Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@kendo
Ja, alle delen meteen schoongemaakt.

Er zit een gesloten kettingkast omheen. Wanneer je 'm los hebt, blijft er een ronde schijf over. Die was lastig terug in de kettingkast te drukken trouwens...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGhXTwGuYu69DqA8rBwWH93axmU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0rFnPQyE93GN9vcMVWRSb8iF.png?f=user_large

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
PD2JK schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:49:
@kendo
Ja, alle delen meteen schoongemaakt.

Er zit een gesloten kettingkast omheen. Wanneer je 'm los hebt, blijft er een ronde schijf over. Die was lastig terug in de kettingkast te drukken trouwens...

[Afbeelding]
Juist! Mijn kettingkast kan er ook niet af, zonder de crank te verwijderen (y) Erg vervelend met schoonmaken

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
kendo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:51:
[...]

Juist! Mijn kettingkast kan er ook niet af, zonder de crank te verwijderen (y) Erg vervelend met schoonmaken
Daar is niet echt over nagedacht bij de fabriek want de meeste consumenten hebben geen cranktrekker. Toch zie ik deze constructie vaker voorbij komen. Heel veel modellen passen die kettingkast toe. Ergens slim want dat zijn extra inkomsten voor de FM; mag die het doen.

Daarom heb ik ook voor een riem gekozen en dat is ook niet alles. Resonanties worden door de riem zeer goed doorgegeven en dat had ik bij de ketting veel minder. Een riem is stijf en geeft alles heel direct door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Daar is niet echt over nagedacht bij de fabriek want de meeste consumenten hebben geen cranktrekker. Toch zie ik deze constructie vaker voorbij komen. Heel veel modellen passen die kettingkast toe. Ergens slim want dat zijn extra inkomsten voor de FM; mag die het doen.

Daarom heb ik ook voor een riem gekozen en dat is ook niet alles. Resonanties worden door de riem zeer goed doorgegeven en dat had ik bij de ketting veel minder. Een riem is stijf en geeft alles heel direct door.
Mijn vorige Gazelle had een gat dat net groot genoeg was om de kettingkast te kunnen verwijderen.
Nu maar even een cranktrekker erbij bestellen, zo duur zijn ze ook niet. Ik ga natuurlijk niet voor elke schoonmaakbeurt naar mijn FM. Die verdient nog genoeg aan de zogenaamde "beurten voor garantie"

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Voor Bosch cranks is er een standaard crankgereedschap te koop. Zoals deze https://www.fietsparts.nl...te-en-octalink-assen.html

Als je achtertandwiel en ketting vervangt. Zou ik ook het voortandwiel vervangen. Alles slijt namelijk op elkaar in. Dus daarom alles vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
[...]

Ben je zeker dat je riemspanning niet te hoog is?

Ik vind een kettingkast bij een riem gewoon overbodig.
Een riem moet je af en toe eens goed kunnen afsoppen, en een kettingkast maakt dat een pak moeilijker.

Een cranktrekker heb ik nog niet in huis, maar die komt er wel. Kan je ook op ali vinden voor 3€.
Maar het is inderdaad idioot dat je een cranktrekker nodig hebt om gewoon je kettingkast af te halen... bad design.

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 13-08-2021 17:39 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:11
Athome schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:51:

Als je achtertandwiel en ketting vervangt. Zou ik ook het voortandwiel vervangen. Alles slijt namelijk op elkaar in. Dus daarom alles vervangen.
Dat is meestal niet nodig. Een voorblad slijt aanzienlijkminder, in de praktijk doe ik blijkbaar 20k+ met mijn voorblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:37:
[...]

Ben je zeker dat je riemspanning niet te hoog is?

Ik vind een kettingkast bij een riem gewoon overbodig.
Een riem moet je af en toe eens goed kunnen afsoppen, en een kettingkast maakt dat een pak moeilijker.

Een cranktrekker heb ik nog niet in huis, maar die komt er wel. Kan je ook op ali vinden voor 3€.
Maar het is inderdaad idioot dat je een cranktrekker nodig hebt om gewoon je kettingkast af te halen... bad design.
Morgen heeft ie zijn eerste beurt, zal het meenemen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
[...]
Resonanties worden door de riem zeer goed doorgegeven en dat had ik bij de ketting veel minder. Een riem is stijf en geeft alles heel direct door.
Welke resonanties vn de riem??
Zelf heb ik met mijn ebike, Active Plus, Nexus 8 en riem, nog nooit enige resonanties gehoord
(nog met de test fietsen)
De motor zelf is fluister stil, wat je moeilijk resonanties kan noemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
einoj1 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:29:
[...]

Welke resonanties vn de riem??
Zelf heb ik met mijn ebike, Active Plus, Nexus 8 en riem, nog nooit enige resonanties gehoord
(nog met de test fietsen)
De motor zelf is fluister stil, wat je moeilijk resonanties kan noemen...
Als je riem te hard gespannen staat, dan heb je die resonanties wat makkelijker, zeker als de uitlijning niet perfect is. Iedere keer als een tand van de riem in het gat van je tandwiel moet vallen is er dan een trilling.

https://www.cyclingabout....-best-bicycle-drivetrain/

Deze man heeft een pak ervaring, en rijdt meestal met een lage riemspanning. Kijk maar eens naar zijn filmpje.
Hij is me net iets te positief om 100% geloofwaardig te zijn, maar toch beweert hij niet gesponsord te zijn. Bekijk het dus maar kritisch, er zit wel wat bruikbare info in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:42:
[...]

Dat is meestal niet nodig. Een voorblad slijt aanzienlijkminder, in de praktijk doe ik blijkbaar 20k+ met mijn voorblad.
Bij riemaandrijving zie je nogal wat fietsen met een voorblad in Alu en achtertandwiel in RVS. Daar kan de slijtage zelfs sneller voorkomen op het voorblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het ging hier om een gewone ketting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Wat denken we hier van mensen?

http://mysuperebike.com/ebike4

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Leuke electrische zelfbouw motorfieta die never in Europa de weg op mag

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 14-08-2021 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
roffeltjes schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:36:
Leuke electrische zelfbouw motorfieta die never in Europa de weg op mag
Die gast is heel Europa met die fiets door getrokken.

Als er andere fietsers zijn in de buurt rijd je 40km/uur, is er niemand op de baan trek je even alles open.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, blijft een motorfiets, wat wil je verder horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Tommie12 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:34:
[...]

Deze man heeft een pak ervaring, en rijdt meestal met een lage riemspanning. Kijk maar eens naar zijn filmpje.
Hij is me net iets te positief om 100% geloofwaardig te zijn, maar toch beweert hij niet gesponsord te zijn. Bekijk het dus maar kritisch, er zit wel wat bruikbare info in.
Ik rij naar aanleiding van dit soort berichten van wereldfietsers op mijn gewone fiets ook al langere tijd met een lage snaarspanning, bevalt prima. Die hoge snaarspanning moet gewoon extra slijtage geven op de lagers van je trapas, dat kan bijna niet anders.
Op mijn Watt heb ik dat nog niet gedaan maar daar heb ik nu speling op de trapas. Dat wordt onder garantie opgelost, maar daarna zet ik die ook maar eens wat slapper.
Edit: niet zo slap als de schrijver van dat stuk omdat ik geen aandrukrol heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Bla65 op 14-08-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ben net terug van de FM. Ik ben er gewoon bij geweest tijdens het onderhoud. Gezellig wat koffie drinken en ervaringen uitwisselen. Veel gelachen en welke fiets zou vandaag weggaan? Mijn oude fiets. Die stond er toevallig naast, dus nog even op gezeten en rondje in de zaak gemaakt als laatste afscheid. Deze krijgt vandaag een tweede leven :)

Wat is er gedaan?

>riemspanning was goed via meettool
>spaken iets vaster gezet
>systeem uitlezen (alles was in orde en actueel)
>alle bouten (ook motor) zijn vaster gezet (sommige waren wat los)
>monovering ingevet
>cosmetisch wat opgepoetst
>nieuw ander zadel, harder en wat breder
>naaf 'iets' bijgesteld, al was die in orde

Fiets kraakt niet meer. De motorbouten hebben ze vaster gezet. Ze waren niet los, maar mocht net wat vaster. Dat was dus een gezellige ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
jimh307 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:58:
Ben net terug van de FM. Ik ben er gewoon bij geweest tijdens het onderhoud. Gezellig wat koffie drinken en ervaringen uitwisselen. Veel gelachen en welke fiets zou vandaag weggaan? Mijn oude fiets. Die stond er toevallig naast, dus nog even op gezeten en rondje in de zaak gemaakt als laatste afscheid. Deze krijgt vandaag een tweede leven :)

Wat is er gedaan?

>riemspanning was goed via meettool
>spaken iets vaster gezet
>systeem uitlezen (alles was in orde en actueel)
>alle bouten (ook motor) zijn vaster gezet (sommige waren wat los)
>monovering ingevet
>cosmetisch wat opgepoetst
>nieuw ander zadel, harder en wat breder
>naaf 'iets' bijgesteld, al was die in orde

Fiets kraakt niet meer. De motorbouten hebben ze vaster gezet. Ze waren niet los, maar mocht net wat vaster. Dat was dus een gezellige ochtend.
Wat voor zadel heb je nu?

Op mijn vorige had ik een Terry Anatomica. Ritten van 60+km waren geen enkel probleem. Maar vanwege moeilijk leverbaar, nu een Terry fisio max. Maar na 10 km moet ik al anders gaan zitten. En na 22km moet ik echt even van de fiets. Dat fietst niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Athome schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:51:
Voor Bosch cranks is er een standaard crankgereedschap te koop. Zoals deze https://www.fietsparts.nl...te-en-octalink-assen.html

Ik overweeg nu sterk om een crankafnemer te bestellen. (en een fietslift :p) ActiveLine is derde generatie las ik, dus moet ik die andere hebben als ik het goed heb.
Niet alleen om het kettingblad (voor) ooit te vervangen, maar ook om het laatste kraakje uit de fiets weg te nemen. Lijkt op dit probleem:
https://www.wieleke.be/bo...bosch-problemen-foutcodes
(onder het kopje 'Fiets kraakt tijdens fietsen')

het wordt wel erg fietsenmakertje spelen zo, maar dat komt ook omdat mijn vaste FM er helaas mee gestopt is

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 14-08-2021 14:13 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
kendo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:39:
[...]

Wat voor zadel heb je nu?

Op mijn vorige had ik een Terry Anatomica. Ritten van 60+km waren geen enkel probleem. Maar vanwege moeilijk leverbaar, nu een Terry fisio max. Maar na 10 km moet ik al anders gaan zitten. En na 22km moet ik echt even van de fiets. Dat fietst niet prettig.
Toevallig hetzelfde zadel als mijn oude fiets. Qwic heeft fijne zadels waarop ik het wat langer uit kan houden. Ik ben al bezig met afvallen want 98 kg op je zitbotjes is wat veel. Daarbij heb ik een wond in mijn lies zodat ik wat vaker even 'n minuutje moet stoppen. Nu heb ik wel een redelijke sportieve zit, maar wel minder zadelpijn als op het originele zadel. Dit type is harder.

https://www.transportfiet...etail_urban_zadel-min.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 16:02
original4u schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:37:
Zojuist te horen gekregen dat mijn (Brinkers) Bafang M420 motor na 3000km waarschijnlijk vervangen moet worden door een kapotte krachtsensor, 700 euro nieuw of 500 voor een gereviseerde motor. Fiets is 3 jaar oud en valt helaas buiten de garantie. :(
Iemand een idee voor een goedkoper alternatief of hobbyist die dat kan vervangen?
Mijn vriendins Bafang motor is overleden na 25km. Ja, dat lees je goed. Cortina fiets en alleen maar gezeik mee gehad, alhoewel de helft ligt aan de winkel zelf. Zeer ontevreden - en ben blij dat ik zelf voor een Cube ben gegaan, bij een winkel die het woord service wel begrijpt.

Maargoed. Is maar materiaal - en natuurlijk is er garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Hoeveel gezeik kan je al hebben in 25 km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik reed gisteren achter een bakfiets
Hij kwam van de halfords vandaan ( sticker)
Die fiets hing schuin ten opzichte van de bak
Zoiets zou me zo verschrikkelijk irriteren
Is waarschijnlijk gewoon gebrek aan kwaliteit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Nu is Bafang in feite een budgetmerk; er zijn wel meer klachten van die hoek.

Mensen die hun fietsen via budgetopties kopen (Halfords, fietsvoordeelshop, Stella, Amslod, Matrabike, etc) hebben ten eerste sowieso meer kans op pech en vind dan maar eens snel de juiste hulp. De wachttijden voor de rondrijdende service zijn lang, soms in orde van weken. Dat is knap zuur als je van je fiets afhankelijk bent.

Je ziet ook duidelijk verschil in kwaliteit. De goedkopere modellen hebben weer een dun frame en lijken op een normale fiets die omgebouwd is. Daar is niet meteen iets mis mee, maar de duurdere modellen hebben weer een dik frame, schijfremmen, een riem en zien er mooi degelijk uit. Nu heeft ieder zijn eigen budget en aan de prijs mag het niet liggen dat je er meer pech mee moet hebben. Ook topmodellen die je koopt bij een dozenschuiver lopen een extra risico.

De allerduurste en ver-veruit de veiligste optie is kopen bij je lokale FM. Als je daar een goede band mee opbouwt kan zelfs pech krijgen nog leuk zijn want je wordt zo geholpen. Echter hebben bijna alle fietsenmakers het loeidruk, de bestelling duurt maanden en daarbij hebben ze eerder tijd voor hun klanten dan voor de persoon die met een dozenschuiverfiets aan komt zetten. Al helemaal dubbel zo druk zijn die mensen en die kiezen dan natuurlijk eerst hun vaste klanten. Het is een gekkenhuis in fietsenland. Ze zijn niet aan te slepen en de drukte is bijna penibel. Ook dat kun je deels afvangen door meteen je fiets te verzekeren bij de ANWB (check in jouw postcodegebied wat beter is) en dan heb je meteen garantie op hulp aan je fiets waar je ook bent. Je belt met de vertrouwde ANWB alarmcentrale en als hun het niet kunnen oplossen brengen ze je naar huis of linea recta naar je FM. (FietsNED kan ook een optie zijn).

Al die opties maken het wel extra duur allemaal. De marge van je FM, de ANWB en je dure e-bike. Echter vind ik dit het wel waard. Het geeft je gemoedsrust. Als ik al kijk hoe gezellig het gisteren was bij de lokale FM dan is dit mijn vrije tijd dit meer dan waard. Ze hadden alle tijd voor mij en ik was de eerste op die dag. Vroeg opstaan en een stukje rijden.

Overweeg dus zeker alle adviezen hier. Dit geeft zekerheid en rust. Als er iets is met mijn fiets ben ik in goede handen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:37
jimh307 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:42:
....

De allerduurste en ver-veruit de veiligste optie is kopen bij je lokale FM......

Al die opties maken het wel extra duur allemaal. ...... Echter vind ik dit het wel waard. Het geeft je gemoedsrust. ......
Overweeg dus zeker alle adviezen hier. Dit geeft zekerheid en rust. Als er iets is met mijn fiets ben ik in goede handen......
Ik realiseer me dat ik waarschijnlijk een minderheid vertegenwoordig, maar inderdaad, helaas heb je gelijk met de manier hoe tegenwoordig e-bikes worden samengesteld.
Je omschrijft als "goede handen", maar ik ervaar het meer als "dwingende handen".
Persoonlijk weerhoudt het mij ervan om een dure ebike aan te schaffen en volledig afhankelijk te zijn, omdat het motor/accu systeem volledig is afgeschermd en gecontroleerd door de fabrikant (niet de FM) en dat ik mij moet beperken tot basaal onderhoud.
Op zich binnen de EU garantie geen probleem, maar daarbuiten kan dit imho een kostbare zaak worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
@elinx
Wellicht heb ik het gemist maar wat weerhoudt je ervan om een fiets te nemen met een "gesloten systeem" als Bosch of Shimano?

Zoals je zelf al schrijft. De (waarschijnlijk) grootste groep mensen wil gewoon een fiets waarop ze vertrouwen kunnen. Als een gesloten systeem dit biedt, is dat gewoon prima.
Ik behoor ook tot die groep. De fiets moet het gewoon iedere dag weer doen, zonder gedoe. Gewoon computer/display aanzetten en ondersteuningsniveau kiezen en fietsen, meer mag het niet zijn. Keer op keer op keer.

Als je bedoeld met dwingende handen, dat je vast zit aan een dealer. Ben ik het in geval van de gesloten systemen zoals Bosch niet met je eens.

Mijn ervaring met een Bosch en Yamaha is dat deze systemen dermate betrouwbaar zijn dat je er zeer weinig omkijken naar hebt. 100% onderhoudsvrij zijn ze niet maar ze vragen ook niet veel meer onderhoud dan een reguliere fiets. In mijn ogen is het onderhoud prima zelf te doen als je dat zou willen.

Ik begrijp van mijn fietsenmaker dat ze af en toe de kap van de Bosch open maken om er nieuw vet in te doen. Dat is alles.
De accu is wellicht het kwetsbaarst maar met netjes gebruiken (denk aan laad- en opslagcondities), hoef je hier ook niet veel ellende mee te verwachten. Het vervangen van de cellen zijn tegenwoordig diverse bedrijven voor.

[ Voor 42% gewijzigd door Athome op 15-08-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:18:
..... wat weerhoudt je ervan om een fiets te nemen met een "gesloten systeem" als Bosch of Shimano?

... De (waarschijnlijk) grootste groep mensen wil gewoon een fiets waarop ze vertrouwen kunnen. Als een gesloten systeem dit biedt, is dat gewoon prima.
Ik behoor ook tot die groep. .....
De grootste groep is niet iedereen...
Het gaat mij om het dwingende karakter en gebrek aan vrije keuze voor oa reparatie.
Zoals ik aangeef, dat geldt voor jou en een heleboel anderen, maar persoonlijk vind ik het onwenselijk dat je volledig afhankelijk bent van een producent en er geen keus is om eea zelf of door derden uit te laten voeren.
Behalve het eco systeem is daarmee ook de prijs volledig gecontroleerd, doordat er geen enkele concurrentie mogelijk is.
mbt het vervangen van de accu. Ook dit zal steeds minder door derden gedaan kunnen worden, want steeds vaker worden ook daar intelligente handshake methodes toegepast, via de BMS.

(OT: Dit geldt trouwens niet alleen voor e-bikes, maar bv stadsverwarming is tegenwoordig ook zo opgezet en er zullen vast wel meer voorbeelden zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 15-08-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@elinx Je hebt in principe goede punten, absoluut, maar waarom zou je je druk maken als alles op te lossen is? (al zijn het gesloten systemen en duur). Als je het kunt betalen zou ik het lekker loslaten en je zorgen richten op dingen die het nodig hebben. Het leven is al zo complex dat ik die zorg er echt niet bij kan hebben. Nu heb ik het financieel niet slecht, maar ook hier moet je bewuste keuzes maken.

Er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden en daarom bestaat er ook zoiets als garantie. Ik maak me dan weer eens druk over mijn eigen zaak en die fiets is een hobby. Als ik moet bellen doe ik dat en als er iets is zorg ik ervoor dat de zaken goed zijn geregeld.

Ik geef het toe want ik hou van makkelijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:58:
...... Als je het kunt betalen zou ik het lekker loslaten en je zorgen richten op dingen die het nodig hebben. Het leven is al zo complex dat ik die zorg er echt niet bij kan hebben. Nu heb ik het financieel niet slecht, maar ook hier moet je bewuste keuzes maken.....
Maak je geen zorgen. Ik maak me er niet echt druk om hoor.
Maar als ik een (persoonlijk) pleidooi langs zie komen mbt de "ebike van de lokale FM", dan vind ik het soms nodig om te reageren, om enige nuance aan te brengen, dat dit weliswaar voor veel mensen het geval is, maar niet altijd voor iedereen.

Veel vragen over de aanschaf gaan over nieuwe ebikes, zelden zie je hier een vraag over de aanschaf van wat oudere types. Dus ik begrijp het pleidooi ook wel.

Zoals je zelf aangeeft. Als het financieel geen probleem is dan maakt het weinig uit, want zelfs met een meer open systeem zou je waarschijnlijk hetzelfde doen.
Zolang de EU garantie geldig is zal je er zeker weinig tot niks van merken. Maar daarna...
Het kan toch niet zo zijn dat een dergelijk ebike na 2 jaar afgedankt wordt

Iemand die bv een 5 jaar oude ebike aanschaft omdat die het financieel wat minder heeft wil ook graag een betrouwbaar systeem. Garantie is er niet meer dus voor eventuele service en reparatie wil je kijken waar en wie dit voor je kan doen en belangrijk, voor welke prijs. Echt vergelijken is dan niet mogelijk.
Daarom keur ik een gesloten verkoop/service systeem af.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 15-08-2021 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
De vraag gaat inderdaad meestal over nieuwe E-bikes.
Bij tweedehands E-bikes geldt, net als bij tweede (semi) electrische auto's, een angst voor een slechte accu.

Dat is niet geheel onterecht maar ook niet volledig juist. Wederom mijn eigen ervaring en wat ik zie bij mensen in mijn omgeving is dat de problemen vooral bij fietsen met voorwiel motoren naar boven komen. De gesloten systemen als Bosch en Yamaha zijn juist minder problemen mee. Mijn fietsenmaker onderschrijft dit.

Daar staat tegenover dat het aanbod e-bikes met voorwielmotor volgens mij groter is, en vaak ook al van redelijke leeftijd. Dus uit een tijd dat het allemaal nog zo stabiel is, als het tegenwoordig kan zijn.

@elinx
De grootste groep is inderdaad niet iedereen maar wel de grootste groep waar de omzet te halen is. Geen wonder dat de fietsfabrikanten zich vooral hierop richten.
Voor de overige gebruikers is het inderdaad zoeken naar iets geschiks

[ Voor 15% gewijzigd door Athome op 15-08-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:18:
[...]
...

Iemand die bv een 5 jaar oude ebike aanschaft omdat die het financieel wat minder heeft wil ook graag een betrouwbaar systeem. Garantie is er niet meer dus voor eventuele service en reparatie wil je kijken waar en wie dit voor je kan doen en belangrijk, voor welke prijs. Echt vergelijken is dan niet mogelijk.
Daarom keur ik een gesloten verkoop/service systeem af.
Daar heb je een heel goed punt te pakken. Ik kijk dan naar nieuwe fietsen, maar er is gewoon een doelgroep die het niet breed heeft. Een kat in de zak kopen is erger dan in de garantieperiode pech hebben. mijn Gazelle zal ook na 4 a 5 jaar een nieuwe gebruiker krijgen; zo lang doe ik met een e-bike doorgaans.

Maar desalniettemin krijgt mijn oude Qwic een nieuw baasje. Ik hoop dat die dame er blij mee is. Ik ben altijd zuinig omgesprongen met mijn spullen en dat vrouwtje had ook een 2e hands fietstas gekocht omdat ze het niet zo breed heeft. Dan heb ik een leuke duit in het zakje gedaan voor haar want ik hoop dat ze er nog lang plezier van heeft. Meer kan ik ook niet doen, maar laten we het erop houden dat de hele branche vele hoeken en gaten heeft. Ik keek meer naar mijzelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:58:
De vraag gaat inderdaad meestal over nieuwe E-bikes.
Bij tweedehands E-bikes geldt, net als bij tweede (semi) electrische auto's, een angst voor een slechte accu.

Dat is niet geheel onterecht maar ook niet volledig juist. Wederom mijn eigen ervaring en wat ik zie bij mensen in mijn omgeving is dat de problemen vooral bij fietsen met voorwiel motoren naar boven komen. De gesloten systemen als Bosch en Yamaha zijn juist minder problemen mee. Mijn fietsenmaker onderschrijft dit.
Sowieso zien wij zelf dat (even de fysieke defecte accu niet meegenomen) dat we met een zes jaar oude Razer accu de 50km nog wel halen op high (maar het moet niet stormen). 50km is gewoon behoorlijk ver, het is echt zeldzaam als iemand dat vaak doet. Ik denk dat ik misschien tien keer per jaar zoveel rij in één rit en dan vermoed ik dat ik te hoog schat (al fiets ik ook wel eens met een kar en dat hakt er ook wel in qua gebruik).

Ik ga redelijk netjes om met mijn accu (ik rij hem niet leeg), maar ben ook niet heel anaal (ik laad hem vrolijk op tot 100%). We zullen de accu bijna 1000 keer aan de lader hebben gehangen. Als je minder rijdt zal je hem ook minder laden.

Het accu probleem is zowel op nieuwe als oude fietsen imho een beetje overtrokken.

@jimh307 Mijn Razer gaat naar mijn broer en hij krijgt de oude accu (mijn vrouw houdt de nieuwe accu). Als de accu sterft koop ik een nieuwe accu voor hem en kan hij vrolijk verder. De fiets zelf is prima en kan buiten het electronische deel eigenlijk decennia mee. Voor die 700 voor een nieuwe Accu kan je geen vergelijkbare fiets krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 15-08-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:44:
[....... Voor die 700 voor een nieuwe Accu kan je geen vergelijkbare fiets krijgen.
Klopt, maar revisie zou voor de helft kunnen schat ik in.
Juist een accu kan uitstekend door derden gedaan kan worden. Toch wordt ook dit afgeschermd, waardoor een schrikbeeld (tgv de hoge prijs) volgens mij ontstaat bij de aanschaf van een wat oudere ebike.
Een gereviseerde accu doet niet onder voor een fabrieksaccu, mits de selectie van de cellen met zorg is gedaan.

Ik kan reparatie van bv een auto, CV installatie en een elektrische installatie prima door een derde partij of zelf doen, want alle onderdelen origineel of ander fabrikaat zijn te verkrijgen.
Een relatief eenvoudige ebike motor van bv Bosch, maar andere merken zullen niet veel beter zijn. gaat niet lukken omdat er geen onderdelen te koop zijn. Zelfs geen "refurbished" onderdelen.
Uitgezonderd het enkele bedrijf dat onderdelen laat namaken. Zolang dit gaat om lagers of tandwielen zal dit mogelijk zijn, maar bv een controller zal je niet zomaar kunnen namaken.

Ik heb er niks op tegen dat fabrikanten zich richten op de grootste groep, want dat is logisch. Maar wederom heeft dit niks te maken met een gesloten systeem. Om beunhazerij te beperken kan je met "certified" reparatiebedrijven werken om je te onderscheiden.
Als de onderdelen vrij te koop zijn is er pas een keus en kan je zoeken naar iets geschikts wat bij je past.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 15-08-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:45:
[...]
Juist een accu kan uitstekend door derden gedaan kan worden.
Helaas kan Yamaha niet worden gereviseerd door derden (ja, ik heb breed nagevraagd, o.a. via het netwerk van de residente accu-goeroe JimH). :(

Maar voor Bosch kan dit inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:45:
[...]
Juist een accu kan uitstekend door derden gedaan kan worden. Toch wordt ook dit afgeschermd, waardoor een schrikbeeld (tgv de hoge prijs) volgens mij ontstaat bij de aanschaf van een wat oudere ebike.
Een gereviseerde accu doet niet onder voor een fabrieksaccu, mits de selectie van de cellen met zorg is gedaan.

Ik kan reparatie van bv een auto, CV installatie en een elektrische installatie prima door een derde partij of zelf doen, want alle onderdelen origineel of ander fabrikaat zijn te verkrijgen.
Een relatief eenvoudige ebike motor van bv Bosch, maar andere merken zullen niet veel beter zijn. gaat niet lukken omdat er geen onderdelen te koop zijn. Zelfs geen "refurbished" onderdelen.
Uitgezonderd het enkele bedrijf dat onderdelen laat namaken. Zolang dit gaat om lagers of tandwielen zal dit mogelijk zijn, maar bv een controller zal je niet zomaar kunnen namaken.

Ik heb er niks op tegen dat fabrikanten zich richten op de grootste groep, want dat is logisch. Maar wederom heeft dit niks te maken met een gesloten systeem. Om beunhazerij te beperken kan je met "certified" reparatiebedrijven werken om je te onderscheiden.
Als de onderdelen vrij te koop zijn is er pas een keus en kan je zoeken naar iets geschikts wat bij je past.
Ik denk dat je angst te groot is.

Ja, Bosch, Shimano, …. zijn gesloten systemen, maar omdat ze in dermate grote volumes gebouwd worden zijn er nu al revisiebedrijvenndie met plezier en voor vrij redelijke prijzen je accu en motor reviseren, en voorzien van nieuwe lagers of tandwielen.
Dat Bosch dan geen garantie meer geeft lijk me zelfs logisch.

Als mijn fiets 5 jaar oud is, en de accu begeeft, tja dan vind ik 300-400€ niet zo heel gek om nog eens 5 jaar te rijden.
Ik denk dat de standaard ebikes met deze onderdelen makkelijker rijdend te houden zijn dan fietsen met eigen onderdelen die niemand kan of wil herstellen.
Daar zijn de aantallendan te klein voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:21:
.....
Helaas kan Yamaha niet worden gereviseerd door derden .....
Op zich is dit alleszeggend, want in dat geval hebben ze hun gewenste gesloten ecosysteem goed voor elkaar en daaraan volledig overgeleverd, incl de prijsstelling en verkrijgbaarheid na een lange tijd.
Tommie12 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:23:
....Ik denk dat je angst te groot is.

..... zijn er nu al revisiebedrijvenndie met plezier en voor vrij redelijke prijzen je accu en motor reviseren, en voorzien van nieuwe lagers of tandwielen......

... de accu begeeft, tja dan vind ik 300-400€ niet zo heel gek om nog eens 5 jaar te rijden. ....
Het gaat niet om angst :) Het gaat om het toestaan van een vorm van monopolie die schijnbaar zomaar geaccepteerd wordt. Dat is de reden waarom ik af en toe wat tegengeluid laat horen.

Veelal een andere accu (nieuw of gereviseerd) is gelukkig het probleem niet
Maar als ik een bv 8 jaar oude ebike met een defecte Bosch motor zou hebben, dan is het imho niet eenvoudig om deze motor te vervangen, zonder dat je in EU een speurtocht moet doen in de hoop een bruikbaar exemplaar te vinden, ondanks de grote volumes die momenteel afgezet worden.
Gelukkig komen er nu wat revisiebedrijven die eea kunnen doen, maar ook die moeten dit doen buiten de producent om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt bij Bafang (of ander merk)? De fiet reageert niet op de aan-knop op de stuur-unit als de fiets een tijdje uit gestaan heeft, bijvoorbeeld 2 dagen. Pas nadat ik op de test-knop van de batterij heb gedrukt, werkt de aan-knop weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:14:
[...]
Op zich is dit alleszeggend, want in dat geval hebben ze hun gewenste gesloten ecosysteem goed voor elkaar en daaraan volledig overgeleverd, incl de prijsstelling en verkrijgbaarheid na een lange tijd.
Het is dat Yamaha toch al aan het uitsterven is (Behalve Giant), anders had ik er tegen geadviseerd. :|

Eén van die dingen die ik 6 jaar geleden niet had voorzien. Maar goed, ik ga over naar Bosch, niet dat dat een open eco-systeem is, maar het is beter dan Yamaha qua third-party support.
Het gaat niet om angst :) Het gaat om het toestaan van een vorm van monopolie die schijnbaar zomaar geaccepteerd wordt. Dat is de reden waarom ik af en toe wat tegengeluid laat horen.
Mee eens. Wasmachines van Bosch kunnen ook (20 jaar later) na aankoop worden gerepareerd door een monteur. Dat je voor garantie dan via Bosch een monteur moet regelen vind ik geen probleem... overigens is mijn ervaring dat er voor een heel redelijk bedrag ook na garantie gewoon een monteur langs kan komen via Bosch, dus je hoeft niet eens zelf iemand gaan uitzoeken (maar het kan wel!). Ik heb ook gewoon voor een eeuwen oude wasmachine (overgebleven van vorige huiseigenaar) een pomp laten installeren, kosten waren voorrijkosten en een paar euro voor het onderdeel. Toch wel fijn als je net niet breed zit voor een vervanging van een complete machine.

Sowieso mag er in het kader van duurzaamheid ook wel iets worden gedaan aan de prijzen voor vervangende accu's, de marges lijken mij bizar hoog, wat weer leidt tot vervroegde afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:23:
[...]
Ik denk dat je angst te groot is.
Ik zou toch wel een Europese uitspraak willen zien over de repareerbaarheid van een ebike. Een motor is ook weer niet zo ingewikkeld, zeker lagering zou gewoon vervangen moeten kunnen worden. Er zijn al bedrijven die dit doen, dus waarom moet je in geval van defect een vervangende motor voor veel euro aannemen?

Ik ben het helemaal met @elinx eens dat de makers van E-bike motoren hier niet zuiver in lijken te zitten, zeker niet nu het product zo volwassen is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

woekele schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:46:
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt bij Bafang (of ander merk)? De fiet reageert niet op de aan-knop op de stuur-unit als de fiets een tijdje uit gestaan heeft, bijvoorbeeld 2 dagen. Pas nadat ik op de test-knop van de batterij heb gedrukt, werkt de aan-knop weer.
Ja, standaard gedrag bij mijn fiets. Staat zelfs in de handleiding.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:05:
[...]

Ik zou toch wel een Europese uitspraak willen zien over de repareerbaarheid van een ebike. Een motor is ook weer niet zo ingewikkeld, zeker lagering zou gewoon vervangen moeten kunnen worden. Er zijn al bedrijven die dit doen, dus waarom moet je in geval van defect een vervangende motor voor veel euro aannemen?

Ik ben het helemaal met @elinx eens dat de makers van E-bike motoren hier niet zuiver in lijken te zitten, zeker niet nu het product zo volwassen is geworden.
Ik heb er ook een dubbel gevoel bij.
De trend naar meer "repareermogelijkheden" is er, maar botst nogal eens met andere regelgeving over verantwoordelijkheden van de fabrikant.
Vooral met onderdelen die te maken hebben met veiligheid is dat een moeilijke situatie.
Als een prutser een batterij verneukt, en die begint in een garage te branden, dan staat er de dag nadien wel in de krant dat er een Batavus fiets met Bosch batterij in de fik is gegaan. En laat dan Bosch of Batavus maar eens bewijzen wie die batterij open heeft gedaan....
Aantallen in de markt trekken wel revisiebedrijven aan, en zeker als er ergens een zwak onderdeel in zit dat makkelijk te vervangen is... dan komen er wel bedrijfjes op af die dat voor een redelijke prijs gaan herstellen.
Maar die bedrijven zouden dan wel zo eerlijk moeten zijn om er een sticker op te zetten met: Revised by XXX on 20/09/2021 of zo.
Dan is het nadien duidelijk wie wat gedaan heeft.
En het feit dat die revisiebedrijven bestaan is dan ook wat concurrentie voor de verkoop van ruilmotoren of ruilbatterijen en dat zou de prijzen wat in bedwang moeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:52:
[...]
Ik heb er ook een dubbel gevoel bij.
De trend naar meer "repareermogelijkheden" is er, maar botst nogal eens met andere regelgeving over verantwoordelijkheden van de fabrikant.
Allereerst is er een verschil tussen motor en accu, maar zelfs dan. De oplossing is simpel, doen ze al in meerdere branches: Certificeren van reparatie bedrijven.

https://www.bosch-home.nl...tieservice/servicepartner

Als ze dit kunnen inrichten voor Witgoed kunnen ze dat ook voor ebikes.

Rockshox en FOX doen dit trouwens ook voor hun vorken (dat is precisiewerk) , dus ook in fietsland is dit niet nieuw.

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 16-08-2021 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:59:
......
Mee eens. Wasmachines van Bosch kunnen ook (20 jaar later) na aankoop worden gerepareerd door een monteur. .......

Sowieso mag er in het kader van duurzaamheid ook wel iets worden gedaan aan de prijzen voor vervangende accu's, de marges lijken mij bizar hoog, wat weer leidt tot vervroegde afschrijving.
Ik denk dat je vergelijking met de techniek van een wasmachine redelijk dicht in de buurt zit van de techniek van een ebike.

Het verschil zijn de wettelijke EU eisen (15194:2017) die moeten voorkomen dat je de motor zodanig kan instellen dat deze sneller dan 25km/h kan. Volgens de grote spelers, zoals Bosch bv is, kan dit alleen via een gesloten systeem.

In de lobby voor de normering van ebikes zal het woord "veiligheid" vast als argument genoemd worden.
Zodanig dat de 2017 versie in 2021 wederom wordt aangescherpt om manipulatie te verkleinen aan de motor (Daarin zullen een aantal zaken meer gedetailleerd omschreven worden dan nu het geval is).

Op zich heeft duurzaamheid en bizar hoge prijzen en marges weinig met elkaar te maken.
Dat de prijzen zo hoog zijn heeft te maken met het gebrek aan uitwisselbaarheid, waardoor vraag en aanbod uit elkaar komen te liggen. Iets wat al jaren bij andere producten ook al het geval is.
Een eis dat accupacks te alle tijden gereviseerd kunnen worden zou wel de duurzaamheid kunnen verbeteren. Ook eenduidigheid in de accubehuizing zou kunnen bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
Het verschil zijn de wettelijke EU eisen (15194:2017) die moeten voorkomen dat je de motor zodanig kan instellen dat deze sneller dan 25km/h kan. Volgens de grote spelers, zoals Bosch bv is, kan dit alleen via een gesloten systeem.
Tsja, het is een onzin argument wat je gewoon kan afdekken met certificeren. Een Auto heeft toch ook allerlei veiligheidsregels? Je hoeft het motorblok van je VW toch ook niet op te sturen naar Tsjechie om iets te laten vervangen?

Betreft duurzaamheid ben ik het niet met je eens...als accu's (onderdelen) rendabel te vervangen zijn zal je minder snel ervoor kiezen de hele fiets te vervangen (wat toch een beetje standaard is). Mijn accu is 6-700,-.... op een 6 jaar oude fiets is dat eigenlijk bezopen. Met mijn werkgevers regeling heb ik voor dat bedrag gewoon een nagelnieuwe fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:27:
.....
Tsja, het is een onzin argument wat je gewoon kan afdekken met certificeren. ....
Blijkbaar komen ze er nog steeds mee weg, want ik hoor of zie weinig tegengeluid vanuit de politiek of actiegroepen of hier op het forum.
roffeltjes schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:27:
Betreft duurzaamheid .......als accu's (onderdelen) rendabel te vervangen zijn zal je minder snel ervoor kiezen de hele fiets te vervangen (wat toch een beetje standaard is).....
OK, zo keek ik er niet tegenaan. Ik ging uit van het milieu.
In dat geval gaat het erom, wat gebeurd er met je fiets als jij hem wegdoet?
Als deze nog 10 jaar of meer verder kan met eventueel een gereviseerde of nieuwe accu, dan is dat niet anders dan als je hem zelf zou houden.

Motor onderhoud zelf of via een bedrijf naar keuze (zoals bij de wasmachine en auto) kan ook bijdragen aan duurzaamheid. Officiële verkoop van refurbished ruilmotoren en andere onderdelen ook. De prijs van dat onderhoud zou een rol kunnen spelen of je de ebike langer zelf houdt. Maar met duurzaamheid op zich heeft dit niet van doen. Wie de eigenaar is, speelt geen rol, alleen hoe lang een ebike in gebruik kan blijven.

Anders ligt het natuurlijk, als de ebike vernietigd of weggegooid wordt als jij hem wegdoet.

[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 16-08-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:21:
[...]

Helaas kan Yamaha niet worden gereviseerd door derden (ja, ik heb breed nagevraagd, o.a. via het netwerk van de residente accu-goeroe JimH). :(

Maar voor Bosch kan dit inderdaad wel.
Klopt. Ik zou ook niemand aanraden om een fiets met Yamaha motor te kopen als diegene doorgaans wat langer met zijn fietsen doet. Te groot risico op hoge kosten aan de accu. In het geval van een Bosch is het risico met een revisie-accu nog wel te overzien. Een paar jaar geleden kochten wij al een revisie accu voor Bosch met meer capaciteit dan de originele accu voor 350 euro. Wel de oude accu inleveren.

Voor mij geen probleem (ik ben kilometervreter met de fiets, dus doe hem relatief snel weer weg), maar voor mijn vrouw absoluut wel bijvoorbeeld. Maar je ziet ook steeds minder Yamaha. Zou best eens hiermee te maken kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:45:
[...
OK, zo keek ik er niet tegenaan. Ik ging uit van het milieu.
In dat geval gaat het erom, wat gebeurd er met je fiets als jij hem wegdoet?
Als deze nog 10 jaar of meer verder kan met eventueel een gereviseerde of nieuwe accu, dan is dat niet anders dan als je hem zelf zou houden.
Mijn insteek is ook het milieu ;)

Als het niet rendabel is om te fixen gaan fietsen ongetwijfeld naar de vuilnisbelt (al dan niet via inruil en de FM). Ik vermoed namelijk dat heel veel "inruil" gewoon verschroot wordt.

Ik geef genoeg om het milieu om die financiele klap zelf te nemen en de fiets door te geven aan mijn broer. Als de accu of motor het opgeeft vervang ik hem. Wat meespeelt is dat het een heel erg fijne fiets is waar een vervanger voor hem veel duurder wordt.

Voor mij persoonlijk is door de fietsregeling het namelijk onzinnig om nu nog te repareren (gezien de te verwachten verdere reparaties). Anders gezegd, voor het geld van een nieuwe motor heb ik een nagelnieuwe fiets* |:(

*Alleen ben ik weer zo'n mafkees die het ultramooi oplost en veel meer kwijt is, maar dat is mijn keuze, ik kon ook een Cube van 2100 kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

Mijn insteek is ook het milieu ;)

Als het niet rendabel is om te fixen gaan fietsen ongetwijfeld naar de vuilnisbelt (al dan niet via inruil en de FM). Ik vermoed namelijk dat heel veel "inruil" gewoon verschroot wordt.

Ik geef genoeg om het milieu om die financiele klap zelf te nemen en de fiets door te geven aan mijn broer. Als de accu of motor het opgeeft vervang ik hem. Wat meespeelt is dat het een heel erg fijne fiets is waar een vervanger voor hem veel duurder wordt.

Voor mij persoonlijk is door de fietsregeling het namelijk onzinnig om nu nog te repareren (gezien de te verwachten verdere reparaties). Anders gezegd, voor het geld van een nieuwe motor heb ik een nagelnieuwe fiets* |:(

*Alleen ben ik weer zo'n mafkees die het ultramooi oplost en veel meer kwijt is, maar dat is mijn keuze, ik kon ook een Cube van 2100 kopen).
Je mixt natuurlijk de herstelkosten met het feit dat je werkgever genereus is.
Dat die je een tegemoetkoming doet is niks mis mee natuurlijk.

Je moet je af vragen wat je zou doen als dat er niet was?
Zou je de fiets dan ook vervangen, of toch maar door rijden , en herstellen wanneer nodig.
De vraag die je dan moet stellen is: wat zou ik krijgen als ik die fiets verkoop. Is de waarde hoger dan de batterij of niet.... En is de batterij het enige wat moet vervangen worden.
Als je op het punt komt dat er 4-5 van die herstelpunten zijn, dan wordt het al snel "economisch" onverantwoord om dat nog te doen. Spijtig... maar het is zo.

Het maakt ook nog een verschil uit (vind ik) of je die fiets dagelijks gebruikt voor woon/werk, of enkel in het WE en sporadisch een winkeltochtje.
Voor dagelijks gebruik wil je een comfortabele fiets en vooral betrouwbaarheid. Dan is een fiets van 7 jaar oud niet de beste keuze, en wil je ook niet te goedkoop gaan omdat je dan waarschijnlijk wat meer onderhoud hebt.

Als je dagelijks naar je werk fiets, dan spaar je ook zo veel benzine uit dat je aan de andere kant niet te zuinig mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheProf82
Athome schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:18:
Hoeveel gezeik kan je al hebben in 25 km?
* Bij ophalen van de fiets gevraagd worden om te betalen. Had ik al gedaan, week ervoor. 5 minuten discussie en ING-afschrift moeten tonen.
* Bij ophalen van fiets geen garantiebewijs of factuur gehad. Dat had ik immers de week ervoor gehad (niet dus). "Ga thuis maar goed zoeken, heb je wel". Week later terug gegaan en toen is alles geregeld - maar ik was natuurlijk flink beledigd.
* Na ophalen nieuwe fiets door zadel gezakt. Terug gefietst en strop vervangen. Ik ben trouwens 75kg.
* Versnellingen trapte door diezelfde middag. Winkel was echter net dicht. Later voor terug gegaan.
* 10 km later weer door zadel gezakt. Strop weer laten vervangen bij een andere FM (was niet in de buurt en kost 5,-).
* Motor stopte met ondersteunen na ~25 km. Gebeld. "Breng maar langs".
* Leenfiets die is ontvangen valt van ellende uit elkaar, letterlijk.
* Vriendin vroeg of ze konden aangeven wanneer de motor geleverd werd zodat we weten wanneer de fiets wordt gerepareerd. "Daar beginnen we niet aan"
* Werd gebeld 1.5 week later dat de motor op de fiets zat. Maar dat nu de accu stuk was.

De fiets is dus nog altijd bij de FM. Ik heb in mijn leven nog nooit zoiets meegemaakt. En ben denk ik ongeveer de meest vriendelijke/geduldige klant (zelfs nu). Maar uiteraard is dat geduld inmiddels op van ons beiden. Zelf had ik bij het zoeken naar een fiets voor mezelf al geen goed gevoel bij de verkoper en ben ik (ook omdat mijn gewenste bike niet te koop was hier) veel verder gaan zoeken. Dus mijn FM zit 100km verderop. Niet ideaal. Maar mijn fiets doet het tenminste goed (Cube) - top ding. Maarja - FM krijgt op Google-reviews prima recensies (hoe dan?) en werd ernaar verwezen door een kennis. Ik kom er nooit meer in ieder geval.

Misschien moet ik er een boek over schrijven :-).

[ Voor 16% gewijzigd door TheProf82 op 16-08-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@TheProf82 Onacceptabel. Ergste is dat ik dat soort fietsenmakers ook ken (kan je ook wat leuke verhalen vertellen) :X

Makkelijk gezegd vanaf de zijlijn: Geld terug eisen en naar een andere fietsenwinkel.
Tommie12 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:45:
[...]
Je mixt natuurlijk de herstelkosten met het feit dat je werkgever genereus is.
Dat die je een tegemoetkoming doet is niks mis mee natuurlijk.
Fietsregeling is vrij normaal in Nederland (vrijwel alle overheid en semioverheid, maar ook in het bedrijfsleven)
De vraag die je dan moet stellen is: wat zou ik krijgen als ik die fiets verkoop. Is de waarde hoger dan de batterij of niet.... En is de batterij het enige wat moet vervangen worden.
Daarom wil je kunnen reviseren. 700,- voor een nieuwe accu betekend gewoon dat een Yamaha fiets na 6-7 jaar naar de schroot gaat, juist omdat ook je verende voorvork wel uitgelubberd is, je motor iffy wordt... het totaalplaatje is al snel erg duur.
Voor dagelijks gebruik wil je een comfortabele fiets en vooral betrouwbaarheid. Dan is een fiets van 7 jaar oud niet de beste keuze, en wil je ook niet te goedkoop gaan omdat je dan waarschijnlijk wat meer onderhoud hebt.
Als mijn fiets onderhouden is, rijdt hij als nieuw. Ik heb geen verende vork, dat scheelt wel (die is meestal wel op na zoveel jaar), enige vervelende onderdelen zijn de motor-accu.

Mijn wedstrijdfiets met Campagnolo Chorus is 17 jaar oud. Blijft een beest. Mijn trainingsfiets heeft een frame uit 93, voor de rest Campagnolo Veloce uit 2004. Ook een dijk van een fiets. Zolang ik onderdelen kan krijgen blijven ze rendabel en fijn om mee te fietsen.

Mits onderhouden kan een fiets decennia meegaan.
Als je dagelijks naar je werk fiets, dan spaar je ook zo veel benzine uit dat je aan de andere kant niet te zuinig mag zijn.
Het is een principe ding. Het klopt niet dat een hart-transplantatie (accu+motor+kabels) al snel meer dan 1500,- kost, op die manier blijven we spullen wegsmijten die nog helemaal goed zijn (Wielen, zadel, stuurpen, frame). Zoals gezegd, ik kan 20 jaar later nog een monteur laten voorrijden voor een pomp van mijn wasmachine, het moet wel verdomd ernstig zijn als repareren duurder is dan vervangen (helemaal als je een Miele koopt).

Het is niet dat ik de FM (of Bosch) het niet gun, maar dit riekt naar Planned obsolescence.

Overigens zie je dat ook bij het steeds veranderen van de steek bij ebike motoren... grote bullshit. Daar zou gewoon een norm voor moeten zijn waar elke motor op aansluit, al dan niet met wat verloopjes. Bosch is op dat punt helemaal schuldig door om de zoveel jaar de steek te veranderen :(

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 16-08-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
roffeltjes schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:00:
@TheProf82 Onacceptabel.

Makkelijk gezegd vanaf de zijlijn: Geld terug eisen en naar een andere fietsenwinkel.
Al mee gedreigd natuurlijk. Willen ze niet. Is juridisch pas mogelijk als je ze de tijd geeft om het mankement op te lossen. En in die periode zitten we helaas nog.

Maar het is inderdaad onacceptabel, en ze kunnen van mij zeer negatieve referenties en een Google review verwachten. Enige reden dat we er nu even kalm onder zijn is dat we een (matige) leenfiets hebben en mijn vriendin hoogzwanger is en dus toch niet zoveel fietst. Bidden dat na de zwangerschap alsnog de fiets zoals gewenst in onze garage staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:42:
Nu is Bafang in feite een budgetmerk; er zijn wel meer klachten van die hoek.

Mensen die hun fietsen via budgetopties kopen (Halfords, fietsvoordeelshop, Stella, Amslod, Matrabike, etc) hebben ten eerste sowieso meer kans op pech en vind dan maar eens snel de juiste hulp. De wachttijden voor de rondrijdende service zijn lang, soms in orde van weken. Dat is knap zuur als je van je fiets afhankelijk bent.

Je ziet ook duidelijk verschil in kwaliteit. De goedkopere modellen hebben weer een dun frame en lijken op een normale fiets die omgebouwd is. Daar is niet meteen iets mis mee, maar de duurdere modellen hebben weer een dik frame, schijfremmen, een riem en zien er mooi degelijk uit. Nu heeft ieder zijn eigen budget en aan de prijs mag het niet liggen dat je er meer pech mee moet hebben. Ook topmodellen die je koopt bij een dozenschuiver lopen een extra risico.

De allerduurste en ver-veruit de veiligste optie is kopen bij je lokale FM. Als je daar een goede band mee opbouwt kan zelfs pech krijgen nog leuk zijn want je wordt zo geholpen. Echter hebben bijna alle fietsenmakers het loeidruk, de bestelling duurt maanden en daarbij hebben ze eerder tijd voor hun klanten dan voor de persoon die met een dozenschuiverfiets aan komt zetten. Al helemaal dubbel zo druk zijn die mensen en die kiezen dan natuurlijk eerst hun vaste klanten. Het is een gekkenhuis in fietsenland. Ze zijn niet aan te slepen en de drukte is bijna penibel. Ook dat kun je deels afvangen door meteen je fiets te verzekeren bij de ANWB (check in jouw postcodegebied wat beter is) en dan heb je meteen garantie op hulp aan je fiets waar je ook bent. Je belt met de vertrouwde ANWB alarmcentrale en als hun het niet kunnen oplossen brengen ze je naar huis of linea recta naar je FM. (FietsNED kan ook een optie zijn).

Al die opties maken het wel extra duur allemaal. De marge van je FM, de ANWB en je dure e-bike. Echter vind ik dit het wel waard. Het geeft je gemoedsrust. Als ik al kijk hoe gezellig het gisteren was bij de lokale FM dan is dit mijn vrije tijd dit meer dan waard. Ze hadden alle tijd voor mij en ik was de eerste op die dag. Vroeg opstaan en een stukje rijden.

Overweeg dus zeker alle adviezen hier. Dit geeft zekerheid en rust. Als er iets is met mijn fiets ben ik in goede handen. :)
Da's gewoon raar, kneiterdruk zijn en 's ochtends alle tijd voor jou hebben. Of hij had geen tijd, of zo druk was het dus toch niet.

Gelukkig kan ik mijn fiets wel even missen mocht er wat mee zijn. Dan pak ik e-bakfiets wel even. En mijn normale fiets is er dus 1 van een dozenschuiver. Je kunt met elke fiets pech hebben. Mijn moeder heeft net een nieuwe Gazelle e-bike via de verzekering (oude was gejat). Deze nieuwe had geen problemen, maar de eerste moest ze ook gewoon een paar keer mee berug. Fietsenmaker zit 200 meter verderop en het waren geen grote schokkende dingen, maar ze moest gewoon een paar keer terug. Ik heb mijn fiets bij de Decathlon gekocht en die heeft de afgelopen 2300 km nog geen fietsenmaker gezien (ja, schande, ik weet het, hij heeft een beurt nodig). Dat wil niet zeggen dat mijn fiets van de Decathlon beter is (absoluut niet, dat ding kost maar de helft van die Gazelle), maar meer dat ik geluk had en ma pech.

Met auto's net zo. Mijn vader kocht op een bepaald moment (lang, lang geleden) een tweedehands Toyota Camry. Ongeveer gelijktijdig kocht de pa van een schoolvriend van mijn broertje (ondernemer met een paar winkels in de regio) een gloednieuwe Mercedes S-klasse diesel (de Kathedraal voor de kenners). Die Camry was probleemloos, deed het altijd. Die S-klasse stond in het eerste jaar al 2 keer rokend op de vluchtstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TheProf82 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:07:
[...]
Al mee gedreigd natuurlijk. Willen ze niet. Is juridisch pas mogelijk als je ze de tijd geeft om het mankement op te lossen. En in die periode zitten we helaas nog.
Ja snap ik, wat dat betreft is het makkelijk praten van de zijlijn... dat soort conflicten is lastig, juist bij dat soort klote-bedrijven.

In ieder geval straks je onderhoud gewoon uitbesteden aan een andere FM.

@Verwijderd Vaak is de FM de bepalende factor, zowel met de kwaliteit bij uitlevering als bij het verder vervolg. Pech kan natuurlijk ook gewoon, ook na 25km, maar dan verwacht je dat de FM er alles aan doet om het prettig op te lossen.

Overigens niks mis met Decathlon, kan me direct voorstellen dat een FM om de hoek slechtere service levert. Gelukkig zijn er ook nog gewoon hele goed fietsenmakers *pfew*.

[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 16-08-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
roffeltjes schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:10:
[...]

Ja snap ik, wat dat betreft is het makkelijk praten van de zijlijn... dat soort conflicten is lastig, juist bij dat soort klote-bedrijven.

Absoluut. Ons zien ze, nadat ze onze initiele aankoop eindelijk afleveren zoals voor betaald is (2500!!) nooit meer terug. Los van de gratis onderhoudsbeurt, alhoewel ik zelfs daaraan twijfel omdat ze nieuwe fietsen niet eens rijklaar afleveren lol.

Wat een contrast dan met de winkel waar mijn fiets is gekocht. Het eerste wat de FM zegt is: "rijd even een half uurtje. Dan weet je of alles goed zit en kunnen we in gesprek over de afstelling en andere details".

TOP!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
TheProf82 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:13:
[...]

Wat een contrast dan met de winkel waar mijn fiets is gekocht. Het eerste wat de FM zegt is: "rijd even een half uurtje. Dan weet je of alles goed zit en kunnen we in gesprek over de afstelling en andere details".

Top!
En slim, want je komt terug.

Ik heb een goede verhouding met mijn FM, maar samen met schoonmoeder en zwager hebben we bijna 20k aan fietsen gekocht in 12 jaar. Dan nog onderhoud en ander klein spul... ik wordt goed geholpen omdat hij mij mag (lekker over de fietsen-markt babbelen), maar ik ben ook gewoon een goede klant.

Ik ga nu "vreemd", maar heb dat wel helemaal met hem besproken, we kwamen samen tot de conclusie dat hij gewoon niet kon leveren wat ik nodig heb, maar voor onderhoud kom ik gewoon terug. Zeker met dit soort dingen speelt de gun-factor mee.

Niet voor niets dat ik een hakende plaat ben:

Eerst een goede FM zoeken en dan kijken wat hij kan leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 16-08-2021 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:10:
[...]

@Verwijderd Vaak is de FM de bepalende factor, zowel met de kwaliteit bij uitlevering als bij het verder vervolg. Pech kan natuurlijk ook gewoon, ook na 25km, maar dan verwacht je dat de FM er alles aan doet om het prettig op te lossen.

Overigens niks mis met Decathlon, kan me direct voorstellen dat een FM om de hoek slechtere service levert. Gelukkig zijn er ook nog gewoon hele goed fietsenmakers *pfew*.
Die Decathlon fiets gaat ook gewoon naar de normale fietsenmaker. Dan betaal ik wel gewoon vol tarief voor een service-beurt. Geen probleem. Fietsenmaker hoeft van mij niet voor weinig te werken. Mocht ik iets van garantie nodig hebben, dan ga ik wel naar Decathlon. Die doen overigens niet moeilijk. Mijn vrouw had een display met vrij veel condens erin (bekend kwaaltje van dat type display). Kon zo een nieuwe display op komen halen en ze hoefden de oude niet eens terug. Nu dus een reserve-display op voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:18:
......

Niet voor niets dat ik een hakende plaat ben:

Eerst een goede FM zoeken en dan kijken wat hij kan leveren.
Zo zijn we weer terug bij AF :)
Want om ook in te haken blijf ik van mening dat (compleet) onderhoud ook mogelijk moet zijn zonder tussenkomst van de FM.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 16-08-2021 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:59:
[...]
Zo zijn we weer terug bij AF :)
Want om ook in te haken blijf ik van mening dat (compleet) onderhoud ook mogelijk moet zijn zonder tussenkomst van de FM.
Daar ben ik het mee eens, maar dat bijt elkaar niet. Ondanks dat ik vast capabel ben om een keuken kan installeren zoek ik liever een goede leverancier.

Het is ook niet een panacea, als je naar Prof's probleem kijkt is dat niet vanwege het niet te onderhouden zijn van die fiets, maar omdat hij een slechte leverancier heeft.

Neemt niet weg dat gesloten systemen slecht zijn en de detailhandel heeft daar verder ook geen voordeel aan.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 16-08-2021 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01
Nou de kogel is door de kerk, ik heb een: Stella Morena Premium MDB FI besteld
https://www.stella.nl/p/morena-premium-mdb-fi-black-gent

Voor 3700 euro geeft me dat:
- 500Wh accu
-Bosch Performance Line CX
-Enviolo Trekking Automatisch
-Bosch Kiox
-Belt drive Gates CDX
-Hydraulische schijfremmen

Naar mijn idee een best ok deal. Hopelijk kan ik straks alleen maar positieve dingen vertellen over de aftersales

Levering kan helaas wel wat maanden duren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Basekid schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:58:

- 500Wh accu
-Bosch Kiox
-Belt drive Gates CDX

Naar mijn idee een best ok deal. Hopelijk kan ik straks alleen maar positieve dingen vertellen over de aftersales

Dat is bijna Riese&Muller geld ( nouja met korting eraf een honderd of 4 goedkoper )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:26:
[...]

Dat is bijna Riese&Muller geld ( nouja met korting eraf een honderd of 4 goedkoper )
Ga maar eens een R&M configureren.... onder de 5k heb je niet veel.

Jouw config lijkt heel erg op mijn fiets, maar geen automatische enviolo, geen Kiox en de gewone Performance line.

Kijk goed na bij ontvangst of alles goed vast zit (spaken, motor, balhoofd), en dan belet niks je om heel veel plezier te hebben. Ik heb er al 3500km op staan zonder enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1

- 500Wh accu
-Bosch Kiox
-Belt drive Gates CDX

Ziet er wel een degelijke fiets uit.

Maar waarom heb je met de CX motor, geen 625 Wh batterij genomen?

Gewicht met accu 29,5 kg lees ik…wat zowat 2x meer is als een nieuwe klassieke fiets…
Heb je met dit model ook proef gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

Ja, standaard gedrag bij mijn fiets. Staat zelfs in de handleiding.
Call me retard, maar ik kan het zelfs nu nog steeds niet vinden met Google dat dit standaard gedrag kan zijn. Had gedacht dat wel meer mensen dit zouden vragen. Meestal krijg je op dit soort domme vragen 1000 hits van mensen die je zijn voorgegaan :D Maar dank voor de info 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01
einoj1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:35:
[...]

Gewicht met accu 29,5 kg lees ik…wat zowat 2x meer is als een nieuwe klassieke fiets…
Dan was de fiets nog duurder geweest en per dag ga ik toch niet meer dan 50km fietsen.

Heb inderdaad even erop gefietst. In tour stand zit dat ding vanuit stilstand zo op 25. Met heuveltje erbij zet ik de RPM iets hoger en ook dan goed te doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:10:
[...]

Da's gewoon raar, kneiterdruk zijn en 's ochtends alle tijd voor jou hebben. Of hij had geen tijd, of zo druk was het dus toch niet.
Als je een afspraak maakt voor zaterdagochtend dan heeft die alle tijd voor je. Echter kwamen na half negen weer veel klanten in de winkel. Mijn FM werkt op afspraak want anders is het inderdaad niet te overzien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:53
woekele schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:32:
[...]

Call me retard, maar ik kan het zelfs nu nog steeds niet vinden met Google dat dit standaard gedrag kan zijn. Had gedacht dat wel meer mensen dit zouden vragen. Meestal krijg je op dit soort domme vragen 1000 hits van mensen die je zijn voorgegaan :D Maar dank voor de info 8)
Het is ook zeker geen standaard gedrag: mijn vorige fiets (met Bafang) heeft dat in 15.000 kilometer in ieder geval nog nooit vertoont. Ik heb hem altijd gewoon door het indrukken van de knop op het display kunnen starten. Ook wanneer de fiets (vanwege vakantie) twee weken uit heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:21
Athome schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:27:
[...]

Je kan het lui noemen maar ik noem het energieefficient. Ik wil er niet meer energie in stoppen dan noodzakelijk is. Bij 27 km/u moet ik duidelijk meer energie leveren dan bij 26,9 km/u. Dat zint me gewoon niet. Ik vind dat zelfs niet eens prettig.
Dan misschien tijd voor een speed pedelec?
De regels zijn ook aangescherpt want mijn eerste e bike vele jaren terug ondersteunde langer dan de 25km
Die ik nu heb gaat tot 26 oid maar vlakt dan langzaam af

[ Voor 5% gewijzigd door Roos79 op 17-08-2021 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
einoj1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:35:
[...]

De meeste ebikes met middenmotor en grote batterij zitten rond dat gewicht. Dit is absoluut geen uitzondering.

Als je een lichtere ebike wil kom je ofwel uit bij de onbetrouwbare modellen (VM, Cowboy, Veloretti) waar alles supergeïntegreerd is maar dus amper bruikbaar.
Ofwel ga je eens kijken naar Canyon bv waar ze een paar speciale lichte modellen hebben, maar die zijn zeker niet goedkoop.
https://www.canyon.com/nl...51_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Tommie12 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:23:
[...]

De meeste ebikes met middenmotor en grote batterij zitten rond dat gewicht. Dit is absoluut geen uitzondering.
Nou, ik vind het aan de zware kant: mijn Gazelle (Ultimate) is redelijk vergelijkbaar qua specs en die weegt 24.4 kg. Dat scheelt toch 5 kilo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
dennisfr schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:31:
[...]

Nou, ik vind het aan de zware kant: mijn Gazelle (Ultimate) is redelijk vergelijkbaar qua specs en die weegt 24.4 kg. Dat scheelt toch 5 kilo.
Ben je zeker?
Sommige merken geven het gewicht op zonder batterij.
Je kan een frame maar heel moeilijk 5kg lichter bouwen want een normaal ALU frame weegt zo veel niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
Tommie12 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:37:
[...]

Ben je zeker?
Sommige merken geven het gewicht op zonder batterij.
Je kan een frame maar heel moeilijk 5kg lichter bouwen want een normaal ALU frame weegt zo veel niet.
Excuus, ik zie nu inderdaad op de Gazelle site dat die 24.4kg exclusief accu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:21
Brinckers Granville Sport M380 hier: 25,5 kg inclusief 625Wh accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:37:
[...]
Sowieso is er nog wel een kans dat Stella gewoon eerlijker is dan veel andere fabrikanten (slot en standaard meewegen), ik vind het feit dat ze ook het accugewicht 100g zwaarder aangeven als Bosch gewoon bemoedigend. Het is ook de vraag of ze een S/M/L en/of herenmodel wegen.

- Frame voor Powertube is zwaarder dan een ander oplossing omdat het flink versterkt moet worden.
- Powertube is 400g zwaarder dan een "externe" accu => 625wh doet daar nog 600 gram bovenop.
- Frame heeft een bescherming rond de CX, dat zit meestal niet rond de andere motoren (ook niet altijd om de CX!). Ik vind het een klein beetje overkill, maar het is ook wel netjes. Dat zal ook al snel 250g zijn (wilde gok).

Je zit al snel op 1.5kg en in het geval van een 625Wh op 2kg. Dan zit je eigenlijk al heel erg op de lijn van andere fietsen.

Verder:

We kijken naar een draadband, die zijn zwaar, een vouwband is aanzienlijk lichter (maar duurder en voor utility banden vrij zeldzaam).

- Schwalbe Energizer plus weegt een 1080g (per stuk).
-- Allmotion weegt 660g (banden van Tommie's fiets)
-- Supreme weegt 640G (mijn banden)

Mijn nieuwe fiets krijgt (absurdistisch!) 62mm Super moto banden van 1180g, dat is aanzienlijk breder, maar ik ben benieuwd of dat gaat bevallen. Anders toch maar wat mm inleveren en naar 55mm Allmotions gaan :+

Andere zaken waar gewicht kan zitten:
- Voorvork. feit dat ze redelijk vaag zijn over dat ding doet vermoeden dat dat iets goedkoops is (Eigen ontwikkeling, veersysteem onbekend, dus waarschijnlijk Coil). Maar dat is bij een standaard Gazelle of Batavus niet beter.
- Zadel zal zwaar zijn. Een goed MTB zadel kan aanzienlijk lichter zonder dat je naar exotisch titanium/carbon bruggen kijkt.
- Stuur+Stuurpen zal wel wat wegen. Verstelbaar is (lood)zwaar en als je alle kabels wegwerkt moet je verstevigen (alu houdt niet zo van gaatjes), dat is ook altijd zwaarder.

Hier niet mogelijk, maar een vaste pen weegt <150g. Geen idee hoeveel deze verstelbare pen weegt, maar dat zal ruim het dubbbele zijn gok ik (misschien zelfs driedubbel). => Ik ga bijvoorbeeld voor een platte pen en ga vermoedelijk zo diep dat er een stuk van de vorkbuis af moet worden gezaagd. Niet om het gewicht maar vanwege de houding, maar het maakt het ook lichter).

Al met al heel begrijpelijke gewichten. Op termijn kan je wel 1kg eraf snoepen (zou de banden gewoon oprijden en dan vervangen door iets subtielers), zadel is persoonlijk, stuurpen lekker zo laten (anders moetje volgens mij echt gaan verbouwen en dat is die paar gram gewoon niet waard)

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
coinman63 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:11:
Brinckers Granville Sport M380 hier: 25,5 kg inclusief 625Wh accu.
Heb je die zelf gewogen? Ik gok die fiets ruim 2.5kg zwaarder. Er zitten geen bijzondere onderdelen op die fiets, er is een zware accu, een voordrager en geen hele kleine herenmaat (fabrikanten wegen altijd de kleinste herenmaat, die is het lichtste ^^) en ik ga bij Brincker er niet vanuit dat ze Supremes hebben gemonteerd. Enige waar ze flink zullen winnen is de vork (kan een kilo schelen).

Ik zie geen plek waar ze 4kg kunnen winnen op de Stella.

De gewichtsopgave van Fabrikanten neem ik niet serieus, je weet nooit wat en hoe ze wegen en het is vrijwel nooit waar.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2021 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

charrel

Cortisol4life..

Tommie12 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:23:
[...]

Als je een lichtere ebike wil kom je ofwel uit bij de onbetrouwbare modellen (VM, Cowboy, Veloretti) waar alles supergeïntegreerd is maar dus amper bruikbaar.
Of zelf bouwen, mijn mountainbike met tsdz2 en 728watt accu zit op 19,3Kilo, mijn wegfiets met 5xx accu rond de 20,5Kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
charrel schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:07:
[...]

Of zelf bouwen, mijn mountainbike met tsdz2 en 728watt accu zit op 19,3Kilo, mijn wegfiets met 5xx accu rond de 20,5Kg.
Dan zit je weer met zo'n opbouwbatterij, en een motor die er ergens onder gehangen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Heb je die zelf gewogen? Ik gok die fiets ruim 2.5kg zwaarder. Er zitten geen bijzondere onderdelen op die fiets, er is een zware accu, een voordrager en geen hele kleine herenmaat (fabrikanten wegen altijd de kleinste herenmaat, die is het lichtste ^^) en ik ga bij Brincker er niet vanuit dat ze Supremes hebben gemonteerd. Enige waar ze flink zullen winnen is de vork (kan een kilo schelen).

Ik zie geen plek waar ze 4kg kunnen winnen op de Stella.

De gewichtsopgave van Fabrikanten neem ik niet serieus, je weet nooit wat en hoe ze wegen en het is vrijwel nooit waar.
Mijn Batavus Dinsdag Excl. woog volgens de folder 23,6 Kg, als optie nam ik de 500 Wh accu

Op het achterwiel gezet, op een personenweegschaal = 24 kg. ;)

Een fiets met een lager gewicht, heeft duidelijk een makkelijker stuurgedrag, wegligging. (handelbaarder in fietsrekken)

Bovendien is het véél makkelijker om die fiets in de koffer van de auto te stoppen (zonder voorwiel en batterij…)

Zal misschien ook met mijn leeftijd te maken hebben... (60 j)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
einoj1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Mijn Batavus Dinsdag Excl. woog volgens de folder 23,6 Kg, als optie nam ik de 500 Wh accu
Valt me mee van Batavus dat hun gewicht redelijk klopt. Ik vind hun site niet bijzonder informatief en hun geo plaatjes zijn compleet onzin.

Dat de Dinsdag lichter is dan de Brickers, is niet zo gek: Frame accu, Nexus7. De Brinckers is al direct op die onderdelen 2kg zwaarder.

Dan hebben we nog de voordrager en de versteviging voor de powertube in het frame (en de welvende vorm). Ik gok daarom dat Brinckers in vergelijkbare maat minimaal 3kg zwaarder is dan de Dinsdag => 27kg. Brinckers claimt 25.5.

Zelfs met dure (smalle vouwbanden) vind ik 25.5kg opvallend licht (niet onmogelijk of ongelofelijk!), vandaar dat ik benieuwd ben naar het echte gewicht.
Een fiets met een lager gewicht, heeft duidelijk een makkelijker stuurgedrag, wegligging.
Nee ;)
(handelbaarder in fietsrekken)

Bovendien is het véél makkelijker om die fiets in de koffer van de auto te stoppen (zonder voorwiel en batterij…)
Ja!

Alle gekheid op een stokje, stuurgedrag en wegligging hebben met name te maken met de geometrie en bandenkeuze, gewicht heeft nauwelijks invloed (zwaardere banden een beetje). Maar een lichte fiets is om heel veel reden wel veel prettiger.

[ Voor 37% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2021 13:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
Tahref schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:12:
...
Iets wat het opladen van de batterij moet regelen was dus stuk.
Ik dacht slim te zijn om hem open te maken en er zelf aan te gaan knutselen.
Nope, nu gaat de batterij helemaal niet meer aan. Heb hem nu dus definitief gesloopt .....
Dat je accu "plotseling"niet meer werkt of opgeladen kan worden, zou ook te maken kunnen hebben met een kapotte gewone zekering of een temperatuurbeveiliging (die laatste is er zelfherstellend of eenmalig als een soort zekering)

"Iets" dat het regelen van opladen verzorgd heet BMS, echter een dergelijk systeem werkt niet feilloos, want het balanceren van de cellengroepen kost (te)veel tijd.

Regelmatig "even" snel nog opladen voor je vertrekt kan bv funest zijn voor je accu, omdat een cel binnen een celgroep (3 of 4 cellen parallel) uit de pas gaat lopen met laden en aanzienlijk heter zal worden.

Dit heeft als gevolg dat de chemische samenstelling van "slechts" één cel binnen de celgroep zodanig wijzigt dat deze cel op een gegeven moment niet meer geladen kan worden. Vervolgens trekt deze cel de andere cellen binnen de celgroep mee tot ze allemaal niet meer op te laden zijn.

Dat is het moment dat de BMS zijn werk niet meer kan doen en de accu helemaal niet meer geladen kan worden omdat de BMS beveiliging dit voorkomt.

Als je alle groepen met een multimeter meet zal je merken dat ze op ëën groep na allemaal redelijk gelijk geladen zijn. (3.7V) maar één groep een lagere of hogere waarde (3.1V of 4.2V) heeft.
Dit is de celgroep waar één of meerdere cellen defect zijn.

Hoe kan je dit met je volgende accu voorkomen. Iets wat hier al vaker is aangegeven. De accu pas laden als deze flink "leeg" gereden is, waardoor het enige tijd kost deze weer op te laden.

Een betere BMS zou dit kunnen voorkomen of in ieder geval uit kunnen stellen

In dit soort accupacks zit meestal een passieve BMS, die feitelijk meer als beveiliging werkt, dan als balancer, omdat dit laatste, in verhouding met de laadstroom, pas met een ontzettend lage balansstroom (drain) gebeurd via een weerstand als een celgroep de maximale spanning bereikt, waardoor er amper tijd is om te balanceren. Geen probleem zolang de cellen nagenoeg gelijk zijn en in de pas lopen.

Een actieve BMS regelt het balanceren tussen de cellen onderling met een aanzienlijk hogere stroom (via Fet's), waardoor dit veel sneller gebeurd tijdens laden en ontladen en de levensduur van de cellen daarmee aanzienlijk verlengd, omdat alle celgroepen altijd tegelijk evenveel geladen en ontladen worden.
Er zijn relatief dure exemplaren met BT en beveiliging die je huidige BMS kunnen vervangen, maar er zijn ook eenvoudige en goedkopere types, die weliswaar niet perfect zijn en alleen het balanceren regelen.
Maar als je die parallel plaatst met je huidige BMS, hun werk prima kunnen doen.

Hier een illustratie van de werking van een actieve balans unit
Daar een illustratie van de werking van een passieve BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
charrel schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:07:
[...]

Inclusief versnellingsnaaf (meergewicht +/- 1kg), kettingkast (250g), verstelbare stuurpen (200g), slot (500g), standaard (500g), spatborden (500g), drager (750g) en verlichting (250g)? Je zit al snel op 4kg en dus in de range van de Dinsdag ;)

There's no such thing as a free lunch ;)

(Tongshen z2 is alles bij elkaar een kilo of 7, hardtail van 12kg en dan kom je inderdaad wel op 19kg.)

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:08
roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:16:
[...]

Sowieso is er nog wel een kans dat Stella gewoon eerlijker is dan veel andere fabrikanten (slot en standaard meewegen), ik vind het feit dat ze ook het accugewicht 100g zwaarder aangeven als Bosch gewoon bemoedigend. Het is ook de vraag of ze een S/M/L en/of herenmodel wegen.

- Frame voor Powertube is zwaarder dan een ander oplossing omdat het flink versterkt moet worden.
- Powertube is 400g zwaarder dan een "externe" accu => 625wh doet daar nog 600 gram bovenop.
- Frame heeft een bescherming rond de CX, dat zit meestal niet rond de andere motoren (ook niet altijd om de CX!). Ik vind het een klein beetje overkill, maar het is ook wel netjes. Dat zal ook al snel 250g zijn (wilde gok).

Je zit al snel op 1.5kg en in het geval van een 625Wh op 2kg. Dan zit je eigenlijk al heel erg op de lijn van andere fietsen.

Verder:

We kijken naar een draadband, die zijn zwaar, een vouwband is aanzienlijk lichter (maar duurder en voor utility banden vrij zeldzaam).

- Schwalbe Energizer plus weegt een 1080g (per stuk).
-- Allmotion weegt 660g (banden van Tommie's fiets)
-- Supreme weegt 640G (mijn banden)

Mijn nieuwe fiets krijgt (absurdistisch!) 62mm Super moto banden van 1180g, dat is aanzienlijk breder, maar ik ben benieuwd of dat gaat bevallen. Anders toch maar wat mm inleveren en naar 55mm Allmotions gaan :+

Andere zaken waar gewicht kan zitten:
- Voorvork. feit dat ze redelijk vaag zijn over dat ding doet vermoeden dat dat iets goedkoops is (Eigen ontwikkeling, veersysteem onbekend, dus waarschijnlijk Coil). Maar dat is bij een standaard Gazelle of Batavus niet beter.
- Zadel zal zwaar zijn. Een goed MTB zadel kan aanzienlijk lichter zonder dat je naar exotisch titanium/carbon bruggen kijkt.
- Stuur+Stuurpen zal wel wat wegen. Verstelbaar is (lood)zwaar en als je alle kabels wegwerkt moet je verstevigen (alu houdt niet zo van gaatjes), dat is ook altijd zwaarder.

Hier niet mogelijk, maar een vaste pen weegt <150g. Geen idee hoeveel deze verstelbare pen weegt, maar dat zal ruim het dubbbele zijn gok ik (misschien zelfs driedubbel). => Ik ga bijvoorbeeld voor een platte pen en ga vermoedelijk zo diep dat er een stuk van de vorkbuis af moet worden gezaagd. Niet om het gewicht maar vanwege de houding, maar het maakt het ook lichter).

Al met al heel begrijpelijke gewichten. Op termijn kan je wel 1kg eraf snoepen (zou de banden gewoon oprijden en dan vervangen door iets subtielers), zadel is persoonlijk, stuurpen lekker zo laten (anders moetje volgens mij echt gaan verbouwen en dat is die paar gram gewoon niet waard)
Welke fiets word in hemelsnaam geleverd met 62 MM banden!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BasvanS schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:12:
[...]
Welke fiets word in hemelsnaam geleverd met 62 MM banden!?
Ja bizar he? Ik ben echt reuze benieuwd (slecht kan het eigenlijk niet rijden).

De VDV LEB 890 27,5'' :+

60mm is trouwens in de wereldfietser omgeving niet eens zo vreemd. Overigens gok ik dat ik nadat de banden op zijn overstap op een 55mm Allmotion.

Ik had ook de 28"kunnen kiezen (misschien praktischer), maar ik hou van dikke banden.

[ Voor 31% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2021 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:58:
[...]

Inclusief versnellingsnaaf (meergewicht +/- 1kg), kettingkast (250g), verstelbare stuurpen (200g), slot (500g), standaard (500g), spatborden (500g), drager (750g) en verlichting (250g)? Je zit al snel op 4kg en dus in de range van de Dinsdag ;)

There's no such thing as a free lunch ;)

(Tongshen z2 is alles bij elkaar een kilo of 7, hardtail van 12kg en dan kom je inderdaad wel op 19kg.)
Op een softtail ( wel 26inch) en een wegfiets met alle bovenstaande ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
charrel schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Op een softtail ( wel 26inch) en een wegfiets met alle bovenstaande ;)
Misverstand aan mijn kant, de MTB is kaal, de wegfiets met toebehoren.

[ Voor 75% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Ja bizar he? Ik ben echt reuze benieuwd (slecht kan het eigenlijk niet rijden).

De VDV LEB 890 27,5'' :+

60mm is trouwens in de wereldfietser omgeving niet eens zo vreemd. Overigens gok ik dat ik nadat de banden op zijn overstap op een 55mm Allmotion.

Ik had ook de 28"kunnen kiezen (misschien praktischer), maar ik hou van dikke banden.
En dan vind ik 50mm al breed... heel breed.

Ik heb ooit ergens een stap gemist denk ik, maar zijn 27.5 nu ook echt kleinere velgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:49:
[...]

En dan vind ik 50mm al breed... heel breed.

Ik heb ooit ergens een stap gemist denk ik, maar zijn 27.5 nu ook echt kleinere velgen?
Jep, het is een MTB maat, maar dat compenseert weer door de dikke banden. Ligt allemaal heel erg bij elkaar.

Overigens rij ik op mijn MTB met 29" 2.2 en dat bevalt prima. 27.5 2.4 gaat ook prima zijn (hoop ik^^). Ik heb ook 2.0 en 2.2 gehad op een 26"Santos Travelmaster,

Ik vond 42mm op mijn Razer vrij smal.

Maar dat ik mijn VDV misschien beter had kunnen afmonteren met 28"is zeker geen gekke mening, al is dat meer ivm de meer courante bandenmaat dan dat dit niet fijn fietst. Ik wil echt een SUV waarmee ik door een putdeksel kan daveren terwijl mijn zoon achterop zit. Natuurlijk kan dat ook wel met 50mm (ik doe het nu dus met 42mm), maar 55/62mm gaat nog beter :+

Trouwens ik heb het vermoeden dat het optisch echt een knaller wordt :9~

[ Voor 38% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2021 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

Dat vind ik op zijn zachts gezegd redelijk bizar, dan is je fiets zonder alle aanpassingen 8kg en dat is extreem laag, zeker voor een fully(dan kijken we naar een boutique fiets van 7000+)*
De naaf zit op de wegfiets uiteraard, niet op de mtb ;) Dat is gewoon een 9 speed. Fiets weegt denk ik net geen 12 kilo. Motor is 3.4 of zo en de accu ook zoiets?Zet hem gewoon met het achterwiel op de weegschaal rechtop 19.4 of 19.6 hangt van de banden af die er ik erop heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQRiCJblIikS-ndbVnDfYMwmtdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbBRVun8nG9ZYHErY7ZBsfwM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door charrel op 17-08-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
charrel schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

De naaf zit op de wegfiets uiteraard, niet op de mtb ;) Dat is gewoon een 9 speed. Fiets weegt denk ik net geen 12 kilo. Motor is 3.4 of zo en de accu ook zoiets?
Ah... je MTB is kaal, en je wegfiets heeft al die spullen, ik begreep het helemaal verkeerd. Dan kan dat inderdaad wel met 7kg aan accu/motor, ik kwam er met mijn bierviltje al niet uit 8)

13kg voor een uitgeruste toerfiets is zeker licht, maar niet extreem.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Trouwens wel benieuwd hoe dit allemaal gaat werken als ik ga klooien met de bandenmaat. Als ik kleinere banden monteer zal de snelheidsmeter hoger uitkomen* en dus eerder stoppen met ondersteunen :+

* Hij vermenigvuldigt de bandenmaat in mm keer aantal wielomwentelingen. Bij een kleinere band gaat het wiel vaker rond en zal de snelheidsmeter dus hoger uitvallen. Je kan die maat wel aanpassen, maar er zit voor zover ik begrijp ook een hard gecodeerde bandenmaat in (dit ivm het anders kunnen sjoemelen).

Exciting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:16:
Trouwens wel benieuwd hoe dit allemaal gaat werken als ik ga klooien met de bandenmaat. Als ik kleinere banden monteer zal de snelheidsmeter hoger uitkomen* en dus eerder stoppen met ondersteunen :+

* Hij vermenigvuldigt de bandenmaat in mm keer aantal wielomwentelingen. Bij een kleinere band gaat het wiel vaker rond en zal de snelheidsmeter dus hoger uitvallen. Je kan die maat wel aanpassen, maar er zit voor zover ik begrijp ook een hard gecodeerde bandenmaat in (dit ivm het anders kunnen sjoemelen).

Exciting!
Ik vermoed dat je FM dat wel kan aanpassen.
In elk geval, je kan zelf wel wat bijtunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:53:
...
Jep, het is een MTB maat, maar dat compenseert weer door de dikke banden. Ligt allemaal heel erg bij elkaar.....
Het lastige van bandenmaten is dat er verschillende maatvoeringen zijn.
Vooral het gebruik van de inchmaten is verwarrend.

Een 27 inch is bv groter dan een 28 inch en een 29 inch is hetzelfde als de 28 inch.
Daarom geven Ertro maten de diameter van de band in mm wat duidelijker aan. De diameter is op de draad van de band gemeten.

26 inch- 559mm
27 inch- 630mm
27,5 inch- 584mm
28 inch- 622mm
29 inch- 622mm

De 27,5 en 29 inch wordt met name voor de brede (en hogere) MTB banden gebruikt. De velgen zijn daarvoor meestal ook breder uitgevoerd.

Voorbeeld 1:
47-622 is een 28 inch 47mm band > 28x 1 3/4 inch
50-622 is een 29 inch 50mm band > 29x 2.00 inch
Deze schelen slechts 3mm in breedte, maar het 29 inch type zal vaker een wat groffer profiel hebben.
In principe zou deze band ook om een niet al te smalle 28 inch velg passen.

Voor een nauwkeurige snelheidsweergave en afstandmeting zou eigenlijk de buitendiameter, of beter de omtrek van de opgepompte band ingegevoerd moeten worden. Dit omdat de breedte van de velg ook van invloed is. (Bij een brede velg zal dezelfde band lager hoger komen te liggen dan bij een smalle velg)
Met alleen de inch of velgmaat zal er altijd enige afwijking zijn afhankelijk van de breedtemaat van de band.

Voorbeeld 2:
De vergelijking met een 27,5 x 2,4 band en één van 28 inch
2,4 inch is 62mm 27,5 inch is 584mm, diameter ca. 584+62+62= 708mm
42-622 is een redelijk normale 28 inch band, 622+42+42= 706mm

Nu is dat geen exacte berekening maar slechts een benadering, omdat de exacte maten van verschillende bandenmerken ook weer kunnen verschillen en de breedte van de velg een rol speelt.
Maar zoals te zien is scheelt het allemaal inderdaad niet zoveel en het ligt redelijk dicht bij elkaar.

[ Voor 40% gewijzigd door elinx op 18-08-2021 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@elinx
Ik vrees dat ik er nu nog minder van snap....

Ik had een 47-622 op wat ik dacht een 28' velg. Dat was de band die geleverd was op de fiets, iets van een onbekend merk Shinko, zwaar, dik en reed niet lekker.

Ik heb dan de 50-622 Schwalbe Almotion gekocht en op dezelfde velg gelegd. Ik dacht dat dat dan 28x2.0 zou worden. Dit is een vouwband die ik echt iedereen kan aanraden. Soepel, licht, lekker profiel en rijdt licht.

29' heb ik niet gezien op die band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:24:
@elinx
Ik vrees dat ik er nu nog minder van snap....

Ik had een 47-622 op wat ik dacht een 28' velg. ....

Ik heb dan de 50-622 Schwalbe Almotion gekocht en op dezelfde velg gelegd. Ik dacht dat dat dan 28x2.0 zou worden. ....
Probleem is dat de bandenmerken een verschillende samenstelling hebben en de exacte maten kunnen verschillen. Dezelfde maat van de ene band kan anders uitvallen dan de andere.

Banden voor MTB worden eigenlijk altijd in 29 inch opgegeven (vanwege de breedte) en tour/stadsfietsen als 28 inch
50mm (2 inch) is de overgangsmaat voor veel bandenmerken.
Sommige merken geven hem aan als 29 inch en andere weer 28 inch en misschien zijn er merken die zowel als 28 als 29 inch een 50mm band hebben, met bv een verschillend profiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19P7n3ORRItrCaBPKHirhwaMjbo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7RgprlbOGtmipFttdQnzJbCi.png?f=user_large

Feitelijk gaat het om de draad in de band en die is bij beide 622mm. Hetzelfde dus.
Een band van 50-622 kan 28 en 29 inch zijn, vaak te herkennen aan het profiel als het om MTB gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 18-08-2021 01:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
700, 28"en 29"is allemaal hetzelfde.

https://www.michelinman.c...dvice-bicycle/conversions

Ertro kaart:

Afbeeldingslocatie: https://swytchbike.zendesk.com/hc/article_attachments/360020001457/wheel_size_table.png

@elinx (Bij een brede velg zal dezelfde band lager komen te liggen dan bij een smalle velg)

Volgens mij klopt dat niet, bij een smalle velg wordt de diameter (verduidelijking: van de band) kleiner, dus wordt de bandhoogte ook (marginaal) lager.

[ Voor 130% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:27:
700, 28"en 29"is allemaal hetzelfde.....
Waarbij het mbt 700 om de velgmaat (700C) gaat en niet om de band. Bovendien zijn deze maten allemaal niet genormaliseerd, wat betekent dat eea tussen verschillende merken kan afwijken.
roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:27:
@elinx (Bij een brede velg zal dezelfde band lager komen te liggen dan bij een smalle velg)

Volgens mij klopt dat niet, bij een smalle velg wordt de diameter kleiner, dus wordt de bandhoogte ook (marginaal) lager.
De diameter van de velg kan niet kleiner worden, want dan past de draad van de band niet meer.
622 mm is de diameter van de draad van een 28 of 29 inch band.
Alleen de velg randen kunnen verder of dichter bij elkaar liggen om brede en smalle banden toe te staan.

Omdat de breedte van MTB banden bij 50mm (2 inch) beginnen en vervolgens breder kunnen zijn zal de smalste 29 inch MTB velg breder zijn dan de breedste 28 inch velg.
Een 50mm band zal in dat geval iets lager hoger op een 29" MTB velg komen te liggen dan op een gewone 28" velg.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 18-08-2021 01:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:06:
[...]
Waarbij het mbt 700 om de velgmaat (700C) gaat en niet om de band. Bovendien zijn deze maten allemaal niet genormaliseerd, wat betekent dat eea tussen verschillende merken kan afwijken.

[...]
De diameter van de velg kan niet kleiner worden, want dan past de draad van de band niet meer.
622 mm is de diameter van de draad van een 28 of 29 inch band.
Alleen de velg randen kunnen verder of dichter bij elkaar liggen om brede en smalle banden toe te staan.
Diameter van de band ;)
Een 50mm band zal in dat geval iets lager op een 29" MTB velg komen te liggen dan op een gewone 28" velg.
Dat lijkt onlogisch. Hoe breder te velg, hoe groter de diameter van de band en breder hij valt (en volgens mij ook marginaal hoger), tot de velg breder wordt dan de band (maar zo breed worden velgen niet).

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p4pb16022038/p4pb16022038.jpg

Je kan dit met een velletje papier testen, maak maar een halve cirkel en duw de randen naar elkaar toe, de diameter wordt kleiner.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome

- 500Wh accu
-Bosch Kiox
-Belt drive Gates CDX

Mooie fiets. Maar die levertijd?
Ik kwam recent een interview tegen van een hoge pief bij Stella en die beweerde dat Stella in tegenstelling tot hun concurrenten al hun met 5 werkdagen kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Roos79 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:05:
[...]

Dan misschien tijd voor een speed pedelec?
De regels zijn ook aangescherpt want mijn eerste e bike vele jaren terug ondersteunde langer dan de 25km
Die ik nu heb gaat tot 26 oid maar vlakt dan langzaam af
Na 2 fietsen met een dongle is deze er intussen dus ook. De genoemde fiets was een leenfiets omdat mijn Speed Pedelec zijn eerste servicebeurt kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:11:

Diameter van de band ;)
...

Je kan dit met een velletje papier testen, maak maar een halve cirkel en duw de randen naar elkaar toe, de diameter wordt kleiner.
De buitendiameter van de band gaat inderdaad verschillen, maar de binnendiameter is altijd 622mm.

Leg dit velletje papier plat op een tafel, dan is dan is de maat van het papiertje gelijk aan de oppervlak van de tafel (komt overeen met een hele brede velg :) ).
Schuif ik de papierranden op het tafelblad tegen elkaar aan (komt overeen met een hele smalle velg :) ), dan staat het papier flink boven het tafeloppervlak.

Met andere woorden als de velgranden dicht bij elkaar staan wordt de buitendiameter van de band groter. Dezelfde band om een smalle velg zal dus een grotere buitendiameter hebben dan om een brede velg.

NB Blijkt niet helemaal een juiste aanname te zijn. Zie hier

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 17-08-2021 19:55 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam