jimh307 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:13:
[...]
Super! Heb heel veel plezier van je fiets.
Pfff, 6,5 mille is niet bepaald weinig

Dat moet wel een hele goede fiets zijn. Ik vind de Gazelle Ultimate die ik in de bestelling heb staan al duur: 3,5 mille.
Maar goed; een hobby mag geld kosten

De Gazelle Ultimate 380 stond ook bovenaan mijn lijst toen mij echt ging oriënteren in de winkel.
Mijn eisen waren toen (en nog steeds):
- Geen derailleur vanwege het onderhoud
- Goede remmen. De remmen zoals deze op de meeste fietsen gemonteerd worden, vind ik te zwak (zie verhaal over lekkende klauwen)
- Moest een Speed Pedelec zijn omdat de 25 km/u grens gewoon een no-go is en ik nu eens een keer zonder dongle op de weg wil zijn. Extra reden is dat o.a. Bosch steeds beter wordt in het detecteren van dongles en dat dus eventueel problemen onderweg kan opleveren.
Wordt vooral gebruikt voor Woon-Werk verkeer en mag niet te sportief zijn.
Mijn eigen zoektocht leverde al snel op dat ik onder ongeveer 4 mille niet hoefde te kijken. Remmen wordt het eerst op bezuinigd zag ik al in de specs. Modellen met een 180mm schijf een 4 zuiger klauw beginnen bij ongeveer 4 mille. Een dongle was overigens in eerste instantie nog een optie die ik als backup hield.
Ik gaf bij de fietsenmaker aan dat ik de Gazelle Ultimate 380 wel een interessante fiets vind (toen nog geen meter mee gereden en ook nooit gedaan). Zijn conclusie was duidelijk mede vanwege de remmen. Kies een Stromer of Riese und Muller (uiteraard is dat wat hij standaard in het assortiment heeft). Dus daar maar mee verder gegaan
Na de proefrit werd duidelijk dat een Riese und Muller een mega stap vooruit was t.o.v. de gangbare merken (Gazelle, Batavus, Sparta). Wat een stabiel ding op de weg. Doet niet onder voor een Stromer. Keerzijde is de stevige negatieve impact op mijn portemonnee. Gelukkig ligt er nog een jubileum uitkering vanwege 25-jarig dienstverband bij de werkgever op mij te wachten. Samen met een fietsplan, verzacht dit de impact op de portemonnee behoorlijk.
Na testrit werd al duidelijk dat de Enviolo naaf niet aan de wensen voldeed. Dat maakt de keuze nog beperkter. Wat moet je als geen Derailleur en geen Enviolo wil en een Nexus naaf sterk afgeraden wordt. Dan blijft de Pinion, Stromer ST2 en iets met een Rohloff over.
Kettler Velossi 2.0 overwogen maar het probleem vind ik toch de beperkte verkooppunten en de daarbij behorende service. Ook de afwerking vind ik erg rommelig. Ander nadeel is ook de reden dat ik niet voor de Stromer ben gegaan. De fiets ondersteunt te makkelijk. Daardoor gaat het beetje conditie wat ik heb ook nog eens verloren.
Stromer heeft een naam, ziet er goed uit (vind ik). Zijn reputatie is wel discutabel. Dus wel een dingetje
Qwic MN11 was ook een optie voor mij. Maar ja, Qwic? Is dat wel betrouwbaar genoeg? Wederom weer de verkooppunten. Vind een verkooppunt in de buurt toch echt wel prettig. Nexus naven wordt afgeraden voor een Speed Pedelec maar daar zie ik voor mij geen problemen in. De fiets zal namelijk niet als typische Speed Pedelec gebruikt gaan worden. Dus constant ongeveer 40 km/u rijden is niet het doel
Daarnaast trok de mogelijkheden van de Bosch Nyon 2021 display ons ook wel aan.
De vrouw heeft een Nevo 3 besteld. Zij was na 200 meter fietsen al overtuigd van de Riese und Muller. Juist vanwege de stabiliteit.