Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 80 81 82 Laatste
Acties:

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:59

Gé Brander

MS SQL Server

Zit al een tijdje mee te lezen maar vanaf morgen heb ik de Gazelle HeavyDutyNL C7 HMB tot mijn beschikking. Zal mijn ervaringen delen na een weekje.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19-09 22:43
Tommie12 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:13:
[...]

Tja, wat is veel, en welke riem is het? De CDN of de CDX?
CDX en meer dan 1 cm. Op zich maakt het niet zo veel uit welke riem het is, als er klonten ijs op de de tandwielen zitten kan dit natuurlijk gebeuren.

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 19:06
Bla65 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:24:
Het is misschien niet opgevallen, maar ik ben groot van van snaaraandrijving. Ik hoorde echter vanmorgen van de reparateur die langskwam voor de speling op de trapas van mijn Watt Brooklyn dat ze met sneeuw veel gebroken snaren hebben. Als er ijs tussen de tanden van het voor/achterblad gaat zitten kan de riem knappen, best logisch gezien de relatief hoge spanning die Gates adviseert. Nog een reden om de spanning van de snaar lager te maken.
Ik fiets niet als er zo veel sneeuw ligt, maar dat had ik me nooit gerealiseerd.
Bedankt voor de attentie! Deze ga ik even onthouden. Dan even mijn snaar met de winter iets slapper laten zetten. Nu gebruikt mijn FM daar een mooie tool voor waar ik zelf bij was. Mijn snaar staat gelukkig niet op maximale spanning, maar keurig midden in het groene gebied. Kwestie van de afstelling een fractie kleiner maken zodat er wat meer ruimte komt. Zal millimeterwerk zijn.

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19-09 22:43
jimh307 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:34:
[...]

Bedankt voor de attentie! Deze ga ik even onthouden. Dan even mijn snaar met de winter iets slapper laten zetten. Nu gebruikt mijn FM daar een mooie tool voor waar ik zelf bij was. Mijn snaar staat gelukkig niet op maximale spanning, maar keurig midden in het groene gebied. Kwestie van de afstelling een fractie kleiner maken zodat er wat meer ruimte komt. Zal millimeterwerk zijn.
Graag gedaan! Ik heb gelezen van iemand die heel veel fietst(100.000 km) dat hij heeft getest en hem zo slap mogelijk zet, dat scheelt ook wat verlies en slijtage. Ik heb zelf ook zo'n tool, je kan op internet ook wel wat hacks vinden met een lineaal en een gewicht. Maar zoals gezegd: zo slap mogelijk schijnt het beste te zijn dus ik gebruik de tool niet meer. Dat spannen en dan met de Gates app frequentie meten klinkt mooi maar werkt voor geen meter.

• maxtrash
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:26
pjotter1965 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:36:
[...]

Dank je voor jouw advies. Volgens de Bosch website is e-shift icm shimano schakelingen / naven mogelijk vanaf 2021. Hopelijk kan dit met terugwerkende kracht ook. Mijn fiets is van 2020. Ik heb een vraag uitgesteld bij Bosch.
Verder maar weinig 25 km ebikes te vinden met Enviolo aut. ( koga, flyer, dutch id , velo de ville )
nieuwe model freebike brooklyn heeft er een

• Tc662
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15:10
Ik zit al een tijdje te kijken naar een elektrische fiets voor woon-werk verkeer (ongeveer 20-25km per dag). Ik heb niet zo'n groot budget en zit daarom te kijken rond de 1000 euro. Ik ben de volgende fietsen al tegenkomen:

- ESKUTE Electric Bicycle Wayfarer 28" (https://www.amazon.nl/-/e...1288336&sr=8-5&th=1&psc=1)
- Decathlon Elektrische stadsfiets Elops 120 E (https://www.decathlon.nl/...560548?mc=8560548&c=ZWART)
- AMIGO E-Active (https://budget-ebike.nl/p...tive-damesfiets-matzwart/)

Heeft iemand hier ervaringen met deze fietsen en of nog een suggestie die binnen het budget van ongeveer 1000 euro valt?

[Voor 7% gewijzigd door Tc662 op 10-09-2021 18:44]

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:44
@Tc662 : van deze drie zou ik blind voor de Decathlon fiets gaan. Als er dan iets mee is krijg je tenminste nog wat service...

• maartend
  • Laatst online: 18:50
Tc662 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:49:

Heeft iemand hier ervaringen met deze fietsen en of nog een suggestie die binnen het budget van ongeveer 1000 euro valt?
Kijk of de Lidl heeft. 1100 euro/ Samsung accu hebben wij, Bafang, 8 speed nexus. Goed spul bij elkaar

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:01

BazzH

Kei-goed...

Ik zit al een tijdje te kijken naar een elektrische fiets voor woon-werk verkeer (ongeveer 20-25km per dag). Ik heb niet zo'n groot budget en zit daarom te kijken rond de 1000 euro. Ik ben de volgende fietsen al tegenkomen:

- ESKUTE Electric Bicycle Wayfarer 28" (https://www.amazon.nl/-/e...1288336&sr=8-5&th=1&psc=1)
- Decathlon Elektrische stadsfiets Elops 120 E (https://www.decathlon.nl/...560548?mc=8560548&c=ZWART)

Ik heb een Decathlon B'twin Elops 920E. Het duurdere broertje met Brose motor op de trapas. Ik heb hem nu ruim 3 maanden en er staat inmiddels toch al iets meer op de klok dan verwacht: 3200 kilometer inmiddels. (Dat tempo zal in de winter wel wat lager worden, gok ik.)

Het is wat je ervan kan verwachten, dus verwacht zo'n fiets niet te kunnen vergelijken met bijv. een Gazelle. Eenvoudig, ietjes minder verfijnd natuurlijk. Het prijsverschil moet ergens in zitten. Maar ik ben niet ontevreden. En Decathlon heeft in de winkels gewoon een fietswerplaatsje en ze doen niet moeilijk als er iets niet in orde is. Voor de fiets van mijn vrouw heb ik bijvoorbeeld een nieuw display opgehaald, omdat er wel érg veel condens in de oude bleef zitten. Als deze fiets dezelfde display heeft, dan kun je daar vast rekening mee houden: is een bekend euvel van dit type. Nieuw display kost 60 euro als je buiten de garantie zou zitten en is zonder gereedschap te vervangen (rubberen bandje om het stuur en dan 1 stekkertje. Maar in bepaalde weersomstandigheden zul je volgens mij bij elk display van dit type op zijn minst een beetje condens zien.

Ik heb voor de 920E gekozen vanwege:
- de schijfrem voor
- de Nexus 7 naaf (i.p.v. die "vage" derailleur met 6 versnellingen)
- de Brose middenmotor
- de iets hogere actieradius. Ze geven voor de 120E op dat hij op stand 1 max. 60 km doet. Die van mij gaat verder, maar de 90 km haal je niet hoor. Zeker niet waar ik woon, want door de duinen en "dijk op" verbruikt hij gewoon wel even wat meer.

Maar dat zie je ook wel terug in de prijs, want een paar maanden geleden moest je voor de 920E nog bijna 1500 euro betalen.

[Voor 11% gewijzigd door BazzH op 11-09-2021 07:36]

Think smart........ Act stupid........

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18:37

Tweedehands.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Zou ik niet zomaar aan beginnen. Zeker bij een fiets van bijv. 3 of 4 jaar oud met een redelijke kilometerstand ga je op korte termijn tegen hoge kosten voor de accu aanlopen. Precies wat wij bij onze eerste e-bike hadden. Die hadden we nieuw, maar als ik die 3 of 4 jaar oud gekocht had, dan was het echt een hele dure tweedehands fiets geworden. Dan hadden we binnen 2 jaar al 400 euro extra kosten gehad aan een revisie accu (en dan moet je nog de mazzel hebben dat er revisie accu's te krijgen zijn voor jouw type fiets). Mijn moeder heeft al eerste e-bike een tweedehands Flyer gekocht. Origineel een heel dure fiets, maar pas na 3-4 jaar ga je echt kosten krijgen en dan mag je fors geld in je tweedehands fiets zonder garantie gaan stoppen, terwijl je niet hebt geprofiteerd van de eerste probleemloze periode. Nu heeft ze een nieuwe Gazelle e-bike (de tweede inmiddels alweer vanwege diefstal). Die tweedehands Flyer zien ze nu eigenlijk gewoon als "beginnersfout".

Tweedehands is eigenlijk alleen interessant als je een e-bike van een oud opaatje of omaatje kunt kopen, die er maar heel weinig gebruik van gemaakt heeft en hem wel netjes elk jaar heeft laten onderhouden. En daar weten ze de prijzen prima voor, dus dan bespaar je wel wat maar niet de wereld.

Dan kun je kosten-technische gezien nog beter elke 2 jaar een nieuwe budget fiets kopen. Dan blijven de onderhoudskosten beperkt en de restwaarde relatief hoog.

Ik zou echt alleen voor een tweedehands e-bike gaan als ik enórm veel kilometers zou maken waar een "moetje" achter zit én ik op korte termijn onvoldoende cash zou hebben om een dure nieuwe fiets te kopen.

Ik zou geen tweedehands e-bike van max. 1000 euro kopen. Te groot risico op hoge kosten en dat wil je juist niet "on a budget". Doe dan maar een goedkope met 2 jaar garantie.

[Voor 14% gewijzigd door BazzH op 11-09-2021 09:24]

• Foxhill
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19:16
BazzH schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:16:
[...]
Zou ik niet zomaar aan beginnen. […]
Juist een gebruikte Flyer kan de accu gerust 8+ jaar mee gaan. Het voorbeeld dat je noemt is anekdotisch. Voor €1000,- kun je gemakkelijk fietsen vinden met jonge of zelfs nieuwe accu’s. Dan heb je kwalitatief een veel betere fiets dan een nieuwe voor dat geld.

In die prijsklasse verkoop ik zelf alleen maar gebruikt. Nieuwe fietsen in die prijsklasse sta ik als fietsenmaker niet achter. En dat zegt genoeg.

Bij gebruikt geven we garantie op de accu en vervangen we alle slijt delen waar maar iets twijfel over kan zijn. Regelmatig komt het voor dat we zelfs de accu al uit voorzorg vervangen.

[Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 11-09-2021 09:39]

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:52
[...]

Zou ik niet zomaar aan beginnen. Zeker bij een fiets van bijv. 3 of 4 jaar oud met een redelijke kilometerstand ga je op korte termijn tegen hoge kosten voor de accu aanlopen. Precies wat wij bij onze eerste e-bike hadden. Die hadden we nieuw, maar als ik die 3 of 4 jaar oud gekocht had, dan was het echt een hele dure tweedehands fiets geworden. Dan hadden we binnen 2 jaar al 400 euro extra kosten gehad aan een revisie accu (en dan moet je nog de mazzel hebben dat er revisie accu's te krijgen zijn voor jouw type fiets). Mijn moeder heeft al eerste e-bike een tweedehands Flyer gekocht. Origineel een heel dure fiets, maar pas na 3-4 jaar ga je echt kosten krijgen en dan mag je fors geld in je tweedehands fiets zonder garantie gaan stoppen, terwijl je niet hebt geprofiteerd van de eerste probleemloze periode. Nu heeft ze een nieuwe Gazelle e-bike (de tweede inmiddels alweer vanwege diefstal). Die tweedehands Flyer zien ze nu eigenlijk gewoon als "beginnersfout".

Tweedehands is eigenlijk alleen interessant als je een e-bike van een oud opaatje of omaatje kunt kopen, die er maar heel weinig gebruik van gemaakt heeft en hem wel netjes elk jaar heeft laten onderhouden. En daar weten ze de prijzen prima voor, dus dan bespaar je wel wat maar niet de wereld.

Dan kun je kosten-technische gezien nog beter elke 2 jaar een nieuwe budget fiets kopen. Dan blijven de onderhoudskosten beperkt en de restwaarde relatief hoog.

Ik zou echt alleen voor een tweedehands e-bike gaan als ik enórm veel kilometers zou maken waar een "moetje" achter zit én ik op korte termijn onvoldoende cash zou hebben om een dure nieuwe fiets te kopen.

Ik zou geen tweedehands e-bike van max. 1000 euro kopen. Te groot risico op hoge kosten en dat wil je juist niet "on a budget". Doe dan maar een goedkope met 2 jaar garantie.
200€ onderhoudskosten per jaar vind ik niet dramatisch.

En dat een accu per definitie na 3-4 jaar defect is, dat is een fabeltje. Hier staan nog een oude Giant van 8 jaar oud. Die haalt op een 240 Wh batterij nog altijd 40 km.

• maartend
Foxhill schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:37:
[...]

In die prijsklasse verkoop ik zelf alleen maar gebruikt. Nieuwe fietsen in die prijsklasse sta ik als fietsenmaker niet achter. En dat zegt genoeg.
Ja. Dat je dan erg kort door de bocht gaat. Ik heb voor rmijn vrouw bij de Lidl de E-bike gekocht, jaar 2018 model. Is gewoon niks op af te dingen.
Was wel 1100 euro, dat wel
Samsung accu, 450Wh, Bafang middenmotor, Nexus naaf, enz, enz. Was verrot veel bang for bucks.
Hooguit voorvork is mijn ding niet Suntour SR, maar ja, ik rij zelf met een Lefty rond.
Het bestaat dus wel

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Tommie12 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:51:
[...]

200€ onderhoudskosten per jaar vind ik niet dramatisch.

En dat een accu per definitie na 3-4 jaar defect is, dat is een fabeltje. Hier staan nog een oude Giant van 8 jaar oud. Die haalt op een 240 Wh batterij nog altijd 40 km.
Die 400 euro is natuurlijk naast het normale onderhoud.

De e-bike markt heeft zich eigenlijk gewoon opgesplitst in 2 markten. De markt voor budget en de markt voor niche. De markt voor budget concurreert met de markt voor tweedehands niche.

Als die tweedehands fietsen zo geweldig waren geweest, had de eerste eigenaar hem natuurlijk niet van de hand gedaan. Die doet hem weg, omdat dat economisch gezien de logische keuze zou zijn.

En natuurlijk kun je geluk hebben met een accu. Wij hadden dat niet (ma ook niet met haar Flyer), dus we hebben die ervaring gewoon uit eerste hand.

• roffeltjes
[...]

Zou ik niet zomaar aan beginnen. Zeker bij een fiets van bijv. 3 of 4 jaar oud met een redelijke kilometerstand ga je op korte termijn tegen hoge kosten voor de accu aanlopen.
Het risico is zeker aanwezig, maar het is verre van onherroepelijk.

- Ik heb 50k op een 6 jaar oude 392wh accu. Mijn vrouw idem ditto, al is het stekkertje kapot gegaan, dus heeft ze net een verse accu.
- Stream van mijn schoonmoeder zal nu zo'n 30k hebben gehad (ze loopt tegen de 80 dus zelfs dat beest begint wat minder kilometers te maken) 6 jaar 500wh, ook nog gewoon prima.
- Mijn moeder heeft een 12 jaar oude Yakima met een 300wh(oid?) , als die 15k heeft gelopen zal het veel zijn (voor de stad gebruikt ze een gewone fiets), laatste keer dat ik er was had ik niet het idee dat die accu op was.

Ik merk dat mensen zich heel erg druk maken over accu's (en actieradius) terwijl in mijn ervaring als je er een beetje normaal mee om gaat dat lang niet zo spannend is als mensen denken. En die ervaring wordt ook duidelijk gedeeld door anderen, het is niet alsof ik hier uniek in ben.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

roffeltjes schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:33:
[...]

Het risico is zeker aanwezig, maar het is verre van onherroepelijk.

- Ik heb 50k op een 6 jaar oude 392wh accu. Mijn vrouw idem ditto, al is het stekkertje kapot gegaan, dus heeft ze net een verse accu.
- Stream van mijn schoonmoeder zal nu zo'n 30k hebben gehad (ze loopt tegen de 80 dus zelfs dat beest begint wat minder kilometers te maken) 6 jaar 500wh, ook nog gewoon prima.
- Mijn moeder heeft een 12 jaar oude Yakima met een 300wh(oid?) , als die 15k heeft gelopen zal het veel zijn (voor de stad gebruikt ze een gewone fiets), laatste keer dat ik er was had ik niet het idee dat die accu op was.

Ik merk dat mensen zich heel erg druk maken over accu's (en actieradius) terwijl in mijn ervaring als je er een beetje normaal mee om gaat dat lang niet zo spannend is als mensen denken. En die ervaring wordt ook duidelijk gedeeld door anderen, het is niet alsof ik hier uniek in ben.
Een accu is op, als je in de winter bijvoorbeeld last begint te krijgen van "uitvallers" of als je actieradius bijvoorbeeld teruggelopen is naar zeg 50%. Dan kun je de fiets in principe zonder nieuwe accu doorgaans niet meer gebruiken waar je hem voor gekocht hebt. Het eerste hadden wij met onze Bosch (inmiddels naar het Oostblok) en het tweede had mijn moeder met haar Flyer (heeft de fietsenmaker gewoon weer doorverpatst na wat groot onderhoud).

Wat mij bij de Bosch accu vooral opviel, was dat de fietsenmaker heel erg veel moeite had om de accu als "het probleem" aan te merken. Die had het alleen maar over "doorgemeten en goed", terwijl de aard van de klachten in mijn ogen júist richting de accu wezen. Problemen deden zich alleen voor bij koud weer immers, maar volgens de fietsenmaker zou het waarschijnlijk de slede zijn waar de accu in klikt. Vervangen, de winter daarna gewoon weer dezelfde problemen (en steeds erger). Mijn moeder fietst vooral recreatief en dan wat grotere afstanden. De tweedehandse Flyer, die ze als eerste e-bike kocht, had ook een accu met hogere capaciteit. Maar dat werd na een jaartje al merkbaar minder en nog een jaartje later hebben ze ook maar een revisie accu gekocht (600 euro, want vrij hoge capaciteit). Toen heeft ze hem nog een jaartje gehouen en toen maar gauw ingerolen voor de Gazelle die ze nu heeft. Er zaten wel wat flinke kosten aan te komen en mijn ouders wilden dat geld er niet meer in stoppen. Ze hadden gewoon beter meteen die nieuwe fiets kunnen kopen en dat erkennen ze nu zelf ook. Die tweedehands Flyer leek een goede deal, maar dat pakte toch echt anders uit.

Als je op laag budget zit, wil je júist dat risico niet. Want het is een risico op een bijzonder forse extra kostenpost. Voor mijn ouders is dat allemaal niet zo'n drama, want die zitten niet op budget. Maar voor iemand die de eindjes aan elkaar moet knopen, is 400 euro mogelijk gewoon een onoverkomelijke kostenpost.

[Voor 7% gewijzigd door BazzH op 11-09-2021 12:00]

• roffeltjes
maartend schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:05:
[...]

Ja. Dat je dan erg kort door de bocht gaat.
Nee. Je vergeet te registreren dat Foxhill een rijwielhandel heeft en wat dat voor zijn positie inhoudt.
Ik heb voor rmijn vrouw bij de Lidl de E-bike gekocht, jaar 2018 model. Is gewoon niks op af te dingen.
Was wel 1100 euro, dat wel
Samsung accu, 450Wh, Bafang middenmotor, Nexus naaf, enz, enz. Was verrot veel bang for bucks.
Hooguit voorvork is mijn ding niet Suntour SR, maar ja, ik rij zelf met een Lefty rond.
Het bestaat dus wel
Lidl=/= Fietsenmaker.

Foxhill moet geld verdienen op een fiets om de lichten open te houden. Lidl kan zonder problemen de helft rekenen voor een fiets en nog steeds een winstje pakken, een fietsenmaker heeft een heel andere realiteit.

Betreft die Lidl fiets, bij woon-werkverkeer denk ik aan betrouwbaarheid, dikke banden voor nat/glad weer, dichte kettingkast, goede remmen.

Ik herhaal maar weer: Eerst een fietsenmaker zoeken... dan kijken wat hij aanbiedt (al dan niet nieuw/tweedehands). Wat mij betreft is die regel net zo belangrijk voor een goedkope als een dure fiets.

• roffeltjes
BazzH schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:56:
[...]

Een accu is op, als je in de winter bijvoorbeeld last begint te krijgen van "uitvallers" of als je actieradius bijvoorbeeld teruggelopen is naar zeg 50%.
Ik herhaal: dat is niet onherroepelijk, het is volgens mij ook niet de norm.

Ik bergrijp direct dat jij je persoonlijk heb gebrand en er daarom niet meer aan begint (zou ik ook niet doen), maar ik hoop[ dat je ook snapt dat er een berg andere ervaringen zijn van veel-gebruikers die aanzienlijk langer met hun spullen doen dan jij.

Verder is in dit soort rekensommetjes altijd wel een heleboel in te brengen, één van die dingen is dat een fiets eigenlijk helemaal niet zo slijtgevoelig is....

- De standaard slijtage onderdelen zijn op een oude of een nieuwe fiets even duur. Na drie maanden begin je al met vervangen (25km woonwerk).

Mensen kiezen heel vaak voor een nieuwe fiets omdat het kan, niet omdat het echt moet. Ik ben hierop trouwens geen uitzondering, al heb ik wel een goed tehuis voor mijn huidige fiets (die gaat nog een keer 50.000km maken).
BazzH schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:56:\

Als je op laag budget zit, wil je júist dat risico niet. Want het is een risico op een bijzonder forse extra kostenpost. Voor mijn ouders is dat allemaal niet zo'n drama, want die zitten niet op budget. Maar voor iemand die de eindjes aan elkaar moet knopen, is 400 euro mogelijk gewoon een onoverkomelijke kostenpost.
Ik verwijs je naar draadjes van andere goedkope ebikes, dan snap je ook dat je idee dat een goedkope nieuwe ebike net zozeer een risico is.

Als je bij een reparatie van 400,- accuut in financiële problemen komt moet je geen e-bike kopen.

Overigens moet je je blijven realiseren dat jij met een Elops 920 in een heel andere prijscategorie zit, dat dat een goede fiets is, zegt verder niets over een fiets die 1000,- kost. Ik geloof niet in een gratis lunch.

[Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 11-09-2021 12:21]

• maartend
roffeltjes schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:58:
[...]

Nee. Je vergeet te registreren dat Foxhill een rijwielhandel heeft en wat dat voor zijn positie inhoudt.
Nee, dat vergeet ik niet. Maar het komt over alsof je enkel kwalitatief een goede fiets bij de LBS kunt kopen. En dat is dus niet zo. Voor 1000-1100 kun je zeker iets leuks kopen

• roffeltjes
maartend schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:02:
[...]

Nee, dat vergeet ik niet. Maar het komt over alsof je enkel kwalitatief een goede fiets bij de LBS kunt kopen. En dat is dus niet zo. Voor 1000-1100 kun je zeker iets leuks kopen
Tsja we gaan het duidelijk niet eens zijn.

Voor een kwaliteitsfiets moet je naar een FM en voor 1100 euro kan je dat gewoon niet krijgen. Er is gewoon geen gratis lunch.

Overigens over prijzen, als je ziet dat de Razer nu 50k verder is en nog steeds goed is voor nog een lang leven is deze hele discussie sowieso al nogal eenzijdig, waarbij mensen krampachtig proberen te schermen met de aanschafprijs. Het beginbedrag moet je ook afzetten tegen de economische levensduur en restbedrag.

[Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 11-09-2021 14:55]

• Tommie12
BazzH schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:22:
[...]

Die 400 euro is natuurlijk naast het normale onderhoud.

De e-bike markt heeft zich eigenlijk gewoon opgesplitst in 2 markten. De markt voor budget en de markt voor niche. De markt voor budget concurreert met de markt voor tweedehands niche.

Als die tweedehands fietsen zo geweldig waren geweest, had de eerste eigenaar hem natuurlijk niet van de hand gedaan. Die doet hem weg, omdat dat economisch gezien de logische keuze zou zijn.

En natuurlijk kun je geluk hebben met een accu. Wij hadden dat niet (ma ook niet met haar Flyer), dus we hebben die ervaring gewoon uit eerste hand.
Welke kosten waren er dan nog?
Hoe oud was die Flyer en hoe veel km stonden er op?

De redenen waarom iemand een fiets verkoopt kunnen nogal divers zijn. Overlijden, verhuis, geld nodig…. Het heeft niet altijd met onderhoudskosten te maken.
Er zijn nogal wat leasefietsen tegenwoordig, goed gesponsord door werkgever. Heel veel van die fietsen komen na 4 jaar gewoon op de markt en worden noet allemaal even intensief gebruikt.
Een fiets van 4 jaar met 10k zou ik zeker durven kopen aan max de helft van de nieuwprijs als dat eentje is met Bosch, Shimano en een goede naaf.

• Foxhill
roffeltjes schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:58:
[...]
Het grappige is juist, wij maken soms verlies op de gebruikte fiets om de nieuwe te verkopen. Je krijgt dus een gebruikte fiets waar we gerust allerlei delen vervangen (kost ons de helft) en die we verkopen voor een prijs die soms vrijwel gelijk of zelfs lager is dan waar we zo een fiets voor inruilen.

[verder niet aan Roffeltje gericht]
Natuurlijk doet een fiets van de Lidl het ook. Maar met (1) een risico dat delen niet meer leverbaar zijn na een paar jaar (display, motor controller, etc), (2) goedkope delen die sneller vervangen moeten (trappers, cassette, velgen/spaken, etc), en (3) kans op slechte delen waar na de garantieperiode niemand onderhoud aan wilt doen (voorvork, niet passende achterbrug, etc) is het niet zo vanzelfsprekend dat je goedkoper uit bent.

(Eerste hand ervaring is ook anekdotisch bewijs.)

• Foxhill
BazzH schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:22:
[...]
Onzin. Dus er zijn geen goede gebruikte auto’s? Mensen willen wat nieuws. Om allerlei redenen.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Foxhill schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:30:
[...]

Onzin. Dus er zijn geen goede gebruikte auto’s? Mensen willen wat nieuws. Om allerlei redenen.
Een goede gebruikte auto kost ook gewoon geld. Kun je ook een Dacia van kopen. Wat de juiste keuze is, hangt af van jouw verwachtingen.

• roffeltjes
Dat is een heel ander verhaal als wat je eerst impliceerde, namelijk dat een tweedehands ebike bijna standaard een verborgen gebrek heeft. Mensen vervangen zo vaak een ding omdat ze gewoon iets nieuws willen hebben, zo neem ik nu een nieuwe fiets terwijl mijn huidige fiets nog steeds briljant rijdt.

Accus gaan niet zomaar stuk en tweedehands fietsen, zeker van een betrouwbare fietsenmaker vallen niet uit elkaar als je thuis bent. Ik heb veel liever een tweedehands Razer van een goede fietsenmaker dan een Lidl fiets. Van die eerste weet ik dat hij 50.000km mee kan, van die tweede kan ik dat echt niet aannemen.

Als je antwoord is: Ja maar die Razer gaat je een accu kosten, dan is mijn simpele antwoord; misschien, maar al vervang ik alle onderdelen op die Lidl fiets, je gaat er geen 50.000km op rijden omdat hij gewoon niet zo prettig rijdt. Nogmaals, als we een Decathlon fiets van 1500,- bespreken is het echt een heel ander verhaal dan een Lidl fiets met BBs01 en rotatiesensor.

Terug naar de vragensteller, hij wil een fiets voor woon-werk verkeer voor 1000,-. Dat wordt of tweedehands, of wellicht Decathlon, maar misschien is het beste antwoord gewoon... "kan niet".

• jimh307
Foxhill schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:37:
[...]

Juist een gebruikte Flyer kan de accu gerust 8+ jaar mee gaan. Het voorbeeld dat je noemt is anekdotisch. Voor €1000,- kun je gemakkelijk fietsen vinden met jonge of zelfs nieuwe accu’s. Dan heb je kwalitatief een veel betere fiets dan een nieuwe voor dat geld.

Bij gebruikt geven we garantie op de accu en vervangen we alle slijt delen waar maar iets twijfel over kan zijn. Regelmatig komt het voor dat we zelfs de accu al uit voorzorg vervangen.
Even inhaken hier ;)

Een accu kan 'theoretisch' zeer oud worden als er geen factoren zijn die dit verpesten:

Van de 1000 Flyers zal er maar een deel na 8 jaar nog een redelijke accucapaciteit hebben. Het zal eerder exemplarisch zijn dan een wet. Door dit soort zinnen zal een tweedehands koper zich fixeren op die accu. Dit kan misleidend zijn want veruit de meeste accu's (zo niet bijna allemaal) halen niet de 8 jaar.

Bij nieuwkoop weet je niet of een accu in goede staat is (maw, matchen alle cellen) en daar kom je pas achter na zo'n 2 jaar als dit gaat tellen. Laat staan als we kijken naar zo'n 8 jaar verder. Iemand die altijd op de eco-stand fietst en die zijn accu goed onderhoud kan na 8 jaar nog best een eindje rijden. Ga je dan op de turbo-stand rijden dan is de pret bijzonder snel over. Dit zien mensen vaak over het hoofd.

Een accu die uitvalt bij koude heeft last van een verhoogde interne weerstand en dan hoeft de accu nog niet per definitie slecht te zijn. Als je de fiets uit een koude schuur pakt en de accu is door en door koud dan heeft hij te maken met een fikse interne weerstand. Als je dat even op turbo-stand weg wilt fietsen komt van een koude kermis thuis. Door de interne weerstand daalt het voltage bij vermogen onder de grens en dan kapt het BMS de stroomvraag af want als dit niet zou gebeuren rijd je de accu meteen naar zijn grootje. Dit systeem moet dus ook in orde zijn. Bij zulke omstandigheden moet een BMS di-rect ingrijpen omdat het voltage dan zeer stijl daalt. Ga je in ondersteuning terug dan kun je weer verder (ligt ook aan het BMS).

Een hoog vermogen met een koude accu en met een kleine accu is het recept voor een mooie cut-off. Je ziet dit bij kleine accu's in de koude en let wel, daarvoor hoeft een accu niet eens oud te zijn!

De trend om met minder cellen een hoge capaciteit te kunnen bereiken heeft een prijs en daarvoor heb je dan cellen nodig met een hoge capaciteit welke weer een hogere interne weerstand hebben. Nu zijn de huidige NMC cellen goed, maar door de hoge capaciteit vul je vlug een accu. 40 cellen kunnen een 500 Wh accu maken, maar bij ouderdom of koude moet je meer opletten dan accu's met LiFePO4 cellen want die trekken je fiets met gemak naar de 25 km/h bij -20 graden, maar die cellen kunnen hooguit 100 Wh/kg vasthouden, dus voor 500 Wh heb je een accu van 5 kilo. Met NMC kun je af met 2,2 kilo. Dit laatste is waarvoor gekozen wordt en dat heeft zijn prijs en zeker over jaren gebruik :)

• Athome
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:14
Uit eigen ervaring kan ik ook zeggen, dat accu's na 4 jaar zeker niet versleten hoeven te zijn. We hebben samen totaal 4 elektrische fietsen gehad allemaal bij ongeveer 4 jaar weg gedaan. De accu's waren toen nog goed (80%) tot bijna nieuwstaat. In alle gevallen stond er ongeveer 10.000 km op de teller.

De eerste 2 fietsen waren duurder dan de 2 set fietsen. Maar de tweede set fietsen waren duidelijk van betere kwaliteit (Batavus Dinsdag E-go). Daardoor durf ik wel te stellen dat elektrische fietsen in hetzelfde prijssegment in de loop der jaren duidelijk beter geworden zijn.

Anders gezegd de kwaliteit van de fiets die 8 jaar geleden 2500 euro kost, kost nu ongeveer 1000 euro. Als ik dan de keuze moet maken ga ik toch liever voor een tweedehands van 3-4 jaar oud, dan een nieuwe van 1000 euro. Zo groot is het verschil in fiets wel tussen mijn eerste elektrische fiets (Cube Epo Touriing 2013) en mijn tweede elektrische fiets (Batuvus Dinsdag E-go 2018).

Ik zou dan overigens niet voor een naafmotor gaan (voorwiel). Ik heb geen bewijzen maar moet me duidelijk focussen op een aantal mensen in mijn omgeving. Naafmotoren hebben een totaal ander fietsgevoel dan middenmotoren. Dat maakt naafmotoren veel aantrekkelijker om continu in de hoogte ondersteuning en hoogste versnelling te fietsen. Dit is een zware last voor zowel motor als accu.

• RD11
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 20-09 19:57
Net mijn Batavus Dinsdag E-go 2017 (met Yahamamotor) terug van jaarlijks onderhoud. Ondertussen 4 jaar en 16500 km op de teller. Ketting en tandwielen zijn nog steeds origineel. Na een lekke band (de eerste in 4 jaar) is nu wel de achterband vervangen.
Op het gevoel kan ik weinig of geen achteruitgang vaststellen bij de accu. Helemaal zeker weet ik dat niet. Want als we met fietsvrienden een wat langer tochtje ondernemen, is de eerste stelregel: lader meenemen! Een uurtje bijladen tijdens een kleine middaglunch of bij een frisse pint... het is ons nog nooit geweigerd. En iedereen haalt moeiteloos de 100 km. Meer en meer horecazaken installeren trouwens gratis laadpunten op hun fietsparking.

• roffeltjes
Athome schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:13:
Uit eigen ervaring kan ik ook zeggen, dat accu's na 4 jaar zeker niet versleten hoeven te zijn. We hebben samen totaal 4 elektrische fietsen gehad allemaal bij ongeveer 4 jaar weg gedaan. De accu's waren toen nog goed (80%) tot bijna nieuwstaat. In alle gevallen stond er ongeveer 10.000 km op de teller.
Tsja, laten we eens rekenen.

We gaan op turbo en de actieradius is 50 km (ja ik weet het, dat is laag), in het ideale geval heb je dan 200 cycles. Nu zal je niet ideaal zijn geweest, maar 400 cycles wordt ik niet bang van.

@jimh307 gemiddelde fietsafstand in Nederland is 880km. Laten we de verstokte niet fietsers eraf halen en ebikers meer kilometers toerekenen. 2500 km per jaar (zie toevallig ook @athome) => Ik denk dat dit hoog geschat is, zowel vanwege wielrenners die het flink omhoog trekken, als de de oudjes die nog steeds de meerderheid vormen. Sowieso zal de modus lager liggen dan de mediaan (er is niet een hard maximum aan het aantal kilometers, terwijl het minimum nul is).

Dat is in 8 jaar 20k en zit je ergens tussen de 400-800 cycles (Flyers zijn sowieso niet slecht). Ga je dan 30-40km halen met een accu? Ik geloof daar eigenlijk wel in (zo was de ION Socoro die ik leende ook niet plat na twee dagen kinderen ophalen, 4 ritjes van 8km)

Jij rekent vanuit je professie altijd worst-kaas (logisch, geen verwachtingen scheppen), maar ik rij elk jaar nog wel een stokoude (leen) ebike en in mijn real-world ervaring zijn ze nog best bruikbaar. Bovenstaande bierviltje wordt behoorlijk goed gestaafd... zoveel kilometers worden er helemaal niet gemaakt... wij zijn een behoorlijk fanatieke groep.

Het lastige hier is dat jouw expertise enorm is, maar dat ik zonder heel erg zuinig te doen een aanzienlijk betere ervaring hebt dan dat je schetst. Als ik accu's sloop (zo ook bij onze oude IONS) is dat tot nu toe een fysiek gebrek. Ik zal gerust wat geluk hebben, aan de andere kant zou je verwachten dat ik op dit punt wel wat mee zou maken.

Ik snap daarom de drang naar grotere accu's niet helemaal... zo ver rijden mensen niet en het argument van levensduur weeg ik dan af tegen de kans van fysiek malheur. Als ik na 6 jaar nog uit kan met 395wh dan zal dat voor de meeste mensen nog genoeg moeten zijn... ik rij dan geen enorme ritten, maar mijn dagafstand haalt de meerderheid toch ook weer niet.

Daarom krijgt mijn volgende fiets ook weer een 400wh accu... het scheelt fors in de meerprijs, bij losse accu's is dat verschil aanzienlijk kleiner. Als ik dan na 5-6 jaar alsnog moet vervangen dan is dat maar zo.

• roffeltjes
RD11 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:12:
Net mijn Batavus Dinsdag E-go 2017 (met Yahamamotor) terug van jaarlijks onderhoud. Ondertussen 4 jaar en 16500 km op de teller. Ketting en tandwielen zijn nog steeds origineel. Na een lekke band (de eerste in 4 jaar) is nu wel de achterband vervangen.
Ketting en tandwielen moet je de volgende keer laten vervangen, dat zijn de kosten niet en je gaat nu wel heeeel ver boven de levensduur uit. :+

Qua banden doe je het beter dan ik, maar ik denk dat dagelijks een kind achterop niet echt helpt (ik sloop de wang van mijn band na 10k).
Op het gevoel kan ik weinig of geen achteruitgang vaststellen bij de accu.
Logisch.=> Wij hebben een Yamaha 395wh accu van 6 jaar en 50k. Dat die aanzienlijk minder is dan de nagelnieuwe is evident, maar kind achterop (2x8km), doorfietsen naar werk (2x4km) en sporthal (2x10km) haalt ie op 1 lading en dat zijn Amsterdamse stadskilometers.

Bierviltje:

Yamaha Dinsdag: 60km op Turbo is behoorlijk conservatief (Yamaha was watt/km altijd al heel zuinig).

16500/60=275 cycles, maar dat is het ideale scenario. Maar als we uit gaan van 4-500 cycles is die accu nog prima.

Of jij 8 jaar gaat halen is zoals altijd koffiedikkijken en wordt spannend, maar gezien ons kilometrage is het zeker niet onmogelijk.

• jimh307
roffeltjes schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:39:
[...]

Tsja, laten we eens rekenen.

We gaan op turbo en de actieradius is 50 km (ja ik weet het, dat is laag), in het ideale geval heb je dan 200 cycles. Nu zal je niet ideaal zijn geweest, maar 400 cycles wordt ik niet bang van.

@jimh307 gemiddelde fietsafstand in Nederland is 880km. Laten we de verstokte niet fietsers eraf halen en ebikers meer kilometers toerekenen. 2500 km per jaar (zie toevallig ook @athome) => Ik denk dat dit hoog geschat is, zowel vanwege wielrenners die het flink omhoog trekken, als de de oudjes die nog steeds de meerderheid vormen. Sowieso zal de modus lager liggen dan de mediaan (er is niet een hard maximum aan het aantal kilometers, terwijl het minimum nul is).

Dat is in 8 jaar 20k en zit je ergens tussen de 400-800 cycles (Flyers zijn sowieso niet slecht). Ga je dan 30-40km halen met een accu? Ik geloof daar eigenlijk wel in (zo was de ION Socoro die ik leende ook niet plat na twee dagen kinderen ophalen, 4 ritjes van 8km)

Jij rekent vanuit je professie altijd worst-kaas (logisch, geen verwachtingen scheppen), maar ik rij elk jaar nog wel een stokoude (leen) ebike en in mijn real-world ervaring zijn ze nog best bruikbaar. Bovenstaande bierviltje wordt behoorlijk goed gestaafd... zoveel kilometers worden er helemaal niet gemaakt... wij zijn een behoorlijk fanatieke groep.

Het lastige hier is dat jouw expertise enorm is, maar dat ik zonder heel erg zuinig te doen een aanzienlijk betere ervaring hebt dan dat je schetst. Als ik accu's sloop (zo ook bij onze oude IONS) is dat tot nu toe een fysiek gebrek. Ik zal gerust wat geluk hebben, aan de andere kant zou je verwachten dat ik op dit punt wel wat mee zou maken.

Ik snap daarom de drang naar grotere accu's niet helemaal... zo ver rijden mensen niet en het argument van levensduur weeg ik dan af tegen de kans van fysiek malheur. Als ik na 6 jaar nog uit kan met 395wh dan zal dat voor de meeste mensen nog genoeg moeten zijn... ik rij dan geen enorme ritten, maar mijn dagafstand haalt de meerderheid toch ook weer niet.

Daarom krijgt mijn volgende fiets ook weer een 400wh accu... het scheelt fors in de meerprijs, bij losse accu's is dat verschil aanzienlijk kleiner. Als ik dan na 5-6 jaar alsnog moet vervangen dan is dat maar zo.
In mijn expertise gaat het niet alleen over fietsaccu's, maar over bijna alles waar batterijen inzitten ;) Ik ga inderdaad uit van worst case want te optimistisch zijn kost me de nek. Toch blijk ik er niet vaak langs te zitten en kan mijn theorie nogal eens benauwd aanvoelen en kloppen.

Maar laten we eens de gemiddelde consument nemen en dan niet de Tweakerd of de fanatiekelingen die weten hoe ze met hun spullen moeten omgaan. Laden en fietsen en geen gedoe over accu's, slappe bandenspanning, roestige ketting en vaartje van 25 km/h op constant de hoogste stand. Dan haal je mijn aanbeveling in kilometers niet eens.
Ook die mensen vertrouwen op wat ik de leverancier leer over het berekenen van de actieradius. In mijn vak moet je behoedzaam zijn en alles over een kam scheren als het gaat over e-bike accu's. Geloof me dat 50% niet goed omgaat met hun accu's. Het enigste wat ik in mijn achterhoofd haal zijn slechte cellen. Dit gebeurt regelmatig en dat gaat je niet in de koude kleren zitten want 2 rotte cellen kunnen je dagtochtje behoorlijk vergallen.

En ja, jouw bierviltje heeft 2 kanten. Aan de ene kant jullie Tweakers die een best kloppende berekening kan neer schrijven, maar Piet die gewoon wilt fietsen op de hoogste stand pakt de andere kant van dat bierviltje en als je daar het gemiddelde van berekend kom je op mijn waarden uit ;) Mensen zijn zich helemaal niet bewust wat er in die accu zit en dat ik dit tot op de atoom kan beschrijven is mijn kennis niet relevant voor ene Piet. Jullie zijn je bewust hoe om te gaan met je e-bike en dat vind ik enerzijds fijn om te horen. Ook vind ik het fijn dat ik te pessimistisch ben voor Tweakers' begrippen. Dan doen jullie het netjes en dat mag ook gezegd worden.
Ook als 'woordvoerder' moet ik rekening houden met de gemiddelde consument en ik trek Tweakers dan over een kam als ware Tweakers, maar tegelijkertijd moet ik ook ene Piet gerust stellen. Ik moet een gemiddelde nemen. Dat is professie.

Zo zit dat ongeveer :)

• roffeltjes
Altijd goed om hierover een slag om de arm te houden , zeker als inside (en dat ben jij wel, en ik niet).

Alleen is het markant hoezeer mijn ervaringen niet stroken met jouw voorspelling.

Ik rij 99 procent turbo, heb er kinderen mee achterop genomen en wagens aan gehangen en hoewel ik hem nooit naar 0 rij gaat hij als ik de volgende dag niet ga halen gewoon laden tot hij vol is. En dat met twee fietsen... Hoe bijzonder is het dat die kleine accu doet wat jij bijkans onmogelijk lijkt te vinden?

Het is allemaal anekdotisch, maar ondanks mijn gebruik en kilometers heb ik geen accu qua cellen gesloopt. Dat is toch wel heel erg tegen de verwachtingen in. Je ziet ook dat het bierviltje verassend lijkt aan te sluiten wat anderen ervaren.

Aan de andere kant zijn veel mensen die een e-bike kopen bezig met zijn accu, het publiek is wat dat betreft behoorlijk gewaarschuwd en krijgen het mee van de fietsenmaker. Het is heel lastig in te schatten of je stelling echt zo zwart wit als je denkt. Het is volgens mij een van de eerste vragen die mensen stellen, zowel hier als in de winkel.

Het probleem is dat jij ervan uit gaat dat iemand continue laadt, terwijl als hij laadt wanneer nodig die 8 jaar verre van irreëel is. De eerste groep is waarschijnlijk meer de groep waar je klanten zich oprichten... Maar hoe representatief is dat?Vermoedelijk ligt het dus ergens daartussen in ;)

En dan komen we weer uit bij de FM. Als je een fiets verkoopt en hij is eerlijk dan is de staat van de accu heel duidelijk... En als je na thuiskomst een lege accu hebt kan je echt wel terug. En stennis schoppen, daar zit een FM ook niet op te wachten.

Want ik geloof dat er een deel van de discussie wordt gemist... Tweedehands via de FM. Het risico is dan niet extreem, en je hebt dan een betere fiets dan een fiets van 1000 euro (zie ook je angst voor slechte cellen).

Tot slot een kleine zijsprong naar een stokpaardje die in actieradius vragen vaak wordt onderbelicht TOV de capaciteit van de accu...actieradius wordt maar voor een verassend klein deel bepaalt door de accu. Sleutel is en blijft aerodynamica. Je verdubbelt je verbruik ruim tussen de 20 en 25 kmpu. Je stuur lager zetten heeft een dramatisch effect (evenals een fladderende jas). En zoals je stelt telt dat door .. je motor trekt minder vermogen uit de batterij en hoeft minder hard te draaien (slijtage).

Ik heb al vaker gezegd dat de web-calculator van Bosch echt bijzonder conservatief is... Fabrikanten als Bosch en Yamaha zijn behoorlijk eerlijk over wat je kan verwachten.

[Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 12-09-2021 00:47]

• jimh307
roffeltjes schreef op zondag 12 september 2021 @ 00:30:
Altijd goed om hierover een slag om de arm te houden , zeker als inside (en dat ben jij wel, en ik niet).

Alleen is het markant hoezeer mijn ervaringen niet stroken met jouw voorspelling.

Ik rij 99 procent turbo, heb er kinderen mee achterop genomen en wagens aan gehangen en hoewel ik hem nooit naar 0 rij gaat hij als ik de volgende dag niet ga halen gewoon laden tot hij vol is. En dat met twee fietsen... Hoe bijzonder is het dat die kleine accu doet wat jij bijkans onmogelijk lijkt te vinden?

Het is allemaal anekdotisch, maar ondanks mijn gebruik en kilometers heb ik geen accu qua cellen gesloopt. Dat is toch wel heel erg tegen de verwachtingen in. Je ziet ook dat het bierviltje verassend lijkt aan te sluiten wat anderen ervaren.

Aan de andere kant zijn veel mensen die een e-bike kopen bezig met zijn accu, het publiek is wat dat betreft behoorlijk gewaarschuwd en krijgen het mee van de fietsenmaker. Het is heel lastig in te schatten of je stelling echt zo zwart wit als je denkt. Het is volgens mij een van de eerste vragen die mensen stellen, zowel hier als in de winkel.

Het probleem is dat jij ervan uit gaat dat iemand continue laadt, terwijl als hij laadt wanneer nodig die 8 jaar verre van irreëel is. De eerste groep is waarschijnlijk meer de groep waar je klanten zich oprichten... Maar hoe representatief is dat?Vermoedelijk ligt het dus ergens daartussen in ;)

En dan komen we weer uit bij de FM. Als je een fiets verkoopt en hij is eerlijk dan is de staat van de accu heel duidelijk... En als je na thuiskomst een lege accu hebt kan je echt wel terug. En stennis schoppen, daar zit een FM ook niet op te wachten.

Want ik geloof dat er een deel van de discussie wordt gemist... Tweedehands via de FM. Het risico is dan niet extreem, en je hebt dan een betere fiets dan een fiets van 1000 euro (zie ook je angst voor slechte cellen).

Tot slot een kleine zijsprong naar een stokpaardje die in actieradius vragen vaak wordt onderbelicht TOV de capaciteit van de accu...actieradius wordt maar voor een verassend klein deel bepaalt door de accu. Sleutel is en blijft aerodynamica. Je verdubbelt je verbruik ruim tussen de 20 en 25 kmpu. Je stuur lager zetten heeft een dramatisch effect (evenals een fladderende jas). En zoals je stelt telt dat door .. je motor trekt minder vermogen uit de batterij en hoeft minder hard te draaien (slijtage).

Ik heb al vaker gezegd dat de web-calculator van Bosch echt bijzonder conservatief is... Fabrikanten als Bosch en Yamaha zijn behoorlijk eerlijk over wat je kan verwachten.
En daar gaat het vaak mank als we alle e-bike rijders bij elkaar nemen. Nu moet ik meegeven dat de moderne fietsen het beter doen dan een jaar of 10 geleden. Wat je niet benoemd is de bandenspanning welke een groot deel van je actieradius kan opslokken en veel e-bikers rijden met veel te zachte banden, met een wapperende jas gewoon 25 km/h rijden waarbij de rechtop zit dominant is.
Die groep moet ik ook meenemen in mijn bevindingen. Ook rolt de ene fiets soepeler dan de ander en is er moeilijk een pijl op te trekken.
Ook de factor meetrappen is van groot belang. Nu zal jij geen moeite hebben om 100 watt trapvermogen te geven, maar vele reiken niet eens de 50 watt en dan heb je al een aftrekpost van 50 watt.

Het is mooi dat de fiets je zo goed bevalt en ik gun iedereen een actieradius van minimaal 100 km, maar ik hoor vaak de slechte dingen zoals een defecte accu of ander ongemak. Bij mij komt dat binnen in mijn expertise en dat drukt de voorspelde actieradius enorm.
Ik moet alles meenemen en een gemiddelde trekken, maar het is juist goed dat ik wat conservatief ben want dat behoed mij van veel narigheid.

Dus eigenlijk werpen mijn posts in dit draadje zijn vruchten af want ik zie hoe ver jullie kunnen komen. Daar doe ik het ook voor. :) Ook hoor ik veel over de speed pedelec markt en daar is de actieradius wel een dingetje. Snelheid is een grote vijand voor je accu want die cellen werken op het randje van hun specificaties en als zo'n accu 3 jaar oud is neemt de actieradius dramatisch af. Iemand die op een moderne e-bike lekker 20 km/h kachelt en zelf ook wat doet komt verbazend ver. Dan zit je onder de 5 Wh/km wat al een hele nette score is.

De som: rechtopzit, wapperende jas, slappe banden, slecht afgestelde naaf, 25 km/h, weinig eigen inspanning maakt het verbruik al heel snel boven de 7-8 Wh/km.
Voor jullie een makkelijke som want jullie fietsen met kennis over de techniek en als je zuinig om gaat met je fiets heb je er heel lang lol van.

@roffeltjes Jouw kennis over fietsen is een kleine druppel op een gloeiende plaat en ik moet met iedereen rekening houden. Laat wel zijn dat dit voor jou en andere hier gunstig uitpakt, maar voor de rest pakt het ongunstig uit want de flow van defecte fietsaccu's is enorm (volgens collega). :)

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

roffeltjes schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:43:
[...]

Tsja we gaan het duidelijk niet eens zijn.

Voor een kwaliteitsfiets moet je naar een FM en voor 1100 euro kan je dat gewoon niet krijgen. Er is gewoon geen gratis lunch.

Overigens over prijzen, als je ziet dat de Razer nu 50k verder is en nog steeds goed is voor nog een lang leven is deze hele discussie sowieso al nogal eenzijdig, waarbij mensen krampachtig proberen te schermen met de aanschafprijs. Het beginbedrag moet je ook afzetten tegen de economische levensduur en restbedrag.
Nee, daar gaan we ook niet uitkomen waarschijnlijk. Ik redeneer natuurlijk vanuit mijn eigen perspectief, als fietsenkoper (die inmiddels ervaring heeft in zowel de niche als budget markt). De fietsen zijn niet vergelijkbaar, net als je een nieuwe Dacia niet met een jong gebruikte Mercedes Benz kunt vergelijken. Maar ik ga dus niet stellen dat die gebruikte Mercedes Benz "hoe dan ook de beste keuze is", want dat is gewoon niet zo. Mijn fiets is niet belangrijk. Er zit garantie op en als ik hem dan een paar dagen moet missen als er iets mee is: geen probleem. We hebben hier ook gewoon een driewieler bakfiets met ondersteuning voor de deur staan en met zo'n afgetrapte leenfiets zonder versnellingen met terugtraprem kom ik ook wel waar ik moet wezen.

Daarnaast snap ik heel goed, dat een fietsenmaker vanuit zijn eigen perspectief redeneert: er valt geen brood te verdienen aan de verkoop van goedkope fietsen vanuit een kleine zaak. Zit gewoon te weinig marge op, want de grote jongens verkopen ze gewoon met een lage marge als commodity good. Die richt zich dus op de "non commodity" markt (meer niche). Want daar valt wel marge te draaien. De grote jongens richten zich namelijk op massa en dat is niet echt combineerbaar met "niche".

Zolang je maar niet verwacht 50k kilometer te kunnen maken op een budget fiets zonder hoge onderhoudskosten. Over een poosje verkoop ik mijn e-bike gewoo met 20k kilometer op de teller en dan kijk ik wel weer wat we dan gaan doen. Kom ik tot de conclusie dat ik de komende jaren heel veel kilometers ga maken (wat best eens mogelijk zou kunnen zijn, fiets nu recreatief richting de 1000 kilometer per maand, maar dat is natuurlijk wat gekleurd omdat ik deze fiets ergens eind mei of eerste week van juni heb opgehaald), dan zou het best eens kunnen zijn dat ik een wat duurdere (nieuwe) fiets aan ga schaffen. Waar ik dat doe, dat gaat afhangen van mijn ervaringen met de fietsenmakers hier lokaal. Ik woon hier nog geen jaar, dus die kan ik de komende 2 jaar eens rustig "uitproberen" met onderhoud aan onze 2 Decathlon fietsen én de bakfiets.

De beste fiets die ik overigens ooit gehad heb, was een Gazelle uit 1997. Die heb ik 2 maanden geleden voor 10 euro verkocht aan iemand die een stationsfiets / schoolfiets zocht. Ding heeft niet meer gehad dan zo nu en dan een keer een beurtje.... niet stuk te krijgen. Heb die fiets van de opa van mijn vrouw gekregen, toen ik zelf op zoek was naar een stationsfiets. 3 versnellingen, trommelremmen en verder "geen gedoe". :) Maar ik heb ook jaren op Halfords fietsen gereden. Ze verkochten veel troep, maar hadden ook best betaalbare "fatsoenlijke" fietsen. Wat wel hielp, was dat ik daar een bijbaantje had en zo nu en dan ook bij de fietsenwerkplaats meedraaide. Ik wist dus wel wat je beter niet kon kopen (en dat waren meestal de fietsen die ook gewoon echt té goedkoop waren). Heb mijn Halfords ATB een jaar geleden weggegeven aan de zoon van een vriendin van mijn vrouw. Die heeft er samen met pa nieuwe tandwielen + ketting en nieuwe remblokken opgezet en de boel een keer goed schoongemaakt en gesmeerd.... en het ding was gewoon weer prima in orde. Knul was er echt superblij mee. (Pa en ma ook, want zoonlief had iets leuks te doen en die fiets heeft ze alleen maar de aanschaf van een paar onderdelen gekost.) Die Halfords ATB heb ik goede herinneringen aan. Dat was nog in mijn jongere jaren en toen fietste ik regelmatig van Amersfoort (daar werkte ik toen en ik had er een kamer in een personeelsflat) naar Utrecht: lekker wielrenners op iets hogere leeftijd irriteren door met van die brede noppenbanden met 35/40 km/u achter ze te blijven hangen. :) Zag er ook vast wel grappig uit: wielrenner strak in het pak met helm op en dan zo'n knul met grote rugzak en petje op een ATB erachteraan.

[Voor 5% gewijzigd door BazzH op 12-09-2021 11:14]

• roffeltjes
BazzH schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:05:
[...]
Maar ik ga dus niet stellen dat die gebruikte Mercedes Benz "hoe dan ook de beste keuze is", want dat is gewoon niet zo.
Volgens mij zegt niemand dat... maar dat een Lidl fiets (zeker in dit scenario) niet snel de beste keuze is.

Nogmaals, een Decathlon fiets is voor mij een heel ander beestje dan een Lidl fiets, zeker eentje die anderhalf keer zo duur is als de Lidl fiets (en ook navenant beter afgemonteerd is). Decathlon heeft een lange reputatie van fietsen (tot aan prof-ploegen) en heeft gewoon een technische dienst die er over 5 jaar ook nog is.

Ik kan me ook direct voorstellen dat de FM helemaal niet zo slecht afsteekt tegen de fietsenboer om de hoek (daar zit namelijk ook nog wel kaf tussen het koren).
Zolang je maar niet verwacht 50k kilometer te kunnen maken op een budget fiets zonder hoge onderhoudskosten.
Klopt, maar de originele vraag was 25km woon-werk. dat is zeker met andere ritjes erbij al heel snel 5000 km (en dan neemt je af en toe auto of OV). Dat is in 4 jaar 20.000km en dat doe je op geen enkele fiets zonder onderhoud

Helemaal terug, 1000 euro voor een e-bike voor woon-werk is gewoon niet reëel, tenzij je rekening houdt met kosten. En die kosten heb je ook met een nieuwe (pak hem beet) Riese und Muller, al heb je dan wel meer betrouwbaarheid en een dealer om tegen te mopperen ;)

Banden, blokjes, valpartijtje, fietsenrek... het is niet klaar na de aanschaf.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

roffeltjes schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:19:
[...]
Volgens mij zegt niemand dat... maar dat een Lidl fiets (zeker in dit scenario) niet snel de beste keuze is.

Nogmaals, een Decathlon fiets is voor mij een heel ander beestje dan een Lidl fiets, zeker eentje die anderhalf keer zo duur is als de Lidl fiets (en ook navenant beter afgemonteerd is). Decathlon heeft een lange reputatie van fietsen (tot aan prof-ploegen) en heeft gewoon een technische dienst die er over 5 jaar ook nog is.

Ik kan me ook direct voorstellen dat de FM helemaal niet zo slecht afsteekt tegen de fietsenboer om de hoek (daar zit namelijk ook nog wel kaf tussen het koren).

[...]

Klopt, maar de originele vraag was 25km woon-werk. dat is zeker met andere ritjes erbij al heel snel 5000 km (en dan neemt je af en toe auto of OV). Dat is in 4 jaar 20.000km en dat doe je op geen enkele fiets zonder onderhoud

Helemaal terug, 1000 euro voor een e-bike voor woon-werk is gewoon niet reëel, tenzij je rekening houdt met kosten. En die kosten heb je ook met een nieuwe (pak hem beet) Riese und Muller, al heb je dan wel meer betrouwbaarheid en een dealer om tegen te mopperen ;)

Banden, blokjes, valpartijtje, fietsenrek... het is niet klaar na de aanschaf.
Ik verwacht de komende jaren een klein kapitaal kwijt te zijn aan onderhoud. Daar ga ook ik niet aan ontkomen.

• kendo
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
jimh307 schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:21:
[...]

De som: rechtopzit, wapperende jas, slappe banden, slecht afgestelde naaf, 25 km/h, weinig eigen inspanning maakt het verbruik al heel snel boven de 7-8 Wh/km.
Voor jullie een makkelijke som want jullie fietsen met kennis over de techniek en als je zuinig om gaat met je fiets heb je er heel lang lol van.
Ik heb toch een vraag over die 25km/u(maximum bij mij 27). Op mijn intuvia display is de mate van ondersteuning af te lezen aan het aantal streepjes dat getoond wordt, 10 volgens mij. Staan die streepjes ook daadwerkelijk ergens voor?

Om de maximum snelheid, binnen de ondersteuning te halen bij mijn fiets(Batavus Finez power sport), moet ik(wanneer ik op het display af ga ;) ) toch echt zelf de meeste energie leveren. De mate van ondersteuning neemt gewoon af wanneer ik de maximum snelheid nader. Er is dan meestal ook nog maar 1 streepje, of zelfs geen, te zien op het display. Mij lijkt het dat de motor en accu op dat moment maar weinig werk hoeven te verrichten. Is dat ook echt zo? Of is 1 streepje ondersteuning in tour bv. heel anders dan 1 streepje in turbo?

Ik kan de motor wel zichtbaar meer laten werken, maar dan moet ik 1 versnelling naar beneden, en dan trap je je echt het schompes om die max te halen., maar je hoeft dan zelf, veel minder kracht te zetten. Ga ik vervolgens rond de 20km/uur zitten in een lagere versnelling, dan worden er juist meer streepjes getoond op het display.

Ik fiets meestal een mix van tour/sport/turbo. En ik weet na 5 weken nu ongeveer wel wat de ideale versnelling is en welke ondersteuningsniveaus het mooiste fietsen. En het valt mij op dat er eigenlijk maar 2 versnellingen echt bruikbaar zijn, de 7 en 8(Shimano Deore 10x) En bij die 2 versnellingen hoort een bepaalde cadans (minimum) Omdat anders de motor, voor mijn gevoel, zenuwachtig begint te doen. Bij die cadans is de snelheid wel hoog, maar lijkt de ondersteuning minimaal.

Verder accelereer ik in lage versnellingen om de motor zoveel mogelijk te ontlasten, de fiets staat thuis altijd binnen(bijkeuken/berging). En op het werk gaat de accu mee naar binnen. Ik laad altijd tot vol. Ik laad pas op wanneer ik de volgende dag niet ga halen in "tour". Wat bij mijn 625Wh accu neerkomt op maximaal 4 dagen x 46km.
Ik kom dus niet eens in de buurt van de genoemde 7-8Wh/km, dat zou toch positief moeten zijn voor de levensduur van zowel motor als accu?
Ik reset na elke rit alle info, misschien moet ik eens gaan bijhouden hoeveel echte km's ik kan maken in mix . En dan eens een keer bijna helemaal leeg rijden.

• Tommie12
@kendo
Bij Bosch is het zo dat vanaf 24,5 km/h de ondersteuning begint te verminderen, en normaal rond 25,5 helemaal weg is. Je krijgt dan geen streepjes meer, en dan hoor je de motor helemaal niet meer.
Als jij de fiets iedere keer tot boven de 25 km/h duwt, dan zal je inderdaad heel ver komen met je batterij omdat de motor gewoon niks meer doet.

Uiteraard is dat goed voor de levensduur van de accu omdat je gewoon op dezelfde afstand een pak minder laadcycli gaat hebben.
Als je op turbo aan 22-23 km/h rijdt, dan merk je zelf wel dat je amper druk op de pedalen moet zetten… omdat de motor je eigen kracht met 250-300% versterkt.

• kendo
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 12 september 2021 @ 15:45:
@kendo
Bij Bosch is het zo dat vanaf 24,5 km/h de ondersteuning begint te verminderen, en normaal rond 25,5 helemaal weg is. Je krijgt dan geen streepjes meer, en dan hoor je de motor helemaal niet meer.
Als jij de fiets iedere keer tot boven de 25 km/h duwt, dan zal je inderdaad heel ver komen met je batterij omdat de motor gewoon niks meer doet.
Dat is inderdaad hoe ik fiets. Er is ook gewoon amper spierkracht nodig om die fiets op 25km/uur te houden.
Uiteraard is dat goed voor de levensduur van de accu omdat je gewoon op dezelfde afstand een pak minder laadcycli gaat hebben.
Als je op turbo aan 22-23 km/h rijdt, dan merk je zelf wel dat je amper druk op de pedalen moet zetten… omdat de motor je eigen kracht met 250-300% versterkt.
Vanmiddag nog even geprobeerd, maar dat is geen fietsen. En constant het gevoel dat de motor je sneller wil laten trappen. ;)

• Tommie12
kendo schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:12:
[...]
Dat is inderdaad hoe ik fiets. Er is ook gewoon amper spierkracht nodig om die fiets op 25km/uur te houden.

[...]
Vanmiddag nog even geprobeerd, maar dat is geen fietsen. En constant het gevoel dat de motor je sneller wil laten trappen. ;)
Net mijn ervaring.
Als ik samen met de vrouw op zondag een tourtje lekker ontspannen rij aan 22-24 km/h dan staat mijn motor ofwel uit, ofwel op eco.
Turbo gebruik ik alleen als het windkracht 4 op de kop is, of als er een helling van 10% beklommen moet worden. Of als ik ergens wil aankomen zonder één druppel zweet.

Op vlakke weg vind ik turbo gewoon te brutaal. De motor trekt je dan onmiddelijk naar de 25, en bv in de sta dis dat onaangenaam.

Als het goed vlak is, en geen tegenwind, dan rij ik ook regelmatig 26-27, maar mijn naaf is waarschijnlijk iets minder efficient (enviolo). Daar komt wel wat zweet en hijgen aan te pas.

• kendo
  • Niet online
@Tommie12 Er zit bij mij een gat tussen de 27km/uur(max ondersteuning) en 30km/uur. Dit is een heel zwaar stukje om zelf te overbruggen. Eenmaal boven de 30, kan ie in de 9e versnellingen en is het met wind mee, kilometers lang vol te houden om 30+ te fietsen. Maar dan is turbo wel makkelijk om even de benen te laten rusten bij wat meer zijwind.

• jimh307
Ik zal je even helpen :)
kendo schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:04:
[...]

Ik heb toch een vraag over die 25km/u(maximum bij mij 27). Op mijn intuvia display is de mate van ondersteuning af te lezen aan het aantal streepjes dat getoond wordt, 10 volgens mij. Staan die streepjes ook daadwerkelijk ergens voor?
Ja, het zijn 12 streepjes die elk ongeveer 20 watt aan vermogen weergeven.
Om de maximum snelheid, binnen de ondersteuning te halen bij mijn fiets(Batavus Finez power sport), moet ik(wanneer ik op het display af ga ;) ) toch echt zelf de meeste energie leveren. De mate van ondersteuning neemt gewoon af wanneer ik de maximum snelheid nader. Er is dan meestal ook nog maar 1 streepje, of zelfs geen, te zien op het display. Mij lijkt het dat de motor en accu op dat moment maar weinig werk hoeven te verrichten. Is dat ook echt zo? Of is 1 streepje ondersteuning in tour bv. heel anders dan 1 streepje in turbo?
2 vragen in 1 en om te beginnen is het juist wenselijk om de ondersteuning af te bouwen als je de 25 km/h benadert. Vroeger zag je dit nog veel sterker en begon het afbouwen al bij 16 km/h. Bosch wil voorkomen dat je ineens tegen een muur moet optrappen en dit is juist een stukje comfort.
De tweede vraag is anders. Bij de Active Line Plus werkt de motor met procenten van ondersteuning.
eco = 40%
tour = 100%
sport = 180%
turbo = 270%
Als je op eco 100 watt trapkracht levert dan levert de motor 40 watt (2 streepjes). Als je op sport maar 50 watt levert dan doet de motor daar 90 watt bij. Dus bij 1 streepje op het display levert de motor 20 watt.
Als je de ondersteuning hoger zet dan zie je ook meer streepjes en als je rustig een viaduct op kachelt dan is die balk al over de helft vol<>motor moet meer zeilen bijzetten.
Op turbo hoef je maar weinig kracht bij te zetten om de 250 watt die de motor mag leveren ook te krijgen. Nog geen 100 watt eigen kracht. Dus die streepjes zijn de kracht die de motor levert.
Ik kan de motor wel zichtbaar meer laten werken, maar dan moet ik 1 versnelling naar beneden, en dan trap je je echt het schompes om die max te halen., maar je hoeft dan zelf, veel minder kracht te zetten. Ga ik vervolgens rond de 20km/uur zitten in een lagere versnelling, dan worden er juist meer streepjes getoond op het display.
Als jij zelf moet fietsen dan trapt een zware versnelling ook merkbaar zwaarder. Dit geld voor de motor evenzeer. Ook heeft dit met koppel te maken. Dit is natuurlijk gedrag en ik vind dit zelfs heel goed.

Ik weet wat je bedoeld, maar als je meer toeren maakt met de pedalen dan wordt de kracht meer verdeeld over het aantal omwentelingen. Je zet dan 'netto' toch net wat meer kracht. De motor reageert hier juist heel goed op om je toch goed te helpen. Ook een puur koppel verhaal. ;)
Ik fiets meestal een mix van tour/sport/turbo. En ik weet na 5 weken nu ongeveer wel wat de ideale versnelling is en welke ondersteuningsniveaus het mooiste fietsen. En het valt mij op dat er eigenlijk maar 2 versnellingen echt bruikbaar zijn, de 7 en 8(Shimano Deore 10x) En bij die 2 versnellingen hoort een bepaalde cadans (minimum) Omdat anders de motor, voor mijn gevoel, zenuwachtig begint te doen. Bij die cadans is de snelheid wel hoog, maar lijkt de ondersteuning minimaal.
Ook dit heeft met het koppel van de motor te maken. Een te laag toerental vind de Bosch niet fijn en hij geeft dat aan met een pijltje naar beneden logo links bovenin het display.
Verder accelereer ik in lage versnellingen om de motor zoveel mogelijk te ontlasten, de fiets staat thuis altijd binnen(bijkeuken/berging). En op het werk gaat de accu mee naar binnen. Ik laad altijd tot vol. Ik laad pas op wanneer ik de volgende dag niet ga halen in "tour". Wat bij mijn 625Wh accu neerkomt op maximaal 4 dagen x 46km.
Ik kom dus niet eens in de buurt van de genoemde 7-8Wh/km, dat zou toch positief moeten zijn voor de levensduur van zowel motor als accu?
Je doet het prima. Die 7-8Wh/km is dus als je in zware omstandigheden vertoeft (zie mijn uitgebreide post boven). De Bosch kan het vaak af met 5Wh/km als je het netjes doet ;)
Ik reset na elke rit alle info, misschien moet ik eens gaan bijhouden hoeveel echte km's ik kan maken in mix . En dan eens een keer bijna helemaal leeg rijden.

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:41:
Ja, het zijn 12 streepjes die elk ongeveer 20 watt aan vermogen weergeven.

De tweede vraag is anders. Bij de Active Line Plus werkt de motor met procenten van ondersteuning.
eco = 40%
tour = 100%
sport = 180%
turbo = 270%

Op turbo hoef je maar weinig kracht bij te zetten om de 250 watt die de motor mag leveren ook te krijgen. Nog geen 100 watt eigen kracht. Dus die streepjes zijn de kracht die de motor levert.
Ik kan ernaast zitten (ik heb niet heel veel technische bagage, dus bij twijfel Jimh geloven^^), maar ik heb in mijn hoofd dat 250 watt het nominale vermogen is, maar als je echt fel optrekt (dus vol je gewicht op je pedaal trekt) het piekvermogen groter kan zijn.

Verder zijn de %'s die hier worden gegeven volgens mij ook niet continue en vlakt het af op cruisesnelheid. Als je bv 22kmpu rijdt kan je even fel doortrekken tot 25kmp (het schopje in de rug), maar neemt het daarna weer af.

Je ziet het ook aan de ondersteuningscurve bij een bepaalde cadans. 25kmpu in zijn 5 is heel anders dan 25kmpu in de 8, terwijl het vermogen aan de weg precies hetzelfde is. Er speelt dus iets meer dan die vast percentages, er wordt niet het wattage van de fietser gemeten (wat zuiverder zou zijn), maar de motor reageert op de pedaaldruk (en die kan bij een gelijk wattage verschillen naargelang het verzet).

[Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 12-09-2021 18:22]

• roffeltjes
kendo schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:04:
[...]
Ik kan de motor wel zichtbaar meer laten werken, maar dan moet ik 1 versnelling naar beneden, en dan trap je je echt het schompes om die max te halen., maar je hoeft dan zelf, veel minder kracht te zetten.
Hier ben ik veel zekerder over :+

Ja en nee. Als je 100watt levert bij een bepaalde snelheid maakt het verzet niets uit.

50x12 met 100 watt gaat net zo hard als 40x20 met 100 watt (even uitgaan van gelijke mechanische verliezen). Alleen zal je bij het eerste verzet heel langzaam trappen en zal het tweede aanzienlijk prettiger zijn. In theorie lever je in beide scenario's gewoon evenveel vermogen.

Maar dat dat het vermogen aan de weg is, is ook weer niet helemaal alles zeggend, namelijk je motor reageert anders op de pedaaldruk, meestal is het zo dat bij hogere druk (dus zwaardere versnelling) hij meer toevoegt. Bij 50x12 of 40x20 zal je ongetwijfeld een heel ander aandeel zelf moeten leveren van die gevraagde 100 watt.

En dan zal een Yamaha net weer andere getallen opleveren dan een Bosc Active line die weer net ander ondersteunt dan active line plus die weer net even ander ondersteunt dan een performance line.... etc. etc.

:+

• Athome
@roffeltjes en @jimh307 Voeg jullie verhaal samen en het zit dicht bij de waarheid.
De percentages van @jimh307 die kloppen wel. Ook het verhaal van @roffeltjes dat de 250 geen harde limiet is klopt ook. De motoren zullen tijdelijk meer vermogen kunnen leveren al zijn het wel pieken. Normaal gesproken zal 250 watt wel de limiet zijn. Domweg wetgeving. Het mag bij een E-bike niet meer dan 250 Watt zijn. Dat is bij een Speed Pedelec anders

Dat je in een lagere versnelling soms meer ondersteuning krijgt dan in een hogere is ook typisch middenmotor.
Middenmotoren beginnen vanaf een cadans van ongeveer 60 merkbaar ondersteuning te leveren. Vanaf een candans ongeveer 75 wordt de krachtigste ondersteuning geleverd. Afhankelijk van het type motor begint de ondersteuning vanaf een cadans van ongeveer 85 alweer af te nemen. @roffeltjes Dat merk vooral bij de Yamaha motor heel goed.
In een hogere versnelling kom je meestal niet aan de cadans van 75.

Je zou dus kunnen zeggen. Een middenmotor wil prima ondersteunen maar dan moet de fietser er wel iets voor doen. De werkelijke hoeveelheid ondersteuning wordt bepaald door de hoeveelheid druk op de pedalen en de cadans die je levert. Die beide gevallen geldt: Doe je te veel of te weinig, dan doet de motor maar heel weinig meer.

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:22: De werkelijke hoeveelheid ondersteuning wordt bepaald door de hoeveelheid druk op de pedalen en de cadans die je levert.
Dat is volgens mij waarom een motor in het achterwiel zo fijn voelt, die heeft het hele aandrijvings "probleem" niet, omdat hij aan het einde van de lijn zit. . Een middenmotor gebruikt een formule om vermogen af te geven en bij een hele hoge/lage cadans gaat het niet helemaal goed, terwijl de fietser eigenlijk evenveel vermogen zou moeten afgeven, ongeacht de cadans.

Dat gezegd hebbende, ik vind moderne middenmotors prima fietsen ;)

• kendo
  • Niet online
Ik neem aan dat bv. Bosch hun motoren(bv de activeline +) gelijkmatig laat presteren voor de verschillende aandrijflijnen? Of is de karakteristiek bij bv een naafversnelling geheel anders dan bij een derailleur setup. En weer anders dan bij een riemoverbrenginging. Softwarematig moeten er toch ook verschillen zijn.?

• roffeltjes
kendo schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:53:
Ik neem aan dat bv. Bosch hun motoren(bv de activeline +) gelijkmatig laat presteren voor de verschillende aandrijflijnen? Of is de karakteristiek bij bv een naafversnelling geheel anders dan bij een derailleur setup. En weer anders dan bij een riemoverbrenginging. Softwarematig moeten er toch ook verschillen zijn.?
Bij de naaf versnelling knijpt hij, derailleur versnelling niet. Reden is dat een naafversnelling aanzienlijk minder kan hebben dan een derailleur (een weg sprinter haalt 1400 watt...)

Riem maakt voor zover ik weet verder niet uit.

• Athome
Dezelfde Bosch motor zal bij de verschillende versnellingssystemen niet anders reageren. Hoogstens dat bij sommige motoren het koppel wat geknepen wordt vanwege de gekozen naaf. Al geldt dat niet voor de Active Line en Active Line+. Deze leveren niet zo veel koppel dat het begrenst moet worden.

[Voor 25% gewijzigd door Athome op 12-09-2021 21:04]

• Athome
roffeltjes schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:28:
[...]

Dat is volgens mij waarom een motor in het achterwiel zo fijn voelt, die heeft het hele aandrijvings "probleem" niet, omdat hij aan het einde van de lijn zit. . Een middenmotor gebruikt een formule om vermogen af te geven en bij een hele hoge/lage cadans gaat het niet helemaal goed, terwijl de fietser eigenlijk evenveel vermogen zou moeten afgeven, ongeacht de cadans.

Dat gezegd hebbende, ik vind moderne middenmotors prima fietsen ;)
Een naaf motor (zowel voor als achter) heeft ook zo zijn eigenaardigheden. Ik heb er zelf 2 mogen ervaren.

1.
Bij lage snelheid zijn naafmotoren niet bij de les. Je moet toch een bepaalde minimale snelheid hebben om iets van de ondersteuning te kunnen merken. Waarbij soms de ondersteuning ook sterker wordt naarmate de snelheid hoger wordt. Dit is best wel nadelig als je een sterke tegenwind hebt.

2.
Middenmotoren reageren vrij direct op de input van de fietser behoudens het aandrijvingsprobleem wat je beschrijft. Naafmotoren bieden een veel gelijkmatigere ondersteuning maar gaan daarnaast wel soort van hun eigen weg waardoor de input van de fietser zelf niet zo veel invloed heeft als bij middenmotoren.

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:39

charrel

@r1200r lc @hue addict

Athome schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:22:
@roffeltjes en @jimh307 Voeg jullie verhaal samen en het zit dicht bij de waarheid.
De percentages van @jimh307 die kloppen wel. Ook het verhaal van @roffeltjes dat de 250 geen harde limiet is klopt ook. De motoren zullen tijdelijk meer vermogen kunnen leveren al zijn het wel pieken. Normaal gesproken zal 250 watt wel de limiet zijn. Domweg wetgeving. Het mag bij een E-bike niet meer dan 250 Watt zijn. Dat is bij een Speed Pedelec anders
bosch cx line gen4 doet pieken tot 860watt.... :+

• Athome
Niet dat ik je niet geloof maar waar haal je die info vandaan?

• charrel

charrel

@r1200r lc @hue addict

Athome schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:34:
Niet dat ik je niet geloof maar waar haal je die info vandaan?
Zal is even zoeken, test op electricbike review dacht ik. De oude deed iets van 640 580watt op piek maar de nieuwe was helemaal bizar. Mijn 750watt tongsheng voelt minder sterk dan de cx4 van een vriend van me in zijn Cannondale mtb.
Kan alleen de oude vinden, heb ergens laatst een nieuwe versie gevonden waar de cx over de 800watt ging.

[Voor 22% gewijzigd door charrel op 12-09-2021 22:01]

• Athome
Grappig. De grafiek van Yamaha. Zo heb ik de ondersteuning van de Yamaha PW-80 onder mijn Batavus Dinsdag ook ervaren. Bij een cadans 75 zit de piek om bij goed 80 weer merkbaar in te zakken. Bij een Cadans van 90 deed de motor niet zo veel meer. Ik fietste vooral in stand Eco. In hogere standen was het minder duidelijk.

In verschillende vergelijkingen komt de Bosch CX gen4 met 85 Nm als een beest naar voren. Mijn Speedline motor is ook een Gen4 en vind deze best wel prettig. Constant 45 km/u is eigenlijk niet mogelijk maar 40 km/u of er net onder is heel goed te doen. Vind ik persoonlijk niet tegenvallen. In stand Turbo trekt de fiets er ook stevig aan.

[Voor 34% gewijzigd door Athome op 12-09-2021 22:11]

• Chrasher
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:44

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Eindelijk is dan de tijd gekomen voor mijn tweede review van de Rabeneick TX-E. Eind vorig jaar had ik de eerste omgeruild voor het 2020/2021 model omdat daar een aantal voor mij belangrijke minpunten verbeterd zouden zijn. Oude review van 2019 model. .

Helaas heeft sinds dit jaar Rabeneick geen Nederlandse distributeur meer. Mijn FM moet nu direct contact opnemen met de Duitse leverancier, wat blijkbaar heel stroef gaat. Vermoedelijk is dat ook de reden dat je dit merk zelden meer ziet bij onze grotere fietsenwinkels. Levertijd is vanwege tekort aan onderdelen (Corona) zeer lang en ik vermoed dat de Duitse markt voor hun op dit moment voldoende is.

Dit is nu mijn huidige TX-E in een frisse kleur (meerprijs van € 100,00). 8)

Wat ze hebben verbeterd:
- PAS Controller onthoudt de laatst ingestelde ondersteuningsstand na uit- en aan-zetten.
- Nieuw ondersteunings-algoritme zorgt voor een nog grotere actieradius. (zal dit nog verduidelijken)
- Accu is van een veel betere kwaliteit en niet meer van een onbekende Chinese fabrikant (zitten nu Panasonic cellen in). Mijn eerdere accu bleef na 15 laad cycles op zo'n 6.2 Ah hangen (deze is toen zelfs vervangen zonder noemenswaardige verbetering. Het nieuwe model blijft lekker rond de 7.2 Ah zitten na opladen. :)

De rest is vrijwel hetzelfde gebleven. Al met al is deze fiets voor mij alleen maar beter geworden.
Wat betreft de ondersteuning hebben ze een slimme truuk bedacht om de actieradius te vergroten: Als je boven de max. ondersteuningssnelheid trapt ( 27+) en daarna langzamer gaat rijden terwijl je doortrapt (strakkere wind tegen of licht heuveltje op) zal de ondersteuning niet direct weer oppakken bij bijv. 25km/u wat ik gewend was. Die gaat pas weer vermogen leveren als je onder de +/- 22km/u komt. Je wordt een beetje geforceerd om wat harder mee te trappen voor je gevoel. Wil je direct vermogen dan zal je de pedalen even moeten lossen. Was even wennen in het begin, maar uiteindelijk haal ik nu 80-100 km met die 250W accu. :o

Rijdt meestal in stand 1 of 2 wat voor mij voldoende is voor de vlakke wegen en stand 2 is al OK voor een flinke puist in de duinen. De Bafang HB400 motor heeft een geweldig koppel vanaf zeer lage snelheid. _/-\o_ Ook in standje 1 met hulp van de krachtsensor geen probleem om weg te komen (is een fixie met 2.75:1 tandwielverhouding), dus heb geen versnellingen.

PSN-id: Chrasher

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:01:
[...]

Een naaf motor (zowel voor als achter) heeft ook zo zijn eigenaardigheden. Ik heb er zelf 2 mogen ervaren.

1.
Bij lage snelheid zijn naafmotoren niet bij de les. Je moet toch een bepaalde minimale snelheid hebben om iets van de ondersteuning te kunnen merken. Waarbij soms de ondersteuning ook sterker wordt naarmate de snelheid hoger wordt. Dit is best wel nadelig als je een sterke tegenwind hebt.
Ja, het probleem van een naafmotor is en blijft de extreem trage omwenteling, zelfs op hoge snelheid is het voor een electro motor heel erg traag. Wat dan nog mee speelt is dat de motor passief gekoeld is en dat is zeker oplage snelheid een probleem.

Een middenmotor is veel beter in het lage snelheid+hoge belasting scenario, zoals het wegrijden op een talud of langere tijd zware belasting (europatunnel, harde tegenwind0
2.
Middenmotoren reageren vrij direct op de input van de fietser behoudens het aandrijvingsprobleem wat je beschrijft. Naafmotoren bieden een veel gelijkmatigere ondersteuning maar gaan daarnaast wel soort van hun eigen weg waardoor de input van de fietser zelf niet zo veel invloed heeft als bij middenmotoren.
Dat hangt wel een beetje van de hard/software, echte top achterwiel motoren zoals Go-Swiss (r.i.p,) en Alber/Neodrive hebben daar niet zulke problemen mee.

Alleen zijn dat hele dure motoren die nog steeds een belangrijk deel van de uitdagingen van de naafmotoren familie met zich meedraagt. Het is voor het overgrote deel va de mensen gewoon geen hele logische keuze.

En zoals ik al vaker heb gezegd, voor een s-pedelec ligt het anders, dan wordt de belasting van de aandrijflijn door een middenmotor echt problematisch* en is een naafmotor veel beter (aka Stromer/Klever).

*Profrenner vermogen op een aandrijflijn die niet elke avond door de team-mechanicien wordt nagekeken.

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18:33
charrel schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:31:
[...]

bosch cx line gen4 doet pieken tot 860watt.... :+
Een nominale waarde is de waarde die het langste voorkomt en wordt vaak als rekenwaarde gebruikt.
bv Bij accu's 36V nominaal houdt in een waarde tussen minimaal 30V en maximaal 42V

Bij een elektromotor is nominaal vermogen het vermogen waarbij de temperatuur niet oploopt voor een bepaalde tijd.
Het is het vermogen wat het langste aangehouden kan worden, daarom ook wel continu vermogen genoemd.

Het maximale vermogen is meer dan alleen een korte piek.
Het is het vermogen wat geleverd kan worden, maar korter dan de vastgestelde tijd die voor het nominaal vermogen is vastgelegd, voordat de temperatuur oploopt.
Deze waarde en tijd is niet gespecificeerd, waardoor er flinke verschillen kunnen zijn tussen verschillende 250W motoren. Afhankelijk van de motor dimensionering en koeling kan de temperatuur langzaam of snel oplopen, maar hoeft niet meteen schadelijk te zijn.
Dit is bv waardevol voor gebruik in heuvelachtig terrein, waarbij je bergop wat meer en langer een hoger vermogen kan aanhouden.

Zoals in de grafieken te zien is, van een aantal 250W (nominaal) motoren, zitten er flinke verschillen bij het maximaal te leveren vermogen. (320W tot 580W). Bij Brose is duidelijk te zien dat het maximaal vermogen waarschijnlijk door de controller wordt bepaald en zal daardoor waarschijnlijk langer kunnen aanhouden voor de temperatuur begint op te lopen.

Wat soms verwarring oplevert, is dat de EN15194:2017 een maximum nominaal vermogen van 250W voorschrijft.
"Maximum" heeft in dit geval een andere betekenis dan "maximaal".

“electrically power assisted bicycles of a type which have a maximum continuous rated power of 0.25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the EPAC reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling.”

Feitelijk is (naar mijn mening) de hoogte van het motorvermogen van onderschikt belang, want die is slechts met speciale apparatuur te bepalen. Veel belangrijker is dat de snelheid zodanig is begrensd dat de 25km/h niet overschreden kan worden.
Ik kan me namelijk voorstellen dat bergop bv 2kW nominaal voordelen biedt tav de ondersteuning, hoewel dit natuurlijk wel gevolgen heeft voor de ontlaadtijd van je accu en het bereik.
charrel schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:53:
[.... Mijn 750watt tongsheng voelt minder sterk dan de cx4 van een vriend van me in zijn Cannondale mtb....
Ter info:
De Tongsheng controller is begrensd op 18A maximaal
De relatief kleine 36V Tsdz2 motor zou dus in theorie 42x18= 756W maximaal en een 48V motor 54x18= 972W maximaal kunnen leveren met volle accu.
Alleen laat de koeling van de Tsdz2 nogal te wensen over, zodat dit zonder aanvullende maatregelen tbv de koeling niet aan te raden is om lang aan te houden, om demagnetiseren van de motorstator te voorkomen.
Demagnetisatie heeft een sterke vermindering van het motorvermogen tot gevolg, waardoor je in een negatieve spiraal je motor om zeep helpt en uiteindelijk slechts hitte opwekt ipv beweging.

[Voor 29% gewijzigd door elinx op 13-09-2021 14:24]

• roffeltjes
Hier is een aardige site waar iemand een aantal motoren heeft doorgemeten (en uit elkaar gehaald!)

Hij is nogal een fan van Yamaha.

https://www.avdweb.nl/solar-bike/hub-motor/motors-compared

• elinx
Bedankt voor de link naar deze interessante site.
Ik ben vooral verrast met het aantal verschillende merken middrive motoren.
Duidelijk wordt, dat er meer dan Bosch verkrijgbaar is

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:20:
[...]
Hij doet wel een beetje aan appelen/peren al is zijn punt dat de Bosch grafiek wel een hoog "WC-Eend"gehalte heeft wel correct. Yamaha scheidt er niet zo dramatisch uit bij 70 rpm en is minimaal gelijkwaardig aan de Performnce line (zeker die jaargang dat die grafiek werd gepubliceerd).

Aan de andere kant, de CX is een beest en komt er zo vaak geweldig uit voor MTB's dat het niet helemaal onzin is wat Bosch daar stelt.

Je ziet ook dat Shimano het in die Bosch grafiek erg goed doet, terwijl die echt aanzienlijk tammer was (het is een oud grafiekje), het is dus niet helemaal duidelijk hoe Bosch op die curves komt. Maar blijft nog steeds een goede om te laten zien hoe een curve op papier verloopt en welke vermogens erbij komen.

[Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 13-09-2021 14:49]

• charrel

charrel

@r1200r lc @hue addict

elinx schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:48:
[...]

Ter info:
De Tongsheng controller is begrensd op 18A maximaal
De relatief kleine 36V Tsdz2 motor zou dus in theorie 42x18= 756W maximaal en een 48V motor 54x18= 972W maximaal kunnen leveren met volle accu.
Alleen laat de koeling van de Tsdz2 nogal te wensen over, zodat dit zonder aanvullende maatregelen tbv de koeling niet aan te raden is om lang aan te houden, om demagnetiseren van de motorstator te voorkomen.
Demagnetisatie heeft een sterke vermindering van het motorvermogen tot gevolg, waardoor je in een negatieve spiraal je motor om zeep helpt en uiteindelijk slechts hitte opwekt ipv beweging.
Heb een 52volt accu en maximaal op 12A, gaat al hard zat zo. Alleen bv. de nok op merk je dat de cx het iets beter/makkelijker doet.

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:48:
.... Maar blijft nog steeds een goede om te laten zien hoe een curve op papier verloopt en welke vermogens erbij komen.
En om aan te illustreren hoe relatief een vermogen van 250W is als het om nominaal vermogen gaat.
charrel schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:46:
.... 52volt accu en maximaal op 12A, .....
Verstandig om overspanning aan te bieden zodat de stroom wat lager ingesteld kan worden voor hetzelfde vermogen .
Bij nominale spanning kan zo de 48V motor toch nog 625W leveren en met volle accu zelfs 700W
Ander voordeel is dat tevens een wat hogere trapfrequentie mogelijk is.

Ik heb een 36V accu (36V motor) en ook de stroom begrenst op 12A, zodat ik uitkom op max. 500W en met nominale spanning op max. 435W. Meer dan genoeg in het vlakke polderland,
Hoewel ik ook een 48V accu of DC booster overweeg. Vooral die laatste is interessant omdat de spanning dan altijd gelijk is onafhankelijk van de laadtoestand van de accu.

[Voor 19% gewijzigd door elinx op 13-09-2021 22:05]

• Athome
elinx schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:20:
[...]
Er is inderdaad meer dan alleen Bosch verkrijgbaar. Op de site ook te lezen dat veel motoren niet door een particulier gekocht kunnen worden.
Dan blijven de fietsmerken over. Aangezien heel veel merken maar in 1 of beperkt aantal landen te koop is, bepalen de fietsmerken dus eigenlijk het landschap in keuze aan motoren.

• elinx
Athome schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:30:
..... veel motoren niet door een particulier gekocht kunnen worden.
...... bepalen de fietsmerken dus eigenlijk het landschap in keuze aan motoren.
In dat geval spelen de volumes, leveringsvoorwaarden, prijzen en kortingen een grote rol.
Iets dat Bosch in de EU goed voor elkaar heeft.
Blijkbaar zien de minder bekende merken daarin toch geen reden om hun motoren ook aan particulieren te bieden.
Deels begrijpelijk, want het gaat meestal om integratie van de motor in het frame, waartoe niet zomaar iedereen toe in staat is, als het frame niet verkrijgbaar is, maar aan de andere kant wel jammer.
Nu blijf het beperkt tot de Bafang M500/M600 als je een eigen ebike wilt bouwen.
De frame's zijn daarvoor zijn, net als de motor, gewoon te koop.
En anders een ombouwkit op een bestaand frame.

[Voor 5% gewijzigd door elinx op 13-09-2021 22:03]

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Bonus review!
Kon voor een kleine prijs een Watt New York van een vriend overnemen die hij wegens omstandigheden niet meer gebruikte. Fiets was maar een aantal keer gebruikt en stond stof te happen in zijn schuur.
Merk wel dat er zeer goedkope onderdelen op deze fiets zitten. is gelukkig wel allemaal standaard spul, dus makkelijk te vervangen. Fiets kostte mijn vriend toen €1200
Waren wel een aantal dingen die ook erg slecht gemonteerd waren, zoals: Ketting stond snaar strak, accu zat los in frame (rammelde)., balhoofd stond veel te strak aangedraaid (draaide zeer stroef) en het display stond zo afgesteld dat de controller al uitviel (low Voltage shut-down) als hij aangaf dat je nog 2 streepjes (van de 5) acculading over had. 8)7

Heb dus zelf alles nog eens nagelopen, vastgezet of gelost en de fiets voorzien van nieuwe handvatten, bidonhouder, zadeltasje, bel, etc. Helaas zijn de velgremmen ZEER SLECHT. -O-

Zit een kleine hoogtoerige electromotor in de geared hub met alleen een rotatiesensor. Motor heeft weinig kracht op lage snelheden en komt pas tot leven boven de 20 km/u. Lijkt mij meer een hub gemaakt voor kleinere diameter wielen. Zit wel een 380W accu in volgens de specs. Ondanks die accu is hij ook in stand 1 niet opgewassen tegen de actieradius van mijn Rabeneick. Dat is het nadeel van alleen een rotatiesensor. }:O

Pluspunten:
- Retro look bevalt mij wel, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
- Zeer licht (15 kg)
- Via controller met display (op stuur) is de max. snelheid in te stellen (tot 40 km/u). Is een fixie dus staat nu op 28km/u anders trap ik me rot.
- 380W accu
- Er zitten blijkbaar remmen op ? })

Minpunten:
- Alleen rotatiesensor, dus niet energiezuinig
- goedkope onderdelen, waarvan ik me af vraag hoelang dit heel blijft. (alles voor zijn prijs natuurlijk)
- Geen spatborden, licht en ook geen punten voor een bidonhouder (heb er nu een met een band gemonteerd)
- Display geeft zeer slecht de accu status aan. Zit je op 2 streepjes, zet de fiets uit voor 10 min., doe hem weer aan -> accu zit weer vol. Gelukkig kan je per streepje het minimale voltage instellen, dus dit heb ik een stuk hoger gezet om low-voltage drop-outs voor te zijn. (laatste streepje stond op 30,5V 8)7 )
- Remmen?, welke remmen? :( Ga nog wel andere remblokjes laten monteren.

Uiteindelijk ben ik toch wel tevreden met deze fiets. :) Actieradius is nog OK (haal hier ook 75km mee in stand 1 of 2, maar met een 380W accu is dat niet veel..

• roffeltjes
Mooie fiets qua uiterlijk.
Chrasher schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:32: Helaas zijn de velgremmen ZEER SLECHT. -O-
Kan je een frontaal fototje maken van beide remmen? Een goede Dual pivot kan echt kneiter-hard remmen als het droog is (dat kan elke wedstrijdrenner je vertellen). Als het nat is is het helaasch niet geweldig. ;)

Dingen waar ik aan denk:

- rekvrije kabels installeren. Shimano is prima, Sram en Campa zijn ongetwijfeld ook uitstekend.
- andere blokjes.
-remhoeven zijn misschien knudde. Lastige is dat je dan in een stukje voodoo komt, ik durf namelijk niet meteen "Shimano 105 of Campa Centaur" te roepen omdat:
- Misschien klopt de cablepull tussen hendel en hoef niet. Vervangen door een ander merk is dan weer een gok omdat ik geen flauw idee heb of dat dan wel zou werken. Erger, bij Shimano is er de laatste tien jaar wel wat geschoven qua pull ratio en ik heb echt geen flauw idee of de nieuwste 105 hoef nog goed werkt met een Shimano flatbarlever :(

=> Tot en met Dura-Ace 7900, Ultegra 6700, 105 5700 and Tiagra 4600 kan je met een Shimano flatbar lever wel uit de voeten, maar hoe het daarna zit is op zijn best "vaag". Ik heb niet het gevoel dat Shimano nog een nieuwe flatbar hendel heeft uitgebracht, voor dat soort fietsen is het tegenwoordig allemaal schijfremmen.

@Foxhill weet jij precies hoe dat allemaal met elkaar matcht?

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:14:
Mooie fiets qua uiterlijk.

[...]
Kan je een frontaal fototje maken van beide remmen? Een goede Dual pivot kan echt kneiter-hard remmen als het droog is (dat kan elke wedstrijdrenner je vertellen). Als het nat is is het helaasch niet geweldig. ;)
Foto gaat effe wat lastig, want hij staat nu in de "winterstalling" bij familie. Heb zelf maar plek voor 2 fietsen. Zonder licht en spatborden is het vooral een zomer en mooi weer fietsje. Kan je het niet zien als je doorklikt? Originele foto is klikbaar. Heb alles wel goed gesmeerd, behalve de remblokken en velgen natuurlijk. :+

Ben niet van plan er veel extra geld of moeite in te steken. Je komt nu tot stilstand (wel heel hard knijpen), maar een noodstop zit er niet in. Zitten vrij harde blokken onder, dus dat kan met raceblokjes nog wel uitmaken. Mechanisch kan je ze nog redelijk makkelijk dichtknijpen, maar verder is er weinig thuis.

• Yosemite
  • Registratie: januari 2002
Ik heb mijn nieuwe Dutch ID Phantom binnen maar de accu rammelt enorm in het frame. Aan de bovenkant kan je de accu gewoon heen en weer bewegen.

Heb de accu er een paar keer uitgehaald en weer in gedaan. Als je het slot ontgrendeld en de accu er dan boven induwt zonder het plastic palletje op de accu in te drukken dan lijkt de speling weg, maar bij de eerste goede hobbel is het rammelen weer terug.

Kan me niet herinneren dat de fietsen die ik bij de fabriek getest heb dit ook deden.

• jimh307

Review Gazelle Ultimate c8+ CHB belt

Na 2 maanden bezit en 1048 kilometer hier een review.

Omdat mijn oude Qwic Premium MN330 al de nodige kilometers heeft gehad begon het te kriebelen onder mijn bips. Deze mooie fiets stal mijn hart en hoe dit kwam?
Begin dit jaar raakte mijn FM (fietsenmaker) failliet en stuurde zijn vaste klanten naar een alternatieve winkel. Deze winkel reageerde nergens op en ik was op zoek naar een nieuwe winkel. Deze werd gevonden en daar kwam mijn Qwic Premium MN330 in onderhoud. Het beestje had er al 20.000 kilometer opzitten en de Brose motor begon toch tekenen te vertonen van ouderdom. Uiteindelijk heeft de fiets een goede tweede leven gekregen. Bij de stand van 20.500 kilometer besloot ik hem in te ruilen omdat ik wel een heel mooi model tegen kwam; de Gazelle.
Na 3 maanden wachten was het model er. Ik bestelde framemaat 53 en daar moest ik 5 maanden op wachten. Toen ik daar was voor een beurt van mijn Qwic kregen ze toevallig net op dat moment een model binnen welke ik besteld had, maar in maat 49. Deze paste precies en toevallig had mijn Qwic ook maat 49. Dus de fiets meteen kunnen claimen en fysiek al aangeraakt; 2 weken voordat deze in mijn bezit kwam.
Ik kreeg een uiterst net inruilgedrag terug. Ze zeiden dat ik dit verdiende omdat de Qwic altijd goed in onderhoud is geweest en er goed voor gezorgd was.

-frame

Het is een damesframe met de accu in de schuine buis. Ik vind dit er erg mooi uitzien. De accu is zeer vlot en eenvoudig uit te nemen en het terugplaatsen gaat erg soepel. De donkerblauwe anthracite kleur valt erg mooi. Door zijn riem ziet de fiets er erg simpel uit. De draden zijn redelijk netjes weggewerkt en er kan ook niet zoveel aan kapot. Uiteraard zit er 2 jaar garantie op en was de eerste beurt gratis, de 2e met hoge korting en de 3e en 4e beurt voor de helft van de prijs. Omdat dit een erkende fietsenmaker is met wie het goed klikt zijn de aftersales goed. Wie een fietsenmaker zijn marge gunt is er doorgaans zeker van dat de aftersales goed zijn. Dit is erg belangrijk want pech aan je fiets kan iedereen overkomen. Dit moet je goed gedekt hebben.

-rijgedrag

De fiets is stabiel te noemen. Shimmyen doet dit model niet. Het frame is stijf en het stuurgedrag is ook redelijk strak. De schijfremmen doen goed hun werk en remmen gedoseerd en erg krachtig. Erg hard knijpen in de remhendel is niet aan te raden, daarvoor zijn de remmen te sterk. Ook lopen ze niet aan en ik kijk regelmatig of de wielen vrij lopen, dit is dik in orde.
De banden staan achter op 4 bar en voor op 3 bar. De Energizer Plus banden (maat 47) lopen erg lekker en soepel met toch een anti lek laag die er toe doet. De fiets loopt erg soepel en zelfs zonder ondersteuning is er mee te fietsen. Dit merk je ook aan de motor en actieradius die dik voldoende zijn.
Aan de Nexus 8 naaf moet ik wennen. ik kom van NuVinci af en ik vind de Nexus 8 niet 100% glad lopen. Doorslaan doet de naaf helemaal niet en is verder in orde. Binnenkort laat ik deze een oliebad geven. In sommige versnellingen lijkt het of de naaf droog staat, maar dat kijk ik nog even aan tot na het oliebad. Schakelen gaat verder goed en trefzeker.

-accu

Dit is een 500 Wh accu welke 40 cellen bezit. Ik ga nu niet diep in op de accu (zie mijn eerdere posts over de accu) en deze accu is goed voor minimaal 100 kilometer fietsplezier. Als ik veel op de eco-stand fiets dan kom ik ver over de 100 km heen, maar ik fiets toch wat meer op de tour-stand en dan is 100 km range reëel. Dit is dan wel met een nieuwe accu en in de zomer. In de winter als het koud is en meer waait ben ik tevreden met een range van 60-70 km. Dit is dan een reële waarde op de tour-stand. Ook rijd ik de accu niet helemaal plat. Als ik 2 streepjes van de 5 over heb gaat deze aan de lader. Omdat de accu zo makkelijk eruit te halen is laad ik hem binnen op en je ziet aan de ledjes op de accu precies hoeveel er nog geladen moet worden. Ik kan redelijk precies schatten hoe lang het laden nog duurt. Als het 5e ledje knippert is het nog 1 uur laden.
De oplader is een 4A lader en dat betekend dat de accu van leeg naar vol in 3,5 uur vol is. Dit is een hele nette tijd en eigenlijk is het iets te snel.

-remgedrag

Het remmen is fijn op deze fiets. Goed doseerbaar en krachtig.

-afwerking

De fiets is heel netjes afgewerkt en ziet er oerdegelijk uit. Het is een lust voor het oog.

-conclusie

Het is een fijne degelijke iets die niets af doet vergeleken met een kunstwerkje. Hij rijdt soepel en plezierig en het stuur staat precies goed. Dit is wel een dingetje want je moet 6 bouten lossen die onder de bedrading zit. Dit is een secuur werkje. De koplamp is krachtig en je kunt prima uit de voeten in het pikdonker. De lamp zit direct onder het stuur en is makkelijk af te stellen. Het achterlicht zijn 2 leds die ook fel schijnen. De koplamp en het achterlicht hebben een lichtdoorlatende gedeelte zodat je meteen ziet dat ze ook branden.

Let op: zet zo'n fiets goed in het zicht en zet hem altijd op slot, waar je ook bent. Ik heb al meegemaakt dat iemand jaloers is en spuugde op de fiets. Geen stijl, maar daar bleef het ook bij (goed at ik dit niet gezien had want anders zou ik die persoon aangesproken hebben. Ik werk er ook hard voor.)

• Tommie12
Yosemite schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:52:
Ik heb mijn nieuwe Dutch ID Phantom binnen maar de accu rammelt enorm in het frame. Aan de bovenkant kan je de accu gewoon heen en weer bewegen.

Heb de accu er een paar keer uitgehaald en weer in gedaan. Als je het slot ontgrendeld en de accu er dan boven induwt zonder het plastic palletje op de accu in te drukken dan lijkt de speling weg, maar bij de eerste goede hobbel is het rammelen weer terug.

Kan me niet herinneren dat de fietsen die ik bij de fabriek getest heb dit ook deden.

[YouTube: Dutch ID Phantom accu]
Dit lijkt me niet normaal. Ik zou er zeker even mee terug gaan.

Mijn accu beweegt geen millimeter.

• roffeltjes
Bij een externe accu kan de fm het bijstellen, geen idee of dat bij een frame accu ook zo is, maar ik zou in ieder geval bij hem aankloppen.

@jimh307 Een Nexus 8 is niet zo heel erg fijnbesnaard, wel uiterst robuust.

[Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 14-09-2021 17:13]

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:47
Volgens mij was de fiets niet in de buurt gekocht ivm levertijden.
Daarna volgde ook de vraag : kan ik bij problemen terecht bij elke Bike Totaal dealer, of moet ik terug naar de leverende dealer.
Hopelijk wordt het snel en goed opgelost.

• Athome
@jimh307
Mooi om te lezen dat je tevreden bent. De Ultimate (performance line motor) was mijn referentiemodel toen ik afgelopen voorjaar aan het shoppen ben gegaan. Dus ik snap je keuze heel goed. De Ultimate is mooi mix tussen sportiviteit en comfort
De blauwe kleur is inderdaad een hele mooie kleur. Bijna jaloers.

• Foxhill
Slotje boven zit met twee bouten vast. Bij de meeste fietsen onderaan het frame te zien, soms wat lastiger verstopt. Daarmee kun je het slot wat stellen. Onderkant zelfde verhaal. Maar boven eerst proberen kan gemakkelijker gaan.

Als je er niet vertrouwd mee bent zal je fietsenwinkel het voor je doen. Als je hem ver weg gekocht hebt moet je even naar een winkel in de buurt. Als je het uitlegt zou ik het persoonlijk gratis doen voor de klandizie (maar niet op wachten).

• Foxhill
roffeltjes schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:14:
…remmen verhaal… @Foxhill weet jij precies hoe dat allemaal met elkaar matcht?
Nee. Ik verdiep me niet in welke sportfiets remmen wel op elkaar passen terwijl ze niet bij elkaar horen.

• Yosemite
pjotter1965 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:25:
Volgens mij was de fiets niet in de buurt gekocht ivm levertijden.
Daarna volgde ook de vraag : kan ik bij problemen terecht bij elke Bike Totaal dealer, of moet ik terug naar de leverende dealer.
Hopelijk wordt het snel en goed opgelost.
Klopt. Ik woon in de buurt van de fabriek en daar heb ik ook een proefrit gemaakt, maar hier in de regio was er geen fietsenhandel die ‘m op voorraad had. Vanuit de fabriek werd week 32 in 2022 al datum aangegeven. In Limburg heb ik toen een Bike Totaal gevonden die ‘m nog wel op voorraad had.
Foxhill schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 18:36:
Slotje boven zit met twee bouten vast. Bij de meeste fietsen onderaan het frame te zien, soms wat lastiger verstopt. Daarmee kun je het slot wat stellen. Onderkant zelfde verhaal. Maar boven eerst proberen kan gemakkelijker gaan.

Als je er niet vertrouwd mee bent zal je fietsenwinkel het voor je doen. Als je hem ver weg gekocht hebt moet je even naar een winkel in de buurt. Als je het uitlegt zou ik het persoonlijk gratis doen voor de klandizie (maar niet op wachten).
Dank voor de uitleg. Ik zie wel wat boutjes zitten maar ga er toch liever niet zelf aan sleutelen. Ga dan liever even langs de lokale fietsenmaker.

Ben ook met de fietsenmaker uit Limburg in contact en heb wat filmpjes gedeeld en ben benieuwd wat zij voorstellen.

• TheSander562
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 18-09 11:28
Hallo iedereen,

3 maanden geleden heb ik een ongeluk gehad met mijn ebike en moest mijn voorvork vervangen worden.
Mijn ebike is een Cube Hybrid Exc 500 2020 (Super fijne fiets btw).

Nu staat ie dus alweer 3 maanden te verstoffen bij de fietsenwinkel waar ik hem heb gekocht, aangezien ze niet kunnen komen aan een nieuwe voorvork van Cube.
Is dit fenomeen bekent dat er weinig (reserve)onderdelen zijn voor Cube fietsen? Of ligt het alleen aan mijn fietsenmaker die er niet aan kan komen. Heb namelijk geen zin om een jaar te wachten.

• roffeltjes
TheSander562 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 03:08:
Hallo iedereen,

3 maanden geleden heb ik een ongeluk gehad met mijn ebike en moest mijn voorvork vervangen worden.
Mijn ebike is een Cube Hybrid Exc 500 2020 (Super fijne fiets btw).

Nu staat ie dus alweer 3 maanden te verstoffen bij de fietsenwinkel waar ik hem heb gekocht, aangezien ze niet kunnen komen aan een nieuwe voorvork van Cube.
Is dit fenomeen bekent dat er weinig (reserve)onderdelen zijn voor Cube fietsen? Of ligt het alleen aan mijn fietsenmaker die er niet aan kan komen. Heb namelijk geen zin om een jaar te wachten.
Die Suntour NCX vork lijkt inderdaad niet verkrijgbaar en het zou ook nog eens drie maanden kunnen duren... :X

Dat is dus niet eens Cube, maar Suntour.

Vraag je FM of hij een Rockshox Paragon kan inbouwen, die lijkt beter verkrijgbaar.

• Firstjazz
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 00:23
Inmiddels ook mijn Dutch ID Phantom 85 Auto GPS geleverd gekregen via Bike Totaal uit voorraad. Fietst heel fijn en bevestigd mijn keuze voor dit merk/type. Uiteraard ook zonder ondersteuning gefietst, vergt iets meer inspanning, maar dat is logisch. Schakelt hetzelfde als met ondersteuning. Kiox display is fijn, maar ik zie ook dat er een nieuwer type display Nyon is die qua navigatie wat uitgebreider is en ook iets groter van formaat is. Vroeg me af of mijn Phantom 85 dit display ook kan hebben en waarom Dutch ID deze niet levert met hun 2021 model, wat de Phantom 85 uiteraard is. Iemand enige ervaring met dit display?

• Tommie12
Firstjazz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 07:41:
Inmiddels ook mijn Dutch ID Phantom 85 Auto GPS geleverd gekregen via Bike Totaal uit voorraad. Fietst heel fijn en bevestigd mijn keuze voor dit merk/type. Uiteraard ook zonder ondersteuning gefietst, vergt iets meer inspanning, maar dat is logisch. Schakelt hetzelfde als met ondersteuning. Kiox display is fijn, maar ik zie ook dat er een nieuwer type display Nyon is die qua navigatie wat uitgebreider is en ook iets groter van formaat is. Vroeg me af of mijn Phantom 85 dit display ook kan hebben en waarom Dutch ID deze niet levert met hun 2021 model, wat de Phantom 85 uiteraard is. Iemand enige ervaring met dit display?
Ik ben geen voorstander van die gekoppelde displays.
Als je de historiek bekijkt, dan zie je dat dergelijke displays maar een paar jaar updates krijgen, en dan zit je daar met een mooi maar verouderd ding. Is een beetje zoals bij autos. Neem een auto van 8 jaar oud met ingebouwde navi, en die is eigenlijk niet meer bruikbaar.

Ik kies voor een simpel display, en dan een aparte GPS van Garmin. Die kan je wel bij de tijd houden of vervangen.

• Firstjazz
Tommie12 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:06:
[...]

Ik ben geen voorstander van die gekoppelde displays.
Als je de historiek bekijkt, dan zie je dat dergelijke displays maar een paar jaar updates krijgen, en dan zit je daar met een mooi maar verouderd ding. Is een beetje zoals bij autos. Neem een auto van 8 jaar oud met ingebouwde navi, en die is eigenlijk niet meer bruikbaar.

Ik kies voor een simpel display, en dan een aparte GPS van Garmin. Die kan je wel bij de tijd houden of vervangen.
Daar zit wel wat in. Het enige nadeel vind ik dat je dan een extra apparaatje op je stuur hebt en met het standaard display wordt het voor mij te druk. Misschien een kwestie van wennen. Zo’n al in one display spreekt me wel aan, maar heeft, zoals je aangeeft, ook z’n nadelen.

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18:21
Ik heb de vorige Nyon. Werkt prima.
Ik heb ook Mio navigatie gehad maar dat vond ik helemaal niks.
De Nyon 2 heeft touch screen bediening.
Dat argument van een slechts een paar jaar updates begrijp ik niet. De kaarten zijn OSM en altijd zeer actueel. En gratis. Dat is een essentieel verschil met ingebouwde autonavigatie.
De Nyon heeft ingebouwde GPS dus je bent niet afhankelijk van je telefoon voor navigatie zoals bij de Kiox het geval is.
Je kunt alle informatie van het elektrische gedeelte uitlezen als je wilt: geleverde elektrische ondersteuning, eigen geleverde spierkracht, koppel, cadans, hoogtemeters, hellingspercentage van de weg, etc.
Je kunt ook zelf ondersteuningsprogramma's maken ter vervanging van Eco, Tour, Sport en Turbo.
De meerprijs ten opzichte van de Kiox is stevig. Die gaat een fietsfabrikant niet standaard monteren.

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:44
Firstjazz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 07:41:
De Nyon is niet de vervanger van de Kiox, maar een modelletje erboven, en heeft dus een hogere prijs. Waarom Dutch ID ervoor kiest om een fiets van 4500 Euro te leveren met Kiox en niet met Nyon zou je hun moeten vragen. Wellicht had de fiets dan 100 Euro meer gekost.
Aan de andere kant: dit is natuurlijk ook wel weer een mooie manier om wat extra omzet richting de fietsenmakers te krijgen, voor klanten die wel een Nyon willen

• Firstjazz
Simple mind schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:05:
Ik heb de vorige Nyon. Werkt prima.
Ik heb ook Mio navigatie gehad maar dat vond ik helemaal niks.
De Nyon 2 heeft touch screen bediening.
Dat argument van een slechts een paar jaar updates begrijp ik niet. De kaarten zijn OSM en altijd zeer actueel. En gratis. Dat is een essentieel verschil met ingebouwde autonavigatie.
De Nyon heeft ingebouwde GPS dus je bent niet afhankelijk van je telefoon voor navigatie zoals bij de Kiox het geval is.
Je kunt alle informatie van het elektrische gedeelte uitlezen als je wilt: geleverde elektrische ondersteuning, eigen geleverde spierkracht, koppel, cadans, hoogtemeters, hellingspercentage van de weg, etc.
Je kunt ook zelf ondersteuningsprogramma's maken ter vervanging van Eco, Tour, Sport en Turbo.
De meerprijs ten opzichte van de Kiox is stevig. Die gaat een fietsfabrikant niet standaard monteren.
Ik was er inmiddels ook achter dat er een stevig prijskaartje aan hangt. Garmin GPS is er vanaf € 200 of meer. Een aantrekkelijke optie, maar ik vermoed met minder functionaliteit dan de Nyon 2. Heb het nog niet gecheckt, dus een aanname van mijn kant.
De meerprijs is waarschijnlijk ook de reden dat deNyon 2 niet standaard geleverd wordt, maar zou best als optie aangeboden kunnen worden. De Kiox navigatie-info op het display is heel summier en voor details ben je toch weer aangewezen op je mobiel.

• Tommie12
Firstjazz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:52:
[...]

Ik was er inmiddels ook achter dat er een stevig prijskaartje aan hangt. Garmin GPS is er vanaf € 200 of meer. Een aantrekkelijke optie, maar ik vermoed met minder functionaliteit dan de Nyon 2. Heb het nog niet gecheckt, dus een aanname van mijn kant.
De meerprijs is waarschijnlijk ook de reden dat deNyon 2 niet standaard geleverd wordt, maar zou best als optie aangeboden kunnen worden. De Kiox navigatie-info op het display is heel summier en voor details ben je toch weer aangewezen op je mobiel.
Een Nyon ipv een Intuvia kost je meer dan 200€ extra. Bij de meeste fietsen gaat het dan om 300€ 'optieprijs'.
En af en toe heeft die Nyon nukken...

200€ voor de Garmin vind ik een correcte prijs, maar het klopt dat je "cockpit" wat drukker wordt.
Je kan ook aan de Intuvia een kabeltje hangen (continu laden) en je mobiel gebruiken, maar ook dat vind ik niet ideaal omdat die in de zon wel echt warm wordt en soms uitvalt onwille van temperatuur.

• Yosemite
Neem dat je de Kiox display ook gewoon kan vervangen door de nieuwe Nyon. Dat zou beter zijn dan de vergelijking met in de ingebouwde (navigatie)systemen in auto's daar valt qua hardware vaak niks aan te upgraden.

Ik weet niet of ik de extra functies t.o.v. de Kiox het geld waard vind. Touchscreen en echte kaartweergave bij de navigatie zijn zo te zien de belangrijkste verbeteringen, maar hij is ook een stuk minder compact dan de Kiox.

Ik ben afgelopen maandag voor het eerst met mijn Dutch ID Phantom naar mijn werk gefietst (20 km enkele reis). Pre corona deed ik dat alleen met het OV en sinds corona alleen met de auto (wanneer we op kantoor mochten werken). Ik heb de navigatie op de Kiox gebruikt en dat werkte eigenlijk best goed. Op de fiets is alles wat overzichtelijker dan in de auto en heb je wat meer de tijd en voldeden die pijltjes prima. Maar het kan natuurlijk altijd beter.

Voor de rammelende accu een afspraak bij de fietsenmaker gemaakt en provisorisch opgelost door een stukje karton tussen frame en accu te plaatsen. Ze monteren dan ook meteen de upgrade set zodat de bagagedrager 25 kg aan kan i.p.v. de standaard 15 kg.

• Firstjazz
Tommie12 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:01:
[...]

Een Nyon ipv een Intuvia kost je meer dan 200€ extra. Bij de meeste fietsen gaat het dan om 300€ 'optieprijs'.
En af en toe heeft die Nyon nukken...

200€ voor de Garmin vind ik een correcte prijs, maar het klopt dat je "cockpit" wat drukker wordt.
Je kan ook aan de Intuvia een kabeltje hangen (continu laden) en je mobiel gebruiken, maar ook dat vind ik niet ideaal omdat die in de zon wel echt warm wordt en soms uitvalt onwille van temperatuur.
Ik heb nu een Kiox display btw. Kun je ook aangeven welke nukken van de Nyon 2 jou bekend zijn.
Gebruik van mobiel met kabeltje zie ik ook om de redenen die je noemt niet als zinvolle optie.

• Firstjazz
Yosemite schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:37:
Neem dat je de Kiox display ook gewoon kan vervangen door de nieuwe Nyon. Dat zou beter zijn dan de vergelijking met in de ingebouwde (navigatie)systemen in auto's daar valt qua hardware vaak niks aan te upgraden.

Ik weet niet of ik de extra functies t.o.v. de Kiox het geld waard vind. Touchscreen en echte kaartweergave bij de navigatie zijn zo te zien de belangrijkste verbeteringen, maar hij is ook een stuk minder compact dan de Kiox.

Ik ben afgelopen maandag voor het eerst met mijn Dutch ID Phantom naar mijn werk gefietst (20 km enkele reis). Pre corona deed ik dat alleen met het OV en sinds corona alleen met de auto (wanneer we op kantoor mochten werken). Ik heb de navigatie op de Kiox gebruikt en dat werkte eigenlijk best goed. Op de fiets is alles wat overzichtelijker dan in de auto en heb je wat meer de tijd en voldeden die pijltjes prima. Maar het kan natuurlijk altijd beter.

Voor de rammelende accu een afspraak bij de fietsenmaker gemaakt en provisorisch opgelost door een stukje karton tussen frame en accu te plaatsen. Ze monteren dan ook meteen de upgrade set zodat de bagagedrager 25 kg aan kan i.p.v. de standaard 15 kg.
Een iets groter display vind ik alleen maar fijner en ook wenselijk bij gebruik als navigatie.
Voor morgen een route opgeslagen en ik ben benieuwd hoe ik de Kiox in dat opzicht ernaar.

Hoop dat je accu-probleem wordt opgelost. Ik vind de kunststoffen kap over de accu een beetje goedkoop aandoen, maar kan aan mij liggen. Vraag me af of de accu met regen voldoende beschermd is.

Wist overigens niet dat er een upgradeset voor de bagagedrager bestond. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

• Tommie12
Firstjazz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:40:
[...]

Ik heb nu een Kiox display btw. Kun je ook aangeven welke nukken van de Nyon 2 jou bekend zijn.
Gebruik van mobiel met kabeltje zie ik ook om de redenen die je noemt niet als zinvolle optie.
Uitvallen, blokkeren, slecht connecteren (vooral bij Nyon 1).

Uiteindelijk kies jij wat je wil hoor. Als jij daar happy van wordt, dan vooral doen.
Ik ben ook geen fan van extra kabeltjes.

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18:21
Uitvallen, blokkeren, slecht connecteren (vooral bij Nyon 1).
Ik heb de 1 nu ruim anderhalf jaar en heb er 9500 km mee afgelegd: nog nooit zoiets meegemaakt.

• Alexknl
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 18:49
Ik wil even melden, mocht iemand ooit een Amslod fiets overwegen. Doe het niet. De service is zeer slecht en ze zijn vrijwel nooit bereikbaar. Echt spijt van onze aankoop. Maar wellicht is dat al bekend hier, zou me niks verbazen ;)

• Firstjazz
Alexknl schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:40:
Ik wil even melden, mocht iemand ooit een Amslod fiets overwegen. Doe het niet. De service is zeer slecht en ze zijn vrijwel nooit bereikbaar. Echt spijt van onze aankoop. Maar wellicht is dat al bekend hier, zou me niks verbazen ;)
Ik ben van Amslod overgestapt naar Dutch ID omdat ik na 5 jaar toe was aan een echte fiets.

• Yosemite
Firstjazz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:50:
Wist overigens niet dat er een upgradeset voor de bagagedrager bestond. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Op de website staat:
Drager: Dutch ID met MIK systeem, tot 15 kg draaggewicht (upgrade set tot 25 kg à €49,90), geïntegreerd achterlicht
Ik heb Dutch ID gebeld of die upgrade set dan bestaat uit een nieuwe drager, maar dat was niet het geval. Het is materiaal om de bestaande drager steviger te maken, maar wat precies is me onduidelijk. In het bestelsysteem van de fietsenmaker stond er ook geen afbeelding bij. Ik zal het wel zien als het er op zit.

• Alexknl
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 18:49
Firstjazz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:46:
[...]

Ik ben van Amslod overgestapt naar Dutch ID omdat ik na 5 jaar toe was aan een echte fiets.
Je hebt het nog 5 jaar weten uit te houden? :P

• Firstjazz
Yosemite schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:48:
[...]

Op de website staat:

[...]

Ik heb Dutch ID gebeld of die upgrade set dan bestaat uit een nieuwe drager, maar dat was niet het geval. Het is materiaal om de bestaande drager steviger te maken, maar wat precies is me onduidelijk. In het bestelsysteem van de fietsenmaker stond er ook geen afbeelding bij. Ik zal het wel zien als het er op zit.
Was me niet opgevallen op de website. Bij mij gaat er een licht Basil bagagedragertasje op voor m’n Abus ketting en regenpak. Had eerst een dubbele fietstas in gedachten, maar heb er vanaf gezien.

• Firstjazz
Alexknl schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:58:
[...]

Je hebt het nog 5 jaar weten uit te houden? :P
Ja, sta er zelf van te kijken :)

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:47
Yosemite schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:48:
[...]

Op de website staat:

[...]

Ik ben geïnteresseerd geraakt door jullie aankoop cq zoektocht.
Ik zocht de Phantom 65 aut, heren 58…..uitverkocht in NL….levertijd midden 2022.
Performance 65Nm leek mij perfect voor woonwerk. Geïnformeerd bij lokale dealer.
Shadow 65 aut nog te verkrijgen of Phantom 85 auto. Twijfel….twijfel.

• Athome
Heel verhaal over Kiox vs. Nyon net gelezen.
Bij Riese und Muller kon je tijdens het bestellen kiezen voor Intuvia, Kiox of Nyon. De Nyon was 150 euro duurder dan de Kiox. Niet veel merken kiezen voor de keuze optie.
De Nyon past niet op de houder van de Kiox. Zeker als je nu de Kiox hebt, kan je de (eventueel zelf) de boel ombouwen naar Nyon. Die is als complete losse kit te koop.

Nyon vs. Kiox

- Groter scherm
- Maximaal 6 velden zichtbaar per scherm
- Ook onzinnige velden als het weerbericht zijn beschikbaar. :D
- Volgens meer veld opties vanwege het grotere scherm.
- Standalone offline navigatie. Gratis kaarten voor de hele wereld. Dit zijn Open Street Map kaarten die door Bosch aangeleverd worden. Dit zou in de toekomst een dingetje kunnen worden. Dat is afwachten.
- Goede integratie met Komoot (voor de navigatie)

De Nyon is vooral een grotere Kiox aangevuld met offline navigatie.

Ik ben zeer te spreken over de navigatie mogelijkheden en de stabiliteit ervan. GPS ontvangst kan diep in de bossen er soms wat naast zitten of wat vertraagt reageren maar de navigatie hersteld zich snel.
Navigeren kan ook met een app op je smartphone maar ik de voeding van de telefoon dan wel een dingetje. Navigeren kost namelijk veel energie voor je telefoon. Waardoor deze het niet de hele dag volhoudt op de accu.
Ook vind ik de Nyon cleaner op het stuur.

Als ik in Komoot een route maak en sync mijn Nyon vervolgens met de Smartphone, staat de route uit Komoot ook in de Nyon. Dit syncen loopt ook heel soepel. Enige voorwaarde dat is dat je de Bosch E-bike connect app een keer gestart hebt op je smartphone. Dit moet na iedere herstart van je smartphone.
Pagina: 1 ... 80 81 82 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee