Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 236 237 Laatste
Acties:

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:34
Vraag: zijn er ook mensen die een 2e accu kopen bij hun elektrische fiets om de range te vergroten? Of is dat niet handig? Niet elke elektrische fiets heeft een grote accu voor een grote range.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:58
mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:06:
Vraag: zijn er ook mensen die een 2e accu kopen bij hun elektrische fiets om de range te vergroten? Of is dat niet handig? Niet elke elektrische fiets heeft een grote accu voor een grote range.
Er zijn weinig mensen die op een dag meer range nodig hebben dan wat er in een volle batterij kan, maar niks houd je toch tegen?
Je moet die accu wel goed mee kunnen nemen, en daar bestaan speciale hoezen voor om ze onbeschadigd te gebruiken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• mark777
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:11:
[...]

Er zijn weinig mensen die op een dag meer range nodig hebben dan wat er in een volle batterij kan, maar niks houd je toch tegen?
Je moet die accu wel goed mee kunnen nemen, en daar bestaan speciale hoezen voor om ze onbeschadigd te gebruiken.
Op een normale dag heb je genoeg aan 1 batterij maar voor een lange fietstocht kan een 2e batterij wel uitkomst bieden denk ik zo. Maar weet ook niet ben geen elektrisch fiets gebruiker maar zit te kijjken voor een nieuwe fiets dus vandaar een beetje aan het orienteren. :)

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:43
mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:14:
[...]

Op een normale dag heb je genoeg aan 1 batterij maar voor een lange fietstocht kan een 2e batterij wel uitkomst bieden denk ik zo. .....
Alles staat en valt met de capaciteit van de standaard accu en de manier waarop je de elektrische fiets gebruikt.
Is de capaciteit 350Wh of 700Wh. Ben je een actieve fietser die vooral in de eco stand rijdt en hoog traptempo of wat meer luie fietser met altijd de hoogste trapondersteuning met een zeer laag traptempo. Fiets je vooral in heuvelachtig of in vlak terrein

De uitersten zijn dan (grof geschat) ergens tussen de 40km en 120km bereik. Daarom is er vooraf weinig over te zeggen en zal je eerst moeten ondervinden wat jouw persoonlijk gemiddeld bereik is om daar een uitspraak over te kunnen doen.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:22
mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:06:
Dat hebben wij gedaan voor onze bakfiets, we maken soms hele lange tochten en dan was accu 1 niet genoeg, dezelfde accu erbij gekocht tweedehands. Het is wel een risico want je kan moeilijk de tweedehands accu testen. En er worden veel accu’s gejat en aangeboden.

• Tommie12
mark777 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:14:
[...]

Op een normale dag heb je genoeg aan 1 batterij maar voor een lange fietstocht kan een 2e batterij wel uitkomst bieden denk ik zo. Maar weet ook niet ben geen elektrisch fiets gebruiker maar zit te kijjken voor een nieuwe fiets dus vandaar een beetje aan het orienteren. :)
Zet hier eens neer wat je met die fiets wil doen, en welke fiets je denkt te kopen.

Groot voordeel is dat je altijd een extra losse batterij kan bijkopen al zijn die niet echt goedkoop.
Zorg wel voor een goede neopreen hoes/tas.

• mark777
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:44:
[...]

Zet hier eens neer wat je met die fiets wil doen, en welke fiets je denkt te kopen.

Groot voordeel is dat je altijd een extra losse batterij kan bijkopen al zijn die niet echt goedkoop.
Nee kwam ik achter. Een nieuwe accu voor de Lemmo bike is gewoon 900 euro. Daar koop je een complete fiets voor lol :)

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:52
Mijn vrouw is in de markt voor een nieuwe ebike nadat haar freebike van ruim 10 jaar oud toch wel volledig afgeschreven is (houder accu afgebroken, niet meer te bestellen dus met duct tape gefixt en accu gaat nog maar 30km mee). Usecase is ~3x per week 30km retour naar het werk en wat ritjes naar opa en oma (~40km retour) eventueel met een thule fietskar met onze dochter erin. Opa en oma wonen in heuvelachtig gebied (stuwwal van Nijmegen).

Qua houding is een comfortabele rechtop houding belangrijk omdat ze redelijk snel last krijgt van haar ellebogen bij een sportieve houding. Ook is ze vrij klein (1.54m) waardoor een "dikke' buis met grote accu al snel tegen haar kruis zit met opstappen.

Hebben afgelopen weekend wat proefritjes gemaakt en de gazelle grenoble C8 en Cube supreme hybrid comfort one vielen qua pasvorm en houding wel in de smaak. De Gazelle nog iets meer dan de Cube maar beide waren acceptabel. Het grappige bij de Cube was dat juist het duurdere cube supreme hybrid comfort SLX model (winnar ANWB) weer niet pastte omdat deze een zwaardere accu heeft en dus een dikkere buis. Je zou verwachten dat als de eerste 3 woorden in de modelnaam overeen komen (supreme hybrid comfort) dat ze vergelijkbare zithoudingen/geometrie hebben maar dat bleek dus niet zo. Ik heb het gevoel dat Cube technisch net wat meer waar voor zijn geld biedt met net wat grotere accu en zwaardere motor (performance vs active plus bij Gazelle).

Iemand tips/overwegingen die ik mee zou kunnen nemen in mijn zoektocht naar een goede prijs/kwaliteit? 2e hands lijkt in mijn overwegingen op dit moment niet echt aantrekkelijk met de prijzen die ze vragen (~2k voor een fiets van 5 jaar oud die nieuw 2.7k kost oid).

[ Voor 5% gewijzigd door Janpietertje89 op 07-04-2026 15:42 ]

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:44:
[...]

Een goede fietstas en een snellader (bijv 6A) die je daarin legt kan ook een optie zijn ipv een extra batterij. Dit neem je gemakkelijker mee. Het is wel zo dat een kleine compacte lader minder amperage heeft bij Bosch en het formaat toeneemt met de amperage.
Op veel plekken kun je opladen als je recreatief fietst.

• mark777
Mad_Manic schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:45:
[...]

Een goede fietstas en een snellader (bijv 6A) die je daarin legt kan ook een optie zijn ipv een extra batterij. Dit neem je gemakkelijker mee. Het is wel zo dat een kleine compacte lader minder amperage heeft bij Bosch en het formaat toeneemt met de amperage.
Op veel plekken kun je opladen als je recreatief fietst.
Dat is inderdaad een goed alternatief. Het overwegen waard

• elinx
Mad_Manic schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:45:
... een snellader (bijv 6A) die je daarin legt kan ook een optie zijn ...
Realiseer je dat, zelfs met 6A laden, een uur laden zorgt voor ca. 200Wh accu capaciteit. Bij 4A is dit ca. 140Wh.

[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 07-04-2026 18:10 ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
elinx schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:09:
[...]

[...]

Realiseer je dat, zelfs met 6A laden, een uur laden zorgt voor ca. 200Wh accu capaciteit. Bij 4A is dit ca. 140Wh.
Onzin

[ Voor 24% gewijzigd door jimh307 op 09-04-2026 19:13 ]

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
jimh307 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:57:
[...]

En je accu gaat warm(er) worden bij ouderdom en 6A laden is geen zachte hand voor de cellen, maar stress. Hierdoor zal een accu relatief sneller afgeschreven zijn.
Dat zal best kloppen maar het scenario dat hier geschetst werd is vrij incidenteel waarbij een accu leeggereden wordt en een tweede accu geplaatst moet worden. Niet een scenario dat met dagelijks gebruik van toepassing is en waarschijnlijk incidenteel voorkomt. Daarom denk ik dat een snellader die je accu oplaadt voor dat beetje extra dat nodig is (waarschijnlijk geen tweede volledige lading) voldoende is tijdens een koffie of lunchpauze

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:05
Bosch levert geen 6A laders voor de Smart versie.
Wél leverbaar: een extra accu van 250 Wh, de PowerMore250

[ Voor 78% gewijzigd door Simple mind op 07-04-2026 23:45 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39

CyBeRSPiN

sinds 2001

-moest in EV topic ;) -

[ Voor 91% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-04-2026 08:12 ]

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:44
CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 april 2026 @ 06:53:
Zo dan, de Chinesen komen ineens met een EV die met 1,1 Mw kan laden. De Lynk & Co 10+.
Van 10% naar 80% in 5 minuten, gemiddeld 492 kW.
https://insideevs.com/news/792274/lynk-co-10-charging-test/
900V lader nodig. Benieuwd of we dit soort techniek hier op den duur ook gaan zien.
Denk ook wel serieuze koeling nodig van het batterijpakket
Ik denk dat een batterijpakket met actieve vloeistofkoeling waarschijnlijk zowat even zwaar, groot en duur gaat zijn als de fiets zelf...

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Padje87
  • Laatst online: 22:12
Hierbij mijn ervaring over de fietsverzekering van Centraal Beheer;

Onlangs was mijn elektrische fiets gestolen op het station. Kettingslot hing nog héél aan het fietsenrek. Dmv een tagje van de Action peilde deze 40km verderop in Amsterdam op de pond uit. Na aangifte en de verzekering ingeschakeld te hebben de volgende dag nog een paar keer gekeken of de locatie was veranderd. En einde van de middag was dat zo maar nu in een woonwijk. Na de politie gebeld te hebben kreeg ik de mededeling terug dat ik zelf die kant op moest om 'm te lokaliseren. Een uur later was ik er, en na een paar rondjes rond een pauperflat stond 'ie in een achtertuin op slot aan een andere fiets en een vastgelijmde boordcomputer. Wederom de politie gebeld en was er binnen een half uur. Bewoner erbij gehaald, fiets van het slot, ik alles aangetoond en mocht 'm meenemen. Geen vervolg vanwege gebrek aan bewijs dat het de dader was.

Dus toen weer met de pond en trein terug naar de woonplaats...

TLDR;
Fiets weer terug, verzekering ingelicht en heb de schade (€150) voor een nieuw zwaarder kettingslot, ringslot (doorgeslepen) en volledige check vergoed gekregen. Evenals de treinkosten en kilometervergoeding. Na nog een mailtje erachteraan nog een extra vergoeding gekregen voor het terughalen van de fiets. (Nog een schijntje i.pv. het uitkeren van een nieuwe fiets). Dus al met al tevreden over de verzekering tot zover.

4800Wp - 225° ZW - 12°

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:59
Padje87 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:24:

Onlangs was mijn elektrische fiets gestolen op het station. Kettingslot hing nog héél aan het fietsenrek. Dmv een tagje van de Action peilde deze 40km verderop in Amsterdam op de pond uit. Na aangifte en de verzekering ingeschakeld te hebben de volgende dag nog een paar keer gekeken of de locatie was veranderd. En einde van de middag was dat zo maar nu in een woonwijk. Na de politie gebeld te hebben kreeg ik de mededeling terug dat ik zelf die kant op moest om 'm te lokaliseren. Een uur later was ik er, en na een paar rondjes rond een pauperflat stond 'ie in een achtertuin op slot aan een andere fiets en een vastgelijmde boordcomputer. Wederom de politie gebeld en was er binnen een half uur. Bewoner erbij gehaald, fiets van het slot, ik alles aangetoond en mocht 'm meenemen. Geen vervolg vanwege gebrek aan bewijs dat het de dader was.

TLDR;
Fiets weer terug, verzekering ingelicht en heb de schade (€150) voor een nieuw zwaarder kettingslot, ringslot (doorgeslepen) en volledige check vergoed gekregen. Evenals de treinkosten en kilometervergoeding. Na nog een mailtje erachteraan nog een extra vergoeding gekregen voor het terughalen van de fiets. (Nog een schijntje i.pv. het uitkeren van een nieuwe fiets). Dus al met al tevreden over de verzekering tot zover.
Respect, dat je de moeite hebt genomen en fijn dat je je fiets weer terug hebt. De meeste mensen (die hun fiets verzekerd hebben) zouden dat niet doen denk ik.
Spijtig dat de politie niet meer doet, of kan doen aan dit soort gasten. Er is op deze manier ook geen enkele motivatie om hun gedrag te veranderen en waarschijnlijk heeft hij nu de volgende gestolen fiets al in bezit.

• Janpietertje89
Padje87 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:24:

TLDR;
Begrijp de politie niet, hij hoeft toch ook niet de bewezen dader te zijn? Heling is toch ook strafbaar? Uberhaubt jouw fiets opbergen in zijn tuin is al strafbaar.

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-04 19:40
Ik heb zelf al op een paar zoekwoorden gezocht, maar kon eigenlijk niks concreets vinden.

*knip* dat klopt, zie ook de topic warning ;)

[ Voor 72% gewijzigd door twain4me op 08-04-2026 19:07 ]

• jimh307
  • Niet online
Mad_Manic schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:24:
[...]

Dat zal best kloppen maar het scenario dat hier geschetst werd is vrij incidenteel waarbij een accu leeggereden wordt en een tweede accu geplaatst moet worden. Niet een scenario dat met dagelijks gebruik van toepassing is en waarschijnlijk incidenteel voorkomt. Daarom denk ik dat een snellader die je accu oplaadt voor dat beetje extra dat nodig is (waarschijnlijk geen tweede volledige lading) voldoende is tijdens een koffie of lunchpauze
Onzin

[ Voor 32% gewijzigd door jimh307 op 09-04-2026 19:13 ]

• Padje87
  • Laatst online: 22:12
dennisfr schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:56:
[...]

Respect, dat je de moeite hebt genomen en fijn dat je je fiets weer terug hebt. De meeste mensen (die hun fiets verzekerd hebben) zouden dat niet doen denk ik.
Spijtig dat de politie niet meer doet, of kan doen aan dit soort gasten. Er is op deze manier ook geen enkele motivatie om hun gedrag te veranderen en waarschijnlijk heeft hij nu de volgende gestolen fiets al in bezit.
Weet je wat het is, je hoeft er niet achteraan te gaan maar dan zit je weer zonder fiets. Centraal Beheer keert pas na 10 dagen uit, je hebt nooit meer dezelfde fiets, de prijzen zijn ook omhoog gegaan dus je moet altijd bijleggen voor hetzelfde en dan heb je nog de levertijden voordat je een vervanger hebt. Hoe het zat met een leenfiets heb ik niet gevraagd bij CB maar dit was voor toen de beste oplossing/uitkomst.

4800Wp - 225° ZW - 12°

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:57:
[...]

En je accu gaat warm(er) worden bij ouderdom en 6A laden is geen zachte hand voor de cellen, maar stress. Hierdoor zal een accu relatief sneller afgeschreven zijn.
6A aan 20V is 120W. Voor een 500Wh accu is dat 0,25c. Dat is echt niet zo'n stress hoor.
Het duurt dan nog 4 uur om een batterij vol te krijgen. Mijn telefoon, airpods, camera, laptop, auto, zaklamp etc laden allemaal sneller. En sommige van die toestellen doen bijna 1 cyclus per dag...
Meestal wordt pas aangenomen dat je echt snel laadt als je beduidend over 1C gaat.
Bij auto's gaan ze nu naar 4C, maar dat zijn dan actief gekoelde/verwarmde accucellen dus moeilijk vergelijkbaar.

Maar met een fiets die je onderweg tijdens je lunch gaat bijladen met zo'n 6A lader gedurende een uurtje krijg je amper 20-30km aan bereik er bij. Dat kan soms het verschil uit maken...

• Simple mind
Het is toch 6A bij 36V?

• Tommie12
Kan zijn, dan is het 200W. Win je 30-35km op een uurtje laden.

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:15:
[...]

6A aan 20V is 120W. Voor een 500Wh accu is dat 0,25c. Dat is echt niet zo'n stress hoor.
Het duurt dan nog 4 uur om een batterij vol te krijgen. Mijn telefoon, airpods, camera, laptop, auto, zaklamp etc laden allemaal sneller. En sommige van die toestellen doen bijna 1 cyclus per dag...
Meestal wordt pas aangenomen dat je echt snel laadt als je beduidend over 1C gaat.
Bij auto's gaan ze nu naar 4C, maar dat zijn dan actief gekoelde/verwarmde accucellen dus moeilijk vergelijkbaar.

Maar met een fiets die je onderweg tijdens je lunch gaat bijladen met zo'n 6A lader gedurende een uurtje krijg je amper 20-30km aan bereik er bij. Dat kan soms het verschil uit maken...
O sorry, wist ik niet.

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 15:27
DeLongie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:25:
Het is de Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800 geworden. Voor die prijs een onverslaanbaar pakket :)
Ik heb deze fiets ook op het oog. Nu lees ik hier nog weinig ervaringen met de Bosch Perf. PX motor. Hoe bevalt jou deze?

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 18:30

Arfman

Drome!

Ervaring Centraal Beheer: vorig jaar augustus een nieuwe fiets gekocht, in september hard onderuit gegaan tijdens een regenbui. Ruim 600 euro schade (nieuw stuur, trappers, helm en nog wat zaken). Schade gemeld via de app, werd even later teruggebeld door een vriendelijke mevrouw die vroeg hoe het met mij ging want de schade zag er fors uit en mocht zonder problemen de fiets laten repareren. Rekening doorgestuurd en werd netjes afgehandeld. Dus tot nu toe erg tevreden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-04 10:29
JeyJey schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:47:
[...]

Ik heb deze fiets ook op het oog. Nu lees ik hier nog weinig ervaringen met de Bosch Perf. PX motor. Hoe bevalt jou deze?
Het is mijn eerste elektrisch fiets dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar voor mij bevalt de motor meer dan prima. Lekker stil en ruim voldoende krachtig. De nieuwe “auto” mode is ook fijn, reageert als Tour+ met als het moet het gevoel van Turbo als je heuvel op gaat.
Maar 95% van de tijd rijd ik in Eco, dan heb ik het gevoel dat ik zelf ook wat doe haha. Nee zonder dollen Eco is een prettige stand, net dat subtiele hulpje op de achtergrond maar toch het gevoel dat je zonder ondersteuning op een “normale” fiets rijdt.

• DeLongie
Arfman schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:01:
Ervaring Centraal Beheer: vorig jaar augustus een nieuwe fiets gekocht, in september hard onderuit gegaan tijdens een regenbui. Ruim 600 euro schade (nieuw stuur, trappers, helm en nog wat zaken). Schade gemeld via de app, werd even later teruggebeld door een vriendelijke mevrouw die vroeg hoe het met mij ging want de schade zag er fors uit en mocht zonder problemen de fiets laten repareren. Rekening doorgestuurd en werd netjes afgehandeld. Dus tot nu toe erg tevreden.
CB is top. Fiets van vriendin is vorig jaar gestolen en binnen 1,5 week stond het geld voor een nieuwe op haar rekening.
Zij eisen ook slechts een enkel slot (ART **), dus een standaard ringslot voldoet al.
Premie is ook maar €8 per maand. No brainer.

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:25
Premie is natuurlijk afhankelijk van waar je woont en de waarde van de fiets. Let erop op of ze nog afschrijven op het uit te keren bedrag. Ik zie dat je bij CB kan kiezen tussen 1 of 3 jaar nieuwwaarde.

De huidige (en vorige) fiets van mijn frouw hebben we verzekerd bij Enra. Die vergoed gedurende de hele looptijd de verzekerde waarde.

Als ik voor mijn locatie kijk voor CB dan is die voor 3 jaar 11 euro per maand bij 2500 euro waarde. Enra is 421 euro voor 3 jaar. En heeft daarnaast ook nog de optie voor 5 jaar, met dus 5 jaar de volledige waarde (voor 576 euro).

[ Voor 5% gewijzigd door Logic Lion op 10-04-2026 14:21 ]

• DeLongie
Logic Lion schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:20:
Premie is natuurlijk afhankelijk van waar je woont en de waarde van de fiets. Let erop op of ze nog afschrijven op het uit te keren bedrag. Ik zie dat je bij CB kan kiezen tussen 1 of 3 jaar nieuwwaarde.

De huidige (en vorige) fiets van mijn frouw hebben we verzekerd bij Enra. Die vergoed gedurende de hele looptijd de verzekerde waarde.

Als ik voor mijn locatie kijk voor CB dan is die voor 3 jaar 11 euro per maand bij 2500 euro waarde. Enra is 421 euro voor 3 jaar. En heeft daarnaast ook nog de optie voor 5 jaar, met dus 5 jaar de volledige waarde (voor 576 euro).
Regio Rotterdam, dus niet de goedkoopste.
Ze keerden de aanschafwaarde uit + het teveel aan betaalde premie, dikke prima dus.
Haar nieuwe fiets + nu de mijne daar ook verzekerd. Even opgezocht; €8,97 per maand met 3 jaar aanschafwaarderegeling, fiets was €3299 en hoef slechts 1 slot te gebruiken :)

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-04 11:27
DeLongie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:01:
[...]

Regio Rotterdam, dus niet de goedkoopste.
Ze keerden de aanschafwaarde uit + het teveel aan betaalde premie, dikke prima dus.
Haar nieuwe fiets + nu de mijne daar ook verzekerd. Even opgezocht; €8,97 per maand met 3 jaar aanschafwaarderegeling, fiets was €3299 en hoef slechts 1 slot te gebruiken :)
Dacht ik kijk ff wat ik zou betalen. Fiets van 2200 betaal je 46eu pm in Amsterdam 😂.
Helaas begrijpelijk als je weet hoeveel er gejat worden hier.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kadooosh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:35:
Dacht ik kijk ff wat ik zou betalen. Fiets van 2200 betaal je 46eu pm in Amsterdam 😂.
Helaas begrijpelijk als je weet hoeveel er gejat worden hier.
€ 46 per maand is € 550 per jaar! Dan betaal je in vier jaar die fiets dus nog een keer! Enkel doen dus als je fiets gemiddeld vaker dan eens in de vier jaar gejat wordt.
Ik betaal hier (in Oost-NL) nog minder voor een autoverzekering...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:32

The Legend

*Plop*

Vandaag testrondjes gefietst op een R&M Charger4 56cm en een Charger5 58cm. Beide leken te klein gek genoeg. Ik ben 2.01m en heb denk een een lang lichaam en lange benen. De 4 leek zowel te ‘laag’ als te kort. De 5 met stuur wat naar voren was wel lang genoeg, maar de afstand van zadel tot trapas leek gewoon te kort ondanks dat de afstand van zadel tot de grond goed leek. M’n huidige fiets is een Pegasus Tecaro EVO10 61cm uit 2019. Maar ik heb altijd geleerd dat framematen an sich niet veel zeggen over hoe ‘groot’ een fiets is, en dat R&M erg grote fietsen maakt.

FM heeft alleen ff zadel omhoog gegooid en stuur wat gekanteld. Misschien dat hij nog wel verder zou kunnen worden afgesteld zodat het toch zou kunnen passen. Volgens R&M zou de 58cm Charger5 geschikt zijn tot 2.10m.

Ik ben toch malle pietje niet!

• dennisfr
The Legend schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:23:
Vandaag testrondjes gefietst op een R&M Charger4 56cm en een Charger5 58cm. Beide leken te klein gek genoeg. Ik ben 2.01m en heb denk een een lang lichaam en lange benen. De 4 leek zowel te ‘laag’ als te kort. De 5 met stuur wat naar voren was wel lang genoeg, maar de afstand van zadel tot trapas leek gewoon te kort ondanks dat de afstand van zadel tot de grond goed leek. M’n huidige fiets is een Pegasus Tecaro EVO10 61cm uit 2029. Maar ik heb altijd geleerd dat framematen an sich niet veel zeggen over hoe ‘groot’ een fiets is, en dat R&M erg grote fietsen maakt.

FM heeft alleen ff zadel omhoog gegooid en stuur wat gekanteld. Misschien dat hij nog wel verder zou kunnen worden afgesteld zodat het toch zou kunnen passen. Volgens R&M zou de 58cm Charger5 geschikt zijn tot 2.10m.
Het is misschien erg model afhankelijk, maar ik heb een 61cm Gazelle Ultimate en ik ben 1.83m. Die voelt zeker niet te groot voor mij.

• elinx
... R&M Charger4 56cm en een Charger5 58cm. Beide leken te klein gek genoeg. Ik ben 2.01m en heb denk een een lang lichaam en lange benen. .....
dennisfr schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:55:
.....Het is misschien erg model afhankelijk, maar ik heb een 61cm Gazelle Ultimate en ik ben 1.83m. Die voelt zeker niet te groot voor mij.
In de topic startpost staat een zeer volledige uitleg over de "juiste" maat van een fietsframe. Dit is zeer informatief en raad ik zeker aan om te lezen als je er meer over wilt weten.

Klik ..... Het grote elektrische fietsen topic deel 3

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 11-04-2026 18:50 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

elinx schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:46:
[...]

[...]
In de topic startpost staat een zeer volledige uitleg over de "juiste" maat van een fietsframe. Dit is zeer informatief en raad ik zeker aan om te lezen als je er meer over wilt weten.

Klik ..... Het grote elektrische fietsen topic deel 3
Ik ben bekend met de theorie. Heb ook een racefiets en ik weet een beetje wat stack, reach en de verschillende hoeken doen. Dat is bij R&M langer / groter dan veel merken, daarom was ik toch wat verbaasd.

Kan helaas de geometrie data van m’n Tecaro niet vinden, dat zou het makkelijker maken om te vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 11-04-2026 19:55 ]

• Tommie12
Vandaag testrondjes gefietst op een R&M Charger4 56cm en een Charger5 58cm. Beide leken te klein gek genoeg. Ik ben 2.01m en heb denk een een lang lichaam en lange benen. De 4 leek zowel te ‘laag’ als te kort. De 5 met stuur wat naar voren was wel lang genoeg, maar de afstand van zadel tot trapas leek gewoon te kort ondanks dat de afstand van zadel tot de grond goed leek. M’n huidige fiets is een Pegasus Tecaro EVO10 61cm uit 2019. Maar ik heb altijd geleerd dat framematen an sich niet veel zeggen over hoe ‘groot’ een fiets is, en dat R&M erg grote fietsen maakt.

Niet kopen als de fiets niet past!
Ga eventueel naar een FM die ook Santos verkoopt, die zou een bikefitting toestel moeten hebben waar je elke fiets op kan simuleren.
Ik denk dat Velo de Ville ook echt grote maten heeft.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Tommie12 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:53:
[...]

Niet kopen als de fiets niet past!
Ga eventueel naar een FM die ook Santos verkoopt, die zou een bikefitting toestel moeten hebben waar je elke fiets op kan simuleren.
Ik denk dat Velo de Ville ook echt grote maten heeft.
Ik heb ook op een 63cm VdV gereden, wel iets beter qua hoogte maar die vond ik dan weer teveel ‘rechtop’. Bij de bikefit voor m’n racefiets werd de zadelstand e.d. ook ingesteld, maar als je een gewone fiets koopt doen ze alleen ff het zadel wat omhoog :P

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-04 11:27
Andrehj schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:05:
[...]

€ 46 per maand is € 550 per jaar! Dan betaal je in vier jaar die fiets dus nog een keer! Enkel doen dus als je fiets gemiddeld vaker dan eens in de vier jaar gejat wordt.
Ik betaal hier (in Oost-NL) nog minder voor een autoverzekering...
Haha dat ga ik ook nooit doen. Was meer omdat ik benieuwd was

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:45
Bike fitting voor een ebike is onzin. Bike fitting is populair geworden omdat kabels van een racefiets tegenwoordig helemaal geïntegreerd zijn, tot in het stuur. Even de voorbouw wisselen kost daardoor een halve dag werk. Voor amateurs kun je daar sowieso je vraagtekens bij zetten, maar klanten kopen dat nou eenmaal. En de bikefit data van een racefiets kun je niet gebruiken voor een ander type fiets.

Bij ebikes kunnen stuur, voorbouw, zadel en zadelpen gewoon versteld of ook vervangen worden voor een proefrit. Meestal is verzetten voldoende, soms moeten ze je iets meer helpen. Een stuurpen met kabels er doorheen is een uitzondering. Maar vaak is die wel te verstellen of zelfs ook nog wel gemakkelijk te vervangen (Victoria kapje eraf en de kabels kunnen eruit).

Als een Velo de Ville bijvoorbeeld te rechtop zit, kan er prima een lagere voorbouw op voor een proefrit. Die Velo de Ville gaat zeker wél passen Dat kost maar 10 min tijd. Als ze die moeite niet voor je nemen probeer het dan even bij een andere winkel.

[ Voor 13% gewijzigd door Foxhill op 12-04-2026 19:52 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-04 15:21
Foxhill schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:51:
Bike fitting voor een ebike is onzin. Bike fitting is populair geworden omdat kabels van een racefiets tegenwoordig helemaal geïntegreerd zijn, tot in het stuur. Even de voorbouw wisselen kost daardoor een halve dag werk. Voor amateurs kun je daar sowieso je vraagtekens bij zetten, maar klanten kopen dat nou eenmaal. En de bikefit data van een racefiets kun je niet gebruiken voor een ander type fiets.
AMEN!
Bij ebikes kunnen stuur, voorbouw, zadel en zadelpen gewoon versteld of ook vervangen worden voor een proefrit. Meestal is verzetten voldoende, soms moeten ze je iets meer helpen. Een stuurpen met kabels er doorheen is een uitzondering. Maar vaak is die wel te verstellen of zelfs ook nog wel gemakkelijk te vervangen (Victoria kapje eraf en de kabels kunnen eruit).

Als een Velo de Ville bijvoorbeeld te rechtop zit, kan er prima een lagere voorbouw op voor een proefrit. Die Velo de Ville gaat zeker wél passen Dat kost maar 10 min tijd. Als ze die moeite niet voor je nemen probeer het dan even bij een andere winkel.
Hou er wel rekening mee dat je stuurgedrag wel flink gaat veranderen als je meer dan 2cm langer/korter maakt (meer danmensen verwachten). Dat is zeker geen showstopper, maar het is wel iets om je te realiseren. In dit geval wordt met een langere stuurpen de fiets rustiger en daar hou ik sowieso wel van, maar je zal iets meer moeten drukken met je lichaam om een bocht door te komen.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Andere FM was ik al wel van plan. Het verbaasde me alleen dat de R&M zo klein voelde. Alsof m’n knieën te ver voor de trapas kwamen, terwijl die fiets qua geometrie gewoon groot is. Misschien is dat ook nog een kwestie van anders afstellen.

• Tommie12

Bike fitting voor een ebike is compleet anders dan voor een racefiets.
In de buurt zit een dealer van Santos, en die verkoopt ook VdV.
Die kan het Santos fitting toestel perfect instellen zoals een VdV gebouwd is. En ik ben het met je eens dat je met een ander stuur/voorbouw en het verstellen van het zadel veel kan doen.
Maar ik heb ook al ebikes gezien waar de voorbouw nogal invariabel is omdat de display daar ingebouwd is.

Maar veel FM nemen die moeite niet om daar over te praten.

• Foxhill
Tommie12 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:27:
[...]

Bike fitting voor een ebike is compleet anders dan voor een racefiets.
In de buurt zit een dealer van Santos, en die verkoopt ook VdV.
Die kan het Santos fitting toestel perfect instellen zoals een VdV gebouwd is. En ik ben het met je eens dat je met een ander stuur/voorbouw en het verstellen van het zadel veel kan doen.
Maar ik heb ook al ebikes gezien waar de voorbouw nogal invariabel is omdat de display daar ingebouwd is.

Maar veel FM nemen die moeite niet om daar over te praten.
Ah ok. Ik wist niet dat Santos dit voor ebikes doet. Ja kan ook natuurlijk.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ach, mijn FM had nij mijn aankoop het nooit over de framemaat gehad. Bij de bon opmaken kwam dat nog even ter sprake en ik moest zelf maar zeggen of het goed was...

Verder aardige mensen hoor. Bij mijn 1e afspraak had ik een lijstje gemaakt. Bij ophalen fiets wisten ze ineens niets meer hiervan. Ze hebben ter plekke bij afhaal nog even de fiets ingesteld dat het licht niet aangaat bij opstarten E-Bike.

Denk dat ik maar eens een nieuwe FM ga zoeken. Jammer want deze is 200m lopen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:40
Mijn jaarlijkse update voor degenen die zich afvragen hoe lang een riem en tandwielen set gemiddeld meegaan, de teller tikt binnenkort de 40K aan en ik rij nog steeds met de originele riem/tandwielen en Active Line Plus rond. Ik schakel op tijd terug, trek niet als een malle op vanaf een verkeerslicht en spoel de riem regelmatig af met water.
Nu las ik dat als de tanden minder dan 2 mm dik zijn ze aan vervanging toe zijn dus ik heb de schuifmaat er maar eens bij gepakt en ik meet 2.4 mm dus ik fiets nog een tijdje door.
Aan de riem valt weinig te zien, mocht ie onderweg breken dan kan ik een beroep doen op de pech fiets hulp van de anwb.
Een vraag aan de experts, klopt het verhaal van die 2 mm? Hier nog enkele foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9tSUF35FDGCZnF0ZRL1GUSj88o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDIZJ4CGNucboQhb0gVogerT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8l31xkVlo3VjN49-RpQ5BjJy5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0A70j5XDyKGvGDGtShU1kJ3V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRZm2qBfUzBIyWXydynPEqQ6jCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2MnAYAAIfig8IWDQ4731app.jpg?f=fotoalbum_large

• Foxhill
mguzz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:11:
Mijn jaarlijkse update voor degenen die zich afvragen hoe lang een riem en tandwielen set gemiddeld meegaan, de teller tikt binnenkort de 40K aan en ik rij nog steeds met de originele riem/tandwielen en Active Line Plus rond. Ik schakel op tijd terug, trek niet als een malle op vanaf een verkeerslicht en spoel de riem regelmatig af met water.
Nu las ik dat als de tanden minder dan 2 mm dik zijn ze aan vervanging toe zijn dus ik heb de schuifmaat er maar eens bij gepakt en ik meet 2.4 mm dus ik fiets nog een tijdje door.
Aan de riem valt weinig te zien, mocht ie onderweg breken dan kan ik een beroep doen op de pech fiets hulp van de anwb.
Een vraag aan de experts, klopt het verhaal van die 2 mm? Hier nog enkele foto's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, die 2mm klopt wel. Van 2mm tot 0km (ik heb ze gezien) gaat de diameter van het tandwiel ook kleiner worden waardoor de riem steeds los zit. Dan gaat je riem overspringen, snijdt het tandwiel in de riem en breken er tandjes van de riem af.

Voor een normale gebruiker die eens per jaar de fiets laat nakijken en niet onderweg wil staan dus tijd om te vervangen. Voor een techniek gek die wil weten hoe ver die kan gaan tijd om zelf af en toe de riem te spannen en het randje op te zoeken :+ .

Koop wel vast de riem en tandwielen. Die zijn niet altijd direct leverbaar.

Je kilometerstand is trouwens niet exemplarisch. Ik zie vaak versleten riemen bij 20-25dkm. Ik had er laatst een bij 15dkm, maar dat is ook niet exemplarisch. Dus uiterst 15-40dkm met meestal 20-25dkm is een reëele indicatie van de levensduur.

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:40
@Foxhill Bedankt voor de info en tip, ben meteen maar eens gaan kijken en bij de eerste de beste webshop stond de volgende melding:
"Wegens zeer slechte leveringen Gates onderdelen verkopen we deze tijdelijk niet in onze webshop!"

• Foxhill
mguzz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:52:
@Foxhill Bedankt voor de info en tip, ben meteen maar eens gaan kijken en bij de eerste de beste webshop stond de volgende melding:
"Wegens zeer slechte leveringen Gates onderdelen verkopen we deze tijdelijk niet in onze webshop!"
Lees: vanwege de slechte voorraad bij Gates én de matige marge. Als de marge hoog genoeg was zou die webshop wel zelf voorraad houden.

• FilipK
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-04 01:15
Is de Grundig ECB28 al te spraken gekomen in dit topic? Op het oog een mooie fiets voor 1.259,00 EUR met Ananda M131SD (zoals veel Lidl fietsen). Weet niet of dat wat is.

"Grundig Bike is een merk van de Grundig Automotive Group, gespecialiseerd in de ontwikkeling en het ontwerp van e-bikes. Sinds 2023 worden alle Grundig Bike producten ontwikkeld en ontworpen door het Grundig Automotive team in Duitsland om een hoge kwaliteit voor de consument te garanderen."

Dit klinkt ook als heel wat - maar het lijkt een dun laagje fineer over iets Shenzen-gevestigd merk dat voornamelijk aliexpress achtige spullen verkoopt, zie https://grundig-auto.com/collections/auto-parts

Vraag mij af of dit een aankoop is waar je snel spijt van kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuasEX6sjCXsahBZAD1elrpvf-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5mz6p5n3qwd4Lvvvi7hWR2K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door FilipK op 15-04-2026 15:03 ]

• elinx
FilipK schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:01:
.... Grundig ECB28 ....Ananda M131SD (...

Vraag mij af of dit een aankoop is waar je snel spijt van kan krijgen.
....
Het hangt er vanaf wat je verwacht van deze ebike. Het merk "Grundig" zegt helemaal niks want dit soort Chinese ebikes wordt geleverd met ieder merk erop aan degene die daar geinteresseerd in is.
Dat Grundig zelf aangeeft dat de ebike in Europa is geproduceerd kan ook zeggen, dat alleen de onderdelen zijn geassembleerd. Misschien het feit dat de verkoop en service vooral in Duitsland plaatsvindt, zou kunnen betekenen dat de ebike aan de EU regels voldoet. Want Duitsland heeft met de StVZO "Strassenzulassing" de controle van de handel wat beter in de hand. Echter zeker is dat niet helemaal, want bv het Chinese Fiido heeft het certificaat ook, maar voldoet op een aantal pnten niet.

Hoewel minder bekend als bv Bafang staat Ananda wel op gelijke hoogte. Met een naafmotor zal er ook zo gauw niet iets mis gaan. Helaas wordt de naafmotor via een simpele rotatiesensor aangestuurd, ipv een krachtsensor, Een krachtsensor verdiend de voorkeur voor het "fietsgevoel" en zit bv wel op enkele Lidl ebikes in dezelfde prijsklasse.

Als je verwacht dat de kwaliteit op hetzelfde niveau is als bv een Gazelle etc. dan is dat meestal helaas niet het geval. Het staat of valt met de gebruikte onderdelen. Naast de wel genoemde merk onderdelen gaat het ook vaak om merkloos montage materiaal wat bv roestgevoelig is.
Dat kan een probleem zijn met eventueel onderhoud als je dit zelf niet kunt of wilt doen. Als je dan ook serieus van plan bent om deze ebike aan te kopen, zou ik daarvoor eerst eens goed gaan informeren.

Ga je zelf aan de slag met onderhoud is dat minder aan de orde, alleen ook dan zou ik vooraf controleren of bv de Ananda onderdelen vrij te koop zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 16-04-2026 12:54 ]

• jimh307
  • Niet online
@FilipK Ik ben bang dat dit een gevalletje goedkoop duurkoop is. Vooral in deze tijden met alle prijzen en krapte zou ik hierop meteen afknappen. Voor die prijs heb je ook een tweedehands e-bike van goede kwaliteit waarmee je nog lang vooruit kunt en meer comfort biedt dan deze prul. Wil je een nieuwe e-bike dan begint het vanaf 2.000 euro iets te worden.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Grundig is een dochter van BEKO, het zelfstandige Grundig is in 2008 failliet gegaan als de info op Wikipedia correct is.

Ik zou er met een wijde boog omheen lopen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• jimh307
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:47:
Grundig is een dochter van BEKO, het zelfstandige Grundig is in 2008 failliet gegaan als de info op Wikipedia correct is.

Dat ook nog inderdaad. Onderdelen zijn moeilijker en/of korter leverbaar en er is geen stabiele keten zoals de lokale fietsenmaker.

Ik vindt het een misselijke actie en je leidt consumenten om de tuin want de total cost of ownership is uiteindelijk hoger dan bij een goede e-bike 2e hands of nieuw. Veel mensen hebben het niet zo goed en dat volk trapt er het vaaks in. Ik ken het vak en daar wordt je niet vrolijk van }:|

• Tommie12
Borromini schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:47:

Ja, en omdat er nog mensen het merk kennen als fabrikant van TV en radiotoestellen hebben ze ergens die merknaam nu verkocht en onder het stof uit gehaald om de indruk te wekken dat het duits is….
Dat merk betekent gewoon niks in de fietswereld. Wat je krijgt is 100% chinees, en het heeft zich nog nergens bewezen….

• The Legend

The Legend

*Plop*

Vandaag testritje gemaakt op een Kalkhoff Entice 5+ Advance 63cm en een Cube Kathmandu EXC 800 64cm. De Kalkhoff leek me toch te klein/kort voor mijn 2.01m, hoewel ik die wel mooier vind. De Cube is een stuk groter/langer, maar de zitpositie was me iets te rechtop. En die is dan weer niet met riem te krijgen (in deze maat). Weet iemand nog andere opties?

• Tommie12
The Legend schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:30:
Vandaag testritje gemaakt op een Kalkhoff Entice 5+ Advance 63cm en een Cube Kathmandu EXC 800 64cm. De Kalkhoff leek me toch te klein/kort voor mijn 2.01m, hoewel ik die wel mooier vind. De Cube is een stuk groter/langer, maar de zitpositie was me iets te rechtop. En die is dan weer niet met riem te krijgen (in deze maat). Weet iemand nog andere opties?
Velo de Ville.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Als ik de geometrie van een AEB Pro bekijk is die ook (relatief gezien) vrij kort: 422mm bij maat 63. Het blijft lastig vergelijken. Ik zit nu ook eens te kijken bij Koga, en dan blijkt een 56cm E-Xite een reach te hebben van 470mm bij een stack van 695 8)7 Dat is dus ook echt een grote fiets, alleen een kortere zitbuis.

• Foxhill
The Legend schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:24:
[...]

Als ik de geometrie van een AEB Pro bekijk is die ook (relatief gezien) vrij kort: 422mm bij maat 63. Het blijft lastig vergelijken. Ik zit nu ook eens te kijken bij Koga, en dan blijkt een 56cm E-Xite een reach te hebben van 470mm bij een stack van 695 8)7 Dat is dus ook echt een grote fiets, alleen een kortere zitbuis.
Je noemt bij de ene de reach en bij de andere de stack.

Die Koga is inderdaad langer dan wat ze een paar jaar geleden maakten. En die AEB Pro van nu is inderdaad iets korter dan de AEB van een paar jaar terug. Kijk bij Velo de Ville eens naar andere modellen.

En ga nog meer fietsen. Er is echt niemand zo lang dat niets past.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Foxhill schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:30:
[...]

Je noemt bij de ene de reach en bij de andere de stack.

Die Koga is inderdaad langer dan wat ze een paar jaar geleden maakten. En die AEB Pro van nu is inderdaad iets korter dan de AEB van een paar jaar terug. Kijk bij Velo de Ville eens naar andere modellen.

En ga nog meer fietsen. Er is echt niemand zo lang dat niets past.
Nee ik vergelijk wel zowel reach als stack van beide hoor. Ik noemde bij de Koga specifiek ook de stack, omdat je bij echt lange fietsen soms juist een vrij lage stack ziet omdat ze super sportief zitten, maar dat valt dus ook nog wel mee bij de Koga.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Vandaag gefietst op een Koga Pace B05 XL. Dat is framemaat 57cm geloof ik, maar die dingen zijn extreem lang volgens mij. Perfect dus voor mijn 2 meter. Deze heeft geen vering, maar wel 62mm banden dus dat doet ook wel wat. Is een 2025 model met 750Wh accu die te koop staat voor 3999. Offerte gemaakt met andere zadelpen (by.Schultz G2), handvatten (Ergon) en trappers (XLC) voor 3950. Ook wel een stuk goedkoper dan de andere opties die ik tot nu toe bekeken heb.

Ik zie nu wel dat deze serie eigenlijk al uit 2023 stamt en vorig jaar is uitgefaseerd. Hij heeft dus wel de Bosch BES3 serie CX-motor, maar dat is dan de gen4 ipv de gen5.

[ Voor 15% gewijzigd door The Legend op 18-04-2026 17:37 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Triple post :')

Ik zie nu dat er ook een Koga Pace B05 Suspension is. Zelfde fiets, zelfde geometrie alleen dan met Suntour Mobie35 boost geveerde voorvork. Blijkt er hier in de buurt ook nog een FM te zijn die ‘m (na inruil) heeft staan voor 2699. Dat scheelt dan nog weer een slok op een borrel. Kan er iemand iets zinnigs zeggen over deze vork? Ik zou het extra comfort wel prettig vinden - lees: handen niet losjes van het stuur als je door een kuil knalt. Heb maar ff gemaild of ze deze nog echt op voorraad hebben. Dan kan ik zelf nog wel die andere handvatten, trappers en evt. geveerde zadelpen monteren.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 13:46
RuneScimi007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:36:
[...]

Volgens de specialist is de + variant wat sterker qua nm en luxere onderdelen.

[...]

Jij zegt dus doen? Want de 7+ is volgens mij een iets ouder model dan de norrmale variant of niet?
Ik heb wel een plus omdat ik iets zwaarder ben. Er zit uit mijn hoofd een Active line plus motor op en een zonder gereedschap verstelbaar stuur. Afhankelijk van je bouw (lengte/gewicht) en gebruik (vlak terrein of heuvels) kan de zwaarde motor een pre zijn, anders merk je waarschijnlijk het verschil niet. Beide halen de 25 per uur wel op het vlakke. Het stuur is naar mijn mening handig, maar ik verstel niet dagelijks/wekelijks/maandelijks mijn stuur. Meerwaarde dus zeer beperkt.

Als het goed is is er ook een 2026 model van de C7+. Daarbij wel de vraag of er wat veranderd is ten opzichte van het voorgaande model. Ik heb toen bewust voor het nieuwe model (destijds 2025) gekozen want de prijs was hetzelfde als de voorganger (2024) met accu upgrade naar 400 wattuur. Die zat standaard al op het nieuwe model. Nieuwe model heeft schijfremmen en ook is het smart systeem er op gekomen. Voor het 2026 model zie ik weinig tot geen verschil echter met het 2025 model.

[ Voor 198% gewijzigd door NoepZor op 20-04-2026 10:31 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

• dennisfr
Gistermiddag heb ik de 30.000 km aangetikt met mijn inmiddels exact 5 jaar oude Gazelle Ultimate C8 HMB. Het blijft een heerlijke, degelijke fiets. Nog steeds geen piepjes, kraakjes, of merkbare speling. Tot nu toe is 1 onderhoudsbeurt per jaar afdoende geweest om weer een jaar probleemloos te kunnen fietsen. Ook de accu houdt het verassend goed vol: ik ben de winter weer door gekomen met minimaal 80 km range uit één acculading (80 km is 2 dagen woon/werk voor mij).
Voor mensen die twijfelen om deze fiets (2e hands) aan te schaffen: absolute aanrader!

[ Voor 10% gewijzigd door dennisfr op 22-04-2026 12:41 ]

• Janpietertje89
Vandaag is de nieuwe electrische fiets van mijn vrouw geleverd door fietsenwinkel.nl. Fiets van 3000 euro in de voortuin gezet en sleutels door de brievenbus gegooid...interessante manier van afleveren zullen we maar zeggen.

Maargoed nu valt me op dat de fiets wat stoffig is, banden lijken niet helemaal schoon, en er staat 7km op de teller. Ook zit er een grote beschadiging op de standaard. Die grote beschadiging op de standaard is natuurlijk niet acceptabel, maar in hoeverre is het acceptabel dat er 7km op de teller staat en her en der duidelijk wat stof zit waar aan te zien dat hij al gebruikt is bij een nieuwe fiets? Is het normaal dat een fiets waar (zoals ik het interpreteer) een paar testritjes op gefietst zijn toch als nieuw wordt verkocht? Er stond nergens in de advertentie "showroommodel" of "demomodel" oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Janpietertje89 op 22-04-2026 15:23 ]

• Tommie12
Janpietertje89 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:22:
Vandaag is de nieuwe electrische fiets van mijn vrouw geleverd door fietsenwinkel.nl. Fiets van 3000 euro in de voortuin gezet en sleutels door de brievenbus gegooid...interessante manier van afleveren zullen we maar zeggen.

Maargoed nu valt me op dat de fiets wat stoffig is, banden lijken niet helemaal schoon, en er staat 7km op de teller. Ook zit er een grote beschadiging op de standaard. Die grote beschadiging op de standaard is natuurlijk niet acceptabel, maar in hoeverre is het acceptabel dat er 7km op de teller staat en her en der duidelijk wat stof zit waar aan te zien dat hij al gebruikt is bij een nieuwe fiets? Is het normaal dat een fiets waar (zoals ik het interpreteer) een paar testritjes op gefietst zijn toch als nieuw wordt verkocht? Er stond nergens in de advertentie "showroommodel" of "demomodel" oid.
Je hebt bij een dozenschuiver gekocht. Ofwel aanvaard je wat je gekregen hebt, ofwel stuur je die fiets gewoon terug.
Dat er 7km op de teller staat vind ik niet direct zorgwekkend, en een beetje stof... is zo weg met een vochtige poetsdoek. Krassen zijn dan weer niet OK.
Allemaal dingen die een goede fietsenmaker normaal voor jou in orde zou gebracht hebben.

• Janpietertje89
Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:31:
[...]

Je hebt bij een dozenschijver gekocht. Ofwel aanvaard je wat je gekregen hebt, ofwel stuur je die fiets gewoon terug.
Dat er 7km op de teller staat vind ik niet direct zorgwekkend, en een beetje stof... is zo weg met een vochtige poetsdoek. Krassen zijn dan weer niet OK.
Allemaal dingen die een goede fietsenmaker normaal voor jou in orde zou gebracht hebben.
Tja was het maar een dozenschuiver, dan was de fiets tenminste gloednieuw. Bij nadere inspectie nog veel meer beschadigingen gevonden dus hij gaat zeker terug.

• jimh307
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:19:
[...]

Tja was het maar een dozenschuiver, dan was de fiets tenminste gloednieuw. Bij nadere inspectie nog veel meer beschadigingen gevonden dus hij gaat zeker terug.
Heb je ooit gehoord van het woord 'aftersales'? Die is bij deze grote jongen niet iets wat in hun vocabulaire voorkomt. Deze zaak gaat al sowieso niet goed om met andermans spullen en als mijn fietsenmaker mij zo'n fiets in die staat zou afleveren heeft deze er een probleem bij. Je hebt gekocht bij een hele grote commerciële keten en we hebben het zo vaak al benoemd dat het kopen bij de lokale fietsenmaker een gunst is met goede aftersales. Goed dat je hem retour doet en ik hoop dat je wat doet met ons advies want we proclameren het niet voor niets ;)

• Janpietertje89
jimh307 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:34:
[...]

Heb je ooit gehoord van het woord 'aftersales'? Die is bij deze grote jongen niet iets wat in hun vocabulaire voorkomt. Deze zaak gaat al sowieso niet goed om met andermans spullen en als mijn fietsenmaker mij zo'n fiets in die staat zou afleveren heeft deze er een probleem bij. Je hebt gekocht bij een hele grote commerciële keten en we hebben het zo vaak al benoemd dat het kopen bij de lokale fietsenmaker een gunst is met goede aftersales. Goed dat je hem retour doet en ik hoop dat je wat doet met ons advies want we proclameren het niet voor niets ;)
Zit gewoon zo in mijn systeem om alles qua specs online te vergelijken en de beste deal te scoren maar denk dat ik dat bij een fiets misschien inderdaad los moet laten. Binnenkort maar eens een bezoekje aan de lokale fietsenmaker.

• jimh307
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:37:
[...]

Zit gewoon zo in mijn systeem om alles qua specs online te vergelijken en de beste deal te scoren maar denk dat ik dat bij een fiets misschien inderdaad los moet laten. Binnenkort maar eens een bezoekje aan de lokale fietsenmaker.
d:)b

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-04 14:02
The Legend schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:30:
Heb je inmiddels wat anders op het oog? Ik ben gisteren wezen kijken naar (en een proefrit gemaakt op) de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 (EUR 3799) en met mijn 2.00m en framemaat 62 viel het niet tegen qua houding. Ik twijfel dus of ik op zoek moet naar een 64cm.

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:50
-Muncky- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:51:
[...]

Heb je inmiddels wat anders op het oog? Ik ben gisteren wezen kijken naar (en een proefrit gemaakt op) de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 (EUR 3799) en met mijn 2.00m en framemaat 62 viel het niet tegen qua houding. Ik twijfel dus of ik op zoek moet naar een 64cm.
Ik heb deze fiets ook geprobeerd (maar dan in kleinere maat) met mijn 1.83m en ik had het idee dat de fiets sowieso heel “ruim zit”. Misschien dat jij ook zoiets ervaart met de 62? Hij lijkt er ook niet groter te zijn? De fietsenmaker had helaas alleen een 54 staan, die t/m 1.84m gaat, en ik kon dus niet de 58 proberen (die begint volgens cube bij 1.82m). Nu zit ik wel met meer dingen tussen twee maten in, maar ik had het idee dat deze fiets hetzelfde of zelfs beter zat in 54 dan bijv een gazelle ultimate in 57. Volgens de FM komt dat door zowel geometrie van deze fiets, als de (forse) verende zadelpen, waardoor een maatje kleiner bij “tussen twee maten in” sowieso verstandiger is. Klinkt dat logisch?
Misschien dat zoiets dan ook voor jou met 2m zou kunnen verklaren waarom je best goed zit ook al staat deze 62 maat aangegeven tot 2m?

[ Voor 6% gewijzigd door frankj030 op 23-04-2026 10:01 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

-Muncky- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:51:
[...]

Ik heb inmiddels de Koga Pace B05 Suspension gekocht. Die zit wat sportiever dan de Cube, maar is echt een grote / lange fiets.

Die maataanduiding van veel merken klopt weinig van hoor. Dat gaat puur op zitbuis lengte, terwijl dat een veel minder relevante maat is dan bv. de stack en reach. Mijn Koga heeft een zitbuis van 56,5cm, maar een reach van 48cm :p

[ Voor 18% gewijzigd door The Legend op 23-04-2026 11:08 ]

• Simple mind
frankj030 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:57:
[...]Volgens de FM komt dat door zowel geometrie van deze fiets, als de (forse) verende zadelpen, waardoor een maatje kleiner bij “tussen twee maten in” sowieso verstandiger is. Klinkt dat logisch?
Ik ben ook 1.83 m en heb de Kathmandu Hybrid in 58 cm uitvoering. Heb zelf een verende zadelpen gemonteerd en dat gaat maar nét.
De 54cm zou een betere keuze geweest zijn denk ik.

• frankj030
Simple mind schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:33:
[...]

Ik ben ook 1.83 m en heb de Kathmandu Hybrid in 58 cm uitvoering. Heb zelf een verende zadelpen gemonteerd en dat gaat maar nét.
De 54cm zou een betere keuze geweest zijn denk ik.
Dank voor je reactie! Zat bij jou die verende pen van Suntour er niet op? Is op dit 2026 model wel echt een fors gevaarte, dus als ik jouw reactie zo lees inderdaad maar voor de 54 gaan denk ik. Omdat hij hem niet als 58 in de winkel had en wel graag bij lokale FM wil kopen, dan toch maar de 54 uit voorraad bij hem bestellen denk ik. Ik zat er idd ook goed op maar heb dus niet kunnen vergelijken. Kreeg wel de indruk dat die cube forse fietsen maakt. De 54 heeft ook al een reach van 41cm bijv.

Is misschien dus voor de hierboven geciteerde tweaker van 2m dus nog niet zo gek om de 62 versie te overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door frankj030 op 23-04-2026 16:02 ]

• Simple mind
frankj030 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:52:
[...]
Zat bij jou die verende pen van Suntour er niet op?
Ik heb de Cube Kathmandu Hybrid Comfort SLX 800 MY 2025. Die had oorspronkelijk een dropper post. Die was eigenlijk niet bruikbaar omdat ik die ook op de bijna laagste stand moest zetten. Bovendien is een goed verende zadelpen toch wel een stuk comfortabeler. Ik had eerst een Gazelle Ultimate met Canecreek verende zadelpen. Ik heb op de Cube een Kinekt gemonteerd: duur maar jeminee wat een verschil met zo'n Canecreek Thudbuster!!!
Zoals gezegd: dat past maar nét.

• frankj030
Simple mind schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:42:
[...]

Ik heb de Cube Kathmandu Hybrid Comfort SLX 800 MY 2025. Die had oorspronkelijk een dropper post. Die was eigenlijk niet bruikbaar omdat ik die ook op de bijna laagste stand moest zetten. Bovendien is een goed verende zadelpen toch wel een stuk comfortabeler. Ik had eerst een Gazelle Ultimate met Canecreek verende zadelpen. Ik heb op de Cube een Kinekt gemonteerd: duur maar jeminee wat een verschil met zo'n Canecreek Thudbuster!!!
Zoals gezegd: dat past maar nét.
Poeh, dat is een investering. Maar als het je veel (meer) fietsplezier geeft dan is het “money well spent”.

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:09
Een vraagje waar ik online niet helemaal uitkom, mijn vader heeft een Sparta ion rx+ uit 2015 met onderstaand display, nu is aan de achterzijde het klik systeem afgebroken waardoor de het display niet op zijn plaats blijft zitten. Is het een kwestie van het display vervangen voor een tweedehands exemplaar (via marktplaats) of moet een fietsenmaker het display ook nog koppelen aan de fiets? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG9NXB2t35LWYQ9AGwUkqXseYG4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WY3lgetZnPlCVtHEkOSogjFL.jpg?f=user_large

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• Andrehj
  • Niet online
@Megapaul
Normaliter moet een display bij een dealer worden aangeleerd. En er zijn diverse uitvoeringen, die niet onderling compatibel zijn... :-(
Als je een beetje handig bent kun je een willekeurig type kopen en dan de achterkant omzetten. Dat vereist wel dat je de behuizing open breekt en naderhand weer afkit.
Voordeel daarvan is dat je intern de contacten kunt fatsoeneren, want de contacten binnenin (die niet van verenstaal zijn gemaakt), zouden moeten veren, maar doen dat soms niet (meer) en zorgen ervoor dat je display, en dus de fiets uitvallen.
In plaats daarvan kun je draadjes tussen de bovenkant en de onderkant van de behuizing solderen.

Kortom, het is, zoals bij elektrische fietsfabrikanten helaas gebruikelijk, elektrisch een verschrikkelijk slecht ontwerp.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Foxhill
Het klopt dat je het display moet aanmelden. Het klopt niet dat de verschillende types niet uitwisselbaar zijn. Dat zijn ze wel. Als de achterkant dezelfde ‘balk’ heeft met contacten aan de zijkanten werkt het. Er waren andere displays, maar die zien er totaal anders uit.

Gewoon een winkel inlopen en ff vragen of ze hem aanmelden voor je. Er zijn steeds minder winkels die het systeem nog hebben. Maar de meeste die het nog hebben zullen dat wel even doen.

• mark777
Hierom alleen al vind ik displays op een fiets vrij waardeloos

• Andrehj
  • Niet online
Foxhill schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:44:
Het klopt dat je het display moet aanmelden. Het klopt niet dat de verschillende types niet uitwisselbaar zijn. Dat zijn ze wel. Als de achterkant dezelfde ‘balk’ heeft met contacten aan de zijkanten werkt het. Er waren andere displays, maar die zien er totaal anders uit.

Gewoon een winkel inlopen en ff vragen of ze hem aanmelden voor je. Er zijn steeds minder winkels die het systeem nog hebben. Maar de meeste die het nog hebben zullen dat wel even doen.
Dat is gewoon niet waar. Er is van deze displays (de CU3-serie) een V1 en een V2. En van die laatste dan een model 1 en een model 2. Deze fietsenmaker legt het netjes uit: https://fietsenhandeljour...vierkant-model-nr-2-zwart
Maar dan nog werkt het soms niet. Wij hebben een V2 model 2. Display was stuk. Dus een andere V2 model 2 op Marktplaats gekocht. Deze werkt, maar valt als je gaat fietsen uit met de foutmelding dat ie aangemeld moet worden, zoals verwacht. Dus naar de fietsenmaker (een goede, die het echt wel begreep), maar die kreeg deze specifieke display niet op onze fiets ingeleerd.
Toen heb ik de oude display maar open gemaakt en volgens de hierboven beschreven methode gerepareerd. Sindsdien werkt die probleemloos.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 26-04-2026 11:35 ]

• Andrehj
  • Niet online
mark777 schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:17:
Het grote probleem is tweeledig:
  • Ten eerste zitten deze displays (en ook de stuurbediening) verschrikkelijk slecht in elkaar. De displays vallen na een tijdje uit omdat de contacten intern waardeloos zijn en na een paar jaar geen contact meer maken. En de stuurbediening valt uit omdat die niet waterbestendig is. De fiets is dus alleen geschikt om te gebruiken bij droog weer op wegen zonder hobbels....
  • En daarbij komt dat de onderdelen al jaren niet meer leverbaar zijn. Blijkbaar vindt Accell dat het niet nodig is om een fiets die meer dan 7 jaar oud is nog te ondersteunen. De klant moet maar een nieuwe kopen... 8)7
Beide problemen zijn onnodig. De materialen voor een fatsoenlijk ontwerp zijn gewoon beschikbaar, en men kan er ook voor kiezen om bestaande klanten wél te ondersteunen.

Voor mij een reden om nooit weer een fiets van Accell te kopen. Bedrijven die zulke bagger afleveren (qua techniek en beleid) horen gewoon geboycot te worden en failliet te gaan.

• Foxhill
Andrehj schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:42:
[...]

Dat is gewoon niet waar. Er is van deze displays (de CU3-serie) een V1 en een V2. En van die laatste dan een model 1 en een model 2. Deze fietsenmaker legt het netjes uit: https://fietsenhandeljour...vierkant-model-nr-2-zwart
Maar dan nog werkt het soms niet. Wij hebben een V2 model 2. Display was stuk. Dus een andere V2 model 2 op Marktplaats gekocht. Deze werkt, maar valt als je gaat fietsen uit met de foutmelding dat ie aangemeld moet worden, zoals verwacht. Dus naar de fietsenmaker (een goede, die het echt wel begreep), maar die kreeg deze specifieke display niet op onze fiets ingeleerd.
Toen heb ik de oude display maar open gemaakt en volgens de hierboven beschreven methode gerepareerd. Sindsdien werkt die probleemloos.
Larie. Ik heb die versies door elkaar vele honderden keren (zo niet duizend) uitgewisseld en aangemeld. Wel is deze prut soms zo oud dat er wel eens iets niet meer werkt zoals het hoorde. Dat zal bij jou n=1 het geval zijn geweest.

En de latere versie stond ook gewoon als origineel onderdeel in Accentry (bestelsysteem Accell). Het was gewoon een 1 op 1 vervanging.

Minder Accell kopen vind ik dan wel weer een goed idee.

[ Voor 9% gewijzigd door Foxhill op 26-04-2026 17:10 ]

• jimh307
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:42:
[...]

Dat is gewoon niet waar.
Foxhill heeft een eigen fietsenzaak dus die zal het echt wel weten.

• Tommie12
mark777 schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:17:
Nogal een algemeen statement.
Ik zie en lees weinig problemen met displays en bediening van bv Bosch of Shimano.
Het zijn die 'merkeigen' of C-brand spullen die niet tegen een drup regen kunnen.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb een Kiox 500 (icm een Bosch Performance motor) en ik heb echt nog nooit problemen ondervonden met dit display.

Ik vind de display op m'n e-bike ook een goede toevoeging. Met de Bosch Flow app kan je zelf bepalen wat je allemaal op het scherm wil zien. Op het hoofdscherm heb ik een duo scherm met de Tijd en de Snelheid. En op de volgende schermen bv de gemiddelde snelheid, de gereden kilometers totaal of per rit. Informatief, maar ook gewoon leuk en interessant om te zien tijdens en na het fietsen op de e-bike - in plaats van dat je je telefoon uit je broekzak moet halen en door de flow app te scrollen naar die informatie.

Voor de mensen die een e-bike met een Smart Bosch systeem (met een Kiox 300) gaan kopen, is het een aanrader om te vragen of ze bij de aankoop deze display kunnen vervangen door de grotere versie: een Kiox 500. Dit kost je, bij een goede fietsenwinkel, maar 25-30 euro extra.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

silmaril8 schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:39:
Ik heb een Kiox 500 (icm een Bosch Performance motor) en ik heb echt nog nooit problemen ondervonden met dit display.

Ik vind de display op m'n e-bike ook een goede toevoeging. Met de Bosch Flow app kan je zelf bepalen wat je allemaal op het scherm wil zien. Op het hoofdscherm heb ik een duo scherm met de Tijd en de Snelheid. En op de volgende schermen bv de gemiddelde snelheid, de gereden kilometers totaal of per rit. Informatief, maar ook gewoon leuk en interessant om te zien tijdens en na het fietsen op de e-bike - in plaats van dat je je telefoon uit je broekzak moet halen en door de flow app te scrollen naar die informatie.

Voor de mensen die een e-bike met een Smart Bosch systeem (met een Kiox 300) gaan kopen, is het een aanrader om te vragen of ze bij de aankoop deze display kunnen vervangen door de grotere versie: een Kiox 500. Dit kost je, bij een goede fietsenwinkel, maar 25-30 euro extra.
Ik heb de Kiox 300 op mijn e-bike en sluit mij hierbij volledig aan. Probleemloos, ontzettend duidelijk en overzichtelijk en steeds als systeem up to date en doorontwikkelend via on-the-air updates.
Overigens voldoet de Kiox 300 perfect en is lekker compact wat ook fijn is 😉

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Bij aankoop van mijn ebike vroegen ze helemaal geen extra geld voor de 500 :)

Best tevreden met het display, alleen jammer dat ze niet wat dingen toevoegen zoals bijvoorbeeld dat het licht vanzelf aangaat als het donker wordt. Of de samenvatting na een rit dat daar in komt te staan hoeveel procent accu je per km hebt verbruikt. Van die kleine dingen die net dat extra toevoegen.

De ontwikkeling van dat ding staat verder stil lijkt het.

• Mr_Blobby
  • Laatst online: 20:10
TTLCrazy schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:53:

Best tevreden met het display, alleen jammer dat ze niet wat dingen toevoegen zoals bijvoorbeeld dat het licht vanzelf aangaat als het donker wordt. Of de samenvatting na een rit dat daar in komt te staan hoeveel procent accu je per km hebt verbruikt. Van die kleine dingen die net dat extra toevoegen.

Die ervaring heb ik niet. Ik krijg geregeld nieuwe functies via de Flow en ebike updates:
https://www.bosch-ebike.c...ts/ebike-flow-app/updates
Met de laatste update kan je bijvoorbeeld favoriete locaties instellen en wheelies registreren ;)
Ik vind het wel jammer dat bepaalde functies achter een betaald Flow+ abonnmement zitten.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Tommie12
TTLCrazy schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:53:

En wat ben je met die informatie? Ik kijk naar de omgeving en niet naar dat display.
En als de batterij leeg is steek ik de stekker in.

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:42
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en ben benieuwd of jullie nog aanraders hebben. Op dit moment heb ik een Trek distrikt 3, een simpele, niet elektrische, hybride fiets met tandriem, maar deze is helaas afgeschreven. Nu ben ik op zoek naar een elektrische omdat ik dagelijks naar werk fiets en liever niet al te bezweet aan wil komen. In totaal fiets ik iets meer dan 100km per week (ook in de winter,met regen/sneeuw, etc.), dus ik ben op zoek naar iets dat degelijk is. Mijn voornaamste eisen zijn: sportieve zithouding (zoals de trek bijv. had), tandriem aandrijving en een verende voorvork.

Ik zat nu te kijken naar een Specialized Turbo Vado 4.0, welke met een aardig prijskaartje komt. Hebben jullie nog aanraders die ik sowieso moet bekijken? :) Hiernaast had ik ook nog een koga geprobeerd (type ben ik vergeten), maar hierbij vond ik dat de trappers te ver naar voren stonden wat ongemakkelijk fietste. Het zou ook kunnen dat het frame iets te groot was voor mijn lengte (ik ben 1.70m), het zadel moest toen helemaal omlaag.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:55
Tommie12 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:35:
[...]

En wat ben je met die informatie? Ik kijk naar de omgeving en niet naar dat display.
Er zit ook navigatie op, vind ik wel fijn bij fietsroutes :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tommie12 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:52:
[...]

Nogal een algemeen statement.
Ik zie en lees weinig problemen met displays en bediening van bv Bosch of Shimano.
Het zijn die 'merkeigen' of C-brand spullen die niet tegen een drup regen kunnen.
Mijn Kiox met knoppen heb ik net buiten garantie moeten vervangen door een gescheurde knop en waterinsijpeling/corrosie. De nieuwere generaties van Bosch hebben geen knoppen meer op het display, ik denk dat ze bij Bosch wel weten waarom.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Tommie12 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:35:
[...]

Zodat ik kan zien wanneer ik zuinig rij en wanneer niet, ook leuk om het verschil met zomer/winter te zien. Meer informatie = beter omgaan met je accu in mijn geval.

• Tommie12
Arjantje72 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:40:
[...]

Er zit ook navigatie op, vind ik wel fijn bij fietsroutes :)
Tja, en binnen 3 jaar is dat systeem verouderd en werkt het niet meer. Daarvoor gebruik ik ofwel mijn telefoon, ofwel een Garmin.
Vraag eens of de Bosch Nyon nog werkt?

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:38

B64

TTLCrazy schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:53:
[...]

Zodat ik kan zien wanneer ik zuinig rij en wanneer niet, ook leuk om het verschil met zomer/winter te zien. Meer informatie = beter omgaan met je accu in mijn geval.
's Zomers haal ik 70-80 km op een acculading, 's winters 50-60. En als je veel tegenwind hebt verbruikt-ie ook meer dan met wind mee. Verder schiet je er niet zo heel veel mee op hoor; dat soort informatie per rit te willen monitoren is imho vooral verspilde energie (pun well intended)

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:55
Tommie12 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:58:
[...]

Tja, en binnen 3 jaar is dat systeem verouderd en werkt het niet meer. Daarvoor gebruik ik ofwel mijn telefoon, ofwel een Garmin.
Vraag eens of de Bosch Nyon nog werkt?
Zie ik dan wel weer.

Edit: Fiet unlocken en rijmodus aanpassen vind ik ook wel fijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door Arjantje72 op 27-04-2026 17:43 ]

Pagina: 1 ... 236 237 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam