Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 233 234 Laatste
Acties:

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:05
Speckle schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:49:
Mocht het niet de bedoeling zijn van het topic om grieven te ventileren over e-bikes of de fabrikanten hiervan, mijn excuses. Dan kan de post verwijderd worden.

Ik heb in 2024 rond Black Friday een Amsterdam Urban e-bike gekocht bij Lekkerbikes en heb vanaf het moment van aankoop geen maand gehad waarin ik niet genoodzaakt was de fietsenmaker/brand store te bezoeken.

Om te beginnen bij de oplader: de stekker past niet helemaal in de batterij. Het metalen gedeelte van de stekker steekt een halve centimeter boven de batterij uit bij het opladen. De brand store verzekerde mij dat dit geen kwaad kon. Verder doet de oplader het nog wel, maar ondertussen stopt hij niet meer automatisch met opladen als de batterij vol zit. Waar het eerst nog na afloop een groen licht gaf en stopte, blijft het lampje nu rood en wordt de oplader warm. Niet veilig en dubieuze kwaliteit.

Dan de batterij. Er zit een metalen clip op de batterij die steeds verbuigt. Hierdoor past de batterij niet goed in de fiets, en schiet hij los. Ik heb die clip al vier keer laten vervangen, maar het probleem keert terug. De batterij blijft alleen zitten als ik hem erin stop; geklemd hou en direct op slot draai, anders schiet hij er weer uit. Ik heb de hoop op een structurele oplossing al opgegeven.

De kwaliteit van de fiets zelf is ook slecht. Ik heb problemen gehad met de riem, remmen, trappers en zelfs met de bagagedrager (first-party, van Lekker Bikes zelf). De onderdelen zijn allen vervangen of deels vervangen. Ik bewaar de batterij altijd binnen, maar de fiets staat buiten. Als het koud weer is start de fiets niet eens.

De klantenservice is vaak wel ok. Maar idealiter hoef ik ze niet zo vaak te spreken. Ze denken wel mee en vervangen dingen binnen de garantie, maar uiteindelijk is het meer pappen en nathouden.

Ik kan de fiets dan ook zwaar afraden. Moest even bitchen...
En retour doen?

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:58
We zitten met een probleem...
Patient: Gazelle Bloom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK-y0Lvc7dJ8ivvrXoGjzN5XyTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2pXDaAK040gvs8GfviWxnqQ.jpg?f=fotoalbum_large
De vergrendelpen van het slot van de accu komt niet meer terug en de cilinder draait ook niet meer.
Ik heb voorzichtig al iets met grafietspray gespoten in de pen en in het slot/cilinder maar er gebeurt niets.
Als je op de sleutel kracht zet zie je dat de pen zich iets zet in de body.
Is dit een bekend probleem of moet ik de boel open maken?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:31
Vogels60 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:57:
[Afbeelding]
De vergrendelpen van het slot van de accu komt niet meer terug en de cilinder draait ook niet meer.
Ik heb voorzichtig al iets met grafietspray gespoten in de pen en in het slot/cilinder maar er gebeurt niets.
Hier hetzelfde gehad, slot vervangen onder garantie.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-03 10:20
Tommie12 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:04:
Amsterdam schijnt nu toch een regel gevonden te hebben om de fatbikes tegen te houden.
Alle fietsen met banden breder dan 7 cm worden verboden.

Zijn die banden dan echt zo breed?
En zouden er nu geen banden van 65mm op de markt komen?
Kan me moeilijk voor stellen dat iedereen met zo’n ding dat gaat dumpen?
Is al eerder gebeurt met de Kronan. Afwijkende banden maat en hupsakee uit het straatbeeld verdwenen. En dat zonder regels.Fatbikes moeten weg! Echter wat komt er voor terug?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• Netsplit
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:44
Vogels60 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:57:
[Afbeelding]
Het kapje kan eraf met de schroefjes/boutjes, dan komt het mechanisme bloot te liggen, misschien zit er vuil tussen, als het intern kapot is dan is dit natuurlijk gewoon garantie, maar meestal is dit wel op te lossen door even het kapje los te halen en te zien wat er aan de hand is. (Ik heb er reeds nog één vervangen)

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:16

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Ik heb een Gazelle Ultimate ebike, en hij is nu 2,5 jaar oud.
Ik gebruik em niet veel, nu pas 1400 km gelopen :)

Het viel me straks op dat de voorvork poten nogal roestig lijken.
Dat was een jaar geleden ook, maar dat bleek achteraf opgedroogd vet ofzoiets te zijn.

Maar wat ik nu zie lijk me toch sterk op gewoon roest.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGsunpx5qVjXiYPcLpklJP3pKTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S96fYNN307GNo5CPkuafezZg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1MRc405kdh07kMxwLBmB7xUlQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1axw6Nsez7uUhbc1PirN7ds.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OkgmLNVb80jFtsX8IwYdw33BYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05rGxYWHxmj9UXIqsQXPAbqc.jpg?f=fotoalbum_large

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Speedy_Gonzalez schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:34:

Dat was een jaar geleden ook, maar dat bleek achteraf opgedroogd vet ofzoiets te zijn.

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook een Gazelle Ultimate (nu 2 jaar bijna) en de voorvork roest als een malle ondanks dat hij binnen staat.

Je kan met een dunne roest borstel het er vrij eenvoudig afpoetsen. Komt helaas wel weer terug door vocht etc.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Netsplit
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:44
Speedy_Gonzalez schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:34:

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is inderdaad roest, komt veel voor.
Om het roest goed weg te poetsen raad ik aan om eerst WD40 op het opervlakte te spuiten. En dan met aluminiumfolie goed poetsen.

Let op dat eventuele schijfremmen niet geraakt worden door de nevel van de WD40. Deze tactiek geeft mij altijd het beste resultaat.

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:16

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

stin00 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:45:
[...]

Ik heb ook een Gazelle Ultimate (nu 2 jaar bijna) en de voorvork roest als een malle ondanks dat hij binnen staat.

Je kan met een dunne roest borstel het er vrij eenvoudig afpoetsen. Komt helaas wel weer terug door vocht etc.
Zou het een garantie geval kunnen zijn?

• stin00
  • Niet online
Speedy_Gonzalez schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:32:
[...]
Zou het een garantie geval kunnen zijn?
Nou ik heb roest op voorvorkvering, paar boutjes en de remschijf. Dat valt allemaal onder onderhoud, niet de garantie vrees ik :+

• Foxhill
Roest op een voorvork valt officieel niet onder garantie. Omdat je het met onderhoud voorkomt. Af en toe wordt er coulant gedaan. De vork op deze foto is al zo ver heen, verwacht daar niet te veel coulance.

We hebben een langere periode gehad waar er zout gestrooid is. Zout is het grootste probleem voor roest op fietsen.

De voorvorkpoten moeten altijd vettig zijn. Anders kunnen ze roesten. Ze roestvast maken is geen optie ivm gewicht en glijeigenschappen. Chromen vorkpoten roesten iets eerder dan de zwarte (geannodiseerde?).

Als er iets vluchtroest is verwijder je dat met wat staalwol. Niet met een staalborstel omdat je dan meer beschadigingen maakt. Vervolgens vet je de voorvork weer in. Dat doe je met zuurvrije vaseline. Als je niet anders hebt kan het wel een keer met kettingvet voor nood. Als er pitjes ingeroest zijn zoals op bovenstaande foto dan gaat dat niet meer. Dan beschadigd ook de afdichting en kun je ook roest in de vork verwachten. Uiteindelijk reageert de vork niet meer lekker en gaat ie vast zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 02-03-2026 21:05 ]

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-03 10:57
mv1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:19:
Als het goed is kan ik morgen mijn Cube Editor Hybrid ophalen. Hebben jullie tips voor een goede telefoonhouder?
Goedenavond,
Ik overweeg ook deze fiets. Voor mij belangrijk punt: is de frame-accu makkelijk uitneembaar zodat je hem binnen kunt opladen? Of opladen via laadpoort frame? (in dat laatste geval valt hij af).
En hoe bevalt de fiets na langere tijd?
Thanks voor de info!

• mv1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:41

mv1

gustavson schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Goedenavond,
Ik overweeg ook deze fiets. Voor mij belangrijk punt: is de frame-accu makkelijk uitneembaar zodat je hem binnen kunt opladen? Of opladen via laadpoort frame? (in dat laatste geval valt hij af).
En hoe bevalt de fiets na langere tijd?
Thanks voor de info!
Hi,

Dan denk ik dat de fiets voor je af gaat vallen. De accu is niet uitneembaar en is alleen op te laden via de laad poort in het frame.

Overigens een erg fijne fiets waar ik dagelijks nog met veel plezier op fiets, inmiddels 2121km mee gefietst in iets meer dan een jaar!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-03 10:57
mv1 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:45:
[...]

Hi,

Dan denk ik dat de fiets voor je af gaat vallen. De accu is niet uitneembaar en is alleen op te laden via de laad poort in het frame.

Overigens een erg fijne fiets waar ik dagelijks nog met veel plezier op fiets, inmiddels 2121km mee gefietst in iets meer dan een jaar!
Thanks voor de info! Het is hem toch geworden, de SLT FE variant. ik blijk op mijn werk in de bewaakte fietsstalling laadpuntjes te hebben! Proefrit was top, nu even afwachten. Hij is er over een week of 2.

• mv1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:41

mv1

gustavson schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Thanks voor de info! Het is hem toch geworden, de SLT FE variant. ik blijk op mijn werk in de bewaakte fietsstalling laadpuntjes te hebben! Proefrit was top, nu even afwachten. Hij is er over een week of 2.
Haha zo doe ik t ook, laad m op op werk en kan er dan wel een tijdje mee vooruit. Veel plezier er mee!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:10
Ik zit naar een nieuwe fiets te kijken voor woon werk verkeer.
Mijn ervaring met Cube is goed en ik ben fan van de sterke Bosch motoren.

Maar helaas zie ik dat de Cube Hybrid fietsen vanaf 2026 de accu naar onderin het frame hebben verplaatst, waardoor het uitnemen van de accu echt een stuk meer gehannis is (mijn mountainbike heeft ook zo’n accu onderin, wat een geklooi), dan wanneer de accu bovenin het frame zit. We laden thuis het liefst de accu binnen op ivm vrieskou in de fietsenschuur. Dus iedere dag bij thuiskomst de accu er uit halen is dan nodig. In de zomer zou er wel opgeladen kunnen worden in de schuur.

Iemand ervaring met deze nieuw accu locatie? Of tips voor een andere fiets richting de € 3.000 die een sterke motor heeft, grote accu capaciteit (600Wh +) en een goed bereikbare accu? Ik zie wat Giants staan in die range, maar ik ken hun motor systeem niet.

Nog een vraag: zijn er mensen die kinderen boven de 7 jaar ophalen met hun e-bike? Het is 15km naar huis fietsen dus het kindje kan zelf nog niet de hele tocht fietsen na school, het liefst zou ik haar af en toe gewoon achterop mee willen nemen. Maar alle bagage dragers zijn maar tot 28kg bedoelt. De enige andere optie die ik zie is een Longtail. Maar die kan je dan weer niet meenemen met de fietsendrager op vakantie. (We hebben al een bakfiets, maar de geometrie van Urban Arrow is echt bagger om 15km mee heen en dan weer terug te fietsen. :X )

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:46
Impstoker schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:54:

Maar helaas zie ik dat de Cube Hybrid fietsen vanaf 2026 de accu naar onderin het frame hebben verplaatst, waardoor het uitnemen van de accu echt een stuk meer gehannis is (mijn mountainbike heeft ook zo’n accu onderin, wat een geklooi), dan wanneer de accu bovenin het frame zit. We laden thuis het liefst de accu binnen op ivm vrieskou in de fietsenschuur. Dus iedere dag bij thuiskomst de accu er uit halen is dan nodig. In de zomer zou er wel opgeladen kunnen worden in de schuur.

Iemand ervaring met deze nieuw accu locatie? Of tips voor een andere fiets richting de € 3.000 die een sterke motor heeft, grote accu capaciteit (600Wh +) en een goed bereikbare accu? Ik zie wat Giants staan in die range, maar ik ken hun motor systeem niet.

Nog een vraag: zijn er mensen die kinderen boven de 7 jaar ophalen met hun e-bike? Het is 15km naar huis fietsen dus het kindje kan zelf nog niet de hele tocht fietsen na school, het liefst zou ik haar af en toe gewoon achterop mee willen nemen. Maar alle bagage dragers zijn maar tot 28kg bedoelt. De enige andere optie die ik zie is een Longtail. Maar die kan je dan weer niet meenemen met de fietsendrager op vakantie. (We hebben al een bakfiets, maar de geometrie van Urban Arrow is echt bagger om 15km mee heen en dan weer terug te fietsen. :X )
Ik denk dat je wat te bang bent voor de vrieskou. Onze fietsen slapen altijd in een tuinhok, en opladen doen we gewoon met de kabel aan de fiets.
Gaat goed hoor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:32
Ik heb van de week de blokjes van de Tektro schijfrem van het achterwiel vervangen. Exact dezelfde blokjes (Q10RS) gebruikt. Klauw en cilinder netjes schoongemaakt, en ook de schijf helemaal met isopropyl alcohol ontdaan van alle viezigheid. Klauw terug, alles weer perfect uitgelijnd en in gaan remmen. Dit door een keer of 20 van 25kmh hard af te remmen naar 5kmh. Tussenpozen van 30 seconden tot een minuut. Rem pakt goed en voelt stevig.

Het vreemde is alleen dat bij hard remmen de fiets prima vertraagd, en mooi consistent remt. Je voelt of hoort niks raars. Bij zacht remmen voel je de blokjes ook mooi slepen en voelt het consistent. Alleen als je op halve kracht daar tussenin remt dan merk je een soort van schokken, en hoor je soms ook lichte piepjes gelijk aan het schokken.

Heb de klauw en blokjes gecontroleerd. Deze zitten goed vast en de schijf loopt nog mooi vrij.

Kan iemand dit verklaren? Is het iets dat simpelweg met gebruik gaat slijten (aangezien het wel de oude schijf is)?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:22

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Tern heeft naast hun long tail fietsen ook de HSD, NBD en Quick Haul voor één passagier. Tern gebruikt ook het Bosch systeem. Het zijn wel echte stadsfietsen, misschien zijn er voor langere afstanden betere opties.

Je ziet ook vaak meerdere mensen op fatbikes... :X

[ Voor 3% gewijzigd door Johnny op 10-03-2026 15:54 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Ik weet niet zeker, maar bagagedrager is gekeurd tot 28KG, een hogere gewicht-keuring is een heel andere opbouw(duurder).
Misschien dat @Tommie12 en @Foxhill Dat kunnen zeggen of je op je bagagedrager een kind van 7 jaar kunt meenemen.

• Foxhill
Arjantje72 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Ik weet niet zeker, maar bagagedrager is gekeurd tot 28KG, een hogere gewicht-keuring is een heel andere opbouw(duurder).
Misschien dat @Tommie12 en @Foxhill Dat kunnen zeggen of je op je bagagedrager een kind van 7 jaar kunt meenemen.
Het zal wel een keer goed gaan als je meer dan het gekeurde gewicht op de bagagedrager pakt. Maar het is er niet voor gemaakt. Waarschijnlijk zijn het holle stangen. Ik had afgelopen week nog een afgeknapte bagagedrager in de werkplaats. En ook het maximale gewicht van de achtervelg kun je nog wel eens overheen gaan.

Misschien is een Bobike Junior met frame bevestig een idee. En dan een fiets nemen met een erg stevige velg, of het voor lief nemen als je de velg een keer moet vervangen.

Of een Velo de Vile SEB Pro met de dubbel lange bagagedrager. Dan heb je een gewone lengte fiets, een hele stevige velg, en een bagagedrager die meer gewicht mag hebben. Als je hem in de configurator niet ziet staan probeer dan even het frame type te wijzigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 10-03-2026 17:10 ]

• Tommie12
Arjantje72 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Kijk, de boel is gekeurd tot 28kg.
Met 30kg verwacht ik niet dat die direct gaat afbreken, en misschien kan 35kg ook nog, maar niemand gaat dat officieel goedkeuren of vrijgeven...

Als alternatief heb je dan ofwel de cargobike, ofwel de 'gekoppelde fiets'.
Hier zie je wat voorbeelden van die 'gekoppelde fietsen'. Geen idee of dat doenbaar is voor een afstand van 5-10km, ik heb er echt geen ervaring mee en weet ook niet of het iets veilig is. Je ziet het amper op straat.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Waren die fietsen van "vroeger"zoveel steviger dan?
Heb in mijn schooltijd(ben van '72 :) )vaker klasgenoten meegenomen achter op de fiets, of andersom ;)

Dan kan hij dus beter een kinderzitje achterop monteren?

• Mad_Manic
  • Laatst online: 15:09
Arjantje72 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:45:
Heb in mijn schooltijd(ben van '72 :) )vaker klasgenoten meegenomen achter op de fiets, of andersom ;)

In mijn jaren 80 tijd waren de frames van staal ipv aluminium

• Foxhill
Arjantje72 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:45:

Toen had je stalen velgen. Bagagedragers waren toen van staal, en bogen zeker wel door. En als je dat net zo regelmatig deed als een vader zijn kinderen achterop nam, dan had je net zo goed spul kapot.

• Impstoker
Foxhill schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Het zal wel een keer goed gaan als je meer dan het gekeurde gewicht op de bagagedrager pakt. Maar het is er niet voor gemaakt. Waarschijnlijk zijn het holle stangen. Ik had afgelopen week nog een afgeknapte bagagedrager in de werkplaats. En ook het maximale gewicht van de achtervelg kun je nog wel eens overheen gaan.

Misschien is een Bobike Junior met frame bevestig een idee. En dan een fiets nemen met een erg stevige velg, of het voor lief nemen als je de velg een keer moet vervangen.

Of een Velo de Vile SEB Pro met de dubbel lange bagagedrager. Dan heb je een gewone lengte fiets, een hele stevige velg, en een bagagedrager die meer gewicht mag hebben. Als je hem in de configurator niet ziet staan probeer dan even het frame type te wijzigen.
Die Velo De Vile SEB Pro is echt een goede tip, mooie stevige optie voor de bagagedrager. Maar met de juiste accu maat en wat andere specs zit je dan wel flink aan de prijs. € 4.200. 8)7 Maar dan is het de komende jaren wel prettig het kindje vervoeren met de fiets. Ik ga er even goed over nadenken. Dankjewel voor de suggestie!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
[...]

En daar ben ik ook achter gekomen. Mijn Gazelle Ultimate heeft Ryde Dutch velgen en die kunnen heel veel hebben en zijn zeer stijf. In de bijna 5 jaar dat ik de fiets heb, nul gebroken spaken en nul verbuiging tijdens belasting. Ik weeg 108 kilo en die velg houdt mijn gewicht prima. Een stevige velg zou eigenlijk de basis moeten zijn van elk zichzelf respecterend fietsmerk.

• Foxhill
jimh307 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:33:
[...]

En daar ben ik ook achter gekomen. Mijn Gazelle Ultimate heeft Ryde Dutch velgen en die kunnen heel veel hebben en zijn zeer stijf. In de bijna 5 jaar dat ik de fiets heb, nul gebroken spaken en nul verbuiging tijdens belasting. Ik weeg 108 kilo en die velg houdt mijn gewicht prima. Een stevige velg zou eigenlijk de basis moeten zijn van elk zichzelf respecterend fietsmerk.
Maximale systeemgewicht (fiets + fietser + bepakking) bij een Ryde Dutch 19 is zo’n 130kg. Bij een Ryde Andra 20 is dat meer dan 200kg. Dus waar houdt het op? Wat moet de standaard zijn? Waarom die velg er niet standaard in? Waarom niet standaard leren handvatten? Waarom niet standaard 80 Lux koplamp?

Ik schrijf het wat uitdagend op. Ik weet van fabrikanten die een kwalitatief goede Bosch fiets voor onder de ~€2500 aanbieden dat dit alleen mogelijk is door her en der nog te besparen. Dus alle begrip dat daar een velg in kan zitten die na 10.000km op is. Ik ben het met je eens dat in een fiets van +€3500 een dergelijke velg als de jouwe gebruikt zou moeten worden.

Er is tegenwoordig gelukkig al meer aandacht voor. Systeemgewicht staat vaker in de specificaties, merken monteren betere velgen, en er zijn steeds meer merken die een model(lijn) bieden met componenten die meer belasting aankunnen.

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:33
bij een Ryde Andra 20 is dat meer dan 200kg.

Goh die velgen heb ik onder mijn Stella Morena Premium FI . Toch nog goei spul gebruikt bij Stella dus. :)

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:11:
[...]
Maximale systeemgewicht (fiets + fietser + bepakking) bij een Ryde Dutch 19 is zo’n 130kg. Bij een Ryde Andra 20 is dat meer dan 200kg. Dus waar houdt het op?
[...]
Dus alle begrip dat daar een velg in kan zitten die na 10.000km op is. Ik ben het met je eens dat in een fiets van +€3500 een dergelijke velg als de jouwe gebruikt zou moeten worden.

Er is tegenwoordig gelukkig al meer aandacht voor. Systeemgewicht staat vaker in de specificaties, merken monteren betere velgen, en er zijn steeds meer merken die een model(lijn) bieden met componenten die meer belasting aankunnen.
Het houdt op als een gemiddelde Nederlander jaren kan fietsen zonder dat hij/zij zich zorgen moet maken over zo iets futiels zoals een velg. Ryde maakt goede velgen en Gazelle gebruikt ze zelfs bij hun goedkopere exemplaren. Mijn vorige e-bike had velgen van (ongeveer) papier en dat was ook een fiets van 3500 euro. Mijn mening is dat een stijve velg een e-bike breekt of maakt. Ook moet een fiets in Nederland tegen een stootje kunnen zoals storm tegen, hobbelige fietspaden en een ruig gebruik (tieners).

• Tommie12
GeorgeBfast schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:46:
bij een Ryde Andra 20 is dat meer dan 200kg.

Goh die velgen heb ik onder mijn Stella Morena Premium FI . Toch nog goei spul gebruikt bij Stella dus. :)
Het is dan ook een "premium" fiets hé, dat schrijven ze zelf. _/-\o_

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:02:
[...]

Het houdt op als een gemiddelde Nederlander jaren kan fietsen zonder dat hij/zij zich zorgen moet maken over zo iets futiels zoals een velg. Ryde maakt goede velgen en Gazelle gebruikt ze zelfs bij hun goedkopere exemplaren. Mijn vorige e-bike had velgen van (ongeveer) papier en dat was ook een fiets van 3500 euro. Mijn mening is dat een stijve velg een e-bike breekt of maakt. Ook moet een fiets in Nederland tegen een stootje kunnen zoals storm tegen, hobbelige fietspaden en een ruig gebruik (tieners).
Maar voor de gemiddelde fietser is een velg toch bijna nooit een probleem.
Met velgremmen had je nog wel eens een doorgesleten velg, of een 'kap' in de velg voelde je bij elke remming, maar met schijfremmen ...
Natuurlijk, als spaken beginnen te breken, dan is er iets mis, maar heb het zelf nooit mee gemaakt.

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:57:
[...]

Maar voor de gemiddelde fietser is een velg toch bijna nooit een probleem.
Met velgremmen had je nog wel eens een doorgesleten velg, of een 'kap' in de velg voelde je bij elke remming, maar met schijfremmen ...
Natuurlijk, als spaken beginnen te breken, dan is er iets mis, maar heb het zelf nooit mee gemaakt.
Ik snap je punt, maar ik denk dat het vaker een probleem is dan je vermoedt. Het zal doorgaans geen heikel punt zijn als je maar perfect weet te spaken en een lager totaalgewicht hebt. Echter short het daar wel eens aan en ook de omgeving speelt een rol. Heb je veel slechte fietspaden dan is een stijve velg echt wel in het voordeel ;)

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:48
Sinds deze week een Tenways CGO600Pro.
Rijdt heerlijk in PAS1 haal ik gemakkelijk 26/27 km per uur, het leuke is als ik de ondersteuning uitzet merk ik totaal geen verschil en ga ik nog net zo hard.

Het grote voordeel is op snelheid komen, heuveltjes oprijden en tegenwind, voor de rest is het een kwestie van cadence vasthouden, ik had verwacht dat een ebike voor luie mensen was, maar het is nog steeds een flinke workout op lange afstanden, voelt zeer vergelijkbaar met mijn racefiets waar ik eigenlijk altijd zone2 rond de 32/33km per uur fietste, alleen zonder aero houding.

Ben positief verast dat het ondanks ondersteuning nog steeds als echt fietsen aanvoelt, ik kom nog steeds aan met een bezwete rug, ik zou lage cadence kunnen rijden en nog steeds 25km per uur fietsen maar dat vind ik eerlijk gezegd niet voor mij.

Ik ga tevens wel kijken voor een grotere sprocket+v-snaar om de cadence iets naar beneden te schroeven en meer snelheid te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door EzraTweaked op 11-03-2026 16:30 ]

• siddharth
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-03 10:40
Hello All,
Sorry for english as my Dutch is quite poor at this stage.
I am looking to buy a new ebike, the bike store near me only has advanced and gazelle bikes on sale and have a larger discount on the advanced bikes. I checked past comments on this forum for advanced bikes and the last few comments were discussing how this company has gone bankrupt. I wanted to check with you guys if it would be a bad decision to buy a bike from this company now? in this store, these are the only bikes with 4 years warranty on battery and the motor, rest all have a 2 year warranty.
Apart form this, my needs are to have ebike for normal city use around eindhoven area. I would like to have as low maintanence as possible, I am not too handy of doing maintanence by myself. So I am not sure if buying online makes sense, I dont know how the logistics will work if i need to get the bike repaired on an online purchase.
Other advice on bikes or general approach to this purchase is also appreciated. This will be my first ebike purchase.!

[ Voor 6% gewijzigd door siddharth op 12-03-2026 10:34 . Reden: adding additional context ]

• Tommie12
siddharth schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:30:
Hello All,
Sorry for english as my Dutch is quite poor at this stage.
I am looking to buy a new ebike, the bike store near me only has advanced and gazelle bikes on sale and have a larger discount on the advanced bikes. I checked past comments on this forum for advanced bikes and the last few comments were discussing how this company has gone bankrupt. I wanted to check with you guys if it would be a bad decision to buy a bike from this company now? in this store, these are the only bikes with 4 years warranty on battery and the motor, rest all have a 2 year warranty.
Apart form this, my needs are to have ebike for normal city use around eindhoven area. I would like to have as low maintanence as possible, I am not too handy of doing maintanence by myself. So I am not sure if buying online makes sense, I dont know how the logistics will work if i need to get the bike repaired on an online purchase.
Other advice on bikes or general approach to this purchase is also appreciated. This will be my first ebike purchase.!
I did not check all models, but some are at least equipped with a Bosh motor, and they use the well known main components from Gates, Shimano etc.
It simply means that even if advanced goes bankrupt, you can still find parts and service for these bikes at the usual bike workshops.
I would not avoid them if the price is correct, and if they fit to your size and expectations.

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-03 06:19
Heeft er iemand hier ervaring met het ombouwen van een Gazelle fiets (Orange C7+) met een Bafang BBS systeem?

Ik ben online wat info tegengekomen (maar niet heel uitgebreid) dat er voor Gazelle fietsen vaak extra aanpassingen benodigd zijn.

Op Aliexpress kwam ik deze prijs tegen voor een motor en batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SiTUgq2VDJfh3XugUCpjbOs-oo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4nXqp9kdzmP050QHNwWUL1Jf.png?f=user_large
Ligt het aan mij, of is deze prijs niet te goed om waar te zijn? Kan ik nog een addertje in de vorm van extra kosten verwachten?

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 23:27
Rudyy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:21:
...ombouwen van een Gazelle fiets (Orange C7+) met een Bafang BBS ....

Ik ben online wat info tegengekomen (maar niet heel uitgebreid) dat er voor Gazelle fietsen vaak extra aanpassingen benodigd zijn.

.... deze prijs tegen voor een motor en batterij:
....
Ligt het aan mij, of is deze prijs niet te goed om waar te zijn? Kan ik nog een addertje in de vorm van extra kosten verwachten?
Wel het ombouwen met een bracket middenmotor, maar niet specifiek Gazelle.
Helaas kan ik de C7+ alleen op afbeeldingen vinden waar de kettingkast het frame deels afdekt, maar als ik dit zo moet beoordelen lijkt de onderzijde niet de traditionele framevorm te hebben.
Moderne fietsframes kunnen een afwijkende maat hebben bij de trapas mbt vorm, diameter, breedte en wanddikte. Ook de vorm van de achtervork en/of de kabeldoorvoer kan soms van invloed zijn of in de weg zitten.
Je plaatst de motor nl ipv het trapaslager, nadat je de oude trapas en lager hebt verwijdert. Iets wat soms niet eenvoudig lukt.
De framemaat die de motor verwacht is 68-73mm breed, binnendiameter 30-33mm.
Misschien heb je iets aan deze tips
Voordat ik enige aankoop ging doen, ben ik eea gaan bekijken en opmeten om te beoordelen of de motor zou passen.
Na het omleiden van rem/versnelling kabels en weghalen van bramen aan de binnenzijde van de bottom bracket paste de motor.

Mbt je opmerking over prijzen.
Voor een BBS type is dit een normale prijs bij PSW. Je kunt er ook rechtstreeks in Duitsland bestellen. De prijs is incl. levering.
Het addertje is dat er eventueel verzendkosten bijkomen als de opties die je kiest niet uit Duitsland kunnen komen.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 13-03-2026 09:34 ]

• Impstoker
[...]

Ik wilde even laten weten dat we ondertussen een proefrit hebben gedaan op een Velo de Vile SEB Pro bij fietswereld Dittrich in Harkstede. Allereerst wil ik even zeggen dat ik echt blij verrast was over de kennis en kunde van Bas die ons daar geholpen heeft. Die vroeg even uit waar we de fiets voor willen gebruiken en wat onze voorkeuren zijn. Verder kon hij heel goed uitleggen wat de voor en nadelen zijn van alle opties. (We gingen om even te kijken ook even langs Broekhuis fietsen om een Cube Kathmandu uit te proberen, het lijkt wel alsof het personeel daar geen zin heeft om een fiets te verkopen. Ze zijn heel passief :X , geven wel antwoord als je wat vraagt maar zijn niet actief aan het meedenken, laat staan met opties komen.) Een totaal andere beleving bij Dittrich, echt hulde. _/-\o_

Want jemig Velo de Ville heeft nogal een configuratie tool online staan zeg. Je kan echt zo veel dingen kiezen. Ze hadden een versie in de winkel met een 5-speed interne hub versnelling, en ondanks dat je dan minder keuze hebt in je cadans tijdens het fietsen is het wel echt heel relaxt qua onderhoud en op en neer schakelen. _/-\o_

Er zit een bak vermogen in de nieuwe Bosch Performance PX motoren, en dat combineren we dan met een 800Wh accu. Immers willen we jaren lang kunnen fietsen met een kindje van +- 30 kg + wat bagage. Als we dan de degradatie van de accu meerekenen is dat de beste optie. We configureren online de ideale fiets zoals wij hem graag willen, en dan maken we een afspraak in de winkel en lopen zij de hele configuratie nog even met ons door en kunnen we evt custom aanpassingen bespreken.
En dan is het een paar weken wachten op de nieuwe fiets.

Dankjewel @Foxhill voor de tip. Het is precies wat we zoeken. Een degelijke recht op zittende fiets, met versterkte achterkant voor een kindje, met een fijne Bosch motor. En toch gewoon een normale maat voor op de fietsendrager. (Hij is wel zwaarder maar we hebben een serieuze fietsendrager dus dat komt goed.)

• Foxhill
Impstoker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Ik wilde even laten weten dat we ondertussen een proefrit hebben gedaan op een Velo de Vile SEB Pro bij fietswereld Dittrich in Harkstede. Allereerst wil ik even zeggen dat ik echt blij verrast was over de kennis en kunde van Bas die ons daar geholpen heeft. Die vroeg even uit waar we de fiets voor willen gebruiken en wat onze voorkeuren zijn. Verder kon hij heel goed uitleggen wat de voor en nadelen zijn van alle opties. (We gingen om even te kijken ook even langs Broekhuis fietsen om een Cube Kathmandu uit te proberen, het lijkt wel alsof het personeel daar geen zin heeft om een fiets te verkopen. Ze zijn heel passief :X , geven wel antwoord als je wat vraagt maar zijn niet actief aan het meedenken, laat staan met opties komen.) Een totaal andere beleving bij Dittrich, echt hulde. _/-\o_

Want jemig Velo de Ville heeft nogal een configuratie tool online staan zeg. Je kan echt zo veel dingen kiezen. Ze hadden een versie in de winkel met een 5-speed interne hub versnelling, en ondanks dat je dan minder keuze hebt in je cadans tijdens het fietsen is het wel echt heel relaxt qua onderhoud en op en neer schakelen. _/-\o_

Er zit een bak vermogen in de nieuwe Bosch Performance PX motoren, en dat combineren we dan met een 800Wh accu. Immers willen we jaren lang kunnen fietsen met een kindje van +- 30 kg + wat bagage. Als we dan de degradatie van de accu meerekenen is dat de beste optie. We configureren online de ideale fiets zoals wij hem graag willen, en dan maken we een afspraak in de winkel en lopen zij de hele configuratie nog even met ons door en kunnen we evt custom aanpassingen bespreken.
En dan is het een paar weken wachten op de nieuwe fiets.

Dankjewel @Foxhill voor de tip. Het is precies wat we zoeken. Een degelijke recht op zittende fiets, met versterkte achterkant voor een kindje, met een fijne Bosch motor. En toch gewoon een normale maat voor op de fietsendrager. (Hij is wel zwaarder maar we hebben een serieuze fietsendrager dus dat komt goed.)
Ga je geen spijt van krijgen. Topfiets. Welke kleur neem je?

• DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:34
Keuzestress… Gisteren op 2 prachtige modellen proefgereden maar ik kom er lastig uit. Steekt er voor jullie duidelijk eentje boven uit of zal je aan beide geen bult vallen?

Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800

+ Zeer nette prijs (€3299)
+ Bosch PX motor
+ 800 watt accu
+ Nexus 5
+ Fijn breed stuur
+ Stil
+ Goede ergonomie

- Wat rommelige cockpit (kabels)
- Accu aan onderzijde buis, lastig bereikbaar
- Verlichting
- Ietsje korter dan Dutch ID (bovenbuis - 1,5 cm)

https://www.cube.eu/nl-nl...-charcoal-n-chrome/111400

Dutch ID Maze

+ Oog wil ook wat; mooi frame
+ Afwerking, degelijke spatborden etc
+ Stuurpen / kabelintegratie
+ Accu aan bovenzijde buis
+ Betere verlichting
+ Frame is ietsjes groter tov de Cube
+ Lichter in gewicht

- Bosch Performance Line motor (60 nm)
- Accu 400 watt
- Smal gebogen stuur, kleine handvatten
- Alfine 8 (maakt duidelijk meer geluid, ratelt)
- Schakelpadels zitten in de weg (grote handen)
- Relatief duur (€3999)

https://dutch-id.nl/fietsen/Maze/

Ik haal specifiek de grote van het frame van beide fietsen aan, dit omdat ik behoorlijk lang ben. Op een Gazelle Ultimate kom ik bijvoorbeeld totaal niet weg.

Wie heeft raad? :)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:59
DeLongie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:58:
Ik haal specifiek de grote van het frame van beide fietsen aan, dit omdat ik behoorlijk lang ben. Op een Gazelle Ultimate kom ik bijvoorbeeld totaal niet weg.
Er is een Gazelle Ultimate C5+ met een framemaat van 65cm. Dat is (ruim gemeten) geschikt voor personen tot 2.02 meter. Persoonlijk vind ik de Gazelle fietsen wel altijd mooi afgewerkt met kwaliteitsonderdelen en je kunt zien dat over alles is nagedacht. Plus dat de lak mooi blijft en dat bijna alles met RVS moeren en bouten is afgemonteerd. In ons klimaat belangrijk wat andere fabrikanten wel 'ns vergeten met snel roesten als gevolg. Het kan zijn dat ik bevooroordeeld ben, ik heb een tijdje bij Gazelle gewerkt, maar ik rij mijn hele leven al op Gazelle fietsen en nog steeds tevreden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DeLongie
Yaksa schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Er is een Gazelle Ultimate C5+ met een framemaat van 65cm. Dat is (ruim gemeten) geschikt voor personen tot 2.02 meter. Persoonlijk vind ik de Gazelle fietsen wel altijd mooi afgewerkt met kwaliteitsonderdelen en je kunt zien dat over alles is nagedacht. Plus dat de lak mooi blijft en dat bijna alles met RVS moeren en bouten is afgemonteerd. In ons klimaat belangrijk wat andere fabrikanten wel 'ns vergeten met snel roesten als gevolg. Het kan zijn dat ik bevooroordeeld ben, ik heb een tijdje bij Gazelle gewerkt, maar ik rij mijn hele leven al op Gazelle fietsen en nog steeds tevreden.
Ja die bedoelde ik, of het was de C380 maar naar mijn weten hebben ze beide hetzelfde frame.
Hoogte natuurlijk dikke prima met 65 cm maar een ernstig stuk korter van bovenbuis dan een Cube of Dutch ID.

• Yaksa
DeLongie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:50:
[...]Ja die bedoelde ik, of het was de C380 maar naar mijn weten hebben ze beide hetzelfde frame.
Hoogte natuurlijk dikke prima met 65 cm maar een ernstig stuk korter van bovenbuis dan een Cube of Dutch ID.
Dat kun je zo niet stellen. De framehoogte wordt gemeten vanaf het midden van de trapas tot aan de bovenkant van de buis waar de zadelpen uit het frame komt. Wanneer een fabrikant adverteert met een framehoogte van 65cm dan zou dat zou bij elk merk gelijk moeten zijn.
Overigens kun je ook nog veel doen met de hoogte en stand van het zadel en het stuur.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Foxhill
Yaksa schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Dat kun je zo niet stellen. De framehoogte wordt gemeten vanaf het midden van de trapas tot aan de bovenkant van de buis waar de zadelpen uit het frame komt. Wanneer een fabrikant adverteert met een framehoogte van 65cm dan zou dat zou bij elk merk gelijk moeten zijn.
Overigens kun je ook nog veel doen met de hoogte en stand van het zadel en het stuur.
De lengte van stuur tot zadel is wel verschillend. En die is minder lang, dus een korte fiets, bij Gazelle en Sparta/Batavus/Koga ten opzichte van Dutch ID, Victoria, VdV, etc.

Met 2m lengte zit je beter op een 60cm Flyer dan op een 65cm Gazelle.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 15-03-2026 17:07 ]

• Yaksa
Foxhill schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:06:
[...]De lengte van stuur tot zadel is wel verschillend. En die is minder lang, dus een korte fiets, bij Gazelle en Sparta/Batavus/Koga ten opzichte van Dutch ID, Victoria, VdV, etc.
Met 2m lengte zit je beter op een 60cm Flyer dan op een 65cm Gazelle.
Ook dat kun je zo niet stellen, zowat alle fabrikanten (ook Gazelle en Batavus) maken modellen die niet 'kort' zijn. Heeft ook met ergonomie te maken trouwens. Het beste kun je naar een goede rijwielhandelaar gaan die bij jou de maten neemt, die instelt op een pasframe en vervolgens gaat kijken wat het beste zit. Vervolgens kijken welk model (en hoogte) fiets het best bij jouw lichaam past.
Ennuh, zowel stuur als zadel zijn tegenwoordig (bij de luxere modellen) ook naar voren of naar achteren te stellen

[ Voor 7% gewijzigd door Yaksa op 15-03-2026 17:17 ]

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-03 06:19
elinx schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:23:
[...]
Wel het ombouwen met een bracket middenmotor, maar niet specifiek Gazelle.
Helaas kan ik de C7+ alleen op afbeeldingen vinden waar de kettingkast het frame deels afdekt, maar als ik dit zo moet beoordelen lijkt de onderzijde niet de traditionele framevorm te hebben.
Moderne fietsframes kunnen een afwijkende maat hebben bij de trapas mbt vorm, diameter, breedte en wanddikte. Ook de vorm van de achtervork en/of de kabeldoorvoer kan soms van invloed zijn of in de weg zitten.
Je plaatst de motor nl ipv het trapaslager, nadat je de oude trapas en lager hebt verwijdert. Iets wat soms niet eenvoudig lukt.
De framemaat die de motor verwacht is 68-73mm breed, binnendiameter 30-33mm.
Misschien heb je iets aan deze tips
Voordat ik enige aankoop ging doen, ben ik eea gaan bekijken en opmeten om te beoordelen of de motor zou passen.
Na het omleiden van rem/versnelling kabels en weghalen van bramen aan de binnenzijde van de bottom bracket paste de motor.

Mbt je opmerking over prijzen.
Voor een BBS type is dit een normale prijs bij PSW. Je kunt er ook rechtstreeks in Duitsland bestellen. De prijs is incl. levering.
Het addertje is dat er eventueel verzendkosten bijkomen als de opties die je kiest niet uit Duitsland kunnen komen.
Bedankt voor je reactie, ik heb in ieder geval de pedalen er even afgehaald. Dit lijkt toch wel volgens de standaard te zijn die de BBS02 motor nodig heeft geloof ik?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7M1xJ0LgdfwWXO_UuwEDQ7Eawk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxGgjTuT3l0tQJsWthzdxE9o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBY3tI2uvo9lPk_dTW5XqQhtsXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwDEPEYiHHOINs8eDX1Jjrva.jpg?f=fotoalbum_large

Qua breedte kan ik het nog niet exact opmeten, maar het lijkt zo'n 7cm te zijn.

• elinx
Rudyy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik heb in ieder geval de pedalen er even afgehaald. Dit lijkt toch wel volgens de standaard te zijn die de BBS02 motor nodig heeft geloof ik?[.....

Qua breedte kan ik het nog niet exact opmeten, maar het lijkt zo'n 7cm te zijn.
Eea lijkt redelijk standaard te zijn. Wat ik niet helemaal kan beoordelen hoe de achtervork gevormd is en hoe de kabeldoorvoer onder de trapas is. (zie ook de eerder gelinkte tips )
Voor de fietsstandaard en kettingkast zal je een andere oplossing moeten vinden. Eventueel de kettingkast aanpassen (op maat zagen) kan misschien ook. Ook zal waarschijnlijk je oude ketting niet passen.

• Foxhill
Yaksa schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:15:
[...]

Ook dat kun je zo niet stellen, zowat alle fabrikanten (ook Gazelle en Batavus) maken modellen die niet 'kort' zijn. Heeft ook met ergonomie te maken trouwens. Het beste kun je naar een goede rijwielhandelaar gaan die bij jou de maten neemt, die instelt op een pasframe en vervolgens gaat kijken wat het beste zit. Vervolgens kijken welk model (en hoogte) fiets het best bij jouw lichaam past.
Ennuh, zowel stuur als zadel zijn tegenwoordig (bij de luxere modellen) ook naar voren of naar achteren te stellen
Ik ben een rijwielhandelaar. En ik kan dat wel zo stellen.

Ook na verstellen van het stuur blijft de houding van een Gazelle anders dan op een Flyer. Over alle stads-/trekking-modellen heen. Merken kiezen ook een bepaalde geometrie die bij ze past. Die van Gazelle en Flyer neem ik als voorbeeld omdat het bijna elkaars uitersten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Foxhill op 15-03-2026 21:18 ]

• Yaksa
Foxhill schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:16:
[...]Ik ben een rijwielhandelaar. En ik kan dat wel zo stellen.
Ook na verstellen van het stuur blijft de houding van een Gazelle anders dan op een Flyer. Over alle stads-/trekking-modellen heen. Merken kiezen ook een bepaalde geometrie die bij ze past. Die van Gazelle en Flyer neem ik als voorbeeld omdat het bijna elkaars uitersten zijn.
Waar ik op doelde is dat je nog wel het e.e.a. kunt aanpassen aan dat 'korte'. Zo kun je sommige zadels horizontaal schuiven en je kunt (soms) de zadelstrop ook omdraaien om nog weer een paar cm te winnen.
En ik kan het weten als zoon van een fietsenmaker. Mensen zouden een fiets moeten kiezen die qua geometrie bij hun lichaam past. Niet de geometrie volgen die fabrikanten leuk vinden. Kijk 'ns naar profwielrenners, die hebben een fiets die tot op de millimeter aan hun lichaam is aangepast.

• Tommie12
Yaksa schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:45:
[...]
Kijk 'ns naar profwielrenners, die hebben een fiets die tot op de millimeter aan hun lichaam is aangepast.
Ik ben niet zeker of dat het geval is voor alle wielrenners.
Bij de grote merken als Canyon, Pinarello etc gebeurt bv bikefitting op basis van de standaardmaten.

Er zijn wel echte custommerken waar het frame helemaal op maat in elkaar gelijmd wordt, maar dat is met carbon een pak exotischer geworden tov de tijd van fietsen lassen uit ALU of Staal.

• Impstoker
Foxhill schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Ga je geen spijt van krijgen. Topfiets. Welke kleur neem je?
Petrol Blue, mooie kleur, en op het moment gratis.

• Impstoker
DeLongie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:58:
Keuzestress… Gisteren op 2 prachtige modellen proefgereden maar ik kom er lastig uit. Steekt er voor jullie duidelijk eentje boven uit of zal je aan beide geen bult vallen?

Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800

+ Zeer nette prijs (€3299)
+ Bosch PX motor
+ 800 watt accu
+ Nexus 5
+ Fijn breed stuur
+ Stil
+ Goede ergonomie

- Wat rommelige cockpit (kabels)
- Accu aan onderzijde buis, lastig bereikbaar
- Verlichting
- Ietsje korter dan Dutch ID (bovenbuis - 1,5 cm)

https://www.cube.eu/nl-nl...-charcoal-n-chrome/111400

Dutch ID Maze

+ Oog wil ook wat; mooi frame
+ Afwerking, degelijke spatborden etc
+ Stuurpen / kabelintegratie
+ Accu aan bovenzijde buis
+ Betere verlichting
+ Frame is ietsjes groter tov de Cube
+ Lichter in gewicht

- Bosch Performance Line motor (60 nm)
- Accu 400 watt
- Smal gebogen stuur, kleine handvatten
- Alfine 8 (maakt duidelijk meer geluid, ratelt)
- Schakelpadels zitten in de weg (grote handen)
- Relatief duur (€3999)

https://dutch-id.nl/fietsen/Maze/

Ik weet niet wat je afstanden zijn, maar er zit echt een heel groot verschil tussen 800Wh en 400Wh.
Als je bedenkt dat een accu 5 tot 10% degradatie per jaar heeft (afhankelijk van gebruik, en hoe vaak je oplaad en of je in warm huis of koude schuur oplaadt enz). Dan hou je na een paar jaar met 400Wh niet heel veel meer over. Als je die fiets koopt voor de komende 5 tot 10 jaar, dan mag je na 4 jaar ofzo weer een nieuwe accu kopen, of hem laten reviseren. Dat is prijzig.
Ik zou sowieso voor de Cube gaan: grote accu, sterke stille motor, fijne versnellingsnaaf.

• DeLongie
Impstoker schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:12:
[...]

Ik weet niet wat je afstanden zijn, maar er zit echt een heel groot verschil tussen 800Wh en 400Wh.
Als je bedenkt dat een accu 5 tot 10% degradatie per jaar heeft (afhankelijk van gebruik, en hoe vaak je oplaad en of je in warm huis of koude schuur oplaadt enz). Dan hou je na een paar jaar met 400Wh niet heel veel meer over. Als je die fiets koopt voor de komende 5 tot 10 jaar, dan mag je na 4 jaar ofzo weer een nieuwe accu kopen, of hem laten reviseren. Dat is prijzig.
Ik zou sowieso voor de Cube gaan: grote accu, sterke stille motor, fijne versnellingsnaaf.
Tanx voor je feedback en leuk dat je ook de Nexus 5 aanhaalt. Die heeft ook duidelijk mijn voorkeur. Stiller dan de Alfine 8 en gripshift ipv shifters.

Nu nog een bikestore zien te vinden want puntje bij paaltje trokken 2 zaken zich terug mbt de beloofde korting.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:25

FreakNL

Well do ya punk?

In navolging van dit:
FreakNL in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
en dit:
FreakNL in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Ik heb van Batavus een hele nieuwe accu gekregen. Was ook een compleet ander model. Adapter/lader was ook anders (die kreeg ik er ook bij). Productiedatum van de nieuwe accu was 04/2025..

Fietsenmaker gaf ook aan dat er een probleem was met deze serie accu's. (wat anderen hier ook al schreven). Geen idee of zij nog een grote (bemiddelende) rol gespeeld hebben in de kosteloze vervanging verder.

Geen idee of we hier erg veel geluk mee hebben gehad ofzo.. Maar wel blij mee.. Fiets is naar zus van overleden familielid.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 16-03-2026 15:09 ]

• Yaksa
Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:24:
[...]Ik ben niet zeker of dat het geval is voor alle wielrenners.
Bij de grote merken als Canyon, Pinarello etc gebeurt bv bikefitting op basis van de standaardmaten.
Er zijn wel echte custommerken waar het frame helemaal op maat in elkaar gelijmd wordt, maar dat is met carbon een pak exotischer geworden tov de tijd van fietsen lassen uit ALU of Staal.
offtopic:
In de tijd dat ik bij Gazelle vakantiewerk deed (ergens in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw) had Gazelle een speciale race afdeling waar o.a. de op maat gemaakte frames voor de TI-Raleigh ploeg van Peter Post werden gemaakt. Toen werden er al heel speciale metaallegeringen gebruikt om de buizen van de frames zo licht, maar toch zo sterk mogelijk te maken. En die fietsjes voor de profrenners waren toen ook behoorlijk aan de prijs.

• DeLongie
Het is de Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800 geworden. Voor die prijs een onverslaanbaar pakket :)

• Tommie12
Vinden jullie niet dat bedrijven als Shimano en Enviolo wat stil staan als het gaat om ontwikkeling van naven etc?

Ik moet eerlijk zijn dat ik al langer de volgende dingen had verwacht:
- naven met 11 of 8 versnellingen die wel het koppel van ca 100 Nm aan kunnen zodat ze toch wat concurreren met Rohloff als je meer dan 5 versnellingen wil
- Enviolo met ofwel groter bereik of minder rendementsverlies

Kan natuurlijk zijn dat de motorenfabrikanten werken aan de integratie van de versnellingen in de motor. Daar heb ik buiten Pinion niks meer van gehoord.
Eigenlijk had ik zowel van Bosch, maar ook van Shimano verwacht dat ze ondertussen een motor met ingebouwde 5 of 8 versnellingsbakje zouden gelanceerd hebben zodat je met een gewoon simpel achterwiel verder kan en het systeem tegelijk robuuster en simpeler wordt.
Mij lijkt de innovatie wat stil te staan als het op de drijflijn aan komt.
Alle focus ging blijkbaar naar verbinding met je GSM, online data etc.. en net daar zit ik niet op te wachten. Wat kan mij een update van de motor schelen als ik bij aankoop tevreden ben.

Hoe zien jullie dit? Mis ik iets?

• Mad_Manic
Tommie12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:03:
Vinden jullie niet dat bedrijven als Shimano en Enviolo wat stil staan als het gaat om ontwikkeling van naven etc?

Ik moet eerlijk zijn dat ik al langer de volgende dingen had verwacht:
- naven met 11 of 8 versnellingen die wel het koppel van ca 100 Nm aan kunnen zodat ze toch wat concurreren met Rohloff als je meer dan 5 versnellingen wil
- Enviolo met ofwel groter bereik of minder rendementsverlies

Kan natuurlijk zijn dat de motorenfabrikanten werken aan de integratie van de versnellingen in de motor. Daar heb ik buiten Pinion niks meer van gehoord.
Eigenlijk had ik zowel van Bosch, maar ook van Shimano verwacht dat ze ondertussen een motor met ingebouwde 5 of 8 versnellingsbakje zouden gelanceerd hebben zodat je met een gewoon simpel achterwiel verder kan en het systeem tegelijk robuuster en simpeler wordt.
Mij lijkt de innovatie wat stil te staan als het op de drijflijn aan komt.
Alle focus ging blijkbaar naar verbinding met je GSM, online data etc.. en net daar zit ik niet op te wachten. Wat kan mij een update van de motor schelen als ik bij aankoop tevreden ben.

Hoe zien jullie dit? Mis ik iets?
Helemaal met je eens. En als toevoeging zie je de laatste jaren een gewichtstoename van fietsen en de motoren.
Mijn ervaringen met proefrijden van kwalitatief goede fietsen (Flyer, Kalkhoff) was dat het toch wel erg zwaar aan het worden is en ik een licht wenbaar gevoel mis.

Ik vind die Bosch SX motor die zich verkoopt als allerlichtste ebike motor daarom veelbelovend en zou dat graag in combinatie zien met lichte maar toch sterke/stijve frames met kleine batterijen met een hoge capaciteit. En natuurlijk ook kwalitatief duurzaam. Wellicht is de combinatie van al deze wensen nog te lastig te combineren in 1 fiets maar dat zou wat mij betreft de trend moeten zijn.

• Tommie12
Mad_Manic schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:46:
[...]

Helemaal met je eens. En als toevoeging zie je de laatste jaren een gewichtstoename van fietsen en de motoren.
Mijn ervaringen met proefrijden van kwalitatief goede fietsen (Flyer, Kalkhoff) was dat het toch wel erg zwaar aan het worden is en ik een licht wenbaar gevoel mis.

Ik vind die Bosch SX motor die zich verkoopt als allerlichtste ebike motor daarom veelbelovend en zou dat graag in combinatie zien met lichte maar toch sterke/stijve frames met kleine batterijen met een hoge capaciteit. En natuurlijk ook kwalitatief duurzaam. Wellicht is de combinatie van al deze wensen nog te lastig te combineren in 1 fiets maar dat zou wat mij betreft de trend moeten zijn.
Gewichtstoename zit vooral in batterij. 'Vroeger' was de standaard een 400 Wh batterij, en nu zie je meer en meer batterijen van 700 en 800 Wh. Dat scheelt.
En als je dan van die trapeziumvering onder je zadel wil en een luchtgeveerde vork, dan komt er weer 1-2 kg bij.
Ook bredere banden wegen meer dan smallere...

• Foxhill
Mad_Manic schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:46:
[...]

Is er wel. Flyer Gotour EL.

• Tacoos
  • Laatst online: 18:04

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:49:

Het is de Radon Relate 8.0 750 2024 geworden ...

[...]

Ik moest voor de verzekering van deze Radon een ART2 ringslot en aparte ART2 ketting gebruiken
Die laatste is een Abus Iven chain 8120 140 cm geworden endie weegt 2.6 kg: denk je dat die nog in zo'n SelleRoyal tasje past?
En mag dat tasje 2.6 kg dragen (dat kon ik niet in de specs vinden)?
Wie weet heeft iemand ooit nog iets aan deze info:
3 LBS-sen hadden geen geschikt zadeltasje, voor deze ketting moet dat een aardig volume hebben.

Zo kwam ik in eerste instantie uit bij Decathlon (niet ver van mijn werk), vanwege deze zadeltas met 2,5 liter inhoud
Maar die was
- en te klein
- en het materiaal voelde goedkoop, dun plastiekerig en niet stevig genoeg aan

Daarna gekozen voor de The Pack saddle bag 4 liter, omdat ik die online iets mooier vond dan de Ortlieb als voorgesteld door @Foxhill

Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kiWWjVnKIMdTvWtz3ujyZjlHS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXl2YMpe96CaBrUDlXNSvuvO.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is meer dat groot genoeg en een stuk steviger dan wat Decathlon had.
Jammer dat de klittenband op de strap bovenlangs te kort is om het tasje wat verder op rollen als ie niet vol is, dan zou het er nog wat netter uitzien denk ik.

Ook nog een vraag:
Volgens de Flow app had de fiets bij 200 km een service beurt moeten krijgen. Dat lijkt me erg snel?
Mijn LBS zegt dat ze dat normaal tussen 500 en 1000 km de fiets een keer nakijken.
Wat zou het doel zijn van deze beurt?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Mejust
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:53
Goede dag, ik ben in de markt voor een nieuwe elektrische fiets, en ben even op zoek naar wat meningen. Ik ben op zoek naar een fiets voor woon-werkverkeer, en de fiets kan zowel thuis als op het werk niet beschut van weer en wind gestald worden.

Hierdoor lijkt het me van belang dat er een riemaandrijving gaat zijn, maar dit lijkt de prijs erg op te drijven. Ik vind het niet zomaar naar mezelf te rechtvaardigen dat ik richting de €700 extra betaal, voor bijvoorbeeld een Tenways AGO T of Cortina E-blau t.w.v. €2700, in plaats van iets als een AGO X of E-Mozzo t.w.v. €2000. Of dat ik bijvoorbeeld prijsverschil gebruik om een betere kwaliteit fiets te kopen, zoals een Cube Touring Hybrid 600.

Wat vinden jullie hiervan? Wat zijn jullie ervaringen?

• Tommie12
Mejust schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:36:
Goede dag, ik ben in de markt voor een nieuwe elektrische fiets, en ben even op zoek naar wat meningen. Ik ben op zoek naar een fiets voor woon-werkverkeer, en de fiets kan zowel thuis als op het werk niet beschut van weer en wind gestald worden.

Hierdoor lijkt het me van belang dat er een riemaandrijving gaat zijn, maar dit lijkt de prijs erg op te drijven. Ik vind het niet zomaar naar mezelf te rechtvaardigen dat ik richting de €700 extra betaal, voor bijvoorbeeld een Tenways AGO T of Cortina E-blau t.w.v. €2700, in plaats van iets als een AGO X of E-Mozzo t.w.v. €2000. Of dat ik bijvoorbeeld prijsverschil gebruik om een betere kwaliteit fiets te kopen, zoals een Cube Touring Hybrid 600.

Wat vinden jullie hiervan? Wat zijn jullie ervaringen?
Je loopt wat tegen de realiteit aan. Een goede fiets met riem zit echt snel boven de 3000€.
Ga er eens een paar rijden bij een fietsenmaker, en vergeet het om zo’n fiets via het web te kopen.
Je wil iets betrouwbaar, en je hebt wel eens service nodig als je die dagelijks gebruikt.
Hoe groot is de afstand?

• Mejust
Tommie12 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Je loopt wat tegen de realiteit aan. Een goede fiets met riem zit echt snel boven de 3000€.
Ga er eens een paar rijden bij een fietsenmaker, en vergeet het om zo’n fiets via het web te kopen.
Je wil iets betrouwbaar, en je hebt wel eens service nodig als je die dagelijks gebruikt.
Hoe groot is de afstand?
Het is 25km per dag, door het heuvelachtige deel van het land.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58

Arfman

Drome!

Ik heb vorig jaar augustus een nieuwe Trek District +4 gekocht met Bosch Performance motor en riemaandrijving. Na ~200 kilometer een beurtje laten geven en alles na laten kijken.

Er staat nu ruim 2300 km op de fiets. Hij fietst nog net zo goed als de dag dat ik uit de showroom reed, maar wat raden jullie aan qua serviceinterval?

(ik kan natuurlijk ook even bellen met de FM maar dan moet ik echte mensen spreken en dat is eng :+ en bovendien ben ik benieuwd wat jullie hier gemiddeld van vinden)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tacoos schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Wie weet heeft iemand ooit nog iets aan deze info:
3 LBS-sen hadden geen geschikt zadeltasje, voor deze ketting moet dat een aardig volume hebben.

Zo kwam ik in eerste instantie uit bij Decathlon (niet ver van mijn werk), vanwege deze zadeltas met 2,5 liter inhoud
Maar die was
- en te klein
- en het materiaal voelde goedkoop, dun plastiekerig en niet stevig genoeg aan

Daarna gekozen voor de The Pack saddle bag 4 liter, omdat ik die online iets mooier vond dan de Ortlieb als voorgesteld door @Foxhill

Dit is het resultaat:
[Afbeelding]
Ook nog een vraag:
Volgens de Flow app had de fiets bij 200 km een service beurt moeten krijgen. Dat lijkt me erg snel?
Mijn LBS zegt dat ze dat normaal tussen 500 en 1000 km de fiets een keer nakijken.
Wat zou het doel zijn van deze beurt?
Hier kregen we telkens het advies om 3 maanden naar aankoop voor een eerste nazicht langs te komen, zodat ze nog wat dingen konden aandraaien etc die zich na het eerste gebruik hebben gezet.

Ik zie het ook op de display of app staan, nog X aantal km/dagen tot eerste nazicht. Bij de oudere app was dat niet het geval.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mad_Manic
Arfman schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:42:
Ik heb vorig jaar augustus een nieuwe Trek District +4 gekocht met Bosch Performance motor en riemaandrijving. Na ~200 kilometer een beurtje laten geven en alles na laten kijken.

Er staat nu ruim 2300 km op de fiets. Hij fietst nog net zo goed als de dag dat ik uit de showroom reed, maar wat raden jullie aan qua serviceinterval?

(ik kan natuurlijk ook even bellen met de FM maar dan moet ik echte mensen spreken en dat is eng :+ en bovendien ben ik benieuwd wat jullie hier gemiddeld van vinden)
Dat is fijn om te lezen want ik heb exact dezelfde fiets gekocht. Ik gebruik hem alleen minder enkel voor recreatief gebruik. Vorige week een eerste beurt bij 250km gehad waarbij ze alles even nagetrokken, gesmeerd, geüpdate en nagekeken is. De volgende beurt volgens mijn Bosch kiox flow computer is bij 2500km. Ik neem aan dat jij dat uit kunt uitlezen op jouw computer?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 12:50

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Eens per jaar denk ik. Mijn R&M laat ik ook ieder jaar rond april even nakijken na het winterseizoen en steeds was er een software-update beschikbaar en geregeld.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Tacoos
  • Laatst online: 18:04

Tacoos

i am i

Borromini schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:21:
[...]

Hier kregen we telkens het advies om 3 maanden naar aankoop voor een eerste nazicht langs te komen, zodat ze nog wat dingen konden aandraaien etc die zich na het eerste gebruik hebben gezet.

Ik zie het ook op de display of app staan, nog X aantal km/dagen tot eerste nazicht. Bij de oudere app was dat niet het geval.
Ik kom toevallig net van de LBS vandaan; We hebben een service beurt gepland voor over anderhalve maand, als ik ergens tussen 500 en 1000 km zit. Dat is wanneer zij normaal een eerste beurt doen.

De fietscomputer klaagt wel dat de beurt over tijd is, er staan nu 280 km op en die wilde bij 200 km al.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Johan1981
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-03 21:29
Goedemiddag,

Ik heb een Gazelle Orange Plus Innergy.
De fiets wil alleen niet meer in de verschillende ondersteuning modes.

De accu, het display en de verlichting gaan gewoon aan. Ook geeft hij aan dat de accu vol is. Maar als ik op het Mode knopje druk gebeurt er niets en er wordt ook geen Eco, Normal of Boost op het display weergegeven.

Ik dacht eerst aan een defecte accu, maar ik twijfel nu, omdat de accu, display en verlichting wel gewoon aan gaat.

Herkent iemand dit probleem?

Bedankt alvast!

JohanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owf-WbRtXbyB8apG2eixJDf_VfQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NQi8Yu0W0JZHZ1OlQGZy1nZv.jpg?f=user_large

• Tommie12
Mejust schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Het is 25km per dag, door het heuvelachtige deel van het land.
Ofwel je budget wat oprekken, ofwel tweedehands iets zoeken. Je wil een fiets met versnellingen voor de heuvels, dus vergeet rustig die Cowboyachtige fietsen zonder versnellingen.
Ik zou gaan voor een fiets met middenmotor van Bosch of Shimano.

• Tommie12

Ik ben daar nogal pragmatisch in.
Ik kijk na of de spaken nog op spanning staan, of er speling zit op balhoofd, trapas en wielen. Dan eens kijken naar de banden en remmen, en vooral of er niks rammelt.
Dat doen ik om de paar maanden.
Een schroefje wat los zit trek ik zelf wel na, een band of remblok vervangen lukt me ook,
Een paar spaken aantrekken, of een krom wil rechten doe ik zelf niet.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:54
Zo, ik ga ook op zoek naar een elektrische fiets! Dagelijks een kilometer of 15 heen en weer 15 terug... Wel alleen met droog weer en weinig wind, als het regent of hard waait dan pak ik toch liever de auto gezien ik ook tussen stad en dorp 'in het open' moet fietsen.

De topicstart gaat vooral over de techniek van de elektrische fiets.... Net zoals bij auto's heb je diverse merken, zolang je er niet eentje bij de lidl koopt neem ik aan dat het technisch qua merk wel ik orde is. Ketting en middenmotor in ieder geval.

Maar, wat adviseren jullie? Gewoon bij de plaatselijke fietsenwinkel kopen zodat ik ook dichtbij zit bij bijvoorbeeld een lekke band?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:04

The Legend

*Plop*

President schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:16:
Zo, ik ga ook op zoek naar een elektrische fiets! Dagelijks een kilometer of 15 heen en weer 15 terug... Wel alleen met droog weer en weinig wind, als het regent of hard waait dan pak ik toch liever de auto gezien ik ook tussen stad en dorp 'in het open' moet fietsen.

De topicstart gaat vooral over de techniek van de elektrische fiets.... Net zoals bij auto's heb je diverse merken, zolang je er niet eentje bij de lidl koopt neem ik aan dat het technisch qua merk wel ik orde is. Ketting en middenmotor in ieder geval.

Maar, wat adviseren jullie? Gewoon bij de plaatselijke fietsenwinkel kopen zodat ik ook dichtbij zit bij bijvoorbeeld een lekke band?
Dat is wel makkelijk ja. Alleen zijn er afhankelijk van waar je woont soms behoorlijk veel plaatselijke FM’s :) En het is goed gebruik dat iedere FM weer een eigen selectie merken voert. Maar als je shortlist beperkt is tot middenmotor en ketting dan kun je natuurlijk bij iedere winkel wel terecht.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Tommie12
President schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:16:

Als je voor een lekke band al een FM nodig hebt, dan zou ik ook voor een riem kiezen.
Ketting regelmatig poetsen en smeren is ook rotklus, dus als je dat kan vermijden zou ik het doen.

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:17:
[...]

Als je voor een lekke band al een FM nodig hebt, dan zou ik ook voor een riem kiezen.
Ketting regelmatig poetsen en smeren is ook rotklus, dus als je dat kan vermijden zou ik het doen.
To be honest; ik heb een anwb abbo voor mijn fiets en het is best fijn dat hun een lekke band maken. Ik kan het verder prima zelf, maar ik ben een druk baasje en heb niet overal tijd voor als het ook makkelijk kan.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:54
Tommie12 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:17:
[...]

Mja, een lekke band valt wel te doen maar is toch even geneuzel... Dan besteed ik dat liever voor een paar euro uit aan een fietsenmaker als dat kan.

En het vervangen van de binnenband al helemaal :-).

Ketting poetsen heb ik nooit gedaan, daarvoor kan ik toch jaarlijks wel voor < 100 euro een service beurt bij de fietsenmaker doen?

• Tommie12
President schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Mja, een lekke band valt wel te doen maar is toch even geneuzel... Dan besteed ik dat liever voor een paar euro uit aan een fietsenmaker als dat kan.

Ketting poetsen heb ik nooit gedaan, daarvoor kan ik toch jaarlijks wel voor < 100 euro een service beurt bij de fietsenmaker doen?
Ik betaalde 50€ voor het vervangen van een binnenband…. Bandje kost 10€ en ik doe het in een kwartier.
Het klopt dat een ketting niet direct defect is, maar ze begint wel zwaarder te lopen, tot je ketting meer lawaai maakt dan je bel…

Als je een fiets dagelijks gebruikt, dan heeft je ketting elke maand wel wat liefde nodig als je vlot wil fietsen.

• stin00
  • Niet online
President schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Ja dat werkt op de ebike van m'n vriendin prima, een Gazelle Grenoble C8 met ketting. We doen eigenlijk niks aan onderhoud behalve de fiets schoonmaken en jaarlijks een beurt bij de fietsenmaker. De dichte kettingkast zal ook wel helpen.

Banden, remmen, kettingen repareren etc begin ik niet aan. 0 affiniteit mee dus we laten het doen :+

• Tommie12
stin00 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Ja dat werkt op de ebike van m'n vriendin prima, een Gazelle Grenoble C8 met ketting. We doen eigenlijk niks aan onderhoud behalve de fiets schoonmaken en jaarlijks een beurt bij de fietsenmaker. De dichte kettingkast zal ook wel helpen.

Banden, remmen, kettingen repareren etc begin ik niet aan. 0 affiniteit mee dus we laten het doen :+
Met een kettingkast snap ik dat wel.
Voordeel is dat je ketting vrij proper blijft… nadeel is dat een bandje vervangen een onmogelijke klus wordt. Ik haat die dingen.

• stin00
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Met een kettingkast snap ik dat wel.
Voordeel is dat je ketting vrij proper blijft… nadeel is dat een bandje vervangen een onmogelijke klus wordt. Ik haat die dingen.
Op de vorige fiets wilde ik de ketting nog wel regelmatig schoonmaken en smeren. Maar na 1 poging om deze kettingkast open te maken direct gestopt. Ze mogen die krengen wel eens gebruiksvriendelijk maken.

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:51
Mijn vrouw heeft een Gazelle Orange C8+ met Bosch Active Line Plus motor en 8 versnellingen.
Ze heeft er ongeveer 8500 km. mee gefietst, nu met de onderhoudsbeurt werd geadviseerd om de versnellingnaaf te vervangen.
Is dat niet een beetje snel?

• elinx
hijskraan schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:02:
.... Bosch Active Line Plus motor en 8 versnellingen.
... geadviseerd om de versnellingnaaf te vervangen.
Dan hangt ervan hoe netjes er geschakeld wordt, Je kan natuurlijk beter aan de FM vragen waarom hij dit adviseert, zeker als er geen problemen zijn met schakelen.

• Foxhill
hijskraan schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:02:
Mijn vrouw heeft een Gazelle Orange C8+ met Bosch Active Line Plus motor en 8 versnellingen.
Ze heeft er ongeveer 8500 km. mee gefietst, nu met de onderhoudsbeurt werd geadviseerd om de versnellingnaaf te vervangen.
Trapt je door of schakeld ie niet meer lekker?

• Mejust
Tommie12 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:38:
[...]

Ofwel je budget wat oprekken, ofwel tweedehands iets zoeken. Je wil een fiets met versnellingen voor de heuvels, dus vergeet rustig die Cowboyachtige fietsen zonder versnellingen.
Ik zou gaan voor een fiets met middenmotor van Bosch of Shimano.
Dank je voor de feedback, maar het beantwoord niet echt mijn vraag. Ik vroeg hoe de mensen hier tegen een ketting i.p.v. een riem kijken, of het het geld waard is, of dat het toch verstandiger is om een kwalitatief betere fiets te halen met ketting.

• hijskraan
Foxhill schreef op maandag 23 maart 2026 @ 06:30:
[...]

Trapt je door of schakeld ie niet meer lekker?
Schakelen gaat prima, en van doortrappen is geen sprake.

• hijskraan
elinx schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:27:
[...]

Dan hangt ervan hoe netjes er geschakeld wordt, Je kan natuurlijk beter aan de FM vragen waarom hij dit adviseert, zeker als er geen problemen zijn met schakelen.
Gaan we doen!

• Foxhill
hijskraan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:59:
[...]

Schakelen gaat prima, en van doortrappen is geen sprake.
Waarom willen ze dan de naaf vervangen? Ik ben fietsenmaker. Een naaf vervang je alleen als die kapot is.

• Tommie12
Mejust schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:23:
[...]

Dank je voor de feedback, maar het beantwoord niet echt mijn vraag. Ik vroeg hoe de mensen hier tegen een ketting i.p.v. een riem kijken, of het het geld waard is, of dat het toch verstandiger is om een kwalitatief betere fiets te halen met ketting.
Ik ben een grote voorstander van een riem. Het is simpel, robuust en onderhoud is simpelweg effe wassen met water en zeep.
Of je nu echt geld gaat sparen... dat is niet zeker. (als je er vernaggelde broeken bij telt wellicht wel :-) )
Je hebt ook kwalitatief goede fietsen met riem of met ketting, en bij Velo de Ville is het simpelweg een optie die je kan krijgen (300€) bij elke fiets met een naafversnelling.

• hijskraan
Foxhill schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:20:
[...]

Waarom willen ze dan de naaf vervangen? Ik ben fietsenmaker. Een naaf vervang je alleen als die kapot is.
Nog even bij mijn vrouw nagevraagd, maar voor de beurt trapte hij niet door, maar na de beurt wel, dus of ze dat dan als reden zien?
Denk eerder dat hij niet goed afgesteld is, want ze had geen klachten over het schakelen, of doortrappen.
Dus terug naar de FM :-(

• DeLongie
Sinds afgelopen zaterdag supertevreden over mijn Cube Touring Hybrid Pro, alleen 1 dingetje waar ik mee zit…

Via de Bosch Flow app heb ik dat E-Lock geactiveerd. Hartstikke mooi.
Alleen, bij mijn vriendin haar fiets hoeft de app niet op de achtergrond te draaien om te unlocken (Samsung) maar bij mij wel (iPhone).
Best wel irritant. Herkenbaar?

• Impstoker
DeLongie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:06:
Sinds afgelopen zaterdag supertevreden over mijn Cube Touring Hybrid Pro, alleen 1 dingetje waar ik mee zit…

Via de Bosch Flow app heb ik dat E-Lock geactiveerd. Hartstikke mooi.
Alleen, bij mijn vriendin haar fiets hoeft de app niet op de achtergrond te draaien om te unlocken (Samsung) maar bij mij wel (iPhone).
Best wel irritant. Herkenbaar?
Wat bedoel je met op de achtergrond te draaien? Als je de Flow app gewoon laat en je naar je Homescreen swiped en allerlei andere apps opent dan is er niets aan de hand. Als je iemand bent die graag alle apps wegswiped, tsjah, dan draait de app niet meer en kan hij dus geen bluetooth verbinding maken. Laat hem lekker draaien, dat scheelt echt 0,heel weinig op je accu.

• Tommie12
hijskraan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:50:
[...]

Nog even bij mijn vrouw nagevraagd, maar voor de beurt trapte hij niet door, maar na de beurt wel, dus of ze dat dan als reden zien?
Denk eerder dat hij niet goed afgesteld is, want ze had geen klachten over het schakelen, of doortrappen.
Dus terug naar de FM :-(
Ja, dat is onzin...
Als zo'n Nexus 8 net verkeerd staat trapt die soms even door, maar dat moeten ze kunnen oplossen.

• DeLongie
Impstoker schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:10:
[...]

Wat bedoel je met op de achtergrond te draaien? Als je de Flow app gewoon laat en je naar je Homescreen swiped en allerlei andere apps opent dan is er niets aan de hand. Als je iemand bent die graag alle apps wegswiped, tsjah, dan draait de app niet meer en kan hij dus geen bluetooth verbinding maken. Laat hem lekker draaien, dat scheelt echt 0,heel weinig op je accu.
Ik bedoel er precies mee wat jij zegt.
De app moet actief zijn anders ontgrendeld ‘ie niet. Of draaien op de achtergrond, zoals je wilt.
Ik ben idd zo iemand die apps wegswiped want waarom wil ik iets op de achtergrond laten draaien terwijl ik het toch (in dit geval de fiets) een paar dagen niet gebruik? Hoogst vervelend dat ik dan eerst de telefoon weer tevoorschijn moet halen, app openen, app sluiten, telefoon weer in de zak en dan pas kan wegrijden.

Bij mijn vriendin haar Batavus (met Bosch motor) icm Samsung telefoon unlocked de fiets wel als je komt aangelopen zonder dat de app draait.
Pagina: 1 ... 233 234 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam