kleine stroomsterkte ook zo kritisch en ga ik daar mee mijn dure accu slopen? Iemand een idee?
Dat gaat lukken. Het BMS gaat toch bepalen wanneer het laden gedaan is.
Sowieso is traag laden voordelig voor de levensduur.

Is dit een fiets met voorwielmotor? Om dagelijks 36 km mee te doen zou ik toch langzaamaan sparen voor een middenmotor fiets.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Tommie12 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

Dat gaat lukken. Het BMS gaat toch bepalen wanneer het laden gedaan is.
Sowieso is traag laden voordelig voor de levensduur.
Thx. De BMS die ik aande LiFePO4 koppel aan mijn accu is meer als een noodvoorziening. De laders daar staan ingesteld zodat ze normaliter onder die BMS waarde blijven. Maar bij een fiets accu is de BMS dus wat actiever?
Is dit een fiets met voorwielmotor? Om dagelijks 36 km mee te doen zou ik toch langzaamaan sparen voor een middenmotor fiets.
Giant Quick E heeft een middenmotor, eigenlijk zelfs een speed pedelec (en zit ik dus in het verkeerde topic realiseer ik me nu) met een 500wh accu.

Bereik schijnt zo'n 55km te zijn bij een nieuwe accu bij regelmatig >35km/u.
36km op een lading zou dus wel moeten lukken maar na 1 jaar slijtage (wordt alleen maar meer), accu niet helemaal willen ontladen voor levensduur en met kou in de winter, lijkt me kunnen laden op werk toch wel fijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Tommie12
Wuursj schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Thx. De BMS die ik aande LiFePO4 koppel aan mijn accu is meer als een noodvoorziening. De laders daar staan ingesteld zodat ze normaliter onder die BMS waarde blijven. Maar bij een fiets accu is de BMS dus wat actiever?

[...]

Giant Quick E heeft een middenmotor, eigenlijk zelfs een speed pedelec (en zit ik dus in het verkeerde topic realiseer ik me nu) met een 500wh accu.

Bereik schijnt zo'n 55km te zijn bij een nieuwe accu bij regelmatig >35km/u.
36km op een lading zou dus wel moeten lukken maar na 1 jaar slijtage (wordt alleen maar meer), accu wat voller willen kouden voor levensduur en met kou in de winter, lijkt me kunnen laden op werk toch wel fijn.
Oeps, dan zat ik even fout.
Gewoon doen. Jouw accu heeft in elk geval een ingebouwd BMS.
Trouwens, 36 km per dag… 200 werkdagen, dat is dik 7000 km per jaar. Als je ziet wat je dan aan benzine of bus/trein uit spaart, dan is een nieuwe accu na een jaar of 2-3 niks om over te jammeren.
Kou en slijtage zullen wel mee vallen, maar een dagje 5 beaufort op de kop zal moeilijker zijn.
Gewoon goed onderhouden (tijdig ketting, tandwielen, remblokken en banden vervangen om het veilig te houden), en genieten!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Tommie12 Precies :)
Bovendien werk ik nog wel wat dagen thuis in de week, ga ik af en toe met de racefiets en toch ook eens met auto of OV in echt bar weer. Ik verwacht ik ergens rond 3000 km/jr uit te komen. De accu wordt natuurlijk wel afgeschreven maar zo lang mogelijk er mee doen is toch wel fijn. Ik hoop dat Giant deze accu's nog wel even blijft maken. Zo'n accu-in-frame is dan toch wat lastiger.

• roffeltjes
Wuursj schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:49:
Lader vraagje:

@jimh307 Kan jij hier iets zinnigs over zeggen?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

roffeltjes schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:01:
[...]

Hoeft al niet meer :)
De stekkers van Giant blijken toch iets anders te zijn met een van de 5 pinnen in het midden ipv alle 5 in een rondje zoals andere merken ze hebben. Toch maar een paar tientjes extra neergelegd voor een gebruikte originele lader die net op marktplaats verscheen. Lang leve de zoekopdracht functie. Maar toch bedankt voor het meedenken, ook @Tommie12 !

• Lambiek19
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13-09 22:51
Op de eerste plaats is vragen om iets uit te laten, eventueel tegen betaling, niet toegestaan. Dit beschouwen we als verzoek om dienstverlening en is niet toegestaan.
Op de tweede plaats maakt het niet uit waar je woont, het bespreken van mogelijkheden tot opvoeren van een ebike is NIET toegestaan op het forum.

[Voor 109% gewijzigd door deepbass909 op 31-08-2021 23:00]

• jimh307
roffeltjes schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:01:
[...]

Genoeg ;)

42.0 volt is voor 10 cellen in serie en X in parallel de maximale laadspanning. 41.8 volt is beter omdat de cellen dan minder gestressed worden. 2 Ampere laden is ook beter dan 4 Ampere, dus de originele lader doet het goed.

42.0v - 2A of 41.8v - 4A. De eerste is beter dan de 2e optie. Niet in het begin met nieuwe cellen want dan maakt het nog niet zoveel uit, maar na zo'n 3 jaar kunnen de cellen wel eens warm worden tijdens het laden met 4A en warmere cellen nemen makkelijker stroom op, dus is het correct dat de snelle lader kapt bij 41.8 volt.
Voor beide laders valt wel iets te zeggen, maar doorgaans is het laden met 4A nog niet zo erg. Boven de 6A komen er risico's om de hoek kijken en moet de accu beter uitgerust zijn (BMS monitoring) zoals een active BMS.
Een laadstroom van 2A is altijd veilig en zeker omdat de cellen gewoon koud blijven.

Én, 4A laden boven de 5 graden en 2A laden boven de 0 graden.

• Firstjazz
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 16:14
Mijn vraag zal vast eerder gesteld zijn, maar om 300+ pagina's door te worstelen kost mega veel tijd.

Mijn keuze is na diverse testritten gevallen op de Dutch id Phantom 85 Automatic met een adviesprijs van € 4.599,00. Ik zie dat veel, zoniet alle dealers de "adviesprijs" hanteren als verkoopprijs. Is dit normaal?

• Tommie12
Firstjazz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:14:
Mijn vraag zal vast eerder gesteld zijn, maar om 300+ pagina's door te worstelen kost mega veel tijd.

Mijn keuze is na diverse testritten gevallen op de Dutch id Phantom 85 Automatic met een adviesprijs van € 4.599,00. Ik zie dat veel, zoniet alle dealers de "adviesprijs" hanteren als verkoopprijs. Is dit normaal?
Meestal wel ja, maar bij aankoop kan je soms een kleine korting, een fietstas, een kinderzitje of zo er bij krijgen.
Het is ook een gewoonte dat je je eerste nazicht/onderhoud gratis krijgt na ca 1000 km.

• Firstjazz
Tommie12 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:19:
[...]

Meestal wel ja, maar bij aankoop kan je soms een kleine korting, een fietstas, een kinderzitje of zo er bij krijgen.
Het is ook een gewoonte dat je je eerste nazicht/onderhoud gratis krijgt na ca 1000 km.
Duidelijk, maar vind ik wel misleidend. De "adviesprijs" is dus gewoon de verkoopprijs. De korting, extra artikel of eerste gratis onderhoudsbeurt volgt, denk ik, na vraag van de klant.

• Athome
Waarom is dat misleidend?
Een adviesprijs is de geadviseerde verkoopprijs. De winkelier is er meestal vrij in om een lagere prijs te hanteren. Dit gebeurt vaak bij producten die op veel plekken te koop zijn.
Een Speed Pedelec is veel meer een niche markt. Dat maakt het makkelijker om de adviesprijs te handhaven. Een winkelier probeert dit vaak wel te vergoeden met een stuk extra service en/of leuke korting op accessoires

• dennisfr
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20:48
Athome schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:40:
Waarom is dat misleidend?
Een adviesprijs is de geadviseerde verkoopprijs.
Precies dit. En in een slappe markt zullen verkopers eerder genegen zijn om te gaan concurreren op basis van de prijs, maar die druk is er ook niet aangezien de vraag naar ebikes groter is dan het aanbod.

• pjotter1965

Nog getwijfeld tussen Phantom en Shadow model ?
( prijsverschil in jouw configuratie is maar klein )

• Firstjazz
pjotter1965 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:03:
[...]

Nog getwijfeld tussen Phantom en Shadow model ?
( prijsverschil in jouw configuratie is maar klein )
Nee, niet echt. Ik vind de Shadow er wat lomp uitzien; geen voorvork-vering en ook geen bagagedrager. Heeft overigens bredere banden dan de Phantom. Levertijd Phantom april 2022. Mega domper... Weet niet of ik zo lang wil wachten. Misschien op zoek naar een alternatief (ander merk), maar vermoed dat de levertijd ook daar een issue zal zijn.

• Firstjazz
dennisfr schreef op woensdag 1 september 2021 @ 06:37:
[...]

Precies dit. En in een slappe markt zullen verkopers eerder genegen zijn om te gaan concurreren op basis van de prijs, maar die druk is er ook niet aangezien de vraag naar ebikes groter is dan het aanbod.
Makes sense.

• roffeltjes

Dutch ID is volgens mij vrij goed verbonden aan de dealerketens Biketotaal en Profile, daarbuiten kan ik ze niet zo makkelijk vinden. Ze hebben dus niet zo'n last van dozenschuivers.

Marges zijn niet zo heel erg groot voor een "brick and mortar" fietsenwinkel en je kijkt hier naar een topmodel, dus dat is zowel voor de dealer als de fabrikant wel een "kassa" moment.

We hebben het er al vaker over gehad, maar ondanks de grote prijsverschillen tussen brick and mortar en dozenschuivers zijn de prijzen niet raar hoog... het is wat dat betreft goed te zien hoeveel fietsenmakers er de laatste 20 jaar over de kop zijn gegaan. Het huidige (ouderwetse) systeem is voor dealers heel beroerd omdat ze vooraf batches moeten reserveren. Gok je te laag dan heb je lange levertijden (jammerdebammer), gok je te hoog dan zit je met een snel ontwaardende voorraad. En als je dan ook nog een fabrikant heeft die quantum korting geeft aan 12gobiking en andere zaken dan snap je dat de prijzen zo uiteen lopen.

• DaYwaLkUr
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:19
Ik mag binnenkort Q4 vanuit mijn werkgever een fiets leasen (zonder bijtelling) alleen nu is het probleem er zijn er zoveel..

De verwachting is ongeveer 2x p/week naar kantoor. Enkele reistijd is 33km en het is in het heuvelland (Limburg) dus veel bergen.

Oja en bij voorkeur ook nog een kinderzitje en/ of bagagr drager mogelijk. Dit is schijnbaar niet meer standaard 😉

Opties:
1. Mijn racefiets (omkleden kan daar) maar ik wil niet al te bezweet aankomen + de laptop moet mee.

2. Van Moof S3 is meer een stadsfiets?

3. Dan heb je nog alternatieven zoals Veloretti, Cowboy, Stromer, etc

Ik zie iig door de bomen het bos niet meer ;-)

[Voor 10% gewijzigd door DaYwaLkUr op 01-09-2021 14:37]

• Supertjeduc
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 19:01
Kijk net naar een topman van vanmoof die 100 miljoen heeft op gehaald bij investeerders
Vraag me wel af hoe zo’n investeerder denkt
Hij vertelde trots dat hij het hoogst gefinancierde e bike bedrijf was
Niks over een betere kwaliteit of service , alleen over groei in aantallen

• roffeltjes
DaYwaLkUr schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:35:

Ik zie iig door de bomen het bos niet meer ;-)
Ja dat s wel duidelijk :+

Ik zie dat je hier 3 hippe budget urban modellen en een top-speed pedelec naast elkaar zet. Dat is echt appels en peren vergelijken (ook prijstechnisch!).

Ik denk dat het goed is om even terug te gaan naar wat je nodig hebt. Ik ga hem in tweeen ophakken, want S-pedelecs en gewone ebikes zijn echt hele andere beestjes.

Standaard ebike:

1. Een ebike waarmee je enkele reis 33km door Limburg mee wil fietsen.
2. Laptop mee
3. Je bent een racefietser, dus je zit graag sportief (leidt ik ook af uit de modellen die je noemt).
4. Woon-werk verkeer, dus je wil een goede fietsenmaker bij jou in de buurt.

Dan kom je al heel snel op een (Semi) sportieve ebike met Bosch Performance line met derailleur versnelling. Daar is heel veel keuze van. Ga naar een goede fietsenmaker in de buurt en kijk wat hij aanbiedt. Heb je dan nog keuze vragen kunnen we je vast wel helpen ;)

Betreft VM, Veloretti en Cowboy: Ik sta bekend als één van de felste critici... ik zou er met een enorme boog omheen lopen. :+

Speedpedelec:

Ik ben geen expert, maar S-pedelecs met Bosch is meer gedoe mee vanwege de kracht op de aandrijflijn vanuit de middenmotor. Het kan wel, maar ik zou toch eerder kijken naar Klever en Stromer, dat zijn toch wel de meer bekende merken op dit gebied en hebben een forse achterwielmotor.

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:53:
Kijk net naar een topman van vanmoof die 100 miljoen heeft op gehaald bij investeerders
Vraag me wel af hoe zo’n investeerder denkt
Hij vertelde trots dat hij het hoogst gefinancierde e bike bedrijf was
Niks over een betere kwaliteit of service , alleen over groei in aantallen
Het is halve oplichting. 4 jaar geleden zeiden ze in hun glossy investeerdersplan dat ze in 2019 winst zouden maken.. in werkelijkheid hebben ze structureel felrode cijfers (wat iedere kenner kon zien aankomen).

Uit hun website kan je al zien dat ze compleet maling hebben aan de klant wat dik onderstreept is door de blijvende kwaliteitsproblemen. Die gaan ze ook niet oplossen want ze zijn al een financiële draaikolk, ze kunnen voor die prijs nooit dat product leveren en dan nog winst maken.

Het is ook nu heel erg duidelijk dat hun doelgroep niet de gebruiker van hun product is, maar de investeerders.

Veloretti is een zelfde laken een pak, die proberen ook via een stel financiers een klapper te maken, precies dezelfde problemen als VM, veel teveel defecte problemen en chaos qua leveringen. Reputatie van Veloretti was al bar slecht voordat ze aan dit traject begonnen :X

En nee, er is geen route naar een beter product of service, hun bedrijfsmodel kan alleen in stand blijven via investeerders en als ze de problemen oppikken knalt de prijs omhoog of branden ze door hun cash reserves. (Simpelweg, direct af fabriek leveren kan niet met een fiets).

*Nog iets compleet off-topic: Veloretti; de naam doet mij walgen... dat je wanproducten probeert te associëren met de bekendste framebouwer allertijden (Dario Pegoretti) vind ik het toppunt van cynische marketing.

[Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 01-09-2021 16:28]

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:01

OgWok

U.N.C.L.E.

[offtopic] Let maar op, de topman van van Moof zit binnenkort bij Harry Mens in zijn poenshow ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• roffeltjes
OgWok schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:14:
[offtopic] Let maar op, de topman van van Moof zit binnenkort bij Harry Mens in zijn poenshow ;)
Tsja, als zakenman is hij natuurlijk prima geslaagd. Het is alleen jammer dat Tweakers zonder blikken en blozen hun pressreleases papegaait en dat de traditionele media ze vergelijkt met Tesla. Blijkbaar willen ze niet snappen dat je niet kijkt naar een Tesla S, maar naar een Austin Allegro . :+

WHAT>THE>FLAMING>FUCK

Ik ben na mijn laatste post bij dat artikel blijkbaar Karmakoning over Vanmoof :X :X :X

[Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 01-09-2021 16:13]

• gysman11
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
Bosch nieuws: Nieuwe Kiox / Remote / App voor de 2022 modellen. Over the air updates. Rijmodi zelf aan te passen. Niet backwards compatible met 2021 hardware. Oh, en een 750 Wh powertube.

Zie: https://ebike-mtb.com/en/...ine-cx-smart-system-2022/

• nathalia
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 13:04
Nieuwe aandrijflijn e-bikes laadt op tijdens het fietsen en maakt ketting of riem overbodig:

https://techpulse.be/nieu...ing-of-riem-overbodig-en/

• Tommie12
nathalia schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:45:
Nieuwe aandrijflijn e-bikes laadt op tijdens het fietsen en maakt ketting of riem overbodig:

Spijtig dat ze dan werken met een voorwielmotor….
En ik vraag me af of je dan op eigen kracht (via de generator en motor) ook wel eens 30 kan rijden als het bergaf gaat.
En uiteraard vraag ik,me af wat het bereik zal worden met een 500Wh batterij….
Vermits er geen versnellingen meer zijn … hoe gaat dit steil bergop?

Veel vragen nog bij dit concept…

• roffeltjes

Oh dear.. :+
Schaeffler Free Drive

De aandrijflijn werd ontwikkeld in samenwerking met Heinzmann en is gebaseerd op een generator die onderaan de fiets zit. De energie van de fietser wordt via de pedalen naar de aandrijflijn gestuurd en rechtstreeks naar een motor in het voorwiel. Dat maakt een ketting of riem overbodig. Het systeem is volledig gebaseerd op kabels met CAN-communicatie. Motor, batterij en andere elektronica worden door dezelfde kabel gestuurd.

De generator is in staat om zelf te bepalen hoeveel het terugneemt op basis van de kracht van de fietser. De overbodige energie wordt door de generator dan automatisch doorgestuurd naar de batterij waarvan dan weer later opnieuw gebruik kan worden gemaakt. Regeneratie, maar dan bij fietsen in de plaats van wagens. Ook op basis van het remmen is de generator in staat om energie terug naar de batterij te sturen.
Okay.... 95% efficiency via een dynamo unit gekoppeld aan een batterij naar een motor? Ik denk dat er een aanzienlijk verschil zit tussen wat er precies wordt geclaimd, want dat lijkt me echt gigagrote bullshit.

Bierviltje vertelt me al dat van LIPO naar electromotor je al meteen onder die 95% zit en dan hebben we de dynamo nog niet bekeken.
Opladen tijdens het rijden?

Een veelgestelde vraag bij e-bikes. Het antwoord is bijna altijd “nee”. Behalve bij de Free Drive van Schaeffler. Eindelijk kunnen er fietsen op de markt komen (die niet per sé heel krachtig zijn) met regeneratie. Het enige nadeel aan deze speciale aandrijflijn is dat je iets meer krachtverlies hebt dan bij een ketting of riem. Volgens het bedrijf gaat het dan om een verlies van 5%. Dat wil zeggen dat je in principe een batterij nodig hebt die 5% groter is om hetzelfde bereik te halen met een evenwaardige fiets met ketting of riem. Dat is natuurlijk zonder de regeneratie gerekend.
Dat het antwoord bijna altijd nee is heeft een reden.. want zo moeilijk is het niet om een flinke dynamo in je voorwiel te proppen :|

Regeneratie is bij fietsen altijd minimaal... zoveel rem je niet en remmen op de motor voelt bijna per definitie onnatuurlijk.. als je je pedalen stilhoudt gaat dat ding remmen. Als ze besluiten alleen te regenereren boven de 25kmpu is het in ieder geval voor Nederland nutteloos |:(

• Athome
Ze hebben het met een Polestar eens getest.
Wat levert de meeste range op. Bij gas los laten rollen of maximaal gebruik maken de regeneratie mogelijkheden.

Conclusie: De een is niet beter dan de ander. De range was min of meer gelijk.
Dus zal het met fietsen ook niet zo veel uitmaken, gok ik dan maar.

• Tahref
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:22

Tahref

God bless you

Techniek lijkt mij niet goed genoeg en inefficient. Als je meer range wilt kan je beter de ondersteuning omlaag doen en hard meetrappen ipv meetrappen zodat jouw energy vervolgens in de accu of motor komt. jouw energy omzetten nadat je +25km fiets zou een mogelijkheid kunnen zijn maar ook daar twijfel ik of dat wel fijn zou zijn.

• Foxhill

Regeneratief remmen bestond al. Onder meer Sparta en Trek hebben het geprobeerd. Bestaat niet voor niets niet meer. Het fiets niet lekker.

Efficiëntie van dynamo>elektromotor komt niet in de buurt van huidige systemen.

[Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 01-09-2021 19:10]

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Foxhill schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:09:
[...]

Regeneratief remmen bestond al. Onder meer Sparta en Trek hebben het geprobeerd. Bestaat niet voor niets niet meer. Het fiets niet lekker.

Efficiëntie van dynamo>elektromotor komt niet in de buurt van huidige systemen.
Ik heb het nooit mogen ervaren maar toch, als ik in de duinen fiets en soms (want lui) met flink wat ondersteuning omhoog ben gegaan baal ik er wel van dat ik moet remmen en zo energie in warmte omzet ipv elektriciteit in de accu. Nu heb ik een voorwielmotor en dan is te hard remmen bij dalen op een zanderig pad niet handig (dat wil je daar achterop als uitzondering bij dalen, vlak gebruik je je voorrem). Maar gezien de effectiviteit van de omzetting kan je je inderdaad afvragen of het verschil zou maken, ik denk van weinig maar zou het gewoon leuk vinden om het voltage op te zien lopen als ik met 25+ van een duin afstort.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Tommie12
roffeltjes schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:02:
[...]

Oh dear.. :+

[...]

Okay.... 95% efficiency via een dynamo unit gekoppeld aan een batterij naar een motor? Ik denk dat er een aanzienlijk verschil zit tussen wat er precies wordt geclaimd, want dat lijkt me echt gigagrote bullshit.

Bierviltje vertelt me al dat van LIPO naar electromotor je al meteen onder die 95% zit en dan hebben we de dynamo nog niet bekeken.

[...]

Dat het antwoord bijna altijd nee is heeft een reden.. want zo moeilijk is het niet om een flinke dynamo in je voorwiel te proppen :|

Regeneratie is bij fietsen altijd minimaal... zoveel rem je niet en remmen op de motor voelt bijna per definitie onnatuurlijk.. als je je pedalen stilhoudt gaat dat ding remmen. Als ze besluiten alleen te regenereren boven de 25kmpu is het in ieder geval voor Nederland nutteloos |:(
Met jouw rijstijl zou je elke maand een kapitaal besparen aan remblokjes :+ :+

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:34:
[...]

Met jouw rijstijl zou je elke maand een kapitaal besparen aan remblokjes :+ :+
En vieze vingers! :+

• h4ns
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Nog meer mensen met goede ervaringen met cheapo e-bikes uit China?

Heb een maandje of vier geleden een Yadea YS500 gekocht en moet zeggen dat ik gewoon erg tevreden ben met de fiets.

https://www.yadea.com/de/...ea-ys500-electric-bicycle

Was destijds leverbaar via Banggood EU warehouse en heb ze toen ook op Ali gezien. Momenteel zijn ze echter niet meer verkrijgbaar of enkel tegen een veel hogere prijs.

Of het aan te raden is een dergelijke gok te nemen met zo'n China bike laat ik even in het midden, maar voor de 1285,- Euro die ik betaald heb zou ik toch niet echt mogen klagen denk ik :)

• Foxhill
h4ns schreef op donderdag 2 september 2021 @ 01:29:
Heb een maandje of vier geleden een Yadea YS500 gekocht en moet zeggen dat ik gewoon erg tevreden ben met de fiets.
Ik ken die aandrijving niet en weet niet of dat lang houdt en later nog te repareren is. Er zit wel een Suntour voorvork en Shimano (?) remmen op. Dat krijg je op dit moment niet eens altijd bij de Nederlands A-merken. Ik gok wel een Altus derailleur?

Zulke fietsen zijn eigenlijk nooit goed rijklaar gemaakt. Dat loont zich wel om te laten doen. Gesmeerd, gespannen en afgesteld voorkom je veel problemen. Misschien dat niet elke winkel hem in onderhoud wil nemen, maar denk wel dat je er een winkel voor kunt vinden.

• Tommie12
Foxhill schreef op donderdag 2 september 2021 @ 06:44:
[...]

Ik ken die aandrijving niet en weet niet of dat lang houdt en later nog te repareren is. Er zit wel een Suntour voorvork en Shimano (?) remmen op. Dat krijg je op dit moment niet eens altijd bij de Nederlands A-merken. Ik gok wel een Altus derailleur?

Zulke fietsen zijn eigenlijk nooit goed rijklaar gemaakt. Dat loont zich wel om te laten doen. Gesmeerd, gespannen en afgesteld voorkom je veel problemen. Misschien dat niet elke winkel hem in onderhoud wil nemen, maar denk wel dat je er een winkel voor kunt vinden.
Dat rijklaar maken is niet zo spannend.
Ik zou me meer zorgen maken over support als er iets mis gaat met de motor of batterij.

Ik koop alleen dingen direct in china als ik me niet slecht voel bij een totaal verlies na een paar weken.

• roffeltjes
@Foxhill @h4ns Die afmontage is inderdaad Shimano Altus niveau (Derrailleur, remmen), prima. Dan nog wat Chinese wieltjes, driehonderd in een dozijn. Prijs verschil zit hem grotendeels in het leveren af fabriek zonder laatste QC met nul support in Europa.

Probleem is als zo gezegd de motor; als daar wat mis mee gaat dan ben ik wel benieuwd hoe dat afloopt qua support, dat is eigenlijk een beetje wat voor bepaald of dit echt een goede deal is. Anders kan het toch een duurder verhaal worden dan een standaard Europees model.
Tommie12 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:25:
[...]Dat rijklaar maken is niet zo spannend.
Maar moet wel gebeuren, anders heb je heel snel een stukke fiets.

[Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 02-09-2021 10:32]

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 17-09 23:57
Deze kwam op mijn FB voorbij, grappig detail :)

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:08:
Deze kwam op mijn FB voorbij, grappig detail :)

[Afbeelding]
De methode van een TV op een doos afbeelden om schades te voorkomen is al zo oud als het internet zelf :+ Wel slim overigens want het werkt kennelijk nog steeds

[Voor 3% gewijzigd door stin00 op 02-09-2021 12:40]

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Ik zie ineens Speedpedelcs op IBOOD voorbij komen van een vaag merk: https://www.ibood.com/nl/...00000/17479/fuell-ebikes/

Geen idee of het wat is..

• Tommie12
stin00 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:47:
Ik zie ineens Speedpedelcs op IBOOD voorbij komen van een vaag merk: https://www.ibood.com/nl/...00000/17479/fuell-ebikes/

Geen idee of het wat is..
De motor levert 100 Nm, en de naaf is een Alfine 8.
Die naaf is heel goed voor gewone fietsen, maar mag maar een koppel krijgen van 50 Nm.

Op een 25km/h ebike wordt het koppel van de Performance Line al beperkt als die naaf er onder zit, en deze kerels gaan die naaf gebruiken in een speed bike???
Motormerk…. Nog nooit van gehoord.

Set for failure.

En dan service van ibood….. vergeet het maar. Die doen gewoon niks, buiten een doos leveren of terug ophalen.

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:03:
[...]

De motor levert 100 Nm, en de naaf is een Alfine 8.
Die naaf is heel goed voor gewone fietsen, maar mag maar een koppel krijgen van 50 Nm.

Op een 25km/h ebike wordt het koppel van de Performance Line al beperkt als die naaf er onder zit, en deze kerels gaan die naaf gebruiken in een speed bike???
Motormerk…. Nog nooit van gehoord.

Set for failure.

En dan service van ibood….. vergeet het maar. Die doen gewoon niks, buiten een doos leveren of terug ophalen.
Is ontwikkeld door Erik Buell een best wel briljante technicus, heeft in het verleden Buell gemaakt het sportieve broertje van een Harley , later overgenomen door Harley en de nek omgedraaid door de zelfde firma
Die fietsen kon je in het begin kopen als speedpedelec
Blijkbaar zit iemand met een rest partij als ze bij iBood ( heb ik trouwens wel goeie ervaringen mee ) verkocht worden

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:08
Mijn vrouw rijdt een giant easy-e ebike en heeft die nu anderhalf jaar en er staat 3500km op, nu lijkt het er op dat de tandwieltjes in de voorwielmotor kapot zijn, de motor ratelt en lijkt af en toe 'tanden te poetsen' en gisteren kwam ze de beneluxtunnel amper uit :X Vandaag gaat ze even langs de fietsenmaker maar ik vind dat wel héél snel defect. Is dit een bekend euvel en valt zoiets onder garantie want ik kom niet helemaal uit de garantievoorwaarde.

De garantievoorwaarden van Giant geven aan dat er 2 jaar garantie zit op de accu en 'overige electronische delen' maar even verderop staat ook weer dat er geen garantie geldt voor slijtagedelen zoals remmen, kettingen en tandwielen.
Dus valt zo'n motor onder 'electronische delen' of onder slijtagegevoelige 'tandwielen' ?

En kunnen die tandwieltjes los worden vervangen of mag er gelijk een hele nieuwe motor in van een paar honderd euro :X?

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:04
Metro2002 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:24:
......

En kunnen die tandwieltjes los worden vervangen of mag er gelijk een hele nieuwe motor in van een paar honderd euro :X?
Gelijk een nieuwe motor hoeft niet. Voor de voorwielmotor zijn revisie sets te koop.

mbt garantie wordt meestal verwezen naar de Europese garantietermijn van twee jaar.
Ze kunnen daarin eea wel uitsluiten, maar zoals al eerder in dit topic aan bod is gekomen hebben we hier in Nederland de zgn. wettelijke garantie, die uitgaat van ongestoorde werking tijdens de gebruikelijke levensduur van een product.
Als de tandwielen echt zo snel vervangen moeten worden, lijkt me dat reden om daar een beroep op te doen als het vervangen ervan niet onder de EU garantie valt. Het kost wel wat meer werk en misschien een eigen bijdrage in de kosten.

• Tommie12
Mijn vrouw rijdt een giant easy-e ebike en heeft die nu anderhalf jaar en er staat 3500km op, nu lijkt het er op dat de tandwieltjes in de voorwielmotor kapot zijn, de motor ratelt en lijkt af en toe 'tanden te poetsen' en gisteren kwam ze de beneluxtunnel amper uit :X Vandaag gaat ze even langs de fietsenmaker maar ik vind dat wel héél snel defect. Is dit een bekend euvel en valt zoiets onder garantie want ik kom niet helemaal uit de garantievoorwaarde.

De garantievoorwaarden van Giant geven aan dat er 2 jaar garantie zit op de accu en 'overige electronische delen' maar even verderop staat ook weer dat er geen garantie geldt voor slijtagedelen zoals remmen, kettingen en tandwielen.
Dus valt zo'n motor onder 'electronische delen' of onder slijtagegevoelige 'tandwielen' ?

Dat zou toch onder garantie moeten vallen.
De tandwielen die klassiek onder normale slijtage vallen zijn de cassette en het voorblad samen met de ketting. Die zouden het op een normale ebike toch 5-10000 kmmoeten uithouden.

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:04
..... de motor ratelt en lijkt af en toe 'tanden te poetsen' en gisteren kwam ze de beneluxtunnel amper uit ........
Tommie12 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:51:
...... Die zouden het op een normale ebike toch 5-10000 kmmoeten uithouden.
Wel is het zo dat bij slijtage de belasting van de tandwielen een grote rol speelt.

Als de Benelux tunnel in de hoogste versnelling met een lage trapfrequentie en hoogste ondersteuningsstand wordt gedaan dat die kunststof wieltjes wel tot het uiterste belast worden.

• Metro2002
elinx schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:02:
[...]

[...]
Wel is het zo dat bij slijtage de belasting van de tandwielen een grote rol speelt.

Als de Benelux tunnel in de hoogste versnelling met een lage trapfrequentie en hoogste ondersteuningsstand wordt gedaan dat die kunststof wieltjes wel tot het uiterste belast worden.
Het is de beneluxtunnel he, niet de mont Ventoux of zo :P De fietstunnel is behelst ongeveer 400 meter klimmen met een hellingspercentage van wat is het, 3% ofzo?

Ze gebruikt hem daar volgens mij wel in de hoogste ondersteuning, daar heb je immers een ebike voor toch? Als het daarvan al stuk gaat is het gewoon te zwak ontworpen imo.
Verder rijdt ze 90% van de tijd in eco mode.

Maar zelfs al zou dit onder 'zeer zwaar belasten' vallen, dan vind ik het nog wel snel kapot.
Tommie12 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:51:
[...]

Dat zou toch onder garantie moeten vallen.
De tandwielen die klassiek onder normale slijtage vallen zijn de cassette en het voorblad samen met de ketting. Die zouden het op een normale ebike toch 5-10000 kmmoeten uithouden.
Ik weet dus niet of die interne tandwieltjes ook onder slijtagedelen vallen of dat die gewoon een fietsleven mee zouden moeten gaan (wat naar mijn mening het geval zou moeten zijn)

En misschien een domme vraag maar waarom zitten er uberhaupt tandwielen in een electromotor? En waarom van plastic :P

[Voor 30% gewijzigd door Metro2002 op 03-09-2021 11:22]

• roffeltjes
Metro2002 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:20:
En misschien een domme vraag maar waarom zitten er uberhaupt tandwielen in een electromotor? En waarom van plastic :P
In een MM zitten tandwielen, maar dat is niet altijd het geval bij een naafmotor.

Nou weet ik van Giant dat ze in het verleden wel tandwielen gebruikten in hun voorwielmotoren, maar of dat nog zo is bij het nieuwste type durf ik niet te zeggen. Ze geven wel aan dat ding stil is, dus dat zou mij doen denken dat er geen tandwiel in zit?

En betreft de helling, het lijkt ero dat de benelux tunnel 300meter 5% is.... met full-power en lage snelheid kan dat wel een flinke thermische belasting zijn (geen flauw idee hoeveel het systeemgewicht is, beetje brutaal ernaar te vragen^^). Het is een klein motortje, dus ook qua afvoer niet ideaal.

Ik ben niet voor niets zo stellig in het adviseren om budget te rekken en een MM te kiezen.

[Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 03-09-2021 12:51]

• Metro2002
roffeltjes schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:38:
[...]

In een MM zitten tandwielen, maar dat is niet altijd het geval bij een naafmotor.

Nou weet ik van Giant dat ze in het verleden wel tandwielen gebruikten in hun voorwielmotoren, maar of dat nog zo is bij het nieuwste type durf ik niet te zeggen. Ze geven wel aan dat ding stil is, dus dat zou mij doen denken dat er geen tandwiel in zit?
Stil is relatief, je hoort de motor wel werken altijd.
En betreft de helling, het lijkt ero dat de benelux tunnel 300meter 5% is.... met full-power en lage snelheid kan dat wel een flinke thermische belasting zijn (geen flauw idee hoeveel het systeemgewicht is, beetje brutaal ernaar te vragen^^). Het is een klein motortje, dus ook qua afvoer niet ideaal.
Ze is kapster en heeft altijd best veel spullen bij zich en ze is ook niet de lichtste en de fiets zelf weegt ook meer dan een sherman tank. Gok dat het met gemak over de 150kg in totaal heen gaat. Lage snelheid valt wel mee, meestal zo rond de 17km/u~19km/u omhoog in die tunnel. Ik moet zelf altijd wel even aanpoten als ik dr bij wil houden (ik heb zelf geen ebike, ironisch genoeg juist vanwege dit soort potentiele problemen )
Ik ben niet voor niets zo stellig in het adviseren om budget te rekken en een MM te kiezen.
Tussen de 75% en 100% meer (destijds) vind ik niet meer 'het budget een 'beetje' oprekken ;). En zou je met een middenmotor dan niet exact hetzelfde probleem hebben? Die plastic tandwieltjes zijn uiteindelijk toch de zwakste schakel lijkt me?

[Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 03-09-2021 13:26]

• jimh307
Geared hubmotoren hebben een planetair tandwielstelsel. De Sparta E-motion modellen hebben een direct drive hubmotor en maar 30Nm aan kracht.

• Tommie12
Metro2002 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:22:
[...]

Stil is relatief, je hoort de motor wel werken altijd.

[...]

Ze is kapster en heeft altijd best veel spullen bij zich en ze is ook niet de lichtste en de fiets zelf weegt ook meer dan een sherman tank. Gok dat het met gemak over de 150kg in totaal heen gaat. Lage snelheid valt wel mee, meestal tussen de 17 en 20km/u. Ik moet altijd wel even aanpoten als ik dr bij wil houden (ik heb zelf geen ebike, ironisch genoeg juist vanwege dit soort potentiele problemen )

[...]

Tussen de 75% en 100% meer (destijds) vind ik niet meer 'het budget een 'beetje' oprekken ;). En zou je met een middenmotor dan niet exact hetzelfde probleem hebben? Die plastic tandwieltjes zijn uiteindelijk toch de zwakste schakel lijkt me?
Het zou me verwonderen dat er in het voorwiel plastic tandwielen zitten, waarschijnlijk zit daar een planeetreductie in (waarschijnlijk metaal) en die moet de belastingen die jij omschrijft zeker aan kunnen.

Nu zou ik stoppen met hier te speculeren, en de fiets terug brengen naar de verkoper.
Dan weet je waar je aan toe bent.

• Metro2002
Tommie12 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:26:
[...]

Het zou me verwonderen dat er in het voorwiel plastic tandwielen zitten, waarschijnlijk zit daar een planeetreductie in (waarschijnlijk metaal) en die moet de belastingen die jij omschrijft zeker aan kunnen.

Nu zou ik stoppen met hier te speculeren, en de fiets terug brengen naar de verkoper.
Dan weet je waar je aan toe bent.
Daar staat ie intussen, ik laat de uitkomst hier uiteraard even horen :)

• roffeltjes
Metro2002 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:22:
[...] Lage snelheid valt wel mee, meestal tussen de 17 en 20km/u.
Dat is met 5% stijging 600 watt :+

https://hpv.popol.eu/trapvermogen.html

Dat is wel erg veel gevraagd voor een 20nm naafmotortje...

Als een motor op vol vermogen ruim onder de max snelheid valt dan ga je wel wat warmte moeten afvoeren en daar gaat het mis met naafmotoren.
Nee, want de motor zelf kan vanwege de versnellingen een hoger toerental draaien. En middenmotoren zijn sowieso aanzienlijk sterker :)

[Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 03-09-2021 13:33]

• Sinned123
  • Laatst online: 17-09 20:35
Ik mag van mijn werkgever een fiets leasen en afhankelijk van het aanschaf bedrag gaat de bijtelling me ergens tussen de €4 en €8 per maand kosten.
De reiskosten gaan dan vervallen maar met 7ct/km was dat toch al niet dekkend.
Ik wil dan ook overstappen op reizen met de fiets en een eletrische fiets is een goede motivator.
En de reiskosten zijn door alle covid perikelen toch al voorlopig bevroren.

Ik woon op 16km en mag dan blijkbaar zelfs een speedpedelec(vanaf 15km) leasen.
Maar in principe wil ik gewoon een degelijke fijne "normale" electrische fiets, zodat ik ook af en toe met de familie zonder helm een rondje kan maken.
Bij voorkeur een sportief model.

Ik heb een link gekregen met een keuze uit 77fietsen:
https://mblsvrhd.hellorider.lease/
Wat zijn uit dit lijstje een beetje de goede modellen?

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Athome
Ik zie er zelf best wel een paar leuke modellen tussen zitten.

Meerdere modellen in de prijsklasse vanaf 89 euro/maand
Gazelle Charmonix
Gazelle Ultimate
Cortina E-mozzo
Sparta d-Rule
Trek Verve
Batavus Dinsdag (volgens mij alleen dames model)

• Sinned123
  • Laatst online: 17-09 20:35
Athome schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:33:
Ik zie er zelf best wel een paar leuke modellen tussen zitten.

Meerdere modellen in de prijsklasse vanaf 89 euro/maand
Gazelle Charmonix
Gazelle Ultimate
Cortina E-mozzo
Sparta d-Rule
Trek Verve
Batavus Dinsdag (volgens mij alleen dames model)
Top daar kan ik wat mee :)

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• roffeltjes
Koga is en blijft ook wel mooi ;)

• HansPoelmans
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 08-09 16:04
Ik kan via het werk een fietsleasing aangaan die vrij voordelig is.
Heb lang met de mtb gereden maar owv knieproblemen moeten stoppen, ik hoopte dat een EMtb me misschien wat zou kunnen helpen.

Zelf al wat gezocht maar trek rail viel al af door levertijd die momenteel 2023 is :o
Specialized Turbo Levo stond ook op de lijst maar vind het premium prijskaartje nogal overdreven...
Had ook eens bij Giant gekeken naar de Trance E X 29 2 dewelke full xt is met soortgelijke componenten voor 2000eur minder!
https://www.giant-bicycles.com/be/trance-x-eplus-pro-29-2

Ook zag ik gister bij de lokale bike shop die trek verkocht ook een cube stereo hybrid staan die wel ZEER aantrekkelijk zijn in afmontage en prijs

Bvb volgende 2 vind ik wel zeer netjes, weet wel niet of de dure de extra prijs waard is maar vind het een zeer mooie combi
https://www.cube.eu/nl/20...c-sl-29-flashgreynorange/

https://www.cube.eu/nl/20...actionteam-29-actionteam/

Wat bij cube wel een leuke extra is dat ze de nieywste bosch 750 batterij hebben en nieuwe motor met ook het kiox300 systeem met gps/hs mogelijkheid.

Vind de actionteam wel mooi van kleur maar weet niet of dit de extra prijs waar is...
Nu voor mij zou dit +- 65eur entto voor 36mnd zijn voor de grijze en net geen 80 voor de team. Met afkoop waarde rond de 800 voor de grijze en 1350 voor de team.
Denk dat na de lease deze wel voor meer als de afkoopwaarde verkocht kunnen worden?

Mijn terrein hier is gewone XC met misschien af en toe een tripje naar de ardennen. Zeker geen extreme bike parks of dergelijke.

RaceRig: I7 6700K | 16gb Ram | 1080TI | 3x Dell SG3220DGF QHD | SimLab GT1 Evo | Sparco Grid Q seat | Triple Monitor mount simlab | Simucube 2 Pro + Polsimer F1 + Innato Porsche GT3 replica @ Omp Superquadro | Aiologs Seq + Handbrake | Fanatec V3 pedals

• Athome
Lastig om een oordeel te geven. Je geeft aan dat je door knieproblemen eigenlijk geen MTB Trails meer kan rijden. Dan vraag ik mij af of een E-MTB dan wel voldoende doet. De Bosch CX motor is een heftig apparaat die absoluut helpt

Middenmotoren blijven een vorm van ondersteuning waarbij het fietsen nog steeds door jezelf gedaan moet worden. Middenmotoren meten de hoeveelheid rotatie (cadans) en de druk op de pedalen (krachtsensor) om te bepalen hoe veel ondersteuning er geleverd gaat worden. Daardoor, weinig druk is ook weinig ondersteuning.

E-MTB's zijn niet goedkoop. Ik zou er eerst eens een paar keer ergens 1 proberen te regelen om daar een Trail mee te rijden. Geeft gelijk een indruk hoe groot de accu moet zijn.

• HansPoelmans
Goh denk niet dat het onmogelijk is, de belasting is wel een pak lager denk ik met een EMTB, volgend weekend heb ik normaal de turbo levo als test, hoop dat dit goed gaat!

Ik hoop iig op positief gevoel want ik mis het ergens wel... met de EMTB zal owv het gewicht wel een deel agile rijden wegvallen en iets minder fun als met een gewone maar iig beter als niets.

RaceRig: I7 6700K | 16gb Ram | 1080TI | 3x Dell SG3220DGF QHD | SimLab GT1 Evo | Sparco Grid Q seat | Triple Monitor mount simlab | Simucube 2 Pro + Polsimer F1 + Innato Porsche GT3 replica @ Omp Superquadro | Aiologs Seq + Handbrake | Fanatec V3 pedals

• roffeltjes
@HansPoelmans Ik zou zeggen: Ga naar het forum van Mountainbike.nl en stel daar je vragen.
Eén van de oude rotten daar heeft tegenwoordig ook een E-MTB.

Ik rij wel eens (Nederlandse) trails, maar niet op een e-bike en ik heb ook geen lichamelijke malheur, dus ik durf hier niet iets over te zeggen. Ik denk verder ook niet dat er hier heel veel E-MTB kenners zijn

[Voor 45% gewijzigd door roffeltjes op 04-09-2021 13:39]

• HansPoelmans
roffeltjes schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:37:
@HansPoelmans Ik zou zeggen: Ga naar het forum van Mountainbike.nl en stel daar je vragen.
Eén van de oude rotten daar heeft tegenwoordig ook een E-MTB.

Ik rij wel eens (Nederlandse) trails, maar niet op een e-bike en ik heb ook geen lichamelijke malheur, dus ik durf hier niet iets over te zeggen. Ik denk verder ook niet dat er hier heel veel E-MTB kenners zijn
Thanks, will do.
Was vroeger redelijk actief op mountainbike.be forum maar lijkt nogal dood

• roffeltjes
HansPoelmans schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:42:
[...]

Thanks, will do.
Was vroeger redelijk actief op mountainbike.be forum maar lijkt nogal dood
Mountainbike.nl is behoorlijk actief en heeft een aantal posters waarbij mijn kennis echt compleet bij verbleekt, al is dat natuurlijk vooral MTB specifiek.

Maar als iemand een keer gedonder heeft met zijn schijfremmen is dat een goede plek om eens rond te neuzen ;)

• Firstjazz
Door de zeer lange levertijd van de Dutch ID Phantom 85 automatic (april 2022 of later) en het feit dat ik niet zo lang wil wachten op een e-bike heb ik enig advies nodig of het alternatief dat ik voor ogen heb (Pegasus Tecaro Evo NV belt automatic) afgaand op jullie ervaringen met beide merken een juiste keuze zou kunnen zijn.

De specifiacties van Pegasus: https://www.pegasus-bikes...-automatic/dames-sportief

Specifiacties van Dutch ID: https://www.dutch-id.nl/phantom/#specificaties

Alvast dank voor adviezen/tips/suggesties, etc.

• roffeltjes
Tsja, prima merk, iets sterkere, maar ook iets oudere motor die iets meer geluid maakt dan de nieuwe Performanceline. Verder allemaal niet spannend. Enviolo met middenmotor van een A-merk. Zijn nog een heel stel (Duitse) merken die iets dergelijks leveren.

Je vond de Dutch ID goed rijden, wat dat betreft is dat wel een zekerheid tov een andere fiets. Ik ben niet direct bang dat de Pegasus slecht rijdt, maar of hij voor jou net zo lekker rijdt is niet te zeggen.

• pjotter1965
Firstjazz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:15:
Door de zeer lange levertijd van de Dutch ID Phantom 85 automatic (april 2022 of later) en het feit dat ik niet zo lang wil wachten op een e-bike heb ik enig advies nodig of het alternatief dat ik voor ogen heb (Pegasus Tecaro Evo NV belt automatic) afgaand op jullie ervaringen met beide merken een juiste keuze zou kunnen zijn.

De specifiacties van Pegasus: https://www.pegasus-bikes...-automatic/dames-sportief

Specifiacties van Dutch ID: https://www.dutch-id.nl/phantom/#specificaties

Alvast dank voor adviezen/tips/suggesties, etc.
Ik weet niet waar je woont. Er staan nog een paar Phantom modellen bij dealers. ( 20 /. 21 modellen ) Zie link ;
https://www.fietsenwijk.n...ietsen/result/default.asp

• Athome
@Firstjazz
Kijk ook eens naar Riese und Muller. Zij hebben geen leveringsproblemen. Levertijd gemeld is ongeveer 10 weken. In werkelijk meestal wat korter tot soms flink korter.
Riese und Muller gebruikt geen Shimano onderdelen. Een van de veroorzakers van de leveringsproblemen.

• Firstjazz
roffeltjes schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:46:
Tsja, prima merk, iets sterkere, maar ook iets oudere motor die iets meer geluid maakt dan de nieuwe Performanceline. Verder allemaal niet spannend. Enviolo met middenmotor van een A-merk. Zijn nog een heel stel (Duitse) merken die iets dergelijks leveren.

Je vond de Dutch ID goed rijden, wat dat betreft is dat wel een zekerheid tov een andere fiets. Ik ben niet direct bang dat de Pegasus slecht rijdt, maar of hij voor jou net zo lekker rijdt is niet te zeggen.
De Pegasus leek me een goed alternatief, maar natuurlijk eerst proefrijden. Kan ook direct besteld worden bij Pegasus in Duitsland en het onderhoud kan bij elke Pegasus dealer in NL. Wel fijn dat dit kan.
pjotter1965 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:28:
[...]

Ik weet niet waar je woont. Er staan nog een paar Phantom modellen bij dealers. ( 20 /. 21 modellen ) Zie link ;
https://www.fietsenwijk.n...ietsen/result/default.asp
Ik woon in Drenthe. Handige link trouwens. Net even gekeken en toch aardig wat modellen voorhanden. Bedankt voor de tip/link!
Athome schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:43:
@Firstjazz
Kijk ook eens naar Riese und Muller. Zij hebben geen leveringsproblemen. Levertijd gemeld is ongeveer 10 weken. In werkelijk meestal wat korter tot soms flink korter.
Riese und Muller gebruikt geen Shimano onderdelen. Een van de veroorzakers van de leveringsproblemen.
Ries en Muller heb ik bij de dealer ook zien staan, maar de modellen spreken met niet zo aan. Uiteindelijk gaat het om de fietservaring en esthetische voorkeur is toch heel persoonlijk. Maar ik neem het opnieuw mee in de overweging ;)

• roffeltjes
Shimano is niet het hele probleem, de hele keten is zwaar overbelast. Dat gaat van frames tot stuurpennen tot spaken.

Sinds Enviolo zo populair is, is op de meeste duurdere ebikes het enige van Shimano nog de remset. Als dat met een overstapje naar Magura MT-5 (of Tektro) was op te lossen hadden fabrikanten dat allang al gedaan. Sparta ging een paar jaar terug uit ellende ook Sturmey Archer naven inbouwen.

Accell en Derby hebben ook gewoon linkjes met Magura en die remsets die je al besteld hebt van Shimano kan je ook op de volgende jaargang wel kwijt. Alternatief om een half jaar later uit te leveren is ook voor de fabrikanten niet fijn (sowieso, de snelste gaat het meest verkopen, dat zie je hier ook al).

Ik vraag me af of het in afzienbare tijd beter wordt, want ook pre-corona ging het al niet helemaal jofel met de verhouding vraag/aanbod.

Als R&M snel kan leveren hebben ze voorraden onderdelen liggen, of door slim opkopen, of doordat ze minder goed verkopen. Voor mijn gevoel zie ik tegenwoordig minder R&M, dus wellicht is het beide waar.

• Tommie12
roffeltjes schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:07:
Shimano is niet het hele probleem, de hele keten is zwaar overbelast. Dat gaat van frames tot stuurpennen tot spaken.

Sinds Enviolo zo populair is, is op de meeste duurdere ebikes het enige van Shimano nog de remset. Als dat met een overstapje naar Magura MT-5 (of Tektro) was op te lossen hadden fabrikanten dat allang al gedaan. Sparta ging een paar jaar terug uit ellende ook Sturmey Archer naven inbouwen.

Accell en Derby hebben ook gewoon linkjes met Magura en die remsets die je al besteld hebt van Shimano kan je ook op de volgende jaargang wel kwijt. Alternatief om een half jaar later uit te leveren is ook voor de fabrikanten niet fijn (sowieso, de snelste gaat het meest verkopen, dat zie je hier ook al).

Ik vraag me af of het in afzienbare tijd beter wordt, want ook pre-corona ging het al niet helemaal jofel met de verhouding vraag/aanbod.

Als R&M snel kan leveren hebben ze voorraden onderdelen liggen, of door slim opkopen, of doordat ze minder goed verkopen. Voor mijn gevoel zie ik tegenwoordig minder R&M, dus wellicht is het beide waar.
Tja, die leveringen uit Azië blijven problematisch. Vroeguh kostte een container van Shanghai naar Rotterdam of Antwerpen 2000€, nu is dat 12000€. Dat is niet omdat schepen halfvol varen….
Binnenkort komen er vissersboten met containers toe….

En dan moeten de fabrieken nog draaien, want die liggen soms dagen plat onwille van Corona….

R&M is in Duitsland wel populair, maar hier minder omdat die gewoon reteduur zijn. Ik vind ze zelf nogal lomp en zwaar. Ze zijn zeker goed afgewerkt maar erg zwaar.
Ze zullen net iets meer leverage hebben over hun leveranciers, of misschien zelfs meer betalen, want ze krijgen het toch doorgerekend.

• Supertjeduc
Volgens mij zit R&M ook gewoon op de Max wat ze kunnen leveren
En duur , er zijn niet zoveel fietsen met de zelfde specs aan onderdelen die veel goedkoper zijn
Mijn koplamp kost al meer dan 300€
Als je kijkt wat ze vragen voor een Stella valt het allemaal mee

• jimh307
Tommie12 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:37:
[...]

Tja, die leveringen uit Azië blijven problematisch. Vroeguh kostte een container van Shanghai naar Rotterdam of Antwerpen 2000€, nu is dat 12000€. Dat is niet omdat schepen halfvol varen….
Binnenkort komen er vissersboten met containers toe….

En dan moeten de fabrieken nog draaien, want die liggen soms dagen plat onwille van Corona….

R&M is in Duitsland wel populair, maar hier minder omdat die gewoon reteduur zijn. Ik vind ze zelf nogal lomp en zwaar. Ze zijn zeker goed afgewerkt maar erg zwaar.
Ze zullen net iets meer leverage hebben over hun leveranciers, of misschien zelfs meer betalen, want ze krijgen het toch doorgerekend.
Weet er alles van :/

Prijzen slaan nergens meer op en er worden woekerwinsten gedraaid die over diverse fracties verdeeld worden, dus niet na te traceren. Het vervoer van Li-ion cellen is ook behoorlijk duurder geworden en dat moet doorberekend worden aan {uiteindelijk de klant}.

Nu vallen Li-ion cellen en andere cellen nog in de prijs mee, maar fietsframes zijn veel volumineuzer. We moeten het hebben van China, Japan en dan de andere {armere} landen waar kobalt vervoerd moet worden. Verwerk dat en vervoer weer opnieuw en dat drijft de prijs enorm op. Er wordt al gekeken naar andere meer efficiëntere manieren om partvervoer/deelvervoer te voorkomen wat de prijs enorm kan drukken. Mede vandaar dat Tesla kobalt uit wil sluiten. Verkoop de auto's voor dezelfde prijs en je draait meer winst.

Mijn bestellingen bij fabrikanten probeer ik zo volumineus mogelijk te laten komen want dat scheelt uiteindelijk in kosten. Grote orders zijn altijd een risico en zeker in mijn tak van het vak want Li-ion cellen slijten op de plank en moet je dus zeer goed zijn in plannen en kansen/orders pakken. Een deel van mijn werk :)
Pagina: 1 ... 79 ... 82 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee