Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 226 Laatste
Acties:

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04
laurens0619 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:40:
@Phusebox bekende naam uit het bmw en lg oled topic :) “beroemd” omdat je vaak pech hebt met kapotte producten en/of extreem kritisch lijkt.

Ik ben soms net zo ;) maar bereid je voor. Ik heb twee ebikes gekocht en had
- gedoe met schijfremmen
- zadel die omklapte
- wiel wat los bleef gaan
En dat met 2 fietsen van samen 5500 euro…

Wat mijn punt is: je kunt het Zo gek maken als je wilt maar een fiets Zonder riem of schijfremmen kan ook een prima fiets zijn. Met een lagere prijs zijn flaws misschien wat makkelijker te accepteren. Ik vond het al lastig met 2 fietsen van 5500, flaws ga je namelijk bijna zeker tegenkomen (hoe krom ook voor deze bedragen)
Ja ben ik ook wel een beetje bang voor, vooral de ellende die je hebt om dingen hersteld te krijgen of je gelijk te krijgen als iets niet in orde is.

Maar ja, als je 4000 euro uitgeeft heb je twee budget fietsen maar dan ga je je waarschijnlijk ook ergeren aan tekortkomingen of slechte afwerking.

Zelfs bij een BMW krijgen ze een rammel niet eruit en dat is voor mij de reden om geen BMW meer te willen. Lijkt iets banaals maar constant een tikkend geluid naast je in de bebouwde kom is echt mega irritant.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Phusebox
Tommie12 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:29:
[...]

Als je kleurtjes wil….. Velo de Ville.
En daar kan je alles kiezen……
Je weet meteen de gevolgen van je keuzes op gebied van prijs.
Heb ik geprobeerd maar dat zijn te veel opties en te duur (ja dat te duur maak ik er dus zelf van met mijn keuzes) maar lijkt niet echt bang for buck dat merk.

En ik wil juist geen kleur, maar veel merken zijn in 2022 van zwart of grijs naar blauw, groen, rood etc gegaan. Dat zou ik echt nooit kopen voor een fiets die 10 jaar mee moet.

[ Voor 17% gewijzigd door Phusebox op 22-09-2021 21:38 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 07:09
hgeert schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:37:
[...]
Wat is er zwak aan de active line ?
Ik ben een leek op dat gebied en ben aan het rondneuzen voor een goeie fiets.
@Tommie12 woont in Belgie en voor zijn gebruik omgeving snap ik het helemaal.

40nm is voor een middenmotor niet veel, maar als je in de polder of stad woont is het op zich prima. Het is nog steeds best een schopje onder de kont, meeste naafmotoren hebben minder koppel.

Oftewel; je hebt liever een AL+ of een PL, maar het hangt ook af van wat je ermee gaat doen. Alles boven de rivieren hoeft zich veel minder druk te maken over deze keuze tenzij je echt vrachten gaat vervoeren.

• roffeltjes
Phusebox schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:37:
[...]
lijkt niet echt bang for buck dat merk.
Het is custom, dus dat is inderdaad niet "bang for the buck" :+

Maar onder de custom merken zijn ze goedkoop, dus als je het over die as bekijkt valt het mee. Maar ik vind Custom iets voor mensen die echt heel goed weten wat ze willen en dat niet vinden bij een ander merk. Voor de meeste use-cases is dat gelukkig niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 07:48
roffeltjes schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:28:
@laurens0619 Dat zijn dingen die elke FM moet kunnen oplossen, heeft echt helemaal niets te maken met de fiets. Het is wel een risico met internet/stunt aanbiedingen
Ik denk dat je het punt mist ;)

Ik wil gewoon @Phusebox behoeden dat je straks meer aan het storen aan de gebreken bent dan genieten van de fiets, hoe klein dan ook. Ik zou daarom je verwachtingen en aankoopbedrag bijstellen en “cutting edge techniek” voorkomen (dus ik zou een riem bv niet doen).
Dus niet iets waarmee je klaar bent voor de komende 10 jaar want dat gaat, met ons karakter, alleen frustratie opleveren.

als je een krakend rubber had gehad op een aygo van 3x zo goedkoop had het je waarsch ook minder gedaan :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:00:
[...]

Ik denk dat je het punt mist ;)

Ik wil gewoon @Phusebox behoeden dat je straks meer aan het storen aan de gebreken bent dan genieten van de fiets, hoe klein dan ook. Ik zou daarom je verwachtingen en aankoopbedrag bijstellen en “cutting edge techniek” voorkomen (dus ik zou een riem bv niet doen).
Dus niet iets waarmee je klaar bent voor de komende 10 jaar want dat gaat, met ons karakter, alleen frustratie opleveren.
Jij komt met je eigen slechte ervaring en extrapoleert dat tot elke fiets slecht is. Ik kan je verzekren dat je voor zijn budget een mooie rammelvrije fiets kan krijgen, mits je naar een goede FM gaat.

Maar als hij voor het mooie aanbiedingkje gaat zal hij inderdaad misschien op de eerste rit zijn wiel scheef trappen. Dat is echter niet representatief en ligt aan keuzes die je maakt.

• laurens0619
roffeltjes schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:05:
[...]

Jij komt met je eigen slechte ervaring en extrapoleert dat tot elke fiets slecht is. Ik kan je verzekren dat je voor zijn budget een mooie rammelvrije fiets kan krijgen, mits je naar een goede FM gaat.

Maar als hij voor het mooie aanbiedingkje gaat zal hij inderdaad misschien op de eerste rit zijn wiel scheef trappen. Dat is echter niet representatief en ligt aan keuzes die je maakt.
Edit: Laat ook maar….

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 22-09-2021 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Ik snap wel wat je wil zeggen. Voor 3000 euro kun je geen 'perfecte' fiets verwachten die aan al mijn wensen voldoet.

Die realisatie heb ik wel.

Voor velen zal die fiets echter helemaal fantastisch zijn maar mij kennende ga ik me dan storen aan een bagagedrager die rammelt of een rem die piept. Zoiets banaals. Dat wil hij zeggen, dat ik een mierenneuker ben en zeer kritisch.

PS. Zelfs bij een Aygo zou ik gek worden van een dergelijke rammel en eerlijk gezegd denk ik dat men dit zelfs bij Dacia opgelost zou krijgen. Maar BMW blijkbaar niet. Sinds de vorige poging is het alleen maar erger geworden :x

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:42
Phusebox schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:21:
.... Voor 3000 euro kun je geen 'perfecte' fiets verwachten die aan al mijn wensen voldoet....

..... mij kennende ga ik me dan storen aan een bagagedrager die rammelt of een rem die piept. Zoiets banaals. Dat wil hij zeggen, dat ik een mierenneuker ben en zeer kritisch. ...
In dat geval denk ik dat je altijd teleurgesteld zal zijn, welk bedrag je ook gaat uitgeven.
Perfectie bestaat gewoon niet. Altijd zal er wel iets mis gaan.
Zelfs denk ik, dat als je 5000 euro gaat uitgeven je je nog meer zal ergeren als er iets banaals mis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Ik ga dit weekend misschien eens naar een test event van Kalkhoff. Al zit daar geen fiets bij binnen mijn budget volgens mij.

Heb nog geen zin om een lokale fietsenwinkel op te zadelen met mij als klant, want als je fietsen als warme broodjes verkoopt heb je weinig zin in kritische klanten die niet weten wat ze willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@Phusebox exact. Dat heeft meer met ons mierenneukers (als ik “ons” even in een hokje mag plaatsen) te maken dan met de kwaliteit van de fiets. (Waarvan ik nog steeds niet snap dat @roffeltjes leest dat ik iedere fiets als slecht bestempel…)

Ik heb een fiets voor een goede prijs gekocht, dat hielp bij acceptie van de flaws (hoe klein dan ook).

Wat ik wel merk in dit topic is dat bepaalde feautures soms enorm opgehyped worden en ze niet nemen een no-go is .Ik kreeg daar enorme verwachtingen van waar het na aankoop , voor mij!, maar marginaal leek uit te maken wat vooral een teleurstelling gaf

Dan kies ik liever voor bewezen techniek met minder risico op flaws plus een lagere prijs wat mij de flaws makkelijker doet accepteren.

Net zoals de “kijk wat lokale FM heeft” en die relatie is key, anders sta je achteraan etc.. ik liep met die instelling naar de fietsenmaker en vertelde dat. Die lachtte mij uit en plande vrolijk een afspraak in en lostte alles netjes op. Ik zou je wensen leading zetten, niet het assortiment van je lokale fietse maker.

Ach het was goedbedoeld advies, een ebike bezitten is mij namelijk wel super goed bevallen en dat gun ik iedere mede mierenneuker ;)

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 22-09-2021 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Overigens heb ik even mijn ouders gevraagd en die hebben 25.000 km met hun huidige derailleur e-bike gereden en nauwelijks onderhoud gedaan en niks kapot gehad. :)

Maar goed, uitzondering wellicht.

Voor dat geld koop je trouwens ook een leuke elektrische scooter met zelfde bereik en hogere snelheid. Snap nog steeds niet waarom fietsen dan zo duur zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Phusebox op 22-09-2021 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Voor velen zal die fiets echter helemaal fantastisch zijn maar mij kennende ga ik me dan storen aan een bagagedrager die rammelt of een rem die piept. Zoiets banaals. Dat wil hij zeggen, dat ik een mierenneuker ben en zeer kritisch.
Er is geen enkele reden waarom een bagagedrager zou moeten rammelen of een rem zou moeten piepen. Een fiets is geen Aygo, een fiets is relatief simpel en als je FM alles netjes afstelt is het normaal gesproken goed. Even terug naar het heden, iedereen hier vertelt je dat het niet normaal is dat je huidige fiets niet goed schakelt. Dat heeft niet te maken dat jij kritisch bent, integendeel. Als je kritisch was had je dit laten oplossen (versnelling afstellen hoort niks te kosten mits niks kapot).

Ik kan je verzekeren dat ik qua fietsen veeleisender ben dan jij en ik heb echt niet het gevoel dat jij iets heel erg ingewikkelds wil of dat het niet te doen is voor jouw budget. Een mooie, relatief onderhoudsvrije fiets voor 2500-3000,-. Daar is niets lastigs aan (behalve eventuele levertijden).

En betreft de derailleur: Ik deel dezelfde ervaring, een derailleur is helemaal niet spannend. YMMV, maar ik heb nog nooit ellende gehad met een derailleur, behalve toen er een tak in de achterderailleur van mijn wedstrijd fiets schoot in 1992. Als het wat knarst doe je er een paar druppels olie op (zo min mogelijk olie gebruiken). Als dat nog niet helpt of het is gaan roesten laat je je ketting vervangen voor een paar tientjes. :+

@laurens0619 Ik snap dat je dit niet van mij wil horen, maar probeer te snappen wat ik zeg: Elke flaw die jij noemde is geen inherent nadeel aan jouw fiets maar komt omdat jij niet naar een goede FM gaat om het te laten fixen. Dat je op je eerste rit je wiel scheef reed (aldus je eigen post) is alleen maar een teken dat je een hele slechte keus heb gemaakt qua leverancier. Het probleem is niet de fiets, maar jouw beslissingen.

Je "oplossing" om dan maar goedkoper te gaan omdat je je dan niet zo stoort is de kop in het zand steken in plaats van gewoon die issues te voorkomen/vermijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:42
laurens0619 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:37:
.....
Wat ik wel merk in dit topic is dat bepaalde feautures soms enorm opgehyped worden en ze niet nemen een no-go is ......
Daar ben ik het mee eens, maar dat heeft te maken dat ieder hier vanuit zijn eigen persoonlijke ervaringen zijn mening weergeeft. Ook jij doet dit en ik doe dat ook.

De trend waar ik weleens commentaar op heb gehad is dat het standaard advies vaak uitkomt op een:
A-merk van de FM, met een Bosch, versnellingsnaaf, riem, accu in frame en hydraulische schijfremmen.
Dit advies wordt vervolgens beargumenteerd wederom vanuit de eigen, maar wel subjectieve ervaringen.
Daardoor lijkt het alsof dit de enige goede keus is.

Eigenbouw, Lidl, VM&co, Bafang, voorwielmotor, ketting, derailleur, velgremmen, budget worden bekritiseerd met 100000 argumenten waarom dat niet goed zou kunnen zijn, maar realiseer je dat het hier geen testcentrum is waar iedere deelnemer alle ebikes naast elkaar op dezelfde wijze heeft getest, maar een mening geeft gebaseerd op eigen ervaringen en kennis.

Iedereen maakt zijn eigen afwegingen en dat moet jij dus ook doen met de beargumenteerde adviezen die je krijgt op je vragen.
Realiseer je dat je nooit een onafhankelijk advies krijgt, maar een persoonlijke mening en doe daar je voordeel mee, door bv verder te vragen.

Als je al wat langer hier leest ken je de vaste leden wel die allemaal hun eigen bagage hebben en uitdragen.

• laurens0619
@roffeltjes nee.

Ik zal nog 1 poging doen:
Mijn issues Zijn inderdaad deels te wijten aan slecht klaarmaken van de fiets (wiel) maar deels ook aan de fiets zelf (slechte zadelstrop, vies geworden schijfremmen). Het slecht klaarmaken kwam door online dozenschuiver, fiets was daardoor wel 1000-1500 euro goedkoper met paar kleine dingetjes die ik/lokale FM dus moest fixen. Voor mij persoonlijk was 1000-1500 belangrijker dan een wiel wat los zat dus nee, ik heb niet het gevoel dat ik een slechte keuze heb gemaakt. Dat jij dat misschien anders had gedaan kan en dat mag. Ik ga dat niet als een slechte keuze bestempelen (wat je wel bij mij doet, je brengt je mening als feit)

Dat was het punt echter helemaal niet dus ik snap niet dat je er zo over doorgaat.

Ik gok dat je @Phusebox niet uit de andere topics kent maar dan had je geweten dat het een mierenneuker kan zijn. Ik wilde hem voorbereiden dat hij dingetjes zal tegenkomen, of dat nu door de fiets komt of de FM boeit daarin niet. Wel is het handig met die persoonlijkheid a) voorbereid te zijn en b) een keus te maken waar de kans op fouten wat lager is. Persoonlijk advies dus naar zijn wensen in fiets en persoonlijkheid (omdat ik hem toevallig uit die topics ken).
elinx schreef op donderdag 23 september 2021 @ 00:44:
[...]t
Daar ben ik het mee eens, maar dat heeft te maken dat ieder hier vanuit zijn eigen persoonlijke ervaringen zijn mening weergeeft. Ook jij doet dit en ik doe dat ook.

De trend waar ik weleens commentaar op heb gehad is dat het standaard advies vaak uitkomt op een:
A-merk van de FM, met een Bosch, versnellingsnaaf, riem, accu in frame en hydraulische schijfremmen.
Dit advies wordt vervolgens beargumenteerd wederom vanuit de eigen, maar wel subjectieve ervaringen.
Daardoor lijkt het alsof dit de enige goede keus is.

Eigenbouw, Lidl, VM&co, Bafang, voorwielmotor, ketting, derailleur, velgremmen, budget worden bekritiseerd met 100000 argumenten waarom dat niet goed zou kunnen zijn, maar realiseer je dat het hier geen testcentrum is waar iedere deelnemer alle ebikes naast elkaar op dezelfde wijze heeft getest, maar een mening geeft gebaseerd op eigen ervaringen en kennis.

Iedereen maakt zijn eigen afwegingen en dat moet jij dus ook doen met de beargumenteerde adviezen die je krijgt op je vragen.
Realiseer je dat je nooit een onafhankelijk advies krijgt, maar een persoonlijke mening en doe daar je voordeel mee, door bv verder te vragen.

Als je al wat langer hier leest ken je de vaste leden wel die allemaal hun eigen bagage hebben en uitdragen.
Nou precies dit. het is alleen een verschil of je iets als mening brengt of je mening als feit brengt. Dat laatste zie ik hier vaak door enkele “vaste leden” doen. Er komt idd bijna altijd dat lijstje uit. Dat zegt toch genoeg?

Toen ik net meelas kende ik die bagage niet en nam ik het voor waarheid aan. Ik had daardoor bijna geen of een veels te dure fiets gekocht omdat ik hier las dat het echt een no-go zou zijn als het niet aan dit lijstje zou voldoen.

Inmiddels herken ik de leden en de bagage en weet ik wel te filteren. Maar nieuwe mensen hier kunnen dus in dezelfde valkuil trappen en daardoor verkeerde keuzes maken.

[ Voor 150% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2021 02:44 ]

• roffeltjes
laurens0619 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 01:20:
@roffeltjes nee.

Ik zal nog 1 poging doen:
Mijn issues Zijn inderdaad deels te wijten aan slecht klaarmaken van de fiets (wiel) maar deels ook aan de fiets zelf (slechte zadelstrop, vies geworden schijfremmen).
- De slechte zadelstrop: Dat dat een probleem is geworden ligt aan je eigen beslissing bij de aankoop.
- Vies geworden schijven... jij wijt dat aan de fiets en niet aan een FM die niet met ontvetter heeft gewerkt?

Wat jij hier met grote woorden probeert te wijten aan inherente problemen met je fiets zijn echt geen dingen die normaal zijn. Dat jij daar last van hebt komt niet omdat je kritisch bent geweest ,maar omdat je tegen alle advies in bent gegaan en niet kritisch bent geweest.

Allemaal geen halszaak, maar dat jij het nu draait als ën daarom kan je beter weinig uitgeven" is gewoon onzin. Wat je beter kan zeggen is: luister beter naar het advies van anderen en maak niet de fouten die ik zelf heb gemaakt.
Ik gok dat je @Phusebox niet uit de andere topics kent maar dan had je geweten dat het een mierenneuker kan zijn.
Ja, die snap ik, maar wat jij hier direct had moeten zien is dat Phusebox op het gebied van fietsen minder kritisch is en zonder blikken of blozen jaren door heeft gereden met een kapotte fiets.

Een fiets is geen LG Oled of een BMW met een tik. Dat is prima, ik weet geen bal van auto's.... maar ik weet wel wat van fietsen en de dingen die jullie noemen hebben allemaal te maken met hoe de FM de fiets aflevert en verzorgd.
Nou precies dit. het is alleen een verschil of je iets als mening brengt of je mening als feit brengt. Dat laatste zie ik hier vaak door enkele “vaste leden” doen. Er komt idd bijna altijd dat lijstje uit. Dat zegt toch genoeg?
Tsja, het is zoals het is. Misschien snap je gezien de actieradius van de Bafang fiets van je vrouw dat dat advies niet zo gek was. Ik neem ook aan dat je ook wel door hebt dat het advies van kopen bij een goede FM jou een bak hoofdpijn had gescheeld.

Ik kan het niet mooier maken dan dat het is. Als je niet zelf handig bent en een fijne ervaring wil maken kom je uit op een goede fietsenmaker die je een Bosch/Shimano/Panasonic/Yamaha middenmotor met een Nexus/Enviolo en schijfremmen verkoopt
Toen ik net meelas kende ik die bagage niet en nam ik het voor waarheid aan. Ik had daardoor bijna geen of een veels te dure fiets gekocht omdat ik hier las dat het echt een no-go zou zijn als het niet aan dit lijstje zou voldoen.

Inmiddels herken ik de leden en de bagage en weet ik wel te filteren. Maar nieuwe mensen hier kunnen dus in dezelfde valkuil trappen en daardoor verkeerde keuzes maken.
Kom op. De fiets van je vrouw rijdt 40km op standje 2 van de 5. Je trapte je wiel scheef op je eerste rit. Ga jij nu hier beweren dat jij beter advies geeft dan wat hier standaard rondgaat? Doe niet zo mans.

Betreft dure fietsen, ik neem aan dat jij door hebt dat ik al meermaals mensen aangeef dat een riem geen must is, dat derailleurs prima zijn en dat je geen mega accu nodig hebt? Wat ik inderdaad wel zeg is dat een dozenschuiver niet ideaal is en dat Bafang meestal minder is dan de A-merken (de cel-keuze is hierin sterk bepalend en helaas is dat voor de consument ondoorzichtelijk omdat de fabrikant dat niet noemt).

• roffeltjes
elinx schreef op donderdag 23 september 2021 @ 00:44:
[...]
Tsja, het advies was pre-2020 "proefrijden", maar dat is nu veel lastiger(ik heb er sowieso een hard hoofd in of dat gaat verbeteren).

Aan de andere kant is het wel veel makkelijker omdat alle merken wel een goede fiets neerzetten, en ja die lijken allemaal op elkaar.

Betreft de dingen die je noemt, als je advies geeft wil je iemand behoeden voor duidelijke issues. Dat je dan een aantal dingen afraadt is uiteraard vanwege expertise.

Om het recent voorbeeld eruit te pikken: Als iemand elke dag naar het werk wil is een Lidl fiets met een budget van 1000,- niet reëel. Als iemand 1500 uitgeeft en een Decathlon fiets overweegt daarbij meeneemt dat er ook onderhoudskosten zullen zijn is het een compleet ander verhaal.

Het ging hier om de vraag: Elke dag naar het werk. => Daaruit volgde advies en dat was inderdaad geen Lidl fiets.
Nu hebben we iemand die een probleemloze fiets wil zonder zelf te sleutelen. => Een goede FM zoeken en daar kijken wat hij aanbiedt. Ik kan dat probleem vanuit elke invalshoek bekijken en dat blijft het antwoord...

We kunnen dit "advies met bagage" noemen, ik zelf noem het eerlijk advies waarbij we iemand voor teleurstellingen proberen te behoeden.

(Over zelfbouw wordt zelden/nooit advies gegeven door de mensen die het hebben over fabrieksfietsen, dus dat is een heel ander verhaal.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:18
@roffeltjes en @laurens0619 jullie standpunten zijn duidelijk. Kunnen we wie er gelijk heeft in het midden laten?

@Phusebox er zijn een paar mensen te hulp geschoten maar dat eindigde in discussie waar jij niets aan hebt. Ik zeg niet dat ik daar niet aan meedeed. Misschien kun je je doel/vraag herformuleren of weet je even genoeg om een stukje verder te oriënteren?

• Phusebox
Foxhill schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:43:
@roffeltjes en @laurens0619 jullie standpunten zijn duidelijk. Kunnen we wie er gelijk heeft in het midden laten?

@Phusebox er zijn een paar mensen te hulp geschoten maar dat eindigde in discussie waar jij niets aan hebt. Ik zeg niet dat ik daar niet aan meedeed. Misschien kun je je doel/vraag herformuleren of weet je even genoeg om een stukje verder te oriënteren?
Laat ik zeggen dat het niet mijn bedoeling was om een discussie te starten. Voor alle voorstellen is wel wat te zeggen.

Ik moet eerlijk zeggen dat het aantal opties qua merken en samenstelling in combinatie met de beschikbaarheid behoorlijk overweldigend is, en voor iemand met keuzestress het allemaal erg complex maakt om tot een beslissing te komen.

Soms wou ik wel eens dat ik gewoon een winkel in kon lopen, rondkijken en zeggen: doe me die maar. Maar het zit in mij om altijd het maximale eruit te halen en dus moet ik voor mijn gevoel alle mogelijke opties die er zijn afwegen en bekijken. Ik heb inmiddels elke ochtend en avond ook alweer enkele uren YouTube video's zitten kijken over fietsen, de techniek en reviews.

Ik hoop, als het weer mee zit, dat ik zondag naar het test event kan van Kalkhoff maar eerlijk gezegd denk ik dat daar niks bij zit gezien hun range en prijzen. Ik heb ook al geprobeerd om voor mezelf een overzicht te maken in een Excel sheet met features etc, maar ook daar kom ik niet echt uit. Het is een beetje verstand vs. gevoel. Zo wil ik bijvoorbeeld geen Sparta meer door mijn ervaring met die fiets (nooit met plezier op gefietst) en durf ik het ook niet aan om voor een mij onbekend merk te gaan.

Ik snap dat een gesloten kettingkast voor mij wellicht de verstandige keus zou zijn, maar dat vind ik dan persoonlijk echt net een bejaardenfiets qua uitstraling. Ja dat systeem heb ik nu ook, maar dat vind ik dus enorm oubollig ogen.

En misschien is de conclusie uiteindelijk wel dat een e-bike niet voor mij/ons is weggelegd, gezien ons budget (en zelfs dat doet best wel pijn als je echt bedenkt hoeveel geld dat is).

Onze enige ervaring met een e-bike was trouwens 4 jaar geleden toen we in Slovenië 80km hebben gefietst op een Scott. En dat beviel goed, bedacht ik me net. Alleen zie ik dat Scott fietsen (instapmodellen) niet echt de beste reviews krijgen, bijvoorbeeld de Sub Sport eRide 20.

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 23-09-2021 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:54:
[...]

Laat ik zeggen dat het niet mijn bedoeling was om een discussie te starten. Voor alle voorstellen is wel wat te zeggen.

Ik moet eerlijk zeggen dat het aantal opties qua merken en samenstelling in combinatie met de beschikbaarheid behoorlijk overweldigend is, en voor iemand met keuzestress het allemaal erg complex maakt om tot een beslissing te komen.

Soms wou ik wel eens dat ik gewoon een winkel in kon lopen, rondkijken en zeggen: doe me die maar. Maar het zit in mij om altijd het maximale eruit te halen en dus moet ik voor mijn gevoel alle mogelijke opties die er zijn afwegen en bekijken. Ik heb inmiddels elke ochtend en avond ook alweer enkele uren YouTube video's zitten kijken over fietsen, de techniek en reviews.

Ik hoop, als het weer mee zit, dat ik zondag naar het test event kan van Kalkhoff maar eerlijk gezegd denk ik dat daar niks bij zit gezien hun range en prijzen. Ik heb ook al geprobeerd om voor mezelf een overzicht te maken in een Excel sheet met features etc, maar ook daar kom ik niet echt uit. Het is een beetje verstand vs. gevoel. Zo wil ik bijvoorbeeld geen Sparta meer door mijn ervaring met die fiets (nooit met plezier op gefietst) en durf ik het ook niet aan om voor een mij onbekend merk te gaan.

Ik snap dat een gesloten kettingkast voor mij wellicht de verstandige keus zou zijn, maar dat vind ik dan persoonlijk echt net een bejaardenfiets qua uitstraling. Ja dat systeem heb ik nu ook, maar dat vind ik dus enorm oubollig ogen.

En misschien is de conclusie uiteindelijk wel dat een e-bike niet voor mij/ons is weggelegd, gezien ons budget (en zelfs dat doet best wel pijn als je echt bedenkt hoeveel geld dat is).
Veel klanten die ik in mijn winkel mag helpen zien door de bomen het bos niet meer. Dan leg ik een voor een keuzes voor (accugrote, aandrijving, motor merk), en laat ik de klant kiezen. Consequent één keuze tegelijk en wegstrepen. Jij hebt je georiënteerd en kent goed genoeg de afwegingen om zelf dingen weg te gaan strepen. Goede keus dus om naar een testcenter te gaan!

Als je een ketting kast niet mooi vind is dat niet jouw voorkeur. Zo simpel is het. Houd je riem, derailleur en ketting+naaf zonder kettingkast over. Ik denk dat Kalkhoff dat allemaal biedt. Dus kun je in ieder geval wat wegstrepen zometeen.

• Foxhill
Alleen zie ik dat Scott fietsen (instapmodellen) niet echt de beste reviews krijgen, bijvoorbeeld de Sub Sport eRide 20.
Scott is een prima merk. Ze hebben wat weinig dealers (bron: Scott zelf in Tweewieler), maar als er maar een verkooppunt is waar jij terecht kunt/wilt is dat niet erg.

Die Sub Sport eRide 20 heeft derailleur. Dat is relatief voordelig en kan veel kracht aan (bergen of sterke motor). Maar het heeft meer onderhoud nodig. Afweging voor jou. Dat verschil kun je zeker bij Kalkhoff testen en navragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 23-09-2021 08:35 ]

• Phusebox
Foxhill schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:26:
[...]

Scott is een prima merk. Ze hebben wat weinig dealers, maar als er maar een verkooppunt is waar jij terecht kunt/wilt is dat niet erg.

Die Sub Sport eRide 20 heeft derailleur. Dat is relatief voordelig en kan veel kracht aan (bergen of sterke motor). Maar het heeft meer onderhoud nodig. Afweging voor jou. Dat verschil kun je zeker bij Kalkhoff testen en navragen.
Dat is wel een dingetje... er ligt uiteraard een fietsenmaker in het dorp, maar als je een specifiek merk wilt moet je al snel 20-30 min verderop zijn, zo niet verder (Kalkhoff en Scott bijvoorbeeld).

Dat wordt natuurlijk lastig als je fiets echt stuk is (zonder fietsendrager of de mogelijkheid voor een fietsendrager). Dus daar moet ik ook over nadenken.

• Foxhill
Jup!

Het is best mogelijk dat de lokale winkel een ander merk fiets wel wil onderhouden of zelfs kan leveren. Of de winkel van jou keuze kan jouw configuratie/keuzes leveren van een ander prima merk.

Nu motoren door derden geleverd worden is het merk (in jouw/gangbare prijsklasse) minder belangrijk dan bij bijvoorbeeld auto’s (ik ben wel BMW fan ;) ).

Dus eerst maar eens wat keuzes wegstrepen.

[ Voor 58% gewijzigd door Foxhill op 23-09-2021 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@roffeltjes
Ga jij nu hier beweren dat jij beter advies geeft dan wat hier standaard rondgaat? Doe niet zo mans.
Dit vat het mooi samen. Beter advies? Zie je het als een wedstrijd?
Nee, iedereen heeft zijn mening & ervaring. Het verschil zit hem tussen zaken brengen als feit of mening.

Jij probeert nu mij te forceren dat ik het standpunt moet hebben dat ik verkeerde keuze heb gemaakt qua aankoop. Nou helaas, ik ben super blij met mijn aankopen. Waarom? Omdat het voldoet aan mijn wensen. Ik geloof direct dat het niet aan jouw wensen voldoet.

Ik heb vooraf alles op een rijtje gezet. fietsen getest met de verschillende voor en nadelen en zo een keuze gemaakt:
- Lokale Fietsenmaker bezocht vs dozenschuiver
- Schijfrem vs velgrem gefietst
- Bafang vs Bosch gefietst
- etc..

Op een gegeven moment kwam ik op mijn 2 fietsen uit die ik met veel tevredenheid heb gekocht. De afleverproblemen heb ik geen seconde hoofdpijn van gehad, die had ik namelijk verwacht en ingecalculeerd als consequentie van bij dozenschuiver kopen. Net zoals de risicos van het kopen van een bafang motor.

Had ik het devies van jou blind gevolgd, dan was ik totaal minstens 2000 euro armer geweest + lange wachttijden bij de lokale fietsenmaker. Was het mij niet waard, jou waarschijnlijk wel.
Ik laat jou in je waarde dat jij het anders had aangepakt, zou je dat bij mij dan ook willen doen? kthnx
roffeltjes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:29:
[...]

- De slechte zadelstrop: Dat dat een probleem is geworden ligt aan je eigen beslissing bij de aankoop.
Ik wist van tevoren dat Cortina niet de beste frames maakte. Het is een risico wat ik had geaccepteerd en voor 2 euro heb opgelost
- Vies geworden schijven... jij wijt dat aan de fiets en niet aan een FM die niet met ontvetter heeft gewerkt?
Nee, ik wijt dat aan de eigenschappen van de fiets door het hebben van een schijfrem (andere remmen kennen weer andere problemen). De FM vertelde mij dat het gewoon pech is geweest en er vuil is tussen gekomen, sommige mensen hebben dat pas na paar duizend kilometer of soms heb je pech en heb je het binnen 500km. Ook dit, boeit niet want 5m werk opgelost
[/quote]
Wat jij hier met grote woorden probeert te wijten aan inherente problemen met je fiets zijn echt geen dingen die normaal zijn. Dat jij daar last van hebt komt niet omdat je kritisch bent geweest ,maar omdat je tegen alle advies in bent gegaan en niet kritisch bent geweest.
Grote woorden? }:O Nee hoor, alle (miniscule) problemen die ik heb gehad had ik van tevoren zien aankomen doordat ik het advies gelezen heb. Er is alleen een verschil tussen advies aanhoren, en het als risico accepteren. Of iemand zijn advies volgen.
Allemaal geen halszaak, maar dat jij het nu draait als ën daarom kan je beter weinig uitgeven" is gewoon onzin. Wat je beter kan zeggen is: luister beter naar het advies van anderen en maak niet de fouten die ik zelf heb gemaakt.
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat als je een kieskeurig/mierenneukerig persoon bent, je altijd issues zal blijven vinden maar dat met een hogere aanschafwaarde de verwachtingen ook omhoog kunnen gaan.
[...]

Ja, die snap ik, maar wat jij hier direct had moeten zien is dat Phusebox op het gebied van fietsen minder kritisch is en zonder blikken of blozen jaren door heeft gereden met een kapotte fiets.
Lekker toontje, hoezo moet ik iets van jou zien? Het is jouw aanname dat Phusebox minder kritisch is met fietsen terwijl Phusebox zelf al heeft aangegeven dat hij kan zeuren op een bagagedrager waar niemand anders last van heeft.
Een fiets is geen LG Oled of een BMW met een tik. Dat is prima, ik weet geen bal van auto's.... maar ik weet wel wat van fietsen en de dingen die jullie noemen hebben allemaal te maken met hoe de FM de fiets aflevert en verzorgd.
Je mist weer volledig het punt.
Tsja, het is zoals het is. Misschien snap je gezien de actieradius van de Bafang fiets van je vrouw dat dat advies niet zo gek was. Ik neem ook aan dat je ook wel door hebt dat het advies van kopen bij een goede FM jou een bak hoofdpijn had gescheeld.
Welke hoofdpijn? Ik heb alleen gevraagd wat mensen hun persoonlijke ervaringen qua actieradius was op deze fiets. Het grote verschil met mijn shimano viel mij op maar ik heb er geen sec hoofdpijn of spijt van keuze door gekregen
Ik kan het niet mooier maken dan dat het is. Als je niet zelf handig bent en een fijne ervaring wil maken kom je uit op een goede fietsenmaker die je een Bosch/Shimano/Panasonic/Yamaha middenmotor met een Nexus/Enviolo en schijfremmen verkoopt
Dat is jouw mening, je bengt het als een feit

[...]
Kom op. De fiets van je vrouw rijdt 40km op standje 2 van de 5. Je trapte je wiel scheef op je eerste rit. Ga jij nu hier beweren dat jij beter advies geeft dan wat hier standaard rondgaat? Doe niet zo mans.
Ik zeg nergens dat ik beter advies geef, ik zeg alleen dat je feiten en meningen gescheiden moet houden.
Betreft dure fietsen, ik neem aan dat jij door hebt dat ik al meermaals mensen aangeef dat een riem geen must is, dat derailleurs prima zijn en dat je geen mega accu nodig hebt? Wat ik inderdaad wel zeg is dat een dozenschuiver niet ideaal is en dat Bafang meestal minder is dan de A-merken (de cel-keuze is hierin sterk bepalend en helaas is dat voor de consument ondoorzichtelijk omdat de fabrikant dat niet noemt).
Wat ik vooral door heb is dat jij niet openstaat voor andermans mening :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 17:19

B64

Phusebox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:35:
[...]

Dat is wel een dingetje... er ligt uiteraard een fietsenmaker in het dorp, maar als je een specifiek merk wilt moet je al snel 20-30 min verderop zijn, zo niet verder (Kalkhoff en Scott bijvoorbeeld).

Dat wordt natuurlijk lastig als je fiets echt stuk is (zonder fietsendrager of de mogelijkheid voor een fietsendrager). Dus daar moet ik ook over nadenken.
Sommige fietsenmakers hebben een haal- en brengservice. Met uiteraard de kanttekening dat er geen garantie is dat ze die over 10 jaar nog steeds hebben, maar op 't ogenblik zie je steeds meer fietsenmakers die die service aanbieden. Dat zou de drempel om een fiets wat verder weg de kopen toch moeten kunnen verlagen denk ik?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08 13:57
Ik snap wel wat je wil zeggen. Voor 3000 euro kun je geen 'perfecte' fiets verwachten die aan al mijn wensen voldoet.

Die realisatie heb ik wel.

PS. Zelfs bij een Aygo zou ik gek worden van een dergelijke rammel en eerlijk gezegd denk ik dat men dit zelfs bij Dacia opgelost zou krijgen. Maar BMW blijkbaar niet. Sinds de vorige poging is het alleen maar erger geworden :x
Ik denk toch dat je foute vergelijkingen maakt.
Je moet een onderscheid maken tussen specificaties en kwaliteit.
Je kan zeker voor 3000€ een goede fiets vinden met bv een Active Line +, derailleur en schijfremmen.
Die zal niet meer piepen of kraken dan een andere fiets met riem, PL en een grotere batterij.

Een Riese en Mueller is nog duurder, maar die gebruiken ook dezelfde componenten.

Ga je zoeken onder de 2500€ dan zijn er zeker compromissen gesloten over componenten en dat zal je hoogstwaarschijnlijk terugbetalen met frustraties. (ga anders eens lezen in het Van Moof topic)

Sony A7 iv en wat recycled glas

• laurens0619
[...]

Zo herkenbaar :X
Ik ben precies zo, ik wilde letterlijk al vanaf 2015 een nieuwe fiets kopen maar ik kwam maar niet tot een keuze omdat ik helemaal gek werd van alle opties die er waren en alles zijn voor en tegens had. Hoe meer je leest, hoe meer eventuele nadelen je ziet en ik had moeite om daar concessies op te doen. Uiteidelijk door blijven fietsen op mijn gazelle van 30 jaar oud...
Dat heb ik toen in 2019 opnieuw opgestart maar nu voor ebikes. Weer vol jaar besteed aan analyse & bezoeken fietsenmakers.
Wat dat betreft is mijn vriendin het tegenovergestelde, die liep de winkel, ging een paar fietsen testen en kwam tot de conclusie dat ze die mooie gazelle fijner vond dan die batavus die wel schijfremmen had. Ging er bij mij niet in toen want die gazelle had geen schijfremmen (was toen nog must van mij), te zwakke motor en te kleine accu. Het was niet de perfecte fiets en niet de juiste fietsenmaker. Daarom is die fiets toen niet doorgegaan :P

Uiteindelijk omgedraaid van "de perfectie aankoop" naar het hele plaatje. Dat was voor ons:
- Het moet minimaal aan deze punten voldoen, maar het hoeft niet qua specs de perfecte fiets te zijn
- We willen een lage levertijd
- We wilde niet teveel aan de fiets uitgeven (max 2500 per fiets)

Door er wat relaxter in te staan, minder de perfecte keuze proberen te maken had ik achteraf ook absoluut geen last van kleine dingetjes. Maar dit heeft meer met persoonlijkheid/perfectionist te maken dan met fietsen ;)
Ik heb trouwens naar mijn idee geen budget/lidl fietsen gekocht. Het is een Cortina E-common family 2020 geworden en een Cortina E-Mozzo m8. Super blij mee

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2021 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
https://www.kalkhoff-bike...4v2020-endeavour-3-b-move

@Phusebox
Met deze fiets van Kalkhoff kan je volgens mij niet veel fout doen.
Binnen je budget, en eigenlijk maar één compromis, en dat is de derailleur. De rest zijn echt wel goede componenten voor 2700€.
(en in het grijs...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Phusebox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:35:
[...]

Mijn ervaring is dat het merk van de fiets niet zoveel uitmaakt bij een fietsenmaker voor onderhoud maar het merk van de (elektrische) componenten. Het generieke spul zoals bandjes/remmen/trappers kan wel bij iedere fietsenmaker.

Mijn fietsenmaker waar de e-mozzo naartoe gaat is een echte Shimano (motor) expert en weet niets van Bafang. Mijn Bafang fiets gaat daarom naar een andere fietsenmaker. Liefst had ik het bij 1 fietsenmaker gehad die beide merken goed weet te onderhouden mrja, je kunt niet alles hebben ;)

Die fiets van @Tommie12 zou voor mijn eisen prima zijn maar ik weet niet of ik de concessie van een deraillleur zou kunnen doen. Dan moet ik denken aan vroeger dat ik een klem op mijn broek moest doen of mijn broek onder de smeer zat. Kan ook prima aan die fiets hebben gelegen en dat ik nu een verpeste ervaring heb. Ik zie genoeg ebikes met deraillleur dus het zal waarschijnlijk wel meevallen, gewoon die fiets keertje proeffietsen, de andere componenten (zoals de motor) zien er namelijk wel heel goed uit :)

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2021 09:20 ]

• Tommie12
laurens0619 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:15:

Die fiets van @Tommie12 zou voor mijn eisen prima zijn maar ik weet niet of ik de concessie van een deraillleur zou kunnen doen. Dan moet ik denken aan vroeger dat ik een klem op mijn broek moest doen of mijn broek onder de smeer zat. Kan ook prima aan die fiets hebben gelegen en dat ik nu een verpeste ervaring heb. Ik zie genoeg ebikes met deraillleur dus het zal waarschijnlijk wel meevallen, gewoon die fiets keertje proeffietsen.
Dat is een persoonlijke keuze, die spijtig genoeg geld kost. Ik was in elk geval behoorlijk verrast dat Kalkhoff onder de 3000€ een fiets aanbiedt met PL motor en schijfremmen met een accu in de buis.

Deze fiets heeft toch een kettingbeschermer, dan valt het met de broek ook wel mee.

Budget is altijd persoonlijk. Phusebox schrijft ook niet waar hij de fiets voor gaat gebruiken. Als dat dagelijks naar het werk is, dan vind ik alvast dat je daar zo veel benzine of treinkosten mee uitspaart dat je rustig iets hoger kan gaan, en desnoods maar een financiering kan doen als het geld niet klaar ligt. (maar ook dat is een persoonlijke keuze)

• Phusebox
Tommie12 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:22:
[...]

Dat is een persoonlijke keuze, die spijtig genoeg geld kost. Ik was in elk geval behoorlijk verrast dat Kalkhoff onder de 3000€ een fiets aanbiedt met PL motor en schijfremmen met een accu in de buis.

Deze fiets heeft toch een kettingbeschermer, dan valt het met de broek ook wel mee.

Budget is altijd persoonlijk. Phusebox schrijft ook niet waar hij de fiets voor gaat gebruiken. Als dat dagelijks naar het werk is, dan vind ik alvast dat je daar zo veel benzine of treinkosten mee uitspaart dat je rustig iets hoger kan gaan, en desnoods maar een financiering kan doen als het geld niet klaar ligt. (maar ook dat is een persoonlijke keuze)
Dagelijks naar het werk verwacht ik niet, als het goed weer is wil ik dat wel gaan doen, maar met 45 min reistijd op de fiets (20 km/u gemiddeld) en geen handige route mogelijk is dat wel een drempel.

• laurens0619
Tommie12 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:22:
[...]

Ik ben het met je eens, het is verder gewoon een erg mooie fiets met mooie eigenschappen voor dit geld. Als dit het budget is dan moet je inderdaad ergens concessies doen (dat ik dit ooit zou zeggen bij een fiets van 3k :+ )
Of/Hoe groot deze concessie is, is inderdaad persoonlijk :)
@Phusebox Ik zou wel je fiets regelmatig goed laten onderhouden als je voor deraillleur gaat (maar om eerlijk te zijn, ook bij een andere ebike van dit bedrag).

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2021 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:09:
https://www.kalkhoff-bike...4v2020-endeavour-3-b-move

@Phusebox
Met deze fiets van Kalkhoff kan je volgens mij niet veel fout doen.
Binnen je budget, en eigenlijk maar één compromis, en dat is de derailleur. De rest zijn echt wel goede componenten voor 2700€.
(en in het grijs...)
Ja dat was een van de fietsen die ik dit weekend wil bekijken/testen. Nu maar hopen dat het zondag niet keihard regent, want dat maakt het testen toch iets minder aangenaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:33:
[...]

Ja dat was een van de fietsen die ik dit weekend wil bekijken/testen. Nu maar hopen dat het zondag niet keihard regent, want dat maakt het testen toch iets minder aangenaam.
There is no bad weather, only bad clothing. :+

Veel plezier bij het testen!
En ja, voor occasioneel gebruik bij goed weer is er echt niks mis met een derailleur hoor. Naar het schijnt is de tour de france gewonnen met een derailleur....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23
[...]

Ik kan mijn Brinckers Granville sport toch niet echt oubollig noemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9UeBfaL5sdPZ_U3CofY_3_nozU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fic6ZG5atNIXFVq5YZtjs29F.jpg?f=user_large

Voldoet volgens mij aan de meeste van je wensen, al zal het merk je niks zeggen.
Ik ben er in ieder geval heel enthousiast over. Oh en het frame is geschikt voor ombouw naar een riemaandrijving.

[ Voor 14% gewijzigd door coinman63 op 23-09-2021 17:56 ]

• Tommie12
coinman63 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:53:
[...]

[Afbeelding]

Voldoet volgens mij aan de meeste van je wensen, al zal het merk je niks zeggen.
Ik ben er in ieder geval heel enthousiast over. Oh en het frame is geschikt voor ombouw naar een riemaandrijving.
Ziet er goed uit, in elk geval mooi gepoetst!

• Phusebox
coinman63 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:53:
[...]

[Afbeelding]

Het merk heb ik wel eens gezien. Dit is dan ook weer een semi gesloten kettingkast als ik het zo mag noemen. Ziet er beter uit dan zo'n volledig gesloten.

Jammer dat ie geen geveerde voorvork heeft want met die motor, accu en versnellingsnaaf is het wel een mooie fiets inderdaad.

En jammer van de kleur, persoonlijk uiteraard.

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 23-09-2021 18:05 ]

• Athome
  • Laatst online: 01-08 17:40
Brinckers is/was het huismerk van Fietsenwinkel.nl. Dus kijk daar eens wat er het model nog meer aan opties en kleuren te bieden heeft.

• Phusebox
Athome schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:12:
Brinckers is/was het huismerk van Fietsenwinkel.nl. Dus kijk daar eens wat er het model nog meer aan opties en kleuren te bieden heeft.
Geen opties te vinden. Je vindt er ook verder vrij weinig over qua reviews. Ziet er qua afwerking niet super uit wat ik zo kan zien op de foto's? Maar kost evengoed bijna 3400 euro.

• laurens0619
Ik ken het merk wel, idd huismerk van fietsenwinkel.nl, zoek maar eens in dit topic

Ik vind 3400 euro wel veel geld voor een “dozenschuiver huismerk fiets”. Geen idee of het kwalitatief een goede fiets is, dat zou toch aan mij blijven kleven met Zon bedrag

Dat semi gesloten kettingkast, ik heb een beetje het idee dat dat de standaard is bij gesloten kettingkast. Mijn fiets heeft het iig ook
https://www.cortinafietse...s/product/CEMO8SMMH#/zoom

Gazelle paris ook etc of bedoel je iets anders met half open/open/gesloten?

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2021 19:08 ]

• Phusebox
laurens0619 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:05:
Ik ken het merk wel, idd huismerk van fietsenwinkel.nl, zoek maar eens in dit topic

Ik vind 3400 euro wel veel geld voor een “dozenschuiver huismerk fiets”. Geen idee of het kwalitatief een goede fiets is, dat zou toch aan mij blijven kleven met Zon bedrag

Dat semi gesloten kettingkast, ik heb een beetje het idee dat dat de standaard is bij gesloten kettingkast. Mijn fiets heeft het iig ook
https://www.cortinafietse...s/product/CEMO8SMMH#/zoom

Gazelle paris ook etc of bedoel je iets anders met half open/open/gesloten?
Dit vind ik een gesloten kast, waar er veel meer "padding" om de ketting heen zit.

https://www.fietsvoordeel...ower-2021-groen-mat-dames

De kast is dus veel groter dan enkel om de ketting heen.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 23-09-2021 19:13 ]

• Athome
Die kettingkast van de Brinckers wordt ook wel een Chainglider genoemd. Ook een kettingkast maar veel compacter en omsluit eigenlijk alleen de ketting.
E-mozzo is ook een leuk model maar volgens mij een overjarig model. Daar is niets mis mee maar het betekent in dit geval de fiets eigenlijk alleen nog uit voorraad van de fietsenmaker of misschien nog de groothandel geleverd kan worden. Cortina maakt de fiets niet meer.

[ Voor 83% gewijzigd door Athome op 23-09-2021 19:16 ]

• laurens0619
@Athome klopt, was ook niet mijn idee dat de e mozzo een optie zou zijn voor phusebox, maar puur voorbeeld kettingkast.

Nu zie ik Het verschil met die batavus en brinckers kettingkast ja, was mij nooit opgevallen :) (en persoonlijk vind ik het een of ander niet perse veel mooier)

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2021 19:23 ]

• Phusebox
Ik zag dat het Bosch Kiox systeem gekoppeld kan worden met Komoot, kan dat ook met andere Bosch displays?

Verder zag ik ook een nieuw Smart eco systeem van Bosch maar zie nog geen 2022 fietsen die dat hebben?

• 5150time
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-07 14:24
Ik heb 2 maanden geleden de Cube Kathmandu 2022 750wh besteld volgens mij een prima fiets . Duurt nog even voor deze geleverd word ivm met de nieuwe 750wh accu .

• Phusebox
5150time schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:59:
Ik heb 2 maanden geleden de Cube Kathmandu 2022 750wh besteld volgens mij een prima fiets . Duurt nog even voor deze geleverd word ivm met de nieuwe 750wh accu .
Geen luchtgeveerde vork volgens de tekst maar op de foto staat er wel een?

Verder wel een nette fiets. Ik zou alleen zelf nooit iets kunnen kopen dat zo duur is en ik nooit gezien heb ik het echt. Maar neem aan dat je deze of een vergelijkbare fiets van dit merk wel al eens ergens gezien hebt?

[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 23-09-2021 21:08 ]

• Phusebox
Net reactie van de enige Scott dealer in de buurt, model dat ik eerder vandaag postte is niet op voorraad, uitverkocht en ook niet meer te bestellen. :(

Gaat hard, misschien kan ik alvast een 2023 model bestellen ergens 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 23-09-2021 21:26 ]

• 5150time
Ik bezit en bezat al meerdere Cube fietsen prima fietsen goed geprijsd met hoogwaardige componenten en service van Cube is ook prima 👍 Ik had al proef gefietst op het 2021 model maar deze waren al uitverkocht dus ik weet wat ik koop . De 625wh 2022 is nu wel leverbaar maar ik wil toch liever de 750wh accu dus ik heb geduld .
Is trouwens met luchtgeveerde voorvork

• Phusebox
5150time schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:31:
Ik bezit en bezat al meerdere Cube fietsen prima fietsen goed geprijsd met hoogwaardige componenten en service van Cube is ook prima 👍 Ik had al proef gefietst op het 2021 model maar deze waren al uitverkocht dus ik weet wat ik koop . De 625wh 2022 is nu wel leverbaar maar ik wil toch liever de 750wh accu dus ik heb geduld .
Is trouwens met luchtgeveerde voorvork
De Hybrid Pro 625 ziet er ook best aardig uit, maar ook die is niet meer te krijgen (2022 model).

Vraag me af vanaf wanneer ik 2023 modellen kan bestellen, blijkbaar moet dat al voordat ze aangekondigd zijn ofzo.

• 5150time
Die hybride pro 625 is te bestellen leverdatum vermoedelijk november voor maat M en Oktober voor maat L even uitgaande van het heren model .

[ Voor 23% gewijzigd door 5150time op 23-09-2021 22:06 ]

• laurens0619
@Phusebox ik lees dat er al een paar keer over gesproken is maar is er een specifieke reden voor de verende voorvork?
Een van de zaken die het zoeken extra complex/duur maakt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
@Phusebox . No offense, maar je "neurose" is vermoeiend om te lezen. (ja ik kan er overheen scrollen).

"Zo duur" is trouwens ook maar relatief. Je rijdt bmw lees ik hier, dan ben je toch geen beginnende student of zo? 3000 zou ik nu niet meteen aan een elektrische fiets geven, maar het is ook niet echt duur te noemen in het e-bike landschap, eerder dwars door het midden.

Ik vind dat er trouwens geen noemenswaardig verschil zit tussen 2500, 3000 of 3500 euro. Het zijn allemaal 'grote' bedragen, of toch in elk geval dezelfde grootte-orde. Dat is zoiets als besluiteloos een existentiële crisis beleven over een dessert van 7, 8,5 of 10 euro in het restaurant. (zelfde idee)

Als je 2500 kan uitgeven, kan je ook 3000 uitgeven. Indien niet moet ook die 2500 compleet onhaalbaar zijn.

Verder blaas je alles compleet buiten proportie. Als je zo'n zware break-down beleeft over een rammelende bagagedrager, raad ik je toch wat ademhalingsoefeningen aan, wat relativeringsvermogen en een andere hobby. Het betreft hier simpele fietsen van +-2500 euro, niet een stukje techniek dat tot de meest strikte toleranties is gefabriceerd door de meest precieze robotica, en met de hand is ineengezet door Japanse meester mecaniciens.

Wat kan je nu echt verwachten voor 2500 euro? Er lopen gekken rond met zware midlife crisis die 10000 euro neerleggen voor een of andere koersfiets. 8)7 (zo ken ik er ook een paar). Daar kan je 4 (!!) gemiddelde e-bikes van kopen. Dus wat kan je dan verwachten?

Ik ben er ook van overtuigd dat elke fiets exact kost wat hij moet kosten, en waard is. In welke prijsklasse dan ook. Er is wat mij betreft geen beter voorbeeld van een 'efficiënte markt' dan de fiets markt. ("asset prices reflect all available information")

Er zijn geen grote innovaties, geen mirakel-technologie. De fiets is in de basis in jaren niet meer veranderd en wat mij betreft volledig uitontwikkeld. Er is geen enkel gepatenteerd technisch voordeel meer mogelijk dat niet meteen reverse-engineered wordt door alle concurrenten.

Tel daarbij op dat er letterlijk honderden fietsenmerken actief zijn in Europa alleen al, en dat fietsen compleet 'open' en modulair zijn. (muv fancy internet fietsen van overduidelijke IoT bedrijfjes die hun zaakjes niet op orde hebben, genre VM en Cowboy, maar dat soort 'fietsen' moet je overduidelijk ver van wegblijven). Dus alle fietsen zijn in de basis een frame (die waarschijnlijk ook allemaal slechts via een aantal producenten gemaakt worden), afgemonteerd met standaard onderdelen van max. 3 of 4 suppliers, in verschillende prijsklasses.

Muv echte 'hype' fietsen, en carbon koersfietsen, is de prijs van een fiets waarschijnlijk gewoon de BOQ, + marge en overhead. En dat voor iedereen ongeveer hetzelfde door de BIKKELHARDE concurrentie en de overvloed aan merken. Muv hype merkjes, maar het geldt wel voor de steeds weerkerende namen in dit topic. Trek, canyon, sparta, batavus, gazelle, scott, qwi, union, cortina, norta, cube, fahrradmanufaktur, Norta, Yamaha, Giant, Stella, Cannondale, Orbea, Velobecane, Moustache, ...

Heb eens voor de lol een mapje bookmarks gemaakt met alle fietsmerken die ik op internet of in real life tegenkom. Ik zit op 90 merken, die gewoon in Europa overal te krijgen zijn. 90!! En dan ben ik er nog heel wat vergeten op het moment dat ik thuis kom.

Dus als je inderdaad gewoon in een internet bubbel beetje nerveus reviews en websites blijft afstruinen, kom je er niet uit. Je kan niet van 100 merken elk 10 e-bikes (totaal 1000) naast elkaar zetten en kapot analyseren. Om dan tot de constatatie te komen dat je selectie in de buurt nergens te krijgen is, en opnieuw...

En nogmaals, elke fiets van bvb pak 'm beet 3000 euro verschilt in NIETS van de volgende fiets van 3000 euro. Enkel marginale verschillen. Waardoor je je beter kan laten leiden door merken die lokaal beschikbaar zijn, of waar je een goed gevoel bij hebt, of gewoon mooi vindt. Daarna een prijs niveau bepalen en een fiets meenemen die binnen die grens valt. En daarna niet actief elk 'mankement' gaan uitzoeken of uitvergroten waardoor je vaker bij de FM staat dan effectief van de fiets geniet. Ja, een naaf kan al eens falen, en een schijfrem kan al eens piepen. Remt de fiets nog? Prima, rest is bijzaak.

Dat is meteen het voordeel van een fiets. Alles is modulair en 'open'. Je kan na verloop van tijd alle afmontage compleet vervangen door equivalente onderdelen van meerdere merken indien je dat wenst. Alles tot op het frame zelf wat vaak het enige echt unieke onderdeel van een fietsmerk is. Wat ik doe (voor m'n mechanische fietsen) is ergens in de middenmoot van de markt een fiets kopen. Geen complete rommel, maar ook geen duizenden euro's voor een simpele niet-elektrische stadsfiets. En dan beschouw ik alle af-montage als 'consumables'. Die rijdt je gewoon 'op', en vervang je dan gaandeweg door ofwel hetzelfde, ofwel betere onderdelen van zodra je wat meer ervaring hebt met de fiets. Dat spreid meteen de kosten ook wat.

Andere voertuigen die ik zelf gebruik hebben ook allemaal kleine onhebbelijkheidjes (moto, lease wagen, privé hobby wagen) maar zolang ze geen overduidelijk mechanisch defect vormen, blijf ik er van af. Alles wat mechanisch is, en in de echte wereld met (geaccepteerde) toleranties wordt ineengezet, kan, en zal, in bepaalde situaties licht afwijkend gedrag vertonen vergeleken met andere exemplaren uit exact dezelfde serie. Fietsen, auto's, noem maar op, zijn fundamenteel anders dan bvb iPads die elk op exact dezelfde manier gemaakt worden en werken.

Bovenstaande is een harde 'deconstructie' van wat fietsen en e-bikes zijn, voorbij alle marketing en competitie. Maar volgens mij heb je dat nodig om je verstand er een beetje bij te houden. En indien niet, zoals gezegd, nooit meer iets kopen en boeken gaan lezen (liefst niet op een e-reader want daar kan je ook gebreken vinden om je kapot aan te ergeren)

• Phusebox
laurens0619 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:03:
@Phusebox ik lees dat er al een paar keer over gesproken is maar is er een specifieke reden voor de verende voorvork?
Ja, comfort. En ik zie dat eigenlijk overal wel aangeraden worden.

• Phusebox
@Amos_x ik begrijp je, en ja ik ben iemand die dus inderdaad eigenlijk alle opties wil vergelijken en dat is inderdaad in deze markt niet te doen.

Zo ben ik ook al inmiddels sinds maart bezig om een nieuwe auto te zoeken voor mijn lease die in juni 2022 afloopt... Ik herken mijn probleem, maar het is niet iets waar ik makkelijk vanaf kom.

Ik heb altijd angst voor buyers remorse en dat er even later toch een betere optie langskomt. Je moet eens een bordspel met mij spelenz de term Analysis Paralysis is volgens mij op mij gebaseerd. ;)

En 3000 euro x 2 blijft een hoop geld voor ons. Ben dan geen student, maar de salarissen in Limburg houden ook niet over.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 23-09-2021 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Phusebox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:54:
Ik zag dat het Bosch Kiox systeem gekoppeld kan worden met Komoot, kan dat ook met andere Bosch displays?

Verder zag ik ook een nieuw Smart eco systeem van Bosch maar zie nog geen 2022 fietsen die dat hebben?
Aangezien je vrij kritisch schijnt te zijn. Zou ik persoonlijk de navigatie mogelijkheden van de Kiox gauw vergeten en voor de Nyon display gaan. Hiervan de navigatiemogelijkheden zeker niet perfect maar een heel stuk beter dan de Kiox.
Bij de Kiox is navigatie 100% afhankelijk van constante bluetooth verbinding tussen Kiox en Smartphone. Zoals je wellicht weet is Bluetooth ook zeker niet perfect.
De Nyon heeft standalone offline navigatie. Hierdoor is je smartphone niet nodig. Dit maakt de navigatie vele malen betrouwbaarder. De koppeling met Komoot werkt gewoon goed met de Nyon. Daarvoor is een bluetooth verbinding wel nodig maar dat is maar een kort moment en dat gaat bij mij zonder problemen.

Het Bosch Smart Systeem werkt alleen met de 750 Wh accu en de gemodificeerde Bosch CX motor. Hierdoor vind je dit systeem vooral op E-MTB (moutainbikes) en de (meestal) duurde E-bikes zoals sommige modellen van Riese und Muller. Die liggen ver boven je gestelde budget.

• laurens0619
Phusebox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:13:
[...]

ow ik heb dat bij ebikes eigenlijk nooit gelezen :p
Mrja misschien belangrijk voor jou, ik zou het verschil dan wel eens testen ipv op internet afgaan (als je dat niet al had gedaan :))

• Phusebox
Athome schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:17:
[...]

Aangezien je vrij kritisch schijnt te zijn. Zou ik persoonlijk de navigatie mogelijkheden van de Kiox gauw vergeten en voor de Nyon display gaan. Hiervan de navigatiemogelijkheden zeker niet perfect maar een heel stuk beter dan de Kiox.
Bij de Kiox is navigatie 100% afhankelijk van constante bluetooth verbinding tussen Kiox en Smartphone. Zoals je wellicht weet is Bluetooth ook zeker niet perfect.
De Nyon heeft standalone offline navigatie. Hierdoor is je smartphone niet nodig. Dit maakt de navigatie vele malen betrouwbaarder. De koppeling met Komoot werkt gewoon goed met de Nyon. Daarvoor is een bluetooth verbinding wel nodig maar dat is maar een kort moment en dat gaat bij mij zonder problemen.

Het Bosch Smart Systeem werkt alleen met de 750 Wh accu en de gemodificeerde Bosch CX motor. Hierdoor vind je dit systeem vooral op E-MTB (moutainbikes) en de (meestal) duurde E-bikes zoals sommige modellen van Riese und Muller. Die liggen ver boven je gestelde budget.
Ok, helder. De Nyon heb ik nog niet gezien volgens mij. Vaak is het Purion of Intuvia in deze prijsklasse.

• Phusebox
laurens0619 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:18:
[...]

ow ik heb dat bij ebikes eigenlijk nooit gelezen :p
Mrja misschien belangrijk voor jou, ik zou het verschil dan wel eens testen ipv op internet afgaan (als je dat niet al had gedaan :))
Ik heb nu ook voorvering. Scheelt toch wel wat in dit drempelland en hier in de regio slechte fietspaden of onverharde wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:54:

Wees nu eens consequent….. je wil maximum 2500€ euro uitgeven, en dan wil je een riem, kiox, smart systeem…..
Keep on dreaming man.
Die nieuwe producten van Bosch samen met een 750 Wh batterij ga je eerst tegenkomen op electrische mountainbikes met de CX motor van waarschijnlijk ver over de 5000€. Binnen een jaar of 2 op de andere fietsen met andere motoren.

Jij wil een BMW full option aan de prijs van een Dacia, en die moet dan voor je klaar staan in de showroom….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
laurens0619 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:03:
Die zit toch wel op heel veel fietsen… Bij mij zit er ook een goedkope Suntour op… maar of dat veel doet?
Het is soms lastiger een fiets te vinden met een vaste vork.

Lekker brede banden van 50 of 60 mm doen veel meer voor je comfort, zeker als je ze onder de 3 bar houdt, en dat kan perfect zonder risico op snakebites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
[...]

Ik ben zelf (zonder druk, want niet meteen een fiets nodig) een beetje online fietsen aan het bekijken, en ik zou het liefst van al eigenlijk geen verende voorvork hebben. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat alle verende voorvorken op e-bikes tot 3000-3500 euro complete rommel zijn. En bij slecht onderhoud waarschijnlijk na een paar duizend km nauwelijks nog doen wat ze moeten doen.

Ik kan verkeerd zijn, maar het lijkt meer een element te zijn 'die nu eenmaal op een 'dure' e-bike hoort omdat het lekker visueel een luxe uitstraling geeft', dan dat het echt wat bijdraagt.

Van alle fietsen met verende vork die ik al eens gebruikt of gereden heb, met flink wat km op, is de voorvork compleet 'ingeklapt' of de vering nauwelijks aanwezig.

Ik denk dat je meer effect haalt uit een breder dan gewoonlijk en zachter opgepompte band. Een opstelling die steeds op dezelfde manier zal presteren.
Phusebox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:16:
@Amos_x ik begrijp je, en ja ik ben iemand die dus inderdaad eigenlijk alle opties wil vergelijken en dat is inderdaad in deze markt niet te doen.

Zo ben ik ook al inmiddels sinds maart bezig om een nieuwe auto te zoeken voor mijn lease die in juni 2022 afloopt... Ik herken mijn probleem, maar het is niet iets waar ik makkelijk vanaf kom.

Ik heb altijd angst voor buyers remorse en dat er even later toch een betere optie langskomt. Je moet eens een bordspel met mij spelenz de term Analysis Paralysis is volgens mij op mij gebaseerd. ;)

En 3000 euro x 2 blijft een hoop geld voor ons. Ben dan geen student, maar de salarissen in Limburg houden ook niet over.
Probeer hier eens: https://www.bikeexchange.be/ Staan ook Nederlandse shops op. Massa's merken (outlet zeg maar). Fietsen van 2021, 2020, 2019 soms. (who cares! Er is letterlijk geen enkel verschil tussen een 2019 of 2022 fiets!)

Selecteer een aantal simpele criteria (positie batterij naar voorkeur, alles is goed), positie motor (midden, naaf, ...), en type (stads, ...) en grootte (L, XL) van fiets. Niets selecteren op 'merk motor' (!!) Laad je gewoon leiden door wat beschikbaar is.
Vul een maximum qua prijs in. (bvb max 2500 euro, moet je zeker en vast iets voor vinden), en voila, daar is je fiets. En dan ophalen. Gegarandeerd beschikbaar, want dit zijn fietsen die FM's en retailers te koop aanbieden die gewoon in de shop staan. Geen wachttijden, gewoon beschikbaar

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 23-09-2021 22:31 ]

• 5150time
De Cube Kathmandu heeft de nieuwe kiox en bosch smart 750wh en dat voor 3495 euro advies prijs vaak ook de verkoopprijs ivm de kleine aantallen die geleverd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
[...]

Een vererende voorvork geeft inderdaad een bepaalde mate van comfort. Echter een sterk vergelijkbare fiets zonder verende voorvork vind ik zelf niet beter of slechter fietsen. Ze hebben beide hun sterke en zwakke punten op een andere plek liggen.

• laurens0619
roffeltjes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:29:
[...]

:+

@Phusebox
Het gaat nu weer precies zoals toen met de zoektocht naar de bmw 1 serie. Die bmw is toen uiteindelijk geleased maar ik heb vooral veel hoofdpijn gelezen vanwege rammeltjes, androis, connectedcar etc en weinig genot.
Ik ben bang dat dat weer gaat gebeuren bij het kopen van de fiets en dat je erna niet kunt genieten..
Tegelijk snap ik ook dat je je karakter niet 123 kunt veranderen

Mijn advies:
Maak een reel wensenlijstje, durf concessies te doen en hou je aan het lijstje :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2021 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Ondertussen waardeer ik alle input die ik krijg, ik neem dat zeker mee in mijn besluit.

@Tommie12 Volgens mij heb ik niet gezegd dat ik max 2500 wil uitgeven. Richtprijs 3000 maar als het echt een mooie fiets is of iets extra's heeft wil ik tot 3500 gaan.

• Amos_x
Phusebox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:39:
Ondertussen waardeer ik alle input die ik krijg, ik neem dat zeker mee in mijn besluit.

@Tommie12 Volgens mij heb ik niet gezegd dat ik max 2500 wil uitgeven. Richtprijs 3000 maar als het echt een mooie fiets is of iets extra's heeft wil ik tot 3500 gaan.
Met 3000 haal je echt wel iets super op de huidige e-bike markt. Voor zover ik het kan inschatten, is dat nets iets bovengemiddeld qua budget. Aan de bovenkant van 'gewoon degelijk' naar luxe. Dan nam ik bijvoorbeeld zonder aarzelen die katmandu die hierboven gelinkt was.

Probeer nu eens op bikeexchange te zoeken op 3000 euro. Echt wel goede fietsen voor die prijs.

• Phusebox
Amos_x schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:42:
[...]

Met 3000 haal je echt wel iets super op de huidige e-bike markt. Voor zover ik het kan inschatten, is dat nets iets bovengemiddeld qua budget. Aan de bovenkant van 'gewoon degelijk' naar luxe. Dan nam ik bijvoorbeeld zonder aarzelen die katmandu die hierboven gelinkt was.

Probeer nu eens op bikeexchange te zoeken op 3000 euro. Echt wel goede fietsen voor die prijs.
Ga ik morgen eens doen. Een snelle scan levert nu in een straal van 50 km maar 1 potentiële kandidaat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:56:
[...]

De Hybrid Pro 625 ziet er ook best aardig uit, maar ook die is niet meer te krijgen (2022 model).

Vraag me af vanaf wanneer ik 2023 modellen kan bestellen, blijkbaar moet dat al voordat ze aangekondigd zijn ofzo.
Op dit moment hebben de meeste of alle merken hun fietsen uitverkocht aan dealers. Slechts een klein deel is werkelijk al aan consumenten verkocht, het meerendeel komt gewoon in voorraad op een moment. De 2022 fietsen worden nu tot eind volgend jaar uitgeleverd. Er zijn dus zeker dealers die het model in backorder hebben en hem op voorraad gaan krijgen.

Als die dealer dat model niet heeft ‘voor-ge-ordered’ kan die hem dus al niet meer aanbieden of moet hij gaan proberen te ruilen nadat anderen hem op voorraad krijgen (doet niet iedereen, lukt niet altijd).

Andere jaren konden extra aantallen en modellen ingekocht worden na de voororder. Meestal wel tot in de zomer (verschillend per model/maat). Dat kon voor 2021 al beperkt en voor 2022 helemaal niet meer. Dat is voor het eerst. En dan hadden de fabrikanten de voororder ook nog eens een paar maand naar voren geschoven zodat we in Mei met een dikke backorder al weer bij moesten bestellen. Ik ben blij dat wij de mogelijkheid hebben om ontzettend veel in te kopen. Winkels die dat niet kunnen komen tekort.

• Foxhill
Amos_x schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:42:
[...]

Heb ik nog nooit van gehoord. Wordt Bikeexchange veel gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Phusebox

Je had je fiets gevonden toch? De Medeo. Ik ging dezelfde fiets kopen tot de verkoper zei dat hij nog een kleine Razer had staan en ik even een rondje moest doen. Die fiets kon ik zo hard de bocht door gooien dat ik direct verkocht was, maar de Medeo was helemaal niets mis mee. Waarom was je bang dat het een inpopulaire fiets was, want dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
jodeltje schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 01:25:
@Phusebox

Je had je fiets gevonden toch? De Medeo. Ik ging dezelfde fiets kopen tot de verkoper zei dat hij nog een kleine Razer had staan en ik even een rondje moest doen. Die fiets kon ik zo hard de bocht door gooien dat ik direct verkocht was, maar de Medeo was helemaal niets mis mee. Waarom was je bang dat het een inpopulaire fiets was, want dat is het niet.
Wat is een Razer? Batavus Razer?

Van de Medeo zijn erg weinig reviews te vinden en ik zie of hoor er weinig over. Blijkbaar vond jij de Razer ook fijner ;)

De Scott die ik eerder had gezien heb ik na verder onderzoek ook weggestreept, las dat de Performance CX motor meer geluid maakt dan de Performance of Active Line Plus. Verder brengt de CX weinig extra's denk ik op een 25 km/u e-bike.

@Amos_x Op bike exchange mis ik toch wel filters zoals motor positie om echt een goede selectie te kunnen maken. Jij zei dat dit wel mogelijk was?

Weet ik in ieder geval dat ik dus een Active Line Plus of Performance moet hebben, en eigenlijk dus een Performance denk ik aangezien ik wat groter en zwaarder ben (1m90, 90kg)

[ Voor 30% gewijzigd door Phusebox op 24-09-2021 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:39:

https://konfigurator.velo.../product/review/id/28197/

3500€
Kleur die je wil
Gates Riem - Nexus 8
Active Line Plus met 500 Wh
Geveerde vork
50mm banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:57:
[...]

https://konfigurator.velo.../product/review/id/28197/

3500€
Kleur die je wil
Gates Riem - Nexus 8
Active Line Plus met 500 Wh
Geveerde vork
50mm banden
Linkje werkt bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Thanks, zal het eens bekijken. Als ik door die configurator klik merk ik gewoon dat ik dingen wil die ik dus eigenlijk niet kan/wil betalen.

Dus ik moet inderdaad voor mezelf bepalen waar ik concessies op wil doen, en daar kom ik alleen achter door te testen denk ik. Zoals jullie al aangaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@Phusebox
Woon je niet in Zuid-Limburg?
Daar heeft de CX zeker wel meerwaarde. Maar de Performance Line voldoet daar ook. De Active Line Plus is gewoon het minimale wat je in Zuid Limburg wil hebben.
De CX is zeker niet stil, al vind ik het geluid niet irritant. De Active LIne Plus is niet 100% stil maar die hoor je amper. De Performance Line ken ik zelf niet maar ik verwacht dat deze ook niet stil is. Iedere middenmotor is hoorbaar. Waarvan de CX waarschijnlijk de luidruchtigste is.
De CX is overigens alleen interessant met de derailleur of Enviolo naaf. Dit vanwege het hoge koppel van de motor

Kijk eens naar deze video:
YouTube: DE Bosch E-bike motortest - Heuveltest van de verschillende types

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Athome schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:39:
@Phusebox
Woon je niet in Zuid-Limburg?
Daar heeft de CX zeker wel meerwaarde. Maar de Performance Line voldoet daar ook. De Active Line Plus is gewoon het minimale wat je in Zuid Limburg wil hebben.
De CX is zeker niet stil, al vind ik het geluid niet irritant. De Active LIne Plus is niet 100% stil maar die hoor je amper. De Performance Line ken ik zelf niet maar ik verwacht dat deze ook niet stil is. Iedere middenmotor is hoorbaar. Waarvan de CX waarschijnlijk de luidruchtigste is.
De CX is overigens alleen interessant met de derailleur of Enviolo naaf. Dit vanwege het hoge koppel van de motor

Kijk eens naar deze video:
YouTube: DE Bosch E-bike motortest - Heuveltest van de verschillende types
Ja, Zuid-Limburg inderdaad. Die video had ik al gevonden en gezien :)
Volgens mij heb ik bijna alle belangrijke video's van de afgelopen 2 jaar al gezien op YouTube, elke avond ben ik 3 uur video's aan het kijken.

Is het dan dat het een middenmotor is dat je eigenlijk zeker 65 Nm wil hebben in een heuvelachtig gebied want "vroeger" met een motor achter hadden ze nog niet zo'n sterke motors en fietsten mensen ook door heuvelachtig gebied of zelfs bergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Phusebox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:32:
[...]

Thanks, zal het eens bekijken. Als ik door die configurator klik merk ik gewoon dat ik dingen wil die ik dus eigenlijk niet kan/wil betalen.

Dus ik moet inderdaad voor mezelf bepalen waar ik concessies op wil doen, en daar kom ik alleen achter door te testen denk ik. Zoals jullie al aangaven.
Ik zie in de lijst ook de meerprijs voor de Gates CDX. Die 300 euro. Dat is best wel een dure extra al een behoorlijk afgebakend budget heb.
Nogmaals is een ketting in een gesloten kettingkast/chainglider vind ik zelf niet slechter dan een riem. Eigenlijk beide even zorgeloos. Een gesloten kettingkast is zelfs iets schoner. Een riem zit er meestal open of half open een fiets gemonteerd waardoor deze rommel rond KAN slingeren. Met een gesloten kettingkast heb je niet.

Persoonlijk zie ik de riem meer als een verkoopargument of winstpakker dan een noodzakelijke verbetering. Uiteraard praat ik dan over het fietsgedrag van het gros van de nederlanders

De Gazelle Medeo is helemaal niets mis mee. Een collega van mij heeft de fiets ook. Een leuke no-nonse fiets waarvan de kleur jou wel aanstaat. Matzwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:42:
[...]

Ja, Zuid-Limburg inderdaad. Die video had ik al gevonden en gezien :)
Volgens mij heb ik bijna alle belangrijke video's van de afgelopen 2 jaar al gezien op YouTube, elke avond ben ik 3 uur video's aan het kijken.

Is het dan dat het een middenmotor is dat je eigenlijk zeker 65 Nm wil hebben in een heuvelachtig gebied want "vroeger" met een motor achter hadden ze nog niet zo'n sterke motors en fietsten mensen ook door heuvelachtig gebied of zelfs bergen?
Ja, maar er is een kleine catch.

Als je echt 65 Nm wil, dan moet je kiezen voor een Rohloff (€€€€€€), Enviolo (€€), Nexus 5 (€) of Derailleur (€).
De Nexus 7&8, Alfine 8&11 kunnen maar 50 Nm aan. Ze worden ook verkocht met de Performance Line, maar dan wordt het koppel electronisch begrensd.
https://www.velo-de-ville.com/nl/komponenten/versnellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:42:
[...]

Je zal zeker boven geraken als je kleine versnellingen hebt.
Met een auto met 100pk geraak je overal, maar 200pk is leuker als je het geld er voor over hebt.
Maar een achter of voorwielmotor raakte op een lange helling al eens overhit, en dan valt de ondersteuning gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:50:
[...]

Ja, maar er is een kleine catch.

Als je echt 65 Nm wil, dan moet je kiezen voor een Rohloff (€€€€€€), Enviolo (€€), Nexus 5 (€) of Derailleur (€).
De Nexus 7&8, Alfine 8&11 kunnen maar 50 Nm aan. Ze worden ook verkocht met de Performance Line, maar dan wordt het koppel electronisch begrensd.
https://www.velo-de-ville.com/nl/komponenten/versnellingen
Ok, helder, dat we me nog niet bekend.
En als ik het goed begrijp loopt een Alfine of Deore weer soepeler dan een Enviolo als je zonder ondersteuning fietst?

Dus eigenlijk is de keuze veel geld uitgeven en gaan voor een Performance (CX) en Enviolo maar meer weerstand zonder ondersteuning.

Of geld besparen en een Performance (CX) met Deore 10/11 nemen maar rekening houden met extra slijtage en onderhoud.

Of genoegen nemen met minder performance in de heuvels en een Active Line Plus met Alfine 8v (of 11v als die niet veel duurder is) en een semi gesloten kettingkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:49:
[...]

Ik zie in de lijst ook de meerprijs voor de Gates CDX. Die 300 euro. Dat is best wel een dure extra al een behoorlijk afgebakend budget heb.
Nogmaals is een ketting in een gesloten kettingkast/chainglider vind ik zelf niet slechter dan een riem. Eigenlijk beide even zorgeloos. Een gesloten kettingkast is zelfs iets schoner. Een riem zit er meestal open of half op een fiets gemonteerd waardoor deze rommel rond KAN slingeren. Met een gesloten kettingkast heb je niet.

Persoonlijk zie de riem meer als een verkoopargument of winstpakker dan een noodzakelijke verbetering. Uiteraard praat ik dan over het fietsgedrag van het gros van de nederlanders

De Gazelle Medeo is helemaal niets mis mee. Een collega van mij heeft de fiets ook. Een leuke no-nonse fiets waarvan de kleur jou wel aanstaat. Matzwart
Een riem is natuurlijk niet strikt noodzakelijk.
Ik ben er wel blij mee. Poetsen gebeurt gewoon met water en zeep, en af en toe een beetje siliconenspray.

De levensduur zou vrij hoog zijn (20k?).

Ik ben een beetje allergisch voor een kettingkast. Dat is zo'n gedoe als je je wiel eens moet uitnemen om een band te vervangen of te plakken. En als je de ketting eens wil reinigen, dan krijg ik die kast niet meer degelijk in elkaar. Sommige van die kettingkasten zijn gewoon plastic rommel die je bijna niet onbeschadigd open krijgt.
Mogelijk is dat beter nu.
De fiets die ik koos was uitgerust met riem, en het totale pakket stond me wel aan en was in 2020 redelijk geprijsd en snel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:52:
[...]

Je zal zeker boven geraken als je kleine versnellingen hebt.
Met een auto met 100pk geraak je overal, maar 200pk is leuker als je het geld er voor over hebt.
Maar een achter of voorwielmotor raakte op een lange helling al eens overhit, en dan valt de ondersteuning gewoon weg.
@Phusebox
Weinig aan toe te voegen.
Net als een brandstofmotor heeft een de electromotor ook een ideaal toerental waarbij deze het beste presteert. Net als bij een auto kan je de middenmotor d.m.v de versnellingen in dit ideale bereik krijgen. Een naafmotor werkt niet samen met de versnellingen. Hierdoor ligt het ideale toerental van de electromotor dus bij een vaste bepaalde snelheid. Bij oprijden van een heuvel, zoals deze in Zuid-Limburg genoeg te vinden zijn, zal je soms ver onder dit ideale toerental blijven. De motor wordt dan te heet en zal in storing kunnen vallen.

Een middenmotor kan je d.m.v de versnelling juist wel met het ideale toerental gebruiken. Hierdoor zal de middenmotor veel meer ondersteuning naar boven geven dan een naafmotor op dat moment.

Ik heb net de video zelf nog weer even bekeken. Het is goed te horen dat de Active Line de stilste motor is. Het is goed te horen dat de Performance Line niet stil is. Hoe luid het geluid in werkelijk is, kan je niet uit de video halen. Dat moet je zelf ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:59:
[...]

En als ik het goed begrijp loopt een Alfine of Deore weer soepeler dan een Enviolo als je zonder ondersteuning fietst?

Dus eigenlijk is de keuze veel geld uitgeven en gaan voor een Performance (CX) en Enviolo maar meer weerstand zonder ondersteuning.
Vergeet dat rijden zonder ondersteuning, niemand doet dat.
en het verschil in interne weerstand is kleiner dan de filmpjes doen uitschijnen.
Ik haal op vlakke weg zonder tegenwind met wat zweet ca 27 km/, en dat met Enviolo en 50mm banden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Denk eigenlijk dat ik geen andere keus heb dan een Performance Line met Deore, want de andere alternatieven (riem met enviolo) zijn te duur of kunnen niet meer dan 50 Nm aan. Die info had ik nog niet dus dat is wel belangrijk om te weten. Waarom ze die motoren dan op dat soort fietsen zetten is me een raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 19:51
Enviolo kan gewoon 55/85/100 Nm aan, afhankelijk van het model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Basekid schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:19:
Enviolo kan gewoon 55/85/100 Nm aan, afhankelijk van het model
Dat werd hier ook gezegd, dat je bij een Performance motor o.a. kan kiezen voor een Enviolo. Maar dat is dan ook meteen een hogere prijscategorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Phusebox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:59:
[...]

Of geld besparen en een Performance (CX) met Deore 10/11 nemen maar rekening houden met extra slijtage en onderhoud.

Of genoegen nemen met minder performance in de heuvels en een Active Line Plus met Alfine 8v (of 11v als die niet veel duurder is) en een semi gesloten kettingkast.
De electrische fiets fietst zonder ondersteuning nooit lekker vind ik, Als je een snelheid vast kan houden wil het wel maar het versnellen is geen pretje.
De Enviolo heeft inderdaad meer weerstand maar die je merk vooral aan het begin en aan het einde van het instelbereik. In midden van dit instelbereik is weerstand niet eens zoveel meer dan een Alfine/Nexus naaf. Dat verschil merk je niet. Als je zonder ondersteuning fietst, zal je toch ergens in het midden van het instelbereik zitten.

Voor de rest lijk je het al aardig voor jezelf op een rijtje hebben. Chapeau.
Zoek er nu een fiets omheen.
Nogmaals laat de verende voorvork en zadelpen los als eis. Als wens is het goed. Als jou ideale fiets (binnen het budget) een of beide dingen niet heeft zou ik de fiets er niet om laten staan. Zoals je gezien hebt, hebben veel fietsen wel een verende voorvork, dus die wens wordt waarschijnlijk wel ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:17:
Denk eigenlijk dat ik geen andere keus heb dan een Performance Line met Deore, want de andere alternatieven (riem met enviolo) zijn te duur of kunnen niet meer dan 50 Nm aan. Die info had ik nog niet dus dat is wel belangrijk om te weten. Waarom ze die motoren dan op dat soort fietsen zetten is me een raadsel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYRniId_jaExDpwjsTqFFAzdznY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f43CDYTxQ6shGgIfVjv8DidL.jpg?f=fotoalbum_large

Voila, Performance Line, 500 Wh, Deore 11 : 3250€

En VdV is echt een topmerk met perfecte afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Zet jezelf niet gelijk vast op combinatie Performance Line en Deore. Probeer ook eens een fiets met Performance Line en Nexus als de gelegenheid zich voordoet. Ja, het koppel word iets teruggedraaid maar het kan maar zo zijn dat de rest van de fiets beter bij je past waardoor je het gemis aan koppel niet eens merkt.

Net als alles is een fiets ook een optelsom van alle delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@Tommie12
Vergeet de Rohloff voor een E-bike. Het is een mooie naaf maar het bereik is te groot voor een E-bike. Dat maakt het zinloos om er zo veel geld in te stoppen.
Op mijn Speed Pedelec gebruik ik ongeveer de helft van de versnellingen tijdens dagelijks gebruik. Dan fiets dus al sneller dan een E-bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
Tommie12 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:24:
[...]

[Afbeelding]

Voila, Performance Line, 500 Wh, Deore 11 : 3250€

En VdV is echt een topmerk met perfecte afwerking.
Deze kost 2899 met 500wh accu en 3099 met 625 accu

Specificaties van de Cube Touring Hybrid EXC 500 Grey/Red Heren:
Frame: Aluminium Superlite, Gravity Casting Technology, Efficient Comfort Geometry, Tapered Headtube, Full Integrated Battery, Integrated Carrier 2.0
Vork: SR Suntour XCR32 LO-R Air, Tapered, 15x110mm, 100mm, Lockout
Motor: Bosch Drive Unit Performance Generation 3 (65Nm) Cruise (250Watt)
Accu: Bosch PowerTube 500
Display: Bosch Intuvia
Oplader: Bosch 2A
Remsysteem: Shimano BR-MT420, Hydr. Disc Brake (180/180)
Achterderailleur: Shimano XT RD-M8100-SGS, ShadowPlus, 12-Speed
Schakelaar: Shimano Deore SL-M6100-IR, Direct Attach, Rapidfire-Plus
Cranks: ACID E-Crank, 40T, 175mm (EE: 170mm)
Cassette: Shimano Deore CS-M6100, 10-51T
Ketting: shimano CN-M6100
Voornaaf: Shimano HB-MT400-B, 15mm, Boost, Centerlock
Achternaaf: Shimano FH-MT401, QR, Centerlock
Velgen: CUBE EX23, 36H, Disc, Tubeless Ready
Banden: Schwalbe Energizer Plus, Performance, Green Guard, 55-622
Stuurpen: CUBE Comfort Stem Pro, 31.8mm, Adjustable
Stuur: CUBE Comfort Trail Bar, 700mm
Handvatten: Natural Fit Comfort
Zadelpen: CUBE Suspension Seatpost HD, 30.9mm
Zadelpenklem: CUBE Varioclose, 34.9mm
Zadel: Natural Fit Sequence Comfort
Balhoofdlagers: M/Z: ACROS AZF-1038, Top Zero-Stack 1 1/8" (ZS 44mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2" (ZS 56mm) // EE: ACROS AZX-1040, BlockLock 135°, Top Zero-Stack 1 1/8" (ZS 44mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2" (ZS 56mm)
Pedalen: ACID PP Trekking
Voorlicht: CUBE Shiny 50 Lux, 12V, DC
Achterlicht: ACID Mudguard Rear Light PRO-E, 12V, DC
Standaard: CUBEstand Cmpt
Spatborden: ACID 65 BB-Mount
Bel: Easy Bell
Bagagedrager: CUBE Integrated Carrier 2.0, ACID RILink Adapter Compatible, SnapIt Compatible
Gewicht: 26,3 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Om de boel nog even wat op te schudden.
De Derailleur heeft nog een voordeel in Zuid-Limburg t.o.v een gesloten naaf. Dat is het bereik. Het verschil tussen de kleinste versnelling en grootste versnelling is groter dan bij een gesloten naaf. Dat merk je goed als je bijv. de Vaalserberg op fietst.
In de rest van het vlakke Nederland is het niet direct een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@5150time en @Tommie12
Persoonlijk vind ik de remmen van de Cube echt een stuk beter dan van de VdV
180mm schijven tegen 160 mm schijven
MT420 klauw (4-zuiger) tegen de MT (2-zuiger) klauw.

Dit is precies de aanpassing die ik op mijn vorige fiets gedaan heb omdat de MT200/160 bij ons te zwaar belast werden. De MT420/180 heeft gewoon meer reserves. Kan je nodig hebben als je heuvel af moet remmen.

@Phusebox
Puur qua specs is de Cube je fiets. Ook de prijs is goed. Cube wordt breed verkocht. Het moet dus niet zo moeilijk zijn om een verkooppunt te vinden.
Vind alleen de 2A lader die Cube levert te klein. Met een 4A lader duurt het met de 625 Wh accu nog altijd 4 uur van helemaal leeg tot helemaal vol.

[ Voor 27% gewijzigd door Athome op 24-09-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
Ga naar een dealer de 2A lader kan vast verwisseld worden voor een 4 A zonder bijbetaling . Ik heb 3495 euro voor mijn fiets betaald wilde korting dat deden ze niet logisch gezien de minimale voorraden maar mag wel voor ruim 300 euro aan accessoires uit de winkel kiezen (voor mij geen lader want die heb ik al )

Ga gewoon is naar een dealer en maak is een praatje wie weet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kan ik niet beter voor deze gaan dan?
https://www.cube.eu/nl/20...-pro-625-flashgreynblack/

Die heeft dan wel weer een iets mindere versnelling?

Die Tour heeft helaas van die lelijke rode accenten, ziet er erg cheap uit. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
Dat is een prima fiets die noemde ik gister al ik denk kwa prijs/kwaliteit echt wel 1 van de betere misschien wel de beste . En deore 11 speed daar kom jij echt wel overal mee boven hoor .

[ Voor 20% gewijzigd door 5150time op 24-09-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik snap dan alleen niet dat ze op het goedkopere modellen die Deore M8100 zetten en op het duurder model de M5100. Zelfs de Kathmandu Exc heeft de M6100 en ook niet M8100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Begin niet over de wirwar aan derailleurs. Ook daar zit een logica in maar dan moet je nog meer gaan verdiepen in de materie die niet zo veel invloed heeft op je fietsbeleving.

Het heeft gewoon alles met een prijspunt te maken
Beide hebben hun plus- en minpunten. Probeer ze beiden.
Er zit vooral verschil in motor en framegeometrie. Dat ga je het meeste merken. In mindere mate het verschil in remmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik vind het vervelend weer te moeten zeggen, maar je nadruk op specificaties is niet handig... je moet selecteren op functionaliteiten en rijgedrag. Tegen beter weten in een reactie:

Staar je niet blind op groepen. Alivio is meer dan goed. Het grote verschil bij dit soort onderdelen is de afwerking. Of je nou een Alivio of Deore XTR derailleur hebt ga je niet merken op de weg (in de blub op een keisteile helling waar je bijna stil staat is het een ander verhaal). Sterker nog, voor je slijtage onderdelen is Alivio een prima keuze, goedkoper en omdat het wat lomp is ook goed duurzaam.

Wat dat betreft de remmen; Athome heeft absoluut een punt dat 4-pots beter is, maar de MT200 remt erg goed en als je hem uitrust met 180mm schijven ga je overal probleemloos beneden komen, ook vanaf de Cauberg (@Athome, ik heb met bagage door de Ardennen gecrost met mt200+160mm op onze vakantiefietsen). Ik zou niet teveel van dit soort eisen gaan opstellen en dan tot de conclusie komen dat het er niet is.

Vergeet niet dat je jaren rondrijdt op een Nexus7 die slecht schakelde en dat je dus behoorlijk wat moeite hebt om echt goed te realiseren wat normaal is. Elke fiets die de laatste week de revue is gepasseerd is een enorme upgrade... en die Nexus 7 had ook nooit zo beroerd hoeven te rijden.

Ik bedoel het niet als slam; maar je bent te kritisch op dingen die er niet toe doen, namelijk de specs op papier en hebt geen idee over hoe voelt, terwijl juist dat laatste het deel is waar het om draait. Het is geen OLED of een Aygo... het is een fiets. Mocht er onverhoopt echt iets de geest geven kan het worden vervangen... als het rammelt kan een FM het opnieuw afstellen.
Pagina: 1 ... 83 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam