xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ah ok, aangezien @roffeltjes aangaf rond de 0,8 tot 1,0 liter dat het misschien zou passen.Athome schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:08:
Daar ga je geen kettingslot als de Abus Ivy in kwijt raken. Tenminste als dat de bedoeling zou zijn.
Hmm dat is echt veel te groot vind ik. Dan liever zo'n doodskist achteropAthome schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:35:
Ik heb ondertussen de IVY 9210. En ik heb ook een 0.8 liter zadeltas. Daar past het slot nooit in. Abus adviseert de ABUS ST2250 tas voor de 85 cm IVY slot (dat is de kortste uitvoering). Die tas is 1.8 liter groot.
Ja, je hebt 100% gelijk, ik heb het gecontroleerd; ik gebruik nu een 1.5 liter XLC (bevalt niet) en dat past makkelijk, maar zeker niet veel te ruim.Athome schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:35:
Ik heb ondertussen de IVY 9210. En ik heb ook een 0.8 liter zadeltas. Daar past het slot nooit in. Abus adviseert de ABUS ST2250 tas voor de 85 cm IVY slot (dat is de kortste uitvoering). Die tas is 1.8 liter groot.
@Phusebox het ene tasje valt veel ruimer als het ander, dat Decathlon tasje is relatief breed (had ik maar de specs...) zit heel mooi zonder enorm uit te steken (die XLC is wat dat betreft veel vervelender).
Ik ben er ook nog niet uit, maar dat slot moet en zal mee.
[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 26-09-2021 19:49 ]
Ik acht de kans uberhaupt niet zo groot dat ik hem met tracking kan terugvinden (want dieven weten wat ze doen) maar beter dan niets
CISSP! Drop your encryption keys!
Wij hebben Victoria als hoofdmerk. Altijd Suntour voorvork, Shimano/Magura remmen en geen eigen-onderdelen-probeersels. Daarmee gelijke (of soms iets betere) kwaliteit dan de Nederlandse merken en voordeliger. Groot Duits A-merk.los-cuentos schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:09:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Victoria E Bikes? En dan voornamelijk de Etrekking 9.8
De 9.8 hebben wij dit jaar een beetje links laten liggen omdat we de 7.8 en 11.8 veel hadden. We moeten nou eenmaal modellen selecteren en de 9.8 zit net tussen die andere beide. Goede fiets de 9.8.
[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 26-09-2021 21:34 ]
Wat me opvalt is dat niet veel mensen met een Victoria fiets rijden ook zijn de specs lovend ervan.Foxhill schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:20:
[...]
Wij hebben Victoria als hoofdmerk. Altijd Suntour voorvork, Shimano/Magura remmen en geen eigen-onderdelen-probeersels. Daarmee gelijke (of soms iets betere) kwaliteit dan de Nederlandse merken en voordeliger. Groot Duits A-merk.
De 9.8 hebben wij dit jaar een beetje links laten liggen omdat we de 7.8 en 11.8 veel hadden. We moeten nou eenmaal modellen selecteren en de 9.8 zit net tussen die andere beide. Goede fiets de 9.8.
Reeds het hele forum afgezocht maar bitter weinig over Victoria.
Het is een merk die al heel lang bestaat enigszins.
In Nederland zijn toch Sparta, Batavus, Gazelle en Koga onder consumenten het meest bekend. Dat de prijs stijgt en de delen minder worden (dit jaar zelfs slechte remmen bij Accell) veranderd dat niet zo snel. De ketens (Profiel, Fietswereld,…) werken met die merken, en zo zijn ze het meest aanwezig. Victoria en Hercules bieden minstens dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs. Cube, Canondale, etc bieden mooie sportieve alternatieven. Alleen zijn die allemaal wat minder aanwezig. Als er net twee dealers bij je in de buurt zitten zie je ze, anders niet. Victoria is hier in de regio goed vertegenwoordigd.los-cuentos schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:45:
[...]
Wat me opvalt is dat niet veel mensen met een Victoria fiets rijden ook zijn de specs lovend ervan.
Dat hangt dikwijls af van de lokale FM.los-cuentos schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:45:
[...]
Wat me opvalt is dat niet veel mensen met een Victoria fiets rijden ook zijn de specs lovend ervan.
In mijn buurt zat er een Victoria dealer, maar die is er mee gestopt, naar eigen zeggen omdat ze geen ondersteuning kregen van Victoria bij technische problemen die wat verder gaan (en garanties).
Of dat de echte reden is... wie zal het zeggen.
Mijn FM heeft Kettler ooit buitengezet om dezelfde reden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat in navolging van mijn vrouw die haar Victoria al 2 jaar heeft.
Zeer tevreden met zowel de fiets als met de service van de FM.
De ondersteuning vanuit Victoria bij garantie e.d. is perfect.Tommie12 schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:41:
[...]
Dat hangt dikwijls af van de lokale FM.
In mijn buurt zat er een Victoria dealer, maar die is er mee gestopt, naar eigen zeggen omdat ze geen ondersteuning kregen van Victoria bij technische problemen die wat verder gaan (en garanties).
Of dat de echte reden is... wie zal het zeggen.
Mijn FM heeft Kettler ooit buitengezet om dezelfde reden.
:strip_exif()/f/image/aq6lyhsTXgqL8S7BgIqzaUSs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1KhCytf2WlOUhCAU7wJCfQGF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dat deze 'open geschroefd' moet worden, maar hoe doe je zoiets, is daar speciale gereedschap voor? Zoals je ziet zijn de schroefjes al verwijderd, maar dat doet weinig verder.
Heb de oplossing al gevonden, je hebt een speciale sleutel nodig die alle 6 de gaatjes vult en in tegengestelde richting de kap open draait.. nu maar uitzoeken waar je zoiets kan verkrijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door CT op 27-09-2021 16:05 ]
YouTube: Het wisselen van een binnenwerk AZOR motor
die motor lijkt er wel op
[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 27-09-2021 17:20 ]
De Rohloff is vooral nuttig om voldoende echt kleine versnellingen te hebben.Athome schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:39:
@Tommie12
Vergeet de Rohloff voor een E-bike. Het is een mooie naaf maar het bereik is te groot voor een E-bike. Dat maakt het zinloos om er zo veel geld in te stoppen.
Op mijn Speed Pedelec gebruik ik ongeveer de helft van de versnellingen tijdens dagelijks gebruik. Dan fiets dus al sneller dan een E-bike.
Als je hellingen van meer dan 10% naar boven moet, dan zak je met de kleinste versnellingen al snel onder de 10 km/h, en dan draai je minder dan 60 RPM en dan zakt het motorvermogen ook nog eens weg, zelfs op Turbo.
Bij mijn fiets met enviolo is de kleinste versnelling te groot, en de grootste meer dan ruim (kon nog bijtrappen bij een helling naar beneden aan 60 km/h).
Nu weet ik wel dat je dat kan aanpassen door andere tandwielen te steken, maar dan rij je minder vaak in de sweet spot, nabij de 1:1 waar het rendement wel nog goed is. Enviolo is vooral wat minder efficient bij de hoogste en laagste verhoudingen.
Ja naar aanleiding van die video inderdaad tot de conclusie gekomen dat je met een 'speciale' sleutel deze moet openen... kan overigens nergens online zo'n sleutel vinden, en zoals je ziet is de motor van v-fiets, maar dat bedrijf bestaat niet meer zo lijkt. En ook AZOR 'reselled' dezelfde motor, maar nergens kan in ook van hun een online shop vinden met 'tools'. Enfin, wellicht zelf maar beunen, balen dat een vervangende motor met rollerbrake gespaakt vrij duur is.laurens0619 schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:15:
@CT had je deze al gevonden?
YouTube: Het wisselen van een binnenwerk AZOR motor
die motor lijkt er wel op
Die kan je toch zo zelf maken? even meten, stevig plankje hout. Of neem een kaasplank met een handvat, gat erin, extra plaatje erop en dan boutjes met moeren erin op de juiste plek en schroeven maarCT schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:22:
[...]
Ja naar aanleiding van die video inderdaad tot de conclusie gekomen dat je met een 'speciale' sleutel deze moet openen... kan overigens nergens online zo'n sleutel vinden, en zoals je ziet is de motor van v-fiets, maar dat bedrijf bestaat niet meer zo lijkt. En ook AZOR 'reselled' dezelfde motor, maar nergens kan in ook van hun een online shop vinden met 'tools'. Enfin, wellicht zelf maar beunen, balen dat een vervangende motor met rollerbrake gespaakt vrij duur is.
Is het niet deze of zoiets?CT schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:22:
[...]
Ja naar aanleiding van die video inderdaad tot de conclusie gekomen dat je met een 'speciale' sleutel deze moet openen... kan overigens nergens online zo'n sleutel vinden, en zoals je ziet is de motor van v-fiets, maar dat bedrijf bestaat niet meer zo lijkt. En ook AZOR 'reselled' dezelfde motor, maar nergens kan in ook van hun een online shop vinden met 'tools'. Enfin, wellicht zelf maar beunen, balen dat een vervangende motor met rollerbrake gespaakt vrij duur is.
https://www.jpteshop.nl/p...sleutel-electromotor.html
Maar lijkt me ook zelf wel iets op te verzinnen inderdaad. Als je al maar een paar punten hebt om te klemmen en het begin gemaakt is.
[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2021 22:34 ]
Hadden de eTrekking 9.8 helaas niet meer binnen maar ze hebben me wel laten rijden met een Dutch ID Phantom 85.
Ik was meteen verkocht van deze e-bike. Ziet er prachtig uit en heeft alle nieuwste tech aan boord.
Daar het via leasing is kunnen ze ook nog eens 10% korting geven.
Momenteel wacht ik op de offerte maar indien alles goed is ga ik waarschijnlijk voor de Phantom
De Phantom 85 met Enviolo Automatiq? Ik heb deze nu een paar weken en ben er erg tevreden over.los-cuentos schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:00:
Hadden de eTrekking 9.8 helaas niet meer binnen maar ze hebben me wel laten rijden met een Dutch ID Phantom 85.
Ik was meteen verkocht van deze e-bike. Ziet er prachtig uit en heeft alle nieuwste tech aan boord.
Daar het via leasing is kunnen ze ook nog eens 10% korting geven.
Wat houdt de lease constructie in? Private lease of zakelijke lease via je werkgever?
https://alterlock.net/en/how-it-works-v2
Of iemand die nog een alternatief kent?
Ben zelf wel geïnteresseerd in zoiets, al wordt deze niet erkend door verzekeraars volgens mij.
[ Voor 72% gewijzigd door Phusebox op 28-09-2021 08:12 ]
Ik zou eerder voor de gewone Enviolo gaan. Zie niet onmiddellijk de meerwaarde van de Automatiq.Yosemite schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:44:
[...]
De Phantom 85 met Enviolo Automatiq? Ik heb deze nu een paar weken en ben er erg tevreden over.
Wat houdt de lease constructie in? Private lease of zakelijke lease via je werkgever?
Het is een lease via mijn werkgever. Kost me netto €50 per maand voor 3 jaar. Inclusief diefstal en schadeverzekering + onderhoud van de fiets.
Na 3 jaar kan ik de fiets dan afkopen. Voor deze zou het om €600 gaan.
Dat is een nette deal dan... Jammer dat er niks meer is waar alle Nederlanders gebruik van kunnen maken om met enig voordeel een e-bike te kopen.los-cuentos schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:07:
[...]
Ik zou eerder voor de gewone Enviolo gaan. Zie niet onmiddellijk de meerwaarde van de Automatiq.
Het is een lease via mijn werkgever. Kost me netto €50 per maand voor 3 jaar. Inclusief diefstal en schadeverzekering + onderhoud van de fiets.
Omdat @Foxhill uit de handel komt, nog een opmerking van mijn kant: Victoria is zoals veel Duitse A-merken een uitstekend alternatief voor Nederlandse merken. Vaak is de afmontage van Duitse merken van een hoger niveau (vooral qua merk, functioneel zijn Nederlandse fietsen geen ramp of zo) en met minder fratsen (zoals het onzalig idee om verlichting te integreren in de voorvork).los-cuentos schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:09:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Victoria E Bikes? En dan voornamelijk de Etrekking 9.8
Over het verhaal van @Tommie12, ik heb geen idee in hoeverre er een verdeler tussen zit bij Victoria. Ik weet dat dat één van die dingen is die impact kunnen hebben op de service verlening. mijn FM is in ieder geval lovend over de contacten met Victoria, ook al is hij primair Accell.
Het nadeel van dit soort regelingen is dat je na de looptijd meteen weer een nieuwe koopt, of de fiets nu op is of niet (ik ben een voorbeeld). Dat het belangrijk is om te stimuleren is uiteraard minstens, zo niet zwaarwegender, maar ik moet wel zeggen dat ik het niet heel goed vind voor duurzaamheid.Phusebox schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:09:
[...]
Dat is een nette deal dan... Jammer dat er niks meer is waar alle Nederlanders gebruik van kunnen maken om met enig voordeel een e-bike te kopen.
Klopt ook wel weer, maar je kunt hem natuurlijk ook gewoon overnemen. Dan ben je het goedkoopste uit.roffeltjes schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:05:
[...]
Het nadeel van dit soort regelingen is dat je na de looptijd meteen weer een nieuwe koopt, of de fiets nu op is of niet (ik ben een voorbeeld). Dat het belangrijk is om te stimuleren is uiteraard minstens, zo niet zwaarwegender, maar ik moet wel zeggen dat ik het niet heel goed vind voor duurzaamheid.
Ik neem aan dat veel mensen en-en gaan doen... overnemen voor partner/vriend/broer en een nieuwe fiets nemen. Maar hoe verzadigd zal de markt niet al zijn?Phusebox schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:06:
[...]
Klopt ook wel weer, maar je kunt hem natuurlijk ook gewoon overnemen. Dan ben je het goedkoopste uit.
Geen idee hoe dat gaat in de autowereld, ik neem aan dat leasebakken uiteindelijk naar de opkoper gaan en dan op de tweedehands markt belanden?
Tja geen idee, ik zou normaal geen nieuwe fiets kopen elke 3 jaar (anderzijds ben je op 6 jaar hetzelfde kwijt als ik in 1 keer moet betalen).roffeltjes schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:10:
[...]
Ik neem aan dat veel mensen en-en gaan doen... overnemen voor partner/vriend/broer en een nieuwe fiets nemen. Maar hoe verzadigd zal de markt niet al zijn?
Geen idee hoe dat gaat in de autowereld, ik neem aan dat leasebakken uiteindelijk naar de opkoper gaan en dan op de tweedehands markt belanden?
Uiteraard gaan die fietsen (en auto's) een tweede leven tegemoet.roffeltjes schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:10:
[...]
Ik neem aan dat veel mensen en-en gaan doen... overnemen voor partner/vriend/broer en een nieuwe fiets nemen. Maar hoe verzadigd zal de markt niet al zijn?
Zeker voor premium auto's is het zo dat het merendeel door bedrijven nieuw gekocht worden, en daarna op de markt voor particulieren komen.
In Duitsland hebben de grote autobouwers daar echt een model van gemaakt. Zowat iedereen van het personeel kan voor een leuke prijs een auto leasen en heel dikwijls krijgen ze gewoon om de 6 maanden tot 1 jaar een nieuwe. Dat zijn de zogenaamde "Jahreswagen", en dat maakt premium betaalbaar voor véél meer mensen, en het geeft een zekere volume in de productie.
Bij fietsen was dat model nog niet zo populair, maar in België zie ik op 2dehands een pak speed pedelecs (Stromer, Riese&Mueller, ...) staan van 3-4 jaar oud, en dat waren dus fietsen van 5000€-8000€ nieuw.
Meestal zijn die in prima staat, en je kan ze dan voor minder dan de helft kopen.
Voor objecten van 1000€+ tweedehandswaarde zijn er best wel wat handelaars die zich daarmee willen bezig houden.
Ah, ik heb juist voor de Dutch ID gekozen vanwege de Enviolo Automatiq. Ik vind het niet zelf hoeven te schakelen echt heerlijk fietsen. Zou net als bij de auto niet meer terug willen naar een handbak.los-cuentos schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:07:
Ik zou eerder voor de gewone Enviolo gaan. Zie niet onmiddellijk de meerwaarde van de Automatiq.
Het is een lease via mijn werkgever.
Met mijn vorige fiets met derailleur stond ik regelmatig in de verkeerde versnelling bij een verkeerslicht en heb ik nooit een goed gevoel gehad welke versnelling ik nu steeds voor en achter moest kiezen. Nu hoef ik er niet meer over na te denken.
Ik heb de handbediende niet getest of overwogen omdat ik zo onder de indruk was van de automaat en de bediening leek me ook niet fijn. Ik vind dat draaien met zo'n Nexus handvat al geen fijne beweging en met de handmatige kreeg ik de indruk dat je nog veel meer aan het draaien bent. Dat vindt mijn pols niet fijn.
Dat is een goede deal. Dan heb je een korting van €1900 op een fiets van minimaal €4300.los-cuentos schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:07:
Kost me netto €50 per maand voor 3 jaar. Inclusief diefstal en schadeverzekering + onderhoud van de fiets.
Bij ons kan iedereen bij aanschaf van een fiets max €1000 van z'n brutoloon aftrekken wat afhankelijk van de belastingschijf hoogsten een korting van €500 oplevert.
Ik heb de manuele Enviolo (best tevreden mee), en ik merk bij mezelf dat ik op 2 manieren rij.
Ofwel rij ik rustig, met normale Tour motorondersteuning aan 23-25 km/h, en dan trap ik graag iets trager.
Regelmatig heb ik zin om eens goed te zweten, en dan probeer ik continu boven de 25 te blijven (op vlakke weg en zonder dikke tegenwind lukt dat wel).
Als ik dus wat in overdrive ga, dan trap ik liever wat sneller, en zet ik de versnelling wat kleiner.
Dat lijkt me wat moeilijk met een automatiq, maar ik heb het nooit proefgereden.
Hoe ervaar jij dit?
Ja, je cadans, je snelheid en efficiëntie zijn gerelateerd. Grofweg, hoe meer vermogen je levert, des te efficiënter een hogere cadans wordt (en vise versa).Tommie12 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:24:
Ofwel rij ik rustig, met normale Tour motorondersteuning aan 23-25 km/h, en dan trap ik graag iets trager.
Regelmatig heb ik zin om eens goed te zweten, en dan probeer ik continu boven de 25 te blijven (op vlakke weg en zonder dikke tegenwind lukt dat wel).
Voor het wisselen van de cadans druk je op het wybertje op de controller en kom je direct in de Kiox in een lijst waar je een cadans van 30 tot 120 kan instellen.
Dus kan nu alleen nog kiezen om een maand langer op de fietsen te wachten zodat ze een Abus ringslot met de juiste sleutel kunnen bestellen, nadat de fietsen binnen zijn.
Of een kettingslot kopen met het Abus one key systeem, maar dan kan het dus niet die Ivey ketting zijn want die heeft dat niet.
Andere optie is een AXA ringslot erop en dat later zelf vervangen door een Abus maar dan zit je weer met de verzekering te kloten natuurlijk. Plus dat je gewoon geld weg aan het gooien bent.
Bummer.
[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 28-09-2021 18:55 ]

Mooi clean en inderdaad licht zeg. Maar wel alles custom dus qua onderhoud wat lastiger...maartend schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:46:
Vandaag een Codoc Montreal gezien. Up close. Dat zag er netjes uit. En licht voor een E-bike.
[Afbeelding]
ook mooi licht, maar degelijke Shimano-onderdelen. Rijd er nu bijna een jaar op, fantastische fiets!
Zoek geen e-bike. Vond hem gewoon heel mooi.jvk024 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:34:
kun je beter een Ampler nemen https://amplerbikes.com/nl/e-bikes/stout
ook mooi licht, maar degelijke Shimano-onderdelen. Rijd er nu bijna een jaar op, fantastische fiets!
Beetje als de Curt
Helaas hebben ze de Phantom 85 met Performance Line CX (85Nm) niet meer binnen en hebben lange levertijden.
Wel hebben ze de Phantom 65 binnen. Hierin zit een Gen4 Performance Line met 65Nm.
Nu heb ik wat schrik dat dit wat te weinig is. Mensen ervaring met beide motoren?
Op het web vindt ik helaas geen comparison van de gewone performance line met de CX.
Deze is al vaker gepostlos-cuentos schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:20:
Daarnet de offerte ontvangen voor mijn Phantom van Dutch ID.
Helaas hebben ze de Phantom 85 met Performance Line CX (85Nm) niet meer binnen en hebben lange levertijden.
Wel hebben ze de Phantom 65 binnen. Hierin zit een Gen4 Performance Line met 65Nm.
Nu heb ik wat schrik dat dit wat te weinig is. Mensen ervaring met beide motoren?
Op het web vindt ik helaas geen comparison van de gewone performance line met de CX.
Als je niet veel heuvels doet is de normale Performance voldoende.
Met een kar en een heuvel is de CX de logische keuze. De CX is één van de sterkste productiemotoren. NM en Wattage zijn daar een deel van, maar het zit hem ook in het ondersteuningsprofiel als je een lage cadans hebt in combi met veel kracht. Vooral in vergelijkingen op hele steile stukjes wint de CX van alle alternatieven.los-cuentos schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:20:
De Performannce line is waarschijnlijk goed genoeg, maar het probleem zit hem in het woord "waarschijnlijk". Ik heb een aantal motoren gestikt door heuvels en een kar en ik geloof juist in die usecase voor overkill.
[ Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 29-09-2021 08:37 ]
Tenzij je echt in de heuvels woont, zou ik me er niet te veel zorgen over maken: ik heb een Active Line + met 'maar' 50Nm en ik heb nooit het gevoel kracht te kort te komen. Sterker nog, op de Tour stand trap ik al makkelijk tegen de begrenzing aan. Alleen bij het viaduct over de snelweg schakel ik even kort naar de Sport stand.los-cuentos schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:20:
Mijn vorige e-bike had een Bafang met 80Nm maar dat is echt overkill. Mijn kinderen gebruiken die fiets nu en ik heb de begrenzer (is bij deze fiets aan te passen op het display) al naar beneden gezet omdat ze er zonder veel moeite 35 km/u mee fietsten.
Edit: zie nu pas je use case, met heuvel en fietskar. Ik zou me er overigens nog steeds geen zorgen over maken.
[ Voor 4% gewijzigd door dennisfr op 29-09-2021 08:53 ]
Ik vond de ondersteuning van de 85Nm motor natuurlijker aanvoelen, vooral als je even niet trapt en freewheelt.
Heb toch voor de 85Nm gekozen omdat deze ook de gps module heeft en ik een natuurlijke drang heb naar de krachtigste versie. Met auto’s heb ik ook het liefste de krachtigste/snelste variant.
Bij een Middenmotor is dat aanmerkelijk minder spannend dan een naafmotor, maar meer power (overhed) is gewoon een fijn idee, juist op de lange termijn.
De vraagsteller die heeft het over een fietskar en een dagelijkse helling, dat is nou net een heel vervelend scenario, vandaar dat ik uit voorzorg adviseer om toch te kijken naar een zware oplossing. Niets zo vervelend als de motor toch te zwak is... je kan hem niet vervangen.
@dennisfr Ik heb meerdere naafmotoren op deze combo laten sneuvelen, niet in Limburg, maar gewoon op de Veluwe.... Dit is nou net iets waar ik me wel zorgen over zou maken, ook al is een PL middenmotor veel sterker. Als je het filmpje ziet zie je dat op 10% de PL zelfs op volle kracht blijft hangen, daar waar de CX duidelijk nog reserve heeft. 10% is in Nederland bijzonder, maar die hondenkar is juist op een klim een flink anker.
Kortweg, ik denk ook dat je met een PL geen probleem gaat krijgen, maar ik weet het niet zeker... en als ik er naast zit heeft de koper een probleem. Je kan zoiets ook niet even testen (lijkt me sterk dat je FM akkoord gaat om er een kar achter te hangen om een marteltest te doen).
[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 29-09-2021 09:11 ]
Echter staat bij de specificaties van de Phantom dat de drager geüpgraded kan worden van 15 naar 25 kg draaggewicht. Bij Dutch ID nagevraagd en dan zou er wel een kinderzitje op mogen. De fietsenmaker heeft de set ook voor mij besteld.Het is niet toegestaan om een kinderzitje op de bagagedrager van een Dutch ID te monteren. De bagagedrager is niet ontworpen voor het vervoer van personen. Tevens is de drager niet geschikt voor de montage van een aanhanger of andere constructiedelen.
Voor een fietskar zal er dan toch ook wel een mogelijkheid zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Yosemite op 29-09-2021 09:21 ]
Hoewel ik zeker die upgrade zou doen (een sterke drager is ook fijn met tassen achterop) ben ik eigenlijk wel een fan van Framebevestiging. Ik heb 5 jaar framebevestiging gehad en daarna nog een paar jaar met een dragerbevestiging (zelfde type Yepp zitje). Framebevestiging is esthetisch wat lomper, maar net wat stijver en makkelijker in op/afbouw (bij een drager bevestiging moet je de hand-moer elke keer weer heel strak draaien, werd op een gegeven moment soms echt serieus veel kracht zetten).Yosemite schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:20:
Echter staat bij de specificaties van de Phantom dat de drager geüpgraded kan worden van 15 naar 25 kg draaggewicht. Bij Dutch ID nagevraagd en dan zou er wel een kinderzitje op mogen. De fietsenmaker heeft de set ook voor mij besteld.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 29-09-2021 09:26 ]
Voor mijn eigen fiets wilde ik toch de mogelijkheid om de oudste mee te kunnen nemen maar de bagedrager kon dit inderdaad niet dragen en upgrade was niet mogelijk. Frame bevestiging weet ik niet of dat ging passen maar dat vond ik persoonlijk op mijn fiets echt geen gezicht.
Uiteindelijk zadeltje op de stang gekocht, erg blij mee en zoontje vind het fantastisch. Voor de langere ritten stop ik hem wel liever in een stoeltje of de fietskar (alhoewel die met helmpje tussen mijn armen ook wel veilig zit)
https://www.fiets-stoeltj...p-stang-voor-herenfi.html
Voordeel is dat de oxford op een hoekige buis past en hij niet in de weg zit. Op en afbouwen is dus niet nodig
[ Voor 77% gewijzigd door laurens0619 op 29-09-2021 10:39 ]
Ja en ook nog dat een damesfiets makkelijker opstapt ipv dat je je kind onthooft met de reuzenzwaai of met je voet verstrikt komt in de lege stoellaurens0619 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:28:
In principe pak ik de moeder fiets voor het vervoeren van de kinderen (e-common family, extra ruime en zitje voor en achter) of zitten ze in de fietskar achter de fiets.
Voorzitje/of voorzadel hangt een beetje af van hoeveel ruimte je hebt, bij mij zou dat nooit werken, maar als je wat meer rechtop zit en wat langer bent (ik ben 1.71m) gaat dat natuurlijk prima.
Sowieso is ondanks dat ik als Karateka lenig zat ben dat opstappen voor mij wel een reden om na te denken over een mixte/trappez. De fiets van mijn vrouw is op dat punt veel handiger.
Beste Alexknl,Alexknl schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:40:
Ik wil even melden, mocht iemand ooit een Amslod fiets overwegen. Doe het niet. De service is zeer slecht en ze zijn vrijwel nooit bereikbaar. Echt spijt van onze aankoop. Maar wellicht is dat al bekend hier, zou me niks verbazen
Vervelend om te lezen dat uw ervaring anders is dan gehoopt. Graag helpen we u verder met een passende oplossing. Om dit te kunnen doen ontvangen wij graag uw NAW-gegevens via webcare@amslod.nl. Dan neemt mijn collega van de service desk contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Sanne van Amslod
Volgens mij is dit een prima deal voor een Accell fiets waarbij ik rond die 2800€ wil zitten met:
- middenmotor
- schijfremmen
- naafversnelling
- Nexus 8
- riemaandrijving
- 'prettige motor'
Ik fiets tegenwoordig veel minder; geen woon- /werkverkeer meer en eigenlijk alleen maar plezierritjes of vakantie. Dan fiets ik met de Bosch Active Line gelijk op met mijn vriendin die deze op een Gazelle Orange C8 heeft (mogelijk Plus?).
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Die Kofa heeft de activeline plus toch? (ik denk wel van want die is 50Nm).
Misschien wel mager vergeleken met wat je had (yamaha 80nm?) maar alsnog niet zo "mager" als de normale active line (40nm die naar mijn ervaring echt een no go was met een wat zwaardere fiets)
Mijn shimano e6100 heeft 60Nm en vind ik al erg krachtig.
De bafang m410 van mijn vriendin is 80nm en vind ik minder krachtig...
Ik denk dat het niet alleen om de specs gaat maar wat een motor ermee doet wat het verschil maakt
Ik heb tijdens mijn analyse toen dit rapport ook gelezen, mijn ervaringen ermee waren niet helemaal hetzelfde maar gaf op zich wel goed beeld wat je van de motor en de eigenschappen kunt verwachten (Fietserbond ebike motor test 2020)
https://ss-usa.s3.amazona...test_2020_spread_0520.pdf
[ Voor 57% gewijzigd door laurens0619 op 29-09-2021 15:47 ]
Die prijzen...True schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:07:
Vandaag bij de FM langs geweest waar ik mijn fiets moet kopen i.v.m. natura terugbetaling van de verzekering. Ik kom nu uit op een Koga E-Nova Evo-CP met 400 Wh accu voor 3150€. Ik moet 350€ bijbetalen (krijg 2800€ v.d. verzekering).

Als het een Accell dealer is, is de Dinsdag ook nog een optie, al heeft de tegenwoordig een Nexus 7. Sowieso zie ik overal bij Accell dat de 8 zeldzaam is, blijkbaar is de schaarste enorm*. Als je kan proefrijden en een fiets met een Nexus 7 rijdt beter zou ik daarvoor gaan en dan later nog eens nadenken of je er een 8 in laat drukken.
Die motor gaat volgens mij voor jou geen enkel probleem zijn, ik zie geen wens om een kar een heuvel op te trekken
Er is ook wel belangrijk nieuws betreft Accell Nederland, iets wat ik nog niet hier heb gedeeld; ze gaan de merken segmenteren, waardoor er minder overlap is. Je zag het al langzaam schuiven, en nu zie je dat echt heel duidelijk terug.
- Batavus: Klassieke modellen.
- Koga: Het luxe merk
- Sparta: Innovatie, Trendy (hatelijk woord).
Nou stel ik me van die innovatie niet al te veel voor, maar Sparta is de laatste paar jaar inderdaad iets spannender geworden (not my cup of tea qua design, maar wie ben ik).
* Niet toevallig, mijn fiets met Nexus 8 zou al moeten zijn geleverd, maar is blijkbaar nog niet eens geassembleerd. Ik hoop vandaag meer te horen, maar ik vrees het ergste. Nou zit ik gelukkig met een hele fijne fiets, dus is het geen enkel probleem (al zou het duren tot volgend jaar, maakt mij eigenlijk niet zoveel uit), maar het is wel een lekkere puinhoop. Ook sneu voor de FM... die heeft meerdere klanten die wachten, scheelt toch een bak omzet, ook al verwacht ik dat de meesten geduldig zullen wachten.
[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 29-09-2021 16:40 ]
Hallo, sorry het schopjeLappieboy schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:05:
Na een maandje wachten was het dan eindelijk zo ver:
Mijn Sparta R5Te Smart staat op de stoep!![]()
Helemaal blij mee en ondanks dat in de wacht periode wat twijfels voorbij kwamen sta ik 100% achter de keuze.
Gisteren in de warmte even 2 korte ritjes gedaan voor 5km totaal.
Bevalt super en voldoet volledig aan de wensen.![]()
De kleur komt in real life iets beter uit de verf dan online, is net iets donkerder in het echt. (i like it)
Gek genoeg zit er een verstelbare stuurstang op, deze staat online nergens vermeld en is ook niet zichtbaar op de online foto's.
Alleen maar een pluspunt dat die er al opzit, anders had ik die er op laten zetten.
Zorgt er net voor dat de zit houding semi-sportief is in plaats van volledig sportief.![]()
Als men vragen heeft over de fiets of graag iets wil weten roep dan gerust.![]()
Zal over enkele weken even mijn bevindingen plaatsen en hoe hij tot dusver bevalt.
[Afbeelding: Mijn E-bike (1)]
[Afbeelding: Mijn E-bike (2)]
Ik ben opzoek naar een elektrische fiets en las jouw post. Bevalt de fiets nog steeds of zijn er misschien wat minpunten na langer gebruik?
Ik kwam deze link tegen:
https://www.12gobiking.nl/sparta-r5te-smart-2021 Vooral de gesloten kettingkast en schijfremmen zijn een vereiste. Best bizar dat zoveel fietsen een open kast hebben.
De fiets ga ik gebruiken voor woon- en werkverkeer. Enkele reis is 11 km, wel een gemeen stukje bergop. Mochten er natuurlijk alternatieven zijn hoor ik die graag (budget max 1800, goedkoper mag natuurlijk ook).
Geen probleem natuurlijk!luxzenburcht schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:39:
[...]
Hallo, sorry het schopje
Ik ben opzoek naar een elektrische fiets en las jouw post. Bevalt de fiets nog steeds of zijn er misschien wat minpunten na langer gebruik?
Ik kwam deze link tegen:
https://www.12gobiking.nl/sparta-r5te-smart-2021 Vooral de gesloten kettingkast en schijfremmen zijn een vereiste. Best bizar dat zoveel fietsen een open kast hebben.
De fiets ga ik gebruiken voor woon- en werkverkeer. Enkele reis is 11 km, wel een gemeen stukje bergop. Mochten er natuurlijk alternatieven zijn hoor ik die graag (budget max 1800, goedkoper mag natuurlijk ook).
De sparta heb ik 2 maanden terug verkocht.
Niet omdat hij niet beviel maar omdat ik hem goed kon verkopen + reiskosten opgespaard = nieuwe fiets.
Met mn huidige fiets valt hij niet echt te vergelijken omdat die een flink stuk duurder is.
De sparta is mij eigenlijk altijd goed bevallen.
Nooit problemen mee gehad.
De 5 versnellingen was soms wat krap maar dat is ook het enige.
De dikke banden zorgden voor een sportieve maar comfortabele zit en de houding was voor mij ook erg goed. (1.88)
Vooral voor die 1649 met een 500wh accu vind ik het een erg goede deal.
Wil je een no-nonsense ebike die het gewoon doet?
Zeker overwegen!
Mocht je nog meer willen weten PM me maar.
Truth is, the game was rigged from the start.
Mijn zwager heeft goede ervaringen met de r5te (Mixte). Het is een achterwiel motor, dus hij heeft aanzienlijk minder nadelen dan een model met een voorwielmotor.
De keuze voor Sturmey Archer was eigenlijk toch vrij simpel. Het is de enige naaf die in een achterwiel motor gemonteerd kan worden. En daar is toch wel vraag naar (achterwiel motor met gesloten versnellingssyteem)
Ook in de Stromer ST2 (2020) zit de Sturmey Archer 5 versnellingsnaaf. Ook hier is deze naaf het minste onderdeel van de fiets, volgens een aantal leden van het Stromer Forum. Schijnen met de Stromer best wel wat issues mee te zijn
@Lappieboy heeft een positieve ervaring. De fiets rijdt ook lekker en ziet er mooi uit. Bij een minder betrouwbare fiets heb je vanzelfsprekend nog steeds veel positieve ervaringen. Wij hebben er op klant verzoek in het verleden een paar geleverd, maar hadden met die paar al problemen. Zoals @Athome al aangeeft is die Sturmey Archer naaf niet echt prettig. Maar ook de elektronische onderdelen van deze fiets zijn niet de beste. De motor controller bij deze fiets gaat vaker kapot dan bij betere systemen, en dat is direct een dure reparatie. Maar zoals ik al zeg, dan nog blijven de meeste natuurlijk wel heel.luxzenburcht schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:39:
[...]
Hallo, sorry het schopje
Ik kwam deze link tegen:
Dat zou wel verklaren waarom Sparta er zo snel mee gestopt is, terwijl het toch wel een goed verkopend model was.Het is natuurlijk ook gewoon een goedkopere fiets (ook tegen adviesprijs) en er is niet zoiets als een gratis lunchFoxhill schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 07:03:
[...]
@Lappieboy heeft een positieve ervaring. De fiets rijdt ook lekker en ziet er mooi uit. Bij een minder betrouwbare fiets heb je vanzelfsprekend nog steeds veel positieve ervaringen. Wij hebben er op klant verzoek in het verleden een paar geleverd, maar hadden met die paar al problemen.
Dit maakt het wel een lastig advies, enerzijds goede ervaringen, anderzijds dit soort signalen. Gezien de prijs en de dealerketen ben ik geneigd toch positief te zijn, ook al omdat dit risico een beetje inherent is aan goedkopere modellen, maar als je straks met een dure reparatie zit is het wel zuur.
Eerste modellen hadden een Continental riem, die veel problemen gaf en vervangen werd door een ketting.
Ik heb 2 jaar geleden proef gereden in Ede op een R5Te. Was mijn eerste keuze.
Ik stond op het punt er een te bestellen toen ze vrij plotseling uit het programma werden genomen en niet meer zijn teruggekeerd. Ik hoorde later dat er ook problemen met de accu waren.
Ik heb een Union E-lite gekocht, met riem, en nu 5000 km afgelegd met als enig 'probleem' een rammelend voorspatbord dat werd verholpen door een stukje foam.
Geweldige fiets, nog geen seconde spijt van gehad.
De prijs van de Sparta R5Te valt me op. Voor 1649 euro heb je toch wel een goed merk in huis. De Sparta van m'n vrouw doet het na 7 jaar nog steeds verbazend goed. Alleen de accu wordt al minder, maar nog steeds goed voor 40-50 km bereik op middelmatige ondersteuning. Dit is een E-motion C5 met voorwielmotor. Ze mag van mij wel een nieuwe, maar dat wil ze niet want het beestje rijd nog heerlijk. Tzt een nieuwe accu en die fiets zal nog jaren meegaan. Dat ik nu zo gek ben en elke 4 a 5 jaar een nieuwe fiets wil al ben ik hier wel een beetje aan het terugkomen van mijn mening. Het milieu en de schaarste zijn wel dingen waar ik wel eens over nadenk. Financieel kan ik het prima, maar als iets goed is is het goed en het kan zomaar zijn dat mijn Gazelle het 6 a 7 jaar moet volhouden. Hier heb ik wel voor gezorgd want zaken zoals de naaf en de motor (Bosch) zijn als lego zo vervangbaar. Mijn vorige fiets; de QWIC was meer een designersfiets met form over function. De 90nm van mijn oude Brose motor was te sterk want als ik mijn 50nm Bosch de sokken geef kom ik ook met gemak boven op de dijk terecht en het allergrootste voordeel vind ik de 5e versnelling van mijn 8 naaf. Dit is een directdrive en als ik wind tegen heb kan ik 2 standen kiezen: in de 5 op standje tour kom ik prima tegen de wind in of ik schakel hem naar de 6 met standje sport. Het eerste is zuiniger en merk ik ook in de pedalen. Alleen pittige klimmetjes neem ik met stand turbo. Ik ben nog steeds blij met mijn Gazelle ultimate met riem en ik heb helemaal geen zorg meer over de ketting want dat was wel een dingetje met mijn vorige fiets. De wegen zijn hier niet zo netjes en schoon en ondanks de chainglider kwam er toch zand in wat ging knarsen. Dat mis ik niet.Benefit schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:03:
Ik ben eigenlijk verbaasd dat de R5Te nog nieuw te krijgen is.
Eerste modellen hadden een Continental riem, die veel problemen gaf en vervangen werd door een ketting.
Ik heb 2 jaar geleden proef gereden in Ede op een R5Te. Was mijn eerste keuze.
Ik stond op het punt er een te bestellen toen ze vrij plotseling uit het programma werden genomen en niet meer zijn teruggekeerd. Ik hoorde later dat er ook problemen met de accu waren.
Ik heb een Union E-lite gekocht, met riem, en nu 5000 km afgelegd met als enig 'probleem' een rammelend voorspatbord dat werd verholpen door een stukje foam.
Geweldige fiets, nog geen seconde spijt van gehad.
Het schakelen van de Nexus 8 gaat goed, maar als ik van 6 naar 5 ga en een bocht neem lijkt de naaf niet goed te lopen, maar ik ben erachter wat het is. Als je scherp stuurt gaat de kabel iets mee en is ie niet uitgelijnd. Even vlug naar de 4 en terug naar de 5 lost het op. Door het bewegen van de versnellingskabel kan de naaf nét verkeerd pakken, maar doorslaan doet ie nooit en het werkt.
Sommige dingen worden/zijn al bizar duur. Niet alleen e-bikes, maar ook de energieprijzen. De energierekening is met 75 euro per maand! omhoog gegaan en ook de schaarste van dingen (van gas tot e-bikes) drijft de kracht van vraag en aanbod omhoog. Dit is iets wat dan niets met inflatie te maken heeft, maar puur door tekorten. Nu lijd ik er niets onder want ik kan dat prima betalen, maar mijn zus met een wajong uitkering moet nu heel erg op een houtje bijten en elke maand doe ik voor haar één keer gratis boodschappen voor een hele week. Dus ook biefstuk met asperges krijgt ze dan voor 2 dagen want daar is ze dol op. Zo help ik haar een beetje want het is echt van de gekken aan het worden. Ze wíl wel werken, maar haar autisme zit haar danig in de weg dat dit niet gaat. Ik heb ook 1 iemand met autisme in dienst en dit is een heel goede werknemer, loyaal en eerlijk. Geef mij er maar 10. Voor vele is autisme als werknemer een harde néé want dat zou niet passen in de portfolio van het bedrijfroffeltjes schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:35:
[...]
Die prijzen...Ik kan niet eens meer zeggen dat ik het hoog vind (ik weet ook de marges van de FM), het is een gevolg van de absurde vraag en de tekorten, maar er is gewoon 20% opgekomen in 2 jaar.
Als het een Accell dealer is, is de Dinsdag ook nog een optie, al heeft de tegenwoordig een Nexus 7. Sowieso zie ik overal bij Accell dat de 8 zeldzaam is, blijkbaar is de schaarste enorm*. Als je kan proefrijden en een fiets met een Nexus 7 rijdt beter zou ik daarvoor gaan en dan later nog eens nadenken of je er een 8 in laat drukken.
Die motor gaat volgens mij voor jou geen enkel probleem zijn, ik zie geen wens om een kar een heuvel op te trekken![]()
Er is ook wel belangrijk nieuws betreft Accell Nederland, iets wat ik nog niet hier heb gedeeld; ze gaan de merken segmenteren, waardoor er minder overlap is. Je zag het al langzaam schuiven, en nu zie je dat echt heel duidelijk terug.
- Batavus: Klassieke modellen.
- Koga: Het luxe merk
- Sparta: Innovatie, Trendy (hatelijk woord).
Nou stel ik me van die innovatie niet al te veel voor, maar Sparta is de laatste paar jaar inderdaad iets spannender geworden (not my cup of tea qua design, maar wie ben ik).
* Niet toevallig, mijn fiets met Nexus 8 zou al moeten zijn geleverd, maar is blijkbaar nog niet eens geassembleerd. Ik hoop vandaag meer te horen, maar ik vrees het ergste. Nou zit ik gelukkig met een hele fijne fiets, dus is het geen enkel probleem (al zou het duren tot volgend jaar, maakt mij eigenlijk niet zoveel uit), maar het is wel een lekkere puinhoop. Ook sneu voor de FM... die heeft meerdere klanten die wachten, scheelt toch een bak omzet, ook al verwacht ik dat de meesten geduldig zullen wachten.
Toch vraag ik me 1 ding hardop af: waarom hebben ze er geen rekening mee gehouden dat de economie zo aan het opbloeien is gegaan want er is zoveel schaarste op de markt dat ik hier wel brood in zie. Ik pas mijn import van accu's aan want ik zag ruim tevoren dat de vraag flink zal toenemen. Mijn zaak is gouden handel! Mijn groothandel barst bijna uit zijn voegen qua vraag, waarom hebben andere fabrikanten dat niet in de gaten. Of het nu gaat om videokaarten, electronica en de rijwielhandel. Ik 'denk' dat als je dit doorpakt dat er niet zoveel schaarste hoeft te zijn. De wachttijden van elektrische fietsen is bizar aan het worden.
Je kunt alles duurder maken en mensen kopen het toch wel, ja en nee. Je sluit de minima steeds meer uit en zo gaan dingen voor de rijken worden. Mijn zus stookt op 15 graden in huis terwijl andere een lekkere 22 graden aan kunnen houden. Dit is een extreem voorbeeld, maar het is waarheid geworden.
Ik zie een tweedeling ontstaan en armoede tekent zich steeds scherper af. Of iemand nu een QR-code heeft tot daar aan toe, op veel meer vlakken gaat het scheef en wordt de kloof steeds groter. Even een mijmering hardop. Gewoon een stukje zingeving want wij hebben het helemaal niet slecht, maar zat mensen wel. Ook wij hebben het steeds vaker over dit soort onderwerpen want het kan je raken ondanks je er niets van voelt. Soms snap ik het even niet meer.
Dit bedoel ik met schaarste. Ze weten het zelf niet eens.* Niet toevallig, mijn fiets met Nexus 8 zou al moeten zijn geleverd, maar is blijkbaar nog niet eens geassembleerd. Ik hoop vandaag meer te horen, maar ik vrees het ergste. Nou zit ik gelukkig met een hele fijne fiets, dus is het geen enkel probleem (al zou het duren tot volgend jaar, maakt mij eigenlijk niet zoveel uit), maar het is wel een lekkere puinhoop. Ook sneu voor de FM... die heeft meerdere klanten die wachten, scheelt toch een bak omzet, ook al verwacht ik dat de meesten geduldig zullen wachten.
Vandaag mijn Koga E-Nova Evo-CP met 400 Wh accu opgehaald, uit voorraad leverbaarTrue schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:07:
Vandaag bij de FM langs geweest waar ik mijn fiets moet kopen i.v.m. natura terugbetaling van de verzekering. Ik kom nu uit op een Koga E-Nova Evo-CP met 400 Wh accu voor 3150€. Ik moet 350€ bijbetalen (krijg 2800€ v.d. verzekering).
Volgens mij is dit een prima deal voor een Accell fiets waarbij ik rond die 2800€ wil zitten met:Met een voorkeur voor:
- middenmotor
- schijfremmen
- naafversnelling
Komend van een Batavus Razer is deze Bosch Active Line met 50Nm wel mager, maar ik vind die Sparta M5B, de donkergroene die begin 2022 komt niet om aan te gluren én die heeft maar vijf versnellingen wat ik persoonlijk ook mager vind, hoewel die wel een 75Nm motor heeft.
- Nexus 8
- riemaandrijving
- 'prettige motor'
Ik fiets tegenwoordig veel minder; geen woon- /werkverkeer meer en eigenlijk alleen maar plezierritjes of vakantie. Dan fiets ik met de Bosch Active Line gelijk op met mijn vriendin die deze op een Gazelle Orange C8 heeft (mogelijk Plus?).
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ja, af en toe mis je een versnelling, wat vanwege de opeens verkeerde kabel-spanning tot overslaan kan leiden.
Je zal dan even moeten op en af schakelen, zeker als je niet netjes stopt met trappen (kort stoppen is eigenlijk te weinig omdat de motor, ook met schakelherkenning, nog even naijlt).
Kortweg, een Nexus 8 schakelt niet geweldig. Maar hij is heel erg duurzaam... voor het geld en de levensduur is er niets wat in de buurt komt. Dat je dan heel soms een mispeertje maakt is wat mij betreft een vervelende, maar acceptabele eigenschap.
Als je geen Enviolo wil is het alternatief Rohloff en dat scheelt meer dan 1000,-
De naaf is er, ze wachten op een snaar. Tussen nu en 5 weken gaat hij de assemblagelijn op (zeggen ze).jimh307 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:53:
Dit bedoel ik met schaarste. Ze weten het zelf niet eens.
Het is voor mij niet zo spannend (beetje sneu voor mijn broer).
Dat stelt me gerust, thanks!roffeltjes schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:19:
[...]
Ja, af en toe mis je een versnelling, wat vanwege de opeens verkeerde kabel-spanning tot overslaan kan leiden.
Je zal dan even moeten op en af schakelen, zeker als je niet netjes stopt met trappen (kort stoppen is eigenlijk te weinig omdat de motor, ook met schakelherkenning, nog even naijlt).
Kortweg, een Nexus 8 schakelt niet geweldig. Maar hij is heel erg duurzaam... voor het geld en de levensduur is er niets wat in de buurt komt. Dat je dan heel soms een mispeertje maakt is wat mij betreft een vervelende, maar acceptabele eigenschap.
Als je geen Enviolo wil is het alternatief Rohloff en dat scheelt meer dan 1000,-
Schakelen gaat wel accuraat en hij slaat niet door, maar er zit altijd frictie in de kabel. Als je stuurt verschuift de kabel iets waardoor de naaf rouw aanvoelt, maar ik maak me er geen zorgen over want ten eerste heb ik garantie en ten tweede krijgt de naaf bij de volgende beurt een oliebadje en ten derde geloof ik jou op je woord als je zegt dat deze naven een goede dienst beloven en dat ie sterk is. Normaal kan ik van de 6 direct in zijn 5 zonder dat dit stroef gaat, maar een scherpe bocht maakt dat je heel even terug moet naar de 4 en dan zonder te trappen weer naar z'n 5. Ik fiets niet in de 4, maar heel even de kabel weer goed zetten.
De 5 is direct drive en gebruik ik steeds vaker om op snelheid te komen. Als ik in de 6 accelereer dan moet de motor harder werken (aantal streepjes zijn meer) en verlies je onnodig energie. Wind tegen is de 5 een fijne versnelling waarbij ik rustig 18 km/h kan kachelen tegen de wind in. Dit is wat traag, maar ik fiets voor mijn plezier en ik hoef niet op de tijd te rijden. Als ik naar mijn ouders ga dan trek ik daar een uur voor uit en kan ik het rustig aan doen. Ook met de auto rijd ik soms te traag en ik ben niet zo'n snelheidsmonster. Ik heb een lichte rechtervoet
) want hij gaf teveel aan. Volledig legaal dus
Scheelt enorm vanwege de stugge buitenkabel waardoor je waarschijnlijk een stuk minder last heb van het schakelen.
Wel opvallend inderdaad dat vooral de 8 er last van heeft, heb je met de andere toch veel minder last van.
Zal ik zeker gaan doenmadmaxf1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:48:
Als je naaf een oliebad krijgt vraag dan gelijk of ze de binnenkabel even goed smeren met dik vet.
Scheelt enorm vanwege de stugge buitenkabel waardoor je waarschijnlijk een stuk minder last heb van het schakelen.
Wel opvallend inderdaad dat vooral de 8 er last van heeft, heb je met de andere toch veel minder last van.
Stel dat een accu 1000 ladingen mee gaat. Als je een accu voor 50% leeg rijdt en dan weer aan de lader zet en volledig oplaadt, telt dat dan als één lading, of als een halve lading? M.a.w. gaat de accu dan 2000 ladingen mee?
Mijn dagelijkse rit verbruikt ongeveer 50% accu-capaciteit. Bij een eventuele forse tegenwind red ik het de volgende dag niet met de resterende 50%, vandaar dat ik hem dagelijks oplaad.
Ik heb ook het idee dat de eerste 40% van een acculading - 2 'strepen' meer energie/actieradius levert dan de resterende 60%, 3 'strepen'.
https://eu.super73.com/co...x-storm-grey-trooper-tire
Bizar goedkoop eigenlijk. Voor een week of 2 lijkt me dat leuk, daarna stoot je tegen de beperkingen aan.Phusebox schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:23:
Als ik het geld had en in de stad woonde kocht ik zoiets
https://eu.super73.com/co...x-storm-grey-trooper-tire
Ik werk in de automobielsector, en maak het mee van kortbij.jimh307 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:53:
[...]
Toch vraag ik me 1 ding hardop af: waarom hebben ze er geen rekening mee gehouden dat de economie zo aan het opbloeien is gegaan want er is zoveel schaarste op de markt dat ik hier wel brood in zie. Ik pas mijn import van accu's aan want ik zag ruim tevoren dat de vraag flink zal toenemen. Mijn zaak is gouden handel! Mijn groothandel barst bijna uit zijn voegen qua vraag, waarom hebben andere fabrikanten dat niet in de gaten. Of het nu gaat om videokaarten, electronica en de rijwielhandel. Ik 'denk' dat als je dit doorpakt dat er niet zoveel schaarste hoeft te zijn. De wachttijden van elektrische fietsen is bizar aan het worden.
Je kunt alles duurder maken en mensen kopen het toch wel, ja en nee. Je sluit de minima steeds meer uit en zo gaan dingen voor de rijken worden. Mijn zus stookt op 15 graden in huis terwijl andere een lekkere 22 graden aan kunnen houden. Dit is een extreem voorbeeld, maar het is waarheid geworden.
[...]
Dit bedoel ik met schaarste. Ze weten het zelf niet eens.
Wij kopen chips, en maken er stuurdozen van, miljoenen stuks per jaar.
De automobielsector is niet de grootste afnemer, dat zijn de fabrikanten van telefoons, tablets, spelcomputers etc.
Wij moeten normaal chips 6-9 maand op voorhand bestellen, en normaal houden we ook voorraad aan, maar natuurlijk probeer je dat redelijk te beperken.
Vorig jaar in maart stortte ons orderboek in met 50-70%. Een aardverschuiving dus, en niemand die weet hoe lang het duurt, dus je stelt ook bestellingen van chips uit, maar tegen augustus trok de vraag alweer vol naar boven, en toen moesten we rekening hoduen met leveringstermijnen die oplopen naar 12-18 maanden. (Ja, je leest dat goed, sommige bestellingen krijg je pas 18 maand later).
Ook in augustus, september, geloofde ons managment (en vele anderen) niet dat dit zou aanhouden. We draaien nu ca 30% boven de verwachtingen ondanks die tekorten. We krijgen dus meer dan in 2020, maar we zitten nog met enorme backlogs.
Daar komt nu bij dat er een tekort is aan stomme metalen dozen, containers genoemd. Om een container van china naar de VS te sturen betaal je 20.000 dollar…. Dat was 2000 dollar een jaar geleden.
En er komt nog iets bij…. China heeft nu stroomtekorten, en de overheid bepaald nu simpelweg dat sommige fabrieken 1-2 weken dicht gaan. Af en toe sluit een haven onwille van coronagevallen.
Dan ligt die boot met 10000 containers gewoon een week stil, doe dat voor 100 boten, en de aanvoercapaciteit krijgt een enorme duw.
Je zou dan denken, waarom breiden die fabrikanten van chips hun capaciteit niet uit…. Terecht, alleen duurt het weer eens 12-18 maand tussen bestelling van zo’n chipmachine en het moment dat ze draait.
En dan zijn er nog een paar factoren die de vraag omhoog duwen, zoals de bitcoinprijs zordt voor meer vraag naar grafische kaarten, thuiswerk voor meer schermen, vrije tijd voor meer fietsen etc….
Je ziet, tel alles bij elkaar en we zitten in wat je the perfect storm voor de sector kan noemen.
Daar doe je als overheid weinig tegen…. Dit doet inflatie opwakkeren.
Ik volg het op de voet en ik hoop dat handelaren iets slimmer/wijzer worden dan dat ze nu zijn. Dit kan echt anders, maar dat vereist durfkapitaal. Zelfs in Nederland is Tennet op veel plekken verzadigd en daar worden we niet blij van.
Ja, het is een regelrecht zooitje daar en ook hier. Na de energiecrisis weer dat, zus en zo. Wees maar zuinig op de spullen die je nu hebt en ik ben stiekem wel blij dat ik net een nieuwe e-bike heb want de wachttijden nemen alleen maar toe. Zo jammer dit.
Die versnellingskabel zou (achteraan..) gewoon niet mogen bewegen met het stuur…de FM, kan dit toch makkelijk nazien.
De versnellingskabel van mijn Batavus Dinsdag met Nexus 8, beweeg, achteraan, bij een volledige draai van links /rechts gewoon niet.
Intussen een 6900 km gereden en die Nexus 8 haperde nog nooit...
[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 02-10-2021 16:48 ]
Haperen doet de naaf niet en hij slaat ook niet over, maar ik wacht even tot na het oliebadje en ik ga de FM contacten of hij de kabel misschien van vet kan voorzien. Het lijkt alleen soms of hij droog loopt in sommige versnellingen.einoj1 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:02:
@ jimh307
Die versnellingskabel zou (achteraan..) gewoon niet mogen bewegen met het stuur…de FM, kan dit toch makkelijk nazien.
De versnellingskabel van mijn Batavus Dinsdag met Nexus 8, beweeg, achteraan, bij een volledige draai van links /rechts gewoon niet.
Intussen een 6900 km gereden en die Nexus 8 haperde nog nooit...
Maar bedankt voor de tip
Die heb ik al eens voorbij zien komen en dit is een hele goede tip. Nu deze toch weer aangehaald wordt zal ik die zeker voortaan gaan toepassen
Ik ben al langere tijd op zoek naar een E-bike voor recreatief lange afstanden. Ik wil hem gebruiken voor ritjes van 25 tot 100km (met eventueel tussentijds opladen). Belangrijk vind ik een kwalitatieve fiets, rechtop zitten (ik wil lekker om mij heen kijken en genieten) en dat hij een klein beetje meer pit mag krijgen (idealiter zonder de garantie te verliezen) als ik in het buitenland ben natuurlijk...
Ik vond het een wirwar van zoeken, maar op dit forum ben ik eindelijk relevante informatie tegengekomen, ook herkenning dat ik bij bijna elke vraag altijd weer terugkom bij Tweakers ;-)
Onderstaande post van Laurens heeft mij geïnspireerd tot een Cortina met een Shimano steps motor:
Ik heb nog een aantal vragen hierover:laurens0619 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:35:
@Amos_x in dat geval overweeg ook de shimano e6100. Die tuning werkt geloof ik alleen op de bafang 300 en niet erboven. Ook vind ik die vorm van tuning lelijk want hij houdt de sensoren voor de gek (/snelheid/2) wat mij niet echt gezond voor motor lijkt (en je km per uu klopt niet etc)
De shimano kan je via bluetooth omzetten naar us mode en dan gaat die opeens 32kmh met een berg koppel, alleen gebruiken natuurlijk als je je fiets meenet naar us want opvoeren is illegaal.
Ook is die shimano een stuk zuiniger.
Alleen zijn fietsen met die motor vrij duur. Ik heb een end of life model gekocht (cortina emozzo n8 voor 1699) maar dat was wel een gelukje
Misschien de pro? Overjarig model en eol maar qua specs en kietelbaarheid hele dikke fiets
https://www.mantel.com/co...3_BQeIEAQYAyABEgKiwfD_BwE
Edit: oeps is damesfiets. Neem aan dat je heren 61cm oid zoekt? Ik ben 1.94 en die 61cm is hoog zat
Misschien hier?
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
1. Voldoet deze fiets ook echt aan de wens om rechtop te zitten? Ik las ergens licht gebogen... Kan ik dit tweaken met instellingen of kan ik dan beter voor een andere fiets gaan?
2.. Het 2019 model van de Cortina heeft een e6100 motor en het 2020 model e-5000. In principe zou ik altijd voor het laatste jaar gaan, zeker als het prijsverschil er naar is en veel dichterbij te koop bij een lokale winkel. Maar sla ik dan de plank niet mis ihkv mijn wensen.
A. Wat is het verschil tussen een Steps e6100 en een e-5000?
B. Ik lees o.a. de accuduur, 400w tov 500w, ga ik dat merken of wordt dat gecompenseerd door nieuwe techniek?
B. Is deze Shimano e-5000 ook te tweaken?
3. De pro is ietsje luxer maar heeft geen bagagedrager, kan ik deze later alsnog installeren? Wel fijn voor mijn fietstas
4. Wat zijn jullie ervaringen met Mantel.com
5. Is het heel schadelijk als mijn mooie Cortina straks buiten slaapt?
Wederom, alvast dank voor jullie hulp!
Als je 100 km wil halen, dan altijd gaan voor een 500 of 625 Wh accu.
Shimano motoren zijn prima.
Maar… als je regelmatig rijdt zou ik niet bij Mantel kopen, maar bij een lokale FM.
Niks mis met Mantel, maar dan eerst eens kijken hoe ze hun service georganiseerd hebben. Je wil niet iedere keer je fiets moeten opsturen.
Een goede ebike buiten laten slapen….. ik zou het niet doen. Er is een verschil tussen af en toe eens nat worden, en elke nacht bedekt worden met condens en dan traag opdrogen in de herfst, lente, en iedere regenbui vol mee nemen.
2:joranoud schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:58:
Wat een fijn topic met informatie, dank voor al jullie actieve participatie hierin.
Ik ben al langere tijd op zoek naar een E-bike voor recreatief lange afstanden. Ik wil hem gebruiken voor ritjes van 25 tot 100km (met eventueel tussentijds opladen). Belangrijk vind ik een kwalitatieve fiets, rechtop zitten (ik wil lekker om mij heen kijken en genieten) en dat hij een klein beetje meer pit mag krijgen (idealiter zonder de garantie te verliezen) als ik in het buitenland ben natuurlijk...
Ik vond het een wirwar van zoeken, maar op dit forum ben ik eindelijk relevante informatie tegengekomen, ook herkenning dat ik bij bijna elke vraag altijd weer terugkom bij Tweakers ;-)
Onderstaande post van Laurens heeft mij geïnspireerd tot een Cortina met een Shimano steps motor:
[...]
Ik heb nog een aantal vragen hierover:
1. Voldoet deze fiets ook echt aan de wens om rechtop te zitten? Ik las ergens licht gebogen... Kan ik dit tweaken met instellingen of kan ik dan beter voor een andere fiets gaan?
2.. Het 2019 model van de Cortina heeft een e6100 motor en het 2020 model e-5000. In principe zou ik altijd voor het laatste jaar gaan, zeker als het prijsverschil er naar is en veel dichterbij te koop bij een lokale winkel. Maar sla ik dan de plank niet mis ihkv mijn wensen.
A. Wat is het verschil tussen een Steps e6100 en een e-5000?
B. Ik lees o.a. de accuduur, 400w tov 500w, ga ik dat merken of wordt dat gecompenseerd door nieuwe techniek?
3. De pro is ietsje luxer maar heeft geen bagagedrager, kan ik deze later alsnog installeren? Wel fijn voor mijn fietstas
4. Wat zijn jullie ervaringen met Mantel.com
5. Is het heel schadelijk als mijn mooie Cortina straks buiten slaapt?
Wederom, alvast dank voor jullie hulp!
Shimano Steps E5000 = 40Nm, E6100 = 50/60Nm (afhankelijk van uitvoering). De E6100 fiets daardoor veel lekkerder.
Accu duur 400Wh vs 500Wh is bijna 20% extra actieradius. Nieuwere techniek maakt daarin niet veel uit. Voor 100km moet je met 400Wh misschien bijladen en met 500Wh niet.
5:
Veel delen lijden onder buiten stallen. Als je de vraag stelt heb je misschien geen keus. Spray dan regelmatig de blanke delen in met vet en de rest met wax of poets-spray (vergeet de spaak nippels niet). En zout altijd snel verwijderen. Zout laat ook roestvast staal, chroom en gelakt aluminium corroderen. Met poetsen, niet met een waterstraal.
Dit is het beste te achterhalen als je de specificaties van de app doorneemt.joranoud schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:58:
.....
..
Er zijn, voor de Shimano motoren, een aantal verschillende apps. mogelijk. .
Als je echter met tweaken "snelheid verhogen" bedoelt, dan sta je op jezelf, omdat dit onder geen voorwaarde mag en niet in dit topic besproken wordt.
Ga er maar van uit dat dit niet kan, want de regels zijn na 2019 aangescherpt mbt aansprakelijkheid en vooral in Duitsland wordt er streng gehandhaafd.
Daarom hebben de meeste merken, waar dit nog mee kon, maatregelen genomen.
[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 03-10-2021 17:24 ]
Klopt.Benefit schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:59:
Ik heb ook het idee dat de eerste 40% van een acculading - 2 'strepen' meer energie/actieradius levert dan de resterende 60%, 3 'strepen'.
jimh307 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
In theorie zijn deelladingen deelbaar. 1000*100% of 2000*50%, maar in de praktijk is dit niet zo. Zoals je al zag is 60-65% al de helft van de actieradius omdat bij een hoog vermogen (lager voltage, hogere stroom) de accu steeds sneller leeg trekt.Benefit schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:59:
Een vraag aan accuprofessor Jim.
Stel dat een accu 1000 ladingen mee gaat. Als je een accu voor 50% leeg rijdt en dan weer aan de lader zet en volledig oplaadt, telt dat dan als één lading, of als een halve lading? M.a.w. gaat de accu dan 2000 ladingen mee?
Mijn dagelijkse rit verbruikt ongeveer 50% accu-capaciteit. Bij een eventuele forse tegenwind red ik het de volgende dag niet met de resterende 50%, vandaar dat ik hem dagelijks oplaad.
Laad de accu doorgaans op als je nog 2 van de 5 streepjes overhebt en ontlaad hem niet te diep. Er spelen nog heel veel andere factoren mee zoals celmatching, individuele celdegradatie en temperatuur.
Als je hem op tijd oplaad kun je zeker 500-700 ladingen halen (in theorie). Ik wil hier wel een heel epistel over schrijven, maar daar moet ik dan wel de tijd voor hebben en moet het gevraagd zijn.
Sowieso zijn modeljaren vaak te verwaarlozen, zijn vaak 100% dezelfde fietsen met soms een iets ander kleurtje.Het 2019 model van de Cortina heeft een e6100 motor en het 2020 model e-5000.
In dit geval klopt het trouwens niet.
De n7 is 5000
De n8 6100
De pro 6100
Ik heb een n8 2020 en die heeft dus de 6100. Google even naar stunlocker voor de mogelijkheden
Accuduur qua watt hangt sterk samen met de fiets en motor. Ik heb een 500watt, fiets altijd op hoogste stand qua ondersteuning en de motor is “gemotiveerd”. Dan nog is 80-100km is geen prob
De cortina e common family heeft 450watt met bafang m420 en haalt een kilometer of 30 met lage ondersteuning.
De motor is minder efficient, de fiets is veel zwaarder en 2 kids weegt ook wat
Buiten zetten vind ik zonde van de fiets…
Kopen bij een lokale fietsenmaker heeft de voorkeur maar in mijn geval was ik dik 1000 euro goedkoper uit via een dozenschuiver.
Mijn lokale fietsenmaker wilde hem prima onderhouden. Als je na aflevering hem zelf naloopt qua gereedmaken/vastzetten kan het prima wat mij betreft
[ Voor 55% gewijzigd door laurens0619 op 03-10-2021 17:26 ]
Deze aannamen vind ik vrij bizar. De accu van de cortina lijkt me niet helemaal in orde want 30 km op eco is heel erg laag. 80-100 km op turbo vind ik ook vrij optimistisch.laurens0619 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:17:
@joranoud
[...]
Sowieso zijn modeljaren vaak te verwaarlozen, zijn vaak 100% dezelfde fietsen met soms een iets ander kleurtje.
In dit geval klopt het trouwens niet.
De n7 is 5000
De n8 6100
De pro 6100
Ik heb een n8 2020 en die heeft dus de 6100. Google even naar stunlocker voor de mogelijkheden
Accuduur qua watt hangt sterk samen met de fiets en motor. Ik heb een 500watt, fiets altijd op hoogste stand qua ondersteuning en de motor is “gemotiveerd”. Dan nog is 80-100km is geen prob
De cortina e common family heeft 450watt met bafang m420 en haalt een kilometer of 30 met lage ondersteuning.
De motor is minder efficient, de fiets is veel zwaarder en 2 kids weegt ook wat
Buiten zetten vind ik zonde van de fiets…
Kopen bij een lokale fietsenmaker heeft de voorkeur maar in mijn geval was ik dik 1000 euro goedkoper uit via een dozenschuiver.
Mijn lokale fietsenmaker wilde hem prima onderhouden. Als je na aflevering hem zelf naloopt qua gereedmaken/vastzetten kan het prima wat mij betreft
Kun je misschien hier meer over vertellen. Hoe bereken jij die 2 uiterste waardes?
Ja ik ookjimh307 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:00:
[...]
Deze aannamen vind ik vrij bizar. De accu van de cortina lijkt me niet helemaal in orde want 30 km op eco is heel erg laag. 80-100 km op turbo vind ik ook vrij optimistisch.
Kun je misschien hier meer over vertellen. Hoe bereken jij die 2 uiterste waardes?
Geen aanname of berekening maar keertje bijgehouden. praktijkervaring dus. Volgens de fietsenmaker kwam het door verschil van de fiets (gewicht) en motor
Zal het wel een keer opnieuw bijhouden en de odo meter resetten
[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 03-10-2021 18:21 ]
Ben echt wel benieuwd hiernaar.laurens0619 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:03:
[...]
Ja ik ook
Geen aanname of berekening maar keertje bijgehouden. praktijkervaring dus. Volgens de fietsenmaker kwam het door verschil van de fiets (gewicht) en motor
Zal het wel een keer opnieuw bijhouden en de odo meter resetten
Wat ik ook nog zou kunnen bedenken is dat de accu waarmee je zover kunt komen goed warm wordt waardoor in inwendige weerstand omlaag gaat en dit lijkt ideaal, maar ze zullen wel veel rapper gaan slijten dan een accu die niet warmer wordt dan zeg maar 40 graden. Aan de buitenkant zul je dat niet echt voelen, maar dit geld voor het inwendige van een Li-ion cel. De lol is dan van korte(re) duur.
Als ik mijn 500Wh accu ga opladen wordt deze lauw aan het eind van het laadproces, dus ze staan tijdens het laden wel op stress. Ik heb een 4A lader en dat is eigenlijk te snel voor de cellen. Door temperatuurafwijkingen slijten de cellen eerder wat onregelmatiger. Als dit een dingetje gaat worden koop ik een 2A lader (Bosch reislader).
Op hoge ondersteuning worden de cellen dus ook warm en dit kan significant zijn. Het zou zomaar kunnen dat teruggaan in de ondersteuning de levensduur significant toe zal nemen. Cellen die weinig stress hebben houden het langer uit. Probeer dit te overwegen. Ik heb het dan niet over een viaduct pakken op standje turbo, dit zet geen zoden aan de dijk.
Mijn fiets loopt ook heel licht en als ik dit vergelijk met mijn oude QWIC premium MN330 dan verbruikt mijn Gazelle Ultimate c8+ belt heel veel minder uit de accu. NuVinci naven lopen zeer zwaar in het zwaarste verzet en de Brose motor van de QWIC lust aardig wat uit de accu. Ik kom met mijn Gazelle (500Wh) verder dan met mijn oude 735Wh accu van de QWIC.
Trouwens, over welke fiets(en) gaat het?
Wat ook meespeelt is dat de bafang vanaf 5-10km ramge gaat afbouwen, heeft dan minder kracht. De shimano kun je op een gegeven moment ook alleen op eco zetten maar is veeel later dan de bafang.
Het is ook shimano 7 vs shimano 8 naaf
De accu heb ik trouwens al vervangen, maakte niets uit qua range
Gaat om
cortina e common family 2020 (
- bafang 420
- shimano 7
- 450 accu
- 28.9kg excl accu (3.3kg) en ex achteropzitje (3,8kg) is al 36kg. Tel daar nog fietsmandje met zooi en kind (20kg) bij op en je zit zo op 50-60 kg.
Cortina e mozzo n8 2020
- shimano e6100
- shimano 8
- 500 accu
- 21.5kg excl accu (3kg) = 24.5kg (maar ook regelmatig 20kg kind bij)
Ik denk dat die family zo 1.5 a 2x het gewicht moet aandrijven itt de emozzo
Tel daarbij een efficiëntere naaf (n8) en motor bij op en misschien ook andere ritjes/fietsgedrag?. Blijft lastig vergelijken
[ Voor 66% gewijzigd door laurens0619 op 03-10-2021 20:44 ]
Nog geen elektrische fiets besteld (misschien binnenkort) maar wil wel al graag binnenkort een goed slot bestellen. Zaak van dat al reeds te hebben. Zie ook volgende puntje. Ook handig natuurlijk voor m'n niet-elektrische fietsen.
Persoonlijk ben ik geen fan van U sloten. Vind het altijd lastig om daarmee een fiets aan 'stadsmeubilair' vast te maken (hek, paaltje, bank, ...). Goede kettingsloten lijken me ok. Daarna (afhankelijk van de situatie en waar en hoelang je de fiets parkeert) gebruik ik graag die 'plooi'-sloten.
Om in eerste instantie al eens te kunnen ondervinden wat een elektrische fiets voor me kan betekenen, en wat het verandert in mijn dagelijks traject (traject wat binnenkort ook verandert), denk ik erover om eerst eens een maand een swap-fiets te huren. Kan je met korte periodes huren, zeer flexibel, en lijkt me ideaal om dagelijks te e-biken. Ipv enkel een test hier en daar bij een FM. Voor die prijs is dat geen punt (75 euro/maand).
Kan ik nog een maandje rondkijken ook
Weet iemand trouwens wat voor merk/type die swapfietsen zijn? https://swapfiets.nl/amsterdam/power-7
Of zijn ze volledig specifiek op maat en spec van swapfiets gemaakt?
Swapfiets gebruikt eigen modellen. PON is met ze in zee gegaan. PON heeft eerder al Union overgenomen. Union wordt sindsdien niet meer in Nieuwleusen gemaakt maar wordt geïmporteerd (en voor de vorm misschien nog afgemonteerd in een sociale werkplaats). Grote kans dat Swapfiets van die supply chain gebruik maakt. Weten doe ik het niet.Amos_x schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:46:
Weet iemand trouwens wat voor merk/type die swapfietsen zijn? https://swapfiets.nl/amsterdam/power-7
€75 is niet duur en een goed idee voor een maand proef. €75 is veel als je dat jaren blijft doen, vind ik.
[ Voor 24% gewijzigd door Foxhill op 04-10-2021 07:02 ]
De motor en naaf zijn zeker geen exoten, dat moet een goed beeld geven over hoe het rijdt.Amos_x schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:46:
Om in eerste instantie al eens te kunnen ondervinden wat een elektrische fiets voor me kan betekenen, en wat het verandert in mijn dagelijks traject (traject wat binnenkort ook verandert), denk ik erover om eerst eens een maand een swap-fiets te huren. Kan je met korte periodes huren, zeer flexibel, en lijkt me ideaal om dagelijks te e-biken. Ipv enkel een test hier en daar bij een FM. Voor die prijs is dat geen punt (75 euro/maand).
Kan ik nog een maandje rondkijken ook
Wat ik een afknapper vind zijn de rollerbrakes. Meestal zal je op een goede ebike wel schijfremmen vinden, en die zijn echt wel een pak beter.
Als die swapfiets meevalt, dan zal een goede ebike ook bevallen als je gaat voor een model met middenmotor.
Ik kan je, denk ik, wel redelijk representatieve cijfers geven van mijn huidige en voorgaande fiets. Model fiets, traject en fietsgedrag zijn vergelijkbaar.laurens0619 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:58:
@jimh307 weet je nog wat de getallen waren? Hoever kwam je met de qwic itt gazelle?
Wat ook meespeelt is dat de bafang vanaf 5-10km ramge gaat afbouwen, heeft dan minder kracht. De shimano kun je op een gegeven moment ook alleen op eco zetten maar is veeel later dan de bafang.
Het is ook shimano 7 vs shimano 8 naaf
De accu heb ik trouwens al vervangen, maakte niets uit qua range
Gaat om
cortina e common family 2020 (
- bafang 420
- shimano 7
- 450 accu
- 28.9kg excl accu (3.3kg) en ex achteropzitje (3,8kg) is al 36kg. Tel daar nog fietsmandje met zooi en kind (20kg) bij op en je zit zo op 50-60 kg.
Cortina e mozzo n8 2020
- shimano e6100
- shimano 8
- 500 accu
- 21.5kg excl accu (3kg) = 24.5kg (maar ook regelmatig 20kg kind bij)
Ik denk dat die family zo 1.5 a 2x het gewicht moet aandrijven itt de emozzo
Tel daarbij een efficiëntere naaf (n8) en motor bij op en misschien ook andere ritjes/fietsgedrag?. Blijft lastig vergelijken
Vorige:
Brinckers Le Mans
Bafang M400
NuVinci/Enviolo
572Wh accu
80 kilometer
Huidige:
Gazelle Ultimate C8+ Belt
Bosch Activeline+
Nexus 8
500Wh accu
100 kilometer.
Kleine aantekening: met de Brinckers reed ik ca 27 km/u op de rechte stukken, met de Gazelle 25 km/u.
Verschil is dus niet zo extreem als bij jou.
Laat ik eerst maar eens een nieuwe meting doen, ik denk toch dat bij ons het verschil komt door het gewicht (van fiets en kinderen)
Edit:
Oeps
Het probleem zit meer in mijn geheugen
De bafang fiets doet dus 60-70 op standje 2 en mijn shimano rond de 100, dat was wel voor die gekieteld was.laurens0619 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:25:
[...]
Ik heb eind vorig jaar ook die fiets voor mijn vriendin gekocht. Hij is super maar de range valt wel wat tegen. Mijn vriendin fietst altijd in stand 2 (wel kind achterop) en haalt dan ongeveer 60km, daarna gaat heb je nog 8km range maar schakelt die zichzelf terug naar minimale ondersteuning.
Mijn e mozzo met shimano gaat echt veeeeeel langer mee. Hoe is jouw ervaring? Ik heb de 450wh accu
Dat komt allemaal wel redelijk overeen met jouw ervaringen
[ Voor 72% gewijzigd door laurens0619 op 04-10-2021 13:07 ]
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam