Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:23
thomas1750 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:42:
Goedenavond, iemand ervaring met de super73 zg serie??
Geen ervaring, maar het lijkt me vooral duur speelgoed.
Bereik van 20-30km.... langer rijden zal ook niet mogelijk zijn door de rare houding, en het zadel dat niet voorzien is voor fietsen.

Wat wil je daar mee doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thomas1750
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 15-06 08:18
Achter de vrouw aan die een elektrische bakfiets heeft..

En ik dit een mooie fiets vind;)

AMD Ryzen 7 3700X Boxed | ASRock B450M Pro4 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G | be quiet! Pure Base 500 Window Zwart | MSI Optix G27CQ4 Zwart | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | Corsair TX550M V2 | Crucial P1 1TB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12-06 22:42
Omdat mijn vrouw en ik met dezelfde ebike rijden (zij af en toe, ik het meeste naar mijn werk) zou ik graag een zadelpen klem snelspanner willen kopen. Maar liefst een zwarte zodat die beter bij de kleuren van de fiets past. Mijn FM heeft enkel een zilver kleurige.
De buiten maat van de buis is 38 mm maar Google geeft me niet de juiste resultaten. Heb ik dan zo'n buitensporig formaat?

Mi 9T Pro Xiaomi.eu miui 12.5 rom 21.1.20 TWRP installed

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15-06 07:39
Cowboy_Henk schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:44:
Omdat mijn vrouw en ik met dezelfde ebike rijden (zij af en toe, ik het meeste naar mijn werk) zou ik graag een zadelpen klem snelspanner willen kopen. Maar liefst een zwarte zodat die beter bij de kleuren van de fiets past. Mijn FM heeft enkel een zilver kleurige.
De buiten maat van de buis is 38 mm maar Google geeft me niet de juiste resultaten. Heb ik dan zo'n buitensporig formaat?
Ik weet niet waarom je geen resultaten krijgt. Ik krijg er zat met “zadelklem 38mm”.

https://www.futurumshop.n...twda8V6vEhZIaAq8IEALw_wcB
Verkeerd gekeken wat betreft deze link.

[Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 24-05-2021 20:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Foxhill schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:01:
[...]

Ik weet niet waarom je geen resultaten krijgt. Ik krijg er zat met “zadelklem 38mm”. https://www.futurumshop.n...twda8V6vEhZIaAq8IEALw_wcB
Hoogste maat is daar 34.9 mm maar dat past toch niet op een buis van 38mm?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
Cowboy_Henk schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:09:
[...]

Hoogste maat is daar 34.9 mm maar dat past toch niet op een buis van 38mm?
Is de zadelpen zelf 38mm?
Welk merk fiets?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Tommie12 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:40:
[...]

Is de zadelpen zelf 38mm?
Welk merk fiets?
Nee de zadelpen zelf is 31,6 mm staat er zo op, is een verende zadelpen. Merk van fiets is Cortina (E-octa plus 2021)
Zadelpenklem dat er nu op zit is deze https://hollandbikeshop.c...m-aluminium-zwart-607900/

EDIT: ok toch gevonden. Gezocht op "zadelpenklem 38.1"
https://www.blijderijders...em-38-qr-zw/8715957280758

[Voor 13% gewijzigd door Cowboy_Henk op 24-05-2021 19:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
Cowboy_Henk schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:32:
[...]

Nee de zadelpen zelf is 31,6 mm staat er zo op, is een verende zadelpen. Merk van fiets is Cortina (E-octa plus 2021)
Zadelpenklem dat er nu op zit is deze https://hollandbikeshop.c...m-aluminium-zwart-607900/

EDIT: ok toch gevonden. Gezocht op "zadelpenklem 38.1"
https://www.blijderijders...em-38-qr-zw/8715957280758
Ik denk dat je alleen dit nodig hebt. https://hollandbikeshop.c...delpenklem-zilver-578532/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:45
Qlou schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:38:
Iemand een idee hoe correct de max snelheid in strava is?
Vanmorgen een rondje over de dijk met de "gewone" finez, toch wel blij met de schijfremmen denk ik, dijk af ging aardig hard dus blij dat ik een beetje gedoseerd kon afremmen.
Remmen hydraulische velgremmen bij hogere snelheden ook nog goed? Als ik strava mag geloven was de max 34 km/u terwijl ik dus wel voorzichtig wat af remde steeds
Met droog weer werken ze echt prima.
In de stromende regen en dan hard remmen met hydraulische velgremmen dan word de remweg wel ongeveer 2x tot 2,5x zo ver met 34km/h. Dat vind ik toch wel een nadeel met mijn speedpedelec. Tevens je bandenreflectie gaan door het afslijpen van die velgblokken vaak erg donker worden. Lees maar gerust reflecteren dan bijna niet meer. :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 17:53
https://www.youtube.com/watch?v=dbLRteU2Kd8
Nog belangrijker om in deze tijd zeker geen fiets te kopen bij een dozenschuiver! Het zal wellicht stukken goedkoper zijn, maar de marge die jij je fietsenmaker gunt zal zich terugbetalen in gemak, verkrijgbaarheid en service.
Ik voel dat het nodig is dat zulke filmpjes heel veel goede adviezen geven om de link met jullie te delen. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18:05
jimh307 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:14:
https://www.youtube.com/watch?v=dbLRteU2Kd8
Nog belangrijker om in deze tijd zeker geen fiets te kopen bij een dozenschuiver! Het zal wellicht stukken goedkoper zijn, maar de marge die jij je fietsenmaker gunt zal zich terugbetalen in gemak, verkrijgbaarheid en service.
Ik voel dat het nodig is dat zulke filmpjes heel veel goede adviezen geven om de link met jullie te delen. :)
Ik vind het nog al wat hoor. Met zoveel woorden zegt hij: Als je de fiets niet bij mij hebt gekocht, neem ik hem naar alle waarschijnlijkheid niet in onderhoud. Prima natuurlijk maar in goede tijden geen plek in slechte tijden geen werk. Ik ga niet mee in die hype. Ik wil mijn aankoopproces niet laten dicteren door wat een fietsemaker mij graag wil verkopen.

[Voor 112% gewijzigd door Limbeckx op 26-05-2021 15:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Limbeckx schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:28:
[...]

Ik vind het nog al wat hoor. Met zoveel woorden zegt hij: Als je de fiets niet bij mij hebt gekocht, neem ik hem naar alle waarschijnlijkheid niet in onderhoud. Prima natuurlijk maar in goede tijden geen plek in slechte tijden geen werk. Ik ga niet mee in die hype. Ik wil mijn aankoopproces niet laten dicteren door wat een fietsemaker mij graag wil verkopen.
Ik snap je frustratie... maar draai het eens om.

FM die een werkplaats vol werk heeft, en dan komt er iemand met een Stella of Van Moof die dringend hulp nodig heeft voor een krom wiel of een motor die het niet doet.
Wie zal hij voorrang geven denk je, de Stella of de fiets van iemand die er al fietsen voor zijn hele gezin heeft gekocht?

Daarboven komt nog dat bij nogal wat van die dozenschuiver fietsen minderwaardige onderdelen gebruikt worden, of exotische onderdelen, waar de FM eerst een half uur moet gaan zoeken op het web om de onderdelen te vinden, dan ze te bestellen, monteren etc. En dan moet dat allemaal voor de laagste prijs....

Ik vind het vooral zwak van de dozenschuiver merken dat ze verkopen, en niks doen voor hun service organisatie. Kijk naar het drama van VM. Gedurende een hele periode leverden ze fietsen met kromme wielen. Antwoord van VM: ga maar naar je FM en laat het rechten, wij betalen 20€. Dan moest je dus zelf gaan zoeken naar een FM die er zijn handen aan wil branden, en onderhandelen dat die het wil doen voor 20€... En ondertussen verkoopt VM hun "piece of mind". Niks anders dan misleiding is dat als je ver van hun winkel woont.

Ik heb het ook geleerd hoor. Ik had een Decathlon fiets. Na een paar jaar waren er wat dingen te herstellen.
Ketting en een remkabel is geen probleem, maar een kettingbeschermer en een breuk in de baggagedrager kon en wou mijn FM niet herstellen. Hij geraakt gewoon niet op een normale manier aan die stukken.
Hij heeft me dan laten zien met een andere fiets waar de verschillen zaten. Op zowat alles wordt er bij Decathlon gespaard, en dat maakt de herstelling een pak moeilijker.

Niks mis met kopen bij een dozenschuiver, maar vraag vooraf wie je fiets kan herstellen als je het zelf niet kan of wil doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Limbeckx
Tommie12 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Ik snap je frustratie... maar draai het eens om.

FM die een werkplaats vol werk heeft, en dan komt er iemand met een Stella of Van Moof die dringend hulp nodig heeft voor een krom wiel of een motor die het niet doet.
Wie zal hij voorrang geven denk je, de Stella of de fiets van iemand die er al fietsen voor zijn hele gezin heeft gekocht?

Daarboven komt nog dat bij nogal wat van die dozenschuiver fietsen minderwaardige onderdelen gebruikt worden, of exotische onderdelen, waar de FM eerst een half uur moet gaan zoeken op het web om de onderdelen te vinden, dan ze te bestellen, monteren etc. En dan moet dat allemaal voor de laagste prijs....

Ik vind het vooral zwak van de dozenschuiver merken dat ze verkopen, en niks doen voor hun service organisatie. Kijk naar het drama van VM. Gedurende een hele periode leverden ze fietsen met kromme wielen. Antwoord van VM: ga maar naar je FM en laat het rechten, wij betalen 20€. Dan moest je dus zelf gaan zoeken naar een FM die er zijn handen aan wil branden, en onderhandelen dat die het wil doen voor 20€... En ondertussen verkoopt VM hun "piece of mind". Niks anders dan misleiding is dat als je ver van hun winkel woont.

Ik heb het ook geleerd hoor. Ik had een Decathlon fiets. Na een paar jaar waren er wat dingen te herstellen.
Ketting en een remkabel is geen probleem, maar een kettingbeschermer en een breuk in de baggagedrager kon en wou mijn FM niet herstellen. Hij geraakt gewoon niet op een normale manier aan die stukken.
Hij heeft me dan laten zien met een andere fiets waar de verschillen zaten. Op zowat alles wordt er bij Decathlon gespaard, en dat maakt de herstelling een pak moeilijker.

Niks mis met kopen bij een dozenschuiver, maar vraag vooraf wie je fiets kan herstellen als je het zelf niet kan of wil doen.
Ik heb er geen problemen mee dat ik niet de eerste in de rij ben. Vertel mij maar dat ik over 2 weken moet terugkomen. of over 3 weken ook geen probleem maar ga mij niet zeggen dat ik de fiets maar bij je had moeten kopen.

Ik heb nu een fietsenmaker die fietsen maakt ipv verkoopt. Heerlijk, voor hem is iedere fiets gelijk.

• Supertjeduc
  • Registratie: januari 2020
Limbeckx schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Ik heb er geen problemen mee dat ik niet de eerste in de rij ben. Vertel mij maar dat ik over 2 weken moet terugkomen. of over 3 weken ook geen probleem maar ga mij niet zeggen dat ik de fiets maar bij je had moeten kopen.

Ik heb nu een fietsenmaker die fietsen maakt ipv verkoopt. Heerlijk, voor hem is iedere fiets gelijk.
Ik snap eigenlijk niet dat je daar je geld mee kan verdien , ik bedoel bij een auto garage pikt iedereen dan ze 80€ per uur rekenen
Geloof dat veel mensen vreemd opkijken als een fietsen maker dat rekent , hij moet ook gewoon alle belastingen en lasten betalen
En dat werkt niet als iemand komt voor iets kleins en dan nog advies verwachten en na een kwartier met een onderdeeltje van 10€ de zaak uit lopen

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Supertjeduc schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:22:
[...]

Ik snap eigenlijk niet dat je daar je geld mee kan verdien , ik bedoel bij een auto garage pikt iedereen dan ze 80€ per uur rekenen
Geloof dat veel mensen vreemd opkijken als een fietsen maker dat rekent , hij moet ook gewoon alle belastingen en lasten betalen
En dat werkt niet als iemand komt voor iets kleins en dan nog advies verwachten en na een kwartier met een onderdeeltje van 10€ de zaak uit lopen
Volgens mij heeft een fietsmaker minder dure apparatuur nodig in zijn shop als een garage. En een stuk minder oppervlakte om te werken. Ergo die lasten zijn al minder. Dus een tarief van 50 euro per uur zou hij al een heel stuk moeten komen. Zeker als hij zijn shop vol heeft. Tel daarbij op dat hij ook voor de korte klusjes zeker 15 minuten of meer rekent, terwijl hij die minder tijd kosten.

Maar simpel. Een fietsenmaker die zegt "fiets hier niet gekocht is hier niet maken" is mijn klandizie kwijt. Klaar. Gelukkig heb ik ook een fietsenmaker niet niet moeilijk doet en dus gun je dus ook wel wat. Maar gun factor moet je opbouwen voor ik er een fiets ga kopen. Koop ik een prutfiets en geef ik daar in onderhoud, heeft hij meer kans dat ik mijn volgende goede dure fiets daar wel koop.

En rare onderdelen of werk. Niet weigeren, maar gewoon melden. Als hij een 1/2 uur moet zoeken, dan kan hij dat 1/2 uur gewoon rekenen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Tommie12
Supertjeduc schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:22:
[...]

Een goede FM rekent ook 40-50€ per uur, en heeft minder overheadkosten, en goedkoper materiaal nodig (geen groot gebouw, geen hefbrug, geen diagnose apparatuur van xxxxx€).

Maar alleen van herstellingen leven is niet zo makkelijk, de meesten die dit doen doen het in bijberoep.

Maar eigenlijk moet je als zelfstandige zorgen dat je niet te veel facturen hebt van minder dan 50€. Daar verdien je niks aan.

Als je een onderdeel (binnenband bv) van inkoop 5€ verkoopt aan 10€, dan ben je daar in de praktijk zeker een kwartier mee bezig. Je moet immers nadien de stock nakijken, bestellen, in ontvangst nemen, verkopen, rekeningetje maken, praatje maken etc. Dat lukt nooit in 15 min en in de praktijk is er 5€ bruto winst...
De klant vergelijkt met internet waar hij die band zelf aan 5€ kan kopen en vindt de FM overigens nog een dief...
Limbeckx schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:07:
[...]

En toch denk ik dat je FM niet met even veel zin werkt aan elke fiets. Aan zo'n VM of supermarktfiets is echt geen eer te halen.
Klant komt binnen met piepende remmen. Je stelt die bij, of vervangt de blokjes, maar gegarandeerd piepen die 2 weken later terug, en dan wil de klant niet meer betalen...

Met maken bedoel je "herstellen" of "samenbouwen"?

• Limbeckx
Cyberpope schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:32:
[...]

Volgens mij heeft een fietsmaker minder dure apparatuur nodig in zijn shop als een garage. En een stuk minder oppervlakte om te werken. Ergo die lasten zijn al minder. Dus een tarief van 50 euro per uur zou hij al een heel stuk moeten komen. Zeker als hij zijn shop vol heeft. Tel daarbij op dat hij ook voor de korte klusjes zeker 15 minuten of meer rekent, terwijl hij die minder tijd kosten.

Maar simpel. Een fietsenmaker die zegt "fiets hier niet gekocht is hier niet maken" is mijn klandizie kwijt. Klaar. Gelukkig heb ik ook een fietsenmaker niet niet moeilijk doet en dus gun je dus ook wel wat. Maar gun factor moet je opbouwen voor ik er een fiets ga kopen. Koop ik een prutfiets en geef ik daar in onderhoud, heeft hij meer kans dat ik mijn volgende goede dure fiets daar wel koop.

En rare onderdelen of werk. Niet weigeren, maar gewoon melden. Als hij een 1/2 uur moet zoeken, dan kan hij dat 1/2 uur gewoon rekenen.
Dit is precies ook mijn mening. Maar net zo als in de bouw en aannemerij maakt hoogconjunctuur soms ook een beetje lui. Ik heb geen probleem met naar waarde betalen.

Dus als ik een fietsband bij die fietsenmaker koop, dan verwacht ik niet dat dat dezelfde prijs is als bij amazon. Daar mag best een deel van zn marge in zitten.

Als hij dan vervolgens 15 euro rekent voor de band plaatsen en nog 10 euro bovenop op de prijs van de band, heeft hij in een kwartier 25 euro verdient na aftrek van inkoop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Limbeckx schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:12:
[...]

Dit is precies ook mijn mening. Maar net zo als in de bouw en aannemerij maakt hoogconjunctuur soms ook een beetje lui. Ik heb geen probleem met naar waarde betalen.

Dus als ik een fietsband bij die fietsenmaker koop, dan verwacht ik niet dat dat dezelfde prijs is als bij amazon. Daar mag best een deel van zn marge in zitten.

Als hij dan vervolgens 15 euro rekent voor de band plaatsen en nog 10 euro bovenop op de prijs van de band, heeft hij in een kwartier 25 euro verdient na aftrek van inkoop.
Kwartier....

Jij komt binnen met je fiets. Papiertje invullen of even overleggen wat er moet gebeuren, Fiets aan nemen en naar de werkplaats brengen. : 10 mijn
Wiel demonteren, band afnemen, juiste binnenband uit de voorraad halen, binnenband erin steken, buitenband er terug op, wiel terug monteren. Als dat met een kettingkast is, dan duurt het al wat langer. Fiets weg zetten tot je hem komt ophalen. Stock aanvullen/bijbestellen indien nodig. 20 min

En dan een paar dagen later: fiets uit de werkplaats halen, 5 minuten uitleg geven rekening maken, afrekenen. : 10 min

Alles samen makkelijk een dik half uur voor 20 €.... geen vetpot dus.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Tommie12 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:39:
Alles samen makkelijk een dik half uur voor 20 €.... geen vetpot dus.
Fietsenmaker zijn is ook geen vetpot, gewoon een fatsoenlijke boterham.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
Limbeckx schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:28:
[...]

Keurige reacties hierboven! :)

Ik snap dat het even hard aan kan komen, maar heb je het filmpje dan wel goed bekeken/begrepen?

1. Onderdelen zijn moeilijk(er) aan te komen en je vaste klanten een 'nee' verkopen omdat je iemand helpt die de fiets niet bij jou heeft gekocht zal wrang smaken.
2. In deze tijd is alles wat meer schaars. Je laat je vaste klanten dan toch voor. Dat is menselijk gedrag. Leuk is natuurlijk anders.

Nu had ik wel geluk. Mijn oude FM is failliet gegaan en ik mocht even een andere FM gaan zoeken. Dat is gelukt en ik heb een goede service elders gekozen. De 3 andere fietsenmakers die ik gevraagd had om mij te helpen zeiden indirect keihard 'nee'.

Dus ik weet waar je het over hebt :) Ik begrijp je reactie goed. Ik heb het ook niet zo bedacht en van mij mag elke FM je helpen, klant of niet.

Nu ga ik mijn nieuwe FM meteen zijn marge gunnen omdat ik een nieuwe e-bike bij hen besteld heb en geen goedkope. Je merk dat ze graag verkopen, maar ik heb er wel stevig op aangegeven dat ik aftersales erg belangrijk vind. Dat hebben ze mij op het hart gedrukt dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. Dat zal ook zo zijn want ik gun hun toch wel een flinke marge. Je merkt dat ze dan sneller voor je klaar staan want 5 jaar later kunnen ze dan weer rekenen op een leuke marge want als ik tevreden blijf koop ik daar ook mijn volgende fiets over zoveel jaar.

Maar nu, wat is de clou? Als hun mij vast houden als goede klant belonen ze ook hunzelf. Hun inkomen is dan een zekerheid en daar doen mensen het uiteindelijk voor. Gaan ze nu iedereen voor laten dan krijg ik 'mogelijk een slechtere' service en koop ik mijn volgende fiets elders. Dan kan de FM in het ergste geval failliet raken. Die fout maakte mijn vorige FM namelijk want ik heb de baas van die zaak die failliet is gegaan op facebook. Hij was té goed voor iedereen en iedereen mocht maar zomaar komen. Hij gaf vaak kortingen op hun spullen en dan bind je wel klanten, maar ga je over de kop. Daarom vond ik het filmpje wel een goed argument naar iedereen. Gewoon van: let op, we moeten wel blijven verdienen en dan heb ik het niet over wat boven mij is geschreven; goedkope prijzen, exotische onderdelen, grote vraag.

Ik weet wat ondernemerschap is. Ik hem hem ook het nodige advies gegeven en wat hij ermee deed kan ik niet bepalen. Je moet soms hard zijn om je tent overeind te houden want anders gaat de storm ermee aan de haal.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk bij je is :)

Het verhaal van het filmpje komt dus hierop neer.

• Jupiter2
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 22:59
Cyberpope schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:32:
[...]
Tel daarbij op dat hij ook voor de korte klusjes zeker 15 minuten of meer rekent, terwijl hij die minder tijd kosten.
Mijn fm schaart dat soort klusjes onder service....

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:33
Cyberpope schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:44:
[...]

Fietsenmaker zijn is ook geen vetpot, gewoon een fatsoenlijke boterham.
Net als cafe's zijn er vaak maar twee modellen: Draait als een malle en draait slecht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Jupiter2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:04:
[...]

Mijn fm schaart dat soort klusjes onder service....
Zo lang het duurt....
Op een net bij hem gekochte fiets is dat service, maar de banden oppompen van iedereen die voorbij komt is op de duur zelfmoord. Je trekt dan klanten aan die alleen komen voor alles wat gratis is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jupiter2
Tommie12 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:19:
[...]

Zo lang het duurt....
Op een net bij hem gekochte fiets is dat service, maar de banden oppompen van iedereen die voorbij komt is op de duur zelfmoord. Je trekt dan klanten aan die alleen komen voor alles wat gratis is.
Zeg ook niet dat hij dat bij iedereen doet.
Hij kent “zijn” klanten en handelt daar ook naar.

• Tommie12
Jupiter2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:47:
[...]

Zeg ook niet dat hij dat bij iedereen doet.
Hij kent “zijn” klanten en handelt daar ook naar.
Dus als iemand met een supermarktfiets komt... noppes.

• jeroenvdnberg
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-06 14:17
Aangezien in dit topic mensen zitten die alles van (elektrische) fietsen weten .. Probeer ik mijn vraag hier.

Buiten het kiezen van de juiste fiets, is het ook belangrijk om deze veilig ergens weg te kunnen zetten. Nu zit er standaard natuurlijk een ringslot op, waarin je dan weer een insteekketting kunt bevestigen. Deze kun je makkelijk met 1 sleutel openmaken, lekker makkelijk dus. Maar is dit wel zo veilig?
Mij lijkt dat als ze iets in het slot weten te krijgen waardoor deze opengaat, dat de insteekketting ook gelijk los is.

Is het dus verstandig om zo'n insteekketting te nemen, of beter om een los kettingslot te nemen?
Iemand daarnaast ervaring met bijv. ABUS Bordo Granit X-plus 6500 Vouwslot? Die zou je, lijkt mij, makkelijker mee kunnen nemen op je fiets, zonder bijv. een fietstas oid.

Hoe gebruiken jullie en hoe nemen jullie die mee?

• roffeltjes
jeroenvdnberg schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:14:
Aangezien in dit topic mensen zitten die alles van (elektrische) fietsen weten .. Probeer ik mijn vraag hier.

Buiten het kiezen van de juiste fiets, is het ook belangrijk om deze veilig ergens weg te kunnen zetten. Nu zit er standaard natuurlijk een ringslot op, waarin je dan weer een insteekketting kunt bevestigen. Deze kun je makkelijk met 1 sleutel openmaken, lekker makkelijk dus. Maar is dit wel zo veilig?
Mij lijkt dat als ze iets in het slot weten te krijgen waardoor deze opengaat, dat de insteekketting ook gelijk los is.

Is het dus verstandig om zo'n insteekketting te nemen, of beter om een los kettingslot te nemen?
Iemand daarnaast ervaring met bijv. ABUS Bordo Granit X-plus 6500 Vouwslot? Die zou je, lijkt mij, makkelijker mee kunnen nemen op je fiets, zonder bijv. een fietstas oid.

Ik gebruik de Ivy 9100 van 85cm. Meeslepen is wel een dingetje, ik heb hem in een zadeltas gepropt :|

Eerlijk gezegd is er bij mij in 30 jaar Amsterdam, waarvan 12 jaar met een ebike nog nooit een fiets gegapt. Goed ketting/beugelslot, ook als je maar een minuutje wegloopt ketting gebruiken om je fiets te verankeren en s'avonds binnen zetten.

Ik geloof er heel erg in dat als mijn fiets beter op slot staat dan de andere fietsen in het rek mijn fiets niet zo snel gegapt wordt. Als ze rek en al een bus induwen dan houdt het natuurlijk op :+

• Tommie12

Als het slot open gaat... dan is de ketting los, en het ringslot open.
Maar... die sloten open je niet zo makkelijk.
De gemiddelde dief werkt met een knipschaar en hamer, en probeert gewoon het slot onklaar te maken.
Een ringslot houden ze niet van, maar met enkel een ringslot hou je natuurlijk de "witte busjes" die een fiets oppikken en meenemen naar een rustig plekje niet tegen.

Best is ook dat je slot niet op grond ligt. Een pak sloten gaan kapot als je er met een hamer op kan slaan....

Als je meer wil weten moet je op youtube maar eens naar de filmpjes van VIT bikes kijken. Die hebben wel wat sloten gekraakt.

• Supertjeduc
  • Registratie: januari 2020
Je hebt nu van dat abus vouwslot ook een versie zonder sleutel , werkt met je telefoon
Ik heb de gewone versie ( ook voor de verzekering )
Ik denk dat een beugelslot trouwens het veiligst is , maar lastig mee te nemen
Daar is zo’n vouwslot wel weer goed voor

• jeroenvdnberg
roffeltjes schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:29:
[...]

Ik gebruik de Ivy 9100 van 85cm. Meeslepen is wel een dingetje, ik heb hem in een zadeltas gepropt :|

Ik geloof er heel erg in dat als mijn fiets beter op slot staat dan de andere fietsen in het rek mijn fiets niet zo snel gegapt wordt. Als ze rek en al een bus induwen dan houdt het natuurlijk op :+
Daar ga ik ook altijd vanuit ja, maar tegenwoordig met die busjes die de hele fiets meenemen weet je het ook gewoon niet meer .. Daarom toch maar goed aan het kijken wat we nodig hebben :)
Tommie12 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:36:
[...]
Als het slot open gaat... dan is de ketting los, en het ringslot open.
Maar... die sloten open je niet zo makkelijk.

Als je meer wil weten moet je op youtube maar eens naar de filmpjes van VIT bikes kijken. Die hebben wel wat sloten gekraakt.
Omdat het slot en ketting met 1 sleutel werken, zat ik hier over na te denken. Het systeem werkt mooi en goed op de fiets van mijn vriendin, maar nu met aanschaf van een extra fiets zat ik hier ineens over na te denken.
Ik ga die Youtube eens bekijken. Dank!
Supertjeduc schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:11:
Je hebt nu van dat abus vouwslot ook een versie zonder sleutel , werkt met je telefoon
Ik heb de gewone versie ( ook voor de verzekering )
Ik denk dat een beugelslot trouwens het veiligst is , maar lastig mee te nemen
Daar is zo’n vouwslot wel weer goed voor
Hoe bevalt zo'n vouwslot? Werkt het handig met wegzetten en vastmaken, ondanks dat je niet alle bochten kunt maken? Gaat het opbergen in zo'n plastic hoesje ook makkelijk?

• jodeltje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
jeroenvdnberg schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:52:
Hoe bevalt zo'n vouwslot? Werkt het handig met wegzetten en vastmaken, ondanks dat je niet alle bochten kunt maken? Gaat het opbergen in zo'n plastic hoesje ook makkelijk?
Ik heb sinds een jaar een vouwslot en dat bevalt goed. Het gaat sneller dan een kettingslot, in en uit de houder halen is makkelijker dan een kettingslot om je frame te frommelen. Ik heb er zo’n plastic houder bij die op het frame zit, dat werkt erg goed. Heel af en toe komt het net niet uit bij het vastmaken waar het bij een kettingslot net wel had gekund, hij is natuurlijk niet zo flexibel, maar ik heb mijn fiets nog nooit niet kunnen vastzetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Daar ga ik ook altijd vanuit ja, maar tegenwoordig met die busjes die de hele fiets meenemen weet je het ook gewoon niet meer .. Daarom toch maar goed aan het kijken wat we nodig hebben :)
Zogeheten "Nietjes" en zeker Lantaarnpalen en bruggen zijn op zich niet zo makkelijk in een busje te laden :+

Kortweg met een Ivy 9100 of iets van die klasse ben je niet meer echt laag hangend fruit, meeste mensen hebben merkloze sloten die knipbaar zijn. Met een goede powertool komen ze overal wel relatief snel doorheen, maar dat is mij nog niet gebeurd. :|

En gewoon gedisciplineerd altijd die ketting/beugel gebruiken, ook voor die ene minuut bij de bakker. Want een ringslot houdt een dief niet tegen.

• Foxhill
Beste oplossing is naar het oosten verhuizen. Ik adviseer mijn klanten een verzekering ivm de schade dekking. Diefstal komt weinig voor.

[Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 27-05-2021 23:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroenvdnberg
Foxhill schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:51:
Beste oplossing is naar het oosten verhuizen. Ik adviseer mijn klanten een verzekering ivm de schade dekking. Diefstal komt weinig voor.
Verzekering komt er sowieso voor de fiets .. maar je wilt niet dat je naar huis wilt fietsen en uiteindelijk moet lopen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17:26
[...]

[...]

Omdat het slot en ketting met 1 sleutel werken, zat ik hier over na te denken. Het systeem werkt mooi en goed op de fiets van mijn vriendin, maar nu met aanschaf van een extra fiets zat ik hier ineens over na te denken.
Ik ga die Youtube eens bekijken. Dank!

[...]

Het belangrijkste is dat je hem altijd ergens aan vast maakt (lantaarnpaal, boompje, etc) met een goede hardstalen ketting of soortgelijk. De ketting strak en hoog, niet doorhangend vastmaken zodat er moeilijk met een betonschaar leunend op de grond geknipt kan worden. Dit voorkomt een snelle diefstal. Krijgt de dief meer tijd, door weinig sociale controle dan wordt het lastiger.

De fiets van mijn vrouw werd op het garage pad gestolen, stond niet op slot, dief reed weg en fietste naar een busje met chauffeur. De fiets van mijn dochter werd gestolen in de stad, deze stond wel op slot maar niet verankerd. De fiets is terug en de door een politiehond gepakte dief veroordeeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15-06 07:14

Lappieboy

24/7 beunhazen met hardware

Ik heb al 2 jaar de AXA Foldable 800. (of 1000)
Makkelijk in gebruik en te monteren via klittenband of de bidonhouder.
Niks op aan te merken, gewoon prima.
Wellicht ook waard om een blik op te werpen!

Truth is, the game was rigged from the start.

• crimby
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:23

crimby

PSN: Crimby

Hoi,

Ik heb sinds een jaar een hele mooie Sparta M8 fiets met Bosch middenmotor. Het fietst enorm fijn!

Nu merk ik echter dat ik vaak wordt ingehaald door andere e bikes. Als ik samen met mijn vriendin fiets (Trek e bike met bosch middenmotor) zit zij op 23-24km/h zit en ik al op 25+. Ofwel ik heb geen ondersteuning meer en zij fietst rustig door.
Kan ik hier iets in aanpassen of is dit zoals het is?

Ik las dat het aanpassen van de wielomtrek op de intuvia display geen impact heeft op de ondersteuning, klopt dat?

• Tommie12
@crimby

Het enige waat je zelf kan doen is de bandenomtrek zo klein mogelijk instellen via je Display. Dat zou je makkelijk zelf moeten kunnen doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sheepie880
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:48
Tommie12 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:17:
@crimby

Het enige waat je zelf kan doen is de bandenomtrek zo klein mogelijk instellen via je Display. Dat zou je makkelijk zelf moeten kunnen doen.
Dit heeft echter alleen effect op het getalletje dat op de display verschijnt. Niet op de snelheid die je gaat. Er zijn geen legale manieren om dit te verhogen.

• mv_ak
  • Laatst online: 13-06 22:12
Qua goed slot voor een elektrische fiets kijk ik altijd naar de ART waarde, gewicht en lengte.

ART> minimaal 3 liefst 4. Alles minder dan 3 is prut.
Gewicht > uiteraard zo laag mogelijk, maar een goed slot is nu eenmaal zwaar. Voor een elektrische fiets niet zo'n probleem.
Lengte: Waar via het frame waaraan vastmaken? 100cm is erg kort, dus liever iets langer.

Welk merk er uit de bus rolt zie ik dan wel.

Vroeger was mijn stelregel dat het slot duurder moest zijn dan de fiets (2e hands) maar dat gaat nu niet meer op met de prijzen voor elektrische fietsen. 750,- voor een nieuwe elektrische fiets (480W accu) is best een hoop geld!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroenvdnberg
mv_ak schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:46:
Qua goed slot voor een elektrische fiets kijk ik altijd naar de ART waarde, gewicht en lengte.

ART> minimaal 3 liefst 4. Alles minder dan 3 is prut.
Gewicht > uiteraard zo laag mogelijk, maar een goed slot is nu eenmaal zwaar. Voor een elektrische fiets niet zo'n probleem.
Lengte: Waar via het frame waaraan vastmaken? 100cm is erg kort, dus liever iets langer.

Welk merk er uit de bus rolt zie ik dan wel.
ART2 wordt overal gezegd als goede waarde voor een fiets. Gewicht maakt niet uit voor een elektrische fiets zeg je, maar je moet hem ook makkelijk mee kunnen nemen (zonder altijd fietstassen nodig te hebben). Met fietstassen ben ik het met je eens dat het makkelijk is, maar als je die niet (graag) wilt op je fiets omdat je ze niet mooi vindt .. wordt het al lastiger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crimby

crimby

Volgens mij hebben verschillenden van jullie de SP Connect Bike bundle II voor op de ebike. Hoe hebben jullie die gemonteerd?
Bij mij past ie enkel vlak naast het handvat ivm de Bosch Intuvia. Dat steekt zo enorm uit...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
crimby schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:35:
Volgens mij hebben verschillenden van jullie de SP Connect Bike bundle II voor op de ebike. Hoe hebben jullie die gemonteerd?
Bij mij past ie enkel vlak naast het handvat ivm de Bosch Intuvia. Dat steekt zo enorm uit...

[Afbeelding]
Tja... je stuur heeft ook zo veel bochten....

Met een ander stuur lukt dat beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crimby

crimby

Tommie12 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:52:
[...]

Tja... je stuur heeft ook zo veel bochten....

Met een ander stuur lukt dat beter.
Hehe ja kan me voorstellen.
Heb nu trouwens onderste boven. Het stuurdeel wijst nu richting het zadel en dat lijkt aanzienlijk beter :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jupiter2
crimby schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:06:
[...]

Hehe ja kan me voorstellen.
Heb nu trouwens onderste boven. Het stuurdeel wijst nu richting het zadel en dat lijkt aanzienlijk beter :-)
Handle bar mount is misschien een optie.
https://sp-connect.eu/col.../products/handlebar-mount

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crimby

crimby

Dat is ongeveer hetzelfde resultaat toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Ik heb zo’n mount niet, omdat ik het altijd wel leuk vind om achteraf te zien waar ik precies geweest ben. Ben ik daar de enige in? (Ik kijk ook echt nooit op m’n telefoon die ik wel bij me heb).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 02:35
roffeltjes schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:00:
[...]

Net als cafe's zijn er vaak maar twee modellen: Draait als een malle en draait slecht.
Waar kan ik een betrouwbare FM vinden in Noord Holland waar ik voortaan onderhoud kan laten doen (fiets zo'n 10K per jaar)? Ik had 'm naar een onbetrouwbare FM gebracht en sindsdien zit de ketting niet goed meer (elke omwenteling maakt hij lawaai, dat eventueel toe- of afneemt nadat ik over een hobbel fiets) en schakelt hij niet soepel meer. Nog 2 keer terug gebracht, maar zonder resultaat, behalve dat ik de fiets een maand ben kwijt geweest, dus ik heb nu wel ervaren hoe belangrijk een goede FM is.

En ik zoek eigenlijk een accu met een grote actieradius, maar na me suf te hebben gegoogled kom ik erachter dat in de fietsenindustrie kennelijk de wet van Less geldt; de grootste actieradius die ik heb kunnen vinden is die van de Bosch active 500w, maar die gaat nog maar tot 191 km op eco stand. Een hoop merken als Flyer, Qwic, Giant of Amslod adverteren met de grootste actieradius, maar daar is geen bewijs van te vinden of het is simpelweg niet waar. Het zou mooi (en realistisch) zijn als er een accu beschikbaar is of komt van tegen de 1000w met een actieradius van minstens 400km.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Bubbleblower1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:08:
[...]
Waar kan ik een betrouwbare FM vinden in Noord Holland
Dat is een wat groot gebied, misschien kunnen mensen iets aanraden als je wat specifieker bent? :D

Op zich zijn er heel veel goede fietsenmakers, het is alleen zo vervelend dat er dus ook een deel knuppels is. Het kan ook gewoon wel eens fout gaan, maar dat is in jouw geval toch niet meer incidenteel |:(

[Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 01-06-2021 09:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Waar kan ik een betrouwbare FM vinden in Noord Holland waar ik voortaan onderhoud kan laten doen (fiets zo'n 10K per jaar)? Ik had 'm naar een onbetrouwbare FM gebracht en sindsdien zit de ketting niet goed meer (elke omwenteling maakt hij lawaai, dat eventueel toe- of afneemt nadat ik over een hobbel fiets) en schakelt hij niet soepel meer. Nog 2 keer terug gebracht, maar zonder resultaat, behalve dat ik de fiets een maand ben kwijt geweest, dus ik heb nu wel ervaren hoe belangrijk een goede FM is.

En ik zoek eigenlijk een accu met een grote actieradius, maar na me suf te hebben gegoogled kom ik erachter dat in de fietsenindustrie kennelijk de wet van Less geldt; de grootste actieradius die ik heb kunnen vinden is die van de Bosch active 500w, maar die gaat nog maar tot 191 km op eco stand. Een hoop merken als Flyer, Qwic, Giant of Amslod adverteren met de grootste actieradius, maar daar is geen bewijs van te vinden of het is simpelweg niet waar. Het zou mooi (en realistisch) zijn als er een accu beschikbaar is of komt van tegen de 1000w met een actieradius van minstens 400km.
Waarom zoek je een actieradius van 400km?
De beste bron om je actieradius in te schatten is de site van Bosch (google maar eens Bosch range).

Laat ons eens realistisch zijn...

Met 500Wh is een realistische range op standje ECO ca 140-160 km als je niet te veel tegenwind hebt, en op vlak terrein gaat rijden met een fiets die in goede staat is en zonder al te zware bepakking.

Er zijn fietsen te vinden met dubbele batterij (maximaal 2x625Wh), en dan zou je naar 400km op ECO kunnen geraken, maar dan ben je wel 20 uur aan het fietsen....

In realiteit rijden de meeste mensen op standje Tour, en dan geraak je 80-100 km met een 500 Wh batterij in goede omstandigheden. Met die dubbele batterij zit je dan waarschijnlijk tegen de 200 km.

Maar nog eens, waarom zou je meer willen? Als je slaapt kan je een batterij opladen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 02:35
roffeltjes schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Dat is een wat groot gebied, misschien kunnen mensen iets aanraden als je wat specifieker bent? :D
In de buurt van Alkmaar zou makkelijk zijn, maar als ie 50km verderop zit, bv in de omgeving van Amsterdam, vind ik het ook prima.
Tommie12 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Er zijn fietsen te vinden met dubbele batterij (maximaal 2x625Wh), en dan zou je naar 400km op ECO kunnen geraken, maar dan ben je wel 20 uur aan het fietsen....

In realiteit rijden de meeste mensen op standje Tour, en dan geraak je 80-100 km met een 500 Wh batterij in goede omstandigheden. Met die dubbele batterij zit je dan waarschijnlijk tegen de 200 km.
[quote]Rub147 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:19:
[...]

Je geeft zelf al antwoord; ik wil met gemak die 200 km kunnen halen.
Daarvoor heb ik dan liever een zuinigere motor icm een zwaardere accu.
roffeltjes schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:29:
[...]

In Heiloo/Limmen zit in ieder geval Kroone-Liefting, al is dat vermoedelijk wel een dure zaak.

Reviews zijn okay.

Verder zie ik dat Kaandorp en Ricycle erg goede reviews krijgen.
Dan ga ik daar zo heen dan. Reviews zeggen helaas niet per sé wat, ik had hem juist naar de FM gebracht met de hoogste score (Boersen), maar die zal de reviews zelf wel geschreven hebben.
Rub147 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:19:
[...]

Er zijn fietsen met Bosch DualBattery. Maar ik heb zelf bijvoorbeeld een Batavus Dinsdag E-Go Exclusive, Bosch PowerPack 500 + eentje mee in de tas. Lekker op turbo rondrijden met 110+km range, dan haal je richting de 400 ook wel op eco met 1000Wh
Dat overweeg ik als ik geen fiets met zuinige motor kan vinden, om desnoods een tweede accu voor mijn huidige fiets te nemen.

Daar zou ik een speciale hoes voor nodig hebben, waarmee ik hem aan de bagagedrager kan bevestigen en er weer kan afhalen als de fiets uit het zicht is. Daar heb ik al naar gezocht, maar dat is ongooglebaar, hoe heet zoiets en waar vind ik het? Zal zo meteen de FM vragen.

[Voor 74% gewijzigd door Bubbleblower1 op 01-06-2021 10:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:34
[...]

Er zijn fietsen met Bosch DualBattery. Maar ik heb zelf bijvoorbeeld een Batavus Dinsdag E-Go Exclusive, Bosch PowerPack 500 + eentje mee in de tas. Lekker op turbo rondrijden met 110+km range, dan haal je richting de 400 ook wel op eco met 1000Wh

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
Bubbleblower1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:19:
[...]

In de buurt van Alkmaar zou makkelijk zijn, maar als ie 50km verderop zit, bv in de omgeving van Amsterdam, vind ik het ook prima.
Mijn tip... zoek fietsenwinkels die minstens 1 of 2 van de "betere en duurdere merken" kan aanbieden.
Die fabrikanten doen doorgaans een check of de fietsenmaker ook service op een degelijk niveau kan leveren.
Ik denk dan aan merken als Velo de Ville, Stevens, Riese & Muller, Koga, ...
En dan kan je nog eens in je vriendenkring rond vragen of iemand een fietsenmaker kent die ook een wat moeilijker probleem zelf kan en wil oplossen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Dat was in de buurt van mijn home-turf (Schagen), maar ik ben er al dertig jaar weg.

In Heiloo/Limmen zit in ieder geval Kroone-Liefting, al is dat vermoedelijk wel een dure zaak.

Ik heb 4/5 jaar geleden een fietskar opgehaald bij de Alkmaarse fietsenwinkel, ik ben daar heel goed en vriendelijk geholpen (mocht de kar in de werkplaats in elkaar zetten, ik moest hem naar Amsterdam fietsen), maar dat zegt niet zoveel. Eigenaar leek me de klassieke fietsenmaker, redelijk goede indruk. Reviews zijn okay.

Verder zie ik dat Kaandorp en Ricycle erg goede reviews krijgen. Ook dat zegt niet alles, maar ik zou daar zeker eens langs gaan en een gesprek aanknopen als het rustig is. Uitleggen wat je zoekt in een FM en kijken of het klikt (het is banaal, maar een FM die je wel mag zal je beter helpen).

[Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 01-06-2021 09:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12

Dat overweeg ik als ik geen fiets met zuinige motor kan vinden, om desnoods een tweede accu voor mijn huidige fiets te nemen.

Daar zou ik een speciale hoes voor nodig hebben, waarmee ik hem aan de bagagedrager kan bevestigen en er weer kan afhalen als de fiets uit het zicht is. Daar heb ik al naar gezocht, maar dat is ongooglebaar, hoe heet zoiets en waar vind ik het? Zal zo meteen de FM vragen.
De Bosch motor is in principe zuinig. Maar ik vermoed dat het merk van de motor geen grote rol speelt.
De naaf kan wel een verschil zijn, maar nooit een enorm verschil.

Er is ergens 1 bekende grafiek/meting van de efficientie van naven, en daar komt als beste uit : Derailleur en Rohloff. Dat is ineens de goedkoopste en de duurste keuze op een ebike.
Als je zo gefocust bent op die range, dan blijf je best weg van Enviolo (hoewel die meting met een oude naaf gebeurd is met 360% range, en ze nu een verbeterde 380% hebben), de Nexus 7 en 8 omdat dit toch beduidend minder scoren.

Maar in de praktijk... 200km op een dag met een ebike zal je zelden doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jimh307
Tommie12 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:16:
[...]

De beste bron om je actieradius in te schatten is de site van Bosch (google maar eens Bosch range).

Laat ons eens realistisch zijn...

Met 500Wh is een realistische range op standje ECO ca 140-160 km als je niet te veel tegenwind hebt, en op vlak terrein gaat rijden met een fiets die in goede staat is en zonder al te zware bepakking.

Maar nog eens, waarom zou je meer willen? Als je slaapt kan je een batterij opladen.
Klopt.

Dan nog kun je een range extender nemen bij Bosch. Heel veel fietsers hebben die niet nodig tenzij je in de zomer echt hele lange tochten gaat maken. Vele halen niet meer dan 80 km op een dag en dan kan die weer aan de plug. Bosch laders laden veelal met 4 A en dat is (4 * 36 volt)=144 watt. Binnen 3 uur is je accu weer vol als je aanvangt met 30% rest over. Met een hele lege accu duurt het iets langer en het is niet goed voor de accu. Probeer toch 2 streepjes van de 5 over te houden. Een keer helemaal leeg is niet erg, maar doe dit zeker niet structureel.

80-100 km op 500 Wh is iets ruim genomen, maar je kan dit wel halen als je een Nexus 8 naaf op het 5e verzet staat (geen verliezen in de naaf, direct drive) en als je rond de 18-20 km/h aanhoudt.

*over 2 maanden krijgt jimh307 zijn nieuwe fiets (Gazelle Ultimate C8+ belt)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:09:
[...]
80-100 km op 500 Wh is iets ruim genomen, maar je kan dit wel halen als je een Nexus 8 naaf op het 5e verzet staat (geen verliezen in de naaf, direct drive) en als je rond de 18-20 km/h aanhoudt.
Dat is echt wel heel erg krap.

115 km+ met +/- 24kmpu waarvan de helft met lege kar, windkracht 3(polder en stukje stadsbuitenwijk), laatste tien kilometer op medium. Razer met Alfine 8, 396WH. Wel wielerkleding, zuinig gereden en flink diep gezeten.

Met 500wh moet 80-100 echt zonder problemen lukken.

• Nutterd
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:27

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op een electrische fiets en heb het een en ander al uitgezocht maar een ding kan ik niet vinden (of mijn google skills zijn niet goed genoeg of het bestaat gewoon niet). ik zou graag een electrische fiets hebben waar ik zowel voor als achterop een kinderzitje kan doen en het moet een mannenmodel zijn.

weten jullie zo toevallig welke goede electrische fiets dit kan?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Tommie12
Nutterd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:06:
Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op een electrische fiets en heb het een en ander al uitgezocht maar een ding kan ik niet vinden (of mijn google skills zijn niet goed genoeg of het bestaat gewoon niet). ik zou graag een electrische fiets hebben waar ik zowel voor als achterop een kinderzitje kan doen en het moet een mannenmodel zijn.

Ik zou eens naar een goede FM gaan in je buurt, en de vraag bij hem leggen.
Hij kan je ineens de fiets en een goed zitje aanbevelen.
Als je een fiets regelmatig gebruikt is een goede lokale fietsenmaker goud waard, en als je je fiets daar gekocht hebt, dan is de service zowat gegarandeerd.

• Nutterd
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:27

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Tommie12 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:38:
[...]

Ik zou eens naar een goede FM gaan in je buurt, en de vraag bij hem leggen.
Hij kan je ineens de fiets en een goed zitje aanbevelen.
Als je een fiets regelmatig gebruikt is een goede lokale fietsenmaker goud waard, en als je je fiets daar gekocht hebt, dan is de service zowat gegarandeerd.
ik heb een goeie LBS waar ik kom voor mijn racefiets en gravelbike maar vind het toch altijd erg prettig om zelf toch iets van onderzoek te doen (of hier om hulp te vragen) zodat ik in ieder geval weet waar hij het over heeft en ik een beetje leuk mee kan praten.

overigens is zijn specialiteit racefietsen en gravelbikes en absoluut geen E-bikes dus kans is groot dat ik daarvoor sowieso een ander ga zoeken en dan wil ik helemaal goed voorbereid zijn

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
Hallo,

Elke heren stads-fiets komt potentieel wel in aanmerking, maar uit eigen ervaring zeg ik wel dat dit een kanttekening heeft.

Op zich is er geen belemmering om dit op een herenframe te doen, maar dan moet je wel lenig zijn. De opstapruimte gaat heel krap zijn, je moet dus je voet op heup hoogte trekken en dan lateraal opstappen. Ik ben vrij kort en vond dit best wel een uitdaging, als je langer bent zal dit in verhouding makkelijker worden. Fietsen groeien niet 1 op 1 mee, zeker bij de kleine maten, want daar is de wielmaat een harde ondergrens.

Voor dit doel is een mixte frame een goede oplossing, of een frame wat heel erg sloping is (Giant?).

• Lappieboy
  • Laatst online: 15-06 07:14

Lappieboy

24/7 beunhazen met hardware

Is er hier iemand die weet hoe betrouwbaar de 'full charge capacity' binnen het service menu van de sparta e-bikes is? In mijn geval een R5Te.
Als dat namelijk een beetje correct is ben ik namelijk 30% van mijn capaciteit kwijt in minder dan 2 jaar...
Iemand hier ervaring mee?

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15-06 11:04
Beste mensen,
Ik wil voor de vrouw een electrische fiets kopen. Budget max 750 euro. We fietsen niet zoveel, zeg gemiddeld 75km per maand.

Ik zie op marktplaats veel types Sparta Ion staan voor 200-500 euro met 5k-10k km op de teller.. Daar kan ze nog jaren op fietsen zonder al te veel problemen toch.. of zijn deze fietsen echt versleten?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
Ozza schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:25:
Beste mensen,
Ik wil voor de vrouw een electrische fiets kopen. Budget max 750 euro. We fietsen niet zoveel, zeg gemiddeld 75km per maand.

Ik zie op marktplaats veel types Sparta Ion staan voor 200-500 euro met 5k-10k km op de teller.. Daar kan ze nog jaren op fietsen zonder al te veel problemen toch.. of zijn deze fietsen echt versleten?
Lastig... ik ben op zich wel een fan van ION, maar het is niet super robuust en die fietsen zijn tien jaar oud.

- Kabelboom is gevoelig voor breuken en de stekkers zijn niet compleet waterproof.
- Motor is niet sterk; indien je hem overbelast gaat hij heel snel stuk. Dat risico is op zich niet heel groot (meeste mensen overbelasten hem niet).
- Accu is een vraagteken. Het is hoogstwaarschijlijk NIMH, wat voor en nadelen heeft (slecht laadgedrag kan veel minder kwaad, maar ze verouderen toch wel hard).

Als je een goed model hebt kan je er jaren mee verder, maar als je pech hebt dan is het een duur koopje. Wat wel helpt is dat veel van die fietsen letterlijk alleen zijn bereden door een oud mannetje/vrouwtje op zonnige dagen.

Mijn advies: tweedehands ION via een goede FM. Dat is wel wat duurder, maar dan weet je in ieder geval dat hij echt rijklaar is en heb je in geval van problemen nog wel een plek waar je terecht kan (al blijft het tweedehands).

• Foxhill
Ozza schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:25:
Beste mensen,

Gebruikte ION zonder accu/spanning storingen, en met een uitdraai die zegt dat de accu 100% is (<98% is al uitvallen).
Of
Kalkhoff / Flyer / Victoria met een Panasonic motor. Die gebruiken al veel langer middenmoter dus zijn oud/voordelig. Waren toen al best storingsvrij maar minder populair. Als je de accu-lading-knop op de accu lang inhoud toont hij de accu-capaciteit. Zo kun je betrouwbaar (maar onnauwkeurig) zien of de accu nog voldoende capaciteit heeft voor je gebruikt. (Niet Kalkhoff met Impulse wat er op lijkt. Want die zijn al kapot of gaan je kapot.)

[Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 03-06-2021 22:31]

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:44
Hallo,

Voor past denk ik meestal wel. Ik heb daar geen kinderzitje maar fietszadeltje op de stang, is wel pas vanaf 3 jaar
Achterop heb je een Zadelbuisbevestiging of op de bagagedrager. Voor bagagedrager: Door de accu achterop lukt een zitje achter niet altijd of de drager is te dun (die van mij mag 5kg oid). Zadelbuis past meestal wel

Dubbele standaard is wel key!!!!!

Denk ook aan goede remmen als je met 2 kinderen rondfietst

Misschien heb je hier iets aan?
https://www.fietsenwinkel.nl/papafiets

https://www.elektrischefi...elektrische-vaderfietsen/

[Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 03-06-2021 23:10]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jimh307
roffeltjes schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:30:
[...]

Dat is echt wel heel erg krap.

115 km+ met +/- 24kmpu waarvan de helft met lege kar, windkracht 3(polder en stukje stadsbuitenwijk), laatste tien kilometer op medium. Razer met Alfine 8, 396WH. Wel wielerkleding, zuinig gereden en flink diep gezeten.

Met 500wh moet 80-100 echt zonder problemen lukken.
Ik moet je even corrigeren:

Jij zit graag diep en dat scheelt al een slok op de borrel ;) . Veruit de meeste fietsers zitten niet diep en hebben geen wielerkleding aan. Ook is de accu nooit 100% bij verkoop. Minder dan 5 wh/km moet je behoorlijk meewerken. Ook staan veruit de meeste fietsbanden op een veel te lage spanning. Oppompen tot de geadviseerde druk scheelt ook al een hoop. Zaken die jij en ik dik voor mekaar hebben, maar het is geen standaard helaas.

Het klopt dat ik liever 'iets' te pessimistisch ben over de actieradius. Ik verwacht 90 km op een 500 wh accu te doen en geen 10 kilometer extra die 'mogelijk' zou kunnen zijn. Ga je mensen vertellen dat ze de 100 kilometer kunnen halen op zo'n accu; dan zullen ze die accu vaak helemaal leeg fietsen wat later weer een probleem gaat worden.

Dus als ik 80 kilometer aanhoudt dan zou ik telkens 10% over hebben 'in het begin' vooraleer ik weer ga opladen. Dus ik kijk naar de blokjes. Als er nog 2 blokjes van de 5 over zijn ga dan opladen. Dat zal rond de 70% rest. zijn (30% SoC). Toch wel een verschil van 30 kilometer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:30:
[...]

Ik moet je even corrigeren:

Jij zit graag diep en dat scheelt al een slok op de borrel ;) . Veruit de meeste fietsers zitten niet diep en hebben geen wielerkleding aan. Ook is de accu nooit 100% bij verkoop. Minder dan 5 wh/km moet je behoorlijk meewerken. Ook staan veruit de meeste fietsbanden op een veel te lage spanning. Oppompen tot de geadviseerde druk scheelt ook al een hoop. Zaken die jij en ik dik voor mekaar hebben, maar het is geen standaard helaas.

Het klopt dat ik liever 'iets' te pessimistisch ben over de actieradius. Ik verwacht 90 km op een 500 wh accu te doen en geen 10 kilometer extra die 'mogelijk' zou kunnen zijn. Ga je mensen vertellen dat ze de 100 kilometer kunnen halen op zo'n accu; dan zullen ze die accu vaak helemaal leeg fietsen wat later weer een probleem gaat worden.

Dus als ik 80 kilometer aanhoudt dan zou ik telkens 10% over hebben 'in het begin' vooraleer ik weer ga opladen. Dus ik kijk naar de blokjes. Als er nog 2 blokjes van de 5 over zijn ga dan opladen. Dat zal rond de 70% rest. zijn (30% SoC). Toch wel een verschil van 30 kilometer.
Mijn ervaring is helemaal in lijn met wat je schrijft.
Als je een heel stuk op ECO rijdt, dan is 100km zeker haalbaar, maar op stand tour en dan wat hellingen en tegenwind... dan is 80 km soms al een uitdaging. Nu is het zo dat ik 1.95m groot ben en 95 kg weeg, dat scheelt ook wat. Als ik diep zit, dan vang ik nog meer wind dan iemand van 1m65 en 60 kg.

Wat banden betreft... dat is een heel andere discussie.
De banden die tegenwoordig dikwijls standaard geleverd worden hebben een mega dikke antileklaag, zijn stroef en behoorlijk oncomfortabel, en ik zie veel mensen die ze gewoon te hard op pompen, en dat loopt ook niet lekker. Ik richt me op deze : https://info.silca.cc/silca-professional-pressure-calculator
Kies je voor een soepelere band die 1-2 stapjes lager zit in de anti-lek schaal, dan heb je een soepelere lichtlopende band.

Maar je ziet uiteraard ook mensen die hun druk nooit nakijken en bijna op de velg rijden.
En wat je ook ziet zijn mensen die rijden met dermate lage trapfrequentie dat ze de motor veel te hard laten werken (maar dat zijn doorgaans geen mensen die 100km op een dag doen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
mbt actieradius

Ik heb 2 elektrsiche fietsen. Een moederfiets met bafang m420 met 450wh accu. Resultaat: Op standje 2/5 en normaal rustig fietsen haal ik 30-40km op een lading (gloednieuwe accu/fiets)

2e fiets een is sportievere herenfiets met een shimano e6100 met 500wh accu. Resultaat: Op standje Max en altijd vol blazen haal ik zo 100km op een lading (gloednieuwe accu/fiets).

Ik vind het verschil behoorlijk groot als ik eerlijk ben. Daarbij dus wel fan van de shimano e6100 :)

Ik zoek eigenlijk een soort spiritmonitor voor fietsen om te kijken wat mensen in de praktijk halen. Bestaat zoiets?

[Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 04-06-2021 10:38]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19:36
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar voor het bereik maakt bij mij nogal uit of ik zonder stoppen door de polder ga of door de stad met om de 100 meter een stoplicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
Bla65 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:44:
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar voor het bereik maakt bij mij nogal uit of ik zonder stoppen door de polder ga of door de stad met om de 100 meter een stoplicht.
Ja, het maakt ook uit hoe hard je optrekt, hoeveel kinderen je meesjouwt, hoe hard het waait, hoe hard je banden zijn opgepompt
etc etc

maw: wat is je punt?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19:36
laurens0619 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:52:
[...]

Ja, het maakt ook uit hoe hard je optrekt, hoeveel kinderen je meesjouwt, hoe hard het waait, hoe hard je banden zijn opgepompt
etc etc

maw: wat is je punt?
Dat het voor je bereik ook nogal uit kan maken wat voor route je fietst, dat aspect zie ik niet genoemd de discussies. Maar sorry als ik een open deur intrap hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:28

vhal

ಠ_ಠ

Sinds deze week pak ik ook maar mijn e-bike uit 2015 om zo'n 14 kilometer enkele rit naar het werk te fietsen. Eigenlijk heb ik er amper op gefietst sinds de laatste jaren, het verbaast mij dat de accu nog wel in goede staat (lijkt) te zijn na 3 ritten op stand tour/sport

Eigenlijk ben ik wel op zoek naar iets anders, of het een e-bike wordt weet ik nog niet. Momenteel vind ik de cut-off na 25km/h ronduit hinderlijk. Qua wegligging wel een fijne fiets, je kan er redelijk debiel de bochten mee door :P Alleen de remmen (Tektro budgetknaller) blijf ik een zwak punt vinden, wellicht toch eens een keer opnieuw bleeden of vervangen door iets anders

[Voor 3% gewijzigd door vhal op 04-06-2021 10:58]

STRAVA

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 18:25
Bla65 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:44:
Dat lijkt me nogal logisch. Dat is met alle (motor)aangedreven voertuigen zo. Eenmaal op snelheid kost het vrij weinig energie om het zo te houden. Het op snelheid brengen kost gewoon veel energie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Mijn ervaring is helemaal in lijn met wat je schrijft.
Als je een heel stuk op ECO rijdt, dan is 100km zeker haalbaar, maar op stand tour en dan wat hellingen en tegenwind... dan is 80 km soms al een uitdaging. Nu is het zo dat ik 1.95m groot ben en 95 kg weeg, dat scheelt ook wat. Als ik diep zit, dan vang ik nog meer wind dan iemand van 1m65 en 60 kg.

Wat banden betreft... dat is een heel andere discussie.
De banden die tegenwoordig dikwijls standaard geleverd worden hebben een mega dikke antileklaag, zijn stroef en behoorlijk oncomfortabel, en ik zie veel mensen die ze gewoon te hard op pompen, en dat loopt ook niet lekker. Ik richt me op deze : https://info.silca.cc/silca-professional-pressure-calculator
Kies je voor een soepelere band die 1-2 stapjes lager zit in de anti-lek schaal, dan heb je een soepelere lichtlopende band.

Maar je ziet uiteraard ook mensen die hun druk nooit nakijken en bijna op de velg rijden.
En wat je ook ziet zijn mensen die rijden met dermate lage trapfrequentie dat ze de motor veel te hard laten werken (maar dat zijn doorgaans geen mensen die 100km op een dag doen).
Ik ken verschillende mensen die juist met half lege banden fietsen omdat dit zo veel comfortabeler is.
Mensen die met een erg lage trapfrequentie fietsen vallen vaak in dezelfde groep mensen. Dat zijn de groep mensen die meestal maar weinig fietsen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
laurens0619 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:32:
mbt actieradius

Ik heb 2 elektrsiche fietsen. Een moederfiets met bafang m420 met 450wh accu. Resultaat: Op standje 2/5 en normaal rustig fietsen haal ik 30-40km op een lading (gloednieuwe accu/fiets)

2e fiets een is sportievere herenfiets met een shimano e6100 met 500wh accu. Resultaat: Op standje Max en altijd vol blazen haal ik zo 100km op een lading (gloednieuwe accu/fiets).

Ik vind het verschil behoorlijk groot als ik eerlijk ben. Daarbij dus wel fan van de shimano e6100 :)

Ik zoek eigenlijk een soort spiritmonitor voor fietsen om te kijken wat mensen in de praktijk halen. Bestaat zoiets?
Ik denk dat er iets mis is met die Bafang fiets. Ofwel is de echte accu capaciteit niet wat ze beloven, of er is een ander probleem. Ik zou eens terug gaan naar de verkoper.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:30:
[...]
Jij zit graag diep en dat scheelt al een slok op de borrel ;) . Veruit de meeste fietsers zitten niet diep en hebben geen wielerkleding aan. Ook is de accu nooit 100% bij verkoop. Minder dan 5 wh/km moet je behoorlijk meewerken.
Ik snap je insteek, maar de reden waarom ik het te pessimistisch vind:

- Ik reed met 396wh
- Ik reed +/- 24kmpu
- De helft van die rit was met een kar erachter, dat "compenseert" toch wel aardig voor die diepe zit

18kmpu standje eco is volgens Bosch 170km (Citybike met naaf) en Bosch is heel conservatief (anders krijg je alleen maar gezeik). Op Tour en 24kmpu zit je volgens Bosch rond de 100km.

https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant

Betreft bandenspanning kan ik het helaas echt alleen maar zeggen dat volgens mij banden juist te hard worden opgepompt.

https://www.renehersecycl...-tire-pressure-is-faster/

Het maandblad Fiets heeft dit ook al een keer met vermogensmeter en hartslagmeter getest.

Rule of thumb: Iets meer druk (marge) dan dat je je band voelt zwalken in een bocht. Meer heeft eigenlijk geen positief effect, je krijgt vooral meer schokken.

Onderstaande is een aardig plaatje.

Stel je voor, man van 95kg, fiets is 25kg => 120kg.

Gewichtsverdeling 55/45, dus ongeveer: Voorwiel 55kg, achterwiel 65kg.

Band 37mm (en dat is smal!), voor 3.5bar, achter 4 bar.

Met een moderne fiets zit je al snel boven de 42mm

[Voor 55% gewijzigd door roffeltjes op 04-06-2021 12:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
Tommie12 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Ik denk dat er iets mis is met die Bafang fiets. Ofwel is de echte accu capaciteit niet wat ze beloven, of er is een ander probleem. Ik zou eens terug gaan naar de verkoper.
Dat dacht ik ook eerst maar dat lijkt uitgesloten
laurens0619 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Denk eerder dat de shimano gewoon erg efficient is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
mbt actieradius

Dat is erg weinig, zelfs in de stad met volle lading. Meer dan 10wh per kilometer terwijl je niet op max rijdt? :?
Dan zit je zelf ook best sportief, want dat is echt wel een mooi resultaat >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
12 á 14 kilometer per 100 Wattuur
Uit de test van TestKees blijkt dat je gemiddeld per 100 wattuur 12 à 14 kilometer kunt fietsen. Hij heeft voor deze test de accu’s van veertien elektrische fietsen helemaal leeg laten rijden op een parcours van 5 kilometer met een flink viaduct, bij 7 graden en met windkracht 4. De fietsers reden met een matige inspanning een snelheid van 25 kilometer per uur. Onder deze omstandigheden zijn de accu’s snel leeg.

Gemiddeld kun je dus met 100 wattuur zo’n 12 à 14 km fietsen. Natuurlijk kun je ook de motor minder gebruiken en zelf meer doen. Maar meer dan 30 kilometer per 100 wattuur is niet realistisch. Als je toch meer kilometers haalt, heb je de motor nauwelijks gebruikt.
https://www.fietsersbond....om-ik-met-een-volle-accu/

Dit zijn natuurlijk algemene getallen.
Bafang heeft 450wh accu dus dat komt volgens de berekening op "minimaal" 54 kilometer
Mijn shimano heeft 500wh accu dus dat komt op "maximaal" 70 kilometer.

Maar ik vind de bafang dus ook erg onzuinig. Ik heb de accu al laten vervangen en dat maakte geen verschil.
Let wel op, op de banaf zit meestal een kind achterop van een kilo of 20. Dat zal zeker meespelen

[Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 04-06-2021 12:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Athome
Ik ben aan kijken voor een fietshelm. Het valt mij op dat vrijwel alle helmen voor een Speed Pedelec verlichting achterop hebben of een voorziening daarvoor.

Hoe zinvol/noodzakelijk is deze voorziening. Ik echt wel een reden verzinnen maar in eerste instantie vind ik toch een gimmick.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jimh307
roffeltjes schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:46:
[...]

Ik snap je insteek, maar de reden waarom ik het te pessimistisch vind:

- Ik reed met 396wh
- Ik reed +/- 24kmpu
- De helft van die rit was met een kar erachter, dat "compenseert" toch wel aardig voor die diepe zit

18kmpu standje eco is volgens Bosch 170km (Citybike met naaf) en Bosch is heel conservatief (anders krijg je alleen maar gezeik). Op Tour en 24kmpu zit je volgens Bosch rond de 100km.

https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant

Betreft bandenspanning kan ik het helaas echt alleen maar zeggen dat volgens mij banden juist te hard worden opgepompt.

https://www.renehersecycl...-tire-pressure-is-faster/

Het maandblad Fiets heeft dit ook al een keer met vermogensmeter en hartslagmeter getest.

Rule of thumb: Iets meer druk (marge) dan dat je je band voelt zwalken in een bocht. Meer heeft eigenlijk geen positief effect, je krijgt vooral meer schokken.

Onderstaande is een aardig plaatje.

[Afbeelding]

Stel je voor, man van 95kg, fiets is 25kg => 120kg.

Gewichtsverdeling 55/45, dus ongeveer: Voorwiel 55kg, achterwiel 65kg.

Band 37mm (en dat is smal!), voor 3.5bar, achter 4 bar.

Met een moderne fiets zit je al snel boven de 42mm
Ik snap jouw post helemaal, maar ik hoop dat je gelijk hebt. Ik bekijk het vanuit mijn expertise. Vanaf 2 augustus gaan we het zien want dan mag jimh307 in levende lijn de actieradius bepalen ;)

>100 km kán hij halen, maar de accu gaat dit niet leuk vinden om hem altijd tot op de bodem leeg te rijden. Zegt Bosch dat 100 km mogelijk is dan spaar je de accu om hier 70-80 km van te maken. Dit is een aftrekpost.
>Je bent moe en gaat lekker op standje turbo fietsen voor 10 kilometer. Aftrekpost.
>Je fietst in een omgeving waar de wegen slecht zijn, veel bochtjes. Aftrekpost.
>Je knalt elke keer lekker de dijk op op turbo. Aftrekpost.
>Je hebt vet wind tegen (bovenop de dijk ook echt heel erg tegen) dan kan die 100 km al 40-50 km worden. Aftrekpost van de beul.
>Het is midden winter en de accu presteert flink minder. Aftrekpost.
enz...

Dus die 100 km is goed te halen, maar ik bepaal hoeveel ondersteuning ik nodig heb dan het metertje dat zoveel kilometers restant aangeeft. Stel je plant een lekker fietstocht van 100 kilometer. De fiets moet dat kunnen en de eerste helft gaat het voorspoedig. Je hebt wind mee en als dit zo door gaat kun je 130 km ineens halen (volgens de meter). Dat geeft een fijn gevoel. De terugweg valt tegen en er steekt een pittige wind op. Nu wordt het zweten want van de actieradius stort in als een kaartenhuis en je red het gewoonweg niet, tenzij je van plan bent om flink wat tanden bij te zetten.
Nu is dat voor jou en mij geen probleem, maar iemand van 75 kan hier knap moeite mee gaan krijgen.

Al geeft die meter een actieradius van 100 km aan<>dit geld op het moment in de huidige omstandigheden. Nu kraak ik die fietsen ook helemaal niet af en ik zal het ook proberen om de 100 km eens aan te tikken, maar dat doe ik natuurlijk niet 10x. Ik haal liever een zekere 60 km dan dat ik met obsessie naar die meter ga kijken. Ik heb wel meer te doen dan afgeleid worden door die meter :+

Dus als ik windkracht 7 vol in de snoet heb (bovenop de dijk) dan rijd ik met volle ondersteuning nu ongeveer 16 km/h. De motor verbruikt 250 watt en als je gaat rekenen zit je op 15,5 wh/km! Die omstandigheden verliezen veel mensen uit het oog. Zou je dan windkracht 7 in de rug zonder ondersteuning rijden dan doe je als 1=15,5{1 and 0}^|{0,5*15,5}|=7,75 wh/km. Dit is dus al flink boven de verwachtte 5 wh/km.

Het klinkt zwaar op de hand en vaak haal je ook een goede actieradius. Doe je het rustig aan en slenter je door natuurgebieden met een vaartje van 15 km/h dan zul je ver óver die 100 km reiken. Echter heeft ieder zijn eigenstijl en hoe je dan écht de juiste actieradius meet is door ervaring en gebruik van de fiets.

Nou, heb je wat te lezen ;)

*jimh307 geeft ook adviezen over de verwachtte actieradius aan afnemers. Bedoel als eerlijk en oprechte informatie, en ik wil teleurstellingen zoveel mogelijk voorkomen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:45
Athome schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:54:
Ik ben aan kijken voor een fietshelm. Het valt mij op dat vrijwel alle helmen voor een Speed Pedelec verlichting achterop hebben of een voorziening daarvoor.

Hoe zinvol/noodzakelijk is deze voorziening. Ik echt wel een reden verzinnen maar in eerste instantie vind ik toch een gimmick.
De enigste keren dat ik dat knipperlicht of continu heb gebruikt was tijdens zware mistige omstandigheden op zo'n buitenaf weg zonder fietspad. Het gaf mij een iets veiliger gevoel. Nog belangrijker is natuurlijk dat je ook goed in je spiegel blijft kijken in deze omstandigheden. Maar voor de rest gebruik ik het ook niet eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:25
mbt actieradius

Daarom ben ik persoonlijk ook geen fan van Bafang setups, je kunt daar iedere willekeurige accu op aansluiten. Fietsfabrikanten gaan daar niet enorm op investeren en pakken denk ik vaak gewoon een goedkope accu. Ik heb vaker mensen horen klagen over het matige bereik van een Bafang setup.

Volgens mij werkt Shimano net als Bosch ook met een gesloten systeem, veel duurder dan een Bafang maar wel gewoon een degelijke accu. Daar kun je dus geen Ali accu op aansluiten.

Bafang motors zijn verder wel gewoon goed.

*Mijn zus heeft vorige week een Vogue bakfiets gekocht met een Bafang motor. Die zijn ook best betaalbaar. Vraag me af hoeveel bereik die gaat hebben. Zo'n bakfiets is zwaar en totaal niet aerodynamisch.

[Voor 7% gewijzigd door Strider op 07-06-2021 00:22]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:46

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Ben heel tevreden met m'n Kalkhoff Endeavour 3B O+

Nu al een paar weken (2-3x per week) naar het werk er mee, en het valt allemaal 101% mee.

Enige wat ik niet snapte, maar wat ik ondertussen wel door heb, is als je de accu weer terug in het frame plaatst, moet je eerst het accuslotje op slot draaien met de sleutel, sleutel er uit halen, en dan doe je de accu er in. Alleen dan blijft hij vast zitten. Behoorlijk zitten prullen (accu er in, op slot doen met de sleutel en dan zat ie nog los) toen ik het nog niet wist.

Ook een kekke fietstas van AGU gehaald, ook dat is wel wel erg prettig.

M'n werkgever was ondertussen nog met een prima vergoeding (42% van de waarde van de fiets) over de brug gekomen, dus ook dat is mooi meegenomen.

Erg blij hier iig.

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:07

Metro2002

Mind explorer

mbt actieradius

Dat is wel héél erg weinig, wellicht even teruggaan naar de verkoper. De fiets van mijn vrouw haalt met een 400w accu 70 a 80km op standje eco en op standje turbo met windkracht 6 tegen is 40-50km ook nog prima te redden. En dat is een behoorlijk zware stadsfiets met 2 grote windvangers achterop (fiettassen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 00:18
Hallo,

gisteren tijdens het rustig ronddraaien van de trapper voelden ik zo iets van hakkelen in de pendalen. Mijn eerste indruk was, het nylon tandwiel versleten maar opeens was alles weer normaal en kon gewoon weer doortrappen. Bij nader inzien zou ik zeggen dat het nylon tandwiel dat eigenlijk niet kan zijn. Het hakkelig trap gevoel was gewoon te onregelmatig. Misschien wel de koppeling wel was mijn tweede gedachte want als ik de trappers stil hou en daarna weer aanzet is het klik geluid duidelijker hoorbaarder en ook meer voelbaarder dan voorheen. Nu is de situatie zo dat na een paar seconde de ondersteuning uitvalt en de voltmeter op het scherm op 0% springt met een paar schokken/hakkelen vooraf. De powerknop uitgezet en weer aan en ik heb weer 30% power tot mijn beschikking.

Zou een defecte controller van mijn Bafang BBS01B hier een aandeel in hebben of heeft iemand een andere suggestie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Foxhill
tuppes schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:24:
[...] Nu is de situatie zo dat na een paar seconde de ondersteuning uitvalt en de voltmeter op het scherm op 0% springt met een paar schokken/hakkelen vooraf. De powerknop uitgezet en weer aan en ik heb weer 30% power tot mijn beschikking.

Zou een defecte controller van mijn Bafang BBS01B hier een aandeel in hebben of heeft iemand een andere suggestie?
Klinkt als een controller, contacten/kabelbreuk of kapotte accucel. Je kunt het beste vragen bij de winkel die dit levert. Die moeten er kennis van hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 00:18
Foxhill schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:52:
[...]

Klinkt als een controller, contacten/kabelbreuk of kapotte accucel. Je kunt het beste vragen bij de winkel die dit levert. Die moeten er kennis van hebben.
Zou dat zo zijn? Heb hem destijds bij PSWPower in China besteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ronaldvdijk schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:57:
[...]

Ondertussen heb ik een ander display van bafang c961 geplaatst. De snelheidslimiet is eraf en ik kan nu harder dan 25kmu fietsen. Enige probleem is de verlichting die nu niet meer aangeschakeld kan worden via het display. Waarschijnlijk heeft lidl hier ook weer iets gewijzigd. Iemand al iets verder met het tunen van de Lidl ebike model 2019?
Ook hier ander display op lidl fiets gezet. Nee ik heb hem niet hoger opgevoerd. 25 km is voor mij meer als voldoende. Sterker nog ik fiets meestal 22km, alleen nu een week met dit nieuwe display een stuk fijner Eerste kapte hij al op 22.5 of ik moest hem standje hoger zetten, maar dan ging hij naar de 25km per uur. En altijd maar die 225 watt ondersteuning. Je moest echt even zoeken om lekker 22 te rijden zonder voortdurend hem eruit te "trappen".

Nu kan ik veel lekker de ondersteuning regelen zodat ik 22 km rij met veel minder wattage en meer zelf trappen. Heerlijk.

Alleen loop ook ik tegen het niet werken van de lamp aan. Iemand tips?

(als ik hard wil pak ik wel mijn motor....)

[Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 08-06-2021 21:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 23:21
Hoi, bij je nieuwe display moet je de verlixhring inschakelen door de + ingedrukt houden.
Hoe werkte dit met je oude display. Was dat op dezelfde manier of had je daar een apart knopje voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

madmaxf1 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:59:
Hoi, bij je nieuwe display moet je de verlixhring inschakelen door de + ingedrukt houden.
Hoe werkte dit met je oude display. Was dat op dezelfde manier of had je daar een apart knopje voor?
In beide gevallen door lang op de plus te drukken.

In beide gevallen gaat er ook een mapje branden op het display. Dus lijkt het of de lamp aangaat.
Maar bij het nieuwe display gaat de lamp niet branden. De rest werkt alles hetzelfde.

En vraag me ook af welke andere lichtsystemen er nog zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Foxhill
tuppes schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:47:
[...]
Zou dat zo zijn? Heb hem destijds bij PSWPower in China besteld.
Vraag hen dan. Misschien valt het mee en helpen ze je. Een fietsenmaker vinden die je hier mee wil helpen lijkt me een zware opgave.

Dit kan eigenlijk alles zijn, en zou je met nieuwe onderdelen ernaast hangen moeten zoeken. Of iemand die zulke fietsen kent moet de storing vaker hebben gezien.

[Voor 20% gewijzigd door Foxhill op 09-06-2021 06:55]

• madmaxf1
  • Laatst online: 23:21
Of gewoon beginnen met een accu test.

Elke fietsenmaker die e-bikes verkoopt moet een accu kunnen testen. Gewoon langs gaan en vragen.

Lijkt mij de meest logische verklaring ook voor de problemen de e je ondervindt, en alleen de test zal niet veel kosten. Wij rekenen 12.50 ervoor.
Houdt er wel rekening mee dat je de lader en accu moet achterlaten, test duurt afhankelijk van de grootte van je accu een paar uur.

• gunghir
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:09
Hij is er weer hoor die LIDL Prophete MTB e-bike.

https://www.lidl-shop.nl/...ntainbike-27-5/p100319511

Als ik deze nu neem. En er eigenlijk alleen strand ritjes (gravel) En er verder over asfalt mee ga.
Droog stalling, en verder normaal mee omgaat.

Dan is dit toch helemaal niet zo een slechte aankoop? Voor 999.
Of heb ik het nu helemaal mis?

• Tommie12
gunghir schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:24:

Als ik deze nu neem. En er eigenlijk alleen strand ritjes (gravel) En er verder over asfalt mee ga.

Als je je bewust bent van de beperkingen, dan is dit geen slechte koop.

De beperkingen zijn in mijn ogen...

- accu van 370 Wh, daar haal je zeker geen 100km mee, met een mountainbike op wat ruwer terrein zal dit eerder 40km zijn, en op de weg 70km.
- achterwielmotor heeft zijn beperkingen op steile hellingen. Onvoldoende kracht (omdat die op de naaf zit, en niet door de reductie van de aandrijving gaat), en bij intensief gebruik kans op overhitten
- service: als er iets mis is met de motor/accu/display, dan vraag ik me af of de kassierster bij Lidl je gaat kunnen helpen. Veel fietsenmakers die daar naar willen kijken zal je niet vinden.

• gunghir
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:09
Tommie12 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Als je je bewust bent van de beperkingen, dan is dit geen slechte koop.

De beperkingen zijn in mijn ogen...

- accu van 370 Wh, daar haal je zeker geen 100km mee, met een mountainbike op wat ruwer terrein zal dit eerder 40km zijn, en op de weg 70km.
- achterwielmotor heeft zijn beperkingen op steile hellingen. Onvoldoende kracht (omdat die op de naaf zit, en niet door de reductie van de aandrijving gaat), en bij intensief gebruik kans op overhitten
- service: als er iets mis is met de motor/accu/display, dan vraag ik me af of de kassierster bij Lidl je gaat kunnen helpen. Veel fietsenmakers die daar naar willen kijken zal je niet vinden.
Bedankt voor je tips!

Ik ging zelf ook al uit van max 70KM op een platte weg.
De garantie voor 2 jaar loopt via FietsNed. Technische mankementen accu en motor problemen.
Verder doet vooral die 90 dagen niet goed geld terug me over de streep trekken.
Als ik echt vervelende problemen krijg binnen 3 maanden. Dan was het een leuk experiment voor in de zomer.En gaat hij weer terug.

Ik heb de knoop maar doorgehakt. Als ik er 3 jaar mee doe ben ik oprecht al tevreden.
Nu nog even lichtjes van de action scoren. En 2 spatborden+ fietshoes via amazon ;)

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:57

OgWok

U.N.C.L.E.

gunghir schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:24:

Opvallend (dubbele remmen): "De combinatie van een V-brake voor en achter zorgt voor optimale remkracht
De E-bike beschikt over Shimano® hydraulische schijfremmen en een geveerde voorvork"

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Tommie12
OgWok schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Opvallend (dubbele remmen): "De combinatie van een V-brake voor en achter zorgt voor optimale remkracht
De E-bike beschikt over Shimano® hydraulische schijfremmen en een geveerde voorvork"
Op de foto staan toch schijfremmen...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:10
tuppes schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:24:
.... Nu is de situatie zo dat na een paar seconde de ondersteuning uitvalt en de voltmeter op het scherm op 0% springt met een paar schokken/hakkelen vooraf. De powerknop uitgezet en weer aan en ik heb weer 30% power tot mijn beschikking. .... heeft iemand een andere suggestie?
Als het de controller is heb je heel andere storingen. Die zit goed ingepakt in de motor.

Waar het mis is, is bij de niet zo goed ingepakte onderdelen.
Bedrading, display, snelheid sensor, connectors, andere verbindingen.
Waarschijnlijk corrosie.
Alles losmaken en schoonmaken zou ik in dat geval het eerste doen.
Als je de motorkit zelf hebt gemonteerd weet je wel hoe en wat alles met elkaar verbonden is.
Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True