Bedankt voor de uitgebreide toelichting, 1500 euro extra is toch wel aan de hoge kant en als ik de bijzonderheden van de andere schakelmechanismes lees dan denk ik dat het toch gewoon een performance met derrailleur gaat wordenTommie12 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Als budget geen issue is, dan Rohloff. Zeer efficient, heel grote range, maar je fiets wordt gewoon 1500€ duurder...
Het probleem van de Nexus of Alfine 8 en 11 is dat die begrensd zijn in koppel, de goede fietsenbouwers begrenzen dan het koppel van de motor. (je vond een hoofdstukje daarover op de website van VelodeVille, maar dat is weg gevallen blijkbaar).
De Nexus 5 lijkt me idd nogal beperkt, en de Enviolo is wat minder efficient.
Mijn eigen ervaring met Enviolo en een Performance Line met 75 Nm is dat je een helling van 10-12% wel op geraakt, daarboven moet je echt mee trekken. Er hangt natuurlijk ook wat af van het basisverzet... als dat vrij groot is, dan is het moeilijker op de steilste hellingen.
Bedankt ook voor de info, zeer gedetailleerd, zal genoemde merken fiets eens gaan bestuderen, op zich vind ik de km en kosten meevallen van de genoemde schakelmechanismes, met jou redenatie is de rohloff inderdaad toch iets interessanter, zal eens gaan kijken bij de offerteronde hoe dit zich gaat verhoudenFoxhill schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:15:
[...]
Voor de meeste mensen zou ik zeggen Enviolo. Iets minder efficiëntie is niet zo erg, en wordt wel opgeheven door een sterke motor. Maar ruim boven de 20dkm speelt levensduur plots mee en ziet het kostenplaatje er daardoor anders uit.
Nexus 5 gaat je zo’n 20~40dkm mee afhankelijk van hoe je schakelt. Het binnenwerk kost €200 en de arbeid valt mee.
Enviolo TR gaat je zo’n 20~30dkm mee afhankelijk van je trapfrequentie (altijd in zwaarste stand fietsen is funest). Daarna moet de hele naaf vervangen worden à €300, met wat meer kosten voor invlechten. (De werkplaatsen die een fatsoenlijk wiel bouwen houden normale marges aan, dus negeer de webshop prijzen.)
De stap naar een Rohloff naaf is dan wat kleiner. En die naaf gaat je hele 40~100dkm mee als je af en toe de olie maar vervangt.
Probeer Nexus 5 en Enviolo uit. Veel mensen hebben een sterke voorkeur tussen die beide in fiets gevoel. Is het je iets meer waard, neem dan Rohloff.
Oh en: als je een R&M, Flyer, Velo de Ville etc neemt kun je ook gerust meer kilometers en dus een paar jaar langer met je fiets doen. Die r20i is maar een gammel ding in vergelijk.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam