Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 80 81 82 Laatste
Acties:

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18:37
Supertjeduc schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:53:
Mijn koplamp kost al meer dan 300€ e
Supernova M99?

Mooi spul, maar een Axendo 80 is in dezelfde topklasse en kost 4 tientjes. :+

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:52
Supertjeduc schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:53:
Volgens mij zit R&M ook gewoon op de Max wat ze kunnen leveren
En duur , er zijn niet zoveel fietsen met de zelfde specs aan onderdelen die veel goedkoper zijn
Mijn koplamp kost al meer dan 300€
Als je kijkt wat ze vragen voor een Stella valt het allemaal mee
Stella is ook niet goedkoop….

Vergelijk R&M met Stevens of Velo de Ville, dat zijn ook hoogkwalitatieve fietsen en toch makkelijk 500-1000€ goedkoper.

R&M maakt ook een aantal modellen die echt afzichtelijk zijn. De Hommage of Delite zijn echt niet aan te zien.

De enige die er nog redelijk uitzien zijn de Charger en de Nevo. Maar als je die van nabij bekijkt…. Lomp en zwaar.

• Athome
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:02
R&M zijn inderdaad zwaar maar wel superstabiel. Het voelt alsof je die dingen van een berg kan gooien zonder dat ze een krimp geven.
De meeste modellen zijn ontworpen met een Speed Pedelec in het achterhoofd. Dat moet ergens vandaan komen.

• Athome
roffeltjes schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:49:
[...]

Supernova M99?

Mooi spul, maar een Axendo 80 is in dezelfde topklasse en kost 4 tientjes. :+
Wel eens naar de Specs gekeken. 80 lux vs. minimaal 150 lux voor de mini pro 25. Dat is volgens mij de lamp waar @Supertjeduc naar verwijst.

[Voor 11% gewijzigd door Athome op 04-09-2021 23:56]

• roffeltjes
Tahref schreef op zondag 5 september 2021 @ 00:36:. De voorwiel motor die voor vele een doorn in het oog is
Ik vind een voorwielmotor ook leuk en ze kunnen heel fijn rijden, maar toch blijf ik ertegen adviseren.

Zware voorkant, stukje betrouwbaarheid, kosten, power en veiligheid.

- Fiets in een hoog fietsenrek zetten is met een flinke voorwielmotor lastig (ook al omdat je er niet goed voor staat.
- Veel storingen gehad met goede naafmotoren, dat is ook geen uitzondering (zie ook discussie van gisteren)
- Voorwielmotor kan erg duur worden als je veel storingen krijgt (naast oververhitten zijn oa kabelboom en vocht bekende problemen). Ik heb in ieder geval heel wat voorwielmotoren moeten vervangen (en in Amsterdam heb je niet zoveel heuveltjes^^)
- Voorwielmotor mist power, wat met zware tegenwind of een bruggetje betekend dat hij erg hard moet werken en dat is weer niet zo goed.
- Last but not least, een voorwielmotor kan ronduit link zijn als het glad wordt. En dan heb ik het over regen op klinkers of bladeren in de goot. Als je voorkant gaat glijden kan je hem heel moeilijk nog recht houden.

Alles bij elkaar ben ik daarom al snel geneigd een voorwielmotor af te raden. Niet omdat ze een doorn in mijn oog zijn, maar omdat ze in elk scenario de slechtste optie zijn tov een middenmotor of achernaafmotor.

Neemt niet weg dat jij een leuk projectje hebt waar je fijn mee fietst ;)

[Voor 87% gewijzigd door roffeltjes op 05-09-2021 00:57]

• Tahref
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:52

Tahref

God bless you

Deze week mijn nieuwe 36v-24ah accu van unit pack power ontvangen.
Vandaag 75km gefietst en volgens display nog 50% over, dus tevreden.
Ik zie vaak andere soort e-bikes langskomen en snap de keuzes maar vind het zelf heerlijk om een basic e-bike te hebben die ik zelf zonder problemen kan fixen en upgraden als dat nodig is. De voorwiel motor die voor vele een doorn in het oog is, is prima voor mij en ik verwacht in jaren geen storingen of andere problemen. (hier in noord holland ook nauwelijks heuvels en trap ook wel goed mee waardoor de motor niet alles op eigen kracht doet)
Tevens kom ik door deze keuze in een andere prijs categorie.

Decathlon fiets: 300 euro
Voorwiel motor: 170 euro
voor V-brake(front disk brake paste niet meer door motor 8)7 :12 euro
Kt controller,Kt display en kastje: 105 euro
Trapsensor + magneetschijf: 15 euro
36v-24ah accu: 353 euro
Spatborden: 20 euro
Losse led lampjes:17 euro

Waarde fiets: 992 euro (heb wel meer onderdelen maar is meer luxe dan noodzaak)

Natuurlijk niet de meest luxe fiets maar wel eentje waar je zonder veel problemen mee kan fietsen.
Tevens kan ik door deze keuze meer budget uitgeven aan een accu waardoor ik grotere afstanden kan fietsen. Reparaties is vaak een overal beschikbaar onderdeel bestellen, youtube filmpje kijken en klaar.

• Tommie12
@Tahref
Ik vind het nogal rommelig met al die losse kabels….

• Athome
@Tahref
Wat een bijzondere zadelpen trouwens

• laurens0619
  • Laatst online: 20:05
@Tahref eerlijk is eerlijk, dit is wel de oldskool tweakers aanpak die steeds zeldzamer wordt. Mooi project!

CISSP! Drop your encryption keys!

• kendo
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Ik vind dit wel een leuk project, afwerking kan altijd nog. Maar is dit een proef opstelling, om te kijken hoe het staat? Want je lijkt een moer te missen van de vooras. Of zie ik dat verkeerd?

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:09

OgWok

U.N.C.L.E.

@Tahref Ben benieuwd naar je eerste ervaringen na 1000 KM.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Supertjeduc
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 19:35
Tommie12 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:52:
[...]

Stella is ook niet goedkoop….

Vergelijk R&M met Stevens of Velo de Ville, dat zijn ook hoogkwalitatieve fietsen en toch makkelijk 500-1000€ goedkoper.

R&M maakt ook een aantal modellen die echt afzichtelijk zijn. De Hommage of Delite zijn echt niet aan te zien.

De enige die er nog redelijk uitzien zijn de Charger en de Nevo. Maar als je die van nabij bekijkt…. Lomp en zwaar.

Vind mijn delite wel om aan te zien

• Supertjeduc
Athome schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:51:
[...]

Wel eens naar de Specs gekeken. 80 lux vs. minimaal 150 lux voor de mini pro 25. Dat is volgens mij de lamp waar @Supertjeduc naar verwijst.
Ik rij s’morgens vroeg door de polder en dan op standje groot licht kun je 100 meter+ weg kijken

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:50
De fiets van mijn vrouw heeft een Samsung SDI-3613A accu, 450W.

Ik zoek daarvoor een 2de accu erbij, maar kan enkel gereviseerde vinden. Nu is dat niet zozeer het probleem, maar wel dat ik dan mijn oude accu moet inleveren. Ja, dan heb ik nog geen 2de accu. We willen dat omdat we mogelijk met de fiets trektochten willen doen. En dan zit ze met die 450W met een lege accu op eind dag en dat is niet fijn. Want we moeten dan nog een stukje fietsen.

Waar vind ik zoiets? Buiten mijn LBS om, want ik mag die man niet zozeer.

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 19:06
Als je het hebt over mijn Gazelle Ultimate dan vind ik zelf dat mijn fiets er simplistisch uitziet. Er kan maar weinig aan kapot gaan en dat reduceert de TCO prijs uiteindelijk enorm.

@Tahref Leuk projectje mag ik wel zeggen. Lekker dikke accu erop en je kunt enorme afstanden maken. Nu hoor ik hier wel vaak over kwetsbare kabel bij een voorwielmotor, maar dan is er nóg een kwetsbaarheid en dat zijn alle kabels van het stuur.
Is dit een geared hubmotor of een directdrive? Geared hubmotoren zoemen er lustig op los en directdrive hoor je niet. Ik denk dat jouw motor geared is zo te zien aan de omvang van de motor. En dan dat zadel, zit dat lekker? Geen zadelpijn?
@Tommie12 Stella maakt best mooie fietsen, maar ik ben niet te spreken over de drammerige aanpak van het bedrijf. Als je gaat proefrijden wordt je overgehaald zo'n fiets te kopen en dan zijn de aftersales bedroevend slecht met enorme wachttijden. Iemand die op zijn fiets moet kunnen rekenen loopt een behoorlijk risico en zeker als je geen auto hebt die je dan kan nemen. Een Stella van {zomaar erbij voor leuke fietstochtjes} is weinig riskant want op service kun je dan wachten, maar als je hem per sé nodig hebt zou ik het niet doen. Kopen bij een erkende dealer is duurder, maar heb je wel recht op goede aftersales die je dan ook krijgt. Een FM kan je een leenfiets meegeven als een reparatie meerdere dagen duurt of complex van aard is.
@Supertjeduc Mooie fiets, hoor. Welke maat zijn jouw banden? Is dat een Brooks zadel?

• kendo
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Even een kleine recap van mijn ervaringen met de Batavus Finez e-power sport.

Ik heb gekozen voor een 625Wh accu, en heb een vaste zadelpen laten monteren. En na veel proberen, ben ik weer uitgekomen bij een Terry Anatomica zadel, net als bij mijn vorige fiets. En heb een Willex fietstas gekozen voor mijn dagelijkse rommel.

Ik heb de fiets nu 4 weken in mijn bezit en heb iets meer dan 900km afgelegd. Ik gebruik de fiets voor zowel recreatief, als voor woon/werk verkeer. Als het weer het maar enigszins toelaat, dan ga ik op de fiets naar mijn werk. Wat neerkomt op zo'n 46km per dag, door vooral buitengebied, naar en van, Heerenveen.

Een maand geleden was het nog ondenkbaar dat ik ooit 4x per week, 46km/dag, op de fiets naar mijn werk zou gaan. De enkele weekend ritjes die ik nog deed, kwamen vaak niet eens meer boven de 15km uit. Het fietsen ging me steeds meer tegen staan, en eigenlijk was het meer een moetje om nog wat extra beweging te krijgen. Terwijl ik in het verleden heel wat 60km+ tochtjes, met veel plezier heb gedaan.
Maar door een merkbaar, neergaande conditie, hogere brandstofkosten, alsmaar omleidingen door wegwerkzaamheden en steeds meer autoverkeer op mijn dagelijkse route(s), toch de knoop doorgehakt en met een lijstje naar mijn fietsenmaker gestapt. Ik had niet het idee dat ik daar 3 dagen later weg zou fietsen met een fiets die op mijn lijstje stond. Het gros van de fietsen die hij recentelijk had verkocht waren pas eind 2021 leverbaar en sommige pas halverwege 2022. Hij was dan ook erg verbaast dat mijn fiets in maat 57, direct leverbaar was :) .

De fiets:

Met zijn 28kg "all in", vast niet de lichtste. Maar door de plaatsing van de accu in het frame, voelt de fiets op het rechte stuk mooi stabiel aan. Mijn vader heeft de accu op de bagagedrager, en dat voelt achter, toch wat topzwaar aan.

Ik heb gekozen voor de 625Wh variant. In gemixte modus kan ik ruim 3x 46km/dag toe met 1 lading. Ik moet wel zeggen dat ik na 4 weken gebruik een behoorlijke luie(of juist efficiënte) fietser ben geworden. Dus vaker in de sport en turbo en dan strak tegen de ondersteuningsgrens aan ;).
Met deze fiets is het voor mij mogelijk, om gewoon elke rit, weer of geen weer het zelfde constante gemiddelde te fietsen, zonder extra inspanning. De display geeft een maximale ondersteuningsgrens aan van 27Km/uur (geeft waarschijnlijk 2km te veel aan) Het gemiddelde over 23km enkele reis is mooi constant rond de 25km/uur. Ik kan bijna op de minuut uitrekenen hoe laat ik ergens ga zijn.

De fiets is voorzien van een derailleur, en heeft 10 versnellingen (Shimano Deore) Veel online reviews gaven aan dat de derailleur niet echt soepel schakelde tijdens hun proefritjes. En tijdens mijn eerste lange rit, heb ik exact het zelfde ervaren. Ondanks dat mijn fietsenmaker de fiets volledig had afgemonteerd en afgesteld, waren de hoogste en laagste 2 versnellingen bijna niet bruikbaar. Ik ben daarna zelf gaan kijken en de derailleur was gewoon niet goed afgesteld. Na het opzoeken van de einduitslagen, heb ik geen problemen weer gehad met de versnellingen. Wel is het zo, dat de motor er voor zorgt dat je wat anders moet schakelen dan met een gewone fiets. De motor gooit iets te snel het vermogen er weer op. De eerste paar ritten gaf dat nog wel eens wat lawaai. Dus echt even stoppen met trappen, en na het schakelen, langzaam weer oppakken.
Ik doe bijna alles in de 8e versnelling, en met windkracht 5 tegen kan ie in de 7e ;) . Vanuit stilstand begin ik meestal in de 4e ~ 5e, maar dan moet je al erg snel naar 8, omdat de motor je letterlijk vooruit schopt 8) .
Versnelling 9 en 10 zijn in de ondersteuningsrange eigenlijk onbruikbaar. De 9e zou nog net kunnen, maar trapt zelfs in turbo behoorlijk zwaar. En alles lager dan de 4, kan ik eigenlijk ook niks mee. Want zelfs in eco, trap je je dan het schompes.

Omdat ik voornamelijk buitengebied fiets, is goede verlichting erg belangrijk 's ochtends. Mijn Batavus is voorzien van V-light achter. Dat houdt in dat er naast het normale achterlicht, welke trouwens behoorlijk fel is, een rode V op het wegdek achter de fiets geprojecteerd wordt. Leuke gimmick, geen idee of het daadwerkelijk werkt.
Aan de voorzijde is er de zogenaamde "vizi verlichting" Een standaard LED lamp met aan weerszijde een verticaal LED balkje. Een soort van dagrijverlichting. De koplamp zou automatisch mee moeten gaan met het omgevingslicht, maar heb daar nog weinig van gemerkt en lijkt me wederom een gimmick.
De output van de koplamp viel me in eerste instantie wat tegen, totdat ik er achter kwam dat ie toch nog een klikje omhoog kon :+ . Nu is er meer dan voldoende licht. Zowel in de breedte als in de diepte.

De fiets is verder voorzien van "no name" schijfremmen voor en achter. Ik kom vanaf Magura velgremmen en ben altijd super tevreden geweest. Naast het lawaai dat ze kunnen maken natuurlijk. Dus ik was wel benieuwd naar de eigenschappen van schijfremmen welke zoveel beter zouden moeten zijn dan velgremmen.
De eerste weken heb ik de zuigers meermalen opnieuw moeten centreren, omdat de remblokjes steeds weer aanliepen. Nu doen ze dat onder normale omstandigheden niet meer. Maar bij nat weer, zit er om de haverklap weer rotzooi tussen.
De stopping power is gewoon goed, maar verder niks bijzonders. En stil zijn ze ook zeker niet. Hoe meer remkracht er gevraagd wordt, des te meer lawaai de schijven afgeven. Een beetje het geluid dat je zou verwachten bij "jitter" maar dan minus de trillingen. Maar goed, ze remmen.

De wielen zijn voorzien van Swalbe Road Cruiser plus banden. Ze zijn wat dikker dan ik normaal gewend ben. En ze waren relatief zacht opgepompt bij aflevering. Dat schijnt de demping ten goede te komen. Ik heb alleen altijd het gevoel gehad dat de fiets wat onstabiel was bij oneffen wegdek. Net alsof je in blubber staat te trappen. Dus afgelopen week de banden wat harder opgepompt. En het is toch echt een merkbaar verschil. Minder rolweerstand en niet meer dat zenuwachtige gevoel achter. Ik heb echter wel wat comfort ingeleverd.
Een ander punt is dat deze banden toch wel behoorlijk zoemen, ook bij hogere bandenspanning. Dus misschien toch nog eens kijken naar een ander model.

Dan is er nog de verende voorvork welke vooral zwaar is. En er zit nu al merkbare speling op de dempers wat de stabiliteit natuurlijk niet ten goede komt. Daarnaast lijkt de voorvork onder een vrij kleine hoek gemonteerd te zijn. Hierdoor voelt de fiets in wat snellere bochten niet stabiel. Hij heeft de nijging om door te slaan.

Ik lijk alleen de negatieve punten wat te hebben besproken, maar deze fiets heeft me vooral positief verrast. Ik had wel eens op een elektrische fiets gefietst, maar altijd afgedaan als "overbodige" luxe.
Maar ik heb nu gewoon het plezier in het fietsen weer terug gevonden en ben per week, 10 uur meer gaan bewegen, bespaar zo'n €30 brandstof per week(en zonnepanelen leveren de stroom) en kom door de range op plaatsten waar ik in mijn omgeving nog nooit ben geweest.
De ondersteuning verloopt echt super soepel. Het is ook geen muur waar je tegenaan fietst wanneer je net voorbij de ondersteuning gaat. En je kunt je inspanning nog altijd zelf regelen.
Ik vind het 's ochtends heerlijk om zonder al te veel inspanning heerlijk ontspannen te trappen. Geen druppeltje zweet.
's middags naar huis, mag ik graag iets steviger doortrappen en zal daarbij regelmatig buiten de ondersteuning zitten. De recreatieve ritjes zijn voornamelijk lekker lui geworden :+

• Tahref
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:52

Tahref

God bless you

roffeltjes schreef op zondag 5 september 2021 @ 00:35:
[...]

- Last but not least, een voorwielmotor kan ronduit link zijn als het glad wordt. En dan heb ik het over regen op klinkers of bladeren in de goot. Als je voorkant gaat glijden kan je hem heel moeilijk nog recht houden.
Met de meeste punten heb ik geen problemen mee gehad en verwacht ze ook niet.
met dit punt ben ik het wel mee eens. Ik heb de voorwiel motor nu ongeveer 6 maanden en zal denk ik niet vallen, puur omdat ik met mijn eerste ebike (achterwiel motor) al 3 keer ben gevallen. 2 keer tijdens sneeuw/ijs en 1 keer in herfst met bladeren op de weg. Allemaal tijdens het maken van een bocht.
Vergeleken de achterwiel motor merk ik met de voorwiel motor dat ik soms bochten met nog minder snelheid moet nemen om niet te vallen. Eigenlijk wel genoeg reden om een voorwiel motor laatste (of niet) aan te bevelen ivm veiligheid.
Tommie12 schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:35:
@Tahref
Ik vind het nogal rommelig met al die losse kabels….
Yes, geef je groot gelijk ziet er niet netjes uit maar maar het stoort mij niet echt. .
kendo schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:39:
[...]

je lijkt een moer te missen van de vooras. Of zie ik dat verkeerd?
Haha, Goed gezien. Al vroeg kwijtgeraakt (eerste maand) en daarna eigenlijk niet meer aan gedacht.
Het wiel zit wel goed vast. Voorvork was eigenlijk iets te smal en heb wel wat moeten duwen om de motor ertussen te krijgen. Ook de diskbrake moeten verwijderen daardoor, maar de moer zou het wel afmaken.
Athome schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:45:
@Tahref
Wat een bijzondere zadelpen trouwens
Ja, ik had bij Decathlon de Riverside 500 als medium maat besteld.
Fietste maanden met pijn rond. 5-6 zadels besteld en niets hielp. Uiteindelijk ging het lampje branden.
Ik ben 1.72 en de fiets frame is te groot. Ik kon nooit goed op mijn zitbotjes zitten. 3 aanpassingen gedaan. stuur omhoog gezet met stuurpen, zadelpen besteld om mijn zadel iets naar voren te zetten en extra handvatten voor als ik af en toe echt rechtop wil gaan zitten. Uiteindelijk veel beter geweest om een smal frame te bestellen.
OgWok schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:07:
@Tahref Ben benieuwd naar je eerste ervaringen na 1000 KM.
Heb al 1000 Km, maar voor mij gevoel heb ik toch wel iets meer km gefietst.
Ik had de keuze gemaakt om de kt controller zonder een extra draadje aan te sluiten(hal wire)
Hierdoor is hij iets minder nauwkeurig met bijhouden van alle informatie. (volgens mij is de controller nu meer aan het schatten ipv meten)
Voor de rest prima mee kunnen fietsen.

jimh307 schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:16:

@Tahref Leuk projectje mag ik wel zeggen. Lekker dikke accu erop en je kunt enorme afstanden maken. Nu hoor ik hier wel vaak over kwetsbare kabel bij een voorwielmotor, maar dan is er nóg een kwetsbaarheid en dat zijn alle kabels van het stuur.
Is dit een geared hubmotor of een directdrive? Geared hubmotoren zoemen er lustig op los en directdrive hoor je niet. Ik denk dat jouw motor geared is zo te zien aan de omvang van de motor. En dan dat zadel, zit dat lekker? Geen zadelpijn?

@Supertjeduc Mooie fiets, hoor. Welke maat zijn jouw banden? Is dat een Brooks zadel?
Ja, is gewoon een standaard 250w geared hub motor. Zadel zit goed, maar voor mij heeft voornamelijk het verkleinen van afstand stuur - zadel voor grootste comfort gezorgd.

Zou ik weer voor een voorwiel motor kiezen? :) Jaaa, reparatie gemak en budget had mij als eerst over de streep getrokken maar ook de software van de kt controller heeft het fietsgemak ook naar een mooi niveau gebracht. Gladheid is een dingetje maar voor mij persoonlijk prima.

• roffeltjes
Tahref schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:00:
[...]
Haha, Goed gezien. Al vroeg kwijtgeraakt (eerste maand) en daarna eigenlijk niet meer aan gedacht.
Het wiel zit wel goed vast. Voorvork was eigenlijk iets te smal en heb wel wat moeten duwen om de motor ertussen te krijgen. Ook de diskbrake moeten verwijderen daardoor, maar de moer zou het wel afmaken.
Zet er alsjeblieft een moer op... ik heb in mijn wedstrijdjaren een paar keer voorwielen zien plooien en zelfs vorken zien breken en dat zijn van die ongelukken die altijd zwaar, zwaar klote zijn. Moer kost (bijna) niks en zorgt ervoor dat je voor as en voorvork niet gaat wringen, wat nu zeer zeker zo gaat zijn in een bocht naar links.

Een paar mm uitbuigen is verder niet problematisch mits die vork van staal is (en dat is bij goedkope vorken meestal het geval).

[Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 05-09-2021 15:23]

• Tommie12
jimh307 schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:16:
Als je het hebt over mijn Gazelle Ultimate dan vind ik zelf dat mijn fiets er simplistisch uitziet. Er kan maar weinig aan kapot gaan en dat reduceert de TCO prijs uiteindelijk enorm.

@Tommie12 Stella maakt best mooie fietsen, maar ik ben niet te spreken over de drammerige aanpak van het bedrijf. Als je gaat proefrijden wordt je overgehaald zo'n fiets te kopen en dan zijn de aftersales bedroevend slecht met enorme wachttijden. Iemand die op zijn fiets moet kunnen rekenen loopt een behoorlijk risico en zeker als je geen auto hebt die je dan kan nemen. Een Stella van {zomaar erbij voor leuke fietstochtjes} is weinig riskant want op service kun je dan wachten, maar als je hem per sé nodig hebt zou ik het niet doen. Kopen bij een erkende dealer is duurder, maar heb je wel recht op goede aftersales die je dan ook krijgt. Een FM kan je een leenfiets meegeven als een reparatie meerdere dagen duurt of complex van aard is.
Ik ben ook geen fan van Stella, en ik weet dat ze op service nogal tekortschieten. De prijzen vind ik eerder hoog voor hun concept als dozenschuiver, maar de fietsen zijn in se beter dan bv een Cowboy of Van Moof.

• Tommie12
Supertjeduc schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:31:
[...]

[Afbeelding]

Vind mijn delite wel om aan te zien
Ja, dit is beter, maar de standaard versie heeft een hele rare achterdrager.
Eigenlijk is jouw model een mountainbike met spatborden.

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:47
Tommie12 schreef op zondag 5 september 2021 @ 18:35:
[...]

@Supertjeduc Ik vraag me dan al gelijk af, hoevaak fiets je off-road ( wielen , banden, achtervering )
Mijn inziens nogal overkill voor het platte nederland.
Geloof wel dat ie super comfortabel fietst.

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:03
Tahref schreef op zondag 5 september 2021 @ 00:36:
...
Ik zieTevens kom ik door deze keuze in een andere prijs categorie.

Decathlon fiets: 300 euro
Voorwiel motor: 170 euro
voor V-brake(front disk brake paste niet meer door motor 8)7 :12 euro
Kt controller,Kt display en kastje: 105 euro
Trapsensor + magneetschijf: 15 euro
36v-24ah accu: 353 euro
Spatborden: 20 euro
Losse led lampjes:17 euro

Waarde fiets: 992 euro...
Ik heb 2 jaar terug een soortgelijke keus gemaakt en ook de Riverside 500 als basis genomen.
Alleen dan wel voor een middenmotor gekozen, een accu 36V 15Ah en 47mm antilek banden (ipv de 38mm die erop zaten)
Daardoor konden beide schijfremmen behouden worden en is de totale bouw iets meer basic, doordat een losse controller ontbreekt.
Mijn ebike kwam in 2019 op ca 850 Euro
€280 fiets
€290 Tongsheng motor/display
€210 accu (ik heb op één versie 10Ah voor €170)
€70 spatborden/banden/onvoorzien

Ik heb er voor mijn echtgenote en mij één gebouwd (in resp. wit en antraciet).
Ze zijn relatief licht en makkelijk mee te nemen voor recreatieve tochten wat verder van huis.

Trouwens... tegenwoordig wordt de Riverside ook als 500E met achterwielmotor verkocht.

[Voor 14% gewijzigd door elinx op 05-09-2021 23:36]

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op zondag 5 september 2021 @ 18:35:
[...]

Er is geen standaard versie , je kunt hem nemen met rare achterdrager of zoals de mijne , gewoon kwestie van aan vinken , zelfde prijs , rare achterdrager is zo omdat hij niet kan steunen op de verende achtervork

• Supertjeduc
pjotter1965 schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:12:
[...]

@Supertjeduc Ik vraag me dan al gelijk af, hoevaak fiets je off-road ( wielen , banden, achtervering )
Mijn inziens nogal overkill voor het platte nederland.
Geloof wel dat ie super comfortabel fietst.
Nooit , ja overkill , maar wel lekker , je kunt hem met het bij geleverde pompje zachter of harder maken
Mijne staat nog al hard , maar rijdt ook lekker op klinker wegen

• maartend
In mijn zoektocht naar een reserve accu ben ik nu maar eens aan het kijken naar een snellader voor fietsaccu's. Bestaat zo iets? Mijn vrouw heeft een SDI 3613A accu en we zouden ook geholpen zijn als ze in een half uur op 80% zit.

We willen nl op trektocht met de fiets, maar zoeken dus iets om haar dagafstand te kunnen vergroten

[Voor 18% gewijzigd door maartend op 06-09-2021 11:44]

• Tommie12
maartend schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:43:
In mijn zoektocht naar een reserve accu ben ik nu maar eens aan het kijken naar een snellader voor fietsaccu's. Bestaat zo iets? Mijn vrouw heeft een SDI 3613A accu en we zouden ook geholpen zijn als ze in een half uur op 80% zit.

We willen nl op trektocht met de fiets, maar zoeken dus iets om haar dagafstand te kunnen vergroten
80% op een half uur, dan moet je laden aan ca 3xC, en dat kan eigenlijk enkel als er een goed BMS in zit EN actieve koeling.

Als het bestaat, dan gaat die je accu snel doen verslijten.

• maartend
Tommie12 schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:49:
[...]

80% op een half uur, dan moet je laden aan ca 3xC, en dat kan eigenlijk enkel als er een goed BMS in zit EN actieve koeling.

Als het bestaat, dan gaat die je accu snel doen verslijten.
Ok, geen optie dus. Dan is enige optie ; 2de accu zoeken. Is ook nog een dingetje

• Mereco
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:07
Weet iemand iets over het merk Huyser? Ik heb zelf de Huyser Domaso die tot nu toe goed bevalt.
Tot nu toe meestal een Batavus gehad maar mijn fietsspecialist verkoopt deze liever niet meer vanwege het gesloten systeem van Bosch e.d. Voordeel voor mij destijds was dat ik destijds direct de fiets kon meenemen. Ik was dus niet bekend met Huyser maar wel met de gebruikte onderdelen die mijn inziens ook grotendeels de kwaliteit van de fiets bepalen. Doet Huyser alles inkopen en aan de hand daarvan een fiets samenstellen?, want heb het idee het frame bij meerdere merken tegen te komen.

• Yosemite
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:14
Firstjazz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:15:
Door de zeer lange levertijd van de Dutch ID Phantom 85 automatic (april 2022 of later) en het feit dat ik niet zo lang wil wachten op een e-bike heb ik enig advies nodig of het alternatief dat ik voor ogen heb (Pegasus Tecaro Evo NV belt automatic) afgaand op jullie ervaringen met beide merken een juiste keuze zou kunnen zijn.
Na een proefrit bij Dutch ID had ik deze fiets ook op het oog. Afgelopen week naar een Bike Totaal zaak gegaan en volgens de web portal van de fabrikant zelfs week 32 volgend jaar. Bizar, dat is bijna een jaar, zo lang ga ik niet wachten op een fiets. Dan is er onderhand een nieuwer model uit.

Ben toen eens gaan checken of er nog dealers waren die ‘m op voorraad hadden en dat was het geval. Helaas nergens in de buurt dus ik heb besloten om ‘m te kopen bij een Bike Totaal aan de andere kan van het land.

• Tommie12
Mereco schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:33:
Weet iemand iets over het merk Huyser? Ik heb zelf de Huyser Domaso die tot nu toe goed bevalt.
Tot nu toe meestal een Batavus gehad maar mijn fietsspecialist verkoopt deze liever niet meer vanwege het gesloten systeem van Bosch e.d. Voordeel voor mij destijds was dat ik destijds direct de fiets kon meenemen. Ik was dus niet bekend met Huyser maar wel met de gebruikte onderdelen die mijn inziens ook grotendeels de kwaliteit van de fiets bepalen. Doet Huyser alles inkopen en aan de hand daarvan een fiets samenstellen?, want heb het idee het frame bij meerdere merken tegen te komen.
Ik vind ze duur om dan met Bafang uitgerust te zijn.

Trouwens…. Als je Bosch een gesloten systeem noemt, waarom Bafang niet?
Ik denk dat je binnen bv 5-7 jaar makkelijker een revisie kan laten doen van een Bosch motor dan van Bafang als het al nodig is.

• Mereco
@Tommie12 Zoals ik begreep levert Bosch geen onderdelen maar moet de motor naar hen verzonden worden, waar de fietsenmaker niets wijzer van wordt. Voor Bafang zijn er wel onderdelen verkrijgbaar en is er ook nog zelf een en ander in te stellen. Qua prijs ben ik het wel gedeeltelijk met jou eens. Voor veel fietsen zijn er langere levertijden en deze fiets was voorradig. Bosch is waarschijnlijk wel een betere motor, maar Bafang heeft zich ook wel bewezen.

• Tommie12
Mereco schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:05:
@Tommie12 Zoals ik begreep levert Bosch geen onderdelen maar moet de motor naar hen verzonden worden, waar de fietsenmaker niets wijzer van wordt. Voor Bafang zijn er wel onderdelen verkrijgbaar en is er ook nog zelf een en ander in te stellen. Qua prijs ben ik het wel gedeeltelijk met jou eens. Voor veel fietsen zijn er langere levertijden en deze fiets was voorradig. Bosch is waarschijnlijk wel een betere motor, maar Bafang heeft zich ook wel bewezen.
Er zijn ondertussen al een pak revisiebedrijven die Bosch motoren (en batterijen) herstellen. Ze leveren ook revisiesets met lagers en tandwielen.

Gezien de aantallen in de markt gaat dat enkel maar toenemen.
Ik heb niks principieels tegen Bafang, maar aan die prijs verwacht ik een A-merk.

• roffeltjes
Mereco schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:33:
Allereerst als je een goede FM hebt die die fiets goed onderhoud is het verder allemaal prima. Ik ga nu vrij kritisch zijn over het merk Huyser, maar er is op zich niets fundamenteel niet okay aan die fietsen.

Huyser is ongetwijfeld gewoon rebadger van standaard frames. Het is gewoon niet lonend om zelf een frme te ontwerpen en dan laten lassen in Azie (of ex-Oostblok), dus je koopt uit een catalogus en krijgt dan een bak kale frames die je dan opbouwt. Er is niks mis met deze aanpak, frames zijn zo ongeveer het minst spannende onderdeel van een fiets.

Je ziet wel aan de prijs dat Huyser een kleine speler is die ook echt moet leven van verkoop (ipv investeringsvehicels). Als ik kijk naar de Domaso, 2899 voor een fiets met MM, Nexus 8, ketting en een 300watt accu is dat een bijzonder hoge (advies-) prijs.

Sowieso is mijn eerste reactie op hun Gamma "Dat is twaalf keer dezelfde fiets". Nou hebben Gazelle en co. daar ook last van, maar om als mini-speler zoveel types van dezelfde fiets aan te bieden vind ik niet heel krachtig. De reden kan echter gewoon zijn dat ze kleine partijen inslaan (zie ook leverproblemen) en dat ze dus wel nieuwe modellen moeten aanbieden als de voorraad op dreigt te raken (hebben Batavus en Gazelle dus ook een handje van, hoewel Accell dat aan het veranderen is).

Betreft Bafang, een OEM Middenmotor van Bafang moet voor zover ik begrijp ook gewoon worden opgestuurd naar een servicecentrum van Bafang. Hier somt iemand op waarom Bosch toch hoger wordt aangeslagen dan Bafang.

https://electricbikerevie...g-ultra.37788/post-333639

De continuiteit van modellen is vooral rot voor de leverancier, maar dat van die sensoren herken ik wel van de paar keer dat ik een bafang heb getest. Het is minder subtiel dan Yamaha of Bosch.

[Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 07-09-2021 09:59]

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 16:37
Ik ben op zoek naar een e-bike.
Voornamelijk voor woon-werk rijden ±10km. :D
Route is zo goed als vlak, op een enkele fietsbrug na.
Omdat ik het verschrikkelijk vind om bezweet aan te komen fiets ik nu nooit naar mijn werk maar pak altijd de auto. :X

Met de scooter (die we ook nog hebben) mag ik niet over het fietspad (geniedijk, haarlemmermeer) en dus is een 25km e-bike eigenlijk de enige optie.

Nu ben ik tegen de Qwic Premium I-MN7 aangelopen voor 2549 euro met "gratis" 500wh accu upgrade.
Toevallig vind ik dit ook wel een van de mooiere fietsen qua design, maar had eigenlijk liever de M420 motor.

De I-MN7 heeft de Bafang M300, deze heeft net als de M420 80nm. Ik heb er een klein stukje op gereden, en het voelt wel goed aan.

De I-MN7+ heeft wel de M420 motor maar is ook weer een stukje duurder.

Ik begon rond de 1700-2000 te kijken en zit nu al op 2550 de + zit dan gewoon flink boven budget.

Ga ik spijt krijgen als ik de M300 neem?

Ook heb ik de Cortina E-Blau N8 gezien, maar deze vind ik op de cortina site weer helemaal niet terug.
Ben eigenlijk benieuwd of hier een universele achterdrager op kan voor een kinderzitje.

• elinx
FRANQ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:10:
...
Toevallig vind ik dit ook wel een van de mooiere fietsen qua design, maar had eigenlijk liever de M420 motor...
.....
.....
Ja, dat ga je als je niet op zijn minst voor je een besluit neemt ook de M420 hebt geprobeerd.

Uit je hele verhaal blijkt nl. dat je eigenlijk voor iets wilt gaan, waar je niet volledig achter staat. (mbt prijs/model/uitvoering)

Het is dus zaak om je breder te oriënteren voor je een besluit neemt.

• Tommie12
Ik ben op zoek naar een e-bike.
Voornamelijk voor woon-werk rijden ±10km. :D
Route is zo goed als vlak, op een enkele fietsbrug na.
Omdat ik het verschrikkelijk vind om bezweet aan te komen fiets ik nu nooit naar mijn werk maar pak altijd de auto. :X

Met de scooter (die we ook nog hebben) mag ik niet over het fietspad (geniedijk, haarlemmermeer) en dus is een 25km e-bike eigenlijk de enige optie.

Nu ben ik tegen de Qwic Premium I-MN7 aangelopen voor 2549 euro met "gratis" 500wh accu upgrade.
Toevallig vind ik dit ook wel een van de mooiere fietsen qua design, maar had eigenlijk liever de M420 motor.

De I-MN7 heeft de Bafang M300, deze heeft net als de M420 80nm. Ik heb er een klein stukje op gereden, en het voelt wel goed aan.

De I-MN7+ heeft wel de M420 motor maar is ook weer een stukje duurder.

Ik begon rond de 1700-2000 te kijken en zit nu al op 2550 de + zit dan gewoon flink boven budget.

Ook heb ik de Cortina E-Blau N8 gezien, maar deze vind ik op de cortina site weer helemaal niet terug.
Ben eigenlijk benieuwd of hier een universele achterdrager op kan voor een kinderzitje.
Wat is het verschil tussen de M420 en M300?
Wat stoort je aan die M300?

Ik kan je wel vertellen dat het koppel van 80 Nm voor jouw trajecten meer dan voldoende is. 50 Nm zou ook al prima zijn voor vlakke ritjes.

• FRANQ
elinx schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:28:
[...]
Ja, dat ga je als je niet op zijn minst voor je een besluit neemt ook de M420 hebt geprobeerd.

Uit je hele verhaal blijkt nl. dat je eigenlijk voor iets wilt gaan, waar je niet volledig achter staat. (mbt prijs/model/uitvoering)

Het is dus zaak om je breder te oriënteren voor je een besluit neemt.
Breder oriënteren in de zin van duurder kan niet echt. Dat is budget technisch niet verantwoord.

Ik had van tevoren gelezen dat de M420 goed was,
Nu zag ik dat die fiets een M300 heeft en op de bafang site kan ik niet echt verschillen ontdekken behalve de trapkracht sensor.

Ik heb geen idee wat ik daarvan ga merken en of dat 250 euro verschil waard is.

Voor de rest voldoet hij aan mijn wensen.
Geïntegreerde accu.
Schijfremmen.
Design
Gesloten kettingkast
Naaf versnelling.
~60cm framehoogte (is ook een lastige merk ik)
Tommie12 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:34:
[...]

Wat is het verschil tussen de M420 en M300?
Wat stoort je aan die M300?

Ik kan je wel vertellen dat het koppel van 80 Nm voor jouw trajecten meer dan voldoende is. 50 Nm zou ook al prima zijn voor vlakke ritjes.
Zover ik kan beoordelen alleen een trapkrachtsensor
Waardoor je bij de M300 zou kunnen trappen zonder kracht te zetten.

80nm leek mij ook wel genoeg ja :P
Maar het kan handig zijn met stevige tegenwind.

[Voor 22% gewijzigd door FRANQ op 07-09-2021 11:42]

• elinx
Tommie12 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:34:
....
Wat is het verschil tussen de M420 en M300? ....
Trapkracht sensor vs rotatie sensor
Een wereld van verschil mbt fietservaring.
Vandaar dat hij op zijn minst de M420 ook geprobeerd noet hebben.
FRANQ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:35:
...
Breder oriënteren in de zin van duurder kan niet echt.....
Niet persé de kosten, maar meer de overtuiging dat je een juiste keus maakt is belangrijk.
Juist vanwege het hogere bedrag dan voorgenomen en moet uitgeven voor een ebike, maakt dat je zelf volledig achter je keus moet staan.

[Voor 39% gewijzigd door elinx op 07-09-2021 11:45]

• Tommie12
elinx schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:37:
[...]

Trapkracht sensor vs rotatie sensor
Een wereld van verschil mbt fietservaring.
Vandaar dat hij op zijn minst de M420 ook geprobeerd noet hebben.
Dat is duidelijk....
Ik zou altijd voor een trapkrachtsensor kiezen.

• elinx
FRANQ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:35:
....
Waardoor je bij de M300 zou kunnen trappen zonder kracht te zetten.
...
Uit feit dat je zo reageert, blijkt dat je het verschil niet helemaal begrijpt.
Ook een ebike met trapkrachtsensor is op een dergelijke manier te gebruiken, maar de ervaring is anders.
Vandaar mijn advies om ook een motor met trapkrachtsensor te proberen.

• FRANQ
elinx schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:59:
[...]

Uit feit dat je zo reageert, blijkt dat je het verschil niet helemaal begrijpt.
Ook een ebike met trapkrachtsensor is op een dergelijke manier te gebruiken, maar de ervaring is anders.
Vandaar mijn advies om ook een motor met trapkrachtsensor te proberen.
Thanks
Ik ga in de loop van de week nog eens terug naar de fietsenwinkel en vraag of ze een m420 hebben om te proefrijden. bij voorkeur met beide afwisselend.

Ik had dat begrepen van een collega die dat uitlegde.
Maar vind dat eigenlijk niet zo interessant, dan kun je beter een scooter pakken. :+

• Mereco
@Tommie12 @roffeltjes bedankt voor de feedback en input. Zoals roffeltjes al aangeeft is de ondersteuning minder subtiel. Mijn Batavus Dinsdag had een Yamaha motor en deze voelde inderdaad natuurlijker aan. Op het moment van aankoop stond ik op het punt grotere uitgaven te doen aan de Dinsdag zoals accu vervangen. Over Huyser was en is nog steeds weinig te vinden, terwijl over van Mof, Cowboy etc veel meer ervaring en te vinden zijn. Mijn FM gaf een nette inruilprijs voor de Dinsdag en dat heeft mij mede over de streep getrokken, samen met het vertrouwen en gunnen van de FM. De tijd gaat het leren en hopelijk zal ik de FM weinig zien.

[Voor 12% gewijzigd door Mereco op 07-09-2021 12:24]

• roffeltjes
Ik zie geen enkele reden om over je keuze te stressen, helemaal geen verkeerde fiets en je bent tevreden over je FM, dus dat zit ook goed.

Ik wil ook benadrukken dat (anders dan pak hem beet 5 jaar geleden) het "product" e-bike veel beter is geworden. Dikke banden, schijfremmen, middenmotor, allemaal standaard.

Dat ik dan bij advies op kleine stukjes ga haarkloven betekent niet dat de rest rommel is en dan komt daarbij dat ik er ook compleet naast kan zitten.

• Mereco
roffeltjes schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:39:

Dat ik dan bij advies op kleine stukjes ga haarkloven betekent niet dat de rest rommel is en dan komt daarbij dat ik er ook compleet naast kan zitten.
Haarkloven is gewenst, want het is toch ook best veel geld. Op het moment dat Huyser over de kop gaat zit ik ook niet te wachten. Wat dat betreft is de Accelgroep een minder risico, ook al heb ik bij mijn eerste Batavus electrische fiets na 2,5 jaar zo'n 1200 euro onkosten gehad( motor en accu ) Toen gaf Batavus ook niet thuis. Mijn hoop en verwachting Is dat Huyser zuiniger is op haar reputatie.

• roffeltjes
Mereco schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:24:
[...]
Wat dat betreft is de Accelgroep een minder risico, ook al heb ik bij mijn eerste Batavus electrische fiets na 2,5 jaar zo'n 1200 euro onkosten gehad( motor en accu )
Tenzij je aanzienlijk meer rijdt dan ik is dat toch niet een defect wegens slijtage?

Hoewel dat bijna riekt naar rechtsbijstand kan ik me wel voorstellen dat je dat gevecht niet aangaat met Accell, maar had je geen verzekering? Ik heb met Unive heel goede ervaringen qua dekking.

[Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 07-09-2021 13:38]

• Mereco
@roffeltjes

Dit speelde zich 10 jaar geleden af en betrof een Batavus Padova Easy.
Dit was een achterwiel motor en een interne Nikkel-metaalhydride batterij.
De motor ging kort na 2 jaar stuk en was er geen coulance vanuit Accel. De batterij ging een paar maanden later en ik voelde mij verplicht gezien de eerdere reparatie, deze ook te vervangen. Tegenwoordig zijn deze ook verbeterd en met langere garantie. Nu houd ik voortaan rekening met hogere onderhoudskosten. De Batavus Dinsdag heeft mij hierin weer prettig verrast en heb nauwelijks grote uitgaven aan gehad.

• roffeltjes
Mereco schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:13:
@roffeltjes

Dit speelde zich 10 jaar geleden af en betrof een Batavus Padova Easy.
Dit was een achterwiel motor en een interne Nikkel-metaalhydride batterij.
De motor ging kort na 2 jaar stuk en was er geen coulance vanuit Accel. De batterij ging een paar maanden later en ik voelde mij verplicht gezien de eerdere reparatie, deze ook te vervangen.
Ah ja de Padova Easy, wij hadden de Padova Easy Premium sr6.

In 150.000 km (drie fietsen, +/-6 jaar, ik, mijn vrouw en mijn schoonmoeder) hebben we wel wat accu's en motoren gesloopt. Ik denk 4 accu's en evenzoveel motoren, maar het is lang geleden (en ik heb de reparaties van mijn schoonmoeder niet helemaal gevolgd). Ik denk dat alleen ik zelf al vier kabelbomen heb versleten, echt beetje silly. Reden wel heel erg fijn, maar het was voor mij wel reden om naar middenmotor over te stappen.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de nieuwere gen Bafang achterwielmotoren bevalt.
Tegenwoordig zijn deze ook verbeterd en met langere garantie. Nu houd ik voortaan rekening met hogere onderhoudskosten. De Batavus Dinsdag heeft mij hierin weer prettig verrast en heb nauwelijks grote uitgaven aan gehad.
Vandaar... ik had het idee dat de Dinsdag vrij standaard Bosch was met relatief weinig issues.

• Mereco
@roffeltjes
Mijn Dinsdag was van 2017 en deze had een Yamaha motor.....

• roffeltjes
Mereco schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:52:
@roffeltjes
Mijn Dinsdag was van 2017 en deze had een Yamaha motor.....
Dat wou ik eerst ook zeggen, maar ik ben na de Razer, de Zonar en alle Dinsdag varianten een beetje de draad kwijt :+

• Firstjazz
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 20:08
Yosemite schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:46:
[...]

Na een proefrit bij Dutch ID had ik deze fiets ook op het oog. Afgelopen week naar een Bike Totaal zaak gegaan en volgens de web portal van de fabrikant zelfs week 32 volgend jaar. Bizar, dat is bijna een jaar, zo lang ga ik niet wachten op een fiets. Dan is er onderhand een nieuwer model uit.

Ben toen eens gaan checken of er nog dealers waren die ‘m op voorraad hadden en dat was het geval. Helaas nergens in de buurt dus ik heb besloten om ‘m te kopen bij een Bike Totaal aan de andere kan van het land.
Ben nu ook bezig te checken welke dealer elders in het land mijn keuze-model op voorraad heeft. Wat heb je m.b.t. de garantie en het onderhoud kunnen regelen?

• Yosemite
Firstjazz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:36:
Wat heb je m.b.t. de garantie en het onderhoud kunnen regelen?
Mijn lokale Bike Totaal gaf aan dat ze vroeger nog wel eens fietsen bij andere Bike Totaal winkels konden inkopen, maar dat dit sinds Corona en de lange levertijden eigenlijk niet meer vanzelfsprekend is. Ze raken de fietsen toch wel kwijt en verkopen dan liever aan de klant, dan voor inkoopprijs aan een andere Bike Totaal. Gevraagd en ze wilde 'm inderdaad alleen direct aan mij verkopen.

Ik heb het eigenlijk niet verder over garantie en onderhoud gehad. Ik ging er eigenlijk van uit dat ik voor fabrieksgarantie ook terecht kan bij een andere Bike Totaal. Net zoals bij fabrieksgarantie op een auto, maar misschien is dat een verkeerde aanname.

De langere wettelijke garantie is een ander verhaal daarvoor moet je natuurlijk aankloppen bij de verkoper.

• Athome
Vermoedelijk een overjarig model.
De Cortina e-Mozzo zie je op diverse plekken ook nog te koop maar is op de site ook niet meer te vinden. Dit is ook een model van vorig jaar

• pjotter1965
Ik ben op zoek naar een oplossing. Helaas kan ik steeds slechter mijn Nexus 8 naaf schakelen als gevolg van Parkinson.
Ik heb mijn schakeling al laten ombouwen van draai naar triggerschakelaar. Helaas geeft dit ook steeds meer problemen.
Een ombouw naar elektrisch schakelen lijkt me niet mogelijk. In feite ben ik dus op zoek naar een andere ebike. Opties zijn dan een Alfine 8 met di2, enviolo automatisch of Rohloff E14.
Ik zag de dutch id enviolo aut al voorbij komen. Dit is zeker een optie.
Weet iemand een ebike-merk die de Alfine 8 met di2 levert.

[Voor 11% gewijzigd door pjotter1965 op 08-09-2021 09:11]

• roffeltjes
pjotter1965 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:08:
Een ombouw naar elektrisch schakelen lijkt me niet mogelijk.
Waarom niet? Hoewel ik geen expert ben op dit specifieke onderwerp zou ik verwachten dat Nexus Di2 ook gaat passen.
In feite ben ik dus op zoek naar een andere ebike. Opties zijn dan een Alfine 8 met di2, enviolo automatisch of Rohloff E14.
Ik zag de dutch id enviolo aut al voorbij komen. Dit is zeker een optie.
Weet iemand een ebike-merk die de Alfine 8 met di2 levert.
Hoe een merk opeens heel vaak wordt genoemd: Velo-de-Ville heeft zowel Nexus DI2 (=vrijwel gelijk aan Alfine)als Enviolo als RohloffE14 als optie. Levertijden zijn "redelijk", +/- 5 maanden.

• roffeltjes
En nog wat kletspraat/mijmeringen:

Ik ga mijn Razer op zeer korte termijn vervangen, maar hij moet voor de volgende eigenaar (mijn broer) ook gewoon goed zijn. Zoals gewoonlijk heb ik weer flink ruzie gekregen met mijn Magura remmen. Het schroefje waar je de "slag"mee regelt (hoe ver de blokken van de velg staan) barste spontaan uit de greep toen ik mijn rem wat stevig inkneep. Meteen remdruk weg... gelukkig stond ik stil bij een stoplicht! Fijn schroefdraad en spuitgegoten kunststof=Slecht idee.

Zie dit mooie plaatje waar het toevallig mooi staat aangewezen:

Magura en falende remhendels is een bekend verhaal, het is zelfs waarom "Shigura" bij schijfremmen een ding is: Mensen vervangen hun brekende Magura remhendels door Shimano hendels, want de pistons zijn wel erg goed.

Maar helaas is dit een velgrem, dus zit je of vast aan Magura of moet je kijken naar after-market Trials spul (Magura velgremmen hebben in die sport namelijk een aanhang).

Om het niet te ingewikkeld te maken heb ik nu gekozen voor HS33r grepen:

Mijn FM heeft er gisteren ééntje op mijn fiets gezet (hij had per ongeluk maar één greep besteld) en belde me dat het wel een hele mooie greep is... vanmiddag zelf eens ervaren.

Ook leuk, ik heb nu een oude Batavus Socorro met ION achternaaf mee.

- Er zit een boost-hendel op (nog steeds gewoon begrenst op 27kmpu). Onergonmische onzin, ik had liever een "high+"stand gezien want dat gedraai is niet echt fijn voor je handen (je draait alleen met duim/wijsvinger).
- Ondanks dat het een achterwielmotor is met 40nm is een viaductje al een hele opgave en kom je zonder beuekn niet boven de 20kmpu. (@Metro2002 )
- Accu lijkt best okay te zijn terwijl de fiets 9 jaar oud is. Ik heb nu 6 boodschappen/kinderen ophaal ritjes gedaan (pak hem beet 20km totaal) en zit op 54% accu. Aangezien dat soort ritjes echt worst-kaas is qua accu verbruik (om de 150 meter stoplichten, viaductje,) en gezien de rechtop zit kan ik niet anders stellen dat de vorige eigenaar heel netjes is geweest :+
- Chopperstand en een ION achterwiel motor is echt mega relaxed/lui, bijna decadent. Het stuurt veel slechter dan mijn Razer en ik merk na een kort ritje al dat dit helemaal niks is voor een langere afstand, maar voor een keertje best lollig.

Niet een courant model, dus qua ervaringen redelijk nutteloos, maar jullie weten dat ik mezelf graag hoor praten :+

• roffeltjes
En een update: Die HS33 grepen zijn andere koekjes....

Hoewel ik weet dat ze nog steeds kwetsbaar zijn (te weinig materiaal rond het oog van de hevel) is de claim van Magura dat ze harder remmen dan voorgaande grepen geen onzin.

- Remmen heel agressief en blijven heel lineair. I like!
- Ergonomisch de beste Magura grepen die ik heb gehad. Je kan met één of twee vingers remmen zonder dat je je hand afknelt, iets wat met rechte toer-hendels wel een probleem is.

Op de fiets van mijn vrouw gaan ze ook komen, maar dan in de twee vinger uitvoering, want dat moet genoeg zijn om goed te stoppen (volle hand moduleert sowieso veel minder). Ook fijn is dat die smaller zijn en dus minde rkwetsbaar bij val/fietsenrek.

Ik ga ze nog niet helemaal aanraden tot ik zeker weet wat de levensduur is, maar so far so good.

• pjotter1965
@roffeltjes. Ik ben inmiddels wel benieuwd naar de configuratie van jouw nieuwe fiets.

[Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 08-09-2021 12:35]

• roffeltjes
pjotter1965 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:34:
@roffeltjes. Ik ben inmiddels wel benieuwd naar de configuratie van jouw nieuwe fiets.
Er is niet eens zo heel veel veranderd sinds de eerste dag (al was dat al met een aangepaste cockpit).

- Standaard Razer
- Ergotect stuur met iets meer sweep.
- Cateye pb1000 bel (wordt niet meer gemaakt, ik heb nog een eigen voorraad aangelegd) => op onderstaande foto is er nog de oude bel, maar dan onder het stuur gemonteerd.
- Ergon GP1 bioleder grepen.

- Tubus ergo Low Rider.
- Specialize Henge Comp zadel

Originele review:

roffeltjes in "Het grote elektrischefietsentopic"

Aanpassingen sinds die review:

- Nieuw frame vanwege een onbenullig gaatje wat niet recht was geboord. Kwamen we twee jaar later achter bij het vervangen van mijn spatbord. Alu, dus niet te fixen, onder garantie frame vervangen. Echt zonde en verspilling, maar goed. Mijn huidige frame heeft wel een uniek verf-schema. Of degene die ging verven was geinspireerd, of (en dat is mijn gok) omdat ik een test-frame kreeg waarop ze verfschema's zijn gaan evalueren. => Helaas geen plaatje van, anderzijds misschien ook wel goed voor de privacy^^
- Axendos 80 voorlicht ipv Herrmans H-Flow
- Shimano PD-EF205 pedalen.
- Magura HS33-R remgrepen.

En uiteraard een bak aan slijtage etc. 6 jaar en 50k, dus dan gaat er wel eens wat kaput.

Enige wat ik aan deze fiets niet fijn vind zijn de remmen... doen het prima als ze goed zijn afgesteld, maar veel meer gedoe dan schijfremmen.

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 08-09-2021 13:29]

• pjotter1965
Oh, ik dacht dat je een nieuwe fiets in bestelling had staan. Of heb ik dit verkeerd gelezen ?
Daar was ik wel benieuwd naar. ( de keuzes van iemand met veel fiets-kennis )

• Foxhill
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19:16
pjotter1965 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:08:
Een ombouw naar elektrisch schakelen lijkt me niet mogelijk. In feite ben ik dus op zoek naar een andere ebike. Opties zijn dan een Alfine 8 met di2, enviolo automatisch of Rohloff E14.
Di2 is bij zowel Shimano als Bosch wel naderhand op te bouwen. Zie van Bosch ook: https://youtu.be/rslIGT9KRMc. Niet elke fietsenmaker zal dat weten en/of het allemaal voor je willen uitzoeken.

Shimano is het voordeligste systeem. Bij o.a. Victoria verkrijgbaar en Unibike komt met een nieuwe model Energy met geïntegreerde accu en Di2 automaat voor een scherpe prijs. Staat nog niet op de website. Komt over een maandje.

Enviolo is duurder maar fietst fijner omdat het ‘traploos’ is. Bij handmatig schakelen is dat minder belangrijk. Bij automaat is dat erg prettig.

Rohloff is de duurste optie. Als je Rohloff naast een andere probeert voel je wel wat verschil. Of dat de meerprijs goedmaakt moet ieder voor zich bepalen. Voor mij niet.

[Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 08-09-2021 15:48]

• Athome
De Rohloff op een E-bike vind ik overkill. De range is enorm, wat de meeste mensen niet eens gebruiken. Daarnaast is meerprijs fors.

De Enviolo automatic heeft nog steeds een draaihendel om de boel in te stellen (tenminste de laatste versie die ik gezien heb wel).

Zoals @Foxhill als zegt, lijkt het mij ook dat je Shimano Di2 naderhand ook nog kan inbouwen.
Het zelfde geldt overigens ook voor de ombouw van standaard Enviolo naar Automatic.
Ik heb het idee dat het verhaal ook voor de Rohloff geldt.

Bij alle 3 worden er feite een electronische regeleenheid over de as bij de naaf geschoven. Dit neem niet zo veel ruimte in.

Persoonlijk zou ik eerst gaan verdiepen in de ombouw van de bestaande fiets (wellicht de goedkoopste optie). Daarna gaan oriënteren op een andere fiets met Shimano Di2. Als laatste voor de Enviolo. Gewoon omdat de Shimano naven lekkerder fietsen.

Echter.....
De Enviolo automatic is veel meer "Set and Forget". Bij een Shimano moet je nog steeds blijven schakelen. Bij de Enviolo automatic is even een fijne cadans zoeken en klaar. Lijkt me bij Parkinson misschien toch prettiger.

• Foxhill
Athome schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:49:
De Enviolo automatic heeft nog steeds een draaihendel om de boel in te stellen (tenminste de laatste versie die ik gezien heb wel).
Enviolo automaat is er met draaihendel, maar bestaat ook geïntegreerd bij Bosch en Panasonic waarbij je de cadans op je scherm instelt met knopjes.

• pjotter1965
Athome schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:49:
De Rohloff op een E-bike vind ik overkill. De range is enorm, wat de meeste mensen niet eens gebruiken. Daarnaast is meerprijs fors.

Zoals @Foxhill als zegt, lijkt het mij ook dat je Shimano Di2 naderhand ook nog kan inbouwen.
Het zelfde geldt overigens ook voor de ombouw van standaard Enviolo naar Automatic.
Ik heb het idee dat het verhaal ook voor de Rohloff geldt.

Bij alle 3 worden er feite een electronische regeleenheid over de as bij de naaf geschoven. Dit neem niet zo veel ruimte in.

Persoonlijk zou ik eerst gaan verdiepen in de ombouw van de bestaande fiets (wellicht de goedkoopste optie). Daarna gaan oriënteren op een andere fiets met Shimano Di2. Als laatste voor de Enviolo. Gewoon omdat de Shimano naven lekkerder fietsen.

Echter.....
De Enviolo automatic is veel meer "Set and Forget". Bij een Shimano moet je nog steeds blijven schakelen. Bij de Enviolo automatic is even een fijne cadans zoeken en klaar. Lijkt me bij Parkinson misschien toch prettiger.
Dank je voor jouw advies. Volgens de Bosch website is e-shift icm shimano schakelingen / naven mogelijk vanaf 2021. Hopelijk kan dit met terugwerkende kracht ook. Mijn fiets is van 2020. Ik heb een vraag uitgesteld bij Bosch.
Verder maar weinig 25 km ebikes te vinden met Enviolo aut. ( koga, flyer, dutch id , velo de ville )

• Athome
Zou ook eens vragen over de ombouw van manual naar automatic bij Enviolo. Ik meen dat dit ook niet zo'n probleem is.

• roffeltjes
pjotter1965 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:40:
Oh, ik dacht dat je een nieuwe fiets in bestelling had staan. Of heb ik dit verkeerd gelezen ?
Daar was ik wel benieuwd naar. ( de keuzes van iemand met veel fiets-kennis )
Ah, de nieuwe! Over twee á drie weken kan ik hopelijk de fiets showen :9

Het is in essentie niet eens zo heel erg anders dan de Razer, dus oversized buizen, sportief, alfine 8, vaste vork en lowrider. Ik heb het daarnaast wat compromislozer aangepakt (schijfremmen met grote schijven, dikkere banden en Gates CDX) .

Maar wat ik gebruik is niet direct representatief voor wat iemand anders gebruikt. Ik heb geen auto, dus ik vervoer alles op de fiets.

- Ik zit graag sportief op een fiets. Ik hoef niet dubbelgevouwen, maar stuur even hoog (of iets lager) dan zadel ben ik wel een fan van.
- Ik hou van een gooi-en-smijt fiets.
- Ik wil vier tassen eraan kunnen hangen.
- Mijn (erg lichte) zoontje van 12 moet stukje achterop kunnen.
- Ik wil mijn Roland Carrie M wagen kunnen volgooien en kunnen rondrijden zonder dat de motor bij een bruggetje een hartaanval krijgt.
- Ik wil de kinderen achterin de wagen kunnen stoppen en kunnen rondrijden zonder dat de motor bij een bruggetje een hartaanval krijgt.

Dit heeft de Razer ook zonder mokken zes jaar gedaan en hij is nog niet af, dus ik hoop/verwacht dat mijn nieuwe dit ook kan (liefst beter!).

[Voor 58% gewijzigd door roffeltjes op 08-09-2021 19:39]

• FRANQ
@elinx @Tommie12

Vandaag na mijn werk proefgereden op de i-mn7 en i-mn7+.
Ik had niet gedacht dat het verschil van die extra sensor zo groot zou zijn.

De M300 komt veel later in, en geeft altijd de maximale ondersteuning.
En zodra je afremt en je trapt langzaam door geeft hij voor je gevoel gas.
Zonder ondersteuning rijd hij erg zwaar.

De M400 komt meteen gedoseerd in bij de eerste aanzet en geeft meer kracht als je harder trapt en neemt weer kracht terug als je minder kracht zet of remt.
Zonder ondersteuning is het bijna een gewone fiets, je merkt het gewicht bij wegrijden maar prima op 16-19km/h mee te rijden.

Ook een trenergy geprobeerd.
Deze heeft een Nexus 8 naaf en belt aandrijving.
Welke betrouwbaarder zou zijn en waarbij je mag doortrappen bij schakelen.
Deze is goedkoper dan de i-mn7+ en dus bijna binnen bijgesteld budget.

Ik mag hem voor 1695 met 13A accu een fietstas en een extra slot meenemen.

https://www.trenergy.nl/e...5-performance-belt-heer-1

Ik ben nu geneigd voor deze te gaan omdat na beide fietsen met m420 motor gereden te hebben de m300 echt veel minder fijn aanvoelt.

Alleen trenergy zegt me niks, geen idee of dat handig is als ik over 5 (?)jaar een andere accu nodig heb.

• Foxhill
FRANQ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:34:
@elinx @Tommie12
Geen enkele Shimano naaf is doortrappen de juiste manier. Alleen de 8 naaf houdt dat veel langer vol dan de 7 (en de 5 nog langer).

Goed dat je het verschil hebt ervaren. Je zit al op de prijs van een voordelige Bosch motor. Dat is minder sterk in Nm (voor de prijs) maar het betrouwbare A-merk. Kun je nog overwegen. Of ga voor de fiets die het lekkerste fietste. :Y

• elinx
...
Ik had niet gedacht dat het verschil van die extra sensor zo groot zou zijn
Vandaar het "probeer&vergelijk" advies ;)
Ook een trenergy geprobeerd....
...
Ik mag hem voor 1695 met 13A accu een fietstas en een extra slot meenemen.
...
Alleen trenergy zegt me niks, geen idee of dat handig is als ik over 5 (?)jaar een andere accu nodig heb.
Dat is een nette prijs voor een dergelijke uitvoering.
Een ebike van een dergelijk merk is samengesteld uit standaard onderdelen, die je onder andere merknamen ook weer terugziet.
Grote kans dat de accu ook een standaardbehuizing heeft. Misschien kan je daarvoor informeren bij de FM of Trenergy.

• Athome
@FRANQ
Het verschil wat je beschrijft is precies wat een trapkrachtsensor doet.

Als je alleen een rotatiesensor hebt, werkt de motor in feite een vast programma af op basis van de gekozen ondersteuningsstand.

Als je OOK een trapkrachtsensor hebt, zal de software in iedere ondersteuningsstand de keuze hebben uit veel programma's. Het effect van ieder programma wordt bepaald door de trapkrachtsensor. Dat betekent dat meer druk op de pedalen een krachtiger programma en minder druk juist een minder krachtig programma.

Het is juist de trapkrachtsensor waardoor middenmotoren de naam hebben om een veel natuurlijker fietsgevoel te geven.

Doordat de trapkrachtsensor dus veel meer ondersteuningsprogramma's heeft, moet er dus veel meer ontwikkeld worden en dat maakt de motor en dus fiets duurder.

• Athome
@elinx @Tommie12

Als er 1 ding is wat je bij een naaf niet moet doen, is doortrappen tijdens het schakelen. De naaf laat het overigens zelf ook vrij duidelijk horen dat deze dat geen fijne methode vindt.

• Yosemite
Foxhill schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:18:
[...]

Enviolo automaat is er met draaihendel, maar bestaat ook geïntegreerd bij Bosch en Panasonic waarbij je de cadans op je scherm instelt met knopjes.
Klopt, ik heb een proefrit gemaakt op een Stella Morena Premium MDB FI en Dutch ID Shadow/Phantom met Enviolo Automatiq en deze hadden allemaal een Bosch Kiox display waarop je de cadans kon instellen.

En in tegenstelling tot de Veloretti Electric wordt de cadans instelling hier wel bewaard.

• Athome
Dat is op zich wel interessant.

• FRANQ
Athome schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:49:
[...]

Als er 1 ding is wat je bij een naaf niet moet doen, is doortrappen tijdens het schakelen. De naaf laat het overigens zelf ook vrij duidelijk horen dat deze dat geen fijne methode vindt.
Ook @Foxhill

De fietsenmaker zei dat dat kon bij de N8 naaf.
Tijdens de proefrit geprobeerd, en de motor schakelt dan kort uit.
Maar het is mij ook altijd ingeprent niet te trappen bij een naaf tijdens het schakelen.
Denk dat dat in combinatie met de hogere belasting door de motor ook verstandig is om niet te doen.

Vond de belt wel een sqreek geluidje maken, maar misschien is dat nieuwigheid of afstellen.

• roffeltjes
Schakel onderbreking is niet feilloos, al zal het met integratie wel beter gaan. Beetje netjes zijn is wel een goed idee

Aan de andere kant leven onze Alfines ook nog en zeker mijn vrouw heeft als rijstijl "(c)rossen" en ik ben slechts marginaal netter. Ik zou liegen als ik altijd netjes schakel.

Do as I say, don't do as I do :+

• Firstjazz
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 20:08
Heb bij mijn proefrit op de Dutch ID Phantom 85 met Enviolo Auto niet opgelet of automatisch schakelen ook werkt als de ondersteuning op OFF staat of als de accu leeg is. Bij mijn weten kun je niet kiezen voor manueel schakelen. Iemand enig idee?

• pjotter1965
Firstjazz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 05:27:
Heb bij mijn proefrit op de Dutch ID Phantom 85 met Enviolo Auto niet opgelet of automatisch schakelen ook werkt als de ondersteuning op OFF staat of als de accu leeg is. Bij mijn weten kun je niet kiezen voor manueel schakelen. Iemand enig idee?
Even gezocht op www.pedelecforum.de. Oeps, wel veel probleempjes met enviolo…….
Blijkbaar kun je met je intuvia scherm ook manueel schakelen. Wanneer de accu bijna leeg is valt de motorondersteuning weg, maar kun je nog manueel schakelen. Wanneer de accu geheel leeg is, kan enviolo niet meer worden gebruikt en staat dan in de laagste overbrenging.

Zonder ondersteuning fietsen met een enviolo lijkt me zeer lastig ( ivm lage efficienty enviolo )
Misschien kan Tommie12 hier iets over melden

[Voor 9% gewijzigd door pjotter1965 op 09-09-2021 09:25]

• roffeltjes
pjotter1965 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:07:
[...]
Duitsland is niet helemaal representatief voor Nederland, dat een Enviolo gaat slippen als je met hoge torque een heuvel oprijdt is niet helemaal vreemd.

Hier een extreem voorbeeld waar ze cargo-bikes testen in Duitsland en waarde Urban Arrow vanwege de Enviolo door de mand valt.

https://downtown-ebike.co...bike-review/#toc_dasbeste

Compleet valide test, maar hoezeer ik ook een hekel heb aan die bakfietsen en hoezeer ik ook Enviolo rot vind fietsen, dat zegt niets over het gebruik in een Nederlandse stad.

• Yosemite
Zonder ondersteuning fietsen met een enviolo lijkt me zeer lastig ( ivm lage efficienty enviolo )
Ik heb op de Stella Morena Premium MDB FI met Enviolo Automatiq een proefrit gemaakt en na pak een beet een kwartier fietsen was de accu al leeg en ben ik zonder ondersteuning terug gefietst. Het ging zwaar maar was nog wel te doen.

• FRANQ
Ik ga vanmiddag of morgen dus een e-bike kopen.
Maar ze worden veel gestolen.

Veel mensen gebruiken het axa ringslot samen met een kabel/ketting die op het slot past.
Die is natuurlijk zo open en dan is de fiets weg.

Welke sloten gebruiken jullie?

Ik zit nu aan zoiets te denken:
https://www.slotenspeciaa...ugelslot-art-4-32-cm.html

Ik heb deze ook nog liggen van mijn mountainbike die gestolen is toen hij niet op slot stond:
https://www.slotenspeciaa...lus-6500-85-vouwslot.html

• Tommie12
[...]

Blijkbaar kun je met je intuvia scherm ook manueel schakelen. Wanneer de accu bijna leeg is valt de motorondersteuning weg, maar kun je nog manueel schakelen. Wanneer de accu geheel leeg is, kan enviolo niet meer worden gebruikt en staat dan in de laagste overbrenging.

Ik heb geen ervaring met de automatische enviolo, de mijne is manueel.
Ik mis die automaat niet, en zou er geen extra geld voor over hebben. Als iets simpel goed kan werken, dan hou ik het liever simpel. Ik schakel iedere keer terug bij een stop, maar eens je aan het rijden bent blijft die toch gewoon staan, tenzij het bergop gaat. Ik hou het liever zelf onder controle. Rustig rijden doe ik aan een lager traptempo dan wanneer ik wat wil zweten of bergop rijden. Ik weet niet of je dat kan instellen in de automaat.

Het lukt zeker om zonder ondersteuning te fietsen met een enviolo, alleen bergop ga je dat niet leuk vinden, gewoon omdat een ebike ca 30kg weegt. In elk geval, ik kan die nog altijd in de laagste stand zetten als de batterij leeg is.
Die lage efficientie wordt ook nogal eens overdreven. Zo veel slechter dan een Nexus 7/8 of een derailleur met matig onderhouden ketting is dat ook niet. De grafiek die komt bovendrijven is ondertussen stokoud, en betreft de N360, terwijl nu de 380 verkocht wordt. Die is nog niet in detail opgemeten. Ik heb ooit de vraag gesteld aan Enviolo, maar kreeg een ontwijkend antwoord ("we kunnen geen gegevens delen, maar het is beter geworden").

Op vlakke weg en zonder windkracht 4 kan ik probleemloos 20-22 km/h rijden zonder de motor.

Ik zou niet zo focussen op wat het systeem doet met een platte batterij. Als je een beetje plant kan je dat makkelijk vermijden. Eventueel rij je wat langer in ECO, en je geraakt wel thuis als je de routes een beetje degelijk plant.

Ik heb een 500Wh batterij, Eviolo TR en 50mm banden (als dat belangrijk is).
Mijn langste rit was 78 km, die heb ik helemaal in Tour gereden, en ik kwam thuis met nog 1 blokje en 20km bereik op het display.
De zwaarste rit was 65 km op het traject van de brabantse peil met een paar hellingen van boven de 10%. 95% Tour, en de hellingen in Turbo, en nog 30km bereik op het einde.

• roffeltjes
[b]FRANQ schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:54:
Welke sloten gebruiken jullie?
Een terugkerende vraag, jammer dat je met zoeken op slot dat niet echt goed eruit krijgt (veel irrelevante posts).

Algemeen: Zwaar kettingslot of beugelslot. Ikzelf zweer al een tijd bij de Abus ivy 9100 serie, voor minder zou ik eerlijk gezegd niet gaan.

Betreft dat vouwslot; die is kwetsbaar voor splijten op de scharnieren, dat is voor een gewilde ebike wel een risico.

• Sluissie
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17:44
@FRANQ

https://www.tex-lock.com/en/?v=796834e7a283
Deze hebben mijn vrouw en ik in maat M, zeer tevreden over eerlijk gezegd.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 20:06
@FRANQ Hier vind je nog wat "verzamelde info/ervaringen".
route99 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
ergo: Je moet echt een heel stevig slot hebben, die van ca 27 euro uit jouw reactie das echt te weinig bescherming.
En dat vouwslot is al op gereageerd.

• Yosemite
Zou ook even checken welke eisen je fietsverzekering aan het slot stelt.

• roffeltjes
Yosemite schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:06:
Zou ook even checken welke eisen je fietsverzekering aan het slot stelt.
Meestal Art 2, maar verzekeren is voor diefstal wat mij betreft de laatste optie waar ik gebruik van wil maken, dus ik ga voor zo goed mogelijk binnen draagbare grenzen.

Het is vaker gezegd;

- Onknipbaar slot (minimaal 10 mm gehard staal).
- ALTIJD op twee sloten, ook voor die ene minuut naar de bakker.
- ALTIJD verankeren aan de wereld, ook voor die ene minuut naar de bakker.

De meeste fietsendieven gaan voor laaghangend fruit. Als ze met een slijptol in de weer gaan houdt alles op, maar ondanks al mijn jaren in Amsterdam (en ik zet hem ook gewoon bij de sporthal neer)heb ik nog nooit een fiets laten jatten. Kwestie van geluk en religieus de zwaarste sloten kiezen ;)

[Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 09-09-2021 23:48]

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
@roffeltjes uitstekende tips want als ik dit recente politie filmpje zie (even naar onderen scrollen op de site) https://112groningen.nl/2...vrij-van-fietsendiefstal/ dan ben je inderdaad met 1 slot binnen 15 seconden je fiets kwijt bij de bakker / supermarkt. :)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

• roffeltjes
BenEco schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:35:
@roffeltjes uitstekende tips want als ik dit recente politie filmpje zie (even naar onderen scrollen op de site) https://112groningen.nl/2...vrij-van-fietsendiefstal/ dan ben je inderdaad met 1 slot binnen 15 seconden je fiets kwijt bij de bakker / supermarkt. :)
Ah een Poolse loper (vind trouwens die naamgeving nogal xenofoob, fietsendiefstal is al decennia een Nederlandse sport).

En ja, dat een ringslot niks tegenhoudt? Dat is al decennia het geval. Ik had in de jaren 80 al een beugel om mijn Amsterdamse fiets en ondanks alle kroegen en studentenfietsenstallingen heb ik ook toen geen fiets verspeeld ;)

De Poolse sleutel bestond toen eigenlijk ook al, ook omdat de slotmechanismes vaak simpel waren... ze mepten een schroevendraaier in het slot en draaiden het slot door, heb ik de fietsenmaker ook eens zien doen, 15 seconden is een hele realistische tijd :X

• Athome
FRANQ schreef op donderdag 9 september 2021 @ 00:01:
[...]

Ook @Foxhill

De fietsenmaker zei dat dat kon bij de N8 naaf.
Tijdens de proefrit geprobeerd, en de motor schakelt dan kort uit.
Maar het is mij ook altijd ingeprent niet te trappen bij een naaf tijdens het schakelen.
Denk dat dat in combinatie met de hogere belasting door de motor ook verstandig is om niet te doen.

Vond de belt wel een sqreek geluidje maken, maar misschien is dat nieuwigheid of afstellen.
Bij de Rohloff werkt het ook zo. Tijdens het schakelen wordt de motor onderbroken. Dit wordt bij Rohloff i.c.m met Bosch vanuit de Bosch software gedaan. Bij rustig fietsen in een lage ondersteuningsstand, gaat dit wel goed. Maar bij maximale ondersteuning en stevig tempo, is de korte onderbreking niet lang genoeg. Dat laat de naaf wel weten.

Het geluid van de riem kan zowel afstelling als vervuiling zijn. Of beide. Een goede afgestelde riem hoor je niet.

• burnerchief
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-09 00:20

burnerchief

4600 kWp oost/west

Een vraag wij zijn in bezit van twee gazelle orange innergy c8 met voorwielmotor de direct drive nu willen we overstappen naar de grenoble c380 hmb model 2022 we hebben er al op gefietst ( het 2021 model) en dat was niet verkeerd.
Wat mij opviel dat er tov de orange serieuze banden opzitten geeft dit in verhouding niet veel weerstand)
We gebruiken de fietsen voor plezier dagtochten in het verleden van meer dan 100 km kwam wel voor.
We hebben dan ook voor de zekerheid allebei een extra accu mee toch vind ik het wel fijn om ook zonder ondersteuning te rijden om ook nog wat conditie over te houden als pensionado.
Dus bandenvraag een lekkere smallere harde band eronder een goed idee of niet zo slim.

Gadloos Huis Aqua 1 plus 90HT WH-MDC05J3E5 En Repareer alles met en zonder stekker

• Athome
Ik zou me niet te druk maken over de banden. De trend is sowieso dat gemiddelde gemonteerde band breder geworden is.
Wat range betreft maakt het ook maar bar weinig uit. Je eigen gewicht en zithouding heeft meer effect op de range

• roffeltjes
Breder rolt lichter, maar is natuurlijk zwaarder en pakt meer wind. En weer veel comfortabeler, dus dat is sowieso een andere factor die je mee moet nemen.

Smaller dan 42mm (wat nu op mijn Razer zit) zou ik niet willen, 50-55mm lijkt me de sweet spot. Mijn nieuwe fiets gaat geloof ik 62mm of zoiets zots krijgen, beetje overdreven, maar goed ik heb hem al besteld :+

[Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 09-09-2021 23:47]

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sluissie schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:42:
@FRANQ

https://www.tex-lock.com/en/?v=796834e7a283
Deze hebben mijn vrouw en ik in maat M, zeer tevreden over eerlijk gezegd.
Ik kan niet helemaal opmaken uit die site waarvan die kabel is gemaakt, Maar High Tech filamenten zoals Dyneema laten zich niet knippen, zeer slecht snijden en als je er met een haakse slijper in gaat breek je eerder je pols dan dat er wat met dat stuk touw gebeurd, dat slaat gelijk vast.
Wel kostbaar maar wellicht is er met HMPE wel zelf iets te splitsen. Het is echter wel brandbaar en kan bevriezen dus wellicht zit er ook een ander filament in. Maar de standaard fietsendief fiets er niet zo maar mee weg ;)

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Tommie12
burnerchief schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:21:
Een vraag wij zijn in bezit van twee gazelle orange innergy c8 met voorwielmotor de direct drive nu willen we overstappen naar de grenoble c380 hmb model 2022 we hebben er al op gefietst ( het 2021 model) en dat was niet verkeerd.
Wat mij opviel dat er tov de orange serieuze banden opzitten geeft dit in verhouding niet veel weerstand)
We gebruiken de fietsen voor plezier dagtochten in het verleden van meer dan 100 km kwam wel voor.
We hebben dan ook voor de zekerheid allebei een extra accu mee toch vind ik het wel fijn om ook zonder ondersteuning te rijden om ook nog wat conditie over te houden als pensionado.
Dus bandenvraag een lekkere smallere harde band eronder een goed idee of niet zo slim.
Op een ebike zou ik sowieso 47mm of meer nemen.
De wetenschap heeft beseft dat supersmalle en dan keihard opgepompte banden alleen in theorie een lage rolweerstand hebben. In de praktijk verlies je vermogen door de trillingen omdat het wegdek nooit gelijk is aan een mooie stalen rol.

En als je dan ingeeft in deze tool wat je optimale bandenspanning is, dan zal je nog eens verwonderd zijn.
https://info.silca.cc/silca-professional-pressure-calculator

Nu is er wel een groot verschil tussen banden onderling. Hoe dikker en stroever de band (door bv een top lekbescherming), hoe zwaarder die rijdt.

Ik ben heel tevreden over mijn 50mm Schwalbe Almotion. Die is heel soepel, en heeft toch een redelijke lekbescherming.

• roffeltjes
franssie schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 00:09:
[...]

Ik kan niet helemaal opmaken uit die site waarvan die kabel is gemaakt, Maar High Tech filamenten zoals Dyneema laten zich niet knippen, zeer slecht snijden en als je er met een haakse slijper in gaat breek je eerder je pols dan dat er wat met dat stuk touw gebeurd, dat slaat gelijk vast.
Wel kostbaar maar wellicht is er met HMPE wel zelf iets te splitsen. Het is echter wel brandbaar en kan bevriezen dus wellicht zit er ook een ander filament in. Maar de standaard fietsendief fiets er niet zo maar mee weg ;)
Allereerst, dat slot heeft kankerverwekkende stoffen in de mantel. Dat is misschien wat paniekerig, ik denk niet dat je je slot gaat knuffelen/aflikken,maar ik vind dat dat soort producten toch terug naar de tekentafel moeten.

Maar qua gebruik: Het probleem is de ijzerzaag :|

V1 van het slot werd onder de 10 seconden doorgezaagd met een simpel ijzerzaagje,
V2 heeft een ketting als kern, maar die ketting is vrij dun en heel erg goed knipbaar.
Bij zowel V1 als V2 is het beugeltje niet heel; sterk, maar je kan gewoon een betere van bv Abus kopen.

Omdat het een tweetraps bescherming is, is het op zich niet een verkeerd slot omdat een dief dan twee stuks gereedschap moet meenemen. Maar echt veilig is het eigenlijk niet; zaagje+medium knipper en je bent erdoorheen, wat dat betreft zijn 13mm schakels toch wel lastiger te kraken.

In Amsterdam denk ik dat je toch liever een overduidelijk forse kabel wil vanwege het afschrikeffect, maar zeker een interssant concept, helemaal als ze er 10mm+schakels onder doen (dan wordt knippen ook een dingetje).

[Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 10-09-2021 10:39]

• Tommie12
Ik weet dat ringsloten een slechte naam hebben hier omdat AXA een aantal heel zwakke modellen had.

Is dat nu ook geldig voor de AXA Victory? Die zou 4x robuuster zijn, en ik lees toch nergens dat de "polensleutel" daar ook op zou werken.

Voorlopig maak ik me geen grote zorgen, de fiets staat ofwel thuis, ofwel vrij kort bij de plaats waar ik ben...

• Athome
Tommie12 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:39:
[...]

En als je dan ingeeft in deze tool wat je optimale bandenspanning is, dan zal je nog eens verwonderd zijn.
https://info.silca.cc/silca-professional-pressure-calculator
Ik was inderdaad verwonderd. Er wordt voor mij een bandenspanning van 1.35 bar aangegeven.
Ik heb gisteren mijn achterband opgepompt omdat de achterkant behoorlijk los was. Er zat merkbaar veel flex in de achterband. Er bleek 1.8 bar in de band te zitten. Weer opgepompt naar 3 bar en het voelt weer super. Mooi stabiel zonder stuiterig te zijn. Het is een 62-584 band

• FRANQ
Ik wil dus zo'n ABUS IVY bestellen maar ik zie dat er een 9210 versie is en een 9100, en ik kan geen verschil ontdekken.

Is er iemand die het verschil weet?

https://www.abus.com/be_n...tingsloten/IVY-Chain-9100

https://www.abus.com/be_n...tingsloten/IVY-Chain-9210

EDIT: voor de 9210 gegaan, onder het mom van dat een hoger nummer wel beter zal zijn. :P

[Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 10-09-2021 13:02]

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19:49
Het is misschien niet opgevallen, maar ik ben groot van van snaaraandrijving. Ik hoorde echter vanmorgen van de reparateur die langskwam voor de speling op de trapas van mijn Watt Brooklyn dat ze met sneeuw veel gebroken snaren hebben. Als er ijs tussen de tanden van het voor/achterblad gaat zitten kan de riem knappen, best logisch gezien de relatief hoge spanning die Gates adviseert. Nog een reden om de spanning van de snaar lager te maken.
Ik fiets niet als er zo veel sneeuw ligt, maar dat had ik me nooit gerealiseerd.

• roffeltjes
FRANQ schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:00:
Ik wil dus zo'n ABUS IVY bestellen maar ik zie dat er een 9210 versie is en een 9100, en ik kan geen verschil ontdekken.
Ja, ik ben ook heel erg benieuwd... ik gok dat er eigenlijk alleen het productnummer is veranderd, want Abus is er zelf ook stil over.

Ik moet er namelijk weer ééntje gaan koppen voor de nieuwe fiets :*)

• Tommie12
Bla65 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:24:
Het is misschien niet opgevallen, maar ik ben groot van van snaaraandrijving. Ik hoorde echter vanmorgen van de reparateur die langskwam voor de speling op de trapas van mijn Watt Brooklyn dat ze met sneeuw veel gebroken snaren hebben. Als er ijs tussen de tanden van het voor/achterblad gaat zitten kan de riem knappen, best logisch gezien de relatief hoge spanning die Gates adviseert. Nog een reden om de spanning van de snaar lager te maken.
Ik fiets niet als er zo veel sneeuw ligt, maar dat had ik me nooit gerealiseerd.
Tja, wat is veel, en welke riem is het? De CDN of de CDX?
Pagina: 1 ... 80 81 82 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee