Helder! Shimano en Panasonic heb ik nog niet voorbij zien komen, zit dit dan in de minder bekende merken? Of een hoger segment misschien?Foxhill schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:17:
[...]
Ik heb wel ruim 1000+ Bosch motoren, 1000+ ION motoren, 1000+ Panasonic, 300+ emotion, en een zooi anderen gezien.
ION was tot de middenmotoren kwamen het beste. Nu wat achterhaald voor nieuw maar gebruikt een goede keuze.
Bafang heeft wat mij betreft (alleen) een bestaansrecht in het lage prijs segment.
In het normale en hoge segment wil je gewoon Bosch, Shimano en Panasonic. Allemaal bijna helemaal storingsvrij.
R&M en Brose heb ik geen ervaring mee. Gezien hun segment verwacht ik goede ondersteuning, maar ik weet het simpelweg niet.
Als ik google op bafang m300 problemen kom ik weinig resultaten tegen. Als ze echt van mindere kwaliteit zijn had ik daar eigenlijk wel meer resultaat verwacht. Wat zijn veel voorkomende issues?
Heb net een nieuwe fiets met m300 motor gekocht, dus ben wel nieuwsgierig
Dan doet het mij deugd dat ik een fiets met Bosch motor heb gekozen. Over 2 maandjes staat de fiets in mijn schuur. Nu heb ik een Brose motor en daar zijn toch wel wat issues mee. Hij heeft me nog nooit laten staan, maar de ondersteuning schommelt al als ik over een flauwe drempel heenrijdt. De pedalen 5 seconden stil houden en dan weer gaan verhelpt het euvel in alle gevallen, maar soms moet dat om de 2 minuten. Rijd ik over een lange klinkerweg dan is er niets aan de hand.Foxhill schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:17:
[...]
Ik heb wel ruim 1000+ Bosch motoren, 1000+ ION motoren, 1000+ Panasonic, 300+ emotion, en een zooi anderen gezien.
ION was tot de middenmotoren kwamen het beste. Nu wat achterhaald voor nieuw maar gebruikt een goede keuze.
Bafang heeft wat mij betreft (alleen) een bestaansrecht in het lage prijs segment.
In het normale en hoge segment wil je gewoon Bosch, Shimano en Panasonic. Allemaal bijna helemaal storingsvrij.
R&M en Brose heb ik geen ervaring mee. Gezien hun segment verwacht ik goede ondersteuning, maar ik weet het simpelweg niet.
Brose is fijner dan Bosch, maar met Brose is wel meer aan de hand. Duitse fora staan er vol mee (ik zegen de automatische vertaling van Edge omdat ik zeer slecht ben in Duits). Dan heb ik liever zekerheid dan een net wat meer premium motor. De turbo-stand van Brose is dan wel legendarisch (zeer veel kracht), maar een vaste koers houden vind ie niet zo leuk. Mijn Brose doet 90nm en dat is gewoon te sterk voor het Nederlandse landschap.
Dank je wel voor de geruststelling.
Je vergeet Yamaha (Giant Syncdrive).Foxhill schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:17:
[...]
Wat ik ook wil aandragen is dat geen enkel merk storingsvrij is en dat je een goed servicenetwerk wil. Dit is een voordeel van Shimano, Bosch en Yamaha. Zeker omdat de grote concerns Accell en Derby (en mega fabrikant Giant) deze motoren gebruiken kan je overal terecht.
Panasonic is een mini speler en is op dit moment alleen relevant met een dealer in de buurt.
Bafang is op zich kwalitatief zo beroerd nog niet, maar het servicenetwerk is nog niet volledig opgebouwd, je kan ze wel veel vaker in de winkel vinden dat Panasonic.
Korte versie: Neem een fiets die je lokale FM aanbiedt met een Bosch/Shimano/Yamaha (of Panasonic), dan is de ondersteuning ook wel okay.
[ Voor 60% gewijzigd door roffeltjes op 20-05-2021 17:54 ]
@Qlou
De Rih heeft leuke software op zijn fiets zitten wat afwijkt van de reguliere merken. Dit zou een aankoopargument kunnen zijn.
Dat Rih beter is dan een Bosch gebaseerde fiets geloof ik geen barst van. Ook de accu van de Bosch kan je voorzien van nieuwe cellen als de accu aan het einde is. Het duurt echter wel een tijdje voordat je zo ver bent (duizenden kilometers). Zeker met de huidige capaciteit van de accu's
Daarnaast zijn er al zo veel fietsen met Bosch motoren verkocht en worden er enorm veel fietsen aangeboden met Bosch. Als Bosch zo slecht is of Rih echt zo goed, klopt er gewoon iets niet in de markt. Een fietsenmaker en fabrikant hebben er helemaal niets als Bosch een hoop rommel levert.
De motor van Rih is absoluut geen eigen fabrikaat. Rih is zo klein als merk dat het nooit zelf een motor kan ontwikkelen. De software eventueel wel maar de motor absoluut niet. Deze komt gewoon van een externe partij.
Accu op bagagedrager of onderbuis is meer voor het zicht dan andere reden. Ik heb zowel een fiets gehad met de accu in de bagagedrager als op de onderbuis. Ik heb geen verschil gemerkt in stabiliteit. Wellicht moet ik eerst weer terug naar een versie met een accu in de bagagedrager om echt een verschil te kunnen merken. Zoals @roffeltjes al schreef er komt meer bij kijken dan alleen de positie van de accu.
De Enviolo vraagt minder onderhoud maar ik geloof niet dat deze echt betrouwbaarder is dan een naaf als de Nexus 8. De Enviolo is in ieder geval niet mijn favoriete naaf maar ik vind deze naaf wel goed werken op een gewone E-bike met een sterke middenmotor.
@roffeltjes
Iedere week even een druppeltje op de ketting is inderdaad niet veel werk maar helemaal niets doen is nog minder werk. En daar ligt toch de focus bij de meeste mensen. Een fiets wordt vooral functioneel gebruikt. De fiets moet je vooral van A naar B brengen of een recreatief rondje. Zelf onderhoud hoort daar normaal gesproken niet bij.
De Rih heeft leuke software op zijn fiets zitten wat afwijkt van de reguliere merken. Dit zou een aankoopargument kunnen zijn.
Dat Rih beter is dan een Bosch gebaseerde fiets geloof ik geen barst van. Ook de accu van de Bosch kan je voorzien van nieuwe cellen als de accu aan het einde is. Het duurt echter wel een tijdje voordat je zo ver bent (duizenden kilometers). Zeker met de huidige capaciteit van de accu's
Daarnaast zijn er al zo veel fietsen met Bosch motoren verkocht en worden er enorm veel fietsen aangeboden met Bosch. Als Bosch zo slecht is of Rih echt zo goed, klopt er gewoon iets niet in de markt. Een fietsenmaker en fabrikant hebben er helemaal niets als Bosch een hoop rommel levert.
De motor van Rih is absoluut geen eigen fabrikaat. Rih is zo klein als merk dat het nooit zelf een motor kan ontwikkelen. De software eventueel wel maar de motor absoluut niet. Deze komt gewoon van een externe partij.
Accu op bagagedrager of onderbuis is meer voor het zicht dan andere reden. Ik heb zowel een fiets gehad met de accu in de bagagedrager als op de onderbuis. Ik heb geen verschil gemerkt in stabiliteit. Wellicht moet ik eerst weer terug naar een versie met een accu in de bagagedrager om echt een verschil te kunnen merken. Zoals @roffeltjes al schreef er komt meer bij kijken dan alleen de positie van de accu.
De Enviolo vraagt minder onderhoud maar ik geloof niet dat deze echt betrouwbaarder is dan een naaf als de Nexus 8. De Enviolo is in ieder geval niet mijn favoriete naaf maar ik vind deze naaf wel goed werken op een gewone E-bike met een sterke middenmotor.
@roffeltjes
Iedere week even een druppeltje op de ketting is inderdaad niet veel werk maar helemaal niets doen is nog minder werk. En daar ligt toch de focus bij de meeste mensen. Een fiets wordt vooral functioneel gebruikt. De fiets moet je vooral van A naar B brengen of een recreatief rondje. Zelf onderhoud hoort daar normaal gesproken niet bij.
Een paar pagina’s terug zijn tips gegeven over hoe je de accu het beste houdt. Dat geldt voor alle systemen behalve ION. ION is een vreemde eend in de bijt, moet altijd aan de lader. Heeft géén teruglopen van capaciteit maar wel heel ietsje meer vroegtijdig defecte accu’s dan de huidige middenmotoren.Tommie12 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:31:
@Foxhill
Het zou leuk zijn om wat meer informatie te krijgen over jouw visie ivm batterijen.
Het ene systeem neemt vooral terug in capaciteit en blijft werken (Giant), het andere gaat soms ook kapot terwijl ze nog prima capaciteit hadden (Multicycle, Emotion). Maar ik heb niet het idee dat er veel verschil in levensduur zit van verschillende accu’s. Ik zie vooral veel willekeur in levensduur. Zelfs regelmatig twee fietsen van een stel waar de ene 5 jaar mee gaat en de andere 10. Exact dat zag ik vandaag nog bij een stel inruilfietsen.
Er zit wél veel verschil in hoeveelheid storingen buiten de accu om.
De laatste jaren worden accu’s steeds groter. De accu’s van Bosch/Panasonic/Yamaha/Shimano lijken niet echt vroegtijdig kapot te gaan. Dan is het een goede tip om een iets te grote accu te kopen. Dan kun je er ook mee verder als de capaciteit wat terug loopt.
[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 20-05-2021 20:37 ]
Je hebt gelijk. Ik vergeet Yamaha bij o.a. Giant en Stella. Weinig storingen mee. Behalve de Yamaha motor die Sparta heeft gecombineerd met eigen ION componenten (display etc). Daarvan lijkt de dure controller vaak kapot te gaan. Maar ik heb niet veel ervaring met die gekke combi.
[ Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 20-05-2021 20:33 ]
Bafang ondersteund een aantal oudere systemen niet meer. Laten we samen hopen dat het niets zegt over de huidige systemen nu ze groter zijn.Cavalera125 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:16:
Het lijkt er tot nu toe op dat er iets meer storingen zijn met componenten (displays bijvoorbeeld) dan bij de duurdere systemen. Dat is natuurlijk acceptabel bij een voordeliger systeem.
Begrijp me niet verkeerd. Een Bafang fiets is een goede keuze in een voordeliger prijssegment. Ik zou het aanbevelen boven Emotion bijvoorbeeld. In onze winkel geven we vaak 5 jaar garantie (case-by-case maar altijd gratis). En wij hebben absoluut geen tijd meer voor veel storingen (zoals vroeger meer voorkwam). Dan heb ik er toch liever minder Bafang bij tussen zitten.
Shimano hebben veel merken erbij. Vergelijkbare prijzen ongeveer als Bosch. Ook Batavus, Sparta, Victoria hebben of hadden dit. Panasonic heeft alleen Kalkhoff en Flyer en is iets duurder. Bij Flyer vanaf €3899.Qlou schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:07:
[...]
Helder! Shimano en Panasonic heb ik nog niet voorbij zien komen, zit dit dan in de minder bekende merken? Of een hoger segment misschien?
[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 20-05-2021 20:36 ]
Stela heeft Bosch, Bafang en Shimano.Foxhill schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:18:
[...]
Je hebt gelijk. Ik vergeet Yamaha bij o.a. Giant en Stella. Weinig storingen mee. Behalve de Yamaha motor die Sparta heeft gecombineerd met eigen ION componenten (display etc). Daarvan gaat de controller vaak kapot. Die kost meer dan 200 euro en vervangen is een hele klus.
Yamaha is primair Giant, Haibike en Lapierre. Batavus en Sparta hebben geen Yamaha meer in het assortiment voor 2021 en gaan voor hun topmodellen vol op Bosch, al loopt service voor Yamaha nog wel via Accell.
Het is dat ze Giant als partner hebben, anders was het (in Nederland)voorbij voor dit systeem.
[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 20-05-2021 20:54 ]
De fm gaf aan dat wanneer de accu van rih poef zei je er voor 70 euro nieuwe cellen in kon laten plaatsen, waar je bij Bosch 800 kwijt zou zijn.Athome schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:36:
@Qlou
@roffeltjes
De diverse programma's van rih zijn inderdaad een leuke bijkomstigheid, de extra kracht was voornamelijk fijn toen het flink regende en het weer ff wat extremer was. Maar bij mooier weer geen must.
Zou de bosch performance line dit een beetje evenaren? Ook al blijven er dan 4 ondersteuningsstanden?
Zie bijvoorbeeld de gazelle grenoble c380 met performance line en traploze versnelling, met ketting ipv riem.
Verder allemaal nog wat sportiever of gelijk rond de 4000 euro
Volgens mij heb je voor 70 euro niet veel soeps aan cellen. In feite gaan in de Rih accu dezelfde cellen als in de Bosch accu. Als de accu aan zijn eind is. Maar wanneer is dat? Accu kunnen 500 laadcycli aan (zijn ze voor ontworpen). in geval de 625 Wh variant betekent ongeveer 70 km range per laad cycli over de gehele leeftijd. 70 x 500 = 35.000 kilometer. Conclusie mag je zelf trekken
Mijn moeder heeft een Rih met Nuvinci (Enviolo is de nieuwe naam) en middenmotor. Ik vond de manier van ondersteuning die Rih toepast best wel prettig. Het lijkt dynamisch te zijn. Past ook wel goed bij de naaf. Bosch gebruikt 4 duidelijk verschillende vast geprogrammeerde ondersteuningsprofielen. Als voorbeeld: Tour zou je te tam kunnen zijn en Sport (1 stap hoger) zou maar zo te fanatiek kunnen zijn. Dat lijkt bij de Rih niet te spelen.
De Bosch Perfomance Line en CX zijn stevige motoren die graag vooruit willen. Voor een gewone stadsfiets eigenlijk te veel van goede maar de recreatieve fietser en commuter wel interessant. Ik vind die extra kracht wel lekker. Deze motoren zitten wel onder de duurdere modellen (meestal vanaf ongeveer 3000 euro). De combinatie met een riem en Enviolo is voor heel veel mensen een erg prettige combinatie. Wie ben ik om zeggen dat je het dan niet moet doen.
Mooie fiets de Grenoble. Een net wat meer alledaagse uitvoering van de Ultimate, lijkt het wel. Die net wat hoger in de markt staat.
Mijn moeder heeft een Rih met Nuvinci (Enviolo is de nieuwe naam) en middenmotor. Ik vond de manier van ondersteuning die Rih toepast best wel prettig. Het lijkt dynamisch te zijn. Past ook wel goed bij de naaf. Bosch gebruikt 4 duidelijk verschillende vast geprogrammeerde ondersteuningsprofielen. Als voorbeeld: Tour zou je te tam kunnen zijn en Sport (1 stap hoger) zou maar zo te fanatiek kunnen zijn. Dat lijkt bij de Rih niet te spelen.
De Bosch Perfomance Line en CX zijn stevige motoren die graag vooruit willen. Voor een gewone stadsfiets eigenlijk te veel van goede maar de recreatieve fietser en commuter wel interessant. Ik vind die extra kracht wel lekker. Deze motoren zitten wel onder de duurdere modellen (meestal vanaf ongeveer 3000 euro). De combinatie met een riem en Enviolo is voor heel veel mensen een erg prettige combinatie. Wie ben ik om zeggen dat je het dan niet moet doen.
Mooie fiets de Grenoble. Een net wat meer alledaagse uitvoering van de Ultimate, lijkt het wel. Die net wat hoger in de markt staat.
[ Voor 10% gewijzigd door Athome op 20-05-2021 21:59 ]
Volgens mij niet zo’n goede fm.Qlou schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:29:
De fm gaf aan dat wanneer de accu van rih poef zei je er voor 70 euro nieuwe cellen in kon laten plaatsen, waar je bij Bosch 800 kwijt zou zijn.
De diverse programma's van rih zijn inderdaad een leuke bijkomstigheid, de extra kracht was voornamelijk fijn toen het flink regende en het weer ff wat extremer was. Maar bij mooier weer geen must.
Zou de bosch performance line dit een beetje evenaren? Ook al blijven er dan 4 ondersteuningsstanden?
Zie bijvoorbeeld de gazelle grenoble c380 met performance line en traploze versnelling, met ketting ipv riem.
Verder allemaal nog wat sportiever of gelijk rond de 4000 euro
Nieuwe bosch accu is goedkoper !
[ Voor 10% gewijzigd door Jupiter2 op 20-05-2021 21:58 ]
Gelul. Geheel Nieuwe officiele Bosch AccuQlou schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:29:
[...]
De fm gaf aan dat wanneer de accu van rih poef zei je er voor 70 euro nieuwe cellen in kon laten plaatsen, waar je bij Bosch 800 kwijt zou zijn.
400 WH 450 euro
500 WH 550 euro
625 WH 700 euro
Reviseren zal minder kosten.
Ik heb vandaag een toro 40v bladblazer binnen gekregenroffeltjes schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:58:
[...]
Gelul. Geheel Nieuwe officiele Bosch Accu
400 WH 450 euro
500 WH 550 euro
625 WH 700 euro
Reviseren zal minder kosten.
Waarom zeg ik dit
Nou omdat daar 2 5ah accu’s bij zitten
Het geheel koste dus voor 10ah accu’s plus bladblazer 99€
Dan vraag je je af hoeveel marge erop die accu’s zitten
Misschien omdat de prijs van 99 euro voor de bladblazer zonder accu is? Met 2 5Ah accu's is ie honderden euros duurder als ik de prijzen zo zie op internet. Een losse Toro 2.5Ah accu kost bv. zo'n 140 euro. Dan is een prijs van 550 euro voor een Bosch accu met 20 keer grotere capaciteit eigenlijk erg goedkoop, als je vergelijkt met de prijzen van Toro.Supertjeduc schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:37:
[...]
Ik heb vandaag een toro 40v bladblazer binnen gekregen
Waarom zeg ik dit
Nou omdat daar 2 5ah accu’s bij zitten
Het geheel koste dus voor 10ah accu’s plus bladblazer 99€
Dan vraag je je af hoeveel marge erop die accu’s zitten
Maar goed, als jij een nieuwe Toro bladblazer inclusief twee accu's hebt kunnen kopen voor 99 euro heb je het koopje van het jaar gevonden
Helder wat de accu betreft. Rih was qua ondersteunings opties inderdaad wel prettig, maar bij normale omstandigheden ook gauw te veel van het goede.Athome schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:54:
Volgens mij heb je voor 70 euro niet veel soeps aan cellen. In feite gaan in de Rih accu dezelfde cellen als in de Bosch accu. Als de accu aan zijn eind is. Maar wanneer is dat? Accu kunnen 500 laadcycli aan (zijn ze voor ontworpen). in geval de 625 Wh variant betekent ongeveer 70 km range per laad cycli over de gehele leeftijd. 70 x 500 = 35.000 kilometer. Conclusie mag je zelf trekken
Jammer dat Bosch niet de diverse programma's heeft eigenlijk.
Voor de echt korte afstanden zal de ebike niet gebruikt worden, als in het wordt geen boodschappen fietsje, daar hebben we nu de gewone finez voor.
Ik ben een beetje van als je het doet, dan maar gelijk goed. Met de grenoble c380 lijk ik dan misschien meer waar voor mn geld te krijgen dan met een finez exlusive. Vraag is dan natuurlijk wel hoeveel meerwaarde een riem zou hebben tov een ketting.
Verwijderd
Toevallig kwam dit topic weer eens voorbij en hebben we net 2 nieuwe budget e-bikes (wij fietsen geen lange afstanden, 25km max en dat zijn voor ons echt de uitzonderlijke verrre tochten) gekocht, omdat de oude e-bike van mijn vrouw aan zijn eind is gekomen.
De oude fiets van mijn vrouw (nu een jaar of 8, gok ik) heeft een Bosch systeem. Dat willen we dus niet meer. De "e-bike" Bosch is in onze ogen een ander bedrijf dan bijvoorbeeld de keukenapparatuur en witgoed Bosch. Onderdelen zijn onbetaalbaar duur (in dat opzicht dan wel vergelijkbaar met de witgoed tak
) en je ziet het niet terug in wat je krijgt. Daarnaast hoef je er niet op te rekenen dat je na 7 jaar bijvoorbeeld een nieuwe display kunt kopen. Nee, die leveren ze dan gewoon niet meer. (Daar is Bafang dus niet uniek in.) En dan zegt de fietsenmaker: "dan moeten we het hele systeem gaan vervangen en dat is op een wat oudere fiets totaal niet rendabel". Dus nu hebben we al een poosje een display met kapot LCD en Bosch vindt het wel best.
We zijn nu gegaan voor B'twin fietsen van de Decathlon (Elops 920e). Brose middenmotor, standaard 7v Nexus naaf. Hele simpele fietsen verder, maar we hebben er nu 2 voor maar iets meer dan de prijs van 1 "Premium" met Bosch of Yamaha in de onderkant van het dat segment. Yamaha bevalt ons overigens wel goed. Die hebben we op onze Johnny Loco e-Cargo bakfiets. Maar ook dat is duur qua onderdelen. Displayhoudertje defect (stukje plastic met een paar contactpuntjes)? 60 euro alleen voor het onderdeel. Maar voor zo'n zware bakfiets is een duurder systeem in mijn ogen wel te verantwoorden.
Kortom, qua price/performance zijn wij zeker niet overtuigd van Premium in e-bike land. En we zijn er inmiddels ook al achter, dat je geen Premium moet kopen en dan verwachten dat die fiets echt heel lang meegaat. Dat lijkt namelijk niet te passen in het business model. Je gaat vrij snel het punt bereiken dat de onderdelen van de electrische ondersteuning gewoon niet meer leverbaar zijn en dan ben je klaar. Ik heb bijvoorbeeld een soort van "stationsfiets". Dat is een oude Gazelle (1997). Da's in mijn ogen ondenkbaar met welke e-bike dan ook. Er gaat een keer iets stuk en dan ben je na X jaar gewoon klaar. Dan moet er zoveel omgebouwd worden dat je gewoon net zo goed een nieuwe kunt kopen. Tenminste, dat is dus onze ervaring met Bosch. De Yamaha hebben we pas iets meer dan 2 jaar. Daar is alles nog voor te krijgen, tegen een helaas wel redelijk forse prijs.
Ben erg benieuwd hoe lang we met onze nieuwe budget fietsen gaan doen. Ze zijn betaalbaar, dus we zouden in principe over 4 jaar weer nieuwe kunnen kopen en dan zijn we financieel al spekkoper.
De oude fiets van mijn vrouw (nu een jaar of 8, gok ik) heeft een Bosch systeem. Dat willen we dus niet meer. De "e-bike" Bosch is in onze ogen een ander bedrijf dan bijvoorbeeld de keukenapparatuur en witgoed Bosch. Onderdelen zijn onbetaalbaar duur (in dat opzicht dan wel vergelijkbaar met de witgoed tak
We zijn nu gegaan voor B'twin fietsen van de Decathlon (Elops 920e). Brose middenmotor, standaard 7v Nexus naaf. Hele simpele fietsen verder, maar we hebben er nu 2 voor maar iets meer dan de prijs van 1 "Premium" met Bosch of Yamaha in de onderkant van het dat segment. Yamaha bevalt ons overigens wel goed. Die hebben we op onze Johnny Loco e-Cargo bakfiets. Maar ook dat is duur qua onderdelen. Displayhoudertje defect (stukje plastic met een paar contactpuntjes)? 60 euro alleen voor het onderdeel. Maar voor zo'n zware bakfiets is een duurder systeem in mijn ogen wel te verantwoorden.
Kortom, qua price/performance zijn wij zeker niet overtuigd van Premium in e-bike land. En we zijn er inmiddels ook al achter, dat je geen Premium moet kopen en dan verwachten dat die fiets echt heel lang meegaat. Dat lijkt namelijk niet te passen in het business model. Je gaat vrij snel het punt bereiken dat de onderdelen van de electrische ondersteuning gewoon niet meer leverbaar zijn en dan ben je klaar. Ik heb bijvoorbeeld een soort van "stationsfiets". Dat is een oude Gazelle (1997). Da's in mijn ogen ondenkbaar met welke e-bike dan ook. Er gaat een keer iets stuk en dan ben je na X jaar gewoon klaar. Dan moet er zoveel omgebouwd worden dat je gewoon net zo goed een nieuwe kunt kopen. Tenminste, dat is dus onze ervaring met Bosch. De Yamaha hebben we pas iets meer dan 2 jaar. Daar is alles nog voor te krijgen, tegen een helaas wel redelijk forse prijs.
Ben erg benieuwd hoe lang we met onze nieuwe budget fietsen gaan doen. Ze zijn betaalbaar, dus we zouden in principe over 4 jaar weer nieuwe kunnen kopen en dan zijn we financieel al spekkoper.
Dat klopt niet denk ik. 500 Wh is 13,4Ah bij 36V. Dus factor 5 ipv 20.Of-Aaargh schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:56:
[...]
Een losse Toro 2.5Ah accu kost bv. zo'n 140 euro. Dan is een prijs van 550 euro voor een Bosch accu met 20 keer grotere capaciteit eigenlijk erg goedkoop, als je vergelijkt met de prijzen van Toro.
Dan komen van Toro en Bosch de prijzen aardig overeen.
Ik ben het niet echt eens met je analyse, maar ik kan wel begrijpen dat je voor jouw gebruik een goedkopere fiets gaat zoeken.Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:58:
Toevallig kwam dit topic weer eens voorbij en hebben we net 2 nieuwe budget e-bikes (wij fietsen geen lange afstanden, 25km max en dat zijn voor ons echt de uitzonderlijke verrre tochten) gekocht, omdat de oude e-bike van mijn vrouw aan zijn eind is gekomen.
De oude fiets van mijn vrouw (nu een jaar of 8, gok ik) heeft een Bosch systeem. Dat willen we dus niet meer. De "e-bike" Bosch is in onze ogen een ander bedrijf dan bijvoorbeeld de keukenapparatuur en witgoed Bosch. Onderdelen zijn onbetaalbaar duur (in dat opzicht dan wel vergelijkbaar met de witgoed tak) en je ziet het niet terug in wat je krijgt. Daarnaast hoef je er niet op te rekenen dat je na 7 jaar bijvoorbeeld een nieuwe display kunt kopen. Nee, die leveren ze dan gewoon niet meer. (Daar is Bafang dus niet uniek in.) En dan zegt de fietsenmaker: "dan moeten we het hele systeem gaan vervangen en dat is op een wat oudere fiets totaal niet rendabel". Dus nu hebben we al een poosje een display met kapot LCD en Bosch vindt het wel best.
Wat betreft het herstellen van je 7 jaar oude fiets. Ik ben er van overtuigd dat je dat display ook nog kan laten herstellen of tweedehands kan vinden. Ik denk alleen dat je FM geen zin heeft om dat voor jou uit te zoeken. Welk display staat daar op? Heb je een foto?
Batterijen van Bosch kan je in elk geval nog laten reviseren, en juist doordat ze in zulke grote aantallen verkocht worden is de kans groot dat je nog onderdelen vindt lang na de koopdatum.
Niks verkeerd met Decathlon hoor, vooral genieten!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Of-Aaargh schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:56:
[...]
Misschien omdat de prijs van 99 euro voor de bladblazer zonder accu is? Met 2 5Ah accu's is ie honderden euros duurder als ik de prijzen zo zie op internet. Een losse Toro 2.5Ah accu kost bv. zo'n 140 euro. Dan is een prijs van 550 euro voor een Bosch accu met 20 keer grotere capaciteit eigenlijk erg goedkoop, als je vergelijkt met de prijzen van Toro.
Maar goed, als jij een nieuwe Toro bladblazer inclusief twee accu's hebt kunnen kopen voor 99 euro heb je het koopje van het jaar gevonden.
:strip_exif()/f/image/MI0AUCxt9sb4c6TF3jwNyNAZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De prijzen bij ibood zijn geen normale prijzen.
Toro wou hier duidelijk van zijn stock af, en dan wordt zoiets gedumpt via sites als ibood.
Leuk voor jou, maar dat zijn geen courante prijzen.
@Verwijderd
Ik begrijp je verhaal over Bosch waarom je niet weer voor Bosch bent gegaan. Maar is het een eerlijk verhaal? Alsof Bosch witgoed zoveel beter is bij problemen. Je kan inderdaad zelf nog onderdelen vervangen als een pomp of motor maar zodra het elektronicaproblemen worden zijn die apparaten meestal afgeschreven.
Bosch heeft nu eenmaal bepaald er geen fietsenmaker aan mag sleutelen. Daardoor zijn er ook geen onderdelen in de vrije handel leverbaar. De boel moet dus altijd opgestuurd worden. Je fietsenmaker moet daardoor ook snel nee verkopen. Dat kan als minpunt gezien worden. Of het een terechte keuze van Bosch is, heb ik geen mening over.
Je fiets is 8-9 jaar oud. Dat betekent dus dat het de eerste generatie Bosch motoren geweest moet zijn. Zoals met alle eerste generatie apparaten. Dit zijn meestal niet de beste generaties.
Wat ik uit veel reacties op diverse plekken lees en daarmee ook wel uit jouw reactie. Is vooral klachten over de levensduur van een E-bike. We zijn gewend dat een gewone fiets een mensenleven meegaat. Terwijl E-bikes bij ongeveer 8 jaar toch wel aan het einde van hun latijn zijn. Ook de afschrijving van een E-bike is gigantisch in vergeljking met een gewone fiets.
Ik begrijp je verhaal over Bosch waarom je niet weer voor Bosch bent gegaan. Maar is het een eerlijk verhaal? Alsof Bosch witgoed zoveel beter is bij problemen. Je kan inderdaad zelf nog onderdelen vervangen als een pomp of motor maar zodra het elektronicaproblemen worden zijn die apparaten meestal afgeschreven.
Bosch heeft nu eenmaal bepaald er geen fietsenmaker aan mag sleutelen. Daardoor zijn er ook geen onderdelen in de vrije handel leverbaar. De boel moet dus altijd opgestuurd worden. Je fietsenmaker moet daardoor ook snel nee verkopen. Dat kan als minpunt gezien worden. Of het een terechte keuze van Bosch is, heb ik geen mening over.
Je fiets is 8-9 jaar oud. Dat betekent dus dat het de eerste generatie Bosch motoren geweest moet zijn. Zoals met alle eerste generatie apparaten. Dit zijn meestal niet de beste generaties.
Wat ik uit veel reacties op diverse plekken lees en daarmee ook wel uit jouw reactie. Is vooral klachten over de levensduur van een E-bike. We zijn gewend dat een gewone fiets een mensenleven meegaat. Terwijl E-bikes bij ongeveer 8 jaar toch wel aan het einde van hun latijn zijn. Ook de afschrijving van een E-bike is gigantisch in vergeljking met een gewone fiets.
Kijk eens op de site van velolab ( is wel Franstalig) maar die kunnen echt wel wat reviseren aan een boschAthome schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:09:
@Verwijderd
Zo gauw een motor uit de garantie is heb je niks meer te maken met bosch
Verwijderd
Mijn grootste bezwaar is, dat ik hier een prima fiets heb staan, goed onderhouden, die nog jaren mee zou kunnen. Alleen het "Bosch" stuk is afgeschreven door niet verkrijgbare parts, waardoor de hele fiets nu afgeschreven is. Daarom is die afschrijving ook zo gigantisch. Dat gebeurt mij dus geen tweede keer. Als je voor Bosch gaat, ga je vaak ook automatisch voor een duurdere en dus kwalitatief betere fiets. Daarom ook het enorme prijsverschil met "budget". Maar ik hoef geen super-degelijke fiets die 20 jaar mee kan, met een electrisch systeem wat er na 7 of 8 jaar voor zorgt dat die prachtige fiets toch afgeschreven is.Athome schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:09:
@Verwijderd
2,5 jaar geleden hebben we nog een "rebuilt" accu gekocht voor de fiets en we wilden eigenlijk de motor in de nabije toekomst laten vervangen door een gereviseerde. Maar dat kan dus niet, omdat Bosch (heel slim) de overige parts gewoon niet meer levert. De enige optie die je dan nog hebt is helemaal ombouwen naar een nieuw systeem, maar die prijs wil je echt niet betalen. Dit is gewoon een vorm van "planned obsolescence" als je naar de fiets als geheel krijgt.
@Supertjeduc
Ook in Nederland is een bedrijf waar je onderdelen voor Bosch motoren kopen. Net als Velolab zijn dit geen originele Bosch onderdelen omdat deze gewoon niet leverbaar zijn. Dat wil niet zeggen dat het slechtere onderdelen zijn.
Het blijken vooral de lagers en kunststof tandwielen te zijn die kapot gaan en waarom zou geen lagers kunnen vervangen.
Ik weet de naam van dit bedrijf in Nederland niet. Ik kwam dit tegen op een ander forum in 1 van de veel posts die ik aan lezen was tijdens de aankoop van onze nieuwe Speed Pedelecs
Toch gevonden: https://www.boschrevisie.nl/
@Verwijderd
In ben erg benieuwd of het bij andere merken zo veel beter is. Je idee van een goedkope E-bike kopen zodat de afschrijving ook een stuk minder is ook wel goed te begrijpen.
Ook in Nederland is een bedrijf waar je onderdelen voor Bosch motoren kopen. Net als Velolab zijn dit geen originele Bosch onderdelen omdat deze gewoon niet leverbaar zijn. Dat wil niet zeggen dat het slechtere onderdelen zijn.
Het blijken vooral de lagers en kunststof tandwielen te zijn die kapot gaan en waarom zou geen lagers kunnen vervangen.
Ik weet de naam van dit bedrijf in Nederland niet. Ik kwam dit tegen op een ander forum in 1 van de veel posts die ik aan lezen was tijdens de aankoop van onze nieuwe Speed Pedelecs
Toch gevonden: https://www.boschrevisie.nl/
@Verwijderd
In ben erg benieuwd of het bij andere merken zo veel beter is. Je idee van een goedkope E-bike kopen zodat de afschrijving ook een stuk minder is ook wel goed te begrijpen.
[ Voor 3% gewijzigd door Athome op 21-05-2021 10:41 ]
Verwijderd
Ik verwacht dat het voor de budget e-bikes die we nu hebben, niet anders zal zijn. Maar door de lage prijs kun je hier anders mee omgaan. Desnoods ruil ik ze elke 2 jaar in. Dan ben ik elke 2 jaar 1600 euro (even schatting a.d.h.v. het huidige prijspeil) kwijt voor 2 nieuwe e-bikes. Qua onderhoud hooguit een keer een nieuwe ketting+tandwielen en dat was het dan.Athome schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:40:
@Supertjeduc
@Verwijderd
Hierdoor zie ik e-bikes van 2,5k+ toch wel als "speelgoed" voor de échte fietsfanaat. De gemiddelde consument zou ik aanraden om er uit de buurt te blijven.
Offtopic verhaal: mijn vrouw heeft haar fiets vorige week geleverd gekregen. Zo blij als een kind, want hij was precies de juiste maat, ze was helemaal weg van het design (al oordelen anderen daar anders over, zie ik bij de ANWB) en ze vond hem echt geweldig fietsen. Ik heb ook een paar rondjes gefietst en was erg onder de indruk (met de prijs van de fiets in mijn achterhoofd). Dit weekend waren mijn schoonouders op beozek en schoonmoeder heeft ook een proefritje gemaakt. Die heeft er dezelfde dag ook 1 gekocht (zelfde frame, maar een motor in het achterwiel waardoor hij iets goedkoper was, gisteren geleverd. Mijn vader heeft die van mij gisteren opgehaald bij de Decathlon bij hun in de buurt, want hij was online uitverkocht. Ga hem waarschijnlijk maandag ophalen.
Het grappige is dat we de fiets van mijn vrouw ongezien via internet besteld hebben, omdat het gewoon klaar was met haar huidige fiets en ze iets anders moest hebben. Ik was kampeerspullen aan het uitzoeken bij de Decathlon en kwam toevallig die fiets tegen op hun site. We zijn net verhuist en fors aan het verbouwen, dus 3k voor 1 nieuwe fiets zag ik echt niet zitten. Nu ben ik alsnog 3k kwijt.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2021 11:01 ]
Waarom dat advies?Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:47:
[...]
Ik verwacht dat het voor de budget e-bikes die we nu hebben, niet anders zal zijn. Maar door de lage prijs kun je hier anders mee omgaan. Desnoods ruil ik ze elke 2 jaar in. Dan ben ik elke 2 jaar 1600 euro (even schatting a.d.h.v. het huidige prijspeil) kwijt voor 2 nieuwe e-bikes. Qua onderhoud hooguit een keer een nieuwe ketting+tandwielen en dat was het dan.
Hierdoor zie ik e-bikes van 2,5k+ toch wel als "speelgoed" voor de échte fietsfanaat. De gemiddelde consument zou ik aanraden om er uit de buurt te blijven.
Jij bent tevreden met een basismodel, maar denk ook aan je gebruik (max 25km), en waarschijnlijk niet te veel km per jaar.
Als je een fiets wat intensiever gebruikt dan stoot je al wat sneller tegen de grenzen.
De fietsen die je gekocht hebt zitten met alle onderdelen aan de basis. Sowieso is het koppel van je motor begrensd omdat de Nexus 7 geen 70 Nm aan kan.
Fietsen is net als auto's.
Met de goedkoopste auto's geraak je ook van A naar B, en met een duurdere/grotere ook, maar het gevoel is wel anders .Sommigen hebben dat er voor over anderen niet.
Als dat display niet leverbaar is, dan zou die in ieder geval te vervangen moeten zijn door een ander exemplaar.Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:58:
Daarnaast hoef je er niet op te rekenen dat je na 7 jaar bijvoorbeeld een nieuwe display kunt kopen. Nee, die leveren ze dan gewoon niet meer.
[ Voor 19% gewijzigd door Foxhill op 21-05-2021 12:59 ]
Of een goedkoper merk begrensd hem niet.Tommie12 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:51:
[...]
Sowieso is het koppel van je motor begrensd omdat de Nexus 7 geen 70 Nm aan kan.
Dan zal die naaf het ook niet lang uit houden....
Ja, klopt. Ook duurdere merken soms niet.
Er zijn ook modellen te koop met Nexus 8 en 90nm.
https://qwic.nl/e-bikes/comfort/premium-q/qmn8-belt/
En ook nog peperduur ook
Betere specs dan de fiets in de link gekocht voor 3499.
Nu heb ik een Gazelle Ultimate c8+ belt met Nexus 8 naaf en 50nm besteld. Dat gaat al heel wat gemoedelijker. Ik vind de Brose eigenlijk veel te sterk voor waar hij gebruikt wordt.
Ik ga dus per augustus over op Bosch. Die zijn erg betrouwbaar en Brose heeft een bedenkelijke reputatie:
Steekhoudende url https://www.pedelecforum....sich-einl%C3%A4sst.79719/ wel Duits, dus even Edge laten vertalen.
Mijn Brose motor begint al flink te slijten na 20.000 kilometer en de ondersteuning is niet helemaal gelijk meer. Moet vaak de trappers 5 seconden stil houden om de krachtsensor weer in het gelijk te laten lopen. Het enigste wat ik echt zal missen als ik de andere fiets heb is de legendarische Turbo-stand. Zo verschrikkelijk sterk. Wind tegen vol de dijk op<>geen centje pijn. Maar daarvoor al dikkere spaken in het achterwiel laten zetten want de oorspronkelijke spaken klapte met bosjes. Het zou me helemaal niets verbazen als de Turbo-stand ver boven de 250 watt reikt. Brose is echt niet geschikt voor beginnelingen want voor je het door hebt sta je al midden op de kruising.
Mijn accu is met 3,5 jaar nog heel goed. Ik kan nog met gemak de 75 km halen met deze temperaturen en in het begin was dat 104 km. (735 Wh accu). En dat bereik is inclusief wind tegen op standje Turbo. Zonder ondersteuning trapt de fiets lood en loodzwaar. Dan besef je pas wat de motor in zijn mars moet hebben om mij op 25 km/h te zetten, zelfs met wind tegen.
Met de koop van een nieuwe e-bike wil ik wat meer gelijkheid en rust. Gewoon lekker rustig fietsen en de conditie een beetje trainen met de versnelling op stand 5 (direct drive).
Verwijderd
Zo zou je het kunnen zien. Als je geen autoliefhebber bent, koop je waarschijnlijk ook geen BMW M5 ofzo. Dat speelt ook wel mee, maar ik denk dat BMW je vast nog wel aan een reserve onderdeeltje kan helpen na 8 jaar en niet zegt "sorry, die kilometerteller leveren we niet meer, dus u zult het hele dashboard en de boordcomputer moeten vervangen door een nieuwere versie".Tommie12 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:51:
[...]
Waarom dat advies?
Jij bent tevreden met een basismodel, maar denk ook aan je gebruik (max 25km), en waarschijnlijk niet te veel km per jaar.
Als je een fiets wat intensiever gebruikt dan stoot je al wat sneller tegen de grenzen.
De fietsen die je gekocht hebt zitten met alle onderdelen aan de basis. Sowieso is het koppel van je motor begrensd omdat de Nexus 7 geen 70 Nm aan kan.
Fietsen is net als auto's.
Met de goedkoopste auto's geraak je ook van A naar B, en met een duurdere/grotere ook, maar het gevoel is wel anders .Sommigen hebben dat er voor over anderen niet.
In eerste instantie dacht ik ook dat de eerste fietsenmaker het gewoon fout had (of er geen zin in had), maar ik heb hetzelfde verhaal nu al 3x gehoord van verschillende fietsenmakers. Bosch levert dat niet meer, dan moeten we het hele systeem vervangen en dat wordt heel erg duur. (En ook al weet ik niet wat zo'n "heel systeem" precies inhoudt, met de prijzen van de parts die ik in het verleden gekocht heb in mijn achterhoofd..... klinkt dat inderdaad wel heel duur, heel heel duur.)
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2021 13:49 ]
Zet er eens een foto bij van je display?Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:43:
[...]
Zo zou je het kunnen zien. Als je geen autoliefhebber bent, koop je waarschijnlijk ook geen BMW M5 ofzo. Dat speelt ook wel mee, maar ik denk dat BMW je vast nog wel aan een reserve onderdeeltje kan helpen na 8 jaar en niet zegt "sorry, die kilometerteller leveren we niet meer, dus u zult het hele dashboard en de boordcomputer moeten vervangen door een nieuwere versie".
In eerste instantie dacht ik ook dat de eerste fietsenmaker het gewoon fout had (of er geen zin in had), maar ik heb hetzelfde verhaal nu al 3x gehoord van verschillende fietsenmakers. Bosch levert dat niet meer, dan moeten we het hele systeem vervangen en dat wordt heel erg duur. (En ook al weet ik niet wat zo'n "heel systeem" precies inhoudt, met de prijzen van de parts die ik in het verleden gekocht heb in mijn achterhoofd..... klinkt dat inderdaad wel heel duur, heel heel duur.)
Als je bv bij Velo de Ville een fiets koopt met de Performance line CX (85 Nm), en je kiest voor de Nexus 8, dan wordt het koppel van je motor softwarematig begrensd.jimh307 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:25:
[...]
Ja, klopt. Ook duurdere merken soms niet.
Er zijn ook modellen te koop met Nexus 8 en 90nm.
https://qwic.nl/e-bikes/comfort/premium-q/qmn8-belt/
En ook nog peperduur ook. Lijkt me dat een Nexus 8 naaf vrij snel over de kop gaat met zo'n koppel. Ik heb zelf momenteel de Qwic premium MN330 met NuVinci naaf en die naaf kan dat aan, maar de Brose middenmotor trekt er echt hard aan en zeker op Turbo stand.
Betere specs dan de fiets in de link gekocht voor 3499.
Nu heb ik een Gazelle Ultimate c8+ belt met Nexus 8 naaf en 50nm besteld. Dat gaat al heel wat gemoedelijker. Ik vind de Brose eigenlijk veel te sterk voor waar hij gebruikt wordt.
Ik ga dus per augustus over op Bosch. Die zijn erg betrouwbaar en Brose heeft een bedenkelijke reputatie:
Steekhoudende url https://www.pedelecforum....sich-einl%C3%A4sst.79719/ wel Duits, dus even Edge laten vertalen.
Mijn Brose motor begint al flink te slijten na 20.000 kilometer en de ondersteuning is niet helemaal gelijk meer. Moet vaak de trappers 5 seconden stil houden om de krachtsensor weer in het gelijk te laten lopen. Het enigste wat ik echt zal missen als ik de andere fiets heb is de legendarische Turbo-stand. Zo verschrikkelijk sterk. Wind tegen vol de dijk op<>geen centje pijn. Maar daarvoor al dikkere spaken in het achterwiel laten zetten want de oorspronkelijke spaken klapte met bosjes. Het zou me helemaal niets verbazen als de Turbo-stand ver boven de 250 watt reikt. Brose is echt niet geschikt voor beginnelingen want voor je het door hebt sta je al midden op de kruising.![]()
Mijn accu is met 3,5 jaar nog heel goed. Ik kan nog met gemak de 75 km halen met deze temperaturen en in het begin was dat 104 km. (735 Wh accu). En dat bereik is inclusief wind tegen op standje Turbo. Zonder ondersteuning trapt de fiets lood en loodzwaar. Dan besef je pas wat de motor in zijn mars moet hebben om mij op 25 km/h te zetten, zelfs met wind tegen.
Met de koop van een nieuwe e-bike wil ik wat meer gelijkheid en rust. Gewoon lekker rustig fietsen en de conditie een beetje trainen met de versnelling op stand 5 (direct drive).
Nu eerlijk, een fiets die de kasseien uit de straat trekt is leuk tot je elke week met doortrappende versnelling zit of je spaken knappen. Dan is de lol er snel af, en zou ik bijzonder ontevreden zijn over die fiets.
Verwijderd
Foto wordt lastig, maar die staat natuurlijk wel online:
https://www.deltabikes.nl...uploads/BOSCH-DISPLIA.jpg
Op deze site overigens "in de aanbieding" van 172 euro voor 159 euro, maar "niet meer leverbaar, uit productie".
En die prijs klinkt niet gek. Heb ooit al een keer een nieuwe moeten kopen, omdat de oude gescheurd was en er water in was gekomen en ik moest toen ook wel iets in die richting betalen. Duur kilometertellertje.
Ik zou om te beginnen bijvoorbeeld een nieuwe bracket willen, want daarvan is het vergrendelingspalletje afgebroken. Niet te krijgen.
Mochten we dan binnenkort besluiten om inderdaad een revisiemotor te laten plaatsen, dan zou ik dus ook weer zo'n nieuw tellertje willen aanschaffen. Dan nog 1 keer een nieuwe accu over een paar jaar en dan zijn we in mijn ogen wel klaar met deze fiets. Maar dat wordt hem dus niet. Hij is nu al klaar.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2021 14:04 ]
True!Tommie12 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:56:
[...]
Als je bv bij Velo de Ville een fiets koopt met de Performance line CX (85 Nm), en je kiest voor de Nexus 8, dan wordt het koppel van je motor softwarematig begrensd.
Nu eerlijk, een fiets die de kasseien uit de straat trekt is leuk tot je elke week met doortrappende versnelling zit of je spaken knappen. Dan is de lol er snel af, en zou ik bijzonder ontevreden zijn over die fiets.
Mijn NuVinci naaf houd het prima en mankeert niets, maar ik heb in het verleden genoeg kosten gehad aan de fiets. Sinds vorig jaar zit er ook een sterker achterwiel in met spaak 12 (de bekende PTT-spaken) en extra sterke velg. Die spaken breken niet.
De originele spaken waren een drama. Het was bijna elke week wel raak. Ik heb een hele lange tijd gehad dat ik stand Turbo niet eens dorst aan te raken. Gegarandeerd *ploing. Met het nieuwe achterwiel durf ik het wel.
Wat jij aanhaalt is mede de redenen dat ik een nette nieuwe fiets heb besteld met een tamme motor. De Brose is té sterk. Qwic heeft daar geen rekening mee gehouden. Het originele achterwiel was meuk! De Brose is echt geschikt voor in de bergen en niet op ons platte land.
Ik wil gewoon een fiets die makkelijk te onderhouden is (Bosch is common)
Ik wil wat meer rustiger rijden en gemoedelijker
Ik wil gewoon bijblijven met de trend
Ik wil af van een ketting want teveel gedoe mee gehad in het verleden
Ik wil af van opgevreten lagers (al heel wat laten vervangen in die 3,5 jaar)
Toch zal ik de Qwic best gaan missen, maar hij is gewoon aardig op aan het raken en een nieuwe Brose motor is haast niet aan te komen en peperduur. Bosch zit op bijna elke hoek van de staart (bij wijze van) en als de Nexus 8 naaf naar zijn grootje is komt er probleemloos een nieuwe naaf in (verkrijgbaarheid is goed).
Mijn nieuwe FM (oude is failliet) vult de naaf ook met olie en hun hebben mij op het hart gedrukt dat de aftersales goed zijn wat ik ook heel belangrijk vind. Dan ben ik ook bereid om te investeren in een goede FM zodat ik hun de marge gun van een nieuwe e-bike. Het is toch een beetje van "voor wat hoort wat".
https://www.drbeykonline....-hmi-naar-intuvia-displayVerwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:59:
[...]
https://www.deltabikes.nl...uploads/BOSCH-DISPLIA.jpg
Op deze site overigens "in de aanbieding" van 172 euro voor 159 euro, maar "niet meer leverbaar, uit productie".
En die prijs klinkt niet gek. Heb ooit al een keer een nieuwe moeten kopen, omdat de oude gescheurd was en er water in was gekomen en ik moest toen ook wel iets in die richting betalen. Duur kilometertellertje.
Ik zou om te beginnen bijvoorbeeld een nieuwe bracket willen, want daarvan is het vergrendelingspalletje afgebroken. Niet te krijgen.
Mochten we dan binnenkort besluiten om inderdaad een revisiemotor te laten plaatsen, dan zou ik dus ook weer zo'n nieuw tellertje willen aanschaffen. Dan nog 1 keer een nieuwe accu over een paar jaar en dan zijn we in mijn ogen wel klaar met deze fiets. Maar dat wordt hem dus niet. Hij is nu al klaar.
Dit zou moeten werken denk ik...
Intuvia is ook het eerste display waar ik aan dacht als vervanging. Ik was het display van @Verwijderd even vergeten. Dat is inderdaad een oud ding. Het intuvia display is er volgens mij vanaf dag 1 al geweest en werkt waarschijnlijk ook gewoon.
Bosch Purion in feite de vervanger voor het display dat @Verwijderd naar linkt. Wellicht dat die ook werkt.
Bosch Purion in feite de vervanger voor het display dat @Verwijderd naar linkt. Wellicht dat die ook werkt.
Verwijderd
Daar durft blijkbaar geen fietsenmaker zich aan te wagen. Want als ze tegen mij hadden gezegd dat ik dat hele systeem voor 300 euro zou kunnen laten vervangen, dan had ik 't direct gedaan. En dat wisten ze ook. Ik doe nooit moeilijk over kosten voor onderhoud. Het hoort er nou eenmaal bij en bij zo'n e-bike met aandrijving op de trapas is dat gewoon fors duurder dan bij een gewone fiets. Ding vreet nog net geen kettingen. Fietsenmakers leveren overigens alle 3 gewoon fietsen met Bosch.Athome schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:50:
Intuvia is ook het eerste display waar ik aan dacht als vervanging. Ik was het display van @Verwijderd even vergeten. Dat is inderdaad een oud ding. Het intuvia display is er volgens mij vanaf dag 1 al geweest en werkt waarschijnlijk ook gewoon.
Dat geld ga ik er nu in ieder geval niet meer aan uitgeven. Net 2 nieuwe fietsen gekocht. Denk dat ik de oude gewoon als opknappertje wegdoe t.e.a.b. ofzo. Ik lees in je link al dat je een speciale Bosch tool én een cranktrekker nodig hebt om de vervanging te kunnen doen. Ik sleutel zelf maar heel weinig aan de fietsen, dus een cranktrekker heb ik eigenlijk niet eens. Dat is teveel drempel om het zelf maar te gaan doen dan.
Bedankt voor het aanbod, maar de fiets gaat nu even de "ijskast" in. We hebben nu 2 nieuwe en ik ben toch te druk om er nog verder naar om te kijken. We stonden op het punt om de fiets weer een grote beurt te laten geven (nieuwe ketting, tandwielen, mogelijk een as vervangen, alles weer even helemaal nalopen) én dus dat display+bracket te laten doen. Maar dat ging dus niet door. Daarnaast heb ik echt nog een berg kluswerk te doen in ons "nieuwe" huis. Door Corona loopt alles qua verbouwing erg chaotisch en daardoor hebben we al flink vertraging opgelopen. Op zich geen ramp, maar het heeft echt een hogere prio.Foxhill schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:37:
[...]
Bosch ondersteund alle oude systemen. Hier past een Intuvia display met houder zoals anderen al vermoeden. Het is niet vreemd dat je een nieuw onderdeel krijgt bij vervanging. Zijn ook marktconform geprijsd. Je conclusie over Bosch kan ik niet onderschrijven.
Wel kan ik morgen ff kijken of we nog zo’n rond classic display (gebruikt?) hebben liggen als je een pm stuurt.
We zien wel hoe het de komende maanden loopt. Als ik het beeld ga krigjen dat ik er de komende anderhalf jaar waarschijnlijk toch geen tijd voor heb, doe ik hem gewoon weg voor onderdelen+schroot. Op zich lijkt het me overigens een prachtklusje om gewoon een cranktrekker + zo'n Bosch tooltje te kopen en die fiets gewoon eens te demonteren en op mijn gemakje alle reparaties zelf te gaan doen. Maar ik wil zo veel en het moet wel haalbaar blijven allemaal.
Tot "overmaat van ramp" staat de e-Cargo sinds eind van de middag bij de fietsenmaker met panne. Heb zelf nog niet gekeken, ben meteen naar de fietsenmaker gelopen. Volgens mij is het gewoon een mechanisch defect. Ik ziet het tandwiel bij het achterwiel gewoon draaien als de trappers draaien. Maar helaas neemt het tandwiel het achterwiel niet meer mee en die draait dus niet meer. Ding is uit garantie, dus ik ben benieuwd wat dit nou gaat zijn.... Als er een nieuwe naaf in moet, ga ik niet blij zijn. Dat zal dan wel weer grof geld gaan kosten. Maar het zou me niet verbazen.... het is een simpele Nexus 7 aan een Shimano STEPS e6000 ofzo. (Dacht even dat het een Yamaha was, weet niet waar ik dat vandaan haalde.)
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2021 23:00 ]
Na 21.000km beide Bosch accu's... KAPOT!
Ik ben blij dat ik lease met 15.000km per jaar.
Ook wel een goede tip voor die paar mensen die zo gek zijn om zoveel te rijden; leasen.
(zolang er geen km-beperking in de voorwaarden staat)
Bij mijn vorige Bosch fiets met 1 accu ging het om een soortgelijke afstand.
Ook wel een goede tip voor die paar mensen die zo gek zijn om zoveel te rijden; leasen.
[ Voor 14% gewijzigd door BertV op 21-05-2021 15:27 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Ah, maar jij bent ook wel een echte km vreter! Volgens mij had je net een nieuwe fiets toch?BertV schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:23:
Welke fiets heb je dan? En hoe veel betaal je per maand?BertV schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:23:
Aan je gebruik denk ik aan een speed pedelec, en bij 21.000 km denk ik aan ca 400 laadcycli...
Ik zoek een soort hybride racefiets met onopvallende vrije hulpmotor, zodat je zonder weerstand kunt fietsen, en alleen bij uitzonderingen (terug van werk tegen de wind in) de trapverserting kunt aanzetten.
Iets als de Turbo Vado SL 4.0 of 5.0 EQ. Maar het valt me op dat veel e-bikes zoals ook de Turbo Vado SL een matig maximaal verzet hebben, bijvoorbeeld 44 bij 11. Terwijl ik graag fiets met 56 bij 11.
Dat zal te maken hebben met het idee dat e-bikes niet harder hoeven te kunnen dan 25 kmpu ivm wetgeving. Anders kom je al snel bij een speed pedelec. Maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan. Als ik boven de 30 wil fietsen moet ik dat vooral zelf doen.
Iets als de Turbo Vado SL 4.0 of 5.0 EQ. Maar het valt me op dat veel e-bikes zoals ook de Turbo Vado SL een matig maximaal verzet hebben, bijvoorbeeld 44 bij 11. Terwijl ik graag fiets met 56 bij 11.
Dat zal te maken hebben met het idee dat e-bikes niet harder hoeven te kunnen dan 25 kmpu ivm wetgeving. Anders kom je al snel bij een speed pedelec. Maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan. Als ik boven de 30 wil fietsen moet ik dat vooral zelf doen.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Canyon heeft zoiets denk ik.Sando schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:50:
Ik zoek een soort hybride racefiets met onopvallende vrije hulpmotor, zodat je zonder weerstand kunt fietsen, en alleen bij uitzonderingen (terug van werk tegen de wind in) de trapverserting kunt aanzetten.
Maar het verzet zal je moeten nakijken.
Ja, al heb ik dit keer wat minder gereden omdat ik een aantal dagen thuis mocht werken.wmeester schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:34:
[...]
Ah, maar jij bent ook wel een echte km vreter! Volgens mij had je net een nieuwe fiets toch?
Bijna twee jaar over gedaan dit keer.
R&M Supercharger met 2x500wh. 231,11 per maand.Tommie12 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:41:
[...]
Welke fiets heb je dan? En hoe veel betaal je per maand?
Aan je gebruik denk ik aan een speed pedelec, en bij 21.000 km denk ik aan ca 400 laadcycli...
Volledig betaald door mijn werkgever met inlevering van mijn 0,19ct per km.
Laadcycli weet ik nu niet. De vorige keer ging net over het toegestane aantal voor garantie.
Maar dat is dus 5544€ in twee jaar , dat is ongeveer de nieuw prijs van de fiets , gok ikBertV schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:37:
[...]
Ja, al heb ik dit keer wat minder gereden omdat ik een aantal dagen thuis mocht werken.
Bijna twee jaar over gedaan dit keer.
[...]
R&M Supercharger met 2x500wh. 231,11 per maand.
Volledig betaald door mijn werkgever met inlevering van mijn 0,19ct per km.
Laadcycli weet ik nu niet. De vorige keer ging net over het toegestane aantal voor garantie.
Zou niet weten wat gunstig aan zo’n regeling is
Bosch ondersteund alle oude systemen. Hier past een Intuvia display met houder zoals anderen al vermoeden. Het is niet vreemd dat je een nieuw onderdeel krijgt bij vervanging. Zijn ook marktconform geprijsd. Je conclusie over Bosch kan ik niet onderschrijven.Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:59:
[...]
Wel kan ik morgen ff kijken of we nog zo’n rond classic display (gebruikt?) hebben liggen als je een pm stuurt.
Ik denk dat de nieuwprijs ergens tussen 7 en 8k zit, maar met 2 nieuwe batterijen van 550€ per stuk is die fiets terug bruikbaar voor een heel tijdje.Supertjeduc schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:10:
[...]
Maar dat is dus 5544€ in twee jaar , dat is ongeveer de nieuw prijs van de fiets , gok ik
En de fiets is zeker niet waardeloos, anders kom ik hem wel halen voor 100€.
Ze zijn nu van af 5800 , ze zijn zeker 600€ duurder geworden in 2 jaar , en 2 jaar geleden kreeg je ook nog een procent of 10 korting , dus veel meer dan 5500 zal ie niet gekost hebben voor de leasemaatschappijTommie12 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:41:
[...]
Ik denk dat de nieuwprijs ergens tussen 7 en 8k zit, maar met 2 nieuwe batterijen van 550€ per stuk is die fiets terug bruikbaar voor een heel tijdje.
En de fiets is zeker niet waardeloos, anders kom ik hem wel halen voor 100€.
Ik heb dat geld niet zomaar liggen. Mijn werkgever geeft zeker geen cadeautjes inderdaad.Supertjeduc schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:10:
[...]
Maar dat is dus 5544€ in twee jaar , dat is ongeveer de nieuw prijs van de fiets , gok ik
Die speelt als enige overzichtelijk quitte.
Er is veel gesleuteld aan die fiets in die twee jaar, dat ging zo maar om 1000,-, wellicht veel meer.
Deze accu's zouden nu weer 1200 gaan kosten. De enige die er bij inschiet is de leasemaatschappij.
Als ik geld had willen verdienen had ik die km's met mijn 13 jaar oude aygo moeten maken.
Ik rij liever met de fiets over de utrechtse heuvelrug.
Ze hebben 5500 ontvangen op die 2 jaar, en nu 2000€ moeten betalen aan onderhoud. De fiets is nog niet af geschreven.... Het kan best zijn dat jouw fiets niet de meest winstgevende is, maar volgens mij niet de grootste verliespost.BertV schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 06:36:
[...]
Ik heb dat geld niet zomaar liggen. Mijn werkgever geeft zeker geen cadeautjes inderdaad.
Die speelt als enige overzichtelijk quitte.
Er is veel gesleuteld aan die fiets in die twee jaar, dat ging zo maar om 1000,-, wellicht veel meer.
Deze accu's zouden nu weer 1200 gaan kosten. De enige die er bij inschiet is de leasemaatschappij.
Als ik geld had willen verdienen had ik die km's met mijn 13 jaar oude aygo moeten maken.
Ik rij liever met de fiets over de utrechtse heuvelrug.
Er is zoveel te kiezen, maar wanneer is iets nou het juiste of meest waar voor je geld?
De gazelle grenoble c380 sprak me aan door de bosch performance line motor, die verder vooral in sportievere modellen lijkt te zitten en traploze versnelling. Helaas dan geen riem & velg ipv schijfremmen.
Budget is rond de 3000 euro, graag met middenmotor, voorkeur voor schijfremmen en riemaandrijving.
Qua versnellingen las ik dat nexus 8 beter zou zijn dan nexus 7 en dat nexus 5 speciaal voor ebikes juist geschikt is. Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Ook las ik dat de motor soms te krachtig is voor nexus versnelling, vanaf hoeveel nm is hier sprake van? Speelt dit voornamelijk bij de 80nm bafang die bijvoorbeeld in qwic zit, of ook al bij 65nm van Bosch?
De gazelle grenoble c380 sprak me aan door de bosch performance line motor, die verder vooral in sportievere modellen lijkt te zitten en traploze versnelling. Helaas dan geen riem & velg ipv schijfremmen.
Budget is rond de 3000 euro, graag met middenmotor, voorkeur voor schijfremmen en riemaandrijving.
Qua versnellingen las ik dat nexus 8 beter zou zijn dan nexus 7 en dat nexus 5 speciaal voor ebikes juist geschikt is. Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Ook las ik dat de motor soms te krachtig is voor nexus versnelling, vanaf hoeveel nm is hier sprake van? Speelt dit voornamelijk bij de 80nm bafang die bijvoorbeeld in qwic zit, of ook al bij 65nm van Bosch?
Nexus 8 naaf i.c.m met Bosch Performance Line (CX) wordt vaak wat teruggeschroefd in koppel. Met een Enviolo naaf hoeft dit niet. Enviolo is wel weer wat duurder. Ongeveer 65 Nm is volgens het maximale voor een Nexus 8 naaf.
Ik vraag me wel af of een teruggeschroefde CX motor nog wel zin heeft t.o.v een Active Line Plus motor.
Nexus 8 staat bekend om zijn langere levensduur t.o.v de Nexus 7. Daarnaast is de 5de versnelling van de Nexus 8 naaf een zogenaamde direct drive. Dat betekent dat de naaf zelf eigenlijk niets meer doet en dus een lagere weerstand in die versnelling.
Een belt gaat vaak samen met de Enviolo naaf en dat stuwt de prijs al naar 3500-4000 euro (Gazelle Ultimate).
Wat schijfremmen betreft. De veel gebruikte instap schijfremmen van Shimano, de 200 serie met 160 schijven zijn niet perse beter dan de veel gebruikte Magura hydraulische velgremmen. Zowel de schijf (schijfrem) als de velg (velgrem) slijten beide door het remmen. Een schijf vervangen is een heel stuk goedkoper dan een velg. Ik kan niet vertellen hoe lang het duurt voordat een velg versleten is.
Voor een stadfiets is de CX motor eigenlijk te veel over het algemeen. Voor een commuter fiets is de CX motor met Enviolo en belt wel een aanrader. Maar ja die prijs die daar bij hoort is niet mals voor veel mensen.
Een Nexus 5 naaf zou ik persoonlijk niet doen. De stappen tussen de versnellingen zijn dan te groot. Dit merk je vooral met de wind tegen. De ene versnelling te laag en de volgende te hoog.
Ik vraag me wel af of een teruggeschroefde CX motor nog wel zin heeft t.o.v een Active Line Plus motor.
Nexus 8 staat bekend om zijn langere levensduur t.o.v de Nexus 7. Daarnaast is de 5de versnelling van de Nexus 8 naaf een zogenaamde direct drive. Dat betekent dat de naaf zelf eigenlijk niets meer doet en dus een lagere weerstand in die versnelling.
Een belt gaat vaak samen met de Enviolo naaf en dat stuwt de prijs al naar 3500-4000 euro (Gazelle Ultimate).
Wat schijfremmen betreft. De veel gebruikte instap schijfremmen van Shimano, de 200 serie met 160 schijven zijn niet perse beter dan de veel gebruikte Magura hydraulische velgremmen. Zowel de schijf (schijfrem) als de velg (velgrem) slijten beide door het remmen. Een schijf vervangen is een heel stuk goedkoper dan een velg. Ik kan niet vertellen hoe lang het duurt voordat een velg versleten is.
Voor een stadfiets is de CX motor eigenlijk te veel over het algemeen. Voor een commuter fiets is de CX motor met Enviolo en belt wel een aanrader. Maar ja die prijs die daar bij hoort is niet mals voor veel mensen.
Een Nexus 5 naaf zou ik persoonlijk niet doen. De stappen tussen de versnellingen zijn dan te groot. Dit merk je vooral met de wind tegen. De ene versnelling te laag en de volgende te hoog.
In de laatste consumentengids (mei) staat een uitgebreide test en ook een hoop objectieve informatie.Qlou schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:21:
Er is zoveel te kiezen, maar wanneer is iets nou het juiste of meest waar voor je geld?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ga even kijken of ik dit ergens terug kan vinden!bert pit schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:23:
[...]
In de laatste consumentengids (mei) staat een uitgebreide test en ook een hoop objectieve informatie.
Als het wordt teruggeschroefd zou dat inderdaad zonde zijn.Athome schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:07:
Nexus 8 naaf i.c.m met Bosch Performance Line (CX) wordt vaak wat teruggeschroefd in koppel. Met een Enviolo naaf hoeft dit niet. Enviolo is wel weer wat duurder. Ongeveer 65 Nm is volgens het maximale voor een Nexus 8 naaf.
Ik kan dus beter uitkijken naar een Bosch performance met enviolo of active plus met nexus 8?
Ik heb al wel wat ebikes gezien met belt binnen de prijsklasse, wel iets om op te letten dat het dan over nexus 8 ipv 7 beschikt.
Batavus finez power exclusive heeft dacht ik nexus 8 + riem en schijfremmen, de gewone exclusive nexus 7. Accu in het frame of in de bagagedrager maakt me niet zoveel uit, maar dan zou de gewone exclusive al afvallen wegens de nexus 7.
Is een schijfrem niet ook beter te doseren dan een velgrem?
@Qlou
Met jou wensen lijstje omschrijf je precies de Victoria 7.8 en in iets mindere mate de Sparta M8B.
Met jou wensen lijstje omschrijf je precies de Victoria 7.8 en in iets mindere mate de Sparta M8B.
Sparta had ik inderdaad al gezien, dat zou ook een goede optie kunnen zijn, victoria 7.8 ga ik even opzoeken!Foxhill schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:55:
@Qlou
Even opgezocht, zie dat de Victoria nexus 5 versnellingen heeft, zou zoals ik het hierboven lees niet de beste keus zijnFoxhill schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:55:
@Qlou
@Qlou
Op een droge weg is het verschil in gedrag tussen schijven en velgremmen niet zo groot.
De schijf wint het door:
- betere prestaties in de regen en op slecht terrein
- velg slijt niet, en schijf vervangen is makkelijk
- een slag in je wiel of bultje in de velg gaat je remgedrag alvast niet beïnvloeden
- beter gedrag bij langere afdalingen
Voor een stadsfiets is het allemaal niet zo spannend, voor een commuterfiets, offroad, trekking is de keuze voor schijfremmen wel een dikke plus.
Op een droge weg is het verschil in gedrag tussen schijven en velgremmen niet zo groot.
De schijf wint het door:
- betere prestaties in de regen en op slecht terrein
- velg slijt niet, en schijf vervangen is makkelijk
- een slag in je wiel of bultje in de velg gaat je remgedrag alvast niet beïnvloeden
- beter gedrag bij langere afdalingen
Voor een stadsfiets is het allemaal niet zo spannend, voor een commuterfiets, offroad, trekking is de keuze voor schijfremmen wel een dikke plus.
Iemand hierboven vond hem iets minder fijn ivm aantal versnellingen. Anderen die ik hem laat proberen vinden hem fijner ivm duidelijk schakelen en prima bruikbare versnellingen. 5 is sterker dan 8 en heeft een extra palletje tegen doorschieten. Ik zelf vind het niet interessant tussen 8 en 5 (wel liever dan 7). Ga zelf ook proef fietsen.Qlou schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:55:
[...]
Even opgezocht, zie dat de Victoria nexus 5 versnellingen heeft, zou zoals ik het hierboven lees niet de beste keus zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 22-05-2021 21:48 ]
Nexus 8 of 5 zou beide dus prima moeten zijn? Hoe is de levensduur van nexus 5?Foxhill schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:44:
[...]
Iemand hierboven vond hem iets minder fijn ivm aantal versnellingen. Anderen die ik hem laat proberen vinden hem fijner ivm duidelijk schakelen en prima bruikbare versnellingen. 5 is sterker dan 8 en heeft een extra palletje tegen doorschieten. Ik zelf vind het niet interessant tussen 8 en 5 (wel liever dan 7). Ga zelf ook proef fietsen.
Ik heb toch een beetje het gevoel dat je fietsenmaker er geen zin in heeft en je met het bekende kluitje het riet in stuurt. Bosch Intuvia's werken op gen 1 en worden gewoon door Bosch verkocht.Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:25:
[...]
Mijn grootste bezwaar is, dat ik hier een prima fiets heb staan, goed onderhouden, die nog jaren mee zou kunnen. Alleen het "Bosch" stuk is afgeschreven door niet verkrijgbare parts, waardoor de hele fiets nu afgeschreven is.
Vanwege een display dat moet worden vervangen?Hierdoor zie ik e-bikes van 2,5k+ toch wel als "speelgoed" voor de échte fietsfanaat. De gemiddelde consument zou ik aanraden om er uit de buurt te blijven.
149 euro voor een Intuvia inclusief bediening. Dat is niet goedkoop, maar ook weer geen 1600,- voor een nieuwe fiets.Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:43:
[...] Bosch levert dat niet meer, dan moeten we het hele systeem vervangen en dat wordt heel erg duur. (En ook al weet ik niet wat zo'n "heel systeem" precies inhoudt, met de prijzen van de parts die ik in het verleden gekocht heb in mijn achterhoofd..... klinkt dat inderdaad wel heel duur, heel heel duur.)
Kijk e-bikes zijn niet goedkoop, maar als je mijn ervaring erbij pakt is het niet zo slecht als jij nu doet voorkomen:
2009 3x Padova Easy, alle 3 na zes jaar richting de 50.000 km. Ze zijn verkocht en ik zie ze nog steeds (door mensen die misschien 10% van ons jaar kilometrage rijden^^).
2015 2x Razer en 1x Stream. Weer alle 3 ruim de wereld rond, fietsen zijn functioneel helemaal prima en hoeven niet te worden vervangen. De onderdelen zijn duur maar prima verkrijgbaar, dat is wel een voordeel van Yamaha. Zolang de motor nog wordt verkocht is de fiets eigenlijk economisch nog helemaal goed, immers alle overige onderdelen zijn standaard.
Anders gezegd, 100.000 km op een Razer is niet eens zo heel erg bizar, ik verwacht dat mijn vrouw dat wel eens kan aan gaan tikken (ik zelf ben een kraai en heb iets in de pijplijn zitten).
[ Voor 73% gewijzigd door roffeltjes op 22-05-2021 23:01 ]
De 5-speed is nog maar een dik jaar op de markt, maar gezien de naaf ontwikkeld is voor ebikes verwacht ik dat het wel goed zit.Qlou schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:59:
[...]
Nexus 8 of 5 zou beide dus prima moeten zijn? Hoe is de levensduur van nexus 5?
Maar zo lang je geen 4-5k per jaar gaat rijden is dat sowieso niet zo spannend. Een nieuwe naaf kost je geen nier.
Altijd lastig om prijzen van dit soort dingen in te schatten, maar het zal ergens tussen de 200 en 250,- wordenVerwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:22:
[...]
Dat zal dan wel weer grof geld gaan kosten. Maar het zou me niet verbazen.... het is een simpele Nexus 7 aan een Shimano STEPS e6000 ofzo. (Dacht even dat het een Yamaha was, weet niet waar ik dat vandaan haalde.)
Nexus 7 140,- (ga maar uit van de adviesprijs)
Wiel demonteren en weer opbouwen; 75,-/100,- (wiel spaken is heel erg tijdrovend)
Mijn FM matst me vaak met arbeid, dus 250,- zou ik nog wel okay vinden, maar meer zou ik toch wel veel vinden.
@Foxhill heeft helemaal gelijk, waarom ik een naaf wil vervangen terwijl je het binnenwerk kan vervangen is onzin. Scheelt een uur arbeidsloon

Als je een upgrade wil naar een Nexus 8 kijk je wel naar een rebuild, zal dan helaas wel prijzig worden.
[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 22-05-2021 23:48 ]
Laat ik gisteren nou net mijn achtervelg hebben laten vervangenAthome schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:07:
Ik kan niet vertellen hoe lang het duurt voordat een velg versleten is..

Met Magura velgremmen en toch wel flinke lasten doe ik blijkbaar ruim 15.000 km met een achtervelg, als ik online kijk is dat niet zo heel erg raar met wat ik ermee doe (kinderen/bagage achterop en veel stadskilometer, dus veel remmen). Voorvelg al snel het dubbele kilometrage.
Uiteraard hangt het af van berijdersgewicht, route (moet je veel remmen?) en je rijstijl, maar ergns tussen de 15.000-20.000 km is voor een achtervelg met velgremmen normaal.
Een gebuste kwaliteits velg in een schijfrem wiel zal calamiteit daargelaten vermoedelijk nooit hoeven te worden vervangen.
Computer gevlochten gaat hem niet worden met een cargo bike (en ook niet op mijn fiets). Hij verkoopt daar een restpartij, daar waar hij zo te zien normaal gesproken zelf spaakt. Hij is ongetwijfeld goedkoper dan een standaard FM en als specialist zal hij ongetwijfeld een betere vlechter zijn dan veel FM's.
Een goed wiel vlechten is eigenlijk de "gezellenproef" van een fietsenmaker, als je FM dat kan moet je hem koesteren
[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 22-05-2021 23:41 ]
Ik heb nu een Nexus 8 en heb met tegenwind nu al moeite om de juiste versnelling te kiezen om de optimale cadans/ondersteuning van de motor te krijgen. Een Nexus 5 heeft grotere stappen of een heel beperkt bereik). Daarom lijkt het mij geen verstandige keuze. Het probleem met tegenwind kan wellicht ook wat met de motor te maken hebben.Foxhill schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:44:
[...]
Iemand hierboven vond hem iets minder fijn ivm aantal versnellingen. Anderen die ik hem laat proberen vinden hem fijner ivm duidelijk schakelen en prima bruikbare versnellingen. 5 is sterker dan 8 en heeft een extra palletje tegen doorschieten. Ik zelf vind het niet interessant tussen 8 en 5 (wel liever dan 7). Ga zelf ook proef fietsen.
De Yamaha PW80 doet niets meer boven een candans van 90 en onder de 60 ook niet heel erg wakker. Ideaal is de motor tussen een cadans van 65-70 en 80-85 houden. Als de stappen tussen de versnellingen groot worden, kom ik met de cadans gewoon niet uit.
Nexus 5 bestaat nog niet lang maar zou op basis van design lang moeten meegaan. Beide zijn prima op elektrische fietsen.Qlou schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:59:
[...]
Nexus 8 of 5 zou beide dus prima moeten zijn? Hoe is de levensduur van nexus 5?
De Nexus 7 is ook wel prima voor lager budget (<2500 ongeveer). Die kan een keer vervangen moeten maar dat is niet het einde van de wereld. Hoeft ook geen velg gevlochten. Binnenwerk kan zo gewisseld worden.
Ik wilde jou ervaring niet te niet doen. Je hebt helemaal gelijk. Andere mensen schakelen minder of gebruiken de fiets anders en hebben dat probleem niet.Athome schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:39:
[...]
Ik heb nu een Nexus 8 en heb met tegenwind nu al moeite om de juiste versnelling te kiezen om de optimale cadans/ondersteuning van de motor te krijgen. Een Nexus 5 heeft grotere stappen of een heel beperkt bereik). Daarom lijkt het mij geen verstandige keuze. Het probleem met tegenwind kan wellicht ook wat met de motor te maken hebben.
De Yamaha PW80 doet niets meer boven een candans van 90 en onder de 60 ook niet heel erg wakker. Ideaal is de motor tussen een cadans van 65-70 en 80-85 houden. Als de stappen tussen de versnellingen groot worden, kom ik met de cadans gewoon niet uit.
Misschien leuk te weten, in de zomer maanden besteden veel winkels vlechten uit aan een groothandel o.i.d. als het een weekje mag duren. In de zomer vind ik het wel eens leuk om zelf te doen. Een machinaal gevlochten wiel zal de fietsenmaker altijd nog na spannen. Net als wielen in een nieuwe fiets.roffeltjes schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:35:
[...]
Een goed wiel vlechten is eigenlijk de "gezellenproef" van een fietsenmaker, als je FM dat kan moet je hem koesteren
Maar niet iedere fietsenmaker vervangt alleen het binnenwerk. Een collega van mij heeft een E-bike met een Nexus 7 naaf gehad. Iedere werkdag 35 km fietsen. Iedere 2 jaar de naaf kapot. Zijn fietsenmaker verving het complete wiel. Hij heeft het wiel 2x laten vervangen en bij de derde zijn fiets weg gedaan. Hij was helemaal klaar met een naaf in een E-bike. Nu een E-bike met derailleurroffeltjes schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:22:
[...]
Altijd lastig om prijzen van dit soort dingen in te schatten, maar het zal ergens tussen de 200 en 250,- worden
Wiel demonteren en weer opbouwen; 75,-/100,- (wiel spaken is heel erg tijdrovend)
Mijn FM matst me vaak met arbeid, dus 250,- zou ik nog wel okay vinden, maar meer zou ik toch wel veel vinden.
@Foxhill heeft helemaal gelijk, waarom ik een naaf wil vervangen terwijl je het binnenwerk kan vervangen is onzin. Scheelt een uur arbeidsloon![]()
Als je een upgrade wil naar een Nexus 8 kijk je wel naar een rebuild, zal dan helaas wel prijzig worden.
Hoewel de meeste fietsenmakers het wel doen kan Ik je helaas vertellen dat dat echt niet altijd waar is (en bij dozenschuivers kan je dat gevoeglijk ook wel vergeten).Foxhill schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:52:
[...]
Een machinaal gevlochten wiel zal de fietsenmaker altijd nog na spannen. Net als wielen in een nieuwe fiets.
@Athome Ja, daar wordt je niet blij van... had eigenlijk nadat de tweede naaf het opgaf naar een 8 moeten overstappen. Maar een derailleur is zonder meer een prima optie, zeker met dat kilometrage.
[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 23-05-2021 00:01 ]
Dat mijn collega daar niet de kennis voor heeft, kan ik begrijpen maar je mag dit van de fietsenmaker wel verwachten. Hij komt daar dan ook niet meer.
@roffeltjes ik geloof je dat ze het niet allemaal doen. Dan heb je snel weer problemen met je wiel en moet je ver van die winkel blijven.
Wij geven bij elk nieuw wiel nog een gratis kleine beurt met wielen naspannen. Dat is bij een nieuwe fiets gebruikelijk bij de meeste winkels omdat het nodig is. Bij een nieuw wiel is het net zo goed nodig.
@Athome een derailleur heb je met die km’s ook veel onderhoud aan. Neem dan Nexus 8 of 5. Magoed, het is je collega begrijp ik.
Wij geven bij elk nieuw wiel nog een gratis kleine beurt met wielen naspannen. Dat is bij een nieuwe fiets gebruikelijk bij de meeste winkels omdat het nodig is. Bij een nieuw wiel is het net zo goed nodig.
@Athome een derailleur heb je met die km’s ook veel onderhoud aan. Neem dan Nexus 8 of 5. Magoed, het is je collega begrijp ik.
Wij hebben moeite een fietsmonteur erbij te vinden. Mensen die wel nieuwe fietsen uit willen pakken zijn er wel (voor een online winkel genoeg). Mensen die ook de opleiding óf ervaring hebben om goede fietsen en reparaties af te leveren er veel te weinig.
[ Voor 82% gewijzigd door Foxhill op 23-05-2021 08:09 ]
Dat is overigens een prima vlechter, heb daar laatst ook een wiel laten doen.
Jullie hebben meer ervaring als mij met GPS trackers. Ik heb de vraag een paar keer gekregen van klanten en wil het misschien gaan aanbieden. Betalen jullie voor inbouw aan de motor, en voor een abonnement? Wat zijn betere merken?
Verwijderd
Als de naaf klaar is, dan denk ik inderdaad aan een upgrade naar een 8. Dat is de bakfiets zonder meer waard. Maar ik wacht eerst het vonnis van de fietsenmaker af. Wie weet is het iets kleins en is vervangen niet van toepassing.roffeltjes schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:22:
[...]
Altijd lastig om prijzen van dit soort dingen in te schatten, maar het zal ergens tussen de 200 en 250,- worden
@Foxhill heeft helemaal gelijk, waarom ik een naaf wil vervangen terwijl je het binnenwerk kan vervangen is onzin. Scheelt een uur arbeidsloon![]()
Voor wat betreft wel of niet verkrijgbare Bosch onderdelen: ik heb echt m'n best gedaan en ben bij 3 "dealers" uit het Bosch netwerk geweest. Dan houdt het voor mij op een gegeven moment ook op. Ik ga niet met een stapel bankbiljetten staan zwaaien in de winkel om meer aandacht te krijgen ofzo. Nu valt er voor mij helaas niets meer te winnen, want we hebben nu allebei een nieuwe fiets. Dat ik in deze situatie niet meer voor Bosch wil gaan, lijkt mij niet raar.
Gisteren vanwege de Panne aan de bakfiets mijn nieuwe fiets eerder opgehaald bij mijn ouders. Voor het eerst sinds heel lang weer in de trein naar het zuiden en mét fiets in de trein weer terug. Meteen even een "slecht weer proefritje" van 60 km gemaakt. Helemaal top tot nu toe. De tijd zal nu gaan leren of het echt een goede keuze is geweest.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2021 10:39 ]
Ja, ik snap je helemaal. Ik vind het een branche probleem. Het is supervervelend dat je als consument van te voren onderzoek moet doen omdat de FM het te vaak niet weet (of niet wil).Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:17:
[...]
Voor wat betreft wel of niet verkrijgbare Bosch onderdelen: ik heb echt m'n best gedaan en ben bij 3 "dealers" uit het Bosch netwerk geweest. Dan houdt het voor mij op een gegeven moment ook op.
Er is gewoon een officiële display upgrade voor classic motoren, daar is niks "illegaals" aan, het is ook helemaal niet zoveel werk voor je FM.
Ik ken(de) rond Amsterdam zoveel slechte fietsenzaken waar de info van de FM gewoon niet klopt of waar de klant echt als een misdadiger werd toegesproken... gelukkig zijn er ook heel veel goede zaken, maar ik heb wel het voordeel dat ze bij mij snel doorhebben dat ik weet wat ik wil.
Verwijderd
Onderbuikgevoel natuurlijk, maar volgens mij willen ze gewoon een nieuwe fiets verkopen zodra ze doorhebben dat je best wil en kan betalen. Dan ben je bij mij dus echt aan het verkeerde adres. Dat gaat niet door.roffeltjes schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:54:
[...]
Ja, ik snap je helemaal. Ik vind het een branche probleem. Het is supervervelend dat je als consument van te voren onderzoek moet doen omdat de FM het te vaak niet weet (of niet wil).
Er is gewoon een officiële display upgrade voor classic motoren, daar is niks "illegaals" aan, het is ook helemaal niet zoveel werk voor je FM.![]()
Ik ken(de) rond Amsterdam zoveel slechte fietsenzaken waar de info van de FM gewoon niet klopt of waar de klant echt als een misdadiger werd toegesproken... gelukkig zijn er ook heel veel goede zaken, maar ik heb wel het voordeel dat ze bij mij snel doorhebben dat ik weet wat ik wil.
Dat is helaas mijn eerste indruk. En ja, dan loop je het beste gewoon weg.Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:07:
[...]
Onderbuikgevoel natuurlijk, maar volgens mij willen ze gewoon een nieuwe fiets verkopen zodra ze doorhebben dat je best wil en kan betalen. Dan ben je bij mij dus echt aan het verkeerde adres. Dat gaat niet door.
Dat vind ik trouwens wel de kracht van dit forum. Ik zeg altijd "kijk wat je lokale FM kan aanbieden", maar dat laat niet onverlet dat het superbelangrijk is om al van te voren te bepalen wat je zoekt.
[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 23-05-2021 11:14 ]
Verwijderd
Misschien gaat hij beter meedenken, zodra hij zich beseft dat hij nu niets heeft verdiend en niet 1 maar mogelijk 2 verkopen voor de toekomst heeft verspeeld. Ik breng die Decathlon fietsen gewoon naar hem als er iets gedaan moet worden. Mag hij weigeren, maar dan verdient hij weer niets....roffeltjes schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:12:
[...]
Dat is helaas mijn eerste indruk. En ja, dan loop je het beste gewoon weg.
Dat vind ik trouwens wel de kracht van dit forum. Ik zeg altijd "kijk wat je lokale FM kan aanbieden", maar dat laat niet onverlet dat het superbelangrijk is om al van te voren te bepalen wat je zoekt.
Volgens mij is de TD van Decathlon niet slecht, dus als je in de buurt zit zou dat mijn eerste keuze zijn. Scheelt met garantie e.d.Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:23:
[...]
Misschien gaat hij beter meedenken, zodra hij zich beseft dat hij nu niets heeft verdiend en niet 1 maar mogelijk 2 verkopen voor de toekomst heeft verspeeld. Ik breng die Decathlon fietsen gewoon naar hem als er iets gedaan moet worden. Mag hij weigeren, maar dan verdient hij weer niets....
Iemand een idee hoe correct de max snelheid in strava is?
Vanmorgen een rondje over de dijk met de "gewone" finez, toch wel blij met de schijfremmen denk ik, dijk af ging aardig hard dus blij dat ik een beetje gedoseerd kon afremmen.
Remmen hydraulische velgremmen bij hogere snelheden ook nog goed? Als ik strava mag geloven was de max 34 km/u terwijl ik dus wel voorzichtig wat af remde steeds
Vanmorgen een rondje over de dijk met de "gewone" finez, toch wel blij met de schijfremmen denk ik, dijk af ging aardig hard dus blij dat ik een beetje gedoseerd kon afremmen.
Remmen hydraulische velgremmen bij hogere snelheden ook nog goed? Als ik strava mag geloven was de max 34 km/u terwijl ik dus wel voorzichtig wat af remde steeds
Verwijderd
Voor garantie ga ik daar zeker heen. Maar voor gewoon onderhoud en break-fix is het wat onhandig.roffeltjes schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:25:
[...]
Volgens mij is de TD van Decathlon niet slecht, dus als je in de buurt zit zou dat mijn eerste keuze zijn. Scheelt met garantie e.d.
Maar ook hier: ik wil hem er gewoon goed voor betalen. Echt geen probleem. Ik verwacht in dit geval geen "service", gewoon de rekening is goed genoeg.
@Qlou Op mijn gewone Rohloff naaf fiets ga ik met hydraulische velgremmen wel harder naar beneden, tussen de 40-50 km/u.... nooit een probleem gehad. Een groter probleem is er al mensen hun situatie zelf niet kunnen inschatten als ze zo hard gaan. Dan adviseer ik toch echt wel om onder de 30km/u te blijven....
om geen gevaar op de weg te zijn.
Er zijn situaties waar ik maar met max 10 km/u oid naar beneden ga. simpel omdat er teveel los zand ligt op een slippery ondergrond.....
Er zijn situaties waar ik maar met max 10 km/u oid naar beneden ga. simpel omdat er teveel los zand ligt op een slippery ondergrond.....
Ja, met Magura remmen kan je ook een vakantiefiets die van een bergpas afdendert stoppen.Qlou schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:38:
Laatst een vrij steile langer heuvel. (600m lang, ca 70m hoogteverschil), die mooi recht naar beneden ging af gegaan. Omdat het mooi breed was, geen verkeer etc, eens stevig bijgetrapt. Boordcomputer gaf 63,7 aan, Strava 63 km/h.Qlou schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:38:
En dan rustig met de schijfremmen gestopt tot stilstand. Fiets bleef mooi stabiel, remmen deden het prima (en dat met de gewone basistemmetjes van shimano MT200 op 160mm schijven).
Verwijderd
Helemaal bergaf zien veel mensen het gevaar niet. Je staat niet even binnen 1 sec stil als je met 40 de dijk afdendert. Die beginnen te remmen, merken dat dat toch anders gaat dan op het plat en dan PANIC. En dan hebben we het inderdaad nog niet eens over zand en dergelijke. Dat gaat op het asfalt al vaak genoeg (bijna) mis.route99 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:44:
@Qlou Op mijn gewone Rohloff naaf fiets ga ik met hydraulische velgremmen wel harder naar beneden, tussen de 40-50 km/u.... nooit een probleem gehad. Een groter probleem is er al mensen hun situatie zelf niet kunnen inschatten als ze zo hard gaan. Dan adviseer ik toch echt wel om onder de 30km/u te blijven....om geen gevaar op de weg te zijn.
Afgelopen winter fietste ik met de bakfiets langs de zee en wilde de dijk over. Daar was het plaatselijk glad. Kreeg van alle kanten waarschuwingen toegeroepen voor de gladheid. Zag ook al een paar fietsen liggen en er werd iemand verzorgd. Dan is een driewieler met ondersteuning toch wel lekker hoor. Met 2 vingers in mijn neus de dijk over.
Oh top! Was meer omdat er onderaan de dijk ook een weg van rechts was, met meer overzicht kunnen hogere snelheden natuurlijk wel, maar was daar niet handig. Dan weet ik dat ik me niet per se suf hoef te staren op schijfremmenroute99 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:44:
@Qlou Op mijn gewone Rohloff naaf fiets ga ik met hydraulische velgremmen wel harder naar beneden, tussen de 40-50 km/u.... nooit een probleem gehad. Een groter probleem is er al mensen hun situatie zelf niet kunnen inschatten als ze zo hard gaan. Dan adviseer ik toch echt wel om onder de 30km/u te blijven....om geen gevaar op de weg te zijn.
Heb die fiets sinds 2007 en heb me nooit onveilig gewaand met hydraulische velgremmen, maar wel met die voorwaarden die veilig fietsen inhouden.
Wat dat betreft is je zithouding en remtechniek bij een noodstop belangrijker dan het type rem. Anders gezegd, met een sidepull op een racefiets sta ik sneller stil dan iemand met een schijfrem op een stadsfiets, omdat mijn gewicht meer achter het stuur zit en dus gewoon keihard kan knijpen zonder dat ik over het stuur sla.
https://www.renehersecycles.com/how-to-brake-on-a-bicycle/
Maar dat verandert niet dat ik nog steeds adviseer om voor schijfremmen te gaan
- Ondanks dat je met elke fietsrem wel stil kan gaan staan, schijfremmen remmen harder en gecontroleerder.
- Consistent in de regen
- levensduur Remblokjes
- Slijtage velg (al zal dat voor veel mensen niet tellen)
https://www.renehersecycles.com/how-to-brake-on-a-bicycle/
Maar dat verandert niet dat ik nog steeds adviseer om voor schijfremmen te gaan
- Ondanks dat je met elke fietsrem wel stil kan gaan staan, schijfremmen remmen harder en gecontroleerder.
- Consistent in de regen
- levensduur Remblokjes
- Slijtage velg (al zal dat voor veel mensen niet tellen)
Als je op Marktplaats kijkt, dan zijn die Intuvia displays wel te vinden. Bijvoorbeeld https://link.marktplaats.nl/m1704383102Athome schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:50:
Mazda MX-30
Goedenavond, iemand ervaring met de super73 zg serie??
AMD Ryzen 7 3700X Boxed | ASRock B450M Pro4 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G | be quiet! Pure Base 500 Window Zwart | MSI Optix G27CQ4 Zwart | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | Corsair TX550M V2 | Crucial P1 1TB
Wel een hele specifieke markt. Maar nee geen ervaring
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam