Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
BastiaanN schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:25:
We zoeken dus nu eigenlijk een fiets die een beetje berekend is op wat meer gewicht maar ik vind het erg lastig om deze getallen boven water te krijgen.
Maximum gewicht gebruiken de fabrikanten goed bij extra sterke fietsen zoals hiervoor genoemd. Bij gewone modellen wordt er niet goed op gelet terwijl daar prima sterke fietsen beschikbaar van zijn.

Waar je op kunt letten is een stijf frame (wring stuur en bagagedrager eens om te zien hoeveel het frame beweegt), en een sterke velg. Als er busjes in elk spaakgat liggen (rondje om de spaaknippel te zien) dan is het een dubbelewandige velg met bussen die de kracht verdelen. Die zijn sterker, maar niets is onverwoestbaar.

Victoria, Flyer en ik denk Kalkhoff gebruiken alléén dubbelwandige velgen met busjes. In tegenstelling tot de meeste Nederlandse merken. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Flyer GoTour 6. Flinke jongen als je die kapot krijgt. Wat is je budget?

[ Voor 15% gewijzigd door Foxhill op 22-06-2021 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:31
Foxhill schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:55:
[...]

Maximum gewicht gebruiken de fabrikanten goed bij extra sterke fietsen zoals hiervoor genoemd. Bij gewone modellen wordt er niet goed op gelet terwijl daar prima sterke fietsen beschikbaar van zijn.
Eigenlijk is gewicht voornamelijk een issue voor de wielen. De meeste frames zijn (tegenwoordig) stabiel genoeg, al is een hele lage instap op dit punt nooit ideaal. Je tip omdat aan te voelen deel ik, maar proefrijden is momenteel wel een dingetje :|
Waar je op kunt letten is een stijf frame (wring stuur en bagagedrager eens om te zien hoeveel het frame beweegt), en een sterke velg. Als er busjes in elk spaakgat liggen (rondje om de spaaknippel te zien) dan is het een dubbelewandige velg met bussen die de kracht verdelen. Die zijn sterker, maar niets is onverwoestbaar.
Goede, verjongde spaken helpen (ik vermoed dat zelfs de Duitse fietsen die niet hebben).
Victoria, Flyer en ik denk Kalkhoff gebruiken alléén dubbelwandige velgen met busjes. In tegenstelling tot de meeste Nederlandse merken. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Flyer GoTour 6. Flinke jongen als je die kapot krijgt. Wat is je budget?
Jep, Duitse fietsen zijn doorgaans beter afgemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Rond de 3000 euro.

Vanochtend zijn we even bij een andere fietsenmaker in de buurt geweest, die kwam met een Batavus Quip E-go® Extra Cargo aanzetten. Mijn wederhelft vindt hem fantastisch maar ze konden me niet vertellen wat het maximale gewicht van de fiets is. Ik ga er vanuit dat die wat kan hebben maar ik ga het nog even navragen bij Batavus zelf. Daarnaast ben ik ook niet helemaal zeker van de velgen, de rest van de fiets lijkt prima robuust.

We hebben ook nog even bij Kalkhoff e.d. gekeken maar daar was er niet genoeg ruimte om een kinderzitje op de bagagedrager te monteren, dan zouden de benen van de kleine klem komen te zitten. De duitse merken hebben voornamelijk sportieve modellen met een open of half-gesloten kettingkast.

Proefritjes waren overigens helemaal geen probleem @roffeltjes :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32
Ik heb een Brinckers Granville Sport M380 en met mijn 150kg schoon aan de haak geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
BastiaanN schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:48:
[...]

Mijn wederhelft vindt hem fantastisch maar ze konden me niet vertellen wat het maximale gewicht van de fiets is. Ik ga er vanuit dat die wat kan hebben maar ik ga het nog even navragen bij Batavus zelf.
Jep. Ik vermoed dat ze 120kg zullen zeggen, maar dat is het standaard antwoord wat ze bij elke fiets geven. Ik zou het wel aandurven.

Neem wel een Yepp (of andere goede stoel) met framebevestiging.

Mijn vrouw heeft meermaals: Twee kinderen+stoeltjes => zeker 45kg+ moeder 72kg + voortasen op lowrider(10kg?) en daarachter een Tweezits kinderkar met kinderen erin gehad. => Batavus Razer gaf volgens haar geen krimp.

Nou is de Razer wel echt een rag-bak met relatief hoge instap, maar deze zal quip niet heel veel slapper zijn.
Proefritjes waren overigens helemaal geen probleem @roffeltjes :)
Als het op voorraad is niet, maar dat is een zeldzaamheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Nu online
Fietsen zijn op bij inkoopcombinaties (ZEG, Profile, BikeTotaal). Fietsenwinkels die zelf voorraad aan hebben durven leggen hebben wel fietsen. Iedereen kon dit immers zien aankomen vorig jaar. Bij ons álle modellen die we hebben gekozen voor dit jaar nog uit voorraad leverbaar (niet élke maat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-08 20:25
Foxhill schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:47:
Fietsen zijn op bij inkoopcombinaties (ZEG, Profile, BikeTotaal). Fietsenwinkels die zelf voorraad aan hebben durven leggen hebben wel fietsen. Iedereen kon dit immers zien aankomen vorig jaar. Bij ons álle modellen die we hebben gekozen voor dit jaar nog uit voorraad leverbaar (niet élke maat).
Ik vind het wel frustrerend moet ik zeggen. Ik ben bij 4 winkels geweest ondertussen maar vond overal het aanbod maar magertjes. Ik vond deze 4 winkels ook nog eens slecht advies geven. Als iemand nog tips heeft voor een winkel met nog wel aardig wat voorraad in de buurt van Wageningen houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Ik heb recent een proefritje gemaakt op deze fiets: https://www.fietsvoordeel...d-2021-500-wh-grijs-dames

Hij reed heerlijk en heeft volgens mij ook prima onderdelen (Bosch active plus middenmotor, 8 versnellingen van Shimano nexus, 500wh accu, en belt drive wat voor mij zeker geen harde vereiste is). Alleen zoals hierboven al aangegeven is het aanbod bij de fietsenwinkels in mijn buurt behoorlijk mager. Bovenstaande fiets ben ik verder nog helemaal niet tegen gekomen, en online is er ook amper informatie over te vinden. Mijn budget is max 2500,- (bovenstaande fiets kan ik voor 2350 krijgen). Eigenlijk is het voornaamste waar ik aan twijfel dat ik hem niet bij een fietsenwinkel in de buurt kan krijgen. Is er op basis van de specs van deze fiets een meer gangbaar alternatief dat jullie aan kunnen raden onder de 2500,-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Nu online
Iris1234 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:04:
Ik heb recent een proefritje gemaakt op deze fiets: https://www.fietsvoordeel...d-2021-500-wh-grijs-dames

Hij reed heerlijk en heeft volgens mij ook prima onderdelen (Bosch active plus middenmotor, 8 versnellingen van Shimano nexus, 500wh accu, en belt drive wat voor mij zeker geen harde vereiste is). Alleen zoals hierboven al aangegeven is het aanbod bij de fietsenwinkels in mijn buurt behoorlijk mager. Bovenstaande fiets ben ik verder nog helemaal niet tegen gekomen, en online is er ook amper informatie over te vinden. Mijn budget is max 2500,- (bovenstaande fiets kan ik voor 2350 krijgen). Eigenlijk is het voornaamste waar ik aan twijfel dat ik hem niet bij een fietsenwinkel in de buurt kan krijgen. Is er op basis van de specs van deze fiets een meer gangbaar alternatief dat jullie aan kunnen raden onder de 2500,-?
Ik vind de adviesprijs duur, en de prijs waar je hem voor kunt krijgen voordelig voor een fiets met Active Line Plus en riem. Of was dat met inruil? Riem vind je denk ik niet onder (adviesprijs) €3000 van een goed merk.

Je kunt kijken naar de Victoria E-Trekking 7.8 die beter is voor een lagere adviesprijs. Heeft Bosch Performance Line en goede afwerking met goede velgen, voorvork, stuurlift, etc.

Je kunt kijken naar de Victoria E-Trekking 7.4 met vergelijkbare prijs en specs, maar geen riem.

[edit: hieronder iets nuance en toelichting aangebracht]

De meeste modellen van A-merken zijn uitverkocht bij de fabrieken. De winkels aangesloten bij een inkoopcombinaties krijgen meer regels opgelegd (max % vreemde merken, of bestelde fietsen worden zelfs eerst aan andere winkels geleverd), dus je hebt meer kans bij winkels die niet bij Profile of BikeTotaal (en mindere mate ZEG) aangesloten zijn. Die zijn meer zelf verantwoordelijk en meer vrij om voorraad aan te leggen. Natuurlijk zijn er vast ondernemers bij een inkoopcombinatie die zelf nog iets hebben geregeld of per toeval jouw fiets hebben staan.

De Nederlandse grote merken hebben allemaal contracten met die combinaties over leveringen met minder vooruit bestellen, wat nu averechts werkt. Dus je hebt meer kans bij de buitenlandse merken.

[ Voor 25% gewijzigd door Foxhill op 23-06-2021 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Bedankt @Foxhill voor je uitgebreide reactie. Ik was er niet van op de hoogte dat fabrikanten op deze manier zo’n invloed hebben op de voorraad van de winkels. Het merk Victoria wordt in ieder geval geleverd door een winkel vlakbij mijn huis. Wellicht hebben ze nog een aantal mooie modellen op voorraad ook al vertrouw ik niet meer helemaal op de website wat dat betreft. En anders is het goed om te weten dat ik bij de buitenlandse modellen waarschijnlijk wat meer opties heb met een redelijke levertijd.

De Victoria E-Trekking 7.8 vind ik een erg mooie fiets om te zien. Wel zit hij iets boven mijn budget. Ik ben benieuwd of ze hem bij mijn lokale fietsenmaker hebben staan. Qua opties is het wel wat ik voor ogen heb.

De Batavus die ik heb gezien heeft die prijs zonder inruil maar wel via een online winkel. Ik hoor om mij heen verhalen van fietsenmakers die eigenlijk geen onderhoud willen plegen aan fietsen die niet bij hun eigen winkel zijn gekocht. Ook lijkt het me fijn om even terug te kunnen naar de “fysieke” winkel mocht er iets zijn met de fiets. Maar het is wel een verleidelijke aanbieding moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:52
Iris1234 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:27:
..... dat fabrikanten op deze manier zo’n invloed hebben op de voorraad van de winkels. ........................ verhalen van fietsenmakers die eigenlijk geen onderhoud willen plegen aan fietsen die niet bij hun eigen winkel zijn gekocht. ......
Volgens mij is dit igv van A-merken zowel met gewone fietsen en dus ook ebikes altijd het geval geweest. Zo wordt het aanbod en de vraag op elkaar afgestemd, concurrentie en de prijs gereguleerd en stunten uitgesloten.
Voor- en nadeel is dat het niet uitmaakt waar je je (nieuwe) fiets koopt, de prijs zal overal nagenoeg hetzelfde zijn en zal alleen bij inruil of extra accessoires kunnen variëren.
Bij bv automerken met een dealernetwerk is dit niet veel anders.

Wat betreft het liever niet willen onderhouden kan ik me alleen voorstellen als het om garantiewerk gaat.
Voor het uitvoeren opdrachten kunnen kosten aan de klant worden berekend, maar dat geldt vaak meer de wat oudere fietsen waar eea gerepareerd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
elinx schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:15:
[...]

Wat betreft het liever niet willen onderhouden kan ik me alleen voorstellen als het om garantiewerk gaat.
Voor het uitvoeren opdrachten kunnen kosten aan de klant worden berekend, maar dat geldt vaak meer de wat oudere fietsen waar eea gerepareerd moet worden.
Het is nogal wisselend, maar het hangt er zeker van af hoe druk ze het hebben.

Mijn FM werkt enkel aan merkfietsen gekocht bij hem of andere fietsenmakers. Supermarktfietsen en fietsen genre Cowboy/Van Moof, daar blijft hij af om 2 redenen:
- hij vindt het oneerlijke concurrentie. "Als ze mij niet nodig hebben bij de verkoop, dan moeten ze zelf maar hun service regelen"
- onderdelen: meestal zitten daar wel wat onderdelen op die exotisch of zeer bedenkelijk zijn. Als er dan iets kapot gaat, dan moet hij veel te veel zoeken om die stukken te vinden. Uiteindelijk kan dat dan meer kosten dan de waarde van de fiets.... en daar krijg je nooit tevreden klanten mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Tommie12 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Het is nogal wisselend, maar het hangt er zeker van af hoe druk ze het hebben.

Mijn FM werkt enkel aan merkfietsen gekocht bij hem of andere fietsenmakers. Supermarktfietsen en fietsen genre Cowboy/Van Moof, daar blijft hij af om 2 redenen:
- hij vindt het oneerlijke concurrentie. "Als ze mij niet nodig hebben bij de verkoop, dan moeten ze zelf maar hun service regelen"
- onderdelen: meestal zitten daar wel wat onderdelen op die exotisch of zeer bedenkelijk zijn. Als er dan iets kapot gaat, dan moet hij veel te veel zoeken om die stukken te vinden. Uiteindelijk kan dat dan meer kosten dan de waarde van de fiets.... en daar krijg je nooit tevreden klanten mee.
Het tweede argument vind ik prima valide. Maar het argument “hij vindt het oneerlijke concurrentie. "Als ze mij niet nodig hebben bij de verkoop, dan moeten ze zelf maar hun service regelen"” snap ik niet helemaal. Ik zag bij één van de fietsenwinkels een redelijk agressief briefje hangen dat er alleen service geleverd word aan bij hen gekochte fietsen. Ik vind het uiteraard geen probleem om voor service beurten of reparaties te betalen. Ik zag dat de fietsenmaker op een paar honderd meter van mijn huis vandaan ook onderhoudsbeurten uitvoert aan ebikes, ik ga daar nu altijd naartoe met mijn gewone fiets. Fijne service en nette prijzen dus wellicht is dat nog een optie in combinatie met een online gekochte fiets. De hele reden dat ik ook naar online fietsen kijk zijn de levertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Iris1234 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:23:
[...... “hij vindt het oneerlijke concurrentie. "Als ze mij niet nodig hebben bij de verkoop, dan moeten ze zelf maar hun service regelen"” .....
.......... alleen service geleverd word aan bij hen gekochte fietsen.....
Ik neem aan dat dit alleen het "gratis" service werk betreft, want anders bevinden ze zich wel in een heel luxe positie dat ze betaald werk kunnen afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elinx schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:51:
[...]
Ik neem aan dat dit alleen het "gratis" service werk betreft, want anders bevinden ze zich wel in een heel luxe positie dat ze betaald werk kunnen afslaan.
Kleine zaak, 2 personen die er van leven en af en toe een losse man voor service werk.

Dus ja... luxe positie en geen zin om er een veel grotere zaak van te maken.

Nu is het in elke fietsenzaak zo dat het werkvolume hoog is in de lente (verkoop + in orde zetten van fietsen voor het seizoen), en een pak lager in de late herfst - winter.
Dan heb je meer kansen, maar wat wil je verwachten als er al een wachtlijst is voor "eigen klanten", en dan komt er iemand met een brakke Lidl fiets waar zowat alles aan herzien moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:17:
[...]

Jep. Ik vermoed dat ze 120kg zullen zeggen, maar dat is het standaard antwoord wat ze bij elke fiets geven. Ik zou het wel aandurven.
130KG heb ik te horen gekregen. Vind ik persoonlijk wel raar voor een fiets die ze verkopen als 'moederfiets'. De velgen zijn ook niet verstevigd bij deze fiets zo blijkt. Misschien toch maar even verder kijken naar een andere.

Als je bijv. kijkt naar de nieuwe Gazelle Bloom C7 HMS dan zie je daar tenminste dubbelwandige velgen. Dat geeft mij persoonlijk toch een beter gevoel. Nadeel is dat ze die dan pas in november heeft.
Neem wel een Yepp (of andere goede stoel) met framebevestiging.

Mijn vrouw heeft meermaals: Twee kinderen+stoeltjes => zeker 45kg+ moeder 72kg + voortasen op lowrider(10kg?) en daarachter een Tweezits kinderkar met kinderen erin gehad. => Batavus Razer gaf volgens haar geen krimp.
Mijn wederhelft weegt 110kg en mijn dochter zo rond de 13kg. Daarnaast gaat er ook altijd wel een 5kg aan tassen mee. Fiets zelf zit rond de 25kg dus dan zit je al rond de 153kg en dat is dus vrijwel dagelijks.
Als het op voorraad is niet, maar dat is een zeldzaamheid :+
De winkel stond nog goed vol met modellen. Proefrijden was niet zozeer het issue wel het bestellen van een nieuwe als je hem wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Bij de belastbaarheid moet je het gewicht van de fiets zelf niet meerekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
coinman63 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:18:
Bij de belastbaarheid moet je het gewicht van de fiets zelf niet meerekenen.
Zeker wel :) zie https://www.anwb.nl/fiets...gewicht-elektrische-fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
BastiaanN schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:05:
[...]

130KG heb ik te horen gekregen. Vind ik persoonlijk wel raar voor een fiets die ze verkopen als 'moederfiets'. De velgen zijn ook niet verstevigd bij deze fiets zo blijkt. Misschien toch maar even verder kijken naar een andere.
Ik zou me er iets minder druk over maken, je kan al op een bierviltje zien dat een gezonde hollandse man al snel op 90kg schoon, 10kg kleren+tas+laptop, 30kg fiets op 130kg zit... en je ziet nooit een fiets in elkaar zakken.

1. Je vrouw vindt hem fijn rijden. Zij is degene die hem gaat berijden, niet jij ;)

2. Ik heb ook geen dubbelgebuste velgen met verjongde spaken. Sterker nog, ze zijn niet eens enkel gebust ;)

Ik ben het 100.000% met Foxhill eens dat gebust beter is, maar dit kan je altijd achteraf weer laten oplossen als het echt niet gaat. Belangrijker dan het materiaal is of de FM de spaken goed op spanning voor je zet (en na twee weken moet je terug met je nieuwe fiets om hem nog een keer te laten nalopen).

Sowieso zijn er weinig fietsen die af-fabriek met (dubbel) gebuste velgen komen, dus je maakt de keus daarmee best lastig, terwijl rijgedrag IMHO belangrijker is, immers dat kan je heel lastig aanpassen.
Mijn wederhelft weegt 110kg en mijn dochter zo rond de 13kg. Daarnaast gaat er ook altijd wel een 5kg aan tassen mee. Fiets zelf zit rond de 25kg dus dan zit je al rond de 153kg en dat is dus vrijwel dagelijks.
Ik zou me er niet te druk over maken, 120-130kg zijn standaard antwoorden waar je heel snel overheen zit. Zo kritisch is het niet.
De winkel stond nog goed vol met modellen. Proefrijden was niet zozeer het issue wel het bestellen van een nieuwe als je hem wilt kopen.
Ja, daarom zou ik echt even nadenken of de fiets die fijn rijdt hem gewoon niet moet worden. Maak het niet te spannend ;)

Als je echt zorgen maakt over het gewicht kom je dan inderdaad bij de Duitse merken terecht, maar dat wordt wel duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 23-06-2021 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:18
BastiaanN schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:05:

Al eens naar de TERN GSD gekeken? https://www.ternbicycles.com/en/bikes/472/gsd-s00

Niet je standaard mamafiets, maar voldoet wel ruimschoots aan al je wensen, kosten alleen wel iets meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dr Karl schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:51:
[...]
Al eens naar de TERN GSD gekeken? https://www.ternbicycles.com/en/bikes/472/gsd-s00

Niet je standaard mamafiets, maar voldoet wel ruimschoots aan al je wensen, kosten alleen wel iets meer :)
Het positieve:

Oerstevig, Lichter dan een bakfiets. Minder ongeleid "projectiel" dan een bakfiets.

Negatieve:
Erg duur voor een fiets die maar in één maat wordt geleverd. Als er wordt gezegd dat je er van 1.50m tot 1.95m op past moet je op zijn minst grote vraagtekens krijgen.

Om maar weer met de vergelijking te komen:

Kind van 1.25m heeft een 20"fiets, een volwassenen van 1.70m heeft een fiets van 28". Iedereen begrijpt direct dat die twee fietsen nooit kunnen worden uitgewisseld, maar hier hebben we een bedrijf wat schaamteloos zegt dat het wel kan, alleen maar door het zadel hoger/lager te zetten. (Na wat rondneuzen wordt mijn vermoeden bevestigd dat je vanaf 1.85 m heel krap zit)

Ik krijg direct een antipathie tegenover bedrijven die dat soort claims maken. het vertelt mij dat ze minachting hebben voor hun klanten.

*Sorry, dit zit zo verschrikkelijk in mijn allergie.
** Aan de andere kant zitten bakfietsen nog erger in mijn allergie, dus als ik het langs die as bekijk zakt mijn bloeddruk :+

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 23-06-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:07:
[...]

Ik zou me er iets minder druk over maken, je kan al op een bierviltje zien dat een gezonde hollandse man al snel op 90kg schoon, 10kg kleren+tas+laptop, 30kg fiets op 130kg zit... en je ziet nooit een fiets in elkaar zakken.

1. Je vrouw vindt hem fijn rijden. Zij is degene die hem gaat berijden, niet jij ;)

2. Ik heb ook geen dubbelgebuste velgen met verjongde spaken. Sterker nog, ze zijn niet eens enkel gebust ;)

Ik ben het 100.000% met Foxhill eens dat gebust beter is, maar dit kan je altijd achteraf weer laten oplossen als het echt niet gaat. Belangrijker dan het materiaal is of de FM de spaken goed op spanning voor je zet (en na twee weken moet je terug met je nieuwe fiets om hem nog een keer te laten nalopen).

Sowieso zijn er weinig fietsen die af-fabriek met (dubbel) gebuste velgen komen, dus je maakt de keus daarmee best lastig, terwijl rijgedrag IMHO belangrijker is, immers dat kan je heel lastig aanpassen.
Ja, goede punten. :) De fietsenmaker was er ook niet zo bang voor en geeft er de komende 5 jaar ook gewoon garantie op, dus mocht er dan iets kapot gaan aan de velg op spaken dan wordt dat kosteloos gefikst mits we natuurlijk gewoon netjes op tijd onderhoud laten doen daar. Kan ik er daarna altijd nog andere velgjes onder klussen mocht dat nodig zijn.

Overigens sowieso dikke kudos voor de fietsenmaker. We hebben nu kosteloos een hele nette elektrische leenfiets meegekregen die ze mag gebruiken totdat de nieuwe fiets binnen is

Verder voldoet deze fiets aan al haar wensen (verlengbare bagagedrager, rekje voorop, etc.) en bij elke fiets is er wel weer een compromis. Bij deze is dat dan wellicht alleen de velgen en die zijn inderdaad vrij eenvoudig te vervangen voor betere mocht dat nodig zijn.

* BastiaanN gaat zich maar weer druk maken over andere dingen :P
Dr Karl schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Ik denk niet dat die fiets door de WAF komt... :X

[ Voor 13% gewijzigd door BastiaanN op 23-06-2021 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
BastiaanN schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:08:
[...]
Overigens sowieso dikke kudos voor de fietsenmaker. We hebben nu kosteloos een hele nette elektrische leenfiets meegekregen die ze mag gebruiken totdat de nieuwe fiets binnen is
Koesteren! Ik ben een hakende plaat, maar een goede fietsenmaker waar je een prettige relatie mee hebt is ontzettend bepalend voor je ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:43
[...]
Ik kan dit volledig beamen. Ik heb een Flyer Gotour 6 gekocht. Ik heb daar ook een kinderzitje op gemonteerd omdat wij deze zomer met de fiets leuke uitstapjes gaan maken en dan kan mijn dochter van 9 jaar lekker achterop. De Flyer is echt een super robuuste fiets. De bagagedrager is erg sterk. Bagagedrager mag wel Max 25kg hebben, maar daar ga ik dus flink overheen. Mijn dochter weegt ongeveer 36kg. Maar het voelt allemaal erg stevig. De flyer heeft onder het achterspatbord nog een versteviging zitten die aan de bagagedrager zit.

Als je een beetje oplet bij drempels en bulten in de weg (zelf een beetje in de trappers gaan staan om de klappen op te vangen), dan is er veel mogelijk.

Uiteraard zie je dat ook wel terug in de prijs van de fiets (€4500,-).

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
SpeedingWilly schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:18:
[...]Bagagedrager mag wel Max 25kg hebben, maar daar ga ik dus flink overheen. Mijn dochter weegt ongeveer 36kg. Maar het voelt allemaal erg stevig. De flyer heeft onder het achterspatbord nog een versteviging zitten die aan de bagagedrager zit.
De 25kg is in de buurt van het maximum ivm een Europese regel, daarboven moet het met een kinderzitje worden getest en dat kost geld en aansprakelijkheidsclaims (hebben fabrikanten geen zin in). Racktime topt daarom af op 25kg (in geval Tubus 26kg).

Hier het verhaal van Tubus

https://www.tubus.com/en/company#c424
* ISO 11243:2016 requires that all luggage carriers with a carrying capacity of 27 kg or more automatically be approved for the attachment of child seats, too. In our opinion, transporting children on luggage carriers is dangerous, so we voluntarily restrict the carrying capacity of tubus luggage carriers to max. 26 kg, thus excluding the attachment of child seats and/or the transport of children on our carriers. This restriction has only the legal reasons mentioned above. tubus carriers are still tested with considerably higher luggage loads (which are specified for each product in brackets).
Of het gevaarlijk is? Tsja, ongetwijfeld is er een risico, ik prefereer ook de frame bevestigde Yepp. Maar ik heb ook vijf jaar met een quick-fit Yepp rondgereden, dus ik heb me hier nooit druk overgemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 23-06-2021 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik was net bij mijn FM om te vragen hoe het met mijn grotere voortandwiel zat
Ze hadden het al een tijd geleden bij R&M besteld maar die hadden net genoeg onderdelen om nieuwe fietsen te maken
Het kon nog erger , ze hadden een paar pedalen van Shimano besteld en al een paar keer gebeld , lever datum was 1 december

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:09
@BastiaanN hier kwam laatst een moeder voorbij met een radpower radwagon 2. Ding is echt gemaakt voor gewicht, ze had dr 2 kinderzitjes achter elkaar op zitten voor de tweeling

Heeft 159kg draagvermogen en de fiets is 33kg. Totaal dus 192kg
Wel kenteken… (niet vanwege snelheid)

https://www.gadgetgear.nl...n-rad-power-bikes-e-bike/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YauN2uchM-O7XOO0lg7QGGLBWgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFQC9L88jdnjRm8j3C8h6ATR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door laurens0619 op 23-06-2021 19:03 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-09 21:37

ViezeVis

Sample Text

Ook mijn 'oude' fiets was toe aan vervanging. Ik heb mijn Batavus Gavia ingeruild voor een Stella Morena Premium matgroen. Mijn Batavus had altijd al een derailleur dus wilde ook dit keer een elektrische fiets met derailleur, vind dat super schakelen. Vorige week zaterdag proefritje gemaakt. Wat een bruut apparaat. Bosch Performance Line Cruise (250W/65Nm), accu upgrade van 400Wh erbij en gewoon die kleur :9~

Zijn er meer mensen hier met een Stella Morena?
Heb ook gekeken voor de Stella Trekking en Stella Vicenza, alleen die afwerking leek een beetje mwa mwa, grote lasnaden waar je U tegen zegt :+

https://www.stella.nl/p/morena-premium-mdbo-si-gent

ps.
Ik heb geen ervaring met slechte service in de winkel. Als je weet dat de adviesprijs én verkoopprijs bij Stella 2 betekenissen hebben kun je best bepalen of de 'korting' die je krijgt wel rendabel genoeg is. Ik krijg voor mijn Gavia nog dik 200 euro. Dat is niet slecht voor een fiets van 5-7 jaar oud met een ketting die misschien één keer is vervangen. Stella-winkels zijn niet uit op de maximale winst maar maximale aantallen lees ik vooral. En als je lokale FM eerst zijn 'eigen merkjes en fietsjes' behandelt en dan pas een vreemde eend, zou ik twijfels hebben bij de FM. Op een band plakken zit ook genoeg uurloon en marge imo.

Wil wel updatjes doen van mijn Stella-ervaring tzt.

[ Voor 34% gewijzigd door ViezeVis op 25-06-2021 21:14 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Supertjeduc schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:30:
Ik was net bij mijn FM om te vragen hoe het met mijn grotere voortandwiel zat
Ze hadden het al een tijd geleden bij R&M besteld maar die hadden net genoeg onderdelen om nieuwe fietsen te maken
Het kon nog erger , ze hadden een paar pedalen van Shimano besteld en al een paar keer gebeld , lever datum was 1 december
Collega van mij wacht al paar maandjes op een nieuwe cassette. Mijn nieuwe fiets staat op augustus leveren. Dat is nog snel als ik naar Gazelle kijk... mei 2022 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
ViezeVis schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:03:
Ook mijn 'oude' fiets was toe aan vervanging. Ik heb mijn Batavus Gavia ingeruild voor een Stella Morena Premium matgroen. Mijn Batavus had altijd al een derailleur dus wilde ook dit keer een elektrische fiets met derailleur, vind dat super schakelen. Vorige week zaterdag proefritje gemaakt. Wat een bruut apparaat. Bosch Performance Line Cruise (250W/65Nm), accu upgrade van 400Wh erbij en gewoon die kleur :9~

Zijn er meer mensen hier met een Stella Morena?
Heb ook gekeken voor de Stella Trekking en Stella Vicenza, alleen die afwerking leek een beetje mwa mwa, grote lasnaden waar je U tegen zegt :+

https://www.stella.nl/p/morena-premium-mdbo-si-gent

ps.
Ik heb geen ervaring met slechte service in de winkel. Als je weet dat de adviesprijs én verkoopprijs bij Stella 2 betekenissen hebben kun je best bepalen of de 'korting' die je krijgt wel rendabel genoeg is. Ik krijg voor mijn Gavia nog dik 200 euro. Dat is niet slecht voor een fiets van 5-7 jaar oud met een ketting die misschien één keer is vervangen. Stella-winkels zijn niet uit op de maximale winst maar maximale aantallen lees ik vooral. En als je lokale FM eerst zijn 'eigen merkjes en fietsjes' behandelt en dan pas een vreemde eend, zou ik twijfels hebben bij de FM. Op een band plakken zit ook genoeg uurloon en marge imo.

Wil wel updatjes doen van mijn Stella-ervaring tzt.
Vraag me altijd af waarom ze zo geheimzinnig doen over de prijs van hun fietsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
@ViezeVis ik ben wel benieuwd wat je daar nu voor betaald, maar misschien wil je dat hier niet delen.
Ik ben laatst een keer in de Stella winkel geweest maar vond het vervelend dat het gedoe met de prijzen zo vaag was. Toen ik uiteindelijk thuis kwam sprak ik een vriendin die zei dat ze een hele goede deal had gesloten bij Stella. Ik heb haar maar niet verteld dat ik dezelfde fiets voor nog 150 minder mee kon krijgen en nog niet eens heel erg had onderhandeld.

Ik ga denk ik uiteindelijk voor een beetje conservatieve fiets, een Sparta m8b, ik vind deze eigenlijk nog steeds het lekkerste fietsen, en onlangs de accu achterop er ook prima uitzien.

[ Voor 3% gewijzigd door Iris1234 op 25-06-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Supertjeduc schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:44:
[...]

Eens. Voordeel is wel dat op het moment dat je de reviews leest, je daar ook achter komt. Die €700,- korting lijkt leuk, onderaan de streep krijg je dat misschien ook voor je oude barrel. Het zit 'm vooral in de transparantie van de verkoper op locatie. Ik leg hieronder uit waarom.
Iris1234 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:56:
@ViezeVis ik ben wel benieuwd wat je daar nu voor betaald, maar misschien wil je dat hier niet delen.
Ik ben laatst een keer in de Stella winkel geweest maar vond het vervelend dat het gedoe met de prijzen zo vaag was. Toen ik uiteindelijk thuis kwam sprak ik een vriendin die zei dat ze een hele goede deal had gesloten bij Stella. Ik heb haar maar niet verteld dat ik dezelfde fiets voor nog 150 minder mee kon krijgen en nog niet eens heel erg had onderhandeld.

Ik ga denk ik uiteindelijk voor een beetje conservatieve fiets, een Sparta m8b, ik vind deze eigenlijk nog steeds het lekkerste fietsen, en onlangs de accu achterop er ook prima uitzien.
Stuur me een PB, wil het je best wel delen. Ik heb meegekeken met de verkoper omdat ik eerlijk aangaf ik twijfels heb bij de manier van markering van Stella. Hij beaamde dat. Daar waar een lokale FM het moet hebben van zijn klanten is Stella meer marketing dan de 'service' die je bij een FM misschien zult krijgen. Het gaat daar volgens mij vooral om grote aantallen. Op zijn systeem krijgt hij een bepaalde melding als hij op een bepaald bedrag een fiets wil inschalen. Hij moet dan bellen met een prijsafspraaklijn. Die kunnen een code aan de verkoper geven om de prijs tegen een X bedrag alsnog aan te bieden. Dat gaat overigens niet zomaar. Zeker nu niet i.v.m. de schaarste.

Bij Stella heb je 2 prijzen;
Adviesprijs - geldig met die minimale inruil van €700. Adviesprijs op de Morena is €3150. Daar gaat standaard dan €700,- vanaf.
Actieprijs - meeneemprijs. Kopen, geen inruil en opzouten.

Als je écht wil weten wat je qua inruil krijgt kun je het beste het verschil berekenen tussen de adviesprijs met inruil & actieprijs. Dan pas weet je wat je inruil is. Dan klinkt €700 héél veel, maar onderaan de streep is dat, afhankelijk van je model fiets en leeftijd v.d. fiets, een bepaald bedrag. Dat is voor mij de reden geweest om op basis daarvan te onderhandelen en zo de bodem eruit te halen voor m'n gevoel. En, ik ben tevreden met het bedrag wat ik daadwerkelijk betaal.

Leuke fiets trouwens, de Sparta m8b. Volgens mij heb ik deze toevallig zien staan bij het werk. Ik mis alleen het gewaagde sportieve model met derailleurversnelling en geveerde voorvork. Niet heel erg vergelijkbaar ben ik bang.

/E
Fietsen blijven wat dat betreft net als auto's, koptelefoons, matrassen... het is maar nét waar je voorkeur ligt en waar je een goed gevoel bij hebt.

[ Voor 79% gewijzigd door ViezeVis op 25-06-2021 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
Wil je nu zeggen dat de Sparta m8b geen gewaagd sportief model is 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Iris1234 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:28:
Wil je nu zeggen dat de Sparta m8b geen gewaagd sportief model is 😅
Ik ben nog begin 20, heb ik een ander 'sportief' beeld misschien? :+ :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
ViezeVis schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:08:
[...]

Eens. Voordeel is wel dat op het moment dat je de reviews leest, je daar ook achter komt. Die €700,- korting lijkt leuk, onderaan de streep krijg je dat misschien ook voor je oude barrel.

[...]

Stuur me een PB, wil het je best wel delen.
Je hebt veel van ze geleerd zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stella is de MediaMarkt van de fietsen. Heel hard roepen hoe geweldig je aanbiedingen wel niet zijn, maar als je zelf op onderzoek uitgaat dan kom je tot een andere conclusie. Blaaskaak marketing.

Als je niet kunt of wil onderhandelen, moet je volgens mij niet bij Stella zijn. Die gaan alleen voor de sale en de rest interesseert ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:06:
Stella is de MediaMarkt van de fietsen. Heel hard roepen hoe geweldig je aanbiedingen wel niet zijn, maar als je zelf op onderzoek uitgaat dan kom je tot een andere conclusie. Blaaskaak marketing.

Als je niet kunt of wil onderhandelen, moet je volgens mij niet bij Stella zijn. Die gaan alleen voor de sale en de rest interesseert ze niet.
Zelf ervaring mee? Ik herken die signalen (om mij heen) niet.

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 26-06-2021 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ViezeVis schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Zelf ervaring mee? Ik herken die signalen (om mij heen) niet.
Niet qua kopen, wel met hun marketing. Ik vind het heel, heel erg schreeuwerig. Ze adverteren op hun website zonder prijzen, als je via de normale weg een catalogus wil inzien dan moet je gegevens achterlaten en wordt er direct contact met je opgenomen om te pushen voor een afspraak (aan huis zelfs in mijn geval).

En wat ik dan weer van anderen hoor, is dat er van die spetterende inruilvoordelen in de praktijk niet heel veel overblijft. En ik moet eerlijk zeggen, zo laag vind ik de adviesprijzen van Stelle helemaal niet. Voor dat geld koop je ook wel iets leuks bij een lokale fietsenmaker, van een gerenomeerd merk. Alleen valt de lokale fietsenmaker je daarbij niet lastig met geschreeuw op 140 dB.

Verschilt misschien per persoon, maar met schreeuwerige reclame heb je bij mij echt geen streepje voor. Niet dat ik principieel niets bij je wil kopen ofzo, maar als jouw aanbod zo goed is dan kom ik vanzelf wel bij jou terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:34:
[...]

Niet qua kopen, wel met hun marketing. Ik vind het heel, heel erg schreeuwerig. Ze adverteren op hun website zonder prijzen, als je via de normale weg een catalogus wil inzien dan moet je gegevens achterlaten en wordt er direct contact met je opgenomen om te pushen voor een afspraak (aan huis zelfs in mijn geval).

En wat ik dan weer van anderen hoor, is dat er van die spetterende inruilvoordelen in de praktijk niet heel veel overblijft. En ik moet eerlijk zeggen, zo laag vind ik de adviesprijzen van Stelle helemaal niet. Voor dat geld koop je ook wel iets leuks bij een lokale fietsenmaker, van een gerenomeerd merk. Alleen valt de lokale fietsenmaker je daarbij niet lastig met geschreeuw op 140 dB.

Verschilt misschien per persoon, maar met schreeuwerige reclame heb je bij mij echt geen streepje voor. Niet dat ik principieel niets bij je wil kopen ofzo, maar als jouw aanbod zo goed is dan kom ik vanzelf wel bij jou terecht.
Ik hoor om mij heen de laatste tijd wel aardig positieve verhalen over Stella, ook van mensen die de fiets al iets langer hebben. Nu moet ik wel zeggen dat de mensen die ik ken geen behoorlijk intensieve fietsers zijn.

Qua marketing ben ik het helemaal met je eens. Dit soort agressieve marketing heeft op mij juist een omgekeerd effect. Ik moest lachen om de vergelijking die ze zelf maken tussen de Sparta m8b en de Stella Livorno. Bij bijna elk punt komt de Stella als beste er uit. Over de ondersteuning zeggen ze bijvoorbeeld dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY8YGEfJu1C-X7tvJK23KFI3zIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8E5WGEEYpiBoQYaC3pMYcGrs.webp?f=fotoalbum_large

Ondersteuning: Stella kiest bewust voor lichtere Bosch Active Line motor. Sparta’s Active Line Plus zorgt ervoor dat mensen ook ondersteuning krijgen bij enorm hoge trapfrequentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:34:
...hun marketing. Ik vind het heel, heel erg schreeuwerig. Ze adverteren op hun website zonder prijzen, ........
Iris1234 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:41:
...
Qua marketing ben ik het helemaal met je eens. Dit soort agressieve marketing heeft op mij juist een omgekeerd effect.....
Er zijn plekken waar ik altijd het gevoel heb dat ik teveel ga betalen.
Stella en Keukenverkopers
(vroeger waren er ook nog "witgoed" verkopers, maar die zijn door internet ingehaald)
Echte prijzen zie je nooit alleen de (enorme) kortingen en "gratis" extra's.
Vergelijken is onmogelijk zonder in gesprek te gaan met een verkoper, die jouw leidt door het assortiment.
Niet om je de meest geschikte ebike te verkopen, maar om te achterhalen hoeveel je wilt gaan uitgeven.

Via derden kan je wel wat prijsinformatie vooraf krijgen bv hier. Met een toelichting over het prijsbeleid.
Iets wat kan kan helpen als je toch bij Stella wilt gaan kijken. Of daar als je ook de modellen wilt zien.

Als je niet wilt/kan onderhandelen ga je zeker teveel betalen
Wil of kan je wel onderhandelen, ben je een tevreden persoon, maar hebt waarschijnlijk nog steeds meer betaald dan de prijs die gebruikelijk is voor de configuratie van de ebike.

Hoewel ik denk het geen rommel is wat ze verkopen, ga ik met een grote boog om dit soort zaken heen.

[ Voor 36% gewijzigd door elinx op 26-06-2021 17:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Supertjeduc schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:44:
[...]

Omdat Stella de Mandemakers-truuk hanteert: "zogenaamd" speciale kortingen die eigenlijk helemaal geen korting zijn. Dus gezeur aan de deur met "speciale aanbieding maar nú beslissen!" Eenmaal verkocht is de "target" weer gehaald maar verder geen lastige vragen stellen want verkocht is verkocht en met de garantie zijn ze op vakantie. :+ Edit: leuk detail is dat Mandemakers ook 1 van de grote geldschieters is achter Stella, en zich ook ontfermd heeft over de strategie. Zegt genoeg. :X

Alleen al daarom moet je aan die Stella-troep (want dat is het vaak ook meestal) niet beginnen. Om over het totale gebrek aan service maar niet te beginnen. Genoeg mensen die gigantisch spijt hebben van hun Stella, de mensen die geen problemen hebben zijn echter wel over het algemeen tevreden.

Maar de wijze tip blijft nog altijd: koop gewoon iets fatsoenlijks bij de lokale fietsenmaker (Batavus, Gazelle, Cube, en als het wat goedkoper moet zijn: Sparta of Cortina), en als je zelf goed technisch bent kan je ook gokken op een online dozenschuiver. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Bart-Willem op 26-06-2021 12:09 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat die truc van ‘nu tekenen, want anders kan ik je die korting morgen niet meer geven’ nog werkt….

Het lijkt typisch op een organisatie die wil verkopen, en zich daarna niet meer met de klant wil bezig houden.

Dat omzet belangrijker is dan winst is onzin. Ze gaan echt geen fietsen met verlies verkopen. En dan terugnames van 700€…. Je weet toch zo dat gewoon korting is.

Ik redeneer dan…. Als ze zo veel korting moeten geven om van hun fietsen af te raken… dan zal er wel iets mis zijn. Service bv…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:33:
.....
Het lijkt typisch op een organisatie die wil verkopen, en zich daarna niet meer met de klant wil bezig houden.....
Ik denk dat je met deze aanname redelijk in de buurt komt. Hoewel ik dacht dat de service wel was uitbesteedt aan "geselecteerde" service points.

Vind ik het A-merk systeem al een gesloten en beschermd syteem, Stella gooit daar nog een schepje bovenop.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 26-06-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hier ook getwijfeld of ik de Stella Morena zou gaan kopen. 2 keer een uitgebreide en nette mail gestuurd met de vraag voor meer informatie en 2 keer 0 op mijn request. Ja, dan doe ik het niet. Als de communicatie zo stroef gaat heb ik al mijn twijfels.

Ik wou bij Stella gaan kopen omdat mijn oude FM failliet was gegaan en ik nog niet zo 1-2-3 een nieuwe FM kon vinden. Dat is dan toch gelukt, maar wel 11 km verderop. De klik tussen ons was meteen goed. Hij is een Gazelle dealer en ik heb een Gazelle Ultimate C8+ belt (die eind volgende week van mij is) in bestelling staan. Met wat geluk sta ik 5 juli buiten met mijn nieuwe fiets. Ze hebben voor mij wat meer druk gezet bij Gazelle. Fietstassen als cadeautje erbij en een leuke inruilkorting!

Dus wat zou ik terug krijgen voor mijn 3,75 jaar oude Qwic Premium MN330 met 21.000 km op de klok? Toch nog 850 euro :)

Ik voel me er een stuk beter bij als bij Stella. Als er met mijn fiets iets zou zijn hoef ik maar even te bellen en ze komen hem ophalen met een elektrische leenfiets voor gebruik. Ik weet zeker dat mijn aftersales hij hun goed is. Ik mag altijd bellen en ze beantwoorden al mijn vragen. Misschien betaal ik wel een flinke marge, maar dan zit ik ook ná de aankoop nog goed. Kijk, ik vind dat ook heel erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Zodra ik de fiets heb zal ik een ervaring delen hoe het allemaal ging. Na 3 maanden of 500km een gratis beurt, ook daar zal ik de ervaringen van delen. Hoop dat het allemaal meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
ViezeVis schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:31:
...... Hoop dat het allemaal meevalt.
Er zijn ook tevreden gebruikers hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

elinx schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:36:
[...]
Er zijn ook tevreden gebruikers hoor :)
We leven in een wereld waar de negatieve reviews sneller de boventoon voren dan de positieve reviews. Ik denk dat het super gaaf zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
ViezeVis schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:38:
.... Ik denk dat het super gaaf zijn :)
Ik denk persoonlijk dat er met de e-bikes weinig mis is. Ik zie ze best wel veel langskomen.
Het is het verkoopbeleid wat mij tegenstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

elinx schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:41:
[...]
Ik denk persoonlijk dat er met de e-bikes weinig mis is. Ik zie ze best wel veel langskomen.
Het is het verkoopbeleid wat mij tegenstaat.
Dat doet een fietsenmaker wel beter indd. Daar verbaasde ik me in de winkel ook in dus ben dat eerst eens rustig gaan narekenen. Mensen die niet willen onderhandelen kunnen hier misschien al snel teveel betalen zoals hierboven ook al eens genoemd. Ik ben blij met de inruil en de kostprijs, volgens mij telt dat het meeste :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
Vandaag de fiets opgehaald bij de FM en tot nu toe erg tevreden. Het is uiteindelijk toch een Sparta m8b geworden. Ik heb ook naar een Batavus gekeken die wat luxer was, onder andere met belt. Maar ik vond de Sparta fijner fietsen en de service van de winkel fijner.
Ik wil hem gebruiken om eens per week naar het werk te fietsen (ongeveer 70km) tijdens de lente, zomer, herfst. En daar is hij volgens mij prima voor geschikt. Ik heb de eerst 40 km er op zitten en op wat zadelpijn na fietste het super comfortabel. Het is dan ook geen erg sportief model maar vooral gebouwd voor comfort. Wel viel me op dat het display volgens mij niet helemaal klopt qua snelheid. Grote stukken heb ik toch rond de 28km/u gereden maar volgens mijn smartwatch ging ik een stuk trager. Morgen maar eens een keertje goed meten.

[ Voor 10% gewijzigd door Iris1234 op 26-06-2021 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Iris1234 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:50:
Maar ik vond de Sparta fijner fietsen en de service van de winkel fijner.
Check, en check 8)
Ik wil hem gebruiken om eens per week naar het werk te fietsen (ongeveer 70km) tijdens de lente, zomer, herfst. En daar is hij volgens mij prima voor geschikt.
Ik neem aan dat enkele reis 35km is? :+
Ik heb de eerst 40 km er op zitten en op wat zadelpijn na fietste het super comfortabel.
Even goed opletten, zadelpijn is niet zomaar een kwestie van wennen (ik ben door schade en schande wijs geworden). Wat mij betreft zit een zadel meteen goed en na een uur moet ik nog steeds niks voelen. Nu heb ik een paar keer de wereld rond qua kilometrage, dus mijn billen zullen wel iets gestaalder zijn, maar wees hier wel kritisch over, ga niet te lang door met een zadel wat niet goed zit.

Tips:

- Wielerbroek onder je broek (of jurk)! Je gaat 3 uur op een fiets zitten, een wielerbroek met zeem scheelt pijn en ellende. Op je werk even verschonen.
- De meeste ervaren fietsers zweren bij harde zadels. Zachte (gel) zadels leveren snel broei en schuren op. Mijn ergonomische racezadel heeft totaal geen padding, maar ik kan er fluitend 4 uur op zitten al is het de eerste rit van het jaar.
- Zadels testen (een goede FM vindt dit geen probleem). Het is heel persoonlijk, maar hier zijn een aantal merken die ik zou proberen als het met je huidige zadel niet lukt.

=> Terry heeft goede dameszadels. Misschien lastig te vinden in de winkel.
=>SQ lanbs heeft een goede naam. Deze zijn in mijn ervaring goed verkrijgbaar in Nederland.
=> Ergon heeft goede (vlakke) zadels. Ik denk dat heel wat fietsenmakers ze eventueel wel kunnen leveren
=> Specialized heeft veel goede zadels (Body Geometry), alleen moet je dan net een Specialized dealer in de buurt hebben.
=> Brooks heeft veel fans. Hun leren zadels zijn kwetsbaar en kwalitatief matig, maar ze zijn populair onder ervaren fietsers. Hun kunststof zadels hebben een goede naam. (Ik ben niet één van de fans^^)

Hoe test ik een zadel? Simpel, na een uur moet ik pijnvrij zijn (dan lukt vier uur namelijk ook wel). Ik ben extra kritisch voor mijn schaamstreek (doorbloeding!), een dood gevoel of pijn in dat gebied is geen kwestie van zitvlees kweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08 21:54
@roffeltjes
Ik heb dus een elektrische fiets gehad maar het beviel gewoon niet, het lijkt naar mijn mening niet meer op fietsen (rotatiesensor, maar ook met koppelsensor vind ik elektro ondersteuning te onnatuurlijk), de motor doet vrijwel al het werk, dan heb ik het gevoel passagier te zijn en is het sturen en alles (zitten/comfort, te rechtop dus niet op stuur kunnen leunen/gewicht over voorwiel/achterwiel verdelen/aanpassen) ook minder intuïtief of minder goed mogelijk. Feit is dat zoveel mensen met elektrische fietsen vallen en dit denk ik de redenen zijn.

Dus die is weer weg, en nu een race/gravelfiets geassembleerd en inderdaad een fietsbroek en helm en wielershirt/jack aan, gewoon voor woon/werk verkeer, en dan het hele jaar door zoals ik al doe op de normale oude Peugeot. Voor sportief fietsen is ook de beste (technische) kleding te krijgen die lekker goed aansluit en werkt. Dus ik ben onbedoeld eigenlijk een soort wielrenner geworden, zonder van de sport te houden, puur omdat ik wel sportief wil fietsen, lekker zitten, en dan heb je al snel die dingen nodig. Maar misschien ben ik in de minderheid met deze ervaringen. We hebben ook het (sportieve) fiets met tandriem topic natuurlijk, maar dat is geen goede titel, de kern is toch echt elektrisch/niet.

[ Voor 9% gewijzigd door KleineJoop op 27-06-2021 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
KleineJoop schreef op zondag 27 juni 2021 @ 03:17:
@roffeltjes
Ik heb dus een elektrische fiets gehad maar het beviel gewoon niet, het lijkt naar mijn mening niet meer op fietsen (rotatiesensor, maar ook met koppelsensor vind ik elektro ondersteuning te onnatuurlijk), de motor doet vrijwel al het werk, dan heb ik het gevoel passagier te zijn
Vooral zelf je eigen hart volgen :)
en is het sturen en alles (zitten/comfort, te rechtop dus niet op stuur kunnen leunen/gewicht over voorwiel/achterwiel verdelen/aanpassen) ook minder intuïtief of minder goed mogelijk. Feit is dat zoveel mensen met elektrische fietsen vallen en dit denk ik de redenen zijn.
Nee, een elektrische fiets is zeer zeker niet per definitie te rechtop, dat lag aan de keuze die jij hebt gemaakt. Er zijn van alle soorten fietsen elektrische varianten (Racefietsen, mountianbikes, trekking bikes, urban bikes, bakfietsen, omafietsen en stadsfietsen).

Vallen heeft waarschijnlijk vooral te maken met het feit dat ouderen langer doorfietsen en ouderen valen gewoon wat vaker. De SWOV cijfers laten zien dat een ebike niet gevaarlijker is voor de 60- categorie, maar dat het daarboven problematischer wordt.
Voor sportief fietsen is ook de beste (technische) kleding te krijgen die lekker goed aansluit en werkt.
Jep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roffeltjes
Ik heb dus een elektrische fiets gehad maar het beviel gewoon niet, het lijkt naar mijn mening niet meer op fietsen (rotatiesensor, maar ook met koppelsensor vind ik elektro ondersteuning te onnatuurlijk), de motor doet vrijwel al het werk, dan heb ik het gevoel passagier te zijn en is het sturen en alles (zitten/comfort, te rechtop dus niet op stuur kunnen leunen/gewicht over voorwiel/achterwiel verdelen/aanpassen) ook minder intuïtief of minder goed mogelijk. Feit is dat zoveel mensen met elektrische fietsen vallen en dit denk ik de redenen zijn.

Dus die is weer weg, en nu een race/gravelfiets geassembleerd en inderdaad een fietsbroek en helm en wielershirt/jack aan, gewoon voor woon/werk verkeer, en dan het hele jaar door zoals ik al doe op de normale oude Peugeot. Voor sportief fietsen is ook de beste (technische) kleding te krijgen die lekker goed aansluit en werkt. Dus ik ben onbedoeld eigenlijk een soort wielrenner geworden, zonder van de sport te houden, puur omdat ik wel sportief wil fietsen, lekker zitten, en dan heb je al snel die dingen nodig. Maar misschien ben ik in de minderheid met deze ervaringen. We hebben ook het (sportieve) fiets met tandriem topic natuurlijk, maar dat is geen goede titel, de kern is toch echt elektrisch/niet.
Je hoeft je zeker niet te verantwoorden voor je keuze hoor. Klassiek fietsen is absoluut niks mis mee.

Ik ben wel benieuwd welke fiets je die slechte ervaring gaf, en welke motor/versnelling er op zat.
Wat jij beschrijft had ik ook op de allereerste fiets van mijn vrouw met voorwielmotor. Met een Bosch motor heb ik dat gevoel van ‘de fiets rijdt met mij’ echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
@roffeltjes bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is inderdaad enkele reis ongeveer 33 km. Het ligt een beetje aan de route die ik neem.

Eigenlijk heb ik bij bijna elke fiets na een tijdje zadelpijn gehad. Ik zag het altijd als een onschuldig iets maar ben naar aanleiding van jouw post wat verder gaan lezen en het is inderdaad niet altijd zo onschuldig. Ik ga me maar eens verdiepen in een ander soort zadel en een fietsbroek, mocht het de komende paar ritten nog pijnlijk worden na een km of 20 dan ga ik zeker kijken naar een ander zadel. Ik stond in de winkel al even bij de zadels te kijken en weet dat ze in ieder geval meerdere van SQlab hebben. Ik moet zeggen dat ik de laatste paar jaren amper heb gefietst aangezien ik geen goede fiets meer had, dus ik heb zeker geen gehard zitvlees :)

@KleineJoop ik snap wel wat je bedoeld. En denk ook dat je vooral de fiets moet kiezen die bij de past. Ik vind zelf het fietsgevoel juist wel heel natuurlijk, en je hoeft ook niet continue met ondersteuning te fietsen. Ik woon in een regio van NL die niet helemaal plat is. En ik merk dat ik daardoor normaal zelden de fiets pak. Ik hoop dat dat veranderd nu ik een ebike heb. Ik vind fietsen namelijk wel heel leuk, maar het bleef voor mij toch een drempel, vooral het bezweet aankomen op bestemming. En waar ik vroeger altijd op de fiets naar mijn werk ging (dat was toen zo’n 12 km enkele reis) doe ik dat nu eigenlijk nooit meer omdat ik 33km zonder ondersteuning net te ver vind. Heen gaat nog wel maar vooral aan het einde van de dag terug merk ik dat ik weinig energie meer over heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Iris1234 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:40:
Ik moet zeggen dat ik de laatste paar jaren amper heb gefietst aangezien ik geen goede fiets meer had, dus ik heb zeker geen gehard zitvlees :)
Tsja, wennen is in dat geval waarschijnlijk wel een dingetje :+

Plastisch wat algemene tips, laat ik maar beginnen met het onsmakelijke verhaal wat niet zeldzaam is.

=> Schuren in de lies (vooral bij warm weer, zweet): Niet te zacht zadel, goede fietsbroek, bij het verschonen even afnemen met water (geen zeep) en goed drogen (handdoekje). Ik heb hier af en toe last van, ergste geval was na één dag van een twee weekse fietsvakantie... dat geneest natuurlijk niet, dus dat werd rauwe biefstuk.

Als het misgaat: Super goed letten op hygiëne helpt. Geen zeep. Zolang het kapot is geen bikinilijn of speedolijn. Liever GEEN vet/vaseline, want dan sluit je de kapotte huid op met bacteriën en al. Eventueel cortisonengel om te genezen. Elke rit schone fietsbroek. Buiten het fietsen om jurk/ruime broek. De huid heeft rust nodig.

Je hebt al door, ik ben getraumatiseerd :+ :+ :+

Na dit ietwat onsmakelijke verhaal:

=> Dode plekken in de schaamstreek: ANDER ZADEL. Dat heeft niets te maken met wennen, er wordt gewoon bloedsdoorloop geblokkeerd.
=> Accute pijn (bijv. zitbot): ANDER ZADEL. Accute pijn: Zenuw oid, ook geen kwestie van zitvlees.
=> Houten kont, dus geen accute pijn of dood gevoel.: Fietsbroek en wennen, maar blijf kritisch, niks zo erg dan een slecht zadel.

Nog even qua zadels en breedte:

1. Dames hebben niet zomaar een breed zadel nodig en er zijn heren met hele brede zitbotten.
2. Een flinke derriere betekend niet altijd een breed zadel (uiteraard wel correlatie).

Eerliik gezegd vind ik het enige wat echt telt bij zadels TESTEN is. Meten is vooral een academische excercitie.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 27-06-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Je verhaal doet me terugdenken aan een vakantiefietstocht een flink aantal jaren geleden. Lekker zwemmen en met een natte zwembroek een uurtje of wat gaan fietsen. Rosbief zonder braden zeg maar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
coinman63 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:49:
Je verhaal doet me terugdenken aan een vakantiefietstocht een flink aantal jaren geleden. Lekker zwemmen en met een natte zwembroek een uurtje of wat gaan fietsen. Rosbief zonder braden zeg maar….
Het was in mijn geval stupide... ik leende de fiets van mijn schoonmoeder en had al direct door dat het zadel niet naar mijn smaak was. In plaats van dat ik even het zadel van mijn racefiets haal en het op die fiets zet zijn we gewoon weggereden (stoere vent, duizenden kilometers zitvlees, zal wel loslopen...). 5 uur later op de camping rosbief (en de dagen erna werd het niet beter kan ik je vertellen). Pas na een rustdag werd het enigszins beter, maar kwam later toch ook weer terug|:(

Briljante vakantie, maar zo dom. Ik snap als ik terugdenk trouwens ook niet dat ik niet onderweg snel een ander zadel heb gekocht 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 27-06-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 01-09 22:53
Ook zadelpijn is iets wat persoonlijk is.
Ik rij best wel motor en heb al verschillende motoren gehad. Veel verschillende zadels en vullingen geprobeerd maar zadelpijn op de motor kom ik niet van af.

De zachte gelzadels op de fiets zijn gewoon een ramp. De eerste zit lijkt goed maar het duurt niet lang voordat ik (voor mijn gevoel) de kunststof basisplaat van het zadel voel.

Ik fiets nu met een SQ labs zadel. Deze is best goed. Zoals gezegd. Zadelpijn hoort gewoon bij mij. Na een uur fietsen voel ik mijn kont goed maar dit wordt na 4 uur niet erger. Na een uur 15 min rusten en ik kan weer een uur. Geldt zowel voor de fiets als voor de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@KleineJoop Ik ben inderdaad ook erg benieuwd welke electrische fiets gehad hebt. Zoals @Tommie12 ook al schreef. Er zijn zo veel modellen en soorten aandrijvingen te koop dat het bijna lijkt alsof je de verkeerde fiets gehad hebt.
Uiteraard is het mogelijk dat een vorm van ondersteuning gewoon niet bij past al lijk je daarmee wel in een kleine groep mensen te vallen. Ik heb het in ieder geval nog niet gehoord van mijn mensen in mijn omgeving. Dat mensen perse geen electrische fiets willen (omdat ze nog te jong zijn bijvoorbeeld) is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:54
Wat zadels betreft zou ik deze ergens aanschaffen waar je hem een paar weken kunt uitproberen. Ik heb zelf een sqlab zadel getest, maar kon er helaas niet aan wennen. Ik heb nu een Selle SMP TRK gel en fiets hier heerlijk tochten tot 100km op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ahhh exotisch advies ! SMP is echt een specialistisch top merk. SQ-Labs versus SMP is wat mij betreft een wannabe versus the real deal. 8)

Alleen de prijs... :X

Voor mijn racefiets zweer ik bij SMP (snavelmodel, geen padding, Composit), op mijn MTB en gewone fiets gebruik ik Specialized Body Geometry zadels (vlak, beetje padding, Henge). Het principe achter die zadels heeft wel overeenkomsten, alleen is de vorm compleet anders. Het werkt voor mij :?

Ik zie nu dat SMP nu ook vlakke zadels heeft, die zou ik best willen proberen, maar ze zijn lastig te vinden... en die prijs.... :X

[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 27-06-2021 14:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@roffeltjes

Dan op de eco stand fietsen :+

Dat kan, waarschijnlijk is het dan niet iets voor jou. De mate van ondersteuning is ook belangrijk. Op de hoogste stand wordt je overbodig veel geholpen en is de accu ook zo leeg. Ik fiets voor 90% op de middelste ondersteuningsstand. Als ik echt moe ga worden kan ik altijd nog een tandje hoger en als ik er zin in heb fiets ik net zo graag op de laagste ondersteuning.
Ik fiets al vanaf 2006 elektrisch en ik ben alweer een paar modellen verder. Ik vind het een verademing, beter dan in de auto te zitten wachten als er file is. In dat geval is het OV sneller (Rosmalen-Utrecht) en reis ik altijd in de 1e klas voor de rust. Soms neem ik de reserve laptop mee in de trein zodat ik nog even alles kan doornemen. Dat is iets wat in de auto niet kan. Soms, als ik op zakenreis moet elders in het land ben ik op de auto aangewezen.

Maar nu over de elektrische fiets. Je nachtrust is beter na een eind fietsen (niet als de ondersteuning alles laat doen natuurlijk). Je hebt lekker de wind door je haren en je beweegt. Ook op een -bike verbrand je calorieën al is het maar de helft. Als ik geen e-bike zou hebben zou ik een heel stuk minder fietsen. Na een dag hard werken heb ik echt geen zin om me af te beulen op een fiets. Ik wil ook kunnen genieten van de omgeving. Langs de Maas is het heel mooi fietsen en we hebben een 6 tal jaren het mariannepad langs het kanaal lopen en dat is een heel mooi stuk om te fietsen. Op de een of andere manier voel ik me heel vrij op de fiets. Buiten zijn vind ik zalig.

Vraag: hoeveel e-bikes heb je getest? Is een e-bike met Brose niet iets voor jou. Als je die op eco stand zet moet je echt nog wel behoorlijk meewerken en Brose geeft een heel natuurlijk fietsgevoel. Zelf kies ik voor Bosch omdat die motoren makkelijk te vervangen zijn. Brose is een stuk duurder, maar wel comfortabel. Mijn Brose heeft er al 21.000 km opzitten en wordt het tijd voor een nieuwe fiets. De motor begint wel te slijten. Ondersteuning is niet altijd constant en mijn motor heeft liever koude dan hitte. Scheelt in geluid.

Of je op een e-bike kruipt is geheel aan jou, en jij moet die beslissing zelf maken, maar als je hierbij hulp nodig hebt staat tweakers voor je klaar.

*jimh307 gaat even het noodweer bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08 21:54
Een of andere aansturing zonder meteen dat onnatuurlijke koppel te ondervinden zou beter bij mij passen, wellicht is dat er al wel nu, maar goed, misschien is ondersteuning inderdaad gewoon niets voor mij, het blijven elektromotoren, ik ben ook nog jong en de Bafang was gewoon een experiment, ook met accu's bouwen, niet zozeer het elektrisch fietsen. Ik heb inderdaad ook maar beperkte ervaring, ik heb dus alleen een Bafang BBS01B gehad en de Sparta met Bosch middenmoter van mijn vader, maar hij heeft nu een reguliere fiets met Rohloff.

Het staat mij alleen een beetje tegen (ligt misschien wel aan mij) dat het lijkt alsof alles en iedereen maar elektrisch moet gaan fietsen, en dat ook lijkt te doen. Van kinderen tot ouderen tot etc. Natuurlijk is het beter dan niet fietsen, maar toch wel wat mensen missen dan ook wat skills om goed en veilig te kunnen fietsen, ik heb het de laatste twee dagen twee keer fout zien gaan waarvan 1x ernstig (letsel bij iemand zonder ebike door iemand die z'n ebike niet meer onder controle had), en dat waren toevallig geen ouderen.

Overigens gaan de ebikes er bij sommigen dus wel snel doorheen/volgen elkaar in rap tempo op denk ik dan, een fiets is toch zeker niet afgeschreven na 20 duizend KM? Zo kun je wel vaak een nieuw model/techniek uitproberen ja. Wellicht hebben de componenten telkens geen lange levensduur, lekker duurzaam, ik hoop dat mijn fiets langer meegaat, daar heb ik de onderdelen wel op geselecteerd (handgespaakte wielen, groepset Tiagra = zwaarder want alles metaal maar daardoor wel echt degelijk en bestand tegen een stootje, etc).

Ik begrijp @Iris1234 je wel hoor, als je zo'n afstand moet, ik hoef maar de helft. En inderdaad als je op kantoor/geen fysiek werk hebt waardoor dat zweet de rest van de dag hinderlijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
KleineJoop schreef op maandag 28 juni 2021 @ 01:16:

Overigens gaan de ebikes er bij sommigen dus wel snel doorheen/volgen elkaar in rap tempo op denk ik dan, een fiets is toch zeker niet afgeschreven na 20 duizend KM? Zo kun je wel vaak een nieuw model/techniek uitproberen ja. Wellicht hebben de componenten telkens geen lange levensduur, lekker duurzaam, ik hoop dat mijn fiets langer meegaat, daar heb ik de onderdelen wel op geselecteerd (handgespaakte wielen, groepset Tiagra = zwaarder want alles metaal maar daardoor wel echt degelijk en bestand tegen een stootje, etc).
Het is al veel minder dan de eerste generaties, maar het slijtage onderdeel is de motor+accu. Alle andere onderdelen zijn gewoon prima vervangbaar, al is het geen racefiets waarbij echt alles simpel en modulair is (toch vaak form over function issues bij ebikes, vaak bij verlichting).

Als er net als voor trapassen een paar standaarden zouden zijn voor montage motoren en accu's zou het aanzienlijk duurzamer worden. Er is geen reden dat Bosch elke keer weer de steek van de montage veranderd. En hoewel vervangen van een accu economisch verdedigbaar is bij een verder goede fiets is dat ook een flinke aderlating. Als die goedkoper zou zijn zou de economische levensduur een flinke sprong maken.

Tsja. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:40:
[...]

Het is al veel minder dan de eerste generaties, maar het slijtage onderdeel is de motor+accu. Alle andere onderdelen zijn gewoon prima vervangbaar, al is het geen racefiets waarbij echt alles simpel en modulair is (toch vaak form over function issues bij ebikes, vaak bij verlichting).

Als er net als voor trapassen een paar standaarden zouden zijn voor montage motoren en accu's zou het aanzienlijk duurzamer worden. Er is geen reden dat Bosch elke keer weer de steek van de montage veranderd. En hoewel vervangen van een accu economisch verdedigbaar is bij een verder goede fiets is dat ook een flinke aderlating. Als die goedkoper zou zijn zou de economische levensduur een flinke sprong maken.

Ik ben het niet helemaal met je eens....
Accu's zijn te vervangen, en er zijn al bedrijven die de celletjes in je bestaande behuizing mooi vervangen, dat kan binnen 10 jaar ook nog.
Bij de motoren zijn het tandwielen en lagers die het soms begeven, en ook die worden intussen gereviseerd.
Er zijn genoeg mensen te vinden die al 30.000 km met hun fiets gedaan hebben zonder de nood aan revisie.
En waarom zou je binnen 5 jaar geen nieuwe motor kunnen krijgen. Ik ben er van overtuigd dat Bosch die nog wel gaat leveren.

De vraag die mensen zich dan meestal stellen: ik heb een fiets van 6,7,8 jaar, en een accu en motorrevisie kost 600-1000€. Is het dan niet beter ineens een nieuwe fiets te kopen? Want de rest van de fiets is dan ook aan het verslijten natuurlijk.
ebikes zijn nog niet zo lang op de markt, en er is nog behoorlijk wat evolutie. Kijk naar fietsen van 7 jaar geleden, en je hebt een grote motor, batterij die op de baggagedrager zit, antiek display etc.
Dan haalt emotie het meestal van de pure homo economicus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-09 14:06

BertV

Handgemaakt

OK, na een maand wachten heb ik akkoord gekregen van Bosch om de twee 500Wh accu's onder garantie te vervangen. (22.000km)

In de stand TURBO moet ik nu, windstil, 200watt trappen voor de begrenzer. (44 km/u scherm, 41 GPS)
Prima waarden weer!

Ik vroeg nog of de fietsenmaker Stromer adviseerde maar dat was volgens hem een afrader.
Veel problemen met de bekabeling, maanden wachten op onderdelen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:28:
[...]
Ik ben het niet helemaal met je eens....
Accu's zijn te vervangen
Prijs is erg hoog, dat maakt het economisch al snel onrendabel. Restwaarde van mijn fiets is na 5 jaar 500-750,-, om dan nog een accu van 600 euro 400 WH te plaatsen wordt een lastig verhaal, al was het maar dat je dan een hele trits aan vervangingen kan zien aankomen (motor...).

Ik heb mijn accu wel vervangen omdat ik een goed tehuis heb voor mijn fiets (en qua timing had ik eigenlijk ook niet veel keus met de huidige markt), maar ik ga nu dus ook gewoon mijn hele fiets vervangen en mijn huidige fiets gaat naar mijn broer, die zal hem ook iets anders gebruiken (minder vracht, maar het is wel een fietsenbeul). Ik ben wel van plan zijn Razer zo lang mogelijk te laten rijden (dus als de motor stuk gaat krijgt hij van mij een nieuwe).

Een "fietsregeling" van de zaak helpt dan natuurlijk ook niet, dan wordt vervangen al heel snel een goedkoper idee :|
, en er zijn al bedrijven die de celletjes in je bestaande behuizing mooi vervangen, dat kan binnen 10 jaar ook nog.
Niet bij Yamaha :|
Bij de motoren zijn het tandwielen en lagers die het soms begeven, en ook die worden intussen gereviseerd.
Er zijn genoeg mensen te vinden die al 30.000 km met hun fiets gedaan hebben zonder de nood aan revisie.
En waarom zou je binnen 5 jaar geen nieuwe motor kunnen krijgen. Ik ben er van overtuigd dat Bosch die nog wel gaat leveren.
Revisie is nog steeds wel een ding, dat doet je FM niet, je moet naar een on-gecertificeerd bedrijfje. nieuwe motor is al snel 700,-
De vraag die mensen zich dan meestal stellen: ik heb een fiets van 6,7,8 jaar, en een accu en motorrevisie kost 600-1000€. Is het dan niet beter ineens een nieuwe fiets te kopen? Want de rest van de fiets is dan ook aan het verslijten natuurlijk.
Accu+motor is al snel 1200 of meer, tenzij je gaat reviseren, maar dat moet je dan zelf uitzoeken (hoe krijg je de motor/fiets bij het revisie bedrijf? Wie haalt hem eraf/zet hem erop)
ebikes zijn nog niet zo lang op de markt, en er is nog behoorlijk wat evolutie. Kijk naar fietsen van 7 jaar geleden, en je hebt een grote motor, batterij die op de baggagedrager zit, antiek display etc.
Dan haalt emotie het meestal van de pure homo economicus...
Op zich mee eens, maar de prijzen zijn toch wel erg hoog, zeker zolang je geen gecertifceerde revisies hebt. Als je Accell dealer hem gewoon naar een servicebedrijf mag sturen waarbij vaste prijzen worden gehateerd (voorbeeld: lager revisie 50, tandwielen 100, allebei 120) zal je zien dat mensen niet zo snel gaan vervangen.

Nu moet het naar Bosch/Yamaha en zijn de prijzen voor een vervangende (revisie) motor gewoon pijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 15:09
Mijn fiets van 6 maanden oud maakt een schrapend geluid tijdens het fietsen, lijken de schijfremmen.
Ben al langs fietsenmaker geweest en die neemt
T mee in de beurt (over paar weken) maar iemand tips hoe ik dit al zelf kan onderhouden?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:01:

Revisie is nog steeds wel een ding, dat doet je FM niet, je moet naar een on-gecertificeerd bedrijfje. nieuwe motor is al snel 700,-

[...]

Accu+motor is al snel 1200 of meer, tenzij je gaat reviseren, maar dat moet je dan zelf uitzoeken (hoe krijg je de motor/fiets bij het revisie bedrijf? Wie haalt hem eraf/zet hem erop)
https://www.boschrevisie.nl/bosch-revisie

Complete motorrevisie: 290€
Gaat het om een enkel lager dan ben je met 65€ al klaar.
Ze hebben ook servicepunten die de motor voor jou demonteren en opsturen.

Het aantal fietsen met Bosch motoren is nu zo sterk aan het stijgen dat er meer en meer aanbod komt.
Hoe het zit met andere merken weet ik niet.

En hier accu revisie voor 350€. https://www.rebatt.nl/acc...-revisie/bosch-fiets-accu
Dat is telkens de eerste hit op google, met wat zoeken vind je er nog wel.

Als je dat wil kan je een fiets wel lang rijden zonder extreme kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
laurens0619 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:05:
Mijn fiets van 6 maanden oud maakt een schrapend geluid tijdens het fietsen, lijken de schijfremmen.
T mee in de beurt (over paar weken) maar iemand tips hoe ik dit al zelf kan onderhouden?
Als de klauwen een beetje verkeerd staan, dan zou je ze los kunnen zetten, dan de rem goed toeknijpen, en ze terug vastzetten (best met momentsleutel).

Iets simpeler, maar met minder kans op succes... paar keer tot 25 km/h optrekken, liefst op een helling naar beneden, en de remmen eens goed warm stoken.

Zie je roest op de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:14:
[...]

https://www.boschrevisie.nl/bosch-revisie

Complete motorrevisie: 290€
Gaat het om een enkel lager dan ben je met 65€ al klaar.
Ze hebben ook servicepunten die de motor voor jou demonteren en opsturen.

Het aantal fietsen met Bosch motoren is nu zo sterk aan het stijgen dat er meer en meer aanbod komt.
Hoe het zit met andere merken weet ik niet.

En hier accu revisie voor 350€. https://www.rebatt.nl/acc...-revisie/bosch-fiets-accu
Dat is telkens de eerste hit op google, met wat zoeken vind je er nog wel.

Als je dat wil kan je een fiets wel lang rijden zonder extreme kosten.
Dat is en blijft ongecertifceerd (garantie is een groot vraagteken) en het loopt niet via je dealer (sowieso hebben ze nog geen servicepunten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:05:
Schijfremmen zijn deels zelfstellend, dus er lijkt iets mis te zijn.

https://www.fietsenmakend...s/schijfremmen-afstellen/

1. Klauwen losdraaien, rem inknijpen, bandje om de remhendel ingeknepen vast te zetten en de klauwen weer vast draaien,.
2. Als dat niet werkt: zelfde als hierboven, maar dan omgekeerd:

Wiel losdraaien (klauwen dus vast laten zitten!), rem inknijpen, bandje om de remhendel ingeknepen vast te zetten en het wiel weer vast draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 28-06-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Dat is en blijft ongecertifceerd (garantie is een groot vraagteken) en het loopt niet via je dealer (sowieso hebben ze nog geen servicepunten).
Ik heb het niet over de eerste 2 jaar, maar een motor die bv 5 jaar oud is en 25.000km op de teller heeft.
Dan heb je niks meer aan garantie.
En als je dealer dan met de handjes in de luch staat, dan zoeken we wel een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:57:
[...]
Ik heb het niet over de eerste 2 jaar, maar een motor die bv 5 jaar oud is en 25.000km op de teller heeft.
Dan heb je niks meer aan garantie.
Als ik voor 600 euro mijn fiets laat vertimmeren wil ik wel degelijk iets van garantie :+
En als je dealer dan met de handjes in de lucht staat, dan zoeken we wel een andere oplossing.
De meeste mensen gaan dat dus niet doen... en dan krijg je van die verspilling.

Het is gewoon niet goed te praten dat Bosch wel na 15 jaar op afspraak mijn wasmachine fixt (in mijn huis!) , maar dat ik voor mijn ebike na een paar jaar mag hopen dat ik na opsturen een nieuwe motor krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
roffeltjes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:04:
[...]

Als ik voor 600 euro mijn fiets laat vertimmeren wil ik wel degelijk iets van garantie :+

[...]

De meeste mensen gaan dat dus niet doen... en dan krijg je van die verspilling.

Het is gewoon niet goed te praten dat Bosch wel na 15 jaar op afspraak mijn wasmachine fixt (in mijn huis!) , maar dat ik voor mijn ebike na een paar jaar mag hopen dat ik na opsturen een nieuwe motor krijg.
Ze geven wel degelijk garantie op hun herstelling, dat zijn ze wettelijk verplicht. Staat gewoon op hun homepage.

[h2]Bedrijven die adverteren dat ze werken met originele bosch onderdelen voor revisie is onmogelijk !

Bosch geeft geen onderdelen en/of lagers vrij voor het reviseren van motoren!

Enige wat ze los verkopen is de rechter kap in die kap zitten 3 lagers de overige 7 lagers worden dus niet vervangen bij andere wat op latere stadium weer problemen oplevert!

Wij reviseren alle 10 lager in de motor,wij laten onze lagers/onderdelen maken in het buitenland met de zelfde specs van de originele lagers!

Wij hebben dus onze eigen lagers wat niet te onderscheiden is van de originele en daarom durven wij er ook garantie op te geven !

let op: als u zelf de motor opendoet en de lagers bij de lager boer op code besteld komt dat niet overeen omdat bosch gebruik maakt van andere maten ![/h2]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
Ongelofelijk dat Bosch (en misschien anderen) een dergelijk gesloten systeem mogen blijven handhaven.
Voor de winst misschien wel goed, maar tav verspilling, die het in de hand werkt, is het natuurlijk belachelijk.

Echt gecertificeerde revisiebedrijven zouden daar eventueel een oplossing voor zijn, maar een kwalitatief goed ongecertificeerd revisiebedrijf, zoals genoemd, komt ook al in de buurt.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 28-06-2021 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
elinx schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:35:
Ongelofelijk dat Bosch (en misschien anderen) een dergelijk gesloten systeem mogen blijven handhaven.
Voor de winst misschien wel goed, maar tav verspilling, die het in de hand werkt, is het natuurlijk belachelijk.

Echt gecertificeerde revisiebedrijven zouden daar eventueel een oplossing voor zijn, maar een kwalitatief goed ongecertificeerd revisiebedrijf, zoals genoemd, komt ook al in de buurt.
Voor autoonderdelen bestaat er een wetgeving, net om dit te vermijden (Motor vehicle block exemption).
Het is een behoorlijk complexe wetgeving, maar in elk geval kan een fabrikant de wisselmarkt niet compleet dicht timmeren en bv er voor zorgen dat alleen een Mercedes garage kan werken aan een ECU in een Mercedes auto.
Die wetgeving moet uitgebreid worden (en bv in IT werkt iFixit er aan) om er voor te zorgen dat het ook met andere toestellen mogelijk is.
Een positief voorbeeld is DeLonghi. Zowat alle onderdelen van een koffiemachine kan je aan redelijke prijzen vinden. Ook AEG heeft een heel uitgebreid gamma aan wisselstukken zodat je een vaatwasser niet direct moet vervangen als er een pomp of klep begeeft.

Maar er is duidelijk nog werk aan de winkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:44:
......
Maar er is duidelijk nog werk aan de winkel...
Ik denk dat Bosch in de wandelgangen een heel sterk argument zal hebben om dit voorkomen.
nl. "Alleen op deze manier kunnen wij garanderen dat er niet met de maximum snelheid geknoeid wordt"

Eventueel gecertificeerde service centra kunnen misschien dat argument wegnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@KleineJoop Die BBS01B is toch zo'n Ali Express kit om een bestaande fiets om te bouwen naar een electrische fiets?
Ik ken de kit zelf niet maar heb die kit al wel vaker voorbij zien komen in oudere berichten van dit topic.
Wat ik er van begrepen heb is dat inderdaad zo'n kit waarbij jij passagier op je eigen fiets kan zijn. Waardoor je reactie volledig terecht is.

De Sparta Bosch motor moet eigenlijk een heel stuk natuurlijker zijn. Zeker in stand Eco of Tour. In Sport of Turbo gaat motor inderdaad er stevig aan trekken. Ik gok dat ook dit ook een oudere generatie is en tevens de rechtop zit waar je over schreef.

Bosch heeft tegenwoordig 4 varianten van hun middenmotor. Van rustig en geleidelijk tot stevig tekeer gaan. Hoe dan ook als het je niet bevalt gewoon niet doen en vooral niet laten leiden door de algemene opvattingen. Ook gewone fietsen zijn nog steeds geaccepteerd en daar heb je ook heel mooi spul in.

Voor mij geldt heel simpel. Het is altijd beter om een elektrische fiets te gebruiken dan helemaal niet te gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ik kan nog eens 6 weken wachten op mijn nieuwe fiets want bij Gazelle hebben ze een tekort een onderdelen bij de Ultimate lijn. FM belde me vandaag op. Dus heb ik ook te maken met de schrijnende tekorten op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:43:
@KleineJoop Die BBS01B is toch zo'n Ali Express kit om een bestaande fiets om te bouwen naar een electrische fiets?....
Klopt, maar werd ook geleverd op ebikes, zoals van bv van Prophete (e-novation). Deze Bafang kit heeft alleen een pedaalsensor.
Beweeg je pedaal enigszins en de motor geeft support, dus onafhankelijk hoeveel kracht je geeft.
Met software zijn wel de ondersteuningsniveaus enigszins af te regelen, zodat je zelf wat meer aan het werk moet, maar je kan ook langzaam draaiend zonder kracht "brommeren".

Een andere kit, de Tsdz2 van Tongsheng doet dit veel beter, want die heeft tevens een koppelsensor zoals oa Bosch, Brose maar ook de "in frame" Bafang motoren dit hebben.

Een dergelijke motor geeft een veel aangenamere ondersteuning die afhankelijk is van je trappracht. Weinig kracht is weinig ondersteuning, wat veel dichter bij de "fiets"beleving aansluit.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 29-06-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:54:
[...]
Een dergelijke motor geeft een veel aangenamere ondersteuning die afhankelijk is van je trappracht. Weinig kracht is weinig ondersteuning, wat veel dichter bij de "fiets"beleving aansluit.
Vergeet niet dat naast de hardware een stukje van de magie in de controller (software) zit. Zo reden ION voorwielmotoren echt heel fijn, terwijl het gerebadgede Toprun was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:03:
.....
Vergeet niet dat naast de hardware een stukje van de magie in de controller (software) zit. .....
Correct. Dit had ik niet mogen vergeten.
Ik ben waarschijnlijk verwend, want ik heb vrijwel meteen custom firmware op de Tsdz2 controller geïnstalleerd die veel efficiënter over het hele bereik van de koppelsensor ingesteld kan worden, waardoor het ondersteuningsniveau meer lineair verloopt.
Iets wat bij de standaard firmware niet het geval is. Daar is vooral de ondersteuning sterk merkbaar bij wegrijden en bouwt eerder af bij hogere trapkracht en snelheid.
Je merkt het verschil pas echt als nadat je de custom firmware geflasht hebt en de motor uitprobeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
roffeltjes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:40:
[...]

Met niet elektische fietsen zijn sinds jaar en dag de zadelpennen ook een ramp.
Wat is er toch mis met een standaard maat?
1 inch ging jaren goed. Nu tientallen vulbussen op voorraad en tientallen zadelpennen.

Motor ophanging oke. (wel raar dat Bosch de ophangpunten niet hetzelfde laat)
Dat er geen standaard accu maat is, onbegrijpelijk. In of aan frame accu oke maar de accu op de drager die zou hetzelfde moeten zijn.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Er zijn een aantal redenen waarom men in de sport een grotere diameter wil:

Race:

- Stijfheid
- Gewicht (je kan lichter bouwen om dat de buis stijver is).

MTB
- Zie race
- Dropper posts.
1 inch ging jaren goed. Nu tientallen vulbussen op voorraad en tientallen zadelpennen.
Op zich is een vulbus geen probleem, immers standaard blijft redelijk *forwards* compatible (heb ik nou zelf een term verzonnen? :+ )
Dat er geen standaard accu maat is, onbegrijpelijk. In of aan frame accu oke maar de accu op de drager die zou hetzelfde moeten zijn.
Ik maak me sterk dat een accuophangpunt nu zo bijzonder hoeft te zijn, als je een bajonet ontwikkelt waar de fabrikant zelf een plug/bekabeling mag regelen ben je er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedster schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Die accu's op de drager worden minder en minder ingezet, het ziet er nooit zo goed uit.
Dat komt uit de tijd dat een ebike een "aanpassing" was van een gewone fiets.
Nu worden ebikes echt ontworpen als electrische fiets.
Blijft nog altijd het fiet dat de cellen in de accu vrij standaard zijn, en dat er tal van (goed en minder goede) accu revisiebedrijven zijn die een bestaande accu kunnen voorzien van nieuwe cellen en BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik heb bewust gekozen voor een accu op de bagagedrager.
De fiets wordt ook in de winter dagelijks gebruikt en de accu bewaar in dan binnen
( heb helaas een kleine , niet geisoleerde schuur )

De bagagedrager-accu is snel te demonteren.
Dit in plaats van het demonteren van een frame-accu in een kleine koude schuur met koude handen.
Ik heb het enkele malen getest bij de FM.

Frame-accu aan de onderzijde frame, niet te doen in mijn geval.
Frame-accu demontage naar de zijkant ( TREK ) wel positief, maar kon geen ebike vinden bij TREK die aan mijn andere eisen voldeed ( CDX riem, nexus / alfine 8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
pjotter1965 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:58:
Ik heb bewust gekozen voor een accu op de bagagedrager.
Niks mis mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@pjotter1965
Er zijn ook modellen met een accu OP de onderbuis. Ik heb wel de indruk dat de accu op de onderbuis naar een iets goedkoper segment geschoven is maar vooral vervangen is door de in-frame accu.

Iedereen heeft om zijn eigen redenen zijn eigen eisen. Wie ben ik om je daar vanaf te praten. Gelukkig is er bijna overal wel een model voor de vinden.

Mijn nieuwe fiets heeft ook een in-frame aan de onderzijde. Daar heb ik ook zo mijn bedenkingen bij maar daarop kon ik de fiets niet laten staan. Ik had liever in-frame aan de bovenzijde gehad. Lijkt mij toch praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb interesse in een elektrische fiets en zou hier graag om wat advies willen vragen (als dat niet de bedoeling is hoor ik dat ook graag). Het voor bijna dagelijks gebruik van ongeveer 12 km en wellicht af en toe een iets langer tochtje.

Mijn wensen (sta open voor verandering):
- uiterlijk, ik weet erg subjectief maar ik noem het toch maar even.
- heren/ruit model
- comfortabele/rechtop zithouding
- belt/riem (minder ondehoud, soepeler, duurzamer)
- liever de Bosch Performance Line (cruise), en anders de Bosch Active Line Plus.
- Nexus 8 of 5 versnellingen, gelezen dat de Nexus 7 iets minder goed/betrouwbaar is (geen traploos, geprobeerd bevalt mij niet)
- 500Whr of meer (minder opladen en goed voor wat langere tochten).
- accu op/in frame (wil namelijk grote fietstassen erop zetten en dat is wat onpraktisch met de accu-slot waar ik dan moeilijker bij kan)

Wat ik had gevonden:
- Flyer Gotour 6 7.03
€4450, BP, N8, 625 Whr (wel erg veel geld, zou alles hebben wat ik wil, maar is niet meer te koop?)
- Kalkhoff Image 3.b Excite BLX
€3300, BP, N5, 500 Whr
- Gazelle Grenoble C5 HMB belt 2022,
€3259, BP, N5, 500 Whr
- Batavus Finez E-Go Power Exclusive 2021
€3210, BAP, N8, 500 Whr (625 Whr = +200)

Ik heb o.a. de Kalkhoff Image 3.b Move geprobeerd en die zat voor mij gevoel erg comfortabel. Nog niet de Gazelle en de Batavus kunnen proberen. Los van de levertijden zou nu mijn voorkeur naar de Kalkhoff gaan. Ziet er net iets beter uit en las ook nog in de topic start dat de voorvering van Nederlandse merken vaak niet zo beste kwaliteit is (de Kalkhoff heeft een Suntour NEX voorvork, maar weet niet in hoeverre dit beter is). Nadeel van de Kalkhoff is de levertijd.

Wat denken jullie? En nog andere fietsen die ik heb gemist of andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Regeneration schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:02:
Ik heb interesse in een elektrische fiets en zou hier graag om wat advies willen vragen (als dat niet de bedoeling is hoor ik dat ook graag). Het voor bijna dagelijks gebruik van ongeveer 12 km en wellicht af en toe een iets langer tochtje.

Mijn wensen (sta open voor verandering):
- uiterlijk, ik weet erg subjectief maar ik noem het toch maar even.
- heren/ruit model
- comfortabele/rechtop zithouding
- belt/riem (minder ondehoud, soepeler, duurzamer)
- liever de Bosch Performance Line (cruise), en anders de Bosch Active Line Plus.
- Nexus 8 of 5 versnellingen, gelezen dat de Nexus 7 iets minder goed/betrouwbaar is (geen traploos, geprobeerd bevalt mij niet)
- 500Whr of meer (minder opladen en goed voor wat langere tochten).
- accu op/in frame (wil namelijk grote fietstassen erop zetten en dat is wat onpraktisch met de accu-slot waar ik dan moeilijker bij kan)
Dat maakt het heel simpel, vrijwel elk merk heeft een fiets met die specs. Mijn advies is dus naar de dichtsbijzijnde goede fietsenmaker te gaan en te kijken welke merken hij heeft.

Wat kanttekeningen bij je specs:

- Gezien de prijzen en de levertijden is een Nexus 7 dit jaar niet zo'n gekke keuze. Op een e-bike merk je het niet en de reputatie is een beetje overtrokken. Als het ooit stuk gaat is het prijsverschil bij vervanging een paar tientjes en dan heb je alsnog je 8. => Ik ken drie 7's in de nabije (zeer veelfietsende) familie en die doen het 10.000en km's later nog steeds (1x batavus stream ebike, 1x Batavus Mambo die door een wedstrijdrenner wordt bereden en een oude Giant die ergens als stadsfiets dient)
- Voor jouw afstanden ga je met een 400wh accu prima uit de voeten kunnen (ook voor lange dagtochten).

Op zich zijn je keuzes prima, maar hiermee verruim je het spectrum aanzienlijk (met name de Nexus 7) en druk je de prijs. De levertijden zijn dusdanig lang dat dit soort kleine dingen net het verschil kunnen maken.
Wat denken jullie? En nog andere fietsen die ik heb gemist of andere suggesties?
Teveel modellen om op te noemen. Ik zou gewoon eerst kijken wat de goede FM's in jouw buurt aanbieden en dan proberen proef te rijden (desnoods nog even hier om onze goddelijk expertise vragen ^^ ).

Kalkhof is verder prima, goede fietsen.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 03-07-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Regeneration

Ik kan eigenlijk maar een ding toevoegen.
Als je de Nexus8 of 7 kiest, dan heeft de Performance line niet zo veel zin omdat de naaf dat koppel niet verdraagt. Je koppel wordt dan door de fabrikant verlaagd zodat je eigenlijk even goed de Active line plus kan kiezen.

Als je toch de Performance wil (met het volle koppel), dan moet je kiezen voor de Nexus5 of de Enviolo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het bijna onmogelijk is om voor 3k+ een slechte e-bike te kopen. No offense, maar 12+ km fiets ik als ik tussen de middag even een frisse neus ga halen. Langs de zeedijk, door de duinen.... Op een e-bike van de Decathlon.

Als ik dat geld uit zou willen geven, dan zou ik gaan voor de fiets waar jouw fietsenmaker het meeste ervaring mee heeft. Denk dat dat meer toevoegt, dan de verschillen in specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dank voor jullie reacties. Ik heb zojuist besloten om voor de Kalkhoff Image 3.b BLX Belt te bestellen en de wachttijd maar voor lief te nemen. Wil liever een fiets zoveel mogelijk mijn wensen voldoet, dan een fiets die snel verkrijgbaar is, dat (net) niet helemaal naar wens is, om over een paar maanden spijt te hebben.

Ik was in totaal naar 4 fietswinkels geweest. Twee fietswinkels in de buurt waarvan 1 alleen lage instap modellen had en de andere alleen huismerken (kan prima zijn, maar geen tot weinig informatie specs). Dan was ik naar een grotere fietswinkel geweest die wilde mij een veel te hoge frame maat fiets "verkopen" (lees: aansmeren). De volgende winkel was behulpzamer, maar ook deze had net als de vorige winkel geen enkele fiets op voorraad die voldeed aan mijn wensen om mee proef te rijden. Dus of ik ging naar de verkeerde winkels of fietsen naar mijn wensen zijn toch iets minder gangbaar.

Goed om te weten van de versnellingen. De mindere kwaliteit van de Nexus 7 wordt mogelijk iets overdreven. En vooral dat de Nexus 7 en 8 de naaf niet verdraagt en de koppel wordt verlaagd, is goed om te weten. Ik vond al een beetje gek dat ze bijna altijd de performance met de Nexus 5 zag, maar duidelijk nu waarom. :)

Mee eens dat 12 km niet veel is, maar helaas is dat voor mij momenteel wel zo, en vandaar dus dat ik een elektrische fiets wil (ook om te proberen daar verandering in te brengen).

En wat betreft de accu. Ik heb nu een beetje ervaring met een elektrische fiets van 375 Whr, daar kan ik 3x soms 4x 12 km fietsen op een voor mij prettige ondersteuning. Het vaak laden vind ik niet al te prettig (wil dat niet bij fiets doen, dus thuis). Dus vandaar liever een grotere accu.

Nogmaals dank voor jullie goddelijke expertise! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Regeneration schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:48:
Ik vond al een beetje gek dat ze bijna altijd de performance met de Nexus 5 zag, maar duidelijk nu waarom. :)
Nexus 7 hoort gewoon niet in de prijsklasse 2000,- +, dus je zou alleen 5/8 horen tegen te komen, maar de 8 is lastig leverbaar.

Als ik zou moeten/kunnen kiezen zou ik de 8 willen, toch wat mindere verhalen over het schakelen van de 5, maar zoals ik al zei, een naaf kan je ook gewoon vervangen als het onverhoopt stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:10
MrRobin schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:38:
Dit is hem geworden:
[Afbeelding]

Plaatje klopt niet helemaal: er zitten geen jasbeschermers op en wel een dichte kettingkast. En de kleur moet mat zijn i.p.v. glans (maar dat laat die configurator niet zien als je het selecteert).

En de prijs klopt ook niet :+
Ik dacht: Ik gun mijzelf een iets ruimer budget en ga toch voor de Gates CDX riem als extra (+285 euro)...

Helaas betekent dat ook dat de levertijd van september 2021 naar februari 2022 gaat...

Dat maakt het kiezen niet makkelijker :X

Overigens hoorde ik van mijn FM dat Nexus 5 ook lastig aan te komen is.
Daarom was mijn levertijd van juni 2021 naar september 2021 gegaan.
En Gates CDX dus blijkbaar pas begin 2022...

Volgens mij is bijna alles wat je los wil kopen (of fiets uit zelf samengestelde onderdelen) en dus anders dan een kant-en-klare fiets momenteel een drama qua levertijden...

[ Voor 18% gewijzigd door MrRobin op 06-07-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
MrRobin schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:29:
.....
Volgens mij is bijna alles wat je los wil kopen (of fiets uit zelf samengestelde onderdelen) en dus anders dan een kant-en-klare fiets momenteel een drama qua levertijden...
OT... Helaas is het bij "gewone" fietsen niet anders en wordt er creatief omgegaan met de onderdelen.
Kreeg ongevraagd en onaangekondigd een Nexus 7 gemonteerd ipv een Nexus 8 op een Giant Anytour CS2.
Na melding bij de FM, is het nu al 3 maanden wachten op vervanging, maar is er nog geen zicht op wanneer dit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:13

B64

De prijzen voor aluminium en messing stijgen al een tijdje hard (soort vicieuze cirkel met de beschikbaarheid). Dat zorgt er sowieso al voor dat er moeilijk aan te komen is, en de door de lockdown wereldwijd groeiende populariteit van fietsen en e-bikes helpt daar ook niet echt bij.

Ik weet dat de gekte/krapte op de markt nu al zo ver gestegen is, dat Shimano Benelux al een tijdje bij het moederbedrijf in Japan bestelt met levertijden van twee jaar. Die zijn nu dus al voor 2023/2024 aan 't bestellen. Dat zal voor fietsfabrikanten (voor zover die direct bij de fabriek kunnen bestellen) dus niet anders zijn.
Ik vermoed dat fietsfabrikanten op 't moment dus niet heel veel keuze hebben in de leveringen die ze krijgen, ze mogen allang blij zijn dat er wat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is nu misschien wel het juiste moment om mijn Decathlon fiets eens naar de fietsenmaker te brengen voor de eerste onderhoudsbeurt. Als hij nauwelijks aan spullen kan komen, heeft hij het misschien momenteel ook wat minder druk.

De kilometers gaan momenteel erg hard. Zit nu na ongeveer 6 weken al aan de 1200, maar nog geen tijd gehad om langs te gaan. Het is echt wel nodig dat alles even nagetrokken wordt en in ieder geval de versnellingen even afgesteld worden.
Pagina: 1 ... 73 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam