Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:20
Supertjeduc schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:36:
Onbekend is natuurlijk bij wel toerental de bosch motor het hoogste koppel levert
Zou best kunnen bij die 70 omwentelingen , maar net zo goed bij 90 , ik weet het niet
De som mens+motor (vermogen) is bij een gegeven snelheid altijd gelijk (zelfde rijwind, wegdek, helling etc). of de motor of de mens meer levert maakt dan niet uit. Leveren ze samen minder ga je langzamer, leveren ze meer dan ge je harder (tot je de 25kmpu overschrijdt. Daarom maken versnellingen bij een gegeven snelheid ook niet uit, een wielrenner levert hetzelfde vermogen, of hij nu met 50x11 of 42x18 rondrijdt (nogmaals zelfde omstandigheden), Efficentie speelt wel een rol of je lichaam dat vermogen al dan niet "makkelijk" levert bij een bepaalde cadans, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Volgens de slijtage leer zou het dan ook niet uitmaken, maar de ingenieur die me dat vertelde zei ook dat in de praktijk dit zelden opgaat omdat er toch weer materiaal technische redenen zijn dat slijtage bij andere toeren toch verschillen :+

In een uiterst geval waarbij je bergop niet boven de max komt telt wat je zegt wel, maar dan maken we het heel erg ingewikkeld (sowieso schakel je dan weer helemaal terug ^^)

En wat ook waar is, dat dit absoluut ergens verschil zal maken met je verbruik omdat je meer of minder in de ideale rpm van je motor gaat zitten :+

Dus absoluut een interessante, maar (in ieder geval voor mij) onbeantwoordbare stelling !

Volgens mij is Tommie wel goed in dit soort sommetjes, ik begrijp het vooral op hoofdlijnen (kan aardig rekenen, maar heb maar een paar jaar natuurkunde gehad).

[ Voor 47% gewijzigd door roffeltjes op 08-05-2021 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTDKwz7riSvylhV-rw2a7b5BFfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8lBYdkteyNdsrnWlDiK38E3A.png?f=fotoalbum_large

Om een indruk te geven levert hij hier bij 70 omwentelingen het meeste vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:17:
[Afbeelding]

Klopt, maar dat maakt voor de ketting niet uit. Dom sommetje met fictieve getallen:

25kmpu kost 250w.

Motor levert 150w, fietser 100w => Fiets gaat 25kmpu
Motor levert 100w, fietser 150w => Fiets gaat 25kmpu

Alles geleverd over de ketting, dus daar veranderd niets aan.

In het geval van een motor waarbij je buiten de ideale curve gaat zitten gebeurt er één van de volgende twee dingen:

- Efficiency neemt af, motor compenseert door harder te werken.
- Motor compenseert niet en gaat minder vermogen leveren (dus bij een gegeven snelheid moet de fietser meer leveren). => Dit gebeurde bij de klassieke Yamaha PW (geen idee hoe dat nu is, ook geen idee hoe dat bij Bosch zit).

There's no free lunch, dus je kan veel beter in het ideale cadans zitten, dus het is wel relevant voor het verbruik, maar voor de aandrijving zelf (en ik dacht dat de vraag was, maar dan moet ik eerlijk gezegd ook weer terug) maakt het aantal toeren niets uit.

Overigens is dat precies waarom Bosch voreger met een minivoorblad werkte, het maakt voor de aandrijving niets uit en de motor kon lekker snel draaien. Alleen was die overbrenging niet zo prettig als de motor uit stond en ging de ketting zo snel, (voornamelijk bij S-pedelecs) dat er hier heel veel klachten waren over opgevreten derailleurs en kettingkasten.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 08-05-2021 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:31:
[...]

Klopt, maar dat maakt voor de ketting niet uit. Dom sommetje met fictieve getallen:

25kmpu kost 250w.

Motor levert 150w, fietser 100w => Fiets gaat 25kmpu
Motor levert 100w, fietser 150w => Fiets gaat 25kmpu

Alles geleverd over de ketting, dus daar veranderd niets aan.

In het geval van een motor waarbij je buiten de ideale curve gaat zitten gebeurt er één van de volgende twee dingen:

- Efficiency neemt af, motor compenseert door harder te werken.
- Motor compenseert niet en gaat minder vermogen leveren (dus bij een gegeven snelheid moet de fietser meer leveren). => Dit gebeurde bij de klassieke Yamaha PW (geen idee hoe dat nu is, ook geen idee hoe dat bij Bosch zit).

There's no free lunch, dus je kan veel beter in het ideale cadans zitten, dus het is wel relevant voor het verbruik, maar voor de aandrijving zelf (en ik dacht dat de vraag was, maar dan moet ik eerlijk gezegd ook weer terug) maakt het niets uit.
Ja maar dit is naar aanleiding dat hij de topsnelheid eigenlijk moeilijk kon halen op een bosch speed
Dat zou dus gemakkelijker moeten zijn bij 70 als bij 90 omwentelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:36:
[...]

Ja maar dit is naar aanleiding dat hij de topsnelheid eigenlijk moeilijk kon halen op een bosch speed
Dat zou dus gemakkelijker moeten zijn bij 70 als bij 90 omwentelingen
Kijk, jij snapt de vraag beter dan ik, dank! Ik dacht dat hij zich zorgen maakte over de naaf.

Ja de motor kan makkelijker dat extra vermogen leveren (ervan uitgaande dat deze curve bij zijn fiets hoort), dus hij kan de maximale ondersteuning (en actieradius) verwachten zolang hij in die range blijft.

Sorry dat ik bij slijtage bleef hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:42
@roffeltjes
Nee, ik maak mijn geen zorgen over de naaf.

Bij de standaard 55/24 verhouding moet ik een cadans 90-92 aanhouden om 40 km/u vast te houden. Bij 45 km/u is dat zelfs 105. Dat is mij veel te gek voor langere afstand.

Voor lange afstanden prefereer ik een cadans van 68-72 bij 40 km/u. De Bosch kan de 40 km/u in Turbo goed doen. 45 km/u bij amper wind en wind mee is zelfs nog vrij goed te doen.
De meest extreme verhouding voor Bosch is blijkbaar 63/22 (als ik de site van Gates Belts mag geloven).
Die verhouding brengt mijn cadans naar beneden maar volgens mij betekent dat ook dat er meer kracht geleverd moet worden.

Als ik even een vergelijking met motorfietsen mag trekken. Tegenwoordig kiezen merken er vaker voor om de eindoverbrenging korter te maken (kleiner tandwiel voor en/of groter tandwiel achter) om de motor levendiger aan te laten voelen. Dat heeft als gevolg dat bij gelijke snelheid het toerental hoger ligt maar het motorblok reageert wel gretiger op de gashendel.

Waar ik dus bang voor ben, is dat aanpassing dan 55/24 naar 63/22 als bij effect heeft dat het karakter van de ondersteuning minder levendig wordt. Waardoor ik als persoon meer kracht zal moeten gaan zetten om dit te compenseren.
Dat is dus niet de bedoeling.
Het karakter van de Bosch motor is goed (eigenlijk nog net iets te tam). Ik denk dat een groter bereik van de naaf (500% bijv) gunstiger voor het rij karakter en gewenste cadans dan een zwaardere overbrenging van motor naar naaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@Supertjeduc
De grafiek is voor de Performance LIne CX. Volgens een paar reviews zou de Performance Line Speed hoger in de cadans het vermogen langer vast houden. Dat lijkt wel te kloppen. Ik had niet de indruk dat het vermogen boven de cadans van 90 af begon te nemen. Het leek gewoon constant te blijven. Ik had zelfs even 46 km/u op de teller staan, zonder dat ik het gevoel had dat de motor al geknepen werd.
Of de cadans van ruim 105 is hoog dat je dit niet meer merkt. Volgens het display lag mijn eigen geleverde vermogen toen mooi richting de 400 watt

[ Voor 15% gewijzigd door Athome op 09-05-2021 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:57:
Waardoor ik als persoon meer kracht zal moeten gaan zetten om dit te compenseren.
Ik denk dat het voor de efficiency van de motor niet zo heel veel uitmaakt(kijkend naar de curve en je cx motor), ik verwacht geen dramatische veranderde ondersteuning. Wat wel zal tellen is dat je voor jouw lichaam in een fijnere cadans komt (en dus makkelijker vermogen kan leveren)

Lang verhaal kort, ik verwacht geen nadeel.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 09-05-2021 00:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@Athome Het nadeel wat jij verwacht geldt alleen indien je geen versnellingen zou hebben. Door die nieuwe overbrengingsverhouding ga je automatisch de Enviolo over een andere range gebruiken en zorgt de hoogste stand ervoor dat je cadans een stuk lager is bij hoge snelheid.
Je veschuift die Enviolo range met jouw geprefereerde kadans dus eigenlijk naar een hogere snelheid.

Ik weet niet exact wat je bandenmaat is, maar heb die tandwielgegevens even in de gear calculater gezet, waarbij de bovenste optie je oude tandwiel situatue en die daaronder de nieuwe situatie voorsteld bij een cadans van 70rpm. (probeer die kadans maar eens te wijzigen, dan zie je wat er gebeurt met de snelheid)
http://www.gear-calculato...33&KB2=63&RZ2=22&UF2=2075

Je kan dus nog steeds met 100rpm trappen als je wilt om het "smeuïg te houden".

[ Voor 11% gewijzigd door Chrasher op 09-05-2021 09:34 ]

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
Supertjeduc schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:17:
[Afbeelding]

Motoren fabrikanten blinken niet echt uit in transparantie over hun motoren.

Er zijn een paar begrenzingen.
- koppel: te veel koppel kan je naaf niet verdragen, daarom bestaan er uberhaupt motoren met minder koppel. Een Nexus 7 zal niet aan een Performance CX gehangen worden, anders rij je die naaf kapot. Bij welk toerental je dat hebt.... dat vind je niet.
- vermogen: 250W is het maximaal vermogen dat gewone ebikes continu mogen geven. Er zijn zeker pieken of korte boosts mogelijk die hoger liggen. Maar hoe veel... vind je niet.

In elk geval, een goede electrische motor heeft een vrij vlakke koppelcurve, maar bij hogere toerentallen zal dat beperkt moeten worden om niet boven de 250W te gaan.

De formule van vermogen is simpel Vermogen = koppel x toerental. (Dat moet je wel uitdrukken in toeren per sec en dan x 2 Pi omdat de fysica werkt met radialen per seconde).

Dus, stel je trapfrequentie is 100 rpm, dan kunnen we eens kijken welk koppel we mogen verwachten.

M=P/ toerental in rad.
P=250
Tr= (100/60) x2xPi= 10,5
M= 24 Nm

Voor 60 rpm trapfrequentie wordt dat= 40 Nm

Dus meer dan dat mag een gewone ebike niet constant leveren. Het is duidelijk dat een fiets met 85 Nm dat maar heel even mag en kan leveren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Nuttige post ^^

Een naaf heeft liever veel rpm dan veel koppel. Bij een lager koppel moet je beter terugschakelen als je moet klimmen. Hem op de hoogste versnelling naar boven trekken is funest voor de naaf.
Mijn Brose is 90nm en dat heeft me in het verleden veel spaken gekost. Die is wel zodanig sterk dat de motor mij de dijk optrekt op de hoogste versnelling. Bij de Bosch active line plus zul je even moeten terug poken om goed boven te komen met een lagere snelheid. True.

Brose is niet geschikt voor beginnende rijders want je staat eerder midden op de kruising dan dat je dat doorhebt. Te veel koppel is ook niet echt relaxed fietsen. Ik kies ervoor om juist terug te gaan met het koppel. Meer gemoedelijk en ik fiets toch nooit in zuid Limburg. Ook voor de drivetrain is het niet echt lekker. Hoog koppel is ook een hoog slijtage en dan heb ik mijn Brose al wat geknepen door het karakter in te stellen. Vol open is echt niet fijn fietsen en vooral niet als je moet inhouden. Gezellig naast iemand fietsen is bijna geen doen, die Brose wil maar 1 ding en dat is vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Motoren fabrikanten blinken niet echt uit in transparantie over hun motoren.

Er zijn een paar begrenzingen.
- koppel: te veel koppel kan je naaf niet verdragen, daarom bestaan er uberhaupt motoren met minder koppel. Een Nexus 7 zal niet aan een Performance CX gehangen worden, anders rij je die naaf kapot. Bij welk toerental je dat hebt.... dat vind je niet.
- vermogen: 250W is het maximaal vermogen dat gewone ebikes continu mogen geven. Er zijn zeker pieken of korte boosts mogelijk die hoger liggen. Maar hoe veel... vind je niet.
-Nexus 8 wordt door bijvoorbeeld VdV ook niet verkocht in combi met een CX
- Klopt, boost kan aanzienlijk hoger liggen. Aan de andere kant is het gemiddelde wat de motor afgeeft zodra je op cruise-snelheid bent aanzienlijk lager dan die 250watt (harde wind/helling even niet in beschouwing).

Daarom is een Active line voor veel mensen (zeker oudjes!) helemaal niet zo verkeerd in Nederland. Je zal wat minder snel uit de blokken zijn, maar dat is het verder wel.
In elk geval, een goede electrische motor heeft een vrij vlakke koppelcurve, maar bij hogere toerentallen zal dat beperkt moeten worden om niet boven de 250W te gaan.
Ik weet hier te weinig van, maar ik begreep dat electromotoren in het algemeen (dus niet specifiek ebikes) een (relatief) nauw gebied hebben waar ze het beste op draaien en dat ze met name met hele lage toerental moeite hebben (dat herken ik zowel van ebikes als van gereedschap). Ook is de cadans van een fietser erg laag voor een electromotor, dus zit er een overbrenging in.
De formule van vermogen is simpel Vermogen = koppel x toerental. (Dat moet je wel uitdrukken in toeren per sec en dan x 2 Pi omdat de fysica werkt met radialen per seconde).

Dus, stel je trapfrequentie is 100 rpm, dan kunnen we eens kijken welk koppel we mogen verwachten.

M=P/ toerental in rad.
P=250
Tr= (100/60) x2xPi= 10,5
M= 24 Nm

Voor 60 rpm trapfrequentie wordt dat= 40 Nm
Ik vraag me wel af hoe achterwielmotoren met relatief laag koppel (40nm) zo'n hoog vermogen weten te genereren (o.a Stromer). Ik ben totaal niet thuis in dat soort techniek.
Dus meer dan dat mag een gewone ebike niet constant leveren. Het is duidelijk dat een fiets met 85 Nm dat maar heel even mag en kan leveren.
Geen idee hoe dat allemaal is geregeld :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@roffeltjes

Bij 40 km/h draait je achterwiel aan ca 300 rpm.
Dat is ca 3-4 keer zo snel als de trapas.
Een zelfde koppel bij dat toerental betekent dus ook meer vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:09:
Nuttige post ^^

Een naaf heeft liever veel rpm dan veel koppel. Bij een lager koppel moet je beter terugschakelen als je moet klimmen. Hem op de hoogste versnelling naar boven trekken is funest voor de naaf.
Mijn Brose is 90nm en dat heeft me in het verleden veel spaken gekost. Die is wel zodanig sterk dat de motor mij de dijk optrekt op de hoogste versnelling. Bij de Bosch active line plus zul je even moeten terug poken om goed boven te komen met een lagere snelheid. True.

Brose is niet geschikt voor beginnende rijders want je staat eerder midden op de kruising dan dat je dat doorhebt. Te veel koppel is ook niet echt relaxed fietsen. Ik kies ervoor om juist terug te gaan met het koppel. Meer gemoedelijk en ik fiets toch nooit in zuid Limburg. Ook voor de drivetrain is het niet echt lekker. Hoog koppel is ook een hoog slijtage en dan heb ik mijn Brose al wat geknepen door het karakter in te stellen. Vol open is echt niet fijn fietsen en vooral niet als je moet inhouden. Gezellig naast iemand fietsen is bijna geen doen, die Brose wil maar 1 ding en dat is vooruit.
Klopt, de turbo stand bij mijn Bosch is alleen maar goed om bergop te komen, of bij hevige tegenwind.
In de stad is dat gewoon te bruut om comfortabel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De elektromotor in de middenmotor draait toch veel sneller dan een achterwiel motor. Ik denk dat Roffeltjes dat bedoeld. Volgens mij zit er ongeveer een factor 10 tussen de elektromotor en trapas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:45:
De elektromotor in de middenmotor draait toch veel sneller dan een achterwiel motor. Ik denk dat Roffeltjes dat bedoeld. Volgens mij zit er ongeveer een factor 10 tussen de elektromotor en trapas
Of nog wel meer. Puur om het koppel hoog te krijgen en voor efficiënter rijden. De Sparta's met hun direct drive voorwielmotoren hebben haast geen koppel en komen niet tegen een storm in. Dan verlies je bijna alle energie in warmte in plaats van aandrijven.

Ze komen er nu achter dat de middenmotor veel efficiënter is dan hub-motoren. Door de vele overbrengingen (motor-tandwielen-ketting-versnelling-wiel) zou een middenmotor juist veel minder efficiënt zijn. Juist door de hogere toeren is dit juist niet het geval. Vergeleken met direct drive zijn ze ook veel en veel krachtiger en subtieler; door al die overbrengingen en variabelen die de bestuurder zelf kan instellen.
Een Bosch MM zal iets minder efficiënt zijn dan zo'n Brose. Het verschil is klein, maar wel merkbaar. Des te meer koppel je kan creëren des te minder energie gaat verloren aan warmte. Daarom kunnen direct drive motoren ook oververhit raken. Bij een middenmotor is dit een pak lastiger of je moet in een hittegolf met windstil weer de Mont Ventoux gaan beklimmen met 60 kilo aan bagage.

Het is ook lastige theorie. Niet iedereen is even handig met getallen en dat hoeft ook helemaal niet. Als iedereen goed was in hetzelfde zou het maar een saaie boel worden zonder dat er ook gesproken zou worden. Iedereen weet immers hetzelfde.
Probeer het ook niet te doorgronden als het niet lukt. Daar zijn wij dan weer voor en jij weet weer van andere dingen meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ja, maar in de achterwielmotor zit meestal ook nog een planetaire reductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:53
Tommie12 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:09:
[...]
Ja, maar in de achterwielmotor zit meestal ook nog een planetaire reductie.
Sparta/Batavus/Koga/Hercules (Accell) heeft toch waarschijnlijk de meeste achterwiel motoren geleverd. Die zijn allemaal zonder reductie.

Maar jongens, wat een analyses allemaal :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:21:
[...]

Sparta/Batavus/Koga/Hercules (Accell) heeft toch waarschijnlijk de meeste achterwiel motoren geleverd. Die zijn allemaal zonder reductie.

Maar jongens, wat een analyses allemaal :+ .
Mijn bijnaam is ‘pocket ingenieur’, nu weet je waarom....

Dit is natuurkunde die je in België ergens tussen je 16 en 18 jaar leert, bij mij is het blijven hangen....
Sorry daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Mijn excuses als het allemaal te veel wordt. _/-\o_

1. De standaard overbrenging van de Enviolo bevalt mij niet.
2. Je moet behoorlijk draaien aan de hendel van de Enviolo
3. Met winter handschoenen aan gaat het draaien aan de hendel niet lekker. Tijdens het draaien blijft de handschoen iedere keer ergens klem zitten.
4. Je moet de kracht van de trappers halen om te kunnen schakelen. Dat is op zichzelf geen probleem (moet ik nu ook met de Nexus naaf) maar daardoor ontgaat mij het nut van de traploze naaf.

Dit zijn mijn bezwaren van de Enviolo.
De overbrenging is wat aan te doen. Maar wat rekent de fietsenmaker daarvoor. Moet ik uiteraard navragen.

De Rohloff naaf heeft een stevige meerprijs. Deze wordt minder door de gedwongen aanpassing van de Enviolo overbrenging. Voor de rest voldoet de Rohloff aan de wensen op gebied van ideale cadans en schakelmethode. Het automatisch terugschakelen bij stilstand vind ik zelfs een pluspunt.
Het is de stevige meerprijs die het groot vraagteken laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:36
Tommie12 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:57:
@roffeltjes

Bij 40 km/h draait je achterwiel aan ca 300 rpm.
Dat is ca 3-4 keer zo snel als de trapas.
Een zelfde koppel bij dat toerental betekent dus ook meer vermogen.
Dan hebben we het over een speed-elec neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:57
Is er ergens een soort price watch met fietsen? Ik zoek een fiets met 500 wh accu, riemaandrijving en 50+ nm voor mijn vriendin maar ik vind het lastig om duidelijk te krijgen welke fietsen hieraan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:37:
Mijn excuses als het allemaal te veel wordt. _/-\o_

1. De standaard overbrenging van de Enviolo bevalt mij niet.
2. Je moet behoorlijk draaien aan de hendel van de Enviolo
3. Met winter handschoenen aan gaat het draaien aan de hendel niet lekker. Tijdens het draaien blijft de handschoen iedere keer ergens klem zitten.
4. Je moet de kracht van de trappers halen om te kunnen schakelen. Dat is op zichzelf geen probleem (moet ik nu ook met de Nexus naaf) maar daardoor ontgaat mij het nut van de traploze naaf.

Dit zijn mijn bezwaren van de Enviolo.
De overbrenging is wat aan te doen. Maar wat rekent de fietsenmaker daarvoor. Moet ik uiteraard navragen.

De Rohloff naaf heeft een stevige meerprijs. Deze wordt minder door de gedwongen aanpassing van de Enviolo overbrenging. Voor de rest voldoet de Rohloff aan de wensen op gebied van ideale cadans en schakelmethode. Het automatisch terugschakelen bij stilstand vind ik zelfs een pluspunt.
Het is de stevige meerprijs die het groot vraagteken laat zijn.
Je bezwaren volg ik niet helemaal. Ik kan rustig draaien (ook met handschoenen) tijdens het trappen, al zal ik het vermijden om dan heel krachtig te trappen.
Standaard overbrenging kan aangepast worden met de tandwielkeuze.

En ja Rohloff is beter, leeft langer en heeft een grotere range, maar je fiets wordt ineens 1500€ duurder.
Met automatisch terugschakelen bedoel je ineens de e-14....

Als je echt wil is het allemaal betaalbaar, maar ergens stopt het wel vind ik.
Maar waar het stopt moet iedereen zelf uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jupiter2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:59:
[...]

Inderdaag, of bij heel mooie afdalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Grotbewoner schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:30:
Is er ergens een soort price watch met fietsen? Ik zoek een fiets met 500 wh accu, riemaandrijving en 50+ nm voor mijn vriendin maar ik vind het lastig om duidelijk te krijgen welke fietsen hieraan voldoen.
Niet dat ik weet...

Maar kijk eens welke merken je lokale FM verkoopt. Dan kan je al eens wat rondzoeken op die websites....
Lokale service is nadien wel heel belangrijk.

Je budget zal wel snel naar 2500-3000€ moeten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Grotbewoner schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:30:
Volgens mij heeft alleen de ANWB zich daaraan gewaagd. De filter mogelijkheden zijn te beperkt voor wat jij wilt.
ANWB ebike vergelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:45:
[...]

Je bezwaren volg ik niet helemaal. Ik kan rustig draaien (ook met handschoenen) tijdens het trappen, al zal ik het vermijden om dan heel krachtig te trappen.
Standaard overbrenging kan aangepast worden met de tandwielkeuze.
Het idee achter de Enviolo is wel duidelijk. Alleen de manier hoe je er mee om moet gaan, ontgaat mij volledig. Mijn idee achter een traploze naaf zijn er eigenlijk 2.

1. Het kunnen instellen op een vaste cadans. Dat is voor mij het voordeel van het hebben van een traploze naaf. Maar dat kan alleen de elektronische variant maar die wordt niet aangeraden vanwege problemen/gevoelig voor storingen werd mij verteld.

2. Het verzet onder volledige zware belasting kunnen verstellen zodat je onder zwaarste omstandigheden (bergop fietsen bijv.) altijd de juiste overbrenging kan selecteren.

Beide zijn niet mogelijk met de manuele variant.

De slag die je moet maken van minimaal naar maximaal verzet vind ik achterlijk groot. Nu gebruik je het volledig bereik in praktijk nooit. Maar het voor het gedeelte wat ik wel gebruik moet ik nog altijd fors voor draaien. Het had gemakkelijk met de helft van de draaiafstand gekund.

Dat van de handschoenen merkte ik gistermorgen. Het was mij te koud om zonder handschoenen te fietsen (6:30 uur). Tijdens het draaien merkte ik dat de handschoen ergens klemde tijdens het draaien. Er trad in ieder geval ergens wrijving op.

Wellicht is het bovenstaande spijkers op laag water zoeken. Maar wellicht moet ik vertellen dat ik nog nooit fan ben geweest van de Enviolo/Nuvinci naaf. Ik heb meerdere fietsen geprobeerd met een Nuvinci naaf en allen vond ik een ramp om mee te fietsen. Veel te zwaar. Ik moet eerlijk bekennen dat de Enviolo in de Riese und Muller echt niet verkeerd is maar het kan me nog steeds niet overtuigen.

Daarnaast ben ik ook geen fan van de draaishifters zoals deze meestal met de naafversnellingen geleverd wordt. Ik heb liever de shifter van een derailleur. De Nexus 8 naaf van mijn huidige fiets bedien ik ook met een 8 speed Alfine shifter.

De Rohloff op een Riese und Muller is inderdaad de Electronische E-14 variant.

Ik heb vandaag de Riese und Muller tegelijkertijd samen met mijn Dinsdag E-Go 2018 (met dongle) vergeleken. Dit heb ik samen met mijn vrouw gedaan. Beide getest in hoogste ondersteuningsstand. Wat viel op:

1.
De Riese und Muller is duidelijk een degelijkere robuuste stabiele fiets. Naarmate de snelheid stijgt, gaat de Batavus steeds onrustiger aanvoelen. De Batavus is duidelijk niet gemaakt voor snelheden van 40 km/u

2.
De Batavus fiets veel makkelijker. Het kost mij minder energie om vanuit stilstand weg te komen. Ook het versnellen kost mij minder energie. Zowel wind mee als tegen de wind in.
Als ik met de Batavus uit stilstand in de hoogste ondersteuning wegfiets en fiets gewoon op gevoel lekker en op mijn gemak weg, ondertussen schakel door tot in de hoogste versnelling en kijk vervolgens naar mijn snelheid. Dan zit ik ergens rond de 38 km/u.
Doe ik dit zelfde op de Riese und Muller dan stop de teller bij ongeveer 32 km/u.

3.
In de hoogste versnelling fiets ik op de Batavus met een lagere cadans. :? 8)7 Terwijl de Riese und Muller een officiële Speed Pedelec is en de Batavus niet.

4.
Gevoelsmatig (ik ken de Enviolo daarvoor niet goed genoeg) ben ik groter gedeelte van het bereik nodig om lekker te kunnen fietsen in vergelijking tot de Nexus 8 naaf.

Toevoeging buiten de test om.
In mijn dagelijkse situatie begin ik met de Nexus 8 altijd in de 4e versnelling en kom normaal gesproken niet verder dan de 6e versnelling. Daarmee kom ik tot ongeveer 32 km/u. Wat snel genoeg is voor de omgeving waarin ik dagelijks fiets. Ik fiets dan in stand Eco of soms Standaard. Afhankelijk hoe de wind staat. Eco is eigenlijk te zwaar (te weinig ondersteuning) en Standaard eigenlijk te licht (te veel ondersteuning) voor mijn smaak.
Met de Enviolo begin ik (voor het gevoel) in de 3e versnelling en schakel ik door tot het maximale verzet. Dan kom ik tot ongeveer 32-35 km/u. Dat heb ik getest in stand Tour

Zoals je kan merken ben ik nog steeds niet overtuigd van de combinatie. Ik kan alleen niet aanwijzen waar het gebrek aan overtuiging vandaan komt. Ik gooi het voor het grootste gedeelte op de naaf omdat ik niet wil en kan geloven dat Yamaha motor zo veel krachtiger is. Op papier levert de Yamaha 80 Nm en de Bosch 85 Nm beide 250 watt. Sommigen claimen dat de Bosch Speed motor 350 watt levert maar volgens de specs op de site van Bosch is dit toch echt 250 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jupiter2
@Athome
Ik denk dat je ondertussen beter naar een speed-elec thread kunt gaan.
Het gaat hier ondertussen over snelheden die met een ebike niet zijn toegestaan. Ook zaken als het benoemen van opties als fietsen met een dongle is volgens mij niet de bedoeling hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Jupiter2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:06:
@Athome
Ik denk dat je ondertussen beter naar een speed-elec thread kunt gaan.
Is die er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
De draad van mijn achteras van mij. Cortina e mozzo (dec 2020) is dol :( wiel zit hierdoor niet lekker mee vast. Enig idee of dat garantie is of hoe te fixen? Nieuwe draad tappen (heb setje) of de hele naaf vervangen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@Athome
Tja.. werken met een dongle, en dan vinden dat het gedrag niet ok is....

Ik weet niet hoe oud de enviolo was waar je mee reed, ik kan je alleen zeggen dat je na 1000km minder kracht nodig hebt om te schakelen.

Maar als het je ding niet is, dan kan je beter iets anders zoeken. Ik heb de indruk dat je alleen gelukkig gaat worden met een speed pedelec met Rohloff, of met een derailleur als je kan leven met regelmatig poetsen en onderhoud van de ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:22:
@Athome
Tja.. werken met een dongle, en dan vinden dat het gedrag niet ok is....
Nee, zo bedoel ik het niet. Gezien het segment van de fiets vind ik zelfs nog meevallen. Maar daar gaat het verder niet over.

De Enviolo heeft er ongeveer 3500 km op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Jep, dat is het deel wat ik lastig vind te volgen bij Strromer, een laag koppel en toch genoeg vermogen uit een achternaaf. Dat het werkt is evident.
Tommie12 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:36:
[...]

Mijn bijnaam is ‘pocket ingenieur’, nu weet je waarom....

Dit is natuurkunde die je in België ergens tussen je 16 en 18 jaar leert, bij mij is het blijven hangen....
Sorry daarvoor.
De theorie kan ik ook wel volgen, alleen dacht ik toch echt dat er geen planeetwielen in naafmotoren zaten, ik ben er in ieder geval nog nooit één tegengekomen.
Jupiter2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:59:
[...]

Jeps.

Wat mij betreft (ik ben geen mod, heb ook geen status, gewoon persoonlijk) is de discussie prima te voeren. Gebruik van Dongle mag je denk ik wel melden, zolang je niet aangeeft hoe je er aan moet komen/hoe je de begrenzing eraf haalt. Ik vind het trouwens ook interessant om te horen dat een fiets met een Dongle makkelijker vermogen levert dan een standaard s-pedelec.

Ik vermoed dat Bosch er een begrenzing op heeft moeten gooien omdat het anders de aandrijving teveel aantast, wat dan ook de reden is dat ik voor een S-pedelec veel minder enthousiast ben over de middenmotor. Toch iets teveel issues hier op dit forum met s-pedelecs op het Bosch platform.

Uiteindelijk leidt dit toch weer naar een advies/oplossingsrichting en dat vind ik de grote waarde van deze draad.

Betreft schakelen op een s-pedelec => Derailleur, eventueel Rohloff (maar ook dat vind ik eigenlijk wel tricky). Met een derailleur heb je de zwaarst belastbare aandrijving en eentje die ook nog makkelijk te fixen is. Ik ben niet overtuigd dat Enviolo gaat werken op een S-pedlec tenzij ze een aantal dingen nog sterker maken.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 09-05-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:18:
De draad van mijn achteras van mij. Cortina e mozzo (dec 2020) is dol :( wiel zit hierdoor niet lekker mee vast. Enig idee of dat garantie is of hoe te fixen? Nieuwe draad tappen (heb setje) of de hele naaf vervangen?
As laten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@roffeltjes

Kijk eens onderaan in dit artikel. Daar zie je duidelijk dat de compacte naafmotoren een ingebouwde reductie hebben. Dat zijn de motoren die je in goedkoper ebikes met voorwielmotor kan vinden.

https://www.bicycling.com...e-bike-motor-aandrijving/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Nee, zo bedoel ik het niet. Gezien het segment van de fiets vind ik zelfs nog meevallen. Maar daar gaat het verder niet over.

De Enviolo heeft er ongeveer 3500 km op staan.
Misschien heb ik me al aangepast zodat ik automatisch minder kracht zet als ik schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
Krijg toch sterk de indruk dat er wordt geprobeerd om met een normale ebike de prestaties/snelheid te evenaren van een speedelec.
Lijkt me geen wenselijke situatie.
Niet voor niets wordt er onderscheid gemaakt tussen bromfietsen/speedelecs en normale fietsen/ebikes in de wetgeving.
Snelheidsverschil wordt veel te groot.
Laat dan nog even buiten beschouwing hoe het zit als er onverhoopt wel iets gebeurt.
Denk niet dat een verzekeringsmaatschappij daar blij van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Athome schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Het idee achter de Enviolo is wel duidelijk. Alleen de manier hoe je er mee om moet gaan, ontgaat mij volledig. Mijn idee achter een traploze naaf zijn er eigenlijk 2.

1. Het kunnen instellen op een vaste cadans. Dat is voor mij het voordeel van het hebben van een traploze naaf. Maar dat kan alleen de elektronische variant maar die wordt niet aangeraden vanwege problemen/gevoelig voor storingen werd mij verteld.

2. Het verzet onder volledige zware belasting kunnen verstellen zodat je onder zwaarste omstandigheden (bergop fietsen bijv.) altijd de juiste overbrenging kan selecteren.

Beide zijn niet mogelijk met de manuele variant.

De slag die je moet maken van minimaal naar maximaal verzet vind ik achterlijk groot. Nu gebruik je het volledig bereik in praktijk nooit. Maar het voor het gedeelte wat ik wel gebruik moet ik nog altijd fors voor draaien. Het had gemakkelijk met de helft van de draaiafstand gekund.

Dat van de handschoenen merkte ik gistermorgen. Het was mij te koud om zonder handschoenen te fietsen (6:30 uur). Tijdens het draaien merkte ik dat de handschoen ergens klemde tijdens het draaien. Er trad in ieder geval ergens wrijving op.

Wellicht is het bovenstaande spijkers op laag water zoeken. Maar wellicht moet ik vertellen dat ik nog nooit fan ben geweest van de Enviolo/Nuvinci naaf. Ik heb meerdere fietsen geprobeerd met een Nuvinci naaf en allen vond ik een ramp om mee te fietsen. Veel te zwaar. Ik moet eerlijk bekennen dat de Enviolo in de Riese und Muller echt niet verkeerd is maar het kan me nog steeds niet overtuigen.

Daarnaast ben ik ook geen fan van de draaishifters zoals deze meestal met de naafversnellingen geleverd wordt. Ik heb liever de shifter van een derailleur. De Nexus 8 naaf van mijn huidige fiets bedien ik ook met een 8 speed Alfine shifter.

De Rohloff op een Riese und Muller is inderdaad de Electronische E-14 variant.

Ik heb vandaag de Riese und Muller tegelijkertijd samen met mijn Dinsdag E-Go 2018 (met dongle) vergeleken. Dit heb ik samen met mijn vrouw gedaan. Beide getest in hoogste ondersteuningsstand. Wat viel op:

1.
De Riese und Muller is duidelijk een degelijkere robuuste stabiele fiets. Naarmate de snelheid stijgt, gaat de Batavus steeds onrustiger aanvoelen. De Batavus is duidelijk niet gemaakt voor snelheden van 40 km/u

2.
De Batavus fiets veel makkelijker. Het kost mij minder energie om vanuit stilstand weg te komen. Ook het versnellen kost mij minder energie. Zowel wind mee als tegen de wind in.
Als ik met de Batavus uit stilstand in de hoogste ondersteuning wegfiets en fiets gewoon op gevoel lekker en op mijn gemak weg, ondertussen schakel door tot in de hoogste versnelling en kijk vervolgens naar mijn snelheid. Dan zit ik ergens rond de 38 km/u.
Doe ik dit zelfde op de Riese und Muller dan stop de teller bij ongeveer 32 km/u.

3.
In de hoogste versnelling fiets ik op de Batavus met een lagere cadans. :? 8)7 Terwijl de Riese und Muller een officiële Speed Pedelec is en de Batavus niet.

4.
Gevoelsmatig (ik ken de Enviolo daarvoor niet goed genoeg) ben ik groter gedeelte van het bereik nodig om lekker te kunnen fietsen in vergelijking tot de Nexus 8 naaf.

Toevoeging buiten de test om.
In mijn dagelijkse situatie begin ik met de Nexus 8 altijd in de 4e versnelling en kom normaal gesproken niet verder dan de 6e versnelling. Daarmee kom ik tot ongeveer 32 km/u. Wat snel genoeg is voor de omgeving waarin ik dagelijks fiets. Ik fiets dan in stand Eco of soms Standaard. Afhankelijk hoe de wind staat. Eco is eigenlijk te zwaar (te weinig ondersteuning) en Standaard eigenlijk te licht (te veel ondersteuning) voor mijn smaak.
Met de Enviolo begin ik (voor het gevoel) in de 3e versnelling en schakel ik door tot het maximale verzet. Dan kom ik tot ongeveer 32-35 km/u. Dat heb ik getest in stand Tour

Zoals je kan merken ben ik nog steeds niet overtuigd van de combinatie. Ik kan alleen niet aanwijzen waar het gebrek aan overtuiging vandaan komt. Ik gooi het voor het grootste gedeelte op de naaf omdat ik niet wil en kan geloven dat Yamaha motor zo veel krachtiger is. Op papier levert de Yamaha 80 Nm en de Bosch 85 Nm beide 250 watt. Sommigen claimen dat de Bosch Speed motor 350 watt levert maar volgens de specs op de site van Bosch is dit toch echt 250 watt.
Dit ligt echt aan de naaf , ik heb gewoon een derailleur en zit zo op de 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@Jupiter2
Als je refereert aan mijn verhaal moet ik het toch even nuanceren.

Ja, ik heb een e-bike met dongle. Gewoon omdat ik de 25 km/u grens te hinderlijk vind. Dat je met de dongle Speed pedelec snelheden kan halen is nooit het doel geweest en zal ik ook niet promoten.

Op dit moment ben ik dus aan het kijken naar een echte Speed Pedelec. Gewoon om het nu een keer goed te doen. Naast een Stromer ben je eigenlijk aangewezen op de Bosch middenmotor. Daar ben ik me ook op aan het oriënteren.

Tijdens het afgelopen testweekend is mij gewoon opgevallen dat de prestaties voor mijn gevoel niet aan het speed pedelec niveau kunnen voldoen. Althans niet wat ik ervan verwacht/eis (een Stromer is eigenlijk meer dan ik nodig ben). Daarom heb ik het vergelijk met mijn huidige e-bike met dongle gemaakt. Niet om aan te geven dat een e-bike met dongle een betere optie is (wat het gewoon niet is) maar om aan te tonen dat mijn gevoel wel klopt.

Grappig detail.
Mijn vrouw heeft ook een ritje op de Stromer ST2 gemaakt. Zijn vond de Stromer eng omdat deze zo snel op snelheid was voor ons dagelijks gebruik. Ook heeft ze vanmiddag een flink stuk met de testfiets gereden (wind mee en wind tegen). Zij had dezelfde conclusie. Is dit nu een Speed Pedelec? Ook zij vond dat ze er meer voor moest werken dan op de fiets met dongle.

Dat is dus wat mij eigenlijk dwars zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Athome schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:46:
@Jupiter2
...heel verhaal... Is dit nu een Speed Pedelec? Ook zij vond dat ze er meer voor moest werken dan op de fiets met dongle.

Dat is dus wat mij eigenlijk dwars zit.
Dus als een fiets met dongle legaal zou zijn, zou het wel een betere optie zijn dan een Speed Pedelec?

Kun je een fiets met dongle laten registreren als SP? Dan zou het 'probleem' toch opgelost zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:06:
@roffeltjes

Kijk eens onderaan in dit artikel. Daar zie je duidelijk dat de compacte naafmotoren een ingebouwde reductie hebben. Dat zijn de motoren die je in goedkoper ebikes met voorwielmotor kan vinden.

https://www.bicycling.com...e-bike-motor-aandrijving/
We hebben het over Stromer en Klever en dat zijn vrijwel zeker Direct Drive motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
M!chel schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:57:
[...]

Dus als een fiets met dongle legaal zou zijn, zou het wel een betere optie zijn dan een Speed Pedelec?

Kun je een fiets met dongle laten registreren als SP? Dan zou het 'probleem' toch opgelost zijn?
Kan niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
laurens0619 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:18:
Als dat een Shimano 7 of 8 naaf is:
De as is veel harder dan de asmoeren. De as hoeft daarom normaal niet vervangen.

Even de vijzel v/d moeren wegpoetsen met een doek, wat vet op de schone as en nieuwe asmoeren er op. Zelfs als de as iets beschadigd is gaat het normaal weer goed vastzitten.

Denk aan spanning v/d ketting en controleer na de tijd even afstelling van de versnellingskabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:43:
[...]

We hebben het over Stromer en Klever en dat zijn vrijwel zeker Direct Drive motoren.
Ja, omdat dat geen compacte motoren zijn. De behuizing van die motoren is merkelijk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:05:
[...]

Ja, omdat dat geen compacte motoren zijn. De behuizing van die motoren is merkelijk groter.
Eh ja. Daarom vroeg ik me dus af hoe die merken een relatief laag koppel wisten te koppelen aan een hoog vermogen, h
et blijft een relatief trage elektromotor.

Het is duidelijk niet simpel, anders hadden we wel meer van dat soort motoren gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 07:03

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Shimano Nexus 5, 7 of 8?
Welke moet ik vooral niet nemen?

Ben qua fietsen uitzoeken al redelijk onderweg.
Kalkhoff Image 3.B Excite BLX (Bosch performance (dus stalen tandwielen) met Nexus 5)
Batavus Finez of Dinsdag E-Go Exclusive (Bosch Active Line + (helaas? kunststof tandwielen) met Nexus 7)
Batavus Finez E-Go Power Exclusive/Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt (Bosch Active Line + met Nexus 8)

En als vreemde eend; Veloretti Ace (Bafang M200 en Enviolo CT N310)

EDIT:
Zie ik het trouwens goed dat de Kalkhoff niet de Nexus 5, maar de Nexus 5E heeft?
En dat de Nexus 7 eigenlijk maar een budget ding is en de Nexus 8 beter is?
Dus van slecht naar beter, Nexus 7, Nexus 8, Nexus 5E?

EDIT2:
Zojuist antwoord van Kalkhoff (binnen 2 uur).
De versnellingshub is de Shimano SG-C7000-5D, ook wel bekend als de Nexus 5E. Kan oa ook onder belasting schakelen. En is dus ook beter dan de Nexus 7 en Nexus 8.

[ Voor 32% gewijzigd door HellStorm666 op 10-05-2021 17:45 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Gezien de markt vind ik geen van deze naven dusdanig slecht om ze niet te nemen. Kies de fiets die het prettigst rijd/past en leverbaar is.

Mocht de naaf ooit overleden, dan vervangen door de Nexus Inter 8.

Veloretti zou ik niet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 10-05-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Foxhill schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:11:
[...]

Als dat een Shimano 7 of 8 naaf is:
De as is veel harder dan de asmoeren. De as hoeft daarom normaal niet vervangen.

Even de vijzel v/d moeren wegpoetsen met een doek, wat vet op de schone as en nieuwe asmoeren er op. Zelfs als de as iets beschadigd is gaat het normaal weer goed vastzitten.

Denk aan spanning v/d ketting en controleer na de tijd even afstelling van de versnellingskabel.
Kijk hier heb ik wat aan!
Het ja een shimano 8 naaf, zal kijken wat nieuwe moeren gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:13:
[...]

Kijk hier heb ik wat aan!
Het ja een shimano 8 naaf, zal kijken wat nieuwe moeten gaan doen :)
Nevermind, ik beantwoord de verkeerde persoon |:(

[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 10-05-2021 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
roffeltjes schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:29:
[...]

Ballpark is 250 euro inclusief omspaken en shifter+kabeltje trekken.

Ik zou dat lekker laten wachten tot het nodig is (wat nog maar de vraag is, mijn ervaring met de 7 is niet slecht).
Die fiets is nog geen half jaar oud, waarom zou ik 250 euro uitgeven om een bijna nieuwe shimano 8 naaf te vervangen? Ik hoopte eigenlijk dat een dolle moer goedkoper gefixt kon worden ....

Ga eerst maar de suggestie van @Foxhill proberen :)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 10-05-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HellStorm666 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:45:
Shimano Nexus 5, 7 of 8?

Kallhof Image 3.B Excite BLX (Bosch performance (dus stalen tandwielen) met Nexus 5)
Batavus Finez of Dinsdag E-Go Exclusive (Bosch Active Line + (helaas? kunststof tandwielen) met Nexus 7)
Batavus Finez E-Go Power Exclusive/Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt (Bosch Active Line + met Nexus 8)

Ik zou de Kalkhof nemen.
Die biedt buiten de naaf het meest 'fiets' voor je geld, en als die naaf ooit vervangen moet worden, dan is dat het zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:35:
[...]

Die fiets is nog geen half jaar oud, waarom zou ik 250 euro uitgeven om een bijna nieuwe shimano 8 naaf te vervangen? Ik hoopte eigenlijk dat een dolle moer goedkoper gefixt kon worden ....

Argh, uiteraard, ik dacht dat diegene die naaf advies wilde voor een nieuwe fiets vroeg hoe duur een upgrade zou zijn. Mijn fout, ik haalde twee gesprekken door elkaar.

Jij hebt hooguit een nieuwe as nodig, geen nieuw wiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-05 14:15
Supertjeduc schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:09:
[...]

Het ging over de beugeltjes

Ik heb een topeak drybag , ik geloof dat ik die ook niet meer verslijt
Het ging er om dat door de vorm van mijn bagagedrager van mijn RM alle standaarden bijna niet passen. Er zit MIK op maar het aanbod daarvan is niet heel groot. Zeker niet bij Ortlieb, maar ook bijvoorbeeld voor kinderzitjes. Ortlieb lijkt er zelfs vanaf te stappen met een universeel systeem. Wat dus helaas weer niet past.
Daarnaast heb ik een Urban Arrow die weer zonder MIK is. Dus daar zou je dan ook weer een adapter moeten kopen terwijl een universeel ding daar wel makkelijk op past.

Daarom dacht ik, is het mogelijk een tweede bagagedrager op de eerste te monteren, wellicht via MIK die wel "standaard" is. Waardoor ik gewoon alles kan monteren.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 19:46
HellStorm666 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:45:
Shimano Nexus 5, 7 of 8?

Kallhof Image 3.B Excite BLX (Bosch performance (dus stalen tandwielen) met Nexus 5)

Denk ook even na over de zithouding die je wilt, ik zie zowel rechtop-fietsen als meer sportieve fietsen in je lijstje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
En moet je ook niet willen. Veel fietsen (zoals als mijn Batavus) zijn helemaal niet ontworpen om als Speed Pedelec te gebruiken. Daarnaast ben je dan verplicht om aanpassingen door te voeren op aan een SP te voldoen
- Claxon
- Spiegel
- Remlicht
- Kentekenplaathouder

Bij veel Riese und Muller zijn de 25 km/u en 45 km/u varianten technisch gelijk aan elkaar. Bij de 45 km/u varianten zijn verplichte items en een betere (en duurdere) koplamp toegevoegd. Daar staat tegenover dat de meerprijs van 25 km/u naar 45 km/u bij Riese und Muller in mijn ogen bescheiden is.
Daarnaast lijkt de Bosch software tegenwoordig al redelijk goed in staat te zijn om de dongle op fietsen te herkennen. Na 3 keer binnen een bepaalde tijd een dongle herkent, wordt de motor geblokkeerd en moet deze naar Bosch gestuurd worden om gedeblokkeerd te worden. Dus de drempel wordt al hoger gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Vandaag de Riese und Muller weer ingeleverd en ook nog over de eindoverbrenging gehad.
Het is de bij Riese und Muller blijkbaar alleen mogelijk om het achter tandwiel van 24 naar 22 tands te veranderen. Aan de voor kan er niets groters gemonteerd worden.
De Fietsenmaker gaf ook wel toe dat ik niet enige ben die niet tevreden over de cadans van de Enviolo naaf. Ook na aanpassingen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:18:
Vandaag de Riese und Muller weer ingeleverd en ook nog over de eindoverbrenging gehad.
Het is de bij Riese und Muller blijkbaar alleen mogelijk om het achter tandwiel van 24 naar 22 tands te veranderen. Aan de voor kan er niets groters gemonteerd worden.
De Fietsenmaker gaf ook wel toe dat ik niet enige ben die niet tevreden over de cadans van de Enviolo naaf. Ook na aanpassingen nog niet.
Ik was me niet volledig bewust dat je met de Enviolo op een speed pedelec aan het testen was.

Op mijn 25km/h fiets staan tandwielen 55/22, en die fiets bestaat ook in een variant als speed pedelec.
Ik vind de verhouding eerder te groot. In de kleinste verhouding en met ca 60 rpm rij ik nog 10 km/h. Op een zeer steile helling is dat gewoon te groot. En als het bergaf gaat, kan ik makkelijk trappen tot 60 km/h. (Nu ja, dat zijn maar korte stukjes....)

En op een speed pedelec met een hoger motorvermogen kan ik ook aan nemen dat het schakelen wat moeilijker is.

(Ik zag hier wel een Supercharger met Rohloff op 2dehands voorbij komen voor 3750€. Correcte prijs denk ik. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Volgens mij zijn dit de maximum koppel waardes waar jullie over spraken?

Linkje
Bewust tijdelijke link, want komt uit dealer info.

Overigens kijk ik er zelf niet naar. De Panasonic GX Power Plus fiets bijvoorbeeld gewoon lekkerder dan de Bosch Performance Line CX.

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 11-05-2021 07:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
laurens0619 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:35:
[...]

Even langs de fietsenmaker geweest en nieuw moertje was alles. 8,95 verder en opgelost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 13:25
@laurens0619 top dat het opgelost is.

Maar 8,95 voor een asmoer? Pfff, die weet wel te rekenen. Maar kan me voorstellen dat je blij bent dat het voor die prijs opgelost is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
madmaxf1 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:18:

Maar 8,95 voor een asmoer? Pfff, die weet wel te rekenen. Maar kan me voorstellen dat je blij bent dat het voor die prijs opgelost is.
Toen ik mijn fiets van premiumbikes had ontvangen stond na 5km fietsen het wiel opeens scheef. Gelukkig had ik steeksleutel bij mij dus het wiel weer rechtgezet, helemaal vergeten echter om ook de kettingspanner recht te zetten (hij zat dus puur op de klem van de asmoer). Wel lomp dat ze dat niet bij aflevering zelf hadden gedaan...

Eerder deze week was ik mooi stuk fietsen en toen begon opeens mijn schijfrem aan te lopen. Eerst natuurlijk de schijfremdiscussie in mijn hoofd gevoerd :+ maar toen zag ik dat mijn wiel er gewoon weer scheef in stond.

Deze keer dacht ik er wel aan om mijn wiel met de kettingspanner recht te zetten, echter de klassieke fout: Hem rechtgezet door aan te draaien en niet los te maken. Tel daarbij op: niet proefgefietst.

Ik fietse dus gisteren weg en ik voelde direct dat mijn ketting veels te strak stond.
Ik was het zat dus langs de lokale fietsenmaker gefietst (ben op vakantiebestemming) en die heeft ter plekke de asmoer gefixt en mijn wiel nu echt juist rechtgezet/ketting op juiste spanning.

Het was dus: asmoer: 3,95: Arbeid: 5,-

Ik snap hem wel hoor, hij krijgt natuurlijk de hele dag door toeristen met kleine dingetjes. Het heeft geen zin om daarvoor relatie op te bouwen want die mensen ziet die toch maar 1x :) Ik was allang blij dat die direct tijd maakte :)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 11-05-2021 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 13:25
Nu snap ik het, dan vind ik het een hele nette prijs. Top dat het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
madmaxf1 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:18:

Shimano maakt ze duur, niet die fietsenmaker. Is normale prijs voor een setje asmoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Foxhill schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:21:
[...]

Shimano maakt ze duur, niet die fietsenmaker. Is normale prijs voor een setje asmoeren.
Edit: voor 3,95 erg goedkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 11-05-2021 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:21:
[...]

Die fietsenmaker heeft aan die herstelling niks verdiend.
Alles bij elkaar is hij zeker een kwartier met de klant bezig geweest, inclusief een kort praatje.
Zelfs als hij de moeren aan 1€ in koopt, is dat 7€ -BTW, of ca 6€ omzet.
Dat is 24€ per uur. Daar betaal je echt de rekeningen niet mee.

Gun die man maar wat omzet de volgende keer als je ketting of banden versleten zijn, dan krijg je ook wat service als het probleem wat groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Tommie12 helemaal eens!

Het grappige was ik zei: maak dr maar een tientje van

Dat kon dan weer niet want dat was geen optie in de computer :+

Niet dat die euro hem iets boeit maar ik vond ze echt relaxt. Ik liep binnen en hij zei: ik kan een snelle blik werpen en het direct fixen en anders moet je m laten staan en is die morgen gefixt

Dat is wat anders dan bij onze lokale fietsenmakers, die hebben een maand wachttijd oid

[ Voor 48% gewijzigd door laurens0619 op 11-05-2021 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:15:
@Tommie12 helemaal eens!

Het grappige was ik zei: maak dr maar een tientje van

Dat kon dan weer niet want dat was geen optie in de computer :+

Niet dat die euro hem iets boeit maar ik vond ze echt relaxt. Ik liep binnen en hij zei: ik kan een snelle blik werpen en het direct fixen en anders moet je m laten staan en is die morgen gefixt

Dat is wat anders dan bij onze lokale fietsenmakers, die hebben een maand wachttijd oid
Ik heb een erg goede relatie met mijn FM en neem wel eens iets lekkers mee voor de werkplaats (zoals oliebollen, maar kan natuurlijk ook wat gebak van de Hema). Uit eigen ervaring weet ik dat ik iets harder loop voor mensen die ik aardig vind en in mijn ervaring werkt dat ook de andere kant op ;)

Nu kom ik daar al vijftien jaar en is het geen FM op een vakantiebestemming (zou ik daar toch wat gene voor hebben), maar het zijn wel van die dingen waar je een goede relatie mee opbouwt (en de kosten zijn superklein). Ik durf wel te stellen dat die paar oliebollen zich zowel in tijd als geld veelvoudig hebben uitbetaald.

Wat ook goed werkt:

- Als een monteur je goed helpt in het nabijzijn van zijn baas een compliment geven. Kost niks, maar het is fijn om te ontvangen.
- Goede review online achterlaten.
- Als er tijd is een praatje maken. als er geen tijd is niet blijven plakken en zeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Vrijdag een testrit op de Kalkhoff Image 3.B Excite BLX.
Áls ie bevalt kan ik 'm direct mee nemen... nl. 45 min rijden tot de eerste fietsenmaker/kalkhoff dealer welke ook daadwerkelijk de fiets heeft (voor september 2021).

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:24
Ik zat vorig jaar met dezelfde twijfel. Een Nexus 8 of de Nexus 5.
In theorie een perfecte naaf, die Nexus 5.

Ik gebruik mijn ebike voor woon-werk en dan wil je toch graag rond de 25 km/u fietsen.
Ik testte destijds een Pegasus. Op het moment dat ik in de 4e versnelling fietste, moest ik rondtrappen als een dolle. In de 5e versnelling was mijn trapfrequentie weer te laag.
Ik heb daarom gekozen voor een Nexus 8.

Misschien dat sommige fabrikanten ondertussen de overbrenging bij de 5E hebben aangepast.
Dus inderdaad……. goed testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Bij de Nexus 5e zijn de stappen wel war ruimer inderdaad. Tussen de 4 en 5 lijkt een ratio van 0,5 te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exLBZVVACX20zWA73PIuKrvkHG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kulKDB4JUnXfHU0Ixr7owHhi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door HellStorm666 op 12-05-2021 07:53 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-05 10:35
Heb sinds kort een Larry vs Harry E-bullit met shimano 6100 & Nexus 5. Vind de naaf erg fijn werken en in combinatie met de (sterke) 6100 motor heb ik niet meer dan de 5 versnellingen nodig (gebruik >95% van de tijd 2 t/m 4).
Wel de opmerking dat de naaf in een 26 inch achterwiel zit. Dit levert een andere trapfrequentie op dan een 28 inch wiel

Heb ook een e-bike met een Rohloff, Daar vind ik de 14 versnellingen in combinatie met een e-motor veel te veel. Met een e-motor heb je vrij veel kracht om vanuit stilstand op kruissnelheid te komen. Ik gebruik daarom nauwelijks de versnellingen in het onderste gedeelte van het bereik. Je hebt wel 1 a 2 lage versnellingen nodig, maar niet meer dan dat. De andere versnellingen zijn om een fijne trapfrequentie te vinden, maar die trapfrequentie kan je ook inregelen door de kracht die de motor geeft een tandje hoger of lager te zetten.

Daarnaast valt me op dat de Nexus 5 niet sompig aanvoelt zoals een Alfine/Nexus 11. Weet niet of dit bij een Alfine/Nexus 8 ook zo is, maar vond het bij de 11 niet fijn aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@asjenietergvin
Voor het vlakke Nederland is een Rohloff inderdaad dikke overkill.
Maar ga eens een helling van 10 of 15% op rijden, dan worden die lage verzetten ineens wel handig, en zijn de grotere verzetten ook bruikbaar als je bij het afdalen nog eens wat wil bijtrappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:23
Ik heb de knoop doorgehakt en een Velo De Ville gekocht!

Helaas bleek de verwachting van levering eind deze maand te vroeg gesproken.
FM had een in mijn maat/model in bestelling staan en ik zou die "bestelslot" kunnen krijgen.
Ware het niet dat blijkbaar de Nexus 5 naaf momenteel erg lastig te krijgen is.
Helaas is de huidige verwachting een levering in september pas...

Was even een domper. Ik ben een mooi weer tochtjes fietser, dus had graag de zomer meegepakt, maar het is niet anders.

Heb nog wat alternatieven geprobeerd zoals de Gazelle Grenoble, maar VDV was voor dezelfde prijs gewoon veel beter afgewerkt (schijfremmen i.p.v. velg, 625Wh i.p.v. 500Wh accu). Wel echt een fijne fiets die Grenoble!

Het wordt een fiets voor (hopelijk) 10+ jaar, dus dan wacht ik liever op de fiets die aan alle wensen voldoet dan voor een snel(ler) leverbaar alternatief te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@MrRobin
Proficiat!
Welk model heb je gekozen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrRobin
Dit is hem geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asZczLLJnlGkX1Ivd95p9ZWjMCI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RJBDCTxIfmhfsedL9XTh3WTv.png?f=user_large

Plaatje klopt niet helemaal: er zitten geen jasbeschermers op en wel een dichte kettingkast. En de kleur moet mat zijn i.p.v. glans (maar dat laat die configurator niet zien als je het selecteert).

En de prijs klopt ook niet :+

[ Voor 3% gewijzigd door MrRobin op 12-05-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-05 10:35
Tommie12 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:55:
@asjenietergvin
Voor het vlakke Nederland is een Rohloff inderdaad dikke overkill.
Maar ga eens een helling van 10 of 15% op rijden, dan worden die lage verzetten ineens wel handig, en zijn de grotere verzetten ook bruikbaar als je bij het afdalen nog eens wat wil bijtrappen.
Die Rohloff zit op een zelfbouw e-bike met 750 watt vermogen. De Rohloff en Shimano Nexus 5 zijn de beide naven die >100 nm koppel aankunnen en een goed overbrengingsrendement hebben.
Kon toentertijd een mooi setje wielen met een Rohloff naaf voor een mooi prijsje vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MrRobin schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:38:
Dit is hem geworden:
[Afbeelding]

Plaatje klopt niet helemaal: er zitten geen jasbeschermers op en wel een dichte kettingkast. En de kleur moet mat zijn i.p.v. glans (maar dat laat die configurator niet zien als je het selecteert).

En de prijs klopt ook niet :+
Mooi gedurfd kleurtje!

Ga je er geen riem bij kiezen, dan ben je van die gesloten kettingkast af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
Tommie12 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:25:
[...]

Mooi gedurfd kleurtje!

Ga je er geen riem bij kiezen, dan ben je van die gesloten kettingkast af.
Ja die kleur is in het echt nog veel mooier dan op de foto!
De pessimist zal zeggen: "prachtig OV-fiets geel..." :P
riem is nog eens 300 euro en ik heb uiteindelijk toch voor de grotere accu gekozen.
Zo veel fiets ik nou ook weer niet en de gesloten kettingkast was een goed alternatief.
Als budget er niet toe deed had ik beiden gedaan :) .
En als ik later toch echt echt die riem wil kan het altijd nog achteraf Voor niet eens zo gek veel meer geld.
(frame is er standaard geschikt voor, ook als die met ketting wordt uitgerust)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19
Ik ben wel nieuwsgierig naar wat er nodig is om een fiers om te bouwen naar riemaandrijving. Mijn frame is er geschikt voor en heeft een opening. De versnelling is een enviolio c380.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
coinman63 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:56:
Ik ben wel nieuwsgierig naar wat er nodig is om een fiers om te bouwen naar riemaandrijving. Mijn frame is er geschikt voor en heeft een opening. De versnelling is een enviolio c380.
Dan is het simpel...

Je zal zowel voor als achtertandwiel moeten vervangen, en zeker nakijken of the alignering van de riem perfect is.
Voor en achtertandwiel moeten echt perfect in 1 rechte lijn liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19
Dat lijkt mee te vallen. Ik ga eens na wat daarvoor de kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
coinman63 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:21:
Ik zou wel voor CDX, en liefst de EXP tandwielen gaan indien beschikbaar.
CDN is niet geschikt voor ebikes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
CDN is toch zonder 'gat' in de tandjes en CDX met gat? Waarom is een CDN niet geschikt voor ebikes?
coinman63 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:21:
Volgens mijn FM is het idd 2 nieuwe tandwielen, de riem en arbeidsloon.

[ Voor 56% gewijzigd door MrRobin op 12-05-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
MrRobin schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:02:
CDN is toch zonder 'gat' in de tandjes en CDX met gat? Waarom is een CDN niet geschikt voor ebikes?

[...]

Volgens mijn FM is het idd 2 nieuwe tandwielen, de riem en arbeidsloon.
CDN is minder sterk en moet al na 2500 km vervangen worden. Ook zijn de kettingbladen van kunststof.
CDX gaat veel langer mee.

Misschien een leuk kanaal op kijkbuis:

https://www.youtube.com/channel/UC0u4lUkSNLMWv_UjWEG6jlg

Haal je hart op met deze zeer nuttige filmpjes van Roel Peerenboom :)
En dan met name dit filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=oS_SQ_B0afo

[ Voor 6% gewijzigd door jimh307 op 12-05-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny1975
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-12-2021
Hoi allemaal, is er iemand die momenteel nog met een qwic rd9.2 rijd ? Hoe is de ervaring met deze fiets. Kan er eentje overnemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 19:46
MrRobin schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:31:
[...]

Ja die kleur is in het echt nog veel mooier dan op de foto!
De pessimist zal zeggen: "prachtig OV-fiets geel..." :P
riem is nog eens 300 euro en ik heb uiteindelijk toch voor de grotere accu gekozen.
Zo veel fiets ik nou ook weer niet en de gesloten kettingkast was een goed alternatief.
Als budget er niet toe deed had ik beiden gedaan :) .
En als ik later toch echt echt die riem wil kan het altijd nog achteraf Voor niet eens zo gek veel meer geld.
(frame is er standaard geschikt voor, ook als die met ketting wordt uitgerust)
Wist niet dat dat kon! Hoe weet je of het frame hiervoor geschikt is? Als er zowel een model van de fiets met ketting als met riem is?

Prachtige fiets trouwens, niks OV-fietsgeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:48
Omdat je de riem niet kan "breken" moet er een opening in de achterkant van het frame zitten waar je de riem doorheen kan halen. Dat kan variëren van een speciale achterpad tot een deelbare vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
renskerenske schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:40:
[...]
Wist niet dat dat kon! Hoe weet je of het frame hiervoor geschikt is? Als er zowel een model van de fiets met ketting als met riem is?
Als hetzelfde model met en zonder riem wordt aangeboden gebruiken fabrikanten vaak het zelfde frame (en bij kleinere merken/series is dat ongeveer een zekerheid). Bij VDV is het sowieso wel simpel, alle fietsen zijn belt-ready.

In geval van twijfel uiteraard even navragen as je hem aanschaft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Bla65 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:02:
Omdat je de riem niet kan "breken" moet er een opening in de achterkant van het frame zitten waar je de riem doorheen kan halen. Dat kan variëren van een speciale achterpad tot een deelbare vork.
Bij R&M werken ze met een extra wieltje/ spanner omdat probleem heen , dus normaal frame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:14:
[...]

Bij R&M werken ze met een extra wieltje/ spanner omdat probleem heen , dus normaal frame
Klopt niet echt.... je riem moet door de achterste driehoek van je frame.

Dat rolletje is een snubber, en zorgt dat de riem niet van het tandwiel kan wippen. Ik dacht fat dit enkel nodig was op de fietsen met vering achteraan, en dan zit er nog een spanwiel omdat de lengte van de riem vast is, en de afstand tussen crank en achteras verandert bij het inveren. Die fietsen hebben zowieso een lagere riemspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:43

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

YouTube: Modmo Saigon Unboxing & erster Test

Mogelijk voor sommigen hier interessant de eerste indruk van de Modmo ebike... In Duits.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:28:
[...]

Klopt niet echt.... je riem moet door de achterste driehoek van je frame.

Dat rolletje is een snubber, en zorgt dat de riem niet van het tandwiel kan wippen. Ik dacht fat dit enkel nodig was op de fietsen met vering achteraan, en dan zit er nog een spanwiel omdat de lengte van de riem vast is, en de afstand tussen crank en achteras verandert bij het inveren. Die fietsen hebben zowieso een lagere riemspanning.
Nee kijk maar eens goedAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/700nUYLrOw6NYP4oZCNd9w3JmLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6kxICLBe24nvWYW5J8iQbho.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:45
Tommie12 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:28:
........... je riem moet door de achterste driehoek van je frame. ...
R&M hangt de complete riem onder de achtervork of zoals hierboven binnen de frame driehoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
litebyte schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:35:
YouTube: Modmo Saigon Unboxing & erster Test

Mogelijk voor sommigen hier interessant de eerste indruk van de Modmo ebike... In Duits.
Lekker dat je motor nog even doorwerkt als je stopt met trappen , not
Wel mooi afgewerkt fietsje , behalve de kabels
En dat licht , fijn voor tegenliggers not
Voorwiel motor , echt 2010
Accu , groot maar praktisch niet uitneembaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik zoek een iphone xr telefoonhouder voor op mijn fiets, ik wil alleen onder mijn huidig shimano display bevestigen. De houders die ik kan vinden hebben een bevestiging voor de stuurbuis (horizontaal) maar ik zoek er dus een voor de verticale buis.

Iemand tips? (Nee wil niet mijn display vervangen voor iets anders, zoek echt een houder :))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbBh1CUUFWjBNaxrO-zRAdtkhcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scLWlzTqPugQNEEvsvtLXVlP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bij de Delite modellen en Nevo3 is het zo geconstrueerd dat er geen deling nodig is. Bij andere modellen wel. Kijk daar ook eens goed naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Athome schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:43:
[...]

Bij de Delite modellen en Nevo3 is het zo geconstrueerd dat er geen deling nodig is. Bij andere modellen wel. Kijk daar ook eens goed naar.
Ik heb toch niet gezegd dat dat bij alle modellen het geval was , alleen dat het mogelijk was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-01 12:28
laurens0619 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:57:
Ik zoek een iphone xr telefoonhouder voor op mijn fiets, ik wil alleen onder mijn huidig shimano display bevestigen. De houders die ik kan vinden hebben een bevestiging voor de stuurbuis (horizontaal) maar ik zoek er dus een voor de verticale buis.

Iemand tips? (Nee wil niet mijn display vervangen voor iets anders, zoek echt een houder :))

[Afbeelding]
Ik gebruik daar de SPconnect voor voor mijn Samsung Galaxy maar ze hebben ook een passende hoes voor de iPhone XR.

https://sp-connect.eu/nl/collections/iphone-xr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
maupie1967 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:48:
[...]

Ik gebruik daar de SPconnect voor voor mijn Samsung Galaxy maar ze hebben ook een passende hoes voor de iPhone XR.

https://sp-connect.eu/nl/collections/iphone-xr
Quad lock (die gebruiken wij al jaren) en Spigen hebben dit ook. Op het eerste gezicht is Spigen verrweg het "goedkoopste".

Losse Spigen mount is twee tientjes, inc een opplak adapter. Quadlock en SPconnect leveren een mount ZONDER losse adapter en dat is al snel 15-20 euro * Ik zie dat SP connect nog duurder is met zijn adapters dan Quad Lock... de marges op dit spul zijn ongetwijfeld krankzinnig :+ :X

- Optie 1 is die adapter op een oud/cheapo hoesje te plakken. Je kan dan zo'n goedkope double layer hoes pakken heb je meteen een hoes voor ruwer gebruik.
- Optie 2 is een specifiek hoesje voor de XR erbij kopen, 25 euro

Let op de verzendkosten, dat moet je dus wel een beetje uitkienen, zou wel eens beter kunnen zijn hoesje+mount bij één aanbieder te scoren.

[ Voor 56% gewijzigd door roffeltjes op 14-05-2021 10:27 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam