Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 19:32
roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:16:
[...]
Mijn nieuwe fiets krijgt (absurdistisch!) 62mm Super moto banden van 1180g, dat is aanzienlijk breder, maar ik ben benieuwd of dat gaat bevallen. Anders toch maar wat mm inleveren en naar 55mm Allmotions gaan :+
Mijn huidige Speed Pedelec heeft de 62mm SuperMoto's. Ik kan het nog steeds niet echt mooi vinden maar het fiets niet beroerder dan de standaard fietsband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 18:25
elinx schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:20:
[...]

De buitendiameter van de band gaat inderdaad verschillen, maar de binnendiameter is altijd 622mm.

Leg dit velletje papier plat op een tafel, dan is dan is de maat van het papiertje gelijk aan de oppervlak van de tafel. Schuif ik de papierranden op het tafelblad tegen elkaar aan dan staat het papier ca. de helft van de papierbreedte boven het tafeloppervlak.
Ik kan niet tekenen, maar hier getest met een vel papier en mijn stelling klopt.

Wat jij aanneemt is dat als je de randen naar elkaar duwt de wangen loodrecht meebewegen, maar die worden door de druk naar buiten gezet, waarbij er een maximale ruimte wordt bereikt, (zoveel mogelijk) cirkelvormig. En omdat de diameter van de band kleiner is, is de band ook (lager).

Als er al vervorming plaatsvindt is dat in de breedte, want de wang heeft het minste materiaal. Daarom zie je in het plaatje wat ik meegaf dat de ronding extremer wordt bij een smallere velg.
Met andere woorden als de velgranden dicht bij elkaar staan wordt de buitendiameter van de band groter. Dezelfde band om een smalle velg zal dus een grotere buitendiameter hebben dan om een brede velg.
Nee. De hoeveelheid materiaal van de band blijft gelijk, alleen wordt het deel van de "cirkel" dat de velg is kleiner bij een smaller velg. De diameter van de cirkel is absoluut kleiner bij een smallere velg.

Versimpeld: Band is 60mm van draad tot draad.

Velg 1: 20mm => Omtrek is 80mm
Velg 2: 30mm => Omtrek is 90mm

Diameter van de luchtkamer is bij velg 2 echt groter en ligt de band hoger.

[ Voor 38% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2021 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:08
roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:26:
.....

Versimpeld: Band is 60mm van draad tot draad.

Velg 1: 20mm => Omtrek is 80mm
Velg 2: 30mm => Omtrek is 90mm

Diameter van de luchtkamer is bij velg 2 echt groter en ligt de band hoger.
Ok, duidelijk, het kost even tijd, maar ik snap nu wat je bedoelt.
De velg breedte doet mee met de omtrek van de luchtkamer.

Even met meer reële maten 2 inch/50mm is de breedte van draad to draad ca 160mm (band helemaal plat)
1.Velgbreedte 20mm => 20+160 = 180mm / 3,14 = diameter 57mm luchtkamer op en 28 inch 622 velg
2.Velgbreedte 30mm => 30+160 = 190mm / 3,14 = diameter 60mm luchtkamer op een 29 inch 622 velg

Dezelfde band op een bredere velg verhoogt de buitendiameter van de velg incl band met ca 6mm..

Mijn veronderstelling was oorspronkelijk daarom niet juist 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 18-08-2021 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-06 22:16
Beetje laat misschien, maar als je een echt lichte ebike wilt kun je eens naar Unibike kijken.

> Unibike Rapid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik ben heel slecht in uitleggen van dit soort dingen. Sowieso is het marginaal, je krijgt nooit een volmaakte cirkel :+

Simpelweg 30-35mm is optimaal voor brede banden, als je breder gaat dan wordt het instabiel (of je moet nog bredere banden installeren)en heb je steeds meer kans dat de draad losspringt. Datzelfde risico heb je ook weer bij te smalle velgen....

Het is allemaal nogal nerding en gaat al snel boven mijn parate kennis van wiskunde (kan het meestal wel mezelf leren). Al heeft uitleggen niet te helemaal te maken met kennis, mijn vrouw heeft sterrenkunde gestudeerd, maar die kan zelfs de meest simpele som niet uitleggen zonder dat mijn kinderen mij wanhopig aankijken (ze slaat de helft over, immers dat snapt toch iedereen?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:51:
... als je een echt lichte ebike wilt kun je eens naar Unibike kijken.

> Unibike Rapid
Vanaf 22,5kg .......

Mijn zelfbouw is incl. spatborden en accu 21 kg, (geen bagagedrager maar een tasdrager voorop)
Alu 6061, TongSheng Tsdz2 motor (OSF), 500Wh accu, 9 versnellingen
Ik denk dat dergelijk opgebouwde ebikes al gauw bij elkaar in de buurt komen mbt gewicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8s5sTnfqe7oOlYw9z9BMy0qjmk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uo6Z9s6w2BWpvumxld7X2bmJ.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door elinx op 17-08-2021 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Ben er niet mee eens dat zwaarder betekent zwaarder sturen , ligt meer aan de balhoofd hoek
En wat betreft lichte fietsen er zijn fully E mountainbikes van 16 a 17 kg
Paar spatborden erop en verlichting en je bent klaar met 18 kg
Denk niet dat het veel uitmaakt in het vlakke Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Supertjeduc schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:12:
....
mbt het fietsen op zich denk ik ook niet, maar handelbaarheid vond ik een belangrijk punt.
Ik heb ze voor puur recreatief gebruik, dus makkelijk meenemen is dan één van de eisen.
Ik pak de ebikes zonder accu zeer makkelijk op om deze mee te nemen achterop de auto of caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 16:42
Athome schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:18:
[...]

Mooie fiets. Maar die levertijd?
Ik kwam recent een interview tegen van een hoge pief bij Stella en die beweerde dat Stella in tegenstelling tot hun concurrenten al hun met 5 werkdagen kan leveren.
Ik heb hem online besteld dus tot nu toe alleen de standaard "zo snel mogelijk"

Van een eerder gesprek met een medewerker begreep ik dat het wel een aantal maanden kunnen zijn...

Update: blijkt half december te worden :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Basekid op 18-08-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De standaard van mijn Batavus Razer zit los. Prima, fiets omkeren en vast draaien dacht ik, maar dan kijk ik tegen de onderkant vd moer aan, het lijkt alsof je de motor moet demonteren om bij de kop vd moer te komen. Maar dat zal toch niet? Iemand misschien een tip?

[ Voor 4% gewijzigd door jodeltje op 17-08-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 20:53
jodeltje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:57:
De standaard van mijn Batavus Razer zit los. Prima, fiets omkeren en vast draaien dacht ik, maar dan kijk ik tegen de onderkant vd moer aan, het lijkt alsof je de motor moet demonteren om bij de kop vd moer te komen. Maar dat zal toch niet? Iemand misschien een tip?
Kun je er misschien een foto ervan maken?
Dan kunnen we meedenken. :)

• jodeltje
  • Niet online
zonnefreak schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:32:
[...]

Kun je er misschien een foto ervan maken?
Dan kunnen we meedenken. :)
Tuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9OZb2J0qYSlbFUlqz6wqlx6dAM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cRza4JQXLxnxfqOIu19SnLIU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pB4Oc0XQDb8OeAA-jE7zi9djv58=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J1brNRLvyFx5GWvdtquDu3iQ.jpg?f=user_large

Dus de moer zit in frame gedeelte waar de motor inzit. Ik heb het kapje dat je op de bovenste foto ziet eraf gehaald maar daar zit direct de motor onder.

Kan hem gewoon naar de fietsenmaker brengen natuurlijk, maar ik móet gewoon iets over het hoofd zien lijkt me. Dit moet toch heel simpel zijn?.. 8)7

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:24
Die schroefjes los draaien en het kapje eraf halen. Is alleen maar een sier kapje.

Inbus maat 8 is de maat van de bout.

Wel erg weinig ruimte, hopelijk lukt het, anders zit er niks anders op dan de motor te laten zakken.

• jodeltje
  • Niet online
madmaxf1 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:20:
Die schroefjes los draaien en het kapje eraf halen. Is alleen maar een sier kapje.

Inbus maat 8 is de maat van de bout.

Wel erg weinig ruimte, hopelijk lukt het, anders zit er niks anders op dan de motor te laten zakken.
Achter dat kapje zitten alleen de moeren vd motor, verder niets, kan geen speld tussen. Ik heb ook 2 kleine moertjes naast die grote losgedraait maar dat geeft geen resultaat

[ Voor 24% gewijzigd door jodeltje op 19-08-2021 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jodeltje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:57:
Die moeite kan ik je besparen: je moet langs de FM.

Dat is een keerzijde van de stijfheid van de Razer. Omdat er geen "mannetje" (dwars buisje) past op de liggende achterbrug, tenzij ze die achterbrug heel lang hadden gemaakt, hebben ze ervoor gekozen één groot massief bracket te gebruiken. Daardoor zit de standaard er heel lastig op.

Ze hadden ook kunnen kiezen voor een standaard op de achtervork (zie je vaak in Duitsland). Op zich heb ik wel goede ervaringen met het Duitse systeem, maar het zal (misschien?) iets minder stabiel zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:53
roffeltjes schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:16:
[...]

Die moeite kan ik je besparen: je moet langs de FM.
Het is zelf ook wel te doen als je een beetje handig bent.
Even de ketting van het voorste blad halen, de spider losmaken (4 inbusboutjes), afdekkapjes eraf, de achterste twee bouten van de motor eruit, voorste iets los en je kantelt de motor zo naar voren.

[ Voor 7% gewijzigd door BartV op 19-08-2021 08:50 ]

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 20:53
jodeltje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:14:
[...]

Tuurlijk:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus de moer zit in frame gedeelte waar de motor inzit. Ik heb het kapje dat je op de bovenste foto ziet eraf gehaald maar daar zit direct de motor onder.

Kan hem gewoon naar de fietsenmaker brengen natuurlijk, maar ik móet gewoon iets over het hoofd zien lijkt me. Dit moet toch heel simpel zijn?.. 8)7
Je kunt op de onderste foto met een waterpomp tang die springveer inknijpen. Dan kun je de standaard iets verschuinen naar je toe. Met een beetje beleid kun je dan die lange arm van je standaard loskrijgen. Ik zeg niet dat dit makkelijk gaat maar is mij wel eens gelukt met zo'n zelfde soort standaard..

Dan kun je in ieder geval een stuk beter al bij de onderkant van die bout. Nu zou je kunnen overwegen om met een griptang de schroefdraad vast te klemmen en deze dan linksom vaster te draaien. Je loopt wel het risico dat de schroefdraad beschadigd.

Een andere optie is:
Ik weet niet welke schroefdraad het is, maar je zou anders een dunne moer eerst erop kunnen draaien, deze mag de onderkant niet raken, daarna een gewone moer er op draaien. De dunne onderste even tegenhouden en de dikke iets vaster draaien.

Daarna met een pijpsleutel of steek/ring sleutel het zaakje linksom draaien, omdat de twee moeren klem zitten tegen elkaar zal het er voor zorgen dat de imbusbout meedraait en zo zijn eigen weer vast draait.
Maar is erg bewerkelijk zo. Maar voor nood zou je het zo kunnen oplossen.

Het beste is op de manier die BertV beschrijft.
Zie je ook eens een keer de binnenkant van de motor. Maar ik weet ook niet hoe dat bij jou motor zit. Heb zelf namelijk een Bosch Performance.

Succes met je overweging. :)

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:00

robhof

Lembongan view

Na de eerste blijdschap over de aflevering van onze nieuwe fietsen, de Pegasus Ravenna E8F, volgde er toch wat teleurstelling. Mijn fiets had een kras op de buis achter het slot (oorzaak: stuk ijzerdraad dat niet was weggeknipt), mijn stuur zat los en er liep zowel voor (schijfrem) als achter iets aan. De schijfrem voor loopt na wat langer fietsen niet meer aan, maar achter loopt er nog wel iets aan (denk ketting in kettingkast). Dit geldt ook voor de fiets van mijn vriendin. Terug naar de winkel, 12GO Biking, is lastig door het gebrek aan fietsdragers.

Via de mail diverse malen prima contact gehad. Zij bieden nu aan om de fietsen te laten checken bij een lokale fietsenmaker, wat ik zelf ook had voorgesteld. Daarvoor vergoeden ze max. €45,-. Daarnaast mag ik een fietstas uitzoeken tot €50,-. Gezien de adviezen hier kijk ik vooral naar Vaude en Ortlieb. 😉

Iemand ervaring met de Ortlieb Back-Roller Single Bag of Vaude Aqua Bag Deluxe Single?

https://www.12gobiking.nl...single-bag-ql2-1-fietstas
https://www.12gobiking.nl...ck-deluxe-single-fietstas

Ik zal de tas gebruiken met wat langere tochten in het weekend en voor als ik af en toe naar mijn werk fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Vaude of Ortlieb rollers kan je geen buil aan vallen. Kies degene welke je mooier vindt of gooi een dobbelsteen :+

Betreft krassen: Tsja klote... eerste kras is altijd vervelend. Ik moet toegeven dat ik mijn fiets zie als gebruiksvoorwerp en dat ik me er gewoon bij neer heb gelegd dat hij na een paar jaar compleet bekrast is (fietsenrekken en kettingsloten, het is zoals het is).

[ Voor 54% gewijzigd door roffeltjes op 19-08-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:00

robhof

Lembongan view

roffeltjes schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:20:
Vaude of Ortlieb rollers kan je geen buil aan vallen. Kies degene welke je mooier vindt of gooi een dobbelsteen :+

Betreft krassen: Tsja klote... eerste kras is altijd vervelend. Ik moet toegeven dat ik mijn fiets zie als gebruiksvoorwerp en dat ik me er gewoon bij neer heb gelegd dat hij na een paar jaar compleet bekrast is (fietsenrekken en kettingsloten, het is zoals het is).
Morgen maar even ergens hier in een winkel kijken. Mij lijken beide tassen ook prima. ;)

Krassen komen uiteraard vrij snel op een fiets, maar bij een nieuwe vind ik dat wel slordig. Als dat het enige was geweest, had ik er misschien niets eens over gezeurd. Denk ik... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:58
Wij zijn op zoek naar een elektrische fiets, het liefst met een middenmotor. Ons budget is ongeveer 1.500 euro. Gaan we het hiermee redden? Zo op het internet begint een middenmotor vanaf ongeveer 1.750.

Wensen:

- kwalitatief goede fiets
- damesfiets
- rek aan de voorkant
- actieradius ongeveer 50 km

Iemand tips of adviezen?

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 20-08-2021 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

turkeyhakan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:49:
Wij zijn op zoek naar een elektrische fiets, het liefst met een middenmotor. Ons budget is ongeveer 1.500 euro. Gaan we het hiermee redden? Zo op het internet begint een middenmotor vanaf ongeveer 1.750.

Wensen:

- damesfiets
- rek aan de voorkant

Iemand tips of adviezen?
Afgezien van het rek aan de voorkant kun je kijken bij
- Decathlon
- lIdl
- Aldi

Als je in die prijsklasse zit.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 17:42

Wensen:

- damesfiets
- rek aan de voorkant

Iemand tips of adviezen?
Ik denk dat je budget net iets te laag ligt om iets goeds te verwachten.
Waarvoor ga je de fiets gebruiken? Dagelijks, met belasting of een toertje op zondag?
Vlak terrein, of moet je ook eens een heuvel/berg over?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

Afgezien van het rek aan de voorkant kun je kijken bij
- Decathlon
- lIdl
- Aldi

Als je in die prijsklasse zit.
Bij de LIDL hebben ze een mooie fiets staan. Wel met een voorwielmotor.
Tommie12 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

Ik denk dat je budget net iets te laag ligt om iets goeds te verwachten.
Waarvoor ga je de fiets gebruiken? Dagelijks, met belasting of een toertje op zondag?
Vlak terrein, of moet je ook eens een heuvel/berg over?
Dagelijks gebruik voor woon/werk verkeer. Max. 10 km per dag. Ik moet inderdaad wel een heuvel op fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
turkeyhakan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

Bij de LIDL hebben ze een mooie fiets staan. Wel met een voorwielmotor.

[...]

Dagelijks gebruik voor woon/werk verkeer. Max. 10 km per dag. Ik moet inderdaad wel een heuvel op fietsen.
Vergeet LIDL voor fietsen. Hoe gaan ze je ooit service geven? En die fietsen zijn zo bedroevend laag in kwaliteit... die zijn na een paar jaar onbruikbaar.

Als je dan toch heel laag wil in prijs, kijk dan eens bij Decathlon, daar geven ze tenminste service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tommie12 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:55:
[...]

Vergeet LIDL voor fietsen. Hoe gaan ze je ooit service geven? En die fietsen zijn zo bedroevend laag in kwaliteit... die zijn na een paar jaar onbruikbaar.

Als je dan toch heel laag wil in prijs, kijk dan eens bij Decathlon, daar geven ze tenminste service.
Voor die prijs kan je net zo goed bij een lokale winkel een fiets kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Wij zijn op zoek naar een elektrische fiets, het liefst met een middenmotor. Ons budget is ongeveer 1.500 euro. .....

Iemand tips of adviezen?
Lidl en Aldi (geen webshop) hadden in het verleden een ebike met Bafang middenmotor.
Echter deze waren/zijn in Nederland slechts een korte periode te koop.
Welke periode dat is weet ik niet.

Decathlon heeft met de Elops 920 een ebike in huis met een Brose middenmotor.
Echter door de grote vraag naar ebikes al enige tijd moeilijk of niet leverbaar in alle uitvoeringen.
turkeyhakan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:59:
...
Voor die prijs kan je net zo goed bij een lokale winkel een fiets kopen.
Als je Decathlon bedoelt, dan vraag ik me af of een lokale winkel voor die prijs een ebike met een middenmotor kan aanbieden. Zeker geen Brose.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 20-08-2021 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes

Wensen:

- damesfiets
- rek aan de voorkant

Iemand tips of adviezen?
Tweedehands (al dan niet via FM) of Decathlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:26
Mijn bosch intuvia display van mijn classic motor is langzaam aan het doodgaan. Er vallen regels uit etc. Kan ik zonder probleem ergens 1 van marktplaats halen en die erop zetten, of moet zo'n display eerst 'ingeleerd' worden? Weet iemand dat of heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
wmeester schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:17:
Mijn bosch intuvia display van mijn classic motor is langzaam aan het doodgaan. Er vallen regels uit etc. Kan ik zonder probleem ergens 1 van marktplaats halen en die erop zetten, of moet zo'n display eerst 'ingeleerd' worden? Weet iemand dat of heeft iemand daar ervaring mee?
Dat werkt perfect.
Wij hebben hier 2 fietsen met Bosch motor en Intuvia, en je kan makkelijk wisselen.
Na een paar seconden staat dan ook de kilometerstand er op die bij de juiste fiets hoort. Die info zit blijkbaar in de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
[...]

Logisch, voor zo'n laag bedrag kun je geen topservice krijgen. De onderdelen zijn ook vrij laag in kwaliteit en ik heb hier lang geleden ook een ervaring over:

Mijn allereerste e-bike was een EasyBike Cyclone van 799 euro. Loodaccu erop en de motor reed zich na 2600 km in de soep terwijl de accu ook enorm aan het verouderen was. De derailleur was flink ingesleten en de remmen deden het minder dan eerst. Dit was al na 6 maanden.
Mocht de motor het niet begeven hebben dan waren de andere punten al reden tot zorg voor je veiligheid.

Dus 2600 km voor 799 euro = 31 ct/km afschrijving! Uiteindelijk was dit heel duur rijden. Mijn vorige fiets, de Qwic Premium MN330 heeft er 20500 km opzitten en heeft al een nieuwe eigenaar. Die Qwic kostte me uiteindelijk nog géén 19 ct/km! Dus al met al is investeren in een goede e-bike goedkoper achteraf plus dat de kwaliteit en comfort vele malen hoger zijn.

Voor mensen met een krappe beurs is het te begrijpen om naar goedkoop te grijpen, maar bespaar je een hoop gezeur en koop een goede e-bike tweedehands bij een erkende dealer. Dan rijd je een mooie fiets voor relatief weinig geld. Voor 1250 euro heb je een hele goede tweedehands e-bike waar je nog wel een tijdje lol van kan hebben.

My 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:26
Tommie12 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

Dat werkt perfect.
Wij hebben hier 2 fietsen met Bosch motor en Intuvia, en je kan makkelijk wisselen.
Na een paar seconden staat dan ook de kilometerstand er op die bij de juiste fiets hoort. Die info zit blijkbaar in de motor.
Dan ga ik wat van MP zien te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome

Wensen:

- damesfiets
- rek aan de voorkant

Iemand tips of adviezen?
Gezien het budget zou ik voor een jonge tweedehands gaan. En niet voor een nieuwe. Ik verwacht voor dat geld geen betrouwbare fiets voor langere tijd kan kopen en je keuze zal beperkt zijn. Uitzonderingen daar gelaten.
Jonge tweedehands hebben vaak nog maar weinig kilometers op de teller staan. Waardoor je normaal gesproken je ook geen gekkigheid zou hoeven te verwachten.

Ga gewoon eens bij wat fietsenmakers langs. Bij een jonge tweedehands heb je normaal gesproken ook nog garantie. Waardoor een eventuele aankoop nog minder zorgen met zich meebrengt.

Overigens.
Bij een damesfiets met rek aan de voorkant, denk ik zelf toch al gauw aan een model met een voorwielmotor. Ik begrijp de wens en ga daar ook vanuit maar ik denk dus zelf dat je een keuze moet maken tussen of een rek aan de voorkant of een middenmotor. Persoonlijk zou ik dan voor de middenmotor gaan. Ik heb daar toch een beter gevoel bij voor de langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:04:
[...]

Logisch, voor zo'n laag bedrag kun je geen topservice krijgen. De onderdelen zijn ook vrij laag in kwaliteit en ik heb hier lang geleden ook een ervaring over:
Al begint Lidl morgen topfietsen te verkopen die perfect aan mijn eisen zouden voldoen, dan nog koop ik ze daar niet.
Een fiets heeft vroeg of laat service nodig, meestal is dat simpel, maar bij een probleem met motor of batterij is Lidl helemaal niet georganiseerd om dat op te lossen, net zoals internetverkopers die de lokale FM er tussenuit willen halen.

Decathlon fietsen zijn niks speciaal, maar ze hebben in elke winkel wel een serviceplaats en die is goed bemand. Daarom krijgen ze van mij alvast wat krediet.
De spullen van Van Rysel zijn overigens echt wel goed van kwaliteit en heel scherp geprijsd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Tommie12 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:58:
[...]

Al begint Lidl morgen topfietsen te verkopen die perfect aan mijn eisen zouden voldoen, dan nog koop ik ze daar niet.
Een fiets heeft vroeg of laat service nodig, meestal is dat simpel, maar bij een probleem met motor of batterij is Lidl helemaal niet georganiseerd om dat op te lossen, net zoals internetverkopers die de lokale FM er tussenuit willen halen.

Decathlon fietsen zijn niks speciaal, maar ze hebben in elke winkel wel een serviceplaats en die is goed bemand. Daarom krijgen ze van mij alvast wat krediet.
De spullen van Van Rysel zijn overigens echt wel goed van kwaliteit en heel scherp geprijsd.
Ik heb er een en ben er gewoon tevreden over. Standard samsung & bafang spul. Mijn lokale FM kan er gewoon service op verlenen en doet dat ook.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:31
[...]

Pure klets. Een gekocht voor de vrouw, service werkt (als je het nodig hebt) via Lidl, net als met bijv TV's. Langere garantie dan Decathlon, goede motor (Bafang) en accu (Samsung) en door de Bafan ook de max snelheid nog aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

maartend schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Pure klets. Een gekocht voor de vrouw, service werkt (als je het nodig hebt) via Lidl, net als met bijv TV's. Langere garantie dan Decathlon, goede motor (Bafang) en accu (Samsung) en door de Bafan ook de max snelheid nog aan te passen
Vanaf model 2019 is ook bij Lidl niet meer mogelijk om snelheid aan te passen. En dat gezegd hebben is deze regeling wel primitief en puur op snelheid. Dat is niet fijn, maar goed genoeg voor woon werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:07:
[...]

Vanaf model 2019 is ook bij Lidl niet meer mogelijk om snelheid aan te passen. En dat gezegd hebben is deze regeling wel primitief en puur op snelheid. Dat is niet fijn, maar goed genoeg voor woon werk verkeer.
Welnee. Je kunt zowel snelheid als power instellen.

USB kabel met interface, programma opstarten en hoppa, gaan

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 20-08-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

maartend schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:14:
[...]

Welnee. Je kunt zowel snelheid als power instellen.

USB kabel met interface, programma opstarten en hoppa, gaan
Nope.. in elk geval de versie uit 2019 wordt gewoon overruled door het display. Kun je verstellen wat je wilt, maar zodra het display waar aansluit, is alles weer zoals eerst. Been there, done that (meerdere keren zelfs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:22:
[...]

Nope.. in elk geval de versie uit 2019 wordt gewoon overruled door het display. Kun je verstellen wat je wilt, maar zodra het display waar aansluit, is alles weer zoals eerst. Been there, done that (meerdere keren zelfs).
Zal dan zijn met de 1029 model, model van 2018 zal mijn vrouw dan hebben, geen idee. Maar daar stel ik alles op in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 11:04
Eindelijk de kogel door de kerk: gisteren een Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt Connect besteld. Wordt in week 43 pas geleverd helaas.

Kan niet wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Misha schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:29:
Eindelijk de kogel door de kerk: gisteren een Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt Connect besteld. Wordt in week 43 pas geleverd helaas.

Kan niet wachten!
2-3 maanden? Dat zou pre-Corona al snel zijn geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 00:07
Een Van Moof kloon zonder de nadelen of rare ontwerpkeuzes, zoals de S3 had moeten zijn!

Dus mét Gates belt drive, mét rear motor, throttle én pedal sensoren, mét verwijderbare accu!
En de prijs is ook niet gek. Jammer van onze BTW.

De Bird Bike:
https://www.theverge.com/...owned-price-specs-scooter

Officiële site:
https://shop.bird.co/products/e-bikes-a-frame-stealth-black

De doorstap versie vind ik persoonlijk ook leuk:
https://shop.bird.co/products/e-bikes-v-frame-gravity-gray

[ Voor 23% gewijzigd door Jazco2nd op 21-08-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Jazco2nd En dan hopen dat Van Moof niks juridisch gaat ondernemen tegen die club als jij de fiets al betaald hebt maar nog niet ontvangen.

En het "gemak" om bij een garantieclaim even naar de FM abroad te gaan... wordt dus de fiets opsturen...
Hoeveel mensen willen dat doen, zeker gezien de prijsopmerking van een van de reageerders:
There is nothing "modest" about a sticker price of $2,299
.
Als de sky the limit is vooral doen..... ik ga liever naar een lokale FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 00:07
route99 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:18:
@Jazco2nd En dan hopen dat Van Moof niks juridisch gaat ondernemen tegen die club als jij de fiets al betaald hebt maar nog niet ontvangen.

En het "gemak" om bij een garantieclaim even naar de FM abroad te gaan... wordt dus de fiets opsturen...
Hoeveel mensen willen dat doen, zeker gezien de prijsopmerking van een van de reageerders:

[...]
.
Als de sky the limit is vooral doen..... ik ga liever naar een lokale FM.
Huh. Ik zeg toch niet dat je m in het buitenland moet bestellen? In het artikel staat duidelijk dat de fiets naar Europa komt. Rustig wachten dus tot je m bij een lokale dealer kunt ophalen.
Wat betreft rechtzaken, dat gaan we heel gauw zien natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
maartend schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Leg dan eens uit hoe de service via Lidl werkt?

In elk geval, mijn FM raakt die fietsen niet aan, tenzij om een band te plakken.

Dat die merken zich nog kunnen en mogen onderscheiden op max snelheid is gewoon bedenkelijk. Ik zou het niet riskeren onwille van de mogelijke gevolgen. Als het sneller moet koop ik wel een speed pedelec, dan weet je dat het frame, remmen etc er ook op voorzien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Tommie12 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:27:
[...]

In elk geval, mijn FM raakt die fietsen niet aan, tenzij om een band te plakken.

Dat die merken zich nog kunnen en mogen onderscheiden op max snelheid is gewoon bedenkelijk. Ik zou het niet riskeren onwille van de mogelijke gevolgen. Als het sneller moet koop ik wel een speed pedelec, dan weet je dat het frame, remmen etc er ook op voorzien zijn.
Als je fiets echt naar de knoppen is, gaat hij gewoon naar Lidl. En als er iets kleins mee is, dat ik zelf niet kan (gebeurt praktisch nooit), dan gaat hij naar de LBS. Zo eenvoudig.

En max snelheid is gewoon op 30, vind ik net wat fijner als ik er op mijn gewone fiets naast rij. 26 is me te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
[...]

...
Je brengt hem bij Lidl en die stuurt hem weer naar Lidl heeft blijkbaar een contract met Prophete om garantieclaims af te handelen.
Ook kan het zijn dat je eea rechtstreeks met Prophete kan regelen.

Zoals eerder besproken heeft Nederland een wettelijke garantietermijn afhankelijk van de verwachte levensduur, die Lidl volgens mij respecteert.
Voor het gewone onderhoud is het niet anders dan met een gewone fiets. Dat kan bij de FM of doe je zelf.

mbt jouw FM is al eens ter sprake geweest dat die de luxe heeft om klanten te weigeren waar hijzelf geen ebike aan verkocht heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door elinx op 21-08-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Bij de fiets zit een 2 jaar garantie van een club die met een busje aan huis komt om je fiets te fiksen. Je hoeft hem dus niet op te sturen voor service. Ik heb er nooit gebruik van gemaakt, maar die komen ook voor onderhoud.

En ik zou dan zoeken naar een andere LBS die gewoon een vakman is en naar de fiets kijkt ipv waar je hem gekocht hebt. Is het exotisch kan ik me voorstellen dat hij/zij netjes zegt dat ze het niet kunnen maken. Maar juist deze fietsen zijn volledig met standaardspul in elkaar gezet dus 95% kan een LBS gewoon doen. Remmenblokjes zijn standaard, naaf, banden, zadel, etc, etc.. allemaal standaard spul.

Het niet willen maken is puur bescherming van hun eigen over geprijsde markt, niets meer en niets minder.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 21-08-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Jazco2nd schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:21:
[...]Huh. Ik zeg toch niet dat je m in het buitenland moet bestellen? In het artikel staat duidelijk dat de fiets naar Europa komt. Rustig wachten dus tot je m bij een lokale dealer kunt ophalen.
[...]
Vermoed het ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Jazco2nd schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:21:
[...]Huh. Ik zeg toch niet dat je m in het buitenland moet bestellen? In het artikel staat duidelijk dat de fiets naar Europa komt. Rustig wachten dus tot je m bij een lokale dealer kunt ophalen.
Dat zegt toch nooit iemand hier dat je een fiets in het buitenland moet bestellen.
De "jammer van de BTW" opmerking zou ook import gerelateerd kunnen zijn... dat viel wel op....
Maar je moet zo wie zo wachten want als je hem vanuit NL probeert te bestellen krijg je dit op het scherm
Shipping method
This order can’t be shipped to your location. Contact the store for more information.
We don’t offer shipping to Netherlands
..
Vermoed het ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:21
route99 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:18:
@Jazco2nd En dan hopen dat Van Moof niks juridisch gaat ondernemen tegen die club als jij de fiets al betaald hebt maar nog niet ontvangen
Als hier geen juridisch staartje aan zit, zeker op het moment dat er officiële distributie komt in landen waar Van Moof al zit, dan zou me dat heel erg verbazen. Of Van Moof zou winnen is een ander verhaal, maar de kans is groot dat een rechter concludeert dat deze fiets gezien moet worden als een nabootsing van de Van Moof. Maar goed, het kan beide kanten opgaan. Zie bijvoorbeeld de Montego Mover (geen nabootsing van de Batavus Personal bike), Charlimpex loopfiets (wel nabootsing Van Bueren), Shepherd bakfiets (wel nabootsing Urban Arrow bakfiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Of-Aaargh Ben geen jurist, maar weet uit eigen ervaring dat het bijvoorbeeld in de USA veel gemakkelijker is om patentprotectie te krijgen. En ze zijn tav dat daar behoorlijk "protective" ingesteld.
Maar das nog niet hetzelfde als merk en model recht, das weer een specialisatie, en zeker als je ook in Europa er mee de markt op wil.
We'll see.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Een collega van mij rijdt op zo’n Lidl fiets (inmiddels 15000km) en als er iemand een zeikerd is is hij dat wel , niet op een negatieve manier maar hij is wel graag goedkoop uit
De volgende wordt weer een Lidl fiets , heeft geen klachten over de service, net zoals gezegd busje komt langs gereden
Maar dit gezegd hebbende , zou nooit zo’n ding kopen , hou meer van mooie degelijke spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
route99 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:38:
@Of-Aaargh Ben geen jurist, maar weet uit eigen ervaring dat het bijvoorbeeld in de USA veel gemakkelijker is om patentprotectie te krijgen. En ze zijn tav dat daar behoorlijk "protective" ingesteld.
Maar das nog niet hetzelfde als merk en model recht, das weer een specialisatie, en zeker als je ook in Europa er mee de markt op wil.
We'll see.. ;)
Je kan makkelijk een patent krijgen, dat klopt, maar het nadien afdwingen, en licenties of een verkoopdtop afdwingen van een concurrent is des te moeilijker, en kost geen duizenden euro, maar miljoenen dollars.
Recht hebben is één ding, maar het afdwingen is in de VS een heel andere zaak.
Bovendien…. Het duurt jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Cyberpope schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Bij de fiets zit een 2 jaar garantie van een club die met een busje aan huis komt om je fiets te fiksen. Je hoeft hem dus niet op te sturen voor service. Ik heb er nooit gebruik van gemaakt, maar die komen ook voor onderhoud.

En ik zou dan zoeken naar een andere LBS die gewoon een vakman is en naar de fiets kijkt ipv waar je hem gekocht hebt. Is het exotisch kan ik me voorstellen dat hij/zij netjes zegt dat ze het niet kunnen maken. Maar juist deze fietsen zijn volledig met standaardspul in elkaar gezet dus 95% kan een LBS gewoon doen. Remmenblokjes zijn standaard, naaf, banden, zadel, etc, etc.. allemaal standaard spul.

Het niet willen maken is puur bescherming van hun eigen over geprijsde markt, niets meer en niets minder.
Maak je vooral geen zorgen over mijn FM. Die man kent zijn vak, en doet toch wel iets goed, anders was hij minder druk.
Ik gun hem iets, hij geeft me goede service. Lijkt me een prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Of-Aaargh schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:22:
[...]

Als hier geen juridisch staartje aan zit, zeker op het moment dat er officiële distributie komt in landen waar Van Moof al zit, dan zou me dat heel erg verbazen. .....
Mij niet. Ik denk dat een dergelijk model ook genoeg kan afwijken van VM.
Het framemodel lijkt weliswaar op de Van Moof, maar vraag me af of het framemodel zelf gepatenteerd kan worden. Alle fietsen hebben eenzelfde model. Het zal waarschijnlijk meer gaan om details die uniek zijn voor VM.
Supertjeduc schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:21:
....
Maar dit gezegd hebbende , zou nooit zo’n ding kopen , hou meer van mooie degelijke spullen
Gelukkig zijn er mogelijkheden genoeg om een keus te kunnen maken.
De één vind het financiële aspect belangrijk, de ander het uiterlijk en weer een ander het assortiment van de lokale FM.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 21-08-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Tommie12 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:35:
Maak je vooral geen zorgen over mijn FM. Die man kent zijn vak, en doet toch wel iets goed, anders was hij minder druk.
Ik gun hem iets, hij geeft me goede service. Lijkt me een prima deal.
Dat kan, dan is het wellicht zijn arrogantie dat hij niets aan die fietsen wil doen.

Maar het is linksom of rechtsom geen oordeel over de fiets, maar vooral over de FM.
Dus gebruik het ook niet te pas en onpas als argument zoals ik hier vaak zie gebeuren bij goedkopere fietsen (nee, niet jij.. die ander doet dat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Cyberpope schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:53:
[...]

Dat kan, dan is het wellicht zijn arrogantie dat hij niets aan die fietsen wil doen.

Maar het is linksom of rechtsom geen oordeel over de fiets, maar vooral over de FM.
Dus gebruik het ook niet te pas en onpas als argument zoals ik hier vaak zie gebeuren bij goedkopere fietsen (nee, niet jij.. die ander doet dat)
Ik vind dat niet zo arrogant, het is gewoon duidelijk. Een zelfstandige FM moet zelf bepalen wat hij wel of niet wil doen.

Heel veel van die FM zien gewoon dat ze bij de verkoop weggeconcurreerd worden omdat ze gewoon een doos over de haag gooien en 100-200€ minder aanrekenen. En als er een spaak los staat of een probleem is, dan krijg je het advies: laat het maar door je FM oplossen en wij betalen 30€.
Dus die FM krijgt iemand over de vloer met een mail van een dozenschuiver waarop staat dat ze 30€ mogen aanrekenen om probleem x op te lossen. Dan kan je toch begrijpen dat ze die fiets niet met voorrang gaan behandelen, of gewoon niks doen omdat ze werk zat hebben.

Ik wil gewoon het punt maken dat je als verkopende organisatie eerst en vooral je service en support op orde moet hebben, en dan pas beginnen te verkopen. Decathlon heeft dat voor elkaar, maar natuurlijk zitten die meestal iets verder. Ik ben blij dat Lidl het ook geregeld heeft, dat wist ik niet. Canyon heeft een aantal servicepunten, en een verzendservice. Dan weet je in elk geval waar je aan toe bent.

Maar denk aan Van Moof die tot voor kort nog extra geld vroeg voor een ‘peace of mind’, maar waar niks geregeld was.
Geen idee hoe de grote shops als Mantel en Rose dat gergeld hebben.

Misschien ben ik hier extra gevoelig voor, maar een fiets is geen broodrooster die je even in een doos steekt en teurgstuurt. (Of weg flikkert)

Ik heb ooit een dik conflict gehad met ibood ivm met een Philips TV die bagger software had. Het heeft toen 3 maanden geduurd eer ik mijn geld terug had na het retourneren van het toestel, een hoop discussie, het verlies van de TV etc. Niemand die zijn verantwoordelijkheid neemt, en iedere keer een andere (arme) jobstudent aan telefoon die niet weten hoe ze een complexer geval kunnen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Misha schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:29:

Kan niet wachten!
Daar ga je blij mee zijn. Ik heb dezelfde fiets, alleen dan niet connected. Ik hoop dat je net zoveel geluk hebt als ik want mijn exemplaar loopt wel zo licht dat ik met gemak 100 km kan halen op 1 lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tommie12 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:31:[...]
Je kan makkelijk een patent krijgen, dat klopt, maar h......
Recht hebben is één ding, maar het afdwingen is in de VS een heel andere zaak.
Bovendien…. Het duurt jaren.
Mee eens, maar als je niks hebt, dan heb je geen technologie positie, geen wisselgeld in onderhandelingen, kans op interessante licenties niet alleen om geld te genereren maar ook om een nieuwe ontwikkeling geaccepteerd te krijgen in de markt waarvan jzelf een van de hoofspelers bent (zie waar Philips oa de boot gemist heeft met hun Video 2000 systeem, technisch toen superieur boven VHS, maar er was een totaal gebrek aan strategisch allianties met partners, waar de VHS-makers dat wel deden (met de "adult entertainment '...), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Jazco2nd schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:07:
Een Van Moof kloon zonder de nadelen
Tenzij Bird met lokale dealers gaat werken is het voornaamste nadeel niet getackled. Het tweede nadeel, direct leveren af-fabriek is te vroeg om te zeggen, maar ik heb er nul vertrouwen in gezien de prijs.

@route99 @Of-Aaargh

Ik zie geen zaak voor VM.

1. Een VM is een standaard diamant frame. Lijkt me niet te patenteren.
2. Een VM heeft doorgetrokken bovenbuis. Dat ook al eerder gedaan (zeker aan de achterkant, Saracen en GT, maar ik weet vrij zeker dat voor+achter ook al in de vorige eeuw is gedaan).
3. Die Bird is geen 1-op-1 kopie. De vormen van de buizen zijn anders (en de positionering is ook anders), meer verschillend dan bijvoorbeeld een Gazelle Grenoble en een Batavus Finez.

Tenzij Bird die fiets gaat verkopen als VM is er waarschijnlijk geen inbreuk. Zou me trouwens niks verbazen als het enige patent dat VM heeft het schopslot is. Ze hebben dus wel wat patenten over de bevestiging van accessoires aan de bovenbuis. Geloof nog steeds niet dat ze een zaak hebben, de bevestiging kan je technisch anders hebben opgelost en de vorm zelf lijkt me niet te patenteren.

Wat ook meetelt: Bird is als bedrijf naar schatting 2 miljard waard. VM is ondanks de hype een vrij kleine speler.

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 21-08-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@roffeltjes Kan zo zijn hoor, maar ik heb al heel veel gekke dingen meegemaakt in patentzaken, ben altijd weer verbaasd hoe creatief " patent attorney's" zijn....
Vaak in ons voordeel soms ook in ons nadeel als die van de andere partij net iets slimmer was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:35:
[...]
Mij niet. Ik denk dat een dergelijk model ook genoeg kan afwijken van VM.
Het framemodel lijkt weliswaar op de Van Moof, maar vraag me af of het framemodel zelf gepatenteerd kan worden. Alle fietsen hebben eenzelfde model. Het zal waarschijnlijk meer gaan om details die uniek zijn voor VM.
Precies, dat gaat niet om de vorm, maar om de bevestigingsmethode van accessoires in die buis. Lijkt me wel erg verstrekkend dat je hiermee elk lampje in de bovenbuis kan afdekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Foxhill
[...]
Prima dat je een Lidl fiets neemt. Wat je zegt over reguliere fietshandel (overprijsd, gelijke service, markt beschermen) is niet juist.

Ik heb laatst een Vogue fiets gerepareerd en deze zat zo slecht in elkaar dat we uren bezig zijn geweest het achterwiel juist te monteren. Dat kunnen we redelijkerwijs niet doorberekenen aan de klant. Ik heb al eens een Lidl fiets gehad van +-10 jaar terug waar de motorkabel door een constructiefout onder spanning vrij zeker kapot gaat bij wiel demonteren.

Allemaal standaard onderdelen. Maar als een frame achter te smal is voor het wiel én de achterpads te slap om het wiel stevig vast te houden (Vogue), dan zit ik met uren werk + garantie/verantwoordelijkheid na reparatie. Ik raak ze niet meer aan. Wij maken geen onderscheid in waar de fiets is gekocht, wel of de fiets voldoende goed in elkaar zit.

Service is overigens meer dan reparatie. Het is bijvoorbeeld een wiel of naaf ook buiten de garantie kunnen repareren, een oplossing bieden als de accu na 7 jaar kapot is, en de fiets later ook kunnen inruilen.

De reguliere fietshandel is niet “overprijsd”. Fietsenmakers én fietsfabrikanten draaien normale respectievelijk retail en industrie marges. De handel is transparant (info, prijzen en kortingen op internet), en er wordt veel vergeleken tussen winkels voor aanschaf. Dus voldoende concurrentie.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 21-08-2021 23:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Allereerst, het feit dat er zoveel fietsenmakers verdwijnen ondanks toename van de verkopen is wel een veeg teken... zo overprijsd is die markt niet. Je ziet wel dat er een schifting is tussen de echt goed lopende zaken en de zaken die marginaal zijn, maar opvallend genoeg zijn de goedlopende zaken zelden goedkoop, maar onderscheiden ze zich op aanbod, expertise en service.

Maar los daarvan, er is nogal wat risico bij het repareren van een fiets met onbekende onderdelen en onbekende QC. Je loopt het serieuze risico dat je de achterband vervangt en dat de klant na een uur terug is omdat de versnellingen het niet doen. Dan heb je gewoon een lastig verhaal... en als je primair op verkoop leeft is dat in verhouding met de kleine marge op je reparaties niet je tijd en moeite waard. Hoppa, boze klant in je zaak en google -review waarbij jij de kwaaie Pief bent... daar sta je dan met je hoogwaardige service.

Er zijn echt wel FM's die uit kinnesinne geen "internetfietsen" repareren, maar als je hier op Tweakers ook al ziet hoeveel ellende er is met online gekochte fietsen kan je niet anders dan begrijpen dat een FM zich wel twee keer achter de oren krabbelt voordat hij zo'n fiets aanneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Supertjeduc schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:12:
Ben er niet mee eens dat zwaarder betekent zwaarder sturen , ligt meer aan de balhoofd hoek
En wat betreft lichte fietsen er zijn fully E mountainbikes van 16 a 17 kg
De BMC City-modellen zijn inderdaad onder de 20 kg met spatborden en verlichting. Zelf heb ik er een van 18,5 kg, daar komt dan nog wel weer wat bij aan gewicht (standaard, sloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wat is een goed slot voor een e-bike?

Ik heb van iemand die ook recent een e-bike gekocht had, gehoord dat die een Abus Ivy 9210 had gekocht (zou de opvolger zijn van de Ivy 9100), met ART 3 ster:
https://www.stichtingart....ec0ab3262ce329c7dcb399a4e

Ik wil denk ik ook een kettingslot met een ART 3 ster rating. Hoger wordt wel erg zwaar en lomp en lager vind ik niet goed genoeg. De ART website is overigens erg nuttig maar ik weet welke sloten merken beter zijn dan andere.

Ik vond in dit topic ook iemand die de Ivy slot aanraadde, maar zijn er wellicht nog (betere) alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Regeneration schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:28:
Wat is een goed slot voor een e-bike?....
Een slot wat geaccepteerd wordt door de verzekering.

Een professionele dief laat zich volgens mij door geen enkel slot weerhouden.
Dus het beste slot is het slot wat de gelegenheidsdief weerhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:40
elinx schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:44:
[...]
Een slot wat geaccepteerd wordt door de verzekering.

Een professionele dief laat zich volgens mij door geen enkel slot weerhouden.
Dus het beste slot is het slot wat de gelegenheidsdief weerhoudt.
Ja en nee.

Mijn mening:

1) Gebruik GEEN Axa Defender ringslot. (Poolse loper en weg is he fiets) zowat elke ebike word geleverd met dit slot, meteen de rede van de massale roof..
2) 2e los slot, liefst ander merk dan slot 1. En maak het 2e slot vast aan de vaste wereld. Gebruik GEEN insteek slot, dat is niet veilig.
3)Er zijn maar weinig 1337 lock pickers. Dus daar hoef je je niet super druk om te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Dacuuu op 22-08-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
ART-2, het gebruikelijke ringslot, is normaal gesproken voldoende voor de verzekering. Ringsloten gaan ook niet verder dan ART-2.
Je zou het slot nog kunnen aanvullen met een extra kabel die in het slot steekt. Ik twijfel altijd sterk over het nut van extra sloten.
Geen slot is uiteraard vragen om problemen. Maar hoeveel zekerheid biedt een extra slot bovenop het gebruikelijk ART-2 ringslot? Als je fiets echt willen hebben, nemen ze deze echt wel mee, hoeveel sloten er ook op zitten. Bewaakt/afgesloten kunnen stallen lijkt mij een veiligere optie en minder gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:49

B64

En de accu meenemen. Ook dat zal de professionele dieven niet tegenhouden (er worden genoeg accu's van fietsen gejat) maar vermindert wel de diefstalkans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:59
Tommie12 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:52:
[...]

Ik vind dat niet zo arrogant, het is gewoon duidelijk. Een zelfstandige FM moet zelf bepalen wat hij wel of niet wil doen.

Heel veel van die FM zien gewoon dat ze bij de verkoop weggeconcurreerd worden omdat ze gewoon een doos over de haag gooien en 100-200€ minder aanrekenen. En als er een spaak los staat of een probleem is, dan krijg je het advies: laat het maar door je FM oplossen en wij betalen 30€.
Dus die FM krijgt iemand over de vloer met een mail van een dozenschuiver waarop staat dat ze 30€ mogen aanrekenen om probleem x op te lossen. Dan kan je toch begrijpen dat ze die fiets niet met voorrang gaan behandelen, of gewoon niks doen omdat ze werk zat hebben.

Ik wil gewoon het punt maken dat je als verkopende organisatie eerst en vooral je service en support op orde moet hebben, en dan pas beginnen te verkopen. Decathlon heeft dat voor elkaar, maar natuurlijk zitten die meestal iets verder. Ik ben blij dat Lidl het ook geregeld heeft, dat wist ik niet. Canyon heeft een aantal servicepunten, en een verzendservice. Dan weet je in elk geval waar je aan toe bent.

Maar denk aan Van Moof die tot voor kort nog extra geld vroeg voor een ‘peace of mind’, maar waar niks geregeld was.
Geen idee hoe de grote shops als Mantel en Rose dat gergeld hebben.

Misschien ben ik hier extra gevoelig voor, maar een fiets is geen broodrooster die je even in een doos steekt en teurgstuurt. (Of weg flikkert)

Ik heb ooit een dik conflict gehad met ibood ivm met een Philips TV die bagger software had. Het heeft toen 3 maanden geduurd eer ik mijn geld terug had na het retourneren van het toestel, een hoop discussie, het verlies van de TV etc. Niemand die zijn verantwoordelijkheid neemt, en iedere keer een andere (arme) jobstudent aan telefoon die niet weten hoe ze een complexer geval kunnen oplossen.
Met Mantel heb ik ondertussen ervaring met de service. Reden waarom ik de fiets bij heb heb aangeschaft is omdat ze het beste advies gaven en de fiets die ik wilde daadwerkelijk konden leveren. Maar de doorslaggevende factor was dat ze in mijn woonplaats een servicepunt hebben. Ik was nogal gedesillusioneerd door de lokale fietsenwinkels die weinig aanbod hadden en ook niet echt goed meedachten. Ter vergelijking, mijn lokale fietsenwinkel kon de fiets die ik eigenlijk wilde pas begin volgend jaar leveren, hij vond daarnaast dat ik het beste een ander merk kon kopen omdat hij hier de snelheidslimiet af kon halen. Iets wat ik helemaal niet wil. Ook vond hij een framemaat van 53 voor mij geschikt (dit was het enige exemplaar dat hij nog had staan), ik heb uiteindelijk een 61 gekocht. Ook bij de andere fietsenmakers die ik heb bezocht kreeg ik niet echt een fijn gevoel.

Mantel heeft in mijn woonplaats een servicepunt waar ik een paar keer langs ben geweest. Ze hebben een keer de spaken gespannen en het spatbord iets beter vastgezet. Dat was kosteloos en daar hoefde ik geen afspraak voor te maken. De eerste servicebeurt kostte 45 euro en die kon ook vrij snel ingepland worden. Al met al erg tevreden met de service tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dank voor al jullie snelle reacties met tips en suggesties!
Dacuuu schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

Ja en nee.

Mijn mening:

1) Gebruik GEEN Axa Defender ringslot. (Poolse loper en weg is he fiets) zowat elke ebike word geleverd met dit slot, meteen de rede van de massale roof..
2) 2e los slot, liefst ander merk dan slot 1. En maak het 2e slot vast aan de vaste wereld. Gebruik GEEN insteek slot, dat is niet veilig.
3)Er zijn maar weinig 1337 lock pickers. Dus daar hoef je je niet super druk om te maken.
1. Ik heb mijn fiets nog niet binnen en goed om te weten. Maar ik zal altijd de fiets dubbel op slot zetten (dat doe ik met mijn huidige gewone fiets ook al) en met zowel de ringslot als de nieuwe aparte kettingslot.
2. Goed punt en zeker mee eens, want je zal zien, doe je het een keer niet vast aan iets is je fiets weg. Ik had inderdaad begrepen dat een insteekslot niet wordt aangeraden.
3. Goed om te weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 22-08-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Het is voor veel mensen voldoende dat ze een ringslot gebruiken voor de verzekering
Deed de vrouw van een collega ook , na een bezoek aan de Chinees was haar 2 weken oude fiets weg
Kwam er achter dat ze nu 3 maanden moet wachten op een nieuwe
Ik heb zo’n uitklap slot , en dan zullen ze toch wat meer moeite moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Regeneration schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:54:
Dank voor al jullie snelle reacties met tips en suggesties!

[...]

1. Ik heb mijn fiets nog niet binnen en goed om te weten. Maar ik zal altijd de fiets dubbel op slot zetten (dat doe ik met mijn huidige gewone fiets ook al) en met zowel de ringslot als de nieuwe aparte kettingslot.
2. Goed punt en zeker mee eens, want je zal zien, doe je het een keer niet vast aan iets is je fiets weg. Ik had inderdaad begrepen dat een insteekslot niet wordt aangeraden.
3. Goed om te weten.
Men vergeet de soorten dieven en dan met name het venijn. Sommige verminken je fiets als ze die niet van het slot krijgen en sommige vinden het leuk om je display eraf te halen en mocht die vast zitten dan trekken ze gewoon wat harder totdat ie breekt.

Misschien is dit vandalisme erger dan een gestolen fiets. Zo vertelde ik ooit hier dat een maat van mij die zijn e-bike op het station parkeerde in een bewaakte fietsenstalling de pineut was. De dief kreeg die niet los dus hebben ze alle kabels maar doorgeknipt. Die man was goed chagrijnig kan ik je melden. De schade was aanzienlijk en dat kon hij zelf betalen. Dus fiets en trein zijn een utopie.

En dan wordt ie gejat. Dit is heel erg en zal een behoorlijke impact hebben. Met een verzekering krijg je dan een nieuw model als die leverbaar is of anders een leenfiets. Verdere kosten zul je dan niet hebben. Lullig, maar een dief die je fiets écht wil hebben haalt alles uit de kast wat maar mogelijk is. Desnoods lomp geweld zoals de Poolse loper of vandalisme. Pure afgunst is een groter gevaar dan de dief zelf.

Hoe voorkom je dat?
In eerste instantie: niet, maar je kan wel het eea doen. Mijn beste tip is om de fiets bij de supermarkt pal langs de ingang te zetten. Daar komen veel mensen langs en een dief werkt liever alleen. Zorg er überhaupt voor dat je fiets altijd goed zichtbaar is. Blijf in de buurt van je fiets. De plek waar je hem stalt kan veiliger zijn dan meerdere sloten. Als hij in een rij staat zorg ervoor dat de achterkant niet uitsteekt en zorg dat je fiets niet teveel opvalt. Beoordeel het sociale gebeuren rondom je fiets. Dit wil zeggen dat je je fiets bewust stalt om niet op te vallen. Een losse fiets zonder buren zal veel eerder ten prooi vallen aan het dievengilde. Dus zorg ervoor dat je fiets vanuit het raam te zien is door anderen. Dit kan heel voornaam zijn want sinds ik vanaf 2006 elektrisch rijd is mijn fiets nog nooit gestolen. Nog nooit.

De plek waar je woont zegt heel veel over dat risico. In Amsterdam is het gewoon linke soep. Daar ben je ook prima af met bus, tram, metro, auto of wat dan ook. Op het platteland waar ik woon zijn de visuele truucs beter dan 3 sloten al is het vanwege het vandalisme zoals boven beschreven.

Mijn ervaring is dat wijsheid een heel sterk slot is dat zich helaas beperkt in de kleinere dorpen en in steden is het gewoon geluk of pech hebben, daar helpt niks, maar dan ook niks en daar kan ik me behoorlijk boos over maken als ik er alleen al aan denk. Van andermans spullen blijf je af en kijken doe je met je ogen en niet met je handen zeiden mijn ouders altijd. Het gevoel voor mijn en dein is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
Bij mijn collega is de elektrische fiets gestolen uit de fietsenstalling pal naast ons werk.

We hebben de videobeelden veilig gesteld waarop te zien is dat de dief binnen 10 seconden het AXA slot met extra ketting open heeft en vrolijk weg fietst. Ook het moment waarop de dader samen met een handlanger aan komt rijden, de boel verkent inclusief kenteken en 2 man in beeld op camera.

Gemeld bij de verzekering en politie. Politie heeft de beelden nooit opgevraagd en mijn collega heeft al lang weer een nieuwe e-bike.

Zolang er geen serieus werk van wordt gemaakt om daders te bestraffen en de pakkans laag blijft is het blijkbaar de moeite waard. Ik vraag me af waar deze fietsen verkocht worden. Dit was een auto met NL kenteken.

Wie koopt die fietsen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Mijn ervaring in Amsterdam? In 40 jaar geen fiets gejat. Abus Ivy 9100

1. Een goed ketting of beugelslot helpt.
2. Veranker je fiets aan een object.
3. OOK BIJ DE BAKKER. Als je even wegloopt moet je fiets verankeren.
4. Niet nachts buiten laten staan.

Je kan pech hebben, maar met goede sloten loop je minder risico. Amsterdamse vriendenkring beaamt dit, het is ook heel vaak een kwestie van enkel een ringslot ivm "even snel" boodschappen en dat soort blunders.

Ik zie trouwens zelden of nooit sloten uit de Ivy klasse, dus je bent meteen geen laaghangend fruit meer.

[ Voor 53% gewijzigd door roffeltjes op 22-08-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Laatst online: 18:16
Noppesnada schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:33:
Bij mijn collega is de elektrische fiets gestolen uit de fietsenstalling pal naast ons werk.

We hebben de videobeelden veilig gesteld waarop te zien is dat de dief binnen 10 seconden het AXA slot met extra ketting open heeft en vrolijk weg fietst. Ook het moment waarop de dader samen met een handlanger aan komt rijden, de boel verkent inclusief kenteken en 2 man in beeld op camera.

Gemeld bij de verzekering en politie. Politie heeft de beelden nooit opgevraagd en mijn collega heeft al lang weer een nieuwe e-bike.

Zolang er geen serieus werk van wordt gemaakt om daders te bestraffen en de pakkans laag blijft is het blijkbaar de moeite waard. Ik vraag me af waar deze fietsen verkocht worden. Dit was een auto met NL kenteken.

Wie koopt die fietsen ?
VanMoof had een mooi verhaaltje over een gestolen fiets die aangetroffen werd op een touringcar onderweg naar Marokko. Oa: https://www.parool.nl/nie...estolen-fietsen~bdad1a50/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Noppesnada schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:33:

Wie koopt die fietsen ?
Nederland is een paradijs voor fietsendieven, en dan niet vage junks maar complete bendes uit Oost-Europa. Veel gestolen Ebikes worden eers verplaatst of zelfs in bossen gedumpt om te kijken of er verborgen trackers in zitten (airtag, simkaart in frame). Als ze na 1 of 2 weken er nog staan dan zal de fiets 'schoon' zijn. Vervolgens gaan er zo een stuk of 50 fietsen met bijv. een vrachtwagen richting Oost-Europa. Al die fietsen zijn anoniem aangezien de RDW ze niet opneemt in hun register. Ze worden daar verkocht op soortgelijke sites als Martkplaats voor grof geld. Waarschijnlijk rijden er binnenkort meer Gazelles in Polen dan in Nederland :+ De pakkans is gewoon veel te laag en het is zeer lucratieve business met al die dure onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:07:
....... met name het venijn. Sommige verminken je fiets als ze die niet van het slot krijgen en sommige vinden het leuk om je display eraf te halen en mocht die vast zitten dan trekken ze gewoon wat harder totdat ie breekt.

Misschien is dit vandalisme erger dan een gestolen fiets. ..... De dief kreeg die niet los dus hebben ze alle kabels maar doorgeknipt. .........
Mee eens, ik zie regelmatig fietsen er staan in fietsrekken met een in elkaar geschopt achterwiel.
Elk slot is daarvoor zinloos.

Op het station zijn er bij mij ook af en toe de vreemdste zaken van de fiets verwijderd, zoals zadel handgrepen, fietstassen ed, gewoon overdag en vaak zonder beschadigingen, maar ook zie je alleen wielen nog in het rek geparkeerd staan. Wel keurig op slot. ;)
De elektrische fiets zal ik daar om die reden nimmer parkeren.

Bij een recreatief rondje is de ebike zonder accu, liefst in zicht, anders slechts kort buiten zicht, vastgeketend aan een object.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zeer recent
https://nl-nl.facebook.com/AD.NL/posts/5024453750907009
Bonnie en Clyde onder de e-bikedieven: dit stel rooft de ene na de andere dure fiets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
route99 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:21:
Zeer recent
Bonnie en Clyde onder de e-bikedieven: dit stel rooft de ene na de andere dure fiets....
Tsja, maar enkel met een Ringslot heeft nul zin. Een Ivy is al buiten de modus van deze twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 14:40
route99 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:21:
Zeer recent
Dat bedoel ik dus, Axa Defender, dat moet gewoon wel. Poolse loper en je hebt hem binnen een paar seconden open.

Zoek maar eens op google naar poolse loper, zie de gerelateerde zoekopdrachten... :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d7mkxmz.png
roffeltjes schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:37:
[...]

Tsja, maar enkel met een Ringslot heeft nul zin. Een Ivy is al buiten de modus van deze twee.
Ringslot is niet slim, axa defender is oliedom. Altijd vast idd met een 2e goed slot, geen insteekslot. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dacuuu schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:50:
[...]
Ringslot is niet slim, axa defender is oliedom. Altijd vast idd met een 2e goed slot, geen insteekslot. :+
Dat was al waar in mijn studententijd.

Overigens ben ik ook geen fan van Trelock ringsloten... die sleutels slijten zonder dat je dat in gebruik merkt totdat je dus opeens je slot niet meer open krijgt, wat op zijn zachts gezegd vervelend is omdat je je duplicaat natuurlijk thuis in een lade hebt zitten. 2x bij mijn vrouw, 1x bij mij, nu maar Abus sloten erin gezet (met accusloten... niet goedkoop) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

roffeltjes schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:37:
[...] Tsja, maar enkel met een Ringslot heeft nul zin. Een Ivy is al buiten de modus van deze twee.
Het is eigenlijk vooral een mooi voorbeeld hoe heel veel mensen nog steeds zich beperken tot het standaard slot. En zich dan verbazen dat de fiets al na kort te zijn gaan winkelen weg is..... tja.. en dat komt dan vet in de krant...
Mijn eega was ook niet zo maar om, om die extra kabel mee te nemen voor haar ebike... "ja maar hij is zo zwaar...." Inmiddels ziet ze zelf toch ook wel de noodzaak in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Uitgebreide ebike test, over de invloed van het gewicht van de fiets, op de rijeigenschappen.

YouTube: Does E Bike Weight Affect Handling? | Heavyweight Vs Lightweight EMTB

Een e-mtb is weliswaar geen e-city bike, maar verschil in wendbaarheid is er wel héél duidelijk…

Net zoals bij auto’s een SUV, niet hetzelfde rijbeleving geeft, is als een klassieke sedan /hatchback

Idem…
https://www.radfahren.de/test-teile/leichte-e-bikes-test/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-06 13:28
Na lang zoeken denk ik dat ik de juiste fiets (bij toeval) gevonden heb, hij tikt zowat elk vakje aan op de wenslijst.
namelijk dit beest: https://www.velodi.be/web...t/victoria-eurban-119-120

-170kg max gewicht
-riem aandrijving
-enviolo
-bosch motor (niet noodzakelijk maar handig)
-extra dikke banden
-mooi frame en juiste kleur :)

Iemand ervaring met Victoria?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:49

B64

einoj1 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:25:
Uitgebreide ebike test, over de invloed van het gewicht van de fiets, op de rijeigenschappen.

Een e-mtb is weliswaar geen e-city bike, maar verschil in wendbaarheid is er wel héél duidelijk…
Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn op de wendbaarheid van een fiets (frame-geometrie, stuur- en zadelafstelling, lengte van de achtervork, hoek en naloop van de voorvork, breedte en kwaliteit van de banden, afstelling van de vering) dat ik het net wat te makkeljk vind om de verschillen die hij constateert volledig op het gewicht van de fiets te gooien.
Op het eind geeft hij zelf al toe: dat de lichtere fiets makkelijker op het achterwiel te krijgen is komt mede door de kortere achtervork. Juist bij dat trucje is gewicht ook best belangrijk, maar welke van de twee nou het meest bepalend is? Ook reactiesnelheid en piekvermogen van de motor wordt dan nog een dingetje...

Daarbij is er nog een groot verschil met stadsfietsen: een MTB'er op een parcours staat op de pedalen, een fietser op een stadsfiets zit op het zadel. Daarbij heeft het gewicht van de fietser (= grotere massatraagheid) dus een veel groter effect op de wendbaarheid.
Net zoals bij auto’s een SUV, niet hetzelfde rijbeleving geeft, is als een klassieke sedan /hatchback
Ook dat ligt niet puur aan het hogere gewicht, maar ook doordat het zwaartepunt hoger ligt, en vaak ook de spoorbreedte wat groter is.
Een Tesla Model S en een een Range Rover Sport wegen ruwweg even veel, maar door het lage zwaartepunt van de Tesla (alle accu's liggen onder de vloer), rijdt die totaal anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Dr Karl schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:33:
Na lang zoeken denk ik dat ik de juiste fiets (bij toeval) gevonden heb, hij tikt zowat elk vakje aan op de wenslijst.
namelijk dit beest: https://www.velodi.be/web...t/victoria-eurban-119-120

-170kg max gewicht
-riem aandrijving
-enviolo
-bosch motor (niet noodzakelijk maar handig)
-extra dikke banden
-mooi frame en juiste kleur :)

Iemand ervaring met Victoria?
Victoria is goed. Ze bespraken niet op onderdelen en kwaliteit.

Precies die E-Urban 11.9 krijg ik heel binnenkort voor het eerst binnen. Dan kan ik je ook daarover vertellen als je wilt. De 13.8 heb ik binnen sinds een week, en dat is een beest van een fiets.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 24-08-2021 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
einoj1 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:25:

Idem…
https://www.radfahren.de/test-teile/leichte-e-bikes-test/
Tsja en toch is het niet zo spannend. Los van het feit dat het complete systeemgewicht vooral bestaat uit de berijder, geometrie heeft veel meer invloed op rijgedrag dan gewicht.

Betreft de eerste test, het had veel handiger geweest als hij gewoon twee keer de Specialized had getest, 1x de alu versie en 1x de Carbon versie. Er zitten een aantal verschillen in de geo die de Haibike en Specialized duidelijk anders laten aanvoelen, bovendien komen de maten niet helemaal overeen en zal afhangend van de keuze de ene iets kleiner zijn dan de ander.

De tweede test is wat algemener en heeft een aantal conclusies die terecht zijn; een lichte fiets is gewoon prettiger in het gebruik. Daarnaast is het bloemkolen van gewicht wat je nu ziet een slechte ontwikkeling. Zeker als je wat heuveltjes hebt, wat buiten Nederland standaard is, dan is 5-10kg wel een dingetje wat je vooral zal merken op je accu.

Maar dat ze beter sturen ligt gewoon aan het feit dat al die geteste fietsen sportieve e-bikes zijn waar je laag en gestrekt op zit. Zoals ik al vaker zeg; dat is essentieel voor stabiel+scherp sturen en hard kunnen remmen. Een Gazelle Chamonix van 14kg gaat nog steeds niet zo scherp sturen als mijn Batavus Razer.

Lang verhaal kort: Natuurlijk willen we lichtere fietsen! Maar rijgedrag is niet de eerste overweging, een fiets moet wel extreem zwaar zijn wil het belangrijker zijn dan de geometrie en zithouding. We willen lichtere fietsen omdat die gewoon veel prettiger zijn als je hem wegzet, optilt, je kind achterop zet, je tassen erop hangt etc. Zo kan ik me van mijn Batavus ION nog heugen dat ik (en ik ben best sterk) gewoon serieus moest heffen als ik de fiets in de hoge stalling moest krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 24-08-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Net bij een nieuwe werkgever begonnen. Kan evt fiets kopen met belastingvoordeel.
Ik had een mooie Kalkhoff in gedachte maar zie nu dat de maximale waarde niet meer dan €2.000,- mag zijn.

Nu mag er best wat overheen om zelf bij te leggen. maar niet meer dan €400,-
Totaal dus €2.400 te besteden.

Heb nog wat wensen over (heb wat moeten strepen door het verminderde budget):
Accu in frame
Ietwat sportief (hybride)
midden of achterover (nog steeds niet aan uit waar je het beste mee uitbant)
Onderhoud mogelijk bij fietsenmaker (woon in stad maar VanMoof valt bijv wel af denk ik)
Actieradius minimaal 80km

Nu kwam ik de volgende fietsen tegen:
QonQer Q1 sport (ken het niet, ziet er mooi uit. maar is het kwalitatief iets?)
Cortina N8 M-Belt 2021 (wel goed merk volgens mij?)
Cube Touring Hybrid One

Zijn zo maar even wat fietsen die me aanspreken. Maar waar moet ik in deze prijscategorie op letten?
Is bedoeld voor woon-werk, boodschapje en kleine tochtje ooit eens met de kinderen.

Is het verstandig om bijv. de eis van de fietsenmaker los te laten? Ik kom er nooit met onze oude aftandse fietsen. lukt me zelf wel bandje plakken, kettinkje, handremmen goedzetten. maar zo'n elektrische (en toch dure) fiets is heel wat anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
readytoflow schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:08:
Net bij een nieuwe werkgever begonnen. Kan evt fiets kopen met belastingvoordeel.
Ik had een mooie Kalkhoff in gedachte maar zie nu dat de maximale waarde niet meer dan €2.000,- mag zijn.

Nu mag er best wat overheen om zelf bij te leggen. maar niet meer dan €400,-
Totaal dus €2.400 te besteden.

Heb nog wat wensen over (heb wat moeten strepen door het verminderde budget):
Accu in frame
Ietwat sportief (hybride)
midden of achterover (nog steeds niet aan uit waar je het beste mee uitbant)
Onderhoud mogelijk bij fietsenmaker (woon in stad maar VanMoof valt bijv wel af denk ik)
Actieradius minimaal 80km

Nu kwam ik de volgende fietsen tegen:
QonQer Q1 sport (ken het niet, ziet er mooi uit. maar is het kwalitatief iets?)
Cortina N8 M-Belt 2021 (wel goed merk volgens mij?)
Cube Touring Hybrid One

Zijn zo maar even wat fietsen die me aanspreken. Maar waar moet ik in deze prijscategorie op letten?
Is bedoeld voor woon-werk, boodschapje en kleine tochtje ooit eens met de kinderen.

Is het verstandig om bijv. de eis van de fietsenmaker los te laten? Ik kom er nooit met onze oude aftandse fietsen. lukt me zelf wel bandje plakken, kettinkje, handremmen goedzetten. maar zo'n elektrische (en toch dure) fiets is heel wat anders natuurlijk.
Van de modellen die je noemt zou ik de Cube aanzienlijk hoger inschatten dan de andere twee (motor). Als je perse een kale ebike wil kan je kijken of een Rabeneick TX-E iets is?

Betreft je eisen is de Fietsenmaker wat mij betreft de laatste eis die je moet laten gaan. Het probleem is en blijft namelijk dat je voor de motor behoorlijk afhankelijk bent van je dealer. Je ziet hier op Tweakers in alle e0bike draden dat de kans dat je een keer wat mis gaat niet verwaarloosbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 24-08-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-06 13:28
Foxhill schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:02:
[...]

Victoria is goed. Ze bespraken niet op onderdelen en kwaliteit.

Precies die E-Urban 11.9 krijg ik heel binnenkort voor het eerst binnen. Dan kan ik je ook daarover vertellen als je wilt. De 13.8 heb ik binnen sinds een week, en dat is een beest van een fiets.
Dat zou fantastisch zijn! hoe meer info ik heb voordat ik zulke bedragen uitgeef hoe beter :)
Nu alleen maar hopen dat de leveringstijden niet in jaren gegeven worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Van de modellen die je noemt zou ik de Cube aanzienlijk hoger inschatten dan de andere twee (motor). Als je perse een kale ebike wil kan je kijken of een Rabeneick TX-E iets is?

Betreft je eisen is de Fietsenmaker wat mij betreft de laatste eis die je moet laten gaan. Het probleem is en blijft namelijk dat je voor de motor behoorlijk afhankelijk bent van je dealer. Je ziet hier op Tweakers in alle e0bike draden dat de kans dat je een keer wat mis gaat niet verwaarloosbaar is.
Dank je.
Wil ik een kale e-Bike? :D Geen idee? Mag heel luxe zijn hoor. maar wel beetje leuk eruit zien ook. Ik had een hele mooie Ries&Muller fiets gezien. En laatst draaide ik m'n hoofd om voor een fiets die er toch echt tussenuit sprong. bleek ook een R&M te zijn. Maar helaas....Dat gaat 'm niet worden.

Fietsenmaker hou ik dan zeker op de lijst. dat gevoel had ik ook al. Hoewel de ene fietsenmaker de andere niet is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

En die heeft een CDN riem met een CDX katrol. Niet zo best dus voor duurzaamheid. De CDN riem mag je na 2000 km al vervangen, dat is minder. Het is geen fiets voor commuting of veel gebruik. Het is dan wel een mooie minimalistische fiets om te zien, maar niet echt praktisch.

"omdat ik lees dat de fiets waarschijnlijk voor commuten zal worden gebruik ... werkgever"

De 252 Wh accu is niet echt groot en in de winter zal je bereik in de orde zijn van 30-40 kilometer als de accu nog nieuw is. Door de dunne buis/bescherming zal de accu snel afkoelen en in de winter fors minder presteren. Na zo'n 2 jaar mag je blij zijn als je in de winter nog 25 km eruit weet te persen.

Al met en goed bedoelt raad ik je deze fiets af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
readytoflow schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:51:
[...]

Dank je.
Wil ik een kale e-Bike? :D Geen idee? Mag heel luxe zijn hoor. maar wel beetje leuk eruit zien ook. Ik had een hele mooie Ries&Muller fiets gezien. En laatst draaide ik m'n hoofd om voor een fiets die er toch echt tussenuit sprong. bleek ook een R&M te zijn. Maar helaas....Dat gaat 'm niet worden.

Fietsenmaker hou ik dan zeker op de lijst. dat gevoel had ik ook al. Hoewel de ene fietsenmaker de andere niet is natuurlijk.
Vertel eens meer over hoeveel kilometer je wilt commuten en wat je nog meer gevonden hebt. Een riemaandrijving kun je in je prijscategorie beter niet nemen en meer geld overhouden voor de nodige dingen (accugrootte en motor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
readytoflow schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:51:
[...]
Dat laatste is absoluut wel een ding, daarom adviseer ik mensen die zelf geen onderhoud uit voeren om eerst een goede FM te kiezen en dan in dat gamma te kijken.

Jij kan iets meer dan de gemiddelde gebruiker, maar als je motor moet worden geupdate of worden opgestuurd moet je dat via je fm doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:55:
[...]

En die heeft een CDN riem met een CDX katrol. Niet zo best dus voor duurzaamheid. De CDN riem mag je na 2000 km al vervangen, dat is minder. Het is geen fiets voor commuting of veel gebruik. Het is dan wel een mooie minimalistische fiets om te zien, maar niet echt praktisch.

"omdat ik lees dat de fiets waarschijnlijk voor commuten zal worden gebruik ... werkgever"

De 252 Wh accu is niet echt groot en in de winter zal je bereik in de orde zijn van 30-40 kilometer als de accu nog nieuw is. Door de dunne buis/bescherming zal de accu snel afkoelen en in de winter fors minder presteren. Na zo'n 2 jaar mag je blij zijn als je in de winter nog 25 km eruit weet te persen.

Al met en goed bedoelt raad ik je deze fiets af.
Ik raad hem niet zomaar aan, er zijn wel wat ervaringen mee.

Chrasher in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Wij haalden met banaan ION's ook 75km met bagage, deze Rabeneick is veel sportiever en zal behoorlijk efficiënt zijn. Dat de gebruikservaring een stuk meer kilometers geeft dan jouw scenario verrast me daarom niet.

Betreft CDN? De ervaringen wisselen, ik zie rapporten van mensen die er 6k+ meehalen en negatievere ervaringen. Maar je kan hem door een CDX vervangen* want het frame is er klaar voor. Dat het een compromis is heb je gewoon met 2400,- en die eisen.

* Sowieso is het vervangen door een CDX achtertandwiel (ja dat kan) al een flinke sprong in levensduur van je CDN ketting ;)

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 24-08-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:16:
[...]

Ik raad hem niet zomaar aan, er zijn wel wat ervaringen mee.

Chrasher in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Wij haalden met banaan ION's ook 75km met bagage, deze Rabeneick is veel sportiever en zal behoorlijk efficiënt zijn. Dat de gebruikservaring een stuk meer kilometers geeft dan jouw scenario verrast me daarom niet.

Betreft CDN? De ervaringen wisselen, ik zie rapporten van mensen die er 6k+ meehalen en negatievere ervaringen. Maar je kan hem door een CDX vervangen* want het frame is er klaar voor. Dat het een compromis is heb je gewoon met 2400,- en die eisen.

* Sowieso is het vervangen door een CDX achtertandwiel (ja dat kan) al een flinke sprong in levensduur van je CDN ketting ;)
Ben zelf altijd redelijk conservatief als ik het over de actieradius heb. Zou ik te optimistisch worden dan zal ik vlot een heleboel claims aan mijn broek krijgen ;)
Pagina: 1 ... 78 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam