Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:04
Supertjeduc schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:14:
[...]

Bij R&M werken ze met een extra wieltje/ spanner omdat probleem heen , dus normaal frame
Jep dat is op zich wel leuk gedaan; het is toch NIET de snubber (of het is creatief gebruik van de snubber).

Al zou ik dat eigenlijk niet aandurven met een belt.... er moet nogal wat spanning op en dat beïnvloed weer je vering. Als je ketting breekt veranderd je achtervering ook al, en die heeft aanzienlijk minder spanning. Kweenie... ik heb zwaar mijn twijfels of dit in het veld echt fijn gaat zijn tov een standaard fully of eenzelfde Roohloff systeem met ketting en lagere spanning..

Betreft de Nevo en andere modellen met een elevated chainstay: Het grootste probleem van een riem is dat de achterkant super-stijf moet zijn. De klassieke driehoek heeft op dat punt heel veel voordelen, een elevated chainstay is slapper. Allebei de oplossingen zullen sowieso zwaar overbemeten moeten worden, maar dat is dus nog meer het geval bij de elevated chainstay.

Het kan dus wel, maar er is een reden dat je het niet zo vaak tegenkomt.

[ Voor 96% gewijzigd door roffeltjes op 14-05-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:02

hefaistos

feestelijk gehandicapt

HellStorm666 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:12:
Vrijdag een testrit op de Kalkhoff Image 3.B Excite BLX.
Áls ie bevalt kan ik 'm direct mee nemen... nl. 45 min rijden tot de eerste fietsenmaker/kalkhoff dealer welke ook daadwerkelijk de fiets heeft (voor september 2021).
Laat aub weten hoe die bevalt?

Ik ben aan het wachten op mijn FM of hij een herenmodel Endeavour 3B in mijn maat kan leveren.

Had deze denk ik onterecht van m'n lijstje gestreept, een maat van me had er een slechte ervaring mee maar dat bleek bij navraag ruim 6 jaar geleden te zijn. En hij (de fiets, niet m'n maat) heeft de anwb e-bike test gewonnen.

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilgoreTrout
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-12-2024
Rammelende Bosch accubevestiging sloopt bagagedrager

De bagagedrager van mijn Gazelle Vento T9 9 (2019) is onlangs onder garantie vervangen. Het metalen staafje dat aan de voorkant (zadel-zijde) je accu draagt, was afgebroken, waardoor de accu in het luchtledige hing.
Nadat de FM de bagagedrager vervangen heeft, valt mij op dat de accubevestiging rammelt. Het ding heeft zeker een mm speling.

Het zou mij daarom niets verbazen wanneer over een poosje datzelfde staafje door het continue gebeuk van het gewicht van de accu opnieuw bezwijkt.

De accubevestiging is aan de achterkant (achterlicht-zijde) met twee boutjes bovenop de bagagedrager vastgezet, aan de voorzijde zit er een U-vormig blokje over het hierboven genoemde staafje geschoven. Er zit een rubbertje in dat blokje, maar dat klemt het dus niet vast.

Ik heb er nu maar even een stukje opvul-plastic tussen gedaan (wat ooit bij zo'n wit knipperend LED koplampje als opvulmateriaal werd meegeverd), waardoor het rammelen nu weg is. Ik hoop dat hierdoor de levensduur van dat staafje en daarmee de bagagedrager wat verlengd wordt.

Is die Bosch accu bevestiging altijd op die manier, met zo'n U-vormig dingetje, of is dat per fietsmerk verschillend?
Is het normaal dat daar zoveel ruimte in zit?
Gebeurt het vaker dat het bagagedrager-deel onder die voorste bevestiging afbreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@KilgoreTrout
Dat mag echt niet rammelen! Niks mag rammelen aan je fiets buiten de ketting.
Als het rammelt zal het zo weer defect gaan.
Dus als je FM dit zo hersteld heeft zou ik terug gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Bla65 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:02:
Omdat je de riem niet kan "breken" moet er een opening in de achterkant van het frame zitten waar je de riem doorheen kan halen. Dat kan variëren van een speciale achterpad tot een deelbare vork.
Tada... https://www.veercycle.com/

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-09 22:53
Mijn eerste E-bike met Classic LIne motor (2015 ofzo) rammelde de accu ook op de bagagedrager. Het zat wel goed vast maar de accu rammelde wel. Blijkbaar nog steeds een voorkomend iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
KilgoreTrout schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:25:
Rammelende Bosch accubevestiging sloopt bagagedrager

Ik heb er nu maar even een stukje opvul-plastic tussen gedaan (wat ooit bij zo'n wit knipperend LED koplampje als opvulmateriaal werd meegeverd), waardoor het rammelen nu weg is. Ik hoop dat hierdoor de levensduur van dat staafje en daarmee de bagagedrager wat verlengd wordt.

Is die Bosch accu bevestiging altijd op die manier, met zo'n U-vormig dingetje, of is dat per fietsmerk verschillend?
Is het normaal dat daar zoveel ruimte in zit?
Gebeurt het vaker dat het bagagedrager-deel onder die voorste bevestiging afbreekt?
Tsja, dat heb, je nou eenmaal met dat soort rubbertjes, slijtage. Ik zou er zelf een paar rubbertjes ertussen plakken en klaar is Klara.

Mijn frame accu heeft nu ook een mm speling, maar dat kan de FM waarschijnlijk wel strakker zetten. Zo niet plak ik er ook een rubbertje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Daar wil ik nog steeds meer van lezen, ik kan me niet voorstellen dat dit net zo goed werkt als een gewone riem en dan wordt het verhaal versus een cheapo KMC ketting ook weer minder makkelijk.

Maar misschien ben ik veel te negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:56:
[...]

Daar wil ik nog steeds meer van lezen, ik kan me niet voorstellen dat dit net zo goed werkt als een gewone riem en dan wordt het verhaal versus een cheapo KMC ketting ook weer minder makkelijk.

Maar misschien ben ik veel te negatief.
Hoezo twijfel je aan de gates riem met een schakeltje?
Iedere ketting heeft een schakeltje, waarom zou dat niet bij een gatesriem kunnen?

Cheapo kettingen moet je sowieso ver weg van blijven.

Mocht je toch voor een ketting gaan ik kan je de KMC Z1X aanraden inmiddels vervangen door KMC BZ1EWEP12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:01:
[...]
Hoezo twijfel je aan de gates riem met een schakeltje?
Iedere ketting heeft een schakeltje, waarom zou dat niet bij een gatesriem kunnen?
Je vergeet dat een Belt veel meer spanning moet hebben dan een ketting en dat het niet mag rekken (een ketting mag wel wat rekken). Dus dit is echt een heel ander verhaal, ook al zegt Veer dat het met minder spanning kan dan Gates.

Verder is dit zeer zeker geen Gates met een schakeltje, de Veer riem is smaller, wat zowel qua rek als levensduur ongetwijfeld een rol spelen.
Cheapo kettingen moet je sowieso ver weg van blijven.

Mocht je toch voor een ketting gaan ik kan je de KMC Z1X aanraden inmiddels vervangen door KMC BZ1EWEP12.
Dat is de cheapo ketting voor ebikes van KMC . :+

Goedkope Shimano en KMC kettingen zijn prima, duurdere kettingen zijn normaal gesproken niet beter (wel lichter en soms met een mooie nabewerking). Dus een KMC Z1 is wat mij betreft een prima alternatief voor de drie keer zo dure KMC E101 EPT ;)

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 14-05-2021 14:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-08 16:07

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

hefaistos schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Laat aub weten hoe die bevalt?

Ik ben aan het wachten op mijn FM of hij een herenmodel Endeavour 3B in mijn maat kan leveren.

Had deze denk ik onterecht van m'n lijstje gestreept, een maat van me had er een slechte ervaring mee maar dat bleek bij navraag ruim 6 jaar geleden te zijn. En hij (de fiets, niet m'n maat) heeft de anwb e-bike test gewonnen.
Zojuist de Kalkhoff Image 3.B Excite (BLX) aangeschaft!
Wat een heerlijke fiets.
Zelfs zonder ondersteuning heel goed te fietsen. Met ondersteuning gaat alles makkelijker, maar je voel niet dat je ondersteuning hebt. Dus de software er van is ook erg goed.
Standje Eco (of uit) is voor mij goed zat.

Zadelpenveer van de 16y oude Batavus wel over gezet, had daar zo'n mooie parallelogram zadelpen in zitten en dat is toch wel merkbaar beter dan een normale.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hefaistos

hefaistos

feestelijk gehandicapt

HellStorm666 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:41:
[...]

Wat een heerlijke fiets.
Zelfs zonder ondersteuning heel goed te fietsen. Met ondersteuning gaat alles makkelijker, maar je voel niet dat je ondersteuning hebt. Dus de software er van is ook erg goed.

Zadelpenveer van de 16y oude Batavus wel over gezet, had daar zo'n mooie parallelogram zadelpen in zitten en dat is toch wel merkbaar beter dan een normale.
8) good busy!

Ik kreeg toen ik net thuis was van het werk, een belletje van de FM, dat ze hem binnen hadden, gelijk er heen en een rondje gedaan, en gelijk maar gekocht. Morgen ophalen.
Pics or it didn't happen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvaeAdRGOtDY7TT_1HH-OzyKnUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IcDI4kXroeJcK9EHQNV0HMPv.png?f=fotoalbum_large
Grote blij hiero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
HellStorm666 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:41:
[...]

Wat een heerlijke fiets.

Waarom zou je een ebike kopen als je de motor niet gebruikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-08 16:07

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Supertjeduc schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:05:
[...]

Accu die heel erg leeg is, Display vergeten, met de kleine fietsen die maar 15 gaat, door t centrum heen fietsen waar t druk is met voetgangers, enz.

Daarbij, een ebike doe zwaar fietst zonder ondersteuning is waarschijnlijk niet al te beste gemaakt en verbruikt waarschijnlijk mee Wh per Km dan een ebike die zonder ondersteuning makkelijk fietst.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
HellStorm666 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:09:
[...]

Accu die heel erg leeg is, Display vergeten, met de kleine fietsen die maar 15 gaat, door t centrum heen fietsen waar t druk is met voetgangers, enz.

Daarbij, een ebike doe zwaar fietst zonder ondersteuning is waarschijnlijk niet al te beste gemaakt en verbruikt waarschijnlijk mee Wh per Km dan een ebike die zonder ondersteuning makkelijk fietst.
Ik snap nog steeds niet waarom je dan niet gewoon een normale fiets koopt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
laurens0619 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:57:
Ik zoek een iphone xr telefoonhouder voor op mijn fiets, ik wil alleen onder mijn huidig shimano display bevestigen. De houders die ik kan vinden hebben een bevestiging voor de stuurbuis (horizontaal) maar ik zoek er dus een voor de verticale buis.

Iemand tips? (Nee wil niet mijn display vervangen voor iets anders, zoek echt een houder :))

[Afbeelding]
Ik heb de Spigen Gearlock voor op het stuur icm met iPhone 11 hoes.
Zit echt vast als een huis en is van zeer degelijk materiaal.
Kijk ff goed of deze https://www.spigen.com/co...ar?variant=32501471215663
past op je fiets en dan zou ik niet meer twijfelen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
stin00 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:33:
[...]

Ik snap nog steeds niet waarom je dan niet gewoon een normale fiets koopt :?
Ik lees het als scenario's waarbij hij ook zijn fiets kan gebruiken ;)

Ik heb de motor ook uit staan als ik met mijn dochter naar school peddel.
Supertjeduc schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:05:
[...]

Het is ook wel iets waar ik zelf op let, het is voor mij zonder meer prettig als hij ook zonder ondersteuning goed fietst, hoe weinig dat ook voorkomt.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 14-05-2021 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:28:
[...]

Ik lees het als scenario's waarbij hij ook zijn fiets kan gebruiken ;)

Ik heb de motor ook uit staan als ik met mijn dochter naar school peddel.

[...]

Het is ook wel iets waar ik zelf op let, het is voor mij zonder meer prettig als hij ook zonder ondersteuning goed fietst, hoe weinig dat ook voorkomt.
True, een van de redenen dat ik voor een Nexus 8 naaf ga. Als je die in de 5 zet dan draait heel de naaf niet mee en heb je nauwelijks verliezen in de aandrijving=lichter fietsen als de accu leeg is of mét ondersteuning waarmee je wel af kunt met 5 Wh/km.
Mijn NuVinci heeft altijd weerstand en dat is aanzienlijk meer dan bij de Nexus 8 al helemaal in de direct drive (versnelling 5).
Ik acht de Gazelle met de Bosch active line plus zuiniger dan mijn fiets met NuVinci. Zelf trappen zonder ondersteuning gaat bizar zwaar. Dan pas besef je dat de ondersteuning echt zijn werk doet al gaat dat ten koste van de actieradius. Zonder ondersteuning is een laag verzet aan 10 km/h nog goed te doen, maar de 25 km/h aanhouden zonder ondersteuning gaat haast niet zonder écht hard stampen. Ik heb de Gazelle die ik besteld heb ook proefgereden en dat verschil is er heel duidelijk. Ondersteuning uit en ik ging nog 15 km/h zonder al te veel moeite (Nexus 8 in de 5). Dan kan het alleen maar zuiniger zijn voor je accu.

Mijn fiets op de middenstand (tour) neemt ongeveer 7,5 Wh per kilometer op en de Gazelle schat ik niet hoger in dan (5 a 6 Wh/km). Daarbij is de Bosch motor ook veel beter in staat om de ondersteuning toe te passen naarmate de omgeving. Pas heuvel op komt de motor aan de 100%. Bij Brose is dit heel lastig. Die gaat bijna altijd volle bak aan de werk al heb je wind mee zodat je in no-time aan de 27,2 km/h zit (grens). Op de hoogste stand fietsen is echt niet fijn en standje turbo is alleen fijn bij hele harde wind tegen of heuvel op. Die trekt hem toch wel boven ongeacht in welk verzet. Bij Bosch moet je even terug poken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
En toch snap ik @stin00 zijn opmerking wel.
Accu leeg? Is mij nog niet overkomen in 6 jaar tijd dat ik een accu vergeet te laden
Display vergeten????? huh. Die zit toch gewoon op de fiets. Alleen als ik de fiets in het openbaar stal, haal ik het display eraf.

De opmerking dat een Ebike die zonder ondersteuning zwaar fietst ook veel energie vreet, vind ik overigens ook vreemd. Het zegt meer over de vrijloop dan over het energie verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@jimh307
Fietsen met ondersteuning uit is inderdaad geen pretje. Wat ik gemerkt heb, is dat de cadans constant houden het fietsen zonder ondersteuning een enorm stuk makkelijker maakt. Op deze manier kan ik redelijk eenvoudig 20 km/u fietsen. Het blijft nog steeds geen pretje en hou ik ook geen 5 km vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Vandaag de Riese und Muller Charger 3 GT HS Rohloff met Nyon besteld. Levering week 29. Duur nog best lang (vind ik). Volgens de fietsenmaker viel dit nog mee. Hij heeft een aantal modellen in zijn assortiment die dit jaar niet meer geleverd worden, als je die nu besteld. Om deze reden schijnen de fabrikanten dit jaar ook erg weinig vernieuwingen door te voeren voor het nieuwe modeljaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:07:
Vandaag de Riese und Muller Charger 3 GT HS Rohloff met Nyon besteld. Levering week 29. Duur nog best lang (vind ik). Volgens de fietsenmaker viel dit nog mee. Hij heeft een aantal modellen in zijn assortiment die dit jaar niet meer geleverd worden, als je die nu besteld. Om deze reden schijnen de fabrikanten dit jaar ook erg weinig vernieuwingen door te voeren voor het nieuwe modeljaar.
Super! Heb heel veel plezier van je fiets.
Pfff, 6,5 mille is niet bepaald weinig ;) Dat moet wel een hele goede fiets zijn. Ik vind de Gazelle Ultimate die ik in de bestelling heb staan al duur: 3,5 mille.

Maar goed; een hobby mag geld kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:32
jimh307 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:13:
[...]
Pfff, 6,5 mille is niet bepaald weinig ;) Dat moet wel een hele goede fiets zijn. Ik vind de Gazelle Ultimate die ik in de bestelling heb staan al duur: 3,5 mille.
Ik denk dat jij de verkeerde uitvoering bekeken hebt.
De HS versie met Nyon is nog ettelijke honderden Euri duurder...Tenminste de adviesprijs.
Als je ook nog een 625 Wh accu toevoegt kom je zelfs ruim €1000 hoger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Die week 29 is waarschijnlijk in het ongunstigste geval , de mijne kwam 4 weken eerder dan eerst op de website stond
Het is maar net wanneer ze onderdelen hebben denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Heb je er ook op gereden , denk dat die met een rohloff erg zeldzaam zijn in Nederland
Ik heb vandaag voor het eerst een man op de zelfde delite gezien als ik heb , wilde bijna gaan zwaaien maar ik reed op mijn Harley :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Zo leer je nog eens wat. Mooi concept maar ik zou daar graag wat ervaring van wereldfietsers etc. van willen zien. En hij moet nog steeds perfect recht uitgelijnd zijn, met een stijf frame. Dus nog steeds niet voor iedere fiets, maar het kan inderdaad wel ja.

[ Voor 21% gewijzigd door Bla65 op 14-05-2021 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
jimh307 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:13:
[...]

Super! Heb heel veel plezier van je fiets.

Maar goed; een hobby mag geld kosten :)
De Gazelle Ultimate 380 stond ook bovenaan mijn lijst toen mij echt ging oriënteren in de winkel.
Mijn eisen waren toen (en nog steeds):
- Geen derailleur vanwege het onderhoud
- Goede remmen. De remmen zoals deze op de meeste fietsen gemonteerd worden, vind ik te zwak (zie verhaal over lekkende klauwen)
- Moest een Speed Pedelec zijn omdat de 25 km/u grens gewoon een no-go is en ik nu eens een keer zonder dongle op de weg wil zijn. Extra reden is dat o.a. Bosch steeds beter wordt in het detecteren van dongles en dat dus eventueel problemen onderweg kan opleveren.
Wordt vooral gebruikt voor Woon-Werk verkeer en mag niet te sportief zijn.

Mijn eigen zoektocht leverde al snel op dat ik onder ongeveer 4 mille niet hoefde te kijken. Remmen wordt het eerst op bezuinigd zag ik al in de specs. Modellen met een 180mm schijf een 4 zuiger klauw beginnen bij ongeveer 4 mille. Een dongle was overigens in eerste instantie nog een optie die ik als backup hield.

Ik gaf bij de fietsenmaker aan dat ik de Gazelle Ultimate 380 wel een interessante fiets vind (toen nog geen meter mee gereden en ook nooit gedaan). Zijn conclusie was duidelijk mede vanwege de remmen. Kies een Stromer of Riese und Muller (uiteraard is dat wat hij standaard in het assortiment heeft). Dus daar maar mee verder gegaan

Na de proefrit werd duidelijk dat een Riese und Muller een mega stap vooruit was t.o.v. de gangbare merken (Gazelle, Batavus, Sparta). Wat een stabiel ding op de weg. Doet niet onder voor een Stromer. Keerzijde is de stevige negatieve impact op mijn portemonnee. Gelukkig ligt er nog een jubileum uitkering vanwege 25-jarig dienstverband bij de werkgever op mij te wachten. Samen met een fietsplan, verzacht dit de impact op de portemonnee behoorlijk.
Na testrit werd al duidelijk dat de Enviolo naaf niet aan de wensen voldeed. Dat maakt de keuze nog beperkter. Wat moet je als geen Derailleur en geen Enviolo wil en een Nexus naaf sterk afgeraden wordt. Dan blijft de Pinion, Stromer ST2 en iets met een Rohloff over.

Kettler Velossi 2.0 overwogen maar het probleem vind ik toch de beperkte verkooppunten en de daarbij behorende service. Ook de afwerking vind ik erg rommelig. Ander nadeel is ook de reden dat ik niet voor de Stromer ben gegaan. De fiets ondersteunt te makkelijk. Daardoor gaat het beetje conditie wat ik heb ook nog eens verloren. O-)
Stromer heeft een naam, ziet er goed uit (vind ik). Zijn reputatie is wel discutabel. Dus wel een dingetje
Qwic MN11 was ook een optie voor mij. Maar ja, Qwic? Is dat wel betrouwbaar genoeg? Wederom weer de verkooppunten. Vind een verkooppunt in de buurt toch echt wel prettig. Nexus naven wordt afgeraden voor een Speed Pedelec maar daar zie ik voor mij geen problemen in. De fiets zal namelijk niet als typische Speed Pedelec gebruikt gaan worden. Dus constant ongeveer 40 km/u rijden is niet het doel

Daarnaast trok de mogelijkheden van de Bosch Nyon 2021 display ons ook wel aan.

De vrouw heeft een Nevo 3 besteld. Zij was na 200 meter fietsen al overtuigd van de Riese und Muller. Juist vanwege de stabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Supertjeduc
Nee dat niet. Ze hadden geen demo staan. Echt keuze had ik niet.
Daarnaast heb ik in het Speed Pedelec topic een aantal reacties gelezen over de Rohloff vs Enviolo. Die vertelden precies de info die ik zocht. Er is namelijk zo weinig over de vergelijking tussen de naven te vinden.

Rohloff fietst merkbaar makkelijker. Je fietst maar zo een paar km/u sneller met dezelfde input. Het cadans probleem is opgelost.
Daarnaast kwam het typische probleem van de Nuvinci/Enviolo ook naar boven na een stevig aantal kilometers. Je cadans moet steeds verder omhoog voor dezelfde snelheid. Dit vanwege slijtage. Dit merk je uiteraard als je de naaf altijd op het uiterste bereik gebruikt. Wat dus noodzakelijk is op een Speed Pedelec.

Rohloff verlangt een stevige meerprijs (1300 euro). Als ik dit niet zou doen, heb ik straks een fiets waarop ik mij vrijwel iedere dag afvraag waarom ik niet de meerprijs voor de Rohloff heb neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proficiat @Athome , ben zeker dat je daar lang kan van genieten, en als je een fiet echt gebruikt als alternatief voor een auto, dan is die investering we te verantwoorden.

Ik rij zelf met de enviolo op een 25 km/h fiets, en ben daar zeer tevreden over.
Maar ik kan me best wel inbeelden dat die naaf zich het best gedraagt op een 25 km/h ebike, en het minder goed doet op 40+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:58:

De opmerking dat een Ebike die zonder ondersteuning zwaar fietst ook veel energie vreet, vind ik overigens ook vreemd. Het zegt meer over de vrijloop dan over het energie verbruik
De weerstand die je voelt is natuurlijk wel iets wat je motor moet overwinnen, dus ja, het telt. De Nuvinci is notoir inefficiënt, maar de Nexus is buiten direct drive (de 5e) ook niet geweldig. Jouw Rohloff is wel erg efficiënt ;l

Betreft je opmerking over de cadans ben ik het helemaal met je eens, dat is ook mijn ervaring (en fijner voor de knietjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 07:52
Dank iedereen voor de tips mbt telefoonhouder.
Ik lees dat jullie gebruiken maken van houders met een hoesje/lock systeem, erg mooi en zit denk ik super stevig maar ik wil niet van mijn hoesje met pasjes af :(

Ik heb deze nu besteld, ben benieuwd :)
https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pt2_mob_b_prod_image

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
laurens0619 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 06:51:
Dank iedereen voor de tips mbt telefoonhouder.
Ik lees dat jullie gebruiken maken van houders met een hoesje/lock systeem, erg mooi en zit denk ik super stevig maar ik wil niet van mijn hoesje met pasjes af :(

Ik heb deze nu besteld, ben benieuwd :)
https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pt2_mob_b_prod_image
Let er wel op dat deze weinig demping lijkt te hebben. Dat kan je camera slopen, je autofocus kan slecht tegen trillingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
418O2 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 07:48:
[...]

Let er wel op dat deze weinig demping lijkt te hebben. Dat kan je camera slopen, je autofocus kan slecht tegen trillingen
Helemaal mee eens.
Keer door een kuil rijden die je niet hebt gezien en je telefoon is gebarsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:38:
[...]

Je vergeet dat een Belt veel meer spanning moet hebben dan een ketting en dat het niet mag rekken (een ketting mag wel wat rekken). Dus dit is echt een heel ander verhaal, ook al zegt Veer dat het met minder spanning kan dan Gates.

Verder is dit zeer zeker geen Gates met een schakeltje, de Veer riem is smaller, wat zowel qua rek als levensduur ongetwijfeld een rol spelen.
Wist niet dat het geen Gates was. De Veer riem is niet smaller maar breder:

"Hello it would be interesting to know if I could run the belt also with a Gates rear sprocket, because a 30 T sprocket is too big for my Brompton frame, Cheers

Unfortunately, we are not compatible with any of Gates sprockets. We utilize a wider 14mm belt compared to their 12mm belt and we are not compatible with their Centertrack design. We plan on releasing smaller sprockets in the future so keep an eye out!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:38
Afgelopen dagen bij de lokale FM een Giant E-MTB kunnen lenen om eens te kijken of dat was is. Goed bevallen, op de Veluwe door de bossen en hei. Fietst opvallend veel makkelijker dan een elektrische stadsfiets (je rijdt sneller en makkelijker 25).
Na 't testen 2 fietsen besteld, hopelijk kunnen ze ze nog ergens uit 't land halen.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 07:52
@Jupiter2 @418O2
Ben het met jullie eens dat trillingen op de fiets niet echt gezond zijn voor je telefoon, tegelijk lijkt mij iets wat met een quadlock vastzit veel strakker zitten en dus ook harder trillingen doorgeven?

Wel handig om na te denken dat mijn telefoon hoesje zoveel mogelijk schokken opvangt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:49:
[...]
Wist niet dat het geen Gates was. De Veer riem is niet smaller maar breder:
Jep, dat had ik andersom, goede toevoeging! Het lijkt me sowieso wel een pre om wat breder te gaan.

Ik zou het tof vinden als er ergens independent reviews waren, maar ondanks flink zoeken vind ik erg weinig ervaringen. Daarom is het voor mij nog steeds een vraag in hoeverre dit werkt met een middenmotor (naafmotor is veel minder kritisch).

Ook al als je ziet dat Continental zijn belt heeft moeten herroepen ben ik heel voorzichtig met dit soort producten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
matthijst schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:29:
Afgelopen dagen bij de lokale FM een Giant E-MTB kunnen lenen om eens te kijken of dat was is. Goed bevallen, op de Veluwe door de bossen en hei. Fietst opvallend veel makkelijker dan een elektrische stadsfiets (je rijdt sneller en makkelijker 25).
Na 't testen 2 fietsen besteld, hopelijk kunnen ze ze nog ergens uit 't land halen.
Waar zitten de verschillen in specs tussen de E-MTB en de stadsfiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
laurens0619 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:52:
@Jupiter2 @418O2
Ben het met jullie eens dat trillingen op de fiets niet echt gezond zijn voor je telefoon, tegelijk lijkt mij iets wat met een quadlock vastzit veel strakker zitten en dus ook harder trillingen doorgeven?

Wel handig om na te denken dat mijn telefoon hoesje zoveel mogelijk schokken opvangt
Quadlock heeft daar volgens mij een stuk hard rubber oid voor in de houder zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:38
Athome schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:19:
[...]

Waar zitten de verschillen in specs tussen de E-MTB en de stadsfiets?
Combi van houding, motor en meer versnellingen denk ik.
M'n vrouw rijdt al jaren op normale Giant ebikes en die viel 't meteen op.
Dus het is een andere ervaring, wat op zich logisch is, anders zou je op 1 fiets alles doen.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009

Tahref

God bless you

Haha, dit is awesome.
Ik wil er ook 1. Ebike voor zonnige dagen en een Drycycle wanneer het regent :)
17.000 euro is alleen iets te veel voor mij. https://www.drycycle.co.uk

[ Voor 56% gewijzigd door Tahref op 15-05-2021 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
matthijst schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:01:
[...]

Combi van houding, motor en meer versnellingen denk ik.
M'n vrouw rijdt al jaren op normale Giant ebikes en die viel 't meteen op.
Dus het is een andere ervaring, wat op zich logisch is, anders zou je op 1 fiets alles doen.
@Athome Vergeet ook niet dat een motor op een derailleur fiets sterker staat afgesteld, dat scheelt al snel 15%

Dus opsommend:

- Houding is laag, aerodynamica wordt exponentieel belangrijker met snelheid.
- Motor is (vermoedelijk) van een sportiever type.
- Motor is sowieso sterker afgesteld.
- Derailleur is erg efficent, dat scheelt al snel 10% tov Nexus 8, nog meer tov Enviolo

Zie ook het bekende plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://www.cyclingabout.com/wp-content/uploads/2017/08/Gearbox-Efficiency-Testing-01.jpg

Dus dat een MTB-Ebike makkelijker 25 kmpu haalt dan een stadsfiets is te verwachten. Hij zal ook een betere actieradius hebben.

Je kan ook een stel snellere asfalt banden zoals de Continental Dogfighter erop zetten, dat rijdt comfortabeler , stiller en sneller. En dan voor de dagen dat je het bos induikt natuurlijk de Racing Ralphs/Rocket Rons terugzetten :7

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 15-05-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
roffeltjes schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:03:
[...]

@Athome Vergeet ook niet dat een motor op een derailleur fiets sterker staat afgesteld, dat scheelt al snel 15%

- Motor is (vermoedelijk) van een sportiever type.
- Motor is sowieso sterker afgesteld.
Dit is eigenlijk waar ik naar toe wilde gaan. Ik denk dat een best grote groep mensen voorbij gaat aan de keuze van het type motor dat de fabrikant kiest. En daardoor de keuze die consument soort van opgelegd krijgt.

E-MTB hebben meestal een Bosch CX motor (als de motor van Bosch is) terwijl stadsfietsten de veel tammere Bosch Active Line of Active Line plus hebben (als de motor van Bosch is).

Waarom zou je geen CX onder je stadsfiets willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:33:
[...]

Dit is eigenlijk waar ik naar toe wilde gaan. Ik denk dat een best grote groep mensen voorbij gaat aan de keuze van het type motor dat de fabrikant kiest. En daardoor de keuze die consument soort van opgelegd krijgt.

E-MTB hebben meestal een Bosch CX motor (als de motor van Bosch is) terwijl stadsfietsten de veel tammere Bosch Active Line of Active Line plus hebben (als de motor van Bosch is).

Waarom zou je geen CX onder je stadsfiets willen hebben?
Omdat het overkill is? :)

Maar alle gekheid op een stokje, het verschil is niet eens/alleen het type motor... het verschil is dat dezelfde motor met een derailleur 15% meer vermogen mag geven, dat is een fabrieksinstelling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Tahref schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:26:
Haha, dit is awesome.

[YouTube: Genius or Bonkers? We Find Out If Drycycle Is The Future Of Cycling]
Ik geloof hier wel en niet in:

Ja, het is briljant. Velomobiels zijn gewoon de bom en dit is nog bruikbaarder. Als ik er één kwijt kon had ik allang een velomobiel gehad <3

Nee, het zal ten onder gaan vanwege het imago (Buckler syndroom). Wat ook niet zal helpen is dat onze infrastructuur hier niet op ontwikkeld is. |:(

Maar damn, wat een gaaf idee en wat zou Nederland mooier zijn als we alle autoforenzen onder de 25km hiermee oplosten. Minder ongelukken, minder obesitas, minder directe uitstoot.

Heeft verdomme eigenlijk alleen maar voordelen (voor deze usecase, niet voor vervoeren van gezin, maar ook daar is een mouw aan te passen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Nadeel zie ik toch het gewicht.
Volgens moet er toch steviger aan trappen dan een gewone fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:15:
[...]

Ik geloof hier wel en niet in:

Ja, het is briljant. Velomobiels zijn gewoon de bom en dit is nog bruikbaarder. Als ik er één kwijt kon had ik allang een velomobiel gehad <3

Nee, het zal ten onder gaan vanwege het imago (Buckler syndroom). Wat ook niet zal helpen is dat onze infrastructuur hier niet op ontwikkeld is. |:(

Maar damn, wat een gaaf idee en wat zou Nederland mooier zijn als we alle autoforenzen onder de 25km hiermee oplosten. Minder ongelukken, minder obesitas, minder directe uitstoot.

Heeft verdomme eigenlijk alleen maar voordelen (voor deze usecase, niet voor vervoeren van gezin, maar ook daar is een mouw aan te passen).
Helaas past zo'n ding niet op het fietspad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Een velomobiel heeft een geweldige stroomlijn
Dit monster vangt meer wind dan een vrachtwagen
Nu moet je als je een velomobiel wil rijden al slank en lenig zijn dus dat helpt niet tegen overgewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:09:
Een velomobiel heeft een geweldige stroomlijn
Dit monster vangt meer wind dan een vrachtwagen
Nu moet je als je een velomobiel wil rijden al slank en lenig zijn dus dat helpt niet tegen overgewicht
Dat schat je verkeerd in, dit ding is behoorlijk aerodynamisch.

https://www.drycycle.co.uk/engineering-excellence

Ja, ik geloof die claims direct. Het is geen sigaar zoals een Alleweder of een Mike Burrows Windcheetah, maar een fiets+fietser is echt heel erg onaerodnamisch. Alleen mogen sporters niet zoveel van de UCI en zijn aerodynamisch hulpstukken expliciet verboten.

En er zit ook nog eens een motortje in. Om maar te vergelijken, een Urban arrow bakfiets gaat ook vooruit en dit ding is aerodynamisch in een heel andere categorie.

Instappen in een velomobiel is toch niet zo'n issue en hoewel je natuurlijk geen 140kg moet wegen hoef je niet heel erg mager te zijn om er in te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tadpolerider2.files.wordpress.com/2015/12/sunrider2-velomobile-2.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 15-05-2021 18:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:44:
[...]

Helaas past zo'n ding niet op het fietspad.
Nope, maar als je de werkelijk schokkerende file tussen Purmerend en Amsterdam ziet begrijp je dat de mensheid compleet gestoord is. Als je wil snappen hoe we ten onder gaan moet je eens met de bus langs die collectieve autopsychose gaan, helaas niet zo goed voor je moraal. :X

Ik heb collega's die meer dan een uur in de auto zitten voor een stukje van 25km en maar klagen over de kosten van hun toettoet. Dan ben je echt een masochist met de hersenen van een garnaal. 8)7

Als je een deel van dat asfalt gebruikt voor een busbaan(ligt er al) en voor een vierbaans fiets rijweg komt iedereen eerder aan op het werk, minder uitstoot en minder kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-08 08:26
roffeltjes schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:13:
[...]

Nope, maar als je de werkelijk schokkerende file tussen Purmerend en Amsterdam ziet begrijp je dat de mensheid compleet gestoord is. Als je wil snappen hoe we ten onder gaan moet je eens met de bus langs die collectieve autopsychose gaan, helaas niet zo goed voor je moraal. :X

Ik heb collega's die meer dan een uur in de auto zitten voor een stukje van 25km en maar klagen over de kosten van hun toettoet. Dan ben je echt een masochist met de hersenen van een garnaal. 8)7

Als je een deel van dat asfalt gebruikt voor een busbaan(ligt er al) en voor een vierbaans fiets rijweg komt iedereen eerder aan op het werk, minder uitstoot en minder kosten.
Zonde hè. Die collega's moeten aan de speedelec! d:)b Zo ken ik wel meer mensen die heel vroeg vertrekken om de files te vermijden, terwijl ze ook zouden kunnen gaan fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hefaistos

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Fiets is binnen :D

Nu nog een mooie werktas met haken aan de zijkant.Liefst met laptopvak, als het even kan in leer.

Wat voor tassen gebruiken jullie? (als dit niet het juiste topic is, scsi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:58:
[...]

Dat schat je verkeerd in, dit ding is behoorlijk aerodynamisch.

https://www.drycycle.co.uk/engineering-excellence

Ja, ik geloof die claims direct. Het is geen sigaar zoals een Alleweder of een Mike Burrows Windcheetah, maar een fiets+fietser is echt heel erg onaerodnamisch. Alleen mogen sporters niet zoveel van de UCI en zijn aerodynamisch hulpstukken expliciet verboten.

En er zit ook nog eens een motortje in. Om maar te vergelijken, een Urban arrow bakfiets gaat ook vooruit en dit ding is aerodynamisch in een heel andere categorie.

Instappen in een velomobiel is toch niet zo'n issue en hoewel je natuurlijk geen 140kg moet wegen hoef je niet heel erg mager te zijn om er in te passen.

[Afbeelding]
Ze kunnen wel mooie lijntjes trekken maar een kind kan zien dat die velo veel beter is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-09 19:36
hefaistos schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:30:

Nu nog een mooie werktas met haken aan de zijkant.Liefst met laptopvak, als het even kan in leer.

Als je in de regen wilt fietsen gaat er niets boven een set Ortlieb Back Roller. Blijft langer waterdicht dan dat je deze fiets houdt. Omdat je leer noemt zou je ook eens naar Brooks kunnen kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
hefaistos schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:30:

Ortlieb. En anders Vaude.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe bizar lang die tassen meegaan (decennia, waarschijnlijk ruim 3x de wereld rond in kilometers). Dat zijn 4 Ortlieb achtertassen, 4 Ortlieb voortassen en twee vaude achtertassen (weggegeven aan mijn broer).

Als je de PU tassen lelijk vindt, de corduroy tassen zijn ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:45:
[...]
Als je in de regen wilt fietsen gaat er niets boven een set Ortlieb Back Roller. Blijft langer waterdicht dan dat je deze fiets houdt.
Hoeveel plusjes kan ik geven? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:32:
[...]

Ze kunnen wel mooie lijntjes trekken maar een kind kan zien dat die velo veel beter is
Maar nog steeds aerodynamischer dan een racefiets+een steps motor, dus deze "vrachtwagen" zal minstens zo makkelijk rijden dan een gewone e-bike met zelfde of hogere actieradius (tenzij je omhoog moet) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:46:
[...]

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe bizar lang die tassen meegaan (decennia, waarschijnlijk ruim 3x de wereld rond in kilometers). Dat zijn 4 Ortlieb achtertassen, 4 Ortlieb voortassen en twee vaude achtertassen (weggegeven aan mijn broer).

Laat maar

[ Voor 5% gewijzigd door Supertjeduc op 16-05-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:46:
[...]

Fietstassen zijn voor mij meer functioneel. Met de mijne heb ik bijna 10 jaar gedaan en die waren gewoon 5 tientjes, maar ik ken Ortlieb van de testweek van de Stromer. Het is fijne stof en je rolt ze als het ware op. Ortlieb is echt goed spul, maar ga ik dat op m'n nieuwe e-bike nodig hebben?
Ik wou mijn oude tassen overhevelen naar m'n nieuwe fiets en toen kreeg ik gratis een set nieuwe tassen van de FM; mooie tassen :) (doe het dan goed en doe alles nieuw).
Ga je vaak door weer en wind dan is Ortlieb een merk om niet voorbij te lopen. (alhoewel mijn boodschapjes nog altijd droog zijn aangekomen na een natte tocht, boodschappen gebeurt hier met de auto eens per week).
Wij gaan voortaan de boodschappen laten berzorgen en dan heb je geen tassen daarvoor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortlieb is zeker kwaliteit, heb ze ook aan mijn vrouw voorgesteld, maar de kleurtjes van Basil waren toch mooier en beter assorti bij de fiets….
Nu ja, die wordt hoogstens 1-2 keer per week gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, ik hou wel van (economisch) duurzaam en functioneel superieur :+

Maar zowel Vaude als Ortlieb heben toch ook wel kekkere tassen dan de PU rollers?

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 16-05-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumbledore
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:38
Omdat wij binnenkort ergens naar de middle of nowhere verhuizen zijn we op opzoek naar een elektrische fiets voor woon/werk (althans voor mijn vriendin, ik zal denk ik ergens een 2dehans racefiets op de kop tikken) . Ze moet er 25km mee naar haar werk. We zaten te denken aan de Batavus Dinsdag E-go Sport 2021. Wat zijn jullie ervaringen, goede keuze of iets beter voor deze prijs?(+-2600)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dumbledore schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:24:
Omdat wij binnenkort ergens naar de middle of nowhere verhuizen zijn we op opzoek naar een elektrische fiets voor woon/werk (althans voor mijn vriendin, ik zal denk ik ergens een 2dehans racefiets op de kop tikken) . Ze moet er 25km mee naar haar werk. We zaten te denken aan de Batavus Dinsdag E-go Sport 2021. Wat zijn jullie ervaringen, goede keuze of iets beter voor deze prijs?(+-2600)
Als je een fiets dagelijks gebruikt, dan zou ik toch een derailleur vermijden. Regen en zout vreten je ketting en tandwielen op, en meestal heb je geen zin om dat wekelijks eens te ontvetten en te hersmeren.
Een riem is dan de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
dumbledore schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:24:
Toevallig zaterdag gekeken naar de Dinsdag E-Go Exclusive 2021 (en de "normale" en sport versie). De Exclusive heeft een belt + Nexus 7, onderhoudsarm dus. Ondanks dat de sport versie direct op voorraad was wil ik wegblijven van derailleur, teveel onderhoud en onnodig in het vlakke Noord-Holland ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-09 11:39

Metro2002

Memento mori

Tahref schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:26:
Haha, dit is awesome.

[YouTube: Genius or Bonkers? We Find Out If Drycycle Is The Future Of Cycling]
Dat ding is niet alleen lelijk, hij is inderdaad ook nog eens enorm duur. Een velomobiel met trapondersteuning en racekap zodat je droog zit kost je minder dan de helft en die zien er een heel stuk mooier uit.
Athome schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:39:
Nadeel zie ik toch het gewicht.
Volgens moet er toch steviger aan trappen dan een gewone fiets.
die drycycle is inderdaad énorm zwaar (120kg!)
Ter vergelijking, de lichtste velomobiel (de milan SL) weegt slechts 25kg en een quest, mango e.d. zitten rond de 35kg.

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 17-05-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumbledore
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:38
Rub147 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:34:
[...]

Toevallig zaterdag gekeken naar de Dinsdag E-Go Exclusive 2021 (en de "normale" en sport versie). De Exclusive heeft een belt + Nexus 7, onderhoudsarm dus. Ondanks dat de sport versie direct op voorraad was wil ik wegblijven van derailleur, teveel onderhoud en onnodig in het vlakke Noord-Holland ;).
Ah ja, van die belt had ik nog niet gehoord. Die exclusive is inderdaad 300 euro duurder maar als je dan minder onderhoud hebt is t dat wel waard lijkt me. Is zo'n belt niet geschikt voor heuvelachtige gebieden btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
dumbledore schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:27:
[...]

Ah ja, van die belt had ik nog niet gehoord. Die exclusive is inderdaad 300 euro duurder maar als je dan minder onderhoud hebt is t dat wel waard lijkt me. Is zo'n belt niet geschikt voor heuvelachtige gebieden btw?
Het is niet de riem maar het zijn de versnellingen die het minder geschikt maken voor heuvelachtig gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-08 08:26
roffeltjes schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:49:
Tsja, ik hou wel van (economisch) duurzaam en functioneel superieur :+

Maar zowel Vaude als Ortlieb heben toch ook wel kekkere tassen dan de PU rollers?
Heb zelf een fietstas van Urbanproof gekregen van m'n zus. Gemaakt van petflessen dus in ieder geval in die zin duurzaam. Of-ie ook economisch duurzaam is zullen we de komende jaren gaan merken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:28

OgWok

U.N.C.L.E.

Bla65 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:06:
[...]

Het is niet de riem maar het zijn de versnellingen die het minder geschikt maken voor heuvelachtig gebied.
Je bedoelt de versnellingen in de achternaaf?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Rub147 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:34:
[...]

Tot 2020 "kreeg" je nog een Nexus 8 op de Dinsdag Exclusive ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
einoj1 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:24:
[...]

Tot 2020 "kreeg" je nog een Nexus 8 op de Dinsdag Exclusive ...
Yes, Nexus 8 is wel een stukje beter. Maar in deze tijden heb je helaas weinig te kiezen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
OgWok schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:22:
[...]

Je bedoelt de versnellingen in de achternaaf?
Ja, die >:) . In heuvels wil je een groter bereik hebben dan in de polder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bla65 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:38:
[...]

Alhoewel dat met een ebike net iets minder belangrijk is.

Mijn ervaring is dat je met een ebike hellingen tot ca 10% vrij makkelijk aan ca 17-20 km/h naar boven geraankt. Dan heb je geen echt kleine versnellingen nodig. Pas als je naar hellingen boven de 15% gaat kijken heb je ook met een ebike kleine versnellingen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:28

OgWok

U.N.C.L.E.

Bla65 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:38:
[...]

OK >:) Maar een Rohloff heeft toch een groot bereik?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
OgWok schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:18:
[...]

De genoemde fietsen hebben dat allebei niet. Je kan prima een fiets met riem configureren die een groter bereik heeft met een Alfine 11 of Rohloff bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
OgWok schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:18:
[...]

Rohloff heeft inderdaad een heel groot bereik maar de meerprijs voor die naaf is dermate groot dat het voor veel fietsen te veel van het goede is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:29:
[...]

Als je een fiets dagelijks gebruikt, dan zou ik toch een derailleur vermijden. Regen en zout vreten je ketting en tandwielen op, en meestal heb je geen zin om dat wekelijks eens te ontvetten en te hersmeren.
Meer dan honderd jaar hebben mensen met een ketting gereden , en nu kan het opeens niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Supertjeduc schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:26:
[...]

Meer dan honderd jaar hebben mensen met een ketting gereden , en nu kan het opeens niet meer
Meer dan 2000 jaar liepen mensen op houten schoenen achter paard en kar, en leefden ze zonder riolering... :o

Natuurlijk kan het nog met een ketting.
Maar als je een fiets dagelijks gebruikt, en ook in de regen en met zout op de wegen gebruikt, dan heb je 3 keuzes:
- na elke regenbui poetsen en smeren
- er mee leven dat je ketting meer lawaai maakt dan je bel na een paar weken (ik weet dat ik een beetje overdrijf, maar ik herinner me nog de tijd dat mijn 4 kinderen met de fiets naar school reden, en ik elke week wel een ketting moest smeren, lamp herstellen, band plakken, en sinsdien ben ik wat selectiever in het kopen van onderhoudsintensief materiaal)
- omafiets kopen met gesloten kast

Met een riem heb je die problemen niet. Maar voel je niet verplicht hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Idd, en een ketting is altijd nog efficiënter dan een riem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HammerT schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:32:
Idd, en een ketting is altijd nog efficiënter dan een riem
Correctie... een proper onderhouden en gesmeerde ketting is efficienter dan een riem.
Een riem is efficienter dan een ketting op 70-80% van de fietsen die ik zie rond rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlou
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-07 22:22
Vandaag de batavus finez stadsfiets aangeschaft, hiernaast zouden wij graag ook nog een ebike aanschaffen.
In eerste instantie wilden we de finez e-go exclusive. De verkoopster gaf alleen aan dat als bedragen van 3000 euro geen probleem waren, de rih x-omega meer waar voor je geld/betere keus zou zijn. 70nm ipv 50nm, traploze versnelling ipv nexus 7, indien de accu kapot gaat veel goedkoper middels nieuwe cellen tov bosch accu.
Persoonlijk vond ik de finez beter op de weg liggen dan de rih, stuk stabieler.
Iemand die mij kan voorzien van goed advies?
Is de riem een meerwaarde of kan ik net zo goed de finez active plus nemen?
Is de bosch motor het extra geld waard tov de e-motion motor in de finez e-go?

Andere merken zijn natuurlijk ook welkom!
Rond de 3000 is wel de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
CarbonCopy schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:55:
Sinds een paar dagen ben ik een blije eigenaar van de Gazelle Ultimate C8+ met een belt en bosch middenmoter. De eerste dertig kilometers staan er op.

Één ding valt mij wel op: zodra ik stop met trappen voel en hoor ik een kloenk in de trappers. En dat is in een stad nogal vaak. Lijkt ook ietwat speling op de trappers te zitten. Ik neem aan dat dit niet bij een ebike zo hoort te zijn. Heb er twee filmpjes van gemaakt.

YouTube: IMG 2257

YouTube: trapas3
Hoe bevalt de fiets tot dusver? Ik heb er vandaag een proefritje mee gemaakt, ben erg enthousiast maar benieuwd naar ervaringen van anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:29:
[...]

Elke week je ketting ontvetten en smeren is dan ook onzin....

Af en toe een drupje olie of wat wax sprayen, that's it. Ontvetten doe je normaal gesproken niet, omdat je dan de smering in de rollers weghaalt. Je gaat eigenlijk alleen met grof geschut in de weer als het echt zanderig wordt en dat is eigenlijk heel zeldzaam. Pro-tip:

1. Smeer wanneer het nodig is. Het moet echt wel een forse bui zijn wil je ketting zijn droog gespoelt.
2. wees zuinig met olie/wax, anders trek je meer vuil aan. Gebruik een paar drupjes en laat de ketting een paar keer rondgaan, je zal zien dat je helemaal niet zoveel olie (wax) nodig hebt.

Ketting onderhoud is doorgaans een minuutje werk. , zolang je maar niet in de weer gaat met allerlei middeltjes.

Ik vind het hele argument tegen derailleurs zo overtrokken, er is geen systeem wat makkelijker te onderhouden is dan een derailleur. Grootste nadeel is de broekspijp (vies/opgevreten) niet het onderhoud/ En ja, dan is een versnellingsnaaf met kettingkast natuurlijk wel fijn.

Een riem is een beetje het beste van beide werelden, maar qua efficiëntie en robuustheid van de naaf (=meer vermogen van de motor!) is een derailleurfiets superieur. En hoewel je zelden of nooit onderhoud hoeft te doen is de naaf veel lastiger te onderhouden dan een derailleur, dus daar verlies je toch weer.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 19-05-2021 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Qlou schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:35:
Einde discussie. Als de Rih niet stabiel aanvoelt moet je het niet eens overwegen. Wegligging(stabilteit) is wat mij betreft de zwaarstwegende factor, vandaar dat ik in normale tijden altijd hamer op proefrijden.

Nexus 7 in de Batavus is mager, maar ook niet het einde van de wereld. De Nexus 7 (Batavus Stream met Yamaha) van mijn schoonmoeder is nu zes jaar oud en zal al snel richting de 30.000km lopen, nog steeds zonder problemen.

Je kiest een Enviolo omdat je het prettig vind rijden, niet omdat de naaf "beter" is. En er zijn zat mensen die een Enviolo niet fijn vinden fietsen, ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlou
roffeltjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:38:
[...]

Einde discussie. Als de Rih niet stabiel aanvoelt moet je het niet eens overwegen. Wegligging(stabilteit) is wat mij betreft de zwaarstwegende factor, vandaar dat ik in normale tijden altijd hamer op proefrijden.

Nexus 7 in de Batavus is mager, maar ook niet het einde van de wereld. De Nexus 7 (Batavus Stream met Yamaha) van mijn schoonmoeder is nu zes jaar oud en zal al snel richting de 30.000km lopen, nog steeds zonder problemen.

Je kiest een Enviolo omdat je het prettig vind rijden, niet omdat de naaf "beter" is. En er zijn zat mensen die een Enviolo niet fijn vinden fietsen, ook prima.
Is ook weer zo, rih had wel meerdere programma's met meer ondersteuning standen dan de batavus, maar vraag me af hoeveel dat uiteindelijk gebruikt gaat worden. Vandaag tijdens een flinke bui gefietst gelijktijdig met mijn moeder (1 op rih, ander batavus) dan blijft de batavus wel achter. Wat de versnelling betreft hebt ik amper geschakeld tussendoor, trapte gauw te licht wat ik persoonlijk niet prettig vind.
De finez is er ook met nexus 8, maar dan zit ook de accu in het frame, zou dit een betere optie zijn?
Aanraders voor andere merken/modellen in deze prijsklasse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Qlou schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:35:
Vandaag de batavus finez stadsfiets aangeschaft, hiernaast zouden wij graag ook nog een ebike aanschaffen.
In eerste instantie wilden we de finez e-go exclusive. De verkoopster gaf alleen aan dat als bedragen van 3000 euro geen probleem waren, de rih x-omega meer waar voor je geld/betere keus zou zijn. 70nm ipv 50nm, traploze versnelling ipv nexus 7, indien de accu kapot gaat veel goedkoper middels nieuwe cellen tov bosch accu.
De Batavus Finez Power en Finez Power Exclusieve hebben een Nexus 8 naafversnelling. (+ 625 Wh batterij is mogelijk)

De andere Finez modellen hebben een Nexus 7 of derailleur versneling.

Als een Nexus 7, geen probleem is voor u, verkies ik persoonlijk, een Batavus Dinsdag exclusief model, (met batterij vooraan) want die hebben geen verende voorvork, maar hun gewicht is ook 3 à 4 kg minder en dat voel je duidelijk in het beter stuurgedrag. (2020 modellen hebben nog een Nexus 8)

Een batterij op de achter drager, zorgt ook altijd voor een minder stabiel rijgedrag, wat je zeker in bochten merkt.
Dit is bij een rih x-omega, altijd het geval. Bij de Finez Power xxx uitvoering zit de batterij wel vooraan in het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlou
einoj1 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:27:
[...]

De Batavus Finez Power en Finez Power Exclusieve hebben een Nexus 8 naafversnelling. (+ 625 Wh batterij is mogelijk)

De andere Finez modellen hebben een Nexus 7 of derailleur versneling.

Als een Nexus 7, geen probleem is voor u, verkies ik persoonlijk, een Batavus Dinsdag exclusief model, (met batterij vooraan) want die hebben geen verende voorvork, maar hun gewicht is ook 3 à 4 kg minder en dat voel je duidelijk in het beter stuurgedrag. (2020 modellen hebben nog een Nexus 8)

Een batterij op de achter drager, zorgt ook altijd voor een minder stabiel rijgedrag, wat je zeker in bochten merkt.
Dit is bij een rih x-omega, altijd het geval. Bij de Finez Power xxx uitvoering zit de batterij wel vooraan in het frame.
Even snel gekeken, hoewel de dinsdag exclusive prijstechnisch ook wel interessant is, vind ik de extra stang qua instap niet praktisch dus die zal om deze reden afvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Qlou schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:21:
[...]
Is ook weer zo, rih had wel meerdere programma's met meer ondersteuning standen dan de batavus, maar vraag me af hoeveel dat uiteindelijk gebruikt gaat worden. Vandaag tijdens een flinke bui gefietst gelijktijdig met mijn moeder (1 op rih, ander batavus) dan blijft de batavus wel achter. Wat de versnelling betreft hebt ik amper geschakeld tussendoor, trapte gauw te licht wat ik persoonlijk niet prettig vind.
De finez is er ook met nexus 8, maar dan zit ook de accu in het frame, zou dit een betere optie zijn?
Aanraders voor andere merken/modellen in deze prijsklasse?
Finez rijdt goed, en je FM kan hem leveren, waarom verder zoeken? De duurdere vind ik het overwegen waard, maar de verschillen zijn klein. Anders: Je FM levert Batavus, dus in theorie komt het hele assortiment Batavus in aanmerking en vermoedelijk ook Sparta en Koga. Je kan bij hem navraagen wat hij kan leveren, al zijn de wachttijden krankjorum.

In die prijsklasse maak je verder niet snel echt een drama keuze, je wil een soort e-bike welke behoorlijk is doorontwikkeld.

Betreft de Rih, Bafang is op zich best okay, maar vooralsnog prefereer ik Bosch vanwege het servicenetwerk. Bafang is daar wel mee bezig, geen idee hoe ver ze daarmee zijn. Maar als hij niet lekker rijdt moet je hem niet kopen (nee, ik geloof niet in wennen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Qlou schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:54:
[...]

Even snel gekeken, hoewel de dinsdag exclusive prijstechnisch ook wel interessant is, vind ik de extra stang qua instap niet praktisch dus die zal om deze reden afvallen
Als de berijder van middelbare leeftijd of jonger is met een doorsnee motoriek heeft zo'n hoge stang (dat heet Mixte of Trappez) wel voordelen: De fiets is sterker en stijver dan een fiets met lage instap (dat noemen ze vaak Wave). Ik ben zelf een enorme fan van knoertstijve fietsen, dan kan je ook met twee volle tassen of een kind achterop met vertrouwen door de bocht. Het is een goed compromis voor de stijfheid van een herenframe en toch een makkelijke instap.

Maar ik zou mijn schoonmoeder ook niet 1-2-3 op een mixte zetten, dan is haar Stream met lagere instap wel iets fijner.

* Een deel van het gewichtsvoordeel zit hem ook hierin; een frame met lage instap moet zwaarder worden gebouwd om te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Edit: ik zie nu dat die RIH een Bafang motor heeft. Advies blijft zelfde: dat hoort niet in een fiets van deze prijsklasse ivm betrouwbaarheid en lever betrouwbaarheid van onderdelen en zekerheid van ondersteuning op lange termijn. Gewoon voor Bosch gaan.

E-motion raad ik af. In een fiets in deze prijsklasse hoort dat ook helemaal niet thuis. In een goedkope fiets raad ik het zelfs nog af en kun je dan beter een gebruikte met ION of Bosch kiezen. E-motion is minder betrouwbaar en is ook nog eens ruk om te repareren.

[ Voor 117% gewijzigd door Foxhill op 19-05-2021 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
einoj1 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:27:
[...]
Eerlijk gezegd is dat wel een mythe. Het gaat om een paar kilo op de bagagedrager, een goede fiets kan prima daarmee overweg. Zo is ook de plaatsing van de motor voor stabiliteit helemaal niet zo spannend als men wel zegt.

Idworkx en Gaastra hadden bijvoorbeeld accu's op de bagaedrager en die fietsen hadden een briljant rijgedrag en een stabiliteit van een heel ander niveau.

De sleutel voor een stabiele fiets is in theorie ook niet zo heel lastig:

- Voldoende stijf frame (en natuurlijk geen zwabber vork)
- Hoe langer de wielbasis, hoe stabieler, de fietser komt dan meer "tussen de wielen" te zitten.
- Stuurhoek die niet te steil is, liever onder de 70.

Als de fietser (dat is het grootste gewicht) op de goede plek zit is een paar kilo niet zo spannend, tenzij je hem aan je voorvork hangt, dan wordt de fiets snel weer TE stabiel en moet je hem echt de bocht door forceren. Dat merk je nog wel bij fietsen met een ION voorwielmotor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:08:
[...]

Elke week je ketting ontvetten en smeren is dan ook onzin....

Af en toe een drupje olie of wat wax sprayen, that's it. Ontvetten doe je normaal gesproken niet, omdat je dan de smering in de rollers weghaalt. Je gaat eigenlijk alleen met grof geschut in de weer als het echt zanderig wordt en dat is eigenlijk heel zeldzaam. Pro-tip:

1. Smeer wanneer het nodig is. Het moet echt wel een forse bui zijn wil je ketting zijn droog gespoelt.
2. wees zuinig met olie/wax, anders trek je meer vuil aan. Gebruik een paar drupjes en laat de ketting een paar keer rondgaan, je zal zien dat je helemaal niet zoveel olie (wax) nodig hebt.

Ketting onderhoud is doorgaans een minuutje werk. , zolang je maar niet in de weer gaat met allerlei middeltjes.

Ik vind het hele argument tegen derailleurs zo overtrokken, er is geen systeem wat makkelijker te onderhouden is dan een derailleur. Grootste nadeel is de broekspijp (vies/opgevreten) niet het onderhoud/ En ja, dan is een versnellingsnaaf met kettingkast natuurlijk wel fijn.

Een riem is een beetje het beste van beide werelden, maar qua efficiëntie en robuustheid van de naaf (=meer vermogen van de motor!) is een derailleurfiets superieur. En hoewel je zelden of nooit onderhoud hoeft te doen is de naaf veel lastiger te onderhouden dan een derailleur, dus daar verlies je toch weer.
Als je in de regen rijdt, dan zit er sowieso zand op je ketting, en dan begint ze te kraken, al zeker op een racefiets of een fiets zonder kettingkast.
Als je je fiets dagelijks gebruikt, en dus regelmatig in de regen onderweg bent, dan slijt het hard als je dat zand er niet regelmatig af haalt.
De ketting van de racefiets van mijn zoon was na 2000km voorbij de slijtage indicator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:10:
[...]

RIH heeft een eigen motor. Merk specifieke systemen heb ik zien komen en gaan. Zou gewoon voor Bosch gaan.
Daar zeg je iets, ik ga er zomaar vanuit dat dat een rebadgede Bafang is, maar dat doet bafang volgens mij al een tijdje niet meer :X

Ik ben het met je eens, vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:17:
[...]

Daar zeg je iets, ik ga er zomaar vanuit dat dat een rebadgede Bafang is, maar dat doet bafang volgens mij al een tijdje niet meer :X

Ik had net mijn post gewijzigd omdat ik niet weet wat voor motor het is. Maar of Bafang of RIH-eigen: gewoon niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:16:
[...]
Als je in de regen rijdt, dan zit er sowieso zand op je ketting, en dan begint ze te kraken, al zeker op een racefiets of een fiets zonder kettingkast.
Als je je fiets dagelijks gebruikt, en dus regelmatig in de regen onderweg bent, dan slijt het hard als je dat zand er niet regelmatig af haalt.
Valt echt reuze mee. Dat beetje vuil haal je er hooguit af met een pluisvrije doek of zachte borstel, vooral niet ontvetten, dat is echt het grofste geschut wat je eigenlijk wil vermijden. Ik kan je verklappen dat ik nog nooit één van mijn racekettingen of MTB heb ontvet. Ik heb het mijn race-FM ook nooit zien doen, die wreef hem schoon en zette er dan een laagje wax op. Dat is mij teveel werk dus ik gebruik een paar drupjes kroonolie als het echt te droog wordt.
De ketting van de racefiets van mijn zoon was na 2000km voorbij de slijtage indicator.
3000 is tegenwoordig gesproken de norm voor een wedstrijdfiets, maar wellicht is je zoon behoorlijk sterk (in ieder geval zijn er bij jullie meer heuvels) of is het wegdek bij jullie viezer. Ik ken ook sprinters die om de 1500 km hun ketting "op" hadden gesnoept :o

Ik haalde 5000km met een ketting, maar ik was meer een rouleur, ik was niet zo'n krachtpatser.

Maar als jullie elke week met ontvetter aan het werk zijn geweest is dat misschien wel een factor die mee heeft gespeeld, het probleem is namelijk dat je de rollers ook ontvet.

En ook hier: Ketting vervangen is een eitje, juist iets wat je bij een derailleurfiets wel zelf kan doen. Dus ja, iets meer onderhoud, maar heel simpel en zelf te doen.

Elk voordeel heeft zijn nadeel ;)

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 19-05-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:16:
[...]

Ik rij al 2500 km met dezelfde ketting en het meet ding gaat nog steeds niet tussen de schakel , en ik rij met een opgevoerde ebike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlou
roffeltjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:17:
[...]

Duidelijk! Beter voor een ebike met bosch middenmotor gaan dan bafang dus.
Hoe zit dat met brose? Wel de moeite waard of ook beter links laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qlou schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:59:
[...]

Duidelijk! Beter voor een ebike met bosch middenmotor gaan dan bafang dus.
Hoe zit dat met brose? Wel de moeite waard of ook beter links laten liggen?
Brose zit er wat tussen. Niet zo betrouwbaar als Bosch, maar waarschijnlijk beter dan Bafang.

De vraag is altijd hoe relevant dat is. Als jij toevallig die slechte Bosch motor hebt, of de werkende Brose...
Niemand heeft ervaringen met 1000 motoren, en je kan je dus alleen baseren op wat je leest.

Nu, je leest wel dat Bosch vrij coulant is in geval van problemen én snel is in het leveren van vervangmotoren wanneer dat nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:21:
[...]
Niemand heeft ervaringen met 1000 motoren, en je kan je dus alleen baseren op wat je leest.
Ik heb wel ruim 1000+ Bosch motoren, 1000+ ION motoren, 1000+ Panasonic, 300+ emotion, en een zooi anderen gezien.

ION was tot de middenmotoren kwamen het beste. Nu wat achterhaald voor nieuw maar gebruikt een goede keuze.

Bafang heeft wat mij betreft (alleen) een bestaansrecht in het lage prijs segment.

In het normale en hoge segment wil je gewoon Bosch, Shimano en Panasonic. Allemaal bijna helemaal storingsvrij.

R&M en Brose heb ik geen ervaring mee. Gezien hun segment verwacht ik goede ondersteuning, maar ik weet het simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Foxhill
Dat is heel waardevolle informatie, en alvast een pak beter dan N=2 hier (met Bosch).

Het zou leuk zijn om wat meer informatie te krijgen over jouw visie ivm batterijen.

Mijn ervaring met een 10 jaar oude Giant is dat de 240 Wh batterij het nog altijd doet, en dat er dik 40km range in zit, zelfs na die tijd. Batterij is niet echt speciaal goed behandeld. Bleef in het tuinhok in de winter en zomer, en hing soms 2 dagen aan de lader.

Onze 2 Bosch fietsen zijn nog maar een jaar oud, en zoals verwacht probleemloos.

Pagina: 1 ... 69 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam