Is ook gewenning lijkt me. Ik startte 10km zonder ondersteuning maar eindigde toch echt in 4/4 hoorAthome schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:53:
Jeetje wat ben ik dan lui geworden. Minder dan stand 2 van de ondersteuning fiets ik niet omdat ik er dan niets aan vind. Te zwaar trappen, kan ik net zo goed een gewone fiets kopen.
Ik lees nog wel wat indirecte vragen over de accu. Wat kost het rijden aan stroom en slijtage.
Wat ik ook schreef in mijn werkstuk voor klanten. Een lading kost je zeker 1 euro (20% - 100%).
Doe je 1% - 100% dan kan dat al vlug 2 euro per lading zijn. Ga dus niet naar helemaal leeg want die laatste 20% kost net zo duur als 20% - 100%!
http://docdro.id/DcWC0p4
Dat een Bosch accu na 20.000 km gaar is zal eerder planned obsolescence zijn dan de accu zelf. Wel is het zo dat na zo'n kilometrage de accu een beduidende hogere interne weerstand ontwikkeld zodat de accu extra snel leeg is bij hoge ondersteuning. Zou je in de eco stand fietsen dan zul je na 20.000 km nog steeds ervaren dat de accu niet zo snel (lijkt) te slijten.
90%+ van de e-bike rijders hebben eerder last van een toegenomen interne weerstand dan dat de accu in capaciteit achteruit gaat. De rustige fietsers zullen ook veel langer doen met een accu. Ga je altijd op standje turbo rijden dan zul je veel sneller aan een nieuwe accu toe zijn.
Voorbeeld:
Mijn Gazelle Ultimate verbruikt danig weinig stroom dat de accu wel eens heel oud zou kunnen worden. Als ik op de eco stand fiets dan slaan de streepjes (die Bosch gebruikt voor de mate van ondersteuning) niet eens uit of maar 1 klein streepje. Ook op de tour stand zie ik maar weinig streepjes oplichten en ben ik zuinig aan het rijden. Dit vind de accu heel fijn. Mijn Gazelle loopt ook zeer licht en is heel soepel. Ik doe nog geen 5 Wh/km terwijl ik gewoon 21-22 km/h fiets in de tour stand. Mijn vorige fiets met Brose en NuVinci liep heel veel zwaarder. Daar haalde ik met een 735 Wh net zoveel kilometers (in nieuwstaat) dan mijn Gazelle met 500 Wh accu. Bijna 1/3 verschil! Je merkt het al als je met de fiets aan de hand loopt. Veel lichter, rolt soepeler en de brede banden doen ook een aardige duit in het zakkie.
Dus de som van rustig fietsen en netjes op tijd opladen gaat je indirect heel veel geld schelen.
Wat ik ook schreef in mijn werkstuk voor klanten. Een lading kost je zeker 1 euro (20% - 100%).
Doe je 1% - 100% dan kan dat al vlug 2 euro per lading zijn. Ga dus niet naar helemaal leeg want die laatste 20% kost net zo duur als 20% - 100%!
Dat een Bosch accu na 20.000 km gaar is zal eerder planned obsolescence zijn dan de accu zelf. Wel is het zo dat na zo'n kilometrage de accu een beduidende hogere interne weerstand ontwikkeld zodat de accu extra snel leeg is bij hoge ondersteuning. Zou je in de eco stand fietsen dan zul je na 20.000 km nog steeds ervaren dat de accu niet zo snel (lijkt) te slijten.
90%+ van de e-bike rijders hebben eerder last van een toegenomen interne weerstand dan dat de accu in capaciteit achteruit gaat. De rustige fietsers zullen ook veel langer doen met een accu. Ga je altijd op standje turbo rijden dan zul je veel sneller aan een nieuwe accu toe zijn.
Voorbeeld:
Mijn Gazelle Ultimate verbruikt danig weinig stroom dat de accu wel eens heel oud zou kunnen worden. Als ik op de eco stand fiets dan slaan de streepjes (die Bosch gebruikt voor de mate van ondersteuning) niet eens uit of maar 1 klein streepje. Ook op de tour stand zie ik maar weinig streepjes oplichten en ben ik zuinig aan het rijden. Dit vind de accu heel fijn. Mijn Gazelle loopt ook zeer licht en is heel soepel. Ik doe nog geen 5 Wh/km terwijl ik gewoon 21-22 km/h fiets in de tour stand. Mijn vorige fiets met Brose en NuVinci liep heel veel zwaarder. Daar haalde ik met een 735 Wh net zoveel kilometers (in nieuwstaat) dan mijn Gazelle met 500 Wh accu. Bijna 1/3 verschil! Je merkt het al als je met de fiets aan de hand loopt. Veel lichter, rolt soepeler en de brede banden doen ook een aardige duit in het zakkie.
Dus de som van rustig fietsen en netjes op tijd opladen gaat je indirect heel veel geld schelen.
1 kWh stroom kost maximaal 30 ct.jimh307 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:45:
Ik lees nog wel wat indirecte vragen over de accu. Wat kost het rijden aan stroom en slijtage.
Voorbeeld:
Een typische fietsbatterij is 500 Wh, of 0,5 kWh…. Dus de energieinhoud kost 15ct.
Nu wil ik nog wat krediet geven voor ladingverliezen (ca 5-10%), maar ik ben gul vandaag, dus nemen we 20 ct voor een volle batterij waarmee je met wat beleid een kleine 100 km ver komt.
Per km is dat dus 0,2 ct of 0,002€.
De rest interesseert me dan weinig, de koffie op het terras is 10 keer duurder dan de rit.
Maar kom, laat ons eens rekenen voor een heel intensieve fietser die 10.000 km per jaar doet. We dan over 100 keer vol laden en dus 20€ per jaar….
Drink je 1 koffie per 100 km, dan spreken we over 250€ per jaar aan koffie.
Conclusie: je kan beter goed nakijken waar je koffie gaat drinken, want met het laden van je batterij is toch niks te winnen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik rij altijd op stand turbo , ga niet langzaam rijden om mijn accu te sparen
Laad hem hen nu 1 keer per week volledig op ( twee keer 50%)
Dan kan ik er volgens bosch 10 jaar mee doen
Ik denk dat ik na een jaar of 5 wel een nieuwe fiets wil
Dus dan zou ik moeilijk moeten gaan doen aan de volgende eigenaar
Zo is dat. Ik koop een fiets voor mezelf, niet voor de 2de eigenaar.Supertjeduc schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:52:
Ik rij altijd op stand turbo , ga niet langzaam rijden om mijn accu te sparen
We zien wel wat er dan gebeurt. En als er dan een nieuwe batterij in moet, een nieuw stel tandwielen of een andere riem…. So be it.
Ik heb mijn fiets net iets meer dan 1 jaar, 3000 km op de teller, en denk nog niet aan iets anders. Zou maar raar zijn.
Wat me er toe zou bewegen te upgraden is een fiets met de versnellingen ingebouwd in de motor, een batterij van 750 Wh of…. We zien wel wat de volgende innovatie is.
Ik denk dus echt dat Bosch, maar ook ZF (onder de Sachs merknaam) daar aan werken om de concurrentie met Shimano aan te gaan. Dat geeft Ze de oans om nog meer content aan te bieden op een ebike.
Slijtage inclusief.Tommie12 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:57:
[...]
1 kWh stroom kost maximaal 30 ct.
Een typische fietsbatterij is 500 Wh, of 0,5 kWh…. Dus de energieinhoud kost 15ct.
Nu wil ik nog wat krediet geven voor ladingverliezen (ca 5-10%), maar ik ben gul vandaag, dus nemen we 20 ct voor een volle batterij waarmee je met wat beleid een kleine 100 km ver komt.
Per km is dat dus 0,2 ct of 0,002€.
De rest interesseert me dan weinig, de koffie op het terras is 10 keer duurder dan de rit.
Maar kom, laat ons eens rekenen voor een heel intensieve fietser die 10.000 km per jaar doet. We dan over 100 keer vol laden en dus 20€ per jaar….
Drink je 1 koffie per 100 km, dan spreken we over 250€ per jaar aan koffie.
Conclusie: je kan beter goed nakijken waar je koffie gaat drinken, want met het laden van je batterij is toch niks te winnen.

Dan blijft de koffie nog altijd duurder dan de batterij.

Is al verkrijgbaar bij Panasonic systemen die Flyer gebruikt. Meest gangbaar de Flyer Upstreet 5. Is niet zo belangrijk dat je er een nieuwe fiets voor koopt.Tommie12 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:32:
[...]een batterij van 750 Wh of…. We zien wel wat de volgende innovatie is. […]
[ Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 23-07-2021 07:00 ]
Eens, accukosten zijn op jaar basis te overzien, ook als je relatief dure scenario's pakt.Tommie12 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:57:
[...]
10.000km per jaar
Stroom: 25ct per 50km => 50,- per jaar
Levensduur accu 5 jaar: 500,-, afschrijving 100,- per jaar
=> 150,- per jaar en dan ben je echt een berg kilometers aan het maken. De levensduur van de Accu schat ik hier vrij laag in omdat de veel-fietser na 5-6 jaar wel gaat merken dat de accu krapper wordt. => Gisteren een 6 jaar oude accu 80% leeggereden in 45 km (wel goed door-gekachelt).
Grootste issue is eigenlijk dat echt lange ritten langzamerhand wel een beetje spannend worden, voor dagelijks werk is het geen enkel probleem. We hebben een accu vanwege schade vervangen en dat verschil is uiteraard fors.
Maar dat is dus echt wel een "we rijden de wereld rond" scenario, waarbij het de kosten per km laag zijn en de afschrijving "hoog". Meeste mensen zullen ergens rond de 100,- per jaar zitten aan afschrijving en stroom kosten.
[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 23-07-2021 10:37 ]
Ik vind het vooral veel marketing en consumenten die verhalen over ION e.d. herinneren.Foxhill schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 06:57:
[...]
Is al verkrijgbaar bij Panasonic systemen die Flyer gebruikt. Meest gangbaar de Flyer Upstreet 5. Is niet zo belangrijk dat je er een nieuwe fiets voor koopt.
Wij hebben nu na 6 jaar met onze 395 wh accu langzamerhand het gevoel dat we bij langer ritten iets tactischer moeten rijden (vaker op eco/normal), maar dan kijk je al naar ritten van 50km+ en een jaar kilometrage van tegen de 10k.. De meesten onder ons rijden dat zelden of nooit.
Mensen maken zich drukker over de actieradius dan nodig (IMHO).
Okay dat is supergeeky interessant!
- Fichtel-Sachs is een hele oude Duitse onderdelen fabrikant die een aantal andere Europese merken op kocht zoals het Franse Huret (Sachs-Huret).
- In de jaren 90 werd het deel van het megaconglomeraat van Mannesmann.
- in 1997 werd het verliesgevende pakket gedumpt richting Gripshift en ontstond SRAM
Zo te zien heeft Mannesmann dus wel een deel van Sachs behouden en keren ze nu terug op de ebike markt. Echt gaaf nieuws voor een geek zoals ik.
Ik ben iets minder overtuigd over de integratie van versnellingen in de motor (complex en duur) , maar we gaan het meemaken.
Goedemorgen allemaal,
Na heel veel reviews en dit hele forum te hebben gelezen is mijn oog op een cowboy en een cortina gevallen. Echter heb ik een vraag hoe de motor van de V3 omgaat met steile bruggen. Ik moet voor mijn werk dagelijks twee keer de Mooie erasmusbrug bedwingen. Nu twijfel ik heel erg tussen de cowboy en een cortina e mozzo pro V8. (https://www.mantel.com/be/cortina-e-mozzo-pro-v8)
De cortina heeft een sterkere motor (Shimano Steps E-6100 (60Nm)), echter ketting aangedreven en dat vind ik minder. Word je voldoende ondersteund door de cowboy bij steile bruggen etc of is de cortina dan een betere keuze?
Ik dagbesteding de cortina ook een 61cm frame heeft. Hoe zit dat met de cowboy? Ik ben zelf nl 1m93
Na heel veel reviews en dit hele forum te hebben gelezen is mijn oog op een cowboy en een cortina gevallen. Echter heb ik een vraag hoe de motor van de V3 omgaat met steile bruggen. Ik moet voor mijn werk dagelijks twee keer de Mooie erasmusbrug bedwingen. Nu twijfel ik heel erg tussen de cowboy en een cortina e mozzo pro V8. (https://www.mantel.com/be/cortina-e-mozzo-pro-v8)
De cortina heeft een sterkere motor (Shimano Steps E-6100 (60Nm)), echter ketting aangedreven en dat vind ik minder. Word je voldoende ondersteund door de cowboy bij steile bruggen etc of is de cortina dan een betere keuze?
Ik dagbesteding de cortina ook een 61cm frame heeft. Hoe zit dat met de cowboy? Ik ben zelf nl 1m93
Mijn vrouw heeft een Qwic RD10, fiets bevalt op zich behoorlijk goed maar erg veel gedoe met de service van zowel fietsenmaker als Qwic. Trapnaaf is al een paar keer vervangen (met een hoop gedoe), zit nu weer een tik in. Ze is het nogal zat.
Nu dus weer op zoek naar iets anders. Voor ze elektrisch fietste had ze een Santos, daarna een (2e hands) Trek X600 met BionX achterwielmotor, toen die (2x) gestolen was de Qwic gekocht. Voor die fietsen gegaan want:
- Geen speed pedelec (ze wil niet constant met helm rondfietsen)
-*knip*Zie topic warning onderaan de pagina*knip*
- Middenmotoren maakte (iig paar jaar terug) teveel geluid, ondersteuning voelt ook minder prettig
- Fietsen zonder ondersteuning met een middenmotor is (was?) geen succes
Die zaken staan nog steeds. Verder ook:
- 70 tot 100km op een lading is erg prettig
- Mogelijkheid voor kind achterop
- Sportieve zit
Suggesties voor een fiets zijn bijzonder welkom. Er is echt heel veel keuze maar die keuze wordt minder als je voor een achterwielmotor gaat*knip* Er is een reden waarom dat niet te vinden is, zie onderaan de pagina*knip*
Nu dus weer op zoek naar iets anders. Voor ze elektrisch fietste had ze een Santos, daarna een (2e hands) Trek X600 met BionX achterwielmotor, toen die (2x) gestolen was de Qwic gekocht. Voor die fietsen gegaan want:
- Geen speed pedelec (ze wil niet constant met helm rondfietsen)
-*knip*Zie topic warning onderaan de pagina*knip*
- Middenmotoren maakte (iig paar jaar terug) teveel geluid, ondersteuning voelt ook minder prettig
- Fietsen zonder ondersteuning met een middenmotor is (was?) geen succes
Die zaken staan nog steeds. Verder ook:
- 70 tot 100km op een lading is erg prettig
- Mogelijkheid voor kind achterop
- Sportieve zit
Suggesties voor een fiets zijn bijzonder welkom. Er is echt heel veel keuze maar die keuze wordt minder als je voor een achterwielmotor gaat*knip* Er is een reden waarom dat niet te vinden is, zie onderaan de pagina*knip*
[ Voor 11% gewijzigd door deepbass909 op 23-07-2021 17:22 ]
Zie het roze vak onderaan:
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.
Het makkelijk aan kunnen passen was in het verleden een van de reden om voor een achterwielmotor te gaan.
We zoeken nu een fiets met sportieve zit, behoorlijke range, fatsoenlijke bagagedrager en een achterwielmotor. Of een fiets die een middenmotor heeft die net zo fijn fietst als een fiets met achterwielmotor. Het 25 km/h deel is voor hier niet zo interessant.
We zoeken nu een fiets met sportieve zit, behoorlijke range, fatsoenlijke bagagedrager en een achterwielmotor. Of een fiets die een middenmotor heeft die net zo fijn fietst als een fiets met achterwielmotor. Het 25 km/h deel is voor hier niet zo interessant.
Dat zal ook steeds minder het geval zijn, want de wetgeving is zodanig aangescherpt mbt sjoemelen, dat nu ook Bafang erin mee is gegaan. Dat dit eerder nog kon had waarschijnlijk te maken met een overgangsperiode en wat gaten in de regels, waardoor je met een "geheime" code eea kon wijzigen.bartvb schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:10:
.... al helemaal lastig om te vinden of die motoren ook goed om kunnen gaan met net wat meer dan 25 km/h.
@bartvb
Het sjoemelen met naafmotoren moest volgens mij vanuit de fabrikant al ondersteunt worden. Dat is nu vanuit de wetgeving beter dichtgetimmerd. Middenmotoren kan nog wel maar de fabrikanten van middenmotoren detecteren het steeds beter met een onherroepelijke reparatie als gevolg bij detectie van tuning. En zal vast niet goedkoop zijn. Tuning wordt daardoor ook minder interessant.
Daarnaast als je op zoek bent naar fiets die meer dan 25 km/u kan. Vraag je ook meer van de fiets en zal je waarschijnlijk in hoger prijssegment aan het winkelen zijn. Wat je dan vaak ziet is dat de E-bike en Speedpedelec versies van dezelfde fiets wat prijs betreft niet zo extreem ver van elkaar zitten. omdat 90% van de hardware al gelijk is.
Nu volgend jaar een helmplicht voor snorfietsen in gaat, zal het vast niet zo lang gaan duren voordat een helmplicht voor E-bikes ook een verplichting wordt. Ik ga er dan ook vanuit dat er dan veel meer keuze gaat komen in modieuze fietshelmen. De meeste huidige fietshelmen hebben hun oorsprong toch in de sport. Hiermee vervalt dan ook het argument dat men geen Speed Pedelec wil, omdat je dan een helm op moet.
De Bosch Active Line en Active Plus zijn tegenwoordig erg stil geworden. De Shimano Steps zijn ook heel stil. De Bosch performance LIne (CX) zijn nog wel een stukje rumoeriger.
Ik heb erg weinig ervaring met naafmotoren dus kan ik geen vergelijk maken maar de laatste generatie middenmotoren zijn ook niet zo zuur meer als de oude. Al zit er nog wel een duidelijk verschil tussen de verschillende motoren.
@Mister_mimi
Er is al veel geschreven over de service afhandelingen door merken als Cowboy, VanMoof, etc. Daar zal ik verder geen woorden aan vuil maken. Ik ga er vanuit dat Cortina dit een stuk beter voor elkaar heeft aangezien er ook een uitgebreid dealer netwerk van Cortina is.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk altijd uit naar een middenmotor. Omdat deze het beste aansluit bij je eigen fietsgedrag. Ik heb de Shimano motoren nog nooit zelf geprobeerd maar wat ik er van lees is dat de ondersteuning echt goed is maar minder nadrukkelijk aanwezig is dan die van Bosch.
Daarnaast acht op lange termijn (meerdere jaren) de Shimano aandrijving toch echt betrouwbaarder dan de Cowboy.
De Cowboy is voorzien van een naafmotor. Een typisch kenmerk van de naafmotoren is dat deze een hekel hebben aan hellingen. Bij middenmotoren vang je dit met je versnellingsnaaf op.
Je schakelt zelf ook terug om een helling op te gaan. Dit doe je omdat je benen anders te langzaam rond gaan en je meer kracht moet zetten. Dit werkt zeer vermoeiend voor ons. Exact hetzelfde geldt voor elektromotoren.
Een Riem is hip maar is deze ook echt beter voor wijze waarop de meeste Nederlanders hun fiets gebruiken. De ketting van de Cortina zit netjes opgesloten in een kettingkast. Dat maakt de ketting ook virtueel onderhoudsvrij.
Bij mijn vorige fiets (Ook Nexus 8 met ketting) nooit apart gesmeerd en gespannen. Ik heb het wel 2 keer gedaan omdat ik 2 keer een lekke achterband heb gehad. De boel ligt dan toch al los dus gelijk maar weer gesmeerd. Het zag er beide keren nog netjes gesmeerd uit.
Ik zou daarom niet wakker liggen van een riem. Zeker niet voor de prijs waar de Cortina voor aangeboden wordt. Voor de meerprijs van uitvoering met Riem kan je meerdere complete sets met ketting en tandwielen kopen.
Het sjoemelen met naafmotoren moest volgens mij vanuit de fabrikant al ondersteunt worden. Dat is nu vanuit de wetgeving beter dichtgetimmerd. Middenmotoren kan nog wel maar de fabrikanten van middenmotoren detecteren het steeds beter met een onherroepelijke reparatie als gevolg bij detectie van tuning. En zal vast niet goedkoop zijn. Tuning wordt daardoor ook minder interessant.
Daarnaast als je op zoek bent naar fiets die meer dan 25 km/u kan. Vraag je ook meer van de fiets en zal je waarschijnlijk in hoger prijssegment aan het winkelen zijn. Wat je dan vaak ziet is dat de E-bike en Speedpedelec versies van dezelfde fiets wat prijs betreft niet zo extreem ver van elkaar zitten. omdat 90% van de hardware al gelijk is.
Nu volgend jaar een helmplicht voor snorfietsen in gaat, zal het vast niet zo lang gaan duren voordat een helmplicht voor E-bikes ook een verplichting wordt. Ik ga er dan ook vanuit dat er dan veel meer keuze gaat komen in modieuze fietshelmen. De meeste huidige fietshelmen hebben hun oorsprong toch in de sport. Hiermee vervalt dan ook het argument dat men geen Speed Pedelec wil, omdat je dan een helm op moet.
De Bosch Active Line en Active Plus zijn tegenwoordig erg stil geworden. De Shimano Steps zijn ook heel stil. De Bosch performance LIne (CX) zijn nog wel een stukje rumoeriger.
Ik heb erg weinig ervaring met naafmotoren dus kan ik geen vergelijk maken maar de laatste generatie middenmotoren zijn ook niet zo zuur meer als de oude. Al zit er nog wel een duidelijk verschil tussen de verschillende motoren.
@Mister_mimi
Er is al veel geschreven over de service afhandelingen door merken als Cowboy, VanMoof, etc. Daar zal ik verder geen woorden aan vuil maken. Ik ga er vanuit dat Cortina dit een stuk beter voor elkaar heeft aangezien er ook een uitgebreid dealer netwerk van Cortina is.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk altijd uit naar een middenmotor. Omdat deze het beste aansluit bij je eigen fietsgedrag. Ik heb de Shimano motoren nog nooit zelf geprobeerd maar wat ik er van lees is dat de ondersteuning echt goed is maar minder nadrukkelijk aanwezig is dan die van Bosch.
Daarnaast acht op lange termijn (meerdere jaren) de Shimano aandrijving toch echt betrouwbaarder dan de Cowboy.
De Cowboy is voorzien van een naafmotor. Een typisch kenmerk van de naafmotoren is dat deze een hekel hebben aan hellingen. Bij middenmotoren vang je dit met je versnellingsnaaf op.
Je schakelt zelf ook terug om een helling op te gaan. Dit doe je omdat je benen anders te langzaam rond gaan en je meer kracht moet zetten. Dit werkt zeer vermoeiend voor ons. Exact hetzelfde geldt voor elektromotoren.
Een Riem is hip maar is deze ook echt beter voor wijze waarop de meeste Nederlanders hun fiets gebruiken. De ketting van de Cortina zit netjes opgesloten in een kettingkast. Dat maakt de ketting ook virtueel onderhoudsvrij.
Bij mijn vorige fiets (Ook Nexus 8 met ketting) nooit apart gesmeerd en gespannen. Ik heb het wel 2 keer gedaan omdat ik 2 keer een lekke achterband heb gehad. De boel ligt dan toch al los dus gelijk maar weer gesmeerd. Het zag er beide keren nog netjes gesmeerd uit.
Ik zou daarom niet wakker liggen van een riem. Zeker niet voor de prijs waar de Cortina voor aangeboden wordt. Voor de meerprijs van uitvoering met Riem kan je meerdere complete sets met ketting en tandwielen kopen.
Als jij gratis een accu krijgt en deze levenslang meegaat dan heb je gelijk, maar waarom moet ik hier alles uit blijven leggen? Waar is de motivatie gebleven om het zelf te staven ipv dat ik dat mag doen met commentaar achteraf? Als je dan zo bijdehand wilt zijn mag dat, maar graag met een gestaafde mening en niet zomaar ik loze ruimte roepen.Tommie12 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:00:
[...]
Dan blijft de koffie nog altijd duurder dan de batterij.
kuch* poging tot*
Als jij een accu hebt van 750 euro en je kan hem 900 maal opladen dan betaal je 'indirect' al 83 cent aan slijtage en laat die overige 17 cent de stroomkosten zijn. Moeilijke som, niet?
[ Voor 31% gewijzigd door jimh307 op 23-07-2021 15:27 . Reden: Woede uitten voegt niets nuttigs toe ]
De cowboy is gewoon niet geschikt voor commuten, en de afwezigheid van versnellingen maakt hem ongeschikt voor hellingen.Mister_mimi schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:51:
Goedemorgen allemaal,
Ik heb wat feiten aangehaald, zie dat toch niet als een persoonlijke aanval.jimh307 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:06:
[...]
Als jij gratis een accu krijgt en deze levenslang meegaat dan heb je gelijk, maar waarom moet ik hier alles uit blijven leggen? Waar is de motivatie gebleven om het zelf te staven ipv dat ik dat mag doen met commentaar achteraf? Als je dan zo bijdehand wilt zijn mag dat, maar graag met een gestaafde mening en niet zomaar ik loze ruimte roepen.
kuch* poging tot*
Als jij een accu hebt van 750 euro en je kan hem 900 maal opladen dan betaal je 'indirect' al 83 cent aan slijtage en laat die overige 17 cent de stroomkosten zijn. Moeilijke som, niet?
Ik ga lekker zelf een tijd naar familie in Denemarken en dan zal ik even niet aan tweakers denken. Als mensen hier zouden vragen van "hoe zit dat dan?" dan zou dat een heel pak vriendelijker klinken. Ik ben niet je loopjongen en voor jou 10 anderen die wel mijn hulp wensen. Sorry dat ik te eerlijk ben. Ik kan beter mensen voor de gek gaan houden; dat levert mij flink meer geld op. Mensen zoals jij heb ik hier niet graag. Na alle moeite die ik voor jullie doe, had ik wel op iets meer respect gehoopt. Jullie hebben mijn werkstuk en daar zul je het voortaan mee moeten doen. punt!
[...]
Fijn voor jou, niet mijn probleem.
De Bosch powertube kost nieuw 670€, en als je ze laat reviseren is het minder dan 500€.
Maar goed, een volle batterij leeg rijden kost je dan ca 1€ Voor 100 km.
Ik denk dat weinig mensen daar wakker van liggen, zelfs al is het het dubbele.
Er is niks mis met op de kleintjes letten, maar er zijn andere kosten die dan zwaarder wegen. Ketting/riem/tandwielen kosten meer aan slijtage denk ik. Banden zijn goed te overzien, maar vergeet de totale afschrijving van je fiets niet.
Een fiets van 3000€ zal wel afgeschreven zijn na 30.000 km (vele fietsen halen dat nooit in hun leven), dat is al 10ct per km, of 10keer zo veel als de batterij.
Mijn fout, sorryTommie12 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:14:
[...]
Ik heb wat feiten aangehaald, zie dat toch niet als een persoonlijke aanval.
De Bosch powertube kost nieuw 670€, en als je ze laat reviseren is het minder dan 500€.
Maar goed, een volle batterij leeg rijden kost je dan ca 1€ Voor 100 km.
Ik denk dat weinig mensen daar wakker van liggen, zelfs al is het het dubbele.
Er is niks mis met op de kleintjes letten, maar er zijn andere kosten die dan zwaarder wegen. Ketting/riem/tandwielen kosten meer aan slijtage denk ik. Banden zijn goed te overzien, maar vergeet de totale afschrijving van je fiets niet.
Een fiets van 3000€ zal wel afgeschreven zijn na 30.000 km (vele fietsen halen dat nooit in hun leven), dat is al 10ct per km, of 10keer zo veel als de batterij.
Het klonk wel als een aanval. Sorry als het hard aankomt, maar jij bent niet de enigste. Soms ervaar ik stank voor dank en dan heb ik het niet over jou als persoon, maar over de hele linie. Ik had vanochtend een erg agressieve afnemer die me bedreigt heeft en ik heb aangifte gedaan, ben net thuis. Dit is niet de eerste voorval in mijn accugroothandel en gelukkig hebben mijn werknemers mij goed behandeld. Ik probeer iedereen in zijn waarde te laten. Je mag het weten hoor, de klant loopt 18.000 euro mis omdat hij de bestelde batch heeft verwaarloost en ik hem daar geen garantie voor heb gegeven. Hij maakt die fout, bewust! Gewoon de boel belazeren en daar kan ik echt niet tegen. Ik heb per direct 4 weken vrij genomen en 2 werknemers vallen voor mij in. Gelukkig ben ik ook vanuit Denemarken gewoon bereikbaar voor mijn zaak.
Ben er even klaar mee, sorry @Tommie12
Ik kan ook vanuit Denemarken internetten, maar we hebben het hier over de kosten van een accu. Ik ben het wel eens met het verhaal dat het aan stroomkosten zelf verwaarloosbaar is, maar ik kijk naar het hele plaatje.
Mijn vrouw heeft een giant ebike met een reeel bereik van ongeveer 70km in de eco mode en minder als zeroffeltjes schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:49:
[...]
Ik vind het vooral veel marketing en consumenten die verhalen over ION e.d. herinneren.
Wij hebben nu na 6 jaar met onze 395 wh accu langzamerhand het gevoel dat we bij langer ritten iets tactischer moeten rijden (vaker op eco/normal), maar dan kijk je al naar ritten van 50km+ en een jaar kilometrage van tegen de 10k.. De meesten onder ons rijden dat zelden of nooit.
Mensen maken zich drukker over de actieradius dan nodig (IMHO).
'sport' mode aanzet (waarom het sportmode heet is me een raadsel want je doet letterlijk niks meer in die mode
Voor woon-werk verkeer is die range niet zo'n probleem (is voor haar ongeveer 40km heen en weer) maar als je in het weekend eens een wat langer ritje wilt fietsen is die range echt wel behoorlijk krap. 35km heen en 35km terug, dan kom je zeg maar net nergens. Dan ben je de regio Rotterdam nog maar amper uit
Het is jammer dat een 2e accu zo duur is voor die enkele keer dat je verder weg wilt. En 'even' tussendoor opladen is er ook niet echt bij, het is geen electrische auto die je even aan de snellader hangt.
Maargoed, wij zijn ook wel veel fietsers allebei en de range is voor mij wel een reden om mijn niet-ebike te blijven fietsen. Voor mij is de range van de meeste ebikes echt veel te weinig. Mijn woon-werk afstand is al dusdanig dat ik elke dag de accu bijna helemaal leeg zou rijden. (50km heen en weer met wat bruggen, open stukken met harde wind, tunnels en viaducten tussendoor)
Range kan dus best een issue zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 23-07-2021 15:35 ]
Dat van die helm , ik ben toch aan het twijfelen
Bij ons in een klein dorpje was een man op weg op zijn speed zonder helm
Hij is gevallen , dat liep erg slecht af
Hij kan alleen nog ademhalen , dan begin je toch te denken
Dood oké kan ik mee leven , maar een kasplant dan misschien toch maar een helm
Iemand een idee voor een goeie lekker zittende?
Gister even een record weten te vestigen. Door de 100 km barrière heen op 1 lading en de accu was na 106,5 km ook bijna leeg.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt en dan heb ik ook stukjes op standje sport gefietst zoals dijk op. Accu opladen doe je ook in een kleine 4 uur.
:strip_exif()/f/image/dklcqcKCZGX0WRYhLxnuTl9w.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit heb ik nog nooit meegemaakt en dan heb ik ook stukjes op standje sport gefietst zoals dijk op. Accu opladen doe je ook in een kleine 4 uur.
:strip_exif()/f/image/dklcqcKCZGX0WRYhLxnuTl9w.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar ben ik het volledig mee eens.Een fiets van 3000€ zal wel afgeschreven zijn na 30.000 km (vele fietsen halen dat nooit in hun leven), dat is al 10ct per km, of 10keer zo veel als de batterij.
[ Voor 14% gewijzigd door jimh307 op 23-07-2021 15:55 ]
Kon het niet zo 123 vinden maar aan de hand van wat achterkant-van-servetje berekeningen kwam ik tot een hellingspercentage van 3% uit voor de erasmusbrug.Mister_mimi schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:51:
Goedemorgen allemaal,
Qua vermogen moet dat geen probleem zijn echter de cowboy heeft geen versnellingen wat het wellicht wat moeilijker zo niet onmogelijk maakt maakt bij echt forse klimmen (de erasmusbrug is echter geen forse klim imho)
Is dat niet verplicht voor een speed pedelec? Wordt in België aanzien als een motorfiets en dus moet een helm.Supertjeduc schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:41:
Ik zou je aanraden naar de As Adventure te gaan. Mooie keuze, je kan passen en er is wat advies bij.
No hard feelings….jimh307 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:25:
[...]
Mijn fout, sorry
Het klonk wel als een aanval. Sorry als het hard aankomt, maar jij bent niet de enigste. Soms ervaar ik stank voor dank en dan heb ik het niet over jou als persoon, maar over de hele linie. Ik had vanochtend een erg agressieve afnemer die me bedreigt heeft en ik heb aangifte gedaan, ben net thuis. Dit is niet de eerste voorval in mijn accugroothandel en gelukkig hebben mijn werknemers mij goed behandeld. Ik probeer iedereen in zijn waarde te laten. Je mag het weten hoor, de klant loopt 18.000 euro mis omdat hij de bestelde batch heeft verwaarloost en ik hem daar geen garantie voor heb gegeven. Hij maakt die fout, bewust! Gewoon de boel belazeren en daar kan ik echt niet tegen. Ik heb per direct 4 weken vrij genomen en 2 werknemers vallen voor mij in. Gelukkig ben ik ook vanuit Denemarken gewoon bereikbaar voor mijn zaak.
Ben er even klaar mee, sorry @Tommie12
Ik kan ook vanuit Denemarken internetten, maar we hebben het hier over de kosten van een accu. Ik ben het wel eens met het verhaal dat het aan stroomkosten zelf verwaarloosbaar is, maar ik kijk naar het hele plaatje.
En al zeker niet als je fysiek bedreigd wordt. Ben blij dat je aangifte deed, je kan en mag zo iets niet aanvaarden. Ik snap dan wel dat je wat anders reageert.
Ik hoop nu vooral dat je wat kan genieten van Denemarken.
Vanwege een Speed Pedelec moet ik dus een NTA 8776 gekeurde helm hebben. Hier is weinig keuze in maar wij hebben een Bontrager Charge Wavecell gekocht. Deze zat voor ons veruit het lekkerst van de 3 of 4 die we geprobeerd hebben. Bij de andere helmen hadden we beide duidelijk zichtbare drukpunten op het hoofd. Dat zit dus niet prettig.Supertjeduc schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:41:
Ik moet eerlijk zeggen dat een fietshelm qua draagcomfort niet kan tippen aan een motorfiets helm. Fietshelmen zijn gewoon hard van binnen met een klein beetje dunne padding voor comfort.
Ik kan je dus de Bontrager Charge Wavecell aanraden.
Net als andere normen worden deze in samenwerking gemaakt met enkele grote merken.Athome schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:44:
... NTA 8776 gekeurde helm hebben. Hier is weinig keuze in ....
Bij het formuleren van de EU ebike normering, NEN-EN 15194, is bv Bosch betrokken geweest. Commercieel interessant, want dan is de keus (in de eerste instantie) beperkt tot die desbetreffende merken, want die voldoen aan de norm.
Het probleem met NTA 8776 is dat (in tegenstelling tot EN1078) het een specifieke NL norm betreft en (mi nog) niet een EU norm, waardoor de keus aanzienlijk beperkt wordt tot merken die specifiek in Nederland worden verkocht.
Ik kan me voorstellen dat er EN1078 helmen zijn, die ook prima aan de strengere NTA norm zouden kunnen voldoen, dus in NL wel op gewone ebikes gebruikt kunnen worden, maar vreemd genoeg niet op s-pedelecs omdat een specifieke NL normering verplicht is.
[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 23-07-2021 19:34 ]
We zijn momenteel aan het rondkijken voor de aankoop van 2 nieuwe e-bikes "stadsfietsen". Niet voor woon-werk, maar recreatieve ritten in het weekend. Budget +/- € 2.500/stuk.
We zijn naar 2 dealers in de buurt geweest en elke shop heeft 1 favoriete fiets aanbevolen voor ons budget. Gezien we echt leken zijn op fietsgebied vind ik het moeilijk om tussen beiden te beslissen. Zijn er mensen die advies kunnen geven waarom net wel of niet voor de ene te kiezen?
Het gaat om:
• Gazelle Paris C7+.
• Giant Entour E+"2"
Beide voorgestelde modellen hebben een motor met vermogen 50Nm en een batterij van 500Wh. Vraagprijs is bij beiden +/- € 2.649 (zal nog wel ietwat bespreekbaar zijn).
Motor van de Giant is een Yamaha (Giant Syncdrive Core), van de Gazelle een Bosch active line plus 3.0. De gazelle heeft hydraulische velgremmen, de Giant schrijfremmen. De Gazelle Shimano Nexus 7 versnellingen, de Giant Shimano Alivio 9 versnellingen. De Gazelle heeft verstelbare stuurpen en geen geveerd zadel. De Giant heeft beiden wel. Bij Gazelle zegt men dat het bereik eco-turbo varieert van 50km tot 130km. Bij Giant zegt men 65km tot 180km.
Objectief gezien lijkt de Giant iets beter te zijn, we vinden de gazelle echter mooier.
Ook lijkt het alsof de houding op de Giant iets meer naar voor gebogen is, wat we niet wensen. Als dit effectief zo is, zouden we dan mogelijks beter via een testrit bekijken.
Wat is jullie mening?
We zijn naar 2 dealers in de buurt geweest en elke shop heeft 1 favoriete fiets aanbevolen voor ons budget. Gezien we echt leken zijn op fietsgebied vind ik het moeilijk om tussen beiden te beslissen. Zijn er mensen die advies kunnen geven waarom net wel of niet voor de ene te kiezen?
Het gaat om:
• Gazelle Paris C7+.
• Giant Entour E+"2"
Beide voorgestelde modellen hebben een motor met vermogen 50Nm en een batterij van 500Wh. Vraagprijs is bij beiden +/- € 2.649 (zal nog wel ietwat bespreekbaar zijn).
Motor van de Giant is een Yamaha (Giant Syncdrive Core), van de Gazelle een Bosch active line plus 3.0. De gazelle heeft hydraulische velgremmen, de Giant schrijfremmen. De Gazelle Shimano Nexus 7 versnellingen, de Giant Shimano Alivio 9 versnellingen. De Gazelle heeft verstelbare stuurpen en geen geveerd zadel. De Giant heeft beiden wel. Bij Gazelle zegt men dat het bereik eco-turbo varieert van 50km tot 130km. Bij Giant zegt men 65km tot 180km.
Objectief gezien lijkt de Giant iets beter te zijn, we vinden de gazelle echter mooier.
Ook lijkt het alsof de houding op de Giant iets meer naar voor gebogen is, wat we niet wensen. Als dit effectief zo is, zouden we dan mogelijks beter via een testrit bekijken.
Wat is jullie mening?
Puur op specs zou ik zeggen dat de giant de betere van de twee is, die versnellingen ken ik echter niet persoonlijk
Echter de gazelle is ook gewoon een goede fiets. Ik zou mij niet te blind sparen op de specs en als je de gazelle een mooiere fiets vindt gewoon de gazelle kiezen. Welke vond je fijner fietsen?
Echter de gazelle is ook gewoon een goede fiets. Ik zou mij niet te blind sparen op de specs en als je de gazelle een mooiere fiets vindt gewoon de gazelle kiezen. Welke vond je fijner fietsen?
CISSP! Drop your encryption keys!
We hebben nog met geen van beide (kunnen) fietsen. Het probleem is dat de voorraden momenteel schaars zijn, er weinig op stock is en alles eigenlijk besteld moet worden. Beide handelaars hadden 1 maat op stock staan, maar niet onze maat...
Ik kan vragen voor een testrit, maar de kans is reëel dat het kopen zonder testen zal worden.
Ik kan vragen voor een testrit, maar de kans is reëel dat het kopen zonder testen zal worden.
Pas twee Giant E-ATB'S bij de plaatselijke dealer gekocht en daar kreeg je 15% korting op de adviesprijs, dan heb je een idee wat je kunt vragenmysticwizard schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:54:
We zijn naar 2 dealers in de buurt geweest en elke shop heeft 1 favoriete fiets aanbevolen voor ons budget.
• Giant Entour E+"2"
Wat is jullie mening?
Op de Giant site kan je de voorraad bij dealers in het land zien, kan je daar eventueel een testrit maken.
Gazelle heeft experience centers (amersfoort oa) waar je ze kunt testen (afspraak kan je via de website maken).
:strip_exif()/f/image/hcY2AUl9qo3NfyGppo7CDksi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door matthijst op 23-07-2021 20:41 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Ik heb een Paris C7+ en die heeft echt wel een verende zadelpen.mysticwizard schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:54:
We zijn momenteel aan het rondkijken voor de aankoop van 2 nieuwe e-bikes "stadsfietsen". Niet voor woon-werk, maar recreatieve ritten in het weekend. Budget +/- € 2.500/stuk.
Het gaat om:
• Gazelle Paris C7+.
• Giant Entour E+"2"
Wat is jullie mening?
In eco stand bij een gemiddelde snelheid haal ik makkelijk 120km (400w accu)
Bij gebruik van hogere standen zal dat uiteraard varieren.
Uiterlijk en fijn zitten zijn natuurlijk 2 verschillende dingen.
Heb liever een fiets die iets minder mooi is en lekker zit dan een mooie die niet comfortabel is…
Ben heel erg blij met mijn Gazelle
Het is ook een beetje de keuze tussen een naafversnelling en een derailleur, en tussen schijf en velgremmen.mysticwizard schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:33:
We hebben nog met geen van beide (kunnen) fietsen. Het probleem is dat de voorraden momenteel schaars zijn, er weinig op stock is en alles eigenlijk besteld moet worden. Beide handelaars hadden 1 maat op stock staan, maar niet onze maat...
Derailleur is wat meer onderhoud, naaf is leuk als die goed afgesteld staat.
Ik zou ook schijfremmen de voorkeur geven.
Nu moet je zelf ook de vraag stellen hoe veel km je per jaar gaat doen. Als dat onder de 2000 blijft steekt het allemaal niet zo nauw en kan je rustig op looks en comfort kiezen.
Anders wordt het budget verhogen.
Ja, if need be pak ik ook gewoon de vakantie fiets of racefiets, dan gaan de kinderen in de wagen achter de ebike met twee accus. Maar dat is niet zo normaal (maar dat is 70km fietsen ook nietMetro2002 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:31:
[...]
e is voor mij wel een reden om mijn niet-ebike te blijven fietsen. Voor mij is de range van de meeste ebikes echt veel te weinig. M
Ondertussen bijna een maand mijn fiets (Sparta M8B) in gebruik en wil even een update geven, o.a. over de actieradius.
Ik heb gekozen voor een 500w accu en heb daar geen spijt van. Naar mijn werk en terug is ongeveer 65km, door enigszins heuvelachtig en bosachtig terrein (hoge Veluwe), ik doe dat ongeveer 1 a 2 keer per week. Ik ben geen licht veertje en heb ook nog wat spullen mee zoals een laptop etc. In de hoogste stand (turbo) haal ik het gemakkelijk heen en terug, ik heb dan nog 2 streepjes (van de 5) over en kan volgens het display nog zo’n 20km. Dat is meer dan in de specificaties van de accu stond.
Verder bevalt de fiets prima. Ik heb nu ongeveer 325km afgelegd. De fiets voelt superstevig en de geveerde voorvork dempt de trillingen goed, wat vooral merkbaar is op bospaadjes. Het enige wat mijn plezier iets heeft verpest de eerste weken is zadelpijn. Vooral de eerste paar keer heb ik er goed last van gehad. Ondertussen een fietsbroekje aangeschaft en dat helpt al een hoop. Helaas houd ik nog wel last van mijn stuitje. Wat me enigszins hoopvol stemt is dat het wel op een steeds later moment begint. De afgelopen jaren heb ik amper gefietst dus heel raar is het niet dat ik er nu last van heb. Ik kijk het nog een paar weken aan en mocht ik er dan nog steeds last van hebben tijdens het ritje naar mijn werk dan ga ik een ander zadel proberen.
Ik heb gekozen voor een 500w accu en heb daar geen spijt van. Naar mijn werk en terug is ongeveer 65km, door enigszins heuvelachtig en bosachtig terrein (hoge Veluwe), ik doe dat ongeveer 1 a 2 keer per week. Ik ben geen licht veertje en heb ook nog wat spullen mee zoals een laptop etc. In de hoogste stand (turbo) haal ik het gemakkelijk heen en terug, ik heb dan nog 2 streepjes (van de 5) over en kan volgens het display nog zo’n 20km. Dat is meer dan in de specificaties van de accu stond.
Verder bevalt de fiets prima. Ik heb nu ongeveer 325km afgelegd. De fiets voelt superstevig en de geveerde voorvork dempt de trillingen goed, wat vooral merkbaar is op bospaadjes. Het enige wat mijn plezier iets heeft verpest de eerste weken is zadelpijn. Vooral de eerste paar keer heb ik er goed last van gehad. Ondertussen een fietsbroekje aangeschaft en dat helpt al een hoop. Helaas houd ik nog wel last van mijn stuitje. Wat me enigszins hoopvol stemt is dat het wel op een steeds later moment begint. De afgelopen jaren heb ik amper gefietst dus heel raar is het niet dat ik er nu last van heb. Ik kijk het nog een paar weken aan en mocht ik er dan nog steeds last van hebben tijdens het ritje naar mijn werk dan ga ik een ander zadel proberen.
[ Voor 3% gewijzigd door Iris1234 op 23-07-2021 21:41 ]
Ik geloof niet dat iemand het hier echt oneens isjimh307 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:25:
[...]
Afschrijving op een ebike is gewoon vrij fors. De accu is hier een deel van, maar ook de motor is een slijtage onderdeel die afhangende van kilometrage en belasting vroeg of laat ook een einde gaat beleven.
Maar onze ION ebikes gingen de wereld rond en waren echt opperdepop. Eéntje is nu in gebruik bij een omatje in de buurt en dat gaat prima (ritje van 5 km is volgens mij het maximum), maar hij had ons gebruik echt niet nog een jaar overleefd
Daarentegen zijn onze Razers na zes jaar eigenlijk prima. We gaan er één vervangen omdat ik een goede regeling krijg en ik mezelf iets moois gun, maar sinds het vervangen van de Accu is het eigenlijk weer een prima fiets. De Razer van mijn vrouw is ietsje meer afgeragd, maar ook dat is gewoon een kwestie van rigoreus onderdelen vervangen (Remhendels krom, pedalen hebben voor mijn gevoel een slinger) en laten nalopen, dan is hij ook weer top.
Dus op dit moment nu e-bikes beter en beter worden komt jouw verhaal wel om de hoek kijken, maar ik ben meer kwijt aan remblokken, banden en ander onderhoud dan die 100 euro afschrijving. Het is zoals je al een beetje impliceert gewoon geen supergoedkoop vervoermiddel. Als je dat wil dan moet je een gewone racefiets nemen (of een mountainbike met straatbanden!), meeste onderhoud kan je zelf en de kosten zijn laag.
[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 23-07-2021 21:50 ]
Respect!Iris1234 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:38:
Naar mijn werk en terug is ongeveer 65km, door enigszins heuvelachtig en bosachtig terrein (hoge Veluwe), ik doe dat ongeveer 1 a 2 keer per week.
.
Omdat het klinkt als een druk-probleem is mijn advies is om nu al te kijken naar een nieuw zadel. Nou ben ik geen ergonoom en heb ik een andere derriere, maar volgens mij zou je niet op je stuitje moeten zitten. Maar dit soort dingen zijn erg persoonlijk, dus neem dit vooral niet aan als "de waarheid".Helaas houd ik nog wel last van mijn stuitje. Wat me enigszins hoopvol stemt is dat het wel op een steeds later moment begint. De afgelopen jaren heb ik amper gefietst dus heel raar is het niet dat ik er nu last van heb. Ik kijk het nog een paar weken aan en mocht ik er dan nog steeds last van hebben tijdens het ritje naar mijn werk dan ga ik een ander zadel proberen.
Specialized zadels hebben niet alleen een perineum gleuf, maar hebben ook daarachter wat meer ruimte. Als je echt problemen hebt is SMP een hele kansrijke optie, maar met beide wil je wel gewoon een dealer zodat je kan proefrijden. Met name SMP is duur. Rond Arnhem zijn er meerdere Specialized dealers, SMP misschien Goosens of Bicycle kings (?).
Ps. trap niet in de val van de zachte zadels. Zeker met een drukpunt anders dan je zitbotten wil je liever een hard zadel waar je op zit in plaats van een zadel waar je in zakt. Ook dit is persoonlijk, maar toch wel breed gedragen onder veel-fietsers (en moet jou heen-en-weer val je ook in die club^^).
En wat vind jij de beste keuze voor ons tussen naaf en derailleur? Rekening houdende dat we jaarlijks wel niet boven de 2000km zullen gaan.Tommie12 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:17:
[...]
Het is ook een beetje de keuze tussen een naafversnelling en een derailleur, en tussen schijf en velgremmen.
Derailleur is wat meer onderhoud, naaf is leuk als die goed afgesteld staat.
Ik zou ook schijfremmen de voorkeur geven.
Nu moet je zelf ook de vraag stellen hoe veel km je per jaar gaat doen. Als dat onder de 2000 blijft steekt het allemaal niet zo nauw en kan je rustig op looks en comfort kiezen.
Anders wordt het budget verhogen.
Wat ga je met je fiets doen? Met nette broek naar het werk? Of gewoon lekker toeren? Hoe ver is je meest vorkomende rit? Woon je in Limburg of in het vlakke land?mysticwizard schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:04:
[...]
En wat vind jij de beste keuze voor ons tussen naaf en derailleur? Rekening houdende dat we jaarlijks wel niet boven de 2000km zullen gaan.
Dankje!roffeltjes schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:59:
[...]
Respect!
.
[...]
Omdat het klinkt als een druk-probleem is mijn advies is om nu al te kijken naar een nieuw zadel. Nou ben ik geen ergonoom en heb ik een andere derriere, maar volgens mij zou je niet op je stuitje moeten zitten. Maar dit soort dingen zijn erg persoonlijk, dus neem dit vooral niet aan als "de waarheid".
Specialized zadels hebben niet alleen een perineum gleuf, maar hebben ook daarachter wat meer ruimte. Als je echt problemen hebt is SMP een hele kansrijke optie, maar met beide wil je wel gewoon een dealer zodat je kan proefrijden. Met name SMP is duur. Rond Arnhem zijn er meerdere Specialized dealers, SMP misschien Goosens of Bicycle kings (?).
Ps. trap niet in de val van de zachte zadels. Zeker met een drukpunt anders dan je zitbotten wil je liever een hard zadel waar je op zit in plaats van een zadel waar je in zakt. Ook dit is persoonlijk, maar toch wel breed gedragen onder veel-fietsers (en moet jou heen-en-weer val je ook in die club^^).
Ik heb niet het idee dat ik op mijn stuitje zit, ik zit wel echt op mijn zitbotjes. Daar kreeg ik eerst ook veel last van maar dat ik nu gelukkig een stuk minder. Misschien is mijn houding op de fiets toch niet helemaal goed is en het zadel inderdaad te zacht. Ik merk dat gedurende de rit ik er steeds wat verder in zak, dat lijkt me niet de bedoeling.
Voornamelijk ritten in het weekend met het gezin. Amper woon/werk of niet zelf. Bedoeling is wel om overal wat te fietsen in Vlaanderen. Vnl vlakke oost-vlaanderen maar bedoeling is om Limburg af en toe mee te pikken op weekend. Lekker toerenroffeltjes schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:06:
[...]
Wat ga je met je fiets doen? Met nette broek naar het werk? Of gewoon lekker toeren? Hoe ver is je meest vorkomende rit? Woon je in Limburg of in het vlakke land?
Eigenlijk kan je met elk systeem wel uit. Niet iedereen zal met hetzelfde advies komen, maar ik zelf denk dat je dan heel goed uit de voeten kan met een derailleur. Ik verwacht vooral mooi weer kilometers en geen nette broek die niet vies mag worden. Een derailleur is efficient en robuust. Wat fijn is dat je dan ook wel ek heuveltje kan pakken, ook in Limburg of de ardennen (al zal je accu dan wel rap leeg gaan^^).mysticwizard schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:21:
[...]
Voornamelijk ritten in het weekend met het gezin. Amper woon/werk of niet zelf. Bedoeling is wel om overal wat te fietsen in Vlaanderen. Vnl vlakke oost-vlaanderen maar bedoeling is om Limburg af en toe mee te pikken op weekend. Lekker toeren
Qua onderhoud is het wat mij betreft een lastige keuze... je hebt een open ketting en die wil af en toe een klein beetje liefde, maar een naaf is ook niet zomaar onderhoudsvrij en dat is of een enorme kliederboel met je kettingkast of iets wat de FM voor je moet doen.
Je kan ook voor een riem gaan, dan heb je geen kettingkast en geen geklieder. Maar dat maakt het allemaal wel weer duurder.
Ik ben vandaag geloof ik geen goede hulp
Dat kan met allebei.mysticwizard schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:21:
[...]
Voornamelijk ritten in het weekend met het gezin. Amper woon/werk of niet zelf. Bedoeling is wel om overal wat te fietsen in Vlaanderen. Vnl vlakke oost-vlaanderen maar bedoeling is om Limburg af en toe mee te pikken op weekend. Lekker toeren
Als het echt steil wordt, gewoon in 1ste versnelling en Turbo. Tot 10-12% geraak je wel boven.
Ketting onderhoud is een kliederboel, zeker als je af en toe in de regen rijdt. Kijk maar eens op youtube. Er is veel te vinden over het poetsen en smeren van kettingen.
(Weinig ervaring want nu rij ik met een riem).
Je moet vooral afvragen of je een Derailleur of naaf wilt. Dat is veruit de grootste verschil tussen de beide modellen. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen maar wat het zwaarst weegt is voor iedereen weer anders.
Ik denk dat jouw definitie van "kliederboel" een andere is dan die van mij.Tommie12 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:51:
....
Ketting onderhoud is een kliederboel, zeker als je af en toe in de regen rijdt. ....
Je bent niet voor niks voorstander van een riem.
Teveel olie op de ketting geeft inderdaad een kliederboel, dus dat moet je vermijden.
Af en toe een beetje (ptfe) olie op de schakels houdt de ketting soepel en stil.
In plaats van olie, kan wax ook, maar dat is een discussie op zich op diverse fora.
Er zijn daarvan uitgesproken voor- en tegenstanders, maar voor een recreatie fietser zou het een uitkomst kunnen zijn, omdat het om "droog" smeermiddel gaat, zodat kliederboel vermeden wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 24-07-2021 17:10 ]
Ik zie het (misschien te) simpel:
ben je bereid een beetje onderhoud te geven aan de ketting en tandwielen. Dus als het smerig/nat/uitgedroogd is even schoon spoelen en smeren dan fietst een derailleur lichter.
Breng je je fiets voor al het onderhoud (lekke band etc.) naar de fietsenmaker, Naaf versnelling.
Maar dit is maar een heel klein onderdeel van een fiets, op plaats 1 staat "hoe zit je erop en hoe fiets ie?", ik heb na wat testritjes een heel andere fiets gekozen dan ik oorspronkelijk op het oog had, gewoon omdat hij zo lekker fietst.
ben je bereid een beetje onderhoud te geven aan de ketting en tandwielen. Dus als het smerig/nat/uitgedroogd is even schoon spoelen en smeren dan fietst een derailleur lichter.
Breng je je fiets voor al het onderhoud (lekke band etc.) naar de fietsenmaker, Naaf versnelling.
Maar dit is maar een heel klein onderdeel van een fiets, op plaats 1 staat "hoe zit je erop en hoe fiets ie?", ik heb na wat testritjes een heel andere fiets gekozen dan ik oorspronkelijk op het oog had, gewoon omdat hij zo lekker fietst.
Beetje olie op de ketting doen is niet zo spannend natuurlijk, maar de ketting poetsen vind ik een heel gedoe.elinx schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:52:
[...]
Ik denk dat jouw definitie van "kliederboel" een andere is dan die van mij.
Je bent niet voor niks voorstander van een riem.
Teveel olie op de ketting geeft inderdaad een kliederboel, dus dat moet je vermijden.
Af en toe een beetje (ptfe) olie op de schakels houdt de ketting soepel en stil.
In plaats van olie, kan wax ook, maar dat is een discussie op zich op diverse fora.
Er zijn daarvan uitgesproken voor- en tegenstanders.
Als je 4 kinderen hebt die met de fiets naar school gaan… dan geraak je dat wat sneller beu.
Ik heb er geen zin meer in.
Vooral als er regelmatig in de regen gereden wordt is het een karwei.
Hier ben ik het 100% mee eens. Ik had eerst een hele andere fiets in gedachten, maar kreeg er slapende handen op en vond hem gewoon echt niet lekker zitten, ook niet na afstelling door de fietsenwinkel. Uiteindelijk voor een model gekozen dat eerst niet eens op mijn lijstje stond maar ik vond hem zoveel beter zitten dan de andere fietsen dat ik eigenlijk gelijk verkocht was. Het model dat ik nu heb is misschien wat minder sportief dan ik in gedachten had maar kennelijk vind ik deze zit veel comfortabeler.jodeltje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 01:44:
Ik zou bij een “casualfiets” voor een naaf gaan. Toch wat extra gedoe met onderhoud en vieze broeken met derailleur. Plus je vond de fiets mooiermysticwizard schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:21:
[...]
Als je nou echt vaak de heuvels in gaat is wat anders maar ik zou een fiets kopen die bij 80% van je gebruik Past (vlak dus naaf) en niet 20% (heuvels dus derailleur)
Een geveerd zadel zat er uiteindelijk toch wel op? Of anders toe te voegen?
Blijven alleen de remmen over. Ik heb hier 3 fietsen:
Miss grace uit 2015 (non elek) trommelrem
Cortina e common family - hydraulisch velgrem
Corrina e mozzo - schijfrem
De miss grace remt zwaar belabberd, die moet ik naar de fietsenmaker brengen
Beide cortinas (velg en schijf) remmen super goed. De schijf beter (vooral in regen schijnt) maar beide voor mij in de categorie zeer goed.
Ik stond wel met mn cortina binnen 6mnd bij de fietsenmaker omdat de schijf geluid maakte, was zooi tussen komen te zitten. Volgens fietsenmaker was dit pech en zijn ze normaal onderhoudsvrij
[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 24-07-2021 13:22 ]
Ik heb toch even de tijd genomen om terug te lezenmysticwizard schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:54:

De Giant is aanzienlijk beter afgemonteerd, met die Gazelle zou ik minder graag naar (Belgisch) Limburg gaan.
In Nederland is een Nexus 7 niet zo'n probleem, maar om dat ding nou op een heuvel in te zetten met extra druk op het schakel mechanisme lijkt me niet ideaal.
Ik zou toch proberen proef te rijden om te kijken of de Giant toch bevalt.
Nee, hoor het is precies als je voorstelt.jodeltje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 01:44:
Ik zie het (misschien te) simpel:..
Alleen als er reacties, advies of ervaringen gevraagd worden, komen weliswaar beargumenteerde, maar wel persoonlijke, voorkeuren van diverse gebruikers naar voren.
Het is aan de vraagsteller om daar zijn weg in te vinden en voor zichzelf de plusjes en minnetjes achter elkaar te zetten.
[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 24-07-2021 13:28 ]
Weten jullie het verschil tussen de Touring Hybride en de Kathmandu Hybrid line van Cube?
Die fietsen lijken heel erg op elkaar. Grootste verschil is de motor, Performance CX versus Performance. Stukje prijs differentiatie. Ik vind de CX trouwens wel flinke motoren voor een asfalt fiets, dat is wel prettig als het echt fors omhoog gaat, maar zal ook meer rumoer maken. Voor Nederland is het overkill. FWIW, ik heb zelf voor mijn nieuwe fiets voor de Performance gekozen en ik gooi af en toe mijn fiets echt goed vol met bagage en een kar. 65nm is echt een bak power.ladyofshalott schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:47:
Weten jullie het verschil tussen de Touring Hybride en de Kathmandu Hybrid line van Cube?
Ik ga er verder van uit dat de Geometrie kaartjes kloppen (dat is helaas niet altijd waar, maar dit ziet er wel geloofwaardig uit).
De Kathmandu is ietsje sportiever (cm meer reach), maar niet alleen ontloopt elkaar dat niet zoveel, je kan op de Touring sportiever zitten dan de Kathmandu door een grotere maat te kiezen, waardoor je gestrekter zit (meer reach). De reden dat je hier een klein beetje mee kan spelen is dat de stack (hoogte) niet zo heel erg groeit en je door spacers toe te voegen of weg te laten je stuurhoogte kan wijzigen (IMHO is Reach de belangrijkste maat omdat die niet is aan te passen zonder aan de rij-eigenschappen te sleutelen).
Rijgedrag zal wel ietsje verschillen, maar welke nou het stabielste rijd vind ik lastig in te schatten (Kathmandu heeft meer naloop, maar de touring heeft langere achtervorken en is langer). Ik schat in dat beide superstabiel zijn en dat het verschil na een paar minuten niet meer te voelen is.
Ongetwijfeld is de Kathmandu een stuk duurder dan de Touring.
[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 24-07-2021 23:51 ]
Super bedankt voor deze diepgaande reactie. Had laatst bij een vriend even een test ritje gemaakt op zijn touring en vond het zeer lekker fietsen. Zat eerst te kijken naar een Cross hybride race 625 allroad, maar die zijn echt overal uitverkocht. Heb een aantal fietsenamkers in de buurt gebeld maar geen geluk. Enigste wat ze nog hebben staan is de kathmandu of de touring exc modellen en online precies hetzelfde verhaal.roffeltjes schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:42:
[...]
Die fietsen lijken heel erg op elkaar. Grootste verschil is de motor, Performance CX versus Performance. Stukje prijs differentiatie. Ik vind de CX trouwens wel flinke motoren voor een asfalt fiets, dat is wel prettig als het echt fors omhoog gaat, maar zal ook meer rumoer maken. Voor Nederland is het overkill. FWIW, ik heb zelf voor mijn nieuwe fiets voor de Performance gekozen en ik gooi af en toe mijn fiets echt goed vol met bagage en een kar. 65nm is echt een bak power.
Ik ga er verder van uit dat de Geometrie kaartjes kloppen (dat is helaas niet altijd waar, maar dit ziet er wel geloofwaardig uit).
De Kathmandu is ietsje sportiever (cm meer reach), maar niet alleen ontloopt elkaar dat niet zoveel, je kan op de Touring sportiever zitten dan de Kathmandu door een grotere maat te kiezen, waardoor je gestrekter zit (meer reach). De reden dat je hier een klein beetje mee kan spelen is dat de stack (hoogte) niet zo heel erg groeit en je door spacers toe te voegen of weg te laten je stuurhoogte kan wijzigen (IMHO is Reach de belangrijkste maat omdat die niet is aan te passen zonder aan de rij-eigenschappen te sleutelen).
Rijgedrag zal wel ietsje verschillen, maar welke nou het stabielste rijd vind ik lastig in te schatten (Kathmandu heeft meer naloop, maar de touring heeft langere achtervorken en is langer). Ik schat in dat beide superstabiel zijn en dat het verschil na een paar minuten niet meer te voelen is.
Ongetwijfeld is de Kathmandu een stuk duurder dan de Touring.
ik heb 2 naven van nuvinci de 330 (15000km) en 360 (13000km) de 360 naaf zit in een 45 km fiets
de 330 gaat ook wat sneller..beide naven zijn nu nog matig
de naaf slijt snel onder belasting...steeds sneller trappen helaas
ga straks lekker
weer terug naar een derailleur...een Rohloff-naaf is me net iets te gek
heerlijk fietsen met een nuvinci naaf ....maar duurzaam...nee!!
de 330 gaat ook wat sneller..beide naven zijn nu nog matig
ga straks lekker

Ik heb een half jaar geleden ze beiden geprobeerd. Ik heb uiteindelijk voor de Touring Pro gekozen, voornamelijk omdat de Kathmandu zoveel meer geluid maakte, en ik me bij mijn vorige al stoorde aan de herrie. Kwa fietsen merkte ik eigenlijk geen verschil.ladyofshalott schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:30:
[...]
Super bedankt voor deze diepgaande reactie. Had laatst bij een vriend even een test ritje gemaakt op zijn touring en vond het zeer lekker fietsen. Zat eerst te kijken naar een Cross hybride race 625 allroad, maar die zijn echt overal uitverkocht. Heb een aantal fietsenamkers in de buurt gebeld maar geen geluk. Enigste wat ze nog hebben staan is de kathmandu of de touring exc modellen en online precies hetzelfde verhaal.
Hoewel ik dit al vermoedde is het toch wel leuk om te zien dat ik dat goed inschatte, geometrie plaatje interpreteren is altijd wel een beetje "voodoo".sheepie880 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 07:20:
[...]
Ik heb een half jaar geleden ze beiden geprobeerd. Ik heb uiteindelijk voor de Touring Pro gekozen, voornamelijk omdat de Kathmandu zoveel meer geluid maakte, en ik me bij mijn vorige al stoorde aan de herrie. Kwa fietsen merkte ik eigenlijk geen verschil.
Niet nodig! Je kunt met andere vertanding weer even "langzaam" trappen met nuvinci.elwin999 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 01:07:
ik heb 2 naven van nuvinci de 330 (15000km) en 360 (13000km) de 360 naaf zit in een 45 km fiets
de 330 gaat ook wat sneller..beide naven zijn nu nog matig![]()
ga straks lekkerweer terug naar een derailleur...een Rohloff-naaf is me net iets te gek
Het blijft de rotte kies van mijn 45km fiets.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
ja dat klopt..heb ik net deze week gedaan 16T achter en voor 2 tanden meerBertV schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:24:
[...]
Niet nodig! Je kunt met andere vertanding weer even "langzaam" trappen met nuvinci.
Het blijft de rotte kies van mijn 45km fiets.
maar ik denk wel dat ik over een jaar wel toe ben aan een nieuwe naaf (en spaken en velg)
een nieuw wiel kost 400 euro nuvinci 380...zou iets beter moeten zijn
ben ik blij dat dat ik geen fiets met een riem heb
Dan ga je wel snel door je naaf heen. Ik heb 20.500 km gefietst met NuVinci en het verloop was minimaal. Dan is de naaf jaren belast met 90 Nm, dus die kunnen heus wel iets hebben. Ik denk dat een Nexus 8 naaf dat niet gaat halen. Ik had de NuVinci 330.elwin999 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:56:
[...]
ja dat klopt..heb ik net deze week gedaan 16T achter en voor 2 tanden meer
maar ik denk wel dat ik over een jaar wel toe ben aan een nieuwe naaf (en spaken en velg)
een nieuw wiel kost 400 euro nuvinci 380...zou iets beter moeten zijn
ben ik blij dat dat ik geen fiets met een riem hebtandwiel voor was nu nog geen 10 euro
Fietste jij net zo als ik "100%" van de tijd tegen de begrenzer van de fiets? Mijn theorie is dat het komt omdat er "teveel" op hetzelfde eind-gebied van de nuvinci gereden wordt.jimh307 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:52:
[...]
Dan ga je wel snel door je naaf heen. Ik heb 20.500 km gefietst met NuVinci en het verloop was minimaal. Dan is de naaf jaren belast met 90 Nm, dus die kunnen heus wel iets hebben. Ik denk dat een Nexus 8 naaf dat niet gaat halen. Ik had de NuVinci 330.
Zoniet... einde theorie.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Volgens mij kan ook een Nexus 8 dit koppel prima aan. Als je de naaf maar met beleid belast. En daar zit het probleem.jimh307 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:52:
[...]
Dan ga je wel snel door je naaf heen. Ik heb 20.500 km gefietst met NuVinci en het verloop was minimaal. Dan is de naaf jaren belast met 90 Nm, dus die kunnen heus wel iets hebben. Ik denk dat een Nexus 8 naaf dat niet gaat halen. Ik had de NuVinci 330.
Een kleine zijspoor. De stromer ST2 Is een Speed Pedelec met een interne 5 versnellingsnaaf. De eerste fietsen zijn alweer terug bij de dealer omdat de naaf al kuren vertoont.
Vervolgens lees ik dat sommige ST2 rijders gewoon onder volle belasting schakelen. Omdat je anders meer moeite hebt om de snelheid vast te houden.
Als je zo met een Nexus 8 naaf op een E-bike omgaat is deze heel snel overleden.
Ik fietste niet altijd tegen de 100% aan, maar wel altijd op het zwaarste verzet. Dit is het voordeel als je voor de ontspanning aan het fietsen bent en niet per sé commuten. Bij mijn oude Brose MM moest je wel rond de 24 km/h fietsen want anders begon de motor te twijfelen tussen volle bak of helemaal niet. Hoge ondersteuning is even leuk, maar was te krachtig. Lage ondersteuning was niets want je merkte dat niet eens. Fiets was niet vooruit te branden.BertV schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:51:
[...]
Fietste jij net zo als ik "100%" van de tijd tegen de begrenzer van de fiets? Mijn theorie is dat het komt omdat er "teveel" op hetzelfde eind-gebied van de nuvinci gereden wordt.
Zoniet... einde theorie.
Toch had ik wel wat verloop! Einde theory is BS,
De Nexus 8 mag 50 Nm hebben en zeker geen 90 Nm zoals bij mijn oude fiets.Athome schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:59:
[...]
Volgens mij kan ook een Nexus 8 dit koppel prima aan. Als je de naaf maar beleid belast. En daar zit het probleem.
Een kleine zijspoor. De stromer ST2 Is een Speed Pedelec met een interne 5 versnellingsnaaf. De eerste fietsen zijn alweer terug bij de omdat de naaf al kuren vertoont.
Vervolgens lees ik dat sommige ST2 rijders gewoon onder volle belasting schakelen. Omdat je anders meer moeite hebt om de snelheid vast te houden.
Als je zo met een Nexus 8 naaf op een E-bike omgaat is deze heel snel overleden.
Ik ga zeker met beleid om met mijn Nexus 8. Als ik dijk omhoog moet zet ik hem in zijn 5 (direct drive) en de ondersteuning op sport en dan kaggel ik zo naar boven, moeiteloos.
Mijn fiets is bijzonder soepel. De ondersteuning op eco heeft bij Bosch zeker zin. Dan fiets ik nog makkelijk lekker rond en gaat de accu zeer lang mee. Ik verbruik maar 4,5 Wh/km! Op mijn oude fiets was dat 6,5-7 Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 18-22 km/h. Bij Bosch is de tour stand al soms te sterk. Zo soepel loopt het geheel.
Binnenkort de eerste 500 km beurt. Dan zal de riem even met siliconenolie ingespoten worden want die piept een beetje. De Nexus 8 gaat dan een oliebadje krijgen.
De Nexus 8 mag inderdaad 50 Nm hebben. De Yamaha PW80 levert 80 Nm. Als ik die motor vergelijk met mijn huidige Bosch Performance Line Speed die 85 Nm levert. Kan ik met zekerheid zeggen dat de Yamaha niet geknepen was en dus de volle 80 Nm kon leveren en dat met de Nexus 8. Na 8000 km. Geen piepje of kraakje uit de Nexus 8. Waarbij ik met volle overtuiging kan zeggen dat ik de naaf met beleid gebruik heb.
Of mijn vrouw dat ook gedaan heeft, weet ik niet. Zij heeft tweede originele tandwielen op de Nexus 8 naaf gewoon letterlijk krom gereden. De ketting liep eraf en ze snapte niet waarom. Toen ik de kettingkast verwijderd had, was het wel duidelijk waarom de ketting eraf liep. Het tandwiel had een slinger zo groot als de breedte van de ketting. Ik kan nog een origineel tandwiel van mijn eigen fiets. Een jaar later was deze ook krom.
Ook hieruit kan je concluderen dat de Yamaha niet tam was afgesteld. Maar ook bij haar gaf de naaf geen krimp.
De Nexus 8 is gecertificeerd voor 50 Nm maar zeker wel meer aan.
Of mijn vrouw dat ook gedaan heeft, weet ik niet. Zij heeft tweede originele tandwielen op de Nexus 8 naaf gewoon letterlijk krom gereden. De ketting liep eraf en ze snapte niet waarom. Toen ik de kettingkast verwijderd had, was het wel duidelijk waarom de ketting eraf liep. Het tandwiel had een slinger zo groot als de breedte van de ketting. Ik kan nog een origineel tandwiel van mijn eigen fiets. Een jaar later was deze ook krom.
Ook hieruit kan je concluderen dat de Yamaha niet tam was afgesteld. Maar ook bij haar gaf de naaf geen krimp.
[ Voor 3% gewijzigd door Athome op 25-07-2021 18:11 ]
Yamaha's zijn niet zo subtiel, al trek je er ook weer geen wheelie mee zoals de gevaarlijke Impulse middenmotorenAthome schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:07:
Zij heeft tweede originele tandwielen op de Nexus 8 naaf gewoon letterlijk krom gereden.
Als het tandwiel krom is dan is dat niet hetzelfde als de Naaf. Ik heb ook wel een third-party tandwiel krom gereden, test van mijn Fietsenmaker (met mijn toestemming). Toen hij weer een stalen Shimano tandwiel monteerde verder geen issues meer.
Maar ondanks dat de Alfine 8/Nexus 8 inderdaad bizar veel kan hebben, een speed pedelec levert een veel groter nominaal vermogen en dan wil je eigenlijk liever een derailleur. Een Nexus 8 is daar gewoon niet voor bedoeld.
De Bosch Speed Pedelec levert nominaal ook 250 watt en 85 Nm net als de CX motor. Het wordt alleen anders vrij gegeven
Natuurlijk kan die een tijdje meer aan, en de vraag is ook of je met je rijgedrag regelmatig daarboven gaat.Athome schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:07:
De vraag is dan steeds : hoe lang?
Slijtage is niet digitaal, het is een statistische curve.
Een automotor wordt bv ontwikkeld voor 200.000 km. Maar dat betekent in feite dat er voor 200.000 km niet meer dan 5% uitval is, en in de praktijk zal meer dan de helft probleemloos de 400.000 halen.
Nee! Een riem moet je echt niet met siliconen inspuiten, dat is symptoombestrijding en geeft alleen maar een smerige riem. Een riem hoort niet te piepen, als een riem piept is de aandrijflijn niet goed uitgelijnd of het frame niet stijf genoeg. Een riem is erg gevoelig voor uitlijning, hij moet perfect recht lopen. Kijk maar eens als je een lange waterpas oid langs je voor- en achtertandwiel legt, die moeten precies in lijn liggen.jimh307 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:57:
[...]
Binnenkort de eerste 500 km beurt. Dan zal de riem even met siliconenolie ingespoten worden want die piept een beetje. De Nexus 8 gaat dan een oliebadje krijgen.
Nee het is niet zomaar "anders vrijgegeven", het is aanzienlijk meer. Zo is volgens mij het nominaal vermogen ruim 100watt groter en zal dat verschil in de praktijk nog (veel) meer zijn.Athome schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:27:
De Bosch Speed Pedelec levert nominaal ook 250 watt en 85 Nm net als de CX motor. Het wordt alleen anders vrij gegeven
Als je harder rijdt staat er meer vermogen op je aandrijving, in het geval van een S-Pedelec zeker 4x zoveel vermogen. Dat is een gegeven vanuit de luchtweerstand... je overwint dat met power.
Ik schat dat je voor 45kmpu al snel richting 500w gaat (dus 350w motor, 150 w fietser). Vandaar dat de Stromer met 850w aanzienlijk soepeler en makkelijker rijdt ondanks het veel lagere koppel.
[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 25-07-2021 21:30 ]
Gezien mijn ervaringen met een Yamaha en andere posters hier is die marge vrijwel zeker heel groot (we kunnen geluk hebben, maar je hoort zelden of nooit van een gesloopteTommie12 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:56:
[...]
Natuurlijk kan die een tijdje meer aan, en de vraag is ook of je met je rijgedrag regelmatig daarboven gaat.
De vraag is dan steeds : hoe lang?
Slijtage is niet digitaal, het is een statistische curve.
Een automotor wordt bv ontwikkeld voor 200.000 km. Maar dat betekent in feite dat er voor 200.000 km niet meer dan 5% uitval is, en in de praktijk zal meer dan de helft probleemloos de 400.000 halen.
mijn nuvinci naaf is van 2014 4 jaar geleden de fiets nieuw als overjarig model gekocht (nog in de doos)jimh307 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:52:
[...]
voor de spotprijs van 700 euro r&m cruiser eigenlijk heb ik dus niets te klagen
ik rij altijd hard...zo tegen de 44.7 km afstand rond de 30km en soms wat te zwaar bepakt
(sleep altijd van alles mee)
snelheid en belasting/gewicht daar wordt de naaf blijkbaar niet blij van

ga nog 1 keer 380 naaf proberen
maar een nuvinci naaf met een 45km of een opgevoerde fiets of een fiets met een kar...gaat niet werken

https://forum.wereldfiets...php?f=59&t=35762&start=20
4 naven bij 26000 km aanhanger van +/-100kg
[ Voor 5% gewijzigd door elwin999 op 25-07-2021 23:30 ]
Dat is wel een heel specifieke (en leuke) use case. Zo zwaar als die man belast niemand hier een naaf
Dat zegt Gates wel, maar praktijk is ietsje anders. Ook als de riem goed staat wil die in het begin nog wel eens piepen. 1x siliconen spray erop voorkomt dat. En als de riem wel echt goed staat blijft het altijd bij alleen 1x in het begin. Siliconen tast de riem niet aan. Dus 1x inspuiten bij een redelijk nieuwe riem kan geen kwaad mits de piep maar niet terug komt.Bla65 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:11:
[...]
Nee! Een riem moet je echt niet met siliconen inspuiten, dat is symptoombestrijding en geeft alleen maar een smerige riem. Een riem hoort niet te piepen, als een riem piept is de aandrijflijn niet goed uitgelijnd of het frame niet stijf genoeg. Een riem is erg gevoelig voor uitlijning, hij moet perfect recht lopen. Kijk maar eens als je een lange waterpas oid langs je voor- en achtertandwiel legt, die moeten precies in lijn liggen.
Ik zag dit verergerd gebeuren bij een klant die het riem vijzel/stof wegpoetste. Ik denk daarom dat de riem iets zelfsmerend is zoals bijvoorbeeld alu-brons en grafiet dat ook zijn in sommige toepassingen. Dan zou de riem dus (na zijn buitenste glimmende laag weg is) over een klein beetje eigen koolstofvijzel lopen. Een beetje vijzel zie je ook altijd op de riem zitten.
Is een theorie, weet niet of het waar is. Maar weet wel dat veel riemen even 1x siliconen spray nodig hebben en dat geen kwaad kan.
Edit:
Ik zie nu zelfs dat Gates er siliconenspray voor verkoopt:
https://www.bikefeeling.n...-care-riemonderhoudsspray
[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 26-07-2021 07:40 ]
Jij hebt natuurlijk nog meer praktijkervaring, ik weet alleen dat op een van mijn fietsen met riem het piepen pas echt ophield toen ik het achterwiel er goed recht inzette. En dat was op een fietsweek van 600 km, daar viel niet tegenop te smeren (wat ik als lapmiddel deed). Daarna gelukkig nooit meer gepiep gehad, op geen van mijn 3 fietsen met riem.Foxhill schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:37:
[...]
Dat zegt Gates wel, maar praktijk is ietsje anders. Ook als de riem goed staat wil die in het begin nog wel eens piepen. 1x siliconen spray erop voorkomt dat. En als de riem wel echt goed staat blijft het altijd bij alleen 1x in het begin. Siliconen tast de riem niet aan. Dus 1x inspuiten bij een redelijk nieuwe riem kan geen kwaad mits de piep maar niet terug komt.
Ik zag dit verergerd gebeuren bij een klant die het riem vijzel/stof wegpoetste. Ik denk daarom dat de riem iets zelfsmerend is zoals bijvoorbeeld alu-brons en grafiet dat ook zijn in sommige toepassingen. Dan zou de riem dus (na zijn buitenste glimmende laag weg is) over een klein beetje eigen koolstofvijzel lopen. Een beetje vijzel zie je ook altijd op de riem zitten.
Is een theorie, weet niet of het waar is. Maar weet wel dat veel riemen even 1x siliconen spray nodig hebben en dat geen kwaad kan.
Edit:
Ik zie nu zelfs dat Gates er siliconenspray voor verkoopt:
https://www.bikefeeling.n...-care-riemonderhoudsspray
Juist die stille loop vind ik een van de vele voordelen van de riem, ik haat piepjes en kraakjes.
Je hebt zeker een goed punt dat er eerst gekeken moet worden of alles goed staat. Bij de 500km beurt zal dat wel goed komen.Bla65 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:27:
[...]
Jij hebt natuurlijk nog meer praktijkervaring, ik weet alleen dat op een van mijn fietsen met riem het piepen pas echt ophield toen ik het achterwiel er goed recht inzette. En dat was op een fietsweek van 600 km, daar viel niet tegenop te smeren (wat ik als lapmiddel deed). Daarna gelukkig nooit meer gepiep gehad, op geen van mijn 3 fietsen met riem.
Juist die stille loop vind ik een van de vele voordelen van de riem, ik haat piepjes en kraakjes.
[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 26-07-2021 08:50 ]
Dank je wel voor het antwoord. Dan doe ik dat niet. Ik twijfel of het de riem is of de monoschock vering in het balhoofd. Het is ook geen hard gepiep, maar het lijkt piepend rubber.Bla65 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:11:
[...]
Nee! Een riem moet je echt niet met siliconen inspuiten, dat is symptoombestrijding en geeft alleen maar een smerige riem. Een riem hoort niet te piepen, als een riem piept is de aandrijflijn niet goed uitgelijnd of het frame niet stijf genoeg. Een riem is erg gevoelig voor uitlijning, hij moet perfect recht lopen. Kijk maar eens als je een lange waterpas oid langs je voor- en achtertandwiel legt, die moeten precies in lijn liggen.
Hij gaat straks toch terug voor de eerste beurt en dan zal ik wel even overleggen met de FM of die ernaar gaat kijken. Ik maak gewoon een lijstje van puntjes die ik tegen kom. Defecten heb ik nog niet geconstateerd gelukkig.
zie nog even de bovenstaande nuancering van Foxhill, maar hij zou gewoon zonder smering stil moeten lopen is mijn ervaring met meerdere fietsen en > 20.000 km met Gates riem.jimh307 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:09:
[...]
Dank je wel voor het antwoord. Dan doe ik dat niet. Ik twijfel of het de riem is of de monoschock vering in het balhoofd. Het is ook geen hard gepiep, maar het lijkt piepend rubber.
Hij gaat straks toch terug voor de eerste beurt en dan zal ik wel even overleggen met de FM of die ernaar gaat kijken. Ik maak gewoon een lijstje van puntjes die ik tegen kom. Defecten heb ik nog niet geconstateerd gelukkig.
@roffeltjes
Volgens de website van Bosch en andere info wat hier eens gedeeld is, levert ook de Bosch Performance Line speed nominaal 250 watt. En ja tijdens fietsen kan de motor langdurig inderdaad wel wat meer leveren. Ik heb op het display pieken van meer dan 600 watt voorbij zien komen. Dat is wel gezamenlijk vermogen.
Volgens de Nyon lever ik tijdens 45 km/u fietsen ongeveer 150-180 watt vermogen. Helaas kan ik achteraf niet het vermogen van de motor terug vinden in de gegevens
Volgens de website van Bosch en andere info wat hier eens gedeeld is, levert ook de Bosch Performance Line speed nominaal 250 watt. En ja tijdens fietsen kan de motor langdurig inderdaad wel wat meer leveren. Ik heb op het display pieken van meer dan 600 watt voorbij zien komen. Dat is wel gezamenlijk vermogen.
Volgens de Nyon lever ik tijdens 45 km/u fietsen ongeveer 150-180 watt vermogen. Helaas kan ik achteraf niet het vermogen van de motor terug vinden in de gegevens
Officiële specificaties doen er niet toe, als je 45kmpu gaat heb je +/- 500W nodig. Als jij 150-180W levert levert de motor 350-320WAthome schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:49:
@roffeltjes
En als je 25kmpu gaat heb je 120W nodig (dus dat is een eitje voor een midmotor)
Dit zijn echt conservatieve schattingen, waar ik uitga van ongeveer windkracht 2 (windsnelheid 10kmpu). Met windkracht 3 zit je al rond de 600W
Uiteraard zou het kunnen dat je zelf nominaal 250W levert maar dan zou ik een licentie aanvragen (met 180W ben je trouwens al best wel een baas, respect!).
[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 26-07-2021 19:32 ]
Vraagje, is het toegestaan om een “sier” kenteken op een e-(fat)bike te monteren?
Ik heb een Super73 S2 ebike gekocht (dus geen kenteken nodig), en zou het wel gaaf vinden om een oude kentekenplaat uit de USA te monteren. Het is dus puur voor de sier.
Of is dit niet legaal? Zoeken op deze vraag is lastig want alle resultaten gaan over het niet nodig zijn van een kenteken bij een elektrische fiets.
Voorbeeld van de e-bike, waarbij ik het “kentekenplaatje” achterop wil monteren:
:strip_exif()/f/image/4bNbBp5xrFBbVfTRdpG5Km4C.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets:
Ik heb een Super73 S2 ebike gekocht (dus geen kenteken nodig), en zou het wel gaaf vinden om een oude kentekenplaat uit de USA te monteren. Het is dus puur voor de sier.
Of is dit niet legaal? Zoeken op deze vraag is lastig want alle resultaten gaan over het niet nodig zijn van een kenteken bij een elektrische fiets.
Voorbeeld van de e-bike, waarbij ik het “kentekenplaatje” achterop wil monteren:
:strip_exif()/f/image/4bNbBp5xrFBbVfTRdpG5Km4C.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets:
:strip_exif()/f/image/1TUzKb2AsE0OFJczMhcbQvvZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eerste reactie is: Waarom niet? Ik mag mijn fiets ook volplakken met stickers en bloemenslingers. Dit is in essentie niet anders?Ad Hox schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:04:
Vraagje, is het toegestaan om een “sier” kenteken op een e-(fat)bike te monteren?
Maar je loopt de kans dat een koddebeier met zijn verkeerde been uit bed stapt en lastig gaat doen
Lijkt me geen probleem.Ad Hox schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:04:
[Afbeelding]
Zoiets:
[Afbeelding]
Die gashendel echter wel. Of is er een versie zonder?
Thanks! Let’s try, haha.418O2 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:21:
[...]
Lijkt me geen probleem.
Die gashendel echter wel. Of is er een versie zonder?
De EU versie heeft standaard geen gashendel inderdaad. Deze kan wel apart besteld worden, maar dat is vragen om problemen als je het mij vraagt.
@Ad Hox gave fiets!
Met gashendel is typegoedkeuring voor snor- of bromfiets nodig (afhankelijk van de snelheidsbegrenzing) met bijbehorende kenteken-, verzekerings- en helmplicht.Ad Hox schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:27:
[...]
Thanks! Let’s try, haha.
De EU versie heeft standaard geen gashendel inderdaad. Deze kan wel apart besteld worden, maar dat is vragen om problemen als je het mij vraagt.
Maar ik lees bij diverse webshops dat de snelheidsbegrenzing eenvoudig softwarematig aangepast kan worden, en ook dat is niet toegestaan. Niet voor niets dat andere merken die bekend stonden om soortgelijke foefjes (o.a. Qwic, VanMoof) dat inmiddels onmogelijk hebben gemaakt.
Ben bij een aantal fietsenmakers geweest, heb een aantal fietsen getest en het maakt mij keuze zeker niet makkelijker. Zoveel op de markt rond dezelfde prijsklasse en alles wat ik heb getest fiets voor mij naar behoren. Uiteindelijk heb ik een short-list gemaakt van drie verschillende fietsen die het beste bij mijn gebruik passen en ben op deze drie gekomen:
KOGA - Pace B05 Tokyo edition
Cannondale - Quick Neo EQ
Kalkhoff - Entice 5.B Advance+
Misschien toch maar een muntje in de lucht gooien.
Dat zijn geen misselijke fietsen.ladyofshalott schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:32:
Ben bij een aantal fietsenmakers geweest, heb een aantal fietsen getest en het maakt mij keuze zeker niet makkelijker. Zoveel op de markt rond dezelfde prijsklasse en alles wat ik heb getest fiets voor mij naar behoren. Uiteindelijk heb ik een short-list gemaakt van drie verschillende fietsen die het beste bij mijn gebruik passen en ben op deze drie gekomen:
Voordelen Cannondale:
- Goedkoopste adviesprijs.
- Dubbele bidonhouders.
- Ziet er vlot en licht uit
Nadelen:
- Erg minimalistische achterdrager tot 16kg
- 34mm Banden is erg dun.
Voordelen Koga:
- Waardevast merk
- Degelijk afgemonteerd
- Een bidonhouder (herenmodel)
Nadelen:
- Ik ben geen fan van een zwevende drager, maar daar ontkom je niet aan.
- Cheapo banden, maar die kan je gewoon vervangen door Allmotions of Supremes als ze op zijn.
Voordelen Kalkhof:
- Beest van een fiets:
-- Zware motor
-- Brede banden
-- Luchtgeveerde Suntour vork.
- Beste afmontage. Over de hele linie een categorie beter.
Nadelen:
- Beest van een fiets:
-- Motor maakt meer lawaai
-- Banden zijn overkill, als ze op zijn vervangen door Allmotions/Supremes?
-- Geen bidonhouder (kan je wel wat op verzinnen met klembandjes, maar het is een optische misser)
Cannondale en Kalkhoff zijn heel andere fietsen...
Hoe te kiezen?
- De FM die je het beste bevalt.
- Bij gelijkspel: Kalkhoff>Koga>Cannondale.
Alle 3 genoemde fietsen hebben dezelfde motor: Bosch Performance Line Gen 3.
Ik heb zelf een Gazelle met deze motor en die is echt heel erg stil. Vlgs mij is dit de minst luidruchtige motor die op dit moment op de markt is. Zie je ook in diverse tests als conclusie terug.
Kalkhoff heeft de CX motor zie ik net pas. Die is inderdaad iets luidruchtiger......
Ik heb zelf een Gazelle met deze motor en die is echt heel erg stil. Vlgs mij is dit de minst luidruchtige motor die op dit moment op de markt is. Zie je ook in diverse tests als conclusie terug.
Kalkhoff heeft de CX motor zie ik net pas. Die is inderdaad iets luidruchtiger......
[ Voor 22% gewijzigd door Simple mind op 27-07-2021 16:09 ]
Thanks man, waardeer het enorm.roffeltjes schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:23:
[...]
Dat zijn geen misselijke fietsen.
Voordelen Cannondale:
- Goedkoopste adviesprijs.
- Dubbele bidonhouders.
- Ziet er vlot en licht uit
Nadelen:
- Erg minimalistische achterdrager tot 16kg
- 34mm Banden is erg dun.
Voordelen Koga:
- Waardevast merk
- Degelijk afgemonteerd
- Een bidonhouder (herenmodel)
Nadelen:
- Ik ben geen fan van een zwevende drager, maar daar ontkom je niet aan.
- Cheapo banden, maar die kan je gewoon vervangen door Allmotions of Supremes als ze op zijn.
Voordelen Kalkhof:
- Beest van een fiets:
-- Zware motor
-- Brede banden
-- Luchtgeveerde Suntour vork.
- Beste afmontage. Over de hele linie een categorie beter.
Nadelen:
- Beest van een fiets:
-- Motor maakt meer lawaai
-- Banden zijn overkill, als ze op zijn vervangen door Allmotions/Supremes?
-- Geen bidonhouder (kan je wel wat op verzinnen met klembandjes, maar het is een optische misser)
Cannondale en Kalkhoff zijn heel andere fietsen...
Hoe te kiezen?
- De FM die je het beste bevalt.
- Bij gelijkspel: Kalkhoff>Koga>Cannondale.
Ga de fiets gebruiken voor woon-werkverkeer waarbij ik nou niet echt opwaards hoef te fietsen, dus lijkt mij de Kalkhoff inderdaad een beetje overkill. De Cannondale sprak mij vooral aan door het wat meer sportievere frame en had ook het gevoel dat ik er wat soepeler mee door de bocht kon. De banden zijn inderdaad wel wat dunner dan de andere twee, maar weet niet of ik echt dikkere banden nodig heb voor het wegdek waar ik op rijd. Van de Koga vond ik de integratie van de accu veel beter dan de andere twee, zelfde voor de bedraging aan de voorkant. Vond het model ook wat minder sportief, waardoor ik een rechtere houding aanneem.
Misschien is het een idee om naar een ander model van Kalkhoff te kijken met een wat minder krachtige en stille motor.
Overkill heeft voordelen, het gaat minder snel stuk. Ik hou wel van een fiets waar je ook mee kan raggen. Maar ik zou inderdaad wel kiezen voor een Performance line motor, CX is voor Nederlands asfalt niet zo logisch.ladyofshalott schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:18:
[...]
Ga de fiets gebruiken voor woon-werkverkeer waarbij ik nou niet echt opwaards hoef te fietsen, dus lijkt mij de Kalkhoff inderdaad een beetje overkill.
Kalkhoff ENDEAVOUR 5.B EXCITE+
Performance line motor,
Kiox display
Deore XT (!)
Net iets meer asfalt gerichte banden
(en ik zie onder de bovenbuis toch nog een bidonhouder!)
Onderdelen maken meestal niet zoveel uit op het asfalt, maar Deore XT is wel echt absurdistisch goed voor een asfalt fiets. Ook mooi: 4 piston schijfremmen, dat leverd niet alleen meer remkracht, maar ook meer controle op.
Ik kan niet anders zeggen dan dat echt een hele mooie fiets is.
[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 27-07-2021 17:36 ]
Is de +-versie van Kalkhoff noodzakelijk. De +-versies zijn de verzwaarde versie die meer gewicht mogen dragen.
Het Kiox Display, waar sommige fietsen standaard mee worden uitgevoerd, is leuke stap omhoog t.o.v de standaard Intuvia Display. Vind ik zelf het overwegen waard om mee te nemen in de keuze.
Het Kiox Display, waar sommige fietsen standaard mee worden uitgevoerd, is leuke stap omhoog t.o.v de standaard Intuvia Display. Vind ik zelf het overwegen waard om mee te nemen in de keuze.
[ Voor 46% gewijzigd door Athome op 27-07-2021 17:53 ]
Het is persoonlijk, maar in mijn ogen is hoe meer een fiets kan hebben hoe beter. Je zit al heel snel over de 130kg totaal-gewicht, wat ook ongeveer de door de fabrikant meegegeven max is. Nu is dat heel conservatief ingeschat, maar ik kan zo'n + versie wel waarderenAthome schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:50:
Is de +-versie van Kalkhoff noodzakelijk. De +-versies zijn de verzwaarde versie die meer gewicht mogen dragen.
Dus als ik moet kiezen tussen de svelte Cannondale en de ruige Kalhoff? De ruige bak any day!
Ik heb geen antwoord, maar door deze post liep ik wel tegen dit leuke artikel over de ontwikkeling van koppelsensore tegen. Leuk leesvoer!Athome schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:55:
Zijn er interessante adressen, naast je lokale fietswinkel, waar je een voorwiel motor kan laten repareren.
De fiets van een collega wil niet meer. De melding is een defect koppelsensor. Het is een Sparta van ongeveer 9 jaar oud.
https://www.tweewieler.nl...mogelijk-fietsen-10144443
[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 27-07-2021 18:07 ]
Sparta met voorwielmotor met koppelsensor is een ION. Die koppelsensor zit op de achteras, niet in het voorwiel. Die moeten met Sparta software/login aangemeld worden op de fiets. Je kunt dus niet om Sparta en de fietsenmaker heen.Athome schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:55:
Zijn er interessante adressen, naast je lokale fietswinkel, waar je een voorwiel motor kan laten repareren.
De fiets van een collega wil niet meer. De melding is een defect koppelsensor. Het is een Sparta van ongeveer 9 jaar oud.
Ben nogmaals langs een fietsenwinkel geweest en mijn keuze is gemaakt. Ben uiteindelijk gegaan voor de Kalkhoff Image 5.B Belt. Manier van schakelen vond ik vooral heel plezierig. Alleen jammer dat het model geen trapeze frame heeft en dat het heren frame niet in het rood verkrijgbaar is, maar dat zijn kleine dingetjes. Ook ietsje goedkoper dan de + variant, die een beetje overbodig is voor mij.
Kwam uiteindelijk ook bij de gedachte gang dat als ik een wat sportiever model wilt, dat ik dan gewoon voor geen e-bike moet gaan. Voelt een beetje overbodig.
Nogmaals bedankt voor alle tips en info.
Kwam uiteindelijk ook bij de gedachte gang dat als ik een wat sportiever model wilt, dat ik dan gewoon voor geen e-bike moet gaan. Voelt een beetje overbodig.
Nogmaals bedankt voor alle tips en info.
[ Voor 6% gewijzigd door ladyofshalott op 30-07-2021 01:02 ]
@ladyofshalott Heb heel veel plezier met je nieuwe fiets. Qua specs lijkt ie een beetje op mijn fiets. Uiteraard verwachten we wel een kleine review van jouw kant 
Ben zelf nog goed content met mijn nieuwe e-bike. Deze Gazelle Ultimate is een prima fiets om wat aan je conditie te werken. Doordat de fiets van zichzelf al heel soepel rolt kan ik het vaak af met de eco-stand. Bij wind mee heb je niet eens de motor nodig en staat die op off. Ook met wind tegen de dijk op kan die het af met de sport-stand. Turbo heb je echt niet nodig of je moet windkracht 8 op de kop hebben.
De dijk op heeft deze fiets een voordeel tegenover de Qwic en dat is de direct drive van de 8 naaf in stand 5. Je kachelt zo naar boven. De nexus 8 loopt zoveel lichter dan de NuVinci naaf. Ik ervaar het nu zelf. De brede banden zijn ook fijn en die staan op 4 bar. De Energizer banden lopen veel soepeler dan de Maraton plus banden. Ze vangen goed alle oneffenheden op en de rolweerstand is lager. Allemaal gunstig voor het comfort en de actieradius. Als ik zo doorga met sporten dan zou ik nog wel eens de 120-130 km kunnen aantikken met 1 acculading. Dan is fietsen weer een leuke uitdaging geworden want des te verder ik kan komen op 1 lading; des te meer inspanning ik moet leveren.
Het opladen gaat heel vlot (nu ben ik in principe tegen snelladers) want hij laadt met 4A. De accu is 13,8 Ah en dan laad hij met 0,29C. Van leeg naar vol is dus 3 uur - precies hoe snel li-ion goed kan laden (lading in 3 uur), toch zou een 2A lader beter zijn voor de accu. Dus zal mijn accu wat sneller oud worden, maar als ik bij het ontladen een lage C-waarde aan zou houden compenseert zich dat weer.
Mijn Qwic laadde met 0,1C en dus veel langzamer. Die accu werd ook al oud, maar omdat ik die accu ook met een lage C-waarde ontlaadde merkte ik daar niet zoveel van. Het was wel te merken op de hoogste ondersteuning want dan gingen de procentjes steeds sneller terwijl op de tour-stand ik nog bijna de 100 km kon aantikken (verhoogde interne weerstand). De Bosch accu is wat kleiner, maar toch is de C-waarde niet hoger dan bij de Qwic. De Gazelle heeft minder prik nodig blijkt. (Zou ik het halen om onder de 4 Wh/km te komen?). Mijn record met de Qwic was 6 Wh/km in het begin op stand eco en hard meestampen.
Geen kwaad woord over de Qwic want dit was een hele fijne fiets, maar deze is nog fijner.
Ben zelf nog goed content met mijn nieuwe e-bike. Deze Gazelle Ultimate is een prima fiets om wat aan je conditie te werken. Doordat de fiets van zichzelf al heel soepel rolt kan ik het vaak af met de eco-stand. Bij wind mee heb je niet eens de motor nodig en staat die op off. Ook met wind tegen de dijk op kan die het af met de sport-stand. Turbo heb je echt niet nodig of je moet windkracht 8 op de kop hebben.
De dijk op heeft deze fiets een voordeel tegenover de Qwic en dat is de direct drive van de 8 naaf in stand 5. Je kachelt zo naar boven. De nexus 8 loopt zoveel lichter dan de NuVinci naaf. Ik ervaar het nu zelf. De brede banden zijn ook fijn en die staan op 4 bar. De Energizer banden lopen veel soepeler dan de Maraton plus banden. Ze vangen goed alle oneffenheden op en de rolweerstand is lager. Allemaal gunstig voor het comfort en de actieradius. Als ik zo doorga met sporten dan zou ik nog wel eens de 120-130 km kunnen aantikken met 1 acculading. Dan is fietsen weer een leuke uitdaging geworden want des te verder ik kan komen op 1 lading; des te meer inspanning ik moet leveren.
Het opladen gaat heel vlot (nu ben ik in principe tegen snelladers) want hij laadt met 4A. De accu is 13,8 Ah en dan laad hij met 0,29C. Van leeg naar vol is dus 3 uur - precies hoe snel li-ion goed kan laden (lading in 3 uur), toch zou een 2A lader beter zijn voor de accu. Dus zal mijn accu wat sneller oud worden, maar als ik bij het ontladen een lage C-waarde aan zou houden compenseert zich dat weer.
Mijn Qwic laadde met 0,1C en dus veel langzamer. Die accu werd ook al oud, maar omdat ik die accu ook met een lage C-waarde ontlaadde merkte ik daar niet zoveel van. Het was wel te merken op de hoogste ondersteuning want dan gingen de procentjes steeds sneller terwijl op de tour-stand ik nog bijna de 100 km kon aantikken (verhoogde interne weerstand). De Bosch accu is wat kleiner, maar toch is de C-waarde niet hoger dan bij de Qwic. De Gazelle heeft minder prik nodig blijkt. (Zou ik het halen om onder de 4 Wh/km te komen?). Mijn record met de Qwic was 6 Wh/km in het begin op stand eco en hard meestampen.
Geen kwaad woord over de Qwic want dit was een hele fijne fiets, maar deze is nog fijner.
Het is stilletjes hier. Allemaal op vakantie of staat de fiets al 2 dagen stof te happen
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam