"Geen zin in knutselen" dus, had ik ook als reden gemeld toch?
Ik zou niet weten waarom ik me moet verantwoorden met het noemen van percentages.
Ik wil alleen benoemen dat er meerdere mogelijkheden zijn om aan een ebike te komen en dat je niet altijd ca.€3000 hoeft neer te leggen.
Als je reeds een goede fiets bezit waar je nog tevreden mee bent is het al mogelijk om voor va. ca. €500,- deze te voorzien van een middenmotor of nog eenvoudiger een voorwielmotor (slechts een wiel wisselen)
Een tweedehands fiets ombouwen is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Wil je, zoals ik heb gedaan, een nieuwe ebike met middenmotor. Dan is het mogelijk om voor onder €1000,- een prima fiets samen te stellen op basis van een hybride bike of mtb (bv van Decathlon)
Je hebt dan geen A-merk, geen Bosch, geen 8v naaf, geen riem.
Wel een ketting, 9 of 10s derailleur en schijfremmen.
Maar ja, je moet wel van knutselen houden en enige kennis van kwalitatief goede, maar voordelige onderdelen. Dus dit is géén "geen gezeur" ebike.
Met Bafang bbs heb je een relatief onverwoestbare stille motor, maar helaas alleen met trapsensor.
Deze motor is via software op je wensen aan te passen, waardoor je soms vergeet alleen een trapsensor te hebben. Als de motor is geplaatst en ingesteld zal je er verder weinig omkijken naar hebben.
Met Tongsheng tsdz2 heb je een motor die wat goedkoper is en soms wat meer service vergt, maar wel is voorzien van een torsiesensor en trapsensor. Kan je bovendien voorzien van custom software die de motor een "Bosch gevoel" kan geven.
Bovendien zijn van deze motor bijna alle onderdelen los te koop voor een redelijke prijs en is eea relatief eenvoudig te wisselen. Dus in dit geval moet je zeker van knutselen houden

Hoewel ik eerlijk gezegd er de afgelopen 2 jaar nog geen omkijken aan gehad heb, maar ik gebruik hem dan ook alleen recreatief op de weg en niet in modderpoelen met een mtb.
Een compleet voorwiel met hub motor. Het hangt van je remsysteem af welk wiel je aanschaft. Heb je de goede, dan is ombouwen zo gebeurd. Een fiets voor eenvoudige ritten. Een losse hub motor in (laten) rijgen is ook mogelijk, maar vergt m.i. aanzienlijk meer inspanning dan een middenmotor inbouwen.
Een compleet achterwiel met hub motor is ook een mogelijkheid. In dat geval moet je behalve met de remmen ook met de naaf rekening houden als je bv een derailleur wilt gebruiken.
Wat richtprijzen
(afh van grootte en capaciteit kunnen die afwijken):
Bafang ca €400,- Tongsheng ca. €300,- Voorwiel incl. motor ca.€250,- Accu ca. €200,-
Ombouwtijd afhankelijk van je kennis, ervaring, gereedschap en vooraf ingekocht materiaal ca. 2 uur à 4 uur
Dit zal de eerste keer natuurlijk wat langer zijn omdat alles onbekend is.
[
Voor 25% gewijzigd door
elinx op 18-06-2021 00:59
]