Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 00:14
pjotter1965 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:17:
Ik ben geïnteresseerd geraakt door jullie aankoop cq zoektocht.
Ik zocht de Phantom 65 aut, heren 58…..uitverkocht in NL….levertijd midden 2022.
Performance 65Nm leek mij perfect voor woonwerk. Geïnformeerd bij lokale dealer.
Shadow 65 aut nog te verkrijgen of Phantom 85 auto. Twijfel….twijfel.
De fietsen hebben meer overeenkomsten dan verschillen. Zelfde frame, motor, versnelling, display, remmen, etc.

Verschillen zijn met name:

Phantom:
- Verende voorvork
- Schwalbe marathon GT 50-622
- 70 Lux koplamp
- MIK bagagedrager
- Zwart of grijs

Shadow:
- Vaste voorvork
- Schwalbe Super Moto-X 62-584
- 150 Lux koplamp
- Zij tassendrager
- Zwart of oranje

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de Dutch ID fabriek alleen een proefrit heb gemaakt op de Shadow met 65 Nm en 85 Nm motor en niet op de Phantom, omdat ik de Shadow de mooiere fiets vond. Pas toen ik bedacht dat het ook fijn zou zijn om een kinderzitje te kunnen monteren kwam ik bij de Phantom uit.

Vond het verschil tussen 65 Nm en 85 Nm niet heel groot. Ik merkte het alleen als je een helling op fietst of snel vanuit stilstand optrekt. Ik vond de 85 Nm motor wel wat natuurlijker aanvoelen als je even inhoudt en aan het uitrijden bent. Maar ben geen expert, dit is mijn eerste ebike.

Bij de fabriek vertelden ze me dat de GPS en simkaart module alleen in de 85 Nm variant past omdat de motor minder ruimte inneemt dan de 65 Nm versie.

• Firstjazz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-04 16:14
Athome schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:53:
Heel verhaal over Kiox vs. Nyon net gelezen.
Bij Riese und Muller kon je tijdens het bestellen kiezen voor Intuvia, Kiox of Nyon. De Nyon was 150 euro duurder dan de Kiox. Niet veel merken kiezen voor de keuze optie.
De Nyon past niet op de houder van de Kiox. Zeker als je nu de Kiox hebt, kan je de (eventueel zelf) de boel ombouwen naar Nyon. Die is als complete losse kit te koop.

Nyon vs. Kiox

- Groter scherm
- Maximaal 6 velden zichtbaar per scherm
- Ook onzinnige velden als het weerbericht zijn beschikbaar. :D
- Volgens meer veld opties vanwege het grotere scherm.
- Standalone offline navigatie. Gratis kaarten voor de hele wereld. Dit zijn Open Street Map kaarten die door Bosch aangeleverd worden. Dit zou in de toekomst een dingetje kunnen worden. Dat is afwachten.
- Goede integratie met Komoot (voor de navigatie)

De Nyon is vooral een grotere Kiox aangevuld met offline navigatie.

Ik ben zeer te spreken over de navigatie mogelijkheden en de stabiliteit ervan. GPS ontvangst kan diep in de bossen er soms wat naast zitten of wat vertraagt reageren maar de navigatie hersteld zich snel.
Navigeren kan ook met een app op je smartphone maar ik de voeding van de telefoon dan wel een dingetje. Navigeren kost namelijk veel energie voor je telefoon. Waardoor deze het niet de hele dag volhoudt op de accu.
Ook vind ik de Nyon cleaner op het stuur.

Als ik in Komoot een route maak en sync mijn Nyon vervolgens met de Smartphone, staat de route uit Komoot ook in de Nyon. Dit syncen loopt ook heel soepel. Enige voorwaarde dat is dat je de Bosch E-bike connect app een keer gestart hebt op je smartphone. Dit moet na iedere herstart van je smartphone.
Handige info en goed om te weten. De Nyon 2 blijkt voorlopig niet leverbaar te zijn of wordt op sommige Duitse sites voor € 499 aangeboden i.p.v. de meest gangbare prijs van € 349.

• Firstjazz
pjotter1965 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:17:
[...]

Ik ben geïnteresseerd geraakt door jullie aankoop cq zoektocht.
Ik zocht de Phantom 65 aut, heren 58…..uitverkocht in NL….levertijd midden 2022.
Performance 65Nm leek mij perfect voor woonwerk. Geïnformeerd bij lokale dealer.
Shadow 65 aut nog te verkrijgen of Phantom 85 auto. Twijfel….twijfel.
Ook ik heb bij een Bike Totaal dealer op de Shadow 65 auto en de Phantom 85 auto gefietst, naast enkele andere merken die al gauw afvielen omdat ze voor mij niet fijn fietsten. Op de Phantom voelde voor mij alles goed en ook de 85 Nm motor voelde natuurlijker.

De levertiijden zijn bij Dutch ID momenteel rond mei 2022 en bij andere fabrikanten is het niet anders. Ook sterk afhankelijk van welk model je kiest. In mijn geval heeft mijn dealer gewoon geruild. De andere dealer had wat ik wilde en onderling helpen ze elkaar. Dat heeft mij een lange wachttijd bespaart, wat ik super fijn vind. Ze hebben bij mijn dealer echt moeite gedaan om de fiets voor me te vinden en mijn volgende fiets koop ik weer bij hun. Heb mijn fiets opgehaald met een bos bloemen met bedankje voor de verkoopster en de rest van het team. Helemaal top en ik heb nog geen moment spijt van mijn keuze voor de Phantom 85 Auto GPS.

• Firstjazz
Vanmiddag voor het eerst een route “gereden” met De Bosch ebike Connectie app en de Kiox.
Viel zwaar tegen want de Bluetooth verbinding viel om de paar minuten weg. Als ik mijn telefoon tegen de Kiox hield zag ik weer wat op het display. Ik weet niet of het te maken heeft met het feit dat mijn Galaxy Active Smart watch ook gebruik maakt van een Bluetooth verbinding. Moet volgens mij niet van invloed zijn.
De combinatie Kiox en app op de telefoon en de afhankelijkheid daarvan maakt deze combi ook gelijk kwetsbaar.
Wat zijn jullie ervaringen cq tips?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Wordt de Bosch App niet in de sluimerstand gedrukt door je smartphone als het scherm uit is. Dit is een veel voorkomend probleem met diverse apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Athome schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:31:
Wordt de Bosch App niet in de sluimerstand gedrukt door je smartphone als het scherm uit is. Dit is een veel voorkomend probleem met diverse apps.
Ga ik checken. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 15:24
Wat is die bosch app precies eigenlijk? Ik heb een Cube fiets met Bosch motor. Nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De Bosch heeft alleen nut als je een Kiox of Nyon Display hebt. Het Intuvia display heeft geen Bluetooth dus valt er ook niets uit te wisselen.

De app wordt vooral gebruikt voor ritstatestieken en bij de Kiox ook nog voor navigatie.
Denk daarbij aan:
- Afstand
- Tijd
- Hoogteprofiel
- Gem. snelheid
- etc.

[ Voor 37% gewijzigd door Athome op 17-09-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54

de Peer

under peer review

Is het gebruik van een Eggrider display/knoppen i.c.m. een Bafangmotor wel legaal?
Als ik het goed begrijp heb je dan een knop (off road modus) waarmee je de begrenzing eraf haalt.

Lijkt mij best een mooie oplossing om snel te kunnen switchen tussen wel netjes tot 25 km/u ondersteuning krijgen en geen ondersteuning boven de 25.

Voor binnen de bebouwde kom zou ik dan graag mezelf ook die limiet opleggen om problemen te voorkomen, terwijl ik op de verlaten landweggetjes graag iets harder ga.

Mocht ik dan binnen de bebouwde kom een ongeluk veroorzaken, ben ik gewoon verzekerd neem ik aan? Want op dat moment was de fiets begrensd.

Dan blijft het risico dus beperkt tot de verlaten landweg, en dat vind ik acceptabel en heb ik zelf in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:25:
......

Lijkt mij best een mooie oplossing om snel te kunnen switchen tussen wel netjes tot 25 km/u ondersteuning krijgen en geen ondersteuning boven de 25.
.....

Mocht ik dan binnen de bebouwde kom een ongeluk veroorzaken, ben ik gewoon verzekerd neem ik aan? Want op dat moment was de fiets begrensd.......
Helaas.......
De ondersteuning van een ebike moet ophouden bij 25km/h
Het wijzigen van de snelheidsbegrenzer door de gebruiker is op generlei wijze toegestaan.
Dus het zelf instellen van je begrenzer op 25km/h maakt niet uit.

Eea zal waarschijnlijk in de herziene uitgave van EN15194:2017 in 2022 (EN15194:2022 ;)) nog verder aangescherpt worden. Zelfs Bafang heeft met zijn nieuwe motoren daarvoor al maatregelen genomen.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 17-09-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54

de Peer

under peer review

elinx schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:37:
[...]
Helaas.......
De ondersteuning van een ebike moet ophouden bij 25km/h
Het wijzigen van de snelheidsbegrenzer door de gebruiker is op generlei wijze toegestaan.
Dus het zelf instellen van je begrenzer op 25km/h maakt niet uit.

Eea zal waarschijnlijk in de herziene uitgave van EN15194:2017 in 2022 (EN15194:2022 ;)) nog verder aangescherpt worden. Zelfs Bafang heeft met zijn nieuwe motoren daarvoor al maatregelen genomen.
Ok, Helder! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
de Peer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:25:
Is het gebruik van een Eggrider display/knoppen i.c.m. een Bafangmotor wel legaal?
Als ik het goed begrijp heb je dan een knop (off road modus) waarmee je de begrenzing eraf haalt.

Voor binnen de bebouwde kom zou ik dan graag mezelf ook die limiet opleggen om problemen te voorkomen, terwijl ik op de verlaten landweggetjes graag iets harder ga.

Mocht ik dan binnen de bebouwde kom een ongeluk veroorzaken, ben ik gewoon verzekerd neem ik aan? Want op dat moment was de fiets begrensd.

Dan blijft het risico dus beperkt tot de verlaten landweg, en dat vind ik acceptabel en heb ik zelf in de hand.
De wet is streng. Je mag de gebruiker geen mogelijkheid geven om de 25km/h begrenzing te omzeilen.
Een knop induwen om even wat te kunnen bijtrekken, en de "belofte" dat niet te doen op de straat is onvoldoende.
Van Moof heeft daarvoor ook de US mode moeten weghalen bij fietsen die in EU verkocht worden.

Nu is er veel te hacken, maar dan riskeer je wel wat. In Duitsland zijn Van Moofers tegen boetes aangelopen en er werden zelfs fietsen in beslag genomen.
Als een 15 jarige met zo'n fiets zou rijden, dan is het zelfs "onverzekerd rijden met een motorvoertuig zonder rijbewijs".... kost veel geld!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:01:
...
De wet is streng. Je mag de gebruiker geen mogelijkheid geven om de 25km/h begrenzing te omzeilen.
....
Van Moof heeft daarvoor ook de US mode moeten weghalen bij fietsen die in EU verkocht worden..... ....
Het probleem is dat de normering hiaten vertoond mbt interpretatie ervan.
Specifieke "off road" ebikes zijn bv uitgesloten van die beperkingen (vermogen/snelheid), maar niet het gebruik ervan op de openbare weg.
Daardoor zagen creatieve ebike producenten een kans om een zgn "off road"mode in te bouwen.
Die mode is echter strijdig met de regel, dat de gebruiker de begrenzing niet mag veranderen.
Duitsland (het land van Bosch) heeft waarschijnlijk een duidelijke aanvulling gegeven tav handhaving en aansprakelijkheid.
De handhaving in Duitsland is inderdaad veel strenger en ik zou het niet wagen om daar met mijn ebike te rijden zonder aanvullende maatregelen mbt de begrenzing.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 17-09-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wat een teleurstelling. Fiets Kalkhof Image 3B Excite BLX zou 21 september geleverd worden. Krijg net te horen dat deze toch niet meer leverbaar is. Ze bieden mij het 2022 model aan voor dezelfde prijs met levertijd de december. Heb voor de exacte type en specificaties gevraagd. Maar zal uiteraard niet kunnen proefrijden. Had dus gewoon liever het 2021 gehad op 21 september. Wordt dus weer uitzoeken of deze gok nemen en sowieso nog langer wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:17:
[...]
Het probleem is dat de normering hiaten vertoond mbt interpretatie ervan.
Specifieke "off road" ebikes zijn bv uitgesloten van die beperkingen (vermogen/snelheid), maar niet het gebruik ervan op de openbare weg.
Dit kan niet kloppen....
Als je een specifiek off-road bike bouwt, en je volgt de regels niet, dan is die fiets in principe niet toegelaten op de openbare weg, net zoals je zelf een auto zou mogen bouwen zonder de regels te volgen. Die mag dan ook niet op de weg gebruikt worden.

Natuurlijk is het voor een fiets moeilijker te controleren of deze de regels volgt....
Maar als je rustig aan 45km/h door de stad vliegt met een fiets met 60mm brede noppenbanden zonder te trappen, dan kan je al eens een ijverige politieman tegen komen die lastige vragen stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:45:
....
Dit kan niet kloppen....
Als je een specifiek off-road bike bouwt, en je volgt de regels niet, dan is die fiets in principe niet toegelaten op de openbare weg, ......
Het klopt wel, wat betreft de notatie (of het gebrek daaraan) is de normering in dit topic ook weleens aan de orde geweest.

Naar aanleiding van dit hiaat zijn er daarom vragen geweest over de definitie "off road ebike" oftewel e-mtb.
Antwoord in 2019 is geweest dat er dan een vorm van typekeuring zou moeten zijn (net als bij speed pedelecs), maar die is er niet voor deze categorie, dus alle ebikes op de openbare weg (een afgesloten terrein gaat de norm niet over) zijn of 25km/h of gekeurde 45km/h types. Dit zal dan ook waarschijnlijk in de herziene uitgave van de norm in 2022, ook zo vermeld worden.
Waarschijnlijk is ook deze interpretatie de reden geweest dat VM & co de "offroad" mode hebben weggehaald.
Tommie12 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:45:
Natuurlijk is het voor een fiets moeilijker te controleren of deze de regels volgt....
....
Het nominaal motorvermogen controleren zal niet gaan, maar snelheid controleren op rollenbank is simpel te doen. Wat dat betreft is het niet anders als met het verschil tussen "de blauwe en gele plaatjes".
De ebike in de hoogste ondersteuning en trappen maar, dan is het binnen enkele seconden duidelijk.
Echter iedereen weet dat er een verschil is tussen "kunnen handhaven" en "gaan handhaven" en dat er wat dat betreft een verschil is tussen de verschillende EU landen, waar ieder zijn eigen prioriteiten bepaald.

Hoewel erover gesproken is om de ebike los te zien van een "gewone fiets" en gelijk te stellen aan de snorfiets incl. blauw plaatje is dat besluit (nog) niet genomen, maar wat niet is kan nog komen, net als bv een helmplicht.
Wie weet wat er in de 2027 norm zal staan :)
De helm lobby in NL heeft in ieder geval specifiek voor NL al eea voor elkaar mbt de pedelec NTA norm

[ Voor 34% gewijzigd door elinx op 17-09-2021 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yosemite
Firstjazz schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:25:
Vanmiddag voor het eerst een route “gereden” met De Bosch ebike Connectie app en de Kiox.
Viel zwaar tegen want de Bluetooth verbinding viel om de paar minuten weg. Als ik mijn telefoon tegen de Kiox hield zag ik weer wat op het display. Ik weet niet of het te maken heeft met het feit dat mijn Galaxy Active Smart watch ook gebruik maakt van een Bluetooth verbinding. Moet volgens mij niet van invloed zijn.
De combinatie Kiox en app op de telefoon en de afhankelijkheid daarvan maakt deze combi ook gelijk kwetsbaar.
Wat zijn jullie ervaringen cq tips?
Ik gebruik de Kiox display i.c.m. een iPhone 12 Pro Max waar ook een Apple Watch mee verbonden is via Bluetooth.

Heb de navigatie nu 2x gebruikt bij een rit van een uur. De eerste keer werkte het probleemloos. De tweede keer viel de navigatie na een kwartier uit. Nadat ik ‘m opnieuw gestart heb heeft het de rest van de rit goed gedaan.

Verder is het me opgevallen dat de Kiox niet elke keer verbonden is met m’n telefoon. Je ziet dat dan in het display en bij het uitzetten verschijnt er dan geen melding dat hij bezig is met synchroniseren. Als ik de navigatie niet nodig heb verder geen aandacht aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Yosemite schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:44:
[...]

Ik gebruik de Kiox display i.c.m. een iPhone 12 Pro Max waar ook een Apple Watch mee verbonden is via Bluetooth.

Heb de navigatie nu 2x gebruikt bij een rit van een uur. De eerste keer werkte het probleemloos. De tweede keer viel de navigatie na een kwartier uit. Nadat ik ‘m opnieuw gestart heb heeft het de rest van de rit goed gedaan.

Verder is het me opgevallen dat de Kiox niet elke keer verbonden is met m’n telefoon. Je ziet dat dan in het display en bij het uitzetten verschijnt er dan geen melding dat hij bezig is met synchroniseren. Als ik de navigatie niet nodig heb verder geen aandacht aan besteed.
In de vooravond een willekeurige route van 25 km gepland nadat ik de Bluetooth instellingen van de eBike Connectie app op mijn Galaxy S7 edge heb aangepast, zodat de verbinding niet wegvalt als mijn scherm uit gaat. Dat heeft gewerkt en de hele rit was de verbinding ok. Ben bewust van de route afgeweken en dan duurt het even voor de route wordt aangepast. Het is wel zo dat ik op de geplande route tot tweemaal toe een verkeerde aanwijzing kreeg. Helemaal betrouwbaar is het dus niet. Ik vind de Nyon 2021 voor mij een passend alternatief met een groter display die voor mij wat makkelijker leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 20:21
Ik heb jaren met Garmin (OSM) gereden en eigenlijk ben ik er een beetje klaar mee.... ik navigeer vooral in de stad (laatste stukje), maar voor de rest weet ik meestal wel hoe ik rij (hooguit op lastige stukjes even gps raadplegen).

Ik vind het ook wel een beetje afleidend :+

Maar op zich, Garmin is natuurlijk niet voor niets zo populair, werkt uitstekend,

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Yosemite schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:44:
[...]

Kun je uitleggen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? Via Komoot of anders?

• e-calc
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Welke merk en type motor wil je op dit moment kopen als echte Tweaker? En weke juist niet 😉

[ Voor 7% gewijzigd door e-calc op 18-09-2021 12:03 ]

• Yosemite
coinman63 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:13:
[...]

Kun je uitleggen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? Via Komoot of anders?
Gewoon via de Bosch app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
e-calc schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:02:
Welke merk en type motor wil je op dit moment kopen als echte Tweaker? ....
Voor een "echte" tweaker komt mi alleen de Internationale versie van de Tongsheng middenmotor in aanmerking, omdat je die redelijk eenvoudig van custom firmware kan voorzien. (dmv een €2,- usb dongle)
Aangezien het in dat geval open source firmware betreft is er, mbt je persoonlijke wensen, een keus uit verschillende uitgewerkte versies .

Hierdoor kan je de motor volledig naar je hand zetten, de manier en mate van ondersteuning kan instellen, zoals dmv trapkracht, trapomwentelingen of een zelfgekozen mix, zodat deze optimaal is voor bv eMTB , gravel, heuvelachtig terrein of vlakke weg.

Je kan een display naar keuze gebruiken of draadloos via de smartphone of Garmin of zonder display.
Alle elektronische en mechanische onderdelen zijn los te koop voor een redelijke prijs en eenvoudig zelf te vervangen, aan te passen en/of te verbeteren.

Er is uitgebreide documentatie beschikbaar met "hoe en wat"
De motor is net als de onderdelen goedkoop, waarvan de keerzijde is dat je het "hoe en wat" soms ook echt nodig hebt. ;(

Ook de Bafang motoren waren tot voor kort tweakable, maar in veel mindere mate dan de Tongsheng.
De BBS serie is dat deels nog steeds en kan je via software op je wensen aanpassen, maar mist een trapkrachtsensor, die de Tongsheng wel heeft.
De BBS is daarentegen wel een stuk robuuster dan de Tongsheng, waar je eea vooraf aan zal moeten passen om problemen te voorkomen of uit te stellen. Ook zijn voor de BBS niet alle mechanische onderdelen beschikbaar en aanzienlijk prijziger als dit wel het geval is.
De Duitse versie van Tongsheng en de nieuwste Bafang motoren zijn niet of een stuk lastiger toegankelijk.

Ook zijn er Kunteng controllers die van open source custom firmware voorzien kunnen worden, waarmee je een naaf/hubmotor naar je hand kan zetten, alleen heb ik mij daar nooit verder in verdiept, dus weet niet in hoeverre dit vergelijkbaar is met de Tongsheng.

[ Voor 33% gewijzigd door elinx op 18-09-2021 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Nou, een engeltje op m'n schouder gehad. Ik was bijna mijn nieuwe Gazelle kwijt door een automobilist die mij niet zag, maar dankzij de schijfremmen heb ik mezelf en fiets in veiligheid gebracht.
Nu heb ik nog nooit een ongeluk gehad, maar dit was er bijna 1.
De voorrangregels zijn dus niet bij iedereen duidelijk blijkt. Meneer reed gewoon door, dus ik heb hem niet kunnen aanspreken. Geen sorry of pardon, zoek het maar lekker zelf uit. Dus voorrang moet je krijgen en niet nemen al heb je er recht op. Godzijdank was ik alert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:49:
Nou, een engeltje op m'n schouder gehad. Ik was bijna mijn nieuwe Gazelle kwijt door een automobilist die mij niet zag, maar dankzij de schijfremmen heb ik mezelf en fiets in veiligheid gebracht.
Nu heb ik nog nooit een ongeluk gehad, maar dit was er bijna 1.
De voorrangregels zijn dus niet bij iedereen duidelijk blijkt. Meneer reed gewoon door, dus ik heb hem niet kunnen aanspreken. Geen sorry of pardon, zoek het maar lekker zelf uit. Dus voorrang moet je krijgen en niet nemen al heb je er recht op. Godzijdank was ik alert.
Ik had zoiets toevallig laatst op een T kruising met de zon pal in mijn snoet... werd bijna geschept van links door een e-bike met een boostknop van een bekend Nederlands merk *zucht*.

Niet alleen had hij wel prima zicht, blijkbaar had hij compleet maling aan de verkeersregels. Ik had mazzel dat ik al extra alert reed. Hij miste me op een haartje... :X

Betreft de netheid van de bestuurder...

Paar jaar terug met mijn dochter achterop gesneden bij een wegvernauwing, ik roep keihard "HEY!. Auto stopt, jonge man stapt uit...

Ik dacht meteen *pfff daar gaan we*.

Hij loopt op me af en zegt "oh meneer, het spijt me zo... ik lette niet op en had u daar nooit zo moeten inhalen. Ik breng ook mijn dochter op de fiets naar school en dit had nooit moeten gebeuren".

Ik stond wel even met mijn mond vol tanden :+

En zo werd ik geconfronteerd met iets wat ik heel vaak zeg: De meeste mensen willen niet asociaal zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 18-09-2021 18:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:12
Inmiddels heb ik mijn fiets gisteren in ontvangst mogen nemen, en hij ziet er fantastisch uit al zeg ik het zelf!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C58SbCB7f2JZSNio6GmjC2LIB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tL0fp5THlLmLDHDcZkJOLTJW.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen ik wil graag jullie advies over 1 minpunt:
Ik ben 188cm lang en heb de fiets in framemaat 55 besteld. Er zit een verende zadelpen op.
Mijn vorige fiets was een Giant maat 60 (ook met verende zadelpen), maar die vond ik aan de grote kant.

Tot mijn verbazing kwam ik er achter dat de geleverde fiets niet maat 55 maar maat 50 is. Ik heb het dubbel gecheckt maar het is echt een fout van de FM, die heeft het verkeerd doorgegeven. Of VDV zelf, dat zij het verkeerd hebben geleverd.

In de winkel heb ik er wel een opmerking over gemaakt maar er werd mij verzekerd dat het voor mij niet een te kleine maat zou zijn en dat het puur optisch is (iets kleiner frame, iets langer uitstekende zadelpen bijv). Ik ben / was er sceptisch over, maar heb uiteindelijk toch de fiets gewoon afgetikt na een proefrondje en meegenomen. Ik zag de bui namelijk al hangen: als het niet OK was, moet er een nieuwe worden besteld en dan zijn we weer 8 maanden verder...

Heb er nu 1 rit van 1 uur op kunnen fietsen, en eerlijk is eerlijk: Ik heb nog niet gemerkt dat het een maat 50 fiets is. Het is dat op het frame een sticker zit met maat 50, anders was het me (na 1 rit) nog niet opgevallen. Hij fietste die ene rit heerlijk.

Mijn gebruik is sporadisch (1-2x per week) een ritje van 20-50km maken (1-3 uur).

Graag jullie advies: Is dit iets waar ik later spijt van ga krijgen en had ik meer op mijn strepen moeten staan in de winkel? Moet ik er mee terug gaan?

Ergens vind ik het een principe kwestie waarbij VDV of de FM gewoon zeer slordig is geweest (als het frame maat 50 ipv 55 was, wat is er dan nog meer anders geleverd dan besteld?).
Anderzijds wil ik (misschien wat te graag, ik heb immers zo lang moeten wachten) graag de FM geloven dat het allemaal geen probleem gaat zijn.

Misschien is het allemaal geen issue en zit het me vooral dwars de de FM / VDV slordig is geweest en niemand even "sorry" zei...

Graag jullie mening, het gaat toch over een fiets van dik 3500 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
MrRobin schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:54:
.....

Alleen ik wil graag jullie advies over 1 minpunt:...
Iedereen gaat hier persoonlijk anders mee om. Ook hangt het af van de band die je hebt met de FM.
Waarschijnlijk is de verende zadelpen 2x verrekend bij de bestelling, vermoedelijk door de fietsenmaker.
Een fout die gemaakt kan worden, maar niet weggewuifd behoord te worden.

Ik zou de ebike nimmer afgenomen hebben, die ik niet besteld heb en op korte termijn een oplossing gevraagd hebben of anders de koop hebben ontbonden. Juist omdat over de framehoogte goed is nagedacht en met reden is besteld.
Ik zou zeker niet weer lange tijd wachten op een andere ebike zonder tussenoplossing.
Dat kan ik ook bij een ander doen.

Nu heb ik makkelijk praten op afstand.
Wat hier meespeelt is het tekort en lange wachttijd voor onderdelen, waardoor je min of meer voor het blok wordt gezet en om die reden de ebike hebt geaccepteerd. In dat geval is het moeilijk om iets te weigeren waar je al zolang op hebt gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De framemaat wordt bepaald door de lengte van de zadelbuis. De framemaat zelf zegt dus helemaal niets over de afstand van zadel tot aan het stuur. De afstand samen met de afstand zadel tot trappers is bepalend of de framemaat juist is. Er zit wat rek in als gevolg van je voorkeur voor de zithouding.

Uit een eerdere post begrijp ik dat je een VDV 890 besteld had. Volgens de site van VDV is deze helemaal niet in de framemaat van 50 cm leverbaar. 55cm is de kleinste.

[ Voor 22% gewijzigd door Athome op 19-09-2021 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Inmiddels heb ik mijn fiets gisteren in ontvangst mogen nemen, en hij ziet er fantastisch uit al zeg ik het zelf!
[Afbeelding]

Ik ben 188cm lang en heb de fiets in framemaat 55 besteld. Er zit een verende zadelpen op.
Mijn vorige fiets was een Giant maat 60 (ook met verende zadelpen), maar die vond ik aan de grote kant.

Tot mijn verbazing kwam ik er achter dat de geleverde fiets niet maat 55 maar maat 50 is. Ik heb het dubbel gecheckt maar het is echt een fout van de FM, die heeft het verkeerd doorgegeven. Of VDV zelf, dat zij het verkeerd hebben geleverd.

In de winkel heb ik er wel een opmerking over gemaakt maar er werd mij verzekerd dat het voor mij niet een te kleine maat zou zijn en dat het puur optisch is (iets kleiner frame, iets langer uitstekende zadelpen bijv). Ik ben / was er sceptisch over, maar heb uiteindelijk toch de fiets gewoon afgetikt na een proefrondje en meegenomen. Ik zag de bui namelijk al hangen: als het niet OK was, moet er een nieuwe worden besteld en dan zijn we weer 8 maanden verder...

Heb er nu 1 rit van 1 uur op kunnen fietsen, en eerlijk is eerlijk: Ik heb nog niet gemerkt dat het een maat 50 fiets is. Het is dat op het frame een sticker zit met maat 50, anders was het me (na 1 rit) nog niet opgevallen. Hij fietste die ene rit heerlijk.

Mijn gebruik is sporadisch (1-2x per week) een ritje van 20-50km maken (1-3 uur).

Graag jullie advies: Is dit iets waar ik later spijt van ga krijgen en had ik meer op mijn strepen moeten staan in de winkel? Moet ik er mee terug gaan?

Ergens vind ik het een principe kwestie waarbij VDV of de FM gewoon zeer slordig is geweest (als het frame maat 50 ipv 55 was, wat is er dan nog meer anders geleverd dan besteld?).
Anderzijds wil ik (misschien wat te graag, ik heb immers zo lang moeten wachten) graag de FM geloven dat het allemaal geen probleem gaat zijn.

Misschien is het allemaal geen issue en zit het me vooral dwars de de FM / VDV slordig is geweest en niemand even "sorry" zei...

Gefeliciteerd met je mooie aankoop :) _/-\o_ *O* Fijn dat ie fijn fietst.

De FM dacht eerst ook dat ik maat 53 nodig zou hebben, maar maat 48 paste ook prima wat mij 3 maanden wachttijd bespaarde. Mijn zadelpen steekt 10 cm uit, maar daar merk ik ook niets van en ik ben ook dik content met mijn Gazelle Ultimate.

Heel veel plezier ermee !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[Afbeelding]

Eerst en vooral Proficiat! Hele mooie fiets van een goed merk in een gedurfd kleurtje.

Die maat, tja, als het comfortabel fietst zou ik me verder geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:12
Bedankt voor de reacties allen!
Athome schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:15:

Uit een eerdere post begrijp ik dat je een VDV 890 besteld had. Volgens de site van VDV is deze helemaal niet in de framemaat van 50 cm leverbaar. 55cm is de kleinste.
Je hebt gelijk, en ik zie net zelf ook dat dit idd (tegenwoordig) niet kan.

Toch maar ff langs de FM volgende week dan. Misschien zit er gewoon een verkeerde sticker op...

Nog een puntje: verzekering. Nog niet afgesloten, wil ik uiterlijk volgende week doen.
Iemand aan of afrader qua verzekeraars?

Enra heb ik eerder gehad, die lijkt redelijk goedkoop.

Ik wil diefstal + schade, liefst 5 jaar.

Kan zo snel niet wat nuttigs vinden met de zoekfunctie op de laatste paar pagina's met zoekterm "verzekering".

Dus weet iemand wat belangrijke punten zijn op te letten zodat ik niet direct van 5 verzekeraars alle kleine lettertjes hoef door te spitten?

[ Voor 33% gewijzigd door MrRobin op 19-09-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De dekkingen zijn globaal hetzelfde. Hierdoor blijft de premie een vergelijkingspunt.
Vooral letten op de dekkingseisen bij Diefstal. Hier kan best wel verschil in zitten. ART-2 slot is minimaal. Maar ook wat je keert je verzekering uit bij diefstal.

Voor de rest zijn de verschillen volgens mij minder schokkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
VDV heeft geen 50 cm herenmodel, 55cm is de kleinste. Dat is dus gewoon een 55, VDV heeft niks fout geleverd. Maar zoals je lijkt te zeggen is er blijkbaar wel verkeerd gestickerd :+

(Er is bij mij geen twijfel, dat is overduidelijk geen 50cm, daar had je ook echt niet opgepast met je 188cm)
Athome schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:15:
De framemaat wordt bepaald door de lengte van de zadelbuis. De framemaat zelf zegt dus helemaal niets over de afstand van zadel tot aan het stuur.
Nee, wat jij stelt gaat alleen op voor een klassiek herenframe, maar de meeste frames zijn tegenwoordig iets sloping (aflopende bovenbuis)

Als maten gesteld zijn in cm/inches dan wordt dat geëxtrapoleerd uit een virtueel diamant herenframe en is de actuele zitbuis vrijwel altijd korter dan de opgegeven maat.

Zoals jij aangeeft is de lengte van de zitbuis eigenlijk helemaal niet zo belangrijk... het is in de praktijk vooral de lengte van de bovenbuis (beter gezegd; reach) die ertoe doet (stack is ook wel van belang, maar zelden echt kritisch bij een gewone fiets).

Het lastige is dat dit betekend dat je zonder de werkelijke geometrie je geen maten kan vergelijken. De ene 55cm kan veel groter of kleiner zijn dan een 55cm van een ander merk.
De afstand samen met de afstand zadel tot trappers is bepalend of de framemaat juist is. Er zit wat rek in als gevolg van je voorkeur voor de zithouding.
Ja, zo ongeveer. Voor de geinteresseerden:

https://racefietsblog.nl/...-het-handig-dit-te-weten/

Maar er zijn niet zoveel merken van ebikes die stack+reach opgeven (en het is niet altijd correct), dus wat dat betreft is het van beperkte waarde. Je zal hierbij toch op je FM moeten vertrouwen en proefrijden.

@MrRobin

Hoewel de fiets aan de kleine kant is, kan het zo te zien wel qua zadelpen, maakt het een lekker sportief fietsje. Aangezien het lekker rijdt is er verder geen probleem.

Betreft verzekering, ik heb goede ervaringen met unive, komt er ook goed uit bij de consumentenbond.

[ Voor 63% gewijzigd door roffeltjes op 19-09-2021 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Ik heb de vorige fietsen verzekerd gehad bij Unive (net als mijn andere verzerkingen). Door het totaal pakket is de premie wel gangbaar in de markt. 1 keer wat moet claimen, daar doen ze niet zo moeilijk over. Bedragen tot 500 euro is een offerte voldoende (in ons geval zelfs alleen telefonisch) en het geld wordt naar jou overgemaakt.
De schade die wij claimden was naar aanleiding van een ongeval van mijn vrouw, waarbij ze een lichte hersenschudding opliep. 2 dagen na het melden van de schade, werd er een bloemetje bezorgd. Erg attent van Unive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
roffeltjes schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:34:
[...]

Nee, wat jij stelt gaat alleen op voor een klassiek herenframe, maar de meeste frames zijn tegenwoordig iets sloping (aflopende bovenbuis)
Wellicht dat ik dan iedere keer "geluk" heb gehad met het soort frame maar ook bij onze huidige fietsen, is de lengte van de zadelbuis, vanaf hart trapas, leidend voor de maataanduiding van de framemaat.
Dit was alle fietsen zo die wij (mijn vrouw en ik) gehad hebben.

Bij een stadsfiets heb ik een grotere framemaat (ongeveer 57 cm) dan bij een MTB-achtig model ( 53 cm zoals mijn huidige R&M Charger 3). Bij een stadsfiets is de zadelbuis namelijk langer dan bij een MTB-achtig model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 08:49
Na lang twijfelen willen wij ook de overstap naar een e-bike maken, komende van een 14 en 22 jaar oude fiets zal dat al een hele stap zijn ;)

Echter gezien de lange levertijden vraag ik me af hoe dat nu werkt. Volgend jaar komen uiteraard weer nieuwe modellen maar dan kun je dus model 2022 in 2023 pas verwachten qua levering of hoe moet ik dat zien?

Als ik online kijk zie ik vooral de Gazelle Ultimate C8+ Belt die me bevalt alsmede een Trek District 7+. Nadeel van beide is dat het een Active Line motor is, en weet niet of dat voldoende is in Zuid Limburg.

De Medeo T10 van Gazelle vind ik ook erg mooi maar dat is weer met een ketting en lijkt me een no brainer om een ketting te vermijden als ik dat overal zo lees.

Kalkhoff heb ik ook naar gekeken maar roept nog enige twijfels bij me op.

Zijn er overduidelijke goede kandidaten die ik vergeet in het segment rond de 3000 euro?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Phusebox schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:04:
Na lang twijfelen willen wij ook de overstap naar een e-bike maken, komende van een 14 en 22 jaar oude fiets zal dat al een hele stap zijn ;)

Echter gezien de lange levertijden vraag ik me af hoe dat nu werkt. Volgend jaar komen uiteraard weer nieuwe modellen maar dan kun je dus model 2022 in 2023 pas verwachten qua levering of hoe moet ik dat zien?

Als ik online kijk zie ik vooral de Gazelle Ultimate C8+ Belt die me bevalt alsmede een Trek District 7+. Nadeel van beide is dat het een Active Line motor is, en weet niet of dat voldoende is in Zuid Limburg.

De Medeo T10 van Gazelle vind ik ook erg mooi maar dat is weer met een ketting en lijkt me een no brainer om een ketting te vermijden als ik dat overal zo lees.

Kalkhoff heb ik ook naar gekeken maar roept nog enige twijfels bij me op.

Zijn er overduidelijke goede kandidaten die ik vergeet in het segment rond de 3000 euro?
Ik denk dat er merken zullen zijn die binnenkort 2022 fietsen zullen gaan leveren met bijv de 750wh accu
De 2021 fietsen zijn dan op en ze schakelen dan over op de nieuwe
Ze hebben 100 jaar met een ketting gereden en nu opeens kan dat niet meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Supertjeduc schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:14:
[...]

Ik denk dat er merken zullen zijn die binnenkort 2022 fietsen zullen gaan leveren met bijv de 750wh accu
De 2021 fietsen zijn dan op en ze schakelen dan over op de nieuwe
Ze hebben 100 jaar met een ketting gereden en nu opeens kan dat niet meer ?
Zeg niet dat het niet meer kan, maar de voordelen zijn volgens mij wel groot bij een riem. En dan is het zonde om nu iets te kopen dat deze voordelen niet heeft...
Zo ben ik vrij laks (14 jaar nul onderhoud aan de fiets gedaan) en een stillere fiets is altijd fijn.

Ik heb nog geen modellen gezien voor 2022 met 750 Wh accu, maar goed dat heb ik ook niet nodig.

De Kalkhoff fietsen die ik op het oog had hebben ook geen riem zag ik, en die wat wel een riem hadden zijn echt puur stadsfietsen. Ik wil er ook wel een beetje onverhard mee kunnen rijden (niet echt off road of ruw terrein).

De Gazelle C8 van 2022 komt helaas alleen in blauw en niet grijs of zwart wat de voorkeur heeft. Alles met een kleurtje valt eigenlijk al af, dat ben ik snel moe.

Misschien de Batavus Finez 2022, maar er zijn zoveel modellen en dan moet je eigenlijk ook nog eens die van 2022 al weten, want 2021 modellen zijn toch niet meer leverbaar... Wat een hel tegenwoordig om een fiets te vinden, laat staan te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De Bosch 750 watt kan alleen gekoppeld worden aan een herziene versie van de CX motor. Dit zorgt ervoor heel veel nieuwe modellen er niet mee geleverd gaan worden. De CX is eigenlijk de e-MTB motor van Bosch.

@Phusebox
Vergeet de Active LIne motor in Zuid-Limburg. De Active Line + (Plus) is het minimale wat je hebben wil. Liefst de performance Line maar of dat gaat lukken voor je budget van 3000 euro, weet ik zo niet.

Volgens mij heeft de Ultimate C8 altijd een Active Line Plus motor als minimale. Sommige hebben zelfs de Performance Line maar die zijn duidelijk boven de 3000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Athome schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:41:
@Phusebox
Vergeet de Active LIne motor in Zuid-Limburg. De Active Line + (Plus) is het minimale wat je hebben wil. Liefst de performance Line maar of dat gaat lukken voor je budget van 3000 euro, weet ik zo niet.

Volgens mij heeft de Ultimate C8 altijd een Active Line Plus motor als minimale. Sommige hebben zelfs de Performance Line maar die zijn duidelijk boven de 3000 euro.
Ja om en nabij 3000, max is 3500 ongeveer.

De nieuwe Ultimate C8 2022 is er helaas alleen in donkerblauw :(

En dan vind je soms nog iets op voorraad of relatief snel leverbaar maar als je 2 fietsen zoekt wordt het al haast onmogelijk. Ene maat wel, andere maat niet meestal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 19:40
Phusebox schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:45:
[...]

De nieuwe Ultimate C8 2022 is er helaas alleen in donkerblauw :(

En dan vind je soms nog iets op voorraad of relatief snel leverbaar maar als je 2 fietsen zoekt wordt het al haast onmogelijk. Ene maat wel, andere maat niet meestal.
Twee dezelfde fietsen hoeft toch alleen als je ook hetzelfde ANWB-regenjack hebt?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gluten Parody schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:56:
[...]

Twee dezelfde fietsen hoeft toch alleen als je ook hetzelfde ANWB-regenjack hebt?
Dat is ook weer waar. Maar twee verschillende fietsen met nagenoeg dezelfde specs is ook al lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-09 06:57
[...]
Zoals @Athome zegt voor een Performance gaan in die prijsklasse. Kan bijvoorbeeld bij Victoria zeker voor dat geld.

Er zijn gerust nog 2021 fietsen. Als je op internet een model uitzoekt en daarná kijkt waar die is wordt het lastig. Als je naar een winkel gaat en kijkt welk model ze hebben wat voor jou past is er vaak nog iets. En de eerste 2022 modellen druppelen bij ons al binnen (verschilt per merk).

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 20-09-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Wat zijn de merken die je FM kan aanbieden? En ben je tevreden over deze FM?

Betreft levertijden; er is nog steeds een fors probleem met onderdelen. Zo kon je hier al lezen over Suntour vorken die niet leverbaar zijn, maar zo zijn er over de hele linie issues.

Ik vrees dat er wel een aantal redenen zijn dat dit gaat aanhouden.
[...]
Juist als het om twee verschillende maten gaat zou ik dat loslaten, ik zou alleen ervoor zorgen dat je dezelfde accu systeem gebruikt*.

*Mits Bosch kan je er dan ook voor kiezen een 2 en een 4/6a lader te kiezen, allebei de types hebben voor/nadelen en dan heb je "best of both worlds".

[ Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 20-09-2021 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Foxhill schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:26:
[...]

Zoals @Athome zegt voor een Performance gaan in die prijsklasse. Kan bijvoorbeeld bij Victoria zeker voor dat geld.

Er zijn gerust nog 2021 fietsen. Als je op internet een model uitzoekt en daarná kijkt waar die is wordt het lastig. Als je naar een winkel gaat en kijkt welk model ze hebben wat voor jou past is er vaak nog iets. En de eerste 2022 modellen druppelen bij ons al binnen (verschilt per merk).
Ik ga geen 3000-3500 euro uitgeven aan iets dat een winkel toevallig kan leveren. Dan wacht ik nog liever een jaar, of twee als dat moet. Als ik zoveel geld uitgeef aan iets dat weer 10 jaar mee moet dan moet het ook goed zijn.
roffeltjes schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:19:
[...]

Wat zijn de merken die je FM kan aanbieden? En ben je tevreden over deze FM?

Betreft levertijden; er is nog steeds een fors probleem met onderdelen. Zo kon je hier al lezen over Suntour vorken die niet leverbaar zijn, maar zo zijn er over de hele linie issues.

Ik vrees dat er wel een aantal redenen zijn dat dit gaat aanhouden.
Ik heb geen fietsenmaker dus ben nog nergens aan gebonden. Ik snap dat er levertekorten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Phusebox schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:24:
[...]

Ik ga geen 3000-3500 euro uitgeven aan iets dat een winkel toevallig kan leveren. Dan wacht ik nog liever een jaar, of twee als dat moet. Als ik zoveel geld uitgeef aan iets dat weer 10 jaar mee moet dan moet het ook goed zijn.
Ik denk niet dat @Foxhill dat op die manier bedoeld. Dat je kan wachten is natuurlijk een prima situatie, je hoeft niet zomaar te beslissen, maar het advies om naar een winkel te gaan en om te kijken wat er is, is gewoon prima... je zal toch moeten gaan proefrijden. Zeker omdat jij echt iets op het oog hebt wat elk merk wel kan bieden kan het zeker geen kwaad

Betreft die 10 jaar.... daarom dus babbelen met de fietsenmaker. Als je daar goed mee door een deur kan wordt alles makkelijker, juist op de langere termijn.
Ik heb geen fietsenmaker dus ben nog nergens aan gebonden.
Ik zou eerst kijken welke fietsenmaker in de buurt zit en waar je goed terecht kan voor service. Op een rustig moment langskomen voor een kopje koffie en kijken of het klikt. Een goede FM luistert goed. Fietsenmakers die over je heen praten vallen bij mij meteen af.

Merk fiets is tegenwoordig veel minder spannend, meeste gamma's zijn behoorlijk overlappend. Ik zie in jouw wens ook geen specifieke aanknopingspunten om direct merken aan te wijzen.

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 20-09-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
roffeltjes schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:30:
[...]

Ik denk niet dat @Foxhill dat op die manier bedoeld. Dat je kan wachten is natuurlijk een prima situatie, je hoeft niet zomaar te beslissen, maar het advies om naar een winkel te gaan en om te kijken wat er is, is gewoon prima... je zal toch moeten gaan proefrijden. Zeker omdat jij echt iets op het oog hebt wat elk merk wel kan bieden kan het zeker geen kwaad

Betreft die 10 jaar.... daarom dus babbelen met de fietsenmaker. Als je daar goed mee door een deur kan wordt alles makkelijker, juist op de langere termijn.

[...]

Ik zou eerst kijken welke fietsenmaker in de buurt zit en waar je goed terecht kan voor service. Op een rustig moment langskomen voor een kopje koffie en kijken of het klikt. Een goede FM luistert goed. Fietsenmakers die over je heen praten vallen bij mij meteen af.

Merk fiets is tegenwoordig veel minder spannend, meeste gamma's zijn behoorlijk overlappend. Ik zie in jouw wens ook geen specifieke aanknopingspunten om direct merken aan te wijzen.
Is ook meer op basis van gevoel, Stella, Amslod dat soort merken valt bij mij af vanwege gevoel. Ook internet only merken als Van Moof en Cowboy heb ik voor mezelf weggestreept.

Denk dat dit mijn wensen wel zijn:
- Bosch Active Line Plus of Performance motor
- 500 Wh
- Riem
- Geveerde voorvork en liefst ook zadelpen
- Geschikt om ook op onverharde wegen te fietsen
- Accu in frame

Maar goed vind maar eens van al die merken de fietsen die hier aan voldoen. Zonder alle websites van de fabrikanten af te gaan. Die zijn vaak ook nog eens erg onoverzichterlijk (zoals Victoria waar ik net voor het eerst naar keek).

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 20-09-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:09:
[...]

Is ook meer op basis van gevoel, Stella, Amslod dat soort merken valt bij mij af vanwege gevoel. Ook internet only merken als Van Moof en Cowboy heb ik voor mezelf weggestreept.

Denk dat dit mijn wensen wel zijn:
- Bosch Active Line Plus of Performance motor
- 500 Wh
- Riem
- Geveerde voorvork en liefst ook zadelpen
- Geschikt om ook op onverharde wegen te fietsen
- Accu in frame

Maar goed vind maar eens van al die merken de fietsen die hier aan voldoen. Zonder alle websites van de fabrikanten af te gaan. Die zijn vaak ook nog eens erg onoverzichterlijk (zoals Victoria waar ik net voor het eerst naar keek).
Net daarmee kan een goede FM je helpen.
Je eisen zijn zeker niet exotisch, maar het zal toch eerder naar de 3500€ gaan omdat de prijzen dit jaar sterk gestegen zijn.
Geveerde zadelpen bv kan je altijd later toevoegen.

1 ding wil ik nog toevoegen: als je voor de Performance Line motor kiest, en een Nexus 8, dan wordt het koppel toch begrensd op 50 Nm omdat die naaf niet meer aan kan.
Wil je dan toch gebruik maken van het koppel, dan kom je uit bij de Enviolo (nog redelijk in prijs) of de Rohloff (zit zeker helemaal buiten je budget).
Met een derailleur kan je natuurlijk niet met een riem rijden.

Tip van mijn kan: kijk eens naar Velo de Ville. Daar kan je alles configureren en al eens proberen of het binnen je budget past.
Op hun site vind je ook de dealers in je buurt die ze verkopen.

Maak dan een config, print ze uit, en ga eens naar die FM om er over te praten. Soms hebben zij slots gereserveerd en kan je fiets sneller komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:31:
[...]

Net daarmee kan een goede FM je helpen.
Je eisen zijn zeker niet exotisch, maar het zal toch eerder naar de 3500€ gaan omdat de prijzen dit jaar sterk gestegen zijn.
Geveerde zadelpen bv kan je altijd later toevoegen.

1 ding wil ik nog toevoegen: als je voor de Performance Line motor kiest, en een Nexus 8, dan wordt het koppel toch begrensd op 50 Nm omdat die naaf niet meer aan kan.
Wil je dan toch gebruik maken van het koppel, dan kom je uit bij de Enviolo (nog redelijk in prijs) of de Rohloff (zit zeker helemaal buiten je budget).
Met een derailleur kan je natuurlijk niet met een riem rijden.

Tip van mijn kan: kijk eens naar Velo de Ville. Daar kan je alles configureren en al eens proberen of het binnen je budget past.
Op hun site vind je ook de dealers in je buurt die ze verkopen.

Maak dan een config, print ze uit, en ga eens naar die FM om er over te praten. Soms hebben zij slots gereserveerd en kan je fiets sneller komen.
Als ik dan kijk naar een Gazelle Medeo T10, heeft die wel veel van de eisen alleen is het geen riem (maar goed ik weet niet hoeveel fijner een riem is, wel dat ik laks in onderhoud ben. Heb ook nooit een derailleur gehad). Blijkbaar is die Medeo geen populair model maar valt wel met 2999 binnen het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
(Betreft Victoria, gewoon even kijken bij de e-trekking en e-urban range.)
Phusebox schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:09:
[...]
Maar goed vind maar eens van al die merken de fietsen die hier aan voldoen.
Welk merk heeft dit niet? Dit is momenteel de standaard afmontage in de prijsklasse 3-4000,- (Batavus Dinsdag Exclusive zit daar qua prijs nog onder). Je eisen zijn totaal niet spannend (dan neem ik bij onverhard aan dat het gaat om bospaadjes, niet om single tracks met jumps en drops^^).

Omdat je wensen door elk merk kunnen worden gedekt is dat aspect eigenlijk het minst spannend... wat jij moet doen is gaan proefrijden en kijken wat voor positie je wil, met welke FM je goed overweg kan en of er nog andere dingen zijn die de keuze makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:21:
[...]
Wellicht dat ik dan iedere keer "geluk" heb gehad met het soort frame maar ook bij onze huidige fietsen, is de lengte van de zadelbuis, vanaf hart trapas, leidend voor de maataanduiding van de framemaat.
Dit was alle fietsen zo die wij (mijn vrouw en ik) gehad hebben.
Een mooi voorbeeld waarom vergelijken zo lastig is, merken kiezen hun eigen weg. Lengte van de zadelbuis is de minst belangrijke maat die er is, dus dat is een vervelend artifact uit het verleden. Je ziet trouwens dat R&M de zitbuislengte niet eens opgeeft in hun geo plaatje en (zoals het zou moeten) het heeft over stack en reach.
Bij een stadsfiets heb ik een grotere framemaat (ongeveer 57 cm) dan bij een MTB-achtig model ( 53 cm zoals mijn huidige R&M Charger 3).
Ik heb precies dezelfde ervaring.

Bij mij:

- Batavus SR6 (Padova Easy) => 57cm.
- Batavus Razer =>53cm

Het is ook wel logisch, stadsfietsen zijn relatief kort, dus je gaat eerder hoog in de maten zitten, zeker als je ook sportieve fietsen rijdt. Dat de stack (hoogte voorkant) dan wat hoger is, is meestal geen probleem, zelfs dan zullen de meeste mensen hun pen niet op zijn laagste zetten.
Bij een stadsfiets is de zadelbuis namelijk langer dan bij een MTB-achtig model.
Jep... daarom is zadelbuis lengte zo'n misleidende metriek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
Goede morgen

Weet iemand of een hand gas of duim gas universeel is voor alle systemen. Ik zou graag een hand gas monteren op een van raam driewieler.

Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
lorkeers schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:27:
Goede morgen

Weet iemand of een hand gas of duim gas universeel is voor alle systemen. Ik zou graag een hand gas monteren op een van raam driewieler.

Jan
Nee, dat is niet standaard, en voor normale ebikes zelfs illegaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:36:
[...]

Als ik dan kijk naar een Gazelle Medeo T10, heeft die wel veel van de eisen alleen is het geen riem (maar goed ik weet niet hoeveel fijner een riem is, wel dat ik laks in onderhoud ben. Heb ook nooit een derailleur gehad). Blijkbaar is die Medeo geen populair model maar valt wel met 2999 binnen het budget.
Of je een riem wil of niet, dat zal je zelf moeten uitmaken. Het scheelt meestal 300€ in de prijs van een fiets.
Ik ben er wel voorstander van.

Met een ketting rijden, en die nooit onderhouden is ook niet echt aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:59:
[...]

Of je een riem wil of niet, dat zal je zelf moeten uitmaken. Het scheelt meestal 300€ in de prijs van een fiets.
Ik ben er wel voorstander van.

Met een ketting rijden, en die nooit onderhouden is ook niet echt aan te raden.
Wat ik nu vind aan modellen ga je al snel 500-600 euro meer betalen voor een fiets met riem die vergelijkbaar is. Zit toch vaak op de duurdere modellen.

Denk dat ik die eis wellicht moet laten varen.

Misschien deze https://www.trekbikes.com...33108/?colorCode=greydark

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 20-09-2021 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:24:
[...]
[...]
Winkels doen hun best om te bieden wat jij nodig hebt. En ze hebben er verstand van, dus kunnen je helpen oriënteren. Waarna je nog niets verplicht bent.

Voor 2022 zijn zo’n beetje alle merken/fabrikanten al uitverkocht. Dat is zelfs nog eerder dan 2021. Die fietsen staan vervolgens bij de winkels op voorraad of zijn daar beschikbaar vanuit backorder.

Dus als ik een controversieel idee mag opperen, misschien hebben ze bij een fietsenwinkel wel een fiets voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Foxhill schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:16:
[...]

Winkels doen hun best om te bieden wat jij nodig hebt. En ze hebben er verstand van, dus kunnen je helpen oriënteren. Waarna je nog niets verplicht bent.

Voor 2022 zijn zo’n beetje alle merken/fabrikanten al uitverkocht. Dat is zelfs nog eerder dan 2021. Die fietsen staan vervolgens bij de winkels op voorraad of zijn daar beschikbaar vanuit backorder.

Dus als ik een controversieel idee mag opperen, misschien hebben ze bij een fietsenwinkel wel een fiets voor je.
Snap ik, maar probeer voor mezelf wel een beetje te zien al wat ik wil voordat ik daar aankom en geen duidelijk beeld heb. Verder is het natuurlijk maar gokken naar welke winkel ik moet gaan, aangezien ik daar geen ervaring mee heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:04:
[...]

Wat ik nu vind aan modellen ga je al snel 500-600 euro meer betalen voor een fiets met riem die vergelijkbaar is. Zit toch vaak op de duurdere modellen.

Denk dat ik die eis wellicht moet laten varen.

Misschien deze https://www.trekbikes.com...33108/?colorCode=greydark
Maak nu gewoon even tijd vrij om eens bij je FM binnen te stappen. Dat betekent toch niet dat je al direct moet kopen...
Je zal daar op 20 min meer te weten komen, de rest is speculatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:18:
[...]

Snap ik, maar probeer voor mezelf wel een beetje te zien al wat ik wil voordat ik daar aankom en geen duidelijk beeld heb. Verder is het natuurlijk maar gokken naar welke winkel ik moet gaan, aangezien ik daar geen ervaring mee heb.
Het moet een beetje klikken als je met hen praat. Heb je er een slecht gevoel bij.. dan ga je elders.
Voor 2 fietsen zullen ze wel wat tijd vrij maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Goede morgen

Jan
Bij Van Raam is dat inderdaad mogelijk, gewoon contact met ze opnemen.

@Tommie12 Van Raam is een speciale fiets, de gashendel moet je ook anders bekijken als die van een VM, het is ook niet voor autonoom rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Goede morgen

Jan
Ik had blijkbaar niet begrepen dat het om een heel speciale fiets ging.

Ik zou je aanraden om naar een echte specialist te gaan.
In België is de winkel "Wieleke" naast gewone fietsen echt goed in het aanpassen. Ze hebben zelfs een rem getoond die met afstandsbediening kan werken.

YouTube: Wieleke vindt oplossingen om iedereen mobiel te houden.

YouTube: Draadloze remmen voor de fiets

Maar in NL moeten er zeker gelijkaardige specialisten zitten.
In elk geval wil je dat dit op een correcte manier gebeurt met inachtname van courante veiligheidsregels. Je wil niet dat zo'n fiets op hol slaat door een ondoordachte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Is er (nog) verschil in geometrie tussen modellen met hoge en lage instap? Ik vind die stang maar onhandig en zou graag op een 'damesframe' stappen, uiteraard met herenzadel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Gluten Parody schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:08:
Is er (nog) verschil in geometrie tussen modellen met hoge en lage instap? Ik vind die stang maar onhandig en zou graag op een 'damesframe' stappen, uiteraard met herenzadel.
Korte antwoord; Ja. Damesfietsen zijn (vrijwel) altijd korter gebouwd bij een zelfde hoogte. Uitzondering zijn zogeheten "mixte" frames, die zijn vaak wat langer (maar nog steeds meestal korter dan een herenframe). Een Mixte frame is ook wat stijver dan een echt lage instap-frame, waardoor ze ook iets lichter kunnen worden gebouwd. Je begrijpt, ik ben wel een fan van mixte frames ;)

Lange antwoord; Ondanks dat fabrikanten dit altijd doen is er geen enkele reden dat een damesframe een andere geometrie heeft. De verschillen tussen dames en heren zijn als je naar de anatomie kijkt klein. Hebben vrouwen langer benen? Ja, scheelt ongeveer gemiddeld 0.5% :+

Dames zijn kleiner, maar de gemiddelde vrouw is ook weer langer dan een heleboel kleine mannen... de bellcurves vallen behoorlijk over elkaar heen. Als je dan ook kijkt naar wielrensters zie je dat ze op dezelfde fietsen rijden als de heren (bijna altijd met keiharde herenzadels^^).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Gluten Parody schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:08:
Ja, is er vaak / niet altijd (gecorrigeerd @maupie1967 ). Maar je kunt prima een passende fiets met lage instap vinden. Bij de betere modellen zijn die ook stijf, bij goedkopere fietsen soms minder stijf. Vooral lekker gaan proefrijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 21-09-2021 06:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-09 18:59
Foxhill schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:21:
[...]

Ja, is er. Maar je kunt prima een passende fiets met lage instap vinden. Bij de betere modellen zijn die ook stijf, bij goedkopere fietsen soms minder stijf. Vooral lekker gaan proefrijden.
Volgens mij iets te kort door de bocht, vooral fabrikanten die enkel ebikes maken zie je geen verschil tussen de verschillende frames. Ik heb zelf de Flyer Upstreet5 en daar is geen verschil.

https://www.flyer-bikes.c...eet5?frame=2&color=223657

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
maupie1967 schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:30:
[...]

Volgens mij iets te kort door de bocht, vooral fabrikanten die enkel ebikes maken zie je geen verschil tussen de verschillende frames. Ik heb zelf de Flyer Upstreet5 en daar is geen verschil.

https://www.flyer-bikes.c...eet5?frame=2&color=223657
We spreken hier uit ervaring, er is vrijwel altijd een verschil. Damesframes zijn doorgaans korter en soms ook nog een iets langere balhoofdbuis, waardoor je meer een rechtop positie krijgt. Als dat verschil er op papier niet is dan is in mijn ervaring tot nu toe altijd het geometrie plaatje incorrect. ;)

Of dat bij Flyer zo is, is lastig te zeggen, het is een betrouwbaar merk, dus je zou verwachten dat ze dit goed doen*, maar als het zo is dat ze één set maten hebben voor heren en twee dames frames dan is het uitzonderlijk. Aan de andere kant is het wat mij betreft wel uitstekend, dus hulde als ze dat zo doen ;)

Overigens een mooi voorbeeld van vreemde geometrieplaatjes: Kalkhoff. In hun geometrie hebben alle maten dezelfde zitbuis en balhoofdbuishoek. Dat is uitzonderlijk, omdat dat betekent dat je alle lengte verschillen uit je wielbasis moet halen (normaal gesproken heeft een kleinere fiets een minder steil balhoofd en een steilere zitbuis).

Het kan kloppen... maar ik neem het met een korreltje zout.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 21-09-2021 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgeert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 17:40
Iemand ervaring met het merk Carver? Dat ziet er een mooie degelijke en goed geprijsde fiets uit.
https://www.fahrrad-xxl.de/carver-cityzen-e420-fl-x0047566

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
hgeert schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:45:
Iemand ervaring met het merk Carver? Dat ziet er een mooie degelijke en goed geprijsde fiets uit.
https://www.fahrrad-xxl.de/carver-cityzen-e420-fl-x0047566
Op zich niks fout mee, remmen, naaf zijn prima.

Wel vind ik de active line een beetje zwak, maar voor de stad zal dat prima zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Zou er ergens een site zijn die voor elektrische fietsen doet wat de pricewatch doet hier op GoT? Een soort van E-bike database waar het gemakkelijk filteren is op een aantal dingen.

Of in het andere geval een dermate grote dozenschuiver/shop die een goede site heeft met filters en een groot gamma fietsen.

Ik wil een aantal fietsen opzoeken en gemakkelijk een aantal criteria kunnen veranderen. Op dit moment orienteer ik me op
- middenmotor
- naafversnellingen
- ketting (geen riem omwille van prijs, riem is een beetje het hypeproduct van de dag)
- batterij weet ik niet of ik liever weggewerkt in frame heb, of in bagagedrager accepteer

Ergens ben ik meer een "functie over vorm" consument. Zeker voor zoiets banaal als een fiets. Het zou me eigenlijk helemaal niet moeten uitmaken of ik die knobbel in de bagagedrager nu lelijk vind of niet. En mijn pragmatische kant doet dat ook niet. Maar een weggewerkte batterij is op zich wel mooi :z :X

Ivm de riem.
Een riem is zonder twijfel een positieve evolutie voor stadsfietsen. Echter heb ik wel eens gelezen over problemen ivm het perfect uitlijnen van de sprockets, en natuurlijk moet het frame achteraan open kunnen.
Ik heb al genoeg kettingen zelf vervangen, dit is echt geen criterium meer voor mezelf. Ze zijn ook zo spotgoedkoop dat levensduur van een ketting ook geen argument is. Al doe ik er 2, 4 of 6000km mee, je koopt ze per vijf in decathlon als het moet.
Ik heb trouwens ook intuïtief het gevoel dat een ketting die niet door een derailleur moet en kransjes moet verspringen, of soms te schuin staat van voor naar achter, ook wel minder hard afziet in een fiets. Daarom dus de vraag voor naafversnelling zodat de ketting perfect uitgelijnd kan zijn, en gemakkelijk in een kettingkast kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yosemite
Amos_x schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:58:
Zou er ergens een site zijn die voor elektrische fietsen doet wat de pricewatch doet hier op GoT? Een soort van E-bike database waar het gemakkelijk filteren is op een aantal dingen.
Bedoel je zoiets: https://www.kieskeurig.nl/elektrische_fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik denk dat ik mijn zoektocht maar weer een jaar uitstel. De hype en overspannen markt drijft de prijzen omhoog en het zoeken van een fiets is bijna als het vinden van een videokaart een jaar geleden. Veel te veel stress en gedoe.

Alles wat ik vind om en nabij de 3000 euro voelt toch als net niet fietsen en wil je net dat beetje meer dan ga je al snel richting de 4000. En 8000 euro voor twee fietsen gaat me echt te ver.

Dan misschien nog beter maar een China/internet fiets goedkoop kopen die dan minder lang mee gaat. Zelfs een Gazelle Ultimate C8 2022 van bijna 4k voelt als een concessie, want geen geveerde zadelpen, geen performance line motor, alleen verkrijgbaar in voor mijn smaak lelijke kleuren die je snel moe bent.

De Medeo van 2021 was een goede optie geweest maar daar kan ik weinig over vinden waarom dat zo'n onpopulair model is. Lijkt qua prijs prima te zijn, ook omdat ie geen riem heeft lijkt me. Ook daarvan is het 2022 model weer enkel in een lelijk kleur overigens.

De Trek die een optie was lijkt overal uitverkocht tot eind 2022, Flyer is te duur, Kalkhoff heeft geen model dat me aanspreekt (of te duur, of niet mooi, of net niet de juiste features). Batavus vind ik allemaal niet mooi. En voor zo'n smak geld moet ik het wel ook een mooie fiets vinden.

Conclusie, we fietsen nog wel even verder op mijn gammele Sparta uit 2007 die de helft van de tandwielen overslaat als je doortrapt :) en mijn vrouw op haar jaren negentig fiets met 1 werkende versnelling :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:47:
Ik denk dat ik mijn zoektocht maar weer een jaar uitstel. De hype en overspannen markt drijft de prijzen omhoog en het zoeken van een fiets is bijna als het vinden van een videokaart een jaar geleden. Veel te veel stress en gedoe.

Alles wat ik vind om en nabij de 3000 euro voelt toch als net niet fietsen en wil je net dat beetje meer dan ga je al snel richting de 4000. En 8000 euro voor twee fietsen gaat me echt te ver.

Dan misschien nog beter maar een China/internet fiets goedkoop kopen die dan minder lang mee gaat. Zelfs een Gazelle Ultimate C8 2022 van bijna 4k voelt als een concessie, want geen geveerde zadelpen, geen performance line motor, alleen verkrijgbaar in voor mijn smaak lelijke kleuren die je snel moe bent.

De Medeo van 2021 was een goede optie geweest maar daar kan ik weinig over vinden waarom dat zo'n onpopulair model is. Lijkt qua prijs prima te zijn, ook omdat ie geen riem heeft lijkt me. Ook daarvan is het 2022 model weer enkel in een lelijk kleur overigens.

De Trek die een optie was lijkt overal uitverkocht tot eind 2022, Flyer is te duur, Kalkhoff heeft geen model dat me aanspreekt (of te duur, of niet mooi, of net niet de juiste features). Batavus vind ik allemaal niet mooi. En voor zo'n smak geld moet ik het wel ook een mooie fiets vinden.

Conclusie, we fietsen nog wel even verder op mijn gammele Sparta uit 2007 die de helft van de tandwielen overslaat als je doortrapt :) en mijn vrouw op haar jaren negentig fiets met 1 werkende versnelling :D
Als ik je wensen zo lees zoek je ongeveer de Victoria E-Trekking 12.8. Want: derailleur net als Medeo en daardoor verder veel bang for bucks. Sterke motor, accu weggewerkt en rond de €3000,-.

De 12.8 is dit jaar pas laat uitgeleverd en daardoor nog wél bij winkels op voorraad of nog in backorder.

Volgend jaar worden de fietsen niet voordeliger. Wachten kan natuurlijk prima. Volgend jaar zijn er net zo goed wel fietsen.

• Phusebox
Foxhill schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:07:
[...]

Als ik je wensen zo lees zoek je ongeveer de Victoria E-Trekking 12.8. Want: derailleur net als Medeo en daardoor verder veel bang for bucks. Sterke motor, accu weggewerkt en rond de €3000,-.

De 12.8 is dit jaar pas laat uitgeleverd en daardoor nog wél bij winkels op voorraad of nog in backorder.

Volgend jaar worden de fietsen niet voordeliger. Wachten kan natuurlijk prima. Volgend jaar zijn er net zo goed wel fietsen.
Ik zoek geen derailleur per se, is meer een veroordeling tot omdat iets met een riem rond de 4k zit. Ik heb nooit een derailleur gehad.

Maar wat is er dan mis met de Medeo die is nog goedkoper dan die Victoria (en mooier vind ik).

Momenteel heb ik denk ik een naafversnelling (7 versnellingen waarvan ik er hooguit 3 gebruik), en dat was vanaf dag 1 ellende. Hebben we het wel over 2007 dus ongeveer, maar die schakelt regelmatig niet en trapt soms gewoon door.

[ Voor 22% gewijzigd door Phusebox op 22-09-2021 06:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op woensdag 22 september 2021 @ 05:50:
[...]

Ik zoek geen derailleur per se, is meer een veroordeling tot omdat iets met een riem rond de 4k zit. Ik heb nooit een derailleur gehad.

Maar wat is er dan mis met de Medeo die is nog goedkoper dan die Victoria (en mooier vind ik).

Momenteel heb ik denk ik een naafversnelling (7 versnellingen waarvan ik er hooguit 3 gebruik), en dat was vanaf dag 1 ellende. Hebben we het wel over 2007 dus ongeveer, maar die schakelt regelmatig niet en trapt soms gewoon door.
Met die Medeo is niets mis.

Als je liever riem + naaf versnelling hebt rond die prijs kun je naar een E-Trekking 7.8 kijken. Dan lever je in op hoe mooi de accu is weggewerkt voor duurdere delen.

Met die naaf moe(s)t je terug. Waarschijnlijk is het af te stellen. In ieder geval is het gewoon op te lossen. Naaf versnelling moet gewoon probleemloos werken. Die E-Trekking 7.8 heeft een 5 naaf waarmee je die problemen trouwens minder snel hebt dan bij 7.

Zowel met je oude fiets als met je nieuwe fiets kan een fietsenwinkel je prima verder helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 22-09-2021 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dat is een kwestie van afstelling.... 10 minuten voor een FM, en het doortrappen moet gedaan zijn.

Ik begrijp je frustratie ten dele. De fiets die ik in 2020 kocht is op 1 jaar met 400€ in prijs gestegen, en benadert inderdaad de pijngrens.

Maar dat gaat volgend jaar niet beter worden. Nu zou ik niet vallen over een zadelpen, dat kan je altijd nadien toevoegen.

Chinese fietsen... ik zou er van af blijven. Als het dan een pak goedkoper moet, dan Decathlon, die geven ook goede service.

• Gluten Parody
[Afbeelding]
Goeie terugvindkleur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
@Verwijderd Die geveerde zadelpen zou ik af-fabriek sowieso loslaten.

Je kan veel beter achteraf een Suntour SP12-NCX of een echte Cane Creek Thudbuster kopen, dan heb je iets goeds.

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:05
Ik vraag mij af of de Suntour sp op elke fiets past en of het veel scheelt in hoogte tov “normale” zadelpen?

• roffeltjes
Techbuster schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:00:
Ik vraag mij af of de Suntour sp op elke fiets past en of het veel scheelt in hoogte tov “normale” zadelpen?
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/lIAAAOSwoKBf29-y/s-l1600.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:25

B64

[...]
Je gaf eerder al aan nul onderhoud aan je huidige fiets te hebben gedaan, dus het lijkt me dat je die ellende vooral over jezelf hebt afgeroepen. Je klachten wijzen op slechte afstelling; mbv Google/Youtube is dat goed zelf te doen en anders toch even naar een fietsenmaker. Versnellingsnaven zijn redelijk bulletproof, ook die uit 2007, maar als je vanaf dag 1 met een slecht afgestelde, doortrappende naaf hebt gereden kan er intern extra slijtage en schade zijn opgetreden.

Uit jouw opmerkingen proef ik een weerstand tegen onderhoud. Op zich is daar niks mis mee (je bent echt niet de enige!) maar je moet je dan wel even afvragen of je een derailleur wilt; dat is namelijk wel wat onderhoudsgevoeliger dan een dichte kettingkast met een versnellingsnaaf. Ketting en tandwielen zul je regelmatig moeten schoonmaken en smeren, anders heb je in no-time dezelfde klachten als nu met je naafversnelling: niet willen schakelen, doortrappen (door slijtage - en vuil zorgt o.a. voor snellere slijtage) en een slecht gesmeerd derailleursysteem gaat ook nog eens ongenadig ratelen en piepen.

• Tommie12
B64 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:43:
[...]

Je gaf eerder al aan nul onderhoud aan je huidige fiets te hebben gedaan, dus het lijkt me dat je die ellende vooral over jezelf hebt afgeroepen. Je klachten wijzen op slechte afstelling; mbv Google/Youtube is dat goed zelf te doen en anders toch even naar een fietsenmaker. Versnellingsnaven zijn redelijk bulletproof, ook die uit 2007, maar als je vanaf dag 1 met een slecht afgestelde, doortrappende naaf hebt gereden kan er intern extra slijtage en schade zijn opgetreden.

Uit jouw opmerkingen proef ik een weerstand tegen onderhoud. Op zich is daar niks mis mee (je bent echt niet de enige!) maar je moet je dan wel even afvragen of je een derailleur wilt; dat is namelijk wel wat onderhoudsgevoeliger dan een dichte kettingkast met een versnellingsnaaf. Ketting en tandwielen zul je regelmatig moeten schoonmaken en smeren, anders heb je in no-time dezelfde klachten als nu met je naafversnelling: niet willen schakelen, doortrappen (door slijtage - en vuil zorgt o.a. voor snellere slijtage) en een slecht gesmeerd derailleursysteem gaat ook nog eens ongenadig ratelen en piepen.
Dit inderdaad...
Of toch maar eens dat extra geld neerleggen, en kiezen voor een riem met Enviolo, dan kan je echt spreken van heel onderhoudsarm.

Derailleur moet je bij regenweer toch wekelijks eens poetsen en smeren, anders vliegen je kettingen er door.

• Phusebox
B64 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:43:
[...]

Een dichte kettingkast, bestaat dat nog? Heb er nog geen langs zien komen eerlijk gezegd. Of niet goed opgelet.
Tommie12 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:54:
[...]

Dit inderdaad...
Of toch maar eens dat extra geld neerleggen, en kiezen voor een riem met Enviolo, dan kan je echt spreken van heel onderhoudsarm.

Derailleur moet je bij regenweer toch wekelijks eens poetsen en smeren, anders vliegen je kettingen er door.
Ja wellicht dan verstandiger, maar ja dan komt er nog een eis bij, en valt volgens mij bijna alles af. Ga je ook meteen naar de 4000 en dat wordt me echt te gek. Kom ik bijvoorbeeld bij de Gazelle C380 uit maar die heeft een mindere vering, dus dat is het dan ook weer niet.

Ik vraag me af hoeveel mensen met een derailleur deze maandelijks poetsen/smeren. Als die dingen echt zo snel kapot gaan kocht niemand ze meer toch?

En ik vond 900 euro in 2007 al veel geld voor een fiets... 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 22-09-2021 14:52 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:22

bert pit

asdasd

In het kader van 'how low can you go' hier een aanbieding bij de Intermarché in Frankrijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdJCf_rZBe_90m11kGgMlOvpvmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEszLFZsR59LjBF7xFEiF89B.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:51
voor mijn moeder ben ik op zoek naar een ebike.

ze woont in zuid limburg dus heeft in dagelijks te maken met heuvels.

De fiets zal voornameljijk gebruikt worden voor boodschappen en kleine tourtochten van rond de 70 km met ongeveer 1000hm.

om deze 70km in de heuvels zonder accustress te overbruggen heb ik onderstaande fiets uitgezocht.

Cortina E-Octa Plus 8v 2021 met 750 mAh accu

Voor het comfort voor mijn moeder lijkt me de cortina een goede keuze, of is een derraileur beter.
Probleem is hierbij dat fietsen met derraileur vaak een (te) sportieve houding voor haar hebben.
Voldoet deze fiets voor het bovengenoemde gebruik.
zie ik in de prijsklasse rond €2.500 nog een goede keuze over het hoofd.

[ Voor 9% gewijzigd door blauwester op 22-09-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
blauwester schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:10:
De fiets zal voornameljijk gebruikt worden voor boodschappen en kleine tourtochten van rond de 70 km met ongeveer 1000hm.
1000hm in 70km is bizar veel, :+

Om maar aan te geven, de profs hebben in 265km 3300 HM te verteren (Amstel Gold Race)
Cortina E-Octa Plus 8v 2021 met 750 mAh accu
Nexus 8 en veel HM lijkt me niet ideaal.

Ik denk eigenlijk meteen aan Giant; een Giant Syncdrive (= Yamaha) is erg zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:32:

Ik vraag me af hoeveel mensen met een derailleur deze maandelijks poetsen/smeren. Als die dingen echt zo snel kapot gaan kocht niemand ze meer toch?
Wel... als je dat niet doet, dan begint het te kraken, door te trappen, zwaar rijden etc. Dat gaat geledelijk, en als je rond kijkt, dan zie je dat regelmatig.
Als het dan echt niet meer gaat, dan is het ineens alles vervangen, tandwielen voor en achter en ketting.

Nu, je haalt wel 2-3000 km voor het echt niet meer gaat, en nogal wat fietsen zijn dan 5 jaar oud.
Als je een fiets regelmatig gebruikt, dan moet je wat onderhoud doen. Beetje preventief werk levert nadien wel wat op.

Riem is onderhoudsvriendelijker, maar een pak duurder in aankoop. Of het over de levensduur goedkoper zal zijn is niet zeker, wat wel zeker is, je krijgt minder snel een zwarte broek en je zal minder regelmatig met olie staan te knoeien. Mij is dat iets waard, bij anderen niet. Dat is een keuze die alleen jij kan maken.

• blauwester
roffeltjes schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:56:
[...]

1000hm in 70km is bizar veel, :+

Om maar aan te geven, de profs hebben in 265km 3300 HM te verteren (Amstel Gold Race)

[...]

Nexus 8 en veel HM lijkt me niet ideaal.

Ik denk eigenlijk meteen aan Giant; een Giant Syncdrive (= Yamaha) is erg zuinig.
Ik kan dat zelf niet echt goed inschatten het idee is een beetje dat ze lekker naar Monschau op en neer kan. en dat is ongeveer die afstand en hoogtemeters. Misschien is dat te ambitieus maar ik zou het wel fijn vinden als de mogelijkheid er is. Dit zijn verder geen steile heuvels.

Dat is grappig. ik had eerst onderstaande fiets voor haar uitgezocht maar dacht dat die Cortina en een krachtigere motor heeft en een grotere accu. en ook weer de 8v naafversnelling
https://fietsenconcurrent...giant-grandtour-e-1-dames

Als ik mijn hand over mijn hard strijk zou dit nog enigsinds kunnen budgettechnisch.
https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-eplus-2-dames

[ Voor 30% gewijzigd door blauwester op 22-09-2021 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
blauwester schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:12:
[...]
Als ik mijn hand over mijn hard strijk zou dit nog enigsinds kunnen budgettechnisch.
https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-eplus-2-dames
Ja daar keek ik ook al naar, maar inderdaad boven budget.

Betreft de Nexus 8, de motor is begrenst vanwege die naaf en je hebt weinig bereik, dus je moet tempo houden (als je te langzaam trapt is je motor niet meer efficient). Vandaar toch mijn advies voor een derailleur.

Ik denk dat het een pittige afstand is met die hoogte meters, ook al als ze op turbo rijdt en rechtop (dat hakt enorm in je actieradius).

Heeft ze vrienden/vriendinnen die ook dat soort tochten rijden? Wat gebruiken zij? Misschien een keer een e-bike voor haar huren en kijken hoe het gaat qua ondersteuning en actieradius?

[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 22-09-2021 16:31 ]

• blauwester
@roffeltjes dat is mijn herstelrondje met de racefiets... Dan kan ze een keertje met mij mee dacht ik zo. Maar wat betreft andere ebikers heb ik geen vergelijkingsmateriaal alleen iemand uit de omgeving met een Specialized die ongeveer het budget verdubbeld.

Op dit moment twijfel ik nog of ze dan niet toch beter voor een iets sportievere zit kan gaan.
Ik kan voor €2500 de trek allang+ 5 kopen.
Deze heeft een sportieve zit maar wel kleinere accu van 500 mAh. Maar misschien weegt de kleinere accu op tegen de ongunstigste zithouding van de Giant kwa bereik.

[ Voor 16% gewijzigd door blauwester op 22-09-2021 17:36 ]

• hgeert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 17:40
Tommie12 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:18:
[...]

Op zich niks fout mee, remmen, naaf zijn prima.

Wel vind ik de active line een beetje zwak, maar voor de stad zal dat prima zijn.
Wat is er zwak aan de active line ?
Ik ben een leek op dat gebied en ben aan het rondneuzen voor een goeie fiets.

• Tommie12
hgeert schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:37:
[...]

Active Line heeft maar 40 Nm koppel, de Active line plus heeft 50Nm, en de PErformance line 65 Nm.

• roffeltjes
blauwester schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:26:
Deze heeft een sportieve zit maar wel kleinere accu van 500 mAh. Maar misschien weegt de kleinere accu op tegen de ongunstigste zithouding van de Giant kwa bereik.
Dieper zitten gaat al vrij snel aantikken ;)

En leuk dat je zo actief fietst, ik rij geloof ik al ruim tien jaar geen wedstrijden meer.. en als ik iets sportiefs doe op de fiets is het op de MTB. :+

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 22-09-2021 18:37 ]

• Athome
@Phusebox
In jouw geval zou ik geen derailleur doen. Het fiets goed, kan veel koppel aan en goedkope aandrijving tijdens de aanschaf. Alleen maar pluspunten.
Het noodzakelijk reguliere onderhoud is het grote nadeel,

Riem is onderhoudsvriendelijk maar drijft de aanschafprijs stevig op. Alleen een Gates CDX riem kost ongeveer net zo veel als een ketting, cassette en voorblad voor een derailleur systeem. Doe je er ook nog een Enviolo naaf bij, schiet je prijs vanaf een derailleursysteem maar zo met 600 euro omhoog. Maar dat wist al

Een Nexus 8 naaf met ketting is dan eigenlijk de beste optie. Als ze met ketting verkocht worden, hebben ze eigenlijk altijd een gesloten kettingkast. Dat maakt het systeem voor veel minder geld bijna net zo zorgeloos als een riem aangedreven systeem.

Persoonlijk zou ik de eis van voorwiel vering en zadelpen vering bij aanschaf weg strepen. De instap voorvorken met vering vind ik niet geweldig. Zonder vering heb je dan een fiets die beter stuurt.
Zadelpen vering is achteraf eenvoudig toe te voegen en kan je dan naar je eigen wensen en eisen kopen. Wat dan een beter resultaat oplevert dan goedkope pennen die veel fabrikanten monteren.
Als de fiets nieuw is, zullen de zadelpennen en voorvork wel goed veren maar na een aantal jaren wordt het toch allemaal minder.

• Phusebox
Athome schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:42:
@Phusebox
In jouw geval zou ik geen derailleur doen. Het fiets goed, kan veel koppel aan en goedkope aandrijving tijdens de aanschaf. Alleen maar pluspunten.
Het noodzakelijk reguliere onderhoud is het grote nadeel,

Riem is onderhoudsvriendelijk maar drijft de aanschafprijs stevig op. Alleen een Gates CDX riem kost ongeveer net zo veel als een ketting, cassette en voorblad voor een derailleur systeem. Doe je er ook nog een Enviolo naaf bij, schiet je prijs vanaf een derailleursysteem maar zo met 600 euro omhoog. Maar dat wist al

Een Nexus 8 naaf met ketting is dan eigenlijk de beste optie. Als ze met ketting verkocht worden, hebben ze eigenlijk altijd een gesloten kettingkast. Dat maakt het systeem voor veel minder geld bijna net zo zorgeloos als een riem aangedreven systeem.

Persoonlijk zou ik de eis van voorwiel vering en zadelpen vering bij aanschaf weg strepen. De instap voorvorken met vering vind ik niet geweldig. Zonder vering heb je dan een fiets die beter stuurt.
Zadelpen vering is achteraf eenvoudig toe te voegen en kan je dan naar je eigen wensen en eisen kopen. Wat dan een beter resultaat oplevert dan goedkope pennen die veel fabrikanten monteren.
Als de fiets nieuw is, zullen de zadelpennen en voorvork wel goed veren maar na een aantal jaren wordt het toch allemaal minder.
Zou sowieso een voorvorkvering willen met lock, waardoor de C8 van Gazelle al afvalt bijvoorbeeld.

Zadelpen vering kan ik inderdaad wel laten schieten.

Maar goed, zoiets dan bedoel je:
https://www.12gobiking.nl/batavus-finez-e-go-power-n8-2021

Wel meteen een bejaardenfiets, no offence :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
hgeert schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:37:
[...]

De Active line is echt voor een stadsfiets. Echt voor de korte tripjes door de bebouwde kom.

De Active Line Plus heeft net wat meer punch waardoor het voor de langere fietstochten een fijne metgezel is. Ook de ruime actieradius is nog aanwezig bij de Active LIne Plus. 50-60 km op 1 acculading is geen enkel probleem.

De Performance Line heeft nog meer punch en is erg lekker als je onderin Limburg woont. Die extra punch gaat wel ten koste van de actieradius. 50-60 km moet nog steeds kunnen maar je moet dan incidenteel al wel opletten hoe je ondersteuning gebruikt als je de 60 km actieradius wil halen.

Als laatste heb je nog de Performance Line CX. Deze vind je vooral E-MTB's en sommige duurdere E-bikes als Riese und Muller. Deze motor is zalig in Zuid-limburg. Heuvel lijken dan bijna niet meer te bestaan. Voor de rest land eigenlijk overkill.

@Phusebox
In de prijsklasse van de Batavus is het model wel min or meer de norm.

Zoiets als dit?
https://www.spartabikes.c...gio%20%2F%20Black%20Matte

[ Voor 8% gewijzigd door Athome op 22-09-2021 19:10 ]

• Phusebox
Athome schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:55:
[...]
@Phusebox
In de prijsklasse van de Batavus is het model wel min or meer de norm.

Zoiets als dit?
https://www.spartabikes.c...gio%20%2F%20Black%20Matte
Ai caramba, dat is echt een lelijk ding met die uitpuilende accu. Ik denk dat ik toch maar beter gewoon moet uitzingen met wat ik heb want als ik nu 6000-7000 euro ga uitgeven aan twee fietsen die het voor mijn gevoel net niet zijn (geen riem of enviolo versnelling) en ook nog eens lelijk dan ga ik alleen maar spijt krijgen.

De trend qua kleuren voor 2022 maakt het extra moeilijk want alles dat niet mat zwart of grijs is valt al af voor mij. Kleurtjes raak je toch snel op uitgekeken.

Dan maar niet met de fiets naar het werk, tennisbaan etc. Recreatief is 30 km momenteel wel de max wat we doen gezien onze gammele fietsen, dus voorlopig gaan we niet verder van huis komen :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 22:51
@Phusebox bekende naam uit het bmw en lg oled topic :) “beroemd” omdat je vaak pech hebt met kapotte producten en/of extreem kritisch lijkt.

Ik ben soms net zo ;) maar bereid je voor. Ik heb twee ebikes gekocht en had
- gedoe met schijfremmen
- zadel die omklapte
- wiel wat los bleef gaan
En dat met 2 fietsen van samen 5500 euro…

Wat mijn punt is: je kunt het Zo gek maken als je wilt maar een fiets Zonder riem of schijfremmen kan ook een prima fiets zijn. Met een lagere prijs zijn flaws misschien wat makkelijker te accepteren. Ik vond het al lastig met 2 fietsen van 5500, flaws ga je namelijk bijna zeker tegenkomen (hoe krom ook voor deze bedragen)

CISSP! Drop your encryption keys!

• roffeltjes
@laurens0619 Dat zijn dingen die elke FM moet kunnen oplossen, heeft echt helemaal niets te maken met de fiets. Het is wel een risico met internet/stunt aanbiedingen

@Athome & @Phusebox Hoewel ik het verhaal over de verende voorvork snap maak je het jezelf extra lastig als je dat ook gaat uitsluiten. Een lockout vind ik overigens verder geen enorme meerwaarde bieden, je gaat er niet harder van (hooguit als je staand gaat klimmen).

Wat Phusebox wil is echt geen enkel issue voor die prijs, door te gaan stressen over specs die er eigenlijk niet toe doen ga je geen beslissingen nemen.

Om deze maar simpel te maken; ik heb waarschijnlijk richting of over de 50k op mijn Razer gereden. Ik heb nog nooit ander onderhoud gedaan dan mijn remmen (mijn dochter van 6 poetste eens per halfjaar mijn fiets). Ketting zat in een chainglider en werd af en toe door mijn FM gesmeerd. En ja, ik rij door sneeuw en regen.

Een belt heeft uiteraard voordelen (ik heb binnenkort ook een belt), maar als dat niet in het budget past is het ook niet opeens een veroordeling tot elke maand vieze vingers.

Mijn huidige fiets heeft een vast vork met lowriders, mijn volgende ook.... maar onze vorige fietsen hadden verende vorken en die hebben ook de 50k gehaald. Mijn schoonmoeder heeft op haar eerste fiets met verende vork de 50k gehaald en is nu met haar tweede fiets met voorvering ongetwijfeld ook al goed op weg naar een soortgelijk aantal kilometers. Ik heb dus ook liever een vaste vork, of een strakke Rockshox/Suntour uit de hogere klasse maar het is ook weer niet zo dat die vork zo beroerd rijdt dat je er niet mee uit de voeten kan. En ook dan... als het echt problemen gaat geven kan een vork na 5 jaar ook worden vervangen door een RockShox Paragon oid, zo duur is dat over die vijf jaar ook niet (nogmaals, als het nodig is...)

Kortweg, met het budget wat jij hebt moet er in jouw buurt een goede FM te vinden zijn die een mooie fiets kan leveren. Begin dus met het vinden van een goede FM en ga daar een kopje koffie drinken. Als dat gamma niet bevalt kijk je of er een andere FM in de buurt is die wel wat naar je gading heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 22-09-2021 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:20:
[...]

Ai caramba, dat is echt een lelijk ding met die uitpuilende accu. Ik denk dat ik toch maar beter gewoon moet uitzingen met wat ik heb want als ik nu 6000-7000 euro ga uitgeven aan twee fietsen die het voor mijn gevoel net niet zijn (geen riem of enviolo versnelling) en ook nog eens lelijk dan ga ik alleen maar spijt krijgen.

De trend qua kleuren voor 2022 maakt het extra moeilijk want alles dat niet mat zwart of grijs is valt al af voor mij. Kleurtjes raak je toch snel op uitgekeken.

Dan maar niet met de fiets naar het werk, tennisbaan etc. Recreatief is 30 km momenteel wel de max wat we doen gezien onze gammele fietsen, dus voorlopig gaan we niet verder van huis komen :w
Als je kleurtjes wil….. Velo de Ville.
En daar kan je alles kiezen……
Je weet meteen de gevolgen van je keuzes op gebied van prijs.

Pagina: 1 ... 82 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam