Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 232 233 Laatste
Acties:

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:09:
Ik heb hier een Batavus Entree E-Go (2023) staan met vermoedelijk een kapotte accu. Persoonlijk denk ik diep-ontlading… Gaat om fiets van een overleden familielid. Onduidelijk of de accu wel netjes bijgeladen werd. Gefietst werd er nauwelijks nog…

De accu geeft wel twee streepjes als ik op het knopje druk
[Afbeelding]

Maar als ik hem aan de lader stop gaat het lampje rood branden (met een relaisklik in de lader) en 2 seconden later gaat het lampje op groen (met wederom een relais-klik in de lader).. Volgens mij betekent Groen dat de batterij vol is OF hij niet kan laden.

Als ik de batterij overigens in de fiets stop gaat de computer van de fiets ook met geen mogelijkheid aan… Ook met de accu IN de fiets laadt hij niet (zo kwam ik erachter).

Fiets staat ook al maanden in een niet verwarmde berging…

Heb ik hier een compleet defecte accu te pakken?
Deze accu mag je inzenden en probeer deze accu niet meer zelf op te laden. Vermoedelijk zijn er een paar nikkelverbindingen niet goed. Deze fout kan de cellen beschadigen als het BMS niet zeer snel ingrijpt. Je hebt dan een te hoog voltage per cel.

"Mijn fiets staat gewoon in een houten fietsenhok onverwarmd en heb geen problemen met mijn accu. De cellen zelf kunnen goed tegen koude en slijten dan heel langzaam, maar ze leveren minder (tijdelijk) kilometers dan in de zomer. Mijn accu is 5 jaar oud en nog goed", dus dit mag geen argument zijn om hem nog te gebruiken.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:25

FreakNL

Well do ya punk?

Ik stuur je een DM

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:42
FreakNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:09:
Ik heb hier een Batavus Entree E-Go (2023) staan met vermoedelijk een kapotte accu. Persoonlijk denk ik diep-ontlading… Gaat om fiets van een overleden familielid. Onduidelijk of de accu wel netjes bijgeladen werd. Gefietst werd er nauwelijks nog…

De accu geeft wel twee streepjes als ik op het knopje druk
[Afbeelding]

Maar als ik hem aan de lader stop gaat het lampje rood branden (met een relaisklik in de lader) en 2 seconden later gaat het lampje op groen (met wederom een relais-klik in de lader).. Volgens mij betekent Groen dat de batterij vol is OF hij niet kan laden.

Als ik de batterij overigens in de fiets stop gaat de computer van de fiets ook met geen mogelijkheid aan… Ook met de accu IN de fiets laadt hij niet (zo kwam ik erachter).

Fiets staat ook al maanden in een niet verwarmde berging…

Heb ik hier een compleet defecte accu te pakken?
De Emotion accu’s van 2022-2024 met die ronde stekker zijn állemáál kapot. Er is iets mis mee. En Accell (in jouw geval Batavus) houdt er heel streng de 2 jaar garantie aan. Ze zijn ook niet meer leverbaar en worden vervangen voor een andere accu met andere aansluiting. Dus ze weten dondersgoed dat er iets mis mee is. En de klant mag óók nog even een andere lader bijkopen.

Jouw accu heeft ook geen diepte ontlading. Want er zit nog voor twee streepjes in. En al die andere kapotte emotion accu’s hebben precies hetzelfde defect als die van jou.

Ik zou dit even bij de dealer neerleggen waar die gekocht is. Met de melding dat de accu de normaal te verwachten levensduur niet haalt en je een oplossing wilt.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is een hele goeie want de fiets is in 2023 gekocht…. (2300 euro)…

Heb je een linkje van een nieuwsbericht ofzo?

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 31-01-2026 08:14 ]

• Foxhill
FreakNL schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:10:
Dat is een hele goeie want de fiets is in 2023 gekocht…. (2300 euro)…

Heb je een linkje van een nieuwsbericht ofzo?
Nee. Niet in de media gekomen. Ik heb twee fietsenwinkels. De meeste fietsenmakers die wel eens emotion zien weten dit.

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 06:58:
[...]

De Emotion accu’s van 2022-2024 met die ronde stekker zijn állemáál kapot. Er is iets mis mee. En Accell (in jouw geval Batavus) houdt er heel streng de 2 jaar garantie aan. Ze zijn ook niet meer leverbaar en worden vervangen voor een andere accu met andere aansluiting. Dus ze weten dondersgoed dat er iets mis mee is. En de klant mag óók nog even een andere lader bijkopen.

Jouw accu heeft ook geen diepte ontlading. Want er zit nog voor twee streepjes in. En al die andere kapotte emotion accu’s hebben precies hetzelfde defect als die van jou.

Ik zou dit even bij de dealer neerleggen waar die gekocht is. Met de melding dat de accu de normaal te verwachten levensduur niet haalt en je een oplossing wilt.
En dan ook nog eens een strenge controle? Als Accell zulke slechte accu's verkoopt en ook nog dichttimmert houd ik mijn hart vast. Maar ja, dat is achteraf want de klant is hiervan de dupe.

• Foxhill
jimh307 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:17:
[...]

En dan ook nog eens een strenge controle? Als Accell zulke slechte accu's verkoopt en ook nog dichttimmert houd ik mijn hart vast. Maar ja, dat is achteraf want de klant is hiervan de dupe.
Het is niet dichtgetimmerd. De emotion zijn maar ‘domme’ accu’s. Dat hele emotion is een kwaliteitsniveau waar Accell nooit de vingers aan had moeten branden.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:26

B64

jimh307 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Accell zit de laatste paar jaar niet in een financiële situatie waarin ze heel coulant met dit soort zaken om kunnen gaan als dat niet strikt noodzakelijk is. En zolang niemand juridische stappen onderneemt komen ze er gewoon mee weg natuurlijk.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb de fiets maar bij de fietsenmaker gebracht waar de fiets 4 januari 2024 is gekocht (niet eens 2023 dus)....

Net buiten garantie dus.. Hij gaat maandag met Batavus contact opnemen. Zelfs was hij optimistisch maar als ik dit zo lees dan verwacht ik er niks van..

De fiets heeft overigens nog geen 100km gereden.. Doodzonde allemaal.. En vooral erg sneu..

• Foxhill
FreakNL schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:18:
Ik heb de fiets maar bij de fietsenmaker gebracht waar de fiets 4 januari 2024 is gekocht (niet eens 2023 dus)....

Net buiten garantie dus.. Hij gaat maandag met Batavus contact opnemen. Zelfs was hij optimistisch maar als ik dit zo lees dan verwacht ik er niks van..

De fiets heeft overigens nog geen 100km gereden.. Doodzonde allemaal.. En vooral erg sneu..
Als die fietsenmaker ze zelf verkocht en positief is heeft hij misschien ervaring dat er (nu) iets na de garantie nog coulant gedaan wordt. Ik had er een stuk of wat verkocht als niet dealer en kreeg ze van andere winkels bij ons in de werkplaats. Daar kreeg ik (de dealer waar ik t haal) niets.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-02 19:16

nFo

B64 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Accell zit de laatste paar jaar niet in een financiële situatie waarin ze heel coulant met dit soort zaken om kunnen gaan als dat niet strikt noodzakelijk is. En zolang niemand juridische stappen onderneemt komen ze er gewoon mee weg natuurlijk.
Financial Times: ‘Tweede schuldherstructurering Accell’ - 25.01.26
https://nieuwsfiets.nu/20...dherstructurering-accell/

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-02 12:31
jimh307 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:09:
[...]

"Mijn fiets staat gewoon in een houten fietsenhok onverwarmd en heb geen problemen met mijn accu. De cellen zelf kunnen goed tegen koude en slijten dan heel langzaam, maar ze leveren minder (tijdelijk) kilometers dan in de zomer. Mijn accu is 5 jaar oud en nog goed", dus dit mag geen argument zijn om hem nog te gebruiken.
Staat die in dat hok ook op te laden? Hoe koud kan het worden tijdens vorst?

• Henkes
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:35
Metalfreak schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:23:
Ik was eerder altijd van het kamp "een elektrische fiets koop je pas als je minimaal 55 plus bent", maar nu ik tegenwoordig links en rechts wordt ingehaald door basisschoolkinderen op kinderbrommers/fatbikes, had ik zoiets van: "fuck it, ik ga de wereld toch niet redden met die instelling en waarom zou ik het mezelf lastiger maken dan nodig" en ben op zoek gegaan naar een betaalbare ebike voor random korte ritjes. Nu nog naar mijn werk, maar we gaan binnenkort verhuizen met het werk waardoor lopen sneller is. Budget dus niet al te groot gezet, want je kunt het natuurlijk zo gek mogelijk maken. Uit diverse reviews (o.a. hier) kwam dan voor mij eigenlijk de volgende als winnaar uit de bus: de Crivit Urban X 3.0 met riemaandrijving van de Lidl. Afgelopen vrijdagochtend besteld en gisteren stond Dynalogic voor de deur met een hele grote doos.
In die doos zat dit:
[Afbeelding]

Montage is supermakkelijk (stuur rechtzetten, trappers monteren en zadel op juiste hoogte zetten) en je bent klaar om te fietsen.

Paar kleine dingetjes heb ik wel al aangepast:
  • Slot verwisseld met mijn oude fiets. Het bijgeleverde slot heeft geen extra mogelijkheid om een ketting aan te sluiten.
  • Andere bel geplaatst (bij m'n vorige fiets ergerde ik me ook rot aan dat type bel, dus meteen vervangen)
  • Doordat de nieuwe bel aan de linkerkant moest komen en de bijgeleverde aan de rechterkant zit: het lichtknopje verplaatst naar rechts.
  • Fietscomputer geplaatst. (dit type heeft geen display en vind het toch wel fijn om te zien hoe hard ik fiets) Hierbij heb ik een gaatje geboord in het montageplaatje van de fietscomputer zodat ik deze kon monteren op de plek waar normaal de SP connect klikbevestiging op het stuur zit.
Ik vind overigens de kleur in het echt mooier dan op de foto.

Ik lees wel in diverse reviews dat mensen het stuur vaak wat laag vinden, maar daar heb ik met mijn 1,85m nog geen problemen mee ervaren.
Vraagje aan de bezitters van de Crivit 3.0X met riemaandrijving, hoe fietst deze zonder accu ondersteuning (als in, de accu is leeg)? En dan met name hoe werkt het in de praktijk dat je geen versnellingen (?) hebt?

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:29

Metalfreak

Hoije woh!

Henkes schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:17:
[...]

Vraagje aan de bezitters van de Crivit 3.0X met riemaandrijving, hoe fietst deze zonder accu ondersteuning (als in, de accu is leeg)? En dan met name hoe werkt het in de praktijk dat je geen versnellingen (?) hebt?
Geen idee, nog nooit een lege accu gehad... Maar de witte stand (de stand waarin de fiets opstart) zou hetzelfde moeten zijn en dan merk je toch wel wat weerstand, maar dat komt ook mede door de relatief brede banden. Die versnellingen mis ik dus echt niet, de trapondersteuning is daarvoor sterk zat. Ik zit altijd al snel aan de snelheid dat de trapondersteuning er weer mee ophoudt, het fijnste fietst het wel als je net onder de maximumsnelheid van 25km/h fietst. Daarboven merk je de extra weerstand weer. Maar goed, voor mijn gebruik is de fiets echt perfect. Ik doe toch nooit echt lange stukken op de fiets, maar ik merk wel dat ik door de elektrische fiets sneller geneigd ben de fiets te pakken ipv de auto.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
Mijn Bosch Active Line Plus motor begint een soort van slippend geluid te geven. De motor werkt verder nog perfect, staat ook pas 6000km op, het geluid lijkt net ofdat er rubbers versleten zijn. Hoeveelheid kracht maakt niet uit, zelfs zonder ondersteuning heb ik het geluid.

Iemand ervaring mee? Heb ook al wat rondgekeken naar revisie mogelijkheden, maar dat is veel te prijzig.

BlaBlaBla

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Metalfreak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:56:
[...]

Geen idee, nog nooit een lege accu gehad... Maar de witte stand (de stand waarin de fiets opstart) zou hetzelfde moeten zijn en dan merk je toch wel wat weerstand, maar dat komt ook mede door de relatief brede banden. Die versnellingen mis ik dus echt niet, de trapondersteuning is daarvoor sterk zat. Ik zit altijd al snel aan de snelheid dat de trapondersteuning er weer mee ophoudt, het fijnste fietst het wel als je net onder de maximumsnelheid van 25km/h fietst. Daarboven merk je de extra weerstand weer. Maar goed, voor mijn gebruik is de fiets echt perfect. Ik doe toch nooit echt lange stukken op de fiets, maar ik merk wel dat ik door de elektrische fiets sneller geneigd ben de fiets te pakken ipv de auto.
Ja herkenbaar. Keertje de fiets leeg gereden (vergeten te laden), en nog ca 5km zonder ondersteuning gereden; dat voelt dan opeens best zwaar. Verder zit je zo op de 22-24km/u en pak ik inderdaad veel vaker het fietsje. Vanaf 25km/u wel die hinderlijke ebike muur, en merk dat mn vriendin met haar Bosch motor dan toch soepeler bij me weg kan fietsen. Voor mijn gebruik is de fiets helemaal prima, en ik maak zelfs tochtjes van 35-45km zonder al te veel problemen.

• jimh307
  • Niet online
lifeguard schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:26:
[...]

Staat die in dat hok ook op te laden? Hoe koud kan het worden tijdens vorst?
Neen. Daarbij haal ik de accu in huis en laat ik hem een aantal uur rusten voor ik aan het opladen begin ;)

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-02 13:11
Vraagje aan de e-bike bezitters met een achterwielmotor. Als de elektrische ondersteuning wegvalt is het dan zwaar trappen of valt dat wel mee. Ik wil namelijk een defecte trek e-bike ombouwen naar een met bafang bbs01b middenmotor en vraag mij af dat te veel verlies oplevert. Weet iemand of ik het binnenwerk van een achtermotor gemakkelijk kan verwijderen?

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-02 16:01
Ik ben op zoek naar een fiets die nog een active line plus motor heeft én waarin een 800 Wh accu kan.
Na helemaal suf zoeken heb ik nog steeds maar één optie gevonden, maar er moeten er toch meer zijn.

Dit is mijn verlanglijstje, dat nog lang niet compleet is:

– Zo populair mogelijk
– Zo duurzaam mogelijk, van Bosch motoren wordt gezegd dat ze 15000 tot 25000 kilometer meegaan, maar dat vind ik veel te weinig; ik fiets 15000 tot 20000 kilometer per jaar en ben sowieso van plan de motor te begrenzen.
– Hoe meer bereik hoe beter. Mijn huidige fiets heeft dual sensor en één van de sensoren is al sinds oktober 2024 stuk en heb ik expres niet gerepareerd, omdat sindsdien het bereik super is.
– Minimaal 800Wh
– Rechtop model
– Vering, voorvork en zadel
– Smalle velg, waar mijn “racebanden” op passen??
– Liefst past mijn topeak e-xplorer trunkbox erop (daarin past precies een tweede 800Wh accu)
– Tja, liefst een voorwielmotor, maar ik vrees dat dit tegenwoordig synoniem is met inferieur
– Roestvrij
– Alles zo degelijk mogelijk en onderhoudsvriendelijk
– Kettingkast
– Beter licht dan ik nu heb

– Liever geen belt
– Ook geen enviolo, ik vind Nexus8 op zich heel fijn schakelen. Wel wil ik soms meer ruimte aan de onder- of bovenkant en mogen de stappen iets minder groot, maar dat is geen dealbreaker.

Maar eerst en vooral ben ik op zoek naar fietsen die zowel een active line plus motor hebben en waarin een 800 wh accu kan, omdat ik aanneem dat die een beter bereik hebben en langer meegaan.
Een goed alternatief als dat bestaat mag ook.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:30
tuppes schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:10:
Vraagje aan de e-bike bezitters met een achterwielmotor. Als de elektrische ondersteuning wegvalt is het dan zwaar trappen of valt dat wel mee. Ik wil namelijk een defecte trek e-bike ombouwen naar een met bafang bbs01b middenmotor en vraag mij af dat te veel verlies oplevert. Weet iemand of ik het binnenwerk van een achtermotor gemakkelijk kan verwijderen?
Je zal een nieuw achterwiel moeten zoeken, dat zal makkelijker zijn.
Maar hoe je een bafang in dat frame gaat proppen... dat is een andere zaak.

Spaar je de moeite, en zoek een goede tweedehandse fiets.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Foxhill
Bubbleblower1 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:15:
Ik ben op zoek naar een fiets die nog een active line plus motor heeft én waarin een 800 Wh accu kan.
Na helemaal suf zoeken heb ik nog steeds maar één optie gevonden, maar er moeten er toch meer zijn.

Dit is mijn verlanglijstje, dat nog lang niet compleet is:

– Zo populair mogelijk
– Zo duurzaam mogelijk, van Bosch motoren wordt gezegd dat ze 15000 tot 25000 kilometer meegaan, maar dat vind ik veel te weinig; ik fiets 15000 tot 20000 kilometer per jaar en ben sowieso van plan de motor te begrenzen.
– Hoe meer bereik hoe beter. Mijn huidige fiets heeft dual sensor en één van de sensoren is al sinds oktober 2024 stuk en heb ik expres niet gerepareerd, omdat sindsdien het bereik super is.
– Minimaal 800Wh
– Rechtop model
– Vering, voorvork en zadel
– Smalle velg, waar mijn “racebanden” op passen??
– Liefst past mijn topeak e-xplorer trunkbox erop (daarin past precies een tweede 800Wh accu)
– Tja, liefst een voorwielmotor, maar ik vrees dat dit tegenwoordig synoniem is met inferieur
– Roestvrij
– Alles zo degelijk mogelijk en onderhoudsvriendelijk
– Kettingkast
– Beter licht dan ik nu heb

– Liever geen belt
– Ook geen enviolo, ik vind Nexus8 op zich heel fijn schakelen. Wel wil ik soms meer ruimte aan de onder- of bovenkant en mogen de stappen iets minder groot, maar dat is geen dealbreaker.

Maar eerst en vooral ben ik op zoek naar fietsen die zowel een active line plus motor hebben en waarin een 800 wh accu kan, omdat ik aanneem dat die een beter bereik hebben en langer meegaan.
Een goed alternatief als dat bestaat mag ook.
Velo de Ville levert Nexus 8 met een teruggeschroefde Performance Line motor. Die dus minder koppel levert. En elke Bosch Smart motor kun je zelf zuiniger afstellen.

Of speel eens met verschillende onderdelen in de actieradius calculator van Bosch:
https://www.bosch-ebike.c...ce/actieradius-calculator

Is het je er om te doen om 1600Wh mee te nemen met een zuinige accu?

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 20:05

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Het zwaar trappen hangt van een aantal punten af:
1. Hoeveel ondersteuning ben je gewend? Is dat hoog dan wordt het zwaar trappen. (gevoelskwestie)
2. Weerstand van de motor kan je niet zoveel over zeggen dat hangt van het model en merk af, maar mijn oude Bafang en oude Mahle X35 voelde ik meer dan mijn huidige Mahle X20 zonder ondersteuning. Die X20 voel ik helemaal niet. :)
3. Gewicht van de fiets. Heb je een zware fiets >20 of >25 >30 kg dan is het steeds zwaarder fietsen vooral bij het wegrijden. Rij zelf op fiets(en) van 18Kg en lichter, dat scheelt behoorlijk.
4. Heb je versnellingen of niet. Een single-speed kan vervelend fietsen zonder ondersteuning.
5. Welke bandjes liggen eronder. Brede gravelbanden met noppen fietsen veel zwaarder dan smallere sportievere bandjes.

PSN-id: Chrasher

• Foxhill
Ja, die trek motor loopt zwaar als ie het niet doet. Voor de kosten van een wiel én ombouw set heb je ook een goede gebruikte fiets.

• Tacoos
  • Laatst online: 23:57

Tacoos

i am i

Arfman schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:26:
Iemand ervaring met een betere koplamp monteren op een Trek District 4+ toevallig? :) Ik fiets door best donkere gebieden elke dag en de standaard koplamp is .. adequaat. Maar als er een dikke tak op de weg zou liggen zou ik die te laat zien met het huidige lichtbeeld. Doel is uiteraard niet om andere mensen te verblinden dus het lichtbeeld moet wel echt geconcentreerd zijn.

Iemand aanraders en is zoiets eenvoudig zelf te doen?
Is de vraag nog actueel? Zag vlgs mij geen reacties tot nu?

Destijds vond ik de Supernova M99 Pure+ fantastisch licht geven, maar heb je er dik €200 voor over?
Was op een speed pedelec met Bosch motor, dus ik neem aan uitwisselbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2J2qjduHWmw5WJeAK20HcA2R1w=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/20352/1MkqjacAFF4nfvl2ccgKWUwjMHiODjyFwOcXnKNmZWp1ozgXSn.jpeg?f=620xauto

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Bubbleblower1
Foxhill schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Is het je er om te doen om 1600Wh mee te nemen met een zuinige motor?
Ja, precies dat.

Dat zuiniger afstellen van Bosch motoren is helaas te makkelijk, zelfs voor mij, het gaat er ook om dat als ik uren harde wind tegen heb en vloekend en tierend op mijn fiets zit ik 'm niet te makkelijk kan terug draaien.

Misschien moet ik mijn eisen ook aanpassen, want ik heb nog steeds maar één fiets kunnen vinden die én een 50 nm motor heeft én een 800 wh accu, maar er zijn er wel veel meer icm een 750 watt accu.
Ik snap niet dat er kennelijk geen markt is voor minder sterke motoren, die meer bereik hebben, langer meegaan (is mijn aanname) en veel beter zijn voor de conditie.

• jimh307
  • Niet online
Bubbleblower1 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:37:
[...]

Ik snap niet dat er kennelijk geen markt is voor minder sterke motoren, die meer bereik hebben, langer meegaan (is mijn aanname) en veel beter zijn voor de conditie.
De kracht van de motor in koppel is veel bepalend voor de accuduur. Je zegt dus dat er geen markt is voor minder sterke motoren, maar elke Bosch motor heeft 4 ondersteuningsstanden. Je kunt ook kiezen voor de eco of tour stand.

Een e-bike lijdt veel met sterke motoren en 50nm is in principe genoeg voor bijna iedereen. Mijn vorige e-bike had 90nm en die trok zijn spaken eruit. Die motor was gewoon te sterk. Zolang je geen heuvels hebt is 50nm genoeg.
En ja, conditie opbouwen op een e-bike is tegenwoordig not done. Heel veel fietsers zetten de ondersteuning voluit, maar een e-bike is in mijn ogen gemaakt om ondersteuning te bieden en niet als een semi autonome aandrijving. Ik snap je verbazing maar al te goed.

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:02:
[...]

De kracht van de motor in koppel is veel bepalend voor de accuduur. Je zegt dus dat er geen markt is voor minder sterke motoren, maar elke Bosch motor heeft 4 ondersteuningsstanden. Je kunt ook kiezen voor de eco of tour stand.

Een e-bike lijdt veel met sterke motoren en 50nm is in principe genoeg voor bijna iedereen. Mijn vorige e-bike had 90nm en die trok zijn spaken eruit. Die motor was gewoon te sterk. Zolang je geen heuvels hebt is 50nm genoeg.
En ja, conditie opbouwen op een e-bike is tegenwoordig not done. Heel veel fietsers zetten de ondersteuning voluit, maar een e-bike is in mijn ogen gemaakt om ondersteuning te bieden en niet als een semi autonome aandrijving. Ik snap je verbazing maar al te goed.
Er zijn ook mensen die de e-bike voor woon-werk gebruiken en absoluut niet bezweet willen aan komen.
Neem daarbij dat een fietsenfabrikant waarschijnlijk niet veel meer betaalt voor een dikke motor ipv de basis, en daar toch wat meer geld voor krijgt en je ziet wat de markt doet.

Grote batterij kost wel wat meer, en dan willen mensen de luxere versies..
@Bubbleblower1 Ik denk dat je met je eisen/verwachtingen unieker bent dan je denkt.

Ik zie de markt nogal in 2 delen: ofwel de basis (kleine batterij, basismotor, simpele fiets met ketting/derailleur voor lage prijs) ofwel de luxe (grote batterij, sterke motor, riem, naafversnelling voor wat meer geld).
En dan heb je een fabrikant als VdV waar je je fiets samenstelt volgens je eigen wensen, maar goedkoop zijn die dan niet echt.

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-02 13:11
Tommie12 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:31:
[...]

Je zal een nieuw achterwiel moeten zoeken, dat zal makkelijker zijn.
Maar hoe je een bafang in dat frame gaat proppen... dat is een andere zaak.

Spaar je de moeite, en zoek een goede tweedehandse fiets.
Een Bafang BBS01b in dat frame proppen gaat heel gemakkelijk en ziet er niet verkeerd uit. Ik heb die Bafang nu in een Trek T400 Navigator (H) gemonteerd en ben daar heel erg blij mee. Ik wil hem nu monteren in een damesframe omdat ik problemen heb met op en afstappen ivm artrose.
Een fiets met een krachtsensor die ik getest heb is veel te zwaar voor mij wegens hartfalen en dicht geslipte aders. De keuze voor een fiets met middenmotor en een rotatiesensor is daardoor zeer beperkt. Onze vrienden hebben fietsen met Bafang M300 middenmotor met al vrij snel een haperde ondersteuning en opladen bij beide fietsen en dat mij wel afschrikt moet ik zeggen.

• Tommie12
tuppes schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:41:
[...]

Een Bafang BBS01b in dat frame proppen gaat heel gemakkelijk en ziet er niet verkeerd uit. Ik heb die Bafang nu in een Trek T400 Navigator (H) gemonteerd en ben daar heel erg blij mee. Ik wil hem nu monteren in een damesframe omdat ik problemen heb met op en afstappen ivm artrose.
Een fiets met een krachtsensor die ik getest heb is veel te zwaar voor mij wegens hartfalen en dicht geslipte aders. De keuze voor een fiets met middenmotor en een rotatiesensor is daardoor zeer beperkt. Onze vrienden hebben fietsen met Bafang M300 middenmotor met al vrij snel een haperde ondersteuning en opladen bij beide fietsen en dat mij wel afschrikt moet ik zeggen.
Ben geen fan van die oplossingen die op de rand van de wettelijkheid zitten.
Gashendel is verboden, en een motor die je kan instellen op hogere snelheid is ook verboden.

Je spreekt over een motor met krachtsensor die niet genoeg ondersteuning biedt. Heb je die dan ook in de hoogste stand gezet? Als ik mijn fiets in turbo zet, dan zal ik niet zweten (tenzij ik boven de 25 blijf duwen).

Er zijn redenen waarom je nu bijna geen fietsen meer vindt met rotatiesensor (buiten de fatbikes). Het rijdt gewoon niet goed en voelt enorm onnatuurlijk aan.

Probeer eerst een paar fietsen voor je zo'n motor koopt en begint te monteren. Pas daarna kan je de voor en nadelen goed inschatten.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-02 11:08
Misschien een vreemde vraag maar ik heb geen verstand van fietsen dus stel ik deze maar even hier.
Ik rij al jaren elektrische fietsen en dat gaat prima.
Nu is deze aan vervanging toe en kon ik een slechts één jaar oude fiets van iemand overnemen.
Een Gazelle Avignon C380 met weinig kilometers.
Prima allemaal en de fiets rijdt goed.
De eigenaar zei dat de remblokken door een fietsenmaker waren vervangen. Leek mij niet verkeerd.
Nu zie ik echter dat er een mix van merken op de remmen zit.
De remhendels zijn Magura CT4. De remklauwen zijn Shimano en de remschijven zijn weer Magura.
Volgens mij levert Gazelle de fiets standaard compleet af met Magura CT4 hydraulische schijfremmen.
Nu remt de fiets goed maar vraag ik mij toch af of het door elkaar mixen van merken wel verstandig is of dat dit juist afgeraden wordt.
Ik heb even snel bij een lokale fietsenmaker geïnformeerd en hij zei dat dit wel kan maar dat het ombouwen naar één merk bv Shimano wel veel werk is en dus duur is zo’n €250/300.

Wat is jullie mening?
Onnodig veel kosten maken terwijl dit niets oplevert aan veiligheid of functionaliteit wil ik liever ook niet.

• Foxhill
tuppes schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:41:
[...]

Kijk eens naar een Unibike Optima. Misschien dat Cortina nog een fiets met alleen trapsensor maakt? Het wordt niet veel meer aangeboden met ook nog redelijke kwaliteit.

• Tommie12
HoppyF schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:30:
Misschien een vreemde vraag maar ik heb geen verstand van fietsen dus stel ik deze maar even hier.
Nu is deze aan vervanging toe en kon ik een slechts één jaar oude fiets van iemand overnemen.
De eigenaar zei dat de remblokken door een fietsenmaker waren vervangen. Leek mij niet verkeerd.
De remhendels zijn Magura CT4. De remklauwen zijn Shimano en de remschijven zijn weer Magura.
Volgens mij levert Gazelle de fiets standaard compleet af met Magura CT4 hydraulische schijfremmen.
Nu remt de fiets goed maar vraag ik mij toch af of het door elkaar mixen van merken wel verstandig is of dat dit juist afgeraden wordt.
Ik heb even snel bij een lokale fietsenmaker geïnformeerd en hij zei dat dit wel kan maar dat het ombouwen naar één merk bv Shimano wel veel werk is en dus duur is zo’n €250/300.

Wat is jullie mening?
Onnodig veel kosten maken terwijl dit niets oplevert aan veiligheid of functionaliteit wil ik liever ook niet.
Ik zou dat gewoon laten. Blijkbaar werken beide merken wel met dezelfde remolie.

De ombouwprijs is gewoon veel te hoog. Een complete set van de basisremmen vind je voor 50-100€. De werkuren spelen wel een rol.

https://hollandbikeshop.c...0wGHTk151HBcaAoPPEALw_wcB

• Foxhill
HoppyF schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:30:

Wat is jullie mening?
Remklauwen en remhendels wisselen kan met bepaalde combinaties. Remklauw en remschijf wisselen gaat vaak niet zo lekker omdat de diktes tussen Magura en Shimano verschillen. Maar juist daarin heeft Magura net wat nieuwe reeksen die dan misschien wel weer kunnen passen.

Het kan nu goed remmen. Maar als het iets aanloopt kan het wel lastig zijn ze weer vrij lopend te krijgen.

Vraag eens waarom dit zo is omgebouwd? En zit er een idee achter waarom deze delen? Dan is het misschien ook uitgezocht en gaat het wel goed?

Als het een hele goeie deal is (50~60% van de nieuwprijs) zou ik de fiets er niet om laten staan. Als het een matige deal is zoek je toch gewoon verder.

• Foxhill
Tommie12 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:18:

[…]
De ombouwprijs is gewoon veel te hoog. Een complete set van de basisremmen vind je voor 50-100€. De werkuren spelen wel een rol.
De ombouwprijs is heel redelijk. De adviesprijs voor 2x set MT200 is €88. Daar komen nog misschien nog twee schijven bij.

Er bestaan partijen goedkopere remmen omdat Shimano aan fabrikanten veel lagere prijzen biedt. Maar je fietsenmaker kan daar vaak geen gebruik van maken. Die moet in tegenstelling tot webshops de passende rem bestellen voor jouw fiets, wanneer jij er om vraagt.
offtopic:
Bij aanschaf van een fiets is de prijs een punt van overleg. Daar zit ruimte in. Maar wie bij mijn winkels over werkplaats prijzen begint krijgt eerst een kort vriendelijk antwoord en bij herhaling de deur gewezen.

• Tommie12
Foxhill schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:33:
[...]

De ombouwprijs is heel redelijk. De adviesprijs voor 2x set MT200 is €88. Daar komen nog misschien nog twee schijven bij.

Er bestaan partijen goedkopere remmen omdat Shimano aan fabrikanten veel lagere prijzen biedt. Maar je fietsenmaker kan daar vaak geen gebruik van maken. Die moet in tegenstelling tot webshops de passende rem bestellen voor jouw fiets, wanneer jij er om vraagt.
offtopic:
Bij aanschaf van een fiets is de prijs een punt van overleg. Daar zit ruimte in. Maar wie bij mijn winkels over werkplaats prijzen begint krijgt eerst een kort vriendelijk antwoord en bij herhaling de deur gewezen.
Ik heb me ongelukkig uitgedrukt.
De ombouwprijs is te hoog voor wat je kan winnen.
Ik snap best dat je dat in een werkplaats niet kan doen voor de prijs van de onderdelen van de goedkoopste aanbieder. En ja, de ombouw zal snel een paar uur werk zijn.

• HoppyF
Foxhill schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:33:
[...]

offtopic:
+@Tommie12
Bedankt voor jullie reactie.
Ja, die €250/300 is vast wel voor de helft arbeidsuren.
Omdat op de fiets nu al Shimano remklauwen zitten is er geen hele set nodig maar alleen de handremmen en de remschijven. Dan is het een geheel remsysteem van Shimano geworden.
Of het omgekeerde, alleen de twee remklauwen vervangen door Magura.
Ik vermoed dat het laatste sneller te doen is, en dus minder tijd kost maar wellicht gaat de voorkeur voor de beste remmen naar Shimano uit.

Ik kan uit jullie reactie niet opmaken of ik het ook zo kan laten zoals het nu is en dit wel een veilige remmen geeft.
Het blijft nu immers een mix van twee merken.
Ik heb de hoofdprijs niet betaald voor deze fiets dus eventueel €250/300 uitgeven kan wel.
De Gazelle Avignon is best een dure fiets.
Voor de rest is de fiets in nieuwstaat en maar één jaar oud. Niks mis mee.
De eigenaar heeft volgens mij de Shimano “mix” gevraagd vanwege piepende remmen.

• Tommie12
HoppyF schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:36:
[...]

+@Tommie12
Bedankt voor jullie reactie.
Ja, die €250/300 is vast wel voor de helft arbeidsuren.
Omdat op de fiets nu al Shimano remklauwen zitten is er geen hele set nodig maar alleen de handremmen en de remschijven. Dan is het een geheel remsysteem van Shimano geworden.
Of het omgekeerde, alleen de twee remklauwen vervangen door Magura.
Ik vermoed dat het laatste sneller te doen is, en dus minder tijd kost maar wellicht gaat de voorkeur voor de beste remmen naar Shimano uit.

Ik kan uit jullie reactie niet opmaken of ik het ook zo kan laten zoals het nu is en dit wel een veilige remmen geeft.
Het blijft nu immers een mix van twee merken.
Ik heb de hoofdprijs niet betaald voor deze fiets dus eventueel €250/300 uitgeven kan wel.
De Gazelle Avignon is best een dure fiets.
Voor de rest is de fiets in nieuwstaat en maar één jaar oud. Niks mis mee.
De eigenaar heeft volgens mij de Shimano “mix” gevraagd vanwege piepende remmen.
Als het goed werkt, waarom zou je dat willen veranderen.

Mijn heel snelle google search gaf aan dat zowel Magura als Shimano werken met minerale olie die weinig hygroscopisch is.
Als het goed remt, en het loopt niet aan, dan zou ik zeggen: afblijven en fietsen!
En als de blokken versleten zijn steek je er nieuwe.

• HoppyF
Tommie12 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Als het goed werkt, waarom zou je dat willen veranderen.

Mijn heel snelle google search gaf aan dat zowel Magura als Shimano werken met minerale olie die weinig hygroscopisch is.
Als het goed remt, en het loopt niet aan, dan zou ik zeggen: afblijven en fietsen!
En als de blokken versleten zijn steek je er nieuwe.
Heb de fiets nog maar kort in bezit en wil niet perse veranderen.
Ik vroeg me vooral af of het wenselijk is de merken te mixen maar blijkbaar kan dat dus wel.
Gevoelsmatig zou ik zeggen, hou het bij één merk.
Ik heb ook geen voorkeur voor Magura of Shimano. Kan uit ervaring ook niet zeggen welke er beter is.
Mijn oude fiets had weliswaar Magura maar dan velgremmen nog. Ander systeem.

• Foxhill
HoppyF schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Heb de fiets nog maar kort in bezit en wil niet perse veranderen.
Ik vroeg me vooral af of het wenselijk is de merken te mixen maar blijkbaar kan dat dus wel.
Gevoelsmatig zou ik zeggen, hou het bij één merk.
Ik heb ook geen voorkeur voor Magura of Shimano. Kan uit ervaring ook niet zeggen welke er beter is.
Mijn oude fiets had weliswaar Magura maar dan velgremmen nog. Ander systeem.
Als het goed werkt laten zitten.

Er zijn bepaalde combinaties van Shimano en Magura die bewust worden gevraagd/gemonteerd. Andere die niet werken. Ik denk eerder dat hier de werkplaats de Magura remmen niet fijn afgesteld kreeg. Maar als het werkt, prima.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Tommie12 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:46:
[...]

Er zijn ook mensen die de e-bike voor woon-werk gebruiken en absoluut niet bezweet willen aan komen.
Neem daarbij dat een fietsenfabrikant waarschijnlijk niet veel meer betaalt voor een dikke motor ipv de basis, en daar toch wat meer geld voor krijgt en je ziet wat de markt doet.

Grote batterij kost wel wat meer, en dan willen mensen de luxere versies..
@Bubbleblower1 Ik denk dat je met je eisen/verwachtingen unieker bent dan je denkt.

Ik zie de markt nogal in 2 delen: ofwel de basis (kleine batterij, basismotor, simpele fiets met ketting/derailleur voor lage prijs) ofwel de luxe (grote batterij, sterke motor, riem, naafversnelling voor wat meer geld).
En dan heb je een fabrikant als VdV waar je je fiets samenstelt volgens je eigen wensen, maar goedkoop zijn die dan niet echt.
Ja ikke. Heb geen ondersteuning nodig dus staat altijd in stand 1 maar wel lekker met tegenwind of over een brug. En elke dag 30km woon-werkverkeer doe ik met plezier hele jaar door. Met een normale fiets had ik dit nooit elke dag gedaan.

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-02 22:33
Voor diegene die het interessant vinden:
https://driveunitfix.com/research

Ga in elk geven mijn powerpack rack iets meer waterdicht maken ;).

• jimh307
  • Niet online
[...]

Fair enough, maar als ik op de turbo stand naar het werk pendel haal ik moeiteloos de 25 km/h. Zelfs met flink wind tegen tot stormachtig kom je er tegenin. 50 nm is vaak wel genoeg. Woon je in het heuvelland van Limburg dan is een hoger koppel zeker nuttig, maar ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat ik moest afstappen met windkracht 8 vol tegen. Allemaal zonder enig zweet.

• Tommie12
jimh307 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Fair enough, maar als ik op de turbo stand naar het werk pendel haal ik moeiteloos de 25 km/h. Zelfs met flink wind tegen tot stormachtig kom je er tegenin. 50 nm is vaak wel genoeg. Woon je in het heuvelland van Limburg dan is een hoger koppel zeker nuttig, maar ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat ik moest afstappen met windkracht 8 vol tegen. Allemaal zonder enig zweet.
Jij weet dat, en ik ook, maar in de winkel klinkt ‘en deze fiets heeft de sterkste motor’ beter, en de mensen kopen dat.
(En vraag ze het verschil tussen een Nm en een hectoPascal, en ze horen het in keulen donderen…)

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 11-02-2026 21:21 ]

• Bubbleblower1
[...]
Voor mijn configuratie van een VELO DE VILLE AEB 890 PURE ben ik precies € 4400,= euro kwijt inclusief by.Schulz G.2 ST Parallelogram zadelpen en Shimano MT420 remmen.
Dat is met een Bosch Performance Line motor, waarvan ze zeggen;
Het motorvermogen wordt teruggebracht tot 50 nm door de geselecteerde versnellingskeuze.

Dat lijkt me een betere keuze dan een Batavus Finez E-Go Power Smart of Trek district 3+, waarvan ik het gevoel heb dat die van mindere kwaliteit zijn, maar dat is gebaseerd op mijn onderbuik. Meer fietsen die aan de combinatie lage koppel hoge batterijcapaciteit voldoen heb ik nog steeds niet kunnen vinden.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-02 19:51
Ik heb een Batavus Finez E-Go Power N8, kwaliteit is in orde hoor :)

• Foxhill
Bubbleblower1 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:01:
[...]

Voor mijn configuratie van een VELO DE VILLE AEB 890 PURE ben ik precies € 4400,= euro kwijt inclusief by.Schulz G.2 ST Parallelogram zadelpen en Shimano MT420 remmen.
Dat is met een Bosch Performance Line motor, waarvan ze zeggen;
Het motorvermogen wordt teruggebracht tot 50 nm door de geselecteerde versnellingskeuze.

Dat lijkt me een betere keuze dan een Batavus Finez E-Go Power Smart of Trek district 3+, waarvan ik het gevoel heb dat die van mindere kwaliteit zijn, maar dat is gebaseerd op mijn onderbuik. Meer fietsen die aan de combinatie lage koppel hoge batterijcapaciteit voldoen heb ik nog steeds niet kunnen vinden.
Je onderbuikgevoel kan ik onderschrijven. Batavus en Trek zijn prima. Velo de Ville nog beter. En zoals je hem samenstelt zijn de voorvork, wielen, remmen, zadelpen, bagagedrager, en meer steviger en beter.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:51
Bubbleblower1 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:15:
Zo duurzaam mogelijk, van Bosch motoren wordt gezegd dat ze 15000 tot 25000 kilometer meegaan, maar dat vind ik veel te weinig; ik fiets 15000 tot 20000 kilometer per jaar en ben sowieso van plan de motor te begrenzen.
De rest even buiten beschouwing gelaten, is dit zeker niet het max haalbare voor een Bosch motor. Dit topic is een mooie voor record standen:

https://www.pedelecforum....bosch-motor.69149/page-78

Op de gelinkte, actueel laatste pagina, bijvoorbeeld ook een exemplaar die de 48.000 km heeft aangetikt.

Enkele pagina's ervoor, bijna 55.000 km:
https://www.pedelecforum....bosch-motor.69149/page-72

En nog een met bijna 56.000 km op de teller op moment van motorfalen:
https://www.pedelecforum....bosch-motor.69149/page-66

Er staat mij iets van bij dat ik volgens mij binnen die topic reeks ook ergens eens een exemplaar met meer dan 60.000 km op de teller ben tegengekomen, maar kan ook een reddit post geweest zijn.

Het is in ieder geval dus zeker niet zo alsof met 15.000 - 25.000 km op de teller, een Mosch motor het zeker komt te begeven. Zullen allen het redden tot rond de 50.000 kilometer? Nee. Maar om eerlijk te zijn, ken ik eigenlijk niet dusdanige kilometer stand records op niet-Bosch motoren.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 19:56

Milmoor

Footsteps and pictures.

Na een tip om het hier eens te proberen:
Voor een handbike van een rolstoel zoek ik dit type accu. We hebben er ooit een bijgekocht voor zo'n 600 euro. Een is gevallen, en past niet meer lekker, de ander laad niet meer helemaal op. Dus we willen er graag een bijkopen en dan de ander reviseren. Maar de nieuwprijs is zo'n 1300 euro via Meyra, en we krijgen een tweedehands voor 650 euro aangeboden. Die heeft nog 86% capaciteit. De leverancier (https://klaxonmobility.com/) is inmiddels op een ander type accu overgestapt. Alternatief is een complete vervanging van het bevestigingsmechanisme plus accu, maar ik weet niet of dat goed gaat met de eletronica. Ik zou verwachten dat dit in basis gewoon electrischefietsenbediening is.

Foto's uit de handleiding, plus een echte foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTQs8Vf5r1LLuSG8h8O828VjatU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rnBscXKitepBEx0wXMwKcCNT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oh7-RuG8c7tRlr2bvByt2UJTA8c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eMGcSlzCkTK8emB0KrXjb8wC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzdeA38B9I4ceQlA_XUMb5YhxnE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WZ6kyG7SnxB6HPuWHfonHq03.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLaSDQPe0XibSbPfW-LwTvScIRk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkEbUiCxVtZAo4Fx4j3kjEv3.jpg?f=fotoalbum_tile

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Arfman
  • Laatst online: 21-02 11:35

Arfman

Drome!

Tacoos schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:49:
[...]

Is de vraag nog actueel? Zag vlgs mij geen reacties tot nu?

Destijds vond ik de Supernova M99 Pure+ fantastisch licht geven, maar heb je er dik €200 voor over?
Was op een speed pedelec met Bosch motor, dus ik neem aan uitwisselbaar:

[Afbeelding]
Nog wel actueel, dank voor je antwoord. Ziet er inderdaad top uit maar 200 euro voor een lampje op de fiets is me echt veel te gortig :) Ondertussen is het alweer licht zodra ik op de fiets stap, maar ik blijf nog even doorzoeken. Lijkt me toch dat je voor +/- 50 euro een goed lampje moet kunnen vinden voor op je fiets ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-02 16:20
Hi allen, ik zit te dubben tussen de tenways CGO600 en de 600Pro. reden = 700 euro verschil.

Mijn dilemma.
600pro heeft meer bereik, verwijderbare batterij, krachtigere motor.

De batterij.
Maar, ik moet elke dag de batterij uit en inklikken voor werk (buiten geparkeerd) en dan nog 1 a 2 keer voor elke boodschap die ik doe, want volgens mij vrij irritant is na enkele weken/maanden als je elke keer 3/5 kg aan accu moet mee sjouwen. Lekker gratis opladen op werk, scheeld toch weer een eurotje ofzo per week :D

Bereik.
Ik weet niet hoeveel meer range je krijgt in de praktijk, laten we zeggen 30km meer.

Dat is fijn, minder opladen door de weeks en als je lekker in de zomer gaat touren heb je meer bereik, echter dit is een stadsfiets en zit en rijd helemaal niet zo lekker voor langere afstanden.

Dus dat je jou accu kan opladen na 40km rijden op een rit in een barretje en daarna nog eens 40km op deze budget fiets gaat rijden, is volgens mij wel redelijk onrealistisch voor de meeste mensen, ik vermoed dat de ergonomy gewoon niet lekker genoeg is voor dit soort fietsen daarvoor.

Dus vermoed ik in beide gevallen dit mij niet gaat bevallen als tourfietsjes (een racefiets voor grotere afstanden heeft mijn voorkeur, sta je niet zonder stroom in the middle of nowhere, mogelijk je eigen batterij (bonken :+ )

Economische afschrijving.

Ik heb een segway scooter gehad, en na 2/3 jaar is die economisch op, model word niet meer gemaakt, vervangende batterij is duur en moeilijk aan te komen, mijn punt, leuk dat je de batterij gemakkelijk kan verwijderen uit het frame met de 600pro, maar het blijft een chinees product dat mogelijk over 2/3 jaar EOL is en dat dit punt dan allemaal minder relevant is.

Ik kan mijzelf dus 700 euro besparen op een geintergreerde accu, en dan hopen dat over 2/3 jaar de batterij nog genoeg range heeft om er 20km~ in standje turbo/30km in eco te kunnen fietsen en dan daarna fiets de shredder in voor iets meer dan de helft van de 600pro weer 2/3 jaar vooruit.

Niet mooi voor het miliue maar wel realistisch met dit soort merken.

Hoe zijn jullie ervaringen met de gewone GCO600 of met de GCO600Pro en hoe staan jullie tegenover mijn punten vanuit jullie belevenis met deze modellen?

• Foxhill
Milmoor schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:09:
Na een tip om het hier eens te proberen:
Voor een handbike van een rolstoel zoek ik dit type accu. We hebben er ooit een bijgekocht voor zo'n 600 euro. Een is gevallen, en past niet meer lekker, de ander laad niet meer helemaal op. Dus we willen er graag een bijkopen en dan de ander reviseren. Maar de nieuwprijs is zo'n 1300 euro via Meyra, en we krijgen een tweedehands voor 650 euro aangeboden. Die heeft nog 86% capaciteit. De leverancier (https://klaxonmobility.com/) is inmiddels op een ander type accu overgestapt. Alternatief is een complete vervanging van het bevestigingsmechanisme plus accu, maar ik weet niet of dat goed gaat met de eletronica. Ik zou verwachten dat dit in basis gewoon electrischefietsenbediening is.

Foto's uit de handleiding, plus een echte foto:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Vul het nummer op je foto in. Dan kom je bij een accu voor Prophete op accu-swap.nl. Ziet eruit dat het past.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Foxhill schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:00:
[...]

Vul het nummer op je foto in. Dan kom je bij een accu voor Prophete op accu-swap.nl. Ziet eruit dat het past.
Fijn, hiermee hebben we eindelijk een merk en type. Prophete E-Novation 36V ZZ991004. Nu nog vinden waar ze deze verkopen ipv reviseren. Daarbij helpt het ontzettend dat we nu weten waar we op moeten zoeken.

Edit:
Hij lijkt niet meer leverbaar. Hooguit restvoorraden. Mogelijk compatible modellen lijken ook niet meer leverbaar.
✔ 1. Prophete/Matratron 36V 11.6Ah – ZZ991004
✔ 2. Matratron 36V 13Ah – compatibel met ZZ991004
✔ 3. HANERIDE 36V 12.8Ah – eind‑connector model

Volgens Copilot is het mogelijk om een andere accuhouder te monteren, maar klopt dat?

[ Voor 29% gewijzigd door Milmoor op 19-02-2026 16:18 ]

• Arjantje72
Arfman schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:32:
[...]

Nog wel actueel, dank voor je antwoord. Ziet er inderdaad top uit maar 200 euro voor een lampje op de fiets is me echt veel te gortig :) Ondertussen is het alweer licht zodra ik op de fiets stap, maar ik blijf nog even doorzoeken. Lijkt me toch dat je voor +/- 50 euro een goed lampje moet kunnen vinden voor op je fiets ...
https://lightyourbike.nl/...led-10000-mah-2000-lumen/
Iets duurder dan €50, maar met een powerbank, kun je onderweg je telefoon opladen, bevalt me erg goed.
Hebben ze ook hij Bol, dan zonder verzendkosten :)

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-02 22:29
Wat zijn jullie ervaringen met een tweedehandse Klever speed pedelec uit België en die importeren in Nederland zodat deze op de Nederlandse wegen (als Nederlander) gebruikt kan worden? Er staan best leuke Klever SP op Marktplaats in België namelijk..

• Foxhill
Milmoor schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Fijn, hiermee hebben we eindelijk een merk en type. Prophete E-Novation 36V ZZ991004. Nu nog vinden waar ze deze verkopen ipv reviseren. Daarbij helpt het ontzettend dat we nu weten waar we op moeten zoeken.

Edit:
Hij lijkt niet meer leverbaar. Hooguit restvoorraden. Mogelijk compatible modellen lijken ook niet meer leverbaar.
✔ 1. Prophete/Matratron 36V 11.6Ah – ZZ991004
✔ 2. Matratron 36V 13Ah – compatibel met ZZ991004
✔ 3. HANERIDE 36V 12.8Ah – eind‑connector model

Volgens Copilot is het mogelijk om een andere accuhouder te monteren, maar klopt dat?
Heb je het al bij de verkoper en fabrikant van je handbike nagevraagd? Of bel eens met Van Beijck en Sitgo. Als ombouw mogelijk is kunnen zij dat voor je doen of je de juiste spullen leveren. En daar kun je ook met een vraag terecht.

[ Voor 9% gewijzigd door Foxhill op 19-02-2026 20:01 ]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Foxhill schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:59:
[...]

Heb je het al bij de verkoper en fabrikant van je handbike nagevraagd? Of bel eens met Van Beijck en Sitgo. Als ombouw mogelijk is kunnen zij dat voor je doen of je de juiste spullen leveren. En daar kun je ook met een vraag terecht.
De verkoper van indertijd is er mee gestopt en nu is Meyra het aanspreekpunt. Zij vragen 1300 euro voor een nieuwe accu, en 650 euro voor een tweedehandse die op 86% vermogen zit. Dat is echt veel geld voor iets wat een paar jaar terug 700 euro kostte. De fabrikant levert niet aan eindgebruikers.
Bedankt voor de tip voor een bedrijf voor ombouw. De handbike nadert het eind van zijn levensduur, dus het is de vraag of dat nog uit kan. Hij is inmiddels 6 jaar oud, er zit een slag in de velg die er niet uit wil, en de motor is best intensief gebruikt. Dus bij nader inzien is dat waarschijnlijk niet meer de moeite. Maar idealiter gaat hij nog een jaar of twee mee. Dan kunnen we ook weer proberen weer een PGB voor vervanging te krijgen. Dat zal nu nog niet lukken.

• Foxhill
Milmoor schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:24:
[...]

De verkoper van indertijd is er mee gestopt en nu is Meyra het aanspreekpunt. Zij vragen 1300 euro voor een nieuwe accu, en 650 euro voor een tweedehandse die op 86% vermogen zit. Dat is echt veel geld voor iets wat een paar jaar terug 700 euro kostte. De fabrikant levert niet aan eindgebruikers.
Bedankt voor de tip voor een bedrijf voor ombouw. De handbike nadert het eind van zijn levensduur, dus het is de vraag of dat nog uit kan. Hij is inmiddels 6 jaar oud, er zit een slag in de velg die er niet uit wil, en de motor is best intensief gebruikt. Dus bij nader inzien is dat waarschijnlijk niet meer de moeite. Maar idealiter gaat hij nog een jaar of twee mee. Dan kunnen we ook weer proberen weer een PGB voor vervanging te krijgen. Dat zal nu nog niet lukken.
De markt van Meyra en dergelijke is een rare. Aanbestedingen, dure spullen zo goedkoop mogelijk leveren, de gewone vakhandel kan niet meedoen, etc. Ik heb regelmatig klanten in de winkel die een Van Raam driewieler willen. Als het via WMO gaat ben ik als fietsenwinkel uitgesloten en krijgt de klant vaak niet de beste oplossing. PGB is al beter. Daarmee mag je zelf naar een vakhandelaar.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Foxhill schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:17:
[...]
... dure spullen zo goedkoop mogelijk leveren...
offtopic:
Als eindgebruiker is het net andersom. Daar wil men goedkope spullen zo duur mogelijk leveren. Geen service, geen onderhoud totdat het stuk is, en wel elke maand in rekening brengen. Bijv. voor de opgetelde huurprijs van de trippelstoel had deze al tig keer gekocht kunnen worden. De hele WMO lijkt sowieso op kortdurende ondersteuning ingericht, in maanden terwijl de persoon in kwestie gelukkig een veel langere horizon heeft.. We zijn daarom heel blij met de PGB, maar dat was geen makkelijk traject om die te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 20-02-2026 12:09 ]

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:17:
[...]

De markt van Meyra en dergelijke is een rare. Aanbestedingen, dure spullen zo goedkoop mogelijk leveren, de gewone vakhandel kan niet meedoen, etc. Ik heb regelmatig klanten in de winkel die een Van Raam driewieler willen. Als het via WMO gaat ben ik als fietsenwinkel uitgesloten en krijgt de klant vaak niet de beste oplossing. PGB is al beter. Daarmee mag je zelf naar een vakhandelaar.
Met alle goede bedoelingen vind ik die 'Van Raam' fietsen wel heel erg duur. Mijn buurvrouw heeft er een en die was een klein godsvermogen kwijt aan de fiets. Nu zijn ze vrij zeldzaam wat de prijs opdrijft, maar iemand die mindervalide is en in een uitkering vertoeft kan zo'n fiets nooit betalen. De buurvrouw is werkende, maar een beetje hetzelfde idee als een brommobiel. Die dingen zijn heel duur en de doelgroep zijn niet de meest welvarende onder ons. Mijn zus heeft een brommobiel en ik heb er al in mogen rijden om mee te maken wat het is. Heel leuk zo'n karretje, net een autootje, alleen mis je de 'pit' van een echte auto ;) Ze mocht wel 8 mille aftikken. Zo'n fiets met wat opties doet dat bedrag ook.

Ik wil alleen maar aangeven dat die markt een niche is juist voor degene die minder te besteden heeft. Echter heeft zij die fiets gekregen via het PGB?

• Arfman
  • Laatst online: 21-02 11:35

Arfman

Drome!

Arjantje72 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:41:
[...]

https://lightyourbike.nl/...led-10000-mah-2000-lumen/
Iets duurder dan €50, maar met een powerbank, kun je onderweg je telefoon opladen, bevalt me erg goed.
Hebben ze ook hij Bol, dan zonder verzendkosten :)
Dat ziet er goed uit, zit in het winkelwagentje!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• jimh307
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:02:
[...]

Dat ziet er goed uit, zit in het winkelwagentje!
Geen excuus meer om niet in het donker te gaan fietsen :+ Mooie koplamp verder die de weg voor je in het licht zet. 2000 lumen is niet misselijk.

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:33

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

jimh307 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Geen excuus meer om niet in het donker te gaan fietsen :+ Mooie koplamp verder die de weg voor je in het licht zet. 2000 lumen is niet misselijk.
Klopt...2000 lumen is verblindend,,,letterlijk

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wij hebben net onze Packster 2 in buggy-uitvoering mogen ophalen. Eerste indruk: er is over alles nagedacht. Batterijen (je kan er twee laten installeren) zijn geïntegreerd in de bak. Bankje is verstelbaar (zit kan naar voor of achter en leuning kan zo ook rechter), al hebben de kinderen meest vooruitgeschoven stand nog nauwelijks plaats voor hun voeten en bagage. Bankje kan je ook zonder gereedschap verstellen én omhoogklappen voor meer laadruimte. Gordels heel degelijk uitgevoerd (ik citeer de oudste: 'net zoals in de auto'), hoofdsteun ook. Voor de regenhoes had ik echt een filmpje nodig om te snappen hoe ik die zijflappen permanent kon wegklappen, dat lukte niet met gewoon wat proberen 🙈. Ik ga 't echt moeten oefenen, simpel is het niet. Qua wegligging is het weer wat wennen, maar dat is waarschijnlijk omdat het een nieuwe fiets is. Motor is een serieuze upgrade tegenover de Lovens 65 die we ervoor hadden; zelfs met een lege bak (en ik ben niet de zwaarste) had die het moeilijk met een stevige helling. De Packster 2 heeft een Cargoline motor en die steekt moeiteloos een tandje bij. De automaat lijkt wat later te schakelen dan bij de Lovens (allebei een Enviolo-naaf), misschien om de mechaniek wat te sparen, dus je trapt effe 'gek' voor hij aantrekt en de motor meegeeft. Maar je voelt wel dat hij nog ademruimte heeft, ook met twee kinderen erin. 'Handschoenkastje' kan op slot en is handig voor kleine spullen die anders toch maar in de bak slingeren. Bevestigingsringen vooraan in de bak is ook een handigheidje, de Lovens was op dat vlak gewoon 'kaal'.

Kinderen zijn er wild van, oudste kan er zelf in klauteren en dat vindt ze geweldig. Nu had ik 'm wel wat gehypet, maar ik had niet verwacht dat het enthousiasme zó groot ging zijn 🤣. De jongste kreeg een crisis toen bleek dat ze eruit moest (het ritje naar huis was duidelijk te kort).

Een prijzige upgrade van de Lovens, maar een heel positieve eerste indruk, door de vorm van de bak leveren we in op liters laadruimte, maar de focus lag op meer comfort en veiligheid voor de kinderen, een lager leeggewicht en een smallere bak.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Arjantje72
litebyte schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Klopt...2000 lumen is verblindend,,,letterlijk
Dat is de max he? :) zitten meerdere standen op.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Ik heb sinds kort een R&M Nevo4 en wilde eens kijken waar ik de powermore range extender accu kan plaatsen. Zijn er al Tweakers die daar zelf een oplossing voor bedacht hebben?. Hij moet namelijk bevestigd worden aan een beugel die alleen bij het stuur bevestigd kan worden, maar dan heb je een lange kabel nodig dat leek me niet zo praktisch.

Ik zou het doen!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:26

B64

Arjantje72 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:01:
[...]

Ja, maar wat zegt dat?

Een lamp die niet verblindt is een lamp die het licht bundelt naar de weg. Lichtopbrengst op het wegdek (waar het de vraagsteller om ging) is uitgedruikt in Lux, niet in Lumen. De laagste stand is nog steeds 600 lumen, daar kun je tegenliggers nog altijd behoorlijk succesvol mee verblinden....

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

rammes schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:40:
Ik heb sinds kort een R&M Nevo4 en wilde eens kijken waar ik de powermore range extender accu kan plaatsen. Zijn er al Tweakers die daar zelf een oplossing voor bedacht hebben?. Hij moet namelijk bevestigd worden aan een beugel die alleen bij het stuur bevestigd kan worden, maar dan heb je een lange kabel nodig dat leek me niet zo praktisch.
Enige optie die ik kan verzinnen is een zadeltasje. Ook wat langer snoer nodig maar locatie is dan meer logischer denk ik en de kabel beter te leiden. Hieraan kan je geen buil aan vallen: https://www.hema.nl/buite...mfNwQttOL0AhoC6M0QAvD_BwE
Check de maat wel of hij past in het tasje, wellicht kabel ook erin wat handig zal zijn.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:33

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Arjantje72 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:01:
[...]

Dat is natuurlijk zo, maar vind de laatste tijd dat m.n. veel ebikes de verlichting wel heel sterk hebben staan..standje groot licht, op drukke fietspaden best wel vervelend.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:28:
De fietsenwinkel kan je maximum snelheid niet beïnvloeden. Het fietsmerk bepaald de software op de fiets. Je fietsenmaker kan een wijzigingsverzoek doen als er bijvoorbeeld een andere versnelling gemonteerd is. Fietsmerken werken echter terecht niet mee aan aanpassingen van deze aard. En dus zullen fietsenwinkels als ze al weten hoe dit in elkaar steekt, niet veel zin hebben dit bij het merk aan te vragen.

De bandengrootte die je zelf kunt instellen heeft alleen invloed op de snelheid en afstand die je scherm weergeeft. En die kun je alleen tot een bepaald % laten afwijken van de wielmaat die in de software bekend is.

De maximumsnelheid verschilt iets tussen merken. Iets van interpretatie of marges. Het valt me op dat Nederlandse merken over het algemeen iets lager of iets abrupter stoppen met helpen. Ik kan me voorstellen dat er in Nederland meer aandacht is geweest voor opvoeren dan in andere Europese landen. Ik weet dat het in Duitsland nauwelijks aan de orde is.
Mijn Specialized heeft een cap van precies 25 km/u. En af en toe zou ik toch echt net even wat harder willen gaan om niet in te worden gehaald door de jeugd op een fatbike.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:19
De meeste Fatbikes die je inhalen zitten in een snelheidsbereik die ruim buiten de scope van een e-bike zit. Om dat mogelijk te maken moet je dingen doen die hier niet toegestaan zijn.
Pagina: 1 ... 232 233 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam