Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-08 08:26
Wat voor tips hebben jullie om zorgvuldig met een accu om te gaan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 17:47
MrRobin schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:41:
[...]
Die powertube heeft een veel groter afdekklepje wat ook nog eens helaas altijd zwart is en niet meegespoten wordt in de framekleur
Bij Flyer standaard in framekleur. Framekleur is blauw of zwart. Bij zwart dus alsnog zwart :P , maar wel mooi meegespoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
renskerenske schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:41:
Niet bij elke kleine rit bijladen. Soms een keer bijna leeg rijden. Bewaren waar het niet vriest. Als je hem langer weglegt zorgen dat hij niet leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:37
Belangrijk;
Voordat je de accu gaat laden. Deze eerst op kamertemperatuur laten komen en dan pas laden. Dit laden ook op kamertemperatuur doen.

Het wordt niet aangeraden vanwege brandveiligheid maar het volgende doe ik zelf.
- Accu uit de fiets halen.
- De accu aan de lader leggen in huis (ongeveer kamertemperatuur omgeving)
- De lader d.m.v een tijdklok ergens in de nacht schakelen. Bij mij gebeurt het om 3 uur in de nacht zodat deze om 6:30 uur weer vol is.

Bij langdurig niet gebruiken (gebeurt als het goed niet). De accu niet vol maar ook niet leeg wegleggen ergens in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
Volgens de expert van bosch
https://www.bosch-ebike.c...vragen-over-de-ebike-accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Athome schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:11:
[...]

Belangrijk;
Voordat je de accu gaat laden. Deze eerst op kamertemperatuur laten komen en dan pas laden. Dit laden ook op kamertemperatuur doen.

Het wordt niet aangeraden vanwege brandveiligheid maar het volgende doe ik zelf.
- Accu uit de fiets halen.
- De accu aan de lader leggen in huis (ongeveer kamertemperatuur omgeving)
- De lader d.m.v een tijdklok ergens in de nacht schakelen. Bij mij gebeurt het om 3 uur in de nacht zodat deze om 6:30 uur weer vol is.

Bij langdurig niet gebruiken (gebeurt als het goed niet). De accu niet vol maar ook niet leeg wegleggen ergens in huis.
Jij maakt er wel een hele sport van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Supertjeduc schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:57:
[...]
Past in het thema van dit topic toch? Rohloff naven, vier zuigers per schijf en een dekentje voor je accu. Ik heb trouwens echt Panasonic accu sleeves op voorraad voor wie in de winter wil doorrijden 8)7 . En ik zie net dat ze ook voor andere accu’s bestaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 04-05-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:17
Ik ben het ook van plan om mijn oplader te koppelen aan een tradfri smartplug en via home assistant er voor te zorgen dat de accu tijdens downtime niet te lang aan de lader ligt :).

Maargoed da's voor een ander topic :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supertjeduc
MrRobin schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:08:
Ik ben het ook van plan om mijn oplader te koppelen aan een tradfri smartplug en via home assistant er voor te zorgen dat de accu tijdens downtime niet te lang aan de lader ligt :).

Maargoed da's voor een ander topic :P
Volgens mij schakelt die bosch accu lader gewoon uit als de accu vol zit , als hij laad is ie warm , als de accu vol zit koud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Supertjeduc schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:57:
[...]

Valt nog wel mee.
Li-Ion accu kunnen best veel energie leveren maar tegelijkertijd willen ze het liefst dat je ze met fluwelen handschoenen aanpakt. Ze zijn best wel gevoelig.

Een van de redenen dat je met een Tesla zo lang met een accu kan doen, is juist het temperatuurmanagement van de accu. Als je in een Tesla in de navigatie aangeeft dat je bij een bepaalde lader wil gaan laden. Zal de auto de accu in het juiste temperatuurwindow brengen voordat je de lader bereikt. Tijdens het laden wordt de accu ook actief gekoeld en/of verwarmt. Tevens wordt de laadstroom ook actief aangepast om de accu niet te veel te stressen.

Voor een fietsaccu is het verhaal niet anders. Eerst op de juiste temperatuur brengen en dan pas laden. Dit is vooral in hartje winter en hete periodes van de zomer van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Supertjeduc schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:20:
[...]

Volgens mij schakelt die bosch accu lader gewoon uit als de accu vol zit , als hij laad is ie warm , als de accu vol zit koud
Of Bosch dit doet weet ik niet maar normaal gesproken houdt de lader de accu op peil. Als de accu vol is gaat de lader over op een soort onderhoudsstand. Dat betekent dat de lader niet actief laad, tenzij de lading onder een bepaald niveau komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Athome schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:29:
[...]

Valt nog wel mee.
Li-Ion accu kunnen best veel energie leveren maar tegelijkertijd willen ze het liefst dat je ze met fluwelen handschoenen aanpakt. Ze zijn best wel gevoelig.

Een van de redenen dat je met een Tesla zo lang met een accu kan doen, is juist het temperatuurmanagement van de accu. Als je in een Tesla in de navigatie aangeeft dat je bij een bepaalde lader wil gaan laden. Zal de auto de accu in het juiste temperatuurwindow brengen voordat je de lader bereikt. Tijdens het laden wordt de accu ook actief gekoeld en/of verwarmt. Tevens wordt de laadstroom ook actief aangepast om de accu niet te veel te stressen.

Voor een fietsaccu is het verhaal niet anders. Eerst op de juiste temperatuur brengen en dan pas laden. Dit is vooral in hartje winter en hete periodes van de zomer van belang.
Zou dat niet zo zijn omdat bij een tesla snellader het gaat van dik hout zaagt men planken
Dus op een gruwelijke snelheid
Daarmee vergeleken is een bosch lader een heel langzaam proces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tuurlijk heeft de snelheid van de lader invloed. Echter koude of warme cellen laden is nooit een goed idee.
Net als in hartje winter met een koude accu direct in stand Turbo alles er uit trekken wat er in zit. Is ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de accu.
Daarom rijden sommige mensen ook met een soort van sok over de accu in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuyderduyn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10-2023
Goedemorgen,

Ik heb een fiets met een Bafang systeem, de M400 motor (G330 250W). Nu overweeg ik een overstap naar Bosch vanwege de vele mogelijkheden met het display/app/e bike connect.

Bafang is inmiddels aardig bekend, zijn ze toevallig zelf niet bezig met iets dergelijks qua app? Ik weet dat er een app is en de 750c met navigatie maar dit is bijvoorbeeld weer niet te synchroniseren met strava, komoot. Of mis ik iets en is er voor Bafang ook een mooi alternatief?

Verder nog de vraag. Een Bosch performance motor of Bafang M400, wat presteert beter met acceleren? Ik weet dat Bafang meer NM heeft maar dat zegt niet altijd wat heb ik begrepen.

Ik zie dat mijn fiets niet populair is vanwege het 'merk' terwijl de onderdelen toch prima zijn:
*spam*Linken naar eigen Marktplaats-advertenties beschouwen we als spam en reclame en zijn dus niet toegestaan.*spam*

Ik hoor het graag.

Bedankt,
Gr Hans

[ Voor 30% gewijzigd door deepbass909 op 05-05-2021 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zuyderduyn schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:34:
Goedemorgen,

Ik heb een fiets met een Bafang systeem, de M400 motor (G330 250W). Nu overweeg ik een overstap naar Bosch vanwege de vele mogelijkheden met het display/app/e bike connect.

Bafang is inmiddels aardig bekend, zijn ze toevallig zelf niet bezig met iets dergelijks qua app? Ik weet dat er een app is en de 750c met navigatie maar dit is bijvoorbeeld weer niet te synchroniseren met strava, komoot. Of mis ik iets en is er voor Bafang ook een mooi alternatief?

Verder nog de vraag. Een Bosch performance motor of Bafang M400, wat presteert beter met acceleren? Ik weet dat Bafang meer NM heeft maar dat zegt niet altijd wat heb ik begrepen.

Ik zie dat mijn fiets niet populair is vanwege het 'merk' terwijl de onderdelen toch prima zijn:
*knip*

Ik hoor het graag.

Bedankt,
Gr Hans
Ik denk dat je fiets niet populair is vanwege de prijs, en vanwege de batterij op de drager.

[ Voor 2% gewijzigd door deepbass909 op 05-05-2021 09:48 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuyderduyn
Tommie12 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:20:
[...]

Ik denk dat je fiets niet populair is vanwege de prijs, en vanwege de batterij op de drager.
Aha, wat is een minpunt aan de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
zuyderduyn schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:26:
[...]
Mensen (zoals ik) vinden de geïntegreerde accu mooier. Verder wel mooie onderdelen op die fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
en vanwege de foto's.... je ziet bijna niet wat er te koop is:
een auto, of 2 fietsen (maar verschillende foto's zijn tegen het licht in genomen, waardoor je alleen de contouren ziet), een deur, een afval bak, kinderzitjes, kinderwagen...

Neem een foto, tegen een neutrale achtergrond, waar niets anders op te zien is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zuyderduyn schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:26:
[...]
Bij de betere fietsen nu zit de batterij in de buis of mooi ingebouwd.
En iemand die 2000€ wil uitgeven twijfelt altijd of die niet een nieuwe kan of wil kopen.

Voor 2000€ zal je geen efiets met riem nieuw vinden, maar sommige mensen vinden dan dan ondergeschikt.
Ik weet niet wat je betaald hebt, maar particulier zou ik nooit meer dan 60-70% van de nieuwprijs betalen voor een gebruikte fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Voor € 2000 heb je bv mijn Watt Brooklyn, prima fiets voor die prijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 14:53
zuyderduyn schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:34:
Goedemorgen,

*knip*

Ik hoor het graag.

Bedankt,
Gr Hans
Ik denk dat je gewoon veel te veel geld vraagt:

https://juijnfietsbeleving.nl/product/vandijck-ostara-d53/

[ Voor 2% gewijzigd door deepbass909 op 05-05-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-09 19:19
Oekol schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:49:
Morgen onze fietsen ophalen! Twee watt boston ebikes 1female en 1male. Wel wat gefintuned. Andere zadels, mandje, ander stuur en wat kleine dingen. Heel veel zin in!
Hoe is het met je watt bikes ondertussen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Die vraag blijft komen :)

Zelf run ik een accugroothandel en ik heb destijds met liefde een mooi werkstuk gemaakt voor de klant. Je kunt ook op mijn naam zoeken en teruglezen; of beide.
Ik heb al heel veel geschreven over hoe je een accu het best behandeld.

Veel leesplezier :)

http://docdro.id/DcWC0p4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ik heb een RM charger. Die heeft een bagagedrager buis die 16mm hoog is, maar iets van 10mm breed.
Met de achtertassen van Ortlieb heb ik grotere haken gekocht van 18mm om de tassen te kunnen monteren. Maar ze zitten dus nog steeds een beetje los.

Nu zit ik te kijken naar een bagagekoffer, liefst die van ortlieb maar daar geven ze aan dat er maximaal 16mm buizen passen, dit zou wel in de breedte passen maar niet in de hoogte.

Er zit wel een MIK of KIK plaat in, maar dat bied Ortlieb weer niet aan (Vaude wel maar heb het liefst die Ortlieb).

Bestaat er iets als een 16mm stang/ bagagerager die je aan je bagagedrager kunt monteren om de tassen op te zetten? Denk aan een soort rekje voor erop bijvoorbeeld. Liefst die je met MIK of KIK kunt monteren.
Of heeft iemand ervaring met eenzelfde afwijkende bagagedrager en zo'n koffer?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 19:00
Ortlieb lijkt wel aangesloten zijn bij de MIK standaard, maar producten zie ik ook niet 1-2-3.

https://www.mik-click.com...1/04/Basil-MIK-Brands.pdf

Ik zie wel dat er een generieke Mik adapter plaat is van Basil

https://fietstassenwinkel.../mik-adapter-plate-zwart/

Die kan je ongetwijfeld wel in je tas schroeven met wat huisvlijt.

Dan nog wel iets dat ik kwijt moet (niet gericht tegen jou, jij kan hier natuurlijk ook niets aan doen):

Ik vind het allemaal weer typisch het zoeken van een oplossing voor een niet bestaand probleem. De standaard bagagedrager en tassen met haken zijn ongetwijfeld al een eeuw oud en werken prima. Een Ortlieb met haak systeem is minstens zo snel als een MIK tas. Het is licht, past altijd (tenzij je een design bagaedrager hebt met een afwijkende buis maat... lekker design bij R&M!).

Geef mij maar een Tubus drager waar ik gewoon elke tas op kwijt kan. En dan inderdaad gewoon een lekker sterke PU Ortlieb roller die onverwoestbaar is en waar je spullen droog in blijven. Mijn tassen gaan nu al 15 jaar mee en ze gaan elke dag mud en mud vol. Ik heb ook een stel Vaudes, die zullen 25 jaar oud zijn 8)

Ik vind design ook mooi, maar bij een aantal dingen zijn we eigenlijk wel uitontwikkeld en wordt het er niet beter op.

Dit is dus waarom ik zo kritisch ben en blijf op integratie, het is elke keer weer geklooi als je iets wil vervangen of een thirdparty ding wil aansluiten.

Dan nog even over MIK: Lijkt op een ideetje van Basil. Ze hebben een aantal fabrikanten mee, maar tenzij ze conglomeraten als Tubus gmbh meekrijgen (dat is namelijk de holding waar Racktime in zit en die hebben zelf volgens mij ook al zo'n concept) gaat dit standaard nummer zoveel worden die het niet gaat halen.

Anders gezegd: Ik durf er wel een wedje op te doen dat dit hem niet gaat worden.

[ Voor 72% gewijzigd door roffeltjes op 05-05-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:26

Oekol

waka waka hey hey

springfield89 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Hoe is het met je watt bikes ondertussen?
Fietst nog steeds heerlijk! 1x een tik in de velg gehad en was kosteloos vervangen. Ik vind het prima. Krijgen nog steeds heel vaak complimenten van mensen dat ze onze fiets mooi vinden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Onder het kopje Design uit Nederland:

Incognito venster als je tegen de paywall aanloopt:

https://www.parool.nl/ps/...derlandse-bodem~baf52059/

https://mokumono.com/nl/

Wat mij opvalt t.o.v. mijn favoriete boksbal (aka VM):

- Realistische prijs! Ja, ze zijn duur voor wat je krijgt (Singlespeed+Magura+gates+achterwielmotor), maar dat is logisch als klein bedrijf waarbij jezelf dingen bouwt. Bij de sub 2000,- merken weet je gewoon dat er is gesneden (afmontage, aflevering en service).
- Nette onderdelen, goede keuzes. Hele fiets is ondanks het design frame voorzien van standaard spullen.

Het is nog steeds niet mijn ding, maar je kan hem in ieder geval door elke FM laten servicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
roffeltjes schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:15:
Ortlieb lijkt wel aangesloten zijn bij de MIK standaard, maar producten zie ik ook niet 1-2-3.

https://www.mik-click.com...1/04/Basil-MIK-Brands.pdf

Ik zie wel dat er een generieke Mik adapter plaat is van Basil

https://fietstassenwinkel.../mik-adapter-plate-zwart/

Die kan je ongetwijfeld wel in je tas schroeven met wat huisvlijt.

Dan nog wel iets dat ik kwijt moet (niet gericht tegen jou, jij kan hier natuurlijk ook niets aan doen):

Ik vind het allemaal weer typisch het zoeken van een oplossing voor een niet bestaand probleem. De standaard bagagedrager en tassen met haken zijn ongetwijfeld al een eeuw oud en werken prima. Een Ortlieb met haak systeem is minstens zo snel als een MIK tas. Het is licht, past altijd (tenzij je een design bagaedrager hebt met een afwijkende buis maat... lekker design bij R&M!).

Geef mij maar een Tubus drager waar ik gewoon elke tas op kwijt kan. En dan inderdaad gewoon een lekker sterke PU Ortlieb roller die onverwoestbaar is en waar je spullen droog in blijven. Mijn tassen gaan nu al 15 jaar mee en ze gaan elke dag mud en mud vol. Ik heb ook een stel Vaudes, die zullen 25 jaar oud zijn 8)

Ik vind design ook mooi, maar bij een aantal dingen zijn we eigenlijk wel uitontwikkeld en wordt het er niet beter op.

Dit is dus waarom ik zo kritisch ben en blijf op integratie, het is elke keer weer geklooi als je iets wil vervangen of een thirdparty ding wil aansluiten.

Dan nog even over MIK: Lijkt op een ideetje van Basil. Ze hebben een aantal fabrikanten mee, maar tenzij ze conglomeraten als Tubus gmbh meekrijgen (dat is namelijk de holding waar Racktime in zit en die hebben zelf volgens mij ook al zo'n concept) gaat dit standaard nummer zoveel worden die het niet gaat halen.

Anders gezegd: Ik durf er wel een wedje op te doen dat dit hem niet gaat worden.
Voel me totaal niet aangesproken hoor. Dacht gelezen te hebben dat RM met hun nieuwste fietsen ook weer terug gaat naar ronde buizen voor de bagagedrager. Blijkbaar ben ik niet de enige ben die er tegenaan liep.
Met de 18mm haken op de achtertassen gaat het trouwens prima. Alleen voor de koffer bied Ortlieb geen haak aan van 18mm.

Zo'n basis adapter een keer kopen en van daar verder kijken lijkt me een leuke. Gat in de markt ;)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
RobertJRB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:13:
[...]

Voel me totaal niet aangesproken hoor.
d:)b
Dacht gelezen te hebben dat RM met hun nieuwste fietsen ook weer terug gaat naar ronde buizen voor de bagagedrager omdat ik volgens mij niet de enige ben die er tegenaan liep.
Ja je kan ervan uitgaan dat je niet de enige bent, combi R&M fiets en Ortlieb/Vaude tas lijkt me een veel voorkomende :D
Met de 18mm haken op de achtertassen gaat het trouwens prima. Alleen voor de koffer bied Ortlieb geen haak aan voor 18mm.
Die (vrijwel^^) overal op passende gigahaken zijn voor mij ook de reden dat ik liever Ortlieb heb dan Vaude. Met Vaude had ik heel soms dat ze losschoten (vrijwel zeker omdat ik ze niet goed vastklikte).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:17:
[...]

Die vraag blijft komen :)

Zelf run ik een accugroothandel en ik heb destijds met liefde een mooi werkstuk gemaakt voor de klant. Je kunt ook op mijn naam zoeken en teruglezen; of beide.
Ik heb al heel veel geschreven over hoe je een accu het best behandeld.

Veel leesplezier :)

http://docdro.id/DcWC0p4
Deze gaat de startpost in!

Met dank aan @jimh307

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Vraag aan de Enviolo gebruikers/kenners/experts.
De Nuvinci naven (en zeker de electrische Harmony) stonden er bekend om na verloop van tijd te gaan verlopen.
Hoe zit dit met de huidige Enviolo naven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Athome schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:27:
De Nuvinci naven (en zeker de electrische Harmony) stonden er bekend om na verloop van tijd te gaan verlopen.
Ik heb er nog maar 2600 km mee gereden en alles is ok.

Je leest weinig klachten, en gezien Riese en Mueller ze zelfs op de speed pedelecs gebruikt verwacht ik dat het lang mee gaat. Van R&M verwacht ik toch dat ze deze naaf op levensduur getest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuyderduyn
Hallo,

Ik heb in een youtube video gezien dat je op de nieuwe Nyon kan aflezen achteraf hoeveel procent je van een rit in een bepaalde modus heb gereden (Eco, turbo of tour). Kan dit ook met de 'oude' nyon met het horizontale scherm?
Bedankt,
Gr Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 18:14
Ik heb net een e-bike gekocht voor mijn vrouw na lang zoeken, de Cortina E-Octa Plus (2021 model)
Maar mijn vrouw wil de fiets kunnen tracken bvb bij diefstal.
Ze wil ook niet te duur gaan, minder dan 100 euro.

Is een Tile tracker hiervoor geschikt? Ik ben geen Iphone gebruiker anders zouden AirTags heel geschikt zijn omdat die het zeer grote find me netwerk gebruikt van Apple.
Hoe is het netwerk in België/Nederland?

En wat is een geschikte plaats om deze te verstoppen? Achter de kap van de motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 14:53
Cowboy_Henk schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:23:
Ik heb net een e-bike gekocht voor mijn vrouw na lang zoeken, de Cortina E-Octa Plus (2021 model)

Is een Tile tracker hiervoor geschikt? Ik ben geen Iphone gebruiker anders zouden AirTags heel geschikt zijn omdat die het zeer grote find me netwerk gebruikt van Apple.

En wat is een geschikte plaats om deze te verstoppen? Achter de kap van de motor?
Ik zag dat een aantal gebruikers van een van moof de zadel openhaalde en daar een apple airtag in stopten. Je moet even kijken waar het past en goed uit het zicht zit denk ik. Je kunt ook naar smarttags van samsung kijken als je samsung hebt.. Tile is de generieke variant maar die hebben als nadeel dat het netwerk waar ze op terugvallen om je spullen te vinden (het tile apparaten netwerk) vrij beperkt is vergeleken bij samsung en apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-08 16:07

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Zelf gebruik ik voor de auto's en motoren altijd de tracker van Invoxia.
Werkt op het LoRa netwerk. Gaat lang mee op de accu.
1e 3 jaar zit t abbo er bij in, daarna €10,- per jaar.
Voordeel er ook van is dat er een trilling, beweging en hellingshoekdetectie in zit welke push melding kan geven naar je mobiel.

Zo krijg je dus ook melding als iemand er aan zit, hij om valt, enz.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:58
zuyderduyn schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:37:
Hallo,

Ik heb in een youtube video gezien dat je op de nieuwe Nyon kan aflezen achteraf hoeveel procent je van een rit in een bepaalde modus heb gereden (Eco, turbo of tour). Kan dit ook met de 'oude' nyon met het horizontale scherm?
Bedankt,
Gr Hans
Ja dat is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Hier iemand met 20.000km NuVinci ervaring.

Ik heb een handmatige bediening van de naaf en het verloop wat ik ervaar is minimaal. Nu schakel ik niet onder belasting want dan kan je groefvorming krijgen in de kogels zodat ze gaan verlopen.

Het automatisch schakelen van die naaf is niet bevorderlijk voor de naaf. Dit heeft te maken over het werkingsprincipe van de naaf. Mijn advies is om weg te blijven van de automatische versnelling. Dan hebben de 380% varianten een ruime overhead omdat het schakelbereik groot is zodat het niet meteen gaat opvallen dat de naaf aan het verlopen is. Kom je er dan wel achter dan is het te laat en is het niet meer ongedaan te maken. Dat zal wel flink veel eerder zijn dan 20.000km.
Je kan dan beter een Nexus 8 naaf hebben. Als die versleten is is vervanging niet eens zo heel duur. NuVinci/Enviolo zijn dure naven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 17:48

BertV

Handgemaakt

De enige gouden regel voor mij is niet compleet leegrijden (voorkeur tot 25%) en zeker niet leeg wegleggen.
Met de km's die ik maak zou dat laatste nooit gebeuren.

Verder heeft die accu pech gehad.

Mijn ervaring is dat met 1500km per maand, tweemaal per dag laden, mijn bosch accus na 20.000km "op en gaar zijn".

ps. Ik had mijn NuVinci al na 15.000 zover op dat nieuwe vertanding nodig was om de trapfrequentie omlaag te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 06-05-2021 11:23 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jimh307 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Hier iemand met 20.000km NuVinci ervaring.

Ik heb een handmatige bediening van de naaf en het verloop wat ik ervaar is minimaal. Nu schakel ik niet onder belasting want dan kan je groefvorming krijgen in de kogels zodat ze gaan verlopen.

Het automatisch schakelen van die naaf is niet bevorderlijk voor de naaf. Dit heeft te maken over het werkingsprincipe van de naaf. Mijn advies is om weg te blijven van de automatische versnelling. Dan hebben de 380% varianten een ruime overhead omdat het schakelbereik groot is zodat het niet meteen gaat opvallen dat de naaf aan het verlopen is. Kom je er dan wel achter dan is het te laat en is het niet meer ongedaan te maken. Dat zal wel flink veel eerder zijn dan 20.000km.
Je kan dan beter een Nexus 8 naaf hebben. Als die versleten is is vervanging niet eens zo heel duur. NuVinci/Enviolo zijn dure naven.
De Nexus 8 losse naaf kost je 180-200€ in vervanging (+ werkuren)
De Enviolo N380 is 300-330€ (+werkuren).
Zo gek vind ik die prijs niet. Ter vergelijking, een Rohloff zit boven de 1000€ voor enkel een naaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09-2024
Iemand ervaring met de ebikes van 'lekkerbikes'?
https://www.lekkerbikes.com/nl/

Het model spreekt me aan, alsook het gewicht. Als je die fiets eens een trap ofzo moet opsleuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat lijkt wel verbeterd te zijn, maar een Duitse bakfiets test op een heuveltje met een Urban Arrow liet zien dat een Enviolo dan toch kan gaan slippen)

Dat is natuurlijk geen ramp als je in Nederland zit. Daarnaast ga ik ervan uit dat dit met een gewone ebike minder kritisch is .

https://downtown-ebike.co...rformance-cx-2020-review/

Kan natuurlijk ook exemplarisch zijn, maar het is wel de oude klacht, dus je moet wel even goed weten wat je gaat doen. Aan de andere kant; er zijn mensen die met een beladen R&M met Nuvinci Noorwegen doorgaan en daar heb je toch ook wel eens pittige stukjes.

Rohloff is wat lastiger te plaatsen; voor een kilometervreter (not me...) is het erg close.

100.000km is normaal en je hoort ook wel van 200.000km. Tel daarbij op de redelijk probleemloze werking (1xper jaar olie, that's it), de restwaarde (kan zo mee naar een andere fiets), de efficiëntie (scheelt in actieradius) en uitmuntende service wordt het wel een spannende berekening.

- 200,- Alfine 8. Wiel laten spaken 100,- => Dit elke 25.000km => 1200 euro op 100.000km
- Rohloff 1400,- => Als het goed is eenmalig op de 100.000km

De levensduur ben ik hier aan het schatten. Ik heb enorm veel geluk met mijn Nexus en Alfine naven en haal het dubbele, maar dat zie je dus ook wel bij Rohloff.

Rohloff jaarlijks 1 of 2 olie beurtjes (kan je makkelijk zelf doen , maar een Alfine zal vaker gedoe hebben met de versnelling (schakelplaat heeft niet het eeuwige leven en dat doe ik weer liever niet zelf).

Het probleem is het kilometrage. Ik rij iets minder dan 10.000km per jaar, dus dan kijk je naar 10-15 jaar voordat het economisch "kiet" gaat spelen. Dat is niet heel zinnig, ook al is dat ding waardevast... je kan er niet op rekenen dat je motor zolang meegaat (en nog vervangbaar is), dus je kijkt al naar overbouwen naar een andere fiets en dat soort ongein :+

Aan de andere kant heeft dat ding nog een aantal andere voordelen, dus tsja...

Oftewel, ik denk er al jaren heel hard over om toch die overstap te maken, zeker nu mijn huidige naaf langzaam maar zeker naar zijn levenseinde loopt (aantal storingen neemt de laatste jaren sterk toe) maar het is en blijft eigenlijk niet rendabel.

[ Voor 46% gewijzigd door roffeltjes op 06-05-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
bleh schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:09:
Iemand ervaring met de ebikes van 'lekkerbikes'?
https://www.lekkerbikes.com/nl/

Het model spreekt me aan, alsook het gewicht. Als je die fiets eens een trap ofzo moet opsleuren...
Klein bedrijfje, geen dealer netwerk, dus alleen als je in Amsterdam woont zou ik dit overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diecke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:25
Ik ben op zoek naar een moderne e-bike en heb mijn oog laten vallen op VanMoof en Cowboy.

Ik weet dat deze merken qua service en kwaliteit niet per se top zijn, maar vind vooral het software/gimmick gedeelte en tweakbaarheid erg aantrekkelijk (bv. het tracken en instellen/tunen van de fiets via (onofficiële) apps).

Nu zag ik toevallig dat vanaf vandaag ook de Cowboy 4 is te pre-orderen.

Welk van deze fietsen heeft de beste prijs/kwaliteit/tweakmogelijkheden? Of bevelen jullie mij toch een ander merk aan (met oog op bovenstaande wensen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Diecke schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:43:
Ik ben op zoek naar een moderne e-bike en heb mijn oog laten vallen op VanMoof en Cowboy.

Ik weet dat deze merken qua service en kwaliteit niet per se top zijn, maar vind vooral het software/gimmick gedeelte en tweakbaarheid erg aantrekkelijk (bv. het tracken en instellen/tunen van de fiets via (onofficiële) apps).

Welk van deze fietsen heeft de beste prijs/kwaliteit/tweakmogelijkheden? Of bevelen jullie mij toch een ander merk aan (met oog op bovenstaande wensen)?
Geen fan van... slechte onderdelen, miserabele service tenzij je vlakbij de service centers woont.

VM: voorwielmotor... slechte remmen, 1 maat, versnellingen haperen. Batterij zit ingebouwd
Cowboy: geen versnellingen, dus enkel geschikt in de stad en op vlak terrein. 1 maat...

Er zijn topics over beide fietsen, ga daar maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Heb een VM gehad en na heel veel gedoe uiteindelijk mijn geld terug gekregen. Daarna lang getwijfeld over een Cowboy maar durfde het toch niet aan (vanwege de verhalen). Uiteindelijk voor een Qonqer gegaan en ben daar erg gelukkig mee, zowel met de service als de fiets zelf. Fiets is misschien iets minder 'hip' dan een VM of Cowboy, maar het werkt tenminste en elke keer als ik er op fiets wordt ik daar toch weer blij van. Levering van de fiets duurde wel wat lang (website geeft aan 2 weken, duurde uiteindelijk iets van 4), support is erg netjes en bereikbaar (als er iets is dan komen ze zelf langs in een busje, ook als je buiten Amsterdam woont).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes

Ik weet dat deze merken qua service en kwaliteit niet per se top zijn,
Nee, je begrijpt het niet.

VanMoof is niet "niet top" VanMoof is rommel.

1. De onderdelen en de motor zijn bottom of the barrel en hebben niets en dan ook niets te maken met premium.
2. Als de directeur al zegt dat ze 10% problemen per levering hebben dan kan je wel aannemen dat de beste man erg voorzichtig is en dat de issues eerder groter dan kleiner zijn. Je ziet dat ook in de toch wel "fan" draad op Tweakers, het terugsturen van je wiel is de normaalste zaak van de wereld.
3. UIt de huidge draad lijkt het er ook niet op dat "het lek boven is""
4. Het idee dat VM je reparatie bij de FM betaald faalt aan alle kanten omdat Fietsenmakers hun handen niet aan dit product willen branden, teveel issues die niet uit te leggen zijn aan je klant (waarom is dit nieuwe wil na 5km weer kapot? Wat bent u voor fietsenmaker?).

Ja, het merk is me een doorn in het oog, maar ik ben volgens mij behoorlijk objectief in mijn kritiek. Het bedrijf heeft geen enkel probleem met het misleiden van klanten.

Cowboy; is niet helemaal hetzelfde laken en pak, ze zijn kleiner en hebben daardoor blijkbaar meer greep op het product, maar ook hier geldt:

"There's no such thing as a free lunch".
maar vind vooral het software/gimmick gedeelte en tweakbaarheid erg aantrekkelijk (bv. het tracken en instellen/tunen van de fiets via (onofficiële) apps).
Geen idee, de bekendere systemen zijn gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 20:49

Proc

Grand Admiral

Veloretti heeft sinds kort een Veloretti Electric E-Bike in het productassortiment die kwalitatief goede componenten en een redelijke prijs heeft (als pre-order was er ook een leuk prijsvoordeel). Het model is nog niet uitgeleverd en reallife ervaringen ontbreken derhalve, maar de prijs-kwaliteit verhoudingen lijken op basis van de gebruikte componenten best goed.

Er is een thread over op GoT waar je wat meer informatie kunt lezen zodat je zelf een beeld kunt vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het eerste wat ik zie een Enviolo 310. Waarom geen 380?
Electrische schakeling is leuk maar hoe is de levensduur dan. Ik heb zelf tijdens de proefrit met de Riese und Muller al gemerkt dat schakelen met een Enviolo onder belasting zwaar gaat. Onbelast gaat het juist soepel.
Daardoor denk ik dat de naaf behoorlijk te lijden heeft van de electronische schakelmechanisme.

The looks zijn wel goed (is persoonlijk uiteraard). De zithouding lijkt ook veel relaxer dan een Cowboy bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Athome schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:53:
Het eerste wat ik zie een Enviolo 310. Waarom geen 380?
Electrische schakeling is leuk maar hoe is de levensduur dan. Ik heb zelf tijdens de proefrit met de Riese und Muller al gemerkt dat schakelen met een Enviolo onder belasting zwaar gaat. Onbelast gaat het juist soepel.
Daardoor denk ik dat de naaf behoorlijk te lijden heeft van de electronische schakelmechanisme.

The looks zijn wel goed (is persoonlijk uiteraard). De zithouding lijkt ook veel relaxer dan een Cowboy bijvoorbeeld.
Dat zwaar schakelen vermindert na een paar honderd kilometer, en het schakelt alleen zwaar als je probeert te draaien met volle kracht op pedalen en motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Limbeckx schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Ik zag dat een aantal gebruikers van een van moof de zadel openhaalde en daar een apple airtag in stopten. Je moet even kijken waar het past en goed uit het zicht zit denk ik. Je kunt ook naar smarttags van samsung kijken als je samsung hebt.. Tile is de generieke variant maar die hebben als nadeel dat het netwerk waar ze op terugvallen om je spullen te vinden (het tile apparaten netwerk) vrij beperkt is vergeleken bij samsung en apple...
Ik heb nog wat opgezocht en je hebt ook het merk Chipolo. En die heeft als nieuw product de Chipolo One Spot, die gebruik gaat maken van het Apple netwerk. https://chipolo.net/en/pages/chipolo-one-spot

Als Tile slim is moeten ze dit ook gaan doen. Het Apple netwerk is door het enorme gebruikersaantal 1 grote mesh geworden, vele malen groter dan Tile zelf of welke andere tracker ook.

Maar ja als android gebruiker ben ik er niks mee, tenzij ze het apple find me netwerk ook openzetten voor android? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Cowboy_Henk op 06-05-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Proc schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:11:
[...]

Veloretti heeft sinds kort een Veloretti Electric E-Bike in het productassortiment die kwalitatief goede componenten en een redelijke prijs heeft (als pre-order was er ook een leuk prijsvoordeel). Het model is nog niet uitgeleverd en reallife ervaringen ontbreken derhalve, maar de prijs-kwaliteit verhoudingen lijken op basis van de gebruikte componenten best goed.

Er is een thread over op GoT waar je wat meer informatie kunt lezen zodat je zelf een beeld kunt vormen.
Tsja.

Aan de ene kant is het niet bijzonder goedkoop voor het gebodene (een Dinsdag E-Go kan je voor vergelijkbare bedragen vinden), aan de andere kant is het eigenlijk te goedkoop voor zo'n klein merk. "There is no free lunch" en juist kleinere spelers betalen een premium op onderdelen.

Veloretti heeft ook geen geweldige reputatie qua kwaliteit, dus ik kan wel een beetje in schatten hoe dit gaat lopen:

Een aantal kopers die door dik en dun bij het merk blijven staan ondanks alle issues.
Een andere groep die steen en been gaat klagen en geld terugwenst.

Het gaat in ieder geval geen fiets worden voor de serieuze veel-fietser die op zijn fiets moet vertrouwen.

Sorry, ik ben op dit punt altijd hard, maar het is gewoon geen makkelijke markt om zomaar even een nieuw product in neer te zetten.

Persoonlijk: De merknaam is een woordspeling op de beroemdste framebouwer van de wereld. Dit koppelen aan een budget merk vind ik pretentieus (en een tikkeltje misleidend).

[ Voor 41% gewijzigd door roffeltjes op 06-05-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:10:
[...]

Dat zwaar schakelen vermindert na een paar honderd kilometer, en het schakelt alleen zwaar als je probeert te draaien met volle kracht op pedalen en motor.
Kan je dat even uitleggen?
Je schrijft dat het zwaar schakelen weg gaat na een paar honderd kilometer.
Je schrijft dat onder belasting schakelen altijd zwaar gaat.

Wanneer gaat het schakelen lichter na een paar honderd kilometer? Onder belasting of juist wanneer je de belasting weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuyderduyn
Hallo,

Wat is er mogelijk met Bafang qua Bluetooth/Display wat in de buurt komt van het Bosch systeem waarmee je achteraf veel rit gegevens op je smartphone kan uitlezen zoals hoeveel procent van de rit je bijvoorbeeld in een bepaalde modus gefietst heb?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Athome schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:17:
[...]

Kan je dat even uitleggen?
Je schrijft dat het zwaar schakelen weg gaat na een paar honderd kilometer.
Je schrijft dat onder belasting schakelen altijd zwaar gaat.

Wanneer gaat het schakelen lichter na een paar honderd kilometer? Onder belasting of juist wanneer je de belasting weghaalt.
Sowieso draait het makkelijk zonder kracht op de pedalen.
De eerste kilometers kanje met kracht op de pedalen vrijwel niet veranderen van versnelling, nu lukt dat wel.
Toen de fiets splinternieuw was kon ik ook in stilstand niet draaien van de hoogste naar de laagste stand. Dat kan ik nu wel.
Ter info, nu heb ik 2600 probleemloze km gedaan met deze naaf. Het stroeve ging weg na ca 200 - 300 km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:44:
[...]
Rohloff is wat lastiger te plaatsen; voor een kilometervreter (not me...) is het erg close.

100.000km is normaal en je hoort ook wel van 200.000km. Tel daarbij op de redelijk probleemloze werking (1xper jaar olie, that's it), de restwaarde (kan zo mee naar een andere fiets), de efficiëntie (scheelt in actieradius) en uitmuntende service wordt het wel een spannende berekening.

- 200,- Alfine 8. Wiel laten spaken 100,- => Dit elke 25.000km => 1200 euro op 100.000km
- Rohloff 1400,- => Als het goed is eenmalig op de 100.000km

De levensduur ben ik hier aan het schatten. Ik heb enorm veel geluk met mijn Nexus en Alfine naven en haal het dubbele, maar dat zie je dus ook wel bij Rohloff.

Rohloff jaarlijks 1 of 2 olie beurtjes (kan je makkelijk zelf doen , maar een Alfine zal vaker gedoe hebben met de versnelling (schakelplaat heeft niet het eeuwige leven en dat doe ik weer liever niet zelf).

Het probleem is het kilometrage. Ik rij iets minder dan 10.000km per jaar, dus dan kijk je naar 10-15 jaar voordat het economisch "kiet" gaat spelen. Dat is niet heel zinnig, ook al is dat ding waardevast... je kan er niet op rekenen dat je motor zolang meegaat (en nog vervangbaar is), dus je kijkt al naar overbouwen naar een andere fiets en dat soort ongein :+

Aan de andere kant heeft dat ding nog een aantal andere voordelen, dus tsja...
Ik heb vorige week een Rohloff naaf ingebouwd in iemand zijn nieuwe Flyer fiets. Maar persoonlijk vind ik Rohloff overdreven. Ze doen het goed op papier en er wordt vooral veel over gesproken op fora.

Het loopt iets lichter voor zo’n 1000 euro extra, maar wordt tegenwoordig altijd gecombineerd met een riem voor zo’n 300 euro extra die iets zwaarder loopt.

Ombouwen is erg duur. Met kabels door het frame (motor uitbouw), dure Gates tandwiel en riem, twee wielen omvlechten, etc. Dit kan alleen maar uit omdat de initiële aanschaf zo overdreven duur is.

Het is ook nog eens de enige naaf met onderhoud. In de levensduur van een onderhoudsvrije Shimano 8 naaf heeft een Rohloff naaf al een paar keer onderhoud gehad. Alleen voor dat geld kun je al bijna een 8 naaf kopen.

Als je het beste wilt hebben kun je een Rohloff naaf aanschaffen. Het loopt inderdaad mooi. Maar laten we het hier niet adviseren aan mensen die fietsen kopen tot zo’n 3000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Foxhill schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:45:
[...]

Ik heb vorige week een Rohloff naaf ingebouwd in iemand zijn nieuwe Flyer fiets. Maar persoonlijk vind ik Rohloff overdreven. Ze doen het goed op papier en er wordt vooral veel over gesproken op fora.

Het loopt iets lichter voor zo’n 1000 euro extra, maar wordt tegenwoordig altijd gecombineerd met een riem voor zo’n 300 euro extra die iets zwaarder loopt.

Ombouwen is erg duur. Met kabels door het frame (motor uitbouw), dure Gates tandwiel en riem, twee wielen omvlechten, etc. Dit kan alleen maar uit omdat de initiële aanschaf zo overdreven duur is.

Het is ook nog eens de enige naaf met onderhoud. In de levensduur van een onderhoudsvrije Shimano 8 naaf heeft een Rohloff naaf al een paar keer onderhoud gehad. Alleen voor dat geld kun je al bijna een 8 naaf kopen.

Als je het beste wilt hebben kun je een Rohloff naaf aanschaffen. Het loopt inderdaad mooi. Maar laten we het hier niet adviseren aan mensen die fietsen kopen tot zo’n 3000 euro.
Klopt. Is een beetje de Rolls onder de naven.
Je koopt dat omdat je het wil, maar je belazet jezelf als je denkt dat te doen om economische redenen.
90% van de bevolking gaat die 100.000 km niet fietsen op hun hele leven, laat staan op een termijn van 10 jaar.
Trouwens, dan is de rest van de fiets al lang tot op de draad versleten.

Zelfs als je 100k fietst op een Santos, dan kan je die ook helemaal vernieuwen.
Het kader is dan ook helemaal bekrast, wielen moeten nieuwe lagers, spaken, velgen. Bekabeling is dan een paar keer vervangen etc. Remklauwen, schijven mogen dan ook nieuw.
Dus uiteindelijk heb je een naaf en een kader wat herbruikbaar is.
Maar iedereen weet dat je de onderdelen zowat dubbel betaalt als je ze in de detailhandel moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:45:
[...]

Ze doen het ook gewoon goed in de praktijk.

Ombouwen is natuurlijk altijd duur en Gates is niet verplicht. Dat zijn twee verschillende dingen, het is niet alsof dat voor een Nexus 8 of Enviolo gratis is.

Waarom jij ook het voorwiel moest omvlechten ontgaat me :+

Het weerstands verhaal is niet zo interressant, een goed gesmeerde ketting is 1 watt efficenter dan een belt. Er zitten wel een aantal andere voor en nadelen aan een belt, maar dat is een hele afweging.
Heb je het hier over het jaarlijkse oliebad wat je ook wel zelf kan doen? En onderhoudsvrij? Dat je er geen olie in hoeft te doen betekend niet dat je er nooit gedoe mee hebt. Die kabelgeleiders hebben niet het eeuwige leven.
Dan zal je heel gelukkig zijn dat dan ook niet gebeurd ;)

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 07-05-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:19:
[...]

Klopt. Is een beetje de Rolls onder de naven.
Je koopt dat omdat je het wil, maar je belazet jezelf als je denkt dat te doen om economische redenen.
90% van de bevolking gaat die 100.000 km niet fietsen op hun hele leven, laat staan op een termijn van 10 jaar. .
Economisch is zowel het verhaal voor de Rohloff als de belt nauwelijks te maken, op de mensen die elke dag 100km per dag forenzen na (ja, dat soort fanaten zijn er)

En zelfs dan... ik heb nu vijf fietsen die elk meer dan de wereld rond zijn gegaan met de originele Nexus8/Alfine 8. Overigens ook twee Nexus 7 die dat soort kilometrages lopen (ik tel mijn schoonmoeder en broer gemakshalve mee).
Trouwens, dan is de rest van de fiets al lang tot op de draad versleten

Zelfs als je 100k fietst op een Santos, dan kan je die ook helemaal vernieuwen.
Het kader is dan ook helemaal bekrast, wielen moeten nieuwe lagers, spaken, velgen. Bekabeling is dan een paar keer vervangen etc. Remklauwen, schijven mogen dan ook nieuw.
Dus uiteindelijk heb je een naaf en een kader wat herbruikbaar is.
Maar dit betwist ik toch wel weer. Zoveel slijt er niet aan een fiets. Crankstel, stuur, zadelpen, balhoofd, remmen hoef je nooit te vervangen op een calamiteit na. En met schijfremmen gok ik dat je ook heel lang kan doen met een stel velgen. Shimano naven heb ik ook nog nooit vervangen, wel kogels en cones.

Op mijn koersfiets (kilometrage onbekend, zal veel zijn) heb ik in 17 jaar alleen stuurlint, remblokjes, ketting en kransjes vervangen. Mijn broer traint nog op een stalen Koga met Dura Ace en die zou wel eens meer dan 20 jaar oud kunnen zijn en die heeft een zelfde vervangpatroon. En dan zijn dit topfietsen die nog steeds prima meekunnen (we hebben "slechts" 2x10 en 2x9, boeien).

Ik heb dit jaar een Santos uit 2006 verkocht, ook nog compleet origineel behalve kransjes en ketting.

Bij e-bikes is het slijten van accu en motor een vervelende bijzaak (hoofdzaak?), maar voor de rest kan je een fiets prima decennia lang laten draaien, zeker een racefiets of een Santos waarbij alles standaard en hoge kwaliteit is.

Lakschade? Tsja, het is alu of Carbon, het oog wil wat, maar verder is het niet kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roffeltjes
Tja... mijn ervaring is misschien wat gekleurd door de oude fiets die ik zelf had.
15 jaar geleden een Decathlon hoprider gekocht.
Zelf een paar jaar mee gereden, dan een tijd stil gestaan, en dan terug beginnen te gebruiken.
Op het einde waren de velgen krom, één velg gebarsten (spaak uitgetrokken), versnellng zat hopeloos vast, speling op trapas, zadelpen brak af, en roest op zowat alle schroefjes. Tandwielen en ketting waren uiteraard al een paar keer vervangen.
Die fiets heeft me toen ca 450€ gekost, en hem nu terug in orde zetten zou meer zijn. Schroothoop dus.

De fietsen van de kinderen.. Je kent dat wel. Rond hun 12-13 krijgen ze een fiets om mee naar school te fietsen. Dat zijn gewoon normale fietsen van bij de fietsenmaker met velgremmen of rollerbrakes, kettingkast en Nexus 7 of 8.
10 jaar later.... versnellingen trappen door en krijg je niet meer geregeld, kettingkast hangt in flarden, rollerbrakes doen alles (piepen, schuren, kraken) behalve degelijk remmen. Verlichting werkend houden is een halftime job met 4 kinderen.
Daar kan je niks meer mee. Om die wat in orde te zetten betaal je de prijs van een nieuwe basisfiets en je blijft rijden met rommel.

Ik hoop dat mijn ebike het wel langer vol houdt. Als ik 20.000km haal, en ik moet dan een batterij vervangen, dan doe ik dat gewoon. En als de motor of Enviolo het begeeft dan zien we wel.
Het is alleen als alles zowat samen komt. Stel dat de motor begint te kraken, de riem en tandwielen versleten zijn, en de batterij moet vervangen worden... dan vraag je jezelf toch af of je die kosten nog doet.

Ik heb hetzelfde met een auto gehad. 14-jaar oude Mitsubishi. De belangrijkste dingen waren nog prima. Motor draaide als een zonnetje, geen roest, versnellingsbak prima, maar ineens begon de koppeling te slippen (140k op de teller), de centrale vergrendeling begaf, moest nieuwe distributieriem krijgen en een groot onderhoud.
Alles samen ging dat 2500€ kosten. Dat hebben we dus niet gedaan, en die auto is nu waarschijnlijk Taxi in Afrika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:29:
@roffeltjes
Het is alleen als alles zowat samen komt. Stel dat de motor begint te kraken, de riem en tandwielen versleten zijn, en de batterij moet vervangen worden... dan vraag je jezelf toch af of je die kosten nog doet.
Ja die snap ik, zeker bij een E-bike waar je meteen krijgt naar forse bedragen (en forse afschrijving).

Kinderfietsen heb ik zelf overigens betere ervaringen mee (wij zweren bij het Duitse merk Scool), dan zie je dat goede standaard onderdelen ook op een kinderfiets zichzelf uitbetalen. Punt is natuurlijk dat als je een wiel laat vervangen met Nexus naaf je al snel op 1/3 van de aanschaf zit. Zelfs als ik mijn motor vervang kom ik daar niet op.

Maar laten we kijken naar mijn Razer. Die is zes jaar oud en nu de wereld wel om. Ik zit te kijken naar een vervanger (zit eigenlijk alleen nog te dubben over de naaf, voor de rest ben ik er wel uit), maar in tegenstelling tot mijn vorige fiets is het geen noodzaak.

- Nieuwe ketting
- De achternaaf is weer gereviseerd (nieuwe casette joint) en zal wel weer een jaartje okay zijn.
- Winterbanden meteen vervangen door zomerbanden(alles moest er toch uit, ik had zelf de zomerbanden nog.
- Voornaaf nieuwe kogels.
- Algeheel nagelopen

Kosten waren zo laag dat ik het hier niet durf te posten omdat iedereen dan wil weten wie mijn FM is :+

Wat dat betreft is de goede relatie die ik met hem heb zich nu dubbel en dwars aan het uitbetalen, ondanks dat ik altijd de adviesprijs betaal voor een nieuwe fiets.

Horizon:

- Achtervelg begint op te raken, maar daar zit nog wel een paar 1000km in. Volgende keer dat ik langs moet laat ik hem meteen vervangen.
- Accu net vervangen
- Motor onbekend.

Hoe ik ook ga rekenen , doorfietsen is verreweg het goedkoopst (zeker als je ziet wat ik nu aan het overwegen ben). Grootste potentiele calamiteit (achterwiel+nieuwe motor) is 1000,- bij elkaar en dan is hij eigenlijk z.g.a.n.

Dat is wel het fijne aan een fiets, je kan per onderdeel heel precies schatten wat het geintje gaat kosten en eigenlijk kan je ook heel goed inschatten wat er binnenkort moet worden vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 07-05-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roffeltjes
Jij rijdt ook wat meer, dan heb je met een leeftijd van 6-7 jaar al 40k op de teller.

Ik doe ca 3000 per jaar, en ik verwacht eigenlijk dat ik binnen 10 jaar de fiets nog goed werkend kan houden, maar misschien is de zin in een nieuwe fiets dan ook wat groter.

Ik verwacht dat tegen die tijd een batterij van 750 Wh zowat standaard is, en dat je 900 Wh kan krijgen.
Verder verwacht ik dat zowel Shimano, Bosch als ZF (SACHS) tegen dan een motor op de markt hebben met ingebouwde versnellingen, en uiteraad komen er dan nog wat nieuwigheden aan die weer mooi en beter zijn.
Tja... dan kan het best zijn dat ik mezelf zo'n cadeautje gun .... van Velo de Ville :o _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:06:
@roffeltjes
Jij rijdt ook wat meer, dan heb je met een leeftijd van 6-7 jaar al 40k op de teller.
5 jaar :)
Ik doe ca 3000 per jaar, en ik verwacht eigenlijk dat ik binnen 10 jaar de fiets nog goed werkend kan houden, maar misschien is de zin in een nieuwe fiets dan ook wat groter.
Moet echt makkelijk kunnen. Zoals ik al zei, het zou me met mijn huidige fiets ook lukken, alleen zie ik nu een mogelijkheid om mijn irritatie met de remmen in één keer op te lossen. Mijn Razer kan door naar mijn broer.

Als de Razer schijfremmen had gehad was dit geen discussie, maar dat is het helaas wel. Hoe goed ze ook zijn, ik zal nooit echt vriendjes worden met Magura velgremmen. Met name de slijtage en het daardoor steeds veranderende remgevoel irriteert me. Een schijfrem is grotendeels zelf stellend, maar bij Magura moet ik ze steeds strakker draaien totdat ik niet meer kan compenseren en ze tegen mijn stuur druk.

Wat meespeelt is dat het over twee fietsen gaat (die van mijn vrouw) en ik voor mijn gevoel om de twee maanden blokken vervang (wat natuurlijk wel klopt als je naar twee fietsen kijkt met 8000km per jaar).

Met ons gebruik is dit echt vervelend en ik zie nu eindelijk een alternatief waar ik dit mee oplos. Alleen die achternaaf... nu ik het hier openbaar nareken zie ik niet hoe ik dit kan verantwoorden, ook niet met de sticker "enthusiasteling".

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 07-05-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@roffeltjes
Jij moet anders gaan rekenen.
Als je zo veel fietst, dan betaal je geen benzine, verzekering, autoonderhoud.
Maw... je houdt wat over, en je bent een held voor het milieu. Dat mag beloond worden.

Een Rohloff gaat je ca 1000-1300€ meer kosten, en je gaat die fiets 10 jaar houden. Dat is extra genieten voor een tientje per maand...

In elk geval, als ik zo veel zou fietsen, dan zou ik het wel doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:47:
@roffeltjes
Jij moet anders gaan rekenen.
Als je zo veel fietst, dan betaal je geen benzine, verzekering, autoonderhoud.
Maw... je houdt wat over, en je bent een held voor het milieu. Dat mag beloond worden.

Een Rohloff gaat je ca 1000-1300€ meer kosten, en je gaat die fiets 10 jaar houden. Dat is extra genieten voor een tientje per maand...

In elk geval, als ik zo veel zou fietsen, dan zou ik het wel doen denk ik.
Klop, dat is dan ook de overweging, maar het is nog steeds een serieuze uitgave... en er zijn wel meer dingen die moeten gebeuren, zoals nieuwe donzen slaapzakken voor de kinderen. Ook moet ik nog iets aftikken met een notaris ivm mijn huis... etc. etc.

Het kan allemaal wel, wat dat betreft ben ik een bevoorrecht mens, maar het is ook maar gewoon een fiets die ik ga afraggen :+

En die Rohloff heeft geen invloed op de levensduur van de fiets, die kan er altijd nog in als ik een keer een Alfine 8 weet op te blazen (so far no dice).

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 07-05-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Heeft iemand zijn/haar fiets laten graveren of labelen?
Ik ben er een beetje bang voor, op mijn nieuwe e-bike die dan nog in garantie is dus, berokken je met labelen of graveren toch wat schade op die manier.
Stel dat er iets aan de fiets is en ze merken dat die gelabeld/gegraveerd is dan vervalt misschien de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cowboy_Henk schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:06:
Heeft iemand zijn/haar fiets laten graveren of labelen?
Ik ben er een beetje bang voor, op mijn nieuwe e-bike die dan nog in garantie is dus, berokken je met labelen of graveren toch wat schade op die manier.
Stel dat er iets aan de fiets is en ze merken dat die gelabeld/gegraveerd is dan vervalt misschien de garantie?
In België zijn dat gewoon 2 stickers die ze er op zetten.
Eentje in het zicht (schrikt naar het schijnt een beetje af!?!), en eentje ergens wat verborgen.
Natuurlijk kan een dief die verwijderen, en de "echte" doen dat wel, of ze plakken een sticker over de gravure...

De belangrijkste reden om te graveren is je fiets terugkrijgen als die ergens gevonden wordt. Heel veel fietsen worden even "geleend", en komen dan ergens terecht waar ze door politie opgepikt worden en die dan dikwijls machteloos staat om de eigenaar te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roffeltjes schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:00:
[...]

Het kan allemaal wel, wat dat betreft ben ik een bevoorrecht mens, maar het is ook maar gewoon een fiets die ik ga afraggen waarvan ik ga genieten :+
Fixed that for you.

Het is jouw geld natuurlijk, en jij moet je prioriteiten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:47

B64

Bij gebruik van AirTags moet je maar hopen dat de fietsendief geen (recente) iPhone heeft, want die krijgt dan een melding op z'n telefoon dat hij wordt 'achtervolgd' door een onbekende AirTag. Koud kunstje dan om het ding op te zoeken en van de fiets af te halen.

Al die tile trackers zijn eigenlijk bedoeld om zoekgeraakte spullen terug te vinden, niet om diefstal op te lossen. Daar zijn andere oplossingen voor, zoals sloten met ingebouwde GPS (Sentinel bijvoorbeeld, of de GPS zender die je bij ANWB-fietsverzekeringen kunt krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
B64 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:32:
[...]

Bij gebruik van AirTags moet je maar hopen dat de fietsendief geen (recente) iPhone heeft, want die krijgt dan een melding op z'n telefoon dat hij wordt 'achtervolgd' door een onbekende AirTag. Koud kunstje dan om het ding op te zoeken en van de fiets af te halen.

Al die tile trackers zijn eigenlijk bedoeld om zoekgeraakte spullen terug te vinden, niet om diefstal op te lossen. Daar zijn andere oplossingen voor, zoals sloten met ingebouwde GPS (Sentinel bijvoorbeeld, of de GPS zender die je bij ANWB-fietsverzekeringen kunt krijgen)
Wat ik ervan begrepen heb krijgt die dief die melding pas op zijn huis adres , anders zou iedereen constant meldingen krijgen dat er een vreemde airtag in de buurt is
Denk dat de meeste dieven de gestolen fiets niet in de huiskamer zet maar gewoon in het busje laten staan of in een opslag
Zou hij hem wel in huis zetten weet je gelijk waar de dief woont :)

[ Voor 10% gewijzigd door Supertjeduc op 07-05-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Vandaag de Riese und Muller Supercharger opgehaald voor een weekend.
Eerst nog even een korte proefrit gemaakt op een Stromer ST2. Wat vind ik daarvan:

Aandrijving:
Die is goed. Eigenlijk wat te fanatiek voor wat ik zoek maar zou niet verkeerd zijn als deze in mijn volgende fiets zou zitten. Je merkt goed dat een achterwielmotor vanuit stilstand niet zo veel doet.
De 5 versnellingsnaaf voldoet goed. Mede door de motor is het bereik goed genoeg.

Rijwielgedeelte:
Zenuwachtig. Kon mij niet bekoren. In het zeer dynamische stadsverkeer vond ik zelfs vervelend om er mee te fietsen. Ik vind het stuurgedrag van de testfiets erg hoekig. Daardoor is de stabiliteit bij lage snelheid ver te zoeken. Er zit dan weinig rust in het rijwielgedeelte. Op hogere snelheid is er niets aan de hand.

Remmen:
Gewoon goed. Voldoet volledig aan de wensen

Display:
Deze zit in de bovenbuis. Dat vind ik een verkeerde plek. Je zal er vast aan wennen. Voordeel is wel dat je op het stuur voldoende ruimte hebt om eventueel een smartphone te monteren.

Zithouding:
Zeer vergelijkbaar met de Riese und Muller Charger 3/Supercharger.

Dan de Supercharger.

Aandrijving:
Komt eigenlijk net te kort. Ik denk als de motor 400 watt zou hebben gehad. Dat het dan zou voldoen aan de wensen. De 4 ondersteuningsstanden zijn over een groter cadansbereik te gebruiken dan van de Yamaha PW80 motor onder de huidige Dinsdag E-go (2018). Die vind ik te piekerig. Zeker in stand ECO. De Bosch software past beter bij onze smaak dan de Yamaha Software van 2018.

Enviolo naaf:
Valt zeker niet tegen maar ik ben ook niet overtuigd.
Blijf het bijzonder vinden dat een traploze naaf niet onder kracht "geschakeld" kan worden. Daarnaast vind ik het kunnen kiezen van een vaste cadans een veel logische functie van de naaf. Maar dat kan alleen met de elektronische variant.
Het grootste bezwaar is toch het beperkte bereik. Bij 40-41 km/u al een cadans hebben van ruim 90. Dat is verre van wat ik zoek. Volgens kan er aan de overbrenging ook niet zo veel meer gesleuteld worden. Dus het probleem van de te hoge cadans zie ik niet opgelost worden met de Enviolo

Voor een 25 km/u E-bike vind ik de Enviolo toch wel een interessante optie. Zeker in combinatie met de Bosch CX. Je merkt dan eigenlijk helemaal niets meer van de lage efficiëntie van de naaf.

Rijwielgedeelte:
Gewoon Top. Lekker stabiel, mooi neutraal. In het dynamische stadsverkeer een wat logge fiets maar niet zenuwachtig. Zit houding ook goed en nog voldoende aan te verstellen.
Ik heb de banden goed op druk gebracht. De voorvering op de druk gebracht (ben niet de lichtste).

Remmen:
Ook niets meer aan doen.

Over het algemeen dus meer positief over de Riese und Muller dan de Stromer.

De vrouw heeft nog een korte proefrit gemaakt op de 25 km/u variant van de Riese und Muller Nevo 3. Mooie lage instap. Ze was onder de indruk. Lekker stabiel en goede remmen, zei ze. Maar die 25 km/u grens!!! Dat is een ramp met de Bosch CX motor. 3 keer knipperen met de ogen en weg is de ondersteuning. Zelfs in stand Tour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Athome schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:51:
Vandaag de Riese und Muller Supercharger opgehaald voor een weekend.
Eerst nog even een korte proefrit gemaakt op een Stromer ST2. Wat vind ik daarvan:

Aandrijving:
Die is goed. Eigenlijk wat te fanatiek voor wat ik zoek maar zou niet verkeerd zijn als deze in mijn volgende fiets zou zitten. Je merkt goed dat een achterwielmotor vanuit stilstand niet zo veel doet.
De 5 versnellingsnaaf voldoet goed. Mede door de motor is het bereik goed genoeg.

Rijwielgedeelte:
Zenuwachtig. Kon mij niet bekoren. In het zeer dynamische stadsverkeer vond ik zelfs vervelend om er mee te fietsen. Ik vind het stuurgedrag van de testfiets erg hoekig. Daardoor is de stabiliteit bij lage snelheid ver te zoeken. Er zit dan weinig rust in het rijwielgedeelte. Op hogere snelheid is er niets aan de hand.

Remmen:
Gewoon goed. Voldoet volledig aan de wensen

Display:
Deze zit in de bovenbuis. Dat vind ik een verkeerde plek. Je zal er vast aan wennen. Voordeel is wel dat je op het stuur voldoende ruimte hebt om eventueel een smartphone te monteren.

Zithouding:
Zeer vergelijkbaar met de Riese und Muller Charger 3/Supercharger.

Dan de Supercharger.

Aandrijving:
Komt eigenlijk net te kort. Ik denk als de motor 400 watt zou hebben gehad. Dat het dan zou voldoen aan de wensen. De 4 ondersteuningsstanden zijn over een groter cadansbereik te gebruiken dan van de Yamaha PW80 motor onder de huidige Dinsdag E-go (2018). Die vind ik te piekerig. Zeker in stand ECO. De Bosch software past beter bij onze smaak dan de Yamaha Software van 2018.

Enviolo naaf:
Valt zeker niet tegen maar ik ben ook niet overtuigd.
Blijf het bijzonder vinden dat een traploze naaf niet onder kracht "geschakeld" kan worden. Daarnaast vind ik het kunnen kiezen van een vaste cadans een veel logische functie van de naaf. Maar dat kan alleen met de elektronische variant.
Het grootste bezwaar is toch het beperkte bereik. Bij 40-41 km/u al een cadans hebben van ruim 90. Dat is verre van wat ik zoek. Volgens kan er aan de overbrenging ook niet zo veel meer gesleuteld worden. Dus het probleem van de te hoge cadans zie ik niet opgelost worden met de Enviolo

Voor een 25 km/u E-bike vind ik de Enviolo toch wel een interessante optie. Zeker in combinatie met de Bosch CX. Je merkt dan eigenlijk helemaal niets meer van de lage efficiëntie van de naaf.

Rijwielgedeelte:
Gewoon Top. Lekker stabiel, mooi neutraal. In het dynamische stadsverkeer een wat logge fiets maar niet zenuwachtig. Zit houding ook goed en nog voldoende aan te verstellen.
Ik heb de banden goed op druk gebracht. De voorvering op de druk gebracht (ben niet de lichtste).

Remmen:
Ook niets meer aan doen.

Over het algemeen dus meer positief over de Riese und Muller dan de Stromer.

De vrouw heeft nog een korte proefrit gemaakt op de 25 km/u variant van de Riese und Muller Nevo 3. Mooie lage instap. Ze was onder de indruk. Lekker stabiel en goede remmen, zei ze. Maar die 25 km/u grens!!! Dat is een ramp met de Bosch CX motor. 3 keer knipperen met de ogen en weg is de ondersteuning. Zelfs in stand Tour
Ongeveer precies mijn conclusie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@roffeltjes @Tommie12 Kosten fiets.

Als ik een e-bike koop dan maak ik een overzichtje. Ik tel alle kosten op in een column en deel dat door het aantal kilometer gereden en daar komt uit hoeveel cent per kilometer de fiets gekost heeft. Dit is pas representatief na de verkoop van de fiets.
Om onder de 20 ct/km te komen moet je een goede fiets hebben gehad.

Voorbeeld huidige fiets:

Totaal uitgegeven:

3460<>3460
0150<>3610
0095<>3705
0330<>4035
0255<>4290
0105<>4395

19.300 km
>23 ct/km

Als de fiets nu van de aardbol zou verdwijnen dan heb ik 23 ct/km betaald. Dit is dan over een periode van 3,75 jaar precies. Dan heeft de fiets me 1172 euro per jaar gekost en dat is een kostenpost van 97,97 euro per maand. Uiteraard is de verkoop nog niet afgetrokken. Als ik er 750 euro voor kan krijgen kom ik uit op 19 ct/km! Dit is wat een fiets gemiddeld zou kosten, keurig dus. 19 ct/km is een hele normale prijs voor een mooie elektrische fiets. Met de onbelaste 19 ct/km die je kan krijgen kom je dan mooi rond.
Ga je dus dure reparaties krijgen zoals een nieuwe accu en een nieuwe motor dan moet je weer een paar jaar rijden om weer op die 19 ct/km uit te komen. Dit kun je dus op voorhand redelijk netjes schatten.

Je kunt lukraak een situatie bedenken die heel duur is, maar als een nieuwe motor zeg maar 500 euro zou kosten dan moet je daar 2632 km mee kunnen doen om weer op de huidige prijs van 19 ct/km uit te komen. Fiets moet dan 21932 km in totaal lopen. Komt daar een nieuwe accu bij dan kun je als beste kiezen voor een kleiner exemplaar. Waarom? Als je de fiets verkoopt levert het meer op als de accu jong is en niet een oude accu van een grote capaciteit. Dus dan doen we er een accu bij. Kosten 500 euro. Dan moet die accu wederom 2632 km mee kunnen. Wil de fiets dan weer uitkomen op 19 ct/km dan moet je in totaal uitkomen op 24564 km. Om de kosten van een nieuwe motor én accu eruit te fietsen moet je weer 5264 km rijden.
Je kunt dus bij jezelf nagaan of het de moeite waard is om hoge kosten te maken. Ga je in totaal boven de 24 ct/km zitten dan is de fiets eigenlijk te duur. Als je dan alsnog hoge kosten gaat krijgen kun je makkelijker een afweging maken. Buiten dat valt de verkrijgbaarheid van onderdelen ook een rol. Je mag er vanuit gaan dat een e-bike minimaal 4 jaar mee moet kunnen; zeker en niet minder. Dan pas valt er een valide balans op te maken. Dit {kan} dus fout gaan bij designers modellen omdat de onderdelen vaak niet meer leverbaar zijn en er weinig op gefietst wordt. Als je weinig fietst moet een e-bike al gauw 10 jaar meegaan om bij zulke kosten uit te komen. Dan gaat het moeilijker worden en daar hinten jullie @roffeltjes @Tommie12 dan ook op wat wederom een valide punt is!

Wil je dus niet al te veel geld uitgeven aan de fiets dan kun je het beste kiezen voor een model van een groot en bekend merk. De onderdelen zullen dan lang(er) te leveren zijn. Dit is nodig om hoge kosten te kunnen dekken.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Ik heb mijn best gedaan :)

( cijfertjes zijn wel mijn ding, daily bussiness ;) )

Een kleine middenklasse auto kost 33 ct/km volgens het Nibud en een grote auto kost makkelijk 66 ct/km. Met mijn Ford S-max haal ik dat ook. Mensen vergeten vaak verborgen kosten die de auto al met al kost. Voor de auto houd ik eenzelfde systeem na.

Dit is dan een gegeven waaruit je verder kan gaan kijken. Als er grote kosten gaan komen kun je een afweging maken om die uit te laten voeren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:51:

Rijwielgedeelte:
Oh dat haat ik ook. Ik had vroeger een Batavus Profesional racefiets dat was ook een stressbak. Ergste was dat ik geen geld had om hem te vervangen, dus 8 jaar wedstrijden opgereden (arm studentje).

Dat van de R&M herken ik en is wat ik fijn vind. Omdat hij veel naloop heeft, heb je op hele lage snelheid (stapvoets!) wat meer moeite nodig om te sturen, maar hoe harder je gaat hoe fijner het wordt. Net als in een auto wil je op hogere snelheid steeds minder "gevoeligheid" in je sturen.

Ik zet weer even mijn onderwijzer petje op, zodat mensen uit de specs al een beetje kunnen inschatten waarom dit zo is (neem overigens de geometrie gegevens niet zomaar aan, het klopt helaas niet altijd).

Bij de ST2 zie je een balhoofdhoek van 71 graden. Dat is "ouderwets" steil, waardoor je weinig naloop zal hebben (naloop: Denk aan het wieltje van een winkelwagentje en hoe die zichzelf stabiliseert).

Bij de R&M zie je een balhoofdhoek van 68 graden. Dat is een relatief rustige balhoofdhoek, al verwacht ik dat we naar nog slacker toegaan (in navolging van de MTB wereld). Je zal hierdoor meer naloop hebben. Klein nadeel is dat je op lage snelheid meer last van "flop" hebt"(hoogte van je voorkant zal iets omhoog gaan als je stuurt).

Overigens zie je dat de ST 3 en ST5 rustiger zullen zijn:

Balhoofdhoek 69 graden en de liggende achtervorken zijn 2 cm langer. Bizar is dat bij grotere maten een kortere achtervork krijgt, maar dit is weer zo'n waarde waarvan ik denk aan een fout. Andere eigenaardigheid is dat de Sport en comfort dezelfde geo hebben, wat uiteraard kan, maar niet logisch is.

https://www.stromerbike.c...1rahmengeometriennl_1.pdf

De geo van R&M is op bepaalde punten ook opvallend, ze zijn vrij lang, waardoor je wat gestrekt zit. Dat stuurt erg goed, ik ben dus een fan, maar het is wel iets wat een R&M koper moet beseffen. Verder wordt een R&M vooral langer, niet hoger (een grote fietser komt dus automatisch dieper te zitten).

https://www.r-m.de/nl/bikes/supercharger2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Athome
Als je het bij 40 km/h te snel trappen vind, dan kan je dat ook (laten) aanpassen door een andere tandwielcombinatie te kiezen. Iets kleiner achteraan, en iets groter vooraan.

Dat moet je niet doen als je heel steil wil klimmen, maar dat zal bij woon-werk amper voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:33:
@roffeltjes @Tommie12 Kosten fiets.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Ik heb mijn best gedaan :)
Nee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Pech :+

[ Voor 33% gewijzigd door jimh307 op 07-05-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:41:
@Athome
Als je het bij 40 km/h te snel trappen vind, dan kan je dat ook (laten) aanpassen door een andere tandwielcombinatie te kiezen. Iets kleiner achteraan, en iets groter vooraan.

Dat moet je niet doen als je heel steil wil klimmen, maar dat zal bij woon-werk amper voorkomen.
Ik vraag me dus af of dat nog mogelijk is.

Riese und Muller gebruikt standaard de combinatie 55 voor en 24 achter.
Ik ben nog geen grotere tandwielen dan 55 tegen gekomen. Dus daar lijkt niets te winnen te zijn.
Achter schijn je van 24 alleen nog naar 22 te kunnen. Dat is zo klein verschil ik nooit van 90+ cadans naar een cadans van ongeveer 70 kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:03:
[...]
Achter schijn je van 24 alleen nog naar 22 te kunnen. Dat is zo klein verschil ik nooit van 90+ cadans naar een cadans van ongeveer 70 kom.
Dat scheelt ongeveer 10%, dus nee, dat gaat hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Athome schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:03:
[...]

Ik vraag me dus af of dat nog mogelijk is.

Riese und Muller gebruikt standaard de combinatie 55 voor en 24 achter.
Ik ben nog geen grotere tandwielen dan 55 tegen gekomen. Dus daar lijkt niets te winnen te zijn.
In 5-arms kan je tot 70t gaan...

https://www.gatescarbondr..._line=CDX&productline=cdx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Ik ben van plan om het voortandwiel om te wissel van 42 naar 48 ( van een speed R&M )
Nu rij ik achter meestal op de 11 ( snelheid ongeveer 35 km )
Dat is een mooi tempo maar ik wil meer mogelijkheden achter gebruiken
Heb ik bij mijn vorige ebike ook gedaan en beviel erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik zie op de pagina van Gates dat er voor Bosch maximaal 63 en 22 achter te krijgen. Uiteraard hoort daar ook een nieuwe riem bij. Wat zullen daar de kosten voor zijn.

Kan iemand zeggen of met 63/22 de gewenste cadans kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Athome schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:03:
Ik zie op de pagina van Gates dat er voor Bosch maximaal 63 en 22 achter te krijgen. Uiteraard hoort daar ook een nieuwe riem bij. Wat zullen daar de kosten voor zijn.

Achter 10% voor 11% is precies genoeg , kosten 200€ schat ik maar dat is een gok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woestijn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op de aanschaf van een elektrische fiets.

Mijn oog is nu gevallen op de QWIC Q MN8 Belt 2021 die 5400 euro kost. Ik weet niet of dat een goede keus is, maar los daarvan vraag ik me af hoe die prijs tot stand komt.

Er zitten nauwelijks onderdelen op (niet eens een bagagedrager bijvoorbeeld), dus is het echt zo dat het frame + Brose motor + Nexus 8 versnellingen bij elkaar een kostprijs hebben die in de buurt van die 5000 euro komt?

Of zijn de onderdelen bij elkaar hoogstens 1000 euro waard, en bestaat zon prijs vooral uit arbeidsloon of gebakken lucht? Want ik zie ook een heleboel andere fietsen die maar de helft kosten, en voor mij als leek is bijna niet te zien waar dat grote verschil in prijs hem nou in zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Je betaald meer dan alleen voor de onderdelen zelf.
- Ontwikkeling. Wordt er een standaard frame uit China gehaald. Of ontwikkelt de fabriek zelf een beter frame. Hoe veel wordt getest met de gekozen onderdelen
- Service en garantie. Je koopt je fiets waarschijnlijk bij een fietsenmaker. Als je problemen met de fiets hebt, verwacht je dat het probleem zonder gedoe en snel goed wordt opgelost. Om dit te kunnen realiseren is de fietsenmaker toch uiteindelijk afhankelijk van de fabrikant. En dat kost ook geld.
- Marketing. De fabrikant wil graag dat zijn producten verkocht worden. Daar is marketing voor nodig. Dat is niet gratis
- Winst. Uiteraard moet er ook winst gemaakt worden. Het is uiteraard lastig te bepalen wat woekerwinsten zijn en wat een gezonde marge is. 1 ding is zeker. Een te magere marge is niet goed voor het toekomstperspectief van een fabrikant.

Een goed voorbeeld (denk ik)
Mijn vrouw en ik zijn beide in bezit van een Batavus Dinsdag E-go (2018). Verkoopprijs was toen ongeveer 2200 Euro. Voor het geld zeker geen verkeerde fiets. Vandaag heeft mijn vrouw een proefrit gemaakt op een Riese und Muller Nevo 3. Prijs ongeveer 5000 Euro. Ruim het dubbele dus.
Ze kon na een paar honderd meter al direct verschil merken tussen de 2 fietsen. De Riese und Muller remt veel beter. Fiets voelt veel stabieler aan. Ze zei dat het merkbaar meer fiets was dan de Batavus.
Is het opgemerkte het dubbele van de prijs waard. Dat weet ik niet. Feit is wel dat het wel bewijst dat alles zijn prijs heeft.

Als je een Dacia naar Mercedes zet, zie je ook direct dat de Mercedes een stuk duurder is. Als je er mee gaat rijden merk je dit ook goed. Of het prijsverschil gerechtvaardigd is, is dan weer persoonlijk

[ Voor 32% gewijzigd door Athome op 07-05-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woestijn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Athome schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:59:
Als je een Dacia naar Mercedes zet, zie je ook direct dat de Mercedes een stuk duurder is.
Ja dat is nu net het probleem in dit geval. Als ik de QWIC MN7 naast die MN8 zet, zie ik eigenlijk totaal geen verschil aan de buitenkant (zoals ik dat met dure auto's wel heb).

Toch kost die MN7 maar de helft, dus ik neem dan maar aan dat het iets met de kwaliteit van de gebruikte onderdelen te maken heeft dat de MN8 twee keer zoveel kost. Want als ik moest raden welke duurder was zou dat niet lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Brose (MN8) vs. Bafang motor (MN7)
Een betere naaf Nexus 8
Schijfremmen. Smoelt beter maar is niet perse beter dan velgremmen op de MN7
Grotere accu standaard (MN8)
Betere verlichting (MN8). Als ik de plaatjes op de site mag geloven.
GPS Tracking ingebouwd (MN8)
Bluetooth connectie

De MN8 is meer een design fiets. Die kan je momenteel met meer marge verkopen.
De MN8 heeft ook nog de toevoeging "Q". Wat dit betekent weet ik niet maar ik vermoed dat Qwic hier een hoger segment mee bedoeld.
Wellicht zijn er nog een aantal onzichtbare dingen zoals bijvoorbeeld het frame anders

Kijk op de site Qwic eens naar de lasnaden van de MN8 en MN7. Die van de MN8 zijn fraaier afgewerkt. Dat brengt kosten met zich mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Athome op 07-05-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Woestijn schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:17:
[...]

Ja dat is nu net het probleem in dit geval. Als ik de QWIC MN7 naast die MN8 zet, zie ik eigenlijk totaal geen verschil aan de buitenkant (zoals ik dat met dure auto's wel heb).

Toch kost die MN7 maar de helft, dus ik neem dan maar aan dat het iets met de kwaliteit van de gebruikte onderdelen te maken heeft dat de MN8 twee keer zoveel kost. Want als ik moest raden welke duurder was zou dat niet lukken.
Ze houden wel een beetje geheim wat voor onderdelen ze gebruiken
De ene schijfrem is de andere niet en de ene koplamp kan tien keer zo duur zijn als de andere
Kijk eens op de R&M site daar staat keurig elk onderdeel genoemd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Woestijn schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:25:
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op de aanschaf van een elektrische fiets.

Mijn oog is nu gevallen op de QWIC Q MN8 Belt 2021 die 5400 euro kost. Ik weet niet of dat een goede keus is, maar los daarvan vraag ik me af hoe die prijs tot stand komt.

Er zitten nauwelijks onderdelen op (niet eens een bagagedrager bijvoorbeeld), dus is het echt zo dat het frame + Brose motor + Nexus 8 versnellingen bij elkaar een kostprijs hebben die in de buurt van die 5000 euro komt?

Of zijn de onderdelen bij elkaar hoogstens 1000 euro waard, en bestaat zon prijs vooral uit arbeidsloon of gebakken lucht? Want ik zie ook een heleboel andere fietsen die maar de helft kosten, en voor mij als leek is bijna niet te zien waar dat grote verschil in prijs hem nou in zit?
Ik vind dat echt 2400 euro te duur voor wat je krijgt.... (en dan ben ik genereus, ik zou hem nog niet bijzonder vinden voor 3000,- minder).

Een Dinsdag E-Go met Nexus 8 en belt kost nog niet eens de helft :? Een Koga E-nova is 2000,- goedkoper?

Sorry, het is een Qwic, geen Koga. die prijs is bizar. Mis ik iets?

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 07-05-2021 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Athome schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:56:
Brose (MN8) vs. Bafang motor (MN7)
Een betere naaf Nexus 8
Schijfremmen. Smoelt beter maar is niet perse beter dan velgremmen op de MN7
Grotere accu standaard (MN8)
Betere verlichting (MN8). Als ik de plaatjes op de site mag geloven.
GPS Tracking ingebouwd (MN8)
Bluetooth connectie

De MN8 is meer een design fiets. Die kan je momenteel met meer marge verkopen.
De MN8 heeft ook nog de toevoeging "Q". Wat dit betekent weet ik niet maar ik vermoed dat Qwic hier een hoger segment mee bedoeld.
Wellicht zijn er nog een aantal onzichtbare dingen zoals bijvoorbeeld het frame anders

Kijk op de site Qwic eens naar de lasnaden van de MN8 en MN7. Die van de MN8 zijn fraaier afgewerkt. Dat brengt kosten met zich mee.
Goed... de MN8 ziet er goed uit, maar dan ga ik,vergelijken met Riese, en dan is dit met 5000€ echt overprijsd.
Op basis van de componenten ga je iets vergelijkbaar vinden voor 1500-2000€ minder.
En dan spreken we niet over Stella, maar over andere goede merken met goede componenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
@roffeltjes @Tommie12
Ik ben het volkomen met jullie eens. De gevraagde 5000 euro (ongeveer) vind ik het ook niet waard.
Ik heb alleen geantwoord waar het mogelijke prijsverschil vandaan zou kunnen komen.
De punten die ik noemde zijn het verschil overigens niet waard.

Wel bizar dat hun Speed Pedelec (MA11) goedkoper is dan de Q MN8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:42:
@roffeltjes @Tommie12
Ik ben het volkomen met jullie eens. De gevraagde 5000 euro (ongeveer) vind ik het ook niet waard.
Ik heb alleen geantwoord waar het mogelijke prijsverschil vandaan zou kunnen komen.
De punten die ik noemde zijn het verschil overigens niet waard.

Wel bizar dat hun Speed Pedelec (MA11) goedkoper is dan de Q MN8.
Snap ik, je antwoord was uitstekend... alleen had ik nog even tijd nodig mijn kaak van de grond af te rapen :o
Tommie12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:02:
[...]
Goed... de MN8 ziet er goed uit, maar dan ga ik,vergelijken met Riese, en dan is dit met 5000€ echt overprijsd.
Op basis van de componenten ga je iets vergelijkbaar vinden voor 1500-2000€ minder.
Koga heeft een aantal modellen die net zulk design hebben voor echt aanzienlijk minder... en dan hebben we het over Koga...

En jep, R&M is ook zoveel meer premium, geweldige reputatie, doordachte fietsen... en dan hou je nog steeds centen in je zak.

Dit snap ik gewoon niet :? Vandaar mijn vraag: "Mis ik iets?"

[ Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 08-05-2021 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
RobertJRB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:13:
[...]

Voel me totaal niet aangesproken hoor. Dacht gelezen te hebben dat RM met hun nieuwste fietsen ook weer terug gaat naar ronde buizen voor de bagagedrager. Blijkbaar ben ik niet de enige ben die er tegenaan liep.
Met de 18mm haken op de achtertassen gaat het trouwens prima. Alleen voor de koffer bied Ortlieb geen haak aan van 18mm.

Zo'n basis adapter een keer kopen en van daar verder kijken lijkt me een leuke. Gat in de markt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CiRUr6P34R8n3XFAW781fuN4Lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mwKRhRjd8mETtwG1IYWCwRU2.png?f=fotoalbum_large

Ik snap heel het verhaal niet zo maar misschien is dit wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Hij wil geen Basil koffer, hij wil (uiteraard) een Ortlieb koffer. Hij heeft ook compleet gelijk, als je een fietstas wil zijn er twee antwoorden: Ortlieb of Vaude. Prijs/kwaliteit van die tassen is een paar lichtjaar verder dan alle andere merken.

Met een stel Ortlieb of Vaude Rollers doe je decennia, die dingen weigeren het op te geven ook al mishandel je ze al die jaren dag in dag uit. Misschien als je ze in de fik steekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:34:
Hij wil geen Basil koffer, hij wil (uiteraard) een Ortlieb koffer. Hij heeft ook compleet gelijk, als je een fietstas wil zijn er twee antwoorden: Ortlieb of Vaude. Prijs/kwaliteit van die tassen is een paar lichtjaar verder dan alle andere merken.

Met een stel Ortlieb of Vaude Rollers doe je decennia, die dingen weigeren het op te geven ook al mishandel je ze al die jaren dag in dag uit. Misschien als je ze in de fik steekt?
Het ging over de beugeltjes

Ik heb een topeak drybag , ik geloof dat ik die ook niet meer verslijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:09:
[...]

Het ging over de beugeltjes
Ja, die beugel had ik ook al naar verwezen, moet hij misschien alleen een beetje boren (dat kan op zich wel in de PU stof van Ortlieb, al moet je dat wel durven) :+
Ik heb een topeak drybag , ik geloof dat ik die ook niet meer verslijt
Ja zo'n PU ritsloze roller is gewoon verreweg het sterkste design, als je ziet hoelang we die dingen hebben en wat we ermee vervoeren kan je je niet voorstellen dat zo'n tasfabrikant ooit nog winst maakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Athome schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:03:

Als ik overstap van 55/24 naar 63/22 veranderd de eindoverbrenging stevig.
Dit levert uiteraard een lagere cadans bij dezelfde snelheid op.
Maar wat veranderd er nog meer?

Ik kan het niet goed uitleggen maar ik heb sterk de indruk dat door de forsere eindoverbrenging het fietsen in het geheel zwaarder zal gaan.
Anders gezegd. Het is beter om het bereik van de versnellingsnaaf te vergroten dan de eindoverbrenging te vergroten om het doel te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:36:
[...]

Ik kan het niet goed uitleggen maar ik heb sterk de indruk dat door de forsere eindoverbrenging het fietsen in het geheel zwaarder zal gaan.
Anders gezegd. Het is beter om het bereik van de versnellingsnaaf te vergroten dan de eindoverbrenging te vergroten om het doel te halen.
Hoeft niet per se zo te zijn.

Stel als je de overbrenging vergroot dan fiets je navenant in een lager verzet wat zelfs efficiënter kan zijn dan op de hoogste versnelling te fietsen. Je hebt alleen wat minder koppel over. Dat zie je soms bij Bosch motoren ook. Een heel klein kettingblad voor en klein achter. Dan trek je de ketting snel naar zijn grootje. Kennis van mij heeft zo'n klein voorblad en die mag haar ketting elk kwartaal vervangen.

Ik denk dat een groter voorblad zelfs gunstiger is voor de aandrijflijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:36:
[...]

Ai, ik ben geen natuurkundige, eens kijken of ik de materie een beetje beheers.

- Vermogen op de weg blijft hetzelfde.
- Ketting zal trager lopen, dus iets meer kettingspanning
- Ketting slijtage zal niet veranderen (in theorie), kracht x omwentelingen levert namelijk hetzelfde vermogen op. Maar slijtageleer vertalen naar de praktijk is niet zo simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Onbekend is natuurlijk bij wel toerental de bosch motor het hoogste koppel levert
Zou best kunnen bij die 70 omwentelingen , maar net zo goed bij 90 , ik weet het niet
Pagina: 1 ... 67 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam