Vraag: zijn er ook mensen die een 2e accu kopen bij hun elektrische fiets om de range te vergroten? Of is dat niet handig? Niet elke elektrische fiets heeft een grote accu voor een grote range.
Er zijn weinig mensen die op een dag meer range nodig hebben dan wat er in een volle batterij kan, maar niks houd je toch tegen?mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:06:
Vraag: zijn er ook mensen die een 2e accu kopen bij hun elektrische fiets om de range te vergroten? Of is dat niet handig? Niet elke elektrische fiets heeft een grote accu voor een grote range.
Je moet die accu wel goed mee kunnen nemen, en daar bestaan speciale hoezen voor om ze onbeschadigd te gebruiken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Op een normale dag heb je genoeg aan 1 batterij maar voor een lange fietstocht kan een 2e batterij wel uitkomst bieden denk ik zo. Maar weet ook niet ben geen elektrisch fiets gebruiker maar zit te kijjken voor een nieuwe fiets dus vandaar een beetje aan het orienteren.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:11:
[...]
Er zijn weinig mensen die op een dag meer range nodig hebben dan wat er in een volle batterij kan, maar niks houd je toch tegen?
Je moet die accu wel goed mee kunnen nemen, en daar bestaan speciale hoezen voor om ze onbeschadigd te gebruiken.
Alles staat en valt met de capaciteit van de standaard accu en de manier waarop je de elektrische fiets gebruikt.mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:14:
[...]
Op een normale dag heb je genoeg aan 1 batterij maar voor een lange fietstocht kan een 2e batterij wel uitkomst bieden denk ik zo. .....
Is de capaciteit 350Wh of 700Wh. Ben je een actieve fietser die vooral in de eco stand rijdt en hoog traptempo of wat meer luie fietser met altijd de hoogste trapondersteuning met een zeer laag traptempo. Fiets je vooral in heuvelachtig of in vlak terrein
De uitersten zijn dan (grof geschat) ergens tussen de 40km en 120km bereik. Daarom is er vooraf weinig over te zeggen en zal je eerst moeten ondervinden wat jouw persoonlijk gemiddeld bereik is om daar een uitspraak over te kunnen doen.
Dat hebben wij gedaan voor onze bakfiets, we maken soms hele lange tochten en dan was accu 1 niet genoeg, dezelfde accu erbij gekocht tweedehands. Het is wel een risico want je kan moeilijk de tweedehands accu testen. En er worden veel accu’s gejat en aangeboden.mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:06:
Zet hier eens neer wat je met die fiets wil doen, en welke fiets je denkt te kopen.mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:14:
[...]
Op een normale dag heb je genoeg aan 1 batterij maar voor een lange fietstocht kan een 2e batterij wel uitkomst bieden denk ik zo. Maar weet ook niet ben geen elektrisch fiets gebruiker maar zit te kijjken voor een nieuwe fiets dus vandaar een beetje aan het orienteren.
Groot voordeel is dat je altijd een extra losse batterij kan bijkopen al zijn die niet echt goedkoop.
Zorg wel voor een goede neopreen hoes/tas.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nee kwam ik achter. Een nieuwe accu voor de Lemmo bike is gewoon 900 euro. Daar koop je een complete fiets voor lolTommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:44:
[...]
Zet hier eens neer wat je met die fiets wil doen, en welke fiets je denkt te kopen.
Groot voordeel is dat je altijd een extra losse batterij kan bijkopen al zijn die niet echt goedkoop.
Mijn vrouw is in de markt voor een nieuwe ebike nadat haar freebike van ruim 10 jaar oud toch wel volledig afgeschreven is (houder accu afgebroken, niet meer te bestellen dus met duct tape gefixt en accu gaat nog maar 30km mee). Usecase is ~3x per week 30km retour naar het werk en wat ritjes naar opa en oma (~40km retour) eventueel met een thule fietskar met onze dochter erin. Opa en oma wonen in heuvelachtig gebied (stuwwal van Nijmegen).
Qua houding is een comfortabele rechtop houding belangrijk omdat ze redelijk snel last krijgt van haar ellebogen bij een sportieve houding. Ook is ze vrij klein (1.54m) waardoor een "dikke' buis met grote accu al snel tegen haar kruis zit met opstappen.
Hebben afgelopen weekend wat proefritjes gemaakt en de gazelle grenoble C8 en Cube supreme hybrid comfort one vielen qua pasvorm en houding wel in de smaak. De Gazelle nog iets meer dan de Cube maar beide waren acceptabel. Het grappige bij de Cube was dat juist het duurdere cube supreme hybrid comfort SLX model (winnar ANWB) weer niet pastte omdat deze een zwaardere accu heeft en dus een dikkere buis. Je zou verwachten dat als de eerste 3 woorden in de modelnaam overeen komen (supreme hybrid comfort) dat ze vergelijkbare zithoudingen/geometrie hebben maar dat bleek dus niet zo. Ik heb het gevoel dat Cube technisch net wat meer waar voor zijn geld biedt met net wat grotere accu en zwaardere motor (performance vs active plus bij Gazelle).
Iemand tips/overwegingen die ik mee zou kunnen nemen in mijn zoektocht naar een goede prijs/kwaliteit? 2e hands lijkt in mijn overwegingen op dit moment niet echt aantrekkelijk met de prijzen die ze vragen (~2k voor een fiets van 5 jaar oud die nieuw 2.7k kost oid).
Qua houding is een comfortabele rechtop houding belangrijk omdat ze redelijk snel last krijgt van haar ellebogen bij een sportieve houding. Ook is ze vrij klein (1.54m) waardoor een "dikke' buis met grote accu al snel tegen haar kruis zit met opstappen.
Hebben afgelopen weekend wat proefritjes gemaakt en de gazelle grenoble C8 en Cube supreme hybrid comfort one vielen qua pasvorm en houding wel in de smaak. De Gazelle nog iets meer dan de Cube maar beide waren acceptabel. Het grappige bij de Cube was dat juist het duurdere cube supreme hybrid comfort SLX model (winnar ANWB) weer niet pastte omdat deze een zwaardere accu heeft en dus een dikkere buis. Je zou verwachten dat als de eerste 3 woorden in de modelnaam overeen komen (supreme hybrid comfort) dat ze vergelijkbare zithoudingen/geometrie hebben maar dat bleek dus niet zo. Ik heb het gevoel dat Cube technisch net wat meer waar voor zijn geld biedt met net wat grotere accu en zwaardere motor (performance vs active plus bij Gazelle).
Iemand tips/overwegingen die ik mee zou kunnen nemen in mijn zoektocht naar een goede prijs/kwaliteit? 2e hands lijkt in mijn overwegingen op dit moment niet echt aantrekkelijk met de prijzen die ze vragen (~2k voor een fiets van 5 jaar oud die nieuw 2.7k kost oid).
[ Voor 5% gewijzigd door Janpietertje89 op 07-04-2026 15:42 ]
Een goede fietstas en een snellader (bijv 6A) die je daarin legt kan ook een optie zijn ipv een extra batterij. Dit neem je gemakkelijker mee. Het is wel zo dat een kleine compacte lader minder amperage heeft bij Bosch en het formaat toeneemt met de amperage.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:44:
[...]
Zet hier eens neer wat je met die fiets wil doen, en welke fiets je denkt te kopen.
Op veel plekken kun je opladen als je recreatief fietst.
Dat is inderdaad een goed alternatief. Het overwegen waardMad_Manic schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:45:
[...]
Een goede fietstas en een snellader (bijv 6A) die je daarin legt kan ook een optie zijn ipv een extra batterij. Dit neem je gemakkelijker mee. Het is wel zo dat een kleine compacte lader minder amperage heeft bij Bosch en het formaat toeneemt met de amperage.
Op veel plekken kun je opladen als je recreatief fietst.
Mad_Manic schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:45:
... een snellader (bijv 6A) die je daarin legt kan ook een optie zijn ...
Realiseer je dat, zelfs met 6A laden, een uur laden zorgt voor ca. 200Wh accu capaciteit. Bij 4A is dit ca. 140Wh.mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:03:.... Het overwegen waard
[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 07-04-2026 18:10 ]
En je accu gaat warm(er) worden bij ouderdom en 6A laden is geen zachte hand voor de cellen, maar stress. Hierdoor zal een accu relatief sneller afgeschreven zijn.elinx schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:09:
[...]
[...]
Realiseer je dat, zelfs met 6A laden, een uur laden zorgt voor ca. 200Wh accu capaciteit. Bij 4A is dit ca. 140Wh.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam