Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Godzijdank even mazzel gehad.

Was afgelopen week bij de FM langs geweest om een andere fiets te testen die wellicht sneller beschikbaar komt, hadden ze net een half uur gelden een Gazelle binnen gehad met maat 49. Toch maar even proef zitten en mijn oude fiets opgemeten; dat was al maat 49, dus die fiets met maat 49 geclaimd. Precies dezelfde die ik besteld had (dan maat 53), maar een slagje kleiner.
Nu is het even wachten totdat hun de fiets zullen afmonteren want ik heb mijn exemplaar al fysiek aan mogen raken, dus die is al bij de FM.
Agenda van de FM was bomvol, maar 17 juli mag ik hem op komen halen. Ze hebben een gaatje weten te vinden. Met de schaarste van onderdelen een zeer snelle service alsnog.
Ze zeggen er nog even bezig mee te zijn. Ze reserveren een paar uur om de fiets volledig na te lopen eer die de winkel uit rijdt.
Dan levert Gazelle elke maat af aan de dealer want die fietsen worden toch wel verkocht. Toen ik binnen kwam was de fiets net binnen. Dat is echt mazzel hebben.

De gemiddelde wachttijd bij mijn FM voor een nieuwe fiets is een half jaar. Voor mij dus in totaal net 3 maanden. Daarbij een leuk inruilbedrag en mijn geluk kan niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
Heb bij een FM in de regio een Gazelle Ultimate 8+ Belt op voorraad gevonden in de gekozen kleur en framemaat O-).
Normale verkoopprijs is 3499,- en enkele webshop, zonder voorraad, heeft ze voor een lagere prijs staan. Maar hoe realistisch is een korting tegenwoordig nog met die gigantische tekorten of is het meer van 'als jij hem niet koop doet een ander het wel'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Capa schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:39:
Heb bij een FM in de regio een Gazelle Ultimate 8+ Belt op voorraad gevonden in de gekozen kleur en framemaat O-).
Normale verkoopprijs is 3499,- en enkele webshop, zonder voorraad, heeft ze voor een lagere prijs staan. Maar hoe realistisch is een korting tegenwoordig nog met die gigantische tekorten of is het meer van 'als jij hem niet koop doet een ander het wel'?
Goede vraag...
De meeste kleinere FM geven vrijwel geen korting, maar service of een overname van je oude fiets (die meestal vrijwel waardeloos is).
Wat bij velen de onderhandelingsruimte is... gratis kinderstoeltje of fietstas, en een gratis nazicht na ca 1000km.

Je kan die man beter 100€ te veel gunnen dan er heel hard in te gaan. Dan doen ze ook iets voor jou als je met een probleempje (of iets groter) zit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Onlangs was mijn Trek District+ 4 Lowstep gesloten :(

Toen was het zoeken naar een nieuwe fiets, best lastig te vinden bleek nog (tenminste bij de winkel waar ik zat), want overal was het geluid van de accu en/of schakeling te erg aanwezig. Terwijl de 4 juist mooi stil was.

Uiteindelijk uitgekomen bij en Trek District+ 8 lowstep. wel iets duurder, maar ook weer erg fijn. 500W accu en Bosch Active Line Plus Motor.
Helaas zit er een probleem in de schakeling, dus hij gaat morgen weer terug naar de fietsenmaker.

Moet de Bosch Kiox nog uitproberen wat de gemakken ervan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:12
Capa schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:39:
Ik heb dezelfde fiets, gekocht in februari bij de lokale fietsenmaker. Wel wat korting gekregen (ik dacht 200,-) maar mede omdat we er al klant waren en al eerder fietsen hadden gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 06:12
jimh307 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:03:
Godzijdank even mazzel gehad.

Was afgelopen week bij de FM langs geweest om een andere fiets te testen die wellicht sneller beschikbaar komt, hadden ze net een half uur gelden een Gazelle binnen gehad met maat 49. Toch maar even proef zitten en mijn oude fiets opgemeten; dat was al maat 49, dus die fiets met maat 49 geclaimd. Precies dezelfde die ik besteld had (dan maat 53), maar een slagje kleiner.
Nu is het even wachten totdat hun de fiets zullen afmonteren want ik heb mijn exemplaar al fysiek aan mogen raken, dus die is al bij de FM.
Agenda van de FM was bomvol, maar 17 juli mag ik hem op komen halen. Ze hebben een gaatje weten te vinden. Met de schaarste van onderdelen een zeer snelle service alsnog.
Ze zeggen er nog even bezig mee te zijn. Ze reserveren een paar uur om de fiets volledig na te lopen eer die de winkel uit rijdt.
Dan levert Gazelle elke maat af aan de dealer want die fietsen worden toch wel verkocht. Toen ik binnen kwam was de fiets net binnen. Dat is echt mazzel hebben.

De gemiddelde wachttijd bij mijn FM voor een nieuwe fiets is een half jaar. Voor mij dus in totaal net 3 maanden. Daarbij een leuk inruilbedrag en mijn geluk kan niet op :)
Mooi zo. Het wordt nog steeds een Ultimate C8+ HMB Belt neem ik aan?
Tip van Flip: laat de fietsenmaker de riemspanning even goed controleren. Die van mij is gisteren voor de eerste onderhoudsbeurt geweest (4 maanden en 1600 km.) en bij mij bleek de riem veel te strak te staan. Blijkbaar af fabriek al misgegaan en niet door de fietsenmaker gecontroleerd bij aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 12:07
Een fiets volledig afmonteren in de fabriek is ook wel een ding. Wij hebben bij een R&M gekocht. Deze wordt volledig rijklaar afgeleverd. Eigenlijk alleen de doos eraf en stuur rechtzetten.
Ik kwam al tegen dat het bij Rohloff naven nog wel eens voorkwam dat de lockring voor het tandwiel niet goed vast gedraaid zit. Bij de R&M van de vrouw bleek de remklauw voor lek te zijn. Nog geen 200 km gefietst en de schijf was al zwart van het vet/olie. De druppels hingen ook al onderaan de klauw. Dit moet bij aflevering ook al zo zijn geweest aangezien ik de rem op de eerste dag al niet lekker vond (dacht dat het nog ingremd moest worden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:02
Een fiets rijklaar van de fabriek bestaat niet. Riemen staan doorgaans te strak. Spatbordstangen zitten vaak niet goed, wat natuurlijk ook in de doos kan gebeuren. Machinaal gevlochten wielen hebben doorgaans de spaken te los. Ik moest gister bijvoorbeeld zelfs nog met de flex een spatbordbevestiging aanpassen omdat het helemaal niet kon passen. Fiets van €4000,-. Ik durf wel te zeggen dat we bij elke fiets die van de fabriek komt nog wel iets anders afstellen.

Als een €4000,- fiets nog nagekeken moet worden, snap je wat er mis is aan een €1500,- fiets online of bij Stella. Prima techniek, maar niet goed afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En daarom is het belangrijk om je fiets na een paar honderd km eens na te kijken of te laten nakijken.

Dat een spatbord een beetje scheef staat is geen ramp, maar spaken die niet goed vast zitten kunnen breken of leiden tot een krom wiel en dat is dan altijd miserie.

Er is natuurlijk veel dat je zelf kan doen, maar aan spaken bv durf ik me niet te wagen. En een hydraulische rem is op zich niet spannend (zeker niet als ze goed werkt), maar als je bv moet ontluchten, dan heb je toch wat materiaal nodig om het correct en succesvol te doen.
Een zadel vast zetten of een riem/ketting naspannen doe ik dan wel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 19:29
We zijn weken verder en eindelijk heeft qwic wat laten horen.

Het probleem van de fiets zit in de accu die al een keer verwisseld is dus 2de accu kapot in 2 maanden. (Qwic urban rd9) ze kunnen een nieuwe accu plaatsen maar garanderen niet dat het probleem dan is verholpen. Omdat mijn fietsenmaker veel klachten heeft met storingen bij de urban heeft die gezegd dat ze hem mogen houden, hij is helemaal klaar met de slechte service van qwic.

Ik mocht vandaag dus een nieuwe uitzoeken🥳 het is nu een Giant Entour E+ 1 Disc 2021 geworden. Deze kan ik zaterdag ophalen ik ben benieuwd! Volgens de fietsenmaker zijn de Yamaha motoren veel betrouwbaarder klopt dit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
Ik heb zelf de indruk dat Yamaha in Nederland geen groot markt aandeel heeft. Wat ik links en rechts via fora. etc meegekregen heb, is dat Yamaha zeker betrouwbaar is.
Ondanks het vele commentaar links en rechts wordt Bosch toch als betrouwbaar beschouwd. Yamaha is niet minder is mijn mening en ervaring

Ik heb nu bijna 3 jaar met Yamaha gereden. Keer op keer doet de motor het gewoon. Laden van de accu gaat gewoon soepel. Geen vage batterijindicator. Als de indicator zegt dat de accu leeg is, duurt niet zo lang voordat je toch zelf moet gaan trappen.
Power knopje indrukken en een paar seconden later kan je probleemloos fietsen.

Zowel Yamaha als Bosch en volgens mij Shimano ook, doen allemaal hetzelfde. Als je hun middenmotor wilt gebruiken moet je ook hun controller en hun accu gebruiken. Dat lijkt gewoon te werken. Hierdoor ben je als eindgebruiker soort van verzekert van (bijna) zorgeloos fietsen.

Van Bafang zegt men dat fietsfabrikant meer invloed op de samenstelling van de kit hebben. Daarnaast lees je ook dat er gemiddeld meer problemen met Bafang zijn. Dit bevestigd eigenlijk de werkwijze van Yamaha, Bosch en Shimano

Kortom:
Geniet van je Giant aan de Yamaha motor kan het niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 19:29
Athome schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:50:
Ik heb zelf de indruk dat Yamaha in Nederland geen groot markt aandeel heeft. Wat ik links en rechts via fora. etc meegekregen heb, is dat Yamaha zeker betrouwbaar is.
Ondanks het vele commentaar links en rechts wordt Bosch toch als betrouwbaar beschouwd. Yamaha is niet minder is mijn mening en ervaring

Ik heb nu bijna 3 jaar met Yamaha gereden. Keer op keer doet de motor het gewoon. Laden van de accu gaat gewoon soepel. Geen vage batterijindicator. Als de indicator zegt dat de accu leeg is, duurt niet zo lang voordat je toch zelf moet gaan trappen.
Power knopje indrukken en een paar seconden later kan je probleemloos fietsen.

Zowel Yamaha als Bosch en volgens mij Shimano ook, doen allemaal hetzelfde. Als je hun middenmotor wilt gebruiken moet je ook hun controller en hun accu gebruiken. Dat lijkt gewoon te werken. Hierdoor ben je als eindgebruiker soort van verzekert van (bijna) zorgeloos fietsen.

Van Bafang zegt men dat fietsfabrikant meer invloed op de samenstelling van de kit hebben. Daarnaast lees je ook dat er gemiddeld meer problemen met Bafang zijn. Dit bevestigd eigenlijk de werkwijze van Yamaha, Bosch en Shimano

Kortom:
Geniet van je Giant aan de Yamaha motor kan het niet liggen.
Thanks gaat lukken! Welk merk motor zit er in een qwic dan? Of is dat een eigen brouwsel? Ik ken Yamaha alleen van mijn motor, een Yamaha fjr 1300 en daar heb ik nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dennisfr schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Mooi zo. Het wordt nog steeds een Ultimate C8+ HMB Belt neem ik aan?
Tip van Flip: laat de fietsenmaker de riemspanning even goed controleren. Die van mij is gisteren voor de eerste onderhoudsbeurt geweest (4 maanden en 1600 km.) en bij mij bleek de riem veel te strak te staan. Blijkbaar af fabriek al misgegaan en niet door de fietsenmaker gecontroleerd bij aflevering.
Yep :) Ik neem je adviezen mee, bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jimh307 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:56:
[...]

Yep :) Ik neem je adviezen mee, bedankt.
Tweede tip. Zet de app van Gates op je telefoon, en je kan de riemspannig makkelijk controleren.
Beter iets te laag dan veel te strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 16:42
Morgen ga ik een Cube Touring proefrijden. 10 winkels gebeld om een locatie te vinden die het model heeft waar ik benieuwd naar ben. Erg benieuwd hoe deze rijdt. Iemand ervaring met kinderzitjes achterop een herenmodel? Lijkt me verre van ideaal, maar het zal niet dagelijks voorkomen dat ik een kleine vervoer. Ik denk maximaal 1x per week. En ik ben aardig lenig en stapte vroeger ook regelmatig over een (hoog) herenframe heen i.p.v. benen achterlangs (en dus je kind van je fiets trappen :+ )

Ik heb overigens vandaag een fiets geproeftest van het merk multicycle en was er erg over te spreken, MAAR dat ding was bij de betreffende FM niet met een degelijke accu te krijgen. Had ook twijfels over de fabrikant m.b.t. eventuele garantie/service omdat ze al eens failliet zijn gegaan en vroeger veel klachten hadden van gebruikers. Morgen hopelijk meer geluk met een Cube - ik wil snel tot koop overgaan.

[ Voor 36% gewijzigd door TheProf82 op 08-07-2021 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
vangoghnl schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:00:
Volgens de fietsenmaker zijn de Yamaha motoren veel betrouwbaarder klopt dit?
Ja, zijn betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:35:
[...]
Tweede tip. Zet de app van Gates op je telefoon, en je kan de riemspannig makkelijk controleren.
Beter iets te laag dan veel te strak.
De app is leuk om eens te proberen, maar heel onnauwkeurig. Beter iets te los zoals je zegt, en dat kun je redelijk aanvoelen als je de riem met de hand wat omhoog en omlaag beweegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
TheProf82 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 23:13:

Had ook twijfels over de fabrikant m.b.t. eventuele garantie/service omdat ze al eens failliet zijn gegaan en vroeger veel klachten hadden van gebruikers. Morgen hopelijk meer geluk met een Cube - ik wil snel tot koop overgaan.
Milticycle heeft twee keer een waardeloos systeem gehad en dat heeft ze bijna de kop gekost. Nu gebruiken ze gewoon Shimano (en Bosch?). Bij zowel Shimano en Bosch gaat de garantie buiten de fabrikant om, dus dat gaat wel door als Multicycle er niet meer is.

Multicycle is overgenomen door een grotere Europese fabrikant. Ze hebben wel targets gekregen om te halen. Ik hoop dat overname niet uiteindelijk absorberen betekend, want dan hebben we een leuk merk minder. Maar zou me daar voor een fiets op dit moment niet druk om maken.

Dat gezegd hebbende, hun oude Multicycles gebruikt niet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheProf82
Cube touring hybrid 625 gekocht in frame 62. Ben zelf namelijk bijna 2 meter. Vond de proefrit heerlijk. Stabiele stevige fiets met fijne ondersteuning. In Dronten stond ie nog bij winkel Jan Brinkman. Maar ook daar waren de meeste Cube fietsen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Voor onze e-bikes ben ik op zoek naar een manier om deze in een kleine berging op te bergen met een kleinere 'footprint'.
Als ik zoek op fietshaak etc dan vind ik vele oplossingen die uitermate geschikt zijn voor racefietsen en mountainbikes zonder spatborden en van een veel lager gewicht.
Het zou al helpen als ik de fiets 45 graden omhoog kan hangen. Iemand hier ervaringen met het in de muur hangen van e-bikes?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 19:46
dennisfr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:12:
[...]

Ik heb dezelfde fiets, gekocht in februari bij de lokale fietsenmaker. Wel wat korting gekregen (ik dacht 200,-) maar mede omdat we er al klant waren en al eerder fietsen hadden gekocht.
Ik heb ook een Gazelle (maar een ander type). Kreeg 250 euro korting bij de lokale FM. Was nog geen klant daar oid, maar hij zag me twijfelen over de meerprijs van de 500-accu. Even overleggen met de baas en ik mocht hem voor een lager prijsje meenemen. Top dus :) En idd eerste servicebeurt gratis en de drie daarna met korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
vangoghnl schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:20:
[...]

Ik ken Yamaha alleen van mijn motor, een Yamaha fjr 1300 en daar heb ik nooit problemen mee.
Ook een fantastisch product. Heb er wel eens aan gedacht om de AS (schakelen zonder koppeling maar geen quickshift) versie te kopen. Toch voor een Honda VFR1200X met DCT gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-06 20:43
franssie schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:18:
Voor onze e-bikes ben ik op zoek naar een manier om deze in een kleine berging op te bergen met een kleinere 'footprint'.
Als ik zoek op fietshaak etc dan vind ik vele oplossingen die uitermate geschikt zijn voor racefietsen en mountainbikes zonder spatborden en van een veel lager gewicht.
Het zou al helpen als ik de fiets 45 graden omhoog kan hangen. Iemand hier ervaringen met het in de muur hangen van e-bikes?
Geen idee in hoeverre dit nuttig voor je kan zijn, maar het lijkt me op het eerste zicht wel handig.
https://www.wheelylift.com/shop/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:49
Foxhill schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:36:
Een fiets rijklaar van de fabriek bestaat niet.
En daar zit het leeuwendeel van het prijsvoordeel van de VM's en de Veloretti's.
Athome schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:50:
Ik heb zelf de indruk dat Yamaha in Nederland geen groot markt aandeel heeft.
Alleen Giant heeft ze nog (NL markt). Giant is een hele grote speler en zit diep in samenwerking met Yamaha, dus het systeem is zeker niet dood, maar het is qua marktaandeel minimaal.

Prima systeem, heel betrouwbaar. Grootste nadeel is het bajonetje van de accu (grrrrrrr)
franssie schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:18:
Lijkt me nogal zwaar... ik kan aardig deadliften , maar een ebike netjes aan een muur hangen zou ik niet zo met de hand doen. Ik hang mijn racefietsen en MTB's wel aan de muur, en ook dan is het soms heel even klooien... dat is 8-12 kg, dat lijkt me met 25-30kg redelijk pittig,
Dr Karl schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:16:
[...]
Geen idee in hoeverre dit nuttig voor je kan zijn, maar het lijkt me op het eerste zicht wel handig.
Dit lijkt me daarom een redelijk mooie oplossing, alleen vraag ik me af of dat in een berging gaat passen... zou bij ons al niet meer passen (wij proppen net aan 2 kinderfietsen en 2 ebikes in onze berging)

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 10-07-2021 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dr Karl schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:16:
[...]

Dat zit aardig in de richting! En haak met het achterwiel van de grond in voor mij misschien te doen maar voor mij vriendin niet. Ik ga onderzoeken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Ik zou de reparatie in deze video eens willen proberen maar vertrouw het mij nog niet toe. Misschien heeft hier iemand er meer kaas van gegeten.
https://youtu.be/uVUNGW_I_Ac

- Kan het kwaad aan de BMS te solderen wanneer deze nog aan de batterijen bevestigd is?
- Welke diode is dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:18
Ik ben ook in de markt voor een elektrische fiets. Ik wil de Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt halen, maar baal behoorlijk dat die weer niet met Connect komt. Ingebouwde gps als afschrikmanier vind ik een erg fijne gedachte. Je hebt ook een versie met Connect, maar dan wissel je de schijfremmen in voor velgremmen, de riem voor een ketting en heb je een andere versnelling.

Heeft iemand een idee wanneer Gazelle nieuwe modellen aankondigd? Ik kan me niet voorstellen dat de 2022 versie van de C8+ niet standaard met connect wordt uitgerust. Ik wil weten hoe lang ik nog moet wachten haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Hoe blij moet je zijn met de GPS tracker? Ik heb iemand eens horen zeggen:
"Voor de verzekering is een GPS tracker prettig. De kans is groot dat je fiets terug gevonden wordt. Voor jou als gebruiker juist weer minder. De kans is groot dat de fiets niet terugkomt zoals je deze op de dag van diefstal hebt achter gelaten"

Ik zou daarom dus lekker gaan voor de variant met riem en schijfrem gaan en dus zonder de Connect functie. Bij mij huidige R&M kon ik ook kiezen voor een zogenaamde RX chip. Wat eigenlijk deels hetzelfde doel heeft. De fietsenmaker raadde het mij niet aan omdat ik er zelf niets aan heb. Voor de verzekering maakt het ook niets uit. Gewoon zorgen dat je beide sleutels van slot hebt en het komt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:54
Foxhill schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:06:
......https://youtu.be/uVUNGW_I_Ac....

- Kan het kwaad aan de BMS te solderen wanneer deze nog aan de batterijen bevestigd is?
- Welke diode is dit precies?
In het commentaar onder de video staat dat de BMS volledig afgekoppeld van de accu moet zijn voor je begint met solderen.
De originele diode betreft een 1A Schotky Diode. Hij adviseert deze te vervangen voor een SS16 Diode (60V1A), behuizingstype DO-214AC.

Persoonlijk smeer ik vooraf altijd wat plakkerige fluxpasta op de printcontacten met een naald of punt van een satéprikker (schuift minder tgv trillende handen), plaats het SMD component er met een pincet op (let op de juiste plaatsing van de diode, mbv het merkteken), schuif het recht en duw met de pincet op de SMD. Verwarm vervolgens slechts kort de contacten met een relatief klein puntige bout.
Maak de soldering vervolgens schoon met wat alcohol.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 12-07-2021 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:19:
[...]
In het commentaar onder de video staat dat de BMS volledig afgekoppeld van de accu moet zijn voor je begint met solderen.
En in de video zit de BMS nog aan de batterijen.

Helder verhaal, thanks. Ik heb veel gesoldeerd maar durfde nooit een printplaat. Ik zal wat filmpjes kijken en oefenen en het maar eens gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Athome schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:04:
Hoe blij moet je zijn met de GPS tracker? Ik heb iemand eens horen zeggen:
"Voor de verzekering is een GPS tracker prettig. De kans is groot dat je fiets terug gevonden wordt. Voor jou als gebruiker juist weer minder. De kans is groot dat de fiets niet terugkomt zoals je deze op de dag van diefstal hebt achter gelaten"

Ik zou daarom dus lekker gaan voor de variant met riem en schijfrem gaan en dus zonder de Connect functie. Bij mij huidige R&M kon ik ook kiezen voor een zogenaamde RX chip. Wat eigenlijk deels hetzelfde doel heeft. De fietsenmaker raadde het mij niet aan omdat ik er zelf niets aan heb. Voor de verzekering maakt het ook niets uit. Gewoon zorgen dat je beide sleutels van slot hebt en het komt wel goed.
Bedoel je daarmee te zeggen dat je hem maar beter kan laten jatten zonder dat hij teruggevonden kan worden, zodat je een compleet nieuwe krijgt? Ik snap die gedachtegang natuurlijk wel, maar je draagt zo wel weer bij aan de wegwerpmaatschappij :+

maar ik snap je punt en ben het er mee eens. Schijfremmen wil ik dan weer wel graag. Dus ik denk dat ik toch maar even ga wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:23:
...
En in de video zit de BMS nog aan de batterijen....
Dat was mij ook al opgevallen. Zelfs de balansdraden laat hij zitten, terwijl dit slechts connectors zijn.
Hij geeft aan dat de voedingsdraden eigenlijk losgesoldeerd moeten worden, maar daar nu geen zin in heeft.
Het verschil is dat hij weet waar hij aan begint en weet wat hij doet. Daarom kan hij wat meer risico nemen.
Dit in tegenstelling tot iemand die dit nimmer heeft gedaan en de video volgt.
Persoonlijk vind ik het geen juiste manier om eea dan zo te filmen.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 12-07-2021 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Misha schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:32:
[...]

Bedoel je daarmee te zeggen dat je hem maar beter kan laten jatten zonder dat hij teruggevonden kan worden, zodat je een compleet nieuwe krijgt? Ik snap die gedachtegang natuurlijk wel, maar je draagt zo wel weer bij aan de wegwerpmaatschappij :+

maar ik snap je punt en ben het er mee eens. Schijfremmen wil ik dan weer wel graag. Dus ik denk dat ik toch maar even ga wachten
Tuurlijk wil ik niet dat mijn fiets gejat. Maar wie gaat de schade betalen als je fiets beschadigd terug komt. Dat wordt een discussie tussen de verzekering en de eigenaar. En raad eens wie er aan het kortste eind trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Athome schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:28:
[...]

Tuurlijk wil ik niet dat mijn fiets gejat. Maar wie gaat de schade betalen als je fiets beschadigd terug komt. Dat wordt een discussie tussen de verzekering en de eigenaar. En raad eens wie er aan het kortste eind trekt.
Ja ik volg je en ik ben om, zoals ook in de small te lezen was :D

Edit: ik zie nu dat ik die small heeeelemaal verkeerd heb geschreven...

[ Voor 8% gewijzigd door Misha op 12-07-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 19:45
Ik dacht dat ik hier een bericht/vraag gesteld had maar kennelijk is er iets mis gegaan.
Heb namelijk een Freebike gekocht met bafang motor die ik morgen kan ophalen.

Nu twijfel ik of de standaard accu (468Wh) niet aan de kleine kant is en of het niet beter zou zijn voor de 562Wh variant te gaan. Meerprijs 200 euro vind ik altijd vrij veel gezien het aantal extra cellen dat in de accu zit maar daar moet ik me misschien maar overheen zetten.

is hier iets zinnigs over te zeggen?

https://www.freebike.nl/e-bike-info/accu-elektrische-fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-06 20:33
maxtrash schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:04:
Ik dacht dat ik hier een bericht/vraag gesteld had maar kennelijk is er iets mis gegaan.
Heb namelijk een Freebike gekocht met bafang motor die ik morgen kan ophalen.

Nu twijfel ik of de standaard accu (468Wh) niet aan de kleine kant is en of het niet beter zou zijn voor de 562Wh variant te gaan. Meerprijs 200 euro vind ik altijd vrij veel gezien het aantal extra cellen dat in de accu zit maar daar moet ik me misschien maar overheen zetten.

is hier iets zinnigs over te zeggen?

https://www.freebike.nl/e-bike-info/accu-elektrische-fiets
Dat ligt er helemaal aan wat je ermee wil doen. Ik heb zelf een 500wh accu en verbaas me over de actieradius. Met een volle accu kan ik gemakkelijk 80km op de hoogste ondersteuningsstand fietsen en ik ben niet de lichtste en rijd ook niet op alleen vlak terrein. Een accu slijt wel meer door laden dan door gebruik dus in dat opzicht doe je wellicht wel langer met een grotere accu mits je hem niet steeds oplaad als hij nog wat meekan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Jeetje. Wat een keuzes weer ineens. Ik heb nog geen idee wat ik precies wil. Maar ga van een auto vd zaak naar een ov-kaart en keuze om een fiets aan te schaffen. Met belastingvoordeel.

Nog niks gereden trouwens.

Maar wat te kiezen?
Van Moov vond ik er wel gaaf uitzien net zoals cowboy etc. Maar maak me zorgen om het onderhoudt. Dat wordt lastig bij de FM om de hoek denk ik?

Maar goed uiterlijk vind ik er dus toch wel toe doen.

Vraag me paar dingen af:
Huidige fietsen staan altijd buiten in tuin. Kan dat met een e-bike ook?

Welke e-bike kan je ook met een lege accu zo goed als normaal mee fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
readytoflow schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:58:
Jeetje. Wat een keuzes weer ineens. Ik heb nog geen idee wat ik precies wil. Maar ga van een auto vd zaak naar een ov-kaart en keuze om een fiets aan te schaffen. Met belastingvoordeel.

Nog niks gereden trouwens.

Maar wat te kiezen?
Van Moov vond ik er wel gaaf uitzien net zoals cowboy etc. Maar maak me zorgen om het onderhoudt. Dat wordt lastig bij de FM om de hoek denk ik?

Maar goed uiterlijk vind ik er dus toch wel toe doen.

Vraag me paar dingen af:
Huidige fietsen staan altijd buiten in tuin. Kan dat met een e-bike ook?

Welke e-bike kan je ook met een lege accu zo goed als normaal mee fietsen?
Ik zou een ebike toch niet constant in de tuin in de regen zetten…. Een afdakje is toch het minimum.

En wat dat normaal fietsen betreft… denk nog maar eens na, want in de praktijk doe je dat toch niet.

En wat uiterlijk betreft…. YouTube: Eindelijk een e-bike van Gazelle die we MOOI vinden!
Een van de weinige reviews die wel goed zit. Van Moof en Cowboy zou ik van weg blijven als je service en betrouwbaarheid belangrijk vindt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:20:
[...]

Ik zou een ebike toch niet constant in de tuin in de regen zetten…. Een afdakje is toch het minimum.

En wat dat normaal fietsen betreft… denk nog maar eens na, want in de praktijk doe je dat toch niet.

En wat uiterlijk betreft…. YouTube: Eindelijk een e-bike van Gazelle die we MOOI vinden!
Een van de weinige reviews die wel goed zit. Van Moof en Cowboy zou ik van weg blijven als je service en betrouwbaarheid belangrijk vindt.
Dat is geen review, dat is een knakker die positieve onzin bazelt (infomercial) en voor de review 10km in de omtrek van Amsterdam zwalkt omdat hij in het dagelijks leven nooit echt fietst buiten ritjes naar de supermarkt.

Misleiding is het meest positieve wat ik over die gast kan zeggen, zie ook zijn review over Veloretti en hoe hij schaamteloos gaat vertellen dat de productiemodellen beter zijn dan zijn testmodel :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!
roffeltjes schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 07:50:
[...]

Dat is geen review, dat is een knakker die positieve onzin bazelt (infomercial) en voor de review 10km in de omtrek van Amsterdam zwalkt omdat hij in het dagelijks leven nooit echt fietst buiten ritjes naar de supermarkt.

Misleiding is het meest positieve wat ik over die gast kan zeggen, zie ook zijn review over Veloretti en hoe hij schaamteloos gaat vertellen dat de productiemodellen beter zijn dan zijn testmodel :|
Ach ja…’ Bright moet je met een korrel zout nemen. Ik vond deze review dan toch wat beter dan zijn filmpjes waarin Van Moof en Cowboy helemaal de hemel in geprezen worden, terwijl je eigenlijk moet zeggen dat die fietsen rommel zijn, de goedkoopste en meest minderwaardige componenten in een frame met een beetje design….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:41:
[...]

Ach ja…’ Bright moet je met een korrel zout nemen. Ik vond deze review dan toch wat beter dan zijn filmpjes waarin Van Moof en Cowboy helemaal de hemel in geprezen worden, terwijl je eigenlijk moet zeggen dat die fietsen rommel zijn, de goedkoopste en meest minderwaardige componenten in een frame met een beetje design….
Het grootste nadeel van die fietsen is zoals @Foxhill aangeeft is dat ze rechtstreeks van de fabriek komen.

Als je alle spaken, kabels en aandraaidelen naloopt keldert de hoeveelheid ellende. Zoals je nu ook leest in de Veloretti draad waar je precies zoals verwacht fietsen met een nagenoeg ontbrekende QC ziet en waarbij de klacht van de dag is dat de hydraulische leidingen niet zijn geknepen.... 8)7 :X :N

Daarom moet je reviews van dat soort fietsen ook niet serieus nemen. Het is totaa niet representatief voor de gebruikerservaring.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 14-07-2021 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 15:56
[...]
De goedkoopste en meest minderwaardige componenten in een frame met een beetje design….
Snap niet dat 'klassieke' fietsfabrikanten nog steeds geen hippe fietsjes maken. Gazelle, Batavus etc kunnen toch ook prima zo'n Van Moof/iMove/Veloretti modelletje ontwikkelen zou je zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
matthijst schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Snap niet dat 'klassieke' fietsfabrikanten nog steeds geen hippe fietsjes maken. Gazelle, Batavus etc kunnen toch ook prima zo'n Van Moof/iMove/Veloretti modelletje ontwikkelen zou je zeggen.
Accell: Batavus heeft de Dinsdag waar ze een vlotte fiets mee op de markt zetten. Sparta gaat voor kekke stads/toer ebikes, Koga heeft dan weer premium en reis ebikes.

Derby: Gazelle heeft een gamma wat ongeveer een optelsom is van Batavus en Sparta.

Maar dat echt kale model is er maar niet en volgens mij is dat een blunder, want je ziet hoe goed het verkoopt. |:(

Je ziet bij de grotere Nederlandse merken sowieso een heel raar gamma waarbij je heel veel side-grades/overlappende modellen hebt, zeker Gazelle heeft IMHO veel teveel modellen, maar ook bij Accell mis ik wel wat logica.

Duitse merken hebben vaak minder frames en bieden dan een x-aantal modellen met oplopende afmontage, dat is ongetwijfeld aanzienlijk goedkoper.

Mijn idee:

1. Een gemoedelijke frame (heren en lage instap) met verende vork. Biedt dit aan in oplopende afmontage (Nexus 5 tm Enviolo, belt ja/nee). Geintegreerde accu
Bosch Active
50mm banden
=> Mat donkerblauw/groen/lichtblauw, zwarte/witte belettering. Eventueel kleine accentjes (bloemen voor dames, het verkoopt). Eventueel two-tone.

2. Ontwerp een strak klassiek herenframe met geintegreerde accu, geintegreerde verlichting (yuck, maar het verkoopt), vaste vork en de juiste nokjes voor achterdrager en spatborden. Enviolo naaf + belt
Bosch performance
50mm banden
=>Antraciet/grijs, onderdelen zelfde tint. Understated merkstickers (liefst slechts een tintje donkerder dan de framekleur zodat het niet eens opvalt), of reliëf in framekleur.

Kaal aanbieden en de accessoires los erbij verkopen (kassa!)

3. Sportief frame (heren en mixte), vaste vork, verwisselbare padjes voor derrie /versnellingsnaaf. Geintegreerde accu of accu in driehoek boeit niet (geintegreerd is alles over je hele range hetzelfde, accu in driehoek heb je misschien leveringsvoordelen door spreiding?).

- Derailleur versie
- Alfine 8 versie met ketting/Belt
- Enviolo versie met belt.
Bosch performance
60mm banden
=> Spetterende kleuren (Oranje, kanariegeel, neongroen) Contrasterende belettering met een lekker sober lettertype. Geen accenten of two-tone.

Maatvoering
H: 53-57-62
D: 48-52-57

Met deze 5 frames dek je volgens mij 99% van de markt. Misschien nog een bakfiets met vaste kuip, een kratfiets en een mammafiets ;)

Betreft de kleuren, ik baseer me op wat ik zie en lees (en deels wat ik zelf zou kopen). Uiteraard elk jaar een ander kleurtje op de markt gooien. Af en toe een LTD met een woeste kleur kan misschien goed verkopen, maar dat is voor de marketing boys^^.

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 14-07-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-06 09:37
[...]

Neem aan dat je ervaring heb met de Cowboy? Rommel, goedkoopste en slechtste onderdelen die je kan kopen?
Ik vind dat je voor het geld, plus snelle levertijd( in deze tijd dan) niet mag klagen… over Bright kan ik het alleen maar eens je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zebsite schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Neem aan dat je ervaring heb met de Cowboy? Rommel, goedkoopste en slechtste onderdelen die je kan kopen?
Ik vind dat je voor het geld, plus snelle levertijd( in deze tijd dan) niet mag klagen… over Bright kan ik het alleen maar eens je zijn.
PRoefrit mee gemaakt (reed goed op vlak terrein, maar valt erg tegen als je bergop moet, of langere tijd rijdt omdat er geen versnellingen zijn), en de fiets eens goed bekeken op afwerking en uitrusting...
Dat valt wel erg tegen. Het is design, dat wel, maar de meeste componenten (op de riem na) zijn echt zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matthijst schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Dat is ten dele zo omdat ze niet ver willen gaan in de keuze tussen kwaliteit en design.
Veloretti vind ik wel een aanbod dat te overwegen valt uit die merken. Daar zitten degelijke remmen, naaf etc op, alleen de motor vind ik dan wat minder.
Die zit ook het kortst bij wat Gazelle etc aan biedt, en de prijs is ook niet verkeerd.

Waar ze dan wel in tekort schieten is ... een fiets maken met verschillende framematen, en de verlichting zal wel voldoen in een goed verlichte stad, maar er buiten wil je wat meer.

En dan blijft het punt van service.... als je de FM uitschakelt bij het verkopen, dan moet je wel zelf zorgen voor een servicenetwerk of minstens akkoorden afsluiten met fietsenmakers zodat ze je ook ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
zebsite schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Het ding is dat je dat van die goedkoopste onderdelen echt wel kan stellen, het is allemaal merkloos. Nou is de vraag of dat perse slecht is, maar het is zeker geen Shimano (de gouden standaard in fietsenland). Zeker als je naar bewegende delen kijkt kan je haast niet anders dan concluderen dat het niet geweldig is.

=> De grote kracht van Shimano is koud-smeden, dat is aanzienlijk sterker dan CNC. Shimano is zeker niet perfect, maar in zijn prijsklasse is Shimano vrijwel altijd het beste compromis van functionaliteit, gewicht en duurzaamheid.

Als je hem tegen (toegegeven, het is het merk met misschien wel de beste prijs-kwaliteitsverhouding); CUBE Touring Hybrid one 400 afzet dan kan je het toch niet als een bijzonder goede deal zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:30:
[...]

Dat is ten dele zo omdat ze niet ver willen gaan in de keuze tussen kwaliteit en design.
Mwah, ik denk toch echt dat Nederlandse merken al heel lang een heel slechte portfolio hebben. De markt voor een Urban e-bike is enorm. Als je Dinsdagen kan bouwen in de range 2300-2800 moet je ook een gestripte urban bike kunnen bouwen. Als je de drager van de Dinsdag haalt en een puur strak Diamant frame inbouwt, met geintegreerde accu en er een vlak stuur op drukt ben je er. Klap er een prijskaartje van 2800,- op en dat ding gaat als een malle verkopen.

Gazelle heeft natuurlijk 50 jaar de markt beheerst en Batavus was het tweede merk. Sparta was als merk opeens doorgebroken na de Spartamet en doorgetrokken naar de E-Bike, waarna Batavus mee ging (ION). Op dat punt kreeg Gazelle issues omdat Derby motorisch op het verkeerde paard ging wedden (Impulse). Het was allemaal lekker overzichtelijk... de komst van Giant in de jaren 90 was vervelend maar nog geen ramp.

De Duitse markt is veel concurrerender en heeft wat mij betreft Nederland ingehaald. En nu je die merken steeds meer tegenkomt in de winkel dan vind ik het toch wel een schrijnend contrast. we maken wel leuke modellen, maar het meeste wat ze aanbieden is chaotische eenheidsworst, waarbij je je af moet vragen of ze de markt wel goed lezen (alles verkoopt nu toch dus het maakt natuurlijk ook niet echt uit).
Veloretti vind ik wel een aanbod dat te overwegen valt uit die merken. Daar zitten degelijke remmen, naaf etc op, alleen de motor vind ik dan wat minder.
Die zit ook het kortst bij wat Gazelle etc aan biedt, en de prijs is ook niet verkeerd.
Nee, merk met al een slechte reputatie voor hun gewone fietsen (nog slechter dan VM) en ze leveren hun e-bikes af-fabriek. De QC is afwezig, het is deze week een ontvouwende soap |:(

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 14-07-2021 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Interessante discussie :)

Het is duidelijk heel erg jammer dat het de grote jongens gaat om geld. Als dit het enigste was zou het meevallen, maar eender startup moet de concurrent trachtten af te troeven. Cowboy, VanMoof zijn kleine merken die groot willen worden in een zo kort mogelijke tijd; dat gaat dus niet (goed).
De kwaliteit is het eerste ding waar onder geleden wordt. Veel roest, defecten en weinig servicepunten zijn hier indirect het gevolg van. Je zult geen VanMoof zien hier in het Brabantse landschap, want waar kun je hem laten maken?
In Amsterdam wonen heel veel mensen dus ze vinden heus aftrek daar en de kwaliteit mag wat minder zijn want ver fietsen mensen daar niet mee. Ik zie voor Cowboy of VanMoof geen doelgroep van commuters. Dan moeten er kilometers gemaakt worden, veel kilometers en dan ben je gewoonweg beter af bij de grote namen zoals Gazelle, Sparta, Trek, enz. Het dealernetwerk is gewoon veel groter en de dealers zitten door heel het land. In die grote namen gaat een flinke geldstroom om en dat is ergens heel goed want ze hebben een naam groot te houden in heel het land en die fietsen worden ook vaak gebruikt voor commuting, grote tochten en voor vele jaren als het even kan.

In deze turbulente maatschappij zijn er legio start-up lijnen te zien en het is een kwestie van falen of winnen. Ergens heel positief want dit kan misschien een beetje concurreren tegen de grote merken. Stukje economie ;)

En dan Bright. Waarom zijn jullie hier zo negatief over? Ik vond hun review over de Gazelle best wel oké. Bright is een commercieel bedrijf en er moet ook geld verdiend worden. Als die David hele grote tochten zou moeten maken dan kost dat wat manuren en zou je in principe kunnen betalen voor zo'n review.

@roffeltjes Niet iedereen is zo'n grote kenner op fietsgebied, dus geef Bright ook een eerlijke kans. Het is altijd beter dan géén review, toch? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:30:
En dan Bright. Waarom zijn jullie hier zo negatief over? Ik vond hun review over de Gazelle best wel oké. Bright is een commercieel bedrijf en er moet ook geld verdiend worden. Als die David hele grote tochten zou moeten maken dan kost dat wat manuren en zou je in principe kunnen betalen voor zo'n review.
Ik schat in dat Bright betaald wordt voor reviews ;)
@roffeltjes Niet iedereen is zo'n grote kenner op fietsgebied, dus geef Bright ook een eerlijke kans. Het is altijd beter dan géén review, toch? ;)
Aangezien het een infomercial is en omdat hij toch wel informatie geeft die niet klopt ben ik behoorlijk kritisch. Als hij zegt dat hij op een pre-productiemodel rijdt en dat de productiemodellen netjes weggewerkte lasnaden krijgen... en dat gebeurt niet dan heb je je als reviewer laten misleiden.

Nog vervelender, hij is zo enthusiast dat mensen gaan kopen en nu met de gebakken peren zitten(zie ook de Veloretti draad). Datzelfde doet hij over VM, waarbij hij een duurtest doet en laaiend enthousiast is. Niet gek, wat die fiets is ongetwijfeld eerst door de handen van de monteurs van VM gegaan en is dus totaal en dan ook totaal niet representatief voor wat de gebruikers krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@roffeltjes True,

Ik snap het standpunt en misleiding is slecht. Nu zie ik niet al zijn reviews en wat je zegt kan ik in meekomen.

Nu kan ik hier wel door heen prikken, maar veel mensen ook niet. Het is eenmaal jammer om te moeten accepteren dat er altijd mensen misleid worden. Dat vind ik ook, zeker.

Nu kan ik ook filteren wat er verteld wordt over die Gazelle, maar vele ook niet en nu was die review best oké. Van Veloretti heb ik nog nooit gehoord, maar als jij het zegt geloof ik dat. Jij mag wel een kenner genoemd worden. Zo weet jij veel over de techniek en ik zo veel over accu's ;)

Hoe kom je tot een algemeen steekhoudend punt? Niet omwille van jouw naam, maar zijn er ook mensen die tegen Bright in durven te gaan?

Ik geloof jou eerder dan die David van Bright. Toch zijn er heel veel mensen die jou niet kennen en op Bright's bevindingen ingaan. Ook niet iedereen zit op Tweakers in deze draad, dus dan moet zo'n bedrijf wel eerlijk zijn en als ik het zo hoor betwist ik dat. Desalniettemin kijkt het wel lekker weg. Begrijp dat standpunt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fundamenteel vind ik wel een groot verschil tussen de problemen bij Van Moof (zwakke naaf, slecht schakelmechanisme, rotslechte remmen) tov Veloretti (assemblage issues die je makkelijker kan recht zetten). Dat een nippel niet vastgekrimpt wordt is makkelijk te corrigeren. Dat je schakelmechnisme blijft kraken vereist gewoon een redesign.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik hoop dat mijn mening over VanMoof bekend is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Off topic:
Bright is al 15 jaar precies hetzelfde, net kinderen daar. "Deze nieuwe gadget is de beste ooit", volgende dag "Deze nieuwe gadget is de beste ooit. Nooit echt goed de tijd genomen voor een artikel of filmpje en alles is snel weer vergeten.

On topic:
Weer een lekke band gehad en nu helaas een enorme wandeltocht moeten maken. Nu toch maar de Park Tools plakkers en de Zefal HPX pomp gekocht. (Bedankt voor de tip @roffeltjes)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:28
Tommie12 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:59:
[...]
, en dan komt er iemand met een brakke Lidl fiets waar zowat alles aan herzien moet worden.
Hoho, brakke LIdl fiets, dat is niet mijn ervaring.
Mijn echtgenote heeft zo´n fiets, met middenmotor, en ze heeft er inmiddels 3500 km mee afgelegd. Tot volle tevredenheid.
Het enige wat ik er aan gedaan heb is de ketting af en toe bijgesteld en smeren, een spaakje aangedraaid, het balhoofd een keer aangedraaid en verder natuurlijk af en toe de remmen bijstellen (en poetsen af en toe).
Er is nog geen enkel onderdeel aan vervangen en de fietsenmaker heeft deze fiets ook nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Nou ik wil best een lansje breken voor David
Hij zegt duidelijk dat hij voorstander is van een krachtsensor en laat duidelijk blijken als die niet aanwezig is dat dat gewoon een aan/uit karakter heeft
Bij die laatste fiets ( noord of zoiets) daar kraakt hij de remmen flink af
En dat dat huren van een fiets wel erg duur is en het eigen risico erg hoog
Dat hij een weekje op zo’n fiets rijdt in de stad dan krijg je een andere kijk op een fiets dan in een landelijk gebied
En in die week slijt die fiets niet en roest niet
Hij zegt gewoon of een fiets lekker of niet lekker fietst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
ElectricAlex schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:22:
[...]
Het enige wat ik er aan gedaan heb is de ketting af en toe bijgesteld en smeren, een spaakje aangedraaid, het balhoofd een keer aangedraaid en verder natuurlijk af en toe de remmen bijstellen (en poetsen af en toe).
Al een paar keer onderhoud met die km’s is veel. Voor spaken aanhalen en ketting stellen moeten de meeste mensen naar een fietsenmaker. Als het balhoofd los zat de eerste 3500km is dat slecht. Als jij zo handig bent en er aan wilt werken is het voor jou de perfecte fiets en bespaar je geld. Voor de doorsnee klant die met deze fiets al een paar keer bij de fietsenmaker had gestaan natuurlijk geen goed product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 07:05:
...... ... Als jij zo handig bent en er aan wilt werken is het voor jou de perfecte fiets en bespaar je geld. Voor de doorsnee klant die met deze fiets al een paar keer bij de fietsenmaker had gestaan natuurlijk geen goed product.
Wei even eea in perspectief blijven zien, denk ik.
De "doorsnee" klant komt bij een FM voor reparaties. De technisch ingestelde klanten komen er vaak alleen voor de onderdelen.
Daardoor kan het lijken dat bijna iedereen bij de FM laat repareren.
Ook hoeft het aangeven van dergelijk onderhoud niet te betekenen dat het slecht is, maar tijdig wordt opgemerkt door de technische persoon.
Een klant die eea niet zelf doet merkt niet altijd tijdig dat eea loszit. Pas als deze er last van krijgt gaat deze naar de FM. Wat zou kunnen betekenen dat er al eea mis is en vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Supertjeduc schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:42:
Nou ik wil best een lansje breken voor David
.....
Bij die laatste fiets ( noord of zoiets) daar kraakt hij de remmen flink af
Hij zal ook wel moeten. Wie monteert er nu nog rollerbrakes op een E-bikes?? In zijn video/review laat hij al zien dat de remweg gigantisch is.

Binnen het huurmodel van de Noord snap ik de rollerbrakes wel. Eigenlijk hufterproof en vragen weinig onderhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Athome schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:11:
[...]

Hij zal ook wel moeten. Wie monteert er nu nog rollerbrakes op een E-bikes?? In zijn video/review laat hij al zien dat de remweg gigantisch is.

Binnen het huurmodel van de Noord snap ik de rollerbrakes wel. Eigenlijk hufterproof en vragen weinig onderhoud
Ja, omdat ze gewoon niet werken.
En als er iets mis is met die remmen, dan moet je ze vervangen...
Voor iemand die iets weet van een fiets, en die af en toe buiten de stad komt is dit toch een KO.
De goedkoopste schijfremmen zijn toch ook vrij hufterproof en vragen in stadsgebruik ook bijna geen onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Afgelopen donderdag heb ik mijn Riese und Muller Charger 3 HS (High Speed) met Rohloff en Nyon display mogen ophalen.

Voordat ik mijn fiets meenam naar huis eerst nog even een ritje gemaakt met een Riese und Muller Supercharger HS met Enviolo naaf. Dit voor een vergelijk met de Rohloff. Het verschil was goed merkbaar. Hoewel de Enviolo best goed fietst, merkte ik gewoon dat de Rohloff minder weerstand heeft. Het voelt minder zuur aan.

De volgende morgen de fiets op de auto en naar Valkenburg gegaan. Daar in 3 dagen de Mergellandroute gefietst. Merkte toen goed dat Rohloff ook nog ingereden moest worden, net als de remmen. De Rohloff is er na 3 dagen flink van opgeknapt. De remmen eerste de beste helling naar beneden, met remmen die nog niet ingeremt zijn, is niet direct een pretje. Gevolg: Blauwe remschijf achter (Magura MT4 klauw) omdat er nog weinig remvermogen was. Schijf voor is niet blauw maar zit nu wel een tik in (dus een beetje krom). Voorkant remt met Magura MT5. Positieve keerzijde. Ze remmen nu wel geweldig.

Heerlijk gefietst. Vaalserberg aan de Belgische zijde naar beneden (naar Plombiere) ging super. De fiets ligt rotsvast op de weg. Een bejaard echtpaar ging met de auto aan de kant om mij voor te laten. _/-\o_ _/-\o_

Navigatie van de Nyon werkte ook super. Bereik van de Rohloff is ook lekker. Vaalserberg in 3 of 4 naar boven en heb de 14e versnelling nog niet gebruikt. Terwijl er toch regelmatig 40+ op de teller stond op vals plat naar beneden. Rohloff werkt sowieso super. Ik heb nooit echt het gevoel gehad dat er tussen de trappers en het achterwiel nog een versnellingsnaaf zit. Dat zelfde gevoel is er ook met een derailleur. Met de Enviolo is er absoluut wel een gevoel dat er nog wat tussen zitten.

De E14 kost een vermogen maar ik ben blij dat ik dat geld voor 2 fietsen heb uitgegeven.
Om een idee te geven. Het prijsverschil tussen een Enviolo en Rohloff op 2 fietsen is net zo veel als veel mensen als max. voor een enkele E-bike wil betalen.

De Bosch High Speed motor doet het ook goed. Vooral bergopwaarts merk je goed dat er vanaf een bepaalde cadans een flinke versnelling in de motor zit. Het is nog steeds geen motor die bedoeld is om 45 km/u constant mee te fietsen. Rond 35-40 km/u voelt de motor zich als een vis in het water. Dan blijft de actieradius van de 625 Wh accu ook nog eens acceptabel.

[ Voor 8% gewijzigd door Athome op 15-07-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:27:
De E14 kost een vermogen maar ik ben blij dat ik dat geld voor 2 fietsen heb uitgegeven.
Om een idee te geven. Het prijsverschil tussen een Enviolo en Rohloff op 2 fietsen is net zo veel als veel mensen als max. voor een enkele E-bike wil betalen.
Ik ben wat dat betreft wel een beetje hard voor mezelf, want ik ga na heel veel twijfelen toch weer voor een Alfine 8. We hebben zulke achterlijke afstanden afgelegd met Nexus 8/Alfine 8 dat ik het niet kon verantwoorden :|

Ik vertel mezelf elke keer weer "als hij stuk gaat druk ik er alsnog een Rohloff in" en dan ben ik weer 50.000km verder en dat kreng doet het nog steeds :+

Nou ja... wie weet krijg ik hem deze keer wel stuk })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
De Alfine 8 of 11 was ook een optie voor mij geweest. Behalve Qwic beidt niemand deze aan op een Speed Pedelec. De Rohloff is dan de enige interne naaf als je geen Enviolo wilt.

Ik heb de Nexus 8 ook altijd als een prima en fijne naaf ervaren in de vorige fiets (met Yamaha PW80). Terwijl de specs van de motor niet veel afwijkt van de Bosch Speed motor.

Even ter verduidelijk. Ook de Bosch Speed Line motor levert maar 250 Watt en geen 350 Watt zoals in het verleden wel een was.

@roffeltjes
Het is slecht te vergelijken tussen de huidige en de vorige fiets maar de Nexus 8 is gevoelsmatig wat weerstand betreft niet eens zo veel slechter dan de Rohloff. Puur op basis hiervan zou ik niet eens een Rohloff overwegen als je huidige Alfine naaf kapot gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Athome op 16-07-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:45

BertV

Handgemaakt

Hoewel de Enviolo best goed fietst, merkte ik gewoon dat de Rohloff minder weerstand heeft. Het voelt minder zuur aan.
Ja, enviolo voelt alsof je cardan riem van elastisch rubber is.
En of er iemand die rubberen riem daarna tegen aan het houden is.

Dat wordt minder.
1, omdat je er aan went,
2, omdat het een kwestie is van inrijden.

Maar ik raad het iedereen af om er eentje aan te schaffen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De testfiets had al 3000 km op de teller staan. Dus ingereden is de Enviolo dan al wel.
Het zal ook vast wel wennen maar de eerste indruk is al niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik rij met de Enviolo op een 25 km/h fiets, en ben er best tevreden over.
Maar ik kan me inbeelden dat je met continu hogere krachten wat teleurgesteld over bent.

Een Alfine op een speedbike lijkt me ook niet zo goed omdat die het hoge koppel niet zo graag zien. In de praktijk worden de sterkere Bosch motoren dan teruggeregeld in koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Afgelopen donderdag heb ik mijn Riese und Muller Charger 3 HS (High Speed) met Rohloff en Nyon display mogen ophalen.

Voordat ik mijn fiets meenam naar huis eerst nog even een ritje gemaakt met een Riese und Muller Supercharger HS met Enviolo naaf. Dit voor een vergelijk met de Rohloff. Het verschil was goed merkbaar. Hoewel de Enviolo best goed fietst, merkte ik gewoon dat de Rohloff minder weerstand heeft. Het voelt minder zuur aan.

De volgende morgen de fiets op de auto en naar Valkenburg gegaan. Daar in 3 dagen de Mergellandroute gefietst. Merkte toen goed dat Rohloff ook nog ingereden moest worden, net als de remmen. De Rohloff is er na 3 dagen flink van opgeknapt. De remmen eerste de beste helling naar beneden, met remmen die nog niet ingeremt zijn, is niet direct een pretje. Gevolg: Blauwe remschijf achter (Magura MT4 klauw) omdat er nog weinig remvermogen was. Schijf voor is niet blauw maar zit nu wel een tik in (dus een beetje krom). Voorkant remt met Magura MT5. Positieve keerzijde. Ze remmen nu wel geweldig.

Heerlijk gefietst. Vaalserberg aan de Belgische zijde naar beneden (naar Plombiere) ging super. De fiets ligt rotsvast op de weg. Een bejaard echtpaar ging met de auto aan de kant om mij voor te laten. _/-\o_ _/-\o_

Navigatie van de Nyon werkte ook super. Bereik van de Rohloff is ook lekker. Vaalserberg in 3 of 4 naar boven en heb de 14e versnelling nog niet gebruikt. Terwijl er toch regelmatig 40+ op de teller stond op vals plat naar beneden. Rohloff werkt sowieso super. Ik heb nooit echt het gevoel gehad dat er tussen de trappers en het achterwiel nog een versnellingsnaaf zit. Dat zelfde gevoel is er ook met een derailleur. Met de Enviolo is er absoluut wel een gevoel dat er nog wat tussen zitten.

De Bosch High Speed motor doet het ook goed. Vooral bergopwaarts merk je goed dat er vanaf een bepaalde cadans een flinke versnelling in de motor zit. Het is nog steeds geen motor die bedoeld is om 45 km/u constant mee te fietsen. Rond 35-40 km/u voelt de motor zich als een vis in het water. Dan blijft de actieradius van de 625 Wh accu ook nog eens acceptabel.
Dan vraag ik me toch af wat het verschil is en of er een verschil is tussen een speedline en een cx motor
En waarom ze van die 350 zijn afgestapt ( die had we veel minder koppel )
Bij spezialized is er trouwens ook alleen een software matig verschil
Maar je hebt toch wattjes nodig om snel te kunnen fietsen ( en beide halen de 45 niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De Enviolo op een E-Bike met Bosch CX (85 Nm) of Performance Line (65 Nm) motor vind ik zelf ook een goede combi. Bij lagere snelheden heb veel minder weerstand van de wind. De CX heeft ook 85 Nm net als de Speed Line motor. Dus het hogere koppel bij lagere snelheden trekt met gemak door de weerstand heen.

Juist het hogere (noodzakelijke) koppel is ook de reden dat je geen Alfine, Nexus o.i.d ziet op een Speed Pedelec. Dat maakt een Nexus/Alfine niet een minder naaf om mee te fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Supertjeduc schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Dan vraag ik me toch af wat het verschil is en of er een verschil is tussen een speedline en een cx motor
En waarom ze van die 350 zijn afgestapt ( die had we veel minder koppel )
Bij spezialized is er trouwens ook alleen een software matig verschil
Maar je hebt toch wattjes nodig om snel te kunnen fietsen ( en beide halen de 45 niet)
Het verschil tussen de Speed Line motor en CX is de software. Bij de Speed Line laten ze het koppel later op komen. Hierdoor heb je er op hoge snelheden juist wat aan. En dat zorgt voor de 45 km/u. Een beetje wind mee of een licht aflopende weg is al voldoende om relatief makkelijk boven de 40 km/u vol te houden voor langere tijd.
Als je dezelfde fiets met CX en Speed Line naast elkaar vergelijkt, zal merken dat de CX makkelijk naar de 25 km/u trapt dan de Speed Line. Het verschil is niet groot maar het is aanwezig

Even andere vergelijking.
Een Bromfiets mocht 30 jaar geleden niet meer dan 0,44 kW aan vermogen hebben. En toch haalden ze zelfstandig 45 km/u. Dus waarom zou je met meetrappen met 250 Watt motorvermogen dan ook geen 45 km/u kunnen halen. Iemand die nog enigszins conditie heeft kan ook 150-200 Watt trappen

Die 250 watt is overigens een nominaal vermogen. De pieken liggen dus hoger. Ik vind zelf ook dat de Bosch het nominale vermogen wel mag opschroeven naar 350/400 Watt. Samen met de 85 Nm maakt het nog geen Stromer maar de 45 km/u is wel een stuk makkelijker vol te houden.

Overigens De Nyon is een erg interessant display als meer/veel info wilt tijdens (of na) het fietsen. Volgens de Nyon genereer ik tijdens een beetje stevig trappen 45 Nm aan koppel.
De Kiox en Nyon kunnen in feite hetzelfde met het verschil dat het scherm van de Nyon een stuk groter is, waardoor volledig zelfstandige navigatie mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Athome op 16-07-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:29:
[...]
Die 250 watt is overigens een nominaal vermogen. De pieken liggen dus hoger. Ik vind zelf ook dat de Bosch het nominale vermogen wel mag opschroeven naar 350/400 Watt.
Het probleem is dat je dan TdF vermogens+ levert op een fiets die niet net zoals die van de profs elke avond door een mechanicien wordt nagekeken.

Er zijn al veel issues geweest met Bosch en opgevreten aandrijfljnen, dat wordt dan alleen maar erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Het probleem is dat je dan TdF vermogens+ levert op een fiets die niet net zoals die van de profs elke avond door een mechanicien wordt nagekeken.

Er zijn al veel issues geweest met Bosch en opgevreten aandrijfljnen, dat wordt dan alleen maar erger.
Het valt mij alles mee , nog steeds na 2500 km een zo goed als niet opgerekte ketting ( tooltje gaat zelfs nog niet tussen de schakels )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@roffeltjes
Dat zou heel goed kunnen. Mijn kennis is daarvoor niet toereikend genoeg. Aan de andere kant. Daar moet toch ook wel wat voor verzinnen te zijn. Denk aan een stevigere riem en riemwielen.
De naaf in het achterwiel is ook een ding. Daarvoor zullen Shimano, Rohloff en Enviolo waarschijnlijk aanpassingen moeten maken.

Ook Bosch zal voor de accu waarschijnlijk moeten overstappen naar 48V systeem wat andere merken ook doen.

Bij elkaar opgeteld zijn toch nog behoorlijk wat aanpassingen. Zijn de kosten voor deze aanpassingen dan door te berekenen in het eindproduct. Uiteraard! Maar als ze zo hoog worden dat de fiets te duur wordt, heeft het maken van aanpassingen ook geen zin.

Met het huidige principe zijn er vooral aanpassingen aan de fiets zelf nodig. Al zie ook dat de E-bikes in hogere prijssegment vaak ook al Speed Pedelec geschikt zijn. Dit drukt ook de kosten enigszins.
De Bosch Performance Line motoren verschillen verder niet ook zo veel. Dat houdt de kosten ook laag.

De Prijzen van de huidige Speed Pedelecs met midden motor liggen in lijn met andere Speed Pedelec met Hub motor. Dus het behoorlijk (noodzakelijk) verhogen van de prijs zou mogelijk zijn als de prestaties er ook naar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Athome
Het is zeer zeker mogelijk om alles robuuster te maken, maar daar hangt een prijskaartje aan.
Een gewone fiets is gebouwd om 20-30k zonder veel problemen te kunnen afleggen.
Voor 90% van de markt is dat meer als genoeg, want dat halen ze niet in 10 jaar.

Je kan trouwens al keuzes maken die robuuster zijn…. Rohloff dus, en daar ken je het prijskaartje van.
De aandrijflijn is meestal sterk genoeg, maar beperkt in levensduur als je veel in modder, pekel etc gaat rijden. Een stevigere riem maakt niet veel uit, je moet dan RVs tandwielen kiezen, en regelmatig je riem eens goed nat afwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:11:
@roffeltjes
Denk aan een stevigere riem en riemwielen.
Het probleem zit hem in de versnellingen. Schakelen onder load is destructief. De derailleur is het sterkste, maar die kan daar echt niet tegen. Ook een Rohloff vindt het niet super tof als 400watt over de ktting jaagt en je dan hem in een andere versnelling ramt :+

Geen idee hoe dat bij Envilio zit, maar als ik het goed begrijp mij is slijtage van bepaalde kogels het probleem met verlopende versnellingen. Kan me niet voorstellen dat dat dan wel heel erg goed gaat.

Je zal iets van integratie nodig hebben tussen motor en schakelen (Shimano DI2?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Bij de E14 van Rohloff is er ook een integratie tussen Bosch en Rohloff. Tijdens schakelen wordt de ondersteuning tijdelijk onderbroken. Het beste blijft nog altijd de pedalen even stil houden tijdens het schakelen.
Als je echter in stand Turbo fietst gaat het schakelen nog steeds niet altijd geruisloos. Het lijkt er op alsof de kracht die stand Turbo loslaat meer tijd nodig heeft om weg te zakken. Ondanks dat je de trappers stilhoudt tijdens het schakelen.

Daarnaast kan je bij de Rohlloff ook een "Startversnelling" in stellen in de Bosch Unit. Als je langer dan 2 seconden stil staat, zal de Rohloff zelf terig schakelen naar de door jou ingestelde versnelling. Dit kan alleen bij de Combi Rohloff E14 en Bosch middenmotor met minimaal Intuvia display

[ Voor 24% gewijzigd door Athome op 17-07-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:56:
[...]

Het probleem zit hem in de versnellingen. Schakelen onder load is destructief. De derailleur is het sterkste, maar die kan daar echt niet tegen. Ook een Rohloff vindt het niet super tof als 400watt over de ktting jaagt en je dan hem in een andere versnelling ramt :+

Geen idee hoe dat bij Envilio zit, maar als ik het goed begrijp mij is slijtage van bepaalde kogels het probleem met verlopende versnellingen. Kan me niet voorstellen dat dat dan wel heel erg goed gaat.

Je zal iets van integratie nodig hebben tussen motor en schakelen (Shimano DI2?).
Toen mijn fiets nagelnieuw was voelde je gewoon dat draaien aan de enviolo onder last stroef ging als je te snel wou gaan, maar dat vermindert met de tijd. Ik denk dat ik nu instinctief minder hard trap als ik wil schakelen.
Maar onder trappen een beetje bij draaien gaat makkelijk.
Trouwens… een beetje anticiperen helpt. Als ik vertrek draai ik op voorhand wel terug, en hetzelfde als ik een helling op moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Toen mijn fiets nagelnieuw was voelde je gewoon dat draaien aan de enviolo onder last stroef ging als je te snel wou gaan, maar dat vermindert met de tijd. Ik denk dat ik nu instinctief minder hard trap als ik wil schakelen.
Maar onder trappen een beetje bij draaien gaat makkelijk.
Trouwens… een beetje anticiperen helpt. Als ik vertrek draai ik op voorhand wel terug, en hetzelfde als ik een helling op moet.
Snap ik, maar we hebben het hier over het verhogen van het nominaal vermogen naar 400 Watt :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Zelf 20.500 km gereden met een NuVinci naaf en je merkt inderdaad wel wat aan verloop. Het is niet veel, maar ik merk het wel.

En dan...eindelijk...na lang wachten...is mijn nieuwe stalen ros binnen. *O* *O*
Wat fietst dat heerlijk rustig. Als ik zo door ga kan ik meer dan 100 km halen uit een accu. Na 25 km nog geen streepje weg van de 5 en mijn nieuwe fiets is een Gazelle Ultimate C8+ belt met 500 Wh accu in het frame.
Versnelling 6, standje tour en 21 km/h is heerlijk. Ik schrok onderweg want ik hoorde gekraak uit de fiets komen en ik dacht al meteen; kan niet goed zijn. Totdat ik ontdekte dat mijn zadel wat kraakte. Niets aan de hand dus. :+

Kakelvers bij de FM met gratis nieuwe fietstassen. Kreeg een heel keurig bedrag terug voor mijn oude fiets waar niets over te klagen valt! Super zaak mag ik wel zeggen. Ben er erg blij mee.

Alleen het afscheid nemen van mijn oude trouwe paard was even lastig. Ik heb mijn oude fiets bijna 4 jaar gehad en er een hoop plezier van gehad. Mag de nieuwe eigenaar hem een 2e leven gunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSzNw6Vg412eT0namkuoKN8qg38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpJBoL40AHn1Aq709tNaueZW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1XAxvhC-SZaGQCN77n-B0FhDy0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OK9pj4wBi5NVPHAOw0w5w36B.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Gefeliciteerd met de je nieuwe fiets.
Ik zie een Active Line motor onder de fiets zitten. Ik dacht dat de Ultimate altijd een Performance Line motor had? De Ultimate stond in eerste instantie ook op mijn shortlist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Athome schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:19:
Gefeliciteerd met de je nieuwe fiets.
Ik zie een Active Line motor onder de fiets zitten. Ik dacht dat de Ultimate altijd een Performance Line motor had? De Ultimate stond in eerste instantie ook op mijn shortlist.
De Nexus 8 kan het koppel van de Performance niet aan.
Als je de performance line wil (zonder restrictie), dan kan je enkel een derailleur, Enviolo of Rohloff gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Performance Line heeft 65 Nm geen 85. Specs van de Nexus 8 ken ik niet maar de 65 Nm moet toch lukken? De CX heeft 85 Nm en is officieel bedacht voor mountainbikes.
De Ultimate met Performance line heeft een Enviolo zie ik op de site van Gazelle.

Ben erg benieuwd naar het verschil. De Performance Line heeft 65 Nm maar de Enviolo. De Nexus 8 variant een Active Line Plus met 50 Nm. De Enviolo heeft meer verliezen dus wat blijft er uiteindelijk in het fietsgevoel over van het verschil in koppel? Verder namelijk een identieke fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:54:
Performance Line heeft 65 Nm geen 85. Specs van de Nexus 8 ken ik niet maar de 65 Nm moet toch lukken? De CX heeft 85 Nm en is officieel bedacht voor mountainbikes.
De Ultimate met Performance line heeft een Enviolo zie ik op de site van Gazelle.

Ben erg benieuwd naar het verschil. De Performance Line heeft 65 Nm maar de Enviolo. De Nexus 8 variant een Active Line Plus met 50 Nm. De Enviolo heeft meer verliezen dus wat blijft er uiteindelijk in het fietsgevoel over van het verschil in koppel? Verder namelijk een identieke fiets.
Goed gezien. Het verschil zal inderdaad nihil zijn. Mijn vorige fiets had 90 Nm met NuVinci en mijn huidige fiets heeft 50 Nm met Nexus 8. Nu heb ik al gemerkt dat 50 Nm helemaal zo weinig nog niet is. Ook met deze fiets kom ik met gemak de dijk op.

Nu was het wel zo dat ik met de NuVinci in het hoogste verzet nog boven kwam, maar dat ik bij de Gazelle een paar tandjes lager moet schakelen. De NuVinci heeft een zeer aanwezig verlies en dat merkte je aan de accu. De destijds 735 Wh accu van de Qwic ging in het begin 100 km mee en met de nieuwe 500 Wh van mijn Gazelle zou ik daar wel eens overheen kunnen gaan.

Bij de Qwic was het simpelweg niet te doen om zonder ondersteuning te fietsen wat met de Gazelle best goed gaat. Zelfs eco-stand is zo slecht nog niet en dat was bij de Qwic wel anders. Daarvan was de eco-stad overbodig want je kwam nog steeds amper vooruit.

Als ik op mijn Gazelle 20 km/h fiets met een rustige cadans dan gaat er maar 1 dun streepje motorvermogen komen van de vele. Maw, de Gazelle Bosch motor zit uit zijn neus te eten en komt toch goed vooruit. Alleen viaduct op gebruik ik de sport-stand.

Om alles netjes te houden gebruik ik bij dezelfde snelheid 5 Wh/km en dat was bij de Qwic 6,5-7 Wh/km. De NuVinci wat nu Enviolo is geworden heeft een duidelijk verlies en een laag rendement. Dus het kan zomaar zijn dat de 60 Nm icm Enviolo moeilijker van zijn plek komt dan de 50 Nm met Nexus 8.

Op de tour-stand heb ik al 111 km bereik gezien. Nou, als ik de 100 km weet aan te tikken ben ik dik tevreden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jimh307
De Nexus 8 heeft ook een lager rendement dan een derailleur of Rohloff.
Nu… ik kan niet vergelijken, want nog niet met de active line gefietst. Wel merk ik dat ik op vlakke weg met mijn Enviolo zonder tegenwind regelmatig 26 km/h rij, dus zo enorm is dat verlies niet.
Bereik van 100km in stand tour is zeker haalbaar.
Ik zag wel een stevig effect door de bandenkeuze. Overschakelen van een stroeve band met dikke leklaag naar Almotions levert me makkelijk 5-10 km extra bereik, en 1-2 km/h snelheid op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Nexus 8 heeft inderdaad een lager rendement dan een Derailleur of Rohloff maar wel wat hoger dan Enviolo. Ik kan het vergelijken met de huidige (Bosch Performance Line Speed) en vorige fiets (Yamaha PW80 met dongle).
De beide hebben gelijke specs (80 vs.85 Nm). Daarmee maak ik het vergelijk tussen Nexus 8 en Enviolo. Dan moet ik toch concluderen dat de Nexus 8 net wat soepeler overkomt dan een Enviolo. Als je de Enviolo in zijn 20-80% gedeelte van zijn bereik houdt, fiets de Enviolo echt wel goed en is het verschil tussen de Nexus 8 echt heel minimaal en heb ik zelfs geen klachten over de Enviolo.
Buiten dat bereik (zeker aan de bovenzijde) wordt de Enviolo merkbaar zuurder en dat heb ik bij de Nexus 8 niet gevoeld.

Ik weet dat de beide fietsen totaal verschillend zijn en daarom een goede vergelijking niet goed te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
jimh307 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:49:
[...]

Zelf 20.500 km gereden met een NuVinci naaf en je merkt inderdaad wel wat aan verloop. Het is niet veel, maar ik merk het wel.

En dan...eindelijk...na lang wachten...is mijn nieuwe stalen ros binnen. *O* *O*
Wat fietst dat heerlijk rustig. Als ik zo door ga kan ik meer dan 100 km halen uit een accu. Na 25 km nog geen streepje weg van de 5 en mijn nieuwe fiets is een Gazelle Ultimate C8+ belt met 500 Wh accu in het frame.
Versnelling 6, standje tour en 21 km/h is heerlijk. Ik schrok onderweg want ik hoorde gekraak uit de fiets komen en ik dacht al meteen; kan niet goed zijn. Totdat ik ontdekte dat mijn zadel wat kraakte. Niets aan de hand dus. :+

Kakelvers bij de FM met gratis nieuwe fietstassen. Kreeg een heel keurig bedrag terug voor mijn oude fiets waar niets over te klagen valt! Super zaak mag ik wel zeggen. Ben er erg blij mee.

Alleen het afscheid nemen van mijn oude trouwe paard was even lastig. Ik heb mijn oude fiets bijna 4 jaar gehad en er een hoop plezier van gehad. Mag de nieuwe eigenaar hem een 2e leven gunnen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Lekker fietsie hè? :D Ik heb 'm sinds een week of 2 ook en ben er zeer tevreden over, ook blij met de lage instap (vooruit kijkend op iets van een kinderzitje :X O-) ).
Bij mij zit er alleen een klein rateltje in als ik over klinkers of een ander oneffen wegdek fiets, en dat heb ik al gevonden in het slotje van de accu. Heb jij daar toevallig ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:47:
Nexus 8 heeft inderdaad een lager rendement dan een Derailleur of Rohloff maar wel wat hoger dan Enviolo. Ik kan het vergelijken met de huidige (Bosch Performance Line Speed) en vorige fiets (Yamaha PW80 met dongle).
De beide hebben gelijke specs (80 vs.85 Nm). Daarmee maak ik het vergelijk tussen Nexus 8 en Enviolo. Dan moet ik toch concluderen dat de Nexus 8 net wat soepeler overkomt dan een Enviolo. Als je de Enviolo in zijn 20-80% gedeelte van zijn bereik houdt, fiets de Enviolo echt wel goed en is het verschil tussen de Nexus 8 echt heel minimaal en heb ik zelfs geen klachten over de Enviolo.
Buiten dat bereik (zeker aan de bovenzijde) wordt de Enviolo merkbaar zuurder en dat heb ik bij de Nexus 8 niet gevoeld.

Ik weet dat de beide fietsen totaal verschillend zijn en daarom een goede vergelijking niet goed te maken is.
Bij mij stond de NuVinci altijd in het hoogste verzet want anders reed de fiets niet zo lekker. Een kleiner verzet fietste zeker lichter en is efficiënter, maar dan had de Brose MM de neiging in te houden of voluit gaan. Dat heb ik bij de Gazelle nog niet meegemaakt.
Capa schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Lekker fietsie hè? :D Ik heb 'm sinds een week of 2 ook en ben er zeer tevreden over, ook blij met de lage instap (vooruit kijkend op iets van een kinderzitje :X O-) ).
Bij mij zit er alleen een klein rateltje in als ik over klinkers of een ander oneffen wegdek fiets, en dat heb ik al gevonden in het slotje van de accu. Heb jij daar toevallig ook last van?
Zeker een fijne fiets, maar ik heb al het een en ander moeten customizen. Stuur een heel stuk lager, zadel toch ietsjes lager en nu zit dat ook veel fijner. Sta eraan te denken om het zadel om te laten ruilen want ik heb best zadelpijn. Tot nu toe eerst kijken hoe de diepere zit mij gaat bevallen.

Dat rateltje heb ik nog niet echt gehoord. Ik laad de accu op buiten, dus alleen bij echt winters weer gaat ie mee naar binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Heb voor 450 euro op de gok een bijna 2 jaar oude Prophete van Lidl (met Bafang BBS01 Blaupunkt middenmotor) op de kop getikt... 1600km gereden... Nogal stoffig, de bandjes waren beetje leeg en de nexus7 stond nogal verkeerd afgesteld, maar nu de lijntjes goed staan, schakelt hij weer lekker in elk geval.

De ondersteuning doet het op zich wel, maar ik moet nog wel heel erg wennen... Er zit een DPC11-schermpje op met 5 standen. Ik zet hem standaard op de hoogste stand, want ik heb de settings nog niet getuned en wil gewoon 25km/h kunnen rijden. Nu valt het volgende op: het is bijna onmogelijk gewoon constant 1 snelheid te rijden met ondersteuning.

Wat er telkens gebeurt: ik peddel rustig rond in bijvoorbeeld versnelling 3. Hij helpt me met op gang komen en gaat gestaag door tot bijvoorbeeld 18km/h. Vervolgens gaat de motor naar 0W en wacht hij tot de snelheid gedaald is naar 16km/h. Vervolgens slaat hij weer aan tot ik weer ongeveer 18km/h ga. Repeat, repeat.

Doe ik iets fout? Ga ik per ongeluk iets sneller trappen en slaat hij daarom af? Heeft hij überhaupt een sensor die kijkt hoe snel je trapt? Of alleen of er überhaupt getrapt wordt? Een krachtsensor heeft hij sowieso niet.

Klopt mijn verwachting niet? Hoort 1 snelheid aanhouden niet makkelijk te kunnen? Als ik naar hogere versnellingen schakel, gaat hij gewoon lekker naar de 25 toe, maar ik blijf 't vreemd vinden dat hij helemaal naar 0W gaat telkens i.p.v. gewoon een beetje te blijven ondersteunen.

Ik kan natuurlijk met de settings gaan tunen, maar had gedacht dat hij default wel een beetje sense zou moeten maken, maar mogelijk ligt het aan mij, of is er toch iets stuk (dat laatste zou wel jammer zijn).

Edit: ik zie hier al een soort van antwoord op mijn vraag van @wian

wian in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 19-07-2021 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
Iris1234 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:20:
[...]
Dat ligt er helemaal aan wat je ermee wil doen. Ik heb zelf een 500wh accu en verbaas me over de actieradius. Met een volle accu kan ik gemakkelijk 80km op de hoogste ondersteuningsstand fietsen en ik ben niet de lichtste en rijd ook niet op alleen vlak terrein. Een accu slijt wel meer door laden dan door gebruik dus in dat opzicht doe je wellicht wel langer met een grotere accu mits je hem niet steeds oplaad als hij nog wat meekan.
Het is uiteindelijk de 630Wh accu geworden na 100 euro extra korting van de FM. Mezelf kennende wilde ik toch een grotere accu en heb daar geen spijt van. Gisteren rustig gepeddeld met vriendin en op dat tempo zal de accu wel richting 150 gaan maar eerder een rondje (op mijn privé circuit) gedaan met zeg maar 32 en dan gaat het toch wel erg hard. Je haalt dan max. 50 km of zo.

Natuurkundig goed te verklaren, de rijwind is ook behoorlijk op die snelheden.
Als ik rustig trap dan haalt de fiets 30 op max ondersteuning. Normaal meetrappen 32 en flink doortrappen 35. De kracht die ik lever om van 30 naar 35 te gaan had me op een gewone fiets boven de 20 km/h gebracht.

[ Voor 15% gewijzigd door maxtrash op 20-07-2021 06:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jimh307 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:18:
[...]

Bij mij stond de NuVinci altijd in het hoogste verzet want anders reed de fiets niet zo lekker. Een kleiner verzet fietste zeker lichter en is efficiënter, maar dan had de Brose MM de neiging in te houden of voluit gaan. Dat heb ik bij de Gazelle nog niet meegemaakt.
Ik denk dat er wel wat fietsen zijn waar de tandwielen niet echt goed gekozen zijn.
Bij mij is het 55/22 dacht ik. Dat heeft als voordeel dat ik met 25 km/h zowat in het midden van het verzet zit, maar als nadeel dat het op heel steile hellingen (en dan heb ik het over 15%+) je het niet meer rond krijgt, zelfs niet met de motor op turbo. Dat zijn natuurlijk speciale situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Klopt, maar ik neem aan dat de meeste recentie fietsen toch wel een schakelsensor hebben om dat een beetje te beperken? Als ik schakel, valt de ondersteuning even weg en komt hij direct geleidelijk weer terug. En ik heb nou niet bepaald een high-end fiets. Sterker nog, denk dat het moeilijk gaat worden om een goedkopere fiets met middenmotor te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:27:
[...]

Klopt, maar ik neem aan dat de meeste recentie fietsen toch wel een schakelsensor hebben om dat een beetje te beperken? Als ik schakel, valt de ondersteuning even weg en komt hij direct geleidelijk weer terug. En ik heb nou niet bepaald een high-end fiets. Sterker nog, denk dat het moeilijk gaat worden om een goedkopere fiets met middenmotor te vinden.
Dat is te laat, want op het moment dat je schakelt valt de ondersteuning pas weg. Wat jij beschrijft werkt enigszins met de lagere vermogens van normale ebkes. En zelfs dan merk je dat het niet heel soepel gaat.

Je wil eerst kracht terugnemen, en dan pas schakelen. Ik gok dat dat alleen gaat werken met een (elektronische) koppeling. Rohloff+Bosch heeft iets dergelijks (maar nog niet perfect) en ik neem aan dat Shimano dit met Di2 ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
jimh307 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:18:

[...]

Zeker een fijne fiets, maar ik heb al het een en ander moeten customizen. Stuur een heel stuk lager, zadel toch ietsjes lager en nu zit dat ook veel fijner. Sta eraan te denken om het zadel om te laten ruilen want ik heb best zadelpijn. Tot nu toe eerst kijken hoe de diepere zit mij gaat bevallen.

Dat rateltje heb ik nog niet echt gehoord. Ik laad de accu op buiten, dus alleen bij echt winters weer gaat ie mee naar binnen :)
Bij mij moest juist het stuur omhoog, maar het zadel kan inderdaad wel wat luxer op een fiets van die prijs... Zit te denken aan een Selle Royal Lookin 3D, die hadden ze bij het Experience Center en die zat best comfortabel.

Ik heb het rateltje alleen met fietsen, dus als de accu erin zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

roffeltjes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:42:
[...]
Dat is te laat, want op het moment dat je schakelt valt de ondersteuning pas weg. Wat jij beschrijft werkt enigszins met de lagere vermogens van normale ebkes. En zelfs dan merk je dat het niet heel soepel gaat.

Je wil eerst kracht terugnemen, en dan pas schakelen. Ik gok dat dat alleen gaat werken met een (elektronische) koppeling. Rohloff+Bosch heeft iets dergelijks (maar nog niet perfect) en ik neem aan dat Shimano dit met Di2 ook kan.
Dat probeert hij ook wel te doen hoor. Ik kan de gear sensor triggeren zonder daadwerkelijk te schakelen. Gewoon een beetje rommelen met de bediening tijdens het fietsen. Dat het electronisch verlaten van het schakelmoment beter zou zijn, dat snap ik. Maar ik denk dat mijn fiets dan niet meer zo betaalbaar zou zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:07:
[...]

Dat probeert hij ook wel te doen hoor. Ik kan de gear sensor triggeren zonder daadwerkelijk te schakelen. Gewoon een beetje rommelen met de bediening tijdens het fietsen. Dat het electronisch verlaten van het schakelmoment beter zou zijn, dat snap ik. Maar ik denk dat mijn fiets dan niet meer zo betaalbaar zou zijn. :)
Het is ook niet zo nodig, maar we waren aan het filosoferen over het drastisch ophogen van het nominaal vermogen.. en dat maakt het aanzienlijk kritischer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Capa schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:52:
[...]
Heb ik ook wel eens last van.

Je moet langs de FM, hij kan het iets strakker zetten. Anders zelf een rubbertje ertussen frutten. Een opgevouwen papiertje werkt ook als noodoplossing O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roffeltjes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:11:
[...]

Het is ook niet zo nodig, maar we waren aan het filosoferen over het drastisch ophogen van het nominaal vermogen.. en dat maakt het aanzienlijk kritischer :+
Gevoelsmatig helpt het wel overigens. Als ik niet langzaam genoeg trap tijdens het schakelen, zou de motor in sommige gevallen gewoon nog even blijven draaien en zou ik zo het spul toch wel wat mishandelen. Nu stopt de motor er toch wel direct even mee. Onze bakfiets heeft die sensor niet en daar wil het incidenteel dan ook weleens misgaan als ik er niet bij ben met mijn hoofd.

Ik voel de aanwezigheid van die schakelsensor overigens vooral als ik de dijk op race met ondersteuning op maximaal. Afhankelijk van het weer kies ik weleens een verkeerde versnelling en als ik dan tijdens de klim schakel, is het heel goed te merken.

Iets anders: misschien zoek ik gewoon niet goed. Ik was aan het kijken of er mogelijkheden zijn om een Brose Drive T Alu te fine-tunen. Ik weet dat voor Bafang gewoon "iets" beschikbaar is waarmee je parameters kunt aanpassen. Bestaat zoiets ook voor de genoemde Brose? Ik vind vooral opvoer-dongles-boxen etc, waarmee alles gewoon helemaal opengegooid wordt. Maar ik zit helemaal niet te wachten op een fiets die blijft ondersteunen tot 50km/u.... Da's gewoon levensgevaarlijk al je daar niet op bedacht bent. Ik irriteer me nu soms al aan de "ineens stoppende ondersteuning".... maar als ik dan 27,0 op mijn teller zie staan, dan sta ik ineens weer met 2 voeten op de grond (niet letterlijk). Dan realiseer ik me dat ik eigenlijk ook helemaal niet harder zou willen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-07-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:35:
[...]
Iets anders: misschien zoek ik gewoon niet goed. Ik was aan het kijken of er mogelijkheden zijn om een Brose Drive T Alu te fine-tunen. Ik weet dat voor Bafang gewoon "iets" beschikbaar is waarmee je parameters kunt aanpassen. Bestaat zoiets ook voor de genoemde Brose? Ik vind vooral opvoer-dongles-boxen etc, waarmee alles gewoon helemaal opengegooid wordt. Maar ik zit helemaal niet te wachten op een fiets die blijft ondersteunen tot 50km/u.... Da's gewoon levensgevaarlijk al je daar niet op bedacht bent. Ik irriteer me nu soms al aan de "ineens stoppende ondersteuning".... maar als ik dan 27,0 op mijn teller zie staan, dan sta ik ineens weer met 2 voeten op de grond (niet letterlijk). Dan realiseer ik me dat ik eigenlijk ook helemaal niet harder zou willen. :)
ik denk dat je niet bang hoeft te zijn als je de snelheid omhoog gooit. Ik heb toevallig twee fietsen waar dat kan en afhankelijk van de motor houdt het vanzelf wel op rond de 30. Dus of je nu 30, 35 of 50 instelt maakt weinig uit.

Ben met je eens dat 25 al best hard kan zijn (in de stad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maxtrash schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:32:
[...]

ik denk dat je niet bang hoeft te zijn als je de snelheid omhoog gooit. Ik heb toevallig twee fietsen waar dat kan en afhankelijk van de motor houdt het vanzelf wel op rond de 30. Dus of je nu 30, 35 of 50 instelt maakt weinig uit.

Ben met je eens dat 25 al best hard kan zijn (in de stad).
Buiten de stad ook hoor. Ik wordt alleen ingehaald door de snelle jongens met zeem in de broek en gladde benen. De rest is begrensd op 25 km/u of fietst gewoon niet zo hard. :)

Ik ben geen racer. Kom alleen boven de 27 als het bergaf gaat. En dat is op mijn tellertje, dus dat zal eerder krap 25 zijn in echte kilometers inderdaad.

Net trouwens nog een BMW X3 ingehaald. Maar dat was een Duitser die duidelijk verdwaald was. :) Wat dan op zich wel weer een prestatie is, aangezien hij langs de zeedijk reed en daar een wijkje instuurde waar hij in ieder geval zeker niet moest zijn. :) Je staat pal naast de zee met zicht op de naambordjes van minstens 2 zijstraten.... how hard can it be.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-07-2021 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheProf82
Vandaag mijn Cube touring hybrid 625 opgehaald bij de fietsenmaker. De eerste tocht was naar huis natuurlijk, 95km :-). Heel voorzichtig begonnen met ondersteuning maar de accu is niet leeg te krijgen. Veel op standje 1 en 2 van de 4 gefietst, laatste 10km in 3/4. En nog 3/4 streepjew, ongelofelijk. Ik zit op een 62 frame en kijk overal overheen. Niets kraakt of mist, fiets is precies wat ik had gehoopt. 10/10!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Athome
Jeetje wat ben ik dan lui geworden. Minder dan stand 2 van de ondersteuning fiets ik niet omdat ik er dan niets aan vind. Te zwaar trappen, kan ik net zo goed een gewone fiets kopen.
Pagina: 1 ... 74 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam