Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 20:46

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik snap die fietsenmaker voor 100%.

Stella verkoopt direct aan de klant en schakelt daarmee de FM uit bij de verkoop.
Niks mis mee, dat is een keuze, maar dan moeten ze ook zelf de service opzetten, en dat doen ze niet omdat dat te veel geld kost. Sommige FM zijn daar principieel in.

En nu mag je die paragraaf kopiëren, en het woord Stella vervangen door Cowboy, Vam Moof, Velorettii etc.

Als een merk fietsen direct verkoopt, en geen serviceorganisatie op zet (met redelijke dekkingsgraad), dan overweeg ik ze zelfs niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 24-09-2021 13:12 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Tommie12 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:11:
[...]

Ik snap die fietsenmaker voor 100%.

Stella verkoopt direct aan de klant en schakelt daarmee de FM uit bij de verkoop.
Niks mis mee, dat is een keuze, maar dan moeten ze ook zelf de service opzetten, en dat doen ze niet omdat dat te veel geld kost. Sommige FM zijn daar principieel in.

En nu mag je die paragraaf kopiëren, en het woord Stella vervangen door Cowboy, Vam Moof, Velorettii etc.

Als een merk fietsen direct verkoopt, en geen serviceorganisatie op zet (met redelijke dekkingsgraad), dan overweeg ik ze zelfs niet.
Als een FM z'n tarieven op orde heeft, verdient hij in principe beter aan reparaties dan aan verkoop. Desnoods hanteert hij een gewijzigd tarief voor "vreemde" fietsen, of eigenlijk andersom, als je een fiets bij deze winkel hebt gekocht, krijg je korting op service en reparatie.

Tenzij de FM ervaring heeft dat het moeilijk te repareren fietsen zijn (merkspecifieke onderdelen zijn bijv. moeilijk verkrijgbaar), dan is dat natuurlijk gewoon een valide motivatie bepaalde merken te weren.
roffeltjes schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:11:
Ik vind het vervelend weer te moeten zeggen, maar je nadruk op specificaties is niet handig... je moet selecteren op functionaliteiten en rijgedrag. Tegen beter weten in een reactie:

Staar je niet blind op groepen. Alivio is meer dan goed. Het grote verschil bij dit soort onderdelen is de afwerking. Of je nou een Alivio of Deore XTR derailleur hebt ga je niet merken op de weg (in de blub op een keisteile helling waar je bijna stil staat is het een ander verhaal). Sterker nog, voor je slijtage onderdelen is Alivio een prima keuze, goedkoper en omdat het wat lomp is ook goed duurzaam.

Wat dat betreft de remmen; Athome heeft absoluut een punt dat 4-pots beter is, maar de MT200 remt erg goed en als je hem uitrust met 180mm schijven ga je overal probleemloos beneden komen, ook vanaf de Cauberg (@Athome, ik heb met bagage door de Ardennen gecrost met mt200+160mm op onze vakantiefietsen). Ik zou niet teveel van dit soort eisen gaan opstellen en dan tot de conclusie komen dat het er niet is.

Vergeet niet dat je jaren rondrijdt op een Nexus7 die slecht schakelde en dat je dus behoorlijk wat moeite hebt om echt goed te realiseren wat normaal is. Elke fiets die de laatste week de revue is gepasseerd is een enorme upgrade... en die Nexus 7 had ook nooit zo beroerd hoeven te rijden.

Ik bedoel het niet als slam; maar je bent te kritisch op dingen die er niet toe doen, namelijk de specs op papier en hebt geen idee over hoe voelt, terwijl juist dat laatste het deel is waar het om draait. Het is geen OLED of een Aygo... het is een fiets. Mocht er onverhoopt echt iets de geest geven kan het worden vervangen... als het rammelt kan een FM het opnieuw afstellen.
Exact. Eerste en belangrijkste punt is hoe de geometrie is en hoe deze bij je past. Ik heb zelf jaren terug bewust een oude Giant Custom SL (non ebike) gekocht, puur omdat ik wist dat frame-afmeting en stand van de voorvork perfect bij mij passen. Dat betekent dat ik ontspannen op een fiets kan zitten, zadel en stuur kan afstellen zodat ik goed kan rijden, etc. Schakelgroep? Boeide mij niet zoveel, zolang het maar niet bottom of the line was. In het ergste geval rij je namelijk tot de huidige groep versleten is en doe je dan een upgrade in het kader van onderhoud (al halen veel mensen dat niet eens).

Wil je een fiets, bepaal je budget en basis-eisen (dus niet exacte specs, maar bijv. naaf of derailleurversnelling, velg- of schijfremmen, traditioneel frame of monotube, etc) en ga dan kijken welke fiets het prettigst rijdt.

Welke schakelgroep er exact op zit, is pas interessant als je de fiets voor sporten gebruikt of als je het wilt vervangen. Voor een normale weg-fiets is het echt niet cruciaal.

En onder aan de streep is mijn ervaring dat als er een dure schakelgroep op zit, er vervolgens op een ander onderdeel is bezuinigd. Om terug te komen op mijn Giant, 10 - 15 jaar terug hadden die zo'n beetje de beste frames op de markt binnen hun prijssegment. Daar stond tegenover dat de schakelgroepen relatief karig waren en vaak een mix van meerdere groepen (voorderailleur uit een goedkopere groep bijv.). Andere merken hadden duurdere groepen, maar minder stijve frames.

[ Voor 58% gewijzigd door deepbass909 op 24-09-2021 13:37 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04
Ik snap het wel als FM zijnde, want als je dan iets zegt over kwaliteit van onderdelen dan gaan mensen weer zeuren en klagen. Ik denk ook dat de meeste FM wel genoeg werk hebben tegenwoordig.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
Ik wil een fietsenmaker inderdaad best mijn geld geven als hij mijn Stella/VM/Veloretti etc wilt repareren. Vind in deze gevallen de FM flauw.

Stella en Veloretti gebruiken bijv gewoon bekende onderdelen (Enviolo, Bosch, Bafang, Gates) dus daar kan elke moderne fietsenmaker wel mee overweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik hou er ook niet van, het is gewoon een vorm van koppelverkoop.
Mrja als je genoeg klanten hebt en kunt kiezen uit:
- uurtarief + marge verkoop of
- alleen uurtarief
dan zijn ze dief van hun eigen portomonee als ze een andere keus zouden maken ;)

Daarbij heb ik wel vaker gelezen dat "bouwmarkt fietsen" en goedkope internet fietsen geweigerd worden. Dat snap ik dan weer wel. Vaak lage kwaliteit waardoor je blijft repareren en vaak zijn die kopers van die fietsen ook de "dubbeltje op eerste rij" mensen die bij iedere reparatie er ook zo inzitten.

In het geval van Stella, tja. Misschien heeft die fietsenmaker in het verleden meerdere cases gehad waar hij veel uren is verloren aan gedoe met een Stella fiets en hij het nu principeel niet meer doet. Ook al is het maar een spaak.

Gelukkig deed mijn fietsenmaker niet moeilijk over mijn internet fiets :)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 24-09-2021 13:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
Stella heeft overigens gewoon servicecenters: https://www.stella.nl/e-bike-servicecenters
Misschien doen ze moeilijk over garantie als je ergens anders gaat, en die ellende wil je als FM ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:16

B64

laurens0619 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:35:
Ik hou er ook niet van, het is gewoon een vorm van koppelverkoop.
Dit heeft helemaal NIETS met koppelverkoop te maken. Iedere ondernemer is vrij in zijn keuze om een bepaalde opdracht wel of niet aan te nemen (mits die opdracht niet volgt uit wettelijke bepalingen of eerdere contractuele afspraken natuurlijk).
Daarbij heb ik wel vaker gelezen dat "bouwmarkt fietsen" en goedkope internet fietsen geweigerd worden. Dat snap ik dan weer wel. Vaak lage kwaliteit waardoor je blijft repareren en vaak zijn die kopers van die fietsen ook de "dubbeltje op eerste rij" mensen die bij iedere reparatie er ook zo inzitten.

In het geval van Stella, tja. Misschien heeft die fietsenmaker in het verleden meerdere cases gehad waar hij veel uren is verloren aan gedoe met een Stella fiets en hij het nu principeel niet meer doet. Ook al is het maar een spaak.
Precies dat dus. Met de kanttekening dat de gemiddelde Stella-koper ook liever voor een dubbeltje op de eerste rij zit. Dat is namelijk precies waar Stella z'n kopers mee trekt: niet dat ze de beste of de meest complete, luxueuze fietsen verkopen, maar dat ze de goedkoopste zijn, met gegarandeerd double-digit-procenten korting.
Dan is die fietsenmaken een uurtje bezig om die spaken te vervangen, de velg te rechten en en-passant nog even wat andere schroefjes weer vast te draaien, en vervolgens een half uur om uit te leggen waarom dat zo duur is...

De context ontbreekt een beetje bij die tweet - wie weet zit die fietsenmaker om de hoek van een Stella-winkel, en kan-ie alle shit opknappen die Stella produceert.

[ Voor 5% gewijzigd door B64 op 24-09-2021 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Basekid schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:29:
Ik wil een fietsenmaker inderdaad best mijn geld geven als hij mijn Stella/VM/Veloretti etc wilt repareren. Vind in deze gevallen de FM flauw.

Stella en Veloretti gebruiken bijv gewoon bekende onderdelen (Enviolo, Bosch, Bafang, Gates) dus daar kan elke moderne fietsenmaker wel mee overweg
Ik snap de fietsenmakers wel: het is beetje hetzelfde verhaal als een Aldi/Lidl/Cranenbroek-fietsje: gooi er wat merkonderdelen op en men claimt dezelfde kwaliteit te hebben. Wat natuurlijk onzin is, want een fiets is heel wat meer dan een versnellingsnaaf van Shimano of een kabeltje van Gates. :+ Als het frame vervolgens ruk is of er wielen onder zitten dat gemaakt is van staal van gezonken Russische vrachtschepen is het ondanks de A-merk onderdelen nog steeds een flutfiets. :P En je weet hoe dat gaat: als zo'n C-merk fietsje om de haverklap kapot gaat dan ligt dat natuurlijk aan de fietsenmaker en niet aan de bedroevende kwaliteit van het fietsje. :+

Ter vergelijking: als een Porsche Michelin-banden heeft en Brembo-remmen, dan betekent dat niet dat een Dacia met Brembo-remmen en Michelin-banden hetzelfde is of dezelfde kwaliteit heeft. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@B64 je hebt gelijk mbt koppelverkoop, inderdaad fout voorbeeld

Misschien gewoon een schifting is voor deze fietsenmaker om de "zeurklanten" weg te filteren, als Stella veel "dubbeltje op eerste rij" klanten heeft dan klinkt dat wel logisch.

En zoals altijd met twitter is het weer lekker 1 kant van het verhaal. Misschien is die beste man daar vaker geweest en gezeurd om een andere fiets en gebruikt hij "geen stella" nu als manier om hem te weren.
Social media....

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 24-09-2021 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Basekid schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:29:

Ik heb 2 favoriete fietsenmakers in Groningen en beide doen nooit moeilijk om een Cowboy of Veloretti ebike te repareren. Ze gaven aan dat alles dat enigszins standaard is (Gates belt drive, banden, trappers, spaken, remmen etc etc.) graag te repareren wanneer nodig. Uiteraard kunnen ze geen drol met de accu, Bafang M200 of custom display maar dat verwacht ik ook niet :) Maargoed ik geef ook altijd aan dat ze gewoon goede kwaliteitsonderdelen mogen gebruiken voor vervanging en dat de reparatie moet kosten wat het kost. Ik betaal in het leven graag voor expertise.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stin00 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:42:
[...]

Ik heb 2 favoriete fietsenmakers in Groningen en beide doen nooit moeilijk om een Cowboy of Veloretti ebike te repareren. Ze gaven aan dat alles dat enigszins standaard is (Gates belt drive, banden, trappers, spaken, remmen etc etc.) graag te repareren wanneer nodig. Uiteraard kunnen ze geen drol met de accu, Bafang M200 of custom display maar dat verwacht ik ook niet :) Maargoed ik geef ook altijd aan dat ze gewoon goede kwaliteitsonderdelen mogen gebruiken voor vervanging en dat de reparatie moet kosten wat het kost. Ik betaal in het leven graag voor expertise.
Prijs je gelukkig.

Mijn FM herstelt ook geen Aldi of Lidl fietsen.
Hij zegt simpel:
- werk genoeg
- dikwijls moet hij die onderdelen bestellen omdat ze wat speciaal zijn, dat is een pak extra werk, en die fiets staat daar dan in de weg, klant niet tevreden omdat het lang duurt
- het is altijd te duur
- sommige fietsen zijn zo zwak opgebouwd dat er na 3 jaar zo veel te herstellen is dat een nieuwe Aldi fiets goedkoper is, en dat wil niemand horen. Lidl verkocht een paar jaar geleden fietsen met een verende achtervork... echter daar kwam snel speling op, en dat krijg je niet hersteld. Ondertussen rammelt zowat alles, en dat allemaal vervangen is gewoon een pak werk. Denk maar aan te goedkope bevestiging van spatborden, stuur, zadel etc.
- en dan is er het principiële: als ze fietsen kunnen verkopen, dan moeten ze ook maar de service leveren.

Nu zie ik dat Stella inderdaad wat servicepunten heeft, dat is alvast iets. Ik zou dan daar naartoe gaan met mijn Stella fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gebeld met aantal dealers in de buurt, het 2022 model van de Cube (zowel Touring als Kathmandu) is zo goed als uitverkocht...

Edit: nog een gevonden waar er nog 1 mogelijkheid is voor volgend jaar, dus daar ga ik morgen even langs.

[ Voor 34% gewijzigd door Phusebox op 24-09-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 07:45
Welke omgeving woon je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Zuid-Limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
Dat woon je wel in het mooiste fietsgebied van Nederland . Ik wist nog wel een dealer in omgeving Roosendaal die nog diversen modellen binnen krijg oktober /november maar dat is niet in de buurt .
Ik hoop dat je positief verrast zal zijn door de fiets .

Suc6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Je ziet hier duidelijk het bewijs dat de marge die men zich gunt aan de FM dik terug betaald wordt. Mijn FM neemt ook niet zomaar fietsen aan die elders gekocht zijn en als je kijkt naar de drukte dan is dit dik te rechtvaardigen.

Vanochtend moest ik even een boodschap doen en ik vond mijn Nexus 8 naaf wat raar lopen dus ik bel met mijn FM die het druk heeft, maar toch een gaatje had. Ik kon er direct terecht en ik ben daar 1 uur binnen geweest:

>Ik heb een hele goede klik met mijn FM, dat is dik in orde
>Banden oppompen, KM teller ijken, naaf afstellen; gratis
>2 bakken koffie lekker meegekeken op hoe hij te werk ging, leuke ervaringen uitgewisseld
>Omdat ik bleef plakken kwamen er nog vragen in mij op en kon die stellen
>Ik word niet de zaak uitgekeken
>Naaf rijdt weer zalig
>Bij de volgende beurt gaat de naaf een badje krijgen en mag ik meekijken :)

Dit krijg je dan. Behalve dat het kei gezellig is heb ik weer wat geleerd over fietstechniek (@roffeltjes , pas maar op, dadelijk ben ik de expert :+ ) ;)

Als je mijn FM gaat horen over Stella dan worden de reacties kort. Je mag soms weken wachten op adequate hulp en als je gaat proefrijden dan zijn dit meters en geen uur want de medewerker die op de bus zit heeft beperkt tijd en als je twijfelt dan krijg je een drammerige medewerker want die fiets moet wel verkocht worden. Voor hetzelfde geld als mijn Gazelle heb je bij Stella een Morena met automatische EnViolo, Bosch CX motor en een 625 Wh accu. Je krijgt bij Stella meer voor je geld, maar als je vaak pech krijgt ben je de l*l. Als ik wat heb bel ik even op en 9 van de 10 keer kan ik meteen terecht. Nog een voordeel is een leenfiets. Deze is altijd elektrisch en gegarandeerd. Zoals net wat kosten gemaakt tegen nul betaling. Hoop gelachen en er even lekker uit geweest. Dat ga je bij Stella missen. Mijn FM is er niet over te spreken, maar hoe terecht dat is weet ik niet want ik heb geen Stella. Ik ga geen dingen roepen die ik niet gestaafd heb. Alleen van horen zeggen.

Maar...niet iedereen kan 3500 euro neertellen voor een fiets. Zoveel mensen zullen dat niet zijn. Ook fietsen in de lagere klasse moeten deugdelijk zijn. 2500 euro is ook heel veel geld voor velen en er zijn genoeg mensen die maximaal 1500 euro willen besteden aan een nieuwe e-bike. Daarom hebben die fietsenmakers vaak 2e hands' e-bikes staan die worden nagelopen en kunnen best nog wel even mee. Mijn vorige e-bike heeft inmiddels een 2e leven bij een vrouw die het niet zo breed heeft want ze kocht ook 2e hands' fietstassen. Niets tegen die mensen alleen dat de markt breder is dan ze doet blijken. Ik wil dus zeggen dat ook 2e hands' fietsen prima kunnen zijn. Ze worden (als het goed is) altijd nagezien.

Over jou gesproken: ik kan je aanwezigheid ab-so-luut zeer waarderen, maar soms ben je wat te stellig. Al heb je 100% gelijk of niet het gaat over de manier waarop het gebracht wordt. Een ander mag zeker zijn mening hebben al zou die ander ongelijk hebben. We zijn een mondig volkje, maar anderen mogen daar ook rekening mee houden.
Mijn moeder zei vroeger altijd dat een tevreden mens niet is te verslaan. Als iemand blij wordt van trommelremmen of roller-brakes met een Nexus 7 naaf dan is dat zo en dat is die persoon haar/zijn goed recht hoe krom het ook zou klinken. Wat is jouw ogen niet perfect is kan voor een ander prima zijn. Het is niet aan jou om dat te corrigeren al zou je nog zo'n gelijk hebben.
Je mag het pretenderen, maar niet opleggen en soms zijn de sociale vaardigheden vreemd.
Daarom reageerde sommige wat nors want wie ben jij om iemand iets toe te zeggen waar hij/zij niet op staat te wachten. Maar ga vooral door want jouw reacties zijn leerzaam. Ik ben wel op jouw advies afgegaan bij het uitzoeken van een nieuwe fiets en met resultaat; goede remmen, fijne banden, riemaandrijving etc.
Niet iedereen is even gedreven en dat kan fout gaan als er wrijving komt. Ik zeg dit als een tip en dit is géén commentaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

jimh307 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:56:
Je ziet hier duidelijk het bewijs dat de marge die men zich gunt aan de FM dik terug betaald wordt. Mijn FM neemt ook niet zomaar fietsen aan die elders gekocht zijn en als je kijkt naar de drukte dan is dit dik te rechtvaardigen.
Dan heb ik mazzel met mijn fietsenmaker, want daar gaat dit ook allemaal voor op, maar die doet niet moeilijk (fiets is fiets) en is niet duur dus veel marge hoef ik hem niet te gunnen. Wel eerlijke prijs voor het werk.

Idem voor mijn fietsenmaker die mijn MTB en wielrenner onderhoud (vanuit zijn garage, wel officieel). Alleen die wil geen enkele fiets die zaken als kettingkasten, jasbeschermers, verlichting en dat soort "plastic rotzooi die afbreekt". Dus neemt alleen wielrenners en MTB aan. Maar laatst ook mijn step, terwijl dat niet eens een fiets is. En die heeft ook echt geen wielen van >100 euro per wiel. Geen probleem.

Terwijl er zit hier ook een "dure" fietsenmaker in het dorp, want gewoon een sacherijnig stuk stront is, die nog eens een MTB niet goed kan afstellen (2x geweest met mijn cube, niet goedkoop, maar volgens hem rommel want hij heeft het niet). 1x naar die ander en nooit geen problemen met mijn versnelling meer gehad. Ondanks dat hij door een val niet 100% recht meer is.

Maar bij die dure is het altijd druk, want iedereen moet er met zijn dure dealerfiets naar toe want ........

Kortom N =1 is van geen enkele waarde.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:18:
[...]

Dan heb ik mazzel met mijn fietsenmaker, want daar gaat dit ook allemaal voor op, maar die doet niet moeilijk (fiets is fiets) en is niet duur dus veel marge hoef ik hem niet te gunnen. Wel eerlijke prijs voor het werk.

Idem voor mijn fietsenmaker die mijn MTB en wielrenner onderhoud (vanuit zijn garage, wel officieel). Alleen die wil geen enkele fiets die zaken als kettingkasten, jasbeschermers, verlichting en dat soort "plastic rotzooi die afbreekt". Dus neemt alleen wielrenners en MTB aan. Maar laatst ook mijn step, terwijl dat niet eens een fiets is. En die heeft ook echt geen wielen van >100 euro per wiel. Geen probleem.

Terwijl er zit hier ook een "dure" fietsenmaker in het dorp, want gewoon een sacherijnig stuk stront is, die nog eens een MTB niet goed kan afstellen (2x geweest met mijn cube, niet goedkoop, maar volgens hem rommel want hij heeft het niet). 1x naar die ander en nooit geen problemen met mijn versnelling meer gehad. Ondanks dat hij door een val niet 100% recht meer is.

Maar bij die dure is het altijd druk, want iedereen moet er met zijn dure dealerfiets naar toe want ........

Kortom N =1 is van geen enkele waarde.
N=1? Nope ;)

Ook jouw FM is selectief met de fietsen die hij aanneemt. Hij wil zich kwalificeren in 'goede' fietsen en dat is zijn goed recht. Als Piet met zijn MTB wel welkom is maar Henk met zijn Lidl fiets niet dan krijg je al scheve verhoudingen (dat zou kunnen). Ik kan me voorstellen dat een FM ergens een lijn moet trekken en de mijne is daar wat duidelijker in. Deze dingen die aan mijn fiets moesten gebeuren waren gratis. Ook als mijn naaf een badje krijgt kost me dat hooguit 40 euro extra, ze combineren dit meteen met de volgende beurt over 2000 km.
Mijn FM is een groot bedrijf en er staan wel zoveel fietsen dat ik me afvraag hoe hij eraan komt. Die heeft het druk en ze zijn niet zo geldlustig als sommige andere FM's. Hier dichtbij zit ook een FM, maar dat is ook een norse vent die je zo snel als mogelijk de zaak uit wil hebben. Daar koop ik niets voor. Mijn FM zit 11 km verderop, maar dat heb ik er wel voor over. Of mijn FM nu andere fietsen aanneemt of niet....mijn belang is een goede service en die krijg ik ook, dan maar iets verder fietsen. Bij echte pech heb ik een ANWB lidmaatschap en mocht dat niet lukken dan komen ze hem halen in ruil voor een elektrische leenfiets.

Dus hier ook een tevreden klant en wat me dan ook opvalt is de vraag naar reparaties van derde merken bij jouw FM. Dan is de service van die merken slecht en mensen zoeken dan een uitweg; geheel terecht en als jouw FM daar tijd voor heeft dan zal dat passen in het verdienmodel van de zaak. Dat hij geen goedkope prut aanneemt is de zogenaamde dekking van de zaak. Als hij niet selectief zou zijn dan zou het slecht gaan met zijn zaak en dan zie je ook meteen een tweedeling in de markt. Wie gaat die goedkope fietsen dan repareren?

Ook mijn FM was selectief. Toen mijn oude FM failliet ging kon ik ook daar terecht, dus mij heeft hij ook toegelaten en omdat ik zo tevreden was met zijn hulp kocht ik mijn nieuwe fiets bij hem. Ook het inruilbedrag voor mijn oude fiets was erg hoog. Had ik niet durven hopen. Topservice mag ik wel zeggen tegen hele nette prijzen.

Hoe eender FM zijn zaak runt staat bij mij buiten kennis, maar elke FM zal anders handelen hiernaar. Hij moet echt wel winst maken want anders zijn er 10 anderen voor hem. :)

@Carfanatic Die reactie vind ik vrij boud als ik mag zeggen. Al heeft die FM in principe gelijk, het komt zeer onaardig over en als een FM dat tegen mij zo zou zeggen heeft ie een probleem want dat gaat als een lopend vuurtje door het dorp heen. Als hij nou zou zeggen dat dit niet echt de bedoeling is en aardig blijft dan kan hij zijn reactie beter uitleggen aan die klanten en zullen de negatieve recensies beperkter blijven. Jaap Friso gaat zijn slechte ervaring natuurlijk breed delen en dan ben je als FM niet slim bezig voor de toekomst van zijn zaak. Tactiek is niet aan die FM besteed. Het gaat niet alleen over cijfertjes. Daar heb je hem weer met zijn sociale vaardigheden :+
Ik run zelf een accugroothandel, dus ik weet wel hoe ik met klanten moet omgaan. Dat kan op velerlei manieren, maar niet op zo'n toon en niet over iets zo onbenulligs over een paar spaken.
Als ik die tweet lees betwijfel ik de kwaliteit van Stella des te meer, maar wat dit te maken heeft met de Sociale Partij vat ik niet (verder in de tweet). Geen hoog niveau gesprek :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

jimh307 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:45:
[...]

N=1? Nope ;)

Ook jouw FM is selectief met de fietsen die hij aanneemt. Hij wil zich kwalificeren in 'goede' fietsen en dat is zijn goed recht. Als Piet met zijn MTB wel welkom is maar Henk met zijn Lidl fiets niet dan krijg je al scheve verhoudingen (dat zou kunnen).
Nee, Lidl MTB= welkom. Maar niet een stadfiets. Al is hij van het duurste merk. Hij doet alleen fietsen zonder kettingkasten, bagage dragers, verlichting, jasbeschermers en dat soort dingen. Dus alleen sportfietsen. Zijn selectie ligt dus in soort en niet in prijs.

Deze man doet ook alleen onderhoud en geen verkoop. Natuurlijk wel in de onderdelen die hij vervangt, maar geen inloopverkoop en/of verkoop van fietsen. Maar het is op zijn gebied (sportfietsen) ook een top fietsenmaker en ze komen van ver om hun fiets door hem te laten onderhouden. Nu heb ik een redelijke cube (zeg 1100 nieuw), maar er staan ook fietsen van >6000 euro in onderhoud als ik weer eens lang kom. Maar de <400 euro MTB van mijn vriendin was ook gewoon welkom voor een beurtje. Voor de paar keer dat we samen gaan is die goed genoeg.

En dat erkent hij ook, dus zet hij er ook goede, goedkope standaard onderdelen op als daar iets aan vervangen moet worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Cyberpope op 24-09-2021 17:32 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:25:
[...]

Nee, Lidl MTB= welkom. Maar niet een stadfiets. Al is hij van het duurste merk. Hij doet alleen fietsen zonder kettingkasten, bagage dragers, verlichting, jasbeschermers en dat soort dingen. Dus alleen sportfietsen. Zijn selectie ligt dus in soort en niet in prijs.
Ik vind zijn manier van handelen wel wat vreemd. Heel erg veel fietsen (elektrisch of niet) hebben een kettingkast, jasbeschermers en dat soort dingen. Des te soepeler hij gaat worden in zijn keuzes <> des te meer winst valt er te pakken. Maar hij zal er wel een reden voor hebben die ik even niet zo 123 kan bedenken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

jimh307 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:30:
[...]

Ik vind zijn manier van handelen wel wat vreemd. Heel erg veel fietsen (elektrisch of niet) hebben een kettingkast, jasbeschermers en dat soort dingen. Des te soepeler hij gaat worden in zijn keuzes <> des te meer winst valt er te pakken. Maar hij zal er wel een reden voor hebben die ik even niet zo 123 kan bedenken. :)
Omdat hij het leuk vind om een aandrijving perfect af te stellen, zodat hij vlekkenloos schakelt? Omdat hij er plezier in heeft om dat wiel net iets soepeler te laten lopen? Omdat hij vooral zelf veel fietst (wielrennen / MTB) en vooral dat leuk vind? En al genoeg te doen heeft?

Essentie is dat beiden die ik gebruik vertrekken vanuit plezier van fietsen en vakmanschap als fietsenmaker. En dan zien ze geen reden om goedkopere fietsen te weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:36:
[...]

Omdat hij het leuk vind om een aandrijving perfect af te stellen, zodat hij vlekkenloos schakelt? Omdat hij er plezier in heeft om dat wiel net iets soepeler te laten lopen? Omdat hij vooral zelf veel fietst (wielrennen / MTB) en vooral dat leuk vind? En al genoeg te doen heeft?

Essentie is dat beiden die ik gebruik vertrekken vanuit plezier van fietsen en vakmanschap als fietsenmaker. En dan zien ze geen reden om goedkopere fietsen te weigeren.
Ik snap hem. Dat is een onderscheiding waard (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tja, een fietsenmaker is nog altijd een zelfstandig ondernemer.
Als hij/zij er voor kiest om enkel blauwe fietsen te servicen en hij kan daar van leven... dat is zijn zaak toch.

Ik ken nog een oude sleutelaar die in zijn garage wat doet, maar die wil enkel non-ebikes herstellen. Dat lijkt me niet toekomstgericht, maar het zij zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Phusebox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 05:54:

@Amos_x Op bike exchange mis ik toch wel filters zoals motor positie om echt een goede selectie te kunnen maken. Jij zei dat dit wel mogelijk was?
Dan verwar ik die filter waarschijnlijk met de filters op die kieskeurig.nl e-bike vergelijkings-website. Hoe dan ook, die bike exchange website levert hooguit enkele tientallen keuzes met slechts een beperkt aantal filters, dus dan zie je vanzelf wel wat wat is (midden, achter, ...). Zoveel outlet fietsen die niet verkocht raken, zijn er in de huidige markt echt niet te vinden.

Ik gebruik de website vooral om snel wat opties tevoorschijn te halen bij het e-bike browsen, vanuit de aanbod-zijde, dus het effectieve winkel-aanbod laten mee bepalen en filteren wat ik te zien krijg (en niet door tientallen shops te moeten bladeren). Ipv van wat jij hoogstwaarschijnlijk doet, vanuit ALLE merken te willen gaan selecteren en dan jezelf gek maken.

Geeft ook meteen een mooi idee van prijs, en indien er iets bijstaat wat me bevalt, en ik kan een weekendje tijd maken, kan ik er ook wel eens langsgaan om op te halen. Maak ik er wel een daguitstapje van als het ver zou zijn.

deepbass909 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:25:

Exact. Eerste en belangrijkste punt is hoe de geometrie is en hoe deze bij je past. Ik heb zelf jaren terug bewust een oude Giant Custom SL (non ebike) gekocht, puur omdat ik wist dat frame-afmeting en stand van de voorvork perfect bij mij passen. Dat betekent dat ik ontspannen op een fiets kan zitten, zadel en stuur kan afstellen zodat ik goed kan rijden, etc. Schakelgroep? Boeide mij niet zoveel, zolang het maar niet bottom of the line was. In het ergste geval rij je namelijk tot de huidige groep versleten is en doe je dan een upgrade in het kader van onderhoud (al halen veel mensen dat niet eens).
Zo denk ik er ook over. Die over-analayse van welke schakelgroep nu wel de beste zou zijn (vaak door mensen die niet de minste ervaring hebben) gewoon overslaan. Iets (wat dan ook) kopen dat geen complete rommel is (trapje boven decathlon bvb). Dan oprijden (ben je best wel even mee bezig) en beslissen of het hetzelfde mag zijn, of iets beter. Dan is er vaak ook weer wat ruimte om er wat aan uit te geven, ipv die bedragen te moeten opleggen op een reeds dure aanschafprijs.
Amos_x schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:09:
Dat is meteen het voordeel van een fiets. Alles is modulair en 'open'. Je kan na verloop van tijd alle afmontage compleet vervangen door equivalente onderdelen van meerdere merken indien je dat wenst. Wat ik doe (voor m'n mechanische fietsen) is ergens in de middenmoot van de markt een fiets kopen. Geen complete rommel, .. En dan beschouw ik alle af-montage als 'consumables'. Die rijdt je gewoon 'op', en vervang je dan gaandeweg door ofwel hetzelfde, ofwel betere onderdelen van zodra je wat meer ervaring hebt met de fiets. Dat spreid meteen de kosten ook wat.

Phusebox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:24:
Ik snap dan alleen niet dat ze op het goedkopere modellen die Deore M8100 zetten en op het duurder model de M5100. Zelfs de Kathmandu Exc heeft de M6100 en ook niet M8100.
En hier gaan we weer. "Deze heeft 'dit', maar deze heeft 'dat', wat slechter is dan xxx, maar dit nummertje is hoger .... :Z "
Allemaal dus random nummers van een onderdeel waar je waarschijnlijk nog nooit mee gereden hebt, en dus ook helemaal niet kan inschatten of het voor jou wel of niet voldoet. Als je geen metallurgie ingenier bent, of materiaalkundige, of ervaringsdeskundige, kan je vanuit die arbitraire typenummers helemaal niets afleiden. Puur wat termen ingegeven door een marketingafdeling ergens bij shimano. Die lachen zich bij shimano waarschijnlijk helemaal van hun stoel als ze zien hoe serieus forumleden oeverloos over en weer blijven argumenteren over hun nietszeggende en arbritrair opgedeelde product ranges.

En zoals gezegd, rijdt een groep 'op' en vervang ze indien je daar later zin in zou hebben. Het kan zomaar ook eens meevallen.

Dit is trouwens echt herkenbaar, echt de 'tweaker' manier van 'opzoekingswerk' doen (waar we hier op GoT allemaal zo hard op geconditioneerd worden, tot op het punt waar het volledig z'n doel voorbij schiet).
Je kent het wel, " deze intel i5 10650K kan unlocked op 5.2 Ghz terwijl deze 11900F beter dit blablabla, maar wat te denken van de i9 10900 met blablabla en dan dit moederbord 94902024dprorqn..." <vul extra random lettersoep in>" (*) Terwijl je eigenlijk gewoon een midrange, degelijke, pc nodig hebt en eigenlijk zowat alles wel voldoet tegenwoordig.

(*) random nonsens ter illustratie ;)

jimh307 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:56:
Typefoutje mag ik hopen?? :X :? Hoe kan je dit nu goedpraten? Dat is een belachelijk selectiecriterium? Wat als je door omstandigheden vaak verhuist? Of vaak in het buitenland bent met eigen, reeds gekochte, fietsen? Ik heb hier nog een oudere trek x-caliber 9 staan. Daarmee mag ik dus niet aankloppen bij een random FM?

En dan is het ook nog zo dat de marges op verkoop echt heel laag zijn. Bij FM, motordealers, autodealers, enz.. verdienen ze een veelvoud met onderhoud in vergelijking met de bijna onbestaande marges op directe verkoop. (dankzij internet dozenschuivers...)

Het enige argument wat ik wel kan volgen ivm het aannemen van fietsen is selecteren op kwaliteit (werk genoeg, wss zeurderige klant, veel werk, kost teveel tijd, moeilijk te herstellen), of in het geval en e-bikes selecteren op merk (meer of minder ervaring met bepaalde systemen/motoren/electronica)

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 05:54:
[...]

Wat is een Razer? Batavus Razer?

Van de Medeo zijn erg weinig reviews te vinden en ik zie of hoor er weinig over. Blijkbaar vond jij de Razer ook fijner ;)
Ja die.
Ik heb in eerste instantie hetzelfde gedaan als jij, vanaf mijn bureau mijn perfecte fiets samengesteld, en kwam bij de Medeo uit.
Toen ben ik naar een testcentrum gegaan en heb ik als eerste de Medeo geprobeerd, reed prima. Toen 2 anderen, ook wel oké, ik merkte op dat ik toch erg rekening moest houden hoe snel ik de bocht in moest gaan, dat hoeft niet als je 15 gaat op een fiets, wel met 25. Toen kwam de verkoper met de Razer aan, die had mindere specificaties maar na een ritje was het duidelijk, dit wordt hem, ookal had hij geen schijfremmen, geen grote accu en geen derailleur, maar dit ding 'staat op rails'. Hij was ook bijna 1000 euro goedkoper :*)
Rijgedrag staat niet in de specificaties, en ik had er niet eens naar gekeken want hij voldeed helemaal niet aan mijn eisen, maar is het toch geworden, dus dit is een mooi voorbeeld waarom iedereen hier aanraadt gewoon eens te gaan testen.

Edit: en nu een paar duizend kilometer later zeer tevreden met mijn keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door jodeltje op 25-09-2021 00:57 ]

• Phusebox
Zoals gezegd gaan we vandaag kijken naar de Cube Kathmandu. Stel je wil graag een display waar Komoot op werkt, zijnde de Nyon of Kiox, is het dan handig om die upgrade meteen te doen of gewoon achteraf te kopen?

Kan natuurlijk ook mijn telefoon op de fiets zetten met mijn fietsklem, maar dat scherm leest zich toch niet zo lekker af en is natuurlijk een enorm groot ding op je stuur.

• laurens0619
  • Nu online
Ik heb een fietsklem voor mijn telefoon en ook al zit het prima en goed afleesbaar maar ik gebruik het eigenlijk niet.
Geen idee waarom, toch combinatie van dat ik de routes wel ken en geen oplader op de fiets heb (en de tel dus leegloopt)

Vriend van mij heeft beeline, is er wel blij mee

Navigatie op het display van mijn fiets lijkt mij ideaal. Ik heb al een groot display en bluetooth connectivity dus ik vind het jammer dat ze dat niet hebben bij shimano

Of je die upgrade nu of later moet doen. Als je de upgrade met mooie korting kan krijgen dan zou ik hem meteen meenemen

• Phusebox
laurens0619 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:11:
Ik heb een fietsklem voor mijn telefoon en ook al zit het prima en goed afleesbaar maar ik gebruik het eigenlijk niet.
Geen idee waarom, toch combinatie van dat ik de routes wel ken en geen oplader op de fiets heb (en de tel dus leegloopt)

Vriend van mij heeft beeline, is er wel blij mee

Navigatie op het display van mijn fiets lijkt mij ideaal. Ik heb al een groot display en bluetooth connectivity dus ik vind het jammer dat ze dat niet hebben bij shimano

Of je die upgrade nu of later moet doen. Als je de upgrade met mooie korting kan krijgen dan zou ik hem meteen meenemen
Ja lijkt mij ook handiger om beide in 1 scherm te hebben maar ik begreep dat de Kiox niet goed was omdat die constant BT verbinding nodig heeft en dat nog wel eens faalt.

Heb ook komoot op mijn horloge maar dat is ook niet handig onder het fietsen.

Kan ik misschien toch beter meteen voor de EXC 750 uitvoering kiezen, die heeft het nieuwe Bosch Smart systeem wel. Grotere accu, beter display, nieuwere motor.

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 25-09-2021 08:49 ]

• laurens0619
  • Nu online
Ja dat las ik hier ook. Wel gek want BT zou dat prima moeten kunnen dus ik wijt het meer aan het model

In mijn auto heb ik wireless carplay, ik stel alles in op mn tel en daarna is het scherm puur voor presentatie, voor mij ideaal want makkelijk invoer en routes altijd up to date/file (wat niet echt boeit op de fiets). Wel icm qi lader

Andere mensen pakken liever de ingebouwde navigatie.

Als de Kiox versie stabiel is (heeft denk ik ook te maken met de tel die ermee gekopppeld is dan is dat best een mooie setup

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 25-09-2021 09:37 ]

Phusebox schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 07:10:
Zoals gezegd gaan we vandaag kijken naar de Cube Kathmandu. Stel je wil graag een display waar Komoot op werkt, zijnde de Nyon of Kiox, is het dan handig om die upgrade meteen te doen of gewoon achteraf te kopen?

Kan natuurlijk ook mijn telefoon op de fiets zetten met mijn fietsklem, maar dat scherm leest zich toch niet zo lekker af en is natuurlijk een enorm groot ding op je stuur.
Kiox heeft wat issues, net door de nood aan de constante verbinding met je telefoon. Nyon is beter (maar duurder).
De ombouw is wel een ding, je moet de kabels tot in de motor gaan leiden, motordeksel af nemen en insteken.
Als je dat laat doen, reken maar op 1-2 uur werk van je FM.

Ik gebruik de Garmin Edge Explore, kost 200€ en dat werkt prima. Telefoon op het stuur heeft soms last van overhitten, en ik weet niet of je batterij het zo lang uit houdt. Het scherm is continu aan natuurlijk.

• laurens0619
  • Nu online
@Tommie12 hoe werkt dat met een garmin? Neemt die ook de functies van mijn fietscomputer scherm over of krijg je dan 2 displays naast elkaar?

• Phusebox
Tommie12 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:49:
[...]

Kiox heeft wat issues, net door de nood aan de constante verbinding met je telefoon. Nyon is beter (maar duurder).
De ombouw is wel een ding, je moet de kabels tot in de motor gaan leiden, motordeksel af nemen en insteken.
Als je dat laat doen, reken maar op 1-2 uur werk van je FM.

Ik gebruik de Garmin Edge Explore, kost 200€ en dat werkt prima. Telefoon op het stuur heeft soms last van overhitten, en ik weet niet of je batterij het zo lang uit houdt. Het scherm is continu aan natuurlijk.
Daarom, extra werk plus de kosten van de upgrade (300 euro schat ik met werk), kan ik beter het duurdere model van de Kathmandu nemen met het Bosch smart systeem. Die heeft de 750 Wh accu, nieuwe Kiox 300, nieuwe bediening, nieuwe CX motor en nog wat kleine verbeteringen voor 400 euro meer.

• Athome
  • Laatst online: 07-09 10:46
Phusebox schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 07:10:
Even een teleurstelling voor je. Komoot zelf werkt niet op de Nyon (en zeker niet Kiox). De navigatie en fitnessfuncties van de Nyon communiceren met Komoot.

Als je fiets af-fabriek is uitgerust met een Kiox display kan deze 100% zeker weten omgebouwd worden naar een Nyon. Is het af-fabriek uitgerust met Intuvia (zoals de meeste Bosch e-bikes) dan weet ik het niet zeker ook dan kan het volgens mij wel ombouwen naar Nyon. Een Nyon ombouwset is namelijk ook los te koop.

https://www.fietsgoed.nl/...adekit-4054289001377.html

Je smartphone op je stuur monteren en daar Komoot opzetten kan uiteraard ook. Persoonlijk heb ik liever de Nyon het is duurder maar ik heb dan geen gedoe met een extra houder en voedingsdraden.
Tijdens aanschaf van onze huidige fiets konden kiezen welke display er op de fiets kwam. Dus dat was mooi meegenomen.

Of je nu het nieuwe Smart Systeem met Kiox 300 hebt of het oude. Voor de Navigatie blijft het in beide gevallen gewoon een Kiox scherm.
Gaat het je alleen maar de fitness functies terug te kunnen lezen. Dan is de Kiox ook goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Athome op 25-09-2021 09:46 ]

• Athome
laurens0619 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:11:
Deze reden maakt dat de Nyon bestaansrecht heeft. En dus de reden dat ik de Nyon genomen heb.
De beste navigatie is degene die je altijd bij je hebt. En dat is de Nyon in dit geval. Aangezien de fiets het zonder Nyon helemaal niet doet.
laurens0619 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:53:
@Tommie12 hoe werkt dat met een garmin? Neemt die ook de functies van mijn fietscomputer scherm over of krijg je dan 2 displays naast elkaar?
Nee, je hebt 2 displays. De Intuvia is goed maar simpel. Ze zijn niet met elkaar verbonden.

• Phusebox
@Athome Hier staat dat je tours kan syncen met beide?

https://support.komoot.co...ection-with-Bosch-devices

https://www.komoot.com/bosch

Die Upgrade van 379 kan ik beter uitgeven aan het nieuwe smart systeem van 2022 lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 25-09-2021 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Mooi spul!
Zitten die schermen vast of zijn ze afneembaar? Mijn shimano e6100 is afneembaar maar had hem liever vast gehad. Ja miss wel risico dat ze hem met de juiste schroevendraaier eraf halen maar nu moet ik hem iedere keer eraf halen, vind ik vervelend

• Amos_x
En nu kan ik wel wat advies gebruiken :+ :+ Opnieuw, ik filter op bikeexchange om snel een aantal (beschikbare) opties te kunnen zien. En ik dacht, ik doe eens gek, paar eenvoudige filters (grote frames omwille van m'n lengte) en <2000 euro O-) En zowaar, ik vind een aantal prima opties.

Mijn eisen zijn vrij eenvoudig (in de context van later gaandeweg wat upgrades kunnen doen). Als de basis in eerste instantie correct is, stevig frame (maar dat heeft iedere moderne fiets wel tegenwoordig) en een degelijke motor, dan kan de rest me weinig boeien. Kleine batterij is ok (korte forensen ritjes max 10-15km, geen langere trips).

Dus in essentie, middenmotor, liefst naafversnelling en schijfremmen. Batterij in de bagagedrager vind ik prima. Is des te gemakkelijker om later een nieuwe batterij te vinden. Moet enkel in een bagagedrager passen, dat doen ze allemaal wel denk ik, ipv een specifieke vorm voor in het frame (als ze niet de standaard sizes aanhouden van bosch en dergelijke meer)

Dus deze fietsen kwamen snel bovendrijven:

cortina e-common-rb7 1861 euro - bafang
cortina e-foss 1711 euro - bafang
batavus finez e-go 1949 euro - bosch performance (??)
gazelle paris c7 1999 euro - bosch active line 3.0 ( :'( :'( )

Is er hier 1 fiets die er meteen uitspringt? Goed of minder goed? Eentje waarvan meteen gezegd kan worden "doe deze maar niet".

Ik heb een lichte voorkeur voor bafang. Ik begrijp dat merk snobs vaak afkerig staan tegenover 'china spul', maar ik hoor niet meteen ramp verhalen over bafang. En wat ik ook kan apprecieren is dat er geen differentiatie is bij bafang. Er is voor city e-bikes 1 model van motor bij bafang, MM300, en daarmee krijg je meteen de enige spec die beschikbaar is. :P 80 Nm voor iedereen ;) En geen opdeling in active, active +, performance, performance CX en weet ik wat nog allemaal.

De cortina e-common is uitgerust met bafang, voor 1861 euro dus.

Batterij grootte onbelangrijk (en kan geupgrade worden in de toekomst). Ik ben mechanisch handig genoeg om zelf een heel aantal dingen te kunnen doen (schijfremmen bleeden, upgraden, ketting vervangen, ...).

Schermpjes en dergelijke onbelangrijk. Hoe simpeler, hoe beter! Ik reken niet op 1 of ander vaag bedrijf om me ook maar iets meer te geven dan simpel motormanagement. Alle extra fluff en IoT rommel is wss nu al minder goed dan gewoon je smartphone gebruiken voor navigatie, en naar de toekomst al helemaal. Hoe eenvoudiger hoe beter. #softwareishard

[ Voor 6% gewijzigd door Amos_x op 25-09-2021 10:28 ]

• Phusebox
laurens0619 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:18:
Mooi spul!
Zitten die schermen vast of zijn ze afneembaar? Mijn shimano e6100 is afneembaar maar had hem liever vast gehad. Ja miss wel risico dat ze hem met de juiste schroevendraaier eraf halen maar nu moet ik hem iedere keer eraf halen, vind ik vervelend
Afneembaar, althans de Kiox zeker. Ik vind dat zelf wel prettiger.

• Athome
@Phusebox
De pagina's van Bosch zijn vooral marketingtaal. Zoals veel productpagina's zijn.

In een notendop:
Zowel met de Nyon als met de Kiox kan je navigeren en kan je verbinden met Komoot.

Kiox:
Bij de Kiox werkt het navigatiegedeelte volledig op je smartphone. Op Kiox krijg je alleen met een pijltje voor de richting met een afstand te zien. Daarom moet er een permanente Bluetooth verbinding zijn. Je smartphone stuurt de navigatieaanwijzingen door naar het Kiox Display.

Bij het afsluiten van je Kiox worden de recent gemaakt ritgegevens via Bluetooth door gegeven aan je smartphone. Hiervoor is maar kort een Bluetooth verbinding nodig.
Op je smartphone draait een app van Bosch. Je verbind Komoot met de app van Bosch en je Kiox verbindt je ook met de app van Bosch op deze manier wordt alle gesynchroniseerd.

Als de verbinding tussen de Komoot en de Bosch app goed ingesteld staat, werkt het gewoon super.
Als ik in Komoot een route maak en druk op "Opslaan" staat de route 1 sec later in de Bosch app en kan ik vanaf daar de route starten.

Nyon (Nyon 2021)
De Nyon heeft zijn eigen offline navigatie. Op de Nyon zelf moet je dan ook (gratis) kaarten downloaden. De Nyon heeft hiervoor een Wifi chip ingebouwd. Dat werkt gewoon goed.
Net als bij de Kiox moet Komoot met de Bosch app gekoppeld zijn en de Nyon moet ook via Bluetooth met de je Smartphone gekoppeld zijn. Echter deze laatst verbinding hoeft niet permanent te zijn.
Wanneer er een Bluetooth koppeling gemaakt is, wordt er direct ook gekeken of de data in de Bosch App en je Nyon gelijklopen. Zo niet, dan wordt er de boel gesynchroniseerd. Dit duurt een paar seconden. Op deze manier komen de routes van Komoot via de Bosch app in je Nyon terecht.

Vervolgens start je de navigatie in de Nyon op en zal je zien dat de nieuwe er route er in staat. Route selecteren, starten en fietsen maar. Je hebt de route met routepijl mooi zichtbaar op een kaart. Heb je net even een ander scherm actief (dus navigatie op de achtergrond), dan krijg je net als bij de Kiox een richtingspijl met afstand te zien als je een afslag nadert. Deze info komt van de Nyon zelf en NIET van je smartphone.

Net als bij de Kiox wordt bij het uitschakelen van de Nyon de data weer gesynchroniseerd. En via de Bosch app ook weer met Komoot. Is er tijdens het uitschakelen geen Bluetooth verbinding aanwezig, wordt de data gewoon bewaard totdat er wel weer een Bluetooth verbinding is.

Op Youtube zijn er veel duitstalige video's over de Nyon en Kiox te vinden
YouTube: YouTube vertelt er wel veel over.

[ Voor 5% gewijzigd door Athome op 25-09-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
laurens0619 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:18:
Mooi spul!
In de Basis zijn de Bosch Intuvia, Kiox en Nyon afneembaar.
Er wordt door Bosch een klein schroefje meegeleverd zodat het scherm "permanent" vast kan schroeven. Voor de Intuvia kan je dit volgens mij rustig doen. Daar zijn er al zoveel van dat de diefstalgevoeligheid niet meer zo hoog is.
Voor de Kiox en zeker de Nyon ben ik er niet zo zeker van .

Bij Nyon kan je voor een paar euro nog een extra functionaliteit bij kopen (via Google en Apple stores). Hiermee koppel je de Nyon aan je motor. Dat betekent dat alleen die combinatie werkt, Met een ander Nyon display zal je motor geen ondersteuning geven.

• Phusebox
@Athome ik heb ook niet meer nodig in principe dan wat pijltjes op mijn display. Maar dat beeld van de Kiox met versimpelde kaartweergave op de Bosch site is dus fake?

Doet de Nyon ook automatisch je route herberekenen als je besluit toch anders te fietsen?

Ik zie nu via die YouTube link dat de nieuwe Kiox (nog) geen navigatie ondersteund.

Het nieuwe systeem is wel met de nieuwe controller gewoon te gebruiken zonder display. Dus je zou dan het Bosch display thuis kunnen laten en je smartphone op de fiets zetten.

Is er ooit iets verzonnen om je fiets accu te gebruiken om je smartphone op te laden?

Het idee om 1 fiets (voor mijn vrouw) uit de oude lijn te kopen en één van de nieuwe lijn is achteraf ook niet zo slim. De accu en oplader passen dan niet op de andere fiets. Dat is wel een groot minpunt natuurlijk.

[ Voor 57% gewijzigd door Phusebox op 25-09-2021 11:09 ]

Phusebox schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:53:
@Athome ik heb ook niet meer nodig in principe dan wat pijltjes op mijn display.
Dat denk je, tot je een straat mist, er een weg geblokkeerd is, en dan ben je niks met pijltjes.
Dan wil je op de kaart kijken, en trachten terug op je pad te geraken met een kleine omweg. De herberekening van die fiets gpsen vind ik nogal mager, staat uit bij mij.

Maar ik dacht dat de nieuwe Kiox in het Smart systeem beter was…

• Athome
De Nyon herberekent inderdaad automatisch. Het werkt zoals je verwacht van een navigatie.
Ik heb veel ervaring met navigatie en routes rijden op de motor (doe het al 15 jaar ongeveer). Mede daardoor was ik sceptisch over werking van de navigatie op de Nyon. Omdat het systeem relatief nieuw is en vrij kleine doelgroep heeft.
De Nyon heeft mij echt verrast. Ik ben er oprecht tevreden over. Ook de koppeling met Komoot werkt erg goed. Ik heb eerst wat moeten prutsen om het voor elkaar te krijgen bij de eerste Nyon (we hebben er 2 aangezien er ook 2 fietsen zijn). Toen ik het doorhad, was Nyon nummer 2 in een paar minuten geregeld.

Voor mij zijn alleen een paar pijlen niet voldoende. Dus de kaart is zeer belangrijk voor mij. Ik rij/fietst altijd op de kaart en het geluid van de aanwijzingen.

Zo werkt het op de Kiox:
YouTube: Bosch Kiox with navigation function // Bosch Kiox mit Navigation
Onthou permanente Bluetooth is noodzakelijk

Zo werkt het op de Nyon:
YouTube: Bosch new on-board computer Nyon // Bosch neuer Bordcomputer Nyon
Geen permanente Bluetooth noodzakelijk

Vanuit motornavigatie weet ik hoe irritant het is als de bluetooth verbinding even wegvalt. Dat is irritant

Beide video's zijn uiteraard promotie materiaal. Dus de mindere dingen worden niet verteld.
De Nyon heeft uiteraard ook mindere dingen maar de positieve kanten zijn nog zo sterk, dat ze de mindere dingen gewoon verdringen.
Kiox heb te weinig ervaring mee (1 ritje van 40 km).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Amos_x
Als de documentatie klopt wat ik las op internet dan heeft de m300 alleen een rotatie sensor en de m420 ook een trapkracht sensor. Er is ook een e common met de m420. Die heb ik en best tevreden mee. Wat wel vaag is dat de m300 ecommon schijfremmen heeft en de m420 velgremmen

Ik ben wel significanter tevreden met mn shimano e6100. Qua ondersteuning, actieradius en simpele mogelijkheid hem te “kietelen”.

De bosch activeline vond ik te zwak, ik zou daar minimaal een performance op willen

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 25-09-2021 11:44 ]

• Phusebox
Tommie12 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:12:
[...]

Dat denk je, tot je een straat mist, er een weg geblokkeerd is, en dan ben je niks met pijltjes.
Dan wil je op de kaart kijken, en trachten terug op je pad te geraken met een kleine omweg. De herberekening van die fiets gpsen vind ik nogal mager, staat uit bij mij.

Maar ik dacht dat de nieuwe Kiox in het Smart systeem beter was…
De nieuwe Kiox is voor nu alleen een dom scherm blijkbaar. Uiteraard zullen er upgrades komen maar dan moet je afwachten wat dat gaat brengen.

Er zal ook wel een nieuwe Nyon komen voor het smart systeem want de oude werken niet meer met het nieuwe systeem.

Ben alleen bang dat de oude systemen geen updates meer gaan krijgen of dat je überhaupt nog iets kan kopen ervoor nu ze de overstap maken naar het nieuwe platform.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 25-09-2021 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:32
Amos_x schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:24:
......
cortina e-common-rb7 1861 euro - bafang
cortina e-foss 1711 euro - bafang
batavus finez e-go 1949 euro - bosch performance
gazelle paris c7 1999 euro - bosch active line 3.0

Is er hier 1 fiets die er meteen uitspringt? Goed of minder goed? Eentje waarvan meteen gezegd kan worden "doe deze maar niet".

Ik heb een lichte voorkeur voor bafang...... dat er geen differentiatie is bij bafang. Er is voor city e-bikes 1 model van motor bij bafang, MM300, en daarmee krijg je meteen de enige spec die beschikbaar is.... 80 Nm voor iedereen . En geen opdeling in active, active +, performance, performance CX en weet ik wat nog allemaal. ......
Bij Bafang wijzigt het typenummer gewoon: M300. M420, M500, M600, dit is mi niet veel anders dan de naamgeving bij Bosch. De M300 is de eenvoudigste uitvoering van de serie en alleen voorzien van een rotatiesensor en mist de trapkrachtsensor die de anderen wel hebben.
De M420 is verder nagenoeg gelijk aan de M300 en hetzelfde geldt voor het M500/600 duo.
Als er één geen voorstander is van het Bosch ecosysteem ben ik het wel, maar mi is de Bosch Performance hier de betere motor van het rijtje.

• Amos_x
@elinx @laurens0619

Prima advies, bedankt.

Ik heb vrij vaak in grote steden gebruik gemaakt van het locale fiets deel systeem, waar soms ook elektrische fietsen tussen staan. Volgens mij zijn dat allemaal rotatie sensor systeempjes. Net als die deelfietsen van uber, lime en dat soort. Want rotatiesensors zijn goedkoper en minder foutgevoelig voor dat soort deelsystemen.

Nu moet ik zeggen dat ik daar weinig problemen mee had. Los van de algemene erbarmelijke staat van die fietsen :') :+ Ik heb ook wel eens 'echte' e-bikes gereden (demo's, testrit) met koppelsensor, en hoewel het inderdaad 'anders' of 'beter' voelt, doet het me verder vrij weinig.

Ik begrijp dat er in reviews vaak heel erg hard gehamerd wordt op het 'superbenen gevoel' of 'natuurlijk gevoel' van krachtsensors, maar ze maken er vaak meer van dan het in werkelijkheid is. Ofwel heb ik niet die fijne 'echte fietser' gevoeligheid? Rotatiesensors zijn niet 'onrijdbaar'. En ja, rotatiesensor systemen 'scooteren' iets meer, maar misschien wil je/ik dat net wel? Ben er nog niet over uit :?

Je kan trouwens nog steeds prima moduleren wat je zelf bijtrapt, gewoon met versnellingen spelen en harder bijtrappen, mocht ik iets meer beweging of oefening willen (en twijfelen dat de fiets alles overneemt of niet)

Er valt voor beide iets te zeggen. Rotatiesensor is natuurlijk robuust en fool proof. Krachtsensors bij bosch zullen nu ook wel doorontwikkeld zijn. Krachtsensors op achterassen in hub motor speed pedelecs wil ik in geen duizend jaar aan beginnen. :Y) :D

• laurens0619
  • Nu online
@Amos_x ik heb eigenelijk alleen ervaring met rotatiesensor only icm voorwielmotor en niet icm middenmotor

Die fietsen vond ik maar gevaarlijk want in slomo
Je trapper bewegen en de fiets ging vol gas (net als de bezorgers die ik door de stad zie vliegen)

Geen idee of je dat ook hebt met middenmotor rotatie only, denk minder maar nog steeds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 00:14
Phusebox schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:53:
@Athome ik heb ook niet meer nodig in principe dan wat pijltjes op mijn display. Maar dat beeld van de Kiox met versimpelde kaartweergave op de Bosch site is dus fake?
Ik heb de Kiox nu een paar weken in gebruik op mijn Dutch ID Phantom en vind het best goed werken.

Het is meer dan een pijltje. Je ziet precies wat er op de onderstaande afbeelding staat. Je kan dus redelijk goed zien hoe de route voor je loopt en of je de scherpe of de flauwe bocht naar rechts moet nemen.

Vanuit de app kan je de route naar de Kiox sturen. Dan kan een route zijn die je in de Bosch portal gemaakt hebt of een route uit Komoot.

De route wordt ook opnieuw berekent als je een afslag mist of bewust van de route afwijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1y9ajgdRXj_Z5XyBCsqrMAMkJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ok2MI9WmDgJ8is0fk0mXcHYW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Amos_x
Je moet het verschil zelf ervaren om het te kunnen verwoorden.

Rotatie-only systemen zijn inderdaad niet onrijdbaar.
Middenmotoren geven inderdaad een beter fietsgevoel, dat klopt ook. Hiermee bedoelen ze dat het veel meer lijkt op fietsen zonder ondersteuning. Het is vooral wat je wenst of verlangt

@laurens0619 verwoordt het typische nadeel van rotatie only gewoon heel goed. Middenmotoren met krachtsensoren luisteren veel beter naar wat jij met je benen doet. Een middenmotor werkt in verlengde van je benen en kan daardoor ook als dusdanig werken.
Naafmotoren werken parallel aan je benen en dat geeft gewoon altijd een ander gevoel. Een veel indirecter gevoel. Hoe goed een naafmotor (ook met krachtsensor) ook geconfigureerd is. Ze lijken altijd een soort van hun eigen gang te gaan.
Nogmaals dat maakt te ze niet slechter maar vooral anders.

• laurens0619
  • Nu online
Yosemite schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:37:
[...]

Ik heb de Kiox nu een paar weken in gebruik op mijn Dutch ID Phantom en vind het best goed werken.

Het is meer dan een pijltje. Je ziet precies wat er op de onderstaande afbeelding staat. Je kan dus redelijk goed zien hoe de route voor je loopt en of je de scherpe of de flauwe bocht naar rechts moet nemen.

Vanuit de app kan je de route naar de Kiox sturen. Dan kan een route zijn die je in de Bosch portal gemaakt hebt of een route uit Komoot.

De route wordt ook opnieuw berekent als je een afslag mist of bewust van de route afwijkt.

[Afbeelding]
Ziet er toch wel cool uit
Komt het uitvallen wat ze hier bespreken bekend voor? En is dat icm een iPhone of Android?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Dat is sterk telefoon afhankelijk. Je kan het zelfs niet zeggen dat de Iphone 10 het goed een de Iphone 11 weer minder. Het is echt voor iedere individuele telefoon weer anders. Vermoedelijk geven oudere smartphones met oudere bluetooth versies wel meer problemen. Maar let wel 1 sec verbroken bluetooth verbinding kan al rare dingen geven.

• laurens0619
  • Nu online
Athome schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:14:
Dat is sterk telefoon afhankelijk. Je kan het zelfs zeggen dat de Iphone 10 het goed een de Iphone 11 weer minder. Het is echt voor iedere individuele telefoon weer anders. Vermoedelijk geven oudere smartphones met oudere bluetooth versies wel meer problemen. Maar let wel 1 sec verbroken bluetooth verbinding kan al rare dingen geven.
Met een android misschien wel maar bij een iphone is het redelijk consistent hoor. Tuurlijk kunnen er verschillen zijn maar als t bv stabiel draait op ios14, zal dat in de meeste ge allen op ieder idevice met ios14 stabiel draaien.
Tenminste dat is mijn ervaring, niet direct gerelateerd aan de bosch apps

En als die bosch app al lastig doet van 1 hickup dan hebben ze gewoon echt een gare implementatie. Airpods/apple watch zit ook, continu. Op bluetooth en dat werkt prima :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 25-09-2021 14:20 ]

• 5150time
Ik heb ook een kiox op mijn mtb maar eerlijk is eerlijk wil je echt goed kunnen navigeren met alle straten enz in beeld dan kan beter een losse navigatie nemen ipv van een alles in 1 scherm wat er bij geleverd word . In mijn geval een garmin welke ik al jaren gebruikt en perfect werkt .

@Phusebox kijk wat je van de Cube vind ik heb zelf bewust gekozen voor de 750wh accu omdat ik toch wat langere afstanden wil gaan fietsen bijkomend voordeel is dat er dan meteen de nieuwe bosch smart met nieuwe kiox bijzit . Ben wel benieuwd of deze nog te bestellen is ik weet dat er maar weinig gemaakt worden en dat de dealers er maar een zeer beperkt aantal krijgen .

• Athome
@laurens0619 Even het woordje "niet" toegevoegd aan de eerste regel. Dit veranderd de betekenis behoorlijk. Was ik vergeten. IK maak helaas wel vaker type fouten

• laurens0619
  • Nu online
@Athome ik heb even de reviews in de play en app store gelezen en het lijkt iig consistent kut te zijn :+ . Niet op ios dat die wegvalt, maar wel dat je bij start fietsen hem iedere keer handmatig moet verwijderen en opnieuw pairen plus soms trage doorvoer van instructies (maar dat kan een te oude idevice zijn)

Ik denk dat het conceptueel prima kan werken (navi op smart watch is praktisch hetzelfde) maar dat ze iemand die normaal de spaken spant in de fabriek nu apps hebben laten maken :+

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 25-09-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Zoals gezegd heb ik de Nyon en niet de Kiox. Bij ons werkt het met de Nyon probleemloos. Af en toe eens een keer de bosch app starten is voldoende.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phusebox
Nou, de kogel is door de kerk. We hebben de fietsen besteld. Voor mijn vrouw de Kathmandu Hybrid Pro Trapezium en voor mij de Kathmandu Hybrid EXC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
5150time schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:25:
Ik heb ook een kiox op mijn mtb maar eerlijk is eerlijk wil je echt goed kunnen navigeren met alle straten enz in beeld dan kan beter een losse navigatie nemen ipv van een alles in 1 scherm wat er bij geleverd word . In mijn geval een garmin welke ik al jaren gebruikt en perfect werkt .
Zo denk ik er ook over. Die alles in 1 complete 'oplossingen' die het wiel opnieuw willen uitvinden, door suppliers die niet aan software of UX design doen als core-business (bosch...) ga ik in een ruime boog omheen.

Het is steeds hetzelfde scenario. Moeizame UX, gebrekkige software, haperingen, bugs, crashes, brakke connecties, ondermaatse hardware, 5 jaar achter op welke telefoonfabrikant dan ook, geen ondersteuning en na vijf jaar rijp voor de vuilnisbak. Als zelfs gereputeerde tv-fabrikanten vaak een brakke user experience hebben in hun 'smart' tv's, en er niet in slagen om fatsoenlijke IoT software te schrijven, of goede hardware te kiezen, welke hoop is er dan nog voor traditionele auto/motor/fiets- mechanica producenten?

Het gemakkelijkste (en wat ik doe) is een cheape android phone op amazon bestellen. Je kan tegenwoordig al erg goede phones vinden voor +-150 euro. En die plaats ik dan over van fiets, motor naar auto (auto's waarvan de head units/radio's volledig verouderd zijn)

Waarom een tweede phone? Omdat ze dan ook in de auto kunnen blijven liggen indien ik dat wens (of op de motor blijven zitten), en omdat ze goedkoper zijn dan m'n daily (altijd iPhone) dus ook minder een probleem bij verlies/schade/noem maar op...

Voor de iPhone gebruikers, let er ook op dat apple onlangs een negatief advies heeft gegeven voor het gebruik van iPhones op motoren (en dus ook fietsen). Alle delicate foto/camera mechaniek (mechanische lens stabilisatie) kan falen bij de vele trillingen. Vandaar ook de 150 euro Android.

Dit gaat waarschijnlijk ook op voor de flagship Android phones (genre 600-1000 euro) die soortgelijke technologie gebruiken. Opletten dus.
laurens0619 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:32:
@Athome ik heb even de reviews in de play en app store gelezen en het lijkt iig consistent kut te zijn :+ . Niet op ios dat die wegvalt, maar wel dat je bij start fietsen hem iedere keer handmatig moet verwijderen en opnieuw pairen plus soms trage doorvoer van instructies (maar dat kan een te oude idevice zijn)
Als er iets is waar ik volledig lijp van word, is het wel dat. Pairen, handmatig verwijderen, opnieuw pairen, brakke bluetooth protocollen, pairen tot je haar er van uitvalt.
Geen geduld voor, meteen enkeltje lade of vuilnisbak bij dat soort rommel!
Apple krijgt veel kritiek voor het dichtzetten en proprietary maken van hun bluetooth protocollen (of NFC) maar wat werkt het wel feilloos. Mijn airpods zijn een droom, hoef ik NOOIT bij na te denken, werkt ALTIJD.

Alle andere bluetooth apparaten ben ik gaandeweg aan het uitfaseren uit m'n setups, van zodra ze kuren vertonen. /off topic
Ik denk dat het conceptueel prima kan werken (navi op smart watch is praktisch hetzelfde) maar dat ze iemand die normaal de spaken spant in de fabriek nu apps hebben laten maken :+
Opnieuw, #softwareishard . Erg op je hoede zijn bij aankoop, en vooral vermijden. Indien je twitter gebruikt kan ik "internetofshit" wel aanraden. Zeer verhelderend :P

• Phusebox
5150time schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:25:

@Phusebox kijk wat je van de Cube vind ik heb zelf bewust gekozen voor de 750wh accu omdat ik toch wat langere afstanden wil gaan fietsen bijkomend voordeel is dat er dan meteen de nieuwe bosch smart met nieuwe kiox bijzit . Ben wel benieuwd of deze nog te bestellen is ik weet dat er maar weinig gemaakt worden en dat de dealers er maar een zeer beperkt aantal krijgen .
Voordeel van de nieuwe Kiox is dat ik die thuis kan laten en dan een navigatie monteren. Heb ik maar 1 scherm. Vandaar dat ik die nu besteld heb.

Nu nog wachten tot half maart. We zijn bij 2 zaken geweest, bij een zaak kregen ze alleen de groene en wilde toch graag zwart. Overal was er nog maar 1 beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
@Phusebox Proficiat!! ;) *O* Als jij in dit topic niet minstens 40 thumbs up krijgt op je post, weet ik het ook niet meer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Phusebox wow super! Van over analyseerder naar een koper binnen 1 week na je eerste post

Respect _/-\o_

En prachtige fiets, goede keus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
laurens0619 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:05:
@Phusebox wow super! Van over analyseerder naar een koper binnen 1 week na je eerste post

Respect _/-\o_

En prachtige fiets, goede keus :)
Ik heb naar jullie geluisterd... Je kunt wel alles analyseren.

Twijfelde wel nog over de pro, vond die grijze kleur erg mooi, maar ik weet ook als "Tweaker" dat ik spijt ga krijgen als ik niet het nieuwste platform heb met de 'smart' opties. Ze vertelden dat je dan straks waarschijnlijk wat kunt tunen aan je ondersteuning door eigen profielen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5150time
Phusebox schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:51:
Nou, de kogel is door de kerk. We hebben de fietsen besteld. Voor mijn vrouw de Kathmandu Hybrid Pro Trapezium en voor mij de Kathmandu Hybrid EXC.
Ooh wat gaaf zeg gefeliciteerd ! _/-\o_ Dan heb je dezelfde als ik besteld ! Dat jullie er maar een hoop plezier van mogen hebben . Ik moet ook nog wachten december 21 of januari 22 . 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door 5150time op 25-09-2021 17:16 ]

• Amos_x
Athome schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:50:
@Amos_x
Je moet het verschil zelf ervaren om het te kunnen verwoorden.

Rotatie-only systemen zijn inderdaad niet onrijdbaar.
Middenmotoren geven inderdaad een beter fietsgevoel, dat klopt ook. Hiermee bedoelen ze dat het veel meer lijkt op fietsen zonder ondersteuning. Het is vooral wat je wenst of verlangt
Ik vermeldde dat ik beide heb ervaren. Torquesensor bij demo's en tests van nieuwe fietsen (voornamelijk standaard bosch dingetjes). Rotatie bij ride share fietsen zoals uber/lime of gedeelde stadsfietsen.

De gedeelde stadsfietsen zijn vaak in slechte staat, daarom heb ik dat 'wegrijden'/'eigen gang gaan' gedrag niet echt ervaren. Ze zijn meestal sloom. De Uber fietsen (jump) zijn vaak in een veel betere staat, en ook daar heb ik niet echt problemen. Ik schrik niet echt op van dat kleine beetje koppel op een voorwiel. Die voorwiel aangedreven fietsjes zijn vaak niet krachtig genoeg om echt voor problemen te zorgen.

@laurens0619 Vermoed dat het met middenmotoren nog wel wat beter moet zijn, aangezien alle vermogen ook door je versnellingen moet. Dus als je een beetje normaal kan schakelen moet het wel te doen zijn.

Zal eens proberen zo'n bafang te testen binnenkort, en zien of het me stoort of niet.
Wat ook meespeelt is dat ik, voor m'n lengte, gewicht en beoogde toepassing graag zoveel mogelijk koppel voor het beoogde budget wel. Bafang levert dat.

En ook belangrijk is welke het gemakkelijkst te 'kietelen' is. Ik ga er vanuit dat een Bafang maar weinig geeft om regelgeving, en dat ze hun controllers/software echt wel niet hermetisch gelocked hebben staan. Maar ik kan het mis hebben. En neen, ik wil er geen SP van maken, maar wel ook echt niet aan de aan/uit jojo hangen bij een miezerige 25km/u. 27-28 en dan afbouwen is voor mij perfect. Maar dat is een volledig aparte discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Amos_x in dat geval overweeg ook de shimano e6100. Die tuning werkt geloof ik alleen op de bafang 300 en niet erboven. Ook vind ik die vorm van tuning lelijk want hij houdt de sensoren voor de gek (/snelheid/2) wat mij niet echt gezond voor motor lijkt (en je km per uu klopt niet etc)

De shimano kan je via bluetooth omzetten naar us mode en dan gaat die opeens 32kmh met een berg koppel, alleen gebruiken natuurlijk als je je fiets meenet naar us want opvoeren is illegaal.
Ook is die shimano een stuk zuiniger.

Alleen zijn fietsen met die motor vrij duur. Ik heb een end of life model gekocht (cortina emozzo n8 voor 1699) maar dat was wel een gelukje

Misschien de pro? Overjarig model en eol maar qua specs en kietelbaarheid hele dikke fiets

https://www.mantel.com/co...3_BQeIEAQYAyABEgKiwfD_BwE

Edit: oeps is damesfiets. Neem aan dat je heren 61cm oid zoekt? Ik ben 1.94 en die 61cm is hoog zat

Misschien hier?
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 25-09-2021 17:50 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb sinds oktober 2018 een prachtige Batavus Razer: True in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2" . Helaas is die vandaag gestolen. Bij aanschaf heb ik 'm wel verzekerd en omdat die binnen de eerste drie jaar 100% verzekerd is, krijg ik van de ANWB het aanschafbedrag om een nieuwe te kopen. Helaas wel bij dezelfde FM als ik 'm gekocht heb, daar baal ik wel van omdat mijn dit mijn keuze vernauwd én ik simpelweg slechte ervaringen heb met garantie/onderhoud van de fiets hier. Nog naast het feit dat deze FM 15km is en tegenwoordig niet meer de dichtstbijzijnde Batavus dealer is.

Enfin, budget van 2800€ om een nieuwe uit te kiezen, eens zien wat dit gaat worden.

NB, heb ik de ANWB afgelopen voorjaar gevraagd of ik mijn 'oude' verzekering zonder chip/tracker kon verlengen voor het 4e en 5e jaar met de huidige 100% verzekering (incl. chip/tracker). Dit kon niet enkel opnieuw verzekeren voor de dagwaarde. Maakt mij nu zelf niet zo veel uit gezien ik nog binnen de eerste drie jaar zit, maar voor de verzekering was het misschien uiteindelijk praktischer om dit proactief aan te bieden. Maar misschien kan de investering van de chip/tracker er simpelweg niet uit voor de laatste twee jaar.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Phusebox
Nu begint het lange wachten tot medio maart maar goed iets om naar uit te kijken voor het volgend voorjaar.

Laten wel snelbinders monteren, want dat vind ik wel zo prettig.

Ze adviseerden ons verder een losse ketting ipv eentje die je in het slot steekt omdat er blijkbaar lopers in omloop zijn en als je het slot open hebt heb je ook meteen de ketting eraf. Wat is jullie mening daarover?

• laurens0619
  • Nu online
@Phusebox tja zelf heb ik zon insteekslot. Fiets staat nooit lang onbewaakt en hij is verzekerd.
Maar los kwaliteit slot is wel beter ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yosemite
laurens0619 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:51:
[...]

Ziet er toch wel cool uit
Komt het uitvallen wat ze hier bespreken bekend voor? En is dat icm een iPhone of Android?
Ik heb twee keer gehad dat de navigatie stopte. Geen idee wat de oorzaak was, kijk ook niet continu op het scherm.

Verder het idee dat alles redelijk stabiel werkt i.c.m. mijn iPhone 12 Pro Max. Naast de Kiox en m’n Apple Watch had ik laatst ook nog m’n AirPods verbonden en dat werkte allemaal prima tegelijkertijd. Als ik m’n fiets aanzet dan heeft m’n iPhone ook vrijwel direct verbinding met de Kiox. Ik heb m’n iPhone nog nooit opnieuw hoeven te koppelen.

Ik heb nooit eerder navigatie op de fiets gehad en ook nooit echt gemist dus dit is een hele vooruitgang ten opzichte van af en toe even stoppen en op Google Maps de route bekijken of een papiertje uit je zak halen met de knooppunt nummers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phusebox schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:51:
Proficiat!

Wanneer worden ze geleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:24:
[...]

Proficiat!

Wanneer worden ze geleverd?
Medio maart als er geen vertraging komt.

• Phusebox
Hmm bedenk me net, de Cube fietsen hebben standaard geen slot, komt er uiteraard wel op. Maar normaal is de sleutel van je slot hetzelfde als die voor de accu. Maar hoe werkt dat dan bij een retrofit slot?

Phusebox schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:00:
Hmm bedenk me net, de Cube fietsen hebben standaard geen slot, komt er uiteraard wel op. Maar normaal is de sleutel van je slot hetzelfde als die voor de accu. Maar hoe werkt dat dan bij een retrofit slot?
Dan heb je 2 sleutels.
Zoek eens naar de posts van Roffeltjes, die heeft een paar tips over sloten.

• Phusebox
Tommie12 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:37:
[...]

Dan heb je 2 sleutels.
Zoek eens naar de posts van Roffeltjes, die heeft een paar tips over sloten.
Hmm dat is crap. Dan heb ik er dus drie. Ketting, slot en accu. Niet echt handig.

Ik Amerika zag ik krijgen ze een code erbij van de sleutels en kun je een matchend slot bestellen. Hier dus niet blijkbaar?

Edit: alle posts van @roffeltjes doorgenomen over sloten en zie inderdaad dat hij het Ivey kettingslot aanraadt, dat had ik al op het oog.

[ Voor 30% gewijzigd door Phusebox op 25-09-2021 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Phusebox schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:47:
[...]

Hmm dat is crap. Dan heb ik er dus drie. Ketting, slot en accu. Niet echt handig.

Ik Amerika zag ik krijgen ze een code erbij van de sleutels en kun je een matchend slot bestellen. Hier dus weer niet blijkbaar?

Edit: alle posts van @roffeltjes doorgenomen over sloten en zie inderdaad dat hij het Ivey kettingslot aanraadt, dat had ik al op het oog.
Je kunt bij abus een slot bestellen met dezelfde sleutel als die van de accu , duurt wel even voordat je hem hebt en kost geloof ik 30€ ofzo meer
Bij mijn Riese&Muller zat een slot bij met de juiste sleutel , alleen een beetje jammer dat dat slot geen juiste Art code had , dus later een goed gekeurde gekocht ( voor de verzekering) met weer dezelfde sleutel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Heeft er iemand tips qua verzekeren? Zie ANWB werkt met een tracker, maar wat ik zo zie geeft die geen melding als je fiets wordt meegenomen, waardoor je pas kunt reageren als.je constateert dat de fiets weg is.

Bij andere verzekeringen krijg je korting als je een erkende tracker hebt las ik.

@Supertjeduc Ok, dat is het overwegen waard. Nu is het natuurlijk zo dat je de accu waarschijnlijk alleen thuis eruit haalt of voor transport. Dus heb de sleutel natuurlijk niet altijd nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:08
Phusebox schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:00:
Die is dan niet hetzelfde, of je moet een duurdere set kopen en ook het accu slot vervangen.
Als je een goed los hangslot wilt gebruiken kun je misschien ook zonder ringslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Foxhill schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:02:
[...]

Die is dan niet hetzelfde, of je moet een duurdere set kopen en ook het accu slot vervangen.
Als je een goed los hangslot wilt gebruiken kun je misschien ook zonder ringslot.
Ik zal de FM dinsdag even bellen of ze dat kunnen verzorgen. Makkelijkste is het accuslot vervangen dan denk ik. Anders moeten ze eerst de fiets binnenkrijgen en dan bij Abus nog een slot bestellen.

Er komt een AXA Block XXL Slot op, andere pasten niet zeiden ze.

Of is het echt overbodig dat beide sleutels hetzelfde zijn? 0

[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 26-09-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

OgWok

U.N.C.L.E.

Amos_x schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:53:
[...]
....... knip

Als er iets is waar ik volledig lijp van word, is het wel dat. Pairen, handmatig verwijderen, opnieuw pairen, brakke bluetooth protocollen, pairen tot je haar er van uitvalt.
Geen geduld voor, meteen enkeltje lade of vuilnisbak bij dat soort rommel!
Apple krijgt veel kritiek voor het dichtzetten en proprietary maken van hun bluetooth protocollen (of NFC) maar wat werkt het wel feilloos. Mijn airpods zijn een droom, hoef ik NOOIT bij na te denken, werkt ALTIJD.

Alle andere bluetooth apparaten ben ik gaandeweg aan het uitfaseren uit m'n setups, van zodra ze kuren vertonen. /off topic

[...]
Ik herken dit al jaren en iedere keer denk ik dat bij een nieuwe Bluetooth versie het is opgelost.... helaas, niet dus.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• los-cuentos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-09 19:19
Dag iedereen,

Ik ben op zoek naar een elektrische fiets die ik zou gebruiken voor woon-werk verkeer.
Het gaat om 15km enkele rit op verharde, heuvelachtige banen.
Ikzelf heb helaas niet zoveel kennis van alles omtrent fietsen.
De fiets zal voornamelijk in de zomermaanden gebruikt worden ter vervanging van mijn wagen.

Voor mij is het belangrijk dat er een krachtige motor aanwezig is met genoeg koppel, op zijn minst een 500Wh batterij, bij voorkeur een CDX belt (spreek me tegen indien je dit niet nodig vindt) en liefst een fraai design.
De Cowboy fietsen zien er prachtig uit maar helaas hoor ik hier vaak minder goede dingen over (klein service netwerk, onbekende onderdelen, etc.).
Daarnaast ben ik een gadget fan dus leuke hebbedingetjes zie ik ook graag

Ik zou de fiets leasen via mijn werk en had een budget in mijn hoofd van maximum 3500,-
Iemand die mij kan helpen enkele fietsen aan te raden of tips kan meegeven.

Heb reeds wat fietsen opgezocht en vond er een paar die mij aanspraken:

https://www.gazellebikes.com/nl-be/ultimate-c8plus-hmb-belt

https://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/etrekking-9-8/

https://www.canyon.com/nl...ar_2356_pv_rahmenfarbe=BU

Ik hoor het graag van de kenners welke fiets ik heb beste neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
los-cuentos schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:40:
Dag iedereen,

Ik ben op zoek naar een elektrische fiets die ik zou gebruiken voor woon-werk verkeer.
Het gaat om 15km enkele rit op verharde, heuvelachtige banen.
Ikzelf heb helaas niet zoveel kennis van alles omtrent fietsen.
De fiets zal voornamelijk in de zomermaanden gebruikt worden ter vervanging van mijn wagen.

Voor mij is het belangrijk dat er een krachtige motor aanwezig is met genoeg koppel, op zijn minst een 500Wh batterij, bij voorkeur een CDX belt (spreek me tegen indien je dit niet nodig vindt) en liefst een fraai design.
De Cowboy fietsen zien er prachtig uit maar helaas hoor ik hier vaak minder goede dingen over (klein service netwerk, onbekende onderdelen, etc.).
Daarnaast ben ik een gadget fan dus leuke hebbedingetjes zie ik ook graag

Ik zou de fiets leasen via mijn werk en had een budget in mijn hoofd van maximum 3500,-
Iemand die mij kan helpen enkele fietsen aan te raden of tips kan meegeven.

Heb reeds wat fietsen opgezocht en vond er een paar die mij aanspraken:

https://www.gazellebikes.com/nl-be/ultimate-c8plus-hmb-belt

https://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/etrekking-9-8/

https://www.canyon.com/nl...ar_2356_pv_rahmenfarbe=BU

Ik hoor het graag van de kenners welke fiets ik heb beste neem.
Ben uiteraard geen expert wat gisteren pas mijn eerste e-bike besteld, maar...

Je zegt heuvelachtig gebied, dan zou ik eerder voor de Victoria gaan met CX motor dan de Active Line Plus van Gazelle.

De Victoria heeft wel maar 5 versnellingen, maar als ik het goed heb wel een naaf die het koppel van de CX dus aankan.

De Canyon heeft geen riem overigens. Ik heb zelf ook eerst gekeken naar een riem, uiteindelijk niet gedaan vanwege de prijs en dat ik graag wel meer versnellingen heb zodat ik beter het juiste ritme kan fietsen wat ik prettig vind. Verder zal ik, net als jou, met name fietsen als het goed weer is waardoor een ketting niet zo snel vies wordt en het onderhoud naar mijn idee dus niet heel intensief hoeft te zijn.

Ander nadeel in de Gazelle vond ik de balhoofdvering. Deze werkt volgens reviews minder goed dan voorvorkvering (sowieso minder travel) en lijkt me ook lastiger qua onderhoud of vervanging mocht dat ooit nodig zijn.

Dit waren dus mijn overwegingen en keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
Phusebox schreef op zondag 26 september 2021 @ 08:39:
Heeft er iemand tips qua verzekeren? Zie ANWB werkt met een tracker, maar wat ik zo zie geeft die geen melding als je fiets wordt meegenomen, waardoor je pas kunt reageren als.je constateert dat de fiets weg is.
In mijn Dutch ID Phantom zit af fabriek een GPS module met simkaart.

Je kan in de app instellen dat je een melding krijgt als je fiets een rit maakt, bewogen wordt, de snelheid hoger is dan 50 km/h en een bepaalde locatie verlaat of binnen komt. Het systeem is alleen niet zo slim dat ie geen notificatie stuurt wanneer je zelf de fiets beweegt.

Via Dutch ID kan je dan met korting een verzekering bij Enra afsluiten. Ik betaal daar nu €72 per jaar voor een diefstal, casco en pechhulp. Als de fiets wordt gestolen dan probeert G4S beveiliging te fiets terug te vinden met de tracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Yosemite schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:22:
[...]

In mijn Dutch ID Phantom zit af fabriek een GPS module met simkaart.

Je kan in de app instellen dat je een melding krijgt als je fiets een rit maakt, bewogen wordt, de snelheid hoger is dan 50 km/h en een bepaalde locatie verlaat of binnen komt. Het systeem is alleen niet zo slim dat ie geen notificatie stuurt wanneer je zelf de fiets beweegt.

Via Dutch ID kan je dan met korting een verzekering bij Enra afsluiten. Ik betaal daar nu €72 per jaar voor een diefstal, casco en pechhulp. Als de fiets wordt gestolen dan probeert G4S beveiliging te fiets terug te vinden met de tracker.
Heb je alleen wat aan als je ook een Dutch ID fiets hebt of krijgt. ;)

Zelf had ik deze nog gevonden:
https://frisnederland.nl/product/e-bike-fiets/

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 26-09-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
Mijn fietsenmaker "om de hoek"is er helaas mee gestopt.Geen opvolging.

Nu heb ik een rammelende ketting, maar ook magura velgremmen.
Als ik het achterwiel naar achteren trek, dan komt de rem waarschijnlijk niet goed uit ?

Ik zie niet hoe ik die blokjes zou kunnen laten zakken om weer op de velg uit te komen, iemand een gouden tip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:08
DeSluis schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:46:
Mijn fietsenmaker "om de hoek"is er helaas mee gestopt.Geen opvolging.

Nu heb ik een rammelende ketting, maar ook magura velgremmen.
Als ik het achterwiel naar achteren trek, dan komt de rem waarschijnlijk niet goed uit ?

Ik zie niet hoe ik die blokjes zou kunnen laten zakken om weer op de velg uit te komen, iemand een gouden tip?
Aan een kant heb je een snel sluiting/hevel, aan de andere kant de onderste bout. Soms alleen twee bouten. Als je die onderste beiden los maakt zonder de bovenste bouten los te maken kun je de blokjes omlaag schuiven.

De bovenste bouten erbij los en je kunt de blokken draaien/verstellen. Dat heb je waarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

DeSluis schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:46:
[…]
In het kader van beeld zegt meer dan woorden, het YouTubekanaal van deze meneer heeft veel tips. Kun je wat met deze video?

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@Phusebox
Een aatal ART-2 ringen sloten van Abus kan je ook achteraf laten matchen met een slot van je accu. Volgens mij kan dit met een paar AXA sloten ook.

Voor de verzekeringen ben je minimaal ART-2 nodig

Daarnaast kan je bij Asus eventueel ook een extra los kettingslot laten matchen met je Ringslot. Dit is voor jou als gebruiker wel makkelijk maar de diefstalgevoeligheid wordt er wel slechter op.

Wat betreft verzekeringen. Enra is een van de grootste op dit gebied en niet perse de duurste. Maar iedere verzekeringsmaatschappij verzekerd wel E-bikes. Uiteraard wel met hun eigen eisen en premies.
Ben je al lid van de ANWB (wegenwacht), dan kan de verzekering prijstechnisch ook wel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Amos_x schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:51:
[...]

Typefoutje mag ik hopen?? :X :? Hoe kan je dit nu goedpraten? Dat is een belachelijk selectiecriterium? Wat als je door omstandigheden vaak verhuist? Of vaak in het buitenland bent met eigen, reeds gekochte, fietsen? Ik heb hier nog een oudere trek x-caliber 9 staan. Daarmee mag ik dus niet aankloppen bij een random FM?
Geen typefout. Dit wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden. De FM neemt geen internetfietsen of dozenschuiverfietsen aan en hoe het beleid van eender FM is weet ik niet. Verhuizen (semigedwongen vanuit werk etc.) is een andere situatie dan met een goedkope merkloze fiets de FM lastigvallen. Ik ga daar niet over en er zijn wel meer fietsenmakers die zo'n beleid voeren.

En ik denk dat je mijn posts voorafgaand niet goed hebt gelezen want over niet mogen aankloppen heb ik geen woord gerept. Ook heb je geen respect voor het beleid van eender FM want je schrikt er nog al van (wat ik wel snap, hoor). Als je geen selectie kunt maken verlies je ook klanten want dan ontstaan er serieuze wachtrijen.

In mijn accugroothandel behandel ik ook geen particulieren, maar wel afnemers en bedrijven. Ook hier heb ik wel eens commentaar gehad en niet te zuinig, maar als ik alle particulieren zou gaan helpen dan moet het pand 10x zo groot worden, komt er legio nieuw personeel en verliezen andere zaken hun brood. Dit is een economie die niet houdbaar is op langere termijn. Mijn portfolio is duidelijk en ik maak genoeg winst om me te kunnen permitteren deze keuzes te maken. Als ik het dan bekijk vanuit mijn visie. Klantgerichtheid gaat vanuit de visie van een bedrijf. Ik kan niet iedereen tevreden maken en vanuit het oogpunt van de FM kan ik het wel begrijpen, maar ik kan ook begrijpen dat dit voor veel mensen even slikken is en dan nog zijn er genoeg andere ketens die jouw fiets wél aannemen dus "Daarmee mag ik dus niet aankloppen bij een random FM" is een ad hominem richting mij want ik ga daar helemaal niet over en ik gun jou elke FM die je maar ziet, maar roepen van het mag niet is een beetje kinderachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Athome schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:54:
@Phusebox
Een aatal ART-2 ringen sloten van Abus kan je ook achteraf laten matchen met een slot van je accu. Volgens mij kan dit met een paar AXA sloten ook.

Voor de verzekeringen ben je minimaal ART-2 nodig

Daarnaast kan je bij Asus eventueel ook een extra los kettingslot laten matchen met je Ringslot. Dit is voor jou als gebruiker wel makkelijk maar de diefstalgevoeligheid wordt er wel slechter op.

Wat betreft verzekeringen. Enra is een van de grootste op dit gebied en niet perse de duurste. Maar iedere verzekeringsmaatschappij verzekerd wel E-bikes. Uiteraard wel met hun eigen eisen en premies.
Ben je al lid van de ANWB (wegenwacht), dan kan de verzekering prijstechnisch ook wel interessant zijn.
ANWB is wel iets duurder maar biedt wel de GPS optie aan, of ja is zelfs verplicht geloof ik.

Nadeel, lelijke sticker op je fiets van de ANWB en niet de beste GPS oplossing. Bovendien bevestigen ze die volgens mij gewoon aan de buitenkant van je fiets dus die sloop je er zo af lijkt me...

Ben dus ook aan het kijken naar een losse GPS en een bijpassende verzekering, wat er mogelijk is. Moet mijn FM dat wel doen natuurlijk want zelf inbouwen en aansluiten bij een nieuwe fiets lijkt me minder handig.

Waarom GPS? Als je fiets gestolen wordt krijg je wel je geld terug maar moet je wel weer een half jaar of langer zonder fiets doen. Dan liever wat meer betalen voor een kans dat je teruggevonden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Begrijp de optie voor GPS.
Maar de vraag is vooral: Hoe krijg je fiets terug? Meestal niet zoals je deze achter gelaten hebt.
Daarnaast werkt GPS niet of slecht als de fiets in bijv, een stalen container staat. En helemaal niet meer als deze stalen container ook nog eens in een bedrijfspand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:25
Phusebox schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:47:
[...]
Ik ben geen slotenkenner, maar ik vind de Ivy nog net te hanteren (daarboven krijg je eigenlijk brommersloten) en tot dusver niet gekraakt in Amsterdam. Ik zie ook zelden mensen met een dergelijke klasse slot, dus dat helpt omdat dieven vooral laaghangend fruit pakken.

Komen ze met een slijptol of rossen ze het hele rek een vrachtwagen in is het natuurlijk kansloos. Maar goed, je zal ergens een lijn moeten trekken.

Betreft GPS... ik weet het niet. Ik ben net als @Athome wel een beetje huiverig voor hoe je je fiets terugkrijgt en vooral "wanneer?". Ik zie voor mij als klant het voordeel niet in als ik na een maand mijn geprakte fiets terug krijg...

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 26-09-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Athome schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:40:
Maar de vraag is vooral: Hoe krijg je fiets terug? Meestal niet zoals je deze achter gelaten hebt.
Daarnaast werkt GPS niet op slecht als de fiets in bijv, een stalen container staat. En helemaal niet meer als deze stalen container ook nog eens in een bedrijfspand staat.
Vandaar dat ik liefst iets heb dat mij een melding geeft als de fiets verplaats wordt als ik hem gelocked heb via een app. Dan kan ik er zelf meteen naartoe.

Ik zal mijn fiets eigenlijk bijna nooit ergens langer dan een uur laten staan als ik er geen zicht op heb verwacht ik. Uiteraard kan het zo gebeurd zijn, maar toch.

Misschien ben ik ook wel te paranoïde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Phusebox schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:14:
[...]
Of is het echt overbodig dat beide sleutels hetzelfde zijn? 0
Tsja, dan heb je twee sleutels... mijn bos is al vol en het feit dat je dan telkens zit te kiezen welke sleutel het is doet mij wel kiezen voor een gedeelde sleutel, al is dat iets duurder omdat het accuslot dan ook wordt vervangen.

Maar het is geen must, je fiets zal het geen bal boeien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
roffeltjes schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:54:
[...]

Ik ben geen slotenkenner, maar ik vind de Ivy nog net te hanteren (daarboven krijg je eigenlijk brommersloten) en tot dusver niet gekraakt in Amsterdam. Ik zie ook zelden mensen met een dergelijke klasse slot, dus dat helpt omdat dieven vooral laaghangend fruit pakken.

Komen ze met een slijptol of rossen ze het hele rek een vrachtwagen in is het natuurlijk kansloos. Maar goed, je zal ergens een lijn moeten trekken.

Betreft GPS... ik weet het niet. Ik ben net als @Athome wel een beetje huiverig voor hoe je je fiets terugkrijgt en vooral "wanneer?". Ik zie voor mij als klant het voordeel niet in als ik na een maand mijn geprakte fiets terug krijg...
Dat kettingslot wilde ik ook halen. Wat voor afmeting zadeltas had jij ongeveer want daar wil ik hem ook in gaan stoppen, maar wil niet zo'n zadeltas die 20cm achter het zadel uitsteekt.

En ja, je wil aan de ene kant geen beschadigde fiets terug (krassen zijn niet gedekt, andere schade wel normaal), maar anderzijds is 6 tot 12 maanden zonder fiets ook geen pretje. Of gedwongen dan iets te kopen dat je niet wil.

Meeste verzekeringen verplichten je een fiets te kopen die gelijkwaardig is, vaak bij dezelfde FM. Liefst krijg ik dan gewoon het geld uitgekeerd anders wordt je wel erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
roffeltjes schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:01:
[...]

Tsja, dan heb je twee sleutels... mijn bos is al vol en het feit dat je dan telkens zit te kiezen welke sleutel het is doet mij wel kiezen voor een gedeelde sleutel, al is dat iets duurder omdat het accuslot dan ook wordt vervangen.

Maar het is geen must, je fiets zal het geen bal boeien :+
Haha ja, zelfde probleem. Al heb ik mijn fietsensleutel nooit aan mijn sleutelbos gehad maar apart. Ik heb de FM in ieder geval gevraagd of ze dit kunnen faciliteren door het accuslot te vervangen (lijkt mij de makkelijkste en snelste oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Phusebox schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:02:
[...]Wat voor afmeting zadeltas had jij ongeveer want daar wil ik hem ook in gaan stoppen, maar wil niet zo'n zadeltas die 20cm achter het zadel uitsteekt.
Tsja, dat is lastig... ik kan je in ieder geval verklappen dat ik niet mega-lang met een zadeltas doe, na 3-4 jaar is hij op (dagelijks gebruik). Ik ben nog steeds zoekende naar een oplossing.

Beste tas die ik had was een Decathlon tas die helaas niet meer verkocht wordt, geen flauw idee hoe groot, maar je hebt iets nodig van 0.8-1ltr. +/- i.5 liter (schatte veel te laag).

Ik ga het nu proberen in een Ortlieb zadeltas, maar het moet (veel)goedkoper kunnen (mijn broer krijgt mijn Razer in ruil voor de rekening voor alle losse zut die ik moet kopen voor mijn nieuwe fiets.. en ja dat loopt aardig op). Ik kan je over twee weken waarschijnlijk wel vertellen hoe de Ortlieb in eerste instantie bevalt.

Nog wel een tip: Je hebt twee systemen voor ophanging (soms binnen één merk)

- Klik-systeem met een intern frame.
- Klitteband ophanging

Dat tweede is niet stevig genoeg, het slot is te soepel en het tasje gaat heel erg doorhangen. *Ervaring rijker en twee tientjes weggegooid.

Nog een laatste tip: Echt goedkope tasjes worden het ook niet, die scheuren op de rits (slot is te zwaar). *Andere ervaring...* => ergens rond de 15 euro ben je wel kwijt vrees ik.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 26-09-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Athome schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:40:
Daarnaast werkt GPS niet op slecht als de fiets in bijv, een stalen container staat. En helemaal niet meer als deze stalen container ook nog eens in een bedrijfspand staat.
Bij de ANWB is vandalisme 25€ eigen risico voor nodige reparaties. Dus dat valt nog wel mee lijkt mij.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1 ... 84 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam