Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 236 237 Laatste
Acties:

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:48

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Niekserr schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:38:
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en ben benieuwd of jullie nog aanraders hebben. Op dit moment heb ik een Trek distrikt 3, een simpele, niet elektrische, hybride fiets met tandriem, maar deze is helaas afgeschreven. Nu ben ik op zoek naar een elektrische omdat ik dagelijks naar werk fiets en liever niet al te bezweet aan wil komen. In totaal fiets ik iets meer dan 100km per week (ook in de winter,met regen/sneeuw, etc.), dus ik ben op zoek naar iets dat degelijk is. Mijn voornaamste eisen zijn: sportieve zithouding (zoals de trek bijv. had), tandriem aandrijving en een verende voorvork.

Ik zat nu te kijken naar een Specialized Turbo Vado 4.0, welke met een aardig prijskaartje komt. Hebben jullie nog aanraders die ik sowieso moet bekijken? :) Hiernaast had ik ook nog een koga geprobeerd (type ben ik vergeten), maar hierbij vond ik dat de trappers te ver naar voren stonden wat ongemakkelijk fietste. Het zou ook kunnen dat het frame iets te groot was voor mijn lengte (ik ben 1.70m), het zadel moest toen helemaal omlaag.
Zoek een goede plaatselijke fietsspeciaalzaak met goede kwaliteitsmerken. Laat je daar goed n.a.v. jouw wensen en budget goed voorlichten en bekijk de alternatieven. Ga vooral proefrijden, en dan niet heen en weer door de straat maar een goede rit met ook een klim en slechte straat erin. Als de Specialized je qua prijs afschrikt: dat is een normale prijs voor een goede fiets.
Kijk eens naar testen van bv de consumentenbond of anwb om een idee te krijgen van de kwaliteiten.
En kijk eens serieus naar het merk Cube.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-05 22:00
PeepPeepPeep schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:40:
[...]

Zoek een goede plaatselijke fietsspeciaalzaak met goede kwaliteitsmerken. Laat je daar goed n.a.v. jouw wensen en budget goed voorlichten en bekijk de alternatieven. Ga vooral proefrijden, en dan niet heen en weer door de straat maar een goede rit met ook een klim en slechte straat erin. Als de Specialized je qua prijs afschrikt: dat is een normale prijs voor een goede fiets.
Kijk eens naar testen van bv de consumentenbond of anwb om een idee te krijgen van de kwaliteiten.
En kijk eens serieus naar het merk Cube.
Bedankt voor de tips! Qua prijs schrikt het me niet per se af, maar ik wil zeker weten dat ik -voor mij- de juiste fiets koop als ik zon bedrag uit geef

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:05
Tommie12 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:58:
[...]

Tja, en binnen 3 jaar is dat systeem verouderd en werkt het niet meer. Daarvoor gebruik ik ofwel mijn telefoon, ofwel een Garmin.
Vraag eens of de Bosch Nyon nog werkt?
Bosch Nyon werkt gewoon nog.

• Foxhill
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en ben benieuwd of jullie nog aanraders hebben. Op dit moment heb ik een Trek distrikt 3, een simpele, niet elektrische, hybride fiets met tandriem, maar deze is helaas afgeschreven. Nu ben ik op zoek naar een elektrische omdat ik dagelijks naar werk fiets en liever niet al te bezweet aan wil komen. In totaal fiets ik iets meer dan 100km per week (ook in de winter,met regen/sneeuw, etc.), dus ik ben op zoek naar iets dat degelijk is. Mijn voornaamste eisen zijn: sportieve zithouding (zoals de trek bijv. had), tandriem aandrijving en een verende voorvork.

Ik zat nu te kijken naar een Specialized Turbo Vado 4.0, welke met een aardig prijskaartje komt. Hebben jullie nog aanraders die ik sowieso moet bekijken? :) Hiernaast had ik ook nog een koga geprobeerd (type ben ik vergeten), maar hierbij vond ik dat de trappers te ver naar voren stonden wat ongemakkelijk fietste. Het zou ook kunnen dat het frame iets te groot was voor mijn lengte (ik ben 1.70m), het zadel moest toen helemaal omlaag.
Alle A-merken met riem en Bosch/Panasonic/Shimano motor met riem voldoen aan je eisen. Behalve de eis voor housing. Dus winkels langs gaan en proefrijden.

Die Specialized heeft een (Specialized branded) Brose motor. Dat is erg fijn en soepel. Maar alleen probleemloos bij weinig km’s. Voor iemand die veel km’s gaat maken zoals jij misschien niet de best passende aandrijving.

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:32
Tommie12 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:58:
[...]
Vraag eens of de Bosch Nyon nog werkt?
Dat is echt onzin. Nyon werkt nog prima, ook na ruim 6 jaar.
Bij Kiox is navigatie standaard aanwezig. Dat werkt gewoon via je telefoon.
Met Bosch smartphonegrip wordt je telefoon je display: ideaal.
Sinds een paar weken ook in verticale versie verkrijgbaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Simple mind op 27-04-2026 23:19 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:23
Simple mind schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:10:
[...]

Dat is echt onzin. Nyon werkt nog prima, ook na ruim 6 jaar.
Bij Kiox is navigatie standaard aanwezig. Dat werkt gewoon via je telefoon.
Met Bosch smartphonegrip wordt je telefoon je display: ideaal.
Sinds een paar weken ook in verticale versie verkrijgbaar.
Die smartphonegrip vind ik ideaal.

Dat Nyon nog werkt is prima, maar het systeem is wel verouderd. 6 jaar is overigens niks voor een fiets, ik verwacht dat een fiets minstens 10 jaar mee kan gaan, en dan weet ik gewoon dat electronica met user interface meestal niet meer mee kan.
Ben misschien een beetje 'beschadigd' door de slechte autonavigatiesystemen die ingebouwd werden.
In 2018 kreeg ik een nieuwe Volvo V90 met Sensus navigatie... Die moest je updaten door een USB stick van 100GB in je computer te steken, dan 3-5 uur kaarten te downloaden (servers waren traag), en meestal viel de stream dan nog eens plat, om dat daarna in de auto te steken en het systeem (tijdens het rijden) te laden updaten waardoor je ondertussen geen navi hebt.
Dat doe je dus 1 keer, en dan ga je terug over naar Waze via Carplay.

Mijn principe is om die systemen op een fiets gescheiden te houden. Ik ga voor Kiox nooit bijbetalen, dan steek ik dat geld liever in een Garmin navi die mooi samen werkt met Komoot, en als Komoot gek doet wel iets anders.
En het electrisch verbruik van mijn fiets... ik heb echt andere dingen om naar te kijken.
Ik weet dat ik in de zomer een rit van 70km op Tour kan rijden als het niet continu tegenwind is, en dat is prima. Daar heb ik geen 'smart display' voor nodig.
In sommige electrische auto's kan je nu de temperatuur van je batterij zien... dan vraag ik me af... waarom? Te veel informatie en complexiteit kost alleen maar geld en moeite. Keep it simple.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 28-04-2026 08:32 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:11

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Tommie12 Zoveel mensen, zoveel wensen. Je kan gelukkig die Kiox zo instellen dat je veel of weinig informatie erop krijgt. Wat dat betreft voor iedereen prima.

Ik ga voor de Kiox ook nooit bijbetalen. De navigatie doet het maar kan niet op tegen een fatsoenlijke echte fietsnav computer. Dat boeit mij verder ook niet zo.

Wat mij wel ergert is dat Bosch heel selectief is met wat er allemaal ingesteld kan worden door de eindgebruiker. Waarom kan ik zelf niet instellen dat de koplamp aan of uit staat bij aanzetten van de fiets? Ik kwam er bij toeval achter dat je deze dus ook kan instellen op de stand onthouden, oftewel je fiets start op met licht aan of uit afhankelijk of deze aan/uit stond bij uitzetten.

Nou ben ik wel benieuwd wat je nog meer kan laten instellen door de fietsenmaker. Ik hou van dat soort tweaks, rommelen aan je display, configuratie, etc. Hoe meer ik kan instellen hoe beter :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Tommie12

Je moet naar een winkel waar je wat modellen en maten kan proberen. Heel moeilijk om daar veel advies bij te geven. Sommige winkels hebben het instelmodel van Santos, daar zou je nog iets mee kunnen, maar dan kom je ook bij bikefitting uit en zal het zoeken zijn naar een kader wat bij jouw wensen het beste past. ebikes worden niet echt op maat gebouwd.

• Foxhill
TTLCrazy schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:46:
Waarom kan ik zelf niet instellen dat de koplamp aan of uit staat bij aanzetten van de fiets?
[…]
Nou ben ik wel benieuwd wat je nog meer kan laten instellen door de fietsenmaker.
Als de consument de verlichting in kan stellen, kan dat verwarring geven als iets niet overeenkomt met de gemonteerde lampen. Dat stel ik me zo voor. Maarja, wie zo ver in het menu duikt snapt ook wel welke lampen er wel/niet op zitten.

Schakelhulp aan/uit is kort geleden al van fietsenmaker deel naar consument deel verplaatst.

Zo uit mijn hoofd kan de fietsenmaker de snelheid voor de loopondersteuning nog aanpassen. Verder niet zo veel meer. Ik kan vanaf vakantie niet kijken.

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 14:01
Beste medetweakers, mijn vriendin en ik willen graag twee e-bikes aanschaffen om recreatief mee te fietsen. Wij verwachten afstanden van 50-100 km te gaan fietsen (inclusief terugreis).
Eisen zijn:
  • Kwaliteitsfiets die lang meegaat en waarvoor onderdelen lang beschikbaar zijn
  • Groot bereik rond de 100km (niet afhankelijk zijn van onderweg opladen)
  • Naafversnelling
  • Bosch CX of PX middenmotor (of in kwaliteit en prestatie vergelijkbaar alternatief)
  • Schijfremmen voor en achter
  • Geschikt voor heuvels en onverharde wegen
  • Geschikt voor een voorzitje om ons dochtertje mee te kunnen nemen
Nu kwamen wij mede dankzij de positieve testresultaten uit bij de Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800.
Eenmaal in de winkel (Cube store) kwamen wij er echter achter dat deze fiets niet geschikt is voor een voorzitje (zie laatste eis). Het ontwerp van de stuurinrichting is kennelijk zo dat er geen houder voor een voorzitje gemonteerd kan worden.
Erg jammer natuurlijk, maar kennelijk een bekend probleem met de moderne ebikes.
Nu zijn we op zoek naar een alternatief, maar dit blijkt lastig omdat er online geen zoekfilters zijn voor de laatste eis op ons lijstje.
Vandaar mijn vraag aan jullie, welke fiets raden jullie in mijn geval aan? Het budget is maximaal €3500 (per fiets)

• Tommie12
-ION- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:01:
Beste medetweakers, mijn vriendin en ik willen graag twee e-bikes aanschaffen om recreatief mee te fietsen. Wij verwachten afstanden van 50-100 km te gaan fietsen (inclusief terugreis).
Eisen zijn:
  • Naafversnelling
  • Bosch CX of PX middenmotor (of in kwaliteit en prestatie vergelijkbaar alternatief)
Nu kwamen wij mede dankzij de positieve testresultaten uit bij de Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800.
Eenmaal in de winkel (Cube store) kwamen wij er echter achter dat deze fiets niet geschikt is voor een voorzitje (zie laatste eis). Het ontwerp van de stuurinrichting is kennelijk zo dat er geen houder voor een voorzitje gemonteerd kan worden.
Erg jammer natuurlijk, maar kennelijk een bekend probleem met de moderne ebikes.
Nu zijn we op zoek naar een alternatief, maar dit blijkt lastig omdat er online geen zoekfilters zijn voor de laatste eis op ons lijstje.
Vandaar mijn vraag aan jullie, welke fiets raden jullie in mijn geval aan? Het budget is maximaal €3500 (per fiets)
Heel moeilijk om op afstand te gaan bepalen welke fiets nu een voorzitje kan hebben. Leg die wensen maar neer bin een lokale FM. Ik hoop dat je niet 100km gaat fietsen met een kind. Dat is behoorlijk fris…. En saai voor het kind. Met een achterzitje heeft je dochter alvast minder wind in het gezicht. Onderschat niet wat 25km/h wind in het gezicht doet gedurende een paar uur.

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 14:01
Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:14:
[...]

Heel moeilijk om op afstand te gaan bepalen welke fiets nu een voorzitje kan hebben. Leg die wensen maar neer bin een lokale FM. Ik hoop dat je niet 100km gaat fietsen met een kind. Dat is behoorlijk fris…. En saai voor het kind. Met een achterzitje heeft je dochter alvast minder wind in het gezicht. Onderschat niet wat 25km/h wind in het gezicht doet gedurende een paar uur.
Ons dochtertje zal natuurlijk enkel op korte tripjes meegaan. 100km zullen we haar zeker niet aandoen :+. Dat heb ik inderdaad niet duidelijk gemaakt.

• Foxhill
-ION- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:01:
Eisen zijn:
  • Naafversnelling
Ik weet het niet, maar denk dat een van de aanpassingen van Jacob Pot een voorzitje op die Cube wel mogelijk maakt:
https://www.jpteshop.nl/parts/kinderzitje/

De nieuwe Victoria Tresalo 5, 7 of 9 lijkt op de Cube, zit iets steviger in elkaar, en zit ietsje recht erop. De constructie bij het stuur is wel ongeveer hetzelfde.

Als je geen aanpassing wilt uitzoeken bij het stuur (begrijp ik), moet je zoeken naar een fiets waar de kabels niet door de ahead gaan. Dan komen ze dus nog gewoon ónder het balhoofd uit het frame. De Velo de Ville AEB heeft dat. Maar ik heb daar nog niet een zitje op gepast.

• snarfl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 11:22
mguzz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Te gebruiken als powerbank wil ik het niet noemen maar ik laad mijn telefoon op via de bosch intuvia display dmv een speciale usb kabel. DIt houdt de batterij op hetzelfde niveau tijdens het navigeren.
Dus van echt snel opladen is geen sprake. Een kabel rechtstreeks in de accu ben ik nog nooit tegengekomen.
Bij de nieuwere displays werkt dat niet meer, Die usb uitgang is voor beheer.

Beter vriendelijk te zijn dan gelijk krijgen

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-05 22:12
snarfl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:54:
[...]

Bij de nieuwere displays werkt dat niet meer, Die usb uitgang is voor beheer.
Klopt dan heb je de bosch smartphonegrip met usb aansluiting nodig, kost tegenwoordig €45 zie ik.

• snarfl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 11:22
mguzz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Te gebruiken als powerbank wil ik het niet noemen maar ik laad mijn telefoon op via de bosch intuvia display dmv een speciale usb kabel. DIt houdt de batterij op hetzelfde niveau tijdens het navigeren.
Dus van echt snel opladen is geen sprake. Een kabel rechtstreeks in de accu ben ik nog nooit tegengekomen.
De Bosch Smartphonegrip is de oplossing van Bosch. Past op de Kiox houder, laadt draadloos of met een kabeltje je apparaat op. 40 euro op Marktplaats. Als ik 'm heb probeer ik het uit.

Beter vriendelijk te zijn dan gelijk krijgen

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:39
Ik heb in mijn trek een fazua ride 50 trail zitten. Is mijn 2de, kreeg ik gratis nadat de laad printplaat in mijn eerste werd kortgesloten

Ik heb de kapotte nog. Weet iemand een adres in nederland waar ik hem zou kunnen laten reviseren voor een leuke prijs?

• jvk024
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-05 08:41
ik heb de Riese und Müller culture met performance line sx motor. Motor aan = verlichting aan, dit is niet handmatig aan te passen. Hoort dit zo, of is dit met behulp van een software update ofzo aan te passen?

• Foxhill
jvk024 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:25:
ik heb de Riese und Müller culture met performance line sx motor. Motor aan = verlichting aan, dit is niet handmatig aan te passen. Hoort dit zo, of is dit met behulp van een software update ofzo aan te passen?
Kwam hier een of twee pagina’s terug te sprake. Fietsenwinkel kan het eenvoudig voor je aanpassen.

• jvk024
hm, mijn fietsenmaker zei dat het niet kan omdat deze motor oorspronkelijk voor sportieve fietsen is ontwikkeld en dat die functie er daarom niet op zit
Zal er toch nog eens op aandringen

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:53
jvk024 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:00:
hm, mijn fietsenmaker zei dat het niet kan omdat deze motor oorspronkelijk voor sportieve fietsen is ontwikkeld en dat die functie er daarom niet op zit
Mag ik vragen waarom het belangrijk is voor je? Mijn lamp is gewoon uit te zetten, maar ik heb ze altijd aan.

• Foxhill
jvk024 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:00:
De fabrikant kan dit soort dingen uitschakelen. Ik heb dat voor het licht nog niet eerder gezien. Vind het niet logisch, maar het kan. Voor bijvoorbeeld de power poorten heb ik wel eens eerder gezien dat die niet ingeschakeld konden worden. Maar ik heb ook niet zo vaak R&M in de werkplaats. Als het inderdaad in het menu geblokt is moeten ze via de Bosch software een configuratie wijziging aanvragen bij R&M.

• jvk024
Foxhill schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:59:
[...]

De fabrikant kan dit soort dingen uitschakelen. Ik heb dat voor het licht nog niet eerder gezien. Vind het niet logisch, maar het kan. Voor bijvoorbeeld de power poorten heb ik wel eens eerder gezien dat die niet ingeschakeld konden worden. Maar ik heb ook niet zo vaak R&M in de werkplaats. Als het inderdaad in het menu geblokt is moeten ze via de Bosch software een configuratie wijziging aanvragen bij R&M.
Daar kan ik wat mee, dankjewel

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
dennisfr schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:33:
[...]
Mag ik vragen waarom het belangrijk is voor je? Mijn lamp is gewoon uit te zetten, maar ik heb ze altijd aan.
Ik vond het zelf irritant dat hij altijd standaard aan ging, op werkdagen heb ik nu (zelden) licht nodig. Dus ik snap hem wel. Heb het bij mijn FM direct laten aanpassen naar 'laatste stand onthouden'.

Een nadeel van Bosch is toch wel de erg gesloten firmware. Ik snap de gedachte, maarja.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• jvk024
dennisfr schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:33:
[...]

voor mij hoeven ze overdag niet aan. is geen halszaak, maar zou fijn zijn zelf de controle te hebbben

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:37
jvk024 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:11:
[...]

voor mij hoeven ze overdag niet aan. is geen halszaak, maar zou fijn zijn zelf de controle te hebbben
Kost (bijna) niets, je hebt er geen last van. Maar je bent wel beter zichtbaar voor het overige verkeer. Dat is ook waarom auto's overdag met verlichting rijden.

Kunnen ze niet zeggen, dat ze je niet gezien hebben. Is dat iig afgedekt.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
kootje70 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:20:
[...]

Kost (bijna) niets, je hebt er geen last van. Maar je bent wel beter zichtbaar voor het overige verkeer. Dat is ook waarom auto's overdag met verlichting rijden.

Kunnen ze niet zeggen, dat ze je niet gezien hebben. Is dat iig afgedekt.
Mee eens. Ik heb mijn fietsverlichting bewust altijd aanstaan terwijl die wel uit kan. Ik kan me herinneren dat ze in de nabije toekomst de mogelijkheid om zelf te bedienen weggaat.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Iemand toevallig ervaring met de Tezeus C8?

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14
Vraag over de natura verzekering van ENRA. Als ik het goed begrijp zit je met deze verzekering "vast" bij de fietsenmaker waar je hem afsluit? Heb een leuk overjarig model gekocht met 900 euro korting bij een lokale fietsenmaker. Als deze fiets over een paar maanden gestolen wordt en dit 2025 model is niet meer leverbaar (zo ongeveer gegarandeerd in dit geval bij zo'n overjarig model), zit ik dus vast aan deze fietsenmaker om een nieuw 2026 model van dezelfde fiets tegen adviesprijs te kopen en dus 900 euro bij te betalen?

Dat vind ik persoonlijk toch wel een groot nadeel aan deze natura verzekering, of hoe kijken jullie daar tegen aan?

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:55
MaZo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:57:
Dat zou dan wel echt toevallig zijn.

Mijn mening: Een start-up die er mooi uitziet, zeker de integratie van de middenmotor, maar wederom onzeker hoe eea verloopt met onderhoud, garantie en reparatie in de toekomst. Dit mbt de verkrijgbaarheid van onderdelen die specifiek voor deze ebike zijn ontwikkeld.

• elinx
Janpietertje89 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:11:
..... zit ik dus vast aan deze fietsenmaker om een nieuw 2026 model van dezelfde fiets tegen adviesprijs te kopen en dus 900 euro bij te betalen?

Dat vind ik persoonlijk toch wel een groot nadeel aan deze natura verzekering, of hoe kijken jullie daar tegen aan?
Volgens mij is dit niet anders als een vergoeding van de aankoopwaarde en je een nieuwer model gaat aanschaffen. Alleen je zit dan waarschijnlijk niet vast aan deze FM

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

MaZo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:57:
Hmm, weer zo'n spartbordloos ding waar je allemaal dingen bij moet kopen om de basis uitrusting kompleet te maken. Wel een mooi scherm maar niet 1tje welke je makkelijk kan vervangen zo te zien.

Automatische koplampen ook, daar kan Bosch nog wat van leren. Vingerafdruk ontgrendeling lijkt mij dan weer iets wat vooral stuk kan gaan. Een accu van 360Wh is ook niet echt veel.

En dan dit:
Milieuvriendelijke remmen
Hydraulische schijfremmen met verborgen leidingen zijn voorzien van koolstofvezel en milieuvriendelijke remhendels voor krachtig, flexibel en duurzaam remmen.
Tja...

• Foxhill
Vraag over de natura verzekering van ENRA. Als ik het goed begrijp zit je met deze verzekering "vast" bij de fietsenmaker waar je hem afsluit? Heb een leuk overjarig model gekocht met 900 euro korting bij een lokale fietsenmaker. Als deze fiets over een paar maanden gestolen wordt en dit 2025 model is niet meer leverbaar (zo ongeveer gegarandeerd in dit geval bij zo'n overjarig model), zit ik dus vast aan deze fietsenmaker om een nieuw 2026 model van dezelfde fiets tegen adviesprijs te kopen en dus 900 euro bij te betalen?

Je zit er niet aan vast. De fietsenmaker waar je de verzekering afgesloten hebt levert in principe een nieuwe fiets. Als ze niet wat voor je hebben kun je in overleg met hun of ENRA naar een andere ENRA dealer. Ik geloof dat er een bepaalde tijd is die dan eerst moet verstrijken ofzo? Overleg gewoon met de dealer. Als je een bepaalde fiets op het oog hebt kunnen ze die soms wel bij een collega krijgen. Als je de goedkoopste aanbieding op internet wilt opspeuren, tsja, dat zal t.z.t. wel niet lukken.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Check reviews op https://zeker.com/verzekeringen/fietsverzekering/enra/ en maak dan je keuze!

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:49
Ik weer dat het vloeken in de kerk is. Maar zijn er hier ook tweakers die een fatbike gebruiken? Zo ja waarom en welk model gebruik je?

Reden van deze vraag is dat ik zelf geen auto heb en ook veel te weinig km maak daarvoor. Alleen moet ik af en toe wel 1 vd kids ophalen bij het station .

• Foxhill
eenhoorntje schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:46:
Ik weer dat het vloeken in de kerk is. Maar zijn er hier ook tweakers die een fatbike gebruiken? Zo ja waarom en welk model gebruik je?

Reden van deze vraag is dat ik zelf geen auto heb en ook veel te weinig km maak daarvoor. Alleen moet ik af en toe wel 1 vd kids ophalen bij het station .
Als ie op een Bobike Junior kan, of op de bagagedrager van een gewone fiets met voeten in de fietstas dan is dat nog een idee.

Als je dochter/zoon daar te groot voor is en je met de fiets moet ophalen lijkt me dat wel een hele specifieke use case waar de fatbike een prima oplossing is.

Je kunt nog naar een longtail kijken van bijvoorbeeld Tenways of Velo de Ville. Velo de Ville heeft bij de SEB ook nog een grappige tussenvorm met een extra lange en stevige bagagedrager op een gewone fiets.

In de fatbikes is er eentje duidelijk de meest betrouwbare, nette, goede en dat is Ruff Cycles. Bij mijn weten de enige met een middenmotor van een gerenomeerd fabrikant, in dit geval Bosch.

• eenhoorntje
Foxhill schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:01:
[...]

Als ie op een Bobike Junior kan, of op de bagagedrager van een gewone fiets met voeten in de fietstas dan is dat nog een idee.

Als je dochter/zoon daar te groot voor is en je met de fiets moet ophalen lijkt me dat wel een hele specifieke use case waar de fatbike een prima oplossing is.

Je kunt nog naar een longtail kijken van bijvoorbeeld Tenways of Velo de Ville. Velo de Ville heeft bij de SEB ook nog een grappige tussenvorm met een extra lange en stevige bagagedrager op een gewone fiets.

In de fatbikes is er eentje duidelijk de meest betrouwbare, nette, goede en dat is Ruff Cycles. Bij mijn weten de enige met een middenmotor van een gerenomeerd fabrikant, in dit geval Bosch.
Bedankt, het merk wel eens gezien, maar nooit de specificaties doorgelezen.

• elinx
eenhoorntje schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:46:
Ik weer dat het vloeken in de kerk is. ....
Het probleem met de gemiddelde fatbike is dat je niet op kwaliteit en wettelijke normering kan vertrouwen, omdat zowel handelaren als bezitters dit type vooral als (zeer) goedkoop alternatief voor een scooter inzetten.
Goedkoop betekent tevens dat de fatbike een duistere herkomst kan en vaak ook hebben om zo belasting- en wettelijke eisen te omzeilen.
Daarnaast is er een type berijders die de fatbike een slechte naam hebben opgeleverd.

eea betekent dat je waarschijnlijk niet goed kan vertrouwen op een gebruikersreview.
Een advies van @Foxhill is daarom mi het beste wat je kan krijgen

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 15-05-2026 09:16 ]

• eenhoorntje
Ik wil dan eigenlijk alleen een a merk, zoals knaap en dergelijke. Er is inderdaad heel veel troep. Maar dat is met de normale ebikes ook al zo.

• eenhoorntje
@Foxhill We gaan komende tijd naar de Ruff Cycles Biggie kijken.

Nogmaals dank!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:54
Hier in Amsterdam is de snorscooter uit het straatbeeld verdwenen. De helmplicht was de doodsklap. De kapsels van (in de meeste gevallen "gespuis") wat er op rond racet zijn belangrijker dan hun hoofd.
Begrijp het ook wel er zit namelijk niet zoveel in die koppen. :)

De meeste fatbikes hebben een derailleur, die nooit gebruikt wordt.
Binnen afzienbare tijd liggen alle fatbikes bij de oudijzerboer.

Deze "hype" zal niet lang duren.
Door de aanstaande kenteken en helmplicht.

Mijn advies koop een degelijke E-bike, die kan wel onderhouden worden, de zadel hoogte is verstelbaar.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• eenhoorntje
Ebikes hebben hebben we hiet wel, alleen help ik die naar de mallemoer als ik mn dochter van 16 achterop de bagagedrager laat zitten.

Helmplicht vind ik zelf geen probleem, eigenlijk slaat het nergens op dat je op een snorbrommer een helm op moet en op een fiets niet, ze mogen beide 25km per/uur

De premium merken fatbikes zijn gebouwd met degelijke a-merk onderdelen. Die 500 - 800 euro fatbikes dat is inderdaad allemaal troep.

En laat ze eerst alles maar eens doorvoeren.

Een vriend (is 45 jaar) van mij heeft al 4 jaar een Doppio is gewoon onderhouden, Geen issues

Ik zie zelf het probleem van de fatbikes niet zo, want de oudjes fietsen hier ook boven de 25 op hun ebike.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:02
Kentekenplicht? Heb ik iets gemist?

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-05 09:48
eenhoorntje schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:23:
Ebikes hebben hebben we hiet wel, alleen help ik die naar de mallemoer als ik mn dochter van 16 achterop de bagagedrager laat zitten.

Helmplicht vind ik zelf geen probleem, eigenlijk slaat het nergens op dat je op een snorbrommer een helm op moet en op een fiets niet, ze mogen beide 25km per/uur

De premium merken fatbikes zijn gebouwd met degelijke a-merk onderdelen. Die 500 - 800 euro fatbikes dat is inderdaad allemaal troep.

Een vriend (is 45 jaar) van mij heeft al 4 jaar een Doppio is gewoon onderhouden, Geen issues

Ik zie zelf het probleem van de fatbikes niet zo, want de oudjes fietsen hier ook boven de 25 op hun ebike.
Volgens mij ligt het probleem minder bij de fatbike zelf en meer bij wie erop rijdt en hoe ermee gereden wordt. Een fatbike van een degelijk merk die gewoon 25 km/u rijdt, is technisch gezien niet ineens gevaarlijker dan veel andere e-bikes.

Ik zie hier genoeg volwassenen op snelle e-bikes harder dan 25 fietsen zonder dat daar dezelfde discussie over ontstaat. Het verschil lijkt vooral te zitten in leeftijd, gedrag, opvoeren en verkeersinzicht. Een 14 of 15 jarige die met z’n tweeën op een opgevoerde fiets rijdt en overal tussendoor schiet, dát is het echte probleem. Niet per se het type fiets zelf toch?

Ik ga morgen mijn iMove President oppikken. Mijn eerste e-bike, ben ontzettend benieuwd naar de ervaring.

• Speedster
Scheurbuik schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:24:
Kentekenplicht? Heb ik iets gemist?
Belangrijkste maatregelen en ontwikkelingen (2025-2026):
  • Lokale verboden: Steden als Amsterdam en Enschede weren fatbikes uit specifieke gebieden (binnenstad/parken) vanwege ongevallen en overlast.
  • Verbod op gashendel: Voor fatbikes zonder kenteken wordt een gashendel verboden; alleen trapondersteuning tot \(25\text{ km/u}\) blijft toegestaan.
  • Hogere boetes: De boete voor een opgevoerde fatbike is verhoogd tot minimaal €280.
  • Helmplicht en minimumleeftijd: Het kabinet werkt aan een helmplicht en een minimumleeftijd (mogelijk 12 of 14 jaar) voor fatbikes.
  • Controles: Politie voert intensieve controles uit op technische aanpassingen en snelheid. [1, 2, 3, 4, 5, 6]

• Scheurbuik
eenhoorntje schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:23:

Tja.. omdat we geen helmplicht voor fietsers hebben. Sterker nog je mag er harder mee dan 25 (maar dan geen ondersteuning meer). Meer dan eens komen hier groepen op een racefiets met 40+ langsgescheurd, waar autos maar 30 mogen. Nu is er hier geen echte gevaar setting, maar is wel een beetje vreemd

• Scheurbuik
Speedster schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:33:
[...]

• Lokale verboden: Steden als Amsterdam en Enschede weren fatbikes uit specifieke gebieden (binnenstad/parken) vanwege ongevallen en overlast.
  • Verbod op gashendel: Voor fatbikes zonder kenteken wordt een gashendel verboden; alleen trapondersteuning tot \(25\text{ km/u}\) blijft toegestaan.
  • Hogere boetes: De boete voor een opgevoerde fatbike is verhoogd tot minimaal €280.
  • Helmplicht en minimumleeftijd: Het kabinet werkt aan een helmplicht en een minimumleeftijd (mogelijk 12 of 14 jaar) voor fatbikes.
  • Controles: Politie voert intensieve controles uit op technische aanpassingen en snelheid. [1, 2, 3, 4, 5, 6]
Geen kentekenplicht dus

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 09:39

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Speedster schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Dat een groot deel van de fatbike rijders je eigenlijk helemaal niet aan het verkeer moet laten deelnemen omdat ze mentaal te beperkt zijn om te begrijpen dat als je er met 3 man op gaat zitten tegen het verkeer in door rood gaat met ruim 30 er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, zal ondanks dit alleen algehele maatregelen m.b.t. fiets & ondersteuning juridisch kans maken. Dat zeg ik niet, maar is al menig maal aangegeven door juristen. Dus laat het gelden voor alle elektrische fietsen, niet alleen de fat- en de thin bikes (die laatste zijn in opkomst)

Daarnaast schijnt een gashendel weer wel te mogen als loop-ondersteuning tot max 6 km per uur.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

• Speedster
Scheurbuik schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Tja.. omdat we geen helmplicht voor fietsers hebben. Sterker nog je mag er harder mee dan 25 (maar dan geen ondersteuning meer). Meer dan eens komen hier groepen op een racefiets met 40+ langsgescheurd, waar autos maar 30 mogen. Nu is er hier geen echte gevaar setting, maar is wel een beetje vreemd
Ik heb nog nooit " gespuis" op een racefiets gezien. Of het moet zijn clubjes mannen op dure racefietsen die denken dat ze op een parcour rijden.

Daarnaast hebben de meeste wielrenners een helm op.

• Speedster
CSB:

In 2025 kwamen 281 fietsers om het leven in het verkeer, 35 meer dan het jaar ervoor.
Van de fietsers die omkwamen reed minimaal 41 procent op een e-bike. Er overleden 8 fatbike-rijders door een verkeersongeluk. Van alle fietsdoden is 63 procent overleden met hoofdletsel als belangrijkste oorzaak.

Oplossingen die heel veel ellende kunnen schelen:

Kentekenplicht. (dus ook een VIN nummer)
Verplichte verzekering.
Helmplicht.

• Scheurbuik
Speedster schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:46:
[...]

Ik heb nog nooit " gespuis" op een racefiets gezien. Of het moet zijn clubjes mannen op dure racefietsen die denken dat ze op een parcour rijden.

Daarnaast hebben de meeste wielrenners een helm op.
Omdat ze blank en grijze haren hebben betekent niet dat ze zich niet als assholes gedragen. Vraag in Zuid-limburg eens wie er meer overlast geven. :)

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-05 17:28
Ik heb twee ebikes met de Bosch Flow app. Beiden onlangs de nieuwe update geïnstalleerd. Nu doet op beide fietsen de navigatie niet meer goed. De een kiox 300 de ander 500 Verschijnselen zijn bevriezend beeld, telkens de melding buiten de route, geen plattegrondje meer. Opnieuw installeren helpt niet. Meer mensen die dit herkennen?

• Scheurbuik
Speedster schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:57:
CSB:

In 2025 kwamen 281 fietsers om het leven in het verkeer, 35 meer dan het jaar ervoor.
Van de fietsers die omkwamen reed minimaal 41 procent op een e-bike. Er overleden 8 fatbike-rijders door een verkeersongeluk. Van alle fietsdoden is 63 procent overleden met hoofdletsel als belangrijkste oorzaak.

Verplichte verzekering.
Helmplicht.
Inmiddels is 50% van de verkochte fietsen ebikes.. en daarnaast veel ouderen. Ben niet tegen helmplicht trouwens, maar kentekenplicht is weer een papieren tijger waar je niks aan hebt.

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ze gaan hun gang maar met hun helmplicht en kentekens op ebikes. Symptoombestrijding is het. Zoals alles in Nederland, handhaving doen we allang niet meer. Wordt een gekke wereld als ik op mijn gewone fiets 30+ rijd en dat gewoon mag, terwijl als ik dan op een ebike stap en rustig 20 km/u rijd zonder helm ik ineens wordt aangehouden. Gekkenhuis.

Ik ga op mijn ebike nooit een helm op doen, laat het lekker vrijwillig. Zodra ik merk dat ik niet stabiel meer ben op de fiets en al wat ouder (zeg70+) zal ik echt wel een helm opzetten. Deze maatregels schieten weer hun doel voorbij.

• Speedster
Scheurbuik schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Inmiddels is 50% van de verkochte fietsen ebikes.. en daarnaast veel ouderen. Ben niet tegen helmplicht trouwens, maar kentekenplicht is weer een papieren tijger waar je niks aan hebt.
Kentekenplicht kan erg handig zijn om de eigenaar van de fiets te traceren
Ook overtredingen kunnen zo worden voorkomen. (onder de passage van het Rijksmuseum door met je pedelec en de boete komt automatisch in de bus)

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:54
eenhoorntje schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:17:
Ik wil dan eigenlijk alleen een a merk, zoals knaap en dergelijke. Er is inderdaad heel veel troep. Maar dat is met de normale ebikes ook al zo.
Blijf wel opletten dat er soort van 'merk' onderdelen gemonteerd zijn. Premium prijs wil nog niet zeggen dat het degelijk spul is.
Speedster schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:57:
CSB:

Verplichte verzekering.
Helmplicht.
En omdat ouderen dmv ebikes meer zijn gaan bewegen leven ze ook weer langer met hogere levenskwaliteit. Die ongelukken zijn dan maar de zure pil die je daarvoor moet slikken.

Ga je van alles verplichten stopt dat ook direct omdat teveel drempels.

• Scheurbuik
Speedster schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Kentekenplicht kan erg handig zijn om de eigenaar van de fiets te traceren
Ook overtredingen kunnen zo worden voorkomen. (onder de passage van het Rijksmuseum door met je pedelec en de boete komt automatisch in de bus)
Voor alle fietsen dan, zie het niet snel gebeuren. Kosten zijn veel te hoog. Moet je bij het verkopen van je driewieler van je kleuter op marktplaats een overschrijving aanvragen. En krijg je een vrijwaringsbewijs van de politie als iemand hem in de plomp gooit.

• jimh307
  • Niet online
Scheurbuik schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Yep, that's Holland for you.

Als de politie je een compliment geeft dat je fatbike origineel is zegt dit al meer dan genoeg. Ik kijk elke zondagochtend JW de politievlogger en natuurlijk springen de excessen eruit, maar rij maar eens een kind het ziekenhuis in en je kunt dik bloedgeld betalen (de ouders in deze). De verzekering keert dan wel uit, maar verhalen het op jou. Ik zou die ouders de kost niet willen geven. Combineer het met een THC vape en je hebt hét recept voor foutgaan.

We kunnen wel boetes uitschrijven en die dingen met masse in beslag nemen, maar ik denk dat een campagne hier beter op z'n plek is en dan kijk ik ook met een schuin oog naar de scholen. Scholen kunnen veel meer betekenen in voorlichting, maar hé, wie ben ik die in zijn puberteit wheelies trok totdat mijn vader me betrapte en ik de wind van voren kreeg (niet te zuinig). Wat kan een draai om je oren soms wonderen verrichten, maar dat mag tegenwoordig niet meer. Hij zei, "nog één wheelie en ik neem je brommer in beslag".

Met een helmplicht bereik je ook mensen die gewoon fietsen op hun legale e-bike en we hebben het vele decennia zonder gedaan.

• eenhoorntje
@jimh307

We hebben inderdaad decennia zonder gedaan, het is nu vele malen drukker op se weg, veel autoverkeer is met hun mobiel bezig , helaas kan ik daar over mee praten. Ik zag je niet en daar llg je dan. Met je hoofd op de auto en/of de straat.

Die draai om mn oren en ook de schop onder mn kont , die heb ook regelmatig gehad.

• jimh307
  • Niet online
eenhoorntje schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:24:
@jimh307

We hebben inderdaad decennia zonder gedaan, het is nu vele malen drukker op se weg, veel autoverkeer is met hun mobiel bezig , helaas kan ik daar over mee praten. Ik zag je niet en daar llg je dan. Met je hoofd op de auto en/of de straat.

Die draai om mn oren en ook de schop onder mn kont , die heb ook regelmatig gehad.
Ben ik het mee eens. Het risico wordt gewoon groter, maar als je altijd zónder bent gewend dan kan dat lastig zijn en je een gevoel geven dat het een 'moeten' is. Vele vinden het een betutteling, maar als ik zou moeten dan zal ik die helm wel dragen al ben ik er niet blij mee. Dat het sowieso oppassen geblazen is blijkt duidelijk. Zelf heb ik nog nooit een ongeval gehad en heb al 26 jaar mijn rijbewijs. Toch zal ik niet grootmoedig zijn in het verkeer en ik houd me aan de regels.

Ik ken mensen die echt niet kunnen rijden en als ze op hun zakcomputer kijken tijdens het rijden dan vind ik de boete nog te laag. Pakken ze je 2x dan een EMG opleggen en ik snap die mensen écht niet.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hoewel ik de link tussen regelgeving van elektrische fietsen en dit topic zie, zijn we wel richting een AWM discussie aan het gaan en schieten we het originele doel van het topic een beetje voorbij. Kan men dit onderwerp laten varen en weer terug ontopic gaan? Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Goose schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:17:
Ik heb twee ebikes met de Bosch Flow app. Beiden onlangs de nieuwe update geïnstalleerd. Nu doet op beide fietsen de navigatie niet meer goed. De een kiox 300 de ander 500 Verschijnselen zijn bevriezend beeld, telkens de melding buiten de route, geen plattegrondje meer. Opnieuw installeren helpt niet. Meer mensen die dit herkennen?
Ja mijn fiets en die van m'n broer hebben dit ook, ik heb de Flow app verwijderd. Ik vind het al jaren een ondermaatse app en er gaat telkens wel iets kapot. Navigatie is onbruikbaar.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48

Arfman

Drome!

stin00 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:07:
[...]

Ja mijn fiets en die van m'n broer hebben dit ook, ik heb de Flow app verwijderd. Ik vind het al jaren een ondermaatse app en er gaat telkens wel iets kapot. Navigatie is onbruikbaar.
Bedankt voor de waarschuwing, dan sla ik de laatste update even over. Zal vast gefixed worden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 20:22
[...]

Is die niet nodig om de fiets te unlocken? Ik zou ook graag zonder doen, maar dan doet mijn fiets het niet, als ik het goed begrepen heb.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:20
Is de Enviolo automaat tegenwoordig probleemloos ? Ik weet nog bij mijn zoektocht van mijn vorige fiets dat er destijds nogal wat problemen waren. Bij sommige merken was de Enviolo Auto zelfs niet meer verkrijgbaar.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:20

Tacoos

i am i

durian schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:30:
[...]

Is die niet nodig om de fiets te unlocken? Ik zou ook graag zonder doen, maar dan doet mijn fiets het niet, als ik het goed begrepen heb.
Dat is een functie die je ook uit kan zetten.

Daarna heb je de Flow app niet perse meer nodig, maar dan mis je wel SW updates etc in de toekomst.

De Flow app heb je ook nodig om te kiezen welke rijmodi je op je fiets actief wil hebben en om die te personaliseren.

Als je dat allemaal niet gebruikt, kun je vlgs mij prima zonder.

Ikzelf heb overigens geen issues met de app.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 20:22
Tacoos schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Dat is een functie die je ook uit kan zetten.

Daarna heb je de Flow app niet perse meer nodig, maar dan mis je wel SW updates etc in de toekomst.

De Flow app heb je ook nodig om te kiezen welke rijmodi je op je fiets actief wil hebben en om die te personaliseren.

Als je dat allemaal niet gebruikt, kun je vlgs mij prima zonder.

Ikzelf heb overigens geen issues met de app.
Ah, nooit echt bij stil gestaan dat dat kon :-)

Ik heb verder ook geen problemen met de app. Ik heb ondertussen ook een connect-module, dus zonder zal in mijn geval toch niet mogelijk zijn.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:28
Wij hebben een gazelle makki met bosch performance line motor. De ondersteuning valt steeds uit, schermpje blijft wel aan maar geen foutmelding.

Wat zou dit kunnen zijn? Contacten al schoongemaakt, andere accu getest maar geen verschil

• jimh307
  • Niet online
Grote beurt fiets is weer achter de rug. Mijn Gazelle ultimate heeft weer een nieuw slofje achter, grote beurt, nieuwe antislip pedalen en riem op spanning gezet (0% resonanties meer :D ) en hem globaal (toch wel goed) gepoetst. Het achterwiel riemkransje en de riem zijn bij de volgende beurt aan de beurt. Ik dacht dat het achterkransje vervangen moest worden, maar de monteur liet me persoonlijk zien dat dit nog 'n jaartje meekan. Dat is heel netjes want er zijn genoeg fietsenmakers die hem zo vervangen. Alleen dat achterkransje al kost 130 euro. Wel fijn dat ze zo met je meedenken en alles behalve geld aftroggelen. Ook een leuk rapport meegekregen en ik doe dus gemiddeld 4,80 Wh/km gemiddeld over de gehele levensduur van de fiets dus met alle standen meegerekend. Ik kreeg een elektrische leenfiets mee die ik heb gebruikt om op het werk te komen en daarna fiets weer ophalen en hij ziet er heel jong uit nu :D .

Prijs voor alle diensten: €150,50 netto. Valt mij allerzins mee. Als de auto een grote beurt krijgt dan reken richting het tienvoudige. De afgelopen beurt voor de auto was €1470 en natuurlijk kun je dit niet zo vergelijken (met 4 nieuwe sloffen en kleine beurt) het geeft dus aan dat fietsen goedkoop is als je een goede e-bike hebt. Een goede e-bike is duur en mensen denken dan dat het rijden ermee ook duur is. Echter werk je dan met kwaliteitsmateriaal en dat hoeft minder vaak vervangen te worden en mijn Gazelle ziet de FM niet vaak. Zou de tweede auto de deur uitgaan door een e-bike dan rijd je wel heel veel goedkoper. Alleen de aanschaf is een kick in your wallet.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

pjotter1965 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:30:
Is de Enviolo automaat tegenwoordig probleemloos ? Ik weet nog bij mijn zoektocht van mijn vorige fiets dat er destijds nogal wat problemen waren. Bij sommige merken was de Enviolo Auto zelfs niet meer verkrijgbaar.
Ik rijd al anderhalf jaar en ongeveer 9000 km men de Enviolo automaat en al die tijd probleemloos en heerlijk rijden. Zeker aanrader hoor!

• RaRe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:42
Ik rijd nu 1 jaar, 4000 km, op mijn Cube Kathmandu met Enviolo automaat. Buiten vele los getrilde boutjes, afgevallen crank (via terugroep actie hersteld) geen enkel probleem met de Enviolo automaat.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:25
[...]

Hier geen problemen met de app en navigatie. Raar dat er verschil in zit.

• jimh307
  • Niet online
RaRe schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:14:
[...]

Ik rijd nu 1 jaar, 4000 km, op mijn Cube Kathmandu met Enviolo automaat. Buiten vele los getrilde boutjes, afgevallen crank (via terugroep actie hersteld) geen enkel probleem met de Enviolo automaat.
Kan linke soep zijn als het de verkeerde bouten zijn. Ik vind de kwaliteit heel matig of je FM doet zijn werk niet goed. Hier na 19000km geen enkel losgetrild boutje :/

• Foxhill
jimh307 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:54:
[...]

Kan linke soep zijn als het de verkeerde bouten zijn. Ik vind de kwaliteit heel matig of je FM doet zijn werk niet goed. Hier na 19000km geen enkel losgetrild boutje :/
Dat is typisch Cube. Er komt vaker ergens wat los als ze nieuw zijn. Is van verschillende fietsenmakers gedeelde ervaring. Minder strikte procedures in de fabriek verwacht ik. Dus als de fietsenmaker een boutje vastzet is dat de eerste keer in plaats van bij de meeste andere merken de tweede keer. Als de fietsenmaker een boutje overslaat bij aflevercontrole zit er wel eens iets niet vast.

Geen reden om een Cube te laten staan.

• Foxhill
jimh307 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:44:
Grote beurt fiets is weer achter de rug. Mijn Gazelle ultimate heeft weer een nieuw slofje achter, grote beurt, nieuwe antislip pedalen en riem op spanning gezet (0% resonanties meer :D ) en hem globaal (toch wel goed) gepoetst. Het achterwiel riemkransje en de riem zijn bij de volgende beurt aan de beurt. Ik dacht dat het achterkransje vervangen moest worden, maar de monteur liet me persoonlijk zien dat dit nog 'n jaartje meekan. Dat is heel netjes want er zijn genoeg fietsenmakers die hem zo vervangen. Alleen dat achterkransje al kost 130 euro. Wel fijn dat ze zo met je meedenken en alles behalve geld aftroggelen. Ook een leuk rapport meegekregen en ik doe dus gemiddeld 4,80 Wh/km gemiddeld over de gehele levensduur van de fiets dus met alle standen meegerekend. Ik kreeg een elektrische leenfiets mee die ik heb gebruikt om op het werk te komen en daarna fiets weer ophalen en hij ziet er heel jong uit nu :D .

Prijs voor alle diensten: €150,50 netto. Valt mij allerzins mee. Als de auto een grote beurt krijgt dan reken richting het tienvoudige. De afgelopen beurt voor de auto was €1470 en natuurlijk kun je dit niet zo vergelijken (met 4 nieuwe sloffen en kleine beurt) het geeft dus aan dat fietsen goedkoop is als je een goede e-bike hebt. Een goede e-bike is duur en mensen denken dan dat het rijden ermee ook duur is. Echter werk je dan met kwaliteitsmateriaal en dat hoeft minder vaak vervangen te worden en mijn Gazelle ziet de FM niet vaak. Zou de tweede auto de deur uitgaan door een e-bike dan rijd je wel heel veel goedkoper. Alleen de aanschaf is een kick in your wallet.
Top!

Als je tandwiel achter vervangen wordt, nemen ze dan voor niet mee? Bij ketting niet nodig, bij riem wel voorgeschreven. En de paar keer dat ik er vanaf probeerde te wijken bij een tandwiel met bijna geen slijtage gaf toch elke keer trilling.

• Foxhill
Betrouwbaarheid van Automatic/q hangt vooral af van het systeem waar het aanhangt. Er waren wel eens wat minder gelukkige integraties. Het nieuwere Automatiq i.c.m. Bosch Smart is écht heel probleemloos. Het helpt zelfs wat slijtage van de naaf voorkomen.

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Top!

Als je tandwiel achter vervangen wordt, nemen ze dan voor niet mee? Bij ketting niet nodig, bij riem wel voorgeschreven. En de paar keer dat ik er vanaf probeerde te wijken bij een tandwiel met bijna geen slijtage gaf toch elke keer trilling.
Wellicht wel, maar even hardop denken:

Het voorblad heeft meer tanden per omtrek en bij een gelijke behandeling zou het voorblad veel langer mee moeten gaan.

Verder had de fiets al lang last van resonantie bij weinig kracht zetten en nu is dat voorbij. Een riem moet strak staan kunnen hebben want de V-snaar in de auto staat nog veel strakker en die houdt het ook prima uit. Als je hem nu ziet staan zou je niet zeggen dat hij al bijna 5 jaar meegaat. Ook heb ik het idee dat hij lichter trapt en net wat makkelijker mee kan komen op een bepaalde ondersteuningsstand. De accu is nog in prima conditie. De accu is niet al te jong meer en houd het goed uit.

• Foxhill
jimh307 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:20:
[...]

Wellicht wel, maar even hardop denken:

Het voorblad heeft meer tanden per omtrek en bij een gelijke behandeling zou het voorblad veel langer mee moeten gaan.

Verder had de fiets al lang last van resonantie bij weinig kracht zetten en nu is dat voorbij. Een riem moet strak staan kunnen hebben want de V-snaar in de auto staat nog veel strakker en die houdt het ook prima uit. Als je hem nu ziet staan zou je niet zeggen dat hij al bijna 5 jaar meegaat. Ook heb ik het idee dat hij lichter trapt en net wat makkelijker mee kan komen op een bepaalde ondersteuningsstand. De accu is nog in prima conditie. De accu is niet al te jong meer en houd het goed uit.
Minder slijtage voorblad: klopt, daarom kun je bij een ketting vaak twee keer zo lang met een voorblad mits je de ketting tijdig vervangt. Maar je riem is een stuk zachter dan je riemwielen en past niet zo mooi op een riemwiel die al iets slijtage heeft.

Bij bijna nieuwe fietsen (500 t/m 3000km) heb ik een paar keer riemwiel achter (met en zonder riem) vervangen om de verhouding aan te passen. Een paar keer ging het nog, een paar keer al niet meer.

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:26:
[...]

Minder slijtage voorblad: klopt, daarom kun je bij een ketting vaak twee keer zo lang met een voorblad mits je de ketting tijdig vervangt. Maar je riem is een stuk zachter dan je riemwielen en past niet zo mooi op een riemwiel die al iets slijtage heeft.

Bij bijna nieuwe fietsen (500 t/m 3000km) heb ik een paar keer riemwiel achter (met en zonder riem) vervangen om de verhouding aan te passen. Een paar keer ging het nog, een paar keer al niet meer.
Zou het kwaad kunnen om dat niet te doen? Is het bij een riem zo anders want de upstairs van de tanden drukken toch volledig tegen de riemrandtandjes aan? Als jij zegt dat beide riemwielen vervangen dienen te worden dan doe ik dat, maar ik heb de FM daar niet over gehoord.

• Foxhill
jimh307 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:38:
[...]

Zou het kwaad kunnen om dat niet te doen? Is het bij een riem zo anders want de upstairs van de tanden drukken toch volledig tegen de riemrandtandjes aan? Als jij zegt dat beide riemwielen vervangen dienen te worden dan doe ik dat, maar ik heb de FM daar niet over gehoord.
Ik heb je voorblad niet gezien. Wanneer die puntig wordt snijdt het in je riem. En Gates schrijft het voor (cursus). Maar als het voorblad nog heel ronde ‘tandjes’ heeft kun je het uitproberen.

• Tommie12
jimh307 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:44:

Ik vind je vergelijking niet helemaal eerlijk.

150€ is een redelijke prijs, maar hoe veel km deed je sinds je laatste beurt? Als het 5000km is, dan heb je heel flink door gefietst. En volgend jaar kan je minstens 450€ verwachten met die riem.

Daar een autobeurt met 4 nieuwe banden (die makkelijk 1000€ kosten), paar filters en een paar uur werk tegenover zetten vind ik geen eerlijke vergelijking.

Die banden gaan makkelijk 60.000km mee, en de gewone beurt is tweejaarlijks of rond de 30.000km.

Mijn electrische auto heeft op 90.000km net 2 nieuwe banden gekregen (wel zomer/winterbanden), en verder 100€ voor een setje ruitenwissers en een interieurfilter. Per km is dat goedkoper dan een fiets...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

'De auto is goedkoper' is ook geen eerlijke vergelijking, dat zijn heel andere volumes en marges.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Tommie12
Borromini schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:53:
'De auto is goedkoper' is ook geen eerlijke vergelijking, dat zijn heel andere volumes en marges.
Denk je echt dat een autogarage minder marge neemt op onderhoud dan een FM?

Ander voorbeeld: ik betaalde de laatste keer 20€ bij een bandencentrale om een lekke band te herstellen (band afnemen, opschuren aan de binnenkant, tutje er in kleven en de zaak terug monteren).

Een nieuwe binnenband in mijn fiets kostte me 50€... (en nu doe ik dat zelf)

• Overlegne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:36

Overlegne

Calvé Pindabaas

Ik ben sinds vandaag in het bezit van een Crivit Urban 3.X, en vroeg mij af wat de mogelijkheden zijn voor een fietsstoeltje voorop.

De stuurpen is te breed voor de reguliere adapters. Zou het plaatsen van een A-Head adapter werken, of moet er een volledig ander stuurpen en stuur gemonteerd moeten worden?

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:11
Overlegne schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:53:
Ik ben sinds vandaag in het bezit van een Crivit Urban 3.X, en vroeg mij af wat de mogelijkheden zijn voor een fietsstoeltje voorop.

De stuurpen is te breed voor de reguliere adapters. Zou het plaatsen van een A-Head adapter werken, of moet er een volledig ander stuurpen en stuur gemonteerd moeten worden?
In de handleiding wordt alleen gesproken over een stoeltje op het achterrek, volgens mij is het met de standaard stuur inrichting niet mogelijk.
Pagina: 1 ... 236 237 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam