Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:38
Het hangt nogal af van het traject. Zeker als je korte stukjes door de stad met de kinderen doet gaat dat er enorm in hakken. Als je een lang stuk doet zonder stoppen is dat gewicht niet spannend, al zal je wel aanzienlijk meer wind pakken.

Vergelijken is sowieso lastig zolang je niet precies deelfde fietshouding hebt, aerodynamica is en blijft de grootste factor op een fiets.

@dennisfr mits en indien het enigszins klopt (meters zijn niet heel betrouwbaar) is 2kmpu sneller aanzienlijk meer wind en dus minder actieradius.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:28
@roffeltjes Eens. ik heb eigenlijk nooit geverifieerd of de snelheden in absolute zin kloppen. Ik weet wel dat ik een minuut of 3 a 4 langer over mijn woon/werk traject doe met de Gazelle (40 om 44 minuten) , dus 10% snelheidsverschil zit er wel in.
Hoe dan ook, eigenlijk onderstreept dat alleen maar, dat (in mijn geval) de efficientie van Bafang/Nuvinici niet heel veel onderdoet voor Bosch/Nexus 8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
dennisfr schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:30:
@roffeltjes Eens. ik heb eigenlijk nooit geverifieerd of de snelheden in absolute zin kloppen. Ik weet wel dat ik een minuut of 3 a 4 langer over mijn woon/werk traject doe met de Gazelle (40 om 44 minuten) , dus 10% snelheidsverschil zit er wel in.
Hoe dan ook, eigenlijk onderstreept dat alleen maar, dat (in mijn geval) de efficientie van Bafang/Nuvinici niet heel veel onderdoet voor Bosch/Nexus 8.
WH per km:

Gazelle: 5
Brinkers: 7.15

(5/7,15)*100=69%

=> De Gazelle is 31% zuiniger. Dat is toch wel veel.

Maar vergelijken met een ander is en blijft superlastig.

Ter illustratie, mijn beste rit met de Yamaha is veel zuiniger, maar totaal niet representatief (ook maar één keer gedaan).

120km op 395wh (spiksplinternieuwe fiets, dus accu tiptop). Ik ging een lege platbodem fietskar halen in NoordHolland.

Razer: 3.2

Zonder die kar had ik onder de 3 gedoken. Maar dan reed ik in wielerkleding, cadans van 90+ en lag half op het stuur. Dat is natuurlijk flauwekul voor normaal gebruik :+

[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 00:14
Vandaag weer eens op de fiets naar m'n werk gegaan en de navigatie gebruikt op de Kiox om eens een andere route te fietsen. De navigatie viel op het laatste deel 2x uit.

Deze keer eens goed naar het display gekeken. Via Bluetooth is mijn iPhone nog steeds verbonden, alleen is het satelliet icoon nu oranje. Denk dat de Kiox geen GPS data meer van de app krijgt.

In de app is de navigatie ook gestopt. Als je een nieuwe route plant en naar de Kiox stuurt gebeurt er niks en blijft het icoontje oranje. Als ik Bluetooth even uit- / aanzet op mijn iPhone wordt het satelliet icoon weer wit en lukt het wel om een route in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/133qcvu1oeKAS-jU21GlZVSVFtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUC8TML92thO2c2BJtlHS5LQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHVQbVEx_Qa5Et9ZuyXq-UfbRHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/objfYlMTtQVo0Gexo2JNsB5L.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWQWrxt4CfukLuX7Ua6YZYohiiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjiWnCwgdUM4B38TxkhocyeX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan me inmiddels ook melden hier.
De afgelopen 5 jaar fietste ik elke dag 10km heen en 10km terug naar mijn werk, met een gewone fiets.
Binnenkort start ik met een nieuwe baan en wordt het 22 km heen en 22km terug. Dat wordt me te veel 5 x per week.

Ik heb een 48v Bafang BBS02B motor gekocht, 52T voorblad en een 52v 14Ah accu. Als display gebruik ik de Egg rider. Ik heb deze ingebouwd op mijn VSF TX 400 met derailleur die ik in 2013 gekocht heb.
De accu ophangen aan slechts 2 bidonhouderboutjes voelt niet goed, maar gelukkig kwam ik deze oplossing op thingiverse tegen en na 3 uurtjes printen heb ik nu een hele stevige accuhouder op mijn stang :-).

Inmiddels wat testritjes gemaakt en dat voelt geweldig. Ik vind het rond de 40 km/u overigens wel wat onwennig en minder comfortabel. Ik denk dat ik mijn woon-werk verkeer dus eerder rond de 30-35 km/u ga fietsen en alleen lange rechte stukken de 40 aan tik.

Ik ben ook erg te spreken over de Egg rider met al zijn mogelijkheden. De verschillende profielen, verlichting via display schakelen of zelfs via mijn telefoon (Bluetooth) en de mogelijkheid om data bij te houden van je ritten, inclusief grafiekjes.
Nog even kijken hoe ik de 2x9 =18 standen ga instellen/kiezen. Ik denk een aantal extra standen om goed te kunnen mee fietsen met anderen onder allerlei omstandigheden.

Laden van de accu ga ik met een Sonoff POW met Tasmota erop doen. Ik kan dan het verbruik in Watt uitlezen en op basis daarvan automatisch stoppen met laden bij bijvoorbeeld 80%. Set and forget dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
de Peer schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:13:
Inmiddels wat testritjes gemaakt en dat voelt geweldig. Ik vind het rond de 40 km/u overigens wel wat onwennig en minder comfortabel. Ik denk dat ik mijn woon-werk verkeer dus eerder rond de 30-35 km/u ga fietsen en alleen lange rechte stukken de 40 aan tik.
Haal je die 40 km/h dan op eigen kracht of blijft de ondersteuning dan werken? In het laatste geval heb je dan toch eigenlijk een speed pedelec gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Yosemite schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:35:
[...]

Haal je die 40 km/h dan op eigen kracht of blijft de ondersteuning dan werken? In het laatste geval heb je dan toch eigenlijk een speed pedelec gemaakt.
Ondersteuning blijft dan werken, dus inderdaad je zou het een speed pedelec kunnen noemen. Maar een 'echte' pedelec wilde ik bewust niet vanwege de hoge aanschafwaarde en de regelgeving die er bij komt kijken. Zelf aan mijn fiets klussen vind ik ook gewoon best leuk, net als het onderhoud.

Ik wil gewoon net wat harder kunnen dan normaal. Mijn traject is voor 90% autovrij en grotendeels echt afgelegen dus dan heb er geen moeite mee om harder te rijden. Binnen de bebouwde kom en stukken waar meer mensen fietsen ga ik proberen toch rond de 25 km/u te blijven, om gedoe te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 04-10-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
Daar kleven natuurlijk wel risico's aan. Je ebike biedt ondersteuning boven de 25 km/h en heeft meer vermogen dan toegestaan, vergelijkbaar met een opgevoerde snorfiets of brommer.

Geen idee of daar actief op gehandhaafd wordt zoals bij snorfietsen en brommers, maar volgens mij ben je dan net zoals bij een opgevoerde snorfiets/brommer niet verzekerd, ook al zou je je aan die max 25 km/h houden. Dat zou natuurlijk nare gevolgen kunnen hebben bij een ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
@de Peer Ik vind dat nogal een snelheid voor een fiets die daar niet voor is gemaakt en met Magura velgremmen.

Aangezien je het fietspad gaat delen met mensen die zich wel netjes aan de regels houden met een fors snelheidsverschil als resultaat terwijl dat voor hele goede redenen verboden is vind ik persoonlijk dit niet okay. Als je dit lekker in je achtertuin doet prima.

het argument dat je je netjes zal gedragen neem ik ter kennis aan, je bent misschien dat unieke persoon die wel netjes is, maar doorgaans zie ik iedereen (zelfbouw of VM) grof zijn fiets overal op zijn staart trappen.

[ Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:21
de Peer schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:13:
.....

Ik heb een 48v Bafang BBS02B motor gekocht, 52T voorblad en een 52v 14Ah accu. Als display gebruik ik de Egg rider. Ik heb deze ingebouwd op mijn VSF TX 400 ....
De accu ophangen aan slechts 2 bidonhouderboutjes voelt niet goed,.....
Complimenten met je ombouw. De combinatie staat garant voor een onverwoestbaar systeem.
Ook ik vond bij mijn ombouw de montage van de accurail niet echt betrouwbaar, maar de 3D oplossing was niet geschikt voor mijn buis. Ik heb dit opgelost door tussen de buis en rail enige opvulling te geven met een lijmpistool via de bestaande gaten in de rail en extra gaten te boren voor tiewraps in de kleur van het frame.
Hiermee kreeg ik een nagenoeg onzichtbare wiebelvrije bevestiging voor de accu.

mbt het commentaar wat je kan verwachten als je ebike boven de 25km/h gaat.
Het is inderdaad zo dat je ebike niet aan de EU norm voldoet om 3 zaken, nl:
het nominaal vermogen is meer dan 250W,
ondersteuning stopt niet bij 25km/h
de snelheid is door gebruiker in te stellen boven 25km/h,

Gelukkig is de handhaving in Nederland niet zo streng, vooral als je je een beetje inhoudt en tussen de 25km/h en 30km/h blijft en je blijft realiseren dat met een eenvoudige controle deze 3 zaken
vastgesteld kunnen worden. In het buitenland zou ik het gebruik van deze combinatie vermijden.
roffeltjes schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:04:
..... maar doorgaans zie ik iedereen (zelfbouw of VM) grof zijn fiets overal op zijn staart trappen.
Persoonlijk vind ik dit wat generaliserend, want dat is natuurlijk niet altijd zo. (VM misschien wel ;))

Trouwens, ik weet niet hoe het zit met Bafang BBS..., maar bv van Tongsheng is de Duitse Tsdz2 versie voor zelfbouw tegenwoordig begrensd op 25km/h in de controller.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 04-10-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:07:
[...]
Complimenten met je ombouw. De combinatie staat garant voor een onverwoestbaar systeem.
Ook ik vond bij mijn ombouw de montage van de accurail niet echt betrouwbaar, maar de 3D oplossing was niet geschikt voor mijn buis. Ik heb dit opgelost door tussen de buis en rail enige opvulling te geven met een lijmpistool via de bestaande gaten in de rail en extra gaten te boren voor tiewraps in de kleur van het frame.
Hiermee kreeg ik een nagenoeg onzichtbare wiebelvrije bevestiging voor de accu.

mbt het commentaar wat je kan verwachten als je ebike boven de 25km/h gaat.
Het is inderdaad zo dat je ebike niet aan de EU norm voldoet om 3 zaken, nl:
het nominaal vermogen is meer dan 250W,
ondersteuning stopt niet bij 25km/h
de snelheid is door gebruiker in te stellen boven 25km/h,

Gelukkig is de handhaving in Nederland niet zo streng, vooral als je je een beetje inhoudt en tussen de 25km/h en 30km/h blijft en je blijft realiseren dat met een eenvoudige controle deze 3 zaken
vastgesteld kunnen worden. In het buitenland zou ik het gebruik van deze combinatie vermijden.
Dank je! Ik heb er ook wel aardig wat uurtjes aan inlezen inzitten inmiddels. Alleen dit topic en zijn voorganger al bevatten erg veel nuttige informatie! :)

Het 3d model paste bij mij eigenlijk ook niet want mijn stang bleek ovaal te zijn ipv rond. Maar ik heb toen het model ietsje aangepast, waarna het mooi paste.

En ja inderdaad mijn bedoeling is ook gewoon niet op te vallen en dat moet op mijn beoogde woon-werk route prima lukken.
Yosemite schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:28:
Daar kleven natuurlijk wel risico's aan. Je ebike biedt ondersteuning boven de 25 km/h en heeft meer vermogen dan toegestaan, vergelijkbaar met een opgevoerde snorfiets of brommer.

Geen idee of daar actief op gehandhaafd wordt zoals bij snorfietsen en brommers, maar volgens mij ben je dan net zoals bij een opgevoerde snorfiets/brommer niet verzekerd, ook al zou je je aan die max 25 km/h houden. Dat zou natuurlijk nare gevolgen kunnen hebben bij een ongeluk.
Klopt. ben ik me volledig van bewust. Het is een weloverwogen keuze geweest. Als ik door een drukke stad moet fietsen zou ik een andere keuze gemaakt hebben.
Ik fiets 90% autovrij en verder ga ik defensief en 25 km/u fietsen.
roffeltjes schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:04:
@de Peer Ik vind dat nogal een snelheid voor een fiets die daar niet voor is gemaakt en met Magura velgremmen.

Aangezien je het fietspad gaat delen met mensen die zich wel netjes aan de regels houden met een fors snelheidsverschil als resultaat terwijl dat voor hele goede redenen verboden is vind ik persoonlijk dit niet okay. Als je dit lekker in je achtertuin doet prima.

het argument dat je je netjes zal gedragen neem ik ter kennis aan, je bent misschien dat unieke persoon die wel netjes is, maar doorgaans zie ik iedereen (zelfbouw of VM) grof zijn fiets overal op zijn staart trappen.
Ik snap je punt erg goed.
Ik kan alleen voor mezelf zeggen dat ik me écht in ga houden, al was het maar omdat ik dus niet verzekerd ben in geval van een ongeluk. Maar ook gewoon omdat het asociaal is om anderen in gevaar te brengen.

Ik rem in de praktijk eigenlijk bijna nooit (niet nodig, ik laat uitrollen). Hard rijden doe ik alleen op de echt verlaten lange rechte wegen. Remweg is dan inderdaad erg lang.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 04-10-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:07:
[...]
Persoonlijk vind ik dit wat generaliserend, want dat is natuurlijk niet altijd zo. (VM misschien wel ;))
Het feit dat ze scooters de nek om hebben gedraaid is al een keharde waarschuwing, dit soort praktijken gaan ervoor zorgen dat ebikes ook met een schuin oog worden bekeken.

Als iedereen met een snorscooter te hard rijdt, waarom verwacht je dan dat een ebiker zich wel netjes zal gedragen en netjes achter me blijft als ik 25kmpu rijdt?

Ik generaliseer niet, ik geef aan wat er gaat gebeuren, tenzij je met droge ogen gaat beweren dat e-bikers hele andere mensen zijn dan snorfiets eigenaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
de Peer schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:14:
[...]
Ik snap je punt erg goed.
Ik kan alleen voor mezelf zeggen dat ik me écht in ga houden, al was het maar omdat ik dus niet verzekerd ben in geval van een ongeluk. Maar ook gewoon omdat het asociaal is om anderen in gevaar te brengen.
Ik schat de kans dat als je mij tegenkomt met mijn 25kmpu je me voorbij knalt op 99.99%. Dat baseer ik op de cijfers onder snorfietseigenaren. Niet omdat jij een leugenaar bent, maar omdat het heel makkelijk gaat en "25kmpu is ook niet zo snel".

Net zo min dat snorfietseigenaren slechte mensen zijn, maar als dat ding zo hard gaat doe je dat gewoon. En dat leidde uiteindelijk tot kei en dan ook keihard ingrijpen.

We gaan het hierover niet eens worden, ik vind dit een hele slechte actie om vanwege financiele aspecten en omdat je een helm klote vindt dan maar een dikke drol te draaien op de wetgeving. Ja, dat zijn hele harde woorden, maar daar komt het helaas wel op neer. Je vindt de regel stom dus je lapt hem aan je laars.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

roffeltjes schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Ik schat de kans dat als je mij tegenkomt met mijn 25kmpu je me voorbij knalt op 99.99%. Dat baseer ik op de cijfers onder snorfietseigenaren. Niet omdat jij een leugenaar bent, maar omdat het heel makkelijk gaat en "25kmpu is ook niet zo snel".

Net zo min dat snorfietseigenaren slechte mensen zijn, maar als dat ding zo hard gaat doe je dat gewoon. En dat leidde uiteindelijk tot kei en dan ook keihard ingrijpen.

We gaan het hierover niet eens worden, ik vind dit een hele slechte actie om vanwege financiele aspecten en omdat je een helm klote vindt dan maar een dikke drol te draaien op de wetgeving. Ja, dat zijn hele harde woorden, maar daar komt het helaas wel op neer. Je vindt de regel stom dus je lapt hem aan je laars.
Ik ga niemand inhalen terwijl ik zelf sneller dan 25 km/u rijd. Hooguit als de situatie zich daar voor leent zoals bij een zeer breed fietspad of normale weg waar ik er met grote boog omheen kan. Bij twijfel niet doen.

En ja je hebt gelijk, ik ga de regels aan mijn laars lappen op de verlaten wegen waar ik letterlijk kilometers lang alleen rijd. Maar op of langs de normale/provinciale wegen doe ik dat niet.
Ik ben ook geen beginnend woon-werk fietser. Ik doe dat al 20 jaar elke dag dus ik ken zelf ook het voorbij gezoefd worden en daar soms van schrikken omdat je het niet doorhad.

Bedankt voor het tegengas en de kritiek. Ik neem dat mee in mijn verdere beslissingen en rijgedrag :)

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 04-10-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:19:.....
Als iedereen met een snorscooter te hard rijdt, waarom verwacht je dan dat een ebiker zich wel netjes zal gedragen en netjes achter me blijft als ik 25kmpu rijdt?
... met droge ogen gaat beweren dat e-bikers hele andere mensen zijn dan snorfiets eigenaren.
Ook nu mbt snorscooter generaliseer je wederom. Het is echter wel zo dat degenen die zich er niet aan houden veel meer opvallen. De snorscooters en ebikes achter je zie je namelijk nooit.
Ik ga niets met "droge ogen" beweren, maar ook 25km/h wordt reeds te hard bevonden op het relatief smalle fietspad. Veel fietsers fietsen slechts tussen10 en 15km/h en die ervaren een verschil van 10km/h als heel snel. Dezelfde klacht was en is er ook met wielrenners.

Ikzelf rijdt meestal tussen 23 en 27km/h, ook op rustige wegen, terwijl harder gaan geen enkel probleem zou zijn, op drukkere fietspaden pas ik me aan en zal inhalen met een iets hogere snelheid, want ik fiets voor mijn plezier en heb de ondersteuning vooral omdat het makkelijk is voor de wat langere afstanden en harde tegenwind.
Ik wens, om die reden, niet als halve crimineel gezien te worden door zulke generaliserende boude beweringen omdat ik op een zelfgebouwde ebike rijd.

Ik denk trouwens dat de uitzonderingpositie die ebikes nu nog hebben gaat verdwijnen en volledig gelijkgesteld gaan worden aan de snorscooters incl. blauw verzekeringsplaatje en helmplicht. Er is al in de EU over gesproken, maar uiteindelijk niet doorgevoerd, maar mi is dat een kwestie van tijd.
Voordeel van deze regeling is de registratie en handhaving misschien wat eenvoudiger is.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 04-10-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
40km/h is wel lomp op een fiets zonder helm ja.
Als ik de reviews lees heb ik je in ieder geval wel een goede fiets gepakt wat het al beter maakt
http://www.sintchristophorus.nl/test-vsf-tx-400-rohloff/

Kun je geen stand instellen zodat hij netjes boven de 25kmh afkkapt? Dan moet je hem echt omhoog zetten als je op de open stukken 30-35 doen. Hoger zou ik echt niet doen op een fiets (zonder helm).

Uiteindelijk is 30-35 nog te hard maar eerlijk is eerlijk:
Liever iemand die op een open stuk 30-35 gaat dan een e-bike die levensgevaarlijk met 25kmh hem overal tussen gooit. Persoonlijk heb ik van die laatste groep vaker last dan de eerste :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:23:
.....

Kun je geen stand instellen zodat hij netjes boven de 25kmh afkkapt? Dan moet je hem echt omhoog zetten als je op de open stukken 30-35 doen. .......
Met een trapkrachtsensor kan dat niet, omdat daarmee alleen de versterking wordt ingesteld.
Het zijn er ook meestal maar 3 of misschien 4. In alle standen zou je de maximum ingestelde snelheid kunnen bereiken met meer of minder eigen trapkracht.
Met alleen een rotatiesensor stel je feitelijk de maximale snelheid per stand in, je hebt daarvoor ook vaak meer standen tot je beschikking. Daar zou je dit eventueel wel kunnen programmeren
Bij de bbs.. serie van Bafang kan dit waarschijnlijk nog steeds via de USB en de Bafang configuratie tool.
De nieuwere Bafang middenmotoren zijn niet meer zo eenvoudig in te stellen, want ook Bafang houdt zich aan de EU regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Als ik de reviews lees heb ik je in ieder geval wel een goede fiets gepakt wat het al beter maakt

Kun je geen stand instellen zodat hij netjes boven de 25kmh afkkapt? Dan moet je hem echt omhoog zetten als je op de open stukken 30-35 doen. Hoger zou ik echt niet doen op een fiets (zonder helm).

Uiteindelijk is 30-35 nog te hard maar eerlijk is eerlijk:
Liever iemand die op een open stuk 30-35 gaat dan een e-bike die levensgevaarlijk met 25kmh hem overal tussen gooit. Persoonlijk heb ik van die laatste groep vaker last dan de eerste :)
die 40 km/h was alleen nu even lomp testen natuurlijk en zoals ik al aangaf voelt dat niet comfortabel genoeg op deze fiets. Dus de praktijk zal echt 25-35 zijn. Helm ben ik nog over na aan het denken.
Dat afkappen boven de 25 km/u was nu juist niet de bedoeling ;) dus dat heb ik bewust uitgezet.

De eggrider (display) heeft een hele mooie knop om tussen 2 instelling-profielen te switchen. Voor mij wordt dat dus de bebouwde/onbebouwde kom knop.

En inderdaad tot nu toe fietste ik zonder motorondersteuning naar werk en dan was het ook best vaak 25-30 km/u en dan komt het toch vooral aan op je eigen fatsoen om daar verantwoordelijk mee om te gaan bij o.a. het inhalen.
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:36:
[...]
Bij de bbs.. serie van Bafang kan dit waarschijnlijk nog steeds via de USB en de Bafang configuratie tool.
Ja met de Eggrider kan het dus gewoon via een app op je telefoon, via bluetooth. heel eenvoudig.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 04-10-2021 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33

B64

@de Peer Ik snap je argument dat het op een verlaten weg zonder gevaar zou moeten kunnen. Echter: daar schuilt ook het gevaar. Over een paar weken rijd je in het donker heen een weer, en jij bent niet de enige die denkt dat het een verlaten weggetje is. Tot een jaar geleden reed ik ook een paar kilometer over een fietspad dat vrijwel uitgestorven was - maar daar kwam ik dan wel af en toe een hardloper of een hondenuitlater tegen. En die zie je niet - dwz, de hondenuitlater herken je aan de gloeiende peuk, of als je ergens een lampje in het weiland ziet dansen, en hardlopers hebben soms lampjes aan maar vaak genoeg ook alleen maar een reflectiebandje. En ja, die denken óók dat ze op een verlaten weggetje lopen.

Neem van mij aan: als je daar met 30+ km/u aan komt rijden en je ziet zo iemand 10-15 meter voor je opdoemen, heb je maar héél weinig tijd om te reageren. Iemand die met de rug naar jouw kant gericht staat of loopt ziet of hoort je niet aankomen, dus het is aan jou om een aanrijding te voorkomen.

Ik zie op jouw fiets de standaard koplamp zitten. Als de rustige weg waar je overheen moet ook onverlicht is zou ik je zeker aan willen raden om een koplamp te monteren met hoge lichtopbrengst, en een goed richtbare lichtbundel waarmee je tegenliggers niet verblindt.

En zet alsjeblieft een helm op, eentje die goedgekeurd is voor speed-pedelecs.

[ Voor 3% gewijzigd door B64 op 04-10-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

B64 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:41:
@de Peer Ik snap je argument dat het op een verlaten weg zonder gevaar zou moeten kunnen. Echter: daar schuilt ook het gevaar. Over een paar weken rijd je in het donker heen een weer, en jij bent niet de enige die denkt dat het een verlaten weggetje is. Tot een jaar geleden reed ik ook een paar kilometer over een fietspad dat vrijwel uitgestorven was - maar daar kwam ik dan wel af en toe een hardloper of een hondenuitlater tegen. En die zie je niet - dwz, de hondenuitlater herken je aan de gloeiende peuk, of als je ergens een lampje in het weiland ziet dansen, en hardlopers hebben soms lampjes aan maar vaak genoeg ook alleen maar een reflectiebandje. En ja, die denken óók dat ze op een verlaten weggetje lopen.

Neem van mij aan: als je daar met 30+ km/u aan komt rijden en je ziet zo iemand 10-15 meter voor je opdoemen, heb je maar héél weinig tijd om te reageren. Iemand die met de rug naar jouw kant gericht staat of loopt ziet of hoort je niet aankomen, dus het is aan jou om een aanrijding te voorkomen.

Ik zie op jouw fiets de standaard koplamp zitten. Als de rustige weg waar je overheen moet ook onverlicht is zou ik je zeker aan willen raden om een koplamp te monteren met hoge lichtopbrengst, en een goed richtbare lichtbundel waarmee je tegenliggers niet verblindt.

En zet alsjeblieft een helm op, eentje die goedgekeurd is voor speed-pedelecs.
Bij donker lijkt het me ook niet verstandig om dergelijke snelheden te gaan rijden inderdaad. Dat was ik ook niet van plan. Het moet wel veilig voelen.

Koplamp wilde ik inderdaad 'even aankijken' maar waarschijnlijk vervangen door een betere.

De helmdiscussie is al een hele oude. Er zijn veel voor- en tegenstanders. https://www.fietsersbond....X1Z_EdHaG8ERoCMLAQAvD_BwE
Ik ben daar nog niet uit.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 04-10-2021 15:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
de Peer schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:28:
[...]

Ik ga niemand inhalen terwijl ik zelf sneller dan 25 km/u rijd. Hooguit als de situatie zich daar voor leent zoals bij een zeer breed fietspad of normale weg waar ik er met grote boog omheen kan. Bij twijfel niet doen.

En ja je hebt gelijk, ik ga de regels aan mijn laars lappen op de verlaten wegen waar ik letterlijk kilometers lang alleen rijd. Maar op of langs de normale/provinciale wegen doe ik dat niet.
Ik ben ook geen beginnend woon-werk fietser. Ik doe dat al 20 jaar elke dag dus ik ken zelf ook het voorbij gezoefd worden en daar soms van schrikken omdat je het niet doorhad.

Bedankt voor het tegengas en de kritiek. Ik neem dat mee in mijn verdere beslissingen en rijgedrag :)
Geen proficiat hier.

Zoals jij denkt werkt het spijtig genoeg niet.
Persoonlijk wil ik nog geloven dat je geen gekke snelheden gaat rijden nabij een school, maar je blijft met een belangrijk verzekeringstechnisch probleem zitten.
Als je morgen aan 3 km/h een kleuter omver rijdt, en er komt politie bij omdat de verwondingen toch belangrijk zijn, dan gaan die je fiets nakijken. Als ze dan merken dat die veel sneller KAN rijden, dan eindig jij voor de rechtbank voor onverzekerd rijden, en je zal de ziekenhuiskosten van die kleuter uit eigen zak moeten betalen, wat ook voor die ouders een extra stressperiode wordt omdat ze een ongeval hebben met een onverzekerde.

Voor mij is het simpel: D O E H E T N I E T.

@Verwijderd waarom treden we niet wat strenger op, elke post die hint op dergelijk illegaal gedrag mag wat mij betreft gewist worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Tommie12 los van hoe hard die kan
Hij heeft een 750watt motor erop terwil
Max 250 is volgens wetgeving.

Ook al loopt die 25, is die nog illegaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

Geen proficiat hier.

Zoals jij denkt werkt het spijtig genoeg niet.
Persoonlijk wil ik nog geloven dat je geen gekke snelheden gaat rijden nabij een school, maar je blijft met een belangrijk verzekeringstechnisch probleem zitten.
Als je morgen aan 3 km/h een kleuter omver rijdt, en er komt politie bij omdat de verwondingen toch belangrijk zijn, dan gaan die je fiets nakijken. Als ze dan merken dat die veel sneller KAN rijden, dan eindig jij voor de rechtbank voor onverzekerd rijden, en je zal de ziekenhuiskosten van die kleuter uit eigen zak moeten betalen, wat ook voor die ouders een extra stressperiode wordt omdat ze een ongeval hebben met een onverzekerde.

Voor mij is het simpel: D O E H E T N I E T.

@Verwijderd waarom treden we niet wat strenger op, elke post die hint op dergelijk illegaal gedrag mag wat mij betreft gewist worden.
Ik ben me daar van bewust. Ik geloof overigens niet dat je verzekering niet uit zal keren als je gewoon langzamer dan 25 km/u rijdt. Zijn hier al uitspraken van bekend? Of standpunten van verzekeraars?

En daarnaast, als iemand (zonder motor op zijn fiets) roekeloos rijdt, kan ik me ook goed voorstellen dat een verzekering niet zou willen uitkeren.

Wat een reacties zeg. Ik denk dat ik meer doden veroorzaak door in een dieselauto naar mijn werk te rijden. Alleen die fijnstof al...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@de Peer ik denk niet dat de soep zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend

Anders zou je ook niet Zoveel opgevoerde scooters etc zien. Denk dat het wel meevalt als je normale snelheid hebt gefietst. Het roekeloze is minstens Zo belangrijk inderdaad

Geen enkele verzekeraar die je echter die garantie gaat geven. Gokje dus

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 04-10-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@elinx Onderzoek laat zien dat mijn ervaring driedubbeldik onderstreept wordt.

https://library.swov.nl/action/front/fulltext?id=332033
Snorfietsers rijden op verplichte fiets/bromfietspaden gemiddeld 34 km/uur
(N=100) en fietsers gemiddeld 18 km/uur (N=100). De snelheidsmeting voor
elektrische fietsen is indicatief omdat er slechts bij 7 elektrische fietsen een snelheid
is gemeten. Slechts 3 van de 100 snorfietsers, die niet „gehinderd‟ werden door
ander verkeer op het fietspad, reden langzamer dan 25 km/uur (waaronder de enige
Spartamet die tijdens de meting passeerde). Bijna 40% van de snorfietsers reed
sneller dan 35 km/uur en 20% reed zelfs sneller dan 40 km/uur.
De kans dat iemand met een fiets die harder kan dan 25kmpu ook daadwerkelijk zich aan de maximale snelheid van 25kmpu houdt is rond de 3%, tenzij we denken dat e-bikers betere mensen zijn dan snorscoteraars.

En let wel, dit heeft ertoe geleidt dat de snorscooter de nek is omgedraaid. Dus ik vind dit niet alleen een slecht idee vanwege de veiligheid van de berijder, als genoeg mensen dit gaan doen gaan we allemaal de Sjaak zijn en krijgen we keiharde regelgeving om de oren. Ik vind het argument "ik vind de regels stom"geen reden om een dikke vinger uit te steken naar je andere weggebruikers en ik vind het risico dat we door dit soort cowboy gedrag nog meer beperkingen krijgen zou wat mij betreft genoeg reden moeten zijn om anderen erop aan te spreken.

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

de Peer schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:56:
[...]

Ik ben me daar van bewust. Ik geloof overigens niet dat je verzekering niet uit zal keren als je gewoon langzamer dan 25 km/u rijdt. Zijn hier al uitspraken van bekend?
Daar zijn geen uitspraken voor nodig. Als je een Persoonlijke Aansprakelijkheidsverzekering hebt, lees even wat er in de voorwaarden staat met betrekking to elektrische fietsen. Ze keren gewoon niet uit als de fiets niet aan de wettelijke eisen voldoet.
Daarnaast: je zult inderdaad niet de eerste zijn die als bestuurder van een opgevoerde ebike veroordeeld wordt tot vergoeding van alle schade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:00:
@elinx Onderzoek laat zien dat mijn ervaring driedubbeldik onderstreept wordt.....

De kans dat iemand met een fiets die harder kan dan 25kmpu ook daadwerkelijk zich aan de maximale snelheid van 25kmpu houdt is 3%.
2011....Toen waren er amper ebikes.
Jij projecteert het gedrag van snorscooter berijders rechtstreeks naar zelfbouw ebikes. Sorry, maar dat gaat me wat te ver.
Leeftijd van gebruikers speelt mi een grote rol en die is mi bij ebikes over het algemeen flink hoger.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 04-10-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Waarom voeren ze niet gewoon iets in als een maximale snelheid dat je mag fietsen?

Dan ben je meteen van die groep (niet alle, voordat ik daar discussie over krijg) wielrenners af die denken dat je prima met 30-35 km/h door wijken mag knallen.
Ik lees vaker nieuwsberichten dat mensen door wielrenners zijn aangereden dan mensen door een opgevoerde ebike...

Maar ik denk dat we offtopic raken :+

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 04-10-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:09:
[...]
Jij projecteert het gedrag van snorscooter berijders rechtstreeks naar zelfbouw ebikes.
leeftijd van gebruikers speelt mi een grote rol.
De oudjes hadden de scooter ook gevonden en knalden even blij op constructeurssnelheid door de stad "ik heb hem niet opgevoerd". Waarom denk je dat de scooter naar de rijbaan is geduwd? Omdat het regende op dinsdag? Er werd en-masse de regels gebroken, het was volgens de metingen in Amsterdam een grote uitzondering als mensen onder de 25kmpu reden.

Zelfs als jij en t-infinity bij die 3% horen, jullie moeten een vrijbrief krijgen om andere regels te volgen dan de rest? Sorry, ik ga daar niet in mee. Het is geen goed idee om die regels te breken simpel omdat het je niet aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@roffeltjes
Ik heb er even op gegoogled maar ik denk echt niet dat opgevoerde scooters de reden is. Waar lees je dat?
Door hun snelheid worden snorfietsers nu soms over het hoofd gezien als automobilisten afslaan. Op de rijbaan zien automobilisten snorfietsers beter en hebben zij meer ruimte dan op de smalle fietspaden. Zij rijden dan tussen de auto’s met een helm op, dat is wel zo veilig.
https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/snorfiets/

Dat vind ik wel logisch klinken als automobilist en dat ervaar ik nu ook met e-bikes en wielrenners. Ze staan er opeens, en ja ook met e-bikes die "slechts" 25 kmh gaan. Het gaat om rijgedrag en niet zozeer om hoe hard ze maximaal kunnen. Zolang de meeste fietsen in de stad rond de 15km/h gaan, vind ik het een goed idee om e-bikes ook niet harder te laten gaan. Of iedereen moet harder richting de 25, dan went het wel en wordt het minder gevaarlijk. Op lange fietspaden mag het van mij prima harder.
Dat zie je nu ook al vaak, dat een speed pedelec op een bepaald stuk fietspad harder mag dan ergens anders

Dat zie je overigens ook met elektrische autos. Normaal denk je als er een normaal gat zit tussen jou en je voorganger "daar gaat hem nooit iemand tussen gooien, zo snel trek je niet op". En dan komt er opeens een tesla tussen die hem er vol tussen gooit.

Je verwacht het niet

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 04-10-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

B64 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

Daar zijn geen uitspraken voor nodig. Als je een Persoonlijke Aansprakelijkheidsverzekering hebt, lees even wat er in de voorwaarden staat met betrekking to elektrische fietsen. Ze keren gewoon niet uit als de fiets niet aan de wettelijke eisen voldoet.
Dat kan ik niet vinden. er staat slechts dat schade door elektrische fietsen gewoon vergoed wordt.
Maar wellicht is dan de discussie wat onder de definitie elektrische fiets verstaan wordt.
https://deck.nl/pdf/voorw...-polisvoorwaarden-avp.pdf

Risico's horen erbij in het leven. De kans dat ik iemand ga aanrijden is al zeer klein. De kans dat dat ook nog eens een ernstig letsel tot gevolg heeft is zeer klein. En dan is er dus nog eens de kans dat de verzekeraar niet uit zou willen keren.
Ik voel me er niet geheel comfortabel bij moet ik eerlijk toegeven, maar rationeel gezien zijn er grotere risico's in het leven.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 04-10-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:18:
@roffeltjes
Ik heb er even op gegoogled maar ik denk echt niet dat opgevoerde scooters de reden is. Waar lees je dat?
Er was een enorme druk vanuit zowel fietsersbond (en dus partijen; D66, GL, PvdA en PvdD), politie en GGD. Aantal ongevallen waarbij scooters waren betrokken was veel hoger dan andere vervoermiddelen en volgens SWOV was er een duidelijk verband met homogeniteit snelheid op het fietspad.

Doe maar een google op snelheid snorscooters en je struikelt over de gemeente stukken waar dit over de jaren zich uitspeelde. Dat het verbannen naar de rijbaan en de invoering van de helmplicht het vervoermiddel de nek omdraaide was ongetwijfeld een ingecalculeert effect., al zal niemand dat hardop zeggen.

Hou er rekening mee dat de slag werd uitgevochten binnden de stadsgemeentes en dat de landelijke regelgeving erachter aan hobbelt. Het verbannen van de scooter naar de rijbaan en de helmplicht is geen landelijk ding, maar is door de grote gemeentes zelfstandig ingevoerd.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
roffeltjes schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:23:
[...]

Er was een enorme druk vanuit zowel fietsersbond (en dus partijen; D66, GL, PvdA en PvdD), politie en GGD. Aantal ongevallen waarbij scooters waren betrokken was veel hoger dan andere vervoermiddelen en volgens SWOV was er een duidelijk verband met homogeniteit snelheid op het fietspad.

Doe maar een google op snelheid snorscooters en je struikelt over de gemeente stukken waar dit over de jaren zich uitspeelde. Dat het verbannen naar de rijbaan en de invoering van de helmplicht het vervoermiddel de nek omdraaide was ongetwijfeld een ingecalculeert effect., al zal niemand dat hardop zeggen.
Maar dat snelheidsverschil heb je ook al met de legale snelheid van een snortfiets 25kmh. Een stadfiets gaat 10-15. Dan gaat je snorfiets dus al bijna 2x zo hard.
Als geen snorfietsen waren opgevoerd dan denk ik dat het probleem er nog steeds was geweest (allicht wat minder groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:09:
[...]
Jij projecteert het gedrag van snorscooter berijders rechtstreeks naar zelfbouw ebikes.
Leeftijd van gebruikers speelt mi een grote rol.
Nee, naar berijders van alle ebikes. En berijders van ebikes, rijden vrijwel allemaal gewoon de maximale sneldheid van het ding. Enige uitzondering daarop zijn misschien wat ouderen die pleziertochtjes maken, maar voor woonwerkverkeer hebben we geen zin in lummelen en rijden we liefst zo hard mogelijk.

Iemand die doelbewust een ebike koopt of bouwt die harder kan dan 25 km/u doet dat niet om zich keurig aan de regeltjes te houden. Die kan zich van alles voornemen, maar komt onherroepelijk in situaties terecht waar hij onterecht dacht dat harder dan 25 wel kon. Kans is groot dat dat dan een keer tot ongelukken leidt.

En leeftijd speelt natuurlijk wel een rol, maar moet je niet overdrijven. De tijd dat snorfietsers vrijwel allemaal onder de 20 waren ligt ver achter ons, en (te) snelle ebikes worden ook niet alleen door jongelui bereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:13:
.....
Zelfs als jij en t-infinity bij die 3% horen, jullie moeten een vrijbrief krijgen om andere regels te volgen dan de rest? Sorry, ik ga daar niet in mee. Het is geen goed idee om die regels te breken simpel omdat het je niet aanstaat.
Wederom haal je 3% aan wat genoemd is in een onderzoek naar snorscooters van 2011 en projecteerd die wederom rechtstreeks naar ebikes. Sorry dat vind ik dan weer manipulatief gebruik van bronnen

Tevens ga er op voorhand vanuit dat ik me niet aan de regels wil houden, omdat ik op een zelfbouw ebike rij.

Waar ik bezwaar tegen maak is het generaliseren van zaken en dit vervolgens als enige waarheid naar voren brengen. Wat jouw ervaring is, hoeft niet die van een ander te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:26:
[...]
Maar dat snelheidsverschil heb je ook al met de legale snelheid van een snortfiets 25kmh. Een stadfiets gaat 10-15. Dan gaat je snorfiets dus al bijna 2x zo hard.
Als geen scooters waren opgevoerd dan denk ik dat het probleem er nog steeds was geweest (allicht wat minder groot)
Scooters waren zelden opgevoerd... de constructeursnelheid lag dik boven de dertig |:(

Dat is ook het probleem van het argument dat mensen zich aan de regels houden... "ik heb hem niet opgevoerd"... oftewel, mensen trappen hem gewoon op zijn staart, 25kmpu lijkt immers helemaal niet snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yosemite
[...]
Ik ben me daar van bewust. Ik geloof overigens niet dat je verzekering niet uit zal keren als je gewoon langzamer dan 25 km/u rijdt. Zijn hier al uitspraken van bekend? Of standpunten van verzekeraars?
Voor een auto, motor, scooter, brommer, snorfiets en speed pedelec geldt dat je volgens de wet een WA-verzekering moet afsluiten.

Voor een fiets of ebike met trapondersteuning tot 25 km/h geldt dat niet. Met een (niet verplichte) aansprakelijkheidsverzekering ben je in principe ook verzekerd voor schade die je met je fiets veroorzaakt, maar daar zullen dus veelal uitsluitingen in staan voor (opgevoerde) ebikes. Check je voorwaarden.

Bij Unive hebben ze er zelfs een aparte pagina voor https://www.unive.nl/faq/...lektrische-fiets-opvoeren

Er staan daar wel meer uitsluitingen in. Veel mensen (ik tot voor kort ook) zijn zich er ook niet van bewust dat de op afstand bestuurbare auto van je kind ook niet verzekerd is als deze harder dan 16 km/h gaat. Toch lullig als je zoontje daar iemand mee omver rijdt en die daar letsel aan over houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:27:
[...]

Wederom haal je 3% aan wat genoemd is in een onderzoek naar snorscooters van 2011 en projecteerd die wederom rechtstreeks naar ebikes. Sorry dat vind ik dan weer manipulatief gebruik van bronnen

Tevens ga er op voorhand vanuit dat ik me niet aan de regels wil houden, omdat ik op een zelfbouw ebike rij.

Waar ik bezwaar tegen maak is het generaliseren van zaken en dit vervolgens als enige waarheid naar voren brengen. Wat jouw ervaring is, hoeft niet die van een ander te zijn.
Ik draai hem graag om, waarom denk jij dat de meeste ebikers zich aan de 25kmpu zouden houden als ze een snellere fiets hebben? Ik heb aangegeven waarom ik denk dat dat niet zo is aan de hand van onderzoek. Dat die getalen jou niet aanstaan vind ik ook vervelend, maar helaas is er geen ander onderzoek met een vergelijkbaar vervoermiddel wat jouw mening ook maar bij benadering ondersteunt.

Het enige argument wat je kan maken is "een ebiker is een netter mens dan een scooterrijder". Tsja.

Even met open vizier, geloof jij serieus dat de meerderheid zich aan die snelheid zou houden? Of moet je toe geven dat net als we zien bij de VM dat iedereen die boost knop indrukt? Immers "33kmpu, zo snel is dat niet, dat rij ik ook op mijn racefiets".

For the record: Als mijn fiets zou doorduwen tot 35kmpu zou ik dat ongetwijfeld ook doen. Ook ik ben een ervaren man, zelfs een ex-wedstrijdrenner, die de wijsheid in pacht heeft en echt zijn eigen grenzen wel kent. Natuurlijk kan ik dat zelf wel inschatten. O-)

Daarom is het dus goed dat mijn fiets gewoon nokt als hij de 25kmpu aantikt.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik ben me daar van bewust. Ik geloof overigens niet dat je verzekering niet uit zal keren als je gewoon langzamer dan 25 km/u rijdt. Zijn hier al uitspraken van bekend?

En daarnaast, als iemand (zonder motor op zijn fiets) roekeloos rijdt, kan ik me ook goed voorstellen dat een verzekering niet zou willen uitkeren.

Wat een reacties zeg. Ik denk dat ik meer doden veroorzaak door in een dieselauto naar mijn werk te rijden. Alleen die fijnstof al...
Je rijdt met een voertuig dat illegaal is, geen typegoedkeuring heeft en niet verzekerd kan worden.
Voor de verzekering is het dan simpel: dit voertuig had gewoon niet op straat mogen zijn.

Denk terug aan de tijd dat snorfietsen opgedreven werden. Als ze zo iemand aan hielden (zonder ongeval), dan werd die veroordeeld voor onverzekerd rijden, en meestal ook voor rijden zonder geldig rijbewijs (als je geen zwaarder motorrijbewijs had).

Als een verzekering de kans ziet om zich terecht terug te trekken, dan doen ze dat.

Maar wees nu eens eerlijk... denk je nu echt dat het nooit gaat gebeuren dat je even gaat doorduwen naar 30 om die tragere fietser "maar heel even" in te halen?
En dan gaat die 750 Watt motor je een stevige duw geven op een fiets die daar echt helemaal niet voor gebouwd is.

Dus ja, ik reageer daar hard op. (staat trouwens onderaan het topic dat dit niet getolereerd wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:30:
....
Scooters waren zelden opgevoerd... de constructeursnelheid lag dik boven de dertig |:( ...
Dit probleem is er al vele jaren, dat was heeeel vroeger met de bromfiets ook al het geval. Soms was een nokje weghalen van de gaskabel al voldoende. (ik praat over 50 jaar terug)

Het verschil met ebikes en speedpedelecs is dat duidelijk in de EU norm omschreven is wat het vermogen en snelheid mag zijn en dat waarschijnlijk de onduidelijkheden met de nieuwe 2022 versie worden aangescherpt.

Wat in Nederland ontbreekt is de handhaving. Behoudens af en toe grote controles met rollerbanken ed, wordt er langs de weg nauwelijks gecontroleerd, terwijl volgens mij snelheid controleren niet het allermoeilijkste deel is.

Een snelheidsbeperking op fietspaden zou daar ook toe bij kunnen dragen.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 04-10-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BTW, ik zou ook liever een hele andere infra zien waarbij we s-pedelecs een plek geven, maar dat is vooralsnog wensdenken.
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:39:
[...]
Een snelheidsbeperking op fietspaden zou daar ook toe bij kunnen dragen.
Ik ben gewoon bang dat de lage gevoelssnelheid een rol speelt. 25kmpu voelt niet zo snel... dus je trekt door naar 35kmpu (nog steeds niet het gevoel dat je supersnel en ongecontroleerd bezig bent).

Misschien dat handhaving zou helpen, maar dan moet dat dusdanig veel zwaarder dan wat er tegen scooters gebeurde (=> Had netto geen effect) dat ik er een hard hoofd in heb.

[ Voor 70% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 16:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Dat kan ik niet vinden. er staat slechts dat schade door elektrische fietsen gewoon vergoed wordt.
Maar wellicht is dan de discussie wat onder de definitie elektrische fiets verstaan wordt.

Risico's horen erbij in het leven. De kans dat ik iemand ga aanrijden is al zeer klein. De kans dat dat ook nog eens een ernstig letsel tot gevolg heeft is zeer klein. En dan is er dus nog eens de kans dat de verzekeraar niet uit zou willen keren.
Ik voel me er niet geheel comfortabel bij moet ik eerlijk toegeven, maar rationeel gezien zijn er grotere risico's in het leven.
Ja, maar meestal verzekerbare risico's.

Bekijk het eens van de technische kant.
De meeste onderdelen in een normale fiets zijn gebouwd op het vermogen van een mens, en dat is ca 250W in goede conditie.
Jij zet daar zonder veel nadenken een motor van 750W op, en je maakt de fiets een pak zwaarder door de motor en de accu.
Je naaf, ketting, tandwielen, remmen, spaken en frame zijn daar nooit op voorzien of berekend.

Stel je maar voor dat je iemand een rolstoel in rijdt, dan kan de claim tot 1mio gaan, en jij bent niet verzekerd, dus de benadeelde kan nog eens een hoop extra kosten gaan maken om uberhaupt zijn medische en andere kosten terug te krijgen en jaren in onzekerheid leven. Echt, dat wil ik niemand aan doen.

Trouwens, zelfs al ben ik 100% verzekerd en legaal onderweg met fiets en auto, mijn grootste angst blijft om een voetganger of fietser aan te rijden die in het ziekenhuis belandt. Ik kan me het gewoon niet voorstellen.

Maar ja, dan gaan we proberen een paar 100€ te besparen met zelf een fiets in elkaar te flansen met chinees ongekeurd spul waarvan je weet dat het niet legaal is.
Koop dan gewoon een speed pedelec, een helm er bij en neem die verzekering. Dan heb je tenminste een fiets die daarvoor goedgekeurd en ontworpen is.
Als je alle dagen met de fiets gaat werken spaar je dat bedrag toch zo uit aan benzine (die nu 2€ per liter gaat overschrijden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64

B64

de Peer schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Er zal niet zo heel lang gediscussieerd worden over de vraag of jouw fiets onder de definitie van elektrische fiets valt; technisch gezien is het een speed pedelec, maar dan eentje zonder typegoedkeuring en dus onverzekerd. En anders is artikel 3.2.9 in de voorwaarden een prima kapstok.
Neem dan ook even je medeweggebruikers mee in de overweging. Vinden die het risico om aangereden te worden door een onverzekerd voertuig ook acceptabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Je rijdt met een voertuig dat illegaal is, geen typegoedkeuring heeft en niet verzekerd kan worden.
Voor de verzekering is het dan simpel: dit voertuig had gewoon niet op straat mogen zijn.
[...]
Maar wees nu eens eerlijk... denk je nu echt dat het nooit gaat gebeuren dat je even gaat doorduwen naar 30 om die tragere fietser "maar heel even" in te halen?
En dan gaat die 750 Watt motor je een stevige duw geven op een fiets die daar echt helemaal niet voor gebouwd is.
Natuurlijk ga ik wel inhalen, met beleid en na te bellen. Maar alleen als het kan en er de ruimte voor is. Als ik de situatie als veilig genoeg inschat.
Mijn fiets heeft een 500W motor en zal dan van 250W langzaam opschalen naar 400W. Er komen dan geen enorme krachten op mijn fiets.
Dus ja, ik reageer daar hard op. (staat trouwens onderaan het topic dat dit niet getolereerd wordt).
Het was ook niet mijn bedoeling om de details te bespreken. Ik wilde slechts melden dat ik een nieuwe fiets heb en voortaan fanatiek woon-werk fietser ben.
Ik had niet door dat dit zo enorm gevoelig lag allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
de Peer schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:47:
[...]
Mijn fiets heeft een 500W motor en zal dan van 250W langzaam opschalen naar 400W. Er komen dan geen enorme krachten op mijn fiets.
Als je uitgaat van 400% ondersteuning (dat is hoog) zit je op 400 watt+100 watt= 500 watt

Als hij net als een Bosch 300% doet dan zit je al op 533 watt.

Is dat veel? Genoeg om iedereen in de Tour de France gierend van het lachen erop te leggen.

Treshold van Froome is 420 watt.

https://www.cyclist.co.uk...igure%20was%20419%20watts.

En die rijden op een racefiets die elke dag door een Mecanicien wordt nagelopen, zitten laag en kunnen veel harder remmen dan iemand op een minder sportieve fiets. Ze zijn ook getraind, rijden dag in dag uit met die snelheden in een groep.

Onderschat het niet....

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:45:
[...]

Ja, maar meestal verzekerbare risico's.

Bekijk het eens van de technische kant.
De meeste onderdelen in een normale fiets zijn gebouwd op het vermogen van een mens, en dat is ca 250W in goede conditie.
Jij zet daar zonder veel nadenken een motor van 750W op, en je maakt de fiets een pak zwaarder door de motor en de accu.
Je naaf, ketting, tandwielen, remmen, spaken en frame zijn daar nooit op voorzien of berekend.
Ik denk dat dit erg meevalt. Zeker bij langzaam versnellen (heb ik ingesteld) blijven de krachten beperkt.
de fiets is nu 6 kg zwaarder. Dat vind ik niet veel. Ik had ook 6 kg zwaarder kunnen zijn.
En we hebben het nu telkens over die top-snelheden. Maar de praktijk gaat 25-35 zijn verwacht ik.
Stel je maar voor dat je iemand een rolstoel in rijdt, dan kan de claim tot 1mio gaan, en jij bent niet verzekerd, dus de benadeelde kan nog eens een hoop extra kosten gaan maken om uberhaupt zijn medische en andere kosten terug te krijgen en jaren in onzekerheid leven. Echt, dat wil ik niemand aan doen.

Trouwens, zelfs al ben ik 100% verzekerd en legaal onderweg met fiets en auto, mijn grootste angst blijft om een voetganger of fietser aan te rijden die in het ziekenhuis belandt. Ik kan me het gewoon niet voorstellen.
Ja dit is absoluut een terecht en zeer goed punt. En was ook mijn grootste twijfelpunt bij het zetten van deze stap. Daar kan ik ook weinig tegen in brengen. Laten we hopen dat het niet gebeurt.
Maar ja, dan gaan we proberen een paar 100€ te besparen met zelf een fiets in elkaar te flansen met chinees ongekeurd spul waarvan je weet dat het niet legaal is.
Koop dan gewoon een speed pedelec, een helm er bij en neem die verzekering. Dan heb je tenminste een fiets die daarvoor goedgekeurd en ontworpen is.
Als je alle dagen met de fiets gaat werken spaar je dat bedrag toch zo uit aan benzine (die nu 2€ per liter gaat overschrijden).
Het gaat mij eigenlijk niet om de kostenbesparing. Ik wilde graag mijn oude trouwe fiets behouden, en ik wil enigszins de 'charme' van het fietsen behouden. Een speed pedelec is gelijk weer het andere uiterste: op de rijbaan, helmplicht, zeer hard rijden. je bent geen fietser meer. Ik vind dat gevaarlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
@de Peer Sowieso, hoewel ik het fundamenteel een verkeerd idee vind, natuurlijk ben je geen slecht mens of zo.

Dat is juist het punt... Het gaat heel makkelijk heel hard en er is wel reden om aan te nemen dat het went. Die gewenning is problematisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

Ik denk dat dit erg meevalt. Zeker bij langzaam versnellen (heb ik ingesteld) blijven de krachten beperkt.
de fiets is nu 6 kg zwaarder. Dat vind ik niet veel. Ik had ook 6 kg zwaarder kunnen zijn.
En we hebben het nu telkens over die top-snelheden. Maar de praktijk gaat 25-35 zijn verwacht ik.

[...]

Ja dit is absoluut een terecht en zeer goed punt. En was ook mijn grootste twijfelpunt bij het zetten van deze stap. Daar kan ik ook weinig tegen in brengen. Laten we hopen dat het niet gebeurt.

[...]

Het gaat mij eigenlijk niet om de kostenbesparing. Ik wilde graag mijn oude trouwe fiets behouden, en ik wil enigszins de 'charme' van het fietsen behouden. Een speed pedelec is gelijk weer het andere uiterste: op de rijbaan, helmplicht, zeer hard rijden. je bent geen fietser meer. Ik vind dat gevaarlijker.
Hopen dat het niet gebeurt.... Natuurlijk, niemand hoopt dat het gebeurt.

Je moet met een speed-pedelec enkel in de stad op de rijbaan rijden, niet na het verlaten tussen de bebouwde kom.
En je kan daar ook 30 mee rijden, net als met jouw fiets.
Een helm kan toch echt geen probleem zijn. Ik rij altijd met helm op mijn 25km fiets. Ik voel me gewoon "naakt" als ik die niet op heb.

Als het je niet om het geld gaat, dan snap ik helemaal niet waarom je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:33:

...waarom denk jij dat de meeste ebikers zich aan de 25kmpu zouden houden als ze een snellere fiets hebben? Ik heb aangegeven waarom ik denk dat dat niet zo is ....

Het enige argument wat je kan maken is "een ebiker is een netter mens dan een scooterrijder".....

Even met open vizier, geloof jij serieus dat de meerderheid zich aan die snelheid zou houden? ...

For the record: Als mijn fiets zou doorduwen tot 35kmpu zou ik dat ongetwijfeld ook doen. Ook ik ben een ervaren man, ...

Daarom is het dus goed dat mijn fiets gewoon nokt als hij de 25kmpu aantikt.
Je realiseert het je waarschijnlijk niet, maar nu heb je het gelukkig over "de meeste" en niet over "alle" Ook schrijf je in de "ik" vorm en heb je het over de "meeste" en "meerderheid". Dat is al een stuk aangenamer om te lezen ;) .
Maar het blijft lastig om wederom te lezen dat jij weet wat mijn mening is.
Ik heb nergens beweerd dat een ebiker "netter" is dan scooterrijder.
Ik denk ook dat de meerderheid harder zal rijden als het mogelijk is, vooral als specifiek daarvoor een VM met boost aangeschaft wordt, maar dat wil niet zeggen dat "iedereen" dat doet.
Echter de meeste moderne ebikes kunnen gewoon niet harder dan 25km/h, omdat die keurig voldoen aan de EU normen, zelfs de VM nu.

Ook ik was wielrenner en veelfietser in mijn jongere jaren en ook nog met een elektronica achtergrond, vandaar dat ik ook weet waarover ik het heb. Ik heb altijd alle fietsen binnen het gezin zelf onderhouden en zal dat blijven doen tot dit niet meer kan. Ik ben met de ebike aan de slag gegaan vanwege mijn leeftijd en wat fysieke ongemakken. Ik heb doelbewust voor zelfbouw gekozen omdat ik beslist niet gebonden wil zijn aan een FM en ook daarvan het onderhoud, incl de motor, volledig zelf wil doen. Dat heeft dus helemaal niks te maken met het harder dan 25km/h kunnen rijden.

maw iedereen heeft zijn eigen argumenten voor de keuzes die hij of zij maakt. .
Ik fiets nog steeds en heb de ebike voor langere recreatieve afstanden.
Ik zie echter absoluut geen heil in doorduwen naar 35km/h omdat het kan en weet dat ik het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:34:
Ik denk trouwens dat de uitzonderingpositie die ebikes nu nog hebben gaat verdwijnen en volledig gelijkgesteld gaan worden aan de snorscooters incl. blauw verzekeringsplaatje en helmplicht. Er is al in de EU over gesproken, maar uiteindelijk niet doorgevoerd, maar mi is dat een kwestie van tijd.
Voordeel van deze regeling is de registratie en handhaving misschien wat eenvoudiger is.
Welke uitzonderingspositie bedoel je? Een fiets met trapondersteuning is natuurlijk wezenlijk iets anders dan een snorfiets.

Als je alleen kijkt naar het aantal doden dan lijkt de fiets veel onveiliger dan de brommer/snorfiets maar afgezet tegen het aantal gereden kilometers verongelukken er 3x zo veel mensen op een brommer/snorfiets. Lijkt me dus niet echt correct om die op dezelfde manier te behandelen.

3/4 van de verongelukte fietsers is bovendien 60+. Bij de 60 minners is de kans om te overlijden natuurlijk nog veel kleiner.

Fietsen is in Nederland gewoon veilig. Het kan altijd veiliger, maar we kunnen ook doorslaan. Autorijden met een helm en een brandwerend pak en een maximale snelheid van 30 op de snelweg is ook veiliger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQ6ahRkCt3QoN6Y3NIVD6VUynsE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LGFUjGr7pZtNafqIArHkiiqf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmC-qpPflk8tRkob8uyfLQu2Zus=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3pJF06uZx04Zzr4s41zbJuM1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1X6nYn89E2xPujPzsbWZsvtLfCY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/z5icQyLw8saU5ZClnJnebyKW.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:41:
..
Ik ben gewoon bang dat de lage gevoelssnelheid een rol speelt. 25kmpu voelt niet zo snel.......
Misschien dat handhaving zou helpen, maar dan moet dat dusdanig veel zwaarder dan wat er tegen scooters gebeurde....
Persoonlijk vind ik 25km/h op een druk bereden fietspad erg snel. Vind het inhalen dan niet echt plezierig, vooral als er twee naast elkaar fietsen ook nog.
Ben het met je eens dat dit anders ligt als het rustig is, dan voelt 25km/h niet zo snel aan.
Feitelijk is dit niet anders dan de snelheidservaring in een auto.

Ik weet dat de handhaving in bv Duitsland aanzienlijk strenger is. Ook de aansprakelijkheid voor leveranciers is daar volgens mij andere geregeld.
Misschien dat eea met onze fietscultuur en infrastructuur van gescheiden paden en wegen heeft te maken, maar dat is slechts gissen.

Trouwens .... een snelheidsbeperking kan waarschijnlijk niet eens, omdat een snelheidsmeter op een fiets niet verplicht is en volgens mij op een ebike ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 04-10-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Yosemite schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:21:
[...]

Welke uitzonderingspositie bedoel je? Een fiets met trapondersteuning is natuurlijk wezenlijk iets anders dan een snorfiets. ....
De uitzondering dat een ebike ongeregistreerd en niet verzekerd hoeft te zijn.
Waarom zou het ene gemotoriseerde 25km/h voertuig wezenlijk anders zijn dan het andere?
Ook binnen de EU zijn daar al vragen over.
Nu is er anders besloten, maar op een later moment komen die vast weer op de agenda.

Het probleem met statistieken, normering en wetgeving is dat dit nimmer in lijn zal zijn.
Lobby, politiek, geld, prioriteiten en noodzaak spelen een grote rol in uiteindelijke wetgeving

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 04-10-2021 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Dat iets mag maakt het niet meteen veilig
Dat iets niet mag maakt het niet meteen onveilig

Ik proef hier een beetje dat wat mag leidend is voor veiligheid. Omdat je 25kmh mag fietsen in de stad, is dat prima. Omdat je ebike geen 30 mag is dat direct gevaarlijk.

Ik vind het belangrijker om de geest van de wet te volgen ipv de letter van de wet. Wordt de wereld een stuk veiliger van imho :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 04-10-2021 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
Los van allle meningen en ervaringen lijkt me dat de wetgeving bindend is en dat aansluitend verzekeraars zich ook op dergelijke manier zullen beraden in geval van evt. schade en/of letsel.
De link aan het eind van dit draadje lijkt me duidelijk genoeg.
Zelfbouw of niet… volgens de regels gaat het om een speed elec.
https://www.rijksoverheid...biedt%20trapondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Jupiter2 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:21:
Los van allle meningen en ervaringen lijkt me dat de wetgeving bindend is en dat aansluitend verzekeraars zich ook op dergelijke manier zullen beraden in geval van evt. schade en/of letsel.....
Natuurlijk is dat de leidraad.
Maar zoals met alles in de wet wil dat niet zeggen dat een ieder die naar de letter volgt.
Denk hierbij bv aan de rodelicht overstekers, de rotonde linksomrijders enz. om het enigszins behapbaar te houden.
mbt tot de topic regels is het logisch dat er niet gesproken wordt hoe je eea kan omzeilen, maar het voorstellen bespreken van een eigen gebouwde ebike hoeft, volgens mij, ook niet altijd te ontaarden in een lang betoog over veiligheid en wet, waarbij meningen soms als feiten worden onderbouwd.
Het zou ook gewoon over de keuze van de toegevoegde hardware kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:13:
[...]
mbt tot de topic regels is het logisch dat er niet gesproken wordt hoe je eea kan omzeilen,
Deze post komt anders aardig in de richting van tips & tricks om snelheidsbeperkingen te omzeilen.
... maar het voorstellen bespreken van een eigen gebouwde ebike hoeft, volgens mij, ook niet altijd te ontaarden in een lang betoog over veiligheid en wet, waarbij meningen soms als feiten worden onderbouwd.
Het zou ook gewoon over de keuze van de toegevoegde hardware kunnen gaan.
Volgens mij komen hier regelmatig zelfbouwprojectjes langs, en die leiden (gelukkig) lang niet altijd tot soortgelijke discussies. Ook niet als het een fiets betreft die wat harder wil dan 25. Er zijn soms wat opmerkingen over de remmerij, of hoe de kabeltjes zijn weggewerkt...Maar dit is gewoon een nogal extreem exemplaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:52:
[...]

Deze post komt anders aardig in de richting van tips & tricks om snelheidsbeperkingen te omzeilen. .....
Vind je? Ik vind de opmerkingen tav een Shimano motor meer in de buurt komen, omdat het in dat geval om een complete ebike gaat.die bij aankoop reeds begrensd is volgens de EU normering.

De conversie van een fiets naar een ebike vind ik nu niet echt een tip&trick, omdat die vaardigheid niet voor iedereen is weggelegd.

Het lijkt erop dat een dergelijke discussie pas ontstaat, als er een snelheid harder dan 25km/h wordt vermeld.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 04-10-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
Ik snap heel goed dat iemand heel trots is op zijn/haar zelfbouwproject.
Zou ik zelf ook zijn. Maar binnen de regels van dit topic past dit hier wellicht niet.
Misschien is een zelfbouw ebike draadje dan een beter idee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elinx
Jupiter2 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:20:
...
Waarom? Als je de oudere versies van dit topic doorleest was er alle ruimte voor zelfbouwprojecten.
Dit topic is steeds meer de richting op gegaan van kant en klare ebikes.
Logisch, want de ebikes zijn niet aan te slepen. Zelfbouw komt niet zo vaak meer voor.
Nergens staan de regels vermeld waaraan een bericht moet voldoen.
Het is al eens eerder ter sprake gekomen, dat er bv ook een apart advies topic geopend kan worden, of ebike-onderdelen topic.
Ga er dan maar vanuit dat een aantal topics erg stil zullen worden.
De charme van dit topic is voor mij juist de variatie die mogelijk is binnen de algemene kaders.
Dat houdt het topic levendig. Lees en reageer op zaken die je interesseren en sla de rest over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
jimh307 schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:12:
[...]

Geen typefout. Dit wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden. De FM neemt geen internetfietsen of dozenschuiverfietsen aan en hoe het beleid van eender FM is weet ik niet. Verhuizen (semigedwongen vanuit werk etc.) is een andere situatie dan met een goedkope merkloze fiets de FM lastigvallen. Ik ga daar niet over en er zijn wel meer fietsenmakers die zo'n beleid voeren.

En ik denk dat je mijn posts voorafgaand niet goed hebt gelezen want over niet mogen aankloppen heb ik geen woord gerept. Ook heb je geen respect voor het beleid van eender FM want je schrikt er nog al van (wat ik wel snap, hoor). Als je geen selectie kunt maken verlies je ook klanten want dan ontstaan er serieuze wachtrijen.
Hier nog snel even op terugkomen, want ik begrijp echt helemaal niets van wat je schrijft. 8)7 Ik 'schrik' helemaal nergens van... Ik vind het gewoon belachelijk dat ze een fiets zouden weigeren van iemand die niet daar z'n fiets heeft gekocht. FM mag prima doen wat 'ie leuk vind, geen probleem, dat hoeft alleen niet te betekenen dat ik dan niet eens hartelijk mag lachen en dat specifieke argument compleet belachelijk vinden. 8)7 |:( :')

Zeker gezien de marges op verkoop, die een paar jaar geleden zo ongeveer 0 zijn schat ik, met een beetje afdingen. Gaat misschien niet meer op in het huidige klimaat. Alsof iedereen maar honkvaste klanten moeten zijn die 30 jaar in hetzelfde gat wonen en vriend aan huis moeten zijn bij de FM om het voorrecht te hebben als klant aanvaard te worden. Mijn (mechanische) fietsen zijn allemaal kwaliteitsfietsen, en FM's verdienen op onderhoud. Punt. Waar ik ook woon.

Dat ze geen fietsen aannemen omwille van volle planning, of kwaliteit van de fiets kan ik prima inkomen. Maar iemand die kankert dat ik de fiets daar niet heb gekocht, zou ik bijzonder 'cringe' en beschamend vinden voor die man. Maar onnozele hufters heb je overal.
In mijn accugroothandel behandel ik ook geen particulieren, maar wel afnemers en bedrijven. Ook hier heb ik wel eens commentaar gehad en niet te zuinig, maar als ik alle particulieren zou gaan helpen dan moet het pand 10x zo groot worden, komt er legio nieuw personeel en verliezen andere zaken hun brood. Dit is een economie die niet houdbaar is op langere termijn. Mijn portfolio is duidelijk en ik maak genoeg winst om me te kunnen permitteren deze keuzes te maken. Als ik het dan bekijk vanuit mijn visie. Klantgerichtheid gaat vanuit de visie van een bedrijf. Ik kan niet iedereen tevreden maken en vanuit het oogpunt van de FM kan ik het wel begrijpen, maar ik kan ook begrijpen dat dit voor veel mensen even slikken is en dan nog zijn er genoeg andere ketens die jouw fiets wél aannemen dus "Daarmee mag ik dus niet aankloppen bij een random FM" is een ad hominem richting mij want ik ga daar helemaal niet over en ik gun jou elke FM die je maar ziet, maar roepen van het mag niet is een beetje kinderachtig.
Opnieuw geen idee waar je het over hebt. FM's hebben enkel particulieren als klant en hoeven dus geen ander beleid te voeren. Enkel meer van exact hetzelfde en een zuiver schaal probleem. Meer particulieren is meer personeel, lijkt me logisch. Niet onoverkomelijk, schaalt namelijk gemakkelijk op. Op een plaatsje meer of minder in de werkplaats zal het bij een typische FM ook wel niet aankomen.

Waar zeg ik 'het mag niet' of 'ik mag niet' en uiteraard ga jij daar niet over (??) en ga ik daar niet over wenen 8)7 8)7 Nogmaals, FM kan doen wat 'ie leuk vind. Zie hierboven, helemaal prima, maar dan mag ik het ook belachelijk vinden. Het is helemaal niet 'slikken' hoor. Gelukkig zelden zo'n hufters tegengekomen (al zit er bij menig FM wel een steekje los in klantvriendelijkheid, vooral de betweters en zij die eigenlijk liever geen zaak willen openhouden). Tot nu toe overal prima onderhoud gehad voor m'n trek MTB en trek FX.

Ga echter zoveel mogelijk zelf leren doen en m'n garage inrichten voor fietsonderhoud (haak aan het plafond, genoeg plaats en top materiaal). Kan ik helemaal de FM links laten liggen. Weer een probleem minder, en een leuke hobby er bij.

Ik plan hetzelfde te doen voor een toekomstige e-bike. Alles wat mechanisch is, is gewoon exact hetzelfde soort onderhoud en gemakkelijk te doen. En met de elektronica raak ik er ook wel uit. Al in de basis als criterium kiezen voor erg modulaire e-bike setups (batterij op bagagedrager, standaard middenmotor en zo meer) en zo weinig merk-eigen verzinsels en integratie. Dan komt het helemaal goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
Ik snap ook niet echt hoe een zelfbouw ebike gezien kan worden als tip of trick om een ebike op te voeren…

Mijn posts over shimano waren idd wel over het randje maar persoonlijk vind ik us mode nog meevallen (valt iig binnen de spec van de fiets). Die kitjes die de sensor/2 doen zal je mij niet over horen. Dan loopt je fiets 50 (!)met alle (technische) gevaren van dien.

Maar een zelfbouw ebike die hier wordt getoond die niet te hard kan wordt ook niet altijd positief ontvangen. Er lijkt een strenge criteria hier te leven op wat te kopen (standaard ebike, middenmotor, schijfrem, bosch, geleverd door lokale fietsenmaker waar je 1x per maand gevulde koeken mee moet eten :+)…

Maar dan om het af te sluiten: die zelfbouw ebike is gaaf in elkaar getweaked!

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 04-10-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:42:
.... Er lijkt een strenge criteria hier te leven daarop (standaard ebike, middenmotor, schijfrem, bosch, geleverd door fietsenmaker)…....
"lijkt' ..... met name voor de beginnende lezer.
Ik denk echter dat het wel degelijk om gemeende ervaringsadviezen gaat.
Alleen is het jammer dat dit soms overkomt als het enige juiste advies.
Als je dit doorziet dan kijk je er heel anders naar, maar dan ben je geen beginnende lezer meer.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 04-10-2021 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:55:
[...]
"lijkt' met name voor de beginnende lezer. Ik denk echter dat het wel degelijk om gemeende ervaringsadviezen gaat. Alleen is het jammer dat dit soms overkomt als het enige juiste advies. Als je dit doorziet dan kijk je er heel anders naar.
ik herken de goede intenties maar soms wordt een persoonlijke ervaring hier als feit neergezet.
Dat je als lezer die posts op een gegeven moment wegfiltert/anders leest ben ik met je eens.

Maar deze discussie is al zooo vaak gevoerd dus laten we daar niet over beginnen :)

Wat ik vreemder vind is dat we op het forum het gek vinden om over zelfbouw te praten. Best ironisch op een site met de naam “Tweakers” :+

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 04-10-2021 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Foxhill schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:52:
[...]

Swapfiets gebruikt eigen modellen. PON is met ze in zee gegaan. PON heeft eerder al Union overgenomen. Union wordt sindsdien niet meer in Nieuwleusen gemaakt maar wordt geïmporteerd (en voor de vorm misschien nog afgemonteerd in een sociale werkplaats). Grote kans dat Swapfiets van die supply chain gebruik maakt. Weten doe ik het niet.

€75 is niet duur en een goed idee voor een maand proef. €75 is veel als je dat jaren blijft doen, vind ik.
75 euro is prima. Zelfs een paar maand is in principe nog goed te doen.

Zelfs langer huren kan eigenlijk wel nog uit. Maar Swapfiets beperkt de huur termijn van de elektrische fietsen, langdurige huur is (blijkbaar) niet mogelijk. Ze willen de fietsen onder zoveel mogelijk gebruikers de ronde zien doen zodat een zo breed mogelijk publiek eens aan de e-bike kan. Het idee is echt korte huur om bepaalde periodes te overbruggen, of het concept zonder risico en eigendom uit te proberen.

Een dergelijke swapfiets met middenmotor zou in de handel waarschijnlijk +- 2250 kunnen kosten? Zie ook rollerbrakes en dergelijke. Rekent ook gemakkelijker :+ , dus ongeveer 30 maand huur, 2,5 jaar. Daarvoor hoef je je geen zorgen te maken over onderhoud, diefstal, verzekering, ... Dat soort peace of mind is ook wat waard natuurlijk, afhankelijk van de persoon en hoe de fiets in je leven/werk/opzet past.
Tommie12 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 07:54:
[...]

De motor en naaf zijn zeker geen exoten, dat moet een goed beeld geven over hoe het rijdt.
Wat ik een afknapper vind zijn de rollerbrakes. Meestal zal je op een goede ebike wel schijfremmen vinden, en die zijn echt wel een pak beter.

Als die swapfiets meevalt, dan zal een goede ebike ook bevallen als je gaat voor een model met middenmotor.
Klopt. De rollerbrakes zijn geen probleem voor een maand/paar maand. Mijn niet e-bikes hebben schijfremmen, dus weet goed genoeg hoe die aanvoelen. Zal er zeker wel in slagen om abstractie te kunnen maken van de rollerbrakes en dat gegeven volledig apart te zien/niet mee tenemen in het evalueren van de algemene e-bike ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:02:
.....
Wat ik vreemder vind is dat we op het forum het gek vinden om over zelfbouw te praten. Best ironisch op een site met de naam “Tweakers”....
Op een forum als dit komen regelmatig dezelfde onderwerpen aan bod. Zo ook deze opmerking.
Op zich is het logisch, want door de explosieve toename van de aanschaf van kant en klare ebikes is de interesse ook steeds meer die kant op gegaan en is het logisch dat er steeds meer mensen zijn die niets met tweaken of zelfbouw hebben.

Resultaten van een niet wetenschappelijk onderzoekje:
zoekstring: "bbs" (=Bafang conversie kit)

topic 1 - 14 pagina's van de 406 (3,44%) juni 2014- aug 2016 (2 jaar)
topic 2 - 30 pagina's van de 410 (7,31%) aug 2016- jun 2019 (3 jaar)
topic 3 - 6 pagina's van de 343 (1,75%) jun 2019-okt 2021 (2 jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@elinx ow ik vind het ook vrij logisch dat de vraag veranderd, zeker

Alleen niet meer over tweak achtige onderwerpen mogen praten vind ik wel heeeel ver doorschieten daarin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:46:
@elinx ow ik vind het ook vrij logisch dat de vraag veranderd, zeker

Alleen niet meer over tweak achtige onderwerpen mogen praten vind ik wel heeeel ver doorschieten daarin
Gelukkig is het slechts een voorstel gegeven vanuit de eigen interesse.

Geloof me, dat het topic erg saai wordt als er niet meer over accu's, zadels, fietssloten, verzekeringen, wettelijke normen, zelfbouw, remmen, ebike-adviezen of fietsenmaker geschreven mag worden en strikt over ervaringen met ebike merken.
Nogmaals, lees en reageer op zaken die je interesse hebben en laat de rest voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
elinx schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:05:
[...]
Gelukkig is het slechts een voorstel gegeven vanuit de eigen interesse.

Geloof me, dat het topic erg saai wordt als er niet meer over accu's, zadels, fietssloten, verzekeringen, wettelijke normen, zelfbouw, remmen, ebike-adviezen of fietsenmaker geschreven mag worden en strikt over ervaringen met ebike merken.
Nogmaals, lees en reageer op zaken die je interesse hebben en laat de rest voorbij gaan.
Het aanpassen van zadels of praten over sloten is wat anders dan zelfbouw kitjes. Dat zou wmb in een eigen topic mogen. Zelfde geldt voor elektrische scooters. Het gaat daar bijna niet over standaard scooters maat meer over specialistisch getweak. Voor veel mensen is een e-bike of elektrische scooter een vervoersmiddel dat vooral betrouwbaar moet zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
418O2 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:12:
[...]

Het aanpassen van zadels of praten over sloten is wat anders dan zelfbouw kitjes. ...
Ik merk dat ten gevolge van mijn reacties de aandacht naar mij verschoven wordt.
Ik weet dat ik het over me afroep, maar het is soms wel vermoeiend als uitspraken uit hun context worden gehaald.

In het geval van jouw opmerking is het een kwestie van interpretatie.

Ik ben van mening dat de conversie van een fiets met een motor en accu niet veel verschilt met het monteren van onderdelen op je fiets of ebike
Of ik nu een bagagedrager of accuhouder monteer is mi nagenoeg hetzelfde. Of ik nu een voorwiel vervang met of zonder motor lijkt me ook niet zoveel verschil maken.
Als het om vervanging daarvan gaat voor een bestaande ebike zou het wel kunnen maar exact dezelfde onderdelen voor de ombouw van je gewone fiets zou dan uitgesloten zijn.

De bedoeling van mijn uitspraak was om aan te geven dat ieder reageert vanuit zijn eigen interesse.
Logisch, maar zeg niet dat de interesse van een ander hier niet thuishoort, terwijl dit al van de start het geval was. Dit topic gaat over elektrische fietsen, wat een conversie bewerkstelligt.

Want zelfs als het topic alleen over ebike merken zou gaan, komt er waarschijnlijk eens een reactie van:
"kan er niet een apart Gazelle topic geopend worden" of een soortgelijke vraag.

Ik kom niet in dit topic voor de echt technische vragen, want daar zijn andere fora voor, maar om helemaal niet meer over technische zaken te berichten gaat me wat te ver.

[ Voor 38% gewijzigd door elinx op 05-10-2021 10:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:59
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:46:
Ik lees tenenkrommend de laatste pagina’s met commentaren. Maar ik zie geen enkele reactie die tegen zelfbouw in dit topic is. Ik zie alleen dat +25km/u niet zo welkom is blijkbaar.

Ik ben niet tegen een ebike die iets sneller rijdt. Ik wil er zelf niet op rijden, maar onderhoudt ze wel in mijn werkplaats. Maar dit topic is nou eenmaal niet de plek om dat te bespreken.
Met bijvoorbeeld een vierkante trapas (waar aandrijving op staat), 1” balhoofdlager en kleine stalen pads is de fiets van @de Peer helemaal niet geschikt als speed speed pedelec. En dan nog velgremmen die niet de remkracht leveren die bij de snelheid horen. Niet zo gek dat daar reacties op komen.

Houdt de +25km/h gewoon even erbuiten. Dan kan hier best over zelfbouw gesproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Amos_x schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:27:
[...]

75 euro is prima. Zelfs een paar maand is in principe nog goed te doen.

Zelfs langer huren kan eigenlijk wel nog uit. Maar Swapfiets beperkt de huur termijn van de elektrische fietsen, langdurige huur is (blijkbaar) niet mogelijk. Ze willen de fietsen onder zoveel mogelijk gebruikers de ronde zien doen zodat een zo breed mogelijk publiek eens aan de e-bike kan. Het idee is echt korte huur om bepaalde periodes te overbruggen, of het concept zonder risico en eigendom uit te proberen.

Een dergelijke swapfiets met middenmotor zou in de handel waarschijnlijk +- 2250 kunnen kosten? Zie ook rollerbrakes en dergelijke. Rekent ook gemakkelijker :+ , dus ongeveer 30 maand huur, 2,5 jaar. Daarvoor hoef je je geen zorgen te maken over onderhoud, diefstal, verzekering, ... Dat soort peace of mind is ook wat waard natuurlijk, afhankelijk van de persoon en hoe de fiets in je leven/werk/opzet past.

[...]

Klopt. De rollerbrakes zijn geen probleem voor een maand/paar maand. Mijn niet e-bikes hebben schijfremmen, dus weet goed genoeg hoe die aanvoelen. Zal er zeker wel in slagen om abstractie te kunnen maken van de rollerbrakes en dat gegeven volledig apart te zien/niet mee tenemen in het evalueren van de algemene e-bike ervaring.
Ik wist niet dat Swapfiets de ebike niet voor lange termijn leased. Thanks. Zo een configuratie is niet logisch voor verkoop, maar ik zou het echt eerder op €1800-€1900 schatten met zo een simpel frame en remmen. Maar voor korte lease gaat het maandbedrag wel.

Ik snap wel dat ze rollerbrakes doen ivm onderhoudt. Ebikes hadden dat 10+ jaar geleden ook wel eens rollerbrakes (hoewel met zwakkere motoren). Daar kun je best een paar maand op vertoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Rollerbrakes op een ebike?
Wij hebben bij de camping de “oude” mama
Fiets staan wat een miss grace is met rollerbrakes. (Dus geen ebike)
Ik vind dat ding teleurstellend qua remkracht. Heeft vast met onderhoud/leeftijd (4 jaar) te maken maar heb het altijd weinig gevonden, nu helemaal nu ik de hydr velg remmen en schijf gewend ben.

Op een ebike vind ik het een slechte besparing :)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 05-10-2021 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 20:37
De ene rollerbrake is de andere niet. Er bestaan verschillende soorten, ze hebben de 6000 serie die speciaal voor ebikes is.

Geen aanrader, maar een stuk meer remkracht dan een gewone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@madmaxf1
Er zit idd de Rollerbrake C6000 op maar wel alleen voor, achter heeft een shimano n7 terugtraprem.

Tegelijk zit er de shimano e6100 op, die is vrij krachtig.

Vanuit hufterproofheid snap ik de keuze voor de remmen wel maar qua veiligheid vind ik het krap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:55:
[...]
"lijkt' ..... met name voor de beginnende lezer.
Ik denk echter dat het wel degelijk om gemeende ervaringsadviezen gaat.
Alleen is het jammer dat dit soms overkomt als het enige juiste advies.
Als je dit doorziet dan kijk je er heel anders naar, maar dan ben je geen beginnende lezer meer.
" Ervaringsadvies" is net als het woord "mening" wat mij betreft niet op waarde.

Een mening is dat een fiets met voorwielmotor niet fijn rijdt. Als ik zeg dat een voorwielmotor inferieur is vanwege onderbouwde redenen XYZ is dat niet zomaar een mening en ook niet zomaar een ervaringsadvies, dan doe je dat aanzienlijk tekort.

Als we dan terug gaan naar het advies dan zijn er een aantal dingen die niet zomaar "mening" of zelfs "ervaring" zijn.

1. Zelfbouw wringt met de regelgeving.
2. Voor support ben je afhankelijk van je dealer.
3. Je kan niet je eigen support doen op een standaard E-bike motor.

Dat het advies dan vrijwel altijd neerkomt naar een betrouwbare dealer in je buurt die A-merk verkoopt is niet zomaar de mening van een groep vocale gebruikers.

Dat dit advies niet peer gereviewed is, is een drog reden, het is ook niet zomaar anecdotisch op ervaringen gebaseerd. Het is een resultaat van een analyse van het product, de markt en de regelgeving.

Dat de ervaringen dit ondersteunen is mooi, maar verwar dit niet met "mening", " N=x anecdote". Het is een advies gebaseerd op onderzoek en analyse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Jupiter2 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:20:
Ik snap heel goed dat iemand heel trots is op zijn/haar zelfbouwproject.
Zou ik zelf ook zijn. Maar binnen de regels van dit topic past dit hier wellicht niet.
Principieel heb ik ook niks tegen zelfbouw, maar er zijn regels te volgen.
Als je morgen een fiets bouwt die 100km/h kan rijden, zeker doen, maar zorg dan wel dat je privé terrein hebt om daar mee te spelen.

Je kan niet gewoonweg kiezen welke regels je volgt als je in het verkeer gaat.
Bepaalde voertuigen moeten verzekerd zijn, en als dat niet kan, dan stopt het en moet je vooral niet nog mensen aanmoedigen om dat te vlgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 06:55:
.... ....
Houdt de +25km/h gewoon even erbuiten. Dan kan hier best over zelfbouw gesproken worden.
Je hebt in één zin verwoordt wat ik geprobeerd heb aan te geven met mi teveel reacties.
roffeltjes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:24:
.....

" Ervaringsadvies" is net als het woord "mening" wat mij betreft niet op waarde......

1. Zelfbouw wringt met de regelgeving.
2. Voor support ben je afhankelijk van je dealer.
3. Je kan niet je eigen support doen op een standaard E-bike motor.....
....
Dat de ervaringen dit ondersteunen is mooi, maar verwar dit niet met "mening", " N=x anecdote". Het is een advies gebaseerd op onderzoek en analyse.
Hoewel ik het grotendeels eens ben ben het bericht, zullen we het op enkele punten het waarschijnlijk nimmer eens worden.
"Ervaringsadvies" of "mening" dekt zeker de lading niet in alle gevallen, want ik waardeer het uiten van je vakkennis mbt op een aantal zaken betreffende fiets en ebike in hoge mate.

Maar zoals er enkele mensen op "aan" slaan bij het noemen van snelheden hoger dan 25km/h, sla ik op "aan" als er, naar mijn mening, generaliserend wordt gesproken over bepaalde zaken.
Tommie12 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:33:
....
Je kan niet gewoonweg kiezen welke regels je volgt als je in het verkeer gaat.
Bepaalde voertuigen moeten verzekerd zijn, en als dat niet kan, dan stopt het ....
Helemaal mee eens dat er regels zijn en aanmoedigen om die te overtreden absoluut niet kan.
Maar anders dan met speedpedelecs is er mbt tot ebikes (nog) geen verzekeringsplicht voor wettelijke aansprakelijkheid, net als dit voor fietsen er niet is. Zoals ik eerder al aangaf zal dit een kwestie van tijd zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 05-10-2021 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 10:17
Gezien de gehele discussie over zelfbouw en opvoeren heb ik even nagekeken hoe de regels van dit topic zijn.

Als je ingelogd bent krijg je een rood kader te zien met de waarschuwing
"In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u [...] Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd."

Maar als je NIET ingelogd bent dan zie je dat rode kader niet.

En als ik dan de topicstart lees: "De Bosch motoren zijn daarnaast ook vrij eenvoudig te tunen / hacken door de standaard kabel te vervangen door een ander kabel die een ander signaal door geeft. Een ander manier om te tunen is de sensor te vervangen die standaard op elke fietst met een Bosch systeem zit.
De kosten voor een tunings-kit liggen zo rond de 120 ~ 150 euro en je zult daarna toch wel in staat moeten zijn om een racefietser te pesten >:) "

Dus wellicht is een discussie wel op zijn plaats + daarna duidelijke regels wat wel / niet kan besproken worden op dit topic?

Overigens vind ik dat als je met zelfbouw een 500watt motor op een stadsfiets zet en je daarmee in het verkeer begeeft je niet verantwoord bezig bent. Wat wil je met die 500 watt motor doen als je 'niet' van plan bent meer als 25km te rijden? Supersnel weg zijn bij dat stoplicht?
Als je zo graag wil zelf-bouwen; waarom zet je dan niet die 500 watt motor op een MTB? Daarmee mag je volgens mij wel gewoon crossen, draag je (als je verstandig bent) een helm en begeef je je op paden waar anderen ook ervaren fietsers zijn en je goede stuurmanskunsten moet hebben om goed door die singletracks te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cheewai schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:34:
Overigens vind ik dat als je met zelfbouw een 500watt motor op een stadsfiets zet en je daarmee in het verkeer begeeft je niet verantwoord bezig bent. Wat wil je met die 500 watt motor doen als je 'niet' van plan bent meer als 25km te rijden? Supersnel weg zijn bij dat stoplicht?
Niet iedereen woont in de randstad he. Dus 'je in het verkeer begeven' is wettelijk gezien gewoon van toepassing natuurlijk, maar ik ervaar het toch echt anders als ik maar 1 x per 5-10 minuten iemand tegen kom op de fiets. Als ik in de stad zou wonen zou ik geen 500W motor gemonteerd hebben. Sterker nog, dan vind ik 250w al te veel en vind ik het verstandiger om te fietsen zonder motor.

Supersnel weg bij het stoplicht doe ik liever niet. Veel extra belasting van de aandrijving en dus meer slijtage. Ook voor de motor is dat best heftig. Ik kan prima 10 seconden wachten en langzaam versnellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
Cheewai schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:34:
....uidelijke regels wat wel / niet kan besproken worden op dit topic?
.....
waarom zet je dan niet die 500 watt motor op een MTB? Daarmee mag je volgens mij wel gewoon crossen, .....
De ebike EU regels zijn na 2017 pas aangescherpt. Dit topic is reeds 3 delen en loopt van 2014, dus het kan zijn dat de TS niet helemaal in lijn meer is.
Ik vermoed echter dat de TS het minst gelezen deel is van dit topic. Ik denk dat het al voldoende is als zaken verwijderd worden die verwijzen naar gebruik van middelen, zoals de "zwarte" kastjes die specifiek zijn bedoelt om de snelheid te verhogen. Trouwens mbt Bosch is het gebruik van een dergelijk kastje absoluut niet altijd meer zo eenvoudig.

Een ebike met een motor van nominaal 500W, ook als deze op een MTB is geplaatst, mag zeker na 2019 niet meer op de openbare weg. .Alleen gecertificeerde speed pedelecs mogen dit.
Er bestaat gewoonweg geen apart gecertificeerde eMTB in de EU wetgeving,
Ik ga er vanuit dat in de 2022 update van de EU norm een aantal onduidelijkheden aangepast zullen zijn en dat er eea aangevuld is wat nog ontbrak.

Dan een nuance tav 500W nominaal vermogen.
Geloof het of niet, maar dit hoeft echt niet zoveel verschil uit te maken met een goedgekeurde 250W motor. Afhankelijk van de motordimensies kunnen deze laatste soms ook wel 750W afgeven. Iets wat bij een 500W type niet het geval hoeft te zijn als deze krap gedimensioneerd is.
De aangegeven nominale waarde zegt daarom niks over de maximale waarde die een motor werkelijk kan afgeven voor een bepaalde tijd.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom in de EU norm 250W genoemd wordt. Het kan zijn dat het vooral gaat om een maataanduiding, maar wat betreft snelheid heeft het geen waarde. Ook is het niet mogelijk om het nominale vermogen eenvoudig achteraf vast te stellen.

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 05-10-2021 12:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 10:17
de Peer schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:00:
[...]

Niet iedereen woont in de randstad he. Dus 'je in het verkeer begeven' is wettelijk gezien gewoon van toepassing natuurlijk, maar ik ervaar het toch echt anders als ik maar 1 x per 5-10 minuten iemand tegen kom op de fiets. Als ik in de stad zou wonen zou ik geen 500W motor gemonteerd hebben. Sterker nog, dan vind ik 250w al te veel en vind ik het verstandiger om te fietsen zonder motor.

Supersnel weg bij het stoplicht doe ik liever niet. Veel extra belasting van de aandrijving en dus meer slijtage. Ook voor de motor is dat best heftig. Ik kan prima 10 seconden wachten en langzaam versnellen.
Nu herhalen we heel wat stappen in de discussie. Jij vindt dat je 'wel' 25 kilometer+ mag fietsen omdat je a) ervaren bent, b) niet in de Randstad woont, c) geen hond tegenkomt op je weg, d) rustig optrekt et cetera, et cetera.
Wat ik zeg - en velen anderen in dit topic - is dat deze argumenten geen steek houden als je wel een ongeluk veroorzaakt: niet bij de rechter, niet bij de verzekering en wellicht niet bij je eigen geweten als je iemand een dwarslesie bezorgd.

Dat ik - en anderen - je niet kan overtuigen is dan helaas pindakaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cheewai schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Nu herhalen we heel wat stappen in de discussie. Jij vindt dat je 'wel' 25 kilometer+ mag fietsen omdat je a) ervaren bent, b) niet in de Randstad woont, c) geen hond tegenkomt op je weg, d) rustig optrekt et cetera, et cetera.
Wat ik zeg - en velen anderen in dit topic - is dat deze argumenten geen steek houden als je wel een ongeluk veroorzaakt: niet bij de rechter, niet bij de verzekering en wellicht niet bij je eigen geweten als je iemand een dwarslesie bezorgd.

Dat ik - en anderen - je niet kan overtuigen is dan helaas pindakaas.
Nee je vroeg naar de beweegreden. Daar gaf ik antwoord op. In de middle of no-where ga ik 35 km/u. Niet binnen de bebouwde kom. Dat het niet mag weet ik en hoeven we het inderdaad niet opnieuw over te hebben, want alles is wel gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 05-10-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:01:
[...]

[...]
Helemaal mee eens dat er regels zijn en aanmoedigen om die te overtreden absoluut niet kan.
Maar anders dan met speedpedelecs is er mbt tot ebikes (nog) geen verzekeringsplicht voor wettelijke aansprakelijkheid, net als dit voor fietsen er niet is. Zoals ik eerder al aangaf zal dit een kwestie van tijd zijn.
Ik ken de exacte regels in NL niet, maar in België staat een 25km/h ebike gelijk aan een fiets, en dan dekt onze familale polis je aansprakelijkheid.
Dat is geen verplichte verzekering, maar ze is wel heel gebruikelijk.
Diezelfde verzekering dekt ook schade door bv je hond, je kinderen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:27:
.... dan dekt onze familale polis je aansprakelijkheid.
Dat is geen verplichte verzekering, maar ze is wel heel gebruikelijk.
....
Correct, dat is in Nederland ook het geval. Zoals je aangeeft is dit nu de algemene WA aansprakelijkheid die schade dekt.
Er is geen verzekeringsplicht voor een ebike zoals bv wel voor een auto, scooter of speed pedelec geldt.
Omdat een algemene WA ook niet verplicht is, kan het dus zijn dat iemand onverzekerd rondrijdt op de ebike.
Of dit handig is gaat het nu niet over, maar het is mogelijk.

Ik begrijp daarom wel dat het verplichten van een WA verzekering en eventuele bijkomende registratie van een gewone ebike de voorkeur verdient, zoals dit feitelijk nu geldt voor de 25km/h scooters.
Alleen bij die laatste categorie is ook nog een type goedkeuring verplicht, wat nu niet voor fietsen en ebikes aan de orde is.

[ Voor 20% gewijzigd door elinx op 05-10-2021 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
Dus samenvattend:
Mag je ebike harder dan 25 kunnen?
Als het geen speed pedelec is, nee dat mag niet

Ben je verzekerd als er iet mis gaat?
Als je de verzekeraars om een statement vraagt: nee je bent niet verzekerd. In de praktijk keren ze meestal wel uit, mede omdat het bewijzen van het opvoeren voor een verzekeraar lastig is. Dit zal je uiteraard nergens online vinden :) De vraag is, wil je het risico lopen....

Is het gevaarlijk?
Hangt er vanaf. 25 kmph fietsen kan ook al gevaarlijk zijn ;)

Is het moreel verantwoord?
Dat hangt af van je eigen ethiek

Mag je het opvoeren hier bespreken?
Nee volgens de policy niet, iig geen tips/tricks om dit te faciliteren. Lijkt mij goed om dat uit de TS te verwijderen

Zo :P Dan kunnen we het nu weer over leuke dingen hebben :)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 05-10-2021 13:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Er loopt op het moment een, in mijn ogen, bijzonder interessante discussie over waar de grens ligt rond de snelheid die een zelfgebouwde e-bike zou mogen halen en of een dergelijke fiets überhaupt legaal is.
Echter is de wet in Nederland duidelijk, een e-bike mag géén ondersteuning geven boven de 25 km/u. Dit staat los van de eventuele snelheid die je op een fiets rijdt.

Op dit moment is de regel dat we streng optreden op tips om een gekochte fiets op te kunnen voeren. Deze discussie laat ik vooralsnog staan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dus... iemand nog gefietst :P

Ik heb wel nog een vraag:
- Ik heb een fietskar en deze geprobeerd op mijn fietsnaaf te monteren. Mijn naaf is echter zo kort dat met de "koppelring" erbij de moer er nauwelijks op gaat. Dit is ook de reden dat ik 1 moer heb dolgedraaid.

Ik heb die fietskar aansluiting er niet meer op durven te zetten dus :P
Fietsenmaker gaf aan dat de naaf met een ebike minder speling heeft en hij dit vaker tegenkwam.
Iemand een briljant idee hiervoor? (gaat om de fietskar Croozer Kid for 2)

Gaat om dit onderdeel:
Afbeeldingslocatie: https://www.fietskar.nl/wp-content/uploads/2016/03/Croozer-Koppeling.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 05-10-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:32:
[...]
De uitzondering dat een ebike ongeregistreerd en niet verzekerd hoeft te zijn.
Waarom zou het ene gemotoriseerde 25km/h voertuig wezenlijk anders zijn dan het andere?
Ook binnen de EU zijn daar al vragen over.
Nu is er anders besloten, maar op een later moment komen die vast weer op de agenda.

Het probleem met statistieken, normering en wetgeving is dat dit nimmer in lijn zal zijn.
Lobby, politiek, geld, prioriteiten en noodzaak spelen een grote rol in uiteindelijke wetgeving
Omdat een fiets met trapondersteuning tot 25 km/h toch echt een heel ander voertuig is dan een bromfiets die gelimiteerd is op 25 km/h.

Nog meer bureaucratie en regels, daar wordt alles echt beter van. Mogen die brugpiepers die 20 km moeten fietsen naar school zeker ook niet meer op een ebike omdat je er 16 jaar of ouder voor moet zijn.

De speed pedelec verplicht op de rijbaan vind ik als automobilist nou ook niet bepaald een vooruitgang. Heeft mij ook weerhouden om daar überhaupt naar te kijken, ik zou me op veel wegen niet echt veilig voelen tussen auto's die overwegend sneller dan 50 km/h rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Yosemite schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:23:
.... Omdat een fiets met trapondersteuning tot 25 km/h toch echt een heel ander voertuig is dan een bromfiets die gelimiteerd is op 25 km/h.

Nog meer bureaucratie en regels, daar wordt alles echt beter van. .....
Het gaat in principe alleen over verplicht verzekeren van een ebike

Een ebike hoeft nu geen eigen WA verzekering te hebben en een WA particulieren verzekering is niet verplicht.
Dus de genoemde brugpieper zou onverzekerd rond kunnen rijden.

Nergens heb ik het over zaken gehad die jij verder noemt.
Echter hoe een dergelijke verplichte verzekering uiteindelijk uitgewerkt zal worden, is slechts gissen.
Wel of geen registratie, blauw plaatje, gelijkstelling aan andere 25km/h voertuigen, noem maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
laurens0619 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:55:

- Ik heb een fietskar en deze geprobeerd op mijn fietsnaaf te monteren. Mijn naaf is echter zo kort dat met de "koppelring" erbij de moer er nauwelijks op gaat. Dit is ook de reden dat ik 1 moer heb dolgedraaid.

Ik heb die fietskar aansluiting er niet meer op durven te zetten dus :P
Fietsenmaker gaf aan dat de naaf met een ebike minder speling heeft en hij dit vaker tegenkwam.
Iemand een briljant idee hiervoor? (gaat om de fietskar Croozer Kid for 2)

Gaat om dit onderdeel:
[Afbeelding]
Dit onderdeel achter je as verminderd ook de hoeveelheid schroefdraad waarop de asmoer vast zit. Daardoor komt het wiel wel eens iets los (niet gevaarlijk, maar loopt dan aan).

Het merk Croozer levert asmoeren. Een korte en een lange (passen niet op jouw merk aanhanger), en een universele asmoer/adapter waarop elke koppeling past (ook die van jou). Ik kan online alleen de verkeerde asmoeren van ze vinden, dus ik kan je nu geen link sturen. Ik heb wel eventueel het deel (PM me). Of je kunt zoeken naar een dealer van Croozer of Yakima fietsendragers die dit voor je wil bestellen (Yakima komt van dezelfde groothandel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

elinx schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:17:
[...]
Het gaat in principe alleen over verplicht verzekeren van een ebike

Een ebike hoeft nu geen eigen WA verzekering te hebben en een WA particulieren verzekering is niet verplicht.
Dus de genoemde brugpieper zou onverzekerd rond kunnen rijden.

Nergens heb ik het over zaken gehad die jij verder noemt.
Echter hoe een dergelijke verplichte verzekering uiteindelijk uitgewerkt zal worden, is slechts gissen.
Wel of geen registratie, blauw plaatje, gelijkstelling aan andere 25km/h voertuigen, noem maar op.
Maar wat zou een verzekering voor ebikes toevoegen? Mensen zonder persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering zullen schade uit eigen zak moeten betalen. En ja, dat is lullig, maar het zij zo. Sowieso worden fietsers nog steeds gezien als zwakkere verkeersdeelnemers en bij mijn weten geldt dat ook voor fietsers op ebikes die geen ondersteuning bieden boven 25 km/u. Aansprakelijkheid voor schade zal dus in principe bij de sterkere verkeersdeelnemer (bromfiets, motor, auto) liggen.

En het ontgaat mij een beetje waarom een ebike die 25 km/u kan een verplichte WA verzekering zou moeten hebben, maar een gewone fiets die zo'n 20 km/u rijdt, of een racefiets die vaak zat rond de 30 km/u rijdt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:58:
.....
En het ontgaat mij een beetje waarom een ebike die 25 km/u kan een verplichte WA verzekering zou moeten hebben, ....
Wees gerust, het is er (nu nog) niet doorheen gekomen.
Het gaat niet om Nederlandse wetgeving, maar EU wetgeving.
Ik weet niet hoe eea in andere EU landen nu geregeld is.
Dergelijke wetgeving komt tot tot stand tgv een lobby en via diverse commissies.

Eerder heb ik ook geopperd dat een toegestaan vermogen van 250W mij ontgaat als een snelheidsbegrenzer verplicht is, die niet gewijzigd kan worden. Wat meer vermogen bergop is best handig.

Echter om de motivatie van een dergelijk besluit te achterhalen gaat mij wat te ver, want net als discussiëren over zaken waar je toch geen invloed op hebt, levert het niks op.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 06-10-2021 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:55:

Ik zet een kar nooit op de naaf, maar kies een weber-adapter in de achterste driehoek. Nadeel zijn de kosten... eigenlijk doe je dat alleen als je meerdere karren hebt.

Wat je kan doen is deze bestellen:

https://www.kidscab.be/nl...peling-adapter-38x26.html

(Ervan uitgaande dat je een Nexus hebt, voor Nuvinci is er een andere). Ik heb niet gekeken naar de goedkoopste prijs, misschien kan het ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

elinx schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:24:
[...]
Eerder heb ik ook geopperd dat een toegestaan vermogen van 250W mij ontgaat als een snelheidsbegrenzer verplicht is, die niet gewijzigd kan worden. Wat meer vermogen bergop is best handig.

Echter om de motivatie van een dergelijk besluit te achterhalen gaat mij wat te ver, want net als discussiëren over zaken waar je toch geen invloed op hebt, levert het niks op.
Lijkt me simpel: het is een fiets met hulpmotor, ergo je moet zelf ook nog wat doen. Haal die vermogensgrens weg en je kunt in theorie een fiets bouwen die al ondersteuning biedt bij één trapasomwenteling per uur; dan heb je feitelijk een snorfiets, maar dan eetje met een gaspedaal in plaats van een gashendel. Of je krijgt fietsen die bij verkeerslichten zo snel wegsprinten dat het onherroepelijk tot ongevallen leidt omdat het overige verkeer daar geen rekening mee houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Nee je vroeg naar de beweegreden. Daar gaf ik antwoord op. In de middle of no-where ga ik 35 km/u. Niet binnen de bebouwde kom. Dat het niet mag weet ik en hoeven we het inderdaad niet opnieuw over te hebben, want alles is wel gezegd.
Waarom koop je dan geen speed pedelec met bijhorende inschrijving en verzekering?
Het ging toch niet om het geld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

Waarom koop je dan geen speed pedelec met bijhorende inschrijving en verzekering?
Het ging toch niet om het geld?
-Ik wilde graag mijn huidige fiets upgraden. Ik onderhoud deze fiets al 8 jaar en ben er al grote delen van Europa mee doorgefietst (zonder motor dus). Ik zit niet te wachten op een extra fiets. Kost weer extra ruimte in mijn schuur en meer reserve-onderdelen die ik op voorraad moet houden. Ik onderhoud liever 1 fiets.
-Ik fiets liever zonder helm, en met de fiets op de rijbaan wil ik absoluut niet. Te gevaarlijk.
-Ik tweak/knutsel graag aan mijn fiets. Het is mij niet duidelijk of dat kan en mag met een speed-pedelec
-Ik wil niet (continu) 35+ rijden denk ik, dan is de charme van het fietsen er af verwacht ik. En een speed-pedelec vind ik dan overkill als je er vervolgens 25-35 km/u mee gaat rijden.
-Bafang motor is volledig te customizen qua motorgedrag. Het is een erg mooi systeem. Via bluetooth in een app op je telefoon is alles in te stellen. Als tweaker houd ik daar van. Ik heb liever geen dichtgetimmerd systeem waar ik weinig aan kan veranderen. Moet wel toegeven dat ik niet weet wat de mogelijkheden zijn bij pedelecs, heb ik me niet in verdiept.
-Prijsverschil (zowel qua aanschaf als onderhoud) is natuurlijk aanzienlijk, maar is niet een belangrijk argument voor me. Al moet ik wel zeggen dat ik geen 5000 euro voor een fiets over zou hebben. Motor + accu + display hebben me nu 900 euro gekost.
-Ik wil zo min mogelijk abonnementen, verzekeringen, inschrijvingen of afhankelijkheden van fietsenmakers. En ik wil mijn leven niet laten bepalen door de eventuele dekking van een verzekeringspolis, vooral omdat het risico op een aanrijding in mijn geval echt heel klein is.

Hier komt het zo'n beetje op neer :)

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 06-10-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:25
T-Infinity schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

-Ik wilde graag mijn huidige fiets upgraden. Ik onderhoud deze fiets al 8 jaar. Ik zit niet te wachten op een extra fiets. Kost weer extra ruimte in mijn schuur en meer reserve-onderdelen die ik op voorraad moet houden. Ik onderhoud liever 1 fiets.
Goed punt!

-Ik fiets liever zonder helm, en met de fiets op de rijbaan wil ik absoluut niet. Te gevaarlijk.
Waarom denk je dat je met een Speedpedelec op de weg moet, omdat je te gevaarlijk bent voor de overige fietsers. Je gaat te snel.

-Ik tweak/knutsel graag aan mijn fiets. Het is mij niet duidelijk of dat kan en mag met een speed-pedelec
Je mag overal mee knutselen, zolang je je maar aan de regels houd!

-Ik wil niet (continu) 35+ rijden denk ik, dan is de charme van het fietsen er af verwacht ik. En een speed-pedelec vind ik dan overkill als je er vervolgens 25-35 km/u mee gaat rijden.
Er zijn nou eenmaal 2 smaken: minder dan 25, of tot 40.. wil je 35, geld de smaak tot 40!

-Bafang motor is volledig te customizen qua motorgedrag. Het is een erg mooi systeem. Via bluetooth in een app op je telefoon is alles in te stellen. Als tweaker houd ik daar van. Ik heb liever geen dichtgetimmerd systeem waar ik weinig aan kan veranderen. Moet wel toegeven dat ik niet weet wat de mogelijkheden zijn bij pedelecs, heb ik me niet in verdiept.
Erg gaaf, maar dus niet voor op de openbare weg! Al heeft Bafang ook gave systemen die netjes onder de 250 watt blijven en maar tot 25 ondersteunen?

-Prijsverschil (zowel qua aanschaf als onderhoud) is natuurlijk aanzienlijk, maar is niet een belangrijk argument voor me. Al moet ik wel zeggen dat ik geen 5000 euro voor een fiets over zou hebben. Motor + accu + display hebben me nu 900 euro gekost.
Zo'n fiets kost EUR 5.000 met een reden:
1. Zorgen dat je stilstaat VOOR je iemand aanrijd (Goede remmen & Banden)
2. Zorgen dat je iemand ziet VOOR je iemand aanrijd (Goede verlichting)
3. Een frame dat het koppel van de motor kan weerstaan.
4. Een toeter (zorgen dat je kan waarschuwen op afstand)
5. Stukje kwaliteit van de accu.
6. Langere levensduur

-Ik wil zo min mogelijk abonnementen, verzekeringen, inschrijvingen of afhankelijkheden van fietsenmakers.
Dikke prima, je hebt geen maandelijkse kosten, maar maak je borst maar nat voor boetes, en claims zodra je iemand aanrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BasvanS schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:46:

Waarom denk je dat je met een Speedpedelec op de weg moet, omdat je te gevaarlijk bent voor de overige fietsers. Je gaat te snel.
ik ga niet te snel waar dat niet kan. Maargoed ik begrijp dat de boel is ingedeeld in categoriën.
Mijn route is 90% door weilanden zonder verkeer. Vandaar mijn keuze.
Er zijn nou eenmaal 2 smaken: minder dan 25, of tot 40.. wil je 35, geld de smaak tot 40!
Ja klopt. Als ik tussen die 2 moet kiezen zou ik toch eerder voor de reguliere ebike gaan tot 25. Ik kies er dus echter voor om door de weilanden harder te gaan. Ik heb grote moeite met de betutteling op dit vlak. En zoals eerder gezegd door een drukke stad zou ik andere keuzes maken.
Erg gaaf, maar dus niet voor op de openbare weg! Al heeft Bafang ook gave systemen die netjes onder de 250 watt blijven en maar tot 25 ondersteunen?
Volgens mij kun je dan een stuk minder instellen. Maar idd Bafang beperkt de boel ook steeds meer. Zou een optie geweest kunnen zijn.
Zo'n fiets kost EUR 5.000 met een reden:
1. Zorgen dat je stilstaat VOOR je iemand aanrijd (Goede remmen & Banden)
2. Zorgen dat je iemand ziet VOOR je iemand aanrijd (Goede verlichting)
3. Een frame dat het koppel van de motor kan weerstaan.
4. Een toeter (zorgen dat je kan waarschuwen op afstand)
5. Stukje kwaliteit van de accu.
6. Langere levensduur
Mijn remmen zijn prima. Ik onderhoud ze goed en stel ze goed af en bij regen pas ik uiteraard mijn gedrag aan vanwege de langere remweg. Ik ben met veel bepakking door heel europa gefietst. Dus ook een flinke remweg. Ik kan goed defensief rijden. Te goede remmen kan overigens juist tot een slippartij leiden.

Goede verlichting zet ik er zelf wel op voor een paar tientjes. Toeter kan ik ook nog overwegen, al ben ik uberhaupt niet van plan om langs anderen te scheren op hoge snelheid.

Ik zie mijn frame het nog niet snel begeven.

Mijn fiets gaat prima 20 jaar mee verwacht ik en de accu ook vanwege mijn onderhoud/beheer van de accu.

Ik vind het de prijs van 5000 euro absoluut niet waard. Misschien wel als ik van plan was om ook echt 45 km/u te rijden het hele traject.
Dikke prima, je hebt geen maandelijkse kosten, maar maak je borst maar nat voor boetes, en claims zodra je iemand aanrijd.
Dat is een ingecalculeerd risico. prima.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 06-10-2021 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

de Peer schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

-Ik wilde graag mijn huidige fiets upgraden. Ik onderhoud deze fiets al 8 jaar. Ik zit niet te wachten op een extra fiets. Kost weer extra ruimte in mijn schuur en meer reserve-onderdelen die ik op voorraad moet houden. Ik onderhoud liever 1 fiets.
Snap ik, maar hoeveel reserve-onderdelen heb je nodig voor een fiets? Lampjes, remblokken, extra binnenband, ketting/tandwielen... en veel ervan schaf je aan op 't moment dat je 't nodig hebt.
Denk je dat de wetgever die helm voor speed pedelecs verplicht om de berijders te pesten? Denk je dat wielrenners een helm op hebben omdat die zo fijn kleuren bij de snelle wielrenkleding?
35 km/u is serieus veel sneller dan 25 km/u, als er wat gebeurt (een overstekend konijn is ruim voldoende) en de traumaheli kan aanrukken... Zoals ik al eerder schreef: doe gewoon een helm op bij dat soort snelheden.
Denk je. Tot je een keer te laat bent voor een afspraak, of in een shithumeur bent en je frustraties van je af wilt trappen. Dan is 't maar wat lekker dat dat ding 40 km/u haalt; neem van mij aan: dat gaat gebeuren, meer dan eens.(*). En voor je 't weet ben je aan hogere snelheden gewend en voelt 30 km/u als een slakkegangetje.
De constructie van de fiets moet bestand zijn tegen de snelheden die je ermee haalt, inclusief verlichting, remmen, banden, voorvork etc. Dus als die fiets 40 km/u haalt is een speed-pedelec frame en bijbehorende afmontage bepaald geen overkill.
-Ik wil zo min mogelijk abonnementen, verzekeringen, inschrijvingen of afhankelijkheden van fietsenmakers.

(*) been there, done that, got the t-shirt, ondanks alle goede voornemens toen ik de fiets kocht. En dan heeft mijn fiets nog een frame, remsysteem en banden die ontworpen zijn voor hogere snelheden (hij was er ook als SP). Het ding is nu weer gewoon begrensd op 25 km/u en dat fietst heerlijk relaxed. In overigens vrijwel gelijke omstandigheden: 22 km woon-werk met een flink stuk vrijwel verlaten, vrijliggend en kaarsrecht fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@de Peer
Vraag over je display, ik zie dat je een Egg rider gebruikt?
Volgens de website is dat een model wat je ook op bestaande andere systemen zou kunnen aansluiten?

Momenteel heb ik een Shimano e6100 scherm wat opzich prima is maar ik vind hem wat groot voor wat die kan.
Afbeeldingslocatie: https://www.deltabikes.nl/wp-content/uploads/steps-e6100.jpg

Ik zou het een leuk tweak project vinden als ik het scherm zou kunnen vervangen voor iets anders wat hetzelfde formaat heeft maar tegelijk ook navigatie instructies op het scherm kan weergeven. Eigenlijk een zelfbouw Kiox setup (Die dan wel stabiel is)

Het e6100 scherm heeft echter al een interface via bluetooth (Daarmee kun je ook parameters veranderen en logging uitlezen) en wie weet heeft het ook een, niet gedocumenteerde, interface om een custom navigatie teken ergens op het beeld te plotten.

Heb je tips en tricks hoe ik het e6100 zou kunnen tweaken dat ik er navigatie op krijg of een custom scherm wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

Pagina: 1 ... 86 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam